Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 19:00
DaanTriple7 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:40:
[...]

En doe dat x het rendement van een CV-ketel (80 a 90%)
Dan kom je op 8 a 9 kWh aan warmte
HR ketel is toch 100%? VR is 80-90%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:00
ewf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:27:
[...]

Even manual ingezien maar het WP/CV water gaat door een aparte spiraal, in het vat zit stilstaand water.
De kortere spiraal doet het CV/WP water met hoge doorstroomsnelheid en de lange spiraal het SWW.

Wel een gewichtig apparaat, wat kost zoiets??
Ja las het ook, stilstaand water of verwarmd water door een zonnecollector.
Hoe bedoel je gewichtig? Leeg is die juist veel lichter.
Zag ze voor €1850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Robinvv78 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Als die perfect werkt (met bijv. retourwater van 20 graden) kan die in de buurt van 100% komen, maar reken eerder op 90%. Ik heb een retour van 30 graden wat al erg laag is. Ik reken met 95% om mezelf niet rijk te rekenen. Heb dan ook een vreselijk oude HR107 ketel uit 2000 (Ecomline) dus die zal wel minder efficient zijn inmiddels door slijtage.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45
Technician- schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:27:
[...]

Ik vind de standaad Daikin SWW tank erg compleet, voor ong 1300 ex BTW heb je een RVS vat, incusief een ingebouwd 3000W element reeds ingebouwd voor legionella cyclus, inclusief een 1" honeywell driewegklep en een boiler sensor.
Bv de EKHWSP250D3V3 250L tank.
Alleen is het niet te vinden hoe groot VO is van de interne spiraal.
Het oppervlak is 1,8m2 en alleen de binnenkant is RVS, de buitenkant epoxy coated steel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-07 23:21

Seafarer

XXX

Kuusj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Als die perfect werkt (met bijv. retourwater van 20 graden) kan die in de buurt van 100% komen, maar reken eerder op 90%. Ik heb een retour van 30 graden wat al erg laag is. Ik reken met 95% om mezelf niet rijk te rekenen. Heb dan ook een vreselijk oude HR107 ketel uit 2000 (Ecomline) dus die zal wel minder efficient zijn inmiddels door slijtage.
Klopt Ik raak ook langzaam lamellen kwijt. (26 jaar oude ecomline) Het echte drama bij deze ketel is warmwater bereiding.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-07 14:14
Nee, zeker niet zeker weten, ik dacht ik gooi een balletje op. :)
Vanuit mijn simpele gedachte verwarmt in de winter de ne warmtepomp de andere voor defrosts.

Word dit in de praktijk altijd met een buffervat gedaan, of is parallel een betere oplossing?

Ik zou het liefst een heel simpel systeem op willen bouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Seafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Klopt Ik raak ook langzaam lamellen kwijt. (26 jaar oude ecomline) Het echte drama bij deze ketel is warmwater bereiding.
Daar heb ik nog niet eens naar durven kijken.. In 2020 is nog van alles vervangen aan het ding (heb het huis pas 6 maand) en daarna geen onderhoud meer gehad. Maar je hebt gelijk ja, warm water kost erg veel gas (0.2 kuub per dag).

In ieder geval, vandaag wordt als het goed is de Vaillant aroTHERM 55/6 geleverd met uniTOWER 190l om het ding te vervangen. Bij mij telt ook nog mee met het warmtepomp verhaal dat het rookgasafvoer traject vanaf mijn kelder door het hele huis loopt en daarmee loeiduur is om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Robinvv78 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:32:
[...]

onderstaande vind ik als ik het google:

1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH
35,17 MJ is de bovenwaarde, dat is de energie inclusief alle teruggewonnen condenstatieenergie. Dat is niet waar het rendement van CV ketels op gebaseerd is.
Dat is gebaseerd op de onderwaarde van 31,65 MJ (dat is 100%) en met een 107% HR ketel haal je daar theoretisch 33,8655 MJ = 9,4 kWh uit.
Dat is dus echt het absolute maximum waarmee je mag rekenen.
Eens opgezocht, voor een intergas 24/18 wordt 93% seizoens rendement en 87% warm water rendement aangegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 06-02-2024 11:31 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ditbenikecht schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Het oppervlak is 1,8m2 en alleen de binnenkant is RVS, de buitenkant epoxy coated steel.
Ja de tank is toch RVS? De buitenmantel is gewoon gecoat plaatstaal maar dat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Ja de tank is toch RVS? De buitenmantel is gewoon gecoat plaatstaal maar dat maakt niks uit.
Geen fabrikant zal de buitenmantel van te dure RVS maken behalve Tesla met de Truck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
Bij DJG is alles RVS toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bescherming van de isolatie? Lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
Om de isolatie zit kunststof plaat ofzo. Maar om de cilinder vormige RVS zit daar niet nog een mantel omheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:16

Carboy54

Duurzaamheid coach

DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:52:
Ik zit na te denken over een systeem met 2 kleine (R290) monoblok warmtepompen in serie full electric, zonder SWW. Voorjaar, najaar 1 warmtepomp in gebruik en dus mogelijk om minder vermogen in het systeem te krijgen. In de winter samen werken en liefst om en om de defrost uit laten voeren. Word dit al zo gedaan? Zijn hier voorbeelden van?
Panasonic en Itho Amber hebben hiervoor de software standaard ingebouwd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Robinvv78 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:04:
Nu al een tijdje aan het orienteren om over te gaan op een warmte pomp. Daarbij heb ik een berekening gemaakt wat de verschillende manieren zijn van verwarmen. Nu, de vraag kan mijn berekening zo kloppen of zijn er nog aspecten waar ik rekening mee moet houden?[Afbeelding]
Voor je hybride berekening kan je waarschijnlijk je vastekosten gas lager zetten. bij verbruik <500m3 zakt het capacitijds tarief van ca. 250 naar ca. 60. dus totaal vaste kosten dan ca. 140 ipv 330 per jaar.

Verder nog de opmerking dat jouw glazenbol uit gaat van gelijkblijvende prijzen elektra en gas. Mijn glazenbol verwacht een stijging van de energieheffingen over fossiel dus gas wordt iets duurder (prijspeil nu is echter rond de 1,15 dus met die 1,557 zit je nu aan hoge kant). Heffingen op electra zullen de eerste jaren nog een beetje zakken maar daarna weer stijgen. Het kale elektratarief zal gemmiddeld nog wel zakken tot 7à 8 cent/kWh wat het voor de crisis was). Voordeel van elektra is dat je dit zelf kan produceren en daarmee de prijs wat kan drukken naar ca. 17 cent/kWh inclusief heffingen.

--note: mijn glazenbol moet zich nog bewijzen O-)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ArjoK schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Voor je hybride berekening kan je waarschijnlijk je vastekosten gas lager zetten. bij verbruik <500m3 zakt het capacitijds tarief van ca. 250 naar ca. 60. dus totaal vaste kosten dan ca. 140 ipv 330 per jaar.

Verder nog de opmerking dat jouw glazenbol uit gaat van gelijkblijvende prijzen elektra en gas. Mijn glazenbol verwacht een stijging van de energieheffingen over fossiel dus gas wordt iets duurder (prijspeil nu is echter rond de 1,15 dus met die 1,557 zit je nu aan hoge kant). Heffingen op electra zullen de eerste jaren nog een beetje zakken maar daarna weer stijgen. Het kale elektratarief zal gemmiddeld nog wel zakken tot 7à 8 cent/kWh wat het voor de crisis was). Voordeel van elektra is dat je dit zelf kan produceren en daarmee de prijs wat kan drukken naar ca. 17 cent/kWh inclusief heffingen.

Vergeet ook de stijgende onderhoudskosten van de ketel niet onder de nieuwe gaswet. Ook worden er nu legio afgekeurd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:45
DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Vanuit mijn simpele gedachte verwarmt in de winter de ne warmtepomp de andere voor defrosts.

Word dit in de praktijk altijd met een buffervat gedaan, of is parallel een betere oplossing?

Een heel simpel systeem is in tegenspraak met twee warmtepompen die met elkaar verbonden zijn. Sowieso niet in serie (welke circulatiepomp ga je dan gebruiken? En hoe wil je dat regelen). Cascade is altijd in parallel.

Een heel simpel systeem is een goed gekozen warmtepomp met het juiste vermogen, zonder buffers, maar met een systeem met de juiste inhoud.

Defrosts moet je je niet druk over maken. Die vinden plaats en duren een minuut of 3, daar heb je geen last van.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 06-02-2024 12:29 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinvv78
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 19:00
ArjoK schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Ik ben uitgegaan van contract prijzen zoals ik ze nu heb (jaar contract to mei). Ik heb geen flauw idee wat de toekomst gaat brengen. Is denk ik ook een beetje afhankelijk van hoe de transitie gaat (netwerk cap.), samenstelling kabinet, Inflatie, salderen en andere gevolgen voor zonnepaneelbezitter enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Panasonic en Itho Amber hebben hiervoor de software standaard ingebouwd.
Parallel met 2 keerkleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:45
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Parallel met 2 keerkleppen.
Dat is een standaard cascade opstelling, maar dat is wat anders dan twee warmtepompen in serie en ook niet "simpel"

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 06-02-2024 12:48 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Blihi schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Dat is een standaard cascade opstelling, maar dat is wat anders dan twee warmtepompen in serie en ook niet "simpel"
Redelijk simpel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 09:01
DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:18:
[...]

@Seafarer @DjAntoon de Quart Duo wordt standaard in serie geplaatst. Mogelijk daar de ervaringen even van opzoeken?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

verguldebarman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:15:
[...]

@Seafarer @DjAntoon de Quart Duo wordt standaard in serie geplaatst. Mogelijk daar de ervaringen even van opzoeken?
Heb je daar een link van? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-07 09:01
Seafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Heb je daar een link van? Ik kan het niet vinden.
Helaas is Quatt zelf nogal schaars met hun informatie, maar het Tweakers forum compenseert dat door juist ontzettend actief te zijn. Zoek even op "in serie" of "duo" in dit forum:

Topicreeks: Ervaringen met Quatt warmtepomp

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

verguldebarman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Helaas is Quatt zelf nogal schaars met hun informatie, maar het Tweakers forum compenseert dat door juist ontzettend actief te zijn. Zoek even op "in serie" of "duo" in dit forum:

Topicreeks: Ervaringen met Quatt warmtepomp
Neem dan gewoon 1 exemplaar van een goed merk die ver terug moduleert zoals de Panasonic ipv een C merk in cascade.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 06-02-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Neem dan gewoon 1 exemplaar van een goed merk die ver terug moduleert zoals de Panasonic ipv een C merk in cascade.
Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Hoever kan een Panasonic terug? Is dat duidelijker beter als anderen?

Misschien nog aanvulling van de situatie.
Ik stook de laatste jaren het meeste met een 5kW LG airco (overdag), en 's avonds met een Pelletkachel ivm de herrie van de LG binnenunit, aangezien we daar recht onder zitten.
Daarnaast ook nog een beetje gas, gas CV pas aangezet op 1 december, en doet nu enkel 's morgens vroeg om 5:00 wat verwarmen, als ook er voor zorgen dat de handdoeken in de badkamer droog zijn.
Ons totaal verbruik aan gas over een jaar is hierdoor minder dan 500m3.

Nu kunnen er opmerkingen komen, waarom dan nog een (extra) warmtepomp?
Dat is vooral vanwege comfort, de herrie van de airco binnenunit, de herrie van de 5kW van de buitenunit. ('s nachts aan is geen optie) De koude vloer in de woonkamer, geen droging van de handdoeken in de badkamer.

Ons huis is van 1992, heeft minimaal vloeroppervlakte aan vloerverwarming, enkel 5 groepen in de woonkamer waarvan 1 groep slecht doorloopt (doorspoelen heeft geen verbetering gegeven).
Aan de andere kant hebben we veel glasoppervlakte in de woonkamer, als de zon maar even schijnt word het al snel warm. (Vandaar de airco)

Met de opkomst van de R290 / propaan warmtepompen met een hogere bereikbare aanvoertemperatuur zie ik een oplossing in combinatie met ons minimale afgifte systeem.
Ik ben al 2 winters aan het testen met de CV op 60 graden en dat kan prima samen met minimaal airco en pelletkachel.

Mijn idee is om vanaf dat het echt nodig is, dus continue lage buitentemperaturen, een warmtepomp in te schakelen met een WAR. Die dag en nacht op zijn gemakje ons huis van basis warmte voorziet. Op de momenten dat we op de bank zitten en het buiten verder afkoelt, mag de pelletkachel voor wat warmte en sfeer zorgen.

Aangezien mijn afgifte systeem minimaal is, kwamen de gedachten over de R290.
Ook hou ik in het achterhoofd dat als het echt te weinig afgifte is, we misschien de vloerverwarming maar moeten vervangen, en de vloer dan ook meteen beter isoleren. Maar liever laat ik het origineel.

Ik ben dus wel wat bang dat een wat grotere warmtepomp te weinig energie kwijt kan (Dus afhankelijk van terug moduleren), zeker als dit op lage aanvoertemperatuur moet. Dus (te)veel pendelen. Een kleinere warmtepomp doet dit waarschijnlijk makkelijker, en mijn idee was, als ik er nu 2 neerzet (in serie 8) ) dan ben ik daar flexibeler in, ook zou dit een mogelijk risico van te weinig buffer voor defrost kunnen verkleinen...
Maar anderszins zou ik de warmtepomp ook pas op kunnen starten als het buiten koud genoeg is zodat deze de warmte kwijt kan. (En is dit probleem er niet)

Ik heb al een paar keer R290 genoemd, de hogere aanvoertemperatuur als ook het klimaat voordeel maken deze voor mij interessant. Enkel in monoblok, vind ik prima op zich.
Bovendien is R290 de toekomst zoals het nu lijkt.
Ik ben door het tweakers topic over de Vaillant arotherm plus /6 (R290) daar wel enthousiast over geworden, maar het mag ook een ander merk worden.
Een en ander zal ook erg afhangen van een te vinden loodgieter die de monoblok wil/kan installeren. Veel kan ik zelf, vooral elektrische gedeelte. Leidingen kan ik eventueel zelf leggen, het is dan vooral het persen en aansluiten. En daarna in bedrijf stellen.

Moeilijke keuzes te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Mijn idee is ...Op de momenten dat we op de bank zitten en het buiten verder afkoelt, mag de pelletkachel voor wat warmte en sfeer zorgen.

Ik heb al een paar keer R290 genoemd.... ook het klimaat voordeel maken deze voor mij interessant.
Juist ja, goed verhaal.

De arotherm is verder wel een mooi apparaat. Als je nou geen loodgieter kan vinden, bijv. warmteservice de warmtejuwelier verhuurt ook perstangen per dag. En er zijn ook wat duurdere koppelingen te koop die je niet hoeft te persen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-07 17:26
En er zijn ook wat duurdere koppelingen te koop die je niet hoeft te persen.
Say whaaaaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Hoever kan een Panasonic terug? Is dat duidelijker beter als anderen?

Misschien nog aanvulling van de situatie.
Ik stook de laatste jaren het meeste met een 5kW LG airco (overdag), en 's avonds met een Pelletkachel ivm de herrie van de LG binnenunit, aangezien we daar recht onder zitten.
Daarnaast ook nog een beetje gas, gas CV pas aangezet op 1 december, en doet nu enkel 's morgens vroeg om 5:00 wat verwarmen, als ook er voor zorgen dat de handdoeken in de badkamer droog zijn.
Ons totaal verbruik aan gas over een jaar is hierdoor minder dan 500m3.

Nu kunnen er opmerkingen komen, waarom dan nog een (extra) warmtepomp?
Dat is vooral vanwege comfort, de herrie van de airco binnenunit, de herrie van de 5kW van de buitenunit. ('s nachts aan is geen optie) De koude vloer in de woonkamer, geen droging van de handdoeken in de badkamer.

Ons huis is van 1992, heeft minimaal vloeroppervlakte aan vloerverwarming, enkel 5 groepen in de woonkamer waarvan 1 groep slecht doorloopt (doorspoelen heeft geen verbetering gegeven).
Aan de andere kant hebben we veel glasoppervlakte in de woonkamer, als de zon maar even schijnt word het al snel warm. (Vandaar de airco)

Met de opkomst van de R290 / propaan warmtepompen met een hogere bereikbare aanvoertemperatuur zie ik een oplossing in combinatie met ons minimale afgifte systeem.
Ik ben al 2 winters aan het testen met de CV op 60 graden en dat kan prima samen met minimaal airco en pelletkachel.

Mijn idee is om vanaf dat het echt nodig is, dus continue lage buitentemperaturen, een warmtepomp in te schakelen met een WAR. Die dag en nacht op zijn gemakje ons huis van basis warmte voorziet. Op de momenten dat we op de bank zitten en het buiten verder afkoelt, mag de pelletkachel voor wat warmte en sfeer zorgen.

Aangezien mijn afgifte systeem minimaal is, kwamen de gedachten over de R290.
Ook hou ik in het achterhoofd dat als het echt te weinig afgifte is, we misschien de vloerverwarming maar moeten vervangen, en de vloer dan ook meteen beter isoleren. Maar liever laat ik het origineel.

Ik ben dus wel wat bang dat een wat grotere warmtepomp te weinig energie kwijt kan (Dus afhankelijk van terug moduleren), zeker als dit op lage aanvoertemperatuur moet. Dus (te)veel pendelen. Een kleinere warmtepomp doet dit waarschijnlijk makkelijker, en mijn idee was, als ik er nu 2 neerzet (in serie 8) ) dan ben ik daar flexibeler in, ook zou dit een mogelijk risico van te weinig buffer voor defrost kunnen verkleinen...
Maar anderszins zou ik de warmtepomp ook pas op kunnen starten als het buiten koud genoeg is zodat deze de warmte kwijt kan. (En is dit probleem er niet)

Ik heb al een paar keer R290 genoemd, de hogere aanvoertemperatuur als ook het klimaat voordeel maken deze voor mij interessant. Enkel in monoblok, vind ik prima op zich.
Bovendien is R290 de toekomst zoals het nu lijkt.
Ik ben door het tweakers topic over de Vaillant arotherm plus /6 (R290) daar wel enthousiast over geworden, maar het mag ook een ander merk worden.
Een en ander zal ook erg afhangen van een te vinden loodgieter die de monoblok wil/kan installeren. Veel kan ik zelf, vooral elektrische gedeelte. Leidingen kan ik eventueel zelf leggen, het is dan vooral het persen en aansluiten. En daarna in bedrijf stellen.

Moeilijke keuzes te maken...
Een Panasonic en een Amber kunnen terug moduleren tot ongeveer 2-2.5 Kw. Een monoblock is veel stiller dan een airco zeker de Amber in vergelijking met de Panasonic J serie. Voor wat betreft R290 en hogere temperaturen lees mijn verslag en ervaring op

Itho Daalderop Amber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@DaanTriple7 Uponor RTM bijvoorbeeld.
Heb ik gebruikt op plekken waar de perstang niet bij kon komen.

Nu niet meer in 32mm leverbaar, zie ik. Jammer.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 06-02-2024 16:31 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
@DaanTriple7 Of bijv.:
Geberit Pushfit (een aandraaikoppeling zoals Uponor RTM idd)
Multi Fit (en varianten hierop van meerdere merken) voor meerlagenbuis (schroef je er op met een hex-tool)
Sharkbite (voor div. varianten buis)
En dan heb je natuurlijk nog de welbekende knelkoppelingen voor koper/rvs buis.

Keuze zat in leidingsystemen en koppelingen zonder dat je een perstang nodig hebt.

Ik heb zelf hier alles geperst omdat ik die tang gewoon van de aannemer kon pakken, maar heb ook de nodige goede ervaringen met multi fit koppelingen op MLB leidingen.

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 06-02-2024 16:43 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:23
DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:52:
Ik zit na te denken over een systeem met 2 kleine (R290) monoblok warmtepompen in serie full electric, zonder SWW. Voorjaar, najaar 1 warmtepomp in gebruik en dus mogelijk om minder vermogen in het systeem te krijgen. In de winter samen werken en liefst om en om de defrost uit laten voeren. Word dit al zo gedaan? Zijn hier voorbeelden van?
Zoiets (cascadesysteem) zit ik ook wel eens aan te denken, maar dan evt. parallel (met terugslagkleppen) en gewoon met een buitenthermostaat die onder een bepaalde buitentemp. de 2e WP bijschakelt (alles uiteraard gestuurd door een kamerthermostaat). Natuurlijk wel de voorkeursvolgorde van de WP's af en toe omschakelen, zodat de slijtage van beide apparaten een beetje gelijk op gaat.

Ik denk dan echter niet aan monoblock's, maar aan het ombouwen van 2 lucht/lucht WP's. Je bent dan met 2 x ca € 500,- aanschafkosten al ongeveer klaar, Voor totaal ca 5 kW verwarmingsvermogen.

Moet dan alleen de fancoils (binnen-units) zodanig ombouwen, dat ze het verwarmingswater kunnen opwarmen. Dus bijv. met platenwarmtewisselaars. Maar kan ook met pijp in pijp systeem.

Maar ik heb op youtube zelfs een keer een filmpje gezien van iemand, die het lamellenblok in een soort bak had gebouwd, waar het CV-water doorheen stroomde. Een goede verdeling van het water over alle lamellen is dan natuurlijk wel van groot belang.

Wordt natuurlijk wel een echt hobbyproject. Niet voor de doorsnee burger bedoeld.
In het geval er echt koelmiddelzijdig dingen gewijzigd moeten worden, moet ik natuurlijk een R290 (=propaan) systeem gebruiken, want daar mag ik als hobbyist ook aan werken. Uiteraard is er dan extra equipment nodig zoals vacuumpomp, manometers, slangen, etc.

Het is niet bedoeld voor tapwateropwarming, maar alleen voor de vloerverwarming. En dan natuurlijk uitrusten met een Kamstrup en een kWh(e) meter, om te zien hoe efficiënt e.e.a. werkt.

Eigenlijk allemaal alleen bedoeld om aan te tonen dat de huidige prijzen die voor WP's gevraagd worden, werkelijk nergens meer op slaan.

En die airco'tjes draaien vaak jaren probleemloos. Kijk maar eens in bijv. het verre oosten hoe ze daar jaren bijna onbereikbaar op grote hoogte ergens aan woningen hangen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robinvv78 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:00:
Nope. De tabel uit deze post geeft aardig de juiste waardes:
PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Zwerius schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:37:
[...]
Ik denk dan echter niet aan monoblock's, maar aan het ombouwen van 2 lucht/lucht WP's. Je bent dan met 2 x ca € 500,- aanschafkosten al ongeveer klaar, Voor totaal ca 5 kW verwarmingsvermogen.

Moet dan alleen de fancoils (binnen-units) zodanig ombouwen, dat ze het verwarmingswater kunnen opwarmen. Dus bijv. met platenwarmtewisselaars. Maar kan ook met pijp in pijp systeem.

In het geval er echt koelmiddelzijdig dingen gewijzigd moeten worden, moet ik natuurlijk een R290 (=propaan) systeem gebruiken, want daar mag ik als hobbyist ook aan werken. Uiteraard is er dan extra equipment nodig zoals vacuumpomp, manometers, slangen, etc.
Maar als je gewone split airco's wilt gebruiken, heb je toch een Stek monteur nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:19:
[...]

Maar als je gewone split airco's wilt gebruiken, heb je toch een Stek monteur nodig?
Eigenlijk wel. Maar je kunt ook zelf een meterset en vacuümpomp kopen. Goed vacumeren, controleren of vacuüm behouden blijft, kranen dicht, r32 kraan open, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
DaanTriple7 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:42:
[...]

Eigenlijk wel. Maar je kunt ook zelf een meterset en vacuümpomp kopen. Goed vacumeren, controleren of vacuüm behouden blijft, kranen dicht, r32 kraan open, klaar.
Ik ben van het zelf doen, maar dat gaat me tikje te ver...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Was zondag wat aan het vervelen bij Decathlon, dus was met AR bezig om de verschillen tussen een monobloc en split beide 8kw eens te laten zien.
Monobloc lijkt ideaal maar het zijn ook wel bakbeesten. Als je op een kleiner platdak (of terras) een unit een beetje uit zicht wil plaatsen en het leiding traject is bv lang en lastiger qua sparingen kan een split een betere oplossing zijn:

Zie de verschillen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKFj-8FrVrvYUqAmjsx18VF6CtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIKlBFyKmVLgiXBBK3s1tqg9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awQ3uRc8MdAXE9DOUahO4kqwBBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9luZWrwr2JpdgeS7I7uYnHsE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:38
Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:45:
Was zondag wat aan het vervelen bij Decathlon, dus was met AR bezig om de verschillen tussen een monobloc en split beide 8kw eens te laten zien.
Monobloc lijkt ideaal maar het zijn ook wel bakbeesten. Als je op een kleiner platdak (of terras) een unit een beetje uit zicht wil plaatsen en het leiding traject is bv lang en lastiger qua sparingen kan een split een betere oplossing zijn:

Zie de verschillen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De context op die foto's is echt weird maar zeer bevredigend om naar de units in de hal van de Decathlon te kijken.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Technician- als je 8 kW door die kleine fan trekt ga je het verschil niet alleen zien, maar ook horen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:03:
@Technician- als je 8 kW door die kleine fan trekt ga je het verschil niet alleen zien, maar ook horen.
Precies een monobloc is aanzienlijk stiller door omvang ventilator en gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

en de grotere verdamper is een stuk efficienter...
DaanTriple7 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:42:
[...]

vacuum controleren kan je niet zonder speciale meter en die kost meer dan de vacuumpomp en meterset samen.

het is doorgaans goedkoper om daarvoor iemand te laten komen.

[ Voor 82% gewijzigd door flippy op 06-02-2024 19:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DjAntoon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik ben van het zelf doen, maar dat gaat me tikje te ver...
Ik vond het wel geinig om zelf te doen.
Afpersen op 40 bar, vacumeren dan alles oké? Koelmiddel los laten.

Alleen als het mislukt ga je nat, je kunt namelijk particulier geen F gas kopen... niet in Nederland in ieder geval.. O-)

Voor mezelf vond ik het wel leuk om dat te avonturieren bij een ander doe ik dat niet.
Dan huren ze maar even een "specialist" met papieren in.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:03:
Technisch gezien kan een split gewoon eenzelfde grote condensor en fan hebben. een monobloc is niks meer dan een split met aangebouwd hydrodeel. in een unit.
Omdat die dan toch al groter wordt, is het vaak zo dat eea wat groter intworpen wordt zoals de fan.
Afijn beide voorbeeld doen op papier niet onder elkaar.
Maar mijn punt is het verschil in afmetingen is fors. Er zijn situaties waarbij gewicht en afmetingen mee kunnen spelen. Een ding om rekening mee te houden in de keuze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUWKd93dRCRKF1nxBkUgbcxKOjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LlXv2dGxDiTsyaXyjsW9wwh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 06-02-2024 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
Dat hangt nogal van het merk af. Bij Mitsubishi gebruiken ze dezelfde behuizing voor de monoblock en de split. In de mono zit er dan enkel een warmtewisselaar meer. Dat maakt maar een paar kg uit. Geluids- en verbruikscijfers zijn dan ook gelijk tussen beide.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:13:
[...]

Technisch gezien kan een split gewoon eenzelfde grote condensor en fan hebben. een monobloc is niks meer dan een split met aangebouwd hydrodeel. in een unit.
Omdat die dan toch al groter wordt, is het vaak zo dat eea wat groter intworpen wordt zoals de fan.
Afijn beide voorbeeld doen op papier niet onder elkaar.
Maar mijn punt is het verschil in afmetingen is fors. Er zijn situaties waarbij gewicht en afmetingen mee kunnen spelen. Een ding om rekening mee te houden in de keuze.
[Afbeelding]
Technisch wellicht maar de praktijk is anders 🥴

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:16:
Technisch wellicht maar de praktijk is anders 🥴
Niet bij elk merk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Dat hangt nogal van het merk af. Bij Mitsubishi gebruiken ze dezelfde behuizing voor de monoblock en de split. In de mono zit er dan enkel een warmtewisselaar meer. Dat maakt maar een paar kg uit. Geluids- en verbruikscijfers zijn dan ook gelijk tussen beide.
Vandaar geen herrie van een Mitsubishi hier 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:17:
Vandaar geen herrie van een Mitsubishi hier 😃
Kom maar eens bij mij luisteren. Hij komt niet eens boven het geluid van de wind uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Die Daikin ERGA08EV7 is ook een nieuw ontworpen (split) buiten unit met extra grote fanbladen, die is behoorlijk stil hoor.
De PUHZ-SW75YAA die ik heb is niet de stilste maar de zubadan units zijn stiller
De Panasonic split K-serie heb ik niet horen draaien nog maar gezien het ontwerp zouden die ook stiller moeten zijn.

Fabrikanten gaan met de tijd mee en maken alle units stiller, zowel de monoblocs als ook de splits.
Maar sommige monoblocs zijn wel echt ruggenbrekers hoor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Deze gisteren in bedrijf gesteld.
Luister en geniet van de wind. :9
https://i.imgur.com/2vG6sUi.mp4

Dit is bij water van 12C nog en max pompsnelheid en max RPM compressor.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 06-02-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:53
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Een Panasonic en een Amber kunnen terug moduleren tot ongeveer 2-2.5 Kw. Een monoblock is veel stiller dan een airco zeker de Amber in vergelijking met de Panasonic J serie. Voor wat betreft R290 en hogere temperaturen lees mijn verslag en ervaring op

Itho Daalderop Amber
Kun je die modulatiegegevens ook ergens terugvinden? Die van de panasonic J serie kon ik niet vinden in de specsheet, die van de Itho Amber staat netjes weegegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 06-02-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:05:
[...]

gewicht zou iets kunnen schelen, maar het zou heel raar zijn als ze voor dezelfde capaciteit een kleinere fan gebruiken in een split.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:06:
[...]

gewicht zou iets kunnen schelen, maar het zou heel raar zijn als ze voor dezelfde capaciteit een kleinere fan gebruiken in een split.
Gewicht Daikin mono 8kw 91kg
Pana j serie 104kg!
Daikin ERGA08 58kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de daikin is een normale airco buitenunit met dito kleine fan en verdamper. de "echte" warmtepompen hebben veel grotere verdampers en fans erin zitten.

gewicht komt grotendeels van de grotere verdamper, platenwisselaar en dergelijke.

in de prakijk is dat gewicht een non issue. het is echt niet zo dat je 60 kilo op de schouder pakt en een ladder op tilt.

en gewicht is ook een totaal non issue voor een carport of plat dak. volgens de logica van de heren hierboven kan je niet eens op een 60kg/m2 dak staan als volwassen vent omdat de puntbelasting vele malen groter is dan 60kg/m2 en dus direct door het dak zou vallen.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 06-02-2024 22:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:16:
de daikin is een normale airco buitenunit met dito kleine fan en verdamper. de "echte" warmtepompen hebben veel grotere verdampers en fans erin zitten.

gewicht komt grotendeels van de grotere verdamper, platenwisselaar en dergelijke.

in de prakijk is dat gewicht een non issue. het is echt niet zo dat je 60 kilo op de schouder pakt en een ladder op tilt.

en gewicht is ook een totaal non issue voor een carport of plat dak. volgens de logica van de heren hierboven kan je niet eens op een 60kg/m2 dak staan als volwassen vent omdat de puntbelasting vele malen groter is dan 60kg/m2 en dus direct door het dak zou vallen.
Onzin .
Airco buitenunit :S

De nieuw ontwikkelde Panasonic K-serie is gewoon een aircounit
https://www.panasonicproc...%20GEN%2023-nl_be_LQP.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 06-02-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:31:
Deze gisteren in bedrijf gesteld.
Luister en geniet van de wind. :9
https://i.imgur.com/2vG6sUi.mp4

Dit is bij water van 12C nog en max pompsnelheid en max RPM compressor.
Die ontluchter zit nogal "naakt". :)

Wordt er eigenlijk nog iets van antivries gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Die ontluchter zit nogal "naakt". :)

Wordt er eigenlijk nog iets van antivries gebruikt?
Ga jij bij Inbedrijfstellen eerst isoleren en dan de koppelingen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:21:
[...]

Ga jij bij Inbedrijfstellen eerst isoleren en dan de koppelingen controleren?
Betweter
Vandaar de smiley.

Maar worden er toevoegingen gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:27
Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Pana j serie 104kg!
Daikin ERGA08 58kg
Nibe S2125-8 mono 163kg...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Seafarer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:22:
[...]

Vandaar de smiley.

Maar worden er toevoegingen gebruikt?
Nee tracing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de daikin altherma heeft gewoon een EHBH serie buitenuit. niks anders dan de vergelijkbare aircos van die generatie zoals de RXM en MXM. programmering is wel iets anders waardoor die niet reguliere binnendelen accepteert. dat heb ik poos geleden al getest... O-)

technisch is er geen noemenswaardig verschil. zelfde buitenunit word ook gebruikt als je die daikin intergas combi haalt maar dan is de unit geprogrammeerd dat ontdooien uitsluitend via de ketel gaat en de unit verrekt het om te werken zonder storingsvrije ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Pana j serie 104kg!
Daikin ERGA08 58kg
Mooi ;) maar je moet eigenlijk een vergelijk doen binnen dezelfde serie.

Bijvoorbeeld mijn Midea heeft een 10kW split en een 10kW mono van dezelfde serie. Dat zijn gewoon dezelfde apparaten (qua verdamper en ventilator) waarbij in het geval van de split, een paar dingen uit de buitenunit naar binnen zijn meegenomen, en de behuizing voor dat gedeelte is gekortwiekt.

Mono 10kW = 121kg
Split 10kW = 94kg

Beide flink zware jongens (en best heel stil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:33:
[...]

de daikin altherma heeft gewoon een EHBH serie buitenuit. niks anders dan de vergelijkbare aircos van die generatie zoals de RXM en MXM. programmering is wel iets anders waardoor die niet reguliere binnendelen accepteert. dat heb ik poos geleden al getest... O-)

technisch is er geen noemenswaardig verschil. zelfde buitenunit word ook gebruikt als je die daikin intergas combi haalt maar dan is de unit geprogrammeerd dat ontdooien uitsluitend via de ketel gaat en de unit verrekt het om te werken zonder storingsvrije ketel.
Ik snap wat je zegt, pas nog een hybride inbedrijfgesteld, maar die heeft een ouder model buitenunit idd de ehbh. Die maakt echt veel meer lawaai dan de ERLA-EVH7, dat is een nieuwe serie met andere fan die langzamer draait en meer VO condensor.

Maar maakt me niet uit welk merk, veel fabrikanten ontwikkelen door en de split units worden beter. De monoblocs ook. Het punt was alleen dat monoblocs wel heel lomp zijn soms en splits momenteel vaak worden vergeten of weggezet als “omgebouwde airco units”

Vandaag is hier een Pana 9J afgeleverd, man wat een apparaat weer, dat mensen dat op hun terras willen hebben staan. Eén fiat 500 is net zo groot (een multipla net zo lelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
verkeerslicht schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Mooi ;) maar je moet eigenlijk een vergelijk doen binnen dezelfde serie.

Bijvoorbeeld mijn Midea heeft een 10kW split en een 10kW mono van dezelfde serie. Dat zijn gewoon dezelfde apparaten (qua verdamper en ventilator) waarbij in het geval van de split, een paar dingen uit de buitenunit naar binnen zijn meegenomen, en de behuizing voor dat gedeelte is gekortwiekt.

Mono 10kW = 121kg
Split 10kW = 94kg

Beide flink zware jongens (en best heel stil)
Heb een leverancier in noord Italië die popelt om nieuwe serie Mideas af te sturen.
De 5Kw kost dan aan huis 2400 en de subsidie is 2800. 400 toe en niemand wil ze.
Wel raar die merk bekendheid hè?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
freakaleek schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Kun je die modulatiegegevens ook ergens terugvinden? Die van de panasonic J serie kon ik niet vinden in de specsheet, die van de Itho Amber staat netjes weegegeven.
Wat je leest in het Panasonic topic is dat de J-serie (5,7,9) met een goede kWh meter gemeten het elektrisch verbruik zo'n beetje tot 500 - 550Wh kan terug laten brengen.

Verder hangt het dan van de COP af hoeveel capaciteit dat is. Daarom moet je niet al te precies naar het modulerend bereik kijken, want als de COP hoger is, dan is het modulerend bereik slechter. Als je het minimum verwarmingsvermogen maar redelijkerwijs kwijt kan boeit het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Het punt was alleen dat monoblocs wel heel lomp zijn soms en splits momenteel vaak worden vergeten of weggezet als “omgebouwde airco units”

Vandaag is hier een Pana 9J afgeleverd, man wat een apparaat weer, dat mensen dat op hun terras willen hebben staan. Eén fiat 500 is net zo groot (een multipla net zo lelijk)
punt is dat splits zoals de "lichte" daikin letterlijk gewoon reguliere aircos zijn met een hydrobox eraan ipv een wandmodel. daar kan je niet omheen en de nadelen ervan ten opzichte van "echte/zware" units zoals de panasonic split (of mono) zijn zeker merk en meetbaar.

en je moet ook niet gaan overdrijven over het formaat.

en de multipla is/was een geweldige auto.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-02-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:45:
[...]

punt is dat splits zoals de "lichte" daikin letterlijk gewoon reguliere aircos zijn met een hydrobox eraan ipv een wandmodel. daar kan je niet omheen en de nadelen ervan ten opzichte van "echte/zware" units zoals de panasonic split (of mono) zijn zeker merk en meetbaar.

en je moet ook niet gaan overdrijven over het formaat.

Euh alle splits hebben een wandmodel of een all in one binnenunit met hydrogedeelte.

En de Panasonic K en L serie dan?

Oh het is een kwestie van (slechte) smaak :>

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 06-02-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-07 19:49
Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Ik snap wat je zegt, pas nog een hybride inbedrijfgesteld, maar die heeft een ouder model buitenunit idd de ehbh. Die maakt echt veel meer lawaai dan de ERLA-EVH7, dat is een nieuwe serie met andere fan die langzamer draait en meer VO condensor.

Maar maakt me niet uit welk merk, veel fabrikanten ontwikkelen door en de split units worden beter. De monoblocs ook. Het punt was alleen dat monoblocs wel heel lomp zijn soms en splits momenteel vaak worden vergeten of weggezet als “omgebouwde airco units”

Vanwege de MPG bij nieuwbouw ga je daar waarschijnlijk weer de lichte airco achtige warmtepompen zien. In ieder geval gaan we in de nieuwbouw waarschijnlijk weer terug in de tijd. :X Jammer dat MPG gezeur.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:44:
[...]

Heb een leverancier in noord Italië die popelt om nieuwe serie Mideas af te sturen.
De 5Kw kost dan aan huis 2400 en de subsidie is 2800. 400 toe en niemand wil ze.
Wel raar die merk bekendheid hè?
Ik snap het wel eigenlijk. De grote namen in de WP-wereld zijn op dit moment Mitsubishi, Daikin, Panasonic, Nibe en Vaillant. Als het om een verwarmingssysteem gaat (zorgeloos een warm huis) dan kies je toch het beste (voor een paar centen extra).
Een Chinese warmtempomp is voor de meeste mensen een no-go.

Mijn redelijk positieve n=1 ervaring doet er dan niet zo toe ;) Ik denk echter dat ook hier geldt dat er goede en "minder" goede Chinese warmtepompen zijn, en dat huidige R32 Midea serie zo verkeerd niet is.

p.s. voor 400 euro toe is het echt een hele goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
LacsapOV schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Vanwege de MPG bij nieuwbouw ga je daar waarschijnlijk weer de lichte airco achtige warmtepompen zien. In ieder geval gaan we in de nieuwbouw waarschijnlijk weer terug in de tijd. :X Jammer dat MPG gezeur.
Pardon? MPG? (Miles per Gallon?)

Ooh de milieu belasting (dus ook op ruw materiaal)
Ja dan gaat gewicht een rol spelen.

Maar totaal gewicht bij een split is niet lager, denk eerder hoger, de binnenunits zijn ook 50kg+

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 06-02-2024 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Euh alle splits hebben een wandmodel of een all in one binnenunit met hydrogedeelte.

En de Panasonic K en L serie dan?
je haalt 2 verschillende soorten door elkaar.

de altherma "stijl" is gewoon een reguliere airco split met een hydrobox. units zoals de panasonic H of J serie zijn "grote" units ongeacht of het een split is of niet. de mono is alleen wat breder. maar de verdamper is wel enorm veel groter dan wat een reguliere "klein" buitenunit heeft. volgens mij was een J serie split ook iets van 65kg dus netto scheelt het niet veel maar je hebt wel het voordeel van de grotere verdamper en veel stilleren buitenunit. dat een splitje zoals die daikin een schattig WAF-vriendelijk formaat heeft is compleet ondergeschikt als je kijkt naar de prestaties en geluidsproductie in de praktijk. vooral dat laatste is iets wat je buren een stuk belangrijker vinden kan ik je garanderen dan het formaat.

en de nieuwe propaanmachines hebben allemaal een monoblok buiten en een hydrobox binnen. dus dubbel genaaid als het gaat om formaat en troep binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-02-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:04:
[...]

de altherma "stijl" is gewoon een reguliere airco split met een hydrobox. units zoals de panasonic H of J serie zijn "grote" units ongeacht of het een split is of niet. de mono is alleen wat breder. maar de verdamper is wel enorm veel groter dan wat een reguliere "klein" buitenunit heeft. volgens mij was een J serie split ook iets van 65kg dus netto scheelt het niet veel maar je hebt wel het voordeel van de grotere verdamper en veel stilleren buitenunit. dat een splitje zoals die daikin een schattig WAF-vriendelijk formaat heeft is compleet ondergeschikt als je kijkt naar de prestaties en geluidsproductie in de praktijk. vooral dat laatste is iets wat je buren een stuk belangrijker vinden kan ik je garanderen dan het formaat.

en de nieuwe propaanmachines hebben allemaal een monoblok buiten en een hydrobox binnen. dus dubbel genaaid als het gaat om formaat en troep binnen.
Ik meet alle dba’s van wat voorbij komt dus zal eens meten. Van de week komen paar panas voorbij, vlg week ME en Daikin.
De Daikin monoblocs zijn ook ontzettend lomp groot. (En stil)
Ik ga echt (nog) niet mee in je waf verhaal voor nu.

De Haier van vorige week gaat idd niet de stilteprijs verdienen al was deze lomp groot. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 06-02-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]
Is dat NL -regelgeving i.v.m explosiegevaar?

Jouw favoriete merk heeft geen hydrobox (maar die zal dan misschien in NL niet mogen):
https://mbt.midea.com/con...xclusive_20230815_V10.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Een bi-bloc vind ik gewoon belachelijk, worst of both worlds. Gesjouw binnen en buiten, alsnog lompe waterleidingen ertussen en weinig binnenruimte. Waardeloos.
Laten ze buiten het hydrodeel apex maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

verkeerslicht schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:17:
[...]

Is dat NL -regelgeving i.v.m explosiegevaar?

Jouw favoriete merk heeft geen hydrobox (maar die zal dan misschien in NL niet mogen):
https://mbt.midea.com/con...xclusive_20230815_V10.pdf
nee, dat is EU regels die maximas stelt aan hoeveel propaan/brandbare gassen er in een machine mag zitten die binnen staat. en een split staat technisch gezien binnen. daarom zie je alleen kleine warmtepompboilers met propaan erin omdat die onder die grens zitten. geld ook voor de meeste koelkasten en wijkoelers en die koelschappen die je bij de shoarmaboer ziet. kijk maar op de kenplaat, daar zit meestal ook propaan of buthaan in.

alle fabrikanten komen wel binnenkort met "echte" monobloks binnenkort, daar ben ik niet bang voor. maar die hebben nog steeds speciale sensoren nodig om koudemiddellekkages in het waterzijdige deel te detecteren. daarom hebben de huidige modellen allemaal een extra platenwisselaar/hydrobox binnen zodat de lus tussen buitendeel en binnendeel met glycol gevuld kan worden met sensoren voor lekdetectie en afblaasventielen als er een lekkage is zodat het buiten eruit gaat en niet binnen. je wilt niet je toko vol hebben hangen met een kilo geurloos propaan.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-02-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
In die nieuwe set regels wordt ook al gesproken over verplichte koudemiddeldetectie in de (kleine) units.
Dit las ik in de Engelstalige EU verordening waar nu aan gewerkt wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:21
flippy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:45:

Nou val je wat mij betreft toch echt door de mand. Ik had je behoorlijk hoog zitten, maar begin nu toch sterk te twijfelen. 8)7

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
flippy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:16:

Ik stuur je wel een filmpje als ik zo ver ben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Als we die merken dan toch vergelijken. De Pana J serie en Daikin altherma 3M(nieuwe) monoblocks.

Pana 9J vermogen bij -7/35 = 7,5 kw
Daikin 8kw vermogen bij -7/35 = 7,5 kw

Ja goh hetzelfde, maar noem het dan geen 9kw.

En qua looks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMK-pMVSOH4HBwPqPA3Cok-jxvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIXfcwwkmPZy0XSJVjX3UmPn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUoFM1up8y5sKtdBH_5hEORqPDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jMhJhiB6PCkqlCI8GML8DNID.jpg?f=user_large

Maar ik zeg niet dat de ene beter is, pana heeft heel veel in de unit zitten. Daikin ook wel eigenlijk de BUH en alles maar niet een magnetisch filter, wel een mechanisch filter.

Maar ik bedoel er zijn nog veel meer merken met kwalitatief goede units. Ik vind niet dat je alles kunt afkraken en maar 1 merk bejubelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Technician- op 07-02-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:27
Hoe was het ook al weer met het berekenen van het opgewekte vermogen door je warmtepomp? Ik kom er niet meer uit, wellicht haal in de eenheden door elkaar maar het lijkt niet te kloppen. Wie kan mijn aanname bevestigen of de juiste berekening toevoegen?

Mijn WP verhoogd het water met 5,71 graden C. Het debiet is 18,24 l/min.
Levert mijn WP op dat moment dan 7291 Watt (5,71 * 18,24/60 * 4,2 *1000) ????

En als ik er op dat moment 1010 Watt aan elektrisch verbruik heb.
Is dan het COP 7291/1010 = 7,2???

Wie brengt mij weer op het rechte pad :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
royaljoop schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:42:
Hoe was het ook al weer met het berekenen van het opgewekte vermogen door je warmtepomp? Ik kom er niet meer uit, wellicht haal in de eenheden door elkaar maar het lijkt niet te kloppen. Wie kan mijn aanname bevestigen of de juiste berekening toevoegen?

Mijn WP verhoogd het water met 5,71 graden C. Het debiet is 18,24 l/min.

klopt, eenvoudiger (maar dan moet je 't wel onthouden) is afgegeven vermogen = 70 x dT x flow (l/m)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!
royaljoop schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:42:

Mijn WP verhoogt het water met 5,71 graden C. Het debiet is 18,24 l/min.
Ja. Moeilijker is het niet.
Ja.
Dat ben je al. En als je de eenheden in de formule zou toevoegen dan zie je ook direct dat de formule klopt:
5.71 K * 18.24 l/min / 60 s/min * 4.2 kJ/kgK * 1 kg/l geeft een uitkomst in kJ/s (de rest van de eenheden kun je immers wegstrepen). En kJ/s = kW. Dit is eenvoudige natuurkunde van de middelbare school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:34
@royaljoop Wellicht wel even kijken naar de nauwkeurigheid van de verschillende sensoren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
verkeerslicht schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:44:
[...]

Wat je leest in het Panasonic topic is dat de J-serie (5,7,9) met een goede kWh meter gemeten het elektrisch verbruik zo'n beetje tot 500 - 550Wh kan terug laten brengen.

Verder hangt het dan van de COP af hoeveel capaciteit dat is. Daarom moet je niet al te precies naar het modulerend bereik kijken, want als de COP hoger is, dan is het modulerend bereik slechter. Als je het minimum verwarmingsvermogen maar redelijkerwijs kwijt kan boeit het eigenlijk niet.
Dank, nuttige info. Ik heb voor mijn eigen renovatieproject eens een schatting gemaakt van het minimum/maximum aan afgifte (zie plaatje beneden).

Ben benieuwd of men het eens is met de volgende conclusies voor mijn situatie:

* met VVW die 3.5 kW afgifte heeft bij dT = 5 kan ik in principe elke panasonic (of vergelijkbaar modulerend apparaat) probleemloos gebruiken. Dit gaat uit van een COP van max 6, waarmee je dus op 6*550W = 3.3 kW aan minimumafgifte komt.

* Gezien het modulerend vermogen maakt het niet uit of ik een panasonic van 7kW of 9kW neerzet. Voor de 'veiligheid', i.e. om het huis warm te krijgen, kan ik een 9kW versie kiezen. Eventueel radiatoren vervangen voor Jaga's of voorzien van ventilatoren om die laatste kWatts er ook uit te persen.

* Ter aanvulling: in de badkamer komt waarschijnlijk ook nog watergedragen VVW (nu niet zichtbaar in tabel)

* Zijn er nog andere overwegingen mbt tot debiet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePLlEYoiWBJ_whAwGfagflOAoKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeDYDbnYEtOn6tZe7z4XEKPw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 07-02-2024 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:58
freakaleek schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Dank, nuttige info. Ik heb voor mijn eigen renovatieproject eens een schatting gemaakt van het minimum/maximum aan afgifte (zie plaatje beneden).

Ben benieuwd of men het eens is met de volgende conclusies voor mijn situatie:

* met VVW die 3.5 kW afgifte heeft bij dT = 5 kan ik in principe elke panasonic (of vergelijkbaar modulerend apparaat) probleemloos gebruiken. Dit gaat uit van een COP van max 6, waarmee je dus op 6*550W = 3.3 kW aan minimumafgifte komt.

* Gezien het modulerend vermogen maakt het niet uit of ik een panasonic van 7kW of 9kW neerzet. Voor de 'veiligheid', i.e. om het huis warm te krijgen, kan ik een 9kW versie kiezen. Eventueel radiatoren vervangen voor Jaga's of voorzien van ventilatoren om die laatste kWatts er ook uit te persen.

* Ter aanvulling: in de badkamer komt waarschijnlijk ook nog watergedragen VVW (nu niet zichtbaar in tabel)

* Zijn er nog andere overwegingen mbt tot debiet?

[Afbeelding]
VVW 3,5 kW afgifte met 40m2? Dan moet de gemiddelde watertemperatuur 35 graden zijn.

Bij gemiddelde watertemperatuur van 30 graden is het: 40*64 watt = 2,56 kW afgifte. Minus de correctie afhankelijk van de vloerafwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSJRZ10NpnJ08XsS4ET70ENI0eE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a249vEYVyoGqu3LdqkJJSMRm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 07-02-2024 14:25 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
nMad schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:04:
[...]

VVW 3,5 kW afgifte met 40m2?

40*64 watt = 2,56 kW afgifte. Minus de correctie afhankelijk van de vloerafwerking.

[Afbeelding]
Sorry misschien niet duidelijk, maar ik ging uit van 40/35/20, dan wordt jouw 2.56 kW al verdubbeld richting de 5 kW.
Met vloerafwerking is 3.5 kW dan wel realistisch lijkt me (70% van 5 kW).

De reden dat ik met 40 graden aanvoer reken is i.v.m de radiatoren boven.

Bedankt wel voor de tabel, die had ik nog niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door freakaleek op 07-02-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:58
freakaleek schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Sorry misschien niet duidelijk, maar ik ging uit van 40/35/20, dan wordt jouw 2.56 kW al verdubbeld richting de 5 kW.
Met vloerafwerking is 3.5 kW dan wel realistisch toch?

Bedankt wel voor de tabel, die had ik nog niet :)
Ik ging inderdaad uit van 35/30/20 met een gemiddelde watertemperatuur van 30 graden. 40/35/20 geeft al een stuk meer afgifte ja.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Even een vraag over de Terrendis grondleiding. Ik heb de 32mm HP variant besteld en heb ergens op Tweakers gelezen dat hier gewoon 32 Uponor op geperst kan worden.. nu belt iemand van de groene webshop me op met het signaal dat hij 99% zeker weet dat dit niet gaat werken en ik die puntstukken nodig heb..

Nu is mijn monoblock (Vaillant aroTHERM plus 55/6) niet zo vermogend dat het iets uit zou moeten maken maar ik heb liever gewoon 5/4" koppelingen. Die levert Terrendis niet.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 22:32
Kuusj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:
Even een vraag over de Terrendis grondleiding. Ik heb de 32mm HP variant besteld en heb ergens op Tweakers gelezen dat hier gewoon 32 Uponor op geperst kan worden.. nu belt iemand van de groene webshop me op met het signaal dat hij 99% zeker weet dat dit niet gaat werken en ik die puntstukken nodig heb..

Nu is mijn monoblock (Vaillant aroTHERM plus 55/6) niet zo vermogend dat het iets uit zou moeten maken maar ik heb liever gewoon 5/4" koppelingen. Die levert Terrendis niet.

Iemand tips?
Ik heb de 1" terrendis koppeling gebruikt en vandaar met flex slang die verloopt van 1" naar 5/4" gewerkt. Ik heb het niet geprobeerd met een pers koppeling en het wordt dus ook niet "ondersteund" maar gezien de diamter van de buis etc zou het me niet verbazen als het wel gewoon werkt.

Overigens lijkt het me niet dat je direct van Terrendis naar je WP wil gaan gezien Terrendis niet normaal te buigen valt / lomp en zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41
Kuusj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:21:

Iemand tips?
Als je even zoekt op Terrendis+persen op het duurzame energie en installaties subforum dan vind je een aantal posts hierover. Sommigen zeggen dat het niet kan omdat Terrendis te zacht is, anderen zeggen dat het gewoon kan:
bbbrumbrum in "Itho Daalderop Amber"

Ik kon het zo snel niet terugvinden, maar ik meen me te herinneren dat 1 van de WP installateurs uit de topics hier ook wel eens gepost heeft dat hij "altijd" gewone koppelingen erop perst

En zoals het antwoord hierboven ook zegt: ik zou een 32mm -> 1 1/4" koppeling erop persen, en daar een flexslang op aansluiten richting de WP

[ Voor 15% gewijzigd door ConQuestador op 07-02-2024 16:34 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saajb
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 15:19
Hier ook melding dat 32mm perskoppeling moet lukken:
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

KryTech schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Ik heb de 1" terrendis koppeling gebruikt en vandaar met flex slang die verloopt van 1" naar 5/4" gewerkt. Ik heb het niet geprobeerd met een pers koppeling en het wordt dus ook niet "ondersteund" maar gezien de diamter van de buis etc zou het me niet verbazen als het wel gewoon werkt.

Overigens lijkt het me niet dat je direct van Terrendis naar je WP wil gaan gezien Terrendis niet normaal te buigen valt / lomp en zwaar is.
Ja dat was mijn alternatieve optie inderdaad..
En nee ik was dat zeker niet van plan. Buigradius van 40cm was ook al erg optimistisch lees ik overal.. RVS flex komt er tussen.
ConQuestador schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Als je even zoekt op Terrendis+persen op het duurzame energie en installaties subforum dan vind je een aantal posts hierover. Sommigen zeggen dat het niet kan omdat Terrendis te zacht is, anderen zeggen dat het gewoon kan:
bbbrumbrum in "Itho Daalderop Amber"

Ik kon het zo snel niet terugvinden, maar ik meen me te herinneren dat 1 van de WP installateurs uit de topics hier ook wel eens gepost heeft dat hij "altijd" gewone koppelingen erop perst

En zoals het antwoord hierboven ook zegt: ik zou een 32mm -> 1 1/4" koppeling erop persen, en daar een flexslang op aansluiten richting de WP
Ah, ik dacht al dat ik het ergens gelezen had.. Dankjewel. En ja, ik ga dan maar gewoon dat puntstuk van Terrendis gebruiken, die Uponor perskoppelingen zijn niet veel goedkoper zeg maar ;)

De flow zou meer dan genoeg moeten zijn voor mijn warmtepomp, die heeft iets van 860l/h nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
Kuusj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:48:
[...]
die Uponor perskoppelingen zijn niet veel goedkoper zeg maar ;)
7 euro: https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kuusj schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Ja dat was mijn alternatieve optie inderdaad..
En nee ik was dat zeker niet van plan. Buigradius van 40cm was ook al erg optimistisch lees ik overal.. RVS flex komt er tussen.

[...]

Ah, ik dacht al dat ik het ergens gelezen had.. Dankjewel. En ja, ik ga dan maar gewoon dat puntstuk van Terrendis gebruiken, die Uponor perskoppelingen zijn niet veel goedkoper zeg maar ;)

De flow zou meer dan genoeg moeten zijn voor mijn warmtepomp, die heeft iets van 860l/h nodig.
Ja dat buigen is een dingetje. Gebruik gewoon de originele koppelingen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iCwtnVkzGbO9LKpIdoqLBImvY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTBHYNPbcQHVPGD2ZZoViDTp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Carboy54 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Ja dat buigen is een dingetje. Gebruik gewoon de originele koppelingen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Weliswaar in noemenswaardige diameter, maar wel direct al minimaal twee haakse bochten. Vormt dat geen belemmering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:38
DaanTriple7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Weliswaar in noemenswaardige diameter, maar wel direct al minimaal twee haakse bochten. Vormt dat geen belemmering?
Ik zie ronde bochten en geen knietjes. Geen probleem.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Even iets anders:
Ik lees weleens dat gebruikers met een monobloc zich zorgen maken om stroomuitval in de winter vanwege het eventueel bevriezen van het CV-water. Gadverdamme wat een zin, bah.
Dit is toch makkelijk op te lossen door glycol oid aan het water toe te voegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
DaanTriple7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:21:
Even iets anders:
Ik lees weleens dat gebruikers met een monobloc zich zorgen maken om stroomuitval in de winter vanwege het eventueel bevriezen van het CV-water. Gadverdamme wat een zin, bah.
Dat is slecht voor de cop.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DaanTriple7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:21:
Even iets anders:
Glycol is vies vet spul (eigenlijk een vloeibaar kaarsevet) bij lekkages of geknoei met aftappen heb je nog nooit zulke zooi gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Zijn er al mensen naar de VSK geweest en nog wal leuke tips? Ik ga er morgen denk ik ff heen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1 ... 104 ... 217 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)