Het verschil is wel dat dat nationale competities natuurlijk veel meer geconcentreerd zijn qua bereik en ook qua reizen van de betrokken personen etc. Ook zullen er weinig buitenlanders zijn wie Eredivisie volgen, net als dat het aantal Nederlands wie buitenlandse competities volgt op de Premier League wellicht na ook minimaal is.
Maar het belangrijkste voor mij is toch wel dat - althans ikzelf als volger van zowel voetbal als F1 - bij de Eredivisie eigenlijk alleen het eindresultaat telt, en ik eigenlijk geen individuele speelrondes kan benoemen+omschrijven waarom het specialal was waarin echt iets bijzonders is gebeurd. M.a.w. het gaat alleen om de stand aan het einde en de speelrondes zelf zijn ondergeschikt.
F1 zie ik toch iets meer als losse races, tuurlijk het WK winnen is het ultieme doel, maar overwinningen of gebeurtenissen in individuele races kunnen behoorlijk memorabel zijn ongeacht of die coureur nu het WK heeft gewonnen of niet. De overwinning van Max in Barcelona 2016 zal ik werkelijk nooit gaan vergeten, hetzelfde geld ook voor de crash tussen Max en Lewis in Silverstone 2021, de laatste rondes van Abu Dabhi 2021 of de inhaalacties van Oostenrijk 2019. En ik vermoed dat veel mensen in dit topic zich dezelfde of wellicht andere momenten kunnen herinneren. Ook de media wie F1 covert refereert regelmatig nog terug naar bijv. race X in jaar Y omdat daar iets bijzonders gebeurt is en daar op in gaat. In het voetbal zie je vrijwel nooit iemand op deze manier terugkijken op speelronde X van competitiejaar Y
Een competitie als de Champions League of een EK/WK vind ik dan een wat betere vergelijking, gezien de internationale opzet. En ook hier kan heb ik al veel meer van herinneren zoals bijvoorbeeld de CL run van Ajax uit 2019, de verloren WK Finale van 2010, of Brazilië die er met 1-7 af ging.
Echter een Champions League seizoen bedraagt incl. alle kwalificatie vooraf maximaal 15 speelrondes. En als je slechts één of enkele clubs volgt is dan is 15 behoorlijk theoretisch want de kans is vrijwel 0 dat een mindere club welke veroordeelt is tot het spelen van alle voorrondes om in het hoofdtoernooi te mogen spelen tot de finale reikt. Een realistischer aantal is dan 10-11 wedstrijden voor de absolute topteams welke internationaal de meeste volgers zullen hebben. Dat is de helft van een F1 seizoen als je één club volgt of 2/3 als je het vanuit neutraal perspectief allemaal volgt.
Van mij mag het aantal races opzich naar 25 mits sprintraces vervallen (anders max 22 of 23), maar meer hoeft voor mij echt niet. Dan verliezen de individuele races hun waarde en wordt het gewoon een speelronde waaraan niemand meer herinneren later.