Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:24
Technician- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:37:
Best wel een fraai toestel die R290 (propaan) monobloc van Midea.

Denk dat heel wat Nederlandse ketelboeren deze gaan omstickeren en inzetten met evt een nieuwe behuizing en eigen besturing.

https://mbt.midea.com/con...xclusive_20230815_V10.pdf
Onder andere Remeha, Nefit, Wolf en Ferroli hebben hem al in het programma.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Insert12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Onder andere Remeha, Nefit, Wolf en Ferroli hebben hem al in het programma.
Dat is de huidige R32 reeks waar jij op doelt.
De R290 is nog niet in NL te krijgen geloof ik.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwerius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:45:
[...]

Ik heb overigens mijn warmtemeter gekocht in een uitvoering zonder batterij. Ik heb er een kleine voeding voor hangen. Leek mij in de long run gemakkelijker. Zal minimaal meer stroom kosten. Meetwaardes blijven overigens wel behouden als de spanning er af is geweest.
Voordeel is dat je dan ook met een korter interval de data kan opvragen. Interessant voor als je kort een bepaald verloop iets nauwkeuriger wil meten, en je hebt dan ook dat je qua tijd niet meer achter loopt op de kWh meter (iets wat ik weleens ervaar met mijn Engelmann warmtemeter, waarbij je één meetpunt even een heel lage of juist oneindig hoge COP hebt.)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:56
verkeerslicht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:07:
[...]

Dat is de huidige R32 reeks waar jij op doelt.
De R290 is nog niet in NL te krijgen geloof ik.
Hij lijkt mij sterk op de bosch 5800i, alleen die is wit.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ZonnigY schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:40:
[...]
Dat kan kloppen want bosch plakt ook alleen maar hun sticker erop.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• verkeerslicht
  • Niet online
ZonnigY schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:40:
[...]

google eens op bosch compress 2000 ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
Maartinho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:09:
Ik heb voor mijn tapwater een edel auer air 270L (3x airco unit voor verwarming). Top ding, doet wat het moet doen voor weinig geld en met douche wtw ook nog nooit leeg gehad.

Nu ben ik benieuwd op welke temperatuur iedereen zijn l-w warmtepomp/boiler heeft staan. Die van mij staat op de standaard ingestelde 60 graden, maar ik vraag mij af heeft het zin om hem op 40-45 te zetten? Warmer douche je toch niet en beneden heb ik een cooker.

De auer heeft een legionella programma. Heeft het echter zin om hem op bijvoorbeeld 45 te zetten? Of verbruikt dit dermate minder stroom dat dit weer teniet gedaan wordt door de enorme piek die het legionella programma dan weer teweegbrengt?
Ik maak zelf het sanitairwater 45 graden en een keer per week de legionella-run op 65 graden (kan ik niet lager instellen).

Mijn programma warmt het SWW twee keer per dag op: tussen 13:00 en 15:00 als de PV panelen het meest opleveren en tussen 0:00 en 2:00 om ervoor te zorgen dat er 's morgens genoeg warm water is (beter om 0:00 starten dan om 5:00, want om 0:00 is het buiten nog warmer). De nacht na de legionella-run sla ik die nacht-opwarming over.

Legionella zou je eigenlijk wekelijks willen doen naar 60 graden. Hoewel sommigen van mening zijn dat het voor thuisinstallaties niet relevant is, en er inderdaad geen wetgeving is die dit eist, is het voor een warmtepomp-installatie wel degelijk aanbevolen om wekelijks een legionella-programma te draaien. Dat wil zeggen, breng het vat wekelijks tenminste 20 minuten naar 60 graden, of 10 minuten naar 65 graden of 5 minuten naar 70 graden.

Hier staat een en ander ook uitgebreid beschreven: https://warmtepomp-tips.nl/relevant/legionella/

Daar stellen ze vrij onomwonden dat je de temperatuur van het SWW niet onder de 50 graden moet zetten. De keus is dus aan jezelf.

En dan is er natuurlijk een dedicated topic: Voorkomen legionella in boilers

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Technician- schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:37:
Best wel een fraai toestel die R290 (propaan) monobloc van Midea.

Denk dat heel wat Nederlandse ketelboeren deze gaan omstickeren en inzetten met evt een nieuwe behuizing en eigen besturing.

https://mbt.midea.com/con...xclusive_20230815_V10.pdf
Wel jammer dat de 3 phase variant pas begint vanaf 12 kW.

• ZonnigY
verkeerslicht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:42:
[...]

google eens op bosch compress 2000 ;)
Die gebruikt R32

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Whiskey48 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Ik heb al een leuke site gevonden, deze heeft alvast een 230V AC aansluiting 2,5m3/h maar wel DIN20 en 130mm voor een leuke prijs (ze hebben veel meer trouwens, ook prima qua prijs)
https://www.kernbauer-sol...t-500-direktfuehler-130mm

Maar om die tweede temperatuursensor in een leiding te krijgen?? ... dan heb ik daar ook nog een stukje met schroefdraad voor nodig waar ik deze in kan schroeven??
https://zaehleronlineshop...t-meter-directly-immersed

En dan dus nog een messing schroef tvv de plastic meegeleverde van de Kamstrup
https://zaehleronlineshop.de/?a=115&lang=eng
Klopt, die installatiekit van ZOS heb ik ook (variant zonder het stukje buis ertussen, alleen de 2 kogelkranen). In die kranen zit een M10 gat waar je die messing "huls"/schroef en de sensor dan weer indraait. De sensor zit in een massief stalen buisje van 5,0 of 5,2mm (dat zie je in de type aanduiding van de meter, neem dan ook die maat messing huls), die met een rubber 0-ringetje in die huls geklemd wordt om eea waterdicht af te sluiten. Af-fabriek krijg je er een plastic versie bij, maar die had ik gelijk aan stukken toen ik de sensoren moest omdraaien. :X

All-electric.

• verkeerslicht
  • Niet online
My bad, dacht dat je doelde op de R32 reeks uit mijn bericht. Daarvan is de Compress 2000 namelijk werkelijk hetzelfde product.

Hoe dan ook, de 5800i is wel echt een ander product dan de Midea R290. Er zijn geen overeenkomsten qua specificaties/afmetingen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 23:04
Beste mensen,

Ik wil een hybride of full electric wp.
Daarom heb ik de template van "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" ingevuld.
De ingevulde template heb ik in een nieuw topic geplaatst:
https://gathering.tweaker...message/78137554#78137554

Zou iemand mij eens een idee kunnen geven welke apparatuur een goede optie is?

Alle opmerkingen en meningen zijn welkom.
Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Elsdeniep op 15-02-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Nico_GTR schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:26:
[...]
Wel jammer dat de 3 phase variant pas begint vanaf 12 kW.
Die A-7W35 voor 10 kW in de boeken staat :)
Zelfde als Vaillant dus, zal wel geen toeval zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 23:15
Blihi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Ik maak zelf het sanitairwater 45 graden en een keer per week de legionella-run op 65 graden (kan ik niet lager instellen).

Mijn programma warmt het SWW twee keer per dag op: tussen 13:00 en 15:00 als de PV panelen het meest opleveren en tussen 0:00 en 2:00 om ervoor te zorgen dat er 's morgens genoeg warm water is (beter om 0:00 starten dan om 5:00, want om 0:00 is het buiten nog warmer). De nacht na de legionella-run sla ik die nacht-opwarming over.

Legionella zou je eigenlijk wekelijks willen doen naar 60 graden. Hoewel sommigen van mening zijn dat het voor thuisinstallaties niet relevant is, en er inderdaad geen wetgeving is die dit eist, is het voor een warmtepomp-installatie wel degelijk aanbevolen om wekelijks een legionella-programma te draaien. Dat wil zeggen, breng het vat wekelijks tenminste 20 minuten naar 60 graden, of 10 minuten naar 65 graden of 5 minuten naar 70 graden.

Hier staat een en ander ook uitgebreid beschreven: https://warmtepomp-tips.nl/relevant/legionella/

Daar stellen ze vrij onomwonden dat je de temperatuur van het SWW niet onder de 50 graden moet zetten. De keus is dus aan jezelf.

En dan is er natuurlijk een dedicated topic: Voorkomen legionella in boilers
Vind het een beetje een bijzonder verhaal. Eerst zeggen ze niet onder de 55 graden. Vervolgens geven ze aan als je het wel doet dan thermisch reinigen, wat ik een tegenstelling vindt. Daarnaast meerdere spelfouten in de tekst.

Heb jij inzichtelijk wat het nou daadwerkelijk scheelt? Als het me 25kwh per jaar scheelt dan laat ik hem lekker op 60gr staan. Scheelt het 400kwh per jaar dan heeft het wel zin om me dieper in lezen danwel onderzoek te doen naar de risico's.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:32
verkeerslicht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:22:
[...]

Voordeel is dat je dan ook met een korter interval de data kan opvragen. Interessant voor als je kort een bepaald verloop iets nauwkeuriger wil meten, en je hebt dan ook dat je qua tijd niet meer achter loopt op de kWh meter (iets wat ik weleens ervaar met mijn Engelmann warmtemeter, waarbij je één meetpunt even een heel lage of juist oneindig hoge COP hebt.)
Dat is ten dele waar. Opvragen kun je inderdaad wel met een korte interval. Maar dat is niet het enige dat van belang is.

Het nadeel van de Kamstrup die ik heb, is dat die warmtehoeveelheidsmetingen aangeeft in hele kWh's.

Als je een meting over kortere periodes wilt doen (en zeker in deellast), dan is dat onvoldoende nauwkeurig.

Ik heb daar in het verleden wel eens contact over gehad met Kamstrup.
Ze gaven toen aan, dat deze meter ook niet bedoeld was om warmtehoeveelheden over kortere periodes te meten (en daaruit evt. vermogens te berekenen), maar eigenlijk in de markt was gezet om (bijvoorbeeld in appartementengebouwen) warmtehoeveelheden te kunnen afrekenen.
En dan praat je toch meestal al over maandhoeveelheden (of nog meer).
En dan is een afronding op hele kWh's natuurlijk geen enkel probleem.

Zwerius Kriegsman

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwerius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Dat is ten dele waar. Opvragen kun je inderdaad wel met een korte interval. Maar dat is niet het enige dat van belang is.

Het nadeel van de Kamstrup die ik heb, is dat die warmtehoeveelheidsmetingen aangeeft in hele kWh's.

Als je een meting over kortere periodes wilt doen (en zeker in deellast), dan is dat onvoldoende nauwkeurig.

Ik heb daar in het verleden wel eens contact over gehad met Kamstrup.
Ze gaven toen aan, dat deze meter ook niet bedoeld was om warmtehoeveelheden over kortere periodes te meten (en daaruit evt. vermogens te berekenen), maar eigenlijk in de markt was gezet om (bijvoorbeeld in appartementengebouwen) warmtehoeveelheden te kunnen afrekenen.
En dan praat je toch meestal al over maandhoeveelheden (of nog meer).
En dan is een afronding op hele kWh's natuurlijk geen enkel probleem.
Ah, daar heb je inderdaad gelijk in.
Mijn warmtemeter doet ook een totaalmeting in hele kWh's, maar ook een momentmeting van het thermisch vermogen in Watts, en van de flow in L/u. Dus dan wordt het wel relevant. Denk overigens dat de huidige generatie Kamstrups dit ook doen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
verkeerslicht schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Ah, daar heb je inderdaad gelijk in.
Mijn warmtemeter doet ook een totaalmeting in hele kWh's, maar ook een momentmeting van het thermisch vermogen in Watts, en van de flow in L/u. Dus dan wordt het wel relevant. Denk overigens dat de huidige generatie Kamstrups dit ook doen.
Ja, doen ook een momentmeting, maar deze wordt dan wel afgerond op 100watt. Dan krijg je dus dit soort zaagtandgrafiekjes van je warmteproductie (en COP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFEQoXmtxwdlpvhRRc-yP2LeVJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pGzZF0AgtEkKOsq13AvDPDfb.png?f=user_large

Die kan je wel weer straktrekken door te middelen met een helper in HA.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 15-02-2024 13:32 ]

All-electric.

• verkeerslicht
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:30:
[...]

Ja, doen ook een momentmeting, maar deze wordt dan wel afgerond op 100watt. Dan krijg je dus dit soort zaagtandgrafiekjes van je warmteproductie (en COP):
[Afbeelding]

Die kan je wel weer straktrekken door te middelen met een helper in HA.
100W resolutie is prima uiteraard. Bij mij ziet 't er zo uit in google sheets:
Minimum vermogen is een beetje hoog met deze COP (slaat overigens gewoon af vanwege de thermostaat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nwRqiDliKwEksM1CPrtB8yjpMA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mM4x8l4TuLVhn5rDvpnAvRet.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYdtT9LkozDlUb2DAACc-TWE6r4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XcVu93sub27PjEzP8OUZmdev.png?f=fotoalbum_tile

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
Proton_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Die A-7W35 voor 10 kW in de boeken staat :)
Zelfde als Vaillant dus, zal wel geen toeval zijn.
Suggereer je nu dat Vaillant een herverpakte midea gebruikt?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@betaplayer nee, maar dat ze allemaal bij dezelfde compressorfabrikanten shoppen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Blihi
Maartinho schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Vind het een beetje een bijzonder verhaal. Eerst zeggen ze niet onder de 55 graden. Vervolgens geven ze aan als je het wel doet dan thermisch reinigen, wat ik een tegenstelling vindt. Daarnaast meerdere spelfouten in de tekst.
Klopt. Het lijkt niet in een keer geschreven, maar in meerdere stukken die niet goed aansluiten.
Heb jij inzichtelijk wat het nou daadwerkelijk scheelt? Als het me 25kwh per jaar scheelt dan laat ik hem lekker op 60gr staan. Scheelt het 400kwh per jaar dan heeft het wel zin om me dieper in lezen danwel onderzoek te doen naar de risico's.
60 graden is bij een R32 WP sowieso veel duurder, want dat laatste stukje gaat altijd op cop1.

Wat het precies scheelt: geen idee.

Ik voeg op jaarbasis 2200 kWh warmte aan de SWW tank toe, waarvan 200 kWh cop1 voor de wekelijkse sww run.

Stel dat je 10% meer verbruik hebt op 60 graden dan op 45 graden. Dan is dat dus 200 kWh op jaarbasis. In mijn geval betaal ik dat vanuit het teruglevertarief, dus tegen 11,5 ct maximaal. Ofwel 23 euro per jaar.... Nauwelijks de moeite inderdaad. Dat was een paar jaar terug wel anders overigens.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:04
nvt

[ Voor 102% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2024 16:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:07
Zou dit product niet beter werken dan die antivorst klepjes?
Een kastje met een 12V accu die een 12V pompje aandrijft tot 48h lang. Om zodoende circulatie te behouden bij stroomuitval bij vorst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iv49bNUbzPiGR6Zer1pQpCuXGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dr73656VrClU0YZDlps92JPp.png?f=fotoalbum_large

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:59:
Een kastje met een 12V accu die een 12V pompje aandrijft tot 48h lang. Om zodoende circulatie te behouden bij stroomuitval bij vorst.

[Afbeelding]
het is beter om gewoon een UPS neer te zetten met een warmtelintje eraan. ben je voor 150 euro klaar en een stuk trefzekerder dan zo'n hobbybob projectdoosje.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 15-02-2024 19:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Technician-
flippy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:09:
[...]

het is beter om gewoon een UPS neer te zetten met een warmtelintje eraan. ben je voor 150 euro klaar en een stuk trefzekerder dan zo'n hobbybob projectdoosje.
Dan een pompje met ups sturen obv Tbu <2C anders vriest je TSA nog kapot. Of die ook in de lint wikkelen.
Trouwens dit is een beproef product in de landen waar het echt koud wordt (<35C)

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Dan een pompje met ups sturen obv Tbu <2C anders vriest je TSA nog kapot. Of die ook in de lint wikkelen.
Trouwens dit is een beproef product in de landen waar het echt koud wordt (<35C)
35c vind ik niet koud hoor. :+

en een UPS met een lint is vrij standaard op grote installaties omdat het universeel is en makkelijk installeert zonder gerommel met nog meer fittingen.

warmtelint gaat gewoon door de warmtepomp heen dus er vriest niks kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:21:
[...]

35c vind ik niet koud hoor. :+

en een UPS met een lint is vrij standaard op grote installaties omdat het universeel is en makkelijk installeert zonder gerommel met nog meer fittingen.

warmtelint gaat gewoon door de warmtepomp heen dus er vriest niks kapot.
Ja dat weet ik, raytherm vaak met eindbewaking als controle in het GBS.

Ik zag deze in de Oosterse Europese landen. Daar is het nogal eens -20C of kouder. Daar hebben ze ook wel eens stroomstoringen.
De besturing van dit ding zorgt voor pulserend pompen van water (vanuit binnen) naar de monobloc zodat water >15C.
Dat is tevens in de meeste monoblocs de opstartwaarde temp. (daaronder zal de regeling vrijgave blokkeren)
Dus ik begrijp het wel en voor €230,- lijkt me dat niet duur.
Eén goed lint is ook al een paar knaken de meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
En een lint hakt er bij kleine UPS / warmtepomp nogal in. Wat bij grote installaties werkt schaalt niet altijd omlaag.
Voor dezelfde 48h bescherming heb je met 5 watt per meter x 10 meter lint al een 2.5 kWh accu nodig, dat is geen goedkope UPS.

Dit lijkt me betrouwbaarder dan de thermostatische kleppen (ook minder nare false positive). BIj langere stroomuitval is 12V doorgaans nog wel te regelen.
Alleen jammer van de loodaccu. Die vervangen voor lifepo4 of LTO als er onder nul geladen moet kunnen worden (@flippy weet daar meer van dan ik) en hij is nagenoeg onderhoudsvrij.

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2024 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:59:

[Afbeelding]
Hoe zit dit eigenlijk aangesloten? Pompje rechtstreeks in serie op de hoofdleiding? Of is er iets vernuftigs waardoor het geen belemmering heeft op de flow?

Beter dan antivorstkleppen weet ik niet, wel een goed idee in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 15-02-2024 19:55 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@verkeerslicht zo te zien is hij over een terugslagklep gemonteerd. In normaal bedrijf heb je dus maximaal de weerstand van de terugslagklep, al loopt er ook wat door de stilstaande pomp.
Ik heb zo'n zelfde constructie via de Edel Eau, al zit daar (nog) geen accu tussen ;)

Linkje naar de handleiding van de RedGrey SARG1
https://www.manualslib.com/manual/3170476/Redgrey-Sarg1.html

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2024 20:01 ]

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
[...]

Heb je daar een voorbeeld van hoe dat er dan juist moet uitzien?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• flippy
  • Niet online

flippy

betaplayer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:01:
[...]

niet echt. de plekken waar het zit is allemaal bedolven onder centimeters aan armaflex en blikwerk. doorgaans zie je alleen een klein UPSje in een hoek staan van een technische ruimte met een stroomdraad naar de waterleidingen die naar buiten gaan.
Proton_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:43:
En een lint hakt er bij kleine UPS / warmtepomp nogal in. Wat bij grote installaties werkt schaalt niet altijd omlaag.
Voor dezelfde 48h bescherming heb je met 5 watt per meter x 10 meter lint al een 2.5 kWh accu nodig, dat is geen goedkope UPS.

Dit lijkt me betrouwbaarder dan de thermostatische kleppen (ook minder nare false positive). BIj langere stroomuitval is 12V doorgaans nog wel te regelen.
Alleen jammer van de loodaccu. Die vervangen voor lifepo4 of LTO als er onder nul geladen moet kunnen worden (@flippy weet daar meer van dan ik) en hij is nagenoeg onderhoudsvrij.
valt wel mee. stroompiek is even hoog als het opwarmt maar als het eenmaal draait verbruikt het alleen genoeg om zichzelf op temperatuur te houden. en erg lang hoef je niet vol te houden, lint gaat pas aan als het daadwerkelijk koud is en langer dan een paar uur is meer dan zat als men naar de duur van stroomuitvallen kijkt in nederland. grotere accu is er zo aangeknoopt als je dat alsnog wilt.

lint hoeft het ook alleen voor vriezen te behoeden, niet op kamertemperatuur brengen. veel linten zijn veel te sterk of er zit teveel lint omheen. als het water warmer word dan 5 graden is het teveel.

bijkomend voordeel van de ups is dat je meteen je router en wifi en zo eraan kan knopen als je iets dieper in de buitel gaat.... O-)

pro tip: marktplaats en zo staat vol met UPS'en met kapotte accus. goedkope autoaccu eraan en gaan met die banaan.

edit: wat hieronder ook al word gezegd. :+

[ Voor 68% gewijzigd door flippy op 15-02-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:56

Rzaan

Altijd zoekende

betaplayer schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Er zijn bepaalde hobbies waar ze dit ook gebruiken. Natuurlijk mensen voor wie het van belang is dat PC blijft werken. Maar ook mensen met reptielen. En mensen die wiet kweken. :)
Vaak kopen ze een goedkope UPS unit op Marktplaats en hangen daar een auto-accu aan. Voor reptielen heb je draden, linten en matjes die voor warmte zorgen. Maar Hornbach verkoopt ook linten voor waterleidingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 15-02-2024 20:11 ]

• Technician-
Proton_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:43:

Het pompje, terugslagklepje en bestuurkastje met accu kan natuurlijk gewoon lekker warm binnen zitten. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMtMmJBYhucpHoF06XNWdhiYQc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDzgVkWP9yfvI4kPM9uTGbxP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:32
[...]

Als je eerst even gaat rekenen aan het benodigde vermogen voor verwarmingslint en de te overbruggen tijd, dan kom je al gauw tot aardige benodigde batterijgrootte's. Dat ga je met € 150,- bij lange na niet redden.
Dus misschien is zo'n als "hobbyprojectdoosje met pompje" geframede oplossing toch nog niet zo'n gek idee.

Zwerius Kriegsman

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwerius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:37:
[...]

Als je eerst even gaat rekenen aan het benodigde vermogen voor verwarmingslint en de te overbruggen tijd, dan kom je al gauw tot aardige benodigde batterijgrootte's. Dat ga je met € 150,- bij lange na niet redden.
Dus misschien is zo'n als "hobbyprojectdoosje met pompje" geframede oplossing toch nog niet zo'n gek idee.
dat vermogen valt wel mee, warmtelint geeft niet constant het volle vermogen af. zoizo heb je maar 2 a 3 watt per meter nodig, niet meer. zelfgerulerend lint kakt ook vrij snel in naar 5W/m of minder als het eenmaal op temperatuur is.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 15-02-2024 21:48 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:20:
[...]

Het pompje, terugslagklepje en bestuurkastje met accu kan natuurlijk gewoon lekker warm binnen zitten. ;)

[Afbeelding]
Uiteraard moeten de tempsensorkabeltjes wel lang genoeg zijn en naar buiten toe, maar verder lijkt het me een best goede oplossing.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Technician-
Hoe krijg ik een Pana 9J op een balkon achter een huis op 3 meter maar eerst over de balustrade van nog +1,30m?
Dacht aan hijsbanden onder een montage lift.
Iemand al eens gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:20:
Hoe krijg ik een Pana 9J op een balkon achter een huis op 3 meter maar eerst over de balustrade van nog +1,30m?
Iemand al eens gedaan?
Is een materiaallift iets? kan wel tot 5 meter en 250 kg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk1lHlwz5PNdi73EYOgNUreyxT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hN7jbxZJWANzDVEPa9z2Kte.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 16-02-2024 00:19 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:20:
Iemand al eens gedaan?
Met een Spin knikhoogwerker.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:23:
[...]

Met een Spin knikhoogwerker.
Het pad langs het huis, naast het gazon is maar een meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
BenEco schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:11:
[...]

Is een materiaallift iets? kan wel tot 5 meter en 250 kg.
[Afbeelding]
Dat is een heel mooi ding en niet duur ook (Guil)
Die ga ik eens kopen.
Enige nadeel dat ding is ingeklapt nog meer dan een meter hoog, je moet altijd een unit nog aardig hoog tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 15:25
Dat ding gebruikten ze bij mij ook. Omdat het gewicht niet evenredig verdeeld is, hielden ze het wel goed beet.
2 van onder en 2 van boven (voor als je er onder niet meer bij kon)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik denk aan een 7,5m montagelift en met korte hijsbanden de WP erin hangen.
Model met stabilisatie poten.
Dan kan ik over de balustrade rijden en dan laten zakken tot op het balkon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy3ZwQtlVmkVaKJINExmBE96WPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rQ86pVqVxvTB4yz0isd3g5Tn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Mooiste was een Hoeflon C1 minikraan op
Accu. Maar huurprijs loopt naar de €500 p.dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uwdKy_g4iJr8Av8noF4DQclCP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM710a8cQ3gBUxG5b4D3z0OO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:14

Seafarer

XXX

Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:40:

[Afbeelding]
Leuk voor op een vlakke beton vloer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Leuk voor op een vlakke beton vloer.
Dat gaat op klinkers ook wel hoor, al 10tallen keren gedaan.

Op zand of gazon niet nee

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 16-02-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Oh dat ga ik ook ens doen. :) Durfde het eerst niet. Mooi om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:56

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Kan ook op zand of gazon.
Dan moet je alleen de wijd uitstaande poten ook toepassen.
Niet alleen die poten die je een beetje naar de zijkant uitdraait. Maar losse poten die je er nog in kunt schuiven.
Doet bijna niemand, die dingen gebruiken 'want het is nog altijd goed gedaan'
Maar dan verdeel je de druk veel meer.
Als je dan ook nog wat tegels onder de poten legt, werkt het echt wel op een zachtere ondergrond.

Een beetje kanaallift huur je voor een habbekrats.

[ Voor 0% gewijzigd door Rzaan op 16-02-2024 09:56 . Reden: Oliekoekedomme schrijffout verbetert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:49
Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Dat is een heel mooi ding en niet duur ook (Guil)
Die ga ik eens kopen.
Enige nadeel dat ding is ingeklapt nog meer dan een meter hoog, je moet altijd een unit nog aardig hoog tillen.
Je hebt ze volgens mij ook Elektrisch.
Een collega van mij die ook airco’s doet heeft een vier poot waarvan je bijvoorbeeld ook 2 poten tegen de muur kan laten steunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:40:

[Afbeelding]
Dit zou ik idd doen. Heb deze variant en een pneumatische zoals erboven gelinkt beiden wel gebruikt voor buitenunits en dit werkt veel fijner (mits je een beetje goede/nieuwe hebt zonder al teveel speling). Die pneumatische zijn een heel stuk compacter, maar nadeel is de herrie (en bereikbaarheid) van een compressor en vooral dat het eraf halen van de buitenunit nogal een shaky bedoeling is, omdat zodra je deze wat naar je toehaalt deze al omgeduwd wordt door de luchtdruk. Dan krijg je een soort dansje met schuiven, toefje lucht eraf, schuiven, lucht eraf, etc. Dat is niet het fijnste op hoogte. Zo'n lift met een lier is flink groter maar heeft daar totaal geen last van.

Als er inmiddels elektrische versies van de "pneumatische goederenlift" zijn zou ik daar zeker voor kijken. Dan heb je wél de compactheid van die variant maar ook de stabiliteit met het eraf halen tov pneumatisch.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 16-02-2024 11:05 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:03:
[...]

Dit zou ik idd doen. Heb deze variant en een pneumatische zoals erboven gelinkt beiden wel gebruikt voor buitenunits en dit werkt veel fijner (mits je een beetje goede/nieuwe hebt zonder al teveel speling). Die pneumatische zijn een heel stuk compacter, maar nadeel is de herrie (en bereikbaarheid) van een compressor en vooral dat het eraf halen van de buitenunit nogal een shaky bedoeling is, omdat zodra je deze wat naar je toehaalt deze al omgeduwd wordt door de luchtdruk. Dan krijg je een soort dansje met schuiven, toefje lucht eraf, schuiven, lucht eraf, etc. Dat is niet het fijnste op hoogte. Zo'n lift met een lier is flink groter maar heeft daar totaal geen last van.

Als er inmiddels elektrische versies van de "pneumatische goederenlift" zijn zou ik daar zeker voor kijken. Dan heb je wél de compactheid van die variant maar ook de stabiliteit met het eraf halen tov pneumatisch.
Hoi Ron, jazeker zijn deze er op accu.
Maar ook gewoon een ouderwetse slinger
(Kun je evt je accuboormachine op zetten)

https://www.guil-liften.n...125kg-verrijdbaar-elc730r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Maar voor een warmtepomp van 100+ kilo is deze veel te onstabiel. De 250kg versie heeft betere stabiliteit poten.

Voor buitenwerk is een montagelift volgens mij veel beter.
Ookdat je de unit niet erop hoeft te beuren (erop schuiven vanaf de pallet voldoet)
En heel vaak staan ze op carporten en deze rij je er dan zo boven door iets hoger dan het dak te draaien en dan boven schuif je hem er weef af zo op de Bigfoots.

Duur hoeven ze niet te zijn
https://www.guil-liften.n...aallift-4-10m-150kg-a102c

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-02-2024 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Maar voor een warmtepomp van 100+ kilo is deze veel te onstabiel. De 250kg versie heeft betere stabiliteit poten.

Voor buitenwerk is een montagelift volgens mij veel beter.
Ookdat je de unit niet erop hoeft te beuren (erop schuiven vanaf de pallet voldoet)
En heel vaak staan ze op carporten en deze rij je er dan zo boven door iets hoger dan het dak te draaien en dan boven schuif je hem er weef af zo op de Bigfoots.

Duur hoeven ze niet te zijn
https://www.guil-liften.n...aallift-4-10m-150kg-a102c
Lijkt me inderdaad levensgevaarlijk met zo'n uiterst instabiele lift (moet supergoed waterpas staan) met max 125 kg dan een 110 kg Pana 9j mono omhoog hijsen. Ook al staan er een paar man dat ding in balans te houden.

Bij Boels huur je voor ~100 € allerlei liften die wat veiliger zijn.

Zwaartekracht is een gemene kracht, daar kun je beter wat oversized spul gebruiken...

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 16-02-2024 13:43 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:21
dof schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Lijkt me inderdaad levensgevaarlijk met zo'n uiterst instabiele lift (moet supergoed waterpas staan) met max 125 kg dan een 110 kg Pana 9j mono omhoog hijsen. Ook al staan er een paar man dat ding in balans te houden.

Toen die van mij bezorgd werd tilde ze ‘m met 2 man uit de vrachtwagen en liepen ‘m ‘ff achterom’. Als ik 2 ladders had klaargezet tegen ‘t balkon hadden ze ‘m vast ook wel ff naar boven gelopen :X

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
dof schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Zwaartekracht is een gemene kracht, daar kun je beter wat oversized spul gebruiken...
Dit is echt wiebelen inderdaad. Zelf ook gedaan aangezien je dit soort liftjes achterin de auto kunt vervoeren. Anders had ik een auto + aanhanger moeten huren, daar werd de boel ook weer erg duur van. Uiteindelijk met 3 man omhoog gekregen: 1 hijsen, en 2 in balans houden. Goede ondergrond is belangrijk, maar echt veilig voelde het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Lijkt me dat je met dit soort gewichten geen risico’s moet nemen. En al helemaal niet als je dit professioneel meerdere keren zal tegenkomen.

[ Voor 200% gewijzigd door blb4 op 16-02-2024 14:38 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-09 22:05
Of een hijskraan laten komen. Thuis ook gedaan, maar dat was makkelijk lenen bij de baas. Buitenunit op het dak gezet en de binnenunit met boiler door het dakraam heen.

Nu al paar jaar in de andere sector werkzaam, dus geen idee hoe de prijzen zijn. Toen was het minimum tarief iets van 300 euro in de btw. Als je kan besparen is het mooi, maar je moet ook niet te veel risico willen nemen met dure spullen.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 16-02-2024 14:49 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hier is inderdaad een kraan gekomen. Buitenunit moest 7 meter de hoogte in en op een plat dak neergezet worden.

Toen de airco geinstalleerd werd. sleepten ze het ding naar boven. 70 kilo en dat leverde dus ook wel wat beschadigingen op aan de unit. Met de kraan werd de buitenunit van de warmtepomp keurig op zijn plek gezet.

Ze laten gewoon een bevriende chauffeur komen met een kraan op de vrachtwagen. Het was in 10 minuten gepiept. Ja, het kost geld (250 euro meen ik), maar liever dat dan zelf doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09 22:53
Blihi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:30:
Hier is inderdaad een kraan gekomen. Buitenunit moest 7 meter de hoogte in en op een plat dak neergezet worden.

Toen de airco geinstalleerd werd. sleepten ze het ding naar boven. 70 kilo en dat leverde dus ook wel wat beschadigingen op aan de unit. Met de kraan werd de buitenunit van de warmtepomp keurig op zijn plek gezet.

Ze laten gewoon een bevriende chauffeur komen met een kraan op de vrachtwagen. Het was in 10 minuten gepiept. Ja, het kost geld (250 euro meen ik), maar liever dat dan zelf doen.
Same here, hij moest aan de gevel. Er komt gewoon een wagen met een grote kraan erop en die tilt hem er ff op.
Jij kunt bij wijze van spreken geen koffie zetten in de tijd die de kraan nodig heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrBm6dsCKNOCifsGo70BHCt_MFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUfqvEPaiTs7iDUyRiWCgiGI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
macfocus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Same here, hij moest aan de gevel. Er komt gewoon een wagen met een grote kraan erop en die tilt hem er ff op.
Jij kunt bij wijze van spreken geen koffie zetten in de tijd die de kraan nodig heeft.
[Afbeelding]
Zo ging ‘t hier ook met een groot triple glas ruit die geplaatst moest worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU3djCAfCLDktmxzhMhyfmQWhlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a55zDIfZ18QOptTnserBmImg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgclSUw75Q45aQD_JnjXABi_iZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5jv0TXMVoR45Unv92JOLz8P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
blb4 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:35:
Lijkt me dat je met dit soort gewichten geen risico’s moet nemen. En al helemaal niet als je dit professioneel meerdere keren zal tegenkomen.
Met een 300 kg montage lift met hijsbanden en stabilisatiepoten is het geen probleem hoor.
Heb er vandaag maar 1 gekocht.

Kraan is nog mooier, maar in het geval wat ik nu heb staan het huis verder van de weg (50m)
En is het ook nog achter het huis (70m)
Moet je een enorme torenkraan bestellen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-09 22:05
Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Met een 300 kg montage lift met hijsbanden en stabilisatiepoten is het geen probleem hoor.
Heb er vandaag maar 1 gekocht.

Kraan is nog mooier, maar in het geval wat ik nu heb staan het huis verder van de weg (50m)
En is het ook nog achter het huis (70m)
Moet je een enorme torenkraan bestellen. >:)
Telekraan (met jib) ;) Torenkranen gaan "maar" tot 60 meter vlucht.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Erwin_83 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Telekraan (met jib) ;) Torenkranen gaan "maar" tot 60 meter vlucht.
Okay, geen idee maar ik geloof je. :P

Trouwens bij mijn eigen unit thuis de buurman gebeld die voor een Kraanbedrijf werkt. die kwam ff langs voor binnen unit en buiten voor €50 zo in de zak ideaal.

En sprak een bekende die woont op 300m en die heeft toevallig een huurbedrijf in hoogwerkers en spinners kan ik ook voor een zacht prijsje wat huren d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 22:49
Beste @Enerziek; @Betonzicht; @overwinteraar et al.

Ik heb een Atlantic/Techneco Loria 6010 (single dus niet duo) warmtepomp met een De Jong 300 liter boilervat (http://djg.com/wp-content...mtepomp-200-300-liter.pdf). Nu merk ik sinds de installatie in 2018 dat het wel eens kan voorkomen dat de hoeveelheid sanitair warmwater (SWW) tegenvalt waardoor je onder een "koude" ( < 38 °C) douche komt te staan. De boiler heeft twee punten voor de temperatuursensor. Omdat de boiler van onderen bijgevuld wordt heb ik het idee dat de sensor bovenin nog steeds de comfortabele temperatuur ervaart (max. -7 °C de ingestelde temperatuur op de Loria) terwijl het water in het midden van de boiler (onderste sensor) 20 °C kan zijn. Effectief zit je dus met een kwart of misschien minder van de 300 liter dat op de gewenste temperatuur (of 7 graden daaronder) zit.

De installateur heeft al een keer aardig wat zaken nagelopen. De warmtepomp de boiler op de max. 55 °C instellen. En we hebben de sensor in het middelste punt van de boiler geprobeerd. Maar na een tijdje resulteerde dit in een foutmelding op de Loria welke terug bleef komen. Sinds er een nieuwe printplaat in is gezet is de foutmelding weer weg, maar het probleem met de beperkte hoeveelheid SWW blijft hetzelfde. De regendouche staat altijd op de laagste stand wat in zo'n 10liter p/minuut resulteert. Dit is aardig gemiddeld en dus niet het probleem. Verder werkt de vloerverwarming helemaal prima. De vloer wordt aardig warm wanneer het buiten vriest en 21 °C in de woonkamer is geen probleem. Verder zitten ook de andere twee verdiepingen op vloerverwarming overigens. Maar alleen 1 zone (de woonkamer) bepaalt of er wordt verwarmt.

Met de sensor in het bovenste punt van de boiler merk ik dat zodra hij gaat verwarmen dat er een zeer scherpe daling in de temperatuur kan voorkomen. Dit zal zijn doordat bij het verwarmen, het water in de boiler gaat bewegen en het koude met het warme wordt gemixt. En door het grote verschil tussen boven en onder/midden krijg je een zeer abrupte daling welke niet lekker is wanneer je onder de douche staat. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUne2fA18Z3sg_GWB98oJXuocIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G3Ic86s7ef4IMow2I4vU3kyn.jpg?f=user_large

Ik gebruik nu een losse temperatuursensor (van BleBox) om 1 van de 2 punten in de boiler te monitoren in Home Assistant. Hierboven zat hij in het bovenste punt samen met de sensor van de Loria, welke op 50 °C staat ingesteld.

Nu probeer ik in de handleiding te vinden of ik de warmtepomp data kan uitlezen zoals beschreven in de Opening Post van dit draadje, middels een modbus interface ofzo. Zo zou ik beide punten in de boiler tegelijk kunnen monitoren en wellicht ook andere data die beschikbaar is in de Loria. In de handleiding kan ik het niet vinden: https://atlanticbelgium.f...latiehandleiding-wp-loria

Ik zag al wat voorbij komen op dit forum (Henri. in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning") over een pompje op de boiler om het water periodiek te laten rondpompen zodat het vaker wordt gemixt maar ik zie niet hoe ik dat moet aansluiten e.d.

En een modbus uitlezen bij een Lora duo heb ik ook in dit topic gelezen, maar ik kan niet de connector onder de warmtepomp vinden (LacsapOV in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"), noch in de handleiding.

Heeft iemand ervaring met het oplossen van het (waarschijnlijke) probleem van temperatuurverschil (onder vs boven) in de boiler?

En met het uitlezen van de data vanuit de Loria 60xx ofwel wat de mogelijkheden zijn en hoe ik dat kan aanpakken?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
DeaT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:46:

Ik heb een Atlantic/Techneco Loria 6010 (single dus niet duo) warmtepomp met een De Jong 300 liter boilervat (http://djg.com/wp-content...mtepomp-200-300-liter.pdf). Nu merk ik sinds de installatie in 2018 dat het wel eens kan voorkomen dat de hoeveelheid sanitair warmwater (SWW) tegenvalt waardoor je onder een "koude" ( < 38 °C) douche komt te staan. De boiler heeft twee punten voor de temperatuursensor. Omdat de boiler van onderen bijgevuld wordt heb ik het idee dat de sensor bovenin nog steeds de comfortabele temperatuur ervaart (max. -7 °C de ingestelde temperatuur op de Loria) terwijl het water in het midden van de boiler (onderste sensor) 20 °C kan zijn. Effectief zit je dus met een kwart of misschien minder van de 300 liter dat op de gewenste temperatuur (of 7 graden daaronder) zit.

De installateur heeft al een keer aardig wat zaken nagelopen. De warmtepomp de boiler op de max. 55 °C instellen. En we hebben de sensor in het middelste punt van de boiler geprobeerd. Maar na een tijdje resulteerde dit in een foutmelding op de Loria welke terug bleef komen. Sinds er een nieuwe printplaat in is gezet is de foutmelding weer weg, maar het probleem met de beperkte hoeveelheid SWW blijft hetzelfde. De regendouche staat altijd op de laagste stand wat in zo'n 10liter p/minuut resulteert. Dit is aardig gemiddeld en dus niet het probleem. Verder werkt de vloerverwarming helemaal prima. De vloer wordt aardig warm wanneer het buiten vriest en 21 °C in de woonkamer is geen probleem. Verder zitten ook de andere twee verdiepingen op vloerverwarming overigens. Maar alleen 1 zone (de woonkamer) bepaalt of er wordt verwarmt.

Met de sensor in het bovenste punt van de boiler merk ik dat zodra hij gaat verwarmen dat er een zeer scherpe daling in de temperatuur kan voorkomen. Dit zal zijn doordat bij het verwarmen, het water in de boiler gaat bewegen en het koude met het warme wordt gemixt. En door het grote verschil tussen boven en onder/midden krijg je een zeer abrupte daling welke niet lekker is wanneer je onder de douche staat. Zie:

[Afbeelding]

Ik gebruik nu een losse temperatuursensor (van BleBox) om 1 van de 2 punten in de boiler te monitoren in Home Assistant. Hierboven zat hij in het bovenste punt samen met de sensor van de Loria, welke op 50 °C staat ingesteld.

Nu probeer ik in de handleiding te vinden of ik de warmtepomp data kan uitlezen zoals beschreven in de Opening Post van dit draadje, middels een modbus interface ofzo. Zo zou ik beide punten in de boiler tegelijk kunnen monitoren en wellicht ook andere data die beschikbaar is in de Loria. In de handleiding kan ik het niet vinden: https://atlanticbelgium.f...latiehandleiding-wp-loria

Ik zag al wat voorbij komen op dit forum (Henri. in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning") over een pompje op de boiler om het water periodiek te laten rondpompen zodat het vaker wordt gemixt maar ik zie niet hoe ik dat moet aansluiten e.d.

En een modbus uitlezen bij een Lora duo heb ik ook in dit topic gelezen, maar ik kan niet de connector onder de warmtepomp vinden (LacsapOV in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"), noch in de handleiding.

Heeft iemand ervaring met het oplossen van het (waarschijnlijke) probleem van temperatuurverschil (onder vs boven) in de boiler?

En met het uitlezen van de data vanuit de Loria 60xx ofwel wat de mogelijkheden zijn en hoe ik dat kan aanpakken?

Ik heb een Duo, weet niet waar de connector zit op de solo. Misschien zit deze er ook pas op na 2018. Staat er in je handleiding iets over "Typass" , die gebruikt dezelfde connector.

Hoe uit te lezen staat op GitHub.

Het alternatief is een Opentherm Gateway. Die plaats je tussen de warmtepomp en je thermostaat. Daar kun je wel wat minder data mee uitlezen maar beter dan niets.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeaT
LacsapOV schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:09:
[...]

Ik heb een Duo, weet niet waar de connector zit op de solo. Misschien zit deze er ook pas op na 2018. Staat er in je handleiding iets over "Typass" , die gebruikt dezelfde connector.

Hoe uit te lezen staat op GitHub.

Het alternatief is een Opentherm Gateway. Die plaats je tussen de warmtepomp en je thermostaat. Daar kun je wel wat minder data mee uitlezen maar beter dan niets.
Bedankt voor de info! Ik lees dat @Chris_82 een Opentherm Gateway gebruikt op zijn Loria: Chris_82 in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Maar ook hij heeft een duo..

En in de handleiding staat niets over "Typass". Er staat wel wat in over sensors, interface-kaart en iets over een energiemeter aansluiten e.d. Zelfs een schematische weergave van de verschillende printplaten. Maar ik krijg het idee dat er geen Modbus mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
DeaT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Bedankt voor de info! Ik lees dat @Chris_82 een Opentherm Gateway gebruikt op zijn Loria: Chris_82 in "[OTGW] OpenTherm gateway"

En in de handleiding staat niets of "Typass". Er staat wel wat in over sensors, interface-kaart en iets over een energiemeter aansluiten e.d. Zelfs een schematische weergave van de verschillende printplaten. Maar ik krijg het idee dat er geen Modbus mogelijkheden zijn.
Modbus ondersteuning is niet officieel. Men heeft dit niet openbaar gemaakt en ook de werking is verre van standaard. 😂 Het zit er wel op maar de connector ontbreekt mogelijk. Het display maakt zelf ook gebruikt van Modbus. Misschien kijk ik wel een keer waar alle draden naartoe lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[...]

@RonJ Alternatief is een kraan - deze had ik daags ervoor geroggeld - die het apparaat op of van je dak takelt.
Moet er natuurlijk wel plek zijn voor in de straat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApK0IbtaqfUrmvmOQ9uIwUr3xRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10go86HEo40lm9ZZGiwyyOHr.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

bioscrasher schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:44:
[...]

@RonJ Alternatief is een kraan - deze had ik daags ervoor geroggeld - die het apparaat op of van je dak takelt.
Moet er natuurlijk wel plek zijn voor in de straat...

[Afbeelding]
Vergelijkbaar object: vorige verhuizing van onze Yamaha piano van 600kg vanaf balkon naar beneden.
Beetje reservekracht is handig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wDhnOTU2pZ8bLENiDVDL2t1Vpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bgwahe4PBS5T6gHLDXtgipwI.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:05
DeaT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:42:
[...]

En in de handleiding staat niets over "Typass". Er staat wel wat in over sensors, interface-kaart en iets over een energiemeter aansluiten e.d. Zelfs een schematische weergave van de verschillende printplaten. Maar ik krijg het idee dat er geen Modbus mogelijkheden zijn.
Ik heb een solo en zie de aansluiting zit in de klep die je opent om bij de print plaat te komen. Je hoeft de kap boven de printplaat er niet eens voor af te schroeven. Het is een kleine zwarte molex aansluiting in het zwarte deel van de klep. Ik heb helaas geen foto gemaakt.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZonnigY
Zeg mensen, is er al een hijstoptic op tweakers?

[ Voor 2% gewijzigd door ZonnigY op 17-02-2024 10:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ZonnigY schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:29:
Zeg mensen, is er al een heistoptic op tweakers?
Nee maar het staat je vrij om een HIJS-topic te starten 👌🏻

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeaT
Bo0bz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:27:
[...]

Ik heb een solo en zie de aansluiting zit in de klep die je opent om bij de print plaat te komen. Je hoeft de kap boven de printplaat er niet eens voor af te schroeven. Het is een kleine zwarte molex aansluiting in het zwarte deel van de klep. Ik heb helaas geen foto gemaakt.
Ha, gevonden. Maar hij zit wel helemaal binnenin op de printplaat zelf. Er is geen connector naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv1p_KaLRj3NRTWYRGM-afJgsqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qimcfyFArVU3cLAF4n6DMmDd.jpg?f=user_large

Er staat X11 links naast. In de handleiding wordt deze niet gespecificeerd zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbLQbRnBq97IwuPCGiaLQEJvEQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1u9NUayrkTzdUadiDbJawIhw.jpg?f=user_large

@Bo0bz: Ik zie dat je ook de OpenTherm Gateway (OTGW) gebruikt. Hoe is die ervaring en wat zou je aanraden? De OTGW of de Modbus methode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 27-09 00:15
DeaT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:46:

[Afbeelding]

Die bovenste dompelbuis zit wel erg hoog. Niet alleen heb je dan inderdaad maar weinig warm water over als het koude water daar is, maar ook bij het opwarmen denkt de warmtepomp al gauw dat hij klaar is. Het hete cv water komt immers ook van boven en als de sensor op temperatuur is, stopt hij. Die onderste dompelbuis zit in feite in het midden. De tank zal weer opgewarmd worden als de helft van het water nog boven de ingestelde ondertemperatuur is. Het opwarmen zal een tijd duren, en dat veroorzaakt misschien de foutmelding, maar al die tijd wordt de hele tank verwarmd. Ook onderin want wat bovenin al verwarmd is hoeft niet verder verwarmd waardoor er meer vermogen beschikbaar is voor onderin.

Ik heb een soortgelijke 300L tank met een 12kW panasonic die bij het verwarmen van het sww nooit verder komt dan 9kW. De sensor zit precies in het midden. De tank wordt in een uurtje opgewarmd tot 52° als de sensor tot 42 is afgekoeld. Dat opwarmen mag alleen 's middags vanwege de zon. Maar als 's morgens de sensor tot 36° is afgekoeld, kun je nog zeer ruim douchen.

Aan het hogere comfort zit een prijs: de gemiddelde temperatuur in de tank is hoger, dus het stilstandsverlies is hoger. Maar ik moet er niet aan denken dat ik een 300L tank heb, gevuld met 200L koud water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:05
DeaT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:20:
[...]

Ha, gevonden. Maar hij zit wel helemaal binnenin op de printplaat zelf. Er is geen connector naar buiten.

[Afbeelding]

Er staat X11 links naast. In de handleiding wordt deze niet gespecificeerd zo te zien:

[Afbeelding]

@Bo0bz: Ik zie dat je ook de OpenTherm Gateway (OTGW) gebruikt. Hoe is die ervaring en wat zou je aanraden? De OTGW of de Modbus methode?

Ik heb nog geen tijd gehad voor de modbus methode. Je kunt dan veel meer zien zoals flow. Ik heb overigens daar een kabeltje opzitten die naar een zelfde connector net buiten de kast gaat. Zo is het bij mij geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pceEXIWBsaQa8qboGuahx1sG7eE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QHN9Z7eHverQQMyFeJeeoYX3.png?f=fotoalbum_large

Ik kan zo wel een foto maken van de buitenkant.

Het vreemde is dat precies nummer 5 en 2 van de molex zijn aangesloten in tegenstelling tot wat @LacsapOV schrijft over de modbus data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wJzD-PHmk8WlhVdGQOpIkTJoaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJfp109Pw04mToAnutf5G6vf.png?f=fotoalbum_large

Geen idee wat deze aansluiting verder doet.

[ Voor 27% gewijzigd door Bo0bz op 17-02-2024 08:02 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Proton_ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:57:
@verkeerslicht zo te zien is hij over een terugslagklep gemonteerd. In normaal bedrijf heb je dus maximaal de weerstand van de terugslagklep, al loopt er ook wat door de stilstaande pomp.
Ik heb zo'n zelfde constructie via de Edel Eau, al zit daar (nog) geen accu tussen ;)

Linkje naar de handleiding van de RedGrey SARG1
https://www.manualslib.com/manual/3170476/Redgrey-Sarg1.html
@Proton_ Zie hier het voordeel van een bivalent systeem met parallel buffer en 33kWh aan noodstroomcapaciteit.
De warmtepomp kan als eerste over de buffer blijven draaien en voordat deze onder de 10 graden komt duurt dat wel even.
De CV kan als de boel (incluis buitenunit) uitvalt lekker doorpruttelen en zowel het vat als de warmtepomp en het huis warm houden.
Als dat allemaal "South" gaat effe het dak op en de buitenunit leeg laten lopen, heb afsluiters geplaatst zodat er maar een paar liter gevuld hoeft te worden achteraf.

Ieder nadeel - pittige extra kosten voor vat en accu's - heeft dan wel ook weer een voordeel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:08

Carboy54

Duurzaamheid coach

bioscrasher schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:33:
[...]

@Proton_ Zie hier het voordeel van een bivalent systeem met parallel buffer en 33kWh aan noodstroomcapaciteit.
De warmtepomp kan als eerste over de buffer blijven draaien en voordat deze onder de 10 graden komt duurt dat wel even.
De CV kan als de boel (incluis buitenunit) uitvalt lekker doorpruttelen en zowel het vat als de warmtepomp en het huis warm houden.
Als dat allemaal "South" gaat effe het dak op en de buitenunit leeg laten lopen, heb afsluiters geplaatst zodat er maar een paar liter gevuld hoeft te worden achteraf.

Ieder nadeel - pittige extra kosten voor vat en accu's - heeft dan wel ook weer een voordeel 8)
Nog een nadeel: Je kan niet meer op vakantie 8)7

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Eerlijk zeggen: wanneer was de laatste keer dat er tijdens je vakantie er een stroomstoring was die langer dan 3 uur duurde bij vorst?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Eerlijk zeggen: wanneer was de laatste keer dat er tijdens je vakantie er een stroomstoring was die langer dan 3 uur duurde bij vorst?
Niet bij mij maar bij klanten wel dit jaar met 2 bevroren bijna nieuwe Panasonics. Die waren blij met hun mechanische vorstbeveiliging.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Bo0bz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:30:
[...]

Ik heb nog geen tijd gehad voor de modbus methode. Je kunt dan veel meer zien zoals flow. Ik heb overigens daar een kabeltje opzitten die naar een zelfde connector net buiten de kast gaat. Zo is het bij mij geplaatst.

[Afbeelding]

Het vreemde is dat precies nummer 5 en 2 van de molex zijn aangesloten in tegenstelling tot wat @LacsapOV schrijft over de modbus data.

[Afbeelding]

Idem hier, vanavond eens kijken op welke terminal deze wordt aangesloten. Heb ooit eens ergens gelezen dat er twee Modbus aansluitingingen op het Resideo bord zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR6Oy72iiF0GBvCL8IZNjPW2vqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmcT4aVUf9JVJ21TYc6DXViF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Niet bij mij maar bij klanten wel dit jaar met 2 bevroren bijna nieuwe Panasonics. Die waren blij met hun mechanische vorstbeveiliging.
Ik denk dat in die gevallen de stroom in de eigen meterkast eraf lag. Stroomuitvallen in Nl zijn kort en schaars (nog :P).
Denk dat vaak de aardlek schakelaar die 4 groepen voedt de oorzaak is.
De pana zou eigenlijk achter een gewonen automaat moeten zitten of een 300ma als ten gevolgde van de aardlek selectiviteit.

Verder zie je alleen dat het water is weggelopen (tot in hoeverre loopt het weg?) achteraf, maar weet je niet of de unit was bevroren zonder de aftappers.
En bij hele koude vorst met oostenwind zal de aftapper bevriezen tijdens het aflopen.
Tenminste dat is my cup of Thea.

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 17-02-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Ik denk dat in die gevallen de stroom in de eigen meterkast eraf lag. Stroomuitvallen in Nl zijn kort en schaars (nog :P).
De pana zou eigenlijk achter een gewonen automaat moeten zitten of een 300ma als ten gevolgde van de aardlek selectiviteit.
panasonic is heel specifiek dat ze eigen 30mA aardlek eisen. als je 300 nodig hebt om hem niet af te laten gaan is er wat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:41:
[...]

panasonic is heel specifiek dat ze eigen 30mA aardlek eisen. als je 300 nodig hebt om hem niet af te laten gaan is er wat mis.
Het is vrij vreemd volgens de NL norm om 2 als 30ma in serie te zetten. De eerste zal alleen de kabel beschermen, en die heeft weinig kans op het onder spanning staan van een buitenmantel.
Of Panasonic moet weinig vertrouwen hebben in de interne aardlekautomaat.

https://tweakers.net/i/sx...b0haBWrX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:49:
[...]

Het is vrij vreemd volgens de NL norm om 2 als 30ma in serie te zetten. De eerste zal alleen de kabel beschermen, en die heeft weinig kans op het onder spanning staan van een buitenmantel.
Of Panasonic moet weinig vertrouwen hebben in de interne aardlekautomaat.

https://tweakers.net/i/sx...b0haBWrX.jpg?f=user_large
selectiviteit is niet aan de orde. stroomtechnisch zijn de automaten in de machine "transparant" voor de installateur. het gaat om wat de fabrikant stelt wat in de meterkast moet komen. de interne beveiligingen zijn niet relevant daarin. daarom stellen de fabrikanten ook dikkere aderdimaters voor boven bepaalde kabelafstanden en eventueel andere amperages. al zijn de landelijke eisen vaak strenger dan wat de fabrikant stelt.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-02-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Of je krijgt onaangekondigd 'onderhoud' bij Liander terwijl het vriest, dat had ik 8 januari van 8:15-11:40 |:(
Gelukkig had de 7J zichzelf goed warm gestookt en ging het goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8PZawxZq84DMKESQaAoXLAEU5I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0th14ckqMKNfRNIhzpUi7ea.jpg?f=fotoalbum_medium

Bij schade aan de wp had ik een flinke claim bij Liander neergelegd.
Een langdurige uitval doordat er iets in huis gebeurt terwijl je weg bent is een ander verhaal, dan kan leeglopen helpen maar een week lang een pomp aan de gang houden met een accu wordt lastig.
Of je moet het met pauzes doen maar dan heb je wel inzicht nodig in hoe snel het water afkoelt.
Glycol is een andere mogelijkheid maar dat schijnt cop te kosten en wie weet wat het opvreet in je systeem.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:52:
[...]

selectiviteit is niet aan de orde. stroomtechnisch zijn de automaten in de machine "transparant" voor de installateur. het gaat om wat de fabrikant stelt wat in de meterkast moet komen. de interne beveiligingen zijn niet relevant daarin. daarom stellen de fabrikanten ook dikkere aderdimaters voor boven bepaalde kabelafstanden en eventueel andere amperages. al zijn de landelijke eisen vaak strenger dan wat de fabrikant stelt.
Klopt wat je zegt hoor een apparaat altijd zien als een apparaat
Panasonic eist trouwens niks (mogen ze ook niet) maar “recommend” een aardlek 30ma.
Maar dan zou ik adviseren plaats een aardlek automaat die alleen de warmtepomp lekstroom meet en niet een gedeelde als waar ook het schuurtje en tuinverlichting op zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dOsQBvl04xuverEUTARVSLMb-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9o8wenfag5PoY298BpbdzFy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Verder zie je alleen dat het water is weggelopen (tot in hoeverre loopt het weg?) achteraf, maar weet je niet of de unit was bevroren zonder de aftappers.
En bij hele koude vorst met oostenwind zal de aftapper bevriezen tijdens het aflopen.
Tenminste dat is my cup of Thea.
In deze 2 situaties was de unit keurig leeg gelopen en wat niet is kan nog komen. De oorzaak doet hierbij er niet toe. Zeker gezien alle plannen. Afgelopen week 2 grote stroomstoringen in NL geweest. Aftapper bevriest niet want gaat open bij 3 graden en komt er water vrij uit het warmere cv systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeaT
Bo0bz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hmm, als jullie 'm op de twee middelste hebben zitten dan zal ik dit vast ook moeten gebruiken. Zou het nog uitmaken welke je van de twee aansluit op de a en b van de modbus?

Ik ben ondertussen opzoek geweest naar een geschikte modbus adapter. Het liefst via wifi en makkelijk aan te sluiten op Home Assistant (HA). Ik heb tot nu deze kunnen vinden:Ik zag ook deze: https://tweakers.net/foto...h4Q9jZHTaP8C4scbsU0Mw.jpg
Maar dat is geloof ik een zelfbouw van @AUijtdehaag

Of toch maar een simpele (en goedkopere) usb variant?Mij zijn de verschillen in het gebruiksgemak en de aansluiting met HA niet geheel duidelijk.

Heeft iemand misschien tips op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
DeaT schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:49:
[...]

Hmm, als jullie 'm op de twee middelste hebben zitten dan zal ik dit vast ook moeten gebruiken. Zou het nog uitmaken welke je van de twee aansluit op de a en b van de modbus?

Ik ben ondertussen opzoek geweest naar een geschikte modbus adapter. Het liefst via wifi en makkelijk aan te sluiten op Home Assistant (HA). Ik heb tot nu deze kunnen vinden:Ik zag ook deze: https://tweakers.net/foto...h4Q9jZHTaP8C4scbsU0Mw.jpg
Maar dat is geloof ik een zelfbouw van @AUijtdehaag

Of toch maar een simpele (en goedkopere) usb variant?Mij zijn de verschillen in het gebruiksgemak en de aansluiting met HA niet geheel duidelijk.

Heeft iemand misschien tips op dit vlak?
Ik ben bezig met een MQTT projectje. Een M5Station ESP32 die aangesloten wordt op die Molex. Dan via WiFi en MQTT met Hass.

Ik heb nu een USR W630 Modbus RTU naar Modbus TCP converter. Werkt wel maar lastig in te stellen in Hass.

Houdt in de gaten dat de meeste tools alleen functie 1-4 ondersteunen. Sommige ook nog 5-6. De Loria gebruikt functie 65 en 66. (0x41, 0x42) De standaard Hass Modbus plugin ondersteund het ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door LacsapOV op 17-02-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
Carboy54 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Een optie/aansluiting voor een noodstroomvoorziening die bij vorst alleen de pomp laat draaien zou mooi zijn. Dan kun je met een beperkte UPS/accu best een tijd vooruit. Nu zij er allemaal externe oplossingen, terwijl je mogelijk het overgrote meerendeel van de problemen kunt oplossen door een tijd te blijven pompen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
Carboy54 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:57:
[...]

In deze 2 situaties was de unit keurig leeg gelopen en wat niet is kan nog komen. De oorzaak doet hierbij er niet toe. Zeker gezien alle plannen. Afgelopen week 2 grote stroomstoringen in NL geweest. Aftapper bevriest niet want gaat open bij 3 graden en komt er water vrij uit het warmere cv systeem.
Ik zou ook altijd een passief/mechanische oplossing kiezen waar mogelijk. Een "goedkope" UPS die alleen maar stand-by staat (ik verkoop er tientallen per jaar op het werk) doet ook maar een jaar of 4 met z'n loodaccu én vreet continu nutteloos stroom. Dan ben je uiteindelijk alsnog veel duurder uit en de kans is groot dat dit bij een (normale) particulier niet mee-onderhouden en gemonitord wordt, dus op het moment dat je 'm dan na x jaar een keer daadwerkelijk nodig hebt bij die ene stroomstoring tijdens je wintersportvakantie en vorst-des-doods dan doet ie het niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeaT
LacsapOV schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Ik ben bezig met een MQTT projectje. Een M5Station ESP32 die aangesloten wordt op die Molex. Dan via WiFi en MQTT met Hass.

Ik heb nu een USR W630 Modbus RTU naar Modbus TCP converter. Werkt wel maar lastig in te stellen in Hass.

Houdt in de gaten dat de meeste tools alleen functie 1-4 ondersteunen. Sommige ook nog 5-6. De Loria gebruikt functie 65 en 66. (0x41, 0x42) De standaard Hass Modbus plugin ondersteund het ook niet.
Ik kan je niet helemaal volgen qua wat je bedoeld met functies. Op de pagina met de uitleg kan ik niet iets vinden over beperkingen van 4 of tot 6: https://www.home-assistant.io/integrations/modbus

Of heb je het over een andere Modbus plugin?

Ik heb hier ook nog een lijstje gevonden met modbus adapters, maar allemaal met Ethernet/UTP verbinding en geen Wifi ervaringen: https://github.com/wills1...Compatible-RS485-Adaptors

Deze is op basis van ervaringen met het verbinden van een Solax inverter. Dus niet een warmtepomp, maar er worden aardig veel waardes uit het apparaat in Home Assistant gebracht en het kan ook commando's sturen vanuit Home Assistant naar de inverter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
DeaT schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Ik kan je niet helemaal volgen qua wat je bedoeld met functies. Op de pagina met de uitleg kan ik niet iets vinden over beperkingen van 4 of tot 6: https://www.home-assistant.io/integrations/modbus

Of heb je het over een andere Modbus plugin?

Ik heb hier ook nog een lijstje gevonden met modbus adapters, maar allemaal met Ethernet/UTP verbinding en geen Wifi ervaringen: https://github.com/wills1...Compatible-RS485-Adaptors

Deze is op basis van ervaringen met het verbinden van een Solax inverter. Dus niet een warmtepomp, maar er worden aardig veel waardes uit het apparaat in Home Assistant gebracht en het kan ook commando's sturen vanuit Home Assistant naar de inverter.
Gaat teveel off topic zo. :)

Je kunt je beter even inlezen in hoe het modbus protocol werkt. Dan zie je snel dat Atlantic niet de standaard implementeert maar een eigen variant ervan. Waarschijnlijk om het ons zo lastig mogelijk te maken. 8)7 Kortom met alle standaard plugins, libraries, tools ga je het niet aan de praat krijgen.

Morgen wordt het slecht weer, dan zal ik eens kijken of ik het aan de praat krijg met een ESP32. Dan zal ik Github bijwerken en kun je daar gebruik van maken. Ik heb zelf echter ook ruzie met de ESP32 omdat ik het juiste pin adres voor RS485 interface nog niet kan vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Carboy54 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:21:
[...]

@Carboy54 als je op het financiële doelt: met een tweede meter en dynamisch contract kun je in elk geval je biertjes bij elkaar sprokkelen met de spotprijshandel 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Laatst online: 12:46
RonJ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Ik zou ook altijd een passief/mechanische oplossing kiezen waar mogelijk. Een "goedkope" UPS die alleen maar stand-by staat (ik verkoop er tientallen per jaar op het werk) doet ook maar een jaar of 4 met z'n loodaccu én vreet continu nutteloos stroom. Dan ben je uiteindelijk alsnog veel duurder uit en de kans is groot dat dit bij een (normale) particulier niet mee-onderhouden en gemonitord wordt, dus op het moment dat je 'm dan na x jaar een keer daadwerkelijk nodig hebt bij die ene stroomstoring tijdens je wintersportvakantie en vorst-des-doods dan doet ie het niet.
Gisteren hier stroomstoring van 1h.

Zit nu te denken wat een goede oplossing is als dit midden in de winter gebeurt. En de oplossing met UPS vind ik het meest interessant. Thermostaat mee afschakelen, dan blijft alleen de pomp draaien op laag vermogen (ca 10W) en kan zo de warmtepomp warmhouden met warmte uit vloer of sww vat.

Die kleppen kosten 100 euro per stuk en als het systeem leegloopt heb je meer gedoe met vullen en ontluchten als de stroom weer terug is dan bij een UPS.

Wat voor onderhoud zit er aan een UPS batterij? Ik zie meerdere goedkope compacte UPS die een teken geven als de batterij niet meer goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
yuumai schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:09:
[...]

Zit nu te denken wat een goede oplossing is als dit midden in de winter gebeurt. En de oplossing met UPS vind ik het meest interessant. Thermostaat mee afschakelen, dan blijft alleen de pomp draaien op laag vermogen (ca 10W) en kan zo de warmtepomp warmhouden met warmte uit vloer of sww vat.

Die kleppen kosten 100 euro per stuk en als het systeem leegloopt heb je meer gedoe met vullen en ontluchten als de stroom weer terug is dan bij een UPS.

Wat voor onderhoud zit er aan een UPS batterij? Ik zie meerdere goedkope compacte UPS die een teken geven als de batterij niet meer goed is.
Batterijen gaan hooguit 2 jaar mee. Dan moeten ze preventief vervangen worden. Bij de laatste stroomstoring hier kwam ik daar op pijnlijke wijze achter. UPS gaf geen signaal, maar accu's waren zo dood als een pier (3 jaar oud). Op het werk ook vaak genoeg gehad met wat duurdere rack-mounted UPSen: elke 2 jaar nieuwe accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je echt iets wilt doen tegen stroomuitval kun je beter kijken naar een off-grid systeem met thuisaccu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

yuumai schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:09:
[...]

Er is maar een goede manier om een UPS te testen: Stekker eruit en meten hoelang hij dit volhoud met de belasting die je erop wilt hebben. Herhaal dit jaarlijks en zet de metingen in een tabelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Blihi schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Batterijen gaan hooguit 2 jaar mee. Dan moeten ze preventief vervangen worden. Bij de laatste stroomstoring hier kwam ik daar op pijnlijke wijze achter. UPS gaf geen signaal, maar accu's waren zo dood als een pier (3 jaar oud). Op het werk ook vaak genoeg gehad met wat duurdere rack-mounted UPSen: elke 2 jaar nieuwe accu's.
Das toch wel heel erg snel? 2 jaar?

https://www.intercel.eu/nl/ups-noodstroom/onderhoud-2/

Pagina: 1 ... 108 ... 225 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)