Klopt

Maar vind het desalniettemin toch wel interessant, ook om te zien of we misschien tot andere inzichten komen of anders gaan redeneren. Of gewoon besluiten het oneens te zijn, heh.
maar de meeste mensen hebben een andere connotatie bij dominantie. Zoals jij het omschrijft is de winnaar van de constructeurstitel in principe dominant, want daarvan was het totaalpakket goed.
Nee ik denk niet dat ik het zo omschreven heb en zeker niet zo bedoeld. Wat jij nu zegt beschrijft louter wie de winnaar is en zegt niet perse iets over dominantie. Met 1 punt verschil winnen levert geen dominantie op en dat heb ik imho nergens gesuggereerd.

Overigens omgekeerd kan ook als we race naar race kijken; ben je super dominant de hele race maar krijg je opeens een klapband en ramt je auto de muur in. Dan was je toch echt alsnog zeer dominant, alleen heb je niet gewonnen.

Winst is niet alles om dominantie te bepalen.
Ik heb louter gezegd dat ik RBR wel degelijk dominant vond, niet dat ze enkel dominant waren omdat ze het uiteindelijk gewonnen hebben - en daar zit toch wel verschil in.

We kunnen het oneens zijn over of ze dominant waren of niet, maar kijkend naar het hele seizoen vind ik van wel. Zelfs als je enkel dominant bent door de wanprestaties van een ander (door fouten die jij niet maakt!), verandert dat toch niets aan het feit dát je dominant bent?

Zo gaat dat in sport.
Ik vind dat “Ja maar als X” of “ze waren enkel dominant omdat Ferrari faalde, dus waren ze eigenlijk helemaal niet dominant” nou niet echt een sterk argument tegen RBR dominantie. Zo kan je namelijk alles wel weg relativeren.

En dat argument reageerde ik op, ik bedoel: als Mercedes niet zo’n extreem stuiterende shitbox hadden gemaakt, was RBR misschien niet dominant. Als Ferrari goede strategen in dienst had, dan was RBR niet dominant. Als Williams opeens toestemming kreeg om 10 seconde per rondje korting te krijgen, dan was RBR niet zo dominant. (Okee ad absurdum, maar je snapt me wel.)
Al de bovenstaande zaken hebben in gemeen dat het leuk en aardig is en allemaal klopt, maar de situatie was nu eenmaal dat Mercedes een kutauto had en Ferrari een enorm krachtige wagen maar het meermaals verziekt heeft door problemen bij het personeel (strategisch en door de coureur zelf.). Dan kan je wel “als, als, als” roepen, maar het feit is: RBR had alle zaken wél op orde en daarom kwam de concurrentie uiteindelijk niet eens in de buurt - en dat mag je imho heel duidelijk “dominant” noemen.
Als we kijken naar het totaalpakket (en dus niet enkel de auto of enkel de coureur of enkel de strategie) en vervolgens naar de voorsprong van 205 punten ten opzichte van de 2e plaats, dan zelfs in de meest ongunstige berekening (allemaal 1-2’tjes + snelste ronde) had RBR tenminste 4 wedstrijden die ze nu gewonnen hebben beide coureurs kunnen DNFen en alsnog de WCC binnengesleept hebben. Om dat in perspectief te zetten, met 22 races is dat bijna 1 op de 5 races. Dat vind ik toch echt wel behoorlijk dominant.

Niet onverslaanbaar, maar zeker wel dominant.
Dat ze misschien verslagen waren door een ander team als die de zaakjes ook op orde hadden: leuk, maar dat doet er imho niet toe want ze hadden de zaakjes nu eenmaal niet op orde.

Coulda, woulda, shoulda - niets waard.

Met dominant wordt door de meesten bedoeld dat dit team eigenlijk niet te verslaan was. Vaker wel dan niet pole position en het merendeel van de races een één-twee. Zelfs als er een keer iets niet lekker loopt, nog steeds winnen of om de winst strijden. Als alles lekker loopt met de vingers in de neus op cruise control naar de winst én de tweede positie. Dat een seizoen lang. Dan ben je dominant. Dat was bij Red Bull niet het geval vorig jaar.
Het komt inderdaad neer op semantics, want volgens mij ben je in bovenstaande situatie naast dominant ook onverslaanbaar.

En daar zie ik toch wel fors verschil in. Maar ale. En dat gezegd hebbende, zelfs met die criteria die jij nu noemt zou ik alsnog tot de conclusie komen dat RBR dominant was; kijkend naar de winstmarge van +204 punten. (+205 vergeleken met een tie.)
Als de criteria voor dominantie is dat je eigenlijk onverslaanbaar bent dan kan je de term “dominant” dus eigenlijk bijna nooit gebruiken of je moet “onverslaanbaar” schrappen. Heck, dan is “Verstappen is dominant deze race” omdat ie +20s voorligt al iets dat je niet kan roepen want “Als Ferrari minder deg en een betere strategie had, dan waren ze misschien maar +1s - dus is Max niet dominant”. What if’s doen, imho, geen afbreuk aan de feitelijke situatie op het moment zelf of bij afloop. Max en RBR wáren die race dan simpelweg dominant. Niet onverslaanbaar, maar wel dominant.
En hetzelfde geldt voor RBR in season 2022 naar mijn mening. Ze waren niet onverslaanbaar, dat moge duidelijk zijn kijkend naar de eerste paar races (al telt die FIA fuck-up eigenlijk niet). Maar ze hadden hun shit zo goed voor elkaar dat ze wel degelijk dominant waren. Zeker de 2e helft.
… En nu was Max dus ook heel erg dominant in Bahrain. LEC viel uit dus lastig te zeggen waar die was geëindigd tov Perez, maar deze race was RBR oppermachtig en… jawel, dominant.
TL;DR:
Afijn, we kunnen het er oneens over zijn (zowel qua semantics of hoe we redeneren) - maar hoe dan ook: nee, dominantie komt niet enkel van winnen (eg: met 1 punt verschil winnen was wss geen dominantie

); er spelen meer factoren mee. Daarnaast vind ik niet dat “dominant” gelijk staat aan “onverslaanbaar (onder alle omstandigheden)”. Ik vind wel dat je de “ja maar wat nou als” hypotheses niet kan gebruiken om een duidelijke dominantie te ondermijnen/relativeren om een team zo de underdog positie in te ouwehoeren. En met 205 punten tussen RBR en nummer 2 Ferrari vind ik dat RBR echt wel dominant was in 2022.
Afijn.

Uiteindelijk maakt het ook niet veel uit nee. Dominant of niet, Verstappen en RBR waren kampioen aan het eind van het lied.
[
Voor 3% gewijzigd door
WhatsappHack op 06-03-2023 04:11
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)