Ik heb hier de afgelopen weken een paar keer vragen gepost over defrost/vorstbeveiliging gedrag. Helaas bleek er toch een probleem te spelen. Ik deel hier mijn bevindingen; wellicht hebben toekomstige bezoekers hier baat bij dmv de search oid.
Situatie
Ik zag al in december tijdens enkele koude/vochtige dagen dat de prestaties van mijn Amber minder waren en er volgens de bommer integratie in Home Assistant geen defrost had gedraaid. Ik vond dit gek, maar ik kon geen uitsluitsel vinden of hier echt iets mis ging. Mijn installateur wist het ook niet en zorgde dat er 9 januari iemand van Itho langs zou komen. Intussen werd het natuurlijk koud en kwam er veel sneeuw. Dit bleek de doodsteek voor mijn Amber. Er bleken inderdaad geen defrosts te draaien en de condensor was één blok sneeuw en ijs geworden. Tussendoor nog een monteur namens de installateur over de vloer gehad, maar die kon geen oplossing bieden. Gelukkig had ik aan de backup heater net genoeg om het huis en water op temperatuur te houden. Wat vervelend is, is dat de compressor wel volle bak draaide maar dus niets deed. Dit zorgde voor vervelend geluid en onnodig veel energieverbruik.
Oplossing
Na een EEPROM update afgelopen vrijdag werkte de defrosts weer, dit was in lijn met mijn vermoeden dat het hierin zat. Ik heb hier eerder op het forum al eens een dergelijke ervaring teruggelezen. Het is natuurlijk vervelend dat het zo lang duurde dat hier gehoor aan werd gegeven, maar ik ben blij dat de Itho medewerker dit kon fixen.
Helaas was dit niet de volledige oplossing. Doordat er al zo'n blok ijs was, had een defrost onvoldoende effect. In de periode dat de compressor draaide, kwam er weer meer ijs bij dan er met de defrost verdween. Er zat dus niets anders op dan het koude weekend draaien op de backup heater. Om te zorgen dat de compressor niet meer meedraaide (=minder herrie en minder energie), moest de Itho medewerker de Amber software terugzetten naar 2.26. Hierdoor kon de Amber in noodbedrijf, waardoor enkel de backup heater draaide.
En nu?
Later deze week komt de Itho medewerker eea afronden. Hij zet de 2.29 software terug en bekijkt met mij nog enkele andere zaken die wellicht niet helemaal goed zijn in mijn setup (dit op basis van feedback van jullie, medegebruikers hier). Hopelijk kan het hoofdstuk daarna afgesloten worden en functioneert alles dan goed. Ik heb inmiddels ook mijn Honeywell Evohome systeem vervangen door een virtuele thermostaat (obv de MHCozy relay box icm Home Assistant generic thermostat) en de eerste indruk is zeer positief.
Dus dank aan de community hier:
- Aanscherpen van mijn vraag aan de installateur/Itho
- Troubleshooten en advies mbt de thermostaat
- Aanpassen instellingen om Amber rustig te laten draaien (met name stooklijn)
Hopelijk heeft niemand ooit iets aan de terugkoppeling in deze post, maar better safe than sorry

En als ik zoveel input van mensen heb gehad, vind ik het ook wel leuk om terug te koppelen wat er wel en niet aan de hand is geweest.