Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Voorlopig mag dat wel!Carboy54 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:46:
[...]
Welkom bij de club. Dat wordt wel een hele lage energie rekening met die verdeler zonder aangesloten slangen in de vloer 🤗
Volgens mij staat ook alles uit, het warmwatervat is al 2 weken aan het afkoelen (tenzij deze zijn legionella run nog doet).
Echter, ik heb geen externe modbus meer. Iemand bekend met dit
verschijnsel? Ik heb de verschillende devices/kabels al uitgewisseld
en geen resultaat. Lijkt erop of ik niks terugkrijg vanuit de binnenunit.
Morgen maar eens met de analyzer/scope bekijken.
Maar als iemand het verschijnsel kent dan hou ik me aanbevolen.
Scheelt weer zoeken.
Parity even.brigges schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:31:
De display is vervangen, versie 2.2.9V is geinstalleerd.
Scheelt weer zoeken.
Met de 1.9 versie van de Leejoow module is dat gewoon een setting in de esp interface (of zelfs via HA).
Met de bommer waveshare moet je de setting even veranderen in de waveshare config.
Heeft aan gegeven dat geprobeert te hebben.Get!em schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:08:
[...]
Parity even.
Met de 1.9 versie van de Leejoow module is dat gewoon een setting in de esp interface (of zelfs via HA).
Met de brommer waveshare moet je de setting even veranderen in de waveshare config.
Lijkt mij sterk dat ze het uitgezet hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 07-07-2026 06:18 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Wat voor device heb je? De bekabeling zou op dezelfde manier moeten blijven zitten, alleen veranderd inderdaad de parity met de nieuwe software.brigges schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:31:
De display is vervangen, versie 2.2.9V is geinstalleerd.
Scheelt weer zoeken.
Mocht je mijn module hebben, neem dan even contact op dan kijken we even.
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
Zal de analyser er tussen hangen en kijken waar het mis loopt, wellicht toch
wat in de communicatieparameters.
Wordt vervolgd....
Mijn module kan wel gebruikt worden om het verkeer af te luisteren als sniffer op de interne bus en zo alle telemetrie te ontvangen, maar aansturen is in deze gevallen niet mogelijk. We zijn aan het kijken naar een oplossing met een modbus splitter, maar tot nu toe is dit nog niet werkend gekregen.
Voor de rest: de huidige voorraad is beperkt, ik ben bezig een nieuwe PCB te ontwerpen met een krachtigere ESP32-S3 erop en wat meer hardwarematige beveiligingen die we geleerd hebben tijdens het ontwikkelen van de Heatpump Controller Q-Edition voor OpenQuatt. Op deze PCB hebben we een RJ45 connector zitten voor een bedrade netwerk verbinding. In hoeverre denken jullie dat dit van dusdanige toegevoegde waarde zal zijn dat dit er standaard op komt te zitten?
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Het was mooier geweest als ze er een TCP/ip (zoals bij bommer) tussen zetten. En er communicatiemodule op de tcpip zetten. Een software matige Modbus proxy verhelpt dan de probleem van meerdere aangesloten devices. Zo doe ik t ook al met SolarEdge.leejoow schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:33:
Voor iedereen die de communicatiemodule van Itho Daalderop zelf heeft: het is dan niet stabiel mogelijk nog een tweede modbus device eraan te hangen (zou ook niet mogen volgens de modbus standaard). In sommige gevallen werkt het, maar vaak ook niet.
Mijn module kan wel gebruikt worden om het verkeer af te luisteren als sniffer op de interne bus en zo alle telemetrie te ontvangen, maar aansturen is in deze gevallen niet mogelijk. We zijn aan het kijken naar een oplossing met een modbus splitter, maar tot nu toe is dit nog niet werkend gekregen.
Voor de rest: de huidige voorraad is beperkt, ik ben bezig een nieuwe PCB te ontwerpen met een krachtigere ESP32-S3 erop en wat meer hardwarematige beveiligingen die we geleerd hebben tijdens het ontwikkelen van de Heatpump Controller Q-Edition voor OpenQuatt. Op deze PCB hebben we een RJ45 connector zitten voor een bedrade netwerk verbinding. In hoeverre denken jullie dat dit van dusdanige toegevoegde waarde zal zijn dat dit er standaard op komt te zitten?
Klopt, ik draai zelfs met 2 verschillende HA installaties (Is dus 2x client) gaat perfect. Door de aanpassingen adgelopen jaar, mocht verbinding weg vallen hersteld het vanzelf weer. Geen reset nodig.Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Het was mooier geweest als ze er een TCP/ip (zoals bij bommer) tussen zetten. En er communicatiemodule op de tcpip zetten. Een software matige Modbus proxy verhelpt dan de probleem van meerdere aangesloten devices. Zo doe ik t ook al met SolarEdge.
Ook zijn er gebruikers die meerdere Ambers in de integratie hebben, simpel weg extra device toevoegen.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Wat bedoel je hier te zeggen? Dat de externe modbus problemen oplevert? Hoe uiten die zich dan? Ik draai er twee jaar mee en geen merkbare problemen ondervonden.leejoow schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:33:
Voor iedereen die de communicatiemodule van Itho Daalderop zelf heeft: het is dan niet stabiel mogelijk nog een tweede modbus device eraan te hangen (zou ook niet mogen volgens de modbus standaard). In sommige gevallen werkt het, maar vaak ook niet.
Wat hij bedoelt: je moet niet 2 of meer devices op de externe modbus koppelen, zeker niet 2 devices die elk gaan schrijven.brigges schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:15:
[...]
Wat bedoel je hier te zeggen? Dat de externe modbus problemen oplevert? Hoe uiten die zich dan? Ik draai er twee jaar mee en geen merkbare problemen ondervonden.
Dus niet zowel de bommer, Leejoow, carboy en de Itho module tegelijk koppelen. Slechts 1.
Tenzij je meerdere devices koppelt aan de “modbus tcp/ip” via een modbusproxy, maar dat is momenteel niet aan de orde.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 07-07-2026 14:23 ]
Dit uit zich door collisions en data waarvan de modules niet weten wat ze er mee moeten. In het beste geval werkt alles, in het slechtste geval heb je geen of incidenteel data.brigges schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:15:
[...]
Wat bedoel je hier te zeggen? Dat de externe modbus problemen oplevert? Hoe uiten die zich dan? Ik draai er twee jaar mee en geen merkbare problemen ondervonden.
Nee hier nog niet.darkfujita schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:49:
Zijn jullie alweer aan het koelen geslagen? Ivm de lagere luchtvochtigheid (en huidige temperaturen binnen) kan ik nu gelukkig nog koelen met 15 graden. Probeer het nu zo laag mogelijk te houden, zodat ik de warmte tegen kan gaan.
Het is heerlijk zomerweer zoals we het graag willen.
Met wat buiten zonwering prima te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 07-07-2026 17:33 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Carboy module?Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:22:
[...]
Wat hij bedoelt: je moet niet 2 of meer devices op de externe modbus koppelen, zeker niet 2 devices die elk gaan schrijven.
Dus niet zowel de bommer, Leejoow, carboy en de Itho module tegelijk koppelen. Slechts 1.
Tenzij je meerdere devices koppelt aan de “modbus tcp/ip” via een modbusproxy, maar dat is momenteel niet aan de orde.
Het ik wat gemist? , is die module al gepresenteerd?
Nee, beschreven door carboy in eerdere post die jij ook hebt gelezen. Ik ga er daarbij gewoon vanuit dat ook die op de modbus aangesloten wordt.Jan2023 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:37:
[...]
Carboy module?
Het ik wat gemist? , is die module al gepresenteerd?
Nee die draaien de komende weken op proef op een Amber en Vaillant en zijn aangesloten op de SG contacten. Kijken naar dynamische tarieven, opbrengst panelen en weersvoorspelling. Het moet snel winter worden 🤫 om echt te testen.Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:38:
[...]
Nee, beschreven door carboy in eerdere post die jij ook hebt gelezen. Ik ga er daarbij gewoon vanuit dat ook die op de modbus aangesloten wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 07-07-2026 19:19 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Erg benieuwd. Met Sg+ dus tijdelijk ophogen setpoint en/of blokkeren stookgedrag? Lijkt me uitdagend om dat goed te krijgen met een traag vloerverwarming systeem.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:16:
[...]
Nee die draaien de komende weken op proef op een Amber en Vaillant en zijn aangesloten op de SG contacten. Kijken naar dynamische tarieven, opbrengst panelen en weersvoorspelling. Het moet snel winter worden 🤫 om echt te testen.
Daar kan je juist lekker in bufferen tegen lage energie tarieven. Wel iets minder comfort wellicht.Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:29:
[...]
Erg benieuwd. Met Sg+ dus tijdelijk ophogen setpoint en/of blokkeren stookgedrag? Lijkt me uitdagend om dat goed te krijgen met een traag vloerverwarming systeem.
Ja, koelen wel aan, maar de warmte blijft net ten zuiden van Veluwe. Bewolking en lagere warmte ten noorden. Koelen staat hier met name aan om maar niet te hoeven terugleveren bij negatieve tarieven en batterij vol. Als EV thuis was geweest, had ik koelen niet aangezet, maar de EV laden. Momenteel 23C binnen, en dat is verder prima.darkfujita schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:49:
Zijn jullie alweer aan het koelen geslagen? Ivm de lagere luchtvochtigheid (en huidige temperaturen binnen) kan ik nu gelukkig nog koelen met 15 graden. Probeer het nu zo laag mogelijk te houden, zodat ik de warmte tegen kan gaan.
Wat ik in mijn eigen situatie zie is dat tijdelijk ophogen van setpoint wel kan, en dat beton wel iets warmer wordt, maar als setpoint weer terug naar normaal gaat, dat warmtepomp vrij lang uit gaat (door de buffer in beton). De daling van temperatuur is dan ingezet, en thermostaat komt pas later aan zet. Op moment dat die weer aan gaat, en dus de warmtepomp ook, moet die er best lang weer aan trekken op hogere compressor hz om hem pas later weer in rustiger vaarwater te krijgen. Eigenlijk hetzelfde effect als bij nachtverlaging: hij moet best lang weer flink wat warmte energie toevoegen om in balans te komen met warmteverlies en dus weer op 49-43-36Hz te komen.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:31:
[...]
Daar kan je juist lekker in bufferen tegen lage energie tarieven. Wel iets minder comfort wellicht.
Dus behalve de comfort binnen (de daling van woonkamer temp weer omzetten in stabiele warmte), ook een warmtepomp die meer op hogere compressor snelheden moet werken, tegen bepaald geluid.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 07-07-2026 19:59 ]
Inderdaad met deze temperaturen en luchtvochtigheid vooralsnog veel aangenamer dan voorlaatste hitte.
Wil het ook niet te koel. Lijf beetje laten wennen aan warmte.
SG werkt ook voor tapwater. Dat kost bij mij meer energie dan verwarmen of koelen.Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Ja, koelen wel aan, maar de warmte blijft net ten zuiden van Veluwe. Bewolking en lagere warmte ten noorden. Koelen staat hier met name aan om maar niet te hoeven terugleveren bij negatieve tarieven en batterij vol. Als EV thuis was geweest, had ik koelen niet aangezet, maar de EV laden. Momenteel 23C binnen, en dat is verder prima.
Stel je wilt je tapwater op 60 hebben, dan zet je hem op 55 met delta van 5 en met SG 5 graden er opzetten. Als SG dan schakelt weet je zkr dat tapwater eerst gevuld wordt op het goedkoopste moment.
Zeker, dat draai ik al vanaf het begin, 2,5 jaar terug, direct gekoppeld aan mijn zonnepanelen omvormer. Bij overschot van meer dan 3kW op de omvormer, schakelt hij de SG+ aan en gaat hij van de standaard 50C naar 65C (of zolang de SG+ aan staat). Ik zet deze functie bij temperaturen >25C overdag overigens uit, anders stookt hij op de BUH.bommer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:40:
[...]
SG werkt ook voor tapwater. Dat kost bij mij meer energie dan verwarmen of koelen.
Stel je wilt je tapwater op 60 hebben, dan zet je hem op 55 met delta van 5 en met SG 5 graden er opzetten. Als SG dan schakelt weet je zkr dat tapwater eerst gevuld wordt op het goedkoopste moment.
Ik heb hiervoor de SolarEdge Smart Switch gekoppeld aan de Amber.
Die winter mag wachten.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:16:
[...]
Nee die draaien de komende weken op proef op een Amber en Vaillant en zijn aangesloten op de SG contacten. Kijken naar dynamische tarieven, opbrengst panelen en weersvoorspelling. Het moet snel winter worden 🤫 om echt te testen.
Zo te horen een universele module waar je ook andere zaken mee aan kan sturen.
Mooi , klinkt goed
👍
[ Voor 13% gewijzigd door Jan2023 op 07-07-2026 21:33 ]
Hoe effectief is zo een lucht ontvochtiger eigenlijk? En waar plaats je deze in huis?-JB- schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:46:
Hier ook de afgelopen week flink aan het koelen geweest. Beneden met vloerverwarming. Boven met Jaga radiatoren en Heatmeister aansturing voor 140mm ventilatoren.
Luchtvochtigheid is de grootste uitdaging. De Eurom Drybest 20 draait als de zonnepanelen stroom opwekken en haalt per dag zo'n 3-5 liter water uit het huis.
Het blijft een beetje tweaken, maar het resultaat is een prima koel huis.![]()
Als dit soort weken de norm worden komt er snel een 5kW airco bovenaan de trap. Dan is luchtvochtigheid geen issue meer en neemt het gebruiksgemak snel toe.
Gaat hier in huis nu erg goed met koelen, kan aanvoer verlagen tot 14 a 15 graden (luchtvochtigheid en temperaturen binnen blijven ook laag). Vraag me alleen af, zodra de vochtigheid / nacht temperaturen weer hoger zouden worden, of het dan zinvol is om een ontvochtiger erbij te halen.
We hebben een WTW installatie, dus vraag mij af in welke ruimte ik deze dan het beste kan plaatsen. Zou dit dan bijv in de badkamer zijn? Hier wordt namelijk de lucht van de slaapkamers afgezogen.
Zodra je dus de luchtvochtigheid kan managen, kan je de aanvoer ook lager zetten ivm lager dauwpunt.
Hier zorgde de ontvochtiger ervoor dat de luchtvochtigheid rond de 60% bleef hangen, ipv 70. Dauwpunt bleef daarmee duidelijk lager.
Dagelijks kwam er zo'n 3-5L water uit de lucht. In de +/- 12u dat de unit aanstond (bij overproductie zonnepanelen)
[ Voor 3% gewijzigd door -JB- op 13-07-2026 18:39 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Zorgde de ontvochtiger niet voor extra warmte in de kamer die van het apparaat af komt?-JB- schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:38:
@darkfujita
Hier zorgde de ontvochtiger ervoor dat de luchtvochtigheid rond de 60% bleef hangen, ipv 70. Dauwpunt bleef daarmee duidelijk lager.
Dagelijks kwam er zo'n 3-5L water uit de lucht. In de +/- 12u dat de unit aanstond (bij overproductie zonnepanelen)
Inderdaad, zo'n 300w. Heel onhandig, maar beter dan een max aanvoer temperatuur van 19-20gr.Whiskey48 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:11:
[...]
Zorgde de ontvochtiger niet voor extra warmte in de kamer die van het apparaat af komt?
Ja mijn vrouw is helemaal fan van het koelen met de Amber, vorige hittegolf was het binnen 14 graden kouder dan buiten. Maar een airco haalt het vocht uit de lucht en geen condensvorming, is sowieso beter idd.darkfujita schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:33:
@-JB- oh, das niet extreem veel voordeel dan, zeker niet als ook nog extra warmte ervanaf gaat komen. Ik zie dat de luchtvochtigheid nu momenteel op de slaapkamers rond of iets onder de 60% is. Dan laat ik het even erbij en spaar ik door voor een airco. Dank voor snelle reactie iig
Ik spaar ook even door voor een stevige airco op de gang zolder, beneden vloer licht bijkoelen met de Amber, heb ik het hele huis koel met 1 extra apparaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 14-07-2026 07:43 ]
Zo heb ik het nu ook. Een airco is een waanzinnige vochtvreter. Zeer tevreden over, vnl omdat het klimaat minder "benauwd" aanvoelt.Whiskey48 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:42:
[...]
Ja mijn vrouw is helemaal fan van het koelen met de Amber, vorige hittegolf was het binnen 14 graden kouder dan buiten. Maar een airco haalt het vocht uit de lucht en geen condensvorming, is sowieso beter idd.
Ik spaar ook even door voor een stevige airco op de gang zolder, beneden vloer licht bijkoelen met de Amber, heb ik het hele huis koel met 1 extra apparaat.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
Hier ook 1 airco in het trapgat op zolder, hele huis de deuren open en een heerlijk klimaat en ik kan als het 38 graden is de vloerkoeling er lekker bij zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat er vocht op mijn vloer staat met 17-18 graden.
ITHO laten komen en die plaatsen een nieuw (?) scherm met geupdate software.Woutertt schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:57:
Hier is het tijdbommetje ook ontploft, zag ineens een aantal flat lines via de leejow module vandaag, blijkbaar heeft hij zaterdagavond de geest gegeven ondanks dat hij lekker niets aan het doen was.
Start ook helemaal niet meer op:
[Afbeelding]
Ben in contact met de installateur, gaan eerst kijken of we het met software updates kunnen repareren.brigges schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:17:
[...]
ITHO laten komen en die plaatsen een nieuw (?) scherm met geupdate software.
Maar ben wel blij dat het zomer is en ik SWW niet via de Amber heb, dat was dan in elk geval een koude douche geweest
Stroomstoring gehad terwijl de Amber standby stond?Woutertt schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:49:
[...]
Ben in contact met de installateur, gaan eerst kijken of we het met software updates kunnen repareren.
Maar ben wel blij dat het zomer is en ik SWW niet via de Amber heb, dat was dan in elk geval een koude douche geweest
Schijnt " het " risico te zijn voor een corrupte database.
Staat hier nu gewoon uit , groene knop in het display , als de Amber toch niets hoeft te doen.
In het verleden was Itho er snel bij toen ik ook dat probleem had.
Lijkt mij slim om het daar ook te melden , ze zouden sinds kort de score bijhouden van de uitvallers.
Als alleen de database corrupt is zou Windows nog wel moeten booten. Als Windows niet boot is er wat anders aan de hand.Jan2023 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:00:
[...]
Stroomstoring gehad terwijl de Amber standby stond?
Schijnt " het " risico te zijn voor een corrupte database.
Staat hier nu gewoon uit , groene knop in het display , als de Amber toch niets hoeft te doen.
In het verleden was Itho er snel bij toen ik ook dat probleem had.
Lijkt mij slim om het daar ook te melden , ze zouden sinds kort de score bijhouden van de uitvallers.
Mijn installateur krijgt nu een nieuw scherm opgestuurd, dus geen handmatige update. Hopelijk vinden ze hier echt een permanente fix voor want ben blij dat het geen winter is.
[ Voor 40% gewijzigd door Woutertt op 23-07-2026 03:26 ]
Wel bijzonder dat Itho schermpjes blijft sturen in plaats van USB sticks.Woutertt schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 03:23:
Wellicht het probleem van volgelopen opslag op de pc, ik had nog de firmware die er op stond toen ik hem in augustus 2024 kreeg.
Mijn installateur krijgt nu een nieuw scherm opgestuurd, dus geen handmatige update. Hopelijk vinden ze hier echt een permanente fix voor want ben blij dat het geen winter is.
Ik heb mijn installateur uit voorzorg de recovery gevraagd, ligt nu klaar "voor het geval dat" (maar ook een if it aint broken, don't fix gedachte).
Ik wacht nog op de "definitieve" oplossing van Itho. Als dan, dat werd toch gesuggereerd..
Ik snapte te weinig van de oplossing van @p.blommendaal . Dwz snap het probleem en de gevolgen.aar ondanks uitgebreide oplossing eerlijk gezegd niet de concrete stappen om database te corrigeren/opschonen.
En houd natuurlijk ook open Amber in de gaten, als optie.
Nieuwe schermpjes is niet de oplossing die raken ook weer corrupt. Aan de schermpjes ligt het niet. Bij Itho wisten ze niet dat het zo actueel was. Itho monitort en herstelt nu onze klanten binnen 2x,24 uur. Iedere week is het bij ons wel raak zelfs in de zomer. Ook gisteren weer een melding gemaakt die vandaag wordt opgelost. Voor de winter een oplossing dat is onze bindende afspraak met Itho. Tot die tijd staat bij ons de verkoop op een laag pitje en geven wij de voorkeur aan andere alternatieven.tonwes99 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:59:
[...]
Wel bijzonder dat Itho schermpjes blijft sturen in plaats van USB sticks.
Ik heb mijn installateur uit voorzorg de recovery gevraagd, ligt nu klaar "voor het geval dat" (maar ook een if it aint broken, don't fix gedachte).
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2026 08:51 ]
Wellicht dat Itho het geblokkeerde schermpje terug wil om te onderzoeken, en daarom liever niet (altijd) de USB reset...tonwes99 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:59:
[...]
Wel bijzonder dat Itho schermpjes blijft sturen in plaats van USB sticks.
:strip_exif()/f/image/V2cPnkShooQNUrP2LCLLXrRZ.jpg?f=fotoalbum_large)