Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste
Acties:
  • 333.487 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:30:
Ik ben benieuwd hoe de aanvallen diep in Rusland de interne situatie beinvloeden. Wordt het een rally around the flag of geeft het juist meer onrust. Ik hoop uiteraard het laatste maar toch.
Ben daar ook benieuwd naar. Oekraïne houdt de druk er in iedergeval wel op, geen half werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Ik ben benieuwd hoe de aanvallen diep in Rusland de interne situatie beinvloeden. Wordt het een rally around the flag of geeft het juist meer onrust. Ik hoop uiteraard het laatste maar toch.
Ik kan me niet voorstellen dat het geen onrust veroorzaakt. Richting de bevolking geeft het een heel slechte beurt dat het 'mindere' Oekraine zomaar vliegvelden diep in rusland aan kan vallen. Het slaat een grote deuk in het imago dat rusland probeert uit te stralen richting de bevolking.
En voor het leger geeft het het grote probleem hoe ze die vliegvelden gaan beschermen. Meer S300's plaatsen klinkt leuk, maar aangezien ze die al overal vandaan aan het halen zijn zullen ze die niet ruim op voorraad hebben en bij het front hebben ze die ook hard nodig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het zijn geen civiele doelwitten, dus een rally around the flag zul je niet zo snel zien.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
YakuzA schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:05:
[...]

Het zijn geen civiele doelwitten, dus een rally around the flag zul je niet zo snel zien.
Precies, Rusland valt momenteel vanuit de lucht alleen naar civiele doelen aan maar als UA dat 1 x zou doen zijn de rapen gaar.

Eigenlijk wel raar, in het kader van zelfverdediging. Maargoed. Iemand gaat het n-woord wel weer gebruiken in die discussie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 18:33

hneel

denkt er het zijne van

De meeste russen zijn volkomen gehersenspoeld, dus of er een 'rally around the flag' effect komt, hangt vooral af van hoe hun propaganda dat gaat brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Het is een beetje jammer dat er misschien maar één is geraakt. Het is wel psychologisch, nu moeten de Russen wat S300 en S400 systemen terugtrekken om bescherming te bieden voor vliegvelden en andere objecten die binnen 1000 km van de grens met UA liggen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:43:
[...]

Het is een beetje jammer dat er misschien maar één is geraakt. Het is wel psychologisch, nu moeten de Russen wat S300 en S400 systemen terugtrekken om bescherming te bieden voor vliegvelden en andere objecten die binnen 1000 km van de grens met UA liggen.
De schade die ik op andere foto's zag en op deze beelden zie zijn vooral kinetisch. Ik denk dat wat ze erheen hebben gevlogen geen of weinig explosieven meedroeg. De zwarte sporen zijn ook een teken: op de plek van impact geen explosie, maar brandbare meuk is gewoon doorgeschoven en raakte daarna zo te zien het toestel pas.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:01:
[...]

De schade die ik op andere foto's zag en op deze beelden zie zijn vooral kinetisch. Ik denk dat wat ze erheen hebben gevlogen geen of weinig explosieven meedroeg. De zwarte sporen zijn ook een teken: op de plek van impact geen explosie, maar brandbare meuk is gewoon doorgeschoven en raakte daarna zo te zien het toestel pas.
Denk dat het inderdaad helemaal niet zo makkelijk is om zo’n tu-141 om te bouwen tot iets wat ook daadwerkelijk op impact explodeert. Twee bommenwerpers geschampt door deze twee. Genoeg geweest om ze beide uit te schakelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

pro_6or schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:05:
[...]

Denk dat het inderdaad helemaal niet zo makkelijk is om zo’n tu-141 om te bouwen tot iets wat ook daadwerkelijk op impact explodeert. Twee bommenwerpers geschampt door deze twee. Genoeg geweest om ze beide uit te schakelen.
Dit was pas een eerste poging. Gaat vast nog wel een keer beter lukken... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Fiber schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:08:
[...]

Gezien de staat van Ruslands luchtverdediging zeker de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zou weer luchtalarm zijn op Engels-2 AFB in Rusland *O*

Eerder deze week in de 'subway' in Kyiv tijdens weer een Russische aanval.
*knip* onnodig schelden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCmPQfaXl9ugz-VhOlLm_zO9fPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6CDkHxLjSxohlXQS43hHO4Ys.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UOWevrWjnEiu407rnJfWsnMIe4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8MNc4BMcZIFuorDEoJWjFfur.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 07-12-2022 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Fiber schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:08:
[...]

De eerste poging met die droneboten was blijkbaar ook mislukt, omdat er een aangespoelde gevonden werd, maar zogenaamd niemand wist van wie die was. Enkele weken later hadden we die spectaculaire aanval op de zwarte zeevloot en (waarschijnlijk) op de Krimbrug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:34:
Er zou weer luchtalarm zijn op Engels-2 AFB in Rusland *O*

Eerder deze week in de 'subway' in Kyiv tijdens weer een Russische aanval.
onnodig schelden

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als aansluiting op die drakentanden, krijg deze net als tip voor toevoeging aan dit topic toegestuurd; Girkin is terug en ziet het somber in, ook voor die dure verdedigingslinie die ze grotesk aan het bouwen zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-h9gws3L2GPVGNYH0xvGe90b94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIUAbV60D0XKsEaZ9U34JI1B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-Zq_7ViXxTmNGTdzLdyI54EfIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cCCAREo7qa2ACAQQi9jvZtEZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ior88vrLA-jQwlGuALC2Lfcs_LE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QPFV6T9ONg4yicK4g0wgdqr7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 07-12-2022 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist 8 reacties verplaatst naar Wapens en wapensystemen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:25

bloody

0.000 KB!!

Zo te lezen wordt Oekraïne op dit moment met raketten en drones bestookt.
In elk geval vanuit de Zwarte Zee.

Hopelijk valt het mee...

Edit: blijkbaar Iraanse drones.

[ Voor 11% gewijzigd door bloody op 06-12-2022 21:24 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

bloody schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:08:

Hopelijk valt het mee...
Het luchtalarm is eerder deze avond in de oblasten Odesa en Mikolayiv afgegaan, maar nu zijn de Zaporizhia, Dnipropetrovsk, Poltava en Kirovohad oblasten aan de beurt zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rddSkiFGJVHCGNBv80TsF9bib5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8b53ud73kwzXjNYWSsvWWjK.png?f=fotoalbum_large

bron: https://alerts.in.ua/en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
bloody schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:08:

Hopelijk valt het mee...
Misschien is dat de Russische manier van communiceren.

Met wat verbazing lees ik dit "zuinige" bericht in de Ukranian Pravda. Let vooral op de toon van de Russische quote, en de laatste zin daarin, ze vinden zichzelf nog steeds een hele Piet:

Russian Foreign Ministry apparently ready to talk about security guarantees for Russia
Tuesday, 6 December 2022, 18:38

Russia has stated that their government is ready to return to the dialogue about security guarantees for Russia, but they would not ask for it themselves.

Source: Kremlin-aligned news outlet RIA Novosti, quoting Sergei Ryabkov, Russia’s Deputy Minister for Foreign Affairs 

Quote from Ryabkov: "If and when we hear that the West truly has [any] interest in it, we will return to the topic. But, just as with the dialogue regarding strategic stability that was unilaterally terminated by the US, we are not chasing anyone and we are not asking about anything. 

People should draw their own conclusions based on what is happening. And when they confirm that they are ready for more reasonable and balanced dialogue, then we will not hold things up…"
De Amerikanen maakten afgelopen zaterdag een andere analyse: teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12": "De Russen zijn er nog niet klaar voor".

Als ik het bovenstaande lees neig ik ernaar ze daarin gelijk te geven. De Russen moeten zich nog wat verder aanpassen naar hun huidige realiteit: Oud kolonisator zonder koloniën.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kursk regio is een luchthaven aangevallen volgens deze beelden:

https://www.reddit.com/r/...d_a_military_airfield_in/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
NOS had er dit keer wat wat goede opnames van.

In de opnames is ook te zien wat ze stelden in het 20:00 journaal: De olieopslag van het vliegveld is geraakt, met name op het laatste stukje van die film is dat goed te zien. Om die reden zocht k ook gericht even bij de NOS.

Een vliegveld zonder brandstof is....minder handig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
Van het liveblog van The Guardian:
Mikhailo Podolyak told the Guardian that Russian forces currently had enough of its own cruise missiles in its stockpile for “two or three” more mass strikes against Ukrainian civilian infrastructure like the salvo fired on Monday.
Dit is een UA ‘presidential advisor’.

Hoop dat het waar is, zou goed nieuws zijn.

Interessant - als dit inderdaad zo uitkomt blijkt UA erg goede intel te hebben. Als Rusland toch meer aanvallen kan doen, moeten we sommige bronnen toch wat minder serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:05:
[...]

Pearl Harbour was ook geen civiel doelwit, had wel degelijk behoorlijke rally around the flag tot gevolg. Kan dus prima. De usual suspects staan al te schuimbekken erover. Impotent schuimbekken vooral.

Toch denk ik niet dat het hier gaat gebeuren. De RU bevolking is murw. Ze zitten in de modus van narigheid doorstaan, niet om vlag-zwaaiend enthousiast ergens voor te worden. Dat hebben we al meermaals gezien: rent-a-mobs bij officiele gelegenheden waar RU overheid enthousiasme wilde tonen. Ze weten dondersgoed dat groot deel van de jeugd het land uit gevlucht is en groot deel van de rest verdwenen is richting een oorlog waar ze hooguit tussen zes planken van terugkeren. RU propaganda helpt daar niet bij: het is een wirwar van tegenstrijdige berichten om mensen vooral niets wat waar is te laten geloven, het tegenovergestelde van een coherende ideologie waar mensen zich trots op zouden kunnen voelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Om de inschatting van de Amerikanen dat die besprekingen met de Russen voorlopig nog niet zullen plaatsvinden te onderstrepen overweegt de VS de trainingscapaciteit in Duitsland flink op te schroeven dat 2500 Oekraïense militairen per maand kunnen worden getraind.

Dit is al een artikel van 30 november, maar zag het zo snel niet langskomen in het november- en december-topic: CNN: US considers dramatically expanding training of Ukrainian forces, US officials say

Het aantal militairen, 2500/mnd, en waarvoor ze getraind worden:
Under the new program, the US would begin training much larger groups of Ukrainian soldiers in more sophisticated battlefield tactics, including how to coordinate infantry maneuvers with artillery support – “much more intense and comprehensive” training than Ukraine has been receiving in Poland or the UK, according to one source briefed on the proposal.

The proposal, which was made at the behest of Ukraine, is still under interagency review by the administration.
Het bovenstaande vertelt mij twee dingen:
  1. De Amerikanen hebben voor zichzelf een besluit genomen welke richting de oorlog in Oekraïne verder zal moeten. Dit is op zich natuurlijk al de lijn die Oekraïne voor zichzelf ook heeft uitgezet. Maar dat de VS hebben besloten dat de aanval de weg vooruit moet zijn zegt wel iets.
  2. Zeg het in het eerste punt al. De Oekraïners krijgen dan een training die voorbereidt voor aanvallende operaties en grotere bewegingen. Deze training wordt zwaarder en intensiever dan de training die in UK en Polen zijn aangeboden.
Ik kwam aan dit gegeven via Mark Hertling, die zelf goede herinneringen heeft aan de training lokatie US Army base in Grafenwoehr, Germany
Lots of old retired soldiers think of Graf as a big "mud hole," because that is what most remember from the Cold War days. Today, IMHO, it is the most state of the art training facility in the world. I loved serving there!
Nog even zijn commentaar op het type training dat de Oekraieners dan zouden gaan ontvangen:
But as both articles in this 🧵 cited, there is now an desire to train "up to 2500 soldiers" in combined arms operations.

As I've said in previous threads, Combined Arms Operations is when ALL units - infantry, tanks, artillery, engineers, transportation, logistics, aviation, special forces, air defense, military intel - come together & synchronize actions. It takes time & tough training. The team at 7ATC (as well as at a few other NATO allied locations in Europe) are great at this.

You need large training areas, observers who understand doctrinal effectiveness who can teach, simulations providing perfect oversight, & after-action reviews. It's next level.
Ik zie nog een andere implicatie. Maar dan ga ik speculeren. De integrale training die de Oekraïners dan krijgen veronderstelt de beschikbaarheid van bepaalde wapensystemen, transport en logistieke capaciteit zodat een dergelijke integrale aanvalsoperatie ook uitvoerbaar wordt. Misschien loop ik te hard van stapel, maar misschien komen tijdens/na deze training ook wapensystemen beschikbaar waarover we tot nu toe alleen maar hebben gepraat. Misschien dat Frank om deze reden dit als laatste opmerking gaf:
...and, for all those who will now "why didn't we do this earlier?" please know this ain't that easy to do.
I'm just glad it seems to be happening now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Requiem19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:45:

[...]

Interessant - als dit inderdaad zo uitkomt blijkt UA erg goede intel te hebben. Als Rusland toch meer aanvallen kan doen, moeten we sommige bronnen toch wat minder serieus nemen.
Ze hadden laatst ook een lijstje met aantallen van deze wapens gepubliceerd, de intel van UA is schijnbaar erg goed. Maar of die intel van hun eigen inlichtingendiensten komt of die van de NAVO vertelt het verhaal (logischerwijs) niet.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Nog even dit, in het weekend heb ik (als gewone tweaker) nog een startpost voor een topic afgerond over de Holodomor en bijhorende geschiedenis. Voor wie dat nog niet had opgemerkt zie:
Holodomor - waarom informatie erover juist nu relevant is

De start post is wel een long read. Dus een goed moment kiezen en wat koffie erbij helpt.

Verdere discussie over het onderwerp graag in dat topic houden.

Het is misschien een idee om ook de andere conflicten ook op deze manier te behandelen (Georgië, Tsjetsjenië). Het is belangrijk dat eenieder zich realiseert dat Rusland maar een modus operandi kent, en dat die in honderd jaar, en zeer waarschijnlijk nog langer niet is veranderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12

[...]

Volgens mij lees ik nu sinds juni al her en der dat er iemand zegt dat de Russische raketten nu echt bijna op zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
TheBrut3 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:05:
[...]

Volgens mij lees ik nu sinds juni al her en der dat er iemand zegt dat de Russische raketten nu echt bijna op zijn.
Als je je bij betrouwbare bronnen houdt had je dat toen nog helemaal niet gelezen. Wel dat het er steeds minder worden, maar niet dat ze al op zouden zijn. En ook nu wordt nog steeds gezegd dat er nog wel een aantal aanvallen zullen komen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:22
teacup schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:28:
Om de inschatting van de Amerikanen dat die besprekingen met de Russen voorlopig nog niet zullen plaatsvinden te onderstrepen overweegt de VS de trainingscapaciteit in Duitsland flink op te schroeven dat 2500 Oekraïense militairen per maand kunnen worden getraind.

Dit is al een artikel van 30 november, maar zag het zo snel niet langskomen in het november- en december-topic: CNN: US considers dramatically expanding training of Ukrainian forces, US officials say

Het aantal militairen, 2500/mnd, en waarvoor ze getraind worden:

[...]

Het bovenstaande vertelt mij twee dingen:
  1. De Amerikanen hebben voor zichzelf een besluit genomen welke richting de oorlog in Oekraïne verder zal moeten. Dit is op zich natuurlijk al de lijn die Oekraïne voor zichzelf ook heeft uitgezet. Maar dat de VS hebben besloten dat de aanval de weg vooruit moet zijn zegt wel iets.
  2. Zeg het in het eerste punt al. De Oekraïners krijgen dan een training die voorbereidt voor aanvallende operaties en grotere bewegingen. Deze training wordt zwaarder en intensiever dan de training die in UK en Polen zijn aangeboden.
Om even bij dit mooie rijtje aan te sluiten, de US lijken inderdaad duidelijk in te zetten op de lange termijn en voeren de productie van artillerie-shells fors op: https://www.defensenews.c...as-ukraine-drains-stocks/

Dat is geen proces dat gaat over weken of zelfs maanden, maar jaren: dit leest kortom niet alsof ze zichzelf er volgende week bij weg zien lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[...]

Er wordt in Rusland ook nog geproduceerd:
https://www.nytimes.com/2...ia-ukraine-sanctions.html
Ik lees zo'n bericht dan ook vooral als: ze krijgen nog minimaal 2 van dergelijke aanvallen voor hun kiezen, niet dat het daarna stopt.

Overigens valt me op dat de verwachtingen van de sancties erg (te?) hoog zijn.
RU of eigenlijk de SU zijn dit spel al tientallen jaren aan het spelen. Dat een high-end FPGA van Intel wordt gebruikt zegt eigenlijk genoeg.
https://www.fierceelectro...es-parts-ukraine-invasion
Blijkbaar kan RU er makkelijk genoeg aankomen om ze te gebruiken. Dit soort spul mag al heel lang niet richting RU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wilke schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:12:
[...]

Om even bij dit mooie rijtje aan te sluiten, de US lijken inderdaad duidelijk in te zetten op de lange termijn en voeren de productie van artillerie-shells fors op: https://www.defensenews.c...as-ukraine-drains-stocks/

Dat is geen proces dat gaat over weken of zelfs maanden, maar jaren: dit leest kortom niet alsof ze zichzelf er volgende week bij weg zien lopen.
Hoeft nog niets te zeggen over hun bedoelingen omtrent oorlog in UA: ongeacht wat ze daar verder van plan zijn hebben ze grote hoeveelheden munitie die kant op gestuurd waardoor hun voorraden aangevuld moeten worden. Bovendien lijkt men te concluderen dat bestaande voorraden sowieso te klein zijn voor een serieuze conventionele oorlog, dus dat er tot boven oorspronkelijk niveau geproduceerd moet worden. Dat zou waar blijven als US morgen stopt met alle wapenleveringen en andere steun aan UA.

Gelukkig lijkt dat laatste totaal niet aan de orde getuige berichten over training in offensieve technieken - maar dat ze inzetten op lange-termijn productie van munitie wil nog niet zeggen dat ze denken dat de oorlog nog jaren gaat duren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:01

ZenTex

Doet maar wat.

dion_b schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:31:
[...]

Hoeft nog niets te zeggen over hun bedoelingen omtrent oorlog in UA: ongeacht wat ze daar verder van plan zijn hebben ze grote hoeveelheden munitie die kant op gestuurd waardoor hun voorraden aangevuld moeten worden. Bovendien lijkt men te concluderen dat bestaande voorraden sowieso te klein zijn voor een serieuze conventionele oorlog, dus dat er tot boven oorspronkelijk niveau geproduceerd moet worden. Dat zou waar blijven als US morgen stopt met alle wapenleveringen en andere steun aan UA.

Gelukkig lijkt dat laatste totaal niet aan de orde getuige berichten over training in offensieve technieken - maar dat ze inzetten op lange-termijn productie van munitie wil nog niet zeggen dat ze denken dat de oorlog nog jaren gaat duren.
Het zal ook bedoeld zijn om op termijn hun eigen voorraden aan te vullen vermoed ook ik.

Dit is de eerste keer sinds vele jaren dat er een Near peer oorlog woedt, en bij a een klassieke Total war zoals von clausewitz omschreef (geniaal persoon, bijna helderziend te noemen).

Enfin, in een oorlog waarbij de tegenstanders aan elkaar gewaagd zijn zullen zodra de mobiele fase voorbij is, teruggrijpen op artillerie en verdedigingswerken zoals trenches, net zoals WO1 en 2.

De gedachte dat we het wel even zouden klaren met high tech precisie munitie en luchtoverwicht verdwijnt wat naar de achtergrond, want als de tegenstander in staat is een passend antwoord te vinden op dat luchtoverwicht , en de dure geleide langeafstandswapens bijna op zijn want is is maar een beperkte voorraad, gaat het weer om boots on the ground en grote voorraden artillerie munitie. Redelijk goedkoop, maar de munitie gaat er wel erg hard doorheen

Welke tegenstander het op zou kunnen nemen tegen de mato in een landoorlog is maar de vraag, maar uiteraard wil juist de US het antwoord voor zijn.
jet zou me ook niets verbazen als de US in gaat zeten op een modernisering van hun Paladin SPG, of zelfs een afgeleide van de pzH2000 of de K9 want het nut van zelfrijdende, snel vurende artillerie in deze met drones infested slagvelden is wel duidelijk geworden.

TLDR: artillerie is nog steeds hoogst effectief in een statische oorlog en je kunt maar beter voorbereid zijn met een ruime voorraad munitie, want gaat er snel doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Dit is de eerste keer dat de Oekrainse overheid zo concreet zegt hoe vaak Rusland nog op dezelfde (massale) wijze raketaanvallen kan aanvoeren.

Als je denkt dat de UA overheid dit al eerder gezegd hebt zou ik zeggen: ‘laat maar zien’. Want volgens mij is de regel hier dat we onderbouwen wat we zeggen :-).

Ik weet ook overigens niet of het waar is wat UA zegt, maar ik vind het wel een belangrijke test case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:09:
[...]
Dit is de eerste keer dat de Oekrainse overheid zo concreet zegt hoe vaak Rusland nog op dezelfde (massale) wijze raketaanvallen kan aanvoeren.

Als je denkt dat de UA overheid dit al eerder gezegd hebt zou ik zeggen: ‘laat maar zien’. Want volgens mij is de regel hier dat we onderbouwen wat we zeggen :-).

Ik weet ook overigens niet of het waar is wat UA zegt, maar ik vind het wel een belangrijke test case.
Volgens hun eigen grafiekjes kan RU het nog een keer of 10 doen, maar omdat RU een strategische reserve aan wil houden zal het iets minder vaak worden.

En met hun productie zullen ze ook gewoon meer bij bouwen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
YakuzA schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:35:
Volgens hun eigen grafiekjes kan RU het nog een keer of 10 doen, maar omdat RU een strategische reserve aan wil houden zal het iets minder vaak worden.
Het wordt steeds minder effectief: de aanval van eergisteren heeft de nutsvoorzieningen slechts beperkte schade toegebracht.

Het Russische momentum lijkt mede door nieuwe luchtverdediging uit het westen verdwenen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Wellicht minder vaak, maar belangrijker nog: hopelijk met lagere intensiteit.

Het relatieve succes van de aanvallen is behaald door het grote aantal raketten tegelijk. Als dat aantal daalt wordt het eenvoudiger of de luchtafweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49

inhico

pw

redwing schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:07:
[...]

Als je je bij betrouwbare bronnen houdt had je dat toen nog helemaal niet gelezen. Wel dat het er steeds minder worden, maar niet dat ze al op zouden zijn. En ook nu wordt nog steeds gezegd dat er nog wel een aantal aanvallen zullen komen.
Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:09:
[...]

Ik denk dat @TheBrut3 bedoelt dat er op dit forum door verschillende posters al sinds juni wordt gespeculeerd op het opraken van de Russische raketten.

[ Voor 20% gewijzigd door inhico op 07-12-2022 08:31 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
inhico schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat @TheBrut3 bedoelt dat er op dit forum door verschillende posters al sinds juni wordt gespeculeerd op het opraken van de Russische raketten.
Ja eens. En ik bedoel dus dat het nu concreet de UA regering is die vertelt wat hun inschatting is.

Dat maakt het extra interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:32
NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:01:
[...]

Ja, het nieuwsbericht dat de Ukroboronprom drones (als die gebruikt zijn) 1000 km bereik èn tegelijk 75kg lading vervoeren zal niet gaan binnen de performance envelope dus waarschijnlijk veel mindere lading (ten koste van fuel)

Trouwens gezien de cryptische reactie van Zylensky, zouden ze niet gewoon wat van die Iraanse drones hebben opgelapt, geladen, en die 'teruggestuurd' hebben richting RU. Met een kaartje retour afzender.

[ Voor 12% gewijzigd door mv_ak op 07-12-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Ik durf er inmiddels wel een muntje op in te zetten dat ze die voorraad niet hebben om eerder genoemde redenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

De nieuwste cijfers, let op de 14 (meest Iraanse) drones van gisteren.
Ook lijkt het dat de tanks wat oplopen, wat te maken kan hebben met het (tijdelijk) eind / pauze van het modderseizoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N0CZ63OuNlkk-9_agbuSptVcZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JOpCfxSZx2WE6k5GNB8Frzoz.jpg?f=user_large

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Tuurlijk, de strategische reserve die rusland continue achter de hand houdt..... Volgens de russische grafiekjes gebruiken ze amper 5% van hun leger in Oekraine, terwijl het toch overduidelijk is dat dat eerder 90% is. Alle 'strategische' troepen die de grenzen bewaken zijn al weggehaald, Wit-Rusland is al leeggehaald en zo'n beetje alles is vervangen door mobiks of weggehaald.

Ga er maar van uit dat als ze de middelen hadden om dat electra-netwerk in 1 keer definitief uit te schakelen dat ze dat wel hadden gedaan. Ik zou dus niet teveel van die russische grafiekjes uitgaan en meer kijken naar wat er in de praktijk gebeurd. En dan zie je dat dit simpelweg alles is wat rusland heeft.

De produktie klopt natuurlijk wel, maar als dat echt hoog lag zou je ook wel meer raketten zien. Je ziet daarentegen dat het steeds minder en minder goede raketten worden die ze gebruiken

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
inhico schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:28:
[...]

[...]

Zo is er ook gespeculeerd dat rusland dit nog jaren vol gaat houden, morgen verslagen is, er nukes gegooid gaan worden en dat het westen Oekraine niet meer gaat helpen. Laten we het bij betrouwbare bronnen houden en niet uit gaan van allerlei speculaties hier die vaak uit onderbuikgevoel komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
[...]

Misschien wat minder her en der lezen, wat wel al een tijd duidelijk is, is dat ze meer verschieten dan ze kunnen maken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:06:
[...]
Tuurlijk, de strategische reserve die rusland continue achter de hand houdt..... Volgens de russische grafiekjes gebruiken ze amper 5% van hun leger in Oekraine, terwijl het toch overduidelijk is dat dat eerder 90% is. Alle 'strategische' troepen die de grenzen bewaken zijn al weggehaald, Wit-Rusland is al leeggehaald en zo'n beetje alles is vervangen door mobiks of weggehaald.

Ga er maar van uit dat als ze de middelen hadden om dat electra-netwerk in 1 keer definitief uit te schakelen dat ze dat wel hadden gedaan. Ik zou dus niet teveel van die russische grafiekjes uitgaan en meer kijken naar wat er in de praktijk gebeurd. En dan zie je dat dit simpelweg alles is wat rusland heeft.

De produktie klopt natuurlijk wel, maar als dat echt hoog lag zou je ook wel meer raketten zien. Je ziet daarentegen dat het steeds minder en minder goede raketten worden die ze gebruiken
Het is iig duidelijk dat sinds ze aan de laatste 100 Iskanders toe zijn, die al maanden niet meer ingezet worden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Dat zijn voornamelijk dezelfde "bronnen" die in februari aangaven dat het conflict niet langer dan 2-3 weken zou kunnen duren vanwege de kosten en beschikbaar materieel en dat Rusland failliet zou zijn etc. Veel van deze berichten zijn vanuit een Westers (of modern) standpunt waarmee je rationeler denkt dan het regime in Rusland. Of de berichten dat een bepaalde raketaanval een prijskaartje heeft van x miljoen dollar terwijl het regime gewoon iets van een plank pakt ergens in het land en totaal niet bezig is met kosten (want die zijn al een keer betaald in het verleden en dus niet meer van toepassing).

Nu is dit ook een oorlog met slechts één van de buurlanden van de 14, een rationele kijk zou zijn om niet alles daar in/op te gooien. Terwijl het steeds meer en meer lijkt dat dat eigenlijk wel het geval is. Nu zullen de NATO en CSTO landen niet Rusland zomaar binnen walsen en kan je als regime zo goed als alles wel wegtrekken wat daar als troepen en materieel heeft gestaan. Als je ook nog de juiste afspraken maakt met China dan zit je op alle grenzen verder wel vrij rustig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Requiem19 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:13:
[...]

Wellicht minder vaak, maar belangrijker nog: hopelijk met lagere intensiteit.

Het relatieve succes van de aanvallen is behaald door het grote aantal raketten tegelijk. Als dat aantal daalt wordt het eenvoudiger of de luchtafweer.
Daarnaast zal de luchtafweer ook nog uitgebreid worden, dus ook dat zal de effectiviteit van de raketaanvallen nadelig beïnvloeden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:04:
[...]

Dat zijn voornamelijk dezelfde "bronnen" die in februari aangaven dat het conflict niet langer dan 2-3 weken zou kunnen duren vanwege de kosten en beschikbaar materieel en dat Rusland failliet zou zijn etc. Veel van deze berichten zijn vanuit een Westers (of modern) standpunt waarmee je rationeler denkt dan het regime in Rusland. Of de berichten dat een bepaalde raketaanval een prijskaartje heeft van x miljoen dollar terwijl het regime gewoon iets van een plank pakt ergens in het land en totaal niet bezig is met kosten (want die zijn al een keer betaald in het verleden en dus niet meer van toepassing).
Maar deze keer is de bron Oekraïne zelf, zie XWB in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12"

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:03:
[...]

Het is iig duidelijk dat sinds ze aan de laatste 100 Iskanders toe zijn, die al maanden niet meer ingezet worden.
Ik bedoel dan ook niet dat ze niets achter de hand houden, maar vooral dat wat ze achter de hand houden al niet veel meer voorstelt. Normaal gesproken is een strategische reserve van een dusdanige grootte waarmee je daadwerkelijk wat kan doen. In de huidige staat van rusland houden ze misschien wat achter de hand, maar niet zoveel dat het echt een verschil zou kunnen maken. En bovenal blijkt de voorraad van het betere spul keer op keer lager uit te vallen dan wat ze op papier zouden hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:43:
[...]

Het is een beetje jammer dat er misschien maar één is geraakt.
Afaik zit de drone nog in testfase en zal nog niet op grote schaal ingezet kunnen worden.

Nadeel is dat het Kremlin nu gewaarschuwd is, de verrassing was groter geweest als er iets van 100 drones tegelijk naar die luchthaven gestuurd waren 8)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
hoevenpe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:53:
Het wordt steeds minder effectief: de aanval van eergisteren heeft de nutsvoorzieningen slechts beperkte schade toegebracht.

Het Russische momentum lijkt mede door nieuwe luchtverdediging uit het westen verdwenen.
Al telt schade (uitval) in de winter wel wat zwaarder dan in de rest van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:53:
[...]

'beperkt' is wel vanuit de nederlandse leunstoel ;)

In odessa hebben ze nu al 2 dagen problemen met de stroom en daarmee ook problemen met stadsverwarming.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:17:
[...]

Ik bedoel dan ook niet dat ze niets achter de hand houden, maar vooral dat wat ze achter de hand houden al niet veel meer voorstelt. Normaal gesproken is een strategische reserve van een dusdanige grootte waarmee je daadwerkelijk wat kan doen. In de huidige staat van rusland houden ze misschien wat achter de hand, maar niet zoveel dat het echt een verschil zou kunnen maken. En bovenal blijkt de voorraad van het betere spul keer op keer lager uit te vallen dan wat ze op papier zouden hebben.
Het voorraadbeheer in de VS zal idd wat strikter zijn dan in RU.

Als er 10% van de Javelins uitgedeeld is, wordt hier al geroepen dat de strategische reserve in gevaar is. Terwijl ze aan RU kan rustig dus 90% van hun voorraad verschieten en dan blijkbaar de laatste 10% als strategische reserve aan houd oid.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:44:
[...]

Het voorraadbeheer in de VS zal idd wat strikter zijn dan in RU.

Als er 10% van de Javelins uitgedeeld is, wordt hier al geroepen dat de strategische reserve in gevaar is. Terwijl ze aan RU kan rustig dus 90% van hun voorraad verschieten en dan blijkbaar de laatste 10% als strategische reserve aan houd oid.
Rusland heeft dan ook geen bondgenoten die voor hun verdediging op Rusland vertrouwen. En al waren die er wel dan zou dat het Kremlin nu een rotzorg zijn.

Amerikanen denken wat anders. De halve wereld vertrouwt op hun voor hun verdediging en ze hebben wereldwijd verplichtingen die (nog) zwaarder wegen dan Oekraine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Zijn er meer mensen die het typerend vinden dat UA volgens geruchten met een jaren 60 drone 600km Rusland invliegt.

Je zou toch verwachten dat dit opgevangen wordt?

Deed me een beetje denken aan Mathias Rust ;)

Wikipedia: Mathias Rust

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:59:
[...]

Rusland heeft dan ook geen bondgenoten die voor hun verdediging op Rusland vertrouwen. En al waren die er wel dan zou dat het Kremlin nu een rotzorg zijn.

Amerikanen denken wat anders. De halve wereld vertrouwt op hun voor hun verdediging en ze hebben wereldwijd verplichtingen die (nog) zwaarder wegen dan Oekraine.
De helft van de Javelins is daarentegen gereserveerd voor 'beschermen tegen Rusland' :P
Die reservering zouden ze kunnen laten vervallen zodra ze die uitdelen aan UA.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
Rene schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:04:
Zijn er meer mensen die het typerend vinden dat UA volgens geruchten met een jaren 60 drone 600km Rusland invliegt.

Dag 1 was een verrassingsaanval, kan me voorstellen dat zoiets kan gebeuren (want UA heeft toch niks wat zover kan, of durft te komen). Maar dat dag 2 de AA nog niet opgestart is, is opvallend inderdaad. Of alles staat in/dichtbij Oekraïne.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27

Eigenlijk vind ik dat niet heel typerend (of eigenlijk niet heel vreemd, typerend vind ik het misschien wél):
- RUsland is aan het aanvallen en probeert de focus op bepaalde gebieden te leggen, waardoor er verwacht ik ook enorme gaten in het verdedigingsnetwerk liggen. Daarnaast zal een groot deel van de verdediging aan de grens liggen (de 'oorlogsgrens' zeg maar) en daar is natuurlijk ook best e.e.a. aan materiaal vernietigd.
Is een drone daar eenmaal voorbij verwacht ik dat die redelijk vrij rond kan vliegen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Als je die wiki leest dan zijn de Sovjets extreem mild geweest. Ja hij werd opgepikt maar ze kregen geen toestemming om hem uit de lucht te knallen. In principe moeten we hem beschouwen als een held. Volgens de wiki heeft hij ervoor gezorgd dat Gorbatsjov zich kon ontdoen van een paar hoge officieren en zo Perestrojka kon invoeren. Dat heeft uiteindelijk geleid tot het aan de kant zetten van Gorbatsjov zelf, het START verdrag, de ontwapening en de val van de Berlijnse muur en het ijzeren gordijn.

Als de air defense afgelopen week op orde was geweest dan hadden ze die drone moeten zien vliegen, en moeten ingrijpen. Twee opties : ze hebben die hele drone niet gezien of ze konden niet ingrijpen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
Tens schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:11:
[...]

Dag 1 was een verrassingsaanval, kan me voorstellen dat zoiets kan gebeuren (want UA heeft toch niks wat zover kan, of durft te komen). Maar dat dag 2 de AA nog niet opgestart is, is opvallend inderdaad. Of alles staat in/dichtbij Oekraïne.
Ik denk dat ze hun beste AA inderdaad bij de grens (rand van het oorlogsgebied) heeft staan om troepen tegen luchtaanvallen te kunnen beschermen. Dit betekend echter ook dat als dat niet lukt (doordat er veel kapot is geschoten), dat de troepen nog meer kanonnenvoer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Q7EK-_yRiBFKu47B2xgJoJN5K4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qtx03LWnQSFlrXDvTBdEvC3j.png?f=fotoalbum_large

Om bij Lipetsk te komen moet je toch echt door de air defense van 2 andere luchthavens heel vliegen. Engels-1 ligt wat lastiger. Daar kan je over Donbass heen zonder over een ander vliegveld te moeten maar dan ga je wel over bezet gebied. Vanuit dezelfde lokatie kom je wederom over 2 andere vliegvelden heen.

In mijn ogen hoor je een militair vliegveld te beveiligen met een air defense systeem. Die zou er dus moeten staan O-) . Ze zien de drone niet, de radar staat uit of er staat geen radar.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:11:
[...]

Veel AA zal aan RU kant ook wel uit staan of niet alert zijn of uberhaupt niet daar staan.
het uit staan is omdat anders het risico op friendly fire of een HARM raket op je dak weer te hoog wordt bijvoorbeeld.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kwestie van prioriteiten. Rusland is enorm groot en misschien is het gewoon niet redelijk om te verwachten dat de Russen elke centimeter ervan verdedigen. En wat is de schade nu precies? Een paar aftandse bommenwerpers zijn beschadigd. Kosten zijn misschien een paar miljoen. Ik denk niet dat iemand in het Kremlin zich daar echt zorgen over maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:24:
[Afbeelding]

Om bij Lipetsk te komen moet je toch echt door de air defense van 2 andere luchthavens heel vliegen. Engels-1 ligt wat lastiger. Daar kan je over Donbass heen zonder over een ander vliegveld te moeten maar dan ga je wel over bezet gebied. Vanuit dezelfde lokatie kom je wederom over 2 andere vliegvelden heen.

In mijn ogen hoor je een militair vliegveld te beveiligen met een air defense systeem. Die zou er dus moeten staan O-) . Ze zien de drone niet, de radar staat uit of er staat geen radar.... :9
Waarbij je terug komt op de discussie hierboven. Rusland zegt een strategische reserve te hebben, maar als puntje bij paaltje komt is die ver te zoeken. Hij is simpelweg niet te vinden op elke logische plek waar die zou staan (in dit geval AA bij vliegvelden).

Er zal dan ook best wel wat spul her en der staan, maar een strategische reserve is een reserve die je achterhoud om je te beschermen tegen onverwachte aanvallen en om daarna iets terug te doen. Alleen die bescherming missen ze toch echt keer op keer.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
downtime schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:33:
[...]

Kwestie van prioriteiten. Rusland is enorm groot en misschien is het gewoon niet redelijk om te verwachten dat de Russen elke centimeter ervan verdedigen. En wat is de schade nu precies? Een paar aftandse bommenwerpers zijn beschadigd. Kosten zijn misschien een paar miljoen. Ik denk niet dat iemand in het Kremlin zich daar echt zorgen over maakt.
Dit zijn de bommenwerpers die ze gebruiken om Oekraine mee aan te vallen. Dat jij dat aftands noemt mag (en is het eigenlijk natuurlijk ook), maar iets anders hebben ze momenteel dus niet. Ga er dus maar wel van uit dat het Kremlin zich veel zorgen maakt als het enige wat ze nog hebben om Oekraine echt schade te doen kapot wordt geschoten.

Dit ze prioriteiten moeten stellen voor hun verdediging lijkt me logisch, alleen zijn deze vliegvelden nu juist de grootste prioriteiten die ze hebben. Als deze bommenwerpers uit worden geschakeld houdt rusland helemaal niets meer over.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:24:
[Afbeelding]

Voor Lipetsk zou je ook ten zuiden van Sumy (Halverwege Kharkiv en Sumy) kunnen starten, dan vlieg je tussen de vliegvelden door.

Ik denk dat ze die dingen zeer laag hebben laten vliegen, ik meen dat ik er ook 2 zag die gecrashed waren, misschien zijn die wel net even iets te laag geweest, onvoorziene heuvel en dan vlieg je zo de grond in.

In ander nieuws, gisteren was er naar verluid een hevige artillie beschietingen van de Russische stellingen rond Bakhmut (beelden ook gezien, maar of die locatie&partijen dan ook echt klopt) vandaag 8!! Artillierie stukken uitgeschakeld op de count list van Ukraine zelf.

Hopelijk verlichting voor de verdedigers.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:34:
[...]

Waarbij je terug komt op de discussie hierboven. Rusland zegt een strategische reserve te hebben, maar als puntje bij paaltje komt is die ver te zoeken. Hij is simpelweg niet te vinden op elke logische plek waar die zou staan (in dit geval AA bij vliegvelden).

Er zal dan ook best wel wat spul her en der staan, maar een strategische reserve is een reserve die je achterhoud om je te beschermen tegen onverwachte aanvallen en om daarna iets terug te doen. Alleen die bescherming missen ze toch echt keer op keer.
Strategische reserve zou ik inschatten als een zekere voorraad die ergens is opgeslagen voor het geval van een aanval door NATO. Strategische reserve heeft denk ik ook meer te maken met munitie, raketten, bommen etc.

Wat je hier ziet is dat de luchtmacht faalt aan iedere mogelijke kant. Ze hebben gewoon niet ingeschat dat ze zelf ook onder vuur konden komen dus er staat blijkbaar geen AA bij de vliegvelden. Ik zou zeggen, herhaal dezelfde oefening over een week en je weet zeker dat er geen AA meer over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russian rebuild, blijkbaar niet, Russkiy Mir is perfect:
In addition, construction workers from the Russian Federation recently inspected Kreminna town. They saw the destruction and declared that there was no point in rebuilding the town.
https://www.ukrinform.net...ith-wounded-russians.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
downtime schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:33:
[...]

Het zijn misschien speldenprikken maar zeer nuttig , iedere kapotte bommenwerper is er een. En het is niet goed voor het moraal en het beeld van de Russen over de onoverwinnelijkheid van hun keizerrijk.

En die paar miljoen gaan ook doortellen , het is ingewikkelder dan ooit om het spul te vervangen.

De helft bestond al alleen op papier en was in werkelijkheid een mega jacht , de andere helft slecht onderhouden. Corruptie holt alles uit. En dat al decennia. Dit lijkt misschien allemaal weinig maar is erg significant.

Death by a thousand paper cuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:37:
[...]

Dit zijn de bommenwerpers die ze gebruiken om Oekraine mee aan te vallen. Dat jij dat aftands noemt mag (en is het eigenlijk natuurlijk ook), maar iets anders hebben ze momenteel dus niet. Ga er dus maar wel van uit dat het Kremlin zich veel zorgen maakt als het enige wat ze nog hebben om Oekraine echt schade te doen kapot wordt geschoten.

Dit ze prioriteiten moeten stellen voor hun verdediging lijkt me logisch, alleen zijn deze vliegvelden nu juist de grootste prioriteiten die ze hebben. Als deze bommenwerpers uit worden geschakeld houdt rusland helemaal niets meer over.
Ze verliezen elke dag spullen die ze nodig hebben en een paar bommenwerpers is niet erger dan alle andere spullen die ze al kwijt zijn. Ze hebben nog tientallen van die vliegtuigen over. Desnoods verplaatsen ze die naar een basis die nog wat verder van Oekraine ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35
redwing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:37:
[...]

Vergeet ook niet dat ze onderdeel zijn van de nucleare triade van Rusland. Het (kunnen) uitschakelen van deze bommenwerpers heeft significante gevolgen voor de dreiging die vanuit die triade gaat.
downtime schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:58:
[...]

Ze verliezen elke dag spullen die ze nodig hebben en een paar bommenwerpers is niet erger dan alle andere spullen die ze al kwijt zijn. Ze hebben nog tientallen van die vliegtuigen over. Desnoods verplaatsen ze die naar een basis die nog wat verder van Oekraine ligt.
Er zijn maar drie vliegvelden waar deze vliegtuigen onderhouden kunnen worden om gebruikt te worden. Dat 'verplaatsen' is heel wat significanter dan jij denkt. Denk aan onderhoudsteams en de diverse tools die daarvoor nodig zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door consolefreak op 07-12-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
consolefreak schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:59:
Vergeet ook niet dat ze onderdeel zijn van de nucleare triade van Rusland. Het (kunnen) uitschakelen van deze bommenwerpers heeft significante gevolgen voor de dreiging die vanuit die triade gaat.
De dreiging stopt pas als je alle dreiging gestopt hebt. Van de TU-95 zijn er meer dan 500 gebouwd. Dan heb je nog de subs en mobiele launchers. Je neemt de dreiging dus niet weg. Dat gaat je zo niet lukken.
Er zijn maar drie vliegvelden waar deze vliegtuigen onderhouden kunnen worden om gebruikt te worden. Dat 'verplaatsen' is heel wat significanter dan jij denkt. Denk aan onderhoudsteams en de diverse tools die daarvoor nodig zijn.
Plus, de kernwapens zullen in de buurt opgeslagen liggen. Die liggen veilig in een bunker. Dus als je een basis verplaatst, dan moet je ook de bunker herbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Meanwhile, in de Zuid Koerilen Noordelijke territoria:
Russia’s defense ministry said Monday it has deployed mobile coastal defense missile systems on a northern Kuril island, part of a strategically located chain of islands that stretch between Japan and the Russian Kamchatka Peninsula.

[...]

This deployment comes a year after Russia set up the Bastion systems on the island of Matua, in the central part of the Kuril ridge, the ministry said in a statement.
en
Japan’s Prime Minister Fumio Kishida on Monday set a new target for military spending over the next five years to 43 trillion yen (US$318 billion), or 1.5 times the current level, as the country seeks defence build-up including the use of pre-emptive strike.
[...]
Japan has steadily stepped up its international defence role and military spending over the past decade. It aims to double its military budget in the next five to 10 years to about 2 per cent of GDP, citing a Nato standard, as threats from North Korea and China’s territorial assertiveness increase.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ukraine heeft niet echt en deep strike capaciteit naturlijk.

Ze hebben waarschijnlijk iets van 30 of zo van die tu-141 over. En ik moet zeggen, ongelooflijk hoe accuraat die oude drones zijn, maar ze hebben alleen kinetische energie als wapen, meer dan 1 bommenwerper schakel je er niet mee uit.

Wel een mooie verrassing geweest >:)

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:26:

Ze hebben waarschijnlijk iets van 30 of zo van die tu-141 over. En ik moet zeggen, ongelooflijk hoe accuraat die oude drones zijn, maar ze hebben alleen kinetische energie als wapen, meer dan 1 bommenwerper schakel je er niet mee uit.

Het gaat idd meer om het dilemma voor RU dat er nu gecreeerd wordt dan om die ene drone die het vliegveld haalde:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Zoals ik eerder schreef, ze hebben er volgens wiki 68 uit de mottenballen gehaald. Daarvan zijn er nu 3 gesneuveld. Er zijn er potentieel nog 65 en ik weet niet wat voormalige Sovjet staten nog hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:31:
[...]

Zoals ik eerder schreef, ze hebben er volgens wiki 68 uit de mottenballen gehaald. Daarvan zijn er nu 3 gesneuveld. Er zijn er potentieel nog 65 en ik weet niet wat voormalige Sovjet staten nog hebben liggen.
Blijkbaar zijn destijds de meeste (het was ooit een verkenningstoestel) aan de westelijke Sovjet unie grenzen achter gebleven. Er is er iig 1 per ongeluk richting Kroatië gevlogen en volgens mij heb ik ook al eerdere wrakken gezien. Ze kunnen sporadisch nog een slag doen lijkt het inderdaad. Dus wordt het Idd zoals yakuza ook zegt voor Rusland nu kiezen of ze meer AA willen opstellen, weg van de grens met Oekraïne.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:31:
[...]

Ze zouden eigenlijk 10 van die dingen op wat krachtcentrales rond Moskou moeten sturen (en ze stiekem allemaal op het Kremlin programmeren :+) als RU wederom wat raketten op een kinderziekenhuis of ander burgerdoel schiet.

Gaat natuurlijk niet gebeuren maar het zou wel een mooie statement zijn. Kunnen ze gelijk zien hoe de AA binnen RU is.

Vooralsnog denk ik dat ze die drones achter de hand houden voor dit soort verrassingsaanvallen. En laten we eerlijk zijn, als je 1 bommenwerper uitschakelt met bijna 60 jaar oude rommel is dat ook een knappe prestatie :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:25
asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:15:
[...]

De dreiging stopt pas als je alle dreiging gestopt hebt. Van de TU-95 zijn er meer dan 500 gebouwd. Dan heb je nog de subs en mobiele launchers. Je neemt de dreiging dus niet weg. Dat gaat je zo niet lukken.

[...]
De TU-95 is er in veel varianten en daarvan zullen er ongetwijfeld vrij veel gebouwd zijn en een deel nog rondvliegen, dus puur als onderdeel van de nucleaire afschrikking hebben ze er waarschijnlijk wel wat in reserve.
Voor Oekraïne is alleen de TU-95MS(M) relevant, omdat met die moderniseringsronde de mogelijkheid is ingebouwd om de Kh-55/555/101/102 af te schieten. Daar zijn er veel minder van, ergens tussen de 30 en 55 (officiële aantallen, dus mogelijk minder in werkende toestand) , waardoor aanvallen om er een paar kapot te schieten toch wel nuttig kan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door onkl op 07-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001

Stoney3K

Flatsehats!

onkl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:54:
[...]

De TU-95 is er in veel varianten en daarvan zullen er ongetwijfeld vrij veel gebouwd zijn en een deel nog rondvliegen, dus puur als onderdeel van de nucleaire afschrikking hebben ze er waarschijnlijk wel wat in reserve.
Voor Oekraïne is alleen de TU-95MS(M) relevant, omdat met die moderniseringsronde de mogelijkheid is ingebouwd om de Kh-55/555/101/102 af te schieten. Daar zijn er veel minder van, ergens tussen de 30 en 55 (officiële aantallen, dus mogelijk minder in werkende toestand) , waardoor aanvallen om er een paar kapot te schieten toch wel nuttig kan zijn.
Ik ben sowieso benieuwd hoeveel van die KH-55 varianten Rusland nog over heeft. Er zijn er al een aardig aantal gedropt (en neergeschoten door UA). Ze zijn al bezig om de verouderde KH-22 te gebruiken, dus dat zou betekenen dat ze vrij ver door hun voorraad '55s heen zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne waarschuwt Rusland alvast; president Macron mag straks opschieten met een plan om de veiligheid van Rusland te garanderen :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:13:
Oekraïne waarschuwt Rusland alvast; president Macron mag straks opschieten met een plan om de veiligheid van Rusland te garanderen :+

[Twitter]
Iedereen is natuurlijk bang voor escalatie dus Oekraïne zal vast het nodige 'advies' krijgen om bepaalde targets in ieder geval niet te raken.

Aan de andere kant denk ik dat voor de Russen het plezier van de oorlog snel voorbij is als blijkt dat ze zelf ook doelwit kunnen zijn. De burgers hebben door de mobilisatie al door dat de oorlog geen pretje is. Ik denk dat Poetin echt ontploft op het moment dat militaire doelen in Rusland zelf worden geraakt.

That said valt het mij overigens mee dat er geen sterke reactie is gekomen op de aanvallen op de twee vliegvelden in Rusland zelf van een paar dagen terug. Ik vermoed dat de top in Rusland zelf het liefste deze oorlog doet vergeten en dat de druk intern en extern van zowel vriend als vijand zo hoog is geworden dat ze een struisvogelcomplex hebben gekregen. Kop in het zand en doen alsof er niets aan de hand is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:14
Auredium schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:18:
[...]
That said valt het mij overigens mee dat er geen sterke reactie is gekomen op de aanvallen op de twee vliegvelden in Rusland zelf van een paar dagen terug.
Met wat?

Over 2 weken op maandag weer een 70-tal raketten afschieten en het een vergeldingsactie noemen op dit incident? Nog meer mobiliseren? Of nu eindelijk de 'echte' moderne spullen inzetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Van https://t.me/rospartizan/1365 , prima en heldhaftig werk!
🔥 Krasnoyarsk. Rail guerrillas attacked the Trans-Siberian Railway

On the night of December 6, unknown partisans destroyed four signaling, centralization and blocking devices on the Trans-Siberian Railway. Thus, one of the most important railway arteries in the Krasnoyarsk region is partially blocked. It is reported by the All-People's Movement of the Legion of Freedom of Russia. The war of conquest will not continue if the wagons with weapons do not arrive.

The rail war is in full swing!
Voor foto's , zie de link hierboven.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:13:

[Twitter]
Dat is nogal een statement. Ik denk niet dat ze dat kunnen. Misschien het meest westelijke puntje vasn Siberië maar heel Siberië betekent ook dat ze de Koerillen kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:18:
[...]

That said valt het mij overigens mee dat er geen sterke reactie is gekomen op de aanvallen op de twee vliegvelden in Rusland zelf van een paar dagen terug.
Kan mij voorstellen dat het Kremlin niet weet hoe hierop te reageren, een aanval diep in Rusland zagen ze vast niet aankomen.

Aangezien elke raketaanval 10 tot 20 dagen voorbereiding kost, kunnen het Kremlin niet anders dan afwachten tot wanneer de volgende aanval mogelijk is.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
downtime schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:58:
[...]

Zoals al gezegd zijn er maar een paar basissen ingericht voor deze toestellen en de gebruikte payload. Dat gaat dus wat langer duren om die te verplaatsen. Daarnaast geef thet simpele feit dat deze aanval ervoor gezorgd heeft dat het aantal raketten op Oekraine beduidend minder was ook al aan dat het wel degelijk een groot probleem is.

En ze verliezen inderdaad dagelijks spullen die ze nodig hebben en dat is ook een groot probleem voor ze. Maar het blijft wel staan dat ze niet zo heel veel van die bommenwerpers hebben die deze KH-55 af kunnen schieten. En andere ombouwen zullen ze door de sancties ook niet makkelijk kunnen doen.

Daarnaast is het natuurlijk een enorm probleem dat Oekraine zo ver binnen de russische grenzen gericht iets kan raken. Al was het maar omdat dat betekent dat rusland AA terug moet halen naar die vliegvelden. AA die ze nu gebruiken om Oekraine te bestoken en om het luchtruim boven hun troepen te verdedigen.

Hoe dan ook is zo'n aanval een veel groter probleem voor rusland dan jij het hier wilt laten lijken. Zowel voor het moraal als richting de bevolking als militair gezien geeft dit grote dilemma's.

[removed]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Niet echt een verrassing maar toch mooi:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FjYDkvMXgAE5S6-?format=jpg&name=medium

edit: lees vooral niet de reacties op die tweet :X

[ Voor 20% gewijzigd door user109731 op 07-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing

Er waren meerdere doden en een redelijke brand. Ik schat dat het iets meer dan alleen kinetische energie is geweest, maar inderdaad geen grote lading.

Gezien er steeds meer meldingen zijn van de 1000km drone kan het natuurlijk ook nog zijn dat ze hiermee bepaalde systemen/reakties hebben getest. Iig zullen ze, zodra ze die werkend hebben, al heel snel veel meer drones hiervoor hebben. En dan wordt het voor rusland pas helemaal lastig, omdat ze dan elk militair doel in rusland moeten gaan beschermen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hij is dan ook met stip de grootste verassing van dit jaar qua personen. Niemand had verwacht dat een ex komediant zich zou ontpoppen tot een leider dit corruptie deed bestrijden en zijn land succesvol weet aan te sporen tot verzet tegen een grootmacht. In dat licht verdient hij deze eer dan ook gewoon.

Betekend dit overigens dat onze politici ook komedianten zijn? (Lijkt het soms wel op :+ )

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik gooi hem er even in :)

De titel zal zorgen dat je deze overslaat als je al een paar andere video's en berichten over dezelfde aanval hebt gezien.

MAAARRRRRRRRR :o

Vanaf ongeveer 13:30 legt Artur uit dat er een 2e mobilisatie golf komt in januari :O . Officials hebben het ook over "raids on places of residence" wat neerkomt op de door de Duitsers gebruikte razzias. Dat zal me een berg paniek veroorzaken :X ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:32:
[...]

Betekend dit overigens dat onze politici ook komedianten zijn? (Lijkt het soms wel op :+ )
offtopic:
Onze politici hebben juist de transformatie naar komediant gemaakt :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nikolai Volyk kan voortaan wat extra beveiliging gebruiken in Melitopol:
An attempt was reportedly made on the life of a Kremlin-installed leader in the occupied city of Melitopol in southern Ukraine's Zaporizhzhia region on Tuesday.

Nikolai Volyk, the deputy head of Melitopol, was leaving his home when an improvised explosive device detonated, Russia's state-run news agency RIA Novosti reported.

"The assassination attempt took place early yesterday morning, when he [Volyk] was leaving the house, from his entrance," Vladimir Rogov, an official in the Russian-backed administration of the Zaporizhzhia region, was quoted as saying.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:37:
Vanaf ongeveer 13:30 legt Artur uit dat er een 2e mobilisatie golf komt in januari
Past in het beeld dat Rusland zich aan het voorbereiden is op een nieuw offensief:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:13:
[...]

Past in het beeld dat Rusland zich aan het voorbereiden is op een nieuw offensief:
[Twitter]
Jammer voor Rusland dat Oekraïne ze geen pauze zal gunnen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:15:
[...]

Jammer voor Rusland dat Oekraïne ze geen pauze zal gunnen.
Realistisch gezien zal zo'n offensief uit niet veel meer bestaan dan meer van hetzelfde, mogelijk op een andere manier. En dat laatste kan toch nog voor narigheid zorgen. Tot nu toe is de mazzel dat Rusland veel te lang vast hield aan disfunctionele BTG structuur, dus wellicht slagen ze er in eenheden samen te laten werken, dat zou al enorm schelen.

Anderzijds is UA nog altijd in het voordeel dat ze meer en meer troepen kwaliteit geven in de vorm van training, kwantiteit toevoegen in de vorm van aantallen getrainde militairen en daarbij hopenlijk de bevoorrading en levering van wapens op peil houdt.

Toont ook aan dat Rusland nog niet bereid is verlies te nemen als ze het ook nog eens hebben over een offensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:37:
MAAARRRRRRRRR :o

Vanaf ongeveer 13:30 legt Artur uit dat er een 2e mobilisatie golf komt in januari :O . Officials hebben het ook over "raids on places of residence" wat neerkomt op de door de Duitsers gebruikte razzias. Dat zal me een berg paniek veroorzaken :X ....
De voorbereidingen op nieuwe mobilisatieronde in januari is alweer oud nieuws :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

De Januari mobilisatie is inderdaad al oud nieuws. Ik ben echter benieuwd hoe die mobilisatie gaat uitpakken voor Poetin. De laatst mobilisatieronde heeft vrijwel niets bereikt buiten lichte stabilisatie en een hele, hele hoop Russische doden. Met het tellertje dat voorbij de 100.000 gaat aan de Russische kant denk ik dat veel Russen niet super positief zullen reageren op nog een mobilisatie ronde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:33
Auredium schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:29:
De Januari mobilisatie is inderdaad al oud nieuws. Ik ben echter benieuwd hoe die mobilisatie gaat uitpakken voor Poetin. De laatst mobilisatieronde heeft vrijwel niets bereikt buiten lichte stabilisatie en een hele, hele hoop Russische doden. Met het tellertje dat voorbij de 100.000 gaat aan de Russische kant denk ik dat veel Russen niet super positief zullen reageren op nog een mobilisatie ronde.
Plus iets van een miljoen gevluchte Russen. Ook niet geheel onbelangrijk in het totaal plaatje.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

9 jaar cel als eis, voor dit:
A Russian prosecutor on Monday requested a nine-year prison sentence for Kremlin critic Ilya Yashin for denouncing Vladimir Putin's military intervention in Ukraine.

According to the prosecution, Yashin, a 39-year-old former Moscow city deputy, was guilty of claiming that the occupying Russian military had been responsible for the massacre of civilians in the Kyiv suburb of Bucha in a discussion about the current Russian government during a YouTube stream in April.
https://www.themoscowtime...e-news-about-bucha-a79598

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:43
In Shaktarsk (Regio Donetsk), 80 km van het front in Russisch bezet gebied, staat iets in de fik en er worden explosies gemeld.
Geolocatie die LiveUAmap aangeeft ligt vlak bij een spoorweg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Over de gemobiliseerden heeft Putin ook nog wat cijfers mee te delen:

Zal vast niet helemaal correct zijn, want we weten dat een deel ook in Belarus zit terwijl anderen nog in trainingskampen zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door XWB op 07-12-2022 17:21 ]

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid