Ook een grote radiator heeft bij lage watertemperatuur maar een relatief lage capaciteit t.o.v. het volledige afgiftesysteem.betaplayer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:36:
[...]
Stelt dat probleem zich zo zwaar met relatief grote radiatoren? Had begrepen dat dat issue er vooral was met convectoren met een zeer kleine waterinhoud.
Dan is het toch zonde als de radiatoren boven de helft van de flow voor hun rekening nemen, terwijl ze niet zoveel meer afgeven.
Uiteraard is het verschillend per situatie, maar ik heb dit zelf goed kunnen merken in mijn eigen systeem.
Ik heb 3 groepen vloerverwarming en de rest radiatoren. In eerste instantie had ik op de begane grond de fancoils en radiatoren volledig open staan. De vloer kreeg nog maar nauwelijks water en deed daardoor niet zo goed mee.
Oplossing was het knijpen van de radiatoren en fancoils. De flowsnelheid bleef gelijk, maar de verdeling van de flow was beter waardoor de afgifte juist groter werd. De radiatoren hadden als gevolg iets minder afgifte, maar ook niet zoveel minder. Immers, als de dT van een radiator bijvoorbeeld 2°C toeneemt, daalt de gemiddelde temperatuur van de radiator maar 1°C