L/W warmtepomp, lastige plaatsing buitenunit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 07:21
Historisch gasverbruik: We wonen er 2 maanden maar de vorige bewoners gaven aan dat ze op 701 m³/jaar zaten (2 volwassenen en 2 pubers)
Afgiftesysteem:
- 44 m² vloerverwarming (gehele benedenverdieping), geen idee wat voor HoH. Is uit 2010 dus neem aan moderne standaarden? 4 groepen, staan altijd allemaal aan.
- 1e verdieping: 2 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden onbekend, waterinhoud onbekend. 1 andere kamer heeft geen radiator en wordt verwarmd middels infrarood indien nodig. Maar eigenlijk nooit nodig.
- 2e verdieping wordt verwarmd middels airco
SWW:
- plek voor boiler: kast op 1e verdieping. Moet dus all in one zijn. Kast zit ook aan voorkant en kan watereidingen er goed naar omleiden via de knieschotten.
- 200 liter nodig
- DWTW niet aanwezig, wil ik over aantal jaar wel regelen
Warmtepompvoorkeur:
L/W, op volgorde: stil, design, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Indien goed te doen en monoblock een optie is ga ik het zelf doen en dan alleen in bedrijf laten stellen

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Optie 1: op de oprit vooraan. Kan niet rechtstreeks voor het huis ivm parkeerplek en deur naar de berging. Helemaal vooraan mag geloof ik niet ivm openbare weg die daar aan grenst? Ergens op het midden is ook wel een beetje onhandig ivm fietsen en kliko's enzo.
Optie 2: Afdakje maken boven de deur van de berging. Kunnen fietsen mooi droog onder en warmtepomp bovenop. Lijkt me best oke optie, weet niet of dit goed te doen is voor de zelfklusser met een beetje hardhout oid.
Optie 3: Op het kleine stukje gevel op de 1e verdieping rechts. Dit is wat 123klimaatshop voorstelt. Lijkt me tricky met trillingen en evt geluid over de erfgrens van de buren. Als dat niet zo is is het wel de ideale plek. Ook zit de kast waar de binnenunit met ingebouwde boiler in moet komen daar direct achter dus minimaal warmteverlies.
Optie 4: Op/in het schuine dak. Dak is van hout maar ik denk eraan om het open te maken en er een HydroTop in te zetten waarover ik in dit topic had gelezen. Die zou dan kunnen rusten op de betonnen vloer. De unit staat dan op de betonnen vloer van de 1e verdieping en dat zou dus een laag risico van trillingen moeten geven.
Optie 5: Evt op de gevel achter maar lijkt me niet fijn ivm geluid in de tuin en lange leidingen naar boilervat/binnenunit aan de voorkant. Hij past daar wel zonder dat hij ergens in de weg zit. Achtertuin zelf doen we liever niet ivm ruimte.

Opties 1-4 zijn allemaal dicht bij de erfgrens van de buren. Het gaat wel om voortuin waar nooit iemand is, maar het moet officieel wel onder de 45 dB blijven. Bijv een daikin altherma 3 zit op 50 dB. Hoe wordt dit gemeten? Aan de voorkant? Zou het dan onder de 45 zijn aan de zijkant? Ik zie dat een achterbuurman zijn itho daalderop amber met 52 dB gewoon een halve meter van de erfgrens heeft staan met zijn buren (hij klonk wel heel stil op vol vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
@RonJ schreef al een mooie reactie in ander topic:
RonJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Hamvraag hier is, hoe goed ben je met de buurtjes aan de rechterkant? Dat bepaalt een beetje in hoeverre je de grenzen op kan zoeken c.q. wat er over-en-weer geaccepteerd wordt. Grote kans dat die (op termijn) ook een warmtepomp overwegen, dus ik zou maar eens een bakkie gaan doen. :)

Dan even per optie:
1) Je zou een mooie houten omkasting kunnen maken waar de buitenunit in verstopt wordt én waarmee je gelijk die afzichtelijke kliko's wegwerkt. Daar zou het huis qua street appeal enorm van opknappen ipv achteruitgaan door een buitenunit. Het zou helemaal mooi zijn als je dit met de buren samen kan doen, waarbij je de pompen laat verspringen (dus één pomp vooraan, kliko's erachter, andere pomp achteraan en kliko's ervoor).
2) Opzich kan dit, maar zou niet m'n voorkeur hebben. Een buitenunit weegt rond de 65 (split) tot >100kg (monoblock). Dus dat moet dan wel een behoorlijk stevig afdakkie zijn. Zonder isolatiemaatregelen gaat dit ook alleen maar als klankkast werken. Ik zou 'm dan eerder aan de (verstevigde) wand van zo'n fietsenhok hangen en PV-panelen als dak gebruiken. Ook hier geldt weer, je kan een veel mooiere oplossing maken ism de buren.
3) Ik snap dat voorstel helemaal als de binnenunit hier direct achter zit. Trillingen binnen kan je goed voorkomen door de juiste muurbeugel en dempers. Blaasgeluid ga je echter zeker horen met het raam open. Doen jij én de buren dat niet (iig niet in de winter), dan zou je hier prima 2 buitenunits naast elkaar kunnen hangen, zolang er maar niemand over gaat zeiken (en je neemt dan dus het risico als de buren verhuizen dat ie eraf moet, maar die kans is een heel stuk kleiner als dat ook voor de kopers daar geldt).
4) Mooi concept, maar ik zou er zelf niet aan beginnen. Als er echt wat met de unit is moet de voorkant eraf en dan kan dus alles los om daarbij te komen. Monteurs haten die dingen en als de verkopende partij dus een keer stopt (of überhaupt al geen zin heeft in goed onderhoud en reparatie) zal je heel moeilijk aan een andere partij komen die hier wel zin in heeft.

Ik denk trouwens dat ze die 7,5kW bij dit soort offertefabrieken baseren op het historisch gasverbruik, al dan niet het gemiddelde van een aantal woningen daar waar je dan een remote-Koevlaas op doet. Voor 90% van de woningen is dat ook een prima methode, maar als je dus afwijkt van het standaardplaatje dan schiet men er to-taal naast. Ik heb eerder vergelijkbare ervaringen gehad met PV, de helft van de partijen gaat blind uit van een luchtfoto en die klopte niet meer met de situatie na de verbouwing, daar kwam ik toen gewoon niet verder mee itt partijen die ter plaatse kwamen kijken. Voor veel mensen is zonder bezoek echter prima en zitten die juist niet te wachten op allerlei mannen over de vloer op tijdstippen waar ze vrij voor moeten nemen.
Goed idee van die houten kast voor de binnenunit en kliko's. Hoe zie je het precies? Met de buitenunit zijwaarts gericht en dan blaasrichting van de buren af? Bevries ik dan niet mijn auto? En hoe hoog is het geluidsvermogen aan de achterkant ongeveer, kan dat gedeelte wel vlakbij de erfgrens met houten kast ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Vermogen radiatoren berekenen kun je bijvoorbeeld hier doen.

Afgifte vloerverwarming kan je hier berekenen. Eventueel de oude bewoners vragen of zij een oude offerte/factuur hebben waar zij de details van de vloerverwarming op kunnen zien?

Voor een gezin van 4 wordt vaak voor een SWW vat van 300 liter gekozen. Naast het voordeel in capaciteit is dit ook wat zuiniger, omdat je een lager temperatuur setpoint kan aanhouden, wat gunstiger is voor de COP.

Wat de positie betreft: lastig! Zou rechts op de foto nabij de erfgrens met een geluidsdempende kast een optie zijn? De kasten van Merford, Climeleon en Reducd (zie de kast van Tweaker Leon Tebbens hier) schijnen erg goed te zijn en de COP niet/nauwelijks te beïnvloeden. Het zijn wel grote en prijzige kasten, maar ik kan me voorstellen dat de band met je huidige en toekomstige buren ook veel waard is.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
Je gaat hier waarschijnlijk nergens een l/w warmtepomp opgesteld krijgen die voldoet aan de wettelijke eis van max. 40 dB op de erfgrens. Ik denk dat je over dat principe eens moet nadenken, ook scenario's wanneer jij verhuist of de buren verhuizen etc.
Als je het goed afstemt met de buren rechts dan denk ik wel dat het zou kunnen met een grondopstelling waar nu de kliko's staan, maar daar moeten de buren het dan wel over voorgelicht worden en het mee eens zijn.
Als zij het niet willen en klachten hebben dan ga jij nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:10
Misschien is een WeHeat Blackbird op de dakkapel een oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Toestemming buren is niet voldoende. Zij doen daarmee geen afstand van jouw plicht om aan de wet te voldoen, en hun kopers ook al niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
SebastiaanPs schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:22:
Vermogen radiatoren berekenen kun je bijvoorbeeld hier doen.

Afgifte vloerverwarming kan je hier berekenen. Eventueel de oude bewoners vragen of zij een oude offerte/factuur hebben waar zij de details van de vloerverwarming op kunnen zien?

Voor een gezin van 4 wordt vaak voor een SWW vat van 300 liter gekozen. Naast het voordeel in capaciteit is dit ook wat zuiniger, omdat je een lager temperatuur setpoint kan aanhouden, wat gunstiger is voor de COP.

Wat de positie betreft: lastig! Zou rechts op de foto nabij de erfgrens met een geluidsdempende kast een optie zijn? De kasten van Merford, Climeleon en Reducd (zie de kast van Tweaker Leon Tebbens hier) schijnen erg goed te zijn en de COP niet/nauwelijks te beïnvloeden. Het zijn wel grote en prijzige kasten, maar ik kan me voorstellen dat de band met je huidige en toekomstige buren ook veel waard is.
Met dat tooltje kom ik op ongeveer 2350 W. Maar volgens mij gaat dat om de warmtevraag van de ruimtes, en niet om het afgiftevermogen bij 40C.

Ik heb de factuur van de vvw van de vorige bewoner. Staat helaas niks bij over HoH of buistypes. Alleen dat het 43 m2 van JK vloerverwarming is met een bypass ventiel en opticontrol. Er staat wel 'ingeslepen als hoofdverwarming' dus mag denk ik wel uitgaan van 10 cm HoH. Maar kom er niet echt uit met dat tooltje, omdat ik de aan en afvoer temperatuur niet weet. Toch gelukt, ik kom op 21414 W in totaal.

Zo'n geluidsdempende kast lijkt me heel fijn maar zo'n merford is wel heel erg groot! Misschien zelf iets moois bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
Runner15 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:35:
Dat ziet er heel tof uit! Ik had het dak nog niet overwogen omdat alles boven de 1e verdieping hout is, en daarbij de kans op trillingen wel groot worden denk ik.

Ik ga eens zoeken naar ervaringen met dit product op een dakkapel oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
ASW1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:30:
Je gaat hier waarschijnlijk nergens een l/w warmtepomp opgesteld krijgen die voldoet aan de wettelijke eis van max. 40 dB op de erfgrens. Ik denk dat je over dat principe eens moet nadenken, ook scenario's wanneer jij verhuist of de buren verhuizen etc.
Als je het goed afstemt met de buren rechts dan denk ik wel dat het zou kunnen met een grondopstelling waar nu de kliko's staan, maar daar moeten de buren het dan wel over voorgelicht worden en het mee eens zijn.
Als zij het niet willen en klachten hebben dan ga jij nat.
Ronald schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:48:
Toestemming buren is niet voldoende. Zij doen daarmee geen afstand van jouw plicht om aan de wet te voldoen, en hun kopers ook al niet.
Ja precies... Aan de andere kant gaat het wel om de voortuin op het noorden waar nooit iemand vertoeft. Staan alleen auto's en kliko's. Maar het blijft een gok en zoals @Ronald zegt het zoi een overtreding van de wet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Laatst online: 18:10
ZenMonkey schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Dat ziet er heel tof uit! Ik had het dak nog niet overwogen omdat alles boven de 1e verdieping hout is, en daarbij de kans op trillingen wel groot worden denk ik.

Er zitten ingebouwde trillingsdempers in. Dus als je een paar betontegels erop legt en dan dat ding erop zet, kom je een heel eind denk ik. Zal niet zo stil zijn als geen compressor op je dak, maar volgens mij lost het een aantal problemen van je op. Want zoals de rest al aangeeft, zijn alle andere oplossingen op zijn minst vervelend als je bijvoorbeeld andere buren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ZenMonkey schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Met dat tooltje kom ik op ongeveer 2350 W. Maar volgens mij gaat dat om de warmtevraag van de ruimtes, en niet om het afgiftevermogen bij 40C.
Warmtevraag bereken: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Kan voor je hele huis maar je kan ook gewoon per ruimte invullen en dan de andere ruimtes op 0 laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
ZenMonkey schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Ik zou uitkijken met dit soort startups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZenMonkey schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:50:
[...]

[...]

