• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-12 16:46
Andrehj schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:
[...]

Zeker niet in de gezamenlijke retour, want dan ga je bij een SWW-run ook je buffervat (voor verwarming) opwarmen naar 50 of meer graden. Dat is niet de bedoeling.
Waar wordt anders beweerd dan? Die plaatjes waarin dat wordt voorgesteld heb ik hier nog niet voorbij zien komen, dan had ik daar wel op gereageerd.
Via dit plaatje in dit forum. Hier lijkt de anti pendel buffer in gezamelijk retour te zitten. En in Itho handleiding staat het in CV afgifte. Maar wel hebben contact gehad en aanpassingen doorgevoerd. Tx allemaal.

Plaatje: https://tweakers.net/i/Zr...ia3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door avanthof op 20-12-2025 21:24 ]

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:58
Vraagje over jullie boilervat & SWW runs.

Toen ik net de amber had, zakte de temperatuur van mijn warmwater zeer snel. Begreep dat ik hiervoor de sensor iets hoger moest plaatsen in het vat. Dit vervolgens gedaan, maar merk nog steeds dat het hard gaat. Hierbij een grafiek (2 personen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQXBoHwf-boBEYXIefubqObUyVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6HYnbeILYpJLKjGDNuk0wNH.jpg?f=fotoalbum_large

We zetten het vat op 53 graden, want gebruiken het ook voor de keuken (en wil daar heet water hebben voor de vaat/schoonmaak). Echter 24uurs gebruik, beetje vaat, allebei douchen en hij eindigt op 15 graden...

Vannacht een SWW run gedraaid van 1,5 uur en het was weer terug naar 52~53gr.

Ik merk heel soms dat we idd wel wat kouder water beginnen te krijgen als het op '15 graden' staat, gelukkig nog nooit onder koude douche gestaan. Maar vraag me af hoe dit zou zijn met een 3e erbij.

Zakt de temperatuur bij jullie ook zo hard? En duurt jullie SWW run vervolgens ook 1,5 uur? Of kan ik hier aan mijn kant nog verder optimaliseren?

~ mini update: ik ga als experiment eens zo lang mogelijk douchen, kijken hoelang de boiler volhoudt.

[ Voor 3% gewijzigd door darkfujita op 21-12-2025 09:27 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Even kijken; 9u27 post geüpdatet;) Wij horen de update wanneer je verrimpeld onder douche vandaan komt Roel;)

Je koud water (zeker met deze buitentemperaturen) heeft een inkomende temp van denk 5*C. omdat het vat aan de onderkant gevuld wordt, zakt de temperatuur ineens heel hard. Als je daarna geen tapwatervraag hebt, dan zal zien dat de temperatuur vanzelf weer omhoog gaat (mengt dus).

Je kan de sensor iets naar boven brengen zodat hij later inspringt.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
bommer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:17:
Het kast je doet dus niets meer of minder dan onze oplossingen.
En ook wij zijn instaat om het op andere platformen te laten werken. Niet dat ik daar direct voordeel in zie. Home Assistant houd de data mooi lokaal.
Yep lokaal en in eigen beheer zijn een grote pre voor mij. Grote nadeel van de gekozen route door Itho vind ik wel dat het straks dus of de Itho oplossing of een andere modbus oplossing zoals de Leejow module wordt. Dat hoeft geen probleem te zijn totdat Itho dingen (verplicht) samen gaat verkopen icm service abonnementen/garantie oid.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:29

Jan2023

KISS

Sander schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:40:
[...]

Yep lokaal en in eigen beheer zijn een grote pre voor mij. Grote nadeel van de gekozen route door Itho vind ik wel dat het straks dus of de Itho oplossing of een andere modbus oplossing zoals de Leejow module wordt. Dat hoeft geen probleem te zijn totdat Itho dingen (verplicht) samen gaat verkopen icm service abonnementen/garantie oid.
De soep wordt niet zo heet gegeten hoor,-)
Je kan prima zonder modbus toevoegingen , iTho is nog geen Weheat.
Draait hier al een paar jaar zonder.

( ja ja Mischa ik weet het )

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Sander
  • Niet online
Jan2023 schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:56:
[...]

De soep wordt niet zo heet gegeten hoor,-)
Je kan prima zonder modbus toevoegingen , iTho is nog geen Weheat.
Draait hier al een paar jaar zonder.

( ja ja Mischa ik weet het )
We gaan het zien, kijken hoe lang het duurt voor de nieuwe installaties standaard zo gemaakt gaan worden! De trend van abonnementen etc is echt sterk in de markten en het is voor installateurs (zie alles rondom Weheat) echt ook wel een sterke pre als ze op afstand een hoop kunnen doen. En dat hoeft dus ook niet negatief te zijn, mits we dan wel als eindklant ook mogelijkheden krijgen om hier zelf gebruik van te maken.

• hamag
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-12 16:32
[...]

Waarom denk je dat het óf-óf wordt?
Ik weet heel weinig van modbus. Maar als ik op p8 in de handleiding kijk, staat er "Meerdere toestellen aansluiten is mogelijk, zie schema".
Ik kan me wel voorstellen dat meerdere devices die via modbus tegen de Amber gaan praten, conflicten geeft. Bedoel je dat? Maar read only zou dan toch mogelijk moeten zijn met een tweede device op de modbus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaeapSRwMY7njKr_cWJx9jdRkUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hGfl2N3bGT1vxZHbV5rDEp6d.png?f=fotoalbum_large

Plaatje komt uit deze PDF.

Update:
8)7 Het licht gaat hier aan: ze bedoelen meerdere Ambers over één IOT module natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door hamag op 21-12-2025 12:05 . Reden: epiphany ]

Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:31
Sander schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:52:
[...]

We gaan het zien, kijken hoe lang het duurt voor de nieuwe installaties standaard zo gemaakt gaan worden! De trend van abonnementen etc is echt sterk in de markten en het is voor installateurs (zie alles rondom Weheat) echt ook wel een sterke pre als ze op afstand een hoop kunnen doen. En dat hoeft dus ook niet negatief te zijn, mits we dan wel als eindklant ook mogelijkheden krijgen om hier zelf gebruik van te maken.
Dat ben ik zondermeer met je eens en een van onze voorwaarden bij nieuwe keuzes van warmtepompen. Bij Weheat lossen wij 90% van de problemen op via ons installateurs account zelfs via de app. Bij de Amber proberen wij dat telefonisch maar door gebrek aan inzicht lukt dat niet altijd. Daar maak je klanten heel blij mee vaak zelfs in het weekeinde.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 21-12-2025 12:04 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

hamag schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:01:
[...]

Waarom denk je dat het óf-óf wordt?
Ik weet heel weinig van modbus. Maar als ik op p8 in de handleiding kijk, staat er "Meerdere toestellen aansluiten is mogelijk, zie schema".
Ik kan me wel voorstellen dat meerdere devices die via modbus tegen de Amber gaan praten, conflicten geeft. Bedoel je dat? Maar read only zou dan toch mogelijk moeten zijn met een tweede device op de modbus?
[Afbeelding]

Plaatje komt uit deze PDF.
In jouw afbeelding heb je meerdere warmtepompen op één IoT module. Dit kan inderdaad, maar anders gaat niet: je kan in een modbus netwerk maar één master hebben.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• hamag
leejoow schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:02:
[...]

In jouw afbeelding heb je meerdere warmtepompen op één IoT module. Dit kan inderdaad, maar anders gaat niet: je kan in een modbus netwerk maar één master hebben.
Je was me 1 seconde voor, kwam zelf ook tegelijkertijd tot deze conclusie. :'(

Amber 95 | Buffer 50L | WPV-H 240L | Honeywell T6 | Vrijstaand 1924 85m2 | HT-Radiatoren (geen vv) | Iso: vloer, spouw, HR++ (90%), dak | voorheen 1100m3 gas p/j

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:42
darkfujita schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:21:
Vraagje over jullie boilervat & SWW runs.

Toen ik net de amber had, zakte de temperatuur van mijn warmwater zeer snel. Begreep dat ik hiervoor de sensor iets hoger moest plaatsen in het vat. Dit vervolgens gedaan, maar merk nog steeds dat het hard gaat. Hierbij een grafiek (2 personen):
[Afbeelding]

We zetten het vat op 53 graden, want gebruiken het ook voor de keuken (en wil daar heet water hebben voor de vaat/schoonmaak). Echter 24uurs gebruik, beetje vaat, allebei douchen en hij eindigt op 15 graden...

Vannacht een SWW run gedraaid van 1,5 uur en het was weer terug naar 52~53gr.

Ik merk heel soms dat we idd wel wat kouder water beginnen te krijgen als het op '15 graden' staat, gelukkig nog nooit onder koude douche gestaan. Maar vraag me af hoe dit zou zijn met een 3e erbij.

Zakt de temperatuur bij jullie ook zo hard? En duurt jullie SWW run vervolgens ook 1,5 uur? Of kan ik hier aan mijn kant nog verder optimaliseren?

~ mini update: ik ga als experiment eens zo lang mogelijk douchen, kijken hoelang de boiler volhoudt.
Ik heb een 300L vat, voorkeur voor 1x/dag sww, niet continu. Het idee erachter is dat ik het zonde vind een vat de hele dag op 50oC te hebben, als iedereen 's-morgens doucht.

Met 300L en 4p waarvan twee pubers gaat het meestal goed. Helaas die uitzonderingen als..
- Extra douchen door sporten, logés (of meerdere dames die dezelfde dag haren wassen)
- Veel ww-gebruik voor grote schoonmaak

Mijn sensor zit halverwege het vat (Nibe300) kan niet hoger. De curve lijkt op die van jou, en idd. kun je zien wie hoe laat hoe lang gedoucht heeft...

En idd, wel enkele keren een vloek gehoord in de avond.

Opties bij een derde...
- Toch een tweede sww-moment
- Andere oplossing voor de keuken, lijkt weinig maar ik denk dat het toch een aanslag doet
- Douche-WTW

-

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Carboy54 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:01:
[...]

Dat ben ik zondermeer met je eens en een van onze voorwaarden bij nieuwe keuzes van warmtepompen. Bij Weheat lossen wij 90% van de problemen op via ons installateurs account zelfs via de app. Bij de Amber proberen wij dat telefonisch maar door gebrek aan inzicht lukt dat niet altijd. Daar maak je klanten heel blij mee vaak zelfs in het weekeinde.
Eens.

Overigens totaa niet eens met Itho, ze verkopen onderdelen bij warmtepompen die niet eens geïntroduceerd zijn.

Geen uitleg,
Geen werking,
Geen enkele vorm vanuit over eventuele extra kosten,

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:07
Een vraag over microbellenontluchters; ik zie in de handleiding dat er een "R290 microbel filter" waterzijdig is geplaatst in de Amber. Is er dan nog een losse microbellenontluchter nodig/aangeraden?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:01:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als wat we hier met elkaar doen als iemand zijn grafieken toont van de uitleesmodule :P

Maar verder ook helemaal eens: als je als installateur service wilt verlenen en niet steeds op de stoep wilt hoeven staan, is remote monitoring en eventueel zelfs aansturing noodzakelijk.

Helaas kiezen veel van de warmtepomp bedrijven ervoor om die informatie voor de installateur alleen te houden en kun je er als wat meer geinteresseerde klant helemaal niks mee, ziet beperkte informatie etc.
Dat is niet uniek in warmtepompenland, maar ook bij alles wat connected is tegenwoordig, oa auto's, laadpalen, thermostaten, thuisbatterij, etc.

In IT land is dit overigens ook al eeuwen zo. Mijn werklaptop wordt ook steeds meer dichtgetimmerd. Ik mag nu nagenoeg niks meer (niet eens mijn desktop achtergrond aanpassen) en kan mijn werkplek met 2 schermen niet eens meer fatsoenlijk inrichten (ze hebben de driver op tweede beeldscherm weggeknikkert want waarom zou je een tweede beeldscherm nodig hebben..._).

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-12 17:54
Whiskey48 schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het duurde even maar mijn Aquaro is binnen. Ziet er top ontwikkeld uit!

Heb hem op de buis naar m'n watervat gezet.
Hoe zijn je ervaringen tot nu toe met de Aquaro? Ben zelf ook op zoek naar een makkelijk te plaatsen flowmeter in de installatie van de Amber 12kW en deze lijkt wel geschikt.

• hamag
Vanochtend tijdens het douchen werd na 4-5 minuten het water aan de koude kant.

Daarna gekeken op display van Amber, watertemperatuur 36 graden. Instelling is 42 minimumwaarde. WP is op dat moment uiteraard bezig met verwarmen van het vat om het weer naar 42 te krijgen.

Wat er gebeurt, denk ik:
  • bij douchen begint vat aan te vullen met tamelijk koud leidingwater gezien huidige buitentemperaturen rond de 5 graden
  • omdat het een liggend vat is, is de menging sneller dan bij een staand vat (?)
  • gevolg: er stroomt water van rond de 35 graden uit de douche
Wat zouden slimme aanpassingen kunnen zijn om te zorgen dat we wat langer warm kunnen douchen om 06.45 's morgens in de winter?
  • 42 graden minimum instelling verhogen naar 42 + x ?
  • 45 / 50 / 55 graden run laten doen tussen 05.30 en 06.45 uur? Niet ideaal omdat 1) woonkamer dan niet verwarmd wordt vlak voor we hem gaan gebruiken bij het ontbijt en 2) de WP harder moet werken bij buitentemp die 's nachts meestal lager ligt. Maar comfort vraagt ook wat.
  • Sensor op andere plek in het vat? Kan dat aangepast dat bij een liggend vat?
  • Iets anders? Tips welkom!
Achtergrondinfo:
  • Wij hebben dus een liggend voorraadvat (240L), op de vliering. Door alle leidingwerk, opstijgende warmte en relatief goede isolatie van het dak is de zolder (zonder radiator) ongeveer net zo warm als woonkamer (rond de 20 graden). Dus het vat staat niet op een plek met een koude omgevingstemperatuur.
  • 5 minuten douchen x 7 liter = 35 liter. Ik verwacht eigenlijk niet dat die in die eerste 35 liter al zulk relatief koud water zit.

• Sander
  • Niet online
hamag schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:17:
Vanochtend tijdens het douchen werd na 4-5 minuten het water aan de koude kant.

Daarna gekeken op display van Amber, watertemperatuur 36 graden. Instelling is 42 minimumwaarde. WP is op dat moment uiteraard bezig met verwarmen van het vat om het weer naar 42 te krijgen.

Wat er gebeurt, denk ik:
  • bij douchen begint vat aan te vullen met tamelijk koud leidingwater gezien huidige buitentemperaturen rond de 5 graden
  • omdat het een liggend vat is, is de menging sneller dan bij een staand vat (?)
  • gevolg: er stroomt water van rond de 35 graden uit de douche
Wat zouden slimme aanpassingen kunnen zijn om te zorgen dat we wat langer warm kunnen douchen om 06.45 's morgens in de winter?
  • 42 graden minimum instelling verhogen naar 42 + x ?
  • 45 / 50 / 55 graden run laten doen tussen 05.30 en 06.45 uur? Niet ideaal omdat 1) woonkamer dan niet verwarmd wordt vlak voor we hem gaan gebruiken bij het ontbijt en 2) de WP harder moet werken bij buitentemp die 's nachts meestal lager ligt. Maar comfort vraagt ook wat.
  • Sensor op andere plek in het vat? Kan dat aangepast dat bij een liggend vat?
  • Iets anders? Tips welkom!
Achtergrondinfo:
  • Wij hebben dus een liggend voorraadvat (240L), op de vliering. Door alle leidingwerk, opstijgende warmte en relatief goede isolatie van het dak is de zolder (zonder radiator) ongeveer net zo warm als woonkamer (rond de 20 graden). Dus het vat staat niet op een plek met een koude omgevingstemperatuur.
  • 5 minuten douchen x 7 liter = 35 liter. Ik verwacht eigenlijk niet dat die in die eerste 35 liter al zulk relatief koud water zit.
Ik heb hier soortgelijke situatie (alleen dan 270L liggend) en merkte dat ecostand op tapwater ervoor zorgde dat hij niet gelijk onder de 42 begon te verwarmen maar pas bij 42 - delta. dat was te koud, verhoogd naar 45 en eco stand uit gezet. Sindsdien geen probleem

Ander dingetje waar ik nog wat mee moet: mijn thermostaatkraan mengt ALTIJD koud bij als veiligheid oid. Dus ook als er eigenlijk maar 38/40 aanvoer is komt er altijd wat koud water bij.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:30
Ik kan niet wachten op t (beetje) koude weer. Heel benieuwd hoe huis/Amber functioneren.

(Ja ik weet wel dat t geen issue is, maar toch ben ik benieuwd!)

Bijvoorbeeld of m'n stooklijn beetje ok is.

En naar t verbruik op een koude dag met best beetje wind.

[ Voor 50% gewijzigd door Degast op 22-12-2025 13:47 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:37
rh63nl schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:42:
[...]

Hoe zijn je ervaringen tot nu toe met de Aquaro? Ben zelf ook op zoek naar een makkelijk te plaatsen flowmeter in de installatie van de Amber 12kW en deze lijkt wel geschikt.
Hoi dat werkte zeker goed! Ik had alleen de test-batch, binnenkort starten ze met leveren van de eerste productiebatches (is het eea aan gefinetuned). Dan mag ik de oude terugsturen en krijg ik ook een nieuwe.

Maar een leuke app, ziet er simpel uit en lijkt ook snel en goed te werken. Ik heb hem niet getest op een hoge doorvoersnelheid zoals in een CV, enkel voor het verbruik van mijn warmwatervat.

• Degast
Whiskey48 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:46:
[...]

Hoi dat werkte zeker goed! Ik had alleen de test-batch, binnenkort starten ze met leveren van de eerste productiebatches (is het eea aan gefinetuned). Dan mag ik de oude terugsturen en krijg ik ook een nieuwe.

Maar een leuke app, ziet er simpel uit en lijkt ook snel en goed te werken. Ik heb hem niet getest op een hoge doorvoersnelheid zoals in een CV, enkel voor het verbruik van mijn warmwatervat.
Is er een maximum flow dat ie kan meten?
Even site bekeken maar vond dat niet zo 123 terug.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:29
Ik zit ook met die vraag. In welke mate is het accuraat. Wel balen dat er geen flowmeter in de Amber zit zodat je mooie (s)cop's kunt meten..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:00
De PNI CT45 is aangesloten, maar ik krijg dat ding niet gepaired met de ontvanger ondanks de stappen uit de handleiding meermaals gevolgd te hebben. Het groene pair ledje knippert wel op de ontvanger, maar als ik daarna de controleunit reset en daarna de boven en onder knop tegelijkertijd indruk, komt de koppeling maar niet tot stand. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• Carboy54
_Uploader_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:55:
De PNI CT45 is aangesloten, maar ik krijg dat ding niet gepaired met de ontvanger ondanks de stappen uit de handleiding meermaals gevolgd te hebben. Het groene pair ledje knippert wel op de ontvanger, maar als ik daarna de controleunit reset en daarna de boven en onder knop tegelijkertijd indruk, komt de koppeling maar niet tot stand. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Pairen doe je met de app wel je router tijdelijk op alleen 2.4 Hz zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 22-12-2025 15:19 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Get!em schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:50:
[...]

Eigenlijk hetzelfde als wat we hier met elkaar doen als iemand zijn grafieken toont van de uitleesmodule :P

Maar verder ook helemaal eens: als je als installateur service wilt verlenen en niet steeds op de stoep wilt hoeven staan, is remote monitoring en eventueel zelfs aansturing noodzakelijk.
Ik ben bezig met in de YAML aanpassingen te maken zodat een aantalen sensoren waarden een keer per minuut worden opgeslagen en een keer per kwartier naar een cloud storage worden gepushed (uiteraard alleen als dit aangezet wordt). Dan kan er vervolgens een website/app op gezet worden om de data te bekijken. Blijft te koppelen met HA, zodat volledig los en lokaal ook mogelijk blijft.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• hamag
Sander schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb hier soortgelijke situatie (alleen dan 270L liggend) en merkte dat ecostand op tapwater ervoor zorgde dat hij niet gelijk onder de 42 begon te verwarmen maar pas bij 42 - delta. dat was te koud, verhoogd naar 45 en eco stand uit gezet. Sindsdien geen probleem
Thanks, identiek aangepast. Morgenochtend eens kijken hoe dat gewerkt heeft.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
Het heeft even geduurd maar ook hier is de cv er uit en kunnen we warm douchen en zitten met een Amber 9.5. Hieronder een tekening van de gebruikte materialen — misschien heeft iemand er wat aan. Ja, ik weet dat ik vaker foto’s post en dan soms op m’n donder krijg voor keuzes of materialen 😅, maar dit is echt met de beste bedoelingen. Spaar me een beetje 😉

Uitgangspunten bij mijn installatie:
Stijlvolle buitenunit
Netjes en strak SWW-vat, omdat deze in het zicht staat (270liter geworden)
Zo groot en betaalbaar mogelijke leidingen/koppelingen
Monitoring en logging
Zelf installatie en inbedrijfstelling mogelijk
Full electric, geen halve maatregelen
Support via community (dit topic) en leverancier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YAtmpfnnH-lagzlo7WeROxFhHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vSIODm5dvGn8a2XeTNUPx0Z.jpg?f=fotoalbum_large
geen werkelijke situatie maar het zijn de gebruikte materialen, leidingsroute is anders dan op tekening

Ik heb een PNI CT40 thermostaat aangesloten, die momenteel nog op de standaardinstellingen staat. Ik las eerder in dit topic dat het aanpassen van de hysterese naar 0,3 wordt aangeraden in plaats van 0,1; dat ga ik waarschijnlijk nog wijzigen.

Daarnaast draait inmiddels ook de Leejoow-module voor logging en monitoring in Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FjspuHJTYimsGnaPVbVtzU6LWQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zBunoPw8QLNCQ2tA6LpZmJFA.png?f=user_large

Mijn huidige stooklijn ziet er als volgt uit. Er komt binnenkort wat kou aan, dus dan zal blijken of dit goed vol te houden is: Ik heb iig de 36Hz nog niet gezien, 43 is het laagst tot nu toe.

−10 °C → 35 °C
0 °C → 30 °C
5 °C → 27 °C
15 °C → 25 °C
20 °C → 25 °C

Situatie hier:
92 m² vloerverwarming verdeeld over 6 groepen en 4× T22 radiatoren, waarvan er één is bij geknoopt op de verdeler en hier op is afgeregeld.

Finetuning moet nog en ik denk dat ik met jullie input en reeds geplaatste reacties een heel eind kom.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:29
Mooie post!!! en een Delta T van 2,3 is echt keurig!!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:37
Degast schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:53:
[...]

Is er een maximum flow dat ie kan meten?
Even site bekeken maar vond dat niet zo 123 terug.
Nagevraagd!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@JL-IP(!)

Mooie timing om van start te gaan met je tryout.
Nog wat installatie plaatjes?

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:07
mijgmae schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:36:
Een vraag over microbellenontluchters; ik zie in de handleiding dat er een "R290 microbel filter" waterzijdig is geplaatst in de Amber. Is er dan nog een losse microbellenontluchter nodig/aangeraden?
Ik quote mijzelf even, ik gok dat mijn vraag anders onbeantwoord blijft :) iermand ideeën?

• Degast
Niet toegestaan, als er propaan in je systeem komt kan dat (binnen) via microbel ontsnappen. Dat wil je niet.

(Of je moet hem dicht (kunnen) draaien.) Ik zou t laten..

• Carboy54
mijgmae schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:42:
[...]

Ik quote mijzelf even, ik gok dat mijn vraag anders onbeantwoord blijft :) iermand ideeën?
Paar handbediende ontluchters in jouw systeem en een magneet filter. Verder niet

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-12 17:54

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:16
Goedemorgen ik heb even een vraagje ik heb gister een normale radiator vervangen voor een jaga tempo type 16 nu als de warmtepomp aangaat horen we wel echt het water lopen door de leiding. Pomp snelheid staat al op gemiddeld wat kan hier nog meer aan gedaan worden ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• camel1987
De warmtepomp heeft gisteren naar installatie van de jaga goed gedraaid op de ruis in de leiding naar dan maar slaat nu sinds 2 3 uurtjes geleden op s10 opvolgend naar s02 meldingen heeft dit de betekenis dat er gewoon nog lucht in het systeem zit of heeft dit echt te maken met de systeeminhoud die nu verminderd is ?

• Sander
  • Niet online
camel1987 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:14:
De warmtepomp heeft gisteren naar installatie van de jaga goed gedraaid op de ruis in de leiding naar dan maar slaat nu sinds 2 3 uurtjes geleden op s10 opvolgend naar s02 meldingen heeft dit de betekenis dat er gewoon nog lucht in het systeem zit of heeft dit echt te maken met de systeeminhoud die nu verminderd is ?
Zonder meer info over je systeem is hier niks zinnigs over te zeggen

• camel1987
Plus minus 50 m2 vvw als hoofdverwarming warmtepomp draait hier enkel voor verwarming geen sww 1 kleine t11 radiator in badkamer van 50x50 1 jaga ltv van 95 bij 80 type 22 in kinderkamer en nu een jaga tempo op de hoofdslaapkamer van 160 bij 50 type 16 geen buffervat.
Had geen buffervat nodig omdat mijn systeem ruim voldoende inhoud had met de oude radiator. S10 en s02 melding is opgelost ik had de pompsnelheid op low gezet ipv gemiddeld om te kijken of hij dan het geluid weg zou nemen die we nu horen bij de jaga.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ontluchtingsprogramma al gedraaid ?
Dat kan je activeren als je de Amber met de groene knop rechts boven in het display uit zet.

En die ruis , kan een braam in het leidingwerk zijn of door een regelaar die er op zit , andere doorlaat ( nauwer ) misschien.

• camel1987
@Jan2023 lucht is eruit heb dit op de warmtepomp zelf ontlucht. Het is niet echt een ruis maar meer gewoon het water wat je nu door de leiding hoort stromen omdat een jaga natuurlijk meer doorstroming heeft als een normale radiator.

• camel1987
Weet ook niet wat ik hiervan moet vinden.
Heb de vloerverwarming alle groepen compleet open gedraaid. De jaga draait nu ook mee. Hou het allemaal een beetje in de gaten via de leejow module maar of dit nu een goede run is ? Het lijkt wel of de pomp nu veel langer moet draaien om het op temperatuur te krijgen maar hij loopt wel vaker op 36hz wat voorheen minimaal 43hz was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpkHxZqMICG4-N_YV5PRZro056w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNog69hc1lKVUOzhRnUmpm1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMe5kv3FX1sMyRtY5i2ThP-wK5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEWYfNIkAXgQOoetAINDojsh.jpg?f=fotoalbum_large

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:28
[...]

Dat verwacht ik niet, aangezien het alleen voor de installateur is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Sander schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:52:
[...]

Ik blijf voorstander van lokaal, alles wat direct of via een modem (Itho kastje) gaat. Is te hacken.
De wilde verhalen van energie maatschapijen die gaan bepalen, hoe, wat en wanneer ik mijn auto laad, mijn warmtepomp gebruik ect
Dat gaat hier niet gebeuren.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
nee heeft niks met de inhoud te maken. S02 is flowstoring (3x) en S10 is de opvolger daarvan, je moet dan de spanning van de unit halen.

Kunnen volgens mij twee dingen zijn;
1) lucht (meest waarschijnlijke)
2) te weinig flow, zou kunnen, je hoort het water meer dan met de vorige, radiator toch?

Kan je nog een extra radiator ergens openen?

• bommer
leejoow schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:02:
[...]

Grappige is dat het wel werkt via een ethernet gateway.
Ik gebuik mijn productie HA en development HA beide op de zelfde Amber. Een enkele keer als berichten te samen komen gaat het mis en raakt er data weg.
Dat herstelt vanzelf weer. Werk er wel aan dit failsafe te maken.

2 Amber op 1 HA integratie werkt ook goed, er is iemand die dat heeft draaien.

• camel1987
Stoker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:14:
[...]

nee heeft niks met de inhoud te maken. S02 is flowstoring (3x) en S10 is de opvolger daarvan, je moet dan de spanning van de unit halen.

Kunnen volgens mij twee dingen zijn;
1) lucht (meest waarschijnlijke)
2) te weinig flow, zou kunnen, je hoort het water meer dan met de vorige, radiator toch?

Kan je nog een extra radiator ergens openen?
Nee ik heb nu alles open staan.
Zodra ik de warmtepomp op low zet ipv medium pompsnelheid slaat hij op de debietstoring.
Ik hoor het water nu inderdaad meer dan met de vorige radiator.

[ Voor 5% gewijzigd door camel1987 op 23-12-2025 21:11 ]

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Maar met gemiddeld geeft hij geen storing?

—> sensor werkt goed.

Geluid ligt echt aan het leidingwerk/radiator.

Kan je ergens anders nog een radiator bijplaatsten en de stroming vereenvoudigen?

• camel1987
Stoker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:51:
Maar met gemiddeld geeft hij geen storing?

—> sensor werkt goed.

Geluid ligt echt aan het leidingwerk/radiator.

Kan je ergens anders nog een radiator bijplaatsten en de stroming vereenvoudigen?
Nee zodra hij op gemiddeld gaat is de storing weg. Vind het ook een beetje vaag.
Er komt nog een radiator bij in de badkamer maar dat gaat nog even duren.
Denk dat ik binnenkort even contact opneem met jullie. Moet ook even kijken of mijn installateurs bedrijf wat de amber heeft geinstaleerd uberhaupt nog wat doet want heb pas geleden vernomen dat de eigenaar plotseling overleden is. Ook ivm mijn garantie natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door camel1987 op 23-12-2025 21:57 ]

• Degast
Jaga s maken geluid bij teveel flow. Check of voetventiel en flow instelling onder de knop open staan.

Anders een flow regelaar er voor..

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Goeie! Als je die radiator dicht draait, maakt het leidingwerk dan nogsteeds geluid?

• camel1987
Stoker schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:03:
Goeie! Als je die radiator dicht draait, maakt het leidingwerk dan nogsteeds geluid?
@Degast flow meter ervoor gaat niet echt lukken het was al drama de radiator zelf aan te sluiten.
Ik kan morgen eens kijken als ik het wat knijp of het geluid dan wel weg is maar ben bang om alles nu te knijpen omdat ik mischien nu te weinig water in het systeem heb.
Ik snap eigenlijk ook niet wat er verandert is met enkel een radiator vervangen want het lijkt nu ook wel of de warmtepomp er 3 x zolang over doet om de boel op te warmen.

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste