Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
betaplayer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Stelt dat probleem zich zo zwaar met relatief grote radiatoren? Had begrepen dat dat issue er vooral was met convectoren met een zeer kleine waterinhoud.
Ook een grote radiator heeft bij lage watertemperatuur maar een relatief lage capaciteit t.o.v. het volledige afgiftesysteem.
Dan is het toch zonde als de radiatoren boven de helft van de flow voor hun rekening nemen, terwijl ze niet zoveel meer afgeven.

Uiteraard is het verschillend per situatie, maar ik heb dit zelf goed kunnen merken in mijn eigen systeem.
Ik heb 3 groepen vloerverwarming en de rest radiatoren. In eerste instantie had ik op de begane grond de fancoils en radiatoren volledig open staan. De vloer kreeg nog maar nauwelijks water en deed daardoor niet zo goed mee.
Oplossing was het knijpen van de radiatoren en fancoils. De flowsnelheid bleef gelijk, maar de verdeling van de flow was beter waardoor de afgifte juist groter werd. De radiatoren hadden als gevolg iets minder afgifte, maar ook niet zoveel minder. Immers, als de dT van een radiator bijvoorbeeld 2°C toeneemt, daalt de gemiddelde temperatuur van de radiator maar 1°C

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
verkeerslicht schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Mooie logs, heb je ook de bijbehorende in/uitgaande verdampertemperaturen? En waar ik dan benieuwd naar ben, de verdampertemperaturen bij verschillende aanvoertemperaturen.
Niet in zo'n mooi plaatje, maar er is 1 verdamper temperatuur die ik kan loggen, en die log ik ook. Ik heb hem even samen met de compressor in temp in domoticz over de zelfde tijds as als in het andere plaatje geselecteerd en een screenshot gemaakt, er zit over het algemeen 0.5oC tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOICcV56vvaBcUfRQS-DB-fI9ag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OHU8jnSx3SsTsd15oTCYufVa.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:31
verkeerslicht schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Bedoel je met fancoil een normale convector (zoals een Jaga)? Of meer zoiets als een Innova Airleaf? Die laatste geeft praktisch niks aan warmte af als je de fan uit zet (en zorgt meteen voor kortsluiting). Dan doe je er beter aan om deze automatisch dicht te draaien op basis van de thermostaat die er bijzit.
Die laatste heb ik ook gelijk een servomotor opgezet aan de besturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Een tip van Flip aan de DHZ’ers:
Neem ipv loctite bij draadkoppelingen (s)Permabond. De helft goedkoper en wat fijner te verwerken

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Technician-
Ik geloof dat ik het perfecte aansluit materiaal heb gevonden voor de DHZ.
Meerlagenbuis 28mm met sharkbite koppelingen messing.
- 25 jaar fabrieksgarantie
- monteren zonder perstang
- met steunhuls in buis altijd dicht en geen bramen
- makkelijker te verwerken dan 32mmx3,0
- buigen met reguliere buigtang 28mm
- beugels 28mm veel goedkoper verkrijgbaar dan 32mm
- kleinere afstand tussen buizen zodat Flamco bmd 50 past met 2 beugels met rubberinlage
- isolatie in 28 gangbaarder
- sok voor verbinding van kunststof naar koper 28 ipv allerlei moeilijke koppelingen
- sneller monteren
- koppeling demonteerbaar (met spec demontagetool)

En daardoor ook tot 40% goedkoper dan pers-systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:19
Blihi schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Dat ben ik met je oneens.

Juist de vertegenwoordiger (verkoper) moet technisch onderlegd zijn. Hij/zij moet namelijk in staat zijn een inschatting te maken van de woning, de installatie, de benodigde veranderingen aan het afgiftesysteem, etc.

De installateur moet weten hoe hij de WP uiteindelijk zo configureert dat deze ook daadwerkelijk draait zoals ontworpen.

Nu is het vaak zo dat de verkoper denkt: "doe voor de zekerheid maar een maatje groter en laat de CV ketel ook maar hangen" en de installateur denkt: "de CV ketel hangt er nog, dus de default instellingen zijn wel goed genoeg.".

En als de consument dan blijft zitten met een installatie die op COP1 draait, kan niemand hem helpen, want de databoeken en instellingen zijn alleen beschikbaar voor "professionals".
Huh, dan ga je er dus vanuit dat de fabrikant de verkoop doet voor de installateur?

Normaliter is het toch zo dat een installateur de advisering doet en op het moment dat hij hulp nodig heeft pas de fabrikant inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
Insert12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:18:
[...]

Huh, dan ga je er dus vanuit dat de fabrikant de verkoop doet voor de installateur?

Normaliter is het toch zo dat een installateur de advisering doet en op het moment dat hij hulp nodig heeft pas de fabrikant inschakelt.
Spraakverwarring. Ik bedoelde de vertegenwoordiger die die dingen aan de klant verkoopt. Dat is zelden de installateur zelf, maar een vertegenwoordiger in dienst van een installatiebedrijf.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:53:
- kleinere afstand tussen buizen zodat Flamco bmd 50 past met 2 beugels met rubberinlage
- sok voor verbinding van kunststof naar koper 28 ipv allerlei moeilijke koppelingen
- sneller monteren

Ik zat net ook ff te kijken, geen slechte tip lijkt mij.
Ik ga hier in de woonkamer nog radiatoren vervangen inclusief het leidingwerk (dikwandig staal) in de kruipruimte, ik kwam laatst tot de conclusie dat ik er geen staal of koper kan gebruiken aangezien het ingangsluik 40x50cm is. Dit is in de hoek van de kamer dus lange lengtes metaal wordt hem niet :+

Bedoel je overigens niet 26mm mlb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 27-09 17:40
elektriekert schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:00:
[...]

Ik ga hier in de woonkamer nog radiatoren vervangen inclusief het leidingwerk (dikwandig staal) in de kruipruimte, ik kwam laatst tot de conclusie dat ik er geen staal of koper kan gebruiken aangezien het ingangsluik 40x50cm is. Dit is in de hoek van de kamer dus lange lengtes metaal wordt hem niet :+

Kan je altijd nog uitwijken naar wicu :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

- sneller monteren

Interessant en leuk voor test opstellingen lijkt me. Maar leidingen met sharkbite verbindingen met weinig handkracht in elkaar klikken en dat moet het dan decennia volhouden? Ook leidingen die altijd een beetje trillen, krimpen en uitzetten? Hmm, voelt nog niet zo safe.

Koper gebruiken is uiteraard heel prima, maar ik hou het bij "modern" solderen (dus met goed soldeermateriaal). Trouwens in het vergelijkingsfilmpje op hun website staat er iemand die niet kan solderen, en ik geloof ook nog met s39 werkt :+

En qua prijs van koppelingen is solderen niet te verslaan, ziet er het slankst/mooist uit, en koper is na z'n lifecycle in je huis ook nog wat waard (wat natuurlijk ook weer dieven uitnodigt...) :+

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 12-02-2024 17:33 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Nee bewust 22 of 28mm omdat dit direct aan te sluiten is op een 22mm cv of koper buis met een sok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:29:
Interessant en leuk voor test opstellingen lijkt me. Maar leidingen met sharkbite verbindingen met weinig handkracht in elkaar klikken en dat moet het dan decennia volhouden? Ook leidingen die altijd een beetje trillen, krimpen en uitzetten? Hmm, voelt nog niet zo safe.
Zou ze ook niet in een muur smeren maar zolang je erbij kunt. En een MLB dicht ook af op in principe 1 O-ring ingevet met siliconen.
Zolang de montage goed gebeurd, (een bramen, niet onder spanning) zou dit een betrouwbaar systeem moeten zijn. Je moet officieel ook 10min afpersen op 10bar
Toegegeven de meerlagenpersing is mechanisch wat degelijker.
Ik ken een gebouw waar in 2006 fysiotherm verlengd naar de fancoils met pushfit is gewerkt en op wat lekkages na in de fusiotherm heeft daar nog nooit een pushfit gelekt en die zit op 5 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat doet me denken aan Wavin Hep2o spul, ook 28mm en past op standaard messing knelkoppelingen.
Is alleen wat minder goed verkrijgbaar en soms duur als je niet oplet.
Beter dan dat pers spul met kleine binnen diameters, alleen het busje versmalt een beetje.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-02-2024 18:26 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Byorn schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Kan je altijd nog uitwijken naar wicu :*)
Klopt, maar die verschillen qua prijs niet veel met gouden leidingen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Voor radiatoren vervangen. Maak een verdeler onder de vloer 22mm met bv 6 aansluitingen (voor 3 radiatoren)
Sluit die aan op een hoofdleiding.
Gooi een rol geissoleerde meerlagenbuis 16 eronder.
Rol die onder de vloer af, sluit ze aan op de verdeler met 16pex x 3/4EC koppelingen.
En steek de leidingen omhoog door de gaten.
Sluit daar aan op de rad kraan met 3/4ex x 16.
Zo heb je geen perstang nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqGUQ8ipTYZL6OfJIAzBCD2VRsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mwa4F4xiptmdmuBtfcjdyNuS.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Die laatste heb ik ook gelijk een servomotor opgezet aan de besturing.
@Technician- warme aanrader van mij: koop voor €300 een hydraulische perstang, voor €100 een buigtang voor 32x3 en hou zodoende een leiding over met een stuk lagere weerstand.
Ik zou mijn systeem zó weer opnieuw met 32x3 maken.

Warmteservice heeft geloof ik van danfoss?? ook een mooi systeem met kunststof koppelingen en hoeken die met een staalstrip om de perskoppeling heen de boel straktrekt en fixeert (zomaar een losse kreet :-) )

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Voor radiatoren vervangen. Maak een verdeler onder de vloer 22mm met bv 6 aansluitingen.
Rol die onder de vloer af, sluit ze aan op de verdeler met 16pex x 3/4EC koppelingen.

[Afbeelding]
je diameters zijn veel te klein. zelfs een 5kW warmtepomp heeft al 28mm staal of 32mm meerlaags nodig wil je geen geluid krijgen in de leidingen en onder de 2m/sec blijven tijdens een defrost.

verwelkom jezelf in de 21e eeuw en koop gewoon een perstang.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
[...]

Voor radiatoren vervangen. Maak een verdeler onder de vloer 22mm met bv 6 aansluitingen.

[Afbeelding]
Het zou bij mij om slechts 3 radiatoren gaan, 2 in de woonkamer en een die naar een slaapkamer gaat wat helaas nog dikwandig staal is dat is ingemetseld in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:27:
[...]

je diameters zijn veel te klein. zelfs een 5kW warmtepomp heeft al 28mm staal of 32mm meerlaags nodig wil je geen geluid krijgen in de leidingen en onder de 2m/sec blijven tijdens een defrost.

_O-
Ik geef een tip aan iemand die dikwandig moet vervangen door een gat van 40x50cm die wat radiatoren moet vervangen.

Ik heb 3 perskoffers. Alle bekken TH tot 63 Uponor tot 40, mapress tot 35. Maxipro. Buigtangen, hydraulische buigtangen, mechanische buigtangen koper (ideaal) buigveren, pijpsnijders, draadsnijders, autogeen, Mig mag tig.
En ik kan nog ff doorgaan.

Of zet jij 32 mm aan een enkele radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
elektriekert schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Het zou bij mij om slechts 3 radiatoren gaan, 2 in de woonkamer en een die naar een slaapkamer gaat wat helaas nog dikwandig staal is dat is ingemetseld in de muur.
Ja dacht ik al, zoals ik het zeg kun je dus met een rol werken en verdeel je van een verdeler onder de vloer of met t stukken. 3 radiatoren kan wel met een pentec 22mm verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
bioscrasher schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:21:
[...]

@Technician- warme aanrader van mij: koop voor €300 een hydraulische perstang, voor €100 een buigtang voor 32x3 en hou zodoende een leiding over met een stuk lagere weerstand.
Ik zou mijn systeem zó weer opnieuw met 32x3 maken.

Warmteservice heeft geloof ik van danfoss?? ook een mooi systeem met kunststof koppelingen en hoeken die met een staalstrip om de perskoppeling heen de boel straktrekt en fixeert (zomaar een losse kreet :-) )
Ik zoek niks voor mezelf, maar ben bezig iets te bedenken qua pakketten welke handige mensen zelf kunnen toepassen om een warmtepomp te kunnen kopen en plaatsen. Een koper (of staal) 28mm dunwandig buis heeft ong dezelfde diameter als 32x3 MLB.
Denk dat veel mensen die zelf wat durven het wel kunnen doen en met de juiste installatie pakketten met een aanleg document en controle achteraf is dit misschien een oplossing om in minder tijd meer huizen op een warmtepomp te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 12-02-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:07:
[...]

_O-
Ik geef een tip aan iemand die dikwandig moet vervangen door een gat van 40x50cm die wat radiatoren moet vervangen.

Ik heb 3 perskoffers. Alle bekken TH tot 63 Uponor tot 40, mapress tot 35. Maxipro. Buigtangen, hydraulische buigtangen, mechanische buigtangen koper (ideaal) buigveren, pijpsnijders, draadsnijders, autogeen, Mig mag tig.
En ik kan nog ff doorgaan.

Of zet jij 32 mm aan een enkele radiator?
Ik buig en pers 32x3 met m’n tanden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

[...]

Gewoon mijn 2 cent. Ik heb een 7kw LG met zo'n 20 meter 26mm meerlagenbuis (heen en terug een klein stukje onderbroken door 3 meter 22mm meerlagenbuis). Alles is gekoppeld met Henco Vision. Heb echt nooit iets gehoord, ook niet als de WP opstart (max L/min) en tijdens defrost.

De verdeler hangt in een nieuwer gedeelte van de woning en daar is geen kruipruimte. De enige manier bij ons om bij de verdeler te komen was door een loze buis in de meterkast, een dubbele buis daar doorheen krijgen ging alleen lukken met 26mm. De onderbreking van 3m met 22mm buis is omdat dit al boven een plafond lag die naar de verdeler gaat, dit zou teveel sloopwerk hebben gegeven dus eerst zo getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrhla8YCUzybtFJKDOR3eFWin6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKFOcCtylSGKy6KvyH9O9CcK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-CRD3rIz-mTHhrDtTkVoE-XWis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iniAtSxagmhG0odGt4Ap11kq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Technician- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:47:
Maar zo zouden bouwers er mee om moeten gaan. De leefruimte is 1 zone (niet nageregeld)
Dus de woonkamer, keuken en anexen.
Dan pak je klepjes op de hal met toilet (18C)
Dat betekent in een nieuwbouwwoning dat daar de VVW nooit meer aan gaat, je dus effectief minder afgifteoppervlak hebt en je Ta nodeloos omhoog moet. Beter dus die zones gewoon open laten, en als het daar wat koeler moet de flow wat knijpen.
En de slaapkamers (16c) en wellicht de badkamer (23c)
Naregeling op de badkamer is helemaal een gekke gedachte. Dat is precies de ruimte waar altijd de hoogste warmtevraag is en die dus echt altijd permanent open moet.

En ook voor de slaapkamers geldt: Als je die in een nieuwbouwwoning zodanig laag instelt, zal zo'n zone nooit open gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Dat betekent in een nieuwbouwwoning dat daar de VVW nooit meer aan gaat, je dus effectief minder afgifteoppervlak hebt en je Ta nodeloos omhoog moet. Beter dus die zones gewoon open laten, en als het daar wat koeler moet de flow wat knijpen.

[...]

Naregeling op de badkamer is helemaal een gekke gedachte. Dat is precies de ruimte waar altijd de hoogste warmtevraag is en die dus echt altijd permanent open moet.

En ook voor de slaapkamers geldt: Als je die in een nieuwbouwwoning zodanig laag instelt, zal zo'n zone nooit open gaan.
Dat is helemaal de bedoeling ook.
Maar als het echt koud is, bv de buitendeur staat ff open. Dan gaan ze heus wel ff open.
Maar de temp die ik noem zijn maar een voorbeeld. Die zijn uiteraard instelbaar en op tijd regelbaar, misschien wil je de badkamer wel alleen sochtends verwarmen (wel lang voortijds aanwarmen)

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 12-02-2024 21:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:52:
Dat is helemaal de bedoeling ook.
Maar als het echt koud is, bv de buitendeur staat ff open. Dan gaan ze heus wel ff open.
Maar de temp die ik noem zijn maar een voorbeeld. Die zijn uiteraard instelbaar en op tijd regelbaar, misschien wil je de badkamer wel alleen sochtends verwarmen (wel lang voortijds aanwarmen)
Dat zijn gedachtes uit een oude doorwaaiwoning. In een nieuwbouwwoning werkt dat echt anders. Die werken op een constante temperatuur en worden verwarmd met water van ca 25 tot max 27 graden. Dat geldt ook voor de badkamer en de hal + wc.
In de praktijk krijgen we die trouwens niet boven de temperatuur van de bgg. In de badkamer is het hier ook gewoon ca 20.5 graden, wat echt prima is. Waarom een badkamer 23 graden zou moeten zijn begrijp ik niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Dat zijn gedachtes uit een oude doorwaaiwoning. In een nieuwbouwwoning werkt dat echt anders. Die werken op een constante temperatuur en worden verwarmd met water van ca 25 tot max 27 graden. Dat geldt ook voor de badkamer en de hal + wc.
In de praktijk krijgen we die trouwens niet boven de temperatuur van de bgg. In de badkamer is het hier ook gewoon ca 20.5 graden, wat echt prima is. Waarom een badkamer 23 graden zou moeten zijn begrijp ik niet.
Lekker man, daarom is een tropisch zwembad ook zo warm.

Ps ik ben aan het bedenken hoe je vlg bouwbesluit kunt werken maar zonder overal naregeling en buffervat.
Wij stoken bv nooit op de slaapkamers. Radiatoren staan al 15 jaar dicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 12-02-2024 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:45
Wij ook niet. De radiator op onze slaapkamer is de afgelopen 28 jaar niet open geweest. Zo oud is ons huis. Sterker nog we slapen meestal met raam open. Alleen bij extreme kou gaat het raam dicht. Toch is het daar altijd wel een graad of 16 a 17. Zeker sinds de wp de onderliggende woonkamer 24/7 op 20 graden houd.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Als je ziet wie de regels van het bouwbesluit maaot word het duidelijker waarom het zo ver van de realiteit is

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Technician- schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Ik zoek niks voor mezelf, maar ben bezig iets te bedenken qua pakketten welke handige mensen zelf kunnen toepassen om een warmtepomp te kunnen kopen en plaatsen. Een koper (of staal) 28mm dunwandig buis heeft ong dezelfde diameter als 32x3 MLB.
Denk dat veel mensen die zelf wat durven het wel kunnen doen en met de juiste installatie pakketten met een aanleg document en controle achteraf is dit misschien een oplossing om in minder tijd meer huizen op een warmtepomp te krijgen.
@Technician- handige mensen lezen zich in en worden tweakers O-)
Alle anderen raad ik het af om met een handige set gereedschap aan hun eigen wp te gaan sleutelen.
Ik denk eerder aan begeleid klussen onder toeziend oog van een kenner. Installateur heet zoiemand geloof ik :P

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Mijn gedachte: Hogere druk + meer koudemiddel betekent toch een hogere flow over de verdamper, en dus een hogere (of gelijkblijvende) gemiddelde verdampertemperatuur?
Wat @flippy ook al laat zien. Zo werkt het niet.

In de verdamper verdampt meer koudemiddel. Het expansieventiel regelt dat het koudemiddel niet gasvormig wordt voor de verdamper.

Voor dat verdampen is energie nodig en die komt uit de omgeving. De temperatuur komt dus lager te liggen.

Duikers merken dit ook: als je onder water rustig ademt, bevriest de eerste trap licht (dat is de plaats waar de duikslang aan de fles vast zit). Ga je sneller ademen (in panieksituaties), krijg je een grotere flow door die eerste trap en vriest deze snel aan. Hij kan zelfs dichtvriezen en dat is niet handig.
Op die manier bekeken zou dat niet voor meer aanvriezen moeten zorgen.

Daarnaast lijkt mij dat een slimme warmtepomp bij bepaalde temperaturen ervoor zorgt dat de verdampertemperatuur zo hoog mogelijk blijft om aanvriezen uit te stellen.
Deze temperatuur is niet regelbaar, anders dan door de flow van het koelmiddel te regelen en die flow wordt bepaald door de compressor.
Het harder werken van de compressor zorgt vervolgens voor extra COP1 warmte wat een soort van voordelig is in dit opzicht, want dat laat de verdamper niet aanvriezen.
Theoretisch waar, maar in het geheel verwaarloosbaar. Ook omdat die compressor ingepakt zit in isolatie en de warmte naar boven ontsnapt, terwijl de compressor meestal naast de verdamper zit.
Ik heb afgelopen januari tijdens de defrostmomenten wat zitten testen met aanvoertemperaturen (niet heel wetenschappelijk) om te zien wat dit met de defrosts doet. Maar ik zag hier geen verschil in de hoeveelheid defrosts. Uiteraard kan dit ook te maken hebben met het intelligentieniveau van de inwonende kabouters, dat laat ik even in het midden.
Ik was er eerder ook van overtuigd dat de Tr invloed zou hebben op de defrosts, maar het lijkt toch echt dat de defrosts alleen afhangen van de flow over de verdamper en dus de combinatie van Tlift en Ta (hoe hoger de lift en Ta hoe harder de compressor moet werken en dat is slecht voor de COP) en het geleverde vermogen (hoe meer vermogen, hoe meer koudemiddel verpompt moet worden en dat is slecht voor de verdampertemperatuur).
In m'n controller kan ik zien wat de in/uitgaande verdampertemperatuur is. Lijkt me interessant om eens te loggen wat deze temperaturen doen bij een andere Ta (hopen dat we nog een defrostperiode krijgen dit jaar).
Dat eerste zou leuk zijn, dat laatste hoop ik eigenlijk niet :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ter aanvulling: in de verdamper zit gas en daarvoor geldt dat P×V/T constant is (druk × volume / temperatuur).

Volume ligt vast door de grootte van de verdamper en de druk wordt bepaald door de compressor. Hoe harder die werkt, hoe lager de druk aan de zuigkant.

Als de druk lager wordt, moet de temperatuur dus ook lager worden om P/T constant te houden.

Dus: hoe harder de compressor werkt, hoe lager de verdampertemperatuur.

Het optreden van defrosts hangt dan natuurlijk ook nog af van de luchtvochtigheid. Hoe vochtiger de lucht, hoe sneller de verdamper dichtvriest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Het helpt om het koudemiddel te zien als "massa" en het temperstuursverschil tussen buiten en de watertemperatuur als de heuvel en de hoeveelheid warmte als snelheid.

De vlakker de heuvel de makkelijker en sneller je de massa kan verplaatsen. De steiler de heuvel word de meer energie het kost en als je dat wilt doen met een bepaalde snelheid (due vermogensvraag) zal je toch meer massa moeten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
[...]

Ik zou ook gaan voor minimaal 35x1.5 mm en dan zelf verdeler in elkaar zetten, collector met openingen 1 1/4 en de rest (veel goedkoper en beter) https://www.semmatec.be/n...ingsopening-3-8-200120812

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:32
Blihi schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:13:
Ter aanvulling: in de verdamper zit gas en daarvoor geldt dat P×V/T constant is (druk × volume / temperatuur).

Volume ligt vast door de grootte van de verdamper en de druk wordt bepaald door de compressor. Hoe harder die werkt, hoe lager de druk aan de zuigkant.

Als de druk lager wordt, moet de temperatuur dus ook lager worden om P/T constant te houden.

Dus: hoe harder de compressor werkt, hoe lager de verdampertemperatuur.

Het optreden van defrosts hangt dan natuurlijk ook nog af van de luchtvochtigheid. Hoe vochtiger de lucht, hoe sneller de verdamper dichtvriest.
Dat verhaal van P*V/T=constant klopt niet voor een verdamper. Deze gaswet (ook wel: wet van Boyle-Gay Lussac) geldt alleen voor een hoeveelheid gas. En dan dus 100% gas. En dat heb je in een verdamper niet. Een verdamper (de naam heeft het al in zich), is een ruimte waarin een vloeistof verdampt. Er komen dus zowel vloeistof als gas in voor. Met elkaar in evenwicht op het verzadigingspunt (afhankelijk van druk en temperatuur).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
- sneller monteren

Ik weet niet of hier belang bij is überhaupt maar voor de dhz’ers heb ik een compleet pakket samengesteld incl alle benodigdheden ineens.
Zowel in sharkbite 28mm als in meerlagenbuis 32mm
Dus incl verloop, slang flex, 5m buis en bochten, sokken, verloop naar 28, isolatie, beugels duo m8
Geïnteresseerden mogen me DM sturen.
(Mag ik dit vragen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:33
Zwerius schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Dat verhaal van P*V/T=constant klopt niet voor een verdamper. Deze gaswet (ook wel: wet van Boyle-Gay Lussac) geldt alleen voor een hoeveelheid gas. En dan dus 100% gas. En dat heb je in een verdamper niet. Een verdamper (de naam heeft het al in zich), is een ruimte waarin een vloeistof verdampt. Er komen dus zowel vloeistof als gas in voor. Met elkaar in evenwicht op het verzadigingspunt (afhankelijk van druk en temperatuur).
Misschien nog als aanvulling (connaisseurs weten dit natuurlijk):
P*V/T=constant is alleen geldig voor zgn. ideale gassen,
voor reale gassen wordt minimaal de uitbreiding van "van der Waals" toegepast.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
- sneller monteren

Sharkbite , John Guest combi ?
Ik heb net mijn huis na 20 jaar weer eens verbouwd, een wp aangesloten en kwam alle John Guest verbindingen van de vorige verbouwing weer eens tegen, nul lekkages en problemen te zien of gehad. Voor zichtwerk zijn de John Guest koppelingen niet geschikt (staat ook in het manual) , erg lelijk, maar de puntstukken zijn wel mooi voor op de radiator. De sharkbite koppelingen zien er wel mooier uit.
Voor alles geldt wel, lees het manual en de beperkingen !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
joezzt schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Sharkbite , John Guest combi ?
Ik heb net mijn huis na 20 jaar weer eens verbouwd, een wp aangesloten en kwam alle John Guest verbindingen van de vorige verbouwing weer eens tegen, nul lekkages en problemen te zien of gehad. Voor zichtwerk zijn de John Guest koppelingen niet geschikt (staat ook in het manual) , erg lelijk, maar de puntstukken zijn wel mooi voor op de radiator. De sharkbite koppelingen zien er wel mooier uit.
Voor alles geldt wel, lees het manual en de beperkingen !
Ja buis JG en koppeling sharkbite. De toevoer naar de WP is meestal geen dichtwerk maar onder de vloer, buiten, door een koof. Maar eenmaal geïsoleerd met armaflex 13mm ziet het er allemaal hetzelfde uit.

De set is nu, voor pana net 5/4” bu-draad

2 st 2 del kopp vlak 5/4 x 1 " messing
2 st RVS flex o2stop slang 1"dn25 wartel x bu.dr. 1
2 st Schroefbus 28 mm x 1" BSP Shark
6 st Shark knie 28
2 st Shark sok 28
2 st PE-RT Composiet 28mm 3 meter
1 st Walraven beugel 28 m8 zak 10
5 st Flamco BMD 70 (duo montage strip 2x m8)
10 m NMC Insul-Tube leiding isolatie 13 x 28 mm
400,-

In VSH mutipress 32 meerlagenbuis is dit:
2 st Messing sok 5/4"
2 st Messing verloop 5/4" naar 1" bu
2 st Proflex slang 1"dn25 wartel x bu.dr. 1
4 st VSH multipress overgang 32 x 1" bi
6 st VSH multipress knie 32
2 st VSH knel 28 x 1" punststuk
2 st VSH multipress buis 32 lengte 5m
10 st Walraven beugel 32-35 m8
5 st Flamco BMD 70 (duo montage strip 2x m8)
10 m NMC Insul-Tube leiding isolatie 13 x 35 mm
€ 500 incl btw

Het verschil is niet schokkend, bij de 2e wel een perstang huren of kopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Technician- op 13-02-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56
@Technician- Wat is de wanddikte van die PE-RT Composiet 28mm buis? Want met 3mm houd je maar 22mm intern over. Dat is toch minder dan de DN25 die meestal wordt aangeraden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RichieB schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:47:
@Technician- Wat is de wanddikte van die PE-RT Composiet 28mm buis? Want met 3mm houd je maar 22mm intern over. Dat is toch minder dan de DN25 die meestal wordt aangeraden.
Bij snelheid 1 m/s drukverlies 0,5kpa/m bij 24l/min.
Dat zijn prima waardes voor WP 5 t/m 9 kw.
Bij 10m is dat met gebogen bochten 10kpa en dat vind ik al een lange leiding. Maar is iets kleiner dan 32x3 (28x2,75).
Wil je grotere vermogens of hele lange leidingen moet je naar 32 of 40mm

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 13-02-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56
Technician- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Bij snelheid 1 m/s drukverlies 0,5kpa/m bij 24l/min.
Dat zijn prima waardes voor WP 5 t/m 9 kw.
Ik zeg niet dat het niet werkt, alleen dat het minder is dan aanbevolen door de WP leveranciers. Dus de wanddikte is 2.75mm, dank.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RichieB schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:52:
[...]

Ik zeg niet dat het niet werkt, alleen dat het minder is dan aanbevolen door de WP leveranciers. Dus de wanddikte is 3mm?
Ik denk niet dat WP leverancier iets aanbevelen over toegepaste leidingen (behalve itho Amber) maar meer over de beschikbare pompdruk, de druk van de installatie en toevoerleidingen moet lager zijn dan de beschikbare pompdruk in het toestel bij maximale flow (nodig bij defrost).
En dan kan best zijn dat een meerlagen 32 bocht meer weerstand heeft dan een 28mm bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Ik denk niet dat WP leverancier iets aanbevelen over toegepaste leidingen (behalve itho Amber) maar meer over de beschikbare pompdruk, de druk van de installatie en toevoerleidingen moet lager zijn dan de beschikbare pompdruk in het toestel bij maximale flow (nodig bij defrost).
En dan kan best zijn dat een meerlagen 32 bocht meer weerstand heeft dan een 28mm bocht.
Zowel Panasonic als Itho hebben hier gelijkluidende aanbevelingen voor. In de praktijk blijkt vaak een iets kleiner diameter wel te werken met staal/koper zonder al teveel meerlagen buis knietjes etc. Ik heb diverse 12 Kw's draaien met 28 mm staal zonder problemen. Daar gaat 1500 liter per uur probleemloos door heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2024 15:30 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Zowel Panasonic als Itho hebben hier gelijkluidende aanbevelingen voor. In de praktijk blijkt vaak een iets kleiner diameter wel te werken met staal/koper zonder al teveel meerlagen buis knietjes etc. Ik heb diverse 12 Kw's draaien met 28 mm staal zonder problemen. Daar gaat 1500 liter per uur probleemloos door heen.
[Afbeelding]
d:)b
Ik zie bij Pana in de manual geen voorwaarde behalve dat minimum van 15l/min niet onderschreden mag worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvaq3rYXlUyWtm7hYvzTDK6fsH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKLexbMLbq4ZKgu7312LWQyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkI9Y0iloOfyB76ZYCBfjb9ZNX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGnhGq17FnJZ2gjebSxUArbX.jpg?f=fotoalbum_large

Grappige is dat de optie zonder buffer wel degelijk genoemd staat als optie
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZ-5QcyUpkPTjHhCYMp_AWsIpQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oSNMA1bQtnIFI5MGDn7inN9l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Technician- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Het verschil is niet schokkend, bij de 2e wel een perstang huren of kopen.
Wat ik niet helemaal kan volgen is waarom het debat precies sharkbite (pushkoppeling I assume) vs. perskoppelingen is?

Kan je niet werken met knelkoppelingen i.c.m. 32/3? die gaan doorgaans "maar" tot 1", maar ik heb begrepen dat de "schade" daarvan voor kleinere WP meevalt?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:42
Carboy54 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:26:
[...]

[Afbeelding]
Mooi. Maar wat is probleemloos? Als dat is bij 100% pompsnelheid met het nodige geluid dan vind ik daar waar van ;)

Wat zou het zalig zijn als 32mm en 40mm de standaard zal zijn in warmtepompland.

Ik bedoel: wat maakt dat nou uit bij een renovatie danwel nieuwbouw!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zwerius schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Helder. In de verdamper zit geen gas, maar damp (hoewel bij de compressor gas aankomt, geen damp meer).
dunklefaser schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Misschien nog als aanvulling (connaisseurs weten dit natuurlijk):
P*V/T=constant is alleen geldig voor zgn. ideale gassen,
voor reale gassen wordt minimaal de uitbreiding van "van der Waals" toegepast.
YMMV
Correct me if I am wrong (ik ben geen natuurkundige), maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Doordat de compressor harder aanzuigt, wordt de druk in de verdamper verlaagd. Dit zorgt ervoor dat je op een andere, lagere, horizontale lijn in de plogh grafiek komt tijdens de faseverschuiving. Deze faseverschuiving vindt dus bij een lagere temperatuur plaats en daarnaast kan er door het koudemiddel minder energie opgenomen worden tijdens de faseverschuiving.

Dus, hoe hoger de Ta, hoe groter de persdruk van de compressor en dus hoe lager de zuigdruk van de compressor. Het gevolg daarvan is een lagere druk en dus een lagere temperatuur in de verdamper tijdens de faseverschuiving. De COP kakt in omdat de compressor harder moet werken (verbruikt meer) en er kan minder energie uit de buitenlucht opgenomen worden.

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:19
Knowbody schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Mooi. Maar wat is probleemloos? Als dat is bij 100% pompsnelheid met het nodige geluid dan vind ik daar waar van ;)

Wat zou het zalig zijn als 32mm en 40mm de standaard zal zijn in warmtepompland.

Kost geld, dus als het niet opgelegd wordt door een fabrikant of door een bouwbesluit dan gebeurt het niet.

Daarom zijn de garantiefondsen en het bouwbesluit zo strikt en worden zaken verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

Knowbody schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Probleemloos is dus ook zonder hinderlijke geluiden 🥴anders is het niet probleemloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2024 17:52 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andere alternatief voor meerlagenbuis is Xpress RVS 304 precisiebuis (niet geschikt voor drinkwater), trouwens ook installaties tegengekomen met staalverzinkte precisiebuis zonder enige vorm van corrosie.

Goede voorbereiding is het halve werk :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:42
Carboy54 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Probleemloos is dus ook zonder hinderlijke geluiden 🥴anders is het niet probleemloos.
Dat begrijp ik best. Maar dat is subjectief.

Hier heb ik de installatie liever op 60 dan op 80 of 100% draaien. Dat scheelt namelijk nogal in geluid.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:33
Blihi schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:33:
[...]

Helder. In de verdamper zit geen gas, maar damp (hoewel bij de compressor gas aankomt, geen damp meer).

[...]

Correct me if I am wrong (ik ben geen natuurkundige), maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Doordat de compressor harder aanzuigt, wordt de druk in de verdamper verlaagd. Dit zorgt ervoor dat je op een andere, lagere, horizontale lijn in de plogh grafiek komt tijdens de faseverschuiving. Deze faseverschuiving vindt dus bij een lagere temperatuur plaats en daarnaast kan er door het koudemiddel minder energie opgenomen worden tijdens de faseverschuiving.

Dus, hoe hoger de Ta, hoe groter de persdruk van de compressor en dus hoe lager de zuigdruk van de compressor. Het gevolg daarvan is een lagere druk en dus een lagere temperatuur in de verdamper tijdens de faseverschuiving. De COP kakt in omdat de compressor harder moet werken (verbruikt meer) en er kan minder energie uit de buitenlucht opgenomen worden.

Begrijp ik het zo goed?
Zoeken met "H, log p Diagram van der Waals" levert treffers waaruit je de samenhang tussen
de HVAC ingenieursbenadering en de natuurkundige benadering kan afleiden (bijvoorbeeld bij de kritieke parameters).
Helaas is de "van der Waals" toestandsfunctie ook maar een benadering van het werkelijke gedrag.
M.n. het twee-fase gebied wordt niet correct weergegeven. fase verschuiving => fase overgang.
Een uitvoerige scriptie van de universiteit Gent over Thermodynamische processen kan misschien het e.e.a. verduidelijken (ook voor HVAC-ingenieurs).
Ik zelf ben chemicus - geen ingenieur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:03

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Zoeken met "H, log p Diagram van der Waals" levert treffers waaruit je de samenhang tussen
de HVAC ingenieursbenadering en de natuurkundige benadering kan afleiden (bijvoorbeeld bij de kritieke parameters).
Helaas is de "van der Waals" toestandsfunctie ook maar een benadering van het werkelijke gedrag.
M.n. het twee-fase gebied wordt niet correct weergegeven. fase verschuiving => fase overgang.
Een uitvoerige scriptie van de universiteit Gent over Thermodynamische processen kan misschien het e.e.a. verduidelijken (ook voor HVAC-ingenieurs).
De link verwijst naar de inhouds opgave.
Scheelt wel 240 pagina's. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Als ik eens zin heb probeer ik het te lezen, maar de basis lijkt te zijn zoals ik schreef:

Hogere persdruk betekent lagere zuigdruk. En lagere zuigdruk in de verdamper betekent een lagere verdampertemperatuur. Dat komt overeen met jouw metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Als ik eens zin heb probeer ik het te lezen, maar de basis lijkt te zijn zoals ik schreef:

Hogere persdruk betekent lagere zuigdruk. En lagere zuigdruk in de verdamper betekent een lagere verdampertemperatuur. Dat komt overeen met jouw metingen.
Waar hebben julie het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
Ik snap niet dat je bij renovatie of 1e aanleg nog 28mm buis gaat aanleggen.
Meerrlagenbuis oke (liever RVS), maar die bochten ed dergelijke zijn niet goed voor je flow. Neem hiervoor 2 x 45 bochten van RVS (geen bocht 90 nemen).
Als je alles in 35x1.5 mm rvs neemt en de fittingen/koppelingen 1 1/4 duims kun je het volgens mij nooit meer echt verbeteren, want je hebt flow als een malle en bijgeluiden zijn nagenoeg verdwenen.
En probeer te bedenken hoe je met 1 enkel bocht in zowel de aanvoer als retour zou kunnen uitkomen. Bij mij kon dat door de retourbalk boven de aanvoer te brengen door de slangen te verlengen.

Eerlijk is eerlijk 1 1/4 fittingen zijn rete duur. Maar goed een vakantie naar italie is dat ook. Rust en een goed werkend systeem is voor mij belangrijk. De tijd voor tweedehands fietsen en te grote jassen waarin je nog kunt groeien ben ik nu wel voorbij;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Technician- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:44:
[...]

d:)b
Ik zie bij Pana in de manual geen voorwaarde behalve dat minimum van 15l/min niet onderschreden mag worden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grappige is dat de optie zonder buffer wel degelijk genoemd staat als optie
.[Afbeelding]
Niet goed bij Panasonic gelezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFX7vnK-3688iXhWPPVypMWbZu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGZzvzLRYtcFnl6HdABVJx48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Laatst online: 19-09 23:04
Beste mensen,

Ik ben de template aan het invullen.
Kan iemand mij op weg helpen bij het bepalen van de warmteafgifte van mijn huidige radiatoren?
Het gaat om het bepalen van:
Totale afgifte bij 40 graden Y?? kW, waterinhoud in totaal Z?? liter.

Ik heb onderstaande installatie.

- begane grond: 3 radiatoren in woonkamer, totale afgifte bij 40 graden Y?? kW, waterinhoud in totaal Z?? liter.
1x T22, 110 x 40 cm (LxH)
1x T11, 180 x 40 cm (LxH)
1x T11, 60 x 90 cm (LxH)
80 m2 vloerverwarming (bijverwarming), 20 cm HoH.

- 1e etage: 4 slaapkamers en 1 badkamer. Totale afgifte bij 40 graden Y?? kW, waterinhoud in totaal Z?? liter.
1x T11, 90 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 1)
1x T11, 90 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 2)
1x T11, 180 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 3)
1x T21, 140 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 4)
1x handdoekradiator 60 x 130 cm (LxH) (badkamer)

Alvast weer hartelijk dank voor het meedenken/reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Elsdeniep schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:19:
Beste mensen,

Ik ben de template aan het invullen.
Kan iemand mij op weg helpen bij het bepalen van de warmteafgifte van mijn huidige radiatoren?
Het gaat om het bepalen van:
Totale afgifte bij 40 graden Y?? kW, waterinhoud in totaal Z?? liter.

Ik heb onderstaande installatie.

- begane grond: 3 radiatoren in woonkamer, totale afgifte bij 40 graden Y?? kW, waterinhoud in totaal Z?? liter.
1x T22, 110 x 40 cm (LxH)
1x T11, 180 x 40 cm (LxH)
1x T11, 60 x 90 cm (LxH)
80 m2 vloerverwarming (bijverwarming), 20 cm HoH.

- 1e etage: 4 slaapkamers en 1 badkamer. Totale afgifte bij 40 graden Y?? kW, waterinhoud in totaal Z?? liter.
1x T11, 90 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 1)
1x T11, 90 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 2)
1x T11, 180 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 3)
1x T21, 140 x 50 cm (LxH) (slaapkamer 4)
1x handdoekradiator 60 x 130 cm (LxH) (badkamer)

Alvast weer hartelijk dank voor het meedenken/reageren.
Hytools app of climatebooster site: https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Niet goed bij Panasonic gelezen:

[Afbeelding]
Welke pagina in de servicemanual J serie staat dit? Tevens zijn dit “recomendations” geen eisen. Ten tweede is mijn pakket 28mm. Kan ook gewoon op dunwandige buis.
ID MLB 32 = 26
ID koper 28 = 26
Dus….

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 13-02-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:46:
Als je ziet wie de regels van het bouwbesluit maaot word het duidelijker waarom het zo ver van de realiteit is
Ik wel willen weten wie dat zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Technician- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:33:
[...]

Welke pagina in de servicemanual J serie staat dit? Tevens zijn dit “recomendations” geen eisen. Ten tweede is mijn pakket 28mm. Kan ook gewoon op dunwandige buis.
ID MLB 32 = 26
ID koper 28 = 26
Dus….
Niet in servicemanual maar in de installatiemanual. Ben even kwijt waar de link staat (had dit fragment al vaker aangehaald).

Logisch dat het recommendations zijn, want ze geven zelf al terecht aan dat het afhangt van meer variabelen. Bovendien laten tweakers zich niks opleggen :)

[ Voor 14% gewijzigd door dof op 13-02-2024 22:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Carboy54 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:05:
[...]

Op het Amber forum zijn legio test resultaten te vinden bij @mischa402 met hoge COP's
Ja hoor, hieronder de prestaties van de Amber 95. De bovenste lijn lis de stooklijn, die een aantal keer is bijgesteld maar voor het overgrote deel op de gepresenteerde stooklijn heeft gestaan. De rode markers zijn de daadwerkelijke aanvoertemperatuur. De sprong omlaag rond 4 graden is de bodemlintverwarming, waar nog een update voor komt om die, minder en sowieso later (koudere temperatuur) in te laten schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOMIo9hX6j5FlxyowBOOZKsu74I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RcaguvaozwsB6LiJl1t0Rod2.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31
[...]

Voor radiatoren vervangen. Maak een verdeler onder de vloer 22mm met bv 6 aansluitingen (voor 3 radiatoren)
Ik had hier ook aan gedacht voor mijn kruipruimte als ik een WP ga bestelllen maar is een ringleiding 32mm met T stukken niet makkelijker? Minder m1 isoleren en die verdeler moet ook geïsoleerd worden verzin daar maar iets voor...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mischa402 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:04:
[...]

Ja hoor, hieronder de prestaties van de Amber 95. De bovenste lijn lis de stooklijn, die een aantal keer is bijgesteld maar voor het overgrote deel op de gepresenteerde stooklijn heeft gestaan. De rode markers zijn de daadwerkelijke aanvoertemperatuur. De sprong omlaag rond 4 graden is de bodemlintverwarming, waar nog een update voor komt om die, minder en sowieso later (koudere temperatuur) in te laten schakelen.

[Afbeelding]
Met een Kamstrup + externe kWh-meter gemeten toch? Met maandelijkse metingen kun je evt. meedoen met de monitoring in dit topic ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
verkeerslicht schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:55:
[...]

Met een Kamstrup + externe kWh-meter gemeten toch? Met maandelijkse metingen kun je evt. meedoen met de monitoring in dit topic ;)
Uiteraard ;) Kamstrup en 2 dedicated kWh-meters op de din-rail in de meterkast (WP en BUH). Zonder SWW, hiervoor gebruiken we een warmtepompboiler.

Totale (s)COP vanaf dit stookseizoen (vanaf half oktober 2023) staat momenteel op 4,54.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
De vraag was: zijn er bij hogere Ta meer of minder defrosts nodig. Iemand dacht dat het minder is omdat dan de COP lager is en er dus minder energie uit de lucht komt, maar het is meer.

Voor een hogere Ta moet de compressor harder werken en verbruikt hij relatief veel. De hogere persdruk in de leiding naar de binnenunit zorgt voor een lagere druk in de verdamper. Door die lagere druk zal ook de temperatuur in de verdamper lager zijn en dus vinden er meer defrosts plaats.

De COP is lager omdat het stroomverbruik van de compressor sneller stijgt dan de warmteopname vanuit de buitenlucht, niet omdat er minder energie uit de buitenlucht wordt opgenomen. (Wel minder energie per gram koudemiddel, maar door de hogere flow van het koudemiddel in totaal nog steeds meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:28:
[...]

De vraag was: zijn er bij hogere Ta meer of minder defrosts nodig. Iemand dacht dat het minder is omdat dan de COP lager is en er dus minder energie uit de lucht komt, maar het is meer.

Voor een hogere Ta moet de compressor harder werken en verbruikt hij relatief veel. De hogere persdruk in de leiding naar de binnenunit zorgt voor een lagere druk in de verdamper. Door die lagere druk zal ook de temperatuur in de verdamper lager zijn en dus vinden er meer defrosts plaats.

De COP is lager omdat het stroomverbruik van de compressor sneller stijgt dan de warmteopname vanuit de buitenlucht, niet omdat er minder energie uit de buitenlucht wordt opgenomen. (Wel minder energie per gram koudemiddel, maar door de hogere flow van het koudemiddel in totaal nog steeds meer)
Mooi samengevat (y)

Waarbij het een vraagstuk blijft waarom ik, maar bijvoorbeeld ook @Andrehj dit (het vaker defrosten) in de praktijk niet ziet gebeuren bij een hogere Ta. In mijn geval heeft het er denk ik mee te maken dat ik heb geëxperimenteerd met een hogere Ta op het moment dat er toch al gemiddeld elk uur een defrost was. Ik kan me best voorstellen er een max. aantal defrosts per tijdseenheid ingebakken zit. De Ta verhogen zal dan niet leiden tot meer defrosts, maar mogelijk wel tot meer aanvriezing op de verdamper.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Mooi samengevat (y)

Waarbij het een vraagstuk blijft waarom ik, maar bijvoorbeeld ook @Andrehj dit (het vaker defrosten) in de praktijk niet ziet gebeuren bij een hogere Ta. In mijn geval heeft het er denk ik mee te maken dat ik heb geëxperimenteerd met een hogere Ta op het moment dat er toch al gemiddeld elk uur een defrost was. Ik kan me best voorstellen er een max. aantal defrosts per tijdseenheid ingebakken zit. De Ta verhogen zal dan niet leiden tot meer defrosts, maar mogelijk wel tot meer aanvriezing op de verdamper.
Dat laatste kan ik beamen. Mijn Toshiba doet maximaal 1 defrost met 45 minuten tussenpauze. De defrost zelf duurt tussen de 2.5 en 4.5 minuten, dus tijdens defrost-mania zit er minimaal 50 minuten tussen de defrosts. Ik vermoed dat ze soms gewoon iets langer duren (metingen laten zien dat het tussen de 2.5 en 4.5 minuut zit en in die tijd gaat er 11 kW doorheen, dat is best een forse spreiding).

Andere dagen zit er uren tussen de defrosts (en die worden gestuurd op afkoeling van de verdamper, relatief ten opzichte van afkoeling van de buitenlucht). Als de verdamper veel sneller afkoelt dan de buitentemperatuur, komen de defrosts eerder.

Ik gok overigens ook dat het heel erg afhangt van de condities buiten. Als het minder vochtig is, heeft de verdamper minder last van aanvriezing en dus een minder sterke afkoeling. Meestal is het minder vochtig als het buiten kouder is en dan is ook de Ta hoger (stooklijn). De vraag is dus of de defrosts dan minder optreden omdat de Ta hoger is, of omdat het buiten minder vochtig is...

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 14-02-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Je benadering klopt bijna maar niet helemaal.
Je ontrekt domweg meer energie uit de buitenlucht waardoor de buitencondensor (verdamper) eerder met ijs aangroeit.

Trouwens dat hoeft niet, met veel lagere delta T en hogere TA maar een lagere hoeveelheid energie onttrekking kan de defrost dus minder worden.
Maar het gaat iig om hoeveel energie wordt onttrokken aan de buitenlucht.

ZIe mijn molier diagram met een voorbeeld in rood met een hogere Ta

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcaFN9aficSrCuYcYTsx74WL1UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAQ2IXuwQK1421fTbtOl48Iq.jpg?f=fotoalbum_large

De zwarte lijn is bij Ta 25C, de afgifte energie is hoger, de compressor energie is lager.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 14-02-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 13:21
Hier zijn we ook de afweging aan het maken tussen stookoliekerel behouden, gascondensatieketel te installeren of meteen voor een warmtepomp te gaan. De offertes die we ontvangen hebben liggen vrij ver uit elkaar, waarvan ook verschillende merken warmtepompen worden aangeboden. Zit tussen de merken (buderus, vallaint, Daikin, ..) eigenlijk grote veschillen? Op basis van wat ik hier lees lijkt het van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Laatst online: 19-09 23:04
@BarryH bedankt.
Overigens zie ik dat de Radson calculator die in de FAQ genoemd wordt, de info ook geeft.
Dat had ik in eerste instantie over het hoofd gezien.
Ik geef de link maar even:
https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Blihi schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:33:
[...]

[...]

Begrijp ik het zo goed?
Kennelijk zijn er in detail toch nog wat misverstanden over zuig en persdruk.

De Persdruk wordt bepaald door de Ta en het te leveren vermogen. Natuurlijk ook door de grootte van de condensor, maar dat ligt voor een gekozen WP vast. Daar kun je niets meer aan veranderen.
De zuigdruk wordt bepaald door Tbuiten en het opgenomen vermogen uit de buitenlucht (uitgaande van een lucht/water WP). En uiteraard ook hier weer door de grootte van de verdamper, maar ook die ligt voor een gekozen WP vast.

Het is dus niet zo, dat door een hogere Ta ook automatisch de zuigdruk daalt!
Uiteraard is het wel zo, dat als je door een hogere Ta een groter vermogen van de WP gaat vragen, dat dan de zuigdruk daalt. Maar dat komt dan niet door de hogere Ta, maar door het hogere te leveren vermogen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Technician- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Je benadering klopt bijna maar niet helemaal.
Je ontrekt domweg meer energie uit de buitenlucht waardoor de buitencondensor (verdamper) eerder met ijs aangroeit.
Klopt, meer energie in totaal, minder per gram koelmiddel per cyclus (de flow is immers hoger en in jouw eigen moller diagram ligt de rode lijn verder naar rechts).
Trouwens dat hoeft niet, met veel lagere delta T en hogere TA maar een lagere hoeveelheid energie onttrekking kan de defrost dus minder worden.
Maar het gaat iig om hoeveel energie wordt onttrokken aan de buitenlucht.

ZIe mijn molier diagram met een voorbeeld in rood met een hogere Ta

[Afbeelding]

De zwarte lijn is bij Ta 25C, de afgifte energie is hoger, de compressor energie is lager.
Ja, klopt. En de rode lijn ligt lager, dus wordt de verdamper kouder, of lees ik dat diagram nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zwerius schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:48:
[...]

De Persdruk wordt bepaald door de Ta en het te leveren vermogen. Natuurlijk ook door de grootte van de condensor, maar dat ligt voor een gekozen WP vast. Daar kun je niets meer aan veranderen.
De zuigdruk wordt bepaald door Tbuiten en het opgenomen vermogen uit de buitenlucht (uitgaande van een lucht/water WP). En uiteraard ook hier weer door de grootte van de verdamper, maar ook die ligt voor een gekozen WP vast.

Uiteraard is het wel zo, dat als je door een hogere Ta een groter vermogen van de WP gaat vragen, dat dan de zuigdruk daalt. Maar dat komt dan niet door de hogere Ta, maar door het hogere te leveren vermogen.
De zuigdruk wordt door de compressor bepaald. Waar anders door?

Als de compressor harder werkt, wordt er harder aangezogen. Het is juist dat het opgenomen vermogen bepaald wordt door de zuigdruk in combinatie met de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hoi, op dit topic kom ik vaak het gebruik van een Kamstrup tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzGN-mK4PQPgdzBFU1wCUF6GEzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnO9VlPyNdldIh4vAYegNeAm.png?f=fotoalbum_large
(plaatje uit de PDF van Kamstrup zelf)

Ik wil ook graag een Kamstrup voor mijn te plaatsen Amber 95 (1200l/h). Ik zoek de Kamstrup 403 met 1,5m3/h en een 1inch (G1B) aansluiting, maar ik kan zo snel geen webwinkel vinden die dit heeft (eingelijk vind ik maar 2 webwinkels die per winkel maar 1 soort heeft).

Ik lees dat een Kamstrup slecht verkrijgbaar is, maar misschien heeft iemand een tip waar ik voor een betaalbare prijs een 403 1,5m3/h op 1inch kan vinden??

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 14-02-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:22

GJA

Zwerius schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Wat zou de vulling voor invloed hebben op defrost en opgenomen vermogen van de compressor?
Meer vulling zou een hogere persdruk geven, hoger opgenomen vermogen van de compressor, minder lage zuigdruk dus minder defrosts?

Of andersom: lagere vulling geeft lagere zuigdruk dus meer defrosts?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:22:

[Afbeelding]

Ik wil ook graag een Kamstrup voor mijn te plaatsen Amber 95 (1200l/h). Ik zoek de Kamstrup 403 met 1,5m3/h en een 1inch (G1B) aansluiting, maar ik kan zo snel geen webwinkel vinden die dit heeft (eingelijk vind ik maar 2 webwinkels die per winkel maar 1 soort heeft).

Ik lees dat een Kamstrup slecht verkrijgbaar is, maar misschien heeft iemand een tip waar ik voor een betaalbare prijs een 403 1,5m3/h op 1inch kan vinden??
Kijk even op
https://www.zähler-plattform.de
Daar heb ik hem ook vandaan en meerdere andere Tweakers gingen ons voor.

Tip: even nadenken of je er een wil die alleen warmte meet of ook koude, en of je er een wil met mbus. Zie dit document voor de verschillende kenmerken (pagina 11 van de pdf): https://www.ecompany.be/w...3-Technische-Fiche-NL.pdf
Volgens mij kun je ze Zähler platform ook mailen voor een specifiek type.
Hebben anderen nog ervaringen en/of tips?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Whiskey48 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:22:

[Afbeelding]

Ik heb de mijne bij een hier populaire shop uit het buitenland gehaald. Nog een tip: Bestel waar je hem ook koopt even de messing sensor-montageset mee (let op de juiste maat). De standaard meegeleverde plastic bevestiging is niet heel betrouwbaar en breekt snel af.

Ik heb de bedrade MBUS versie. Deze wordt uitgelezen met deze MBUS USB-adapter gekoppeld aan oude Pi1 met node-red erop.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 14-02-2024 13:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Kijk even op
https://www.zähler-plattform.de
Daar heb ik hem ook vandaan en meerdere andere Tweakers gingen ons voor.

Tip: even nadenken of je er een wil die alleen warmte meet of ook koude, en of je er een wil met mbus. Zie dit document voor de verschillende kenmerken (pagina 11 van de pdf): https://www.ecompany.be/w...3-Technische-Fiche-NL.pdf
Volgens mij kun je ze Zähler platform ook mailen voor een specifiek type.
Hebben anderen nog ervaringen en/of tips?
RonJ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik heb de mijne bij een hier populaire shop uit het buitenland gehaald. Nog een tip: Bestel waar je hem ook koopt even de messing sensor-montageset mee (let op de juiste maat). De standaard meegeleverde plastic bevestiging is niet heel betrouwbaar en breekt snel af.

Ik heb de bedrade MBUS versie. Deze wordt uitgelezen met deze MBUS USB-adapter gekoppeld aan oude Pi1 met node-red erop.
Ah merci! Wat een smaken zeg :) even in verdiepen

Ik wil hem via de IR uitlezen via de smartgateway naar Homey, dus denk teen modbus adapter oid nodig.
https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

Ik wil verwarmen, en als mijn leidingwerk het toestaat ook koelen, dan dus even goed in de PDF kijken, dit dan de 2e of 5e in de lijst van de meter types.

... Ik ga de documentatie en websites even doornemen, dank! (Ook voor die messing vitting tip)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Blihi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:06:
[...]

De zuigdruk wordt door de compressor bepaald. Waar anders door?

Als de compressor harder werkt, wordt er harder aangezogen. Het is juist dat het opgenomen vermogen bepaald wordt door de zuigdruk in combinatie met de buitentemperatuur.
De zuigdruk wordt bepaald door de verdampingsconditie van het koelmiddel. De verdampingstemperatuur staat altijd in een vaste relatie tot de verdampingsdruk (=zuigdruk van de compressor).

Dus als de buitentemperatuur omlaag gaat en de overige condities blijven gelijk (opgenomen thermisch vermogen in de condensor), dan daalt de verdampingstemperatuur in de verdamper en daarmee ook de verdampingsdruk (=zuigdruk compressor).

De relatie tussen druk en temperatuur (en evt. percentage vloeistof/gas) kun je aflezen in het H/ logP diagram zoals hier al langs gekomen is. Let wel op, dat je het H/log P diagram neemt voor het juiste koelmiddel.

In dat diagram kun je ook heel mooi de kringloop comprimeren, condenseren, verdampen, expanderen tekenen en de daarbij horende drukken en temperaturen aflezen.
Tevens kun je de enthalpie per kg koelmiddel aflezen. Simpel gezegd is enthalpie de "warmteinhoud" van een kg koelmiddel.

Je ziet dan ook dat met het verdampen van het koelmiddel je van links naar rechts schuift in het diagram. De druk en temperatuur blijven gelijk, maar de enthalpie ("warmteinhoud") nemen toe. Er wordt dan immers verdampingswarmte in het koelmiddel opgenomen.

Evenzo ga je bij een hogere druk, hoger in het diagram (door de compressor gecreëerd) weer van rechts naar links en daarbij condenseert het koelmiddel weer van 100% gas naar 0% gas (ofwel vloeistof).
Je ziet dat ook daarbij temperatuur en druk weer gelijk blijven, maar dat de enthalpie ("warmteinhoud") van het koelmiddel afnemen. Die warmte is dan in de condensor weer afgegeven aan het CV-water.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Whiskey48 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:50:
[...]

[...]

Ah merci! Wat een smaken zeg :) even in verdiepen

Ik wil hem via de IR uitlezen via de smartgateway naar Homey, dus denk teen modbus adapter oid nodig.
https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

Ik wil verwarmen, en als mijn leidingwerk het toestaat ook koelen, dan dus even goed in de PDF kijken, dit dan de 2e of 5e in de lijst van de meter types.

... Ik ga de documentatie en websites even doornemen, dank! (Ook voor die messing vitting tip)!
De "gewone" meet trouwens ook het geproduceerde vermogen bij koelen (en defrosten!), alleen wordt deze waarde dan niet afgetrokken van de totaalmeterstand. Als je het toch extern uitleest, kan je dat misschien zelf uit elkaar trekken in Homey?

Die IR-adapter kende ik nog niet, wel interessant! Deze is wel een stukje duurder dan een mbus-adaptertje als je toch nog ergens een pi hebt liggen, maar dat scheelt wel weer een hele hoop gedoe en complexiteit!

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Vraag; dit lijkt me een goedkope site voor een Kamstrup waarbij je alle opties kunt selecteren??
Deze heeft ook de 1,5m3/h versie met DIN20

https://www.arigo-softwar...ting-counter-compact.html

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 14-02-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Klopt, meer energie in totaal, minder per gram koelmiddel per cyclus (de flow is immers hoger en in jouw eigen moller diagram ligt de rode lijn verder naar rechts).

[...]

Ja, klopt. En de rode lijn ligt lager, dus wordt de verdamper kouder, of lees ik dat diagram nu verkeerd?
De verdamperdruk/temp wordt niet perse kouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

let op (voor iedereen) dat men wel praat over hetzelfde. men heeft de verdampingstemperatuur (de druk) en de temperatuur van het gas wat de verdamper uitkomt en de compressor ingaat. dat verschil in temperatuur is de overhitting. dat is de linker (en onder)kant van het mollerdiagram wat eerst werd gepost.

ook is het handig om te onthouden dat een compressor zowel volume als massa verplaatst. dus als de druk lager is is er ook minder massa in elke slag van de compressor wat word verplaatst wat weer invloed heeft op de situatie aan de hogedrukzijde. bij lagere drukken kan men dus per slag gemakkelijker veel meer massa verplaatsen dan als de drukken hoger zijn. dus een compressor die 30hz doet op lage druk kan veel meer warmte verzetten dan als de drukken hoger zijn ook al is het toerental hetzelfde. daarom zeg ik ook altijd dat je niet moet blindstaren naar het toerental van de unit.

er zijn dus flink wat balletjes die allemaal in de lucht hangen dus zorg dat men niet langs elkaar praat.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 14-02-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Whiskey48 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:34:
Vraag; dit lijkt me een goedkope site voor een Kamstrup waarbij je alle opties kunt selecteren??
Deze heeft ook de 1,5m3/h versie met DIN20

https://www.arigo-softwar...ting-counter-compact.html
Ik kijk voor allerlei apparatuur vaak op de Duitse Ebay. Daar kun je vaak aardig wat vinden voor schappelijke prijzen. Dus: https://ebay.de/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Zwerius schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Ik kijk voor allerlei apparatuur vaak op de Duitse Ebay. Daar kun je vaak aardig wat vinden voor schappelijke prijzen. Dus: https://ebay.de/
Ik heb al een leuke site gevonden, deze heeft alvast een 230V AC aansluiting 2,5m3/h maar wel DIN20 en 130mm voor een leuke prijs (ze hebben veel meer trouwens, ook prima qua prijs)
https://www.kernbauer-sol...t-500-direktfuehler-130mm

Maar om die tweede temperatuursensor in een leiding te krijgen?? ... dan heb ik daar ook nog een stukje met schroefdraad voor nodig waar ik deze in kan schroeven??
https://zaehleronlineshop...t-meter-directly-immersed

En dan dus nog een messing schroef tvv de plastic meegeleverde van de Kamstrup
https://zaehleronlineshop.de/?a=115&lang=eng

[ Voor 31% gewijzigd door Whiskey48 op 14-02-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:06
Ik heb voor mijn tapwater een edel auer air 270L (3x airco unit voor verwarming). Top ding, doet wat het moet doen voor weinig geld en met douche wtw ook nog nooit leeg gehad.

Nu ben ik benieuwd op welke temperatuur iedereen zijn l-w warmtepomp/boiler heeft staan. Die van mij staat op de standaard ingestelde 60 graden, maar ik vraag mij af heeft het zin om hem op 40-45 te zetten? Warmer douche je toch niet en beneden heb ik een cooker.

De auer heeft een legionella programma. Heeft het echter zin om hem op bijvoorbeeld 45 te zetten? Of verbruikt dit dermate minder stroom dat dit weer teniet gedaan wordt door de enorme piek die het legionella programma dan weer teweegbrengt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ding moet zo laag als je kan gaan zonder dat er geschreeuw uit de badkamer komt.

begin maar eens met 50 en pel er dan elke paar dagen een graad vanaf.

en die legionella kan je gewoon op 1x per maand zetten of zo. dat is niet relevant voor boilers in woningen.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 14-02-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Oeps ik zie dat er ook een warmtepompboiler topic is!

Bedankt voor je antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maartinho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:09:
Ik heb voor mijn tapwater een edel auer air 270L (3x airco unit voor verwarming). Top ding, doet wat het moet doen voor weinig geld en met douche wtw ook nog nooit leeg gehad.

Nu ben ik benieuwd op welke temperatuur iedereen zijn l-w warmtepomp/boiler heeft staan. Die van mij staat op de standaard ingestelde 60 graden, maar ik vraag mij af heeft het zin om hem op 40-45 te zetten? Warmer douche je toch niet en beneden heb ik een cooker.

De auer heeft een legionella programma. Heeft het echter zin om hem op bijvoorbeeld 45 te zetten? Of verbruikt dit dermate minder stroom dat dit weer teniet gedaan wordt door de enorme piek die het legionella programma dan weer teweegbrengt?
Hij staat hier op 55 graden en eenmaal per week legio run.
We hebben maar een 150 liter met 4 personen met een enkele keer een bad meestal douchen.

Zouden we nog met zijn tweeën zijn zou ik het aandurven om hem lager te zetten tot het punt dat je te weinig hebt en dan weer wat hoger. Wel nog steeds met eenmaal per week een legio run.

Ik heb de flow switch met bijbehorende restrictie uit de cv ketel weer voor de wpb gezet dus de warmwaterflow is begrenst op 7 liter per minuut.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Ronald.42 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Hij staat hier op 55 graden en eenmaal per week legio run.
We hebben maar een 150 liter met 4 personen met een enkele keer een bad meestal douchen.

Zouden we nog met zijn tweeën zijn zou ik het aandurven om hem lager te zetten tot het punt dat je te weinig hebt en dan weer wat hoger. Wel nog steeds met eenmaal per week een legio run.

Ik heb de flow switch met bijbehorende restrictie uit de cv ketel weer voor de wpb gezet dus de warmwaterflow is begrenst op 7 liter per minuut.
Enig inzicht in wat de daadwerkelijke besparing in energie is als je hem lager zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
Hogere temperaturen daalt de COP bij een warmtepompboiler en ook meer warmteverlies tijdens warmhouden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maartinho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Enig inzicht in wat de daadwerkelijke besparing in energie is als je hem lager zet?
Nee.

Ik stel me zo voor, minder warmteverlies omdat de delta-T over de isolatie mantel lager is en een hogere cop omdat dat nu eenmaal zo is met een warmtepomp op lagere temperatuur.

We zitten nu voor januari op bijv 1,47 kwh per dag gemiddeld.
Veel beter zal het niet worden denk ik of althans financieel niet heel dringend.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
Whiskey48 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Ik heb al een leuke site gevonden, deze heeft alvast een 230V AC aansluiting 2,5m3/h maar wel DIN20 en 130mm voor een leuke prijs (ze hebben veel meer trouwens, ook prima qua prijs)
https://www.kernbauer-sol...t-500-direktfuehler-130mm

Maar om die tweede temperatuursensor in een leiding te krijgen?? ... dan heb ik daar ook nog een stukje met schroefdraad voor nodig waar ik deze in kan schroeven??
https://zaehleronlineshop...t-meter-directly-immersed

En dan dus nog een messing schroef tvv de plastic meegeleverde van de Kamstrup
https://zaehleronlineshop.de/?a=115&lang=eng
Ik heb inderdaad bij mijn Kamstrup ook de 2e temp. sensor in de onderkant van een kogelkraan ingebouwd zitten. Heb dat destijds (12 jaar geleden) zo bij de Kamstrup meegekocht. Ik dacht dat dat standaard was, maar weet dat niet zeker.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zwerius schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:30:
[...]

Ik heb inderdaad bij mijn Kamstrup ook de 2e temp. sensor in de onderkant van een kogelkraan ingebouwd zitten. Heb dat destijds (12 jaar geleden) zo bij de Kamstrup meegekocht. Ik dacht dat dat standaard was, maar weet dat niet zeker.
Ik heb dit enkele weken geleden gekocht op aanraden van mijn installateur, zodat hij de Kamstrup netjes kon installeren. Wij wilden graag een 1” Kamstrup en ook een 1” kogelkraan in de retour voor de sensor voor mijn 8 kW WP, zodat er geen onnodige extra weerstand is.

De termen waarmee ik het uiteindelijk via Google vond waren:
- 1” kogelkraan met M10 sensorsaansluiting
- ⁠1” kogelkraan met M10 plug
- ⁠1” kogelkraan met M10 injectiepunt

Ik werd netjes geholpen door de medewerkers van deze Nederlandse webshop. Al zal ie ook wel iets goedkoper te krijgen zijn.

Edit: het zal idd standaard zijn, maar het werd bij mij niet met de Kamstrup meegeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-02-2024 21:47 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Zwerius schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:30:
[...]

Destijds aangeschaft:

1x 1" MID-Einbausatz für Wärmezähler direkttauchend + Passstück
1x Ultraschall-Wärmezähler Kamstrup MultiCal 303 Qn 2,5 5,2 inkl. Draht M-Bus (wired) und 16 jahres Batterie

Dat passtuk trouwens uiteindelijk niet gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door blb4 op 14-02-2024 22:02 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Best wel een fraai toestel die R290 (propaan) monobloc van Midea.

Denk dat heel wat Nederlandse ketelboeren deze gaan omstickeren en inzetten met evt een nieuwe behuizing en eigen besturing.

https://mbt.midea.com/con...xclusive_20230815_V10.pdf

• Zwerius
blb4 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:46:
[...]

Destijds aangeschaft:

1x 1" MID-Einbausatz für Wärmezähler direkttauchend + Passstück
1x Ultraschall-Wärmezähler Kamstrup MultiCal 303 Qn 2,5 5,2 inkl. Draht M-Bus (wired) und 16 jahres Batterie

Dat passtuk trouwens uiteindelijk niet gebruikt.
Ik heb overigens mijn warmtemeter gekocht in een uitvoering zonder batterij. Ik heb er een kleine voeding voor hangen. Leek mij in de long run gemakkelijker. Zal minimaal meer stroom kosten. Meetwaardes blijven overigens wel behouden als de spanning er af is geweest.

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 107 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)