Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:
  • 332.919 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne

Doel van dit topic
Met een nieuwe opzet van het topic willen we een onderscheid aanbrengen dat het makkelijk en intuïtiever maakt om te bepalen waar berichten horen.

Dit is een onderscheid in:
  • Dagelijks nieuws en actualiteiten omtrent de oorlog
  • Achtergronden bij de oorlog.
  • Geopolitieke gevolgen van de oorlog buiten Rusland en Oekraïne.
Het doel van dit topic is om een bron te zijn en discussie te bieden over van actuele dagelijkse ontwikkelingen voor mensen die de oorlog op de voet willen volgen. We zullen dit vanuit moderatie breed opvatten, d.w.z. zolang het nieuws en actualiteiten zijn omtrent de oorlog is dit de plek om dit te posten.

Waar hoort mijn bericht
De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic juist erg ongeschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en post hiervoor in een van onze overige achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar onze topic wegwijzer:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels
We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vandaag was dag 281 van de 3-daagse invasie :Y)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
Even lijstje mond valt evengoed toch weer open op een rij, te beginnen met Lavrov:
"We maken energie-installaties onklaar die jullie in staat stellen dodelijke wapens Oekraïne binnen te brengen waarmee Russen worden gedood", zei hij tegen westerse journalisten. Hij stelde dat de VS en de NAVO direct deelnemen aan de oorlog door wapens te leveren en militairen te trainen. De dreiging van de VS vormt een existentiële bedreiging voor Rusland, stelde de minister.
Alternatieve realiteit, met daarin een alternatieve realiteit en daarin Lavrov.

Ondertussen zijn ze in Rusland zelf lekker humanitair bezig:
In Rusland wordt openlijk gesproken over het verplaatsen van kinderen uit Oekraïne naar Rusland, ondanks opmerkingen van de Verenigde Naties en EU-buitenlandchef Borrell dat dit een oorlogsmisdaad is. Er is zelfs een serie over die op sociale media rondgaat. Volgens het Oekraïense OM zijn sinds de Russische invasie ruim 12.000 Oekraïense kinderen gedeporteerd.

"Veel mensen in Rusland zien er niets verkeerds in, omdat zij het zien als iets humanitairs: arme kinderen lijden, zij hebben gezinnen nodig en wij hebben gezinnen", zegt Lisa Gaufman, docent Russische discours en politiek aan de Rijksuniversiteit Groningen"
De Britten denken hetzelfde te zien als waar ik al een tijdje aan denk: Rusland heeft veel minder raketten dan we dachten of denken en de aanvallen worden elke keer minder effectief:
Volgens het Britse ministerie van Defensie staat de Russische strategie om infrastructuur in Oekraïne aan te vallen onder druk. Dat komt doordat de Russische strijdkrachten al veel lange-afstandsraketten die geschikt zijn voor dat doel hebben verbruikt.

"De effectiviteit van de aanvallen wordt daardoor verminderd", schrijft de Britse militaire inlichtingendienst. Ook is het psychologische effect van de aanvallen negen maanden na de invasie volgens de Britten waarschijnlijk minder groot dan in het begin van de oorlog.
Dat Lavrov als een soort jengelende kleuter blijft herhalen dat 'Rusland met iedereen wil onderhandelen' is voor mij nog zo'n signaal, in combinatie met full blown defensieve activiteiten van de Russen. Ze zijn aan het verliezen en de nieuwe generaal heeft dat wel door.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Macron is op bezoek bij Biden om de relatie tussen Frankrijk en de VS te verbeteren. Er is ook over Oekraïne gesproken, en er zou afgesproken zijn om meer luchtverdediging te sturen:

https://kyivindependent.c...e-air-defense-for-ukraine

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 12:16

Shabbaman

Got love?

NiGeLaToR schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:53:
De Britten denken hetzelfde te zien als waar ik al een tijdje aan denk: Rusland heeft veel minder raketten dan we dachten of denken en de aanvallen worden elke keer minder
Desondanks toch nog maar meer AA sturen.

EDIT: wat @XWB zegt dus d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Shabbaman op 01-12-2022 22:03 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:01:
Macron is op bezoek bij Biden om de relatie tussen Frankrijk en de VS te verbeteren. Er is ook over Oekraïne gesproken, en er zou afgesproken zijn om meer luchtverdediging te sturen:

https://kyivindependent.c...e-air-defense-for-ukraine
Ik vind eigenlijk het meest verbazend dat het zenden van patriot systemen nu ook echt serieus op tafel ligt bij Duitsland.
Ik dacht dat het na de Poolse opmerking gewoon geparkeerd zou gaan worden.

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
En 1 December is alweer de tweede dag dat de Holodomor door onze Duitse buren erkend is geraakt.

Zoals al aangegeven in teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11" zou het voorstel voor erkenning gisteren de Bondsdag zijn gepasseerd.

Dat dat is gisteren dan ook netjes gebeurt, getuige de volgende bronnen:Waarschijnlijk denken jullie nu hetzelfde als ik: "Oké, Nederland, waar wachten we op!".

Hopelijk helpt deze Duitse besluitvaardigheid om de drempel tot erkenning voor de Nederlandse overheid te verlagen. Omdat we nu in staat zijn om met andere ogen te kijken begint de argumentatie voor erkenning meer op zijn plek te vallen.

Wat dat betreft is het niet de vraag of maar wanneer die erkenning ook in Nederland een feit is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
YakuzA schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:49:
Vandaag was dag 281 van de 3-daagse invasie :Y)
Ik zou willen dat ik kon roepen dat we over de helft waren :/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:51
Verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door Falcon Heavy op 01-12-2022 22:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Volkskrant heeft een artikel gepubliceerd over de energiewerken in Oekraïne.

De nieuwe Oekraïense helden werken bij het energiebedrijf: ‘Het is extreem gevaarlijk’

Intro:
Door de Russische rakettenregen zaten miljoenen Oekraïners deze week minstens een etmaal zonder stroom of water. Groot is de bewondering voor mensen die het elektriciteitsnet na elke aanval oplappen, soms met gevaar voor eigen leven. Ook de burgers blijven strijdbaar. ‘We zijn Oekraïners. Kou krijgt ons niet klein.’
Allereerst vertellen burgers dat het uitvallen van elektriciteit vooral vervelend is:
De gevolgen voor het dagelijks leven zijn groot, vertellen de mensen in de tent. ‘Ik had twee powerbanks gekocht, maar zelfs die zijn inmiddels leeg’, zegt de 31-jarige Andrey Boyko. ‘Het lastigste was nog het gebrek aan mobiel netwerk. Dat je je vrienden niet kunt bereiken en het nieuws niet kunt checken. Ik wil weten hoe het gaat aan het front en in de rest van het land.’

De vrouwen die om hem heen hun laptops staan op te laden, knikken. Ze vertellen over de lift die het niet meer doet, waardoor ze de trap moeten nemen naar de achttiende verdieping, over verwarmingen die zijn uitgevallen, wc’s die niet doorspoelen en koelkasten die ontdooien. ‘Alle vlees, melk en zure room kunnen we weggooien. Maar het is een kleine prijs om te betalen, hoor’, vindt de 58-jarige Ljoedmila Roedenko.
Vervolgens komt Mark Savtsjoek aan het woord:
Savtsjoek was tot voor kort corruptiebestrijder in de Oekraïense energiesector en geldt in Oekraïne als een groot kenner van de sector. Nu heeft hij zijn werkterrein verlegd. Hij besteedt al zijn tijd aan het waarschuwen van de Europese Unie voor de enorme crisis die eraan komt.