Ja precies... Aan de andere kant gaat het wel om de voortuin op het noorden waar nooit iemand vertoeft. Staan alleen auto's en kliko's. Maar het blijft een gok en zoals @Ronald zegt het zoi een overtreding van de wet zijn
Consequenties kunnen serieus zijn. Handhaving op je dak in januari en je gaat gewoon in de kou zitten. Moet je niet willen toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
achtertuin lijkt me veel logischer. Kost je 1 m2 maar dan heb je veel minder gezeik. Doe er een warmtepompboiler bij in je berging voor SWW en je bent rond. Dat ding staat van oktober t/m april misschien wat herrie te maken in je achtertuin maar dan ben je daar toch niet dus maakt het minder uit.

Ik zie aan de voorkant geen aanknopingspunten voor plaatsing buitenunit.

[ Voor 41% gewijzigd door Fr33z op 25-01-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
Hoe breed is de woning, ik schat 5 meter?
Denk dat het krap wordt, misschien kun je net voldoen aan de eisen wanneer je hem in het midden zet.(voor of achter)
Er zal meer kunnen wanneer je bijvoorbeeld een volle stenen wand met je buurman op de erfgrens zet, maar je zult met de rekentool aan de slag moeten om te kijken wat daar uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
Runner15 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:35:
Warmtepomp op een onbereikbare en trillingsgevoelige plek als een dakkapel is nooit een oplossing. Een warmtepomp hoort gewoon op de grond te staan. Alle andere plaatsen geven altijd na korte of langere tijd overlast.
Er zijn in de diverse topics hier al velen langs gekomen die eerst vrolijk kwamen melden dat een WP op een plat dak prima ging, maar daar toen het lekker ging vriezen, er een grote ijsplaat onder de WP was gevormd en de rubberen trillingsdempers door de kou niet meer dempten toch op terug moesten komen.
En over en een WP kopen van een startup:
- Je wordt dan betatester. Wat doet dat met de WAF?
- Bestaat die over 10 jaar nog als je een onderdeel nodig hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2024 20:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
Dank allen! Ik denk dat ik eruit ben. @Andrehj idd goede punten we gaan niet het dak op of op de gevel hangen.

Uiteindelijk gaat hij gewoon in de voortuin met een mooie houten omkasting erbij. Hij staat dan bijna op de erfgrens maar hij produceert bij vollast slechts 51 dB, als de buurman dan gaat klagen over die 6 dB kan ik altijd nog een schuttinkje bouwen met kokosvezels (geluidsdemping van 20 dB geloof ik).

Nu nog de keuze van het juiste merk... Ik denk zelf aan een itho daalderop amber. Lees er goede verhalen over op tweakers, vind hem mooi en is monoblock dus zelf te installeren. Wel 6,5 kW wat me een beetje veel lijkt tov 700 kuub gas, maar dat is de kleinste variant. Denk dan maar met buffervat, maar moet daar nog eea over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ZenMonkey schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:23:

Nu nog de keuze van het juiste merk... Ik denk zelf aan een itho daalderop amber. Lees er goede verhalen over op tweakers, vind hem mooi en is monoblock dus zelf te installeren. Wel 6,5 kW wat me een beetje veel lijkt tov 700 kuub gas, maar dat is de kleinste variant. Denk dan maar met buffervat, maar moet daar nog eea over lezen.
Er is geen 6.5 kW Amber.
De 65 is maar 4.05 kW bij A-10W35. De 95 5.5 kW en de 120 7.3 kW.
Laat je niet verwarren door de typenamen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Er is geen 6.5 kW Amber.
Ai dan had ik me inderdaad vergist! De 95 is dan wellicht een betere optie.

Ook de nefit bosch 5800i AW gezien, schijnt 1 van de stilste op dit moment te zijn. Alleen hebben ze volgens mij alleen een binnenunit met boiler van 175 L, lijkt me niet echt handig zo'n kleine boiler.
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Er is geen 6.5 kW Amber.
Ah bizar! En bij andere merken geeft het aantal kW dus wel het aantal kW bij A-10W35 aan?

Eerst maar eens gaan rekenen en dan tot een zorgvuldig overwogen besluit komen. Ik kom er alleen niet uit met die rekentooltjes van @SebastiaanPs .

Hoe bereken ik daarmee de afgifte van mijn vvw? Ik kan op mijn verdeler zien at bij 20C de aan en afvoer temp van mijn vvw respectievelijk 65 en 50 zijn. Dan kom ik op bijna 500 W/m2 wat me nogal veel lijkt. Kan ik dat omrekenen naar 40 graden of moet ik dat testen door de CV op 40 graden te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ZenMonkey schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:25:
Ah bizar! En bij andere merken geeft het aantal kW dus wel het aantal kW bij A-10W35 aan?
Dat varieert heel erg per merk en type. Mijn WP (zie sig) levert bijvoorbeeld nog 8.2 kW bij A-10W35...
En het andere uiterste was een Zweedse WP, die volgens de eigenaar 14 kW was, maar bij -10 nog maar dik 7 kW leverde....

Je zult dit per WP uit moeten zoeken. In de merkspecifieke topics staan over het algemeen wel de links naar de juiste documentatie.

En lees je in. Want als je de WP topics een beetje had gevolgd dan was dit geen verrassing voor je geweest.
En zo zijn er nog vele andere valkuilen.

Verdiep je bijvoorbeeld even in de buffervaten, want uit jouw vorige post maak ik op dat je het idee hebt daarin warmte op te kunnen slaan.

Begin met de WP FAQ!

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 28-01-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 16:47
Hoezo niet in de achtertuin TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
ZenMonkey schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Ik kom er alleen niet uit met die rekentooltjes van @SebastiaanPs .

Hoe bereken ik daarmee de afgifte van mijn vvw? Ik kan op mijn verdeler zien at bij 20C de aan en afvoer temp van mijn vvw respectievelijk 65 en 50 zijn. Dan kom ik op bijna 500 W/m2 wat me nogal veel lijkt. Kan ik dat omrekenen naar 40 graden of moet ik dat testen door de CV op 40 graden te zetten?
50+ graden loopt niet echt lekker denk ik 🙂

Het gaat om de temperatuur die de vloerverwarmingsslangen in en uit gaat, die moet veel lager liggen. Ik vermoed dat jij een verdeler hebt die mengt en een eigen pomp heeft voor het separate vvw circuit.

Met de warmtepomp wil je straks het warme water van jouw CV circuit direct de vloer in pompen, zonder menging en zonder extra pomp.
De Ta ligt dan typisch tussen de 25 en 32 graden.
De deltaT typisch zo’n 3-5 graden bij een WP.

Je kunt nu analyseren:
- als het heel koud is (bijv -7) en je hebt o.b.v. jouw gasverbruik een bepaald verwarmingsvermogen nodig, kan jouw afgiftesysteem dat vermogen dan afgeven bij warmtepompvriendelijke temperaturen?
- bij welke Ta en Tr kan je het minimumvermogen van jouw WP kwijt? Een lagere Ta betekent een betere COP.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33
ZenMonkey schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:23:
Dank allen! Ik denk dat ik eruit ben. @Andrehj idd goede punten we gaan niet het dak op of op de gevel hangen.

Uiteindelijk gaat hij gewoon in de voortuin met een mooie houten omkasting erbij. Hij staat dan bijna op de erfgrens maar hij produceert bij vollast slechts 51 dB, als de buurman dan gaat klagen over die 6 dB kan ik altijd nog een schuttinkje bouwen met kokosvezels (geluidsdemping van 20 dB geloof ik).

Ik ben bang dat je het onderschat hoor. Aan je taalgebruik lijkt het eralsof je er heel makkelijk over denkt. Een goede omkasting maken is nog niet zo makkelijk, hoe ga je garanderen dat de airflow optimaal blijft en je COP niet drastisch onderuit gaat? En dat deze in weer en wind goed blijft functioneren? En hoe weet je zeker dat die schutting van kokosvezels het probleem oplost en de handhavers dat ook prima vinden? (Spoiler alert: dit gaat nooit werken omdat een schutting in de voortuin maximaal 1 meter hoog mag zijn)

Mijn advies: wacht nog een jaar of 10 totdat er honderdduizenden van dit soort rijtjeswoningen voorzien zijn van een warmtepomp en je van kant-en-klare bewezen oplossingen gebruik kunt maken. Zo ver zijn we gewoon nog niet in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 28-01-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
MarcoC schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Ik ben bang dat je het onderschat hoor. Aan je taalgebruik lijkt het eralsof je er heel makkelijk over denkt. Een goede omkasting maken is nog niet zo makkelijk, hoe ga je garanderen dat de airflow optimaal blijft en je COP niet drastisch onderuit gaat? En dat deze in weer en wind goed blijft functioneren? En hoe weet je zeker dat die schutting van kokosvezels het probleem oplost en de handhavers dat ook prima vinden? (Spoiler alert: dit gaat nooit werken omdat een schutting in de voortuin maximaal 1 meter hoog mag zijn)

Mijn advies: wacht nog een jaar of 10 totdat er honderdduizenden van dit soort rijtjeswoningen voorzien zijn van een warmtepomp en je van kant-en-klare bewezen oplossingen gebruik kunt maken. Zo ver zijn we gewoon nog niet in Nederland.
Dit is een nuttige post over omkastingen:
Sven1234 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Deze tweaker levert 0,5 COP punt in met zijn omkasting.

De kasten van Merford schijnen erg goed te zijn, zie de kast van deze Tweaker:
LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Wel fors en stevig geprijsd, maar dan heb je wel iets wat goed werkt en er nog best fraai uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33
SebastiaanPs schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Dit is een nuttige post over omkastingen:
Sven1234 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Deze tweaker levert 0,5 COP punt in met zijn omkasting.

De kasten van Merford schijnen erg goed te zijn, zie de kast van deze Tweaker:
LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Wel fors en stevig geprijsd, maar dan heb je wel iets wat goed werkt en er nog best fraai uitziet.
Zeker kan het, maar die die onderste kast is behoorlijk groot en zou nooit in de voortuin passen van TS passen. Het is erg afhankelijk van de locatie en situatie welke oplossing het beste werkt. Dat is niet iets altijd wat zomaar even kan, wat die berichten die jij stuurt ook aantonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:46
Enige oplossing lijkt mij het buitendeel op de dakkapel aan plaatsen en een split l/w nemen.

En dan ivm geluid en trillingen een ochsner Airhawk. Deze heeft de compressor binnen en buiten alleen een condensor (licht en heel stil)

https://www.facebook.com/...mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

[ Voor 57% gewijzigd door Technician- op 28-01-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
SebastiaanPs schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:49:
[...]

50+ graden loopt niet echt lekker denk ik 🙂

Het gaat om de temperatuur die de vloerverwarmingsslangen in en uit gaat, die moet veel lager liggen. Ik vermoed dat jij een verdeler hebt die mengt en een eigen pomp heeft voor het separate vvw circuit.

Met de warmtepomp wil je straks het warme water van jouw CV circuit direct de vloer in pompen, zonder menging en zonder extra pomp.
De Ta ligt dan typisch tussen de 25 en 32 graden.
De deltaT typisch zo’n 3-5 graden bij een WP.

Je kunt nu analyseren:
- als het heel koud is (bijv -7) en je hebt o.b.v. jouw gasverbruik een bepaald verwarmingsvermogen nodig, kan jouw afgiftesysteem dat vermogen dan afgeven bij warmtepompvriendelijke temperaturen?
- bij welke Ta en Tr kan je het minimumvermogen van jouw WP kwijt? Een lagere Ta betekent een betere COP.
Maar als het -7 is dan neem ik aan dat het wel normaal is om de Ta wat hoger te hebben dan 32?

Bij een Ta van 32 en Tr van 27 kom ik op ~48 W/m2 oftewel 2.1 kW voor de benedenverdieping. Op basis van koevlaas zou ik zo'n 3.4 kW nodig hebben in totaal, dus zeg afgerond 4 kW. Ik heb boven nog 3 radiatoren die ook nog wat kwijt kunnen. Met een Ta van 32 zal het dan denk ik net wat magertjes zijn voor -7, maar voor die dagen kan de Ta prima wat hoger lijkt me?

Als ik dan het minimale vermogen van bijv een bosch 5800i AW van 1.8 kW kwijt wil dan kan ik het alleen al in de vvw kwijt met een Ta van 30 en Tr van 26

Ik denk dat ik idealiter liever op safe speel met een warmtepomp van zo'n 5 kW bij -7, mocht het toch nodig zijn op die dagen. Bijv die bosch, daar is het minimale vermogen bij A2/W35 1.8 kW voor zowel de 4 als de 5 kW variant. Hoe verhoudt dat minimale vermogen zich eigenlijk tot de buitentemperatuur en de Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
MarcoC schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Die omkasting is geen vereiste. Ik denk dat we hem eerst gewoon neerzetten op een grindbak.

Dat van die max 1 meter wist ik inderdaad niet. Toch zal het wel helpen, de buitenunit is ook zo'n 1 meter. Er hoeft maar een paar dB vanaf en dat alleen op de dagen van het jaar dat hij op vol vermogen draait. Ach en volgens mij wordt er bij ons in de wijk uberhaupt niet zo veel gehandhaafd. Ik zie hele blokken huizen die gewoon 2 meter achtertuin erbij hebben geclaimd door de schutting wat verder in de openbare ruimte te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
TereZz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:01:
Hoezo niet in de achtertuin TS?
Zeer lage WAF. Er zijn 2 opties achter:
- midden in de tuin = erg lelijk en zonde van onze niet al te grote tuin van 11*5,5.
- Zijwaarts tegen muurtje: wel goed voor de buren maar blokkeert uitzicht en blaast richting tafel tijdens SWW run in de zomer. En direct naast ruit woonkamer dus mogelijk trillingen op het glas lijkt me

Hierbij nog foto van achtertuin (oude foto bank is inmiddels eettafel)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 33% gewijzigd door ZenMonkey op 28-01-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet lullig bedoeld maar het leest toch allemaal wel een beetje als nimby (letterlijk trouwens :+ ) en vervolgens gok je er maar op dat het qua db, buren en handhaving wel goed komt. Er hoeft misschien ‘maar’ een paar db af maar dan maakt dat ding alsnog herrie. 40db is veel als je wilt slapen.

Persoonlijk zou ik het niet tof vinden als buurman als ik in de wettelijk toegestane herrie zou liggen omdat de tuin voor jezelf wat minder handig of mooi is.

Voor je het weet heb je gedoe met je buren dus bedenk je goed of dat het wel waard is. Of je beide buren kopiëren je idee en lig je zelf in de herrie aan de voorkant.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 28-01-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 16:47
ZenMonkey schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Zeer lage WAF. Er zijn 2 opties achter:
- midden in de tuin = erg lelijk en zonde van onze niet al te grote tuin van 11*5,5.
- Zijwaarts tegen muurtje: wel goed voor de buren maar blokkeert uitzicht en blaast richting tafel tijdens SWW run in de zomer. En direct naast ruit woonkamer dus mogelijk trillingen op het glas lijkt me

Hierbij nog foto van achtertuin (oude foto bank is inmiddels eettafel)

***members only***
Mooi, tegen geel muurtje plaatsen, blazend richting de bank. Muur reflecteert stuk geluid maar de buren toe. Of verderop in de tuin ergens en leidingen in de grond graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zou nog kunnen overwegen om een monoblok diep achterin de tuin te smijten waar niemand er last van heeft, inhaken op de vloerverwarming via de kruipruimte en een warmtepompboiler neerpleuren waar nu de CV hangt. scheelt berg gezeik met installatie en leidingen en ook verliezen van de SWW run over lange afstanden. met de "standaard" 5kW panasonic + explorer v4 pretpakket ben je voor iets onder de 3 ruggen klaar na subsidie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ZenMonkey schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Die omkasting is geen vereiste. Ik denk dat we hem eerst gewoon neerzetten op een grindbak.

Dat van die max 1 meter wist ik inderdaad niet. Toch zal het wel helpen, de buitenunit is ook zo'n 1 meter. Er hoeft maar een paar dB vanaf en dat alleen op de dagen van het jaar dat hij op vol vermogen draait. Ach en volgens mij wordt er bij ons in de wijk uberhaupt niet zo veel gehandhaafd. Ik zie hele blokken huizen die gewoon 2 meter achtertuin erbij hebben geclaimd door de schutting wat verder in de openbare ruimte te zetten.
Je moet of met een correcte berekening (goedkoop) of met een fysieke geluidsmeting (4 cijfers) aantonen dat je voldoet.

Handhaving reageert op klachten, niet proactief. Het hoeft niet eens van je directe buur te komen.
Je machine moet dus altijd voldoen.

Een gewaarschuwd mens…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
Waarom heb je het idee van een warmtepomp in je hoofd zitten? Omdat je het huis net hebt gekocht en alvast 'toekomstgericht' wil verbouwen?

In zou lekker de CV houden of vervangen als deze te oud is. Mocht je veel aan het verbouwen zijn dan kan je alvast nadenken welke leidingen en/of aansluitingen er eventueel gelegd moeten worden in de toekomst voor een warmtepomp. Dan kan je die ruimte alvast incalculeren en desnoods in de verbouwing al dingen voorbereiden, zodat je over een jaar of 10 naar een warmtepomp over kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
achtertuin + losse warmtepompboiler dus geen SWW run met geluid naar je terras.

klaar

edit: ik zie dat de warmtepompfluisteraar ( @flippy ) ook deze winnende suggestie doet ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Fr33z op 29-01-2024 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
President schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:34:
Waarom heb je het idee van een warmtepomp in je hoofd zitten? Omdat je het huis net hebt gekocht en alvast 'toekomstgericht' wil verbouwen?

In zou lekker de CV houden of vervangen als deze te oud is. Mocht je veel aan het verbouwen zijn dan kan je alvast nadenken welke leidingen en/of aansluitingen er eventueel gelegd moeten worden in de toekomst voor een warmtepomp. Dan kan je die ruimte alvast incalculeren en desnoods in de verbouwing al dingen voorbereiden, zodat je over een jaar of 10 naar een warmtepomp over kan gaan.
CV is uit 2007 en mijn vrouw vind het geen fijn idee dat dat ding bij ons op de slaapkamer staat. Combi van dat en dat ik het leuk vind om het huis verder te verduurzamen. Oh ja en 9k bouwdepot voor verduurzamende maatregelen moet geloof ik binnen nu en 11 maanden gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
flippy schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:59:
zou nog kunnen overwegen om een monoblok diep achterin de tuin te smijten waar niemand er last van heeft, inhaken op de vloerverwarming via de kruipruimte en een warmtepompboiler neerpleuren waar nu de CV hangt. scheelt berg gezeik met installatie en leidingen en ook verliezen van de SWW run over lange afstanden. met de "standaard" 5kW panasonic + explorer v4 pretpakket ben je voor iets onder de 3 ruggen klaar na subsidie.
Krijg je niet enorme verliezen met een monoblock diep achterin de tuin? Als dat warme water dan nog 11 meter door koude grond moet...

En er moet sowieso een leiding naar boven voor de radiatoren daar, dus kan dan denk ik net zo goed een boilervat daar aansluiten ipv losse warmtepompboiler. Boilervat komt overigens in kast op 1e verdieping, vlak naast knieschotten waar al leidingen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ZenMonkey schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Krijg je niet enorme verliezen met een monoblock diep achterin de tuin? Als dat warme water dan nog 11 meter door koude grond moet...
nee, niet als je terrendis 32x110 buis gebruikt. daarmee kan je vele tientallen meters afleggen met minimale verliezen. je moet dan alleen geen SWW vat aansluiten omdat je bij elke SWW run dan die complete leiding moet opstoken naar 50+ graden. das zonde. qua prijs maakt het niet uit dus een losse WBP is dan makkelijker en heeft als bijkomend voordeel dat je machine ook een slag kleiner kan zijn omdat je niet hoeft te stoppen met verwarmen om een SWW run te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 31-01-2024 17:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
TereZz schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:22:
[...]

Mooi, tegen geel muurtje plaatsen, blazend richting de bank. Muur reflecteert stuk geluid maar de buren toe. Of verderop in de tuin ergens en leidingen in de grond graven.
Ja mee eens dat dit qua geluid en trillingen de meest tactische locatie is. Maar dan blaast dat ding wel precies uit op onze zitplek. Als we op een zonnige dag in de lente buiten willen eten dan is dat lekkere windvrije hoekje opeens niet zo windvrij meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
flippy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:07:
[...]

nee, niet als je terrendis 32x110 buis gebruikt. daarmee kan je vele tientallen meters afleggen met minimale verliezen. je moet dan alleen geen SWW vat aansluiten omdat je bij elke SWW run dan die complete leiding moet opstoken naar 50+ graden. das zonde. qua prijs maakt het niet uit dus een losse WBP is dan makkelijker en heeft als bijkomend voordeel dat je machine ook een slag kleiner kan zijn omdat je niet hoeft te stoppen met verwarmen om een SWW run te doen.
Interessant, dank voor de info!

Edit: alleen hebben we achterin de tuin natuurlijk exact hetzelfde probleem met dat hij dan te dicht op de erfgrens staat. Dan kan hij net zo goed in de voortuin

[ Voor 11% gewijzigd door ZenMonkey op 31-01-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ZenMonkey schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Interessant, dank voor de info!

Edit: alleen hebben we achterin de tuin natuurlijk exact hetzelfde probleem met dat hij dan te dicht op de erfgrens staat. Dan kan hij net zo goed in de voortuin
in de achteruin is do'n ding veel makkelijker weg te moffelen achter een muurtje en wat betere akostische maatregelen dan de voortuin.

Pagina: 1