Nou, ik wacht met smart. Ook nog nooit problemen gehad, maar ben niet de enige zo te lezen.ArnoudN schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:48:
[...]
Ik heb ook een telefoontje gehad, ze komen a.s. maandag al. Prima service!
Ben benieuwd of ik ook iets te horen krijg. Kan ik meteen navragen hoe het staat met het onderzoek van de roestvorming, waar ik nog steeds niets van heb gehoord.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023 - Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+
Ik heb nooit problemen gehad. Wel vorig jaar een keertje een vastloper en toen als voorzorg een nieuwe software versie gekregen voor als het nog een keer zou voorkomen, maar nooit nodig gehad. Amber 95 sinds maart 2025 die alleen verwarming doet.Degast schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:04:
Benieuwd of de software daarna merkbaar soepeler loopt!
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Goedemorgen,
Ik krijg veel berichten over belletjes van Itho naar eindgebruikers. Ook hier op het forum zitten een aantal van deze klanten.
Voor de zomer hebben wij bij Itho Daalderop om tafel gezeten om dit probleem te escaleren. Hierbij hebben we onze feedback en een lijst met defecte schermpjes gedeeld en een duidelijke deadline gesteld: vóór het komende stookseizoen.
Itho Daalderop heeft aan de hand van de feedback op de schermpjes nieuwe software uitgebracht: 2.29Z. Deze software zou de Heatstar-crash en andere defecten aan het scherm moeten oplossen. De resultaten lijken veelbelovend, maar de duurtest begint feitelijk nu pas.
Wij hebben de afgelopen jaren de klanten met defecte schermen bijgehouden.
Naast de 2x24u service afspraak met Itho worden dit x ook deze circa 50 klanten nu actief benaderd om de software nogmaals te updaten naar de laatste versie!
Aanvulling;
Er zijn geen wijzigingen in het functioneren van de warmtepomp (lager vermogen, verwarmingslint, defrosts, etc. ). Wanneer een scherm met oudere versie vastloopt, dan gaat itho daarna er pas op rijden. Software wordt niet gedeeld met installateurs om zicht te houden op het probleem.
Ik krijg veel berichten over belletjes van Itho naar eindgebruikers. Ook hier op het forum zitten een aantal van deze klanten.
Voor de zomer hebben wij bij Itho Daalderop om tafel gezeten om dit probleem te escaleren. Hierbij hebben we onze feedback en een lijst met defecte schermpjes gedeeld en een duidelijke deadline gesteld: vóór het komende stookseizoen.
Itho Daalderop heeft aan de hand van de feedback op de schermpjes nieuwe software uitgebracht: 2.29Z. Deze software zou de Heatstar-crash en andere defecten aan het scherm moeten oplossen. De resultaten lijken veelbelovend, maar de duurtest begint feitelijk nu pas.
Naast de 2x24u service afspraak met Itho worden dit x ook deze circa 50 klanten nu actief benaderd om de software nogmaals te updaten naar de laatste versie!
Aanvulling;
Er zijn geen wijzigingen in het functioneren van de warmtepomp (lager vermogen, verwarmingslint, defrosts, etc. ). Wanneer een scherm met oudere versie vastloopt, dan gaat itho daarna er pas op rijden. Software wordt niet gedeeld met installateurs om zicht te houden op het probleem.
[ Voor 15% gewijzigd door Stoker op 10-09-2026 07:41 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Niets dan lof voor jullie actieve houding richting Itho en jullie klanten.Stoker schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:39:
Goedemorgen,
Aanvulling;
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Hier ook belletje gehad, konden vandaag al
Snelle service. Slim dat ze zicht willen houden op breedte probleem.
Ha, mijn scherm is ook defect, ik begrijp van Itho echter dat zij een nieuw scherm sturen naar de installateur. Gaat dit dan ook om deze nieuwe versie met de goede software of is dit een “ouderwetse” oplossing waarbij ik later weer in de problemen kan komen?
De service desk die ik sprak bagatelliseerde het verhaal dat ik hier op tweakers lees namelijk en ik kreeg daar niet echt verder antwoord op mijn vragen. Dank!
De service desk die ik sprak bagatelliseerde het verhaal dat ik hier op tweakers lees namelijk en ik kreeg daar niet echt verder antwoord op mijn vragen. Dank!
Als t nieuwste er niet op staat komen ze dat nog doen..
Dat bagatelliseren kunnen ze goed. Iemand op dit forum toonde aan dat software echt foutje bevat, dat onde bepaalde omstandigheden geactiveerd wordt.
Dat bagatelliseren kunnen ze goed. Iemand op dit forum toonde aan dat software echt foutje bevat, dat onde bepaalde omstandigheden geactiveerd wordt.
Nou, eind juli nieuw scherm gekregen via mijn installateur na volledige crash van CE, nu zie ik in home assistant dat hij 30 augustus weer gecrashed is, Windows doet nog maar Heatstar wil niet meer starten.
Deze fix was wel van hele korte duur Itho...
Nou, of verhaal @p.blommendaal volgen, en even wachten op nieuwe software, of daar gelijk achteraan dan toch?
Stroomvoorziening is hier voor zover ik kan beoordelen stabiel, zie ook nooit een lamp oid flikkeren.Degast schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:24:
(wel bijzonder zo snel weer, dat niet eerder terug gelezen! Toch iets specifieks aan de hand met stroomvoorziening?) of?
Ze zijn ook niet duidelijk over wat ze veranderen in de software, met pleister op pleister plakken wordt het uiteindelijk wel een rommeltje.
Als dit 2x midden in de winter was gebeurd is het echt kloten, we gaan binnenkort verhuizen, in het nieuwe huis wordt het echt geen Itho meer ookal kan ik het hardware-pakket voor de prijs erg waarderen, ding moet het wel gewoon doen.
Zelf nog nooit issues gehad.
Een software probleem is theoretisch natuurlijk goed op te lossen. En schijnbaar opglost (men test nog)
Een software probleem is theoretisch natuurlijk goed op te lossen. En schijnbaar opglost (men test nog)
Als je de database en executable op een usb-stick zet dan mag je het wel naar mij sturen? Kan ik het even onderzoeken of er nog iets is veranderd of dat de software gewoon identiek is. Vermoed dat de database weer corrupt is geraakt dan. Kan het dan ook hersteld terugsturen natuurlijk.Woutertt schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 07:19:
[...]
Stroomvoorziening is hier voor zover ik kan beoordelen stabiel, zie ook nooit een lamp oid flikkeren.
Ze zijn ook niet duidelijk over wat ze veranderen in de software, met pleister op pleister plakken wordt het uiteindelijk wel een rommeltje.
Als dit 2x midden in de winter was gebeurd is het echt kloten, we gaan binnenkort verhuizen, in het nieuwe huis wordt het echt geen Itho meer ookal kan ik het hardware-pakket voor de prijs erg waarderen, ding moet het wel gewoon doen.
Dat waren schermen met de oude software.Woutertt schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:03:
Nou, eind juli nieuw scherm gekregen via mijn installateur na volledige crash van CE, nu zie ik in home assistant dat hij 30 augustus weer gecrashed is, Windows doet nog maar Heatstar wil niet meer starten.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ook hier nog even een bedankje richting @Stoker.
Sinds dit weekend last van S03 storingen (debietmeter). Kreeg het zelf niet weg met ontluchten e.d. Na zijn tips om de debietmeter los te halen en schoon te maken, draait de Amber weer zonder problemen. Op naar de volgende 3 jaar zonder storingen
Sinds dit weekend last van S03 storingen (debietmeter). Kreeg het zelf niet weg met ontluchten e.d. Na zijn tips om de debietmeter los te halen en schoon te maken, draait de Amber weer zonder problemen. Op naar de volgende 3 jaar zonder storingen
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Hier ook gebeld voor afspraak met Itho.
Vandaag staat ook even eigen onderhoudje op de planning na 1,5 jaar redelijk probleemloos draaien:
- Alles buiten na-isoleren (iemand nog tips hoe ik de caleffi vorstbeveiliging isoleer)?
- Nieuwe S/FTP kabels trekken, want signaal word al ruime tijd verstoord (had ze moeten verlengen, heb fatsoenlijke lengtes gekocht)
- Temperatuur sensor verplaatsen, zodat deze geen 30+ graden meet met ochtend zonnetje
Vandaag staat ook even eigen onderhoudje op de planning na 1,5 jaar redelijk probleemloos draaien:
- Alles buiten na-isoleren (iemand nog tips hoe ik de caleffi vorstbeveiliging isoleer)?
- Nieuwe S/FTP kabels trekken, want signaal word al ruime tijd verstoord (had ze moeten verlengen, heb fatsoenlijke lengtes gekocht)
- Temperatuur sensor verplaatsen, zodat deze geen 30+ graden meet met ochtend zonnetje
Neusje en kontje (boven en onder) vrijlaten, de rest inpakken.darkfujita schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:04:
Hier ook gebeld voor afspraak met Itho.
Ben ik heel brutaal als ik vraag of je een foto hiervan kan delen hoe je dit zelf hebt aangepakt?Get!em schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:11:
[...]
Neusje en kontje (boven en onder) vrijlaten, de rest inpakken.
Insulating an Inta Antifreeze Valvedarkfujita schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:58:
[...]
Ben ik heel brutaal als ik vraag of je een foto hiervan kan delen hoe je dit zelf hebt aangepakt?
Excellent, you are the best!! Weer paar wattjes besparen deze winter, en hopelijk geen waterdruk verlies door een fris windje langs mijn caleffis.
Monteur Itho langs geweest voor de update.
Voor de gebruikers van de HA integratie, verbinding instellingen in de modbusmodule aanpassen. De parity setting moet op “even”
En voorzo ver ik nu snel kon zien is ook de legionella bug opgelost!
De software versie in de integratie blijft hangen op de oude versie, daar zal ik binnenkort een update voor maken. Dan ondersteunt de integratie gelijk de nieuwe verbindingsmodus van Home Assistant 2026.9
Voor de gebruikers van de HA integratie, verbinding instellingen in de modbusmodule aanpassen. De parity setting moet op “even”
De software versie in de integratie blijft hangen op de oude versie, daar zal ik binnenkort een update voor maken. Dan ondersteunt de integratie gelijk de nieuwe verbindingsmodus van Home Assistant 2026.9
[ Voor 30% gewijzigd door bommer op 16-09-2026 08:48 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Ik deed het net anders dan je/de mooie gedeelde video.Get!em schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:11:
[...]
Neusje en kontje (boven en onder) vrijlaten, de rest inpakken.
Ik pakte ook "boven en beneden" in, maar zodanig dat ze ruim in de isolatie zitten er niets dicht kan aan zitten.
Boven helemaal dicht, onder kan lucht (en water) er in/uit.
Gedachten gang:
-Warmte stijgt omhoog dus wil ook bovenzijde hutje dicht.
-nog best wat? Warmte verlies over de andere delen die anders nog direct in contact met wind (en regen) staan. (Koper/messing geleidt goed)
Eigenlijk dus deels zoals video met nog een extra ruimer jasje er omheen met open onderzijde.
Door 2 maal dubbele of driedubbele isolatie links en rechts te doen kun je er makkelijk een dakje boven bouwen bijvoorbeeld.
Maargoed, ik overdrijf graag..
edit:
Hangt ook van de dikte van gebruikte isolatie af, ik zie nu pas dat ook deze bijna helemaal ingepakt is uiteindelijk.
Hangt ook van de dikte van gebruikte isolatie af, ik zie nu pas dat ook deze bijna helemaal ingepakt is uiteindelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 16-09-2026 09:58 ]
Moet toch zeggen dat ze vlot rondrijden.bommer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:45:
Monteur Itho langs geweest voor de update.
Mooi dat er toch iets extra s opgelost lijkt.
Heeft iemand nog een tip voor een tape welke rond mijn isolatie zit van de buiten leidngen. Na ca 3 jaar heeft UV goed zijn werk gedaan en ik wil voorkomen dat straks het UV de isolatie aan gaat tasten.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Voila: bovenste scheef gemonteerd in dit geval om niet op elkaar te druppelen / beïnvloeden dat is belangrijkDegast schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:53:
[...]
Ik deed het net anders dan je/de mooie gedeelde video.
Ik pakte ook "boven en beneden" in, maar zodanig dat ze ruim in de isolatie zitten er niets dicht kan aan zitten.
Gedachten gang:
-nog best wat? Warmte verlies over de andere delen die anders nog direct in contact met wind (en regen) staan. (Koper/messing geleidt goed)
Eigenlijk dus deels zoals video met nog een extra ruimer jasje er omheen met open onderzijde.
Door 2 maal dubbele of driedubbele isolatie links en rechts te doen kun je er makkelijk een dakje boven bouwen bijvoorbeeld.
Maargoed, ik overdrijf graag..edit:
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 16-09-2026 11:51 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Gelukkig hebben wij hem al.
En gebruiken vele de Amber heel slim.
Riep al eens eerder: eisen aan "slimheid" Tsja.. al die WP s die slim zijn maar dom genbruikt worden is dat beter dan een misschien niet "verbonden" WP die slim gebruikt wordt?
Ik ken mensen die een sparrow hebben, die slim zou moeten zijn, zodanig aangesloten dat t nooit wat wordt met zuinig gebruik.
Ik vind dat deel van beleid weer bijzonder kortzichtig. Jammer dat die lobby geslaagd is! Nederland wordt kapot gelobbyd.
Onnodig ook want sturen op verbruik doe je toch gewoon aan de energie kant? Maken de consumenten zelf een slimme(re) keuze bij de vele mogelijke verbruikers..
Daarnaast, hoe meer verbonden hoe meer risico dat er wel een of andere hacker, of zelfs vijandige staat, juist onze (net) stabiliteit aan kan vallen.
Zal wel aan mij liggen..
Riep al eens eerder: eisen aan "slimheid" Tsja.. al die WP s die slim zijn maar dom genbruikt worden is dat beter dan een misschien niet "verbonden" WP die slim gebruikt wordt?
Ik ken mensen die een sparrow hebben, die slim zou moeten zijn, zodanig aangesloten dat t nooit wat wordt met zuinig gebruik.
Ik vind dat deel van beleid weer bijzonder kortzichtig. Jammer dat die lobby geslaagd is! Nederland wordt kapot gelobbyd.
Onnodig ook want sturen op verbruik doe je toch gewoon aan de energie kant? Maken de consumenten zelf een slimme(re) keuze bij de vele mogelijke verbruikers..
Daarnaast, hoe meer verbonden hoe meer risico dat er wel een of andere hacker, of zelfs vijandige staat, juist onze (net) stabiliteit aan kan vallen.
Zal wel aan mij liggen..
Hacker oid zal wel meevallen. Denk dat een gemiddeld huishouden al 20-50 apparaten uit China heeft die eerder gehackt worden.Degast schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:03:
Gelukkig hebben wij hem al.
Zal wel aan mij liggen..
Ik snap het wel, dit helpt voor de netcongestie.
Qua efficiëntie kan je beter je warmtepomp 24/7 dom, enkel op setpoint rustig laten doorpruttelen.
Ik heb daarom nu ook een accu, goedkoop inkopen, en niks inkopen op dure momenten met netcongestie.
Zou slimmer zijn geweest van de overheid om de btw van de accus af te halen zonder lastige constructies en €400 btw drempel bedrag. Dan kan ieder huishouden (ook met kleinere portemonnee) decentraal meewerken aan netcongestie , maarja dan heeft de overheid wel minder btw inkomsten op die accus.
Ben zelf daarom even naar DE gereden, heb je voor €130 - €230 per kWh al accus van de grotere merken. (Afhankelijk van een aanbieding of niet)
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 18-09-2026 10:14 ]
Offtopic: er is een motie ingediend voor BTW vrij accu’sWhiskey48 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:09:
[...]
Hacker oid zal wel meevallen. Denk dat een gemiddeld huishouden al 20-50 apparaten uit China heeft die eerder gehackt worden.
Ik snap het wel, dit helpt voor de netcongestie.
Qua efficiëntie kan je beter je warmtepomp 24/7 dom, enkel op setpoint rustig laten doorpruttelen.
Ik heb daarom nu ook een accu, goedkoop inkopen, en niks inkopen op dure momenten met netcongestie.
Zou slimmer zijn geweest van de overheid om de btw van de accus af te halen zonder lastige constructies en €400 btw drempel bedrag. Dan kan ieder huishouden (ook met kleinere portemonnee) decentraal meewerken aan netcongestie , maarja dan heeft de overheid wel minder btw inkomsten op die accus.
Ben zelf daarom even naar DE gereden, heb je voor €130 - €230 per kWh al accus van de grotere merken. (Afhankelijk van een aanbieding of niet)
Dat kost wel 1 a 2 miljard per jaar, waar denk je dat ze dat gaan halen?
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)
Dan hopelijk iets met terugwerkende kracht, heb net een setje besteld 😂bommer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:20:
[...]
Offtopic: er is een motie ingediend voor BTW vrij accu’s
Offtopic idd, maar stel dat elk huishouden een (grote of kleine) accu zou hebben die je kunt koppelen aan je energieleverancier, die dan mee stuurt voor netstabiliteit. ... hoeveel miljarden zou dat besparenbommer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:20:
[...]
Oh wacht, dat is al volop beschikbaar.
(De Anker Solix Max AC is nu hiervoor erg populair, netcongestievergoeding levert momenteel veel meer op dan handelen op lage/hoge electriciteitsprijs).
Anders is een Zendure een leuk goedkoop alternatief, werkt ook gewoon goed.
[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 18-09-2026 14:57 ]
Naar mijn mening schiet je dan je doel voorbij.Degast schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:53:
[...]
Ik deed het net anders dan je/de mooie gedeelde video.
Gedachten gang:
Maargoed, ik overdrijf graag..edit:
Tijdens stevige vorst en een stroomstoring ! ,zal dan het water in je Amber bevroren zijn voor dat de lekker geisoleerde vorstbeveliging opend.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ik moet nu toch maar eens actie gaan ondernemen voor een Atlantic Calypso split
🤔
Nog even en R32 mag ook niet meer verkocht worden.
Hebben jullie al een R290 split wpb in het assortiment?
[ Voor 12% gewijzigd door Jan2023 op 18-09-2026 16:35 ]
offtopic:
Veel beter om centraal accus te installeren. Dat gebeurt ook al veel. Is veel goedkoper en haalt hele handelen met stroom gebeuren onderuit.
Veel beter om centraal accus te installeren. Dat gebeurt ook al veel. Is veel goedkoper en haalt hele handelen met stroom gebeuren onderuit.
Redelijk on-topic:
Ik gebruik de Amber vooral als de zon schijnt, zonder slimme aansturing, gewoon met tado op schema en stooklijn.
Aan als de zon op de panelen kan gaan schijnen, uit als dat niet het geval is. Sww als de zon hoog kan staat.
Of ie daadwerkelijk schijnt doet niet ter zake.
Alle zonnestroom direct warmte in, zonder cloud, AI, of weet ik wat.
(Wat slim is dat!)
Zelfs in december nog 11% zelfvoorzienend, geen hoog stroomgebruik vanwege wp op piekmomenten. Wordt een feest als ik nog wat extra panelen neer leg voor de winter stroom. Die mogen in de zomer dan gewoon uit. Als niemand de stroom wil.
Overheid, ga nou ajb niet sturen op dit soort kleine zaken. Is niet doelmatig.
Ik gebruik de Amber vooral als de zon schijnt, zonder slimme aansturing, gewoon met tado op schema en stooklijn.
Aan als de zon op de panelen kan gaan schijnen, uit als dat niet het geval is. Sww als de zon hoog kan staat.
Of ie daadwerkelijk schijnt doet niet ter zake.
Alle zonnestroom direct warmte in, zonder cloud, AI, of weet ik wat.
(Wat slim is dat!)
Zelfs in december nog 11% zelfvoorzienend, geen hoog stroomgebruik vanwege wp op piekmomenten. Wordt een feest als ik nog wat extra panelen neer leg voor de winter stroom. Die mogen in de zomer dan gewoon uit. Als niemand de stroom wil.
Overheid, ga nou ajb niet sturen op dit soort kleine zaken. Is niet doelmatig.
@Jan2023 Ja dat zou kunnen ja, maar ook de rest heb ik goed ingepakt! Daarnaast zit er wat speling voordat t echt kapot zou kunnen vriezen.
Zat er over te denken Amber ook nog wat extra te isoleren haha.
Zat er over te denken Amber ook nog wat extra te isoleren haha.
Hier vandaag de nieuwe software geïnstalleerd, tevens eeprom update gehad, die zou een verbeterd defrost beleid moeten hebben.
Ook nog even met de monteur gesproken over het dichtvriezen van de verdamper, hij kom ook niet goed plaatsen waarom het vorstlint zo ver naar het midden van de bodemplaat ligt en niet onder de verdamper zelf.
Hopelijk kan hij met deze software de rest van zn levensduur draaien!
Ook nog even met de monteur gesproken over het dichtvriezen van de verdamper, hij kom ook niet goed plaatsen waarom het vorstlint zo ver naar het midden van de bodemplaat ligt en niet onder de verdamper zelf.
Ik heb als test voor komend winterseizoen het lint wat naar achter verplaatst, waar de ijsvorming begint. Op de foto zit hij nog niet goed vast maar ter illustratie.Woutertt schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:01:
Hier vandaag de nieuwe software geïnstalleerd, tevens eeprom update gehad, die zou een verbeterd defrost beleid moeten hebben.
EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp
Ik hoor hier een politicus. Kosten? Je bedoelt minder opbrengsten die ze ook niet ontvangen als er geen accu's worden verkocht. Inmiddels ontvangen ze 0,20 per liter meer BTW door de verhoging van de brandstof prijs en praten dan ook over kosten bij een eventuele korting 😡. Ook lekker off topic.bommer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:20:
[...]
Waarom ga je niet voor een boiler voor aan de amber dan Jan?Jan2023 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:32:
[...]
Ik moet nu toch maar eens actie gaan ondernemen voor een Atlantic Calypso split
🤔
Nog even en R32 mag ook niet meer verkocht worden.
Hebben jullie al een R290 split wpb in het assortiment?
Ben eigenlijk wel benieuwd een losse wpb lijkt me uiteindelijk veel duurder toch.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Mits technisch mogelijk helemaal mee eens.camel1987 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:33:
[...]
Waarom ga je niet voor een boiler voor aan de amber dan Jan?
Ben eigenlijk wel benieuwd een losse wpb lijkt me uiteindelijk veel duurder toch.
Vanwege het leidingwerk wat dan naar de bovenverdieping moet , , erg omslachtig.camel1987 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:33:
[...]
Waarom ga je niet voor een boiler voor aan de amber dan Jan?
En de 3weg klep komt dan heel kort op de vv verdeler te zitten.
Die gaat geheid warmte afstralen op de temp sensor die naast de verdeler zit.
En nog belangrijker , mijn vertrouwen in de Amber heeft een deuk opgelopen.
Dus we doen nu aan risico spreiding
En voorlopig krijg je nog subsidie op een wpb
[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 19-09-2026 18:25 ]
ahh oke duidelijk.Jan2023 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:23:
[...]
Vanwege het leidingwerk wat dan naar de bovenverdieping moet , , erg omslachtig.
En de 3weg klep komt dan heel kort op de vv verdeler te zitten.
Die gaat geheid warmte afstralen op de temp sensor die naast de verdeler zit.
En nog belangrijker , mijn vertrouwen in de Amber heeft een deuk opgelopen.
Dus we doen nu aan risico spreiding
En voorlopig krijg je nog subsidie op een wpb
Wij gaan hier binnenkort kijken om de leidingen om te leggen en zijn ook voor een sww oplossing aan het kijken. Mijn voorkeur gaat uit naar een itho vat 270 liter deze komt in een ruimte te staan ook eigenlijk vlak naast een vvw verdeler dus dat zou geen probleem moeten zijn toch.
Bij mij zit er tussen de Amber en verdeler nog geen meter leiding met wat vloeiende bochten voor de perfecte flow.
Ooit heel mooi aangelegd door Lennard , echt perfect!
Doodzonde om daar de zaag in te zetten ,doen we dus niet.
Ooit heel mooi aangelegd door Lennard , echt perfect!
Doodzonde om daar de zaag in te zetten ,doen we dus niet.
Zojuist werd een aparte SWW boiler aangeroerd.
Wij hebben nu 1 stookseizoen met onze Amber120 gedraaid. Met een gekoppelde (niet Remeha) 270 ltr boiler met meer dan voldoende uitwissel capaciteit. Ben erg tevreden, maar heb me afgelopen winter (we wonen in Drenthe en hadden een lange, vrij koude periode) wel eens afgevraagd of een aparte SWW warmtepompboiler onder koude omstandigheden misschien niet beter was geweest. De Amber was best wel wat draaitijd kwijt voor de SWW (ook met het lint aan) en moest daarna weer flink aan de bak om de temperatuur in huis op niveau te houden. En dan nog wat stevige defrosts ertussendoor maakte het ook niet makkelijker.
Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Wij hebben nu 1 stookseizoen met onze Amber120 gedraaid. Met een gekoppelde (niet Remeha) 270 ltr boiler met meer dan voldoende uitwissel capaciteit. Ben erg tevreden, maar heb me afgelopen winter (we wonen in Drenthe en hadden een lange, vrij koude periode) wel eens afgevraagd of een aparte SWW warmtepompboiler onder koude omstandigheden misschien niet beter was geweest. De Amber was best wel wat draaitijd kwijt voor de SWW (ook met het lint aan) en moest daarna weer flink aan de bak om de temperatuur in huis op niveau te houden. En dan nog wat stevige defrosts ertussendoor maakte het ook niet makkelijker.
Denk dat dit ook wel per situatie anders is.Henk62 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:26:
Als jij al met een 120 draait wilt al zeggen dat je of een flink vrijstaand huis hebt of een te grote (kleine)warmtepomp.
Kijkend naar het laatste deel van het berichtcamel1987 schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:51:
[...]
Denk dat dit ook wel per situatie anders is.
Als jij al met een 120 draait wilt al zeggen dat je of een flink vrijstaand huis hebt of een te grote warmtepomp.
Denk of een goot huis of een bak energie verlies. De Amber zou bij een te grote dimensionering het DHW vat zo op temperatuur moeten hebben en daarna het huis om vervolgens te gaan pendelen.De Amber was best wel wat draaitijd kwijt voor de SWW (ook met het lint aan) en moest daarna weer flink aan de bak om de temperatuur in huis op niveau te houden. En dan nog wat stevige defrosts ertussendoor maakte het ook niet makkelijker.
Impossibl3 schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:57:
[...]
Kijkend naar het laatste deel van het bericht
Te kleine warmtepomp bedoel ik 😂.
Of gewoon een te groot huis 😁
[...]
Denk of een goot huis of een bak energie verlies. De Amber zou bij een te grote dimensionering het DHW vat zo op temperatuur moeten hebben en daarna het huis om vervolgens te gaan pendelen.
[ Voor 5% gewijzigd door camel1987 op 20-09-2026 16:05 ]
Een extra toelichting wellicht: ik stel de Amber kwaliteit en -werking niet ter discussie en ook niet het deskundige advies over de capaciteit van onze WP. De collega's van Carboy hebben m.i. goed werk verricht. Ik ben meer dan tevreden over ons systeem en de installatie. En ja, wij hebben een royaal huis (een 100 jarig ex-boerderijtje van ruim 250m2) met daarin o.a. kantoor. Capaciteit is goed. Maar bij langdurige relatief koude periodes met vochtig weer is de defrost tijd procentueel vrij veel tov de draaitijd. En als daarbij dan ook nog het tapwater naar 55 of meer graden moet, mis ik naar mijn gevoel voel wat draaitijd voor de verwarming. Een aparte WPboiler zou dit wellicht kunnen verbeteren. Daarom mijn opmerking en de vraag naar de ervaring bij iets grotere systemen dan het standaard goed geïsoleerde nieuwbouwhuis. Wij hebben geen betonvloeren met vloerverwarming met een grote bufferende werking. Ons verwarmingssysteem is gebaseerd op radiatoren en oppervlakkige vloerverwarming.
Tot slot ons energieverbruik: dat was ca 4800kWh voor de WP het afgelopen jaar. Veel? Is maar waar je het mee vergelijkt. Als ik op basis van de ervaringscijfers en graaddagen dit vergelijk met ons gasverbruik in de jaren daarvoor waren we niet ver beneden de 2000m3 gas uitgekomen. Conclusie, dit kan wel uit. En niet onbelangrijk: we verwarmen nu meer m2 dan voorheen met gas, en daardoor ook meer comfort in huis. Maar het zou wellicht nog beter kunnen...
Tot slot ons energieverbruik: dat was ca 4800kWh voor de WP het afgelopen jaar. Veel? Is maar waar je het mee vergelijkt. Als ik op basis van de ervaringscijfers en graaddagen dit vergelijk met ons gasverbruik in de jaren daarvoor waren we niet ver beneden de 2000m3 gas uitgekomen. Conclusie, dit kan wel uit. En niet onbelangrijk: we verwarmen nu meer m2 dan voorheen met gas, en daardoor ook meer comfort in huis. Maar het zou wellicht nog beter kunnen...
Er zijn ook diverse instellingen te maken, waar bij de Amber Voor bijvoorbeeld 45min tapwater maakt en daarna weer verwarmt Voor x tijd. Dat is in het tapwater menu.Henk62 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:26:
[ Voor 15% gewijzigd door bommer op 20-09-2026 18:23 ]
De 2 bovenste in de afbeelding zijn geen Amber instellingen.
Ik weet het niet helemaal precies. Als je een extern element in je tapwatervat hebt. Kun je die volgens mij ook nog aan zetten met: extern verwarmen tijdens prioriteitsregeling.
Ik weet het niet helemaal precies. Als je een extern element in je tapwatervat hebt. Kun je die volgens mij ook nog aan zetten met: extern verwarmen tijdens prioriteitsregeling.
[ Voor 60% gewijzigd door bommer op 20-09-2026 18:28 ]
@Henk62
Helemaal mee eens dat tijdens vochtig winterweer rond het vriespunt de Amber veel bezig is met defrosten , dat kost gewoon verwarmingscapaciteit.
Is voor mij ook een reden dat ik zeg : verwarmen heeft prioriteit voor sww zoek ik een andere oplossing.
Tevens moet ik beamen dat comfort wat verwarmen betreft is toegenomen.
Draai bij ons 24/7 op 21 graden ruimtetemperatuur met vv in beton.
Helemaal mee eens dat tijdens vochtig winterweer rond het vriespunt de Amber veel bezig is met defrosten , dat kost gewoon verwarmingscapaciteit.
Is voor mij ook een reden dat ik zeg : verwarmen heeft prioriteit voor sww zoek ik een andere oplossing.
Tevens moet ik beamen dat comfort wat verwarmen betreft is toegenomen.
Draai bij ons 24/7 op 21 graden ruimtetemperatuur met vv in beton.
Ga je er nu vanuit dat iedereen HA draait?bommer schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:24:
De 2 bovenste in de afbeelding zijn geen Amber instellingen.
Lijkt mij sterk dat deze settings standaard in de binnenunit zitten.
Alles vanaf de 3de regel zit gewoon in de menu's.Jan2023 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:47:
[...]
Ga je er nu vanuit dat iedereen HA draait?
Eerste lijkt op temperatuur tbv legionella of SG, 2de is denk ik temperatuur buiten klok programma.
[ Voor 16% gewijzigd door Impossibl3 op 20-09-2026 18:50 ]
Dat is mooi.
Nee Jan, daar ga ik niet vanuit.Jan2023 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:47:
[...]
Ga je er nu vanuit dat iedereen HA draait?
En dit is toevallig een plaatje van mijn HA, alleen maar om de settings te laten zien.
Als je in de handleiding had gekeken, dan wist je dat de settings waar ik het overheb gewoon in de Amber zitten.
Mijn integratie geeft transparant door wat er in zit.
[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 21-09-2026 06:50 ]
De eerste 2, zijn verschillende setpoints die gestuurd werden Voor tapwater door een automation.Impossibl3 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:49:
[...]
Alles vanaf de 3de regel zit gewoon in de menu's.
Eerste lijkt op temperatuur tbv legionella of SG, 2de is denk ik temperatuur buiten klok programma.
Tijdelijk buiten bedrijf, vanwegen een test met een speciaal kastje!
En ik ga het toch zeggen, ook al schop ik tegen schenen aan!
Een buffer lost warmte verlies op tijdens defrosts.
Voor komt pendel gedrag tijdens koelen. En nog wat prachtige oplossingen, die ik tijdens mijn opleiding HVAC technicus geleerd heb.
Uiteraard, mits goed toegepast en berekend.
Een buffer lost warmte verlies op tijdens defrosts.
Voor komt pendel gedrag tijdens koelen. En nog wat prachtige oplossingen, die ik tijdens mijn opleiding HVAC technicus geleerd heb.
Uiteraard, mits goed toegepast en berekend.
bommer schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:19:
[...]
Er zijn ook diverse instellingen te maken, waar bij de Amber Voor bijvoorbeeld 45min tapwater maakt en daarna weer verwarmt Voor x tijd. Dat is in het tapwater menu.
[Afbeelding]
Is dit HA?
Hoe krijg je dit zo mooi in een overzicht?
Ik heb de Amber via de Leejoow module nu ook in HA, maar heb niet zo een mooi overzicht per menu met die kleine letters.
Voeg ze toe aan een dashboard en je hebt diverse weergave en styling mogelijkheden.Whiskey48 schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:55:
[...]
[Afbeelding]
Is dit HA?
Hoe krijg je dit zo mooi in een overzicht?
Ik heb de Amber via de Leejoow module nu ook in HA, maar heb niet zo een mooi overzicht per menu met die kleine letters.
Met extra dashboard card toevoegingen kun je nog meer .
Bijv mushroom
https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom
https://www.digitaldomo.nl/dashboards/mushroom-thema/
https://smarthomescene.com/guides/mushroom-cards-complete-guide-to-a-clean-minimalistic-home-assistant-ui/
Voor de rest: zie Homeassistant en Homeassistant showcase topics
Super, ga ik uitzoeken. Dank!Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:07:
[...]
Voeg ze toe aan een dashboard en je hebt diverse weergave en styling mogelijkheden.
Met extra dashboard card toevoegingen kun je nog meer .
Bijv mushroom
https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom
https://www.digitaldomo.nl/dashboards/mushroom-thema/
https://smarthomescene.com/guides/mushroom-cards-complete-guide-to-a-clean-minimalistic-home-assistant-ui/
Voor de rest: zie Homeassistant en Homeassistant showcase topics
Sneak preview van de volgende integratie update./f/image/m3f6pOM13XuBKSStMcR4RPtY.png?f=fotoalbum_large)
Versie v2.29-Z lost de legionella bug op.
Een UI card gemaakt deze kan je met een knop openen en dan instellen.
Card wordt straks mee gedownload met de integratie, alleen referentie maken en dashboard aanpassen.
als de release er is, komt er ook een uitleg op Github.
De andere klokken gaat niet lukken, helaas is het tijdvak 14-16 niet in te stellen, modbus fout in de Amber! Of ik moet het maken met de uitzondering dat 14-16 niet in te stellen is.
Maar dat doe ik liever niet. Moto: alles of niets!
/f/image/m3f6pOM13XuBKSStMcR4RPtY.png?f=fotoalbum_large)
Versie v2.29-Z lost de legionella bug op.
Een UI card gemaakt deze kan je met een knop openen en dan instellen.
Card wordt straks mee gedownload met de integratie, alleen referentie maken en dashboard aanpassen.
als de release er is, komt er ook een uitleg op Github.
De andere klokken gaat niet lukken, helaas is het tijdvak 14-16 niet in te stellen, modbus fout in de Amber! Of ik moet het maken met de uitzondering dat 14-16 niet in te stellen is.
Maar dat doe ik liever niet. Moto: alles of niets!
[ Voor 36% gewijzigd door bommer op 21-09-2026 09:44 ]
Hoe ver is het met die smart regeling voor de Amber?bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 06:52:
[...]
De eerste 2, zijn verschillende setpoints die gestuurd werden Voor tapwater door een automation.
Tijdelijk buiten bedrijf, vanwegen een test met een speciaal kastje!
(Dat speciale kastje )
Nog even geduld, we hebben nog geen koude dagen gehad.Jan2023 schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:20:
[...]
Hoe ver is het met die smart regeling voor de Amber?
(Dat speciale kastje )
Heeft dat kastje alleen nut met koude dagen dan of is het totaal niet te vergelijken met de leejow module ?bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:44:
[...]
Nog even geduld, we hebben nog geen koude dagen gehad.
Neem aan dat je als eigenaar van het kastje ook zelf de instellingen in of met een app uit kan lezen toch of geldt dit kastje dan enkel voor de installateur ?
Ik ben inmiddels ook wel benieuwd :-P
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
Zonder in al te veel detail te gaan. Het is een soort slimme thermostaat oplossing.camel1987 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:56:
[...]
Heeft dat kastje alleen nut met koude dagen dan of is het totaal niet te vergelijken met de leejow module ?
Neem aan dat je als eigenaar van het kastje ook zelf de instellingen in of met een app uit kan lezen toch of geldt dit kastje dan enkel voor de installateur ?
Als het bruikbaar is dan komen we er vanzelf mee. Ik ben alleen maar de tester.
en voor al bedoeld voor niet technische mensen. Wordt principe ook geïnstalleerd door de/een installateur.
Gebruikers van de control module of de integratie is niet echt de doelgroep. Het kan wel.
Inmiddels is het forum behoorlijk groot (aantal pagina's). Ik ben op zoek naar jullie ervaringen omtrent Smart Grid. Ik heb home assistant draaien als HEMS. Nu kan ik deze via Modbus aansturen gedurende zonoverschot of dynamische prijzen, maar denk dat de EEPROM/Flash dat niet zo leuk vind als je dit continue wijzigt. De Smart Grid contacten zijn dan een beter keuze. Iemand een ESPHome oplossing (of wellicht Shelly betere keuze), ervaringen en code en automation beschikbaar?
De esp module van @leejoow heeft 4 relais aansluitingen.avanthof schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:21:
Inmiddels is het forum behoorlijk groot (aantal pagina's). Ik ben op zoek naar jullie ervaringen omtrent Smart Grid. Ik heb home assistant draaien als HEMS. Nu kan ik deze via Modbus aansturen gedurende zonoverschot of dynamische prijzen, maar denk dat de EEPROM/Flash dat niet zo leuk vind als je dit continue wijzigt. De Smart Grid contacten zijn dan een beter keuze. Iemand een ESPHome oplossing (of wellicht Shelly betere keuze), ervaringen en code en automation beschikbaar?
Je zou de relais schakelingen via HA kunnen doen. In ha heb je je schakelingen dan in een automatisering met checks op o.a. buitentemperatuur.perslucht schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:28:
@avanthof Ik ben daar wat mee bezig geweest de laatste week. Ik gebruik daar EVCC voor. Eigenlijk wil ik ook nog iets hebben dat hij niet gaat verwarmen als het te warm is voor de compressor, om te voorkomen dat het backupelement wordt ingeschakelt.
Ha entiteiten kun je in evcc benutten. Als evcc dan opdracht geeft dat t nu nuttig is om SG te schakelen, gebruik je dat als input trigger naar die HA automatisering. Die doet de checks, en dan pas volgt de daadwerkelijke schakeling.
Maar dus wel aan te raden om de SGA/SGB contacten te gebruiken ipv offset sturing middels Modbus? Of begrijp ik je verkeerd? Zover ik kan zien is de leejoow ook op basis van Modbus.Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:50:
[...]
De esp module van @leejoow heeft 4 relais aansluitingen.
Ik heb al HA met Modbus integratie namelijk. Je zou de number.itho_amber_heating_room_setpoint_offset kunnen sturen, maar dit heeft vele EEPROM/Flash updates tot gevolg. De Smart GRID contacten zouden dit niet teweeg brengen. Wat gewoon benieuwd wat jullie aanbevelingen of ervaringen zijn.
Zelfde overweging: SGA SGB is aan te sturen zonder schrijven over modbus, dus mogelijk slijtvaster.avanthof schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:32:
[...]
Maar dus wel aan te raden om de SGA/SGB contacten te gebruiken ipv offset sturing middels Modbus? Of begrijp ik je verkeerd? Zover ik kan zien is de leejoow ook op basis van Modbus.
Ik heb al HA met Modbus integratie namelijk. Je zou de number.itho_amber_heating_room_setpoint_offset kunnen sturen, maar dit heeft vele EEPROM/Flash updates tot gevolg. De Smart GRID contacten zouden dit niet teweeg brengen. Wat gewoon benieuwd wat jullie aanbevelingen of ervaringen zijn.
Nadeel van SGA SGB is dat de functie twee/drie dingen tegelijk aanstuurt: zowel de heating/cooling delta, als ook de sww delta. En ook de blocking functie. Dus als ik middels die SG zou gaan schakelen, en ik wil alleen de SWW boosten, dan moet ik al selectief gaan zijn wanneer die aan moet.
Daarom heb ik voorlopig de SWW —> legionella automatisering in HA geschreven met een SWW setpoint aanpassing via modbus.
En inderdaad, de leejoow module heeft 4 functies: modbus op binnenunit, temperatuur sensors, flowmeter pulse aansluitingen en 4 relais (t.b.v. Heating Switch, Cooling switch (bijv als virtuele thermostaat), cooling mode en de SG functies. )
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 16:40 ]
En waar mee heb jij het ingeregeld? Esp (code) en automation (YAML)?Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:37:
[...]
Zelfde overweging: SGA SGB is aan te sturen zonder schrijven over modbus, dus mogelijk slijtvaster.
Nadeel van SGA SGB is dat de functie twee/drie dingen tegelijk aanstuurt: zowel de heating/cooling delta, als ook de sww delta. En ook de blocking functie. Dus als ik middels die SG zou gaan schakelen, en ik wil alleen de SWW boosten, dan moet ik al selectief gaan zijn wanneer die aan moet.
Daarom heb ik voorlopig de SWW —> legionella automatisering in HA geschreven met een SWW setpoint aanpassing via modbus.
Automation in Homeassistant (via interface, en niet via Yaml) die de entiteiten via modbus schrijft (dat dan wel via de integratie van @bommer ).avanthof schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:40:
[...]
En waar mee heb jij het ingeregeld? Esp (code) en automation (YAML)?
Omdat de Amber binnenunit een bugje bevat mbt schrijven op modbus (die de legionella programmering overhoop haalt), heb ik die automation al vrij vroeg geschreven.
2 helpers: laatste legionella run, geplande volgende legionella run.
2 automations
1: als vandaag overeenkomt met datum geplande legionella run: set setpoint naar 65c
2: als SWW >64C langer dan 1 minuut, setpoint naar 50 en zet de twee helpers naar de juiste datum (vandaag en vandaag + 7).
De automations maken het ook mogelijk om nog externe SG+ aansturing te doen waarbij SWW ook naar 65C gaat (bijv omdat er zon overschot is). Zodoende kan mijn Solaredge (die ook op de SG+ aangesloten zit) ook de amber naar 65+ zetten en worden de helpers ook qua datum verzet. Zo draait de legionella niet onnodig. Tevens wil ik nog een trigger toevoegen op basis van negatieve prijs van energie. Ik had hem vandaag handmatig aangezet, gezien er meerdere keren -50cent voor import van elke kWh voorbij kwam en de batterij al bijna vol was. De SWW vat wordt zo ook een warmwater batterij (al is met 2,5kWh erin tanken het maar marginaal, het scheelt wel een sww run de volgende dag wanneer setpoint weer op 50c staat en een legionella run in de 6 dagen vooruit).
[ Voor 72% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 16:50 ]
Draai je versie 2.29-Z?Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:41:
[...]
Automation in Homeassistant (via interface, en niet via Yaml) die de entiteiten via modbus schrijft (dat dan wel via de integratie van @bommer ).
Omdat de Amber binnenunit een bugje bevat mbt schrijven op modbus (die de legionella programmering overhoop haalt), heb ik die automation al vrij vroeg geschreven.
2 helpers: laatste legionella run, geplande volgende legionella run.
2 automations
1: als vandaag overeenkomt met datum geplande legionella run: set setpoint naar 65c
2: als SWW >64C langer dan 1 minuut, setpoint naar 50 en zet de twee helpers naar de juiste datum (vandaag en vandaag + 7).
De automations maken het ook mogelijk om nog externe SG+ aansturing te doen waarbij SWW ook naar 65C gaat (bijv omdat er zon overschot is). Zodoende kan mijn Solaredge (die ook op de SG+ aangesloten zit) ook de amber naar 65+ zetten en worden de helpers ook qua datum verzet. Zo draait de legionella niet onnodig. Tevens wil ik nog een trigger toevoegen op basis van negatieve prijs van energie. Ik had hem vandaag handmatig aangezet, gezien er meerdere keren -50cent voor import van elke kWh voorbij kwam en de batterij al bijna vol was. De SWW vat wordt zo ook een warmwater batterij (al is met 2,5kWh erin tanken het maar marginaal, het scheelt wel een sww run de volgende dag wanneer setpoint weer op 50c staat en een legionella run in de 6 dagen vooruit).
Dan is dat opgelost.
Volgens jouw integratie heb ik 2.29-T3 (de eerste versie waarin de modbus parity naar EVEN ging).bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:24:
[...]
Draai je versie 2.29-Z?
Dan is dat opgelost.
[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:26 ]
Wat ik heb begrepen zou dan de Amber o.a. te sturen zijn op dynamische energie prijzen.camel1987 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:56:
[...]
Heeft dat kastje alleen nut met koude dagen dan of is het totaal niet te vergelijken met de leejow module ?
Dacht niet dat het iets te maken heeft met de status controle v .d . Amber.
CQ controle op wel of niet goed functioneren.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 21-09-2026 17:56 ]
Die wil ik wel graag ontvangen. Mijn schermpje is nog niet aan vervanging toe maar die versie zou wel mooi zijn.bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:24:
[...]
Draai je versie 2.29-Z?
Dan is dat opgelost.
@Carboy54 ontvangen klanten van warmtepomponline deze update misschien net zoals andere in het verleden
Zou iemand de Amber icm het kastje nog isde subsidie krijgen volgend jaar?bommer schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:44:
[...]
Nog even geduld, we hebben nog geen koude dagen gehad.
Is er iemand die de koel/verwarm frequenties weet van een Amber 95 die @30hz kunnen verwarmen?
Ik dacht aan dit, maar volgens mij klopt dit niet:
Verwarmen: 30-36-43-49-55-61-69-74-82-90.
Koelen: 30-36-42-47-52-56-61-66-71-79.
Ik dacht aan dit, maar volgens mij klopt dit niet:
Verwarmen: 30-36-43-49-55-61-69-74-82-90.
Koelen: 30-36-42-47-52-56-61-66-71-79.
Zoal eerder hier gemeld wordt dit voorlopig gedaan door de servicedienst van Itho bij storingen. Zij willen het resultaat zelf monitoren.Impossibl3 schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:41:
[...]
Die wil ik wel graag ontvangen. Mijn schermpje is nog niet aan vervanging toe maar die versie zou wel mooi zijn.
@Carboy54 ontvangen klanten van warmtepomponline deze update misschien net zoals andere in het verleden
Als de T3 in het scherm staat dan niet, de updates van de schermpjes. De Z update lost het wel op.Get!em schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:26:
[...]
Volgens jouw integratie heb ik 2.29-T3 (de eerste versie waarin de modbus parity naar EVEN ging).
Dat durf ik niet te zeggen.Whiskey48 schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:27:
[...]
Zou iemand de Amber icm het kastje nog isde subsidie krijgen volgend jaar?
Je gaat bijna hopen op een vastgelopen schermpje deze week zodat ik die "feature" kwijt ben bij het schrijven naar de Amber. Maar goed we wachten rustig af.Carboy54 schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:50:
[...]
Zoal eerder hier gemeld wordt dit voorlopig gedaan door de servicedienst van Itho bij storingen. Zij willen het resultaat zelf monitoren.
+1. Hoe laat ik het schermpje vastlopen ? 😁
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Er zijn er genoeg die al 3 jaar nergens last van hebben. Er komt zeker een moment in de toekomst dat wij de software zelf kunnen leveren. @timpel_800Impossibl3 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:59:
[...]
Je gaat bijna hopen op een vastgelopen schermpje deze week zodat ik die "feature" kwijt ben bij het schrijven naar de Amber. Maar goed we wachten rustig af.
Inderdaad inmiddels 3 jaar lang geen last gehad van een vastgelopen display. Maar dat maakt me er niet geruster op, integendeel...
Wat ik me meer afvraag is wat als je naar 5 jaar en 2 dagen een kapot display krijgt word dit dan ook binnen de garantie termijn vervangen.markietjuh schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:53:
Inderdaad inmiddels 3 jaar lang geen last gehad van een vastgelopen display. Maar dat maakt me er niet geruster op, integendeel...
Ik heb pas geleden contact opgenomen met mijn installateur die is door die vreselijke ziekte overleden en het bedrijf is doorgezet naar een andere ondernemer. Maar die zet me weer door naar een collega van mijn installateur en die zegt ook ik heb een aantal klanten overgenomen maar niet alles. Dus waar ik mijn garantie moet halen 🤷🏼♂️ geen idee 🤦🏼♂️
De oorzaak is niet het display maar de software. Tegen die tijd zal de software simpel beschikbaar zijn om zelf te installeren. Itho wil dit nu nog zelf doen om het resultaat te kunnen monitoren. Bij gebleken goed resultaat over xx maanden komt dat vanzelf in de vorm van een update beschikbaar.camel1987 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:50:
[...]
Wat ik me meer afvraag is wat als je naar 5 jaar en 2 dagen een kapot display krijgt word dit dan ook binnen de garantie termijn vervangen.
Ik heb pas geleden contact opgenomen met mijn installateur die is door die vreselijke ziekte overleden en het bedrijf is doorgezet naar een andere ondernemer. Maar die zet me weer door naar een collega van mijn installateur en die zegt ook ik heb een aantal klanten overgenomen maar niet alles. Dus waar ik mijn garantie moet halen 🤷🏼♂️ geen idee 🤦🏼♂️
Ja maar gaat dat dan zoals de andere updates via een installateur ? Want zoals ik al aangaf die van mij is ergens in de hemel cv ketels aan het installeren nu 😅Carboy54 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:00:
[...]
De oorzaak is niet het display maar de software. Tegen die tijd zal de software simpel beschikbaar zijn om zelf te installeren. Itho wil dit nu nog zelf doen om het resultaat te kunnen monitoren. Bij gebleken goed resultaat over xx maanden komt dat vanzelf in de vorm van een update beschikbaar.
OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmwarecamel1987 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:10:
[...]
Ja maar gaat dat dan zoals de andere updates via een installateur ? Want zoals ik al aangaf die van mij is ergens in de hemel cv ketels aan het installeren nu 😅
Er is tegenwoordig een back-up, misschien (in de toekomst) beter dan de Itho software? En als je garantie toch verlopen is dan is switchen een prima optie.
Ook in de toekomst, na verlopen garantie, en/of na verdwijnen installateur, is er vast wel iemand te vinden die wat kan servicen.
Net zoals dat de schermpjes best te koop zijn dan (en nu).
Zullen op termijn ook vast (meer) bedrijven opstaan die bijvoorbeeld goed kunnen omgaan met propaan als koudemiddel.
In basis bestaan de machines uit dezelfde typen onderdelen natuurlijk (van alle verschillende propaan warmtepompen)
Maak me dus niet echt zorgen. Specializeer mezelf anders wel.
Net zoals dat de schermpjes best te koop zijn dan (en nu).
Zullen op termijn ook vast (meer) bedrijven opstaan die bijvoorbeeld goed kunnen omgaan met propaan als koudemiddel.
In basis bestaan de machines uit dezelfde typen onderdelen natuurlijk (van alle verschillende propaan warmtepompen)
Maak me dus niet echt zorgen. Specializeer mezelf anders wel.
Bij mij is de installateur/bedrijf overgenomen door een ander bedrijf en die doet geen Amber warmtepompen dus ook hier de vraag waar ik eventueel terecht kan voor garantie.camel1987 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:50:
[...]
Wat ik me meer afvraag is wat als je naar 5 jaar en 2 dagen een kapot display krijgt word dit dan ook binnen de garantie termijn vervangen.
Ik heb pas geleden contact opgenomen met mijn installateur die is door die vreselijke ziekte overleden en het bedrijf is doorgezet naar een andere ondernemer. Maar die zet me weer door naar een collega van mijn installateur en die zegt ook ik heb een aantal klanten overgenomen maar niet alles. Dus waar ik mijn garantie moet halen 🤷🏼♂️ geen idee🤦🏼♂️
Normaal gesproken wel maar er zijn altijd alternatieven te vinden 😉camel1987 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:10:
[...]
Ja maar gaat dat dan zoals de andere updates via een installateur ? Want zoals ik al aangaf die van mij is ergens in de hemel cv ketels aan het installeren nu 😅
https://www.ad.nl/binnenland/eerste-grondvorst-sinds-de-zomer-gemeten-temperatuur-daalde-vannacht-tot-0-4-graden~a80b086e/
Niet dat ik al moet stoken hoor. Duurt nog wel even. Door isolatie, massa, en instraling zo min mogelijk energie nodig. Overdag ook gewoon nog warm.
Amber helpt goed mee bij energie zuinigheid, maar staat nog even in de wacht.(Behalve bij ssw natuurlijk)
Ik kon na isolatie maatregelen vroeger al niet wachten op koude, dat is met Amber er bij alleen maar erger geworden.
Rare tik.
Niet dat ik al moet stoken hoor. Duurt nog wel even. Door isolatie, massa, en instraling zo min mogelijk energie nodig. Overdag ook gewoon nog warm.
Amber helpt goed mee bij energie zuinigheid, maar staat nog even in de wacht.(Behalve bij ssw natuurlijk)
Ik kon na isolatie maatregelen vroeger al niet wachten op koude, dat is met Amber er bij alleen maar erger geworden.
Rare tik.
Heerlijk die koude. Ijskristallen op plat dak.Degast schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:42:
https://www.ad.nl/binnenland/eerste-grondvorst-sinds-de-zomer-gemeten-temperatuur-daalde-vannacht-tot-0-4-graden~a80b086e/
Rare tik.
En dan nog 20,5c in woonkamer en 19,6 in eetkamer.
Maar goed, komende week een zomerweer week met maximum tot 27-30c.
Amber staat nog in koelmodus. Meer omdat ik te lui ben om hem om te zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 25-09-2026 09:02 ]
Hier bijna zover dat we ruimte hebben voor een vooraadvat.
Ik zit toch nog steeds wel sterk te twijfelen welke dit moet gaan worden aangezien er laatst ook weer aangegeven werd dat er tijdens defrost periodes in de winter en tijdens het verwarmen toch minder snel sww gemaakt kan worden.
Is het nu verstandig een boiler aan de amber te hangen of toch voor een losse boiler te gaan en hoe kan ik dit op welke manier dan ook het beste gaan berekenen ?
Ik wil natuurlijk niet een hoop geld uit geven nu om er drek in de winter achter te komen dat het toch geen goede keuze geweest is.
We hebben drek een ruimte beschikbaar van ongeveer 1,30 x 1,30 bij 2,47 hoog.
Dit lijkt me meer als voldoende ruimte voor een vat van 270 liter toch ?
In het hok waar het vat drek komt te staan komt de wateraansluiting de grond uit er is een 50mm afvoer aanwezig en de vvw verdeler staat ook in deze ruimte.
de vvw verdeler leiding komt naar beneden met 20mm uponor en loopt nu in de oude situatie nog langs buiten met 35mm uponor. Dit wil ik zelf ook gaan veranderen door de uponor leiding rechtstreeks naar binnen te brengen en deze dan maar beneden te laten komen zodat de leidingen ook van de weersinvloeden geen last meer hebben.
Wat raden jullie aan betreffende de sww want dit is wel mijn grootste angst.
Hier een foto van waar het vat straks gaat komen de opening gaat dicht en aan de voorzijde gaat een wandje komen met een deur erin dus de ruimte word volledig afgesloten.
Ik zit toch nog steeds wel sterk te twijfelen welke dit moet gaan worden aangezien er laatst ook weer aangegeven werd dat er tijdens defrost periodes in de winter en tijdens het verwarmen toch minder snel sww gemaakt kan worden.
Is het nu verstandig een boiler aan de amber te hangen of toch voor een losse boiler te gaan en hoe kan ik dit op welke manier dan ook het beste gaan berekenen ?
Ik wil natuurlijk niet een hoop geld uit geven nu om er drek in de winter achter te komen dat het toch geen goede keuze geweest is.
We hebben drek een ruimte beschikbaar van ongeveer 1,30 x 1,30 bij 2,47 hoog.
Dit lijkt me meer als voldoende ruimte voor een vat van 270 liter toch ?
In het hok waar het vat drek komt te staan komt de wateraansluiting de grond uit er is een 50mm afvoer aanwezig en de vvw verdeler staat ook in deze ruimte.
de vvw verdeler leiding komt naar beneden met 20mm uponor en loopt nu in de oude situatie nog langs buiten met 35mm uponor. Dit wil ik zelf ook gaan veranderen door de uponor leiding rechtstreeks naar binnen te brengen en deze dan maar beneden te laten komen zodat de leidingen ook van de weersinvloeden geen last meer hebben.
Wat raden jullie aan betreffende de sww want dit is wel mijn grootste angst.
Hier een foto van waar het vat straks gaat komen de opening gaat dicht en aan de voorzijde gaat een wandje komen met een deur erin dus de ruimte word volledig afgesloten.
:strip_exif()/f/image/NKbcioUHDfKzihcRfz42AI6v.jpg?f=fotoalbum_large)