• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:34
@Whiskey48 @leejoow ik ben hier ook actief, dus als er wat is kan je mij taggen.

De broncode is beschikbaar op GitHub, PR’s zijn altijd welkom: https://github.com/LRuesink-WebArray/homey-itho-daalderop-amber

  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:41
Whiskey48 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geweldig! Nog niks gedaan, maar iig vanzelf een knop erbij en als je er op tikt kan mijn vrouw (en zus straks) zelf de stooklijn aanpassen ... Geweldig dit!!

Nog geen idee wat je er verder mee kan, maar dit is al fantastisch!

(Scherm nu is enkel zo goed als out-of -the-box wat apps aangevinkt ... Toch wel echt makkelijk spul dat Homey)
Ziet er goed uit hoor is dat gewoon het dashboard van homey ?
Draai nu nog home assistant maar heb al wel zitten kijken naar homey wel duur maar volgens mij een stuk simpeler als de HA. Kun je in de homey amber alles ook gewoon instellen of is het alleen de info die hij weergeeft ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
camel1987 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:53:
[...]


Ziet er goed uit hoor is dat gewoon het dashboard van homey ?
Draai nu nog home assistant maar heb al wel zitten kijken naar homey wel duur maar volgens mij een stuk simpeler als de HA. Kun je in de homey amber alles ook gewoon instellen of is het alleen de info die hij weergeeft ?
Mwah, denk dat je ca EUR 150 meer kwijt bent voor hetzelfde idd. Maargoed, Homey zou ik mijn vrouw, zus en misschien zelfs mijn moeder telefonisch uit kunnen leggen hoe te installeren vanuit de doos. Bij HA natuurlijk compleet onmogelijk.

Geen idee wat de app van kan, ga eens kijken. Op de plaatjes van Itho Daalderop Amber in Homey staan best wat variabelen waarmee je kunt sturen.

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc4GW914Xu-f02DDk62xgC6YHbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBQ2QVXz3CG29xr3nixJxmkO.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is misschien wel grappig.

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 12-06-2026 22:51 ]


  • avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:16
Heeft iemand de juiste instellingen voor de Waveshare 'rs232/rs485 to eth' converter? Ik heb een Amber met v2.29-II en model WLT-043R-NP00. Er is echt van alles geprobeerd van baudrate (19200) en parity ('none' en 'even') tot aan bekabeling en diverse modbus applicaties en wireshark. De waveshare accepteert de sessie op de ingestelde port 502, maar data die verstuurt wordt blijkt niet doorgezet te worden of Amber indoor unit reageert niet. De RX loopt wel op (zou de ontvangen informatie via ethernet network moeten zijn). Maar TX blijft nu. Ik vermoed dat ik of een DOA heb ontvangen of er wat aangepast moet worden in software van de Amber om Modbus external te activeren. Waveshare instellingen zijn welkom en elk ander voorstel voor verdere onderzoek.

  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
avanthof schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:58:
Heeft iemand de juiste instellingen voor de Waveshare 'rs232/rs485 to eth' converter? Ik heb een Amber met v2.29-II en model WLT-043R-NP00. Er is echt van alles geprobeerd van baudrate (19200) en parity ('none' en 'even') tot aan bekabeling en diverse modbus applicaties en wireshark. De waveshare accepteert de sessie op de ingestelde port 502, maar data die verstuurt wordt blijkt niet doorgezet te worden of Amber indoor unit reageert niet. De RX loopt wel op (zou de ontvangen informatie via ethernet network moeten zijn). Maar TX blijft nu. Ik vermoed dat ik of een DOA heb ontvangen of er wat aangepast moet worden in software van de Amber om Modbus external te activeren. Waveshare instellingen zijn welkom en elk ander voorstel voor verdere onderzoek.
Misschien een EW11A bestellen om te testen? Ik heb zelf deze: link. Een zelfde draait bij mijn broertje en ook @wowly heeft er één naar tevredenheid (volgens mij). Zie ook deze post van @wowly over zijn installatie van de EW11A: wowly in "Itho Daalderop Amber".

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
mijgmae schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:20:
@Whiskey48 @leejoow ik ben hier ook actief, dus als er wat is kan je mij taggen.

De broncode is beschikbaar op GitHub, PR’s zijn altijd welkom: https://github.com/LRuesink-WebArray/homey-itho-daalderop-amber
Hoi @mijgmae, heb jij misschien wat flows die ik van je evt zou kunnen kopieren, anders even af te kijken of die handig zijn?
  • Ik gebruik nu een losse Shelly AAN/UIT schakelaar om Smart Grid te sturen ... dit kan nu zeker ook gewoon via de Leejow module in Homey?
    (ik wil de Leejow module kopen voor bij mijn zus, dan hoef ik dus niet ook nog een Shelly AAN/UIT schakelaar erbij te kopen)
  • Heb jij toevallig de stooklijn aangepast dat hij op de duurste stroom momenten van de dag de stooklijn even met 1 graad omlaag zet (zeg max 2 a 3 uur in de avond, prima als hij dan daarna even iets harder moet werken om in te halen).
  • Als de verwachting is dat het een uur zonnig blijft, mag hij van mij het sanitairwater (gratis) naar 62 graden opwarmen. Ik hoor / lees vaker dat dit met de app "Solar Forecast" in te stellen is, maar ik krijg geen data van Solar Forcast lijkt het. Maar dit kan dus evt wel (dan probeer ik het nog een keer).
Volgens mij prima in te stellen maar ik ben echt een redelijke leek als het gaat om demotica met het technisch instellen ervan (ben geen ITer), vind het ook erg irritant om in te stellen en ben er al snel klaar mee. Maar dan probeer ik het even opnieuw.

Thanks alvast iig!


*edit: alvast even wat bedacht obv dynamische tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7uIgpw2we7TJs6p0_xY2taYFno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp1M7CiQrce3dTEcqTP09sK6.jpg?f=fotoalbum_large


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3RJ2ncN5592Z-Oc4Z1jihh_sa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxXOpDpCXgYKmuCgMPx0fmyk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 13-06-2026 12:14 ]


  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:41
Toch even nog een vraag. Wij gaan binnenkort de verbouwing starten waardoor er plaats vrij gaat komen voor een boilervat. Dit word waarschijnlijk een itho i-wpv van 270 liter.
Nu staat onze amber op het dak en moeten de leidingen drek ook vanuit de amber allemaal verlegd gaan worden. Eigenlijk de hele installatie word aangepast. Nu gaat dr waterleiding drek van de onderverdieping naar boven en vanuit daar over het plafond weer richting de badkamer welke ook op begane grond is. Moet hiervoor nog apart die laadmodule aangeschaft worden of zit dit standaard al in het boilervat verwerkt ?
Ook ben ik aan het kijken of een thuisbatterij voor ons van toepassing is maar lees ook veel over de smart grid aansluiting om drek in 2027 als de saldering eraf gaat de zonnestroom in de boiler te stoppen is hier ook nog iets aparts voor nodig in aanschaf of zit dit standaard in de binnenunit verwerkt ?
Wij hebben een goodwe 3600 dns omvormer hangen weet ook niet of deze dat uberhaupt wel ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door camel1987 op 13-06-2026 11:44 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:34
@Whiskey48 ik gebruik zelf Home Assistant. Ik heb de app origineel geschreven voor mijn vader, die Homey (en de Amber) heeft. Ik heb dus geen flows die ik kan delen.
  1. SG wordt niet door Leejow ontsloten, dat moet alsnog via een fysieke sluiting van de SG contacten. Je kan wel de relais op de Leejow-module aansturen via de Homey app, dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.
  2. Nee, dat heb ik zelf niet, ik werk puur met een stooklijn op basis van buitentemperatuur.
  3. Zou kunnen, Solar Forecast ik zelf niet geprobeerd. Wel een leuke use-case, dat moet te doen zijn. Ik gebruik de Amber zelf niet voor sanitiair water, als je in de Leejow module de modus naar DHW zet, gaat hij dan een run doen?

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
mijgmae schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:27:
@Whiskey48 ik gebruik zelf Home Assistant. Ik heb de app origineel geschreven voor mijn vader, die Homey (en de Amber) heeft. Ik heb dus geen flows die ik kan delen.
  1. SG wordt niet door Leejow ontsloten, dat moet alsnog via een fysieke sluiting van de SG contacten. Je kan wel de relais op de Leejow-module aansturen via de Homey app, dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.
  2. Nee, dat heb ik zelf niet, ik werk puur met een stooklijn op basis van buitentemperatuur.
  3. Zou kunnen, Solar Forecast ik zelf niet geprobeerd. Wel een leuke use-case, dat moet te doen zijn. Ik gebruik de Amber zelf niet voor sanitiair water, als je in de Leejow module de modus naar DHW zet, gaat hij dan een run doen?
Merci! Ik bestel dan enkel de Leejow module, thanks!

Ik bedenk me net dat Smart Grid helemaal niet nodig is, ik verhoog gewoon de stooklijn en zet deze daarna weer terug (heb de plaatjes hierboven neergezet.

Solar Forecast wordt over het algemeen gebruikt; na invoer van je zonnepanelen en locatie maakt hij een schatting voor jouw toekomstige zonneopbrengst obv zonnekracht (en bewolking dus).
Een standaard variabele is dat als de zonneopbrengst de komende 2 uur 2500watt of meer is, dat je dan bijvoorbeeld de legionella run draait / setpoint sanitairwater verhoogd.
Dit is makkelijk in te stellen, alleen kreeg ik geen data van Solar Forecast. Dit is de standaard app die iedereen gebruikt wat ik lees, maargoed mij lukte het niet, heb ik maar laten zitten.
Ik gebruik nu dus als de prijs negatief is voor 2h, dan de setpoint naar 62 graden, zal vast ook iets nuttings doen.

Misschien dat ik nog erbij zet dat als de prijs het laagste is van de afgelopen 7 dagen, dat hij dan een legionella run doet oid.

  • mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:34
Ik zou zelf smart grid gebruiken. Het schrijven van waarden middels de modbus gaat niet 'instant', soms lijkt het (iig bij mij) niet te werken.Het tegelijkertijd schrijven van meerdere waarden gaat denk ik sowieso niet werken. Smart grid werkt dan betrouwbaarder.

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
mijgmae schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:13:
Ik zou zelf smart grid gebruiken. Het schrijven van waarden middels de modbus gaat niet 'instant', soms lijkt het (iig bij mij) niet te werken.Het tegelijkertijd schrijven van meerdere waarden gaat denk ik sowieso niet werken. Smart grid werkt dan betrouwbaarder.
Thanks!


... Toch wel cool dat dit nu zo makkelijk kan. Weer niet of je bij andere merken dit allemaal kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 13-06-2026 14:37 ]


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
camel1987 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:40:
Toch even nog een vraag. Wij gaan binnenkort de verbouwing starten waardoor er plaats vrij gaat komen voor een boilervat. Dit word waarschijnlijk een itho i-wpv van 270 liter.
Nu staat onze amber op het dak en moeten de leidingen drek ook vanuit de amber allemaal verlegd gaan worden. Eigenlijk de hele installatie word aangepast. Nu gaat dr waterleiding drek van de onderverdieping naar boven en vanuit daar over het plafond weer richting de badkamer welke ook op begane grond is. Moet hiervoor nog apart die laadmodule aangeschaft worden of zit dit standaard al in het boilervat verwerkt ?
Ook ben ik aan het kijken of een thuisbatterij voor ons van toepassing is maar lees ook veel over de smart grid aansluiting om drek in 2027 als de saldering eraf gaat de zonnestroom in de boiler te stoppen is hier ook nog iets aparts voor nodig in aanschaf of zit dit standaard in de binnenunit verwerkt ?
Wij hebben een goodwe 3600 dns omvormer hangen weet ook niet of deze dat uberhaupt wel ondersteund.
Laadmodule is alleen los bij het horizontale vat. Verticaal is het standaard gemonteerd.@Whiskey48 Binnen enkele weken hebben wij een fraaie smart module voor de Amber die ondersteunt zonnepanelen en dynamische tarieven. Wij gaan deze komende weken testen op een Amber.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:52:
[...]


@Whiskey48 Laadmodule is alleen los bij het horizontale vat. Verticaal is het standaard gemonteerd. Binnen enkele weken hebben wij een fraaie smart module voor de Amber die ondersteunt zonnepanelen en dynamische tarieven. Wij gaan deze komende weken testen op een Amber.
Nee het binnen bedieningspaneel, die wilde mijn Us graag in de garage hebben bij het vertikale watervast. Boven het watervat was hier goed ruimte voor, anders moesten er kasten weg.


Ah echt??? ... Dat zou een game changer zijn voor de Amber zeg in de markt. ... Goed van Itho dat ze dit doen.


Al een Homey en Jeelow module voor haar besteld ... Naja, zou mooi zijn als dat niet meer nodig is laten we maar zeggen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 13-06-2026 15:00 ]


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
Whiskey48 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Nee het binnen bedieningspaneel, die wilde mijn Us graag in de garage hebben bij het vertikale watervast. Boven het watervat was hier goed ruimte voor, anders moesten er kasten weg.


Ah echt??? ... Dat zou een game changer zijn voor de Amber zeg in de markt. ... Goed van Itho dat ze dit doen.


Al een Homey en Jeelow module voor haar besteld ... Naja, zou mooi zijn als dat niet meer nodig is laten we maar zeggen :)
Nee komt niet van Itho maar via ons. Itho is wel op de hoogte van dit initiatief. De komende jaren is smart een must. Laat Itho eerst maar zorgen voor de oplossing van de schermpjes dat heeft prioriteit.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ben benieuwd Carboy.

Er valt dus wat te kiezen in aansturing en uitlezing.

Monitoring via Itho(en wat sturen)

Via Carboy/Stoker

Via Leejoow of beter nog Electropaultje ;-)

Via Jordi en open Amber

Via Bommer.

HA en Homey

En met zelf veel keuze sowieso in de offline aansturing, wat natuurlijk ook gewoon erg fijn is.. (vind ik..)

Tjonge!


Edit tbv @leejoow

[ Voor 9% gewijzigd door Degast op 13-06-2026 18:40 ]


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Nee komt niet van Itho maar via ons. Itho is wel op de hoogte van dit initiatief. De komende jaren is smart een must. Laat Itho eerst maar zorgen voor de oplossing van de schermpjes dat heeft prioriteit.
Tjonge ... Itho moet maar blij zijn met jullie zeg. Dit is echt wel een game changer in de markt, mensen willen dit gewoon. Als de Amber dit ook heeft is het weer de beste prijs/kwaliteit machine.
En voor de tweakers nog steeds de perfecte keus om goed in te kunnen stellen.

... Mooi nieuws, ik ben benieuwd!

  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik grijp toch even in nu ik werkelijk elke spelling gezien heb, het is Leejoow of beter nog Electropaultje :P

Maar in elk geval goed om te zien dat er wat te kiezen valt tegenwoordig :)

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:52
Carboy54 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:52:
[...]


Laadmodule is alleen los bij het horizontale vat. Verticaal is het standaard gemonteerd.@Whiskey48 Binnen enkele weken hebben wij een fraaie smart module voor de Amber die ondersteunt zonnepanelen en dynamische tarieven. Wij gaan deze komende weken testen op een Amber.
Dat klinkt goed, ben heel benieuwd! Kun je al iets zeggen over hoe de integratie met de zonnepanelen en dynamische tarieven is opgezet?

  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:52:
[...]


Laadmodule is alleen los bij het horizontale vat. Verticaal is het standaard gemonteerd.@Whiskey48 Binnen enkele weken hebben wij een fraaie smart module voor de Amber die ondersteunt zonnepanelen en dynamische tarieven. Wij gaan deze komende weken testen op een Amber.
Hou ons op de hoogte.

Daar zou je dus ook een wpb mee aan kunnen sturen ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een tijdje een amber 12kw draaien, er lijkt na een aantal maanden nog steeds de nodige lucht in het systeem te zitten wat goed hoorbaar is. Met name de retour leiding tussen het (open) buffervat en richting de buitenunit geeft veel geluid. Bovenop het buffervat zit een automatische ontluchter die open is, daarnaast zitten er op verschillende plekken boven in het systeem ook automatisch ontluchters die alle open staan. Heeft er iemand wellicht tips om de lucht uit het systeem te krijgen?

Vreemd genoeg, tijdens een warmwater run zijn de leidingen niet hoorbaar, terwijl de retour weer in een open verbinding staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 15-06-2026 13:05 ]


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
Avvd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:46:
Ik heb een tijdje een amber 12kw draaien, er lijkt na een aantal maanden nog steeds de nodige lucht in het systeem te zitten wat goed hoorbaar is. Met name de retour leiding tussen het (open) buffervat en richting de buitenunit geeft veel geluid. Bovenop het buffervat zit een automatische ontluchter die open is, daarnaast zitten er op verschillende plekken boven in het systeem ook automatisch ontluchters die alle open staan. Heeft er iemand wellicht tips om de lucht uit het systeem te krijgen?

Vreemd genoeg, tijdens een warmwater run zijn de leidingen niet hoorbaar, terwijl de retour weer in een open verbinding staat.
Meerdere keren het automatische ontluchtingsprogramma draaien in de amber software. Daarna ontluchters dicht zetten. Die mogen met propaan warmtepompen niet open blijven staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 15-06-2026 13:32 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • OBF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-06 12:18

OBF

Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:07:
[...]


Fijn dat het verholpen is!

Ik wil hier nog even op terugkomen voor als een eigenaar hetzelfde probleem heeft; Met een vastgelopen scherm functioneert de warmtepomp namelijk niet. (het geheugen loopt vol waardoor WinCE crashed.)

Afgelopen winter zijn er een aantal schermpjes defect gegaan maar dit is altijd netjes (zover ik bij ons kan beoordelen) goed opgelost door te swappen.

Er is inmiddels ook een dhz oplossing voor;
Een herinstallatie van WinCE + 2.29 software.
--> Middels een handleiding van tekst en foto's wordt de installatie gestart en doorloopt zichzelf! Daarna alleen de V2.29 software nog installeren.

[Afbeelding]

Vanmiddag hebben wij de software doorgestuurd naar een Amber-eigenaar met een vastzittend scherm, 2u later (incl heen en weer mailen van de bestanden) draaide de warmtepomp weer!

[Afbeelding]

Heb je hier een probleem met het scherm van de Amber --> vraag je installateur om de installatiebestanden.
wat als ik zelf de installateur ben en ik heb mijn pomp gekocht bij de groothandel?

is dit overgens een steeds terugkerend probleem of is het na een update permanent verholpen?

  • p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:34
OBF schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:02:
[...]

wat als ik zelf de installateur ben en ik heb mijn pomp gekocht bij de groothandel?

is dit overgens een steeds terugkerend probleem of is het na een update permanent verholpen?
Zeker, zie post zondag 24 mei 2026 01:04. Update is niet altijd nodig als de oorzaak database corruptie is.

  • OBF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-06 12:18

OBF

p.blommendaal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Zeker, zie post zondag 24 mei 2026 01:04. Update is niet altijd nodig als de oorzaak database corruptie is.
kan dit ook nog steeds als het scherm niet meer verder komt dan loading OS image? mogelijk via de SD kaart?

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
p.blommendaal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Zeker, zie post zondag 24 mei 2026 01:04. Update is niet altijd nodig als de oorzaak database corruptie is.
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van je analyse.

Maar dat ik eigenlijk wacht op een update van Itho die dit probleem aanpakt en definitief oplost.

Zeker omdat de software fout een mogelijke hardware fout heeft/geeft op termijn lijkt me dat noodzakelijk.

  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:41
Ik heb net even terug gezocht hier en ik zie dat best wat mensen een kamstrup warmtemeter tussen hun installatie hebben.
Heeft dit meerwaarde ? En kan dit ook een 2e hands meter zijn ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

camel1987 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb net even terug gezocht hier en ik zie dat best wat mensen een kamstrup warmtemeter tussen hun installatie hebben.
Heeft dit meerwaarde ? En kan dit ook een 2e hands meter zijn ?
Voordeel: Met name (via echte flow meter) de daadwerkelijke Thermal Power berekenen (bijvoorbeeld in HomeAssistant) en via een in diezelfde Homeassistant gekoppelde electrische kWH meter de COP berekening goed doen.

Vervolgens kun je gaan kijken of je met settings aan oa stooklijn, M1.01/m103, je gemiddelde COP kunt verbeteren.

Het gaf mij in iedergeval goed inzicht in actuele situatie, en ook of een bepaalde setting nou mij voordeel geeft of niet.

Basale inzichten:
  • Hogere flow is hogere thermal power. Afhankelijk van de gevraagde extra electrisch vermogen van de waterpomp levert dit een iets hogere COP op.
  • Hogere flow levert ook op dat de T-lift (buitentemperatuur verschil met Tuo) kleiner kan worden doordat retour temperatuur hoger is, je gemiddelde vvw temperatuur hoger is, en je stooklijn dus naar beneden kan, waardoor COP ook beter wordt.
  • Laagste compressor frequentie 36 en 30Hz is niet perse positief voor COP. Wel laagste electrisch vermogen compressor, maar overhead van pomp en systeem worden relatief groter.
Ik heb wel de cheap-ass oplossing gekozen:
De via tinytronics verkrijgbare flowmeter, gekoppeld aan de leejoow module. Nadelen: niet geijkte meter, geen eigen temperatuurmeting.

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 16-06-2026 09:59 ]


  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:41
Oke duidelijk nou ik ben in een pand bezig waar ik 5 of 6 van die dingen tegenkom en het zijn ook precies degene die ik hier al vaker voorbij heb zien komen vandaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0rR9J1W1R-6sWTxt4knNX6LJro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyNnskcWTRVTNeoudi3HKywA.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
OBF schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:02:
[...]

wat als ik zelf de installateur ben en ik heb mijn pomp gekocht bij de groothandel?

is dit overgens een steeds terugkerend probleem of is het na een update permanent verholpen?
Als gecertificeerd installateur ben je bekend bij Itho en doe te een melding via het service portaal. Problemen keren regelmatig terug en Itho gaat dit voor de winter oplossen is ons schriftelijk toegezegd. Die oplossing gaat waarschijnlijk ook via jouw installateur. Heb je het installeren zelf gedaan en bij de groothandel gekocht heb je wellicht een probleem. Die zijn vaak niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 16-06-2026 14:06 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
camel1987 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb net even terug gezocht hier en ik zie dat best wat mensen een kamstrup warmtemeter tussen hun installatie hebben.
Heeft dit meerwaarde ? En kan dit ook een 2e hands meter zijn ?
Ik heb ook de el cheapo flowmeter. Ik vond recent ook een Chinese Ultrasoon Zigbee flowmeter. Ik ben benieuwd of er andere tweakers zijn die deze geprobeerd hebben.

https://nl.aliexpress.com/item/1005010262372490.html

  • OBF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-06 12:18

OBF

Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:03:
[...]


Als gecertificeerd installateur ben je bekend bij Itho en doe te een melding via het service portaal. Problemen keren regelmatig terug en Itho gaat dit voor de winter oplossen is ons schriftelijk toegezegd. Die oplossing gaat waarschijnlijk ook via jouw installateur. Heb je het installeren zelf gedaan en bij de groothandel gekocht heb je wellicht een probleem. Die zijn vaak niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Ik heb mn tapwatervat bij jou gekocht. Wpv-h en laadmodule, telt ik dan ook mee als klant

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
OBF schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:29:
[...]

Ik heb mn tapwatervat bij jou gekocht. Wpv-h en laadmodule, telt ik dan ook mee als klant
Uitzonderingen bevestigen soms de regel 😅

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:10
avanthof schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Werkt ook niet helaas. draai versie v2.29-II zou parity eventueel op 'Even' moeten staan. Maar kreeg geen response, zelfs niet via Modbus tools zoals Qmodmaster of vergelijk bare tools (meerdere geprobeerd). Ook de aders omgedraaid als test. Het rare is dat ik in beide gevallen van ader plaatsing, ik enkel RX count oplopen, die van de warmtepomp afkomstig zouden moeten zijn.
Sorry, ben een beetje druk met een meet en regel techniek cursus en een kind wat op zich zelf gaat wonen.
Ben niet helemaal scherp op alle socials.

Versie 2.29-II zou nog parity none moeten zijn. ik draai zelf een 2.29-III (T3) en bij mij is het nog steeds none
Baudrate: 19200 k/bits / Databits: 8 / stopbit: 1 /flow control: none / parity: none

Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqsrBnP-URM2xQfAiSxA_rEd-lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8duydgMfdVwnHjooEm9fkcj.jpg?f=fotoalbum_large

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)


  • sailinghouses
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18-06 00:24
Beste tweakers. Vroeger had ik een account maar die is destijds met mijn oude mail verloren gegaan. Daarom een nieuw account.
Ik heb al het nodige gelezen op dit fora over de Amber WP en wil graag mijn situatie voorleggen ter advies.

Huidige situatie
Ik heb een heteluchtverwarming, merk Brink.
De ketel wil ik gaan vervangen voor een Brink Elan 25 3.0, dit is een indirect gestookte ketel en kan met een externe warmtebron werken, zoals een warmtepomp. Dit type ketel heeft mi ook standaard koeling functionaliteiten.

In de huidige situatie is het tapwater systeem gescheiden van de cv. Boiler was een 80 liter, maar eigenlijk net iets te klein.
Er liggen zonnepanelen op het dak, 5,7 wattpiek; in 2025 is er 2000 kWh teruggeleverd, totaal opgeleverd 3400 kWh.

Verbruik
Het gasverbruik was in het verleden ca 2500 m3 per jaar.

Vorig jaar is er een houtpellet ketel geïnstalleerd waardoor er nu nog 800 m3 gas nodig is. Het huis was toen slechts gedeeltelijk warm gestookt. Dat is niet representatief, we willen met oog op de kinderkamer meer warmte in huis, maar geeft enig beeld van de warmtevraag.

Deze zomer is verder verduurzaamd (hr++ en tripple glas) en tzt ook nog extra vloer isolatie. Dat komt de isolatie dan ook weer ten goede.
Al met al schat ik in dat het verbruik, realistisch iets rond de 2000 m3 zal zitten bij volledig stoken op gas. Icm sww is het verbruik hoger, zegge 10%, op 2200.

Wens
- Vervangen van Brink allure door een Brink Elan 3.0.
- Verduurzamen middels warmtepomp voor cv en indien mogelijk tapwater. De Itho Daalderop 12 kw lijkt een goede kandidaat.
- Indien mogelijk van het gas af. Voor koude dagen kan de pelletkachel bijspringen. Deze doet op lage stond 3 kwh per uur en op middenstand iets meer 4 kwh. Mocht tijdens komende winter blijken dat de warmtepomp nog niet voldoende is, dan wil ik in het ontwerp rekening houden dat er een cv-ketel alsnog op gas bijgeplaatst worden. Omdat ik nu een direct gestookte cv-hetelucht-ketel heb, maar geen aparte cv ketel, wil ik deze aanschaf nu niet doen/ c.q. vooruitschuiven.
- Op termijn thuisaccu.
- Afhankelijk van wanneer ik de WP kan plaatsen overweeg ik een Zonnestroomboiler, de Itho Daalderop Green Pulse, deze kan op de p1 meter werken en het overschot in de boiler stoppen. Mijn huidige sww electro boiler heeft kuren, dus kan niet te lang wachten.

- Zijn er ervaringen met de amber warmtepomp 12 kwh icm hetelucht verwarming?
De aanvoertemperatuur van de warmtebron voor de warmtewisselaar in de heteluchtketel wordt geadviseerd op 50 graden. Volgens mij moet de WP dit goed aankunnen, al gaat de COP dan wel omlaag.
- Het geschatte verbruik in kW is variërend. Is het mogelijk om een educated guess te doen over het verbruik in de praktijk?
- Omdat ik een extreem klein leidingwerk circuit heb (warmtepomp naar luchtketel en retour), moet er een buffervat komen. Dit vat komt binnen de warmteschil. Ik overweeg om een 270l buffervat te plaatsen. Is het raadzaam om nog groter te gaan? Kan de WP bijv. overdag wat meer bufferen en zodat er snachts minder opgewekt hoeft te worden als de temperatuur buiten kouder is en er nog uit het buffervat geput kan worden?
- Kan ik een het overschot stroom van de P1 meter in het WP voorraadvat voor SWW stoppen middels het aldaar electra element, waardoor dit dan ook in feite mijn zonnestroom boiler wordt? Is er nog iets mogelijk met een externe zonnestroomboiler?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
sailinghouses schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:23:
Beste tweakers. Vroeger had ik een account maar die is destijds met mijn oude mail verloren gegaan. Daarom een nieuw account.
Ik heb al het nodige gelezen op dit fora over de Amber WP en wil graag mijn situatie voorleggen ter advies.

Huidige situatie
Ik heb een heteluchtverwarming, merk Brink.
De ketel wil ik gaan vervangen voor een Brink Elan 25 3.0, dit is een indirect gestookte ketel en kan met een externe warmtebron werken, zoals een warmtepomp. Dit type ketel heeft mi ook standaard koeling functionaliteiten.

In de huidige situatie is het tapwater systeem gescheiden van de cv. Boiler was een 80 liter, maar eigenlijk net iets te klein.
Er liggen zonnepanelen op het dak, 5,7 wattpiek; in 2025 is er 2000 kWh teruggeleverd, totaal opgeleverd 3400 kWh.

Verbruik
Het gasverbruik was in het verleden ca 2500 m3 per jaar.

Vorig jaar is er een houtpellet ketel geïnstalleerd waardoor er nu nog 800 m3 gas nodig is. Het huis was toen slechts gedeeltelijk warm gestookt. Dat is niet representatief, we willen met oog op de kinderkamer meer warmte in huis, maar geeft enig beeld van de warmtevraag.

Deze zomer is verder verduurzaamd (hr++ en tripple glas) en tzt ook nog extra vloer isolatie. Dat komt de isolatie dan ook weer ten goede.
Al met al schat ik in dat het verbruik, realistisch iets rond de 2000 m3 zal zitten bij volledig stoken op gas. Icm sww is het verbruik hoger, zegge 10%, op 2200.

Wens
- Vervangen van Brink allure door een Brink Elan 3.0.
- Verduurzamen middels warmtepomp voor cv en indien mogelijk tapwater. De Itho Daalderop 12 kw lijkt een goede kandidaat.
- Indien mogelijk van het gas af. Voor koude dagen kan de pelletkachel bijspringen. Deze doet op lage stond 3 kwh per uur en op middenstand iets meer 4 kwh. Mocht tijdens komende winter blijken dat de warmtepomp nog niet voldoende is, dan wil ik in het ontwerp rekening houden dat er een cv-ketel alsnog op gas bijgeplaatst worden. Omdat ik nu een direct gestookte cv-hetelucht-ketel heb, maar geen aparte cv ketel, wil ik deze aanschaf nu niet doen/ c.q. vooruitschuiven.
- Op termijn thuisaccu.
- Afhankelijk van wanneer ik de WP kan plaatsen overweeg ik een Zonnestroomboiler, de Itho Daalderop Green Pulse, deze kan op de p1 meter werken en het overschot in de boiler stoppen. Mijn huidige sww electro boiler heeft kuren, dus kan niet te lang wachten.

- Zijn er ervaringen met de amber warmtepomp 12 kwh icm hetelucht verwarming?
De aanvoertemperatuur van de warmtebron voor de warmtewisselaar in de heteluchtketel wordt geadviseerd op 50 graden. Volgens mij moet de WP dit goed aankunnen, al gaat de COP dan wel omlaag.
- Het geschatte verbruik in kW is variërend. Is het mogelijk om een educated guess te doen over het verbruik in de praktijk?
- Omdat ik een extreem klein leidingwerk circuit heb (warmtepomp naar luchtketel en retour), moet er een buffervat komen. Dit vat komt binnen de warmteschil. Ik overweeg om een 270l buffervat te plaatsen. Is het raadzaam om nog groter te gaan? Kan de WP bijv. overdag wat meer bufferen en zodat er snachts minder opgewekt hoeft te worden als de temperatuur buiten kouder is en er nog uit het buffervat geput kan worden?
- Kan ik een het overschot stroom van de P1 meter in het WP voorraadvat voor SWW stoppen middels het aldaar electra element, waardoor dit dan ook in feite mijn zonnestroom boiler wordt? Is er nog iets mogelijk met een externe zonnestroomboiler?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Maak de Amber slim en verwarm de indirecte boiler en buffer met een veel hogere cop dan een boiler via de P1 meter. Binnenkort draaien wij een test om de Amber aan te sturen op dynamische tarieven en eventueel de zonnepanelen. Alleen een grote buffer is zinvol. Een 12 kW heeft een kleine zo op temperatuur.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 15:43
Vanochtend heb ik de koeling aangezet:

- M9.2: Verwarmen: uit

- M9.3: Koelen: aan

M1.5: Stooklijn: uit

M1.29: Koellijn: aan

Vervolgens heeft mijn Amber 3,5 uur gekoeld, voornamelijk op 30 RPM. Om 13:10 gingen de outdoor fan en de compressor naar 0 RPM en sindsdien krijg ik ze niet meer aan. Er is geen foutmelding, dus ik zie denk ik een configuratie over het hoofd.

Op het display geeft hij voor koeling deze temperaturen aan: 22,1 (volgens mij actuele afgifte temperatuur) en 20 (berekende koellijn).

WP wordt aangestuurd met Home Assistant via leejoow module. HA geeft koelvraag. Dit is ook op het display te zien, want als ik HA koelvraag uitzet, verdwijnt het bovengenoemde overzicht.

Geprobeerd:

- koellijn uitzetten met een vaste koeltemperatuur van 19 graden.

- HA koelvraag paar keer aan/uit.

- Restart Amber controle module.

- Expliciet "koelen" (auto in controle module en daarna koelen icoon).

Er loopt ook geen tapwater verwarming.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

M101 en m102 stop en herstart controleren. Mogelijk is tc nog niet boven de setpoint + herstart.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb hier een vastlopende P0 pomp bij koelen.

Pwm signaal is 100%, maar er is geen flow. Iemand tips om hem aan te krijgen?

  • perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@EricEric752 Wat is de waarde van Tc? Als die onder de instelling van M1.20 duikt, dat stopt de warmtepomp. Standaard staat deze op 16

Vandaag ben ik ook verder gegaan met mijn koelexperiment. Hier ligt het dauwpunt nu op 20,5 º C, dus ik had een plasje water onder mijn convectors. :o

Ik heb nu deze instellingen:

M1.01 5

M1.02 1

M1.03 3

Er is voor mij nog veel te leren wat betreft koelen.

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
perslucht schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:24:
@EricEric752 Wat is de waarde van Tc? Als die onder de instelling van M1.20 duikt, dat stopt de warmtepomp. Standaard staat deze op 16

Vandaag ben ik ook verder gegaan met mijn koelexperiment. Hier ligt het dauwpunt nu op 20,5 º C, dus ik had een plasje water onder mijn convectors. :o

Ik heb nu deze instellingen:

M1.01 5

M1.02 1

M1.03 3

Er is voor mij nog veel te leren wat betreft koelen.
Ik ga niet meer koelen. Veel gedoe met instellen, risico op plasjes water. .. de Amber is voor verwarming, qua koeling spaar ik even voor een goede kucht-lucht airco bovenin het huis.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:24
Whiskey48 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:30:
[...]

goede kucht-lucht airco bovenin het huis.
Die moet je ook niet te hard zetten hè 🤧

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
Get!em schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:15:
Ik heb hier een vastlopende P0 pomp bij koelen.

Pwm signaal is 100%, maar er is geen flow. Iemand tips om hem aan te krijgen?
Zet pwm eens uit in het installateurs menu/onderhoud.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 15:43
perslucht schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:24:
@EricEric752 Wat is de waarde van Tc? Als die onder de instelling van M1.20 duikt, dat stopt de warmtepomp. Standaard staat deze op 16

Vandaag ben ik ook verder gegaan met mijn koelexperiment. Hier ligt het dauwpunt nu op 20,5 º C, dus ik had een plasje water onder mijn convectors. :o

Ik heb nu deze instellingen:

M1.01 5

M1.02 1

M1.03 3

Er is voor mij nog veel te leren wat betreft koelen.
Het was waarschijnlijk een van deze instellingen. Ik had ze op 5,3,1 en veranderd naar 5,1,1. In eerste instantie ging hij nog niet aan, maar bij een vaste target temperatuur wel. Ik ga nog wat meer met de settings spelen. Dank voor je hulp.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koelen moet deze dagen echt met dauwpunt bewaking voor niet-condenserend koelen. 21c koeltemperatuur is nu ongeveer gemiddeld minimum in NL. maar plaatselijk 25c

dat doet inderdaad niks.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
EricEric752 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Het was waarschijnlijk een van deze instellingen. Ik had ze op 5,3,1 en veranderd naar 5,1,1. In eerste instantie ging hij nog niet aan, maar bij een vaste target temperatuur wel. Ik ga nog wat meer met de settings spelen. Dank voor je hulp.
Zet de waterpomp continu aan of een korte interval in stellen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Hier gaat koelen echt prima met dynamisch koel setpoint met dauwpunt (hoogste dauwpunt in huis + 2°C = koel setpoint). Hij mag ook een kleine undershoot hebben daardoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUTZQEM8qE42wsHVLOzHt-ZaqlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpvQKydR2C6ZON2Kpc5SBgGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUan3tfEzq7VmBNZlMXgYjBbam8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51WWnUeA1iNq5oIzmWksiL8Y.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:30:
Hier gaat koelen echt prima met dynamisch koel setpoint met dauwpunt (hoogste dauwpunt in huis + 2°C = koel setpoint). Hij mag ook een kleine undershoot hebben daardoor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je afgifte? Dat ik key.

  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:36:
[...]

Wat is je afgifte? Dat ik key.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWsLbaXdnEiHJgmMMkMgsvhze-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQB6ChT6hj1Yu0xY7EjHNziv.jpg?f=fotoalbum_large

COP staat negatief, maar dat heb ik zelf gedaan. Je kan hem dus ook lezen als COP 6,7. 😉 Dus ± 3560W de deur uit! :w

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding]

COP staat negatief, maar dat heb ik zelf gedaan. Je kan hem dus ook lezen als COP 6,7. 😉 Dus ± 3560W de deur uit! :w
Afgifte = de warmte/koelelementen in huis die warmte cq koeling afgeven aan de omgeving

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:30:
Hier gaat koelen echt prima met dynamisch koel setpoint met dauwpunt (hoogste dauwpunt in huis + 2°C = koel setpoint). Hij mag ook een kleine undershoot hebben daardoor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt aan je locatie in NL, hier is safe setpoint dauwpunt (21c) + 2 =23 ℃ dus dat koelt niks.

Tuin is dauwpunt zelfs 22,5c op mijn meteostation.

  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Get!em schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Ligt aan je locatie in NL, hier is safe setpoint dauwpunt (21c) + 2 =23 ℃ dus dat koelt niks.

Tuin is dauwpunt zelfs 22,5c op mijn meteostation.
Dit is in huis. Met sort of voor 24 uur in een bak, met ook daarin een schaaltje zout drab, gekalibreerde, in ieder geval tov. elkaar, rh sensoren (9 geloof ik uit mijn hoofd).

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Zet pwm eens uit in het installateurs menu/onderhoud.
Ontluchtings routine did the trick.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:49:
[...]

Dit is in huis. Met sort of voor 24 uur in een bak, met ook daarin een schaaltje zout drab, gekalibreerde, in ieder geval tov. elkaar, rh sensoren (9 geloof ik uit mijn hoofd).
Snap ik, dauwpunt in huis is bij mij ook bijna 2c lager dan buiten. Dus daarmee onwerkbaar voor koelen nu :)

  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Afgifte = de warmte/koelelementen in huis die warmte cq koeling afgeven aan de omgeving
Koelte naar binnen zoals je wilt. Vandaag totaal 35 kWh aan koelte iig.

Dat is ± 90 m2 aan vloeroppervlakte en 6 Jaga Tempo's (verschillende maten) allemaal vol met Heat Meisters.

[ Voor 16% gewijzigd door SiNTeK op 19-06-2026 22:01 ]

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Door de massa te koelen is het ook heel veel sneller koeler als buiten afkoelt.

Gisteren inderdaad wat condens op plekken. Komt als eerst op verdeler dus kan mooi monitoren.


Ik ben er nog blij mee.

  • mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB-vKXRtBLDK3diLCIAaxR634Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKdqimRZv4SK8qknV9GMvG3o.png?f=fotoalbum_large Hier moet hij aardig stampen om het huis koel te krijgen, hij heeft gisteren 17.5kw verstookt (Amber 65). Condenserend koelen door het hele huis. Werkt wel als een tierelier, het is heerlijk koel.

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Dat is behoorlijk, ik zit op ca 10u*750watt=7,5 kWh

Maar niet condenserend, nouja een beetje op de verdeler dus haha.

Daarmee blijft het huis heel veel koeler dan anders. Maar niet airco koel.

De luchtvochtigheid in huis wordt natuurlijk ook niet minder, dat is m.i. het grootste nadeel ten opzichte van koelen met airconditioning.

Zo heel koud hoeft t nou ook weer niet te zijn, dan functioneer ik buiten helemaal niet meer.. je went er dan ook niet aan, aan de warmte.

  • tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:56
Degast schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:14:
Dat is behoorlijk, ik zit op ca 10u*750watt=7,5 kWh

Maar niet condenserend, nouja een beetje op de verdeler dus haha.

Daarmee blijft het huis heel veel koeler dan anders. Maar niet airco koel.

De luchtvochtigheid in huis wordt natuurlijk ook niet minder, dat is m.i. het grootste nadeel ten opzichte van koelen met airconditioning.

Zo heel koud hoeft t nou ook weer niet te zijn, dan functioneer ik buiten helemaal niet meer.. je went er dan ook niet aan, aan de warmte.
Welke instellingen gebruik je? Koellijn of vast setpoint? En bij een vast setpoint, welke settings voor M1-M3?

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Degast schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:46:
Door de massa te koelen is het ook heel veel sneller koeler als buiten afkoelt.

Gisteren inderdaad wat condens op plekken. Komt als eerst op verdeler dus kan mooi monitoren.


Ik ben er nog blij mee.
Homey knop voor mijn dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH5Dez50taRrYMjwknVTalyY0x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/towSPanJwcVVJTFfNUmKIPv4.jpg?f=fotoalbum_large


Instellingen in de Leejoow module (enkel via de browser):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEvlO6MiBRozUhIhfb1BKHYCSKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv7bqeieLwr7nxIqwlY1xkQp.jpg?f=fotoalbum_large


Hmm, goed punt.

Vraag; eerdere jaren kroop ik altijd onder de trap om de aanpassingen te doen in het bedieningspaneel.
Ik heb de Leejoow module en kan hier via de browser bij. ... voor ik weer 2h aan het uitproberen ben ... heeft iemand wat tips hoe in te stellen?
  1. Cooling mode aanvinken
  2. Heating mode uitvinken
  3. Cooling setpoint 18gr
... en nu? Er gebeurt niets. Use heat curve AAN of UIT, maakt niet uit.

Edit; ik geef het op. Een uur bezig, pijn in mijn knieen van het onder de trap zitten. Maar de Amber gaat echt niet koelen, echt alles aan/uit en omgezet.
Ik ga boodschappen doen

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 10:16 ]


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52
Korte vraag (denk ik): hoe wordt "Minimale buitentemperatuur start koelen" (number.amber_outside_temperature_start_cooling) bepaald door de Amber? Gebruikt hij daar TA, een afgeleide of een ander algoritme van?

Viel me vannacht op dat TA (en alle afgeleiden) ruime tijd onder de setpoint waarde van 20 waren, maar hij bleef wel koelen. Niet erg, want het was warm zat in huis, maar wil graag beter begrijpen welke interne regeling hier speelt.

  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:37
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Homey knop voor mijn dashboard:

[Afbeelding]


Instellingen in de Leejoow module (enkel via de browser):

[Afbeelding]


Hmm, goed punt.

Vraag; eerdere jaren kroop ik altijd onder de trap om de aanpassingen te doen in het bedieningspaneel.
Ik heb de Leejoow module en kan hier via de browser bij. ... voor ik weer 2h aan het uitproberen ben ... heeft iemand wat tips hoe in te stellen?
  1. Cooling mode aanvinken
  2. Heating mode uitvinken
  3. Cooling setpoint 18gr
... en nu? Er gebeurt niets. Use heat curve AAN of UIT, maakt niet uit.

Edit; ik geef het op. Een uur bezig, pijn in mijn knieen van het onder de trap zitten. Maar de Amber gaat echt niet koelen, echt alles aan/uit en omgezet.
Ik ga boodschappen doen
Gebruik je de leejoow module ook met de relais om verwarmen/koelen te schakelen? Staan die goed?

Verander ook nog eens het volgende:

M1.01 op 2, M1.02 op 1, M1.03 op 1

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ik koel met stooklijn.

Bij grotere warmte is m'n koel temperatuur hoger.. (want condensatie punt vaker hoger..)

Delta T uit 3

DeltaT herstart 1

DeltaTmoduleren 1

Correcte stooklijn uit(in de zomer)

20c-->19 27c-->18. 40c-->19

Koellijn aan.

Koelen aan in systeem configuratie.(Staat altijd aan)

Vrijgave temperatuur op 20 graden.

Vertraging signaal (altijd) 35 minuten.

Kan in t thuis scherm natuurlijk makkelijk tijdelijk temperatuur verhogen als te vochtig (condensatie)

We voelen sowieso bij dit soort plakkerig weer goed aan als de luchtvochtigheid hoger wordt. O.a. aan de trapleuning. Als die niet meer glijd is het vrij vochtig. Hahaha.

Ja, ooit maak ik het slimmer, maar eerlijk gezegd werkt het prima voor ons zo.

Zet nog wel eens een ventilator op de vloer om de koudere lucht te mengen met de warmere. Andere blijft de koelte vooral beneden hangen.

Gebruik een oud lichtknopje om koelen aan en uit te zetten. (Ja als je elders bent kun ka dan niet uitzetten, beetje link bij gevaar op condenseren)

Ik gebruik nu dus eigenlijk voor Human Intelligence.

  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Hier gaat het water met 18 graden de vloer in. De vloer wordt erg koud aan je blote voeten maar icm airco op bovenoverloop geen condensproblemen tot nu toe. Dauwpuntregelingen heb ik niet, ik doe domme trail and error

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ja, airco ontvochtigt goed ja. Dan nog veel minder snel issues (en prettig klimaat)

  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:37
Met een goedkope zigbee temperatuur en luchtvochtigheid meter bereken ik in Homey zelf het dauwpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wupV-XtnxOR51hA9ql0trL_c-fY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CSSthJ7mjfcYhg81q9q33jh2.jpg?f=user_large

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Gebruik je de leejoow module ook met de relais om verwarmen/koelen te schakelen? Staan die goed?

Verander ook nog eens het volgende:

M1.01 op 2, M1.02 op 1, M1.03 op 1
Hoi nee, volgens mij deed ik dat eerst ook niet.
Ik zie wel dat mijn Netatmo relais die op de Amber is aangesloten geen verbinding meer maakt.
Zou het daar aan kunnen liggen? Misschien dat ik daar iets op instelde (weet het echt niet meer)

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:46:
Met een goedkope zigbee temperatuur en luchtvochtigheid meter bereken ik in Homey zelf het dauwpunt.

[Afbeelding]
Oh ... Welke heb je gekocht? Als ik hem aan hen, mag ik jouw instelling/ flows overnemen??

  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:37
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Hoi nee, volgens mij deed ik dat eerst ook niet.
Ik zie wel dat mijn Netatmo relais die op de Amber is aangesloten geen verbinding meer maakt.
Zou het daar aan kunnen liggen? Misschien dat ik daar iets op instelde (weet het echt niet meer)
Zet M9.06 eens op enkel aansturing op temp, zonder externe aansturing. Mogelijk dat je netatmo de boel verstoort.

En voor de temp sensor gewoon iets simpels als dit: https://nl.aliexpress.com...22915%7C_p_origin_prod%3A

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:34:
[...]


Zet M9.06 eens op enkel aansturing op temp, zonder externe aansturing. Mogelijk dat je netatmo de boel verstoort.

En voor de temp sensor gewoon iets simpels als dit: https://nl.aliexpress.com...22915%7C_p_origin_prod%3A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmU8T-3bQXzj1YOKS63at4szJcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RLzLFzl8jSZwLt42bxubuAX.jpg?f=fotoalbum_large
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 13:15 ]


  • Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:37
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.
Top! Fijn dat het nu werkt.
Tip: gebruik de Tr sensor of de zigbee sensoren als temperatuur sensor, sluit de 2 relais van de leejoow module aan op de Amber (verwarmen en koelen) en maak een virtuele thermostaat in Homey.
Geen pny meer nodig.

Ik heb 1 temp sensor in de woonkamer, omdat ik enkel daar nu koel. Je kan er ook 3 doen in verschillende ruimtes en vanuit homey laten reageren op de meest ongunstige.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.
Deze settings lijken me voor deze weersomstandigheden iig wel tricky! Setpoint 17 en delta-T stop op 2 betekent dat je Amber in principe tot 15 zou mogen koelen (waarschijnlijk 16 door instelling minimale watertemperatuur die standaard 16 is).

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Thanks, dat was het inderdaad!

Suf, ik je krijgt elke maand een status update mail van Netatmo, hoeveel draaiuren je hebt ... maar een melding dat de relais geen bereik meer heeft ... weer niet 8)7
Die Netatmo maar de prullebak in gooien en een lelijke maar goed werkende PNY kopen :)

Ik bestel 1 van die sensoren, merci! Deze te plaatsen bij de verderlers oid?
Of er 3 nemen op 3 plekken in het huis to be sure?
... Zou je me een printscreen van de flow door kunnen sturen? Ik ben 2 rechter handen, maar als het gaat over Home Automatizaion duidelijk 2 linker.
Zo lelijk is die draadloze PNI CT40 niet voor 8 tientjes toch? Werkt in ieder geval top met instelbare hysterese. Soms is Kiss het beste ook vanwege de WAF factor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kNTXG9psONUSIJkjnVHDbVLCSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1Cag2f7Bd941xqQbvOKtKfE.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Plexxodus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Top! Fijn dat het nu werkt.
Tip: gebruik de Tr sensor of de zigbee sensoren als temperatuur sensor, sluit de 2 relais van de leejoow module aan op de Amber (verwarmen en koelen) en maak een virtuele thermostaat in Homey.
Geen pny meer nodig.

Ik heb 1 temp sensor in de woonkamer, omdat ik enkel daar nu koel. Je kan er ook 3 doen in verschillende ruimtes en vanuit homey laten reageren op de meest ongunstige.
Ah, de Tr sensor is aangesloten met een kabel naar de zitkamer, die kan ik goed gebruiken.
Ik ga eens een mooie flow maken!

2 relais verwarmen/koelen ... check. In de app van de Amber in Homey (gemaakt door een tweaker), staat ook al koelen als variabelen om AAN/UIT te zetten. ... hoef ik de relais niet eens aan te sluiten denk ik.
toilet duck schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Deze settings lijken me voor deze weersomstandigheden iig wel tricky! Setpoint 17 en delta-T stop op 2 betekent dat je Amber in principe tot 15 zou mogen koelen (waarschijnlijk 16 door instelling minimale watertemperatuur die standaard 16 is).
Verhoogd, dank!
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:34:
[...]


Zo lelijk is die draadloze PNI CT40 niet voor 8 tientjes toch? Werkt in ieder geval top met instelbare hysterese. Soms is Kiss het beste ook vanwege de WAF factor
[Afbeelding]
Ah, die is wat mooier dan de oudere CT36 idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APu8IBBggFtZ8UV2JGVS7U4VsUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMCKA3EqTYK0QUVZvm2oV11S.jpg?f=fotoalbum_large
Grappig, koelen is (stabiel) zonder pendelen 30Hz.

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 20-06-2026 15:56 ]


  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Er is een nieuwe versie van de firmware voor de Amber heatpump controller. Deze wordt door Home Assistant automatisch aangeboden, uiteraard staat hij ook op de GitHub.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52
toilet duck schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:56:
Korte vraag (denk ik): hoe wordt "Minimale buitentemperatuur start koelen" (number.amber_outside_temperature_start_cooling) bepaald door de Amber? Gebruikt hij daar TA, een afgeleide of een ander algoritme van?

Viel me vannacht op dat TA (en alle afgeleiden) ruime tijd onder de setpoint waarde van 20 waren, maar hij bleef wel koelen. Niet erg, want het was warm zat in huis, maar wil graag beter begrijpen welke interne regeling hier speelt.
Niemand die dit weet?

  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:10
Goeie vraag, ik denk dat hij daar idd de TA sensor voor gebruikt.
Ik gebruik dat overigens niet, omdat ik de bandbreedte te smal vind, ik wil juist snachts nog kunnen koelen
ook al is de buitentemperatuur laag

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)


  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52
bommer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Goeie vraag, ik denk dat hij daar idd de TA sensor voor gebruikt.
Ik gebruik dat overigens niet, omdat ik de bandbreedte te smal vind, ik wil juist snachts nog kunnen koelen
ook al is de buitentemperatuur laag
Thanks. Ja dat is ook een beetje de afweging die ik nu aan het maken ben. Aan de ene kant wil ik s nachts ook kunnen koelen, aan de andere kant maak ik me wat zorgen over mn aankomende energierekening...


Hoe heb je het nu ingericht dan als ik vragen mag? Besturing enkel obv temp sensor via Home Assistant?

  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:10
toilet duck schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Thanks. Ja dat is ook een beetje de afweging die ik nu aan het maken ben. Aan de ene kant wil ik s nachts ook kunnen koelen, aan de andere kant maak ik me wat zorgen over mn aankomende energierekening...


Hoe heb je het nu ingericht dan als ik vragen mag? Besturing enkel obv temp sensor via Home Assistant?
Ik heb al mij vloerverwarming op KNX daar zitten inderdaad de thermostaten van Home assistant aan vast
Als de KNX een seintje geeft koude of warmte vraag dan start de Amber.
Dit is even snel hoe het globaal werkt.

Het is wat ingewikkelder met tijd vertragingen en meelopende zones die niet meer op setpoint zijn maar nog geen actieve vraag hebben, alles om de run zolang mogelijk te maken.
en compleet koelen/verwarmen omschakeling op basis van gemiddelde temperatuur in huis over 24 uur.
gelijk aanpassen van de basis temperatuur bij omschakelen ect.
gebruik rest warmte of koude uit buffer. En zo meteen ook nog rekening houdend met einde saldering en dynamisch tarief.

Alles is op een apart KNX embedded in LUA

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Mijn warmtepomp pendelt als een malle nu ik ermee aan het koelen ben. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@wowly Hoe ziet je afgiftesysteem er uit? Koel je condenserend of niet-condenserend?

Bij mij is het zo dat hij zijn vermogen niet kwijt kan, of in andere woorden, de convectors zijn niet in staat genoeg warmte af te geven aan het cv water. Hierdoor bereikt de temperatuur van het cv water (Tc) al snel de waarde die is ingesteld bij M1.20 (standaard 16 graden). Dan stopt de warmtepomp, maar de cv pompt blijft draaien. Zodra Tc gelijk is aan M1.4 + M1.2 start de warmtepomp weer.

Omdat met dit weer het dauwpunt vrij hoog ligt is mijn setpoint (M1.4) nu 23 graden, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Wellicht kan @Carboy54 of @Get!em dit bevestigen of ontkrachten, ik ben pas net aan mijn koel-avontuur begonnen dus ik kan er best naast zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door perslucht op 24-06-2026 11:11 ]


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
perslucht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:09:
@wowly Hoe ziet je afgiftesysteem er uit? Koel je condenserend of niet-condenserend?

Bij mij is het zo dat hij zijn vermogen niet kwijt kan, of in andere woorden, de convectors zijn niet in staat genoeg warmte af te geven aan het cv water. Hierdoor bereikt de temperatuur van het cv water (Tc) al snel de waarde die is ingesteld bij M1.20 (standaard 16 graden). Dan stopt de warmtepomp, maar de cv pompt blijft draaien. Zodra Tc gelijk is aan M1.4 + M1.2 start de warmtepomp weer.

Omdat met dit weer het dauwpunt vrij hoog ligt is mijn setpoint (M1.4) nu 23 graden, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Wellicht kan @Carboy54 of @Get!em dit bevestigen of ontkrachten, ik ben pas net aan mijn koel-avontuur begonnen dus ik kan er best naast zitten.
Houdt rekening met het feit dat convectoren weinig waterinhoud hebben en dat bij koelen je minimaal het dubbele voorgeschreven actieve waterinhoud in je systeem moet hebben.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:46
Ik ben zo blij dat ik in mijn woning niet hoef te koelen. Het blijft hier redelijk koel op ongeveer 23 graden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB


  • perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Houdt rekening met het feit dat convectoren weinig waterinhoud hebben en dat bij koelen je minimaal het dubbele voorgeschreven actieve waterinhoud in je systeem moet hebben.
Ja dat speelt ook nog mee inderdaad. Ik was nog niet toegekomen aan dat uitvogelen tijdens mijn zelfstudie. In eerste instantie heb ik mij gefocust op verwarmen.:p

  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:41
Ik vraag me eigen ook echt af wat het stroom verbruik is als je hele huis ook wilt koelen met de amber ik heb hier 2 aircos hangen die denk ik efficienter zijn in koelen met de helft van het stroomvebruik van de amber.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:10
camel1987 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:36:
Ik vraag me eigen ook echt af wat het stroom verbruik is als je hele huis ook wilt koelen met de amber ik heb hier 2 aircos hangen die denk ik efficienter zijn in koelen met de helft van het stroomvebruik van de amber.
Valt best mee, hier pruttelt hij lekker op 30Hz en dat verbruikt 450W
temperatuur gemiddeld 23 ~ 24 graden en buiten is het nu 31

Kwa koelvermogen kan je niet op tegen een airco, maar dat hoeft van mij ook niet.
ook geen last van de constante droge luchtstoom, met bijbehorende herrie.

Daarbij maakt het verbruik in koelen niet zoveel uit, wek nu gemiddeld constant 5kW op
volop koelen en de wasmachine, droger en vaatwasser staan te brullen.
en nog lever ik terug.
Beter zelf opmaken en een koelhuis

[ Voor 29% gewijzigd door bommer op 24-06-2026 11:56 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
camel1987 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:36:
Ik vraag me eigen ook echt af wat het stroom verbruik is als je hele huis ook wilt koelen met de amber ik heb hier 2 aircos hangen die denk ik efficienter zijn in koelen met de helft van het stroomvebruik van de amber.
Stroomverbruik voor koelen valt inderdaad heel erg mee, niet dat het efficienter is dan airco's maar ik heb gister 3,69kWh stroomverbruikt voor een hele dag koelen met de Amber. Mijn huis koelt er niet van af maar het helpt wel wat.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:34
@camel1987 ik houd het huis op <22c met de Amber (twee verdiepingen), gisteren 11.5kw gebruikt.

  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52
@wowly @perslucht ik herken het beeld wel dat jullie schetsen. Vooral als het buiten nog niet echt heet is maar er binnen (nog) veel warmte hangt, pendelt de Amber. Ik merk dat dat verandert als het buiten heter wordt. Enerzijds moet het afgiftesysteem dan natuurlijk harder werken, maar volgens mij is de Amber ook veel efficiënter als het iets minder heet is buiten. Dan heeft hij simpelweg minder moeite om koelte uit de buitenlucht te halen. Bij mij stopt het pendelen meestal vrij snel als het opwarmt. Ik heb wel VVW beneden en 5 Jaga radiatoren boven.

  • toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52
bommer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Ik heb al mij vloerverwarming op KNX daar zitten inderdaad de thermostaten van Home assistant aan vast
Als de KNX een seintje geeft koude of warmte vraag dan start de Amber.
Dit is even snel hoe het globaal werkt.

Het is wat ingewikkelder met tijd vertragingen en meelopende zones die niet meer op setpoint zijn maar nog geen actieve vraag hebben, alles om de run zolang mogelijk te maken.
en compleet koelen/verwarmen omschakeling op basis van gemiddelde temperatuur in huis over 24 uur.
gelijk aanpassen van de basis temperatuur bij omschakelen ect.
gebruik rest warmte of koude uit buffer. En zo meteen ook nog rekening houdend met einde saldering en dynamisch tarief.

Alles is op een apart KNX embedded in LUA
Zo, dat klinkt erg chic! KNX wil ik ook nog eens in duiken.

Als ik tussen de regels door lees, lijkt het me dat je de externe pomp op je buffervat niet hebt gekoppeld aan de Amber en dat je de Amber auto mode en ruling helemaal overslaat, of niet? Mooi hoor.

  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:10
toilet duck schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Zo, dat klinkt erg chic! KNX wil ik ook nog eens in duiken.

Als ik tussen de regels door lees, lijkt het me dat je de externe pomp op je buffervat niet hebt gekoppeld aan de Amber en dat je de Amber auto mode en ruling helemaal overslaat, of niet? Mooi hoor.
Amber staat wel op Auto en laat ik ook zelf de temperatuur regeling doen, stuur alleen de HS en CS contacten en speel met de tijd voor inschakelen om buffer maximaal te benutten.
en inderdaad de externe pomp zet ik zet zelf (via de software) aan/uit.
Heel vaak kan ik tijdens tapwater bereiding ook gewoon blijven door koelen en/of verwarmen.
en van defrosts heb ik ook geen enkel last.

Het setpoint van het tapwater verander ik 3x per dag, bedoeling is wel om dat straks op de dynamische tarieven af te stemmen, daar was nog geen noodzaak voor..
En moet nog wat maken om de boel uit te zetten bij hele hoge tarieven zoals vanavond. Dat doe ik nu nog op de hand.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Instellingen om te koelen bij mij

Amber on

Amber control module: 3xt on/off +outside temperature

Amber cooling on

Amber cooling setpoint 20 graden

Amber p0 off interval 19 min

Amber p0 run interval 1 min

Amber working mode cooling

Amber p0 speed cooling medium (net naar low gezet maar geeft dan steeds een storing met de flow dat hij te laag is)

Outside temp start cooling 22 graden

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
wowly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:00:
Instellingen om te koelen bij mij

Amber on

Amber control module: 3xt on/off +outside temperature

Amber cooling on

Amber cooling setpoint 20 graden

Amber p0 off interval 19 min

Amber p0 run interval 1 min

Amber working mode cooling

Amber p0 speed cooling medium (net naar low gezet maar geeft dan steeds een storing met de flow dat hij te laag is)

Outside temp start cooling 22 graden
Cooling setpoint 20C?

Hoe verwacht je zelf dat die dan draait?

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:38
bommer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Valt best mee, hier pruttelt hij lekker op 30Hz en dat verbruikt 450W
temperatuur gemiddeld 23 ~ 24 graden en buiten is het nu 31

Kwa koelvermogen kan je niet op tegen een airco, maar dat hoeft van mij ook niet.
ook geen last van de constante droge luchtstoom, met bijbehorende herrie.

Daarbij maakt het verbruik in koelen niet zoveel uit, wek nu gemiddeld constant 5kW op
volop koelen en de wasmachine, droger en vaatwasser staan te brullen.
en nog lever ik terug.
Beter zelf opmaken en een koelhuis
Mijn airco trekt de hele dag 500 watt met dit weer bij 25 gr TB voor alleen de woonkamer.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:24
Bij mij verbruikt de Amber ca 7 kWh per dag om het huis te koelen op ca 23 graden binnen temperatuur (twee verdiepingen oppervlakte vloerverwarming). Het actuele elektra verbruik is zo'n 800-850 Watt op 36 Hz.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Technician- schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Cooling setpoint 20C?

Hoe verwacht je zelf dat die dan draait?
Hoe bedoel je? Ik verwacht dat hij gaat proberen dat te halen, maar zou koud wordt de kamer nooit. Of gaat dit over de setpoint van het water dat door de vvw loopt?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:31
Ik heb de koel temperatuur op 19 graden gezet, merkte dat er condens begon te ontstaan bij 18, maar hierdoor stopt de amber wel vaker. Heb maar 4 of 5 runs per dag, dus hij staat zeker niet de hele dag te knallen.

Ik zou graag stuk lager willen, maar zonder airco's krijg ik de luchtvochtigheid niet voldoende omlaag in huis (rond 70~ 75 % nu). Dus hopelijk volgend jaar als er een aircootje hangt, dan kan ik rustig de vloer blijven koelen met lagere temps terwijl de airco's de luchtvochtigheid wat omlaag helpen (terwijl alles koeler wordt)

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

perslucht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:09:
@wowly Hoe ziet je afgiftesysteem er uit? Koel je condenserend of niet-condenserend?

Bij mij is het zo dat hij zijn vermogen niet kwijt kan, of in andere woorden, de convectors zijn niet in staat genoeg warmte af te geven aan het cv water. Hierdoor bereikt de temperatuur van het cv water (Tc) al snel de waarde die is ingesteld bij M1.20 (standaard 16 graden). Dan stopt de warmtepomp, maar de cv pompt blijft draaien. Zodra Tc gelijk is aan M1.4 + M1.2 start de warmtepomp weer.

Omdat met dit weer het dauwpunt vrij hoog ligt is mijn setpoint (M1.4) nu 23 graden, maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.

Wellicht kan @Carboy54 of @Get!em dit bevestigen of ontkrachten, ik ben pas net aan mijn koel-avontuur begonnen dus ik kan er best naast zitten.
Klopt helemaal. Hier zelfde dauwpunt dus koelen is ook nauwelijks sprake van.

  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
We hebben nu airco in huis en dat scheelt waanzinnig met het vocht (het afdakje staat helemaal blank met condensvocht, bizar!), dus had gehoopt wat dieper te koelen. heb nu de setpoint op 18 graden gezet, eens kijken wat dat doet met het pendelen.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
perslucht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Ja dat speelt ook nog mee inderdaad. Ik was nog niet toegekomen aan dat uitvogelen tijdens mijn zelfstudie. In eerste instantie heb ik mij gefocust op verwarmen.:p
Ik heb de enorme radiator in de garage aangezet, dat hielp bij mij wel. Blijft het proviand ook gelijk een beetje op temperatuur :p
Pagina: 1 ... 149 150 Laatste