• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:35
Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:18:
[...]

Huh? Waarom zou je dat zo maken? En heb je dan een extra driewegklep? Want normaliter is er altijd nog drukvereffening via de retour.
Kun je een schema van je installatie tekenen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij een SWW-run jouw expansievat buiten het systeem valt.
Daarom moet een expansievat ook in de retour en bij voorkeur in de buurt van de warmtepomp.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:33
wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:09:
[...]

Vat had 1 Bar, op advies van Warmtepomp online naar 0,5 gebracht. maakte overigens geen enkel verschil uit qua bijvullen...

en idd, op de retour zit geen klep, alleen op de aanvoer
kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.

Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08 11:28
Andrehj schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:18:
[...]

Huh? Waarom zou je dat zo maken? En heb je dan een extra driewegklep? Want normaliter is er altijd nog drukvereffening via de retour.
Kun je een schema van je installatie tekenen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij een SWW-run jouw expansievat buiten het systeem valt.
Nee, via de retour is er idd de drukvereffening. Ik schreef het niet goed op. In de aanvoer zit er een driewegklep, in de retour helemaal niets.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• wowly
tonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:11:
[...]

kijk of je de druk voor jezelf in kaart kunt brengen, reken 0.1 bar vermindering voor iedere meter die je omhoog gaat. Dus als je cv vroegen (of nog steeds) op zolder staat met 1.6 bar, heeft een WP in je tuin 2.1 bar.

Daarnaast moet je expansievat het goed doen, als die kapot is dan leidt iedere verwarming van je water direct tot overdruk
In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.

Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• tonwes99
wowly schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:07:
[...]

In de kelder is een installatieruimte. Hier is de binnenunit van de amber en de verders naar de VVW units. Ook staat daar het itho indirecte SWWvat. De buitenunit staat 4 meter hoger. De leidingen gaan vanuit de kelder omhoog, via de begane grond naar de 1e verdieping/aanbouw waar de amber buitenunit staat. 4 meter hooger dan de binnen unit/verdelers en SWW vat.

Ik had 1 bar gerekend, maar deze op advies teruggezet naar 0,5 bar. drukvat werkt overigens goed lijkt het . echter eens in de 2 a drie weken is de druk laag. Altijd wanneer de warmtepomp een tijdje uitstaat. en stijgt ook weer als hij aangaat. Lijkt goed te werken, behalve dat er dus een minimale hoeveelheid water lijkt te verdwijnen. Als ik moet schatten 23 glazen water (hoef maar heel kort de vulkraan open te zetten om de druk naar 1,8 te laten gaan.
En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?

• wowly
tonwes99 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:14:
[...]

En waar meet je de 1.8, en waar hangt je expansievat?
de drukmeter die voor het drukvat zit

• tonwes99
Omdat het expansievat 4 meter onder je WP is, is de druk daar 0.5 bar hoger. Het expansievat van 0.5 bar kan werken, maar als er ook nog 1-2 verdiepingen boven de BG zitten is de werking op dit laagste punt wat beperkter.

Je SWW-circuit is niet zo groot als bijvoorbeeld je hele CV-circuit. Als je CV-water op 50oC wordt gebracht, zet die 25-30 liter 0,7 liter uit, ook een minder functionerend expansievat moet dat kunnen opvangen, ook in je cv-circuit kan nog wat overdruk kwijt. En je overdrukventiel zit 4 meter hoger, dus de kans dat hij aanspreekt wordt daardoor ook alweer minder.

Heb je je SWW op een tijdklok staan, dan kun je nog een meting doen. Als je elke ochtend/koud-ish in de kelder op 1,8 bar zet, zijn er grofweg twee scenario's:
  • Drukverlies treedt vooral tijdens/vlak na de SWW-run op. Dan zou ik sterk kijken naar expansie: druk loopt tijdens 60 °C op, mogelijk opent ergens een overstort, waarna bij afkoelen de druk lager terugkomt. Een te klein/niet goed werkend expansievat of een hydraulisch van het vat afgesloten boilercircuit wordt dan verdacht.
  • Druk daalt geleidelijk gedurende de overige 23 uur. Dan past dat veel meer bij een kleine lekkage, een automatisch ontluchtertje, een lekkende koppeling/klep, interne lekkage in de WP, enzovoort.
Helemaal zuiver is dit niet, want ook de "normale" druk is hoger tijdens een sww-run, dus ook een lekkende koppeling lekt dan net wat meer. Je zou je sww een dagje kunnen overslaan om beter te meten, bevoorbeeld als je sww vat door legionella toch al lekker warm is.

Ik begrijp dat je zelf hebt aangelegd. Veel koppelingen buiten waarvan je lekkage net wat lastiger kan zien?

• wowly
De "lekkage"is echt minimaal, het gebeurd echt over weken tijd. Maar ik zal eens wat drukken gaan noteren, om wat meer overzicht van de drukverschillen te verkrijgen.

Buiten zitten idd wat lastiger te bereiken plaatsen, en de mate van lekkage is echt minimaal, dus lastig om er wat van te zien. ik verdenk overigens eerder een automatische ontluchter eerlijk gezegd :(

Overigens erg bedankt voor je uitgebreide reply

• Carboy54
wowly schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:14:
De "lekkage"is echt minimaal, het gebeurd echt over weken tijd. Maar ik zal eens wat drukken gaan noteren, om wat meer overzicht van de drukverschillen te verkrijgen.

Buiten zitten idd wat lastiger te bereiken plaatsen, en de mate van lekkage is echt minimaal, dus lastig om er wat van te zien. ik verdenk overigens eerder een automatische ontluchter eerlijk gezegd :(

Overigens erg bedankt voor je uitgebreide reply
Bij continu drukverlies ga je lekkage sporen zien op de veroorzaker met groen/witte aanslag.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• wowly
Carboy54 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Bij continu drukverlies ga je lekkage sporen zien op de veroorzaker met groen/witte aanslag.
Ik ga eens dezer dagen eens het dak op om alles na te kijken. Alle isolatie eraf halen. Wordt een lekker klusje

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 28-08 21:36
Bij mij is een aansluiting achterop de amber zelf al aardig smerig, regelmatig ook wat druppels eronder.

Of lek, of een slag geven.

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:03
Hier misschien iemand met een Amber 95 met EEPROM-versie: V0118 025 013 die zijn EEPROM zou willen dumpen om iets te vergelijken?

Ik heb laatst met een storing de EEPROM opnieuw gedaan, nu staat er versie V0118 098 094 op, maar nu doet de Amber geen 'oil return cyclus' om de 2 uur meer. Dus als iemand met V0118 025 013 zou kunnen/willen helpen? Deze versie had ik voor het flashen.

@Stoker Hebben jullie dit al vaker gehad? Als ik niet zou data loggen dan had ik dit nooit ontdekt natuurlijk. Hebben jullie misschien meerdere versies van de EEPROM? PAVH08C002 heb ik.

[ Voor 24% gewijzigd door bighead op 11-08-2026 19:57 ]

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 19:39
Retouw001 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:28:
Bij mij is een aansluiting achterop de amber zelf al aardig smerig, regelmatig ook wat druppels eronder.

Of lek, of een slag geven.
Kan dit niet ook komen door condensvorming/druppels?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-08 15:46

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
N
bighead schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:29:
Hier misschien iemand met een Amber 95 met EEPROM-versie: V0118 025 013 die zijn EEPROM zou willen dumpen om iets te vergelijken?

Ik heb laatst met een storing de EEPROM opnieuw gedaan, nu staat er versie V0118 098 094 op, maar nu doet de Amber geen 'oil return cyclus' om de 2 uur meer. Dus als iemand met V0118 025 013 zou kunnen/willen helpen? Deze versie had ik voor het flashen.

@Stoker Hebben jullie dit al vaker gehad? Als ik niet zou data loggen dan had ik dit nooit ontdekt natuurlijk. Hebben jullie misschien meerdere versies van de EEPROM? PAVH08C002 heb ik.
Nee, wij hebben geen andere versie, sorry.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:43
Luchtvochtigheid is laag, dus temperatuur eens op 16 gezet ... Het is nu maar koud in huis! Haha.

Als de luchtvochtigheid laag is werkt dat koelen best wel heel erg goed! :p

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Whiskey48 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:01:
Luchtvochtigheid is laag, dus temperatuur eens op 16 gezet ... Het is nu maar koud in huis! Haha.

Als de luchtvochtigheid laag is werkt dat koelen best wel heel erg goed! :p
Hier ging de dauwpunt bewaking voor een setpoint van 14c. Vanmiddag al lekkere koelte door de vloer.

• loftyexplorer
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20-08 14:22
Hello all, new to tweakers and this forum. I'm considering an Amber 95 for my house, to be installed this year, and I would like to know if everything considered, you guys are still happy with your Ambers or do you have regrets buying it? I read a lot about issues on this forum but is this common for other heatpump systems as well?

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-08 17:16
Gisteren een leuke run op 12 graden gedraaid.

Toen de panelen geen stroom meer gaven maar even stil gezet,-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twc-vddGehGfrU6aNqJK2lDnyFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AetyiXxLo114Y7il0jqlYAFZ.jpg?f=fotoalbum_large Als het salderen verleden tijd is wordt onderstaande afbeelding het mooiste gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISxvGtLbh5pEwESNBpRM5N2Rw7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THxEOvj75DnzUkh0G7cAUnDM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Jan2023 op 14-08-2026 10:59 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• darkfujita
Kan hier ook lange runs maken op 13 a 14 graden, maar heb dan echt ijspegels aan de voeten. Krijg gewoon kramp in mijn kuiten van de koude vloer... maargoed, binnen wel erg lekker (dus loop met sokken en slippers rond).

Enige waar ik mij aan stoor, is de constante S07 storing.... Wat kan ik hier aan doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe4uniSV786LqKF05ymseQ9aif0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LRoUSf1plf0MmDIyjJPl6tF.png?f=fotoalbum_large

• wowly
Die heb ik ook altijd. Altijd na een SWW run. Dan gaat de driewegklep weer van de SWW naar de CV stand en voelt de sensor die daar een meter vanaf hangt in het CV systeem (aan de buis) initeel even hoge temperaturen die over zijn van de SWW-run. En die zijn dan idd veel te hoog...

Tenminste, ik begreep dat dit zo werkt.

• Carboy54
darkfujita schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:11:
Kan hier ook lange runs maken op 13 a 14 graden, maar heb dan echt ijspegels aan de voeten. Krijg gewoon kramp in mijn kuiten van de koude vloer... maargoed, binnen wel erg lekker (dus loop met sokken en slippers rond).

Enige waar ik mij aan stoor, is de constante S07 storing.... Wat kan ik hier aan doen?
[Afbeelding]
TC sensor verder weg van de driewegklep plaatsen wellicht.

• darkfujita
Carboy54 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

TC sensor verder weg van de driewegklep plaatsen wellicht.
Die zit ruim van de 3-wegklep af. Is dit dan water dat buiten door de warmte/zon rondom de leidingen(en unit) wordt opgewarmd, en vervolgens dan wordt rondgepompt? Of hoe kan dit?

Update: dit is telkens in de ochtend (wat later op de ochtend) zodra ik de koeling aan zet. Dus telkens wanneer die voor het eerst het water gaat rondpompen richting de verdelers.

Mijn laatste SWW run was namelijk 36+uur geleden, dus daar kon het niet aan liggen. Heb dat idd ook altijd na een SWW run, maar deze keer was dit niet de reden.

[ Voor 23% gewijzigd door darkfujita op 14-08-2026 15:28 ]

• Carboy54
darkfujita schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Die zit ruim van de 3-wegklep af. Is dit dan water dat buiten door de warmte/zon rondom de leidingen(en unit) wordt opgewarmd, en vervolgens dan wordt rondgepompt? Of hoe kan dit?

Update: dit is telkens in de ochtend (wat later op de ochtend) zodra ik de koeling aan zet. Dus telkens wanneer die voor het eerst het water gaat rondpompen richting de verdelers.

Mijn laatste SWW run was namelijk 36+uur geleden, dus daar kon het niet aan liggen. Heb dat idd ook altijd na een SWW run, maar deze keer was dit niet de reden.o
Plaats de TC bij voorkeur dicht bij de verdeler en niet op MLB maar op een stalen of koperen gedeelte.

• darkfujita
Carboy54 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Plaats de TC bij voorkeur dicht bij de verdeler en niet op MLB maar op een stalen of koperen gedeelte.
Ik verwacht dat Stoker deze goed heeft geplaatst (alweer bijna 2 jaar geleden)! Ik heb er eigenlijk nooit last van, muv deze hele hete dagen. Dus liever mess ik even niet met de setup, want het loopt goed, maar dan weet ik in elk geval waardoor het evt zou kunnen komen.

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:52
Ik snap niet hoe jullie zou koud kunnen koelen. Hij wil bij mij niet onder de 19 graden :-(

En ik kan niet vinden waar het aan ligt, ik heb hem vandaag (als test) bijv op 14 gezet (had hem eerder van de week op 16). En de min aanvoer temperatuur ook op 14 gezet. Koelstooklijn staat uit, volgens mij alles verder gecontroleerd. Maar ik kan niet vinden hoe hij aan die 19 komt.

Ik weet dat het 19 is, omdat dat op het display staat als hij aan het koelen is. En omdat ik het kan afleiden uit de koelgrafiek in HA, waarin de actual setpoint cooling ook netjes op 14 staat, maar hij die temperatuur nooit haalt (Delta T to restart =1, Delta T to stop =2, Delta T to lower=1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVA3SBlexThKgAgqbYFYBC_MnYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ip6dxU6Nto8aK1NiSFDpTcYx.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de software vanmorgen al wel eens opnieuw gestart (via installeurs menu => Exit), maar dat hielp niet. Ik heb hem nog niet een keer een powercycle gegeven.

Wat ligt er zo voor de hand, dat ik het over het hoofd zie |:( ?

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
loftyexplorer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:05:
Hello all, new to tweakers and this forum. I'm considering an Amber 95 for my house, to be installed this year, and I would like to know if everything considered, you guys are still happy with your Ambers or do you have regrets buying it? I read a lot about issues on this forum but is this common for other heatpump systems as well?
Also as the the new Vaillant i would consider this heat pump again, yes, but only when in the Netherlands..

When abroad i would consider buying the original (not ito Daalderop) version.

I/we very much like the options in controlling the heat pump. But as you should know, there are some issues whit the Itho Daalderop Windows 3.11 program.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-08 15:46

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
tjipkevdp schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:38:
Ik snap niet hoe jullie zou koud kunnen koelen. Hij wil bij mij niet onder de 19 graden :-(

En ik kan niet vinden waar het aan ligt, ik heb hem vandaag (als test) bijv op 14 gezet (had hem eerder van de week op 16). En de min aanvoer temperatuur ook op 14 gezet. Koelstooklijn staat uit, volgens mij alles verder gecontroleerd. Maar ik kan niet vinden hoe hij aan die 19 komt.

Ik weet dat het 19 is, omdat dat op het display staat als hij aan het koelen is. En omdat ik het kan afleiden uit de koelgrafiek in HA, waarin de actual setpoint cooling ook netjes op 14 staat, maar hij die temperatuur nooit haalt (Delta T to restart =1, Delta T to stop =2, Delta T to lower=1)

[Afbeelding]

Ik heb de software vanmorgen al wel eens opnieuw gestart (via installeurs menu => Exit), maar dat hielp niet. Ik heb hem nog niet een keer een powercycle gegeven.

Ik roep maar wat: staat 1.20 op?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07:20
Tr compensatie voor koelen aanstaan en welke Delta heeft die met de kamertemperatuur? Die kan er zo een heel aantal graden bij op zetten.

• tonwes99
loftyexplorer schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:05:
Not a single regret. I value the complete ownership over setting using HA or other automation platforms. The silence of the unit, etc.

as said, we’re all awaiting the Itho software update, which should eliminate the reported CE-crashes. My supplier got me an USB rescue stick, so I trust I can get it to work if ever my unit became subject. And good to know there is always the OpenAmber backup.

• Carboy54
tonwes99 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:09:
[...]

Not a single regret. I value the complete ownership over setting using HA or other automation platforms. The silence of the unit, etc.

as said, we’re all awaiting the Itho software update, which should eliminate the reported CE-crashes. My supplier got me an USB rescue stick, so I trust I can get it to work if ever my unit became subject. And good to know there is always the OpenAmber backup.
We are waiting for the promised solution before the winter season. With Open Amber Itho may refuse any warranty claims.

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:52
Stoker schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:30:
[...]

Ik roep maar wat: staat 1.20 op?
Ik neem aan dat je de minimale aanvoer temperatuur bedoelt? Die staat nu op 14, eerst op 16. Was ook het eerste waar ik aan dacht.
Woutertt schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:51:
Tr compensatie voor koelen aanstaan en welke Delta heeft die met de kamertemperatuur? Die kan er zo een heel aantal graden bij op zetten.
Nee staat niet aan. Ik heb de Tr sensor niet aangesloten.

Ik heb nog even een volledige powercycle gedaan. Blijft op 19 staan.

Als ik op de 19 klik op het schermpje, kan ik temperatuur wijzigen (handig, wist ik eigenlijk niet) maar dan zie ik hem op 14 staan (!). Als ik hem daar verhoog, en OK klik, blijft er nog steeds 19 staan. Totdat ik hem op 20 zette, toen maakte hij er 20 van. Natuurlijk weer verlaagt, maar bij elke waarde van 19 of lager, blijft hij op 19 staan :-(

Heeft dat ding nog ergens anders een soort geldigheidsrange aan waardes? (behalve dan M1.20 Min. aanvoertemperatuur zone 1)

Hier nog even het scherm hoe het er vanmorgen uit zag... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_Zpj6W74iRZYz45VF3EMMuJmrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHo8EVZcGXVaAg5h9tD2o9Z4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tjipkevdp op 15-08-2026 15:27 ]

• bighead
  • Laatst online: 11:03
tjipkevdp schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:05:
[...]

Ik neem aan dat je de minimale aanvoer temperatuur bedoelt? Die staat nu op 14, eerst op 16. Was ook het eerste waar ik aan dacht.

[...]

Nee staat niet aan. Ik heb de Tr sensor niet aangesloten.

Ik heb nog even een volledige powercycle gedaan. Blijft op 19 staan.

Als ik op de 19 klik op het schermpje, kan ik temperatuur wijzigen (handig, wist ik eigenlijk niet) maar dan zie ik hem op 14 staan (!). Als ik hem daar verhoog, en OK klik, blijft er nog steeds 19 staan. Totdat ik hem op 20 zette, toen maakte hij er 20 van. Natuurlijk weer verlaagt, maar bij elke waarde van 19 of lager, blijft hij op 19 staan :-(

Heeft dat ding nog ergens anders een soort geldigheidsrange aan waardes? (behalve dan M1.20 Min. aanvoertemperatuur zone 1)

Hier nog even het scherm hoe het er vanmorgen uit zag... [Afbeelding]
En als je Smart Grid uitzet? Menu ‘Hybride’ -> SG-ready

Er staat wel een 0 in het symbool, maar misschien dat die op 1 of andere manier toch stoort.

[ Voor 4% gewijzigd door bighead op 15-08-2026 20:48 ]

• Jan2023
tonwes99 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:09:
[...]

So if tweaking is your thing , buy a Itho Amber heatpump,-)

• tonwes99
Jan2023 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

So if tweaking is your thing , buy a Itho Amber heatpump,-)
Sadly most suppliers choose the easy route to avoid complaints of cold. This results in “safe” choices for HP, always buffer vessels instead of relying of Floor heating buffer capacity, too high water temperatures etc. In absence of true HP knowledge, glad that I can spec the required installaties and monitor and adjust.

Floor cooling works great!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-08 20:32
darkfujita schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:11:

~[Afbeelding]
Integratie heeft een vertraging op die melding.
Dan krijg je hem niet in HA.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• bommer
tjipkevdp schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:38:

~[Afbeelding]

Staat je koellijn niet per ongeluk aan?

Hoe staat je regelgedrag in menu 9 systeem configuratie? Kijkt hij niet naar de minimale buitentemperatuur voor koelen.

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 16-08-2026 20:28 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• hondacb50
  • Laatst online: 11:20
Hoi Allen,

Graag leg ik jullie de volgende situatie voor, mogelijk dat jullie mee kunnen denken wat voor debug stappen ik moet doorlopen om dit op te lossen.

Mijn observatie/hypothese: De warmtepomp valt sporadisch af en toe uit en start opnieuw op. Bij dit opnieuw opstarten zal de 3weg klep naar het sww circuit draaien en de circulatiepomp even circuleren. Door dit vaak te doen trekt ie steeds warmte uit het sww vat waardoor deze snel afkoelt.

Zie het plaatje van het gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFoNPp_xlAyfprFvK5np5FZxx0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ydataAAoV8TTdSmSZihGs4eQ.png?f=fotoalbum_large

Als ik de warmtepomp uit en aanzet of een tijdje heb laten koelen gaat het typisch wel een tijdje goed. Zie volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyA9ZLNqrLEw2GSOgfzm9cFfKjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LzJOO4NZHN6MBz6iIkvlUm3e.png?f=fotoalbum_large (Ik heb overigens een gedeelde zonneboiler warmtepomp sww vat, dus vandaar dat het sww oploopt zonder dat de pomp wat doet.)

Wat kan ik zowat controleren/doen om dit probleem te achterhalen?
  1. Voeding: Heb ik al eens nagelopen dat dit allemaal vast zit. Bovendien: waarom is de fout er niet als ik de amber aan het werk zet? (Koelvraag)
  2. Communicatie kabels tussen binnen en buiten unit. Ik gebruik de standaard meegeleverde toolless connectoren aan de kant van de binnenunit. De line status is 100%. Echter, mogelijk toch eens “vaste” rj45 stekkers aankrimpen?
  3. Nieuwe software erop? Hebben andere mensen dit issue ooit gehad?
  4. Leejoo module eraf? (Verstoort dat de modbus?)
  5. Iets met de 3wegklep? (Honeywell).
  6. Een camera richten op de binnenunit en een filmpje maken om te zien of hij echt opnieuw opstart?
Ik ben jullie enorm dankbaar voor het meedenken.

Nu het komende week wat minder zonnig is verwacht ik dat dit issue me daadwerkelijk extra sww runs gaat kosten wat tot heden nog meeviel door de zonneboiler. Ik zou dit probleem graag opgelost hebben voor het aankomende stookseizoen!

alvast dank!

[ Voor 3% gewijzigd door hondacb50 op 17-08-2026 10:24 ]

• loftyexplorer
Degast schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Also as the the new Vaillant i would consider this heat pump again, yes, but only when in the Netherlands..

When abroad i would consider buying the original (not ito Daalderop) version.

I/we very much like the options in controlling the heat pump. But as you should know, there are some issues whit the Itho Daalderop Windows 3.11 program.
That's interesting information. I did not know that Amber was a rebranded version of a different heat pump. Do you happen to know what the original version of the Itho Amber is called outside NL?

• loftyexplorer
tonwes99 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:30:
[...]

Sadly most suppliers choose the easy route to avoid complaints of cold. This results in “safe” choices for HP, always buffer vessels instead of relying of Floor heating buffer capacity, too high water temperatures etc. In absence of true HP knowledge, glad that I can spec the required installaties and monitor and adjust.

Floor cooling works great!
I'm definitely a tweaker and love the idea of being able to program it myself after the warranty period to make it fit my needs more. I also love the easy home assistant integration through modbus. My only major concern has been the windows CE issue that most people report here. I really hope they provide a permanent fix for this so that I only have to worry about programming it to my needs.

• Carboy54
loftyexplorer schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

That's interesting information. I did not know that Amber was a rebranded version of a different heat pump. Do you happen to know what the original version of the Itho Amber is called outside NL?
Amitime is the producer the same for the Weheat Flint and Quatt units.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 17-08-2026 14:12 ]

• Carboy54
hondacb50 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:21:
Hoi Allen,

Graag leg ik jullie de volgende situatie voor, mogelijk dat jullie mee kunnen denken wat voor debug stappen ik moet doorlopen om dit op te lossen.

Mijn observatie/hypothese: De warmtepomp valt sporadisch af en toe uit en start opnieuw op. Bij dit opnieuw opstarten zal de 3weg klep naar het sww circuit draaien en de circulatiepomp even circuleren. Door dit vaak te doen trekt ie steeds warmte uit het sww vat waardoor deze snel afkoelt.

[Afbeelding]

Als ik de warmtepomp uit en aanzet of een tijdje heb laten koelen gaat het typisch wel een tijdje goed. Zie volgende plaatje:

[Afbeelding] (Ik heb overigens een gedeelde zonneboiler warmtepomp sww vat, dus vandaar dat het sww oploopt zonder dat de pomp wat doet.)

1. Voeding: Heb ik al eens nagelopen dat dit allemaal vast zit. Bovendien: waarom is de fout er niet als ik de amber aan het werk zet? (Koelvraag)
  2. Communicatie kabels tussen binnen en buiten unit. Ik gebruik de standaard meegeleverde toolless connectoren aan de kant van de binnenunit. De line status is 100%. Echter, mogelijk toch eens “vaste” rj45 stekkers aankrimpen?
  6. Een camera richten op de binnenunit en een filmpje maken om te zien of hij echt opnieuw opstart?

Nu het komende week wat minder zonnig is verwacht ik dat dit issue me daadwerkelijk extra sww runs gaat kosten wat tot heden nog meeviel door de zonneboiler. Ik zou dit probleem graag opgelost hebben voor het aankomende stookseizoen!

alvast dank!
Oorzaak vermoedelijk ongewenste herstart Windows CE scherm. Software opnieuw downloaden.

• loftyexplorer
Carboy54 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Amitime is the producer the same for the Weheat Flint and Quatt units.
That's interesting! I did not know that these were all the same product from a different OEM and the companies try to differentiate using the firmware and accessories. I live in Belgium so I do think Itho is still an option for me. Someone here suggested not to choose it unless I'm from the Netherlands. Is the support in Belgium significantly worse than the Netherlands?

• Degast
  • Nu online
Probably in Belgium you are protected by European law.

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:51
hondacb50 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:21:
Hoi Allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding] (Ik heb overigens een gedeelde zonneboiler warmtepomp sww vat, dus vandaar dat het sww oploopt zonder dat de pomp wat doet.)

alvast dank!
Met een camera is het makkelijker terug te zien of de unit herstart, ik kwam er een keer langs en toen zag ik het toevallig gebeuren; scherm staat nl niet aan zonder aan te raken en ging ineens spontaan aan met boot scherm.

Misschien dat je database corrupt is. Je kan dat zelf herstellen. Staat beschreven in: ANALYSE.pdf - Google Drive hoofdstuk 8 en 9. Het idee is dat je de database op een USB stick kopieert (aansluiten USB toetsenbord of muis is dan wel handig) vanuit Windows CE (als je inlogt onder installateur heb je een escape button erbij op het hoofscherm en zo kom je in Windows CE; wanneer de software crasht zit je altijd in Windows CE ;) ). Vervolgens op een andere computer met sqlite tool de database herstellen. De herstelde database weer mbv de stick terugplaatsen (oude hernoemen voor de zekerheid of bewaren op de stick) en de unit herstarten.

Zie ook post zondag 24 mei 2026 01:04.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Iemand een mogelijke verklaring voor dit plotselinge gedrag van TR?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QjO_hESzLKOHbgY01Q4LuZfbkc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rmTN0hAvFcN3SsT573TRWtUP.png?f=user_large
Ik was gewoon aan het slapen om 05:00 :p Kan ook niet een plotselinge verdwaalde zonnestraal zijn geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 18-08-2026 13:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-08 21:11
Wel handig zo'n uitleesmodule: Ik zie dat mijn tapwater-run steeds op de backupheater overgaat, en vermoed door te hoge Tuo (>75 dan schakelt de warmtepomp over op backupheater). Wat me opvalt is dat de Tuo wel heel hoog is steeds tijdens een run (vooral ten opzichte van Tc), maar ook in rust. Kan ik nog iets controleren/is de sensor ergens los geraakt? voordat ik de installateur contact?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Dm8o_y0wLxomh0kiE_4fByrB5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65C7irGREHYt8eQFNdjOSrsK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5RKUzhNWWSwyxbzcNLQE8aZKPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13w3BwhKJB1mW4SM3obrpzXx.png?f=fotoalbum_large

• bommer
Voscovic schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:25:
Wel handig zo'n uitleesmodule: Ik zie dat mijn tapwater-run steeds op de backupheater overgaat, en vermoed door te hoge Tuo (>75 dan schakelt de warmtepomp over op backupheater). Wat me opvalt is dat de Tuo wel heel hoog is steeds tijdens een run (vooral ten opzichte van Tc), maar ook in rust. Kan ik nog iets controleren/is de sensor ergens los geraakt? voordat ik de installateur contact?

Alvast bedankt

~~~[Afbeelding]

~~~[Afbeelding]
Tijdens tapwater heeft de TC geen functie.
Gebruik je een Itho vat? En anders even kijken of je TW sensor wel goed zit.
100C vind ik erg hoog

Log je wel de juiste sensor? Want TUO en TUI zouden op een kleine delta na elkaar exact moeten volgen.
Im jouw grafiek maakt TUO hele raare stappen

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 18-08-2026 19:52 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voscovic schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:25:

Alvast bedankt

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie je dezelfde waarde voor Tuo op t schermpje van de Amber?

Zo ja, laat dan je sensor checken door je installateur.

• Voscovic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHb-o8kkAA7ZRzE7oD3NTCRf6OY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAgJHcBKfOUoz4JWOT8sIXBR.png?f=fotoalbum_large Goeie checks: Tuo en Tui is hetzelfde als op schermpje, Tc zit op een plek waar het circuit voor tapwater ook langs loopt, dus die zo in de buurt moeten zitten van de Tuo. Ik was vergeten dat ik natuurlijk over een langere periode terug kan kijken en als ik deze grafiek zo zie van de afgelopen week, dan denk ik dat die outlet sensor niet meer goed is. Ik heb zonet aan de kabelklos gewikt in de binnenunit en zag de waarde ook al verspringen.

• Carboy54
Voscovic schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:31:
[Afbeelding] Goeie checks: Tuo en Tui is hetzelfde als op schermpje, Tc zit op een plek waar het circuit voor tapwater ook langs loopt, dus die zo in de buurt moeten zitten van de Tuo. Ik was vergeten dat ik natuurlijk over een langere periode terug kan kijken en als ik deze grafiek zo zie van de afgelopen week, dan denk ik dat die outlet sensor niet meer goed is. Ik heb zonet aan de kabelklos gewikt in de binnenunit en zag de waarde ook al verspringen.
95% kans dat het aan jouw utp kabels ligt. Dat geeft dergelijke afwijkingen.

• Voscovic
Carboy54 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

95% kans dat het aan jouw utp kabels ligt. Dat geeft dergelijke afwijkingen.
Bedankt! Dan ga ik morgen een kabel buitenlangs leggen om dit te bevestigen. Ik heb ook al een keer een kabelbreuk gehad in de connector van de buitenunit waar de UTP in moet, als ik nu zie hoe de binnenunit bijelkaar gepropt is, zal me dit ook niet verbazen.

• hondacb50
p.blommendaal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Met een camera is het makkelijker terug te zien of de unit herstart, ik kwam er een keer langs en toen zag ik het toevallig gebeuren; scherm staat nl niet aan zonder aan te raken en ging ineens spontaan aan met boot scherm.

Misschien dat je database corrupt is. Je kan dat zelf herstellen. Staat beschreven in: ANALYSE.pdf - Google Drive hoofdstuk 8 en 9. Het idee is dat je de database op een USB stick kopieert (aansluiten USB toetsenbord of muis is dan wel handig) vanuit Windows CE (als je inlogt onder installateur heb je een escape button erbij op het hoofscherm en zo kom je in Windows CE; wanneer de software crasht zit je altijd in Windows CE ;) ). Vervolgens op een andere computer met sqlite tool de database herstellen. De herstelde database weer mbv de stick terugplaatsen (oude hernoemen voor de zekerheid of bewaren op de stick) en de unit herstarten.

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik ben even voor werk op pad maar zal van het weekend even kijken of ik dit kan uitvoeren of anders de hele software opnieuw kan installeren zoals @Carboy54 suggereerde.

• Wolk1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-08 13:42
Ik heb versie 2.26 en deze werkt nu niet meer na bijna 3y, Heatstar corrupt. Heeft iemand al dan niet tegen betaling, de software waarmee ik de warmtepomp asap weer kan laten werken

Het is een all electric setup en kan niet douchen. Db fix is ook nog een optie, samen met Openamber.

Leverancier is op vakantie.

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:51
Wolk1 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 03:39:
Ik heb versie 2.26 en deze werkt nu niet meer na bijna 3y, Heatstar corrupt. Heeft iemand al dan niet tegen betaling, de software waarmee ik de warmtepomp asap weer kan laten werken

Het is een all electric setup en kan niet douchen. Db fix is ook nog een optie, samen met Openamber.

Leverancier is op vakantie.
Als je nog in Windows CE kan kan je dus ook de database herstellen.

• Wolk1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-08 13:42
Voor nu opgelost met OpenAmber door me zwager, maar update zou altijd fijn zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolk1 op 19-08-2026 13:42 ]

• Carboy54
Wolk1 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:41:
Voor nu opgelost met OpenAmber door me zwager, maar update zou altijd fijn zijn.
Beste is jouw installateur een melding te laten maken bij Itho. Zij kunnen dan de aantallen met dit probleem monitoren.

• hondacb50
p.blommendaal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb zojuist de software versie geüpdatet naar 2.29-III en daarmee de hele database en dergelijke vervangen. Ik zag inderdaad dat de database iets van 4.7 MB was die eerst erop stond en nu nog maar iets van 1,6 MB.

Dank voor je uitgebreide analyse, maar voor mij is die database herstel zelf een beetje te ingewikkeld. Ik zal terugposten als de reboots nu uit blijven!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:19:
[...]

Beste is jouw installateur een melding te laten maken bij Itho. Zij kunnen dan de aantallen met dit probleem monitoren.
Best bizar dat ze nog meer aantallen nodig hebben als argument om dit probleem definitief te fixen. Het is een probleem waarbij de gehele functie van een Xduizend euro kostend apparaat, met essentiële functies voor een huis uitvalt. Niet een of andere glitch in de interface. Zelfs nu er een redelijk plausibele oorzaak met bijbehorende fix vanuit gebruikers is.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 22-08-2026 13:20 ]

• Carboy54
Get!em schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Best bizar dat ze nog meer aantallen nodig hebben als argument om dit probleem definitief te fixen. Het is een probleem waarbij de gehele functie van een Xduizend euro kostend apparaat, met essentiële functies voor een huis uitvalt. Niet een of andere glitch in de interface. Zelfs nu er een redelijk plausibele oorzaak met bijbehorende fix vanuit gebruikers is.
2 maanden geleden hebben wij hierover een gesprek gehad met de directie van Itho. Omdat rondjes software niet worden geregistreerd en ook niet die van de servicemonteurs was de ernst van dit probleem en de omvang niet echt bekend. Wij zijn daarom in overleg met hun alle aan ons gemelde storingen gaan melden bij de servicedienst met de afspraak deze binnen 2 x 24 uur op te lossen. Met gemiddeld 1 melding per week in de zomerperiode heeft men dit probleem inmiddels erkend. Afspraak is dat dit gebrek voor het winterseizoen onder garantie wordt hersteld voor alle in NL geleverde units. Ook is door hun gemeld dat experimenteren met Open Amber betekent dat garantie aanvragen zeer kritisch zullen worden bekeken met het risico van een afwijzing van de contractuele aansprakelijkheid.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:24:
[...]

2 maanden geleden hebben wij hierover een gesprek gehad met de directie van Itho. Omdat rondjes software niet worden geregistreerd en ook niet die van de servicemonteurs was de ernst van dit probleem en de omvang niet echt bekend. Wij zijn daarom in overleg met hun alle aan ons gemelde storingen gaan melden bij de servicedienst met de afspraak deze binnen 2 x 24 uur op te lossen. Met gemiddeld 1 melding per week in de zomerperiode heeft men dit probleem inmiddels erkend. Afspraak is dat dit gebrek voor het winterseizoen onder garantie wordt hersteld voor alle in NL geleverde units. Ook is door hun gemeld dat experimenteren met Open Amber betekent dat garantie aanvragen zeer kritisch zullen worden bekeken met het risico van een afwijzing van de contractuele aansprakelijkheid.
Maar is er dan een versie (welk nummer?) dat niet meer dit issue heeft?

Of is herinstalleren puur uitstel van de volgende keer.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 22-08-2026 15:14 ]

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:52
Ik gebruik renmobs modbus integratie met een waveshare module om mijn Amber 65 uit te lezen en het legionella programma aan te sturen. De reden dat ik niet het ingebouwde legionella programma gebruik is een bekende bug in de Amber software, waarbij het programma reset naar di - do, wanneer je Amber via modbus uitleest. Sinds ongeveer een week, zie ik dat de Amber spontaan de legionella waarden reset:
- Tapwater temperatuur: 62
- Working mode: DHW
- Klokprogramma Tapwater: UIT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-FRhnqhul_SSLyJICUlng8JvUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWkrE94kZhtTu7w5Gsmd1rsj.png?f=fotoalbum_large
Een power cycle, waarbij ik ca 5 minuten gewacht heb tot ik de Amber weer aan heb gezet verhelpt dit euvel niet.
Amber versie: 2.29-II
EEPROM: V0115.182164

[ Voor 4% gewijzigd door tmbreuker op 22-08-2026 15:23 ]

• Carboy54
Get!em schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Maar is er dan een versie (welk nummer?) dat niet meer dit issue heeft?

Of is herinstalleren puur uitstel van de volgende keer.
Daar wachten wij met smart op.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

Daar wachten wij met smart op.
Dank, helder.

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:49
[...]

Moeten wij nog wat doen voor die garantie, zodra ze gaan beginnen?

• Carboy54
NovaDesu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Moeten wij nog wat doen voor die garantie, zodra ze gaan beginnen?
Verlengde 5 jaar garantie registreren op de website bij Itho volgens het oplevering document.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 22-08-2026 17:23 ]

• Jan2023
Eind september is bij velen zo ongeveer de start van het stookseizoen cq winterseizoen.

Voorlopig heeft Itho nog geen afspraak met mij gemaakt,wat een bedrijf.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:58
[...]

Daikin doet een update op de grote monoblocs >9kW op de hydroprint, die kan ook alleen op locatie. Daar zijn veel eigen monteurs en een specifiek team mee bezig. Daikin weet al hun geïnstalleerde units te staan door online serienummer aanmelding t.b.v. garantie. Toch zijn ze hier al 2 jaar mee bezig, ondanks een daarvoor aangesteld team die alleen dat doet.

Itho heeft A. Geen idee waar de units staan. B. Ook erg veel units staan. C. Duizenden machines verkocht via warmteservice waar geen installateur bekend is.

Dus hoe zie jij dat voor je?

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 22-08-2026 18:55 ]

• NovaDesu
ik woon sinds kort in een huis met een Itho Amber 95, en ik krijg het gevoel dat de warmtepomp in een soort pendel-loop zit. Ik hoor elke ~1-3 minuten iets van een relay/waterklep, en 10 sec later stopt ie weer.

Er draait nu https://github.com/remmob/itho_amber hier, dus ik kan ook wat beter zien wat er gebeurt:

Ik zie ongeveer elke 1..3 minuten het volgende gebeuren:
DHW Standby  →  Heating Standby
setpoint 40  →  30 °C
HS (extern warmtevraagsignaal) OFF → ON
operating mode Standby → Heating
... 11-36 s later: alles terug naar standby
ook zie ik af en toe dit bericht voorbij komen:
amber F28 pwm signal failure pomp p0→ALARM
Ik heb claude eens laten kijken, en die komt met het volgende:
Reg  3  Working mode                       Auto
Reg  8  Control mode                       Ext. On/Off
Reg 10  outside temperature start heating   20 °C
Reg 11  outside temperature start cooling   20 °C
Reg 30  Heat Curve zone 1                  ON
Reg 34/39  bij 15 °C buiten  →  30 °C aanvoer
Reg 35/40  bij 20 °C buiten  →  30 °C aanvoer
Reg 26  heating/cooling stop                5 °C
Reg 27  heating/cooling restart             3 °C

Buiten is het 16,7 °C. Met reg 10 op 20 °C is het voor de Amber dus stookseizoen. Koelen staat uit, dus er is helemaal geen neutrale zomerband: onder 20 °C = verwarmen, daarboven = niets.

De stooklijn vraagt bij deze buitentemperatuur 30 °C aanvoer, het water staat op 22 °C, en de herstartdrempel is 3 K. De warmtevraag is daarmee permanent en kan ook niet verdwijnen, want F28 breekt elke start af voordat er één graad bij komt. Vandaar het eindeloze pendelen, denk ik.
Het SWW-vat is wel gewoon op temperatuur.

Ik heb de installateur ook even gemaild, maar heeft iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heb je een SolarEdge pv systeem?

Ik had t zelfde met een SE smartswitch op de Amber. Bug zat aan de SE kant.

Zet SG+ functie op de Amber eens uit (in hybride menu)

• NovaDesu
Get!em schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:50:
Heb je een SolarEdge pv systeem?

Ik had t zelfde met een SE smartswitch op de Amber. Bug zat aan de SE kant.

Zet SG+ functie op de Amber eens uit (in hybride menu)
Nee, Growatt omvormers - ondersteunen die ook SG+? Ik klim morgen even de vliering op om dat te checken!

• bommer
tmbreuker schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:16:
Ik gebruik renmobs modbus integratie met een waveshare module om mijn Amber 65 uit te lezen en het legionella programma aan te sturen. De reden dat ik niet het ingebouwde legionella programma gebruik is een bekende bug in de Amber software, waarbij het programma reset naar di - do, wanneer je Amber via modbus uitleest. Sinds ongeveer een week, zie ik dat de Amber spontaan de legionella waarden reset:
- Tapwater temperatuur: 62
- Working mode: DHW
- Klokprogramma Tapwater: UIT
[Afbeelding]
Een power cycle, waarbij ik ca 5 minuten gewacht heb tot ik de Amber weer aan heb gezet verhelpt dit euvel niet.
Amber versie: 2.29-II
EEPROM: V0115.182164
De legionella instellingen blijven staan op de waarde ingesteld, zolang er geen schrijf actie plaats vind.
Dus er geen waardes via de mobus aangepast worden.

Ja, het is niet perfect. En ik zou ook graag hebben dat alle instellingen aan te passen zijn via de modbus.
Dat kunnen ze makkelijk aanpassen en vrijgeven.
Heb ook al meerdere malen aan geboden dat dan eerste te testen.

Gebruik van de GBS modbus poort zou geen problemen moeten geven met de garantie, Itho maakt voor hun eigen module ook gebruik van deze poort.

• bommer
NovaDesu schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:33:
ik woon sinds kort in een huis met een Itho Amber 95, en ik krijg het gevoel dat de warmtepomp in een soort pendel-loop zit. Ik hoor elke ~1-3 minuten iets van een relay/waterklep, en 10 sec later stopt ie weer.

Er draait nu https://github.com/remmob/itho_amber hier, dus ik kan ook wat beter zien wat er gebeurt:

Ik zie ongeveer elke 1..3 minuten het volgende gebeuren:
DHW Standby  →  Heating Standby
setpoint 40  →  30 °C
HS (extern warmtevraagsignaal) OFF → ON
operating mode Standby → Heating
... 11-36 s later: alles terug naar standby
ook zie ik af en toe dit bericht voorbij komen:
amber F28 pwm signal failure pomp p0→ALARM
Ik heb claude eens laten kijken, en die komt met het volgende:
Reg  3  Working mode                       Auto
Reg  8  Control mode                       Ext. On/Off
Reg 10  outside temperature start heating   20 °C
Reg 11  outside temperature start cooling   20 °C
Reg 30  Heat Curve zone 1                  ON
Reg 34/39  bij 15 °C buiten  →  30 °C aanvoer
Reg 35/40  bij 20 °C buiten  →  30 °C aanvoer
Reg 26  heating/cooling stop                5 °C
Reg 27  heating/cooling restart             3 °C

Buiten is het 16,7 °C. Met reg 10 op 20 °C is het voor de Amber dus stookseizoen. Koelen staat uit, dus er is helemaal geen neutrale zomerband: onder 20 °C = verwarmen, daarboven = niets.

De stooklijn vraagt bij deze buitentemperatuur 30 °C aanvoer, het water staat op 22 °C, en de herstartdrempel is 3 K. De warmtevraag is daarmee permanent en kan ook niet verdwijnen, want F28 breekt elke start af voordat er één graad bij komt. Vandaar het eindeloze pendelen, denk ik.
Het SWW-vat is wel gewoon op temperatuur.

Ik heb de installateur ook even gemaild, maar heeft iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn?
Zit van de 5 aderige dikke kabel tussen de binnen en buiten unit wel de fase en nul goed om.
Dit geeft namelijk een F28 storing.
Of problemen met de utp connectoren dat kan ook nog.
Controler of de P0 draad in de 5 aderige kabel aan beide zijde vast zit.

• bommer
Jan2023 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:00:
Eind september is bij velen zo ongeveer de start van het stookseizoen cq winterseizoen.

Voorlopig heeft Itho nog geen afspraak met mij gemaakt,wat een bedrijf.
Even googlen op het woord stookseizoen.
Antwoord: 1 Oktober ~ 1 Mei

• Carboy54
Technician- schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Daikin doet een update op de grote monoblocs >9kW op de hydroprint, die kan ook alleen op locatie. Daar zijn veel eigen monteurs en een specifiek team mee bezig. Daikin weet al hun geïnstalleerde units te staan door online serienummer aanmelding t.b.v. garantie. Toch zijn ze hier al 2 jaar mee bezig, ondanks een daarvoor aangesteld team die alleen dat doet.

Itho heeft A. Geen idee waar de units staan. B. Ook erg veel units staan. C. Duizenden machines verkocht via warmteservice waar geen installateur bekend is.

Dus hoe zie jij dat voor je?
Dat ligt eraan wat de oplossing gaat brengen. Simpele software update wellicht want daar zit het probleem volgens @p.blommendaal Schermpje wisselen? Ook eenvoudig en waarschijnlijk niet nodig. Dus wellicht is de uitrol vrij simpel te regelen. A. Itho weet waar de units staan indien de gebruiker zich online heeft geregistreerd voor de 5 jaar garantie. B. Zijn er inderdaad duizenden. C. Dat is het probleem van de particulier die zich voor doet als installateur en kan zich niet registreren voor de garantie bij Itho omdat hij niet als installateur staat ingeschreven. Warmteservice is geen installateur.

• hondacb50
hondacb50 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Ik heb zojuist de software versie geüpdatet naar 2.29-III en daarmee de hele database en dergelijke vervangen. Ik zag inderdaad dat de database iets van 4.7 MB was die eerst erop stond en nu nog maar iets van 1,6 MB.

Dank voor je uitgebreide analyse, maar voor mij is die database herstel zelf een beetje te ingewikkeld. Ik zal terugposten als de reboots nu uit blijven!
Na 24 uur nog steeds geen reboot! Verse software doet wonderen!

• NovaDesu
Welke thermostaat gebruiken jullie?

Ik had het eerder in het topic over het pendelen van onze warmtepomp. Na wat debuggen lijkt dit vanuit de Plugwise adam&lisa te komen: de adam stuurt elke ~3 minuten een warmtevraag naar de wp, zonder dat het nodig is. Misschien een verkeerde instelling in de adam, maar ik kom daar niet helemaal uit. Als ik de adam uitzet, doet de amber niets. Zet ik hem weer aan, begint de wp weer elke ~3 minuten iets te doen voor ~15 sec.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NovaDesu schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:47:

Ik had het eerder in het topic over het pendelen van onze warmtepomp. Na wat debuggen lijkt dit vanuit de Plugwise adam&lisa te komen: de adam stuurt elke ~3 minuten een warmtevraag naar de wp, zonder dat het nodig is. Misschien een verkeerde instelling in de adam, maar ik kom daar niet helemaal uit. Als ik de adam uitzet, doet de amber niets. Zet ik hem weer aan, begint de wp weer elke ~3 minuten iets te doen voor ~15 sec.
Hier ook amber met de Adam Ha en lisa.

Nieuwste Plugwise software gecheckt?

Herstart gedaan van Adam (power off)?

Verder de instellingen:

Ketel protocol : aan/uit

Verwarmen profiel : Eco

Geavanceerd: voorverwarmen aan.

Weersafhankelijk aan.

-10

30

20

26

Installatie: vloer

Vloeroppervlak 100-250m2

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 24-08-2026 16:57 ]

• NovaDesu
Get!em schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Verder de instellingen:

Weersafhankelijk aan.

-10

30

20

26

Vloeroppervlak 100-250m2
Dank - ik ga die settings straks eens even proberen. Zie jij op een dag zoals vandaag warmtevraagsignalen (HS) in de amber?

• NovaDesu
Get!em schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

Verder de instellingen:

Weersafhankelijk aan.

-10

30

20

26

Vloeroppervlak 100-250m2
vraagje, die ketel temp: dit weet de plugwise toch helemaal niet? De enige communicatie tussen adam en amber is aan/uit, dus wat doet het configureren van de ketel temperatuur precies?

ik zie nu de beschrijving in de app :+

[ Voor 6% gewijzigd door NovaDesu op 24-08-2026 17:20 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NovaDesu schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Dank - ik ga die settings straks eens even proberen. Zie jij op een dag zoals vandaag warmtevraagsignalen (HS) in de amber?
Nee, uiteraard niet. Ten eerste staat ie nog op koelmodus. En ten tweede is de temperatuur afgelopen weken vrij constant 22c in huis, zonder dat de Amber wat doet.

• NovaDesu
Get!em schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:24:
[...]

Nee, uiteraard niet. Ten eerste staat ie nog op koelmodus. En ten tweede is de temperatuur afgelopen weken vrij constant 22c in huis, zonder dat de Amber wat doet.
Check. Helaas blijft de Adam pulsen naar de wp sturen, ook met jou configuratie overgenomen.. heel vreemd, helaas heeft Plugwise geen tools om dit te debuggen

Hebben er mensen ervaring met de Itho Spider?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NovaDesu schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:03:
[...]

Check. Helaas blijft de Adam pulsen naar de wp sturen, ook met jou configuratie overgenomen.. heel vreemd, helaas heeft Plugwise geen tools om dit te debuggen

Heb je em al stroomloos gehad voor 30 seconden?

Heb je de modus Thuis/nacht/vakantie al eens omgezet? (Dat was hier recent een probleem ermee)

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:12
Hier mischien ervaringen met een jaga strada hybrid op de amber voor in een badkamer ?
Heb een apart topic aangemaakt met de vraag naar ervaringen maar dan krijg je eigenlijk meer advies van het e - vloerverwarming etc etc...
We gaan onze badkamer aanpakken en ik kan maar maximaal een jaga kwijt van 90 cm 65 hoog en 11.5 diep. Hier wilde ik dan maar gelijk de hybride versie van pakken. Maar geen enkel benul of dit ook wel echt warmte gaat geven voor de badkamer. Ervaringen zijn welkom 😅

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• perslucht
  • Laatst online: 10:53
@camel1987 Neem hier eens een kijkje. Gewoon zelf fans toevoegen icm een heatmeister (is van een mede tweakers).

Ik heb deze combi ook op mijn jaga convectors en dat werkt uitstekend met verwarmen! (en ook wel enigzins met koelen, als het niet te broeierig is).

• camel1987
perslucht schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:43:
@camel1987 Neem hier eens een kijkje. Gewoon zelf fans toevoegen icm een heatmeister (is van een mede tweakers).

Ik heb deze combi ook op mijn jaga convectors en dat werkt uitstekend met verwarmen! (en ook wel enigzins met koelen, als het niet te broeierig is).
Ik heb boven ook de jaga icm zelfbouw fan maar wil denk ik voor de badkamer een kant en klare oplossing ook omdat ik maar een type 11 kwijt kan

• NovaDesu
Get!em schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

Heb je em al stroomloos gehad voor 30 seconden?

Heb je de modus Thuis/nacht/vakantie al eens omgezet? (Dat was hier recent een probleem ermee)
Jep, meerdere keer van het stroom. Ik zit nu met een multi meter er tussen te kijken wanneer hij naar 0 volt springt, maar dat gebeurd niet. Maar in die tussentijd zijn er wel 2 warmtevragen geweest…

Heel vreemd, want het naar nul brengen zou de trigger moeten zijn, toch? als ik beide contacten tegen elkaar zet gaat ie naar 0 volt én zie ik de warmtevraag in Amber/Home assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWpw03e1gFIMXebQTCatTzJFDIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9E7Db9FmKHYtPuHZbfI9hU6.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
camel1987 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:32:
Hier mischien ervaringen met een jaga strada hybrid op de amber voor in een badkamer ?
Heb een apart topic aangemaakt met de vraag naar ervaringen maar dan krijg je eigenlijk meer advies van het e - vloerverwarming etc etc...
We gaan onze badkamer aanpakken en ik kan maar maximaal een jaga kwijt van 90 cm 65 hoog en 11.5 diep. Hier wilde ik dan maar gelijk de hybride versie van pakken. Maar geen enkel benul of dit ook wel echt warmte gaat geven voor de badkamer. Ervaringen zijn welkom 😅
Kijk eens bij de Yoga fancoils die zijn speciaal gemaakt voor badkamers met flink regelbaar ( Wifi ) vermogen met handdoek rek als optie.

• Degast
  • Nu online
NovaDesu schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:03:
[...]

Even terug lezen welke Carboy adviseert

Pni meen ik.

• Degast
  • Nu online
camel1987 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Ik heb boven ook de jaga icm zelfbouw fan maar wil denk ik voor de badkamer een kant en klare oplossing ook omdat ik maar een type 11 kwijt kan
Juist die deels zelfbouw zorgt voor stillere en betere warmteafgifte.

Al je gaat verbouwen niet gewoon vloerverwarming er in? Evt deels muurverwarming. En voor het snelle even kort verwarmen boven de wasbak/spiegel een infrarood paneel the inbouwen in plafond.

• Degast
  • Nu online
Denk wel dat een jaga, de omkasting, snel gaat roesten.

• camel1987
Carboy54 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Kijk eens bij de Yoga fancoils die zijn speciaal gemaakt voor badkamers met flink regelbaar ( Wifi ) vermogen met handdoek rek als optie.
@Carboy54
Intressant die zijn inderdaad geschikt voor de badkamer maar heb geen flauw benul van hoe dit dan zou moeten werken word deze ook aangesloten op het warmtepomp circuit of heeft deze alleen stroon nodig ? Zie dat jullie ze ook verkopen maar geeft dit dan wel voldoendw warmte in de badkamer tegenover een jaga strada hybrid ?

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 20:15
NovaDesu schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:47:
Hier ook Plugwise (Adam) I.c.m. een Amber. Dit gedrag ken ik niet, nooit gezien ook. Je hebt warmtevraag zeg je, waar komt dat vandaan, misschien goed om dat te snappen. (Ergens een Lisa/Tom die ruzie heeft met zijn batterijen?)

• Degast
  • Nu online
camel1987 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 06:51:
[...]

@Carboy54
Intressant die zijn inderdaad geschikt voor de badkamer maar heb geen flauw benul van hoe dit dan zou moeten werken word deze ook aangesloten op het warmtepomp circuit of heeft deze alleen stroon nodig ? Zie dat jullie ze ook verkopen maar geeft dit dan wel voldoendw warmte in de badkamer tegenover een jaga strada hybrid ?
Elektrische en cv.aansluiting.

Werking is ongeveer hetzelfde, alleen is fancoil specifiek bedoeld voor het geforceerd circuleren van lucht door warmtewisselaar. En de luchtstroom vaak groter en wisselaar vaak kleiner. Zonder circulatie doet wisselaar bijna niets.

• NovaDesu
despijker schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Hier ook Plugwise (Adam) I.c.m. een Amber. Dit gedrag ken ik niet, nooit gezien ook. Je hebt warmtevraag zeg je, waar komt dat vandaan, misschien goed om dat te snappen. (Ergens een Lisa/Tom die ruzie heeft met zijn batterijen?)
Als ik de adam uitzet, komt er geen warmtevraag binnen bij de wp. Zet ik hem aan, komen er direct weer elke ~3 minuten een korte warmtevraag binnen. De lisa heb ik uitgezet om er zeker van te zijn dat die het niet veroorzaakt.

Rond 12u heb ik de adam aangezet (batterijen uit de lisa gehaald), en ik zie gelijk weer hetzelfde gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoC0MC2w-BiZ0BTALIWYC9Lq1xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPJy2PMIDv7SBsSGBtBFVyjr.png?f=fotoalbum_large

Ik mis echt debug mogelijkheden voor plugwise...

Ik heb nu deze maar gekocht, hopelijk doet die normaal: https://www.amazon.nl/PNI-thermostaat-verwarmingssystemen-dagelijkse-economische/dp/B0F3XVCY9W

[ Voor 13% gewijzigd door NovaDesu op 25-08-2026 12:30 ]

• Carboy54
camel1987 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 06:51:
[...]

@Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyRmrcRSMOdms_I5EwiC6QNs1JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDSjD3NmdDWSlMPmnwzoE4M3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wliTz7NmyKW9Vdo_ASzxu9-TndE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Y842OLF59bmVyuo9LkTaO3x.jpg?f=fotoalbum_large

Levert tot 1.1 kW warmte. Kan eventueel worden geïnstalleerd.

• camel1987
Carboy54 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Levert tot 3.5 kW warmte. Kan eventueel worden geïnstalleerd.
Dus dit zou dan bijna 3 x zoveel zijn als een jaga strada ?
Dit zou dan wel intressant zijn voor ons want dan kan de jaga overboord en zag dat de fancoil zelfs nog een stuk goedkoper ligt.

• Carboy54
camel1987 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

Dus dit zou dan bijna 3 x zoveel zijn als een jaga strada ?
Dit zou dan wel intressant zijn voor ons want dan kan de jaga overboord en zag dat de fancoil zelfs nog een stuk goedkoper ligt.
Sorry foutje is voor de Nemo. Is max 1.1 kW bij 45 graden aanvoer water temperatuur. Meer dan genoeg nog voor een badkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 25-08-2026 19:56 ]

• camel1987
Carboy54 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Sorry foutje is voor de Nemo. Is max 1.1 kW bij 45 graden aanvoer water temperatuur. Meer dan genoeg nog voor een badkamer.
Intressant alleen leverbaar in de kleur wit zeker ?
Vrouw is nu helemaal verliefd op de zwarte jaga strada hybride die ik heb laten zien.

• Carboy54
camel1987 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:06:
[...]

Intressant alleen leverbaar in de kleur wit zeker ?
Vrouw is nu helemaal verliefd op de zwarte jaga strada hybride die ik heb laten zien.
Klopt wrap erover 😊

• camel1987
Haha ja dat zou kunnen maar waarschijnlijk gaat het toch de jaga worden ik kom er net ook achter dat de fancoil niet past op de plek waar hij moet komen helaas maar het is een wel een mooi systeem 👌🏻

Pagina: 1 ... 152 153 Laatste