Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:38

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Tobin83 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Solved!! De oplossing was het OLP op de backup indrukken! Nu slaat de BUH aan als ik bv SGA en SGB sluit. Dat gebeurde voorheen niet. HA geeft dan ongeveer 4.2 kWh aan waar ik eerder nooit boven de 1.5 kWh kwam. Eerder was ik er achter dat N2 en L2 waren verwisseld, wellicht dat dat de oorzaak was. Mijn dank is groot!
Top!

Ja wat @Carboy54 zegt. Deze Overload Protector of Overload Protection vliegt er uit als de backup geactiveerd wordt en deze te warm wordt, en dat is wanneer er bijvoorbeeld nog (veel) lucht in je systeem zit.

Met een beetje geluk kan je m dus, net als bij jou er zo weer in drukken en heeftie zn werk goed gedaan!

Nu nog eerst je stooklijn tunen (begin daar pas in oktober mee), daarna kan je gaan pielen met de graadminuten voor het inschakelen van je BUH.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 21:12

Eleison667

from other space

hoeveel kan je instellen aan de pompsnelheid?

Ik wil om condenserend te koelen graag het water eerst door 1 of 2 fancoils sturen en dan pas door de vloer maar bijv. 1 fancoil van innova heeft maar een flow van 593 l / h - gaat het systeem dan in storing als alles eerst door die bottleneck moet of kan de pomp ver genoeg terugmoduleren?

Ik begrijp eerlijk gezegd sowieso die flows uit de handleiding niet - daar staat Ø28 5,5 kW 960 l/u - dan zou het advies hier op het forum om 26mm toe te passen toch alsnog de 1350 l/u van de 95 niet aankunnen?

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-06 13:48
Weinig, er zijn 3 standen, maar de laagste geeft bij meerdere mensen hier een flowstoring en de hoogste (afhankelijk van je systeem) meestal veel geluid.

Je kunt een verstelbare bypass plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Woutertt op 25-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:05
Woutertt schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:30:
Weinig, er zijn 3 standen, maar de laagste geeft bij meerdere mensen hier een flowstoring en de hoogste (afhankelijk van je systeem) meestal veel geluid.

Je kunt een verstelbare bypass plaatsen.
Maar die bypass verstoort de retourtemperatuur en Delta.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:40
Amber geïnstalleerd, feest!

Warmtepomp zelf valt goed te doen. Alles wat er bij komt kijken ook, maar is wel veel. Een volgende keer, bij een vervanging, zal dat veel beter zijn. Dan niet meer zoveel leidingwerk, vloerverwarming verdeler, electra werk, en inrichtingswerk, isoleren leidingen, mantelbuis aansturing heen hen weer. Die kosten kun je waarschijnlijk over meerdere "warmtepompen" uitspreiden. Dus wel over een jaar of 30? Of tenminste de basis zelf doen, er bij een verbouwing vast rekening mee houden. Dan heeft installateur veel minder werk.

Net zoals bij het verplaatsen van een cv: een extra groot deel van de arbeid zit in het maken van gat rookgasafvoer, omleggen leidingen, gasleiding, afvoer condenswater enz. Dat doe je niet iedere keer bij vervanging.

Amber zelf heeft best wat bedrading nodig tbv aansturing.

Ik wacht met smart op de winter. (En het boilervat dat nog moet komen/geïnstalleerd worden). Ik zet haar graag aan het werk.

Ik ben blij, dank voor alle info die hier in de TS staat als backup/aanvulling op de handleiding, de kennis en ervaring die mensen hier delen en het laatste zetje/levering @Stoker .

Ik voel me zoals je je voelt na het afsluiten van een fase in je leven: Dag gas, het was fijn, maar het is klaar. Het was je tijd, nu wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 16:02
Degast schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:02:
Amber geïnstalleerd, feest!

Warmtepomp zelf valt goed te doen. Alles wat er bij komt kijken ook, maar is wel veel. Een volgende keer, bij een vervanging, zal dat veel beter zijn. Dan niet meer zoveel leidingwerk, vloerverwarming verdeler, electra werk, en inrichtingswerk, isoleren leidingen, mantelbuis aansturing heen hen weer. Die kosten kun je waarschijnlijk over meerdere "warmtepompen" uitspreiden. Dus wel over een jaar of 30? Of tenminste de basis zelf doen, er bij een verbouwing vast rekening mee houden. Dan heeft installateur veel minder werk.

Net zoals bij het verplaatsen van een cv: een extra groot deel van de arbeid zit in het maken van gat rookgasafvoer, omleggen leidingen, gasleiding, afvoer condenswater enz. Dat doe je niet iedere keer bij vervanging.

Amber zelf heeft best wat bedrading nodig tbv aansturing.

Ik wacht met smart op de winter. (En het boilervat dat nog moet komen/geïnstalleerd worden). Ik zet haar graag aan het werk.

Ik ben blij, dank voor alle info die hier in de TS staat als backup/aanvulling op de handleiding, de kennis en ervaring die mensen hier delen en het laatste zetje/levering @Stoker .

Ik voel me zoals je je voelt na het afsluiten van een fase in je leven: Dag gas, het was fijn, maar het is klaar. Het was je tijd, nu wat anders.
Valt best mee toch die bedrading (voor mij dan althans)
Zijn pompen met meer, maar ook met minder

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
bommer schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:25:
[...]

Valt best mee toch die bedrading (voor mij dan althans)
Zijn pompen met meer, maar ook met minder
Het vergelijk met andere pompen dan Sparrow/airco's heb ik niet. Maar ik vind 2 internet kabels en een stuur/stroom kabel er eigenlijk 2/3 teveel. Dat zou toch over 1 kabel moeten kunnen. Maar daar heb jij meer verstand van ;-).

Het was niet zozeer een klacht, meer een observatie.

Het lokale, niet cloud gebonden, van de Amber spreekt me juist ook aan. Het is daardoor juist ook allemaal begrijpelijk/logisch.

Maar wel iets waarvan ik denk dat bij Amber 2.0 een stap gemaakt kan worden. Heb je kleiner binnendeel. (Met wie weet een iets groter scherm)
(De gemiddelde cv kan met een veel kleiner, ingebouwd, regel deel af, en daar in wordt toch minstens net zoveel gestuurd.)
Je wilt natuurlijk wel een binnendeel, om niet naar buiten te hoeven, en om een paar sensoren/kleppen/pompen/schakelaars op aan te kunnen sluiten.

Lijkt me wel wat, al ben ik pas weer in de markt tegen de tijd dat we aan Amber 3.0 toe zijn hoop ik.. tot die tijd zal ik later eens proberen de voorbeelden van de tweakers hier te volgen en misschien een HA of Homey systeem aanleggen.

Waarvoor bij voorbaat dank voor alle info ook alhier! *O* .

Nu ik er over denk: wie weet heeft Itho Daalderop een aantal van jullie al benaderd heeft om daar eens over na te denken: meegeleverd of optioneel extern scherm. Of andere "plug en play" optie voor niet tweakers. Om de thermostaat te vervangen, en eea vanuit de woonkamer bedienbaar en inzichtelijk te maken. Ik zou het wel een goed idee vinden, ze hebben in Tiel lekkere broodjes bal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-06 16:56

Jan2023

KISS

@Degast
De gemiddelde cv ketel hangt lekker droog binnen.
De Amber staat buiten en heeft te maken met grote temperatuur wisselen , dat geeft o.a. veel condens en zo.
Dan vindt ik het een groot voordeel dat alle gevoelige elektronica binnen zit .
👍

Wat betreft toekomstige opties zou ik gewoon locaal willen connecten met mijn pc.
Vanuit mijn luie stoel met een groot scherm voor mijn neus.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan2023 op 28-05-2025 10:20 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben nog steeds aan het denken over een niet ESPHome versie van onze modbus oplossing. Eentje die niet in Home Assistant hoeft per se, maar ik zit nog heel erg te dubben wat voor mogelijkheden de software zou moeten hebben.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
leejoow schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:12:
Ik ben nog steeds aan het denken over een niet ESPHome versie van onze modbus oplossing. Eentje die niet in Home Assistant hoeft per se, maar ik zit nog heel erg te dubben wat voor mogelijkheden de software zou moeten hebben.
Lastige is dat je dan moet gaan bekijken wie je klanten daar voor zijn.

Itho zelf brengt natuurlijk wat op de markt (maar zal online zijn en duurder)
Er is al de @bommer modbus HA integratie
Jij hebt je module met de relais, temperatuur en flowsensor mogelijkheden, met eigen interface en die ook nog eens in HA kan.

Het aansluiten van de modbus draden is niet moeilijk, maar wel een drempel die een aantal mensen die nu al jouw module niet hebben omdat het te techy is.
Liefst kom je dan op het niveau dat je inplugt op de Ethernetpoort of USB poort (wat niet kan natuurlijk bij de huidige amber, al heeft de Itho monteur wel een Ethernetpoort naar USB adapter om hem uit te lezen op een PC/laptop). En dat het apparaat meteen bereikbaar is op de wifi. Bovendien wil je, als je grafieken wilt tonen, al meteen met een stukje storage.

Lijkt me al met al een uitdagende keuze met een beperkt publiek, incl de support die je dan moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

De binnenunit bereikbaar maken via je huidige wifi lijkt mij niet verstandig.
Zonder goede beveiliging is deze dan te hacken via internet.
Dacht meer aan vaste ip adressen in een andere reeks dan je dhcp server van je locale netwerk en vervolgens een adhoc verbinding tussen twee wifi dongels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Degast schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:34:
[...]

Het vergelijk met andere pompen dan Sparrow/airco's heb ik niet. Maar ik vind 2 internet kabels en een stuur/stroom kabel er eigenlijk 2/3 teveel. Dat zou toch over 1 kabel moeten kunnen. Maar daar heb jij meer verstand van ;-).

Het lokale, niet cloud gebonden, van de Amber spreekt me juist ook aan. Het is daardoor juist ook allemaal begrijpelijk/logisch.

Maar wel iets waarvan ik denk dat bij Amber 2.0 een stap gemaakt kan worden. Heb je kleiner binnendeel. (Met wie weet een iets groter scherm)
(De gemiddelde cv kan met een veel kleiner, ingebouwd, regel deel af, en daar in wordt toch minstens net zoveel gestuurd.)
Je wilt natuurlijk wel een binnendeel, om niet naar buiten te hoeven, en om een paar sensoren/kleppen/pompen/schakelaars op aan te kunnen sluiten.

Lijkt me wel wat, al ben ik pas weer in de markt tegen de tijd dat we aan Amber 3.0 toe zijn hoop ik.. tot die tijd zal ik later eens proberen de voorbeelden van de tweakers hier te volgen en misschien een HA of Homey systeem aanleggen.

Nu ik er over denk: wie weet heeft Itho Daalderop een aantal van jullie al benaderd heeft om daar eens over na te denken: meegeleverd of optioneel extern scherm. Of andere "plug en play" optie voor niet tweakers. Om de thermostaat te vervangen, en eea vanuit de woonkamer bedienbaar en inzichtelijk te maken. Ik zou het wel een goed idee vinden, ze hebben in Tiel lekkere broodjes bal..
Zag het ook niet als kritiek,
De data door de eerste kabel is een modbus verbinding
De andere analoge senor (temperatuur) gegevens.
Kennelijk zijn die temperatuur gegeven zo belangrijk, dat ze niet via de modbus mogen.
Samen is het teveel voor 1 kabel.

Het lokale is voor mij ook een belangrijk aspect, daarom heb ik ook de integratie gemaakt. Dat mooi in het lokale systeem wat ik al gebruik geintegreerd wordt.
Home assistant houd de data ook mooi lokaal.

Een Itho cloud oplossing zit ik persoonlijk niet om te springen, OTA (Over the air) updates hoeft ook niet.
1, als het goed is zijn er niet alle maanden updates.
2, kan iemand hem ook niet per ongeluk uitzetten of een verkeerde update in schieten.

Een extern bediening inc thermostaat zou nog wel wat zijn. Maar misschien ben ik nog wel zogek om iets te maken dat met een extern schermpje en Home assistant het zelfde kan doen.

Mijn integratie geeft alle waardes van het display in HA en zelf alle foutmeldingen. Binnen 30 seconde heb ik een melding op de telefoon als er wat mis is.

Zie niet wat een extra uitbreiding nog toevoegd.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:48:
De binnenunit bereikbaar maken via je huidige wifi lijkt mij niet verstandig.
Zonder goede beveiliging is deze dan te hacken via internet.
Dacht meer aan vaste ip adressen in een andere reeks dan je dhcp server van je locale netwerk en vervolgens een adhoc verbinding tussen twee wifi dongels.
Is wel omslachtig, ook die wifi tussen de dongels is te hacken.
Oke ze hangen niet aan direct aan de router.
Maar zolang je geen poortjes open zet. Is het net zoveilig als de dongel oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Lastige is dat je dan moet gaan bekijken wie je klanten daar voor zijn.

Itho zelf brengt natuurlijk wat op de markt (maar zal online zijn en duurder)
Er is al de @bommer modbus HA integratie
Jij hebt je module met de relais, temperatuur en flowsensor mogelijkheden, met eigen interface en die ook nog eens in HA kan.

Het aansluiten van de modbus draden is niet moeilijk, maar wel een drempel die een aantal mensen die nu al jouw module niet hebben omdat het te techy is.
Liefst kom je dan op het niveau dat je inplugt op de Ethernetpoort of USB poort (wat niet kan natuurlijk bij de huidige amber, al heeft de Itho monteur wel een Ethernetpoort naar USB adapter om hem uit te lezen op een PC/laptop). En dat het apparaat meteen bereikbaar is op de wifi. Bovendien wil je, als je grafieken wilt tonen, al meteen met een stukje storage.

Lijkt me al met al een uitdagende keuze met een beperkt publiek, incl de support die je dan moet leveren.
Zou mooi zijn als je via de ethernet poort ook de modbus kan bereiken.
Dan heb je geen module meer nodig. Behalve dan voor het aan sturen van de contacten.
Ook de grote pompen die ik inbedrijf stel,werken ook
zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Zou mooi zijn als je via de ethernet poort ook de modbus kan bereiken.
Dan heb je geen module meer nodig. Behalve dan voor het aan sturen van de contacten.
Ook de grote pompen die ik inbedrijf stel,werken ook
zo.
Het is het waard om eens te kijken wat die Itho Ethernet poort en dan de Ethernet/USB tool doet. Hij liet het me zien en er kwam analyse data op het monteurs app op zijn laptop. Maar hij zei ook dat de ethernetpoort vrij zwak was en snel stuk ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:10
Degast schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:34:
[...]

De winCE kan makkelijk elders worden opgehangen, maar ja… weer een paar draadjes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:58
Ben bezig met aansluiten van mijn horizontale Voorraadvat en de Laadmodule I-WPV. Nu heb ik de bijbehorende flexleidingen op de boiler aangesloten volgens de instructie. Maar vraag mezelf nu af of het "normaal" is dat er op de aansluiting op het vat speling zit op de aansluiting?
Misschien hoort het zo maar met een dergelijke speling ben ik nu bang voor lekkage. Of is het bij dit soort koppelingen normaal dat er iets beweging op zit? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP3bKr2osZIxbzq-0tlHsTYW_XA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZLHPGA9LDimwxLXA43dUAWq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuSttRtPruuwTeWgZacpNlnwFMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB7o38kHO8cZ4VPjnPxvD4hR.jpg?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-06 09:26
Vanochtend is hier de Amber 120 in bedrijf gesteld door Lennart van Warmtepomponline. Nog paar goede tips en kleine aanpassingen. Dank voor de goede service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
pc_slopert schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:37:
Ben bezig met aansluiten van mijn horizontale Voorraadvat en de Laadmodule I-WPV. Nu heb ik de bijbehorende flexleidingen op de boiler aangesloten volgens de instructie. Maar vraag mezelf nu af of het "normaal" is dat er op de aansluiting op het vat speling zit op de aansluiting?
Misschien hoort het zo maar met een dergelijke speling ben ik nu bang voor lekkage. Of is het bij dit soort koppelingen normaal dat er iets beweging op zit? :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja dit herken ik. Wij doen er altijd wat vaseline op, maar ze lekken nooit.. misschien durf je er nu druk op te zetten?

Gewoon voorzichtig beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Kan er nu nog geen druk op zetten moet eerst de rest er aan koppelen (inlaat etc.). Maar dan neem ik het risico maar moet nemen en inderdaad langzaam de druk er op...

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Vandaag de laatste zaken aangesloten op het Itho Horizontale Vat. En gevuld om evt. lekker op te sporen. Echter loop ik tegen een onverwacht probleempje aan.
Omdat ik het vat en de module met een Arotherm Warmtepomp ga gebruiken zou ik de sensor kabel die er vanaf de fabriek in zit vervangen door een van Vaillant. Dus de oude er uit gehaald en de nieuwe volgens de instructie er in proberen te zetten. Helaas past die niet. Gaat er maar een cm of 10 in. De Itho sensor is lang, (30 of 40 cm en vrij plat. Deze heeft vijf draden. De Vaillant versie is rond en heeft twee draden.

Iemand ervaring hier mee of een oplossing die gaat werken? Misschien kan ik twee draden nemen van de Itho sensor? Het lijken meerdere meetpunten te zijn. Zou je dan de draden van de eerste sensor kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-06 14:24
Ik begrijp de koelinstellngen nog niet helemaal, misschien kan een van jullie mij helpen.
Als de buitentemperatuur hoog is en ik het contact maakt "cooling switch" krijg ik het symbool "thermometer met sneeuwvlokje" in beeld.
Hiernaast zie ik de temperatuur in beeld (bijvoorbeeld 18,8 / 16 ).
Als deze in koelbedrijf gaat krijg ik boven ook een sneeuwvlokje in beeld en de temperatuur neemt af tot 16 graden.
Het koelbedrijf duurt 5 minuten en daarna stopt de WP. Hij warmt dan weer op tot 19 graden en begint weer te koelen.
Als de buitentemperatuur onder de 20 graden komt verdwijnt het symbool "thermostaat met sneeuwvlokje"
Ik heb de volgende instellingen gemaakt:
M1.01 = 4
M1.02 = 2
M1.03 = 1
M1.04 = 19
M1.05 = aan
M1.20 = 16
M1.23 = 25 M1.26 = 20
M1.24 = 27 M1.27 = 19
M1.25 = 30 M1.28 = 18
M1.29 = aan
M1.30 = aan (deze zie ik in mijn display maar mis de uitleg in de handleiding)
M9.03 = aan
M9.04 = uit
M9.06 = uit
M9.08 = 20
M11.07 = aan
Wat ik niet begrijp waarom de WP niet op de stooklijn reageer? Dit is toch instelling M1.19
Waarom duurt het koelbedrijf zo kort? Alles staat open?
Kan ik de circulatiepomp en een extrene pomp langer laten nadraaien?

Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb hier nu al dat de omgeving van de Warmtepomp meer alg, mos en zelfs varens laat groeien dan toen het nog zonder warmtepomp was. De grindbak waar het defrostwater in spoelt groeien nu al varens (zeg maar in de schaduw van de Amber) en dat is dus binnen 10 maanden na plaatsing.
De muur van de buren, verderop, is nu groener (witgeverfde bakstenen) van de alg. Bij bepaalde lichtinval zie ik dat de lamellen aan de achterkant van de amber ook al een groene waas hebben.

Nog een jaar en dan ziet het er wel zo uit denk ik :P
[Afbeelding]
Ik zou er nog eens op terugkomen en een foto maken:

Huidige aangroei van varens ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZOdsqP-2slS2Ve_uYCgX0mNoWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hC0pnsSAlLxZDS1YthCucFew.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:53
Get!em schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:40:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij staat de Amber overdekt en op een betonnen ondergrond met een afvoerputje op ca 1,5 meter. Ik had m.n. in de wintermaanden veel groene alg aanslag vanaf de Amber naar het afvoerputje. Ik denk dat het met name komt omdat de Amber overdekt staat en dus in de schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]
Als je de hoge blokken gebruikt dan kan die wat hoger groeien;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

[Afbeelding]
Wordt het tijd voor de hovenier ?
🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Wordt het tijd voor de hovenier ?
🤣
Installateur met groene vingers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Johannos schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:34:
Ik begrijp de koelinstellngen nog niet helemaal, misschien kan een van jullie mij helpen.
Als de buitentemperatuur hoog is en ik het contact maakt "cooling switch" krijg ik het symbool "thermometer met sneeuwvlokje" in beeld.
Hiernaast zie ik de temperatuur in beeld (bijvoorbeeld 18,8 / 16 ).
Als deze in koelbedrijf gaat krijg ik boven ook een sneeuwvlokje in beeld en de temperatuur neemt af tot 16 graden.
Het koelbedrijf duurt 5 minuten en daarna stopt de WP. Hij warmt dan weer op tot 19 graden en begint weer te koelen.
Als de buitentemperatuur onder de 20 graden komt verdwijnt het symbool "thermostaat met sneeuwvlokje"
Ik heb de volgende instellingen gemaakt:
M1.01 = 4
M1.02 = 2
M1.03 = 1
M1.04 = 19
M1.05 = aan
M1.20 = 16
M1.23 = 25 M1.26 = 20
M1.24 = 27 M1.27 = 19
M1.25 = 30 M1.28 = 18
M1.29 = aan
M1.30 = aan (deze zie ik in mijn display maar mis de uitleg in de handleiding)
M9.03 = aan
M9.04 = uit
M9.06 = uit
M9.08 = 20
M11.07 = aan
Wat ik niet begrijp waarom de WP niet op de stooklijn reageer? Dit is toch instelling M1.19
Waarom duurt het koelbedrijf zo kort? Alles staat open?
Kan ik de circulatiepomp en een extrene pomp langer laten nadraaien?

Wat doe ik fout?
Om te kunnen koelen moet instelling M1.29 de koellijn op aangezet worden.
Ik zou M9.06 op alleen ext On/Off zetten, zonder de buitentemperatuur.
dan heeft instelling M9.08 ook geen invloed, anders wordt er pas gekoeld vanaf deze temperatuur.

Snachts is het in NL bijna altijd kouder dan 20 graden en dan zou het koelen stoppen. dit terwijl de temperatuur juist laag is en de Amber het dus makkelijker heeft met koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:17

timpel_800

Amber 65

Aan de andere kant, de meeste mensen kunnen overdag met hun panelen 'gratis' koelen.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:02
In de echt hete dagen moet ik in de nacht wel door koelen om het overdag oké te houden. Het is dus een beetje spelen met de instellingen wat werkt voor je huis.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannos
bommer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Om te kunnen koelen moet instelling M1.29 de koellijn op aangezet worden.
Ik zou M9.06 op alleen ext On/Off zetten, zonder de buitentemperatuur.
dan heeft instelling M9.08 ook geen invloed, anders wordt er pas gekoeld vanaf deze temperatuur.

Snachts is het in NL bijna altijd kouder dan 20 graden en dan zou het koelen stoppen. dit terwijl de temperatuur juist laag is en de Amber het dus makkelijker heeft met koelen.
Dankjewel voor de tips.
Nu zie ik wel dat de temperatuur op het display (de thermostaat met het sneeuwvlokje) in de loop van de dag veranderd. Welke temperatuur wordt met de bovenstaande waarde aangegeven, welke waarde wordt er gemeten, is dat de Tc? Waar komt de temperatuur onder de streep vandaan? Deze veranderd ook op de dag. Vanmorgen stond hij op 21 graden en nu m 11 uur staat deze op 19 graden. Op het overzicht plaatje staat er Tset bij, kun je deze instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Johannos schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Dankjewel voor de tips.
Nu zie ik wel dat de temperatuur op het display (de thermostaat met het sneeuwvlokje) in de loop van de dag veranderd. Welke temperatuur wordt met de bovenstaande waarde aangegeven, welke waarde wordt er gemeten, is dat de Tc? Waar komt de temperatuur onder de streep vandaan? Deze veranderd ook op de dag. Vanmorgen stond hij op 21 graden en nu m 11 uur staat deze op 19 graden. Op het overzicht plaatje staat er Tset bij, kun je deze instellen?
Inmiddels telefonisch beantwoord 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johannos
Dankjewel, de nieuwe documentatie geeft veel meer inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:26
Johannos schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:24:
Dankjewel, de nieuwe documentatie geeft veel meer inzicht!
Nieuwe documentatie, is er een nieuwe installatie handleiding?

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
crepsly schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:11:
[...]

Nieuwe documentatie, is er een nieuwe installatie handleiding?
Altijd ook te vinden op de website bij Itho / Amber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOnIcEbK43juDiB4D15lCSGptJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gadQHppK0LjYosHUcdjbuIcv.jpg?f=fotoalbum_large

Voor diegene die twijfelt aan de capaciteit van de Amber waterpomp 🤗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHKCcGibpBdPfYUuWbzIfocdiC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMmghdmeC3L4Vd4LuXNdgE7F.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 12 kW

[ Voor 30% gewijzigd door Carboy54 op 07-06-2025 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:50:
[Afbeelding]

Voor diegene die twijfelt aan de capaciteit van de Amber waterpomp 🤗
Mooi! ....met zoveel in- en uitgaande groepen heb je in die ruimte is geen radiator mee nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhigh
  • Laatst online: 11-06 19:39
Is er vanuit Itho nog een update over de softwareupdate die eerder is genoemd?
Hoor graag.

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
skyhigh schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:58:
Is er vanuit Itho nog een update over de softwareupdate die eerder is genoemd?
Hoor graag.
2.29 is nog steeds actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
De fabrikant van de Amber breidt hun Europese ambities verder uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVvH43nX_yXECMQjPKPCIpt6Kz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhcqG3FgycZeAVPKJaymEbKO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpRAe4Verve22krL_Q9ysi0MIx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CG1jeebEN6o6JJtYLfMdur4N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:55
Recent ook in bezit gekomen van een Amber voor onze nieuwe woning. (jaay) Buiten het verwarmen was een van mijn doelen om de gehele woning te kunnen koelen. Alle radiatoren zijn vervangen door flinke jagas met daarop diy ventilatoren (pc fans met Shelly RGBW voor pwm sturing).

Vrijwel direct een modbus naar ETH adapter gehaald en de hele reutemeteut in HA gedropt (eindelijk inzicht in run duur, redelijke cop berekening etc.

Ik had al een sensor gemaakt die onze temp en humid sensoren door een formule haalde om de dauwtemperatuur te berekenen. Tot mijn grote verbazing zit die bij ons nog wel eens op een graad of 11.

Vervolgens een automatisering gemaakt welke elke vijf minuten (als de wp in koelbedrijf staat of aan het koelen is) de doeltemperatuur voor het koelen update met de dauwtemperatuur + toegestane overshoot. Dit laatste zodat de watertemp nooit onder de dauwtemperatuur zal komen.

Komende week gaat de echte test zijn met een aantal goed warme dagen, maar tot dusver ben ik echt ongelooflijk tevreden met hoe dit werkt. Gegeven, de vorige bewoners hadden een airco geïnstalleerd waardoor we redelijke controle hebben over de luchtvochtigheid. Op het lijstje staat nog om te kijken of we deze kunnen vervangen met een zware luchtontvochtiger, deze gaat waarschijnlijk wat beter met de stroom om en zorgt buiten niet voor een herrie (onze buitenunit is een draak).

Daarnaast een shelly in gebruik om via HA een potentiaalvrij relais van richting te wisselen zodat de thermostaat of op de koelcontacten of de verwarmingscontacten zit. Dit alles obv de staat van onze thermostaat :)

P.S. het zal met een korrel zout zijn, maar mijn cop calculator geeft een benadering van 9 met dit weer. Absoluut niet slecht imho :D (benadering omdat het een statische flow heeft obv wat de display van mijn grundfos aangeeft)

[ Voor 6% gewijzigd door darkvalias op 09-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:02
darkvalias schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:33:
Vervolgens een automatisering gemaakt welke elke vijf minuten (als de wp in koelbedrijf staat of aan het koelen is) de doeltemperatuur voor het koelen update met de dauwtemperatuur + toegestane overshoot. Dit laatste zodat de watertemp nooit onder de dauwtemperatuur zal komen.
Dit heb ik ook gedaan ja - werkt heel goed, maar in mijn geval moest ik redelijk wat veiligheid inbouwen omdat je het hoogste dauwpunt van het hele huis moet aannemen (ook waar je niet meet). Met de overshoot zat je dan toch al snel op een setpoint van 17c (met pieken van 20c>, dan stopt de koeling er helemaal mee).

Wat voor sensoren heb je overal voor temp + humidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
mijgmae schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:13:
[...]

Dit heb ik ook gedaan ja - werkt heel goed, maar in mijn geval moest ik redelijk wat veiligheid inbouwen omdat je het hoogste dauwpunt van het hele huis moet aannemen (ook waar je niet meet). Met de overshoot zat je dan toch al snel op een setpoint van 17c (met pieken van 20c>, dan stopt de koeling er helemaal mee).

Wat voor sensoren heb je overal voor temp + humidity?
Tot dusver is het bij ons allemaal behoorlijk egaal qua temp + humid. Ik vermoed dat onze WTW daar ook een rol in speelt, daar heb ik ook een grote radiator ingebouwd die op de CV aangesloten zit. Op moment van spreken staat de dauwtemperatuur op 13.52 graad en de watertemp op 17 (17-3=14 = hoger dan dauw). Er zit nog een afronding naar boven in.

Ik heb de Qingping air monitor lite op een aantal plekken staan. Voor een betere dekking ga ik mogelijk nog uitbreiden met wat sensoren van switchbot, die zijn wat leuker voor de portomenee. De air monitor werkt voor mij dubbel om CO2 gestuurd te ventileren met de WTW + fijnstofmeting i.v.m. allergieën.

Zoals ik al eerder aangaf, ik heb nog geen lange periode warme dagen mogen meemaken met onze WP, dus het kan heel goed zijn dat de dauwtemp als een gek omhoog klapt. Heb al gemerkt dat het heel nauw samenhangt met de luchtvochtigheid. Gevoelsmatig zeg ik dan, als je die onder controle weet te houden kom je een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
@mijgmae & @darkvalias jullie gebruiken de integratie?
Komt einde van de week een update van.
Even niet de nieuwe HA release updaten.

Er is een functie veranders in python modbus,
Heb ik aan gepast en nu aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
bommer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:57:

Yessir, waarvoor eeuwige dank voor het bouwen/onderhouden. Ons leven is er wel heel prettig door zo _/-\o_

P.s. where buy coffee link?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bommer
Maybe in the future, for now the coffee is on me :)
I get a lot back form the community as well.

Op verzoek van iemand op github, komt er ook een (gecalculeerde) sensor voor delta-t inlet/outlet.

De current working mode sensor is aangepast en laat nu alleen nog maar 1 status zien ipv een hele array.
Je zag altijd DHW, Heating in progress enz.
Nu is het nig maar 1 status.
Dit maakt het makkelijker met automations.

De afgelopen 2 dagen heb ik de complete data coordinator (de code die de data ophaald) herschreven. Er zit nu ook fout afhandeling en logging in, om mogelijke problemen op te sporen.

En bij evt. fout loopt als het goed is de module niet vast. Dit was wel het geval, als er een keer niet juiste data door de Amber werdt terug gestuurd.

Er is nu ook een reload service aan de integratie toegevoegd, je kun met een automation er voor zorgen. Dat Home assistant de module van zelf op nieuw inlaad.
Dat is een stuk netter dan een keiharde Home Assistant herstart.

En als laatste (ik hoop dat het lukt) een service op de setup informatie, zoals ip adres, poort en refresh interval, om deze te kunnen herconfigureren zonder verwijderen en herinstalleren van de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:56
Dank voor de updates en onderhoudt aan de integratie @bommer

Heeft er iemand middels de automatiseringen al een oplossing bedacht om het tijdschema van de DHW aan te passen aan het seizoen?
Uiteraard kun je elk seizoen dit zelf omzetten maar bij voorkeur loopt het mi automatisch.

Tot op heden doe ik dat telkens handmatig, in de Winter rond de middag om te profiteren van de hogere buiten temperatuur. Maar in de zomer in de vroege ochtend om te voorkomen dat de BUH bijspringt wanneer de buiten temperatuur te hoog wordt.

Is het mogelijk om de tijd schema's aan te passen via Modbus zodat je de regeling toch lokaal op de Amber laat lopen ipv een automation in Home Assistant te maken? Dat zou ergens wel de voorkeur hebben lijkt mij.

Of heeft iemand hier al een geniale oplossing voor bedacht waarbij het liefst ook een fallback mechanisme ingebouwd is dat de Amber toch ook de DWH op temperatuur houdt wanneer de automation faalt?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:02
bommer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:57:

Nee, ik gebruik de module van electropaultje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Aansturen van het tijdschema zelf heb ik nog niet werkend gekregen via de modbus. Wat ik nu zelf doe is de timer in- en uitschakelen via de control module.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Op het moment werkt de aansturing via Modbus dus best lekker, enige nadeel is dat hij met elk commando wat ik stuur mijn legionella planning omzeep helpt. Ik heb vandaag de laatste versie van de controllersoftware geïnstalleerd gekregen, maar dat mag niet baten.

Zit te denken aan het uitzetten van het programma en softwarematig de DHW temp op 60 te zetten om toch de temp er in te krijgen.

Als er andere ideeën/oplossing zijn hoor ik ze graag, want dit stoort wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
darkvalias schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:29:
Op het moment werkt de aansturing via Modbus dus best lekker, enige nadeel is dat hij met elk commando wat ik stuur mijn legionella planning omzeep helpt. Ik heb vandaag de laatste versie van de controllersoftware geïnstalleerd gekregen, maar dat mag niet baten.

Zit te denken aan het uitzetten van het programma en softwarematig de DHW temp op 60 te zetten om toch de temp er in te krijgen.

Hier ook Legionella uitgezet.

Ter vervanging de SG+ Delta op +15 gezet bij een normale SWW temp van 50.
SG+ wordt hier getriggerd door de omvormer SolarEdge, maar kan ik ook handmatig met knop nog aanzetten als ik een donkere week heb. In de winter denk ik dat ik deze SG+ maar op automation in HA zet via Relais van de Module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
darkvalias schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:29:

Ik heb een automation voor gemaakt om het setpoint te verhogen naar 65, je kan dan nog een bewaking doen in je automation dat die temperatuur 20min gehandhaafd blijft en anders een melding verstuurt.
De Amber doet in feite niets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Razor109 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:30:
Dank voor de updates en onderhoudt aan de integratie @bommer

Heeft er iemand middels de automatiseringen al een oplossing bedacht om het tijdschema van de DHW aan te passen aan het seizoen?
Uiteraard kun je elk seizoen dit zelf omzetten maar bij voorkeur loopt het mi automatisch.

Tot op heden doe ik dat telkens handmatig, in de Winter rond de middag om te profiteren van de hogere buiten temperatuur. Maar in de zomer in de vroege ochtend om te voorkomen dat de BUH bijspringt wanneer de buiten temperatuur te hoog wordt.

Is het mogelijk om de tijd schema's aan te passen via Modbus zodat je de regeling toch lokaal op de Amber laat lopen ipv een automation in Home Assistant te maken? Dat zou ergens wel de voorkeur hebben lijkt mij.

Of heeft iemand hier al een geniale oplossing voor bedacht waarbij het liefst ook een fallback mechanisme ingebouwd is dat de Amber toch ook de DWH op temperatuur houdt wanneer de automation faalt?
Ik gebruik een tijdschema in HA wat het setpoint aanpast.
Als je bijv je minimale setpoint op 45 graden zet, mocht er dan een communicatie storing zijn. Dan houd je de temperatuur minimaal daarop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Hier ook Legionella uitgezet.

Ter vervanging de SG+ Delta op +15 gezet bij een normale SWW temp van 50.
SG+ wordt hier getriggerd door de omvormer SolarEdge, maar kan ik ook handmatig met knop nog aanzetten als ik een donkere week heb. In de winter denk ik dat ik deze SG+ maar op automation in HA zet via Relais van de Module.
Dit is ook een mooie manier.
Als je sg contact afvalt verlaagt de amber dan gelijk weer het setpoint?

Of maakt hij de run af tot die setpoint+ Sg verhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Dit is ook een mooie manier.
Als je sg contact afvalt verlaagt de amber dan gelijk weer het setpoint?

Of maakt hij de run af tot die setpoint+ Sg verhoging
Hij stopt de run als SG+ gedeactiveerd is. Wil je dus zeker zijn, dan moet je ook de check van SWW temp 65c doen of eigenlijk SG+ aan laten staan zolang dat de run vanzelf afloopt en dhwheating in progress van aan naar uit gaat.

Om deze reden heb ik in SolarEdge de minimum run op 45min gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 10-06-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:40:
[...]

Hij stopt de run als SG+ gedeactiveerd is. Wil je dus zeker zijn, dan moet je ook de check van SWW temp 65c doen of eigenlijk SG+ aan laten staan zolang dat de run vanzelf afloopt en dhwheating in progress van aan naar uit gaat.

Om deze reden heb ik in SolarEdge de minimum run op 45min gezet.
Dacht ik al, dat hij het zo zou doen.
Jammer dat hij niet de run afmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:09
Sorry voor de snelle n00b vraag. Binnenkort wordt onze vvw aangelegd op de benedenverdieping. Het gaat om 75m2, 10 cm hoh en 16mm diameter. Later wordt deze aangesloten op een 9,5 Amber.

Is de 16mm diameter voldoende of moet deze groter zijn om de beste flow te krijgen?
In de vertrekken worden later ook nog een airco unit erbij geplaatst voor verdere koeling en bijverwarming. Ook zal er later nog een andere verdeler erop aangesloten worden met zo'n 40m2 vvw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
_Uploader_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:28:
Sorry voor de snelle n00b vraag. Binnenkort wordt onze vvw aangelegd op de benedenverdieping. Het gaat om 75m2, 10 cm hoh en 16mm diameter. Later wordt deze aangesloten op een 9,5 Amber.

Is de 16mm diameter voldoende of moet deze groter zijn om de beste flow te krijgen?
In de vertrekken worden later ook nog een airco unit erbij geplaatst voor verdere koeling en bijverwarming. Ook zal er later nog een andere verdeler erop aangesloten worden met zo'n 40m2 vvw.
16 mm is heel normaal. Spelen kan evt met lengte per groep. 80m1 per groep vind ik zelf mooi.
Kleiner doet me als op bouwhoogte beperkt moet worden. Groter eigenlijk nooit.
Eea hangt van je type vloer af: massa (beton, zand cement enz: defrosten komt goed) weinig massa: droogbouw systemen bijvoorbeeld, dan wel even inhoud in de gaten houden.
Ik zou:
Aan en afvoer naar verdeler mooi ruim, 32*3 of minimaal 22 dunwandige. Liever 28.
Als in toekomst verdeler in dezelfde ruimte neem dan gelijk een grotere en dop tijdelijk af.
Verdeler zonder pomp.

Edit: m1 natuurlijk niet m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
_Uploader_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:28:

Prima met aanvoer leiding MLB 32 mm of 28 mm staal/koper. Pomploze verdeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:09
@Degast en @Carboy54 Erg bedakt voor de zeer snelle en goede reacties!
Een pomploze verdeler met MLB 32 mm staat op de planning, goed om te weten dat de 16mm diameter goed is. Het komt in een zandcement deklaag boven een betonschuim laag.
Soms maak ik mij wel eens zorgen dat bepaalde zaken wel oke zijn (en bij een verbouwing moet er rekening gehouden worden met veel dingen :-) ), fijn om soms even een bevestiging te krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:06
Zo, koelen maar even aangezet via de Leejow module! Ben beniewd!

[ Voor 171% gewijzigd door Whiskey48 op 14-06-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Whiskey48 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:19:
Hier draait die al een goede dag op koelen. Het is heerlijk binnen. Buiten veel te warm 😁.

Ik heb het koelen geautomatiseerd. Dus enkele weken geleden toen het weer van slag was ging ik in een week van verwarmen naar koelen naar verwarmen 😅. Maar goed het werkte gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Fijn om te horen! Inmiddels zijn er een behoorlijk aantal tweakers die de module hebben en hoor eigenlijk nooit problemen.

Om het bestellen wat eenvoudiger te maken heb ik er even een shopje voor opgezet: https://electropaultje.nl...rop-amber-control-module/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobin83
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-06 09:21
Bij mij stond de mogelijkheid om te koelen nog wel uit in de Amber dus die moest ik ook nog even aanzetten, maar daarna werkte het direct. Echt koel wordt het niet bij mij maar goed het huis komt uit de jaren 50. Elke graad is meegenomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Tobin83 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Bij mij stond de mogelijkheid om te koelen nog wel uit in de Amber dus die moest ik ook nog even aanzetten, maar daarna werkte het direct. Echt koel wordt het niet bij mij maar goed het huis komt uit de jaren 50. Elke graad is meegenomen!
Het is ook verkoelen. Wat bij ons goed werkt is een ventilator in de woonkamer er bij zetten. Dan wordt de lucht goed gemengd en is het behagelijk in huis tov buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09
_Uploader_ schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:33:
@Degast en @Carboy54 Erg bedakt voor de zeer snelle en goede reacties!
Een pomploze verdeler met MLB 32 mm staat op de planning, goed om te weten dat de 16mm diameter goed is. Het komt in een zandcement deklaag boven een betonschuim laag.
Soms maak ik mij wel eens zorgen dat bepaalde zaken wel oke zijn (en bij een verbouwing moet er rekening gehouden worden met veel dingen :-) ), fijn om soms even een bevestiging te krijgen!
@_Uploader_
Enige waar je rekening mee dient te houden is dat de groepen niet te lang worden. Max 80 meter maar liever rond de 60 meter per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyR-nd4RoVCizenRRuB0wpaHhp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfdnwPp4Oe2SfssR7d8EgyVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK5HWa09DTlcygW9KW6E4X4NBqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOCPeI9E631N5zVvDzX3Cxuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH2Ltc4qZxIkqJmXf_rZAGJjHUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thtdHAzXeiJSYtxaVjMf1JoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGeIHyL3SQx_yRxyaQpola4Cksk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCetLKVkdyubXFFqVdNG9cOL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xcVfi3ttw45xpmRu0Vi9yXCQVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CycRfoaSDZEIvXLAzUJxr1gl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FplAjUEBNGHeLhvtLu088fmvyP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2m6q4058GXivIoBTSKY8HGLl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het koelen ook aangekregen. Eerst gedaan via de Leejoow module via de web interface, maar toen stopte hij steeds.
Nu op het schermpje de koellijn zone 1 aangezet ... even kijken of hij nu wat langer blijft draaien dan 10min

Zou ik hem nu goed hebben ingesteld?
Ik gebruik enkel de vloerverwarming beneden (kunststof verdelers)

[ Voor 27% gewijzigd door Whiskey48 op 14-06-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 12:55
Met de eerste langere warme week in zicht wil ik vanaf morgen vloer koeling gaan uit proberen. Begin nu toch wel te merken dat het huis de warmte vast houd.

Heb alle settings op de controle unit nog niet op koelen ingesteld, maar heeft iemand wat handige tips? Of een soort handleiding om niet gelijk te koud te gaan? Min 18 graden alles laten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Whiskey48 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het koelen ook aangekregen. Eerst gedaan via de Leejoow module via de web interface, maar toen stopte hij steeds.
Nu op het schermpje de koellijn zone 1 aangezet ... even kijken of hij nu wat langer blijft draaien dan 10min

Zou ik hem nu goed hebben ingesteld?
Ik gebruik enkel de vloerverwarming beneden (kunststof verdelers)
Wat bedoel je met hij stopte steeds? Sprong er een instelling terug of ging de pomp pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
leejoow schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:37:
[...]

Wat bedoel je met hij stopte steeds? Sprong er een instelling terug of ging de pomp pendelen?
Ik denk dat hij simpelweg aan het pendelen is op de koude.
Ik dacht dat als een lucht-lucht airco hij non-stop aan staat. Maar koude gaat niet omhoog als warmte, dus de vloer is snel op koude temperatuur en dan kan hij zijn koude niet kwijt denk ik.

Ik dacht dat ik wat fout deed, een van de instellingen misschien niet goed staat ... Maar hij kan natuurlijk minder makkelijk zijn energie kwijt tov verwarmen waar de warmte wel van de vloer af omhoog trekt.

Weer wat geleerd / ervaren!
(Een koele vloer is overigens wel erg prettig, vooral m'n vrouw vind het erg prettig)
Het is een leuke extra, maar voor het goed kouder maken van het huis is een lucht-lucht airco veel beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 15-06-2025 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
darkfujita schreef op zondag 15 juni 2025 @ 01:22:
Met de eerste langere warme week in zicht wil ik vanaf morgen vloer koeling gaan uit proberen. Begin nu toch wel te merken dat het huis de warmte vast houd.

Heb alle settings op de controle unit nog niet op koelen ingesteld, maar heeft iemand wat handige tips? Of een soort handleiding om niet gelijk te koud te gaan? Min 18 graden alles laten toch?
Zie hierboven hoe ik het heb staan in de Amber unit ... Ik denk dat dit goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Whiskey48 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:12:
[...]

Zie hierboven hoe ik het heb staan in de Amber unit ... Ik denk dat dit goed is.
Hoe staat de instelling min tem aanvoer koelen M1.20?
Ik gok dat de compressor daar op uit gaat.
Ik maak gemiddeld runs van 4 uur.
En kan het hier op 22 a 23 graden houden, met buiten 30 op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Aanvoer temperatuur op 18 graden houden zou vocht problemen moeten tegen gaan.
Ik heb mijn aanvoer temp op 17 staan en dan gaat het (hier) goed en dan zie ik de aanvoer temperatuur daadwerkelijk zakken tot 15,5 a 16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Met koelen heb ik de moduleren delta op 2 staan en uitschakelen op 2 of 3, herstart op 1.

Compleet andere instellingen dan bij verwarmen dus.

Voor de lange runs moet ik de afgifte via de Jaga echt aan zetten, vloerverwarming/koeling doet hier nagenoeg niks.

Ik heb de koellijn uit en gewoon een statische 18c aanstaan. En bewaak die m.b.t. dauwpuntstemperatuur. Handmatig nu nog, maar die wijzigt niet snel op een dag.

Moet zeggen dat ik de koeling nu twee avonden aan heb gedaan, huis houdt het redelijk koel op zichzelf. 24c zonder dat de koeling aan is geweest. Dus dan is de koeling met temperatuur van 18c ook nauwelijks effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Whiskey48 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:12:
[...]

Ja ik had het gelezen. Ik zie dat je ook WAR draait (mbt dynamische koel lijn adhv buiten temp). Waarom zou je dit doen? Kan je niet gewoon AAN/UIT? gelijk naar 18 graden aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik merk hier ook dat de koeling die de vloer in gaat wel zorgt voor een frisse vloer (lekker aan de voeten), maar om nou te zeggen dat ik heel efficiënt qua verbruik nu koel... Qua comfort heb ik er nog steeds mijn airco bij staan.

Wellicht als de saldering echt weg is dat ik het ga gebruiken om mijn stroom te verbranden, maar ik ben momenteel nog niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Even een vraag over de iTho Daalderop Horizontaal warmtevat 240liter + laadmodule. Ik heb beide nu een een tijdje werken in combinatie met een Arotherm warmtepomp 75/6. Dat lukt maar ik loop wel tegen wat rare dingen aan en zoek naar oorzaak en eventuele oplossing.

Het probleem is, dat ik het gevoel heb dat de laadmodule nadat het vat eerst is opgewarmd, deze ook weer gaat afkoelen. Klinkt raar maar dat is wat ik zie. Of er moet een ander probleem zijn waardoor het vat weer afkoelt.

Ik heb nu de gewenste temperatuur van het vat op 58 graden staan. Als het vat dan ook rond die temperatuur is verwarmd lijkt die wel op temperatuur te blijven in ieder geval gedurende de nacht.
Maar wat ik ook zie, is dat de temperatuur soms dramatisch zakt. Dan is de aanvoer temperatuur lager en lijkt het alsof de module door blijft gaan en dan in plaats van warmen het water weer afkoelt? Zou dat kunnen?

En zo ja, hoe voorkom ik dat? Of heeft dat met de driewegklep te maken die dan niet dicht is. De pomp heeft neem ik aan een naloop-tijd?

Kan het probleem ook worden veroorzaakt doordat de Warmtepomp retour-leiding vanaf de module op dezelfde retour zit voor het verwarmings-circuit? Merk wel dat het retourwater ook wel een aantal radiatoren ook opwarmt. Zou het zinvol zijn en kunnen om in de retour een veerbelaste terugslagklep te plaatsen (die heb ik)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_pXCCIdd8OIXu-dmAdjwZIN2q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7US67sKEdPR6DUiZoKD4rHx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
pc_slopert schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:37:
Even een vraag over de iTho Daalderop Horizontaal warmtevat 240liter + laadmodule. Ik heb beide nu een een tijdje werken in combinatie met een Arotherm warmtepomp 75/6. Dat lukt maar ik loop wel tegen wat rare dingen aan en zoek naar oorzaak en eventuele oplossing.

Het probleem is, dat ik het gevoel heb dat de laadmodule nadat het vat eerst is opgewarmd, deze ook weer gaat afkoelen. Klinkt raar maar dat is wat ik zie. Of er moet een ander probleem zijn waardoor het vat weer afkoelt.

Ik heb nu de gewenste temperatuur van het vat op 58 graden staan. Als het vat dan ook rond die temperatuur is verwarmd lijkt die wel op temperatuur te blijven in ieder geval gedurende de nacht.
Maar wat ik ook zie, is dat de temperatuur soms dramatisch zakt. Dan is de aanvoer temperatuur lager en lijkt het alsof de module door blijft gaan en dan in plaats van warmen het water weer afkoelt? Zou dat kunnen?

En zo ja, hoe voorkom ik dat? Of heeft dat met de driewegklep te maken die dan niet dicht is. De pomp heeft neem ik aan een naloop-tijd?

Kan het probleem ook worden veroorzaakt doordat de Warmtepomp retour-leiding vanaf de module op dezelfde retour zit voor het verwarmings-circuit? Merk wel dat het retourwater ook wel een aantal radiatoren ook opwarmt. Zou het zinvol zijn en kunnen om in de retour een veerbelaste terugslagklep te plaatsen (die heb ik)?
[Afbeelding]
Hoe is de waterpomp van de module aangesloten. Blijft deze wellicht continu draaien? Deze moet alleen draaien bij verwarmen sww. En kleppen moeten er inderdaad tussen anders verwarm je bij een legionella run ook jouw afgiftesysteem 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcJwuX_3NoC1xwbs8JnKPTgZDhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvB76L2g7xiPDGcOuSAuevGY.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt er inderdaad op dat de pomp blijft draaien als de drieweg-klep open staat. Die staat blijkbaar open wel merk ik dat de (relais) die de klep open en dicht zet regelmatig in en uitschakelt waardoor de klep even open en of dicht gaat (hoe kan ik eigenlijk zien wat de open of dicht stand is op de klep? Is een honeywell).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
pc_slopert schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:17:
[Afbeelding]
Lijkt er inderdaad op dat de pomp blijft draaien als de drieweg-klep open staat. Die staat blijkbaar open wel merk ik dat de (relais) die de klep open en dicht zet regelmatig in en uitschakelt waardoor de klep even open en of dicht gaat (hoe kan ik eigenlijk zien wat de open of dicht stand is op de klep? Is een honeywell).
Zorg ervoor dat de waterpomp van de boiler uitsluitend draait wanneer er sww wordt verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
bommer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:19:
[...]

Hoe staat de instelling min tem aanvoer koelen M1.20?
Ik gok dat de compressor daar op uit gaat.
Ik maak gemiddeld runs van 4 uur.
En kan het hier op 22 a 23 graden houden, met buiten 30 op de meter.
M1.20 min aanvoer temperatuur zone 1 staat op 16 graden.

Oh 23 bij buiten 30 zou echt fantastisch zijn.
Ik heb hem nu op 18 staan, maar zet hem even naar 17!
darkfujita schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Ja ik had het gelezen. Ik zie dat je ook WAR draait (mbt dynamische koel lijn adhv buiten temp). Waarom zou je dit doen? Kan je niet gewoon AAN/UIT? gelijk naar 18 graden aanvoer?
Ja ik dacht dat dit is misschien handig, zodat de koeling niet non-stop aan staat? Ik heb alle temperaturen naar 17 gezet ... Maar dan kan ik hem dus net zo goed gewoon uit zetten die koel stooklijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8t-aLkKj1HlDZ_qRSypB8CL8mA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzMClKwVGF9FF2sOKSMrgMQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWbtcw671eiXWSRD5nsrqsovJ70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9eTUgbARiKK67SZNT6WxutS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDxe8Wpdk7r3HsrFldM0dOroTnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHxg6h2KZdrHJFcz6ytews68.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGVMWSMZbFtpTsjDiT8KsQ3oaq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWIDOIDynl3TGYdd5gVXanGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wffCvvjqnSdWm4CbbHvgD69JAqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgCU8lVflYrv3OEnGdt4bMWk.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dan zou hij zo goed staan denk ik?
Vanaf 30 graden hou ik de schuifdeuren pas dicht ... Dan lijkt me dit zo goed ingesteld?

[ Voor 49% gewijzigd door Whiskey48 op 15-06-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Whiskey48 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:29:
[...]

M1.20 min aanvoer temperatuur zone 1 staat op 16 graden.

Oh 23 bij buiten 30 zou echt fantastisch zijn.
Ik heb hem nu op 18 staan, maar zet hem even naar 17!

[...]

Ja ik dacht dat dit is misschien handig, zodat de koeling niet non-stop aan staat? Ik heb alle temperaturen naar 17 gezet ... Maar dan kan ik hem dus net zo goed gewoon uit zetten die koel stooklijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: dan zou hij zo goed staan denk ik?
Vanaf 30 graden hou ik de schuifdeuren pas dicht ... Dan lijkt me dit zo goed ingesteld?
Ja die koellijn is niet zo interresant, Maar ik denk dat jouw compressor uitgaat omdat,
de temperatuur die je insteld om mee tekoelen altijd wat lager wordt
en dan grijpt de instelling M1.20 in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Ik heb denk ik zelf antwoord gekregen op mijn eerdere vraag (kan ik koelen forceren zonder invloed buiten temp, binnen temperatuur of dynamische koel lijn?). Dus kan ik koelen met aan/uit?

Ja!

Eerst koelen 'geactiveerd' en in het menu:
Aanvoertemperatuur koelen zonder koellijn zone 1: 18° gezet.

Vervolgens in het home menu op het sneeuwvlokje geklikt (ipv auto) en hij moet dus nu gaan koelen?

Ik zet deze straks weer terug op SWW (druppeltje), ben even benieuwd naar het energieverbruik haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
bommer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Ja die koellijn is niet zo interresant, Maar ik denk dat jouw compressor uitgaat omdat,
de temperatuur die je insteld om mee tekoelen altijd wat lager wordt
en dan grijpt de instelling M1.20 in
Die staat bij mij op 16 ... Moet ik die ietsjes hoger zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Whiskey48 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Wat zijn je temperaturen nu van:
Tuo
Tui
Tup?

Gewoon even uit interesse, heb geen idee of je ook hoger moet dan 16 (ik kijk graag ook even mee naar het antwoord/uitlef van iemand hierop)

[ Voor 23% gewijzigd door darkfujita op 15-06-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
[...]

Nee, eventueel lager, als je zelf dauwpunt controleert. Ze proberen met die installateurs instelling m1.20 te voorkomen dat een onwetende gebruiker een te lage temperatuur instelt op koellijn. Echter, bij moduleren ga je altijd iets voorbij je setpoint. En dan is M1.20 ineens hard-stop.
16 is overigens prima waarde. Soms zelfs aan de lage kant (eergisteren was dauwpunt 18c)

Dauwpunt vandaag schommelde hier tussen 12 en 13c, dus als je huis nog warm was na gister, kon je prima lager dan 16c gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 15-06-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
darkfujita schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Wat zijn je temperaturen nu van:
Tuo
Tui
Tup?

Gewoon even uit interesse, heb geen idee of je ook hoger moet dan 16 (ik kijk graag ook even mee naar het antwoord/uitlef van iemand hierop)
Wat zijn dit ookalweer? Waar vind ik die? Dit is:
- Temp Out
- Temp In
- Temp ... P??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Whiskey48 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Wat zijn dit ookalweer? Waar vind ik die? Dit is:
- Temp Out
- Temp In
- Temp ... P??
Achterkant deur binnenunit alle symbolen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Carboy54 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:06:
[...]

Achterkant deur binnenunit alle symbolen 🤣
Haha ik ga kijken.
Deze waren door Lennart e/o Joris ingesteld en werkte goed, sindsdien niet meer naar gekeken / in verdiept :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
Hehe, bij het data/gegevens overzicht, wanneer je op de 'i' klikt. Even pijltjes naar links/rechts en dan kom je er!

Hierbij de mijne. Heb de aanvoer nu op 19 graden gezet trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgM8eygWDJEo7RRO6_KYuBUjEEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/to361mp3IglvLrPC3zLu32yh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door darkfujita op 15-06-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
[...]

Ik zou laten ingrijpen bij 14 a 15 graden, wel monitoren of je verdelers niet last krijgen van condens.
Ander kan je best je gewenst water temp eerst op 18 proberen, hij maakt het zoiezo de aanvoer temp al iets kouder.
Maar dan blijft hij denk wel langer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
pc_slopert schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:17:
[Afbeelding]
Anders de tapwaterpomp van het WPV-H in een pompschakelaar drukken en de vloer op de aanvoer doen. Zodra het water boven de X*C is, gaat die pomp aan. Daarna zal de pomp nog wel even door draaien.. maar iig niet 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robrlk
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18-06 06:46
Help! Mijn Amber staat in storing met ' Debug Assertion Failed!'

Ik heb ruim 1,5 probleemloos mijn Amber draaien. Nu op eens geen warm water meer (vast ook geen verwarming maar ja dat is niet echt nodig he...). Het scherm toont (zie foto):

Debug Assertion Failed!
Program: \ResidentFlash\HeatStar\HeatStar.exe
File: f:\sp\vctools\vc7libsce\ship\atlmfc\include\atlconv.h
Line: 615
Expression: 0

(Press Retry to debug the application)

Geen van de drie opties verhelpt het probleem. I did try turning it off and on again...

Firmware versie: ik heb de Software-update V2.29 en EEPROM-update I van warmtepomponline geïnstalleerd.

Edit: ik heb inmiddels geprobeerd: als ik de RS485 stekker van de computer/display-unit loshaal, gebeurt hetzelfde. Is er iemand die kan proberen of de HeatStar applicatie opstart met deze stekker los? Als die applicatie normaal wel opstart ook zonder RS485, dan zal het probleem dus in de computer zitten lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APbqGQ14g_8TPbjxC1UDguCUesE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tlukcw2VoFKoRcgAsXmwhNdy.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door robrlk op 17-06-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
robrlk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:46:

Ik heb ruim 1,5 probleemloos mijn Amber draaien. Nu op eens geen warm water meer (vast ook geen verwarming maar ja dat is niet echt nodig he...). Het scherm toont (zie foto):

Debug Assertion Failed!

Geen van de drie opties verhelpt het probleem. I did try turning it off and on again...

Firmware versie: ik heb de Software-update V2.29 en EEPROM-update I van warmtepomponline geïnstalleerd.

Edit: ik heb inmiddels geprobeerd: als ik de RS485 stekker van de computer/display-unit loshaal, gebeurt hetzelfde. Is er iemand die kan proberen of de HeatStar applicatie opstart met deze stekker los? Als die applicatie normaal wel opstart ook zonder RS485, dan zal het probleem dus in de computer zitten lijkt me.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85PC-05fibQEiS7j4ciSaqSrOlo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yRUbcReQNVckrmpbaHStzGYK.jpg?f=user_large

Ah shit, dat had je al gedaan.
Dan geen idee! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
robrlk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:46:

Debug Assertion Failed!

[Afbeelding]
Onderstaand de reflectie van ChatGPT. Maar toch wel zorgwekkend dat zo'n drie gebruikers op dit forum dit soort "vastlopers" ervaren hebben, dat een herstart en zelfs herinstallatie van de software niet lijkt te helpen (en dat de software, zelfs 2.29, een debug-versie en niet een release is... ) Je zou graag zo'n win-CE schermpje voorgeprogrammeerd in de kast willen hebben, lijkt waardevoller dan een vorstbeveiliging,,,,

"Een debug build is een speciale versie van een programma die bedoeld is voor ontwikkelaars om fouten (bugs) op te sporen. In tegenstelling tot een release build (de versie die eindgebruikers meestal gebruiken), bevat een debug build extra controles, foutmeldingen en informatie die helpt bij het opsporen van problemen.

De foutmelding die je ziet wijst op een probleem in de ATL/MFC (Active Template Library / Microsoft Foundation Classes) code, specifiek in het bestand atlconv.h, dat betrokken is bij conversies tussen ANSI- en Unicode-strings (zoals A2W, W2A, enz.). De fout op regel 615 in atlconv.h komt meestal voor wanneer een NULL-pointer wordt doorgegeven aan een macro zoals A2W (ANSI naar wide-char conversie), wat niet toegestaan is in een debug build. In release-builds gebeurt dit stilzwijgend, maar in een debug-build wordt het afgevangen als assertion-fout.

De software HeatStar.exe is afkomstig van Heatstar Ltd, een Britse fabrikant gespecialiseerd in duurzame klimaatregeling voor zwembaden — denk aan warmte- en vochtbeheersingssystemen.
Het bedrijf is in 1980 opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in Newport op het Isle of Wight, Engeland heatstarbyenerco.com. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robrlk
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18-06 06:46
Even met @Carboy54 contact gehad en er gaat een nieuwe Windows CE computer komen... heeft iemand een idee of ik hardwarematig de pomp P0 in de buitenunit kan laten draaien? Dan kan ik middels de backup-heater en met de driewegklep in de juiste stand, nog het voorraadvat opwarmen. Op zich wel genoeg stroom voor deze dagen 8).

Anders moet ik iets meer omklussen om op via m'n vloerverwarming in elk geval het water tot kamertemperatuur te brengen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het is uiteindelijk gewoon een 230v pomp, dus ja die kan je met de hand laten lopen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Raadsel - koeling aangezet. Ik heb nog geen thermostaat contacten dus sturing op stooklijn icm op Tr. Maar toch is hij niet aangeslagen, dus toch nog eens verdiepen hoe die Tr sturing nou werkt.

Enfin, dat is niet het raadsel. De vraag is waarom de Amber van 300Wh naar 2.4kWh gaat als ik verwarming uit en koeling aan zet. Dit is dus zonder dat de compressor aangegaan is…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiBHaBFC0MNALCoDwQb9DfyiLPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ar97WDZXQI2qNq1sNRbsgCb3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkyLBjZvjD_qd7x8GdbGTm5vZ9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzsH5gvMdxE6gYGYPuHX76fx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
tonwes99 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:47:
Raadsel - koeling aangezet. Ik heb nog geen thermostaat contacten dus sturing op stooklijn icm op Tr. Maar toch is hij niet aangeslagen, dus toch nog eens verdiepen hoe die Tr sturing nou werkt.

Enfin, dat is niet het raadsel. De vraag is waarom de Amber van 300Wh naar 2.4kWh gaat als ik verwarming uit en koeling aan zet. Dit is dus zonder dat de compressor aangegaan is…[Afbeelding]

[Afbeelding]
Neem aan dat de pomp gaat draaien? Maar dat er een voorwaarde nog niet gehaald werd. (Vrijgave stooklijn gaat via contacten com en tk. Handmatig koelen kan, dan dus stooklijn koelen uit. En dan gaat ie richting aanvoertemp koelen zonder koellijn. Mits ook andere voorwaarden (min buitentemp ed) niet dwarsliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Degast schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Neem aan dat de pomp gaat draaien? Maar dat er een voorwaarde nog niet gehaald werd. (Vrijgave stooklijn gaat via contacten com en tk. Handmatig koelen kan, dan dus stooklijn koelen uit. En dan gaat ie richting aanvoertemp koelen zonder koellijn. Mits ook andere voorwaarden (min buitentemp ed) niet dwarsliggen.
Helaas kan ik die niet aflezen in HA met @leejoow , alleen de set value.

Met verwarmen gaat de pomp pas draaien als er warmte gevraagd word, zou dat met koelen anders zijn? Zal dit wknd eend kijken op de Win-CE zelf als er 100W gevraagd wordt...

Vwb. het niet koelem, de gebruikte settings volgen, moet me verdiepen in de setting van Tr compensatie vs. vol op Tr, en wekj van de regeling-keuzes ik dan precies moet maken. Menuteksten zijn soms net te kryptisch om zonder experimenteren te werken.
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste