Jerie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:47:
[...]
Volgens mij staat dat hier niet:
Izyum (of zoals de NOS zegt: Izjoem) e.o. werd gebruikt als militaire uitvalsbasis, men wilde de steden onder Izyum en Lyman omsingelen. Dat was een Russische operatie (die mislukt is al zijn Sievierdonetsk en Lysychansk wel gevallen), en tijdens dat hoogtepunt had Rusland hier 24 BTGs. Het is dus niet zo dat toen UA het Kharkiv oblast offensief begon, hier 24 BTGs zaten in Izyum e.o. Het is evenwel mogelijk dat dit al verder was afgenomen in de weken voor het offensief begon.
Nee, inderdaad, point taken, als ik een alinea verder had gelezen was dat ondervangen geweest, de Russische troepen waren zelfs gehalveerd ten tijde van de Oekraïense aanval:
By August, in part thanks to detailed intelligence supplied by the United States, Syrsky saw that the number of battalions in Izyum had dropped by at least half, as Russia relocated its most experienced fighters to Kherson.
Ja, volgens mij staat er wel nieuwe informatie in (al kan ik het gemist hebben). Dat UA eigenlijk een breed offensief wilde vanuit Kherson tot en met Zapo en de UA legerleiding dit in DE met bondgenoten heeft gesimuleerd met big data. En dat de Amerikanen dit afraadden omdat de slagkracht te vroeg afnam.
Daarom heeft UA op eigen houtje (met intel VS) het Kharkiv oblast offensief bekokstooft. Dat ze het hele Kharkiv oblast slagveld van 500+ feet (minstens 15 meter) hebben uitgeprint op een 3D printer om te simuleren welke commandanten hoe zouden aanvallen, en waar de choke points zouden zitten vond ik ook een interessant detail.
Verder is de leider achter het Kherson offensief vervangen door de leider die succesvol het Kharkiv oblast offensief heeft geleid. (De namen v/d leiders staan in het stukje.). Want te weinig vooruitgang. Dat heeft in stilte plaatsgevonden om zo de Russische propaganda niet te voeden. Prima voorbeeld need to know basis.
Zover was ik gisteren ten tijde van de post nog niet gekomen

. Was gisteren halfweg in het artikel gekomen. Vanmorgen nog even verder gelezen. Dat van die commandowiseel in Kherson is inderdaad nieuws. Nog een puntje op de I, de Kherson commander, Kovalchuk, werd vervangen door een sub-commander uit de Izyum operatie, Tarnavsky die een deputy was van Syrsky bij Izyum.
Trouwens, waar ik zelf meer op doelde, de gebeurtenissen zelf waren bekend. Veel van de achterliggende info over voorbereidingen en afwegingen blijkbaar toch niet. Wat dat betreft geeft het artikel ook genoeg nieuwe inzichten. Gisteren was er bij mij twijfel of de precieze reden van die switch van Kherson naar Kharkiv niet al eerder bekend was geworden. Ik heb ook niet altijd alles meegemaakt. Maar als ik het zo beluister is deze achterliggende drive achter de loop der gebeurtenissen nog niet bekend geweest.
Wat ik ook vanmorgen mooi vond om te lezen was dat Oekraïne echt heeft overwogen dat hele zuidfront aan te pakken, met Zaporizhzhia als een soort splijtzwamzone. Maar het was teveel en het risico op insluiting was te groot (alhoewel, als de Russen de coördinatie van een dergelijke operatie hadden aangekunt, wat ik betwijfel). En dan de genoeglijke manier waarop de Amerikanen dat hadden afgeraden:
“And our advice was, ‘Hey, guys, you’re going to bite off more than you can chew. This isn’t going to work out well.’”
Heerlijk artikel, ook zojuist weer. En dank voor je feedback. En dat font (Times Roman? ) is ook niet mijn favoriet. Smeert teveel dicht. Overal waar ik achter schuif staat het default en steeds kies ik het weg.