Nee, was er nog bij met leggen. Was echt dik PVC, maar hij nam een hele donkere wat glimmende vloer, zie je alles op.
Beetje OT dit wel hè?
Nee, was er nog bij met leggen. Was echt dik PVC, maar hij nam een hele donkere wat glimmende vloer, zie je alles op.
Pixal in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"HE1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:18:
Ik zit na te denken over een hybride L/W warmtepomp, gezien mijn huidige nefit cv-ketel alweer 26jr oud is, en je vanaf 2026 geloof ik ? sowieso een hybride moet als je cv-ketel het leven laat.
- vrijstaand huis 3 verdiepingen, slaapkamers op de 1e, 2e verdieping is zolder met vaste trap.
- bj 1997, originele cv ketel nog, nefit HR ecomline
- woonkamer/keuken is open, samen 58m2
- verwarmen veruit het meest in de woonkamer, heeft 3x radiator t22, eenmaal een t33.
- overdag heb ik de radiator op de kleinste slaapkamer aan op de 1e, omdat het nu mijn kantoortje is. Deze is 6m2. De overige 3 slaapkamers verwarm ik niet, gezien de kinderen het huis uit zijn.
- verder verwarm ik eigenlijk niets in huis, gezien ik alleenstaand ben, eigenlijk zelfs de badkamer ook nooit meer.
- koken en tapwater alleen op gas. Maanden dat ik niet verwarm is dit samen ongeveer 10-12m3 gas per maand.
- heb sinds pas een lucht-lucht warmtepomp in de woonkamer voor airco, single-split 5kw, die kan ook prima verwarmen maar vindt ik ivm het geluid minder comfortabel.
Verbruik de afgelopen jaren is :
- 1300m3 gas.
- 2300kwh stroom.
Is er op basis hiervan globaal een verwacht verbruik te maken bij een hybride warmtepomp voor zowel gas als stroom?
MIjn cv installateur werkt met Atag zowel cv als de warmtepomp,
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat is verouderd nieuws, wet kent inmiddels zoveel uitzonderingen dat je haast niet meer van een plicht kan spreken.HE1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:18:
Ik zit na te denken over een hybride L/W warmtepomp, gezien mijn huidige nefit cv-ketel alweer 26jr oud is, en je vanaf 2026 geloof ik ? sowieso een hybride moet als je cv-ketel het leven laat.
er voor airco, single-split 5kw, die kan ook prima verwarmen maar vindt ik ivm het geluid minder comfortabel.
[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2024 18:21 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Er wordt nog gewerkt aan de invulling van die norm (bron: https://www.installatie.n...-neemt-horde-in-den-haag/). Ongetwijfeld met als doel om een grotere groep huishoudens onder de norm of wet te laten vallen.mr_evil08 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Dat is verouderd nieuws, wet kent inmiddels zoveel uitzonderingen dat die plicht maar voor een klein deel van Nederland bestaat.
Als de ketel omvalt hoeft er niet direct een hybride in.
Ik stel een andere verplichting voor. Alleen indien u geen boiler kwijt kunt mag u over op hybride. Zoniet is full electric verplicht.Insert12 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:21:
[...]
Er wordt nog gewerkt aan de invulling van die norm (bron: https://www.installatie.n...-neemt-horde-in-den-haag/). Ongetwijfeld met als doel om een grotere groep huishoudens onder de norm of wet te laten vallen.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 23-01-2024 18:30 ]
Dat gaat niet gebeuren de komende jaren, zeker niet met nieuwsberichten als dit: https://www.telegraaf.nl/...re-smaak-van-in-mijn-mondMotorBeast schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Ik stel een andere verplichting voor. Alleen indien u geen boiler kwijt kunt mag u over op hybride. Zoniet is full electric verplicht.Beter voor het klimaat en op lange termijn uw eigen kosten.
Denk dat het weinig uitmaakt als hele woonwijken hybride gaan worden. Zoals altijd bij de beleidsmakers denkt men alleen korte termijn. Nergens is bijna een plan voor voor over 10/15/20 enz jaar. Helaas zijn veel gebruikers ook zo.Insert12 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:30:
[...]
Dat gaat niet gebeuren de komende jaren, zeker niet met nieuwsberichten als dit: https://www.telegraaf.nl/...re-smaak-van-in-mijn-mond
En terecht ook zulke berichten en de ophef er om heen, de netbeheerder heeft nogal wat jaren tijd gehad om de boel wél op orde te maken. Laat ze er maar eens wat sneller mee opschieten.
En de gewenste ruimtetemperatuur te kil ? Zo niet, dan kun je de stooklijn wat verlagen.Apocalyps895 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:23:
[...]
Dat gaat inderdaad iets beter maar dan nog is het rond 0 graden dat de WP continu volle bak moet draaien en de Ta maar voor 2 minuten haalt en dan al weer terug zakt. Na 15min dan weer een defrost.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Voorlopig blijft gewoon de gasketel voor SWWMotorBeast schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Ik stel een andere verplichting voor. Alleen indien u geen boiler kwijt kunt mag u over op hybride. Zoniet is full electric verplicht.Beter voor het klimaat en op lange termijn uw eigen kosten @HE1
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Als er een stroomstoring is zal je gasketel ook niet functioneren.Jan2023 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Voorlopig blijft gewoon de gasketel voor SWW
Je zal het wel opgemerkt hebben maar recent in de regio de nodige stoomstoringen.
Moeten we op rantsoen dan is met een simpele handeling gewoon op gas over te schakelen voor verwarming.
En herinner me niet aan de kosten, ik ga voor comfort!
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:53:
[...]
Als er een stroomstoring is zal je gasketel ook niet functioneren.
Had je ook backup voor je gasketel dan? Zinloos.Jan2023 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Je zal het wel opgemerkt hebben maar recent in de regio de nodige stoomstoringen.
Moeten we op rantsoen dan is met een simpele handeling gewoon op gas over te schakelen voor verwarming.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 23-01-2024 18:59 ]
En de boiler voor Sww welmr_evil08 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:53:
[...]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Niet als de waterdruk ook nog eens wegvalt. En over naar het prepper topic.
Gewoon het warme water uit je vat tappen via de inlaatMotorBeast schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Niet als de waterdruk ook nog eens wegvalt. En over naar het prepper topic.
Als je op rantsoen moet , iets met even/oneven dagen geef je met de gasketel toch snel een goede boost.mr_evil08 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:53:
[...]
Niet als het hout straks op isMotorBeast schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:56:
[...]
Had je ook backup voor je gasketel dan? Zinloos.
Ik wel overigens......houtkachel. Die fikt altijd.
Als het net knijpent wordt kan dat zomaar de werkelijkheid worden, je bedoelt dat ze gaan belasten op piekbelasting, de toekomst wordt sowieso dynamische contracten, vast etc gaat straks heel duur worden gezien netbeheerders het risico niet gaan dragen.Jan2023 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:49:
[...]
Als je op rantsoen moet , iets met even/oneven dagen geef je met de gasketel toch snel een goede boost.
Weet jij veel wat de energie maffia allemaal bedenkt.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2024 19:56 ]
Ik zit al een jaar bij de anwb met een dynamisch kontrakt.mr_evil08 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Als het net knijpent wordt kan dat zomaar de werkelijkheid worden, je bedoelt dat ze gaan belasten op piekbelasting, de toekomst wordt sowieso dynamische contracten, vast etc gaat straks heel duur worden gezien netbeheerders het risico niet gaan dragen.
As is verbrand hout zeggen we in Brabant.
Nou, na ruim een dag ziet het idd wat anders uit met de pomp op constante druk. Het lijkt er op dat de flow door het huis heen een stuk hoger is. De wp draait op circa 1 m3/uur en de externe pomp op circa 0.8 m3/uur. De retour temperatuur stabiliseert niet echt. Nu al 1.5 graad boven setpoint (dT van 2.8 C).Jaap19 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:46:
[...]
Nee, de wp weet niets van de externe pomp flow. Indirect idd wel. Bij constante druk zou het kunnen dat de wp indirect het toerental van de externe pomp stuurt. Ik probeer het gewoon een dagje.
[ Voor 12% gewijzigd door Jaap19 op 23-01-2024 21:47 ]
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn Panasonic PAW-TD20C1E5 voor net onder de € 900 inclusief bezorgkosten bij verkeerdgeleverd.nl gekocht. Klein deukje in de isolatie. Website een tijdje in de gaten houden om te zien of er wat voor jou gading bijzit.Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:10:
Waar halen jullie nou een goed geprijsde SWW tank? Voor bv een Panasonic 7J?
Ben geneigd een Daikin tank te halen, RVS, en incl driewegklep en sensor in de verpakking.
Kost zo rond de €1300,-
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zo ziet het dan uit, aanvoer is rood en retour blauw. Rond 20:30 weer naar vast toerental terug gezet. Dan wordt het weer mooi stabiel. dT is 3.2 C.Jaap19 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:21:
[...]
Nou, na ruim een dag ziet het idd wat anders uit met de pomp op constante druk. Het lijkt er op dat de flow door het huis heen een stuk hoger is. De wp draait op circa 1 m3/uur en de externe pomp op circa 0.8 m3/uur. De retour temperatuur stabiliseert niet echt. Nu al 1.5 graad boven setpoint (dat van 2.8 C).
Wat te doen? Afgifte verhogen gaat niet. Terug naar vast toerental van de externe pomp of wachten tot de wp pendelt en afs schakelt?
Edit: dit was een mooie stand geweest toen het vroor... Ik vermoed dat de totale flow zo'n 1.8 m3/uur zal zijn. Ik zet de pomp weer op vast toerental, lijkt me voor dit warme weer beter. Ik post zo meteen een grafiekje.
V2G wordt hem dus. En dan ook meestoken als de tarieven laat zijn. Kan prima met een warmtepompmr_evil08 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:56:
[...]
Als het net knijpent wordt kan dat zomaar de werkelijkheid worden, je bedoelt dat ze gaan belasten op piekbelasting, de toekomst wordt sowieso dynamische contracten, vast etc gaat straks heel duur worden gezien netbeheerders het risico niet gaan dragen.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Welke regio woon je dat er stroomperikelen zijn?Jan2023 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Amsterdam vermoed ikTechnician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:09:
[...]
Welke regio woon je dat er stroomperikelen zijn?
Nu toch niet?
Noord brabant ,regio prinsenbeek ,roosendaalTechnician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:09:
[...]
Welke regio woon je dat er stroomperikelen zijn?
Nu toch niet?
[ Voor 37% gewijzigd door Technician- op 25-01-2024 15:34 ]
[ Voor 83% gewijzigd door Switek op 23-01-2024 22:55 ]
Je hoort Jan te taggen, hij zegt hier is gas als stroom op rantsoen gaat.Switek schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:52:
Sorry, aangepast, verkeerde reactie op verkeerde post.
[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 23-01-2024 23:04 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2024 17:26 ]
Mooi toch? Als de warmtepomp uit gaat, verbruikt hij ook geen elektriciteit. Is een Ta van >30° bij dit weer noodzakelijk? Of is je nachtverlaging zo ver dat hij overdag een boel moet inhalen? mijn vloerverwarming doet het nu prima op 26° met een verlaging van 2° 's nachts. Maar mogelijk ligt het minimum vermogen van je warmtepomp nu boven de feitelijke warmtebehoefte. Dan gaat hij gewoon aan/uit moduleren.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:20:
Iemand theorieën waarom mijn warmtepomp (5kw) vaak een uur stopt en korte runs maakt? 's Ochtends na de nachtverlaging maakt die een goede run, maar vaak stopt die al iets voordat die de temperatuur heeft bereikt. Een uur later gaat die dan weer aan.
Heb al veel pendelgedrag verminderd door de mengverdeler te vervangen voor een pomploze en de hyserese verhoogd van 150 naar 250k. Maar ik heb het idee dat ik nog iets mis.
Zou mijn afgifte niet goed zijn? Het is vvw met 14x2mm buizen, 5 groepen op 50m2. Best krap dus. Het grootste deel van de leidingen naar de verdeler is dikwandig staal 28mm, laatste paar meter 22mm zonder andere vertakkingen. Een max flow van 2,5l/m per groep, dat zit dus wel snor lijkt mij.
Ik heb de stooklijn op 30-40, we hebben helaas naast de smalle buizen ook alleen bodemisolatie waardoor we voor de kruipruimte stoken en deze hoge aanvoer nodig hebben (vloerisolatie nog op de planning om te fixen). Voor mijn gevoel zorgt een hogere aanvoer voor minder pendelgedrag, door de ruimteinvloed (2k) heb ik na de nachtverlaging een hogere aanvoer, maar wanneer die (bijna) de ingestelde temperatuur van 19 graden bereikt werkt die niet meer zo lekker. Maar de aanvoer verhogen is niet een handige oplossing.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 24-01-2024 17:30 ]
Verwijderd
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2024 17:35 ]
50m2 op 30gr is geen mega afgifte natuurlijk. Zonder verdere specs van jouw pomp & situatie is het gissen, maar zou zomaar kunnen dat je onder het minimaal vermogen van je wp duikt en dus pendeling krijgt. Heb je dat al eens nagekeken & aan gerekend?Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:20:
Iemand theorieën waarom mijn warmtepomp (5kw) vaak een uur stopt en korte runs maakt? 's Ochtends na de nachtverlaging maakt die een goede run, maar vaak stopt die al iets voordat die de temperatuur heeft bereikt. Een uur later gaat die dan weer aan.
Heb al veel pendelgedrag verminderd door de mengverdeler te vervangen voor een pomploze en de hyserese verhoogd van 150 naar 250k. Maar ik heb het idee dat ik nog iets mis.
Zou mijn afgifte niet goed zijn? Het is vvw met 14x2mm buizen, 5 groepen op 50m2. Best krap dus. Het grootste deel van de leidingen naar de verdeler is dikwandig staal 28mm, laatste paar meter 22mm zonder andere vertakkingen. Een max flow van 2,5l/m per groep, dat zit dus wel snor lijkt mij.
Ik heb de stooklijn op 30-40, we hebben helaas naast de smalle buizen ook alleen bodemisolatie waardoor we voor de kruipruimte stoken en deze hoge aanvoer nodig hebben (vloerisolatie nog op de planning om te fixen). Voor mijn gevoel zorgt een hogere aanvoer voor minder pendelgedrag, door de ruimteinvloed (2k) heb ik na de nachtverlaging een hogere aanvoer, maar wanneer die (bijna) de ingestelde temperatuur van 19 graden bereikt werkt die niet meer zo lekker. Dan gaat die in vaste intervallen aan en uit, ondanks dat de temperatuur exact hetzelfde blijft.
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Even uit serieuze interesse, vind je het goed dat Daalderop apparatuur van de markt wordt gehaald of R290 warmtepompen? Ik vind Vaillant monoblocks namelijk erg interessant maar die hebben R290. Of een Daikin met R32.Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:46:
One down! More to go!
De Daalderop Vincent propaan WP van de markt gehaald.
https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios
https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Verwijderd
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
klopt. Tenminste, als je er dan ook voor zorgt dat die WP gebruikt wordt op de momenten dan je laag vermogen nodig hebt.hnq schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:08:
Even een algemeen vraagje, voor de zekerheid, over een cascade opstelling (door @flippy vaak genoemd): Als je twee WP's in cascade opstelt geldt dan als laagste minimum vermogen voor het hele systeem het minimum vermogen van één WP?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
En in de achtertuin?ZenMonkey schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:55:
Net een offerte gehad van 123klimaatshop voor aanvraag van een all electric warmtepomp + installatie.
Wel aparte manier van werken, ik wilde eigenlijk eerst overleggen over de plaatsing van de buitenunit maar zij hebben op basis van de foto van mijn huis bepaald dat hij op de gevel komt te hangen. En daarnaast hebben ze zonder enig overleg een daikin van 7.5 kW op de offerte gezet.
Maargoed het is duidelijk een verkopersmarkt op dit moment dus zullen veel mensen het wel pikken denk ik.
Zelf denk ik nog even goed na over de locatie van de buitenunit, nogal een uitdaging bij ons, zie foto hieronder:
***members only***
Zelf zie ik deze opties:
Optie 1: op de oprit vooraan. Kan niet rechtstreeks voor het huis ivm parkeerplek en deur naar de berging. Helemaal vooraan mag geloof ik niet ivm openbare weg die daar aan grenst? Ergens op het midden is ook wel een beetje onhandig ivm fietsen en kliko's enzo.
Optie 2: Afdakje maken boven de deur van de berging. Kunnen fietsen mooi droog onder en warmtepomp bovenop. Lijkt me best oke optie, weet niet of dit goed te doen is voor de zelfklusser met een beetje hardhout oid.
Optie 3: Op het kleine stukje gevel op de 1e verdieping rechts. Dit is wat 123klimaatshop voorstelt. Lijkt me tricky met trillingen en evt geluid over de erfgrens van de buren. Als dat niet zo is is het wel de ideale plek. Ook zit de kast waar de binnenunit met ingebouwde boiler in moet komen daar direct achter dus minimaal warmteverlies.
Optie 4: Op/in het schuine dak. Dak is van hout maar ik denk eraan om het open te maken en er een HydroTop in te zetten waarover ik in dit topic had gelezen. Die zou dan kunnen rusten op de betonnen vloer. De unit staat dan op de betonnen vloer van de 1e verdieping en dat zou dus een laag risico van trillingen moeten geven.
Daarnaast lijkt mij 7.5 kW nogal een overkill. Wij hebben een huis van 125 m2 waarvan de zolder van 25 m2 wordt verwarmd door een airco. En een andere kamer van 12m2 met infraroodpaneel. Verder is er tonzon vloerisolatie en vloerverwarming beneden. We wonen er pas net maar gebruik van vorige bewoners (gezin van 4) was 900 kuub gas.
Aan de andere kant denk ik, met hoog vermogen kun je misschien beter inspelen op dynamische energie aanbod/prijzen in de toekomst? Ik weet niet of mijn gedachtegang klopt maar ik dacht dan kun je bij lage prijs in de winter (bijv als het snachts waait) naar een hogere temperatuur schakelen en de woonkamer bijv opwarmen naar 22 graden, zodat je overdag weer heel weinig hoeft te gebruiken. En daar zou je dan een wat hoger vermogen voor nodig hebben dan bij een lange constante energiezuinige run. Klopt dat?
Een heel verhaal geworden maar ben benieuwd hoe jullie tegen deze case aankijken!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De geluidseisen zijn max 40 dB (overdag 45 dB) op de erfgrens & bij vensters. Richting openbare weg zijn er geen eisen. In de praktijk komt dit er al snel op neer dat je minimaal 3 meter van de erfgrens en van vensters (van de buren) moet wegblijven. Ik denk dat alle plekken die jij noemt een uitdaging gaan geven wat betreft deze eisen. Hoe is 't aan de achterkant, heb je daar mogelijk ruimte?ZenMonkey schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:55:
Zelf zie ik deze opties:
Optie 1: op de oprit vooraan. Kan niet rechtstreeks voor het huis ivm parkeerplek en deur naar de berging. Helemaal vooraan mag geloof ik niet ivm openbare weg die daar aan grenst? Ergens op het midden is ook wel een beetje onhandig ivm fietsen en kliko's enzo.
Optie 2: Afdakje maken boven de deur van de berging. Kunnen fietsen mooi droog onder en warmtepomp bovenop. Lijkt me best oke optie, weet niet of dit goed te doen is voor de zelfklusser met een beetje hardhout oid.
Optie 3: Op het kleine stukje gevel op de 1e verdieping rechts. Dit is wat 123klimaatshop voorstelt. Lijkt me tricky met trillingen en evt geluid over de erfgrens van de buren. Als dat niet zo is is het wel de ideale plek. Ook zit de kast waar de binnenunit met ingebouwde boiler in moet komen daar direct achter dus minimaal warmteverlies.
Optie 4: Op/in het schuine dak. Dak is van hout maar ik denk eraan om het open te maken en er een HydroTop in te zetten waarover ik in dit topic had gelezen. Die zou dan kunnen rusten op de betonnen vloer. De unit staat dan op de betonnen vloer van de 1e verdieping en dat zou dus een laag risico van trillingen moeten geven.
Als je ook DHW wil doen, die infrarood (COP=1) niet meer wil gebruiken etc, dan is 't niet zo gek. Als je van plan bent de boel constant warm te houden dan zal iets minder waarschijnlijk ook wel kunnen. Ik kwam in jaren 50 huis af van 850 m3 voor verwarming en warm water en best blij met mijn 7 kW WP terwijl een 5 kW ook wel had gekund.Daarnaast lijkt mij 7.5 kW nogal een overkill. Wij hebben een huis van 125 m2 waarvan de zolder van 25 m2 wordt verwarmd door een airco. En een andere kamer van 12m2 met infraroodpaneel. Verder is er tonzon vloerisolatie en vloerverwarming beneden. We wonen er pas net maar gebruik van vorige bewoners (gezin van 4) was 900 kuub gas.
Dit klopt, als je veel thermische massa hebt (dus in elk geval vvw) dan kan je er op die manier mee spelen.Aan de andere kant denk ik, met hoog vermogen kun je misschien beter inspelen op dynamische energie aanbod/prijzen in de toekomst? Ik weet niet of mijn gedachtegang klopt maar ik dacht dan kun je bij lage prijs in de winter (bijv als het snachts waait) naar een hogere temperatuur schakelen en de woonkamer bijv opwarmen naar 22 graden, zodat je overdag weer heel weinig hoeft te gebruiken. En daar zou je dan een wat hoger vermogen voor nodig hebben dan bij een lange constante energiezuinige run. Klopt dat?
Ja. Maar ik ben het niet met Flippy eens. Zo'n opstelling is voor normale woningen onnodig (kijk maar eens om je heen, hoeveel woningen met een cascade-opstelling zie je of ken je?) en maakt je installatie onnodig complex en duur.hnq schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:08:
Even een algemeen vraagje, voor de zekerheid, over een cascade opstelling (door @flippy vaak genoemd): Als je twee WP's in cascade opstelt geldt dan als laagste minimum vermogen voor het hele systeem het minimum vermogen van één WP?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maak even een eigen topic volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicZenMonkey schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:55:
Een heel verhaal geworden maar ben benieuwd hoe jullie tegen deze case aankijken!
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2024 19:32 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee. Bij Nefit vind je die zo niet. Die moet je bij de fabrikant opvragen. Maar voor specifieke vragen over een Nefit WP is dit ook het verkeerde topic. Specifieke info vind je in het merktopic: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselenVerwijderd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:56:
@stevenP goed punt. Het is een nefit odu split 4 met een 2-6b binnenunit. Ik zie toevallig in een wat uitgebreider info over het vermogen dat het blijkbaar een 6kW unit is met water tot 35 graden en 5kw tot 55 graden. Zijn de volgende gegevens dan de minimumvermogens bij x temp?
[Afbeelding]
klopt -deels-.Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:24:
[...]
Ja. Maar ik ben het niet met Flippy eens. Zo'n opstelling is voor normale woningen onnodig (kijk maar eens om je heen, hoeveel woningen met een cascade-opstelling zie je of ken je?) en maakt je installatie onnodig complex en duur.
Cascade-opstellingen worden in de praktijk alleen in de utiliteit (waar @flippy werkt) toegepast.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hamvraag hier is, hoe goed ben je met de buurtjes aan de rechterkant? Dat bepaalt een beetje in hoeverre je de grenzen op kan zoeken c.q. wat er over-en-weer geaccepteerd wordt. Grote kans dat die (op termijn) ook een warmtepomp overwegen, dus ik zou maar eens een bakkie gaan doen.ZenMonkey schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:55:
Zelf zie ik deze opties:
All-electric.
Die zijn er idd niet veel, maar bijv. voor buitenzwembaden zie je het wel heel vaak (net als de ketels die ze hebben vervangen al in cascade hingen)Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:24:
[...]
Ja. Maar ik ben het niet met Flippy eens. Zo'n opstelling is voor normale woningen onnodig (kijk maar eens om je heen, hoeveel woningen met een cascade-opstelling zie je of ken je?) en maakt je installatie onnodig complex en duur.
Cascade-opstellingen worden in de praktijk alleen in de utiliteit (waar @flippy werkt) toegepast.
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 24-01-2024 20:22 ]
All-electric.
Mijn vraag betreft een buurthuis van 900 m2 met twee 70kW cv-ketelsAndrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:24:
[...]
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
Die situatie lijkt me zodanig specifiek dat je daar zeker even een eigen topic voor moet maken volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topichnq schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:56:
Mijn vraag betreft een buurthuis van 900 m2 met twee 70kW cv-ketels
Zal ik zeker doen als de oriënterende fase wat verder is. Nu ging het mij alleen even over dat minimum vermogen.Andrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:59:
[...]
Die situatie lijkt me zodanig specifiek dat je daar zeker even een eigen topic voor moet maken volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Nee, dat is uiteraard niet goed. Erg jammer voor Daalderop.Kuusj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Even uit serieuze interesse, vind je het goed dat Daalderop apparatuur van de markt wordt gehaald of R290 warmtepompen? Ik vind Vaillant monoblocks namelijk erg interessant maar die hebben R290. Of een Daikin met R32.
Ik zou verhuizen.ZenMonkey schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:55:
Net een offerte gehad van 123klimaatshop voor aanvraag van een all electric warmtepomp + installatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 24-01-2024 20:41 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik snap wat je zegt, zeker vanuit jouw perspectief als iemand die alleen/voornamelijk de problemen ziet. Maar dat zeiden ze in 2016 ook allemaal over m'n R32 airco's toen dat net nieuw was. Nu is het gewoon standaard. Nooit ook maar 1 probleem mee gehad dat gerelateerd was aan het koudemiddel en bovendien heb je gewoon 5(?) jaar garantie als dat wel zo is.Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Nee, dat is uiteraard niet goed. Erg jammer voor Daalderop.
We zaten laatst te geinen dat CV boeren geen WP moesten maken en dus een beetje als gein juicherig gebracht.
Ik zou nog even wachten met propaan ja. Zelfs bij Vaillant. Die het normaliter wel goed voor elkaar hebben. Ik zou nu voor R32 kiezen.
All-electric.
R410A en R32 zijn in principe zo goed als exact hetzelfde. Men moest alleen wat aanpassingen doen zodat de kans op vonkjes wat minder werd.RonJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:40:
[...]
Ik snap wat je zegt, zeker vanuit jouw perspectief als iemand die alleen/voornamelijk de problemen ziet. Maar dat zeiden ze in 2016 ook allemaal over m'n R32 airco's toen dat net nieuw was. Nu is het gewoon standaard. Nooit ook maar 1 probleem mee gehad dat gerelateerd was aan het koudemiddel en bovendien heb je gewoon 5(?) jaar garantie als dat wel zo is.
Ik hoor en lees over die vaillant monoblocks echt 0 klachten, heb jij een andere ervaring? Itho heeft wel vaker onderontwikkelde rommel op de markt gebracht, dat zou ik niet persé iedere fabrikant meteen aanwrijven.
[ Voor 98% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2024 20:50 ]
GWP, en geluidsproductieTechnician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:47:
[...]
R410A en R32 zijn in principe zo goed als exact hetzelfde. Men moest alleen wat aanpassingen doen zodat de kans op vonkjes wat minder werd.
Propaan. Ten eerste wat is het voordeel nou exact? De COP is weer wat slechter.
Maar wat we nog niet weten is wat de regelgeving of verzekering ermee gaat doen als de eerste unit in vlammen opgaat.
Ten derde, de koelolien en temperaturen reageren anders bij propaan. Heb al (te) veel propaan compressors gezien die uit gewisseld waren.
Al lijken die problemen nu wel over.
Dankje, hier een topic aangemaakt: L/W warmtepomp, lastige plaatsing buitenunitAndrehj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:29:
[...]
Maak even een eigen topic volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Er mist nu veel te veel essentiële info om op je vragen echt een goed antwoord te kunnen geven.
Correctie de COP is 6,5% hoger dan bij R22 machines. Aan de hoge kant vh spectrum dus dat wel.Nico_GTR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:55:
[...]
GWP, en geluidsproductie
Cop is lastig ik heb geen direct vergelijk met een andere warmtepomp in deze setting.
Onze woning is uit 2006 en goed geïsoleerd dus als verwarming twee uurtjes uit is tijdens SWW verwarmen dan is dat niet zo erg. Dwtw is aanwezig dus dat helpt. Alleen met leeg laten lopen van bad heb je er niks aan.Zwartoog schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:58:
[...]
Voordeel van 1 systeem:
1) Je hebt 1 systeem
2) Je WP kan veel sneller warm water maken van je WPB
3) Geen herrieapparaat (compressor) in huis
Nadeel:
1) In de winter wordt je huis niet verwarmd tijdens een SWW, wat tot aanzienijke afkoeling kan leiden
2) Is trager, dus niet teveel achter elkaar douchen
3) Pakt warmte van binnen, dus ook dan koelt je huis wat af
Ik zou zeggen, een beetje afhankelijk van je woning en verbruikspatroon. Als het vriest, en de familie gaat hier 2x de boiler leegdouchen/badderen, dan wordt er heel de ochtend niet noemenswaardig verwarmd. Maar dat is een paar keer per jaar. Heb je goede vloerverwarming (en dus buffer), zal het minder vaart lopen.
Wat trouwens echt helpt, is een DWTW - scheelt niet alleen energie, maar ook heel veel opwarmtijd.
Ik zou trouwens met de kennis van nu alsnog voor hetzelfde (1 systeem) kiezen.
de eerste R32 machines hadden nogal wat kinderziektes erin zitten hoor. met propaan is dat nog veel erger zoals @Technician- al aanhaalt wegens het grote verschil in koudemiddel en onvolwassen ontwerpen en nog niet uitgemolken appendages zoals bij 410 en 32 het geval is.RonJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:40:
[...]
Ik snap wat je zegt, zeker vanuit jouw perspectief als iemand die alleen/voornamelijk de problemen ziet. Maar dat zeiden ze in 2016 ook allemaal over m'n R32 airco's toen dat net nieuw was. Nu is het gewoon standaard. Nooit ook maar 1 probleem mee gehad dat gerelateerd was aan het koudemiddel en bovendien heb je gewoon 5(?) jaar garantie als dat wel zo is.
Ik hoor en lees over die vaillant monoblocks echt 0 klachten, heb jij een andere ervaring? Itho heeft wel vaker onderontwikkelde rommel op de markt gebracht, dat zou ik niet persé iedere fabrikant meteen aanwrijven.
je wilt 32 meerlaags leggen waar het kan. bij 7kW of meer is het een moet, niet een pre.gebruiker001 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:28:
[...]
Onze woning is uit 2006 en goed geïsoleerd dus als verwarming twee uurtjes uit is tijdens SWW verwarmen dan is dat niet zo erg. Dwtw is aanwezig dus dat helpt. Alleen met leeg laten lopen van bad heb je er niks aan.
Welke diameter leiding moet er naar de SWW boiler? Dat is nog wel een ding. Ik hoop met flauwe bochten een leiding met niet al te grote diameter via de vliering naar de huidige plaats van de cv ketel te kunnen trekken. Ik kwam onderstaande rekentool wel tegen maar ik weet niet welke aanvoer temperatuur er uit een monoblock kan komen om een boilervat op te warmen. Ook weet ik niet hoe je koppelingen meeneemt in de berekening.
[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 24-01-2024 21:42 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Tja ben nu net vanavond akkoord gegaan met een Vaillant aroTHERM plusTechnician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Nee, dat is uiteraard niet goed. Erg jammer voor Daalderop.
We zaten laatst te geinen dat CV boeren geen WP moesten maken en dus een beetje als gein juicherig gebracht.
Ik zou nog even wachten met propaan ja. Zelfs bij Vaillant. Die het normaliter wel goed voor elkaar hebben. Ik zou nu voor R32 kiezen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
of een 2e wpDaanTriple7 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:25:
Ik heb vorig jaar een Xtend5 geplaatst met nieuwe Intergas HRE, en heb nu een beetje spijt van de gemaakte keuzes omdat ik tóch wel graag van het gas af ga.
SWW kan worden geregeld dmv een WPB, dan rest alleen nog de backupverwarming die de Xtend kan bijspringen op de koudste dagen. Kan ik dit gewoon met een 4kW elektrische CV-ketel realiseren? In heb een 1-fase aansluiting.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Komt vast goed en Vaillant doet al decennia met WP en die propaan is al best lang op de markt.Kuusj schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:09:
[...]
Tja ben nu net vanavond akkoord gegaan met een Vaillant aroTHERM plusWe zien het ook wel, ik begrijp de horrorverhalen maar er zal ook een groot percentage wel gewoon naar behoren functioneren.
Woord van 2023: spijtbybrideDaanTriple7 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:25:
Ik heb vorig jaar een Xtend5 geplaatst met nieuwe Intergas HRE, en heb nu een beetje spijt van de gemaakte keuzes omdat ik tóch wel graag van het gas af ga.
SWW kan worden geregeld dmv een WPB, dan rest alleen nog de backupverwarming die de Xtend kan bijspringen op de koudste dagen. Kan ik dit gewoon met een 4kW elektrische CV-ketel realiseren? In heb een 1-fase aansluiting.
Ik zou kijken wat je kunt besparen door volledig van het gas af te gaan vs de kosten. Is de full electric warmtepomp binnen 5-6 jaar terugverdiend dan is het een no brainer..DaanTriple7 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:25:
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2024 23:58 ]
Met wat Tweaken moet dit wel mogelijk zijn. Remeha Elga 6kW is officieel alleen hybride maar is ook zonder CV ketel in bedrijf te krijgen. WPB voor warm water en iets regelen met een elektrisch element in een buffervat of idd een elektrische CV-ketel.DaanTriple7 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:25:
De Xtend kan ook gewoon draaien zonder ketel. Zelfs met ketel kun je in de instellingen ketel op 'niet beschikbaar' zetten.blb4 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:17:
[...]
Met wat Tweaken moet dit wel mogelijk zijn. Remeha Elga 6kW is officieel alleen hybride maar is ook zonder CV ketel in bedrijf te krijgen. WPB voor warm water en iets regelen met een elektrisch element in een buffervat of idd een elektrische CV-ketel.
En bij een 5-6 kWh warmtepomp? Welke leiding moet dan naar het SWW vat?flippy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:41:
[...]
je wilt 32 meerlaags leggen waar het kan. bij 7kW of meer is het een moet, niet een pre.
EKMBUHC3V3 - Back-upheater (BUH) 3 kWDaanTriple7 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:11:
@ocaj ik weet het, maar ik heb dan ook een losse pomp nodig, en wil graag ook de temperatuur kunnen instellen die de verwarmer het water geeft. Dat kan ik wel allemaal tweaken, maar de besparing tov een elektrische ketel wordt dan niet meer noemenswaardig.
[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 25-01-2024 08:52 ]
LG Therma V HM091MR.U44
Toch is de Vincent niet anders dan elk ander monoblock maar dan met een (te) kleine verdamper en een (te) laag luchtdebiet waardoor te behalen vermogen beperkt is, Dan moet je aan inverter kant iets doen om beperkt vermogen te gaan leveren. Ik zie dit ook terug bij mijn Enzavu/Hotjet mini 5Ai die het overigens prima doet.Aziraphale schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:38:
Ik moet toch zeggen dat ik de indruk heb dat mijn Nibe met R290 prima in elkaar zit, al wordt die hier net als de Wolf van @Nico_GTR als prijzig gezien. En waarom zou propaan een probleem zijn? Het is toch gewoon een koelgas?
Itho geeft aan dat het gaat om software en inverter gerelateerde problemen, maar de Vincent is natuurlijk ook wel een ander concept omdat hij alleen een binnendeel heeft. Ik zou dan ook verwachten dat dat anders is dan bij een monoblock op propaan.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Misschien ook omdat het vermogen dat de waterpomp trekt in verhouding groot is tov het totale vermogen wat de warmtepomp nodig heeft op minimum.verkeerslicht schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:21:
Ik lees weleens dat een WP op z'n uiterste minimum vermogen niet zo efficiënt draait als even iets erboven.
Wat is de reden hiervan?
Suggesties (aannames):
- compressor blijft wat kouder, smering iets dikker en zodoende meer wrijving
- De elektromotor draait minder efficient op lagere RPM (of ligt dit effect buiten het werkbereik?)
LG Therma V HM091MR.U44
Vraag 't me af. De flowsnelheid neemt ook af bij een lagere Ta voor behoud van dezelfde dT.AppieK schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:35:
[...]
Misschien ook omdat het vermogen dat de waterpomp trekt in verhouding groot is tov het totale vermogen wat de warmtepomp nodig heeft op minimum.
@Verwijderd welke grafiek van HW is dat die je stuurde genaamd 'total power' in die grafiek zie ik zowel teruglevering als afname in één grafiek tegelijkertijd? dat zie ik in HW niet....
Verwijderd
Komt omdat ik de betaalde versie heb op 3 fasen. Voor 99 cent per maand, maakt sluipverbruik opsporen een stuk makkelijker met 3 groepen per fase ipv alle 9 samen.HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:31:
[...]
@Verwijderd welke grafiek van HW is dat die je stuurde genaamd 'total power' in die grafiek zie ik zowel teruglevering als afname in één grafiek tegelijkertijd? dat zie ik in HW niet....
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2024 13:19 ]
Er is nog meer overhead dan alleen de waterpomp. De fanmotor in de buitenunit bijv. verbruikt ook aardig wat. En ik zie bij mijn daikin best wel een verschil in stand-by of activiteit in de gehele besturing/binnenunit. Stand-by verbruik=14-15 watt, alleen pompen (net voor de start) = rond de 75 watt. De waterpomp kan geen 60watt verstoken, dus er moeten dan nog meer verbruikers actief worden.verkeerslicht schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:
[...]
Vraag 't me af. De flowsnelheid neemt ook af bij een lagere Ta voor behoud van dezelfde dT.
Ik zie dat mijn waterpomp bij lage flow (12L/m) juist heel zuinig is (14Watt).
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 25-01-2024 14:10 ]
All-electric.
Als ik het mooie grafiekje mag geloven dat @mischa402 heeft gemaakt en hier vorige week gepost werd door @verkeerslicht, dan is eigenlijk de enige juiste vraag om te stellen, bij welke temperatuur is die COP dan hoger? En hoe weeg je dat dan weer over het seizoen voor een SCOP-vergelijking, want dat telt uiteindelijk weer voor je draaikosten/jaar.Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:19:
[...]
Correctie de COP is 6,5% hoger dan bij R32 machines. Aan de hoge kant vh spectrum dus dat wel.
All-electric.
Maar ligt dat dan aan het koudemiddel zelf? Of aan de fabrikant die in de race-to-market wat bochten in de productontwikkeling heeft afgesneden om maar vooral de eerste te zijn. R290 en R600A zijn nou niet bepaald nieuw in de koelkastenwereld bijvoorbeeld. Zelfs de peperdure en kritische Liebherr MediLine koelkasten draaien al vele jaren op R600A en R290.flippy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:41:
[...]
de eerste R32 machines hadden nogal wat kinderziektes erin zitten hoor. met propaan is dat nog veel erger zoals @Technician- al aanhaalt wegens het grote verschil in koudemiddel en onvolwassen ontwerpen en nog niet uitgemolken appendages zoals bij 410 en 32 het geval is.
en ons bedrijf weigert nog aan valliant en remeha warmtepompen te werken. teveel gezeik en vooral veel gezeik aan de waterzijdige kant waar de warmtepomp de schuld van krijgt en de onderhoudspartij (wij dus) mee worden aangesproken.
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 25-01-2024 14:14 ]
All-electric.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Op basis van de certificeringen die gedaan worden is de sCOP onder "Average Climate" ongeveer hetzelfde.RonJ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Als ik het mooie grafiekje mag geloven dat @mischa402 heeft gemaakt en hier vorige week gepost werd door @verkeerslicht, dan is eigenlijk de enige juiste vraag om te stellen, bij welke temperatuur is die COP dan hoger? En hoe weeg je dat dan weer over het seizoen voor een SCOP-vergelijking, want dat telt uiteindelijk weer voor je draaikosten/jaar.
Dank, goede data dit, vooral omdat het verder veel meer dezelfde machine/fabrikant betreft. Zeggen ze toevallig ook nog ergens wat ze precies onder low-temperature en medium-temperature verstaan?verkeerslicht schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Op basis van de certificeringen die gedaan worden is de sCOP onder "Average Climate" ongeveer hetzelfde.
Als ik bijvoorbeeld mijn Midea pak (r32), en de opvolger daarvan (r290), dan is er geen verschil in de sCOP bij lage temperatuur-verwarming (links r32, rechts r290):
[Afbeelding]
Verschillen op basis van deze gegevens (andere gegevens kunnen natuurlijk weer wat anders vertellen):
part-load condities + low temperatures:
R290 heeft bij een hogere COP bij hogere buitentemperaturen
R32 heeft hogere COP bij lagere buitentemperaturen
sCOP is ongeveer gelijk
part-load condities + medium temperatures:
R290 heeft bij ietsiepietsie hogere COP in het algemeen.
R290 sCOP dus ietsje hoger.
Linkjes:
https://www.heatpumpkeyma...0a6fe0760ce78ba37f3092fa9
https://www.heatpumpkeyma...3efbb4d58ba3af4a120f6d445
All-electric.
Ik deel je conclusie inderdaad.RonJ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:03:
[...]
Dank, goede data dit, vooral omdat het verder veel meer dezelfde machine/fabrikant betreft. Zeggen ze toevallig ook nog ergens wat ze precies onder low-temperature en medium-temperature verstaan?
Het omslagpunt bij LT-afgifte zit dus ergens tussen +7 en +2, ergens rond de 3C lijkt het. Dat klopt dan wel qua vrijwel gelijke SCOP. Altijd lastig, koude dagen komen relatief weinig voor, maar dan verbruik je wel weer veel meer energie waardoor die dagen toch weer harder tellen.
Ik zou dan voorzichtig concluderen: Bij vloerverwarming en/of LT-radiatoren is het redelijk om het even, waarbij R32 lichtjes in het voordeel lijkt. Zou voor mij dan geen doorslaggevende factor zijn iig. Bij klassieke radiatoren en/of heel slecht geisoleerde panden (iig, een wat hogere aanvoer) is R290 wel duidelijk in het voordeel.
[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 25-01-2024 15:32 ]
De haalbare COP bij een koudemiddel is een natuurkundig verschijnsel.RonJ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Als ik het mooie grafiekje mag geloven dat @mischa402 heeft gemaakt en hier vorige week gepost werd door @verkeerslicht, dan is eigenlijk de enige juiste vraag om te stellen, bij welke temperatuur is die COP dan hoger? En hoe weeg je dat dan weer over het seizoen voor een SCOP-vergelijking, want dat telt uiteindelijk weer voor je draaikosten/jaar.
[Afbeelding]
Dan lijkt het er vooral op dat R290 bij hogere temperaturen een betere COP en capaciteit levert. Echter kom je onder 0, waar het er allemaal echt toe doet, dan blijven ze weer minder goed overeind dan een R32 unit. Maargoed, dat bewijst nog steeds niet persé dat dat allemaal aan het koudemiddel ligt, het zijn ook allemaal weer andere fabrikanten en producten, dat weegt natuurlijk ook mee.
ik heb ook de betaalde versie, zal mijn slimme meter dan wel niet aankunnen?Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:11:
[...]
Komt omdat ik de betaalde versie heb op 3 fasen. Voor 99 cent per maand, maakt sluipverbruik opsporen een stuk makkelijker met 3 groepen per fase ipv alle 9 samen.De pv is op 1 fase, vandaar dat die zo apart te zien is.
[ Voor 4% gewijzigd door HE1 op 25-01-2024 18:20 ]
Verwijderd
Heb je het aan gezet bij instellingen onder grafieken?HE1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:52:
[...]
ik heb ook de betaalde versie, zal mijn slimme meter dan wel niet aankunnen?
die total power grafiek staat bij mij niet in het lijstje met grafiekenVerwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:58:
[...]
Heb je het aan gezet bij instellingen onder grafieken?
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door HE1 op 25-01-2024 18:27 ]
Ik stook ook enkel met radiatoren. Het gaat om de minimale systeem inhoud die nodig is voor de warmtepomp. Mijn Daikin 4kW gaf 40 liter op en dat red ik met 1x T33 en 3x T22. Defrosten gaat prima met mijn configuratie.AppieK schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:17:
Even een vraag voor de verwarmingsinstallatie van een bekende/familielid.
Zelf heb ik +/- 80 m2 vloerverwarming waar mijn warmtepomp (LG Therma V) rechtstreeks op is aangesloten plus nog wat radiatoren op de bovenverdieping. Hierdoor geen buffervat en dit bleek ook niet nodig.
Nu was dit familielid ook wel gecharmeerd een warmtepomp als oplossing voor het verwarmen van zijn huis. Echter heeft hij beneden 4 forse T33 radiatoren en boven 2 T22 radiatoren. De 4 T33 staan altijd open, boven niet altijd. Is bij deze installatie een buffervat nodig, misschien niet voor verwarmen maar wel voor defrosts? En zo ja, waar kan ik berekenen hoe groot deze moet zijn?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Veel flow (l/m) en lage dT is voor vvw prima. Ik heb zelf geen vvw maar 't hangt ook van 't legpatroon af, als aanvoer en retour altijd naast elkaar zitten dan maakt dT niet zo heel veel uit, vloer neemt 't gemiddelde van Ta en Tr aan. Als 't legpatroon niet zo ik elkaar zit maar b.v. de voorkant van een kamer dicht bij de aanvoer zit en de achterkant dicht bij de retour dan is je vloer dus bij grote dT achter kouder dan voor.Flexiilex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:07:
Korte vraag: dien je altijd een Delta T te hebben van zo’n 5 tot 7 met vloerverwarming en een bodem warmtepomp? Of mag deze ook zakken? Mijn Delta T is 5 als m’n warmtepomp aanspringt, zwakt af naar maximaal 3 en zwakt daarna af naar 1 als m’n conpressor van de warmtepomp op laag vermogen (20 - 30 hz) draait. Is dat normaal? Als de warmtepomp namelijk op 20hz draait dan is m’n aanvoer zo’n 22,8 graden. Met een Delta T van 5 kom je wel met enorm veel koud water terug toch, dan warmt je woning niet echt op lijkt mij? Of zou je dan de stooklijn met +5 moeten verhogen.
M’n stooklijn ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
M’n stooklijn
Verwijderd
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq