• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-02 20:34
Jan2023 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Breda valt onder het werkgebied van @Carboy54 en collega,s
;) dat geeft wel vertrouwen dat het goed gebeurt.
Heb contact gehad met joris hierover we hebben besloten nu nog een cv terug te hangen en over 2 jaar dan heb ik de verbouwing achter de rug en is alles klaar om gelijk goed en netjes geinstaleerd te worden en een boiler te plaatsen. De ketel kan altijd dan weer voor een paar centen iemand anders gelukkig maken.
Kan nu wel overhaast werk gaan verichten maar daar word niemand gelukkig van.
Zal hiervoor zeker warmtepomponline voor gaan bellen als het zover is. Dan weet ik zeker dat het goed en profesioneel gebeurt.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:45
Cv ketels leveren niets op. Koop er zelf een jonge op MP en laat die ophangen..

• Degast
M'n wince schermpje heeft het zwaar vandaag. Duidelijk trager. Soms verdwijnen teksten.
Ben benieuwd, ga nu fotos van m'n instellingen maken..

• edb1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:52
Degast schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:37:
M'n wince schermpje heeft het zwaar vandaag. Duidelijk trager. Soms verdwijnen teksten.
Ben benieuwd, ga nu fotos van m'n instellingen maken..
Ik heb sinds gisteren dezelfde ervaring met het wince schermpje. Traag en wegvallende teksten.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-02 20:30
camel1987 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:08:
Drama hier de cv ketel van 15 jaar oud die het gaat begeven 🤦🏼‍♂️ heb de vrouw voorgelegd om toch een warm water vat maar gelijk aan te schaffen aangezien een nieuwe cv me ook 2000 euro gaat kosten. Nu is zei echter overtuigd dat we dan moeten gaan plannen wanneer en hoelang we kunnen douchen omdat ze slechte ervaringen gehoord heeft over een boilervat. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om haar eventueel te overtuigen dat er in een vat van 270 liter genoeg warm water zit om met 4e te kunnen douchen 🤦🏼‍♂️
Gezin van 4 waarvan 2 vrouwen die graag wat langer onder de douche staan. We hebben nu een kraan die 5 l/m zou verbruiken tijdens de douchebeurten volgens de homewizzard meter.
Dan nog een goede installateur op korte termijn die een vat en leidingwerk kan aanpassen gezien de installateur die de amber geplaatst heeft niet meer onder ons is.
Ik heb 270L op 48oC iedere nacht. Genoeg voor 4 personen regendouche, waaronder een zoon die graag 10 minuten kokend heet doucht, en twee dames.

Maar... voor een extra douche 's-avonds schiet dit wel soms tekort (sporten e.d.). Natuurlijk geen probleem als je de WP de hele dag laat bijwarmen, of de slots van 00:00-04:00 en 12:00-15:00 als de stroom het allergoedkoopste is.

• Degast
edb1 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb sinds gisteren dezelfde ervaring met het wince schermpje. Traag en wegvallende teksten.
Hm.
Enige dat ik anders had, want wilde geluid testen, was de pomp op hoog gezet ipv gemiddeld. Gewoon via het wince schermpje.
Zie dat die van jou van juli? is, die van mij eind mei.
Hopelijk storm in glas water.
Raar is t wel.

Heb aan en uit gezet leek weer ietsje soepeler.

• edb1
Degast schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Hm.
Enige dat ik anders had, want wilde geluid testen, was de pomp op hoog gezet ipv gemiddeld. Gewoon via het wince schermpje.
Zie dat die van jou van juli? is, die van mij eind mei.
Hopelijk storm in glas water.
Raar is t wel.

Heb aan en uit gezet leek weer ietsje soepeler.
Dat is toevallig, ik was zelf ook net het pompgeluid aan het testen op de hoge stand. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit invloed heeft op de werking van het Wince-scherm,

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vydVWvUgLxHPFR42WA2fT_36dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJ4LNPhzSxremOq8aouE4Jjr.jpg?f=fotoalbum_large

Het duurt nog even met de 3d printjes. Ook hier is een hele steile leercurve voor.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Degast
edb1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Dat is toevallig, ik was zelf ook net het pompgeluid aan het testen op de hoge stand. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit invloed heeft op de werking van het Wince-scherm,
!!

Dat is wel opmerkelijk. Ik heb veel geluid van de pomp zelf. (Dus niet stomingsgeluiden).
Zou een of andere electronische eigenschap terug kunnen koppelen naar wince schermpje an daar voor issues zorgen?
Dat moet ik denk ik aan @bommer vragen.

Bijzonder!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

ArnoudN schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:24:
[Afbeelding]

Het duurt nog even met de 3d printjes. Ook hier is een hele steile leercurve voor.
Oei 🫣
Op zijn ruggetje printen en idd supports gebruiken is de truc

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• ArnoudN
leejoow schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Oei 🫣
Op zijn ruggetje printen en idd supports gebruiken is de truc
Hij is nu bezig met poging 3, op zijn rug inderdaad.Ziet er al een stuk beter uit.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-02 10:34

Jan2023

KISS

Degast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:37:
[...]

!!

Dat is wel opmerkelijk. Ik heb veel geluid van de pomp zelf. (Dus niet stomingsgeluiden).
Zou een of andere electronische eigenschap terug kunnen koppelen naar wince schermpje an daar voor issues zorgen?

Bijzonder!
Zou een netfilter in de voeding plaatsen vanwege kromme volten.

Geintje
:P

Hoewel ik die vraag ooit stelde aan de itho monteur die mijn gecrashte scherm kwam wisselen.
Vond het niet nodig.

Terwijl mijn ups in de afgelopen jaren toch regelmatig is getriggerd door vreemde zaken op het net.

Mijn pomp hoor ik ook hoor , hoogfrequent toontje , op stand gemiddeld lig ik er niet wakker van

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Degast
Jan2023 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Zou een netfilter in de voeding plaatsen vanwege kromme volten.

Geintje

Hoewel ik die vraag ooit stelde aan de itho monteur die mijn gecrashte scherm kwam wisselen.
Vond het niet nodig.

Terwijl mijn ups in de afgelopen jaren toch regelmatig is getriggerd door vreemde zaken op het net.

Mijn pomp hoor ik ook hoor , hoogfrequent toontje , op stand gemiddeld lig ik er niet wakker van
Ik heb daar te weinig kaas van gegeten. Maar als dat nou mede oorzaak zou zijn.. ..

Irritant dat toontje. Een 100€ duurdere pomp had ik er met liefde in gehad. Was eea veel stiller geweest.
En dan nog 15€ aan net iets beter geplaatste compressor.
Dan was eea nog stuk stiller geweest.

Op slaapkamer hoor ik er niets van.

Maargoed. Blijkbaar zijn er heel veel warmtepompen met dit type pomp er in. . (Quatt, Flint enz.)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:09
Hoe zit dat met WinCE als die na spanningsloos op het Windows startscherm blijft hangen en heatstar wil niet draaien?
(Even uit goodwill eentje voor iemand aangesloten)

• Degast
Na powercycle start ie wel op?

Nieuw die t niet doet niet eerder gehoord.

• Technician-
Degast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:33:
Na powercycle start ie wel op?

Nieuw die t niet doet niet eerder gehoord.
Heb nieuwe firmware gescoord en gedraaid en draait weer als een zonnetje.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Technician- schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Heb nieuwe firmware gescoord en gedraaid en draait weer als een zonnetje.
Even buiten je comfort zone gegaan ?
8)

Waar heb je die firmware gescoord?
En welke versie draai je nu?

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-01 22:37
Degast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:37:
[...]

!!

Bijzonder!
Als het geen resoneren is, maar een hoog frequent geluid. Dan ben ik bang dat je er niet veel aan doen kan.
behalve dan een lage snelheid zetten.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Degast
bommer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Als het geen resoneren is, maar een hoog frequent geluid. Dan ben ik bang dat je er niet veel aan doen kan.
behalve dan een lage snelheid zetten.
En met je kennis van regelingen. Zou er een verband kunnen zitten tussen stand pomp en werking wince schermpje?

Het was wel opmerkelijk.

Heb nog niet aangedurfd te herproduceren.

Qua pomp, ja helaas. Blijf me afvragen waarom de ene Amber wel en ander niet. Maargoed.

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:15
Degast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:14:
[...]

En met je kennis van regelingen. Zou er een verband kunnen zitten tussen stand pomp en werking wince schermpje?

Het was wel opmerkelijk.

Qua pomp, ja helaas. Blijf me afvragen waarom de ene Amber wel en ander niet. Maargoed.
Grappig dat je dit zegt, ik heb geen problemen met het schermpje op 1 enkele keer na. Dat was toen ik de pomp even op hoog had gezet en dit na een dag weer wilde wijzigen. Schermpje wilde niet ontwaken, power cylce en alles was weer oke. Verder niet veel aandacht meer aan gegeven daarna.

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:29
Heeft iemand voor mij een foto van de platenwisselaar van een I-WPV 3G vat of een I-WPV laadmodule?
Ik probeer de verschillen te vinden tussen de 2e en 3e generatie. Ik wil begrijpen waarom het I-WPV wat ik op het oog heb niet geschikt zou zijn voor de Amber. Ik heb namelijk de indruk dat de platenwisselaars hetzelfde zijn, dus dan zou hij wellicht wel te combineren zijn met de Amber.

Voor de I-WPV (2G?) (03-00626) en de eerste versie van de I-WPV 3G (03-00674) bestaat er een serviceset voor de platenwisselaar (05-00666). Zie de foto hieronder.
Voor de laatste versie van de I-WPV 3G (03-00768) is dat een ander bestelnummer (05-01060). Maar die is verder nergens te vinden.

Ik wil weten wat de verschillen zijn tussen die twee platenwisselaars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbcxmey1GPlBuxLEFBDDAFERsNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iajyHNdcEySS7EsfsN38ZfFH.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van serviceset (05-00666), waarop is te zien dat het om een Kaori E040-16M-G3/4 platenwisselaar gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlYuMAhVRFgBHg-h0O3mVwlLBaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXfmpkI87NA3ocUeCzQlnzLS.avif?f=fotoalbum_large
Deze platenwisselaar is ook te zien op deze foto van @Carboy54 . Maar welk type vat zien we hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1ZzeQERxPa0MfDmZjE2W4-Z4iY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ih3zeS2utIfC1MTWnxAOvzkR.avif?f=fotoalbum_large
In het Weheat topic ik deze foto van @zeekoe gevonden, maar helaas kan ik niet zien welk type het is.

De I-WPV (03-00626) en de I-WPV 3G (03-00674) zouden volgens Itho niet geschikt zijn voor het gebruik icm met de Amber. De I-WPV 3G (03-00768) is dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door perslucht op 24-01-2026 10:10 ]

• camel1987
Weet iemand of ik dr anna plugwise module rechtstreeks met de usb vanuit het schermpje van stroom kan voorzien ?
Heb er ook de leejow module al inzitten.
Weet niet of de usb aansluiting dit kan leveren wilde het kastje namelijk in de amber aanstuurkast wegwerken. 😅

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:26
camel1987 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:08:
Drama hier de cv ketel van 15 jaar oud die het gaat begeven 🤦🏼‍♂️ heb de vrouw voorgelegd om toch een warm water vat maar gelijk aan te schaffen aangezien een nieuwe cv me ook 2000 euro gaat kosten. Nu is zei echter overtuigd dat we dan moeten gaan plannen wanneer en hoelang we kunnen douchen omdat ze slechte ervaringen gehoord heeft over een boilervat. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om haar eventueel te overtuigen dat er in een vat van 270 liter genoeg warm water zit om met 4e te kunnen douchen 🤦🏼‍♂️
Gezin van 4 waarvan 2 vrouwen die graag wat langer onder de douche staan. We hebben nu een kraan die 5 l/m zou verbruiken tijdens de douchebeurten volgens de homewizzard meter.
Dan nog een goede installateur op korte termijn die een vat en leidingwerk kan aanpassen gezien de installateur die de amber geplaatst heeft niet meer onder ons is.
Vergeet niet dat de warmtepomp ook tijdens douche beurten ook weer warmte kan leveren mits voldoende vermogen. 270 is voldoende. Meestal sta je ook niet gelijktijdig onder de douche toch? Regio?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• edb1
[quote]perslucht schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:04:
Heeft iemand voor mij een foto van de platenwisselaar van een I-WPV 3G vat of een I-WPV laadmodule?
Ik probeer de verschillen te vinden tussen de 2e en 3e generatie. Ik wil begrijpen waarom het I-WPV wat ik op het oog heb niet geschikt zou zijn voor de Amber. Ik heb namelijk de indruk dat de platenwisselaars hetzelfde zijn, dus dan zou hij wellicht wel te combineren zijn met de Amber.

Hierbij foto's van de wisselaar bij een laadmodule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTqcQuBYeBJxaKA4OBEyxswiHfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqi9nAd3sIxYQIrFRHBtjNOR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4gH7tkQsB64Vqb7_VFdP__WCfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Z2nYVOPriTSoHnhmdTGANbY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door edb1 op 24-01-2026 12:17 ]

• perslucht
Heel erg bedankt @edb1. Zo te zien heeft die platenwisselaar 26 platen in tegenstelling tot 16 platen van de oudere generatie.

• camel1987
Carboy54 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Vergeet niet dat de warmtepomp ook tijdens douche beurten ook weer warmte kan leveren mits voldoende vermogen. 270 is voldoende. Meestal sta je ook niet gelijktijdig onder de douche toch? Regio?
Heb al contact gehad met joris jan ik heb u ook aan de lijn gehad tijdens de rit in duitsland 😅.
Heb afgesproken dat als alles hier klaar is er contact gelegd word.

• perslucht
@camel1987 Kan je niet een Dinrail USB lader op de Dinrail van het binnendeel zetten?

• Carboy54
camel1987 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Heb al contact gehad met joris jan ik heb u ook aan de lijn gehad tijdens de rit in duitsland 😅.
Heb afgesproken dat als alles hier klaar is er contact gelegd word.
Tja al die pseudoniemen 🤗

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• camel1987
perslucht schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:56:
@camel1987 Kan je niet een Dinrail USB lader op de Dinrail van het binnendeel zetten?
Heb hier ooit eens iemand voorbij zien komen die hem ook verwerkt had in de binnenunit van de amber. Heb hem nu aangesloten op het display usb en hij doet het gewoon.

• perslucht
@camel1987 Zou dat deze post kunnen zijn?
-JB- in "Itho Daalderop Amber"

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Als je je afvraagt waarom sommige mensen een hoger verbruik, lagere COP of anderszins een hoger gedimensioneerd systeem hebben dan anderen : kijk nu even naar te temperatuur kaart van NL.

In t zuiden zitten ze in t zonnetje uit de wind op t terras, in t noorden schaatsen ze over straat.

Ik heb hier in de tuin ook nog sneeuwresten liggen sinds 3 januari. En heb nu al weer twee dagen achtereen op echt natuurijs is in t bos geschaatst (15km, 17km)

• camel1987
Juist dat was hem 👌🏻

• Carboy54
perslucht schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:22:
Heel erg bedankt @edb1. Zo te zien heeft die platenwisselaar 26 platen in tegenstelling tot 16 platen van de oudere generatie.
Klopt de nieuwe versie heeft het vermogen afgestemd op de Amber.

• Carboy54
Jan2023 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:01:
[...]

Die uitleesmodule zou toch een tool voor installateurs zijn ?

Wat mij betreft zou Itho eerst de bestaande knelpunten moeten oplossen , zoals:

Dat irritante defrost algoritme
( je kan er op wachten vanaf 3 graden buiten )
EN
Een recept om vastlopende schermpjes van de binnen unit tegen te gaan.

Dat haalt echt het vertrouwen in de Amber onderuit , en ja ik weet het ik ben een zeurpiet .
Jan ook wij zijn zeurpieten. :-( Wij beroepen Itho al twee jaar op hun verantwoordelijkheden en gemaakte afspraken. Daarom hebben wij 3 weken geleden een brief naar de directie geschreven waar wij nog geen antwoord op hebben gehad. Indien niet binnen redelijke termijn aan onderstaande modificaties kan worden voldaan zullen wij de verkoop van de Amber afschalen.

- verbeterde defrost algoritme. ( bij Amitime beschikbaar )
- oplossen problemen scherm ( Itho neemt onder garantie zijn verantwoordelijkheid is eerder toegezegd )
- online monitoring van onze klanten ( zou er al lang moeten zijn nu Q2 ? )

Dat laatste heeft zich bij ons de afgelopen koude weken bewezen. Bij Weheat hebben wij deze allemaal online kunnen oplossen. Dat is een vereiste voor alle nieuwe door ons nog te voeren merken.

Itho ook wij worden ongeduldig.

• bommer
Degast schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Het was wel opmerkelijk.

Als ik daar op door zou denken, dan zou dat in houden dat het PWM signaal
terugkomt naar de binnen unit. Volgens mij is de draad in de 5 aderige voeding kabel tussen binnen en buiten, alleen een schakeldraad.
Dat zou dan meest logische zijn als dat via 1 van de beide datakabels terugkomt.
daar zou je een ferriet kern om heen kunnen doen, zo dicht mogelijk bij de buitenunit.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Degast
Voor die paar euro kan dat geen kwaad. Ook gezien de reacties van een paar anderen die zoiets ervaren hebben blijkbaar.

Pomp maakt bij meer toeren natuurlijk ook meer/ander/sterker magnetisch veld.

Kan t me niet voorstellen maar zal t uitproberen.
Dank.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bommer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:13:
[...]

Als ik daar op door zou denken, dan zou dat in houden dat het PWM signaal
terugkomt naar de binnen unit. Volgens mij is de draad in de 5 aderige voeding kabel tussen binnen en buiten, alleen een schakeldraad.
Dat zou dan meest logische zijn als dat via 1 van de beide datakabels terugkomt.
daar zou je een ferriet kern om heen kunnen doen, zo dicht mogelijk bij de buitenunit.
Je kunt pwm signaal voor p0 gewoon uitzetten in menu, dan draait pomp sowieso op 100%, wat t zelfde is als standje maximaal.

• camel1987
Even een een vraag die ik hier mischien wel even kan stellen aangezien ik hier anders een heel apart topic voor moet aanmaken.
De amber verzorgt bij ons dus de verwarming momenteel en we hebben een cv hangen welke ons sanitair water voorziet.
Nu is deze cv 15 jaar oud en word deze aankomende dinsdag vervangen voor een nieuwe. Ik heb bij het bedrijf welke deze komt plaatsen aangegeven dat de ketel enkel gaat dienen voor het sww. Hun zeggen dat het mogelijk is met een intergast hre cw4 deze enkel te plaatsen als sww.
Nu mijn vraag onze huidige ketel is aangesloten nu in hybride opstelling waarom weet niemand dus de cv leidingen zijn ook nog verbonden aan de amber en cv met keerkleppen ertussen.
Klopt het dan dat deze drek evt gewoon komen te vervallen en dat enkel de koud warm en gas leidingen aangesloten moeten worden ? Weet ook iemand of het expansievat welke bij de cv hoorde nog steeds in het leidingwerk moet blijven ivm de amber of komt deze ook te vervallen ?
Ik heb ook geen flauw idee of degene die het bedrijf stuurt hier kaas van gegeten heeft ben het vertrouwen een beetje kwijt tegenwoordig gezien de ellende die we al gehad hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJJAEqckyP7XA5gaFzw5uCO6FXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHINUrPKO8ts4uIvDG2JRGoz.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op wat op wat een zooitje het nu is 😅 alles word gelukkig binnen nu en een jaar verplaatst naar een apart hokje

• Jan2023

Jan2023

KISS

@camel1987

Een Intergas ketel kan inderdaad alleen voor sanitair water gebruikt worden .
Cv leidingen kan je los koppelen en afdoppen.
In geval van nood kan je dan voor verwarming niet terug vallen op je gasketel , dat zou nu nog wel kunnen , wel met verminderde flow als je geen mengverdeler meer hebt voor de vvw.

Expansie vat moet wel blijven zitten , deze hangt nu immers in het afgifte systeem van de Amber.

Ik zie daar ook nog een druk meter zitten , wel belangrijk om te hebben als je daar het systeem vult .

[ Voor 10% gewijzigd door Jan2023 op 25-01-2026 10:34 ]

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:10:
Even een een vraag die ik hier mischien wel even kan stellen aangezien ik hier anders een heel apart topic voor moet aanmaken.
De amber verzorgt bij ons dus de verwarming momenteel en we hebben een cv hangen welke ons sanitair water voorziet.
Nu is deze cv 15 jaar oud en word deze aankomende dinsdag vervangen voor een nieuwe. Ik heb bij het bedrijf welke deze komt plaatsen aangegeven dat de ketel enkel gaat dienen voor het sww. Hun zeggen dat het mogelijk is met een intergast hre cw4 deze enkel te plaatsen als sww.
Nu mijn vraag onze huidige ketel is aangesloten nu in hybride opstelling waarom weet niemand dus de cv leidingen zijn ook nog verbonden aan de amber en cv met keerkleppen ertussen.
Klopt het dan dat deze drek evt gewoon komen te vervallen en dat enkel de koud warm en gas leidingen aangesloten moeten worden ? Weet ook iemand of het expansievat welke bij de cv hoorde nog steeds in het leidingwerk moet blijven ivm de amber of komt deze ook te vervallen ?
Ik heb ook geen flauw idee of degene die het bedrijf stuurt hier kaas van gegeten heeft ben het vertrouwen een beetje kwijt tegenwoordig gezien de ellende die we al gehad hebben.
[Afbeelding]

Let niet op wat op wat een zooitje het nu is 😅 alles word gelukkig binnen nu en een jaar verplaatst naar een apart hokje
Voor alleen sww heb je volgens mij geen expansievat nodig omdat er in de waterleiding geen expansie op treedt. Voor de Amber wel bij voorkeur een met een voordruk van 0.5 bar. Of de Intergas zonder cv aansluiting kan weet ik niet.

• camel1987
Jan2023 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:30:
@camel1987

Een Intergas ketel kan inderdaad alleen voor sanitair water gebruikt worden .
Cv leidingen kan je los koppelen en afdoppen.
In geval van nood kan je dan voor verwarming niet terug vallen op je gasketel , dat zou nu nog wel kunnen , wel met verminderde flow als je geen mengverdeler meer hebt voor de vvw.

Expansie vat moet wel blijven zitten , deze hangt nu immers in het afgifte systeem van de Amber.

Ik zie daar ook nog een druk meter zitten , wel belangrijk om te hebben als je daar het systeem vult .
Oke dus het expansievat blijft wel benodigd dus dat is jammer las op internet veel verschillende verhalen over dat deze ook kan komen te vervallen maar wist niet of het een vereiste voor de amber is.
Ze moeten idd het vulpunt veranderen die moet wel behouden blijven inderdaad.
Heb in de 2 jaar dat de amber nu hangt eigenlijk nooit de cv nodig gehad we verbruiken nu maar een kleine 150m3 gas voor een heel jaar aan douchen en warm water keuken.
Maar heb helaas nog de optie niet voor een boiler.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-02 20:30
Hmmm... als je alle toeters en bellen als keerkleppen al hebt zitten en de voorkeur hebt voor 1 expansievat, dan zou je kunnen overwegen om de ketel wel 1-op-1 te vervangen. Toch lekker als je WP om welke reden dan ook in de komende 15 jaar in storing gaat, hoeft de installateur niet dezelfde dag te komen.

En ook lekker als het buiten toch -10oC is, of je terugkomt van een wintersport.

En ook lekker als - om welke reden dat ook - er geopolitiek iets gaat gebeuren. De gasboiler houdt je met een kleine UPS (of autoaccu met omvormer) in leven, zolang de pomp maar draait. Heb je het toch warm als de russen de E_centrale gehackt hebben...

• camel1987
tonwes99 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:58:
Hmmm... als je alle toeters en bellen als keerkleppen al hebt zitten en de voorkeur hebt voor 1 expansievat, dan zou je kunnen overwegen om de ketel wel 1-op-1 te vervangen. Toch lekker als je WP om welke reden dan ook in de komende 15 jaar in storing gaat, hoeft de installateur niet dezelfde dag te komen.

En ook lekker als het buiten toch -10oC is, of je terugkomt van een wintersport.

En ook lekker als - om welke reden dat ook - er geopolitiek iets gaat gebeuren. De gasboiler houdt je met een kleine UPS (of autoaccu met omvormer) in leven, zolang de pomp maar draait. Heb je het toch warm als de russen de E_centrale gehackt hebben...
Haha daar zit wat in natuurlijk.
Echter word er volgend jaar toch waarschijnlijk de cv uitgedaan om een vat te plaatsen maar voor nu zou dat eigenlijk wel gewoon het makkelijkste zijn.

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 09:33
Carboy54 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Voor alleen sww heb je volgens mij geen expansievat nodig omdat er in de waterleiding geen expansie op treedt. Voor de Amber wel bij voorkeur een met een voordruk van 0.5 bar. Of de Intergas zonder cv aansluiting kan weet ik niet.
Hier dezelfde situatie gehad met een Nefit ketel, vooruitlopend op installatie van de Amber tijdelijk alleen SWW via de CV ketel. CV leidingen afgedopt en CV bedrijf uitgeschakeld in de software van de ketel. Ondanks dat was een expansievat nodig, zonder ging de Nefit in de fout.

• Degast
Ja, logisch, cv s verwarmen via cv water warmtewisselaar meestal.

Het is nu 2026, over 10 jaar is het 2036. Dan nog stoken met gas? 2041??

Geen glazen bol. Maar lijkt me sterk.

• camel1987
Degast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:

Volgens intergas heeft de nieuwe hre een nieuw systeem zodat hij opkk gewoon als geiser gebruikt kan worden voor enkel tapwater buizen lopen achter de wisselaar door waardoor het water verwamt word. Maar denk zoals al aangeven werd hierboven dat ik alles maar gewoon even op dezelfde manier laat aansluiten.

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Volgens intergas heeft de nieuwe hre een nieuw systeem zodat hij opkk gewoon als geiser gebruikt kan worden voor enkel tapwater buizen lopen achter de wisselaar door waardoor het water verwamt word. Maar denk zoals al aangeven werd hierboven dat ik alles maar gewoon even op dezelfde manier laat aansluiten.
Zoveel meerwerk zal dat niet opleveren. Slopen zijn wij goed in 😵

• Jan2023

Jan2023

KISS

Degast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:

Deadline voor gasverbruik? , was dat niet 2050?
Met die afhankelijkheid van Trump (LNG) zou ik subiet wat gasputten in de Noordzee openen.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 15:17
Toch apart, maar wederom voor de 3e keer wat druk verlies en opnieuw moeten bijvullen.

Afgelopen dinsdag meette ik 1,6 bar. Net gekeken en toch weer gezakt naar 1,2 bar. Kan geen lekkages oid vinden. Zie wel correlatie bij koud weer (vriezen). Heb geen idee hoe de vorstbeveiliging werkt, maar kan het zijn dat er heel af en toe wat uit komt dan? Of hoe werkt dit?

Of is het alsnog lucht in de leiding die eruit is gegaan, aangezien ik de allereerste keer helemaal heb moeten bijvullen?

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:15
Ik weet het het is al zo vaak gezegd maar 18 defrost sinds middernacht is echt waanzin. Is er een mogelijkheid om de ambient sensor een offset te geven van zeg +5 graden?

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Zowel de defrosts als het kleine drukverlies is een bekend issue van de Amber. Vergelen met de stilte en goede begeleiding op dit forum is dat iets wat ik op de koop toe neem. Hopelijk lukt het @Carboy54 Jan om Itho aan het werk te zetten of anders ee. Parallel kanaal met ambitie te creëren oid dan is hij helemaal goed. Tot die tijd duimen. Ik denk wel dat als eea niet door Itho wordt opgelost iga ik hem niet meer adviseren aan kennisen hoe hoe de service van Itho ook is ( die is heel erg goed!)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• bommer
scoobinoobi schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:04:
Ik weet het het is al zo vaak gezegd maar 18 defrost sinds middernacht is echt waanzin. Is er een mogelijkheid om de ambient sensor een offset te geven van zeg +5 graden?
Helaas, ik had ook graag een calibratie offset gezien. (is in feite het zelfde) Hadden we heel in het begin al eens gevraagd aan Itho.
Zou graag nog steeds alle instellingen willen kunnen doen via de modbus en diverse bugs die ik heb doorgegeven.
Ben volgende week op de VSK beurs, daar zal ik ze dan maar weer over lastig vallen.

• Technician-
wowly schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:15:
Zowel de defrosts als het kleine drukverlies is een bekend issue van de Amber. Vergelen met de stilte en goede begeleiding op dit forum is dat iets wat ik op de koop toe neem. Hopelijk lukt het @Carboy54 Jan om Itho aan het werk te zetten of anders ee. Parallel kanaal met ambitie te creëren oid dan is hij helemaal goed. Tot die tijd duimen. Ik denk wel dat als eea niet door Itho wordt opgelost iga ik hem niet meer adviseren aan kennisen hoe hoe de service van Itho ook is ( die is heel erg goed!)
Waar komt dat drukverlies weg dan? Dat moet toch eerst duidelijk zijn?

• Carboy54
Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Waar komt dat drukverlies weg dan? Dat moet toch eerst duidelijk zijn?
@wowly drukverlies komt niet door de Amber en is geen specifiek probleem. Vaak is de voordruk van het expansievat en de toegepaste waterdruk niet gecorrigeerd met hoogteverschil de oorzaak.

• Degast
18??

7 korte hier..

En daarbij rond 0 en veel vocht. Tsja.

Kijk eens op de andere fora.. zo erg is t nu allemaal ook weer niet hoor! Kan vooral beter.

Drukverlies door de Amber een bekend probleem?

Nee hoor. . .

[ Voor 17% gewijzigd door Degast op 25-01-2026 22:09 ]

• Degast
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Degast op 25-01-2026 22:08 ]

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-02 23:03
Ik heb hier ook wel aardig wat defrosts gehad, maar ik moet zeggen dat ik dat niet zo heel gek vindt. Misschien dat de frequentie iets naar beneden kan en de duur net wat langer. Maar over het algemeen ben ik echt heel tevreden over hoe de Amber draait (nu zo'n 14 maanden). Hoe meer je op het scherpts van de snede de defrosts gaat draaien hoe meer risico ook weer zou ik denken. Ik weet niet wat mijn COP of SCOP is, maar vergeleken met het gasverbruik van mijn buren en mijn eigen historisch verbruik loopt hij gewoon heel goed. Dus die defrosts lijken niet zo veel negatieve impact te hebben.

Ook het drukverlies herken ik totaal niet. Ik heb hem na de eerste keer opstarten nog geen enkele keer bijgevuld en ik zie geen drukverlies. Ik heb geen Caleffi dus verlies daar ook sowieso niks.

Enige minpuntje is er dat muizen in het ding zijn gekropen en hebben huisgehouden. Maar die gaten zijn nu als het goed is dicht.

• Degast
Morgen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:16:

Enige minpuntje is er dat muizen in het ding zijn gekropen en hebben huisgehouden. Maar die gaten zijn nu als het goed is dicht.
Ehm, ìn de warmtepomp?
Huh!

Marters die iets kapot knagen zie dat, merk ongebonden, ook nog wel hier en daar gebeuren.

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-02 23:03
Ja muizen. De gaten van de fan naar het electronica gedeelte en de compressor zijn ongeveer 1cm2. Zitten er 2. Dua daar kan niet zoveel anders doorheen. Er was aan de isolatie binnenin geknaagd en er lagen muizenkeutels plus wat andere troep. Heb er nu wat steenwol in geprutst. Zal hem als de kou straks weer wat minder is en hij uitstaat weer eens openschroeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Morgen op 25-01-2026 22:59 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

24 defrosts hier gisteren, keurig elk uur.

• ArnoudN
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:48:
[...]

24 defrosts hier gisteren, keurig elk uur.
Hier idem dito. Het is hier wel continu onder nul, maar nagenoeg geen aangroei van ijs vanwege de droge lucht. Dit heeft echt een slecht effect op het rendement en verbruik.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Hier idem dito. Het is hier wel continu onder nul, maar nagenoeg geen aangroei van ijs vanwege de droge lucht. Dit heeft echt een slecht effect op het rendement en verbruik.
Jup, grofweg 1/6e van de tijd geen opwarming.

Blij dat ik wat overcapaciteit heb. Als je op de grens zit, koelt je huis wel sneller af en is de 10minuten recovery time bij defrost ook langer.

• Degast
Grote verschillen, maar dat wisten we.
Wel nog beetje benieuwd naar effecten opstelling i.p.v. verscholen in weer.

Daarvoor zou ik m'n buren er een moeten aansmeren. (En dan monitoren)

Wordt aan gewerkt.

• ArnoudN
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Jup, grofweg 1/6e van de tijd geen opwarming.

Blij dat ik wat overcapaciteit heb. Als je op de grens zit, koelt je huis wel sneller af en is de 10minuten recovery time bij defrost ook langer.
Bij mij heeft hij echt wel 20 minuten nodig, dat is dus bijna 1/3 van de tijd en mijn Amber zit op de grens.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:25
ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Bij mij heeft hij echt wel 20 minuten nodig, dat is dus bijna 1/3 van de tijd en mijn Amber zit op de grens.
Je kan de BUH even laten helpen op te warmen. Je TC waarde gaat dan snel richting de stooklijn.

• ArnoudN
JL-IP(!) schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Je kan de BUH even laten helpen op te warmen. Je TC waarde gaat dan snel richting de stooklijn.
Ik heb het idee dat mijn BUH steeds net te vroeg (of veel te laat) bijspringt, waardoor het effect niet echt zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJ2T0NQb6Kuxlmkop5bN_5mnWj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k5ooE6R2pFUj11ssI6qy5sT1.png?f=user_large

Bij het eerste en laatste pijltje gaat het wel goed, maar bij die twee andere is het net te vroeg of misschien wel veel te laat.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-IZtEw9Ox-7vXJ7yLDaOAHYO5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFWSUCLehufBDOM9JM9rWD8E.png?f=fotoalbum_large
26 defrosts laatste 24 uur met een Amber 120. (1.29 II versie).
Toch maar kijken wat de backup erbij doet,

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

shadylog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:38:
[Afbeelding]
26 defrosts laatste 24 uur met een Amber 120. (1.29 II versie).
Toch maar kijken wat de backup erbij doet,
BUH erbij verkort alleen de recovery time na de defrost. En die is bij jou al mooi kort voor zover ik kan zien op dit uitgezoomde plaatje.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Degast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:14:
Grote verschillen, maar dat wisten we.
Wel nog beetje benieuwd naar effecten opstelling i.p.v. verscholen in weer.

Daarvoor zou ik m'n buren er een moeten aansmeren. (En dan monitoren)

Wordt aan gewerkt.
Wat verwacht je van de opstelling dan?

Algoritme is vrij simpel kijkt vziw gewoon naar de buitentemperatuur (incl gemiddelde van 24u en laatst uur). Een zonnetje op de sensor zou het mogelijk iets aanpassen qua opstelling. (wat effectief hetzelfde is als de hierboven voorgestelde off-set).

• Degast
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Wat verwacht je van de opstelling dan?

Algoritme is vrij simpel kijkt vziw gewoon naar de buitentemperatuur (incl gemiddelde van 24u en laatst uur). Een zonnetje op de sensor zou het mogelijk iets aanpassen qua opstelling. (wat effectief hetzelfde is als de hierboven voorgestelde off-set).
Nou, bijvoorbeeld een opstelling op Noord of op zuid.
Op een dag of tegen een muur.
Wel/geen zon.

Als inderdaad alleen gestuurd op temperatuur heeft dat al veel effect.

Ik zie ook een regelmaat, maar zeker niet altijd. E.e.a. is in ieder geval ook afhankelijk van Hz. Want krijg vaak na geknepen draaien een (soms nodig soms niet) defrost.
Krijg op zeker defrost als condensor volloopt en de Tp en Ts samen terug lopen.

Er komt m.i. dus meer bij kijken dan alleen T ambient.

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:54
Ik heb sinds een paar dagen een 3-fase KWh meter op de twee groepen waarmee de Amber is aangesloten. Gek genoeg meet ik maar op 1 fase dat er vermogen wordt afgenomen. Is dit normaal?

• ArnoudN
tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:35:
Ik heb sinds een paar dagen een 3-fase KWh meter op de twee groepen waarmee de Amber is aangesloten. Gek genoeg meet ik maar op 1 fase dat er vermogen wordt afgenomen. Is dit normaal?
Als je BUH op dat moment niets doet, klopt dat wel

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:35:
Compressor (en alle andere relevante zaken) zitten op 1 fase, de BUH zit op de 2e fase en de 3e fase is ongebruikt.

In 99% van de tijd zal je dus alleen op de 1 fase verbruik zien en alleen als de BUH bijspringt (bijna nooit) zal je kort wat op de 2e fase wat zien.

De Amber is niet echt een 3fase pomp, maar een 1 fase pomp met een andere aansluiting (die meestal op een andere fase gezet wordt bij een 3 fase meterkast) in gebruik bij Backup. Je kunt de Amber dus ook prima aansluiten op een 1fase meterkast met 40A.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 11:40 ]

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:54
ArnoudN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:36:
[...]

Als je BUH op dat moment niets doet, klopt dat wel
Oke, hoe activeer je de BUH? Ik heb het momenteel zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJQIrs_uNkDr4leWXZ0QksWhVsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjwlOb8VtKt9Q7DHQUwLr9OU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door tmbreuker op 26-01-2026 11:50 ]

• ArnoudN
tmbreuker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Oke, hoe activeer je de BUH? Ik heb het momenteel zo ingesteld:
[Afbeelding]
Dat doet de Amber zelf als het nodig is. Als het bv. te koud is of als het te lang duurt na een defrost om weer op temperatuur te komen.

• Johannos
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:00
Impossibl3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Het kan aan mij liggen of ik lees het verkeerd. Maar klopt het dat je in je plaatje de terugslagklep in de retour van de verwarming hebt gezet en in de tekst in de retour van de DHW vat? Ik vind het wel een interessante oplossing al zou ik niet 123 kunnen bedenken waarom het werkt. Bij mij heb ik het idee dat er drukverlies optreedt bij het draaien van een DHW run. Als is het zo weinig dat ik het maar af en toe bijvul. Alle (pers)koppelingen zijn in ieder geval droog die heb ik allemaal meerdere keren na gelopen.
Dat klopt bij het verwarmen van het voorraadvat werd het retourwater eerst veel warmer en ging deze omgekeerd het systeem bijwarmen. Deze oplossing kwam van warmtepomponline en het werkt.

• Carboy54
Johannos schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Dat klopt bij het verwarmen van het voorraadvat werd het retourwater eerst veel warmer en ging deze omgekeerd het systeem bijwarmen. Deze oplossing kwam van warmtepomponline en het werkt.
De klep voorkomt dat het sww retourwater over het cv circuit gaat circuleren wanneer de retour sww niet als laatste naar de warmtepomp terug stroomt. Fantoom stroming noemen wij dat. Dus controleer of bij sww verwarmen het afgiftesysteem koud blijft.

• wowly
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:39:
[...]

De klep voorkomt dat het sww retourwater over het cv circuit gaat circuleren wanneer de retour sww niet als laatste naar de warmtepomp terug stroomt. Fantoom stroming noemen wij dat. Dus controleer of bij sww verwarmen het afgiftesysteem koud blijft.
Vraagje jan, kan dit ook voorkomen ook al heb je de driewegklep in je systeem zitten?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Vraagje jan, kan dit ook voorkomen ook al heb je de driewegklep in je systeem zitten?
Met sww met Itho heb je altijd een driewegklep dus JA mits deze goed afsluit naar een van beide kanten.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2026 14:43 ]

• wowly
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Met sww met Itho heb je altijd een driewegklep dus JA mits deze goed afsluit naar een van beide kanten.
Ik begrijp het niet helemaal. Mijn vraag was of "het cv water verwarmen bij een sww run" ook voorkomt als je een 3-weg klep hebt. Begrijp ik je nu goed dat als je een 3wegklep hebt het cv water niet word verwarmt bij een sww run?

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Mijn vraag was of "het cv water verwarmen bij een sww run" ook voorkomt als je een 3-weg klep hebt. Begrijp ik je nu goed dat als je een 3wegklep hebt het cv water niet word verwarmt bij een sww run?
Als de retour sww niet als laatste in jouw retour warmtepomp zit kan dat inderdaad en is te voorkomen met een keerklep. En sww kan je alleen maken bij de Itho met een driewegklep.

• Jan2023

Jan2023

KISS

wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Naar mijn idee zit de 3-weg klep in de toevoer.
60 graden water zou ik niet in mijn vloer willen.

En die terugslag/keer klep zit in de retour , die voorkomt dat het retour verwarmingswater uit het boiler vat in je afgifte systeem komt.

• wowly
  • Nu online
Maar dan is het toch altijd wel verstandig om een retourklep te plaatsen toch?

• bommer
wowly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:20:
Maar dan is het toch altijd wel verstandig om een retourklep te plaatsen toch?
Altijd er voor zorgen dat je SWW retour de laatste is voor de retour naar de Amber.
Een keerklep in de aanvoor van SWW voorkomt thermische trek, standaard in standby staat de Amber namelijk in SWW stand.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik ben een paar dagen weg dus heb eens de vakantiemodus eens uitgeprobeerd. Maar volgens mij gaat dat niet helemaal goed.
Ik heb M7.3 Tr op 18° gezet, net als m’n thermostaat. Maar sinds dien staat de stooklijn (‘Actual setpoint heating zone 1’) vast op 20°. Ook al heb ik niets veranderd aan de stookcurve.
Dus nu pendelt de Amber de hele tijd omdat hij vrij snel de deltaT van 3° = 23° bereikt. Want natuurlijk niet veel opschiet als het buiten 0° is dus het huis blijft nu rond de 17.5°.

Via de Leejow module lijk ik de waarde van ‘Delta T to stop HP’ ook niet omhoog te kunnen zetten, hij springt telkens weer terug naar 3.

Meer mensen hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 28-01-2026 10:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Dyna
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-01 17:42
De delta t to stop HP kan niet hoger dan 5 graden ingesteld worden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dyna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:40:
De delta t to stop HP kan niet hoger dan 5 graden ingesteld worden.
I know, maar als ik hem op 4 of 5 instel springt hij binnen een paar seconden weer terug naar 3. Heb het meerdere keren achter elkaar geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acr3Lh0raHLng3yNL18YMVrXG2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTkGrAaliRxvMjms4Fz0RIyw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie het wel vaker dat waardes erg sticky zijn, maar meestal werkt het na een paar keer wel.

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 28-01-2026 10:49 ]

• Dyna
fsfikke schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:44:
[...]

I know, maar als ik hem op 4 of 5 instel springt hij binnen een paar seconden weer terug naar 3. Heb het meerdere keren achter elkaar geprobeerd.
[Afbeelding]
Ok en doet hij dat ook als je hem van de vakantie stand af haalt? Misschien overruled hij deze waarde in de vakantie stand?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dyna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Ok en doet hij dat ook als je hem van de vakantie stand af haalt? Misschien overruled hij deze waarde in de vakantie stand?
Die vakantiemodus kan ik (iig via de Leejow module) er niet afgooien. Maar de deltaT is maar een deel van het probleem. Het grootste probleem is de stooklijn die onverklaarbaar op 20 staat.

Ook als ik ‘Use heating curve’ uitzet in de hoop dat hij dan de vaste waarde van 26° pakt werkt niet. Hij blijft op 20.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 28-01-2026 10:50 ]

• Dyna
fsfikke schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Die vakantiemodus kan ik (iig via de Leejow module) er niet afgooien. Maar de deltaT is maar een deel van het probleem. Het grootste probleem is de stooklijn die onverklaarbaar op 20 staat.

Ook als ik ‘Use heating curve’ uitzet in de hoop dat hij dan de vaste waarde van 26° pakt werkt niet. Hij blijft op 20.
Ik kan hier via de esp wel de setpoint wijzigen, dus ik vermoed dat vakantie stand toch roet in het eten gooit...

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-01 14:19
Mijn Amber binnenunit onthoudt geen wijzigingen meer in de instellingen. Als de Heatstar-software opnieuw opstart, worden de instellingen teruggezet naar de oude instellingen. Met oude instellingen bedoel ik mijn eigen eerdere instellingen, niet de fabrieksinstellingen.

Wat ik heb geprobeerd:
- Handmatig "instellingen opslaan" in het menu "Gebruiker"
- De Heatstar-software afsluiten met de EXIT knop die verschijnt bij het inloggen met code 3225
- De stroom uitschakelen en 15 minuten uitgeschakeld laten
- Fabrieksinstellingen herstellen

Bij het opslaan van instellingen of het herstellen van de fabrieksinstellingen krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lyLvaFAKuYMSU8juubUC7CHSjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32Ss41dOZdUggMyoeH6usXFm.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad? Software 2.26, EEPROM 1.19. Ik neem ook contact op met de installateur, maar ik zou graag willen weten of ik de enige ben met dit probleem of dat anderen het ook hebben meegemaakt.

Edit: Ik bewerk mijn bericht even, ik vond net een eerdere post met dezelfde foutmelding. Daarin werd dit opgelost met een update. Helaas heeft mijn installateur me al twee jaar geen updatebestanden kunnen bezorgen. Mocht iemand de update hebben, zou diegene me dan een privébericht kunnen sturen? Dat zou ik zeer waarderen.

[ Voor 11% gewijzigd door argafal op 28-01-2026 11:21 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[Afbeelding]

Ik zie het wel vaker dat waardes erg sticky zijn, maar meestal werkt het na een paar keer wel.
Modbus staat niet toe dat hij naar 5 ingesteld wordt. Is zowel met Leejoow als met Bommer integratie te zien.

1,2,3 is via de Modbus wel in te stellen, 4 en 5 alleen via het schermpje.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dyna schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik kan hier via de esp wel de setpoint wijzigen, dus ik vermoed dat vakantie stand toch roet in het eten gooit...
Nee, modbus beperking van de Amber.

• Dyna
Get!em schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Nee, modbus beperking van de Amber.
Ah, ik zie het inderdaad. Vanmiddag maar naar mijn pomp toe lopen om de waarde op 5 te zetten... springt nu ook terug naar 3 8)7

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01-02 13:07
Wat hebben jullie voor waardes op de Tui en Tuo?
Ben wel benieuwd naar de delta daarop

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Retouw001 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:34:
Wat hebben jullie voor waardes op de Tui en Tuo?
Ben wel benieuwd naar de delta daarop
Geen idee wat je precies wilt weten. Ligt o.a. aan flow en compressor en afgifte. En bij een parallel buffer zoals bij mij nog weer anders. Bij mij ziet het er typisch zo uit.

Eerste deel staat ie uit. Dan eerste run, dan defrost, dan tweede run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5zdNRq2rVKKXVumiM9V5j3SiWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcxxsmezQg4V1YNlLybD0vLt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 29-01-2026 22:05 ]

• bommer
[...]

[Afbeelding]

Via de modbus kun je die waarde niet hoger dan 3 instellen, via display wel tot 5
Dit is een bug en door mij al in januari 2024 bij Itho gemeld.
Onder aan de github van de integratie (niet de leejow module) staan er nog een paar, waarvan via modbus er een andere bandbreedte is.
Overigen heeft de integratie geen last van sticky waardes, ook niet van de knoppen!

Dit is een bekend probleem met (mod)bus integraties.
De interne HA bus heeft nog geen update ontvangen na het instellen van de waarde en update de waarde met de oude waarde.
Ik heb er voor schakelaars een extra vertraging ingebouwd, als na 2 volgende updates de waarde verschillend is. Wordt pas teruggezet.

En doe ook direct een update na schrijven, waarde past zich binnen 2 seconde aan. Heb je ook het probleem niet.
Zit nu nog in de beta, binnenkort release (of de beta proberen)
Net zoals instelbare notifications en persist notifications (automation) ingebouwd in de integratie voor de Amer alarmen en communicatie bewaking, mogelijkheid tot doormelden naar verschillende gebruikers met reconnect functie.

[ Voor 27% gewijzigd door bommer op 30-01-2026 00:01 ]

• Markiemarc
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 31-01 20:30
Na 2 jaar probleemloos gebruik gaf onze Amber vorige week de eerder in dit topic genoemde heatstar.exe foutmelding en wilde niet meer opstarten. De installateur heeft ipv een update te plaatsen het display vervangen. Sinds het vervangen van het display krijg ik om de 2 dagen een s04-communicatiestoring en moet de Amber herstart worden. Kan de s04 melding worden veroorzaakt doordat een nieuw defect display is geplaatst? Er is niets aan de bekabeling aangepast en ik heb de internetkabel die de binnen- en buitenunit verbind nog een keer goed aangedrukt.

• bommer
Markiemarc schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:34:
Na 2 jaar probleemloos gebruik gaf onze Amber vorige week de eerder in dit topic genoemde heatstar.exe foutmelding en wilde niet meer opstarten. De installateur heeft ipv een update te plaatsen het display vervangen. Sinds het vervangen van het display krijg ik om de 2 dagen een s04-communicatiestoring en moet de Amber herstart worden. Kan de s04 melding worden veroorzaakt doordat een nieuw defect display is geplaatst? Er is niets aan de bekabeling aangepast en ik heb de internetkabel die de binnen- en buitenunit verbind nog een keer goed aangedrukt.
Kijken in de manual, wat er bij de omschrijving van de melding staat. In de Topic Start staan de linkjes

• Degast
Itho Daalderop Amber

Toch waarschijnlijk kabels.
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste