• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-04 22:04
Jan2023 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:29:
COP is niet zo belangrijk , het is de eindafrekening die het hem doet !
Je kan er ook teveel mee bezig zijn.
Ik zou echt niet meer weten wat de waarde zou moeten zijn bij 4 graden buiten , 28 of 29 graden.
Wel zie ik enige overshoot , niet zo belangrijk eigenlijk.
🤔
Eens dat COP niet heilig is (de eindafrekening ook niet, want die hangt van veel meer af dan alleen de WP 😉).
En er is geen perfecte instelling. Maar ik zou wel verwachten dat het systeem zich houd aan de instellingen en niet op eigen initiatief 2 graden we bij plust 😬.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:41
reign-in-pain schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:53:
Hi allen, na installatie van een Amber 65 1,5 jaar geleden, inmiddels verhuisd en nu sinds kort een Amber 95 (met 270L Itho vat) up and running :D

Hoewel op het moment de dagen een beetje gek zijn wat stook gedrag met koele nachten en zonnige dagen heeft de Amber af en toe toch warmte vraag. Alleen het lijkt nu alleen of de doeltemperatuur standaard 2 graden boven de stooklijn staat (als er warmte vraag is vanuit thermostaat). Ik weet niet zeker hoe lang het al zo is maar in ieder geval 2 dagen.
- Geen TR aangesloten; noch ingesteld staan
- Stooklijn regeling ingesteld op buitentemp (en thermostaat voor aan/uit)
- Geen handmatige stooklijn correctie via het 'huisje' op het display (staat op 0, maar kan ik wel daar verlagen zodat hij wel op de correcte doel temp. komt)
- Buitentemperatuur wordt redelijk correct aangegeven door sensor in buitenunit
- Netwerkkabels lijken goed te zitten (zijn wel ingekort, maar eigen stekkers er aan gemaakt en getest)

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Misschien zie ik een instelling over het hoofd?
In je thuis scherm in het midden geduwd en de "stooklijn verhoging" aangetikt?
Doe ik vaak bijna met m'n dikke vingers.

• reign-in-pain
Degast schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:00:
[...]

In je thuis scherm in het midden geduwd en de "stooklijn verhoging" aangetikt?
Doe ik vaak bijna met m'n dikke vingers.
Nope, dat heb ik gecheckt. Staat op 0. Ik kan m daarmee wel weer op de juiste stooklijn krijgen (-2).

[ Voor 6% gewijzigd door reign-in-pain op 02-04-2026 07:13 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:01

Jan2023

KISS

reign-in-pain schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:00:
[...]

Eens dat COP niet heilig is (de eindafrekening ook niet, want die hangt van veel meer af dan alleen de WP 😉).
En er is geen perfecte instelling. Maar ik zou wel verwachten dat het systeem zich houd aan de instellingen en niet op eigen initiatief 2 graden we bij plust 😬.
Tr sensor geinstalleerd?
Kijk even of die niet je stooklijn corrigeerd.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:12
bighead schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:43:
[...]

Dat is bij V2.29 gewijzigd naar 61Hz, jij draait nog op een oudere versie denk ik?
Draait op V29-2, EEProm V0118.025013. Pomp is oktober 2025 geïnstalleerd.

• reign-in-pain
Jan2023 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:30:
[...]

Tr sensor geinstalleerd?
Kijk even of die niet je stooklijn corrigeerd.
Nope...
reign-in-pain schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:53:
[...]
- Geen TR aangesloten; noch ingesteld staan
[...]
Ik kan niet bedenken wat er anders de stooklijn corrigeert...

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 00:25
reign-in-pain schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:19:
[...]

Nope...

[...]

Ik kan niet bedenken wat er anders de stooklijn corrigeert...
Waar lees je de doeltemperatuur af? Of is de Tc die behaald wordt voor jou de doeltemperatuur?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:06
reign-in-pain schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:01:
[...]

Nope, dat heb ik gecheckt. Staat op 0. Ik kan m daarmee wel weer op de juiste stooklijn krijgen (-2).
Sensoren optimaliseren door gebruik warmtepasta en isolatie erover.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-04 23:11
reign-in-pain schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:11:
[...]

Nou dat maakt toch wel uit? Op basis van ingestelde stooklijn (bijv. bij 10 graden buiten temp) zou 28 graden TC doel temperatuur moeten zijn. De binnenunit geeft alleen dan 30 graden aan als TC doel en gaat ook proberen die 30 graden te halen (lees optoeren en 'te warm water' door de vloer jagen) met als gevolg lage COP en een overshoot.
Natuurlijk is het met de -2 graden stooklijn correctie op te lossen, maar dat voelt wat knullig.
Neem aan van wel hoor, staat de stooklijn aan.
Niet dat je op een vaste temperatuur aan het stoken bent.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• reign-in-pain
Woutertt schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:27:
[...]

Waar lees je de doeltemperatuur af? Of is de Tc die behaald wordt voor jou de doeltemperatuur?
De doel temperatuur lees ik af van de display; links, direct beneden de actuele TC.
bommer schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:31:
[...]

Neem aan van wel hoor, staat de stooklijn aan.
Niet dat je op een vaste temperatuur aan het stoken bent.
Ja staat aan. De waardes veranderd ook als ik m op “zonder stooklijn” zet

[ Voor 33% gewijzigd door reign-in-pain op 03-04-2026 20:05 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:06
reign-in-pain schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:04:
[...]

De doel temperatuur lees ik af van de display; links, direct beneden de actuele TC.

[...]

Ja staat aan. De waardes veranderd ook als ik m op “zonder stooklijn” zet
Wat gebeurd er op vaste waarde temperatuur? Ook dat verschil ?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:38
ramlap schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:00:
Er zitten op dit forum installateurs met echt verstand van de Amber. Is er een goede installateur in NH, vlak bij Alkmaar, die bij ons de huidige vloerverwarming - 4 groepen - met pomp kan en wil bestellen en vervangen door een composiet open verdeler - 4 groepen, en flow meter met temp(?) zodat we ook straks de COP kunnen berekenen/tonen in HA, De Leejoow-module hebben we al.

Hieronder 2 foto's van de huidige situatie.

[Afbeelding]

Nog geen PM ontvangen, geen installateurs in regio Alkmaar? Tips voor betrouwbaar adres van installateur in de regio Alkmaar?
[Afbeelding]

Alvast bedankt.

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-04 20:51
Ik had dat ca. een kwart jaar geleden ook (zoek maar even op mijn naam, ik heb er een berichtje over geplaatst). Bij mij hielp het uit en aanzetten van de control unit. Toen was het verholpen en had ik nergens meer last van.

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-04 15:00
Weet iemand of je een flowmeter kunt plaatsen in een Amber 95.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:13
bertenludy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:00:
Weet iemand of je een flowmeter kunt plaatsen in een Amber 95.
Alles kan, maar je kunt hem daar nergens op aansluiten, Dus waarom "in" de Amber? Doe dat lekker in huis, hoef je niets in leidingloop aan te passen en kun je het signaal direct ergens naartoe leiden, HA of zo.

Of - vergeet het flowmeten. Leuk voor de eerste maand, daarna gebruik je het niet echt meer en geniet je vooral van de lage energierekening.

Natuurlijk, er zijn tweakers die er wel wat mee doen, maar dan in combinatie met temperatuurmeters, met een Kamstrup flow+temperatuurmeter, in combinatie met software die een logboek bijhoudt een meetwaarden optelt over een periode.

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik had de laatste tijd last van een trillende plaat in de behuizing van de warmtepomp, specifiek bij bepaalde toerentallen. Als je voor de warmtepomp staat, het linker paneel. Vrij had geluid van het stalenpaneel. Onderaan zat vrij veel ruimte en hier trilde het tegen de bodemplaat.

Ik heb de bovenkant eraf gehaald en toen het linker paneel eraf. Zachte zelfklevende tochtstrip op de betreffende plaats geplakt en weer in elkaar gezet. WP lijkt nu stiller dan ooit.

Hebben anderen dit ook gehad? Lijkt me nl. niet zo handig geconstrueerd.

Dinky Dip

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:41
Small Paullie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:35:
Ik had de laatste tijd last van een trillende plaat in de behuizing van de warmtepomp, specifiek bij bepaalde toerentallen. Als je voor de warmtepomp staat, het linker paneel. Vrij had geluid van het stalenpaneel. Onderaan zat vrij veel ruimte en hier trilde het tegen de bodemplaat.

Ik heb de bovenkant eraf gehaald en toen het linker paneel eraf. Zachte zelfklevende tochtstrip op de betreffende plaats geplakt en weer in elkaar gezet. WP lijkt nu stiller dan ooit.

Niet specifiek, wel eea getweaked om stiller te maken. Op een of andere manier kun je er soms een (een Amber) hebben die door montage net wat meer geluid maakt dan anderen.

Of dus blijkbaar dat er na verloop van tijd iets iets meer mee gaat trillen. Heeft lang niet iedereen last van. En vermoedelijk bij andere merken ook zo.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:13
Small Paullie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:35:

Lees dit, en deze oplossing, vake. Mijn bovenplaat trilt soms ook, even duwen en hij wordt weer muisstil. Moet een keer motorkapplakschuim monteren, van binnenuit natuurlijk, maar ja, hangt aan de gevel.

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-04 07:54
Kan ik de Amber ook alleen het buffervat laten opwarmen? Dus dat de externe pomp uitblijft ?

Bedenk mij net: natuurlijk helemaal niet slim om daar 50 graden in te bufferen en dat in de nacht door je vloer te jagen 😂

[ Voor 41% gewijzigd door Retouw001 op 12-04-2026 19:11 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:01

Jan2023

KISS

Retouw001 schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:19:
Kan ik de Amber ook alleen het buffervat laten opwarmen? Dus dat de externe pomp uitblijft ?

Bedenk mij net: natuurlijk helemaal niet slim om daar 50 graden in te bufferen en dat in de nacht door je vloer te jagen 😂
Is dat mogelijk dan bij je installatie?
Dat je 50 graden water in je vloer laat stromen ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Jef04
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:11
Vraag, ik stel de legionalla run op het scherm in op zaterdag, maar hij past het steeds weer aan naar di/do. Is dit een bekend probleem? Ik gebruik ook de leejow module.

Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:21
Jef04 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:09:
Vraag, ik stel de legionalla run op het scherm in op zaterdag, maar hij past het steeds weer aan naar di/do. Is dit een bekend probleem? Ik gebruik ook de leejow module.
Elke keer als je een waarde aanpast met de leejoow module, dan gebeurt dat. Is inderdaad een bekend probleem. Of pas je verder geen waardes aan?

[ Voor 4% gewijzigd door bighead op 14-04-2026 13:58 ]

• Jef04
bighead schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:58:
[...]

Elke keer als je een waarde aanpast met de leejoow module, dan gebeurt dat. Is inderdaad een bekend probleem. Of pas je verder geen waardes aan?
Ah die had ik even gemist. Ja er draaien wel wat automatiseringen vanuit HA. Dan houden we de legionella op di/do. Dank!

Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:21
Jef04 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:11:
[...]

Ah die had ik even gemist. Ja er draaien wel wat automatiseringen vanuit HA. Dan houden we de legionella op di/do. Dank!
Als je overstapt naar OpenAmber heb je dat probleem niet meer 😉

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jef04 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:09:
Bekend probleem met elke integratie die op de external modbus een schrijfactie doet. Dus ook die van leejoow en bommer.

Ik heb de Legionella run / planning uitgezet op de Amber.

Vervolgens heb ik hier 2 automations in HA voor gemaakt en 1 SG+ switch gekoppeld:

Setpoint SWW moet naar 65C voor legionella.
a) mijn solaredge smartswitch doet dat via SG+ contact en de setting in de amber (Delta +15C op de default SWW setpoint van 50), op basis van zonenergie overschot (2,5kW overschot voor meer dan 30 minuten, zet dan SG+ aan voor 1 uur)

b) mijn homeassistant automation die triggert op de datum van de laatste run (7 dagen geleden) en zet setpoint naar 65C vanaf 10uur sochtends.

c) En er draait een automation die kijkt wanneer Tw voor meer dan 3 minuten op 64C is geweest. Als dat zo is, dan reset hij de triggerdatum voor automation b).

In de zomer zie je dat er vaak wel een zonnige dag is, en dus a) vaak de trigger is. In de winter is er te weinig zon, en doet trigger b) zijn werk.

Failsafe: als de 64C niet gehaald is om wat voor reden dan ook, wordt de triggerdatum niet gereset en zal de b) automation de volgende dag alsnog weer triggeren.

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-04 07:54
Is op 74hz
YouTube: 14 april 2026

Dit is op 49hz
YouTube: 49hz

Is dat grote geluidverschil de compressor ?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Retouw001 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:39:
Is op 74hz
YouTube: 14 april 2026

Dit is op 49hz
YouTube: 49hz

Is dat grote geluidverschil de compressor ?
Ja, klinkt bekend. Compressor kan overigens harder of zachter klinken op basis van de Tlift (temperatuur verschil tussen buiten/ambient en de Tuo).

Bij bijv legionella is het dus harder op t eind. En ook bij vorst , bij dezelfde Hz.

Ook is de brom harder linksachter. Dat is puur compressor.

Het wat hogere snerpende geluid bij de 73Hz (en hoger) is hier overigens nu weg. Is ergens gebeurd na een reparatie (BUH vervangen) en wat aanpassingen aan de steunen.

[ Voor 37% gewijzigd door Get!em op 14-04-2026 19:10 ]

• Jef04
bighead schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:47:
[...]

Als je overstapt naar OpenAmber heb je dat probleem niet meer 😉
Die staat al op de to-do lijst. Lees met veel plezier mee in het forum :D

• Jef04
Get!em schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:03:
[...]

Bekend probleem met elke integratie die op de external modbus een schrijfactie doet. Dus ook die van leejoow en bommer.

Ik heb de Legionella run / planning uitgezet op de Amber.

Vervolgens heb ik hier 2 automations in HA voor gemaakt en 1 SG+ switch gekoppeld:

Setpoint SWW moet naar 65C voor legionella.
a) mijn solaredge smartswitch doet dat via SG+ contact en de setting in de amber (Delta +15C op de default SWW setpoint van 50), op basis van zonenergie overschot (2,5kW overschot voor meer dan 30 minuten, zet dan SG+ aan voor 1 uur)

b) mijn homeassistant automation die triggert op de datum van de laatste run (7 dagen geleden) en zet setpoint naar 65C vanaf 10uur sochtends.

c) En er draait een automation die kijkt wanneer Tw voor meer dan 3 minuten op 64C is geweest. Als dat zo is, dan reset hij de triggerdatum voor automation b).

In de zomer zie je dat er vaak wel een zonnige dag is, en dus a) vaak de trigger is. In de winter is er te weinig zon, en doet trigger b) zijn werk.

Failsafe: als de 64C niet gehaald is om wat voor reden dan ook, wordt de triggerdatum niet gereset en zal de b) automation de volgende dag alsnog weer triggeren.
Slim! Daar ga ik ook eens naar kijken

• Zeiler
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18-04 20:02
Op de website van Itho Daalderop staan een aantal erkende installateurs voor de Amber warmtepomp.
Zelf heb ik ervaren dat de getoonde info niet altijd juist is.
Wie kan een actueel overzicht van erkenden ( Itho Daalderop) installateurs verzorgen ?.

• reign-in-pain
Carboy54 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:15:
[...]

Wat gebeurd er op vaste waarde temperatuur? Ook dat verschil ?
Goede vraag, die heb ik niet gecheckt. Ik was even een weekje weg, dus een wat verlate reactie.
Maar als ik nu kijk lijkt het allemaal weer te kloppen… ik krijg het eerder geconstateerde verschil niet meer gereproduceerd. Als het zich weer voor doet meld ik me met beeldmateriaal.
Pagina: 1 ... 146 147 Laatste