• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Whiskey48 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Ja het kunnen tweaken van de instellingen naar mijn situatie ben ik wel ontzettend blij mee idd. Ik zag de app van Weheat, dat is wel echt even slikken zo weinig dat je kan.


... Eigenlijk alsnog blij met mijn Leejoow module en Homey, heb de warmtepomp volledig zelf onder controle, dat dan weer wel idd.
Ja, dat is precies waar ik op doelde.

Als je beetje zelf wil sturen, en dat wil je toch al snel, is de Amber een hele goede keuze.

Alleen erg jammer dat Itho zo zwak is met hun reactie op software foutjes. (Die blijkbaar snel door tweakers al goeddeels opgelost werden)

Als ik het goed begrijp is dus ongeveer een jaar na installatie een risico moment qua vastlopen.

Bij installatie is de kans dat de fout in de software geactiveerd wordt dus groot begrijp ik. Daarnaast geeft dat op termijn hardware issues (kapotte kaart vanwege onnodig excessief gebruik)

Hup Itho pak je markt terug.

  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Dat laatste was twee jaar geleden ja maar dat is verleden tijd. Nu zijn wij aan de beurt 😁 en zetten onze tanden er in.
Zou je op dit moment klanten al aanraden om ipv de Itho versie over te stappen op OpenAmber dan? Ik kijk met veel interesse en ben erg pro, maar zie het voor nu vooral nog als Plan B als Itho blijft aankloten met z'n software en gebrek aan updates.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
Sander schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Zou je op dit moment klanten al aanraden om ipv de Itho versie over te stappen op OpenAmber dan? Ik kijk met veel interesse en ben erg pro, maar zie het voor nu vooral nog als Plan B als Itho blijft aankloten met z'n software en gebrek aan updates.
Zou ik even wachten. Wij zijn in goed overleg nu op directie niveau om dit op te lossen. Gezien onze rol binnen het Amber project wordt het nu serieus opgepakt en wacht ik nu hun voorstellen af voor de huidige en toekomstige units.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
Whiskey48 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Ja het kunnen tweaken van de instellingen naar mijn situatie ben ik wel ontzettend blij mee idd. Ik zag de app van Weheat, dat is wel echt even slikken zo weinig dat je kan.


... Eigenlijk alsnog blij met mijn Leejoow module en Homey, heb de warmtepomp volledig zelf onder controle, dat dan weer wel idd.
Met Weheat Intellicence valt er niet meer zoveel te tweaken. De eerste Beta versies draaien in het veld. Voor de gemiddelde gebruiker optimaal

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Koelen jullie alleen tijdens de zonnige / goedkope uren? Of laat je deze ook snachts doorgaan? Ik ga vanavond beginnen (ben nog bezig met dauwpunt bewaking via HA). Wilde standaard 17 graden door de buizen jagen, onafhankelijk van temperatuur buiten, maar uit mijn ervaring vorig jaar gebruikte het erg veel energie tov het resultaat dat het leverde.

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Ja ik koel vooral als ik zonnepanelen opbrengst over heb.

Gratis, dus rendement kijk ik niet naar...

Maar maakt het in huis ook gewoon echt wat koeler. Tis geen airco, maar wel veel beter dan zonder.

Door de massa in de vloer koel te houden is het huis ook veel sneller af te koelen als het in de ochtend even koel is buiten.

  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
darkfujita schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:53:
Koelen jullie alleen tijdens de zonnige / goedkope uren? Of laat je deze ook snachts doorgaan? Ik ga vanavond beginnen (ben nog bezig met dauwpunt bewaking via HA). Wilde standaard 17 graden door de buizen jagen, onafhankelijk van temperatuur buiten, maar uit mijn ervaring vorig jaar gebruikte het erg veel energie tov het resultaat dat het leverde.
Ik koel 24 uur per dag. Mijn vloerverwarming is oppervlakte verwarming in tegenstelling tot andere in een dikke laag beton. Door 24 uur te koelen blijft het binnen lekker. Daarnaast heb ik een fan draaien die zorgt voor lucht verplaatsing om de koude en warme lucht te mengen ipv dat er twee lagen ontstaan.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Sander schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Zou je op dit moment klanten al aanraden om ipv de Itho versie over te stappen op OpenAmber dan? Ik kijk met veel interesse en ben erg pro, maar zie het voor nu vooral nog als Plan B als Itho blijft aankloten met z'n software en gebrek aan updates.
Met de gratis uitgebreide garantie zit je op 5 jaar dacht ik.

In die periode mogen ze het probleem zelf komen oplossen.

Na de eerste crash van het scherm was dat bij mij in enkele dagen opgelost door Itho👍

Zolang dat zo gebeurd prima , maar verdere investeringen bij ons zal geen Itho merkje op staan..

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Alright, ik wil even wat logica met jullie testen (leejow module, geconnect op HA). Ben nu bezig met dauwpunt bewaking (heb in vrijwel elke kamer temp & vocht meters) en wil het zo simpel mogelijk maken. Ik gebruik een koellijn (standaard 20, 25, 30+) en laagste aanvoer temperatuur (koelen) is 18 graden. Ik zou deze nog wat lager kunnen zetten, maar wil het eerst zo uitproberen:

Als de TC (Itho Amber Heating/Cooling temperature), onder het dauwpunt komt, dan schakel cooling mode uit.

Vb. Als het dauwpunt schiet naar 19 graden (ivm hoger vocht percentage omdat we aan het koken zijn), en de koeling staat aan met de TC op 18 graden, dan zou de cooling mode uit moeten gaan.

Klopt dit? Iemand tips?

Kan het spannender dan dit? Jazeker, ik wil ook uiteindelijk gaan spelen met weer vanzelf aanschakelen, maar ik ga dit eerst proberen. Ik wil eigenlijk voorkomen dat deze automation uberhaupt wordt geraakt, want dit is een beveiliging natuurlijk.

  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
@darkfujita Je kan dat doen de koeling uitschakelen. Je moet even kijken waar je waarde M1.02 op staat. Als die op bijvoorbeeld 1 staat dan stopt de Amber pas bij 17 graden (18 (jouw koellijn waarde) -1 (de ruimte die hij krijgt)).

Verder kan je met de module ook de vaste koelwaarde aanpassen naar je dauwpunt +N veiligheidsmarge (groter dan waarde M1.02). Dan blijft de Amber doorlopen zonder dat er condensvorming plaats vindt. Je krijg er gratis de feature bij dat je legionella run op dinsdagen wordt ingepland (kan je ook automatiseren).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Impossibl3 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:20:
@darkfujita Je kan dat doen de koeling uitschakelen. Je moet even kijken waar je waarde M1.02 op staat. Als die op bijvoorbeeld 1 staat dan stopt de Amber pas bij 17 graden (18 (jouw koellijn waarde) -1 (de ruimte die hij krijgt)).

Verder kan je met de module ook de vaste koelwaarde aanpassen naar je dauwpunt +N veiligheidsmarge (groter dan waarde M1.02). Dan blijft de Amber doorlopen zonder dat er condensvorming plaats vindt. Je krijg er gratis de feature bij dat je legionella run op dinsdagen wordt ingepland (kan je ook automatiseren).
Klopt, deze staat op 1, dus dan gaat de aanvoer tot 17 graden inderdaad.

De vervolg stap is idd om de koelwaarde dynamisch op te schakelen, zodat deze boven het dauwpunt blijft, maar dat kost even wat extra tijd haha.

Gaat deze 'feature' ook aan zodra je de koeling settings overwrite? Ik dacht dat deze bug alleen wordt geactiveerd zodra je aan de SWW settings gaat klooien met HA. 8)7 In dat geval ben ik vandaag safe, want het is woensdag hahaha.

  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
darkfujita schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Klopt, deze staat op 1, dus dan gaat de aanvoer tot 17 graden inderdaad.

De vervolg stap is idd om de koelwaarde dynamisch op te schakelen, zodat deze boven het dauwpunt blijft, maar dat kost even wat extra tijd haha.

Gaat deze 'feature' ook aan zodra je de koeling settings overwrite? Ik dacht dat deze bug alleen wordt geactiveerd zodra je aan de SWW settings gaat klooien met HA. 8)7 In dat geval ben ik vandaag safe, want het is woensdag hahaha.
Volgens mij gaat de feature aan als je iets wegschrijft naar de Amber ipv de verwarming-, koel- of SG contacten te gebruiken.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
@p.blommendaal

Heb je nog tips voor gebruikers om te voorkomen dat de database corrupt raakt ?

Bv niet eindeloos pielen met de settings of zo ?

Waardoor er steeds weer nieuwe waardes worden geschreven ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
Jan2023 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:50:
@p.blommendaal

Heb je nog tips voor gebruikers om te voorkomen dat de database corrupt raakt ?

Bv niet eindeloos pielen met de settings of zo ?

Waardoor er steeds weer nieuwe waardes worden geschreven ?
Niet rücksichtslos de stroom eraf halen terwijl de warmtepomp aan staat begreep ik uit zijn rapportage.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Carboy54 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Niet rücksichtslos de stroom eraf halen terwijl de warmtepomp aan staat begreep ik uit zijn rapportage.
Ja dat is altijd al een ding geweest met een windows machine.

Dat wordt nog wat met een overbelast lichtnet.

🤔

Nb.

Versleten flash memory cellen is toch wel heel zorgelijk !

Dat vereist een heel nieuw ontwerp.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan2023 op 27-05-2026 13:32 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:29
Jan2023 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:50:
@p.blommendaal

Heb je nog tips voor gebruikers om te voorkomen dat de database corrupt raakt ?

Bv niet eindeloos pielen met de settings of zo ?

Waardoor er steeds weer nieuwe waardes worden geschreven ?
Je kan er zelf niet zoveel aan doen. De telemetrie schrijf veel records in die database en ruimt ze ook weer op, laat de lucht echter achter. Bestandsgrootte gaat daardoor omhoog, in een jaar ongeveer van 1MB naar 5MB. Niet echt een probleem, genoeg flashgeheugen capaciteit.

Wat wel een probleem is dat het schrijven naar de telemetrie tabel dus zo'n beetje continue gebeurd. Als je de warmtepomp wil uitzetten dan kan je het beste de warmtepomp uitschakelen via de software. Daarna kan je de schakelaar omhalen om de stroom eraf te halen. Maar als die regelmatig crasht of niet reageert dan is de tabel al corrupt en kan je beter de database er af halen en repareren en terugzetten. Voordeel daarvan t.o.v. een compleet nieuwe installatie is dat al je instellingen ook in die database staan en bewaard blijven (tenzij net die tabel ook corrupt is geraakt, maar die kans is vele male kleiner omdat daar niet continu naar wordt geschreven).

Als Itho de leverancier Amitime niet kan bewegen om de heatstar software te verbeteren en/of te voorzien van database reparatie feature dan zou je nog kunnen onderzoeken of je een programma kan starten in de Windows CE opstartcyclus voor het starten van de heatstar software; dit programma voert dan een integriteitscontrole uit op de database en als daar corrupte tabellen tussen zitten repareert het de database. Ook kan het direct een vacuüm actie uitvoeren, zorgen dat het bestand zelf klein en compact blijft. Daarna wordt de heatstar software zoals normaal gestart.

  • p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:29
Jan2023 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Ja dat is altijd al een ding geweest met een windows machine.

Dat wordt nog wat met een overbelast lichtnet.

🤔

Nb.

Versleten flash memory cellen is toch wel heel zorgelijk !

Dat vereist een heel nieuw ontwerp.
Dat overkomt je met Linux of welk ander besturingssysteem dan ook natuurlijk, het is namelijk de software zelf waar het probleem zit, niet het besturingssysteem. Met de huidige opzet van de software is het zo dat als er tijdens cruciale schrijfacties de stroom wegvalt dan zit je met een corrupte tabel/data. Automatisch repareren of zo'n staat voorkomen is voor dit soort machines wel handig wil je niet in de IT wereld belanden met SLA's 8)

  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
p.blommendaal schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:09:
[...]


Dat overkomt je met Linux of welk ander besturingssysteem dan ook natuurlijk, het is namelijk de software zelf waar het probleem zit, niet het besturingssysteem. Met de huidige opzet van de software is het zo dat als er tijdens cruciale schrijfacties de stroom wegvalt dan zit je met een corrupte tabel/data. Automatisch repareren of zo'n staat voorkomen is voor dit soort machines wel handig wil je niet in de IT wereld belanden met SLA's 8)
Of de voeding van de binnenunit via een UPS laten lopen?

Zoveel stroom zal daar toch niet lopen ?

Even uit het hoofd , die maximaalschakelaar heefd een waarde van 6 ampere dacht ik.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:27
Carboy54 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Niet rücksichtslos de stroom eraf halen terwijl de warmtepomp aan staat begreep ik uit zijn rapportage.
Ah vandaar dat ik geen problemen heb, ondanks ik met mijn vingers overal continue aan zit.
Ik zet hem altijd netjes eerst uit voor ik de stroom er af haal.

Maargoed, als het apparaat stuk gaat als dit per ongeluk een paar keer gebeurt moet natuurlijk gefixt worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Whiskey48 op 28-05-2026 19:27 ]


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Had heel verhaal hier getypt, maar ik kom erachter dat ik het fout had.

Heb nu koelen geactiveerd met de PNI CT-40. Heb de Amber op koelen gezet (verwarmen uitgeschakeld) en kan nu adhv een tijd programma tussen 10 - 18uur koelen, zodat ik niet tijdens de duurdere (donkere) uren aan het koelen ben.

Vervolgens heb ik dan in HA een dauwpunt bewaker, die de cooling mode van de Amber uitzet indien dit nodig is. Uiteraard als bonus wordt dan de legionella run aangepast, maargoed, ik ga ervan uit dat het dauwpunt niet zo snel bereikt wordt (WTW houd het vocht laag, en kan adhv de bypass warme lucht afvoeren en koudere buiten lucht inblazen). Dus indien de beveiliging alsnog aanslaat, dan neem ik het voorlief om de legionella settings opnieuw in te stellen ivm de bug.

Met deze hele setup houd ik alles super simpel, en hoef ik niet te klooien met de relais schakelingen van de leejow module etc.

[ Voor 99% gewijzigd door darkfujita op 28-05-2026 14:38 ]


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 15:34
Interessant, ik heb de CT-40 ook. Jij zet dus niet via het schermpje van de binnenunit alle sop koelen, de CT-40 doe dat voor je? Ik ben er nog niet ingedoken, maar hoe doe je dat praktisch?

Qua dauwpunt, ik heb de afgelopen dagen gekoeld maar vond de vloer onaangenaam koel worden, te koel om met je blote voeten erop te blijven steunen. De vloer is dan ongeveer 22 graden, wat het huis behoorlijk koeler houd (was voorheen 29 graden, nu met screens en de Amber max 25 graden als het buiten 30 graden is.

Als binnenkort de airco wordt aangesloten zal het ontvochtigen daarmee hopelijk ook het dauwpunt verder weg plaatsen, maar tegen die tijd zal ik het wrsch zo benauwd hebben van de vochtigheid dat ie sowieso aan zal gaan.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
wowly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:25:
Interessant, ik heb de CT-40 ook. Jij zet dus niet via het schermpje van de binnenunit alle sop koelen, de CT-40 doe dat voor je? Ik ben er nog niet ingedoken, maar hoe doe je dat praktisch?

Qua dauwpunt, ik heb de afgelopen dagen gekoeld maar vond de vloer onaangenaam koel worden, te koel om met je blote voeten erop te blijven steunen. De vloer is dan ongeveer 22 graden, wat het huis behoorlijk koeler houd (was voorheen 29 graden, nu met screens en de Amber max 25 graden als het buiten 30 graden is.

Als binnenkort de airco wordt aangesloten zal het ontvochtigen daarmee hopelijk ook het dauwpunt verder weg plaatsen, maar tegen die tijd zal ik het wrsch zo benauwd hebben van de vochtigheid dat ie sowieso aan zal gaan.
Jawel, ik zet de Amber op koel modus (en zet verwarmen uit). Verder laat ik de externe aansturing aan staan (hier verander ik niets).

Vervolgens in de PNI app laat ik deze op 'Heating' staan (ook daar verander ik niets). Zodra de temperatuur van je setting (bijv 20 graden) lager is dan je kamer temperatuur (bijv 23gr) dan gaat de koel modus aan.

Verder heb ik nog een koellijn aangezet, maar ik vind het prima als deze gewoon 'standaard' 18 graden in de leidingen knalt, no matter hoe warm het is.

DM me gerust als het niet wil werken.

  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 15:34
Ik heb een SWW vat in het systeem zitten, Kan datr nog steeds woirden verwarmd als je in koelmodus staat? ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Amber niet het sww vat kan verwarmen als de koelmodus is gekozen. kan er natuurlijk langs zitten.

Mooiste zou zijn om de warmte van de vloer in de boiler te stoppen :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
@wowly je sww vat wordt gewoon verwarmd. Anders had ik hier al lang ruzie met mijn vrouw 😆.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Ja, dat regelt je 3 weg klep.

Natuurlijk wordt t water in de aan en afvoerbuis wel warm/koud. Maar dat is meestal niet zo heel veel.

(Bij mij iets meer want heb er 2)

Doet qua energie bijna niets.

  • bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 16:50
wowly schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:37:
Ik heb een SWW vat in het systeem zitten, Kan datr nog steeds woirden verwarmd als je in koelmodus staat? ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Amber niet het sww vat kan verwarmen als de koelmodus is gekozen. kan er natuurlijk langs zitten.

Mooiste zou zijn om de warmte van de vloer in de boiler te stoppen :)
Dat laatste gaat helaas niet, het zijn gescheiden circuits door de 3-weg klep. Het water uit je vloernis ook niet warm genoeg om iets uit tehalen voor het tapwater.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 15:34
Jaaaa snap het. Maar super dat als ik op koelen dat er toch sww water wordt gemaakt, dat is echt fijn!!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Kan iemand mij uitleggen, wanneer ik koellijn actief heb staan, deze toch lager gaat dan ik heb opgegeven:

20 graden ambient > 20 graden TC
25 graden ambient > 19 graden TC
30 graden ambient > 18 graden TC

Het is nu 32,2 graden buiten en de TC staat nu ineens op 17 (werkelijk dus tot 16 graden), terwijl ik nergens 17 heb ingevuld?

Moet ik ergens anders in de settings kijken of waar ligt dit aan?

  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
darkfujita schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:48:
Kan iemand mij uitleggen, wanneer ik koellijn actief heb staan, deze toch lager gaat dan ik heb opgegeven:

20 graden ambient > 20 graden TC
25 graden ambient > 19 graden TC
30 graden ambient > 18 graden TC

Het is nu 32,2 graden buiten en de TC staat nu ineens op 17 (werkelijk dus tot 16 graden), terwijl ik nergens 17 heb ingevuld?

Moet ik ergens anders in de settings kijken of waar ligt dit aan?
Staat ruimtecompensatie aan?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Impossibl3 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:00:
[...]


Staat ruimtecompensatie aan?
Nee, Tr correcties heb ik uitstaan.

Het lijkt wel alsof die -1 graad telrt van de waarde die ik ingeef in koellijn 3 (tot 30 graden) indien de Ambient temperatuur 30+ is. Klopt dit?

[ Voor 28% gewijzigd door darkfujita op 29-05-2026 14:10 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

darkfujita schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:48:
Kan iemand mij uitleggen, wanneer ik koellijn actief heb staan, deze toch lager gaat dan ik heb opgegeven:

20 graden ambient > 20 graden TC
25 graden ambient > 19 graden TC
30 graden ambient > 18 graden TC

Het is nu 32,2 graden buiten en de TC staat nu ineens op 17 (werkelijk dus tot 16 graden), terwijl ik nergens 17 heb ingevuld?

Moet ik ergens anders in de settings kijken of waar ligt dit aan?
Gaat om de setpoint stooklijn en dan de M1.01 stop. Als die m101 op 2 staat en setpoint stooklijn op 18, dan mag TC dalen tot 18-2 =16 voordat amber stopt.

  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Get!em schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Gaat om de setpoint stooklijn en dan de M1.01 stop. Als die m101 op 2 staat en setpoint stooklijn op 18, dan mag TC dalen tot 18-2 =16 voordat amber stopt.
Ah, oke. Heb M.01 & M.02 nu inderdaad op 2 staan. Dus dan mag die indd tot 16 gaan.

Alleen de 'noemer' (getal onder de huidige TC temp) is gezakt naar 17 (hier had ik namelijk 18 verwacht).

Komt dat dan weer omdat M.03 (modulerend) op 1 staat? gaatie daarom van 18 naar 17?

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Niet toch per ongelijk in het thuis scherm een graadje omlaag gedrukt?

Zo gedaan..

  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Degast schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:41:
Niet toch per ongelijk in het thuis scherm een graadje omlaag gedrukt?

Zo gedaan..
Nee, ik kan nu niet die settings aanpassen. Geen idee waarom (door koellijn denk ik?).

Heb zojuist de temperatuur van koellijn 3, aangepast naar 35 graden (ambient is nu 33). En de aanvoer werd gelijk 18 graden. Dus denk dat het heeft te maken met die M.03 setting van 1graad. Om het dubbel te testen, kan ik die ook eens aanpassen naar 2, kijken of die dan zelfs van 18 naar 16 gaat.

Update; nee die modulerende setting aanpassen heeft geen impact daarop. Nou, dan weet ik het echt niet! Weet @Stoker of @Carboy54 dit?

In het kort: wanneer de Ambient temperatuur hoger is dan de grens van koellijn 3, dan wordt de temperatuur van koellijn 3 met 1 extra graad verlaagd. Dus in mijn geval, tot 30 graden buiten is 18 graden aanvoer, en deze wordt vervolgens verlaagd naar 17 graden wanneer het buiten bijv 32 graden is.

[ Voor 27% gewijzigd door darkfujita op 29-05-2026 16:35 ]


  • Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:52
Heeft iemand een idee wat dit gedrag is tijdens het maken van tapwater? Het backup element staat ook aan (die snap ik omdat t ambient hoog is. Ik moet nog aan de slag om de t ambient meer uit de zon te houden.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON0zhyvk88OsoL361l9C8_HujhA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p03t6aC0XNwK5nR0fwOgKfX8.png?f=fotoalbum_large

Ik heb sowieso altijd al last van een verspringing in Tw als de compressor draait en weer uit gaat. Het lijkt of er een soort ruis op het pcb rond vliegt dan.

Alvast bedankt!

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
darkfujita schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:41:
[...]

Nee, ik kan nu niet die settings aanpassen. Geen idee waarom (door koellijn denk ik?).

Heb zojuist de temperatuur van koellijn 3, aangepast naar 35 graden (ambient is nu 33). En de aanvoer werd gelijk 18 graden. Dus denk dat het heeft te maken met die M.03 setting van 1graad. Om het dubbel te testen, kan ik die ook eens aanpassen naar 2, kijken of die dan zelfs van 18 naar 16 gaat.

Update; nee die modulerende setting aanpassen heeft geen impact daarop. Nou, dan weet ik het echt niet! Weet @Stoker of @Carboy54 dit?

In het kort: wanneer de Ambient temperatuur hoger is dan de grens van koellijn 3, dan wordt de temperatuur van koellijn 3 met 1 extra graad verlaagd. Dus in mijn geval, tot 30 graden buiten is 18 graden aanvoer, en deze wordt vervolgens verlaagd naar 17 graden wanneer het buiten bijv 32 graden is.
Staat TR uit in de software?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Voscovic schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:09:
Heeft iemand een idee wat dit gedrag is tijdens het maken van tapwater? Het backup element staat ook aan (die snap ik omdat t ambient hoog is. Ik moet nog aan de slag om de t ambient meer uit de zon te houden.)

[Afbeelding]

Ik heb sowieso altijd al last van een verspringing in Tw als de compressor draait en weer uit gaat. Het lijkt of er een soort ruis op het pcb rond vliegt dan.

Alvast bedankt!
Bedankt voor deze informatie !

Zijn het geen defrost perikelen dan is het weer absurt gedrag omdat de buitentemperatuur wat hoog is !

Hoe verzin je het , de buh bijschakelen om je tapwater te verwarmen.

🤣

Zit voor mijzelf steeds meer in dubio of ik die goedwerkende gasketel wel moet vervangen voor die paar kuub gas die het douchen kost.

🤔

De enige reden die ik nu kan bedenken dat er straks geen gas is !

De mafioso steekt geen geld in de opslagen is nu de tendens geloof ik

[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 29-05-2026 18:27 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
Jan2023 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Bedankt voor deze informatie !

Zijn het geen defrost perikelen dan is het weer absurt gedrag omdat de buitentemperatuur wat hoog is !

Hoe verzin je het , de buh bijschakelen om je tapwater te verwarmen.

🤣

Zit voor mijzelf steeds meer in dubio of ik die goedwerkende gasketel wel moet vervangen voor die paar kuub gas die het douchen kost.

🤔
Jan dat is niets bijzonders. Meerdere merken maken gebruik van onderstaande paraplu grafiek om schade aan de compressor of het uitschakelen ivm te hoge druk te voorkomen. ( Bv Weheat ) Oplossing is sww te maken niet op het warmst van de dag. Overigens de defrost perikelen zie je ook bij andere warmtepompen. Veelvuldig kort zoals de Amber of Mitsubishi of bijvoorbeeld pas na 2 uur maar dan wel 20 minuten bv Weheat en alles ertussenin. De keuze is dus weer reuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPAycXnvdl2K-IKCDmbvQPWa64o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1B5nWIprvmOCQ6RPDZA1JLTA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 29-05-2026 18:33 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Carboy54 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Jan dat is niets bijzonders. Meerdere merken maken gebruik van onderstaande paraplu grafiek om schade aan de compressor of het uitschakelen ivm te hoge druk te voorkomen. ( Bv Weheat ) Oplossing is sww te maken niet op het warmst van de dag.
[Afbeelding]
Ok,

Dus je moet er gewoon mee leren omgaan , cq leven.

Met de komende nettarieven verschuif je natuurlijk alles al naar de nacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 29-05-2026 18:34 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
Carboy54 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Jan dat is niets bijzonders. Meerdere merken maken gebruik van onderstaande paraplu grafiek om schade aan de compressor of het uitschakelen ivm te hoge druk te voorkomen. ( Bv Weheat ) Oplossing is sww te maken niet op het warmst van de dag. Overigens de defrost perikelen zie je ook bij andere warmtepompen. Veelvuldig kort zoals de Amber of Mitsubishi of bijvoorbeeld pas na 2 uur maar dan wel 20 minuten bv Weheat en alles ertussenin. De keuze is dus weer reuze. Als jij gaat douchen hoor je de euro,s rinkelen 🤫

[Afbeelding]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-06 15:59

rimpeldinky

nani?

Jan2023 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Bedankt voor deze informatie !

Zijn het geen defrost perikelen dan is het weer absurt gedrag omdat de buitentemperatuur wat hoog is !

Hoe verzin je het , de buh bijschakelen om je tapwater te verwarmen.

🤣

Zit voor mijzelf steeds meer in dubio of ik die goedwerkende gasketel wel moet vervangen voor die paar kuub gas die het douchen kost.

🤔

De enige reden die ik nu kan bedenken dat er straks geen gas is !

De mafioso steekt geen geld in de opslagen is nu de tendens geloof ik
Als je helemaal van het gas af gaat bespaar je (afhankelijk van de regio/aansluiting) tot 400 euro vastrecht & leveringskosten per jaar :p alleen daarmee verdien je de aanschafprijs al terug. Even los van het op de juiste momenten opwarmen van je water en dit nagenoeg gratis kunnen doen.

*burp*


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
rimpeldinky schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Als je helemaal van het gas af gaat bespaar je (afhankelijk van de regio/aansluiting) tot 400 euro vastrecht & leveringskosten per jaar :p alleen daarmee verdien je de aanschafprijs al terug. Even los van het op de juiste momenten opwarmen van je water en dit nagenoeg gratis kunnen doen.
Tja ,

6 a 7 x 400 euro zijn ongeveer de kosten voor een WPB met dak doorvoeren incl.subsidie.

Incl.installatie


Dus terug verdienen? Ja dat begint dan na 7 jaar op zijn vroegst.

Met een goed HEMS die mijn zonneoverschot gebruikt danwel in de nacht via mijn dynamisch kontrakt.

Zo simpel ligt het allemaal niet.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:52
Carboy54 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Jan dat is niets bijzonders. Meerdere merken maken gebruik van onderstaande paraplu grafiek om schade aan de compressor of het uitschakelen ivm te hoge druk te voorkomen. ( Bv Weheat ) Oplossing is sww te maken niet op het warmst van de dag. Overigens de defrost perikelen zie je ook bij andere warmtepompen. Veelvuldig kort zoals de Amber of Mitsubishi of bijvoorbeeld pas na 2 uur maar dan wel 20 minuten bv Weheat en alles ertussenin. De keuze is dus weer reuze.

[Afbeelding]
Heeft het veelvuldig aan/uit dan te maken dat hij steeds een beetje rond die Tuo Vs Ta curve loopt te schommelen (door zoninval verhoging, door ventilator weer lager) + dat de Tw steeds rare sprongen maakt wanneer de compressor aan gaat? Is dat laatste ook al eens opgevallen bij andere? Ik zie namelijk dat hij instant + 3 graden doet, zodra de compressor aan vliegt.

Ik zal in ieder geval het tapwater naar de avond verplaatsen

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
Voscovic schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Heeft het veelvuldig aan/uit dan te maken dat hij steeds een beetje rond die Tuo Vs Ta curve loopt te schommelen (door zoninval verhoging, door ventilator weer lager) + dat de Tw steeds rare sprongen maakt wanneer de compressor aan gaat? Is dat laatste ook al eens opgevallen bij andere? Ik zie namelijk dat hij instant + 3 graden doet, zodra de compressor aan vliegt.

Ik zal in ieder geval het tapwater naar de avond verplaatsen
Signalen van de UTP kabels niet 100% vermoedelijk? Dat geeft 95% van dit soort signaal storingen

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
Ik heb sinds een 1,5 maand de SG contacten aangesloten en aangevinkt op de Amber. Standaard staat die nu op 0 maar nu werkt de BUH niet meer mee met warmtapwater maken. Opzich is dit de bedoeling met het warme weer behalve bij de legionellarun. Kan het zijn dat de BUH uitgeschakeld staat door de SG contacten of hebben die daar geen invloed op? De keren dat ik SG A en B ingeschakeld had (elektra prijs + belastingen was negatief) trok die het prima op de compressor. Dus het viel mij nu pas op.

[ Voor 20% gewijzigd door Impossibl3 op 29-05-2026 21:38 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:27
Carboy54 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Jan dat is niets bijzonders. Meerdere merken maken gebruik van onderstaande paraplu grafiek om schade aan de compressor of het uitschakelen ivm te hoge druk te voorkomen. ( Bv Weheat ) Oplossing is sww te maken niet op het warmst van de dag. Overigens de defrost perikelen zie je ook bij andere warmtepompen. Veelvuldig kort zoals de Amber of Mitsubishi of bijvoorbeeld pas na 2 uur maar dan wel 20 minuten bv Weheat en alles ertussenin. De keuze is dus weer reuze.

[Afbeelding]
Gras is niet groener bij de buren idd.

Tapwater / Legionella run in de ochtend idd

  • Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21-06 02:21
@Carboy54 Ah nu snap ik waarom hij om 12uur legionella rond de 50 graden verder gaat met elektrisch element. Te hoge buitentemp. Dank!

  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Carboy54 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Staat TR uit in de software?
Ja

  • Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 23:11
Het viel mij van de week op dat er een ander icoontje bovenin mijn display staat. Volgens mij is deze van het verwarmingslint? Volgens mij staat hier normaal gesproken gewoon niks?


Daarnaast las ik net wat over de smeltzekering van de BUH. Nu vond ik het al vreemd dat deze nooit aan sprong afgelopen winter want mijn kwh gaf niks aan.

Afgelopen weken wordt mijn tapwater ook maar tot max +-50 graden verwarmd en dan schakelt de compressor af alleen dwh heating blijft nog aan staan en ik hoor de pomp ook nog draaien. Maar zag hier dus ook net dat het dan waarschijnlijk te warm is geweest en de buh voor de veiligheid het laatste stuk doet ivm de temperatuur. De sensor buiten heb ik nog geen kwartslag gedraaid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E3xM_J2KWuvb4aiXeuNBcJhJqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGqbir24I9Bh0eGsYRqG4Wy5.jpg?f=fotoalbum_large Edit:

Net even buiten gekeken en dit ziet er toch niet uit zoals het hoort. Nu nog kijken hoe ik dit opgelost krijg omdat ik hem zelf geïnstalleerd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZTrtG5XAKL02lwwpQ5VjWsHAk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktHLGsjb3Vx1dH8LyR2apEHg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Dennis08 op 31-05-2026 09:40 ]


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Das niet heel best.

Water in gekomen op 1 of andere manier?

Zou toch even je leverancier bellen, dit lijkt mij beetje issue wat eigenlijk al af fabriek begon.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dennis08 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:03:
Het viel mij van de week op dat er een ander icoontje bovenin mijn display staat. Volgens mij is deze van het verwarmingslint? Volgens mij staat hier normaal gesproken gewoon niks?


Daarnaast las ik net wat over de smeltzekering van de BUH. Nu vond ik het al vreemd dat deze nooit aan sprong afgelopen winter want mijn kwh gaf niks aan.

Afgelopen weken wordt mijn tapwater ook maar tot max +-50 graden verwarmd en dan schakelt de compressor af alleen dwh heating blijft nog aan staan en ik hoor de pomp ook nog draaien. Maar zag hier dus ook net dat het dan waarschijnlijk te warm is geweest en de buh voor de veiligheid het laatste stuk doet ivm de temperatuur. De sensor buiten heb ik nog geen kwartslag gedraaid

[Afbeelding] Edit:

Net even buiten gekeken en dit ziet er toch niet uit zoals het hoort. Nu nog kijken hoe ik dit opgelost krijg omdat ik hem zelf geïnstalleerd heb.

[Afbeelding]
Icoontje is van SG+

  • Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 23:11
Ik heb vorig jaar een lekkage gehad ernaast inderdaad met de vlotter. Alle tijden en grafieken even op een rij gezet zal dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak zijn geweest dat er toch net wat water op is gekomen hoewel de kap eigenlijk gewoon goed hoort af te sluiten. Helaas de installatie zelf gedaan dus weet niet of itho daar ook in meegaat.


@Degast thanks dat was hem inderdaad 👍 kon het al nergens vinden. Weer wat geleerd. Ik kijk vrijwel nooit op het display, maar meestal in homeassistant

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dennis08 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:03:
Het viel mij van de week op dat er een ander icoontje bovenin mijn display staat. Volgens mij is deze van het verwarmingslint? Volgens mij staat hier normaal gesproken gewoon niks?


Daarnaast las ik net wat over de smeltzekering van de BUH. Nu vond ik het al vreemd dat deze nooit aan sprong afgelopen winter want mijn kwh gaf niks aan.

Afgelopen weken wordt mijn tapwater ook maar tot max +-50 graden verwarmd en dan schakelt de compressor af alleen dwh heating blijft nog aan staan en ik hoor de pomp ook nog draaien. Maar zag hier dus ook net dat het dan waarschijnlijk te warm is geweest en de buh voor de veiligheid het laatste stuk doet ivm de temperatuur. De sensor buiten heb ik nog geen kwartslag gedraaid

[Afbeelding] Edit:

Net even buiten gekeken en dit ziet er toch niet uit zoals het hoort. Nu nog kijken hoe ik dit opgelost krijg omdat ik hem zelf geïnstalleerd heb.

[Afbeelding]
Schade ziet er bekend uit. Was hier ook vorig jaar op zelfde plek. Lijkt mij fabrieksfout en garantie.

  • hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14
Ik zie bij mijn Amber op de bodemplaat daar waar de afscheiding met de compressorruimte is gelast de nodige roestvorming. Lijkt me niet de bedoeling. Hoe kan dit worden opgelost. @Carboy54 valt dit onder garantie?

Foto maken is lastig door het rooster. Zie rechtsonder naast de witte kabelafscherming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0trbz9GUQE958JAbLOp5f3uJe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wi5A7w7eSGCxChh17Kg8qkmX.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
hansvk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:16:
Ik zie bij mijn Amber op de bodemplaat daar waar de afscheiding met de compressorruimte is gelast de nodige roestvorming. Lijkt me niet de bedoeling. Hoe kan dit worden opgelost. @Carboy54 valt dit onder garantie?

Foto maken is lastig door het rooster. Zie rechtsonder naast de witte kabelafscherming.

[Afbeelding]
Roest of roestwater? Eerst schoon maken en oorzaak achterhalen. Als het lichte oppervlakte roest is wellicht behandelen met hiervoor geschikt product. Als het echte roest is melding laten maken met duidelijke foto bij Itho.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14
Carboy54 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Roest of roestwater? Eerst schoon maken en oorzaak achterhalen. Als het lichte oppervlakte roest is wellicht behandelen met hiervoor geschikt product. Als het echte roest is melding laten maken met duidelijke foto bij Itho.
Hier een duidelijke foto. Het is geen roestwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4FDcaguQvAR1ARqluZ5z8ANEe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kN6Xw1m1j05y8MvFBAEeAvp.jpg?f=fotoalbum_large

Even schoonmaken en behandelen? Kan er niet bij zonder de boel te demonteren. Dat mag Itho dan komen doen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
hansvk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Hier een duidelijke foto. Het is geen roestwater.

[Afbeelding]

Even schoonmaken en behandelen? Kan er niet bij zonder de boel te demonteren. Dat mag Itho dan komen doen.
Woon je aan de kust?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hansvk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Hier een duidelijke foto. Het is geen roestwater.

[Afbeelding]

Even schoonmaken en behandelen? Kan er niet bij zonder de boel te demonteren. Dat mag Itho dan komen doen.
Net even gekeken hier. Precies zelfde ijzeren plaatje is bij mij ook roestkleurig . Hij staat in koelstand aan, dus kan even geen foto maken, maar lijkt minder erg dan bij jou.

  • hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14
Nee, Achterhoek.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023


  • Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-06 19:15

Hkray

Amber 120 si nov 24

vraag mbt koelen/verwarmen.
amber aangesloten op vvw.
als de amber staat op verwarmen, de stooklijn op 20gr, en de buiten temp. is bv 25 graden, dan wordt er toch eigenlijk gekoeld? En hoef je dus in dit simpele voorbeeld geen koelen aan te zetten? of werkt dit anders qua hoe de amber met warmte omgaat bij het op temperatuur brengen van je water?
(theoretische vraag want mijn amber stopt met verwarmen >20gr buitentemperatuur maar was nieuwsgierig).

  • Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Waarschijnlijk geeft je thermostaat geen warmtevraag, dus doet hij niets. Stel je thermostaat geeft wel 'een' vraag, dan zit hij voor verwarmen nu al lekker boven zijn setpoint en doet hij ook niets.

Dus het is niet zo dat thermostaat zegt welke temperatuur water de Amber moet gaan maken en dat de Amber dan zelf dat setpoint na gaat jagen ongeacht of hij moet verwarmen of koelen.

  • Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-06 19:15

Hkray

Amber 120 si nov 24

Woutertt schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:42:
Waarschijnlijk geeft je thermostaat geen warmtevraag, dus doet hij niets. Stel je thermostaat geeft wel 'een' vraag, dan zit hij voor verwarmen nu al lekker boven zijn setpoint en doet hij ook niets.

Dus het is niet zo dat thermostaat zegt welke temperatuur water de Amber moet gaan maken en dat de Amber dan zelf dat setpoint na gaat jagen ongeacht of hij moet verwarmen of koelen.
ja in deze theorie zet ik de thermostaat op 30 gr, zodat ie wel warmte vraagt. Wordt het water ook niet gecirculeerd door de vvw zonder dat de amber het water dan actief verwarmt?

  • Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Dat ligt aan je instellingen en is wel instelbaar bij pompregeling. Maar heeft niet echt effect voor de temperatuur in huis natuurlijk.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hkray schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:27:
vraag mbt koelen/verwarmen.
amber aangesloten op vvw.
als de amber staat op verwarmen, de stooklijn op 20gr, en de buiten temp. is bv 25 graden, dan wordt er toch eigenlijk gekoeld? En hoef je dus in dit simpele voorbeeld geen koelen aan te zetten? of werkt dit anders qua hoe de amber met warmte omgaat bij het op temperatuur brengen van je water?
(theoretische vraag want mijn amber stopt met verwarmen >20gr buitentemperatuur maar was nieuwsgierig).
Het hele idee van koelen is dat je warmte afvoert. Je vvw gaat dus warmte opnemen uit je woonkamer en die warmte moet ergens heen. Als je Amber alleen gaat pompen, zonder de actief (zeg middels compressor) warmte eruit te halen, is het dus snel afgelopen, want buiten zal het waarschijnlijk nog warmer zijn.

Dus nee, dat gaat niet werken met een L/W warmtepomp. (dwz, met een W/W waterpomp is het passief rondpompen wel koelend, omdat de bron zeer waarschijnlijk kouder is dan je woonkamer).

Je moet met relais dus de cooling optie aanzetten. En zoals al eens genoemd kun je met een thermostaat dan wel de warmtevraag simuleren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 02-06-2026 12:15 ]


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF2szNMBmSBoffDXP2xx6Gofcw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wReIj29cgd32WcMG4AQr93lx.png?f=fotoalbum_large

Vraag; ik heb nu 2jr de Amber, zit op 4.000 kWh per jaar. Label A woning uit 2001 van 130m2 met voornamelijk de ruime begane grond verwarmd en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar).

Verbruik kijkt me wat hoog, maar denk dat douchen ook een flinke impact zal hebben?


(Radiatoren moet ik eigenlijk nog een keer waterzijdig inregelen ... Misschien ook nog een keer doen)

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 03-06-2026 23:28 ]


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-06 12:28
Whiskey48 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:26:
[Afbeelding]

Vraag; ik heb nu 2jr de Amber, zit op 4.000 kWh per jaar. Label A woning uit 2001 van 130m2 met voornamelijk de ruime begane grond verwarmd en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar).

Verbruik kijkt me wat hoog, maar denk dat douchen ook een flinke impact zal hebben?


(Radiatoren moet ik eigenlijk nog een keer waterzijdig inregelen ... Misschien ook nog een keer doen)
Je moet even de startdatum van je contract in de homewizard app op 1 januari zetten. Dan heb je ook gelijk een werkelijk jaarverbruik. Je grafiek telt nu van september tot september.


Korter douchen scheelt al een hoop haha. Waterzijdig inregelen moet je zeker doen. In de topicstart staan ook veel tips om je instellingen na te kijken / herzien. Wellicht staat stooklijn ook wel wat ruim bijvoorbeeld.

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Ja, sww heeft minder rendement.

Maak je dat in de winter op de warmste momenten en in de zomer op net niet te warme momenten?

Inregelen altijd doen, kan weer net beetje schelen. Als systeem slecht is qua balans kan t ook nog serieus schelen.

Je stookseizoen begint wanneer?

Kleinere doorlaat op doucheslang, helpt ook beetje.

4000kWh= ca 400 m3 qua energie. Zo bekeken al niet veel..?

Ik bemeet Amber niet los. Dus geen idee wat nu precies het verbruik is. Kan wel globaal het extra kWh s inschatten.

Of nouja

Dat lijkt maar rond de 1000 uit te komen. Dat klopt niet. We komen van ca 700m3 gas. 7000/4=1750 kWh.

Toch nog eens een meter er tussen..

  • nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:02
Degast schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:05:
Ja, sww heeft minder rendement.

Maak je dat in de winter op de warmste momenten en in de zomer op net niet te warme momenten?

Inregelen altijd doen, kan weer net beetje schelen. Als systeem slecht is qua balans kan t ook nog serieus schelen.

Je stookseizoen begint wanneer?

Kleinere doorlaat op doucheslang, helpt ook beetje.

4000kWh= ca 400 m3 qua energie. Zo bekeken al niet veel..?

Ik bemeet Amber niet los. Dus geen idee wat nu precies het verbruik is. Kan wel globaal het extra kWh s inschatten.

Of nouja

Dat lijkt maar rond de 1000 uit te komen. Dat klopt niet. We komen van ca 700m3 gas. 7000/4=1750 kWh.

Toch nog eens een meter er tussen..
je vergeet de SCOP mee te nemen. 4000 kWh electrisch is 10000 (SCOP 2.5) - 16000 (SCOP 4) kWh thermisch. Dat komt overeen met 1136 - 1818 kuub gas.

Of dat veel of weinig is hangt er vanaf hoe het huis eruit ziet. En dan bedoel ik niet de kleur :P

  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:20
Whiskey48 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:26:
[Afbeelding]

Vraag; ik heb nu 2jr de Amber, zit op 4.000 kWh per jaar. Label A woning uit 2001 van 130m2 met voornamelijk de ruime begane grond verwarmd en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar).

Verbruik kijkt me wat hoog, maar denk dat douchen ook een flinke impact zal hebben?


(Radiatoren moet ik eigenlijk nog een keer waterzijdig inregelen ... Misschien ook nog een keer doen)
Denk opzich niet verkeerd toch ik zit nu op een 1900 kwh met een amber 65 op een jaar gezien en dat is enkel verwarming dus niet eens sww erbij.
Als de kids een uur staan te douchen dan heeft dat wel flinke invloed op je verbruik ja en wat verbruikt je douchekop ? Waterbesparend ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjqVp5W4YItk9ac_ZILycf_A19c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGJg42WRCxE86wUQASqNf9hB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door camel1987 op 04-06-2026 06:46 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
nairolf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:56:
[...]

je vergeet de SCOP mee te nemen. 4000 kWh electrisch is 10000 (SCOP 2.5) - 16000 (SCOP 4) kWh thermisch. Dat komt overeen met 1136 - 1818 kuub gas.

Of dat veel of weinig is hangt er vanaf hoe het huis eruit ziet. En dan bedoel ik niet de kleur :P
Eigenlijk wilde ik niet gasverbruik t.o. electra verbruik zetten in verhouding tot de geproduceerde warmte energie. Dan moet je met een onbekende scop gaan rekenen natuurlijk ja.

Maar alleen de verbruikte energie electrisch t.o. die zelfde energie in gas.

Het is mij zeer wel bekend dat er als het goed is meer dan 4000 kWh aan warmte het huis is in gegaan.

Gewoon om te laten zien dat het hoe dan ook mooi presteert.

[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 04-06-2026 07:52 ]


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Ik meet niet apart het verbruik van mijn Amber, maar wij hebben sinds september tot nu toe een totaal stroom verbruik van 3260kwh (dat is 8 maanden, gemeten tijdens de koudste periode). Auto (laden) is er hier vanaf gehaald. Dus gemiddeld ~400kwh per maand. Verwacht eigenlijk zelfde gem. verbruik in de zomer ivm koelen (al is de verhouding eigen gebruik van PV hoger, dus inkoop lager). Dus wij zouden dan uitkomen op 4800kwh per jaar voor alles incl. Amber.

Wat achtergrond: Huis uit 1955 (nageisoleerd tot A+++), Amber 95, VVW beneden & boven, 2 personen, 21 ~ 21.5graden binnen, 240L vat.

  • Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 13:08

Cr3ator

1 bar is geen bar

Whiskey48 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:26:
[Afbeelding]

Vraag; ik heb nu 2jr de Amber, zit op 4.000 kWh per jaar. Label A woning uit 2001 van 130m2 met voornamelijk de ruime begane grond verwarmd en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar).

Verbruik kijkt me wat hoog, maar denk dat douchen ook een flinke impact zal hebben?


(Radiatoren moet ik eigenlijk nog een keer waterzijdig inregelen ... Misschien ook nog een keer doen)
Ik zie zo'n 150-175kWh/maand in de zomermaanden. Dat is zonder te verwarmen, dus puur SWW. In de winter ligt het rendement lager, dus zal het aandeel SWW nog wat meer zijn, maar laten we rekenen met 175kWh/mnd. Dat is 2100kWh voor SWW, wat net iets minder dan 2000kWh over laat voor de verwarming. Een heel normaal verwarmingsverbruik naar mijn mening.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Cr3ator schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:34:
[...]


Ik zie zo'n 150-175kWh/maand in de zomermaanden. Dat is zonder te verwarmen, dus puur SWW. In de winter ligt het rendement lager, dus zal het aandeel SWW nog wat meer zijn, maar laten we rekenen met 175kWh/mnd. Dat is 2100kWh voor SWW, wat net iets minder dan 2000kWh over laat voor de verwarming. Een heel normaal verwarmingsverbruik naar mijn mening.
Wacht, dit is 5kwh minimaal per dag voor alleen de SWW? Ik vind dat echt absurd veel?

  • Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 13:08

Cr3ator

1 bar is geen bar

darkfujita schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:30:
[...]

Wacht, dit is 5kwh minimaal per dag voor alleen de SWW? Ik vind dat echt absurd veel?
"en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar)."

:X 8)7

Ik douche elke dag riant lang (5-15min ish) onder een flinke regendouche, heb een e-boiler (cop=1, maar wel douche-WTW) en verbruik 750kWh/jaar wv ongeveer de helft standby-verlies... Mgoed, dat is 1p en 'maar' gemiddeld 10min/dag. 2100kWh op de Amber is zo'n 7000kWh_thermisch. Daar kun je zo'n 200m3 douchewater mee verwarmen. Ofwel 550L/dag. Impressive.

[ Voor 36% gewijzigd door Cr3ator op 04-06-2026 13:08 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926


  • Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 13:08

Cr3ator

1 bar is geen bar

Voor wie er een keer tegenaan loopt via Google:

Klant met klacht: Amber in storing en geeft soms foutcode S10, soms F16, F17 en F18.

Oplossing: achterste datakabel zat niet goed vast / aangedrukt onder in de binnenunit.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926


  • mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02:10
5 tot 15 minuten is "riant lang"?

Wij gebruiken tussen de 3 and 6kwh per dag voor SWW (niet met de Amber, warmtepompboiler), met 2 personen, ik vind het geen gek verbruik eerlijk gezegd. Kan het minder? Ja. Maar ik snap de obsessie met korte powerdouches niet helemaal eerlijk gezegd.

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Ik wel, wij zijn allemaal schoon binnen 30 minuten per week. .

Ok heel soms neem ik de tijd voor een bad. Dan zit ik er gelijk een uur in, want dat bad isoleerde ik natuurlijk ook goed. Én zette daar een infrarood paneel op.. (aanrader)

Snap niet zo goed waar mensen de tijd vandaan halen om iedere dag zo lang onder de douche te staan. Haha.

Maargoed, luxe? En gebruik daarvan is een lastige discussie, daar maar niet aan beginnen!

Wij zijn tevreden zo.

  • mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02:10
Tja, voor mij werkt de douche ontzettend ontspannend. Ik kan de tijd in de douche zo kwijtraken. Dus het gaat niet alleen om schoon worden, misschien zit daar het verschil wel.

  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:20
mijgmae schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:32:
Tja, voor mij werkt de douche ontzettend ontspannend. Ik kan de tijd in de douche zo kwijtraken. Dus het gaat niet alleen om schoon worden, misschien zit daar het verschil wel.
Ik ben binnen 5 minuten weer onder de douche uit ondanks dat wij nog op gas douchen 😂 mijn vrouw en dochter soms 15 tot 20 minuten maar dan moeten ze de pruik wassen. Ik denk ook echt dat ik moe zou worden van 15 minuten onder de douche staan. Maar ben eigenlijk wel benieuwd wat het extra verbruik zou zijn bij een amber 65 voor enkel sww erbij met een gezin dan he.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
Tip voor de mensen met een groter vat en bijv een kleiner gezin (dan wel 2 pers), waarbij je niet elke dag het vat 'leeg' trekt.

Eerst draaide ik een SWW elke dag. Maar eigenlijk was dit helemaal niet nodig. Ik plan nu om de dag een SWW run in en laat ik deze tot 55graden gaan. Hiermee halen wij het ook. Dus dat zal een hoop kwh schelen!

Mijne draait trouwens dan (om de dag) max 1.5 uur. Dit zal dan neerkomen op max 2kwh? Snap niet hoe jullie 3 tot 6kwh (zelfs 7.5kwh) halen, maargoed :)

  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

darkfujita schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:57:
Tip voor de mensen met een groter vat en bijv een kleiner gezin (dan wel 2 pers), waarbij je niet elke dag het vat 'leeg' trekt.

Eerst draaide ik een SWW elke dag. Maar eigenlijk was dit helemaal niet nodig. Ik plan nu om de dag een SWW run in en laat ik deze tot 55graden gaan. Hiermee halen wij het ook. Dus dat zal een hoop kwh schelen!

Mijne draait trouwens dan (om de dag) max 1.5 uur. Dit zal dan neerkomen op max 2kwh? Snap niet hoe jullie 3 tot 6kwh (zelfs 7.5kwh) halen, maargoed :)
Misschien handig om te vermelden wat je een 'groter vat' noemt? Daarnaast stel je voor de SWW toch geen vast aantal keren per dag in? Dat gaat toch gewoon on demand op basis van de SWW doeltemperatuur en de delta die je hebt ingeschakeld?

Wij hebben wat volgens mij de meeste mensen een klein vat noemen van 200l. Die doet 1 keer per week een legionella run en soms tussendoor nog een keertje een losse SWW run maar meer hebben we echt niet nodig. Ik heb gewoon een keer gekeken tot welke SWW temp je nog warm kan douchen, en dat ongeveer (41gr) als onderste limiet ingesteld 54 - 13.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fsfikke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Misschien handig om te vermelden wat je een 'groter vat' noemt? Daarnaast stel je voor de SWW toch geen vast aantal keren per dag in? Dat gaat toch gewoon on demand op basis van de SWW doeltemperatuur en de delta die je hebt ingeschakeld?

Wij hebben wat volgens mij de meeste mensen een klein vat noemen van 200l. Die doet 1 keer per week een legionella run en soms tussendoor nog een keertje een losse SWW run maar meer hebben we echt niet nodig. Ik heb gewoon een keer gekeken tot welke SWW temp je nog warm kan douchen, en dat ongeveer (41gr) als onderste limiet ingesteld 54 - 13.
Omdat de sensor van de Itho tapwatervat vrij onderin zit, is het een redelijk slechte mate van trigger om te bepalen of er nog warm water in het vat zit.

De tip om slechts 1x per 2 dagen te doen, is daarom ook lastig, omdat je zonder het volume uitstroom te meten, niet weet hoeveel warmwater er nog beschikbaar is.

Hier overigens 350kWh SWW voor YTD. En dat is incl meer dan eens per week een 65c als er overschot aan stroom is. 4 personen douche en keuken water. Op een amber 120, en tapwater 270l. Als ik het nog bewuster plan (o.a. die 1x per 2 dagen wat 90% wel zou lukken, en de extra legionella eraf) dan bespaar ik nog snel 100kWh. Ook zijn 2 runs dit jaar al op de buh gedaan ivm buitentemperatuur. Beetje jammer ook dat ik de planning nog niet goed had staan.

  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
fsfikke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Misschien handig om te vermelden wat je een 'groter vat' noemt? Daarnaast stel je voor de SWW toch geen vast aantal keren per dag in? Dat gaat toch gewoon on demand op basis van de SWW doeltemperatuur en de delta die je hebt ingeschakeld?

Wij hebben wat volgens mij de meeste mensen een klein vat noemen van 200l. Die doet 1 keer per week een legionella run en soms tussendoor nog een keertje een losse SWW run maar meer hebben we echt niet nodig. Ik heb gewoon een keer gekeken tot welke SWW temp je nog warm kan douchen, en dat ongeveer (41gr) als onderste limiet ingesteld 54 - 13.
Had dit vermeld in een vorige post (gisteren). Dit is 240L.

Nee, ik stel geen vast aantal keren per dag in. En ja, ook op demand basis (tussen bepaalde tijden). Maar de temperatuur zakt nogal snel van de meting ivm de gelaagdheid. Heb de sensor al wat hoger geplaatst, maar zonder voldoende resultaat.

Ik heb een dynamisch contract, en wil ik niet dat het vat op het duurste moment van de dag gaat draaien. Daarom maak ik gebruik van de timer, zodat de amber wat 'slimmer' wordt.

Anyway, zodra de temperatuur 15 graden (althans mijn setting) onder het setpoint van 55 komt, dan moet die pas gaan verwarmen (in een specifiek tijds slot). Echter heb ik dat al als we allebei 2x hebben gedoucht en wat heet water in de keuken hebben gebruikt. Dus met andere woorden; dit werkt gewoon niet zoals ik dat zou willen, want de daadwerkelijke temperatuur ligt stuk hoger. Ons schema ziet er nu zo uit:

Maandag - geen SWW run
Dinsdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00
Woensdag: Geen SWW run
Donderdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00
Vrijdag: SWW run tussen 08.00 - 10.00 (indien dit dus nodig is, en deze onder het setpoint zit)
Zaterdag: Geen SWW run
Zondag: Legionella run om 08uur.

Q: Waarom 8 uur? Zodra het zonnetje gaat schijnen, dan denkt de amber dat het al snel +25gr is. En dan wordt verwarmen nogal |:( . Zie (m)eerdere discussies hierover.

@Get!em Tja, tip... Beetje trial en error. Bij ons werkt dit in elk geval. Zou zeggen: probeer het uit. En buiten dat. Korter douche is altijd duurzamer hehe.

[ Voor 3% gewijzigd door darkfujita op 05-06-2026 11:45 ]


  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Juist als de zon schijnt en je zoals velen PV op je dak hebt liggen wil je dat benutten om je sww te verwarmen.

D.m.v je SG kontakt of zo.

Maar ja ,als dan gelijk je BUH van 3 kw wordt ingeschakeld

🤔

Beetje lullig , er zijn vele uren dat je minder dan 3 kw overschot hebt.

Dus die buitentemp sensor zou ik snel verplaatsen

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik merk zelf eigenlijk dat het 270L horizontale vat misschien op papier goede gelaagdheid of wat dan ook heeft, maar in de praktijk is zodra de douche aan gaat er eigenlijk instant zo'n 'val' in de temperatuur dat de pomp onder z'n waarde komt en bijspringt. Fijn om 'onbeperkt' te kunnen douchen, minder fijn als er ff kort gedouched wordt door 1 of 2 personen. Ik ben nog beetje zoekende naar de juiste instellingen om dat wat minder te maken en daarmee wat stroom te besparen, zeker met het oog op de winterperiode waarin dat ook betekent omschakelen van verwarmen en vaak duurdere stroom. Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE4V3wc_lj4pO4NRhuU0xr9g8FY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b25JpFAqeTUgtJ59YOyVpVdi.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 05-06-2026 13:12 ]


  • tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:16
Jan2023 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:49:
Juist als de zon schijnt en je zoals velen PV op je dak hebt liggen wil je dat benutten om je sww te verwarmen.

D.m.v je SG kontakt of zo.

Maar ja ,als dan gelijk je BUH van 3 kw wordt ingeschakeld

🤔

Beetje lullig , er zijn vele uren dat je minder dan 3 kw overschot hebt.

Dus die buitentemp sensor zou ik snel verplaatsen
is het eenvoudig de Amber buitentemp sensor te verplaatsen? Merk ik hier hetzelfde euvel van een verhoogde afwijking van de buitentemp volgens Amber (TA) ten opzichte van de werkelijk buitentemp

  • Bavo4
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-06 22:43
Whiskey48 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:26:
[Afbeelding]

Vraag; ik heb nu 2jr de Amber, zit op 4.000 kWh per jaar. Label A woning uit 2001 van 130m2 met voornamelijk de ruime begane grond verwarmd en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar).

Verbruik kijkt me wat hoog, maar denk dat douchen ook een flinke impact zal hebben?


(Radiatoren moet ik eigenlijk nog een keer waterzijdig inregelen ... Misschien ook nog een keer doen)
Ik zit met mijn Amber 65 full elec. op een jaarverbruik van 2500 kw/u.

Huis uit 1936, 155 m2, 4 personen incl. 2 pubers.

In de zomer maanden gebruik ik 4 á 5 maanden tussen de 40 en 50 kw/u per maand voor puur sww, jij zit rond de 175 meen ik te zien. Dit zou zo'n 500 kw/u extra verbruik tov mijn situatie kunnen verklaren. Maar dan vind ik persoonlijk het verschil van 1000 kw/u per jaar puur voor verwarming nog aan de hoge kant.

  • Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
tmbreuker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:39:
[...]

is het eenvoudig de Amber buitentemp sensor te verplaatsen? Merk ik hier hetzelfde euvel van een verhoogde afwijking van de buitentemp volgens Amber (TA) ten opzichte van de werkelijk buitentemp
Bij latere versies zou er zelfs rekening mee zijn gehouden , en zou er extra lengte kabel in de buitenunit zitten.

En anders gewoon verlengen met een fatsoenlijk kabel lijkt mij

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Ik verwarm sww inderdaad dagelijks.

En 1 keer per week legionella. De dag erna springt sww meestal niet aan ondanks dat we dan allemaal douchen.

Het is inderdaad een idee om op dagen dat we eigenlijk in praktijk weinig douchen sww uit te laten. (Wel de lage temp aan zodat nooit koud water..)

Maargoed, zo in de zomer sowieso teveel stroom, dus kan t helemaal geen kwaad iets in sww te steken..

En in de winter heeft t vat z'n warmte af aan het huis, dus is de energie ook niet verloren. Inderdaad wel tegen slechte cop opgewarmd. Maar niet 1:1.

Was tot nu toe zelfs te lui de legionella en sww wat te vervroegen op de dag ivm verwarmen op buh bij warmte buiten. (Dan heb ik de stroom dus over van de panelen...)

  • tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:24
darkfujita schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:57:
Tip voor de mensen met een groter vat en bijv een kleiner gezin (dan wel 2 pers), waarbij je niet elke dag het vat 'leeg' trekt.

Eerst draaide ik een SWW elke dag. Maar eigenlijk was dit helemaal niet nodig. Ik plan nu om de dag een SWW run in en laat ik deze tot 55graden gaan. Hiermee halen wij het ook. Dus dat zal een hoop kwh schelen!

Mijne draait trouwens dan (om de dag) max 1.5 uur. Dit zal dan neerkomen op max 2kwh? Snap niet hoe jullie 3 tot 6kwh (zelfs 7.5kwh) halen, maargoed :)
waarom zou dat beter zijn? je verwarmt naar 55oC, je WP heeft dan een slechtere COP, risico op BUH en je vat verwarmte een dag je kelder of zolder. Beter dagelijks naar 45oC (en wekelijks legionella, zondags 11 uur...

  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
tonwes99 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:01:
[...]

waarom zou dat beter zijn? je verwarmt naar 55oC, je WP heeft dan een slechtere COP, risico op BUH en je vat verwarmte een dag je kelder of zolder. Beter dagelijks naar 45oC (en wekelijks legionella, zondags 11 uur...
Ik verwarm naar 55, omdat we het water ook in de keuken gebruiken, wil dan zo heet mogelijk water. We hebben namelijk geen aparte (kleine) boiler voor de keuken. Ik draai tot 55graden prima zonder BUH.

Slechte COP, ja dat snap ik. Ik verwarm ook liefste op het aller warmste van de dag, maargoed dit verhaal kennen we ondertussen al wel. Maar helemaal goed hoor, het werkt voor ons, elke gebruiker is anders. Fijn toch dat je het zelf zo kan instellen zoals jij het zelf het beste/makkelijkste/goedkoopste/fijnste/snelste wilt!

  • ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:36
itho monteur die BUH kwam vervangen adviseerde ons om water ook naar 55 graden te verwarmen, wij hadden 50 graden. (doen wij 1x per dag 13:00 uur als er meeste zon is (zonnepanelen). Temp sensor heeft "geventileerde kap" om meer juiste temp waarde de geven). 1x per week op zelfde tijdstip als de 270l vat draait de legionella run.

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:27
Bavo4 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Ik zit met mijn Amber 65 full elec. op een jaarverbruik van 2500 kw/u.

Huis uit 1936, 155 m2, 4 personen incl. 2 pubers.

In de zomer maanden gebruik ik 4 á 5 maanden tussen de 40 en 50 kw/u per maand voor puur sww, jij zit rond de 175 meen ik te zien. Dit zou zo'n 500 kw/u extra verbruik tov mijn situatie kunnen verklaren. Maar dan vind ik persoonlijk het verschil van 1000 kw/u per jaar puur voor verwarming nog aan de hoge kant.
Merci!

Ja ik kom van 1.000m3 gas. Sindsdiens wel 10m2 grotere zitkamer ivm een uitbouw (wel tripple glas ipv dubbel glas), maar verder lijkt me idd wat aan de hoge kant.

Douchen heb ik met een bespaar nippel, ik verbruik ca 5l gemend water per minuut van 40 graden.

Misschien dat waterzijdig inregelen wat kan helpen.
Ik kreeg hem wel elk seizoen op mooie lange runs van 36hz zonder pendelen, ook niet in de herfst/lente.
Alleen voor koelen moet ik echt alles flink omgooien ... dat doe ik denk ik niet meer, even doorsparen voor een airco, werkt toch veel beter.

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 05-06-2026 16:48 ]


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 16:20
tmbreuker schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:39:
[...]

is het eenvoudig de Amber buitentemp sensor te verplaatsen? Merk ik hier hetzelfde euvel van een verhoogde afwijking van de buitentemp volgens Amber (TA) ten opzichte van de werkelijk buitentemp
De nieuwere modellen hebben standaard een langere kabel gemonteerd om deze te verplaatsen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:21
Carboy54 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:08:
[...]

De nieuwere modellen hebben standaard een langere kabel gemonteerd om deze te verplaatsen.
(Maar die zit wel in de Amber met een ty wrapje vast, dus niet alleen kwestie van schroefje los en aan draadje trekken ;-)

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:27
Cr3ator schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:03:
[...]

"en relatief zeer zeer veel douchewater. (Kids douchen soms een uur achter elkaar)."

:X 8)7

Ik douche elke dag riant lang (5-15min ish) onder een flinke regendouche, heb een e-boiler (cop=1, maar wel douche-WTW) en verbruik 750kWh/jaar wv ongeveer de helft standby-verlies... Mgoed, dat is 1p en 'maar' gemiddeld 10min/dag. 2100kWh op de Amber is zo'n 7000kWh_thermisch. Daar kun je zo'n 200m3 douchewater mee verwarmen. Ofwel 550L/dag. Impressive.
Hahahaha, ja dat zal de boosdoener wel zijn idd :p haha

Ze liggen soms zelfs gewoon in de douchebak lekker warm water over ze heen te laten stromen!
Ik heb overcapaciteit met flink wat zonnepanelen, dus dacht "doe lekker jullie ding, waar jullie blij van worden"... maar idd, COP van 3? (55grd warm water) of niet, dat telt serieus op.

En bij nooit pendelen, altijd 36hz ... denk dat mijn afgiftesysteem prima op orde is.
Gedrag van mijn kids misschien maar aan passen als het salderen straks weg is.

[ Voor 26% gewijzigd door Whiskey48 op 05-06-2026 20:45 ]


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 15:34
Maar wat is de consensus nu: om de dag tussen 8 en 10 uur smorgens de SWW naar 55 graden trekken?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 10:40
wowly schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:30:
Maar wat is de consensus nu: om de dag tussen 8 en 10 uur smorgens de SWW naar 55 graden trekken?
Hehe probeer het eens, in ergste geval sta je onder een lauwe douche (uiteraard niet tegen je partner vertellen).

  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik doe hier om de dag naar 48 graden. 270 liter vat en twee personen met een dikke regendouche ☺️. Het is gewoon een kwestie van proberen. Inderdaad in het ergste geval je een keer lauw water

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:24
leejoow schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:28:
Ik doe hier om de dag naar 48 graden. 270 liter vat en twee personen met een dikke regendouche ☺️. Het is gewoon een kwestie van proberen. Inderdaad in het ergste geval je een keer lauw water
Ik heb het heel chique - Ik heb aan HA een Tuya 4-voudige schakelaar met LED-jes (https://nl.aliexpress.com/item/1005007959219353.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.10.66de79d2Vcj5pd&gatewayAdapt=glo2nld). Met HA zet ik de lamp aan als setpoint bereikt is en uit als het water onder de 35oC komt. Als je een keer extra sport, dan kun je met de druk op de Tuya (en de @leejoow ;) ) een keertje tussendoor verwarmen. Op afstand, alvast onderweg, lukt dit ook, zelfs als HA zelf niet aan de wereld verbonden is.

[ Voor 61% gewijzigd door tonwes99 op 06-06-2026 10:47 ]

Pagina: 1 ... 148 ... 150 Laatste