p.blommendaal schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:59:
[...]
Dat is jammer. Het is voor mij alweer een tijdje geleden, begin van stookseizoen. Toen werkte het omzetten naar de instelling voor verwarmen niet, deze instelling ging steeds vanzelf weer uit. Vervolgens kreeg ik ook Heatstar.exe meldingen. Toen ben ik de boel eens gaan ‘verkennen’ met het toetsenbord. Via windows
Verkenner maar ook via de cmd line, terug maar de root navigeren en vanuit daar naar elke directory en kijken wat er in zit. Om de drie minuten probeert het systeem heatstar.exe starten moest wel steeds weer opnieuw beginnen. En toen opeens ging die het weer doen. Er staat ook een database bestand op, daar ben ik toen niet aan toegekomen. Maar als je wat it kennis hebt zou je die naar een usb stick kunnen kopiëren om te zien of je op een computer met DB Browser for SQLite deze kan openen. Wellicht dat daar een logtabel inzit voor de fouten die vol zit. Als ik namelijk op het scherm als installateur inlog en naar de foutlog ga dan staan daar altijd alle fouten nog, ook de eerder gewiste fouten die dan even weg lijken te zijn. Als dat zo is dan kan je die leeg maken en de database comprimeren en weer terugplaatsen. Zou wel de originele kopie bewaren om terug te zetten indien nodig. Maar als ‘de oplossing’ van Itho opnieuw Windows installeren is en de laatste versie van de software dan is het toch duidelijk een IT probleem en worden de bestanden sowieso allemaal vervangen
Vanwege de warme middagen wilde ik de legionellarun verplaatsen naar de ochtend. De binnenunit slaat deze instelling echter niet op, net als de checkbox "verwarmen"op uit na elke herstart wordt teruggezet naar de stand aan. De unit herstart regelmatig, zonder foutmelding van heatstar.exe, maar wel met een boot-loadingscherm, waarna alle instellingen weer verloren zijn gegaan.
Om het probleem verder te onderzoeken heb ik nu toch maar eens een toetsenbord en een USB-stick aangesloten op de unit. Bestanden uit de Heatstar map gekopieerd naar de stick en op de computer met SQLite Studio heb ik de database geïnspecteerd, en met Claude Code een analyse uitgevoerd op zowel de database als de uitvoerbare bestanden.
Daaruit blijkt dat de telemetrie-tabel in de database corrupt is geraakt. Uit de gedecompileerde executables zijn queries naar voren gekomen, die bevestigen dat deze tabel doorlopend wordt gevuld met tienduizenden records en periodiek wordt opgeschoond:
SQL:
1
2
3
4
| select * from t_RealHP limit 10000
select * from t_RealHP where TM >= %d limit 10000
select * from t_RealHP where TM >= %d and TM <= %d limit 10000
delete from t_RealHP where TM < '%s' |
De cleanup query gooit alles weg ouder dan een bepaalde drempel, waarschijnlijk 10.000.
De analyse van Claude Code en de SQLite tool integrity check van de database komen tot dezelfde conclusie, de database is corrupt, tabel t_RealHP in dit geval. Database opnieuw gemaakt op basis van de oude gegevens op de t_RealHP tabel na; deze tabel opnieuw aangemaakt.
Daarna de nieuwe database met 'gerepareerde' tabel weer teruggeplaatst (originele hernoemd). Heatstar start prima en de instellingen worden weer opgeslagen. Scherm is ook weer fijn responsive. Waarschijnlijk kan ik er weer een jaartje tegenaan zo voordat dezelfde actie weer nodig is op de database. Stuk minder rigoreus ook dan de hele unit opnieuw installeren met Windows CE en de software. En deze manier is ook met behoud van al je instellingen.
Dus mocht iemand straks in de winter last hebben van een slecht responsive scherm, crashes, niet aanpasbare instellingen, reboots etc, fix je database even dan doet alles het weer. Dan heb je in elk geval weer verwarming.
Voor de geïnteresseerden de analyse na wat iteraties met Claude Code:
ANALYSE.pdf