• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Sander schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:46:
Wij hebben de Amber met een liggend voorraadvat van Itho. De afgelopen dagen gebruik ik de SG functionaliteit om bij goedkope stroom (icm met de automation van @Get!em, thanks!) het WW-vat op te stoken naar 68 graden. Dan is gelijk de legionella run gedaan maar is het ook mooi op temperatuur als in de avond de kids gaan douchen. Maar nu loop ik tegen het volgende gedrag aan:
- Het vat is 68 graden
- Er wordt kort warm water gepakt in de badkamer (scheren, korte douche)
- Door de manier waarop het liggende vat 'werkt' schiet de temperatuur gelijk naar ~ 40 graden
- De warmtepomp slaat aan en begint rond te pompen en te verwarmen
- paar mins later slaat de pomp weer af want het water is na rondpompen eigenlijk nog prima boven de doeltemperatuur.

Is dit gedrag beter te sturen door bijv de pomp van het vat (dmv een setting?) eerst te laten gaan draaien voordat hij bepaald of er wel of niet verwarmd moet worden of een andere delay hierin te brengen?
Iemand nog een tip of idee hier behalve (naast legionella) de hele WW logica maar naar Home assistant halen?

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:10
Sander schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Iemand nog een tip of idee hier behalve (naast legionella) de hele WW logica maar naar Home assistant halen?
Als je instelt dat de wp alleen tussen een bepaalde tijd tapwater verwarmd, is je probleem dan niet (grotendeels) opgelost? Hier wordt tapwater elke dag tussen 12.00-15.00 verwarmd, toevallig gister voor het eerst gehad dat hij nogmaals ging verwarmen in dat tijdschema (vrouw ging douchen) maar verder lukt het hier om eenmaal per dag het vat te verwarmen.

• Sander
  • Niet online
bighead schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Als je instelt dat de wp alleen tussen een bepaalde tijd tapwater verwarmd, is je probleem dan niet (grotendeels) opgelost? Hier wordt tapwater elke dag tussen 12.00-15.00 verwarmd, toevallig gister voor het eerst gehad dat hij nogmaals ging verwarmen in dat tijdschema (vrouw ging douchen) maar verder lukt het hier om eenmaal per dag het vat te verwarmen.
Niet tenzij ik ook echt uitzet dat hij buiten die tijden niet mag verwarmen. Want op dit moment als er bijv 3 kids + volwassene gaan douchen na elkaar dan wil ik wel dat hij op bepaald moment bijspringt en gaat verwarmen om te voorkomen dat er iemand in de kou staat. Wat ik niet wil is dat bij kortstondig gebruik dat door de manier waarop het liggend vat werkt hij gelijk gaat verwarmen terwijl de temperatuur nog prima is als hij zou rondpompen ipv gelijk aanslaan.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:07
knip, linkdumps zonder context, en eigenlijk ook promotie

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 05-03-2026 16:27 ]

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:08
Welke thermostaat gebruiken jullie of kan je aanraden voor een amber 95 een 270l ww-vat (een ook lekker werkt in home assistant)?

• Sander
  • Niet online
BJozi schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:52:
Welke thermostaat gebruiken jullie of kan je aanraden voor een amber 95 een 270l ww-vat (een ook lekker werkt in home assistant)?
Zoek eens in dit topic! Er is er eentje die heeeeel veel wordt aangeraden!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:07
X21r schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:29:
@Get!em
Ik zie dat je wat last heb van resonerende behuizing.
Je kan hier je licht opsteken, want effe wat plakken en binnen in de Wp stoppen kan werken.. maar is verschuiven van resonantie freq. Massa aan de voeten van de Wp is het meest effectief.
X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"
[Afbeelding]
Er zijn voor de geïnteresseerde nog 2 video's bij gekomen met wat uitleg over dat onderwerp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_yMC8qXV6lTHStebVkYxDdYAZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZyZ30qSPQD0e7z2FiYdNNDL.png?f=fotoalbum_large

6 -6 Warmtepomp muur beugel

6 -6 Warmtepomp Praktijk voorbeelden

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het issue met de 175W in standby is hier sinds de ochtend van 6 maart ook aanwezig. Draait nu al 2 dagen op 175W stand-by.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG3LNqbVv5AgerIT6NbbzespldM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ43HP0MeLfEDRIg87b5lP8I.jpg?f=fotoalbum_large

Herstarten binnenunit helpt niet.

Buitenunit zoemt.

Buitenunit hoofdschakelaar omzetten helpt ook niet. Gaat gewoon weer door met zoemen.

mmh, na korte SWW run, nu toch weer 10W stand-by..

[ Voor 76% gewijzigd door Get!em op 08-03-2026 15:17 ]

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:53
Get!em schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:46:
Het issue met de 175W in standby is hier sinds de ochtend van 6 maart ook aanwezig. Draait nu al 2 dagen op 175W stand-by.[Afbeelding]

Herstarten binnenunit helpt niet.

Buitenunit zoemt.

Buitenunit hoofdschakelaar omzetten helpt ook niet. Gaat gewoon weer door met zoemen.

mmh, na korte SWW run, nu toch weer 10W stand-by..
Hier niet meer teruggezien.

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:52
In de ochtend slaat onze amber 95 aan, maar na korte tijd piekt hij op 4000watt voor 20 minuten, de BUH staat naar mijn weten uit. Niets anders draait in huis 🧐

Vandaag was t 05:25 en gisteren 03:20. Wat kan dit zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6Zj6KgRC5wpZk6rrxU7pmNoCJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/stZcQTDQponi68gKQXHq4YKx.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:26:
In de ochtend slaat onze amber 95 aan, maar na korte tijd piekt hij op 4000watt voor 20 minuten, de BUH staat naar mijn weten uit. Niets anders draait in huis 🧐

[Afbeelding]
Check toch even je uitsplitsing per fase. Is dit een kWh meter die specifiek voor je warmtepomp is? Of je hele huis?

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:24

Jan2023

KISS

Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:26:

[Afbeelding]
Weet je zeker dat de paarse grafiek je Amber betreft?
Je toont immers het verbruik van je hele huis.
En in principe zou de BUH op een ander fase dan de Amber moeten zitten , dat zie ik hier niet , de BUH zou dan een andere kleur zijn die piekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 10-03-2026 11:12 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Feestje!

Mede dankzij de Amber 120 en de bijbehorende goede BCRG registratie is mijn 1991 huis nu van Energielabel B naar Label A++++.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:12
Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:33:
Feestje!

Mede dankzij de Amber 120 en de bijbehorende goede BCRG registratie is mijn 1991 huis nu van Energielabel B naar Label A++++.
Zou interessant zijn om aan de persoon die het energielabel afgeeft te vragen om voor je huis eens de gasketel in te voeren. Dan kunnen we zien hoeveel stappen het scheelt. Zou mij niet verbazen als het 3 stappen zijn, inderdaad vooral ook dankzij die BCRG registratie.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Zou interessant zijn om aan de persoon die het energielabel afgeeft te vragen om voor je huis eens de gasketel in te voeren. Dan kunnen we zien hoeveel stappen het scheelt. Zou mij niet verbazen als het 3 stappen zijn, inderdaad vooral ook dankzij die BCRG registratie.
Zo simpel is het niet in energielabel berekening. Het is de combinatie van PV opwek (theoretisch) aan de input kant + (theoretisch berekend) energieverbruik op basis van isolatie, warmte bron en afgifte aan de andere kant. Ze gebruiken alleen gedocumenteerde productie en verbruikswaarden als deze in BCRG staan, anders gebruiken ze een forfaitwaarde.
Bij gasketel telt vervolgens de PV ook minder mee (want niet relevant als niet-fossiele brandstof).

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 14:36 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:24

Jan2023

KISS

Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:33:
Feestje!

Ga je de toko verkopen?
Anders leverd het waarschijnlijk op zijn best een verhoogde WOZ waarde.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:01
Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ga je de toko verkopen?
en mogelijk een lagere hypotheekrente.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nairolf schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

en mogelijk een lagere hypotheekrente.
Dat dus.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ga je de toko verkopen?
Nee, niet verkopen.

Winst zit hem in een hogere waarde (waarmee lagere Hypotheek LTV) en een hogere Energielabel . Beide resulteren in stappen qua hypotheekrente omlaag, ook gedurende de looptijd vaste rente.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:12
Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Zo simpel is het niet in energielabel berekening. Het is de combinatie van PV opwek (theoretisch) aan de input kant + (theoretisch berekend) energieverbruik op basis van isolatie, warmte bron en afgifte aan de andere kant. Ze gebruiken alleen gedocumenteerde productie en verbruikswaarden als deze in BCRG staan, anders gebruiken ze een forfaitwaarde.
Bij gasketel telt vervolgens de PV ook minder mee (want niet relevant als niet-fossiele brandstof).
Snap ik, maar de persoon die voor het energielabel komt inventariseren vult toch gewoon de gegevens in, zodat een model het juiste label berekent? Dan kan je toch een CV ketel óf jouw warmtepomp voor ruimteverwarming en tapwater invullen?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Snap ik, maar de persoon voor het energielabel komt inventariseren vult toch gewoon de gegevens in, zodat een model het juiste label berekent? Dan kan je toch een CV ketel óf jouw warmtepomp voor ruimteverwarming en tapwater invullen?
Ah, ok, op die manier. Wel leuke suggestie, maar ik ga het niet vragen.

Voor jouw situatie kun je een kleine inschatting hier krijgen (al overschat die de zonnepanelen in de energielabel) Energielabel berekenen: gratis tool | Label-up

En de verandering van energielabel voor de (verkoop)prijs van je woning vind je hier: Woningstats | Woningstats.nl

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 15:32 ]

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:52
Jan2023 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Weet je zeker dat de paarse grafiek je Amber betreft?
Je toont immers het verbruik van je hele huis.
En in principe zou de BUH op een ander fase dan de Amber moeten zitten , dat zie ik hier niet , de BUH zou dan een andere kleur zijn die piekt.
De paarse grafiek is de 1e fase en dat is zeker weten de warmtepomp. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de BUH op fase 2 of 3 zit maar ik weet wel dat hij uit staat in het menu. Zijn er andere gebruikers gekoppeld aan de amber ? Kan t warmtelint extra aanslaan ofzo?

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42
Retouw001 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:43:
[...]

De paarse grafiek is de 1e fase en dat is zeker weten de warmtepomp. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de BUH op fase 2 of 3 zit maar ik weet wel dat hij uit staat in het menu. Zijn er andere gebruikers gekoppeld aan de amber ? Kan t warmtelint extra aanslaan ofzo?
Mijn Amber 95 komt maximaal rond de 2000w (zonder BUH), lijkt me dat er bij jouw grafiek meer gebeurt dan alleen de warmtepomp.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:53
GerbenBK schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:20:
[...]

Mijn Amber 95 komt maximaal rond de 2000w (zonder BUH), lijkt me dat er bij jouw grafiek meer gebeurt dan alleen de warmtepomp.
Dat, of toch icm met buh op dezelfde groep.
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste