Want?
Vandoorne eruit geknald door Ticktum
In ronde 20 zag Ticktum zijn race eindigen door een opmerkelijke crash. Waar zijn start zo goed was, ging het in de spiegels kijken veel minder goed. De NIO-coureur zag Vandoorne niet in zijn spiegels, rijdt bij het uitkomen van de bocht vol tegen hem aan en zorgt ervoor dat de Belg in de sandwich komt tussen de muur en Ticktum. Beide coureurs vallen uit.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ticktum deed tikkertje met enkele andere auto’s.
Naar goeie Ticktum gewoonte gevolgd door een rant dat de anderen niet kunnen rijden en hem viseren?CreativeS schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:32:
[...]
Vandoorne eruit geknald door Ticktum
In ronde 20 zag Ticktum zijn race eindigen door een opmerkelijke crash. Waar zijn start zo goed was, ging het in de spiegels kijken veel minder goed. De NIO-coureur zag Vandoorne niet in zijn spiegels, rijdt bij het uitkomen van de bocht vol tegen hem aan en zorgt ervoor dat de Belg in de sandwich komt tussen de muur en Ticktum. Beide coureurs vallen uit.
Stoffel liep langs hem toen ze beide uit de auto waren. Ticktum zei iets wat niet goed viel bij onze zuiderbuur. Gezien de discussie en gebaren daarna was wel duidelijk dat Ticktum het anders ervaren hadlordfragger schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:35:
[...]
Naar goeie Ticktum gewoonte gevolgd door een rant dat de anderen niet kunnen rijden en hem viseren?
Ik was al opzoek naar het Formule-E topic, maar heb het blijkbaar nu gevonden
Testing, one, two ...
Ik wist niet dat Ticktum een dingetje was hier op het forum. Maar mijn post ging toch echt om wat anders. Genoeg gelachen iig weer met jullie
20 Times F1 Got Strange!
spoiler:
Op #1 verwachtte ik #14. Maar #1 past het beste op #1 
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Jochie toch...Dagg schreef op zondag 23 april 2023 @ 07:59:
Ik wist niet dat Ticktum een dingetje was hier op het forum. Maar mijn post ging toch echt om wat anders. Genoeg gelachen iig weer met jullie

Bepaalde coureurs klagen dat het achtervolgen en inhalen lastiger is geworden dan vorig seizoen. Formule 1 en de FIA zijn gewaarschuwd maar is de kritiek terecht in de samenvatting en vertaling.
- Na de eerste 2 races van dit seizoen was het aantal geslaagde inhaalpogingen lager dan vorig seizoen. Kritische geluiden van de coureurs waren dat het achtervolgen en inhalen lastiger was geworden. Carlos Sainz vergeleek het zelfs als rijden met de vorige generatie wagens.
- Ook andere coureurs klaagden dat ze bij het dicht oprijden in de turbulentie van de voorganger terecht kwamen. Alleen werd het effect in Jeddah mogelijk versterkt omdat de muren vrijd dicht bij het circuit staan. Volgens Sainz lag het problemem van meer outwash bij de aerodynamische ontwikkelingen en verhoging van de vloerranden en diffuser dit seizoen.
- FIA sportdirecteur Nikolas Tomabazis ziet nog geen reden tot paniek. Aan de hand van de gegevens stelt de FIA dat de omvang van "slechte lucht" bij de achtervolger maar minimaal verslechterd is t.o.v. 2022. Volgens Tombazis zitten ze nog ver weg van 2021. Voor de FIA is totaal aantal inhaalpogingen niet relevant maar wel wat de invloed is van de voorligger en welke uitwerking dat heeft op de achtervolger bij bepaalde afstanden. Dat wordt m.b.v. CFD simulaties en windtunnel simulaties onderzocht. Tombazis ziet ook een psychologisch effect in de kritiek. Bepaalde coureurs hadden in Jeddah moeite met inhalen wat de indruk kan geven dat het inhalen lastiger is geworden.
- De FIA heeft kunnen vaststellen dat 2 wagens is het veld meer last hebben van turbulentie dan de rest maar geeft geen namen. Aangezien Haas eerder aangaf dat haar aerodyynamisch concept meer last heeft van turbulentie laat zich makkelijk raden wat de andere wagen in het veld is want de Haas VF-23 is praktisch gelijk aan de Ferrari SF-23. De Haas technici hebben het vermoeden dat het door het aerodynamisch concept van beide wagens komt en daarom ook anders op vuile lucht reageren dan de Red Bull en Red Bull kopieën in het veld. De Mercedes W14 die ook aerodynamisch afwijkt schijnt de minste turbulentie van alle wagens te genereren.
- Volgens Tombazis zal de technische ontwikkeling er altijd voor zorgen dat de lucht achteraf meer turbulent wordt. "In vergelijking met 2009 waar ook geprobeerd is het inhalen te vergemakkelijken is het huidige regelement zo strikt dat we binnen acceptabele grenzen zullen blijven". Zodra de FIA merkt dat de ontwikkelingen de verkeerde kant op gaan kan het ingrijpen zoals bij de achtervleugel van Aston Martin in Hongarije. Gek genoeg knijpt het een oogje toe bij de voorvleugel. Mercedes kwam vorig seizoen met kleine flaps op de voorvleugel net als Ferrari dit seizoen en i.p.v. met een duidelijk standpunt te komen werd de regel herschreven waardoor ze nu in bepaalde mate zijn toegestaan. Wel zijn de grootte en hoekafstelling strikt vastegelegd.
- Overigens waren er in de grand prix van Australië meer inhaalpogingen, 38 tegen 32 vorig jaar. Wel met de kanttekening dat er dit keer een 4e DRS zone aanwezig was. Carlos Sainz kon met 7 geslaagde inhaalpogingen bepaald niet klagen. Alleen Sergio Perez had er meer namelijk 10.
Na de herstart in Australië zat het hele veld na 3-4 rondjes nog steeds in totaal 18sec van elkaar. Dat was voorheen compleet anders.
Ben er vrij zeker van dat emirates 2 vluchten per dag vanuit dubai heeft naar de steden waar er gp´s gereden worden.thunder8 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 07:46:
[...]
En dat laatste is nu juist het knelpunt. Je moeten schikken naar een standaard vlucht, met alle wachttijden die daarbij komen. 2 uur van te voren aanwezig zijn, door de check-in en douane, wachten op boarden en dan pas vliegen. Om dan nog maar te zwijgen over de horde met fans die je op een normale luchthaven tegenkomt en allemaal met je op de foto willen e.d.. Met een eigen Jet, staat deze voor je klaar om te vliegen en hoef je alleen nog door de douane en even later zit je al in de lucht. Geen wachten op standaard vluchttijden, geen kans op je transfer missen, geen geklooi met je bagage. Geen fans in de buurt, want je gaat via privévliegvelden of via aparte terminal voor privévliegtuigen. Geef de coureurs groot gelijk dat ze niet zoveel zin hebben om met commerciële vluchten te gaan. In het vliegtuig mag je misschien nog wat privacy hebben, maar vanaf de ingang van het vliegveld tot aan de boarding zal je niet veel rust hebben.
Daarnaast heeft business en first een eigen lounge en (meestal) een eigen gate naar het vliegtuig. Moet best meevallen van die fans ;-)
Silverstone T1 is in de runoff blijkbaar de grindbak verwijderd en vervangen door meer asfalt.
Had dat nog niet eerder gelezen
https://www.motorsport.co...y-zhou-f1-crash/10459902/Meanwhile, Silverstone has modified the first-corner run-off by removing the gravel bed (approximately 45 metres deep) to be replaced by a larger section of asphalt.
Silverstone managing director Stuart Pringle told Motorsport.com: “We've done a load of work this winter. There's a big piece of asphalt out the front rather than the gravel.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lijkt gewoon asfalt te zijn. Had wel verwacht dat het wat extra stroef asfalt is om auto's beter af te remmen.YakuzA schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:38:
Silverstone T1 is in de runoff blijkbaar de grindbak verwijderd en vervangen door meer asfalt.
[...]
https://www.motorsport.co...y-zhou-f1-crash/10459902/
Aan de andere kant kun je het verschil pas echt van dichtbij zien natuurlijk.
Jammer. Dan kan je namelijk weer lekker veel risico nemen en is er uiteindelijk geen gevolg van een slechte actie.YakuzA schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:38:
[...]
blup
Probeer het voorzichtig, maar 4 weken was echt te lang!
:fill(white):strip_exif()/f/image/XsSOYHfb4pPomJiJnNdJ57AG.png)
---RAWE CEEK!!!---
Aanpassing zal waarschijnlijk niet (alleen) voor F1 gedaan zijn. Op Silverstone zijn volgens mij ook vele races "voor het gewone volk". En daarvoor is het natuurlijk wel fijn als je niet je prive auto beschadigd in de grindbak. En dan zullen er ook wel meer auto's van de baan raken gok ik, waarbij wat uitloopmogelijkheden ook voorkomen dat er steeds een auto weggesleept moet worden.Bezulba schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:56:
[...]
Jammer. Dan kan je namelijk weer lekker veel risico nemen en is er uiteindelijk geen gevolg van een slechte actie.
Maar wellicht betekent dat voor F1 wel weer de terugkeer van DRS op start/finish. Dat is een jaar geprobeerd als doorgetrokken stuk tot aan de eerste remzone (wat denk ik T3 is?). Maar volgens mij in het weekend alweer gestopt nadat Grosjean daar er af vloog.
Raar dat ze dan zeggen "vanwege de crash van Zhou". Met asfalt zou Zhou met meer snelheid de uiteindelijke grindbak zijn ingegleden. Meh, het helpt wel als alle vier de wieltjes nog rechtop staan en werken..YakuzA schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:38:
[...]
Jup, zelfde dacht ik ook, lijkt me eerder logisch dat ze juist meer gridbak maken, waardoor hij veel eerder de 'alonso flip' doet en nog ruim voor de barrier weer neer komt.Holk schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:13:
[...]
Raar dat ze dan zeggen "vanwege de crash van Zhou". Met asfalt zou Zhou met meer snelheid de uiteindelijke grindbak zijn ingegleden. Meh, het helpt wel als alle vier de wieltjes nog rechtop staan en werken..
Nu leek het issue juist dat hij de x100 meter doorgleed op het asfalt en pas vlak voor de barrier de flip deed.
In de nieuwe situatie gaat hij dus gewoon harder op zijn kop uiteindelijk de barrier in omdat er geen grindbak meer over is in die bocht nu.
Waardoor we weer meer de 'sainz in sochi' krijgen waar een complete auto onder de banden verdwijnt.
(uiteindelijk is het toch nooit goed genoeg voor alle mogelijke crashes
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lijkt wel een captchaNoFearCreations schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:59:
[Afbeelding]
Mee eens. Van de andere kant is ondersteboven door grind glijden ook niet zo prettig denk ik.Holk schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:13:
[...]
Raar dat ze dan zeggen "vanwege de crash van Zhou". Met asfalt zou Zhou met meer snelheid de uiteindelijke grindbak zijn ingegleden. Meh, het helpt wel als alle vier de wieltjes nog rechtop staan en werken..
Maar dan moet je alle grindbakken gaan verwijderen, want er is gewoon een kans dat je ondersteboven komt bij een crash.
Signatures zijn voor boomers.
Meeste crashes zijn toch rechtop en daar zullen ze de baan op moeten ontwerpen en dan is helaas (want minder mooi en minder afstraffend als iemand een bocht eens niet haalt) asfalt toch een stuk veiliger.Maasluip schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:16:
[...]
Mee eens. Van de andere kant is ondersteboven door grind glijden ook niet zo prettig denk ik.
Maar dan moet je alle grindbakken gaan verwijderen, want er is gewoon een kans dat je ondersteboven komt bij een crash.
Bati Kume?NoFearCreations schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:59:
[Afbeelding]
Pirelli will bring the same tyre selections for Monaco (C3/C4/C5) and Catalunya (C1/C2/C3) as it did last year, though the C1 is a different compound this season.#F1 #MonacoGP #SpanishGP pic.twitter.com/Ck99A7SA5S
— RaceFans (@racefansdotnet) 24 april 2023
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Wederom een uitlegvideo waarom de RB19 sneller is dan de rest van het veld. Blijkbaar zitten er ook nadelen aan het aero concept dus ik verwacht weer een crash in Q3 in Monaco 
Die opmerking m.b.t. de C1 maakt dus dat het niet dezelfde banden zijn
1 ding is zeker er wordt dit weekend een race geredenpilskes schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:50:
Is het nou nog niet duidelijk hoe komend weekend er uit gaan zien????
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Morgen wordt het bekend gemaakt volgens de heren van race café.pilskes schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:50:
Is het nou nog niet duidelijk hoe komend weekend er uit gaan zien????
Tijd voor wat "luchtige" pitstops aldus FOM
Die double stack in Ferrari in Maleisië was uiteindelijk meen ik wel de juiste call. Als ik me niet vergis hadden ze eerst de monsoons, maar door de SC zijn ze naar de wets gewisseld. Immers zouden ze toch niet daadwerkelijk gaan racen was de verwachting.
Die double stack in Ferrari in Maleisië was uiteindelijk meen ik wel de juiste call. Als ik me niet vergis hadden ze eerst de monsoons, maar door de SC zijn ze naar de wets gewisseld. Immers zouden ze toch niet daadwerkelijk gaan racen was de verwachting.
Deze pauze van 4 weken duurt echt lang zeg...
Uit verveling maar F1 2022 voor de PC aangeschaft. Wel leuk eigenlijk, want ik kom er nu dus achter dat ik best een goede F1 racer ben, een niveautje beter dan Verstappen durf ik wel te zeggen.
Maar goed, vrijdag weer, nog even geduld.
Uit verveling maar F1 2022 voor de PC aangeschaft. Wel leuk eigenlijk, want ik kom er nu dus achter dat ik best een goede F1 racer ben, een niveautje beter dan Verstappen durf ik wel te zeggen.
jaapstobbe schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:00:
Deze pauze van 4 weken duurt echt lang zeg...

Ik zit nog op 2018 en had de 22 versie bewust niet genomen
Maar dan is de vraag heb je wel alle assists uit en staat de AI op 110%
Die lange pitstop was geen enkel probleem, het was toch een SC situatie.RobertMe schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:33:
[YouTube: F1 Pit Stops That Keep Getting Slower!]
De Ferrari's waren toen zo oppermachtig dat Schumacher en Barrichello alsnog probleemloos 1 en 2 werden. Bij de herstart startten ze als 10e (BAR) en 11e (MSC), maar Schumacher lag na een paar ronden al weer 1e.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Heb de race intussen nog eens op staan. Maar ze wisselen beiden daadwerkelijk naar de wets/inters i.p.v. initieel de monsoons/full wets.alexbl69 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:10:
[...]
Die lange pitstop was geen enkel probleem, het was toch een SC situatie.
De Ferrari's waren toen zo oppermachtig dat Schumacher en Barrichello alsnog probleemloos 1 en 2 werden. Bij de herstart startten ze als 10e (BAR) en 11e (MSC), maar Schumacher lag na een paar ronden al weer 1e.
Door de SC maakt dat ook niet heel veel uit voor de performance (hoeven toch niet te pushen dus de trage banden geven geen verlies), maar op het moment dat de SC naar binnen gaat zijn ze een seconde of 3 sneller dan de rest door op de betere banden te zitten. Na verschillende ronden gaat Hakinnen als eerste de pits in naar slicks, maar die is dan de eerste rondes weer 7 seconden langzamer dan Schumacher, doordat er simpelweg nog steeds natte plekken zijn. Maar stoppen voor inters was natuurlijk ook kansloos omdat ze dan per definitie een extra stop moesten maken voor slicks en dus een stop extra ten opzichte van de Ferraris. Als de Ferraris alsnog met die lange stop naar de monsoons/full wets waren gegaan waren ze nooit zoveel sneller geweest.
Typisch gevalletje dus van on the right tires at the right time. Met daarbij ge-/misbruik maken van de SC. Want zonder SC waren ze natuurlijk extreem langzaam toen het "by the oceans"* naar beneden kwam
* "And believe me, when it rains in Malesia it doesn't come down by the buckets full, but by the oceans full". RIP Murray Walker.
Voor de liefhebbers de F1 kalender voor verschillende platformen op https://calendar.formula1.com/
https://www.formula1.com/...pETY062kafAl55qVnemu.html
https://www.formula1.com/...pETY062kafAl55qVnemu.html
Ik zat echt op die pitstop van Bottas te wachten. Het zou een gemiste kans zijn om die niet mee te nemen in deze video.RobertMe schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:33:
[YouTube: F1 Pit Stops That Keep Getting Slower!]
"When you grow up your heart dies"
Aangezien ze steeds langzamer werden kon je weten dat die van Bottas in Monaco de laatste zou zijnsjaool schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 00:32:
[...]
Ik zat echt op die pitstop van Bottas te wachten. Het zou een gemiste kans zijn om die niet mee te nemen in deze video.
Ik miste wel die van Verstappen USA 2016, meen ik. Waarbij hij uit zichzelf ineens naar binnen kwam, omdat hij dacht dat ze hem binnen hadden geroepen.
Ik wist niet zeker als ze die wel als pitstop zouden zien. Het kon ook gewoon als uitvalbeurt worden genoteerd. Maar dat hebben ze dus niet gedaan. De grap was duidelijk bij F1.RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 06:51:
[...]
Aangezien ze steeds langzamer werden kon je weten dat die van Bottas in Monaco de laatste zou zijn
Volgens mij heeft FOM en/of Mercedes toen ook meteen lopen grappen met "traagste pitstop" nadat die uiteindelijk in de fabriek er af is gehaald.sjaool schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:16:
[...]
Ik wist niet zeker als ze die wel als pitstop zouden zien. Het kon ook gewoon als uitvalbeurt worden genoteerd. Maar dat hebben ze dus niet gedaan. De grap was duidelijk bij F1.
Nog los van dat emde video wel meer "niet pitstops" bevat. Zoals dus die eerste met Vettel die bij verkerrde team parkeert, of die Mercedes double stack in China wat dus weer twee pitstops zijn.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
De achterstand van Schumacher en Barrichello ging natuurlijk ook gepaard met een seconde of wat grasmaaien/grind scheppen. Dit was nog de tijd van refueling toch? Dan is je "verlies" van een extra stop relatief gezien toch wat minder erg? Enfin, het was wel een gave race, vader Verstappen die uit mijn herinnering Schumacher nog enigzins partij gaf in z'n inhaalrace.RobertMe schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:34:
[...]
Heb de race intussen nog eens op staan. Maar ze wisselen beiden daadwerkelijk naar de wets/inters i.p.v. initieel de monsoons/full wets.
Door de SC maakt dat ook niet heel veel uit voor de performance (hoeven toch niet te pushen dus de trage banden geven geen verlies), maar op het moment dat de SC naar binnen gaat zijn ze een seconde of 3 sneller dan de rest door op de betere banden te zitten. Na verschillende ronden gaat Hakinnen als eerste de pits in naar slicks, maar die is dan de eerste rondes weer 7 seconden langzamer dan Schumacher, doordat er simpelweg nog steeds natte plekken zijn. Maar stoppen voor inters was natuurlijk ook kansloos omdat ze dan per definitie een extra stop moesten maken voor slicks en dus een stop extra ten opzichte van de Ferraris. Als de Ferraris alsnog met die lange stop naar de monsoons/full wets waren gegaan waren ze nooit zoveel sneller geweest.
Typisch gevalletje dus van on the right tires at the right time. Met daarbij ge-/misbruik maken van de SC. Want zonder SC waren ze natuurlijk extreem langzaam toen het "by the oceans"* naar beneden kwam
* "And believe me, when it rains in Malesia it doesn't come down by the buckets full, but by the oceans full". RIP Murray Walker.
Bottas (en Perez in mindere mate) toch ook indrukwekkende stats. Zo zie je maar wat een goede auto doet. Beide hadden voor/na hun periodes bij topteams vrijwel praktisch nul podiumplaatsen en rijden in de schaduw van Hamilton en Verstappen tientallen bekers bij elkaar.
Op basis van deze stats zou ik Leclerc wel eens in een winnende auto willen zien.
Op basis van deze stats zou ik Leclerc wel eens in een winnende auto willen zien.
Barrichello zelfs 2x grasmaaien, ook nog na de pitstop. En ja, was met refueling nog. En refueling is dan natuurlijk weer een langzamere stop, voor zover de stops toen uberhaupt niet traag waren (soms deden ze in die tijd ook nog wel eens pitten voor alleen banden meen ik). Imners waren die pitstops niet zo geoptimaliseerd als ze nu zijn (want tanken was toch langzamer dan banden wisselen).Thinlanet schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:29:
[...]
De achterstand van Schumacher en Barrichello ging natuurlijk ook gepaard met een seconde of wat grasmaaien/grind scheppen. Dit was nog de tijd van refueling toch? Dan is je "verlies" van een extra stop relatief gezien toch wat minder erg? Enfin, het was wel een gave race, vader Verstappen die uit mijn herinnering Schumacher nog enigzins partij gaf in z'n inhaalrace.
En ja, Jos the Boss deed toen uiteraard ook mee. In zijn Arrows met de droge start van P18 naar P6. Vervolgens in de chaos van regen naar P3, en onder racecondities Frenzen ingehaald. Schumacher kon die wel verschillende bochten tegen verdedigen, Barrichello was er wel vrij snel langs.
Perez had nog wel regelmatig (10) een podium in de Sauber en Force India.Ypuh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:30:
Bottas (en Perez in mindere mate) toch ook indrukwekkende stats. Zo zie je maar wat een goede auto doet. Beide hadden voor/na hun periodes bij topteams vrijwel praktisch nul podiumplaatsen en rijden in de schaduw van Hamilton en Verstappen tientallen bekers bij elkaar.
Damn, hoe heeft die HAM het voor elkaar gekregen zo vaak niet 1e te worden met dat materiaalG_Dragon schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:09:
[Afbeelding]
Een mooi overzichtje die ik net tegenkwam
Oorzaak ene MV?BasvanS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:53:
[...]
Damn, hoe heeft die HAM het voor elkaar gekregen zo vaak niet 1e te worden met dat materiaal
Vraag het MaxBasvanS schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:07:
[...]
Dan nog, hoe verlies je nu 10x van Bottas :P!
I served in a company of heroes.
Ferrari had even een persfilmpje met hun sponsor VistaJet (prive jet service als ik het zo zie):
https://www.vistajet.com/ferrari/
Hoog #iemandmoethetdoen gehalte
https://www.vistajet.com/ferrari/
Hoog #iemandmoethetdoen gehalte
[ Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 25-04-2023 16:26 ]
Sprint… dinges
https://twitter.com/Erikv.../1650884918270885890?s=20
“ Q1, Q2, Q3 tijdens de kwalificatie op zaterdag (voor de sprintrace): 12, 10, 8 minuten. In eerste twee sessies moet de medium-band gebruikt worden, in Q3 de softs.”
En hoe is dit beter?
“ Q1, Q2, Q3 tijdens de kwalificatie op zaterdag (voor de sprintrace): 12, 10, 8 minuten. In eerste twee sessies moet de medium-band gebruikt worden, in Q3 de softs.”
En hoe is dit beter?
[ Voor 54% gewijzigd door Holk op 25-04-2023 17:34 ]
Geen "nutteloze" FP2 meer (bij Sprint weekenden).Holk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:34:
Sprint… dinges
En hoe is dit beter?
En om Motorsport te quoten:
(Source: https://nl.motorsport.com...icatie-zaterdag/10458819/)Zo heeft onder meer Max Verstappen aangegeven dat een sprintrace tot dusver 'overleven' is gebleken, aangezien er op zondag veel meer punten te verdienen zijn en coureurs geen goede uitgangspositie willen opgeven door een crash op zaterdag. Door de hoofdrace los te koppelen van de sprintuitslag hoopt F1 dat coureurs wel meer risico's gaan nemen. Daar moet wel bij aangetekend dat deze verandering nog niet alle pijnpunten wegneemt. Zo is een crash tijdens de sprintrace nog steeds kostbaar. Voluit racen in een sprintrace blijft dus een relatief begrip, ook na deze verandering.
[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 25-04-2023 17:52 ]
Prima om het zo te proberen dit format.
Die rare FP2 op zaterdag tijdens een sprint weekend was echt nutteloos.
Gaan de auto's na de kwalificatie op vrijdag weer in Parc Ferme of mogen ze nog dingen wijzigen voor de kwalificatie van zaterdag? Als ze al dingen mogen wijzigen moet dit dan weer teruggezet worden voor de zondag of is het zondag free for all betreffende de afstelling..
Heb nergens een duidelijk antwoord hierop kunnen vinden.
PSN: Europhea
Wel beter zo. Die sprintrace gewoon als los event.
Geen suffe fp2 meer.
Geen suffe fp2 meer.
Haters everywhere but I don’t really care
Krijgen de teams een aparte bandenallocatie voor de Sprint race? Ze moeten elke Q-sessie met een nieuwe band beginnen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nieuwe banden, medium in SQ1 en SQ2, soft in SQ3.gambieter schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:21:
Krijgen de teams een aparte bandenallocatie voor de Sprint race? Ze moeten elke Q-sessie met een nieuwe band beginnen.
Nou dat wordt een flinke TS update voor mij
Ik weet het niet, ik vindt het persoonlijk nogal flauwekul. We hebben 1 race. Die op zondag, en de kwalificatie op zaterdag. Nu heb je in feite 2 races en 2 kwalificaties. Ik zie het nut er echt niet van in…
En waarom blijft de vrije training van dit weekend dan nog steeds eerste vrije training heten als er maar één is?
Al die vrije trainingen werden meer nutteloos. Niets voor niets eerst ingekort met de tijden.CrazyFool schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:24:
Ik weet het niet, ik vindt het persoonlijk nogal flauwekul. We hebben 1 race. Die op zondag, en de kwalificatie op zaterdag. Nu heb je in feite 2 races en 2 kwalificaties. Ik zie het nut er echt niet van in…
Men wil meer geven aan de fans voor het complete weekend.
Tuurlijk ook meer verdienen maar organisatoren willen ook meer kunnen geven.
En zoals de meeste in het paddock ook al aangeven de F1 moet mee met de tijd en wat veranderingen doorvoeren.
Voor en tegenstanders zul je altijd houden. En de meeste mensen houden nu ook eenmaal niet van veranderingen.
Ik wil dit wel eens zien met de kanttekening dat de verplichting van bepaalde banden op zekere momenten wat overdreven is.
En wat als de auto zo beschadigd raakt tijdens de sprintrace dat er aanpassingen nodig zijn? Start je dan achteraan/vanuit pit, of blijft de startopstelling van vrijdag geldig? Vervangen van PU kan ik me nog wel voorstellen dat je daar de gebruikelijke straffen voor krijgt, maar wat met schade door anderen toegebracht?Razenko schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:14:
Gaan de auto's na de kwalificatie op vrijdag weer in Parc Ferme of mogen ze nog dingen wijzigen voor de kwalificatie van zaterdag? Als ze al dingen mogen wijzigen moet dit dan weer teruggezet worden voor de zondag of is het zondag free for all betreffende de afstelling..
Inkorten vrije trainingen was volgens mij i.v.m. corona. Kan me alleen die relatie tussen beiden niet meer herinneren (minder inkomsten voor teams en daardoor dure on-track tijd inkorten?).d-vine schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:44:
[...]
Al die vrije trainingen werden meer nutteloos. Niets voor niets eerst ingekort met de tijden.
Wil de organisatie meer geven, of willen ze meer verdienen, en dat bewerkstelligen door meer fans te trekken door meer te geven?Men wil meer geven aan de fans voor het complete weekend.
Ik weet niet meer 100 zeker of dat banden verhaal nu te maken had met "iets veranderen" of met "besparing". Maar volgens mij hong het wel samen met minder banden meenemen naar de weekenden en dus zowel besparing in kosten als milieu (zowel op vlak van transport of productie).Ik wil dit wel eens zien met de kanttekening dat de verplichting van bepaalde banden op zekere momenten wat overdreven is.
Goede vraag. Ten eerste heb je IIRC de chassis change die per definitie een pitlane start betekent (om te voorkomen dat de auto snel en daarmee onzorgvuldig in elkaar wordt gezet). Maar je zit ook met "same spec" reparaties. Als je bv een nieuwe neus hebt zonder spare parts en je rijdt die stuk op zaterdag moet je terugvallen op een oude spec wat normaliter ook een pitlane start betekent. Meest "recente" voorbeeld daarin is Stroll geweest in de Williams (in Hongarije?), neus stuk rijden in Q, wel door zijn naar volgende sessie maar niet kunnen deelnemen daaraan omdat er geen same spec spare was, en dus pitlane start.Toke_gt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:47:
[...]
En wat als de auto zo beschadigd raakt tijdens de sprintrace dat er aanpassingen nodig zijn? Start je dan achteraan/vanuit pit, of blijft de startopstelling van vrijdag geldig? Vervangen van PU kan ik me nog wel voorstellen dat je daar de gebruikelijke straffen voor krijgt, maar wat met schade door anderen toegebracht?
Alhoewel ik meen Renault recentelijker nog bestraft is omdat Hulkenberg? ook schade aan neus op liep in Q en het team "stiekem" een nieuwe er op zette maar de FIA ze daarna terug floot omdat het een andere spec was.
Wat uitleg over het hoe en wat van de sprint Shootout (Q) en F1 Sprint.
Formula1.com
Formula1.com
Er is vandaag nog wat meer besloten voor 2023 en 2024:
- Vanwege de extra sprint kwalificaties gaat de allocatie van de verbrandingsmotor (ICE). turbocompressor, MGU-H en MGU-K van 3 naar 4.
- De grid procedure gaat van 40 naar 50 minuten. De extra tijd zal bij bepaalde races gebruikt worden voor de presentatie van de coureurs aan de fans.
- De definitie van 'working on a car' tijdens een pit stop penalty is aangepast/ toegevoegd aan Article 54.4.c van de sporting regulations, omdat het eerst een sporting directive was.
- Uitzonderingen op het budgetplafond op duurzaamheid initiatieven.
Dus Red Bull, Ferrari en Mercedes gaan nu heel veel doen aan de "duurzaamheid"?Chocoball schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:04:
• Uitzonderingen op het budgetplafond op duurzaamheid initiatieven.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 10:50
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Razenko schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:14:
Wel van racing365, https://racingnews365.nl/...ormat-in-de-formule-1/ampHet breken van de parc fermé-regels resulteert in een pitstraat-start voor de Sprintrace op zaterdag én de Grand Prix op zondag
Maar goed als dat klopt dan is er 1 training en dan parc fermé
Dat heeft zo zijn voor en nadelen. Na de sprintrace zou ook een moment kunnen zijn, maar de teams en coureurs gaan zelf denk ik ook hier feedback over geven. Het is een proces in ontwikkeling.
Welke banden ze wanneer mogen gebruiken wordt haast met een lijstje ernaast zitten.
Dat klopt inderdaad, vond het wat overdreven om dan gelijk verplicht bepaalde type banden te gebruiken. Had liever wat minder setjes van elke band gezien.RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:51:
Maar volgens mij hong het wel samen met minder banden meenemen naar de weekenden en dus zowel besparing in kosten als milieu (zowel op vlak van transport of productie).
Misschien krijgt dit wel een leuke uitkomtst....
Ja, vooral de catering wordt aangepakt met meer bio producten dus de Chef Adrian's spicy wings mogen niet meer van plofkip afkomstig zijnRobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:10:
[...]
Dus Red Bull, Ferrari en Mercedes gaan nu heel veel doen aan de "duurzaamheid"?
Nee, dit is meer de infrastructuur verduurzamen en de hele handel erom heen zoals auditeren, etc.
Het is gewoon een grote grap. De hele tijd de mond vol over verduurzamen maar als er extra dollars verdiend kunnen worden gaan we zonder enig probleem het aantal races uitbreiden en het aantal toegestane motoren verhogen.Chocoball schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:19:
[...]
Ja, vooral de catering wordt aanpakt met meer bio producten dus de Chef Adrian spicy wings mogen niet meer van plofkip afkomstig zijn
Nee, dit is meer de infrastructuur verduurzamen en de hele handel erom heen zoals auditeren, etc.
De fans hebben tijdens de survey een paar jaar geleden al aangegeven dat slechts 6,7% van de respondenten de sprint race een goed idee vonden. Ook op dit forum zijn er veel meer tegenstanders dan voorstanders. Het argument 'meer geven aan de fans' kan dus het raam uit.d-vine schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:44:
[...]
Men wil meer geven aan de fans voor het complete weekend.
Blijft over: 'meer verdienen'.
Deze beslissing heeft niets met de fans te maken. Tenminste niet met de fans die zich de moeite nemen om te reageren op de enquêtes en actief zijn op diverse fora.
FIA/FOM kijkt in dit geval gewoon naar het aantal kijkcijfers/streams tijdens zo'n weekeind. Zodra ze merken dat de kijkers langer blijven hangen door dit nieuwe format is de redenatie dat ze voorzien in de behoefte van de fans. Extra zendtijd is daarnaast ook goed voor de sponsoren en overige inkomsten. Ook genereert zo'n weekend meer pers in de wereldwijde media omdat er meer nieuws te verslaan is en het levert wellicht meer spektakel (lees: crashes) op.
En kijk je bij de 'fans' waar ze naar luisteren op Facebook dan je dat dat de meerderheid dit voorstel steunt.
FIA/FOM kijkt in dit geval gewoon naar het aantal kijkcijfers/streams tijdens zo'n weekeind. Zodra ze merken dat de kijkers langer blijven hangen door dit nieuwe format is de redenatie dat ze voorzien in de behoefte van de fans. Extra zendtijd is daarnaast ook goed voor de sponsoren en overige inkomsten. Ook genereert zo'n weekend meer pers in de wereldwijde media omdat er meer nieuws te verslaan is en het levert wellicht meer spektakel (lees: crashes) op.
En kijk je bij de 'fans' waar ze naar luisteren op Facebook dan je dat dat de meerderheid dit voorstel steunt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zS1jXPN3HPpk77TR778CixKV.png?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Woudloper op 25-04-2023 20:09 ]
Verwijderd
F*ck FIA/FOM.Woudloper schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:40:
Deze beslissing heeft niets met de fans te maken. Tenminste niet met de fans die zich de moeite nemen om te reageren op de enquêtes en actief zijn op diverse fora.
Wat dit voor mij betekent is dat ik de kwalificatie voor de race niet meer kan kijken omdat ik op vrijdag werk.
In plaats daarvan kan ik een kwalificatie voor een sprint race en een sprint race kijken op zaterdag en de race op zondag natuurlijk.
Effectief kijk ik nu dus geen enkele kwalificatie meer en alleen nog een saaie sprint race waarin niemand risico neemt en een race. Ik zie het nog wel gebeuren dat ik alleen nog maar naar de zondag race kijk en de rest voor lief neem. What a yoke!
Tja de vrije trainingen worden blijkbaar niet goed genoeg bekeken dus er moet een competitief element op vrijdag en zaterdag voor in de plaats komen, en dan komen ze hiermee op de proppen...
Snap wel dat Verstappen aangeeft te gaan overwegen om te stoppen als het op deze manier moet. Dat zouden meer coureurs moeten doen.
Snap wel dat Verstappen aangeeft te gaan overwegen om te stoppen als het op deze manier moet. Dat zouden meer coureurs moeten doen.
Je kan de kwalificatie op vrijdag toch terugkijken op zaterdag of zondag.Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:45:
[...]
F*ck FIA/FOM.
Wat dit voor mij betekent is dat ik de kwalificatie voor de race niet meer kan kijken omdat ik op vrijdag werk.
In plaats daarvan kan ik een kwalificatie voor een sprint race en een sprint race kijken op zaterdag en de race op zondag natuurlijk.
Effectief kijk ik nu dus geen enkele kwalificatie meer en alleen nog een saaie sprint race waarin niemand risico neemt en een race. Ik zie het nog wel gebeuren dat ik alleen nog maar naar de zondag race kijk en de rest voor lief neem. What a yoke!
Maar met het oude sprint weekend format was de Q ook al op vrijdag. Door dit format kunnen ze meer risico nemen tijdens een sprint race.. dus dit format is toch in je voordeel. Na je werk kan je ook nog de Q kijken he..Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:45:
[...]
F*ck FIA/FOM.
Het lijkt mij iig een verbetering van de sprint weekenden. Al gaat dit gok ik wel wringen nu met 2 Q sessies achter elkaar.. Als ze de startvolgorde van de sprintrace ergens vandaan toveren zonder Q dan kan je vrijdag trainen, zaterdag Q + sprint en zondag racen. Dat lijkt me toch het best.
Als de organisatoren de vrijdag extra leuk willen maken dan regelen ze maar 20 barrels en een grote bal ofzo.. heb je ook meteen een sprint q
[ Voor 5% gewijzigd door Vuvuzela op 25-04-2023 20:06 ]
I served in a company of heroes.
Ik zelf vind de kwalificatie kijken wanneer ik de uitslag weet niet leuk en om bijna elke weekend het nieuws te moeten mijden zie ik niet zitten.Plenkske schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:51:
[...]
Je kan de kwalificatie op vrijdag toch terugkijken op zaterdag of zondag.
Vond de zaterdag en zondag eigenlijk al te veel. Dat ze nu verwachten dat mensen 4 momenten gaan kijken lijkt mij te positief gedacht. We gaan het zien, ik zal waarschijnlijk ook alleen de zondag kijken overhouden en de rest lees ik wel.
ik doe nooit anders. Kijk nooit live de qualy, het aantal races dat ik live zie in een jaar kan ik op 1 hand tellen...[Roland] schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:08:
[...]
Ik zelf vind de kwalificatie kijken wanneer ik de uitslag weet niet leuk en om bijna elke weekend het nieuws te moeten mijden zie ik niet zitten.
Vond de zaterdag en zondag eigenlijk al te veel. Dat ze nu verwachten dat mensen 4 momenten gaan kijken lijkt mij te positief gedacht. We gaan het zien, ik zal waarschijnlijk ook alleen de zondag kijken overhouden en de rest lees ik wel.
Gewoon niet het internet op, radio in de auto uit (of op bluetooth) en geen TV.
Sowieso zijn dat hele nuttige opties om je weekend door te brengen IMHO
Hoezo bijna elk weekend? Dit seizoen zijn er 23 races waarvan 6 sprints, dat is krap 25%. En FOM heeft ook niet de wens uitgesproken om dit 100% van de races gaan te doen. Het blijft voor zover bekend bij elk seizoen een selectie aan races.[Roland] schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:08:
[...]
Ik zelf vind de kwalificatie kijken wanneer ik de uitslag weet niet leuk en om bijna elke weekend het nieuws te moeten mijden zie ik niet zitten.
Hoe kom je daarbij? Ze doen tijdens FPs veel meer dan alleen de setup van de auto bepalen. Bandenslijtage in longruns wordt dan gewoon verplaatst naar FP2 en die informatie is zeer nuttig voor het bepalen van de startband en racestrategie.d-vine schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:04:
Prima om het zo te proberen dit format.
Ik ging (ga) er idd een beetje vanuit dat dit uiteindelijk het nieuwe F1 weekend zou gaan worden (omdat ze van de saaie vrije trainingen af willen). 6 keer per jaar lukt idd wel :-)RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:17:
[...]
Hoezo bijna elk weekend? Dit seizoen zijn er 23 races waarvan 6 sprints, dat is krap 25%. En FOM heeft ook niet de wens uitgesproken om dit 100% van de races gaan te doen. Het blijft voor zover bekend bij elk seizoen een selectie aan races.
Ik weet ook wel wat ze allemaal doen kijk al wat langer naar dit circus. Coureurs en teams hebben zelf ook aangegeven niet veel te kunnen doen met die vrije training. En dat de bandenslijtage prima te controleren is op een andere vrije training.DataGhost schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:20:
[...]
Hoe kom je daarbij? Ze doen tijdens FPs veel meer dan alleen de setup van de auto bepalen. Bandenslijtage in longruns wordt dan gewoon verplaatst naar FP2 en die informatie is zeer nuttig voor het bepalen van de startband en racestrategie.
Vind de indeling van het weekend nu prima voor een sprint race.
Verwijderd
Dit dus, de sprint kwalificatie keek ik al niet om die reden. De sprint race eigenlijk alleen maar omdat het de grid bepaalde voor zondag.[Roland] schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:08:
[...]
Dus, krijgt Leclerc straks weer 10 plaatsen gridstraf voor de eerste maal dat hij door een limiet van een bepaald PU onderdeel gaat?Chocoball schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:04:
Er is vandaag nog wat meer besloten voor 2023 en 2024:https://www.fia.com/news/formula-1-commission-meeting-250423
- Vanwege de extra sprint kwalificaties gaat de allocatie van de verbrandingsmotor (ICE). turbocompressor, MGU-H en MGU-K van 3 naar 4.
- De grid procedure gaat van 40 naar 50 minuten. De extra tijd zal bij bepaalde races gebruikt worden voor de presentatie van de coureurs aan de fans.
- De definitie van 'working on a car' tijdens een pit stop penalty is aangepast/ toegevoegd aan Article 54.4.c van de sporting regulations, omdat het eerst een sporting directive was.
- Uitzonderingen op het budgetplafond op duurzaamheid initiatieven.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Even weer een huishoudelijke mededeling
Hij was al een tijdje door mij beloofd maar ik moest onverwachts wachten op wijzigingen van de FIA en Formule 1 en deze zijn nu eindelijk verwerkt in versie 1.4 van de TS met o.a.:
Hij was al een tijdje door mij beloofd maar ik moest onverwachts wachten op wijzigingen van de FIA en Formule 1 en deze zijn nu eindelijk verwerkt in versie 1.4 van de TS met o.a.:
- Aanpassingen van bepaalde tijden in de kalender. Zo waren Miami en Qatar foutief, Free Practice 2 waar nodig vervangen door Sprint Shootout, wel zijn de tijden in raceweekenden met sprint nog even een vraagteken omdat formulie1.com alleen Azerbeidzjan heeft aangepast.
- Verkorte uitleg sprint kwalificatie (Sprint Shootout) bij Kalender en Sporting regulations.
- Wat technische directeuren die plots zijn vervangen.
- De verwijderde chicane in Barcelona is eindelijk aangepast in de afbeelding.
[ Voor 5% gewijzigd door Chocoball op 26-04-2023 07:28 ]
Nee, die straf was voor de Control Electronics en die allocatie is niet gewijzigd, zou wel wat zijn, 2x gestraft worden omdat je door dezelfde limiet heen gaat...DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:03:
[...]
Dus, krijgt Leclerc straks weer 10 plaatsen gridstraf voor de eerste maal dat hij door een limiet van een bepaald PU onderdeel gaat?![]()
De voorjaarspauze zit er weer op [F1 2023] Race 4 GP van Azerbeidzjan
Ik snap dat het weekend met een sprintrace een klote weekend was. Ik snap dat ze dat willen oplossen. Maar om het weekend nog meer fucked-up te maken dan het was daar los je dat niet meer op.
• Quali was volgens mij altijd een goedbekeken event. Dat doe je nu tijdens kantooruren. Wie gaat die quali nu kijken? Of is dit een methode om herhalingen populair te maken?
• Parc fermé direkt na de quali? Geen aanpassingen meer voor de sprint quali? Welk nut heeft die sprint quali dan nog? Of is er geen parc fermé?
• Meer risico nemen in de sprint race? Waarom? Hoe meer risico je neemt, hoe meer kans je hebt op schade en om de race niet goed te kunnen beginnen.
Mijn idee voor weekenden met een sprintrace: doe geen quali maar laat de startvolgorde afhangen van de snelste tijden in FP1 en FP2. Daarmee schud je de teststrategie van teams ook op.
Maar eerlijk gezegd heb ik nog altijd geen enkele liefde voor sprintweekenden.
• Quali was volgens mij altijd een goedbekeken event. Dat doe je nu tijdens kantooruren. Wie gaat die quali nu kijken? Of is dit een methode om herhalingen populair te maken?
• Parc fermé direkt na de quali? Geen aanpassingen meer voor de sprint quali? Welk nut heeft die sprint quali dan nog? Of is er geen parc fermé?
• Meer risico nemen in de sprint race? Waarom? Hoe meer risico je neemt, hoe meer kans je hebt op schade en om de race niet goed te kunnen beginnen.
Mijn idee voor weekenden met een sprintrace: doe geen quali maar laat de startvolgorde afhangen van de snelste tijden in FP1 en FP2. Daarmee schud je de teststrategie van teams ook op.
Signatures zijn voor boomers.
Als je dat doet dan heeft een training dus geen zin meer en worden FP1 en FP2 gewoon kwalificaties en dat lijkt mij nu ook weer niet de bedoeling. Bovendien wordt het dan een loterij en zitten wij als kijker denk ik iedere keer bijna een uur naar een lege baan te kijken.Maasluip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:50:
De race start je op de Q positie. Als je tijdens de sprint crasht dan start je dus nog steeds op de plek van de Q van vrijdag. Dus ja, meer risico nemen kan. Enige risico ligt dan nog bij schade die niet onder parc ferme gerepareerd kan worden (lees: spare parts die van een andere spec zijn of chassis change).Maasluip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:50:
Nja, ook nu zie je wel dat ze een Q simulatie proberen te doen op het beste moment. Dus veraan tegen het einde van FP2, dat hoeft dus niet perse een issue te zijn. Wat dan uiteraard wel een issue zal zijn is als coureurs out of sync zijn (dus bv iedereen die eind FP2 dan de snelste tijd wilt zetten maar een paar coureurs die dan een high fuel long run doen omdat ze toch achteraan starten).sjaool schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:57:
[...]
Als je dat doet dan heeft een training dus geen zin meer en worden FP1 en FP2 gewoon kwalificaties en dat lijkt mij nu ook weer niet de bedoeling. Bovendien wordt het dan een loterij en zitten wij als kijker denk ik iedere keer bijna een uur naar een lege baan te kijken.
Ben groot F1 fan maar vond die weken geen F1 best lekker eigenlijk.Maasluip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:50:
Ik snap dat het weekend met een sprintrace een klote weekend was. Ik snap dat ze dat willen oplossen. Maar om het weekend nog meer fucked-up te maken dan het was daar los je dat niet meer op.
Nu komende zes weken weer 5 races.
Mooi gezegd, hier sluit ik mij bij aan. Vind het nieuwe format nu al waardeloos zonder dat ik het heb ervaren, ik kan de racekwalificatie niet zien door werk. Dus heb al vrij snel besloten om deze voor de eerste keer in jaren over te slaan en dan alleen maar de Sprint race en Race te gaan kijken, hopelijk word dit niet de toekomst.Maasluip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:50:
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik ben benieuwd naar de cijfers van hoeveel mensen de races terugkijken vs live. Misschien dat de FIA/FOM daar ziet dat meer mensen naar "on-demand" gaan en dat ze daarom de qualy verschuiven naar de vrijdag?
Sowieso is het door streaming makkelijker dan ooit om ook op kantoor de qualy live te volgen.
Track-time is wel een stuk korter nu.
De langzame teams hebben in een sprintweekend voor de race 78 minuten minder track-tijd (-40%). Ik verwacht dat ze de sprintrace zullen gebruiken als een soort FP2 aangezien de kans op punten toch zeer laag is, en er verder geen voordelen zijn aan 5 plaatsen hoger te finishen
. Als ze dat doen is het 48 minuten minder (-25%)
De top teams hebben 60 minuten (-27%) minder track-tijd. En die zullen de sprint serieuzer nemen dus geen "FP2" kunnen rijden. Zeker als je kijkt naar het verschil in punten in het constructeurskampioenschap de afgelopen jaren is het verschil tussen plek 4/5/6 niet heel groot. En soms tussen 4 en 3 ook niet. Dus dan kan het wel eens beslissend zijn om daar punten te pakken. Daar zal het vuurwerk dan ook vooral plaats moeten vinden verwacht ik...
Als "terugkijker" vind ik dit prima. De tijd die ik nu besteed aan het terugkijken van de FP samenvattingen (~5 tot 10 minuten per FP) kan ik nu gebruiken om een volledige sprint te kijken welke toch veel leuker is. De Quali keek ik sowieso al terug door vooral de eerste snelle laps te bekijken en de pauze voor de laatste keer naar buiten te skippen. Het nieuwe format met kortere tijden zorgt ervoor dat die pauze bijna verdwijnt.
Zelf denk ik dat ze de Sprint Quali gebruiken om ook te kijken of verplichte banden quali misschien interessant is voor de echte quali in de toekomst. En idem voor de kortere tijd van Q1/Q2/Q3. Kijken of dat bevalt.
Wat ik zelf wel leuker zou vinden voor de sprint quali is om de pauzes tussen Q1/Q2/Q3 te minimaliseren of zelfs weg te halen. Dus na Q1 de laatste 5 er uit, en direct door naar Q2. En dan naar Q3 krijg je dan een mad dash om banden te wisselen en meteen naar buiten te gaan om nog 2 laps neer te kunnen zetten voor Q3.
Misschien verplichte pitstop zodat men niet einde Q2 begint met een fast lap en die dan eigenlijk in Q3 zet
maar met verplichte banden (medium Q2 en soft Q3) doe je dat toch al.
Nu duurt de Sprint Quali 45 minuten voor 30 minuten daadwerkelijke quali
Ik wil gewoon chaos in de pitlane
Sowieso is het door streaming makkelijker dan ooit om ook op kantoor de qualy live te volgen.
Track-time is wel een stuk korter nu.
Race (min) | Race (max) | Sprint (min) | Sprint (max) | |
---|---|---|---|---|
FP | 180 | 180 | 60 | 60 |
Q | 18 | 45 | 18 | 45 |
SQ | 12 | 30 | ||
Sprint | 30 | 30 | ||
Total | 198 | 225 | 120 | 165 |
De langzame teams hebben in een sprintweekend voor de race 78 minuten minder track-tijd (-40%). Ik verwacht dat ze de sprintrace zullen gebruiken als een soort FP2 aangezien de kans op punten toch zeer laag is, en er verder geen voordelen zijn aan 5 plaatsen hoger te finishen
De top teams hebben 60 minuten (-27%) minder track-tijd. En die zullen de sprint serieuzer nemen dus geen "FP2" kunnen rijden. Zeker als je kijkt naar het verschil in punten in het constructeurskampioenschap de afgelopen jaren is het verschil tussen plek 4/5/6 niet heel groot. En soms tussen 4 en 3 ook niet. Dus dan kan het wel eens beslissend zijn om daar punten te pakken. Daar zal het vuurwerk dan ook vooral plaats moeten vinden verwacht ik...
Als "terugkijker" vind ik dit prima. De tijd die ik nu besteed aan het terugkijken van de FP samenvattingen (~5 tot 10 minuten per FP) kan ik nu gebruiken om een volledige sprint te kijken welke toch veel leuker is. De Quali keek ik sowieso al terug door vooral de eerste snelle laps te bekijken en de pauze voor de laatste keer naar buiten te skippen. Het nieuwe format met kortere tijden zorgt ervoor dat die pauze bijna verdwijnt.
Zelf denk ik dat ze de Sprint Quali gebruiken om ook te kijken of verplichte banden quali misschien interessant is voor de echte quali in de toekomst. En idem voor de kortere tijd van Q1/Q2/Q3. Kijken of dat bevalt.
Wat ik zelf wel leuker zou vinden voor de sprint quali is om de pauzes tussen Q1/Q2/Q3 te minimaliseren of zelfs weg te halen. Dus na Q1 de laatste 5 er uit, en direct door naar Q2. En dan naar Q3 krijg je dan een mad dash om banden te wisselen en meteen naar buiten te gaan om nog 2 laps neer te kunnen zetten voor Q3.
Misschien verplichte pitstop zodat men niet einde Q2 begint met een fast lap en die dan eigenlijk in Q3 zet
Nu duurt de Sprint Quali 45 minuten voor 30 minuten daadwerkelijke quali

De pauzes in de kwalificatie moeten blijven uiteraard, er moet reclame uitgezonden worden zodat de tv gelden hoog kunnen blijven
60 toch ? Althans volgens het tijdschema. Ik zie zo snel niet wat de tijd tussen de Q's wordt voor die "shootout".Waah schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:26:
Nu duurt de Sprint Qualy nog steeds 100 minuten voor 30 minuten daadwerkelijke qualy
Mooi overzicht trouwens.
Ik zie dat ik met hele oude info werkPlenkske schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:09:
[...]
60 toch ? Althans volgens het tijdschema. Ik zie zo snel niet wat de tijd tussen de Q's wordt voor die "shootout".
Mooi overzicht trouwens.
https://f1chronicle.com/how-does-formula-1-qualifying-work/
december 2022

Ik zal het even updaten. Het is inderdaad 45 minuten totaal voor de sprint quali en een uur voor de gewone quali. Dat zou dus 2x7,5 minuut zijn net als bij gewone quali
[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 26-04-2023 11:21 ]
Dat zal een belangrijke reden zijn ja. Samen met safety, want hoe ga je die chaos veilig managen met het weghalen van afvallers, de drukte in de pitstraat met kans op unsafe releases etc. Al zal de eerste zwaarder wegen.mavamal schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:09:
De pauzes in de kwalificatie moeten blijven uiteraard, er moet reclame uitgezonden worden zodat de tv gelden hoog kunnen blijven
Toch zou voor de kijker het best leuk zijn om die pauzes weg te halen. Zeker op een track als Spa waarbij binnen 8 minuten 2 snelle laps rijden inc. opwarm en cooldown nog wel eens een uitdaging kon blijken.
Als je dan als laatste naar buiten gaat in Q2 voor een snellere track door meer rubber, betekent dat direct dat je veel later aan Q3 kan beginnen en daardoor misschien geen 2 laps kan rijden. Er komt weer andere tactiek kijken waardoor een hoger team misschien liever voor een snelle Q3 wil gaan dan Q2, waardoor een langzamer team in Q2 ze nog net voorbij kan en ze Q3 niet mogen starten

Ik ben wel nieuwsgierig wat er nu met Parc Fermé gebeurt eigenlijk. Want het is toch best wel tricky (gebleken) dat je de plank behoorlijk mis kan slaan qua setup en er vervolgens het hele sprintweekend last van hebt. De volgorde van FP/Q/SQ/S/R vind ik dan eigenlijk ook onlogisch. Het idee was natuurlijk dat je niet een Q-setup kan maken en deze vervolgens voor de race helemaal omgooit.
Zou het dan niet een beter idee zijn om die volgorde wat aan te passen:
Fr: FP1 - SQ
Sa: S - Q (Parc Fermé)
Su: R
Ik snap dat dit misschien niet wenselijk is omdat de vrijdag dan weer minder interessant wordt. En de Sprint krijgt ook een iets minder prominente plek. Maar de hele volgorde/opbouw vind ik persoonlijk een stuk logischer en houdt de waarde van de traditionele Q in stand.
Zou het dan niet een beter idee zijn om die volgorde wat aan te passen:
Fr: FP1 - SQ
Sa: S - Q (Parc Fermé)
Su: R
Ik snap dat dit misschien niet wenselijk is omdat de vrijdag dan weer minder interessant wordt. En de Sprint krijgt ook een iets minder prominente plek. Maar de hele volgorde/opbouw vind ik persoonlijk een stuk logischer en houdt de waarde van de traditionele Q in stand.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics