[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 80 Laatste
Acties:
  • 900.902 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:22
Maasluip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:50:
Ik snap dat het weekend met een sprintrace een klote weekend was. Ik snap dat ze dat willen oplossen. Maar om het weekend nog meer fucked-up te maken dan het was daar los je dat niet meer op.

• Quali was volgens mij altijd een goedbekeken event. Dat doe je nu tijdens kantooruren. Wie gaat die quali nu kijken? Of is dit een methode om herhalingen populair te maken?
Quali is volgens mij (meestal) net buiten de (reguliere) kantooruren van een Sprint-race weekend, vaak tegen 18:00. Was vorig jaar tenminste wel zo.

En daarnaast, voor de kijkers is het misschien nu een "nadeel".
Voor de bezoekers ter plaatsen is het een stuk interessanter geworden! Je hebt nu op vrijdag training & Q (ipv van 2 trainingen), op zaterdag heb je hele dag actie, en op zondag de race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Ryur en de ticketprijzen kunnen dan (flink) omhoog voor zeker de vrijdag, en ook de zaterdag, waardoor het rendabeler wordt voor de circuits!
spoiler:
totdat de circuits een nieuw contract moeten afsluiten en de FOM/FIA graag al die extra inkomsten voor circuits in eigen zak wil steken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:32
Voor de liefhebber gisteren is naast 2023 ook de technical regulations voor 2024 bekend gemaakt.

Opvallend voor 2024 is dat de LED wieldoppen eruit gehaald zijn. Het was intieel de bedoeling om informatie via de LED wieldoppen te delen met de toeschouwers. Mogelijk een reden dat het niet meer opgenomen is vanwege de gewichtproblematiek bij de huidige generatie wagens. De wijziging van 13 naar 18 inch banden heeft het gewicht doen toenemen en toevoeging van LED elektronica zal het zeker niet lichter maken.

https://www.motorsport.co...r-plan-for-2024/10460653/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 14:10
Fauna schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:33:
Ik ben wel nieuwsgierig wat er nu met Parc Fermé gebeurt eigenlijk. Want het is toch best wel tricky (gebleken) dat je de plank behoorlijk mis kan slaan qua setup en er vervolgens het hele sprintweekend last van hebt. De volgorde van FP/Q/SQ/S/R vind ik dan eigenlijk ook onlogisch. Het idee was natuurlijk dat je niet een Q-setup kan maken en deze vervolgens voor de race helemaal omgooit.

Zou het dan niet een beter idee zijn om die volgorde wat aan te passen:
Fr: FP1 - SQ
Sa: S - Q (Parc Fermé)
Su: R

Ik snap dat dit misschien niet wenselijk is omdat de vrijdag dan weer minder interessant wordt. En de Sprint krijgt ook een iets minder prominente plek. Maar de hele volgorde/opbouw vind ik persoonlijk een stuk logischer en houdt de waarde van de traditionele Q in stand.
Bij een chassis wissel mag je die dag niet meer rijden. Knap lastig als je bij de sprint dus een crash hebt met chassis schade en je de Q voor race op zondag niet meer mag starten. Waarmee je dus ook weer terug bent bij de "niemand durft risico te nemen want gaat maar om een paar punten maar met beetje pech kost het veel plekken voor de race op zondag". Wat ze nu dus hebben opgelost door voor de hoofd race weer de startplekken van de Q te nemen. (Waarbij ze dan weer wel hadden kunnen kiezen voor één Q die zowel voor sprint als race gelden, i.p.v. de sprint shootout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Waah schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:27:
[...]

Dat zal een belangrijke reden zijn ja. Samen met safety, want hoe ga je die chaos veilig managen met het weghalen van afvallers, de drukte in de pitstraat met kans op unsafe releases etc. Al zal de eerste zwaarder wegen.

Toch zou voor de kijker het best leuk zijn om die pauzes weg te halen. Zeker op een track als Spa waarbij binnen 8 minuten 2 snelle laps rijden inc. opwarm en cooldown nog wel eens een uitdaging kon blijken.

Als je dan als laatste naar buiten gaat in Q2 voor een snellere track door meer rubber, betekent dat direct dat je veel later aan Q3 kan beginnen en daardoor misschien geen 2 laps kan rijden. Er komt weer andere tactiek kijken waardoor een hoger team misschien liever voor een snelle Q3 wil gaan dan Q2, waardoor een langzamer team in Q2 ze nog net voorbij kan en ze Q3 niet mogen starten O-)
Krijg je bij een doorlopende sessie niet weer iets dat sterk lijkt op die onzin van 2017 waarbij er iets van elke minuut de langzaamste afviel? Toen waren er coureurs die in de pits stonden en ineens te horen kregen dat ze onderaan stonden en afvielen. Of er achter kwamen dat ze toch echt hun rondetijd moesten gaan verbeteren maar nog maar x seconden hadden om dat te doen. Gelukkig hebben ze dat toen na twee of drie weekenden weer teruggedraaid. Want dat was echt een farce van jawelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:36
RobertMe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:32:
[...]
Bij een chassis wissel mag je die dag niet meer rijden. Knap lastig als je bij de sprint dus een crash hebt met chassis schade en je de Q voor race op zondag niet meer mag starten.
Na de sprintrace is er geen Q meer.

Edit: verkeerd begrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 26-04-2023 13:49 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
hansvk schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:38:
[...]

Na de sprintrace is er geen Q meer .
Ya don't say 8)7

spoiler:
Je hebt ook de post gelezen waarop ik reageerde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-09 17:34
hansvk schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:38:
[...]

Na de sprintrace is er geen Q meer .
Dat bedoeld RobertMe ook. Door de kwalificatie van de hoofdrace naar vrijdag te verschuiven hebben de crashes op zaterdag van de sprint shootout en sprintrace minder invloed op het start grid van de hoofdrace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:32:
[...]

Bij een chassis wissel mag je die dag niet meer rijden
Ik kan me niet zo goed voorstellen waarom dat zo zou zijn en ik ken dit ook niet als regel. Heb je daar misschien een bron van? Wat ik me wel goed voor kan stellen is dat de tijd tussen sessies waarschijnlijk te kort is om een complete chassiswissel te doen en dat het daardoor de facto neerkomt op de rest van de dag niet meer kunnen rijden.

Edit: ah, niet "chassis" maar "survival cell", SR 31.4. Er staat verder niet echt een reden bij maar de boel moet "opnieuw gekeurd" worden en mag inderdaad niet meer gebruikt worden die dag. Misschien heeft het te maken met het aantal uren voor de eerste sessie dat scrutineering normaal klaar moet zijn en zoveel tijd is er ook niet tussen de sessies.

[ Voor 26% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
RobertMe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:43:
[...]

Ya don't say 8)7

spoiler:
Je hebt ook de post gelezen waarop ik reageerde?
Niet goed genoeg blijkbaar |:(

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DataGhost schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:44:
[...]

Ik kan me niet zo goed voorstellen waarom dat zo zou zijn en ik ken dit ook niet als regel. Heb je daar misschien een bron van? Wat ik me wel goed voor kan stellen is dat de tijd tussen sessies waarschijnlijk te kort is om een complete chassiswissel te doen en dat het daardoor de facto neerkomt op de rest van de dag niet meer kunnen rijden.
In ieder geval betekent een chassis change na de Q automatisch een pitlane start. Maar ik meen ook dat je de andere dagen niet meer mag rijden (die dag dus). Zoals je zelf al aanhaalt is er (waarschijnlijk) de tijd niet voor. En volgens mij staat de FIA om die reden een chassis change ook niet toe, om rush jobs en "auto's die uit elkaar vallen" te voorkomen. Door te verbieden dat je tussen FP1 & FP2 / FP3 & Q een chassis change mag doen heeft het team ook automatisch voldoende tijd om de auto weer correct op te bouwen.

Het doorspitten van de regels ben jij meer van dus laat ik aan jou over :p
Edit: en dat doorspitten van de regels heb je dus al gedaan _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 26-04-2023 13:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Oké.... Hear me out....

Mijn idee voor volgend seizoen:

Vrijdag 1e vrije training, daarna kwalificatie.
Op basis van de resultaten van de kwalificatie wissel je positie met je teamgenoot.

Zaterdag sprintrace waarvan de uitslag omgedraaid wordt voor de race later op de dag (reverse grid).
De top 10 die daaruit komt, wordt omgedraaid voor de uiteindelijke uitslag (reverse classification).
..
Zondag. 2e vrije training.
..
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:10:
Oké.... Hear me out....

Mijn idee voor volgend seizoen:

Vrijdag 1e vrije training, daarna kwalificatie.
Op basis van de resultaten van de kwalificatie wissel je positie met je teamgenoot.

Zaterdag sprintrace waarvan de uitslag omgedraaid wordt voor de race later op de dag (reverse grid).
De top 10 die daaruit komt, wordt omgedraaid voor de uiteindelijke uitslag (reverse classification).
..
Zondag. 2e vrije training.
..
:+
Reverse classification hahahahahha
Logan Sargeant, you are the world champion, the world champion!

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ok, vrijdag, q voor sprintrace op zaterdag. dan fp1. Dan zaterdagmorgen fp2. Dan sprint. Uitslag sprint gaat door /dev/urandom om startgrid zondag te bepalen. Op zondag moet iedereen eerst een rondje over het circuit rennen, starten vanaf de grid in de bepaalde volgorde. Na het rondje krijg je een elektrische fiets. Die wordt het team klaargezet en mag elektrisch, maar is van Gazelle, dus dat is Formule-G. Bij aankomst na dat rondje mogen degenen die het overleven, overleggen wat de grid wordt voor de hoofdrace.

Zo is de gridwalk interessant, kunnen we die ook uitzenden.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
Ik heb een beter idee:

Vrijdag vrije training 1 en vrije training 2
Zaterdag Vrije training 3 en kwalificatie
Zondag de Race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:08
Ze hadden beter de kwalificaties dan om kunnen draaien:

Vrijdag: FP1 en Sprint Shootout
Zaterdag: Qualifing en Sprint race
Zondag: Hoofdrace

Dan is de noodzaak om vrijdagmiddag een kwalificatie te volgen minder hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik ben hier (als een van de weinige hier zo te lezen) heel blij mee. Alleen nog de top 8 van de grid omdraaien voor de sprint race en het is perfect. Ik vind F2 het allerleukst om te kijken.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:35:
[...]

Krijg je bij een doorlopende sessie niet weer iets dat sterk lijkt op die onzin van 2017 waarbij er iets van elke minuut de langzaamste afviel? Toen waren er coureurs die in de pits stonden en ineens te horen kregen dat ze onderaan stonden en afvielen. Of er achter kwamen dat ze toch echt hun rondetijd moesten gaan verbeteren maar nog maar x seconden hadden om dat te doen. Gelukkig hebben ze dat toen na twee of drie weekenden weer teruggedraaid. Want dat was echt een farce van jawelste.
Nee dat krijg je niet, want het blijft gewoon per Q. En de kans dat je in de pit blijft is klein tenzij je mijlenver voor staat.

Dan ZOU het theoretisch wel kunnen voorkomen, maar dat is niet anders als we nu hebben met Q1/Q2/Q3. Eigenlijk blijft het format gelijk met nu, behalve die 7,5 minuut pauze. Waardoor je snel banden moet wisselen, en door de korte tijd die je hebt in Q3 (8 minuten) je moet kiezen tussen op het laatst naar buiten in Q2, maar dus nog een ronde doen om de pits in te komen wat je tijd kost in Q3.... Of juist gokken dat je safe bent voor Q3 en als eerste de baan op in de hoop dat je dan wel 2 flying laps kan doen.

Dus nee niet echt hetzelfde.

Het grootste probleem is het op tijd melden van coureurs die hun rondetijd is afgepakt. En aangezien ze dat nu niet eens altijd lukt met die tijd er tussen (Perez Oostenrijk anyone?) zal dat het grootste obstakel zijn... want als je na 6 minuten in Q3 te horen krijgt dat je P11 was, maar nu P10 bent word een flying lap zetten een uitdaging op Spa :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XNL073 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:07:
Ze hadden beter de kwalificaties dan om kunnen draaien:

Vrijdag: FP1 en Sprint Shootout
Zaterdag: Qualifing en Sprint race
Zondag: Hoofdrace

Dan is de noodzaak om vrijdagmiddag een kwalificatie te volgen minder hoog.
Het hele idee is juist dat er 3 dagen iets 'belangrijks' is om 'te volgen'.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:25:
[...]

Het hele idee is juist dat er 3 dagen iets 'belangrijks' is om 'te volgen'.
Maar de zaterdag is nu toch sowieso niet belangrijk? :+ En als een dag waarop punten gegeven belangrijk is dan is de vrijdag nog steeds niet belangrijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:11
Stoelenwissel voor volgend jaar is vast begonnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Officieel.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TinusXIII schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:11:

[Embed]
Laurent Mekies weer terug naar AlphaTauri? Zou die Riccardo Adami ("Ricci", engineer van Sainz, en daarvoor Vettel) dan ook meenemen? Tijdje terug Monza 2008 terug gekeken, en die twee zaten toen aan de Toro Rosso pitwall, Adami ook toen al als race engineer van Vettel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 19:04
Mog schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:11:
Ik ben hier (als een van de weinige hier zo te lezen) heel blij mee. Alleen nog de top 8 van de grid omdraaien voor de sprint race en het is perfect. Ik vind F2 het allerleukst om te kijken.
Nee hoor, het kan best iets zijn, dus geef het zeker een kans. Persoonlijk vind ik het niet erg dat ze eens wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:36
murphydrz schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:40:
Ik heb een beter idee:

Vrijdag vrije training 1 en vrije training 2
Zaterdag Vrije training 3 en kwalificatie
Zondag de Race
Zaterdag FP1 en FP2.
Zondag race, grid omgekeerde volgorde van wk stand.

erutangiS

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik kwam dit ook nog tegen over een ontwerpfout in de RB16 waardoor die auto maar bleef spinnen. :)
Pierre Waché, Technical Director at Red Bull, told Motorsport in Jan 2021that they could've beaten the W11: “We missed an opportunity because they (Mercedes) were beatable. If we had found what we find now on the car, we would have beaten them. It annoys me and we all think the same."

He said this because Red Bull had decided in 2020 to change the concept aggressively on the front of the RB16 and switch to the Mercedes concept with a narrow nose because the previous concept no longer worked following the 2019 regulations changes. The team went to a front wing loaded inward. Because of the regulation changes then, the high-rake concept became too sensitive and the downforce created by the rake was not robust enough across different speed conditions and ride heights.

Pierre Waché explained: “Knowing the results of the RB15 against our opponents, if we want to beat them, we have to take risks. The risk is great, but if we want to create a concept that beats that of our opponent, we have to change the current one.”

However, the upgrade didn't go as planned. A few spins from Max and Alex during pre-season testing did not overly worry the team, who attributed it to a "search for limits". Performance on slow corners was better, and that was Red Bull's goal.

Christian Horner said at that time on the concept change: “They (Mercedes) were so strong at low speeds, that was an area we needed to improve. I think we have improved. It's the start of a process, and the car will evolve from now on."

However, the 2020 Australian GP was canceled due to COVID and Red Bull had to wait for Austria, at the beginning of July, to start its season. Red Bull brought to Spielberg 3 big upgrades planned for canceled races, all tested on the simulator, including a new front wing.

Despite the installation of the new upgrade, the spins of Max and Alex continued, especially at Austria's turns 3 and 4 (where they were the fastest!). Red Bull also noticed a big weakness during the two fast corners of the circuit (T9 and T10) . That's why they reverted to an old spec wing.

Red Bull realized too late that huge correlation errors had been made, and that the car had a fundamental problem. Christian Horner said then: “When the (2020) season started, compared to what we had in the wind tunnel and CFD, something was wrong."

Pierre Waché commented on the correlation problems: “These problems have created misunderstandings of the behavior of the car. We had problems with the car and we hadn't anticipated that, we had to fix it during the season."

The problem was that at low speed, the diffuser no longer produced the expected downforce, caused by a lack of airflow because the diffuser, for a car with rake, is much higher than a car without. This stopping of support at low speed caused the spins. Red Bull's new front wing concept showed better performance at low speeds, but there were more frequent spins because the RB16 had problems keeping the air vortices on the 2 sides of the wing separated, which which made the diffuser ineffective.

Two big upgrades in Germany and Turkey helped to fill the gaps in the RB16. The goal was first to improve the coexistence between the aero and mechanical platform at the rear of the car. A "cape" on both sides of the fin was introduced in order to bring the airflow directly to the flat bottom and not the bargeboards.

Red Bull also changed the position of the exhausts so that, via the MGU-H, a certain amount of hot air was sent over the diffuser. Putting the exhausts low allowed for a more powerful airflow towards the diffuser, which improves downforce.

According to Max, the problem in 2020 could be "improved" but not "completely solved" and Red Bull had to wait until 2021 to fix the issue. Red Bull subsequently used its 2 development tokens in 2021 on the gearbox housing, which made it possible to change the arrangement of the rear suspension.

Pierre Waché said about the RB16: "The positive thing is that Honda did a very good job. Our limitation was not the engine, but us, which is good news. The problems on high speed corners and of the chassis were clearly a disappointment." Red Bull thought that Mercedes' thin nose concept combined with rake is the solution. And that these correlation concerns have kept Red Bull from fighting in 2020.

Paul Monaghan, Chief Engineer at Red Bull summarized it: “If we had driven in Melbourne, realized the problems and weak points of the car at that time, even with the lockdown we would not have missed the upgrades of March, April, May."
https://www.reddit.com/r/...wn_the_wrong_development/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:11

Marc H

- - Is wakker - -

The 2023 F1 Sprint Format Changes Explained!

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:16
Zonder Franz Tost dan maar een ontbijtje met cruesli?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Franz Tost weg is natuurlijk wel een beetje een eind van een tijdperk. Met alle shuffles van dit jaar en dat beetje van vorig jaar waren er nog maar 4 langdurig zittende teambazen?
Horner sinds 2005, het langst
Tost bij Toro Rosso / AlphaTauri een jaartje later, 2006 dus
Dan Toto van 2010(?) bij Mercedes
En dan krijg je al Steiner bij Haas sinds 2016 / oprichting team.

En dan heb je Vasseur, Krack, Szafnauer, Stella, Vowles, <die van Alfa Romeo> die er pas sinds vorig of dit jaar zitten. Met dan ook maar een paar bekendere / langer meelopende namen in de sport (Stella het langst, volgens mij heeft die nog met Schumi bij Ferrari gewerkt?, Szafnauer zat natuurlijk al langer bij "team Silverstone" (Force India/RP), Vowles meerdere jaren bij Mercedes (ook met Schumi gewerkt), Vasseur relatief nieuw, Krack helemaal nieuw, die van Alfa helemaal nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:57
RobertMe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:11:

Met dan ook maar een paar bekendere / langer meelopende namen in de sport (Stella het langst, volgens mij heeft die nog met Schumi bij Ferrari gewerkt?,
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
Laurent Mekkies terug, vanaf volgend seizoen als team baas en Peter Bayer (werkte bij FIA) als CEO van Scuderia AlphaTauri. Dat laatste om het grote overzicht te houden en proberen zo efficient mogelijk de relatie van Red Bull Technology gebruik te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Mja het is allemaal al wel gezegd. Wat een belachelijk weekendformat, die sprintweekenden.

Ik stel voor dat de Tweakers in sprintweekenden massaal de kwalificatie voor de race twee uur vóór de race terugkijken en we hier op het forum net doen alsof het live is. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:53
Ik vind het eigenlijk jammer dat ze niet speciaal voor Koningsdag vandaag al beginnen met racen :+

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fu4AkIGX0AAcg-y?format=jpg&name=small

Statement

[ Voor 24% gewijzigd door basvn op 29-04-2023 13:04 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
TinusXIII schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:11:

[Embed]
Kan Mekkies zomaar ineens overstappen, zit er niet eerst een jaartje tuinieren aan vast en een dikke afkoopsom voor Ferrari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
D.deJong schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:42:
[...]

Kan Mekkies zomaar ineens overstappen, zit er niet eerst een jaartje tuinieren aan vast en een dikke afkoopsom voor Ferrari?
Gardening leaf is ook aan wetgeving onderhevig. Het kan niet (in alle landen) afgedwongen worden. Daarnaast wordt er naar mijn idee alleen moeilijk gedaan over key technical personal. Zie bv een Dan Fallows die veel details van de RB wist en RB alleen om zijn kennis / bijdragen aan het team niet kwijt wilde. Maar dat is dan nog steeds iets wat de teams zich onderling uitvechten en vaak neer zal komen op dat de huidige werkgever nog steeds salaris betaalt maar de persoon niet meer hoeft te komen opdagen.
Maar coureurs en monteus wisselen ook vaak genoeg van team zonder overgangsperiode. En zie alleen al afgelopen half jaar met teambazen. Alleen Vasseur al die direct van Sauber naar Ferrari mag (Sauber? Ja, Vasseur was CEO van Sauber, en in die rol teambaas van Alfa Romeo). Same voor Szafnauer die van Racing Point meteen naar Alpine kan. Vowles die meteen van Mercedes naar Williams kan. Seidl die stopt als team principle van McLaren en meteen aan de slag kan als CEO van Sauber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Waarom is Red Bull in race pace zoveel sneller dan Ferrari in vergelijking tot de kwalificatie? Heeft dat te maken met bandenmanagement; het conservatiever moeten rijden door Ferrari in de race? Hoe de Red Bull gebalanceerd is als de auto zwaarder is? Probeer dat te begrijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 30-04-2023 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 18:10
Tommy The Cat schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:52:
Waarom is Red Bull in race pace zoveel sneller dan Ferrari in vergelijking tot de kwalificatie? Heeft dat te maken met bandenmanagement; het conservatiever moeten rijden door Ferrari in de race? Hoe de Red Bull gebalanceerd is als de auto zwaarder is? Probeer dat te begrijpen.
Volle of lege tank scheelt als ik me niet vergis 100 kg. Dat maakt een wereld van verschil. Dan inderdaad ook nog hoe zwaar de banden belast worden, ook daar maakt 65 kg brandstof t.o.v. de sprintrace (1/3 v.d. afstand van de GP) ook een flink verschil, waarschijnlijk.
Daarnaast lijkt Red-Bull ook wat kwalificatie-pace op te offeren ten faveure van een betere race-pace, voor wat betreft de afstelling van de auto. (Wellicht zou een optimale q afstelling 1 of 2 tienden in Q opleveren, maar 2-3 (of meeer?) tienden in de race kosten.) Als je een snellere auto hebt, kan je je veroorloven om voor de Q op dezelfde pace te mikken als de concurrentie, en dat als voordeel meenemen naar de race. Je hebt tenslotte niets aan een gat van 2-tienden in de statistiek van kwalificatie, terwijl 2 tienden in de race 50 keer voordeel oplevert.

Met de huidige inhaalmogelijkheden, kan je je ook veroorloven om nèt niet pole te hebben. Alleen op Monaco zal je daarmee niet de gok nemen, op alle andere circuits is met een snellere auto en DRS wel in te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 30-04-2023 15:43 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 13:40
Newey heeft een nieuw contract getekend.
https://www.motorsport.co...ed-bull-f1-team/10463636/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zou hij meer verdienen dan een max? (persoonlijk zou ik dat wel verwachten)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
himlims_ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Had begrepen dat ze bij Red Bull hem als consultant "huren", om zo het budget cap te omzeilen. En dus iemand anders ook een hoog salaris te geven buiten het budgetcap om (3 medewerkers in totaal).

Er gaan ook geruchten rond dat Enrico Balbo, Head of Aerodynamics van Red Bull Racing op weg is naar Ferrari. In ruil voor Laurent Mekies die dan naar Scuderia AlphaTauri gaat als teambaas. Volgens dit Italiaanse krant zijn de onderhandelingen bezig.

Las ook dat er een andere engineer weg gaat naar Ferrari, Pierre Waché wordt genoemd. Maar betwijfel of dat waar is.

[ Voor 41% gewijzigd door NeverSettle op 01-05-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

NeverSettle schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Had begrepen dat ze bij Red Bull hem als consultant "huren", om zo het budget cap te omzeilen.
Ik lees net dat Adrian Newey gewoon de functie blijft houden die hij nu ook heeft.
De officiële functie van Newey is en blijft die van 'chief technical officer'. Het betekent in de praktijk dat de Brit aan het hoofd staat van alle technische afdelingen van Red Bulls Formule 1-team, Red Bull Advanced Technology en ook de inmiddels opgestarte Red Bull Powertrains-afdeling. Wat betreft het Formule 1-team is Newey logischerwijs de hoofdontwerper, oftewel het grote brein, en werkt hij qua dagelijkse uitvoering nauw samen met Pierre Waché, die op papier technisch directeur is.
Bron

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

himlims_ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Newey pakt 10-12 miljoen. Max 50+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
sjaool schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Ik lees net dat Adrian Newey gewoon de functie blijft houden die hij nu ook heeft.

[...]

Bron
AMuS schreef wat anders in 2022:

The top three earners on each team are exempt from the budget cap. In between it was said that Red Bull design guru Adrian Newey was not one of these three. Red Bull would employ him through a consultant contract, and thus not count. So Red Bull could put another top engineer under the exceptions and save money.

Hoe dan ook, blij dat hij bij Red Bull blijft :P

Edit: bron.

[ Voor 7% gewijzigd door NeverSettle op 01-05-2023 12:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38

Tripl3 D

Brother in Arms

Tussenstandje met grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaTuSn_nPBPWgxBng89ZcytB7c8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mo60hm3bhE406wvHw5CZ9Nf8.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 15:32
Alonso is lekker consistent :+

[ Voor 1% gewijzigd door YoupS op 02-05-2023 16:31 . Reden: gogogadget taalcheck. Dank Yakuza ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• basvn
YoupS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Alonso is lekker consequent :+
Die is gister expres 4e geworden zodat hij evengoed 15 punten had dit weekend /s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrA1tEbN1dH1HWRfiMfkqOI6tHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vY2xcCcSqqSqDIo7rqq4496l.png?f=user_large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YoupS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Alonso is lekker consequent :+
Consistent :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tommy The Cat schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:52:
De RB lijkt de banden minder te belasten.

Wat (kort door de bocht) resulteert in:
Moeilijker warm te krijgen voor een Qualy lap. (RB lijkt vooral moeite te hebben om de voorbanden warm te krijgen)
Minder slijtage in de race waardoor ze langer een snellere pace kunnen vasthouden.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:23
Sergio Perez scoorde tijdens afgelopen weekend 33 punten. Bekend getal? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Eerder was bekend dat op 30 april (afgelopen weekemd) het FIA inschrijvingsproces voor nieuwe teams zou worden afgerond. Het was alleen erg stil rond dit onderwerp en de FIA zal de FIA niet zijn want de uiterste datum is vanwege "administratieve redenen" nu verplaatst naar 15 mei.

https://the-race.com/form...w-team-search-latest-fia/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lcy1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/343770021_2763850467090782_5739396139687232299_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=09cbfe&_nc_ohc=H0b9UuopC1kAX8PQsTp&_nc_ht=scontent-lcy1-1.xx&oh=00_AfATmVekKdeZbGcFWcLAtgP5qjmNQzVVNYaT4uNM9LIh2w&oe=6456111A

RBR is bezig met de makeover naar Miami Theme!

Ben benieuwd wat de livery gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
basvn schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:51:
[Afbeelding]

RBR is bezig met de makeover naar Miami Theme!

Ben benieuwd wat de livery gaat worden!
Ik hoop met enkele knipoogjes naar GTA Vice City.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En uiteraard was de saaie race in Baku de schuld van de korte DRS:
https://www.motorsport.co...r-baku-drs-zone/10464063/
F1 drivers blame shortened DRS zone for "boring" Azerbaijan GP
Formula 1 drivers say that the racing in Azerbaijan was compromised by the decision to cut the DRS zone on the main straight by 100 metres compared to last year.
Eigenlijk zou met deze generatie auto's de DRS overbodig moeten worden, maar blijkbaar is het nog steeds een soortvan onmisbare gimmick?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Dazzler2120

FP ProMod
YakuzA schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:25:

[...]

Eigenlijk zou met deze generatie auto's de DRS overbodig moeten worden, maar blijkbaar is het nog steeds een soortvan onmisbare gimmick?
Het verhogen van de vloer, om porpoising te voorkomen, schijnt een negatief effect te hebben op de volgbaarheid van de auto's. Daardoor lijkt het erop dat er dit jaar een stap terug gedaan is in de volgbaarheid van de auto's. Er wordt simpelweg weer meer turbulentie gecreëerd ten opzichte van vorig jaar.
Dat betekent dus ook dat DRS meer noodzakelijk is dan vorig jaar.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball

[...]

En de slipstream was deze keer ook minder effectief.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/41s8gcv09exa1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&v=enabled&s=390143c8b5cbfa3813fd0a7c98d917ba5ab96437

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:44
Kan iemand die even naar Lewis/Toto sturen? Als ze weer piepen over dominantie?

Volgens mij won MER ook de 6 races erna nog in 2016

[ Voor 7% gewijzigd door BasvanS op 02-05-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

streamnl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Ik hoop met enkele knipoogjes naar GTA Vice City.
beetje met een uzi op de autobanden van de concurrentie schietne :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 21:14
Kan me enerzijds wel voorstellen dat men (effectievere) DRS wil om meer inhaalacties te hebben, ipv dat je soms eindeloos achter iemand vast zit. Anderzijds, waar trek je de balans. Want als je te makkelijk ingehaald wordt op het rechte stuk en verdedigen kansloos is, dan is de lol ook snel weg.
Nu schoten de RB's voorbij de Ferrari's maar kwam meen Lando lang niet voorbij Hulkenburg, ondanks DRS.
Denk dat je altijd wel wat kan vinden om een regel in twijfel te brengen. Het is of te gunstig voor partij A, of niet gunstig genoeg voor partij B.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 15:11

[...]

Door het verplicht verhogen van de vloerranden kunnen de auto's dit jaar weer minder dicht achter elkaar rijden, want er is nu veel meer vuile lucht van de outwash. De nieuwe reglementen met grondeffect waren juist geïntroduceerd om dit te voorkomen zodat de auto's wel heel dicht konden volgen, zoals ze dat vorig jaar dus nog wel konden. Maar één bepaald team heeft er voor gezorgd dat dit nu weer om zeep is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
Waarbij 2015-2016 alleen maar gebeurde omdat de Mercedessen elkaar eraf mikten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
BasvanS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Kan iemand die even naar Lewis/Toto sturen? Als ze weer piepen over dominantie?

Volgens mij won MER ook de 6 races erna nog in 2016
De volgende 10 zelfs. Dat hele seizoen maar 2 races niet gewonnen, Spanje en Maleisië

2014: 3 niet gewonnen door mercedes
2015: 3 niet gewonnen door mercedes
2016: 2 niet gewonnen door mercedes

Seizoen 2015 en 2016 heeft de langste streak achter elkaar dat er maar 1 race door iemand anders werd gewonnen. 21 races achter elkaar, 1 gewonnen door Red Bull en de rest door Mercedes. En zoals hierboven gezegd, als de Mercedessen elkaar er niet af hadden gebeukt vanaf P1/P2 was dat een veel langere streak geweest

Nee, Mercedes was niet een klein beetje dominant...

[ Voor 42% gewijzigd door Blik1984 op 02-05-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45

Vuvuzela

My spire is forming

cordonbleu schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:51:
[...]
Maar één bepaald team heeft er voor gezorgd dat dit nu weer om zeep is....
Altijd die FIA weer he..

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
cordonbleu schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Door het verplicht verhogen van de vloerranden kunnen de auto's dit jaar weer minder dicht achter elkaar rijden, want er is nu veel meer vuile lucht van de outwash. De nieuwe reglementen met grondeffect waren juist geïntroduceerd om dit te voorkomen zodat de auto's wel heel dicht konden volgen, zoals ze dat vorig jaar dus nog wel konden. Maar één bepaald team heeft er voor gezorgd dat dit nu weer om zeep is....
Ook vorig jaar waren ze nog erg afhankelijk van DRS. Ze konden elkaar wel dichter volgen dan de jaren ervoor, maar was nog lang niet de situatie bereikt dat ze zonder DRS konden. Dus verhogen van rijhoogte is niet het enige probleem...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cordonbleu
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:36:
[...]

Ook vorig jaar waren ze nog erg afhankelijk van DRS. Ze konden elkaar wel dichter volgen dan de jaren ervoor, maar was nog lang niet de situatie bereikt dat ze zonder DRS konden. Dus verhogen van rijhoogte is niet het enige probleem...
Het verhogen van de vloerranden heeft het kunnen volgen meetbaar verslechterd. Dan kan je wel vinden dat het niet het enige probleem is, maar dit probleem had er dus niet hoeven te zijn. Zoals vorig jaar al werd gezegd. Als je het porpoising niet onder controle hebt en je vindt je eigen auto niet veilig; fix your fucking car. Of rijd niet mee. Andere teams krijgen het wel voor elkaar. Dat is toch het hele spelletje, dat er teams zijn die wel zo vindingrijk zijn om het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
cordonbleu schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Het verhogen van de vloerranden heeft het kunnen volgen meetbaar verslechterd. Dan kan je wel vinden dat het niet het enige probleem is, maar dit probleem had er dus niet hoeven te zijn. Zoals vorig jaar al werd gezegd. Als je het porpoising niet onder controle hebt en je vindt je eigen auto niet veilig; fix your fucking car. Of rijd niet mee. Andere teams krijgen het wel voor elkaar. Dat is toch het hele spelletje, dat er teams zijn die wel zo vindingrijk zijn om het op te lossen?
Ik geef alleen aan dat ze vorig jaar ook nog steeds heel erg afhankelijk waren van DRS, dus blijkbaar is het probleem groter dan alleen die vloerranden. Voor de rest heb ik weinig zin om weer mee te gaan in het 'laten we vooral Mercedes weer overal de schuld van geven', dus ga het verder hierbij laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cordonbleu
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Ik geef alleen aan dat ze vorig jaar ook nog steeds heel erg afhankelijk waren van DRS, dus blijkbaar is het probleem groter dan alleen die vloerranden. Voor de rest heb ik weinig zin om weer mee te gaan in het 'laten we vooral Mercedes weer overal de schuld van geven', dus ga het verder hierbij laten.
Welk ander team heeft dan zo gelobbyed om de vloer te verhogen? Noem het beestje gewoon bij de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
cordonbleu schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Welk ander team heeft dan zo gelobbyed om de vloer te verhogen? Noem het beestje gewoon bij de naam.
YakuzA gaf in zijn bericht aan dat DRS met deze generatie auto's nog steeds een onmisbare gimmick is. En dat klopt idd, maar dat was vorig jaar ook al waar. De hogere vloer draagt bij dat het volgen weer moeilijker wordt, maar het is niet zo dat als je de auto's van vorig jaar had gebruikt dat je dan een ineens een fantastische race had gehad afgelopen weekend. Want de auto's van vorig jaar waren ook gewoon nog steeds veel afhankelijk van DRS...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het punt blijft dat het dit jaar verslechterd is na lobby terwijl je juist zou willen verbeteren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Mee eens, maar het wordt nu zo gebracht alsof het allemaal de schuld van het verhogen van de vloer is. Het heeft het idd verslechterd, maar is niet het enige probleem dat DRS nog steeds nodig is. Het is niet zo dat als je terug zou gaan naar de rijhoogte van vorig jaar dat je dan DRS nu weg zou kunnen laten.

[ Voor 22% gewijzigd door Tomcatter_31 op 02-05-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Maar de oplossing is dan toch gewoon meer grondeffect en meer mechanische grip op 1 of andere manier?

Ik weet trouwens niet of een randje omlaag aan de zijkant gaat helpen als dat purpoisen weer terug komt. Maar ze moeten gewoon wat verder gaan in het ontwerp om toch weer eenzelfde neerwaardse druk te krijgen als vorig jaar, want dat was echt significant beter dan vorige jaren.

Desnoods halen ze nog meer van de vleugels af of nog meer om de banden heen minder te laten verstoren. Ik vind niet dat ze stil moeten zitten van de FIA want het lijkt me duidelijk dat dit de actie gewoon negatief beïnvloed.

Nou is Baku al geen goed voorbeeld geweest, maar bij Australië was het al een verbetering dan de races ervoor. Maar het kan gewoon nog beter. Formule E en Indycar zitten wat mij betreft al dichter op elkaar en daar heb je veel meer actie. Vooral bij FE is het verschil echt dag en nacht met vorig jaar.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 13:55
Helm van Max Verstappen tijden Miami.
Vind het persoonlijk wel een mooie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfv3wEzF7j2jVteZ4TnLXQ6qhiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tcJgiKh8DvmuV0Ngq9gXxyQK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xdh9q8k8q0_atAmPKJ3ondYKZGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vCRcKGR0cSxM9kzoWNdPho6o.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjsLvN8h1SXxoHF3p1_MixB_jiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/88eBcdwDKBn5f7MQyfRjoKeC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVp67_G647HQY3uE5jIsasmXx4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9GQtclraZwYGIFKwNjjTEDh.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Martinspire schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:54:
Maar de oplossing is dan toch gewoon meer grondeffect en meer mechanische grip op 1 of andere manier?

Ik weet trouwens niet of een randje omlaag aan de zijkant gaat helpen als dat purpoisen weer terug komt. Maar ze moeten gewoon wat verder gaan in het ontwerp om toch weer eenzelfde neerwaardse druk te krijgen als vorig jaar, want dat was echt significant beter dan vorige jaren.

Desnoods halen ze nog meer van de vleugels af of nog meer om de banden heen minder te laten verstoren. Ik vind niet dat ze stil moeten zitten van de FIA want het lijkt me duidelijk dat dit de actie gewoon negatief beïnvloed.

Nou is Baku al geen goed voorbeeld geweest, maar bij Australië was het al een verbetering dan de races ervoor. Maar het kan gewoon nog beter. Formule E en Indycar zitten wat mij betreft al dichter op elkaar en daar heb je veel meer actie. Vooral bij FE is het verschil echt dag en nacht met vorig jaar.
Maar FE en en Indycar zijn allemaal hetzelfde chassis; dirty air is niet alleen 'om de downforce te verbeteren' maar ook gewoon om je achterliggers dwars te zitten.

Ik zag een filmpje over de ophanging van de RB die zorgt voor meer mechanische grip, de geometrie is anders dan bij de rest en dat heeft zijn effect op .. ground effect en dus op gestuiter. Het zorgt ervoor dat het geheel constanter/stabieler over de baan gaat en dus minder op de grond komt. (ah, hier: YouTube: The key to Red Bull’s speed that F1 rivals missed - The Race is niet heel top, er zijn vast artikelen die het beter beschrijven)

Je ziet dat het originele ontwerp van de FIA inmiddels echt niet meer lijkt op wat er rondrijd; er wordt gewoon hard om de regels heen gewerkt.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
pjottum schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:00:
Je ziet dat het originele ontwerp van de FIA inmiddels echt niet meer lijkt op wat er rondrijd; er wordt gewoon hard om de regels heen gewerkt.
Er wordt niet om de regels heen gewerkt. Ten eerste was die FIA promo auto al illegaal toen de auto's vorig jaar het circuit op gingen. En daarnaast werd er veel gesproken over dat de regels tot eenheidsworst zouden lijden omdat er geen vrijheid zou zijn, maar is ook vorig jaar al gebleken dat de regels toch best wel ruimte tot verschillende ontwerpen gaf.

En m.b.t. de dirty air discussie. Het moet natuurlijk ook niet vergeten worden dat we intussen weer een jaar verder zijn. Vorig jaar lag de focus op een degelijke basis auto bouwen. Hoe langer deze regels nu blijven hoe meer er op specifieke zaken gefocust kan worden en dus meer en meer details worden toegevoegd. En het zijn (juist) de details die steeds meer dirty air geven. Waar vorig jaar de floor edges redelijk rechttoe rechtaan waren worden er nu weer steeds meer gaten, sleuven, bobbels, ... er aan toegevoegd om meer downforce te genereren, maar als neveneffect heeft dat ook allemaal dat de dirty air toeneemt. Dus het is niet alleen de aangepaste regel m.b.t. de verhoogde vloerranden waardoor er meer dirty air is, maar het komt ook "doordat de auto's verder ontwikkeld zijn".

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• Chocoball
De concurrentie bljift zoeken wat de RB19 zo snel maakt in de samenvatting en vertaling.
  • In Baku kwam Red Bull als eerste over de finish. Daarna volgde Ferrari op 21 seconden, Aston Martin op 22 seconden en Mercedes op 46 seconden achterstand. De rest van het veld volgde met 81 seconden.
  • Op een ronde is Red Bull kwetsbaar maar zodra de lichten op zondag uitgaan rijdt Red Bull in een eigen klasse. Beide Red Bull coureurs konden er in Baku mee leven dat zaterdag en zondag de Ferrari van Leclerc voor hun zat. Zodra DRS geactiveerd werd was het gedaan met de 1e plek van Leclerc, in de sprint waren er 8 ronden voor nodig en in de race zelfs maar 3 ronden om Leclerc in te halen.
  • De concurrentie maakt zich steeds meer zorgen over het DRS effect van Red Bull. Zelfs inhalen met de achtervleugel open bleek een moeilijke opgave in Baku. Tenzij de voorligger een fout maakte zoals Stroll in bocht 16. Hamilton kon toen inhalen maar kwam pas op gelijke hoogte met Stroll bij de start-finish gemeten vanaf het detectiepunt in bocht 20. Red Bull echter haalde Leclerc in alsof hij in een F2 wagen reed en konden al voor het rempunt terug naar de ideale lijn. Ook in het onderlinge duel bestaat gevaar, Perez gaf aan dat hij er alles aan moest doen om Verstappen buiten het DRS bereik te houden omdat hij als eerste wagen ook kwetsbaar was.
  • Het DRS voordeel voor Ferrari was te klein. In de sprint was Leclerc zelfs met geopende achtervleugel geen gevaar voor Perez, de enige wagen die mogelijk in de buurt had kunnen komen was de Williams.
  • De goede basissnelheid van de RB19 is nog wel te verklaren omdat het areodynamisch gezien de meest efficiënte wagen van het veld is. Toch blijft de concurrentle met 2 vragen zitten:
    - Waarom is Red Bull zoveel sneller dan de anderen zodra DRS geactiveerd wordt?
    - Waarom gaat na het openen van de achtervleugel de snelheid in een steile curve omhoog?
  • In Baku lag meetpunt T1 (vleugel gesloten) vlak voor het DRS activatiepunt (vleugel open) en lag de start-finish 500 meter achter het DRS activatiepunt. Met geopende achtervleugel won Red Bull gemiddeld 22 km/u aan snelheid, Aston Martin 15, Mercedes 13 en Ferrari 8. Belangrijker was hoe dat gebeurde, zodra Red Bull op de DRS knop drukt gaat de snelheidscurve steil omhoog terwijl bij de concurrentie de curve meer gelijkmatiger omhoog gaat.
  • Was eerder de verdenking dat Red Bull de achterkant van de wagen bij topsnelheid kan laten zakken en door het dichtere grondcontact stall (overtrek) weet te veroorzaken. In de nieuwe theorie wordt gesteld zodra de achtervleugel zich opent de luchtstroom zo wordt aangepast dat er stall (overtrek) ontstaat onder de achtervleugel en bij de diffuser en beam wing. Dit effect zorgt voor minder luchtweerstand.
  • Wat Red Bull precies doet weet niemand maar wel valt op dat bij de startopstelling de monteurs steeds vaker een rij aan de achterkant van de wagen vormen om nieuwsgierigen weg te houden.
  • Wie denk dat Red Bull mogelijk illegaal bezig is komt bedrogen uit. Na de winst in Melbourne is de wagen van Verstappen specifiek gekeurd op de onderdelen dempers, vering, veerwegsensoren en was alles conform de regels van de FIA.
https://www.auto-motor-un...1/drs-red-bull-geheimnis/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chocoball
Het wordt weer langer opblijven want we gaan naar Miami [F1 2023] Race 5 GP van Miami

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 13:55
Azerbaijan GP 2023 - Full Length Team Radio's

Max is veel met zijn engineer aan het spreken om de balans in orde te krijgen na de SC.
Dat was verder al bekend toch even leuk om te horen hoe dit in alle rust gaat tijdens een race.

Meerdere rijders op het kanaal van RacePerMinute

[ Voor 17% gewijzigd door d-vine op 03-05-2023 08:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Leuk lang artikel over Adrian Newey op Nu:
https://www.nu.nl/nu-form...reep-op-de-formule-1.html

Volgens mij wel een account vereist om het hele artikel te kunnen lezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

JEightyFive schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:11:
Leuk lang artikel over Adrian Newey op Nu:
https://www.nu.nl/nu-form...reep-op-de-formule-1.html

Volgens mij wel een account vereist om het hele artikel te kunnen lezen.
:r dat nieuws steeds meer achter een login/premium/betaalmuur komt [..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
himlims_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Ja, eens. Ik weet echter niet of ik zomaar heel de inhoud hier mag plempen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:59

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

[...]

Ja irritant he |:( mogen ze van mij per direct weer afschaffen deze onzin met de betaalmuren..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
G_Dragon schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ja irritant he |:( mogen ze van mij per direct weer afschaffen deze onzin met de betaalmuren..
Want jij werkt gratis? Ik ben ook geen fan van de betaalmuren en zal er ook geen abo voor nemen. Maar ik begrijp het wel en heb er ook begrip voor. Niet dat ik dan ineens een abo neem, maar ik ga er ook niet over lopen klagen. Je hebt immers gewoon de keuze: of je betaalt voor het lezen van een uitgebreider artikel zodat die redacteur ook betaald kan worden, of je leest het niet. Maar klagen over dat het betaald is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Want jij werkt gratis? Ik ben ook geen fan van de betaalmuren en zal er ook geen abo voor nemen. Maar ik begrijp het wel en heb er ook begrip voor. Niet dat ik dan ineens een abo neem, maar ik ga er ook niet over lopen klagen. Je hebt immers gewoon de keuze: of je betaalt voor het lezen van een uitgebreider artikel zodat die redacteur ook betaald kan worden, of je leest het niet. Maar klagen over dat het betaald is...
Je hebt natuurlijk een punt, maar reclame op het scherm en jezelf registreren? En wat gaan zij doen met jouw gegevens?

Enfin, het is zoals het is.
Ik vond Max erg relaxed op de boardradio na de finish. Totaal geen frustratie of ergernis te bespeuren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:33:
[...]

offtopic:
nee - gewoon nee :+ die redacteur krijgt zijn salaris (of freelancer) het platform (zeker nu.nl staat RAM VOL met advertenties). Daarlangs 101 cookies/trackers en dat soort meuk (data om door te verkopen).

nieuws / informatie behoord vrij toegankelijk te zijn (mening), dit gegeven is aan het veranderen. Steeds meer informatie, onderzoek en publicaties komen achter slot en grendel te zitten (ene kan het prima betalen, ander persoon komt net rond).

begrijp prima dat een 'uitgebreid' of onderzoek artikel meer tijd (geld) kost, maar nieuws is een belangrijk onderdeel voor begrijpen van de maatschappij en wereld. Door dit steeds exclusiever te maken, gooit men uiteindelijk eigen ramen in.

Als je een (nieuws)site niet rendabel kunt houden met ads, sponsor content, data verzamelen heb je geen bestaansrecht!!

Ik heb kleine 10jr een grote (game)nieuws pagina gedraaid - dat gaat prima met ads, reclame, advertorials, user data. Dat ging echt niet om volume van nu.nl maar of je nu 10.000 bezoekers hebt, of 1.000.000 maakt niet heel veel uit. Je inkomsten gaan ook omhoog, dus kun je investeren in je netwerk/platform/hardware. Nu.nl is DPG media [..] die hebben het licht gezien in vorm van data verkopen. Prima! moet je doen, maar houdt je content wel vrij toegankelijk

f1 niews lees ik al jaren via (rss) http://www.f1reader.com/

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/9rks28e04fxa1.png

[ Voor 12% gewijzigd door himlims_ op 03-05-2023 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat red bull doet is toch al langer bekend. De drs flap zorgt ervoor dat de luchtstroom achter de auto versneld. Zij hebben echter balans gekregen in het feit dat als de drs open gaat de luchtstroom zo versnelt dat ze een hoop downforce verliezen. Minder downforce is minder drag is hogere topsnelheid. Juist die rechte lijn in versnellingverklaart dat er een duidelijke wijziging is in de drag en downforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:01:
Wat red bull doet is toch al langer bekend. De drs flap zorgt ervoor dat de luchtstroom achter de auto versneld. Zij hebben echter balans gekregen in het feit dat als de drs open gaat de luchtstroom zo versnelt dat ze een hoop downforce verliezen. Minder downforce is minder drag is hogere topsnelheid. Juist die rechte lijn in versnellingverklaart dat er een duidelijke wijziging is in de drag en downforce.
En volgens mij verliezen ze die downforce ook omdat de auto van rijhoogte veranderd? :)
Want daarmee speelt waarschijnlijk ook dat ze hun ophanging passief variabel hebben gemaakt met als variabelen de snelheid van de auto en de status van de achtervleugel. Daarmee is het een compleet auto-ontwerp rond dit effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:01
Conceptueel slim. Want waarmee kun je inhalen? DRS. Dus pas de auto aan zodat je meer voordeel hebt van DRS. Extra bonus, kwalificatie waar je altijd DRS open mag hebben op de geselecteerde stukken. Nadeel, bandjes warmen iets langzamer op maar het voordeel is veel groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Holk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:43:
Conceptueel slim. Want waarmee kun je inhalen? DRS. Dus pas de auto aan zodat je meer voordeel hebt van DRS. Extra bonus, kwalificatie waar je altijd DRS open mag hebben op de geselecteerde stukken. Nadeel, bandjes warmen iets langzamer op maar het voordeel is veel groter.
precies reden waarom ferrari in de qualificatie snel(ler) is dan in de race, of waarom rbl efficenter is op racepace.

my 2ct; ze hadden de regels nooit moeten veranderen om dat 'stuiteren' tegen te gaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:17
himlims_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:41:
[...]
[offtopic]
nieuws / informatie behoord vrij toegankelijk te zijn (mening), dit gegeven is aan het veranderen.
Korte reactie want erg offtopic, maar dit is echt onzin. Zeker behoort iedereen toegang tot nieuws en informatie te hebben, daarom hebben we in NL de publieke omroep, die ook online gratis nieuws aanbiedt. Partijen als DPG bieden betaalde content aan, vroeger als betaalde krant, nu krant en online. Informatie die belangrijk is moet gratis zijn (overheidsinstanties), funnieuws over f1/voetbal/roddels valt daar niet onder.
@mod dit mag ook weg als het echt te ver off topic is

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 03-05-2023 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

himlims_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:10:
[...]

precies reden waarom ferrari in de qualificatie snel(ler) is dan in de race, of waarom rbl efficenter is op racepace.
Toch juist andersom? Want Ferrari is sneller in de quali terwijl RB de betere DRS heeft. En juist in de race als ze DRS vrijwel niet kunnen gebruiken heeft RB een hogere race-pace.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Toch juist andersom? Want Ferrari is sneller in de quali terwijl RB de betere DRS heeft. En juist in de race als ze DRS vrijwel niet kunnen gebruiken heeft RB een hogere race-pace.
Werd er gedoeld op DRS of de banden? :P Red Bull heeft meer moeite met de banden in het juiste window te krijgen (maar kwam dat niet door de pullrod front suspension?), wat dus performance kost in de Q, maar voordelen heeft in de race, zijnde minder degradatie. Ferrari heeft de banden dan weer sneller in het juiste window, maar heeft problemen met de degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Dat is toch precies wat ik schijf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
RobertMe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Werd er gedoeld op DRS of de banden? :P Red Bull heeft meer moeite met de banden in het juiste window te krijgen (maar kwam dat niet door de pullrod front suspension?), wat dus performance kost in de Q, maar voordelen heeft in de race, zijnde minder degradatie. Ferrari heeft de banden dan weer sneller in het juiste window, maar heeft problemen met de degradatie.
Prima uitgangspunt voor RBR. In de (sprint)race worden de punten verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat zij wel aardig in de goede richting zitten de downforce wordt niet alleen bij de achtervleugel zelf verlaagd de gehele achterkant en mogelijk zelfs voorkant krijgt een lagere downforce. Hoe meer druk op de auto hoe minder snel je gaat en hoe harder je banden slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Al je ingelogd bent kun je het gewoon lezen bij de Nederlandse media in Belgische handen... ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Chocoball

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:56
Tja, Mercedes klaagt over de saaiheid, zelf hebben ze de regels laten aanpassen door de fia omdat ze het concept niet werkend kregen, de rest wel. Met de nieuwe regels heeft iedereen meer last door de toegenomen turbulentie achter de autos behalve rb die het goed voor elkaar heeft. En nu is het huilen en moet er weer iets aangepast gaan worden. Regelverandering incoming voor de zomerstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
Bvanham schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:33:
Tja, Mercedes klaagt over de saaiheid, zelf hebben ze de regels laten aanpassen door de fia omdat ze het concept niet werkend kregen, de rest wel. Met de nieuwe regels heeft iedereen meer last door de toegenomen turbulentie achter de autos behalve rb die het goed voor elkaar heeft. En nu is het huilen en moet er weer iets aangepast gaan worden. Regelverandering incoming voor de zomerstop
Niet alleen vanuit de Mercedes kamp hoor, ook Sainz en Verstappen zeggen het. Ieder team heeft meer downforce en mogelijk meer outwash voor de auto's, wat veel turbulentie creëert. Vuile lucht en dus moeilijker elkaar te volgen. Zwaardere auto's helpen ook niet mee, ze worden lomp bij langzame bochten en harder te volgen.
Pagina: 1 ... 29 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics