Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
En ja de poten situatie is expres/bewust zo.
Daar kunnen ook nog dempers tussen evt.
Door locatie niet al teveel kans op condens bevriezings problemen en of hoge sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-10 21:19
Degast schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:28:
Nee, niet op de compressor zelf, de geluiddempende kast daaromheen.[Afbeelding]

Maar plakte ook op de voorzijde/mantel, denk dat dat nu wel eens tegen de omkasting op de foto kan zitten. Had ik natuurlijk even in de gaten moeten houden, maar t ging regenen dus was wat te haastig.

Ik wacht even af.

Mijn vrouw vond het iets stiller, maar die hoort lage tonen minder dan ik. Overigens hoor ik hem tot ergens in de 40 helemaal niet zo en draait ie op dit soort dagen meestel 36 of 30hz geloof ik.
kun je die unit horen dan? Die staat op de grond, dan hoor je normaliter niet wat zeker niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:57
Voor de buffervat nerds hierbij een uitleg wat er zoal mis kan gaan bij een parallel buffervat:

YouTube: Waarom een 180L buffervat hier juist problemen veroorzaakt

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:35
Carboy54 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:22:
Voor de buffervat nerds hierbij een uitleg wat er zoal mis kan gaan bij een parallel buffervat:

Als je het goed aansluit, dan heb je het probleem niet.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Als je het goed aansluit, dan heb je het probleem niet.
Dat geldt voor alles Mischa 😊jouw oplossing is the best. Plaats wellicht eens een tekening voor de geïnteresseerde tweaker.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bommer
Ik ben niet perse voor of tegen een buffervat, je moet het wel goed gebruiken.
Doe je dat niet, dan kan het beter weglaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-WtdBWYpmkcMoC17QNm0KoaW1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h9uzHpq5vfgG2lHMIIvZdZoz.png?f=user_large

Ik heb het buffervat zo aangesloten, let op de snelheden van de beide pompen zijn gelijk.
Mocht er nou een naregeling dicht gedraaid worden (en ja ook een (ouderwetse/thermostaat) radiatorknop is naregeling)
Pas dan zal afname volume afnemen, de snelheid van de secundaire pomp zal afnemen (mits de correcte pomp gebruikt) en het buffer zich vullen, eerder doet het buffervat helemaal niets.
De opgeslagen energie in het buffervat gebruik ik weer bij de volgende run, door eerst 10 min. de secundaire pomp te laten werken en dus de opgeslagen energie uit het buffervat te gebruiken.
De enige energie die verloren gaat is de eerste en laatste vulling van het seizoen en evt. thermische verliezen tussen runs. Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door dat ik niet constant alle ruimtes verwarm of koel.
Ja hoor ik de heatgeeks al weer zeggen, dat de niet verwarmde ruimtes opgewarmd worden door de warme ruimtes er naast. Volgens de natuurkunde hebben ze helemaal gelijk. Alleen worden alle andere invloeden
helemaal vergeten, zoals gebruik van de ruimte, zoninstraling, WTW units, ect ect.

In de video wordt gesproken over een te groot buffervat, daar ben ik het niet mee eens.
minder inhoud, betekend sneller warm retour water.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Geen naregeling, dus alles open. en dan bedoel ik dus ook echt alles open.
Dus ook geen radiator knoppen in welke vorm dan ook.
en voldoende systeem inhoud = Geen buffer nodig.
onvoldoende systeem inhoud = buffer (klein 50l bijv.) in serie.

Bij naregeling buffer gebruiken, er zijn rekentools op warmtepompweetjes.nl om de grote van het buffer uit te rekenen (heeft met warmtepomp vermogen en optie koelen te maken)
En dan aansluiten zoals als hierboven aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-10 21:00
Drossie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:53:
Plugwise heeft een nieuwe thermostaat uitgebracht: de Emma pro wired. https://www.plugwise.com/product/emma-wired-pro/#top

Ik heb nu een Honeywell Evohome met de gekende problemen: vaak in- en uitschakelen. Ik vermoed dat de nieuwe Plugwise daar een oplossing voor biedt?
Zou het zo eenvoudig zijn dan ze schrijven: Honeywell losmaken en Emma installeren? De Itho Daalderop moet dan enkel manueel van koelen naar verwarmen verzet worden en omgekeerd. Ik ben niet zeker, maar ik denk dat ik dit nu ook moet doen 2x/ jaar.
Op mijn HP-S hangen nu 2 Honeywell RF modules. Mogen die blijven hangen wanneer ik eventueel zou overschakelen?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Bij de Amber kan je een inschakel vertraging instellen om pendelen te voorkomen en dat werkt al perfect. Zelf monteren wij PNI 40 thermostaten met een hysterese van 0.4 graden tussen in en uitschakelen. Met beide combinaties heb je geen pendelen bij een goed afgestemde en ingeregelde installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsUJFYAN7gRJ-JhIat8jjU67Dn4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y14LI77FSvEFrgL5ZgVlMyOC.png?f=user_large

En gewoon naar de 70 graden op de compressor!
van 51 naar 70 in 1 uur en 15 min.

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 04-10-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:06
Carboy54 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Bij de Amber kan je een inschakel vertraging instellen om pendelen te voorkomen en dat werkt al perfect. Zelf monteren wij PNI 40 thermostaten met een hysterese van 0.4 graden tussen in en uitschakelen. Met beide combinaties heb je geen pendelen bij een goed afgestemde en ingeregelde installatie.
Maar kan deze thermostaat functioneren met de Amber? Als ik de specs van deze thermostaat bekijken lijkt me van wel toch?:
Emma thermostaat
installatie
Home assistant

Waarom ik hiernaar kijk:
Ik vind het een fraaie thermostaat
Hij is bedraad aansturend: als mijn netwerk eruit valt blijft het functioneren
Zigbee voor draadloze integraties met bv Home assistant.
Hij geeft ook koelen als ik dit aanpas in de amber stuurunit
NL product, geen China server en dergelijke. Niet heel erg belangrijk voor mij, maar wel een pluspuntje. NL product is wel een groot pluspunt.
Plugwise is geen onbekende met home assistant. Weet niet of er voor de Emma een integratie komt of al is?
Mooie montage aan de muur mogelijk zonder usb-c stekkers etc...
last but not least: Ik vind het een fraaie apparaat!

Minder: de prijs (90 vs 145 euro!), toch nog batterijen nodig en een nieuw product. De PNI's worden al veel en betrouwbaar ingezet.
Onbekend of deze fijn werkt met de modules van @bommer en @leejoow ? Ik ben hier nog niet ingedoken...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Carboy54 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Maar als ik het goed voor heb, dien je voor die PNI al meer tweaker te zijn om ook het koelen te laten werken, toch?
Ik zoek een zo eenvoudig mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wowly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:30:
[...]

Maar kan deze thermostaat functioneren met de Amber? Als ik de specs van deze thermostaat bekijken lijkt me van wel toch?:
Emma thermostaat
installatie
Home assistant

Waarom ik hiernaar kijk:
NL product, geen China server en dergelijke. Niet heel erg belangrijk voor mij, maar wel een pluspuntje. NL product is wel een groot pluspunt.
Plugwise is geen onbekende met home assistant. Weet niet of er voor de Emma een integratie komt of al is?

Minder: de prijs (90 vs 145 euro!), toch nog batterijen nodig en een nieuw product. De PNI's worden al veel en betrouwbaar ingezet.
Onbekend of deze fijn werkt met de modules van @bommer en @leejoow ? Ik ben hier nog niet ingedoken...
Plugwise is een prima merk, blij dat er weer wat ontwikkeling in zit.
Ook is er een aansluitschema voor de Plugwise Adam HA met koeling op de Amber.

Hier draait de Lisa + Adam HA en dat werkt prima. Amber is een aan/uit warmtepomp, dus je moet de Plugwise daarop instellen. Verder moet ik die bij de Lisa instellen op Eco en voorverwarmen staat ook aan. Daarmee krijg je een heel rustige aan/uit werking (runs van meer dan 2 uur).
Omdat het een aan/uit aansturing is, kun je in de Plugwise Adam HA ook een benadering van je stooklijn instellen, zodat hij daar een beetje rekening mee houdt (incl de buitentemperatuur die hij ophaalt obv internet).
Product werkt verder offline en maakt een eigen zigbee netwerk tussen Lisa en Adam HA. En is tussen Adam HA en Amber bedraad aangesloten.

Of dit nieuwe product net zo werkt? Weet ik niet. Qua features die ik zie die ze noemen, zou t leuk zijn als ze die ook qua software naar de Adam HA brengen.

Qua integratie met de uitlees modules? Wat bedoel je?
De Adam HA is nodig voor integratie in HomeAssistant (zie ook bij vereisten bij dit nieuwe product). In HomeAssistant krijg je alle controls van de thermostaat (incl gemeten temperatuur), incl de koelknop.

Let op, bij de nieuwe thermostaat staat een weer-icoontje in t display. Die krijg je alleen met een Adam HA erbij. Je aankoop wordt dan dus dubbel zo hoog.
Ook snap ik nog niet hoe je dan de koel functie bediend, want de koelfunctie van Adam HA moet je los kopen. En bij de nieuwe thermostaat ie alsof ie inclusief is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
@leejoow Volgens mij moet je bij de Emmahandmatig de koelfunctie op de warmtepomp inschakelen?

Vwb jou integratie, ik ben daar nog niet ingedoken, weet niet waar en hoe dit functioneert :$

[ Voor 39% gewijzigd door wowly op 04-10-2025 15:34 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
wowly schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:30:
[...]

Emma thermostaat
installatie
Home assistant

Waarom ik hiernaar kijk:

Mijn integratie stuurt alleen op modbus, daarmee kan je niet de warmtevraag en koudevraag aansluitingen mee bedienen.
en kan dus prima gebruikt worden.
De leejoow control module, heeft relais waar mee. deze contacten aangestuurd kunnen worden.
dit is niet verplicht.
Je kan dus bij beide een losse thermostaat gebruiken, als je dat wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:22:

Hier is het precies zo aangesloten. En heb dus ook die volledige menging.
De accountmanager van Itho vond dit een perfect aangesloten situatie en vond dit niet gek of suboptimaal. Hij had dit zelf thuis ook zo.

Bij de huidige runs zijn de temperaturen ook zo verdeeld als in de video, alleen is de mening veel “beter” waardoor de retour tussen buffer en buitenunit gelijk is aan de aanvoer temperatuur naar vloerverwarming.

Dus als volgt:
Aanvoer Amber buitenunit naar Buffer 34C
Buffer naar vloerverwarming 30C
Vloerverwarming naar Buffer 25C
Buffer maar Buitenunit 29C

Doordat de waterpomp van de buitenunit nu 40% lagere flow genereert, is de Tui/Tuo zo’n 5 tot 6c. Dit was met de oude flow 3-4C.

Hier draait het buffervat dus echt als nulpunt. Met dus twee circuits. Voor het buiten circuit zit buffervat aan de onderkant van de temperatuur delta en voor de binnen circuit aan de bovenkant. De veel besproken Delta T van afgifte wordt hier dus verdubbelt door optelling van deze circuits.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 04-10-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:22

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:32:
Ik ben niet perse voor of tegen een buffervat, je moet het wel goed gebruiken.
Doe je dat niet, dan kan het beter weglaten.

[Afbeelding]

Ik heb het buffervat zo aangesloten, let op de snelheden van de beide pompen zijn gelijk.
Mocht er nou een naregeling dicht gedraaid worden (en ja ook een (ouderwetse/thermostaat) radiatorknop is naregeling)
Pas dan zal afname volume afnemen, de snelheid van de secundaire pomp zal afnemen (mits de correcte pomp gebruikt) en het buffer zich vullen, eerder doet het buffervat helemaal niets.
De opgeslagen energie in het buffervat gebruik ik weer bij de volgende run, door eerst 10 min. de secundaire pomp te laten werken en dus de opgeslagen energie uit het buffervat te gebruiken.
De enige energie die verloren gaat is de eerste en laatste vulling van het seizoen en evt. thermische verliezen tussen runs. Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door dat ik niet constant alle ruimtes verwarm of koel.
Ja hoor ik de heatgeeks al weer zeggen, dat de niet verwarmde ruimtes opgewarmd worden door de warme ruimtes er naast. Volgens de natuurkunde hebben ze helemaal gelijk. Alleen worden alle andere invloeden
helemaal vergeten, zoals gebruik van de ruimte, zoninstraling, WTW units, ect ect.

In de video wordt gesproken over een te groot buffervat, daar ben ik het niet mee eens.
minder inhoud, betekend sneller warm retour water.
Beste buffer is geen buffer.
Heb je te weinig cv inhoud of te weinig flow dan is deze opstelling inderdaad de minst verliesgevende opstelling.

Wel cool inderdaad dat je tapwater zover doortrekt op de compressor. Welke cop zie je van 55-70 boiler temp?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 04-10-2025 16:35 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Drossie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Maar als ik het goed voor heb, dien je voor die PNI al meer tweaker te zijn om ook het koelen te laten werken, toch?
Ik zoek een zo eenvoudig mogelijke oplossing.
Twee keer per jaar de Amber omzetten van zomer naar winter en winter naar zomer in de windows unit bij de instellingen. Simpel dus zonder getweaker 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Carboy54 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Twee keer per jaar de Amber omzetten van zomer naar winter en winter naar zomer in de windows unit bij de instellingen. Simpel dus zonder getweaker 🤗
En hetgeen je enkele maanden geleden schreef? Is dat dan nodig of kan ik gewoon de Honeywell eraf halen en een PNI installeren? Want die NC, NO en Com zeggen me helemaal niets.
Ik lees trouwens dat dat omschakelen in het Windows-menu is en niet in het gewone menu. Hoe bereik je dat?

NC op verwarmen
NO op koelen
Com op L 230
Thermostaat op verwarmen laten staan ( niet op koelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Drossie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

En hetgeen je enkele maanden geleden schreef? Is dat dan nodig of kan ik gewoon de Honeywell eraf halen en een PNI installeren? Want die NC, NO en Com zeggen me helemaal niets.
Ik lees trouwens dat dat omschakelen in het Windows-menu is en niet in het gewone menu. Hoe bereik je dat?

NC op verwarmen
NO op koelen
Com op L 230
Klopt dus 3 draden naar de binnenunit als je wilt verwarmen en koelen via ontvanger van de draadloze PNI. Bij alleen verwarmen com en nc met 2 draden. Het menu in de controller op de binnenunit voor verwarmen en koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 19:04
Drossie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

NC op verwarmen
NO op koelen
Com op L 230
NC=Normally Closed, dus is normaal verbonden met Com(mon), totdat de thermostaat aanspringt
NO-Normally Open, dus is normaal niet verbonden met Com(mon), tenzij de thermostaat aanspringt.

Dus als je NC gebruikt om te koelen, dan werkt de thermostaat "andersom" gezien vanuit de Amber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-10 20:03
Ik heb nog een vraagje voor een installatie bij een renovatiewoning. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Op dit moment ben ik niet voornemens om een schakelvat te gebruiken, ik zie er de toegevoegde waarde niet van in. De vloerverwarming kan niet dichtlopen en heeft voldoende inhoud (Amber 120). In de installatiehandleiding staat een voorbeeld dit lijkt mij heel mooi kunnen werken. Ik ben er van bewust dat als de woonkamer (zone 1) geen vraag heeft, dat zone 2 ook niet kan gaan lopen, dat is geen probleem. Iemand hier ervaring mee? Waarom zit de secundaire pomp er tussen? De verwachting is dat de radiatoren ongeveer 45, max 50 graden water nodig gaan hebben. Het is zeer waarschijnlijk dat ventilatoren onder de huidige radiatoren en water van 35 graden niet voldoende is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDvdZq3WciKfU7_DIX2Tq6CNqdk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PaLPQER2IhoWutZcx6leUlnW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ErikVers schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:02:
[...]
Wel cool inderdaad dat je tapwater zover doortrekt op de compressor. Welke cop zie je van 55-70 boiler temp?
Bij een buitentemperatuur van 14 graden nu 2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
dikkepad schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:33:
Ik heb nog een vraagje voor een installatie bij een renovatiewoning. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Op dit moment ben ik niet voornemens om een schakelvat te gebruiken, ik zie er de toegevoegde waarde niet van in. De vloerverwarming kan niet dichtlopen en heeft voldoende inhoud (Amber 120). In de installatiehandleiding staat een voorbeeld dit lijkt mij heel mooi kunnen werken. Ik ben er van bewust dat als de woonkamer (zone 1) geen vraag heeft, dat zone 2 ook niet kan gaan lopen, dat is geen probleem. Iemand hier ervaring mee? Waarom zit de secundaire pomp er tussen? De verwachting is dat de radiatoren ongeveer 45, max 50 graden water nodig gaan hebben. Het is zeer waarschijnlijk dat ventilatoren onder de huidige radiatoren en water van 35 graden niet voldoende is.
[Afbeelding]
Het wordt met die regeling een secundair systeem die dus een waterpomp nodig heeft. Verschil met een normale verdeler is dat deze max flow heeft zonder menging totdat de ingestelde temperatuur is bereikt. Je kan in plaats hiervan jouw radiatoren ook vervangen door fancoils. Werkt bij lagere temperaturen ook super. Let bij jouw voorbeeld wel op de minimum waterinhoud van ongeveer 120 liter.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 05-10-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Kan iemand zeggen wat ik verkeerd doe...

De WP kan nog niet veel warmte kwijt in het voorjaar, dus ik heb deze settings, rond een stookcurve van 25oC:
1.1 = 5oC, dus afschakelen bij 25+5=30oC (althans, zo interpreteeer ik deze setting)
1.2 = 3oC, dus opnieuw aan bij 25-3 = 22oC
1.3 = 5oC, dus start moduleren bij 25-5=20oC

Verder staat nalooptijd thermostaat op 60min, en maximale laagdraai op 120min.

Onderstaand de grafiek, die mijn vraagtekens geeft...
Ik begrijp dat als bij de opstart al
  • direct de 30oC bereikt wordt, dat de WP dan razendsnel afschakelt, bijvoorbeeld om 16h en 18h. Ondanks de span van +5/-3 toch pendelgedrag. Hoe kan ik dat tegengaan?
  • Om 04h gaat hij naar 50Hz, maar moduleert niet terug
  • En waarom die hele korte pieken op 07:00 en 08:30?
  • Om 9h30 schakelt hij bij 27oC alweer uit
Iemand die mij meer inzicht kan verschaffen in deze regeling en/of suggesties heeft hoe ik bij dit weer het pendelen kan vermijden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOd9yO_kC3vEfL93KWQtDRfkAs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1PTZGOUuzkvmvGXrfLEH4j2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Misschien 1.3 verlagen naar 3 of 2°C om wat eerder terug te moduleren,

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 06-10-2025 13:10 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:52
@hansvk zou hij dan niet juist later (dichterbij setpoint) gaan moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:47
Hij gaat nu pas bij 25+5(=30) naar zijn laagste toerental, dat wil je al veel eerder. Met 1.3 op 1 is hij bij mij te onrustig maar op 2 regelt hij snel en netjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
Is die instelling dan niet onlogisch, in de zin dat hij niet negatief kan? Als hij intern een PID regelaar heeft, verwacht je dat hij minder snel gaat draaien als de setpoint snel in zicht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Stel je setpoint is 25, en je 1.03 staat op 2. Dan begint hij bij 23 graden met afbouwen, maar hij draait pas op zijn laagste toerental bij 27.

Met een 1.03 van 5 graden is dat respectievelijk 20 en 30, dus duurt het veel langer voordat hij volledig terug is gemoduleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
Dat snap ik niet. De handleiding stelt het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGcBj2E_Zp-8p4GyOnhcsMa7UNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2d7CrMMSdiF7SHRiDyfPn62s.png?f=user_large

Als ik dit goed begrijp, dan zou een hogere delta T moeten betekenen: eerder afbouwen; maar dit is dan tegenovergesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutertt
Hij begint eerder met aftoeren, maar voordat hij op zijn laagste vermogen mag draaien zit je met een hoge delta t voor moduleren al veel verder over je setpoint heen dan met een lage.

Nu in het najaar is de uitwerking ook net weer wat anders dan in de koudere periodes, dan kom je vaak niet eens toe aan de laagste vermogens door de defrost.

Speel er gewoon eens mee zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Bij opstart heeft t ook invloed.
Amber start nooit direct op de hoogste, 90Hz, maar pas na een aantal graadminuten. Heeft ie binnen die graadminuten de setpoint - M103 al bereikt, dan zal hij ook niet naar 90Hz gaan.

Zet je m103 dus op 1, dan heb je veel meer kans dat je korte tijd in de 73-90Hz terecht komt in de opstart. Wel snel systeem op temperatuur (handig na defrost zoals @Woutertt zegt), maar bij bepaalde inrichting systemen kan dat leiden tot overshoot en dus uitschakeling en daarmee pendelen.

Met m103 op 5 blijft de Amber veel langer hangen op dezelfde compressor frequentie en zal op de 55Hz +6 of + 12 het meeste werk doen.

Anders gezegd naar mijn ervaring:
Na een aantal (graad)minuten bij TC < setpoint -m103 = 90Hz
Tc= setpoint = 55 of 61Hz
Tc > setpoint + m103 = 36Hz
Waarbij de tc < setpoint met de graadminuten ervoor zorgt dat de frequentie steeds hoger komt te liggen als de Amber setpoint niet haalt en dat uiteindelijk het midden van deze curve bepaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 06-10-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
Ik heb bandbreedte modulatie op 1 graden, en dat zorgt er hier voor dat ie vrij snel naar lage toerentallen gaat. Ook ivm vvw en veel massa. Misschien in de winter naar 2.

Het verschil tussen de m101 en m103 geeft de bandbreedte waarin pomp minimaal draait.

Dus gewenst Tc=25. Schakelt uit bij 25+3. (M101 op 3) Moduleert tussen min en max van Tc 24-26 (m103 op 1).

Icm met m'n tado thermostaat en een uit vertraging van 15 minuten op signaal thermostaat heel mooi en rustig systeem op dit moment. Draait grotendeels op lage toerentallen.

Ik pas ook nog eens nachtverlaging toe van 0.8 graden op de thermostaat. Zodat systeem vooral overdag draait (betere cop en zonneopbrengst op dat moment)

Reactie snelheid van systeem tweak ik vooral met stooklijn. (En die zorgt er met de andere instellingen ook voor dat systeem rustig draait, als ik die te hoog zou zetten zou je meer pendelen en hogere toerentallen krijgen)

Dat hangt sterk af van je afgifte natuurlijk. De grootte van de warmtepomp, de massa/afgifte (traagheid van de afgifte) moeten balans hebben.

Had ik alleen radiatoren gehad had ik delta Tc hoger gehouden. (En zeker ook 2 misschien meer graden verschil tussen m101 en m103)

Als je merkt dat eea te snel afslaat terwijl wp kort op hoger vermogen draaid dat verschil vergroten.

En als hij snel afslaat maar wel op minimum vermogen draait tijdje. Dan kun je dus de warmte niet kwijt. Je stooklijn wat hoger zetten. En of ventilator op afgifte. En of meer open zetten.

In dit seizoen is de wp natuurlijk snel wat te groot voor de afgifte. Dus iets meer pendelen is niet raar.

Sowieso "wat is teveel pendelen".
Maar de runs hierboven lijken wel aan de korte kant ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
mijgmae schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:00:
Dat snap ik niet. De handleiding stelt het volgende:

Als ik dit goed begrijp, dan zou een hogere delta T moeten betekenen: eerder afbouwen; maar dit is dan tegenovergesteld?
Ja, ik zie inderdaad het tegenovergestelde geloof ik.
Het geeft de bandbreedte aan waarbinnen hij moduleert geloof ik.
Werkt hier i.i.g. zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
En @tonwes99
Hoe regel je de vraag? Als je thermostaat kort vraagt zonder uitschakel vertraging krijg je natuurlijk korter aan-uit gedrag.

Zou je iets van verlaging toepassen dan moet systeem langer werken om temperatuur verschil te overbruggen (stijging van kamertemperatuur) en als je t dan zo tweakt dat ie dat op laag vermogen doet?
Dan krijg je m.i. ook wat langere periodes.
Zeker in de half seizoenen als de warmtepomp het (te) makkelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-10 22:02
Heeft iemand de gouden tip om de Amber Home Assistant integratie en dan specifek het dashboard op Celsius te houden ipv fahrenheit?

In de systeeminstellingen kan ik de sensoren omzetten naar celsius maar iedere paar dagen gebeurd er iets waardoor weer op fahrenheit staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Tillumen op 07-10-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Tillumen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:07:
Heeft iemand de gouden tip om de Amber Home Assistant integratie en dan specifek het dashboard op Celsius te houden ipv fahrenheit?

In de systeeminstellingen kan ik de sensoren omzetten naar celsius maar iedere paar dagen gebeurd er iets waardoor weer op fahrenheit staat.
Staat je Homeassistant wel in Celsius/metrisch?

Settings—>system—>general

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-10 22:02
Get!em schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

Staat je Homeassistant wel in Celsius/metrisch?

Settings—>system—>general
Ja systeeminstellingen staan op Celsius. Het zijn ook alleen de Amber sensoren die naar F worden gezet. Alle andere sensoren zijn en blijven C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-10 11:53
weet iemand de pompcaciteit van de waterpomp in de amber 95

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wowly
Poehee, dankzij de zeer goede service van Joris (warmtepomponline.com) draait er nu in ons huis ook een Itho Amber 95 en Itho 270L warmwatervat.
De eerste douche was echt heerlijk!!!! Nou eindelijk een wat trager tempo om alles te leren kennen :)
Joris bedankt! (en je vriend ook trouwens!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
bertenludy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:08:
weet iemand de pompcaciteit van de waterpomp in de amber 95
Op max iets van 1900 l/h en mid 1500-1600 l/h en low 900 l/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Nu 1.1 op 5, 1.2 op 3 en 1.4 op 5, rond setpoint 25oC, dus zou moeten gaan moduleren op 20oC, en zou moeten afslaan op 30oC. Nog steeds 60min vertraging op thermostaat, dus die pendelt niet.

Ik heb om 11h nachtverlaging aangezet op laagste niveau, F3, dan maximeert de opstart-piek op 50Hz, waarmee hij iets later in het max-aanvoertemperatuurbereik zou moeten komen. F1 en F2 met nog lagere frequenties kan ik via het menu niet bereiken, ondanks de handleiding die zegt dat dit moet kunnen.

Het extreem grillige gedrag is weg. Aantal cycli is aanvaardbaar. Maar regelgedrag blijft een vraagteken:

Rond 24h een piekje, maar gaat meteen weer uit zodra 20oC bereikt is.
Om 0:15 gaat naar 50Hz enblijft daar tot T=26,7oC
Om 03h bouwt hij op tot 28oC, schakel uit, maar gaat alweer aan bij 25oC
Om 0h30 schakelt hij weer aan rond de 25oC, bouwt op tot 30 zonder te moduleren

Het lijkt erop dat in de stille modus geen modulatie mogelijk is. M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn3EiWlqvS7OYMRvfSUp5SpBXt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfsGoZc5SZ4Oht7ZcmKYU4WS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cplUp7cE2iGJ2yFB-2T_vhzXx0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f9vrtASZNOWx5XyOjfK6ce2M.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door tonwes99 op 10-10-2025 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:00:
Nu 1.1 op 5, 1.2 op 3 en 1.4 op 5, rond setpoint 25oC, dus zou moeten gaan moduleren op 20oC, en zou moeten afslaan op 30oC. Nog steeds 60min vertraging op thermostaat, dus die pendelt niet.

Ik heb om 11h nachtverlaging aangezet op laagste niveau, F3, dan maximeert de opstart-piek op 50Hz, waarmee hij iets later in het max-aanvoertemperatuurbereik zou moeten komen. F1 en F2 met nog lagere frequenties kan ik via het menu niet bereiken, ondanks de handleiding die zegt dat dit moet kunnen.

Het extreem grillige gedrag is weg. Aantal cycli is aanvaardbaar. Maar regelgedrag blijft een vraagteken:

Rond 24h een piekje, maar gaat meteen weer uit zodra 20oC bereikt is.
Om 0:15 gaat naar 50Hz enblijft daar tot T=26,7oC
Om 03h bouwt hij op tot 28oC, schakel uit, maar gaat alweer aan bij 25oC
Om 0h30 schakelt hij weer aan rond de 25oC, bouwt op tot 30 zonder te moduleren

Het lijkt erop dat in de stille modus geen modulatie mogelijk is. M

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In stille modus moduleert hij wel. Tenminste, hier wel.
Maar volgens mij zit je met m103 op 5 bij deze setpoints gewoon te ruim. Bij opstarten zal hij altijd eerst optoeren naar 49-55Hz eerste minuten. In jou geval heeft hij dan setpoint al benaderd. Ik zou daarom juist proberen om m103 op 2 of 3 te zetten (in iedergeval lager dan m101).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wij zijn erg geïnteresseerd in de Amber warmtepomp voor onze recent aangekochte woning in Wageningen. Heeft iemand goede ervaringen met een expert in deze regio (liefs ook voor de Atlantic WPB) die het geheel kan ontzorgen en optimaal kan installeren?

Warmtepomponline doet helaas geen volledige installatie in Gelderland :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
@tonwes99
Zoals @Get!em aangeeft, moduleer dan sneller, dan heb je minder snel overschoot.

Door m1.03 laag te houden reageert ie snel rond setpoint. En gaat dus eerder terug schakelen.
Dan is het fijn dat ie dat even kan doen, dus bijvoorbeeld+5 (m1.01)op je setpoint, voordat ie uitschakelt. (Gezien de snelheid waarmee je systeem lijkt te reageren=best snel.)

Dus gewoon vannacht delta modulatie op 1. Dan zie je mooi het verschil. Evt later dan naar 2.(M1.03)

Zie mijn eerdere bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
Joydashy schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:54:
Wij zijn erg geïnteresseerd in de Amber warmtepomp voor onze recent aangekochte woning in Wageningen. Heeft iemand goede ervaringen met een expert in deze regio (liefs ook voor de Atlantic WPB) die het geheel kan ontzorgen en optimaal kan installeren?

En zelf doen?

Dit forum staat vol tips en tricks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
En die Atlantic lekker vergeten en meteen Itho indirect verwarmde boiler erbij nemen. Deze gebruikt een aftakking (drieweg klep) in/van het CV-circuit om via een warmtewisselaar warmte in het boilerwater te krijgen. Net apparaat, super integratie met de Amber. Atlantic is wel wat goedkoper geloof ik (ivm subsidie), maar wel storingsgevoeliger.

Zelf doen is een optie, maar als je niet handig bent met installeren heb je wel een steile leercurve te gaan... Dat was mijn ervaring tenminste. Nu ik eenmaal alles weet zou ik het zo weer doen, maar heb meer dan een halfjaar uitstelgedrag vertoont voordat ik eraan moest beginnen..

Ik weet nog wel iemand maar die zit in Groningen geloof ik. Als je wil kan ik de mails eens nakijken. Onzettend aardige gast die veel doet met verduurzaming. Ik woon in Brabant dus voor mij was dat te ver weg voor hem. Helpt je geloof ik ook als je veel zelf wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:03
Om ook even een tegengeluid te geven: hier wél een voorstander van een aparte WPB. Atlantic v4 heb ik er naast staan. Er zijn natuurlijk net zoveel voor- als nadelen; ieder z'n voorkeur. Storingsgevoeligheid heb ik nog niet ondervonden gelukkig. Met m'n Amber 65 trouwens ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:24
Persoonlijk zou ik nu, als je het dak oppervlakte heb, gaan voor een zonnecollector met een boiler waar ook de Amber op kan. Desnoods in serie. Dan heb je het hele jaar door het minste energie verbruik om je tapwater te maken.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:33
GhandiHarder schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:23:
Om ook even een tegengeluid te geven: hier wél een voorstander van een aparte WPB. Atlantic v4 heb ik er naast staan. Er zijn natuurlijk net zoveel voor- als nadelen; ieder z'n voorkeur. Storingsgevoeligheid heb ik nog niet ondervonden gelukkig. Met m'n Amber 65 trouwens ook niet.
I second that! Geen storingen met mijn v4 270L, prima en fijn apparaat dat het werk gewoon prima doet (nu 2,5 jaar).. De Cozytouch daarentegen... Die is na twee jaar, verschillende keren om onbekenede redenen uitvallen, en verschillende pogingen tot reset, helaas waarschijnlijk 'al' overleden. Gelukkig geen cruciaal onderdeel van de installatie ;) De v5 heeft dit schijnbaar ingebouwd zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door SiNTeK op 10-10-2025 12:02 ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Get!em schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

In stille modus moduleert hij wel. Tenminste, hier wel.
Maar volgens mij zit je met m103 op 5 bij deze setpoints gewoon te ruim. Bij opstarten zal hij altijd eerst optoeren naar 49-55Hz eerste minuten. In jou geval heeft hij dan setpoint al benaderd. Ik zou daarom juist proberen om m103 op 2 of 3 te zetten (in iedergeval lager dan m101).
Thnx. Modulatie nu op 2 gezet, kijken wat deze doet. Maar blijft lastig te doorgronden, met setting 5 zou hij toch terug moeten moduleren vanaf 25-5=20oC.

Enfin, over 1-2 dagen deel ik de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
Nee, op 5 is dus bij Tc =25 moduleren tussen 20 en 30 graden!?

[ Voor 11% gewijzigd door Degast op 10-10-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Degast schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:04:
Nee, op 5 is dus bij Tc =25 moduleren tussen 20 en 30 graden!?
Waar verschillen wij dan van inzicht?

My 2cts: Bij setting 5oC zou hij bij 25-5=20 moeten beginnen met moduleren, dit noem jij ook. Dan zou de frequentie bij 20 al moeten afnemen. Omdat Max Aanvoertemperatuur = 30, kan het zijn dat hij even door de 25oC heenschiet richting de 30, maar alleen als je dit met 36Hz bereikt, zou hij de 30oC moeten raken. Anders zou hij al golvend rond de 25 moeten uitkomen.

In de grafiek blijft hij echter op 50Hz draaien. Soms zelfs een uur lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn3EiWlqvS7OYMRvfSUp5SpBXt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfsGoZc5SZ4Oht7ZcmKYU4WS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

My 2cts: Bij setting 5oC zou hij bij 25-5=20 moeten beginnen met moduleren, dit noem jij ook. Dan zou de frequentie bij 20 al moeten afnemen. Omdat Max Aanvoertemperatuur = 30, kan het zijn dat hij even door de 25oC heenschiet richting de 30, maar alleen als je dit met 36Hz bereikt, zou hij de 30oC moeten raken. Anders zou hij al golvend rond de 25 moeten uitkomen.

[Afbeelding]
Ik heb het in een post hiervoor uitgelegd zoals ik het nu heb proberen uit te vogelen met grafieken in HA (dit is dus niet iets wat Itho beschreven heeft):

Setpoint is het midden van de modulatiecurve die bestaat uit 3 punten. De uiteinden van de curve liggen op setpoint -m103 (73-90Hz) en setpoint +m103 (30-36Hz)
Het midden van de modulatie curve (setpoint ) is bij opstart iets van 55 of 61Hz, en afhankelijk van graadminuten bij TC < setpoint kan dat hoger worden. Zolang tc < setpoint houdt hij het dus op de bovenste helft van die curve.

In jouw geval dus 55Hz voor langere tijd, omdat je curve vrij vlak is bij m103 op 5. En waarschijnlijk is 55Hz te hoge warmte productie voor je afgifte systeem en modulatie te traag om daarop af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Nu online
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:37:
Persoonlijk zou ik nu, als je het dak oppervlakte heb, gaan voor een zonnecollector met een boiler waar ook de Amber op kan. Desnoods in serie. Dan heb je het hele jaar door het minste energie verbruik om je tapwater te maken.
Ik heb altijd begrepen dat het gunstiger is om gewoon meer zonnepanelen op je dak te leggen, beter rendemen en natuurlijk veel flexiber (want niet alleen water). Waarom dan een zonnecollector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joydashy
  • Nu online
wowly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:17:
En die Atlantic lekker vergeten en meteen Itho indirect verwarmde boiler erbij nemen. Deze gebruikt een aftakking (drieweg klep) in/van het CV-circuit om via een warmtewisselaar warmte in het boilerwater te krijgen. Net apparaat, super integratie met de Amber. Atlantic is wel wat goedkoper geloof ik (ivm subsidie), maar wel storingsgevoeliger.
De 2e subside is een argument (hoewel ik dat gelijk kwijt ben aan de extra dakdoorvoer), maar vooral kan ik de WPB niet kwijt in de buurt van de Amber. Er komen dan dus wel leidingen (10m ofzo) tussen Amber en boiler.

Ook wil ik graag een boiler waar ik extra energie in kan steken bij grote overproductie van de zonnepanelen. Dat kan volgens mij ook niet bi jde Itho boilers.

[ Voor 3% gewijzigd door Joydashy op 10-10-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Joydashy schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het gunstiger is om gewoon meer zonnepanelen op je dak te leggen, beter rendemen en natuurlijk veel flexiber (want niet alleen water). Waarom dan een zonnecollector?
In de zomer als het goed warm is trekt de compressor niet altijd je gewenste temperatuur bereik. Dan gaat die over naar zijn elektrische element. Je hebt dan best veel pv nodig wil je het element kunnen compenseren (ik heb dat maar niet iedereen). In de winter zorgt je collector er voor dat het koudwater alvast opgehoogd wordt naar ca zeg 30 graden ipv 12 waardoor de Amber minder hard hoeft te werken om de temperatuur op het gewenste niveau kan krijgen en langer kan verwarmen.

Idealiter, uitgaande van de situatie na saldering, zou ik op oost/west pv leggen en op zuid ruimte maken voor een collector en overig pv. Dan heb je een goede verdeling van stroom en warmte irt het verbruik (ochtend/avond - oost/west veel stroom vraag, middag - zuid warmte voor het vat)

De ruimte van 1 collector is tegenwoordig ongeveer gelijk aan 1 zonnepanelen (die 450+ Wp units). Je kan dus ook niet 2 PV panelen neerleggen zoals vroeger voor 1 collector.

Daarnaast is in de zomer je PV energie geen klap meer waard in de zomer en in de winter heb je nooit genoeg. Overigens heb je het liefste een paar PVT panelen op het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb het in een post hiervoor uitgelegd zoals ik het nu heb proberen uit te vogelen met grafieken in HA (dit is dus niet iets wat Itho beschreven heeft):

Setpoint is het midden van de modulatiecurve die bestaat uit 3 punten. De uiteinden van de curve liggen op setpoint -m103 (73-90Hz) en setpoint +m103 (30-36Hz)
Het midden van de modulatie curve (setpoint ) is bij opstart iets van 55 of 61Hz, en afhankelijk van graadminuten bij TC < setpoint kan dat hoger worden. Zolang tc < setpoint houdt hij het dus op de bovenste helft van die curve.

In jouw geval dus 55Hz voor langere tijd, omdat je curve vrij vlak is bij m103 op 5. En waarschijnlijk is 55Hz te hoge warmte productie voor je afgifte systeem en modulatie te traag om daarop af te schakelen.
Dat is inderdaad wat ik ook vermoed.

Overigens gaat ie bij mij heel snel naar lage hz.. Dwz in een minuut of 5.
Maar ik kan dat niet zo mooi in beeld brengen.

Ik gebruik nu dus modulatie op 1. (M1.03=1)

Hoe dan ook is het eerder op laag vermogen "dwingen" door een bredere bandbreedte tbv uitschakelen en een kleinere bandbreedte tbv modulatie i.c.m. stooklijn passende bij huis dus het beste. Dan draait ie zo lang mogelijk op laag vermogen.

Ben benieuwd naar je resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
Kon nu live meekijken, moduleert binnen 2 minuten omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

In de zomer als het goed warm is trekt de compressor niet altijd je gewenste temperatuur bereik. Dan gaat die over naar zijn elektrische element. Je hebt dan best veel pv nodig wil je het element kunnen compenseren (ik heb dat maar niet iedereen). In de winter zorgt je collector er voor dat het koudwater alvast opgehoogd wordt naar ca zeg 30 graden ipv 12 waardoor de Amber minder hard hoeft te werken om de temperatuur op het gewenste niveau kan krijgen en langer kan verwarmen.

Idealiter, uitgaande van de situatie na saldering, zou ik op oost/west pv leggen en op zuid ruimte maken voor een collector en overig pv. Dan heb je een goede verdeling van stroom en warmte irt het verbruik (ochtend/avond - oost/west veel stroom vraag, middag - zuid warmte voor het vat)

De ruimte van 1 collector is tegenwoordig ongeveer gelijk aan 1 zonnepanelen (die 450+ Wp units). Je kan dus ook niet 2 PV panelen neerleggen zoals vroeger voor 1 collector.

Daarnaast is in de zomer je PV energie geen klap meer waard in de zomer en in de winter heb je nooit genoeg. Overigens heb je het liefste een paar PVT panelen op het zuiden.
Interessant. Waarom zou de compressor in de zomer het boilerwater niet kunnen verwarmen? Zelfs mijn shitty zwambad warmtepomp krijgt 16 kuub koud water zo naar de 30 graden...
In de winter is het toch koud, zeg 5 graden luchttemperatuur net donkere dagen en zeer weinig licht. Hoe krijg je dat water dan naar 30 graden?
Voorgaande is overigens niet bedoeld om af te geven, maar ben altijd op zoek naar nieuwe zaken die interessant zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
SiNTeK schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

I second that! Geen storingen met mijn v4 270L, prima en fijn apparaat dat het werk gewoon prima doet (nu 2,5 jaar).. De Cozytouch daarentegen... Die is na twee jaar, verschillende keren om onbekenede redenen uitvallen, en verschillende pogingen tot reset, helaas waarschijnlijk 'al' overleden. Gelukkig geen cruciaal onderdeel van de installatie ;) De v5 heeft dit schijnbaar ingebouwd zitten.
Een heel belangrijk punt; je hebt de WPB nu 2,5 jr, hoe lang denk je dat die meegaat? 5 jaar, 10 jaar, 15 jaar?
Vraag maar eens aan mensen die hem helemaal los hebben gemaakt voor onderhoud, hoeveel roest er in het warmtepomp deel zit, en als je koppelingen losdraait en met inspectiecamera gaat kijken of er roestvorming in de boiler zit.

Er gaat niks boven een 100% lasergelaste RVS boiler, die durf ik 20jaar te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

wowly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Interessant. Waarom zou de compressor in de zomer het boilerwater niet kunnen verwarmen? Zelfs mijn shitty zwambad warmtepomp krijgt 16 kuub koud water zo naar de 30 graden...
In de winter is het toch koud, zeg 5 graden luchttemperatuur net donkere dagen en zeer weinig licht. Hoe krijg je dat water dan naar 30 graden?
Voorgaande is overigens niet bedoeld om af te geven, maar ben altijd op zoek naar nieuwe zaken die interessant zijn!
R290 heeft een aantal interessante "koudetechnische" eigenschappen
de beperking/begrenzing bij warm water bereiding en hogere buitentemperaturen is er een.
Kan je vinden in de technische data van diverse warmtepompmerken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
wowly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Omdat je buiten temperatuur sensor van de Amber boven het "hoetje" komt. Dat gebeurt bij mij regelmatig in de zomer als ik 60+ water wil maken. Dan heb je een maximale buiten temperatuur van ca 22 graden nodig en ik tik regelmatig 30+ aan. Mijn Amber staat puur op zuid in de zon tegen een muur (andere plaats was niet mogelijk). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to0i4vQSJsLvWl8wiDljsuiUZXs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/nxL3VicXqKiOCVV8fsAus71x.avif?f=user_large

De 30 graden wordt dus wel gehaald maar niet de gewenste eind temperatuur van 50 of 60 graden op de compressor. Dat moet op het elektrische element.

De 30 graden is een dikke duim (ooit gelezen maar ik kan de bron niet meer vinden). Maar Vaillant heeft het over nog 60% van de warmtevraag voor tapwater tov de zomer. Zonneboiler-advies heeft het over 50 tot 60% van de zomer capaciteit. Die is dus iets conservatiever dan Vailant. Al met al is je tapwatervat al een hogere basis temperatuur die dus nog maar een klein zetje nodig heeft tov de 10-12 graden koud tapwater die er in gaat zonder zonnecollector.

Een zonnecollector werkt op basis van zonnestraling en is niet afhankelijk van de buitentemperatuur. Een goede dag in de winter is dus al voldoende om je vat goed op te warmen. Maar de plaatsing van de collector is wel van belang (strak op zuid)

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 10-10-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
dunklefaser schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:45:
[...]

de beperking/begrenzing bij warm water bereiding en hogere buitentemperaturen is er een.
Ik heb nu een halfuur gezocht, maar kan niet vinden behalve dat het grootste nadeel de brandbaarheid is. Voordelen zijn er legiop waarom het grote werkbereik tot 70 graden. Lijkt me dat het prima in staat is om het cv-circuit op te warmen in de zomer tbv de boiler toch? Of hebben we het over een academische discussie, helaas heb ik niet zoveel kennis dat ik er het fijne van weet.

En ik ben nog benieuwd naar de opwarming van water in de vrieskoude en weinig zon in de winter met pvt. kan me niet goed voorstellen hoe dat gaat.

EDIT: lees net de post van Impossibl3 8)7 Kun je dat ondervangen door vroeg in de ochtend als het nog koeler is de legionellarun te doen? Of snachts als de tarieven negatief zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door wowly op 10-10-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
wowly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:22:
[...]
EDIT: lees net de post van Impossibl3 8)7 Kun je dat ondervangen door vroeg in de ochtend als het nog koeler is de legionellarun te doen? Of snachts als de tarieven negatief zijn?
Ja dat kan. Maar als het salderen straks weg is (1-1-2027) dan heb je mogelijk te weinig PV in de zomer om het af te dekken. In de winter kan je, als de stroom inclusief belasting minder kost dan overdag het terug leveren, je runs in de nacht laten draaien. Hier moet je dan wel actief op gaan sturen. Het simpelweg neerzetten en nooit meer aan denken is er helaas niet meer bij als de saldering voorbij is als je zo goedkoop mogelijk warmwater wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
Zeker. Gewoon wat eerder je boiler opwarmen/legionella run

Of voor lief nemen dat het 1:1 is. (Als je de stroom anders toch weg geeft geen issue..)

En is ook afhankelijk van plaatsing (wel of geen zon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-10 21:28
darkvalias schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:52:
[...]

Excuus, heb het niet kunnen bijhouden, dus bij deze nog reactie.

Het relais wat ik hoor komt echt uit de regelunit van de Amber. Ik vermoed, o.b.v. de laatste tip van Bommer dat het gaat om het relais van de pomp. Waarom die schakelt als er geen verwarming/koelvraag is vanuit de thermostaat. De display laat wel kort zien dat er vraag is tho... Dus ergens in de ketting lijkt iets contact te maken...

Wat betreft de uitgebreide installatie, je had exact hetzelfde gehad als mijn installatie als je een plugwise relais had gekocht on te schakelen tussen koelen/verwarmen. Dat heb ik dus zelf gemaakt met wat relais en een HA integratie.

Ergens spookt nog iets door mn hoofd dat er in die ketting iets niet goed loopt, maar waar dat exact zit zal ik zelf verder moeten uitzoeken vrees ik.
@darkvalias ik heb de plugwise relais zelf gebouwd voor €13,45!
Waar plugwise er maar liefst €99,- voor vraagt, ik had de aqara stekker nog liggen, maar die zit er bij plugwise ook niet bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LndsHquGXwZpwsBq8TYfrkianeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJOXXTSvmDErNoCSU6i574CZ.jpg?f=fotoalbum_large

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

Ja dat kan. Maar als het salderen straks weg is (1-1-2027) dan heb je mogelijk te weinig PV in de zomer om het af te dekken. In de winter kan je, als de stroom inclusief belasting minder kost dan overdag het terug leveren, je runs in de nacht laten draaien. Hier moet je dan wel actief op gaan sturen. Het simpelweg neerzetten en nooit meer aan denken is er helaas niet meer bij als de saldering voorbij is als je zo goedkoop mogelijk warmwater wil hebben.
jaaaaa dat is zeker zo. Nu dat salderen weggaat verandert er wel meer helaas.... Ik hoop dat ik voldoende WP op het oosten hebben liggen om om 8 uur smorgens al wat op te bouwen in de boilert.... Ewn anders er gewoon wat meer bij te leggen icm een aardige (zelfbouw)accu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
wowly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:05:
[...]

jaaaaa dat is zeker zo. Nu dat salderen weggaat verandert er wel meer helaas.... Ik hoop dat ik voldoende WP op het oosten hebben liggen om om 8 uur smorgens al wat op te bouwen in de boilert.... Ewn anders er gewoon wat meer bij te leggen icm een aardige (zelfbouw)accu ;)
Er zit iets tussen 8h ‘s morgens en 13h smddags. Om 11h heb je zon genoeg, en je hoeft niet iedere dag naar 60oC. Misschien dat je 1 dag in de week wat eerder start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
Dank je Ton, gaan we Zo proberen :)

@Carboy54 : hoe staat het met de monitoringopties vanuit Itho. In 2023 werd er al over gesproken, is er al iets concreets te melden (leveren?) Of hebben we het dan over de ioT module van Itho

Vwb monitoring ben ik nu wel even zoekende zeg. Zou het leuk vinden om de efficiëntie te gaan bijhouden, slim toepassen van "goedkopere" elektrische inkoop mbv een dynamisch contract en de SG aansluiting en waarschuwingen als er iets fout gaat of dat het electrisch element wordt ingezet.
Wat is momenteel de meest eenvoudige maar ook uitgebreide oplossing? de itho module?

[ Voor 13% gewijzigd door wowly op 10-10-2025 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
@wowly dat is toch iets icm homeassistant want je moet je prijzen binnen krijgen. Je kan dan gebruik maken van de adonn van @bommer (+aanvullende hardware) of het kastje op basis van esphome van @leejoow. Voor het mooie heb je nog een kamstrup er tussen zitten voor een correcte bepaling van de temperatuur afgifte, delta temperatuur en actuele flow en een kwh meter op de betreffende fases naar de Amber. Maar dat wordt wel een project opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
wowly schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:56:

@Carboy54 : hoe staat het met de monitoringopties vanuit Itho. In 2023 werd er al over gesproken, is er al iets concreets te melden (leveren?) Of hebben we het dan over de ioT module van Itho

Vwb monitoring ben ik nu wel even zoekende zeg. Zou het leuk vinden om de efficiëntie te gaan bijhouden, slim toepassen van "goedkopere" elektrische inkoop mbv een dynamisch contract en de SG aansluiting en waarschuwingen als er iets fout gaat of dat het electrisch element wordt ingezet.
Wat is momenteel de meest eenvoudige maar ook uitgebreide oplossing? de itho module?
Alles meest basale zonder veel impact? Een set aanstuurbare relais om de sg+ contacten te sturen (boost, extra boost, block) als je met tarief of zonne-energie wilt spelen.
Direct gevolgd door leejoow module (met dus relais erin en ook 3 aansluitingen voor temperatuur sensoren en een voor de flow meter VS tinytronics).
Foutmeldingen heeft Bommer dan weer uitgebreid in zijn integratie zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23
isalenedean schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
@darkvalias ik heb de plugwise relais zelf gebouwd voor €13,45!
Waar plugwise er maar liefst €99,- voor vraagt, ik had de aqara stekker nog liggen, maar die zit er bij plugwise ook niet bij.
[Afbeelding]
Of een Shelly Uni plus voor vaak €13 op Amazon (nu weg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:56:
@wowly dat is toch iets icm homeassistant want je moet je prijzen binnen krijgen. Je kan dan gebruik maken van de adonn van @bommer (+aanvullende hardware) of het kastje op basis van esphome van @leejoow. Voor het mooie heb je nog een kamstrup er tussen zitten voor een correcte bepaling van de temperatuur afgifte, delta temperatuur en actuele flow en een kwh meter op de betreffende fases naar de Amber. Maar dat wordt wel een project opzich.
Ik meet van alle apparatuur de wattages/verbruik
Uitgesplitst per functie, DHW/Verwarmen/koelen en standby.
Idd ook een kamstrup meter, kan dus ook exact de COP/EER bepalen voor elk onderdeel.
@wowly Dit ga je met een itho module niet redden. Die metingen zijn helaas niet precies genoeg, dat is al eerder aangegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

bommer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 06:20:
[...]

Ik meet van alle apparatuur de wattages/verbruik
Uitgesplitst per functie, DHW/Verwarmen/koelen en standby.
Idd ook een kamstrup meter, kan dus ook exact de COP/EER bepalen voor elk onderdeel.
@wowly Dit ga je met een itho module niet redden. Die metingen zijn helaas niet precies genoeg, dat is al eerder aangegeven.
Ik weet niet of het in de Amber beter is, maar de HP-S vind ik de metingen van de unit zelf inderdaad niet betrouwbaar. Een HomeWizard meter in de groepenkast is dan een beter idee voor nauwkeurige metingen.

Ik ga natuurlijk niet zeggen dat mijn oplossing de eenvoudigste en meest uitgebreide is, maar je kan wel met één module de mobus aansluiten en met een aantal relais de contacten schakelen. Wel vanuit HomeAssistant. Zeker in combinatie met HA heb je dan ook je statistieken.
Get!em schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:04:

Foutmeldingen heeft Bommer dan weer uitgebreid in zijn integratie zitten ;)
Die ben ik er toevallig net in aan het zetten bij mij :P

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
leejoow schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:04:
[...]
Ik weet niet of het in de Amber beter is, maar de HP-S vind ik de metingen van de unit zelf inderdaad niet betrouwbaar. Een HomeWizard meter in de groepenkast is dan een beter idee voor nauwkeurige metingen.
[...]
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat mijn oplossing de eenvoudigste en meest uitgebreide is, maar je kan wel met één module de mobus aansluiten en met een aantal relais de contacten schakelen. Wel vanuit HomeAssistant. Zeker in combinatie met HA heb je dan ook je statistieken.
[...]
Die ben ik er toevallig net in aan het zetten bij mij :P
Een (zeer) ruwe COP kun je behalen met info uit de unit zelf, die je met @bommer of @leejoow wel aan Home Assistant moet koppelen. Op zicht niet moeilijk, de @leejoow module sluit je met twee draadjes aan, een Home Assistant server koop je voor een paar tientjes pre-installed op marktplaats en geeft je niet alleen de mogelijkheid om ut te lezen, maar ook om te bedienen en te koppelen aan energieprijzen of temperaturen.

Ook andere fabrikanten hebben meestal geen accurate meting van COP, maar benaderen deze op dezelfde manier. Ik weet niet of de beoogde Itho integratie deze COP ook geeft.

De zeer ruwe COP gebruikt:
- Opgenomen vermogen. Wordt gerapporteerd door Amber, maar beter een HomeWizard aan HA hangen
- Flow. Amber meldt Laag/Midden/Hoog. Nauwkeuriger met een 1" flowmeter van AliExpress, bijvoorbeeld aan @leejoow unit hangen
- Delta-T. De Amber meldt deze. Ms. een keer calibreren, maar zou nauwkeurig moeten zijn. Een Kamstrup wordt door velen als beter gezien, maar vergt wel euro's, wat HA-integratie-inspanning.
- En wat HA-kennis. Je hebt alle waarden, maar deze te integreren over de tijd heen vergt wat inspanning. Maar ChatGPT is your friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-10 22:01
dunklefaser schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:45:
Al die grafieken met temperatuurbereiken van diverse warmtepompen zijn al eens op een rijtje gezet in deze post: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
(loopt alleen wat achter voor de R32 PUZ split serie van Mitsubishi, want die kan volgens de laatste berichten ook tot 65 of zelfs 70 graden komen)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-10 21:15

Jammer dat ze (warmtepomponline) geen volledige installatie doen in Gelderland. Stond op het punt om een offerte bij hen op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Nu online
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:52:
[...]
Een zonnecollector werkt op basis van zonnestraling en is niet afhankelijk van de buitentemperatuur. Een goede dag in de winter is dus al voldoende om je vat goed op te warmen. Maar de plaatsing van de collector is wel van belang (strak op zuid)
Ik kan prima volgen dat een zonnecollector een mooie toevoeging is. Wat ik niet begrijp, is waarom het beter werkt dan gewoon "meer PV" op diezelfde plek op je dak. Tenslotte werken PV ook in de winter, niet per se slechter dan een collector (toch?). En die zijn dus veel flexibeler, niet alleen water.

Maar goed, wij hebben alleen Oost/West dak, dus misschien is puur alleen PV dan sowieso de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
Joydashy schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Ik kan prima volgen dat een zonnecollector een mooie toevoeging is. Wat ik niet begrijp, is waarom het beter werkt dan gewoon "meer PV" op diezelfde plek op je dak. Tenslotte werken PV ook in de winter, niet per se slechter dan een collector (toch?). En die zijn dus veel flexibeler, niet alleen water.

Maar goed, wij hebben alleen Oost/West dak, dus misschien is puur alleen PV dan sowieso de beste optie.
Vandaar ook mijn opmerking over de collector op zuid ;). Als daar PV ligt heb je daar minder aan overdag omdat je vaak van huis bent overdag. Oost/west zou ik altijd vol leggen met PV. Dan heb je maximaal profijt van de zon. Ook als je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
tonwes99 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Met het advies moduleren op 2oC (dus tussen 27oC en 29oC als ik het goed interpreteer).
Herstart nog steeds op 5oC (dus 25-5=20)
En uitschakelen bij 5oC (dus 25+5=30, als het zo zou werken als dat ik denk)

Geen verbetering wel verslechtering.

Ga nu eerst terug op de basis M1.01/02/03=5/3/1, setpoint 25oC en geen nachtreductie op de compressor. Wordt vervolgd.

Ik ga nu basissessting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYCB85LNWRf5DjzK8cxbNKmQfsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rApEjtWpJ3Y025vECa6pWdlE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich-Tys
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:17
Ik heb de afgelopen twee jaar probleemloos de Amber 65 draaien maar helaas heb ik een windows scherm op het bedieningspaneel voorstaan met de melding ‘Application HeatStar.exe encountered a serious error and must shut down’. Ik heb de spanning eraf gehaald en weer terug gezet maar na het laden komt deze met dezelfde melding. Heeft iemand dit eerder ervaren en kan iemand mij advies geven?

Bedankt alvast!

Groeten RichardAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCB0SdgHmXJ3H2zWLx6fvgjm--c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmWqbzshRv8P7DRrLz5LYvOq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Rich-Tys schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:33:
Ik heb de afgelopen twee jaar probleemloos de Amber 65 draaien maar helaas heb ik een windows scherm op het bedieningspaneel voorstaan met de melding ‘Application HeatStar.exe encountered a serious error and must shut down’. Ik heb de spanning eraf gehaald en weer terug gezet maar na het laden komt deze met dezelfde melding. Heeft iemand dit eerder ervaren en kan iemand mij advies geven?

Bedankt alvast!

Groeten Richard[Afbeelding]
Bekend probleem welke incidenteel voorkomt. Jouw Leverancier/installateur kan je hiervoor een update sturen. Deze update voorkomt ook toekomstige problemen van deze bug.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 11-10-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rich-Tys
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09:17
Bedankt voor de snelle reactie! Ik zal contact opnemen met mijn installateur en hopelijk kan hij een update installeren. Gelukkig is de verwarming nog niet nodig, maar de buffer warmwater zal wel spannend worden ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-10 21:36

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Ik zal het ook uitleggen; wij vinden het essentieel om service te (kunnen) bieden aan al onze klanten.

Ik woon zelf in het midden van het land, in Gelderland en zou tot de zomer zelf deze installaties gedaan hebben. Als ik 3 of 4 dagen een installatie heb, dan loopt de mailbox zo vol dat ik een week aan het rennen ben dat het de kwaliteit niet ten goede komt.

Maar heb je een enthousiaste starter of handige kennis dan is het installeren, zoals hier op het forum al vaak getoond is, goed te doen! Ik schuif graag aan bij de ondersteuning.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

Of je installatie efficient is blijkt vanzelf uit de jaarafrekening.
;)
Belangrijk is dat je je systeem waterzijdig goed voor elkaar hebt.
Dus lees je goed in .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
tonwes99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Met het advies moduleren op 2oC (dus tussen 27oC en 29oC als ik het goed interpreteer).
Herstart nog steeds op 5oC (dus 25-5=20)
En uitschakelen bij 5oC (dus 25+5=30, als het zo zou werken als dat ik denk)

Geen verbetering wel verslechtering.

Ga nu eerst terug op de basis M1.01/02/03=5/3/1, setpoint 25oC en geen nachtreductie op de compressor. Wordt vervolgd.

Ik ga nu basissessting
[Afbeelding]
matig.

Goed om even terug te gaan naar de basis inderdaad.
Welke instellingen kunnen dit beeld nog geven? (Ja nu stel ik jouw oorspronkelijke vraag.. )

Het systeem warmt snel op. En er wordt niet gemoduleerd.

Is er aan de kant van de hardware nog iets aan de hand? Bypass? Veel systeem dicht?

Is het opportuun weer terug naar fabrieksinstellingen te gaan? (Eerst deze instellingen opslaan, of even overal foto van?)

Of eens "op vaste temperatuur" laten draaien. Zoveel mogelijk op standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Degast schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

matig.

Goed om even terug te gaan naar de basis inderdaad.
Welke instellingen kunnen dit beeld nog geven? (Ja nu stel ik jouw oorspronkelijke vraag.. )

Het systeem warmt snel op. En er wordt niet gemoduleerd.

Is er aan de kant van de hardware nog iets aan de hand? Bypass? Veel systeem dicht?

Is het opportuun weer terug naar fabrieksinstellingen te gaan? (Eerst deze instellingen opslaan, of even overal foto van?)

Of eens "op vaste temperatuur" laten draaien. Zoveel mogelijk op standaard.
Eerste run gehad, hij moduleert, maar start 5 minuten boven de 70Hz, komt pas na 20min onder de 50 Hz, maar dan is de 30oC al bereikt.

Te snel opwarmen lijkt mee te vallen. Je warmt 150L water op van 20oC naar 30oC. Dit is 1.8kWh in 20min bij gemiddeld 60Hz, dus 5,4kW, eigenlijk wat meer want je warmt niet alleen het water op, maar ook vloer, verdeler en het hete systeem, zou best kunnen passen bij 9kW bij 90Hz.

Nog even gekeken naar het verwarmingsbereik, vrijgave bij 18oC, die temperatuur is niet gehaald door de ambient sensor, zeker niet snachts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRVDUib2XcXEZxDjXaEslFkfJEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xc222mA0UgCojc74g5UMfTnt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door tonwes99 op 11-10-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Bekend probleem welke incidenteel voorkomt. Jouw Leverancier/installateur kan je hiervoor een update sturen. Deze update voorkomt ook toekomstige problemen van deze bug.
Is die update dan nog toe te passen als het systeem al is gecrasht ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Is die update dan nog toe te passen als het systeem al is gecrasht ?
Ja dat lukt in de meeste gevallen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Nu online
tonwes99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

Eerste run gehad, hij moduleert, maar start 5 minuten boven de 70Hz, komt pas na 20min onder de 50 Hz, maar dan is de 30oC al bereikt.

Te snel opwarmen lijkt mee te vallen. Je warmt 150L water op van 20oC naar 30oC. Dit is 1.8kWh in 20min bij gemiddeld 60Hz, dus 5,4kW, eigenlijk wat meer want je warmt niet alleen het water op, maar ook vloer, verdeler en het hete systeem, zou best kunnen passen bij 9kW bij 90Hz.

Nog even gekeken naar het verwarmingsbereik, vrijgave bij 18oC, die temperatuur is niet gehaald door de ambient sensor, zeker niet snachts.

[Afbeelding]
Ik snap het gedrag van je systeem ook niet. Dat is wel duidelijk.

Ik de neiging hebben vanaf 0 te starten met regeling.(Wel al je instellingen dan eerst overnemen).

P1 uitschakelen bij gehaalde TR staat uit? (Niet dat dat t zou verklaren)
Max temperatuur zone 1 staat niet te laag? (Ook geen directe verklaring)
Stooklijn staat aan?
Zone 2 heb je niet en staat uit?
Geluidsreductie m5.01 schuifje uit? (Alle bijzondere instellingen even uit..)

Ik heb dus modulatie binnen 30 seconden..
Draai zonder HA ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:17:
[...]

Ja dat lukt in de meeste gevallen prima.
@Carboy54 Welke/wat voor update is dit? Is het niet verstandig deze uit voorzorg al te installeren, voordat dit probleem optreedt?

Dinky Dip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Small Paullie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

@Carboy54 Welke/wat voor update is dit? Is het niet verstandig deze uit voorzorg al te installeren, voordat dit probleem optreedt?
Deze update zorgt ervoor dat er minder geheugen wordt gebruikt in de windows module. En is alleen in incidentele gevallen nodig bij oudere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-10 21:28
Whiskey48 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 06:01:
[...]

Of een Shelly Uni plus voor vaak €13 op Amazon (nu weg)
@Whiskey48 kan, maar ik gebruik hem icm plugwise lisa en adam ha

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:15
Dag allemaal,

Ik zat eens naar het verbruik te kijken als alleen de pomp aan staat. Ik zie het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu4SbDyBCn9LzZLP6GVNbHWjKyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6GSqOf8Auh5xw9zfGILmbhY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien. Is dit iets (lucht in het systeem oid) of zie ik spoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
brams1995 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:45:
Dag allemaal,

Ik zat eens naar het verbruik te kijken als alleen de pomp aan staat. Ik zie het volgende.

[Afbeelding]

Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien. Is dit iets (lucht in het systeem oid) of zie ik spoken?
Hoeft niet aan de warmtepomp te liggen. Kan ook de meting zelf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hoi, heeft iemand misschien een foto van een aangesloten laadmodule op een horizontaal Itho vat en dan met name de leiding koppelingen, diameters en hoe de laadmodule gefixeerd cq geplaatst is?

Toevoer WP naar module is 28mm knel?
KW + WW 15mm knel ?

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 14-10-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Technician- schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:56:
Hoi, heeft iemand misschien een foto van een aangesloten laadmodule op een horizontaal Itho vat en dan met name de leiding koppelingen, diameters en hoe de laadmodule gefixeerd cq geplaatst is?

Toevoer WP naar module is 28mm knel?
KW + WW 15mm knel ?
Yes 28 en 15 mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xb6bpWQkPBXBGLOBjdHniW0HRV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkBRzuYg81hQ5IdWPiY9fQpu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Pagina: 1 ... 125 126 Laatste