Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:02
Voor de Home Assistant gebruikers, NIET upgraden woensdag!
Ze hebben voor de zoveelste keer de pymodbus versie aangepast.

De integratie stopt met werken! Ik heb even weinig tijd om dit op te lossen en gaat mogelijk wel even enkele maanden duren.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dat blijft wel het nadeel van Home Assistant en hun breaking updates af en toe...

De ESPHome versie blijft werken ;)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bommer schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:40:

De integratie stopt met werken! Ik heb even weinig tijd om dit op te lossen en gaat mogelijk wel even enkele maanden duren.
Kun je meteen de 4.0.0 voorbereiden. Nogmaals breaking voor eind van t jaar.
https://github.com/pymodbus-dev/pymodbus/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:46:
[...]

Kun je meteen de 4.0.0 voorbereiden. Nogmaals breaking voor eind van t jaar.
https://github.com/pymodbus-dev/pymodbus/releases
Zit er sterk aan te twijfelen, hier op HA mee door te gaan.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
leejoow schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:09:
Dat blijft wel het nadeel van Home Assistant en hun breaking updates af en toe...

De ESPHome versie blijft werken ;)
Ook niet zaligmakend, kan niet de requests aan van de bit shifting in de error codes.
Overigens zolang je niet update, werkt de integratie prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

bommer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:48:
[...]

Ook niet zaligmakend, kan niet de requests aan van de bit shifting in de error codes.
Hoe bedoel je dit? Voor zover ik weet is geen enkel probleem, heb alleen de errorcodes zelf niet geïmplementeerd ivm de hoeveelheid toegevoegde binaire sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:45:
[...]

Zit er sterk aan te twijfelen, hier op HA mee door te gaan.
Wat zou je alternatief zijn dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:42:
[...]

Wat zou je alternatief zijn dan?
Ik denk KNX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:53
Gisteravond is een erkend installateur geweest en vrijdagochtend komt er een servicemonteur van Itho zelf rapport opmaken.
Het is ons wel duidelijk, degene die dit heeft geïnstalleerd heeft er geen fluit verstand van. Helaas valt er niets te halen bij hem en het herstel aanzeggen hebben we geen vertrouwen meer in.

Anyway het komt goed! Ben dankbaar dat jullie de technische feedback konden geven. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Retouw001 op 02-09-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Ok, dan krijg je dus Amber --> Modbus TCP --> KNX --> HomeAssistant
Of Amber --> Modbus KNX --> HomeAssistant

Je verplaatst dan de plek van de risico's op modbus integratie, en krijgt er de KNX integratie voor extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-09 13:38
Als KNX kan dan ben ik hier voorstander van gezien de mogelijkheden die KNX heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
evertmulder schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:18:
[...]

Als KNX kan dan ben ik hier voorstander van gezien de mogelijkheden die KNX heeft
Mijn mogelijkheid voor KNX is op een wisser voor KNX
Daar heb ik ook mee getest destijds, dat is een profiel maken en klaar.
Maar daar gaan mensen hier niets aan hebben, een wisser kost 1200 ex en dan heb je verder nog KNX componenten nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Voor mij niet, ga gerust je gang.
Je kan de adressen zo uit mijn code vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:17:
[...]

Ok, dan krijg je dus Amber --> Modbus TCP --> KNX --> HomeAssistant
Of Amber --> Modbus KNX --> HomeAssistant

Je verplaatst dan de plek van de risico's op modbus integratie, en krijgt er de KNX integratie voor extra.
De hele HA vergeten, alleen KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:24
bommer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:34:
[...]

Voor mij niet, ga gerust je gang.
Je kan de adressen zo uit mijn code vissen.
Helaas heb ik geen Amber. Ik lees uit nieuwsgierigheid mee in dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Voor de mensen die dus wel updaten: onze module gebaseerd op ESPHome zal wel blijven werken (zie ook mijn signature).

Ik ben ondertussen ook aan het kijken om hier software voor te schrijven die niet op ESPHome werkt en ook niet Home Assistant als noodzaak heeft, maar een eigen long time storage in Azure gaat doen en een webinterface waarop statistieken gezien kunnen worden. Uiteindelijk ook met MQTT ook alsnog in Home Assistant te kunnen integreren.
Het is nog niet helemaal duidelijk wat Itho zelf gaat aanbieden, maar ik ben van plan iets te gaan ontwikkelen wat in elk geval standalone werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:50:
[...]

De hele HA vergeten, alleen KNX.
Ah, ok. Naja, het integreert hier nu net mooi met o.a. de temperatuur sensoren en de thermostaat. Dus mij maak je er minder blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-09 21:23

Jan2023

KISS

Get!em schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:21:
[...]

Ah, ok. Naja, het integreert hier nu net mooi met o.a. de temperatuur sensoren en de thermostaat. Dus mij maak je er minder blij mee.
Je blijft wel lekker bezig zo met je hobby Projekt.
En je behoudt de supervisie over de verwarming thuis.
😁
Geen huisgenoot die er nog iets van begrijpt.
Dus voorlopig niet onder de tram lopen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:50:
[...]

Je blijft wel lekker bezig zo met je hobby Projekt.
En je behoudt de supervisie over de verwarming thuis.
😁
Geen huisgenoot die er nog iets van begrijpt.
Dus voorlopig niet onder de tram lopen.
Dat is nou t mooie hier: alles blijft werken zonder module of monitoring. De SG+ wordt via een standaardmodule van de zonnepanelen aangestuurd en de thermostaat is ook fysiek. Zelfde met de lampen en de knoppen daarvoor.

Er is alleen dan geen dauwpunt bewaking meer, en de zonne energie wordt wat minder slim verdeeld tussen verbruikers, maar nog steeds slimmer dan gewoon aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:34
leejoow schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:59:
Voor de mensen die dus wel updaten: onze module gebaseerd op ESPHome zal wel blijven werken (zie ook mijn signature).

Ik ben ondertussen ook aan het kijken om hier software voor te schrijven die niet op ESPHome werkt en ook niet Home Assistant als noodzaak heeft, maar een eigen long time storage in Azure gaat doen en een webinterface waarop statistieken gezien kunnen worden. Uiteindelijk ook met MQTT ook alsnog in Home Assistant te kunnen integreren.
Het is nog niet helemaal duidelijk wat Itho zelf gaat aanbieden, maar ik ben van plan iets te gaan ontwikkelen wat in elk geval standalone werkt.
Interessante ontwikkelingen! Staat op mijn lijstje om (aan het begin van) komende winter aan te schaffen. d:)b

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 22:43
bommer schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:40:

ik heb hem weer aan de praat gekregen onder 2025.9 met een paar fixes. ben geen git expert maar heb een pull-request aangemaakt met mijn aanpassingen. Volgens mij moet het daar mee lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
JoramQ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:32:
[...]

ik heb hem weer aan de praat gekregen onder 2025.9 met een paar fixes. ben geen git expert maar heb een pull-request aangemaakt met mijn aanpassingen. Volgens mij moet het daar mee lukken.
Zeker, ik was op een dwaalspoor gebracht door google met de device_id, google had het over unit.
misschien is dat mogelijk alleen met RTU.

Ik heb de PR gemerged en is beschikbaar in HACS.

Nogmaals dank voor de assistentie, ik ben in middels ook druk met een HA Core Team Member
over dit soort modbus (pymodbus) updates en hoe te voorkomen dat er in allerijl code aangepast moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:31
@Carboy54 @Stoker Weet jij (of iemand anders hier) toevallig waar je een request kunt indienen voor een volgende firmware update?

Ik heb namelijk wat stromingsgeluiden in een gedeelte van mijn leidingen en zou het wel een mooie feature vinden als er onderscheid gemaakt kan worden tussen dag en nacht pompsnelheid. Overdag mag hij van mij gewoon op maximum, maar ’s nachts hoor ik hem in het trappenhuis als hij voluit draait. Geen ramp m, als ik hem op gemiddeld zet werkt alles eigenlijk ook prima.

Lijkt me een kleine feature die best een mooie toevoeging zou kunnen zijn. Misschien sowieso handig om voor o.a Tweakers bijv een Google sheets of UserVoice achtig iets aan te maken om alle feature request te verzamelen?

Ik kan dit eventueel gerust ook zelf bij Itho neerleggen?

[ Voor 0% gewijzigd door psycho-realm op 04-09-2025 07:51 . Reden: Tags veranderd ]

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:37
+1 voor de verlaging pomp snelheid gedurende de nacht. Dit regel ik nu met home assistent, zou mooi zijn als dit ingebouwd is.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:58
mijgmae schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:10:
+1 voor de verlaging pomp snelheid gedurende de nacht. Dit regel ik nu met home assistent, zou mooi zijn als dit ingebouwd is.
Sow, dat is een goede!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:36
Kan iemand mij vertellen welke temperatuur sensor er bij de Amber wordt geleverd (Tw) en waar ik die los kan bestellen (of type, codering). Bedankt.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

psycho-realm schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:49:
@Carboy54 @Stoker Weet jij (of iemand anders hier) toevallig waar je een request kunt indienen voor een volgende firmware update?

Ik heb namelijk wat stromingsgeluiden in een gedeelte van mijn leidingen en zou het wel een mooie feature vinden als er onderscheid gemaakt kan worden tussen dag en nacht pompsnelheid. Overdag mag hij van mij gewoon op maximum, maar ’s nachts hoor ik hem in het trappenhuis als hij voluit draait. Geen ramp m, als ik hem op gemiddeld zet werkt alles eigenlijk ook prima.

Lijkt me een kleine feature die best een mooie toevoeging zou kunnen zijn. Misschien sowieso handig om voor o.a Tweakers bijv een Google sheets of UserVoice achtig iets aan te maken om alle feature request te verzamelen?

Als het op een lagere pompsnelheid ook prima werkt zet je hem daar toch continu op .
Probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
JoramQ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:32:
[...]

Thanks, ge-update en alles werkt.

(Toch ook wel mooi, alles bediend vanaf mijn mobiel terwijl ik op een conferentie op afstand zit)

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 04-09-2025 11:55 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:58
Jan2023 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:04:
[...]

Als het op een lagere pompsnelheid ook prima werkt zet je hem daar toch continu op .
Probleem opgelost.
Met name voor sanitair bij mij, maar als ik deze op medium zet, kan ik de Amber niet meer gebruiken als doorstroom verwarming voor het douchen savonds.
Dus eigenlijk laat ik deze dus gewoon op hoog staan idd, duurt toch maar 20min om bij te warmen als ik klaar ben. (Hij warmt dan sneller op dan ik douche)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:39
Whiskey48 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:49:
[...]

Met name voor sanitair bij mij, maar als ik deze op medium zet, kan ik de Amber niet meer gebruiken als doorstroom verwarming voor het douchen savonds.
Dus eigenlijk laat ik deze dus gewoon op hoog staan idd, duurt toch maar 20min om bij te warmen als ik klaar ben. (Hij warmt dan sneller op dan ik douche)
De sww pomp moet ook op maximaal staan zeker bij jouw 9.5.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Ik ben even aan t kijken of ik de steunen van mijn Amber120 een upgrade kan geven. Nu is al vaker gezegd, de hoge voeten zijn verstandig. Hier heb ik de lage voeten van Alixo.

Mijn eerste gedachte was om simpelweg de ophoogblokken er onder te schuiven. Maar die heb je alleen van Big Foot. Kan ze zo snel niet van Alixa vinden. Zijn die er wel?

Kunnen jullie even meedenken hoe ik het effectief kan verbeteren?

De Amber staat nu op de voeten, waarbij de voeten op het grind staan (en dus niet op t zand). Grind ligt er al 30 jaar bovenop een worteldoek.
Grind onder de voeten weghalen?

En helpt t om dempers tussen voet en Amber te hebben? Zoals die van Bommer? https://www.technirub.nl/...0x20-mm-type-a-m8x23.html

Verder lees ik dat t verstandig is om de 1meter versie te pakken voor de zwaardere warmtepompen. De huidige alixo zijn effectief 55cm.

Klopt t dat ik hier wat kan optimaliseren met:
Bigfoot 100cm
Ophoogblok 100cm
Dempers
Metalen ringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8xniAke7CBsup3vvqmfdoSn-Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Wrzfxgqa6kUcQ8oK52TB7YJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esBf71qKpVT5mzXVv8sT4vvYB88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GA2qrIVUqslSk7dteRn3FuPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:27:
Ik ben even aan t kijken of ik de steunen van mijn Amber120 een upgrade kan geven. Nu is al vaker gezegd, de hoge voeten zijn verstandig. Hier heb ik de lage voeten van Alixo.

