Hier dezelfde situatie gehad met een Nefit ketel, vooruitlopend op installatie van de Amber tijdelijk alleen SWW via de CV ketel. CV leidingen afgedopt en CV bedrijf uitgeschakeld in de software van de ketel. Ondanks dat was een expansievat nodig, zonder ging de Nefit in de fout.Carboy54 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:39:
[...]
Voor alleen sww heb je volgens mij geen expansievat nodig omdat er in de waterleiding geen expansie op treedt. Voor de Amber wel bij voorkeur een met een voordruk van 0.5 bar. Of de Intergas zonder cv aansluiting kan weet ik niet.
Ja, logisch, cv s verwarmen via cv water warmtewisselaar meestal.
Het is nu 2026, over 10 jaar is het 2036. Dan nog stoken met gas? 2041??
Geen glazen bol. Maar lijkt me sterk.
Volgens intergas heeft de nieuwe hre een nieuw systeem zodat hij opkk gewoon als geiser gebruikt kan worden voor enkel tapwater buizen lopen achter de wisselaar door waardoor het water verwamt word. Maar denk zoals al aangeven werd hierboven dat ik alles maar gewoon even op dezelfde manier laat aansluiten.Degast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Zoveel meerwerk zal dat niet opleveren. Slopen zijn wij goed in 😵camel1987 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:00:
[...]
Volgens intergas heeft de nieuwe hre een nieuw systeem zodat hij opkk gewoon als geiser gebruikt kan worden voor enkel tapwater buizen lopen achter de wisselaar door waardoor het water verwamt word. Maar denk zoals al aangeven werd hierboven dat ik alles maar gewoon even op dezelfde manier laat aansluiten.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Deadline voor gasverbruik? , was dat niet 2050?Degast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:
Met die afhankelijkheid van Trump (LNG) zou ik subiet wat gasputten in de Noordzee openen.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Toch apart, maar wederom voor de 3e keer wat druk verlies en opnieuw moeten bijvullen.
Afgelopen dinsdag meette ik 1,6 bar. Net gekeken en toch weer gezakt naar 1,2 bar. Kan geen lekkages oid vinden. Zie wel correlatie bij koud weer (vriezen). Heb geen idee hoe de vorstbeveiliging werkt, maar kan het zijn dat er heel af en toe wat uit komt dan? Of hoe werkt dit?
Of is het alsnog lucht in de leiding die eruit is gegaan, aangezien ik de allereerste keer helemaal heb moeten bijvullen?
Afgelopen dinsdag meette ik 1,6 bar. Net gekeken en toch weer gezakt naar 1,2 bar. Kan geen lekkages oid vinden. Zie wel correlatie bij koud weer (vriezen). Heb geen idee hoe de vorstbeveiliging werkt, maar kan het zijn dat er heel af en toe wat uit komt dan? Of hoe werkt dit?
Of is het alsnog lucht in de leiding die eruit is gegaan, aangezien ik de allereerste keer helemaal heb moeten bijvullen?
Ik weet het het is al zo vaak gezegd maar 18 defrost sinds middernacht is echt waanzin. Is er een mogelijkheid om de ambient sensor een offset te geven van zeg +5 graden?
Zowel de defrosts als het kleine drukverlies is een bekend issue van de Amber. Vergelen met de stilte en goede begeleiding op dit forum is dat iets wat ik op de koop toe neem. Hopelijk lukt het @Carboy54 Jan om Itho aan het werk te zetten of anders ee. Parallel kanaal met ambitie te creëren oid dan is hij helemaal goed. Tot die tijd duimen. Ik denk wel dat als eea niet door Itho wordt opgelost iga ik hem niet meer adviseren aan kennisen hoe hoe de service van Itho ook is ( die is heel erg goed!)
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Helaas, ik had ook graag een calibratie offset gezien. (is in feite het zelfde) Hadden we heel in het begin al eens gevraagd aan Itho.scoobinoobi schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
Ik weet het het is al zo vaak gezegd maar 18 defrost sinds middernacht is echt waanzin. Is er een mogelijkheid om de ambient sensor een offset te geven van zeg +5 graden?
Zou graag nog steeds alle instellingen willen kunnen doen via de modbus en diverse bugs die ik heb doorgegeven.
Ben volgende week op de VSK beurs, daar zal ik ze dan maar weer over lastig vallen.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Waar komt dat drukverlies weg dan? Dat moet toch eerst duidelijk zijn?wowly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:15:
Zowel de defrosts als het kleine drukverlies is een bekend issue van de Amber. Vergelen met de stilte en goede begeleiding op dit forum is dat iets wat ik op de koop toe neem. Hopelijk lukt het @Carboy54 Jan om Itho aan het werk te zetten of anders ee. Parallel kanaal met ambitie te creëren oid dan is hij helemaal goed. Tot die tijd duimen. Ik denk wel dat als eea niet door Itho wordt opgelost iga ik hem niet meer adviseren aan kennisen hoe hoe de service van Itho ook is ( die is heel erg goed!)
@wowly drukverlies komt niet door de Amber en is geen specifiek probleem. Vaak is de voordruk van het expansievat en de toegepaste waterdruk niet gecorrigeerd met hoogteverschil de oorzaak.Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:53:
[...]
Waar komt dat drukverlies weg dan? Dat moet toch eerst duidelijk zijn?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
18??
7 korte hier..
En daarbij rond 0 en veel vocht. Tsja.
Kijk eens op de andere fora.. zo erg is t nu allemaal ook weer niet hoor! Kan vooral beter.
Drukverlies door de Amber een bekend probleem?
Nee hoor. . .
7 korte hier..
En daarbij rond 0 en veel vocht. Tsja.
Kijk eens op de andere fora.. zo erg is t nu allemaal ook weer niet hoor! Kan vooral beter.
Drukverlies door de Amber een bekend probleem?
Nee hoor. . .
[ Voor 17% gewijzigd door Degast op 25-01-2026 22:09 ]
Foutje
[ Voor 98% gewijzigd door Degast op 25-01-2026 22:08 ]
Ik heb hier ook wel aardig wat defrosts gehad, maar ik moet zeggen dat ik dat niet zo heel gek vindt. Misschien dat de frequentie iets naar beneden kan en de duur net wat langer. Maar over het algemeen ben ik echt heel tevreden over hoe de Amber draait (nu zo'n 14 maanden). Hoe meer je op het scherpts van de snede de defrosts gaat draaien hoe meer risico ook weer zou ik denken. Ik weet niet wat mijn COP of SCOP is, maar vergeleken met het gasverbruik van mijn buren en mijn eigen historisch verbruik loopt hij gewoon heel goed. Dus die defrosts lijken niet zo veel negatieve impact te hebben.
Ook het drukverlies herken ik totaal niet. Ik heb hem na de eerste keer opstarten nog geen enkele keer bijgevuld en ik zie geen drukverlies. Ik heb geen Caleffi dus verlies daar ook sowieso niks.
Enige minpuntje is er dat muizen in het ding zijn gekropen en hebben huisgehouden. Maar die gaten zijn nu als het goed is dicht.
Ook het drukverlies herken ik totaal niet. Ik heb hem na de eerste keer opstarten nog geen enkele keer bijgevuld en ik zie geen drukverlies. Ik heb geen Caleffi dus verlies daar ook sowieso niks.
Enige minpuntje is er dat muizen in het ding zijn gekropen en hebben huisgehouden. Maar die gaten zijn nu als het goed is dicht.
Ehm, ìn de warmtepomp?Morgen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:16:
Huh!
Marters die iets kapot knagen zie dat, merk ongebonden, ook nog wel hier en daar gebeuren.
Ja muizen. De gaten van de fan naar het electronica gedeelte en de compressor zijn ongeveer 1cm2. Zitten er 2. Dua daar kan niet zoveel anders doorheen. Er was aan de isolatie binnenin geknaagd en er lagen muizenkeutels plus wat andere troep. Heb er nu wat steenwol in geprutst. Zal hem als de kou straks weer wat minder is en hij uitstaat weer eens openschroeven.
[ Voor 13% gewijzigd door Morgen op 25-01-2026 22:59 ]
Hier idem dito. Het is hier wel continu onder nul, maar nagenoeg geen aangroei van ijs vanwege de droge lucht. Dit heeft echt een slecht effect op het rendement en verbruik.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Jup, grofweg 1/6e van de tijd geen opwarming.ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:53:
[...]
Hier idem dito. Het is hier wel continu onder nul, maar nagenoeg geen aangroei van ijs vanwege de droge lucht. Dit heeft echt een slecht effect op het rendement en verbruik.
Blij dat ik wat overcapaciteit heb. Als je op de grens zit, koelt je huis wel sneller af en is de 10minuten recovery time bij defrost ook langer.
Grote verschillen, maar dat wisten we.
Wel nog beetje benieuwd naar effecten opstelling i.p.v. verscholen in weer.
Daarvoor zou ik m'n buren er een moeten aansmeren. (En dan monitoren)
Wordt aan gewerkt.
Wordt aan gewerkt.
Bij mij heeft hij echt wel 20 minuten nodig, dat is dus bijna 1/3 van de tijd en mijn Amber zit op de grens.Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:06:
[...]
Jup, grofweg 1/6e van de tijd geen opwarming.
Blij dat ik wat overcapaciteit heb. Als je op de grens zit, koelt je huis wel sneller af en is de 10minuten recovery time bij defrost ook langer.
Je kan de BUH even laten helpen op te warmen. Je TC waarde gaat dan snel richting de stooklijn.ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:26:
[...]
Bij mij heeft hij echt wel 20 minuten nodig, dat is dus bijna 1/3 van de tijd en mijn Amber zit op de grens.
Ik heb het idee dat mijn BUH steeds net te vroeg (of veel te laat) bijspringt, waardoor het effect niet echt zichtbaar is.JL-IP(!) schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:38:
[...]
Je kan de BUH even laten helpen op te warmen. Je TC waarde gaat dan snel richting de stooklijn.
:strip_exif()/f/image/k5ooE6R2pFUj11ssI6qy5sT1.png?f=user_large)
Bij het eerste en laatste pijltje gaat het wel goed, maar bij die twee andere is het net te vroeg of misschien wel veel te laat.
BUH erbij verkort alleen de recovery time na de defrost. En die is bij jou al mooi kort voor zover ik kan zien op dit uitgezoomde plaatje.shadylog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:38:
[Afbeelding]
26 defrosts laatste 24 uur met een Amber 120. (1.29 II versie).
Toch maar kijken wat de backup erbij doet,
Wat verwacht je van de opstelling dan?Degast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:14:
Grote verschillen, maar dat wisten we.
Wordt aan gewerkt.
Algoritme is vrij simpel kijkt vziw gewoon naar de buitentemperatuur (incl gemiddelde van 24u en laatst uur). Een zonnetje op de sensor zou het mogelijk iets aanpassen qua opstelling. (wat effectief hetzelfde is als de hierboven voorgestelde off-set).
Nou, bijvoorbeeld een opstelling op Noord of op zuid.Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Wat verwacht je van de opstelling dan?
Algoritme is vrij simpel kijkt vziw gewoon naar de buitentemperatuur (incl gemiddelde van 24u en laatst uur). Een zonnetje op de sensor zou het mogelijk iets aanpassen qua opstelling. (wat effectief hetzelfde is als de hierboven voorgestelde off-set).
Op een dag of tegen een muur.
Wel/geen zon.
Als inderdaad alleen gestuurd op temperatuur heeft dat al veel effect.
Ik zie ook een regelmaat, maar zeker niet altijd. E.e.a. is in ieder geval ook afhankelijk van Hz. Want krijg vaak na geknepen draaien een (soms nodig soms niet) defrost.
Krijg op zeker defrost als condensor volloopt en de Tp en Ts samen terug lopen.
Er komt m.i. dus meer bij kijken dan alleen T ambient.
Ik heb sinds een paar dagen een 3-fase KWh meter op de twee groepen waarmee de Amber is aangesloten. Gek genoeg meet ik maar op 1 fase dat er vermogen wordt afgenomen. Is dit normaal?
Als je BUH op dat moment niets doet, klopt dat weltmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:35:
Ik heb sinds een paar dagen een 3-fase KWh meter op de twee groepen waarmee de Amber is aangesloten. Gek genoeg meet ik maar op 1 fase dat er vermogen wordt afgenomen. Is dit normaal?
Compressor (en alle andere relevante zaken) zitten op 1 fase, de BUH zit op de 2e fase en de 3e fase is ongebruikt.tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:35:
In 99% van de tijd zal je dus alleen op de 1 fase verbruik zien en alleen als de BUH bijspringt (bijna nooit) zal je kort wat op de 2e fase wat zien.
De Amber is niet echt een 3fase pomp, maar een 1 fase pomp met een andere aansluiting (die meestal op een andere fase gezet wordt bij een 3 fase meterkast) in gebruik bij Backup. Je kunt de Amber dus ook prima aansluiten op een 1fase meterkast met 40A.
[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 11:40 ]
Oke, hoe activeer je de BUH? Ik heb het momenteel zo ingesteld:ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:36:
[...]
Als je BUH op dat moment niets doet, klopt dat wel
[ Voor 46% gewijzigd door tmbreuker op 26-01-2026 11:50 ]
Dat doet de Amber zelf als het nodig is. Als het bv. te koud is of als het te lang duurt na een defrost om weer op temperatuur te komen.tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Oke, hoe activeer je de BUH? Ik heb het momenteel zo ingesteld:
[Afbeelding]
Dat klopt bij het verwarmen van het voorraadvat werd het retourwater eerst veel warmer en ging deze omgekeerd het systeem bijwarmen. Deze oplossing kwam van warmtepomponline en het werkt.Impossibl3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:34:
[...]
Het kan aan mij liggen of ik lees het verkeerd. Maar klopt het dat je in je plaatje de terugslagklep in de retour van de verwarming hebt gezet en in de tekst in de retour van de DHW vat? Ik vind het wel een interessante oplossing al zou ik niet 123 kunnen bedenken waarom het werkt. Bij mij heb ik het idee dat er drukverlies optreedt bij het draaien van een DHW run. Als is het zo weinig dat ik het maar af en toe bijvul. Alle (pers)koppelingen zijn in ieder geval droog die heb ik allemaal meerdere keren na gelopen.
/f/image/qFWSUCLehufBDOM9JM9rWD8E.png?f=fotoalbum_large)