Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Ik doe regelmatig inbedrijfstellingen, tot nu toe heeft elke klant (ook recent) succesvol subsidie gekregen. Maar dat is natuurlijk geen garantie.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:52:
[...]

Ze zijn wel strenger geworden had ik begrepen. Vroeger was inbedrijfstellen genoeg, nu moet de hele installatie, dus ook waterzijdig, officieel door het bedrijf gedaan worden.

Op mijn factuur stonden de WP zelf met meldcode en de installatie/inbedrijfstellen, zonder verdere specificatie wat dat inhield. Ik heb het elektrische en waterzijdige deel zelf gedaan. Het bedrijf alleen het gaszijdige deel en de inbedrijfstelling (waarna ik zelf alle instellingen ben gaan aanpassen).
Ik had dat ook begrepen (ongeveer een half jaar terug). Om die reden op de factuur zowel "inbedrijfstelling" als "installeren" laten zetten. Binnen 2 weken had ik het.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Uiteraard is de Panasonic ook een zeer goede WP. Qua prijs en prestaties maakt het m.i. weinig uit. Met de actie van 500€ cashback + 10 jaar garantie bij Daikin vind ik wel dat de Daikin een hele goede deal is. Smaken mogen verschillen, toch? :)

(En het is niet alsof er weinig gebruikers in het Daikin-topic zitten.)
De Daikin Edla04E3V3 is al goedkoper dan de 5Kw pana zonder de cashback. ;)
Tenminste bij mij. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:33:
[...]

Ik had dat ook begrepen (ongeveer een half jaar terug). Om die reden op de factuur zowel "inbedrijfstelling" als "installeren" laten zetten. Binnen 2 weken had ik het.
Installeren is een breed begrip.
Als de WP en de leidingen er al toevallig stonden en ik draai de laatste koppeling aan en doe een test-run heb ik m toch geïnstalleerd? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:25

dof

Technician- schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Installeren is een breed begrip.
Als de WP en de leidingen er al toevallig stonden en ik draai de laatste koppeling aan en doe een test-run heb ik m toch geïnstalleerd? >:)
Mee eens, zo kijk ik er ook tegenaan. Installatie is gewoon een synoniem van "inbedrijfstelling". Laat ze dan maar definiëren wat ze met "installatie" bedoelen. Dat gaat niet lukken in de grote variëteit van wp installaties.

Overigens zelf het ook gewoon "installatie" genoemd. Door m'n eigen bedrijf (KvK registratie) voor mezelf. Was geen probleem, maar ook hier natuurlijk geen garantie....

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Technician- @dof maar het hoeft toch ook niet meer te zijn dan dat. Je zou toch ook subsidie moeten krijgen als je alles zelf hebt gedaan, en alleen dat apparaat laat plaatsen door een installateur. Ik zou ook niet snappen waarom het afkeur zou zijn als er geen inregelen op zou staan.

Trouwens "inregelen" is net zo'n vage term. Net alsof een installateur op de koude momenten terugkomt om waterzijdig te finetunen. Voor het gros is inregelen ook een synoniem van inbedrijfstelling.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:17
Carboy54 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:21:
[...]

@marvel27 helemaal mee eens en geen goede oplossing. Bovendien is de Amber zeer stil ( lees de ervaringen op het Amber forum ) en is een opstelling buiten de veel beter oplossing. Daarnaast geven de verdampers van R290 machines soms veel vocht af en wordt het een waterballet in de schuur 8)7

Geluid Amber: YouTube: Trillingsarm en stil
Maar waarom is het dan geen goede opstelling? Ik hoor twee grote bezwaren, maar die lijken niet onoverkomelijk.

Ik begrijp jouw argument van een waterballet, maar dat kun je oplossen met een goede afwatering. En ik begrijp @Andrehj 's argument van de luchtweerstand, maar dat kun je simpel oplossen met een groter gat. @Technician- heeft bv een gat voorzien van 1x1.5m, wat mij zelfs wat overkill lijkt.

Verder zie ik duidelijke voordelen als demping van geluid, hoge WAF want geen wp in zicht, wp beschut voor de elementen.

@Carboy54 ik geloof je wel dat de Amber in normale omstandigheden erg stil is, blijkt ook uit de dB's in de handleiding, maar ik lees allebei verhalen op het forum van situaties waarin het misgaat qua geluid met allerlei WP's.. Zie bv bij @LeonTebbens die zo veelbelovend begonnen was 2-3 jaar geleden.
Ik weet anders niet waar de buitenunit kwijt te moeten in de tuin van mijn tussenwoning zodat het op papier voldoet, en in de praktijk ook geen overlast veroorzaakt voor mij of mijn buren.

Je maakt op goed geluk een keuze en moet maar hopen dat bv defrosts niet te luid verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
marvel27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Maar waarom is het dan geen goede opstelling? Ik hoor twee grote bezwaren, maar die lijken niet onoverkomelijk.

Ik begrijp jouw argument van een waterballet, maar dat kun je oplossen met een goede afwatering. En ik begrijp @Andrehj 's argument van de luchtweerstand, maar dat kun je simpel oplossen met een groter gat. @Technician- heeft bv een gat voorzien van 1x1.5m, wat mij zelfs wat overkill lijkt.

Verder zie ik duidelijke voordelen als demping van geluid, hoge WAF want geen wp in zicht, wp beschut voor de elementen.

@Carboy54 ik geloof je wel dat de Amber in normale omstandigheden erg stil is, blijkt ook uit de dB's in de handleiding, maar ik lees allebei verhalen op het forum van situaties waarin het misgaat qua geluid met allerlei WP's.. Zie bv bij @LeonTebbens die zo veelbelovend begonnen was 2-3 jaar geleden.
Ik weet anders niet waar de buitenunit kwijt te moeten in de tuin van mijn tussenwoning zodat het op papier voldoet, en in de praktijk ook geen overlast veroorzaakt voor mij of mijn buren.

Je maakt op goed geluk en keuze en moet maar hopen dat bv defrosts niet te luid is verlopen.
Ik heb het heel toevallig zo toegepast omdat de klant het wou. In zo’n volksbuurtje tuin aan tuin.
En moet zeggen, je hoort er niks van. Echt niet ook niet met defrosten. Het huisje dempt gewoon bijna alle geluid weg.

We zetten deze straks ook in een HDPE lekbak met rooster met daarin een pomp.
Om ook alle water (ook wat erlangs sputtert) op te vangen en middels een pomp weg te pompen.
In de lekbak komt een vorstlintje en die loopt door langs de pomp en afvoer slang, die eindigt buiten in een HWA.

https://www.logistiekonli...-opvangbak-100-liter.html

Maar er zit een deur in het schuurtje toch?
Zaag daar gewoon een fors rooster in.
Denk aan 50cm breed en wel 80 hoog.
En zorg voor een weestandsloos rooster.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 19-02-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:21:
@Technician- @dof maar het hoeft toch ook niet meer te zijn dan dat. Je zou toch ook subsidie moeten krijgen als je alles zelf hebt gedaan, en alleen dat apparaat laat plaatsen door een installateur. Ik zou ook niet snappen waarom het afkeur zou zijn als er geen inregelen op zou staan.

Trouwens "inregelen" is net zo'n vage term. Net alsof een installateur op de koude momenten terugkomt om waterzijdig te finetunen. Voor het gros is inregelen ook een synoniem van inbedrijfstelling.
Off topic :

Tuurlijk zou je subsidie moeten krijgen als je alles zelf doet, maar de moraliteit botst hier met belangen.
Belangen van wie? Ik vermoed sterk dat de subsidie gever / de overheid daar best in mee zou willen gaan. Maar we hebben in de politiek ook zoiets als "lobbyisten". Lieden die betaald door vele branches op politici en commissies inpraten, voet tussen de deur zetten, om hun belangen te waarborgen. Vaak oud politici op jacht naar een goed betaald baantje. Dat loopt van de vliegtuigindustrie tot snoep en frisdrank fabrikanten. Bij de laatste verkiezingen las ik ergens dat er zo'n vierhonderd lobbyisten geteld zijn. Probeer dan maar eens, als goedwillende politicus, je rug recht te houden...

Kortom, gewoon meebewegen, want anders bevecht je windmolens... dus benoem het maar gewoon als "installatie". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dof schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Off topic :

Tuurlijk zou je subsidie moeten krijgen als je alles zelf doet, maar de moraliteit botst hier met belangen.
Belangen van wie? Ik vermoed sterk dat de subsidie gever / de overheid daar best in mee zou willen gaan. Maar we hebben in de politiek ook zoiets als "lobbyisten". Lieden die betaald door vele branches op politici en commissies inpraten, voet tussen de deur zetten, om hun belangen te waarborgen. Vaak oud politici op jacht naar een goed betaald baantje. Dat loopt van de vliegtuigindustrie tot snoep en frisdrank fabrikanten. Bij de laatste verkiezingen las ik ergens dat er zo'n vierhonderd lobbyisten geteld zijn. Probeer dan maar eens, als goedwillende politicus, je rug recht te houden...

Kortom, gewoon meebewegen, want anders bevecht je windmolens...
Eens met wat je zegt, maar ik bedoelde het anders.

Stel: Je leidingwerk is al geschikt, je afgiftesysteem is geschikt (vloerverwarming all the way), of je hebt dit zelf al voorbereid. Daarnaast zorg je voor een mooie grindput buiten en voorziet de waterzijdige aansluiting naar buiten toe. Verder ga je gewoon zelf die warmtepomp instellen en inregelen, want dat is wat je leuk vind en goed kan. Daarnaast bespaar je wat, want minder arbeid voor de installateur is minder kosten voor jou.

Het enige wat een installateur dan hoeft te doen is (monobloc) neerzetten en aansluiten. Dit is gewoon legaal, en daar mag je subsidie voor aanvragen. Het volstaat dan dat daar staat: "Plaatsen/aansluiten warmtepomp", iets anders is immers niet aan de orde.

Ik geloof ook niet dat dat afgekeurd wordt als er een acceptabele prijs op staat.

p.s. wat ik hierboven beschreef is min of meer hoe het bij mij gegaan is. Het enige wat mijn installateur heeft gedaan is het apparaat voor mij aanschaffen, een tilletje gegeven bij het neerzetten en een factuur regelen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:56:
[...]

Stel: Je leidingwerk is al geschikt, je afgiftesysteem is geschikt (vloerverwarming all the way), of je hebt dit zelf al voorbereid. Daarnaast zorg je voor een mooie grindput buiten en voorziet de waterzijdige aansluiting naar buiten toe. Verder ga je gewoon zelf die warmtepomp instellen en inregelen, want dat is wat je leuk vind en goed kan. Daarnaast bespaar je wat, want minder arbeid voor de installateur is minder kosten voor jou.

Het enige wat een installateur dan hoeft te doen is (monobloc) neerzetten en aansluiten. Dit is gewoon legaal, en daar mag je subsidie voor aanvragen Het volstaat dan dat daar staat: "Plaatsen/aansluiten warmtepomp", iets anders is immers niet aan de orde.

Ik geloof ook niet dat dat afgekeurd wordt als er een acceptabele prijs op staat.

p.s. wat ik hierboven beschreef is min of meer hoe het bij mij gegaan is. Het enige wat mijn installateur heeft gedaan is het apparaat voor mij aanschaffen, een tilletje gegeven bij het neerzetten en een factuur regelen.
Mee eens en prima. Maar maak het de subsidie beoordelings ambtenaar niet moeilijk en noem het gewoon "installeren" 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:16

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Je maakt op goed geluk een keuze en moet maar hopen dat bv defrosts niet te luid verlopen.
Geluid is niet echt een issue zeker niet bij een DF kom maar luisteren hier.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:10
verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:56:
[...]

Het enige wat een installateur dan hoeft te doen is (monobloc) neerzetten en aansluiten. Dit is gewoon legaal, en daar mag je subsidie voor aanvragen. Het volstaat dan dat daar staat: "Plaatsen/aansluiten warmtepomp", iets anders is immers niet aan de orde.

De meest simpele voorstelling van zaken is het 1:1 vervangen van een WP monoblock door een nieuwe Monoblock. Ook dan is er recht op subsidie. Kabeltjes & 2 leidingen loshalen, oude WP weghalen (dat mag je sowieso zelf doen :)), daarna nieuwe neerzetten, alle kabels en de 2 leidingen weer aansluiten en klaar. Max 2 à 3 uur werk.

Dus sowieso kan je alle voorbereidingen voor 't neerzetten / aansluiten van een WP zelf doen.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 19-02-2024 21:53 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Het belangrijkste lijkt mij dat je de warmtepomp effectief installeert en volgens de voorschriften.

Stel: ze doen een steekproefcontrole dan willen ze ook een warmtepomp zien staan in je tuin. Van het merk en type opgegeven op de factuur.

Nooit zaken op een factuur plaatsen die niet kloppen. Alle schijn van schriftvervalsing is ten stelligste te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Wozmro schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:01:
Het belangrijkste lijkt mij dat je de warmtepomp effectief installeert en volgens de voorschriften.
Dan zouden ze elke installatie met een overbodig parallelbuffer en extra pomp moeten worden afgekeurd :+
Stel: ze doen een steekproefcontrole dan willen ze ook een warmtepomp zien staan in je tuin. Van het merk en type opgegeven op de factuur.

Nooit zaken op een factuur plaatsen die niet kloppen. Alle schijn van schriftvervalsing is ten stelligste te vermijden.
Dat lijkt mij volledig logisch

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:32
[...]

Niet doen. Naast het lekwater komt er ook veel damp vrij tijdens de defrost. Het lijkt bijna alsof er een stoomwolk vanaf komt (zie de 1e foto hieronder van een andere Tweaker, ben even kwijt wie dat was). Mijn nieuwbouwhuis is opgeleverd met de wp in de schuur (uitblaas opening netjes afgesloten op een rooster en een groot rooster aan de zijkant die vrij door de schuur aanzuigt. Na 1 winter had ik een enorme champion kwekerij in de schuur: overal zat schimmel en het was er zo vochtig dat al het hout krom trok. Ik heb er nu een grote kast omheen gebouwd die ook de aanzuigzijde rechtstreeks verbind met het 2e rooster en sindsdien kan ik normaal mijn schuur gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwFuMEspcvNZ4xB138ksZeCNm6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l7mDY809dnMqlXT9LUgi5OgF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LVOpEb5jac8uwhEpDlnoPR64dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSyoVN97XcvVCzGeLSU5ZJBs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6Dx9nWJTD3NTltMa-kyWaZXSGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpOtjZ3OWqjS5Oyjeh2CRZrc.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:35
Ik breek even in met een vraagje weer over het beruchte buffervat .... Ik heb een 5800i Bosch 10 kW besteld (ik weet inmiddels dat dat hier niet echt applaus krijgt; ben al blij dat ik een installateur had met enigzins normale prijzen die me niet op hybride wilde. Maar wel merkgebonden.)

Deze kwam wel met een nieuw argument voor een buffervat, wat ik hier nog niet had gelezen: er is een over het algemeen grotere circulatiepomp nodig voor de benodigde verhoogde volumestroom. Ook Bosch reageert snel keurig terug met t zelfde verhaal. (Heel fijn dat je een leverancier ook zelf kan stalken :) )

Voor mij voelt het nog steeds een beetje als de wereld op zijn kop. Zet er dan een groot genoege pomp in die dingen... Aan de andere kant; een hogere flow door t systeem kan ook zorgen voor een lagere ta die mogelijk het verlies van de buffer compenseert. Ik mis dus kennis om te bepalen of en hoe ik dit nog verder moet bediscussieeren.

Mijn vraag; kan ik op een of andere manier nagaan of de pomp die in de wp zit voldoet voor mijn systeem zonder gelijk een master warmtetechniek te halen?

Grove kenmerken systeem;
180m2 vloerverwarming 2*12 groepen ingeregeld zonder naregeling + 4 fancoils met een tweewegklep.
Pomp in de warmtepomp is een Grundfoss UPM4L K. Pomp die de installateur op t oog heeft Nefit HS 32/7,5

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 15:46
De vraag is hoe dik de leidingen zijn naar de verdeler? Haal je, met de standaard pomp, de benodigde flow?

Dit hangt niet zozeer van de pomp af, maar juist van de leidingweerstand. De vloer zelf zal weinig weerstand hebben (want 24 parallelle buizen), dus hooguit de leiding tussen de WP en de verdeler.

Ik zou zeggen: Laat het zonder buffervat aanleggen: je kunt altijd nog een buffervat plaatsen als blijkt dat je de flow niet haalt.

Welke flow haalt je CV op dit moment? Enig idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 20-02-2024 12:24 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 23:04
@Blihi achreef op maandag 19 februari 2024 11:39
Als je je warmteverlies wilt weten is dat niet heel ingewikkeld.
Die methode ga ik zeker gebruiken. Dank!

[ Voor 17% gewijzigd door Elsdeniep op 20-02-2024 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:58
Blihi schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:24:

Ik zou zeggen: Laat het zonder buffervat aanleggen: je kunt altijd nog een buffervat plaatsen als blijkt dat je de flow niet haalt.
Dat is ook waarvan ik mijn installateur hoop te overtuigen: installeer het zonder buffer, en we zien wel.

Ben ik mis? Dan hoest ik de kosten wel op om het alsnog te installeren.

Het lijkt me ook wat de wereld op zijn kop dat we die kosten voor een buffervat massaal lijken te doen, zonder dat we altijd zeker zijn dat het nodig is? Lijkt me dan logischer om te beginnen met een simpele installatie en enkel indien nodig later een buffervat bij te plaatsen?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
betaplayer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Dat is ook waarvan ik mijn installateur hoop te overtuigen: installeer het zonder buffer, en we zien wel.

Ben ik mis? Dan hoest ik de kosten wel op om het alsnog te installeren.

Het lijkt me ook wat de wereld op zijn kop dat we die kosten voor een buffervat massaal lijken te doen, zonder dat we altijd zeker zijn dat het nodig is? Lijkt me dan logischer om te beginnen met een simpele installatie en enkel indien nodig later een buffervat bij te plaatsen?
Dat is de Tweakers mentaliteit: Begin simpel en kijk of dat werkt.

Als je installateur bent en je moet, zonder details van een bestaand systeem te kennen, advies geven dan is het beter om voor zo'n buffervat te kiezen: Het werkt altijd en is hooguit een beetje minder efficient, maar dat merkt de klant niet, want er is geen vergelijkingsmateriaal.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Technician-
Ook als je alleen bent is een warmtepomp van 100kg plaatsen een eitje met het juiste materiaalgebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM4cT9yxWZ7QiK0fkNPEGjq6MZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwbG4kUuI8dtenHoqPE2BHa5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ZonnigY schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:42:
Ik breek even in met een vraagje weer over het beruchte buffervat .... Ik heb een 5800i Bosch 10 kW besteld (ik weet inmiddels dat dat hier niet echt applaus krijgt; ben al blij dat ik een installateur had met enigzins normale prijzen die me niet op hybride wilde. Maar wel merkgebonden.)

Deze kwam wel met een nieuw argument voor een buffervat, wat ik hier nog niet had gelezen: er is een over het algemeen grotere circulatiepomp nodig voor de benodigde verhoogde volumestroom. Ook Bosch reageert snel keurig terug met t zelfde verhaal. (Heel fijn dat je een leverancier ook zelf kan stalken :) )

Voor mij voelt het nog steeds een beetje als de wereld op zijn kop. Zet er dan een groot genoege pomp in die dingen... Aan de andere kant; een hogere flow door t systeem kan ook zorgen voor een lagere ta die mogelijk het verlies van de buffer compenseert. Ik mis dus kennis om te bepalen of en hoe ik dit nog verder moet bediscussieeren.

Mijn vraag; kan ik op een of andere manier nagaan of de pomp die in de wp zit voldoet voor mijn systeem zonder gelijk een master warmtetechniek te halen?

Grove kenmerken systeem;
180m2 vloerverwarming 2*12 groepen ingeregeld zonder naregeling + 4 fancoils met een tweewegklep.
Pomp in de warmtepomp is een Grundfoss UPM4L K. Pomp die de installateur op t oog heeft Nefit HS 32/7,5
Wij doen 12Kw over 26 mm inwendig gaat probleemloos zonder al teveel koppelingen. Zelfs met een pomp in medium stand.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Lees weinig over Antlantic Alfea warmtepompen. Mijn schoonvader heeft er zoeen en dat lijkt een heel mooi betrouwbaar ding met Futji buitendeel (ken Futji als een heel goed merk in de koeling)
De prijzen zijn ook zeker goed.
Is daar een reden voor? Gewoon onbekend ?

https://atlanticclimate.n...cb-482a-9c56-7d2ebbc60909

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 20-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:35
Blihi schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:24:
De vraag is hoe dik de leidingen zijn naar de verdeler? Haal je, met de standaard pomp, de benodigde flow?

Dit hangt niet zozeer van de pomp af, maar juist van de leidingweerstand. De vloer zelf zal weinig weerstand hebben (want 24 parallelle buizen), dus hooguit de leiding tussen de WP en de verdeler.

Welke flow haalt je CV op dit moment? Enig idee?
Voor wat betreft het laatste. Ik had luchtverwarming die op dit moment bij de schroot ligt, dus geen idee. ;)

Het systeem wordt nieuw aangelegd.

Vanaf de warmtepomp 35 meerlagenbuis
Aftakkingen 32 naar de verdelers vvw
Aftakkingen 26 naar de fancoils

Ik krijg vooralsnog man niet mee om zonder buffer erdoor te duwen. Die heeft meer vertrouwen in de installateur dan in in mijn installatiekennis. Ergens ook niet helemaal onlogisch :+ . Ben al blij dat ik hem heb meegekregen dat naregeling voor het grootste deel niet helpt.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@ZonnigY Tja, er zijn nu eenmaal fabrikanten die buffervaten voorschrijven. Dan zit je daar als installateur aan vast. Niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Wij doen 12Kw over 26 mm inwendig gaat probleemloos zonder al teveel koppelingen. Zelfs met een pomp in medium stand.
Met welke delta T?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:06:
Lees weinig over Antlantic Alfea warmtepompen. Mijn schoonvader heeft er zoeen en dat lijkt een heel mooi betrouwbaar ding met Futji buitendeel (ken Futji als een heel goed merk in de koeling)
De prijzen zijn ook zeker goed.
Is daar een reden voor? Gewoon onbekend ?

https://atlanticclimate.n...cb-482a-9c56-7d2ebbc60909
De Loria komt hier wel veel voorbij. Fujitsu zijn idd goede units.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

2-3 graden over vvw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 11:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j5yhQ3hrhGdaoLJ9ep_J3BPTwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxbuCunky2txBcu3QxJEziP0.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk zo zien we het graag. Op een aardig bewolkte dag in de (na)winter is de WP hier toch lekker het huis aan verwarmen door de eigen zonnestroom op te eten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:56
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:57:
Ook als je alleen bent is een warmtepomp van 100kg plaatsen een eitje met het juiste materiaalgebruik
[Afbeelding]
Waarom op het balkon en niet gewoon naast de woning? De deur naar het balkon kan nu toch ook nooit meer open?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
Dan is je leidingdiameter te klein voor het debiet. Sowieso is 26mm inwendig te klein voor een 12kW wp. Met een dT van 5 ga je al over de maximale volumestroomsnelheid van 0,8m/s zoals Itho die stelt voor de Amber wanneer de leidingen buiten verblijfsruimten worden geplaatst. Laat staan met een dT van 2 of 3, dan ga je al naar 1,8 of 2,6m/s. Dat is echt veel en veel te hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:47
Maikie18 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Waarom op het balkon en niet gewoon naast de woning? De deur naar het balkon kan nu toch ook nooit meer open?
Dat is het onderhoudsplatform ;)

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32
Insert12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Dan is je leidingdiameter te klein voor het debiet. Sowieso is 26mm inwendig te klein voor een 12kW wp. Met een dT van 5 ga je al over de maximale volumestroomsnelheid van 0,8m/s zoals Itho die stelt voor de Amber wanneer de leidingen buiten verblijfsruimten worden geplaatst. Laat staan met een dT van 2 of 3, dan ga je al naar 1,8 of 2,6m/s. Dat is echt veel en veel te hoog.
wtf, 26 inwendig is 32x3 meerlagenbuis. En jij wil zeggen dat dat te weinig is voor 12kW 8)7

Ik heb hier een 12kW panasonic staan met 32x3 meerlagenbuis, ik doe 47l/min als ik 'm helemaal los laat gaan, zonder enige vorm van ruis of wat dan ook.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
ConQuestador schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:49:
[...]

wtf, 26 inwendig is 32x3 meerlagenbuis. En jij wil zeggen dat dat te weinig is voor 12kW 8)7

Ik heb hier een 12kW panasonic staan met 32x3 meerlagenbuis, ik doe 47l/min als ik 'm helemaal los laat gaan, zonder enige vorm van ruis of wat dan ook.
Ja, absoluut is dat te klein voor een 12kW warmtepomp. Mooi dat het allemaal kan en dat jij geen geluid ervaart, maar het voldoet op geen enkele manier aan een norm. Ruis of stromingsgeluiden liggen op de loer en juist daarom zijn dit soort normen opgesteld. Bovendien neemt de weerstand flink toe met grotere debieten door te kleine leidingdiameters.

Volg je de normen van 0,8m/s in niet-verblijfsruimten dan kom je op maximaal 8kW bij dT5 uit met 26mm inwendig. Met een 12kW wp moet je dus naar een maatje groter. Kijk ook eens naar dit tabelletje van Itho over de Amber:
Carboy54 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:00:
Op tweakers is al veel gediscussieerd over het wel of niet gebruiken van een buffervat. Op vele cursussen bij diverse merken wordt dit min of meer verplicht gesteld terwijl er hier honderden voorbeelden zijn waarbij het zonder probleemloos en efficiënt werkt indien het hydraulische circuit voldoende diameter heeft en het minimale systeem volume in acht wordt genomen.

Wat een verademing dat ook Itho voor de Amber deze standpunten in hun hydraulisch ontwerp handboek heeft opgenomen:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 17:19
[Afbeelding]
@Technician-
Zeker een eitje met het juiste materiaalgebruik, maar gebruik jij het materiaal wel op de juiste manier?
Dit is een materiaal lift, geen materiaal kraan.
Net als een heftruck, mag je alleen mee heffen. Of met behulp van een geschikt hijsjuk.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Maikie18 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Tja dat wou de klant perse, balkon wordt nooit gebruikt, ps de deur kan gewoon nog goed open.
Van de zomer zetten ze er grote plantenbakken voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
tonny147 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:31:
[...]

@Technician-
Zeker een eitje met het juiste materiaalgebruik, maar gebruik jij het materiaal wel op de juiste manier?
Net als een heftruck, mag je alleen mee heffen. Of met behulp van een geschikt hijsjuk.
Vaak bi-j te bange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
Valt er met elke waterpomp ook vloerverwarming te koelen ? en hoe word dit ingesteld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Insert12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Onzin de 12 Kw moet 1500 liter verpompen en doet in stand maximaal 1800 liter zonder geluiden met 28 mm uitwendig 7 meter staal en pers koppelingen naar 12 groeps verdeler zonder vernauwingen. Pomp staat nu op medium en doet de gevraagde 1500 liter. Het ligt er dus maar aan hoe je het ontwerpt. En geruisloos op een Delta van 3. Ook onderstaande 12 Kw doet het met 32 mm terendis geluidloos. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzaVI3SX8El1-dT9wJR4M72wJQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoSXQVmgDEsDnIOcKupgYeLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 20-02-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Carboy54 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:59:
[...]

Onzin de 12 Kw moet 1500 liter verpompen en doet in stand maximaal 1800 liter zonder geluiden met 28 mm uitwendig 7 meter staal en pers koppelingen naar 12 groeps verdeler zonder vernauwingen. Pomp staat nu op medium en doet de gevraagde 1500 liter. Het ligt er dus maar aan hoe je het ontwerpt. En geruisloos op een Delta van 3. Ook deze doet het met 32 mm terendis geluidloos. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan klopt de 12kW niet. 1500 liter per uur met dT 3 is namelijk maar 5,2kW. 1800 liter per uur met dT 3 is 6,2kW.

Wil je 12kW met dT3 verzetten dan kom je op 3440 liter per uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Laatst online: 21:51
Insert12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:09:
[...]

Ja, absoluut is dat te klein voor een 12kW warmtepomp. Mooi dat het allemaal kan en dat jij geen geluid ervaart, maar het voldoet op geen enkele manier aan een norm. Ruis of stromingsgeluiden liggen op de loer en juist daarom zijn dit soort normen opgesteld. Bovendien neemt de weerstand flink toe met grotere debieten door te kleine leidingdiameters.

Volg je de normen van 0,8m/s in niet-verblijfsruimten dan kom je op maximaal 8kW bij dT5 uit met 26mm inwendig. Met een 12kW wp moet je dus naar een maatje groter. Kijk ook eens naar dit tabelletje van Itho over de Amber:

[...]
De 12 kW heb je nodig (als al) bij -10 graden.

Bij die temperatuur is het onmogelijk om nog 5K dT te behouden bij vloerverwarming. Je gaat al gauw naar 7K, wat gewoon prima is.

Oftewel een 12 kW WP dimensioneren als ware het een 9 kW is ook een manier.

Is het opgegeven vermogen bij -10 ook 12 kW of is dat "maar" bijvoorbeeld 9 kW (zoals mijn Nibe. Die kan 12 kW leveren, ook wel meer, maar bij temperaturen waarbij het onnodig is).

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 20-02-2024 18:15 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Knowbody schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:07:
[...]

De 12 kW heb je nodig (als al) bij -10 graden.

Bij die temperatuur is het onmogelijk om nog 5K dT te behouden bij vloerverwarming. Je gaat al gauw naar 7K, wat gewoon prima is.

Oftewel een 12 kW WP dimensioneren als ware het een 9 kW is ook een manier.

Is het opgegeven vermogen bij -10 ook 12 kW of is dat "maar" bijvoorbeeld 9 kW (zoals mijn Nibe. Die kan 12 kW leveren, ook wel meer, maar bij temperaturen waarbij het onnodig is).
:? 12kW is 12kW, niet opeens 9kW vanwege een vreemde typebenaming of grotere dT. Bovendien ging het om een dT van 3, loopt die op naar 4 of 5 dan zit je alsnog heel erg veel te hoog in de volumestroomsnelheid. Ook met 9kW ga je alsnog over de maximale volumestroomsnelheid heen als je 26mm binnendiameter gebruikt.

Mijn 4kW'er levert bij A-10/W35 nog 4,1kW trouwens. Het is maar net welke wp je uit zoekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knowbody
Insert12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:21:
[...]

:? 12kW is 12kW, niet opeens 9kW vanwege een vreemde typebenaming of grotere dT. Bovendien ging het om een dT van 3, loopt die op naar 4 of 5 dan zit je alsnog heel erg veel te hoog in de volumestroomsnelheid. Ook met 9kW ga je alsnog over de maximale volumestroomsnelheid heen als je 26mm binnendiameter gebruikt.

Mijn 4kW'er levert bij A-10/W35 nog 4,1kW trouwens. Het is maar net welke wp je uit zoekt.
Mijn boodschap is om naar het vermogen bij -10 gr te kijken en niet naar de marketing typenaam van het beestje.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:56
Knowbody schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Mijn boodschap is om naar het vermogen bij -10 gr te kijken en niet naar de marketing typenaam van het beestje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzGfjkn2ID_mxVKOrMH39_aZpq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oBkajltFPYkd12hb5cQYUBYD.png?f=fotoalbum_large

-7 ... Iets met klimaatverandering enzo :+

[ Voor 38% gewijzigd door Whiskey48 op 20-02-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:17:
[...]
De Loria komt hier wel veel voorbij. Fujitsu zijn idd goede units.
Begrijp dat die sets prima zijn, maar dat het geluid van de buitenunit relatief hoog is. Wellicht zijn de nieuwste versies inmiddels beter in dat opzicht.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Wat is te hoog? Naar 2 m/s is vaak ook nog geen probleem omdat die leiding buiten en in de techniekruimte ligt. Dat je er iets Kpa,s verliest: soit. (Kennen jullie die tabel in welke ruimte welke maximale snelheid in de leiding wordt geadviseerd? Dit heeft vnl met geluid (en weerstand) te maken.
Transport-leidingen in grote installaties zitten op zo’n 2-3 m/s.

Het is ook wel een beetje een selffulfilling prophecy aan het worden op tweakers

Omdat er steeds wordt gezegd: neem geen buffervat, moet je de weerstand in de leidingen zo laag mogelijk houden om de pomp voldoende druk te laten houden om de hele installatie te voldoen.

Met buffervat (open vat) en systeempomp kun je gewoon naar 26mm of 22 koper oid. (Tot bepaalde vermogens) omdat de weerstand alleen maar de wisselaar in de buitenunit is en de rechte leidingen.
Ook kan dan de snelheid wel wat hoger zijn in de leiding.

Maar da’s vloeken in de kerk hè? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 20-02-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Wat is te hoog? Naar 2 m/s is vaak ook nog geen probleem omdat die leiding buiten en in de techniekruimte ligt. Dat je er iets Kpa,s verliest: soit.

Het is ook wel een beetje een selffulfilling prophecy aan het worden op tweakers

Omdat er steeds wordt gezegd: neem geen buffervat, moet je de weerstand in de leidingen zo laag mogelijk houden om de pomp voldoende druk te laten houden om de hele installatie te voldoen.

Met buffervat (open vat) en systeempomp kun je gewoon naar 26mm of 22 koper oid. (Tot bepaalde vermogens) omdat de weerstand alleen maar de wisselaar in de buitenunit is en de rechte leidingen.

Zonder buffervat kan ook prima, maar zorg er dan wel voor dat je het daadwerkelijk goed doet. Dus ook rekening houden met normen als je nieuwe leidingen gaat trekken. Net als dat je ook de nieuwste isolatiewaarden volgens het bouwbesluit aan houdt als je een aanbouw aan je woning zet. Dan zijn die RC waarden ook belangrijk of doen we het nog een tandje extra. Waarom dan niet met de nieuwe benodigde infrastructuur voor een wp installatie?

Tuurlijk, in een bestaande woning is het soms lastig. Muren openbreken vinden de meeste mensen niet oke en dan moet je er misschien toch maar voor kiezen om een parallel buffervat te plaatsen. Je kunt dan simpelweg niet aan de norm voldoen met de bestaande installatie. Het stuk nieuwe installatie laat je dan wel voldoen met juiste diameters. Andere pluspunt is dus dat je ook eventueel gedoe met ruis of stromingsgeluiden voorkomt als je de secundaire pomp op een kleiner debiet laat draaien. Het kost alleen wat rendement. Dat is dan het compromis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
tonny147 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:31:
[...]

@Technician-
Ben nog steeds geïrriteerd door je antwoord. Ben je veiligheidskundige ofzo?

Ik heb dit wel degelijk vooraf goed uitgezocht.
De lift is een SLC 24 Genie.
Er is een hijsjuk verkrijgbaar maar dat is 1 lossen balk met als verschil dat er een haak aanzit.
Durf te wedden dat hijsen met 2 hijsbanden veel stabieler en dus veiligers is dan via 1 punt.

De hijsbanden waren 1 ton (1000kg) per stuk. Er zit een splitpen in als beveiliging van de hijsband.

De gewichten op een afstand van 61cm van de mast heb ik voortijds gecontroleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVli82n2cUWEXTiBzYT8ghz_w5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8I6PtRiyBlzurm6ryn6JlWPM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Wat is te hoog? Naar 2 m/s is vaak ook nog geen probleem omdat die leiding buiten en in de techniekruimte ligt. Dat je er iets Kpa,s verliest: soit.

De boodschap van @Insert12 was dat men niet conclusies kan verbinden aan het getalletje in de naamgeving van een warmtepomp. Daar ben ik het dus mee eens, hoewel ik wel denk dat afhankelijk van bijvoorbeeld leidinglengte het best wel eens een maatje minder kan.

Overigens moet een circulatiepomp na een buffervat dezelfde leidingweerstand zien te overwinnen. Tenzij de leiding naar het buffervat toe lang en dun is, schiet je daar dus niks mee op.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:28:
[...]

De boodschap van @Insert12 was dat men niet conclusies kan verbinden aan het getalletje in de naamgeving van een warmtepomp. Daar ben ik het dus mee eens, hoewel ik wel denk dat afhankelijk van bijvoorbeeld leidinglengte het best wel eens een maatje minder kan.

Overigens moet een circulatiepomp na een buffervat dezelfdede leidingweerstand zien te overwinnen. Tenzij de leiding naar het buffervat toe lang en dun is, schiet je daar dus niks mee op.
Ik ben niet pro buffervat, integendeel.
Zonder is vele malen makkelijker aansluiten.
En met alleen vloerverwarming en open verdeler ook zeker niet nodig (stromings geluid is dan bijna nooit een issue).

Maar waar ik wel wat moeite mee heb is het op voorhand weglachen of afkraken van buffervat oplossingen met secundaire pomp.
Want afhankelijk van de installatie is soms een secundaire pomp een veel betere oplossing, zelfs energetisch en vandaar dat fabrikanten dit dan ook adviseren.

Je hoort hier toch ook vaak dat men syromingsgeluiden tijdens defrost ervaart en dat is niet gek als je ziet dat sommige monoblocs zo’n sterke pomp hebben dat ze 40 l/min halen bij defrost.
En het ingeregelen en afstellen bij variabele flow is veel makkelijker en beter met een drukgecompenseerde pomp.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 20-02-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Whiskey48 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:34:
[...]

-7 ... Iets met klimaatverandering enzo :+
-7 aan de kust, -10 in het oosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Er is een hijsjuk verkrijgbaar maar dat is 1 lossen balk met als verschil dat er een haak aanzit.
Durf te wedden dat hijsen met 2 hijsbanden veel stabieler en dus veiligers is dan via 1 punt.

De hijsbanden waren 1 ton (1000kg) per stuk. Er zit een splitpen in als beveiliging van de hijsband.

De gewichten op een afstand van 61cm van de mast heb ik voortijds gecontroleerd.

[Afbeelding]
Het maakt niet uit wat jij vind.. het staat niet beschreven..

Breek me de bek niet open over de veiligheidskundigen op bedrijven die zelf nog nooit enige vorm van arbeid hebben uitgevoerd anders dan het bedienen van hun toetsenbord... :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Ik ben niet pro buffervat, integendeel.
Zonder is vele malen makkelijker aansluiten.
En met alleen vloerverwarming en open verdeler ook zeker niet nodig (stromings geluid is dan bijna nooit een issue).

Maar waar ik wel wat moeite mee heb is het op voorhand weglachen of afkraken van buffervat oplossingen met secundaire pomp.
Want afhankelijk van de installatie is soms een secundaire pomp een veel betere oplossing, zelfs energetisch en vandaar dat fabrikanten dit dan ook adviseren.

Je hoort hier toch ook vaak dat men syromingsgeluiden tijdens defrost ervaart en dat is niet gek als je ziet dat sommige monoblocs zo’n sterke pomp hebben dat ze 40 l/min halen bij defrost.
En het ingeregelen en afstellen bij variabele flow is veel makkelijker en beter met een drukgecompenseerde pomp.
Ik ben ook niet tegen buffervaten hoor. Als het niet nodig is, dan niet doen. Is het wel nodig, dan op basis van de voorwaarden die gelden voor de bestaande installatie gaan voor een seriële buffer of een parallele variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:09:
[...]

[...]
Welke “de norm” zegt dat je max 0,8m/s mag draaien in NIET gebruikersruimtes dan?

Als je het hebt over “de norm” dan heb je het over bouwbesluit 2012 die een aantal aanvullingen heeft verkregen ivm Europese besluiten in EPBDIII (waaronder de naregeling)

Lees je dan tabel 6.55 dan MOET je een warmteverliesberekening maken met gewenste temperaturen volgens ISSO. Maar niet meer vermogen toepast dan het warmteverlies totaal.

Dat betekent als snel veeeuuul meer vermogen dan het gebruikelijke 6kilowattertje.
DAN heb je het over norm (die ook geldt voor bestaande bouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 17:19
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]
Zal ongetwijfeld heel vaak goed gaan, zou het zelf waarschijnlijk ook zou doen als particulier.
Je brengt alleen mensen op ideeën om het op deze manier te doen. Je moet er ernstig rekening mee houden dat de strop eraf kan glijden, klein stukje verrijden tot boven het balkon, net een kiezeltje en daar ligt je pomp.
dit in tegenstelling tot een kraanhaak waar een borging opzit. Als je weet wat je doet gaat het prima.
Ik reageerde vanuit jouw opmerking " het juiste materiaalgebruik" geen opzet om te irriteren, meer een waarschuwing voor als er iemand op hetzelfde idee komt om het op deze manier te doen.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
Ik heb een adviesvraag voor een hybride wp van een buurvrouw (ik sta bekend als de ' expert' in de buurt...) en wou mijn idee even hier tegen het licht houden.

Situatie is als volgt:

- Grote jaren '30 2-onder-1 kap.
- Gerenoveerd begin jaren '90 met dubbel glas in stalen kozijnen, vloerisolatie tussen de balken en dak.
- Afgelopen jaar spouwisolatie
- Alles radiatoren
- Ketel uit 2010
- Verbruik afgelopen jaren teruggebracht van 2400 naar 1750m3, o.a. door heel zuinig te verwarmen.

De Koevlaas-formule geeft dan een WP vermogen van 9-12Kw, waarbij ik zelf eerder voor een 12 zou kiezen omdat ik dat realistischer vind obv het historisch verbruik. Hybride ben ik geen fan (meer) van, maar zou hier mogelijk nog een optie zijn wanneer je een monoblock bivalent zou laten draaien. Dat is ook wat ik haar heb geadviseerd, mocht ze toch hybride kiezen. En uiteraard goed laten kijken naar leidingen etc, want dat is voor mij niet in te schatten.

Is het qua vermogen en suggestie voor een bivalent aangesloten monoblock een zinnig idee van me? Of zouden jullie hier toch door de zurr appel heen bijten en all-electric gaan met, indien nodig, nog wat aanpassingen aan de afgifte?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Welke “de norm” zegt dat je max 0,8m/s mag draaien in NIET gebruikersruimtes dan?

Als je het hebt over “de norm” dan heb je het over bouwbesluit 2012 die een aantal aanvullingen heeft verkregen ivm Europese besluiten in EPBDIII (waaronder de naregeling)

Lees je dan tabel 6.55 dan MOET je een warmteverliesberekening maken met gewenste temperaturen volgens ISSO. Maar niet meer vermogen toepast dan het warmteverlies totaal.

Dat betekent als snel veeeuuul meer vermogen dan het gebruikelijke 6kilowattertje.
DAN heb je het over norm (die ook geldt voor bestaande bouw)
Mijn fout, ik doel hier op de tabel van Itho die ik eerder quottte. Al zal het ongetwijfeld ook in ISSO 18, ISSO 44 of ISSO 46 beschreven staan. Daar heb ik alleen zo ff geen toegang toe dus op het moment geen idee welk van de drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Ook dit is mooi natuurlijk, maar 35 graden aanvoer wordt een uitdaging in een nieuwbouw woning met alleen vloerverwarming.

Doorgaans is de retourtemperatuur in een nieuwbouw woning 22 a 24 graden. Een aanvoertemperatuur volgens de boekjes van W35 gaat daar totaal niet lukken met een dT van 5K. Dus als je met 30 graden en 5K ook die 4,1 kW haalt, prima natuurlijk, zo niet dan zegt dat datablad niet alles. Die norm van A-10/W35 vind ik dan ook discutabel. En geldt dT= 5K ook bij die opgave?

De retourtemperatuur gaat namelijk nauwelijks omhoog wanneer het kouder wordt. De aanvoertemperatuur gaat makkelijker omhoog, dus de dT ook. Daarom ben ik van mening dat een dT van 7K of zelfs iets hoger veel praktischer is dan dimensioneren op die 5K.

Het zal waarschijnlijk dagenlang -10 graden continue moeten zijn om de retourtemperatuur te zien oplopen, en dat lukt ook alleen als de warmtepomp het wint van het momentele warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Aziraphale schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:36:
Ik heb een adviesvraag voor een hybride wp van een buurvrouw (ik sta bekend als de ' expert' in de buurt...) en wou mijn idee even hier tegen het licht houden.

Situatie is als volgt:

- Gerenoveerd begin jaren '90 met dubbel glas in stalen kozijnen, vloerisolatie tussen de balken en dak.
- Alles radiatoren
- Ketel uit 2010
- Verbruik afgelopen jaren teruggebracht van 2400 naar 1750m3, o.a. door heel zuinig te verwarmen.

De Koevlaas-formule geeft dan een WP vermogen van 9-12Kw, waarbij ik zelf eerder voor een 12 zou kiezen omdat ik dat realistischer vind obv het historisch verbruik. Hybride ben ik geen fan (meer) van, maar zou hier mogelijk nog een optie zijn wanneer je een monoblock bivalent zou laten draaien. Dat is ook wat ik haar heb geadviseerd, mocht ze toch hybride kiezen. En uiteraard goed laten kijken naar leidingen etc, want dat is voor mij niet in te schatten.

Is het qua vermogen en suggestie voor een bivalent aangesloten monoblock een zinnig idee van me? Of zouden jullie hier toch door de zurr appel heen bijten en all-electric gaan met, indien nodig, nog wat aanpassingen aan de afgifte?
Van belang is de aanvoertemperatuur die ze nodig heeft, als de CV installatie is aangelegd voor de extra isolatie heb je kans dat er nu aardig wat overcapaciteit is en dus met lage temperatuur gestookt kan worden. 't wordt al warmer, maar je zou nu nog kunnen kijken of de winter afgemaakt kan worden met Ta van 50 graden.

jaren 90 dubbelglas heeft een Ug waarden van 2,7, als dit veel glas is is er een flinke reductie van 't warmteverlies mogelijk door dit te vervangen door HR++ (Ug 1,1).

Ik zou kijken of je realistisch een situatie gerealiseerd kan worden waarbij ook bij -7 met hooguit 50 graden aanvoer gestook kan worden. Als dat kan dan gewoon all electric. Dat moet toch een x, er is geen beter moment dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[Afbeelding]
@Technician- crap!, jij durft! _O-
Met de dikke dame van ons (185kg schoon aan de haak) heb ik dat maar niet gedaan....

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:21:
[...]

@marvel27 helemaal mee eens en geen goede oplossing. Bovendien is de Amber zeer stil ( lees de ervaringen op het Amber forum ) en is een opstelling buiten de veel beter oplossing. Daarnaast geven de verdampers van R290 machines soms veel vocht af en wordt het een waterballet in de schuur 8)7

Geluid Amber: YouTube: Trillingsarm en stil
Is de Itho Amber echt stil?
In de brochures geven fabrikanten het geluid aan met 0 graden buiten en 35 graden CV temperatuur (NEN 12102):
- Itho Amber 6,5KW: 54 dBA
- Mitsu PUHZ75YAA 7KW (onze WP): 58 dBA

Bij ons was dat, rijtjeshuis in stille buurt met oude gehorige huizen, reden voor een tweejarig conflict met de buren, wat pas is goed gekomen na én een Reducd.nl kast en verplaatsing naar helemaal achterin de tuin. En buurtbemiddeling.
Ik krijg nog buikpijn als ik aan die periode terugdenk.

En bedenk bij alles: WP fabrikanten willen verkopen. Dat YouTube filmpje toont een heel langzaamdraaiende Amber, tuurlijk maakt ie dan nauwelijks geluid en trilt ie niet.

WP’s gaan pas serieus herrie maken rond het vriespunt: als de condensor aan het dichtvriezen is, daalt de warnteopname, wat de WP gaat compenseren door de compressor en dan zo hard mogelijk te laten werken (“stampen” volgens onze buren).

Mijn tip: zet m zo ver mogelijk achter in je tuin én hou ruimte voor een dempende kast. Of zet m in de voortuin zo ver mogelijk bij de weg.

Tenzij je in een niet zo stille wijk woont met ook ‘s nachts verkeerslawaai, dan maakt het minder uit. En in een wijk met moderne goed geïsoleerde huizen waar iedereen met raam dicht slaapt, is het misschien ook minder kritisch.

Ik wens je veel wijsheid toe 😀💛

Warme groet,
Léon

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 20-02-2024 21:33 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

LeonTebbens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:27:
[...]

In de brochures geven fabrikanten het geluid aan met 0 graden buiten en 35 graden CV temperatuur (NEN 12102):

Bij ons was dat, rijtjeshuis in stille buurt met oude gehorige huizen, reden voor een tweejarig conflict met de buren, wat pas is goed gekomen na én een Reducd.nl kast en verplaatsing naar helemaal achterin de tuin. En buurtbemiddeling.

En bedenk bij alles: WP fabrikanten willen verkopen. Dat YouTube filmpje toont een heel langzaamdraaiende Amber, tuurlijk maakt ie dan nauwelijks geluid en trilt ie niet.

WP’s gaan pas serieus herrie maken rond het vriespunt: als de condensor aan het dichtvriezen is, daalt de warnteopname, wat de WP gaat compenseren door de compressor en dan zo hard mogelijk te laten werken (“stampen” volgens onze buren).

Mijn tip: zet m zo ver mogelijk achter in je tuin én hou ruimte voor een dempende kast. Of zet m in de voortuin zo ver mogelijk bij de weg.

Tenzij je in een niet zo stille wijk woont met ook ‘s nachts verkeerslawaai, dan maakt het minder uit.

Warme groet,
Léon
Die getoonde Amber draaide op het vermogen om sww te maken. 85% van de tijd draait hij langzamer. Door de grote ventilator is het toerental laag en stil. Kom maar luisteren be my guest. Ook op het Amber forum wordt dit bevestigd door de gebruikers. Dus niet oordelen zonder beoordeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Die getoonde Amber draaide op het vermogen om sww te maken. 85% van de tijd draait hij langzamer. Door de grote ventilator is het toerental laag en stil. Kom maar luisteren be my guest. Ook op het Amber forum wordt dit bevestigd door de gebruikers.
Mijn WP hoor ik ook niet nu hoor, ook niet als ie SWW maakt. Het is 9 graden buiten. De fan was bij ons niet het issue, de brom van de compressor wel. Die compressor gaat pas hard werken onder 5 graden en dichtvriezende WP.
Vandaar dat fabrikanten het hebben over “nominaal” geluid, oftwel een soort lager gemiddelde. Bv Nominale bandendruk, nominale netspanning, etc. De dichtvriezende WP en defrost herrie valt daardoor er grotendeels buiten.

Maar eh… ik heb mij kijk erop gedeeld en ik laat het daarbij. Fijne avond nog!

[ Voor 22% gewijzigd door LeonTebbens op 20-02-2024 21:47 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

LeonTebbens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:35:
[...]

Mijn WP hoor ik ook niet nu hoor, ook niet als ie SWW maakt. Het is 9 graden buiten. De fan was bij ons niet het issue, de brom van de compressor wel. Die compressor gaat pas hard werken onder 5 graden en dichtvriezende WP.

Maar eh… ik heb mij kijk erop gedeeld en ik laat het daarbij. Fijne avond nog!
Je zit een oude R410 split unit te vergelijken met een moderne R290 monobloc die groter en zwaarder is met 120 kg massa.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 16:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

LeonTebbens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Tenzij je in een niet zo stille wijk woont met ook ‘s nachts verkeerslawaai, dan maakt het minder uit. En in een wijk met moderne goed geïsoleerde huizen waar iedereen met raam dicht slaapt, is het misschien ook minder kritisch.

Warme groet,
Léon
Het is vrij simpel: Vaillant aroTHERM plus. Met diezelfde meting 46dB. ;)
Ben zelf gaan luisteren toen het buiten -5 was een paar weken terug. Ik had inmiddels al wat huizen gevonden waar warmtepompen stonden. LG ThermaV was veruit het luidruchtigste van wat ik gehoord heb, anderen (Mitsu, Daikin) ging wel.. Maar de 2 aroTHERM's: :o Niks.

Heb die in ieder geval nu in de kelder staan, bezig met de voorbereidingen.

Edit:
Ik ken het trouwens van een collega waar een bedrijf een 'Energy Save' heeft neergezet (https://energysave.se/pro...ions/awc-v7-r32-monobloc/) die echt meer dan stil genoeg zou zijn om op 1 meter van de erfgrens te zetten. 54dB met diezelfde meting 8)7 Dus ja, wel in lijn met zo'n Amber of Mitsu of ander A-merk zoals Daikin maar stil kun je dat niet echt noemen vind ik. Dat vond zijn buurman ook dus die heeft de gemeente ingeschakeld, hij moet op laste van een dwangsom zorgen dat het ding binnen een maand aan de normen voldoet. Heeft ook zo'n kast van 3500,- van dat ene bedrijf (reducd) besteld. Maar ik heb hem al gezegd dat ik het somber inzie dat hij daarmee naar max 40dB gaat in de nacht :-(

En dat vind ik zo erg van al die bedrijven. Laatst hier ook nog een betoogje geschreven over de waardeloze offertes en de moeite die dat gekost heeft, maar een heel ander aspect heb ik niet benoemd: namelijk dat ze je lariekoek verkopen, allemaal. Meneer met Daikin: "Dit is écht de stilste op de markt, dit mag wettelijk prima". Meneer met Mitsubishi: "Dit is écht de stilste op de markt, dit mag prima". Enzovoorts.. Nee, het is niet de stilste op de markt en het mag ook niet.

Overigens ga ik officieel ook met 1 of 2dB te veel over mijn erfgrens. Maar aangezien het huis van de buurman 2 meter lager en 4 meter verderop ligt met een schutting en aardewal heb ik er veel vertrouwen in dat dit goed komt. Maar 1 of 2dB is al heel wat anders dan 6dB met de Daikin die de bedrijven mij hebben aangeraden.

[ Voor 26% gewijzigd door Kuusj op 20-02-2024 21:55 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Knowbody schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Ook dit is mooi natuurlijk, maar 35 graden aanvoer wordt een uitdaging in een nieuwbouw woning met alleen vloerverwarming.

Doorgaans is de retourtemperatuur in een nieuwbouw woning 22 a 24 graden. Een aanvoertemperatuur volgens de boekjes van W35 gaat daar totaal niet lukken met een dT van 5K. Dus als je met 30 graden en 5K ook die 4,1 kW haalt, prima natuurlijk, zo niet dan zegt dat datablad niet alles. Die norm van A-10/W35 vind ik dan ook discutabel. En geldt dT= 5K ook bij die opgave?

De retourtemperatuur gaat namelijk nauwelijks omhoog wanneer het kouder wordt. De aanvoertemperatuur gaat makkelijker omhoog, dus de dT ook. Daarom ben ik van mening dat een dT van 7K of zelfs iets hoger veel praktischer is dan dimensioneren op die 5K.

Het zal waarschijnlijk dagenlang -10 graden continue moeten zijn om de retourtemperatuur te zien oplopen, en dat lukt ook alleen als de warmtepomp het wint van het momentele warmteverlies.
Met A-10/W30 heeft een wp nog wat meer vermogen dan met A-10/W35 dus daar ben ik niet zo bang voor. Laatst met die koude periode hebben we hier maximaal 31 graden nodig gehad om de woning op 20 graden te houden, dat ging alsnog netjes met een dT van 5. Het was hier in het oosten van het land toen best fris met volgens mij zo'n -7 op het koudste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Aziraphale schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:36:

Situatie is als volgt:

- Alles radiatoren
- Ketel uit 2010

Ik heb niet alle info maar wel een gevoel hoe het huis is (en ervaring)
En dit klinkt mij als een iets oudere alleenstaande vrouw die iets wil doen aan de gasprijs/energierekening. En niet van plan is direct de halve woning overhoop te gooien voor verbeteringen. Dubbelglas in stalen kozijnen klinkt niet super best en dat icm radiatoren.

Ik zou hier op safe spelen en gewoon gaan voor reductie, dus inderdaad een hybride opstelling.
Een flinke 9kw monobloc bijvoorbeeld, maar ook weer niet te gek, zal tot 0C de hut op temp houden.

En laten we eerlijk zijn, 50C zegt niks, je moet op 45C testen tot hoelang (zonder nachtverlaging) de woning warm blijft. Bij 50+ graden worden cops al veel te slecht (of haalt de WP de temp niet)

Dus warmwater lekker op gas. Bivalent een WP de ketel laten aansturen.
En je kunt adviseren de woonkamer en keuken een airco te plaatsen. Dan nog meer gas besparing en zomers koeler.

Na flinke verbouwing is de 9kw ook nog voldoende ook voor SWW.

Kijk bv naar een Daikin EDLA09, pana 12kw (die is effectief 9kw bij -7C) of een Mitsubishi zubudan 8kw split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@blb4 Thanks! Hij staat nu, naar ik begrepen heb, op 60 en dat gaat goed. Ik zal haar eens vragen naar 50, dan kan ze dat ook nog eens testen.

En er zal zeker even goed aan gerekend moeten gaan worden, maar dat mag een professional gaan doen. Ik heb haar al wel gewaarschuwd voor de doorsnee gasboer, maar een goed alternatief is in onze omgeving nog steeds lastig te vinden.

@Technician- Haar doel is niet alleen de gasrekening omlaag, maar een hele verbouwing zie ik zeker niet gebeuren. Vandaar ook het idee van bivalent, maar de leeftijd van de ketel zit me dan weer niet lekker. Airco heb ik ook aan gedacht, maar ze heeft zelf een duidelijke voorkeur voor cv.

[ Voor 27% gewijzigd door Aziraphale op 20-02-2024 22:11 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:56
Knowbody schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:37:
[...]

-7 aan de kust, -10 in het oosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzGfjkn2ID_mxVKOrMH39_aZpq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oBkajltFPYkd12hb5cQYUBYD.png?f=fotoalbum_large

Denk dat dit niet lang meer opgaat. Laat staan over de levensduur van een warmtepomp die je nu aanschaft.

Ik woon in Utrecht, daar komt het kwik niet meer onder de -7. Maar bij die 1 a 2 nachten per jaar mag van mij dan wel m'n backup heater even bijspringen. De overige 363 dagen red ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 26-09 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

verkeerslicht schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:54:
[...]

Dat gaat lukken want een warmtepomp die minder dan 4kW vermogen heeft bij -10°C is schaars ;)
Daarnaast krijg je vloerverwarming op de begane grond las ik, dus je kunt een beetje vermogen altijd kwijt, oftewel: Neem een mooie 5kW warmtepomp die redelijk kan terugmoduleren, en je voldoet aan 't bouwbesluit.
Waarschijnlijk heb je gelijk, op basis van de huidige (nog te beperkte) dataset waarin ik constant 20 °C aanhou zit ik op, afhankelijk van de rekenmethode, tussen de 3,8 en 5kW voor -10, dus dat stemt hoopvol.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Het is vrij simpel: Vaillant aroTHERM plus. Met diezelfde meting 46dB. ;)
Moet je 'm wel in fluistermodus++ zetten, anders heb je 53dBa (wat overigens nog steeds top notch is)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:02
Even een vraag over vvw icm met een l/w wp: welke dikte van de vvw leidingen en welke hoh afstand tussen de leidingen raden jullie aan? Ik zie veel 16mm met hoh van 10cm voorbij komen, is dat de standaard en is dat aan te raden? Of eerder een dikkere leiding (meer flow) of kleinere hoh (meer leiding per m2)?
En hoeveel is de max lengte per groep, ik heb gelezen 80m? En dat is dan incl de leiding vanaf de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
koksie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:49:
Even een vraag over vvw icm met een l/w wp: welke dikte van de vvw leidingen en welke hij afstand tussen de leidingen raden jullie aan? Ik zie veel 16mm met hoh van 10cm voorbij komen, is dat de standaard en is dat aan te raden? Of eerder een dikkere leiding (meer flow) of kleinere hoh (meer leiding per m2)?
En hoeveel is de max lengte per groep, ik heb gelezen 80m? En dat is dan incl de leiding vanaf de verdeler?
16x2 en h.o.h. 10cm Is prima, maar ik zou zelf (mocht ik ooit vloerverwarming nemen) voor nog dikkere leiding / kleinere h.o.h gaan voor extra liters. Daarnaast de groepen kort houden. Beide aspecten zorgen voor een uniformere warmteverdeling over de vloer en nog minder pendelen waardoor de aanvoertemp verder omlaag kan. Daarnaast minder leidingweerstand waardoor de circulatiepomp het makkelijk heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 20-02-2024 23:08 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
verkeerslicht schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:05:
[...]

16x2 en h.o.h. 10cm Is prima, maar ik zou zelf (mocht ik ooit vloerverwarming nemen) voor nog dikkere leiding / kleinere h.o.h gaan voor extra liters. Daarnaast de groepen kort houden. Beide aspecten zorgen voor een uniformere warmteverdeling over de vloer en nog minder pendelen waardoor de aanvoertemp verder omlaag kan. Daarnaast minder leidingweerstand waardoor de circulatiepomp het makkelijk heeft.
Dikker dan 16x2 met minder dan 10 h.o.h krijg je denk ik niet voor elkaar.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 17:17

Bravo

Second Best

Maikie18 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Dikker dan 16x2 met minder dan 10 h.o.h krijg je denk ik niet voor elkaar.
Als je het per se wil, dan kan dat natuurlijk. Maar wat levert het op?
De afgifte (W/m2) is vrijwel hetzelfde voor 16mm en 18 mm bij 100mm h.o.h. en 85 mm h.o.h. Economisch een grotere investering (meer meter buis, grotere (duurdere) diameter)), tegen geen meerwaarde in comfort of verbruik.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

koksie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:49:
Even een vraag over vvw icm met een l/w wp: welke dikte van de vvw leidingen en welke hij afstand tussen de leidingen raden jullie aan? Ik zie veel 16mm met hoh van 10cm voorbij komen, is dat de standaard en is dat aan te raden? Of eerder een dikkere leiding (meer flow) of kleinere hoh (meer leiding per m2)?
Voor vloerverwarming als hoofdverwarming zie ik hier eigenlijk alleen maar 16/2mm hoh10cm voorbij komen in de offertes.
Infreesprijs incl verdelers ongeveer €35-€40/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Bravo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Als je het per se wil, dan kan dat natuurlijk. Maar wat levert het op?
De afgifte (W/m2) is vrijwel hetzelfde voor 16mm en 18 mm bij 100mm h.o.h. en 85 mm h.o.h. Economisch een grotere investering (meer meter buis, grotere (duurdere) diameter)), tegen geen meerwaarde in comfort of verbruik.
Mijn hypothese is dat de vloer uniformer opwarmt bij een lage aanvoertemp. Kortere groepen hebben hetzelfde effect, maar ook dan heb je met meerkosten te maken.
Daarnaast neemt de leidingweerstand af wat een voordeel is.
Bij dikkere leidingen heb je ook wat meer systeeminhoud wat ook weer een voordeeltje is.

Een van beiden toepassen of een combi heeft m.i. een te verantwoorden meerwaarde afhankelijk van de meerkosten (geen idee wat de meerkosten zijn trouwens). Ik zou het in ieder geval overwegen.

Edit: de afgiftecapaciteit wordt weliswaar niet hoger per m2, maar als de hele vloer uniform opwarmt heb je met een nog lagere aanvoertemperatuur dezelfde afgifte.

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 21-02-2024 11:35 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
wij gaan hier flink verbouwen en ik heb de optie om een warmtepomp te installeren en er moet flink wat glas vervangen worden dus daar krijgen we dan ook subsidie op.

nu vroeg ik me af hoe we dat het beste aan kunnen pakken, de warmtepomp MOET in de carport staan daar is de temperatuur altijd wel stabiel en vriest het nooit.
ik heb 11 zonnepanelen op het dak liggen van 320WP

We laten vloerverwarming leggen met het normale buizen systeem ( elektrische vloerverwarming is achterlijk prijzig...) en een PVC vloer erop.

Hoe kan je de vloer koelen in de zomer ? is daar nog iets voor nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Voor vloerverwarming als hoofdverwarming zie ik hier eigenlijk alleen maar 16/2mm hoh10cm voorbij komen in de offertes.
Dat lijkt me wat veel, of is dat inclusief aansmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Ik heb een offerte liggen voor 60m2. vloerverwarming compleet leggen, aansluiten, dichtsmeren, egaliseren + een merk PVC visgraat laten leggen voor 6900, ik heb tig offertes opgevraagd maar lager dan dat kom ik echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maikie18 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Dat lijkt me wat veel, of is dat inclusief aansmeren?
Nope, zelfs ex btw, nu eindelijk wat offertes na lang doortrekken aan bedrijven, want het komt niet echt gemakkelijk los qua offertes.Aansmeren komt daar nog overheen (a €10/m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Nope, zelfs ex btw, nu eindelijk wat offertes na lang doortrekken aan bedrijven, want het komt niet echt gemakkelijk los qua offertes.Aansmeren komt daar nog overheen (a €10/m2)
en dan egaliseren ook nog eens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb een offerte liggen voor 60m2. vloerverwarming compleet leggen, aansluiten, dichtsmeren, egaliseren + een merk PVC visgraat laten leggen voor 6900, ik heb tig offertes opgevraagd maar lager dan dat kom ik echt niet.
Dat is dan toch ook heel netjes? PVC materiaal is al snel €60/m2 incl btw, leggen is dan €15-20/m2, en vvw incl aansmeren blijft dan toch ook €35-40/m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:28:
[...]

en dan egaliseren ook nog eens...
Dat slaan we over in overleg met onze vloerenlegger :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Dat is dan toch ook heel netjes? PVC materiaal is al €60/m2 incl btw, leggen is dan €15-20/m2, en vvw incl aansmeren blijft dan toch ook €35-40/m2
ik denk dat het ook heel erg netjes is, en door dezelfde partij ook, 3 dagen voor gepland.
PVC is minimaal v33 euro per m2 als je zelf een beetje rond gaat shoppen ( merk Ambient )
dat verschilt ook heel erg bij de een 33 euro per m2 bij een ander 60....

[ Voor 18% gewijzigd door Rotaderp2 op 21-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Dat is dan toch ook heel netjes? PVC materiaal is al snel €60/m2 incl btw, leggen is dan €15-20/m2, en vvw incl aansmeren blijft dan toch ook €35-40/m2
maar ik heb meerdere offertes liggen waar ze standaard 5500 voor de vloerwarming vragen hoor
( infrezen, aansluiten, dichtsmeren en egaliseren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:29:
[...]

ik denk dat het ook heel erg netjes is, en door dezelfde partij ook, 3 dagen voor gepland.
PVC is minimaal v33 euro per m2 als je zelf een beetje rond gaat shoppen ( merk Ambient )
dat verschilt ook heel erg bij de een 33 euro per m2 bij een ander 60....
Ik had ook een partij uit Leerdam gevonden die het wel incl PVC wilde doen voor een goedkope prijs. Maar ik wilde geen PVC, ook boven niet.
Dus ik ben voor een duoplanken vloer zowel beneden als boven incl leggen alleen al €100/m2 kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotaderp2
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:32:
[...]

Ik had ook een partij uit Leerdam gevonden die het wel incl PVC wilde doen voor een goedkope prijs. Maar ik wilde geen PVC, ook boven niet.
Dus ik ben voor een duoplanken vloer zowel beneden als boven incl leggen alleen al €100/m2 kwijt.
Volgens mij heb ik die partij idd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Volgens mij heb ik die partij idd :)
Zo groot is de wereld niet ;)

/end smalltalk forumchat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
ik kan het niet echt vinden, maar kan je met elke warmtepomp vloerkoeling toepassen ?
gebeurd dit dan door gewoon de thermostaat op 18gr te zetten bijvoorbeeld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:47

Seafarer

XXX

Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:47:
ik kan het niet echt vinden, maar kan je met elke warmtepomp vloerkoeling toepassen ?
gebeurd dit dan door gewoon de thermostaat op 18gr te zetten bijvoorbeeld ?
Ik begrijp dat je alles nog moet aanleggen?

Zou je niet een fancoil ophangen zodat je echt condenserend kan koelen?

Of minimaal de leidingen al in de vloer leggen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
Seafarer schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Ik begrijp dat je alles nog moet aanleggen?

Zou je niet een fancoil ophangen zodat je echt condenserend kan koelen?

Of minimaal de leidingen al in de vloer leggen.
fancoil ? welke leidingen in de vloer ?
vloerverwarming gaat gelegd worded in augustus dit jaar....warmtepomp moet nog aangeschaft worden.

ik heb ook al 2 airco's dus een fancoil lijkt me echt niet nodig
ik wil zo min mogelijk ophangen, de radiatoren gaan ook allemaal weg

[ Voor 13% gewijzigd door Rotaderp2 op 21-02-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
je krijgt zeker geen subsidie als je de warmtepomp uit het buitenland besteld en daarna in bedrijf laat stellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:32:
[...]

maar ik heb meerdere offertes liggen waar ze standaard 5500 voor de vloerwarming vragen hoor
( infrezen, aansluiten, dichtsmeren en egaliseren )
4 maand terug laten infrezen:
65m2 incl 11 groeps verdeler (16x2 hoh 10): 2850 euro. dat is dus kleine 40 euro per m2 + 300 voor de verdeler

Dichtzetten: 13,75 per m2 (meerprijs, zit standaard nooit in de offerte)

[ Voor 8% gewijzigd door ConQuestador op 21-02-2024 12:37 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
ConQuestador schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:35:
[...]

4 maand terug laten infrezen:
65m2 incl 11 groeps verdeler (16x2 hoh 10): 2850 euro. dat is dus kleine 40 euro per m2 + 300 voor de verdeler

Dichtzetten: 13,75 per m2 (meerprijs, zit standaard nooit in de offerte)
en egaliseren ? kost vaak ook nog een 600/700.
als ik het zo zie is 6900 voor alles niet eens zo heel slecht.

[ Voor 7% gewijzigd door Rotaderp2 op 21-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:47

Seafarer

XXX

Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:13:
[...]

fancoil ? welke leidingen in de vloer ?
vloerverwarming gaat gelegd worded in augustus dit jaar....warmtepomp moet nog aangeschaft worden.

ik heb ook al 2 airco's dus een fancoil lijkt me echt niet nodig
ik wil zo min mogelijk ophangen, de radiatoren gaan ook allemaal weg
Ik wist niet dat je airco's had. Vloerkoeling is maar beperkt in temperatuur.

Een fancoil hoeft niet aan het plafond te hangen kan ook als een radiator.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Rotaderp2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:41:
[...]

en egaliseren ? kost vaak ook nog een 600/700.
als ik het zo zie is 6900 voor alles niet eens zo heel slecht.
Uiteindelijk heb ik het dichtzetten en egaliseren door de vloeren toko laten doen.

Alleen is dit totaal niet realistisch in ons geval. Er was 2,5 cm hoogteverschil tussen verschillende ruimtes. Dus er zijn in totaal meer dan 120 zakken egaline in gegaan in 3 verschillende sessies. In totaal heeft egaliseren me 4000 euro gekost :X (Dit was vooraf bekend, geen verassing achteraf dus, maar ik wilde persee de volle 100m2 op 1 hoogte hebben)

Egaliseren zit vaak bij de PVC legprijs in, maar als je dat los laat doen (heb ik boven laten doen voor 70m2) ben je toch al snel 15 tot 20 euro per m2 kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door ConQuestador op 21-02-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 17:17

Bravo

Second Best

verkeerslicht schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Mijn hypothese is dat de vloer uniformer opwarmt bij een lage aanvoertemp. Kortere groepen hebben hetzelfde effect, maar ook dan heb je met meerkosten te maken.
Daarnaast neemt de leidingweerstand af wat een voordeel is.
Bij dikkere leidingen heb je ook wat meer systeeminhoud wat ook weer een voordeeltje is.

Een van beiden toepassen of een combi heeft m.i. een te verantwoorden meerwaarde afhankelijk van de meerkosten (geen idee wat de meerkosten zijn trouwens). Ik zou het in ieder geval overwegen.

Edit: de afgiftecapaciteit wordt weliswaar niet hoger per m2, maar als de hele vloer uniform opwarmt heb je met een nog lagere aanvoertemperatuur dezelfde afgifte.
In de lunchpauze even naar de verschillen gekeken tussen 16 en 18 mm buizen:
- meerprijs voor 18 mm is ca 0,10 euro/meter (+13%)
- meervolume voor 18 mm is 25%
- 10 cm h.o.h lijkt de kleinste maat te zijn voor draadmatten, kleinere h.o.h. is lastiger te monteren (geen draad om te geleiden), Bij andere ondergronden of frezen kan dat natuurlijk wel.
- buigradius gaat van 8 cm naar 10 cm, dus je slakkenhuiskern kan minder compact maar blijft maakbaar.

Dus 16 naar 18 doorsnede kost niet zo heel veel extra, maar levert wel een behoorlijk voordeel in systeemvolume. Dus als je krap zit qua volume heeft het zeker een meerwaarde om van 16mm naar 18mm buizen te gaan om zo een buffer uit te sparen.
Egalere warmte zie ik geen bronnen voor, mits beide gelegd in slakkehuispatroon (wat je wilt voor egale warmteafgifte). Je zou met grotere stroomsnelheden en volumes kunnen werken, waardoor de dT kleiner wordt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Get!em schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Vraag Riho eens.
Pagina: 1 ... 110 ... 225 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)