fsfikke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Misschien handig om te vermelden wat je een 'groter vat' noemt? Daarnaast stel je voor de SWW toch geen vast aantal keren per dag in? Dat gaat toch gewoon on demand op basis van de SWW doeltemperatuur en de delta die je hebt ingeschakeld?
Wij hebben wat volgens mij de meeste mensen een klein vat noemen van 200l. Die doet 1 keer per week een legionella run en soms tussendoor nog een keertje een losse SWW run maar meer hebben we echt niet nodig. Ik heb gewoon een keer gekeken tot welke SWW temp je nog warm kan douchen, en dat ongeveer (41gr) als onderste limiet ingesteld 54 - 13.
Had dit vermeld in een vorige post (gisteren). Dit is 240L.
Nee, ik stel geen vast aantal keren per dag in. En ja, ook op demand basis (tussen bepaalde tijden). Maar de temperatuur zakt nogal snel van de meting ivm de gelaagdheid. Heb de sensor al wat hoger geplaatst, maar zonder voldoende resultaat.
Ik heb een dynamisch contract, en wil ik niet dat het vat op het duurste moment van de dag gaat draaien. Daarom maak ik gebruik van de timer, zodat de amber wat 'slimmer' wordt.
Anyway, zodra de temperatuur 15 graden (althans mijn setting) onder het setpoint van 55 komt, dan moet die pas gaan verwarmen (in een specifiek tijds slot). Echter heb ik dat al als we allebei 2x hebben gedoucht en wat heet water in de keuken hebben gebruikt. Dus met andere woorden; dit werkt gewoon niet zoals ik dat zou willen, want de daadwerkelijke temperatuur ligt stuk hoger. Ons schema ziet er nu zo uit:
Maandag - geen SWW run
Dinsdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00
Woensdag: Geen SWW run
Donderdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00
Vrijdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00 (indien dit dus nodig is, en deze onder het setpoint zit)
Zaterdag: Geen SWW run
Zondag: Legionella run om 08uur.
Q: Waarom 8 uur? Zodra het zonnetje gaat schijnen, dan denkt de amber dat het al snel +25gr is. En dan wordt verwarmen nogal

. Zie (m)eerdere discussies hierover.
@
Get!em Tja, tip... Beetje trial en error. Bij ons werkt dit in elk geval. Zou zeggen: probeer het uit. En buiten dat. Korter douche is altijd duurzamer hehe.
[
Voor 3% gewijzigd door
darkfujita op 05-06-2026 11:45
]