• Jef04
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-12 15:54
Degast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:50:
[...]

Heeft er vast mee t maken ja.

Maar waarom dalen de temperaturen dan zo snel? Dat hoort toch ook niet?
Temperaturen nemen inderdaad best een duik. Situatie: klein stukje buis buiten naar de dakdoorvoer (+/- 50 cm?, Amber op plat dak) en binnen staat alles inclusief aanvoerlengte in een ‘koude’ berging. Dus de warmte zal er wel snel afgaan. Buizen uiteraard wel geïsoleerd. Alleen bochten moeten nog, zo’n klusje wat blijft liggen :’).

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:34
Ok, dat verklaart dat snelle dalen wel misschien ja.

• Degast
Ook tc sensor goed inpakken in de isolatie. Evt dubbel isoleren. Zeker buiten.

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14
Bij verder verlagen stooklijn komt tc na een run niet meer zo makkelijk op voldoende lage temperatuur. Heb nu delta herstart op slechts 1 gezet bij de lagere stooklijn. Ben benieuwd. Beneden is het niet zo erg als er langer tussen de runs zit. De vloer houdt warmte vast. Maar de bovenverdieping (kinderkamers met dutjes overdag) koelt wel snel af. Daar heb ik gelukkig door alle eerdere problemen al elektrische bijverwarming staan, maar die wil ik niet als hoofdverwarming daar gebruiken natuurlijk.

Ik heb een paar betere foto's gemaakt van de setup. Als ik het goed zie gaat de retour van de verwarming naar het buffervat. Begrijp ik van jullie goed dat dat dus niet moet? De retour moet samenkomen met de retour van TW en dan samen terug naar buiten, er moet alleen water in de buffer direct van de pomp komen?

Eerder is installateur al langsgekomen on de retour van TW buiten de buffer om te laten lopen. Die ging daar ook eerst doorheen.

De foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U37XRoJGeJfW324nGUXtKO8xDi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzMc6hV0PCt0qfvUpMG5UU7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgNhg7ttmkOl2ctBo644k7CpWBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kki3WxFUJbZGPTLr4qnGS2db.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i0nr0ixKDHRsibGLgSQo3SKZ5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fjk6hW6QHXUSiSU8GtPKR8mB.jpg?f=fotoalbum_large

@Andrehj Dat hierboven zou dus de oorzaak kunnen zijn. 1 of 2 pagina's terug in de topic heb ik wat meer context gedeeld en is vrij veel inhoudelijk op gereageerd. Ben benieuwd wat jij ervan denkt!

@Degast Nee op dit moment geen thermostaat. Heb ik er tussenuit gehaald om zuiver te testen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:21
@toilet duck Zo is er (in ieder geval door mij) geen chocola van te maken. Teken even een duidelijk schema van de huidige situatie, dan kunnen we daar naar kijken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• toilet duck
Hierbij de schets die ik heb gemaakt van de installatie zoals deze bij mij is. Technisch ongetwijfeld niet helemaal zoals het hoort, maar hopelijk is het wel duidelijk. Ik heb geprobeerd de plaatsing in het schema enigszins overeen te laten komen met de realiteit. Zie 2 posts hierboven de bijbehorende foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVJaRITUfJqVd7txBGjXznSnJwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qII0yhb8VaNlw1VaIb1iXm9s.png?f=fotoalbum_large

@Andrehj Je hebt gelijkt, thanks voor het aangeven.

[ Voor 7% gewijzigd door toilet duck op 06-12-2025 23:09 ]

• Degast
Ik snap dit niet zo. Maar anderen weten het nog beter. Welke functie heeft die buffer zo?

Extra pomp, waarom? M.i. overbodig. Sowieso als vvw open verdeler heeft, en de vloer wat massa, waarom dan sowieso buffervat? Lijkt me zo 123 ook overbodig.

Nu denk ik dat die extra pomp gewoon het hete water zo rechtdoor het buffervat trekt. Menging vind er ook niet plaats, als dat oorspronkelijk de bedoeling was. (Dat suggereert die extra pomp) En de functie als systeem vergroting is zo ook maar matig m.i.

Bij wegvallen vraag gaat doe pomp dan ook uit?.

Radiatoren wel ingeregeld? Debiet klep er tussen ofzo?

Driewegklep op B (sww/standaard) en extra pomp aan geeft raar circuit. (Tenzij terugslagkleppen op juiste plek)

Buffervat zou ik zelf op retour aansluiten als je het dan toch nodig hebt.

Linksboven retour in, rechtsonder uit. Extra pomp er tussenuit. Aanvoer naar vvw en die radiatoren gewoon direct op driewegklep.

• Degast
Ik lees nu al je berichten terug.

Systeem is m.i. beetje rommelig. Je hebt e.e.a. aangepast na maart, heeft dat wel geholpen?

Kon je ook koelen? Daar wel terugslagklep? (Op retour "uit" rechts onder buffervat, richting buffervat geblokkeerd dus)

Ik las de berichten van maart of mei van Bommer, wbt systeem inhoud ed.
Als er voldoende water rondgepompt kan worden zie mijn voorgaande bericht.

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:09
Mijn systeem zit precies hetzelfde aangesloten behalve dan dat ik enkel vvw heb ipv radiatoren. Hier maar 24L buffer. Zelf schakel ik de extra pomp met een shelly en HA omdat ik het zonde vind om die continue te laten lopen.
Ik had de buffer voorheen nodig ivm vvw met mengverdelers, hierdoor ging de afgifte van warmte niet snel genoeg. Ondertussen is die mengverdeling eruit voor pomploze verdelers.
Toch vind ik de buffer wel fijn. Kan gewoon draaien op 4 groepjes vvw als alleen de bovenverdieping wat nodig heeft(veel zit gewoon handmatig dicht en gebruik ik enkel voor koelen). En de amber draait gewoon op pompsnelheid laag.

Ik denk dat een installateur deze setup graag kiest omdat ze normaal gesproken een aantal specifieke problemen voorkomt. Pendelen bij trage afgifte, geluid in de leidingen ivm hoge pompsnelheid, defrosts. Het komt allemaal iets minder precies met inregelen.
Deze setup zal vast (iets) minder efficiënt zijn maar dat maakt de meeste installateurs natuurlijk niet uit.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
toilet duck schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:44:
Bij verder verlagen stooklijn komt tc na een run niet meer zo makkelijk op voldoende lage temperatuur. Heb nu delta herstart op slechts 1 gezet bij de lagere stooklijn. Ben benieuwd. Beneden is het niet zo erg als er langer tussen de runs zit. De vloer houdt warmte vast. Maar de bovenverdieping (kinderkamers met dutjes overdag) koelt wel snel af. Daar heb ik gelukkig door alle eerdere problemen al elektrische bijverwarming staan, maar die wil ik niet als hoofdverwarming daar gebruiken natuurlijk.

Ik heb een paar betere foto's gemaakt van de setup. Als ik het goed zie gaat de retour van de verwarming naar het buffervat. Begrijp ik van jullie goed dat dat dus niet moet? De retour moet samenkomen met de retour van TW en dan samen terug naar buiten, er moet alleen water in de buffer direct van de pomp komen?

Eerder is installateur al langsgekomen on de retour van TW buiten de buffer om te laten lopen. Die ging daar ook eerst doorheen.

De foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Andrehj Dat hierboven zou dus de oorzaak kunnen zijn. 1 of 2 pagina's terug in de topic heb ik wat meer context gedeeld en is vrij veel inhoudelijk op gereageerd. Ben benieuwd wat jij ervan denkt!

@Degast Nee op dit moment geen thermostaat. Heb ik er tussenuit gehaald om zuiver te testen.
Retour van SWW zit wel vlak boven vuil afscheider, dus prima.
Enige is dat je die retour (vanaf vloerverwarming via buffer) verwacht onderop de buffer ipv zijwaarts.

• Get!em
  • Niet online
Degast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:30:
Ik snap dit niet zo. Maar anderen weten het nog beter. Welke functie heeft die buffer zo?

Extra pomp, waarom? M.i. overbodig. Sowieso als vvw open verdeler heeft, en de vloer wat massa, waarom dan sowieso buffervat? Lijkt me zo 123 ook overbodig.

Nu denk ik dat die extra pomp gewoon het hete water zo rechtdoor het buffervat trekt. Menging vind er ook niet plaats, als dat oorspronkelijk de bedoeling was. (Dat suggereert die extra pomp) En de functie als systeem vergroting is zo ook maar matig m.i.

Bij wegvallen vraag gaat doe pomp dan ook uit?.

Radiatoren wel ingeregeld? Debiet klep er tussen ofzo?

Driewegklep op B (sww/standaard) en extra pomp aan geeft raar circuit. (Tenzij terugslagkleppen op juiste plek)

Buffervat zou ik zelf op retour aansluiten als je het dan toch nodig hebt.

Linksboven retour in, rechtsonder uit. Extra pomp er tussenuit. Aanvoer naar vvw en die radiatoren gewoon direct op driewegklep.
Ik heb dezelfde situatie. Zelfde buffer inrichting (want zelfde installateur).

De menging in de buffer is compleet, geen gelaagdheid. TC = TUI

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:09
JoramQ schreef op zondag 7 december 2025 @ 03:54:
Mijn systeem zit precies hetzelfde aangesloten behalve dan dat ik enkel vvw heb ipv radiatoren. Hier maar 24L buffer. Zelf schakel ik de extra pomp met een shelly en HA omdat ik het zonde vind om die continue te laten lopen.
Ik had de buffer voorheen nodig ivm vvw met mengverdelers, hierdoor ging de afgifte van warmte niet snel genoeg. Ondertussen is die mengverdeling eruit voor pomploze verdelers.
Toch vind ik de buffer wel fijn. Kan gewoon draaien op 4 groepjes vvw als alleen de bovenverdieping wat nodig heeft(veel zit gewoon handmatig dicht en gebruik ik enkel voor koelen). En de amber draait gewoon op pompsnelheid laag.

Ik denk dat een installateur deze setup graag kiest omdat ze normaal gesproken een aantal specifieke problemen voorkomt. Pendelen bij trage afgifte, geluid in de leidingen ivm hoge pompsnelheid, defrosts. Het komt allemaal iets minder precies met inregelen.
Deze setup zal vast (iets) minder efficiënt zijn maar dat maakt de meeste installateurs natuurlijk niet uit.
Klopt net als de cv op 80 graden 😡. Hufterproof noemen wij dat. Maar lekker inefficiënt.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-12 11:42

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:00:
[...]

Klopt net als de cv op 80 graden 😡. Hufterproof noemen wij dat. Maar lekker inefficiënt.
Ja en bij oplevering domweg een mengverdeler laten zitten.
8)7

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:30
toilet duck schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:08:
Hierbij de schets die ik heb gemaakt van de installatie zoals deze bij mij is. Technisch ongetwijfeld niet helemaal zoals het hoort, maar hopelijk is het wel duidelijk. Ik heb geprobeerd de plaatsing in het schema enigszins overeen te laten komen met de realiteit. Zie 2 posts hierboven de bijbehorende foto's.
[Afbeelding]

@Andrehj Je hebt gelijkt, thanks voor het aangeven.
Afgezien dat de retour CV onder in het buffer komt
Lijkt mij hier niets mis mee.
Beter is in deze situatie de retour CV links zijkant in buffer laten komen.

Ik begrijp dat mensen nu van alles willen zegen of wel/niet buffer. De installateur gaat het buffer niet verwijderen.

Zoals het buffer nu zit, geeft het wat verlies. Je krijgt mening van het water. Hierdoor dient de opwekking kant warmer te zijn dan de afname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lwp4SerGh6mXS4sE5-SY3x2qTM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u1bbFhhJWc2XOrXaTBtx9AfG.png?f=user_large
Zoals ik het buffer er tussen heb staan, heb je geen verlies, door menging.
Buffer vult alleen, maar als er minder afname is en er minder groepen open zijn.
Deze warmte gaat niet verloren, met een speciale schakeling draait eerst het buffer leeg. Bij een nieuwe warmtevraag.

Tussen de compressor stops (herstarts) door, wordt het buffer ook leeg gebruikt. Bij kleine vraag start hij vaak niet eens meer opnieuw, reststant uit buffer is dan al voldoende.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Degast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:30:
.
Nu denk ik dat die extra pomp gewoon het hete water zo rechtdoor het buffervat trekt. Menging vind er ook niet plaats, als dat oorspronkelijk de bedoeling was. (Dat suggereert die extra pomp)
Nee, buffer is hydraulisch nul.
Dus die 2e pomp trekt niet het water door het buffer heen.
In mijn setup wel, precies wat ik ook wil.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Degast
bommer schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:27:
[...]

Nee, buffer is hydraulisch nul.
Dus die 2e pomp trekt niet het water door het buffer heen.
In mijn setup wel, precies wat ik ook wil.
Ik begrijp dat het zo "hoort", of het zo ook functioneert vraag ik me erg af.

Ik zit op de lijn van carboy, zorg dat je systeem aangepast is op de flow van de WP. En laat als het even kan buffer achterwege.

Misschien is het niet anders, of heb je er andere voordelen mee. Nouja vooruit.

• bommer
JoramQ schreef op zondag 7 december 2025 @ 03:54:

Het is inderdaad makkelijker inregelen, je hoeft de pompen niet te matchen. Je lost systeem grote problemen op. Secundaire kan je een andere flow hanteren.
Defrost vermogen beschikbaar.

Zag hier overigens laatst een bericht dat de Amber een defrost zou doen in tapwaterstand en zou het boilervat zou leeg trekken.
Dat klopt natuurlijk niet, een defrost vind plaats in de stand waarin hij op dat moment werkt. Een defrost is niet nodig in stilstand.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:09
Degast schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:34:
[...]

Ik zit op de lijn van carboy, zorg dat je systeem aangepast is op de flow van de WP. En laat als het even kan buffer achterwege.

Mits met verstand van zaken zoals Bommer staat Carboy hier ook achter maar vaak niet haalbaar voor de gemiddelde installateur.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline..

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:36:
[...]

Zag hier overigens laatst een bericht dat de Amber een defrost zou doen in tapwaterstand en zou het boilervat zou leeg trekken.
Dat klopt natuurlijk niet, een defrost vind plaats in de stand waarin hij op dat moment werkt. Een defrost is niet nodig in stilstand.
Er is een instelling dat de drieweg schakelt bij defrost indien nodig en dus de tapwater voorraad benut als warmtebron. M13.11

• bommer
Degast schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:34:
[...]

Ik heb 11 groepen vloer verwarming deze vragen 5 l/min, kan de Amber niet leveren, die doet max 1900 l/h
Hoe ga je dat oplossen?

Ideaal zou zijn als je het totaal benodigd flow weet/berekend en dan een pomp op proportionele druk voor zet. Dan krijgen de groepen de juiste druk en flow.
En heb je de effiecienste afname.
Helaas kan de pomp van de Amber dat niet, dus zul je anders moeten oplossen.

• bommer
Get!em schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:42:
[...]

Er is een instelling dat de drieweg schakelt bij defrost indien nodig en dus de tapwater voorraad benut als warmtebron. M13.11
Vraag mij af waarom je dat zou willen, maar die setting is er idd

• Degast
Eens dat het in sommige gevallen iets oplost. Als met voldoende kennis en monitoring toegepast.

En ik moet anderen geen meningen in de schoenen schuiven, dat was zo niet bedoeld hoor carboy.

Ik baseer mijn mening, dat het wel vaak fout gaat, op het aantal issues ermee in de diverse warmtepomp forums, en vele youtube filmpjes waar het blijkt dat het niet functioneert als bedoeld.

Los van altijd iets rendement verlies.

Een flinke gescheiden warmtewisselaar kan ook. M.i. Heb je geen buffer alleen. Wel minder groot.

Ik houd niet van allerlei extra complexiteit, waardoor er meer mis kan gaan. Meer begrepen moet worden. En extra onderdelen die geluid maken.

Dat was juist de redenen om voor een Amber te gaan. Alles buiten in 1 unit. Alleen de driewegkleppen binnen.
Blij mee, vooral na verbetering in trilling/geluid compressor.

Wat zou het vervangen van de pomp in de Amber vragen, dat zou zomaar minder kunnen zijn dan een buffervat?

• toilet duck
Tussendoor heb ik dus de stooklijn nog iets verlaagd (nu TC target ca 24 graden, met buitentemperatuur van 10). Woonkamer wordt nog steeds te warm (geen thermostaat), bovenverdieping is op temperatuur (slimme kranen begrenzen). Na een run duurt het een eeuwigheid tot hij weer aanslaat. Beneden (VVW) blijft het (te) warm, boven (Jaga hybrid) koelt het af (iets meer ventilatie). Het duurt een eeuwigheid voor de warmtepomp weer aanslaat, omdat TC heel langzaam daalt... De enige manier die ik zie om het beneden minder warm te krijgen, is debiet van VVW weer te knijpen (nu ca. 1 l/min x 6 groepen = 6 l/min; op gevoel ingesteld, niet fatsoenlijk berekend of nageregeld volgens mij). Gevolg: kortere runtijd op de Amber. Ben dus toch een beetje in cirkeltjes bezig.

Ik lees tussen de regels door in alle comments dat het met buffervat makkelijker inregelen zou zijn. Nou, daar merk ik weinig van ;)

@Degast Dank voor je input en je feedback op de setup. Ik waardeer dat je er aandacht aan hebt besteed.
  • Radiatoren zijn denk ik niet fatsoenlijk ingeregeld, daar is weinig mee gebeurd na plaatsing. Ik betwijfel of er een debietklep op zit.
  • Terugslagkleppen zijn denk ik niet of niet juist geplaatst. Voorbeeld: na een TW run slaat de TC omhoog; dat zou bij terugslagkleppen niet gebeuren toch? In de zomer heb ik gekoeld. Toen heb ik minder aandacht besteed aan hoe het systeem draaide, omdat ik min of meer tevreden was met het resultaat (en druk met andere dingen).
Ik moet bekennen dat je comment verder iets te technisch is voor mijn kennis. Ik schrijf wel een paar dingen op voor installateur en/of Itho voor als ze langskomen.

@JoramQ Thanks. Opvallend dat jij juist pompsnelheid laag kiest en het pompen van de secundaire pomp beperkt. Dat is precies tegengesteld met advies dat ik hier kreeg (oa van @Get!em, toch?). Precies die problemen die jij schetst die een installateur wil voorkomen met deze setup, ervaar ik juist wel.

@Get!em en @bommer Wat is het effect van de retour via de onderkant ipv zijkant? Zorgt dat er dan voor dat warm water naar boven 'schiet' (en weer naar links naar de TC sensor)? En dat misschien daardoor de TC onnatuurlijk hoog blijft?

• Degast
@toilet duck Andere optie is het verhogen van de afgifte van de Jaga s? Als dat nog lukt is de verhouding beter.

Die 24 graden geeft maar heel weinig warmte af, zeker over de Jaga s. Hier draait eea nu ook op 24/25 graden. Maar voor ons zijn de koelere ruimtes boven prima. (En anders moet de deur naar de gang maar even open, haha)

• JoramQ
toilet duck schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:33:

@JoramQ Thanks. Opvallend dat jij juist pompsnelheid laag kiest en het pompen van de secundaire pomp beperkt. Dat is precies tegengesteld met advies dat ik hier kreeg (oa van
Ik ben geen expert hoor dus mijn adviezen niet te serieus nemen. Mijn wp staat op maar 3 meter van het buffervat. Omdat het hydraulisch los staat van de rest van het systeem heb ik het idee dat de pomp laag kan omdat die het enkel naar het buffervat moet rondpompen. Mijn secundaire pomp staat vrij hard wat naar mijn idee de warmte die “langzaam” in het buffervat komt daardoor direct afneemt.

• JoramQ
Jan2023 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:16:
[...]

Ja en bij oplevering domweg een mengverdeler laten zitten.
8)7
Tja achteraf gezien nooit moeten doen. Installateur heeft het waarschijnlijk ook laten zitten om de kosten zo laag mogelijk te houden. Veel mensen kiezen een warmtepomp toch op prijs(ik destijds ook).

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:33:

@Get!em en @bommer Wat is het effect van de retour via de onderkant ipv zijkant? Zorgt dat er dan voor dat warm water naar boven 'schiet' (en weer naar links naar de TC sensor)? En dat misschien daardoor de TC onnatuurlijk hoog blijft?
Nu retour op zijkant: buffer fungeert nu ook als vuilfilter. Retour op onderkant: vuil stroomt netjes mee naar echte vuilfilter.

De invloed op het mengen: niet echt een issue volgens mij. Dat mengen gebeurt toch wel. Effect is: koude retour uit vvw komt in buffer en mengt met warme aanvoer (Tuo). Temperatuur komt uit op de middeling in mengverhouding in debiet tussen pomp van Amber en pomp cv. Je hebt door het hydraulisch nulpunt 2 circuits , en dus twee x delta T. Waarbij TUo de hoogste is van circuit buiten , en vvw retour de laagste is van circuit binnen. Tc en Tui zitten op de mengtemperatuur van buffer in t midden.

In een situatie zonder mengende buffer is Tuo meest gelijk aan TC en de vvw retour meest gelijk aan Tui (leiding verlies daargelaten)

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 07-12-2025 15:28 ]

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:54
Vannacht zeer goedkope stroom!

Draaien jullie SWW run in de winter juist snachts of nog altijd overdag? Temperatuur verschillen zijn minimaal namelijk, maar stroom is snachts vaker stukken goedkoper.

• Get!em
  • Niet online
darkfujita schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:13:
Vannacht zeer goedkope stroom!

Draaien jullie SWW run in de winter juist snachts of nog altijd overdag? Temperatuur verschillen zijn minimaal namelijk, maar stroom is snachts vaker stukken goedkoper.
Hangt totaal af van je stroom contract .
Vast contract en modelcontract dan doe je nu overdag.
Dynamisch, doe je ‘s nachts.
Met batterij doe je op moment dat je uitkomt.

Ik doe vanwege geluid hem gewoon om 10u-11u ‘s ochtends elke dag.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:25
Ik ben nog aan het leren, maar hoe stel je je SWW run in qua tijd?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Je kan via een schema instellen op welke momenten van de week de pomp wordt vrijgegeven voor SWW. Als op dat moment de temperatuur voldoet om te verwarmen (lees: hij is laag genoeg in het vat), dan wordt het opgewarmd.

Door een externe control module aan te sluiten kan je dit schema aan en uit zetten of andere instellingen aanpassen waardoor het water wordt verwarmd op het moment dat jij dit zelf wil.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• bommer
wowly schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:36:
Ik ben nog aan het leren, maar hoe stel je je SWW run in qua tijd?
Je kan een klok in stellen binnen welke tijden de het tapwater op een bepaalde temperatuur moet zijn minus een hysteresis.
Bijv. 55 graden met hysteresis van 5, gaat hij bij 50 laden als de klok dat toestaat.tot weer 55 graden.
De klok kan je instellen in blokken van 2 uur.

Je hebt ook nog een minimale temperatuur klok,
Die kan je bijv op 40 zetten, dan zal hij zorgen dat hwt water binnen deze tijden 40 graden is met weer die zelfde hysteresis.

Belangrijk: de beide klokken niet overlappen!
Dan gaat de minimale klok voor!

Slim is als je enegie wil besparen je legionela te starten gelijk met een van de kloken, ander gaat hij een extra run maken.

Zet je geen klokken aan, dan gebruikt hij 1 setpoint en de hysteresis.

Zo stuur ik via Home assistant 6x per dag een ander setpoint, dan krijg je 3 tijdblokken. De dure uren (dynamisch contract) vallen dan in mijn lagere setpoint.
Wil het nog slim maken met een automation, ben ook druk bezig met evt een accu systeem. Dus of het er van komt geen idee. Want die paar euro die ik er mee bespaar tot de accu er is.

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:27
bommer schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:46:
[...]
Wil het nog slim maken met een automation, ben ook druk bezig met evt een accu systeem. Dus of het er van komt geen idee. Want die paar euro die ik er mee bespaar tot de accu er is.
Beetje off topic misschien, wij hebben een 5kwh Victron systeem. Die schaaft hier vooral de pieken weg door het huis op NOM te zetten. Wat ik zie is dat die momenten vaak rond het avondeten zijn. Dus kookplaatje aan, worst case oven en met de koudere dagen ook nog de warmtepomp. Ik heb momenten gezien dat die accu dan in 1,5 uur leeg is. Terwijl het 'dure blok' een stuk langer duurt.

Tegenwoordig schakel ik de SG B connectie aan en de thermostaat een graad hoger om het hele huis op te stoken tijdens goedkope momenten waarna in ons geval (convectoren) het huis rustig 6 uur niet verwarmt hoeft te worden en dus ook de batterij niet zo zwaar aangesproken wordt.

Mijn inziens is de batterij leuk voor alle andere vebruikers in huis die pieken doen etc. Maar haal je met een warmtepomp de grootste winst door 'voorverwarmen' op goedkope momenten en de wp uit te laten op duurdere momenten. :)

Oh, en wat betreft Tapwater. Die staat gewoon tussen 12 en 16 ingesteld. Grosso modo het warmste moment van de dag en over het algemeen een leuke dip in de stroomprijzen. + met een rijtjeshuis denk ik dat onze buren het ook wel waarderen als hij s'nachts lekker rustig is :)

[ Voor 10% gewijzigd door darkvalias op 08-12-2025 08:27 ]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:25
En met plan en automation hebben jullie het over een plan gemaakt in Home assistant dan?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Get!em
  • Niet online
darkvalias schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:24:
[...]

Mijn inziens is de batterij leuk voor alle andere vebruikers in huis die pieken doen etc. Maar haal je met een warmtepomp de grootste winst door 'voorverwarmen' op goedkope momenten en de wp uit te laten op duurdere momenten. :)
Het zat een beetje ook in mijn denkrichting voor als ik naar dynamisch zou gaan. Vloer en SWW vat als buffer/batterij gebruiken. En op duurste momenten de SG-Blokkade.

Ondertussen compleet geswitchd, de batterij gaat groot genoeg worden voor het overbruggen en ik ga de regeling van Amber lekker laten zoals die is. Het wordt 48kWh hier.

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:43
4x tesla powerwall?

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:27
wowly schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:24:
En met plan en automation hebben jullie het over een plan gemaakt in Home assistant dan?
De Amber heeft twee opties voor tapwater;
1. setpoint gestuurd; simpelweg, komt tapwater onder x temp, ga verwarmen naar target.
2. klokprogramma; zolang het tapwater niet onder een minimale temperatuur komt, wacht de amber tot het gekozen tijdslot om het tapwater naar de target te brengen.

Wat betreft het sturen op stroomprijzen, dit loopt allemaal via home assistant ja. In mijn geval via de DAO addon om te bepalen wanneer de stroom goedkoop is (dit wil ik nog eens los trekken en puur obv prijs doen). @bommer gebruikt geloof ik zijn eigen Amber Integratie om Amber in tapwater mode 1. een dynamisch setpoint te geven. Dus, stroomprijs hoog, setpoint omlaag zodat hij niet gaat verwarmen. Stroomprijs laag, setpoint omhoog om goedkoop tapwater te verwarmen. (correct me if wrong)

We gaan hier wel wat richting het inregelen/sturen waar inmiddels wat losse topics voor zijn :)

• bommer
darkvalias schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:24:
[...]

Beetje off topic misschien, wij hebben een 5kwh Victron systeem. Die schaaft hier vooral de pieken weg door het huis op NOM te zetten. Wat ik zie is dat die momenten vaak rond het avondeten zijn. Dus kookplaatje aan, worst case oven en met de koudere dagen ook nog de warmtepomp. Ik heb momenten gezien dat die accu dan in 1,5 uur leeg is. Terwijl het 'dure blok' een stuk langer duurt.

Tegenwoordig schakel ik de SG B connectie aan en de thermostaat een graad hoger om het hele huis op te stoken tijdens goedkope momenten waarna in ons geval (convectoren) het huis rustig 6 uur niet verwarmt hoeft te worden en dus ook de batterij niet zo zwaar aangesproken wordt.

Oh, en wat betreft Tapwater. Die staat gewoon tussen 12 en 16 ingesteld. Grosso modo het warmste moment van de dag en over het algemeen een leuke dip in de stroomprijzen. + met een rijtjeshuis denk ik dat onze buren het ook wel waarderen als hij s'nachts lekker rustig is :)
Offtopic: ik kijk naar een accu systeem met minimaal 32Kwh liever nog 48-64Kwh

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
darkvalias schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:27:
[...]

De Amber heeft twee opties voor tapwater;
1. setpoint gestuurd; simpelweg, komt tapwater onder x temp, ga verwarmen naar target.
2. klokprogramma; zolang het tapwater niet onder een minimale temperatuur komt, wacht de amber tot het gekozen tijdslot om het tapwater naar de target te brengen.

Wat betreft het sturen op stroomprijzen, dit loopt allemaal via home assistant ja. In mijn geval via de DAO addon om te bepalen wanneer de stroom goedkoop is (dit wil ik nog eens los trekken en puur obv prijs doen). @bommer gebruikt geloof ik zijn eigen Amber Integratie om Amber in tapwater mode 1. een dynamisch setpoint te geven. Dus, stroomprijs hoog, setpoint omlaag zodat hij niet gaat verwarmen. Stroomprijs laag, setpoint omhoog om goedkoop tapwater te verwarmen. (correct me if wrong)

We gaan hier wel wat richting het inregelen/sturen waar inmiddels wat losse topics voor zijn :)
Hoe heb jij je legionella ingepland via DAO? Ik heb mij er nog niet toe gezet om het goed in te regelen en draai dus nog als dummy.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste