Thanks voor snelle antwoord! Ze komen maandag namelijk langs om wat dingen te fixen zoalsblb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:56:
[...]
Veel flow (l/m) en lage dT is voor vvw prima. Ik heb zelf geen vvw maar 't hangt ook van 't legpatroon af, als aanvoer en retour altijd naast elkaar zitten dan maakt dT niet zo heel veel uit, vloer neemt 't gemiddelde van Ta en Tr aan. Als 't legpatroon niet zo ik elkaar zit maar b.v. de voorkant van een kamer dicht bij de aanvoer zit en de achterkant dicht bij de retour dan is je vloer dus bij grote dT achter kouder dan voor.
Maar je zit dus altijd goed met een lage dT. Dat houd wel in dat, om voldoende energie te kunnen transporteren je met een hoge flowsnelheid moet werken. 5000W: bij dT van 5 graden hoort dan 14 l/m. bij een dT van 2 graden heb je dan 36 l/m nodig.
O.a. de flow van de groepen. Sommige worden nu dus niet warm genoeg door te weinig doorstroming en andere weer te warm. Wellicht dat dit de Delta T ook nog wat meer rechttrekt.
M’n warmtepomp stond wel 5 uur lang op 20hz compressor snelheid te werken met een Delta T van 1. Lijkt mij dan dat hij dan zou moeten uitschakelen toch? Hij was tenslotte al 12 uur aan het draaien en de compressor zakte langzaam qua snelheid
War betreft de 14l/m en de 36 l/m wat bedoel je daar exact mee? De debiet snelheid die je dan instelt op de warmtepomp. Dus 14l/m x aantal
Groepen is dan het debiet?
Is de COP op deze manier nog wel ok en hoe bereken je die makkelijk zelf. geleverde energie / verbruikte energie. Maar waar haal je die informatie vandaan? Snap niet hoe (ik als leek