sailinghouses schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:23:
Beste tweakers. Vroeger had ik een account maar die is destijds met mijn oude mail verloren gegaan. Daarom een nieuw account.
Ik heb al het nodige gelezen op dit fora over de Amber WP en wil graag mijn situatie voorleggen ter advies.
Huidige situatie
Ik heb een heteluchtverwarming, merk Brink.
De ketel wil ik gaan vervangen voor een Brink Elan 25 3.0, dit is een indirect gestookte ketel en kan met een externe warmtebron werken, zoals een warmtepomp. Dit type ketel heeft mi ook standaard koeling functionaliteiten.
In de huidige situatie is het tapwater systeem gescheiden van de cv. Boiler was een 80 liter, maar eigenlijk net iets te klein.
Er liggen zonnepanelen op het dak, 5,7 wattpiek; in 2025 is er 2000 kWh teruggeleverd, totaal opgeleverd 3400 kWh.
Verbruik
Het gasverbruik was in het verleden ca 2500 m3 per jaar.
Vorig jaar is er een houtpellet ketel geïnstalleerd waardoor er nu nog 800 m3 gas nodig is. Het huis was toen slechts gedeeltelijk warm gestookt. Dat is niet representatief, we willen met oog op de kinderkamer meer warmte in huis, maar geeft enig beeld van de warmtevraag.
Deze zomer is verder verduurzaamd (hr++ en tripple glas) en tzt ook nog extra vloer isolatie. Dat komt de isolatie dan ook weer ten goede.
Al met al schat ik in dat het verbruik, realistisch iets rond de 2000 m3 zal zitten bij volledig stoken op gas. Icm sww is het verbruik hoger, zegge 10%, op 2200.
Wens
- Vervangen van Brink allure door een Brink Elan 3.0.
- Verduurzamen middels warmtepomp voor cv en indien mogelijk tapwater. De Itho Daalderop 12 kw lijkt een goede kandidaat.
- Indien mogelijk van het gas af. Voor koude dagen kan de pelletkachel bijspringen. Deze doet op lage stond 3 kwh per uur en op middenstand iets meer 4 kwh. Mocht tijdens komende winter blijken dat de warmtepomp nog niet voldoende is, dan wil ik in het ontwerp rekening houden dat er een cv-ketel alsnog op gas bijgeplaatst worden. Omdat ik nu een direct gestookte cv-hetelucht-ketel heb, maar geen aparte cv ketel, wil ik deze aanschaf nu niet doen/ c.q. vooruitschuiven.
- Op termijn thuisaccu.
- Afhankelijk van wanneer ik de WP kan plaatsen overweeg ik een Zonnestroomboiler, de Itho Daalderop Green Pulse, deze kan op de p1 meter werken en het overschot in de boiler stoppen. Mijn huidige sww electro boiler heeft kuren, dus kan niet te lang wachten.
- Zijn er ervaringen met de amber warmtepomp 12 kwh icm hetelucht verwarming?
De aanvoertemperatuur van de warmtebron voor de warmtewisselaar in de heteluchtketel wordt geadviseerd op 50 graden. Volgens mij moet de WP dit goed aankunnen, al gaat de COP dan wel omlaag.
- Het geschatte verbruik in kW is variërend. Is het mogelijk om een educated guess te doen over het verbruik in de praktijk?
- Omdat ik een extreem klein leidingwerk circuit heb (warmtepomp naar luchtketel en retour), moet er een buffervat komen. Dit vat komt binnen de warmteschil. Ik overweeg om een 270l buffervat te plaatsen. Is het raadzaam om nog groter te gaan? Kan de WP bijv. overdag wat meer bufferen en zodat er snachts minder opgewekt hoeft te worden als de temperatuur buiten kouder is en er nog uit het buffervat geput kan worden?
- Kan ik een het overschot stroom van de P1 meter in het WP voorraadvat voor SWW stoppen middels het aldaar electra element, waardoor dit dan ook in feite mijn zonnestroom boiler wordt? Is er nog iets mogelijk met een externe zonnestroomboiler?
Alvast bedankt voor het meedenken :)