• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59
Degast schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:46:
Door de massa te koelen is het ook heel veel sneller koeler als buiten afkoelt.

Gisteren inderdaad wat condens op plekken. Komt als eerst op verdeler dus kan mooi monitoren.


Ik ben er nog blij mee.
Homey knop voor mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH5Dez50taRrYMjwknVTalyY0x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/towSPanJwcVVJTFfNUmKIPv4.jpg?f=fotoalbum_large


Instellingen in de Leejoow module (enkel via de browser):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEvlO6MiBRozUhIhfb1BKHYCSKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv7bqeieLwr7nxIqwlY1xkQp.jpg?f=fotoalbum_large


Hmm, goed punt.

Vraag; eerdere jaren kroop ik altijd onder de trap om de aanpassingen te doen in het bedieningspaneel.
Ik heb de Leejoow module en kan hier via de browser bij. ... voor ik weer 2h aan het uitproberen ben ... heeft iemand wat tips hoe in te stellen?
  1. Cooling mode aanvinken
  2. Heating mode uitvinken
  3. Cooling setpoint 18gr
... en nu? Er gebeurt niets. Use heat curve AAN of UIT, maakt niet uit.

Edit; ik geef het op. Een uur bezig, pijn in mijn knieen van het onder de trap zitten. Maar de Amber gaat echt niet koelen, echt alles aan/uit en omgezet.
Ik ga boodschappen doen

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 10:16 ]


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
Korte vraag (denk ik): hoe wordt "Minimale buitentemperatuur start koelen" (number.amber_outside_temperature_start_cooling) bepaald door de Amber? Gebruikt hij daar TA, een afgeleide of een ander algoritme van?

Viel me vannacht op dat TA (en alle afgeleiden) ruime tijd onder de setpoint waarde van 20 waren, maar hij bleef wel koelen. Niet erg, want het was warm zat in huis, maar wil graag beter begrijpen welke interne regeling hier speelt.

  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Homey knop voor mijn dashboard:

[Afbeelding]


Instellingen in de Leejoow module (enkel via de browser):

[Afbeelding]


Hmm, goed punt.

Vraag; eerdere jaren kroop ik altijd onder de trap om de aanpassingen te doen in het bedieningspaneel.
Ik heb de Leejoow module en kan hier via de browser bij. ... voor ik weer 2h aan het uitproberen ben ... heeft iemand wat tips hoe in te stellen?
  1. Cooling mode aanvinken
  2. Heating mode uitvinken
  3. Cooling setpoint 18gr
... en nu? Er gebeurt niets. Use heat curve AAN of UIT, maakt niet uit.

Edit; ik geef het op. Een uur bezig, pijn in mijn knieen van het onder de trap zitten. Maar de Amber gaat echt niet koelen, echt alles aan/uit en omgezet.
Ik ga boodschappen doen
Gebruik je de leejoow module ook met de relais om verwarmen/koelen te schakelen? Staan die goed?

Verander ook nog eens het volgende:

M1.01 op 2, M1.02 op 1, M1.03 op 1

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:45
Ik koel met stooklijn.

Bij grotere warmte is m'n koel temperatuur hoger.. (want condensatie punt vaker hoger..)

Delta T uit 3

DeltaT herstart 1

DeltaTmoduleren 1

Correcte stooklijn uit(in de zomer)

20c-->19 27c-->18. 40c-->19

Koellijn aan.

Koelen aan in systeem configuratie.(Staat altijd aan)

Vrijgave temperatuur op 20 graden.

Vertraging signaal (altijd) 35 minuten.

Kan in t thuis scherm natuurlijk makkelijk tijdelijk temperatuur verhogen als te vochtig (condensatie)

We voelen sowieso bij dit soort plakkerig weer goed aan als de luchtvochtigheid hoger wordt. O.a. aan de trapleuning. Als die niet meer glijd is het vrij vochtig. Hahaha.

Ja, ooit maak ik het slimmer, maar eerlijk gezegd werkt het prima voor ons zo.

Zet nog wel eens een ventilator op de vloer om de koudere lucht te mengen met de warmere. Andere blijft de koelte vooral beneden hangen.

Gebruik een oud lichtknopje om koelen aan en uit te zetten. (Ja als je elders bent kun ka dan niet uitzetten, beetje link bij gevaar op condenseren)

Ik gebruik nu dus eigenlijk voor Human Intelligence.

  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:44
Hier gaat het water met 18 graden de vloer in. De vloer wordt erg koud aan je blote voeten maar icm airco op bovenoverloop geen condensproblemen tot nu toe. Dauwpuntregelingen heb ik niet, ik doe domme trail and error

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:45
Ja, airco ontvochtigt goed ja. Dan nog veel minder snel issues (en prettig klimaat)

  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
Met een goedkope zigbee temperatuur en luchtvochtigheid meter bereken ik in Homey zelf het dauwpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wupV-XtnxOR51hA9ql0trL_c-fY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CSSthJ7mjfcYhg81q9q33jh2.jpg?f=user_large

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Gebruik je de leejoow module ook met de relais om verwarmen/koelen te schakelen? Staan die goed?

Verander ook nog eens het volgende:

M1.01 op 2, M1.02 op 1, M1.03 op 1
Hoi nee, volgens mij deed ik dat eerst ook niet.
Ik zie wel dat mijn Netatmo relais die op de Amber is aangesloten geen verbinding meer maakt.
Zou het daar aan kunnen liggen? Misschien dat ik daar iets op instelde (weet het echt niet meer)

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:46:
Met een goedkope zigbee temperatuur en luchtvochtigheid meter bereken ik in Homey zelf het dauwpunt.

[Afbeelding]
Oh ... Welke heb je gekocht? Als ik hem aan hen, mag ik jouw instelling/ flows overnemen??

  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Hoi nee, volgens mij deed ik dat eerst ook niet.
Ik zie wel dat mijn Netatmo relais die op de Amber is aangesloten geen verbinding meer maakt.
Zou het daar aan kunnen liggen? Misschien dat ik daar iets op instelde (weet het echt niet meer)
Zet M9.06 eens op enkel aansturing op temp, zonder externe aansturing. Mogelijk dat je netatmo de boel verstoort.

En voor de temp sensor gewoon iets simpels als dit: https://nl.aliexpress.com...22915%7C_p_origin_prod%3A

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:34:
[...]


Zet M9.06 eens op enkel aansturing op temp, zonder externe aansturing. Mogelijk dat je netatmo de boel verstoort.

En voor de temp sensor gewoon iets simpels als dit: https://nl.aliexpress.com...22915%7C_p_origin_prod%3A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmU8T-3bQXzj1YOKS63at4szJcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RLzLFzl8jSZwLt42bxubuAX.jpg?f=fotoalbum_large
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 13:15 ]


  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.
Top! Fijn dat het nu werkt.
Tip: gebruik de Tr sensor of de zigbee sensoren als temperatuur sensor, sluit de 2 relais van de leejoow module aan op de Amber (verwarmen en koelen) en maak een virtuele thermostaat in Homey.
Geen pny meer nodig.

Ik heb 1 temp sensor in de woonkamer, omdat ik enkel daar nu koel. Je kan er ook 3 doen in verschillende ruimtes en vanuit homey laten reageren op de meest ongunstige.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.
Deze settings lijken me voor deze weersomstandigheden iig wel tricky! Setpoint 17 en delta-T stop op 2 betekent dat je Amber in principe tot 15 zou mogen koelen (waarschijnlijk 16 door instelling minimale watertemperatuur die standaard 16 is).

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:33
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.
Zo lelijk is die draadloze PNI CT40 niet voor 8 tientjes toch? Werkt in ieder geval top met instelbare hysterese. Soms is Kiss het beste ook vanwege de WAF factor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kNTXG9psONUSIJkjnVHDbVLCSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1Cag2f7Bd941xqQbvOKtKfE.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:59
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Top! Fijn dat het nu werkt.
Tip: gebruik de Tr sensor of de zigbee sensoren als temperatuur sensor, sluit de 2 relais van de leejoow module aan op de Amber (verwarmen en koelen) en maak een virtuele thermostaat in Homey.
Geen pny meer nodig.

Ik heb 1 temp sensor in de woonkamer, omdat ik enkel daar nu koel. Je kan er ook 3 doen in verschillende ruimtes en vanuit homey laten reageren op de meest ongunstige.
Ah, de Tr sensor is aangesloten met een kabel naar de zitkamer, die kan ik goed gebruiken.
Ik ga eens een mooie flow maken!

2 relais verwarmen/koelen ... check. In de app van de Amber in Homey (gemaakt door een tweaker), staat ook al koelen als variabelen om AAN/UIT te zetten. ... hoef ik de relais niet eens aan te sluiten denk ik.
toilet duck schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Deze settings lijken me voor deze weersomstandigheden iig wel tricky! Setpoint 17 en delta-T stop op 2 betekent dat je Amber in principe tot 15 zou mogen koelen (waarschijnlijk 16 door instelling minimale watertemperatuur die standaard 16 is).
Verhoogd, dank!
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:34:
[...]


Zo lelijk is die draadloze PNI CT40 niet voor 8 tientjes toch? Werkt in ieder geval top met instelbare hysterese. Soms is Kiss het beste ook vanwege de WAF factor
[Afbeelding]
Ah, die is wat mooier dan de oudere CT36 idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APu8IBBggFtZ8UV2JGVS7U4VsUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMCKA3EqTYK0QUVZvm2oV11S.jpg?f=fotoalbum_large
Grappig, koelen is (stabiel) zonder pendelen 30Hz.

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 15:56 ]


  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Er is een nieuwe versie van de firmware voor de Amber heatpump controller. Deze wordt door Home Assistant automatisch aangeboden, uiteraard staat hij ook op de GitHub.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
toilet duck schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:56:
Korte vraag (denk ik): hoe wordt "Minimale buitentemperatuur start koelen" (number.amber_outside_temperature_start_cooling) bepaald door de Amber? Gebruikt hij daar TA, een afgeleide of een ander algoritme van?

Viel me vannacht op dat TA (en alle afgeleiden) ruime tijd onder de setpoint waarde van 20 waren, maar hij bleef wel koelen. Niet erg, want het was warm zat in huis, maar wil graag beter begrijpen welke interne regeling hier speelt.
Niemand die dit weet?

  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
Goeie vraag, ik denk dat hij daar idd de TA sensor voor gebruikt.
Ik gebruik dat overigens niet, omdat ik de bandbreedte te smal vind, ik wil juist snachts nog kunnen koelen
ook al is de buitentemperatuur laag

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
bommer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Goeie vraag, ik denk dat hij daar idd de TA sensor voor gebruikt.
Ik gebruik dat overigens niet, omdat ik de bandbreedte te smal vind, ik wil juist snachts nog kunnen koelen
ook al is de buitentemperatuur laag
Thanks. Ja dat is ook een beetje de afweging die ik nu aan het maken ben. Aan de ene kant wil ik s nachts ook kunnen koelen, aan de andere kant maak ik me wat zorgen over mn aankomende energierekening...


Hoe heb je het nu ingericht dan als ik vragen mag? Besturing enkel obv temp sensor via Home Assistant?

  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
toilet duck schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Thanks. Ja dat is ook een beetje de afweging die ik nu aan het maken ben. Aan de ene kant wil ik s nachts ook kunnen koelen, aan de andere kant maak ik me wat zorgen over mn aankomende energierekening...


Hoe heb je het nu ingericht dan als ik vragen mag? Besturing enkel obv temp sensor via Home Assistant?
Ik heb al mij vloerverwarming op KNX daar zitten inderdaad de thermostaten van Home assistant aan vast
Als de KNX een seintje geeft koude of warmte vraag dan start de Amber.
Dit is even snel hoe het globaal werkt.

Het is wat ingewikkelder met tijd vertragingen en meelopende zones die niet meer op setpoint zijn maar nog geen actieve vraag hebben, alles om de run zolang mogelijk te maken.
en compleet koelen/verwarmen omschakeling op basis van gemiddelde temperatuur in huis over 24 uur.
gelijk aanpassen van de basis temperatuur bij omschakelen ect.
gebruik rest warmte of koude uit buffer. En zo meteen ook nog rekening houdend met einde saldering en dynamisch tarief.

Alles is op een apart KNX embedded in LUA

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

Pagina: 1 ... 149 150 Laatste