Ik ben niet perse voor of tegen een buffervat, je moet het wel goed gebruiken.
Doe je dat niet, dan kan het beter weglaten.
Ik heb het buffervat zo aangesloten, let op de snelheden van de beide pompen zijn gelijk.
Mocht er nou een naregeling dicht gedraaid worden (en ja ook een (ouderwetse/thermostaat) radiatorknop is naregeling)
Pas dan zal afname volume afnemen, de snelheid van de secundaire pomp zal afnemen (mits de correcte pomp gebruikt) en het buffer zich vullen, eerder doet het buffervat helemaal niets.
De opgeslagen energie in het buffervat gebruik ik weer bij de volgende run, door eerst 10 min. de secundaire pomp te laten werken en dus de opgeslagen energie uit het buffervat te gebruiken.
De enige energie die verloren gaat is de eerste en laatste vulling van het seizoen en evt. thermische verliezen tussen runs. Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door dat ik niet constant alle ruimtes verwarm of koel.
Ja hoor ik de heatgeeks al weer zeggen, dat de niet verwarmde ruimtes opgewarmd worden door de warme ruimtes er naast. Volgens de natuurkunde hebben ze helemaal gelijk. Alleen worden alle andere invloeden
helemaal vergeten, zoals gebruik van de ruimte, zoninstraling, WTW units, ect ect.
In de video wordt gesproken over een te groot buffervat, daar ben ik het niet mee eens.
minder inhoud, betekend sneller warm retour water.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen