kuiper39 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:20:
Dank allemaal voor de reacties! Blijft handig dit forum.
@
tonwes99 zoals Leejow al zegt inderdaad de BUH in de HP-S is 3x een 2kW enkelfase weerstand. Dit zit bij mij op 3 losse relais om verbruik te monitoren en om te load balancen. Ik ga even checken of de beveiliging is gesprongen!
Dat veranderd de situatie niet, 2x2kW zal waarschijnlijk nog steeds met een gemeenschappelijke nul moeten worden aangesloten. Ieder van de drie elementen zou dan L+N 240V moeten zijn.
Dus... hoe heb je de 400V gemeten? Wellicht de drie uitgaande contacten van het relais, en dan ten opzichte van elkaar, niet ten opzichte van N? Dan het je op dat punt idd. nog alle drie de fasen.
Ik lees ook dat er een punt is waar je 0V meet, ik lees "bij de weerstanden", bedoel je de drie electrische elementen? Want er zou m.i. geen weerstand in het circuit moeten zitten.
Als je de keten leest, kopt dan het volgende?
1- Je hebt voedingsspanning vanuit de verdeelkast
2- Je hebt spanning voor het relais
3- Je hebt spanning na het relais, althans tussen L1 en L2 (dit is een xtra bevestiging van 1 en 2
4- Je hebt geen spanning tov. N bij de elementen
5- En of ieder van de drie beveiligingen het wel of niet doet is minder relevant
Ervan uitgaande dat het onwaarschijnlijk is dat alledrie de fasen tussen het relais en de elementen een storing vertonen, twee suggesties:
4- Er is iets mis met de Nul bij de elementen, daarom heb je wel L1/L2/L3, maar geen 240V
5- De nul is geschakeld, bijvoorbeeld door een thermisch element (normaal zou je de L1-L3 beveiligen, maar door de Nul te gebruiken zou Itho maar 1 thermische beveiliging hoeven te installeren ipv. 3 stuks)
[
Voor 48% gewijzigd door
tonwes99 op 28-07-2026 06:01
]