Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:02

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
timpel_800 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Ik heb even in de handleiding gekeken en het lijkt erop dat ik dan inderdaad iets van een slimme stekker (aqara) moet hebben die het koelcontact schakel via een 230v relais. Blijkbaar dit?
https://www.plugwise.com/...m/product/relaisbox-230v/

Dus dan 79 euro voor het relais, 50 euro voor de app en nog een keer 30 euro voor een stekker om te kunnen koelen 8)7 8)7 Dat gaat wel wat ver zeg.

EDIT: nou ik heb het topic nog eens doorgelopen en zit er sterk aan te denken die PW de deur uit te doen en zo'n PNI ding te kopen.
Klopt het is niet simpel en niet goedkoop. Wel zou ik nu doorzetten aangezien je nu al een deel van de investering in de app en hardware hebt gedaan.

Ps die pni moet je wel ff opletten hoe aan te sluiten. De pro heb ik zelf nog niet getest of dan koel signaal op zelfde aansluiting zit als heat signaal. Wel mooi dat je twee setpoints hebt. Over uiterlijk valt niet te twisten alleen zou ik hem niet te veel in het zicht hangen 😜

Mocht je eraan beginnen is dat de meest gebruikte route maar nu je dit al hebt zou ik zeker overwegen door te pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 12-05-2025 20:27 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51
ErikVers schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:22:
[...]

Klopt het is niet simpel en niet goedkoop. Wel zou ik nu doorzetten aangezien je nu al een deel van de investering in de app en hardware hebt gedaan.

Ps die pni moet je wel ff opletten hoe aan te sluiten. De pro heb ik zelf nog niet getest of dan koel signaal op zelfde aansluiting zit als heat signaal. Wel mooi dat je twee setpoints hebt. Over uiterlijk valt niet te twisten alleen zou ik hem niet te veel in het zicht hangen 😜

Mocht je eraan beginnen is dat de meest gebruikte route maar nu je dit al hebt zou ik zeker overwegen door te pakken.
Niet de mooiste maar werkt top met kleine verstelbare hysterese, open deur functie en simpele app bediening. Draadloos dus je kan hem overal neerzetten. Aansluiten is heel simpel: com / verwarmen / koelen op de aansluitingen in de binnenunit. Connecten doe je met de Tua app. En nee ik heb geen aandelen bij PNI. Vijftigtal gemonteerd zonder issues daar worden wij ook blij van. Amazon is betrouwbaar en goede garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx4tSfPfGK3bVyYRKHWoWeVVx5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03UM2jOzrK0srGFnRIuVpW61.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 12-05-2025 20:41 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ErikVers schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:22:
[...]

Terugkijkend zou ik ook voor de PNI gaan ipv Plugwise. Zeker gezien de kosten.

Ook is het Zigbee netwerk van Plugwise onbetrouwbaar (contact tussen Lisa en Adam valt weg).
PNI is wifi voor zover ik kan zien.

Wel is PNI de Chinese Tuya.

Plugwise is Nederlandse software die nu default offline/lokaal is. Al wordt er niet echt doorontwikkeld op de Plugwise. Laatste update is van 2020 en software mist wat handige automatisering. Waaronder het gemakkelijk switchen naar koelen via normale interface. (Moet nu via settings). Bovendien is de app beperkt en moet je voor meer settings naar de voor velen onbekende webinterface.

Homeassistant integratie is wel top: volledige thermostaat interface in HA incl mogelijkheid daar de koelknop te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 12-05-2025 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:16
timpel_800 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:55:
Nog even over het koelen: ik heb dus zo'n plugwise Anna en ik heb destijds blijkbaar ook de koelfeature erbij besteld. Dat was ik vergeten, dat valt dus weer mee.
Maar, ik krijg de amber niet draaiend. Dus ik denk dat er toch ergens iets niet goed ingesteld staat.

Kan iemand mijn instellingen ff nalopen adv de foto's? PS het is niet zo dat ik de thermostaatdraden TK /COM moet aansluiten ipv de COM/T1 aansluitingen? De Amber staat gewoon in Automodus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: als ik dit zo zie vraag ik mij af of ik wel kan koelen met de Anna.

[Afbeelding]

Is er trouwens niet een manier om te koelen met de Amber zoals je ook kunt verwarmen zonder thermostaat? Dus via de stooklijn alleen?
toon volledige bericht
1) Heb je koelen geactiveerd?
2a) Voor verwarmen --> COM+ T1
2b) Voor koelen --> COM + TK, dus daadwerkelijk een ander contact.
3) Verder moet je aangeven bij elke buitentemperatuur koelen vrijgegeven wordt. (9.08)

Als je dan Auto aanzet, dan kijkt hij naar de buitentemperatuur (is verwarmen of koelen vrijgegeven), daarna kijkt hij welk contact en geschakeld is (T1 + COM of TK + COM) en gaat hij dit draaien.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:05
@timpel_800

Nog even een tip voor een relais met 2 contacten:
https://www.shelly.com/products/shelly-plus-2pm
kost +/- €23

Werkt via wifi en hiermee is zowel verwarmen als koelen te schakelen. Via de Shelly app zelf te bedienen of op te nemen in bijv HA, Homey, etc.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:21
fujiphoto schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:52:
Goedemorgen, ik moet nog wat leidingen persen alleen kan ik in Groningen weinig Henco perstangen huren met pers bek 32. Heeft een van jullie een te huur in omgeving Groningen?
Kijk even bij een Warmteservice in je buurt. Ik kon daar voor een paar tientjes een perstang huren.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
Er is ook de PNI CT40 Pro, deze vind ik er zelf mooier uit zien. Ik heb de specificaties naast elkaar gelegd, en volgens mij is alles gelijk. Deze wil ik gaan bestellen ipv de CT36

https://www.mypni.nl/slim...laties-tuyasmart-app.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bighead schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Er is ook de PNI CT40 Pro, deze vind ik er zelf mooier uit zien. Ik heb de specificaties naast elkaar gelegd, en volgens mij is alles gelijk. Deze wil ik gaan bestellen ipv de CT36

Ziet er goed uit. Ik heb eerder ergens 0.5 hysterese gelezen. Mogelijk dat dat nu is aangepast. Wellicht goed om nog even uit te zoeken!

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-05-2025 10:15 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
Carboy54 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Ziet er goed uit. Ik heb eerder ergens 0.5 hysterese gelezen. Mogelijk dat dat nu is aangepast. Wellicht goed om nog even uit te zoeken!
In de handleiding staat hysterese: 0,1

Zie: https://cdn.mypni.com/pub...ct40-user-manual-eu10.pdf
In deze video zeggen ze instelbaar van 0,1 t/m 0,6: YouTube: Smart thermostat PNI CT40 PRO wireless, with WiFi NL

Zou dus goed moeten zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:08

timpel_800

Amber 65

Oja, die is wel mooier ja, en scheelt 5 euro! De 36 is al onderweg dus die moet dan weer terug. Dankje.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-05 13:14

Jan2023

KISS

timpel_800 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:57:
Oja, die is wel mooier ja, en scheelt 5 euro! De 36 is al onderweg dus die moet dan weer terug. Dankje.
Dat is wel een wereld van verschil ja ! , mooi .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5IA1-fzoo01fVKslxz9r2hwAPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4Bd7Fht2QO0QeQHqZTJoSSW.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen jammer dat de thermostaat een usb voeding heeft die ook nog eens haaks op de achterkant staat.
Even vlak tegen de muur aan hangen wordt een uitdaging.

[ Voor 63% gewijzigd door Jan2023 op 13-05-2025 14:08 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Daar hebben ze op AliExpress mooie haakse usb stekkertjes voor

Maar er kunnen ook gewoon batterijen in zie ik.

De pw anna is al opweg naar een volgende gebruiker.

[ Voor 91% gewijzigd door timpel_800 op 13-05-2025 15:32 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

bighead schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Wel 15 eetjes verzenden. Niet via Amazon te kopen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:21
Ik heb van het weekend eindelijk mijn pompverdelers vervangen voor pomloze verdelers. Nu is de volgende verbetering om de pomp in de aanvoer vraagafhankelijk aan te zetten. Ik heb een buffervat en daarna zit een simpele pomp waar alleen 3 draadjes voor 230v uit komen. De installateur heeft die gewoon permanent op de 230v in de binnenunit aangesloten. Nu wil ik dat die alleen werkt als er echt een warmtevraag is. Ik zag dat er pomp contacten op de klemmenstrook zitten maar daar komt geen 230v uit.
Ik wil eigenlijk een zo simpel mogelijk systeem zonder nog een slim relais erbij. Dus is er een oplossing om de pompcontacten wel te gebruiken en daar en dom relais tussenzetten om de pomp aan te zetten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Krijg ze vrijdag al binnen. Volgens de manual blijkt de verstelbare hysterese 0.1 te zijn dus top. Zodra ik een test gedaan heb zal ik mijn verslag posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:42
timpel_800 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:12:
Daar hebben ze op AliExpress mooie haakse usb stekkertjes voor

Maar er kunnen ook gewoon batterijen in zie ik.

De pw anna is al opweg naar een volgende gebruiker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx7IVguKpDOrIldMhKQ7AEz4CJs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W2ODfnpT5jkTx0ru8bNZb0l1.jpg?f=user_large

Voor krapje hoekjes gebruik ik deze stekkers (in diverse lengtes te koop). Ondersteund bij mij prima 65W voeding voor PC en laptop zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 11:34
Ik merk de laatste weken dat legionellarun (63 graden) regelmatig niet goed afgerond wordt. Ik heb nog relatief weinig ervaring met het geheel. Ik twijfel of het komt doordat er toch te veel warm water verbruikt wordt tijdens de run of dat er iets misgaat in het systeem.

De runs startten om 12u. Ik heb net semi-handmatig een run gestart om 20.30 om te kijken wat er gebeurt. De starttemperatuur was toen al 55 graden. Wat me opviel: het boilervat (wpg 3g) maakte wel geluid, de compressor bleef op 0 en de tw steeg helemaal niet. Doet de backup heater het wel? Kan ik dat ergens checken?

De meeste (eco) instellingen zijn gewoon zoals de installateur ze heeft achtergelaten, wellicht heeft dat er mee te maken?

Ik merk dat ik door wat eerdere problemen een beetje para ben geworden over of mijn Amber 95 wel helemaal naar behoren functioneert. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:53:
Ik merk de laatste weken dat legionellarun (63 graden) regelmatig niet goed afgerond wordt. Ik heb nog relatief weinig ervaring met het geheel. Ik twijfel of het komt doordat er toch te veel warm water verbruikt wordt tijdens de run of dat er iets misgaat in het systeem.

De runs startten om 12u. Ik heb net semi-handmatig een run gestart om 20.30 om te kijken wat er gebeurt. De starttemperatuur was toen al 55 graden. Wat me opviel: het boilervat (wpg 3g) maakte wel geluid, de compressor bleef op 0 en de tw steeg helemaal niet. Doet de backup heater het wel? Kan ik dat ergens checken?

De meeste (eco) instellingen zijn gewoon zoals de installateur ze heeft achtergelaten, wellicht heeft dat er mee te maken?

Ik merk dat ik door wat eerdere problemen een beetje para ben geworden over of mijn Amber 95 wel helemaal naar behoren functioneert. Alvast dank!
Heb je een kWh meter ertussen? Of heb je een p1 meter op je slimme meter? Dan zou je bij gebruik van de BUH grofweg 3kW (extra) gebruik moeten zien.

Zoals je het beschrijft doet de BUH het inderdaad niet.

Overigens, dat je BUH überhaupt aan moet, komt door de te hoge tw bij start van de legionella run. Staat ook ergens beschreven. (Naast de mogelijkheid dat je outdoor temp sensor vol in de zon hangt)

Om dat te voorkomen is het t beste de legionella tijd op dezelfde starttijd te zetten als het eerste moment waarop je SWW run ook mag starten.

Als je bijv ochtend douchers in je familie hebt, is 10u sochtens een logische keuze voor zowel start SWW als legionella, zeker als je PV op je dak hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
Get!em schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Heb je een kWh meter ertussen? Of heb je een p1 meter op je slimme meter? Dan zou je bij gebruik van de BUH grofweg 3kW (extra) gebruik moeten zien.

Overigens, dat je BUH überhaupt aan moet, komt door de te hoge tw bij start van de legionella run. Staat ook ergens beschreven. (Naast de mogelijkheid dat je outdoor temp sensor vol in de zon hangt)

Om dat te voorkomen is het t beste de legionella tijd op dezelfde starttijd te zetten als het eerste moment waarop je SWW run ook mag starten.

Als je bijv ochtend douchers in je familie hebt, is 10u sochtens een logische keuze voor zowel start SWW als legionella, zeker als je PV op je dak hebt liggen.
Ik heb er helaas (nog) geen slimme meter oid tussen hangen, lange termijn plan. Ik wil eerst dat alles werkt.

Ik zie in het bedieningskastje geen aansluiting op DHW backup heater; zie afbeelding. Zou dat wel moeten of begrijp ik het verkeerd, is die aansluiting bv voor een externe backup heater?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBaVijwrqeC2Sg6zjdOLdlR66G4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLkW8owHtfYerNlLlPYsswdt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens toevallig net klokprogramma geconfigureerd voor de nacht en ingesteld dat om 10u tw verwarming én legionellarun starten, dus in lijn met je advies. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:08:
[...]

Ik heb er helaas (nog) geen slimme meter oid tussen hangen, lange termijn plan. Ik wil eerst dat alles werkt.

Ik zie in het bedieningskastje geen aansluiting op DHW backup heater; zie afbeelding. Zou dat wel moeten of begrijp ik het verkeerd, is die aansluiting bv voor een externe backup heater?

[Afbeelding]

Ik heb overigens toevallig net klokprogramma geconfigureerd voor de nacht en ingesteld dat om 10u tw verwarming én legionellarun starten, dus in lijn met je advies. Bedankt!
P1 homewizard meter was in aanbieding voor €24. Heb je binnen 10 seconden inzicht(verbruik van je hele huis,maar je herkent te patronen van je Amber vrij snel), mits je een slimme meter met p1 poort hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 14-05-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Aux heater zit uiterst rechts op EL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
Get!em schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:44:
[...]

P1 homewizard meter was in aanbieding voor €24. Heb je binnen 10 seconden inzicht(verbruik van je hele huis,maar je herkent te patronen van je Amber vrij snel), mits je een slimme meter met p1 poort hebt.
Dank voor de tip, dat ziet er simpeler uit dan ik dacht. Dat krijg ik hier wel aan de praat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

[Afbeelding]

Is de tweede fase van de buh wel aangesloten in de buitenunit en geconfigureerd in de binnenunit ? De aansluiting in de binnenunit is voor een externe buh.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-05-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
Get!em schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:57:
[...]

Aux heater zit uiterst rechts op EL
Thanks, daar is in elk geval een kabel aangesloten.
Carboy54 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:40:
[...]

Is de tweede fase van de buh wel aangesloten in de buitenunit en geconfigureerd in de binnenunit ? De aansluiting in de binnenunit is voor een externe buh.
Ik weet het niet, ik hoop het.Ik heb zelf weinig kaas gegeten van hoe die buitenunit is aangesloten. Later vandaag nog eens wat tests doen daarmee en zien of ik kan afleiden of die 'interne' buh gewoon z'n werk doet.

Ik ga in elk geval aan de slag met zo'n P1 device en dan eens kijken welke inzichten ik heb. Daarnaast morgen thuiswerkdag en even in de gaten houden hoe de legionellarun draait.

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54
Vandaag de PNI CT40 ontvangen van PNI. Heel mooi en compleet. Zelfs met 5v voeding en muurplaat of tafelstandaard. Ook voeding met batterijen in de thermostaat is mogelijk. Verstelbare hysterese 0.1 tot 1.0 graden. Draadloos is top geen gedoe met draden en overal te plaatsen op tafel of aan de muur. Geschikt voor verwarmen en koelen echter via 1 draad NC aansluiting voor toestellen met een schakelaar in de warmtepomp zelf. Voor de Amber betekent dat het volgende trucje:

NC op verwarmen
NO op koelen
Com op L 230
Thermostaat op verwarmen laten staan ( niet op koelen )
Kiezen 2x per jaar in het windows CE scherm voor koelen of verwarmen.

De volgende optie zullen wij nog testen:

Zowel koelen als verwarmen aanzetten.
Op de PNI verwarmen aan laten staan. ( niet koelen )
Verwarmen buitentemperatuur tot 18 graden
Koelen buitentemperatuur vanaf 24 graden.
Wellicht dat deze spread voldoende is om het geheel te automatiseren.

Als alternatief kan je ook een simpele wisselschakelaar op de binnenunit van de Amber monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOufTCVXbAU7PaxOdqf1xjvf1Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2LY58ZMypntrtjbLYYwHmfz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-05-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:17
Carboy54 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:44:
Vandaag de PNI CT40 ontvangen van PNI. Heel mooi en compleet. Zelfs met 5v voeding en muurplaat of tafelstandaard. Ook voeding met batterijen in de thermostaat is mogelijk. Verstelbare hysterese 0.1 tot 1.0 graden. Draadloos is top geen gedoe met draden en overal te plaatsen op tafel of aan de muur. Geschikt voor verwarmen en koelen echter via 1 draad NC aansluiting voor toestellen met een schakelaar in de warmtepomp zelf. Voor de Amber betekent dat het volgende trucje:

NC op verwarmen
NO op koelen
Com op L 230

Als alternatief kan je ook een simpele wisselschakelaar op de binnenunit van de Amber monteren.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Leuke truuk, mix nc en no. Maar… die zou je toch met iedere thermostaat kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
tonwes99 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Leuke truuk, mix nc en no. Maar… die zou je toch met iedere thermostaat kunnen gebruiken?
Zolang het een thermostaat is met een wissel contact nc/com/no en een warmtepomp met een verwarmen en koelen aansluiting. Maar wel kiezen in de software anders gaat het systeem van verwarmen steeds weer koelen en vice versa 🥴

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:15:
[...]

Zolang het een thermostaat is met een wissel contact nc/com/no en een warmtepomp met een verwarmen en koelen aansluiting. Maar wel kiezen in de software anders gaat het systeem van verwarmen steeds weer koelen en vice versa 🥴
Ik heb mijn Nefit Easy hergebruikt met een Essycontrol converter van Nefit-OEM-“opentherm” naar aan/uit, en die heeft idd 3 contacten. En idd zou hij het hele jaar op koelen+verwarmen kunnen staan met de juiste settings. Dank voor deze suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
@Carboy54 mooie review en ziet er goed uit deze bedieningsunit 👍👍

Onderstaande is maar voor wie het wil gaan gebruiken. De consensus op tweakers is uiteraard dat condenserend koelen de voorkeur heeft en dat je dan vaak op fancoils aangewezen bent. Of makkelijker en soms zelfs goedkoper een airco op zolder plaatst (off topic excuus)

Wat betreft je truck wel de tip dat als een gekoelde woning onder het setpoint is gekomen met de door jou genoemde settings in de amber bij optie 2 (die je nog gaat testen) dan in de nacht de woning zal gaan verwarmen als het buiten onder de 18 is geworden.

Zou mooi zijn als met kruisschakelaar dat voorkomen kan worden en je ook echt de koel modus op thermostaat kan gaan gebruiken. Dus niet zoals in je optie 1:
Waarom zou ik graag de modus koelen op thermostaat willen gebruiken? Omdat je normaal ook een gap tussen koelvraag en warmtevraag wil hebben. Dat is veel efficiënter, zo heb ik heat setpoint op 20 en koel setpoint op 23 ruimtetemperatuur.

[ Voor 63% gewijzigd door ErikVers op 16-05-2025 07:37 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
ErikVers schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:23:
@Carboy54 mooie review en ziet er goed uit deze bedieningsunit 👍👍

Onderstaande is maar voor wie het wil gaan gebruiken. De consensus op tweakers is uiteraard dat condenserend koelen de voorkeur heeft en dat je dan vaak op fancoils aangewezen bent. Of makkelijker en soms zelfs goedkoper een airco op zolder plaatst (off topic excuus)

Wat betreft je truck wel de tip dat als een gekoelde woning onder het setpoint is gekomen met de door jou genoemde settings in de amber bij optie 2 (die je nog gaat testen) dan in de nacht de woning zal gaan verwarmen als het buiten onder de 18 is geworden.

Zou mooi zijn als met kruisschakelaar dat voorkomen kan worden en je ook echt de koel modus op thermostaat kan gaan gebruiken. Dus niet zoals in je optie 1:
Waarom zou ik graag de modus koelen op thermostaat willen gebruiken? Omdat je normaal ook een gap tussen koelvraag en warmtevraag wil hebben. Dat is veel efficiënter, zo heb ik heat setpoint op 20 en koel setpoint op 23 ruimtetemperatuur.
Ik begrijp je zorg. Ik denk dat het bij mij wel meevalt. Met vaste stookcurve koelen op 18oC en een buitentemperatuur van 24oC overdag zal de thermostaat in de woning 's-nachts niet echt onder de 20oC komen.

Maar toch goed om verwarmen met een HA scriptje uit te zetten. Kan simpel obv. 24h temperatuur, luxer is te detecteren of er in de laatste 24h gekoeld is. Jouw thermostaat op koelen bij 23 zetten werkt natuurlijk ook, maar ik heb maar 2 draden (over) van ketel naar thermostaat ivm Tr sensor. Bij de Easy zit de NC/com/NO omzetter naast de ketel, kan niet op HA, dus voor mij is de @Carboy54 -optie makkelijker dan een andere thermostaat.

CORRECTIE: HA Repository voor de oude Nefit Easy gevonden en geinstalleerd met HACS. Dus ik kan nu mijn thermostaat op afstand op 23oC zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 16-05-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
tonwes99 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Ik begrijp je zorg. Ik denk dat het bij mij wel meevalt. Met vaste stookcurve koelen op 18oC en een buitentemperatuur van 24oC overdag zal de thermostaat in de woning 's-nachts niet echt onder de 20oC komen.

Maar toch goed om verwarmen met een HA scriptje uit te zetten. Kan simpel obv. 24h temperatuur, luxer is te detecteren of er in de laatste 24h gekoeld is. Jouw thermostaat op koelen bij 23 zetten werkt natuurlijk ook, maar ik heb maar 2 draden (over) van ketel naar thermostaat ivm Tr sensor. Bij de Easy zit de NC/com/NO omzetter naast de ketel, kan niet op HA, dus voor mij is de @Carboy54 -optie makkelijker dan een andere thermostaat.

CORRECTIE: HA Repository voor de oude Nefit Easy gevonden en geinstalleerd met HACS. Dus ik kan nu mijn thermostaat op afstand op 23oC zetten.
Mooi en dan zou ik zeker de home assistant script of vaste keuze koelen of verwarmen instellen want het kan natuurlijk wel dat in je woning het onder de 23 wordt en dat het buiten in de nacht onder de 18 gaat worden 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 09:30
Nu eindelijk tijd om de I-WPV Laadmodule en het WPV-H voorraadvat te installeren. Die had ik al 10 maanden klaar liggen. Komt op zolder te liggen. En werkt samen met een Vaillant Arotherm - 75/6.

Nu ook in de manual gekeken en zie dat de module op een muur vast moet worden gezet. Nu heb ik geen stenen muur vlak naast het vat om de module aan op te hangen. Wel een gipsplaat aftimmering maar dat lijkt me wat te licht en wellicht voor het geluid een minder geschikte optie? Zie foto voor de situatie.

- Zijn er ook langere aansluit slangen te krijgen voor deze module?

- Of kunnen ze verlengd worden op een manier dat deze nog wel in de module passen? Hoe en waarmee? En is dat raadzaam? Of kan het ook met een stuk koper of meerlagen-buis er aan?

- wat voor kabel voor de voeding gebruiken (ymvk of xmvk, of is VMVL beter?)

- nog een vraag over de inlaat-combinatie, die komt op de koudwater leiding die het vat in gaat neem ik aan? Nu zitten daar twee "begrenzers" bij voor 8 of 10 liter moeten die er in en waarom? Wat is het verschil zonder?

- kan ik een sensor van Vaillant gebruiken voor de aansturing - die heb ik al liggen? Zal dit ook nog checken in het vaillant topic. In de manual staat dat de sensor die er nu in zit niet geschikt is voor de Amber? Wat is het verschil dan en waar is die dan wel voor bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EvpdQz3oy6sNbvhz7RG4gm4gzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea20ENmCDctT2sX5VgsFjXYz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMcm3smDKd02TSSSX9MjIg2QfYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YuBEJlKG03c7RDTAo0YsqMt.jpg?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:42
pc_slopert schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:37:
Nu eindelijk tijd om de I-WPV Laadmodule en het WPV-H voorraadvat te installeren. Die had ik al 10 maanden klaar liggen. Komt op zolder te liggen. En werkt samen met een Vaillant Arotherm - 75/6.

Nu ook in de manual gekeken en zie dat de module op een muur vast moet worden gezet. Nu heb ik geen stenen muur vlak naast het vat om de module aan op te hangen. Wel een gipsplaat aftimmering maar dat lijkt me wat te licht en wellicht voor het geluid een minder geschikte optie? Zie foto voor de situatie.

- Of kunnen ze verlengd worden op een manier dat deze nog wel in de module passen? Hoe en waarmee? En is dat raadzaam? Of kan het ook met een stuk koper of meerlagen-buis er aan?

- nog een vraag over de inlaat-combinatie, die komt op de koudwater leiding die het vat in gaat neem ik aan? Nu zitten daar twee "begrenzers" bij voor 8 of 10 liter moeten die er in en waarom? Wat is het verschil zonder?

- kan ik een sensor van Vaillant gebruiken voor de aansturing - die heb ik al liggen? Zal dit ook nog checken in het vaillant topic. In de manual staat dat de sensor die er nu in zit niet geschikt is voor de Amber? Wat is het verschil dan en waar is die dan wel voor bedoeld?

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Bij mij ligt deze horizontaal. Die flex slangen zijn dacht ik om ze in een rondje te leggen voor als warmteslot, maar van daaruit kan je met een flex buis naar de module als die niet er naast ligt. Maar anderen kunnen dit beter uitleggen dan ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:29

NC op verwarmen
NO op koelen
Com op L 230

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Interessante manier om de aansluitingen te gebruiken!

Volgens mij moet er alleen nog bij dat je bij de seizoens-wissel je thermostaat op een andere temperatuur instelt. Tenzij je het huis jaar-rond op strak 20/21gr wil houden.
Ook een eventuele nachtverlaging moet omgezet worden in een nacht-verhoging om te voorkomen dat de WP 's nachts aanslaat.
Al met al blijf je zonder "gap tussen koelvraag en warmtevraag" zoals @ErikVers benoemt, een wissel tussen zomer- en winterseizoen houden.
Los daarvan is dit natuurlijk een prachtige manier om op een eenvoudige manier de Amber aan te sturen.

Zelf kijk ik nog even verder naar een oplossing die zonder Tuya naar Home Assistant kan.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
-JB- schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Volgens mij moet er alleen nog bij dat je bij de seizoens-wissel je thermostaat op een andere temperatuur instelt. Tenzij je het huis jaar-rond op strak 20/21gr wil houden.
Ook een eventuele nachtverlaging moet omgezet worden in een nacht-verhoging om te voorkomen dat de WP 's nachts aanslaat.
Al met al blijf je zonder "gap tussen koelvraag en warmtevraag" zoals @ErikVers benoemt, een wissel tussen zomer- en winterseizoen houden.
Los daarvan is dit natuurlijk een prachtige manier om op een eenvoudige manier de Amber aan te sturen.

Zelf kijk ik nog even verder naar een oplossing die zonder Tuya naar Home Assistant kan.
LocalTuya integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
-JB- schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Eenvoudig, mooi en goedkoop op de koop toe. Optie 1 werkt hier al langer prima en zonder verdere
ingrepen. Gewoon de thermostaat op verwarmen laten staan en in de Amber omzetten van verwarmen naar koelen 2 x per jaar. Kiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:25
Carboy54 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:40:
[...]

Je kan niet rechtstreeks daarop een BUH aansluiten, wel via een relais doen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
pc_slopert schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:37:

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
De bij de Amber meegeleverde sensoren zijn ook voor deze boiler geschikt. Je kan de wisselaar op de grond plaatsen en de bedrading naar de pomp is eenvoudig 3 aderig geschikt van 0.75 mm. Langere flexen zijn geen probleem. Zie voor het juiste type inlaat de manual en afhankelijk van de inhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y47YIBtzBBBCS0dbKwJHUqWHO_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU85lfO7zLnMtlqnbmrAuOvA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:58:
[...]

De bij de Amber meegeleverde sensoren zijn ook voor deze boiler geschikt. Je kan de wisselaar op de grond plaatsen en de bedrading naar de pomp is eenvoudig 3 aderig geschikt van 0.75 mm. Langere flexen zijn geen probleem. Zie voor het juiste type inlaat de manual en afhankelijk van de inhoud.

[Afbeelding]
Als ik dit kunstwerk bekijk vermoed ik dat het door Lennard gerealiseerd is ?
Echt mooi zo strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:23:
[...]

Als ik dit kunstwerk bekijk vermoed ik dat het door Lennard gerealiseerd is ?
Echt mooi zo strak.
Klopt. Aardig labyrint in de trapkast. Passen en meten dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@Carboy54 Ik heb geen Amber maar een Arotherm. Wel mooi plaatje voor wat inspiratie. Kan de flex-slang natuurlijk ook verlengen met een stuk vaste leiding denk ik? Hier lijkt de module gewoon op de vloer te liggen?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
pc_slopert schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:53:
@Carboy54 Ik heb geen Amber maar een Arotherm. Wel mooi plaatje voor wat inspiratie. Kan de flex-slang natuurlijk ook verlengen met een stuk vaste leiding denk ik? Hier lijkt de module gewoon op de vloer te liggen?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

timpel_800 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:32:
[...]

PNI nu ook op Amazon: https://www.amazon.nl/PNI...40+pro%2Caps%2C199&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Mooi! Ik ga overstappen van de CT36 (non-Pro, deze: https://www.amazon.nl/PNI...iecentrales/dp/B08MCK88GG) naar de nieuwe CT40 Pro ivm. koelen. :)

Iemand interesse in de CT36? Mag uiteraard weg voor een vriendelijke prijs. 8)

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
SiNTeK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Mooi! Ik ga overstappen van de CT36 (non-Pro, deze: https://www.amazon.nl/PNI...iecentrales/dp/B08MCK88GG) naar de nieuwe CT40 Pro ivm. koelen. :)

Iemand interesse in de CT36? Mag uiteraard weg voor een vriendelijke prijs. 8)
Voor koelen hoef je het niet te doen dat kan net zo goed met de CN36 niet pro. Lees mijn review: Itho Daalderop Amber

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 19-05-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Carboy54 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:33:
[...]

Voor koelen hoef je het niet te doen dat kan net zo goed met de CN36 niet pro. Lees mijn review: Itho Daalderop Amber
De nieuwe (CT40 Pro) is denk ik ook vooral mooier oOo Haha!

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
SiNTeK schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:01:
[...]

De nieuwe (CT40 Pro) is denk ik ook vooral mooier oOo Haha!
Ah klopt en hysterese van 0.1 ipv 0.2 instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
Get!em schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Ik heb inmiddels een P1 meter geïnstalleerd, nogmaals dank voor de tip. Alleen nog even koppelen aan Home Assistant, weinig tijd momenteel helaas.

Wat is een goed 'testscenario' dat ik kan activeren om de buh te forceren? Temperaturen zijn nu dusdanig dat de legionellarun 24/7 op de compressor zou moeten kunnen draaien, dus zal de buh hiervoor niet aanslaan gok ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Ik heb inmiddels een P1 meter geïnstalleerd, nogmaals dank voor de tip. Alleen nog even koppelen aan Home Assistant, weinig tijd momenteel helaas.

Wat is een goed 'testscenario' dat ik kan activeren om de buh te forceren? Temperaturen zijn nu dusdanig dat de legionellarun 24/7 op de compressor zou moeten kunnen draaien, dus zal de buh hiervoor niet aanslaan gok ik?
Zoals @stoker ooit poste: zet je SWW target temperatuur naar 55c, laat die run volledig doorlopen. Start dan legionella. Die zal dan, zoals theorie luid, volledig op BUH gaan omdat target T legionella te dicht bij huidige TW ligt.
Bij activering BUH, zal er ook een extra icoontje in het scherm van de Amber komen.

Stoker in "Itho Daalderop Amber"

nb, je kunt in de HomeWizard app gewoon zien wat je actuele verbruik is. Als je verder geen grootverbruikers aan hebt, dan valt de BUH met 3kW meteen op, daarvoor heb je niet het detail niveau en uitsplitsing per fase nodig van Home Assistant.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 19-05-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
Get!em schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Zoals @stoker ooit poste: zet je SWW target temperatuur naar 55c, laat die run volledig doorlopen. Start dan legionella. Die zal dan, zoals theorie luid, volledig op BUH gaan omdat target T legionella te dicht bij huidige TW ligt.
Bij activering BUH, zal er ook een extra icoontje in het scherm van de Amber komen.

Stoker in "Itho Daalderop Amber"

nb, je kunt in de HomeWizard app gewoon zien wat je actuele verbruik is. Als je verder geen grootverbruikers aan hebt, dan valt de BUH met 3kW meteen op, daarvoor heb je niet het detail niveau en uitsplitsing per fase nodig van Home Assistant.
Super, dank voor je advies! Ik ga het op deze manier testen, zal later deze week worden. Ik kom erop terug.

Dat icoontje heb ik volgens mij nog nooit gezien... Interessant! Heeft iemand hier een plaatje van toevallig?

Edit: heb toch iets gevonden in een online handleiding - blijkbaar gaat het om het getal 1 dat zichtbaar wordt bij de waterdruppel of het vlammetje. Die heb ik wel gezien in het verleden. Ik ga in de gaten houden of op het moment dat ik die 1 zie staan ook het verbruik op de P1 evenredig toe zie nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door toilet duck op 19-05-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
toilet duck schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Super, dank voor je advies! Ik ga het op deze manier testen, zal later deze week worden. Ik kom erop terug.

Dat icoontje heb ik volgens mij nog nooit gezien... Interessant! Heeft iemand hier een plaatje van toevallig?

Edit: heb toch iets gevonden in een online handleiding - blijkbaar gaat het om het getal 1 dat zichtbaar wordt bij de waterdruppel of het vlammetje. Die heb ik wel gezien in het verleden. Ik ga in de gaten houden of op het moment dat ik die 1 zie staan ook het verbruik op de P1 evenredig toe zie nemen.
https://ithodaalderop.com...ber%20allelectric_WEB.pdf

Vlammetje met 1 of drupje met 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
Yes, exact dit document heb ik net gevonden. Nogmaals dank! Ik zie nu ook dat ook met 'druppel plus' ook handmatig tapwater verwarming op elektrisch element zou moeten kunnen triggeren. Dat kan ik mooi morgen testen, voor tw klokprogramma start. Dan is de delta groot genoeg om te forceren lijkt me.

Edit: zin verduidelijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door toilet duck op 19-05-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 17:14
Ik heb twee vragen.
1) Wat moet ik doen als na stroom onderbreking ik al mijn settingen weer terug wil hebben? Ik heb gemerkt dat na een stroomonderbreking de setting van tijden voor de leginella run zijn veranderd.
2) welke instellingen moet ik doorvoeren als ik met de warmtepomp wil koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Johannos schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:11:
Ik heb twee vragen.
1) Wat moet ik doen als na stroom onderbreking ik al mijn settingen weer terug wil hebben? Ik heb gemerkt dat na een stroomonderbreking de setting van tijden voor de leginella run zijn veranderd.
2) welke instellingen moet ik doorvoeren als ik met de warmtepomp wil koelen?
1)
Wat met je doen vooraf aan een stroom onderbreking:

Als je settings hebt aangepast die je wilt behouden, sla die dan op, onder gebruikersmenu.

Settings blijven dan bewaard.

2) Koelcurve goed instellen (vooral zorgen dat die passen bij je afgifte systeem, niet condenserend, etc), koelcontact sluiten obv koelvraag (bijv mbv relais, thermostaat/aan/uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
toilet duck schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Graadminuten op 0 zetten en de warmtepomp op hoge watertemperatuur. Dan trekt de BUH er bij na enkele minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Kleine toevoeging,
- Check eerst hoe je bijverwarming ingesteld is, moet op intern staan.
- stooklijn uitschakelen,
- watertemperatuur op 40 zetten,
- graadminuten op 0
- auto op het vlammetje zetten

Dan zie je een getal (1) in het vlammetje komen en moet je een verbruik van ca 3000w op je meter.

Zo niet, dan doet je buh het niet.

Als je inderdaad een hoog verbruik hebt, dan kan je je settings weer terug zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toilet duck
Carboy54 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:37:
[...]

Graadminuten op 0 zetten en de warmtepomp op hoge watertemperatuur. Dan trekt de BUH er bij na enkele minuten.
Stoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:23:
Kleine toevoeging,
- graadminuten op 0

Dan zie je een getal (1) in het vlammetje komen en moet je een verbruik van ca 3000w op je meter.

Als je inderdaad een hoog verbruik hebt, dan kan je je settings weer terug zetten.
Thanks! Ik ga er morgen mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-05 10:35

NC op verwarmen
NO op koelen
Com op L 230

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dit ziet er goed uit! Ik wil graag wel kabels, ik kijk er niet naar uit om de batterijen in de woonkamer te vervangen. Kan in die unit dus een USB-C kabel als ik het goed begrijp? dan bouw ik mijn oude CV kabel om naar USB-C :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
shadylog schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Dit ziet er goed uit! Ik wil graag wel kabels, ik kijk er niet naar uit om de batterijen in de woonkamer te vervangen. Kan in die unit dus een USB-C kabel als ik het goed begrijp? dan bouw ik mijn oude CV kabel om naar USB-C :)
Klopt maar batterijen gaan hier jaar of langer mee 2 stuks AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

shadylog schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Ik zit hier ook mee. Lange USB C kabel bestellen op Aliexpress en dan door de mantelbuis trekken? Die USB C connectors zijn best groot. Ik heb verschillende geprobeerd maar slechts enkele passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_edrw5g25urEdORyC5QGJ-rXd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0O2iVwZxMJ5TpQ8nlqG0AAl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
timpel_800 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Ik zit hier ook mee. Lange USB C kabel bestellen op Aliexpress en dan door de mantelbuis trekken? Die USB C connectors zijn best groot. Ik heb verschillende geprobeerd maar slechts enkele passen.

[Afbeelding]
1 bocht en je bent klaar.
Kun je niet beter kijken naar een converter printje voor in de inbouwdoos en die dan extern voeden

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:43
Laat zo n kabel zich niet gewoon losknippen en weer "vastplakken"?

Er bestaan toch ook wel voedingskabels naar usb vanuit jack oid? Met oudere soorten usb wel in ieder geval. Die zijn dan rond..

"USB Type-C naar DC-voedingskabel" bijvoorbeeld.

Maargoed, moeten bochten nog niet te strak zijn.

Vroegerknipte ik draadjes om ze uiteindelijk weer met plakband vast te maken(na twisten), even solderen en manteltje is wel beter als koppeling weer in de buis moet komen Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik heb wel 2 0,75mm2 aders van de thermostaat die kant op lopen.

Zou dit een idee zijn? USB lader in meterkast. USB male stekker aan de thermostaatkabel solderen en dan bij de thermostaat deze aan de kabel solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEDZPCYI2fnmBzxPTUyDvnB8KTE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qV1R5ELS4b4KtzflUtORKdYV.png?f=user_large

https://nl.aliexpress.com...F3hIBVIDOrLYaAgGsEALw_wcB

[ Voor 50% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2025 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je houdt waarschijnlijk geen 5v over dan. Beter zoiets in de inbouwdoos plaatsen: https://www.netwerkkabels...aadpoort-2-1-ampere-zwart

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
@Carboy54 , die PNI 36 is op batterijen, heb jij die van jou wel eens vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Stoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:38:
@Carboy54 , die PNI 36 is op batterijen, heb jij die van jou wel eens vervangen?
Na 1 jaar uit voorzorg 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:52:
[...]

Na 1 jaar uit voorzorg 🥴
Het schermpje is dan ook beter leesbaar.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Ik zou het dan wel weten, ik wissel die batterij wel 1x per jaar ipv zitten te pielen met een usb door een flexibele buis;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Stoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:18:
Ik zou het dan wel weten, ik wissel die batterij wel 1x per jaar ipv zitten te pielen met een usb door een flexibele buis;)
Jullie hebben een punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toilet duck
Stoker schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:23:
Kleine toevoeging,
- graadminuten op 0

Ik heb de stappen uitgevoerd. Resultaat:
- vlam met 1tje snel in beeld
- compressor slaat aan op ca 60Hz
- geen significante toename in stroomverbruik
- temperatuur cv loopt wel langzaam op

Kan ik al concluderen dat de buh niet meewerkt? Of moet ik een tijdje wachten tot deze echt actief wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Nee die zou direct actief moeten worden...

Zijkant even openen en kijken of L2 en N2 is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-05 17:14
Heeft de amber een uitgaand contact welke schakeld als de warmtepomp gaat verwarmen en gaat koelen?
Ik wil de booster ventilatoren die onder de radiatoren zitten aanschakelen bij verwarmen en koelen en uitschakelen als de warmtepomp niet verwarmt of koelt.
Of kan ik de relaisuitgangen van de HA gebruiken?
Of zijn er andere mogelijkheden om dit te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

WAT HIER STOND KLOPTE NIET

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik geloof dat ik het toch niet snap hoe ik de thermostaat moet aansluiten.

L+N heb ik op de N + RL ingang gezet (Reserved Power Supply (100w))

WAT HIER STOND KLOPTE NIET

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG44H0eTQy-yan9MjGD_-RXipdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAxG4lCnrKpEUwdlZmduxWu7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgY3LOInhDCoCCOFpTk_pvFTKxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glmFJ7SooJ1mHnGXAaM56v1g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZx9sWl_668x09VXzeUB55PBtcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u52lNnhtVAEyA0GgccJEmpjl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Johannos schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:34:
Heeft de amber een uitgaand contact welke schakeld als de warmtepomp gaat verwarmen en gaat koelen?
Ik wil de booster ventilatoren die onder de radiatoren zitten aanschakelen bij verwarmen en koelen en uitschakelen als de warmtepomp niet verwarmt of koelt.
Of kan ik de relaisuitgangen van de HA gebruiken?
Of zijn er andere mogelijkheden om dit te automatiseren?
Als je de HA integratie module hebt, kun je automatiseren op “heating in progress “ en “cooling in progress “

Meestgebruikte methode van boosters is overigens gewoon op de boostersensor van aanvoer temperatuur bij radiatorbuis. Die is niet zo exact, maar werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Carboy54 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:45:
[...]

L doorverbinden met com. Wanneer er op L1 230 komt gaat hij verwarmen. 230v op LK betekent koelen. Dus draad bruggetje maken tussen L en com
Het werkt niet zoals het zou moeten.

Thermostaat op verwarmen betekent: rode lampje op ontvanger gaat aan. Ik hoor het relais in de amber wel schakelen en even komt het thermometertje en de waardes ernaast in beeld maar vrij snel daarna schakelt hij weer uit. Pomp gaat niet draaien. Dan weer aan.
Blijkbaar staat er toch iets niet goed.
Even voor de zekerheid: de COM poorten in de binnenunit van de Amber zijn niet aangesloten?

Ik heb wat heen en weer geprobeerd met de min vrijgave temperaturen en koelen aan/uit , verwarmen aan/uit maar niks lijkt te werken.
Morgen maar verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTWeGXc4wTBD7nyYznB75t_9aN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Jk6JXXnfjSfaCRR0Sa81mLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:30:
[...]

Het werkt niet zoals het zou moeten.

Thermostaat op verwarmen betekent: rode lampje op ontvanger gaat aan. Ik hoor het relais in de amber wel schakelen en even komt het thermometertje en de waardes ernaast in beeld maar vrij snel daarna schakelt hij weer uit. Pomp gaat niet draaien. Dan weer aan.
Blijkbaar staat er toch iets niet goed.
Even voor de zekerheid: de COM poorten in de binnenunit van de Amber zijn niet aangesloten?

Ik heb wat heen en weer geprobeerd met de min vrijgave temperaturen en koelen aan/uit , verwarmen aan/uit maar niks lijkt te werken.
Morgen maar verder.

[Afbeelding]
Foutje gemaakt door de drukte haal 2 verschillende merken door elkaar. Bruggetje eruit en com op beide com aansluiten. NO op T1 en NC op TK De amber schakelt potentiaal vrij. De Panasonic op 230v 😡 vandaar. Excuus.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 21-05-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Haha, ik heb een avondje lekker zitten vloeken😂 morgen omzetten, dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSqS-J3BTXHdVXD5bE2NiNl__Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fi8YgO1ioaFnHjT9uVYbKV80.jpg?f=fotoalbum_large

Attentie Attentie helaas heb ik per abuis in de post over de PNI een storende fout gemaakt. Hierbij de juiste volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Vandaag de PNI CT40 ontvangen van PNI. Heel mooi en compleet. Zelfs met 5v voeding en muurplaat of tafelstandaard. Ook voeding met batterijen in de thermostaat is mogelijk. Verstelbare hysterese 0.1 tot 1.0 graden. Draadloos is top geen gedoe met draden en overal te plaatsen op tafel of aan de muur. Geschikt voor verwarmen en koelen echter via 1 draad NO aansluiting voor toestellen met een schakelaar in de warmtepomp zelf. Voor de Amber betekent dat het volgende trucje:

NO op verwarmen
NC op koelen
Com op beide com in de Amber binnenunit.

[Afbeelding]
toon volledige bericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Nog even voor de volledigheid: dit klopt dus voor de PNI CT40 PRO

Thermostaat COM --> op de COM van Koelen en de COM van verwarmen
NO op T1
NC op TK

App niet op koelen zetten maar op Verwarmen laten staan ten alle tijde.

Wisselen in Amber menu Systeem Configuratie tussen Verwarmen en Koelen.

Dan werkt het. Het rode lampje op de witte PNI ontvanger Unit is bij verwarmen AAN en bij koelen UIT.

Dank voor de hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 22-05-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobin83
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-05 22:11
Ik heb toch weer jullie hulp nodig. Ik heb toch sterk de indruk dat mijn BUH het niet doet. Ik zie nu dit in mijn amber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhVWrtOPzXaS1W1FDoxcpcDPuII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AryWXrQB6WAuMvmjHSyW0d2.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zie ik in mijn Home Assistant. Warmtepomp staat op P2 trouwens. Ik zie wel dat er fase zit op EL in de controle unit en in de amber, maar dus geen verbruik. Mis ik nu iets? De test met graadminuten op 0 levert ook geen vlam met 1 op bij mij helaas. Iemand enig idee? Hier mijn HA verbruik van hetzelfde moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq4D0xDee04KsHUPMZ-YQbrgPiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/411b1iyehTrITwpHuHg8KIgC.png?f=fotoalbum_large

De PVs zitten trouwens op P1 en P3, dus dat maakt niet uit. Tijd om de installateur op te bellen?

Ik heb nu ook zojuist het tapwater verwarmd naar 55 graden en nu een legionella run gestart. De warmtewisselaar van de boiler doet het dan wel, compressor slaat niet aan, maar de temperatuur gaat ook niet naar 60 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Tobin83 op 22-05-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Tobin83 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:13:
Ik heb toch weer jullie hulp nodig. Ik heb toch sterk de indruk dat mijn BUH het niet doet. Ik zie nu dit in mijn amber:

[Afbeelding]

En dit zie ik in mijn Home Assistant. Warmtepomp staat op P2 trouwens. Ik zie wel dat er fase zit op EL in de controle unit en in de amber, maar dus geen verbruik. Mis ik nu iets? De test met graadminuten op 0 levert ook geen vlam met 1 op bij mij helaas. Iemand enig idee? Hier mijn HA verbruik van hetzelfde moment:

[Afbeelding]

De PVs zitten trouwens op P1 en P3, dus dat maakt niet uit. Tijd om de installateur op te bellen?

Ik heb nu ook zojuist het tapwater verwarmd naar 55 graden en nu een legionella run gestart. De warmtewisselaar van de boiler doet het dan wel, compressor slaat niet aan, maar de temperatuur gaat ook niet naar 60 graden.
@Carboy54 , @Stoker het ontbreken van het vlammetje, betekent dit dat de BUH vanuit de besturing niet wordt geactiveerd. De besturing krijgt geen terugmelding van de BUH, het ontbreken van de vlam betekent dat NIET de BUH of de bekabeling naar de BUH defect is maar de aansturing ontbreekt. Dus de eerste zoektocht toch is om te kijken of echt alle settings voor de BUH (en niet alleen de graadminuten) correct zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobin83
tonwes99 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:12:
[...]

@Carboy54 , @Stoker het ontbreken van het vlammetje, betekent dit dat de BUH vanuit de besturing niet wordt geactiveerd. De besturing krijgt geen terugmelding van de BUH, het ontbreken van de vlam betekent dat de BUH zelf, of de bekabeling naar de BUH defect is. Dus de eerste zoektocht toch is om te kijken of echt alle settings voor de BUH (en niet alleen de graadminuten) correct zijn?
Hier moet ik wel bij zeggen dat de foto een test was waarbij ik druppel+ heb gebruikt om de BUH te testen. Maar verder begin ik ook te denken dat het de bekabeling of de buh zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Tobin83 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Hier moet ik wel bij zeggen dat de foto een test was waarbij ik druppel+ heb gebruikt om de BUH te testen. Maar verder begin ik ook te denken dat het de bekabeling of de buh zelf is.
Sorry, het woord “ NIET” ontbrak in mijn reply, dus omdat de besturing niet wil 🔥, doet de bekabeling er niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Mm zou kunnen, even een checklist;
  • graadminuten op 0,
  • Zet de blokkering van de BUH ook uit, (dat hij altijd ingezet mag worden)
  • je stooklijn uit,
  • Zonder stooklijn op 40graden
  • Vlammetje aan
Dan hoor je direct een tik van het schakelen van het relais in de binnenunit.

Hoor je dat niet. Dan is het voor 99% een instelling die gemist is.

Hoor je wel die tik, dan is het softwarematig en binnenunit-technisch goed. Dan moet je zoeken in je Buitenunit:
  • Staat er stroom op je buh kabel?
  • Zijn ze aangesloten op l2 en n2?
  • Is de OLP ingedrukt? (Knopje op de backup)
  • Staat er spanning op de bovenkant van de buh
Bovenstaande alles goed?
Dan de weerstand meten en ons doorgeven ;)

Enfin, begin maar met de software en het relais;)

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 22-05-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
tonwes99 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Sorry, het woord “ NIET” ontbrak in mijn reply, dus omdat de besturing niet wil 🔥, doet de bekabeling er niet toe.
Dan even als installateur aanmelden en verwarmingsfunctie activeren, die staat dan wss uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:10
Hoe flexiber zijn de 32mm buizen in een grondbuis van Terrendis of Watts? Ik loop nu met het plan om ze schuin naar binnen te laten brengen. De isolatie van de grondleiding stopt dan op vloerhoogte maar de inwendige 32mm buis moet daarna nog 50/60cm recht omhoog waar gelijk de 3-wegklep etc. op aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@JL-IP(!) Ik heb het ook ongeveer zo gedaan (zie mijn topic) en die terrendis zijn niet echt erg flexibel. Schuin of iets in een bocht lukt wel maar uiteindelijk moet je met een koppeling verder (omhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
JL-IP(!) schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:40:
Hoe flexiber zijn de 32mm buizen in een grondbuis van Terrendis of Watts? Ik loop nu met het plan om ze schuin naar binnen te laten brengen. De isolatie van de grondleiding stopt dan op vloerhoogte maar de inwendige 32mm buis moet daarna nog 50/60cm recht omhoog waar gelijk de 3-wegklep etc. op aangesloten worden.
Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFUdUPNUG9PaiMFcaF38acRUS9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1F2njiYq78FawuXtXUYnf1M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Ja, zo maar dan moeten ze op vloerhoogte (ik kan niet doorboren richting kruipruimte) gelijk schuin naar buiten geboord worden. Denk aan 45 graden.

Reden van het niet doorboren naar kruipruimte is de vloerverwarming. Wij hebben PVC over de bestaande plavuizen laten leggen en daardoor kunnen we niet met een warmtebeeldcamera de leidingen opsporen, het is op de warmtebeeldcamera één grote waas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
JL-IP(!) schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Ja, zo maar dan moeten ze op vloerhoogte (ik kan niet doorboren richting kruipruimte) gelijk schuin naar buiten geboord worden. Denk aan 45 graden.

Reden van het niet doorboren naar kruipruimte is de vloerverwarming. Wij hebben PVC over de bestaande plavuizen laten leggen en daardoor kunnen we niet met een warmtebeeldcamera de leidingen opsporen, het is op de warmtebeeldcamera één grote waas.
De gehele mantel gaat niet lukken. De leidingen na warm maken zal wel gaan en anders koppeling erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Ok, bedankt. Ik neem het mee in overweging. Wellicht ga ik dan ook voor het gemak (het is maar 5 meter) voor 32mm Uponor met dubbele isolatie en waterdichte tape in een mantelbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tobin83
Stoker schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:00:
Mm zou kunnen, even een checklist;
  • graadminuten op 0,
  • Zet de blokkering van de BUH ook uit, (dat hij altijd ingezet mag worden)
  • je stooklijn uit,
  • Zonder stooklijn op 40graden
  • Vlammetje aan
Dan hoor je direct een tik van het schakelen van het relais in de binnenunit.

Hoor je dat niet. Dan is het voor 99% een instelling die gemist is.

Hoor je wel die tik, dan is het softwarematig en binnenunit-technisch goed. Dan moet je zoeken in je Buitenunit:
  • Staat er stroom op je buh kabel?
  • Zijn ze aangesloten op l2 en n2?
  • Is de OLP ingedrukt? (Knopje op de backup)
  • Staat er spanning op de bovenkant van de buh
Bovenstaande alles goed?
Dan de weerstand meten en ons doorgeven ;)

Enfin, begin maar met de software en het relais;)
toon volledige bericht
Solved!! De oplossing was het OLP op de backup indrukken! Nu slaat de BUH aan als ik bv SGA en SGB sluit. Dat gebeurde voorheen niet. HA geeft dan ongeveer 4.2 kWh aan waar ik eerder nooit boven de 1.5 kWh kwam. Eerder was ik er achter dat N2 en L2 waren verwisseld, wellicht dat dat de oorzaak was. Mijn dank is groot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Tobin83 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Solved!! De oplossing was het OLP op de backup indrukken! Nu slaat de BUH aan als ik bv SGA en SGB sluit. Dat gebeurde voorheen niet. HA geeft dan ongeveer 4.2 kWh aan waar ik eerder nooit boven de 1.5 kWh kwam. Eerder was ik er achter dat N2 en L2 waren verwisseld, wellicht dat dat de oorzaak was. Mijn dank is groot!
OLP wordt ook vaak geactiveerd door lucht in het systeem. Dus goed ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Tobin83 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Top!

Ja wat @Carboy54 zegt. Deze Overload Protector of Overload Protection vliegt er uit als de backup geactiveerd wordt en deze te warm wordt, en dat is wanneer er bijvoorbeeld nog (veel) lucht in je systeem zit.

Met een beetje geluk kan je m dus, net als bij jou er zo weer in drukken en heeftie zn werk goed gedaan!

Nu nog eerst je stooklijn tunen (begin daar pas in oktober mee), daarna kan je gaan pielen met de graadminuten voor het inschakelen van je BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

Eleison667

from other space

hoeveel kan je instellen aan de pompsnelheid?

Ik wil om condenserend te koelen graag het water eerst door 1 of 2 fancoils sturen en dan pas door de vloer maar bijv. 1 fancoil van innova heeft maar een flow van 593 l / h - gaat het systeem dan in storing als alles eerst door die bottleneck moet of kan de pomp ver genoeg terugmoduleren?

Ik begrijp eerlijk gezegd sowieso die flows uit de handleiding niet - daar staat Ø28 5,5 kW 960 l/u - dan zou het advies hier op het forum om 26mm toe te passen toch alsnog de 1350 l/u van de 95 niet aankunnen?

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:12
Weinig, er zijn 3 standen, maar de laagste geeft bij meerdere mensen hier een flowstoring en de hoogste (afhankelijk van je systeem) meestal veel geluid.

Je kunt een verstelbare bypass plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Woutertt op 25-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Woutertt schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:30:
Weinig, er zijn 3 standen, maar de laagste geeft bij meerdere mensen hier een flowstoring en de hoogste (afhankelijk van je systeem) meestal veel geluid.

Je kunt een verstelbare bypass plaatsen.
Maar die bypass verstoort de retourtemperatuur en Delta.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:43
Amber geïnstalleerd, feest!

Warmtepomp zelf valt goed te doen. Alles wat er bij komt kijken ook, maar is wel veel. Een volgende keer, bij een vervanging, zal dat veel beter zijn. Dan niet meer zoveel leidingwerk, vloerverwarming verdeler, electra werk, en inrichtingswerk, isoleren leidingen, mantelbuis aansturing heen hen weer. Die kosten kun je waarschijnlijk over meerdere "warmtepompen" uitspreiden. Dus wel over een jaar of 30? Of tenminste de basis zelf doen, er bij een verbouwing vast rekening mee houden. Dan heeft installateur veel minder werk.

Net zoals bij het verplaatsen van een cv: een extra groot deel van de arbeid zit in het maken van gat rookgasafvoer, omleggen leidingen, gasleiding, afvoer condenswater enz. Dat doe je niet iedere keer bij vervanging.

Amber zelf heeft best wat bedrading nodig tbv aansturing.

Ik wacht met smart op de winter. (En het boilervat dat nog moet komen/geïnstalleerd worden). Ik zet haar graag aan het werk.

Ik ben blij, dank voor alle info die hier in de TS staat als backup/aanvulling op de handleiding, de kennis en ervaring die mensen hier delen en het laatste zetje/levering @Stoker .

Ik voel me zoals je je voelt na het afsluiten van een fase in je leven: Dag gas, het was fijn, maar het is klaar. Het was je tijd, nu wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Degast schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:02:
Amber geïnstalleerd, feest!

Warmtepomp zelf valt goed te doen. Alles wat er bij komt kijken ook, maar is wel veel. Een volgende keer, bij een vervanging, zal dat veel beter zijn. Dan niet meer zoveel leidingwerk, vloerverwarming verdeler, electra werk, en inrichtingswerk, isoleren leidingen, mantelbuis aansturing heen hen weer. Die kosten kun je waarschijnlijk over meerdere "warmtepompen" uitspreiden. Dus wel over een jaar of 30? Of tenminste de basis zelf doen, er bij een verbouwing vast rekening mee houden. Dan heeft installateur veel minder werk.

Net zoals bij het verplaatsen van een cv: een extra groot deel van de arbeid zit in het maken van gat rookgasafvoer, omleggen leidingen, gasleiding, afvoer condenswater enz. Dat doe je niet iedere keer bij vervanging.

Amber zelf heeft best wat bedrading nodig tbv aansturing.

Ik wacht met smart op de winter. (En het boilervat dat nog moet komen/geïnstalleerd worden). Ik zet haar graag aan het werk.

Ik ben blij, dank voor alle info die hier in de TS staat als backup/aanvulling op de handleiding, de kennis en ervaring die mensen hier delen en het laatste zetje/levering @Stoker .

Ik voel me zoals je je voelt na het afsluiten van een fase in je leven: Dag gas, het was fijn, maar het is klaar. Het was je tijd, nu wat anders.
toon volledige bericht
Valt best mee toch die bedrading (voor mij dan althans)
Zijn pompen met meer, maar ook met minder

Pagina: 1 ... 118 119 Laatste