• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
hansvk schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Hier een duidelijke foto. Het is geen roestwater.

[Afbeelding]

Even schoonmaken en behandelen? Kan er niet bij zonder de boel te demonteren. Dat mag Itho dan komen doen.
Hier ook roest Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdbyaKr6yb_j6496uQkUeGSpq84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5co4AnThZeR5C64VI8v47itV.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-06 15:16
Dat lijkt precies dezelfde plek als bij hansv, correct?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:32
despijker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Dat lijkt precies dezelfde plek als bij hansv, correct?
Ja, zelfde plek. Misschien dat andere Amber bezitters ook eens kijken of ze daar roestvorming zien. Zou een structureel ding kunnen zijn.
Ik heb in ieder geval via de leverancier gevraagd om melding te maken bij Itho en te komen met een oplossing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Bij mij zie ik geen roest, Amber 65, draait nu ~1.5 jaar.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:11
hansvk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Ja, zelfde plek. Misschien dat andere Amber bezitters ook eens kijken of ze daar roestvorming zien. Zou een structureel ding kunnen zijn.
Ik heb in ieder geval via de leverancier gevraagd om melding te maken bij Itho en te komen met een oplossing.
Denk je nou echt dat ze daar wat aan doen?

En wat zouden ze dan moeten doen?

• hansvk
Technician- schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Jij denkt dat je roest moet accepteren bij een WP van drie jaar oud 8)7

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:03:
[...]

Wij melden het uiteraard aan Itho. Naar mijn idee moet de installateur het in eerste instantie schoonmaken en behandelen. Blijkt het een serieus probleem met verregaande roestschade dan komt Itho in beeld. De grille is eenvoudig te verwijderen. Een busje Valvoline bodycoating doet vaak wonderen bij lichte oppervlakte roest.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 09:52
Denk dat de bodemverwarming weer langer aan moet blijven

Dan droogt het beter.

🤣

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Technician-
hansvk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Jij denkt dat je roest moet accepteren bij een WP van drie jaar oud 8)7
Ja dat denk ik wel ja.

Had je wat meer geld moeten uitgeven aan een merk die de beplating thermisch verzinkt voor het coaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 07-06-2026 20:54 ]

• hansvk
Technician- schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Ja dat denk ik wel ja.

Had je wat meer geld moeten uitgeven aan een merk die de beplating thermisch verzinkt voor het coaten.
Wat een onzin. Alsof een Itho Amber een B-merk is.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Wij melden het uiteraard aan Itho. Naar mijn idee moet de installateur het in eerste instantie schoonmaken en behandelen. Blijkt het een serieus probleem met verregaande roestschade dan komt Itho in beeld. De grille is eenvoudig te verwijderen. Een busje Valvoline bodycoating doet vaak wonderen bij lichte oppervlakte roest.
Haha, de echte CAR boy die warmtepompen poetsen als nieuwe business gaat promoten ;)

Goed om te weten dat de grille makkelijk weg te halen is. Die moet ik nog poetsen en is helemaal groen van de alg hier. Nog tips/tricks waar ik op moet letten bij t verwijderen? (Behalve de warmtepomp even uitschakelen)

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Haha, de echte CAR boy die warmtepompen poetsen als nieuwe business gaat promoten ;)

Goed om te weten dat de grille makkelijk weg te halen is. Die moet ik nog poetsen en is helemaal groen van de alg hier. Nog tips/tricks waar ik op moet letten bij t verwijderen? (Behalve de warmtepomp even uitschakelen)
Deze Car boy wast altijd samen met zijn auto de warmtepomp. Die staat er namelijk naast 🤗

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jan2023
Get!em schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Binnenkort een mooi topic van een tweaker die de behuizing naar een poedercoater brengt voor een kek kleurtje ?

😁

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan2023 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Binnenkort een mooi topic van een tweaker die de behuizing naar een poedercoater brengt voor een kek kleurtje ?

😁
Wrappen, detailling, spoilers, sideskirts..... ik zie handel.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:32
Nouja, ben al gewoon blij met hoe t er nu uitziet ;-)

Weet niet of ik een witte had neergezet..

Maargoed wordt ook vanzelf roestbruin of mos groen ;-)

• hansvk
Carboy54 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Kun je aangeven hoe de grille kan worden verwijderd? De binnenkant is aardig groen geworden. En kan ik ook beter naar die roestplek kijken.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 21:38
Carboy54 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Deze Car boy wast altijd samen met zijn auto de warmtepomp. Die staat er namelijk naast 🤗
Maar goed dat die van mij er niet naast staat, wordt een dingetje iedere morgen.

Compleet off-topic😉

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-06 21:38

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hansvk schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Kun je aangeven hoe de grille kan worden verwijderd? De binnenkant is aardig groen geworden. En kan ik ook beter naar die roestplek kijken.
Ja hoor:

Eerst de zijkant (rechts vanaf voor gezien). Dan de bovenkant. En dan zie je alle schroeven de grill zitten. (links, rechts en boven. vergeet niet de aarde los te halen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1VSvKoN-LKka0OqL7bi5v38okM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djwJZSf2oIBQCYEDqLe1AFlB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6x26BwswTEyMz29nWs8EM1wvCtg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot2FCQyq4OSUqG0UYXrA2ktt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gfo3z3PTFaFidEXvJPA454VJMn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcqu8alrzBhVGG3WdCPcwU6s.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXXBxdPe37HCZD7b5VSwPZqbGpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMxnyoDsIZ5qKkmXy40FMThI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjgkpFcz1yjXwdMJU5vrNP7N-y0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usrcXTcrQ6JzBAhQwa6y8tZ6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftleO7SLJpju2mU4lYoWnIv_J-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0OR8aJgyQiJac7eVUYGKJvz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeJ_5pXl7sZwHJ3hEEcyAiccSyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiZ4DpRmgXRIKGo3iVy0LNFI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me0R8G-hAY3O0nmmE_Gv92gAe2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJo8m9Zs5cy9OnCSdkkuGCGL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LObgMCEA7P4J2zIXYE3cAL-e_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAdl048cj64ugLEwJEZzAeh0.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QujyzqfwH4x2jYPFGblQwNW36UY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUeGFzAPm038UtotTKbMudaL.jpg?f=fotoalbum_tile

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Carboy54
  • Nu online
Belangrijke mededeling omtrent het probleem met het Windows CE scherm

Sinds 2 jaar worden wij regelmatig geconfronteerd met het vastlopen van dit scherm. Ondanks diverse meldingen van onze kant heeft dat tot nu toe niet geleid tot een oplossing. Wij hebben de directie van Itho veertien dagen geleden een ultimatum gesteld. Dit heeft vandaag geleid tot een overleg tussen ons en de leiding gevende personen van Itho. Ons verwijt is dat er tot nu toe te weinig aandacht is geweest voor dit software probleem hetgeen nu ook is erkend door de verantwoordelijke medewerkers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de software updates verstrekt door ons, de servicedienst en derden niet worden geregistreerd. Het percentage vervangen defecte schermpjes is daardoor niet representatief.. Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost. Het heeft dus nu de hoogste prioriteit binnen de afdeling. Wordt vervolgd.......

Edit:
Voor wat betreft Open Amber zijn wij erop gewezen dat eventuele garantie aanspraken bij toestellen die draaien of hebben gedraaid op open Amber conform de garantievoorwaarden niet zullen worden ondersteund. Het tijdelijk vervangen door het oorspronkelijke systeem zal daarbij geen oplossing bieden.

[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 09-06-2026 14:52 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:36:
Belangrijke mededeling omtrent het probleem met het Windows CE scherm

Sinds 2 jaar worden wij regelmatig geconfronteerd met het vastlopen van dit scherm. Ondanks diverse meldingen van onze kant heeft dat tot nu toe niet geleid tot een oplossing. Wij hebben de directie van Itho veertien dagen geleden een ultimatum gesteld. Dit heeft vandaag geleid tot een overleg tussen ons en de leiding gevende personen van Itho. Ons verwijt is dat er tot nu toe te weinig aandacht is geweest voor dit software probleem hetgeen nu ook is erkend door de verantwoordelijke medewerkers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de software updates verstrekt door ons, de servicedienst en derden niet worden geregistreerd. Het percentage vervangen defecte schermpjes is daardoor niet representatief.. Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost. Het heeft dus nu de hoogste prioriteit binnen de afdeling. Wordt vervolgd.......

Edit:
Voor wat betreft Open Amber zijn wij erop gewezen dat eventuele garantie aanspraken bij toestellen die draaien of hebben gedraaid op open Amber conform de garantievoorwaarden niet zullen worden ondersteund. Het tijdelijk vervangen door het oorspronkelijke systeem zal daarbij geen oplossing bieden.
Dan hoop ik ook dat Itho dit actief deelt en uitvoert met en bij hun klanten, al dan niet via hun installateurs. Tot nog toe is het update-beleid bijzonder bottom-up vanuit klanten die toevalligerwijs er achter komen dat er een hogere versie is in een nieuwere geleverde serie Ambers.

Dus:

a) een (semi)-publiek register van beschikbare update versies (eventueel beschikbaar voor geregistreerde garantie klanten en installateurs). Vergelijk bijv Prodrive/Peblar laadpalen.

b) per update een changelog (al dan niet op hoofdpunten).

c) actief deze informatie promoten bij klanten en installateurs.

d) kritisch/noodzakelijke bugfixes/patches ook actief bij klanten aanbrengen (deze Windows CE bug dus).

e) actieve mogelijkheid dat proactieve klanten dit zelf kunnen doen (met bijbehorende handleiding en voorwaarden). KIA doet dit bijv met USB sticks voor hun complete dashboard systeem die ook de EV zaken regelt.

Volgens mij hoort deze taak bij Itho, en niet bij jou, als doe je dat wel heel fijn hier op Tweakers, met name a,b,c met name en d) bij jouw eigen klanten.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:24
Mooi dat jullie er zo dicht op zitten en fijn dat je het hier ook wil delen!

Ik vind het onderstaande nog wel een beetje wollig klinken:
"Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost."

Ik ben benieuwd of jullie een lijstje hebben overlegd wat volgens jullie allemaal opgelost moet worden?
Anders zou het misschien goed zijn om dat hier samen te stellen zoals; Issue met de legionella run, crashes door geheugen problemen, warmtelint dat aanblijft bij specifieke buiten temperatuur overgangen en natuurlijk wat geleerd is uit de recente software/database analyse.
En gaan ze ook iets doen aan de defrosts die onnodig gebeuren bij koud en droog weer?

Benieuwd of jullie zo'n lijstje hebben en zo niet of het dan een goed idee lijkt om dat 'hier' samen te stellen. Wellicht dat Itho anders straks een pleister plakt die maar een deel van de wond af dekt, eerdere software updates gingen ook niet helemaal foutloos.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Woutertt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

"Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek en de daarbij behorende maatregelen waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost."

Ik ben benieuwd of jullie een lijstje hebben overlegd wat volgens jullie allemaal opgelost moet worden?
Anders zou het misschien goed zijn om dat hier samen te stellen zoals; Issue met de legionella run, crashes door geheugen problemen, warmtelint dat aanblijft bij specifieke buiten temperatuur overgangen en natuurlijk wat geleerd is uit de recente software/database analyse.
En gaan ze ook iets doen aan de defrosts die onnodig gebeuren bij koud en droog weer?

Benieuwd of jullie zo'n lijstje hebben en zo niet of het dan een goed idee lijkt om dat 'hier' samen te stellen. Wellicht dat Itho anders straks een pleister plakt die maar een deel van de wond af dekt, eerdere software updates gingen ook niet helemaal foutloos.
Begin maar gewoon met een lijstje en vul aan:

Bugs regulier:
  1. Crash / unresponsive Windows CE
  2. Warmtelint en waterpomp die doordraaien
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
Bugs dmv modbus zaken:
  1. Legionella planning (modbus write)
  2. Modbus write: M101/m102/m103 register 1-3C vs 1-5C.
Features:
  1. 30Hz in heating
  2. M101,102,103 separaat voor heating en cooling
  3. Tr correctie separaat voor heating en cooling
  4. Verbeterde Defrost algoritme
Bijzondere features:
  1. Toevoegen relatieve vochtigheid sensor buitenunit tbv berekening dauwpunt:
    1. Defrost verbeteren
    2. Cooling setpoint tbv dauwpunt bewaking
  2. Flowsensor informatie zichtbaar maken (mij nog steeds raadsel of die er nou is)

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 09-06-2026 15:50 ]

• Carboy54
  • Nu online
Woutertt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

Onze prioriteit is het uitvallen van het scherm. Warmtelint is al 1.5 jaar geleden opgelost dmv een eerdere eeprom update. Defrost is een keuze en zie je ook bij veel andere warmtepompen en heb ik al eerder toegelicht. De laatste updates zijn uitsluitend voor de IOT monitoring module die nu beschikbaar is.

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Bugs regulier:
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
Bugs dmv modbus zaken:
  1. Legionella planning (modbus write)
  2. Modbus write: M101/m102/m103 register 1-3C vs 1-5C.
Features:
  1. 30Hz in heating
  2. M101,102,103 separaat voor heating en cooling
  3. Tr correctie separaat voor heating en cooling
  4. Verbeterde Defrost algoritme
Bijzondere features:
  1. Toevoegen relatieve vochtigheid sensor buitenunit tbv berekening dauwpunt:
    1. Defrost verbeteren
    2. Cooling setpoint tbv dauwpunt bewaking
  2. Flowsensor informatie zichtbaar maken (mij nog steeds raadsel of die er nou is)
De meeste van de genoemde punten kan je wel vergeten. Er is geen flow sensor informatie dat is een simpel on/off signaal

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:24
Carboy54 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Onze prioriteit is het uitvallen van het scherm. Warmtelint is al 1.5 jaar geleden opgelost dmv een eerdere eprom update. Defrost is een keuze en zie je ook bij veel andere warmtepompen en heb ik al eerder toegelicht. De laatste updates zijn uitsluitend voor de IOT monitoring module die nu beschikbaar is.
Dit is de bug met met het warmtelint dat ik bedoelde:
tjipkevdp in "Itho Daalderop Amber"
Woutertt in "Itho Daalderop Amber"

En de bug met de legionella-run willen ze toch ook wel oplossen lijkt me?

• Carboy54
  • Nu online
Woutertt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Dit is de bug met met het warmtelint dat ik bedoelde:
tjipkevdp in "Itho Daalderop Amber"
Woutertt in "Itho Daalderop Amber"

En de bug met de legionella-run willen ze toch ook wel oplossen lijkt me?
Probleem kennen wij niet en zien wij ook niet bij onze eigen warmtepompen. Dit is een zaak voor jouw installateur die dat moet oplossen. Is wellicht exemplarisch of de eeprom update is niet goed verlopen.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-06 21:38

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Korte aanvulling:

Wij zijn inmiddels afgestapt van updates voor defrosts en andere optimalisaties;

Wij hebben (aantoonbaar) een uitvalspercentage van ca 25%, terwijl bij Itho dit <5% is. Wij hebben een mooie oplossing waarmee wij 80% van de schermpjes diezelfde dag weer draaiende hebben, maar weten dat dit een tijdelijke oplossing is.

Het gaat alleen over de staibiliteit van de software. Zodra wij een update krijgen van Itho, dan zullen wij deze hier delen.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:23
Stoker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:57:
Korte aanvulling:

Wij zijn inmiddels afgestapt van updates voor defrosts en andere optimalisaties;

Wij hebben (aantoonbaar) een uitvalspercentage van ca 25%, terwijl bij Itho dit <5% is. Wij hebben een mooie oplossing waarmee wij 80% van de schermpjes diezelfde dag weer draaiende hebben, maar weten dat dit een tijdelijke oplossing is.

Het gaat alleen over de staibiliteit van de software. Zodra wij een update krijgen van Itho, dan zullen wij deze hier delen.
Dat is wel een erg groot verschil in het uitvalspercentage. Ik ben benieuwd met wat voor verklaring Itho komt daarvoor. Want ze hebben dus ook niet genoeg betrouwbare data omtrent geïnstalleerde software versies om het goed te kunnen analyseren.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Jan2023
Carboy54 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:26:
[...]

De meeste van de genoemde punten kan je wel vergeten. Er is geen flow sensor informatie dat is een simpel on/off signaal
Het zou mooi zijn als er nu eindelijk een fix komt voor het crashen van de schermpjes , zou een zorg minder zijn

Verder valt er met de Amber wel te leven.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 14:00
Klinkt allemaal als een blasé bedrijf wat serieuze items niet op pakt. Volgende keer besteld ik wel direct bij een Chinese fabrikant als ik een betaalbare en goede warmtepomp wil hebben. Gelukkig hebben we open amber nog.... Qua kosten heb ik denk ik de amber er al bijna uit, en ik verwacht na dit stookseizoen dat ik er helemaal uit ben. Alle jaren daarna zijn mooi meegenomen, en mag wat mij betreft de bodemplaat er helemaal onderuit rotten haha.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:03
[...]

Bugs regulier:
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
3 is de oorzaak van 1.

Database handmatig fixen kost 10 minuten, met behoud van alle instellingen van de eigenaar. Is sneller dan een volledige herinstallatie van Windows CE en software.

• hansvk
Stoker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Ja hoor:

Eerst de zijkant (rechts vanaf voor gezien). Dan de bovenkant. En dan zie je alle schroeven de grill zitten. (links, rechts en boven. vergeet niet de aarde los te halen)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de mooie beschrijving. Dat wordt een mooi klusje voor eind deze maand als ik een week vrij ben.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
p.blommendaal schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:33:
[...]

3 is de oorzaak van 1.

Database handmatig fixen kost 10 minuten, met behoud van alle instellingen van de eigenaar. Is sneller dan een volledige herinstallatie van Windows CE en software.
Dat lijkt mij wel iets te kort door de bocht, voor zover ik heb kunnen zien zijn er incidenten waar WinCE niet meer wil opstarten, dat kan niet gebeuren door een database corruptie van de Heatstar software. Misschien is het wel een gevolg van volle opslag wat veroorzaakt wordt door de database, maar volgens mij heeft nog niemand dat kunnen aantonen.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-06 09:00
Heeft iemand de correct en werkende Waveshare instellingen? Ik heb een Waveshare rs232/rs485 to eth converter. Welke mode moet er gekozen worden TCP-server of tcp-client voor de HA Itho Amber integratie? Want documentatie en views in dit forum zijn wat tegenstrijdig. Ik heb nu de volgende instellingen, maar werkt nog niet. Bijvoorbaat dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aSnpOhUiEAh5UOZF3uTH_86J9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57l3FNmnfOyGJXK9Fs4X9xUe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door avanthof op 10-06-2026 18:35 ]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 14:00
Ik heb ze ergens benoemd, had hetzelfde dingetje. Moet zo weg, dus kijk zelf of het op je van toepassing is.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

avanthof schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:29:
Heeft iemand de correct en werkende Waveshare instellingen? Ik heb een Waveshare rs232/rs485 to eth converter. Welke mode moet er gekozen worden TCP-server of tcp-client voor de HA Itho Amber integratie? Want documentatie en views in dit forum zijn wat tegenstrijdig. Ik heb nu de volgende instellingen, maar werkt nog niet. Bijvoorbaat dank.

[Afbeelding]
In de GitHub van Bommer zijn de juiste settings gezet. Check wel even goed of je vertaling naar Modbus TCP hebt. Niet al die waveshare dingen doen dat.

Verder hangt t van je amber software versie af of parity op None of op Even moet staan. Nieuwste versie is Even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBvjI9ViiKiAJEriB-YHO5DNwI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tkwL9apeT6dOdx2H46osKgc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 10-06-2026 20:32 ]

• avanthof
Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:30:
[...]

In de GitHub van Bommer zijn de juiste settings gezet. Check wel even goed of je vertaling naar Modbus TCP hebt. Niet al die waveshare dingen doen dat.

Verder hangt t van je amber software versie af of parity op None of op Even moet staan. Nieuwste versie is Even.

[Afbeelding]
Werkt ook niet helaas. draai versie v2.29-II zou parity eventueel op 'Even' moeten staan. Maar kreeg geen response, zelfs niet via Modbus tools zoals Qmodmaster of vergelijk bare tools (meerdere geprobeerd). Ook de aders omgedraaid als test. Het rare is dat ik in beide gevallen van ader plaatsing, ik enkel RX count oplopen, die van de warmtepomp afkomstig zouden moeten zijn.

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:05
[...]

Bugs regulier:
  3. Database corruptie
  4. Wintertijd/zomertijd
Betreft winter/zomertijd: gewoon in WinCE 1x instellen dat dit automatisch aangepast moet worden. Dit werkt prima.

• Whiskey48
  • Laatst online: 12:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvJ-oEZGeFHtf_m6fKTIHEJeT_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yFqVvhssE4B9N5bF0cc5DWdQ.png?f=fotoalbum_large

... Ik dacht, eens kijken of het mogelijk is om de Amber aan Homey (Dashboard) toe te voegen ... Is er gewoon een app!! Yay!!!!

Merci ontwikkelaar, ik ga hem gelijk bij mijzelf en later bij mijn zus in Homey installeren en kijken hoe ik dit op mijn Homey Dashboard ga zetten!! (Android mini tablet aan de muur).

De binnenunit is bij mij onder de trap achter spullen, bij haar boven het 270L watervat op 2 meter hoogte ... Bediening via het scherm is zo goed als niet te doen bij de Amber helaas, fijne oplossing zo!!!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Whiskey48 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 05:51:
[Afbeelding]

... Ik dacht, eens kijken of het mogelijk is om de Amber aan Homey (Dashboard) toe te voegen ... Is er gewoon een app!! Yay!!!!

Merci ontwikkelaar, ik ga hem gelijk bij mijzelf en later bij mijn zus in Homey installeren en kijken hoe ik dit op mijn Homey Dashboard ga zetten!! (Android mini tablet aan de muur).

De binnenunit is bij mij onder de trap achter spullen, bij haar boven het 270L watervat op 2 meter hoogte ... Bediening via het scherm is zo goed als niet te doen bij de Amber helaas, fijne oplossing zo!!!
Inderdaad! Lex heeft een Homey app gemaakt: https://homey.app/nl-nl/a...ber/Itho-Daalderop-Amber/

Zelf kan ik hier geen ondersteuning op bieden, maar toen ik vragen werd er heel snel gereageerd. Een mooie uitbreiding die ik ook maar eens op de website moet gaan vermelden!

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module en hardware voor OpenQuatt

• Whiskey48
leejoow schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:31:
[...]

Inderdaad! Lex heeft een Homey app gemaakt: https://homey.app/nl-nl/a...ber/Itho-Daalderop-Amber/

Zelf kan ik hier geen ondersteuning op bieden, maar toen ik vragen werd er heel snel gereageerd. Een mooie uitbreiding die ik ook maar eens op de website moet gaan vermelden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tvb8HTRw0Twa5vvCSpuLHeTVrb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg1JXb8afOcvDdzEN7JQiFcR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0IM39mjpvhhUijOqAIJQCo4Vqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOjNoMgMhYa8BR5JCpkvCdr1.jpg?f=fotoalbum_large

Geweldig! Nog niks gedaan, maar iig vanzelf een knop erbij en als je er op tikt kan mijn vrouw (en zus straks) zelf de stooklijn aanpassen ... Geweldig dit!!

Nog geen idee wat je er verder mee kan, maar dit is al fantastisch!

(Scherm nu is enkel zo goed als out-of -the-box wat apps aangevinkt ... Toch wel echt makkelijk spul dat Homey)

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 12-06-2026 07:08 ]

• mijgmae
  • Nu online
@Whiskey48 @leejoow ik ben hier ook actief, dus als er wat is kan je mij taggen.

De broncode is beschikbaar op GitHub, PR’s zijn altijd welkom: https://github.com/LRuesink-WebArray/homey-itho-daalderop-amber

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 20:26
Whiskey48 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geweldig! Nog niks gedaan, maar iig vanzelf een knop erbij en als je er op tikt kan mijn vrouw (en zus straks) zelf de stooklijn aanpassen ... Geweldig dit!!

Nog geen idee wat je er verder mee kan, maar dit is al fantastisch!

(Scherm nu is enkel zo goed als out-of -the-box wat apps aangevinkt ... Toch wel echt makkelijk spul dat Homey)
Ziet er goed uit hoor is dat gewoon het dashboard van homey ?
Draai nu nog home assistant maar heb al wel zitten kijken naar homey wel duur maar volgens mij een stuk simpeler als de HA. Kun je in de homey amber alles ook gewoon instellen of is het alleen de info die hij weergeeft ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Whiskey48
camel1987 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Ziet er goed uit hoor is dat gewoon het dashboard van homey ?
Draai nu nog home assistant maar heb al wel zitten kijken naar homey wel duur maar volgens mij een stuk simpeler als de HA. Kun je in de homey amber alles ook gewoon instellen of is het alleen de info die hij weergeeft ?
Mwah, denk dat je ca EUR 150 meer kwijt bent voor hetzelfde idd. Maargoed, Homey zou ik mijn vrouw, zus en misschien zelfs mijn moeder telefonisch uit kunnen leggen hoe te installeren vanuit de doos. Bij HA natuurlijk compleet onmogelijk.

Geen idee wat de app van kan, ga eens kijken. Op de plaatjes van Itho Daalderop Amber in Homey staan best wat variabelen waarmee je kunt sturen.

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc4GW914Xu-f02DDk62xgC6YHbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBQ2QVXz3CG29xr3nixJxmkO.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is misschien wel grappig.

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 12-06-2026 22:51 ]

• avanthof
Heeft iemand de juiste instellingen voor de Waveshare 'rs232/rs485 to eth' converter? Ik heb een Amber met v2.29-II en model WLT-043R-NP00. Er is echt van alles geprobeerd van baudrate (19200) en parity ('none' en 'even') tot aan bekabeling en diverse modbus applicaties en wireshark. De waveshare accepteert de sessie op de ingestelde port 502, maar data die verstuurt wordt blijkt niet doorgezet te worden of Amber indoor unit reageert niet. De RX loopt wel op (zou de ontvangen informatie via ethernet network moeten zijn). Maar TX blijft nu. Ik vermoed dat ik of een DOA heb ontvangen of er wat aangepast moet worden in software van de Amber om Modbus external te activeren. Waveshare instellingen zijn welkom en elk ander voorstel voor verdere onderzoek.

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:25
avanthof schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:58:
Heeft iemand de juiste instellingen voor de Waveshare 'rs232/rs485 to eth' converter? Ik heb een Amber met v2.29-II en model WLT-043R-NP00. Er is echt van alles geprobeerd van baudrate (19200) en parity ('none' en 'even') tot aan bekabeling en diverse modbus applicaties en wireshark. De waveshare accepteert de sessie op de ingestelde port 502, maar data die verstuurt wordt blijkt niet doorgezet te worden of Amber indoor unit reageert niet. De RX loopt wel op (zou de ontvangen informatie via ethernet network moeten zijn). Maar TX blijft nu. Ik vermoed dat ik of een DOA heb ontvangen of er wat aangepast moet worden in software van de Amber om Modbus external te activeren. Waveshare instellingen zijn welkom en elk ander voorstel voor verdere onderzoek.
Misschien een EW11A bestellen om te testen? Ik heb zelf deze: link. Een zelfde draait bij mijn broertje en ook @wowly heeft er één naar tevredenheid (volgens mij). Zie ook deze post van @wowly over zijn installatie van de EW11A: wowly in "Itho Daalderop Amber".

PV: Enphase + Denim 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L

• Whiskey48
mijgmae schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:20:
@Whiskey48 @leejoow ik ben hier ook actief, dus als er wat is kan je mij taggen.

De broncode is beschikbaar op GitHub, PR’s zijn altijd welkom: https://github.com/LRuesink-WebArray/homey-itho-daalderop-amber
Hoi @mijgmae, heb jij misschien wat flows die ik van je evt zou kunnen kopieren, anders even af te kijken of die handig zijn?
  • Ik gebruik nu een losse Shelly AAN/UIT schakelaar om Smart Grid te sturen ... dit kan nu zeker ook gewoon via de Leejow module in Homey?
    (ik wil de Leejow module kopen voor bij mijn zus, dan hoef ik dus niet ook nog een Shelly AAN/UIT schakelaar erbij te kopen)
  • Heb jij toevallig de stooklijn aangepast dat hij op de duurste stroom momenten van de dag de stooklijn even met 1 graad omlaag zet (zeg max 2 a 3 uur in de avond, prima als hij dan daarna even iets harder moet werken om in te halen).
  • Als de verwachting is dat het een uur zonnig blijft, mag hij van mij het sanitairwater (gratis) naar 62 graden opwarmen. Ik hoor / lees vaker dat dit met de app "Solar Forecast" in te stellen is, maar ik krijg geen data van Solar Forcast lijkt het. Maar dit kan dus evt wel (dan probeer ik het nog een keer).
Volgens mij prima in te stellen maar ik ben echt een redelijke leek als het gaat om demotica met het technisch instellen ervan (ben geen ITer), vind het ook erg irritant om in te stellen en ben er al snel klaar mee. Maar dan probeer ik het even opnieuw.

Thanks alvast iig!

*edit: alvast even wat bedacht obv dynamische tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7uIgpw2we7TJs6p0_xY2taYFno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp1M7CiQrce3dTEcqTP09sK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3RJ2ncN5592Z-Oc4Z1jihh_sa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxXOpDpCXgYKmuCgMPx0fmyk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 13-06-2026 12:14 ]

• camel1987
Toch even nog een vraag. Wij gaan binnenkort de verbouwing starten waardoor er plaats vrij gaat komen voor een boilervat. Dit word waarschijnlijk een itho i-wpv van 270 liter.
Nu staat onze amber op het dak en moeten de leidingen drek ook vanuit de amber allemaal verlegd gaan worden. Eigenlijk de hele installatie word aangepast. Nu gaat dr waterleiding drek van de onderverdieping naar boven en vanuit daar over het plafond weer richting de badkamer welke ook op begane grond is. Moet hiervoor nog apart die laadmodule aangeschaft worden of zit dit standaard al in het boilervat verwerkt ?
Ook ben ik aan het kijken of een thuisbatterij voor ons van toepassing is maar lees ook veel over de smart grid aansluiting om drek in 2027 als de saldering eraf gaat de zonnestroom in de boiler te stoppen is hier ook nog iets aparts voor nodig in aanschaf of zit dit standaard in de binnenunit verwerkt ?
Wij hebben een goodwe 3600 dns omvormer hangen weet ook niet of deze dat uberhaupt wel ondersteund.

[ Voor 5% gewijzigd door camel1987 op 13-06-2026 11:44 ]

• mijgmae
  • Nu online
@Whiskey48 ik gebruik zelf Home Assistant. Ik heb de app origineel geschreven voor mijn vader, die Homey (en de Amber) heeft. Ik heb dus geen flows die ik kan delen.
  1. SG wordt niet door Leejow ontsloten, dat moet alsnog via een fysieke sluiting van de SG contacten. Je kan wel de relais op de Leejow-module aansturen via de Homey app, dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.
  2. Nee, dat heb ik zelf niet, ik werk puur met een stooklijn op basis van buitentemperatuur.
  3. Zou kunnen, Solar Forecast ik zelf niet geprobeerd. Wel een leuke use-case, dat moet te doen zijn. Ik gebruik de Amber zelf niet voor sanitiair water, als je in de Leejow module de modus naar DHW zet, gaat hij dan een run doen?

• Whiskey48
mijgmae schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:27:
@Whiskey48 ik gebruik zelf Home Assistant. Ik heb de app origineel geschreven voor mijn vader, die Homey (en de Amber) heeft. Ik heb dus geen flows die ik kan delen.
  1. SG wordt niet door Leejow ontsloten, dat moet alsnog via een fysieke sluiting van de SG contacten. Je kan wel de relais op de Leejow-module aansturen via de Homey app, dat zou hetzelfde resultaat moeten geven.
  2. Nee, dat heb ik zelf niet, ik werk puur met een stooklijn op basis van buitentemperatuur.
  3. Zou kunnen, Solar Forecast ik zelf niet geprobeerd. Wel een leuke use-case, dat moet te doen zijn. Ik gebruik de Amber zelf niet voor sanitiair water, als je in de Leejow module de modus naar DHW zet, gaat hij dan een run doen?
Merci! Ik bestel dan enkel de Leejow module, thanks!

Ik bedenk me net dat Smart Grid helemaal niet nodig is, ik verhoog gewoon de stooklijn en zet deze daarna weer terug (heb de plaatjes hierboven neergezet.

Solar Forecast wordt over het algemeen gebruikt; na invoer van je zonnepanelen en locatie maakt hij een schatting voor jouw toekomstige zonneopbrengst obv zonnekracht (en bewolking dus).
Een standaard variabele is dat als de zonneopbrengst de komende 2 uur 2500watt of meer is, dat je dan bijvoorbeeld de legionella run draait / setpoint sanitairwater verhoogd.
Dit is makkelijk in te stellen, alleen kreeg ik geen data van Solar Forecast. Dit is de standaard app die iedereen gebruikt wat ik lees, maargoed mij lukte het niet, heb ik maar laten zitten.
Ik gebruik nu dus als de prijs negatief is voor 2h, dan de setpoint naar 62 graden, zal vast ook iets nuttings doen.

Misschien dat ik nog erbij zet dat als de prijs het laagste is van de afgelopen 7 dagen, dat hij dan een legionella run doet oid.

• mijgmae
  • Nu online
Ik zou zelf smart grid gebruiken. Het schrijven van waarden middels de modbus gaat niet 'instant', soms lijkt het (iig bij mij) niet te werken.Het tegelijkertijd schrijven van meerdere waarden gaat denk ik sowieso niet werken. Smart grid werkt dan betrouwbaarder.

• Whiskey48
mijgmae schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:13:
Ik zou zelf smart grid gebruiken. Het schrijven van waarden middels de modbus gaat niet 'instant', soms lijkt het (iig bij mij) niet te werken.Het tegelijkertijd schrijven van meerdere waarden gaat denk ik sowieso niet werken. Smart grid werkt dan betrouwbaarder.
Thanks!

... Toch wel cool dat dit nu zo makkelijk kan. Weer niet of je bij andere merken dit allemaal kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 13-06-2026 14:37 ]

• Carboy54
  • Nu online
camel1987 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:40:
Toch even nog een vraag. Wij gaan binnenkort de verbouwing starten waardoor er plaats vrij gaat komen voor een boilervat. Dit word waarschijnlijk een itho i-wpv van 270 liter.
Nu staat onze amber op het dak en moeten de leidingen drek ook vanuit de amber allemaal verlegd gaan worden. Eigenlijk de hele installatie word aangepast. Nu gaat dr waterleiding drek van de onderverdieping naar boven en vanuit daar over het plafond weer richting de badkamer welke ook op begane grond is. Moet hiervoor nog apart die laadmodule aangeschaft worden of zit dit standaard al in het boilervat verwerkt ?
Ook ben ik aan het kijken of een thuisbatterij voor ons van toepassing is maar lees ook veel over de smart grid aansluiting om drek in 2027 als de saldering eraf gaat de zonnestroom in de boiler te stoppen is hier ook nog iets aparts voor nodig in aanschaf of zit dit standaard in de binnenunit verwerkt ?
Wij hebben een goodwe 3600 dns omvormer hangen weet ook niet of deze dat uberhaupt wel ondersteund.
Laadmodule is alleen los bij het horizontale vat. Verticaal is het standaard gemonteerd.@Whiskey48 Binnen enkele weken hebben wij een fraaie smart module voor de Amber die ondersteunt zonnepanelen en dynamische tarieven. Wij gaan deze komende weken testen op een Amber.

• Whiskey48
Carboy54 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:52:
[...]

@Whiskey48 Laadmodule is alleen los bij het horizontale vat. Verticaal is het standaard gemonteerd. Binnen enkele weken hebben wij een fraaie smart module voor de Amber die ondersteunt zonnepanelen en dynamische tarieven. Wij gaan deze komende weken testen op een Amber.
Nee het binnen bedieningspaneel, die wilde mijn Us graag in de garage hebben bij het vertikale watervast. Boven het watervat was hier goed ruimte voor, anders moesten er kasten weg.

Ah echt??? ... Dat zou een game changer zijn voor de Amber zeg in de markt. ... Goed van Itho dat ze dit doen.

Al een Homey en Jeelow module voor haar besteld ... Naja, zou mooi zijn als dat niet meer nodig is laten we maar zeggen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 13-06-2026 15:00 ]

• Carboy54
  • Nu online
Whiskey48 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Nee het binnen bedieningspaneel, die wilde mijn Us graag in de garage hebben bij het vertikale watervast. Boven het watervat was hier goed ruimte voor, anders moesten er kasten weg.

Ah echt??? ... Dat zou een game changer zijn voor de Amber zeg in de markt. ... Goed van Itho dat ze dit doen.

Al een Homey en Jeelow module voor haar besteld ... Naja, zou mooi zijn als dat niet meer nodig is laten we maar zeggen :)
Nee komt niet van Itho maar via ons. Itho is wel op de hoogte van dit initiatief. De komende jaren is smart een must. Laat Itho eerst maar zorgen voor de oplossing van de schermpjes dat heeft prioriteit.

• Degast
Ben benieuwd Carboy.

Er valt dus wat te kiezen in aansturing en uitlezing.

Monitoring via Itho(en wat sturen)

Via Carboy/Stoker

Via Leejoow of beter nog Electropaultje ;-)

Via Jordi en open Amber

Via Bommer.

HA en Homey

En met zelf veel keuze sowieso in de offline aansturing, wat natuurlijk ook gewoon erg fijn is.. (vind ik..)

Tjonge!

Edit tbv @leejoow

[ Voor 9% gewijzigd door Degast op 13-06-2026 18:40 ]

• Whiskey48
Carboy54 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Nee komt niet van Itho maar via ons. Itho is wel op de hoogte van dit initiatief. De komende jaren is smart een must. Laat Itho eerst maar zorgen voor de oplossing van de schermpjes dat heeft prioriteit.
Tjonge ... Itho moet maar blij zijn met jullie zeg. Dit is echt wel een game changer in de markt, mensen willen dit gewoon. Als de Amber dit ook heeft is het weer de beste prijs/kwaliteit machine.
En voor de tweakers nog steeds de perfecte keus om goed in te kunnen stellen.

... Mooi nieuws, ik ben benieuwd!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik grijp toch even in nu ik werkelijk elke spelling gezien heb, het is Leejoow of beter nog Electropaultje :P

Maar in elk geval goed om te zien dat er wat te kiezen valt tegenwoordig :)

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module en hardware voor OpenQuatt

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06 22:03
[...]

Laadmodule is alleen los bij het horizontale vat. Verticaal is het standaard gemonteerd.@Whiskey48 Binnen enkele weken hebben wij een fraaie smart module voor de Amber die ondersteunt zonnepanelen en dynamische tarieven. Wij gaan deze komende weken testen op een Amber.
Dat klinkt goed, ben heel benieuwd! Kun je al iets zeggen over hoe de integratie met de zonnepanelen en dynamische tarieven is opgezet?

• Jan2023
[...]

Hou ons op de hoogte.

Daar zou je dus ook een wpb mee aan kunnen sturen ?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een tijdje een amber 12kw draaien, er lijkt na een aantal maanden nog steeds de nodige lucht in het systeem te zitten wat goed hoorbaar is. Met name de retour leiding tussen het (open) buffervat en richting de buitenunit geeft veel geluid. Bovenop het buffervat zit een automatische ontluchter die open is, daarnaast zitten er op verschillende plekken boven in het systeem ook automatisch ontluchters die alle open staan. Heeft er iemand wellicht tips om de lucht uit het systeem te krijgen?

Vreemd genoeg, tijdens een warmwater run zijn de leidingen niet hoorbaar, terwijl de retour weer in een open verbinding staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 15-06-2026 13:05 ]

• Carboy54
  • Nu online
Avvd schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:46:
Ik heb een tijdje een amber 12kw draaien, er lijkt na een aantal maanden nog steeds de nodige lucht in het systeem te zitten wat goed hoorbaar is. Met name de retour leiding tussen het (open) buffervat en richting de buitenunit geeft veel geluid. Bovenop het buffervat zit een automatische ontluchter die open is, daarnaast zitten er op verschillende plekken boven in het systeem ook automatisch ontluchters die alle open staan. Heeft er iemand wellicht tips om de lucht uit het systeem te krijgen?

Vreemd genoeg, tijdens een warmwater run zijn de leidingen niet hoorbaar, terwijl de retour weer in een open verbinding staat.
Meerdere keren het automatische ontluchtingsprogramma draaien in de amber software. Daarna ontluchters dicht zetten. Die mogen met propaan warmtepompen niet open blijven staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 15-06-2026 13:32 ]

• OBF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-06 15:35

OBF

Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Fijn dat het verholpen is!

Ik wil hier nog even op terugkomen voor als een eigenaar hetzelfde probleem heeft; Met een vastgelopen scherm functioneert de warmtepomp namelijk niet. (het geheugen loopt vol waardoor WinCE crashed.)

Afgelopen winter zijn er een aantal schermpjes defect gegaan maar dit is altijd netjes (zover ik bij ons kan beoordelen) goed opgelost door te swappen.

Er is inmiddels ook een dhz oplossing voor;
Een herinstallatie van WinCE + 2.29 software.
--> Middels een handleiding van tekst en foto's wordt de installatie gestart en doorloopt zichzelf! Daarna alleen de V2.29 software nog installeren.

[Afbeelding]

Vanmiddag hebben wij de software doorgestuurd naar een Amber-eigenaar met een vastzittend scherm, 2u later (incl heen en weer mailen van de bestanden) draaide de warmtepomp weer!

[Afbeelding]

Heb je hier een probleem met het scherm van de Amber --> vraag je installateur om de installatiebestanden.
wat als ik zelf de installateur ben en ik heb mijn pomp gekocht bij de groothandel?

is dit overgens een steeds terugkerend probleem of is het na een update permanent verholpen?

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:03
OBF schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:02:
[...]

wat als ik zelf de installateur ben en ik heb mijn pomp gekocht bij de groothandel?

is dit overgens een steeds terugkerend probleem of is het na een update permanent verholpen?
Zeker, zie post zondag 24 mei 2026 01:04. Update is niet altijd nodig als de oorzaak database corruptie is.

• OBF

OBF

p.blommendaal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Zeker, zie post zondag 24 mei 2026 01:04. Update is niet altijd nodig als de oorzaak database corruptie is.
kan dit ook nog steeds als het scherm niet meer verder komt dan loading OS image? mogelijk via de SD kaart?

• Degast
p.blommendaal schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:15:
[...]

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van je analyse.

Maar dat ik eigenlijk wacht op een update van Itho die dit probleem aanpakt en definitief oplost.

Zeker omdat de software fout een mogelijke hardware fout heeft/geeft op termijn lijkt me dat noodzakelijk.

• camel1987
Ik heb net even terug gezocht hier en ik zie dat best wat mensen een kamstrup warmtemeter tussen hun installatie hebben.
Heeft dit meerwaarde ? En kan dit ook een 2e hands meter zijn ?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

camel1987 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb net even terug gezocht hier en ik zie dat best wat mensen een kamstrup warmtemeter tussen hun installatie hebben.
Voordeel: Met name (via echte flow meter) de daadwerkelijke Thermal Power berekenen (bijvoorbeeld in HomeAssistant) en via een in diezelfde Homeassistant gekoppelde electrische kWH meter de COP berekening goed doen.

Vervolgens kun je gaan kijken of je met settings aan oa stooklijn, M1.01/m103, je gemiddelde COP kunt verbeteren.

Het gaf mij in iedergeval goed inzicht in actuele situatie, en ook of een bepaalde setting nou mij voordeel geeft of niet.

Basale inzichten:
  • Hogere flow is hogere thermal power. Afhankelijk van de gevraagde extra electrisch vermogen van de waterpomp levert dit een iets hogere COP op.
  • Hogere flow levert ook op dat de T-lift (buitentemperatuur verschil met Tuo) kleiner kan worden doordat retour temperatuur hoger is, je gemiddelde vvw temperatuur hoger is, en je stooklijn dus naar beneden kan, waardoor COP ook beter wordt.
  • Laagste compressor frequentie 36 en 30Hz is niet perse positief voor COP. Wel laagste electrisch vermogen compressor, maar overhead van pomp en systeem worden relatief groter.
Ik heb wel de cheap-ass oplossing gekozen:
De via tinytronics verkrijgbare flowmeter, gekoppeld aan de leejoow module. Nadelen: niet geijkte meter, geen eigen temperatuurmeting.

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 16-06-2026 09:59 ]

• camel1987
Oke duidelijk nou ik ben in een pand bezig waar ik 5 of 6 van die dingen tegenkom en het zijn ook precies degene die ik hier al vaker voorbij heb zien komen vandaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0rR9J1W1R-6sWTxt4knNX6LJro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyNnskcWTRVTNeoudi3HKywA.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
  • Nu online
OBF schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:02:
[...]

Als gecertificeerd installateur ben je bekend bij Itho en doe te een melding via het service portaal. Problemen keren regelmatig terug en Itho gaat dit voor de winter oplossen is ons schriftelijk toegezegd. Die oplossing gaat waarschijnlijk ook via jouw installateur. Heb je het installeren zelf gedaan en bij de groothandel gekocht heb je wellicht een probleem. Die zijn vaak niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 16-06-2026 14:06 ]

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:51
camel1987 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:22:
Ik heb ook de el cheapo flowmeter. Ik vond recent ook een Chinese Ultrasoon Zigbee flowmeter. Ik ben benieuwd of er andere tweakers zijn die deze geprobeerd hebben.

https://nl.aliexpress.com/item/1005010262372490.html

• OBF

OBF

Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Als gecertificeerd installateur ben je bekend bij Itho en doe te een melding via het service portaal. Problemen keren regelmatig terug en Itho gaat dit voor de winter oplossen is ons schriftelijk toegezegd. Die oplossing gaat waarschijnlijk ook via jouw installateur. Heb je het installeren zelf gedaan en bij de groothandel gekocht heb je wellicht een probleem. Die zijn vaak niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Ik heb mn tapwatervat bij jou gekocht. Wpv-h en laadmodule, telt ik dan ook mee als klant

• Carboy54
  • Nu online
OBF schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:29:
[...]

Ik heb mn tapwatervat bij jou gekocht. Wpv-h en laadmodule, telt ik dan ook mee als klant
Uitzonderingen bevestigen soms de regel 😅

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 21:38
avanthof schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Werkt ook niet helaas. draai versie v2.29-II zou parity eventueel op 'Even' moeten staan. Maar kreeg geen response, zelfs niet via Modbus tools zoals Qmodmaster of vergelijk bare tools (meerdere geprobeerd). Ook de aders omgedraaid als test. Het rare is dat ik in beide gevallen van ader plaatsing, ik enkel RX count oplopen, die van de warmtepomp afkomstig zouden moeten zijn.
Sorry, ben een beetje druk met een meet en regel techniek cursus en een kind wat op zich zelf gaat wonen.
Ben niet helemaal scherp op alle socials.

Versie 2.29-II zou nog parity none moeten zijn. ik draai zelf een 2.29-III (T3) en bij mij is het nog steeds none
Baudrate: 19200 k/bits / Databits: 8 / stopbit: 1 /flow control: none / parity: none

Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqsrBnP-URM2xQfAiSxA_rEd-lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8duydgMfdVwnHjooEm9fkcj.jpg?f=fotoalbum_large

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• sailinghouses
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18-06 00:24
Beste tweakers. Vroeger had ik een account maar die is destijds met mijn oude mail verloren gegaan. Daarom een nieuw account.
Ik heb al het nodige gelezen op dit fora over de Amber WP en wil graag mijn situatie voorleggen ter advies.

Huidige situatie
Ik heb een heteluchtverwarming, merk Brink.
De ketel wil ik gaan vervangen voor een Brink Elan 25 3.0, dit is een indirect gestookte ketel en kan met een externe warmtebron werken, zoals een warmtepomp. Dit type ketel heeft mi ook standaard koeling functionaliteiten.

In de huidige situatie is het tapwater systeem gescheiden van de cv. Boiler was een 80 liter, maar eigenlijk net iets te klein.
Er liggen zonnepanelen op het dak, 5,7 wattpiek; in 2025 is er 2000 kWh teruggeleverd, totaal opgeleverd 3400 kWh.

Verbruik
Het gasverbruik was in het verleden ca 2500 m3 per jaar.

Vorig jaar is er een houtpellet ketel geïnstalleerd waardoor er nu nog 800 m3 gas nodig is. Het huis was toen slechts gedeeltelijk warm gestookt. Dat is niet representatief, we willen met oog op de kinderkamer meer warmte in huis, maar geeft enig beeld van de warmtevraag.

Deze zomer is verder verduurzaamd (hr++ en tripple glas) en tzt ook nog extra vloer isolatie. Dat komt de isolatie dan ook weer ten goede.
Al met al schat ik in dat het verbruik, realistisch iets rond de 2000 m3 zal zitten bij volledig stoken op gas. Icm sww is het verbruik hoger, zegge 10%, op 2200.

Wens
- Vervangen van Brink allure door een Brink Elan 3.0.
- Verduurzamen middels warmtepomp voor cv en indien mogelijk tapwater. De Itho Daalderop 12 kw lijkt een goede kandidaat.
- Indien mogelijk van het gas af. Voor koude dagen kan de pelletkachel bijspringen. Deze doet op lage stond 3 kwh per uur en op middenstand iets meer 4 kwh. Mocht tijdens komende winter blijken dat de warmtepomp nog niet voldoende is, dan wil ik in het ontwerp rekening houden dat er een cv-ketel alsnog op gas bijgeplaatst worden. Omdat ik nu een direct gestookte cv-hetelucht-ketel heb, maar geen aparte cv ketel, wil ik deze aanschaf nu niet doen/ c.q. vooruitschuiven.
- Op termijn thuisaccu.
- Afhankelijk van wanneer ik de WP kan plaatsen overweeg ik een Zonnestroomboiler, de Itho Daalderop Green Pulse, deze kan op de p1 meter werken en het overschot in de boiler stoppen. Mijn huidige sww electro boiler heeft kuren, dus kan niet te lang wachten.

- Zijn er ervaringen met de amber warmtepomp 12 kwh icm hetelucht verwarming?
De aanvoertemperatuur van de warmtebron voor de warmtewisselaar in de heteluchtketel wordt geadviseerd op 50 graden. Volgens mij moet de WP dit goed aankunnen, al gaat de COP dan wel omlaag.
- Het geschatte verbruik in kW is variërend. Is het mogelijk om een educated guess te doen over het verbruik in de praktijk?
- Omdat ik een extreem klein leidingwerk circuit heb (warmtepomp naar luchtketel en retour), moet er een buffervat komen. Dit vat komt binnen de warmteschil. Ik overweeg om een 270l buffervat te plaatsen. Is het raadzaam om nog groter te gaan? Kan de WP bijv. overdag wat meer bufferen en zodat er snachts minder opgewekt hoeft te worden als de temperatuur buiten kouder is en er nog uit het buffervat geput kan worden?
- Kan ik een het overschot stroom van de P1 meter in het WP voorraadvat voor SWW stoppen middels het aldaar electra element, waardoor dit dan ook in feite mijn zonnestroom boiler wordt? Is er nog iets mogelijk met een externe zonnestroomboiler?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

• Carboy54
  • Nu online
sailinghouses schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:23:
Beste tweakers. Vroeger had ik een account maar die is destijds met mijn oude mail verloren gegaan. Daarom een nieuw account.
Ik heb al het nodige gelezen op dit fora over de Amber WP en wil graag mijn situatie voorleggen ter advies.

Huidige situatie
Ik heb een heteluchtverwarming, merk Brink.
De ketel wil ik gaan vervangen voor een Brink Elan 25 3.0, dit is een indirect gestookte ketel en kan met een externe warmtebron werken, zoals een warmtepomp. Dit type ketel heeft mi ook standaard koeling functionaliteiten.

In de huidige situatie is het tapwater systeem gescheiden van de cv. Boiler was een 80 liter, maar eigenlijk net iets te klein.
Er liggen zonnepanelen op het dak, 5,7 wattpiek; in 2025 is er 2000 kWh teruggeleverd, totaal opgeleverd 3400 kWh.

Verbruik
Het gasverbruik was in het verleden ca 2500 m3 per jaar.

Vorig jaar is er een houtpellet ketel geïnstalleerd waardoor er nu nog 800 m3 gas nodig is. Het huis was toen slechts gedeeltelijk warm gestookt. Dat is niet representatief, we willen met oog op de kinderkamer meer warmte in huis, maar geeft enig beeld van de warmtevraag.

Deze zomer is verder verduurzaamd (hr++ en tripple glas) en tzt ook nog extra vloer isolatie. Dat komt de isolatie dan ook weer ten goede.
Al met al schat ik in dat het verbruik, realistisch iets rond de 2000 m3 zal zitten bij volledig stoken op gas. Icm sww is het verbruik hoger, zegge 10%, op 2200.

Wens
- Vervangen van Brink allure door een Brink Elan 3.0.
- Verduurzamen middels warmtepomp voor cv en indien mogelijk tapwater. De Itho Daalderop 12 kw lijkt een goede kandidaat.
- Indien mogelijk van het gas af. Voor koude dagen kan de pelletkachel bijspringen. Deze doet op lage stond 3 kwh per uur en op middenstand iets meer 4 kwh. Mocht tijdens komende winter blijken dat de warmtepomp nog niet voldoende is, dan wil ik in het ontwerp rekening houden dat er een cv-ketel alsnog op gas bijgeplaatst worden. Omdat ik nu een direct gestookte cv-hetelucht-ketel heb, maar geen aparte cv ketel, wil ik deze aanschaf nu niet doen/ c.q. vooruitschuiven.
- Op termijn thuisaccu.
- Afhankelijk van wanneer ik de WP kan plaatsen overweeg ik een Zonnestroomboiler, de Itho Daalderop Green Pulse, deze kan op de p1 meter werken en het overschot in de boiler stoppen. Mijn huidige sww electro boiler heeft kuren, dus kan niet te lang wachten.

- Zijn er ervaringen met de amber warmtepomp 12 kwh icm hetelucht verwarming?
De aanvoertemperatuur van de warmtebron voor de warmtewisselaar in de heteluchtketel wordt geadviseerd op 50 graden. Volgens mij moet de WP dit goed aankunnen, al gaat de COP dan wel omlaag.
- Het geschatte verbruik in kW is variërend. Is het mogelijk om een educated guess te doen over het verbruik in de praktijk?
- Omdat ik een extreem klein leidingwerk circuit heb (warmtepomp naar luchtketel en retour), moet er een buffervat komen. Dit vat komt binnen de warmteschil. Ik overweeg om een 270l buffervat te plaatsen. Is het raadzaam om nog groter te gaan? Kan de WP bijv. overdag wat meer bufferen en zodat er snachts minder opgewekt hoeft te worden als de temperatuur buiten kouder is en er nog uit het buffervat geput kan worden?
- Kan ik een het overschot stroom van de P1 meter in het WP voorraadvat voor SWW stoppen middels het aldaar electra element, waardoor dit dan ook in feite mijn zonnestroom boiler wordt? Is er nog iets mogelijk met een externe zonnestroomboiler?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Maak de Amber slim en verwarm de indirecte boiler en buffer met een veel hogere cop dan een boiler via de P1 meter. Binnenkort draaien wij een test om de Amber aan te sturen op dynamische tarieven en eventueel de zonnepanelen. Alleen een grote buffer is zinvol. Een 12 kW heeft een kleine zo op temperatuur.

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 16:57
Vanochtend heb ik de koeling aangezet:

- M9.2: Verwarmen: uit

- M9.3: Koelen: aan

M1.5: Stooklijn: uit

M1.29: Koellijn: aan

Vervolgens heeft mijn Amber 3,5 uur gekoeld, voornamelijk op 30 RPM. Om 13:10 gingen de outdoor fan en de compressor naar 0 RPM en sindsdien krijg ik ze niet meer aan. Er is geen foutmelding, dus ik zie denk ik een configuratie over het hoofd.

Op het display geeft hij voor koeling deze temperaturen aan: 22,1 (volgens mij actuele afgifte temperatuur) en 20 (berekende koellijn).

WP wordt aangestuurd met Home Assistant via leejoow module. HA geeft koelvraag. Dit is ook op het display te zien, want als ik HA koelvraag uitzet, verdwijnt het bovengenoemde overzicht.

Geprobeerd:

- koellijn uitzetten met een vaste koeltemperatuur van 19 graden.

- HA koelvraag paar keer aan/uit.

- Restart Amber controle module.

- Expliciet "koelen" (auto in controle module en daarna koelen icoon).

Er loopt ook geen tapwater verwarming.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

M101 en m102 stop en herstart controleren. Mogelijk is tc nog niet boven de setpoint + herstart.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb hier een vastlopende P0 pomp bij koelen.

Pwm signaal is 100%, maar er is geen flow. Iemand tips om hem aan te krijgen?

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:51
@EricEric752 Wat is de waarde van Tc? Als die onder de instelling van M1.20 duikt, dat stopt de warmtepomp. Standaard staat deze op 16

Vandaag ben ik ook verder gegaan met mijn koelexperiment. Hier ligt het dauwpunt nu op 20,5 º C, dus ik had een plasje water onder mijn convectors. :o

Ik heb nu deze instellingen:

M1.01 5

M1.02 1

M1.03 3

Er is voor mij nog veel te leren wat betreft koelen.

• Whiskey48
perslucht schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:24:
@EricEric752 Wat is de waarde van Tc? Als die onder de instelling van M1.20 duikt, dat stopt de warmtepomp. Standaard staat deze op 16

Vandaag ben ik ook verder gegaan met mijn koelexperiment. Hier ligt het dauwpunt nu op 20,5 º C, dus ik had een plasje water onder mijn convectors. :o

M1.01 5

M1.02 1

M1.03 3

Ik ga niet meer koelen. Veel gedoe met instellen, risico op plasjes water. .. de Amber is voor verwarming, qua koeling spaar ik even voor een goede kucht-lucht airco bovenin het huis.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
Whiskey48 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:30:
[...]

goede kucht-lucht airco bovenin het huis.
Die moet je ook niet te hard zetten hè 🤧

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:15:
Ik heb hier een vastlopende P0 pomp bij koelen.

Pwm signaal is 100%, maar er is geen flow. Iemand tips om hem aan te krijgen?
Zet pwm eens uit in het installateurs menu/onderhoud.

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 16:57
perslucht schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:24:

M1.01 5

M1.02 1

M1.03 3

Het was waarschijnlijk een van deze instellingen. Ik had ze op 5,3,1 en veranderd naar 5,1,1. In eerste instantie ging hij nog niet aan, maar bij een vaste target temperatuur wel. Ik ga nog wat meer met de settings spelen. Dank voor je hulp.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koelen moet deze dagen echt met dauwpunt bewaking voor niet-condenserend koelen. 21c koeltemperatuur is nu ongeveer gemiddeld minimum in NL. maar plaatselijk 25c

dat doet inderdaad niks.

• Carboy54
  • Nu online
EricEric752 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Het was waarschijnlijk een van deze instellingen. Ik had ze op 5,3,1 en veranderd naar 5,1,1. In eerste instantie ging hij nog niet aan, maar bij een vaste target temperatuur wel. Ik ga nog wat meer met de settings spelen. Dank voor je hulp.
Zet de waterpomp continu aan of een korte interval in stellen.

• SiNTeK
Hier gaat koelen echt prima met dynamisch koel setpoint met dauwpunt (hoogste dauwpunt in huis + 2°C = koel setpoint). Hij mag ook een kleine undershoot hebben daardoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUTZQEM8qE42wsHVLOzHt-ZaqlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpvQKydR2C6ZON2Kpc5SBgGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUan3tfEzq7VmBNZlMXgYjBbam8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51WWnUeA1iNq5oIzmWksiL8Y.jpg?f=fotoalbum_large

PV: Enphase + Denim 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L

• Technician-
SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:30:
Hier gaat koelen echt prima met dynamisch koel setpoint met dauwpunt (hoogste dauwpunt in huis + 2°C = koel setpoint). Hij mag ook een kleine undershoot hebben daardoor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je afgifte? Dat ik key.

• SiNTeK
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:36:
[...]

Wat is je afgifte? Dat ik key.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWsLbaXdnEiHJgmMMkMgsvhze-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQB6ChT6hj1Yu0xY7EjHNziv.jpg?f=fotoalbum_large

COP staat negatief, maar dat heb ik zelf gedaan. Je kan hem dus ook lezen als COP 6,7. 😉 Dus ± 3560W de deur uit! :w

• Technician-
SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding]

COP staat negatief, maar dat heb ik zelf gedaan. Je kan hem dus ook lezen als COP 6,7. 😉 Dus ± 3560W de deur uit! :w
Afgifte = de warmte/koelelementen in huis die warmte cq koeling afgeven aan de omgeving

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt aan je locatie in NL, hier is safe setpoint dauwpunt (21c) + 2 =23 ℃ dus dat koelt niks.

Tuin is dauwpunt zelfs 22,5c op mijn meteostation.

• SiNTeK
Get!em schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Ligt aan je locatie in NL, hier is safe setpoint dauwpunt (21c) + 2 =23 ℃ dus dat koelt niks.

Tuin is dauwpunt zelfs 22,5c op mijn meteostation.
Dit is in huis. Met sort of voor 24 uur in een bak, met ook daarin een schaaltje zout drab, gekalibreerde, in ieder geval tov. elkaar, rh sensoren (9 geloof ik uit mijn hoofd).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Zet pwm eens uit in het installateurs menu/onderhoud.
Ontluchtings routine did the trick.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SiNTeK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:49:
[...]

Dit is in huis. Met sort of voor 24 uur in een bak, met ook daarin een schaaltje zout drab, gekalibreerde, in ieder geval tov. elkaar, rh sensoren (9 geloof ik uit mijn hoofd).
Snap ik, dauwpunt in huis is bij mij ook bijna 2c lager dan buiten. Dus daarmee onwerkbaar voor koelen nu :)

• SiNTeK
Technician- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Afgifte = de warmte/koelelementen in huis die warmte cq koeling afgeven aan de omgeving
Koelte naar binnen zoals je wilt. Vandaag totaal 35 kWh aan koelte iig.

Dat is ± 90 m2 aan vloeroppervlakte en 6 Jaga Tempo's (verschillende maten) allemaal vol met Heat Meisters.

[ Voor 16% gewijzigd door SiNTeK op 19-06-2026 22:01 ]

• Degast
Door de massa te koelen is het ook heel veel sneller koeler als buiten afkoelt.

Gisteren inderdaad wat condens op plekken. Komt als eerst op verdeler dus kan mooi monitoren.

Ik ben er nog blij mee.

• mijgmae
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB-vKXRtBLDK3diLCIAaxR634Gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKdqimRZv4SK8qknV9GMvG3o.png?f=fotoalbum_large Hier moet hij aardig stampen om het huis koel te krijgen, hij heeft gisteren 17.5kw verstookt (Amber 65). Condenserend koelen door het hele huis. Werkt wel als een tierelier, het is heerlijk koel.

• Degast
Dat is behoorlijk, ik zit op ca 10u*750watt=7,5 kWh

Maar niet condenserend, nouja een beetje op de verdeler dus haha.

Daarmee blijft het huis heel veel koeler dan anders. Maar niet airco koel.

De luchtvochtigheid in huis wordt natuurlijk ook niet minder, dat is m.i. het grootste nadeel ten opzichte van koelen met airconditioning.

Zo heel koud hoeft t nou ook weer niet te zijn, dan functioneer ik buiten helemaal niet meer.. je went er dan ook niet aan, aan de warmte.

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
Degast schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:14:
Dat is behoorlijk, ik zit op ca 10u*750watt=7,5 kWh

Maar niet condenserend, nouja een beetje op de verdeler dus haha.

Daarmee blijft het huis heel veel koeler dan anders. Maar niet airco koel.

De luchtvochtigheid in huis wordt natuurlijk ook niet minder, dat is m.i. het grootste nadeel ten opzichte van koelen met airconditioning.

Zo heel koud hoeft t nou ook weer niet te zijn, dan functioneer ik buiten helemaal niet meer.. je went er dan ook niet aan, aan de warmte.
Welke instellingen gebruik je? Koellijn of vast setpoint? En bij een vast setpoint, welke settings voor M1-M3?
Pagina: 1 ... 149 150 Laatste