All-electric.
is dit nieuw?DaanTriple7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:45:
[...]
Voorheen was een inbedrijfstelling voldoende. Nu niet meer. De installatie moet ook worden verzorgd door een bedrijf. Als je nu je subsidie aanvraag verstuurd met alleen een inbedrijfstelling, krijg je hem retour.
want ik heb in november nog bij een maatje monoblock aangelegd, en gewoon subsidie gekregen met een inbedrijfstelling op de factuur.
inbedrijfstelling gewoon door een ondernemer/loodgieter die aan het verbouwen was daar (durfde WP niet aan, maar het in bedrijfstellen wel).
[ Voor 12% gewijzigd door Baapje327 op 22-01-2024 10:29 ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Afgelopen zomer is Rudy van snelaircos.nl bij mij geweest voor het bijvullen van de Xtend (16m leiding lengte). Hij zei dat z'n klanten alle subsidieaanvragen terugkrijgen omdat er alleen inbedrijfstelling op de factuur stond. Dus zet hij nu overal installatie en inbedrijfstelling op de factuur.Baapje327 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:27:
[...]
is dit nieuw?
want ik heb in november nog bij een maatje monoblock aangelegd, en gewoon subsidie gekregen met een inbedrijfstelling op de factuur.
Met behulp van de servicetool/software van techneco om o.a de Elga uit te kunnen lezen kom ik bij de parameter sticky error een code 246 tegen. In oude log-files van de afgelopen jaren staat deze parameter op 0. Ik ben al druk aan het zoeken geweest op internet, maar ik kom niets tegen over dit probleem. Wie o wie weet wat hier aan de hand is. Overigens, geen idee of dit de oorzaak van het geconstateerde probleem is.
Wanneer moet je deze bijvullen? Ik las ergens onder de 1.0?
Kan het niet in de handleiding terugvinden, wel staat er dit:
Vullen van het afgiftesysteem
Als de druk in het klimaatsysteem te laag is, moet dit worden bijgevuld.
Raadpleeg uw installateur
Is dit iets wat een installateur moet doen? Ben zelf ook niet heel handig dus wellicht sws verstandig
Dre in "Panasonic WH-MDC05F3E5 verbruik hoog en hoge druk (H98)"
Dank alvast
Constante druk is idd bedoeld voor eventueel dichtlopende groepen. Maar die heb ik niet, alles (vvw + radiatoren) staan constant open. Ik heb de externe pomp tot nu toe steeds op constant toerental gehad en zag dus dat de wp uiteindelijk z'n flow naar de (constante) flow van de externe pomp richt. Want als die flows niet gelijk zijn dan:verkeerslicht schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:55:
@Jaap19 @bioscrasher, is constante druk niet "vraaggestuurd", en bedoeld voor zones aan de afgifte kant? Je zou dan krijgen dat de pomp dan langzamer gaat draaien op het moment dat je bepaalde groepen of radiatoren dichtzet. Als je dat dus niet doet is het effectief een constante flow (volgens mij).
- wp flow > ext. pomp flow ==> retour wp loopt op (deelstroom van aanvoer gaat via buffervat weer terug).
- wp flow < ext. pomp flow ==> retour van het huis gaat deels terug naar de aanvoer via het buffervat. Dus retour naar wp daalt.
Maar de meest optimale flow is vast geen constante flow bij alle buitentemperaturen. Lijkt me? De wp heeft z'n eigen fuzzy logic om het optimum te bepalen. Misschien werkt het met constante druk net wat beter...
Weet jij toevallig waarom er destijds geen R32 WP's op de markt waren, terwijl R32 al bestond. Men koos R410A, wat een blend is van R32 en een andere F-gas.flippy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:37:
[...]
ik zit al genoeg in de schoolbanken om de certificaten te houden die ik al heb en onze klanten vereisen dus voor mij verandert er weinig.
fun fact: voor mij word het alleen maar makkelijker met de regelwijziging, niet moeilijker.![]()
ook verandert het niks aan wat er nu staat, alleen wat er komen gaat. en aangezien ik vrijwel geen installatie doe en alleen reparatie/service hoef ik alleen het werk te controleren wat iemand anders al heeft gedaan.
voor de propaangekken: R32 blijft gewoon toegestaan voor splitjes.
Heeft R410A mogelijk toch betere of makkelijkere eigenschappen dan R32? Misschien iets met de drukken ?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Goedkoper en voldeed aan de toenmalige eisen.Knowbody schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:49:
[...]
Weet jij toevallig waarom er destijds geen R32 WP's op de markt waren, terwijl R32 al bestond. Men koos R410A, wat een blend is van R32 en een andere F-gas.
Heeft R410A mogelijk toch betere of makkelijkere eigenschappen dan R32? Misschien iets met de drukken ?
Wat ook de reden is waarom propaan nu word verkocht als de 3e komst van jesus. Dat kost 50 cent de kilo ipv tientallen euros. Dat tikt aan als jij 5000 machines per dag eruit stampt.
[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 22-01-2024 11:57 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Als de keuze is tussen een Panasonic en een LG 9Kw warmtepomp welke is de beste?
Welke moduleert het best en heeft goed rendement omstreeks 0 graden?
Zag dat tegenwoordig een Haier bijna gratis maar dat durf ik toch niet aan..
Weet de WP van de externe pompflow af? Dan zou dat kunnen.Jaap19 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:20:
[...]
Constante druk is idd bedoeld voor eventueel dichtlopende groepen. Maar die heb ik niet, alles (vvw + radiatoren) staan constant open. Ik heb de externe pomp tot nu toe steeds op constant toerental gehad en zag dus dat de wp uiteindelijk z'n flow naar de (constante) flow van de externe pomp richt. Want als die flows niet gelijk zijn dan:
- wp flow > ext. pomp flow ==> retour wp loopt op (deelstroom van aanvoer gaat via buffervat weer terug).
- wp flow < ext. pomp flow ==> retour van het huis gaat deels terug naar de aanvoer via het buffervat. Dus retour naar wp daalt.
Maar de meest optimale flow is vast geen constante flow bij alle buitentemperaturen. Lijkt me? De wp heeft z'n eigen fuzzy logic om het optimum te bepalen. Misschien werkt het met constante druk net wat beter...
Maar ik vermoed dat de WP domweg op dT regelt, dus dat de WP-pomp zo wordt geregeld om tot een dT van (bijvoorbeeld)4°C te komen.
edit: indirect heeft dus de externe pompsnelheid vanzelf invloed, want als deze langzamer draait (en dus minder warmte uit het vat onttrekt), gaat de WP ook anders regelen om aan de gewenste dT te komen.
[ Voor 8% gewijzigd door verkeerslicht op 22-01-2024 12:10 ]
Waarom durf je het niet aan? Haier maakt sinds jaar en dag al airco's, een monobloc moet dus appel en ei zijn voor dat merk.ewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:01:
Even een simpele vraag:
Als de keuze is tussen een Panasonic en een LG 9Kw warmtepomp welke is de beste?
Toch is links/rechts wel te zien dat de pro-merken beter omgaan met defrosts, en een beter modulatiebereik hebben. Daarom zou ik voor 1k extra toch kiezen voor het goede spul.DaanTriple7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Waarom durf je het niet aan? Haier maakt sinds jaar en dag al airco's, een monobloc moet dus appel en ei zijn voor dat merk.
Niet dat ik ontevreden ben over mijn Chinese Midea (COP is net zo goed als een Pana of Mitsu), maar ik had bijvoorbeeld graag een iets intelligenter defrostgedrag gezien bij een luchtvochtigheid van 80%.
Sowieso wel een leuk filmpje, met het advies om veel spullenboel te elemineren.overwinteraar schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:20:
[...]
Kwam vanmiddag toevallig bij dit filmpje uit, had je post toen nog niet gezien. Rond 25.15 begint het stukje over de buitenunit die scheef staat.
SCOPPER FOUR, 365 days .... die Engelsen kunnen het zo mooi zeggen
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Hoe zit dat met Haier en Gree etc??
Panasonic.ewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:01:
Even een simpele vraag:
Stiller en beter ontdooigedrag.
En haier is en blijft chinese troep.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-01-2024 12:13 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Absoluut de Pana.ewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:01:
Even een simpele vraag:
Liever nog een M.E maar dat was je vraag niet. ;-)
Hoezo M.E.?? Neem aan Mitsubishu Electric?Knowbody schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Absoluut de Pana.
Liever nog een M.E maar dat was je vraag niet. ;-)
Wel leuk, toen ik jong was, lang geleden, zeiden we dat over Japan en daar komen nu de betrouwbaarste auto's vandaan (en Korea tegenwoordig ook).flippy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:12:
[...]
Panasonic.
Stiller en beter ontdooigedrag.
En haier is en blijft chinese troep.
Nu wel, toen niet. En de duitsers zijn ook al 20 jaar niet meer wat her was maar vior de chinesen is niks veranderd dat was toen troep en dat is het nu ook. Ze kunnen mooi spul maken maar dan zit je op of over de prijs van een mitsubishi of panasonic heen dus heeft het alsnog geen nut.ewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Wel leuk, toen ik jong was, lang geleden, zeiden we dat over Japan en daar komen nu de betrouwbaarste auto's vandaan (en Korea tegenwoordig ook).
De enisgste reden waarm haier populair is simpelweg omdat her de goedkoopste is bij de Wasco en de installateurs iedereen wijsmaakt dat het geweldig spul is. Wij van wc eend adviseren wc eend situatie....
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 22-01-2024 12:23 ]
Een Japanner uit halverwege jaren 80 kon je bestellen met alles elektrisch bedienbaar, klimaatregeling, automatische rijhoogteregeling, snelheids afhankelijk ruitenwisser interval etc etc. In je e28 5-serie mocht je dankbaar zijn voor de toerenteller.ewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Wel leuk, toen ik jong was, lang geleden, zeiden we dat over Japan en daar komen nu de betrouwbaarste auto's vandaan (en Korea tegenwoordig ook).
Koreaans en Japans moet je trouwens niet te vlug over één kam scheren. Er zit (nog steeds) veel verschil in kwaliteit en dus betrouwbaarheid.
Jep.
Split units. Perfect.
Het jaarverbruik gas is 475m3, maar er staat een palletkachel en de vorige bewoners waren bijna nooit thuis dus dat zegt helemaal niets.
Zijn ketel staat beneden tegen de buitenmuur, waar aan de buitenkant ook plek is voor een buitenunit. Een monobloc lijkt mij derhalve het meest passend.
De woning heeft vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Ik gok dat een Panasonic 7J genoeg kan leveren, en voor zover ik kan zien heeft die ook een 3kw backup verwarmingselement. Heeft de 5J dit ook? Dat kan ik zelf niet 123 vinden.
Het SWW zal door een WPB verzorgd worden.
Wasco verkoopt geen warmtepompen meer van Haier, iig de WPB zijn uit het assortiment genomen door aanhoudende betrouwbaarheid perikelen.flippy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:22:
[...]
Nu wel, toen niet. En de duitsers zijn ook al 20 jaar niet meer wat her was maar vior de chinesen is niks veranderd dat was toen troep en dat is het nu ook. Ze kunnen mooi spul maken maar dan zit je op of over de prijs van een mitsubishi of panasonic heen dus heeft het alsnog geen nut.
De enisgste reden waarm haier populair is simpelweg omdat her de goedkoopste is bij de Wasco en de installateurs iedereen wijsmaakt dat het geweldig spul is. Wij van wc eend adviseren wc eend situatie....
Haier zelf maakt geen warmtepomp boilers
Maar ga eens op defrosts zoeken in het Mitsbishi L/W topic. Dan zul je erachter komen dat de gehele SUZ-serie dramatische defrostlogica heeft. Zo eenduidig is het dus ook weer niet.
Nee, de wp weet niets van de externe pomp flow. Indirect idd wel. Bij constante druk zou het kunnen dat de wp indirect het toerental van de externe pomp stuurt. Ik probeer het gewoon een dagje.verkeerslicht schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Weet de WP van de externe pompflow af? Dan zou dat kunnen.
Maar ik vermoed dat de WP domweg op dT regelt, dus dat de WP-pomp zo wordt geregeld om tot een dT van (bijvoorbeeld)4°C te komen.
edit: indirect heeft dus de externe pompsnelheid vanzelf invloed, want als deze langzamer draait (en dus minder warmte uit het vat onttrekt), gaat de WP ook anders regelen om aan de gewenste dT te komen.
En wat is een 'goed' modulatiebereik? Ik zie bijvoorbeeld bij Compress 5800i AW bij de 7 kW variant 1,8 - 7,1 als bereik, dus 25%. Bij de 4/5 blijft het minimale vermogen gelijk, alleen max hoger. In dat geval is een hogere variant dus qua pendelen gelijk qua performance aan de rest, alleen iets duurder qua aanschaf?
Ik zou eigenlijk een 9kW variant willen. Van de Bosch kan ik de specs nog niet van vinden (komt in feb 2024) maar als ik de lijn doortrek zal 9 kW en 12 kW dan beide hetzelfde minimum vermogen hebben, met dus minder bereik voor de 9kW..
Das nog beste nieuws van de dag en niet echt een verrassing.Technician- schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Wasco verkoopt geen warmtepompen meer van Haier, iig de WPB zijn uit het assortiment genomen door aanhoudende betrouwbaarheid perikelen.
tja, ik heb defrosts. Het zijn er meer dan ik wil en dan nodig is. Maar ja een SUZ is de goedkopere versie van wat ik begrijp en er zit minder in om te controleren of het nodig is.verkeerslicht schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:46:
[...]
Maar ga eens op defrosts zoeken in het Mitsbishi L/W topic. Dan zul je erachter komen dat de gehele SUZ-serie dramatische defrostlogica heeft. Zo eenduidig is het dus ook weer niet.
Maar het is goed bemeten voor mijn huis en ik haal in januari nog een COP boven de 4 (december ruim 5) en verbruik is tot nu toe 250kWh voor deze maand. Mij hoor je niet hard klagen, het was alleen even wennen omdat ik de defrosts hoor wegen slechte installateur. Ik kan beter alles zelf doen, dan staat het beter geinstalleerd en geconfigureerd.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Dat is een gezonde manier om er tegenaan te kijken. Ik heb dus ook een aantal misplaatste defrosts (de meeste zijn gelukkig gewoon terecht) en dezelfde cijfers. Uiteindelijk gaat het om twee dingen:gr8-jen schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:17:
[...]
tja, ik heb defrosts. Het zijn er meer dan ik wil en dan nodig is. Maar ja een SUZ is de goedkopere versie van wat ik begrijp en er zit minder in om te controleren of het nodig is.
Maar het is goed bemeten voor mijn huis en ik haal in januari nog een COP boven de 4 (december ruim 5) en verbruik is tot nu toe 250kWh voor deze maand. Mij hoor je niet hard klagen, het was alleen even wennen omdat ik de defrosts hoor wegen slechte installateur. Ik kan beter alles zelf doen, dan staat het beter geinstalleerd en geconfigureerd.
- Is/blijft het huis warm
- Gaat dat efficiënt
Echter, de "Tweaker" in mij vind defrosts terwijl er niks te defrosten valt gewoon super dom, en het is een feit dat elke onnodige defrost de COP omlaaghaalt. Daarnaast halen defrosts ook de capaciteit flink omlaag. Daar ondervind jij misschien geen last van, maar ik lees van anderen dat ze dan tijdelijk het huis toch niet warm krijgen (al was de wp dan toch eigenlijk al wat te klein gekozen)
Onlogisch defrostgedrag is wat mij betreft gewoon een dikke onvoldoende voor een warmtepomp.
Daarom zou ik (als ik nog moest kiezen) zeker iets meer willen uitgeven voor logisch defrostgedrag.
Bij mij gaat het goed omdat ik volgens koevlaas methode 4kW nodig had en ik een heb die 7kW levert bij -10. En met het aantal vloerverwarming kan ik nog het minimum vermogen in het huis stoppen om niet te pendelen. (ook al denk ik dat het meer puur geluk was dat dat goed ging)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Kijk door de databooks van units:gebruiker001 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:40:
[...]
Ik realiseer mij dat ik de vraag nog niet helemaal goed heb gesteld. De vraag is meer wat kan een 5 of 6 kW l/w warmtepomp van een a merk aan vermogen leveren bij 0 of -7 graden bij Ta = 33 graden?
Dan kan ik bepalen welk waterpompvermogen op de koudste dagen nodig is. Ik heb de indruk dat op papier een 4 kW al zou voldoen en dat een 5 of 6 kW dus al voldoende reserve heeft. Maar hier wil ik dus nog wat aan rekenen.
https://www.mitsubishi-le...W_DATABOOK_R32_Vol5.3.pdf
En dan van meer merken. De schema's zijn te vinden in de TS van verschillende merken hier
Waarom gokken? Hier kan je het berekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeningDaanTriple7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:41:
Een maat van mij heeft een vrijstaande woning gekocht van 114m2 met energielabel C.
Het jaarverbruik gas is 475m3, maar er staat een palletkachel en de vorige bewoners waren bijna nooit thuis dus dat zegt helemaal niets.
Zijn ketel staat beneden tegen de buitenmuur, waar aan de buitenkant ook plek is voor een buitenunit. Een monobloc lijkt mij derhalve het meest passend.
Ik gok dat een Panasonic 7J genoeg kan leveren, en voor zover ik kan zien heeft die ook een 3kw backup verwarmingselement. Heeft de 5J dit ook? Dat kan ik zelf niet 123 vinden.
Mijn voornaamste klacht zou het geluid zijn. Mijn warmtepomp staat de hele dag in de richting van minimum capaciteit te draaien en is dan compleet onhoorbaar. Alleen met defrosts maakt hij herrie, hoe meer defrost hoe meer herrie.verkeerslicht schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:37:
Uiteindelijk gaat het om twee dingen:Zijn beide antwoorden bevestigend, dan valt er niks te klagen.
- Is/blijft het huis warm
- Gaat dat efficiënt
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Precies.gr8-jen schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:17:
[...]
tja, ik heb defrosts. Het zijn er meer dan ik wil en dan nodig is. Maar ja een SUZ is de goedkopere versie van wat ik begrijp en er zit minder in om te controleren of het nodig is.
Een koudemiddel cyclus kun je in een HlogP diagram van het koudemiddel intekenen.
Weet je de drukken en onderkoeling en oververhitting, door de temperaturen te meten.
Dan kun je deze intekenen.
Hierna kun je de COP bepalen van je warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/kmXaxYgIXwRCZdeqc28V6khC.jpg?f=fotoalbum_large)
Opgewekte warmte is 1-2
Toegevoerde energie is 1-4
Bij koeling zal je efficiënte altijd een punt lager zijn:
Koelenergie 3-4
Toegevoerde energie 1-4
Iets duidelijker plaatje:
/f/image/mNyjghO9ckdjPwGdvFHVxp8p.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 22-01-2024 16:13 ]
Is dat zo, zit er modbus if op Panasonic WP’s?ewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:12:
LG en Panasonic overweeg ik omdat die via modbus extra te besturen zijn (we blijven tweakers!)
Hoe zit dat met Haier en Gree etc??
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat klopt niet helemaal, en wordt ook bevestigd door het verhaal van @MisterB hierboven.FransvWoerkom schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:01:
Het maakt niet echt uit hoe je het vat aansluit. Als de flows primair en secundair ongelijk zijn, gaat er dus flow door het vat. Naar boven of naar beneden. Dan vindt er dus menging plaats. Als de flows primair en secundair gelijk zijn, gebeurt er niks in het vat.
Doordat het vat met vier aansluiting is aangesloten, krijg je bovenin en onderin het vat een horizontale waterstroom. Die stroming is best wel stevig, en zorgt ervoor dat er intern in het vat wat menging en dus temperatuurverlies plaats vindt.
De aansluitmethode met twee aansluitingen die even later wordt genoemd heeft dat probleem niet.
Als daarbij de primaire en secundaire flow gelijk zijn is er geen flow in het vat, en dus ook geen warmteverlies.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zelfs dat niet, het is hier in dit topic al vaak aangetoond dat het inregelen met een buffervat een stuk complexer is dan zonder. Ook bij (inmiddels expert) @Grolsch zijn achteraf de sensoren na het buffervat uitgeschakeld om de regeling te verbeteren.Oilman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:32:
buffervat is energetisch niet efficient, maar zorgt wel dat inregelen makkelijker wordt en verder naar de volgende dikke factuur.
Zolang je maar voldoende afgiftevermogen hebt, is het zonder parallelbuffer veel eenvoudiger
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat gaat bij Mitsubishi minimaal net zo goed. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"ewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:12:
LG en Panasonic overweeg ik omdat die via modbus extra te besturen zijn (we blijven tweakers!)
Ja. Heeft zelfs een eigen topic en zou ik ook altijd (weer) kopen: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompenewf schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:14:
Hoezo M.E.?? Neem aan Mitsubishu Electric?
Tegenwoordig ook (zelfs via importeur Alklima) als monoblocks. Dat heten dan wel packaged units, en je hebt nog steeds een binnenunit met alle aansluitingen, maar geen F-gassen gedoe meer bij het aansluiten.Knowbody schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:28:
Split units. Perfect.
Dat is een specifieke vraag over een Panasonic. Die kun je beter in het specifieke topic stellen: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2DaanTriple7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:41:
Compressor gaat langzamer of harder draaien als de regeling dat bepaalt. Ingangsvariabelen daarvoor zijn de buitentemperatuur, de watertemperatuur, ruimtetemperatuur, afgiftesysteem etc.Barryvdh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:10:
Hoe werkt moduleren bij warmtepompen? Is dat zoals bij CV-ketels met OpenTherm/themostaat specifiek, of is dat gewoon aan/uit en bepaalt hij zelf hoeveel vermogen hij nodig heeft om te verwarmen (adhv buitentemperatuur / delta T)?
Waarschijnlijk ja, maar ik zou even uitzoeken of er daadwerkelijk dezelfde compressor in zit.En wat is een 'goed' modulatiebereik? Ik zie bijvoorbeeld bij Compress 5800i AW bij de 7 kW variant 1,8 - 7,1 als bereik, dus 25%. Bij de 4/5 blijft het minimale vermogen gelijk, alleen max hoger. In dat geval is een hogere variant dus qua pendelen gelijk qua performance aan de rest, alleen iets duurder qua aanschaf?
Dat is bij gebrek aan specs een gok.Ik zou eigenlijk een 9kW variant willen. Van de Bosch kan ik de specs nog niet van vinden (komt in feb 2024) maar als ik de lijn doortrek zal 9 kW en 12 kW dan beide hetzelfde minimum vermogen hebben, met dus minder bereik voor de 9kW..
Nu mijn vraag: heeft er iemand toevallig de aan of afvoer leidingen door zijn composthoop heen lopen en kan dat zomaar? (Gezien dat ding aardig wat warmte produceert) Maar kan mij voorstellen dat de sappen van invloed kunnen zijn op het leiding omhulsel.
( Ja, ik weet dat je met je eigen compost heel makkelijk gas kan maken, maar die tour wil ik niet op
Top heel erg bedanktblb4 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:58:
[...]
Bij twijfel gewoon een 7J nemen. Ietsjes duurder maar de hogere subsidie compenseert dat weer. Verder geen negatieve punten voor de 7J maar wel extra vermogen voor als je toch je hele huis wil verwarmen.
Ik heb dat ook. Ik heb een volledig elektrische warmtepomp.rob12424 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:11:
Vraagje: ik heb een huis uit de jaren 1950-1960. En wil een hybride warmtepomp en nieuwe cv ketel (die van Intergas die ik nu heb is te oud aan het worden)
[ Voor 35% gewijzigd door Nico_GTR op 22-01-2024 19:33 ]
wat heeft de leeftijd te maken met hybride of all electric? wat moet die ketel gaan doen wat de warmtepomp niet kan?rob12424 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:11:
Vraagje: ik heb een huis uit de jaren 1950-1960. En wil een hybride warmtepomp en nieuwe cv ketel (die van Intergas die ik nu heb is te oud aan het worden)
Nu mijn vraag: heeft er iemand toevallig de aan of afvoer leidingen door zijn composthoop heen lopen en kan dat zomaar? (Gezien dat ding aardig wat warmte produceert) Maar kan mij voorstellen dat de sappen van invloed kunnen zijn op het leiding omhulsel.
( Ja, ik weet dat je met je eigen compost heel makkelijk gas kan maken, maar die tour wil ik niet op)
en welke aan/afvoerleiding bedoel je? monoblok of split? welke je ook kiest moet je de leidingen beschermen met een mantelbuis. in geval van een monoblok kan je gewoon terrendis leiding gebruiken. ben je in 1x klaar.
in tegenstelling tot eentje die half op stroom en half op kolen draait?Nico_GTR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Ik heb dat ook. Ik heb een volledig elektrische warmtepomp.

(afgelopen week nog wel aan een dieselwarmtepomp gewerkt

Full electric gaan en van het geld van een nieuwe ketel (WP) boiler(vat) plaatsen.rob12424 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:11:
( Ja, ik weet dat je met je eigen compost heel makkelijk gas kan maken, maar die tour wil ik niet op)
Zou eens gaan lezen in het Intergas hybride topic. Ik zou niet blij worden van een buitenunit die veel te vaak in defrost gaat en dan lekker tussendoor gas staat te verstoken. Neem dan een standalone WP voor je verwarming en mocht je geen boiler kwijt kunnen een ketel alleen voor SWW.
Soms is 't simpel
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Met een hybride systeem praat je vaak over een split en dan helpt je composthoop zeker niet. Maar los daarvan heb ik een vrijstaand huis uit dezelfde periode en heb ik nu een all-electric na een aantal jaar een hybride gehad te hebben. Als ik nu weer moest beginnen dan zou ik de hybride overgeslagen hebben, aangezien het inmiddels wel duidelijk is dat je in ieder huis met een all-electric systeem toe kunt. Toen ik in 2017 begon werd daar nog heel anders tegenaan gekeken, maar inmiddels ben ik echt van mening dat je met een hybride je geld weggooit.rob12424 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:11:
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Het gas verbruiken voor een defrost kan je bij een Xtend uit zetten, daar is een parameter voor. Dan doet die een defrost gewoon op warmte dat al in het systeem zit zonder de ketel aan de spreken.MotorBeast schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Full electric gaan en van het geld van een nieuwe ketel (WP) boiler(vat) plaatsen.
Zou eens gaan lezen in het Intergas hybride topic. Ik zou niet blij worden van een buitenunit die veel te vaak in defrost gaat en dan lekker tussendoor gas staat te verstoken. Neem dan een standalone WP voor je verwarming en mocht je geen boiler kwijt kunnen een ketel alleen voor SWW.
Hey je ziet hier de mooiste creaties voorbij komen. En op internet al helemaal.flippy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:37:
[...]
in tegenstelling tot eentje die half op stroom en half op kolen draait?![]()
(afgelopen week nog wel aan een dieselwarmtepomp gewerkt)
nog veel ergers is dat de daikin-intergas combi niet gasloos kan werken. je zit dus verplicht vast aan gas want de WP werkt niet als de ketel in storing gaat of niet aanwezig is.MotorBeast schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:45:
[...]
Full electric gaan en van het geld van een nieuwe ketel (WP) boiler(vat) plaatsen.
Ben hier na tijden weer wat stappen aan het maken. Hoop dit voorjaar van mijn plofketel af te zijn. En van L/L verwarming met alle nadelen van dien. Die vervangt de ketel dan maar als het echt nog ooit een horror winter wordt. Mag hij nog even bijspringen.flippy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:26:
[...]
nog veel ergers is dat de daikin-intergas combi niet gasloos kan werken. je zit dus verplicht vast aan gas want de WP werkt niet als de ketel in storing gaat of niet aanwezig is.
En dan springt hij nog meer in defrost. Omdat hij dan de warmtevraag helemaal niet kan trekken. 5kW? Ja bij deze temperaturen buiten maar niet meer als het net boven nul is en zeker niet daaronder.ErnstvV schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Het gas verbruiken voor een defrost kan je bij een Xtend uit zetten, daar is een parameter voor. Dan doet die een defrost gewoon op warmte dat al in het systeem zit zonder de ketel aan de spreken.
Simpelste is om dit weekend te verwarmen zoals je wilt en de gasmeter in de gaten te houden. Wordt nog een paar dagen koud. Dagverbruik gas rond de 0 graden buiten maal 1,5 ~= gasverbruik wat je bij -10 nodig hebt. Maal 9 kWh, delen door 20 uur geeft het benodigde vermogen van je WP weer.DaanTriple7 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:41:
Een maat van mij heeft een vrijstaande woning gekocht van 114m2 met energielabel C.
Kijk ook gelijk of hij het met 30-40 graden Ta warm kan houden, dan is het afgiftesysteem ook op orde. Radiatoren doen niet veel onder de 30 graden, maar misschien hoeven ze met vloerverwarming beneden en een goed geïsoleerd huis niet heel hard te werken.
Ps: zou fijn zijn als iedereen de moeite neemt om de laatste paar weken van dit draadje te lezen alvorens te vragen. Heb bovenstaand verhaal bijna letterlijk een paar dagen geleden ook al getypt. En een week daarvoor ook. En vele anderen met mij.

Dit blijft altijd een lastig punt om dit te voorkomen. 't mooiste zou zijn om min of meer uitgediscussieerd onderwerpen die met min of meer consensus zijn afgesloten in 't openingstopic opgenomen worden.Zwartoog schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:53:
[...]
Ps: zou fijn zijn als iedereen de moeite neemt om de laatste paar weken van dit draadje te lezen alvorens te vragen. Heb bovenstaand verhaal bijna letterlijk een paar dagen geleden ook al getypt. En een week daarvoor ook. En vele anderen met mij.
Bij warmtepompboiler zag ik de volgende opties:
1 buiten/buiten (ik zie geen mogelijkheid voor een nieuwe dakdoorvoer)
2 aansluiten op MV. Dit lijkt toch niet zo heel gebruikelijk en hierbij gaat tijdens verwarmen de warmtepomp vooral extra hard aanzuigen waardoor er feitelijk onnodig veel koude lucht de woning in wordt gezogen dus zoveel besparing levert het niet op.
3 binnen/binnen. Bovenverdieping met slaapkamers wordt in de winter onnodig gekoeld. De energie die ontrokken wordt door warmtepompboiler kan dan toch net zo goed direct door het monoblock in het SWW gestopt worden?
Mijn conclusie is daarom dat een Monoblock die zowel verwarming als SWW doet het meest logisch is. Wel maar 1 keer subsidie, maar ik verwacht ondanks dat toch nog goedkoper?
Als iemand iets wil roepen over de kosten van beide opties dan ben ik ook erg benieuwd. Daar heb ik nog heel weinig gevoel bij. Ik ga alles uitbesteden. Het gaat allemaal goed passen dus er is weinig breek-/sloop-/boorwerk nodig
[ Voor 10% gewijzigd door gebruiker001 op 22-01-2024 22:20 ]
Ondanks subsidie op de wp boiler is een indirecte boiler zeker niet duurder incl montage, hogere cop en langere levensduur.gebruiker001 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:18:
Ik wil naar Full Electric en zat eerst op de koers om voor een Monoblock en een warmtepompboiler voor SWW te gaan. Nu denk ik juist weer aan een 6kW Monoblock dat ook voor SWW gaat zorgen. Wat zijn de voor- en nadelen van beide keuzes?
2 aansluiten op MV. Dit lijkt toch niet zo heel gebruikelijk en hierbij gaat tijdens verwarmen de warmtepomp vooral extra hard aanzuigen waardoor er feitelijk onnodig veel koude lucht de woning in wordt gezogen dus zoveel besparing levert het niet op.
3 binnen/binnen. Bovenverdieping met slaapkamers wordt in de winter onnodig gekoeld. De energie die ontrokken wordt door warmtepompboiler kan dan toch net zo goed direct door het monoblock in het SWW gestopt worden?
Mijn conclusie is daarom dat een Monoblock die zowel verwarming als SWW doet het meest logisch is. Wel maar 1 keer subsidie, maar ik verwacht ondanks dat toch nog goedkoper?
Als iemand iets wil roepen over de kosten van beide opties dan ben ik ook erg benieuwd. Daar heb ik nog heel weinig gevoel bij. Ik ga alles uitbesteden. Het gaat allemaal goed passen dus er is weinig breek-/sloop-/boorwerk nodig
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wat is de definitie van "indirect"?Carboy54 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:31:
[...]
Ondanks subsidie op de wp boiler is een indirecte boiler zeker niet duurder incl montage, hogere cop en langere levensduur.
Dat ie niet zelfstandig kan werken en een driewegklep heeft?
Als primaire en secundaire flow altijd gelijk zijn, heeft het vat niks te doen en is dus overbodig. Als primaire en secundaire flow ongelijk zijn, meestal dus, is er een verticale stroming door het vat en treedt er menging op. Natuurlijk in het vat, maar ook in de T-stukken. Dat T-stuk bovenin helpt wel om de aanvoertemperatuur vanuit de wp en naar de verwarmingen gelijk en hoog te houden als de flow secundair kleiner is dan de primaire flow. Maar ook bij menging bovenin het vat zal die toestand snel optreden want immers is dan de flow in het vat naar beneden, gevoed door die hoge aanvoertemperatuur. Uiteindelijk is het hele vat op die hoge temperatuur en is er weer evenwicht. Die menging van die horizontale stroom bovenin heeft hooguit voor even uitstel gezorgd.Andrehj schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:09:
[...]
Dat klopt niet helemaal, en wordt ook bevestigd door het verhaal van @MisterB hierboven.
Doordat het vat met vier aansluiting is aangesloten, krijg je bovenin en onderin het vat een horizontale waterstroom. Die stroming is best wel stevig, en zorgt ervoor dat er intern in het vat wat menging en dus temperatuurverlies plaats vindt.
De aansluitmethode met twee aansluitingen die even later wordt genoemd heeft dat probleem niet.
Als daarbij de primaire en secundaire flow gelijk zijn is er geen flow in het vat, en dus ook geen warmteverlies.
Zoals altijd gaat het erom waarvoor het vat gebruikt wordt: tijdelijke opslag van warmte. Om warmte op te slaan als de pomp doorloopt terwijl er te weinig vraag is, en om die warmte beschikbaar te stellen als er meer vraag is dan de warmtepomp kan leveren. De richting van de flow door het vat en de hoeveelheid warmte in het vat zullen voortdurend veranderen. Als het hele vat vol warmte zit, heeft het geen zin om er meer warmte in te pompen. Idem als het leeg is kun je de secundaire flow het best stoppen. De "ideale" situatie van hogere primaire dan secundaire flow zal dus net zo vaak voorkomen als de situatie dat er, al dan niet via een T-stuk, water van afnemende temperatuur uit het vat naar de verwarmingen wordt gepompt.
Bij de warmtepompboiler zit de condensor om het boilervat. Er zit niet alleen geen driewegklep, maar ook geen verwarmingswater tussen. Directer kan het niet.nokiaan958GB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Wat is de definitie van "indirect"?
Geen betere manier om warmte op te slaan dan in je vloerDaanTriple7 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:20:
Na zoveel tekst over buffers weet ik 1 ding zeker: ik klap m'n volgende huis vol vloerverwarming en neem absoluut geen buffervat.
snameroc
Zonder vloerverwarming weet je tenminste 1 ding zeker, namelijk dat je vloer altijd koud is, tenminste kouder dan met vloerverwarming.snameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:32:
Heel die discussie hier dat vloerverwarming de heilige graal is heeft ook een keerzijde je verliest met vloerverwarming altijd meer naar beneden dan zonder al is het nog zo een beetje volgens sommige het is altijd meer. Als ik dan hier hoor van “als de zon binnen schijn wil ik dat de wp blijft lopen anders wordt mijn buffer koud”. Hier is dat altijd de eerste verdienste als de zon schijnt. Is wp uit en zeker niet minder warm binnen en de vloer temperatuur blijft gewoon gelijk met zon of zonder zon. Radiatoren zijn gewoon directer en dat is niet altijd een nadeel.
Radiatoren zijn inderdaad wel iets sneller, maar hebben wel als nadeel dat ze een (veel) hogere TA nodig hebben.
De ir thermometer geeft 19 graden aan.
Als je tegels hebt heb je misschien wel gelijk maar op iedere andere vorm van vloer valt dat best mee.
Persoonlijk vind ik vloerverwarming bijna nooit comfortabel en krijg er altijd opgezwollen voeten van. Zoals gezegd comfort is niet voor ieder het zelfde.
En idd de water temp met radiatoren is hoger maar of dat opweegt tegen de verliezen naar beneden is per geval anders.
snameroc
Mijn vloerverwarming ligt op 5 cm tempex, dat ligt op 9cm gewapende betonvloer en die ligt weer op 22 cm pir.snameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:32:
Heel die discussie hier dat vloerverwarming de heilige graal is heeft ook een keerzijde je verliest met vloerverwarming altijd meer naar beneden dan zonder al is het nog zo een beetje volgens sommige het is altijd meer. Als ik dan hier hoor van “als de zon binnen schijn wil ik dat de wp blijft lopen anders wordt mijn buffer koud”. Hier is dat altijd de eerste verdienste als de zon schijnt. Is wp uit en zeker niet minder warm binnen en de vloer temperatuur blijft gewoon gelijk met zon of zonder zon. Radiatoren zijn gewoon directer en dat is niet altijd een nadeel.
Ik denk dat het zand onder het pir niet heel veel warmte krijgt van boven.
Qua comfort, persoonlijk gesproken, ben ik het ook volledig eens. Als je de ruimte die je anders kwijt bent met vloerverwarming gebruikt voor extra isolatie ben je nog beter bezig. En inderdaad, de snelheid van radiatoren werkt in beide richtingen, als de zon op een koude dag binnen schijnt is het niet opeens 25 graden binnen.snameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:36:
Wat is koud?
De ir thermometer geeft 19 graden aan.
Als je tegels hebt heb je misschien wel gelijk maar op iedere andere vorm van vloer valt dat best mee.
Persoonlijk vind ik vloerverwarming bijna nooit comfortabel en krijg er altijd opgezwollen voeten van. Zoals gezegd comfort is niet voor ieder het zelfde.
En idd de water temp met radiatoren is hoger maar of dat opweegt tegen de verliezen naar beneden is per geval anders.
In mijn vorige -nieuwbouw- huis had ik overal vloerverwarming met wp, de warmte vond ik juist niet fijn.
Daarnaast, betonvloer , tempex, vvw en dekvloer was een recept voor boink,boink als je over de vloer loopt. Erg verrassend allemaal, nooit verwacht.
Nu heb ik een jaren 30 woning met houten vloeren en radiatoren, nog steeds een fijne traditionele combi als je alles goed isoleert. Hier ook een vloer van 19.5 graden nu, boven een onverwarmde kelder die nu 14 graden is, waar de was gedaan wordt en ook droogt.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Die opmerking van wp aan laten staan als de zon naar binnen schijnt was denk ik van mij, maar ik draai primair met radiatoren, en heb maar drie groepen vloerverwarming op de bgg van 90m2.snameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:32:
Maar ik vind het zonde dat de wp uit gaat op het moment dat het zonnetje schijnt omdat dat ook het moment is waarop er minder/geen defrosts zijn en de COP het hoogst is. Daarnaast schijnt de zon aan 1 kant van het huis, dus de zonnewarmte is plaatselijk.
Ook gaat mijn monoblok (als deze uit staat en het is koud) af en toe rondpompen om het water in de unit niet te laten bevriezen, of de carterverwarming springt aan.
En uiteindelijk buffer je toch ietsje warmte door de wp door te laten draaien en dat scheelt weer op een later moment van de dag.
Dit is mijn 2e woning met vloerverwarming (momenteel 215m2 vloerverwarming, geen radiatoren meer) er ik zou nooit meer zonder willen. Temperatuur is 24/7 20 graden overal in huis , de betonnen massa fungeert als een prima buffer.DaanTriple7 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:20:
Na zoveel tekst over buffers weet ik 1 ding zeker: ik klap m'n volgende huis vol vloerverwarming en neem absoluut geen buffervat.
De vloer van de begane grond is niet geïsoleerd, daardoor blijft de (woon)kelder zonder verwarming ook mooi 19 graden
Boik boink herken ik helemaal niet, volgens mij heb je dan iets niet goed aangelegd
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2024 08:58 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voordeel van 1 systeem:gebruiker001 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:18:
Ik wil naar Full Electric en zat eerst op de koers om voor een Monoblock en een warmtepompboiler voor SWW te gaan. Nu denk ik juist weer aan een 6kW Monoblock dat ook voor SWW gaat zorgen. Wat zijn de voor- en nadelen van beide keuzes?
1) Je hebt 1 systeem
2) Je WP kan veel sneller warm water maken van je WPB
3) Geen herrieapparaat (compressor) in huis
Nadeel:
1) In de winter wordt je huis niet verwarmd tijdens een SWW, wat tot aanzienijke afkoeling kan leiden
2) Is trager, dus niet teveel achter elkaar douchen
3) Pakt warmte van binnen, dus ook dan koelt je huis wat af
Ik zou zeggen, een beetje afhankelijk van je woning en verbruikspatroon. Als het vriest, en de familie gaat hier 2x de boiler leegdouchen/badderen, dan wordt er heel de ochtend niet noemenswaardig verwarmd. Maar dat is een paar keer per jaar. Heb je goede vloerverwarming (en dus buffer), zal het minder vaart lopen.
Wat trouwens echt helpt, is een DWTW - scheelt niet alleen energie, maar ook heel veel opwarmtijd.
Ik zou trouwens met de kennis van nu alsnog voor hetzelfde (1 systeem) kiezen.
Met 22cm PIR is je warmteverlies in de vloer inderdaad heel minimaal. Bij ons is de gebruikelijke constructie van toepassing (van b.j. 1992 tot 2012) met een betonvloer en EPS isolatie van R2.5 er onder. Nu is R2.5 nog heel aardig maar de vloer ligt wel direct op de binnenmuren en de tussen liggende funderingsmuren. In mijn geval totaal zo'n 85 meter muur van 0.1m breed wat 8.5m2 vloer oplevert die on-geïsoleerd is. Daar gaat toch nog wel de nodige energie heen verwacht ik...Nico_GTR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:49:
[...]
Mijn vloerverwarming ligt op 5 cm tempex, dat ligt op 9cm gewapende betonvloer en die ligt weer op 22 cm pir.
Ik denk dat het zand onder het pir niet heel veel warmte krijgt van boven.
Hier houten balkvloer met alleen bodemisolatie. Daaroverheen planken, hout en parket. Is heel aangenaam, misschien nog wel fijner dan een tegelvloer met vloerverwarming (want de tegels zijn altijd kouder dan je voeten, en steen is erg warmtegeleidend).Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:46:
[...]
Zonder vloerverwarming weet je tenminste 1 ding zeker, namelijk dat je vloer altijd koud is, tenminste kouder dan met vloerverwarming.
Radiatoren zijn inderdaad wel iets sneller, maar hebben wel als nadeel dat ze een (veel) hogere TA nodig hebben.
Voornaamste voordeel van VVW ten opzichte van radiatoren is de zeer lage temperatuur die je kunt gebruiken om te verwarmen, en de buffer die hebt in de winter. Idealiter zou dat het warmteverlies naar de bodem ruimschoots moeten compenseren.
Afkoeling van de vloer als je je WP even uit zet - parket met VVW. Koelt misschien wel af, maar wordt dus niet koud.
Het resultaat is dat we ruim kunnen douchen zo'n 4* per dag voor tussen de 0,8 -- 1 M³.
Er is vast iemand die dat heel snel weet om te rekenen... ;-)
Als je alleen een WP neemt voor verwarming en een WPB dan ben je waarschijnlijk net zo duur uit als alles via de WP te doen met apart vat en installatie werk.
Wanneer wij overgaan komt er een WP buiten met twee pijpen op de CV en een WPB in de bijkeuken daar hangt nu de CV ketel, kan tegelijk wat ventilatie voor zijn rekening nemen.
Amensnameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:32:
Een boiler indirect verwarmd door de warmtepomp d.m.v. een driewegklep inderdaad.nokiaan958GB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Wat is de definitie van "indirect"?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat is subjectief, dus geen objectief antwoord op te geven.snameroc schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:36:
Wat is koud?
Maar het is in ieder geval kouder dan wat het met vloerverwarming zou zijn geweest.
Ik pas nachtverlaging toe van 12 uur (22:00~10:00)De ir thermometer geeft 19 graden aan.
En bij start 's ochtends om 10:00 is de retourtemperatuur uit de vloer +- 21,5 graden, dus de vloer zal dat ook zijn.
Einde van de run is de retourtemperatuur uit de vloer vaak +- 23 graden.
Ik stook met een TA van 28 graden en heb er nog een buffervat tussen zitten. Dus mijn vloer wordt echt niet "loeiwarm" dat het oncomfortabel aanvoelt. Maar wederom, dat is ook subjectief, maar ik kan me niet voorstellen dat je van een vloer van 23 graden opgezwollen voeten krijgt.
Ik heb een isolatielaag van 10-tallen CM's onder de vloer zitten, dat verlies is echt nihil, en een fractie van het COP verlies wat je hebt met de hoge aanvoertemperaturen van radiatoren.
Ben bang dat dit ook een smaakkwestie is
Ik heb op de begane grond een deel vloerverwarming (al is het maar bijverwarming) en in het andere deel niet. Beide delen worden gecomplementeerd door fancoils/radiatoren.
Ondanks dat het een open ruimte is, en de warmte zich netjes verdeelt over de hele ruimte voelt het gedeelte met de vloerverwarming altijd warmer. Effectief betekent dit dat voor hetzelfde comfort de thermostaat een half graadje lager kan.
De temperatuur is in het vvw-gedeelte is ook altijd stabieler en trekt zich minder aan van een beetje wind, een deur naar buiten die even openstaat etc.
Dan zijn er nog praktische gemakken van vloerverwarming:
- Geen zichtbaar leidingwerk in de leefruimtes
- Geen ruimte-inbeslagnemende radiatoren die soms op een plek staan waar je anders graag een kast had willen neerzetten.
- Vloerkoeling in de zomer
Ik ben een nieuwe garage aan het bouwen, en daarin komt een café / mancave.
Omdat wij geen gas hebben was een keteltje geen oplossing.
Aangezien vloerverwarming tergend traag is, en ik niet van plan was om de (vrijstaande) garage met een inhoud van 300m3 365 dagen per jaar op 20 graden gehouden heb ik besloten hier voor een L/L WP (Airco) te gaan.
Ondanks dat de airco het perfect doet en het binnen no-time op temperatuur heeft komt dit qua comfort niet bij vloerverwarming in de buurt. (I know, subjectief).
Maar voor mij, in dit scenario wel de beste oplossing, maar ik moest er niet aan denken om mijn woning met een airco te moeten verwarmen, dat gewaai, en het geluid ervaar ik niet als comfortabel.
Maar gelukkig, "iedere gek, zijn eigen gebrek"
en toch zou ik een slang in de vloer leggen voor eventueel vloerverwarming nu het nog kan dan kan je altijd nog bedenken of je hem ga gebruikenGrolsch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:06:
Het is inderdaad een kwestie van smaak.
Aangezien vloerverwarming tergend traag is, en ik niet van plan was om de (vrijstaande) garage met een inhoud van 300m3 365 dagen per jaar op 20 graden gehouden heb ik besloten hier voor een L/L WP (Airco) te gaan.
Ondanks dat de airco het perfect doet en het binnen no-time op temperatuur heeft komt dit qua comfort niet bij vloerverwarming in de buurt. (I know, subjectief).
Maar voor mij, in dit scenario wel de beste oplossing, maar ik moest er niet aan denken om mijn woning met een airco te moeten verwarmen, dat gewaai, en het geluid ervaar ik niet als comfortabel.
Het is soms ook een prijsoverweging. Een L/W-WP bij mijn ouders zou namelijk relatief een aardig dure aangelegenheid worden, terwijl ze met een multisplit Daikin L/L eigenlijk 80-90% van hun gasverbruik hebben verminderd. Die 10.000 euro verschil tussen beide oplossingen ga je niet goedmaken door de laatste 250m3 gas weg te halen (ja, in theorie wel natuurlijk, na 15 jaar tijd..).Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:06:
Denk (of weet zeker) dat een L/L voor een veel groter percentage mensen een financieel haalbare oplossing is. Ik wandel graag, en waar ik op een wandeling van een uur soms 2 of 3 L/W's zie, zie ik wel 25 L/L's hangen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Te laat, de afwerkvloer ligt er al inkanaaldijk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:14:
[...]
en toch zou ik een slang in de vloer leggen voor eventueel vloerverwarming nu het nog kan dan kan je altijd nog bedenken of je hem ga gebruiken
Ik heb er goed over nagedacht, en die hele schuur van mij is al een "uit de hand gelopen projectje" aan het worden zo langzamerhand
Als ik dan toch wat extra geld wil uitgeven komt er een houtkacheltje in het café
Hier ook een airco in de garage en ik herken het helemaal qua comfort, hoewel je de mijne echt totaal niet hoort. Maar dat komt dan vooral omdat alles in de garage op dat moment steenkoud is en je gevoelstemperatuur (vooral stralingswarmte) daardoor veel lager aanvoelt. Als je 'm een dagje laat draaien zodat alle spullen mee opwarmen (zoals je in huis zou doen) is dat heel anders.Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:06:
All-electric.
Het is wel ongelofelijk hoe snel het opwarmt als het door welke reden dan ook is afgekoeld. Van 18,5 naar 21C gaat binnen 20 minuten.
Maar als we weer end moeten schilderen enzo gaat de vloer eruit en komt er vloerverwarming in en als het aan mij ligt goede (grote) tegels.
Ik ben gek op tegels, het krast niet, blijft mooi, hygiënisch te reinigen. Maar vrouwen vinden het dan “ niet huiselijk” vaak hè?
Keramisch parket voor de WAF (eventueel ook voor de MAF)?Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:47:
Hier in het oude gedeelte van het huis heb ik allemaal van die hele lange Jagas met DBE,s
Het is wel ongelofelijk hoe snel het opwarmt als het door welke reden dan ook is afgekoeld. Van 18,5 naar 21C gaat binnen 20 minuten.
Maar als we weer end moeten schilderen enzo gaat de vloer eruit en komt er vloerverwarming in en als het aan mij ligt goede (grote) tegels.
Ik ben gek op tegels, het krast niet, blijft mooi, hygiënisch te reinigen. Maar vrouwen vinden het dan “ niet huiselijk” vaak hè?
Ik krijg in het "garage gedeelte" inderdaad gewoon (keramische) grote tegels.Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:47:
Hier in het oude gedeelte van het huis heb ik allemaal van die hele lange Jagas met DBE,s
In het café wil ik wel keramisch parket gebruiken vanwege de looks.
Hebben in de uitbouw en keuken ook grote tegels gedaan, met VV uiteraard, en ideaal, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Ik krijg in het "garage gedeelte" inderdaad gewoon (keramische) grote tegels.
In het café wil ik wel keramisch parket gebruiken vanwege de looks.
Wat een gaaf en mooi uitgevoerd project! De naam Grolsch krijgt ineens meer betekenis.Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:31:
[...]
Te laat, de afwerkvloer ligt er al in
Ik heb er goed over nagedacht, en die hele schuur van mij is al een "uit de hand gelopen projectje" aan het worden zo langzamerhand
Als ik dan toch wat extra geld wil uitgeven komt er een houtkacheltje in het café
Wel wat voor mijn uitbreidende collectie motorfietsen. 👌Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:31:
[...]
Te laat, de afwerkvloer ligt er al in
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Toch was het niet gek veel duurder dan een pvc vloer. En dat vind ik dan persoonlijk heel erg goedkoop aanvoelen....no offence voor de mensen die het hebben of kiezen.Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:12:
[...]
Hebben in de uitbouw en keuken ook grote tegels gedaan, met VV uiteraard, en ideaal, het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Dat gaat inderdaad iets beter maar dan nog is het rond 0 graden dat de WP continu volle bak moet draaien en de Ta maar voor 2 minuten haalt en dan al weer terug zakt. Na 15min dan weer een defrost.Knowbody schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:31:
[...]
Omdat het met 1 verdeler open wel goed ging, en de flow al heel hoog is, wat zou het effect zijn als je bij de 2e verdeler de flow per lus halveert?
Mijn broertje heeft een hele dure in de nieuwbouwwoning, zou niet krassen.Nico_GTR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Toch was het niet gek veel duurder dan een pvc vloer. En dat vind ik dan persoonlijk heel erg goedkoop aanvoelen....no offence voor de mensen die het hebben of kiezen.
Kwam met een steentje onder de schoen binnen, vol krassen.

Zuur is dat.Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Mijn broertje heeft een hele dure in de nieuwbouwwoning, zou niet krassen.
Was dat niet toevallig een gietvloer?Technician- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Mijn broertje heeft een hele dure in de nieuwbouwwoning, zou niet krassen.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt