• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:40
joenex1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:51:
[...]

Ik kan setpoint helaas niet zien met de leejow module. Maar zag vanmorgen dat op het schermpje het setpoint ook met 3 graden omhoog is gegaan 8)7 Ja SGB gebruik ik wel eens om op hoger setpoint te draaien, maar zojuist gemeten en de SGA/SGB contacten zijn niet ingeschakeld. Zojuist het volgende gedaan:
- Uitgeschakeld en ingeschakeld met groene knop -> Nog steeds 30 graden setpoint
- Uitgeschakeld en ingeschakeled met hoofdschakelaar in het kastje -> weer op 27 graden setpoint

[Afbeelding]
Nvm Ik las niet volledig;je geeft aan er niet aan gezeten te hebben. (Al gaat dat makkelijk per ongeluk)

("Stooklijn verschuiving")

[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 10-02-2026 10:11 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:24
Degast schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:30:
Staat me vaag bij dat we e.e.a. eerder hadden met loszittende data kabels op dit forum. Even kijken of die echt goed zitten en niet onder spanning?
Maargoed @tonwes99 draait hier ook al even mee.

Ik wil nog met ferriet effecten gaan uitproberen. Heb het idee dat dat ook wel eens kan schelen.
100%/100%, kabels niet ingekort, helaas zie ik in HA geen “debietsensor”

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:13
Debiet schakelaar vervuilt. Kan je doormeten is een on/off schakelaar. Boven in de print binnenunit zit de aansluiting 2 polig. Is deze ok verwissel dan de UTP kabels eens beide in binnen en buiten unit.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-02 20:45
joenex1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:51:
[...]

Ik kan setpoint helaas niet zien met de leejow module. Maar zag vanmorgen dat op het schermpje het setpoint ook met 3 graden omhoog is gegaan 8)7 Ja SGB gebruik ik wel eens om op hoger setpoint te draaien, maar zojuist gemeten en de SGA/SGB contacten zijn niet ingeschakeld. Zojuist het volgende gedaan:
- Uitgeschakeld en ingeschakeld met groene knop -> Nog steeds 30 graden setpoint
- Uitgeschakeld en ingeschakeled met hoofdschakelaar in het kastje -> weer op 27 graden setpoint

[Afbeelding]
Dat is toevallig ik heb dit vandaag ook. Vanmiddag zag ik toevallig dat mijn temperatuur zo'n 2 graden boven de setpoint zat, ik dacht nog, hij is wel traag bij terugschakelen in toeren. Maar nu ik dit bericht van jou zien, heb ik even terug gekeken en waarbij hij vanmorgen nog netjes naar het setpoint toe bewoog, zit hij er vanmiddag 2 graden boven.

Net even op het scherm gekeken en testje gedaan met mijn SG contact (dan zou hij 3 graden hoger moeten gaan). In Leejow staat de setpoint op 28,5 op het scherm staat 31. Zet ik SG contact aan, dan gaat hij naar 32, zet ik SG weer uit, gaat hij terug naar 31. (Mijn SG verhoging staat op 3 graden)
Druk ik op de groene knop rechtsboven, en zet de WP uit, staat er 29 op het scherm. Zet ik hem weer aan, stat er weer 31....

Ziet er uit als een bug! Ik heb WP nog niet helemaal van stroom gehaald, maar verwacht dat het dan wel weer goed zal staan, zoals bij jou.

Hieronder mijn overzicht van vandaag. Groen is setpoint, blauw is TC, en eronder de compressor frequentie... Vanmorgen nog netjes onder het groene lijntje, en vanaf het rode pijltje erboven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUYxs789B6iE53BMY-QElqR8G9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXOF035eEG1gprsVBnKztIS2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door tjipkevdp op 10-02-2026 19:16 . Reden: Verduidelijking SG waarde ]

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:23
Degast schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:33:
@hondacb50 is dit niet reguliere vorstbeveiliging?
Lijkt me niet, alle waardes worden momentaan even 0 of noujuist heel groot op dit moment…
Normaliter had ik wel ooit vorstbeveiliging ‘s nachts maar misschien een keer.

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-02 10:43
tjipkevdp schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Dat is toevallig ik heb dit vandaag ook. Vanmiddag zag ik toevallig dat mijn temperatuur zo'n 2 graden boven de setpoint zat, ik dacht nog, hij is wel traag bij terugschakelen in toeren. Maar nu ik dit bericht van jou zien, heb ik even terug gekeken en waarbij hij vanmorgen nog netjes naar het setpoint toe bewoog, zit hij er vanmiddag 2 graden boven.
Ziet er inderdaad vergelijkbaar uit. En ook met een defrost er tussen in toch? Heb je inmiddels al een power cycle gedaan?

@Carboy54 kunnen we deze 2 gevallen (en misschien nog meer) bij Itho neerleggen voor onderzoek?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben inmiddels aan het zoeken naar de definitieve locatie voor de Amber 120. Ik wil hem langs het huis plaatsen, waar in de toekomst een carport komt. Zijn er bezwaren om de buitenunit onder de carport te zetten?

Aan de ene kant denk ik dat het positief is, omdat de buitenunit dan beschermd is tegen invloeden van buitenaf. Een aantal nadelen die ik kan bedenken:

- De temperatuur onder de overkapping zal vaker rond het nulpunt liggen in plaats van bij echte vorst. Ik heb begrepen dat warmtepompen minder efficiënt zijn rond het nulpunt.
- Het defrosten zorgt voor waterdamp, wat mogelijk slecht is voor het hout, al lijkt mij dit verwaarloosbaar.

Zijn er nog andere zaken waar ik tegenaan kan lopen als ik hem onder een overkapping plaats, of is het juist positief om dit te doen?

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:39
Regul schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:28:
Onze Amber 6.5 heeft voor het eerst wat vreemde kuren: de boel valt uit en reageert nergens meer op.

Gistermiddag gebeurde dit voor het eerst, de dhw run was nog geen half uur bezig. Nu had ik het na een uur ofzo door omdat de module van leejow in HA niet meer beschikbaar was en heb ik de schakelaar in de binnenunit een aantal keer uit- en aangezet. Nog geen reactie, maar na ruim vijf uur werkte de boel ineens weer wel.
Er stonden geen meldingen in de lijst.

Vandaag hetzelfde verhaal, maar met het resultaat van gisteren weer ruim vijf uur gewacht in de hoop dat het weer ging werken. Vandaag was dat dus niet het geval, dus heb ik de schakelaar in de binnenunit toch maar een keer omgezet. Niet direct reactie, maar het is nu even afwachten.

Ik ga morgenochtend de installateur weer bellen (was zaterdagavond dus niet meer nodig) in de hoop dat hij er meer mee kan. Dit probleem heeft hij volgens mij nog niet eerder gezien.

Heeft iemand dit gedrag/storing eerder gezien?
Als update: blijkbaar zat er een ader van de voeding naar de buitenunit daar los. Bijzonder dat het ruim een jaar zonder problemen heeft gewerkt en dan nu ineens niet.
De Itho monteur kwam erachter doordat hij geen spanning vond op de aansluiting in de buitenunit. De installateur had daar wel spanning.

Gelukkig dus makkelijk opgelost en het huis is inmiddels weer lekker warm.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Avvd schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:14:
Ik ben inmiddels aan het zoeken naar de definitieve locatie voor de Amber 120. Ik wil hem langs het huis plaatsen, waar in de toekomst een carport komt. Zijn er bezwaren om de buitenunit onder de carport te zetten?

Aan de ene kant denk ik dat het positief is, omdat de buitenunit dan beschermd is tegen invloeden van buitenaf. Een aantal nadelen die ik kan bedenken:

- De temperatuur onder de overkapping zal vaker rond het nulpunt liggen in plaats van bij echte vorst. Ik heb begrepen dat warmtepompen minder efficiënt zijn rond het nulpunt.
- Het defrosten zorgt voor waterdamp, wat mogelijk slecht is voor het hout, al lijkt mij dit verwaarloosbaar.

Zijn er nog andere zaken waar ik tegenaan kan lopen als ik hem onder een overkapping plaats, of is het juist positief om dit te doen?
Denk aan de luchtstroom. In en uit. Hoe gaat de carport daar invloed op hebben (recirculatie?). En hoe dit invloed heeft op je looproute, waar je je auto neerzet en geluid. (Geluid aan achterkant/inlaat thv de aansluitingen van de Amber is over algemeen fractie harder dan aan voorkant/uitblaas, en is lucht geluid en geen tril/contact geluid).
Carport klinkt ook alsof je voordeur dichtbij is. Hou daar dus rekening mee.

Dakje boven Amber is niet erg (mits voldoende ruimte) en voorkomt bijv ook sneeuw ophoping aan de luchtinlaat kant.
Denk wel aan de uurlijkse defrost die een flinke stoomwolk tegen de onderkant van je carport gaat blazen, tenzij de uitblaaskant op de rand naar buiten staat van je carport.

Denk ook aan de water afvoer van de defrost (en de gewone condens die eraf druipt).

Veiligheidszone incl aanrij beveiliging als je er regelmatig met de auto dicht bij komt.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:02
Avvd schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:14:

Ik neem aan dat je carport straks alleen bestaat uit een constructie met palen en een dak (geen wanden). Dan waait dat wel door. Voor de defrost hoef jij je niet zo'n zorgen te maken. De wind blaast het vocht wel weg. Het scheelt in ieder geval geen ingesneeuwde Amber mocht het fors sneeuwen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Carboy54
joenex1 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:41:
[...]

Ziet er inderdaad vergelijkbaar uit. En ook met een defrost er tussen in toch? Heb je inmiddels al een power cycle gedaan?

@Carboy54 kunnen we deze 2 gevallen (en misschien nog meer) bij Itho neerleggen voor onderzoek?
Ik zou het verloop even afwachten of het een incident was. Voordeel van geen internet verbinding is geen onverwachte update 🤣

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• tjipkevdp
Carboy54 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Ik zou het verloop even afwachten of het een incident was. Voordeel van geen internet verbinding is geen onverwachte update 🤣
1 melding kan toeval zijn, 2 identieke rond hetzelfde moment, dan is de kans een stuk kleiner dat het niet nog eens gebeurd. Maar we wachten af, beter dat hij iets te hoog stookt dan niet of te laag :P

Ik heb nog wel een paar testjes gedaan:

Ik had toch nog het vermoeden dat het misschien toch soort stooklijncorrectie is, dus heb ik stooklijn uitgezet, maar dan gaat hij precies 3 graden boven vaste temperatuur zitten (op 32, terwijl vaste temperatuur 29 was). Dus lijkt niet stooklijncorrectie te zijn
Toch nog even getest wat er gebeurde als ik stooklijncorrectie op basis van Tr aanzette, maar veranderde niets, (behalve een rode melding dat hij uitlees fout had op Tr, dat klopt die heb ik niet). Stooklijncorrectie weer uitgezet en daardoor veranderde ook niets. (nog steeds 3 graden te hoog)

Nog maar eens gekeken naar SG, die van 3 naar 5 gezet. Maar het setpoint waar die naar toe wil bleef op 3 graden hoger dan gewenst staan. Toen SG aangezet, en toen deed hij er 2 bij. Dus het is zeker geen SG

Tja en toen wilde ik weer een goed werkende WP, dus heb (via installateursmenu) op Exit gedrukt zodat Heatstar afsloot, weer opnieuw opgestart en nu is alles weer goed... (tenminste het setpoint op het schermpje staat nu weer op 28, ipv 31)

• Carboy54
tjipkevdp schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:22:
[...]

1 melding kan toeval zijn, 2 identieke rond hetzelfde moment, dan is de kans een stuk kleiner dat het niet nog eens gebeurd. Maar we wachten af, beter dat hij iets te hoog stookt dan niet of te laag :P

Ik heb nog wel een paar testjes gedaan:

Ik had toch nog het vermoeden dat het misschien toch soort stooklijncorrectie is, dus heb ik stooklijn uitgezet, maar dan gaat hij precies 3 graden boven vaste temperatuur zitten (op 32, terwijl vaste temperatuur 29 was). Dus lijkt niet stooklijncorrectie te zijn
Toch nog even getest wat er gebeurde als ik stooklijncorrectie op basis van Tr aanzette, maar veranderde niets, (behalve een rode melding dat hij uitlees fout had op Tr, dat klopt die heb ik niet). Stooklijncorrectie weer uitgezet en daardoor veranderde ook niets. (nog steeds 3 graden te hoog)

Nog maar eens gekeken naar SG, die van 3 naar 5 gezet. Maar het setpoint waar die naar toe wil bleef op 3 graden hoger dan gewenst staan. Toen SG aangezet, en toen deed hij er 2 bij. Dus het is zeker geen SG

Tja en toen wilde ik weer een goed werkende WP, dus heb (via installateursmenu) op Exit gedrukt zodat Heatstar afsloot, weer opnieuw opgestart en nu is alles weer goed... (tenminste het setpoint op het schermpje staat nu weer op 28, ipv 31)
Als je midden op het scherm drukt op huisje staat de permanente correctie dan op nul?

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-02 10:43
tjipkevdp schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:22:
[...]

En daarnaast heb ik het al eens eerder gehad, een paar weken terug. Ook na een defrost. We zullen toch zeker niet de enige zijn? En onder de gebruikers zonder HA, die komen er pas achter als het binnen opeens 22 graden is :9

• Degast
Nooit gehad. Wel eens per ongeluk stooklijn verschuiving op hoofdscherm aangezet.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-02 15:41
Ik zie regelmatig dat mensen een standby verbruik hebben van de Amber van ongeveer 8W. Die van mij doet iets tussen de 48 en 84 W. Kan dat kloppen?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Carboy54
ArnoudN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:21:
Ik zie regelmatig dat mensen een standby verbruik hebben van de Amber van ongeveer 8W. Die van mij doet iets tussen de 48 en 84 W. Kan dat kloppen?
Nee 8-15 watt is normaal. Hoe gemeten? Is die waarde wel betrouwbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2026 09:38 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-02 16:45

Jan2023

KISS

Zo zien we het graag !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9p5EwBrYLJrI_-cE2FF-n8yanw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYwxwM9mWIciww6c7W1l4XnB.jpg?f=fotoalbum_large

Net boven de 4 graden buiten dus nog net geen last van dat defrost geneuzel.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• ArnoudN
Carboy54 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Nee 8-15 watt is normaal. Hoe gemeten? Is die waarde wel betrouwbaar?
Gemeten met een Shelly EM

Temperatuur was tijdens deze periode boven de 5 graden, dus zou niet moeten komen door verwarmingslint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQl4AsIVdaQUW-5EPbyIdyvEDlc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/npeW4yt0vNa0aHstLGGtSO3Q.png?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan2023 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:29:
Zo zien we het graag !

[Afbeelding]

Net boven de 4 graden buiten dus nog net geen last van dat defrost geneuzel.
Hier 0-2C met motsneeuw. Dus wel defrosts. Toch zit ik qua Electra verbruik op dat zelfde tijdstip met een Amber 120 op hetzelfde. 12,6kWh om 13u, waarvan 2,5kWh tapwater run.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:13
ArnoudN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Temperatuur was tijdens deze periode boven de 5 graden, dus zou niet moeten komen door verwarmingslint.

[Afbeelding]
Stopt je pomp wel als er geen warmtevraag is?

• Carboy54
ArnoudN schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:39:
[...]

[Afbeelding]

Met de Eprom update van een jaar geleden werkt het verwarming lint alleen tijdens een defrost plus 5 minuten. Controleer jouw waterpomp instellingen. Bij voorkeur om het half uur 2 minuten interval.
Met de Eprom update van een jaar geleden werkt het verwarming lint alleen tijdens een defrost plus 5 minuten. Controleer jouw waterpomp instellingen. Bij voorkeur om het half uur 2 minuten interval.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 13-02-2026 13:38 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Hier 0-2C met motsneeuw. Dus wel defrosts. Toch zit ik qua Electra verbruik op dat zelfde tijdstip met een Amber 120 op hetzelfde. 12,6kWh om 13u, waarvan 2,5kWh tapwater run.
Bij mij is de Amber om 11:30 gestopt tot nu , toko is 21 graden en de pomp draaide vele uren op 43 Hz
Verbruiks sinds 00:00 precies 10,2 KWh , ben er tevreden mee.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:13
Met name met dit soort weertypes stoort het me toch wel dat Itho niets doet aan hun gebrekkige defrost-beleid in de Amber. Voor mij ook een reden om te twijfelen als iemand vraagt of ik een Amber aan zou raden.

Hier zie je met dit soort weer dat er met de coil temperatuur nog helemaal niets aan de hand is, en hij gaat toch gewoon clock-work defrosten, trekt daarmee warmte uit het huis (veel te vaak) en de compressor moet daarna flink aan de bak om het allemaal weer goed te maken. Toch wel alles behalve energiebewust.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkBo5o4LXd4zFClnrhPBcevzBq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQNwl9daiVMGwW2HLWwz9uDi.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf een paar graden boven nul nog wel steeds heel tevreden, maar hier in het oosten van het land hebben we best veel temperaturen rondom het vriespunt de laatste tijd en zie ik dus de warmte ook zo weer naar buiten vliegen door de Amber.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:58
@Woutertt
De Windows CE regeling is ook geen feest.

• kuiper39
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-02 16:30
Een week of 2 geleden had ik hier wat geplaatst over mijn warmtepomp die elk uur stopt met werken. Ik heb sinds gister de leejow module aan de praat dus kan eindelijk zien wat er gebeurt.
Elk uur stopt ineens de circulatiepomp, gevolg is dat de temperatuur in de warmtewisselaar snel stijgt, idem de druk van het persgas. De pomp gaat in storing met S02 ivm de snelle temperatuurstijging neem ik aan. (HP-s heeft geen flowsensor). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/copVdmblhB6JIPQfTxvCJFKEEys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EpwifbspUgv2EASoRELPJ0dH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxE_1vH0MUOIuDe0Fx7WNtnu4k0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MuLTUqTi3PASfXLW4RKEEf2d.png?f=fotoalbum_large

Ik wacht op reactie van Itho, maar dat duurt even. Is er iets wat ik in de tussentijd kan checken in de instellingen? Circulatiepomp staat aan bij vraag op maximaal. Ik zie dat de warmtevraag aan blijft staan op de thermostaat en in hp-s module.

• Degast
Woutertt schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:05:
Met name met dit soort weertypes stoort het me toch wel dat Itho niets doet aan hun gebrekkige defrost-beleid in de Amber. Voor mij ook een reden om te twijfelen als iemand vraagt of ik een Amber aan zou raden.

Hier zie je met dit soort weer dat er met de coil temperatuur nog helemaal niets aan de hand is, en hij gaat toch gewoon clock-work defrosten, trekt daarmee warmte uit het huis (veel te vaak) en de compressor moet daarna flink aan de bak om het allemaal weer goed te maken. Toch wel alles behalve energiebewust.
[Afbeelding]

Vanaf een paar graden boven nul nog wel steeds heel tevreden, maar hier in het oosten van het land hebben we best veel temperaturen rondom het vriespunt de laatste tijd en zie ik dus de warmte ook zo weer naar buiten vliegen door de Amber.
Ik zie dat dus niet zo terug.
En hoewel het vast beter kan, ik lees bij veel andere merken ook veel vergelijkbare issues.

Voor mij blijft leegtrekken swwnbij vorstbeveiliging wel zonde. (Eventueel op termijn naar open Amber)
Ook ivm de wince reputatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1K4ADEUNZu36HndZVjuyQCSDwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6P5rNWzWrTP5ng3fsDZIEEq.jpg?f=fotoalbum_large

Maargoed:
https://www.ad.nl/binnenl...tookverschillen~ae9459e0/
Het weer doet ook veel voor het beeld. Ik zit net ten oosten van Utrecht.

[ Voor 5% gewijzigd door Degast op 14-02-2026 11:29 ]

• Degast
kuiper39 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:09:
Een week of 2 geleden had ik hier wat geplaatst over mijn warmtepomp die elk uur stopt met werken. Ik heb sinds gister de leejow module aan de praat dus kan eindelijk zien wat er gebeurt.
Elk uur stopt ineens de circulatiepomp, gevolg is dat de temperatuur in de warmtewisselaar snel stijgt, idem de druk van het persgas. De pomp gaat in storing met S02 ivm de snelle temperatuurstijging neem ik aan. (HP-s heeft geen flowsensor). [Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wacht op reactie van Itho, maar dat duurt even. Is er iets wat ik in de tussentijd kan checken in de instellingen? Circulatiepomp staat aan bij vraag op maximaal. Ik zie dat de warmtevraag aan blijft staan op de thermostaat en in hp-s module.
Pomp op interval?

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 11:10
een vraag het beste is toch dat de wp continu draait per dag zonder opstarten, of moet hij zo geregeld worden dat hij een paar keer dag opstart.
bert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCAIsxNElpIHP7fHCO1T_F3Scpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvwT94KT4txW7tRFd0Dj3Ymg.jpg?f=fotoalbum_large

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56

[Afbeelding]

De vraag is dan, welke merken doen dat beter? Zoals @Degast al aangeeft speelt dit ook bij andere merken (waar het ook nog eens slechter is).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ArnoudN
Carboy54 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Dit betreft dan instelling 11.2 op interval en 11.4 op 2 minuten?

• Carboy54
ArnoudN schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:32:
[...]

Dit betreft dan instelling 11.2 op interval en 11.4 op 2 minuten?
Klopt

• Carboy54
hansvk schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:01:
[...]

De vraag is dan, welke merken doen dat beter? Zoals @Degast al aangeeft speelt dit ook bij andere merken (waar het ook nog eens slechter is).
Het gras is niet altijd groener bij de buurman. Ik zag een Mitsubishi 30 defrosts doen in 24 uur. Mijn huidige test met een Weheat Sparrow doet er veel minder maar de defrosts duren veeel langer tot soms wel 25 minuten. Dus de Amber is veel/kort de Sparrow minder/lang met beide hetzelfde resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoPf0P5T7CdXmWK876Zp-VueI_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZOY0eKFYsu2JxP7kAlkTnfO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2026 14:19 ]

• kuiper39
Yes heb ik nu gedaan! Kijken of er verandering in komt. Ben nog verder gaan graven en zie dat de 3 weg klep naar tapwater gaat net voor dat de pomp uitgezet wordt. Terwijl ik geen vat heb, staat ook uit in de instellingen.

• Degast
kuiper39 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Yes heb ik nu gedaan! Kijken of er verandering in komt. Ben nog verder gaan graven en zie dat de 3 weg klep naar tapwater gaat net voor dat de pomp uitgezet wordt. Terwijl ik geen vat heb, staat ook uit in de instellingen.
Weet niet of dat juist voor je is! Maar merkt t verschil snel genoeg. :P

• kuiper39
Degast schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:10:
[...]

Weet niet of dat juist voor je is! Maar merkt t verschil snel genoeg. :P
Hij is net weer gestopt :/, ga weer verder kijken waarom die naar tapwater schakelt.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:57
bertenludy schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:38:
een vraag het beste is toch dat de wp continu draait per dag zonder opstarten, of moet hij zo geregeld worden dat hij een paar keer dag opstart.
bert

[Afbeelding]
Dat is ook heel afhankelijk van de woning zelf en de watmtevraag/verlies.
Het was hier vanochtend -1 en de hele dag een beetje rond de 4 graden, wel met zonnetje (toevallig gezien, bezig met een modbus integratie voor een zehnder unit)
En dit is mijn grafiek, is net weer aangegaan temperatuur -1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIV48-RdIlu0Pbz583ZXzYNMO5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaJ6BRZhEqrXIzkn40gyfOZk.jpg?f=fotoalbum_large

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheesing (MRK-A)

• Carboy54
kuiper39 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Dat is normaal gedrag ook zonder boiler. Waarom heb je een driewegklep zonder boiler??

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24

[Afbeelding]

Andersom zie ik hier ook gebeuren. Bij de omstandigheid dat het defrost gevoelig weer is (bijv mist) en de compressorfrequentie wat hoger, dan loopt hij zo'n 10-15 min met een coil temperatuur van richting de -20 (bij een buitentemperatuur rond het vriespunt) omdat hij al compleet dicht gevroren is. Ook niet echt efficiënt.
Inderdaad, puur op de klok zonder enige slimmigheid.

Ontdooien gaat inderdaad wel heel vlot, waarbij wel naar temperatuur gekeken lijkt te worden. Wanneer de verdamper echt goed in het ijs zit duurt de ontdooicyclus 1-2 min langer.

• kuiper39
Carboy54 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:02:
[...]

Dat is normaal gedrag ook zonder boiler. Waarom heb je een driewegklep zonder boiler??
Betreft een hp-s, ingebouwde driewegklep.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:11

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Hoe ziet een installatiescHema voor een cascade opstelling eruit?

Zit te denken aan 2x 9kW, of 2x12kW. Groothuis, moet 3500 kuub gas vervangen. Verwarming doet bij huidige buitentemperaturen 40 graden..

• ArnoudN
Gistermiddag eindelijk mijn sensor kapje opgehangen. Met een kleine tweak hangt hij nu ook recht voor de inlaat.

Normaal stijgt de temperatuur door de zon door naar ongeveer 10 graden, nu bleef hij mooi op 5 graden hangen.

Ik ga de l-bracket nog een keer in een andere kleur printen, maar voor nu werkt het prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9GgBf5_BGDSEkiUdkPk5R1_2kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsC6fjG0O1N7OxH5ndEP8IiN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ArnoudN op 16-02-2026 08:04 ]

• Carboy54
prein2 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:25:
Hoe ziet een installatiescHema voor een cascade opstelling eruit?

Zit te denken aan 2x 9kW, of 2x12kW. Groothuis, moet 3500 kuub gas vervangen. Verwarming doet bij huidige buitentemperaturen 40 graden..
Dat kan op meerdere manieren of parallel of via een buffervat. Je kan het huis ook opsplitsen in twee systemen met elk gedeelte zijn eigen temperatuur regeling. Eventueel tussen vvw en radiatoren is ook mogelijk. Alles geheel afhankelijk van jullie hydraulische mogelijkheden. Gezien verbruik lijkt 2x12 kW de betere keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 16-02-2026 10:04 ]

• edb1
  • Laatst online: 23-02 15:23
ArnoudN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:04:
Gistermiddag eindelijk mijn sensor kapje opgehangen. Met een kleine tweak hangt hij nu ook recht voor de inlaat.

Normaal stijgt de temperatuur door de zon door naar ongeveer 10 graden, nu bleef hij mooi op 5 graden hangen.

Ik ga de l-bracket nog een keer in een andere kleur printen, maar voor nu werkt het prima.

[Afbeelding]
Waarom recht voor de inlaat? Lijkt mij dat je de sensor zo temperatuur neutraal mogelijk zou willen plaatsen.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:09
edb1 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:21:
[...]

Waarom recht voor de inlaat? Lijkt mij dat je de sensor zo temperatuur neutraal mogelijk zou willen plaatsen.
Zie hoofdstuk "7.6.1. Buitentemperatuursensor (Ta)" in de handleiding.

"Let op!
De sensor hoeft niet te worden aangesloten, maar moet wel juist gepositioneerd worden. De Ta-sensor (buitentemperatuur) is standaard gemonteerd aan de achterzijde van de buitenunit en bij levering naar beneden gericht. Draai de sensor 90° naar rechts, richting de verdamper, zodat hij de buitentemperatuur van de aangezogen lucht meet. De sensor is bevestigd met een schroef, waardoor hij met de hand gedraaid kan
worden."

• ArnoudN
JL-IP(!) schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:24:
[...]

"Let op!
De sensor hoeft niet te worden aangesloten, maar moet wel juist gepositioneerd worden. De Ta-sensor (buitentemperatuur) is standaard gemonteerd aan de achterzijde van de buitenunit en bij levering naar beneden gericht. Draai de sensor 90° naar rechts, richting de verdamper, zodat hij de buitentemperatuur van de aangezogen lucht meet. De sensor is bevestigd met een schroef, waardoor hij met de hand gedraaid kan
worden."
Je was mij net een stap voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxxx56PagfGNgFK_TnFRvQvZGvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nZXdQQmRYElTSZkqoCa1Pv5V.png?f=user_large

• edb1
Oké, dit heb ik even gemist. Dank je.

• ArnoudN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SP_-euxDCXn0UPhSyX2Y7PosJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZ5HdHi2c0lUMTT4WSs1MJZH.jpg?f=fotoalbum_large

@Carboy54 Dit zijn nu mijn instellingen, maar hij blijft in standby nog steeds gemiddeld 84 W verbruiken. Ik heb net nog wel de pompsnelheid naar gemiddeld gezet, maar dat zal het verschil niet maken denk ik?

• Carboy54
ArnoudN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:35:
[Afbeelding]

@Carboy54 Dit zijn nu mijn instellingen, maar hij blijft in standby nog steeds gemiddeld 84 W verbruiken. Ik heb net nog wel de pompsnelheid naar gemiddeld gezet, maar dat zal het verschil niet maken denk ik?
Klopt vraag is of het de warmtepomp is of een meetfout. Simpele test via de slimme meter geeft uitslag. Zet een aantal keer de automaat uit in de meterkast bij het waarnemen van het stroomverbruik. 80 watt verschil moet je kunnen zien.

• ArnoudN
Carboy54 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Klopt vraag is of het de warmtepomp is of een meetfout. Simpele test via de slimme meter geeft uitslag. Zet een aantal keer de automaat uit in de meterkast bij het waarnemen van het stroomverbruik. 80 watt verschil moet je kunnen zien.
Goeie tip. Ga ik proberen als de Amber weer even op standby staat. Maar met de kou hier in het Noorden moet het eerst weer even zonnig worden.

• Jan2023

Jan2023

KISS

JL-IP(!) schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:24:
[...]

"Let op!
worden."
Nog nooit wat mee gedaan , en mijn deskundige installateur ook niet.
Die temperatuur meet die toch wel.
:P

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:58
Jan2023 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Nog nooit wat mee gedaan , en mijn deskundige installateur ook niet.
Die temperatuur meet die toch wel.
:P
Op mijn Amber 120 zag ik dat als de warmtepomp aanstond de temperatuur ook echt met meerdere graden kon verschillen. Dat is natuurlijk funest voor de defrosts (ik heb totaal geen ijsvorming, nooit gehad). Maar het ergste is dat door de stooklijn de pomp harder ging werken.
Door de buiten-temp sensor wat hoger te zetten weg van de WP ging het veel beter/rustiger.

• Carboy54
shadylog schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Op mijn Amber 120 zag ik dat als de warmtepomp aanstond de temperatuur ook echt met meerdere graden kon verschillen. Dat is natuurlijk funest voor de defrosts (ik heb totaal geen ijsvorming, nooit gehad). Maar het ergste is dat door de stooklijn de pomp harder ging werken.
Door de buiten-temp sensor wat hoger te zetten weg van de WP ging het veel beter/rustiger.
Geen ijsvorming / defrosts?? Staat hij in de woonkamer 🤗

• edb1
[...]

Zo is mijn gedachte gang ook. Door de sensor op een temperatuur neutrale locatie te plaatsen wordt de buitentemp zo reëel mogelijk gemeten. Bij de inlaat meet deze een paar graden lager (bij werkende ventilator) en als de ventilator uitschakelt zie de gemeten buiten temperatuur direct weer oplopen.

• Carboy54
edb1 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Zo is mijn gedachte gang ook. Door de sensor op een temperatuur neutrale locatie te plaatsen wordt de buitentemp zo reëel mogelijk gemeten. Bij de inlaat meet deze een paar graden lager (bij werkende ventilator) en als de ventilator uitschakelt zie de gemeten buiten temperatuur direct weer oplopen.
Bij de nieuwere uitvoering met gewijzigde pootjes is de kabel verlengd om dat te kunnen doen. Ongeveer 1 meter.

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Precies , je gaat die defrost mania toch niet bevorderen door die sensor pal in de luchtstroom te plaatsen.
:?

• Degast
Ehm, de aangezogen lucht heeft gewoon de benodigde temperatuur die je wil meten?

Dus helemaal niet raar de sensor te plaatsen zoals de installatie handleiding vraagt, m.i.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Degast schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:43:
Ehm, de aangezogen lucht heeft gewoon de benodigde temperatuur die je wil meten?

Dus helemaal niet raar de sensor te plaatsen zoals de installatie handleiding vraagt, m.i.
Nou, de Amber in werking straalt er plekke wel degelijk wat extra kou uit. Kouder dan de echte omgevingstemperatuur.

Ik heb de sensor op basis van de handleiding ook aangepast, maar ik ga hem weer terug zetten.

Plot hieronder: mijn weerstation met goed gemeten temperatuur. En de Tambient van de Amber. Door de luchtstroom en de afstraling van de ribben daalt de temperatuur van de Tambient nu harder dan de eigenlijke lucht temperatuur.

Voor de aanpassing volgde de Tambient veel beter de blauwe lijn. Dat ie in rust hoger is, is logisch vanwege de muur van het huis en de dakgoot erboven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg0rYYwTdcw8aqBHKyK4dKta_6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8eoE8Uwho3i4uQAy590Vxgn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 16-02-2026 18:23 ]

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 11:10
Een vraagje in de amber zie ik water flow staan maar geen waarde kun je in de amber 95 een flowmeter inbouwen zoja welk type en waar aan te sluiten.
Bert

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:57
bertenludy schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:51:
Een vraagje in de amber zie ik water flow staan maar geen waarde kun je in de amber 95 een flowmeter inbouwen zoja welk type en waar aan te sluiten.
Bert
In de interne pomp zit een flow meter, heb ik mij laten vertellen door iemand van Itho op de beurs.
Is een kwestie van software.
Ik kan je wel een kamstrup aanraden, niet goeiekoop. welk gelijk alles in 1 en gelijkt

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheesing (MRK-A)

• tjipkevdp
In het kader van de 'rarigheidjes' bij onze warmtepomp (Amber 65), heb ik er weer een :'(
Ik keek naar het gebruik van de afgelopen dagen en toen zag ik dat het idle gebruik de afgelopen dagen veel hoger was dan daarvoor.
Ik heb de laatste paar dagen een bijna stabiel verbruik van rond de 165 watt (tussen 140 en 180) in idle. En bij dat soort getallen moet ik al snel denken aan het warmtelint. En als ik terugkijk zie ik dat het steeds lijkt te gebeuren na een defrost. Mijn laatste defrost was maandagochtend, en daarna is het verbruik niet meer naar ~0 gegaan. Dus ik denk dat hij het uitzetten van het warmtelint heeft gemist : :-( ?

Het lijkt afgelopen zaterdag voor het eerst te zijn gebeurd. Zondag niet echt, behalve bij een lange defrost aan eind van de dag, en dan dus maandag vanaf de laatste defrost. (Zie hieronder mijn verbruik vanaf vrijdag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfR5yLK93T7T2MFWYXPJI8Ekq-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvucqW6c5EKbdiT3crtMx7pI.png?f=fotoalbum_large

Dus weer eentje voor op het lijstje bugs? Ik heb nog even in historie van dit topic teruggekeken op warmtelint in afgelopen jaar, maar zag zo niet iets wat hier op leek? (Ik heb recente versie van eeprom, en anders had hij juiste bij de hogere temperaturen van maandag uit moeten gaan)

• Degast
tjipkevdp schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:
In het kader van de 'rarigheidjes' bij onze warmtepomp (Amber 65), heb ik er weer een :'(
Ik keek naar het gebruik van de afgelopen dagen en toen zag ik dat het idle gebruik de afgelopen dagen veel hoger was dan daarvoor.
Ik heb de laatste paar dagen een bijna stabiel verbruik van rond de 165 watt (tussen 140 en 180) in idle. En bij dat soort getallen moet ik al snel denken aan het warmtelint. En als ik terugkijk zie ik dat het steeds lijkt te gebeuren na een defrost. Mijn laatste defrost was maandagochtend, en daarna is het verbruik niet meer naar ~0 gegaan. Dus ik denk dat hij het uitzetten van het warmtelint heeft gemist : :-( ?

Het lijkt afgelopen zaterdag voor het eerst te zijn gebeurd. Zondag niet echt, behalve bij een lange defrost aan eind van de dag, en dan dus maandag vanaf de laatste defrost. (Zie hieronder mijn verbruik vanaf vrijdag)

[Afbeelding]

Dus weer eentje voor op het lijstje bugs? Ik heb nog even in historie van dit topic teruggekeken op warmtelint in afgelopen jaar, maar zag zo niet iets wat hier op leek? (Ik heb recente versie van eeprom, en anders had hij juiste bij de hogere temperaturen van maandag uit moeten gaan)
Het spookt.

Ik meet normaal op die fase (meet niet apart) ca 30-60 watt.
Van afgelopen zondag op maandag hele nacht 200 Watt.
En van za op zondag paar uur na draaien.
25 jan naar 26 ook paar uur.
Maandag 12 paar uur
1 op 2 jan hele nacht.
Verder niet.
Was me wel eens eerder opgevallen. Maar dacht nog, zal wel een of ander apparaat zijn. En eigenlijk zou ik niet weten wat.. (ik heb mijn verbruikers vrij goed in beeld..)
Er zit dus iets, dat bij specifieke omstandigheden er voor zorgt dat ie aan blijft denk ik ja. Paar uurtjes niet zo erg. Hele nacht is we zonde ja.

Op het geheel niet veel, tenzij ie het steeds vaker gaat doen natuurlijk.

• tjipkevdp
tjipkevdp schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:28:
... En als ik terugkijk zie ik dat het steeds lijkt te gebeuren na een defrost. Mijn laatste defrost was maandagochtend, en daarna is het verbruik niet meer naar ~0 gegaan. Dus ik denk dat hij het uitzetten van het warmtelint heeft gemist : :-( ?

Het lijkt afgelopen zaterdag voor het eerst te zijn gebeurd. Zondag niet echt, behalve bij een lange defrost aan eind van de dag, en dan dus maandag vanaf de laatste defrost. (Zie hieronder mijn verbruik vanaf vrijdag)...
Ter info, toen hij vannacht weer paar defrosts had gehad, en hij even stopte was het verbruik weer normaal...

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:23
Sinds gisteren blijft mijn binnenunit hangen op “Image loading”. Voor zover ik kan zien is er geen stroomstoring of onderbreking geweest.

Heeft iemand voor mij de installatie bestanden?

[ Voor 43% gewijzigd door Ronaldwest op 20-02-2026 08:39 ]

• Degast
Ronaldwest schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:47:
Sinds gisteren blijft mijn binnenunit hangen op “Image loading”. Voor zover ik kan zien is er geen stroomstoring of onderbreking geweest.

De unit start op, maar blijft vervolgens in dit scherm hangen en komt niet verder in het normale menu, ook niet na verschillende resets.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit op te lossen zonder het scherm te vervangen of over te stappen op een alternatieve oplossing zoals OpenAmber?
Ja, vraag je installateur om de juiste installatie bestanden. En installeer deze.

Zoals meerdere keren beschreven in dit forum.

• Degast
Het staat ook heel hoog in de TS.
Met uitleg.

Begin op pagina 1.

• darkfujita
  • Laatst online: 02:55
ArnoudN schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:04:
Hoe zijn je metingen tot nu toe? Is het al zonnig bij je geweest?

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-02 14:27
Mijn warmtepomp start de software ook niet meer op, sinds gisteren.

Welke software ik had weet ik zo niet, ik heb hem geinstalleerd in 2024.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GTSBg-LLBQ2RHsRaAlNGvbFGu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FqhRNlrZJ7ZnrIAf9jtTe2v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag wel het filmpje van het installeren van nieuwe software, maar hoe kom ik aan de software?

Enige hulp wordt gewaardeerd, aangezien het wel koud is in huis nu.
Thanks alvast.

[ Voor 20% gewijzigd door mjar76 op 23-02-2026 07:28 ]

• Degast
Zie TS.

Via installateur.

• Degast
Maar opstarten (powercycle) doet dus ook niets.
Meestal blijft ie op andere manier hangen meen ik.

• mjar76
Ik heb hem via warmteservice gekocht en zelf geinstalleerd.

En in de meterkast ook de stroom eraf gehad, via de werkschakelaar, hele nacht de stroom eraf. Maar krijg dan deze melding.

[ Voor 23% gewijzigd door mjar76 op 23-02-2026 07:45 ]

• Degast
Dan ben je dus zelf je installateur.

En ga je zelf naar de leverancier.

• Degast
Nouja, zou ze bellen. Niet er heen.

• Degast
Staat ook al veel over in dit forum.

• mjar76
Degast schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:46:
Dan ben je dus zelf je installateur.

En ga je zelf naar de leverancier.
Ik ga er achter aan, ik had gehoopt dat iemand het zou kunnen uploaden/versturen. Ik weet niet hoe snel de leverancier is, maar ik zal ze bellen.

• Degast
Dat begrijp ik. Ik heb ze niet voor je.
En installateurs in dit forum doen dat meestal niet. Dat is de service die ze wel leveren aan door hen geleverde apparaten. Dat begrijp ik goed.
Zijn ze overigens ook gewoon verplicht.

Ik vind het met je jammer dat Itho het niet algemeen beschikbaar heeft gesteld. Dat had toch veel mensen wat frustratie gescheeld. Blijkbaar duurt het testen lang.

Ik zou denken dat je snel genoeg ziet of het geheugen weer vol loopt.

• mjar76
Degast schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:59:
Dat begrijp ik. Ik heb ze niet voor je.
En installateurs in dit forum doen dat meestal niet. Dat is de service die ze wel leveren aan door hen geleverde apparaten. Dat begrijp ik goed.
Zijn ze overigens ook gewoon verplicht.

Ik vind het met je jammer dat Itho het niet algemeen beschikbaar heeft gesteld. Dat had toch veel mensen wat frustratie gescheeld. Blijkbaar duurt het testen lang.

Ik zou denken dat je snel genoeg ziet of het geheugen weer vol loopt.
Itho bellen is ook niet je eigen ervaring? of loste jij het zelf zo op?

• ArnoudN
darkfujita schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Hoe zijn je metingen tot nu toe? Is het al zonnig bij je geweest?
De temperatuur lijkt wel veel constanter te blijven als de zon er nu op staat. Zonder kapje liep de temperatuur wel op richting de 10-15 graden en nu komt de temperatuur niet meer dan 2-3 graden hoger dan de buitentemperatuur.

• Carboy54
mjar76 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:28:
Mijn warmtepomp start de software ook niet meer op, sinds gisteren.

Welke software ik had weet ik zo niet, ik heb hem geinstalleerd in 2024.

[Afbeelding]

Ik zag wel het filmpje van het installeren van nieuwe software, maar hoe kom ik aan de software?

Enige hulp wordt gewaardeerd, aangezien het wel koud is in huis nu.
Thanks alvast.
Die wordt door jouw leverancier/installateur aangeleverd en bij installatie problemen komt de Itho servicedienst in aktie.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 23-02-2026 13:07 ]

• mjar76
Carboy54 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:06:
[...]

Die wordt door jouw leverancier/installateur aangeleverd en bij installatie problemen komt de Itho servicedienst in aktie.
Ja er is contact, ik wacht het even af.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59
Hulp gevraagd.
Mijn installateur van de Amber 95 is failliet en ik had daar een onderhoudscontract.
Die is dus nu ook niet meer werkzaam en zoek nu een onderhoudscontract bij een leverancier die de Amber 95 in onderhoud wil en kan nemen.
Ik woon in Noord-Oost Overijssel tegen de grens van Drenthe (postcode 7782).
Wij kan mij helpen aan een installateur die ook een onderhoudscontract heeft.
Via de website van Itho zijn er installateurs maar in mijn regio zonder onderhoudscontract.
Voor mij is het belangrijk dat ik bij een storing direct geholpen kan worden en niet in de kou kom te zitten.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:04
Een beetje installateur staat snel voor je klaar, en veel onderhoud is er niet nodig aan je amber hoor. Ik geloof dat je de blaadjes mag weghalen, en na een aantal jaren je lamellen eens schoon kunt maken, maar dat is het geloof ik wel.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• evertmulder
wowly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:23:
Een beetje installateur staat snel voor je klaar, en veel onderhoud is er niet nodig aan je amber hoor. Ik geloof dat je de blaadjes mag weghalen, en na een aantal jaren je lamellen eens schoon kunt maken, maar dat is het geloof ik wel.
Dat geloof ik zeker echter gaat het mij niet alleen om preventief onderhoud maar met name ook correctief onderhoud. Ik wil niet in de kou zitten en een paar posts hiervoor heeft iemand een probleem met Windows CE. Als ik bijv. ook dat probleem krijg wil ik zsm geholpen worden.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:04
Ah oke, in dat geval zou ik gewoon gaan bellen en kijken wat mogelijk is bij de dichtstbijzijnde installateur. Zeker als het gaat over instellen en dergelijke. En kun je alvast voorsorteren op een evt update van je software.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:09
evertmulder schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:15:
Hulp gevraagd.
Mijn installateur van de Amber 95 is failliet en ik had daar een onderhoudscontract.
Die is dus nu ook niet meer werkzaam en zoek nu een onderhoudscontract bij een leverancier die de Amber 95 in onderhoud wil en kan nemen.
Via de website van Itho zijn er installateurs maar in mijn regio zonder onderhoudscontract.
Voor mij is het belangrijk dat ik bij een storing direct geholpen kan worden en niet in de kou kom te zitten.
https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/consument/dealerlocator

• evertmulder
Die had ik al opgezocht via de itho site maar in mijn directe omgeving hebben zij geen onderhoudscontract

• Carboy54
evertmulder schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:15:
Hulp gevraagd.
Bij een faillissement ( hoe is het mogelijk in deze tijd ) zijn wij niet te beroerd om te helpen mits niet geleverd door dozen schuivers zonder service en back office. Dat is dan een bewuste keuze voor die paar centen. Zo iets van wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Het onderhoud op zich stelt weinig voor.

• Degast
mjar76 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Itho bellen is ook niet je eigen ervaring? of loste jij het zelf zo op?
Niet aan de hand gehad (afkloppen)

• evertmulder
Carboy54 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:26:
[...]

Bij een faillissement ( hoe is het mogelijk in deze tijd ) zijn wij niet te beroerd om te helpen mits niet geleverd door dozen schuivers zonder service en back office. Dat is dan een bewuste keuze voor die paar centen. Zo iets van wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Het onderhoud op zich stelt weinig voor.
Het was een oficiele installateur. Ik ben iemand met 2 linker handen en heb dus geen gebruik gemaakt van een dozenschuiver. Ik hecht veel waarde aan aftersales. Bedankt en waardering voor je aanbod maar ik neem aan dat je geen correctief onderhoud doet want volgens mij zit je in het westen van het land en bij een storing is het een eind rijden.

• Carboy54
evertmulder schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Het was een oficiele installateur. Ik ben iemand met 2 linker handen en heb dus geen gebruik gemaakt van een dozenschuiver. Ik hecht veel waarde aan aftersales. Bedankt en waardering voor je aanbod maar ik neem aan dat je geen correctief onderhoud doet want volgens mij zit je in het westen van het land en bij een storing is het een eind rijden.
Ook vanuit Hoevelaken en Drachten. Niet om de hoek nee. Maar een groot deel is vaak met telefonische ondersteuning op te lossen en binnenkort is online monitoring ook beschikbaar.

• Degast
Ondanks het schermpje die wat issues geeft, kan me niet herinneren dat er vaker dan 3 keer iemand hier op het forum een hardware matig defect meldde. Kan me eigenlijk maar 1 keer issues met de BUH herinneren..

• Carboy54
Degast schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:25:
Ondanks het schermpje die wat issues geeft, kan me niet herinneren dat er vaker dan 3 keer iemand hier op het forum een hardware matig defect meldde. Kan me eigenlijk maar 1 keer issues met de BUH herinneren..
Klopt op 250 Ambers weinig hardware issues. Meestal is het het hydraulisch ontwerp waar het mis gaat of de UTP kabels na inkorten. Maar gaat het mis vind je het op tweakers 🤣 Voor het schermpje is een oplossing onder garantie in voorbereiding.

• evertmulder
Carboy54 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:31:
[...]

Ook vanuit Hoevelaken en Drachten. Niet om de hoek nee. Maar een groot deel is vaak met telefonische ondersteuning op te lossen en binnenkort is online monitoring ook beschikbaar.
Kijk ik ben groot voorstander van online monitoring. Zodra die er is maar aanschaffen en hopelijk niet teveel kennis om het te installeren.

• Carboy54
evertmulder schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Kijk ik ben groot voorstander van online monitoring. Zodra die er is maar aanschaffen en hopelijk niet teveel kennis om het te installeren.
Stekkertje in de poort achter op het scherm dus dat moet lukken toch?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Degast schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:25:
}:O :X

Hier: BUH doorgebrand (BUH vervangen), flowswitch sensor onder garantie vervangen, aansluitrail doorgebrand.

Eerste twee door Itho zelf, laatste door installateur vervangen onder garantie.

Binnenunit is hier overigens door installateur ook al eens zinloos vervangen (ze hadden zelf verkeerde instellingen gebruikt).

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:24
mjar76 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:00:
[...]
Ik ga er achter aan, ik had gehoopt dat iemand het zou kunnen uploaden/versturen. Ik weet niet hoe snel de leverancier is, maar ik zal ze bellen.
Een Itho installateur kan jou een update geven, ook als je unit werkt, bijvoorbeeld om onnodig warmtelint op te lossen. Warmteservice doet zo'n pro-actieve update dat niet, en Itho ook niet. Immers, gaat het mis dan hebben zij een onnodig probleem.

Maar een defect of gebrek is andere koek... Als jouw Itho scherm vastloopt dan moet ook een partij als Warmteservice jou toch helpen, dozenschuiver of net, zij hebben aan een particulier geleverd dus geldt het consumentenrecht. (snelheid is een ander ding, en ik hoop niet dat je een "carry in"-garantie krijgt...) :)

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 23-02-2026 21:24 ]

• Degast
Get!em schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:42:
[...]

}:O :X

Hier: BUH doorgebrand (BUH vervangen), flowswitch sensor onder garantie vervangen, aansluitrail doorgebrand.

Eerste twee door Itho zelf, laatste door installateur vervangen onder garantie.

Binnenunit is hier overigens door installateur ook al eens zinloos vervangen (ze hadden zelf verkeerde instellingen gebruikt).
Ja, had t over jouw BUH.
Je hebt aardig wat aan de hand gehad.

• evertmulder
Carboy54 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:21:
[...]

Stekkertje in de poort achter op het scherm dus dat moet lukken toch?
Nou met mijn 73 jaar moet dat zeker lukken. Anders heb ik nog een (schoon)zoon 😂.
Wanneer komt het op de markt of maken jullie op dit forum het bekend.

• Carboy54
evertmulder schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Nou met mijn 73 jaar moet dat zeker lukken. Anders heb ik nog een (schoon)zoon 😂.
Wanneer komt het op de markt of maken jullie op dit forum het bekend.
Rond Mei 2026 en zullen het melden.

• darkfujita
  • Laatst online: 02:55
ArnoudN schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:40:
[...]

De temperatuur lijkt wel veel constanter te blijven als de zon er nu op staat. Zonder kapje liep de temperatuur wel op richting de 10-15 graden en nu komt de temperatuur niet meer dan 2-3 graden hoger dan de buitentemperatuur.
Oh wow dat klinkt erg goed. Ik ben benieuwd wat je deze komende dagen gaat krijgen, met die 15/16/17 graden op komst incl zon.

Is het mogelijk dat ik eentje bij je bestel (incl kleine montage documentatie oid?)
Pagina: 1 ... 144 145 Laatste