Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Vat had 1 Bar, op advies van Warmtepomp online naar 0,5 gebracht. maakte overigens geen enkel verschil uit qua bijvullen...
en idd, op de retour zit geen klep, alleen op de aanvoer
Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk
Nee, via de retour is er idd de drukvereffening. Ik schreef het niet goed op. In de aanvoer zit er een driewegklep, in de retour helemaal niets.Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:18:
[...]
Huh? Waarom zou je dat zo maken? En heb je dan een extra driewegklep? Want normaliter is er altijd nog drukvereffening via de retour.
Kun je een schema van je installatie tekenen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij een SWW-run jouw expansievat buiten het systeem valt.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.tonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:11:
[...]
kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.
Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk
Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:07:
[...]
In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.
Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.
de drukmeter die voor het drukvat zittonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:14:
[...]
En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?