Mijn eerste gedachte was om simpelweg de ophoogblokken er onder te schuiven. Maar die heb je alleen van Big Foot. Kan ze zo snel niet van Alixa vinden. Zijn die er wel?

De Amber staat nu op de voeten, waarbij de voeten op het grind staan (en dus niet op t zand). Grind ligt er al 30 jaar bovenop een worteldoek.

En helpt t om dempers tussen voet en Amber te hebben? Zoals die van Bommer? https://www.technirub.nl/...0x20-mm-type-a-m8x23.html

Verder lees ik dat t verstandig is om de 1meter versie te pakken voor de zwaardere warmtepompen. De huidige alixo zijn effectief 55cm.

Bigfoot 100cm
Ophoogblok 100cm
Dempers
Metalen ringen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 meter gebruik je bij veel wind risico. Hoogbalk kan ik aanbevelen maar die technirub zijn voor muursteunen. Betonbiels eronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ym4birNV5gmrA9dUsLP8Y91gdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcpwAZCEwqb3JWZKoUDvibWE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHmtQPlReWQgnIz-j9VAEVHnWSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJEO62EDQMfTQYmhJpTkev6Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 05-09-2025 17:56 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:53:
[...]

1 meter gebruik je bij veel wind risico. Hoogbalk kan ik aanbevelen maar die technirub zijn voor muursteunen. Betonbiels eronder.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmmm, de hogere rubber balken dus. Zou de 13cm extra zoveel demping winst geven? Nu de 100mm, dan zou ik de 230mm hoog pakken (van alixo bijv de Mamut)

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 05-09-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42
@Get!em wat is je doel? Als het alleen hoogte creëren is zou ik beton balkjes er onder zetten. Kost praktisch niets en verhoogt mooi je warmtepomp.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:45:
@Get!em wat is je doel? Als het alleen hoogte creëren is zou ik beton balkjes er onder zetten. Kost praktisch niets en verhoogt mooi je warmtepomp.
Mijn doel is de brom van de compressor, die aan de achterkant best sterk is, te verminderen. Ik heb t gevoel dat die via de grond/fundering aan de muur wordt doorgegeven.

Mijn vader heeft net een Aquarea T-cap met dubbele fan en die is een stuk stiller en die staat op gestapelde blokken tegen een muur aan. Denk dat die wel 30cm hoog staat

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 05-09-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:58
Ik zou eerst onderzoeken of dat niet doorgegeven wordt door de buizen.

Dat is vooralsnog mijn conclusie. Dan kun je bijvoorbeeld zware steen met beugel plus rubber als extra demping inzetten?

(Ja heb er wel flex tussen zitten)

Maar denk er over die eens extra te dempen.

Eigenlijk jammer dat in de Amber niet meer flex gebruikt is om dit er uit te houden: tip voor versie 2.0..

Heb gedacht de compressor wat te verzwaren met een zware antitrillings rubber. (Plakken)

Maar ik stoor me er vooralsnog niet aan. Dus niet verder onderzocht. Hoor t wel, t brommen. (Idem overigens andere warmtepompen) Blazen is natuurlijk geen issue, dat maakt nauwelijks geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Degast schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:45:
Ik zou eerst onderzoeken of dat niet doorgegeven wordt door de buizen.

Dat is vooralsnog mijn conclusie. Dan kun je bijvoorbeeld zware steen met beugel plus rubber als extra demping inzetten?

(Ja heb er wel flex tussen zitten)

Maar denk er over die eens extra te dempen.

Eigenlijk jammer dat in de Amber niet meer flex gebruikt is om dit er uit te houden: tip voor versie 2.0..

Heb gedacht de compressor wat te verzwaren met een zware antitrillings rubber. (Plakken)

Maar ik stoor me er vooralsnog niet aan. Dus niet verder onderzocht. Hoor t wel, t brommen. (Idem overigens andere warmtepompen) Blazen is natuurlijk geen issue, dat maakt nauwelijks geluid.
Ben hier zelfs de kruipruimte nog in geweest om te voelen hoeveel trilling er door wordt gegeven met de buizen.

Het is bij mij toch ook een deel de trilling van de Amber zelf. Ik zie de kringen in het regenwater boven op de Amber.

Ik stoor me er overdag ook niet aan. Behalve bij DHW run in de ochtend als ik op terras zit buiten. ‘s nachts draaide DHW niet, dan stoort t mij en kan mij ook wakker maken.
Alles boven 55Hz ‘s nachts doet dat, dus in winter draait hij op max 55Hz tussen 22u-8u.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 06-09-2025 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:06
Get!em schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:27:

Bigfoot 100cm
Ophoogblok 100cm
Dempers
Metalen ringen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn opstelling voor een amber 65 op een garage dak als volgt:

Rubberen matjes
Dikke betonbanden
Lage 1 meter voeten
Technirub rubberen dempers (moest wel ff een “custom” kikkertje maken voor in die rail)
Warmtepomp

En dan uiteraard met flex naar de muur en leidingwerk in rubberen bevestiging gemonteerd.

Heel plat gezegd moet je de pomp op zo slap mogelijke veren zetten op een zo stijf/traag mogelijke ondergrond. Dat werkt akoestisch het beste.

Ik heb geen last van compressor geluid terwijl ik op de slaapkamer aansluitend op de warmtepomp slaap. Wel hoor ik wat stromingsgeluid, maar dat heeft meer te maken met een standleiding die wat aan de krappe kant is.

Daarom zie ik wel wat in de feature suggestie die eerder werd genoemd van een variabele pomp snelheid! Deze gewoon mee laten schalen met de geluidsreductiemodus zou een mooie feature zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:40
hondacb50 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:20:
[...]

Mijn opstelling voor een amber 65 op een garage dak als volgt:

Rubberen matjes
Dikke betonbanden
Lage 1 meter voeten
Technirub rubberen dempers (moest wel ff een “custom” kikkertje maken voor in die rail)
Warmtepomp

En dan uiteraard met flex naar de muur en leidingwerk in rubberen bevestiging gemonteerd.

Heel plat gezegd moet je de pomp op zo slap mogelijke veren zetten op een zo stijf/traag mogelijke ondergrond. Dat werkt akoestisch het beste.

Ik heb geen last van compressor geluid terwijl ik op de slaapkamer aansluitend op de warmtepomp slaap. Wel hoor ik wat stromingsgeluid, maar dat heeft meer te maken met een standleiding die wat aan de krappe kant is.

Daarom zie ik wel wat in de feature suggestie die eerder werd genoemd van een variabele pomp snelheid! Deze gewoon mee laten schalen met de geluidsreductiemodus zou een mooie feature zijn!
Hier idem, normaal heel stil, maar SWW 's-nachts aan de gevel geeft een brom, ook op eco-stand.
(ook 90Hz vvw bij -7 geeft natuurlijk meer geluid, overdimensioneren van je WP heeft daar voordelen)

De hogere compressordruk door het grote temperatuurverschil dat overbrugd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 22:26
@Carboy54 In het informatieblad geluid staat het volgende overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRxcizbaIvEzhuXpuy4PONb3_lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsueUHvndEuqYMQge189oMxn.jpg?f=fotoalbum_large

Weet jij waarom bij de Amber 95 wordt aanbevolen de geluidsreductie-modus niet altijd aan te laten staan, terwijl dit bij de 65 en de 120 wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Juanluca schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:08:
@Carboy54 In het informatieblad geluid staat het volgende overzicht:

[Afbeelding]

Weet jij waarom bij de Amber 95 wordt aanbevolen de geluidsreductie-modus niet altijd aan te laten staan, terwijl dit bij de 65 en de 120 wel kan?
Zal ook voor de andere modellen gelden die technisch overeenkomen. Reductie stand geeft niet de hoogste efficiëntie neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 00:01:
[...]

Ben hier zelfs de kruipruimte nog in geweest om te voelen hoeveel trilling er door wordt gegeven met de buizen.

Het is bij mij toch ook een deel de trilling van de Amber zelf. Ik zie de kringen in het regenwater boven op de Amber.

Ik stoor me er overdag ook niet aan. Behalve bij DHW run in de ochtend als ik op terras zit buiten. ‘s nachts draaide DHW niet, dan stoort t mij en kan mij ook wakker maken.
Alles boven 55Hz ‘s nachts doet dat, dus in winter draait hij op max 55Hz tussen 22u-8u.
Trillingen in de Amber?? Die zijn normaliter minimaal en zelfs zonder fatsoenlijke dempers. Bekijk het glaasje op de Amber bij 90 hZ:

YouTube: Itho Amber op maximaal toerental 90 Hz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
@Carboy54 als de Amber in zijn eigen frequentie komt, wat opstelling eigen is, dan versterkt die zichzelf. Bij mij is dat bij 78Hz. Bij 90 Hz is die muis stil dus het filmpje is mooi. Maar verteld niet het hele verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:31:
[...]

Trillingen in de Amber?? Die zijn normaliter minimaal en zelfs zonder fatsoenlijke dempers. Bekijk het glaasje op de Amber bij 90 hZ:

YouTube: Itho Amber op maximaal toerental 90 Hz
Fantastisch. Mooi filmpje. Zelfs een van de filmpjes waar ik op besloten heb voor de Amber te gaan.

Nu nog bij mijn exemplaar hetzelfde voor elkaar krijgen . En hoe dat voor elkaar te krijgen.
De ergste lawaai is eraf, had hier niet voor niets vorig jaar filmpjes gepost waarbij ik de Amber luid kon horen aan de andere kant van t huis buiten.

Ook het losraken en uiteindelijk doorbranden van de Electra draden op de aansluitrail binnen de buitenunit wijt ik aan de trilling.

Prio is nu nog eerst de waterpomp weer op 100% krijgen bij instelling maximaal (nu nog slechts 60% flow tov vorig jaar bij zelfde instelling) en daarna weer focus op geluid en trilling. Punt is helaas dat het nu wel qua geluid en trilling beter is dan eerst en het subjectiever wordt of het nu hoort zoals het nu is. Ik zal daarom binnenkort eens filmpjes plaatsen en vragen of het acceptabel is en of dat ik dit aanhangig kan maken bij Itho of Installateur.

Ik ben bij Stoker geweest, dus ik weet hoe t ook kan. Bij een 95, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Get!em als je dan toch bezig bent. Kijk dan gelijk even met een app op welke frequentie die er uit springt. Zo kan je de correcte dempers kopen (die daar dus geen eigen frequentie hebben ook niet bij -10).

Zo iets: https://play.google.com/s...id=org.intoorbit.spectrum

[ Voor 16% gewijzigd door Impossibl3 op 06-09-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:53:
@Carboy54 als de Amber in zijn eigen frequentie komt, wat opstelling eigen is, dan versterkt die zichzelf. Bij mij is dat bij 78Hz. Bij 90 Hz is die muis stil dus het filmpje is mooi. Maar verteld niet het hele verhaal.
Op het YT kanaal staat er ook een bij 55 hZ ook zonder resonantie en dat op een muurbeugel zonder de inmiddels toegepaste technirub dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:47:
@Get!em als je dan toch bezig bent. Kijk dan gelijk even met een app op welke frequentie die er uit springt. Zo kan je de correcte dempers kopen (die daar dus geen eigen frequentie hebben ook niet bij -10).

Zo iets: https://play.google.com/s...id=org.intoorbit.spectrum
Bij mij begon het na ongeveer een jaar, als hij nu op 55Hz draait hoor ik dat op de 1e verdieping.
Of als hij op/-aftoert langs de 55Hz, niet mega irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Hier is de 61Hz idd ook stiller dan de 55Hz
Met 61Hz ook geen kringen op t water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:27:
Hier is de 61Hz idd ook stiller dan de 55Hz
Met 61Hz ook geen kringen op t water.
Het was eerst niet, misschien dat door het weer de dempers anders zijn gaan reageren of zo iets.
Ik/wij ervaren het nog niet als irritant, niemand heeft er verder ook last van.
binnenkort ga ik toch aanpassingen maken zodat dat alleen in uiterste gevallen de Amber nog s' avond laat
en s' nachts draait. als aanloop naar het afschaffen van de saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:54:
[...]

Het was eerst niet, misschien dat door het weer de dempers anders zijn gaan reageren of zo iets.
binnenkort ga ik toch aanpassingen maken zodat dat alleen in uiterste gevallen de Amber nog s' avond laat
Ik heb net even tegen de Amber zitten aanduwen tijdens het DHW draaien op 61Hz (eco). Er resoneert iets, en dat verdwijnt als ik de Amber met meer dan een paar graden achterover duw. Ofwel het komt door de demping van mijn handen, ofwel elders valt de resonantie weg. Ik heb nog genoeg van die 10x10cm anti resonantie lapjes die normaal voor transport zijn bedoeld. In combinatie met een paar betonbielzen of opsluitbanden dwars leggen moet hier winst te halen zijn.

Dat het bij mij irriteert is ook omdat mijn huis uit 1990 sowieso niet erg geluidsdicht is. Gebruikte dakplaten isoleren nagenoeg geen geluid. Een voorbijrijdende fatbiker is ook te horen.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 07-09-2025 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:49:
[...]

Ik heb net even tegen de Amber zitten aanduwen tijdens het DHW draaien op 61Hz (eco). Er resoneert iets, en dat verdwijnt als ik de Amber met meer dan een paar graden achterover duw. Ofwel het komt door de demping van mijn handen, ofwel elders valt de resonantie weg. Ik heb nog genoeg van die 10x10cm anti resonantie lapjes die normaal voor transport zijn bedoeld. In combinatie met een paar betonbielzen of opsluitbanden dwars leggen moet hier winst te halen zijn.

Dat het bij mij irriteert is ook omdat mijn huis uit 1990 sowieso niet erg geluidsdicht is. Gebruikte dakplaten isoleren nagenoeg geen geluid. Een voorbijrijdende fatbiker is ook te horen.
Bij Panasonic J serie die nauwelijks enige vorm van isolatie heeft gebruik ik bitumen deurplaten die worden gebruikt in autoschade bedrijven om het dreunen van deuren te voorkomen. Werkt zeer goed op metalen oppervlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Ik ben ook benieuwd of zoiets toe te passen zou zijn op de behuizing van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:54:
[...]

Bij Panasonic J serie die nauwelijks enige vorm van isolatie heeft gebruik ik bitumen deurplaten die worden gebruikt in autoschade bedrijven om het dreunen van deuren te voorkomen. Werkt zeer goed op metalen oppervlakken.
Ja, misschien ga ik wel zoiets aan de binnenkant van de metalen platen van de buitenkant en of rondom de compressor doen.
Heb je een linkje naar waar het materiaal goed verkrijgbaar is en welke jij toepast?

Edit, gevonden.

Zoekterm: anti dreunplaat zelfklevend

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 07-09-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:58
bommer schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:54:
[...]

Rubber wordt uiteindelijk toch harder, zeker als het onder druk staat.
Verende poten om echt te ontkoppelen zou beter kunnen werken als de Amber de trillingen echt doorgeeft via de pootjes.

Heeft iemand zijn Amber al op dit soort poten staan?
https://www.wasco.nl/artikel/99MI2003
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iL__YO18KUMtPEcjDZEicqqTJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qH7k20OOQMcX5ifTTD4sjvl3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Woutertt schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:23:
[...]

Verende poten om echt te ontkoppelen zou beter kunnen werken als de Amber de trillingen echt doorgeeft via de pootjes.

[Afbeelding]
Hangen aan de zwaardere compressor kant behoorlijk door en daarom vervangen door Technirub dempers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:22:
[...]

Ja, misschien ga ik wel zoiets aan de binnenkant van de metalen platen van de buitenkant en of rondom de compressor doen.
Heb je een linkje naar waar het materiaal goed verkrijgbaar is en welke jij toepast?
Haal ik bij autoschade bedrijf Carboy he 🤗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Degast schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:16:
Ik ben ook benieuwd of zoiets toe te passen zou zijn op de behuizing van de compressor.
Nee is voor gladde oppervlaktes of je moet ze wellicht met een föhn warm maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:54:
[...]

Nee is voor gladde oppervlaktes of je moet ze wellicht met een föhn warm maken.
Via “anti dreunplaat” vind ik ook versies die te buigen zijn en over oneffenheden heen kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
Ik zie dat je daar sowieso niet bij komt?. (De compressor zelf) tenminste, de compressor lijkt weer weggewerkt in aparte doos in de behuizing?

Wordt natuurlijk ook nog belast met verschillende temperaturen.
En als t zou helpen dan was t al vaak toegepast natuurlijk. (Ook op andere merken/airco s.)

Voor zover ik op jullie fotos kan zien in het forum.

Nouja, toch nog niet aan de orde voor mij.
Gewoon lazy Sunday mijmeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Woutertt schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:23:
[...]

[Afbeelding]
Je kan beter het maatje groter pakken. Maar de Amber zin door zijn gewicht eigenlijk net tussen twee veersysteem in. Namelijk echt wel aan de onderkant van deze veren en over het gewicht van die veren die jij doorstuurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:12

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Deze zakken ook door..

Hebben wij onder een 9.5 gehad, maar toch weer gewisseld naar rubbers

[ Voor 62% gewijzigd door Stoker op 07-09-2025 21:55 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Stoker schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:55:
Deze zakken ook door..

Hebben wij onder een 9.5 gehad, maar toch weer gewisseld naar rubbers
Met 3 veren aan de rechter kant en 2 links werkt het netjes ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:40
Cr3ator schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:12:
[...]

Met 3 veren aan de rechter kant en 2 links werkt het netjes ;)
Bij mijn vooral een voor-achter issue, voorkant is zwaarder, daardoor loopt ook het condenswater in de unit naar voren, en loopt er niet in de daartoe bestemde gaatjes uit. Schuin aflopende bodem zou geholpen hebben.

Na plaatsing op 4 meter hoog er vulringen tussenkrijgen is een crime, immers de takel is weg...

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 08-09-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:31
Jan2023 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:04:
[...]

Probleem opgelost.

Klopt, alleen antwoord je helaas niet op mijn suggestie. Ik zal zelf als particulier rechtstreeks contact opnemen met Itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:48
Hier gaan we komende periode het 3e winter seizoen in met de Amber. Voeren jullie zelf nog onderhoud uit voor we weer beginnen met verwarmen?
In de andere warmtepomp topics lees ik over het schoonmaken van de verdamper met Dasty. Schoonmaken van de fan etc?

[ Voor 7% gewijzigd door NRJ020 op 09-09-2025 14:26 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
NRJ020 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:25:
Hier gaan we komende periode het 3e winter seizoen in met de Amber. Voeren jullie zelf nog onderhoud uit voor we weer beginnen met verwarmen?
In de andere warmtepomp topics lees ik over het schoonmaken van de verdamper met Dasty. Schoonmaken van de fan etc?
Vuilfilter reinigen / waterdruk controleren / controleren op lekkages / buitenkant reinigen en in de was zetten / Eventueel condensor reinigen met zachte waterstraal en condensor reiniger. Daar heeft een tweaker geen onderhoudscontract voor nodig 🤗

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 16:21
Is er iets te doen tegen het oxideren van de condensor?

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:45:
[...]

Vuilfilter reinigen / waterdruk controleren / controleren op lekkages / buitenkant reinigen en in de was zetten / Eventueel condensor reinigen met zachte waterstraal en condensor reiniger. Daar heeft een tweaker geen onderhoudscontract voor nodig 🤗
De condensor loopt toch achter het rooster aan de acherkant?
En moet de kap er voor af om die te reinigen ?

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:12:
[...]

De condensor loopt toch achter het rooster aan de acherkant?
En moet de kap er voor af om die te reinigen ?
Nee Jan liefst met lauw water afspuiten zonder kracht.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:53:
[...]

Nee Jan liefst met lauw water afspuiten zonder kracht.
Ok , maar de condensor zit achter het rooster toch ?

• Degast
Condensor ziet er uit als autoradiator maar dan met nog wat meer lamellen en groter. Het grote ding waar je aan de achterzijde tegenaan kijkt.

Zeker niet met hogedruk reiniger.

• Degast
Hoe zijn de eventuele ervaringen met de speciale reinigingsmiddelen die in de markt zijn voor condensor? (O.a. ook voor airco's) Zinvol of meer (marketing) onzin?

Edit: geen condensator maar condensor natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Degast op 11-09-2025 08:32 ]

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste