Klopt, bij halve flow half zoveel tijd, maar 2x zoveel water, dus netto gelijk, eigenlijk iets want de gemiddelde temperatuur is (bij gelijke aanvoer) iets hoger.bommer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:21:
[...]
Bij hoger flow, krijgt water minder kans af te koelen.
Dat is de smart grid status, 0 is normaal bedrijfmused schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:31:
Weet iemand wat het symbool rechtsboven betekend? Nul met een schuine streep.
Ik kan het niet achterhalen in de diverse handleidingen.
SG+mused schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:31:
Weet iemand wat het symbool rechtsboven betekend? Nul met een schuine streep.
Ik kan het niet achterhalen in de diverse handleidingen.
[Afbeelding]
Het moet een zonnepaneel of satelliet voorstellen. Afhankelijk van welke com/a/b combinatie gesloten wordt dmv relais krijg je een 1 of 2 erin.
Heb je er nog een doel bij?Whiskey48 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:59:
[Afbeelding]
Defrost tijd, dus Amber cam weer aan!
Hier vandaag 16 defrost sinds middernacht en al 2x een sneeuwdek.
Ook wederom ingewaaide bladeren weer uit de Amber gehaald.
Geen doel, meer omdat het kanGet!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:24:
[...]
Heb je er nog een doel bij?
Stuk of 5 tot nu vandaag. Midden van het land, 2e ronde hadden we alleen natte sneeuw en regen.
Wel grappig dat de mini sneeuwpop van de kinderen nu gekoeld staat voor de Amber..
Wel grappig dat de mini sneeuwpop van de kinderen nu gekoeld staat voor de Amber..
Nee geen doel, meer om te kijken of er een defrost bezig is was het vorig jaar. Maar volgens mij kan ik dit in de via de Leejoow module ook kunnen zien.Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:24:
[...]
... Dus meer omdat het kan
http://ithodaalderop-amber.local/
Ons klimaat is gewoon drama voor een WPGet!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:24:
[...]
Schoot voor geen meter op met verwarmen vandaag , omdat het mij allemaal te lang duurde Ta even opgeplust met 2 graden , en dan zie je dat dat gelijk 240 watt extra aan stroom kost.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Mooi beeld bij jouJan2023 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:32:
[...]
Ons klimaat is gewoon drama voor een WP
![]()
Schoot voor geen meter op met verwarmen vandaag , omdat het mij allemaal te lang duurde Ta even opgeplust met 2 graden , en dan zie je dat dat gelijk 240 watt extra aan stroom kost.
[Afbeelding]
Hier met de Amber120 dezelfde grafiek, en verbruik.
Rond 12u even de ramen open beneden om te spuien en de toen nog droge lucht van buiten naar binnen te krijgen. Kostte wat extra om de temperatuur weer goed te krijgen, maar overall tevreden met de lagere stooklijn zoals eerder toegelicht. Met weer opwarmen de stooklijn niet verschoven, gewoon geduld en traag.
/f/image/LjytmF5H1NjuxuBudO6gJAYz.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie dat jij met deze temperaturen wat hoger in de hz zit, gezien je laagste vermogen ook op 1000W zit met je Amber95.
Kom je veel tekort als je de nacht en vroege ochtend op 55 Hz zou knijpen? Dan minder defrosts misschien?Jan2023 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:32:
[...]
Ons klimaat is gewoon drama voor een WP
![]()
[Afbeelding]
Ik knijp tot 10.00, daarna gelijk defrost, terwijl hij in die tijd wel rustig naar zn gewenste Tc toe kroop. (En de temperatuur kruipt dus over de dag langzaam omhoog in huis) Vlak voor 12 was de op de gewenste temperatuur op thermostaat gehaald, na 12.30 staat die wat hoger.
Ik kan alleen totaal huis verbruik plaatje delen. Maar daar zie je Amber best goed in aangezien er verder weinig gebruik op de fase zit.
Je ziet weinig defrosten waarvan 2 keer zonder echt ijs er op en dus heel snel.., een keer SWW en de oven op dezelfde fase.
[ Voor 10% gewijzigd door Degast op 23-11-2025 21:22 ]
Wij hebben hier een vrijstaande hut en de windbelasting was erg fors vandaag , buitentemp rond het vriespunt.Degast schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:17:
[...]
Kom je veel tekort als je de nacht en vroege ochtend op 55 Hz zou knijpen? Dan minder defrosts misschien?
Ik knijp tot 10.00, daarna gelijk defrost, terwijl hij in die tijd wel rustig naar zn gewenste Tc toe kroop. (En de temperatuur kruipt dus over de dag langzaam omhoog in huis) Vlak voor 12 was de op de gewenste temperatuur op thermostaat gehaald, na 12.30 staat die wat hoger.
Ik kan alleen totaal huis verbruik plaatje delen. Maar daar zie je Amber best goed in aangezien er verder weinig gebruik op de fase zit.
Je ziet weinig defrosten waarvan 2 keer zonder echt ijs er op en dus heel snel.., een keer SWW en de oven op dezelfde fase.
[Afbeelding]
En dan de vvw 24/7 op 21 graden.
Dus de Amber moest stevig aan het werk
@tjipkevdp @hondacb50
Over leegtrekken warmte sww vat bij vorstbeveiliging:
Ik had pomp op " samen met compressor" staan. Zodat zonder vraag de buizen niet zo zouden ruisen.
Nu ik dat hem opgelost door de hele bovenverdiepingen met een regelbare flow (centraal) uit te rusten is het om de zoveel tijd draaien van de pomp, over de nacht, bij winterse omstandigheden, geen probleem meer. Pomp staat nu ook op max. Dat gaf eerder een fluit concert.
(Jaga s geven snel veel herrie bij wat veel flow).
Neem aan dat eea buiten nu als vanzelf weer warm genoeg blijft: maar is wel even wachten tot nieuwe koude.
Er van uitgaande dat is dan cv circuit spoelt en niet sww natuurlijk. Daar ben ik dan sowieso wel vanavond al achter als er even geen vraag meer is.
Over leegtrekken warmte sww vat bij vorstbeveiliging:
Ik had pomp op " samen met compressor" staan. Zodat zonder vraag de buizen niet zo zouden ruisen.
Nu ik dat hem opgelost door de hele bovenverdiepingen met een regelbare flow (centraal) uit te rusten is het om de zoveel tijd draaien van de pomp, over de nacht, bij winterse omstandigheden, geen probleem meer. Pomp staat nu ook op max. Dat gaf eerder een fluit concert.
(Jaga s geven snel veel herrie bij wat veel flow).
Neem aan dat eea buiten nu als vanzelf weer warm genoeg blijft: maar is wel even wachten tot nieuwe koude.
Er van uitgaande dat is dan cv circuit spoelt en niet sww natuurlijk. Daar ben ik dan sowieso wel vanavond al achter als er even geen vraag meer is.
Zijn er hier eigenlijk mensen met een parallel geschakeld buffervat die deze in de (strenge) wintermaanden afsluiten? Er vanuitgaande dat het systeem dan vrij continu voldoende volume/vraag heeft.
Ligt eraan met welk doel dat buffervat er nog meer zit. Als het volume tbv defrost is, kun je het ook in de winter als voordeel zien dat je vloer en/of radiatoren niet afkoelen.DVB09 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:00:
Zijn er hier eigenlijk mensen met een parallel geschakeld buffervat die deze in de (strenge) wintermaanden afsluiten? Er vanuitgaande dat het systeem dan vrij continu voldoende volume/vraag heeft.
Ik zit hier trouwens met een parallel buffervat, en ben ook nog aan het narekenen of dat nou nodig is. Maar qua exact volume qua eis bij de 120 is ie hier nodig.
Qua vraag in de koude wintermaanden: vandaag is de warmtepomp al weer 4 uren in standby... en hij heeft vannacht meest in 36Hz gedraait bij deze buitentemp van 6,5C
[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 24-11-2025 14:33 ]
Dat is dan instelling m10.3?Carboy54 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:05:
[...]
Graad minuten instellen ( tunen ) waarbij de buh alleen even voor paar minuten aan springt na een defrost om de temperatuur een boost te geven. Werkt perfect hier met een buh jaar verbruik van 15 kWh omdat vermogen onder 0 hier iets aan de krappe kant is. Begin bv bij 25 minuten bij radiatoren en vvw 45 als startpunt.
Na het overgaan op een bedrade modbus heb ik hier nog een leejoow module liggen. Iemand nog interesse voor een klein prijsje?
Instelling graad minuten
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb sinds vorige week vrijdag een amber 6.5 kW all-electric draaien. Op zich lijkt het meeste prima te gaan. Het tapwater is snel op temperatuur. Het systeem is ontlucht. Het CV systeem (op dit moment nog radiatoren) geeft warmte af.
Er is alleen één probleem: ik krijg het niet voor elkaar om de streeftemperatuur van de stooklijn te bereiken. De aanvoertemperatuur van de CV komt niet boven de 30 graden uit en is (een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur) meestal ergens tussen de 24 en 28 graden. De compressor/warmtepomp staat ondertussen continu op 90 Hertz te werken. Wat verdere info:
- Het tapwater is snel op temperatuur
- Ik heb diverse stooklijnen geprobeerd, en ook handmatig een hogere waarde ingesteld (bijvoorbeeld 45 graden).
- Uiteindelijk worden de ruimtes binnen wel warm, maar dat duurt uiteraard veel langer dan logisch zou zijn.
- Ik heb Itho gebeld. Zij gaven aan dat ik het systeem nog eens moest ontluchten. DAt heb ik gedaan, maar dat heeft geen effect. (En dat had ik ook niet verwacht). Er zitten in totaal 4 automatische ontluchters in het systeem, dus als die hun werk een beetje doen dan zou het snel ontlucht moeten zijn. Verder heb ik met Itho tijdens dat telefoongesprek alle belangrijke dingen rondom de stooklijn en circulatiepomp doorgenomen. Alles lijkt goed te staan.
- De warmtepomp is (zoals beschreven) continu aan het werk op 90 hertz. Heel af en toe zakt 'ie terug als de ruimte (bijna) op temperatuur is.
- Ik heb het elektrisch element voor bijwarmen na 1-2 dagen maar eens uitgeschakeld/afgekoppeld. Die ging namelijk al snel continu 2,5kw trekken. Ik heb die op een aparte werkschakelaar zitten, dus dat was goed te testen om uit te zetten. Ik denk dat het element aan het werk gaat omdat de gewenste tc-waarde niet wordt gehaald. In de regelunit heb ik het element wel uitgeschakeld, maar dat lijkt daarvoor geen effect te hebben.
- De Tc sensor werkt. Want als ik 'm even als test weghaal bij de aanvoerleiding, dan zakt de gemeten temperatuur direct.
- Als test heb ik ook de ruimtetemperatuursensor aangesloten. Dat zou niet nodig moeten zijn, maar daarmee zou theoretisch de stooklijn aangepast worden. Ook dit heeft helaas geen effecct.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Er is alleen één probleem: ik krijg het niet voor elkaar om de streeftemperatuur van de stooklijn te bereiken. De aanvoertemperatuur van de CV komt niet boven de 30 graden uit en is (een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur) meestal ergens tussen de 24 en 28 graden. De compressor/warmtepomp staat ondertussen continu op 90 Hertz te werken. Wat verdere info:
- Ik heb diverse stooklijnen geprobeerd, en ook handmatig een hogere waarde ingesteld (bijvoorbeeld 45 graden).
- Uiteindelijk worden de ruimtes binnen wel warm, maar dat duurt uiteraard veel langer dan logisch zou zijn.
- Ik heb Itho gebeld. Zij gaven aan dat ik het systeem nog eens moest ontluchten. DAt heb ik gedaan, maar dat heeft geen effect. (En dat had ik ook niet verwacht). Er zitten in totaal 4 automatische ontluchters in het systeem, dus als die hun werk een beetje doen dan zou het snel ontlucht moeten zijn. Verder heb ik met Itho tijdens dat telefoongesprek alle belangrijke dingen rondom de stooklijn en circulatiepomp doorgenomen. Alles lijkt goed te staan.
- De warmtepomp is (zoals beschreven) continu aan het werk op 90 hertz. Heel af en toe zakt 'ie terug als de ruimte (bijna) op temperatuur is.
- Ik heb het elektrisch element voor bijwarmen na 1-2 dagen maar eens uitgeschakeld/afgekoppeld. Die ging namelijk al snel continu 2,5kw trekken. Ik heb die op een aparte werkschakelaar zitten, dus dat was goed te testen om uit te zetten. Ik denk dat het element aan het werk gaat omdat de gewenste tc-waarde niet wordt gehaald. In de regelunit heb ik het element wel uitgeschakeld, maar dat lijkt daarvoor geen effect te hebben.
- De Tc sensor werkt. Want als ik 'm even als test weghaal bij de aanvoerleiding, dan zakt de gemeten temperatuur direct.
- Als test heb ik ook de ruimtetemperatuursensor aangesloten. Dat zou niet nodig moeten zijn, maar daarmee zou theoretisch de stooklijn aangepast worden. Ook dit heeft helaas geen effecct.
Heb je de Tc sensor onder isolatie zitten tegen de buis met wat warmtepasta?Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:02:
Ik heb sinds vorige week vrijdag een amber 6.5 kW all-electric draaien. Op zich lijkt het meeste prima te gaan. Het tapwater is snel op temperatuur. Het systeem is ontlucht. Het CV systeem (op dit moment nog radiatoren) geeft warmte af.
Om te beginnen, ben ik benieuwd naar je historische gasverbruik.Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:02:
Misschien wat foto's van het systeem, zodat we kunnen meekijken. en waar zijn bijv. je boilervat geplaatst. In de garage/bijkeuken
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ongeveer 1000m3 gas.bommer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:29:
[...]
Om te beginnen, ben ik benieuwd naar je historische gasverbruik.
Misschien wat foto's van het systeem, zodat we kunnen meekijken. en waar zijn bijv. je boilervat geplaatst. In de garage/bijkeuken
Het buffervat zit in serie in de retour.
Hierbij alvast een eerste foto. Ik ben op dit moment niet thuis dus andere fotos volgen later.
Je weet zeker dat die 6.5 genoeg is voor je huis?Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:02:
"Ik heb sinds vorige week vrijdag een amber 6.5 kW all-electric draaien. ........Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?"
Hoeveel radiatoren met hoeveel warmteafgifte?
Even terug om te bezien of dat het probleem niet is. Hopelijk niet.
Amber staat dus continu maximaal te draaien. Al die energie moet wel ergens blijven.
Hoe is de tuo en tui? (Radertje op scherm en dan i tje rechtsboven.) Om te bekijken of de warmte de Amber wel verlaat. Als wel: Bereikt die warmte dan ook de aanvoer binnen? Geen bypass ergens stiekem/per ongeluk? Soms een verkeerde aftakking die het warme water gelijk terug stuurt. Maar als tuo maar iets warmer is dan Tc zal het waarschijnlijk een vermogens kwestie zijn.
De sensor zit wel onder de isolatie, maar niet vast met warmtepasta. Hij lijkt wel vrij direct te reageren op veranderingen. Ik kan me voorstellen dat warmtepasta wel iets kan schelen, maar waarschijnlijk niet het verschil wat ik signaleer.crepsly schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:06:
[...]
Heb je de Tc sensor onder isolatie zitten tegen de buis met wat warmtepasta?
6 radiatoren in gebruik. Dat valt dus wel mee. Ik heb op diverse manieren de benodigde omvang berekend en kom steeds op de 6.5 uit.Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:39:
[...]
Je weet zeker dat die 6.5 genoeg is voor je huis?
Hoeveel radiatoren met hoeveel warmteafgifte?
Even terug om te bezien of dat het probleem niet is. Hopelijk niet.
Hierbij een foto die ik een paar dagen geleden aan de installateur heb gestuurd.Amber staat dus continu maximaal te draaien. Al die energie moet wel ergens blijven.
Hoe is de tuo en tui? (Radertje op scherm en dan i tje rechtsboven.) Om te bekijken of de warmte de Amber wel verlaat. Als wel: Bereikt die warmte dan ook de aanvoer binnen? Geen bypass ergens stiekem/per ongeluk? Soms een verkeerde aftakking die het warme water gelijk terug stuurt. Maar als tuo maar iets warmer is dan Tc zal het waarschijnlijk een vermogens kwestie zijn.
:strip_exif()/f/image/99l9NXhunwnIlqOKDUdIABNK.jpg?f=fotoalbum_large)
De doorvoersnelheid van het systeem is trouwens wel gewoon goed. Ik hoor het water zelfs door de leidingen lopen vanwege de grotere snelheid/hoeveelheid tov de oude cv ketel.
[ Voor 6% gewijzigd door Verhoekoen op 25-11-2025 19:56 ]
Ja, vertrekt dus water van 44 graden Amber uit.
Die moet ergens blijven. Komt ook wel terug op 39, dus koelt wel ergens deels af. Installatie fout als ik dat zo 123 op afstand zie. Denk dat je met de hand aan je buizen wel kunt voelen tot waar de warmte wel komt..
Ik vermoed ergens ongewenste bypass.
Water kiest weg van minste weerstand. Dat is dan op die plek.
Zit er een bypass ergens?, soms is het een verwarming in toilet of douche die als bypass functioneert.
Buffervat, ik kan het niet zo goed zien, vaak worden die ook per ongeluk niet goed aangesloten.
Kijk eens naar een filmpje van https://youtube.com/@klim...d8858?si=sxEycusWsvTpKon6
Bijvoorbeeld de laatste. Wordt het misschien iets duidelijker wat ik bedoel. (Ik vind zijn filmpjes niet altijd even fijn, maar kijk graag wat er aangerommeld wordt, juist ook vaak door installateurs.)
Als je ziet hoe vaak dat fout gaat ben je blij dat je een riem om hebt.
Dus zo op afstand zet ik daar m'n geld op in.
Overigens ook een paar haakse hoeken ed in de installatie waarvan ik denk moet dat nou. Maar dat is meestal laatste procenten werk.
En denk qua afgifte van je systeem ook op randje met die 1000m3. Ventilatoren er op doen na oplossing juiste stroming door systeem ook veel. Is heel apart forum voor. (Aanrader)
Edit:(toevoeging)
Oh en zit er ook ergens een vuilafscheider? Wel gewenst ivm dikwandige stalen leidingen?
En lees 4 automatische ontluchters? Lees daar de TS nog eens op na ivm propaan veiligheid. Ik dacht dat dat niet de bedoeling is.
Die moet ergens blijven. Komt ook wel terug op 39, dus koelt wel ergens deels af. Installatie fout als ik dat zo 123 op afstand zie. Denk dat je met de hand aan je buizen wel kunt voelen tot waar de warmte wel komt..
Zit er een bypass ergens?, soms is het een verwarming in toilet of douche die als bypass functioneert.
Buffervat, ik kan het niet zo goed zien, vaak worden die ook per ongeluk niet goed aangesloten.
Kijk eens naar een filmpje van https://youtube.com/@klim...d8858?si=sxEycusWsvTpKon6
Bijvoorbeeld de laatste. Wordt het misschien iets duidelijker wat ik bedoel. (Ik vind zijn filmpjes niet altijd even fijn, maar kijk graag wat er aangerommeld wordt, juist ook vaak door installateurs.)
Overigens ook een paar haakse hoeken ed in de installatie waarvan ik denk moet dat nou. Maar dat is meestal laatste procenten werk.
En denk qua afgifte van je systeem ook op randje met die 1000m3. Ventilatoren er op doen na oplossing juiste stroming door systeem ook veel. Is heel apart forum voor. (Aanrader)
Oh en zit er ook ergens een vuilafscheider? Wel gewenst ivm dikwandige stalen leidingen?
En lees 4 automatische ontluchters? Lees daar de TS nog eens op na ivm propaan veiligheid. Ik dacht dat dat niet de bedoeling is.
[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 25-11-2025 20:06 ]
Eerste advies is alles goed isoleren, ik neem niet aan dat je de kelder wilt verwarmen.Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:36:
[...]
Ongeveer 1000m3 gas.
Hierbij alvast een eerste foto. Ik ben op dit moment niet thuis dus andere fotos volgen later.
[Afbeelding]
wat zoiezo wel gebeurt door het verlies van het buffer en boiler.
Zorg dat de isolatie goed aansluit overal.
Je TUI en TUO zien er opzich goed uit, een delta van 5 is oke. Ik denk idd dat het probleem met de TC sensor te maken heeft. is de juiste gebruikt?
Het regel gedrag doet de Amber op de TC sensor. En de instellingen M1.01 / M1.02 en M1.03
[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 25-11-2025 20:06 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Als ik overigens de bekende formule gebruik 1000x8,8/1650 = kom ik op 5,3 Kw dat is bij -10
Dat doet de 65 niet bij -7, dan is het nog maar 4Kw
En hoever staat de Amber vanaf de 3weg klep en hoe is dat trace aangelegd en volledig dampdicht geïsoleerd.
want anders gaat daar al je warmte verloren.
Dat doet de 65 niet bij -7, dan is het nog maar 4Kw
En hoever staat de Amber vanaf de 3weg klep en hoe is dat trace aangelegd en volledig dampdicht geïsoleerd.
want anders gaat daar al je warmte verloren.
[ Voor 35% gewijzigd door bommer op 25-11-2025 20:12 ]
De ontluchters zijn volgens mij geplaatst volgens de voorschriften. Even voor mijn beeld, hoe kan dit invloed hebben op de propaanveiligheid?Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:02:
Ja, vertrekt dus water van 44 graden Amber uit.
Er is een magnetische vuilafscheider aanwezig.
Er zitten tussen de warmtepomp en de driewegklep geen aftakkingen of bypass. De eerste mogelijke bypasses zijn de radiatoren en die zittrn een flink stuk na de tc sensor. Alles zit verder in serie.
Dat is in dit geval niet zo erg. Die ruimte sluit aan op de ruimtes die we verwarmen dus het gaat niet verloren. Maar ik snap je punt en dit wil ik absoluut nog gaan aanpakken.bommer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:03:
[...]
Eerste advies is alles goed isoleren, ik neem niet aan dat je de kelder wilt verwarmen.
wat zoiezo wel gebeurt door het verlies van het buffer en boiler.
Zorg dat de isolatie goed aansluit overal.
De tc sensor die je gebruikt was meegeleverd met de warmtepomp. Ik heb de sensor even onder de isolatie uit gehaald.Je TUI en TUO zien er opzich goed uit, een delta van 5 is oke. Ik denk idd dat het probleem met de TC sensor te maken heeft. is de juiste gebruikt?
Het regel gedrag doet de Amber op de TC sensor. En de instellingen M1.01 / M1.02 en M1.03
m1.1 5 graden
M1.2 3 graden
M1.3 2 graden
:strip_exif()/f/image/ANQsdmx7LOHOZmhsTc37umME.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou ook verwachteb dat er warmtepomp vooral harder zou moeten gaan werken bij de lage tc waarden, dus zorgen voor te warm ipv te koud. Of maak ik dan een denkfout?
Als de warmtewisselaar in de Amber kapot zou gaan kan theoretisch het propaan in je systeem komen. En dus via ontluchters ontsnappen. Dan heb je dat misschien wel binnen in een technische ruimte, waar net een contact om springt met een vonkje.Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:16:
[...]
De ontluchters zijn volgens mij geplaatst volgens de voorschriften. Even voor mijn beeld, hoe kan dit invloed hebben op de propaanveiligheid?
Er is een magnetische vuilafscheider aanwezig.
Er zitten tussen de warmtepomp en de driewegklep geen aftakkingen of bypass. De eerste mogelijke bypasses zijn de radiatoren en die zittrn een flink stuk na de tc sensor. Alles zit verder in serie.
Als ik je laatste foto zie vraag ik me af: duw die tc sensor eens tijdelijk onder isolatie van aanvoer? Dus nog voor de 3 weg klep?
Ik denk dat je hier iets te pakken hebt! Ik heb het nu net gewisseld en de temperatuur is op aan het lopen. Inmiddels is het al 28.5 tegenover de 26.5 van zojuist. En het is nog op aan het lopen.Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:28:
Als ik je laatste foto zie vraag ik me af: duw die tc sensor eens tijdelijk onder isolatie van aanvoer? Dus nog voor de 3 weg klep?
Op die 10 cm kan dat natuurlijk niet zoveel afkoelen.
Iets klopt er niet met de stroming. En met de stand van de driewegklep dus.
Waarschijnlijk als je zou meten op de sww kant van driewegklep ook hogere temperatuur.
Waarschijnlijk als je zou meten op de sww kant van driewegklep ook hogere temperatuur.
Ik ken die klep niet.
In menu van Amber kun je met installateurs code de omloop tijd van de klep instellen. Of of er wel of niet stoom op moet blijven staan.
Als geen andere aftakkingen en warmte loopt ook richting SWW (weg van minste weerstand) dan zou ik het daar eerst even zoeken. Er gaat daar iig iets niet lekker.
In menu van Amber kun je met installateurs code de omloop tijd van de klep instellen. Of of er wel of niet stoom op moet blijven staan.
Als geen andere aftakkingen en warmte loopt ook richting SWW (weg van minste weerstand) dan zou ik het daar eerst even zoeken. Er gaat daar iig iets niet lekker.
Je ziet hier boven dat hij maar liefst 38 graden water vraagt , de Amber draait.Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:
En de Tc sensor geeft maar 26 graden aan.
Ik ben door de storing al mijn instellingen kwijt. Zou iemand die met mij willen delen? Ik heb alleen vloerverwarming (170 m2) en huis is redelijk goed geïsoleerd. Geen SWW via Amber.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Hier gaat inderdaad iets fout. Daar moet ik absoluut naar gaan kijken. Hij blijft nu overigens op 29.4 graden hangen.Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:
Maar ik zie nog wel iets vreemds: de tuo is 36.5 graden. Dat zou dan het water ook moeten zijn wat direct de warmtepomp heeft verlaten toch? Ik meet daar namelijk met een warmtecamera nu 29.8 graden. En op de retour op dezelfde plek 24.5. dat zijn dus waarden die ik ook terugzie bij de tc sensor.
De sensor meet nu dus wat ik ook met de warmtecamera zie.
@Jan2023 die geeft nu 2 bar aan.
Ok mooi.Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:46:
[...]
Hier gaat inderdaad iets fout. Daar moet ik absoluut naar gaan kijken. Hij blijft nu overigens op 29.4 graden hangen.
Maar ik zie nog wel iets vreemds: de tuo is 36.5 graden. Dat zou dan het water ook moeten zijn wat direct de warmtepomp heeft verlaten toch? Ik meet daar namelijk met een warmtecamera nu 29.8 graden. En op de retour op dezelfde plek 24.5. dat zijn dus waarden die ik ook terugzie bij de tc sensor.
De sensor meet nu dus wat ik ook met de warmtecamera zie.
@Jan2023 die geeft nu 2 bar aan.
Die Tc sensor zit op een stuk leiding wat horizontaal onder je plafond loopt ?? naar je verbruikers?
Zit daar niet een bak lucht in ?
Zie daar ook een handmatige ontluchter op dat stuk heb ik het idee.
Kijk eens of daar lucht uit komt.
Let op , komt er ineens water zal het goed heet zijn .
Ja ligt wel ver uiteen. Moet ergens blijven..
Met warmtebeeld is, buiten intern in de Amber, wel e.e.a. te volgen.
Ik zou niet verwachten dat er nog heel veel lucht in wisselaar kan zitten. In de Amber zit ook een ontluchter.
(Maar dan had is sww ook niet gedaan)
Klinkt als weinig stroming via driewegklep. Dus die eens checken. Kunt Amber ook even handmatig op sww of cv zetten om gedrag klep te zien met warmtebeeld.
Maar dan zou wp ook ergens uit moeten gaan omdat ie z'n warmte niet kwijt kan. M.i.
Ik zou niet verwachten dat er nog heel veel lucht in wisselaar kan zitten. In de Amber zit ook een ontluchter.
(Maar dan had is sww ook niet gedaan)
Klinkt als weinig stroming via driewegklep. Dus die eens checken. Kunt Amber ook even handmatig op sww of cv zetten om gedrag klep te zien met warmtebeeld.
Maar dan zou wp ook ergens uit moeten gaan omdat ie z'n warmte niet kwijt kan. M.i.
Zet M1.03 maar op 1
[ Voor 81% gewijzigd door bommer op 25-11-2025 21:03 ]
Aangepast!bommer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:02:
Zet M1.03 maar op 1
Ik denk dat alle lucht er inmiddels wel uit is. Ik heb 3x het ontluchtingsprogramma gedraaid afgelopen dagen en ook alle radiatoren ontlucht.
Ik ga in ieder geval de driewegklep eens checken. Ik heb 'm net losgehaald. Volgens mij zat de klem niet helemaal goed vast. Dat heb ik nu verbeterd. Maar aangezien dit de eerste keer is dat ik met een driewegklep werk, heb ik weinig vergelijkingsmateriaal:).
Ik ga in ieder geval de driewegklep eens checken. Ik heb 'm net losgehaald. Volgens mij zat de klem niet helemaal goed vast. Dat heb ik nu verbeterd. Maar aangezien dit de eerste keer is dat ik met een driewegklep werk, heb ik weinig vergelijkingsmateriaal:).
Het is wel belangrijk dat de TC sensor goed zit, zet hem desnoods eerst met een tyrap vast en daarna goed de isolatie er omheen.Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:25:
[...]
Dat is in dit geval niet zo erg. Die ruimte sluit aan op de ruimtes die we verwarmen dus het gaat niet verloren. Maar ik snap je punt en dit wil ik absoluut nog gaan aanpakken.
[...]
De tc sensor die je gebruikt was meegeleverd met de warmtepomp. Ik heb de sensor even onder de isolatie uit gehaald.
m1.1 5 graden
M1.2 3 graden
M1.3 2 graden
[Afbeelding]
Ik zou ook verwachteb dat er warmtepomp vooral harder zou moeten gaan werken bij de lage tc waarden, dus zorgen voor te warm ipv te koud. Of maak ik dan een denkfout?
Ik heb de sensor inmiddels weer terug gestopt na de driewegklep en goed onder de isolatie vastgezet en ingepakt. De sensor geeft inmiddels al bijna 31 graden aan. Nu moet ik zeggen dat de tuo ondertussen ook op 40.5 staat. Dus nog steeds wel een flink verschil, maar zo warm als nu heb ik bij de tc sensor nog niet eerder gezien.bommer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:09:
[...]
Het is wel belangrijk dat de TC sensor goed zit, zet hem desnoods eerst met een tyrap vast en daarna goed de isolatie er omheen.
Als ik je goed begrijp verwacht je niet dat hier nog een probleem zit?Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:54:
Ja ligt wel ver uiteen. Moet ergens blijven..
Belangrijk bij klimaat regelingen, geef het even tijd.Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:18:
[...]
Ik heb de sensor inmiddels weer terug gestopt na de driewegklep en goed onder de isolatie vastgezet en ingepakt. De sensor geeft inmiddels al bijna 31 graden aan. Nu moet ik zeggen dat de tuo ondertussen ook op 40.5 staat. Dus nog steeds wel een flink verschil, maar zo warm als nu heb ik bij de tc sensor nog niet eerder gezien.
Processen zijn niet snel, dus kan ff duren voor dat de regeling weer tot rust komt.
Als tc tuo volgt ben je eind op weg. Het klinkt al stukje beter. Vind 9 graden verschil nog wel hoog. Maar wat Bommer zegt: weet niet hoe snel je dat las.Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:24:
[...]
Als ik je goed begrijp verwacht je niet dat hier nog een probleem zit?
Ik bedoelde dat je met warmtebeeld kunt zien of bij cv gebruik sww ook opwarmt (bijvoorbeeld). (Dan is klep nog niet optimaal)
Of dat je dus ziet dat de warmte via bijvoorbeeld een radiator of bypass of buffer gelijk weer terug stroomt.
Met 9 graden verschil kan er bijvoorbeeld zijn: er of een boel afkoeling in de buis vanwege de route. Of alsnog weinig stroming de juiste kant op.
Fijn dat je al wat verder lijkt. Als de klep 100 procent functioneert, er geen eerdere aftakkingen zijn. Het water dus via de radiatoren rond stroomt moet m.i. die Tc nog wel wat omhoog kruipen. (Dichter bij de tuo)
Met warmtebeeld op radiatoren kun je ook zien of de warmte zich daarin goed verspreid. Of ze niet verkeerd ingeregeld zijn. Enz. Daar is vast ook een apart mooi forum voor. En mooie filmpjes op internet.
Ik verwacht eigenlijk geen issue in de Amber. Lijkt systeem gebonden. En je sww deed het wel. Dus tot de driewegklep gaat t goed..
Met huidige temperatuur zou ie je water warm moeten kunnen stoken m.i.
Heb je die driewegklep nog via menu omgezet om werking te checken?
Ik zie dat ik misschien iets te vroeg heb geroepen. Er is wel wat verbetering, maar de tuo is nu 39.1 graden en tc 31.7. Dichter komen ze niet bij elkaar. De aanvoertemperatuur net na de warmtepomp is net iets hoger dan de tc waarde volgens de warmtebeeldcamera.
Sww en driewegklep handmatig testen ga ik vanavond even proberen.
Bedankt voor alle super behulpzame en snelle reacties tot zover!
Sww en driewegklep handmatig testen ga ik vanavond even proberen.
Bedankt voor alle super behulpzame en snelle reacties tot zover!
In een systeem zonder parallel buffervat zou Tc niet zo ver onder TUO moeten zitten.
In een systeem met parallel buffervat (en tc na buffervat), is TC meer gelijk aan TUI.
Heb je een schema van hoe je drieweg en buffer in de leidingen zitten tov de Amber buiten en waar zit dan je tc sensor? En kun je de waardes er eens bij schrijven van dat moment?
Ik had hier vorig jaar rond deze tijd ook problemen van dezelfde orde (urenlang 90Hz, BUH erbij, etc), de TC sensor zat toen op de verkeerde plek, was niet geisoleerd, en maakte geen goed contact. In een poging toen wat te fixen is zelfs buffervatfunctie aangezet, maar dan moet TV1 ook aangesloten zijn (wat niet is) om de besturing goed te krijgen.
Toen is ook al besproken dat het eigenlijk best gek is dat de sensor TC die zo cruciaal is voor de aansturing, zo veel mis mee kan gaan en dat er eigenlijk nog geen best practice in de handleiding staat, waarin ook geleidingspasta/koelpasta, isolatie en/of een doelgericht/geleidend houdertje meegenomen is in de beschrijving. Een ronde sensor op een ronde buis monteren is namelijk vragen om slecht contact.
In een systeem met parallel buffervat (en tc na buffervat), is TC meer gelijk aan TUI.
Heb je een schema van hoe je drieweg en buffer in de leidingen zitten tov de Amber buiten en waar zit dan je tc sensor? En kun je de waardes er eens bij schrijven van dat moment?
Ik had hier vorig jaar rond deze tijd ook problemen van dezelfde orde (urenlang 90Hz, BUH erbij, etc), de TC sensor zat toen op de verkeerde plek, was niet geisoleerd, en maakte geen goed contact. In een poging toen wat te fixen is zelfs buffervatfunctie aangezet, maar dan moet TV1 ook aangesloten zijn (wat niet is) om de besturing goed te krijgen.
Toen is ook al besproken dat het eigenlijk best gek is dat de sensor TC die zo cruciaal is voor de aansturing, zo veel mis mee kan gaan en dat er eigenlijk nog geen best practice in de handleiding staat, waarin ook geleidingspasta/koelpasta, isolatie en/of een doelgericht/geleidend houdertje meegenomen is in de beschrijving. Een ronde sensor op een ronde buis monteren is namelijk vragen om slecht contact.
[ Voor 51% gewijzigd door Get!em op 26-11-2025 09:16 ]
@Get!em
Het probleem zit niet echt in de Tc sensor denk ik .
Dezelfde ondermaatse uitgaande temperatuur wordt ook door zijn warmtebeeld camera weergegeven.
Het probleem zit niet echt in de Tc sensor denk ik .
Dezelfde ondermaatse uitgaande temperatuur wordt ook door zijn warmtebeeld camera weergegeven.
Ondanks dat we nu in het verwarmingsseizoen zitten een vraagje over koelen.
Ik heb nu een radiatorthermostaatknop (Tom van Plugwise) op mijn jaga zitten op zolder (had ik nog liggen). Dit zodat de zolder niet verwarmt wordt als het al warm genoeg is. Het is dan ook een volgende radiatorthermostaatknop en stuurt niet zelf de WP aan dat gebeurt op basis van de thermostaat in de woonkamer (verwarmen en koelen). Nu wil ik op zolder ook gaan koelen. Mijn idee was om de thermostaat dan op 40 graden te zetten zodat die open staat. Maar eigenlijk werkt dat niet heel lekker wegens de aansturing die Plugwise regelt. Mede omdat ik 2 kapiteinen op een schip ga krijgen. De amber stuur ik aan via Home Assistent en de "slimme" thermostaatkraan heeft ook zo zijn eigen idee.
Mijn vraag is dan ook kan ik met een domme radiatorthermostaatknop in de zomer ook forceren dat het ventiel 100% open staat ongeacht de ruimte temperatuur? Buiten het koel seizoen zet ik de radiatorthermostaatknop weer op standje 3 (ca 20 graden) zodat de ruimte mee doet indien nodig. Op de jaga komt weer een HeatMeister om de jaga te boosten welke een eigen logica heeft.
Ik heb nu een radiatorthermostaatknop (Tom van Plugwise) op mijn jaga zitten op zolder (had ik nog liggen). Dit zodat de zolder niet verwarmt wordt als het al warm genoeg is. Het is dan ook een volgende radiatorthermostaatknop en stuurt niet zelf de WP aan dat gebeurt op basis van de thermostaat in de woonkamer (verwarmen en koelen). Nu wil ik op zolder ook gaan koelen. Mijn idee was om de thermostaat dan op 40 graden te zetten zodat die open staat. Maar eigenlijk werkt dat niet heel lekker wegens de aansturing die Plugwise regelt. Mede omdat ik 2 kapiteinen op een schip ga krijgen. De amber stuur ik aan via Home Assistent en de "slimme" thermostaatkraan heeft ook zo zijn eigen idee.
Mijn vraag is dan ook kan ik met een domme radiatorthermostaatknop in de zomer ook forceren dat het ventiel 100% open staat ongeacht de ruimte temperatuur? Buiten het koel seizoen zet ik de radiatorthermostaatknop weer op standje 3 (ca 20 graden) zodat de ruimte mee doet indien nodig. Op de jaga komt weer een HeatMeister om de jaga te boosten welke een eigen logica heeft.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Wat ik zo snel zie zit de TC sensor veel te dicht bij de driewegklep.( Warmte en koude uitstraling ) Verder weg plaatsen zo dicht mogelijk bij afgiftesysteem
[ Voor 42% gewijzigd door Carboy54 op 26-11-2025 10:18 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb hier "domme" radiator knoppen op de jaga (die wel draaibaar zijn om flow in te stellen) en die negeren de aanvoer en ruimte temperatuur volledig. Het water stroomt er dus altijd doorheen. Vervolgens heb ik het DBH systeem (de ventilatoren) zo ingesteld dat deze aangaan op basis van aanvoer temperatuur. Bij verwarmen bij aanvoer > 24c en bij koelen bij aanvoer < 22. Enige wat ik hoef te doen is de DBH instelling aan te passen aan koelen of verwarmen.Impossibl3 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:08:
Ondanks dat we nu in het verwarmingsseizoen zitten een vraagje over koelen.
Nu met verwarmen, loopt de ventilator dus mooi mee met elke run, en met koelen werkt het ook prima.
Had hoop dat op te lossen met andere instellingen draaien pomp.hondacb50 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:55:
[...]
Dit is een bekend “probleem”, ik heb er zelf ook last van. Itho heeft zelf een warm watervat met een losse wisselaar en pomp waardoor dit niet op treed. Er is momenteel geen optie die de 3wegklep default naar de centrale verwarming kan zetten ipv sww. 😒
Dit heb ik laatst nog met de monteur van Itho besproken.
Dat maakt geen verschil. De interval setting betekent niet dat de pomp af en toe draait op het circuit. (Ook zonder vraag). Bij meeste cv ketels wel zo.
Staat achteraf ook gewoon in handleiding, en zoals je benoemt, Itho gaf dat ook al aan je aan.
Eigenlijk best raar. Werkt bevoordelend t.o. eigen vat. Lijkt me dus ook iets wat Itho heeft toegevoegd. Want kan me niet voorstellen dat dat standaard zo werkt in heatstar. Of hoe de originele aansturing ook heet.
Als de 3 weg standaard op cv zou kunnen blijven staan heb je het probleem niet. (Want gaat gewoon spoelen op stand van op dat moment actieve circuit) Maar die optie vond ik ook niet terug. (Staat standaard op sww bij verder geen vraag)
Jammer. Kost onnodig best beetje energie.
Zelf op te lossen door kort vraag te creëren in de winter.
Is ook de setting van driewegklep/pomp misschien alleen aan te sturen via de beschikbare modules? Dan hoeft de compressor niet kort op te starten op een koud moment.. lijkt me beter voor levensduur.
Aan de ouderwetse domme knop zat ik ook te denken maar dat is voor het voor en na seizoen een beetje zonde. Dan heb ik eigenlijk nog geen warmte nodig op zolder. Vandaar de dat ik een thermostatische knop wil gebruiken.Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb hier "domme" radiator knoppen op de jaga (die wel draaibaar zijn om flow in te stellen) en die negeren de aanvoer en ruimte temperatuur volledig. Het water stroomt er dus altijd doorheen. Vervolgens heb ik het DBH systeem (de ventilatoren) zo ingesteld dat deze aangaan op basis van aanvoer temperatuur. Bij verwarmen bij aanvoer > 24c en bij koelen bij aanvoer < 22. Enige wat ik hoef te doen is de DBH instelling aan te passen aan koelen of verwarmen.
Nu met verwarmen, loopt de ventilator dus mooi mee met elke run, en met koelen werkt het ook prima.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik heb het all electric schema basis E1. Ik zal vanavond eens uitgebreider antwoord geven op je vragen.Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:57:
In een systeem zonder parallel buffervat zou Tc niet zo ver onder TUO moeten zitten.
ik heb van shelly de thermostaatknoppen (V1!) . Deze kan ik in HA met koelen zelf 100% open zetten.Impossibl3 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:32:
[...]
Aan de ouderwetse domme knop zat ik ook te denken maar dat is voor het voor en na seizoen een beetje zonde. Dan heb ik eigenlijk nog geen warmte nodig op zolder. Vandaar de dat ik een thermostatische knop wil gebruiken.
En met verwarmen gaan ze zelf regelen naar kamertemperatuur. Helaas worden deze niet meer verkocht.
De meeste slimme thermostaatknoppen kan je namelijk niet zelf de stand van de klep instellen.
De jaga's zijn bij mij bijna allemaal voorzien van Heatmeisters en ventilatoren. Deze regelen zelf hun toerental op temperatuur of koelen. Ook eventueel te regelen met HA
Ja, ik heb denk ik wel interesse! Ik DM je ffJoramQ schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:28:
Na het overgaan op een bedrade modbus heb ik hier nog een leejoow module liggen. Iemand nog interesse voor een klein prijsje?
@Degast @Carboy54 @Get!em
Ik heb inmiddels wat meer data kunnen verzamelen. Er blijft een flink verschil tussen de tc en tuo zichtbaar. De verschillen tussen de meetwaarden van de tc en warmtecamera zijn minimaal (in een range van 1-2 graden). Met de warmtecamera is dat lastig echt precies te bepalen.
De tc sensor zit in ieder geval te dicht bij de driewegklep zoals jullie al hadden geconcludeerd.
Hieronder de meetwaarden.
Na stilstand tussen 15u en 19u
Volledig omgevingstemperatuur aangenomen op alle plekken.
Rond 20u. Na bijna uur verwarmen cv (90Hz)
Sww leiding nog steeds koud
Tc 28.9. Gewenst volgens stooklijn 42.
Tuo 35.6 tui 31.4
Leidingen bij tc sensor volgens warmtebeeld ook ongeveer 29 graden
Bij warmtepomp zelf volgens warmtebeeld ook 29 aanvoer en 20 retour
Rond 20.30. na bijna 1,5 uur verwarmen.
Tc 30.9.
Tuo 38.1, tui 33.9
Hierin het schema wat de installateurs hebben gevolgd. Er zit in ieder geval een bypass in en 12 en 13 zijn niet aanwezig.
Ik heb inmiddels wat meer data kunnen verzamelen. Er blijft een flink verschil tussen de tc en tuo zichtbaar. De verschillen tussen de meetwaarden van de tc en warmtecamera zijn minimaal (in een range van 1-2 graden). Met de warmtecamera is dat lastig echt precies te bepalen.
De tc sensor zit in ieder geval te dicht bij de driewegklep zoals jullie al hadden geconcludeerd.
Tuo 35.6 tui 31.4
Tc 30.9.
Tuo 38.1, tui 33.9
Hierin het schema wat de installateurs hebben gevolgd. Er zit in ieder geval een bypass in en 12 en 13 zijn niet aanwezig.
zie ik in de rode aanvoer na de drieweg een t-stuk, gaat elk daarvan naar een andere verdieping?Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:36:
[...]
Ongeveer 1000m3 gas.
[Afbeelding]
Waar zit je bypass?
Kun je, door zelf de leidingen te volgen, zelf het schema eens tekenen? En van moeilijke stukken eens een foto maken?
En kun je eens meten wat de temperatuur van de retour is, de blauwe linksboven in je foto die weer teruggaat naar je buitenunit? Tussen t-stuk en muur.
En dan de meest blonde vraag die daarbij hoort:, gezien je tc meer gelijk zit aan TUI: zou t kunnen dat de aanvoer en retour aan de buitenunit verwisseld zijn? En dat de drieweg en tc sensor nu dus in de retour zit?
Bij het SWW vat kan dat eventueel goed gaan, maar voor je verwarming niet.
[ Voor 32% gewijzigd door Get!em op 26-11-2025 21:52 ]
Zie ik een mengverdeler in de vloer??Verhoekoen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:31:
@Degast @Carboy54 @Get!em
Tuo 35.6 tui 31.4
Tc 30.9.
Tuo 38.1, tui 33.9
[Afbeelding]
@Verhoekoen Blijft lastig op afstand.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je alle verwarmingen dicht draait behalve 1.
En dan 1 voor een even kijkt wat er gebeurd.
Maar laat hem eerst eens even 10 minuten op 1 lopen.
Je had nog geen vloerverwarming zei je. Dus ook die kan dan niet foutief ingesteld.
En geen of toch wel bypass? Een bypass is snel verdacht. Maarja, lijkt nauwelijks te stromen tot aan de driewegklep.
De rode aanvoer is dus warmer dan de blauwe afvoer begrijp ik uit je beschrijven gisteren al. Dus die zijn niet verwisseld zoals ik me al kort afvroeg
Na de driewegklep gaat de rode buis verder. Dan volgt een T stuk. De ene helft gaat omhoog het huis? In. Over naar dikwandig staal. De andere verdwijnt uit beeld, maar daar zit nog net een kraantje in zicht. Die dicht staat. Waar gaat dat heen?
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je alle verwarmingen dicht draait behalve 1.
En dan 1 voor een even kijkt wat er gebeurd.
Maar laat hem eerst eens even 10 minuten op 1 lopen.
Je had nog geen vloerverwarming zei je. Dus ook die kan dan niet foutief ingesteld.
En geen of toch wel bypass? Een bypass is snel verdacht. Maarja, lijkt nauwelijks te stromen tot aan de driewegklep.
De rode aanvoer is dus warmer dan de blauwe afvoer begrijp ik uit je beschrijven gisteren al. Dus die zijn niet verwisseld zoals ik me al kort afvroeg
Na de driewegklep gaat de rode buis verder. Dan volgt een T stuk. De ene helft gaat omhoog het huis? In. Over naar dikwandig staal. De andere verdwijnt uit beeld, maar daar zit nog net een kraantje in zicht. Die dicht staat. Waar gaat dat heen?
[ Voor 3% gewijzigd door Degast op 26-11-2025 23:12 ]
Ik ga straks een eigen schema tekenen maken, want ik zie dat het zo toch niet helemaal klopt en duidelijk is. Er zat gisteren ongeveer 8 graden verschil tussen aanvoer en retour. Waarbij de aanvoer warmer was dan de retour gelukkig:)Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:23:
[...]
zie ik in de rode aanvoer na de drieweg een t-stuk, gaat elk daarvan naar een andere verdieping?
Waar zit je bypass?
Kun je, door zelf de leidingen te volgen, zelf het schema eens tekenen? En van moeilijke stukken eens een foto maken?
En kun je eens meten wat de temperatuur van de retour is, de blauwe linksboven in je foto die weer teruggaat naar je buitenunit? Tussen t-stuk en muur.
En dan de meest blonde vraag die daarbij hoort:, gezien je tc meer gelijk zit aan TUI: zou t kunnen dat de aanvoer en retour aan de buitenunit verwisseld zijn? En dat de drieweg en tc sensor nu dus in de retour zit?
Bij het SWW vat kan dat eventueel goed gaan, maar voor je verwarming niet.
Ik ben gisteren nog het hele circuit nagelopen en alles lijkt logisch verbonden te zijn.
Een echte bypass is niet aanwezig. De eerste bypass is de eerste radiator. Op dit moment is er nog geen vloerverwarming. Die ga ik over een maandje leggen. Het is al wel voorbereid. Dat zijn de afsluiters die op een eerdere foto zichtbaar zijn. Een groot gedeelte vd radiatoren ga ik dan ook afkoppelen. Alles wordt dan LT/MT.
Interessant om de gesprekken over Tuo/tui hier mee te krijgen. Heel herkenbaar ook bij ons, Tuo/Tui zit structureel iets van tien graden boven de CV-sensor temp (seriematige buffer/radiatoren).
Persoonlijk neig ik naar een afwijking in de meetdata of een bewuste ophoging in de sturingssoftware tov wat werkelijk gemeten wordt. Waarom zeg ik dat? Omdat het exacte gedrag ook te zien is in de koelmodus.
Op 16 juli hebben wij de warmtepomp staan koelen met een watertemperatuur van 12~ graden. De TUI was 22.5 en de TUO was 21.1 (water was ook daadwerkelijk koud).
Persoonlijk neig ik naar een afwijking in de meetdata of een bewuste ophoging in de sturingssoftware tov wat werkelijk gemeten wordt. Waarom zeg ik dat? Omdat het exacte gedrag ook te zien is in de koelmodus.
Op 16 juli hebben wij de warmtepomp staan koelen met een watertemperatuur van 12~ graden. De TUI was 22.5 en de TUO was 21.1 (water was ook daadwerkelijk koud).
Interessant. Bij mij zit er max 2 graden tussen. En dan heb ik de tc sensor alleen geklemd en geïsoleerd. (Geen pasta oid).
Of je hem op kunststof of bijvoorbeeld koper buis klemt maakt m.i. ook wel uit.
Ben benieuwd of @Stoker dit beeld herkent bij meer installaties/Ambers?
Als in, een meetfout ín de Amber?
Evengoed draait de Amber waar we op aansloegen op 90hZ en lijkt dus wel warmte te produceren. En SWW warmt wel op. Dan "moet" het dus toch aan stroming liggen?
@Verhoekoen
-Hoe zijn de pomp instellingen? (Lees de installatie handleiding er evt op na).
-Hoe zijn de driewegklep instellingen? Idem qua aanwijzingen.
-Waar zit de terugslagklep?
-Hoe lang duurt een SWW run. En welke tui tuo krijg je dan? Meet dan ook eens de temperatuur van de rode invoeren de buis.
-Heb je al wel een verdeler aangesloten achter die afsluiter? Is de retour daar dicht of open?
Als geïnstalleerd door installateur: die moet dan natuurlijk langs komen omdat er iets mis lijkt. Van afstand is het niet makkelijk zoals je merkt.
Ben benieuwd of @Stoker dit beeld herkent bij meer installaties/Ambers?
Als in, een meetfout ín de Amber?
Evengoed draait de Amber waar we op aansloegen op 90hZ en lijkt dus wel warmte te produceren. En SWW warmt wel op. Dan "moet" het dus toch aan stroming liggen?
@Verhoekoen
-Hoe lang duurt een SWW run. En welke tui tuo krijg je dan? Meet dan ook eens de temperatuur van de rode invoeren de buis.
-Heb je al wel een verdeler aangesloten achter die afsluiter? Is de retour daar dicht of open?
Als geïnstalleerd door installateur: die moet dan natuurlijk langs komen omdat er iets mis lijkt. Van afstand is het niet makkelijk zoals je merkt.
@Verhoekoen
Wellicht ten overvloede,
Zijn je utp kabels wel in orde?
Kijk even naar de linestatus 1 en 2 op het info scherm.
Deze kabels zijn van belang voor het doorgeven van de sensor waardes.
Bij mij ook eens gekeken naar het verschil tussen Tuo en Tc , is 0,1 graad.
Wellicht ten overvloede,
Deze kabels zijn van belang voor het doorgeven van de sensor waardes.
Bij mij ook eens gekeken naar het verschil tussen Tuo en Tc , is 0,1 graad.
Misschien een heel klein beetje off topic, maar ik stuur mijn itho amber aan via een virtuele thermostaat in homeassistant en heb de hysterese ingesteld op 0,3. De stooklijn gaat op buitentemperatuur. Soms wil je het iets sneller opwarmen, maar nu gaat de pomp bijvoorbeeld uit omdat hij 21,3 bereikt heeft. Dan koelt ie af en springt ie op 20,6 weer aan en gaat ie weer redelijk volgas naar de 21,3. Dat kan dan wel een run zijn van een uur of 6 maargoed. Hoe zou ik hem beter kunnen sturen zodat ie gaat aftoeren bij 21,1 al bijvoorbeeld zodat ie het gewoon beter constant kan houden? De stooklijn continu aanpassen in homeassistant is een optie maar misschien zie ik wel iets veel simpelers over het hoofd?
De linestatus van beiden is 100%. De kabels zijn origineel en niet ingekort.Jan2023 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
@Verhoekoen
Voor de volledigheid, in dit bericht heb ik diverse meetwaarden gelogd: Verhoekoen in "Itho Daalderop Amber"
En in de berichten van een dag eerder heb ik wat screenshots van de installatie.
Zie schema hieronder! Er komt straks in de vloerverwarming een open verdeler zonder pomp, maar die is nu dus nog niet aanwezig.Get!em schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:23:
[...]
/f/image/SOu1XBJdpdMgdkQohvMwGJLe.png?f=fotoalbum_large)
Het lastige is dat het enige stukje koperen buis direct na de driewegklep zit. Voor de rest is het allemaal kunststof in het cv circuit. Ik ga de tc sensor vanavond verplaatsen naar een locatie iets verder weg van de driewegklep, maar dan wel erg goed vastgezet en ingepakt met isolatie.Degast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:59:
Interessant. Bij mij zit er max 2 graden tussen. En dan heb ik de tc sensor alleen geklemd en geïsoleerd. (Geen pasta oid).
Ik zal de instellingen nog eens checken. Maar in principe heb ik die al een aantal keer nagelopen en ook gevalideerd met itho. Een SWW run heb ik nog niet geprobeerd met registreren van de meetwaarden. Dat ga ik dan ook vanavond eens doen.-Hoe zijn de pomp instellingen? (Lees de installatie handleiding er evt op na).
De afsluiter richting de toekomstige vloerverwarming staat dicht. Er is nog geen verdeler aanwezig.
Hopelijk is het zo allemaal wat helderder voor jullie om feedback te kunnen geven!
Gebruik je nachtverlaging?Dennis08 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:47:
Misschien een heel klein beetje off topic, maar ik stuur mijn itho amber aan via een virtuele thermostaat in homeassistant en heb de hysterese ingesteld op 0,3. De stooklijn gaat op buitentemperatuur. Soms wil je het iets sneller opwarmen, maar nu gaat de pomp bijvoorbeeld uit omdat hij 21,3 bereikt heeft. Dan koelt ie af en springt ie op 20,6 weer aan en gaat ie weer redelijk volgas naar de 21,3. Dat kan dan wel een run zijn van een uur of 6 maargoed. Hoe zou ik hem beter kunnen sturen zodat ie gaat aftoeren bij 21,1 al bijvoorbeeld zodat ie het gewoon beter constant kan houden? De stooklijn continu aanpassen in homeassistant is een optie maar misschien zie ik wel iets veel simpelers over het hoofd?
Zo niet, en dus een meest constante temperatuur in de woning:
Probeer in hele kleine stapjes, je stooklijn iets lager te zetten en je hysterese ook iets kleiner. Test minimaal 2 dagen per klein stapje. De flow in je vloerverwarming zo hoog als mogelijk in jouw situatie.
Redenatie: met lagere stooklijn is je systeem trager (dus langere run) en sneller op de setpoint (dus sneller aftoeren), met hogere flow is de temperatuur over de hele lus constanter (en dus gemiddeld hoger). Omdat je systeem trager is, wil je niet te veel schommelingen omlaag, dus wil je de hysterese kleiner.
Zakt je temperatuur toch te ver onder je constante doeltemperatuur, dan kun je eventueel correctie Tr inzetten. Zet de juiste Tr referentie temperatuur in de Amber en zet correctie aan. Bij teveel afkoeling zal de stooklijn automatisch iets omhoog gecorrigeerd worden.
Gebruik je nachtverlaging, dan werkt die Tr correctie daar natuurlijk ook goed om de stooklijn iets te corrigeren. Je Tr sensor moet wel op een plek hangen waar het stabiel is qua temperatuur (geen ramen, deuren, tocht), want anders blijft de Amber de stooklijn wijzigen met bijbehorende opvoeren/aftoeren. Om die reden staat het hier uit.
Nee ik gebruik geen nachtverlaging meer. Ik zit ook op een dynamisch contract dus de nacht op temperatuur houden is denk ik ook gunstiger. alleen de piekmomenten wat omzeilen zou het mooiste zijn als je toch zo'n buffer hebt. Ik ga wel is even kijken naar die Tr correctie en misschien de stooklijn nog een beetje aanpassen maar naar mijn idee kan ie nu ook prima op 36hz draaien om wat warmte er in te houden alleen dat gebeurt eigenlijk niet. Nu zakt ie onder z'n minimale temperatuur en dan gaat ie eerst een tijd op 90hz draaien.
Die HA thermostaat heeft een optie om de minimale runtime in te stellen. Daar zou je ook nog mee kunnen spelen. Dan warmt je huis misschien wat meer op maar loopt de wp langer op een goede hz. En inderdaad, stooklijn in de wp is wel handig om nog eens naar te kijken.Dennis08 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:17:
Nee ik gebruik geen nachtverlaging meer. Ik zit ook op een dynamisch contract dus de nacht op temperatuur houden is denk ik ook gunstiger. alleen de piekmomenten wat omzeilen zou het mooiste zijn als je toch zo'n buffer hebt. Ik ga wel is even kijken naar die Tr correctie en misschien de stooklijn nog een beetje aanpassen maar naar mijn idee kan ie nu ook prima op 36hz draaien om wat warmte er in te houden alleen dat gebeurt eigenlijk niet. Nu zakt ie onder z'n minimale temperatuur en dan gaat ie eerst een tijd op 90hz draaien.
p.s. wat betreft die buffer kan je het SGB contact schakelen, dan wordt er x graad bovenop je stooklijn gezet waardoor je huis sneller opwarmt en dus buffert. (heb er zelf een shelly pro 3 met dry contacts aan om wp aan/uit te zetten + SGB te schakelen).
Zit nu op mijn werk maar kreeg wat klachten van het thuisfront dat het niet warm geworden is. Kijkend naar de data van de Leejow module staat de Amber al 9u op defrost, de waterpomp binnen draait wel. Heb hem al via de module/modbus geprobeerd om:
- Uit te zetten en na 10 mins weer aan: Geen effect, defrost blijft op aan, waterpomp gaat gewoon weer lopen en that's it.
- Module herstarten om te kijken of er iets in de data / aansturing zit: No effect.
- Handmatig op heating zetten: geen effect.
- SGA+SGB aan dus verwarmen inclusief BU heater: Dan gaat ie wel draaien maar krijg ik na een tijdje een S07 error (die wel weer weggaat) maar wel weer uit gezet.
Iemand een idee behalve het thuisfront vragen om de stroom er even fysiek af te halen? En moet ik dan ook eerst even iemand het dak op sturen om aanvriezing te checken?
- Uit te zetten en na 10 mins weer aan: Geen effect, defrost blijft op aan, waterpomp gaat gewoon weer lopen en that's it.
- Module herstarten om te kijken of er iets in de data / aansturing zit: No effect.
- SGA+SGB aan dus verwarmen inclusief BU heater: Dan gaat ie wel draaien maar krijg ik na een tijdje een S07 error (die wel weer weggaat) maar wel weer uit gezet.
Iemand een idee behalve het thuisfront vragen om de stroom er even fysiek af te halen? En moet ik dan ook eerst even iemand het dak op sturen om aanvriezing te checken?
[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 27-11-2025 11:31 ]
S07 is volgens de manual een hoge cv temp 57+ graad. Doet je waterpomp het wel? (uitlezen pwm status etc via leejow)Sander schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:28:
Zit nu op mijn werk maar kreeg wat klachten van het thuisfront dat het niet warm geworden is. Kijkend naar de data van de Leejow module staat de pomp al 9u op defrost en gebeurd er verder niks. Heb hem al via de module/modbus geprobeerd om:
- Uit te zetten en na 10 mins weer aan: Geen effect, defrost blijft op aan.
Iemand een idee behalve het thuisfront vragen om de stroom er even fysiek af te halen?
Yep die loopt, ik denk dat de S07 kwam nadat ik de SGA+SGB terugzette naar alleen SGB zodat de BUH eraf ging. Toen kwam die melding en ging daarna vrij snel weer weg.darkvalias schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:31:
[...]
S07 is volgens de manual een hoge cv temp 57+ graad. Doet je waterpomp het wel? (uitlezen pwm status etc via leejow)
Opzich zijn mijn runs wel lang genoeg alleen ik denk dat het efficiënter kan. Ik heb 3 shelly 1 mini's aan de contacten gekoppeld alleen de smart grid shelly moet ik nog een keer opnieuw koppelen. Misschien dat mijn stooklijn de waardes ook te ver uit elkaar heeft liggen omdat je maar 5 punten kan instellen. Wellicht moet ik die wel wat dichter bij elkaar laten leggen en ga ik inderdaad nog is naar die smart grid kijken om hem even te boosten voor de piekmomenten. Ik weet zeker dat er veel meer efficiëntie uit te halen is dan wat ik nu doe.darkvalias schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:21:
[...]
Die HA thermostaat heeft een optie om de minimale runtime in te stellen. Daar zou je ook nog mee kunnen spelen. Dan warmt je huis misschien wat meer op maar loopt de wp langer op een goede hz. En inderdaad, stooklijn in de wp is wel handig om nog eens naar te kijken.
p.s. wat betreft die buffer kan je het SGB contact schakelen, dan wordt er x graad bovenop je stooklijn gezet waardoor je huis sneller opwarmt en dus buffert. (heb er zelf een shelly pro 3 met dry contacts aan om wp aan/uit te zetten + SGB te schakelen).
Weet niet direct wat er zou spelen of wat de oplossing is. Maar ben wel benieuwd naar de datapunten die je bij de warmtepomp ziet. Water temps, coil temp, buitentemp sensor etc. Misschien biedt dat wat inzichtSander schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:32:
[...]
Yep die loopt, ik denk dat de S07 kwam nadat ik de SGA+SGB terugzette naar alleen SGB zodat de BUH eraf ging. Toen kwam die melding en ging daarna vrij snel weer weg.
Hmm, bij het checken van daadwerkelijke waardes zie ik dus nu dat de buitentemp al sinds vannacht gewoon stabiel op 1.5gr staat:darkvalias schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:42:
[...]
Weet niet direct wat er zou spelen of wat de oplossing is. Maar ben wel benieuwd naar de datapunten die je bij de warmtepomp ziet. Water temps, coil temp, buitentemp sensor etc. Misschien biedt dat wat inzicht
:strip_exif()/f/image/pP93vR8yoJVoV114tmpTwAKu.png?f=user_large)
Dat is wel heel stabielSander schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:52:
[...]
Hmm, bij het checken van daadwerkelijke waardes zie ik dus nu dat de buitentemp al sinds vannacht gewoon stabiel op 1.5gr staat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rest van de sensoren werkt wel bij?
De temperatuur grafiek van Tambient:Sander schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:52:
[...]
Hmm, bij het checken van daadwerkelijke waardes zie ik dus nu dat de buitentemp al sinds vannacht gewoon stabiel op 1.5gr staat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dat betekent dus dat er geen informatie meer is sinds vannacht. Ofwel de buitenunit naar binnenunit heeft geen goed contact/signaal of de module kan niet meer lezen.
Ik weet niet of dat zo is, ik zag het gedrag ook: MaartenBreddels in "Itho Daalderop Amber"
Maar ik vermoed dat de Ta/Tambient bewust niet geupdate wordt wanneer het verwarmingslint aan staat.
Maar ik vermoed dat de Ta/Tambient bewust niet geupdate wordt wanneer het verwarmingslint aan staat.
De rest van de sensoren werken wel bij, het lijkt erop dat de aansturing niet lekker loopt. SGA+SGB geeft wel warmte (draaiend op de BUH lijkt het) dus ik ga dat maar even een poosje laten lopen. Dan kan ik evt later vandaag zelf even kijken naar restart van de controle unit (en even visueel inspecteren of hij niet helemaal dichtgevroren zit)Get!em schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:57:
[...]
De temperatuur grafiek van Tambient:
dat betekent dus dat er geen informatie meer is sinds vannacht. Ofwel de buitenunit naar binnenunit heeft geen goed contact/signaal of de module kan niet meer lezen.
[ Voor 27% gewijzigd door Sander op 27-11-2025 12:40 ]
Na thuiskomen even de regelkast 'hard' uitgezet en weer aan en daarna draait alles weer normaal. Unit had geen aanvriezing oid (hoewel dat vanaf 4:00 vannacht wss ook wel weg was) dus lijkt echt een fout in aansturing te zijn geweest. Ga het in de gaten houden en kijken of ik bij herhaling betere monitoring kan instellen om dit te detecteren en evt verder te onderzeoken.
O.b.v. je schema kan ik niet iets nieuws bedenken.Verhoekoen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:51:
[...]
De linestatus van beiden is 100%. De kabels zijn origineel en niet ingekort.
Voor de volledigheid, in dit bericht heb ik diverse meetwaarden gelogd: Verhoekoen in "Itho Daalderop Amber"
En in de berichten van een dag eerder heb ik wat screenshots van de installatie.
[...]
Zie schema hieronder! Er komt straks in de vloerverwarming een open verdeler zonder pomp, maar die is nu dus nog niet aanwezig.
[Afbeelding]
[...]
Het lastige is dat het enige stukje koperen buis direct na de driewegklep zit. Voor de rest is het allemaal kunststof in het cv circuit. Ik ga de tc sensor vanavond verplaatsen naar een locatie iets verder weg van de driewegklep, maar dan wel erg goed vastgezet en ingepakt met isolatie.
[...]
Ik zal de instellingen nog eens checken. Maar in principe heb ik die al een aantal keer nagelopen en ook gevalideerd met itho. Een SWW run heb ik nog niet geprobeerd met registreren van de meetwaarden. Dat ga ik dan ook vanavond eens doen.
De afsluiter richting de toekomstige vloerverwarming staat dicht. Er is nog geen verdeler aanwezig.
Hopelijk is het zo allemaal wat helderder voor jullie om feedback te kunnen geven!
Nouja:
Ontlucht net na je 3 weg klep? (Je schreef 4 keer ontlucht te hebben)
Zit paar keer afsluiter, zet de (aangesloten) afsluiters eens open en dicht. Om te voelen of dat stroming stopt.(Horen of voelen) (Kan error op Amber geven).
Bereikt de warmte dus het buffervat ook niet?
Met dit warmere weer nog zelfde beeld?
Als sww normaal draait blijft ik bij het deel van het systeem dat daar niet langs komt.
Dus driewegklep en alles daarna.
Test met minder afgifte open is daarom ook een goede. Als het dan niet verbeterd (tuo/tc). Is er echt iets niet in orde met (de loop van) de stroming denk ik.
Natuurlijk kan een buis vervuild zijn geweest en er nu iets ergens tussen zitten. Als in Amber zou je ook issues verwachten met sww.
Maar ik verdenk driewegklep nog voorlopig.
(En dat kan best de aansturing daarvan zijn!)
Als in instelling of bedrading.
(Omlooptijd en wel of geen spanning dr op laten)
Ik zie zeker 8 seconden omlooptijd op de behuizing? Ik geloof dat Amber standaard op 3 staat?
Als in instelling of bedrading.
(Omlooptijd en wel of geen spanning dr op laten)
Ik zie zeker 8 seconden omlooptijd op de behuizing? Ik geloof dat Amber standaard op 3 staat?
[ Voor 66% gewijzigd door Degast op 27-11-2025 19:05 ]
Ik heb net een SWW run uitgevoerd als test. Indrukwekkend om te zien hoe snel de warmtepomp dan zorgt voor warm water. Hieronder wat getallen:Degast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:59:
@Verhoekoen
18:45 SWW run gestart. Het warm water was op dat moment 47 graden.
18:49. Tuo: 47. Tui 44.5. Leidingen (volgens warmtecamera) 43 aanvoer en retour 42.
18:57. Tuo 50.9. Tui 48.5. Leidingen 45 aanvoer en 43 retour
19.21. Tuo 55.5. Tui 53.1. Leidingen 47.7 aanvoer en 46.8 retour. SWW is op dat moment al 51.5 graden. Ik enk dat ik met de warmtecamera dus wel een paar graden lager meet dan het water in werkelijkheid is.
Op dit moment heb ik de volgende pompinstellingen. Waarbij ik erbij zeg dat ik ondertussen wel aardig wat heb getest en gespeeld met diverse waarden. De huidige instellingen zijn (als het goed is) de instellingen die de servicelijn van Itho telefonisch heeft aanbevolen
11.2 Pompregeling: Aan bij vraag --> ik heb het 'optimalisatie' filmpje gezien van @Carboy54 waarbij dit op 'interval' is gezet. Wat is hier wijsheid?
11.5 Buffervat: Aan
11.6 Externe CVpomp: Uit --> is dit correct?
M11.12 Gemiddeld
Driewegklepinstellingen:
M13.1 Omlooptijd driewegklep: 1 minuut
M13.2 Voeding: continu
Nadat de leidingen weer iets zijn afgekoeld van de SWW run ben ik verder gegaan met je suggestie om eens te kijken wat er gebeurt met de CV met één radiator open.
20:13 (CV zo'n 10 minuten actief). Tc 31.2. Tuo 39.0. Tui 34.1. Cv aanvoerleiding binnen is 34.2. En retour 30. De geopende radiator is zo'n 31 graden, dus dat sluit in ieer geval wel aan bij het beeld.
20.27. Tc 35.2. Tuo 44.3. Tui 38.9. Aanvoerleiding 39.7. Retour 37. Radiator zo'n 36 graden.
Bovenstaande toont in ieder geval dat de Tc sensor nog steeds niet goed meet of dat de warmtecamera een afwijking heeft. Ik denk dat ik de Tc sensor als test eens ga verplaatsen naar de dikwandige stalen. Het nadeel is dat dit geen permanente plek kan zijn, want dan wordt de leiding van toekomstige vloerverwarming niet meegenomen bij de meting.
Wat ik ook kan concluderen is dat alle meetwaarden nu hoger liggen dan gisteren. Nu is het buiten ook 4 graden warmer, maar hoogstwaarschijnlijk heeft het toch ook wel echt te maken met het afsluiten van de meeste radiatoren.
Wat kunnen we verder uitsluiten en welke conclusies kunnen we nu trekken over de driewegklep? Zijn de instellingen die ik heb gedeeld logisch? Ik ben wederom erg benieuwd naar jullie inzichten!
Instelling buffervat moet uit! (Die kan je alleen aanzetten als TC in een parallel buffervat zit en je een TV1 sensor hebt aangesloten op de leiding naar je afgifte systeem zone1.)Verhoekoen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:35:
[...]
Ik heb net een SWW run uitgevoerd als test. Indrukwekkend om te zien hoe snel de warmtepomp dan zorgt voor warm water. Hieronder wat getallen:
18:49. Tuo: 47. Tui 44.5. Leidingen (volgens warmtecamera) 43 aanvoer en retour 42.
19.21. Tuo 55.5. Tui 53.1. Leidingen 47.7 aanvoer en 46.8 retour. SWW is op dat moment al 51.5 graden. Ik enk dat ik met de warmtecamera dus wel een paar graden lager meet dan het water in werkelijkheid is.
Op dit moment heb ik de volgende pompinstellingen. Waarbij ik erbij zeg dat ik ondertussen wel aardig wat heb getest en gespeeld met diverse waarden. De huidige instellingen zijn (als het goed is) de instellingen die de servicelijn van Itho telefonisch heeft aanbevolen
11.2 Pompregeling: Aan bij vraag --> ik heb het 'optimalisatie' filmpje gezien van @Carboy54 waarbij dit op 'interval' is gezet. Wat is hier wijsheid?
M11.12 Gemiddeld
Driewegklepinstellingen:
Nadat de leidingen weer iets zijn afgekoeld van de SWW run ben ik verder gegaan met je suggestie om eens te kijken wat er gebeurt met de CV met één radiator open.
20:13 (CV zo'n 10 minuten actief). Tc 31.2. Tuo 39.0. Tui 34.1. Cv aanvoerleiding binnen is 34.2. En retour 30. De geopende radiator is zo'n 31 graden, dus dat sluit in ieer geval wel aan bij het beeld.
20.27. Tc 35.2. Tuo 44.3. Tui 38.9. Aanvoerleiding 39.7. Retour 37. Radiator zo'n 36 graden.
Bovenstaande toont in ieder geval dat de Tc sensor nog steeds niet goed meet of dat de warmtecamera een afwijking heeft. Ik denk dat ik de Tc sensor als test eens ga verplaatsen naar de dikwandige stalen. Het nadeel is dat dit geen permanente plek kan zijn, want dan wordt de leiding van toekomstige vloerverwarming niet meegenomen bij de meting.
Wat ik ook kan concluderen is dat alle meetwaarden nu hoger liggen dan gisteren. Nu is het buiten ook 4 graden warmer, maar hoogstwaarschijnlijk heeft het toch ook wel echt te maken met het afsluiten van de meeste radiatoren.
Wat kunnen we verder uitsluiten en welke conclusies kunnen we nu trekken over de driewegklep? Zijn de instellingen die ik heb gedeeld logisch? Ik ben wederom erg benieuwd naar jullie inzichten!
Tc meet dus gewoon niet goed. Je moet een plek vinden waarbij de meting wel goed doorgegeven wordt , desnoods nog bij de aanvoer overgang voordat je bij de drieweg klep bent (niet ideaal, maar als hij daar beter meet is het ook niet zo’n ramp, en je water koelt langs de drieweg toch niet veel af). Probeer eens met aluminium tape (of met opgevouwen (niet gepropt) aluminium folie) de sensor beter vast te maken.
En ik ben even kwijt of je huis nu wel of niet warm werd. Dat is dan een separaat probleem met afgifte van je radiatoren. Want als TUI aangeeft dat t 31c is, is er wel degelijk warmte naar die radiatoren gegaan.
Dank je! Ik heb die buffervat instelling meteen aangepast!Get!em schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:03:
[...]
Instelling buffervat moet uit! (Die kan je alleen aanzetten als TC in een parallel buffervat zit en je een TV1 sensor hebt aangesloten op de leiding naar je afgifte systeem zone1.)
Tc meet dus gewoon niet goed. Je moet een plek vinden waarbij de meting wel goed doorgegeven wordt , desnoods nog bij de aanvoer overgang voordat je bij de drieweg klep bent (niet ideaal, maar als hij daar beter meet is het ook niet zo’n ramp, en je water koelt langs de drieweg toch niet veel af). Probeer eens met aluminium tape (of met opgevouwen (niet gepropt) aluminium folie) de sensor beter vast te maken.
En ik ben even kwijt of je huis nu wel of niet warm werd. Dat is dan een separaat probleem met afgifte van je radiatoren. Want als TUI aangeeft dat t 31c is, is er wel degelijk warmte naar die radiatoren gegaan.
Morgen ga ik weer eens puzzelen met de locatie van de Tc sensor.
Het huis wordt enigszins warm. Maar warmer dan 18 graden is het niet echt te krijgen. Dat is voor nu eventjes ok, maar ik had verwacht dat het met deze temperaturen icm de radiatoren nog wel een stukje gemakkelijker warm zou worden.
Dat is geen hysterese van 0.3 maar van 0.6. Hysterese is het totale verschil tussen in- en uitschakelpunt.Dennis08 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:47:
Misschien een heel klein beetje off topic, maar ik stuur mijn itho amber aan via een virtuele thermostaat in homeassistant en heb de hysterese ingesteld op 0,3. De stooklijn gaat op buitentemperatuur. Soms wil je het iets sneller opwarmen, maar nu gaat de pomp bijvoorbeeld uit omdat hij 21,3 bereikt heeft. Dan koelt ie af en springt ie op 20,6 weer aan en gaat ie weer redelijk volgas naar de 21,3.
Met veel VVW in dik beton kan die nog veel lager. Hier draai ik al jaren met een hysterese van 0.2 en dat levert nooit meer dan 1 run per dag op.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mag weg.
[ Voor 94% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2025 22:31 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Goed bezig.Verhoekoen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:35:
[...]
Ik heb net een SWW run uitgevoerd als test. Indrukwekkend om te zien hoe snel de warmtepomp dan zorgt voor warm water. Hieronder wat getallen:
M11.12 Gemiddeld
Driewegklepinstellingen:
Je kunt je tc sensor in verhouding tot tuo nog checken tijdens sww. Nu je er toch mee aan de wandel bent telkens. Klem je hem gewoon even aan de sww kant van de driewegklep. Ik klem de sensor met een stukje ijzer vast om rondom warmte te hebben. Wat je kunt doen is met aluminium folie?
Maar dan nog, de stroming lijkt niet ok.
Daarom zou ik de pomp ook op hoog zetten, oog tot je het lek boven hebt.
Goed te horen dat Amber wel beter kan. Als ze sww warm krijgt moet natuurlijk ook 1 radiator wel lukken. Fout zit hem dus echt in driewegklep of later.
Die instellingen lijken me ok, (maar ik ken hem dus niet heb hier een honeywell) laat ie zich misschien nog handmatig bedienen als test? Geen voet ventielen dicht? Ingeregelde knoppen die allemaal knijpen?
Je schema suggereert geen rare fouten.
Wel ontlucht direct na driewegklep toch?
Hoeveel uit en ingangen heeft de buffer qua mogelijkheden. Daar gebeurt echt niet iets raars? Na de driewegklep de eerste verdachte.
Bekijk je systeem en probeer bij iedere stap te bedenken of de stroming klopt en nergens elkaar in de weg zit. Ik kan er nu niet meer van maken.
Bandbreedte modulatie stooklijn verbreden? Stooklijn verlagen?Dennis08 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:47:
Deze is herkenbaar. Ook ik heb dit verschijnsel vorige week gehad. Er gaat dan iets mis met defrost.Sander schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:08:
Na thuiskomen even de regelkast 'hard' uitgezet en weer aan en daarna draait alles weer normaal. Unit had geen aanvriezing oid (hoewel dat vanaf 4:00 vannacht wss ook wel weg was) dus lijkt echt een fout in aansturing te zijn geweest. Ga het in de gaten houden en kijken of ik bij herhaling betere monitoring kan instellen om dit te detecteren en evt verder te onderzeoken.
Amber had tevens het SWW vat ongevraagd opgewarmd naar 60+ graden. Toen de pomp uiteindelijk in stdby ging, bleef er ruim 70W vermogen lopen. Ik kom dat niet thuisbrengen. Systeem uitgeschakeld en voeding er af. Hierna alles weer normaal. Ik ben benieuwd of meer mensen dit ooit hebben gezien en wat dit nou is geweest.
/f/image/C9lnG1hF17M0FSFjeSvdkgse.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7xyTJhk3mmSneyuXKrWqOtQB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nr1T8qN8bWGbIkhxB8W4aL2V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zVlkDj6erW86GK2tSBKeXcr4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Woc1KjyWqeKPvwXC0aK18l0q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jrKmlSSbYJDKu2EIt1T1M1sK.jpg?f=fotoalbum_large)