• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:58
Ik heb sinds een 1,5 maand de SG contacten aangesloten en aangevinkt op de Amber. Standaard staat die nu op 0 maar nu werkt de BUH niet meer mee met warmtapwater maken. Opzich is dit de bedoeling met het warme weer behalve bij de legionellarun. Kan het zijn dat de BUH uitgeschakeld staat door de SG contacten of hebben die daar geen invloed op? De keren dat ik SG A en B ingeschakeld had (elektra prijs + belastingen was negatief) trok die het prima op de compressor. Dus het viel mij nu pas op.

[ Voor 20% gewijzigd door Impossibl3 op 29-05-2026 21:38 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:05
Carboy54 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Jan dat is niets bijzonders. Meerdere merken maken gebruik van onderstaande paraplu grafiek om schade aan de compressor of het uitschakelen ivm te hoge druk te voorkomen. ( Bv Weheat ) Oplossing is sww te maken niet op het warmst van de dag. Overigens de defrost perikelen zie je ook bij andere warmtepompen. Veelvuldig kort zoals de Amber of Mitsubishi of bijvoorbeeld pas na 2 uur maar dan wel 20 minuten bv Weheat en alles ertussenin. De keuze is dus weer reuze.

[Afbeelding]
Gras is niet groener bij de buren idd.

Tapwater / Legionella run in de ochtend idd

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11-06 16:55
@Carboy54 Ah nu snap ik waarom hij om 12uur legionella rond de 50 graden verder gaat met elektrisch element. Te hoge buitentemp. Dank!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:22
Carboy54 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Staat TR uit in de software?
Ja

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-06 23:20
Het viel mij van de week op dat er een ander icoontje bovenin mijn display staat. Volgens mij is deze van het verwarmingslint? Volgens mij staat hier normaal gesproken gewoon niks?

Daarnaast las ik net wat over de smeltzekering van de BUH. Nu vond ik het al vreemd dat deze nooit aan sprong afgelopen winter want mijn kwh gaf niks aan.

Afgelopen weken wordt mijn tapwater ook maar tot max +-50 graden verwarmd en dan schakelt de compressor af alleen dwh heating blijft nog aan staan en ik hoor de pomp ook nog draaien. Maar zag hier dus ook net dat het dan waarschijnlijk te warm is geweest en de buh voor de veiligheid het laatste stuk doet ivm de temperatuur. De sensor buiten heb ik nog geen kwartslag gedraaid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E3xM_J2KWuvb4aiXeuNBcJhJqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGqbir24I9Bh0eGsYRqG4Wy5.jpg?f=fotoalbum_large Edit:

Net even buiten gekeken en dit ziet er toch niet uit zoals het hoort. Nu nog kijken hoe ik dit opgelost krijg omdat ik hem zelf geïnstalleerd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZTrtG5XAKL02lwwpQ5VjWsHAk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktHLGsjb3Vx1dH8LyR2apEHg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Dennis08 op 31-05-2026 09:40 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:02
Das niet heel best.

Water in gekomen op 1 of andere manier?

Zou toch even je leverancier bellen, dit lijkt mij beetje issue wat eigenlijk al af fabriek begon.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dennis08 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:03:
Het viel mij van de week op dat er een ander icoontje bovenin mijn display staat. Volgens mij is deze van het verwarmingslint? Volgens mij staat hier normaal gesproken gewoon niks?

Daarnaast las ik net wat over de smeltzekering van de BUH. Nu vond ik het al vreemd dat deze nooit aan sprong afgelopen winter want mijn kwh gaf niks aan.

Afgelopen weken wordt mijn tapwater ook maar tot max +-50 graden verwarmd en dan schakelt de compressor af alleen dwh heating blijft nog aan staan en ik hoor de pomp ook nog draaien. Maar zag hier dus ook net dat het dan waarschijnlijk te warm is geweest en de buh voor de veiligheid het laatste stuk doet ivm de temperatuur. De sensor buiten heb ik nog geen kwartslag gedraaid

[Afbeelding] Edit:

Net even buiten gekeken en dit ziet er toch niet uit zoals het hoort. Nu nog kijken hoe ik dit opgelost krijg omdat ik hem zelf geïnstalleerd heb.

[Afbeelding]
Icoontje is van SG+

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-06 23:20
Ik heb vorig jaar een lekkage gehad ernaast inderdaad met de vlotter. Alle tijden en grafieken even op een rij gezet zal dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak zijn geweest dat er toch net wat water op is gekomen hoewel de kap eigenlijk gewoon goed hoort af te sluiten. Helaas de installatie zelf gedaan dus weet niet of itho daar ook in meegaat.

@Degast thanks dat was hem inderdaad 👍 kon het al nergens vinden. Weer wat geleerd. Ik kijk vrijwel nooit op het display, maar meestal in homeassistant

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dennis08 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:03:

[Afbeelding] Edit:

[Afbeelding]
Schade ziet er bekend uit. Was hier ook vorig jaar op zelfde plek. Lijkt mij fabrieksfout en garantie.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zie bij mijn Amber op de bodemplaat daar waar de afscheiding met de compressorruimte is gelast de nodige roestvorming. Lijkt me niet de bedoeling. Hoe kan dit worden opgelost. @Carboy54 valt dit onder garantie?

Foto maken is lastig door het rooster. Zie rechtsonder naast de witte kabelafscherming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0trbz9GUQE958JAbLOp5f3uJe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wi5A7w7eSGCxChh17Kg8qkmX.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:16
hansvk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:16:
Ik zie bij mijn Amber op de bodemplaat daar waar de afscheiding met de compressorruimte is gelast de nodige roestvorming. Lijkt me niet de bedoeling. Hoe kan dit worden opgelost. @Carboy54 valt dit onder garantie?

Foto maken is lastig door het rooster. Zie rechtsonder naast de witte kabelafscherming.

[Afbeelding]
Roest of roestwater? Eerst schoon maken en oorzaak achterhalen. Als het lichte oppervlakte roest is wellicht behandelen met hiervoor geschikt product. Als het echte roest is melding laten maken met duidelijke foto bij Itho.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• hansvk
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Roest of roestwater? Eerst schoon maken en oorzaak achterhalen. Als het lichte oppervlakte roest is wellicht behandelen met hiervoor geschikt product. Als het echte roest is melding laten maken met duidelijke foto bij Itho.
Hier een duidelijke foto. Het is geen roestwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4FDcaguQvAR1ARqluZ5z8ANEe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kN6Xw1m1j05y8MvFBAEeAvp.jpg?f=fotoalbum_large

Even schoonmaken en behandelen? Kan er niet bij zonder de boel te demonteren. Dat mag Itho dan komen doen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 22:20

Jan2023

KISS

hansvk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:50:
[...]

[Afbeelding]

Even schoonmaken en behandelen? Kan er niet bij zonder de boel te demonteren. Dat mag Itho dan komen doen.
Woon je aan de kust?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[Afbeelding]

Net even gekeken hier. Precies zelfde ijzeren plaatje is bij mij ook roestkleurig . Hij staat in koelstand aan, dus kan even geen foto maken, maar lijkt minder erg dan bij jou.

• hansvk
  • Nu online
Nee, Achterhoek.

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-06 22:11

Hkray

Amber 120 si nov 24

vraag mbt koelen/verwarmen.
amber aangesloten op vvw.
als de amber staat op verwarmen, de stooklijn op 20gr, en de buiten temp. is bv 25 graden, dan wordt er toch eigenlijk gekoeld? En hoef je dus in dit simpele voorbeeld geen koelen aan te zetten? of werkt dit anders qua hoe de amber met warmte omgaat bij het op temperatuur brengen van je water?
(theoretische vraag want mijn amber stopt met verwarmen >20gr buitentemperatuur maar was nieuwsgierig).

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:12
Waarschijnlijk geeft je thermostaat geen warmtevraag, dus doet hij niets. Stel je thermostaat geeft wel 'een' vraag, dan zit hij voor verwarmen nu al lekker boven zijn setpoint en doet hij ook niets.

Dus het is niet zo dat thermostaat zegt welke temperatuur water de Amber moet gaan maken en dat de Amber dan zelf dat setpoint na gaat jagen ongeacht of hij moet verwarmen of koelen.

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-06 22:11

Hkray

Amber 120 si nov 24

Woutertt schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:42:
Waarschijnlijk geeft je thermostaat geen warmtevraag, dus doet hij niets. Stel je thermostaat geeft wel 'een' vraag, dan zit hij voor verwarmen nu al lekker boven zijn setpoint en doet hij ook niets.

Dus het is niet zo dat thermostaat zegt welke temperatuur water de Amber moet gaan maken en dat de Amber dan zelf dat setpoint na gaat jagen ongeacht of hij moet verwarmen of koelen.
ja in deze theorie zet ik de thermostaat op 30 gr, zodat ie wel warmte vraagt. Wordt het water ook niet gecirculeerd door de vvw zonder dat de amber het water dan actief verwarmt?

• Woutertt
Dat ligt aan je instellingen en is wel instelbaar bij pompregeling. Maar heeft niet echt effect voor de temperatuur in huis natuurlijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hkray schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:27:
vraag mbt koelen/verwarmen.
amber aangesloten op vvw.
als de amber staat op verwarmen, de stooklijn op 20gr, en de buiten temp. is bv 25 graden, dan wordt er toch eigenlijk gekoeld? En hoef je dus in dit simpele voorbeeld geen koelen aan te zetten? of werkt dit anders qua hoe de amber met warmte omgaat bij het op temperatuur brengen van je water?
(theoretische vraag want mijn amber stopt met verwarmen >20gr buitentemperatuur maar was nieuwsgierig).
Het hele idee van koelen is dat je warmte afvoert. Je vvw gaat dus warmte opnemen uit je woonkamer en die warmte moet ergens heen. Als je Amber alleen gaat pompen, zonder de actief (zeg middels compressor) warmte eruit te halen, is het dus snel afgelopen, want buiten zal het waarschijnlijk nog warmer zijn.

Dus nee, dat gaat niet werken met een L/W warmtepomp. (dwz, met een W/W waterpomp is het passief rondpompen wel koelend, omdat de bron zeer waarschijnlijk kouder is dan je woonkamer).

Je moet met relais dus de cooling optie aanzetten. En zoals al eens genoemd kun je met een thermostaat dan wel de warmtevraag simuleren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 02-06-2026 12:15 ]

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF2szNMBmSBoffDXP2xx6Gofcw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wReIj29cgd32WcMG4AQr93lx.png?f=fotoalbum_large

Vraag; ik heb nu 2jr de Amber, zit op 4.000 kWh per jaar. Label A woning uit 2001 van 130m2 met voornamelijk de ruime begane grond verwarmd en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar).

Verbruik kijkt me wat hoog, maar denk dat douchen ook een flinke impact zal hebben?

(Radiatoren moet ik eigenlijk nog een keer waterzijdig inregelen ... Misschien ook nog een keer doen)

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 03-06-2026 23:28 ]

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-06 23:21
Whiskey48 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:26:
[Afbeelding]

Vraag; ik heb nu 2jr de Amber, zit op 4.000 kWh per jaar. Label A woning uit 2001 van 130m2 met voornamelijk de ruime begane grond verwarmd en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar).

Verbruik kijkt me wat hoog, maar denk dat douchen ook een flinke impact zal hebben?

(Radiatoren moet ik eigenlijk nog een keer waterzijdig inregelen ... Misschien ook nog een keer doen)
Je moet even de startdatum van je contract in de homewizard app op 1 januari zetten. Dan heb je ook gelijk een werkelijk jaarverbruik. Je grafiek telt nu van september tot september.

Korter douchen scheelt al een hoop haha. Waterzijdig inregelen moet je zeker doen. In de topicstart staan ook veel tips om je instellingen na te kijken / herzien. Wellicht staat stooklijn ook wel wat ruim bijvoorbeeld.

• Degast
Ja, sww heeft minder rendement.

Maak je dat in de winter op de warmste momenten en in de zomer op net niet te warme momenten?

Inregelen altijd doen, kan weer net beetje schelen. Als systeem slecht is qua balans kan t ook nog serieus schelen.

Je stookseizoen begint wanneer?

Kleinere doorlaat op doucheslang, helpt ook beetje.

4000kWh= ca 400 m3 qua energie. Zo bekeken al niet veel..?

Ik bemeet Amber niet los. Dus geen idee wat nu precies het verbruik is. Kan wel globaal het extra kWh s inschatten.

Of nouja

Dat lijkt maar rond de 1000 uit te komen. Dat klopt niet. We komen van ca 700m3 gas. 7000/4=1750 kWh.

Toch nog eens een meter er tussen..

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:01
Degast schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:05:
Ja, sww heeft minder rendement.

Maak je dat in de winter op de warmste momenten en in de zomer op net niet te warme momenten?

Inregelen altijd doen, kan weer net beetje schelen. Als systeem slecht is qua balans kan t ook nog serieus schelen.

Je stookseizoen begint wanneer?

Kleinere doorlaat op doucheslang, helpt ook beetje.

4000kWh= ca 400 m3 qua energie. Zo bekeken al niet veel..?

Ik bemeet Amber niet los. Dus geen idee wat nu precies het verbruik is. Kan wel globaal het extra kWh s inschatten.

Of nouja

Dat lijkt maar rond de 1000 uit te komen. Dat klopt niet. We komen van ca 700m3 gas. 7000/4=1750 kWh.

Toch nog eens een meter er tussen..
je vergeet de SCOP mee te nemen. 4000 kWh electrisch is 10000 (SCOP 2.5) - 16000 (SCOP 4) kWh thermisch. Dat komt overeen met 1136 - 1818 kuub gas.

Of dat veel of weinig is hangt er vanaf hoe het huis eruit ziet. En dan bedoel ik niet de kleur :P

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:36
[Afbeelding]

Denk opzich niet verkeerd toch ik zit nu op een 1900 kwh met een amber 65 op een jaar gezien en dat is enkel verwarming dus niet eens sww erbij.
Als de kids een uur staan te douchen dan heeft dat wel flinke invloed op je verbruik ja en wat verbruikt je douchekop ? Waterbesparend ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjqVp5W4YItk9ac_ZILycf_A19c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGJg42WRCxE86wUQASqNf9hB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door camel1987 op 04-06-2026 06:46 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Degast
nairolf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:56:
[...]

je vergeet de SCOP mee te nemen. 4000 kWh electrisch is 10000 (SCOP 2.5) - 16000 (SCOP 4) kWh thermisch. Dat komt overeen met 1136 - 1818 kuub gas.

Of dat veel of weinig is hangt er vanaf hoe het huis eruit ziet. En dan bedoel ik niet de kleur :P
Eigenlijk wilde ik niet gasverbruik t.o. electra verbruik zetten in verhouding tot de geproduceerde warmte energie. Dan moet je met een onbekende scop gaan rekenen natuurlijk ja.

Maar alleen de verbruikte energie electrisch t.o. die zelfde energie in gas.

Het is mij zeer wel bekend dat er als het goed is meer dan 4000 kWh aan warmte het huis is in gegaan.

Gewoon om te laten zien dat het hoe dan ook mooi presteert.

[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 04-06-2026 07:52 ]

• darkfujita
Ik meet niet apart het verbruik van mijn Amber, maar wij hebben sinds september tot nu toe een totaal stroom verbruik van 3260kwh (dat is 8 maanden, gemeten tijdens de koudste periode). Auto (laden) is er hier vanaf gehaald. Dus gemiddeld ~400kwh per maand. Verwacht eigenlijk zelfde gem. verbruik in de zomer ivm koelen (al is de verhouding eigen gebruik van PV hoger, dus inkoop lager). Dus wij zouden dan uitkomen op 4800kwh per jaar voor alles incl. Amber.

Wat achtergrond: Huis uit 1955 (nageisoleerd tot A+++), Amber 95, VVW beneden & boven, 2 personen, 21 ~ 21.5graden binnen, 240L vat.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 16:50

Cr3ator

1 bar is geen bar

[Afbeelding]

Ik zie zo'n 150-175kWh/maand in de zomermaanden. Dat is zonder te verwarmen, dus puur SWW. In de winter ligt het rendement lager, dus zal het aandeel SWW nog wat meer zijn, maar laten we rekenen met 175kWh/mnd. Dat is 2100kWh voor SWW, wat net iets minder dan 2000kWh over laat voor de verwarming. Een heel normaal verwarmingsverbruik naar mijn mening.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• darkfujita
Cr3ator schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Ik zie zo'n 150-175kWh/maand in de zomermaanden. Dat is zonder te verwarmen, dus puur SWW. In de winter ligt het rendement lager, dus zal het aandeel SWW nog wat meer zijn, maar laten we rekenen met 175kWh/mnd. Dat is 2100kWh voor SWW, wat net iets minder dan 2000kWh over laat voor de verwarming. Een heel normaal verwarmingsverbruik naar mijn mening.
Wacht, dit is 5kwh minimaal per dag voor alleen de SWW? Ik vind dat echt absurd veel?

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

darkfujita schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:30:
[...]

Wacht, dit is 5kwh minimaal per dag voor alleen de SWW? Ik vind dat echt absurd veel?
"en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar)."

:X 8)7

Ik douche elke dag riant lang (5-15min ish) onder een flinke regendouche, heb een e-boiler (cop=1, maar wel douche-WTW) en verbruik 750kWh/jaar wv ongeveer de helft standby-verlies... Mgoed, dat is 1p en 'maar' gemiddeld 10min/dag. 2100kWh op de Amber is zo'n 7000kWh_thermisch. Daar kun je zo'n 200m3 douchewater mee verwarmen. Ofwel 550L/dag. Impressive.

[ Voor 36% gewijzigd door Cr3ator op 04-06-2026 13:08 ]

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Voor wie er een keer tegenaan loopt via Google:

Klant met klacht: Amber in storing en geeft soms foutcode S10, soms F16, F17 en F18.

Oplossing: achterste datakabel zat niet goed vast / aangedrukt onder in de binnenunit.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:19
5 tot 15 minuten is "riant lang"?

Wij gebruiken tussen de 3 and 6kwh per dag voor SWW (niet met de Amber, warmtepompboiler), met 2 personen, ik vind het geen gek verbruik eerlijk gezegd. Kan het minder? Ja. Maar ik snap de obsessie met korte powerdouches niet helemaal eerlijk gezegd.

• Degast
Ik wel, wij zijn allemaal schoon binnen 30 minuten per week. .

Ok heel soms neem ik de tijd voor een bad. Dan zit ik er gelijk een uur in, want dat bad isoleerde ik natuurlijk ook goed. Én zette daar een infrarood paneel op.. (aanrader)

Snap niet zo goed waar mensen de tijd vandaan halen om iedere dag zo lang onder de douche te staan. Haha.

Maargoed, luxe? En gebruik daarvan is een lastige discussie, daar maar niet aan beginnen!

Wij zijn tevreden zo.

• mijgmae
Tja, voor mij werkt de douche ontzettend ontspannend. Ik kan de tijd in de douche zo kwijtraken. Dus het gaat niet alleen om schoon worden, misschien zit daar het verschil wel.

• camel1987
mijgmae schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:32:
Tja, voor mij werkt de douche ontzettend ontspannend. Ik kan de tijd in de douche zo kwijtraken. Dus het gaat niet alleen om schoon worden, misschien zit daar het verschil wel.
Ik ben binnen 5 minuten weer onder de douche uit ondanks dat wij nog op gas douchen 😂 mijn vrouw en dochter soms 15 tot 20 minuten maar dan moeten ze de pruik wassen. Ik denk ook echt dat ik moe zou worden van 15 minuten onder de douche staan. Maar ben eigenlijk wel benieuwd wat het extra verbruik zou zijn bij een amber 65 voor enkel sww erbij met een gezin dan he.

• darkfujita
Tip voor de mensen met een groter vat en bijv een kleiner gezin (dan wel 2 pers), waarbij je niet elke dag het vat 'leeg' trekt.

Eerst draaide ik een SWW elke dag. Maar eigenlijk was dit helemaal niet nodig. Ik plan nu om de dag een SWW run in en laat ik deze tot 55graden gaan. Hiermee halen wij het ook. Dus dat zal een hoop kwh schelen!

Mijne draait trouwens dan (om de dag) max 1.5 uur. Dit zal dan neerkomen op max 2kwh? Snap niet hoe jullie 3 tot 6kwh (zelfs 7.5kwh) halen, maargoed :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

darkfujita schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:57:
Tip voor de mensen met een groter vat en bijv een kleiner gezin (dan wel 2 pers), waarbij je niet elke dag het vat 'leeg' trekt.

Eerst draaide ik een SWW elke dag. Maar eigenlijk was dit helemaal niet nodig. Ik plan nu om de dag een SWW run in en laat ik deze tot 55graden gaan. Hiermee halen wij het ook. Dus dat zal een hoop kwh schelen!

Mijne draait trouwens dan (om de dag) max 1.5 uur. Dit zal dan neerkomen op max 2kwh? Snap niet hoe jullie 3 tot 6kwh (zelfs 7.5kwh) halen, maargoed :)
Misschien handig om te vermelden wat je een 'groter vat' noemt? Daarnaast stel je voor de SWW toch geen vast aantal keren per dag in? Dat gaat toch gewoon on demand op basis van de SWW doeltemperatuur en de delta die je hebt ingeschakeld?

Wij hebben wat volgens mij de meeste mensen een klein vat noemen van 200l. Die doet 1 keer per week een legionella run en soms tussendoor nog een keertje een losse SWW run maar meer hebben we echt niet nodig. Ik heb gewoon een keer gekeken tot welke SWW temp je nog warm kan douchen, en dat ongeveer (41gr) als onderste limiet ingesteld 54 - 13.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fsfikke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Misschien handig om te vermelden wat je een 'groter vat' noemt? Daarnaast stel je voor de SWW toch geen vast aantal keren per dag in? Dat gaat toch gewoon on demand op basis van de SWW doeltemperatuur en de delta die je hebt ingeschakeld?

Wij hebben wat volgens mij de meeste mensen een klein vat noemen van 200l. Die doet 1 keer per week een legionella run en soms tussendoor nog een keertje een losse SWW run maar meer hebben we echt niet nodig. Ik heb gewoon een keer gekeken tot welke SWW temp je nog warm kan douchen, en dat ongeveer (41gr) als onderste limiet ingesteld 54 - 13.
Omdat de sensor van de Itho tapwatervat vrij onderin zit, is het een redelijk slechte mate van trigger om te bepalen of er nog warm water in het vat zit.

De tip om slechts 1x per 2 dagen te doen, is daarom ook lastig, omdat je zonder het volume uitstroom te meten, niet weet hoeveel warmwater er nog beschikbaar is.

Hier overigens 350kWh SWW voor YTD. En dat is incl meer dan eens per week een 65c als er overschot aan stroom is. 4 personen douche en keuken water. Op een amber 120, en tapwater 270l. Als ik het nog bewuster plan (o.a. die 1x per 2 dagen wat 90% wel zou lukken, en de extra legionella eraf) dan bespaar ik nog snel 100kWh. Ook zijn 2 runs dit jaar al op de buh gedaan ivm buitentemperatuur. Beetje jammer ook dat ik de planning nog niet goed had staan.

• darkfujita
fsfikke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Had dit vermeld in een vorige post (gisteren). Dit is 240L.

Nee, ik stel geen vast aantal keren per dag in. En ja, ook op demand basis (tussen bepaalde tijden). Maar de temperatuur zakt nogal snel van de meting ivm de gelaagdheid. Heb de sensor al wat hoger geplaatst, maar zonder voldoende resultaat.

Ik heb een dynamisch contract, en wil ik niet dat het vat op het duurste moment van de dag gaat draaien. Daarom maak ik gebruik van de timer, zodat de amber wat 'slimmer' wordt.

Anyway, zodra de temperatuur 15 graden (althans mijn setting) onder het setpoint van 55 komt, dan moet die pas gaan verwarmen (in een specifiek tijds slot). Echter heb ik dat al als we allebei 2x hebben gedoucht en wat heet water in de keuken hebben gebruikt. Dus met andere woorden; dit werkt gewoon niet zoals ik dat zou willen, want de daadwerkelijke temperatuur ligt stuk hoger. Ons schema ziet er nu zo uit:

Maandag - geen SWW run
Dinsdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00
Woensdag: Geen SWW run
Donderdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00
Vrijdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00 (indien dit dus nodig is, en deze onder het setpoint zit)
Zaterdag: Geen SWW run
Zondag: Legionella run om 08uur.

Q: Waarom 8 uur? Zodra het zonnetje gaat schijnen, dan denkt de amber dat het al snel +25gr is. En dan wordt verwarmen nogal |:( . Zie (m)eerdere discussies hierover.

@Get!em Tja, tip... Beetje trial en error. Bij ons werkt dit in elk geval. Zou zeggen: probeer het uit. En buiten dat. Korter douche is altijd duurzamer hehe.

[ Voor 3% gewijzigd door darkfujita op 05-06-2026 11:45 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Juist als de zon schijnt en je zoals velen PV op je dak hebt liggen wil je dat benutten om je sww te verwarmen.

D.m.v je SG kontakt of zo.

Maar ja ,als dan gelijk je BUH van 3 kw wordt ingeschakeld

🤔

Beetje lullig , er zijn vele uren dat je minder dan 3 kw overschot hebt.

Dus die buitentemp sensor zou ik snel verplaatsen

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik merk zelf eigenlijk dat het 270L horizontale vat misschien op papier goede gelaagdheid of wat dan ook heeft, maar in de praktijk is zodra de douche aan gaat er eigenlijk instant zo'n 'val' in de temperatuur dat de pomp onder z'n waarde komt en bijspringt. Fijn om 'onbeperkt' te kunnen douchen, minder fijn als er ff kort gedouched wordt door 1 of 2 personen. Ik ben nog beetje zoekende naar de juiste instellingen om dat wat minder te maken en daarmee wat stroom te besparen, zeker met het oog op de winterperiode waarin dat ook betekent omschakelen van verwarmen en vaak duurdere stroom. Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE4V3wc_lj4pO4NRhuU0xr9g8FY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b25JpFAqeTUgtJ59YOyVpVdi.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 05-06-2026 13:12 ]

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:16
Jan2023 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:49:
Juist als de zon schijnt en je zoals velen PV op je dak hebt liggen wil je dat benutten om je sww te verwarmen.

D.m.v je SG kontakt of zo.

Maar ja ,als dan gelijk je BUH van 3 kw wordt ingeschakeld

🤔

Beetje lullig , er zijn vele uren dat je minder dan 3 kw overschot hebt.

Dus die buitentemp sensor zou ik snel verplaatsen
is het eenvoudig de Amber buitentemp sensor te verplaatsen? Merk ik hier hetzelfde euvel van een verhoogde afwijking van de buitentemp volgens Amber (TA) ten opzichte van de werkelijk buitentemp

• Bavo4
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-06 17:50
[Afbeelding]

Ik zit met mijn Amber 65 full elec. op een jaarverbruik van 2500 kw/u.

Huis uit 1936, 155 m2, 4 personen incl. 2 pubers.

In de zomer maanden gebruik ik 4 á 5 maanden tussen de 40 en 50 kw/u per maand voor puur sww, jij zit rond de 175 meen ik te zien. Dit zou zo'n 500 kw/u extra verbruik tov mijn situatie kunnen verklaren. Maar dan vind ik persoonlijk het verschil van 1000 kw/u per jaar puur voor verwarming nog aan de hoge kant.

• Jan2023

Jan2023

KISS

tmbreuker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:39:
[...]

is het eenvoudig de Amber buitentemp sensor te verplaatsen? Merk ik hier hetzelfde euvel van een verhoogde afwijking van de buitentemp volgens Amber (TA) ten opzichte van de werkelijk buitentemp
Bij latere versies zou er zelfs rekening mee zijn gehouden , en zou er extra lengte kabel in de buitenunit zitten.

En anders gewoon verlengen met een fatsoenlijk kabel lijkt mij

• Degast
Ik verwarm sww inderdaad dagelijks.

En 1 keer per week legionella. De dag erna springt sww meestal niet aan ondanks dat we dan allemaal douchen.

Het is inderdaad een idee om op dagen dat we eigenlijk in praktijk weinig douchen sww uit te laten. (Wel de lage temp aan zodat nooit koud water..)

Maargoed, zo in de zomer sowieso teveel stroom, dus kan t helemaal geen kwaad iets in sww te steken..

En in de winter heeft t vat z'n warmte af aan het huis, dus is de energie ook niet verloren. Inderdaad wel tegen slechte cop opgewarmd. Maar niet 1:1.

Was tot nu toe zelfs te lui de legionella en sww wat te vervroegen op de dag ivm verwarmen op buh bij warmte buiten. (Dan heb ik de stroom dus over van de panelen...)

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:49
darkfujita schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:57:

waarom zou dat beter zijn? je verwarmt naar 55oC, je WP heeft dan een slechtere COP, risico op BUH en je vat verwarmte een dag je kelder of zolder. Beter dagelijks naar 45oC (en wekelijks legionella, zondags 11 uur...

• darkfujita
tonwes99 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:01:
[...]

waarom zou dat beter zijn? je verwarmt naar 55oC, je WP heeft dan een slechtere COP, risico op BUH en je vat verwarmte een dag je kelder of zolder. Beter dagelijks naar 45oC (en wekelijks legionella, zondags 11 uur...
Ik verwarm naar 55, omdat we het water ook in de keuken gebruiken, wil dan zo heet mogelijk water. We hebben namelijk geen aparte (kleine) boiler voor de keuken. Ik draai tot 55graden prima zonder BUH.

Slechte COP, ja dat snap ik. Ik verwarm ook liefste op het aller warmste van de dag, maargoed dit verhaal kennen we ondertussen al wel. Maar helemaal goed hoor, het werkt voor ons, elke gebruiker is anders. Fijn toch dat je het zelf zo kan instellen zoals jij het zelf het beste/makkelijkste/goedkoopste/fijnste/snelste wilt!

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
itho monteur die BUH kwam vervangen adviseerde ons om water ook naar 55 graden te verwarmen, wij hadden 50 graden. (doen wij 1x per dag 13:00 uur als er meeste zon is (zonnepanelen). Temp sensor heeft "geventileerde kap" om meer juiste temp waarde de geven). 1x per week op zelfde tijdstip als de 270l vat draait de legionella run.

• Whiskey48
Bavo4 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Ik zit met mijn Amber 65 full elec. op een jaarverbruik van 2500 kw/u.

Huis uit 1936, 155 m2, 4 personen incl. 2 pubers.

In de zomer maanden gebruik ik 4 á 5 maanden tussen de 40 en 50 kw/u per maand voor puur sww, jij zit rond de 175 meen ik te zien. Dit zou zo'n 500 kw/u extra verbruik tov mijn situatie kunnen verklaren. Maar dan vind ik persoonlijk het verschil van 1000 kw/u per jaar puur voor verwarming nog aan de hoge kant.
Merci!

Ja ik kom van 1.000m3 gas. Sindsdiens wel 10m2 grotere zitkamer ivm een uitbouw (wel tripple glas ipv dubbel glas), maar verder lijkt me idd wat aan de hoge kant.

Douchen heb ik met een bespaar nippel, ik verbruik ca 5l gemend water per minuut van 40 graden.

Misschien dat waterzijdig inregelen wat kan helpen.
Ik kreeg hem wel elk seizoen op mooie lange runs van 36hz zonder pendelen, ook niet in de herfst/lente.
Alleen voor koelen moet ik echt alles flink omgooien ... dat doe ik denk ik niet meer, even doorsparen voor een airco, werkt toch veel beter.

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 05-06-2026 16:48 ]

• Carboy54
tmbreuker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:39:
[...]

De nieuwere modellen hebben standaard een langere kabel gemonteerd om deze te verplaatsen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Degast
Carboy54 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:08:
[...]

De nieuwere modellen hebben standaard een langere kabel gemonteerd om deze te verplaatsen.
(Maar die zit wel in de Amber met een ty wrapje vast, dus niet alleen kwestie van schroefje los en aan draadje trekken ;-)

• Whiskey48
Cr3ator schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:03:
[...]

"en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar)."

:X 8)7

Ik douche elke dag riant lang (5-15min ish) onder een flinke regendouche, heb een e-boiler (cop=1, maar wel douche-WTW) en verbruik 750kWh/jaar wv ongeveer de helft standby-verlies... Mgoed, dat is 1p en 'maar' gemiddeld 10min/dag. 2100kWh op de Amber is zo'n 7000kWh_thermisch. Daar kun je zo'n 200m3 douchewater mee verwarmen. Ofwel 550L/dag. Impressive.
Hahahaha, ja dat zal de boosdoener wel zijn idd :p haha

Ze liggen soms zelfs gewoon in de douchebak lekker warm water over ze heen te laten stromen!
Ik heb overcapaciteit met flink wat zonnepanelen, dus dacht "doe lekker jullie ding, waar jullie blij van worden"... maar idd, COP van 3? (55grd warm water) of niet, dat telt serieus op.

En bij nooit pendelen, altijd 36hz ... denk dat mijn afgiftesysteem prima op orde is.
Gedrag van mijn kids misschien maar aan passen als het salderen straks weg is.

[ Voor 26% gewijzigd door Whiskey48 op 05-06-2026 20:45 ]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:15
Maar wat is de consensus nu: om de dag tussen 8 en 10 uur smorgens de SWW naar 55 graden trekken?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• darkfujita
wowly schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:30:
Maar wat is de consensus nu: om de dag tussen 8 en 10 uur smorgens de SWW naar 55 graden trekken?
Hehe probeer het eens, in ergste geval sta je onder een lauwe douche (uiteraard niet tegen je partner vertellen).

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik doe hier om de dag naar 48 graden. 270 liter vat en twee personen met een dikke regendouche ☺️. Het is gewoon een kwestie van proberen. Inderdaad in het ergste geval je een keer lauw water

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:49
leejoow schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:28:
Ik doe hier om de dag naar 48 graden. 270 liter vat en twee personen met een dikke regendouche ☺️. Het is gewoon een kwestie van proberen. Inderdaad in het ergste geval je een keer lauw water
Ik heb het heel chique - Ik heb aan HA een Tuya 4-voudige schakelaar met LED-jes (https://nl.aliexpress.com/item/1005007959219353.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.10.66de79d2Vcj5pd&gatewayAdapt=glo2nld). Met HA zet ik de lamp aan als setpoint bereikt is en uit als het water onder de 35oC komt. Als je een keer extra sport, dan kun je met de druk op de Tuya (en de @leejoow ;) ) een keertje tussendoor verwarmen. Op afstand, alvast onderweg, lukt dit ook, zelfs als HA zelf niet aan de wereld verbonden is.

[ Voor 61% gewijzigd door tonwes99 op 06-06-2026 10:47 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:04
[...]

[Afbeelding]

Hier ook roest Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdbyaKr6yb_j6496uQkUeGSpq84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5co4AnThZeR5C64VI8v47itV.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• despijker
  • Laatst online: 11-06 20:31
Dat lijkt precies dezelfde plek als bij hansv, correct?

• hansvk
  • Nu online
despijker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Dat lijkt precies dezelfde plek als bij hansv, correct?
Ja, zelfde plek. Misschien dat andere Amber bezitters ook eens kijken of ze daar roestvorming zien. Zou een structureel ding kunnen zijn.
Ik heb in ieder geval via de leverancier gevraagd om melding te maken bij Itho en te komen met een oplossing.

• mijgmae
Bij mij zie ik geen roest, Amber 65, draait nu ~1.5 jaar.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:38
hansvk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Ja, zelfde plek. Misschien dat andere Amber bezitters ook eens kijken of ze daar roestvorming zien. Zou een structureel ding kunnen zijn.
Ik heb in ieder geval via de leverancier gevraagd om melding te maken bij Itho en te komen met een oplossing.
Denk je nou echt dat ze daar wat aan doen?

En wat zouden ze dan moeten doen?

• hansvk
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Jij denkt dat je roest moet accepteren bij een WP van drie jaar oud 8)7

• Carboy54
Technician- schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Wij melden het uiteraard aan Itho. Naar mijn idee moet de installateur het in eerste instantie schoonmaken en behandelen. Blijkt het een serieus probleem met verregaande roestschade dan komt Itho in beeld. De grille is eenvoudig te verwijderen. Een busje Valvoline bodycoating doet vaak wonderen bij lichte oppervlakte roest.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Denk dat de bodemverwarming weer langer aan moet blijven

Dan droogt het beter.

🤣

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:38
hansvk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Jij denkt dat je roest moet accepteren bij een WP van drie jaar oud 8)7
Ja dat denk ik wel ja.

Had je wat meer geld moeten uitgeven aan een merk die de beplating thermisch verzinkt voor het coaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 07-06-2026 20:54 ]

• hansvk
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Ja dat denk ik wel ja.

Had je wat meer geld moeten uitgeven aan een merk die de beplating thermisch verzinkt voor het coaten.
Wat een onzin. Alsof een Itho Amber een B-merk is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Wij melden het uiteraard aan Itho. Naar mijn idee moet de installateur het in eerste instantie schoonmaken en behandelen. Blijkt het een serieus probleem met verregaande roestschade dan komt Itho in beeld. De grille is eenvoudig te verwijderen. Een busje Valvoline bodycoating doet vaak wonderen bij lichte oppervlakte roest.
Haha, de echte CAR boy die warmtepompen poetsen als nieuwe business gaat promoten ;)

Goed om te weten dat de grille makkelijk weg te halen is. Die moet ik nog poetsen en is helemaal groen van de alg hier. Nog tips/tricks waar ik op moet letten bij t verwijderen? (Behalve de warmtepomp even uitschakelen)

• Carboy54
Get!em schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Haha, de echte CAR boy die warmtepompen poetsen als nieuwe business gaat promoten ;)

Goed om te weten dat de grille makkelijk weg te halen is. Die moet ik nog poetsen en is helemaal groen van de alg hier. Nog tips/tricks waar ik op moet letten bij t verwijderen? (Behalve de warmtepomp even uitschakelen)
Deze Car boy wast altijd samen met zijn auto de warmtepomp. Die staat er namelijk naast 🤗

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Binnenkort een mooi topic van een tweaker die de behuizing naar een poedercoater brengt voor een kek kleurtje ?

😁

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan2023 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Binnenkort een mooi topic van een tweaker die de behuizing naar een poedercoater brengt voor een kek kleurtje ?

😁
Wrappen, detailling, spoilers, sideskirts..... ik zie handel.

• Degast
Nouja, ben al gewoon blij met hoe t er nu uitziet ;-)

Weet niet of ik een witte had neergezet..

Maargoed wordt ook vanzelf roestbruin of mos groen ;-)

• hansvk
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Kun je aangeven hoe de grille kan worden verwijderd? De binnenkant is aardig groen geworden. En kan ik ook beter naar die roestplek kijken.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 20:45
Carboy54 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Deze Car boy wast altijd samen met zijn auto de warmtepomp. Die staat er namelijk naast 🤗
Maar goed dat die van mij er niet naast staat, wordt een dingetje iedere morgen.

Compleet off-topic😉

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• Stoker
  • Laatst online: 12:10

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hansvk schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Kun je aangeven hoe de grille kan worden verwijderd? De binnenkant is aardig groen geworden. En kan ik ook beter naar die roestplek kijken.
Ja hoor:

Eerst de zijkant (rechts vanaf voor gezien). Dan de bovenkant. En dan zie je alle schroeven de grill zitten. (links, rechts en boven. vergeet niet de aarde los te halen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1VSvKoN-LKka0OqL7bi5v38okM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djwJZSf2oIBQCYEDqLe1AFlB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6x26BwswTEyMz29nWs8EM1wvCtg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot2FCQyq4OSUqG0UYXrA2ktt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gfo3z3PTFaFidEXvJPA454VJMn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcqu8alrzBhVGG3WdCPcwU6s.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXXBxdPe37HCZD7b5VSwPZqbGpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMxnyoDsIZ5qKkmXy40FMThI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjgkpFcz1yjXwdMJU5vrNP7N-y0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usrcXTcrQ6JzBAhQwa6y8tZ6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftleO7SLJpju2mU4lYoWnIv_J-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0OR8aJgyQiJac7eVUYGKJvz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeJ_5pXl7sZwHJ3hEEcyAiccSyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiZ4DpRmgXRIKGo3iVy0LNFI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me0R8G-hAY3O0nmmE_Gv92gAe2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJo8m9Zs5cy9OnCSdkkuGCGL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LObgMCEA7P4J2zIXYE3cAL-e_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAdl048cj64ugLEwJEZzAeh0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QujyzqfwH4x2jYPFGblQwNW36UY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUeGFzAPm038UtotTKbMudaL.jpg?f=fotoalbum_tile

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Carboy54
Belangrijke mededeling omtrent het probleem met het Windows CE scherm

Sinds 2 jaar worden wij regelmatig geconfronteerd met het vastlopen van dit scherm. Ondanks diverse meldingen van onze kant heeft dat tot nu toe niet geleid tot een oplossing. Wij hebben de directie van Itho veertien dagen geleden een ultimatum gesteld. Dit heeft vandaag geleid tot een overleg tussen ons en de leiding gevende personen van Itho. Ons verwijt is dat er tot nu toe te weinig aandacht is geweest voor dit software probleem hetgeen nu ook is erkend door de verantwoordelijke medewerkers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de software updates verstrekt door ons, de servicedienst en derden niet worden geregistreerd. Het percentage vervangen defecte schermpjes is daardoor niet representatief.. Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost. Het heeft dus nu de hoogste prioriteit binnen de afdeling. Wordt vervolgd.......

Edit:
Voor wat betreft Open Amber zijn wij erop gewezen dat eventuele garantie aanspraken bij toestellen die draaien of hebben gedraaid op open Amber conform de garantievoorwaarden niet zullen worden ondersteund. Het tijdelijk vervangen door het oorspronkelijke systeem zal daarbij geen oplossing bieden.

[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 09-06-2026 14:52 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:36:
Belangrijke mededeling omtrent het probleem met het Windows CE scherm

Sinds 2 jaar worden wij regelmatig geconfronteerd met het vastlopen van dit scherm. Ondanks diverse meldingen van onze kant heeft dat tot nu toe niet geleid tot een oplossing. Wij hebben de directie van Itho veertien dagen geleden een ultimatum gesteld. Dit heeft vandaag geleid tot een overleg tussen ons en de leiding gevende personen van Itho. Ons verwijt is dat er tot nu toe te weinig aandacht is geweest voor dit software probleem hetgeen nu ook is erkend door de verantwoordelijke medewerkers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de software updates verstrekt door ons, de servicedienst en derden niet worden geregistreerd. Het percentage vervangen defecte schermpjes is daardoor niet representatief.. Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost. Het heeft dus nu de hoogste prioriteit binnen de afdeling. Wordt vervolgd.......

Edit:
Voor wat betreft Open Amber zijn wij erop gewezen dat eventuele garantie aanspraken bij toestellen die draaien of hebben gedraaid op open Amber conform de garantievoorwaarden niet zullen worden ondersteund. Het tijdelijk vervangen door het oorspronkelijke systeem zal daarbij geen oplossing bieden.
Dan hoop ik ook dat Itho dit actief deelt en uitvoert met en bij hun klanten, al dan niet via hun installateurs. Tot nog toe is het update-beleid bijzonder bottom-up vanuit klanten die toevalligerwijs er achter komen dat er een hogere versie is in een nieuwere geleverde serie Ambers.

Dus:

a) een (semi)-publiek register van beschikbare update versies (eventueel beschikbaar voor geregistreerde garantie klanten en installateurs). Vergelijk bijv Prodrive/Peblar laadpalen.

b) per update een changelog (al dan niet op hoofdpunten).

c) actief deze informatie promoten bij klanten en installateurs.

d) kritisch/noodzakelijke bugfixes/patches ook actief bij klanten aanbrengen (deze Windows CE bug dus).

e) actieve mogelijkheid dat proactieve klanten dit zelf kunnen doen (met bijbehorende handleiding en voorwaarden). KIA doet dit bijv met USB sticks voor hun complete dashboard systeem die ook de EV zaken regelt.

Volgens mij hoort deze taak bij Itho, en niet bij jou, als doe je dat wel heel fijn hier op Tweakers, met name a,b,c met name en d) bij jouw eigen klanten.

• Woutertt
Mooi dat jullie er zo dicht op zitten en fijn dat je het hier ook wil delen!

Ik vind het onderstaande nog wel een beetje wollig klinken:
"Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost."

Ik ben benieuwd of jullie een lijstje hebben overlegd wat volgens jullie allemaal opgelost moet worden?
Anders zou het misschien goed zijn om dat hier samen te stellen zoals; Issue met de legionella run, crashes door geheugen problemen, warmtelint dat aanblijft bij specifieke buiten temperatuur overgangen en natuurlijk wat geleerd is uit de recente software/database analyse.
En gaan ze ook iets doen aan de defrosts die onnodig gebeuren bij koud en droog weer?

Benieuwd of jullie zo'n lijstje hebben en zo niet of het dan een goed idee lijkt om dat 'hier' samen te stellen. Wellicht dat Itho anders straks een pleister plakt die maar een deel van de wond af dekt, eerdere software updates gingen ook niet helemaal foutloos.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Woutertt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

"Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost."

Ik ben benieuwd of jullie een lijstje hebben overlegd wat volgens jullie allemaal opgelost moet worden?
Anders zou het misschien goed zijn om dat hier samen te stellen zoals; Issue met de legionella run, crashes door geheugen problemen, warmtelint dat aanblijft bij specifieke buiten temperatuur overgangen en natuurlijk wat geleerd is uit de recente software/database analyse.
En gaan ze ook iets doen aan de defrosts die onnodig gebeuren bij koud en droog weer?

Benieuwd of jullie zo'n lijstje hebben en zo niet of het dan een goed idee lijkt om dat 'hier' samen te stellen. Wellicht dat Itho anders straks een pleister plakt die maar een deel van de wond af dekt, eerdere software updates gingen ook niet helemaal foutloos.
Begin maar gewoon met een lijstje en vul aan:

Bugs regulier:
  1. Crash / unresponsive Windows CE
  2. Warmtelint en waterpomp die doordraaien
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
Bugs dmv modbus zaken:
  1. Legionella planning (modbus write)
  2. Modbus write: M101/m102/m103 register 1-3C vs 1-5C.
Features:
  1. 30Hz in heating
  2. M101,102,103 separaat voor heating en cooling
  3. Tr correctie separaat voor heating en cooling
  4. Verbeterde Defrost algoritme
Bijzondere features:
  1. Toevoegen relatieve vochtigheid sensor buitenunit tbv berekening dauwpunt:
    1. Defrost verbeteren
    2. Cooling setpoint tbv dauwpunt bewaking
  2. Flowsensor informatie zichtbaar maken (mij nog steeds raadsel of die er nou is)

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 09-06-2026 15:50 ]

• Carboy54
Woutertt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

Onze prioriteit is het uitvallen van het scherm. Warmtelint is al 1.5 jaar geleden opgelost dmv een eerdere eeprom update. Defrost is een keuze en zie je ook bij veel andere warmtepompen en heb ik al eerder toegelicht. De laatste updates zijn uitsluitend voor de IOT monitoring module die nu beschikbaar is.

• Carboy54
Get!em schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Bugs regulier:
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
Bugs dmv modbus zaken:
  1. Legionella planning (modbus write)
  2. Modbus write: M101/m102/m103 register 1-3C vs 1-5C.
Features:
  1. 30Hz in heating
  2. M101,102,103 separaat voor heating en cooling
  3. Tr correctie separaat voor heating en cooling
  4. Verbeterde Defrost algoritme
Bijzondere features:
  1. Toevoegen relatieve vochtigheid sensor buitenunit tbv berekening dauwpunt:
    1. Defrost verbeteren
    2. Cooling setpoint tbv dauwpunt bewaking
  2. Flowsensor informatie zichtbaar maken (mij nog steeds raadsel of die er nou is)
De meeste van de genoemde punten kan je wel vergeten. Er is geen flow sensor informatie dat is een simpel on/off signaal

• Woutertt
Carboy54 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Onze prioriteit is het uitvallen van het scherm. Warmtelint is al 1.5 jaar geleden opgelost dmv een eerdere eprom update. Defrost is een keuze en zie je ook bij veel andere warmtepompen en heb ik al eerder toegelicht. De laatste updates zijn uitsluitend voor de IOT monitoring module die nu beschikbaar is.
Dit is de bug met met het warmtelint dat ik bedoelde:
tjipkevdp in "Itho Daalderop Amber"
Woutertt in "Itho Daalderop Amber"

En de bug met de legionella-run willen ze toch ook wel oplossen lijkt me?

• Carboy54
Woutertt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Dit is de bug met met het warmtelint dat ik bedoelde:
tjipkevdp in "Itho Daalderop Amber"
Woutertt in "Itho Daalderop Amber"

En de bug met de legionella-run willen ze toch ook wel oplossen lijkt me?
Probleem kennen wij niet en zien wij ook niet bij onze eigen warmtepompen. Dit is een zaak voor jouw installateur die dat moet oplossen. Is wellicht exemplarisch of de eeprom update is niet goed verlopen.

• Stoker
  • Laatst online: 12:10

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Korte aanvulling:

Wij zijn inmiddels afgestapt van updates voor defrosts en andere optimalisaties;

Wij hebben (aantoonbaar) een uitvalspercentage van ca 25%, terwijl bij Itho dit <5% is. Wij hebben een mooie oplossing waarmee wij 80% van de schermpjes diezelfde dag weer draaiende hebben, maar weten dat dit een tijdelijke oplossing is.

Het gaat alleen over de staibiliteit van de software. Zodra wij een update krijgen van Itho, dan zullen wij deze hier delen.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:41
Stoker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:57:
Korte aanvulling:

Wij zijn inmiddels afgestapt van updates voor defrosts en andere optimalisaties;

Wij hebben (aantoonbaar) een uitvalspercentage van ca 25%, terwijl bij Itho dit <5% is. Wij hebben een mooie oplossing waarmee wij 80% van de schermpjes diezelfde dag weer draaiende hebben, maar weten dat dit een tijdelijke oplossing is.

Het gaat alleen over de staibiliteit van de software. Zodra wij een update krijgen van Itho, dan zullen wij deze hier delen.
Dat is wel een erg groot verschil in het uitvalspercentage. Ik ben benieuwd met wat voor verklaring Itho komt daarvoor. Want ze hebben dus ook niet genoeg betrouwbare data omtrent geïnstalleerde software versies om het goed te kunnen analyseren.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:26:
[...]

De meeste van de genoemde punten kan je wel vergeten. Er is geen flow sensor informatie dat is een simpel on/off signaal
Het zou mooi zijn als er nu eindelijk een fix komt voor het crashen van de schermpjes , zou een zorg minder zijn

Verder valt er met de Amber wel te leven.

• wowly
Klinkt allemaal als een blasé bedrijf wat serieuze items niet op pakt. Volgende keer besteld ik wel direct bij een Chinese fabrikant als ik een betaalbare en goede warmtepomp wil hebben. Gelukkig hebben we open amber nog.... Qua kosten heb ik denk ik de amber er al bijna uit, en ik verwacht na dit stookseizoen dat ik er helemaal uit ben. Alle jaren daarna zijn mooi meegenomen, en mag wat mij betreft de bodemplaat er helemaal onderuit rotten haha.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:12
[...]

Bugs regulier:
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
3 is de oorzaak van 1.

Database handmatig fixen kost 10 minuten, met behoud van alle instellingen van de eigenaar. Is sneller dan een volledige herinstallatie van Windows CE en software.

• hansvk
  • Nu online
Stoker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Ja hoor:

Eerst de zijkant (rechts vanaf voor gezien). Dan de bovenkant. En dan zie je alle schroeven de grill zitten. (links, rechts en boven. vergeet niet de aarde los te halen)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de mooie beschrijving. Dat wordt een mooi klusje voor eind deze maand als ik een week vrij ben.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:41
p.blommendaal schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:33:
[...]

3 is de oorzaak van 1.

Database handmatig fixen kost 10 minuten, met behoud van alle instellingen van de eigenaar. Is sneller dan een volledige herinstallatie van Windows CE en software.
Dat lijkt mij wel iets te kort door de bocht, voor zover ik heb kunnen zien zijn er incidenten waar WinCE niet meer wil opstarten, dat kan niet gebeuren door een database corruptie van de Heatstar software. Misschien is het wel een gevolg van volle opslag wat veroorzaakt wordt door de database, maar volgens mij heeft nog niemand dat kunnen aantonen.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:51
Heeft iemand de correct en werkende Waveshare instellingen? Ik heb een Waveshare rs232/rs485 to eth converter. Welke mode moet er gekozen worden TCP-server of tcp-client voor de HA Itho Amber integratie? Want documentatie en views in dit forum zijn wat tegenstrijdig. Ik heb nu de volgende instellingen, maar werkt nog niet. Bijvoorbaat dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aSnpOhUiEAh5UOZF3uTH_86J9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57l3FNmnfOyGJXK9Fs4X9xUe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door avanthof op 10-06-2026 18:35 ]

• wowly
Ik heb ze ergens benoemd, had hetzelfde dingetje. Moet zo weg, dus kijk zelf of het op je van toepassing is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

avanthof schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:29:
Heeft iemand de correct en werkende Waveshare instellingen? Ik heb een Waveshare rs232/rs485 to eth converter. Welke mode moet er gekozen worden TCP-server of tcp-client voor de HA Itho Amber integratie? Want documentatie en views in dit forum zijn wat tegenstrijdig. Ik heb nu de volgende instellingen, maar werkt nog niet. Bijvoorbaat dank.

[Afbeelding]
In de GitHub van Bommer zijn de juiste settings gezet. Check wel even goed of je vertaling naar Modbus TCP hebt. Niet al die waveshare dingen doen dat.

Verder hangt t van je amber software versie af of parity op None of op Even moet staan. Nieuwste versie is Even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBvjI9ViiKiAJEriB-YHO5DNwI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tkwL9apeT6dOdx2H46osKgc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 10-06-2026 20:32 ]

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:51
Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:30:
[...]

In de GitHub van Bommer zijn de juiste settings gezet. Check wel even goed of je vertaling naar Modbus TCP hebt. Niet al die waveshare dingen doen dat.

Verder hangt t van je amber software versie af of parity op None of op Even moet staan. Nieuwste versie is Even.

[Afbeelding]
Werkt ook niet helaas. draai versie v2.29-II zou parity eventueel op 'Even' moeten staan. Maar kreeg geen response, zelfs niet via Modbus tools zoals Qmodmaster of vergelijk bare tools (meerdere geprobeerd). Ook de aders omgedraaid als test. Het rare is dat ik in beide gevallen van ader plaatsing, ik enkel RX count oplopen, die van de warmtepomp afkomstig zouden moeten zijn.

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:09
[...]

Bugs regulier:
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
Betreft winter/zomertijd: gewoon in WinCE 1x instellen dat dit automatisch aangepast moet worden. Dit werkt prima.

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvJ-oEZGeFHtf_m6fKTIHEJeT_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yFqVvhssE4B9N5bF0cc5DWdQ.png?f=fotoalbum_large

... Ik dacht, eens kijken of het mogelijk is om de Amber aan Homey (Dashboard) toe te voegen ... Is er gewoon een app!! Yay!!!!

Merci ontwikkelaar, ik ga hem gelijk bij mijzelf en later bij mijn zus in Homey installeren en kijken hoe ik dit op mijn Homey Dashboard ga zetten!! (Android mini tablet aan de muur).

De binnenunit is bij mij onder de trap achter spullen, bij haar boven het 270L watervat op 2 meter hoogte ... Bediening via het scherm is zo goed als niet te doen bij de Amber helaas, fijne oplossing zo!!!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Whiskey48 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 05:51:
[Afbeelding]

... Ik dacht, eens kijken of het mogelijk is om de Amber aan Homey (Dashboard) toe te voegen ... Is er gewoon een app!! Yay!!!!

Merci ontwikkelaar, ik ga hem gelijk bij mijzelf en later bij mijn zus in Homey installeren en kijken hoe ik dit op mijn Homey Dashboard ga zetten!! (Android mini tablet aan de muur).

De binnenunit is bij mij onder de trap achter spullen, bij haar boven het 270L watervat op 2 meter hoogte ... Bediening via het scherm is zo goed als niet te doen bij de Amber helaas, fijne oplossing zo!!!
Inderdaad! Lex heeft een Homey app gemaakt: https://homey.app/nl-nl/a...ber/Itho-Daalderop-Amber/

Zelf kan ik hier geen ondersteuning op bieden, maar toen ik vragen werd er heel snel gereageerd. Een mooie uitbreiding die ik ook maar eens op de website moet gaan vermelden!

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Whiskey48
leejoow schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:31:
[...]

Inderdaad! Lex heeft een Homey app gemaakt: https://homey.app/nl-nl/a...ber/Itho-Daalderop-Amber/

Zelf kan ik hier geen ondersteuning op bieden, maar toen ik vragen werd er heel snel gereageerd. Een mooie uitbreiding die ik ook maar eens op de website moet gaan vermelden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvb8HTRw0Twa5vvCSpuLHeTVrb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg1JXb8afOcvDdzEN7JQiFcR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0IM39mjpvhhUijOqAIJQCo4Vqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOjNoMgMhYa8BR5JCpkvCdr1.jpg?f=fotoalbum_large

Geweldig! Nog niks gedaan, maar iig vanzelf een knop erbij en als je er op tikt kan mijn vrouw (en zus straks) zelf de stooklijn aanpassen ... Geweldig dit!!

Nog geen idee wat je er verder mee kan, maar dit is al fantastisch!

(Scherm nu is enkel zo goed als out-of -the-box wat apps aangevinkt ... Toch wel echt makkelijk spul dat Homey)

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 12-06-2026 07:08 ]

• mijgmae
@Whiskey48 @leejoow ik ben hier ook actief, dus als er wat is kan je mij taggen.

De broncode is beschikbaar op GitHub, PR’s zijn altijd welkom: https://github.com/LRuesink-WebArray/homey-itho-daalderop-amber

• camel1987
Whiskey48 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geweldig! Nog niks gedaan, maar iig vanzelf een knop erbij en als je er op tikt kan mijn vrouw (en zus straks) zelf de stooklijn aanpassen ... Geweldig dit!!

Nog geen idee wat je er verder mee kan, maar dit is al fantastisch!

(Scherm nu is enkel zo goed als out-of -the-box wat apps aangevinkt ... Toch wel echt makkelijk spul dat Homey)
Ziet er goed uit hoor is dat gewoon het dashboard van homey ?
Draai nu nog home assistant maar heb al wel zitten kijken naar homey wel duur maar volgens mij een stuk simpeler als de HA. Kun je in de homey amber alles ook gewoon instellen of is het alleen de info die hij weergeeft ?

• Whiskey48
camel1987 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Ziet er goed uit hoor is dat gewoon het dashboard van homey ?
Draai nu nog home assistant maar heb al wel zitten kijken naar homey wel duur maar volgens mij een stuk simpeler als de HA. Kun je in de homey amber alles ook gewoon instellen of is het alleen de info die hij weergeeft ?
Mwah, denk dat je ca EUR 150 meer kwijt bent voor hetzelfde idd. Maargoed, Homey zou ik mijn vrouw, zus en misschien zelfs mijn moeder telefonisch uit kunnen leggen hoe te installeren vanuit de doos. Bij HA natuurlijk compleet onmogelijk.

Geen idee wat de app van kan, ga eens kijken. Op de plaatjes van Itho Daalderop Amber in Homey staan best wat variabelen waarmee je kunt sturen.
Pagina: 1 ... 148 149 Laatste