Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:06
blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:56:
[...]

Veel flow (l/m) en lage dT is voor vvw prima. Ik heb zelf geen vvw maar 't hangt ook van 't legpatroon af, als aanvoer en retour altijd naast elkaar zitten dan maakt dT niet zo heel veel uit, vloer neemt 't gemiddelde van Ta en Tr aan. Als 't legpatroon niet zo ik elkaar zit maar b.v. de voorkant van een kamer dicht bij de aanvoer zit en de achterkant dicht bij de retour dan is je vloer dus bij grote dT achter kouder dan voor.

Maar je zit dus altijd goed met een lage dT. Dat houd wel in dat, om voldoende energie te kunnen transporteren je met een hoge flowsnelheid moet werken. 5000W: bij dT van 5 graden hoort dan 14 l/m. bij een dT van 2 graden heb je dan 36 l/m nodig.
Thanks voor snelle antwoord! Ze komen maandag namelijk langs om wat dingen te fixen zoals
O.a. de flow van de groepen. Sommige worden nu dus niet warm genoeg door te weinig doorstroming en andere weer te warm. Wellicht dat dit de Delta T ook nog wat meer rechttrekt.

M’n warmtepomp stond wel 5 uur lang op 20hz compressor snelheid te werken met een Delta T van 1. Lijkt mij dan dat hij dan zou moeten uitschakelen toch? Hij was tenslotte al 12 uur aan het draaien en de compressor zakte langzaam qua snelheid

War betreft de 14l/m en de 36 l/m wat bedoel je daar exact mee? De debiet snelheid die je dan instelt op de warmtepomp. Dus 14l/m x aantal
Groepen is dan het debiet?

Is de COP op deze manier nog wel ok en hoe bereken je die makkelijk zelf. geleverde energie / verbruikte energie. Maar waar haal je die informatie vandaan? Snap niet hoe (ik als leek :p) dat lan achterhalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:15
gebruiker001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Onze woning is uit 2006 en goed geïsoleerd dus als verwarming twee uurtjes uit is tijdens SWW verwarmen dan is dat niet zo erg. Dwtw is aanwezig dus dat helpt. Alleen met leeg laten lopen van bad heb je er niks aan.

Welke diameter leiding moet er naar de SWW boiler? Dat is nog wel een ding. Ik hoop met flauwe bochten een leiding met niet al te grote diameter via de vliering naar de huidige plaats van de cv ketel te kunnen trekken. Ik kwam onderstaande rekentool wel tegen maar ik weet niet welke aanvoer temperatuur er uit een monoblock kan komen om een boilervat op te warmen. Ook weet ik niet hoe je koppelingen meeneemt in de berekening.
Ik heb 22 mm CV-buis voor 7 kW, maar mijn vat staat ook recht onder de WP. Is de afstand groot, dan zou ik zeker dikkere leidingen nemen: voor de flow, maar ook om onnodig afkoelen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:29

SBL

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Komt omdat ik de betaalde versie heb op 3 fasen. Voor 99 cent per maand, maakt sluipverbruik opsporen een stuk makkelijker met 3 groepen per fase ipv alle 9 samen. :p De pv is op 1 fase, vandaar dat die zo apart te zien is.
@HE1 Abonnement is inderdaad nodig, maar ook met 1 fase krijg je al 1 grafiek (Zonverbruik heet deze) met zon teruglevering, zon direct verbruik, en netverbruik. In elk geval met koppelbare omvormers (Enphase, Goodwe, Growatt, SMA, SolarEdge, Solax, Huawei).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:55
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:11:
Ik zie dat veel mensen armaflex af gebruiken om de buizen te isoleren. Ik heb nogal weinig speling in de koof zitten. Zou pur er in spuiten ook een mogelijkheid zijn? De koof lijkt mij voldoende bescherming voor het weer en vogels. Niet zo'n zin om een koof te vervangen en prijzig stukje schuim te kopen. :p
Dat kan goed gaan, en spuit de pur dan in een plastic zak zodat niet alles aan elkaar plakt.

Steenwol kun je er ook makkelijk omheen plooien. En plakt niet! :)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 14:12

JBX

verkeerslicht schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Op basis van de certificeringen die gedaan worden is de sCOP onder "Average Climate" ongeveer hetzelfde.
Als ik bijvoorbeeld mijn Midea pak (r32), en de opvolger daarvan (r290), dan is er geen verschil in de sCOP bij lage temperatuur-verwarming (links r32, rechts r290):
[Afbeelding]

Verschillen op basis van deze gegevens (andere gegevens kunnen natuurlijk weer wat anders vertellen):
part-load condities + low temperatures:
R290 heeft bij een hogere COP bij hogere buitentemperaturen
R32 heeft hogere COP bij lagere buitentemperaturen
sCOP is ongeveer gelijk

part-load condities + medium temperatures:
R290 heeft bij ietsiepietsie hogere COP in het algemeen.
R290 sCOP dus ietsje hoger.

Linkjes:
https://www.heatpumpkeyma...0a6fe0760ce78ba37f3092fa9
https://www.heatpumpkeyma...3efbb4d58ba3af4a120f6d445
Ik vraag me af hoe fabrikant-specifiek dit kleine verschil is.

freakaleek in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
LG Therma V monoblock 9kw versie

SCOP (35 gr / 55 gr)
R290 versie: 5,23 / 3,75
R32 versie: 4,45 / 3,12

[ Voor 22% gewijzigd door JBX op 25-01-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:06
Ik wil toch eens rekenen aan benodigde leidingdiameter naar SWW vat van ca 250 liter. Ik wil een warmtepomp van 6 kWh. Welke aanvoertemperatuur moet er naar het SWW vat? Als het vat naar 60 graden gaat dan zal de retourtemperatuur uiteindelijk 60 graden zijn. Of kan het vat zoveel warmte niet onttrekken?De aanvoertemperatuur zal dan nog een stuk hoger moeten liggen om het opwarmen niet te lang te laten duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
gebruiker001 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:50:
Ik wil toch eens rekenen aan benodigde leidingdiameter naar SWW vat van ca 250 liter. Ik wil een warmtepomp van 6 kWh. Welke aanvoertemperatuur moet er naar het SWW vat? Als het vat naar 60 graden gaat dan zal de retourtemperatuur uiteindelijk 60 graden zijn. Of kan het vat zoveel warmte niet onttrekken?De aanvoertemperatuur zal dan nog een stuk hoger moeten liggen om het opwarmen niet te lang te laten duren.
https://www.econo.nl/berekeningen

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:04
Flexiilex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Thanks voor snelle antwoord! Ze komen maandag namelijk langs om wat dingen te fixen zoals
O.a. de flow van de groepen. Sommige worden nu dus niet warm genoeg door te weinig doorstroming en andere weer te warm. Wellicht dat dit de Delta T ook nog wat meer rechttrekt.
De groep die nu 't koudste is moet helemaal open, de rest moet daarop worden aangepast
M’n warmtepomp stond wel 5 uur lang op 20hz compressor snelheid te werken met een Delta T van 1. Lijkt mij dan dat hij dan zou moeten uitschakelen toch? Hij was tenslotte al 12 uur aan het draaien en de compressor zakte langzaam qua snelheid
Waarom zou hij uit moeten? Lekker lang laten draaien, mag dagen achter elkaar.
War betreft de 14l/m en de 36 l/m wat bedoel je daar exact mee? De debiet snelheid die je dan instelt op de warmtepomp. Dus 14l/m x aantal
Groepen is dan het debiet?
Er is rechtstreeks verband tussen flow, dT en vermogen: 70 x flow (l/m) x dT = vermogen. Dus als je 5000W vermogen nodig hebt en je wil een dT van 2 graden dan hoort daar een flow van 36 l/m bij.
Is de COP op deze manier nog wel ok en hoe bereken je die makkelijk zelf. geleverde energie / verbruikte energie. Maar waar haal je die informatie vandaan? Snap niet hoe (ik als leek :p) dat lan achterhalen
geen idee of jou WP die informatie oplevert. Uitgangsvermogen kan je dus ook berekenen als je flow en dT weet, zie boven. Elektrisch verbruik is eenvoudig te meten met een kWh meter als de WP dat niet geeft en in elk geval betrouwbaarder.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pim57 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Dat kan goed gaan, en spuit de pur dan in een plastic zak zodat niet alles aan elkaar plakt.

Steenwol kun je er ook makkelijk omheen plooien. En plakt niet! :)
Steenwol is misschien zelfs een beter idee! Makkelijker dan in een zakje spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JBX schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Ik vraag me af hoe fabrikant-specifiek dit kleine verschil is.

freakaleek in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
LG Therma V monoblock 9kw versie

SCOP (35 gr / 55 gr)
R290 versie: 5,23 / 3,75
R32 versie: 4,45 / 3,12
Kan best zijn dat het niet zo zwart wit is idd. Mijn voorbeeld was inderdaad maar van 1 fabrikant waarbij de specs bijna precies hetzelfde waren (en ik vermoed zonder significante aanpassingen in het ontwerp). De LG lijkt het roer compleet te hebben omgegooid als ik zo naar de specs kijk (Die er overigens onwijs netjes uit zien).

https://www.heatpumpkeyma...85e12af20a9ac5c4791eadb0c
En ook wat betreft de geluidsoutput.
Mooi om te zien ook dat het bivalentpunt van de 9kW op -10°C ligt. en daarmee dus met recht een 9kW unit mag heten. Daarmee zijn ze als een van de weinigen eerlijk wat de naamgeving betreft.

Ben wel erg benieuwd naar het modulerend bereik.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:41
verkeerslicht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Kan best zijn dat het niet zo zwart wit is idd. Mijn voorbeeld was inderdaad maar van 1 fabrikant waarbij de specs bijna precies hetzelfde waren (en ik vermoed zonder significante aanpassingen in het ontwerp). De LG lijkt het roer compleet te hebben omgegooid als ik zo naar de specs kijk (Die er overigens onwijs netjes uit zien).

https://www.heatpumpkeyma...85e12af20a9ac5c4791eadb0c
En ook wat betreft de geluidsoutput.
Mooi om te zien ook dat het bivalentpunt van de 9kW op -10°C ligt. en daarmee dus met recht een 9kW unit mag heten. Daarmee zijn ze als een van de weinigen eerlijk wat de naamgeving betreft.

Ben wel erg benieuwd naar het modulerend bereik.
Moeten de cijfers er nog wel uitkomen. Je kunt alles in je specs zetten.
Of bedoel je die test certificaten? Die geven ook 8kw bij -10C (nog steeds geen 9 :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZvhEopNjza6aA9yViRHmEIkrcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djl0PHWpCshnaq07hxcn9opc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 26-01-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:14:
[...]

Moeten de cijfers er nog wel uitkomen. Je kunt alles in je specs zetten.
Of bedoel je die test certificaten? Die geven ook 8kw bij -10C (nog steeds geen 9 :P )

[Afbeelding]
bij -7 is part load.

Je moet kijken naar:
Tbiv
en
Pdh Tj = Tbiv

Dat geldt zowel voor low als medium temperature.

edit: Tbiv wil zeggen, het bivalentpunt oftewel het punt waaronder de warmtepomp niet z'n designvermogen kan halen zonder dat de backup heater nodig is. dat is 9kW bij -10°C in dit geval.

[ Voor 13% gewijzigd door verkeerslicht op 26-01-2024 09:44 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:50

silverball

De wagen voor moderne mensen

Technician- schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:31:
[...]

De haalbare COP bij een koudemiddel is een natuurkundig verschijnsel.
Is het lagere geluidsdrukniveau bij vrijwel alle R290 WP's ook door het koudemiddel of komt dat vooral omdat het over het algemeen nieuwere modellen zijn?

Het maakt voor mij net het verschil tussen haalbaar en niet haalbaar in ieder geval volgens de WPAC.
(Pana 5kw vs aroTHERM 55 vs LG Therma-V 5kW vs Itho Amber)

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 26-01-2024 10:14 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
silverball schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Is het lagere geluidsdrukniveau bij vrijwel alle R290 WP's ook door het koudemiddel of komt dat vooral omdat het over het algemeen nieuwere modellen zijn?

Het maakt voor mij net het verschil tussen haalbaar en niet haalbaar in ieder geval volgens de WPAC.
Nieuwe generaties warmtepompen zijn vaak stiller door toepassingen in het fan/condensor/geluidsdemping gedeelte.
Het koudemiddel denk ik niet zo van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:02
silverball schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Komt alleen doordat het nieuwe modellen zijn waarbij rekening gehouden wordt met geluid in de ontwerpfase. Zo zie je veel meer geluidsdemping in het ventilatorcompartiment en rondom de compressor. Ook zie je fors grotere ventilatorbladen die op een lager toerental draaien maar door hun grootte alsnog hetzelfde luchtdebiet verplaatsen.

Bij oudere modellen is het een ventilator in een metalen kast. Dat geeft veel meer geluid. Je zult dan intern zelf alsnog wel isolatie kunnen toepassen maar daarvan kun je op voorhand de resultaten niet goed bepalen. Voor het invullen van de tool van de overheid zul je dus specifiek naar de geluidsinfo van de fabrikanten moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Wat is een gebruikelijke inlaattemperatuur en retourtemperatuur voor een boilervat dat door een monoblock van 6 kWh verwarmd wordt?

En wat is een gebruikelijk afgifte oppervlak in het boilervat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Nico_GTR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:35:
Ik ben zeer tevreden over mijn R290 warmtepomp.

Al geloof ik dat de meeste mensen dat merk iets te prijzig vinden.
R290 is ook een merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:38
In de volksmond ook wel propaan genoemd.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Blihi schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:49:
In de volksmond ook wel propaan genoemd.
Prijzig merk dus dat Propaan. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:10
Alles met pro erin is duur he

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-09 22:13
Excuus, verkeerde topic..

[ Voor 98% gewijzigd door g-j-t op 26-01-2024 15:50 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:45:
Wat is een gebruikelijke inlaattemperatuur en retourtemperatuur voor een boilervat dat door een monoblock van 6 kWh verwarmd wordt?
Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden, want de temperatuur stijgt naarmate de SWW-run vordert.
En wat is een gebruikelijk afgifte oppervlak in het boilervat?
Streef naar 3 m². Meer is beter. Maar zorg dat de spiraal niet te hoog in het vat komt, want dan heb je kans op een lauwe douche als je WP een SWW-run start tijdens het douchen.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 26-01-2024 17:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:12
Ik heb een paar vragen mbt de werking/aansturing van warmtepompen. Ik denk dat er veel mogelijk is qua aansturing maar de beste manier van tweaken is om het bruikbaar te houden voor niet-tweakers ;)

- Kan je bij elk merk warmtepomp een instelling qua tapwater aangeven? Bijvoorbeeld dagprogramma (verwarmen rond middaguur), of juist altijd direct na gebruik weer opwarmen?
- Tapwater boost: hoe kan je bijvoorbeeld een een dagprogramma (verwarmen rond middaguur) overrulen bij veel watergebruik? Ik denk eigenlijk aan een 'boost' knop in de badkamer waarmee je na een bad kan aangeven dat de WP moet afwijken van het dagprogramma.
- Welke merken hebben zo'n knop in het programma zonder dat je naar beneden moet lopen voor de aanstuurunit?
- Opwarmen tapwater bij verwarming. Hoe gaan warmtepompen om met het verwarmen van het tapwater terwijl er ook ruimteverwarmingsvraag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kanoet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:23:
Ik heb een paar vragen mbt de werking/aansturing van warmtepompen. Ik denk dat er veel mogelijk is qua aansturing maar de beste manier van tweaken is om het bruikbaar te houden voor niet-tweakers ;)

- Kan je bij elk merk warmtepomp een instelling qua tapwater aangeven? Bijvoorbeeld dagprogramma (verwarmen rond middaguur), of juist altijd direct na gebruik weer opwarmen?
Niemand kent elk merk (er komen wekelijks weer nieuwe Chinese varianten voorbij), dus die vraag is niet te beantwoorden. Wel is zeker dat je niet na elk gebruik van warm water weer wilt bijverwarmen ivm dramatische cop's die dat oplevert.
- Tapwater boost: hoe kan je bijvoorbeeld een een dagprogramma (verwarmen rond middaguur) overrulen bij veel watergebruik? Ik denk eigenlijk aan een 'boost' knop in de badkamer waarmee je na een bad kan aangeven dat de WP moet afwijken van het dagprogramma.
Normaliter gaat elke WP SWW maken als dat SWW te koud geworden is. Daar hoef jij niks zelf voor te maken.
- Welke merken hebben zo'n knop in het programma zonder dat je naar beneden moet lopen voor de aanstuurunit?
- Opwarmen tapwater bij verwarming. Hoe gaan warmtepompen om met het verwarmen van het tapwater terwijl er ook ruimteverwarmingsvraag is?
Meestal (altijd) net als je gewend was bij je CV-ketel: Tapwater heeft voorrang, maar je kunt (bij Mitsubishi) een maximale tijd van een SWW-run instellen, waarna hij dan eerst weer even de hut gaat verwarmen om daarna de SWW-run af te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:12
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Streef naar 3 m². Meer is beter. Maar zorg dat de spiraal niet te hoog in het vat komt, want dan heb je kans op een lauwe douche als je WP een SWW-run start tijdens het douchen.
Ik ben mij nu toevallig aan het verdiepen in de tapwatervaten. Het valt mij op dat er nauwelijks vaten van 200-300l zijn met een oppervlakte van >2. De meeste hebben 1.5m². De Jong Gorredijk heeft de WPS met 2.4/2.9m² (200l-300l).

Verder ben ik aan het kijken of ik het kan combineren met zonnecollectoren. Dan wordt het helemaal huilen want in de ISDE lijst staan de collectoren gecombineerd met boilervaten, en dat zijn allemaal solarboilers met weinig grote warmtepompboiler oppervlaktes. Iemand daar tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Op 22 januari heb ik de vraag gesteld voor een elga hybride warmtepomp. Bij het uitlezen van een datalog van de Elga werd ee "sticky error 246 gemeld. Inmiddels ben ik er achter dat het te maken heeft met een sturingscode voor de toshiba buitenunit. Gedurende enkele minuten valt de unit uit. Er zit in deze storing wel een patroon om de x minuten gaat de buitenunit uit. Om vervolgens een lange periode geen enkele storingsmelding te geven. Helaas heb ik nog niet kunnen achterhalen wat de sturingscode 246 nu daadwerkelijk betekent. Wie heeft enig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kanoet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:27:
Ik ben mij nu toevallig aan het verdiepen in de tapwatervaten. Het valt mij op dat er nauwelijks vaten van 200-300l zijn met een oppervlakte van >2. De meeste hebben 1.5m². De Jong Gorredijk heeft de WPS met 2.4/2.9m² (200l-300l).
Dan heb je niet goed gezocht. Ik vond er in 2020 zeker een tiental. Maar beperk je zoekgebied niet tot NL. In D zijn er veel meer.
Verder ben ik aan het kijken of ik het kan combineren met zonnecollectoren. Dan wordt het helemaal huilen want in de ISDE lijst staan de collectoren gecombineerd met boilervaten, en dat zijn allemaal solarboilers met weinig grote warmtepompboiler oppervlaktes. Iemand daar tips voor?
Ja. Niet aan beginnen. PV heeft een veel hoger rendement. Solarboilers hebben doen in onze grijze grauwe winters niks en zijn in de zomer veel te heet.
Je kunt dat dakoppervlak veel beter voor PV gebruiken. Met die stroom kun je namelijk (behalve je SWW warm maken) ook nog heel veel andere dingen doen. Met warmte kan dat niet.
Bovendien is een paar panelen extra PV leggen vele malen goedkoper dan een hele zonneboilerinstallatie op je dak beunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-

[ Voor 100% gewijzigd door Andrehj op 26-01-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wbchevron schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:30:
Op 22 januari heb ik de vraag gesteld voor een elga hybride warmtepomp. Bij het uitlezen van een datalog van de Elga werd ee "sticky error 246 gemeld. Inmiddels ben ik er achter dat het te maken heeft met een sturingscode voor de toshiba buitenunit. Gedurende enkele minuten valt de unit uit. Er zit in deze storing we een patroon om de x minuten gaat de buitenunit uit. Om vervolgens een lange periode geen enkele storingsmelding te geven. Helaas heb ik nog niet kunnen achterhalen van de sturingscode 246 nu daadwerkelijk betekent. Wie heeft enig idee.
Wat zegt Remeha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 21:21

HE1

SBL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:27:
[...]

@HE1 Abonnement is inderdaad nodig, maar ook met 1 fase krijg je al 1 grafiek (Zonverbruik heet deze) met zon teruglevering, zon direct verbruik, en netverbruik. In elk geval met koppelbare omvormers (Enphase, Goodwe, Growatt, SMA, SolarEdge, Solax, Huawei).
zie ik sowieso al met mijn Homewizard kwh meter op de zonneomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:19
Kanoet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:23:...
Voor een boost achtige functie is er soms een pv contact aanwezig. Dan kun je met een potentiaal vrij relais dit contact aansturen. Electrisch element is daarmee in werking.

Met een Shelly kun je dit op afstand aansturen met bijvoorbeeld home assistant of wat anders via een knop en een periode van aan / uit. Dit kan je ook gebruiken voor negatieve stroomprijzen of (overschot)pv.

De SWW apart van je verwarming is nog een aanrader kun je apart aansturen opwarmen is dan meestal iets trager. Bij mij is de sww warmtepomp boiler een 550 watt (cop 3) bij 45 graden en pv contact 1500 wattelectrisch element (cop 1). Voor comfort instelling kan de boiler ook in een een combinatie stand. Doet ie het zelf

[ Voor 3% gewijzigd door NielsvdBeek op 26-01-2024 17:54 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden, want de temperatuur stijgt naarmate de SWW-run vordert.

[...]

Belangrijk bij de hoeveelheid warm water is ook de plek van de boilersensor. Sommige boilers hebben meerdere ingangen voor de boilersensor. Stop je hem bovenin, dan is dat het meetpunt. Alles wat er onder zit heeft dan een lagere temperatuur en dus is de totale hoeveelheid warm water lager.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Insert12 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:55:
Belangrijk bij de hoeveelheid warm water is ook de plek van de boilersensor. Sommige boilers hebben meerdere ingangen voor de boilersensor. Stop je hem bovenin, dan is dat het meetpunt. Alles wat er onder zit heeft dan een lagere temperatuur en dus is de totale hoeveelheid warm water lager.
Dat klopt niet. Na een SWW-run is, doordat die run de gelaagdheid om zeep helpt, de hoeveelheid warm water in beide gevallen gelijk.
Het belangrijke verschil van het gebruik van een sensor hoog in het vat is dat je veel meer warm water aan het vat kunt onttrekken voordat de volgende SWW run start. Het interval tussen de runs wordt dus groter, daardoor is ook de gemiddelde watertemperatuur bij de start van de run (en dus ook van de hele run) lager, waardoor je COP voor SWW hoger wordt.
Sensor hoog in het vat is dus zuiniger.
Nadeel van een sensor hoog in het vat is dat je op dat moment meestal niet meer genoeg warm water hebt om een (groot) bad te vullen. Maar hoe vaak ga je nou in bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Het is nog een technoco Elga. Dus de oudere versie. Ik lees op de site van Remeha dat zij geen technische ondersteuning aan consumenten geven,. Ergo dat alles dus via de installateur moet. Ik zal echter maandag toch maar bellen. Ik heb vanmiddag pas de storing ontdekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Dat klopt niet. Na een SWW-run is, doordat die run de gelaagdheid om zeep helpt, de hoeveelheid warm water in beide gevallen gelijk.
Het belangrijke verschil van het gebruik van een sensor hoog in het vat is dat je veel meer warm water aan het vat kunt onttrekken voordat de volgende SWW run start. Het interval tussen de runs wordt dus groter, daardoor is ook de gemiddelde watertemperatuur bij de start van de run (en dus ook van de hele run) lager, waardoor je COP voor SWW hoger wordt.
Nadeel van een sensor hoog in het vat is dat je op dat moment meestal niet meer genoeg warm water hebt om een (groot) bad te vullen. Maar hoe vaak ga je nou in bad?
Sommige mensen gaan nogal vaak in bad. Of er wordt lang gedoucht, er zijn twee douches die tegelijk warm water nodig hebben of er is een stortdouche.

Veel mensen willen graag verduurzamen maar vooral niet op comfort inleveren. Er moet vooral veel warm water beschikbaar zijn is mijn ervaring. Zo nu en dan resulteert dat in 2 wpb's van 250 liter in Tichelmann opstelling bijvoorbeeld. Vandaag had ik nog iemand aan de telefoon die niet genoeg warm water had, een enkele wpb van 250 liter voldeed niet en er moest er eentje bij komen. Ze hadden hem al op 75 graden ingesteld en alsnog werd ie vaak leeg getapt. Het eigen gedrag aanpassen gaat niet gebeuren, de voorraad aan tapwater moet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:45:
geen idee of jou WP die informatie oplevert. Uitgangsvermogen kan je dus ook berekenen als je flow en dT weet, zie boven. Elektrisch verbruik is eenvoudig te meten met een kWh meter als de WP dat niet geeft en in elk geval betrouwbaarder.
Als het goed is, gaat het hierom. Kon het terug vinden in de web interface. Zou betekenen dat ik nu een COP van 6.2 heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JKhgVO-3mVaMhmG5xwjpBiVghM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2YsWhoOpn9lYqhYrzBqamLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfBqNgVKmGl8xAy5QGudzNB-cHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCZaz1RBa8G3OzRvQR1IG7u6.jpg?f=fotoalbum_large

Energie delen door het verbruikte energie in dit geval toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Flexiilex schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:19:

Als het goed is, gaat het hierom. Kon het terug vinden in de web interface. Zou betekenen dat ik nu een COP van 6.2 heb?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Energie delen door het verbruikte energie in dit geval toch?
Dat sommetje klopt. Vaak zijn alleen de metingen die de warmtepompen zelf uitvoeren niet bijzonder betrouwbaar en hooguit bruikbaar als indicatie.
Als je het echt betrouwbaar wilt weten installeer je een (goede) kWh meter in je meterkast en een Kamstrup warmtemeter in je cv-leidingwerk direct na je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Wat gebeurt er nu precies met die gelaagdheid bij verwarmen boiler? De Ta van de spiraal zit bovenin, de retour onderin dus dan blijft de gelaagdheid toch behoorlijk intact?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!
blb4 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:24:
Wat gebeurt er nu precies met die gelaagdheid bij verwarmen boiler? De Ta van de spiraal zit bovenin, de retour onderin dus dan blijft de gelaagdheid toch behoorlijk intact?
Nee. Voordat een run begint kan er zomaar 30 graden of meer verschil zitten tussen onder en boven.
Tijdens het begin van een run wordt door de waterstroom door de spiraal (van boven naar onder) veel warmte in het vat naar beneden verplaatst. Door het grote oppervlak is er maar erg weinig temperatuurverschil tussen het water in de spiraal en het water er naast. (Paar graden).
Daarom zie je ook dat de SWW-temperatuur bij het begin van een run eerst afneemt en daarna pas weer toe gaat nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:41
blb4 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Nee. Als de retour temperatuur in het begin bijv. 25 graden is, zal de warmtepomp deze opwarmen tot ca. 30 graden. Dit is dus de Ta in je boiler bovenin. Als dan het water nog bijv. 55 graden is, wordt deze mooi gekoeld door de Ta van 30 graden. Je gelaagdheid gaat dus verloren en het zal bovenin ook na een tijdje zo'n 35 graden worden. Daarna warmt alles langzaam op in zijn geheel tot je gewenste waarde.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Insert12 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:19:
Veel mensen willen graag verduurzamen maar vooral niet op comfort inleveren. Er moet vooral veel warm water beschikbaar zijn is mijn ervaring. Zo nu en dan resulteert dat in 2 wpb's van 250 liter in Tichelmann opstelling bijvoorbeeld. Vandaag had ik nog iemand aan de telefoon die niet genoeg warm water had, een enkele wpb van 250 liter voldeed niet en er moest er eentje bij komen. Ze hadden hem al op 75 graden ingesteld en alsnog werd ie vaak leeg getapt. Het eigen gedrag aanpassen gaat niet gebeuren, de voorraad aan tapwater moet omhoog.
Twee WP-boilers naast elkaar (of ze op 75 graden instellen) omdat er onvoldoende douchewater is vind ik weinig te maken hebben met verduurzamen.
Dat zijn meestal de mensen die met het vliegtuig naar Thailand vliegen maar dan ter compensatie GroenLinks stemmen...
Of zogenaamd "schoon" en "duurzaam" elektrisch willen autorijden, maar dan in een tank van >2500 kg gaan rijden die 35 kWh/100 km verbruikt...

Als je duurzaamheid voor je SWW (om toch on-topic te blijven) belangrijk vindt, begin je met het beperken van de vraag! Dat staat niet voor niets bovenaan in mijn lijstje met tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Twee WP-boilers naast elkaar (of ze op 75 graden instellen) omdat er onvoldoende douchewater is vind ik weinig te maken hebben met verduurzamen.
Dat zijn meestal de mensen die met het vliegtuig naar Thailand vliegen maar dan ter compensatie GroenLinks stemmen...
Of zogenaamd "schoon" en "duurzaam" elektrisch willen autorijden, maar dan in een tank van >2500 kg gaan rijden die 35 kWh/100 km verbruikt...

Als je duurzaamheid voor je SWW (om toch on-topic te blijven) belangrijk vindt, begin je met het beperken van de vraag! Dat staat niet voor niets bovenaan in mijn lijstje met tips: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Veel mensen gaat het ook niet om duurzaamheid maar om de portemonnee. Voor de bühne is het mooi verkopen dat je gasloos bent. Vorige winter zijn er een hoop mensen wakker geworden en hebben ze tijdelijk het gedrag aangepast. Nu moeten de duurzame maatregelen toegepast worden en is comfort weer de belangrijkste factor.

[ Voor 9% gewijzigd door Insert12 op 26-01-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Dat sommetje klopt. Vaak zijn alleen de metingen die de warmtepompen zelf uitvoeren niet bijzonder betrouwbaar en hooguit bruikbaar als indicatie.
Als je het echt betrouwbaar wilt weten installeer je een (goede) kWh meter in je meterkast en een Kamstrup warmtemeter in je cv-leidingwerk direct na je WP.
Hmm thanks! Dat is nog wel ff wat werk dan.. heb wel al een 3 fase kWh meter voor de zonnepanelen en P1 meter van Homewizard maar vooral de meter die na de warmtepomp moet komen is dan wel een dingetje. In hoeverre is de indicatie ook echt zoals het Is? Hoezo is dit dan een indicatie, lijkt mij dat de WP dat toch best goed zelf kan inschatten? Heb een Alpha Innotec warmtepomp (SWCV-62K3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flexiilex schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:44:
Heb een Alpha Innotec warmtepomp (SWCV-62K3)
Tip: Begin een topic speciaal voor de Alpha Innotec warmtepompen en verzamel daarin de specifieke kennis van dat merk. Dan zijn er al snel Tweakers die je adhv eigen metingen de nauwkeurigheid van de metingen van Alpha Innotec kunnen vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Flexiilex schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Hmm thanks! Dat is nog wel ff wat werk dan.. heb wel al een 3 fase kWh meter voor de zonnepanelen en P1 meter van Homewizard maar vooral de meter die na de warmtepomp moet komen is dan wel een dingetje. In hoeverre is de indicatie ook echt zoals het Is? Hoezo is dit dan een indicatie, lijkt mij dat de WP dat toch best goed zelf kan inschatten? Heb een Alpha Innotec warmtepomp (SWCV-62K3)
Ik heb aan mijn (Panasonic) WP een kWh meter hangen en een Kamstrup warmtemeter. Het blijkt dat mijn WP de geproduceerde warmte redelijk goed registreert, zelfs iets te laag aangeeft. Het electriciteitsverbruik wordt echter zwaar onderschat. Mogelijk zijn dit soort gegevens ook wel bekend van de SWCV-62K3....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Een hoop gaan ook op hun plaat omdat het debiet uit de wpb veel hoger is.
Dan hebben ze eindelijk echt veel water uit hun regendouche...

Ik doe bij de wpb welke ik geplaatst heb de inlaatcombinatie zover dichtdraaien dat ze nog ongeveer evenveel of iets meer water uit de warm water kraan krijgen als ze gewend waren.

Daarnaast de mededeling dat als ze meer warm water wensen die kraan wat verder open kan maar dat het dan wel sneller op is. Kunnen ze dan zelf regelen.

De meesten laten hem staan en gebruiken dan uiteindelijk nog minder water per jaar ook.

Het water uit de wpb is namelijk kouder dan uit de ketel dus komt er ook minder koud water bij in de thermostaatkraan en verbruiken ze minder per douche beurt.

De mensen die ik regelmatig wel eens tref zijn eigenlijk allemaal positief over de wpb.

Er is één daar hangt de ketel nog achter met de tapwater functie uit, maar als de hele club met aanhang thuis is(samengesteld gezin)kan die aangezet worden.
Die enkele keer dat dat voor komt is het niet de moeite om er 300 liter warm water neer te zetten het gaat nu prima met 150 liter.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Insert12 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:19:
[...]

Sommige mensen gaan nogal vaak in bad. Of er wordt lang gedoucht, er zijn twee douches die tegelijk warm water nodig hebben of er is een stortdouche.

Dat moeten mensen ook helemaal zelf weten, in Nl wordt daar ook genoeg voor betaald (de energiebelasting, water is rel goedkoop).
Wie zijn wij om daarvan wat te zeggen, een beetje welvaart mag toch?
Dan zou je eerder vraagtekens zetten bij mensen met binnen/buitenzwembaden die jaar door op 27C staan.

Of musea waar een kip en een halve paardenkop komen maar wel 365/24 alles wordt geklimatiseerd naar 21C 50%rv +/- 5% je wil weten wat dat kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:44
Technician- schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Dat moeten mensen ook helemaal zelf weten, in Nl wordt daar ook genoeg voor betaald (de energiebelasting, water is rel goedkoop).
Wie zijn wij om daarvan wat te zeggen, een beetje welvaart mag toch?
Dan zou je eerder vraagtekens zetten bij mensen met binnen/buitenzwembaden die jaar door op 27C staan.

Of musea waar een kip en een halve paardenkop komen maar wel 365/24 alles wordt geklimatiseerd naar 21C 50%rv +/- 5% je wil weten wat dat kost.
Tja ik denk daar heel anders over. Iedereen zou zich bewust moeten zijn van normaal gebruik. Uiteraard is SWW maar een klein onderdeel van energiegebruik maar extreem verbruik afdoen als een beetje welvaart, meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 23:38
Wij hebben nu sinds een jaar een warmtepomp boiler. En dat bevalt idd prima. Alleen in de winter gebruiken we af en toe het bad en dat is nog niet eens een groot bad. Dan is 200ltr gewoon te weinig als door de gelaagdheid de helft al koud is. Tegenwoordig gebruik ik dan de boost funktie en dan is het acceptabel. Het vergt gewoon aanpassen dat het warmwater op kan zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:11
[...]
Na een SWW-run is, doordat die run de gelaagdheid om zeep helpt, de hoeveelheid warm water in beide gevallen gelijk.
Dit vind ik wel een interessante stelling, als dat echt zo is kan ik mijn sensor dus beter naar boven verplaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:22
Waarom, die sensor triggert toch de SWW? Als je wilt dat die later SWW triggert kun je ook je drop verhogen

[ Voor 45% gewijzigd door gr8-jen op 27-01-2024 08:28 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 22:48
snameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:32:
Heel die discussie hier dat vloerverwarming de heilige graal is heeft ook een keerzijde je verliest met vloerverwarming altijd meer naar beneden dan zonder al is het nog zo een beetje volgens sommige het is altijd meer. Als ik dan hier hoor van “als de zon binnen schijn wil ik dat de wp blijft lopen anders wordt mijn buffer koud”. Hier is dat altijd de eerste verdienste als de zon schijnt. Is wp uit en zeker niet minder warm binnen en de vloer temperatuur blijft gewoon gelijk met zon of zonder zon. Radiatoren zijn gewoon directer en dat is niet altijd een nadeel.
Helemaal eens, ik draai ook op alleen radiatoren en dus met een hogere Ta dan degenen met vloerverwarming. Dus niet optimaal. En dan ook nog een parallelbuffervat en zoneregeling 8)7 . En sst, niet verder vertellen, ik heb het gas cv denken niet eens volledig vaarwel gezegd en werk nog met nachtverlaging, zij het wat minder dan voorheen met gasketel en ik laat het huis niet zover meer afkoelen. Mijn verbruik is niet veel anders dan anderen, zie ik in tomexergie's overzichten.
Het enige wat ik jammer vind is dat ik niet van die mooie strakke grafieken heb met mijn beperkte afgifte, de verhouding compressorstarts - bedrijfsuren is ca. 1:1.

Gek genoeg denk ik, dat ik als ik bij de koop van dit huis 10 jaar geleden wist wat ik nu weet, wel voor vloerverwarming was gegaan. Mooie 'best of both worlds' oplossing is misschien wel zo'n droogbouw vloerverwarming. In ieder geval op onze kanaalplaatvloer, waar anders de warmte zo via de kanalen de spouw in vliegt

[ Voor 9% gewijzigd door Joris 407 op 27-01-2024 09:33 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gr8-jen schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:23:
Waarom, die sensor triggert toch de SWW? Als je wilt dat die later SWW triggert kun je ook je drop verhogen
Nee. Dat werkt (door de gelaagdheid) anders. Zeker in de winter komt er water van misschien 7 graden je SWW-vat in.
Als de sensor dan op 1/3 van onderen zit, gaat je WP toch echt SWW maken als je slechts 100 liter uit het vat van 300 liter hebt gedoucht (hoe groot je die drop ook maakt). Dat is wel erg zonde, als er nog 200 liter warm water ongebruikt bovenin dat vat zit.
De sensor bovenin (op 2/3 van onderen) het vat is echt veel zuiniger. (Mede) daardoor kon ik afgelopen december een COP voor SWW halen van 3.26.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackmore87 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:08:
Dit vind ik wel een interessante stelling, als dat echt zo is kan ik mijn sensor dus beter naar boven verplaatsen :)
Ik ben niet van de stellingen, maar van de berekeningen en feiten. Dit was dus ook geen stelling, maar gewoon een bewezen (en door degenen in dit topic die nauwkeurig meten) ook ervaren feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Nee. Dat werkt (door de gelaagdheid) anders. Zeker in de winter komt er water van misschien 7 graden je SWW-vat in.
Als de sensor dan op 1/3 van onderen zit, gaat je WP toch echt SWW maken als je slechts 100 liter uit het vat van 300 liter hebt gedoucht (hoe groot je die drop ook maakt). Dat is wel erg zonde, als er nog 200 liter warm water ongebruikt bovenin dat vat zit.
De sensor bovenin (op 2/3 van onderen) het vat is echt veel zuiniger. (Mede) daardoor kon ik afgelopen december een COP voor SWW halen van 3.26.
Maar dan heb je effectief toch ook gewoon minder warm water op voorraad?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Toch vraag ik me af of dat veel uitmaakt op je uiteindelijke energie kosten. Totaal gebruik je niet meer of minder warmwater. Ik denk dat het op het geheel in de marge is. En de vraag is wat je belangrijk vind. Dat je altijd genoeg warm water hebt om een bad te vullen. Ik vind dit toch wel een ding met een boiler. Of de laatste dubbeltjes bezuinigd.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BarryH schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:09:
Maar dan heb je effectief toch ook gewoon minder warm water op voorraad?
Vlak voor een run wel, maar zoals hierboven al uitgelegd, direct na een run niet. Dan is de warmteverdeling in het vat heel gelijkmatig en zal de onderste sensor hetzelfde meten als de bovenste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Interessant document over boilers en hun werking vanuit de Universiteit Antwerpen met volop aandacht voor gelaagdheid/stratificatie.

Update: inmiddels de project website verder bekeken, we kunnen helemaal los :); optimale installaties ssw, legionellapteventie en nog veel meer:

https://www.instal2020.be/projectresultaten/

[ Voor 30% gewijzigd door blb4 op 27-01-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dat is dan wel een klein voordeel van de WBP's, door het lagere vermogen en dat ze de buitenkant van de tank verwarmen ipv een spiraal erin blijft de gelaagdheid veel beter en merk je niet zoveel van een opwarmende boiler.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
flippy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:14:
dat is dan wel een klein voordeel van de WBP's, door het lagere vermogen en dat ze de buitenkant van de tank verwarmen ipv een spiraal erin blijft de gelaagdheid veel beter en merk je niet zoveel van een opwarmende boiler.
Op het schermpje zie je toch ook eerst de temperatuur naar beneden gaan als het verwarmen start voor de waarde stijgt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snameroc schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:11:
Toch vraag ik me af of dat veel uitmaakt op je uiteindelijke energie kosten. Totaal gebruik je niet meer of minder warmwater.
Jawel, want het doel van zuinig met energie om gaan is als eerste om de vraag te beperken. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik denk dat het op het geheel in de marge is. En de vraag is wat je belangrijk vind. Dat je altijd genoeg warm water hebt om een bad te vullen. Ik vind dit toch wel een ding met een boiler. Of de laatste dubbeltjes bezuinigdt.
Hier geen kleine kinderen meer, dus dat bad wordt nog maar een paar keer per jaar gebruikt. Dat is dus al niet zo spannend. Door alle optimalisaties verbruiken we hier met een gezin met twee pubers nog maar 281 (warmtepomp) + 72 (dompelelement tegen legionella) = 353 kWh per jaar voor SWW (cijfer 2023). Ik denk dat dat best netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

snameroc schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Op het schermpje zie je toch ook eerst de temperatuur naar beneden gaan als het verwarmen start voor de waarde stijgt.
klopt, maar het effect is "beperkt" in tegenstelling tot losse tanks met enorme spiralen erin die 5~10kW aan warmte erin stampen. je ziet wel wat maar het is een stuk minder erg dan bij SWW tanks met een externe WP.
bovenin de tank blijft de temperatuur een stuk stabieler bij een WBP omdat er niet zoveel stroming is zoals bij een SWW tank met een spiraal.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 27-01-2024 11:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Jawel, want het doel van zuinig met energie om gaan is als eerste om de vraag te beperken. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[...]

Hier geen kleine kinderen meer, dus dat bad wordt nog maar een paar keer per jaar gebruikt. Dat is dus al niet zo spannend. Door alle optimalisaties verbruiken we hier met een gezin met twee pubers nog maar 281 (warmtepomp) + 72 (dompelelement tegen legionella) = 353 kWh per jaar voor SWW (cijfer 2023). Ik denk dat dat best netjes is.
Dat is dus keuze. Ik mag graag zo af en toe in de winter in bad gaan. Als dan op de display 52 graden staat van je boiler en je hebt niet genoeg voor een bad is dat niet leuk. En dan is een wpboiler rete traag.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
snameroc schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Dat is dus keuze. Ik mag graag zo af en toe in de winter in bad gaan. Als dan op de display 52 graden staat van je boiler en je hebt niet genoeg voor een bad is dat niet leuk. En dan is een wpboiler rete traag.
Ik vind het zeker voor een gezin met jonge kinderen en een bad, dat comfort voorrang moet hebben (niet moet maar mag) voor inderdaad die paar kWh per jaar, dan is is het gewenst dat de gemiddelde warmte in je totale vat 52C is ipv alleen de bovenste 40%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Kanoet schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:27:
[...]

Ik heb een tijd lang een boiler van 100 liter met een te kleine spiraal achter mijn 11 kW Zubadan gehad. Ik had echter in serie met de boilerspiraal een platenwarmtewisselaar opgenomen, die aan de andere kant was aangesloten op de tapwaterzijde van de boiler (natuurlijk in tegenstroom aangesloten). Uiteraard tapwaterzijdig met behulp van een (RVS) circulatiepompje. Pompje werd ingeschakeld op het moment dat de driewegklep in de stand "boilerverwarming" werd gestuurd.
Voordelen:
  • Groot warmte uitwisselend oppervlak en dus goede warmteoverdracht van CV-water op tapwater.
  • Relatief kleine boiler is genoeg (mits je een WP van redelijk vermogen hebt), want ook tijdens douchen werd er al (in mijn geval) 11 kW aan het tapwatercircuit toegevoerd.
Nadeel:
  • op het moment van opwarmen wordt de hele gelaagdheid in het tapwatervat door elkaar gehusseld (voor zo ver die er al was)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Zwerius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Ik heb een tijd lang een boiler van 100 liter met een te kleine spiraal achter mijn 11 kW Zubadan gehad. Ik had echter in serie met de boilerspiraal een platenwarmtewisselaar opgenomen, die aan de andere kant was aangesloten op de tapwaterzijde van de boiler (natuurlijk in tegenstroom aangesloten). Uiteraard tapwaterzijdig met behulp van een (RVS) circulatiepompje. Pompje werd ingeschakeld op het moment dat de driewegklep in de stand "boilerverwarming" werd gestuurd.
Voordelen:
  • Groot warmte uitwisselend oppervlak en dus goede warmteoverdracht van CV-water op tapwater.
  • Relatief kleine boiler is genoeg (mits je een WP van redelijk vermogen hebt), want ook tijdens douchen werd er al (in mijn geval) 11 kW aan het tapwatercircuit toegevoerd.
Nadeel:
  • op het moment van opwarmen wordt de hele gelaagdheid in het tapwatervat door elkaar gehusseld (voor zo ver die er al was)
In dit document van project Instal2020 wordt beschreven hoe je 't beste een externe warmtewisselaar kan aansluiten, dat wordt blijkbaar een laadboiler genoemd. Voordeel van die aansluiting is juist dat de gelaagdheid optimaal in stand blijft. Je moet dan wel 't debiet van de laadpomp aanpassen aan 't vermogen waarmee via de warmtewisselaar 't sanitairwater wordt opgewarmd, de boiler wordt dan van bovenaf met al volledige opgewarmd water gevuld dus er is ook weer direct warm water ter beschikking.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 27-01-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Graag zou ik jullie de aandacht willen vragen voor mijn vraag in het volgende topic: Warmtepomp gebruikt te vaak het elektrische element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Ik ben niet van de stellingen, maar van de berekeningen en feiten. Dit was dus ook geen stelling, maar gewoon een bewezen (en door degenen in dit topic die nauwkeurig meten) ook ervaren feit.
Slecht verwoord dan door mij blijkbaar.
Maar als ik het goed begrijp zal er geen verschil zijn in de hoeveelheid warm water (op bijvoorbeeld 50 graden), of de sensor nou bovenin of onderin zit. Dit door de gelaagdheid.
De run is niet relevant voor mij, die wordt 1x per dag gedaan om 12:30u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb 2*12 m kunststof leiding nodig van toekomstig 6 kW monoblock naar 250-300 liter SWW-vat. Ik hoop dat het lukt om deze door wat koven en ruimtes te trekken met flauwe bochten. Een kleinere diameter gaat dan wel helpen al heb ik sowieso weinig idee bij hoe stug zo'n leiding is.

Uit onderstaande tabel volgen voor mij de volgende 3 opties:
1 6000 W vermogen afgifte aan boiler delta T = 7 K) -> kunststof 32 mm uitwendig
2 Alternatief (lager vermogen): P = 3500 W en DT = 7 -> kunststof 25 mm uitwendig
3 Alternatief (hogere Delta_T): P = 6000 W en DT = 12 -> kunststof 25 mm uitwendig

Optie 2 geeft een 70% langere opwarmtijd en optie 3 zal leiden tot een lager rendement omdat het een hogere aanvoer temperatuur vereist. Hoeveel lager zou dat zijn? Waar zouden jullie voor kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4bCC5rDnJ8pPZZY0R1jNNgxVJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9G6uxDirDynIebdNJDtwsNU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
snameroc schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Grrrrr. Ik ben ondertussen concreet bezig en sta nog steeds te twijfelen. Hier ook een bad. Iedere avond wordt dat gevuld met zo'n 200 liter water. Daarnaast vaak 1 douchebeurt. Ik twijfel nog steeds over een Mono met WP Boiler (270 liter) of een split met boilervat. Wil graag de volgende dag overdag verwarmen ivm Cop en zonnepanelen.

Wat is nu wijsheid? Ben ook bang dat als ik de boel ga verwarmen met een boilervat/split dat ik met echt koude dagen -5 en kouder met de radiatoren teveel afkoeling kan krijgen met verwarmen woning. Neig daarom weer naar een WP boiler maar zoals je zegt traag (al verwacht ik met de hoeveelheid water wel uit te komen tot de volgende dag) en komt op zolder en weet me god niet hoeveel geluid zo'n ding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:03:
Ik heb 2*12 m kunststof leiding nodig van toekomstig 6 kW monoblock naar 250-300 liter SWW-vat. Ik hoop dat het lukt om deze door wat koven en ruimtes te trekken met flauwe bochten. Een kleinere diameter gaat dan wel helpen al heb ik sowieso weinig idee bij hoe stug zo'n leiding is.

1 6000 W vermogen afgifte aan boiler delta T = 7 K) -> kunststof 32 mm uitwendig
2 Alternatief (lager vermogen): P = 3500 W en DT = 7 -> kunststof 25 mm uitwendig
3 Alternatief (hogere Delta_T): P = 6000 W en DT = 12 -> kunststof 25 mm uitwendig

Optie 2 geeft een 70% langere opwarmtijd en optie 3 zal leiden tot een lager rendement omdat het een hogere aanvoer temperatuur vereist. Hoeveel lager zou dat zijn? Waar zouden jullie voor kiezen?

[Afbeelding]
ik heb aanvoer 7 meter 22 mm staal/koper en retour 7 meter 28 mm staal. Gaat zonder enig probleem, 20 l/m bij dT van 4,3 graden geeft 6000 W. soms kiest de WP ook voor andere verhoudingen, 11 l/m en dT 8 wat dan 6100 W geeft. 25 mm mbl moet prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-09 22:46
MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Wat is nu wijsheid? Ben ook bang dat als ik de boel ga verwarmen met een boilervat/split dat ik met echt koude dagen -5 en kouder met de radiatoren teveel afkoeling kan krijgen met verwarmen woning. Neig daarom weer naar een WP boiler maar zoals je zegt traag (al verwacht ik met de hoeveelheid water wel uit te komen tot de volgende dag) en komt op zolder en weet me god niet hoeveel geluid zo'n ding maakt.
Hier anderhalf jaar ervaring met een WPB (200 liter) op zolder. Deze staat dichtbij de badkamer. De WPB haalt zijn lucht van de zolder en blaast die daar ook weer uit. Dit gaat bij ons prima. De zolder hangt verder alleen de was en is een open ruimte.
Voor de goedkope stroom momenten schakel ik via de huisbesturing het PV contact van de WPB in. Het setpoint van de WPB gaat dan van 50 naar 55 graden. Hierdoor verwarm ik de WPB meestal volledig met goedkope stroom (in de winter in de nacht en in de zomer is dat vaak overdag).
Dit PV contact activeer ik de hele zaterdagmiddag en avond zodat op die dag het bad gevuld kan worden en er nog mensen kunnen douchen. Hierdoor hebben we in de praktijk goed voldoende water voor de badkamer met de WPB. Dit bevalt ons prima. Onze warmtepomp van 5 kW hoeft zich alleen te richten op het warm houden van de woning. Hier voornamelijk radiatoren met daarnaast 16 m2 plafondverwarming.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
[...]

Grrrrr. Ik ben ondertussen concreet bezig en sta nog steeds te twijfelen. Hier ook een bad. Iedere avond wordt dat gevuld met zo'n 200 liter water. Daarnaast vaak 1 douchebeurt. Ik twijfel nog steeds over een Mono met WP Boiler (270 liter) of een split met boilervat. Wil graag de volgende dag overdag verwarmen ivm Cop en zonnepanelen.

Even als tegenwicht; ik heb een 500L boilervat 💪

Acties:
  • +4 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:03:

Niet bezuinigen op diameter. Altijd gaan voor de 32mm.
En dan krimp- en buiggereedschap huren (of kopen en na afloop van de klus weer verkopen) om de bochten netjes te buigen. Die 12 meter aan één stuk in je woning werken zal toch niet lukken, dus ik zou daar een aantal rechte koppelstukken in monteren, maar wel de bochten buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:45:
[...]

En dan krimp- en buiggereedschap huren (of kopen en na afloop van de klus weer verkopen) om de bochten netjes te buigen. Die 12 meter aan één stuk in je woning werken zal toch niet lukken, dus ik zou daar een aantal rechte koppelstukken in monteren, maar wel de bochten buigen.
Misschien een domme vraag, maar waarom zou 12 m aan 1 stuk niet lukken?
Is dan een grotere diameter met koppelingen (vernauwingen) niet slechter dan een kleinere diameter zonder koppelingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Oh wij hebben 2x 14m geïsoleerd 32mm in de woning gekregen zonder koppelstuk.
Wel toen de woning helemaal open lag.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 20:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:48:
Misschien een domme vraag, maar waarom zou 12 m aan 1 stuk niet lukken?
Is dan een grotere diameter met koppelingen (vernauwingen) niet slechter dan een kleinere diameter zonder koppelingen?
Ga maar eens werken met eens stuk van 12 meter meerlagenbuis, dan merk je de uitdaging wel. Uiteraard niet te veel koppelingen gebruiken, en zoek een merk buis waarbij de doorlaat van de koppelingen zo groot mogelijk is.
Overigens zul je ook bij de 26mm buis niet aan koppelingen ontkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:50:
Oh wij hebben 2x 14m geïsoleerd 32mm in de woning gekregen zonder koppelstuk.
Goed gedaan! Hoe ging dat? En zaten er veel bochten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Ga maar eens werken met eens stuk van 12 meter meerlagenbuis, dan merk je de uitdaging wel. Uiteraard niet te veel koppelingen gebruiken, en zoek een merk buis waarbij de doorlaat van de koppelingen zo groot mogelijk is.
Overigens zul je ook bij de 26mm buis niet aan koppelingen ontkomen denk ik.
Ja, ik zou eens zo'n buis in mijn handen moeten hebben om te ontdekken hoe flexibel het is.

Je zegt niet besparen op buisdiameter, maar waarom? Wat is het nadeel als ik een (iets) te kleine diameter zou kiezen naar de boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Goed gedaan! Hoe ging dat? En zaten er veel bochten in?
Dat ging op zich best aardig vond ik zelf , maar degene die ermee bezig waren die waren minder enthousiast (vonden 32mm meerlagen ook onzin terwijl er al 20mm staal aanwezig was) .

Met 2 man hebben ze die buizen erdoorheen gekregen, met enkele grote bochten. Het voordeel van de stijfheid is dat je vrij makkelijk kunt duwen.

Ik ben zelf niet zo sterk/stevig dus heb met name gecoördineerd en voor koffie/koek gezorgd :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
blb4 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:34:
[...]

ik heb aanvoer 7 meter 22 mm staal/koper en retour 7 meter 28 mm staal. Gaat zonder enig probleem, 20 l/m bij dT van 4,3 graden geeft 6000 W. soms kiest de WP ook voor andere verhoudingen, 11 l/m en dT 8 wat dan 6100 W geeft. 25 mm mbl moet prima lukken.
Dat is wel interessant Volgens het tabelletje gaat er 570 liter per puur door een koper leiding van 22 mm, maar bij jou is dat 1220 liter per uur, al is dit over slechts 7 m lengte. Reactie van @Andrehj was juist om zeker niet een te kleine diameter te kiezen. Dus ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Henielma schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Hier anderhalf jaar ervaring met een WPB (200 liter) op zolder. Deze staat dichtbij de badkamer. De WPB haalt zijn lucht van de zolder en blaast die daar ook weer uit. Dit gaat bij ons prima. De zolder hangt verder alleen de was en is een open ruimte.
Voor de goedkope stroom momenten schakel ik via de huisbesturing het PV contact van de WPB in. Het setpoint van de WPB gaat dan van 50 naar 55 graden. Hierdoor verwarm ik de WPB meestal volledig met goedkope stroom (in de winter in de nacht en in de zomer is dat vaak overdag).
Dit PV contact activeer ik de hele zaterdagmiddag en avond zodat op die dag het bad gevuld kan worden en er nog mensen kunnen douchen. Hierdoor hebben we in de praktijk goed voldoende water voor de badkamer met de WPB. Dit bevalt ons prima. Onze warmtepomp van 5 kW hoeft zich alleen te richten op het warm houden van de woning. Hier voornamelijk radiatoren met daarnaast 16 m2 plafondverwarming.
Bedankt voor de info. Wat moet ik me bij het geluid voorstellen? Ik heb betonnen vloeren en zolder is tweede etage. Hoor ik hem dan beneden want dan sla ik over? Zit tussendeur boven eerste trap maar daarna naar zolder is het open tussen eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:19
[...]
Neig daarom weer naar een WP boiler maar zoals je zegt traag (al verwacht ik met de hoeveelheid water wel uit te komen tot de volgende dag) en komt op zolder en weet me god niet hoeveel geluid zo'n ding maakt.
Is een Calypso Split 270L dan geen optie? Die warmt zeer snel op zonder geluid in huis. Plaatsing van de buitenunit is net zo makkelijk als een airco.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Mijn ervaring met een 300l boiler en 2 badkamers + bad is dat het net gaat...
Ik zou zelf niet kleiner willen.
Boiler opwarmen door de warmtepomp is geen probleem bij ons , ook niet afgelopen maanden met -5.

Onze kinderen zijn nog klein, ik moet nog ervaren hoe het is als ze dagelijks douchen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
bensss schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:06:
[...]

Is een Calypso Split 270L dan geen optie? Die warmt zeer snel op zonder geluid in huis. Plaatsing van de buitenunit is net zo makkelijk als een airco.
Buitenunit gaat niet lukken. Het wordt al een behoorlijke klus de Mono te plaatsen. Geen makkelijke woning helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
In onderstaande berekening wordt van een stroomsnelheid van 1,18 m/s uitgegaan bij 22 mm leiding (dit is toch DN20?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxkO1TzlJ5MPMfA_lP9R0aWluck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzdfyYsRCE2H9refMKgAQ70f.jpg?f=fotoalbum_large

In onderstaande tabel wordt echter van een stroomsnelheid van 0,4 m/s uitgegaan bij DN20. Dat is dan nogal een verschil en dat beinvloed sterk de benodigde diameter. @Andrehj Vetrouw jij dan meer op onderstaande tabel en niet op bovenstaande berekening?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4bCC5rDnJ8pPZZY0R1jNNgxVJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9G6uxDirDynIebdNJDtwsNU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:09:
In onderstaande tabel wordt echter van een stroomsnelheid van 0,4 m/s uitgegaan bij DN20. Dat is dan nogal een verschil en dat beinvloed sterk de benodigde diameter. @Andrehj Vetrouw jij dan meer op onderstaande tabel en niet op bovenstaande berekening?
Leidingweerstand hangt niet alleen van de diameter af, maar ook van het aantal knietjes, vernauwingen en de lengte.
Bij mijn ouders zit er maar 2 meter 22mm (staal) tussen Elga Ace en VVW-verdeler, en die drukt daar gewoon 21 lpm doorheen. Dat is dus prima, en in zo'n geval is 22mm staal (of 26 mm kunststof) ook voldoende. Maar meestal is er (veel) meer lengte, en dan wil je dit gewoon goed doen.
Dit (en de andere warmtepomptopics) staan al jaren vol met klachten over te weinig flow doordat men een te dunne leiding hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Bedankt voor de info. Wat moet ik me bij het geluid voorstellen? Ik heb betonnen vloeren en zolder is tweede etage. Hoor ik hem dan beneden want dan sla ik over? Zit tussendeur boven eerste trap maar daarna naar zolder is het open tussen eerste verdieping.
We hebben een vaste trap naar de zolder met op de overloop (1e verdieping) een deur. Wanneer de WPB draait hoor je dat net wanneer je voor de overloop deur loopt. In de slaapkamers op de 1e verdieping hoor je helemaal niets van de WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Dat is wel interessant Volgens het tabelletje gaat er 570 liter per puur door een koper leiding van 22 mm, maar bij jou is dat 1220 liter per uur, al is dit over slechts 7 m lengte. Reactie van @Andrehj was juist om zeker niet een te kleine diameter te kiezen. Dus ik ben er nog niet uit.
Meer is niet altijd nodig. Ik gebruik de tabellen van https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/

voor ssw is een dT van 6 graden prima. Om 6 kW te transporteren bij een dT van 6 graden heb je een transport van 0,86 m3/h (of dus 15 l/m). Voor 0,9 m3/h geldt een advies van DN20 / 22 mm staal 18 mm inwendig kunststof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qJSyeijafWSpiCBGN7ZfSPwvsU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eSWOFBNqk6GVQaqnFvXp7cSd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quOMCmC6Wi00qbp3O-EKPUusves=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hxpDDF9litJ7V7FSmfVwRRrn.png?f=fotoalbum_tile

Ik zat hier met stromingsgeluidproblemen door mijn installatie (met radiatoren en convectoren), dat heb ik opgelost door de flow te verlagen bij verwarmingsbedrijf tot max 15 l/m. Tijdens ssw bedrijf is de flow zo af en toe dus 20 l/m en dat geeft geen enkel probleem.

Je hebt volgens mij voor ssw geen hogere flow dan 20 l/m nodig want de dT wordt niet extreem klein. Dat is bij vvw vaak wel 't geval, er zijn volgens mij mensen die met dT van 2 graden of nog kleiner draaien. Als je dan 6000W wil transporteren dan heb je 42 l/m nodig oftewel 2,5 m3/h. Dat lukt niet zelfs niet met 28 mm staal, dan is 35 mm (staal, uitwendig) nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door blb4 op 27-01-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
blb4 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Meer is niet altijd nodig. Ik gebruik de tabellen van https://warmtepomp-weetje...mtepomp-installatie-tips/

voor ssw is een dT van 6 graden prima. Om 6 kW te transporteren bij een dT van 6 graden heb je een transport van 0,86 m3/h (of dus 15 l/m). Voor 0,9 m3/h geldt een advies van DN20 / 22 mm staal 18 mm inwendig kunststof.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zat hier met stromingsgeluidproblemen door mijn installatie (met radiatoren en convectoren), dat heb ik opgelost door de flow te verlagen bij verwarmingsbedrijf tot max 15 l/m. Tijdens ssw bedrijf is de flow zo af en toe dus 20 l/m en dat geeft geen enkel probleem.
Die kwam ik net ook tegen ja. Wel opvallend dat warmtepomp-weetjes.nl door een kunststof leiding ø19mm (inwendig) 1 m3/u perst en warmtepomp-tips.nl door een ø25 (uitwendig = ø20 inwendig) slechts 0,42 m3/u perst. Ik zou zelf verwachten dat het heel sterkt afhangt van het wel of niet toepassen van koppelingen. Of is het effect daarvan ook weer niet zo groot? Vreemd genoeg wordt daar in de tabellen niet over genoemd, of is er al vanuit gegaan dat deze worden toegepast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/065O8EWQs49SKxbK4nWG5Ep-MLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igYjmtS7D5QSPbRvojwMswCL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Bij Uponor zie ik bij 1,27 m/s in een ø25*2.5 een drukverlies van 10.55 mbar/meter. Voor mijn 2*12 m zou dat een verlies zijn van 0,25mbar. Ik heb geen idee of dit veel of weinig is. Aangezien de tabel doorloopt tot 5 m/s heb ik de indruk dat 1,27 m/s geen erg hoge flow is. Maar misschien kan de warmtepomp toch onvoldoende druk uitoefenen, of misschien gebruikt de pomp te veel energie bij deze opvoerdruk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEBzz5vjL6uU1aNNCIs3YCPNaUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xvA4OtluYsezT3YVVLTbjSBv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Die kwam ik net ook tegen ja. Wel opvallend dat warmtepomp-weetjes.nl door een kunststof leiding ø19mm (inwendig) 1 m3/u perst en warmtepomp-tips.nl door een ø25 (uitwendig = ø20 inwendig) slechts 0,42 m3/u perst. Ik zou zelf verwachten dat het heel sterkt afhangt van het wel of niet toepassen van koppelingen. Of is het effect daarvan ook weer niet zo groot? Vreemd genoeg wordt daar in de tabellen niet over genoemd, of is er al vanuit gegaan dat deze worden toegepast?

[Afbeelding]
Ik vind ze bij warmtepompweetjes wel erg optimistisch voor de diameter van kunststofleidingen. DN maten zijn binnendiameters, je zou zeggen dat kunststof dan minimaal de DN maat moet zijn. Mogelijk houden ze hier rekening met een hogere stroomsnelheid door kunststof oid. Maar dat staat niet aangegeven, de tabel geeft aan 1m/s stroomsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
gebruiker001 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:04:
Bij Uponor zie ik bij 1,27 m/s in een ø25*2.5 een drukverlies van 10.55 mbar/meter. Voor mijn 2*12 m zou dat een verlies zijn van 0,25mbar. Ik heb geen idee of dit veel of weinig is. Aangezien de tabel doorloopt tot 5 m/s heb ik de indruk dat 1,27 m/s geen erg hoge flow is. Maar misschien kan de warmtepomp toch onvoldoende druk uitoefenen, of misschien gebruikt de pomp te veel energie bij deze opvoerdruk?[Afbeelding]
Je hebt 't in elk geval over de juiste variabelen; stroomsnelheid, drukverlies, pompdruk met bijbehorend stroomverbruik. Nu nog uitzoeken wat in jou situatie acceptabel/mogelijk is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Henielma schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:37:
[...]

Heb jij een bad?
Voor de douch is het prima en echt koud water hebben we nog nooit gehad. Maar als je avonds in bad gaat en je beperkt de wpboiler om 10 uur avonds tot de volgende dag 10 uur heeft hij de volgende dag in de winter onderanderen door het koudere water aanvoer echt vele uren nodig en gaat dan ook wel eens in defrost wat het nog langer maakt. Ik heb ook gemerkt als je het bad zo snel mogelijk vult de gelaagdheid eerder naar de maan gaat. Als je het enigszins beperkt de vulsnelheid kan er na het badderen nog wel iemand comfortabel douchen.

Resume voor een douch is een wpboiler gewoon goed maar voor een bad moet rekening houden met beperkingen

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-09 20:51
Andrehj schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Vlak voor een run wel, maar zoals hierboven al uitgelegd, direct na een run niet. Dan is de warmteverdeling in het vat heel gelijkmatig en zal de onderste sensor hetzelfde meten als de bovenste.
Bij mij gaan beide sensoren eigenlijk niet (<0.1 graad) aan het begin van de SWW run naar beneden en blijft het verschil grotendeels aanwezig.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59
Zwerius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Voordelen:
Nadeel:
Hoe had je deze platenwisselaar gedimensioneerd en ging die tegenstroom aansluiting goed samen met water tappen? of kreeg je dan temperatuurschommeiingen?
En zou je weer overstappen naar WPB als je geen kelder had gehad maar alleen een zolder?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[...]

@MotorBeast daarom hier - ook vanwege plaatsgebrek op zolder waar al een 300 liter buffrevat staat - gewoon ww met Cv en tevens een backup als het écht koud wordt (onder de -15) en als er een storing in de wp zit. Niks mis met 300-350m3 gas per jaar voor sww en wokken (ook niet onbelangrijk).

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:21:
[...]

@MotorBeast daarom hier - ook vanwege plaatsgebrek op zolder waar al een 300 liter buffrevat staat - gewoon ww met Cv en tevens een backup als het écht koud wordt (onder de -15) en als er een storing in de wp zit. Niks mis met 300-350m3 gas per jaar voor sww en wokken (ook niet onbelangrijk).
Dat is wel een dure backup dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
snameroc schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Heb jij een bad?
Voor de douch is het prima en echt koud water hebben we nog nooit gehad. Maar als je avonds in bad gaat en je beperkt de wpboiler om 10 uur avonds tot de volgende dag 10 uur heeft hij de volgende dag in de winter onderanderen door het koudere water aanvoer echt vele uren nodig en gaat dan ook wel eens in defrost wat het nog langer maakt. Ik heb ook gemerkt als je het bad zo snel mogelijk vult de gelaagdheid eerder naar de maan gaat. Als je het enigszins beperkt de vulsnelheid kan er na het badderen nog wel iemand comfortabel douchen.

Resume voor een douch is een wpboiler gewoon goed maar voor een bad moet rekening houden met beperkingen
Ik heb inderdaad een bad en gebruik dat op zaterdag ook. Vandaar dat ik op zaterdag de middag en avond de WPB 5 graden warmer zet zodat er voldoende warm water is voor het bad en de douche. Verder heb ik geschreven dat ik de WPB binnen/binnen gebruik en daardoor heeft de WPB het minder lastig in de winter Het is er nu op zolder 17 graden en tijdens draaien is de uitlaattemperatuur 5 graden. Dus wanneer je de WPB niet teveel beperkt kan je er veel mee.

Pagina: 1 ... 100 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)