Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb 2 upsen in huis en die testen zichzelf 1x per maand door om te schakelen. als de accu te snel doodgaat geeft die een waarschuwing.
ook al heb je een ups die dat niet heeft kan je gewoon zelf 1x per 3 maanden of zo gewoon de stekker eruit roppen en kijken hoe goed die het doet.

heb zelf de accus al vervangen met lifepo4's dus ik kan de status zien via de bms die ik erop heb zitten maar zulke dingen controleren is niet veel werk. net als controleren of de overdrukkleppen en overige kranen van je systeem niet helemaal vastgerot zitten. heb deze winter al meerdere aflaatventielen gezien die bij 3 graden horen leeg te lopen (grote commericele units) en de kleppen waren gewoon verrot na 10 jaar buiten hangen en gingen niet open. beveiligen moet je periodiek testen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
BIj professionele systemen zal het vast langer kunnen, maar de bol.com UPSen houden het helaas niet zo lang vol.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:31
Het idee van een ups spreekt mij ook meer aan dan vorstkleppen omdat vorstkleppen mi niet te testen zijn. Alleen hoe ga je met een simpele/low power ups alleen de waterpomp laten draaien(?). De warmtepomp zal toch in zijn geheel gevoed moeten worden door de ups tijdens normaal bedrijf, dan moet de ups dus enkele kW kunnen leveren (bij geen stroomuitval).
Alternatieven die ik had bedacht
- voeding vd warmtepomp naar ups schakelen wanneer de stroom uitvalt middels relais. Tegelijkertijd de thermostaat uitschakelen zodat de warmtepomp niet in verwarmingsbedrijf gaat
- de waterpomp direct voeden vanuit de ups, schakelen middels relais wanneer de stroom uitvalt
- de ups een verwarmingslint laten voeden welke in/om de buitenunit vd warmtepomp zit. (Verwarmingslint schakelt veelal thermostatisch)

Andere ideeën of suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 18-02-2024 09:57 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:31:
[...]

BIj professionele systemen zal het vast langer kunnen, maar de bol.com UPSen houden het helaas niet zo lang vol.
@Blihi wat ik meeneem in het selecteren van een UPS is de maximale load omdat de accu's in een UPS een veelvoud van de spanning (12V bij kleinere en 24V bij grotere) moeten voeden.
Bij gelijkblijvend vermogen (plus de best wel aanwezige verliezen van de E-I blik transformatoren) zal een 7Ah accu in de kleinste UPS van 420VA (al snel 500Watt met alle verliezen) een stroom moeten leveren van 500/12= 41,7 A moeten ophoesten. Da's meer dan 5C voor een lood accu en resulteert vaak in een capaciteit van minder dan 4Ah netto.....
En dat bij een nieuwe verse accu....
Een wat grotere UPS van 1000 of 1500VA werkt op 12Ah accu's en 24 V waarmee je bij een belasting van 500Watt maar 21A hoeft te leveren (dubbele spanning en halve stroom) met een C-rating van nog geen 2.

Van de 12Ah houd je dan zeker 8Ah netto over.

Lithium Accu's kunnen veel makkelijker grotere stromen leveren en veel dieper ontladen worden waarbij de LiFePO4 varianten mijn zeer strenge voorkeur hebben.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SalexSun schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:56:
Het idee van een ups spreekt mij ook meer aan dan vorstkleppen omdat vorstkleppen mi niet te testen zijn. Alleen hoe ga je met een simpele/low power ups alleen de waterpomp laten draaien(?). De warmtepomp zal toch in zijn geheel gevoed moeten worden door de ups tijdens normaal bedrijf, dan moet de ups dus enkele kW kunnen leveren (bij geen stroomuitval).
- voeding vd warmtepomp naar ups schakelen wanneer de stroom uitvalt middels relais. Tegelijkertijd de thermostaat uitschakelen zodat de warmtepomp niet in verwarmingsbedrijf gaat
- de waterpomp direct voeden vanuit de ups, schakelen middels relais wanneer de stroom uitvalt
- de ups een verwarmingslint laten voeden welke in/om de buitenunit vd warmtepomp zit. (Verwarmingslint schakelt veelal thermostatisch)

makkelijkste qua installatie en laagste kosten is een ups op een warmtelint die geschakeld word als de stroom in de warmtepomp uitvalt. eerder gaat het lint dus niet aan. simpel klein relaitje in de WP schroeven zorgt daar gewoon voor.

afhankelijk van hoe je het wilt doen kan je ook een iets grotere ups neerzetten voor ook je router en wifi zodat je internet gewoon door blijft werken en het lint stroom krijgt. wel zo handig voor de thuiswerkers om in elk geval netjes af te kunnen ronden.

ik ga uiteindelijk de hele WP achter een thuisaccu zetten maar das totaal niet financeel verantwoord voor vrijwel iedereen.

vooral als mensen iets van een servertje hebben voor home assitant of zoiets is een deftige ups zoizo wel ana te raden. al genoeg computers gezien die kaput zijn door stroomstoringen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 18-02-2024 10:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Ik vraag me toch af hoe jullie je dat voorstellen.
Een warmtepomp zoals mijn arotherm 75/6 kan toch 3500watt opnemen. Hoe ga je daar een huis tuin en keuken ups tussen zetten zonder dat je die overbelast tijdens net bedrijf?
In een normale winter loopt er toch langdurig grote stromen daar is dat spul gewoon niet geschikt voor. Ik heb naar aanleiding van deze discussie op dit forum een bij een klant afgedankte professionele eaton ups meegenomen van 1500va. Ik heb deze thuis getest en ondanks dat het systeem al 3 weken spanningsloos was kom ik een bouwlamp van 500watt er een uur op laten werken, dus de batterijen zijn zeker nog bruikbaar. Het is een 48volt systeem. Daarnaast kun je er extension accus aan doen waar er ook nog 2 voor het meenemen staan. Het systeem is door de vorige eigenaar vervangen omdat eaton bij de jaarlijkse controle zei dit is te oud daar doen we niets meer aan.
Nu de vraag hoe zouden jullie dat aansluiten dat de pomp kan blijven lopen bij stroom uitval maar zonder dat de bedrijfszekerheid van de warmte pomp in het geding komt. Nog maar los van het feit dat als je ooit plotseling overlijd of moet je voor mijn part je huis verkoopt dat je geen kind met een waterhoofd hebt gemaakt en je familieleden leden met een hoop sores achterlaat die een externe wp monteur niet kan of wil begrijpen.
Voorop gesteld dat ik nog lang niet dood wil gaan ik ik bij mijn weten gezond ben en nu 60 jaar is dit wel een ding wat me bezig houd. Ik kan alles zelf aan de installatie maar wat heb je daar aan als er onverhoopt iets met je gebeurd?
Voor mij is dat inmiddels een rede om bij dergelijke overwegingen in je installatie rekening met de “installateursstandaard” rekening te houden. Of het nu zonnepanelen een boiler of een wp is.
Zo had ik 5 jaar geleden een storing aan de door mij zelf opgehangen vaillant cv ketel midden in de winter op kerst avond. De foutmelding op het display was gasblok storing.
Na heel veel bellen en via via connecties vond ik een locale vaillant cv installateur die na al zijn andere storingen van die dag wel langs wilde komen. Als ik ergens een gasblok had kunnen halen had ik dat echt wel geprobeerd. De beste man kwam op het eind van die zaterdag middag terwijl de storing al de avond van te voren was opgetreden en gelukkig was het niet onder nul buiten dus binnen niet heel koud. Op die zelfde zaterdag had ik rond de middag de kachel nog een keer gereset en waarempel hij ging aan. Gewoon laten branden met de gedachte alle warmte die ik heb is meegenomen. Toen de man aanbelde vertelde ik hem het voorval. Hij zei laten we toch maar even gaan kijken boven want gezien jouw verhaal verdenk ik de print, dat komt vaker voor. Ik zei dan heb ik graag dat je die preventief vervangt anders zitten we morgen weer. Hij print uitgewisseld maar die bleek een verkeerde firmware verzie ten opzichte van de displayprint dus wilde het niet doen. Normaal zou hij dan met vaillant support dat met behulp van een laptop kunnen oplossen maar niet op zaterdag. Oude print maar terug gezet, je moet toch wat. Die gaf weer de melding gasblok defect. Ik zeg tegen de beste man ik weet wat het is. Ik heb een fohn van de vrouw gepakt en de voedings condensator op de print verwarmt en de kachel ging gelijk aan.
Ik heb in zijn bijzijn de 2 voedings condensators op de print vervangen ik ben namelijk elektronica monteur en heb een werkplaatsje aan huis. De kachel heeft het altijd goed gedaan sinds dien.
Moraal van dit verhaal is toch wel dat als je iemand nodig hebt omdat je er zelf niet bent moet je het wel zo maken dat iedereen met op zijn manier kennis van zaken je installatie kan overzien.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 17:31
flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:06:
[...]

makkelijkste qua installatie en laagste kosten is een ups op een warmtelint die geschakeld word als de stroom in de warmtepomp uitvalt. eerder gaat het lint dus niet aan. simpel klein relaitje in de WP schroeven zorgt daar gewoon voor.
Warmtelint moet je daarnaast ook *in* je WP doen, anders vriezen de leidingen daar stuk. Ook best ingrijpend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Warmtelint moet je daarnaast ook *in* je WP doen, anders vriezen de leidingen daar stuk. Ook best ingrijpend.
doorgaans is dat een stuk of 10~20 schroeven. panelen heb je er zo af en kan je overal makkelijk bij. je kan zelfs vaak de isolatie losmaken en het lint onder de isolatie doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je hebt geen UPS nodig qua schakelen in milliseconden toch?

In dat geval kun je namelijk focussen op kwaliteit batterij en levensduur.
Je zou kunnen kijkennnaar offgrid systemen die een ups achtige (maar te trage) schakeling ondersteunen, zoals de ecoflow batterij.
En dan kijken naar type batterij (li-ion etc)
Wel iets van €1000/kwh.
De pro versies van ecoflow leveren zo 2,5kW
En kunnen ook rechtstreeks gevoed worden door zonnepaneel. (Heeft ingebouwde omvormer)

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 18-02-2024 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
snameroc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:16:
Een warmtepomp zoals mijn arotherm 75/6 kan toch 3500watt opnemen. Hoe ga je daar een huis tuin en keuken ups tussen zetten zonder dat je die overbelast tijdens net bedrijf?
Even de discussie helemaal teruglezen. Het idee is niet om de WP te voeden, maar om te voorkomen dat ie stuk vriest bij stroomuitval.
Gelukkig heb ik mij mijn split al die problemen niet. >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:21

Seafarer

XXX

Klein extra waterpompje op een UPS?

Water uit de warmtepomp te koud dan pompje harder laten draaien. Om zo min mogenlijk UPS power te verbruiken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:03
Seafarer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:54:
Klein extra waterpompje op een UPS?

Water uit de warmtepomp te koud dan pompje harder laten draaien. Om zo min mogenlijk UPS power te verbruiken.
Dit doet exact de RedGrey SARG1
Met een pompje van 12v en een accu van 12V (tot 48uur)
Zou de accu vervangen voor een Li4po.
Of een goede gelaccu met een (motor) druppellader die ook beschermd tegen onder en overlading.
Dan gaat een accu wel meer dan 7 jaar mee.
(Ervaring op de motor)

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 18-02-2024 11:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi

....

Moraal van dit verhaal is toch wel dat als je iemand nodig hebt omdat je er zelf niet bent moet je het wel zo maken dat iedereen met op zijn manier kennis van zaken je installatie kan overzien.
Spijker, kop, raak.

Dit is dus ook ook mijn overweging om niets in huis te automatiseren. Ik meet heel veel met een raspberry-Pi, maar ik heb mijn vrouw verzekerd dat je dat ding gewoon van de muur kunt trekken en weg kunt doen, zonder dat er iets stuk gaat. Dat geldt ook voor de kabeltjes naar de warmtepomp of naar de PV omvormers.

Ik lees hier af en toe ook heel ingewikkelde systemen, waarbij ik denk: "hoe moet je hier ooit zoeken naar een storing?".

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Eigenlijk wel haaks op al die cop verhalen. Een ups in de lucht houden met continu een watt of 20 voor een kans van 1 op heel veel op stroom uitval langdurig tijdens vorst. Ik heb een 230 volt stopcontact in mijn auto. Als ik thuis ben tijdens stroom uitval tijdens vorst red ik me wel. Verder vind ik het een raar idee om warmte uit een dat moment onverwarmd huis te halen voor een machine terwijl die machine er eigenlijk voor moet zorgen dat ik het warm heb ipv ik dat hij het warm heeft😀

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 17:23
Hier op het forum lijkt het algemene advies te zijn om geen buffervat te plaatsen, maar als ik de berekeningen volg op https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ lijkt het juist wel nodig te zijn. Het liefst plaats ik er geen om de kosten van het vat en extra pomp te besparen. Zou iemand willen adviseren of dat in mijn geval ook logisch is?

Wij zijn van plan een 6 kW Tosot/Gree Versati IV te plaatsen voor enkel CV (SWW via WPB). Het hele huis is voorzien van vloerverwarming (16 mm buis, 10 cm h.o.h., 6 groepen boven en 6 beneden). Totale oppervlakte is 80-90 m2. Alle groepen komen open te staan zonder naregeling en we willen er ook mee koelen.

Ik heb ruimte voor een vat van max 150L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Dit doet exact de RedGrey SARG1
Met een pompje van 12v en een accu van 12V (tot 48uur)
Zou de accu vervangen voor een Li4po.
Of een goede gelaccu met een (motor) druppellader die ook beschermd tegen onder en overlading.
Dan gaat een accu wel meer dan 7 jaar mee.
(Ervaring op de motor)
Dan staan er twee pompen in serie (iig wanneer de beveiliging inschakelt. Gaat dat zomaar ongestraft?

Als alternatief heb ik namelijk nog een cv pomp liggen om er tussen te bouwen, maar iets off the shelf zou wel de voorkeur hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
snameroc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:00:
Eigenlijk wel haaks op al die cop verhalen. Een ups in de lucht houden met continu een watt of 20 voor een kans van 1 op heel veel op stroom uitval langdurig tijdens vorst. Ik heb een 230 volt stopcontact in mijn auto. Als ik thuis ben tijdens stroom uitval tijdens vorst red ik me wel. Verder vind ik het een raar idee om warmte uit een dat moment onverwarmd huis te halen voor een machine terwijl die machine er eigenlijk voor moet zorgen dat ik het warm heb ipv ik dat hij het warm heeft😀
Er zijn vziw ups-en met maar 6W standy verbruik. Een vorstklep heeft ook warmteverlies.

Een vorstklep haalt effectief ook warmte uit de woning; afhankelijk van hoe het hele systeem eruit zien kan je hele cv uiteindelijk leeglopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
tip-battery02 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:02:
Hier op het forum lijkt het algemene advies te zijn om geen buffervat te plaatsen, maar als ik de berekeningen volg op https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ lijkt het juist wel nodig te zijn. Het liefst plaats ik er geen om de kosten van het vat en extra pomp te besparen. Zou iemand willen adviseren of dat in mijn geval ook logisch is?

Wij zijn van plan een 6 kW Tosot/Gree Versati IV te plaatsen voor enkel CV (SWW via WPB). Het hele huis is voorzien van vloerverwarming (16 mm buis, 10 cm h.o.h., 6 groepen boven en 6 beneden). Totale oppervlakte is 80-90 m2. Alle groepen komen open te staan zonder naregeling en we willen er ook mee koelen.

Heb je echt 6 kW nodig?

In de documentatie van de WP staat als het goed is wat de minimale flow is en wat de minimale systeeminhoud is. 80 m2 buis 16mm hoh 10cm geeft een liter of 90 a 100. Dat zal meestal wel genoeg zijn. Wat is de minimale flow die je moet halen? Het lijkt me dat dat ook geen probleem is.

Dus waarom kom je toch tot de conclusie dat er een buffervat nodig zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

snameroc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:00:
Je huis heeft toch massa. Het is dan een warmte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

SalexSun schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Dan staan er twee pompen in serie (iig wanneer de beveiliging inschakelt. Gaat dat zomaar ongestraft?

Als alternatief heb ik namelijk nog een cv pomp liggen om er tussen te bouwen, maar iets off the shelf zou wel de voorkeur hebben
Waar haal jij vandaan dat ze in serie staan?

Dat werkt sowieso niet want dan krijgt de normale pomp teveel weerstand door de andere pomp.

Een oude cv pomp verbruikt veel stroom wegens slecht rendement. Geen goed idee om aan een UPS te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Conclusie is zelfs hier van de installateur dat ik geen buffervat nodig heb met ...... radiatoren. 90m2 met een 6? Ik heb dat max nodig met 140m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Er zit een terugslagklep in serie met het primaire circuit. Parallel zit hier een pompje overheen. De te overwinnen weerstand tijdens normaal bedrijf is dan alleen de terugslagklep.

Een paar berichten terug is hier een schema van geplaatst.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:21

Je hebt geen buffervat nodig.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Er zit een terugslagklep in serie met het primaire circuit. Parallel zit hier een pompje overheen. De te overwinnen weerstand tijdens normaal bedrijf is dan alleen de terugslagklep.

Een paar berichten terug is hier een schema van geplaatst.
Even correctie, het terugslapklepje sluit als de “vorstpomp” aangaat. Het kleine pompje zal een kleine waterflow creëren door het circuit wat de normale pomp ook zou doen. De normale pomp zal rustig meedraaien dan.
De warmte komt dan uit het buffervat of de vloerverwarming/radiatoren. Let wel pulserend, alleen de temp vh water wordt op 5 C gehouden, dat is voldoende om invriezen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Ja dat gaat zomaar ongestraft, het is een kleine flow, waardoor de WP Pomp iets meedraait of gewoon water doorlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Even correctie, het terugslapklepje sluit als de “vorstpomp” aangaat. Het kleine pompje zal een kleine waterflow creëren door het circuit wat de normale pomp ook zou doen. De normale pomp zal rustig meedraaien dan.
De warmte komt dan uit het buffervat of de vloerverwarming/radiatoren. Let wel pulserend, alleen de temp vh water wordt op 5 C gehouden, dat is voldoende om invriezen te voorkomen.
Is het geen standaard (mechanische) terugslagklep die per definitie dicht staat tenzij er flow (de goede kant op) is?

Ik stelde me zo voor dat de terugslagklep er alleen zit om ervoor te zorgen dat het pompje z'n eigen eigen water niet aan gaat zuigen (en natuurlijk om te zorgen dat de pompen niet in serie staan).

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 18-02-2024 14:39 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Seafarer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Je huis heeft toch massa. Het is dan een warmte accu.
Dat weet ik ook wel maar als er geen nieuwe aanvoer is gebruik ik de warmte liever voor mezelf.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

snameroc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Dat weet ik ook wel maar als er geen nieuwe aanvoer is gebruik ik de warmte liever voor mezelf.
Volgens mij is prio 1, hoe houd ik mijn warmtewisselaar en andere onderdelen in mijn lucht water warmte pomp heel bij stroomuitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Seafarer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Volgens mij is prio 1, hoe houd ik mijn warmtewisselaar en andere onderdelen in mijn lucht water warmte pomp heel bij stroomuitval.
Ik heb afsluiters en aftappers binnen bij doorvoer door de gevel. Maar ik weet niet wat ik zou doen dat is maar hoe je er dan in staat en wat de verwachtingen zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:26
DeaT schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Bedankt voor de info! Ik lees dat @Chris_82 een Opentherm Gateway gebruikt op zijn Loria: Chris_82 in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Maar ook hij heeft een duo..

En in de handleiding staat niets over "Typass". Er staat wel wat in over sensors, interface-kaart en iets over een energiemeter aansluiten e.d. Zelfs een schematische weergave van de verschillende printplaten. Maar ik krijg het idee dat er geen Modbus mogelijkheden zijn.
Ik lees dat je al weer een stukje verder bent.
Inmiddels heb ik geen OTGW meer.
Wel heb ik al een tijdje ook een Plugwise Anna thermostaat met Thermastage feature.
Mogelijk interessant om 2 redenen:
1. Overal mogelijk om Warm water te regelen (Uit/Auto/Comfort/Boost)
2. Integratie met Smart Home (Domoticz, HA,...) ,
dit gebruik ik overigens alleen voor de monitoring (Warm Water temp, Aanvoer temp, Retour temp, Kamer temp, ...)
Flow info is overigens NIET beschikbaar via de Anna.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
snameroc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Ik heb afsluiters en aftappers binnen bij doorvoer door de gevel. Maar ik weet niet wat ik zou doen dat is maar hoe je er dan in staat en wat de verwachtingen zijn.
Die dingen zitten er dan ook puur voor als je weg bent of midden in de nacht valt de stroom uit bij -10C en oostenwind dan is die met een uur bevroren.
Komt het vaak voor: nee. Kan het voorkomen: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:07:
[...]

Die dingen zitten er dan ook puur voor als je weg bent of midden in de nacht valt de stroom uit bij -10C en oostenwind dan is die met een uur bevroren.
Komt het vaak voor: nee. Kan het voorkomen: ja.
Ik geloof niet dat het bij min 10 in een uur bevroren is daarvoor staat hij te beschut bij ons. Ook nog onder een dakje en het compressor deel is ook nog in een houten huisje

[ Voor 5% gewijzigd door snameroc op 18-02-2024 19:45 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tip van de dag:
In opstellingen hybride worden wel vaak keerkleppen aanbevolen.
Neem ipv een keerklep een Danfoss AVDO recht, dn25.
De weerstand is lager (indien ingesteld) en er is mogelijkheid om pompgeluiden weg te smoren door weerstand te creëren tijdens parallel bedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVBE8f5ussphIXLi1QWtYm2uLZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TRWTDFQDCxkKPNQXaKP2k0X6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36

Ik denk zelf ook aan thermostaat mee uitschakelen, ik zie dat de waterpomp dan op laag debiet draait en ongeveer 10W gebruikt. Maar de warmtepomp kan dan nog wel besluiten om sww te gaan maken en dan gaat het mis. Misschien zit hier nog een contact voor op de printplaat of ik zou een weerstand kunnen schakelen over de temperatuursensor.

Het voordeel van de ups oplossing tov die kleppen is wat mij betreft ook dat als het gebeurt als je kamer tijd op vakantie bent dat je huis wel weer netjes verwarmt wordt als de stroom terug is.

Van de andere kant, hoe lang duurt het eigenlijk voor de warmtepomp kapot vriest bij zeg -5. Misschien is wat extra isolatie om waterpomp, warmtewisselaar en leidingwerk heen de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
yuumai schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:18:
[...]
Van de andere kant, hoe lang duurt het eigenlijk voor de warmtepomp kapot vriest bij zeg -5. Misschien is wat extra isolatie om waterpomp, warmtewisselaar en leidingwerk heen de beste oplossing?
Dat hangt ook erg af van de plaatsing van de WP. Die van mij staat op 20 cm van de gevel en redelijk beschut. Da's heel wat anders dan als de WP op 10 meter afstand van 't huis en volledig vrij. Ook zal 't b.v. midden in een stad veel minder snel -5 worden vergeleken met landelijk gebied. Verder heb ik 't vermoeden/indruk (maar geen bewijs) dat stroomstoringen in stedelijk gebied net ff wat sneller worden opgelost omdat er meer hh last van hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

In een normale winter loopt er toch langdurig grote stromen daar is dat spul gewoon niet geschikt voor. Ik heb naar aanleiding van deze discussie op dit forum een bij een klant afgedankte professionele eaton ups meegenomen van 1500va. Ik heb deze thuis getest en ondanks dat het systeem al 3 weken spanningsloos was kom ik een bouwlamp van 500watt er een uur op laten werken, dus de batterijen zijn zeker nog bruikbaar. Het is een 48volt systeem. Daarnaast kun je er extension accus aan doen waar er ook nog 2 voor het meenemen staan. Het systeem is door de vorige eigenaar vervangen omdat eaton bij de jaarlijkse controle zei dit is te oud daar doen we niets meer aan.
Nu de vraag hoe zouden jullie dat aansluiten dat de pomp kan blijven lopen bij stroom uitval maar zonder dat de bedrijfszekerheid van de warmte pomp in het geding komt. Nog maar los van het feit dat als je ooit plotseling overlijd of moet je voor mijn part je huis verkoopt dat je geen kind met een waterhoofd hebt gemaakt en je familieleden leden met een hoop sores achterlaat die een externe wp monteur niet kan of wil begrijpen.
Voorop gesteld dat ik nog lang niet dood wil gaan ik ik bij mijn weten gezond ben en nu 60 jaar is dit wel een ding wat me bezig houd. Ik kan alles zelf aan de installatie maar wat heb je daar aan als er onverhoopt iets met je gebeurd?
Voor mij is dat inmiddels een rede om bij dergelijke overwegingen in je installatie rekening met de “installateursstandaard” rekening te houden. Of het nu zonnepanelen een boiler of een wp is.
Zo had ik 5 jaar geleden een storing aan de door mij zelf opgehangen vaillant cv ketel midden in de winter op kerst avond. De foutmelding op het display was gasblok storing.
Na heel veel bellen en via via connecties vond ik een locale vaillant cv installateur die na al zijn andere storingen van die dag wel langs wilde komen. Als ik ergens een gasblok had kunnen halen had ik dat echt wel geprobeerd. De beste man kwam op het eind van die zaterdag middag terwijl de storing al de avond van te voren was opgetreden en gelukkig was het niet onder nul buiten dus binnen niet heel koud. Op die zelfde zaterdag had ik rond de middag de kachel nog een keer gereset en waarempel hij ging aan. Gewoon laten branden met de gedachte alle warmte die ik heb is meegenomen. Toen de man aanbelde vertelde ik hem het voorval. Hij zei laten we toch maar even gaan kijken boven want gezien jouw verhaal verdenk ik de print, dat komt vaker voor. Ik zei dan heb ik graag dat je die preventief vervangt anders zitten we morgen weer. Hij print uitgewisseld maar die bleek een verkeerde firmware verzie ten opzichte van de displayprint dus wilde het niet doen. Normaal zou hij dan met vaillant support dat met behulp van een laptop kunnen oplossen maar niet op zaterdag. Oude print maar terug gezet, je moet toch wat. Die gaf weer de melding gasblok defect. Ik zeg tegen de beste man ik weet wat het is. Ik heb een fohn van de vrouw gepakt en de voedings condensator op de print verwarmt en de kachel ging gelijk aan.
Ik heb in zijn bijzijn de 2 voedings condensators op de print vervangen ik ben namelijk elektronica monteur en heb een werkplaatsje aan huis. De kachel heeft het altijd goed gedaan sinds dien.
Hier hoef ik alleen de Nibe SMO-S40 regelunit en twee door deze unit gevoede pompen van spanning te voorzien.
Plus de CV die 125Watt gebruikt.
Met 30kWh houd je het dan wel effe uit...

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
30kWh?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zijn er mensen die met zowel de aroTHERM als de Amber ervaring hebben? Ik zit te twijfelen tussen de 55 en de amber 65 voor een woning met een warmtevraag van 6 a 7 kw. Beide in de overweging vanwege de stille werking en het ontbreken van een hydraulisch gekoppelde binnenunit.

Ik zie het op het moment zo:

Amber
  • + Vorstklep compatibel met pompregeling en wordt aangeraden
  • - Geen COP / warmtemeting
  • + Back-up element ingebouwd
  • + Stooklijn in te stellen
  • - Nu al EOL Windows CE
aroTHERM
  • - Vorstklep twijfelachtig (weinig mensen in vaillant topic hebben er een, pomp gaat pas na 4 uur bij buitentemperatuur van 4 graden rondpompen
  • + Wel COP/ warmtemeting
  • - Back-up duur los bij te kopen, volgens vaillant nodig
  • - Stooklijn niet zelf volledig te bepalen
Mis ik nog wat? Beide zijn denk ik prima keuzes.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
silverball schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:02:
Zijn er mensen die met zowel de aroTHERM als de Amber ervaring hebben? Ik zit te twijfelen tussen de 55 en de amber 65 voor een woning met een warmtevraag van 6 a 7 kw. Beide in de overweging vanwege de stille werking en het ontbreken van een hydraulisch gekoppelde binnenunit.

Amber
  • - Nu al EOL Windows CE
aroTHERM
  • - Vorstklep twijfelachtig (weinig mensen in vaillant topic hebben er een, pomp gaat pas na 4 uur bij buitentemperatuur van 4 graden rondpompen
Of wacht nog ff op fatsoenlijke merken als Daikin, Panasonic, ME, ed met een R290 op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Of wacht nog ff op fatsoenlijke merken als Daikin, Panasonic, ME, ed met een R290 op de markt komen.
Ik zit met een gare nefit ecomline uit 2001, dus dan zouden ze wel deze zomer/begin herfst leverbaar moeten zijn, dat wordt krap.

Het hoeft geen R290 te zijn, het gaat mij puur om de lage geluidsdruk van beide toestellen t.o.v. bijv. een pana J-serie.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Amber
  • - Nu al EOL Windows CE
aroTHERM
Die Amber haalt die 6.5 kW alleen bij +7. Bij -7 is daar nog maar 4 oid kW van over. Die is dus veel te klein voor de warmtevraag.
Standaard regel bij élke warmtepomp: check het vermogen van de warmtepomp bij de ontwerptemperatuur!

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 19-02-2024 12:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

Amber
  • - Nu al EOL Windows CE
aroTHERM
Geen ervaring met beiden, maar kijk voor de zekerheid even naar het vermogen wat over is bij -7°C. Dat is in beide gevallen niet toereikend voor jouw warmtevraag.

Verder is de mate van instelbaarheid van de stooklijn iets wat van ondergeschikt belang is aan de uiteindelijke prestaties. De Arotherm doet wel aan ruimtecompensatie.

Plusje van de Arotherm is volgens mij de defrostlogica.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 07:42
Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:07:
[...]

Die zijn er toch al? In ieder geval bij Panasonic en Mitsubishi.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Aziraphale schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Die zijn er toch al? In ieder geval bij Panasonic en Mitsubishi.
Nog niet beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
silverball schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Ik zit met een gare nefit ecomline uit 2001, dus dan zouden ze wel deze zomer/begin herfst leverbaar moeten zijn, dat wordt krap.

Het hoeft geen R290 te zijn, het gaat mij puur om de lage geluidsdruk van beide toestellen t.o.v. bijv. een pana J-serie.
Is heel stil een eis?
Er zijn veel stille modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:48:
[...]

Is heel stil een eis?
Er zijn veel stille modellen.
Ja, vanwege plaatsingsmoeilijkheden (tuintje van max 5 meter breed) is dat wel een eis. Welke monoblock heb jij in gedachten bij 'heel stil' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 07:42
Pana L-serie is gewoon verkrijgbaar. En anders ga je naar de Nibe S-serie. Ook r290 en Nibe is toch best een groot merk...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
silverball schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:49:
[...]

Ja, vanwege plaatsingsmoeilijkheden (tuintje van max 5 meter breed) is dat wel een eis. Welke monoblock heb jij in gedachten bij 'heel stil' ?
Nibe, bv de Nibe F2050-10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Aziraphale schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:01:
[...]

Pana L-serie is gewoon verkrijgbaar. En anders ga je naar de Nibe S-serie. Ook r290 en Nibe is toch best een groot merk...
L serie is geen monobloc pur sang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 22:49
Chris_82 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:38:
[...]

Ik lees dat je al weer een stukje verder bent.
Inmiddels heb ik geen OTGW meer.
Wel heb ik al een tijdje ook een Plugwise Anna thermostaat met Thermastage feature.
Mogelijk interessant om 2 redenen:
1. Overal mogelijk om Warm water te regelen (Uit/Auto/Comfort/Boost)
2. Integratie met Smart Home (Domoticz, HA,...) ,
dit gebruik ik overigens alleen voor de monitoring (Warm Water temp, Aanvoer temp, Retour temp, Kamer temp, ...)
Flow info is overigens NIET beschikbaar via de Anna.
Bedankt voor de info!

Maar deze gegevens kan je toch ook met de Opentherm Gateway verkrijgen?
Waarom heb je voor een andere thermostaat gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Duur, maar inderdaad een optie ja.
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Die Amber haalt die 6.5 kW alleen bij +7. Bij -7 is daar nog maar 4 oid kW van over. Die is dus veel te klein voor de warmtevraag.
Standaard regel bij élke warmtepomp: check het vermogen bij de ontwerptemperatuur!
Ik vind het een beetje lastig. Ik doe volgens mindergas 0,2m3 per graaddag afgelopen jaar.

Gasverbruik feb'23 tot jan '24 383m3
Gasverbruik jan'22 tot feb '23 320m3

Dit past niet bij de woning. 89m2 '79 label C, hoewel we een graadje of 17 a 18 stoken en alles waterzijdig ingeregeld is. Gevoelsmatig hoor ik tussen de 5 en 7 kw te zitten.

Ik heb de neiging om toch een warmteverlies berekening te (laten) maken.
verkeerslicht schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:15:
[...]

Je wordt om ieder geval stil van de prijs B)
Dat was waarom ik hem oorspronkelijk niet mee-overwogen had.
Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:04:
[...]

L serie is geen monobloc pur sang.
Exact, dan zit ik met die hydraulisch gekoppelde binnenunit in mijn nek (moeilijk plaatsen).

[ Voor 25% gewijzigd door silverball op 18-02-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Je word in ieder geval stil van de prijs B)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tip-battery02
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 17:23
Dank voor de reacties.
Blihi schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Heb je echt 6 kW nodig?

In de documentatie van de WP staat als het goed is wat de minimale flow is en wat de minimale systeeminhoud is. 80 m2 buis 16mm hoh 10cm geeft een liter of 90 a 100. Dat zal meestal wel genoeg zijn. Wat is de minimale flow die je moet halen? Het lijkt me dat dat ook geen probleem is.

Dus waarom kom je toch tot de conclusie dat er een buffervat nodig zou zijn?
Ik heb in de handleiding niets kunnen vinden over flow, maar wel over druk. Ik zal er even dieper induiken of ik dat getal toch kan achterhalen.
MotorBeast schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Conclusie is zelfs hier van de installateur dat ik geen buffervat nodig heb met ...... radiatoren. 90m2 met een 6? Ik heb dat max nodig met 140m2.
Ja volgens mij moet ik het wel redden met 4 kW. De reden dat ik voor 6 kW wil gaan is omdat het model dat ik noemde pas vanaf 6 kW verkrijgbaar is. Dat is een monoblock van 3500 euro waar nog 2800 subsidie af gaat. Ik heb geen idee waar ik een 4 kW monoblock kan krijgen voor die prijs.
blb4 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:50:
[...]

Je hebt geen buffervat nodig.
Goed om te horen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
silverball schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:13:
[...]

Duur, maar inderdaad een optie ja.

[...]

Ik vind het een beetje lastig. Ik doe volgens mindergas 0,2m3 per graaddag afgelopen jaar.

Gasverbruik feb'23 tot jan '24 383m3
Gasverbruik jan'22 tot feb '23 320m3

Dit past niet bij de woning. 89m2 '79 label C, hoewel we een graadje of 17 a 18 stoken en alles waterzijdig ingeregeld is. Gevoelsmatig hoor ik tussen de 5 en 7 kw te zitten.

Ik heb de neiging om toch een warmteverlies berekening te (laten) maken.

[...]

Dat was waarom ik hem oorspronkelijk niet mee-overwogen had.

[...]

Exact, dan zit ik met die hydraulisch gekoppelde binnenunit in mijn nek (moeilijk plaatsen).
Een WVB maken is al helemaal zinloos in mijn ogen, hoe moet een bouwadviseur al de kieren en gaten ontdekken en opnemen in zijn document?

Het is meer een voldoende vermogen nemen en dan je huis beetje bij beetje verbeteren.

Wil je weten wat je nodig bent ga dan kijken naar een echt koude dag en je bijbehorende gasverbruik. Dat is de allerbeste methode.
Dan neem m3(dag)x 10/20 of 16 bij meer opwarm vermogen.
Hij zit op Minimaal 8kw bij -7C momenteel. Minimaal, eigenlijk nog meer als je er warm bij wilt zitten.

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van Daikin.
Zonder koeling pak de EDLA08E3V3. Niet te lomp behoorlijk stil. Met 3KW BUH bij -7C nog 10KW vermogen

Deze kost je € 5000,- incl BTW en na cashback Daikin €500 (tot 14 maart aankopen dus kan nog net) nog €4500.
Subsidie is € 3.225,- met meldcode KA22098
Eigen investering €1275,- excl €1000,- materialen en montage maar die krijg je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:32:
[...]

Een WVB maken is al helemaal zinloos in mijn ogen, hoe moet een bouwadviseur al de kieren en gaten ontdekken en opnemen in zijn document?
Je hebt helemaal gelijk.
[...]

Het is meer een voldoende vermogen nemen en dan je huis beetje bij beetje verbeteren.

Wil je weten wat je nodig bent ga dan kijken naar een echt koude dag en je bijbehorende gasverbruik. Dat is de allerbeste methode.
Dan neem m3(dag)x 10/20 of 16 bij meer opwarm vermogen.
Hij zit op Minimaal 8kw bij -7C momenteel. Minimaal, eigenlijk nog meer als je er warm bij wilt zitten.
Dat is een beetje het issue, het is gewoon niet behoorlijk koud geweest de afgelopen twee jaar waarbij we ook nog eens thuis waren. Vandaar mijn response om tussen de 5 en 7 kwh te gaan zitten i.c.m. binnenkort aan te leggen (frezen) vvw trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@silverball die 7kw ga je nooit nodig hebben... Rond je verbruik af naar 600m³ en je zit nog steeds maar op een warmtevraag van max 3kWh.

Dan wordt goed kunnen terugmoduleren ook belangrijk en is de Panasonic 5J geen slechte keuze. Qua geluid met 59dBa ook niet heel slecht

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
silverball schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:40:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

[...]

Dat is een beetje het issue, het is gewoon niet behoorlijk koud geweest de afgelopen twee jaar waarbij we ook nog eens thuis waren. Vandaar mijn response om tussen de 5 en 7 kwh te gaan zitten i.c.m. binnenkort aan te leggen (frezen) vvw trouwens.
Maar je zit nu ook in 18-19c
Ik vind veel adviezen en warmtepompen te krap geselecteerd. Misschien wordt je ouder of verkoop je ooit en dan moet het ook goed zijn.
Niet voor niets was vroeger in bouwbesluit dat bij -10C je nog moeiteloos 21C moest halen.
Laat dat nu -7C zijn prima. Maar kijk eens naar de vermogens bij -7C?
Er zijn maar weinig leveranciers die bij -7C iets van het beloofde vermogen leveren.( Daikin wel)

En dan wordt er gerekend vaak met geen enkele opstookverhoging. Zodat wanneer door storing het huis koud is, het uren duurt eer het weer warm is.

Ga niet te laag, enige nadeel is dat de unit soms uitschakelt. Dat is normaal en is geen pendelen.
Pendelen is meer dan 3-4 schakelingen per uur en volgens Isso 71 moet een WP minimaal 10min ingeschakeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:55:
@silverball die 7kw ga je nooit nodig hebben... Rond je verbruik af naar 600m³ en je zit nog steeds maar op een warmtevraag van max 3kWh.

Dan wordt goed kunnen terugmoduleren ook belangrijk en is de Panasonic 5J geen slechte keuze. Qua geluid met 59dBa ook niet heel slecht
Ben ik niet eens. In de zachte feb zat hij op 13m3 dag GEMIDDELD. Dat lijkt naar 20m3 op een erg koude dag te gaan. En eerder 10kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Of lees ik nu niet goed en is het 330m3 voor meerdere maanden? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:57:
[...]

Ben ik niet eens. In de zachte feb zat hij op 13m3 dag GEMIDDELD. Dat lijkt naar 20m3 op een erg koude dag te gaan. En eerder 10kw
Ik las 330m³ voor 'n heel jaar. Dat kan bij een bescheiden tussenwoning en heel zuinig stookgedrag

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:03:
[...]

Ik las 330m³ voor 'n heel jaar. Dat kan bij een bescheiden tussenwoning en heel zuinig stookgedrag
Ik snap er niks meer van. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:03:
[...]

Dit is het geval. @Technician-

Het is lastig rekenen. Eigenlijk stoken we nu wat te laag in onze tussenwoning, en de buren stoken veel te hoog; ik heb wandverwarming.

Nadeel is dat hun huis net in de verkoop is gegaan :+

[ Voor 29% gewijzigd door silverball op 19-02-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Aziraphale schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:01:
[...]

L serie met verhoogde subsidie in 2024 en 750 euro cash back tot 31 maart uit voorraad leverbaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
tip-battery02 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:31:
Dank voor de reacties.

Ik heb in de handleiding niets kunnen vinden over flow, maar wel over druk. Ik zal er even dieper induiken of ik dat getal toch kan achterhalen.
Als je nergens in de handleidingen informatie kunt vinden over de benodigde systeeminhoud en de minimale flow nodig voor defrosts, dan weet ik niet of het heel verstandig is met zo'n merk in zee te gaan. Dit is namelijk wel essentiële informatie en bij wie ga je aankloppen als de installatie niet goed functioneert?
Ja volgens mij moet ik het wel redden met 4 kW. De reden dat ik voor 6 kW wil gaan is omdat het model dat ik noemde pas vanaf 6 kW verkrijgbaar is. Dat is een monoblock van 3500 euro waar nog 2800 subsidie af gaat. Ik heb geen idee waar ik een 4 kW monoblock kan krijgen voor die prijs.
Ik zou me niet zo blindstaren op de kosten. Er zal ook een reden zijn dat die units zo goedkoop zijn.
Goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

[...]

Het zoeken van het juiste vermogen is extreem lastig omdat soms units technisch gelijk zijn en alleen op software verschillen. Ik heb bijvoorbeeld een 8 kW Toshiba Estia R32 serie. Dat had net zo goed een 11 kW kunnen zijn, want de binnenunit is gelijk en de buitenunit scheelt alleen in software. Het modulatiebereik is verder hetzelfde bij hogere buitentemperaturen.

Je wilt bij lage buitentemperaturen genoeg vermogen (liever teveel dan te weinig in verband met opwarmen van de woning) en bij hogere buitentemperaturen een zo laag mogelijke modulatiegrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 10:12
[...]

Daar is een blowerdoor voor uitgevonden. Een beetje BA heeft die in de bus liggen.

Ik zou ook altijd liever uitgaan van historisch verbruik (met een correctie voor afwijkend gedrag, incl. de buren ;) ), maar soms is dat ook gewoon niet mogelijk of relevant (vergaande verbouwing, uitbouwen, er zat al een hybride zonder metingen, alle 3 zoals hier) en dan kan een WVB wel handig zijn. Kieren en gaten kan je voor corrigeren.
Ik vind veel adviezen en warmtepompen te krap geselecteerd. Misschien wordt je ouder of verkoop je ooit en dan moet het ook goed zijn.
Hoewel veel installateurs juist veel te ruim gaan zitten vanuit hun eigen belangen ben ik het in dit geval toch met je eens. Zaken met een dergelijke levensduur ontwerp je niet alleen voor jezelf. Dat geldt dus ook voor de inhoud van het boilervat, regelingen die afhankelijk zijn van knutsel-ESP's, etc.
Technician- schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:55:
[...]

En dan wordt er gerekend vaak met geen enkele opstookverhoging. Zodat wanneer door storing het huis koud is, het uren duurt eer het weer warm is.
Dat vind ik dan weer echt onzin, natuurlijk neem je enige marge. Maar een vermogen nemen dat snel kan opstoken voor het opstoken na die ene storing in de 10 jaar? Daar is de BUH voor en anders zet je er een ventilatorkacheltje of 2 bij voor een dag. Dat kost een fractie van een zwaardere pomp en helemaal van de verminderde efficiency daarvan over de levensduur.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 19-02-2024 09:07 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Daar is een blowerdoor voor uitgevonden. Een beetje BA heeft die in de bus liggen.

Ik zou ook altijd liever uitgaan van historisch verbruik (met een correctie voor afwijkend gedrag, incl. de buren ;) ), maar soms is dat ook gewoon niet mogelijk of relevant (vergaande verbouwing, uitbouwen, er zat al een hybride zonder metingen, alle 3 zoals hier) en dan kan een WVB wel handig zijn. Kieren en gaten kan je voor corrigeren.

[...]

Hoewel veel installateurs juist veel te ruim gaan zitten vanuit hun eigen belangen ben ik het in dit geval toch met je eens. Zaken met een dergelijke levensduur ontwerp je niet alleen voor jezelf. Dat geldt dus ook voor de inhoud van het boilervat, regelingen die afhankelijk zijn van knutsel-ESP's, etc.

[...]

Dat vind ik dan weer echt onzin, natuurlijk neem je enige marge. Maar een vermogen nemen dat snel kan opstoken voor het opstoken na die ene storing in de 10 jaar? Daar is de BUH voor en anders zet je er een ventilatorkacheltje of 2 bij voor een dag. Dat kost een fractie van een zwaardere pomp en helemaal van de verminderde efficiency daarvan over de levensduur.
We zijn het aardig eens. Ik zie veel WVB’s die echt bizar hoog zijn. Ben van mening dat een vervuikscijfer op een koude dag de beste data bevat. Ga je uitbouwen of nog helemaal isoleren dan is een WVB een goed idee.

Vwb vermogen.
Ik bedoel ook geen forse aanstooktoeslag, maar een hele minim kleine. Zodat de WP met de compressor (zonder backup) kan verwarmen bij koude en ook temp verhogen.
Zie ook pompen die het net 19C kunnen houden en als door wat voor reden ook de temp zakt dan krijgen ze deze niet omhoog.

Mijn idee het moet goed werken. Ook als jij er niet bent en je bejaarde ouders in je huis bivakkeren. Als die een slinger geven aan de thermostaat moet het 23C kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:33
Blihi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Het zoeken van het juiste vermogen is extreem lastig omdat soms units technisch gelijk zijn en alleen op software verschillen. Ik heb bijvoorbeeld een 8 kW Toshiba Estia R32 serie. Dat had net zo goed een 11 kW kunnen zijn, want de binnenunit is gelijk en de buitenunit scheelt alleen in software. Het modulatiebereik is verder hetzelfde bij hogere buitentemperaturen.

Je wilt bij lage buitentemperaturen genoeg vermogen (liever teveel dan te weinig in verband met opwarmen van de woning) en bij hogere buitentemperaturen een zo laag mogelijke modulatiegrens.
Edit: Verkeerde reply

[ Voor 35% gewijzigd door bensss op 19-02-2024 10:37 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

[...]

Het klopt wel dat je moet uitgaan van een situatie waarbij je ook op 20 moet kunnen stoken. Dat is fijn voor als ee visite is. Maar je jaarverbruik van krap 400m3 is dermate laag dat alles boven de 5kW extreem overkill is.

En je geeft aan dat je woning label C heeft? Zit er dan nog ruimte om iets te isoleren? Mocht je wp (in het onwaarschijnlijke geval) toch te krap zijn dan kan je nog op kierenjacht of isoleer je op een paar punten iets meer.

Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen zijn veel wp-en te groot bemeten en is pendelen het gevolg, dat is ook niet fijn.

Een mooie stille keuze is overigens een Vaillant Arotherm Plus 35/6 of desnoods 55/6. Is ook relatief goedkoop met veel opties voor de besturing binnen met of zonder SWW en back up heater.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@silverball @bensss Bij het ontwerp moet je niet uitgaan van een stooktemperatuur van 16 graden. Houd je aan de richtlijnen die voor verschillende ruimtes gelden en baseer daar je installatie op.

Dat jij het slechts 16 graden stookt wil niet zeggen dat je daarom maar een onderbemeten installatie moet aanleggen. Op het moment dat jouw woning niet meer boven de 16 graden kan komen omdat jij dat niet genoeg vindt, voldoet die woning niet meer aan de eisen van het bouwbesluit. Bij eventuele verkoop later zul je dan grotere problemen krijgen.

Beter nu een paar honderd euro extra uitgeven voor een fatsoenlijke WP, met het juiste vermogen en het juiste modulatiebereik, dan straks duizenden euro's kwijt zijn omdat je discussie krijgt met de volgende eigenaar van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@Blihi @bensss Ik ben hier eigenlijk al dik een jaar mee aan het steggelen. Tuurlijk wil ik graag een stooktemperatuur van 20 graden, vanwege de redenen die @Blihi noemt. Het is nu ook gewoon 18,5 graad, het is niet dat we in de kou zitten.

Ik weet nog steeds na drie jaar op mezelf wonen het benodigde vermogen niet omdat ik dit op magischerwijs niet kan herleiden uit de verbruiksdata, die is altijd extreem laag; maar het is lekker warm als ik thuis ben. De redenen hiervoor zijn waarschijnlijk onder andere:
  • Excessief gebruik van de oven door vriendinlief
  • Beide buren stoken aardig, tussenwoning
  • Zuinig stookgedrag, waterzijdig ingeregeld
  • Geen langere koude periodes
  • Overdag nauwelijks thuis
  • Boven alle radiatoren dicht tenzij < 15 graden, dit gebeurt eigenlijk niet
bensss schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:38:
[...]

En je geeft aan dat je woning label C heeft? Zit er dan nog ruimte om iets te isoleren? Mocht je wp (in het onwaarschijnlijke geval) toch te krap zijn dan kan je nog op kierenjacht of isoleer je op een paar punten iets meer.

Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen zijn veel wp-en te groot bemeten en is pendelen het gevolg, dat is ook niet fijn.

Een mooie stille keuze is overigens een Vaillant Arotherm Plus 35/6 of desnoods 55/6. Is ook relatief goedkoop met veel opties voor de besturing binnen met of zonder SWW en back up heater.
Er is zeker nog ruimte om te isoleren. Er zijn nog wat originele dubbelglas ruiten, die scoren volgens m'n warmtebeeldfoto bijzonder slecht. Ook kan de spouw nog vol (zit wel wat in, is verzakt) en kan de vloer na-geisoleerd worden. Laatste is sowieso de planning. Kieren heb ik al behoorlijk aandacht in gestoken.
bensss schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Ja, die staat samen met de amber op mijn vergelijkingslijstje. Het wordt dan wel de 55/6 (is dat niet dezelfde unit met andere software? De specs suggereren dit wel).

De Amber heeft het voordeel dat ik niet die losse naverwarmer/ back-up element hoef te kopen (en ergens in de gang op te hangen); want dat wordt m waarschijnlijk niet.

Ik heb opzich wel oren naar een back-up element; puur om gezeur te voorkomen inderdaad als het huis in de verkoop gaat, dan kan beter af en toe het element aanspringen dan dat die mensen überhaupt in een strenge winter niet op de gewenste temperatuur komen.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 19-02-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Blihi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:43:
@silverball @bensss Bij het ontwerp moet je niet uitgaan van een stooktemperatuur van 16 graden. Houd je aan de richtlijnen die voor verschillende ruimtes gelden en baseer daar je installatie op.

Dat jij het slechts 16 graden stookt wil niet zeggen dat je daarom maar een onderbemeten installatie moet aanleggen. Op het moment dat jouw woning niet meer boven de 16 graden kan komen omdat jij dat niet genoeg vindt, voldoet die woning niet meer aan de eisen van het bouwbesluit. Bij eventuele verkoop later zul je dan grotere problemen krijgen.

Beter nu een paar honderd euro extra uitgeven voor een fatsoenlijke WP, met het juiste vermogen en het juiste modulatiebereik, dan straks duizenden euro's kwijt zijn omdat je discussie krijgt met de volgende eigenaar van de woning.
Een huis/verbouwing moet voldoen aan het Bouwbesluit op ‘t moment dat ‘t huis/verbouwing wordt opgeleverd, daarna mag je doen wat je wil. Als je je huis verkoopt moet je zorgen dat er geen verborgen gebreken zijn en ik denk dat je max 16 graden bij -10 wel als een ‘verborgen’ gebrek moet vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
blb4 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Een huis/verbouwing moet voldoen aan het Bouwbesluit op ‘t moment dat ‘t huis/verbouwing wordt opgeleverd, daarna mag je doen wat je wil. Als je je huis verkoopt moet je zorgen dat er geen verborgen gebreken zijn en ik denk dat je max 16 graden bij -10 wel als een ‘verborgen’ gebrek moet vermelden.
Euhmmm, nee. Elke verbouwing moet ook voldoen aan het bouwbesluit zoals dat gold bij bouw van de woning en soms zelfs aan nieuwere regels.

Het is dus niet zo dat je zomaar mag doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Blihi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Euhmmm, nee. Elke verbouwing moet ook voldoen aan het bouwbesluit zoals dat gold bij bouw van de woning en soms zelfs aan nieuwere regels.

Dat zal, maar die soep wordt echt niet zo heet gegeten. Anders kunnen die beroerde all-electric concepten met cop=1 meuk op de huizenmarkt ook meteen uit de verkoop.

Overigens wil ik wel graag hieraan voldoen, begrijp mij niet verkeerd :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:23:
@Blihi @bensss Ik ben hier eigenlijk al dik een jaar mee aan het steggelen. Tuurlijk wil ik graag een stooktemperatuur van 20 graden, vanwege de redenen die @Blihi noemt. Het is nu ook gewoon 18,5 graad, het is niet dat we in de kou zitten.

Ik weet nog steeds na drie jaar op mezelf wonen het benodigde vermogen niet omdat ik dit op magischerwijs niet kan herleiden uit de verbruiksdata, die is altijd extreem laag; maar het is lekker warm als ik thuis ben.
Wat is het nu? 18,5 graad of lekker warm? Lekker warm is niet hetzelfde als 18,5 graad voor de meeste mensen.
De redenen hiervoor zijn waarschijnlijk onder andere:
  • Excessief gebruik van de oven door vriendinlief
  • Beide buren stoken aardig, tussenwoning
  • Zuinig stookgedrag, waterzijdig ingeregeld
  • Geen langere koude periodes
  • Overdag nauwelijks thuis
  • Boven alle radiatoren dicht tenzij < 15 graden, dit gebeurt eigenlijk niet
Slaapkamers moet je ook 20 graden kunnen maken, de badkamer 22, etc. De gebruikssituatie, zoals jij die hier schetst, doet er eigenlijk niet toe voor het warmteverlies.

Als je je warmteverlies wilt weten is dat niet heel ingewikkeld. Ga de woning eens een week lang verwarmen zoals het volgens de normen hoort. Houd dan vooral van de laatste twee dagen het gasverbruik bij alsmede de buitentemperatuur.

Als je nu een grafiek maakt met op de X-as de buitentemperatuur en op Y-as het vermogen (gasverbruik in m3 per uur gedeeld door 9) teken je daarin de gemeten datapunten (dat zijn er bijvoorbeeld 6 per dag, dus tijdsblokken van 4 uur). Trek dan een lijn door het midden van die datapunten en het punt (20,0) dus 20 graden buiten = 0 kW vermogen.

Nu kijk je in die lijn waar deze uitkomt bij -7 of -10 en dat geeft je warmteverlies weer. Daar kun je dus op dimensioneren.

In principe doe je dat ook als je de Koevlaas formule toepast, maar in dat geval ga je uit van de metingen over een heel jaar bij normaal verwarmingsgebruik. Die formule stamt van voor de tijd dat iedereen zijn thermostaat op 18 ging zetten om gas/geld te besparen.

Je kunt ook een schatting maken van het warmteverlies op deze site: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Heb je wel wat kennis van de woning van nodig, maar het is een handige tool.
Er is zeker nog ruimte om te isoleren. Er zijn nog wat originele dubbelglas ruiten, die scoren volgens m'n warmtebeeldfoto bijzonder slecht. Ook kan de spouw nog vol (zit wel wat in, is verzakt) en kan de vloer na-geisoleerd worden. Laatste is sowieso de planning. Kieren heb ik al behoorlijk aandacht in gestoken.
Isoleren is altijd een goed idee.
Ja, die staat samen met de amber op mijn vergelijkingslijstje. Het wordt dan wel de 55/6 (is dat niet dezelfde unit met andere software? De specs suggereren dit wel).

De Amber heeft het voordeel dat ik niet die losse naverwarmer hoef te kopen (en ergens in de gang op te hangen); want dat wordt m waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Dat zal, maar die soep wordt echt niet zo heet gegeten. Anders kunnen die beroerde all-electric concepten met cop=1 meuk op de huizenmarkt ook meteen uit de verkoop.

COP=1 meuk is, helaas, een tijd lang gewoon toegestaan geweest in het bouwbesluit bij oplevering nieuwbouw. Maar bij een woning waar de gas-CV uitgehaald is en die volgehangen is door infrarood panelen zou ik toch zeker vragen stellen bij het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Blihi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Dat is waarom ik ook al schreef /verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:10
Als het nu nog eens koud wordt deze winter zou ik de verwarming een week op 21-22 laten staan. Het verbruik van die week langs je jaarverbruik leggen en daar een middenweg in vinden.
Maar 350m3 gas per jaar? Even uit gaand zonder warm water (want dat is al snel 100-200m3 gas).
Dan zou ik zelf een L/L ophangen in mijn grootste kamer/grootste verbruik en elektrisch op de badkamer.
Volgens de formule hier, 350*8/1650=1,7kw (ik durf er zelfs 350*10/1650=2,1 van te maken).

De capaciteit van je warmtepomp heeft er ook alles mee te maken hoe je stookt.
Wil je elke dag een uurtje opstoken dan heeft je 5kW het zwaar. Kijk je een beetje voorruit en zie je het die ene week in januari koud worden, zet je de week er voor de thermostaat 1 graden warmer.
Ik stook nu al 3 jaar met een 5kW WP met eigenlijk nog te slechte isolatie. Ik heb terecht een label F in een jaren 20 rijtjeshuis met inhoud van 700m3, oud gasverbruik 2500m3 met zachte winters, 4000 met strenge vorst (5000m3 was ook geen uitzondering bij eerdere bewoners).
In de ergste dagen in het jaar zakt de temperatuur naar 19 graden voor een aantal dagen.
Momenteel sinds de koude week van januari strak op 22-23 in de woonkamer en 20 in de andere vertrekken.
Mensen hebben wel gelijk, tijdens de kou in januari was ik op vakantie en de WP in storing geraakt (door mijzelf) en was het afgekoeld naar 12 graden en het water in de leidingen naar 4 (ca 100 liter leiding).
Het duurde een 4-6 dagen voordat het weer enigszins 20 graden was.

TLDR; advies
*1,7 kW vermogen nodig bij warme buren...
- een L/W 5kW lijkt mij ruim voldoende. Ik zou het zelf met 3,5kW durven e.e.a. afhankelijk van je warmwater verbruik/voorziening. (geen idee welk model, ik ben voor eeuwig in de pana 5H blijven hangen :+ )
- alternatief: een L/L ophangen in je grootste ruimte en badkamer +kantoor elektrisch paneel

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Dat gaat lukken want een warmtepomp die minder dan 4kW vermogen heeft bij -10°C is schaars ;)
Daarnaast krijg je vloerverwarming op de begane grond las ik, dus je kunt een beetje vermogen altijd kwijt, oftewel: Neem een mooie 5kW warmtepomp die redelijk kan terugmoduleren, en je voldoet aan 't bouwbesluit.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Blihi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Wat is het nu? 18,5 graad of lekker warm? Lekker warm is niet hetzelfde als 18,5 graad voor de meeste mensen.
Voor mij wel, vandaar de verwarring. Ik kom uit een huishouden waar de kachel niet aan mocht tenzij mijn ouders thuis waren :X
[...]

Slaapkamers moet je ook 20 graden kunnen maken, de badkamer 22, etc. De gebruikssituatie, zoals jij die hier schetst, doet er eigenlijk niet toe voor het warmteverlies.

Als je je warmteverlies wilt weten is dat niet heel ingewikkeld. Ga de woning eens een week lang verwarmen zoals het volgens de normen hoort. Houd dan vooral van de laatste twee dagen het gasverbruik bij alsmede de buitentemperatuur.

Als je nu een grafiek maakt met op de X-as de buitentemperatuur en op Y-as het vermogen (gasverbruik in m3 per uur gedeeld door 9) teken je daarin de gemeten datapunten (dat zijn er bijvoorbeeld 6 per dag, dus tijdsblokken van 4 uur). Trek dan een lijn door het midden van die datapunten en het punt (20,0) dus 20 graden buiten = 0 kW vermogen.

Nu kijk je in die lijn waar deze uitkomt bij -7 of -10 en dat geeft je warmteverlies weer. Daar kun je dus op dimensioneren.

In principe doe je dat ook als je de Koevlaas formule toepast, maar in dat geval ga je uit van de metingen over een heel jaar bij normaal verwarmingsgebruik. Die formule stamt van voor de tijd dat iedereen zijn thermostaat op 18 ging zetten om gas/geld te besparen.

[...]
Dat is wel een top-tip. Dank je. 'Volgens de norm' is dan dus 20 graden en 22 graden badkamer zonder nachtverlaging?

Mag ik trouwens deze temperaturen ook behalen met een back-up element? Of moet dit allemaal gehaald worden met -10 op de warmtepomp?

Ik heb niet afdoende bouwkennis om die tool behoorlijk in te vullen.
alaintje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:45:
Als het nu nog eens koud wordt deze winter zou ik de verwarming een week op 21-22 laten staan. Het verbruik van die week langs je jaarverbruik leggen en daar een middenweg in vinden.
Maar 350m3 gas per jaar? Even uit gaand zonder warm water (want dat is al snel 100-200m3 gas).
Dan zou ik zelf een L/L ophangen in mijn grootste kamer/grootste verbruik en elektrisch op de badkamer.
Volgens de formule hier, 350*8/1650=1,7kw (ik durf er zelfs 350*10/1650=2,1 van te maken).

De capaciteit van je warmtepomp heeft er ook alles mee te maken hoe je stookt.
Wil je elke dag een uurtje opstoken dan heeft je 5kW het zwaar. Kijk je een beetje voorruit en zie je het die ene week in januari koud worden, zet je de week er voor de thermostaat 1 graden warmer.
Ik stook nu al 3 jaar met een 5kW WP met eigenlijk nog te slechte isolatie. Ik heb terecht een label F in een jaren 20 rijtjeshuis met inhoud van 700m3, oud gasverbruik 2500m3 met zachte winters, 4000 met strenge vorst (5000m3 was ook geen uitzondering bij eerdere bewoners).
In de ergste dagen in het jaar zakt de temperatuur naar 19 graden voor een aantal dagen.
Momenteel sinds de koude week van januari strak op 22-23 in de woonkamer en 20 in de andere vertrekken.
Mensen hebben wel gelijk, tijdens de kou in januari was ik op vakantie en de WP in storing geraakt (door mijzelf) en was het afgekoeld naar 12 graden en het water in de leidingen naar 4 (ca 100 liter leiding).
Het duurde een 4-6 dagen voordat het weer enigszins 20 graden was.

TLDR; advies
*1,7 kW vermogen nodig bij warme buren...
- een L/W 5kW lijkt mij ruim voldoende. Ik zou het zelf met 3,5kW durven e.e.a. afhankelijk van je warmwater verbruik/voorziening. (geen idee welk model, ik ben voor eeuwig in de pana 5H blijven hangen :+ )
- alternatief: een L/L ophangen in je grootste ruimte en badkamer +kantoor elektrisch paneel
Die 350 m3 is met tapwater erbij, (Oude CV ketel met comfortboiler!), dus iets klopt er hier gewoon niet. Maar ik ga de komende week eens flink stoken.

Zelf heb ik ook gewoon de neiging om 5kW te nemen, met back-upverwarmer om eventueel verkoopdrama te voorkomen. Lucht/lucht heeft geen enorme WAF, vind ik lelijk en de vloer gaat er toch uit. Ook denk ik een airco-gestookte woning slechter te kunnen verkopen.
verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Dat gaat lukken want een warmtepomp die minder dan 4kW vermogen heeft bij -10°C is schaars ;)
Daarnaast krijg je vloerverwarming op de begane grond las ik, dus je kunt een beetje vermogen altijd kwijt, oftewel: Neem een mooie 5kW warmtepomp die redelijk kan terugmoduleren, en je voldoet aan 't bouwbesluit.
Ja zekers! De vloer gaat er toch uit en het maakt de toepassing van een WP een stuk makkelijker. Ik zit nu met geringe waterinhoud en onderbemeten radiatoren op de benedenverdieping. Uiteraard HoH 10cm en pomploze RVS verdeler.

De vloerverwarming komt over een maandje, liefste neem ik dan meteen een monoblock in gebruik. Ik denk dat ik inderdaad gewoon een aardig 5kW model uitkies. :)

[ Voor 8% gewijzigd door silverball op 19-02-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:28

MrFish

Untitled

silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:55:
[...]

De vloerverwarming komt over een maandje, liefste neem ik dan meteen een monoblock in gebruik. Ik denk dat ik inderdaad gewoon een aardig 5kW model uitkies. :)
@Technician- Noemde al eerder een Daikin monoblock als optie. Een 4 kW Daikin monoblock moet dit makkelijk kunnen doen, die doet 5 kW bij -10 (8 kW inclusief backup heater). Scherp geprijsd en redelijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:31:
[...]

@Technician- Noemde al eerder een Daikin monoblock als optie. Een 4 kW Daikin monoblock moet dit makkelijk kunnen doen, die doet 5 kW bij -10 (8 kW inclusief backup heater). Scherp geprijsd en redelijk stil.
Voor minder met meer subsidie koop je een 5 Kw Panasonic J serie in Nederland met enorm veel tweakers ervaringen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Geluidsvermogen was voor mij een bepalende factor om destijds voor de Vaillant te gaan.
Deze kon op 1,5m van de erfgrens staan en viel dan binnen de norm.
Voor de meeste andere merken/modellen was dat niet haalbaar zonder maatregelen (geluidsdempende omkasting / permanent fluisterbedrijf).

Ik kwam toen dit overzicht van een medetweaker tegen welke mij erg hielp bij de vergelijking: https://docs.google.com/s...a_L9GQVv-9wXKT3I/htmlview

[ Voor 35% gewijzigd door Speedfight op 19-02-2024 14:25 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 21:03
Ik overweeg een Amber Itho 9.5 te plaatsen in de enkelsteens onverwarmde schuur van mijn standaard tussenwoning (perceel 5m breed, tuintje van 5x6, schuur van 5x2 en dan brandgang) in de stijl van @AUijtdehaag en @Technician-. Hierbij maak je een gat in de muur ter grootte van de ventilator, plaats je de wp dicht bij de muur en zorg je dmv een omkisting dat de lucht naar buiten uitgeblazen wordt.

Aanvoer van lucht is een dingetje. De Amber heeft een debiet van max 3150m3 per uur. Maar zo'n oude schuur is natuurlijk nooit luchtdicht. Als je daarnaast nog een gat maakt in een andere muur, bv van 0.4x0.4, dan kun je dat debiet al dekken bij een aanvaardebare luchtsnelheid.

Elektra, afvoer voor condens en genoeg ruimte zijn aanwezig.

Voordeel is dat geluid heel wat gedempt wordt, en je wp niet blootgesteld wordt aan de elementen.

Nadeel is dat defrosts mogelijk tot heel wat vochtigheid in de schuur zullen leiden. Of wordt dit juist opgelost door de grote doorstroom van lucht?

Mis ik iets? Of is dit eigenlijk een prima oplossing als je weinig plaats hebt in je tuin en geluidsoverlast wil minimaliseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Carboy54 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Voor minder met meer subsidie koop je een 5 Kw Panasonic J serie in Nederland met enorm veel tweakers ervaringen.
Uiteraard is de Panasonic ook een zeer goede WP. Qua prijs en prestaties maakt het m.i. weinig uit. Met de actie van 500€ cashback + 10 jaar garantie bij Daikin vind ik wel dat de Daikin een hele goede deal is. Smaken mogen verschillen, toch? :)

(En het is niet alsof er weinig gebruikers in het Daikin-topic zitten.)

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 19-02-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:31
Enkele vragen over onderstaande Haier 4kW split:
1. Iemand een idee van het modulatiebereik? Ik moet 3,5kW hebben volgens Koevlaas.
2. In de handleiding staat dat deze unit niet langdurig in een RH >80% moet draaien. Schrijven andere fabrikanten dat ook voor, o.i.d.? Mijn regio is net als veel plekken in Nederland erg vochtig in de stookmaanden.
3. Kan iemand eens kijken naar de defrostlogcia op p.117? Ik zit niet zo in die stroomschema's en ik wil graag weten waar dit praktisch op uitdraait.
4. Behalve dat Haier Chinees is, wat is het ergste dat mis kan gaan?

Inmiddels contact gehad met dit Spaanse bedrijf voor deze Haier 4Kw split.

spec sheet

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
marvel27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:19:
Ik overweeg een Amber Itho 9.5 te plaatsen in de enkelsteens onverwarmde schuur van mijn standaard tussenwoning (perceel 5m breed, tuintje van 5x6, schuur van 5x2 en dan brandgang) in de stijl van @AUijtdehaag en @Technician-. Hierbij maak je een gat in de muur ter grootte van de ventilator, plaats je de wp dicht bij de muur en zorg je dmv een omkisting dat de lucht naar buiten uitgeblazen wordt.

Aanvoer van lucht is een dingetje. De Amber heeft een debiet van max 3150m3 per uur. Maar zo'n oude schuur is natuurlijk nooit luchtdicht. Als je daarnaast nog een gat maakt in een andere muur, bv van 0.4x0.4, dan kun je dat debiet al dekken bij een aanvaardebare luchtsnelheid.

Elektra, afvoer voor condens en genoeg ruimte zijn aanwezig.

Voordeel is dat geluid heel wat gedempt wordt, en je wp niet blootgesteld wordt aan de elementen.

Nadeel is dat defrosts mogelijk tot heel wat vochtigheid in de schuur zullen leiden. Of wordt dit juist opgelost door de grote doorstroom van lucht?

Mis ik iets? Of is dit eigenlijk een prima oplossing als je weinig plaats hebt in je tuin en geluidsoverlast wil minimaliseren?
Niet dat ik adviseer om geen rekening met de buren te houden qua geluidsoverlast maar de geluidsnormen voor warmtepompen en airco's gelden voor buiten geplaatste units. Zodra ze binnen staan zijn deze - specifieke - eisen niet meer van toepassing (wel dus alle andere meer algemene eisen uit 't bouwbesluit e.d.).
Als je een warmtepomp in een omkasting zet kan dat - als je 't goed uitkient - gelden als uitbouw en dus binnen en kan 't ook vergunningsvrij worden gebouwd.

Op deze manier kan je dus de geluidseisen voor een WP/airco omzeilen. Of je relatie met je buren er beter van wordt waag ik te betwijfelen.....

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 19-02-2024 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 10:12
MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Uiteraard is de Panasonic ook een zeer goede WP. Qua prijs en prestaties maakt het m.i. weinig uit. Met de actie van 500€ cashback + 10 jaar garantie bij Daikin vind ik wel dat de Daikin een hele goede deal is. Smaken mogen verschillen, toch? :)

(En het is niet alsof er weinig gebruikers in het Daikin-topic zitten.)
Vailliant/Daikin/Pana, allemaal a-merken met de nodige ervaring en waarop je in principe kan rekenen op een lange levensduur en niet te vergeten, onderhoudbaarheid (zijn er over 10-15 jaar nog onderdelen te krijgen én wil er nog iemand het ding met een tang komen aanraken). Afhankelijk van je persoonlijke prioriteiten kies je er één uit dit rijtje en je zal sowieso geen spijt krijgen.

Een eerste generatie pomp van een ventilatieboer die op Windows :') draait en duidelijk nog niet uitontwikkeld is of een net-niet chinees die blijkbaar niet buiten in het vocht mag staan omdat ie anders na 2 jaar vast geroest is (zoals de made-in-PRC "Atag/Ariston" die hier bij aankoop van het huis stond dat ook was), zou dan weer totaal niet mijn ding zijn voor dat kleine beetje besparing op de korte termijn. Sounds like a poverty trap.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 19-02-2024 15:16 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Vailliant/Daikin/Pana, allemaal a-merken met de nodige ervaring en waarop je in principe kan rekenen op een lange levensduur en niet te vergeten, onderhoudbaarheid (zijn er over 10-15 jaar nog onderdelen te krijgen én wil er nog iemand het ding met een tang komen aanraken). Afhankelijk van je persoonlijke prioriteiten kies je er één uit dit rijtje en je zal sowieso geen spijt krijgen.

Een eerste generatie pomp van een ventilatieboer die op Windows :') draait en duidelijk nog niet uitontwikkeld is of een net-niet chinees die blijkbaar niet buiten in het vocht mag staan omdat ie anders na 2 jaar vast geroest is (zoals de made-in-PRC "Atag/Ariston" die hier bij aankoop van het huis stond dat ook was), zou dan weer totaal niet mijn ding zijn voor dat kleine beetje besparing op de korte termijn. Sounds like a poverty trap.
Mee eens. De keuze tussen die A-merken zou ik eerder laten afhangen van of je toevallig een goede/ervaren/lokale installateur kunt vinden die een nette offerte maakt.

offtopic:
De ervaringen met de ITHO ketel die vanaf de bouw in ons huis en die van onze buren was geplaatst, waren ook niet zo best :X Het enige goede was dat die CV-ketel speciaal bedoeld was voor LTV; alle verdelers waren al pomploos. Warmtepomp kon er direct in. De ITHO Vincent lijkt ook niet zo'n succes. Dat merk sla ik ook even over als het om verwarmingsproducten gaat. Iemand anders mag betatester zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 21:03
blb4 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Niet dat ik adviseer om geen rekening met de buren te houden qua geluidsoverlast maar de geluidsnormen voor warmtepompen en airco's gelden voor buiten geplaatste units. Zodra ze binnen staan zijn deze - specifieke - eisen niet meer van toepassing (wel dus alle andere meer algemene eisen uit 't bouwbesluit e.d.).
Als je een warmtepomp in een omkasting zet kan dat - als je 't goed uitkient - gelden als uitbouw en dus binnen en kan 't ook vergunningsvrij worden gebouwd.

Op deze manier kan je dus de geluidseisen voor een WP/airco omzeilen. Of je relatie met je buren er beter van wordt waag ik te betwijfelen.....
Goede tip, en interessante maas in de wet zo te zien. Maar ik overweeg dat WP juist in de schuur te plaatsen zodat de geluidsoverlast in de praktijk onbestaand of zo minimaal mogelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:26
DeaT schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Bedankt voor de info!

Maar deze gegevens kan je toch ook met de Opentherm Gateway verkrijgen?
Waarom heb je voor een andere thermostaat gekozen?
Zo stabiel liep de OTGW niet bij mij, misschien de combinatie of instellingen van de thermostaat/OTGW?
Nu een commercieel verkrijgbaar product, werkt zover stabiel en anders hebben ze een helpdesk/support.
Hoofdzaak voor mij was om controle te hebben over het warm water, dat werkte niet met OTGW of anders, en dan moest je weer naar de binnenunit lopen om warm water te boosten of op comfort te zetten als we gasten hadden. 1x per dag opwarmen met een 200L boiler op 45 graden is niet altijd passend ;)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
Speedfight schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:49:
Geluidsvermogen was voor mij een bepalende factor om destijds voor de Vaillant te gaan.
Deze kon op 1,5m van de erfgrens staan en viel dan binnen de norm.
Voor de meeste andere merken/modellen was dat niet haalbaar zonder maatregelen (geluidsdempende omkasting / permanent fluisterbedrijf).

Ik kwam toen dit overzicht van een medetweaker tegen welke mij erg hielp bij de vergelijking: https://docs.google.com/s...a_L9GQVv-9wXKT3I/htmlview
@silverball Dit overzicht heeft mij ook enorm geholpen, er is nergens zoveel informatie over vermogens en geluidsvermogen te vinden als in deze tabel. De prijzen zijn makkelijk zelf uit te zoeken.

En idd zoals @Blihi hierboven beschreef. Stook je huis gewoon eens een week of liever nog een maand op 20 graden (en vraag je buren of ze rustig aan willen doen met stoken ;) ). Noteer dan je dagverbruik of haal deze uit je slimme meter. En volg dan de instructie van @Blihi. Doe dit het liefste bij zo laag mogelijke cv temp en check of je je ingestelde 20 graden haalt. Een langere periode op deze manier stoken heeft als voordeel dat je meer variatie aan buitentemperatuur hebt waardoor je beter naar -7 kan extrapoleren.

Maar goed, 380m3 op jaarbasis (inclusief SWW!) zegt mij genoeg. Dan heb je met 5kw Arotherm 55/6 meer dan genoeg.

Ik zou zeggen, hup aan de slag! En voorlopig hier geen vragen gaan stellen die wij niet kunnen beantwoorden :+ Volg het advies om de goeie gegeven te verzamelen en dan komt het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:11

Je kunt ook een schatting maken van het warmteverlies op deze site: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Heb je wel wat kennis van de woning van nodig, maar het is een handige tool.
Ik doe het aan de hand van graaddagen, iemand ervaring mee?

(Verbruik in kwh / aantal graaddagen) / 24h = warmteverlies per graad.

Dat kan je x28 doen als je binnentemperatuur 18 graden was en je wil rekenen op een buitentemperatuur van -10°c

Bvb: 9 nov - 10 januari verbruik van 4336 kwh
760,65 graaddagen
(4336 kwh/760,65 graaddagen / 24uur) *28 = 6,65kW vermogen.

Als ik koevlaas toepas op mijn jaarverbruik 12500 kwh/ 1650 kom ik aan iets van 7,57 kW.

Afhankelijk van welke data ik gebruik schommel ik van 6,5 - kleine 8 kW.

Als ik zo'n tool gebruik, kom ik iets helemaal anders uit. ik zou een WP nodig hebben die iets van 9-10kW moet leveren *na* de bijkomende isolatiewerken (voorgevel, vloer en stuk dak worden binnenkort geïsoleerd samen met plaatsing 70m²VVW)... Ik denk dat mijn afgifte systeem die 10kW zelfs nauwelijks kwijt kan.

Iemand ervaring mee? Ik vrees dat mijn installateur zich vooral op soortgelijke tool zal willen beroepen. Maar dat lijk me overkill voor ons rijhuis :| (+-170m² opp)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Het volgende sinds zojuist:
  • Thermostaat staat op 20 graden, voorlopig geen nachtverlaging
  • Slimme meter met home assistant gekoppeld
  • Elke nacht meterstanden uploaden naar de rest-api van mindergas.nl voor m3 / graaddag
Als het goed is gaat de temperatuur volgende week zakken, dus kan ik die data plotten en kom ik er vanzelf achter; via de graaddagen methode en de truc van @Blihi d:)b

Ik verwacht en hoop op 5kW uit te komen uiteindelijk.

Bonusvraag:
Je kan dus officieel pas in aanmerking komen voor de subsidie als de warmtepomp volledig geinstalleerd is door een installatiebedrijf en niet puur in bedrijf genomen is. Heeft iemand hier recent ervaring mee; als ik een factuur laat maken door een bedrijf met een correcte SBI code van pakweg € 800,- , heb dan kans dat dit gaat lukken?

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 19-02-2024 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:47:

Bonusvraag:
Je kan dus officieel pas in aanmerking komen voor de subsidie als de warmtepomp volledig geinstalleerd is door een installatiebedrijf en niet puur in bedrijf genomen is. Heeft iemand hier recent ervaring mee; als ik een factuur laat maken door een bedrijf met een correcte SBI code van pakweg € 800,- , heb dan kans dat dit gaat lukken?
Als je je warmtepomp laat bestellen door het bedrijf dat de factuur maakt, dan staat er een realistischere prijs op, en heb je minder kans van falen.

Hier moet op staan: "installeren" en "inbedrijfstelling" en ook de ISDE meldcode.
Zo is het in ieder geval bij mij gelukt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
betaplayer schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Ik doe het aan de hand van graaddagen, iemand ervaring mee?

(Verbruik in kwh / aantal graaddagen) / 24h = warmteverlies per graad.

Dat kan je x28 doen als je binnentemperatuur 18 graden was en je wil rekenen op een buitentemperatuur van -10°c

Bvb: 9 nov - 10 januari verbruik van 4336 kwh
760,65 graaddagen
(4336 kwh/760,65 graaddagen / 24uur) *28 = 6,65kW vermogen.

Als ik koevlaas toepas op mijn jaarverbruik 12500 kwh/ 1650 kom ik aan iets van 7,57 kW.

Afhankelijk van welke data ik gebruik schommel ik van 6,5 - kleine 8 kW.

Als ik zo'n tool gebruik, kom ik iets helemaal anders uit. ik zou een WP nodig hebben die iets van 9-10kW moet leveren *na* de bijkomende isolatiewerken (voorgevel, vloer en stuk dak worden binnenkort geïsoleerd samen met plaatsing 70m²VVW)... Ik denk dat mijn afgifte systeem die 10kW zelfs nauwelijks kwijt kan.

Iemand ervaring mee? Ik vrees dat mijn installateur zich vooral op soortgelijke tool zal willen beroepen. Maar dat lijk me overkill voor ons rijhuis :| (+-170m² opp)
Ik zou 't bij je eigen berekening houden. Er zit dus meestal een verschil tussen daadwerkelijke warmteverlies en theoretisch warmteverlies (als je alles ook bij -10 op de aanbevolen temperaturen wil houden). Zeker in huizen die niet optimaal geïsoleerd zijn zal bijna nooit 't hele huis op alle theoretische temperaturen gehouden worden. Wij vinden 't heel comfortabel met WK overdag/'s avonds 19-20 graden, badkamer op 19, rest van het huis op 18. En als 't -10 is vinden wij 't prima als het in 't rest van het huis 15 graden is. En 's nachts mag 't in WK afkoelen naar 17 graden oid. Bij -10 kom je dan op een gemiddelde dagtemperatuur van 17 graden oid uit ipv 21, dat is dan 27 graaddagen ipv 31, een verschil van 13%. Nu maakt dat uiteindelijk in de praktijk niet veel verschil; ik kwam op minder dan 5 kW uit en heb toch voor een 7 kW model gekozen omdat:
  1. ik in de praktijk heb gemeten dat ik relatief meer gas gebruik bij lage temperaturen (te bepalen met 24h gasgebruik op de koudste dagen;
  2. Ik ook ssw doe met de WP en verwarm met radiatoren waardoor een langere tijd ssw run toch ff ingehaald moet worden;
  3. het minimale vermogen van 't 7 kW model gelijk is aan dat van 't 5 kW model dat ik voor ogen had (Panasonic J serie);
  4. De extra kosten minimaal waren (en weer gecompenseerd door hogere subsidie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marvel27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:19:

Je met niet kijken naar luchtsnelheid, maar naar weerstand. En met zo'n klein gat zal die veel te hoog zijn. Kijk maar naar je WP, die heeft een veel groter aanvoeroppervlak dan die 40x40 cm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:13:
[...]

Je met niet kijken naar luchtsnelheid, maar naar weerstand. En met zo'n klein gat zal die veel te hoog zijn. Kijk maar naar je WP, die heeft een veel groter aanvoeroppervlak dan die 40x40 cm.
@marvel27 helemaal mee eens en geen goede oplossing. Bovendien is de Amber zeer stil ( lees de ervaringen op het Amber forum ) en is een opstelling buiten de veel beter oplossing. Daarnaast geven de verdampers van R290 machines soms veel vocht af en wordt het een waterballet in de schuur 8)7

Geluid Amber: YouTube: Trillingsarm en stil

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 19-02-2024 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:47:
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Het volgende sinds zojuist:
  • Thermostaat staat op 20 graden, voorlopig geen nachtverlaging
  • Slimme meter met home assistant gekoppeld
  • Elke nacht meterstanden uploaden naar de rest-api van mindergas.nl voor m3 / graaddag
Als het goed is gaat de temperatuur volgende week zakken, dus kan ik die data plotten en kom ik er vanzelf achter; via de graaddagen methode en de truc van @Blihi d:)b

Ik verwacht en hoop op 5kW uit te komen uiteindelijk.
Mooi!
Bonusvraag:
Als je een factuur voor aanschaf en installatie door een bedrijf hebt is dat inderdaad helemaal in orde.

Ik denk wel dat het nodig is dat bij een eventuele controle deze factuur ook daadwerkelijk terug te vinden is in de administratie van het bedrijf als zijnde: "betaald".

offtopic: De regels van de belastingdienst voor een fietsplan stellen dat je een factuur met framenummer nodig hebt. Het staat je echter helemaal vrij om jouw eigen fiets te verkopen aan de fietsenmaker en deze weer van hem terug te kopen. Je hebt dan een factuur met framenummer die je bij je werkgever in kunt dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Als je je warmtepomp laat bestellen door het bedrijf dat de factuur maakt, dan staat er een realistischere prijs op, en heb je minder kans van falen.

Hier moet op staan: "installeren" en "inbedrijfstelling" en ook de ISDE meldcode.
Zo is het in ieder geval bij mij gelukt.
Ze zijn wel strenger geworden had ik begrepen. Vroeger was inbedrijfstellen genoeg, nu moet de hele installatie, dus ook waterzijdig, officieel door het bedrijf gedaan worden.

Op mijn factuur stonden de WP zelf met meldcode en de installatie/inbedrijfstellen, zonder verdere specificatie wat dat inhield. Ik heb het elektrische en waterzijdige deel zelf gedaan. Het bedrijf alleen het gaszijdige deel en de inbedrijfstelling (waarna ik zelf alle instellingen ben gaan aanpassen).

Pagina: 1 ... 109 ... 225 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)