Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-05 15:25
Ik wilde geen discussie starten hoor maar wat get!em zegt zit ook wel een kern van waarheid in natuurlijk.
Ik heb mijn itho van een erkend itho dealer want deze heeft rechtstreeks contact met ruud. Welke bij jullie ook bekend is.
Uiteindelijk heb ik de update gekregen via mijn installateur die geregeld heeft dat er iemand van itho langs kwam. (Moest wel een jaar wachten maar uiteindelijk staat hij erop) 😅
Maar bij aanschaf van een warmtepomp worden de praatjes mooier verkocht dan dat ze werkelijk zijn natuurlijk 😂.

Wat jij ook zegt Jan is dat de meeste enkel een knop op de muur willen is zeer zeker waar en wij zitten hier dus ook als tweakers die wat verder zoeken als nodig is door een module te willen home assistant etc etc. En we lezen hier dan natuurlijk alles over de nieuwe updates.
Als ik hier geen informatie opgezocht had denk ik niet dat ik überhaupt zou gaan zoeken of er een update zou zijn voor mijn amber want hij functioneert met de oude software ook.
Maar we willen altijd het beste en een update is in mijn ogen altijd een verbetering 😅 dus gaan we ervoor om deze uiteindelijk wel te krijgen natuurlijk.

Buiten dat er weer een hele discussie komt wat nutteloos is wat houd de nieuwe update eigenlijk in ? Of wat verbetert het ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:05

Eleison667

from other space

Na het lezen van dit topic overweeg ik voor onze tussenwoning uit 1890 de amber 95

Maar om niet teveel last van het geluid te hebben is de tuin geen optie dus dacht ik een dakkapel en daar de amber op. Nu wees de aannemer mij erop dat dat behoorlijk kan resoneren.

Wat zijn de ervaringen? Het meest concrete succesverhaal dat ik hier zag was op een garagedak maar niet direct op de woning.

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-05 15:25
Eleison667 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:52:
Na het lezen van dit topic overweeg ik voor onze tussenwoning uit 1890 de amber 95

Maar om niet teveel last van het geluid te hebben is de tuin geen optie dus dacht ik een dakkapel en daar de amber op. Nu wees de aannemer mij erop dat dat behoorlijk kan resoneren.

Wat zijn de ervaringen? Het meest concrete succesverhaal dat ik hier zag was op een garagedak maar niet direct op de woning.
Hier direct op een houten dak op een kinderslaapkamer op enkel big foots.
Geen enkele resonatie te horen.
Nu is een dakkapel wel iets lichter gebouwd als een balkendak met 35 mm betonplex platen natuurlijk.
Denk dat grotendeels van de resonatie gevallen komt door leidingwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp7DltgkTyewJKKkt9JYLN5d_WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/el1c8zT3tabLUc65orVWRaes.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door camel1987 op 22-04-2025 19:30 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:18

Er zijn mooie voorbeelden te vinden hier om dat op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2BD1JaCCFybWBY27FHbI6MwYWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p8zzwD27z7jRUyNcchDekZWU.avif?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:05

Hier een heel topic vol: Trillingen warmtepomp dempen
Behalve het trillingsprobleem moet je ook even nadenken over de toegankelijkheid bij storingen (in de winter bij slecht weer, als je de WP het hardst nodig hebt). Er zijn maar weinig installateurs die daar aan beginnen en met gevaar voor eigen leven bij sneeuw/ijs het dak opklimmen.
En denk even na over de ijsplaat van defrostwater die bij vorst op je dak komt te liggen.

Kortom, op een dakkapel is de slechtst mogelijke plek voor een WP.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 23-04-2025 11:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Carboy54 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:56:
[...]

Er zijn mooie voorbeelden te vinden hier om dat op te lossen.

[Afbeelding]
Thanks ik had de oplossingen voorbij zien komen maar beperkte reacties of die ook het beoogde resultaat sorteren :)

Verder heeft Andrehj natuurlijk gelijk dat het niet ideaal is maar slechts in mijn situatie niet denk ik. Tuin zou om andere redenen erger zijn en de gevel ook. In ieder geval lijkt het resoneer risico voldoende mitigeerbaar om niet ook dit plan te torpederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:20
Eleison667 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:42:
[...]

Thanks ik had de oplossingen voorbij zien komen maar beperkte reacties of die ook het beoogde resultaat sorteren :)

Verder heeft Andrehj natuurlijk gelijk dat het niet ideaal is maar slechts in mijn situatie niet denk ik. Tuin zou om andere redenen erger zijn en de gevel ook. In ieder geval lijkt het resoneer risico voldoende mitigeerbaar om niet ook dit plan te torpederen.
Gebruik idd. een subframe naar de wangen van de dakkapel, goede dempers. Kies je WP niet te klein en zorg dat je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk ligt. Mijn WP maakt het meeste geluid (en waarschijnlijk het meeste trillingen) als hij op hoge toeren en/of bij hoge compressordruk moet draaien.

En dan nog... Houd er rekening mee dat als het toch teveel herrie geeft, je een alternatieve locatie weet. Beter dan 20 jaar een brom in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Kijk bij twijfel anders naar een Weheat Blackbird. Die is met 85 kg.veel lichter en staat op 4 schokdempers. Hier op een nieuwe houten uitbouw niets te horen op max. vermogen met extra rubber tegels en beton tegel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgKsuzbSCtc4H0AlmBB8gKZSd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Subsidie warmtepompen gaat weer omhoog 🤗

https://www.ad.nl/politie...er-voor-diesels~a95af0c3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:03
Carboy54 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:39:
[...]

Kijk bij twijfel anders naar een Weheat Blackbird. Die is met 85 kg.veel lichter en staat op 4 schokdempers. Hier op een nieuwe houten uitbouw niets te horen op max. vermogen met extra rubber tegels en beton tegel.

[Afbeelding]
Alleen jammer als je in een wijk woont waar ze een warmte net aan leggen krijg je niets meer.
Totzo ver de keuze vrijheid!

Bij een auto heb je zelf een keuze welke je koopt.
Of er in jouw wijk een warmtenet wordt aangelegd is niet
jouw vrije keuze.

Vind het wel weer typische keuze voor deze regering.

[ Voor 12% gewijzigd door bommer op 24-04-2025 06:47 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:56
bommer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 06:43:
[...]

Alleen jammer als je in een wijk woont waar ze een warmte net aan leggen krijg je niets meer.
Totzo ver de keuze vrijheid!

Bij een auto heb je zelf een keuze welke je koopt.
Of er in jouw wijk een warmtenet wordt aangelegd is niet
jouw vrije keuze.

Vind het wel weer typische keuze voor deze regering.
Vanuit een publiek geld perspectief kan ik dit wel begrijpen. Anders subsidieer je en een warmtepomp en een niet gebruikt warmtenet. Dat is ook moeilijk uitlegbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:11
Tillumen schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:26:
[...]

Vanuit een publiek geld perspectief kan ik dit wel begrijpen. Anders subsidieer je en een warmtepomp en een niet gebruikt warmtenet. Dat is ook moeilijk uitlegbaar.
Helemaal waar. Maar ben wel benieuwd naar de exacte voorwaarde voor de subsidie irt warmtenetten. Als ik kijk naar mijn gemeente hadden we 2 jaar geleden al een warmtenet moeten hebben. De plan studies zijn nu nog steeds niet klaar....

Als de voorwaarde is er komt een warmtenet is dat natuurlijk waardeloos. Je wil toch iets concreter hebben om zelf de keuze. Te kunnen maken.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:09:
[...]

Helemaal waar. Maar ben wel benieuwd naar de exacte voorwaarde voor de subsidie irt warmtenetten. Als ik kijk naar mijn gemeente hadden we 2 jaar geleden al een warmtenet moeten hebben. De plan studies zijn nu nog steeds niet klaar....

Als de voorwaarde is er komt een warmtenet is dat natuurlijk waardeloos. Je wil toch iets concreter hebben om zelf de keuze. Te kunnen maken.
Gezien het enorme prijsverschil in energiekosten zal de subsidie weinig invloed hebben op de kosten en keuze. In mijn gemeente heb ik voorbeelden waar men per jaar meer bespaart dan het eenmalige bedrag van de subsidie. Alleen al de vaste kosten zijn hier 750 euro en dan heb je nog geen Gj gebruikt. Dat zijn mijn jaarlijkse kosten voor het aantal kWh wat mijn warmtepomp verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Carboy54 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:59:
[...]

Gezien het enorme prijsverschil in energiekosten zal de subsidie weinig invloed hebben op de kosten en keuze. In mijn gemeente heb ik voorbeelden waar men per jaar meer bespaart dan het eenmalige bedrag van de subsidie. Alleen al de vaste kosten zijn hier 750 euro en dan heb je nog geen Gj gebruikt. Dat zijn mijn jaarlijkse kosten voor het aantal kWh wat mijn warmtepomp verbruikt.
Eens maar dan kan je wel zelf een goed overwogen keuze maken. Je weet dan, als het warmte net er ligt of de contracten aangeboden worden, het is kosten X voor het warmtenet en kosten Y voor de WP (zonder subsidie). Nu kan het zijn Kosten ? voor het warmtenet wat er ooit komt en kosten Y-# voor de WP (zonder
of misschien toch met subsidie) omdat er ooit een warmtenet komt. Dat laatste heeft een hoog glazenbol gehalte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:04

Jan2023

KISS

Impossibl3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:04:
[...]

Eens maar dan kan je wel zelf een goed overwogen keuze maken. Je weet dan, als het warmte net er ligt of de contracten aangeboden worden, het is kosten X voor het warmtenet en kosten Y voor de WP (zonder subsidie). Nu kan het zijn Kosten ? voor het warmtenet wat er ooit komt en kosten Y-# voor de WP (zonder
of misschien toch met subsidie) omdat er ooit een warmtenet komt. Dat laatste heeft een hoog glazenbol gehalte.
Ja maar dat is een momentopname.
Aan een warmtenet zou je voor vele jaren vast kunnen zitten tegen bizar hoge kosten.
Dus niet denken , ja maar of dit dan dat
Gewoon de knoop door hakken , die ene keer dat je dat beetje subsidie mist ben je zo weer vergeten als je de maandelijkse kosten gaat bekijken.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Jan2023 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:33:
[...]

Ja maar dat is een momentopname.
Aan een warmtenet zou je voor vele jaren vast kunnen zitten tegen bizar hoge kosten.
Dus niet denken , ja maar of dit dan dat
Gewoon de knoop door hakken , die ene keer dat je dat beetje subsidie mist ben je zo weer vergeten als je de maandelijkse kosten gaat bekijken.
Eens. Maar moet je wel het geld hebben liggen om een WP te kunnen kopen. Kijk wij hebben er eentje draaien. Een mooie Amber 95 ;). Maar er zijn zat mensen die niet "even" dat geld hebben liggen en dan toch naar de totaalprijs kijken op dat moment. Voor hen kan het zijn dat dan het warmtenet betaalbaar is (ja op de lange termijn duurder maar in het nu goedkoper). Ik weet dat je allerlei leningen kan afsluiten voor je verduurzaming maar er zijn legio redenen te bedenken dat je dat niet wil doen ook al gaat het soms om drogredenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Impossibl3 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:59:
[...]

Eens. Maar moet je wel het geld hebben liggen om een WP te kunnen kopen. Kijk wij hebben er eentje draaien. Een mooie Amber 95 ;). Maar er zijn zat mensen die niet "even" dat geld hebben liggen en dan toch naar de totaalprijs kijken op dat moment. Voor hen kan het zijn dat dan het warmtenet betaalbaar is (ja op de lange termijn duurder maar in het nu goedkoper). Ik weet dat je allerlei leningen kan afsluiten voor je verduurzaming maar er zijn legio redenen te bedenken dat je dat niet wil doen ook al gaat het soms om drogredenen.
Als je op zo,n basis beslissingen neemt ben je op de grens van je financien bezig , niet echt slim.
Zo blijft er nooit wat over , en zit er wat tegen ......
En met leningen ben je het ene gat met het andere aan het dempen.

Eerst maar eens op zoek naar opties om ergens anders geld te besparen.
En genoegen nemen met wat je hebt op zo,n moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:57
[...]

waarom is die tuin niet een optie dan? Want je hebt het over geluid maar vrijwel iedereen zit binnen als de WP het huis moet verwarmen dus dan is geluid in de tuin geen/veel minder een issue lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Fr33z schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:29:
[...]

waarom is die tuin niet een optie dan? Want je hebt het over geluid maar vrijwel iedereen zit binnen als de WP het huis moet verwarmen dus dan is geluid in de tuin geen/veel minder een issue lijkt me.
Omdat het in de tuin heel ingewikkeld is om de wettelijke geluidsnormen te halen dan moet hij smack in the middle.

En we gaan er ook mee koelen en ik wil eigenlijk liever niet dat als ik aan de bar zit en naar buiten kijk ik een bakbeest van een warmtepomp zie :) als hij in de tuin komt dan komt er een Marshall merk op ;) zet ik slayer op 11 om hem niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

He he ,eindelijk eens een positieve ontwikkeling.

https://www.telegraaf.nl/...elijkheid-buitenlands-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:05
Er is flink wat protest ivm de dieren die daar in de buurt leven hiermee verstoort worden.
Maar alsnog is de planeet er 1.000 keer beter af als dit gas idd wordt gewonnen ipv dat smerige schaliegas dat met gif uit de grond wordt gepers en dan dan met dikke stookolie aangedreven tankers uit de VS hierheen gescheept wordt.

Of gewoon full elektric gaan en hopen dat de schone energieopwekking en betaalbare energieopslag ontwikkeling lekker verder gaat (gaat overigens hard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Full electric or not , daar gaat het even niet om.
Ben heel content met wat hier in huis de laatst jaren aan CO2 besparende maatregelen is gerealiseerd.
Werkt prima.

Maar gewoon als land zelf je broek ophouden en de grondstof aanwenden voor binnenlands gebruik , dat vult ook de schatkist !
Er zijn ook vele mensen in een huurwoning die mogen niet eens een WP installeren , maar willen ook niet afhankelijk zijn van malloten als trump en poetin voor de gasprijs.

En die protesten ? daar ben ik wel klaar mee , 1 x is leuk , 2e keer wordt al irritant en dan moet het klaar zijn !
Gewoon gebiedsverboden instellen voor dat extinction rebellion bv.
Hoe verzin je het om steeds weer een snelweg te blokkeren .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Eleison667 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:20:
Omdat het in de tuin heel ingewikkeld is om de wettelijke geluidsnormen te halen dan moet hij smack in the middle.
Die normen gelden op 9 meter hoog (bovenop je dakkapel) net zo goed. Ik zie niet in waarom dat op het dak wel lukt en beneden in de tuin niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:37
Whiskey48 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:43:
[...]

Er is flink wat protest ivm de dieren die daar in de buurt leven hiermee verstoort worden.
Maar alsnog is de planeet er 1.000 keer beter af als dit gas idd wordt gewonnen ipv dat smerige schaliegas dat met gif uit de grond wordt gepers en dan dan met dikke stookolie aangedreven tankers uit de VS hierheen gescheept wordt.

Of gewoon full elektric gaan en hopen dat de schone energieopwekking en betaalbare energieopslag ontwikkeling lekker verder gaat (gaat overigens hard)
Mag van mij ook best, het is best schoon te winnen, alleen een eiland en een paar buizen in de bodem is niet einde zeeleven natuurlijk.

Ps LNG tankers draaien op LNG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 20:45
Weet toevallig iemand wat dit icoontje betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y94dhxvIylVOWadddV9jUS5qL4Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iQlzJoOeWc46vXv5zUiFAw69.jpg?f=user_large

Of nog beter: weet er iemand waar een volledig overzicht van alle icoontjes gevonden kan worden? In de handleiding vind ik het niet terug:
https://ithodaalderop.com...mber%20(nl).pdf#ID1_64223

Ik vermoed dat het met smart grid te maken heeft. Ik dacht een smart grid schakeling vanuit Home Assistant gemaakt te hebben om het tapwater extra te verwarmen, maar mijn Amber gaat niet stoken. Als ik de smart grid schakeling uitzet verdwijnt het icoontje ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EricEric752 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:02:
Weet toevallig iemand wat dit icoontje betekent?

[Afbeelding]

Of nog beter: weet er iemand waar een volledig overzicht van alle icoontjes gevonden kan worden? In de handleiding vind ik het niet terug:
https://ithodaalderop.com...mber%20(nl).pdf#ID1_64223

Ik vermoed dat het met smart grid te maken heeft. Ik dacht een smart grid schakeling vanuit Home Assistant gemaakt te hebben om het tapwater extra te verwarmen, maar mijn Amber gaat niet stoken. Als ik de smart grid schakeling uitzet verdwijnt het icoontje ook niet.
Smart grid inderdaad. En afhankelijk op welke combinatie je hem hebt gezet staat er een 0, 1 of 2 in.

Als je hem op je sww wilt laten werken, zet de contacten dan op de juiste combinatie (boost zonder BUH), en zet de SG+ deltaT sww (in hybride menu) hoger dan de DeltaT in het sww menu die nodig is om SWW überhaupt te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Get!em schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:11:
[...]

Smart grid inderdaad. En afhankelijk op welke combinatie je hem hebt gezet staat er een 0, 1 of 2 in.

Als je hem op je sww wilt laten werken, zet de contacten dan op de juiste combinatie (boost zonder BUH), en zet de SG+ deltaT sww (in hybride menu) hoger dan de DeltaT in het sww menu die nodig is om SWW überhaupt te triggeren.
Dank. Ik geloof echter dat ik dat allemaal heb gedaan:

Mijn bedoeling was SGB: Verhoogd setpoint cv en tapwater (zonder elektrisch element).

Op basis van "7.3.5. Smart Grid Ready" in https://ithodaalderop.com...eiding%20Amber%20(nl).pdf heb ik com en SGB verbonden met het derde relais van mijn LeeJoow module (1 en 2 zijn in gebruik voor verwarming en koeling)

Mijn icoontje heeft een 0, dus ik neem haast aan dat dit de eerste optie is. Op basis van de handleiding zou ik denken dat dat SGA is, maar het LeeJoow is toch echt verbonden met SGB.

Ik vind het ook vreemd dat het icoontje niet meer uit gaat als ik het LeeJoow relais weer uit zet. Dat zou toch moeten?

Verder gaat de Itho ook niets doen, terwijl er wel aan de voorwaarden was voldaan:
- Het tijdstip van schakelen viel in het SWW tijdvak
- M12.9 SG ∆T tapwater: 12 graden
- Tapwater temperatuur was rond de 48 graden
- M3.1 Tapwatertemperatuur: 51
- M3.2 ∆T herstart tapwater verwarmen: 5

Door de SGB had hij moeten beginnen met SWW verwarmen, want:
51 + 12 - 5 = 58 graden en de temp was dus 48 graden.

Ik zie vast iets over het hoofd, maar ik weet even niet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Op basis van je aangegeven zaken zou het idd goed moeten gaan. Met getal 0 wil zeggen: wel SG aangesloten, maar contact niet dicht

Voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Even een vraag over mijn situatie: hoe kan ik zien welke EEPROM versie geïnstalleerd is?

Ik heb het vermoeden dat de ITHO installateurs de verkeerde hebben geïnstalleerd.
Sinds hun update is de Pump speed niet meer hetzelfde.
Pump speed maximum is nu 1410l/u
Pump speed medium is. I 1150l/u

Dat zijn volgens mij de waardes van een Amber 65 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Get!em schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:43:
Op basis van je aangegeven zaken zou het idd goed moeten gaan. Met getal 0 wil zeggen: wel SG aangesloten, maar contact niet dicht

Voor zover ik weet.
Bedoel je dat 0 aangeeft dat SG in settings aan staat? Want ik begrijp niet hoe de regelunit kan weten dat er de draden zijn aangesloten zonder dat het contact dicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
EricEric752 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:50:
[...]

Bedoel je dat 0 aangeeft dat SG in settings aan staat? Want ik begrijp niet hoe de regelunit kan weten dat er de draden zijn aangesloten zonder dat het contact dicht is.
Ja, sg+ in hybride menu aan, geeft een 0 als je verder geen contacten gesloten hebt.
Contact sluiten op de door jou genoemde SGB is een 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:46:
Even een vraag over mijn situatie: hoe kan ik zien welke EEPROM versie geïnstalleerd is?

Ik heb het vermoeden dat de ITHO installateurs de verkeerde hebben geïnstalleerd.
Sinds hun update is de Pump speed niet meer hetzelfde.
Pump speed maximum is nu 1410l/u
Pump speed medium is. I 1150l/u

Dat zijn volgens mij de waardes van een Amber 65 toch?
Kijk even bij systeeminformatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-CcxVCP3UV2Vog0lHKCmP1TMEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OzbJIsNKxGhCHeqAFs88E3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:11:
[...]

Kijk even bij systeeminformatie.

[Afbeelding]
Thanks, had een foto gemaakt van die pagina, maar blijkt dat dit scherm de regels update en er een 0,5s niks te zien is op die regel. Had ik dus een foto zonder versienummer ;). Even met live foto’s een halve seconde verschuiven en de versie was weer zichtbaar.

Maar goed, nu de versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x9WLbLA_JIZfynXENN-mE77hT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/To6dDJitKKrYKwwUDnOzJVjg.jpg?f=fotoalbum_large

Compleet andere hoofdversie (118 VS 110)
Dan in deze post Stoker in "Itho Daalderop Amber" en jouw foto.

Lastig te vergelijken zo. Kan iemand bevestigen welke eeprom versie ik dan heb en of die voor de 120 is? Pompsnelheid is namelijk echt een flinke 34% lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ik kan daar geen uitsluitsel over geven.
Heb even gekeken in het ZIP archive , je hebt het juiste HEX bestand nodig voor de eeprom update , maar wat daar dan na installatie voor versie uitrolt voor de amber 120 weet ik niet.

Productieversie vanaf 04-2024
- Compatible bij alle WinCE softwareversies (backwards compatable)

- Bestandsnamen:
- PAVH06C002.hex (Amber 65)
- PAVH08C002.hex (Amber 95)
- PAVH12C002.hex (Amber 120)

- Wijzigingen:
- Bodemplaatverwarming aan tijdens, en tot 10 minuten na een ontdooicyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobin83
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-05 18:24
Hoi! Ik heb sinds november een Amber 65 en die werkt naar volle tevredenheid. Met vloerverwarming beneden en radiatoren op de 1e verdieping. Nou heb ik alleen een vraag/mogelijk probleem op deze mooie lentedag. De boiler laat ik naar 70 graden verwarmen tussen 12-16 doordat ik energie overschot heb door PVs. echter lijkt Amber juist nu het water niet echt te verwarmen terwijl de boiler wel warmte uit staat te wisselen. De warmtepomp staat op 0 Hz en hij is al ruim 2 uur bezig het water te verwarmen. De warmte sensor buiten geeft 34 graden aan. Die staat denk ik vol in de zon. Zou dat verklaren waarom het water niet meer wordt verwarmd? Dank alvast voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Tobin83 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:15:
Hoi! Ik heb sinds november een Amber 65 en die werkt naar volle tevredenheid. Met vloerverwarming beneden en radiatoren op de 1e verdieping. Nou heb ik alleen een vraag/mogelijk probleem op deze mooie lentedag. De boiler laat ik naar 70 graden verwarmen tussen 12-16 doordat ik energie overschot heb door PVs. echter lijkt Amber juist nu het water niet echt te verwarmen terwijl de boiler wel warmte uit staat te wisselen. De warmtepomp staat op 0 Hz en hij is al ruim 2 uur bezig het water te verwarmen. De warmte sensor buiten geeft 34 graden aan. Die staat denk ik vol in de zon. Zou dat verklaren waarom het water niet meer wordt verwarmd? Dank alvast voor jullie hulp!
Daar is het hoedje weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQasR0ym3VKegXSNgNDwV3Nt_uo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XBWQzSNYegwwdTSwyJF9G8GS.png?f=user_large

Blader even paar blz terug of kijk in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tobin83 Je geeft het antwoord met de oplossing eigenlijk zelf.
Verplaats de buitentemperatuursensor z.s.m. naar een schaduwrijke(re) plek.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
dunklefaser schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:28:
@Tobin83 Je geeft het antwoord met de oplossing eigenlijk zelf.
Verplaats de buitentemperatuursensor z.s.m. naar een schaduwrijke(re) plek.
Iemand gaf dit is ding ooit als tip. Ergens staat ook een bestandje voor een 3d printer die precies op maat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobin83
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-05 18:24
Whiskey48 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:40:
[...]

Iemand gaf dit is ding ooit als tip. Ergens staat ook een bestandje voor een 3d printer die precies op maat zou zijn.
Ah dat is een goede tip. Ik snap nu wel dat bij een te hoge buitentemperatuur het water een minder hoge temperatuur kan afgeven maar inderdaad belangrijk dat de juiste temperatuur gemeten wordt. Ik ga even kijken naar deze oplossing of iets vergelijkbaars. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Tobin83 schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:22:
[...]

Ah dat is een goede tip. Ik snap nu wel dat bij een te hoge buitentemperatuur het water een minder hoge temperatuur kan afgeven maar inderdaad belangrijk dat de juiste temperatuur gemeten wordt. Ik ga even kijken naar deze oplossing of iets vergelijkbaars. Dank!
En bij hoge buiten temperaturen vroeg in de ochtend jouw sww laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Wel lekker dat mijn Amber op het noorden staat.
van middag tijdens de negatieve tarieven,
Het extra element en de Amber op compressor aan de bak voor 70 graden water.

Dat is niet zonde, maar helpt eigenlijk het net stabiliseren.en inruil krijg je heet water en geld toe.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
bommer schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:38:
Wel lekker dat mijn Amber op het noorden staat.
van middag tijdens de negatieve tarieven,
Het extra element en de Amber op compressor aan de bak voor 70 graden water.

Dat is niet zonde, maar helpt eigenlijk het net stabiliseren.en inruil krijg je heet water en geld toe.
Dan had ik helemaal euro's kunnen verdienen 😁. Vandaag trok de compressor nog maar 54 graden als ik hem dan naar 70 had gestookt gingen er heel wat kWh door heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgDBAIeWUrORWjgnuRG6cspbXSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8ssckjox9ngfVaimzPyCNoa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:15
Vergeet niet een mengventiel te plaatsen bij deze hoge tapwatertemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
mused schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:36:
Vergeet niet een mengventiel te plaatsen bij deze hoge tapwatertemperaturen.
Inlaat combinatie, ook wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mused
Get!em schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:39:
[...]

Inlaat combinatie, ook wel handig.
Dat is sowieso een verplichte beveiliging voor je warmwater toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mused schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:47:
[...]

Dat is sowieso een verplichte beveiliging voor je warmwater toestel.
Mengventiel? Of bedoel je overdruk?
Heb een 8 bar inlaat combi en er zit ook nog een overdrukventiel in van 90 graden en 10 bar.

Het eigen element heeft ook nog een veiligheids thermostaat max 75 graden.

Ik denk heel erg mijn best zou moeten doen om de 80 graden te halen.

[ Voor 35% gewijzigd door bommer op 28-04-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:36:
[...]

Mengventiel? Of bedoel je overdruk?
Heb een 8 bar inlaat combi en er zit ook nog een overdrukventiel in van 90 graden en 10 bar.

Het eigen element heeft ook nog een veiligheids thermostaat max 75 graden.

Ik denk heel erg mijn best zou moeten doen om de 80 graden te halen.
ik vermoed dat een thermostatische menger ter voorkoming van brandwonden bedoeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mused
Dat is wat ik bedoel, een thermostisch mengventiel op de warmwaterleiding ter voorkoming van een te hoge warmtapwater temperatuur.
Worden ook altijd bij zonneboilers toegepast want daar gaat de temperatuur ook voorbij de 60gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Andrehj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:46:
[...]

Die normen gelden op 9 meter hoog (bovenop je dakkapel) net zo goed. Ik zie niet in waarom dat op het dak wel lukt en beneden in de tuin niet.
Omdat je op het dak wel in het midden tussen de erfgrenzen kan plaatsen en in de tuin niet. En omdat ik er dan zelf als ik in de tuin zit ook niet naast zit als hij geluid maakt voor het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:17:
[...]

ik vermoed dat een thermostatische menger ter voorkoming van brandwonden bedoeld wordt
60 graden kun je ook aan verbranden.

Ik heb de gewone standaard mengkranen, dus ja het is mogelijk om 70 graden water te tappen.
Dat is niet anders dan met een cv ketel.
Meerlagen buis kan deze temperatuur constant aan
Met pieken van 95 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:30:
[...]

Thanks, had een foto gemaakt van die pagina, maar blijkt dat dit scherm de regels update en er een 0,5s niks te zien is op die regel. Had ik dus een foto zonder versienummer ;). Even met live foto’s een halve seconde verschuiven en de versie was weer zichtbaar.

Maar goed, nu de versie:
[Afbeelding]

Lastig te vergelijken zo. Kan iemand bevestigen welke eeprom versie ik dan heb en of die voor de 120 is? Pompsnelheid is namelijk echt een flinke 34% lager.
Nog even mezelf quote updaten:
Ik heb deze vraag al aan itho gesteld, maar nog geen antwoord.

Daarom zoek ik ook hier nog even om bevestiging:
Is er hier iemand met een Amber120 die al wel de EEPROM update heeft?
Wat is de versienummer die de Amber aangeeft? (systeminfo menu, pagina 5).
En heb je een flowmeter, wat is daar bij heating nu de flow als hij op medium of maximumflow staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droif
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-05 15:24
Weet iemand hier of bij de I-WPV 3G voorraadvaten de laadmodule eenvoudig te verwijderen is en op een andere plaats te plaatsen is? Ik ben namelijk aan het kijken voor een 240 liter vat, maar kom qua hoogte net niet uit voor een I-WPV 3G. Een I-WPV 3G vat is net iets goedkoper dan een los vat met aparte laadmodule vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Droif schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:31:
Weet iemand hier of bij de I-WPV 3G voorraadvaten de laadmodule eenvoudig te verwijderen is en op een andere plaats te plaatsen is? Ik ben namelijk aan het kijken voor een 240 liter vat, maar kom qua hoogte net niet uit voor een I-WPV 3G. Een I-WPV 3G vat is net iets goedkoper dan een los vat met aparte laadmodule vandaar mijn vraag.
Nee dat zou ik niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Whiskey48 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:21:
[...]

Bij mij heb ik hem maar een uurtje of 2 per jaar ofzo in gebruik.
Wel ben ik heel erg blij hoe de Amber om gaat met zijn BUH.
Bij sommige andere (premium prijs) merken lees ik dat de BUH altijd aan gaat als het buiten onder een bepaalde temperatuur is. Of altijd als er warm water gemaakt moet worden boven de 55 graden.

De Amber gebruikt de BUH enkel als een bepaalde tijd hij onvoldoende vermogen lijkt te hebben. ... Dat vind ik echt top. Zo maak ik bijna dagelijks 65 graden warm water (op zonnestroom) en in de winter pas aan als er een sterke koude wind stond op het huis en deze snel afkoelde.
Note to myself, voor 12:00 de Smart Grid aanzetten. In de middag wilde de Amber toch de BUH erbij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Vandaag is door de automatisering voor het eerst van 2025 de warmtepomp op koelen gesprongen. Vond het al zo lekker op de beganegrond en eerste verdieping tov de zolder 😁.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• René H
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 15:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvBBXMa00Gp87g-t5U5dOeoJQ4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxF1LJVczKIzjSzICcxvebJk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlA0BTcSab4w2QhnM0KVGB7pTJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntNX44Mkg8VNalymLAATr6PQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na een tijd dit forum draad gevolgd te hebben en wat wisselende ervaringen met installateurs heb ik besloten de warmtepomp zelf te gaan plaatsen. Afgelopen donderdag is Joris (Stoker op dit forum) langs geweest voor de inbedrijfstelling.
Op een paar kleinigheden na is dit soepel verlopen en ontpopte Joris zich als prettige gesprekspartner met veel kennis.
De opstelling nu is dat de warmtepomp alleen gebruikt wordt voor verwarmen met in huis een combinatie van vloerverwarming en overbemeten radiatoren zodat er voldoende warmteafgifte bij lage temperaturen is en genoeg volume inhoud om geen buffertank te hoeven plaatsen.
Het komende stook seizoen alles in gaan regelen en hopelijk daarna genieten.
Rest mij nog om te zeggen dat ik voor de optie heb gekozen om in aanmerking te komen voor de RVO subsidie regeling, dit is terug te vinden op de website van warmtepomponline.

[ Voor 5% gewijzigd door René H op 03-05-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
René H schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een tijd dit forum draad gevolgd te hebben en wat wisselende ervaringen met installateurs heb ik besloten de warmtepomp zelf te gaan plaatsen. Afgelopen donderdag is Joris (Stoker op dit forum) langs geweest voor de inbedrijfstelling.
Op een paar kleinigheden na is dit soepel verlopen en ontpopte Joris zich als prettige gesprekspartner met veel kennis.
De opstelling nu is dat de warmtepomp alleen gebruikt wordt voor verwarmen met in huis een combinatie van vloerverwarming en overbemeten radiatoren zodat er voldoende warmteafgifte bij lage temperaturen is en genoeg volume inhoud om geen buffertank te hoeven plaatsen.
Het komende stook seizoen alles in gaan regelen en hopelijk daarna genieten.
Ziet er strak uit en zelfs een slotje voor de werkschakelaar 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-05 21:56
Vraagje.

Net een amber 95 met boiler geïnstalleerd. Alles uitgebreid ontlucht en ik heb de warmwatervoorziening werkend. Alleen lukt het mij niet om P1 aan te laten schakelen.

Ik gebruik een honeywell zoneregeling. Bij warmtevraag gaat de warmtepomp aan, wordt het buffervat warm, en gaat vervolgens p1 niet aan. Als ik via het het onderhoudsmenu probeer p1 te starten werkt ie ook niet. Alleen bij het ontluchtingsprogramma doet ie het weer wel.

Alle instellingen doorgelopen maar geen resultaat….Ook 0 foutmeldingen.
Iemand idee waar ik zoeken moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RlfG schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:17:
Ik gebruik een honeywell zoneregeling.
O jee.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlfG
Aan de Honeywell lijkt het niet aan te liggen. Geeft gewoon contact en een groen lampje op de module.

Overigens hebben we hier een uitgebreide Honeywell regeling al 5 jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Alleen tot nu toe met een cv ketel. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RlfG schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:31:
Overigens hebben we hier een uitgebreide Honeywell regeling al 5 jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Alleen tot nu toe met een cv ketel. 😊
Het gaat erom dat Honeywell niet compatibel is met warmtepompen omdat ze deze door de veel te hoge PWM-frequentie veel te vaak aan en uit zetten.
De diverse WP-topics hier staan vol met horrorverhalen.

Overigens geldt ditzelfde voor ook voor de meeste andere merken zoneregelingen, die meestal zijn ontworpen voor CV-ketels.

Bij een WP wil je gewoon een simpele aan-uit regeling met kleine hysterese.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 03-05-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlfG
Andrehj schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:22:
[...]

Het gaat erom dat Honeywell niet compatibel is met warmtepompen omdat ze deze door de veel te hoge PWM-frequentie veel te vaak aan en uit zetten.
De diverse WP-topics hier staan vol met horrorverhalen.

Overigens geldt ditzelfde voor ook voor de meeste andere merken zoneregelingen, die meestal zijn ontworpen voor CV-ketels.

Bij een WP wil je gewoon een simpele aan-uit regeling met kleine hysterese.
Ik ken de discussies en het was niet mijn bedoeling om een nieuwe discussie over Honeywell te beginnen.

Laten we het er op houden dat de Amber een extern “aan” signaal krijgt, ook aangaat, maar dat pomp P1 niet meedoet. Terwijl ik in de instellingen heb aangegeven dat ie dat wel moet doen. Via het installateursmenu krijg ik p1 ook niet aan. Maar bij het ontluchten doet ie weer wel mee.
Dus het lijkt mij een instellingenkwestie. Maar waar het zit kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
RlfG schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Ik ken de discussies en het was niet mijn bedoeling om een nieuwe discussie over Honeywell te beginnen.

Laten we het er op houden dat de Amber een extern “aan” signaal krijgt, ook aangaat, maar dat pomp P1 niet meedoet. Terwijl ik in de instellingen heb aangegeven dat ie dat wel moet doen. Via het installateursmenu krijg ik p1 ook niet aan. Maar bij het ontluchten doet ie weer wel mee.
Dus het lijkt mij een instellingenkwestie. Maar waar het zit kan ik niet vinden.
Ben ik met @Carboy54 ook eens meebezig geweest,
Wat was het ook al weer?

Overigens zijn er ook liefhebbers van zone regelingen hoor, kom gerust met je vragen. Tag mij maar, anders mis ik misschien je bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:57:
[...]

Ben ik met @Carboy54 ook eens meebezig geweest,
Wat was het ook al weer?

Overigens zijn er ook liefhebbers van zone regelingen hoor, kom gerust met je vragen. Tag mij maar, anders mis ik misschien je bericht.
@RlfG Systeem config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1Owxlr8DDf8UZUlBNC_xGZCoZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0ZN770qEtX80yhxcFQa7O69.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:30

timpel_800

Amber 65

Plakken ze nu toch in het groot AMBER erop?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René H
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 15:11
Die Amber letters in het groot staan er inderdaad op, had van mij niet gehoeven.
Tip, haal de bovenplaat er ook af, dan kan je beter bij de trekontlasting en het kabeltje van de buitentemperatuur sensor mits je die wil verlengen cq verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@RlfG
Bij systeemconfiguratie kan je ook nog even kijken bij welke maximale buitentemperatuur de verwarming wordt vrijgegeven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlfG
Jan2023 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:37:
@RlfG
Bij systeemconfiguratie kan je ook nog even kijken bij welke maximale buitentemperatuur de verwarming wordt vrijgegeven .
Uiteindelijk heb ik de fabrieksinstellingen teruggezet en netjes stap voor stap alle instellingen doorgelopen. Geen idee waar het zat, maar het werkt nu zoals het moet.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:56
timpel_800 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:25:
Plakken ze nu toch in het groot AMBER erop?
Dat zijn plastic letters die met een paar klemmetjes aan de grill vastzitten. Klik je zo los als het je niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-05 22:50
De zoektocht naar de juiste warmtepomp is voor een a-technisch persoon als ik verdraaid niet eenvoudig. Tot nu toe had ik mijn oog op Quatt, maar in mijn Google research kwam deze amber ook bovendrijven. Weet iemand hoe de Amber zich tot de Quatt verhoudt, voor een gebruiker die een systeem zoekt dat zonder al te veel poespas gewoon werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@StillLife "Google Research" - wat heb je dan gezocht c.q. wat wilde je uitzoeken?

Ik zou uitgaan van mijn huidige verwarmingssituatie en eerst kijken hoe de cv-installatie
voor een warmtepomp geschikt kan worden gemaakt.
Dit staat in eerste instantie los van de keuze Amber, Quatt, Vaillant, WeHeat, Panasonic, Mitsubishi
of wat dan voor een wp ook.
(Misschien nog overwegen: split vs. monoblok - afhankelijk van de plaatsingsmogelijkheden,
een combinatie van wp en wpb is eventueel ook interessant.)

P.S.: Zonder "poespas" (=aanpassingen) werkt bijna geen wp "gewoon" en zeker niet efficiënt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StillLife
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-05 22:50
Ik heb eerst heel dom op warmtepompen gezocht, veel op tweakers gelezen en tot nu toe twee adviesgesprekken gehad. 1 met duurzaam advies, en een met quatt. In beide gesprekken werd mijn huidige situatie (geīsoleerde tussenwoning uit 1991 met radiatoren) als geschikt geacht voor overstap naar wp, hybride of full electric. Bij full electric wordt de plaatsing van de binnenunit wel een probleem, zeker bij quatt. Daardoor dacht ik: ik doe hybride bij quatt en voeg dan evt later een warmtepompboiler van een ander merk toe als ik eraan toe ben om van het gas af te gaan.

Maar ik blijf googlen en zo kwam ik via een online test van warmplus op het advies voor de Amber. Deed al eerder van die onlinevragenlijstjes en daar komt dan nooit een quatt uit, wat ik wel vreemd vind…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:37
StillLife schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:33:
Ik heb eerst heel dom op warmtepompen gezocht, veel op tweakers gelezen en tot nu toe twee adviesgesprekken gehad. 1 met duurzaam advies, en een met quatt. In beide gesprekken werd mijn huidige situatie (geīsoleerde tussenwoning uit 1991 met radiatoren) als geschikt geacht voor overstap naar wp, hybride of full electric. Bij full electric wordt de plaatsing van de binnenunit wel een probleem, zeker bij quatt. Daardoor dacht ik: ik doe hybride bij quatt en voeg dan evt later een warmtepompboiler van een ander merk toe als ik eraan toe ben om van het gas af te gaan.

Maar ik blijf googlen en zo kwam ik via een online test van warmplus op het advies voor de Amber. Deed al eerder van die onlinevragenlijstjes en daar komt dan nooit een quatt uit, wat ik wel vreemd vind…
Een online test en je komt op een warmtepomp merk?
En dan ook nog niet 1 van de oudere merken?
Wie zouden deze tests sponseren denk je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
StillLife schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:33:

Wil je een zwaardere warmtepomp die ook zeer compleet is en alles kan (koelen en sww) dan is de Amber een prima keuze. Wil je een warmtepomp vergelijkbaar in prijs en vermogen met de Quatt kijk dan naar de Nederlandse Weheat Flint. Ook die kan de vloer of fancoils koelen en sww maken zonder al die afwijkende constructies van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:30:
[...]

Maar goed, nu de versie:
[Afbeelding]

@Carboy54 @Stoker , gezien jullie nog wel eens een 120 tegenkomen en ook de software updates doen/hebben, kunnen jullie bevestigen welke versie eeprom dat zou moeten zijn?

Zowel Itho als mijn leveranciers zijn doodstil.

Flow lijkt echt lager. Met invloed op de De deltaT op warmtewisselaar Tui/Tuo is voor SWW nu bijna 8K (was 4-5K).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:26
Als ik weer bij een 120er ben, dan zal ik foto’s maken voor en na de update.

Welke informatie wil je nogmeer weten?

Die delta T, is dat bij tapwater en cv? Of zit daar nog een verschil in?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:21:
Als ik weer bij een 120er ben, dan zal ik foto’s maken voor en na de update.

Welke informatie wil je nogmeer weten?

Die delta T, is dat bij tapwater en cv? Of zit daar nog een verschil in?
Ik probeer uit te sluiten waarom flow 35-40% lager is (in dezelfde maximum stand) na de aanpassingen die een Itho monteur heeft gedaan (BUH vervangen, Eeprom installeren).
Eeprom is mijn verdachte.

Nu begrijp ik dat flow meten niet bij iedereen er is, dus kijk ik naar de bijverschijnselen daarvan: hogere delta T op warmtewisselaar, tragere SWW run.

Zie plaatje van flow voor en na aanpassingen (alleen cv)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X61lr8P8c77dIcBTGy3OLA8JkRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNXyE77EziwGeJUh7Zy5dLEa.png?f=fotoalbum_large

Plaatje voor en na met delta T op warmtewisselaar. . sWW run start om 10u ‘s ochtends, tot 14u, rest is verwarming.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxPezniutZmBK7XbHwpGB4V_lkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8kifXxFsd5w1XwpM7EcJ6jz9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnAsczjkH2Komx2Gg1zKWghEGW4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hwg9uzBbt0jpo9fju5EnquYi.png?f=fotoalbum_large

Lijkt me toch niet dat Itho met de update de waterpomp ineens veel lager zet. Funest voor de cop.
Ik vermoed zelfs dat gebruik van de BUH ,die nu aansprong bij legionella, is terug te voeren op die hogere Tuo.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 07-05-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
Op 3 augustus heb ik een discussie gestart over de internetverbinding met de Amber ivm software updates.
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Carboy54 gaf toen aan dat het de verwachting is dat deze in Q4 2024 het licht zou zien.
Wij zijn nu 4 maanden verder na einde Q4 2014. Wie weet wat de stand van zaken nu is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
evertmulder schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:01:
Op 3 augustus heb ik een discussie gestart over de internetverbinding met de Amber ivm software updates.
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Carboy54 gaf toen aan dat het de verwachting is dat deze in Q4 2024 het licht zou zien.
Wij zijn nu 4 maanden verder na einde Q4 2014. Wie weet wat de stand van zaken nu is
Volgens mij is er een stuurprint / app in ontwikkeling.
Ik zou geen update functionaliteit verwachten.
Deze print zal op rs232 of modbus werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
bommer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:53:
[...]

Ik zou dat jammer vinden. Waar is die stuurprint / app voor bedoeld m.a.w. wat kun je ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
bommer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:53:
[...]

Een app waarmee je warmtepomp of Smart Grid aan/uit zou kunnen zetten, met een in de app te bepalen duur zou al top zijn.

Ik ben nu erg blij dat ik elke ochtend de warmtepomp handmatig uit zet als ik wakker wordt (als het koud is maar warm gaat worden die dag).
Of in de ochtend met veel zon, even handmatig het sanitairwater gratis naar 65 graden breng.

... geen fancy demotica, maar simpel met de hand even slim omgaan met het stroomverbruik ... ik ben er erg bij mee dat ik dit kan icm Homey. Ik kan me voorstellen dat dit bijzonder simpel te bouwen is en veel mensen hier heel blij mee zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zag een "binnenkort leverbare" IoT-module op de website staan: https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00766
(wordt ook naar verwezen in het installatiedocument van de Amber). Inderdaad modbus.

Al denk ik persoonlijk dat een tweaker beter af is met een van de uitleesmogelijkheden die hier op het forum worden besproken en dan lekker integreren met een domoticapakket naar keuze. Geen cloudafhankelijkheid en plotselinge aanpassingen in uitleesmogelijkheden.

Voor wat betreft de updates zou ik overigens wel willen weten wat de mogelijkheden zijn buiten de oorspronkelijke installateur om (om wat voor reden dan ook). Op zich draait het bij mij naar behoren, maar als ik dan lees dat lagere frequenties mogelijk zijn, dan ben ik wel geinteresseerd: kan de Amber misschien toch nog wat efficienter draaien.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
Aiolos schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:49:
Ik zag een "binnenkort leverbare" IoT-module op de website staan: https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00766
(wordt ook naar verwezen in het installatiedocument van de Amber). Inderdaad modbus.

Al denk ik persoonlijk dat een tweaker beter af is met een van de uitleesmogelijkheden die hier op het forum worden besproken en dan lekker integreren met een domoticapakket naar keuze. Geen cloudafhankelijkheid en plotselinge aanpassingen in uitleesmogelijkheden.

Voor wat betreft de updates zou ik overigens wel willen weten wat de mogelijkheden zijn buiten de oorspronkelijke installateur om (om wat voor reden dan ook). Op zich draait het bij mij naar behoren, maar als ik dan lees dat lagere frequenties mogelijk zijn, dan ben ik wel geinteresseerd: kan de Amber misschien toch nog wat efficienter draaien.
De handleiding van de IoT module is hier te lezen.
https://tinyurl.com/23beef9t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer

36Hz verwarmen en 30Hz koelen kan al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:20:
[...]

36Hz verwarmen heb ik inderdaad al voldoende voorbij zien komen afgelopen winter, ik ben vooral geinteresseerd in een lagere frequentie bij verwarmen.

Op bepaalde momenten in het tussenseizoen kan het kansen bieden om meer op alleen zonnestroom/accu te draaien, danwel de runs nog wat langer te kunnen maken.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
evertmulder schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:31:
[...]

Ik zou dat jammer vinden. Waar is die stuurprint / app voor bedoeld m.a.w. wat kun je ermee
Idd updaten via een modbus-verbinding lukt niet echt, en Amber heeft er logischerwijs voor gekozen de WinCE niet zelf aan het net te hangen (te gevoelig voor hackers).

De installatiehandleiding geeft geen menu-voorbeelden maar noemt wel:
● Gebouwgebonden verbruik;
● Opgewekte energie;
● Huishoudelijk verbruik;
● Digitale energiemeter (slimme meter) gegevens;
● Energieverbruik warm tapwater en ruimteverwarming;
● Rapportage: Webportal voor woningcorporatie en bewoner voor status en rapportages;
● Technische gegevens warmtepomp, op afstand aanpassen instellingen en storingsmeldingen
uitlezen

Wat je ermee lijkt te kunnen...
● Zeker niet meer parameters uitlezen/instellen dat met de twee oplossingen die we al kennen
● Maar de cloud-optie maakt het wel mogelijk voor Itho om remote diagnose te doen en settings te wijzigen
● Voor de bewoner vooral de Historie. Out-of-the-box verbruik en opgewekte energie. Wellicht geschat op basis van cijfers die nu al beschikbaar zijn (de twee modules tonen al verbruik compressor-deel in Ampere, en opwekking met aanvoer- en retourtemperatuur en pompsnelheid.
● Een app wordt net genoemd(!). Zonder app geen mogelijkheid om op een makkelijke/snelle manier om buiten het klokprogramma vanuit de app sww boost te geven, of hulpmiddelen om naar een zomer-/winterstand voor het legionella-moment te kiezen of een vakantiemodus in te stellen.
● Automatisering lijkt makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Whiskey48 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Een app waarmee je warmtepomp of Smart Grid aan/uit zou kunnen zetten, met een in de app te bepalen duur zou al top zijn.

Ik ben nu erg blij dat ik elke ochtend de warmtepomp handmatig uit zet als ik wakker wordt (als het koud is maar warm gaat worden die dag).
Of in de ochtend met veel zon, even handmatig het sanitairwater gratis naar 65 graden breng.

... geen fancy demotica, maar simpel met de hand even slim omgaan met het stroomverbruik ... ik ben er erg bij mee dat ik dit kan icm Homey. Ik kan me voorstellen dat dit bijzonder simpel te bouwen is en veel mensen hier heel blij mee zullen zijn.
Met een PNI CN 36 thermostaat kan je dat aan en uitzetten ook via hun app. Handig tijdens afwezigheid. En met de nieuwe PRO ook koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:20:
[...]

Bij de laatste versies heb ik 30 Hz voorbij zien komen met verwarmen. Wij zijn bezig met Itho uit te zoeken waar dat vandaan komt en of dat te upgraden is. In de laatste update zit het in ieder geval nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:37:
[...]

Met meerdere Aqara switches en de plugwise Adam HA en Adam Lisa kun je dat voor elkaar krijgen.
De aqara switches koppeling met de koelcontact is beschreven in de documentatie van Plugwise en draait ook daadwerkelijk de thermostaat om naar koelfunctie (indien je die feature op Adam HA gekocht hebt).
De ander Aqara switches koppel je dan met de SG+ contacten en kun je in de app een schakel-schema mee maken, of in de app los bedienen.
Met de P1 meter van Plugwise, kun je zelfs de relatie leggen tussen de CV runs en electra verbruik. (al is dat zonder de info van de Amber, want Adam/Lisa is uiteraard alleen aan/uit contact op verwarming/koeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 08-05-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Carboy54 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Met een PNI CN 36 thermostaat kan je dat aan en uitzetten ook via hun app. Handig tijdens afwezigheid. En met de nieuwe PRO ook koelen.
Ja dat is ook weer zo. Handig ook koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Met meerdere Aqara switches en de plugwise Adam HA en Adam Lisa kun je dat voor elkaar krijgen.
De aqara switches koppeling met de koelcontact is beschreven in de documentatie van Plugwise en draait ook daadwerkelijk de thermostaat om naar koelfunctie (indien je die feature op Adam HA gekocht hebt).
De ander Aqara switches koppel je dan met de SG+ contacten en kun je in de app een schakel-schema mee maken, of in de app los bedienen.
Met de P1 meter van Plugwise, kun je zelfs de relatie leggen tussen de CV runs en electra verbruik. (al is dat zonder de info van de Amber, want Adam/Lisa is uiteraard alleen aan/uit contact op verwarming/koeling.
Op het ogenblik is dit mijn status voor deze maand so far.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCSZ_Kar6eSBkVXk66ehE-I6aHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz1YzVw53LKrEZV9GIrSUjwC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees mee , maar heb zo mijn gedachten over al die add ons van jullie.

Douchen gaat nog steeds prima op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Op het ogenblik is dit mijn status voor deze maand so far.

[Afbeelding]

Ik lees mee , maar heb zo mijn gedachten over al die add ons van jullie.

Douchen gaat nog steeds prima op gas.
Met dat soort bedragen kun je er beter inderdaad geen geld aan besteden.

Dankzij salderen zonder terugleverkosten gaat t hier ook prima. 90kWh afgenomen van het net, 309kWh invoeding. Rekening deze maand tot nog toe dus onder nul (geld terug).
En dat is incl auto laden deels ‘s nachts (die ga ik overdag laden als dat zinvol wordt zonder salderen), waardoor eigen verbruik (21%) en zelfvoorzienendheid (47%) omhoog schiet.

Jaarrekening was -€1100 afgelopen jaar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:40:
[...]

Met dat soort bedragen kun je er beter inderdaad geen geld aan besteden.

Dankzij salderen zonder terugleverkosten gaat t hier ook prima. 90kWh afgenomen van het net, 309kWh invoeding. Rekening deze maand tot nog toe dus onder nul (geld terug).
En dat is incl auto laden deels ‘s nachts (die ga ik overdag laden als dat zinvol wordt zonder salderen), waardoor eigen verbruik (21%) en zelfvoorzienendheid (47%) omhoog schiet.

Jaarrekening was -€1100 afgelopen jaar…
Ik zat hier afgelopen jaar , febr 2024 - febr 2025 , op - 517 euro

Met slechts 9 panelen , en de Amber 24/7 op 21 graden .
Zonder terug lever kosten .
Voorlopig dieselen we nog verder ,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Iemand een suggestie voor simpele instellingen voor koeling met vvw? Ik heb nog geen humidity meter, en geen thermostaat, wel een ruimtesensor en HA.

Ik denk aan een HA script...
- Externe thermostaatsturing uit, verwarming uit
- Ta op 18oC (lijkt veilig voor condens)
- Indien Tr>22oC dan koelen aanzetten

Of kan ik een volle Tr regeling aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:06:
Iemand een suggestie voor simpele instellingen voor koeling met vvw? Ik heb nog geen humidity meter, en geen thermostaat, wel een ruimtesensor en HA.

18c is niet altijd veilig. Afgelopen zomer waren er meerdere zeer klamme warme dagen, waarbij 21c door de vloer het minimale was, anders mocht je dweilen. Zelfs een dag 23c.

Dauwpunt is over de dag echter redelijk constant, tenzij je een enorme weersverandering hebt (draaiende wind, onweer, etc). 1x per dag even checken is voldoende om een veilige +1 marge te kiezen.
Op een app als “Het Weer In Nederland “ staat hij voor buiten situatie genoemd (vandaag tussen de -2c en +3C volgens knmi hier lokaal, en mijn eigen weerstation geeft 2,2c buiten en 3,5c binnen, erg droog dus). Binnen is vaak ietsje vochtiger, dus kies een veilige waarde. Kijk even of de waarde ook in een Weer API zit, vermoedelijk wel bij KNMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
tonwes99 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:06:

Hier is het HA script wat ik gebruik. Werkt als een trein.
https://discord.com/chann...92786/1197656266584117338

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben heel benieuwd dat dat module van Itho moet gaan kosten en of zij iets bedacht hebben om wel sneller te kunnen schakelen (er zit best een vertraging op de module).

Voor een cloud onafhankelijke oplossing kom je dan toch bij de Tweaker oplossingen van mij of Bommer.

Edit: 171ex BTW zo te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door leejoow op 09-05-2025 07:13 ]

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Feitelijk betaal je dan als klant voor een Tool waar mee Itho op afstand je WP kan monitoren.

Leuk Business model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:02:
Feitelijk betaal je dan als klant voor een Tool waar mee Itho op afstand je WP kan monitoren.

Leuk Business model.
Jan vergeet ook hier niet dat meer dan 95% van de gebruikers een knop aan de muur willen en een storingsvrij warm huis. Door deze monitoring worden de installateur en Itho gewaarschuwd bij calamiteiten en kunnen zij vaak op afstand de afwijkingen herstellen. Wij hebben legio klanten die niet weten hoe ze een stooklijn moeten instellen. Zo werkt het bij bv Panasonic ook. Wij wachten geduldig af wat het ons gaat brengen business model of niet. Aan tweakers de keuze en voor de installateur als diagnose tool top voor het juist instellen van de unit.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 09-05-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:02:

Leuk Business model.
Dit gaat veel gebruikers in combinatie met installateurs helpen. Installateur hoeft niet meteen te rijden bij klachten, maar kan eerst kijken en soms meteen oplossen.

Remko warmtepompen hebben dit zelfs als enige mogelijkheid om parameters te verstellen. Buurman heeft er een, en die is daar tevreden over omdat hij na een belletje, meteen settings goed heeft staan, zonder er over na te denken.
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste