• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-03 12:19
Thomas-Vos schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:23:
Dank voor de antwoorden!

@p.blommendaal Dank je voor de tip, maar helaas lukt het niet om de Temp map te verwijderen en de map lijkt toch leeg (hidden files zijn ook zichtbaar). Zie screenshots.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb inderdaad al contact opgenomen met mijn leverancier (Warmteservice), en zij zouden dit gaan oppakken. Lijkt er wel op dat het even gaat duren, blijkbaar is een niet werkende verwarming geen spoed. Begint toch wel wat koud te worden.

Het is mooi dat Itho zou werken aan een oplossing, maar als ik afhankelijk ben van Warmteservice hoop ik dat dit in de toekomst nog wel kan. Ik heb liever zelf de mogelijkheid om dit te kunnen oplossen, en het valt me tegen van Itho dat de tools niet beschikbaar zijn. Als zij de Amber na een aantal jaar niet meer ondersteunen of mijn leverancier niet meer bestaat, zit ik straks met een defecte warmtepomp, zonder firmware bestanden om het systeem te resetten.
Dat is jammer. Het is voor mij alweer een tijdje geleden, begin van stookseizoen. Toen werkte het omzetten naar de instelling voor verwarmen niet, deze instelling ging steeds vanzelf weer uit. Vervolgens kreeg ik ook Heatstar.exe meldingen. Toen ben ik de boel eens gaan ‘verkennen’ met het toetsenbord. Via windows
Verkenner maar ook via de cmd line, terug maar de root navigeren en vanuit daar naar elke directory en kijken wat er in zit. Om de drie minuten probeert het systeem heatstar.exe starten moest wel steeds weer opnieuw beginnen. En toen opeens ging die het weer doen. Er staat ook een database bestand op, daar ben ik toen niet aan toegekomen. Maar als je wat it kennis hebt zou je die naar een usb stick kunnen kopiëren om te zien of je op een computer met DB Browser for SQLite deze kan openen. Wellicht dat daar een logtabel inzit voor de fouten die vol zit. Als ik namelijk op het scherm als installateur inlog en naar de foutlog ga dan staan daar altijd alle fouten nog, ook de eerder gewiste fouten die dan even weg lijken te zijn. Als dat zo is dan kan je die leeg maken en de database comprimeren en weer terugplaatsen. Zou wel de originele kopie bewaren om terug te zetten indien nodig. Maar als ‘de oplossing’ van Itho opnieuw Windows installeren is en de laatste versie van de software dan is het toch duidelijk een IT probleem en worden de bestanden sowieso allemaal vervangen.

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Omdat buiten het zonnetje scheen, en wij de afgelopen 2 jaar nog nooit de BUH hebben zien aangaan, even gekeken of wij ook onder het kapje een "doorgebrande smeltzekering(?)" van de BUH zagen.
Dat is dus wel duidelijk....

Moet je voor de reparatie hiervan bij je installateur zijn of bij Itho zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AxuMBEtnlG1uDUHIzeQHbrzLT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PfFKfeYUnaavZ0i5GLbRjxl.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ramlap schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:22:
Je hebt je WP van de installateur gekocht, dus dat is (wettelijk gezien) je aanspreekpunt. Hij zal dit dan weer met Itho op kunnen nemen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Bedankt, gaan we gelijk de installateur benaderen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij hebben de Amber met een liggend voorraadvat van Itho. De afgelopen dagen gebruik ik de SG functionaliteit om bij goedkope stroom (icm met de automation van @Get!em, thanks!) het WW-vat op te stoken naar 68 graden. Dan is gelijk de legionella run gedaan maar is het ook mooi op temperatuur als in de avond de kids gaan douchen. Maar nu loop ik tegen het volgende gedrag aan:
- Het vat is 68 graden
- Er wordt kort warm water gepakt in de badkamer (scheren, korte douche)
- Door de manier waarop het liggende vat 'werkt' schiet de temperatuur gelijk naar ~ 40 graden
- De warmtepomp slaat aan en begint rond te pompen en te verwarmen
- paar mins later slaat de pomp weer af want het water is na rondpompen eigenlijk nog prima boven de doeltemperatuur.

Is dit gedrag beter te sturen door bijv de pomp van het vat (dmv een setting?) eerst te laten gaan draaien voordat hij bepaald of er wel of niet verwarmd moet worden of een andere delay hierin te brengen?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:44
ramlap schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:22:
Omdat buiten het zonnetje scheen, en wij de afgelopen 2 jaar nog nooit de BUH hebben zien aangaan, even gekeken of wij ook onder het kapje een "doorgebrande smeltzekering(?)" van de BUH zagen.
Dat is dus wel duidelijk....

[Afbeelding]
Jouw installateur moet een service melding aanmaken bij Itho die dit onder garantie zal vervangen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:15
@Get!em
Ik zie dat je wat last heb van resonerende behuizing.
Je kan hier je licht opsteken, want effe wat plakken en binnen in de Wp stoppen kan werken.. maar is verschuiven van resonantie freq. Massa aan de voeten van de Wp is het meest effectief.
X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efz29Mv3XqwI-tiC4UsDnSJ2G0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mg2RcleF6Si0GaMWzrLomlDw.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

X21r schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:29:
@Get!em
Je kan hier je licht opsteken, want effe wat plakken en binnen in de Wp stoppen kan werken.. maar is verschuiven van resonantie freq. Massa aan de voeten van de Wp is het meest effectief.
[Afbeelding]
Momenteel is het na wat aanpassingen aan de voeten Meest gewoon geluid wat door de lucht gaat vanaf de compressor. Bij de Amber zou ik dan intern de compressor stiller moeten krijgen, maar dat lukt natuurlijk niet zomaar.

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-03 20:26
Wij zijn bezig met verbouwingen van ons huis en willen hierbij ook een warmtepomp, we worden a WeHeat Sparrow P60 en Amber 95 aangeraden. Nou vind it deze beide vrij hoog, vooral omdat twee andere offertes voor een warmtepomp waren met een veel lager vermogen.

Het is een jaren 70 tussen woning, vrij veel glas aan de achte gevel, deels HSB wand met veel isolatie, de daken zijn plat en op afschot met een lichtstraat er tussen.

Ik ben dus met ChatGPT, Gemini en Claude aan de slag gegaan om allerlei informatie opte halen (met dank aan info hier). Uiteindelijk met hulp van de 3 AI's een warmte verlies berekening gedaan op basis van de beschikbare data uit de bouw tekeningen en maatregelen die we zelf willen treffen (Kozijnen met HR+++, na isolaren dak, vloerverwarming op beide verdiepingen). Alle 3 AI komen ongeveer op hetzelfde gebruik uit van 4,576W - 5.03 kW met uitgangspunt dat de 40mm isolatie iets doet, of het dan klopt kan ik niet met alle zekerheid zeggen. Zonder isolatie loopt het op tot 7,016W - 7.72 kW

Waar het dan op neer is gekomen is dat de Amber 95 wel oversized is, en op warmere dagen mogelijk niet voldoende kan moduleren. En dat de Amber 65 het tot -5 zal volhouden, mogelijk iets lager maar die aantal die aantal keer in de 7 jaar dat het -10 is het ook niet redt. Het hangt ook een beetje aan hoeveel isolatie bied de 40mm die op het platte dak ligt nog naar 40+ jaar? Gaan we deze zelf nog na isoleren dan heeft dat ook weer invloed.

Ik begin een beetje de bomen door eht bos niet meer te zien.

Ik kan eigenlijk geen info vinden of de Amber een backup verwarmings element heeft, of deze is er niet?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:54
Get!em schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Momenteel is het na wat aanpassingen aan de voeten Meest gewoon geluid wat door de lucht gaat vanaf de compressor. Bij de Amber zou ik dan intern de compressor stiller moeten krijgen, maar dat lukt natuurlijk niet zomaar.
Ik dacht dat de amber super stil was juist?

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:17
BJozi schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:10:
Wij zijn bezig met verbouwingen van ons huis en willen hierbij ook een warmtepomp, we worden a WeHeat Sparrow P60 en Amber 95 aangeraden. Nou vind it deze beide vrij hoog, vooral omdat twee andere offertes voor een warmtepomp waren met een veel lager vermogen.

Het is een jaren 70 tussen woning, vrij veel glas aan de achte gevel, deels HSB wand met veel isolatie, de daken zijn plat en op afschot met een lichtstraat er tussen.

Ik ben dus met ChatGPT, Gemini en Claude aan de slag gegaan om allerlei informatie opte halen (met dank aan info hier). Uiteindelijk met hulp van de 3 AI's een warmte verlies berekening gedaan op basis van de beschikbare data uit de bouw tekeningen en maatregelen die we zelf willen treffen (Kozijnen met HR+++, na isolaren dak, vloerverwarming op beide verdiepingen). Alle 3 AI komen ongeveer op hetzelfde gebruik uit van 4,576W - 5.03 kW met uitgangspunt dat de 40mm isolatie iets doet, of het dan klopt kan ik niet met alle zekerheid zeggen. Zonder isolatie loopt het op tot 7,016W - 7.72 kW

Waar het dan op neer is gekomen is dat de Amber 95 wel oversized is, en op warmere dagen mogelijk niet voldoende kan moduleren. En dat de Amber 65 het tot -5 zal volhouden, mogelijk iets lager maar die aantal die aantal keer in de 7 jaar dat het -10 is het ook niet redt. Het hangt ook een beetje aan hoeveel isolatie bied de 40mm die op het platte dak ligt nog naar 40+ jaar? Gaan we deze zelf nog na isoleren dan heeft dat ook weer invloed.

Ik kan eigenlijk geen info vinden of de Amber een backup verwarmings element heeft, of deze is er niet?
Allereerst, historisch gasverbruik is eigenlijk een essentiële info/ bron. Per jaar (Koevlaas) of op (een rijtje) koude dagen per dag.

Vervolgens, kijk goed naar het vermogen bij je afgiftetempetatuur, Dus het liefste alles vvw zonder pomp op je verdeler, en een radiator op een slaapkamer hobbelt op beperkt vermogen mee. bij Aw30 heb je meer vermogen dan bij 50/55 graden.

Dan de koude dagen, de Amber heeft een BUH. Puristen gebruiken die liever niet, als “iedereen” bij -10oC zijn BUH aanzet heeft het net het zwaar.

Maar er zijn andere opties. Verwarming slaapkamers uit bij -10, of een (klein) kacheltje in de zithoek.

Tja, of toch een grotere WP. Als je voldoende water in je vvw hebt heb je van beperkt moduleren niet veel last. En… een grotere op lager vermogen maakt echt minder geluid (maar ze zijn allebei stil).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Technician- schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Ik dacht dat de amber super stil was juist?
Mijn exemplaar van de Amber 120 is in iedergeval hoorbaar op alle frequenties boven de 72, en op 55Hz in de woonkamer, eetkamer , slaapkamer en badkamer aan die zijde van het huis uit 1991. (Triple glas) . En geluid wordt puur door de lucht verplaatst en is geen tril geluid.

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Hou er rekening mee dat je bij koud weer een deel van je vermogen verliest door de frequente defrosts. Rond het benodigde vermogen dus behoorlijk naar boven af.

Dinky Dip

• Carboy54

De Amber is stiller dan de Weheat Sparrow op hoog vermogen. De Ambers hebben een 3 kW BUH standaard. De Sparrow niet maar kan als optie worden toegevoegd. De Amber 9.5 en de Sparrow zijn wat vermogen betreft gelijkwaardig. De Sparrow kan verder terug moduleren. Beide R290 machines verliezen 2-3 kW bij -7/35 houdt daar rekening mee.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:49

rimpeldinky

nani?

ik zit zelf met een soortgelijk dilemma, in de oude situatie met 1100-1300m3 (~6.3KW met koevlaas) gasverbruik om de woning op 18 graden te houden was al vrij netjes en hier zou een amber95 prima passen qua vermogen maar dat is niet de bedoeling natuurlijk want we gaan nog flink na-isoleren >:)

Nu midden in de verbouwing heb ik afgelopen jaar "maar" 850M3 aan gas verbruikt (4.12KW met koevlaas) om de woning op 16c te houden en dan is de verbouwing nog niet af en is er maar een enkele radiator aangesloten. Er is ook amper kierafdichting, het HR++ glas zit er nog niet in etc.

ik heb ook een quick en dirty berekening gemaakt in het koudste weekend, met gas + elektra van het hele huis kwam ik op 4.6KW uit om de woonkamer (gedeeltelijk geisoleerd) en slaapkamer(geisoleerd) op minimaal 16 graden te houden bij -10 buiten met wat elektrisch bijstoken. Die berekening is dus niet helemaal zuiver maar het geeft mij in ieder geval wel vertrouwen dat na de verbouwing een Amber65 met zijn 4.3KW bij -7 volgens Itho voldoende zou kunnen zijn om te "overleven" met een trui aan in de koude dagen. (Bij -10 de BUH dan wel zou moeten bijstoken en je verliest natuurlijk ook nog iets met de defrosts)

Ik heb ook geen Wife Acceptance Factor om rekening mee te houden aangezien ik alleen woon dus het risico is alleen voor mijzelf. Ik neig er op dit moment naar om voor de 65 te gaan en het gewoon uit te proberen tenzij een van de ervaringsdeskundigen hier nog een goede reden ziet om toch maar een maatje groter te nemen.

*burp*

• Carboy54
rimpeldinky schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:04:
[...]

ik zit zelf met een soortgelijk dilemma, in de oude situatie met 1100-1300m3 (~6.3KW met koevlaas) gasverbruik om de woning op 18 graden te houden was al vrij netjes en hier zou een amber95 prima passen qua vermogen maar dat is niet de bedoeling natuurlijk want we gaan nog flink na-isoleren >:)

Nu midden in de verbouwing heb ik afgelopen jaar "maar" 850M3 aan gas verbruikt (4.12KW met koevlaas) om de woning op 16c te houden en dan is de verbouwing nog niet af en is er maar een enkele radiator aangesloten. Er is ook amper kierafdichting, het HR++ glas zit er nog niet in etc.

ik heb ook een quick en dirty berekening gemaakt in het koudste weekend, met gas + elektra van het hele huis kwam ik op 4.6KW uit om de woonkamer (gedeeltelijk geisoleerd) en slaapkamer(geisoleerd) op minimaal 16 graden te houden bij -10 buiten met wat elektrisch bijstoken. Die berekening is dus niet helemaal zuiver maar het geeft mij in ieder geval wel vertrouwen dat na de verbouwing een Amber65 met zijn 4.3KW bij -7 volgens Itho voldoende zou kunnen zijn om te "overleven" met een trui aan in de koude dagen. (Bij -10 de BUH dan wel zou moeten bijstoken en je verliest natuurlijk ook nog iets met de defrosts)

Ik heb ook geen Wife Acceptance Factor om rekening mee te houden aangezien ik alleen woon dus het risico is alleen voor mijzelf. Ik neig er op dit moment naar om voor de 65 te gaan en het gewoon uit te proberen tenzij een van de ervaringsdeskundigen hier nog een goede reden ziet om toch maar een maatje groter te nemen.
Bij twijfel niet inhalen zou ik zeggen. Het prijsverschil is niet groot na subsidie. De afmetingen zijn hetzelfde. Te lang een COP van 1 via de BUH moet je vermijden. Ja kan deze via de graadminuten wel heel goed bijstellen. Koste mij bij een iets te kleine warmtepomp afgelopen jaar 20 kWh.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:44
@rimpeldinky ik zou niet ontwerpen op 16 of 18c. Wie weet komt het "WAF"-aspect ooit wel om de hoek kijken en dan is het opeens te koud in huis.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:36
[...]

Ik zou ook kiezen voor een 95. Die van mij is eigenlijk net te krap bemeten en door de defrosts moet hij er bij temperaturen onder nul flink aan trekken.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:57
Whiskey48 schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het duurde even maar mijn Aquaro is binnen. Ziet er top ontwikkeld uit!

Heb hem op de buis naar m'n watervat gezet.
Dankzij het intitatief van @wowly ben ik nu ook in het bezit van de aquaro watermeter. Nu ben ik benieuwd waar ik deze het beste kan plaatsen. Ik neig ernaar om het zo te doen als @Whiskey48 het gedaan heeft: voor de inlaat van het warmwater vat. Zijn er hier betere ideeen? Misschien ergens voor de driewegklep zodat je flow op CV en Tapwater kan meten?

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
tmbreuker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:08:
[...]
Nu ben ik benieuwd waar ik deze het beste kan plaatsen.
In principe is het meest stabiel schijnbaar in de retourleiding. Dat geldt ook voor een Kamstrup of andere flowmeter (in mijn geval een YF-B10 aan de leejow module).

Daarnaast, ook ik heb een Aquaro ontvangen, maar die wijkt nogal sterk af van de meting van de YF-B10. De YF-B10 lijkt echter wel behoorlijk goed te werken. Ik heb allerlei metingen gedaan (pompsnelheid 60-100% met 5% verhogingen) en de waarden vallen mooi binnen specificatie van de circulatiepomp. Ook rekeninghoudende met mijn systeem. Ik moet de Aquaro op 35mm metalen buis zetten (ik heb 28mm) om de flow gemeten met de YF-B10 te benaderen (Aquaro 1.170 l/u vs. YF-B10 1.230 l/u) met 5% afwijking. Ben benieuwd hoe Aquaro hiernaar kijkt. En uiteraard andere ervaringen met een YF-B10 en/of Kamstrup i.c.m. een Aquaro.

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• SiNTeK
SiNTeK schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Ben benieuwd hoe Aquaro hiernaar kijkt.
Thank you for the very detailed measurements, this helps a lot.

Currently there is a limitation with scaling because Aquaro is a non-invasive sensor and it predicts inner wall thickness based on pipe templates. The main issue is that pipes can have the same outer diameter and same material, but not the same wall thickness. I assume that heat pump tubing may have thicker walls than a typical cold water main line.

In any case, we are aware that this template-based concept is not robust enough long term and we are working towards a more reliable approach.

For now, you have the Scale Factor in the app to fine-tune readings. However, this currently only affects the app values, not MQTT / Home Assistant. We will add scale factor support for Home Assistant as well in a future update, as this has been requested by the community.

For your use case (COP calculation), the most important thing is linearity. If Aquaro follows your YF-B10 with a consistent percentage offset between 60–100% PWM, then it can still be used reliably with a correction factor.

What I would suggest:

Run the same 60–100% PWM sweep with Aquaro.

Check whether the deviation is roughly constant or varies significantly.

If the deviation is mostly linear, apply a correction multiplier in Home Assistant (post-processing) to adjust flow and cumulative usage.
Zo dus ;)

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:57
SiNTeK schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:27:
[...]

In principe is het meest stabiel schijnbaar in de retourleiding. Dat geldt ook voor een Kamstrup of andere flowmeter (in mijn geval een YF-B10 aan de leejow module).

Daarnaast, ook ik heb een Aquaro ontvangen, maar die wijkt nogal sterk af van de meting van de YF-B10. De YF-B10 lijkt echter wel behoorlijk goed te werken. Ik heb allerlei metingen gedaan (pompsnelheid 60-100% met 5% verhogingen) en de waarden vallen mooi binnen specificatie van de circulatiepomp. Ook rekeninghoudende met mijn systeem. Ik moet de Aquaro op 35mm metalen buis zetten (ik heb 28mm) om de flow gemeten met de YF-B10 te benaderen (Aquaro 1.170 l/u vs. YF-B10 1.230 l/u) met 5% afwijking. Ben benieuwd hoe Aquaro hiernaar kijkt. En uiteraard andere ervaringen met een YF-B10 en/of Kamstrup i.c.m. een Aquaro.
dank, dus retourleiding maar eens proberen. Heb je contact met aquaro support opgenomen over de afwijkende metingen tov de YF-B10?

• SiNTeK
tmbreuker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:27:
[...]

dank, dus retourleiding maar eens proberen. Heb je contact met aquaro support opgenomen over de afwijkende metingen tov de YF-B10?
Ja, zie boven ;)

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-03 20:11
ArnoudN schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Even kijken wat er morgen gebeurd.

Bestellen kan altijd, handleiding is niet nodig. Het is een kwestie van twee schroeven, that's it.
We zijn een paar zeer zonnige dagen verder. Hoe bevalt het nu? Begin namelijk hier te merken dat sochtends (als het zonnetje net beetje begint te schijnen) ook gelijk de temperatuur omhoog schiet van de sensor, terwijl het nog best fris is. Denk dat dit kapje echt veel zal doen hier!

• ArnoudN
darkfujita schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:02:
[...]

We zijn een paar zeer zonnige dagen verder. Hoe bevalt het nu? Begin namelijk hier te merken dat sochtends (als het zonnetje net beetje begint te schijnen) ook gelijk de temperatuur omhoog schiet van de sensor, terwijl het nog best fris is. Denk dat dit kapje echt veel zal doen hier!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjEBufbYEwqvPH51kNnUpXd-ULs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ko9o4br7yNfPfYLNbwuX9dCB.png?f=user_large

Het valt vies tegen, de temperatuur loopt nog steeds behoorlijk op met kapje. Misschien komt het bij mij omdat de amber van zuid naar noord staat en de zon wellicht via de zijkant nog veel kan instralen. Ik zou eigenlijk een kapje moeten hebben die bijna driekwart afschermt. Ik ga nog even proberen om het 'l-tje' in een hoek te printen, zodat de sensor wat meer afgedekt wordt op de zon.

Maar ik denk niet dat ik dat de komende dagen voor elkaar ga krijgen.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:27
[...]

Het maakt ook nog uit of je vloerverwarming of radiatoren gebruikt, met een Amber 65, radiatoren en de vele defrosts ga je vrees ik tekort komen. En ik deel de mening wel dat je niet op 18 graden zou moeten dimensioneren.

[ Voor 78% gewijzigd door Woutertt op 03-03-2026 15:59 ]

• Sander
  • Niet online

Ga je ook een vat warm water verwarmen? Zo ja: Dan wil je graag meer capaciteit zeker in de winter. Het verwarmen van het water kan afhankelijk van grootte vat etc wel een uurtje duren met ook evt defrosts ertussendoor. Al die tijd verwarmt je woning niet en dan wil je liever dat je vermogen hebt om daarna de zaak weer snel op temperatuur te hebben (en datzelfde vermogen helpt ook het warme water sneller warm te krijgen).

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-03 17:27

Jan2023

KISS

Small Paullie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Hou er rekening mee dat je bij koud weer een deel van je vermogen verliest door de frequente defrosts. Rond het benodigde vermogen dus behoorlijk naar boven af.
Helemaal mee eens !
Vermogensverlies vanwege defrosts lees je niet zoveel over , mijn ervaring?
Je hebt domweg 1/3 minder verwarmingscapaciteit zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt vanwege defrosts, en of veel windbelasting op je huis.
En een jaren 70 woning zal best nog wat warmteverlies hebben,.
En juist een Amber die vol aan de bak moet hoor je , dat is wel duidelijk na een defrost.
Dus ga niet beknibbelen door net een te krappe pomp te kiezen.
Zo rond de 45 HZ draait de Amber perfect.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jan2023 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:20:
Vermogensverlies vanwege defrosts lees je niet zoveel over , mijn ervaring?
Dan lees je de verkeerde topics. In de WP-topics die ik volg ging het er afgelopen winter nagenoeg continu over.
Je hebt domweg 1/3 minder verwarmingscapaciteit zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt vanwege defrosts, en of veel windbelasting op je huis.
1/3 heb ik inderdaad ook gemeten, maar dat was tijdens sneeuwbuien. Tijdens "normaal" defrostweer is het veel minder. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BJozi
Dank allen voor de reacties, hieronder een aantal aanvullingen/opmerkingen en antwoorden op sommige vragen.

Over het gas verbruik kan ik niet veel zeggen, we hebben er zelf nog neit gewoond. In de verkoop vragenlijst is een verbruik vermeld van 561m³ gas. Dit lijkt mij niet juist voor een jaar, vooral omdat het huis langere tijd leeg heeft gestaan vorig jaar. Het energy label (C) geeft dit aan: 197,41 kWh/m² per jaar, of 11,650 kWh/jaar voor 92m2. Koevlas method: 11,650 kWh ÷ 1,688 degree-hours = 6.90 kW implied peak heat load.

Dit was met orginele kozijnen waar niet overal dubbel glas in zat, zonder (schuin) dak isolatie etc.

Wat is een BUH? Backup heater?

Met het moduleren is 3.1kW van de Amber 95 hoog, of hoe moet ik dit zien? Het zou toch niet wenselijk zijn dat de WP gaat pendelen? Ik heb hier totaal geen beeld of ervaring mee, het lijkt mij dat lager moduleren beter is? Dan zou de WeHeat dit beter doen, maar hoe zit het in gebruik met de Amber 95?

Dat er bij koud weer defrots gebeuren en hiermee verlies is was denk ik niet mee genomen in mijn gesprekken met mijn AI vrienden!

We willen er ook een vat bij nemen, die heeft dus ook tijd nodig om op te warmen. Als ik het goed zie kan de 65 voldoended zijn alleen is er risico dat deze het bij lage temperaturen even niet zo lekker zal trekken maar dat met de BUH kan worden gecompenseerd (wat niet wenselijk is).

Verder ook de volgende vragen
Welke thermostat is een goede keus? The offerte is voor een PNI CT40 Pro, is dit een goede keuze? Ik heb ook Home Assistant en will de WP hierin koppelen, ik heb nog niet helder wat ik in HA allemaal zou kunnen (willen?) doen met de WP.

Is zelf instaleren hier goed te doen, ik kan tekeningen lezen, be vrij handig maar ik heb nooit zoiets als dit ondernomen.

• Carboy54
BJozi schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:36:
Dank allen voor de reacties, hieronder een aantal aanvullingen/opmerkingen en antwoorden op sommige vragen.

Over het gas verbruik kan ik niet veel zeggen, we hebben er zelf nog neit gewoond. In de verkoop vragenlijst is een verbruik vermeld van 561m³ gas. Dit lijkt mij niet juist voor een jaar, vooral omdat het huis langere tijd leeg heeft gestaan vorig jaar. Het energy label (C) geeft dit aan: 197,41 kWh/m² per jaar, of 11,650 kWh/jaar voor 92m2. Koevlas method: 11,650 kWh ÷ 1,688 degree-hours = 6.90 kW implied peak heat load.

Dit was met orginele kozijnen waar niet overal dubbel glas in zat, zonder (schuin) dak isolatie etc.

Wat is een BUH? Backup heater?

Met het moduleren is 3.1kW van de Amber 95 hoog, of hoe moet ik dit zien? Het zou toch niet wenselijk zijn dat de WP gaat pendelen? Ik heb hier totaal geen beeld of ervaring mee, het lijkt mij dat lager moduleren beter is? Dan zou de WeHeat dit beter doen, maar hoe zit het in gebruik met de Amber 95?

Dat er bij koud weer defrots gebeuren en hiermee verlies is was denk ik niet mee genomen in mijn gesprekken met mijn AI vrienden!

We willen er ook een vat bij nemen, die heeft dus ook tijd nodig om op te warmen. Als ik het goed zie kan de 65 voldoended zijn alleen is er risico dat deze het bij lage temperaturen even niet zo lekker zal trekken maar dat met de BUH kan worden gecompenseerd (wat niet wenselijk is).

Verder ook de volgende vragen
Welke thermostat is een goede keus? The offerte is voor een PNI CT40 Pro, is dit een goede keuze? Ik heb ook Home Assistant en will de WP hierin koppelen, ik heb nog niet helder wat ik in HA allemaal zou kunnen (willen?) doen met de WP.

Is zelf instaleren hier goed te doen, ik kan tekeningen lezen, be vrij handig maar ik heb nooit zoiets als dit ondernomen.
Pendelen is door de ruime instellingen icm een PNI geen issue mits goed ingesteld. Leun niet teveel op AI maar op gebruikers ervaringen. Voor HA met de Amber is een aparte topic. Installeren is geen rocket science mits goed voorbereid.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:49

rimpeldinky

nani?

hmm, ik merk toch wel aan de reacties hier dat ik nog een keer goed moet nadenken of de 65 het wel gaat redden..

Het plan is er wel om later "een keer" vloerverwarming te gaan gebruiken en ik ga een losse SWW voorziening nemen maar ik lees wel goede argumenten om toch nog eens goed naar de 95 te kijken, maar dan kom ik wel flink watervolume tekort.

Kan het kwaad om een buffervat op zolder te zetten als de WP beneden staat en er al radiatoren op de leiding zitten tussen de WP en het vat? Anders moet ik leidingen gaan bijleggen naar zolder.

*burp*

• Technician-
Get!em schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Mijn exemplaar van de Amber 120 is in iedergeval hoorbaar op alle frequenties boven de 72, en op 55Hz in de woonkamer, eetkamer , slaapkamer en badkamer aan die zijde van het huis uit 1991. (Triple glas) . En geluid wordt puur door de lucht verplaatst en is geen tril geluid.
Dan noem je bijna de gehele frequentie reeks dus.
Ook bij temperaturen boven 0C dan?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Technician- schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Yes ook boven nul.

Maar hij draait hier veelal in 61Hz voor SWW . En veelal lager dan 55Hz bij temperaturen boven 0 . En dan is er niet veel te horen.

Dus ik heb er vrede mee voorlopig. Gaat ook niet om overlast of echt lawaai. Ik woon gewoon in een enorm stille omgeving. Maar snacht in bed kan ik de frequentie waarop ie draait dus redelijk accuraat inschatten obv te horen geluid bij genoemde frequenties.

[ Voor 52% gewijzigd door Get!em op 04-03-2026 18:38 ]

• Technician-
Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:33:
[...]

Yes ook boven nul.

Maar hij draait hier veelal in 61Hz voor SWW . En veelal lager dan 55Hz bij temperaturen boven 0 . En dan is er niet veel te horen.

Dus ik heb er vrede mee voorlopig. Gaat ook niet om overlast of echt lawaai. Ik woon gewoon in een enorm stille omgeving. Maar snacht in bed kan ik de frequentie waarop ie draait dus redelijk accuraat inschatten obv te horen geluid bij genoemde frequenties.
Een maximaal geluidsdrukvermogen van 62 dBA is ook wel fors in deze tijd.
https://ithodaalderop.com...blad%20Geluid%20Amber.pdf

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Technician- schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Een maximaal geluidsdrukvermogen van 62 dBA is ook wel fors in deze tijd.
https://ithodaalderop.com...blad%20Geluid%20Amber.pdf
Heb je het hele document gelezen?

• Technician-
B-lex schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:57:
[...]

Heb je het hele document gelezen?
Jawel hoezo?

• SiNTeK
Technician- schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:29:
[...]

Ik herken dat lawaai zelf écht niet. Ook niet 's nachts op 90Hz, en het raam staat hier altijd op een kiertje.

Nu woon ik niet in een mega stille omgeving, maar ik heb ook mijn buren, die zeggen snel last te hebben van 'geluid', nog nooit over de Amber gehoord. Wel over mijn zwembad warmtepomp - die in de zomer overdag aanstaat. Ik denk echt dat dit een individuele beleving is en wellicht toch manier van installeren van de Amber. Daarmee wil ik het niet bagatelliseren, maar ik denk dat het goed is om zelf eens een keer te gaan luisteren bij zo'n apparaat. Er worden hier ook geen trillingen aan het huis doorgegeven. Mocht je in de buurt van Berkel en Rodenrijs wonen.. Wees welkom! ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SiNTeK schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:19:
[...]

Ik herken dat lawaai zelf écht niet. Ook niet 's nachts op 90Hz, en het raam staat hier altijd op een kiertje.

Nu woon ik niet in een mega stille omgeving, maar ik heb ook mijn buren, die zeggen snel last te hebben van 'geluid', nog nooit over de Amber gehoord. Wel over mijn zwembad warmtepomp - die in de zomer overdag aanstaat. Ik denk echt dat dit een individuele beleving is en wellicht toch manier van installeren van de Amber. Daarmee wil ik het niet bagatelliseren, maar ik denk dat het goed is om zelf eens een keer te gaan luisteren bij zo'n apparaat. Er worden hier ook geen trillingen aan het huis doorgegeven. Mocht je in de buurt van Berkel en Rodenrijs wonen.. Wees welkom! ;)
Het is hier ook geen lawaai. Het is gewoon geluid wat hoorbaar is op zacht niveau ((ooit was het hier wel harder, dat heb ik al gefixt, toen was t echt lawaai)). Geluid is binnen even hard als de compressor van de koelkast en vriezer in de keuken.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:52
Ik wandel veel in mijn omgeving, maar mijn Amber is beduidend stiller dan een LG een paar deuren verderop, en bijna net zo stil als de hele dure Bosch warmtepompen welke nóg stiller zijn. Scheelt wel heul veul geld. Ik heb mijn Amber aan de muur hangen met rubber pluggen en ben zéér gevoelig voor geluiden. Een koelkastcompressor hoor ik altijd en overal, en als er 5 km verderop een boer water staat te pompen hoor ik de trillingen nog. Mijn oren calibreren zichzelf als ik in mijn bed lig en gaan steeds intenser horen.....maar nooit de Amber (gelukkig!!!, ik kneep hem daarvoor). De Amber heb ik geloof ik één keer gehoord afgelopen winter, toen we met zijn allen achter elkaar hadden gedouched (5 man, 270 L Itho SWW vat, grote aanrader!) en het behoorlijk koud was.

Nee het geluid is niet het lastige van de Amber, wel de zeer matige aanpak van itho mbt het doorontwikkelen van het product. Het zou ook mooi zijn als de pomp wat beter (lager) kon moduleren en de compressor volledig stil was of een twin scroll oid.
De 1000 euro die pomp me heeft gekocht (buiten de 1500 euro voor het SWW vat en de ombouw van mijn systeem á 1500-2000 euro en een boel stress omdat ik nog nooit een CV systeem had aangelegd) is nu al voor bijna meer dan de helft terug verdiend na 1 winter (kosten van 124 euro pm naar 45 en de vaste gaskosten weg). Aan het einde van het jaar kan ik hem kostenloos vervangen voor een andere (betere?) warmtepomp als het moet (wat ik zeker niet van plan ben, zeker nu Jordi en zijn kompanen lekker bezig zijn en Amitime niet onwelwillend is).

Maar ieder het zijne. Ik heb zoveel mensen geprobeerd te overtuigen, maar ben er mee opgehouden. Nu ga ik weer al het gezeur aanhoren dat de gasprijzen zo hoog zijn blabla. Mijn vrouw kwam deze week met een glimlach thuis en checkte even of we echt geen gas meer hadden. Ze had op de radio gehoord dat de gasprijzen de pan uit rezen...... Die pak ik dan wel even mee hahaha :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Jan2023

Jan2023

KISS

rimpeldinky schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:13:
hmm, ik merk toch wel aan de reacties hier dat ik nog een keer goed moet nadenken of de 65 het wel gaat redden..

Het plan is er wel om later "een keer" vloerverwarming te gaan gebruiken en ik ga een losse SWW voorziening nemen maar ik lees wel goede argumenten om toch nog eens goed naar de 95 te kijken, maar dan kom ik wel flink watervolume tekort.

Kan het kwaad om een buffervat op zolder te zetten als de WP beneden staat en er al radiatoren op de leiding zitten tussen de WP en het vat? Anders moet ik leidingen gaan bijleggen naar zolder.
Als je een buffervat wil gebruiken om de water inhoudt van je systeem te vergroten plaats je hem in serie. in de retour .
Dus of deze beneden of boven zit zal weinig uitmaken denk ik , vat werkt gewoon als een domme radiator.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Het is hier ook geen lawaai. Het is gewoon geluid wat hoorbaar is op zacht niveau ((ooit was het hier wel harder, dat heb ik al gefixt, toen was t echt lawaai)). Geluid is binnen even hard als de compressor van de koelkast en vriezer in de keuken.
Binnen hoor ik de cirkulatiepomp iets , alleen nog in de bijkeuken, snelheid staat op gemiddeld.
De buitenunit straalt zijwaarts laag frequent geluid af als deze vol in de toeren gaat na een defrost , lig er niet wakker van , binnen hoor je de compressor totaal niet.

• Carboy54
rimpeldinky schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:13:

Of tijdelijk via marktplaats een flinke grote radiator erbij plaatsen. Daarmee bereik je ook dat doel en extra afgifte.

• Sander
  • Niet online
Sander schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:46:
Wij hebben de Amber met een liggend voorraadvat van Itho. De afgelopen dagen gebruik ik de SG functionaliteit om bij goedkope stroom (icm met de automation van @Get!em, thanks!) het WW-vat op te stoken naar 68 graden. Dan is gelijk de legionella run gedaan maar is het ook mooi op temperatuur als in de avond de kids gaan douchen. Maar nu loop ik tegen het volgende gedrag aan:
- Het vat is 68 graden
- Er wordt kort warm water gepakt in de badkamer (scheren, korte douche)
- Door de manier waarop het liggende vat 'werkt' schiet de temperatuur gelijk naar ~ 40 graden
- De warmtepomp slaat aan en begint rond te pompen en te verwarmen
- paar mins later slaat de pomp weer af want het water is na rondpompen eigenlijk nog prima boven de doeltemperatuur.

Is dit gedrag beter te sturen door bijv de pomp van het vat (dmv een setting?) eerst te laten gaan draaien voordat hij bepaald of er wel of niet verwarmd moet worden of een andere delay hierin te brengen?
Iemand nog een tip of idee hier behalve (naast legionella) de hele WW logica maar naar Home assistant halen?

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:03
Sander schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Iemand nog een tip of idee hier behalve (naast legionella) de hele WW logica maar naar Home assistant halen?
Als je instelt dat de wp alleen tussen een bepaalde tijd tapwater verwarmd, is je probleem dan niet (grotendeels) opgelost? Hier wordt tapwater elke dag tussen 12.00-15.00 verwarmd, toevallig gister voor het eerst gehad dat hij nogmaals ging verwarmen in dat tijdschema (vrouw ging douchen) maar verder lukt het hier om eenmaal per dag het vat te verwarmen.

• Sander
  • Niet online
bighead schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Als je instelt dat de wp alleen tussen een bepaalde tijd tapwater verwarmd, is je probleem dan niet (grotendeels) opgelost? Hier wordt tapwater elke dag tussen 12.00-15.00 verwarmd, toevallig gister voor het eerst gehad dat hij nogmaals ging verwarmen in dat tijdschema (vrouw ging douchen) maar verder lukt het hier om eenmaal per dag het vat te verwarmen.
Niet tenzij ik ook echt uitzet dat hij buiten die tijden niet mag verwarmen. Want op dit moment als er bijv 3 kids + volwassene gaan douchen na elkaar dan wil ik wel dat hij op bepaald moment bijspringt en gaat verwarmen om te voorkomen dat er iemand in de kou staat. Wat ik niet wil is dat bij kortstondig gebruik dat door de manier waarop het liggend vat werkt hij gelijk gaat verwarmen terwijl de temperatuur nog prima is als hij zou rondpompen ipv gelijk aanslaan.

• X21r
knip, linkdumps zonder context, en eigenlijk ook promotie

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 05-03-2026 16:27 ]

• BJozi
Welke thermostaat gebruiken jullie of kan je aanraden voor een amber 95 een 270l ww-vat (een ook lekker werkt in home assistant)?

• Sander
  • Niet online
BJozi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:52:
Welke thermostaat gebruiken jullie of kan je aanraden voor een amber 95 een 270l ww-vat (een ook lekker werkt in home assistant)?
Zoek eens in dit topic! Er is er eentje die heeeeel veel wordt aangeraden!

• X21r
X21r schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:29:
@Get!em
[Afbeelding]
Er zijn voor de geïnteresseerde nog 2 video's bij gekomen met wat uitleg over dat onderwerp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_yMC8qXV6lTHStebVkYxDdYAZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large

6 -6 Warmtepomp muur beugel

6 -6 Warmtepomp Praktijk voorbeelden

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het issue met de 175W in standby is hier sinds de ochtend van 6 maart ook aanwezig. Draait nu al 2 dagen op 175W stand-by.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG3LNqbVv5AgerIT6NbbzespldM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ43HP0MeLfEDRIg87b5lP8I.jpg?f=fotoalbum_large

Herstarten binnenunit helpt niet.

Buitenunit zoemt.

Buitenunit hoofdschakelaar omzetten helpt ook niet. Gaat gewoon weer door met zoemen.

mmh, na korte SWW run, nu toch weer 10W stand-by..

[ Voor 76% gewijzigd door Get!em op 08-03-2026 15:17 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:37
Get!em schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:46:
Het issue met de 175W in standby is hier sinds de ochtend van 6 maart ook aanwezig. Draait nu al 2 dagen op 175W stand-by.[Afbeelding]

Herstarten binnenunit helpt niet.

Buitenunit zoemt.

Buitenunit hoofdschakelaar omzetten helpt ook niet. Gaat gewoon weer door met zoemen.

mmh, na korte SWW run, nu toch weer 10W stand-by..
Hier niet meer teruggezien.

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-03 20:06
In de ochtend slaat onze amber 95 aan, maar na korte tijd piekt hij op 4000watt voor 20 minuten, de BUH staat naar mijn weten uit. Niets anders draait in huis 🧐

Vandaag was t 05:25 en gisteren 03:20. Wat kan dit zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6Zj6KgRC5wpZk6rrxU7pmNoCJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/stZcQTDQponi68gKQXHq4YKx.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:26:
In de ochtend slaat onze amber 95 aan, maar na korte tijd piekt hij op 4000watt voor 20 minuten, de BUH staat naar mijn weten uit. Niets anders draait in huis 🧐

[Afbeelding]
Check toch even je uitsplitsing per fase. Is dit een kWh meter die specifiek voor je warmtepomp is? Of je hele huis?

• Jan2023

Jan2023

KISS

[Afbeelding]
Weet je zeker dat de paarse grafiek je Amber betreft?
Je toont immers het verbruik van je hele huis.
En in principe zou de BUH op een ander fase dan de Amber moeten zitten , dat zie ik hier niet , de BUH zou dan een andere kleur zijn die piekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 10-03-2026 11:12 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Feestje!

Mede dankzij de Amber 120 en de bijbehorende goede BCRG registratie is mijn 1991 huis nu van Energielabel B naar Label A++++.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:14
Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:33:
Feestje!

Mede dankzij de Amber 120 en de bijbehorende goede BCRG registratie is mijn 1991 huis nu van Energielabel B naar Label A++++.
Zou interessant zijn om aan de persoon die het energielabel afgeeft te vragen om voor je huis eens de gasketel in te voeren. Dan kunnen we zien hoeveel stappen het scheelt. Zou mij niet verbazen als het 3 stappen zijn, inderdaad vooral ook dankzij die BCRG registratie.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Zou interessant zijn om aan de persoon die het energielabel afgeeft te vragen om voor je huis eens de gasketel in te voeren. Dan kunnen we zien hoeveel stappen het scheelt. Zou mij niet verbazen als het 3 stappen zijn, inderdaad vooral ook dankzij die BCRG registratie.
Zo simpel is het niet in energielabel berekening. Het is de combinatie van PV opwek (theoretisch) aan de input kant + (theoretisch berekend) energieverbruik op basis van isolatie, warmte bron en afgifte aan de andere kant. Ze gebruiken alleen gedocumenteerde productie en verbruikswaarden als deze in BCRG staan, anders gebruiken ze een forfaitwaarde.
Bij gasketel telt vervolgens de PV ook minder mee (want niet relevant als niet-fossiele brandstof).

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 14:36 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:33:
Feestje!

Ga je de toko verkopen?
Anders leverd het waarschijnlijk op zijn best een verhoogde WOZ waarde.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:55
Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ga je de toko verkopen?
en mogelijk een lagere hypotheekrente.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nairolf schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

en mogelijk een lagere hypotheekrente.
Dat dus.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ga je de toko verkopen?
Nee, niet verkopen.

Winst zit hem in een hogere waarde (waarmee lagere Hypotheek LTV) en een hogere Energielabel . Beide resulteren in stappen qua hypotheekrente omlaag, ook gedurende de looptijd vaste rente.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:14
Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Zo simpel is het niet in energielabel berekening. Het is de combinatie van PV opwek (theoretisch) aan de input kant + (theoretisch berekend) energieverbruik op basis van isolatie, warmte bron en afgifte aan de andere kant. Ze gebruiken alleen gedocumenteerde productie en verbruikswaarden als deze in BCRG staan, anders gebruiken ze een forfaitwaarde.
Bij gasketel telt vervolgens de PV ook minder mee (want niet relevant als niet-fossiele brandstof).
Snap ik, maar de persoon die voor het energielabel komt inventariseren vult toch gewoon de gegevens in, zodat een model het juiste label berekent? Dan kan je toch een CV ketel óf jouw warmtepomp voor ruimteverwarming en tapwater invullen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Snap ik, maar de persoon voor het energielabel komt inventariseren vult toch gewoon de gegevens in, zodat een model het juiste label berekent? Dan kan je toch een CV ketel óf jouw warmtepomp voor ruimteverwarming en tapwater invullen?
Ah, ok, op die manier. Wel leuke suggestie, maar ik ga het niet vragen.

Voor jouw situatie kun je een kleine inschatting hier krijgen (al overschat die de zonnepanelen in de energielabel) Energielabel berekenen: gratis tool | Label-up

En de verandering van energielabel voor de (verkoop)prijs van je woning vind je hier: Woningstats | Woningstats.nl

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 15:32 ]

• Retouw001
Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Weet je zeker dat de paarse grafiek je Amber betreft?
Je toont immers het verbruik van je hele huis.
En in principe zou de BUH op een ander fase dan de Amber moeten zitten , dat zie ik hier niet , de BUH zou dan een andere kleur zijn die piekt.
De paarse grafiek is de 1e fase en dat is zeker weten de warmtepomp. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de BUH op fase 2 of 3 zit maar ik weet wel dat hij uit staat in het menu. Zijn er andere gebruikers gekoppeld aan de amber ? Kan t warmtelint extra aanslaan ofzo?

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:31
Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:43:
[...]

De paarse grafiek is de 1e fase en dat is zeker weten de warmtepomp. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de BUH op fase 2 of 3 zit maar ik weet wel dat hij uit staat in het menu. Zijn er andere gebruikers gekoppeld aan de amber ? Kan t warmtelint extra aanslaan ofzo?
Mijn Amber 95 komt maximaal rond de 2000w (zonder BUH), lijkt me dat er bij jouw grafiek meer gebeurt dan alleen de warmtepomp.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Degast
GerbenBK schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:20:
[...]

Mijn Amber 95 komt maximaal rond de 2000w (zonder BUH), lijkt me dat er bij jouw grafiek meer gebeurt dan alleen de warmtepomp.
Dat, of toch icm met buh op dezelfde groep.

• ArnoudN
Degast schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:32:
[...]

Dat, of toch icm met buh op dezelfde groep.
Volgens mij toont de grafiek de hele 1e fase. Kan dus best zijn dat er nog andere verbruikers in die fase zitten op andere groepen, bv. een inductieplaat, koelkast, oven, o.i.d.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04:21
@Retouw001 Heb je (ook) een individuele meter op de groep v.d. warmtepomp, of alleen de P1 meter van je gehele huisverbruik? Als je bijv. een Quooker oid hebt, kun je korststondig best hoge pieken hebben. Is meer om randzaken buiten de WP/BUH uit te sluiten.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 19:49
Dit toont wel aan dat je bij voorkeur een aparte kWh-meter plaats voor de warmtepomp en een aparte kWh-meter voor de BUH. Dat geeft goed inzicht in en controle op de werking van de Amber.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Retouw001
Ik begrijp jullie, ik weet alleen dat er op fase 1 niks zit wat nog 2000 watt extra kan trekken. De quooker zit op fase 2 en verder staan de wasmachine droger vaatwasser uit.

Ik heb de warmtepomp nu voor de nachten van de geluidsbeperkende stand gehaald omdat hij toch pas in de ochtend aanslaat. Misschien dat de Buh toch wordt meegenomen in de geluidsbeperkende stand?

• Retouw001
PVPaneel schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:54:
@Retouw001 Heb je (ook) een individuele meter op de groep v.d. warmtepomp, of alleen de P1 meter van je gehele huisverbruik? Als je bijv. een Quooker oid hebt, kun je korststondig best hoge pieken hebben. Is meer om randzaken buiten de WP/BUH uit te sluiten.
Heb helaas geen losse meter. Lees alleen 3 losse fases uit

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-03 20:11
Mijn amber is gister nacht 'gecrashed'.

Rond 01uur snachts is alles ineens eruit geklapt. Er was geen uptime meer en alles werd uitgeschakeld. Vervolgens werd alles weer langzaam ingeschakeld, fouten gereset, maar voornamelijk SWW gerelateerde zaken zijn uitgezet (o.a. legionella run). Ik kwam erachter omdat ik vandaag geen SWW hoorde starten om 12.00 uur. Ook een temperatuur setting was aangepast (Heating curve water temperature 5).

Zie hier de logs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaaFeG7oZEeEjGlioZEhqZTD4nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK3xtDuv2Cpv2HzStMNJxK1m.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScHtH_LPudyXLp4Jr1Alxd-ZZtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDo4yzdyeeSXefSmaoXfpN9h.png?f=fotoalbum_large

Wat zou dit kunnen zijn? De stroom is er gewoon op geweest, we hebben geen stroom uitval oid gehad.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:17
darkfujita schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:55:
Mijn amber is gister nacht 'gecrashed'.

Rond 01uur snachts is alles ineens eruit geklapt. Er was geen uptime meer en alles werd uitgeschakeld. Vervolgens werd alles weer langzaam ingeschakeld, fouten gereset, maar voornamelijk SWW gerelateerde zaken zijn uitgezet (o.a. legionella run). Ik kwam erachter omdat ik vandaag geen SWW hoorde starten om 12.00 uur. Ook een temperatuur setting was aangepast (Heating curve water temperature 5).

Zie hier de logs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat zou dit kunnen zijn? De stroom is er gewoon op geweest, we hebben geen stroom uitval oid gehad.
Eerste gedachte alle verbindingen weg - dus een kabel-issue?.., welke rating zie je op het scherm?

Maar ook een tweede gedachte.. Als in het WinCE scherm ook de temperatuur 5 gewijzigd wordt, dan komt dat niet door een slechte kabel, dan lijkt toch echt de WinCE software (deels) gecrasht. Nu zijn WinCE issues op dit forum net onbekend, maar dit is een nieuwe, en zo te zien mag je je geluk prijzen dat hij niet "hangt"

• Degast
@Carboy54
Had ik nou gelezen dat jullie weer bij Itho zaten onlangs?
Zo ja; nog nieuws?

• Carboy54
Degast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:22:
@Carboy54
Had ik nou gelezen dat jullie weer bij Itho zaten onlangs?
Zo ja; nog nieuws?
Volgende week. Wat van nieuws ben je benieuwd naar?

• Degast
Schermpje (wince vastlopers), defrosts (al heb ik daar zelf helemaal geen last van...), uitlezen met hun optie (even los van de goede opties die er al zijn).
Misschien een opvolger mét debiet meter en mét stillere waterpomp en mét nog meer aandacht voor stille compressor.

Verder vraag ik me algemeen af of Ze er nu mee verder gaan of wat spijt van hun avontuur hebben...
Dat laatste zou jammer zijn want in basis een aardig product. (Al ga ik zeker ook de nieuwe Vaillant volgen, wel andere prijscategorie, en heb nu tot grotendeels tevredenheid een Amber staan dus duurt hopelijk nog wel een generatie..)

Wat kunnen we veel zelf instellen hè en wat fijn is dat!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-03 16:16
Ik heb een amber met een buffervat en schakel de externe pomp die na het buffervat zit met een Shelly zodat hij niet altijd draait. Werkt goed, daarover geen klachten.
Nu wil ik het hele systeem minder afhankelijk maken. Als mijn home assistant niet werkt doet kan de verwarming niet werken. Stap 1 daarin is het zorgen dat de pomp automatisch gaat werken. Ik heb de pomp op p1 aangesloten en de instelling 11.05 aangezet, Buffervat. Ook staan de 3 opties aan wanneer p1 aan moet.
Toch gaat hij niet aan. Van alles geprobeerd, tv1 nog aangesloten, warmtevraag via contact zone 1. Maar niks.

Toch lees ik anderen met een soortgelijke opstelling, doe ik iets fout?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bommer schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:14:
[...]

He, jammer dat de installateur er zo'n rommel van gemaakt heeft zeg.
Vraag mij af of ze weten wat ze doen, ze hebben vast en zeker geen cursus van Itho gehad.

Het kan wel hoor zoals het nu zit, alleen TC verplaatsen naar in het buffervat.
Voor het beste TV1 dan plaatsen op het leiding werk na het buffer.
en de CV-pomp aansluiten op P1 pomp uitgang.
functie buffervat M11.05 aan zetten.

De Amber gaat dan regelen op TV1 sensor, controle van M1.01, M1.02 & M1.03 blijft dan op de TC sensor werken.
En de pomp wordt ook aangestuurd door de Amber.
Bij mij is onlangs een Amber 120 geplaatst met buffer, exact volgens de E2 versie uit de Amber manuel. De TC sensor zit echter net na het buffervat en net voor de externe pomp. De TV1 sensor is niet geplaatst, de amber geeft ook -99 aan op die sensor. In het amber menu stond het buffervat ook niet "aangevinkt". Ik heb het nu in het menu wel aangezet, is het noodzakelijk om de TC sensor dan nog te verplaatsen? Ik zie bij het buffervat niet echt een mogelijkheid om hem tegen het interne vat te zetten aangezien er overal isolatie omheen zit.

De TC sensor zit nu bij de groene pijl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYrO5kGXvuBgOH1zFwKogq2cjpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpYLsJor9v5xL04mDwpLMDQH.png?f=fotoalbum_large

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:53:
[...]

Bij mij is onlangs een Amber 120 geplaatst met buffer, exact volgens de E2 versie uit de Amber manuel. De TC sensor zit echter net na het buffervat en net voor de externe pomp. De TV1 sensor is niet geplaatst, de amber geeft ook -99 aan op die sensor. In het amber menu stond het buffervat ook niet "aangevinkt". Ik heb het nu in het menu wel aangezet, is het noodzakelijk om de TC sensor dan nog te verplaatsen? Ik zie bij het buffervat niet echt een mogelijkheid om hem tegen het interne vat te zetten aangezien er overal isolatie omheen zit.

De TC sensor zit nu bij de groene pijl:
[Afbeelding]
Zit er geen blinde dop meer in het vat, waar een dompel buis in geplaatst kan worden? (evt. een foto van het met hele vat in zicht)
Ook weer jammer van deze installateur

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 15-03-2026 21:15 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• Avvd
  • Niet online
bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Zit er geen blinde dop meer in het vat, waar een dompel buis in geplaatst kan worden?
Er zitten inderdaad nog wel twee blinde doppen op aan de zijkant, echter kan ik het daar niet aan vast tywrappen of iets dergelijks.

• bommer
Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Er zitten inderdaad nog wel twee blinde doppen op aan de zijkant, echter kan ik het daar niet aan vast tywrappen of iets dergelijks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XdyaPqQ4s0bDx_P-NA9zaTd5fE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2KAwygS7QZaD2S8Ow62Iw4jp.png?f=user_large
Daar kan een dompelbuis in van de juiste maat. en daar gaat dan met warmtepasta er om heen de sensor ingeschoven tot het einde.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• bommer
Nu wordt er gemeten na het vat, terwijl (als 4 buis aangesloten) er menging in het vat plaats vind.
Hier door moet de Amber heter water maken, dan strikt noodzakelijk.

• Avvd
  • Niet online
bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
Daar kan een dompelbuis in van de juiste maat. en daar gaat dan met warmtepasta er om heen de sensor ingeschoven tot het einde.
Erg bedankt voor de snelle reactie :) . Ik ga even kijken of ik zo'n buis kan vinden. Is de tc plek voor nu acceptabel of kan ik hem beter even op een andere plek zetten en tevens de tv1 sensor teovoegen?

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-WtdBWYpmkcMoC17QNm0KoaW1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h9uzHpq5vfgG2lHMIIvZdZoz.png?f=user_large
Mijn systeem is zo aangesloten en dan kan het wel met alleen de TC sensor na het vat.
(beste is dan nog op het T-stuk)

• bommer
Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Erg bedankt voor de snelle reactie :) . Ik ga even kijken of ik zo'n buis kan vinden. Is de tc plek voor nu acceptabel of kan ik hem beter even op een andere plek zetten en tevens de tv1 sensor teovoegen?
Voor nu kan je hem wel laten zitten, Amber moet iets harder werken.
Vat en systeem wel aftappen, als je die dop los draait, komt er water uit het vat.
en ook weer met de juiste afdichtmiddelen de dompel buis plaatsen.
Als je twijfelt, laat het de installateur doen.

• bommer
Dompel buis, moet tot de helft van het vat komen, meestal is die dan 30cm lengte.

• Avvd
  • Niet online
bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:21:
[Afbeelding]
Mijn systeem is zo aangesloten en dan kan het wel met alleen de TC sensor na het vat.
(beste is dan nog op het T-stuk)
Bedankt, an sich ben ik er comfortabel genoeg mee met aftappen etc. Het is alleen even een gedoe om het buffer vat leeg te krijgen aangezien er ter plekke geen aftappunt is. Dat gaat echter wel lukken.

Van mijn vorige warmtepomp was ik het al gewend dat de installeur (toen een andere installateur) af en toe de binnenbocht pakt. Het blijft jammer echter zijn er maar weinig 'echte goede', dan leer je hier op tweakers toch meer.

• bommer
Avvd schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Bedankt, an sich ben ik er comfortabel genoeg mee met aftappen etc. Het is alleen even een gedoe om het buffer vat leeg te krijgen aangezien er ter plekke geen aftappunt is. Dat gaat echter wel lukken.

Van mijn vorige warmtepomp was ik het al gewend dat de installeur (toen een andere installateur) af en toe de binnenbocht pakt. Het blijft jammer echter zijn er maar weinig 'echte goede', dan leer je hier op tweakers toch meer.
Gaat bij mijn werkgever ook niet altijd goed hoor.
Voordeel bij grote installaties, is dat wij als meet en regel er nog achter aankomen. De meeste hydraulische fouten worden er nig uitgefiltert.

Ik weet niet wat de keuze is voor in het vat, liefst niet helemaal onderin, halve wegen of op 1/3 van boven zou perfect zijn.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Heatpump Listener - Itho Daalderop

Ook even hier, omdat niet iedereen op het aanstuur topic zit :)

Voor iedereen die onze uitleesmodule gebruikt die meeluistert op de interne modbus: er is een nieuwe versie van de firmware. Alles is behoorlijk omgegooid om meerdere merken warmtepompen te ondersteunen.

Voor gebruikers die de module al hebben aangeschaft voor deze maand, deze update wordt NIET automatisch door Home Assistant aangeboden, hij is te vinden op GitHub. De firmware kan via de webinterface worden geïnstalleerd. Verdere updates worden wel aangeboden via Home Assistant.
Let op: het adres van de module veranderd naar heatpump-listener.local

In de folderstructuur staat HP-S, maar voor de Amber worden dezelfde registers gebruikt. Hij is dus ook op de Amber te gebruiken op deze manier.

Er is nu een config switch toegevoegd die modbus commandos logs die voorbij komen maar (nog) niet geconfigureerd zijn. Standaard staat deze op off nadat er opgestart wordt. Als deze op on gezet wordt zullen alle commando's die nog niet in de software geconfigureerd zijn voorbij komen in de log. Ideaal om eventuele extra registers te reverse engineeren 8)

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• watchmaster
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:15

[Afbeelding]
Hoi Retouw. Ik had hetzelfde probleem. Ik had in de software alles uitgeschakeld zodat de BUH niet gebruikt zou worden. Echter gebruikt het systeem de BUH onder water toch ergens. Pas toen ik de BUH in de binnen unit fysiek los gekoppeld had zag ik ook een max verbruik van 2000W.

• Avvd
  • Niet online
bommer schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:18:
[...]

[Afbeelding]
De aansluiting op het buffer vat zijn 1 1/2 , zover ik kan zien zijn daar geen dompelbuizen voor. Ik wil dan een verloopring gebruiken naar 1/2 en die awb dompelbuis die in je post staat gebruiken. De sensor heb ik op 4mm gemeten, de buis die aangeeft is volgens de omschrijving 5x7mm, gaat dat gewoon passen met de geleidingspasta?

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-03 11:51
Johannos schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:49:
Het werd gisteren steeds kouder in huis en ben toen polshoogte gaan nemen bij de warmtepomp. Daar zag ik op het display de melding "Enter the name of the driver for this USB device". Nadat ik de HA had los gekoppeld bleef hij op het Win menu staan. Heb toen om17:00 contact gezocht met Warmtepomponline. Deze hebben mij geweldig geholpen met ondersteuning en het op lossen van het probleem. De zelfde avond was de WP weer up and running en HA doet het ook weer.
Dankjewel mannen, toppers!!
Ik krijg deze storing ook. Wat heb je gedaan toen?

• Carboy54
mjar76 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Ik krijg deze storing ook. Wat heb je gedaan toen?
Contact opnemen met jouw leverancier die kan dat oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2026 16:40 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:04
FYI: ik was weer vrolijk in de weer met mijn Smart Grid.
Dit dat als de zon al een beetje schijnt, ik op zonnestroom gratis mijn sanitairvat naar 70 graden bijwarm.

Maar na even uitzoeken krijg je dan wel sneller kalkaanslag in de warmtewisselaar, daarom toch maar weer terug gezet naar 62 graden. (in ons dorp is de hoeveelheid kalk in het water zeker wat hoger).

• mjar76
Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Contact opnemen met jouw leverancier die kan dat oplossen.
Wat kan ik verwachten van ze? Dat er een nieuw regelsysteem in gaat? eentje zonder software uit 2001?

• Carboy54
mjar76 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:33:
[...]

Wat kan ik verwachten van ze? Dat er een nieuw regelsysteem in gaat? eentje zonder software uit 2001?
Nee nieuwe Wince installatie software. Je hoeft met de Amber niet naar de maan hoor 🥴 en anders kijk je op het open amber forum.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2026 23:18 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:04
Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:07:
[...]

Nee nieuwe Wince installatie software. Je hoeft met de Amber niet naar de maan hoor 🥴
Hardwarelimieten: De computer had slechts 4 Kilobyte aan RAM en 32 Kilobyte aan ROM, met een kloksnelheid van 1,024 MHz

Rekenkracht benodigd om naar de maan te kunnen (Apollo 11)

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 18-03-2026 09:09 ]

• mjar76
Carboy54 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:07:
[...]

Nee nieuwe Wince installatie software. Je hoeft met de Amber niet naar de maan hoor 🥴 en anders kijk je op het open amber forum.
Haha, ik snap je. Maar als je voor 4k een WP koopt en dan zit dit erin, dan valt dat toch wat tegen of zo, zeker als dat de nr.1 oorzaak van storingen is.
Maar de nieuwe WINCe software had ik gekregen, die is toch ook van 2001? Dus niet zo nieuw.
De laatste storing kreeg ik dus even goed na de nieuwe software.

• bommer
Avvd schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:08:
[...]

De aansluiting op het buffer vat zijn 1 1/2 , zover ik kan zien zijn daar geen dompelbuizen voor. Ik wil dan een verloopring gebruiken naar 1/2 en die awb dompelbuis die in je post staat gebruiken. De sensor heb ik op 4mm gemeten, de buis die aangeeft is volgens de omschrijving 5x7mm, gaat dat gewoon passen met de geleidingspasta?
Altijd pasta toepassen, dit zorgt er ook voor dat de meting sneller gedaan wordt.

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste