• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:34
Degast schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:46:
Door de massa te koelen is het ook heel veel sneller koeler als buiten afkoelt.

Gisteren inderdaad wat condens op plekken. Komt als eerst op verdeler dus kan mooi monitoren.

Ik ben er nog blij mee.
Homey knop voor mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH5Dez50taRrYMjwknVTalyY0x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/towSPanJwcVVJTFfNUmKIPv4.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen in de Leejoow module (enkel via de browser):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEvlO6MiBRozUhIhfb1BKHYCSKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv7bqeieLwr7nxIqwlY1xkQp.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm, goed punt.

Vraag; eerdere jaren kroop ik altijd onder de trap om de aanpassingen te doen in het bedieningspaneel.
Ik heb de Leejoow module en kan hier via de browser bij. ... voor ik weer 2h aan het uitproberen ben ... heeft iemand wat tips hoe in te stellen?
  1. Cooling mode aanvinken
  2. Heating mode uitvinken
  3. Cooling setpoint 18gr
... en nu? Er gebeurt niets. Use heat curve AAN of UIT, maakt niet uit.

Edit; ik geef het op. Een uur bezig, pijn in mijn knieen van het onder de trap zitten. Maar de Amber gaat echt niet koelen, echt alles aan/uit en omgezet.
Ik ga boodschappen doen

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 10:16 ]

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 10:41
Korte vraag (denk ik): hoe wordt "Minimale buitentemperatuur start koelen" (number.amber_outside_temperature_start_cooling) bepaald door de Amber? Gebruikt hij daar TA, een afgeleide of een ander algoritme van?

Viel me vannacht op dat TA (en alle afgeleiden) ruime tijd onder de setpoint waarde van 20 waren, maar hij bleef wel koelen. Niet erg, want het was warm zat in huis, maar wil graag beter begrijpen welke interne regeling hier speelt.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:36
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Homey knop voor mijn dashboard:

[Afbeelding]

Instellingen in de Leejoow module (enkel via de browser):

[Afbeelding]

Hmm, goed punt.

Vraag; eerdere jaren kroop ik altijd onder de trap om de aanpassingen te doen in het bedieningspaneel.
Ik heb de Leejoow module en kan hier via de browser bij. ... voor ik weer 2h aan het uitproberen ben ... heeft iemand wat tips hoe in te stellen?
  1. Cooling mode aanvinken
  2. Heating mode uitvinken
  3. Cooling setpoint 18gr
... en nu? Er gebeurt niets. Use heat curve AAN of UIT, maakt niet uit.

Edit; ik geef het op. Een uur bezig, pijn in mijn knieen van het onder de trap zitten. Maar de Amber gaat echt niet koelen, echt alles aan/uit en omgezet.
Ik ga boodschappen doen
Gebruik je de leejoow module ook met de relais om verwarmen/koelen te schakelen? Staan die goed?

Verander ook nog eens het volgende:

M1.01 op 2, M1.02 op 1, M1.03 op 1

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:32
Ik koel met stooklijn.

Bij grotere warmte is m'n koel temperatuur hoger.. (want condensatie punt vaker hoger..)

Delta T uit 3

DeltaT herstart 1

DeltaTmoduleren 1

Correcte stooklijn uit(in de zomer)

20c-->19 27c-->18. 40c-->19

Koellijn aan.

Koelen aan in systeem configuratie.(Staat altijd aan)

Vrijgave temperatuur op 20 graden.

Vertraging signaal (altijd) 35 minuten.

Kan in t thuis scherm natuurlijk makkelijk tijdelijk temperatuur verhogen als te vochtig (condensatie)

We voelen sowieso bij dit soort plakkerig weer goed aan als de luchtvochtigheid hoger wordt. O.a. aan de trapleuning. Als die niet meer glijd is het vrij vochtig. Hahaha.

Ja, ooit maak ik het slimmer, maar eerlijk gezegd werkt het prima voor ons zo.

Zet nog wel eens een ventilator op de vloer om de koudere lucht te mengen met de warmere. Andere blijft de koelte vooral beneden hangen.

Gebruik een oud lichtknopje om koelen aan en uit te zetten. (Ja als je elders bent kun ka dan niet uitzetten, beetje link bij gevaar op condenseren)

Ik gebruik nu dus eigenlijk voor Human Intelligence.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 14:00
Hier gaat het water met 18 graden de vloer in. De vloer wordt erg koud aan je blote voeten maar icm airco op bovenoverloop geen condensproblemen tot nu toe. Dauwpuntregelingen heb ik niet, ik doe domme trail and error

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Degast
Ja, airco ontvochtigt goed ja. Dan nog veel minder snel issues (en prettig klimaat)

• Plexxodus
Met een goedkope zigbee temperatuur en luchtvochtigheid meter bereken ik in Homey zelf het dauwpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wupV-XtnxOR51hA9ql0trL_c-fY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CSSthJ7mjfcYhg81q9q33jh2.jpg?f=user_large

• Whiskey48
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Gebruik je de leejoow module ook met de relais om verwarmen/koelen te schakelen? Staan die goed?

Verander ook nog eens het volgende:

M1.01 op 2, M1.02 op 1, M1.03 op 1
Hoi nee, volgens mij deed ik dat eerst ook niet.
Ik zie wel dat mijn Netatmo relais die op de Amber is aangesloten geen verbinding meer maakt.
Zou het daar aan kunnen liggen? Misschien dat ik daar iets op instelde (weet het echt niet meer)

• Whiskey48
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:46:
Met een goedkope zigbee temperatuur en luchtvochtigheid meter bereken ik in Homey zelf het dauwpunt.

[Afbeelding]
Oh ... Welke heb je gekocht? Als ik hem aan hen, mag ik jouw instelling/ flows overnemen??

• Plexxodus
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Hoi nee, volgens mij deed ik dat eerst ook niet.
Ik zie wel dat mijn Netatmo relais die op de Amber is aangesloten geen verbinding meer maakt.
Zou het daar aan kunnen liggen? Misschien dat ik daar iets op instelde (weet het echt niet meer)
Zet M9.06 eens op enkel aansturing op temp, zonder externe aansturing. Mogelijk dat je netatmo de boel verstoort.

En voor de temp sensor gewoon iets simpels als dit: https://nl.aliexpress.com...22915%7C_p_origin_prod%3A

• Whiskey48
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Zet M9.06 eens op enkel aansturing op temp, zonder externe aansturing. Mogelijk dat je netatmo de boel verstoort.

En voor de temp sensor gewoon iets simpels als dit: https://nl.aliexpress.com...22915%7C_p_origin_prod%3A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmU8T-3bQXzj1YOKS63at4szJcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RLzLFzl8jSZwLt42bxubuAX.jpg?f=fotoalbum_large
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 13:15 ]

• Plexxodus
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.
Top! Fijn dat het nu werkt.
Tip: gebruik de Tr sensor of de zigbee sensoren als temperatuur sensor, sluit de 2 relais van de leejoow module aan op de Amber (verwarmen en koelen) en maak een virtuele thermostaat in Homey.
Geen pny meer nodig.

Ik heb 1 temp sensor in de woonkamer, omdat ik enkel daar nu koel. Je kan er ook 3 doen in verschillende ruimtes en vanuit homey laten reageren op de meest ongunstige.

• toilet duck
[...]

[Afbeelding]

Deze settings lijken me voor deze weersomstandigheden iig wel tricky! Setpoint 17 en delta-T stop op 2 betekent dat je Amber in principe tot 15 zou mogen koelen (waarschijnlijk 16 door instelling minimale watertemperatuur die standaard 16 is).

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:28
[...]

[Afbeelding]

Zo lelijk is die draadloze PNI CT40 niet voor 8 tientjes toch? Werkt in ieder geval top met instelbare hysterese. Soms is Kiss het beste ook vanwege de WAF factor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kNTXG9psONUSIJkjnVHDbVLCSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1Cag2f7Bd941xqQbvOKtKfE.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Whiskey48
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Top! Fijn dat het nu werkt.
Tip: gebruik de Tr sensor of de zigbee sensoren als temperatuur sensor, sluit de 2 relais van de leejoow module aan op de Amber (verwarmen en koelen) en maak een virtuele thermostaat in Homey.
Geen pny meer nodig.

Ik heb 1 temp sensor in de woonkamer, omdat ik enkel daar nu koel. Je kan er ook 3 doen in verschillende ruimtes en vanuit homey laten reageren op de meest ongunstige.
Ah, de Tr sensor is aangesloten met een kabel naar de zitkamer, die kan ik goed gebruiken.
Ik ga eens een mooie flow maken!

2 relais verwarmen/koelen ... check. In de app van de Amber in Homey (gemaakt door een tweaker), staat ook al koelen als variabelen om AAN/UIT te zetten. ... hoef ik de relais niet eens aan te sluiten denk ik.
toilet duck schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Deze settings lijken me voor deze weersomstandigheden iig wel tricky! Setpoint 17 en delta-T stop op 2 betekent dat je Amber in principe tot 15 zou mogen koelen (waarschijnlijk 16 door instelling minimale watertemperatuur die standaard 16 is).
Verhoogd, dank!
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:34:
[...]

Zo lelijk is die draadloze PNI CT40 niet voor 8 tientjes toch? Werkt in ieder geval top met instelbare hysterese. Soms is Kiss het beste ook vanwege de WAF factor
[Afbeelding]
Ah, die is wat mooier dan de oudere CT36 idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APu8IBBggFtZ8UV2JGVS7U4VsUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMCKA3EqTYK0QUVZvm2oV11S.jpg?f=fotoalbum_large
Grappig, koelen is (stabiel) zonder pendelen 30Hz.

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 15:56 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Er is een nieuwe versie van de firmware voor de Amber heatpump controller. Deze wordt door Home Assistant automatisch aangeboden, uiteraard staat hij ook op de GitHub.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module en hardware voor OpenQuatt

• toilet duck
toilet duck schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:56:
Korte vraag (denk ik): hoe wordt "Minimale buitentemperatuur start koelen" (number.amber_outside_temperature_start_cooling) bepaald door de Amber? Gebruikt hij daar TA, een afgeleide of een ander algoritme van?

Viel me vannacht op dat TA (en alle afgeleiden) ruime tijd onder de setpoint waarde van 20 waren, maar hij bleef wel koelen. Niet erg, want het was warm zat in huis, maar wil graag beter begrijpen welke interne regeling hier speelt.
Niemand die dit weet?

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 21:38
Goeie vraag, ik denk dat hij daar idd de TA sensor voor gebruikt.
Ik gebruik dat overigens niet, omdat ik de bandbreedte te smal vind, ik wil juist snachts nog kunnen koelen
ook al is de buitentemperatuur laag

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• toilet duck
bommer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Goeie vraag, ik denk dat hij daar idd de TA sensor voor gebruikt.
Ik gebruik dat overigens niet, omdat ik de bandbreedte te smal vind, ik wil juist snachts nog kunnen koelen
ook al is de buitentemperatuur laag
Thanks. Ja dat is ook een beetje de afweging die ik nu aan het maken ben. Aan de ene kant wil ik s nachts ook kunnen koelen, aan de andere kant maak ik me wat zorgen over mn aankomende energierekening...

Hoe heb je het nu ingericht dan als ik vragen mag? Besturing enkel obv temp sensor via Home Assistant?

• bommer
toilet duck schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Thanks. Ja dat is ook een beetje de afweging die ik nu aan het maken ben. Aan de ene kant wil ik s nachts ook kunnen koelen, aan de andere kant maak ik me wat zorgen over mn aankomende energierekening...

Hoe heb je het nu ingericht dan als ik vragen mag? Besturing enkel obv temp sensor via Home Assistant?
Ik heb al mij vloerverwarming op KNX daar zitten inderdaad de thermostaten van Home assistant aan vast
Als de KNX een seintje geeft koude of warmte vraag dan start de Amber.
Dit is even snel hoe het globaal werkt.

Het is wat ingewikkelder met tijd vertragingen en meelopende zones die niet meer op setpoint zijn maar nog geen actieve vraag hebben, alles om de run zolang mogelijk te maken.
en compleet koelen/verwarmen omschakeling op basis van gemiddelde temperatuur in huis over 24 uur.
gelijk aanpassen van de basis temperatuur bij omschakelen ect.
gebruik rest warmte of koude uit buffer. En zo meteen ook nog rekening houdend met einde saldering en dynamisch tarief.

Alles is op een apart KNX embedded in LUA

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• wowly
Mijn warmtepomp pendelt als een malle nu ik ermee aan het koelen ben. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:39
@wowly Hoe ziet je afgiftesysteem er uit? Koel je condenserend of niet-condenserend?

Bij mij is het zo dat hij zijn vermogen niet kwijt kan, of in andere woorden, de convectors zijn niet in staat genoeg warmte af te geven aan het cv water. Hierdoor bereikt de temperatuur van het cv water (Tc) al snel de waarde die is ingesteld bij M1.20 (standaard 16 graden). Dan stopt de warmtepomp, maar de cv pompt blijft draaien. Zodra Tc gelijk is aan M1.4 + M1.2 start de warmtepomp weer.

Omdat met dit weer het dauwpunt vrij hoog ligt is mijn setpoint (M1.4) nu 23 graden, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Wellicht kan @Carboy54 of @Get!em dit bevestigen of ontkrachten, ik ben pas net aan mijn koel-avontuur begonnen dus ik kan er best naast zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door perslucht op 24-06-2026 11:11 ]

• Carboy54
perslucht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:09:
@wowly Hoe ziet je afgiftesysteem er uit? Koel je condenserend of niet-condenserend?

Bij mij is het zo dat hij zijn vermogen niet kwijt kan, of in andere woorden, de convectors zijn niet in staat genoeg warmte af te geven aan het cv water. Hierdoor bereikt de temperatuur van het cv water (Tc) al snel de waarde die is ingesteld bij M1.20 (standaard 16 graden). Dan stopt de warmtepomp, maar de cv pompt blijft draaien. Zodra Tc gelijk is aan M1.4 + M1.2 start de warmtepomp weer.

Omdat met dit weer het dauwpunt vrij hoog ligt is mijn setpoint (M1.4) nu 23 graden, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Wellicht kan @Carboy54 of @Get!em dit bevestigen of ontkrachten, ik ben pas net aan mijn koel-avontuur begonnen dus ik kan er best naast zitten.
Houdt rekening met het feit dat convectoren weinig waterinhoud hebben en dat bij koelen je minimaal het dubbele voorgeschreven actieve waterinhoud in je systeem moet hebben.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-06 19:46
Ik ben zo blij dat ik in mijn woning niet hoef te koelen. Het blijft hier redelijk koel op ongeveer 23 graden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• perslucht
Carboy54 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Houdt rekening met het feit dat convectoren weinig waterinhoud hebben en dat bij koelen je minimaal het dubbele voorgeschreven actieve waterinhoud in je systeem moet hebben.
Ja dat speelt ook nog mee inderdaad. Ik was nog niet toegekomen aan dat uitvogelen tijdens mijn zelfstudie. In eerste instantie heb ik mij gefocust op verwarmen.:p

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 20:26
Ik vraag me eigen ook echt af wat het stroom verbruik is als je hele huis ook wilt koelen met de amber ik heb hier 2 aircos hangen die denk ik efficienter zijn in koelen met de helft van het stroomvebruik van de amber.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• bommer
camel1987 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:36:
Ik vraag me eigen ook echt af wat het stroom verbruik is als je hele huis ook wilt koelen met de amber ik heb hier 2 aircos hangen die denk ik efficienter zijn in koelen met de helft van het stroomvebruik van de amber.
Valt best mee, hier pruttelt hij lekker op 30Hz en dat verbruikt 450W
temperatuur gemiddeld 23 ~ 24 graden en buiten is het nu 31

Kwa koelvermogen kan je niet op tegen een airco, maar dat hoeft van mij ook niet.
ook geen last van de constante droge luchtstoom, met bijbehorende herrie.

Daarbij maakt het verbruik in koelen niet zoveel uit, wek nu gemiddeld constant 5kW op
volop koelen en de wasmachine, droger en vaatwasser staan te brullen.
en nog lever ik terug.
Beter zelf opmaken en een koelhuis

[ Voor 29% gewijzigd door bommer op 24-06-2026 11:56 ]

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:33
camel1987 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:36:
Stroomverbruik voor koelen valt inderdaad heel erg mee, niet dat het efficienter is dan airco's maar ik heb gister 3,69kWh stroomverbruikt voor een hele dag koelen met de Amber. Mijn huis koelt er niet van af maar het helpt wel wat.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:34
@camel1987 ik houd het huis op <22c met de Amber (twee verdiepingen), gisteren 11.5kw gebruikt.

• toilet duck
@wowly @perslucht ik herken het beeld wel dat jullie schetsen. Vooral als het buiten nog niet echt heet is maar er binnen (nog) veel warmte hangt, pendelt de Amber. Ik merk dat dat verandert als het buiten heter wordt. Enerzijds moet het afgiftesysteem dan natuurlijk harder werken, maar volgens mij is de Amber ook veel efficiënter als het iets minder heet is buiten. Dan heeft hij simpelweg minder moeite om koelte uit de buitenlucht te halen. Bij mij stopt het pendelen meestal vrij snel als het opwarmt. Ik heb wel VVW beneden en 5 Jaga radiatoren boven.

• toilet duck
bommer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Ik heb al mij vloerverwarming op KNX daar zitten inderdaad de thermostaten van Home assistant aan vast
Als de KNX een seintje geeft koude of warmte vraag dan start de Amber.
Dit is even snel hoe het globaal werkt.

Het is wat ingewikkelder met tijd vertragingen en meelopende zones die niet meer op setpoint zijn maar nog geen actieve vraag hebben, alles om de run zolang mogelijk te maken.
en compleet koelen/verwarmen omschakeling op basis van gemiddelde temperatuur in huis over 24 uur.
gelijk aanpassen van de basis temperatuur bij omschakelen ect.
gebruik rest warmte of koude uit buffer. En zo meteen ook nog rekening houdend met einde saldering en dynamisch tarief.

Alles is op een apart KNX embedded in LUA
Zo, dat klinkt erg chic! KNX wil ik ook nog eens in duiken.

Als ik tussen de regels door lees, lijkt het me dat je de externe pomp op je buffervat niet hebt gekoppeld aan de Amber en dat je de Amber auto mode en ruling helemaal overslaat, of niet? Mooi hoor.

• bommer
toilet duck schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Zo, dat klinkt erg chic! KNX wil ik ook nog eens in duiken.

Als ik tussen de regels door lees, lijkt het me dat je de externe pomp op je buffervat niet hebt gekoppeld aan de Amber en dat je de Amber auto mode en ruling helemaal overslaat, of niet? Mooi hoor.
Amber staat wel op Auto en laat ik ook zelf de temperatuur regeling doen, stuur alleen de HS en CS contacten en speel met de tijd voor inschakelen om buffer maximaal te benutten.
en inderdaad de externe pomp zet ik zet zelf (via de software) aan/uit.
Heel vaak kan ik tijdens tapwater bereiding ook gewoon blijven door koelen en/of verwarmen.
en van defrosts heb ik ook geen enkel last.

Het setpoint van het tapwater verander ik 3x per dag, bedoeling is wel om dat straks op de dynamische tarieven af te stemmen, daar was nog geen noodzaak voor..
En moet nog wat maken om de boel uit te zetten bij hele hoge tarieven zoals vanavond. Dat doe ik nu nog op de hand.

• wowly
Instellingen om te koelen bij mij

Amber on

Amber control module: 3xt on/off +outside temperature

Amber cooling on

Amber cooling setpoint 20 graden

Amber p0 off interval 19 min

Amber p0 run interval 1 min

Amber working mode cooling

Amber p0 speed cooling medium (net naar low gezet maar geeft dan steeds een storing met de flow dat hij te laag is)

Outside temp start cooling 22 graden

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:01
wowly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:00:
Instellingen om te koelen bij mij

Amber on

Amber control module: 3xt on/off +outside temperature

Amber cooling on

Amber cooling setpoint 20 graden

Amber p0 off interval 19 min

Amber p0 run interval 1 min

Amber working mode cooling

Amber p0 speed cooling medium (net naar low gezet maar geeft dan steeds een storing met de flow dat hij te laag is)

Outside temp start cooling 22 graden
Cooling setpoint 20C?

Hoe verwacht je zelf dat die dan draait?

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Valt best mee, hier pruttelt hij lekker op 30Hz en dat verbruikt 450W
temperatuur gemiddeld 23 ~ 24 graden en buiten is het nu 31

Kwa koelvermogen kan je niet op tegen een airco, maar dat hoeft van mij ook niet.
ook geen last van de constante droge luchtstoom, met bijbehorende herrie.

Daarbij maakt het verbruik in koelen niet zoveel uit, wek nu gemiddeld constant 5kW op
volop koelen en de wasmachine, droger en vaatwasser staan te brullen.
en nog lever ik terug.
Beter zelf opmaken en een koelhuis
Mijn airco trekt de hele dag 500 watt met dit weer bij 25 gr TB voor alleen de woonkamer.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:37
Bij mij verbruikt de Amber ca 7 kWh per dag om het huis te koelen op ca 23 graden binnen temperatuur (twee verdiepingen oppervlakte vloerverwarming). Het actuele elektra verbruik is zo'n 800-850 Watt op 36 Hz.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• wowly
Technician- schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Cooling setpoint 20C?

Hoe verwacht je zelf dat die dan draait?
Hoe bedoel je? Ik verwacht dat hij gaat proberen dat te halen, maar zou koud wordt de kamer nooit. Of gaat dit over de setpoint van het water dat door de vvw loopt?

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:59
Ik heb de koel temperatuur op 19 graden gezet, merkte dat er condens begon te ontstaan bij 18, maar hierdoor stopt de amber wel vaker. Heb maar 4 of 5 runs per dag, dus hij staat zeker niet de hele dag te knallen.

Ik zou graag stuk lager willen, maar zonder airco's krijg ik de luchtvochtigheid niet voldoende omlaag in huis (rond 70~ 75 % nu). Dus hopelijk volgend jaar als er een aircootje hangt, dan kan ik rustig de vloer blijven koelen met lagere temps terwijl de airco's de luchtvochtigheid wat omlaag helpen (terwijl alles koeler wordt)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

perslucht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:09:

Klopt helemaal. Hier zelfde dauwpunt dus koelen is ook nauwelijks sprake van.

• wowly
We hebben nu airco in huis en dat scheelt waanzinnig met het vocht (het afdakje staat helemaal blank met condensvocht, bizar!), dus had gehoopt wat dieper te koelen. heb nu de setpoint op 18 graden gezet, eens kijken wat dat doet met het pendelen.

• Whiskey48
perslucht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Ja dat speelt ook nog mee inderdaad. Ik was nog niet toegekomen aan dat uitvogelen tijdens mijn zelfstudie. In eerste instantie heb ik mij gefocust op verwarmen.:p
Ik heb de enorme radiator in de garage aangezet, dat hielp bij mij wel. Blijft het proviand ook gelijk een beetje op temperatuur :p

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 09:52
Get!em schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Klopt helemaal. Hier zelfde dauwpunt dus koelen is ook nauwelijks sprake van.

Hier vandaag ook de koelfunctie maar eens geactiveerd met een handmatige schakelaar , nu de schuifpui deze dagen toch dicht blijft.

:?

Watertemperatuur op 20 graden gezet , mijn weerapp geeft aan dat het dauwpunt op 18 graden ligt vandaag..

Heel apart , het glaasje van de flowregelaar van de slaapkamer was als enige nog helemaal helder , itt alle andere, die zijn troebel.

Slaapkamer stond altijd dicht maar mag nu ook mee doen met koelen.

:P

Wat de Amber nu aan de voorkant uitblaast blijf je liever van weg , zo warm.

Enige condensvorming bij de leidingen naar de verdeler, en verder prima.

Verder niks an de settings gewijzigd , draait gewoon een aardig run tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jPaFhacDRDdUFgJxpYX4jOyvVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdE5W0bonjM8xR1A8nj248iV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Jan2023 op 24-06-2026 16:03 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dauwpunt vanochtend was 17,5c toen lange runs. Nu dauwpunt 20, en setpoint daarom 21c , dus korte runs.

• camel1987
Valt me opzich nog alles mee kwa vebruik.
Maar heb hier en daar nog wat stalen leiding ongeisoleerd onder mijn plafond dus koelen gaat het toch niet worden hier.

• Jan2023
camel1987 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:26:
Valt me opzich nog alles mee kwa vebruik.
Maar heb hier en daar nog wat stalen leiding ongeisoleerd onder mijn plafond dus koelen gaat het toch niet worden hier.
Ja mijn stalen leidingwerk en een enkele radiator is zeiknat na een testrun van een halve dag.

De vloer voelt wel lekker aan met blote voeten

😉

Maar goed je probeert eens wat met deze buitentemp.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 24-06-2026 20:47 ]

• Degast
Jan2023 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:44:
[...]

Ja mijn stalen leidingwerk en een enkele radiator is zeiknat na een testrun van een halve dag.

😉

Je hebt dus ook vloerverwarming, zet de temperatuur iets hoger. Tegen de condens. Draai ijzeren radiatoren uit.

En zet een ventilator op je vloer gericht. Dat zorgt hier voor veel meer koeling.

• ArnoudN
Ok, ik was gister nog zo stoer dat koelen niet nodig was, maar inmiddels toch behoefte aan koelen.

Ik heb mijn Adam (Plugwise) omgezet naar koelen, de draadjes van verwarmen naar koelen gezet, de koellijn ingesteld en aangezet, maar de Amber gaat niet koelen.

Kan iemand wellicht zijn instellingen met mij delen? Ik heb alleen vloerverwarming.

• camel1987
Jan2023 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:44:
[...]

😉

Bij mij is alles ongeisoleerd uponor na onderzoek gisteren heb vvw beneden en 2 jaga radiatoren boven enkel een stalen kleine radiator in de badkamer zou uponor ook condenseren ongeisoleerd ?
Ik heb nu een plugwise anna hangen maar moet hiervoor dan een andere thermostaat aanschaffen begreep ik he

• ArnoudN
camel1987 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Bij mij is alles ongeisoleerd uponor na onderzoek gisteren heb vvw beneden en 2 jaga radiatoren boven enkel een stalen kleine radiator in de badkamer zou uponor ook condenseren ongeisoleerd ?
Ik heb nu een plugwise anna hangen maar moet hiervoor dan een andere thermostaat aanschaffen begreep ik he
Als je de Anna gekoppeld hebt aan een Adam en je hebt de koelfunctie van Plugwise, dan moet het ook kunnen. Althans, dat is mijn situatie.

Ik krijg het alleen nog niet aan de praat.

• camel1987
ArnoudN schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Als je de Anna gekoppeld hebt aan een Adam en je hebt de koelfunctie van Plugwise, dan moet het ook kunnen. Althans, dat is mijn situatie.

Ik krijg het alleen nog niet aan de praat.
Heb de adam niet enkel de anna
Maar denk dat ik dan beter evt voor de thermostaat kan gaan die hier vaak genoemd word. Pni was dat geloof ik

• darkfujita
Yep, PNI CT40, erg blij mee en makkelijk te installeren! Werkt goed icm de app (je kan ook tijdsprogramma's etc instellen, dus 'slim' aansturen als je bijv dynamisch contract hebt).

• Impossibl3
Bij de PNI moet je, voor zover ik weet, net als bij de Anna (die ik heb icm de Adam zonder koelfunctie) de contact draadjes omzetten. In mijn optiek win je er net niets mee. Zover ik weet gaat naar de PNI geen 3 aderige kabel om het verwarmen en koel contact om te zetten.

• Jan2023
camel1987 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:01:
[...]

Om te testen kan je volstaan met een schakelaar en twee draadjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmuEJyprhCVVjb1hEWSbOzCv4kY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qB7L8gZ1rXNGybytYdVF6wzv.jpg?f=fotoalbum_large .

Ben benieuwd wat die uponor doet.

Deze manier van koelen is voor mij geen blijvertje.

Maar je probeert eens wat.,

Meestal staat de schuifpui open in de zomer , met ruime zonwering die de zon van de gevel houdt.

• Jan2023
ArnoudN schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:02:
Ok, ik was gister nog zo stoer dat koelen niet nodig was, maar inmiddels toch behoefte aan koelen.

Ik heb mijn Adam (Plugwise) omgezet naar koelen, de draadjes van verwarmen naar koelen gezet, de koellijn ingesteld en aangezet, maar de Amber gaat niet koelen.

Kan iemand wellicht zijn instellingen met mij delen? Ik heb alleen vloerverwarming.
Koelfunctie aangezet in de binnenunit?

Met installateur code.

En daar is een setting dat deze boven een bepaalde buitentemp pas mag koelen.

Als de thermometer in het display te zien is ? , kan je door daar op te drukken ook snel de watertemp aanpassen.

• camel1987
Oke dus als ik het goed begrijp moet ik koelen in de binnenunit aanzetten ? En als ik dan de draadjes van enkel de anna thermostaat verwissel dan kan ik ermee koelen ?

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:14
ArnoudN schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:02:

Als je een Leejow module of andere integratie hebt kun je hem ook heel eenvoudig handmatig aanzetten als je het niet structureel gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHtwwxs7bApQThXlTACQttqfLu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpx9RM2eA5TdUHWk22aHPy5z.jpg?f=fotoalbum_large
Eventueel nog de stop, restart en modulatie waarden aanpassen maar bij mij niet eens nodig.

• darkfujita
@camel1987 Je hoeft geen contacten te wisselen! Je moet het koelen AAN zetten en het verwarmen UIT zetten. Vervolgens zodra je setpoint van je PNI onder de temperatuur komt van de gemeten temperatuur, zal de koeling aanslaan. Belangrijkste is dus om verwarming uit te zetten. Kan allebei via de installateur user setting.

Verder nog: check even de temperaturen van de aanvoer, en zet deze niet te laag ivm condensvorming (dauwpunt bewaking)

@Woutertt Ja dit kan, maar dan wordt je legionella setting gereset door die bug. Dus dit zou ik niet aanraden.

[ Voor 12% gewijzigd door darkfujita op 25-06-2026 12:12 ]

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:14
darkfujita schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:
@camel1987 Je hoeft geen contacten te wisselen! Je moet het koelen AAN zetten en het verwarmen UIT zetten. Vervolgens zodra je setpoint van je PNI onder de temperatuur komt van de gemeten temperatuur, zal de koeling aanslaan. Belangrijkste is dus om verwarming uit te zetten. Kan allebei via de installateur user setting.

Verder nog: check even de temperaturen van de aanvoer, en zet deze niet te laag ivm condensvorming (dauwpunt bewaking)

@Woutertt Ja dit kan, maar dan wordt je legionella setting gereset door die bug. Dus dit zou ik niet aanraden.
Goed punt, zelf geen sww via de Amber dus hier geen probleem gelukkig.

Zou toch leuk zijn als Itho een update in de pijplijn zou hebben en dit soort fouten er ook gelijk uit haalt ;)

• camel1987
darkfujita schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:

Ah oke dit kan dus via de leejow module die heb ik eraan hangen ?
Ik heb de pni nog niet als dit met een anna ook gewoon kan ga ik niet weer een andere thermostaat kopen of de pni moet zoveel beter zijn dat het het geld waard is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koeling doet zijn werk hier…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar1vtHQX_E2cBRZVfikUwSMiuww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDgaoE7wbRlGgxYr13r9BfIp.jpg?f=fotoalbum_large

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:04
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2338732

Hier nog Itho liefhebbers die mij kunnen helpen met kiezen?

• perslucht
@camel1987 Voor het kunnen koelen met een Plugwise en de Amber heb je de relaisbox verwarmen/koelen nodig van Plugwise.

Die doet niets anders dan de contacten COM en TK doorverbinden, iets wat de Leejoow module ook prima kan (of met een handmatige schakelaar zoals een stukje terug te zien is).

De Amber moet dan wel koelen ingeschakeld hebben. (M9.3)

Ik heb hem zelf als volgt aangesloten, ik heb hier ook gelijk de smartgrid contacten verbonden, maar daar doe ik op dit moment nog niks mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjp7wM4JDFriAUr9hjxVYApHRvs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XPSLPcdL8mOSt24R043gTq4f.png?f=user_large

Hoe de PNI thermostaat aangesloten moet worden weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door perslucht op 25-06-2026 13:54 ]

• Whiskey48
perslucht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
@camel1987 Voor het kunnen koelen met een Plugwise en de Amber heb je de relaisbox verwarmen/koelen nodig van Plugwise.

Die doet niets anders dan de contacten COM en TK doorverbinden, iets wat de Leejoow module ook prima kan (of met een handmatige schakelaar zoals een stukje terug te zien is).

Ik heb hem zelf als volgt aangesloten, ik heb hier ook gelijk de smartgrid contacten verbonden, maar daar doe ik op dit moment nog niks mee.

[Afbeelding]

... Ik heb de Leejoow module en stel met de hand steeds de koel setpoint in.

Als ik dus de aleejoow module aansluit en omschakel naar koelen ... Kan ik de temperatuur zoals in mijn thermostaat, of Itho Amber app in Homey ... Die temperatuur de koel setpoint instellen? (Scheelt steeds doorklikken naar de instellingen in Homey, dan kan ik dat vanaf de muur dus gewoon doen?

• camel1987
perslucht schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:

[Afbeelding]

Ahh i see ik denk dat dit n beetje te moeilijk gaat worden ga er geen kastje voor bestellen voor de plugwise amber dus ga denk ik eens kijken naar de pni dan hoef ik alleen nog maar koelen aan te zetten in de amber zelf. In principe moet alles hier wel goed kunnen draaien heb enkel bij de vloerverwarming wat stalen leiding zitten en hoor toch wel positieve verhalen met vloerverwarming en koelen.

Ik heb even gekeken op google naar de pni maar welke kan ik nu het beste nemen de pni ct40 pro of de ct45 voor eventueel ook koeling kwa uiterlijk zijn ze hetzelfde.
Kan ik deze eventueel van stroom voorzien met de bestaande draden die nu in de plugwise anna zitten ook want zie wel een usb c aansluiting op de foto

[ Voor 9% gewijzigd door camel1987 op 25-06-2026 15:42 ]

• Honkie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-06 19:25
Hoi mensen even een vraagje, draai al twee jaar met een Itho Amber 65 naar volle tevredenheid, maar nu voor het eerst in de weer met de koelfunctie. Ik ben verrast dat dit in de kamer waar ik een convector in combinatie met radiatorventialtors (zelfbouw 15 stuks) heb zeer goed gaat.

Wat alleen niet goed gaat is dat de Amber niet moduleert hij blijft op 74 HZ doorstampen en zit al op 17 graden aanvoer temperatuur terwijl de setting 20 is (en dat is al laag ik moet hem nog wat hoger zetten)

Ik koel op de Tr sensor (geinstalleerd in de woonkamer), en heb moduleren aanstaan (M1.29), setting M9.06 staat op buitentemperatuur. Ik weet niet wat de oorzaak is, weet een van jullie waar ik moet zoeken?

M1.1 =5, M1.2 =1 (was 3 en hij ging niet aan tot ik daar 1 van maakte) en M1.3 =1. Als iemand tips heeft waar ik moet zoeken; mijn dank is groot.

• ArnoudN
Jan2023 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Koelfunctie aangezet in de binnenunit?

Met installateur code.

En daar is een setting dat deze boven een bepaalde buitentemp pas mag koelen.

Als de thermometer in het display te zien is ? , kan je door daar op te drukken ook snel de watertemp aanpassen.
Dit was de tip. Hij draait!

• ArnoudN
Woutertt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Als je een Leejow module of andere integratie hebt kun je hem ook heel eenvoudig handmatig aanzetten als je het niet structureel gebruikt:

[Afbeelding]
Eventueel nog de stop, restart en modulatie waarden aanpassen maar bij mij niet eens nodig.
Ik heb die module al anderhalf jaar in huis, maar nog geen tijd gemaakt om het te installeren.

Morgen toch maar eens tijd voor maken.

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:23
Honkie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:56:
Hoi mensen even een vraagje, draai al twee jaar met een Itho Amber 65 naar volle tevredenheid, maar nu voor het eerst in de weer met de koelfunctie. Ik ben verrast dat dit in de kamer waar ik een convector in combinatie met radiatorventialtors (zelfbouw 15 stuks) heb zeer goed gaat.

Wat alleen niet goed gaat is dat de Amber niet moduleert hij blijft op 74 HZ doorstampen en zit al op 17 graden aanvoer temperatuur terwijl de setting 20 is (en dat is al laag ik moet hem nog wat hoger zetten)

Ik koel op de Tr sensor (geinstalleerd in de woonkamer), en heb moduleren aanstaan (M1.29), setting M9.06 staat op buitentemperatuur. Ik weet niet wat de oorzaak is, weet een van jullie waar ik moet zoeken?

M1.1 =5, M1.2 =1 (was 3 en hij ging niet aan tot ik daar 1 van maakte) en M1.3 =1. Als iemand tips heeft waar ik moet zoeken; mijn dank is groot.
Probeer eens met M1.1=2, M1.2=1 en M1.3=1

• Honkie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-06 19:25
tmbreuker schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Probeer eens met M1.1=2, M1.2=1 en M1.3=1
That did the Trick! In de zin dat hij gaat moduleren maar wel pas laat, in ieder geval niet zo snel als met verwarmen.

• Carboy54
Vanaf 2028 alleen nog slimme warmtepompen subsidiabel. Interessant artikel.

https://solarmagazine.nl/...af-2028-nog-isde-subsidie

• wowly
Als dit doorgaat, koop ik straks sowieso een WP zonder subsidie (als ook de RVO pot leegraakt). Ik snap de behoefte aan controle wel, maar als het even kan hoef dit bij mij niet gecontroleerd te worden

• Jan2023
wowly schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:28:
Als dit doorgaat, koop ik straks sowieso een WP zonder subsidie (als ook de RVO pot leegraakt). Ik snap de behoefte aan controle wel, maar als het even kan hoef dit bij mij niet gecontroleerd te worden
Anders zou je net zo goed een Weheat kunnen nemen.

;)

• Jan2023
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:03:

Nou kom maar op met die slimme module van jullie.

Lijkt mij leuk zo,n preview

• darkfujita
Ik vraag mij nog altijd af waarom de aanvoer temperatuur bij koelen dynamisch blijft veranderen. Vroeg dit recent ook al in dit topic. Had destijds de laagste temperatuur (tot 30 graden) ingesteld op 18 graden, maar toen het 30+ werd, ging deze naar 17 graden(?)

Vandaag gebeurt het tegenovergestelde. Deze staat nu ineens op 24 graden? Kan iemand eens meekijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNCL5e6TdfEGUH5AYVm5HGmSUyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Rf1LJanzLW3jnHovq9tVqak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkZoDzwvkw9AV03xde_5zp96kLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSIjKD053zLJNnccz3glY6TA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haGNHr3H-Oyg-JAc7KXGxE4QmWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQINRW83g6H26eOBj7Ejekg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f4o8k6GPYm0s9rTvzYJAPnqkYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVnsWZ6K5dMKSGuUkJg6JfSk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSKXbTcLZDG-LKDrpPiBnTUFqYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm5dfryRWvl0XK6FV9ugWkft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4Vl8miBeqQHb5IUSYt23w553Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8NR6xlRiiWTHNeFTrSUnTjB.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik nog ergens anders kijken of wat is er aan de hand?

• Degast
Beetje rare regel.

Weer een lobby clupje langsgeweest. Jammer.. ..

Kijk liever eens naar kwaliteit installatie. Inregelen, kloppend systeem enz.

En wat is slim hè, start dat dan bij echte grootverbruikers, zoals auto s.

En doe lekker belasten obv vermogen ipv verbruik.

Dan gaat iedereen bezig met isolatie, goede installatie, rustig laden, 0 op meter enz. Veel beter voor het net. M.i.

• Jan2023
ging nergens over .

[ Voor 82% gewijzigd door Jan2023 op 26-06-2026 14:41 ]

• Jan2023
Degast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:37:
Beetje rare regel.

Weer een lobby clupje langsgeweest. Jammer.. ..

Kijk liever eens naar kwaliteit installatie. Inregelen, kloppend systeem enz.

En wat is slim hè, start dat dan bij echte grootverbruikers, zoals auto s.

En doe lekker belasten obv vermogen ipv verbruik.

Dan gaat iedereen bezig met isolatie, goede installatie, rustig laden, 0 op meter enz. Veel beter voor het net. M.i.
De gebruikers moeten straks bewijzen dat ze slim zijn .,-)

Een beetje slimmerik laat toch zijn WP niet draaien op de duurste momenten.

Hoe moeilijk kan het zijn !

Of ja wacht , dat gaat natuurlijk ten koste van de COP dat draaien in de nacht.

8)7

• Whiskey48
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:03:

Grappig, 3 jaar geleden zou een slimme variant van Smart Grid verplicht gaan worden in warmtepompen, anders mochten ze niet verkocht worden. Dat gaat dus niet door maar is via ISDE gegaan ... resultaat is hetzelfde, lijkt me ook een makkelijk toepasbare manier.
Wat doet dit voor de Amber, gaat Itho toch even een appje fixen die via een losse bijgeleverde module ingeprikt kan worden.
Net zoals alles wat een beetje Tweakers zelf al hebben kunnen knutselen op hun zolderkamer en te koop aanbieden. Er zijn al genoeg opties uitgewerkt die dit al doen voor de Amber, maar niet officieel via Itho.

... en dat uurtje inhalen met iets lagere COP is totaal niet relevant, de prijs per COP wel, die zal beduidend lager liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Whiskey48 op 26-06-2026 16:07 ]

• Jan2023
Tja met die @Whiskey48

Kort van memory.

Wat Itho laat liggen komt @Carboy54 toch mee ,-)

" Binnenkort draaien wij een test om de Amber aan te sturen op dynamische tarieven en eventueel de zonnepanelen. "

• Carboy54
darkfujita schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:33:
Ik vraag mij nog altijd af waarom de aanvoer temperatuur bij koelen dynamisch blijft veranderen. Vroeg dit recent ook al in dit topic. Had destijds de laagste temperatuur (tot 30 graden) ingesteld op 18 graden, maar toen het 30+ werd, ging deze naar 17 graden(?)

Vandaag gebeurt het tegenovergestelde. Deze staat nu ineens op 24 graden? Kan iemand eens meekijken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet ik nog ergens anders kijken of wat is er aan de hand?
Om alles uit te sluiten zou ik de nieuwste software er op zetten. Wellicht dat dit het oplost.

• Jan2023
In de praktijk blijkt het koelen niet bijzonder veel stroom te gebruiken.

De laatste 48 uur kontinu , en dan alleen over 90 m2 vloer .

Vannacht nog een graadje lager gezet , 19 gr watertemp.

De Amber gaat zelfs terug naar 30 Hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boZTfq6wslnb4YYlj2NLhREZur8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8ozsEbQReguFyWLP1nFu96C.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
Precies, het is geen wondermiddel. Maar helpt wel wat.

Ventilatie er op doet veel.

Boven met de jaga s doe ik dat nu ook meer. Dat moet ik eigenlijk goed uitbreiden.

Maar overweeg ooit alsnog een wtw ventilatie aan te leggen waarbij ik dan in de aanvoer kan koelen. (Zodat ik toch het hele huis mee pak)

En dan dus wat meer ontvochtigen kan, want dat maakt dat ook de 25 graden is huis nog vies aanvoelt.

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:51:

[Afbeelding]
Mooi. Mijn airco over 75 m2 verbruikt 7 kW in 12 uur.

• camel1987
Jan2023 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:51:

[Afbeelding]
Maar heeft het ook merkbaar wat gedaan in huis ?

• Jan2023
camel1987 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Maar heeft het ook merkbaar wat gedaan in huis ?
Eigenlijk ben ik daar te laat mee begonnen , de warmte zat al in het huis.

Dat duurt zeker een week voor dat er weer uit is als het buiten koeler gaat worden.

Vrijstaand en vol in de zon.

En het is een beetje krom , de bgg vloer is nu koeler maar de warmte zit hoger.

In de verdiepingsvloer zit geen vv anders had die mooi de warmte eronder kunnen verjagen , plafond.

Maar je probeert eens wat , gewoon een experiment.

En de slaapkamer doet ook mee

We hebben er ook geen moeite mee als het iets warmer wordt , maar de laatste dagen was iets teveel.

Ben nu van 27,5 gr naar ongeveer 26 graden gegaan binnen , op dit moment staat ook gewoon de schuifpui open .

Iets met water naar de zee dragen.

Er zal nog wel eens een airco bij komen.

Je moet wat met het overschot van de PV

• camel1987
Jan2023 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:55:
[...]

Eigenlijk ben ik daar te laat mee begonnen , de warmte zat al in het huis.

Dat duurt zeker een week voor dat er weer uit is als het buiten koeler gaat worden.

Vrijstaand en vol in de zon.

En het is een beetje krom , de bgg vloer is nu koeler maar de warmte zit hoger.

In de verdiepingsvloer zit geen vv anders had die mooi de warmte eronder kunnen verjagen , plafond.

Maar je probeert eens wat , gewoon een experiment.

En de slaapkamer doet ook mee

We hebben er ook geen moeite mee als het iets warmer wordt , maar de laatste dagen was iets teveel.

Ben nu van 27,5 gr naar ongeveer 26 graden gegaan binnen , op dit moment staat ook gewoon de schuifpui open .

Iets met water naar de zee dragen.

Er zal nog wel eens een airco bij komen.

Je moet wat met het overschot van de PV
Haha ja dat klopt ook ik heb het geprobeerd maar heb een stuk zitten lezen waarbij ze ook zeggen als je door heel het huis vvw hebt het gunstig kan zijn maar hier ook enkel vvw beneden en boven 2 jagas dus ik denk niet dat het de moeite is hier de amber een hele week te laten draaien voor die paar graden verschil.
Ik hou het wel bij de airco doet zijn werk en voor die paar warme dagen teveel moeite.

• Impossibl3
Hier (oppervlakte)vloerverwarming op de begane grond en de 1ste verdieping. Afgelopen dagen is het niet warmer geworden dan 24 graden op BG, 26,5 op de eerste. Maar zolder waar geen vloerkoeling is wel 37 (!) graden. Werkt best wel goed. Maar ik koel dan ook vanaf de start (gaat automatisch) en beneden staat 27/7 een fan aan die de koude lucht rond blaast.

• darkfujita
Impossibl3 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:19:
Hier (oppervlakte)vloerverwarming op de begane grond en de 1ste verdieping. Afgelopen dagen is het niet warmer geworden dan 24 graden op BG, 26,5 op de eerste. Maar zolder waar geen vloerkoeling is wel 37 (!) graden. Werkt best wel goed. Maar ik koel dan ook vanaf de start (gaat automatisch) en beneden staat 27/7 een fan aan die de koude lucht rond blaast.
Yeah, hier eigenlijk precies hetzelfde aan de hand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfnqFsNidFtgMIumhsGdpyBu4dw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jN5rL2oiNyYMuHxisbyv8iUw.png?f=user_large

Ik denk/hoop dat ik straks met een airco unit op zolder, zowel de zolder temperaturen naar <24 graden kan brengen, en icm met de WTW, ook de temperaturen van de rest van de bovenverdieping kan verlagen. Voornaamste is denk ik de luchtvochtigheid omlaag te brengen, zodat de vloerverkoeling ook kouder kan.

• Impossibl3
Ik zat afgelopen dagen wel echt op het randje van condenserend koelen. Op de vloer zag je de leidingen lopen zonder dat het klets nat was maar de vloer is wel vochtig. Bij de badkamer radiator heb ik een bak er onder gezet die al het vocht op vangt. Vond het dicht draaien van de handdoeken radiator net niet nodig.

Voor het mooie moeten we een lucht (ont)vochtiger hebben. Mijn vrouw heeft een piano en wil daarvoor (in de winter) een bepaalde lucht vochtigheid in de kamer en ik wil in de zomer zo min mogelijk vocht in de ruimtes.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:52
Hier ook de afgelopen week flink aan het koelen geweest. Beneden met vloerverwarming. Boven met Jaga radiatoren en Heatmeister aansturing voor 140mm ventilatoren.

Luchtvochtigheid is de grootste uitdaging. De Eurom Drybest 20 draait als de zonnepanelen stroom opwekken en haalt per dag zo'n 3-5 liter water uit het huis.

Het blijft een beetje tweaken, maar het resultaat is een prima koel huis. :)

Als dit soort weken de norm worden komt er snel een 5kW airco bovenaan de trap. Dan is luchtvochtigheid geen issue meer en neemt het gebruiksgemak snel toe.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Pagina: 1 ... 149 150 Laatste