Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:12:
[...]

Mijn gasverbruik was voorheen 1800m3!

Ik had zelf 4000/4500 kwh ingeschat, dan zit ik goed met de pv panelen.
Ons gasverbruik was voorheen 2000-2200 m3, in 2023 3993kWh verbruikt :) niet ontevreden.

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 00:25
Sport_Life schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:00:
Mijn verbruik in januari is t/m vandaag 897kwh. Dat is dus verwarmen + SWW en het hele huis op 20 graden (260m2, isolatie rd 3).

Als ik dat omreken naar gas zou dat met cop 3,5 en 10kwh in 1 m3 gas ongeveer 314m3 gas zijn.

December 22 was 321m3 en januari 23 was 313m3.

Ik probeer een beetje gevoel te krijgen bij de efficiëntie van de warmtepomp. Er valt nog wel wat winst te behalen qua isolatie van de vloer en laaghangend fruit . De pv panelen wekken zo'n 9000kwh op dus er is nog niet echt noodzaak om snel actie te ondernemen.

Maar op zich valt mij dit niet tegen. Wat vinden jullie?
Ik ga ook totaal uitkomen op 1250 dus ik inderdaad ook richting de 1000 kWh.
Maar ja meten is weten, ik moet de kWh meter nog ophangen dan zie je de efficiëntie zo terug. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-06 23:26
Heb een mooi RVS buffervat van 300L op de kop getikt.

Nu heeft deze geen mogelijkheid er een temperatuursensor in te duwen. Ik wil graag WAR draaien op het vat (EvoHome), dus dan is een temperatuursensor wel nodig. Kan ik hiervoor een T stuk op de buffer retour plaatsen en hier een dompelbuis in schroeven?
Ben alleen bang dat er dan uiteindelijk wel heel veel warm water onnodig gebufferd wordt, en het lijkt me gunstiger de sensor verder bovenin te hebben. Of valt het allemaal wel mee?

Moet de boel nog installeren dus kan nog alle kanten op.

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50
Sport_Life schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:12:
[...]

Mijn gasverbruik was voorheen 1800m3!

Ik had zelf 4000/4500 kwh ingeschat, dan zit ik goed met de pv panelen.
Ik heb mijn verbruik nu geschat op 3500 kwh en kom van 1200/1400 m3. Vorig jaar wel bezuinigd op stoken en dit jaar gewoon 21 graden.
Als ik het doorreken (nog zonder zonnepanelen mee te rekenen) levert het ongeveer 600 euro per jaar op met de huidige tarieven. (Plus gasloos) Met zonnepanelen erbij (5500 kwh opgewekt afgelopen jaar) nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

smaij schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb mijn verbruik nu geschat op 3500 kwh en kom van 1200/1400 m3. Vorig jaar wel bezuinigd op stoken en dit jaar gewoon 21 graden.
Als ik het doorreken (nog zonder zonnepanelen mee te rekenen) levert het ongeveer 600 euro per jaar op met de huidige tarieven. (Plus gasloos) Met zonnepanelen erbij (5500 kwh opgewekt afgelopen jaar) nog meer.
Bij mij is de besparing zo'n 6.000 per jaar (verwarming + overige electra) , zolang stroom gesaldeerd wordt.
Dat is wel lekker.

Maar eea dus wel afhankelijk of ik het red met 9000kwh .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Gaan de Haier monobloc zo meteen aanzetten.
Mochten jullie me daarna niet meer spreken ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Even een algemene vraag/opmerking.

Ik kom regelmatig tegen dat mensen (om verschillende redenen) geen vloerverwarming willen of kunnen toepassen.

Er wordt dan meteen gekeken naar een alternatief met grotere radiatoren/convectoren. Dat is natuurlijk een optie.
Hoewel dat vaak wel hogere watertemperaturen vereist in vergelijking met vloerverwarming.
En aangezien elke graad hogere aanvoertemperatuur jaarlijks 2-2,5% meer elektriciteitsverbruik van de WP oplevert, is dat niet altijd meteen gunstig.

Ik hoor eigenlijk nooit iemand praten over wandverwarming.

Net als bij de vloer, slangen infrezen of slangen gewoon op de muur bevestigen en dan een flinke pleisterlaag er op. Daar zijn verschillende systemen voor te koop.

Op die manier hoef je een bestaande vloer niet te slopen en kun je toch met een redelijk lage watertemperatuur verwarmen.

Natuurlijk liefst niet in een buitenmuur, want ook al is die geïsoleerd, meestal is het (bij een ouderwetse spouw) niet meer dan 6 cm en dan heb je relatief veel warmteverlies naar buiten (omdat het binnenspouwblad iets warmer wordt, dan zonder muurverwarming).

Maar vaak zijn er ook wel redelijke oppervlaktes aan binnenwanden beschikbaar. Heb je meteen verwarming aan twee kanten ;-)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:03
Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:54:
Maar vaak zijn er ook wel redelijke oppervlaktes aan binnenwanden beschikbaar. Heb je meteen verwarming aan twee kanten ;-)
Dankjewel zeggen de buren :+

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:01
@Zwerius Omdat wandverwarming behoorlijk intensief is om aan te leggen.
wand behang verwijderen(als je dat hebt), invrezen en daarna een stuckadoor laten komen.

Bij vloerverwarming is dat makkelijker, spullen eruit frezen en egaline erover, of kiezen voor noppenplaten.
Als isolatie een probleem is, is dat bij wandverwarming net zo.

Ik heb wel eens gekeken naar droogbouw wandverwarming maar gewoon niet interessant, dan maar iets hoger aanvoertemperaturen.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2024 14:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:04

Ik kom regelmatig tegen dat mensen (om verschillende redenen) geen vloerverwarming willen of kunnen toepassen.

Er wordt dan meteen gekeken naar een alternatief met grotere radiatoren/convectoren. Dat is natuurlijk een optie.
Hoewel dat vaak wel hogere watertemperaturen vereist in vergelijking met vloerverwarming.
En aangezien elke graad hogere aanvoertemperatuur jaarlijks 2-2,5% meer elektriciteitsverbruik van de WP oplevert, is dat niet altijd meteen gunstig.

Net als bij de vloer, slangen infrezen of slangen gewoon op de muur bevestigen en dan een flinke pleisterlaag er op. Daar zijn verschillende systemen voor te koop.

Op die manier hoef je een bestaande vloer niet te slopen en kun je toch met een redelijk lage watertemperatuur verwarmen.

Natuurlijk liefst niet in een buitenmuur, want ook al is die geïsoleerd, meestal is het (bij een ouderwetse spouw) niet meer dan 6 cm en dan heb je relatief veel warmteverlies naar buiten (omdat het binnenspouwblad iets warmer wordt, dan zonder muurverwarming).

Beetje off-topic hier maar idd, naast vvw kan je ook wand- of plafondverwarming toepassen. Wandverwarming kan ook met kant en klare panelen waarin de slangen al zitten en is dan juist ideaal voor op een koude buitenmuur waar je eerst nog extra isolatie tegenaan plaatst. Nadeel is natuurlijk dan wel dat er ruimte verloren gaat.

Tuurlijk is ‘t zo dat over een lange periode een paar graden lager stoken kan doortellen en dat ‘t goed is voor primair energiegebruik maar ik denk dat ‘t financieel en mogelijk qua overall duurzaamheid niet uit kan.

Ik hou nu trouwens met 31 graden mijn huis behaaglijk warm, op de koudste dagen dit jaar was 34 graden nodig. Met radiatoren en convectoren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Mijn bezwaar zou zijn dat je de voordelen van vloerverwarming mist, namelijk warme voetjes. Voor degenen die dat juist als een last zien zou muurverwarming inderdaad een optie zijn.

Verder lijkt het me wel een heel ingrijpende/kostbare operatie in vergelijking met het upgraden van een paar radiatoren.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zwerius @blb4
Is plafondverwarming niet een goede optie met een aantal voordelen ten opzichte van muurverwarming?

Voordelen plafondverwarming:
1. Vaak groter oppervlak
2. Geen vermindering vloeroppervlak (wat voor een belangrijk deel bepalend is voor de waarde van het huis)
3. Verwarmt de verdieping eronder en deels ook erboven
4. Geen probleem met zaken aan de muur ophangen
5. Geen probleem met meubels tegen de verwarmde wand

Nadelen:
1. Indien geen beton: geen goede buffer (in tegenstelling tot beton/cementvloer of stenen/betonnen muur)

Andere voor/nadelen nog?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:31
Wandverwarming met leemstuc komt ik hier in t antroposofische bolwerk (Zutphense) wel eens tegen en is erg comfortabel. Helaas nog vaak met een houtkachel erbij :N
Tegenover iets minder efficiënt verwarmen, staat weer iets beter koelen, betere bufferwerking tov droogbouw vloerverwarming, geen koude van koude buitenmuren en als plus een vochtregulerende wandafwerking. Nog recyclebaar ook.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
SebastiaanPs schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:59:
[...]

@Zwerius @blb4
Is plafondverwarming niet een goede optie met een aantal voordelen ten opzichte van muurverwarming?

1. Vaak groter oppervlak
2. Geen vermindering vloeroppervlak (wat voor een belangrijk deel bepalend is voor de waarde van het huis)

Nadelen:
1. Indien geen beton: geen goede buffer (in tegenstelling tot beton/cementvloer of stenen/betonnen muur)

Andere voor/nadelen nog?
Ja, nogal:
- Warmte stijgt op, dus een hogere aanvoertemperatuur nodig om de hele ruimte te verwarmen.
- Problemen met lampen verhangen
- Kans op koudeval bij muren en ramen.

Plafondverwarming is vloerverwarming voor de verdieping erboven ;)

Aanvulling: meestal is er trouwens meer muur- dan vloer-/plafondoppervlak volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonnigY op 30-01-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
[...]

@Zwerius @blb4

1. Vaak groter oppervlak

Nadelen:

Andere voor/nadelen nog?
Inderdaad, plafondverwarming is ook een optie. Voor en nadelen zoals je noemt. Werkt ook goed bij koeling.

Echter in de praktijk wordt plafondverwarming vaak uitgevoerd met hele dunne slangetjes. Anders moet je wel een hele dikke stuclaag aan het plafond hangen. Met mogelijk het risico dat het naar beneden komt?
En die hele dunne slangetjes (ca 5 mm uitwendig) hebben een groot risico op verstopping. Daarom wordt dat alleen aangebracht als een apart circuit met schoon water, dat via een warmtewisselaar wordt opgewarmd (kost afhankelijk van de grootte ook weer één tot enkele graden hoger benodigde temperatuur) en natuurlijk een apart circulatiepompje.

Kennelijk werkt WARP wel met hun 10 mm slang. Wordt wel een dikke stuclaag naar mijn mening, maar kennelijk kan dat. Ik heb het systeem van WARP deels in de vloer liggen (badkamer) en dat voldoet goed.

Dat is wel in het gewone circuit opgenomen, maar bij mij is het CV water toch al schoon, omdat het hele verwarmingssysteem bestaat uit koper, RVS en kunststof. Omdat mijn oorspronkelijke vloerverwarming op de BG niet zuurstof diffusiedicht is.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 12:50
Er zit 1 enorm groot nadeel aan wandverwarming:

Ieder schilderijtje dat je wilt ophangen is russische roulette.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
ConQuestador schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:17:

Ze pakken ze meestal alleen de onderste 1,5-2 meter ( warmte stijgt). En verder; warmtebeeldcamera of leidingzoeker :). Of een ophangsysteem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayBUTqeUdkSb5-NukuYRLb8KsL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7Zmr70zKM8NLrEH8MLv0Mj4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat piept daar door de isolatie heen van de Haier AU08 monobloc 8kw?
Jawel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Pomp is een DAB EC pompAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDFIWpcMrCIyYR2_G6Mggkwim8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2c6eNGDDdWAsU5Ux1Ao0ZQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
ConQuestador schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:17:

Met een IR-camera valt dat nogal mee.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
verkeerslicht schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Mijn bezwaar zou zijn dat je de voordelen van vloerverwarming mist, namelijk warme voetjes. Voor degenen die dat juist als een last zien zou muurverwarming inderdaad een optie zijn.

Verder lijkt het me wel een heel ingrijpende/kostbare operatie in vergelijking met het upgraden van een paar radiatoren.
Marktplaats staat vol met gloednieuwe radiatoren voor een prikkie. Met dank aan al diegene die dure VV of wandverwarming plaatsen. Dank u wel. (y) Als de WP hier komt hang ik er nog voor 2 tientjes een dikke T33 bij. VV verdien ik never nooit terug. Dan maar een iets hogere aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-06 10:52

HE1

ZonnigY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Aanvulling: meestal is er trouwens meer muur- dan vloer-/plafondoppervlak volgens mij.
theoretisch is deze het zelfde :) bij een hoogte van 2,5m.

stel je hebt een vierkante ruimte van 10x10m.

Vloeroppervlak is dan 100m2.

4 muren x 10 x 2,5 is? jawel ook 100m2.

en je hebt geen ramen die wegvallen en andere hindernissen die je bij muren wel hebt. Dus het is visa versa.

[ Voor 4% gewijzigd door HE1 op 30-01-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Toch jammer dit van een NL speler. Vincent is een eigen ontwerp geloof ik?

veel meer hier te vinden:
Itho Daalderop Vincent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
HE1 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:59:
[...]

theoretisch is deze het zelfde :) bij een hoogte van 2,5m.

stel je hebt een vierkante ruimte van 10x10m.

Vloeroppervlak is dan 100m2.

4 muren x 10 x 2,5 is? jawel ook 100m2.

en je hebt geen ramen die wegvallen en andere hindernissen die je bij muren wel hebt. Dus het is visa versa.
Dan noem je ook een ruimte!

Ik zie zelden een kamer in een woning met overspanningen van meer dan 5 meter. Bij 5 meter overspanning heb je aan de twee langste muren al evenveel muuroppervlakte. Smallere kamers heeft de muur sowieso meer oppervlakte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:24
@Zwerius Ja terechte observatie. Ideaal om de Ta laag te houden. Het verbaasde mij tijdens de duurzame huizenroute hoeveel mensen nog nooit hadden gehoord van wandverwarming.

Kosten: slangen, bevestigingsmateriaal en leemstuc zijn goedkoop. Zeker bij DIY (en dat kan prima).
Ophangen: met IR-thermometer/camera te doen. Sowieso hoef je vaak niet alle wanden te voorzien van wvw.
Ruimte: netto effect van 2-3 cm is te overzien mee als radiatoren daardoor weg kunnen. Sowieso
Comfort: warme wand is prettig en met sloffen geen koude voeten. Geen geluid van fans. Geen stofnesten.

Overigens prima dat voor anderen grotere radiatoren evt. met fans de oplossing zijn. Maar bewustzijn vergroten dat het óók een optie is erg waardevol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-06 13:31
MotorBeast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Marktplaats staat vol met gloednieuwe radiatoren voor een prikkie. Met dank aan al diegene die dure VV of wandverwarming plaatsen.
Dit inderdaad. In de keuken hebben we vloerverwarming en in de rest van het huis niet.

Via Marktplaats 2x een bijna nieuwe 1800x600mm T33 gekocht voor de woonkamer (€60,- per stuk).
In de hal zelfs 1400x900mm T33 (€50,-).
De Heatfans zijn wel duurder dan de radiatoren trouwens maar zorgen wel voor een Ta die gelijk getrokken kan worden met de vloer.

Ta is vandaag 26ºc en 29ºc bij 0ºc buiten. Ik verwacht na deze eerste winter een SCOP > 4 te behalen met de Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-06 10:52

HE1

ZonnigY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Dan noem je ook een ruimte!

Ik zie zelden een kamer in een woning met overspanningen van meer dan 5 meter. Bij 5 meter overspanning heb je aan de twee langste muren al evenveel muuroppervlakte. Smallere kamers heeft de muur sowieso meer oppervlakte.
ja klopt, was een slecht voorbeeld. Sterker bij 10x10 ligt het overslag punt, daaronder hebben de muren meer oppervlakte, daar boven de vloer. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
MotorBeast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Marktplaats staat vol met gloednieuwe radiatoren voor een prikkie. Met dank aan al diegene die dure VV of wandverwarming plaatsen. Dank u wel. (y) Als de WP hier komt hang ik er nog voor 2 tientjes een dikke T33 bij. VV verdien ik never nooit terug. Dan maar een iets hogere aanvoer.
Dikke T33 kwamen er hier niet door, MAF. Fancoils wel. Kost wat, maar minder dan vloerverwarming + de aanvoertemperatuur hoeft niet of minder hoger te zijn.

Ook ondergewaardeerd in Nederland wat mij betreft, net als wandverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19
Technician- schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:27:
[Afbeelding]

Jawel.
Compressor type staat volgens mij ook in de handleiding of spec. Ben wel benieuwd of die fan een beetje herrie maakt en of die omkasting een beetje knap in elkaar steekt.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
GudZ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Compressor type staat volgens mij ook in de handleiding of spec. Ben wel benieuwd of die fan een beetje herrie maakt en of die omkasting een beetje knap in elkaar steekt.
Ik vind hem eigenlijk heel degelijk in elkaar zitten.
De fan is relatief groot.
Alles had ik gereed en wou gaan draaien maar de collega waar ik hem plaats had geen water om te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB30G6VzoXwsQICB-mcFflUpBK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgmzJU8Iye1akxfxLAefptCO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Technician- op 30-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:49
@Technician- Ik ben super benieuwd hoe hij gaat bevallen en wat je evt nog tegenkomt. Houd ons op de hoogte aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:55
Maurice1066 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Ik dacht dat hij gelijk zou zijn aan een explorer, maar lijkt toch anders. Ik heb bv ook geen pv contact en kan dus niet op de compressor naar de 62grC. Heb je een linkje met info wellicht?
Ah, jij hebt geen Explorer maar een Calypso? Wat ik zo kan zien kun je optioneel de zogenaamde Cozytouch module er op aansluiten. Die communiceert met BSB-Lan of Modbus. (Afhankelijk van de controller)

Een link kan ik je niet geven want er is niets openbaar als ook niet opensource. :'(
Ik ben zelf al een heel eind met de Loria. Ik kan alle parameters die voor mij van belang zijn uitlezen. Ta, Tr, Flow, DHW, Tb, setpoint.

Je bent in iedergeval op zoek naar een vrije 6 pin (2×3) connector. Als je die hebt dan kunnen we eens verder kijken. Ik zal zo een foto uploaden hoe dat ding eruit ziet op de Loria.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITrLYW7Kd_WZj4pgIiSFPZq5KeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt2JTYgmv4vIv8ykxvs8tJAu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door LacsapOV op 30-01-2024 19:40 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ZonnigY schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Dikke T33 kwamen er hier niet door, MAF. Fancoils wel. Kost wat, maar minder dan vloerverwarming + de aanvoertemperatuur hoeft niet of minder hoger te zijn.

Ook ondergewaardeerd in Nederland wat mij betreft, net als wandverwarming.
Bij mij wel met deze erop https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ Heb je voor heel weinig geld top afgifte met de looks van een Jaga of fancoil. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Als je een mooie slanke fancoil zoekt kijk eens naar Airleaf.
Veel goedkoper dan een Jaga, meer vermogen en kan ook goed koelen.

https://www.ebay.nl/itm/2...et_ver=artemis&media=COPY

[ Voor 39% gewijzigd door Technician- op 30-01-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
MotorBeast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Bij mij wel met deze erop https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ Heb je voor heel weinig geld top afgifte met de looks van een Jaga of fancoil. :9
Maar nog steeds significant groter dan een fancoil met vergelijkbare afgifte.

Marktplaats met zelfbouw ventilatoren + ombouw is max de helft goedkoper dan een splinternieuwe fancoil. Fancoil komt op 500-750 euro (Airleaf incl besturing, bestellen in Italië)
Zie ook:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2080114/0

Beide zijn prima opties als men geen vloer- of wandverwarming kan of wil installeren op t moment.

Waarom nieuwe jagas nog verkopen is mij een compleet raadsel.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonnigY op 30-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@ZonnigY Die ventilatoren neem ik niet. Wordt al gek van mijn L/L luchtflow geluid. Dan maar hogere Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:27:
[Afbeelding]

Jawel.
Nu nog de vraag of de inwonende kabouters goed zijn opgeleid. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@Zwerius @blb4

1. Vaak groter oppervlak

Nadelen:

Andere voor/nadelen nog?
Het nadeel van plafondverwarming is dat warmte opstijgt, dus je blijft dan een koude vloer houden op deze manier.

Aangezien we de zwaartekracht niet kunnen veranderen, en we voorlopig nog blijven lopen op onze voeten komt dit qua comfort naar mijn mening niet in de buurt van vloerverwarming.

Ik heb op de zaak in de fabriekshallen wel plafondverwarming (Stralingspanelen) maar dat is een heel ander principe, daar gaat heet (WP onvriendelijk) water doorheen, en de warmte die daar af komt is vergelijkbaar met een IR paneel (stralingswarmte). Dat resultaat ga je met Ta 26 graden niet redden, met Ta26 door de vloer kun je wel serieus je huis verwarmen.

Dus nee, ik ben er niet zo'n fan van, maar er was ooit iemand in dit topic die er helemaal "FOXWILD" van werd, en vergaande plannen had met aluminium panelen etc :P De oudgedienden snappen wel wie ik bedoel :*)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi mede tweakers, we moeten een plek maken waar de buitenunit van een split unit wp komt te staan naast het huis in de tuin. Betreft een 100kg zware unit met 2 ventilatoren boven elkaar. Unit is 140 hoog, 95 brreed en 37 diep. Het ding is dus hoger dan dat ie breed is. De unit zelf zal wel op van die breede rubberen liggers oid komen. De grond bij ons is veengrond dus niet echt stabiel.

Zat te denken aan grindbak met wat grote 60x60 tegels of wellicht liggers van opsluit banden waar het op staat. Ik denk dat de unit door zijn hoogte best wel voor wind gevoelig is maar wil niet aan huis borgen oid.

Wellicht heeft iemand goed idee of link naar soortgelijk topic in dit forum waar soortgelijke unit is geplaatst?

Vraag me af hoe het blijft staan ? Niet omwaait ? Niet verzakt ? Moet je het aan grond borgen ?

dank alvast mvg mb

[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 30-01-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:02
verkeerslicht schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:48:
[...]

Ik heb gisteren gewoon een puntgave T33 van 1800x600 op de kop getikt voor 30€ :o
Dat is overigens wel een erg lage prijs, vaak zijn ze wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19
MisterB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:40:
Wellicht heeft iemand goed idee of link naar soortgelijk topic in dit forum waar soortgelijke unit is geplaatst?

Vraag me af hoe het blijft staan ? Niet omwaait ? Niet verzakt ? Moet je het aan grond borgen ?

dank alvast mvg mb
Vaak staat er in de installatiehandleiding informatie over de minimale eisen aan de opstelplaats. Heb je dit opgezocht?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 20:02
MotorBeast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:15:
@ZonnigY Die ventilatoren neem ik niet. Wordt al gek van mijn L/L luchtflow geluid. Dan maar hogere Ta.
Men hoort de grote fans niet onder de 50% rpm. Zelf nog geen ervaring mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:48:
[...]

Ik heb gisteren gewoon een puntgave T33 van 1800x600 op de kop getikt voor 30€ :o
Dat is overigens wel een erg lage prijs, vaak zijn ze wel wat duurder.
Doe je goed aan. Een nieuwe T33 is namelijk toch niet gratis om het maar zo te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Vaak staat er in de installatiehandleiding informatie over de minimale eisen aan de opstelplaats. Heb je dit opgezocht?
Hi, zik oek gewoon wat praktijk ervaring en soortgelijk situaties. Wil me preparen voor gesprek met installateur.
Denk niet dat los neerzetten op wat liggers enough is. Wellicht de liggers met stenen oid verzwaren. Vermoed dat er enige mate van borging met onderliggende zware liggers of stenen moet zijn. Is mega winderig bij ons.

zat zelf te denken : grindput maken, wat 60x60 tegels erop, die unit op liggers op die tegels, op de liggers gewoon betonnen stoep bandjes leggen om eea te verzwaren. Neem ook aan dat de unit niet topzwaar is...

mvg

[ Voor 17% gewijzigd door MisterB op 30-01-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:15:
Erg gevoelig voor geluid, ventilatoren op de convectoren gaat hier goed, vol leggen en lage snelheid. In de (3) Jaga Strada’s zijn ze zo goed als onhoorbaar, in de convectorput was ‘t nodig de pootjes op de bodem van de put beter te ontkoppelen, de hele bak resoneerde wat mee. Nu ook prima. Maar (acceptabel) geluid is voor iedereen anders.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:17
MisterB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Hi, zik oek gewoon wat praktijk ervaring en soortgelijk situaties. Wil me preparen voor gesprek met installateur.
Denk niet dat los neerzetten op wat liggers enough is. Wellicht de liggers met stenen oid verzwaren. Vermoed dat er enige mate van borging met onderliggende zware liggers of stenen moet zijn. Is mega winderig bij ons.

zat zelf te denken : grindput maken, wat 60x60 tegels erop, die unit op liggers op die tegels, op de liggers gewoon betonnen stoep bandjes leggen om eea te verzwaren. Neem ook aan dat de unit niet topzwaar is...

mvg
Onze is maar een meter hoog en staat uit de wind maar hen onder de bigfoods wel betonnen bielzen van een kilo of 60 per stuk. Daar heb ik de bigfoods met pluggen en houtdraadbouten vast gezet. De betonnen bielzen zijn half verzonken in een grindbed.

snameroc

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:11

Ik heb in mijn woning uit 1880 binnenmuren én wat buitenmuren deze zomer voorzien van wandverwarming (met leemstuc) nadat ik geinspireerd raakte door het Polderhuis van @Bram-Bos. Wij zijn heel tevreden over onze wandverwarming en de combinatie met een WP werkt perfect. Zie mijn eigen topic:
Verduurzaming tussenwoning uit 1880 met warmtepomp en meer

In mijn ogen is leemstuc met wandverwarming ideaal maar er is veel meer te kiezen. WARP, Technea en WEM bieden mooie producten en kunnen ook goed adviseren over eventuele mitsen en maren van stucsoorten en systeemopbouw.

Voordelen wandverwarming:
- relatief makkelijk te plaatsen bij renovatie van huizen met houten vloeren. Bij deze huizen minder ingrijpend dan houten vloeren vervangen.
- het is echt heel erg behaaglijk bij juiste plaatsing (voorzie de koudste kant van het huis van de meeste afgifte)
- in geval van leemstuc als afwerklaag ook nog eens vochtregulerend
- binnenmuren die volledig binnen de isolerende schil vallen werken als warmtebuffer bovenop de afwerklaag.

Nadelen wandverwarming:
- je ben minder vrij in het ophangen van schilderijen en bevestigen meubels (makkelijk op te lossen)
- bij leemstuc is de verwerkingstijd iets dat niet onderschat moet worden. Wij hebben de leemstuc aangebracht in een van de natste zomers sinds jaren en er moeten 3 lagen van 1 cm aangebracht worden. Dat duurt lang en in de tussentijd is het vochtig en modderig in huis.
- buitenmuren en binnenmuren die gedeeld worden met buren moeten wel geisoleerd worden. In geval van leemstuc kan dit met houtvezelplaten waarop de buizen op registers geklikt worden.

Naar mijn mening is wandverwarming zoals @Zwerius noemt vaak iets waar men nu niet snel aan denkt als een wp wordt overwogen. Wandverwarming, net als plafondverwarming past heel goed bij het principe van een lage Ta en continu verwarmen én het is naar mijn idee de oplossing voor oudere woningen met houten ondervloeren. Al kan droogbouwvloerverwarming naturlijk ook heel goed.

Vrienden van ons wilden overigens hun jaren 80 plafond laten stuccen om van de bekende (lelijke) v-groef af te komen in het plafond. Heb ze toen op het spoor van plafondverwarming gezet. Bij een betonnen plafond is dat helemaal ideaal. Verwarming voor bg en 1e etage plus een mooie buffermassa voor de wp. Overigens is het ‘warmte stijgt op’ verhaal behoorlijk overdreven. Bij LTV en milde stralingswarmte is dat effect veel minder groot, en met balansventilatie is dat effect sowieso afwezig.

Er spreken hier tweakers heel liefkozend over hun T22s en T33s. Ik probeer het te snappen :? maar ik ben heel blij dat ik ze kwijt ben _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door bensss op 30-01-2024 22:24 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
snameroc schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Onze is maar een meter hoog en staat uit de wind maar hen onder de bigfoods wel betonnen bielzen van een kilo of 60 per stuk. Daar heb ik de bigfoods met pluggen en houtdraadbouten vast gezet. De betonnen bielzen zijn half verzonken in een grindbed.
hi thx, ja zoiets dergelijks bedoel ik .. wellicht nog wat tegen verzakken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:17
Ik heb een kunststof korf van 50x50x100 omwikkeld met worteldoek ingegraven. Die worden ook gebruikt onder parkeerplaatsen als water buffer om hemel water van een dak te lozen. Die is stevig en gelijk een manier voor de drainage buis.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ben voornamelijk "bang" voor omwaaien omdat ie hoog is .. en ook wel verzakken maar wellicht gata dat evenredig nu door druk verdeling op tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-06 22:52
LacsapOV schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ah, jij hebt geen Explorer maar een Calypso? Wat ik zo kan zien kun je optioneel de zogenaamde Cozytouch module er op aansluiten. Die communiceert met BSB-Lan of Modbus. (Afhankelijk van de controller)

Een link kan ik je niet geven want er is niets openbaar als ook niet opensource. :'(
Ik ben zelf al een heel eind met de Loria. Ik kan alle parameters die voor mij van belang zijn uitlezen. Ta, Tr, Flow, DHW, Tb, setpoint.

Je bent in iedergeval op zoek naar een vrije 6 pin (2×3) connector. Als je die hebt dan kunnen we eens verder kijken. Ik zal zo een foto uploaden hoe dat ding eruit ziet op de Loria.

Edit:
[Afbeelding]
Bedankt voor je bericht. Ik weet van de cozy touch maar ik kan er niet zoveel mee. Anders dan met een WP voor verwarming valt er aan de Calypso weinig in te stellen. Via het menu kan je e.e.a. monitoren maar kijk er niet zoveel naar ding moet gewoon 50gr water maken, hij draait idd lang, maar heb niet hwt idee dat ik daar veel aan kan veranderen . Wat me nu wel opvalt is dat het opgenomen vermogen zelden boven de zeg 800w uitkomt terwijl hij iets van 1400 op de compressor kan opnemen. Wellicht dat dat dan alleen bij stevige vorst is :?

Recenties over cozy touch en de app zijn ook niet heel positief overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:16
MONITORING warmtepompen.
Reminder: Meters opnemen en doorgeven via PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:12

hnq

Interessante oplossing voor geluidsberekening buitenunits: https://geluidslabel.com

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 23:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

F-gassenverordening: Groen licht van EU-Raad d.d. 29 januari 2024:

https://warmte-pompen.nl/...-groen-licht-van-eu-raad/

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Betekent dat, dat vanaf 2032 geen monoblocks meer met f-gassen verkocht mogen worden, of dat er vanaf 2032 geen monoblocks met f-gassen mogen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
hnq schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:15:
Interessante oplossing voor geluidsberekening buitenunits: https://geluidslabel.com
Heb je het geprobeerd? Ik zie dat je eerst ook je e-mailadres moet ingeven voordat je een berekening kunt starten. Is voor mij een no-go.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:54
@Carboy54 GWP tot 750 is dus nog toegestaan maak ik op uit de tabel. R32 kan dus nogsteeds gebruikt worden.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:20
hnq schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:15:
Ik heb het geprobeerd, maar ben tussendoor afgehaakt. Waarom:
1. Onze situatie krijg ik niet ingetekend. Je moet een keuze maken voor de plaats van je WP (tuin, dak, etc.). Ik kies tuin. Vervolgens doen ze de aanname dat je hem in de achtertuin zet, en moet je daarover wat gegevens invullen of aanpassen dmv pijltjes via een satelliet plaatje. Maar onze WP staat juist aan de zijkant van het huis.
2. Gegevens van warmtepomp niet bekend. Ik kies het merk: ME, vervolgens komt er geen lijst van modellen, alleen "overig". Ik voer zelf mijn model in, maar daarna kan je ook alle gegevens van je model invullen. Een goede tool heeft de meeste modellen gewoon in een database staan.

@hansvk ik heb een nep emailadres ingevuld om te kijken hoe de tool werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:12

hnq

hansvk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:
[...]

Heb je het geprobeerd? Ik zie dat je eerst ook je e-mailadres moet ingeven voordat je een berekening kunt starten. Is voor mij een no-go.
Zeker heb ik het geprobeerd. Er zijn zeker nog verbeterpunten. Eerste bevindingen heb ik desgevraagd via de mail gestuurd.
Dit is wat mij betreft dé manier om die verschrikkelijke exceltool van de overheid overbodig te maken.
Heb overigens geen belang of aandeel hierin.
@Plenkske Jouw tweede punt heb ik ook gemeld. Eerste punt lijkt me nuttige feedback

[ Voor 7% gewijzigd door hnq op 31-01-2024 11:07 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@Impossibl3 het leest zwaarder dan dat.

>150 alleen bij veiligheid redenen. Er zijn in Azië al split airco’s met r290. Zodra dat ook hier kan is het dus exit r32.

R290 gaat ook onder STEK vallen, natuurlijk alleen relevant bij oprechte splits. Een service window voor >2200 leest als de dood van enkele oude gassen. (r410a is 2100, dus mag nog net geserviced worden)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Impossibl3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:
@Carboy54 GWP tot 750 is dus nog toegestaan maak ik op uit de tabel. R32 kan dus nogsteeds gebruikt worden.
Over 1-2 jaar is alles met GWP <150 koudemiddelen en R32 en R410A zullen dermate duur worden dat opnieuw afvullen straks erg duur wordt. Dat is wel een conclusie die ik trek.
Al zal R32 R410A in de service markt nog heel lang gebruikt worden dus het zal wel voldoende aanwezig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
hansvk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:
[...]

De vraag is ook of het geheel gratis is, want dat zie ik er zo niet direct bij staan. ook mis ik de verplichte opgave mbt de persoonsgegevens? ook voor mij is dit een no-go voor iets wat al gratis is, gewoon via de officeiele berekenmethode uitvoeren. ik zelf heb er al de nodige voor tweakers hier uitgevoerd.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Plenkske schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:27:
[...]

1. Onze situatie krijg ik niet ingetekend. Je moet een keuze maken voor de plaats van je WP (tuin, dak, etc.). Ik kies tuin. Vervolgens doen ze de aanname dat je hem in de achtertuin zet, en moet je daarover wat gegevens invullen of aanpassen dmv pijltjes via een satelliet plaatje. Maar onze WP staat juist aan de zijkant van het huis.
2. Gegevens van warmtepomp niet bekend. Ik kies het merk: ME, vervolgens komt er geen lijst van modellen, alleen "overig". Ik voer zelf mijn model in, maar daarna kan je ook alle gegevens van je model invullen. Een goede tool heeft de meeste modellen gewoon in een database staan.

als je er niet uit komt, stuur me maar een pm, mogelijk dat ik je verder kan helpen, en dat wel gratis en voor niets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:20
MacD007 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:48:
[...]

als je er niet uit komt, stuur me maar een pm, mogelijk dat ik je verder kan helpen, en dat wel gratis en voor niets. :)
Hoeft niet hoor, mijn unit draait al sinds september 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Ronald schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:10:
@Impossibl3 het leest zwaarder dan dat.

>150 alleen bij veiligheid redenen. Er zijn in Azië al split airco’s met r290. Zodra dat ook hier kan is het dus exit r32.

R290 gaat ook onder STEK vallen, natuurlijk alleen relevant bij oprechte splits. Een service window voor >2200 leest als de dood van enkele oude gassen. (r410a is 2100, dus mag nog net geserviced worden)
bij de eerste diagonale doorlezen kom ik ook tot die conclusie:
monoblokken (<12 kW) per 1-1-2027 einde voor koudemiddelen boven de GWP>150, alleen als op grond van veiligheidseisen (denk hierbij bv aan R-290) er geen koudemiddel GWP<150 gekozen kan worden mag er uitgeweken worden naar een koudemiddel tot max GWP 750 (voor huishouden is dit dus niet het geval).
Dit betekend dus het einde voor R 32 voor dit soort monobloks per 1-1-207.
Gelukkig mag onderhoud en hergebruik van opgevangen koudemiddel nog wel.

per 1-1-2032 is ook het einde voor alle warmtepompen die gefluoreerde broeikasgassen (dus R-290 valt hier bv buiten) bevatten ongeacht hun GWP, ook hier weer de uitsluiting als dit uit veiligheidsoverweging niet mogelijk is, ook hier dan tot een max GWP van 750.

idem voor split systemen (L/W) (<12 kW) met gefluoreerde broeikasgassen, ook hier is de limit op GWP<150 ook hier einde oefening voor systemen die niet onder de limit vallen per 1-1-2027.

voor split systemen (L/L = Airco's) (,12 kW) idem als de (L/W hier boven) ligt de termijn op 1-1-2029, dus twee jaar later.

voor alle splitsystermen met gefluoreerde broeikasgassen is dan einde oefening per 1-1-2035.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Impossibl3 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:
niet helemaal, voor een thuissituatie kun je de veiligheidsuitzondering namelijk niet toepassen, dus voor woningen zal in ver uit de meeste gevallen de limit op GWP<150 liggen, en nee, R 32 valt daar dus buiten. dus voor thuis toepassingen is per 1-1-2027 voor R-32 het einde (in monoblokken warmtepompen <12 kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ZonnigY schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Betekent dat, dat vanaf 2032 geen monoblocks meer met f-gassen verkocht mogen worden, of dat er vanaf 2032 geen monoblocks met f-gassen mogen zijn?
het verbod betreft hier de verkoop van dergelijke toestellen. Als je deze voor die datum reeds gekocht hebt mag je ze wel nog gebruiken.
Daar zit wel een limiet bij, koudemiddelen boven een GWP van 2600 (wat ik tot nu toe gelezen heb) zijn dan ook voor gebruik verboden en zullen dus voor die datum vervangen moeten worden.(confrom STEK voorwaarden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Plenkske schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Daar was ik al bang voor.
weten wie hier nu achter zit?
dus zo veel slimmer dan het excel sheet is dit ook niet, plus de meetfouten die je via deze manier niet kunt voorkomen en voor je het weet krijg je een verkeerd antwoord, zeker als net wel cq net niet is geeft dit onnodig stress cq ben je weer (onnodig) duurder uit.
mijn persoonlijk advies: maak er een hele grote boog om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:00:
Mijn verbruik in januari is t/m vandaag 897kwh. Dat is dus verwarmen + SWW en het hele huis op 20 graden (260m2, isolatie rd 3).

Als ik dat omreken naar gas zou dat met cop 3,5 en 10kwh in 1 m3 gas ongeveer 314m3 gas zijn.

December 22 was 321m3 en januari 23 was 313m3.

Ik probeer een beetje gevoel te krijgen bij de efficiëntie van de warmtepomp. Er valt nog wel wat winst te behalen qua isolatie van de vloer en laaghangend fruit . De pv panelen wekken zo'n 9000kwh op dus er is nog niet echt noodzaak om snel actie te ondernemen.

Maar op zich valt mij dit niet tegen. Wat vinden jullie?
@Sport_Life ik ben uitgegaan van het gemiddelde van de laatste drie decembermaande in m3 gas en deze gelegd naast het opgenomen vermogen waarmee ik uitkwam op een cop van ergens tegen de 3,3

De kamstrup gaf me bij 7 graden buiten en 43 graden binnen een realtime cop van 3,85...

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:54
Ach voor mij is het gele GWP probleem niet van toepassing. Ik heb een warmtepomp op propaan juist om deze reden. Voor een toekomstige airco wordt het dus alleen nog wel opletten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Wat een klote spul die terantis grondleiding.
Niet te buigen alleen een bocht van 2 meter diameter. En reten duur. En allerlei extra overgangskoppelingen.
Als ik weer 3 meter door de grond moet gebruik ik gewoon een pvc mantelbuis met RVS flex slangen met dikke isolatie.
Gaat 10 keer sneller is de helft goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Technician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:31:
Niet te buigen alleen een bocht van 2 meter diameter. En reten duur. En allerlei extra overgangskoppelingen.
Als ik weer 3 meter door de grond moet gebruik ik gewoon een pvc mantelbuis met RVS flex slangen met dikke isolatie.
Dat valt best wel mee. Ik heb met mijn kantoorhandjes (wel twee rechterhanden) de Terrendis 140 duo wel kunnen buigen door wat hulpmiddelen om de boel vast te zetten, twee balkjes en een extra stel handen helpen om de buis in een bocht te dwingen.

Als ik zou kunnen kiezen zou ik nu wel 2x de 110 mono pakken, dat is wel makkelijker werken.

Het is duur en idd een beetje stug maar het isoleert heel mooi en is robuust.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 23:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

bensss schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:40:
[...]

Dat valt best wel mee. Ik heb met mijn kantoorhandjes (wel twee rechterhanden) de Terrendis 140 duo wel kunnen buigen door wat hulpmiddelen om de boel vast te zetten, twee balkjes en een extra stel handen helpen om de buis in een bocht te dwingen.

Als ik zou kunnen kiezen zou ik nu wel 2x de 110 mono pakken, dat is wel makkelijker werken.

Het is duur en idd een beetje stug maar het isoleert heel mooi en is robuust.
Prima spul maar inderdaad stug. Met 2 man is het goed te doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Prima spul maar inderdaad stug. Met 2 man is het goed te doen.[Afbeelding]
Ja zolang je ruimte hebt of lang stuk en diep door de tuin gaat.
Had vandaag een klus waar allerlei riool en kabels lag en het stuk was maar kort, 2,5 meter door de grond.
Dan heb je er niks aan. Kon het wel buigen maar had een bocht nodig van <30cm straal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Jullie hebben die ribbelbuis.
Ik had Rehau Rauviterm
Gewoon onbuigbaar!

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 31-01-2024 23:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:21

dof

Technician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:18:
Ik had Rehau Rauviterm
Gewoon onbuigbaar!
Kon je niet een T-stuk gebruiken ? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJh5VcoqVwxffH-a2e19-od0RFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5t9RE4FPjwwRlEoIldKneHqX.png?f=user_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
dof schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:48:
[...]

Kon je niet een T-stuk gebruiken ? :+

[Afbeelding]
Krijg je die vrouw daarbij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 19:50
MacD007 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Daar was ik al bang voor.
weten wie hier nu achter zit?
dus zo veel slimmer dan het excel sheet is dit ook niet, plus de meetfouten die je via deze manier niet kunt voorkomen en voor je het weet krijg je een verkeerd antwoord, zeker als net wel cq net niet is geeft dit onnodig stress cq ben je weer (onnodig) duurder uit.
mijn persoonlijk advies: maak er een hele grote boog om.
Het is net gelanceerd. Geef het wat tijd, dit is nu een soort van MVP lijkt mij. Genoeg om het product te lanceren en feedback te verzamelen plus de markt op te gaan.
Een 100% full blown product ontwikkelen en dan pas op de markt brengen (been there, done that) gaat niet werken.
Wij tweakers zijn kritisch, dus ik begrijp je reactie maar dit soort initiatieven zijn gewoon kei hard nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Technician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:18:
Ik had Rehau Rauviterm
Gewoon onbuigbaar!
Ik dacht dat je 'Terantis' had en ik ging ervan uit dat je Terrendis bedoelde.
Technician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Ja zolang je ruimte hebt of lang stuk en diep door de tuin gaat.
Had vandaag een klus waar allerlei riool en kabels lag en het stuk was maar kort, 2,5 meter door de grond.
Dan heb je er niks aan. Kon het wel buigen maar had een bocht nodig van <30cm straal
Een straal van <30cm met een buis van 140mm? Daar is idd iets anders voor nodig dan een grondleiding.
Technician- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:31:
Je oorspronkelijk post zegt niks over het feit dat je een een kort stukje Rehau (je noemt Terantis) probeert te buigen in een ruimte met allerlei kabels en dat je een gewenste straal van <30cm wilt. Misschien handig om dat er de volgende keer meteen bij te zeggen voor mede tweakers, dan kunnen we direct lezen dat jij zelf het verkeerde spul hebt besteld/gekregen en dat het niet de schuld is van de buizenfabrikant dat jij hiermee worstelt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
smaij schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Het is net gelanceerd. Geef het wat tijd, dit is nu een soort van MVP lijkt mij. Genoeg om het product te lanceren en feedback te verzamelen plus de markt op te gaan.
Een 100% full blown product ontwikkelen en dan pas op de markt brengen (been there, done that) gaat niet werken.
Wij tweakers zijn kritisch, dus ik begrijp je reactie maar dit soort initiatieven zijn gewoon kei hard nodig.
Ik snap je verhaal, echter zie ik hier de meerwaarde ervan niet in, behalve mensen het geld uit te tas te trekken.
In de huidige versie en het gemis aan verplichte openheid, je zou dit zelfs kunnen melden aan de betreffende toezichthouder, is dit voor mij gewoon een no-go.
Maar dat mag iedereen voor zich zelf uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
bensss schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Ik dacht dat je 'Terantis' had en ik ging ervan uit dat je Terrendis bedoelde.

[...]

Een straal van <30cm met een buis van 140mm? Daar is idd iets anders voor nodig dan een grondleiding.

[...]

Je oorspronkelijk post zegt niks over het feit dat je een een kort stukje Rehau (je noemt Terantis) probeert te buigen in een ruimte met allerlei kabels en dat je een gewenste straal van <30cm wilt. Misschien handig om dat er de volgende keer meteen bij te zeggen voor mede tweakers, dan kunnen we direct lezen dat jij zelf het verkeerde spul hebt besteld/gekregen en dat het niet de schuld is van de buizenfabrikant dat jij hiermee worstelt. :+
Ja je hebt een punt, maar had dus Rehau geleverd gekregen, (wat ik pas zag na een foto van terrandis)
Maar terrandis lijkt stukken buigzamer wel.
En tevens heb ik me prima gered ermee met mijn 2 rechterhanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-06 10:02
ik heb mijn vraagstuk even in een apart topic gezet omdat ik anders deze daarmee vervuil O-) .

Advies warmtepomp installatie/keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:07
MisterB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:40:
Hi mede tweakers, we moeten een plek maken waar de buitenunit van een split unit wp komt te staan naast het huis in de tuin. Betreft een 100kg zware unit met 2 ventilatoren boven elkaar. Unit is 140 hoog, 95 brreed en 37 diep. Het ding is dus hoger dan dat ie breed is. De unit zelf zal wel op van die breede rubberen liggers oid komen. De grond bij ons is veengrond dus niet echt stabiel.

Zat te denken aan grindbak met wat grote 60x60 tegels of wellicht liggers van opsluit banden waar het op staat. Ik denk dat de unit door zijn hoogte best wel voor wind gevoelig is maar wil niet aan huis borgen oid.

dank alvast mvg mb
Die 100 kg gewicht zit niet netjes in het midden van de unit. Het leeuwendeel van het gewicht zit aan de compressor kant. Met jouw veengrond zul dus extra moeten opletten dat ie niet scheef gaat zakken.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Pim57 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Die 100 kg gewicht zit niet netjes in het midden van de unit. Het leeuwendeel van het gewicht zit aan de compressor kant. Met jouw veengrond zul dus extra moeten opletten dat ie niet scheef gaat zakken.
Hi ja wellicht wat palen eronder de grond in rammen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi all, good morning,

Ben er achter gekomen dat we een buffervat hebben met (slechts) 3/4 inch aansluitingen. Het is een parallel aangesloten buffervat van 120l. Het leidingwerk van de WP naar buffervat is allemaal 32/3 gelaagde buis (dus dat komt overeen met 1 inch). De WP zelf heeft ook 1 inch in en uitgang. Het leidingwerk achter het buffervat is ook allemaal 32/3 tot aan de externe pomp en vanaf de retour in buurt van de installatie. Daarna wordt het 22 staal van/naar VVW en soms wat 16 mm aftekkingen op de radiatoren lus..

Even los van de vraag en meningen over het nut van een buffervat, en het feit dat ik geen hydraulisch / waterloop kundige techneut ben , maar wel snap dat een ketting altijd een zwakste schakel heeft, en als je eerst water door een dikke buis doet, en dan door een dunne buis (lees de in/uitgangen van het buffervat) en dan weer in een dikkere buis dat er dan wat mee gebeurt...

Ik vraag mij dus af of die 3/4 openingen van dat buffervat niet een grote belemmering vormen voor de flow door het systeem. Even los van het feit dat het na de externe pomp sowieso over gaat in 22 mm buis (dus ook iets van 3/4 inch ongeveer). Dus is dat echt relevant of in de marge mbt flow ?

Kan me voor stellen dat het even sneller gaat stromen als de buis dunner wordt (over relatief korte lengtes) en als het weer dikker wordt natuurlijk weer op zelfde snelheid etc. Dus met de juiste pomp het erna weer net zo veel flow geeft als ervoor... de pomp moet wellicht wat harder werken door de "vernauwing"..

Iemand een gedachte hierover ? Het is m.i. niet logisch om een vernauwing te hebben bijvoorbeeld in mijn geval die buffervat aansluitingen .. wellicht geen enkel issue .. wellicht zie ik een groot issue over het hoofd ?

ps - nogmaal even los van "je moet helemaalgeen buffervat hebben" .. "of hij moet in serie" ... vooralsnog zit ik ivm garantie aan een buffervat op deze manier vast.

dank voor meedenken .. mvg mb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
MisterB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:18:
Hi all, good morning,

Ben er achter gekomen dat we een buffervat hebben met (slechts) 3/4 inch aansluitingen. Het is een parallel aangesloten buffervat van 120l. Het leidingwerk van de WP naar buffervat is allemaal 32/3 gelaagde buis (dus dat komt overeen met 1 inch). De WP zelf heeft ook 1 inch in en uitgang. Het leidingwerk achter het buffervat is ook allemaal 32/3 tot aan de externe pomp en vanaf de retour in buurt van de installatie. Daarna wordt het 22 staal van/naar VVW en soms wat 16 mm aftekkingen op de radiatoren lus..

Even los van de vraag en meningen over het nut van een buffervat, en het feit dat ik geen hydraulisch / waterloop kundige techneut ben , maar wel snap dat een ketting altijd een zwakste schakel heeft, en als je eerst water door een dikke buis doet, en dan door een dunne buis (lees de in/uitgangen van het buffervat) en dan weer in een dikkere buis dat er dan wat mee gebeurt...

Ik vraag mij dus af of die 3/4 openingen van dat buffervat niet een grote belemmering vormen voor de flow door het systeem. Even los van het feit dat het na de externe pomp sowieso over gaat in 22 mm buis (dus ook iets van 3/4 inch ongeveer). Dus is dat echt relevant of in de marge mbt flow ?

Kan me voor stellen dat het even sneller gaat stromen als de buis dunner wordt (over relatief korte lengtes) en als het weer dikker wordt natuurlijk weer op zelfde snelheid etc. Dus met de juiste pomp het erna weer net zo veel flow geeft als ervoor... de pomp moet wellicht wat harder werken door de "vernauwing"..

Iemand een gedachte hierover ? Het is m.i. niet logisch om een vernauwing te hebben bijvoorbeeld in mijn geval die buffervat aansluitingen .. wellicht geen enkel issue .. wellicht zie ik een groot issue over het hoofd ?

ps - nogmaal even los van "je moet helemaalgeen buffervat hebben" ..

Heb je dat buffervat wel nodig?

Ik zal hem in ieder geval in serie gaan zetten als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Nico_GTR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:25:
[...]

Heb je dat buffervat wel nodig?

Ik zal hem in ieder geval in serie gaan zetten als ik jou was.
hi nico, dank voor je reactie maar heb er bewust 2 maal bij gezet dat ik het even los wil zien van nut van en aansluitvorm van buffervat... (dus geen, serie, parallel met 2 3 of 4 aansluitingen)..

Stel hij zou in serie zitten dan zou ik dezelfde vraag stellen. Dan zou ik allemaal 1 inch leiding werk hebben en opeens een 3/4 inch aangesloten buffervat ertussen... (dat zou dan ook soort vernauwing zijn).

Mij vraag dus hoe belemmerend is dat of maakt het met de juiste pomp geen moer uit ..

[ Voor 19% gewijzigd door MisterB op 02-02-2024 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
MisterB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:30:
[...]

hi nico, dank voor je reactie maar heb er bewust 2 maal bij gezet dat ik het even los wil zien van nut van en aansluitvorm van buffervat... (dus geen, serie, parallel met 2 3 of 4 aansluitingen)..

Stel hij zou in serie zitten dan zou ik dezelfde vraag stellen. Dan zou ik allemaal 1 inch leiding werk hebben en opeens een 3/4 inch aangesloten buffervat ertussen... (dat zou dan ook soort vernauwing zijn).

Mij vraag dus hoe belemmerend is dat of maakt het met de juiste pomp geen moer uit ..
Als dat de enige 2 vernauwingen zijn gaat het niet de reden zijn dat je systeem niet goed werkt.

Momenteel heb ik een parallelle buffer, de retour is de onderste uiteindelijk de aanvoer is de bovenste. Wat je dus waarschijnlijk creëert is een soort van 2 lagen systeem.
Ik ga hem eruit halen. Zonde van het geld geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Nico_GTR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:41:
[...]

Als dat de enige 2 vernauwingen zijn gaat het niet de reden zijn dat je systeem niet goed werkt.

Momenteel heb ik een parallelle buffer, de retour is de onderste uiteindelijk de aanvoer is de bovenste. Wat je dus waarschijnlijk creëert is een soort van 2 lagen systeem.
Ik ga hem eruit halen. Zonde van het geld geweest.
hi nico dank maar dat was mijn vraag niet. Ben het mbt nut ervan met je eens maar is nu niet relevant.

Mij beredenering nu is dat het waarschijnlijk geen issue is als de pomp genoeg druk kan leveren zodat de gewenstte flow in het gehele systeem en bij de vvw in stand wordt gehouden...die 'vernauwing' zorgt er dus waarschijnlijk voor dat het water in dat vat sneller loopt dan in die dikekre buizen ... etc maar nogmaal - wellicht zie ik een anderr major nadeel over het hoofd ?? (pomp zal iste meer stroom vreten dan nodig wellicht etc ..)

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 02-02-2024 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:53

ErikKo

Rippie

Hi all, good morning,

ps - nogmaal even los van "je moet helemaalgeen buffervat hebben" .. "of hij moet in serie" ... vooralsnog zit ik ivm garantie aan een buffervat op deze manier vast.

Wat is de reden dat je de vernauwing als probleem vermoedt? Werkt je systeem niet goed?

Ik denk dat die 3/4" ertussen geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ErikKo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Wat is de reden dat je de vernauwing als probleem vermoedt? Werkt je systeem niet goed?

Ik denk dat die 3/4" ertussen geen kwaad kan.
hi, zat issues maar die worden goed aangepakt nu en gaat mijn vraag ook niet over.

Wil gewoon even beredeneerd bepalen of een buffervat met 3/4 aansluitingen met daaromheen allemaal 1 inch leidingwerk, 1 inch in/out pomp etc een major bottleneck is of dat het gewoon alleen maar iets meer van de pomp vraagt maar geen negatief effect heeft op flow etc ... ervanuitgaande dat we met parallel buffervat moeten leven for now.

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 02-02-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Leidingen worden altijd "te" dik aangelegd, want door de lange lengte neemt de weerstand toe en dat beperkt je doorstroming. Daarnaast neemt bij dunnere leidingen de stroomsnelheid heel erg toe, wat geluidsoverlast veroorzaakt.

Ik zou dus niet gelijk in de paniek modus schieten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
MisterB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:48:
[...]

hi nico dank maar dat was mijn vraag niet. Ben het mbt nut ervan met je eens maar is nu niet relevant.

Mij beredenering nu is dat het waarschijnlijk geen issue is als de pomp genoeg druk kan leveren zodat de gewenstte flow in het gehele systeem en bij de vvw in stand wordt gehouden...die 'vernauwing' zorgt er dus waarschijnlijk voor dat het water in dat vat sneller loopt dan in die dikekre buizen ... etc maar nogmaal - wellicht zie ik een anderr major nadeel over het hoofd ?? (pomp zal iste meer stroom vreten dan nodig wellicht etc ..)
Zo is ‘t, als de 2de pomp sterk genoeg is en je geen stromingsgeluiden hoort kan t je garantietijd uitdienen. Daarna natuurlijk zo snel mogelijk die COP- killer er tussenuit halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
mhr-zip schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:24:
[...]

Leidingen worden altijd "te" dik aangelegd, want door de lange lengte neemt de weerstand toe en dat beperkt je doorstroming. Daarnaast neemt bij dunnere leidingen de stroomsnelheid heel erg toe, wat geluidsoverlast veroorzaakt.

Ik zou dus niet gelijk in de paniek modus schieten.
geen paniek, gewoon vraag, maar idd een koppleing is ook vernauwing..dus ff sneller stromen dan weer langzamer als ervoor ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Zo is ‘t, als de 2de pomp sterk genoeg is en je geen stromingsgeluiden hoort kan t je garantietijd uitdienen. Daarna natuurlijk zo snel mogelijk die COP- killer er tussenuit halen :).
ok good to hear eens mbt langer termijn plan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Hi all, good morning,

ps - nogmaals even los van "je moet helemaal geen buffervat hebben" .. "of hij moet in serie" ... vooralsnog zit ik ivm garantie aan een buffervat op deze manier vast.

Idd, er is niks problematisch. Omdat het buffervat parallel is aangesloten, gaat er geen grote flow door het vat heen. En dan is een iets dunnere leiding geen probleem.

Als de wp z'n aanvoertemperatuur (Ta) heeft bereikt (en stabiel is), zal de flow van de wp-pomp vrijwel gelijk worden aan die van de externe pomp (is mijn ervaring). En dan is de flow door je vat vrijwel nul.

De leidingen vanaf je wp tot aan het eerste verdeelpunt (vvw + radiatoren) en de retourzijde moeten natuurlijk wel voldoende dik zijn.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Jaap19 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Idd, er is niks problematisch. Omdat het buffervat parallel is aangesloten, gaat er geen grote flow door het vat heen. En dan is een iets dunnere leiding geen probleem.

Als de wp z'n aanvoertemperatuur (Ta) heeft bereikt (en stabiel is), zal de flow van de wp-pomp vrijwel gelijk worden aan die van de externe pomp (is mijn ervaring). En dan is de flow door je vat vrijwel nul.

De leidingen vanaf je wp tot aan het eerste verdeelpunt (vvw + radiatoren) en de retourzijde moeten natuurlijk wel voldoende dik zijn.
thx all,

in leiding werk tussen vat en vvw verdeler is nog wel wat te winnen want dat wordt 22 na de pomp (en 32/3 ervoor vanaf het vat).. maar ook daar perst de pomp het er wel doorheen neem ik aan ... er is meer te winnen mbt dat vat op zich op termijn.. mvg
Pagina: 1 ... 102 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)