Sinds 10 oktober is Poetin bezig om de kritische elektrische infrastructuur te vernielen, legt hij uit. ‘Zijn doel is een totale black-out, maar omdat hij niet in staat lijkt te zijn meer dan tachtig, negentig raketten per week af te vuren, beschadigt hij het netwerk trapsgewijs.’
Hij legt uit dat - en dit is IMO belangrijk - het energiebedrijf "het minst corrupte bedrijf van het land is" waardoor herstellingen snel uitgevoerd kunnen worden:
En dat heeft een groot effect: elke week kost het Oekraïne meer tijd om te schade te repareren. De vorige keer lag het elektriciteitsnetwerk er 8 uur uit, dit keer zo’n 24 uur. ‘We hebben geluk dat het energiebedrijf het minst corrupte bedrijf is van het land. Daardoor zijn zijn ze in staat snel te reageren, maar het kan niet eindeloos zo doorgaan.’
De Russen schieten voornamelijk op de transformators en de verdeelstations:
Het is de tactiek van de Russen. Simpel gezegd bestoken ze niet de plekken waar de elektriciteit wordt opgewekt, maar de transformators en de verdeelstations. ‘Als je het stroomnetwerk vergelijkt met de distributie van melk, schiet Poetin niet op de boerderij of de koeien, maar op de plekken waar de melk wordt overgeheveld naar de vrachtwagens’, aldus Savtsjoek. ‘De transformators zitten complex in elkaar, dus het kost veel tijd om ze te repareren en de onderdelen raken op.’

Ook de kerncentrales zijn geen direct doelwit, legt Savtsjoek uit. ‘De Russen weten dat als de verdeelstations worden geraakt, we de kerncentrales moeten uitzetten, omdat de centrales kapotgaan als ze hun stroom niet kwijt kunnen. Zo zorgt hij ervoor dat de stroom urenlang uitvalt.’
Als het stroomnet er uit ligt dan werkt bijvoorbeeld de riolering niet:
‘Als het stroomnet er meerdere dagen uit ligt, wordt het penibel. Want dan doet de riolering het niet, is er geen mobiel netwerk en geen verwarming. Ook de nooddiensten zijn onbereikbaar, een gevaarlijke situatie bij min 15 graden. Als er geen hulp komt, zullen er mensen doodvriezen. Het is gruwelijk wat ons te wachten staat.’
De man zegt dat meer luchtafweer heel belangrijk is:
Savtsjoek zucht. Hij is bang dat volgende week, als Rusland mogelijk een volgende rakettenregen over Oekraïne uitstort, de uitval enkele dagen zal duren. ‘Het is van groot belang dat Europa ons luchtafweersystemen stuurt. Ze moeten begrijpen dat er, als ze het niet doen, misschien miljoenen nieuwe vluchtelingen komen. Die allemaal opvangen is veel duurder.’
En om af te sluiten, de kou is wel het minst van de problemen. Belangrijker is dat ziekenhuizen, mobiele netwerken en riolering blijven werken:
Daarnaast heeft Oekraïne ook gereedschap en materiaal nodig, van schroeven tot complete transformatorstations. En natuurlijk generatoren, zodat ‘als het helemaal misgaat’ de ziekenhuizen kunnen blijven draaien, het mobiele netwerk in de lucht blijft en de riolering op een basisniveau kan werken. ‘Dan zal het leven alsnog zwaar zijn’, zegt Savtsjoek, ‘maar hebben we tenminste een kans. Want ik ben het met die andere mensen eens: kou kunnen wij Oekraïners wel aan.’

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Dat Lavrov als een soort jengelende kleuter blijft herhalen dat 'Rusland met iedereen wil onderhandelen' is voor mij nog zo'n signaal, in combinatie met full blown defensieve activiteiten van de Russen. Ze zijn aan het verliezen en de nieuwe generaal heeft dat wel door.
Ik kan echt zo slecht tegen die man. Hoogst verontwaardigd zijn dat niemand zijn "goede bedoelingen" om te onderhandelen wil accepteren... Is dat nou toneel? Is het in een compleet andere realiteit leven? Er is gewoon niemand die ze een spiegel voorhoudt dat ze het pure vleesgeworden kwaad zijn. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ossi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:40:
[...]

Ik kan echt zo slecht tegen die man. Hoogst verontwaardigd zijn dat niemand zijn "goede bedoelingen" om te onderhandelen wil accepteren... Is dat nou toneel? Is het in een compleet andere realiteit leven? Er is gewoon niemand die ze een spiegel voorhoudt dat ze het pure vleesgeworden kwaad zijn. :(
Recent zat hij op Bali in een ziekenhuis met z’n Apple Watch en iPhone een potje schijnheilig te doen alsof hij niet ziek was. Kwam uit, ging eerder terug. Het is net zo’n zieke schijnheilig dwaas als de rest van de maffiosi en oligarchen.

Dus ja, toneel. Interne consumptie, terwijl ze de laatste smartphone via grijze import ritselen etc etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 08:57
Ossi schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:40:
[...]

Gewoon negeren;
“Discussieren met sommige mensen is net schaken met een duif. Hoe goed je ook kunt schaken die duif gooit gewoon alle stukken om, schijt op het bord en loopt vervolgens rond alsof ie gewonnen heeft.”

Goed je discussieert niet met Lavrov maar you get the point;
Rusland is onderhand in paniek modus en ze roepen van alles naar buiten om ergens iets in beweging te krijgen... en het is ook leuk voor binnenlandse tv...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:25

Fanta

FordPerformance™️

De NOS is ook weer lekker bezig. Er wordt letterlijk 1 bron (Mark Milley) als ‘men’ aangeduid.
De door Oekraïne genoemde aantallen zijn fors lager dan de cijfers waarvan men internationaal uitgaat. Vorige maand maakte de Amerikaanse legerleider Mark Milley de inschatting dat zowel aan Russische als aan Oekraïense kant inmiddels ongeveer 100.000 militairen zijn omgekomen sinds februari.
https://nos.nl/l/2454216#UPDATE-container-65865517

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Fanta schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:51:
De NOS is ook weer lekker bezig. Er wordt letterlijk 1 bron (Mark Milley) als ‘men’ aangeduid.
Het klopt ook gewoon niet want hij had het over doden en gewonden.
“You are looking at well over 100,000 Russian soldiers killed and wounded,” Milley said in remarks at the Economic Club of New York. “Same thing probably on the Ukrainian side.”
Dat 'probably' suggereert ook niet echt een betrouwbaar cijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Fanta schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:51:

[...]

https://nos.nl/l/2454216#UPDATE-container-65865517
De journalistiek daar is toch al ver te zoeken. Dat 10k lager dan verwacht is klopt wel, maar kom dan met het algemeen geaccepteerde 20-30k aan en niet met de 100k van iemand die dat niet eens gezegd heeft.

Blijft natuurlijk wel dat 10k vergeleken met de eerdere 9k wel heel erg laag is. Ik moet hierbij wel zeggen dat als ik de filmpjes bekijk het me meevalt hoe dicht je bij een artillerie inslag kunt zijn en toch nog weg kunt lopen. Ik had verwacht dat alles binnen 10meter wel weg zou zijn, maar er duiken regelmatig filmpjes op waarbij iemand omvalt bij een inslag, maar na 5 secondes weer opstaat en doorloopt. Aangezien rusland het vooral van artillerie moet hebben (wat nog steeds minder wordt) zou het aantal daardoor mee kunnen vallen. Maar 10k lijkt me toch niet echt overeen te komen met eerdere cijfers.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

YakuzA schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:04:
[...]

Ik vind eigenlijk het meest verbazend dat het zenden van patriot systemen nu ook echt serieus op tafel ligt bij Duitsland.
Ik dacht dat het na de Poolse opmerking gewoon geparkeerd zou gaan worden.
ik was altijd in de veronderstelling dat vooral de VS zelf bepaalt wie er wat met Patriots mag doen.
De Duitsers kunnen dus wel iets willen maar wie gaat de Patriots bedienen? Oekriane zelf? Dat gaat alleen gebeuren als dat mag van de VS gok ik zo.

wat betreft de dodentallen: wie weet ligt het aantal inderdaad wel zo enorm laag (ok wat is laag... maar 15k doden aan Oekraiense kant afgezet tegenover 90k aan Russische kant is bijzonder gunstig te noemen voor UA).
Ik ben bang dat het aantal vele malen hoger is, waar we van gaan schrikken als we na de oorlog de aantallen op wikipedia zullen verschijnen maar mogen we die aantallen het liefst nog niet weten ten gunste van UA, immers zou de moed ons in de schoenen kunnen zakken en zakt het draagvlak onder de steun weg.

Andere kant van de medaille kan zijn dat een Von der Leyen dat aantal van 100k noemt (veel te hoog, of accuraat) juist met de andere bedoeling dat de verliezen zo hoog zijn juist om de urgentie voor meer steun aan te stippen: UA verliezen zijn hoog! Meer steun nu!

We zullen het waarschijnlijk pas achteraf weten.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-12-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:48:
[...]

ik was altijd in de veronderstelling dat vooral de VS zelf bepaalt wie er wat met Patriots mag doen.
De Duitsers kunnen dus wel iets willen maar wie gaat de Patriots bedienen? Oekriane zelf? Dat gaat alleen gebeuren als dat mag van de VS gok ik zo.
Zoals met alle wapens, moet degene die ze heeft gefabriceerd/geleverd ook toestemming geven voordat ze naar een ander land mogen gaan. In dit geval zal dan inderdaad Amerika toestemming moeten geven. Nu zal dat niet zo'n probleem zijn, maar de trainingen zullen wat lastiger zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik lees dat de Russen de Kinburn Split lijken op te geven.

Hoewel deze bevoorraden lastiger is voor UA kan dit wel een twee vector zijn om vanaf aan te vallen als men ook richting Melitopol gaat.

Het is allemaal wel erg 'stil' de afgelopen tijd. Er zal snel weer iets gaan gebeuren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oekraine wasbeer

Vast al genoemd: de uit Kherson gestolen wasbeer heeft bijna de vinger afgebeten van 'Saldo' (collaborator and fake head of Kherson region).

In november zouden er 16,690 Russen gesneuveld zijn.

Bear Grylls mocht pootjes geven aan Zelensky. Weer een celebrity op bezoek in Oekraine.

Oorlog? Niks mee te maken! Vuilnis moet opgehaald worden!

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-12-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Snow_King schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:30:
Ik lees dat de Russen de Kinburn Split lijken op te geven.

Hoewel deze bevoorraden lastiger is voor UA kan dit wel een twee vector zijn om vanaf aan te vallen als men ook richting Melitopol gaat.

Het is allemaal wel erg 'stil' de afgelopen tijd. Er zal snel weer iets gaan gebeuren denk ik.
Meer dan 2 identieke twitter posts die iedereen herhaalt kom ik niet tegen. En die 2 berichten zeggen echt heel weinig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aantallen doden lopen weer aardig op.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFi8-4KLX0AQ-b3u.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door IJsbeer op 02-12-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:44:
[...]

De journalistiek daar is toch al ver te zoeken. Dat 10k lager dan verwacht is klopt wel, maar kom dan met het algemeen geaccepteerde 20-30k aan en niet met de 100k van iemand die dat niet eens gezegd heeft.

Blijft natuurlijk wel dat 10k vergeleken met de eerdere 9k wel heel erg laag is. Ik moet hierbij wel zeggen dat als ik de filmpjes bekijk het me meevalt hoe dicht je bij een artillerie inslag kunt zijn en toch nog weg kunt lopen. Ik had verwacht dat alles binnen 10meter wel weg zou zijn, maar er duiken regelmatig filmpjes op waarbij iemand omvalt bij een inslag, maar na 5 secondes weer opstaat en doorloopt. Aangezien rusland het vooral van artillerie moet hebben (wat nog steeds minder wordt) zou het aantal daardoor mee kunnen vallen. Maar 10k lijkt me toch niet echt overeen te komen met eerdere cijfers.
Er staat dan ook in de headline: "Oekraïne: 10.000 tot 13.000 militairen omgekomen in oorlog"

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:09:
[...]
Er staat dan ook in de headline: "Oekraïne: 10.000 tot 13.000 militairen omgekomen in oorlog"
Dan nog blijft het aan de lage kant. Een hele tijd geleden hadden ze het al over 9.000, als je dan na maanden hard vechten er 1.000-4.000 bij hebt gekregen is dat relatief gezien heel laag.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:59

dr.lowtune

Deugt niet

IJsbeer schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:59:
Aantallen doden lopen weer aardig op.

[Afbeelding]
Met dit tempo zitten we voor de kerst op 100k dode Russen. Even veel als alle inwoners van een stad als Venlo, Delft of Deventer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dr.lowtune schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:15:
[...]

Met dit tempo zitten we voor de kerst op 100k dode Russen. Even veel als alle inwoners van een stad als Venlo, Delft of Deventer.
en volgens de vuistregel geeft dat ook 200 of 300k gewonden.
Dat soort cijfers zijn bijna niet uit te drukkken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:04

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:32:
Oorlog? Niks mee te maken! Vuilnis moet opgehaald worden!
[Twitter]
Ik kan mij goed voorstellen dat je als burger in die regio, er op een of andere manier aan went. De kans dat je geraakt wordt door iets als je thuis zit, is waarschijnlijk bijna gelijk aan de kans als je rondrijdt in de vuilniswagen. En als je toch blijft in de stad/dorp (of wat er nog van over is) dan kan je net zo goed ook het vuilnis ophalen.

Maar zo zullen ook een paar winkels nog wel open zijn. etc. etc. de bevolking leeft verder (op welke manier dan ook).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:14:
[...]

Dan nog blijft het aan de lage kant. Een hele tijd geleden hadden ze het al over 9.000, als je dan na maanden hard vechten er 1.000-4.000 bij hebt gekregen is dat relatief gezien heel laag.
Eerst zijn ze door de linie gebroken en de Russen waren op de vlucht. Kherson oblast heeft ook niet tot hevige stadsguerilla geleid, en ondertussen doen de Russen zerg aanvallen bij Bakhmut.

Plus het aantal burgerslachtoffers zegt het niets over.

Ik vind het wel mogal autoritair om te stellen alleen wij weten of delen de cijfers van onze slachtoffers. Dat is nogal een red flag.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:24

bloody

0.000 KB!!

Zoals vorige week al verwacht qua temperatuursvoorspellingen, het zou wel eens een interessante week kunnen worden. Goede vorst == minder modderprut :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:07
Beetje luguber, maar wat doe je met bijna 90k doden?

