Nee, beschreven door carboy in eerdere post die jij ook hebt gelezen. Ik ga er daarbij gewoon vanuit dat ook die op de modbus aangesloten wordt.Jan2023 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:37:
[...]
Carboy module?
Het ik wat gemist? , is die module al gepresenteerd?
Nee die draaien de komende weken op proef op een Amber en Vaillant en zijn aangesloten op de SG contacten. Kijken naar dynamische tarieven, opbrengst panelen en weersvoorspelling. Het moet snel winter worden 🤫 om echt te testen.Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:38:
[...]
Nee, beschreven door carboy in eerdere post die jij ook hebt gelezen. Ik ga er daarbij gewoon vanuit dat ook die op de modbus aangesloten wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 07-07-2026 19:19 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Erg benieuwd. Met Sg+ dus tijdelijk ophogen setpoint en/of blokkeren stookgedrag? Lijkt me uitdagend om dat goed te krijgen met een traag vloerverwarming systeem.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:16:
[...]
Nee die draaien de komende weken op proef op een Amber en Vaillant en zijn aangesloten op de SG contacten. Kijken naar dynamische tarieven, opbrengst panelen en weersvoorspelling. Het moet snel winter worden 🤫 om echt te testen.
Daar kan je juist lekker in bufferen tegen lage energie tarieven. Wel iets minder comfort wellicht.Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:29:
[...]
Erg benieuwd. Met Sg+ dus tijdelijk ophogen setpoint en/of blokkeren stookgedrag? Lijkt me uitdagend om dat goed te krijgen met een traag vloerverwarming systeem.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ja, koelen wel aan, maar de warmte blijft net ten zuiden van Veluwe. Bewolking en lagere warmte ten noorden. Koelen staat hier met name aan om maar niet te hoeven terugleveren bij negatieve tarieven en batterij vol. Als EV thuis was geweest, had ik koelen niet aangezet, maar de EV laden. Momenteel 23C binnen, en dat is verder prima.darkfujita schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:49:
Zijn jullie alweer aan het koelen geslagen? Ivm de lagere luchtvochtigheid (en huidige temperaturen binnen) kan ik nu gelukkig nog koelen met 15 graden. Probeer het nu zo laag mogelijk te houden, zodat ik de warmte tegen kan gaan.
Wat ik in mijn eigen situatie zie is dat tijdelijk ophogen van setpoint wel kan, en dat beton wel iets warmer wordt, maar als setpoint weer terug naar normaal gaat, dat warmtepomp vrij lang uit gaat (door de buffer in beton). De daling van temperatuur is dan ingezet, en thermostaat komt pas later aan zet. Op moment dat die weer aan gaat, en dus de warmtepomp ook, moet die er best lang weer aan trekken op hogere compressor hz om hem pas later weer in rustiger vaarwater te krijgen. Eigenlijk hetzelfde effect als bij nachtverlaging: hij moet best lang weer flink wat warmte energie toevoegen om in balans te komen met warmteverlies en dus weer op 49-43-36Hz te komen.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:31:
[...]
Daar kan je juist lekker in bufferen tegen lage energie tarieven. Wel iets minder comfort wellicht.
Dus behalve de comfort binnen (de daling van woonkamer temp weer omzetten in stabiele warmte), ook een warmtepomp die meer op hogere compressor snelheden moet werken, tegen bepaald geluid.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 07-07-2026 19:59 ]
Vandaag weer even een beetje gekoeld. Vooral om de massa van de vloer even af te koelen. Koelt t door doorwaaien en raam open vannacht weer makkelijk verder af.
Inderdaad met deze temperaturen en luchtvochtigheid vooralsnog veel aangenamer dan voorlaatste hitte.
Wil het ook niet te koel. Lijf beetje laten wennen aan warmte.
Inderdaad met deze temperaturen en luchtvochtigheid vooralsnog veel aangenamer dan voorlaatste hitte.
Wil het ook niet te koel. Lijf beetje laten wennen aan warmte.
SG werkt ook voor tapwater. Dat kost bij mij meer energie dan verwarmen of koelen.Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Ja, koelen wel aan, maar de warmte blijft net ten zuiden van Veluwe. Bewolking en lagere warmte ten noorden. Koelen staat hier met name aan om maar niet te hoeven terugleveren bij negatieve tarieven en batterij vol. Als EV thuis was geweest, had ik koelen niet aangezet, maar de EV laden. Momenteel 23C binnen, en dat is verder prima.
Stel je wilt je tapwater op 60 hebben, dan zet je hem op 55 met delta van 5 en met SG 5 graden er opzetten. Als SG dan schakelt weet je zkr dat tapwater eerst gevuld wordt op het goedkoopste moment.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Zeker, dat draai ik al vanaf het begin, 2,5 jaar terug, direct gekoppeld aan mijn zonnepanelen omvormer. Bij overschot van meer dan 3kW op de omvormer, schakelt hij de SG+ aan en gaat hij van de standaard 50C naar 65C (of zolang de SG+ aan staat). Ik zet deze functie bij temperaturen >25C overdag overigens uit, anders stookt hij op de BUH.bommer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:40:
[...]
SG werkt ook voor tapwater. Dat kost bij mij meer energie dan verwarmen of koelen.
Stel je wilt je tapwater op 60 hebben, dan zet je hem op 55 met delta van 5 en met SG 5 graden er opzetten. Als SG dan schakelt weet je zkr dat tapwater eerst gevuld wordt op het goedkoopste moment.
Ik heb hiervoor de SolarEdge Smart Switch gekoppeld aan de Amber.
Die winter mag wachten.Carboy54 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:16:
[...]
Nee die draaien de komende weken op proef op een Amber en Vaillant en zijn aangesloten op de SG contacten. Kijken naar dynamische tarieven, opbrengst panelen en weersvoorspelling. Het moet snel winter worden 🤫 om echt te testen.
Zo te horen een universele module waar je ook andere zaken mee aan kan sturen.
Mooi , klinkt goed
👍
[ Voor 13% gewijzigd door Jan2023 op 07-07-2026 21:33 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Hoe effectief is zo een lucht ontvochtiger eigenlijk? En waar plaats je deze in huis?-JB- schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:46:
Hier ook de afgelopen week flink aan het koelen geweest. Beneden met vloerverwarming. Boven met Jaga radiatoren en Heatmeister aansturing voor 140mm ventilatoren.
Luchtvochtigheid is de grootste uitdaging. De Eurom Drybest 20 draait als de zonnepanelen stroom opwekken en haalt per dag zo'n 3-5 liter water uit het huis.
Het blijft een beetje tweaken, maar het resultaat is een prima koel huis.![]()
Als dit soort weken de norm worden komt er snel een 5kW airco bovenaan de trap. Dan is luchtvochtigheid geen issue meer en neemt het gebruiksgemak snel toe.
Gaat hier in huis nu erg goed met koelen, kan aanvoer verlagen tot 14 a 15 graden (luchtvochtigheid en temperaturen binnen blijven ook laag). Vraag me alleen af, zodra de vochtigheid / nacht temperaturen weer hoger zouden worden, of het dan zinvol is om een ontvochtiger erbij te halen.
We hebben een WTW installatie, dus vraag mij af in welke ruimte ik deze dan het beste kan plaatsen. Zou dit dan bijv in de badkamer zijn? Hier wordt namelijk de lucht van de slaapkamers afgezogen.
Zodra je dus de luchtvochtigheid kan managen, kan je de aanvoer ook lager zetten ivm lager dauwpunt.
@darkfujita
Hier zorgde de ontvochtiger ervoor dat de luchtvochtigheid rond de 60% bleef hangen, ipv 70. Dauwpunt bleef daarmee duidelijk lager.
Dagelijks kwam er zo'n 3-5L water uit de lucht. In de +/- 12u dat de unit aanstond (bij overproductie zonnepanelen)
Hier zorgde de ontvochtiger ervoor dat de luchtvochtigheid rond de 60% bleef hangen, ipv 70. Dauwpunt bleef daarmee duidelijk lager.
Dagelijks kwam er zo'n 3-5L water uit de lucht. In de +/- 12u dat de unit aanstond (bij overproductie zonnepanelen)
[ Voor 3% gewijzigd door -JB- op 13-07-2026 18:39 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Zorgde de ontvochtiger niet voor extra warmte in de kamer die van het apparaat af komt?-JB- schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:38:
@darkfujita
Inderdaad, zo'n 300w. Heel onhandig, maar beter dan een max aanvoer temperatuur van 19-20gr.Whiskey48 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:11:
[...]
Zorgde de ontvochtiger niet voor extra warmte in de kamer die van het apparaat af komt?
@-JB- oh, das niet extreem veel voordeel dan, zeker niet als ook nog extra warmte ervanaf gaat komen. Ik zie dat de luchtvochtigheid nu momenteel op de slaapkamers rond of iets onder de 60% is. Dan laat ik het even erbij en spaar ik door voor een airco. Dank voor snelle reactie iig
Als je al met 15 graden kan koelen zou ik er ook niet aan beginnen.
Ja mijn vrouw is helemaal fan van het koelen met de Amber, vorige hittegolf was het binnen 14 graden kouder dan buiten. Maar een airco haalt het vocht uit de lucht en geen condensvorming, is sowieso beter idd.darkfujita schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:33:
@-JB- oh, das niet extreem veel voordeel dan, zeker niet als ook nog extra warmte ervanaf gaat komen. Ik zie dat de luchtvochtigheid nu momenteel op de slaapkamers rond of iets onder de 60% is. Dan laat ik het even erbij en spaar ik door voor een airco. Dank voor snelle reactie iig
Ik spaar ook even door voor een stevige airco op de gang zolder, beneden vloer licht bijkoelen met de Amber, heb ik het hele huis koel met 1 extra apparaat.
[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 14-07-2026 07:43 ]
Zo heb ik het nu ook. Een airco is een waanzinnige vochtvreter. Zeer tevreden over, vnl omdat het klimaat minder "benauwd" aanvoelt.Whiskey48 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:42:
[...]
Ja mijn vrouw is helemaal fan van het koelen met de Amber, vorige hittegolf was het binnen 14 graden kouder dan buiten. Maar een airco haalt het vocht uit de lucht en geen condensvorming, is sowieso beter idd.
Ik spaar ook even door voor een stevige airco op de gang zolder, beneden vloer licht bijkoelen met de Amber, heb ik het hele huis koel met 1 extra apparaat.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Zouden jullie als jullie het opnieuw moeten doen dan weer met een airco doen of condenserend koelen met fan coils?
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
Dan moeten al je leidingen die meedoen goed geïsoleerd zijn, als je plek hebt voor een airco is dat volgens mij veel makkelijker te implementeren.
Hier ook 1 airco in het trapgat op zolder, hele huis de deuren open en een heerlijk klimaat en ik kan als het 38 graden is de vloerkoeling er lekker bij zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat er vocht op mijn vloer staat met 17-18 graden.
Hier ook 1 airco in het trapgat op zolder, hele huis de deuren open en een heerlijk klimaat en ik kan als het 38 graden is de vloerkoeling er lekker bij zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat er vocht op mijn vloer staat met 17-18 graden.
ITHO laten komen en die plaatsen een nieuw (?) scherm met geupdate software.Woutertt schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:57:
Hier is het tijdbommetje ook ontploft, zag ineens een aantal flat lines via de leejow module vandaag, blijkbaar heeft hij zaterdagavond de geest gegeven ondanks dat hij lekker niets aan het doen was.
Start ook helemaal niet meer op:
[Afbeelding]
Ben in contact met de installateur, gaan eerst kijken of we het met software updates kunnen repareren.brigges schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:17:
[...]
ITHO laten komen en die plaatsen een nieuw (?) scherm met geupdate software.
Maar ben wel blij dat het zomer is en ik SWW niet via de Amber heb, dat was dan in elk geval een koude douche geweest
Stroomstoring gehad terwijl de Amber standby stond?Woutertt schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:49:
[...]
Ben in contact met de installateur, gaan eerst kijken of we het met software updates kunnen repareren.
Maar ben wel blij dat het zomer is en ik SWW niet via de Amber heb, dat was dan in elk geval een koude douche geweest
Schijnt " het " risico te zijn voor een corrupte database.
Staat hier nu gewoon uit , groene knop in het display , als de Amber toch niets hoeft te doen.
In het verleden was Itho er snel bij toen ik ook dat probleem had.
Lijkt mij slim om het daar ook te melden , ze zouden sinds kort de score bijhouden van de uitvallers.
Als alleen de database corrupt is zou Windows nog wel moeten booten. Als Windows niet boot is er wat anders aan de hand.Jan2023 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:00:
[...]
Stroomstoring gehad terwijl de Amber standby stond?
Schijnt " het " risico te zijn voor een corrupte database.
Staat hier nu gewoon uit , groene knop in het display , als de Amber toch niets hoeft te doen.
In het verleden was Itho er snel bij toen ik ook dat probleem had.
Lijkt mij slim om het daar ook te melden , ze zouden sinds kort de score bijhouden van de uitvallers.
Wellicht het probleem van volgelopen opslag op de pc, ik had nog de firmware die er op stond toen ik hem in augustus 2024 kreeg.
Mijn installateur krijgt nu een nieuw scherm opgestuurd, dus geen handmatige update. Hopelijk vinden ze hier echt een permanente fix voor want ben blij dat het geen winter is.
Mijn installateur krijgt nu een nieuw scherm opgestuurd, dus geen handmatige update. Hopelijk vinden ze hier echt een permanente fix voor want ben blij dat het geen winter is.
[ Voor 40% gewijzigd door Woutertt op 23-07-2026 03:26 ]
Wel bijzonder dat Itho schermpjes blijft sturen in plaats van USB sticks.Woutertt schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 03:23:
Wellicht het probleem van volgelopen opslag op de pc, ik had nog de firmware die er op stond toen ik hem in augustus 2024 kreeg.
Ik heb mijn installateur uit voorzorg de recovery gevraagd, ligt nu klaar "voor het geval dat" (maar ook een if it aint broken, don't fix gedachte).
Ja, die discussie hadden we al eens. Itho raadde aan dat niet te doen op voorhand. Ondertussen lijkt vroeg of laat iedereen aan de beurt te komen.
Ik wacht nog op de "definitieve" oplossing van Itho. Als dan, dat werd toch gesuggereerd..
Ik snapte te weinig van de oplossing van @p.blommendaal . Dwz snap het probleem en de gevolgen.aar ondanks uitgebreide oplossing eerlijk gezegd niet de concrete stappen om database te corrigeren/opschonen.
En houd natuurlijk ook open Amber in de gaten, als optie.
Ik wacht nog op de "definitieve" oplossing van Itho. Als dan, dat werd toch gesuggereerd..
Ik snapte te weinig van de oplossing van @p.blommendaal . Dwz snap het probleem en de gevolgen.aar ondanks uitgebreide oplossing eerlijk gezegd niet de concrete stappen om database te corrigeren/opschonen.
Nieuwe schermpjes is niet de oplossing die raken ook weer corrupt. Aan de schermpjes ligt het niet. Bij Itho wisten ze niet dat het zo actueel was. Itho monitort en herstelt nu onze klanten binnen 2x,24 uur. Iedere week is het bij ons wel raak zelfs in de zomer. Ook gisteren weer een melding gemaakt die vandaag wordt opgelost. Voor de winter een oplossing dat is onze bindende afspraak met Itho. Tot die tijd staat bij ons de verkoop op een laag pitje en geven wij de voorkeur aan andere alternatieven.tonwes99 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:59:
[...]
Wel bijzonder dat Itho schermpjes blijft sturen in plaats van USB sticks.
Ik heb mijn installateur uit voorzorg de recovery gevraagd, ligt nu klaar "voor het geval dat" (maar ook een if it aint broken, don't fix gedachte).
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2026 08:51 ]
Wellicht dat Itho het geblokkeerde schermpje terug wil om te onderzoeken, en daarom liever niet (altijd) de USB reset...tonwes99 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:59:
[...]
Wel bijzonder dat Itho schermpjes blijft sturen in plaats van USB sticks.
Hey Allemaal,
Heb al een aantal keer hier wat gepost, mijn scherm is 3x vervangen alweer
. Nu komt het volgende, afgelopen weekend kon de warmtepomp de legionellacyclus niet afmaken. ( geel uitroepteken ) Ik heb hem nog een keer hervat en weer niet gehaald. Toen ben ik gaan kijken in het verbruik en zag ik dat de back up heater helemaal niet bij is gesprongen. Ik zie met de leejow module wel dat de backup heater gewoon aangestuurd wordt, en hoor het relais inschakelen. Ik ben nu aan het kijken waar het aan ligt. Ik heb de aansluiting uitgesloten en meet mooi 400v fase-fase op het relais KM1, na het relais meet ik ook spanning als hij dicht staat. Dus dat lijkt prima, als ik de weerstanden probeer te meten naar N meet ik OL, maar ik denk dat ik misschien verkeerd meet. Heeft iemand nog tips om de werking hiervan te controleren? Of heeft iemand al ervaring met een back up heater die gefaald heeft?
Betreft een HP-S 55 btw. Alvast bedankt!!
Heb al een aantal keer hier wat gepost, mijn scherm is 3x vervangen alweer
Hier werkt hij vandaag weer met een nieuw schermpje
.
Lijkt er wel op dat er iemand een leuk bijbaantje heeft aan de schermpjes flashen want het nieuwe schermpje heeft duidelijk al een eerder leven gehad.
Lijkt er wel op dat er iemand een leuk bijbaantje heeft aan de schermpjes flashen want het nieuwe schermpje heeft duidelijk al een eerder leven gehad.
Bij de Amber zijn er meerdere keren gecorrodeerde/verbrande stekkerverbindingen op de heater zelf gezien. Geen idee of dat jij de HP-55 ook kan gebeuren?kuiper39 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:14:
Hey Allemaal,
Heb al een aantal keer hier wat gepost, mijn scherm is 3x vervangen alweer. Nu komt het volgende, afgelopen weekend kon de warmtepomp de legionellacyclus niet afmaken. ( geel uitroepteken ) Ik heb hem nog een keer hervat en weer niet gehaald. Toen ben ik gaan kijken in het verbruik en zag ik dat de back up heater helemaal niet bij is gesprongen. Ik zie met de leejow module wel dat de backup heater gewoon aangestuurd wordt, en hoor het relais inschakelen. Ik ben nu aan het kijken waar het aan ligt. Ik heb de aansluiting uitgesloten en meet mooi 400v fase-fase op het relais KM1, na het relais meet ik ook spanning als hij dicht staat. Dus dat lijkt prima, als ik de weerstanden probeer te meten naar N meet ik OL, maar ik denk dat ik misschien verkeerd meet. Heeft iemand nog tips om de werking hiervan te controleren? Of heeft iemand al ervaring met een back up heater die gefaald heeft?
edit:
Dit dus Get!em in "Itho Daalderop Amber"
Dit dus Get!em in "Itho Daalderop Amber"
[ Voor 3% gewijzigd door Woutertt op 27-07-2026 21:39 ]
Controleer even of de temperatuurbeveiliging niet is ingesprongen. Op de backup heater zit een kapje dat je eraf kan halen. Daaronder zitten drie beveiligingen die eruit klappen als de temperatuur te hoog oploopt. Je merkt dan dat je ze iets kan indrukken (het witte palletjes tussen de kabels). Ik heb hier ook geregeld last van en krijg dan te horen dat er waarschijnlijk lucht in het systeem zit.
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
400V duidt op een aansluitfout, immers de Amber (en ik denk ook de HP-S) werkt op 2 fasen 240V. Je krijgt 400V als de backup heater niet op L1 en N zit, maar op L1 en L2 (of L2 en L3, enz).
Of je BUH is doorgebrand doordat de spanning te hoog was, dat kan ik je niet zeggen.
(nog even, je kan krachtstroom op 3 manieren gebruiken,
in ster (L1-N, L2-N, L3-N, allenmaal 240V)
in driehoek (L1-L2, L2-L3, L3-L1, allemaal 400V, je hebt de blauwe N-draad niet nodig).
Voordeel van ster is dat je HP-S ook op 1 fase op een dubbele groep kan draaien (L1-N 16A, en nogmaals L1-N 16A) dus de Itho is geen 400V apparaat
Of je BUH is doorgebrand doordat de spanning te hoog was, dat kan ik je niet zeggen.
(nog even, je kan krachtstroom op 3 manieren gebruiken,
in ster (L1-N, L2-N, L3-N, allenmaal 240V)
in driehoek (L1-L2, L2-L3, L3-L1, allemaal 400V, je hebt de blauwe N-draad niet nodig).
Voordeel van ster is dat je HP-S ook op 1 fase op een dubbele groep kan draaien (L1-N 16A, en nogmaals L1-N 16A) dus de Itho is geen 400V apparaat
BUH bij een HP-S is bij mijn weten altijd drie fase (in elk de mijne 😎). Volle bak 6kW om te verwarmen 🔥🔥🔥
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
Dank allemaal voor de reacties! Blijft handig dit forum.
@tonwes99 zoals Leejow al zegt inderdaad de BUH in de HP-S is 3x een 2kW enkelfase weerstand. Dit zit bij mij op 3 losse relais om verbruik te monitoren en om te load balancen. Ik ga even checken of de beveiliging is gesprongen!
@tonwes99 zoals Leejow al zegt inderdaad de BUH in de HP-S is 3x een 2kW enkelfase weerstand. Dit zit bij mij op 3 losse relais om verbruik te monitoren en om te load balancen. Ik ga even checken of de beveiliging is gesprongen!
Los van het soppen van de buitenkast, zijn er nog andere zaken die jullie in de zomer aan de buitenunit onderhouden?
mijn zijpaneel resoneerde nog wat - dat staat nog op mijn lijstje. Misschien een bus condensor reiniger ? Geen idee?
mijn zijpaneel resoneerde nog wat - dat staat nog op mijn lijstje. Misschien een bus condensor reiniger ? Geen idee?
Ik zocht van de week ook naar die beveiliging. De groep van de BUH sprong er uit. (Denk dat ie dat nog steeds doet maar heeft hem al aantal dagen niet aangesproken, morgen vast weer..)
Aardlek issue.
Nog best moeilijk te vinden, vraag Google even om een plaatje dan herken je het.
Bij de Amber geen 3 maar 1 beveiliging toch?
Verder geen zicht op slechte draden/oververhitting. Dus als er iemand nog tips heeft op voorhand..
Zal als het weer voorkomt eens meten of er inderdaad ergens sluiting is die zich laat meten.
Aardlek issue.
Nog best moeilijk te vinden, vraag Google even om een plaatje dan herken je het.
Bij de Amber geen 3 maar 1 beveiliging toch?
Verder geen zicht op slechte draden/oververhitting. Dus als er iemand nog tips heeft op voorhand..
Zal als het weer voorkomt eens meten of er inderdaad ergens sluiting is die zich laat meten.
Nada, behalve beetje bladvrij houden enzo. Spinnenweb weghalen.Guus. schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:06:
Los van het soppen van de buitenkast, zijn er nog andere zaken die jullie in de zomer aan de buitenunit onderhouden?
Condensor zou ik pas schoonmaken als ie vuil is..?
Dat veranderd de situatie niet, 2x2kW zal waarschijnlijk nog steeds met een gemeenschappelijke nul moeten worden aangesloten. Ieder van de drie elementen zou dan L+N 240V moeten zijn.kuiper39 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:20:
Dank allemaal voor de reacties! Blijft handig dit forum.
Dus... hoe heb je de 400V gemeten? Wellicht de drie uitgaande contacten van het relais, en dan ten opzichte van elkaar, niet ten opzichte van N? Dan het je op dat punt idd. nog alle drie de fasen.
Ik lees ook dat er een punt is waar je 0V meet, ik lees "bij de weerstanden", bedoel je de drie electrische elementen? Want er zou m.i. geen weerstand in het circuit moeten zitten.
Als je de keten leest, kopt dan het volgende?
1- Je hebt voedingsspanning vanuit de verdeelkast
2- Je hebt spanning voor het relais
3- Je hebt spanning na het relais, althans tussen L1 en L2 (dit is een xtra bevestiging van 1 en 2
4- Je hebt geen spanning tov. N bij de elementen
5- En of ieder van de drie beveiligingen het wel of niet doet is minder relevant
Ervan uitgaande dat het onwaarschijnlijk is dat alledrie de fasen tussen het relais en de elementen een storing vertonen, twee suggesties:
4- Er is iets mis met de Nul bij de elementen, daarom heb je wel L1/L2/L3, maar geen 240V
5- De nul is geschakeld, bijvoorbeeld door een thermisch element (normaal zou je de L1-L3 beveiligen, maar door de Nul te gebruiken zou Itho maar 1 thermische beveiliging hoeven te installeren ipv. 3 stuks)
[ Voor 48% gewijzigd door tonwes99 op 28-07-2026 06:01 ]
Kom je nog wel in Windows? Anders kan je de database niet op een usb stick zetten en op een andere computer repareren.Degast schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:22:
Ja, die discussie hadden we al eens. Itho raadde aan dat niet te doen op voorhand. Ondertussen lijkt vroeg of laat iedereen aan de beurt te komen.
Oh ja hoor functioneert nog gewoon allemaal.
Dacht aan preventief. Vond inmiddels ook Dumbo stappenplan via AI.
Preventief kan je natuurlijk de database op een stick zetten, de log tabel eventueel legen en de database comprimeren. Als het dan mis zou gaan met de database hoef je alleen deze even er overheen te kopiëren. De instellingen ten tijde van je kopie maken zijn dan ook bewaard.Degast schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:54:
Oh ja hoor functioneert nog gewoon allemaal.
Als Itho niet met een permanente oplossing komt anders dan binnen x uur het scherm vervangen door eentje met gereviseerde database kan ik wel eens onderzoeken of een stukje software dit automatisch kan regelen op de achtergrond of bij opstarten.
Klinkt als dan eigenlijk wel slim. Ga ik eerdaags eens proberen.
Ik zat dus inderdaad op de oplossing van Itho te wachten voordat ik dit ging proberen. E.e.a. leek me op basis van wat jij al opschreef voor Itho ook niet zo n groot issue.
Dacht zelfs nog heel even: misschien upgraden ze t hele schermpje wel. Dit keer mét evt online toegang ingebouwd. (Als keuze dan, want wil niets verplicht met cloud of AI) Heerlijk dat t gewoon werkt als er stroom is, en niemand t kan kraken. Fijn als t zichzelf ook niet kan laten vastlopen alleen.
Ben overigens nog erg tevreden verder over de werking. Ik lees bij veel concurrentie allerlei beperkingen in besturing, zoals niet eens het moment van legionella kunnen kiezen.
Dank voor de reactie.
Ik zat dus inderdaad op de oplossing van Itho te wachten voordat ik dit ging proberen. E.e.a. leek me op basis van wat jij al opschreef voor Itho ook niet zo n groot issue.
Dacht zelfs nog heel even: misschien upgraden ze t hele schermpje wel. Dit keer mét evt online toegang ingebouwd. (Als keuze dan, want wil niets verplicht met cloud of AI) Heerlijk dat t gewoon werkt als er stroom is, en niemand t kan kraken. Fijn als t zichzelf ook niet kan laten vastlopen alleen.
Ben overigens nog erg tevreden verder over de werking. Ik lees bij veel concurrentie allerlei beperkingen in besturing, zoals niet eens het moment van legionella kunnen kiezen.
Dank voor de reactie.
Vandaag maar weer de koeling v.d Amber aangezet.
Werd wat warm hier achter het huis dus de pui maar dicht vandaag.
Binnentemp blijft nu konstant op 25 gr , ja alles gewoon open gehad de laatste wkn.
Maar het is wel een pendelfeest dit keer !
90 m2 vv staat open , dus zo,n 99 ltr water voor de Amber 95.
Watertemp stond op 16 gr , sinds 17:00 u 14 graden dat de wp dan wat langer door kan gaan.
Dauwpunt zou vandaag op 11 gr liggen dus geen probleem
Maar dat pendelen , volgens mij was dat niet zo bij eerdere experimenten met koelen.
Binnentemp blijft nu konstant op 25 gr , ja alles gewoon open gehad de laatste wkn.
Watertemp stond op 16 gr , sinds 17:00 u 14 graden dat de wp dan wat langer door kan gaan.
Maar dat pendelen , volgens mij was dat niet zo bij eerdere experimenten met koelen.
Denk dat de vloer temperatuur nu lager is dan na de warme vorige periode.Jan2023 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:47:
[Afbeelding]
Dat zou goed kunnen , setpoint wordt snel bereikt.Carboy54 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:50:
[...]
Denk dat de vloer temperatuur nu lager is dan na de warme vorige periode.
Rechtsonder bij de druppel is de retourtemperatuur v.d vloer
Tr sensor zit in de bijkeuken is niet repesentatief.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 03-08-2026 18:02 ]
1x/dag koelen werkt beter, heeft de vloer de mogelijkheid op te warmenJan2023 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:00:
[...]
Dat zou goed kunnen , setpoint wordt snel bereikt.
Rechtsonder bij de druppel is de retourtemperatuur v.d vloer
[Afbeelding]
Eh , hoe bedoel je dat? , 1 x per dag?tonwes99 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:03:
[...]
1x/dag koelen werkt beter, heeft de vloer de mogelijkheid op te warmen
koelfunctie heeft de afgelopen wkn niet aangestaan.
Ah sorry, reageerde te snel op de opm. wellicht dat de vloer nu lagere temperatuur heeft.Jan2023 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:05:
[...]
Eh , hoe bedoel je dat? , 1 x per dag?
koelfunctie heeft de afgelopen wkn niet aangestaan.
Enfin, ook met 1x/dag is mijn Amber95 ook snel op setpoint. Misschien dat de geluids-nachtmodus nog iets helpt, dat direct doorschieten naar 1800W is ook niet echt nodig.
Voor koelen heb je 2x de inhoud nodig, omdat de warmte overdracht een stuk lager is.Jan2023 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:47:
[Afbeelding]
Een grotere inhoud dempt het pendelen.
:strip_exif()/f/image/tOEKgCqWKDIpbL2k31d8m0KW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn compressor van vandaag, dat is geen pendelen, maar gaat wel een paar keer aan/uit ondanks 200L buffer. Smorgens zitten er wat stops tussen van een test kastje🙃
[ Voor 22% gewijzigd door bommer op 03-08-2026 19:00 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
@Jan2023
Loopt er niet een kleiner trace mee? Badkamer radiator ofzo?
Ik heb vvw beneden in beton/dekvloer (dus veel massa, maar de jaga s op de verdiepingen draaien ook mee:
Nul pendelen. .
Ik heb vvw beneden in beton/dekvloer (dus veel massa, maar de jaga s op de verdiepingen draaien ook mee:
Nul pendelen. .
Radiatoren staan dicht , die zitten alleen in de garage en twee kleintjes op de bovenverdieping.Degast schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:09:
@Jan2023
[Afbeelding]
Nul pendelen. .
Verder ook veel beton.
Ziet er strak uit.bommer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:52:
[...]
Voor koelen heb je 2x de inhoud nodig, omdat de warmte overdracht een stuk lager is.
Een grotere inhoud dempt het pendelen.
[Afbeelding]
Dit is mijn compressor van vandaag, dat is geen pendelen, maar gaat wel een paar keer aan/uit ondanks 200L buffer. Smorgens zitten er wat stops tussen van een test kastje🙃
👍
Tapwater verwarmen net 30Hz? Wordt het nog wel warm dan. Ben benieuwd hoelang jouw Amber zo blijft werken? Ik ga niet harken voor dat de garantie voorbij is.bighead schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:38:
[Afbeelding]Hier koelen @20hz met OpenAmber, verhoging om 12 uur is tapwater verwarmen.
Overigens kan ik hem op 30 hz langer laten draaien dan 2 uur achter elkaar. Dan moet ik meer open zetten. Ik denk dat dit zuiniger is.
Tapwater vandaag was een run van 1 uur en 16 minuten, verwarmen van 27.7 naar 55 graden. Als er echt iets fout gaat, dan gaat de Amber gewoon in storing, ik geloof niet dat OpenAmber iets kapot zou kunnen maken tov de originele software.bommer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:19:
[...]
Tapwater verwarmen net 30Hz? Wordt het nog wel warm dan. Ben benieuwd hoelang jouw Amber zo blijft werken? Ik ga niet harken voor dat de garantie voorbij is.
Overigens kan ik hem op 30 hz langer laten draaien dan 2 uur achter elkaar. Dan moet ik meer open zetten. Ik denk dat dit zuiniger is.
Wat zuiniger is, geen idee. Hij draait nu wel erg zuinig @20hz. (Amber 95)
[ Voor 35% gewijzigd door bighead op 03-08-2026 21:37 ]
De afgelopen week heeft de Amber 95 gekoeld en de legionella gedraaid. Vanavond zag ik dat de WP continu 110-120W opnam, maar niet begon te koelen, ondanks dat aan de begincondities (thermostaat, ta etc) werd voldaan.
Enfin WP uitgezet, hoofdschakelaar omgehaald, na 10sec weer aangezet, WP weer aangezet. Nu kwam er plots een foutmelding E05 (Inverter Compressor). Weer stroom eraf, weer opgestart. De foutmelding is weg, hij is er ook niet "overheengestapt" (staat niet in historie) meer de WP blijft alleen rondpompen, niet koelen.
Suggesties? Dank!
Enfin WP uitgezet, hoofdschakelaar omgehaald, na 10sec weer aangezet, WP weer aangezet. Nu kwam er plots een foutmelding E05 (Inverter Compressor). Weer stroom eraf, weer opgestart. De foutmelding is weg, hij is er ook niet "overheengestapt" (staat niet in historie) meer de WP blijft alleen rondpompen, niet koelen.
Suggesties? Dank!
De beperking in vermogen wat op het type plaatje staat is denk ik niet alleen electronisch.bighead schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:32:
[...]
Tapwater vandaag was een run van 1 uur en 16 minuten, verwarmen van 27.7 naar 55 graden. Als er echt iets fout gaat, dan gaat de Amber gewoon in storing, ik geloof niet dat OpenAmber iets kapot zou kunnen maken tov de originele software.
Wat zuiniger is, geen idee. Hij draait nu wel erg zuinig @20hz. (Amber 95)[Afbeelding]
Natuurlijk er zal ruimte in de envelope zitten.
De tijd zal het leren, als het over 5 jaar geen problemen geeft dan is het misschien proberen waard. Voorlopig blijft het standaard, ook ivm de garantie.
En zuiniger tja, vandaag 7kWh dat is inc tapwater en koelen, zoals je ziet draait hij bijna de hele dag.
En dan wek ik 45kWh op.
Zou ik zo snel ff niet wat kunnen bedenken.tonwes99 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:03:
De afgelopen week heeft de Amber 95 gekoeld en de legionella gedraaid. Vanavond zag ik dat de WP continu 110-120W opnam, maar niet begon te koelen, ondanks dat aan de begincondities (thermostaat, ta etc) werd voldaan.
Suggesties? Dank!
Power cycles probeer ik altijd te voorkomen. En als je het doet, laat hem dan 5min uit. In 10sec zijn de condensatoren nog niet leeg gelopen.
En sluit eerst even de heatstar af voor je de spanning er afhaald. Ik ben van mening dat je als je de kans hebt beter netjes kunt afsluiten.
[ Voor 8% gewijzigd door bommer op 03-08-2026 22:14 ]
Jij hebt voldoende liters voor koeling, ik denk voor mensen met minder liters, dat 20hz wel handig zou kunnen zijn, minder pendelen en dus langere runs. Garantie zou een risico kunnen zijn, maar dat is een keus die ieder voor zich moet maken, ik wil niemand dwingen, alleen laten zien welke mogelijkheden er zijn.bommer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:03:
[...]
De beperking in vermogen wat op het type plaatje staat is denk ik niet alleen electronisch.
Natuurlijk er zal ruimte in de envelope zitten.
De tijd zal het leren, als het over 5 jaar geen problemen geeft dan is het misschien proberen waard. Voorlopig blijft het standaard, ook ivm de garantie.
En zuiniger tja, vandaag 7kWh dat is inc tapwater en koelen, zoals je ziet draait hij bijna de hele dag.
En dan wek ik 45kWh op.
UPDATE: Error E05 was eenmalig, is verdwenen en komt niet terug.tonwes99 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:03:
Suggesties? Dank!
Amber 10 minuten uit laten staan,
Daarna kwam koelen na 5min nog steeds niet terug, pomp draaide wel
Vervolgens koelen uitgezet en vanochtend opnieuw gekeken
Vanochtend eerst SWW gedraaid dat ging goed
En nu is koelen ook weer gestart
Dat de compressor 4 uur lang (en zonder ingreep wellicht de hele nacht) niet bij wilde komen, is een groter vraagteken dan een incidentele E05 fout die vanzelf weer verdween.
Enig idee waar te zoeken als bij koelen pomp wel continu draait, maar compressor niet bijkomt, zonder foutmeldingen?
[ Voor 19% gewijzigd door tonwes99 op 04-08-2026 06:42 ]
Tr ruimte correctie of herstart Delta niet te groot?
Die combi kan behoorlijk aan de haal gaan met je setpoint.
Die combi kan behoorlijk aan de haal gaan met je setpoint.
Ik heb ditzelfde van de week ook gehad. De pomp bleef maar water rondpompen zonder dat het koelen echt aansloeg. Via de aan/uit button de Amber uitgezet en ook de thermostaat, vervolgens alles weer aan en toen ging het wel goed. Het leek er op dat het koelsignaal van de thermostaat niet goed doorkwam. Maar dan is het rondpompen van water wel vreemd.tonwes99 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 05:41:
[...]
UPDATE: Error E05 was eenmalig, is verdwenen en komt niet terug.
Amber 10 minuten uit laten staan,
Daarna kwam koelen na 5min nog steeds niet terug, pomp draaide wel
Vervolgens koelen uitgezet en vanochtend opnieuw gekeken
Vanochtend eerst SWW gedraaid dat ging goed
En nu is koelen ook weer gestart
Dat de compressor 4 uur lang (en zonder ingreep wellicht de hele nacht) niet bij wilde komen, is een groter vraagteken dan een incidentele E05 fout die vanzelf weer verdween.
Enig idee waar te zoeken als bij koelen pomp wel continu draait, maar compressor niet bijkomt, zonder foutmeldingen?
De foutmelding heb ik overigens niet gezien.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Oorzaak achterhaald, het ging idd. om de herstart WP, de delta T was te klein (ofwel, ivm. condens stond mijn koellijn op 18oC, het was buiten 22.9, ik redde de 5 graden herstart nietArnoudN schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Ik heb ditzelfde van de week ook gehad. De pomp bleef maar water rondpompen zonder dat het koelen echt aansloeg. Via de aan/uit button de Amber uitgezet en ook de thermostaat, vervolgens alles weer aan en toen ging het wel goed. Het leek er op dat het koelsignaal van de thermostaat niet goed doorkwam. Maar dan is het rondpompen van water wel vreemd.
De foutmelding heb ik overigens niet gezien.
Ik heb vandaag de 3e keer deze week dat de druk verlaagd is (s02) en moet bijvullen. Heel vreemd want zou niet weten waar dat lek zit.
Is er een sensor waarbij ik de druk van het systeem kan volgen? De amber zit gekoppeld aan home assistant.
Is er een sensor waarbij ik de druk van het systeem kan volgen? De amber zit gekoppeld aan home assistant.
Normaal heb je toch gewoon een analoge drukmeter ergens in je systeem.
Als geen lek: drukvat. Kloppen om te horen.
Of: druk voor opwarmen(lager dan) vergelijken met tijdens opwarmen(hoger dan).
En vooral issue na 1 keer opwarmen? (En dan merk je het dus als ie daarna weer wat wil gaan doen (sww/koelen of verwarmen)
Als geen lek: drukvat. Kloppen om te horen.
Of: druk voor opwarmen(lager dan) vergelijken met tijdens opwarmen(hoger dan).
En vooral issue na 1 keer opwarmen? (En dan merk je het dus als ie daarna weer wat wil gaan doen (sww/koelen of verwarmen)
Ik heb dat dus ook. Ik heb de druk van het drukvat al verlaagt naar 0,5 bar, maar blijft iedere na 1 a 2 weken zakken. En idd, voor het opwarmen is de druk 1,1, na het opwarmen rustig 1,6-1,8.
Net alsof de amber buitenunit iedere keer wat systeemwater laat lopen als de druk te hoog lijkt te worden?
Net alsof de amber buitenunit iedere keer wat systeemwater laat lopen als de druk te hoog lijkt te worden?
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Heb je toevallig een terugslagklep zitten die er voor zorgt dat het expansievat niet bereikt kan worden bij een SWW run?
Dit was bij mij in eerste instantie het geval.
Klep er uit, probleem opgelost.
Kan het een combie van afwisselend koelen en sww zijn, en/of kapot expansievat?
Met koelen onderdruk, dan ga je bijvullen, met verwarmen overdruk, expansiever kan het niet aan, de WP loost via het overdruk ventiel boven de 2-bar.
Staat je WP op tuin-niveau? (Daar is de druk het hoogst).
Met koelen onderdruk, dan ga je bijvullen, met verwarmen overdruk, expansiever kan het niet aan, de WP loost via het overdruk ventiel boven de 2-bar.
[ Voor 34% gewijzigd door tonwes99 op 07-08-2026 22:48 ]
Ik heb een driewegklep die bij een SWW run het drukvat weghaalt uit het circuit.Tolli schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:50:
Heb je toevallig een terugslagklep zitten die er voor zorgt dat het expansievat niet bereikt kan worden bij een SWW run?
Is er zo'n klep ja? Want ik heb al die tijd het vermoeden gehad dat de WP op mijn aanbouw (het drukvat staat ongeveer 4 meter lager in een installatieruimte in de kelder) er water uitgooit namelijk. Ik voer hem op tot max 1,8 bar beneden thv het drukvat. Het drukvat zelf staat nu op 0,5 bar (was eerst 1 Bar)tonwes99 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:51:
Kan het een combie van afwisselend koelen en sww zijn, en/of kapot expansievat?
Welke voordruk had je drukvat? Weet je zeker dat ie niet lek is? Voordruk zeker op 1 bar. Als vat laag en Amber hoog. Denk ik.
Als driewegklep drukvat helemaal buitensluit is het niet goed.. dan zou ik dat oplossen. Want dat is waarschijnlijk dan het moment dat je boven de 3 bar uitkomt en Amber gaat lekken.
Als driewegklep drukvat helemaal buitensluit is het niet goed.. dan zou ik dat oplossen. Want dat is waarschijnlijk dan het moment dat je boven de 3 bar uitkomt en Amber gaat lekken.
zo'n "noodoverstort" zit standaard zowel in cv ketel als wpwowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:24:
[...]
Is er zo'n klep ja? Want ik heb al die tijd het vermoeden gehad dat de WP op mijn aanbouw (het drukvat staat ongeveer 4 meter lager in een installatieruimte in de kelder) er water uitgooit namelijk. Ik voer hem op tot max 1,8 bar beneden thv het drukvat. Het drukvat zelf staat nu op 0,5 bar (was eerst 1 Bar)
normaal 1x 3-wegklep, circuits bijven dan via de retour verbondenwowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Ik heb een driewegklep die bij een SWW run het drukvat weghaalt uit het circuit.
Vat had 1 Bar, op advies van Warmtepomp online naar 0,5 gebracht. maakte overigens geen enkel verschil uit qua bijvullen...Degast schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:48:
Welke voordruk had je drukvat? Weet je zeker dat ie niet lek is? Voordruk zeker op 1 bar. Als vat laag en Amber hoog. Denk ik.
en idd, op de retour zit geen klep, alleen op de aanvoer
Precies zo is het bij me aangeslotentonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:56:
[...]
normaal 1x 3-wegklep, circuits bijven dan via de retour verbonden
Huh? Waarom zou je dat zo maken? En heb je dan een extra driewegklep? Want normaliter is er altijd nog drukvereffening via de retour.wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:22:
Ik heb een driewegklep die bij een SWW run het drukvat weghaalt uit het circuit.
Kun je een schema van je installatie tekenen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij een SWW-run jouw expansievat buiten het systeem valt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daarom moet een expansievat ook in de retour en bij voorkeur in de buurt van de warmtepomp.Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Huh? Waarom zou je dat zo maken? En heb je dan een extra driewegklep? Want normaliter is er altijd nog drukvereffening via de retour.
Kun je een schema van je installatie tekenen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij een SWW-run jouw expansievat buiten het systeem valt.
kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Vat had 1 Bar, op advies van Warmtepomp online naar 0,5 gebracht. maakte overigens geen enkel verschil uit qua bijvullen...
en idd, op de retour zit geen klep, alleen op de aanvoer
Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk
Nee, via de retour is er idd de drukvereffening. Ik schreef het niet goed op. In de aanvoer zit er een driewegklep, in de retour helemaal niets.Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Huh? Waarom zou je dat zo maken? En heb je dan een extra driewegklep? Want normaliter is er altijd nog drukvereffening via de retour.
In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.tonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:11:
[...]
kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.
Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk
Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.
En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:07:
[...]
In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.
Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.
de drukmeter die voor het drukvat zittonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:14:
[...]
En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?
Omdat het expansievat 4 meter onder je WP is, is de druk daar 0.5 bar hoger. Het expansievat van 0.5 bar kan werken, maar als er ook nog 1-2 verdiepingen boven de BG zitten is de werking op dit laagste punt wat beperkter.
Je SWW-circuit is niet zo groot als bijvoorbeeld je hele CV-circuit. Als je CV-water op 50oC wordt gebracht, zet die 25-30 liter 0,7 liter uit, ook een minder functionerend expansievat moet dat kunnen opvangen, ook in je cv-circuit kan nog wat overdruk kwijt. En je overdrukventiel zit 4 meter hoger, dus de kans dat hij aanspreekt wordt daardoor ook alweer minder.
Heb je je SWW op een tijdklok staan, dan kun je nog een meting doen. Als je elke ochtend/koud-ish in de kelder op 1,8 bar zet, zijn er grofweg twee scenario's:
Ik begrijp dat je zelf hebt aangelegd. Veel koppelingen buiten waarvan je lekkage net wat lastiger kan zien?
Je SWW-circuit is niet zo groot als bijvoorbeeld je hele CV-circuit. Als je CV-water op 50oC wordt gebracht, zet die 25-30 liter 0,7 liter uit, ook een minder functionerend expansievat moet dat kunnen opvangen, ook in je cv-circuit kan nog wat overdruk kwijt. En je overdrukventiel zit 4 meter hoger, dus de kans dat hij aanspreekt wordt daardoor ook alweer minder.
Heb je je SWW op een tijdklok staan, dan kun je nog een meting doen. Als je elke ochtend/koud-ish in de kelder op 1,8 bar zet, zijn er grofweg twee scenario's:
- Drukverlies treedt vooral tijdens/vlak na de SWW-run op. Dan zou ik sterk kijken naar expansie: druk loopt tijdens 60 °C op, mogelijk opent ergens een overstort, waarna bij afkoelen de druk lager terugkomt. Een te klein/niet goed werkend expansievat of een hydraulisch van het vat afgesloten boilercircuit wordt dan verdacht.
- Druk daalt geleidelijk gedurende de overige 23 uur. Dan past dat veel meer bij een kleine lekkage, een automatisch ontluchtertje, een lekkende koppeling/klep, interne lekkage in de WP, enzovoort.
Ik begrijp dat je zelf hebt aangelegd. Veel koppelingen buiten waarvan je lekkage net wat lastiger kan zien?
De "lekkage"is echt minimaal, het gebeurd echt over weken tijd. Maar ik zal eens wat drukken gaan noteren, om wat meer overzicht van de drukverschillen te verkrijgen.
Buiten zitten idd wat lastiger te bereiken plaatsen, en de mate van lekkage is echt minimaal, dus lastig om er wat van te zien. ik verdenk overigens eerder een automatische ontluchter eerlijk gezegd
Overigens erg bedankt voor je uitgebreide reply
Buiten zitten idd wat lastiger te bereiken plaatsen, en de mate van lekkage is echt minimaal, dus lastig om er wat van te zien. ik verdenk overigens eerder een automatische ontluchter eerlijk gezegd
Bij continu drukverlies ga je lekkage sporen zien op de veroorzaker met groen/witte aanslag.wowly schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:14:
De "lekkage"is echt minimaal, het gebeurd echt over weken tijd. Maar ik zal eens wat drukken gaan noteren, om wat meer overzicht van de drukverschillen te verkrijgen.
Ik ga eens dezer dagen eens het dak op om alles na te kijken. Alle isolatie eraf halen. Wordt een lekker klusjeCarboy54 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:52:
[...]
Bij continu drukverlies ga je lekkage sporen zien op de veroorzaker met groen/witte aanslag.
Bij mij is een aansluiting achterop de amber zelf al aardig smerig, regelmatig ook wat druppels eronder.
Of lek, of een slag geven.
Hier misschien iemand met een Amber 95 met EEPROM-versie: V0118 025 013 die zijn EEPROM zou willen dumpen om iets te vergelijken?
Ik heb laatst met een storing de EEPROM opnieuw gedaan, nu staat er versie V0118 098 094 op, maar nu doet de Amber geen 'oil return cyclus' om de 2 uur meer. Dus als iemand met V0118 025 013 zou kunnen/willen helpen? Deze versie had ik voor het flashen.
@Stoker Hebben jullie dit al vaker gehad? Als ik niet zou data loggen dan had ik dit nooit ontdekt natuurlijk. Hebben jullie misschien meerdere versies van de EEPROM? PAVH08C002 heb ik.
Ik heb laatst met een storing de EEPROM opnieuw gedaan, nu staat er versie V0118 098 094 op, maar nu doet de Amber geen 'oil return cyclus' om de 2 uur meer. Dus als iemand met V0118 025 013 zou kunnen/willen helpen? Deze versie had ik voor het flashen.
@Stoker Hebben jullie dit al vaker gehad? Als ik niet zou data loggen dan had ik dit nooit ontdekt natuurlijk. Hebben jullie misschien meerdere versies van de EEPROM? PAVH08C002 heb ik.
[ Voor 24% gewijzigd door bighead op 11-08-2026 19:57 ]
Kan dit niet ook komen door condensvorming/druppels?Retouw001 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:28:
Bij mij is een aansluiting achterop de amber zelf al aardig smerig, regelmatig ook wat druppels eronder.
N
Nee, wij hebben geen andere versie, sorry.bighead schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:29:
Hier misschien iemand met een Amber 95 met EEPROM-versie: V0118 025 013 die zijn EEPROM zou willen dumpen om iets te vergelijken?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Luchtvochtigheid is laag, dus temperatuur eens op 16 gezet ... Het is nu maar koud in huis! Haha.
Als de luchtvochtigheid laag is werkt dat koelen best wel heel erg goed!
Hier ging de dauwpunt bewaking voor een setpoint van 14c. Vanmiddag al lekkere koelte door de vloer.Whiskey48 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:01:
Luchtvochtigheid is laag, dus temperatuur eens op 16 gezet ... Het is nu maar koud in huis! Haha.
Hello all, new to tweakers and this forum. I'm considering an Amber 95 for my house, to be installed this year, and I would like to know if everything considered, you guys are still happy with your Ambers or do you have regrets buying it? I read a lot about issues on this forum but is this common for other heatpump systems as well?
Gisteren een leuke run op 12 graden gedraaid.
Toen de panelen geen stroom meer gaven maar even stil gezet,-)
Als het salderen verleden tijd is wordt onderstaande afbeelding het mooiste gegeven.
Toen de panelen geen stroom meer gaven maar even stil gezet,-)
Als het salderen verleden tijd is wordt onderstaande afbeelding het mooiste gegeven.
[ Voor 61% gewijzigd door Jan2023 op 14-08-2026 10:59 ]
Kan hier ook lange runs maken op 13 a 14 graden, maar heb dan echt ijspegels aan de voeten. Krijg gewoon kramp in mijn kuiten van de koude vloer... maargoed, binnen wel erg lekker (dus loop met sokken en slippers rond).
Enige waar ik mij aan stoor, is de constante S07 storing.... Wat kan ik hier aan doen?
Enige waar ik mij aan stoor, is de constante S07 storing.... Wat kan ik hier aan doen?
:strip_exif()/f/image/V2cPnkShooQNUrP2LCLLXrRZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/JSR1z1YNjkAZeVIdRLBg63Mj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4oe7FOXs4zz6Dxo78cjAW5P5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2k353oQL0LeADsyFpLzsydfw.jpg?f=fotoalbum_large)