Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Dat is wel een dure backup dan :P
@Sport_Life meer een dure wok πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:11:
[...]

@Sport_Life meer een dure wok πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
Dure vrouw? :+

Bij ons gaat alles in de stoomoven tegenwoordig :9

Zonder gekheid, het kost je zo'n 350 euro aan vastrecht + onderhoud/afschrijving cv ketel voor die paar dagen per jaar dat het koud is.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2024 00:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:32
bioscrasher schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:21:
[...]

@MotorBeast daarom hier - ook vanwege plaatsgebrek op zolder waar al een 300 liter buffrevat staat - gewoon ww met Cv en tevens een backup als het Γ©cht koud wordt (onder de -15) en als er een storing in de wp zit. Niks mis met 300-350m3 gas per jaar voor sww en wokken (ook niet onbelangrijk).
Wokken op inductie, in een goede stalen pan met de juiste olie is dat net zo lekker en effectief.

PV Output 1.350Wp ZWW 10Β°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 23:50
Henielma schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:49:
[...]

Ik heb inderdaad een bad en gebruik dat op zaterdag ook. Vandaar dat ik op zaterdag de middag en avond de WPB 5 graden warmer zet zodat er voldoende warm water is voor het bad en de douche. Verder heb ik geschreven dat ik de WPB binnen/binnen gebruik en daardoor heeft de WPB het minder lastig in de winter Het is er nu op zolder 17 graden en tijdens draaien is de uitlaattemperatuur 5 graden. Dus wanneer je de WPB niet teveel beperkt kan je er veel mee.
Dat zou een idee kunnen zijn die 5 graden verhoging. Ipv van 54 graden waar hij nu standaard op staat. Dan weet je zeker dat hij dan start en voor het avond is de boiler volledig gevuld is ipv 1/3. Hier ook op zolder binnen binnen. Ik heb sinds een week het ventilator toerental verhoogd nadat ik ontdekte dat hij toch wel een aantal keren per run defrost toen het zo koud was ondanks dat het op zolder 15 graden was toen. (Ik besefte niet eerder dat dat kon)
We gaan het beleven, maar ik blijf bij mijn stelling het enig aanpassen tov onbeperkt warm water ui de cv.

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 28-01-2024 07:31 ]

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:11:
[...]
Zonder gekheid, het kost je zo'n 350 euro aan vastrecht + onderhoud/afschrijving cv ketel voor die paar dagen per jaar dat het koud is.
Precies, door een ondergedimensioneerde WP staat hier ook de 1kW straalkachel max. 20 uur per jaar aan om de WP te ondersteunen. Kost me nog geen 10 euro aan elektra.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Dure vrouw? :+

Bij ons gaat alles in de stoomoven tegenwoordig :9

@Sport_Life nee, ik sta hier meestal achter de pannen, ben een liefhebber van wokken, en de liefde van de vrouw..... :*)

Het vastr3cht bij minder dan 500m3 gaat trouwens omlaag naar de helft vanwege een lager tarief als kleinaansluiting en omdat de ketel alleen nog maar aanspringt voor de badkamergebruikers zal deze aan een onderhoudsbeurt per twee jaar meer dan voldoende hebben.

Daarnaast hebben we bij een net uitval of schaarste - gaan we met ons campingnetje en het gebrek aan visie bij politiek en netbeheerders nog vaker tegen aan lopen in de nabije toekomst - een mooie backup.
Uiteraard leunen we dan op ons ESS systeem dat het in pitch black makkelijk 48 uur uithoudt.

Accusysteem met omvormers: €10k +
Een vol huis als iedereen om je heen op zwart gaat: priceless!

[ Voor 13% gewijzigd door bioscrasher op 28-01-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

GudZ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 06:16:
[...]

Wokken op inductie, in een goede stalen pan met de juiste olie is dat net zo lekker en effectief.
@GudZ Stuur me maar een linkje van een goede vervanger voor mijn plaatstalen wok die met twee ringen aan gretig lekkende vlammen eronder alles supersnel dichtschroeit en de smaak van het eten behoudt.
Heb ik heel erg lang naar gezocht maar niet gevonden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:06:
[...]

@Sport_Life nee, ik sta hier meestal achter de pannen, ben een liefhebber van wokken, en de liefde van de vrouw..... :*)
Daarnaast hebben we bij een net uitval of schaarste - gaan we met ons campingnetje en het gebrek aan visie bij politiek en netbeheerders nog vaker tegen aan lopen in de nabije toekomst - een mooie backup.
Uiteraard leunen we dan op ons ESS systeem dat het in pitch black makkelijk 48 uur uithoudt.

Accusysteem met omvormers: €10k +
Een vol huis als iedereen om je heen op zwart gaat: priceless!
Als het net uitvalt dan werkt je CV ook niet.
De Boiler houdt het dan wel mooi nog een paar dagen op temperatuur..

Op zich is niks mis met Hybride, ik heb het mijn ouders ook aangeraden als eerste stap (11kw mono block installeren en pas daarna de CV ketel vervangen voor een WPB). Maar financieel is het niet interessant.

Edit: accusysteem heb ik overheen gelezen, of je hebt het later toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

CurlyMo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Precies, door een ondergedimensioneerde WP staat hier ook de 1kW straalkachel max. 20 uur per jaar aan om de WP te ondersteunen. Kost me nog geen 10 euro aan elektra.
@CurlyMo ik lees hier toch regelmatig wat klachten over herrieschoppende monoblocks en huizen die niet op temperatuur komen.
Als ik aan een f2120-12 had kunnen komen had ik dit wellicht overwogen maar met een frequentie van gemiddeld 10 starts per dag denk ik dat onze nibe wel even zal meegaan.
Ik houd wel van een beetje reserve :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Offtopic

https://www.budgetplan.nl...bQqb0gASTLUhoCkloQAvD_BwE

Punt is natuurlijk dat bioscrasher een ronde wok wil en niet een die een platte bodem heeft.

Temperatuur krijgen in je wok is geen probleem, smaak houden ook niet echt maar wel welk type smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Als het net uitvalt dan werkt je CV ook niet.
De Boiler houdt het dan wel mooi nog een paar dagen op temperatuur..

Op zich is niks mis met Hybride, ik heb het mijn ouders ook aangeraden als eerste stap (11kw mono block installeren en pas daarna de CV ketel vervangen voor een WPB). Maar financieel is het niet interessant.

Edit: accusysteem heb ik overheen gelezen, of je hebt het later toegevoegd.
@Sport_Life ik heb gekozen voor een 100% bivalent systeem - opgepikt uit mijn tijd als accountmanager binnen de HVAC - en mijn setup staat in mijn profielregel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Bedankt voor de info. Wat moet ik me bij het geluid voorstellen? Ik heb betonnen vloeren en zolder is tweede etage. Hoor ik hem dan beneden want dan sla ik over? Zit tussendeur boven eerste trap maar daarna naar zolder is het open tussen eerste verdieping.
@MotorBeast hangt helemaal af van je eigen gehoor en dat van mij pikt soms meer op dan me lief is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:19:
[...]

@Sport_Life ik heb gekozen voor een 100% bivalent systeem - opgepikt uit mijn tijd als accountmanager binnen de HVAC - en mijn setup staat in mijn profielregel :)
Typenummers zegt mij niet zoveel (ik beperk me tot de kennis die ik nodig heb voor mijn eigen installatie), maar als het goed draait dan is het prima toch. ;)

Hier draait alles ook als een trein zonder trillingen (staat op betonnen platdak) en geluid (goede isolatie + kan ver terug moduleren).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2024 09:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09 18:31
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:09:
[...]

@GudZ Stuur me maar een linkje van een goede vervanger voor mijn plaatstalen wok die met twee ringen aan gretig lekkende vlammen eronder alles supersnel dichtschroeit en de smaak van het eten behoudt.
Heb ik heel erg lang naar gezocht maar niet gevonden helaas
Geheel offtopic, maar voor de wok overweeg ik een losse modulaire wokbrander op een losse gasfles. De alternatieven op inductie hebben weinig meer met wokken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:15:
[...]
@CurlyMo ik lees hier toch regelmatig wat klachten over herrieschoppende monoblocks en huizen die niet op temperatuur komen.
Juist niet, want bij de lagere temperaturen verwarm ik geluidloos COP=1 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
bioscrasher schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:21:
[...]

@MotorBeast daarom hier - ook vanwege plaatsgebrek op zolder waar al een 300 liter buffrevat staat - gewoon ww met Cv en tevens een backup als het Γ©cht koud wordt (onder de -15) en als er een storing in de wp zit. Niks mis met 300-350m3 gas per jaar voor sww en wokken (ook niet onbelangrijk).
Daar wil ik nu juist van af. Als ik doorreken wat ik nu per m3 betaal voor mijn laatste 450m3 word ik erg triest. Ik ben reeds hybride met L/L. Nog een paar jaar en dat zit je denk ik op €3,- per m3 inclusief alle kosten. Backup zou ik het niet voor doen. Had je ook niet ten tijde van je HR Ketel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:22:
[...]

@MotorBeast hangt helemaal af van je eigen gehoor en dat van mij pikt soms meer op dan me lief is....
Heb echt geen idee wat ik me moet voorstellen bij het geluid van een WP Boiler. Geen zin om achteraf spijt te krijgen en me jarenlang te ergeren aan geluid. Mijn gehoor is ook scherp want dat is ook 1 van de redenen dat ik af wil van L/L. Altijd geruis aan je kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Rene2322 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Geheel offtopic, maar voor de wok overweeg ik een losse modulaire wokbrander op een losse gasfles. De alternatieven op inductie hebben weinig meer met wokken te maken.
@Rene2322 Ah!, een mede wokker! _/-\o_ .
En weer on-topic: als er een nieuwe CV komt dit jaar, dan overweeg ik twee 33liter propaanflessen in de (voor)tuin die met een automatische overname direct de gasleiding - Γ©n dus ook de CV en Wok) kunnen voeden. Daarmee zou je van het gas af kunnen maar dan zit je wel met dure gasprijzen.

Kleine ingreep omdat ik naast de muur van de gasmeter zit
Daarmee houd je het midden winter zeker een week warm voordat je naar de file voor het gasvulstation toe mag rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Daar wil ik nu juist van af. Als ik doorreken wat ik nu per m3 betaal voor mijn laatste 450m3 word ik erg triest. Ik ben reeds hybride met L/L. Nog een paar jaar en dat zit je denk ik op €3,- per m3 inclusief alle kosten. Backup zou ik het niet voor doen. Had je ook niet ten tijde van je HR Ketel toch?
@MotorBeast he-le-maal gelijk! Maar als je eenmal aan redundancy geroken hebt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Heb echt geen idee wat ik me moet voorstellen bij het geluid van een WP Boiler. Geen zin om achteraf spijt te krijgen en me jarenlang te ergeren aan geluid. Mijn gehoor is ook scherp want dat is ook 1 van de redenen dat ik af wil van L/L. Altijd geruis aan je kop.
Ik heb in de garage naast onze woning (met spouwmuur ertussen) een drietal Victrons hangen.
Dat zijn ook de laatste versies met trafo die ik ooit zal toepassen.
Ze functioneren puik maar de brom pik ik moeiteloos op, waar mijn vrouw nergens last van heeft.
een van de nadelen van HiFi liefhebber zijn....

Denk dus goed na voordat je zo'n ding binnen plaatst.
Ga je de lucht van buiten af halen of van binnen uit?
In het eerste geval kun je volstaan met een stevige geluidswerende omkasting en mag het apparaat het zich allemaal lekker zelf uitzoeken.

Neen wel een SG ready variant (zijn inmiddels bijna alle versies) waarmee je met een surplus aan stroom (solar panels included) of negatieve spotprijzen straks het vat extra kunt opwarmen voor bijna nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

CurlyMo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Juist niet, want bij de lagere temperaturen verwarm ik geluidloos COP=1 bij.
Da's lekker voordelig :9
Maar als dit beperkt blijft tot een paarhonderd kWh per jaar: who cares!

Toch vind ik back-up wel fijn, is stilletjes in mijn genen geslopen nadat ik bij een witgoedzaak werkte waar de gehele straat ineens zonder stroom zat gedurende de rest van de dag.
De eigenaar had een heftruck en een aggregaat dus 5 minuutjes later ging voor ons alles weer door as usual d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Da's lekker voordelig :9
Maar als dit beperkt blijft tot een paarhonderd kWh per jaar: who cares
Dat schreef ik net. Misschien max. 2kWh 20kWh per jaar. Voor een paar honderd zou ik het niet overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
BarryH schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Hoe had je deze platenwisselaar gedimensioneerd en ging die tegenstroom aansluiting goed samen met water tappen? of kreeg je dan temperatuurschommeiingen?
En zou je weer overstappen naar WPB als je geen kelder had gehad maar alleen een zolder?
Ik had nog een platenwarmtewisselaar liggen. Waarschijnlijk veel te groot. Temperatuurschommelingen heb ik nooit iets van gemerkt. Maar het kan ook zijn, dat die er wel waren, maar dat die grotendeels weggewerkt werden door de thermostaatkraan van de douche.
Ik zou geen WPB nemen als ik de warmtebron binnen de geΓ―soleerde schil moest zoeken. Want dan hou je jezelf een beetje voor de gek. Hoge COP, maar dan is de "bronwarmte"eerst geproduceerd met een andere verwarmingsbron (WP of CV). Geldt natuurlijk niet in de zomer.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Ik heb in de garage naast onze woning (met spouwmuur ertussen) een drietal Victrons hangen.
Dat zijn ook de laatste versies met trafo die ik ooit zal toepassen.
Ze functioneren puik maar de brom pik ik moeiteloos op, waar mijn vrouw nergens last van heeft.
een van de nadelen van HiFi liefhebber zijn....

Denk dus goed na voordat je zo'n ding binnen plaatst.
Ga je de lucht van buiten af halen of van binnen uit?
In het eerste geval kun je volstaan met een stevige geluidswerende omkasting en mag het apparaat het zich allemaal lekker zelf uitzoeken.

Neen wel een SG ready variant (zijn inmiddels bijna alle versies) waarmee je met een surplus aan stroom (solar panels included) of negatieve spotprijzen straks het vat extra kunt opwarmen voor bijna nop.
:D Hier ook een Hifi liefhebber. Nu ga ik steeds meer twijfelen of ik wel aan de WP Boiler zal gaan. Lucht haal ik van buiten overigens. Geen zin om mijn hele zolder leeg te trekken met warme lucht waarbij de warmte van beneden naar boven zal gaan trekken. Dan wordt het water naar de zee trekken.

Mijn plan is ook overdag met zonnepanelen stroom op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:58
bensss schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Is een Calypso Split 270L dan geen optie? Die warmt zeer snel op zonder geluid in huis. Plaatsing van de buitenunit is net zo makkelijk als een airco.
Heb jij er zelf één? Zeer snel valt vies tegen hoor, ik heb er 1 en deze dagen runs van 6 to 8 uur. 3 tot 4 kWh/dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerebrum
  • Laatst online: 19:36
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Die kwam ik net ook tegen ja. Wel opvallend dat warmtepomp-weetjes.nl door een kunststof leiding ΓΈ19mm (inwendig) 1 m3/u perst en warmtepomp-tips.nl door een ΓΈ25 (uitwendig = ΓΈ20 inwendig) slechts 0,42 m3/u perst. Ik zou zelf verwachten dat het heel sterkt afhangt van het wel of niet toepassen van koppelingen. Of is het effect daarvan ook weer niet zo groot? Vreemd genoeg wordt daar in de tabellen niet over genoemd, of is er al vanuit gegaan dat deze worden toegepast?

[Afbeelding]
Ik heb zelf 26mm MLB gebruikt. Gezien de aansluitingen op het vat 3/4" zijn leek me dat geen probleem
Bovendien is 26mm veel makkelijker ter verwerken dan 32mm in mijn ervaring.
Ik heb zo'n 8m tussen de 3weg klep in de kruipruimte en het vat op zolder. behalve een ontluchter bij het vat geen verder koppelingen. dT gedurende de run is zo'n 8 graden. Flow loopt wat op richting het eind van de run.
Hier een voorbeeld hoe zo'n DHW run verloopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySCKbqgalzBGuMB0DWvv8tw5Law=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WnEgwpCCCoN0Mqn74vhF2HwF.png?f=fotoalbum_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:29:
[...]

:D Hier ook een Hifi liefhebber. Nu ga ik steeds meer twijfelen of ik wel aan de WP Boiler zal gaan. Lucht haal ik van buiten overigens. Geen zin om mijn hele zolder leeg te trekken met warme lucht waarbij de warmte van beneden naar boven zal gaan trekken. Dan wordt het water naar de zee trekken.

Bij mij duurt een DHW run eigenlijk nooit meer dan een uur (7KW pana J met 200L DHW vat). Ook met de koude dagen onlangs.
Volgens mij heb je in het L/L topic wel aangegeven da jouw huis erg goed is geisoleerd. Mijn huis is behoorlijk geisoleerd, maar ik ervaar geen comfortverlies tijdens SWW runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cerebrum schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Bij mij duurt een DHW run eigenlijk nooit meer dan een uur (7KW pana J met 200L DHW vat). Ook met de koude dagen onlangs.
Volgens mij heb je in het L/L topic wel aangegeven da jouw huis erg goed is geisoleerd. Mijn huis is behoorlijk geisoleerd, maar ik ervaar geen comfortverlies tijdens SWW runs.
Boven de 5 graden buiten heb ik ook geen vrees. Maar is dat ook zo als het buiten (als we het nog meemaken) -5 buiten is met snijdende wind? Anders toch maar voor een split gaan met boilervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
CurlyMo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Dat schreef ik net. Misschien max. 2kWh per jaar. Voor een paar honderd zou ik het niet overwegen.
Je gaat van 20 uur op 1 kW straalkachel naar 2 uur. Weet je zeker dat je die straalkachel nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Boven de 5 graden buiten heb ik ook geen vrees. Maar is dat ook zo als het buiten (als we het nog meemaken) -5 buiten is met snijdende wind? Anders toch maar voor een split gaan met boilervat?
Bij -5 durf ik niet te zeggen, maar vanochtend (precies op 't vriespunt) een mooie SWW run gehad van een "ijskoud" vat: 250 L van 19 graden naar 46 graden is ongeveer 8 kWh thermisch. Anderhalf uur, inclusief defrost. 6 kW Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBcfVlsuizR9dHBBP37PS7N4wR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48n2F8IMUx8d9dW9P6cpbNUt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acLVPvOO63wMDgpnqgz83_5VKLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EJQnbOPxaKALTIw2sAhSEjxg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Ik heb ook lang getwijfeld. Uiteindelijk geen spijt van mijn keus.
Je hebt geen dak-/muurdoorvoeren nodig. Geen lawaai binnen. Los vat is kleiner dan WPB (was voor mij ook belangrijk i.v.m beschikbare ruimte). Meer vermogen / sneller warm water.

Installatie van de WP zelf wordt (iets) complexer. Maar met een 3-wegklep in de aanvoer, en een t-stuk in de retour is dat ook wel bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:29:
[...]

@MotorBeast zou wel heeeel erg offtopic gaan als we hier ingingen op jouw setup :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MrFish schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Bij -5 durf ik niet te zeggen, maar vanochtend (precies op 't vriespunt) een mooie SWW run gehad van een "ijskoud" vat: 250 L van 19 graden naar 46 graden is ongeveer 8 kWh thermisch. Anderhalf uur, inclusief defrost. 6 kW Daikin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar wat doet het met de binnentemperatuur? Als ik overdag van 20 naar 19 ga, geen probleem. Toen ik nog op gas stookte had ik niet eens overdag verwarming aan. 19 graden was toen genoeg. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
cerebrum schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb ook lang getwijfeld. Uiteindelijk geen spijt van mijn keus.
Je hebt geen dak-/muurdoorvoeren nodig. Geen lawaai binnen. Los vat is kleiner dan WPB (was voor mij ook belangrijk i.v.m beschikbare ruimte). Meer vermogen / sneller warm water.

Installatie van de WP zelf wordt (iets) complexer. Maar met een 3-wegklep in de aanvoer, en een t-stuk in de retour is dat ook wel bekeken.
Neig toch meer en meer hiernaar toe. Hoop er 20 jaar mee te doen, dus achteraf spijt krijgen is een no go.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 28-01-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:33:
[...]

Maar wat doet het met de binnentemperatuur? Als ik overdag van 20 naar 19 ga, geen probleem. Toen ik nog op gas stookte had ik niet eens overdag verwarming aan. 19 graden was toen genoeg. O-)
1,5 uur niet stoken heeft hier geen merkbaar effect, zeker niet beneden (vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MrFish schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:39:
[...]

1,5 uur niet stoken heeft hier geen merkbaar effect, zeker niet beneden (vloerverwarming).
Ja, maar dat is mijn probleem.......radiatoren. Vloer van massief parket gaat er niet uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Ja, maar dat is mijn probleem.......radiatoren. Vloer van massief parket gaat er niet uit.
Tja wat wil je nou. Al sinds ik met mijn verbouwing begon 2 jaar geleden hoor ik jou al over een warmtepomp, eerst was het te duur/lastig offertes krijgen, nu is je afgifte weer niet op orde.
Je zult toch consessies moeten doen denk ik en als dat betekent dat die vloer eruit moet dan is dat maar zo.

En anders accepteren dat je cop veel hoger is en/of het allemaal niet zo lekker werkt. Maar op deze manier komt er bij jou nooit een l/w warmtepomp ;).

Ik wil ook nog even benadrukken dat vloerverwarming behalve efficiΓ«nter ook veel meer comfort biedt en mooier oogt tov radiatoren.

Voor mij is een woning zonder vloerverwarming hetzelfde als een keuken zonder vaatwasser. Met de hand wassen gaat ook prima maar toch is het kut.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Tja wat wil je nou. Al sinds ik met mijn verbouwing begon 2 jaar geleden hoor ik jou al over een warmtepomp, eerst was het te duur/lastig offertes krijgen, nu is je afgifte weer niet op orde.
Je zult toch consessies moeten doen denk ik en als dat betekent dat die vloer eruit moet dan is dat maar zo.

En anders accepteren dat je cop veel hoger is en/of het allemaal niet zo lekker werkt. Maar op deze manier komt er bij jou nooit een l/w warmtepomp ;).
Afgifte is wel op orde (max 45 graden bij vorst) maar je hebt nu eenmaal niet de lange buffer van een VV. Het gaat niet over een lagere of hogere Cop. Het gaat over temperatuur drop woning tijdens SWW run. En ik bepaal zelf wel of mijn vloer eruit gaat toch? NB: kan ik er wat aan doen dat in de regio er alleen hybride installateurs zitten? (En matig je toon aub een beetje, reageer dan niet aub ;) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Afgifte is wel op orde (max 45 graden bij vorst) maar je hebt nu eenmaal niet de lange buffer van een VV. Het gaat niet over een lagere of hogere Cop. Het gaat over temperatuur drop woning tijdens SWW run. En ik bepaal zelf wel of mijn vloer eruit gaat toch? NB: kan ik er wat aan doen dat in de regio er alleen hybride installateurs zitten? (En matig je toon aub een beetje, reageer dan niet aub ;) ).
OkΓ©, je hebt geen warmte buffer van je vloer, dus zou je liever een WPB hebben, maar die maakt waarschijnlijk meer geluid. Dit is uiteraard weer afhankelijk van de plaatsing e.d. ,maar daar weet je genoeg vanaf vanuit het lucht/lucht topic.

Ik denk ook dat zodra jij bij een installateur aanhaalt dat je radiatoren hebt ze alleen maar hybride willen plaatsen, een klant met kou klachten willen ze niet.
Toch maar zelf een monoblock en een WPB fatsoenlijk plaatsen en je problemen zijn opgelost :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik bedoel het niet vervelend, sorry daarvoor als het zo overkomt.

Maar als iedereen roept dat afgifte zo belangrijk is (linksom of rechtsom) dan snap ik niet zo goed waarom je dat niet aanneemt :P (je afgifte is te weinig als je niet een uurtje per dag SWW kan draaien).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
[...]

Ik heb niet alle posts van jou meer in mijn hoofd zitten. Maar ik begrijp dat in jouw geval een monoblock de voorkeur heeft voor verwarming en dat je twijfelt voor SWW. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel ruimte je hebt.

Ik stook nu al ca. 1,5 jaar met een monoblock voor verwarming en gebruik een losse ventilatiewarmtepomp voor SWW. Ik had namelijk niet genoeg ruimte op zolder voor een WPB en had al een zonneboiler. Achteraf ben ik heel blij met een los systeem voor SWW, want tijdens de defrost dagen heeft de monoblock genoeg werk om de verwarming te verzorgen en ik moet er niet aan denken, dat hij ook nog SWW erbij had moeten doen. Dan had ik echt een maatje groter moeten nemen met weer de bekende pendel problematiek.

Wellicht is dat voor jou ook een oplossing om een losse ventilatiewarmtepomp de boiler op te laten warmen. Je kunt dan de boiler zo groot maken als je zelf wilt (bij mij staan er 3 kleintjes parallel). Het voordeel hiervan is, dat de boiler sneller op temperatuur is, dan met een WPB. Het nadeel is inderdaad het geluid. Bij ons staat de ventilatiewarmtepomp aan van 17 uur tot ca. 19 uur en dan is het extra geluid niet zo erg (voor ons in ieder geval).

Het voordeel is echter dat ik nu wel redundantie heb (tot een bepaald nivo). Mocht de monoblock een tijdje niet beschikbaar zijn, kan ik met de ventilatiewarmtepomp ook nog het huis warm houden (extra voorzieningen voor aangebracht). Mocht de ventilatiewarmtepomp niet beschikbaar zijn en de zon heeft nog niet genoeg warmwater verzorgd, dan kan ik met de monoblock ook nog de SWW laten verzorgen (nog in aanleg).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
Eindelijk Modbus op de Atlantic Loria aan de praat.

Helaas is er helemaal niets op het wereldwijde web te vinden over de gebruikte registers.
Ze hebben hun best gedaan om het zo lastig mogelijk te maken. Ipv de functies 1-4 beginnen ze hier bij functie 65. Geen pijl op te trekken.
Tot nu toe ongeveer een 50-60 registers kunnen vinden. Nu nog uitpluizen welke data op welk register is te vinden.

Denk dat ik er maar een GitHub project van ga maken.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:00
[...]

Ik heb een redelijk goed nageΓ―soleerd jaren 50 huis met alleen radiatoren en convectoren, bij mij werkt 7 kW Wp met externe boiler prima, opwarmen van de boiler probeer ik altijd aan het begin van de middag te plannen, dan is 't huis prima warm en kunnen we 't makkelijk een uur zonder verwarming doen. Ook op de recente wat koude dagen. Je kan op een Panasonic WP instellen welke maximale tijd hij voor DHW mag gebruiken, als dat niet voldoende is om de boiler weer voldoende op te warmen schakelt hij tussendoor over naar Heat bedrijf. Dat heb ik nog niet nodig gehad.

Mijn voorkeur gaat uit naar boiler aangesloten op WP ivm efficiency, opwarmtijd, compactere boiler, geen herrie in huis, geen grote gaten in de gevel of onttrekken warmte uit 't huis geen onnodig gebruik subsidieregeling, geen herrie.

Als het installatietechnisch erg lastig is om de boiler aan te sluiten (b.v. WP beneden, boiler op zolder en geen extra leiding naar zolder en ook geen goede mogelijkheid deze aan te leggen) dan zou een WPB toch de keuze kunnen zijn. Ik had 't geluk dat ik blijkbaar in een voorzienige bui 27 jaar geleden een 22 mm koperleiding als gasleiding naar zolder heb gelegd (waar 15 mm ook voldoende was geweest); die gebruik ik nu als aanvoerleiding voor de verwarming van de boiler.

Wel dus rekening houden met de dimensionering van je WP dat je een uur per dag oid geen verwarming hebt.
Wij zijn zuinige ww gebruikers, bij ons warmt de boiler hooguit 3 x per week op.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
LacsapOV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:23:
Eindelijk Modbus op de Atlantic Loria aan de praat.

Helaas is er helemaal niets op het wereldwijde web te vinden over de gebruikte registers.
Ze hebben hun best gedaan om het zo lastig mogelijk te maken. Ipv de functies 1-4 beginnen ze hier bij functie 65. Geen pijl op te trekken.
Tot nu toe ongeveer een 50-60 registers kunnen vinden. Nu nog uitpluizen welke data op welk register is te vinden.

Denk dat ik er maar een GitHub project van ga maken.
Mooi dat je 't werkend hebt, succes met uitzoeken; leveranciers zijn helaas vaak niet erg scheutig met 't delen van dit soort documentatie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Maar als iedereen roept dat afgifte zo belangrijk is (linksom of rechtsom) dan snap ik niet zo goed waarom je dat niet aanneemt :P (je afgifte is te weinig als je niet een uurtje per dag SWW kan draaien).
Dat weet ik dat afgifte belangrijk is (was ook al met HR Ketel). Hoezo neem ik dat niet aan? Maar als ik hier met max 45 graden bij -8 toekan is dat het probleem niet. Op 24 uur met die temperatuur was ik zo'n 7m3 gas kwijt. Probleem? :N

Ik ben er alleen huiverig voor als een boiler 1 of 2 uur opgewarmd moet worden bij die temperaturen of ik het dan comfortabel houdt. Dat heeft niets met afgifte te maken die te weinig is, rads hebben gewoon minder buffer. Ik weet ook wel dat VV top is maar in het kader van duurzaam/kosten/looks ga ik geen 65m2 massief eiken eruit slopen, in de houtkachel gooien, om er dan een PVC vloer of plavuizen in te gooien.

Kan altijd nog de L/L erbij aan gooien maar wil van dat k.. ding af om te verwarmen. Zit hier nu op dit moment in een stille kamer en wordt al weer maf van dat ding. :X Ben bang dat ik dan op de achtergrond een WP Boiler toch ook dan weer ga horen. Ik houd van rust aan mijn kop op zijn tijd. :z

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 28-01-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Jojan265 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:16:
[...]
Mocht de ventilatiewarmtepomp niet beschikbaar zijn en de zon heeft nog niet genoeg warmwater verzorgd, dan kan ik met de monoblock ook nog de SWW laten verzorgen (nog in aanleg).
Ben wel benieuwd hoe dat er qua installatie uitziet en uit gaat zien. Drie zonneboilers, ventilatiewarmtepomp, monoblock...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
blb4 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Ik heb een redelijk goed nageΓ―soleerd jaren 50 huis met alleen radiatoren en convectoren, bij mij werkt 7 kW Wp met externe boiler prima, opwarmen van de boiler probeer ik altijd aan het begin van de middag te plannen, dan is 't huis prima warm en kunnen we 't makkelijk een uur zonder verwarming doen. Ook op de recente wat koude dagen. Je kan op een Panasonic WP instellen welke maximale tijd hij voor DHW mag gebruiken, als dat niet voldoende is om de boiler weer voldoende op te warmen schakelt hij tussendoor over naar Heat bedrijf. Dat heb ik nog niet nodig gehad.

Mijn voorkeur gaat uit naar boiler aangesloten op WP ivm efficiency, opwarmtijd, compactere boiler, geen herrie in huis, geen grote gaten in de gevel of onttrekken warmte uit 't huis geen onnodig gebruik subsidieregeling, geen herrie.

Als het installatietechnisch erg lastig is om de boiler aan te sluiten (b.v. WP beneden, boiler op zolder en geen extra leiding naar zolder en ook geen goede mogelijkheid deze aan te leggen) dan zou een WPB toch de keuze kunnen zijn. Ik had 't geluk dat ik blijkbaar in een voorzienige bui 27 jaar geleden een 22 mm koperleiding als gasleiding naar zolder heb gelegd (waar 15 mm ook voldoende was geweest); die gebruik ik nu als aanvoerleiding voor de verwarming van de boiler.

Wel dus rekening houden met de dimensionering van je WP dat je een uur per dag oid geen verwarming hebt.
Wij zijn zuinige ww gebruikers, bij ons warmt de boiler hooguit 3 x per week op.
Ik ga nog eens overleggen met de installateur. Bedankt voor het meedenken allemaal. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Nico_GTR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Je gaat van 20 uur op 1 kW straalkachel naar 2 uur. Weet je zeker dat je die straalkachel nodig hebt?
Mag een typefout ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Ja zeg, we moeten hier al een beetje genuanceerd zijn en dan mogen we ook niet meer losgaan op een typefout? Ik ga maar weer naar Twitter, o nee, X geloof ik....

P.S. Ik heb m'n rules die een crash veroorzaken fors ingekort (zie Github :)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:16
GudZ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dat er qua installatie uitziet en uit gaat zien. Drie zonneboilers, ventilatiewarmtepomp, monoblock...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg8wpbP-Z6TXAAN-4MLa_d1crdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0WCi4NzjUZtXR3g0NdUnWMff.png?f=fotoalbum_large

Zo dus. De rechter boiler (5) zijn in werkelijkheid dus 3 boilers parallel, aangesloten volgens Tichelmann principe. Alleen de leidingen van de driewegklep naar de 3 boilers ontbreken nog. Pas als we de badkamer gaan verbouwen kan ik die leidingen leggen. Dan ben ik volledig redundant.

[ Voor 12% gewijzigd door Jojan265 op 28-01-2024 17:05 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 22:48
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Dat weet ik dat afgifte belangrijk is (was ook al met HR Ketel). Hoezo neem ik dat niet aan? Maar als ik hier met max 45 graden bij -8 toekan is dat het probleem niet. Op 24 uur met die temperatuur was ik zo'n 7m3 gas kwijt. Probleem? :N

Ik ben er alleen huiverig voor als een boiler 1 of 2 uur opgewarmd moet worden bij die temperaturen of ik het dan comfortabel houdt. Dat heeft niets met afgifte te maken die te weinig is, rads hebben gewoon minder buffer. Ik weet ook wel dat VV top is maar in het kader van duurzaam/kosten/looks ga ik geen 65m2 massief eiken eruit slopen, in de houtkachel gooien, om er dan een PVC vloer of plavuizen in te gooien.

Kan altijd nog de L/L erbij aan gooien maar wil van dat k.. ding af om te verwarmen. Zit hier nu op dit moment in een stille kamer en wordt al weer maf van dat ding. :X Ben bang dat ik dan op de achtergrond een WP Boiler toch ook dan weer ga horen. Ik houd van rust aan mijn kop op zijn tijd. :z
Netals @blb4 heb ik 7kW Pana 7J met boilervat dat door de wp verwarmd wordt. Ik ook met alleen radiatoren, wel een 200lter buffervat. NageΓ―soleerd jaren 70 rijtjes huis. Hier ook geen probleem met afkoeling van de woning als de sww run gedaan wordt. Max 80 minuten mag die van mij hiermee bezig zijn, tussen 13u en 14.20u.
Mijn secundaire pomp blijft wel.lopen tijdens de sww run, waardoor die de warmte in het buffervat gebruikt, misschien scheelt dat iets, maar zoveel warmte zit daar nu ook weer niet in.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris 407 op 28-01-2024 17:19 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Dan is (mits warmtepomp groot genoeg...) de bufferwerking van je huis is te weinig. Dit is op te lossen met vloerverwarming, maar bijvoorbeeld leemstuc doet het ook en dan hoeft de vloer er niet uit. Met muurverwarming is nog beter, dan kan je aanvoertemperatuur alsnog omlaag :).

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 22:48
.

[ Voor 99% gewijzigd door Joris 407 op 28-01-2024 17:19 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Weet iemand wat de inhoud is van een standaard convector element? Voor paneel radiatoren heb ik diverse voorbeelden kunnen vinden om een goede schatting te maken, maar voor mijn convectorput nog niet. Het element wat er in staat is 40x340x25 cm (h x b x d). Hoeveel liter water zal daar ongeveer in gaan?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23
RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:30:
Weet iemand wat de inhoud is van een standaard convector element? Voor paneel radiatoren heb ik diverse voorbeelden kunnen vinden om een goede schatting te maken, maar voor mijn convectorput nog niet. Het element wat er in staat is 40x340x25 cm (h x b x d). Hoeveel liter water zal daar ongeveer in gaan?
Kan toch niet zo moeilijk zijn - je weet wat de diameter van de buizen is en de wanddikte (ongeveer).
Je meet de lengte van de buizen en de gemiddelde radius van de eindstukken
- een beetje rekenen
en je bent klaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Kan toch niet zo moeilijk zijn - jet weet wat de diameter van de buizen is en de wanddikte (ongeveer).
[...]
Nee, helaas. Ik wil het schatten zonder de put open te hoeven maken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23
RichieB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Nee, helaas. Ik wil het schatten zonder de put open te hoeven maken..
Als je het aantal buizen weet wat door het lamellenpakket loopt kan je een grove schatting maken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Als je het aantal buizen weet wat door het lamellenpakket loopt kan je een grove schatting maken.
Ok, ik snap het. Zo'n element is gewoon een aantal buizen met daarop lamellen. Dan is de inhoud slechts enkele liters. Dat is te verwaarlozen tov de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
CurlyMo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:38
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Ik ga nog eens overleggen met de installateur. Bedankt voor het meedenken allemaal. _/-\o_
Als je ruimte hebt voor een groot vat, dan kun je met 1 run per dag volstaan. Dat SWW verwarm je dan in de nacht, heb je er ook geen last van en wordt de verwarming overdag niet onderbroken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Knowbody schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Als je ruimte hebt voor een groot vat, dan kun je met 1 run per dag volstaan. Dat SWW verwarm je dan in de nacht, heb je er ook geen last van en wordt de verwarming overdag niet onderbroken.
Hangt natuurlijk van je ww verbruik af, hier meestal maar 2 a 3 x per week opwarming ssw. Dat doe ik (in elk geval tijdens stookseizoen 't liefst overdag want betere COP. Maar mocht 1 x per dag te weinig zijn dan zou 's nachts ook nog kunnen. Tijdens de koudere nachten (laagste was -5 hier) had de WP voldoende capaciteit over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 28-09 23:50
Sport_Life schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik wil ook nog even benadrukken dat vloerverwarming behalve efficiΓ«nter ook veel meer comfort biedt en mooier oogt tov radiatoren.
Dat wil ik nog een keer uitspreken dat is niet voor iedereen zo. Ik vind met een laminaat/pvc/parket vloer radiatoren beter en wil pertinent geen tegelvloer. En ook ik ervaar bijna overal vloerverwarming als onprettig en krijg er dikke voeten van. Daarnaast gaat er zonder vloerverwarming minder warmte naar beneden dan met, wat in veel gevallen de cop verschillen kan compenseren. Ook als je veel glas hebt kan bij zon de wp gewoon uit.
Vloerverwarming is niet voor iedereen beter.

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 28-01-2024 19:13 ]

snameroc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[...]

@MotorBeast zei mijn vrouw ook over onze eikenhouten vloer ;w
Is ook wel heel erg zonde en voordat je €10.000+ hebt weg gestookt aan meerkosten stroom versus het verwijderen van de vloer.....
Het heet verduurzamen en niet verduren

Net de Kamstrup 403 geplaatst tussen de eerder geplaatste kogelkranen en nu weet ik eindelijk wat de COP is bij 44 graden uittrede en 7 graden buiten: 3,5.
Kon zeker beter maar ook zeker slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV7Z_3I7De8OlCIBYne-XnDqw4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUGULHO0ThBu2TdIhMq4GCuA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGnprdGxNY37SAkhSgi9UzItryw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAnbF1MMaD04qOnNi63LWy30.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door bioscrasher op 28-01-2024 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
snameroc schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Dat wil ik nog een keer uitspreken dat is niet voor iedereen zo. Ik vind met een laminaat/pvc/parket vloer radiatoren beter en wil pertinent geen tegelvloer. En ook ik ervaar bijna overal vloerverwarming als onprettig en krijg er dikke voeten van. Daarnaast gaat er zonder vloerverwarming minder warmte naar beneden dan met, wat in veel gevallen de cop verschillen kan compenseren. Ook als je veel glas hebt kan bij zon de wp gewoon uit.
Vloerverwarming is niet voor iedereen beter.
Top! Ik heb hier een serre en heb vandaag pas aan het eind van de middag de L/L weer aangeslingerd. Als dat ook kan met L/W ben ik spekkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:13:
[...]

@MotorBeast zei mijn vrouw ook over onze eikenhouten vloer ;w
Is ook wel heel erg zonde en voordat je €10.000+ hebt weg gestookt aan meerkosten stroom versus het verwijderen van de vloer.....
Het heet verduurzamen en niet verduren
In mijn jaren 50 woning zitten zoals toen gebruikelijk houten vloeren. Die zijn nog van prima kwaliteit, ook de woonkamervloer. En ook de beukenparketvloer is na nu inmiddels 26 jaar nog prima. Voor mij was duurzaamheid dan ook de reden dit gewoon te behouden en niet te vervangen door een betonvloer (met vvw) en daarboven weer een nieuwe vloerbedekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:04:
[...]

In mijn jaren 50 woning zitten zoals toen gebruikelijk houten vloeren. Die zijn nog van prima kwaliteit, ook de woonkamervloer. En ook de beukenparketvloer is na nu inmiddels 26 jaar nog prima. Voor mij was duurzaamheid dan ook de reden dit gewoon te behouden en niet te vervangen door een betonvloer (met vvw) en daarboven weer een nieuwe vloerbedekking.
Zelfde voor mijn jaren 30 woning. Verrassend genoeg zit daar wel een betonvloer als plafond in de kelder onder de woonkamer, met daar bovenop liggende balken met vloerplanken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Top! Ik heb hier een serre en heb vandaag pas aan het eind van de middag de L/L weer aangeslingerd. Als dat ook kan met L/W ben ik spekkoper.
@MotorBeast Alleen met radiatoren en voldoende powerrr kun je effe snel bijstoken.
Radiatoren geven een minder hoge COP (hier 3,5 bij 7 graden buiten en 44 graden vertrektemperatuur) maar zijn wel sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:30:
[...]

@MotorBeast Alleen met radiatoren en voldoende powerrr kun je effe snel bijstoken.
Radiatoren geven een minder hoge COP (hier 3,5 bij 7 graden buiten en 44 graden vertrektemperatuur) maar zijn wel sneller.
't lukt mij om, met radiatoren en convectoren, de hut hier bij -5 (buiten :)) met 34 graden Ta warm te houden. Dan is bij mij ook bij -5 de COP nog boven de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
blb4 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:36:
[...]

't lukt mij om, met radiatoren en convectoren, de hut hier bij -5 (buiten :)) met 34 graden Ta warm te houden. Dan is bij mij ook bij -5 de COP nog boven de 3.
Laag warmteverlies en veel afgifte neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bioscrasher schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Het is op een dag als vandaag hier geen bijstoken maar warm houden. Was vanmiddag hier 20,5 graden. Zet dan de L/L op tijd aan zodat hij rustig blijft pruttelen. Als dat met de L/W dan ook kan, is het top. Deed dat destijds ook met de HR Ketel zo, ook ivm lage aanvoer, lees zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
elektriekert schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:34:
[...]

Laag warmteverlies en veel afgifte neem ik aan?
Klopt; behoorlijk goed geΓ―soleerd jaren 50 huis (o.a. triple glas) en de radiatoren zijn 26 jaar geleden gekozen op het toenmalige energieverlies (we zaten toen rond 2400 m3 gasverbruik, 't laatste jaar op gas zeten we rond de 800 m3). Enige probleemgebied hier in huis is de badkamer, die heeft 2 buitenmuren en daar hangt alleen een handdoekenradiator. Nu opgelost door toch de elektrische vloerverwarming maar weer in gebruik te nemen bij buitentemperatuur < 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:16
Maurice1066 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Heb jij er zelf één? Zeer snel valt vies tegen hoor, ik heb er 1 en deze dagen runs van 6 to 8 uur. 3 tot 4 kWh/dag
Nee, ik heb er geen. Heb je zelf wel echt een split model? Die 6-8 uur is niet echt volgens specificatie namelijk. Volgens specs is de split een factor 2-3 sneller dan een Explorer, dat noem ik wel zeer snel. Is ook logisch want er zit gewoon veel meer compressorvermogen achter en het luchtdebiet is uiteraard ook veeel groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g46iSH504KZiGqW6UWvJH9DwI1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/26UDGzGoKUMQ1VZh1PnkbZIB.png?f=fotoalbum_large

https://d39twxq38hdb3s.cl...K%20Warmtepompboilers.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door bensss op 29-01-2024 12:14 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rba26
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:36
In het kader van we blijven toch nederlanders: iemand ervaringen met de Haier warmtepompen? Lijkt geld toe te krijgen bij import vanuit Spanje. 10kw model met 3300 subsidie, aanschafkosten 2100?!

SCOP wellicht iets lager als de Mitsubishi's, maar voor zulke verschillen kan je wel wat jaartjes stroom verspijkeren. Wat zie ik over het hoofd?

https://expertclima.es/ha...ha-super-aqua-bibloc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:13
Rba26 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:22:
In het kader van we blijven toch nederlanders: iemand ervaringen met de Haier warmtepompen? Lijkt geld toe te krijgen bij import vanuit Spanje. 10kw model met 3300 subsidie, aanschafkosten 2100?!

SCOP wellicht iets lager als de Mitsubishi's, maar voor zulke verschillen kan je wel wat jaartjes stroom verspijkeren. Wat zie ik over het hoofd?

Die 10 kW is bij +7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:22

ewf

Wat dachten jullie dan van de 8Kw van Haier de AU082FYCRA voor € 2665,- subsidie €3000,-

Ook geld toe!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:30
ewf schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:11:
Wat dachten jullie dan van de 8Kw van Haier de AU082FYCRA voor € 2665,- subsidie €3000,-

Ook geld toe!!
Ik zou het durven, maar de geluiden op dit forum zeggen dat haier Chinese meuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:55

Probeer maar eens informatie te vinden over het vermogen bij lagere buitentemperaturen en over het modulatiebereik.

Dan is vervolgens de vraag of dat past bij jouw situatie.

Ook weet ik zo niet of de subsidie nog te krijgen is bij aanschaf in Spanje. De eisen daarvoor zijn volgens mij strenger geworden (vroeger was een inbedrijfstellingsfactuur van een Nederlands bedrijf voldoende, nu niet meer als ik me niet vergis).

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 29-01-2024 14:55 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
bensss schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Nee, ik heb er geen. Heb je zelf wel echt een split model? Die 6-8 uur is niet echt volgens specificatie namelijk. Volgens specs is de split een factor 2-3 sneller dan een Explorer, dat noem ik wel zeer snel. Is ook logisch want er zit gewoon veel meer compressorvermogen achter en het luchtdebiet is uiteraard ook veeel groter.

[Afbeelding]

https://d39twxq38hdb3s.cl...K%20Warmtepompboilers.pdf
Ja ik weet zeker dat ik een splt heb omdat ik die besteld heb en een los vat in de kelder heb geplaatst en een buitenunit onder de fundering geb hangen ;)

Die 3 uur nogwat staat niet bij of dat met booster element is.

Moet wel zeggen dat ik sneller opwarmen had verwacht dan de tijd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:16
Maurice1066 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:04:
[...]

Ja ik weet zeker dat ik een splt heb omdat ik die besteld heb en een los vat in de kelder heb geplaatst en een buitenunit onder de fundering geb hangen ;)

Die 3 uur nogwat staat niet bij of dat met booster element is.

Moet wel zeggen dat ik sneller opwarmen had verwacht dan de tijd nu.
Haha, nou dat is dan heel curieus! Zijn die cijfers die ze noemen dan compleet uit de duim gezogen? Er staat toch echt een factor 2-3 sneller dan explorer of vm.

Of het is een definitie. Als de split traag is dan zijn de explorer en vm zo traag als dikke stront 8)7

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heb ook een calypso split en die staat echt niet lang te draaien.
Wat je wel ziet is dat hij eerst een uurtje of 2 loopt en dan later (in het 8 uur minimum tijdsblok waarin hij mag verwarmen) ook nog 2x kort aanslaat. Misschien dat daardoor een verkeerde indruk ontstaan is.
Heb wel de 200 liter versie maar ik kan me niet voorstellen dat de 270 wel 6 of 8 uur draait.
Als het kouder is gaat hij ook harder aan de slag met meer vermogen dan wanneer het wat warmer is.

[ Voor 29% gewijzigd door ASW1 op 29-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
ewf schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:11:

Ook geld toe!!
Het enige risico is dat die voortijdig stuk gaat en teveel geluid maakt. Verder zou ik het gewoon doen!

Bepaalde typen Samsung hebben dit overigens ook. Maar een Itho Amber heb je ook maar voor een paar 100 na de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:29
Ik ben tegelijkertijd een warmtepomp aan het plaatsen en de badkamer aan het renoveren. Op de benedenverdieping lag al geschikte vloerverwarming en heb ik alleen de verdeler van de vloerverwarming vervangen door een nieuwe kunststof verdeler. Mijn plan was om ook vloerverwarming in de badkamer aan te leggen en daarom heb ik een verdeler gekocht met een extra groep t.o.v. de benedenverdieping. Nu heb ik er alleen niet over nagedacht dat de verdeler op de begane grond hangt en de badkamer op de eerste verdieping is. Dit kan een probleem worden met ontluchten van die groep.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zie dat er wel 'badkamer-verdelers' zijn, maar dat is met een losse pomp en dat wil je juist niet in combinatie met een warmtepomp. Is er een manier om de slang naar de badkamer toch ontlucht te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Knopsje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:38:
Ik ben tegelijkertijd een warmtepomp aan het plaatsen en de badkamer aan het renoveren. Op de benedenverdieping lag al geschikte vloerverwarming en heb ik alleen de verdeler van de vloerverwarming vervangen door een nieuwe kunststof verdeler. Mijn plan was om ook vloerverwarming in de badkamer aan te leggen en daarom heb ik een verdeler gekocht met een extra groep t.o.v. de benedenverdieping. Nu heb ik er alleen niet over nagedacht dat de verdeler op de begane grond hangt en de badkamer op de eerste verdieping is. Dit kan een probleem worden met ontluchten van die groep.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zie dat er wel 'badkamer-verdelers' zijn, maar dat is met een losse pomp en dat wil je juist niet in combinatie met een warmtepomp. Is er een manier om de slang naar de badkamer toch ontlucht te krijgen?
Ik heb op se badkamer 1 lus die direct van de aanvoer afgetakt is. Op de retour zit een thermostaatknop die reageert op de temperatuur van het water onder die knop. Dit schijnt een veelgebruikte manier van badkamer vv te zijn. Heel simpel ook. Dat zou ik dus doen in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Blihi schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Probeer maar eens informatie te vinden over het vermogen bij lagere buitentemperaturen en over het modulatiebereik.

Ook weet ik zo niet of de subsidie nog te krijgen is bij aanschaf in Spanje. De eisen daarvoor zijn volgens mij strenger geworden (vroeger was een inbedrijfstellingsfactuur van een Nederlands bedrijf voldoende, nu niet meer als ik me niet vergis).
De monoblocks hebben nog wel een redelijk vermogen behoud bij -7. Modulatie lijkt ook aanvaardbaar rond de 40%. Over het defrost gedrag zou ik me zorgen maken, heb het nog niet echt duidelijk maar ergens gelezen dat dit gewoon op basis van een timer gaat bij een bepaalde Tb.

Zoek op Leistungstabelle Haier monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:54:
[...]

@Rba26 bij -7Β°C doet 'ie nog 9,05kW. Dat is gangbaar voor een 10kW warmtepomp.
Persoonlijk gezien zou ik hem alsnog links laten liggen om het geluid, dat schijnt 68dBa te zijn. Niet de stilste om het maar zo te zeggen.

Modulerend bereik is dan - afhankelijk van het afgiftesysteem - nog een vraagstuk. En dan is er altijd nog de vraag hoe slim de defrostlogica in elkaar steekt, wat de kwaliteit van de componenten is en dat soort dingen. Maar daar is moeilijk wat over te zeggen als niemand er ervaring mee heeft hier.

bron cijfers:
https://www.heatpumpkeyma...b6fb86e6adc022dcf6e5ed95d

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Als je buitenaf woont maakt die dB niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
ASW1 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:03:
Heb ook een calypso split en die staat echt niet lang te draaien.
Wat je wel ziet is dat hij eerst een uurtje of 2 loopt en dan later (in het 8 uur minimum tijdsblok waarin hij mag verwarmen) ook nog 2x kort aanslaat. Misschien dat daardoor een verkeerde indruk ontstaan is.
Heb wel de 200 liter versie maar ik kan me niet voorstellen dat de 270 wel 6 of 8 uur draait.
Als het kouder is gaat hij ook harder aan de slag met meer vermogen dan wanneer het wat warmer is.
Hier gaat de 270l split aan 1 stuk door met meestal oplopend opgenomen vermogen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysjB2kpddkkgZjHGJgLgCBNCpVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5cyrz39e4U3dtY6zCwKdFfa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMVoB1lmLSCu96YhDjVmgOLAGEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIg0up9IZKbtO5OjrJBpgsGE.jpg?f=fotoalbum_large
Run van vandaag en een met de legionella run met element

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16
Leuke site voor alu-pex
En zeker de slangen in alle maten voor de monoblocs
https://www.der-schlauchfritze.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:16

Ik ga er morgen een aansluiten en inbedrijfstellen.
En ik ben erg benieuwd.
Ziet er van buiten degelijk uit.
Grote elektra aansluitkast erbij voor binnen.
Een thermostaat. Maar geen wifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Technician- schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:17:
Leuke site voor alu-pex
En zeker de slangen in alle maten voor de monoblocs
https://www.der-schlauchfritze.de
Daar heb ik mijn 2 meter lange flexibele aansluitslangen vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Maurice1066 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Hier gaat de 270l split aan 1 stuk door met meestal oplopend opgenomen vermogen [Afbeelding]

[Afbeelding]
Run van vandaag en een met de legionella run met element
Interessant om te zien, hier heb ik niet zulke mooie grafieken want gebruik een shelly met een resolutie van tijdsblokken van 1 uur dus weinig detail.
De Calypso split draait hier meestal 2 uur, soms 3, en later in het tijdsblok van die 8 uur nog eens 1 of 2x relatief kort, een half uurtje ofzo.
Zoals gezegd een 200 liter model, R410a versie, legionellarun staat uit.
Verbruik per dag de laatste maand meestal ergens tussen 1,5 en 3 kWh.
Denk dat wij niet zo veel sww gebruiken en dat bij jullie het vat vaak redelijk leeggetrokken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:01:
Als je buitenaf woont maakt die dB niet uit.
Klopt, hooguit voor jezelf ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
ASW1 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Interessant om te zien, hier heb ik niet zulke mooie grafieken want gebruik een shelly met een resolutie van tijdsblokken van 1 uur dus weinig detail.
De Calypso split draait hier meestal 2 uur, soms 3, en later in het tijdsblok van die 8 uur nog eens 1 of 2x relatief kort, een half uurtje ofzo.
Zoals gezegd een 200 liter model, R410a versie, legionellarun staat uit.
Verbruik per dag de laatste maand meestal ergens tussen 1,5 en 3 kWh.
Denk dat wij niet zo veel sww gebruiken en dat bij jullie het vat vaak redelijk leeggetrokken wordt?
Hier 4x douche per dag, gemiddeld 2 to 4 kWh per dag. Weet niet hoeveel we hem leeg tappen. Monitoring is ruk op een Atlantic. Maar heb het nooit koud onder de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Maurice1066 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Hier 4x douche per dag, gemiddeld 2 to 4 kWh per dag. Weet niet hoeveel we hem leeg tappen. Monitoring is ruk op een Atlantic. Maar heb het nooit koud onder de douche
Hier ook nog nooit leeggedouched, geen idee hoe ver we daarvanaf zitten.
Tijdje terug een gezin van 5 hier gezeten voor een week en die hadden ook geen klachten.
(voorraadtemperatuur toen op 52 graden, normaal hou ik 50 graden aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
Maurice1066 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:42:
[...]

Kun je als het goed is ook uitlezen met modbus. Zit een resideo controller in de Explorer, gelijk aan de Loria.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn verbruik in januari is t/m vandaag 897kwh. Dat is dus verwarmen + SWW en het hele huis op 20 graden (260m2, isolatie rd 3).

Als ik dat omreken naar gas zou dat met cop 3,5 en 10kwh in 1 m3 gas ongeveer 314m3 gas zijn.

December 22 was 321m3 en januari 23 was 313m3.

Ik probeer een beetje gevoel te krijgen bij de efficiΓ«ntie van de warmtepomp. Er valt nog wel wat winst te behalen qua isolatie van de vloer en laaghangend fruit . De pv panelen wekken zo'n 9000kwh op dus er is nog niet echt noodzaak om snel actie te ondernemen.

Maar op zich valt mij dit niet tegen. Wat vinden jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

Knopsje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:38:
Ik heb bij renovatie van badkamer ook VVW gelegd en daar is een terrazzo vloer op gelegd / gestort (~8cm beton). Daarna gewoon simpel een zelfde pomploze kunststof verdeler gekocht als in de woonkamer, alleen met 1 groep (eigenlijk twee, maar 1 afgedopt). Vond een normale VVW verdeler met temp, druk en flowmeter en regelknop wel zo handig, en ook met auto ontluchter. Werkt perfect.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 00:25

dof

Sport_Life schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:00:
Mijn verbruik in januari is t/m vandaag 897kwh. Dat is dus verwarmen + SWW en het hele huis op 20 graden (260m2, isolatie rd 3).

Als ik dat omreken naar gas zou dat met cop 3,5 en 10kwh in 1 m3 gas ongeveer 314m3 gas zijn.

December 22 was 321m3 en januari 23 was 313m3.

Ik probeer een beetje gevoel te krijgen bij de efficiΓ«ntie van de warmtepomp. Er valt nog wel wat winst te behalen qua isolatie van de vloer en laaghangend fruit . De pv panelen wekken zo'n 9000kwh op dus er is nog niet echt noodzaak om snel actie te ondernemen.

Maar op zich valt mij dit niet tegen. Wat vinden jullie?
Ik zit voor januari al over de duizend kWh , maar dit was een huis van 3600 m3/jr , dus mij hoor je ook niet.
Elektra contract is dynamisch met gemiddeld over het jaar voor ~28c per kWh.
Bij start van contract ingeschat op 5 MWh / jr verbruik en dat gaat wel aardig uitkomen denk ik. Met >80 % verbruik tussen okt en mrt denk ik.
Het zijn in deze koude maanden flinke hoeveelheden stroom, maar gerelateerd aan voormalig gasverbruik logisch en aanvaardbaar.

O ja, dit is dus totaal WP, WPB, keramische kookplaat (waardeloos, maar ja keuken revisie moet nog), waterkoker, etc. :)

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 30-01-2024 11:11 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
LacsapOV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:04:
[...]

Kun je als het goed is ook uitlezen met modbus. Zit een resideo controller in de Explorer, gelijk aan de Loria.
Ik dacht dat hij gelijk zou zijn aan een explorer, maar lijkt toch anders. Ik heb bv ook geen pv contact en kan dus niet op de compressor naar de 62grC. Heb je een linkje met info wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

dof schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:33:
[...]

Ik zit voor januari al over de duizend kWh , maar dit was een huis van 3600 m3/jr , dus mij hoor je ook niet.
Elektra contract is dynamisch met gemiddeld over het jaar voor ~28c per kWh.
Bij start van contract ingeschat op 5 MWh / jr verbruik en dat gaat wel aardig uitkomen denk ik. Met >80 % verbruik tussen okt en mrt denk ik.
Het zijn in deze koude maanden flinke hoeveelheden stroom, maar gerelateerd aan voormalig gasverbruik logisch en aanvaardbaar.
Mijn gasverbruik was voorheen 1800m3!

Ik had zelf 4000/4500 kwh ingeschat, dan zit ik goed met de pv panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 30-01-2024 08:13 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)