Dat zijn bizarre aantallen om te begraven of cremeren. Initieel waren er geruchten over crematoria-treins, maar daar heb ik al tijdje niets over gelezen.

Zelfde voor het aantal gewonden, waar zet je even 45.000 gewonden neer? (November 50.000 Russische doden, dus tot 50k gewonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:36:
[...]

Eerst zijn ze door de linie gebroken en de Russen waren op de vlucht. Kherson oblast heeft ook niet tot hevige stadsguerilla geleid, en ondertussen doen de Russen zerg aanvallen bij Bakhmut.

Plus het aantal burgerslachtoffers zegt het niets over.

Ik vind het wel mogal autoritair om te stellen alleen wij weten of delen de cijfers van onze slachtoffers. Dat is nogal een red flag.
Dan nog zijn er continue overal gevechten. En ik geloof best dat de Oekrainers beter bewapend en getraint zijn, maar uiteindelijk vechten ze de echte gevechten toch met dezelfde wapens uit. Als het echt 10k is, is er een verhouding van bijna 1:10, waarbij Oekraine toch op veel plekken in de aanval is geweest. Dat zouden wel heel positieve getallen zijn.
Naar mijn idee is zo'n getal dus hetzelfde als die 100k, het zit het wel heel erg aan de grenzen wat zou kunnen en zonder verdere onderbouwing/bewijs neem ik het met een grote korrel zout.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:48:

Dat zijn bizarre aantallen om te begraven of cremeren. Initieel waren er geruchten over cremitatie-treins, maar daar heb ik al tijdje niets over gelezen.

Zelfde voor het aantal gewonden, waar zet je even 45.000 gewonden neer? (November 50.000 Russische doden, dus tot 50k gewonden).
Aan de beelden te zien: plunderen en laten liggen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:48:

Dat zijn bizarre aantallen om te begraven of cremeren. Initieel waren er geruchten over cremitatie-treins, maar daar heb ik al tijdje niets over gelezen.

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt. Er was sprake van mobiele crematoria. Daar is echter nooit enig bewijs van gekomen.

De lichamen van gesneuvelde Russen worden verzameld, waar mogelijk geïdentificeerd en in koelwagens of koelwagons opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 23:48
teacup schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:13:
En 1 December is alweer de tweede dag dat de Holodomor door onze Duitse buren erkend is geraakt.

Zoals al aangegeven in teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11" zou het voorstel voor erkenning gisteren de Bondsdag zijn gepasseerd.

Dat dat is gisteren dan ook netjes gebeurt, getuige de volgende bronnen:Waarschijnlijk denken jullie nu hetzelfde als ik: "Oké, Nederland, waar wachten we op!".

Hopelijk helpt deze Duitse besluitvaardigheid om de drempel tot erkenning voor de Nederlandse overheid te verlagen. Omdat we nu in staat zijn om met andere ogen te kijken begint de argumentatie voor erkenning meer op zijn plek te vallen.

Wat dat betreft is het niet de vraag of maar wanneer die erkenning ook in Nederland een feit is.
toon volledige bericht
Eerlijk gezegd weet ik niet of ik de Holomodor een genocide moet vinden. Buiten de politieke betekenis van zo'n erkenning is het de vraag of het werkelijk een doelgerichte poging was het Oekraïnse volk te vernietigen.
Er zijn flink wat redenen om te vermoeden dat het enorme aantal doden eerder veroorzaakt werd door misdadige desinteresse icm. bureaucratische stompzinnigheid.
Denk, sterk teruggeschaald, aan het verschil tussen moord, doodslag en dood door schuld. Het effect is exact hetzelfde, maar desondanks wordt het onderscheid belangrijk gevonden.

Hoewel ik gevoelsmatig voorstander ben van het erkennen van het leed in 32/33 binnen Oekraïne (en evenzeer in Kazachstan), weet ik echt niet of die erkenning nou door het etiket "genocide" moet.
Genocide wordt tegenwoordig iets te snel gebruikt als containerbegrip voor "iets heel ergs", waardoor het risico bestaat dat het een inhoudsloos begrip wordt.
Erkenning als misdaad tegen de menselijkheid lijkt me inhoudelijk correcter.
(lastig onderwerp overigens, waarbij zoeken naar feiten en politieke betekenis compleet door elkaar lopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
asing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt. Er was sprake van mobiele crematoria. Daar is echter nooit enig bewijs van gekomen.

De lichamen van gesneuvelde Russen worden verzameld, waar mogelijk geïdentificeerd en in koelwagens of koelwagons opgeslagen.
Voor 90.000 lichamen heb je een bizarre hoeveelheid koelwagens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:29:
[...]
Uit de beginweken van de oorlog weten we dat UA een aardig aantal koel-treinstellen vol had liggen met Russen die Rusland niet terug wilde nemen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

onkl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:28:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet of ik de Holomodor een genocide moet vinden. Buiten de politieke betekenis van zo'n erkenning is het de vraag of het werkelijk een doelgerichte poging was het Oekraïnse volk te vernietigen.
Er zijn flink wat redenen om te vermoeden dat het enorme aantal doden eerder veroorzaakt werd door misdadige desinteresse icm. bureaucratische stompzinnigheid.
Denk, sterk teruggeschaald, aan het verschil tussen moord, doodslag en dood door schuld. Het effect is exact hetzelfde, maar desondanks wordt het onderscheid belangrijk gevonden.

Hoewel ik gevoelsmatig voorstander ben van het erkennen van het leed in 32/33 binnen Oekraïne (en evenzeer in Kazachstan), weet ik echt niet of die erkenning nou door het etiket "genocide" moet.
Genocide wordt tegenwoordig iets te snel gebruikt als containerbegrip voor "iets heel ergs", waardoor het risico bestaat dat het een inhoudsloos begrip wordt.
(lastig onderwerp overigens, waarbij zoeken naar feiten en politieke betekenis compleet door elkaar lopen.)
toon volledige bericht
En hoe bewijs je doelbewust?

In het geval van genocide : nooit

Tenzij het door de uitvoerende partij wordt toegegeven dat het doelbewust is.

Het maakt ook niet uit eigenlijk, op een gegeven moment verval je in linguistic geneuzel. Dat sommigen zich iets van een term aantrekken terwijl je over hetzelfde aantal miljoenen doden praat is eigenlijk een futiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qwerty-273 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:29:
[...]

Ik kan mij goed voorstellen dat je als burger in die regio, er op een of andere manier aan went. De kans dat je geraakt wordt door iets als je thuis zit, is waarschijnlijk bijna gelijk aan de kans als je rondrijdt in de vuilniswagen. En als je toch blijft in de stad/dorp (of wat er nog van over is) dan kan je net zo goed ook het vuilnis ophalen.

Maar zo zullen ook een paar winkels nog wel open zijn. etc. etc. de bevolking leeft verder (op welke manier dan ook).
klopt, ook als veteraan in oorlogsgebied leer je de boel wel kennen. Je hoort op een gegeven moment wel of iets dicht in de buurt komt, en zo niet dan hoef je minder weg te duiken en gaat het leven gewoon door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De VS wil de trainingen van Oekraïners significant opvoeren:
The Biden administration is considering a dramatic expansion in the training the US military provides to Ukrainian forces, including instructing as many as 2,500 Ukrainian soldiers a month at a US base in Germany, according to multiple US officials.

If adopted, the proposal would mark a significant increase not just in the number of Ukrainians the US trains but also in the type of training they receive. Since the start of the conflict in February, the US has trained only a few thousand Ukrainian soldiers, mostly in small groups, on specific weapons systems.

Under the new program, the US would begin training much larger groups of Ukrainian soldiers in more sophisticated battlefield tactics, including how to coordinate infantry maneuvers with artillery support – “much more intense and comprehensive” training than Ukraine has been receiving in Poland or the UK, according to one source briefed on the proposal.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Het gaat niet allemaal in 1 keer, het is een geleidelijk proces wat al 9 maanden loopt. Gemiddeld gezien moeten ze 10.000 body bags per maand opslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Hier een grafiek van de maandelijkse russische verliezen in manschappen, toch een duidelijke trend te zien sinds de mobilisatie... Voor zover we deze cijfers als accuraat mogen aannemen natuurlijk, het blijven schattingen (al ben ik er van overtuigd dat de daadwerkelijke aantallen er niet ver vanaf zullen liggen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RmUgP9Z7ATNG5a7ldmtLlgEF7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmKAMxdA7w71VQiFzodmhxLK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

onkl schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:28:
[...]

toon volledige bericht
tja, China heeft ook zo'n stunt uitgehaald door massaal mussen uit te roeien, met hongersnood tot gevolg.
Wikipedia: Four Pests campaign

Neemt niet weg dat de Holodomor ook minimaal zo'n soort effect had. De koelaks waren stom en alles moest gecentraliseerd worden.
Er was echter wel graan, maar Oekraieners kregen het simpelweg niet. Dat is wel degelijk boze opzet, ook al is de oorzaak van de hongersnood mogelijk gewoon weer een stommiteit.

Linksom of rechtsom heeft een overheid te zorgen voor haar bevolking en als er miljoenen sterven is dat op z'n minst nalatigheid.
Linksom of rechtsom was Oekraine als volk een doelwit en dat maakt het genocide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Je kunt veel mobiks verliezen zonder dat de gevechtskracht significant afneemt, kan bijna niet anders dat een groot deel van de verliezen rond Bakmuth is:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:45:
Je kunt veel mobiks verliezen zonder dat de gevechtskracht significant afneemt, kan bijna niet anders dat een groot deel van de verliezen rond Bakmuth is:
[Twitter]
Dat zie je toch ook in de diverse beelden uit dat gebied, in sommige video's liggen zoveel Russische lichamen dat je er letterlijk overheen moet stappen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
asing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:40:
[...]

Het gaat niet allemaal in 1 keer, het is een geleidelijk proces wat al 9 maanden loopt. Gemiddeld gezien moeten ze 10.000 body bags per maand opslaan.
Zoals al gezegd in mn eerste post - 17.000 in november alleen al (!).

En dan hebben we het niet over de 50.000 gewonden. We weten van Covid dat een paar honderd meer ziekenhuisbezoeken het systeem al overspoelt. De Russische grenssteden zullen dus weinig van die 50k kunnen opnemen.

Er moeten dus masale veldhospitaals zijn om dit soort aantallen aan te kunnen. Zou erg interessant zijn om hier meer inzicht in te krijgen. De logistiek alleen al om dit lopend te houden moet enorm zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

hoevenpe schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:45:
[Twitter]
De beelden van Bakhmut liegen er niet om. De omstandigheden daar zijn erbarmelijk.

Om een idee te krijgen, hier een drone video van de complete destructie die de omgeving kent (geen gore, een overzicht video van een bijna post apocalyptisch landschap):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:50:
[...]

Dat zie je toch ook in de diverse beelden uit dat gebied, in sommige video's liggen zoveel Russische lichamen dat je er letterlijk overheen moet stappen.
Goed voor het moraal ook.. .als je wordt verteld dat je die kant op moet lopen en over massa's lijken moet stappen. En vergeet niet alle zwaargewonden die daar dan geheid ook liggen te creperen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:52:
[...]

Er moeten dus masale veldhospitaals zijn om dit soort aantallen aan te kunnen. Zou erg interessant zijn om hier meer inzicht in te krijgen. De logistiek alleen al om dit lopend te houden moet enorm zijn.
Hoezo "moeten"? Er zijn berichten dat gewonde gemobiliseerden simpelweg niet verzorgd worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:21
[...]

Proppen...
Een lichaam is pak 'm beet 2mx0.5mx0.5m (we houden wat slack). Dat is 0.5m3. Een zeecontainer is 12x2.4x2.3m, zo'n 66m3. Dus zo'n 120 lichamen per container.
Voor 90,000 lichamen heb je dan 750 zeecontainers nodig. Gemiddeld vervoert een containerschip 15,000 containers. 750 containers is dan 5% van de lading van een containerschip.
Kunnen we zo veel containers koel houden? Yes we can! "Freshness delivered" zoals op de pagina staat ;(

Maar ik denk dat de meeste lichamen snel onder de grond verdwijnen in plaats van dat ze opgeslagen worden. Los van het lugubere en logistieke aspect denk ik niet dat er veel incentive is van UA om ze allemaal te bewaren om ze aan het einde van de oorlog over de grens af te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:52:
[...]

als je überhaupt een 'flying fuck' geeft om je manschappen wel ja.
Laat daar nou net het probleem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:19

polthemol

Moderator General Chat
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:10:
[...]

als je überhaupt een 'flying fuck' geeft om je manschappen wel ja.
Laat daar nou net het probleem zitten.
propagandatechnisch zal het ook moeilijker worden naarmate je meer lichamen terug krijgt die begraven moeten worden daar bovenop (al komt dat in the end ook weer neer op gewoon geen enkele waarde hechten aan mensen en je eigen burgers).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:53:
[...]

De beelden van Bakhmut liegen er niet om. De omstandigheden daar zijn erbarmelijk.

Om een idee te krijgen, hier een drone video van de complete destructie die de omgeving kent (geen gore, een overzicht video van een bijna post apocalyptisch landschap):

[Twitter]
even uit de comments aldaar geplukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYnjhEJWm4L8Gx9Ita2ap4q_HMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WnRCLKUK0YHkYswj8u8kjM4d.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:06:
[...]

Hoezo "moeten"? Er zijn berichten dat gewonde gemobiliseerden simpelweg niet verzorgd worden.

[Twitter]
Fair point. Een gevolg daarvan zou overigens zijn dat de ratio doden - gewonden lager zou zijn. Als er geen verzorging is, gaan er immers meer soldaten dood.

Dan zou het aantal gewonden naar beneden moeten worden bijgesteld in de schattingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:28:
[...]

Fair point. Een gevolg daarvan zou overigens zijn dat de ratio doden - gewonden lager zou zijn. Als er geen verzorging is, gaan er immers meer soldaten dood.

Dan zou het aantal gewonden naar beneden moeten worden bijgesteld in de schattingen.
Klopt. Ik kan het bericht niet meer vinden maar de ratio doden - gewonden aan Russische zijde in het oosten van Oekraïne zou inmiddels 1:1 zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:28:
[...]

Men heeft een bepaald telsysteem opgesteld voor het tellen van doden en gewonden. Dat systeem bevat al veel ruis, maar door dat soort aanpassingen wordt het helemaal onoverzichtelijk en ongeloofwaardig.

Uiteindelijk zullen we nooit exact weten wat dit heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:40:
Hier een grafiek van de maandelijkse russische verliezen in manschappen, toch een duidelijke trend te zien sinds de mobilisatie... Voor zover we deze cijfers als accuraat mogen aannemen natuurlijk, het blijven schattingen (al ben ik er van overtuigd dat de daadwerkelijke aantallen er niet ver vanaf zullen liggen).

[Afbeelding]
Hoe lang kan Rusland dit soort tactieken vol houden? Op een gegeven moment zijn, heel cru gezegd, je Russen gewoon op. En dan heb je als land een veel groter probleem, want het overgrote merendeel van je bevolking is dan weduwen en kinderen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:58
Stoney3K schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:37:
[...]

Hoe lang kan Rusland dit soort tactieken vol houden? Op een gegeven moment zijn, heel cru gezegd, je Russen gewoon op. En dan heb je als land een veel groter probleem, want het overgrote merendeel van je bevolking is dan weduwen en kinderen.
140 miljoen zijn er nogal wat... duurt nog wel ff dus. Kijken naar de toekomst betwijfel ik ten zeer dat ze dat doen. Het is een probleem die dan wel getackeld gaat worden. Dat speelt toch ook in onze politiek? zou dat elders anders zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door T-Forever op 02-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T-Forever schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:37:
[...]

140 miljoen zijn er nogal wat... duurt nog wel ff dus.
Username checks out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:37:
[...]

is nog maar de vraag of het daar in zit.
UK Defense ministry:
Russia's munitions shortage limits its potential to continue offensive operations.

wat zal eerder opraken? Mobiks of munitie?
Al maanden roept iedereen dat de Russen gigantische voorraden hebben die gewoon niet op konden raken.
Maar het lijkt erop dat het niet zo makkelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]
Uiteindelijk blijft er niets meer over om te verdedigen, zoals Def Mon dat ook samenvat:

Daarom zien we soms dat dorpjes van zijde wisselen aan de frontlinie.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
boxlessness schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:09:
[...]
Maar ik denk dat de meeste lichamen snel onder de grond verdwijnen in plaats van dat ze opgeslagen worden. Los van het lugubere en logistieke aspect denk ik niet dat er veel incentive is van UA om ze allemaal te bewaren om ze aan het einde van de oorlog over de grens af te leveren.
Ze identificeren ze nu en slaan ze netjes op. Familieleden worden geïnformeerd waar ze zijn gestorven. De lijken worden uitgewisseld tegen lijken van Oekraïners. Zie ook deze video van een door de CIA gesponsorde journalistieke organisatie: zie waarschuwing rood deze bevat overigens wel geblurde lijken, maar is denk ik nog wel binnen de regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

pro_6or

amateur_60r

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:39:
[...]

UK Defense ministry:
Russia's munitions shortage limits its potential to continue offensive operations.

Al maanden roept iedereen dat de Russen gigantische voorraden hebben die gewoon niet op konden raken.

[Twitter]
Noord Korea zal die bergen munitie nog wel hebben. Hopelijk willen ze die voor zichzelf houden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:39:
[...]

UK Defense ministry:

Naast Mobiks en munitie heeft iedere Mobik uitrusting nodig. Naast munitie is dat een uniform, een wapen, een helm, een kogelvrij vest en laarzen. Die zijn ook een keertje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
asing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:33:
[...]

Men heeft een bepaald telsysteem opgesteld voor het tellen van doden en gewonden. Dat systeem bevat al veel ruis, maar door dat soort aanpassingen wordt het helemaal onoverzichtelijk en ongeloofwaardig.

Uiteindelijk zullen we nooit exact weten wat dit heeft gekost.
Het systeem is gebaseerd op data uit andere oorlogen, waarbij wel gewonden verzorgd werden.

Als de Russen dit nagenoeg volledig nalaten, werkt zo’n assumptie dus niet.

Wel belangrijk, want anders overschatten we het aantal gewonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:56:
[...]

Het systeem is gebaseerd op data uit andere oorlogen, waarbij wel gewonden verzorgd werden.

Als de Russen dit nagenoeg volledig nalaten, werkt zo’n assumptie dus niet.

Wel belangrijk, want anders overschatten we het aantal gewonden.
Het vereist ook een heel andere tactiek. Als je gewonden verzorgd worden (verplicht volgens het verdrag van Genève) dan betekent 1 soldaat beschieten om te verwonden, zorgt ervoor dat je nog 2 soldaten uit het gevecht haalt die die gewonde soldaat moeten vervoeren/verzorgen.

Wanneer dat niet gebeurt dan moet je als tegenpartij een soort zombie-defense game gaan spelen en echt schieten op alles wat op je af komt, omdat Rusland dat blindelings als kannonenvoer inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerder was het al raak in Spanje met pakketjes bij ambassades etc... explosieven oid.

Nu hebben de Oekraiense ambassades in Hongarije, Nederland, Polen, Kroatië, Italië (Napels/Krakow/Brno) 'bebloede' pakjes gekregen met 'dieren-ogen' als inhoud.
Aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken van Oekraine.
the packages themselves were soaked in a liquid of a characteric colour and had a corresponding smell.
The Foreign Ministryis studying the meaning of this 'message'
Bron: LiveUkraine telegram channel

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-12-2022 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:56:
[...]

Ook dat valt vies tegen als je een blik werpt op de geschiedenis van Russische oorlogsvoering. Bijvoorbeeld tijdens de eerste wereldoorlog:
By December, 1914, the Russian Army had 6,553,000 men. However, they only had 4,652,000 rifles. Untrained troops were ordered into battle without adequate arms or ammunition. "Untrained troops were ordered into battle without adequate arms or ammunition. And because the Russian Army had about one surgeon for every 10,000 men, many wounded of its soldiers died from wounds that would have been treated on the Western Front. With medical staff spread out across a 500 mile front, the likelihood of any Russian soldier receiving any medical treatment was close to zero". (12)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:04

Qwerty-273

Meukposter

Caelorum schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:48:
Ze identificeren ze nu en slaan ze netjes op. Familieleden worden geïnformeerd waar ze zijn gestorven. De lijken worden uitgewisseld tegen lijken van Oekraïners. Zie ook deze video van een door de CIA gesponsorde journalistieke organisatie: zie waarschuwing....
Het is heel goed om te zien dat "men" de menselijkheid nog steeds heeft. Hoe zwart-wit of bureaucratisch het ook moge zijn, het identificeren van doden hoort er bij. En de menselijkheid om de doden op een nette manier te begraven mag dan ook niet ontbreken. Of in dit geval terug te sturen naar waar ze vandaan kwamen.

Al ben ik wel benieuwd of we ooit in de Russische regios aan de grens over vele jaren verhalen horen van pakhuizen vol met koelcellen die niet meer onderhouden worden en dat dan pas de inhoud in de publiciteit komt.

Zo ook de volgende video van hetzelfde kanaal, hoe iemand van een telefoon (accessoires) verkoper haast de rol van een begrafenisondernemer (maar dan onbetaald) zich zelf aanmeet.
YouTube: Ukrainian Man Spends Months Digging Through Rubble To Find His Dead ...

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Kyiv in drie dagen veroveren, heel Oekraïne in tien dagen en volledige annexatie tegen de zomer:
Een Britse militaire denktank heeft de hand kunnen leggen op documenten die kennelijk zijn ondertekend door Vladimir Poetin en die onthullen hoe de invasie moest verlopen. Rusland was van plan om Oekraïne in 10 dagen te veroveren en in augustus van dit jaar te annexeren, aldus het Royal United Services Institute for Defence and Security Studies (RUSI).
Het plan was simpel, alle belangrijke infrastructuur bezetten:
De in beslag genomen documenten brengen aan het licht dat Rusland van plan was om Oekraïense energiecentrales, vliegvelden, watervoorziening, centrale bank en parlement in te nemen. In de oorspronkelijke invasieplannen had Moskou bovendien niet de intentie om kritieke infrastructuur, zoals elektriciteitscentrales en spoorwegen, als doelwit te nemen - omdat deze cruciaal zijn om het bezette land goed te laten functioneren.
Oekraïense leiders moesten gedood worden:
Russische speciale eenheden hadden bij het begin van de invasie de opdracht om Oekraïense leiders te doden. “Ze leken ervan uit te gaan dat Oekraïense regeringsfunctionarissen zouden vluchten of gevangen zouden worden genomen als gevolg van de ultrasnelle invasie”, aldus het RUSI.

De Russische contraspionage had lijsten opgesteld van een aantal Oekraïners, en die waren onderverdeeld in vier categorieën:

- zij die gedood moeten worden;
- zij die onderdrukt en geïntimideerd moeten worden;
- zij die als neutraal worden beschouwd en moeten worden aangemoedigd om samen te werken;
- zij die bereid zijn om mee te werken.
En uiteindelijk nieuwe leerkrachten inzetten:
Tot slot zouden na verloop van tijd leerkrachten en andere functionarissen uit Rusland komen om te starten met de “heropvoeding van de Oekraïners”.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Mooi ook dat Putin aangeeft dat ze wel willen praten zodra de VS / NATO de bezette gebieden erkent. Ik mag toch hopen dat ze dat gewoon niet gaan doen, maar goed je weet maar nooit. Nog even en die oorlog gaat zijn 2e jaar in, op een gegeven moment (verkiezingen VS?) komt daar ook wel een einde aan.

Wat mij betreft houden ze (NATO/VS) de poot stijf en sturen ze nog wat zwaarder materieel naar Oekraine.

Ben eens benieuwd wat er gebeurt wanneer Finland en Zweden nu echt officieel toetreden tot de NAVO. Als dat al gebeurt en Turkije niet blijft "blokkeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:51:
Mooi ook dat Putin aangeeft dat ze wel willen praten zodra de VS / NATO de bezette gebieden erkent. Ik mag toch hopen dat ze dat gewoon niet gaan doen, maar goed je weet maar nooit. Nog even en die oorlog gaat zijn 2e jaar in, op een gegeven moment (verkiezingen VS?) komt daar ook wel een einde aan.

Wat mij betreft houden ze (NATO/VS) de poot stijf en sturen ze nog wat zwaarder materieel naar Oekraine.

Ben eens benieuwd wat er gebeurt wanneer Finland en Zweden nu echt officieel toetreden tot de NAVO. Als dat al gebeurt en Turkije niet blijft "blokkeren".
VS/NATO herhaalt al langere tijd dat zij er niet over gaan, maar alleen Oekrane.
En als Oekraine de poot stijf houdt en niets wil afstaan dan is dat zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:19

vooral bizar dat ze zeggen "we willen best onderhandelen, maar de VS niet, omdat ze weigeren te erkennen dat we die gebieden rechtmatig geannexeerd hebben"

Waar ga je überhaupt over onderhandelen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

rik86 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:03:
[...]

vooral bizar dat ze zeggen "we willen best onderhandelen, maar de VS niet, omdat ze weigeren te erkennen dat we die gebieden rechtmatig geannexeerd hebben"

Er valt niets te onderhandelen. Rusland loopt alleen te eisen en ze kunnen niets bieden, er is dus ook geen 'middenweg' waarover onderhandeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 12:35

flessuh

Set sail for fail!

Het is dat het weer een extra escalatie is, maar eigenlijk zou Oekraïne een deel van Rusland moeten annexeren, en dan de NAVO en de EU dat erkennen.
En dan uiteraard als Oekraïne voorstellen terug te ruilen :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
flessuh schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:18:
[...]

Het is dat het weer een extra escalatie is, maar eigenlijk zou Oekraïne een deel van Rusland moeten annexeren, en dan de NAVO en de EU dat erkennen.
En dan uiteraard als Oekraïne voorstellen terug te ruilen :P
Ik zou beginnen met Oekraine zwaar genoeg spul geven om doelen diep in de Krim te raken.

Oh en genoeg luchtafweergeschut om die vliegtuigen/bommenwerpers waar eerder over gesproken werd uit de lucht te knallen. De kans om 20% van de russische militaire vliegtuigen uit de lucht te knallen wil je niet laten liggen lijkt me.

(van mij part schieten ze vanaf Oekraine al die vliegtuigen neer terwijl ze nog in Rusland staan, maar goed wie ben ik). Na een jaar kun je je afvragen hoelang je nog in de verdedigingsmodus moet blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het is allemaal volkomen logisch als je niet wil onderhandelen. Dan vraag je gewoon wat je eigenlijk wilt (de oorlog winnen en grote delen van Oekraine annexeren) en als de andere kant daarover niet wil praten dan zeg je gewoon dat de andere kant onredelijke eisen stelt en niet serieus over vrede wil praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:25

Fanta

FordPerformance™️

De_Bastaard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:21:
[...]

Ik zou beginnen met Oekraine zwaar genoeg spul geven om doelen diep in de Krim te raken.

Oh en genoeg luchtafweergeschut om die vliegtuigen/bommenwerpers waar eerder over gesproken werd uit de lucht te knallen. De kans om 20% van de russische militaire vliegtuigen uit de lucht te knallen wil je niet laten liggen lijkt me.

(van mij part schieten ze vanaf Oekraine al die vliegtuigen neer terwijl ze nog in Rusland staan, maar goed wie ben ik). Na een jaar kun je je afvragen hoelang je nog in de verdedigingsmodus moet blijven.
Met welke raketten ga je vanuit UA een bommenwerper neerhalen die boven de Kaspische zee vliegt?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:45:
[...]

Uiteindelijk blijft er niets meer over om te verdedigen, zoals Def Mon dat ook samenvat:

[Twitter]

Daarom zien we soms dat dorpjes van zijde wisselen aan de frontlinie.
En geduldig wachten en wachten tot ze lekker gesettled zijn om ze alsnog te bombarderen. Ze laten de vijand maximaal middelen gebruiken voor ze ze treffen valt me regelmatig op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

de Russen hebben er weer een nieuw argument bij.

Naast nazi's en satanisten zijn Oekraieners nu ook nog eens lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:45:
de Russen hebben er weer een nieuw argument bij.

Naast nazi's en satanisten zijn Oekraieners nu ook nog eens lelijk.

[Twitter]
Het is nu natuurlijk wachten op een tweet over de moeders van de betreffende Oekraïners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:48:
[...]

Het is nu natuurlijk wachten op een tweet over de moeders van de betreffende Oekraïners.
Lavrov geeft inmiddels al toe dat het een oorlog is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Dit is een zoethoudertje voor de meer gematigde partijen die vrede willen dmv consessies (lees: China). Het is een beïnvloedingtactiek; niet oprecht. Men probeert de andere partijen als onredelijk neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]
Dit betreft omgeving Bakhmut. Bakhmut'ske ligt ten NO van Bakhmut zelf, op zo'n 10 a 15 km van Bakhmut zelf. Het ligt o.a. naast het zwaarbevochten plaatsje Nova Kam'yanka.

Maarssen ligt ook niet in Utrecht, Abcoude ligt vlakbij Amsterdam maar van Breukelen naar Amsterdam (Bijlmer) is ook zo'n afstand. Met onbewoonde stukken land er tussen. Volendam Amsterdam (Noord) idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jerie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:15:
[...]

Dit betreft omgeving Bakhmut. Bakhmut'ske ligt ten NO van Bakhmut zelf, op zo'n 10 a 15 km van Bakhmut zelf. Het ligt o.a. naast het zwaarbevochten plaatsje Nova Kam'yanka.

Maarssen ligt ook niet in Utrecht, Abcoude ligt vlakbij Amsterdam maar van Breukelen naar Amsterdam (Bijlmer) is ook zo'n afstand. Met onbewoonde stukken land er tussen. Volendam Amsterdam (Noord) idem.
dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hier opnieuw een 'vreemde' foto, Oekraïense militairen hebben een Russische positie met een museumstuk kanon veroverd. Op de grond ligt de uitrusting van twee militairen, zijn ze naakt op de vlucht geslagen ofzo :?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fi7KG81X0BcG66M?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1598437145072398336

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
XWB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:24:
Hier opnieuw een 'vreemde' foto, Oekraïense militairen hebben een Russische positie met een museumstuk kanon veroverd. Op de grond ligt de uitrusting van twee militairen, zijn ze naakt op de vlucht geslagen ofzo :?

[Afbeelding]
https://twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1598437145072398336
Ik zou zeggen omgekleed naar burgerkleding om te proberen niet gepakt te worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:26:
[...]

Ik zou zeggen omgekleed naar burgerkleding om te proberen niet gepakt te worden.
Ik denk hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
[...]

Hoe is dat anders dan dat Oekraine zegt: we willen best onderhandelen, maar niet zolang Putin er zit en alle Russen van ons land afgaan.
Beide partijen hebben er op dit moment geen belang bij, dus komen dit soort vreemde statements.

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 02-12-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 12:35

flessuh

Set sail for fail!

redwing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:26:
[...]

Dat of er naast gelegd zodat het vanuit een drone lijkt alsof er iemand naast ligt en er eerder een bom op gegooid wordt?
Als decoy dus

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-05 12:49
XWB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:24:
Beide jassen lijken me opgevuld met materiaal.
Ietsje meer aan de hand dan alleen 'omkleden en wegwezen'.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 02-05 16:27
Mooi ook dat Putin aangeeft dat ze wel willen praten zodra de VS / NATO de bezette gebieden erkent. Ik mag toch hopen dat ze dat gewoon niet gaan doen, maar goed je weet maar nooit.
Het blijft toch een eigenaardige zaak: een inbreker verkracht je dochter, rooft je halve huis leeg en stelt voor de strijd te staken in ruil voor overdracht van de helft van het huis zodat het weer bij het oude zou kunnen zijn.

Dat is niet alleen moordlustig en gewelddadig, maar ook volkomen gestoord.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:59

dr.lowtune

Deugt niet

Brent schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:35:
[...]

Het blijft toch een eigenaardige zaak: een inbreker verkracht je dochter, rooft je halve huis leeg en stelt voor de strijd te staken in ruil voor overdracht van de helft van het huis zodat het weer bij het oude zou kunnen zijn.

Dat is niet alleen moordlustig en gewelddadig, maar ook volkomen gestoord.
En er zijn dus ook mensen die dat een prima idee vinden en dat Oekraïne dat dan moet slikken. Tot het ze zelf zou overkomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Alleen is het hier dan nog eens zo dat je weet waar de inbreker woont. Gezien het verschil Rusland <> Oekraine is Oekraine "het huis" of de "de dochter" en is Rusland een woonwijk.

"Luister vriend de inbreker. Ik weet waar jouw huis woont en welke wijk van jou is. Geef me mijn spul terug of ik steek alles in de fik, om te beginnen bij dat mooie huisje aan zee (de Krim)".

We moeten nu niet met zijn allen doen alsof er normaal met Rusland/Putin te praten valt. Niet elk land zit zo in elkaar en hij heeft blijkbaar onvoldoende last van de sancties om maar te willen praten. Op deze manier gaat dit nog 5 jaar duren tenzij de druk binnen Oekraine zo groot wordt door bijv. de winter, dat zij wel toegeven. Al zie ik dat ook niet meteen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hostomel, lijkt mij dat UA daar toch wel controle over heeft. Wie en waarom haalt dit weg?

Paar plaatjes van de oliebrand in Bryansk op 30 november.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-12-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:01
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:49:
Hostomel, lijkt mij dat UA daar toch wel controle over heeft. Wie en waarom haalt dit weg?

[Twitter]

...
Wie en waarom? Iemand met hebzucht om snel wat geld te kunnen verdienen. Als je alles hebt verloren bijvoorbeeld kan het mooi zijn om snel 3000 euro (of zeg maar een bedrag) om wat eten en onderdak te kunnen regelen.

Of gewoon iemand die corrupt is, kan allemaal. Het is oorlog en dat creëert chaos, in chaos is het pakken wat je pakken kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dr.lowtune schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:37:
[...]

En er zijn dus ook mensen die dat een prima idee vinden en dat Oekraïne dat dan moet slikken. Tot het ze zelf zou overkomen natuurlijk.
Het erge is dat er blijkbaar in Nederland genoeg mensen in dat konijnenhol zijn gevallen en het oprecht geloven. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dus klinkt alsof iemand Amsterdam met Amstelveen heeft verward want het is simpelweg niet Bakhmut maar omgeving Bakhmut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jerie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:17:
[...]

Dus klinkt alsof iemand Amsterdam met Amstelveen heeft verward want het is simpelweg niet Bakhmut maar omgeving Bakhmut
er staat toch ook gewoon Bakhmutske in het plaatje en niet Bakhmut?

In ander nieuws: die door Oekraine doorontwikkelde BTR-4 kan tegen een stootje:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:18:
[...]

er staat toch ook gewoon Bakhmutske in het plaatje en niet Bakhmut?
Ja, maar we hadden het dacht ik over de stad Bakhmut en niet over de omgeving Bakhmut.

Als we het hebben over de criminaliteit in de stad Amsterdam moet je niet ineens een grafiekje posten over de criminaliteit in Amstelveen. Want dat is Amsterdam niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jerie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:21:
[...]

Ja, maar we hadden het dacht ik over de stad Bakhmut en niet over de omgeving Bakhmut.

Als we het hebben over de criminaliteit in de stad Amsterdam moet je niet ineens een grafiekje posten over de criminaliteit in Amstelveen. Want dat is Amsterdam niet.
de post met het filmpje noemt ook 'de omgeving' van Bakhmut en het filmpje is er ook duidelijk over.
Dit in contrast met de vuilniswagen in een verder redelijk intacte omgeving.

Ok, Bakhmut en omgeving. zo goed? :P
Of mag er van Amsterdam alleen een foto van de Dam en niets van Sloterdijk? :*)

Omgeving Bakhmut. of mag er alleen in het stadscentrum van Bakhmut gevochten worden?
Er wordt gevochten om Bakhmut. Dus in de gehele omgeving.
We maken er meer mierenneukerij van dan nodig als je het mij vraagt.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-12-2022 15:25 ]

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid