Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste
Acties:
  • 400.114 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:34

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne

Doel van dit topic
Met een nieuwe opzet van het topic willen we een onderscheid aanbrengen dat het makkelijk en intuïtiever maakt om te bepalen waar berichten horen.

Dit is een onderscheid in:
  • Dagelijks nieuws en actualiteiten omtrent de oorlog
  • Achtergronden bij de oorlog.
  • Geopolitieke gevolgen van de oorlog buiten Rusland en Oekraïne.
Het doel van dit topic is om een bron te zijn en discussie te bieden over van actuele dagelijkse ontwikkelingen voor mensen die de oorlog op de voet willen volgen. We zullen dit vanuit moderatie breed opvatten, d.w.z. zolang het nieuws en actualiteiten zijn omtrent de oorlog is dit de plek om dit te posten.

Waar hoort mijn bericht
De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic juist erg ongeschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en post hiervoor in een van onze overige achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar onze topic wegwijzer:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels
We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 23:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

En die aantallen zouden moeten kloppen? De hele Turkse Marine en dan nog eens 50% erbij ligt in de Zwarte Zee?

Overigens best een hele aardige vloot hebben ze, maar hier is aan de overdrijfknop gedraaid.

[ Voor 9% gewijzigd door tuinïnen op 31-10-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tuinïnen schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

En die aantallen zouden moeten kloppen? De hele Turkse Marine en dan nog eens 50% erbij ligt in de Zwarte Zee?

Overigens best een hele aardige vloot hebben ze, maar hier is aan de overdrijfknop gedraaid.
En dan hebben we het over aantallen. Maar minstens zo belangrijk is wat het precies voor boten zijn. En in welke staat.

Maargoed, dat geldt voor beide kanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:06
@teacup Je bent nu wel erg vroeg :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:42
tuinïnen schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:26:
[...]

Ja vond ik ook. Had natuurlijk de vloot omvang even kunnen checken. Thanks.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
NiGeLaToR schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Het was een indrukwekkend plaatje :+ , dat dan weer wel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:35

ericplan

5180 Wp PV

NiGeLaToR schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Maar mogen de Turken wel met hun oorlogsschepen door de Bosporus?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ericplan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Neem aan van wel, anders zouden ze daar niet varen.
Denk dat de russen de turken als nato land ook niet op hun nek willen hebben.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-04 20:54
Voor mensen die de boten graag volgen.

https://www.marinetraffic...:30.7/centery:45.5/zoom:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:14

Snow_King

Konijn is stoer!

Uit het vorige topic: NiGeLaToR in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

Ik kan toch echt niet geloven dat Rusland gek genoeg zou zijn om een graanschip aan te vallen, zeker nu de VN en Turkije al hebben gezegd dat Putin het lekker uit mag zoeken en men gewoon lekker verder blijft varen.

Toch kan ik mij niet aan het idee ontrekken dat uiteindelijk een ander land (of zelfs de NAVO) zich gaat bemoeien in dit conflict omdat men er 'gewoon klaar mee is'.

Mijn gevoel zegt dat we iedere keer op een randje balanceren waar het ineens heel hard kan escaleren. Maar goed, wie ben ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Xtr3me4me schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Neem aan van wel, anders zouden ze daar niet varen.
Denk dat de russen de turken als nato land ook niet op hun nek willen hebben.
De Russen weten dat de Turken geen enkel probleem hebben met het laten zien hoe goed het wapentuig tegen Russische vliegtuigen werkt. In tegenstelling tot veel politici in Westen die escalatie willen vermijden, de Turken doen aan shoot first and ask later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:01
Snow_King schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:58:
Uit het vorige topic: NiGeLaToR in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

Ik kan toch echt niet geloven dat Rusland gek genoeg zou zijn om een graanschip aan te vallen, zeker nu de VN en Turkije al hebben gezegd dat Putin het lekker uit mag zoeken en men gewoon lekker verder blijft varen.

Toch kan ik mij niet aan het idee ontrekken dat uiteindelijk een ander land (of zelfs de NAVO) zich gaat bemoeien in dit conflict omdat men er 'gewoon klaar mee is'.

Mijn gevoel zegt dat we iedere keer op een randje balanceren waar het ineens heel hard kan escaleren. Maar goed, wie ben ik?
Jep, voor mijn gevoel kan dat wel eens Polen zijn, die zeggen: Anders veroveren wij heel Oekraine wel, dan laten we ze over een jaartje ofzo weer van ons afscheiden :+

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:32

Maestro

It's just completely whack!

/edit: niet actueel

[ Voor 95% gewijzigd door Maestro op 31-10-2022 21:50 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23-04 22:27
ericplan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Alleen wanneer die schepen de zwarte zee als thuishaven hebben:
onkl in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 23:35
Ik kijk nog eens in de tekst van het verdrag (voor zover wikipedia die kent), maar het lijkt alsof het iets genuanceerder ligt dan ik in eerste instantie las.
Er zijn artikelen over 1: vredestijd (niet zo interessant in deze), 2: wanneer Turkije in oorlog is en 3: wanneer er een oorlog is, waar Turkije niet bij betrokken is.

Die derde toestand is nu aan de gang. Hierover kom ik op wikipedia het volgende tegen:
In time of war, Turkey not being belligerent, warships of belligerent Powers shall not pass, except i.a. to return to their base. (art. 19)
Lijkt dus alsof de bepaling dat oorlogsschepen alleen mogen passeren om naar hun thuishaven te gaan alléén geldt voor de landen die in oorlog zijn, dus Rusland en Oekraïne.

Er zijn overigens wel diverse andere beperkingen voor oorlogsschepen van derde landen, die, naar ik aanneem, nog steeds van kracht zijn. Het is dus niet zo dat de VS zomaar een vliegdekschip naar de Zwarte Zee kan sturen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

caspervc schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

Jep, voor mijn gevoel kan dat wel eens Polen zijn, die zeggen: Anders veroveren wij heel Oekraine wel, dan laten we ze over een jaartje ofzo weer van ons afscheiden :+
Geen schijn van kans. Als Polen nu Oekraine (of Belarus) binnen valt en daar in de problemen komt, kunnen ze geen beroep op Artikel 5 meer doen, want dat is voorbehouden aan leden die zelf aangevallen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zou me eerder druk maken over wat er na de midterms gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Zou me eerder druk maken over wat er na de midterms gebeurt.
Voorlopig krijgt het huidige beleid steun van beide zijden. Ik begrijp niet goed waar de angst voor een andere uitslag vandaan komt. Het kan goed zijn dat de Republikeinen nog scherper zijn richting Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Voorlopig krijgt het huidige beleid steun van beide zijden. Ik begrijp niet goed waar de angst voor een andere uitslag vandaan komt. Het kan goed zijn dat de Republikeinen nog scherper zijn richting Rusland.
De rechter zijde van de Republikeinen begint inmiddels wat te morren. En de vs betaalt voorlopig het grootste deel van de wereldwijde wapenrekening. Ik zie daar wel op beknibbeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

rapture schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

De Russen weten dat de Turken geen enkel probleem hebben met het laten zien hoe goed het wapentuig tegen Russische vliegtuigen werkt. In tegenstelling tot veel politici in Westen die escalatie willen vermijden, de Turken doen aan shoot first and ask later.
Dit is precies waar Europa in retrospectie bij stil moet staan. Ik verbaas me al jaren dat die Russen konden
stoken en traineren met o.a. NAVO luchtruimschendingen. Angst is ook hier de slechtste raadgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

De rechter zijde van de Republikeinen begint inmiddels wat te morren. En de vs betaalt voorlopig het grootste deel van de wereldwijde wapenrekening. Ik zie daar wel op beknibbeld worden.
Trump riep toch altijd: America First

Eerst je interne problemen op orde brengen en dan pas extern kijken. Die zal dat geld liever willen gebruiken om zijn Texaanse vriendjes te paaien, en belasting op olie te verlagen bijvoorbeeld. In plaats van spenderen aan de oorlog in Oekraïne.

Anderzijds roept hij ook steeds dat het niet was gebeurd als hij president was geweest. Want hij had gewoon een bom Moskou gegooid.
bronnen voor het laatste deel: https://www.google.com/search?q=trump+bomb+moscow&source

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AndereKoekoek schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

Trump riep toch altijd: America First

Eerst je interne problemen op orde brengen en dan pas extern kijken. Die zal dat geld liever willen gebruiken om zijn Texaanse vriendjes te paaien, en belasting op olie te verlagen bijvoorbeeld. In plaats van spenderen aan de oorlog in Oekraïne.
Dit is z'n Texaanse vriendjes paaien, en die in een sloot andere staten, zie pork barrel: alles was VS die kant op stuurt is ofwel al overbodig en goedkoper om te doneren dan om te slopen (M113...), danwel actueel en wordt vervangen door nieuwe bestellingen. Die bestellingen zorgen voor geld en werkgelegenheid op grote schaal. Ieder congreslid met een fabriek, of een toeleverancier daarvan in z'n staat, wordt daar blij van.

Natuurlijk zal de rechtervleugel small government preken, maar zolang de uitgaven ten bate komen van zijn volgende verkiezingscampagne (en reken maar dat die defensiebedrijven rijkelijk doneren...), zal hij niets doen wat die geldstroom riskeert. Sterker nog, dit is grootste reden waarom de small government Republicans steevast meer geld uitgaven dan hun concurrenten: militarisme is big business.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
JPS schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Dit is precies waar Europa in retrospectie bij stil moet staan. Ik verbaas me al jaren dat die Russen konden
stoken en traineren met o.a. NAVO luchtruimschendingen. Angst is ook hier de slechtste raadgever.
In de meeste gevallen waren het geen luchtruimschendingen, maar simpelweg vol gas richting het andere luchtruim vliegen en net ervoor draaien. Punt is alleen dat je een vliegtuig wil stoppen voordat hij het verkeerde luchtruim in vliegt waardoor je hem in internationaal luitruimte al wil stoppen. Zeker omdat de transponders bij de russen meestal uitstaan.

Wat er bij Turkije gebeurde is dat ze dit ook deden, maar op een gegeven moment een keertje net iets te laat draaiden. Hier zien we dat als een 'foutje' en laten het toe. Turkije schiet er een raket op af. Naar mijn idee zouden we dat ook meer moeten doen, maar het is dus niet zo dat ze iedere keer in onze luchtruimte aan het vliegen waren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

onkl schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Lijkt dus alsof de bepaling dat oorlogsschepen alleen mogen passeren om naar hun thuishaven te gaan alléén geldt voor de landen die in oorlog zijn, dus Rusland en Oekraïne.

Er zijn overigens wel diverse andere beperkingen voor oorlogsschepen van derde landen, die, naar ik aanneem, nog steeds van kracht zijn. Het is dus niet zo dat de VS zomaar een vliegdekschip naar de Zwarte Zee kan sturen of zo.
Voor vliegdekschepen was er weer een speciale clausule waarmee die nooit mochten oid? :)

https://cimsec.org/let-me...raits-question-revisited/
This may explain the Soviet Union’s unusual designation of its aircraft carriers as ‘aircraft-carrying cruisers’ – for example, the Kiev and Kuznetsov classes. These vessels could fulfill the same strategic function as carriers while still being free to transit the Turkish Straits, even as the Convention denied access to the Black Sea for NATO aircraft carriers due to their explicit designation as aircraft carriers in both name and function.

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 31-10-2022 23:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een uitgebreide uitleg en kaartjes over de aanval met drones van zaterdag:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Je bedoeld dat ze de eigen defensie industrie met miljarden sponsoren onder het mom van hulp aan Oekraïne? O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Je bedoeld dat ze de eigen defensie industrie met miljarden sponsoren onder het mom van hulp aan Oekraïne? O-)
Zeker als ze nog harder gaan morren en uiteindelijk de lend-lease van kracht wordt. Dan is het helemaal iemand geld lenen zodat ze jouw spullen kunnen kopen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Er zijn imho 2 redenen waarom de GOP zogenaamd mort.

Ten eerste is het de standaard reactie van tegen alles zijn wat democraten doen, hieraan is niets nieuws.

Ten tweede is de ideologische propaganda ten gunste van Rusland en ten nadele van Oekraïne, beide landen worden gepositioneerd door propaganda op een ideologische positie van zijnde vriend of vijand van conservatieven in Amerika. Wil de GOP stemmen winnen, dan zal men op dat sentiment mee moeten gaan. Sommigen zullen het sentiment ook daadwerkelijk steunen, d.w.z. de extreme vleugel van de GOP.

En dat is altijd het probleem met propaganda, het is altijd minder onschuldig dan het lijkt want als mensen het gaan geloven dan zullen ze ook verlangen dat politici er beleid op maken. Wil men verkiezingen winnen, dan zal men daar op in moeten spelen.

Er zijn geen principiële financiële redenen waarom de GOP tegen steun zou zijn, veel geld uitgeven voor hun eigen ideologische doelen ook al levert het een overheidstekort op was in het verleden nooit een probleem.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:26
Jammer dat-ie het op de manier aanpakt waar hij in het begin al voor waarschuwt: een lange unscripted ramble. Wat ik zover zie een beetje Perun-achtig op marinegebied, maar wel even een stapje minder georganiseerd. Hij begint in één keer aan het verhaal zonder even uit te leggen wat precies het grote plaatje is. Ik weet bijvoorbeeld dat er schepen in Sevastopol zijn opgeblazen en dat er iets van drones aan gelinkt wordt. Wat precies de aanval was wordt echter niet beschreven, dus daar haak ik al af. Jammer, want we kunnen wel wat meer goede powerpointers gebruiken :+

(also z'n website is onbereikbaar in een https-only firefox, i mean kom op 8)7)
Snow_King schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:58:

Dat wordt al geroepen sinds 24 februari dit jaar. Escalatie gebeurde niet bij de verliezen rond Kyiv, escalatie gebeurde niet na de Moskva of Kerchbrug en escalatie bleef ook uit toen de russen in de pan gehakt werden in Kharkiv. Met de huidige situatie heeft niemand écht voordeel van escalatie. Kleine beetjes hier en daar misschien, maar Oekraïne heeft de boel beter onder controle dan menigeen aan het begin van de oorlog verwacht had. De schreeuwende noodzaak voor interventie (cq als Kyiv op het punt van vallen zou staan) is er in die zin niet. Hoe bruut de daden van de russen ook zijn.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

BeefHazard schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:40:
[...]

. Escalatie gebeurde niet bij de verliezen rond Kyiv, escalatie gebeurde niet na de Moskva of Kerchbrug en escalatie bleef ook uit toen de russen in de pan gehakt werden in Kharkiv. Met de huidige situatie heeft niemand écht voordeel van escalatie. Kleine beetjes hier en daar misschien, maar Oekraïne heeft de boel beter onder controle dan menigeen aan het begin van de oorlog verwacht had. De schreeuwende noodzaak voor interventie (cq als Kyiv op het punt van vallen zou staan) is er in die zin niet. Hoe bruut de daden van de russen ook zijn.
Aan de andere kant, wat is er nog over voor Rusland om the escaleren zonder zichzelf in de voet te schieten?

Rusland is een land binnen gevallen waarvan ze de soevereiniteit gegarandeerd hebben. Tot 2 maal toe zelfs.
het resultaat zijn zeer zware sancties en steun aan Oekraïne.

Nu is Rusland al geen lieverdje, maar het is gebleken dat ze in Oekraïne een terreur bewind voeren.
martelkamers, kidnapping van duizenden kinderen, massamoorden, moord, veerkrachtig, terror bombing, het in puin leggen van hele steden. Denk aan wat nazi Duitsland in ww2 deed, enkel op kleinere schaal.
En dan is er nog de sabotage van de npp en de aanvallen op koopvaardijschepen van neutrale partijen.

Wat is er nog over? Behalve de false Flag theorieën zoals die dirty bomb en het opblazen van die dam.

Er is bijna niets meer over voor Rusland om verder te escaleren zonder dat het westen, de NATO of de rest van de wereld met een antwoord komt dat negatief voor Rusland uit zal pakken.
militair gezien hebben ze dusdanig zware verliezen geleden dat het geen enkele bedreiging vormt voor landen met een half bakken leger, laat staan de NAVO, ze zijn geïsoleerd muv een paar andere autocratische landen., maar die, op Iran na, hun vingers niet willen branden door zich aan Russische zijde te scharen.

Kortom, wat is er voor Rusland nog over om te doen om de situatie in Oekraïne te verbeteren zonder verdere inmenging van de NAVO staten.
Zelfs al zouden ze zo'n actie uitvoeren, zou dat neerkomen op 1 stap vooruit, 10 achteruit voor Rusland.

En qua sancties zijn we op het punt dat al zou Rusland zich geheel terugtrekken tot de grenzen van voor 2016, ze pas gedeeltelijk opgeheven zouden worden tenzij Rusland flink het boetekleed zou aantrekken.

Er zijn volgens mij geen opties meer open, om te escaleren zonder negatieve gevolgen voor Rusland, noch om te de-escaleren. Enkel doormodderen en wss op langere termijn uit UA getrapt te worden met enorme verliezen aan mens en materieel, geen mogelijkheid om een verdere blamage te voorkomen.

TLDR: welke opties zijn er nog open voor Rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BeefHazard schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:40:
[...]
Jammer dat-ie het op de manier aanpakt waar hij in het begin al voor waarschuwt: een lange unscripted ramble. Wat ik zover zie een beetje Perun-achtig op marinegebied, maar wel even een stapje minder georganiseerd. Hij begint in één keer aan het verhaal zonder even uit te leggen wat precies het grote plaatje is. Ik weet bijvoorbeeld dat er schepen in Sevastopol zijn opgeblazen en dat er iets van drones aan gelinkt wordt. Wat precies de aanval was wordt echter niet beschreven, dus daar haak ik al af. Jammer, want we kunnen wel wat meer goede powerpointers gebruiken :+

(also z'n website is onbereikbaar in een https-only firefox, i mean kom op 8)7)
Er zaten wel snippets van info in die ik miste, en waardoor ik iets meer van de overkoepelende actie mee kreeg.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 11:59

bloody

0.000 KB!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gvfsg_rYwfmi77q9SMKeYRcJJyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJmrSYcM0JH8hLl8YNaAjFHz.jpg?f=fotoalbum_large

+45 cruise missiles :o
Ik heb hier nog geen gevoel van 'scraping the barrel' bij..

Ook +4 heli, daar horen ook de gesaboteerde (?) heli's bij.
Er gaat een filmpje rond van de zogenaamde saboteur, incl zakje zout.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bloody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:07:
[Afbeelding]

+45 cruise missiles :o
Ik heb hier nog geen gevoel van 'scraping the barrel' bij..
Iedere keer als er iets groters gebeurt (zoals nu de aanval op de marinebasis) zie je dat ze dit doen. Als het geen 'scraping the barrel' zou zijn, zouden ze het wel dagelijks doen. Je moet hierbij alleen niet vergeten dat als ze b.v. 500 van die dingen hebben, ze dit alsnog 10 keer kunnen doen. Met iedere paar weken zo'n aktie ben je dan al snel een half jaar verder.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

redwing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:14:
[...]

Iedere keer als er iets groters gebeurt (zoals nu de aanval op de marinebasis) zie je dat ze dit doen. Als het geen 'scraping the barrel' zou zijn, zouden ze het wel dagelijks doen. Je moet hierbij alleen niet vergeten dat als ze b.v. 500 van die dingen hebben, ze dit alsnog 10 keer kunnen doen. Met iedere paar weken zo'n aktie ben je dan al snel een half jaar verder.
Dit zeggen we al maanden precies zo, en toch trekken ze weer 50+ van die dingen uit de kast.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 15:23

Shabbaman

Got love?

Het heeft ook waarde om te doen alsof je nog veel raketten hebt. Een aanval met minder raketten (of geen aanval) bevestigt het beeld dat je zwak bent.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
bloody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:21:
[...]

Dit zeggen we al maanden precies zo, en toch trekken ze weer 50+ van die dingen uit de kast.
Precies wat ik zeg toch :? Je kunt best een tekort aan die dingen hebben, maar als je er 500 over houdt voor 'speciale akties' houd je dat makkelijk nog een aantal maanden vol. Pak daarbij dat ze ze ook nog mondjesmaat produceren en je kunt verwachten dat je dit nog wel wat extra maanden zult blijven zien.

Punt is alleen dat ze aan het begin van de oorlog dit dagelijks deden en nu alleen nadat ze weer een nederlaag hebben gehad. Dat geeft heel duidelijk aan dat ze zeker wel een tekort hebben. Maar zoals gezegd, een tekort is niet hetzelfde als dat alles op is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZenTex schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 04:23:
[...]

Nu is Rusland al geen lieverdje, maar het is gebleken dat ze in Oekraïne een terreur bewind voeren.
martelkamers, kidnapping van duizenden kinderen, massamoorden, moord, veerkrachtig, terror bombing, het in puin leggen van hele steden. Denk aan wat nazi Duitsland in ww2 deed, enkel op kleinere schaal.
Ik zou toch wel onderscheid willen aanbrengen tussen grootste deel van de oorlogsmisdaden die je hier noemt en het in puin leggen van hele steden. Dat is geen oorlogsmisdaad, dat is gewoon oorlog.

Je hoeft niet eens naar de kraterlandschappen van dorpen in WO1 in Vlaanderen of Stalingrad in WO2 te kijken om dat te zien. Kijk maar paar jaar terug naar de slag om Mosul, om IS eruit te krijgen. De grondtroepen waren overwegend Irakees/Kurdisch, maar Amerikanen en Fransen leverden fire support met modernste 'smart' wapens en minimaal evenveel aandacht voor (imagoschade door) burgerslachtoffers als voor het uitschakelen van de vijand. Eindresultaat desondanks: enige manier dat je verschil zou zien met Mariupol is het weer, bakstenen ipv beton en andere stijl verscheurde kleding. Of misschien relevantere vergelijking: je zou het verschil zeker niet zien met Aleppo, dat vakkundig door Dvornikov vernietigd is waarbij terreur zelfs deel van oorlogsvoering was.

Oorlog is naar, het vernietigt de levens van mensen en de plekken waar ze wonen. Als oorlog komt naar een stad, blijft er weinig van heel. Dat is gelijk waarom UA zelf geen oorlog in steden wil voeren - het is niet alleen moordend voor je soldaten, maar je houdt vrijwel niets over, zelfs al zou je het graag willen beschermen.

Door iets als dit op te nemen in een lijst met oorlogsmisdaden verwater je de rest, de echte oorlogsmisdaden die absoluut door een gedisciplineerd leger met enig moreel besef te vermijden zijn. De vergelijking met Nazi-Duitsland mist eveneens de plank: RU heeft oorlogsmisdaden verheven tot opzettelijk onderdeel van militair doctrine, wat absoluut verwerpelijk is, maar dat maakt het nog geen Nazis. Veel betere vergelijking, en eentje die in Oosteuropa waarschijnlijk harder aan komt: Rusland gedraagt zich zoals de USSR in de jaren '30. Daar zie je exact dezelfde combo van faliekante leugens, aanvallen buurlanden, hopeloos wangedrag door combo van beleid en simpelweg gebrek aan discipline, met name van de troepen in de achterhoede, en na vestigen controle volgen er net zo deportaties en diefstal van voedsel en goederen. Voor mensen in Ukraine is niet de Holocaust maar de Holodomor de maatstaf voor het kwade, en Rusland probeert letterlijk alles wat ze toen deden nog eens dunnetjes over te doen. Gelukkig doen ze het een stuk minder effectief deze keer, en is UA verzet vele malen sterker en beter ondersteund.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-04 18:59
dion_b schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:31:
[...]

Ik zou toch wel onderscheid willen aanbrengen tussen grootste deel van de oorlogsmisdaden die je hier noemt en het in puin leggen van hele steden. Dat is geen oorlogsmisdaad, dat is gewoon oorlog.

Je hoeft niet eens naar de kraterlandschappen van dorpen in WO1 in Vlaanderen of Stalingrad in WO2 te kijken om dat te zien. Kijk maar paar jaar terug naar de slag om Mosul, om IS eruit te krijgen. De grondtroepen waren overwegend Irakees/Kurdisch, maar Amerikanen en Fransen leverden fire support met modernste 'smart' wapens en minimaal evenveel aandacht voor (imagoschade door) burgerslachtoffers als voor het uitschakelen van de vijand. Eindresultaat desondanks: enige manier dat je verschil zou zien met Mariupol is het weer, bakstenen ipv beton en andere stijl verscheurde kleding. Of misschien relevantere vergelijking: je zou het verschil zeker niet zien met Aleppo, dat vakkundig door Dvornikov vernietigd is waarbij terreur zelfs deel van oorlogsvoering was.

Oorlog is naar, het vernietigt de levens van mensen en de plekken waar ze wonen. Als oorlog komt naar een stad, blijft er weinig van heel. Dat is gelijk waarom UA zelf geen oorlog in steden wil voeren - het is niet alleen moordend voor je soldaten, maar je houdt vrijwel niets over, zelfs al zou je het graag willen beschermen.

Door iets als dit op te nemen in een lijst met oorlogsmisdaden verwater je de rest, de echte oorlogsmisdaden die absoluut door een gedisciplineerd leger met enig moreel besef te vermijden zijn. De vergelijking met Nazi-Duitsland mist eveneens de plank: RU heeft oorlogsmisdaden verheven tot opzettelijk onderdeel van militair doctrine, wat absoluut verwerpelijk is, maar dat maakt het nog geen Nazis. Veel betere vergelijking, en eentje die in Oosteuropa waarschijnlijk harder aan komt: Rusland gedraagt zich zoals de USSR in de jaren '30. Daar zie je exact dezelfde combo van faliekante leugens, aanvallen buurlanden, hopeloos wangedrag door combo van beleid en simpelweg gebrek aan discipline, met name van de troepen in de achterhoede, en na vestigen controle volgen er net zo deportaties en diefstal van voedsel en goederen. Voor mensen in Ukraine is niet de Holocaust maar de Holodomor de maatstaf voor het kwade, en Rusland probeert letterlijk alles wat ze toen deden nog eens dunnetjes over te doen. Gelukkig doen ze het een stuk minder effectief deze keer, en is UA verzet vele malen sterker en beter ondersteund.
Het doelbewust beschieten van burgerdoelen, en een stad of een energievoorziening is een burgerdoel, is wel degelijk een oorlogsmisdaad. Dat de Amerikanen dat ook gedaan zouden hebben maakt het niet minder een oorlogsmisdaad. De bescherming van burgers in het oorlogsrecht bestaat pas sinds na de tweede wereld oorlog, dus strikt genomen golden de bombardementen op steden toen niet als oorlogsmisdaad maar nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Spookelo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:48:
[...]

Het doelbewust beschieten van burgerdoelen, en een stad of een energievoorziening is een burgerdoel, is wel degelijk een oorlogsmisdaad. Dat de Amerikanen dat ook gedaan zouden hebben maakt het niet minder een oorlogsmisdaad. De bescherming van burgers in het oorlogsrecht bestaat pas sinds na de tweede wereld oorlog, dus strikt genomen golden de bombardementen op steden toen niet als oorlogsmisdaad maar nu wel.
Dat is met heel veel dingen zo, inderdaad.
Met de ogen van nu zijn er in het verleden veel dingen gebeurd die nu écht niet meer kunnen.

Komt ook nog eens bij dat het de ogen van nu zijn van 'het moderne rijke westen'. Er zijn genoeg plekken op de wereld waar men er nogsteeds anders over denkt. Waar onder Rusland.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

het grote verschil is waarom je het in puin schiet. Als er soldaten zitten is het een militair doel, als er alleen burgers zitten is het een oorlogsmisdaad. Alleen is dat verschil nogal lastig te maken.
Hetzelfde geldt voor die energievoorziening. In een normale oorlog is dat juist het eerste dat je uitschakelt om b.v. communicatie te verstoren. In dit geval is het echter overduidelijk dat het gedaan wordt om de bevolking te terroriseren. Alleen is dat verschil nogal een grijs gebied. Want uiteindelijk zullen de soldaten ook wel her en der last hebben van de stroomuitval.

Uiteindelijk moet je dit naar mijn idee vooral in gradaties bekijken, en dus erg opletten dat energievoorziening beschieten toch van een heel andere orde is dan de bevolking deporteren, mishandelen, vermoorden etc.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

redwing schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:25:
[...]

In de meeste gevallen waren het geen luchtruimschendingen, maar simpelweg vol gas richting het andere luchtruim vliegen en net ervoor draaien. Punt is alleen dat je een vliegtuig wil stoppen voordat hij het verkeerde luchtruim in vliegt waardoor je hem in internationaal luitruimte al wil stoppen. Zeker omdat de transponders bij de russen meestal uitstaan.

Wat er bij Turkije gebeurde is dat ze dit ook deden, maar op een gegeven moment een keertje net iets te laat draaiden. Hier zien we dat als een 'foutje' en laten het toe. Turkije schiet er een raket op af. Naar mijn idee zouden we dat ook meer moeten doen, maar het is dus niet zo dat ze iedere keer in onze luchtruimte aan het vliegen waren.
Ik weet niet of het verstandig is om gelijk wat uit de lucht te schieten zoalng het niet in ons luchtruim is, maar locken kun je natuurlijk wel alvast doen met een actieve radar. Dan zien de piloten een leuk lampje knipperen en horen ze een leuk signaaltje.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

JT schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet of het verstandig is om gelijk wat uit de lucht te schieten zoalng het niet in ons luchtruim is, maar locken kun je natuurlijk wel alvast doen met een actieve radar. Dan zien de piloten een leuk lampje knipperen en horen ze een leuk signaaltje.
Dit zou als een aanval kunnen worden beschouwd en wordt over het algemeen vermeden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 1032405 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Ik vond dit wel een treffende reactie onder de beelden van de kreperende rus met weggeblazen gezicht.

[Afbeelding]
Mwoah. Ik weet niet. Wat er hier gebeurt is dat je mensen gaat ontmenselijken. Ik snap het wel. Maar we hebben hier bepaalde ethische standaarden. We weten wat er kan gebeuren als je mensen gaat ontmenselijken. Als je je zo gaat gedragen dan heb je ook een stuk minder moreel recht om ethische oordelen te vellen over andere landen/personen. Je weet ook niet of dit een ultranationalistische figuur is die zoveel en zo gruwelijk mogelijke slachtoffers wilt maken of een mobik die altijd al tegen de oorlog was maar niet weg kon komen voor die gemobiliseerd werd. Doe eens 10 seconden je ogen dicht en probeer je een voorstelling te maken van hoe dit moet voelen. Ik hoef die filmpjes niet te zien en wens dit ook niet per definitie alle Russen toe. Al heb ik met de figuren die weten wat ze daar doen én het willen doen ook minder/geen medelijden.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 01-11-2022 09:49 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

IJzerlijm schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:40:
[...]

Dit zou als een aanval kunnen worden beschouwd en wordt over het algemeen vermeden.
Is dat ergens volgens een verdrag zo bepaald ofzo? Of is dit een inschatting van hoe dit opgepikt zou kunnen worden? Want via diplomatieke kanalen kunnen we natuurlijk prima aangeven, je krijgt een lock als je in de buurt komt, raket gaat pas de lucht in als je daadwerkelijk in ons luchtruim komt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

JT schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:45:
[...]

Mwoah. Ik weet niet. Wat er hier gebeurt is dat je mensen gaat ontmenselijken.
In het geval van de Russische soldaten is dat idd ook heel begrijpelijk natuurijk.

Niemand bijvoorbeeld, heeft na de 2e wereldoorlog ook maar 1 traan gelaten om de laachtofgeranonder de waffen SS bijvoorbeeld.

En trouwens, volgens mij verwar je nu het geen sympathie hebben voor, en onmenselijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gemeenten trekken de teugels aan in opvang voor Oekraïners: ‘Sommige locatiemanagers deden alsof het een gevangenis is’

Een prachtig artikel in De Volkskrant (momenteel voorpagina) waarin wordt ingezoomd op enkele Oekraïense vluchtelingen en hun opvanglocatie in Lelystad.
Nu de opvang van Oekraïners minder tijdelijk blijkt dan gedacht, ontstaat onrust en wrijving, zoals in Lelystad. Sommige vluchtelingen ervaren een groot contrast met de eerste maanden, toen alles mocht. ‘Ze hebben weinig regie over hun leven.’
Het verhaal begint met de veertigjarige Olena, een laborante (ook haar werk in NL) zonder gezin die het provisorische opvangtehuis als autoritair ervaart.
Sinds april woont ze met 350 andere Oekraïense vluchtelingen in dit gebouw. Probleemloos gaat dat niet.
Eerst lees je haar verhaal, daarna de wederhoor van de leiding. Olena is de opvang tijdelijk uitgezet wegens fietsendiefstal ('een misverstand') en drugsgebruik (cannabis, 'maar dat mag in Nederland'). Later in het artikel blijkt dat ze permanent uit de opvang is gezet.
Oekraïners geven hun kinderen graag groenten tijdens de lunch en hebben niets met casino wit of volkoren brood belegd met kaas, jam en worst. ‘Ik wil je niet beledigen, hoor’, zegt een jonge moeder. ‘Prima als jullie dit eten in jullie cultuur, maar mijn kinderen weigeren dit.’ De kwestie van het eten kan een kleinigheid lijken, maar is fundamenteel. Eten raakt aan identiteit. Niet kunnen bepalen wat en wanneer je eet, kan voelen alsof je de regie over je eigen leven kwijt bent.
Ik vond dit een geestig stukje, maar het betreft ook een stukje waardigheid. Van mijn kant ook een stuk begrip: ook ik heb weinig met brood tussen de middag (en, geestig genoeg is het gros van het brood dat we eten trouwens niet eens volkoren ook al ziet het er nog zo leuk uit). En op zich kun je je best een tijdje aanpassen maar we hebben het nu over maanden ipv dagen of een maandje.

Dan een moeder van vier uit Kherson:
[..] De vrouw is zeer tevreden, zegt ze. Zowel over de kamer, de school, de leraren, de kinderwagen die ze kreeg als de mensen die hier werken, alles is ‘heel erg goed geregeld’. Als het gesprek komt op de klachten van medebewoners, lacht ze veelbetekenend. ‘Kijk, ik wil niet negatiefs over ze zeggen, maar Oekraïners zijn wel snel ontevreden.’
Ook dit vond ik een geestige opmerking. Ik ben van mening dat je met wat humor en wederzijds respect de cultuur clashes ook kunt voorkomen, verkleinen. Daarbij is wel sprake van een machtsverhouding, en dat zie je in de geschiedenis ook terug in de assimilatie der culturen (zie bijv boeken van Harari).

Olena heeft een psychiatrische achtergrond en is inmiddels dakloos.

Wat ik uit het artikel proefde is feitelijk een botsing van subculturen/levenswijzen, die je ook binnen UA hebt. Olena is geen dommerik, ze heeft een opleiding genoten, maar heeft geen gezin (dit in contrast met de vrouw uit Kherson in het artikel). Wat je eigenlijk zou willen m.i. is een scheiding tussen mensen die structuur nodig hebben (zoals jonge gezinnen) en een afdeling of locatie waar men makkelijker met de regels omgaat (het beroep laborant kent onregelmatige werktijden). Ook stel ik zo mijn vraagtekens bij helemaal geen alcohol of drugs. Als je bijvoorbeeld een werkweek hebt, dan kunnen kinderen best op vrijdag en zaterdag wat langer opblijven, en kunnen volwassenen best (met mate) alcohol nuttigen. De kinderen dan een colaatje met chips. Servant of the People erbij en lachen maar. Ik vraag me af in hoeverre men zo'n compromis heeft overwogen ipv het zwart-witte.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

ZenTex schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:55:
[...]

In het geval van de Russische soldaten is dat idd ook heel begrijpelijk natuurijk.
Ik wijs je graag op:
JT schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:45:
[...]

Mwoah. Ik weet niet. Wat er hier gebeurt is dat je mensen gaat ontmenselijken. Ik snap het wel.
Niemand bijvoorbeeld, heeft na de 2e wereldoorlog ook maar 1 traan gelaten om de laachtofgeranonder de waffen SS bijvoorbeeld.

En trouwens, volgens mij verwar je nu het geen sympathie hebben voor, en onmenselijken.
Maar onderhand dronken de Amerikanen in Beieren wel bier met Duitse dienstplichtigen die ook helemaal niet wilden maar weinig keuze hadden, nadat Duitsland zich had overgegeven. Ook voor die mensen ben ik blij dat de oorlog eindigde. Terwijl mensen die in de concentratiekampen werkten voor de Duitsers...tja, interesseert me een stuk minder. Ik hoop vooral dat die zoveel mogelijk negatieve gevolgen zoals vervolging ervan hebben ondervonden. Hier zien we de laatste jaren steeds meer in dat het extreme hij/zij denken de realiteit destijds geen recht doet. Lijkt me goed dat ook in acht te nemen in onder andere dit conflict.

En nee, ik vind niet dat ik sympathie hebben voor verwissel met ontmenselijken als het je letterlijk helemaal niks doet bij het zien van beeld als zo iemand een granaat in z'n gezicht krijgt en zonder gezicht licht te kreperen en spartelen. Leuk in een game; IRL van een heel andere orde.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 01-11-2022 10:18 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:50:
[...]

Is dat ergens volgens een verdrag zo bepaald ofzo? Of is dit een inschatting van hoe dit opgepikt zou kunnen worden? Want via diplomatieke kanalen kunnen we natuurlijk prima aangeven, je krijgt een lock als je in de buurt komt, raket gaat pas de lucht in als je daadwerkelijk in ons luchtruim komt.
Jawel, zie Wikipedia: Oorlogsmisdaad

Te denken valt aan de Geneefse conventies. Specifiek de vierde uit 1949:

Wikipedia: Vierde Geneefse Conventie
Het verdrag slaat op alle personen die niet tot de strijdkrachten behoren, niet aan de vijandelijkheden deelnemen en in handen van de vijand of een bezetter terechtkomen [5].

Ze moeten:

Humaan behandeld en beschermd tegen geweld, intimidatie, belediging en publieke vertoning,
Hun eer, familierechten, religie en gewoonten kunnen behouden,
Speciale bescherming genieten in bijvoorbeeld beveiligde zones als ze gewond, ziek, oud, jonger dan vijftien jaar, zwanger of moeder van een kind(eren) jonger dan zeven jaar zijn,
Persoonlijke correspondentie met familieleden kunnen voeren,
Hun religie kunnen beoefenen met eigen priesters.

Wanneer vastgehouden hebben burgers dezelfde rechten als krijgsgevangenen. Er moet getracht worden families bij elkaar te houden en op vraag kinderen bij de ouders te plaatsen. Gewonden, zieken, verplegers en ziekentransporten genieten extra bescherming, mogelijk onder Rode Kruis-embleem.

Ze mogen niet:

Gediscrimineerd worden op basis van ras, religie of politieke overtuiging,
Gedwongen worden informatie te geven,
Als menselijk schild gebruikt worden,
Gestraft worden voor iets waaraan ze niet persoonlijk schuldig zijn,
Aangerand, verkracht of geprostitueerd worden (geldt voor allen, maar: "vrouwen moeten speciaal beschermd worden tegen" deze zaken (art. 27)).
Dit is een verbatim quote. Het lijkt mij vrij duidelijk dat Rusland hier oorlogsmisdaden pleegt jegens de burgers in bezet gebied en momenteel kan ik er niet verder op in gaan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jerie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:03:
[...]

Jawel, zie Wikipedia: Oorlogsmisdaad

Te denken valt aan de Geneefse conventies. Specifiek de vierde uit 1949:

Wikipedia: Vierde Geneefse Conventie

[...]
Dit is een verbatim quote. Het lijkt mij vrij duidelijk dat Rusland hier oorlogsmisdaden pleegt jegens de burgers in bezet gebied en momenteel kan ik er niet verder op in gaan.
Het kan heel goed aan mij liggen, maar je quote mij in een draadje waarin ik het heb over vliegtuigen van Rusland locken met luchtafweer wanneer ze vlakbij ons luchtruim komen, een user die zegt "ja maar wordt gezien als aanval" en je quote mijn reactie erop dus ik kan je reply niet helemaal plaatsen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:31:
[...]

Prima post maar ben het er niet mee eens. Het is lastig om dit te vergelijken terwijl het een uitgebreid is gedocumenteerd en het ander nog aan de gang is.

Als we kijken naar de aanval op de Kerchbrug of op Doegina is er weinig collateral damage. Dat getuigd van een zekere planning, een M.O. die je vaker terugziet vanuit UA en haar bondgenoten in deze oorlog.

Verder noem je enkel Holodomor USSR jaren 30. Vergeet ook The Great Purge niet, die ging verder dan enkel UA. Mensen zijn simpelweg meer bekend met de rassenzuiveringen van Nazi-Duitsland, temeer omdat we in het grootste deel van de 20e eeuw niet konden dan wel wilden zien wat zich in Oost-Europa heeft afgespeeld. Rusland noemt Oekraïne graag nazi's, maar wat Rusland over anderen zegt, is meestal op hen zelf van toepassingen. De filtratiekampen, het onmenselijk behandelen van gevangenen, verkrachtingen, vernederen van burgers (wat al begint bij scheldwoorden voor de vijand -- zie recent Izium, Kupyansk), ontvoeren van kinderen en hele gezinnen, het bestoken van burgerdoelen op klaarlichte dag zijn allemaal (zie mijn vorige post) oorlogsmisdaden.

Beetje een tangent maar ik hoorde in STT van gisteren dat dat figuur dat opriep tot die gruwelijkheden met Oekraïense kinderen die ik voor het gemak niet wens te herhalen of quoten is naast dat hij ontslagen is ook homoseksueel (dat is controversieel in Rusland). Het is wat mij betreft wel goed nieuws dat zo iemand eruit wordt getyft maar gezien dat gegeven dat hij homoseksueel is vind ik het een opmerkelijke vertoning. Het zal wel weer om de controverse gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:39
Jerie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:56:
Gemeenten trekken de teugels aan in opvang voor Oekraïners: ‘Sommige locatiemanagers deden alsof het een gevangenis is’

Een prachtig artikel in De Volkskrant (momenteel voorpagina) waarin wordt ingezoomd op enkele Oekraïense vluchtelingen en hun opvanglocatie in Lelystad.

[...]

Het verhaal begint met de veertigjarige Olena, een laborante (ook haar werk in NL) zonder gezin die het provisorische opvangtehuis als autoritair ervaart.

[...]

Eerst lees je haar verhaal, daarna de wederhoor van de leiding. Olena is de opvang tijdelijk uitgezet wegens fietsendiefstal ('een misverstand') en drugsgebruik (cannabis, 'maar dat mag in Nederland'). Later in het artikel blijkt dat ze permanent uit de opvang is gezet.

[...]
Ik vond dit een geestig stukje, maar het betreft ook een stukje waardigheid. Van mijn kant ook een stuk begrip: ook ik heb weinig met brood tussen de middag (en, geestig genoeg is het gros van het brood dat we eten trouwens niet eens volkoren ook al ziet het er nog zo leuk uit). En op zich kun je je best een tijdje aanpassen maar we hebben het nu over maanden ipv dagen of een maandje.

Dan een moeder van vier uit Kherson:

[...]

Ook dit vond ik een geestige opmerking. Ik ben van mening dat je met wat humor en wederzijds respect de cultuur clashes ook kunt voorkomen, verkleinen. Daarbij is wel sprake van een machtsverhouding, en dat zie je in de geschiedenis ook terug in de assimilatie der culturen (zie bijv boeken van Harari).

Olena heeft een psychiatrische achtergrond en is inmiddels dakloos.

Wat ik uit het artikel proefde is feitelijk een botsing van subculturen/levenswijzen, die je ook binnen UA hebt. Olena is geen dommerik, ze heeft een opleiding genoten, maar heeft geen gezin (dit in contrast met de vrouw uit Kherson in het artikel). Wat je eigenlijk zou willen m.i. is een scheiding tussen mensen die structuur nodig hebben (zoals jonge gezinnen) en een afdeling of locatie waar men makkelijker met de regels omgaat (het beroep laborant kent onregelmatige werktijden). Ook stel ik zo mijn vraagtekens bij helemaal geen alcohol of drugs. Als je bijvoorbeeld een werkweek hebt, dan kunnen kinderen best op vrijdag en zaterdag wat langer opblijven, en kunnen volwassenen best (met mate) alcohol nuttigen. De kinderen dan een colaatje met chips. Servant of the People erbij en lachen maar. Ik vraag me af in hoeverre men zo'n compromis heeft overwogen ipv het zwart-witte.
Dank voor het delen.

Soms vraag ik me af waarom individuen / groepen het draagvlak dat voorziet in hun bestaan actief ondermijnen. Idem voor belangengroepen. 'Beggers cannot be choosers', maar dan valt men vast over het woord 'beggers' ;)

Zo'n Olena ondermijnt de goede intenties die de meeste mensen weldegelijk (willen) hebben.
Als je bijvoorbeeld een werkweek hebt, dan kunnen kinderen best op vrijdag en zaterdag wat langer opblijven, en kunnen volwassenen best (met mate) alcohol nuttigen.
Die regels zijn er met een hele goede reden. Alcohol en drugs zijn een hele slechte combinatie voor situaties waarbij mensen opeengepakt zijn en waarbij sowieso al sprake is van stress. Dan is het letterlijk wachten tot escalatie en de politie op mag komen draven om de rust te herstellen, de ambulances of begrafenisondernemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

JT schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:50:
[...]

De NAVO ziet het als een 'act of agression' dat een vuurleidingsradar wordt gelocked die, afhankelijk van de instructies van de piloot, meteen beantwoord kan worden zonder verder overleg.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:20:
[...]

Dank voor het delen.

Soms vraag ik me af waarom individuen / groepen het draagvlak dat voorziet in hun bestaan actief ondermijnen. Idem voor belangengroepen. 'Beggers cannot be choosers', maar dan valt men vast over het woord 'beggers' ;)

Zo'n Olena ondermijnt de goede intenties die de meeste mensen weldegelijk (willen) hebben.

[...]

Die regels zijn er met een hele goede reden. Alcohol en drugs zijn een hele slechte combinatie voor situaties waarbij mensen opeengepakt zijn en waarbij sowieso al sprake is van stress. Dan is het letterlijk wachten tot escalatie en de politie op mag komen draven om de rust te herstellen, de ambulances of begrafenisondernemers.
(Ik ben om een goede reden geheelonthouder :P)

Jawel, het zijn ook prima vuistregels maar je kunt niet van iedereen verwachten dat zij zeven dagen in de week vierentwintig uur per dag serieus zijn. Je moet ook af en toe een lolletje hebben (ontstressen) en er naar uit kunnen kijken. Vandaar mijn suggestie om het vrijdag- en zaterdagavond los te laten. Ik heb het dan niet over een fles wodka achterover drukken of de halve snackbar leegvreten na een vreetkick maar een biertje en een bakje chips. Dat kan ook best goedkoop (Croky met Schultenbrau lol ik sla even over). Gewoon een filmavondje in een afgesloten ruimte. Als zoiets niet op dezelfde locatie kan, dat is op zich logisch, daarom heb je uitgaansgelegenheden. In de zomer kon je er een BBQ van maken. Inmiddels niet meer (hoewel?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:06:
[...]

Het kan heel goed aan mij liggen, maar je quote mij in een draadje waarin ik het heb over vliegtuigen van Rusland locken met luchtafweer wanneer ze vlakbij ons luchtruim komen, een user die zegt "ja maar wordt gezien als aanval" en je quote mijn reactie erop dus ik kan je reply niet helemaal plaatsen :P
Sorry denk ik dat ik verkeerd heb gequote of gelezen. Ik weet het ook niet. (Ben wel nuchter hoor :P)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

De Amerikanen hebben juist hun stinkende best gedaan geen burgerdoelen te raken in dat conflict - daarom dat ik het aangedragen heb als voorbeeld, niet van 'hullie doen het ook', maar juist van de onvermijdelijkheid van grootschalige ravage bij gevechten in stedelijk gebied, zelfs waar de aanvallende partij kosten noch moeite spaart om die te beperken.

Steden in puin zijn gevolg van oorlog in steden, puur en simpel. Dat is een van de vele redenen waarom je geen oorlog moet willen. Het wordt pas een oorlogsmisdaad als een stad in puin ligt zonder dat het iets met de oorlog te maken heeft. Zelfs de gerichte aanvallen op electriciteitsvoorzieningen in UA nu passen prima binnen strategische oorlogsvoering. Oorlog is niet lief, ook niet als partijen zich houden aan internationaal recht en verdragen.

Wil je op zoek naar oorlogsmisdaden bij beschietingen van steden, kijk dan bijvoorbeeld naar de gerichte raketaanval op de menigte vluchtende burgers bij het station van Kramatorsk op 8 april. Dat was een geleid projectiel dat doelbewust gericht was op onschuldigen. En zo zijn er nog meer. Hou de echte misdaden scherp in plaats van ze te verwateren met veel te brede grootspraak. Dat is gelukkig exact wat de UA openbare aanklagers doen. Dit conflict gaat - ervan uitgaande dat RU niet wint - de geschiedenisboeken in als juridisch best gedocumenteerde ooit, en de tribunalen gaan niet mals worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jerie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:18:
[...]
Prima post maar ben het er niet mee eens. Het is lastig om dit te vergelijken terwijl het een uitgebreid is gedocumenteerd en het ander nog aan de gang is.

Als we kijken naar de aanval op de Kerchbrug of op Doegina is er weinig collateral damage. Dat getuigd van een zekere planning, een M.O. die je vaker terugziet vanuit UA en haar bondgenoten in deze oorlog.
Absoluut. Ik ben vol bewondering voor hoe UA oorlog voert. Natuurlijk zal een verdedigende partij eigen land zoveel mogelijk willen ontzien, en gezien afhankelijkheid van internationale goodwill is het ook erg verstandig om gezien te worden als de 'goeden' in het conflict. Maar het gaat verder. Ik denk hier aan filmpje van de zwaargewonde RU krijgsgevangene die aan z'n UA bewakers vraagt om hem maar kogel door het hoofd te jagen om er vanaf te zijn. Zij antwoorden: "Nee, wij zijn niet zoals jullie."
Verder noem je enkel Holodomor USSR jaren 30. Vergeet ook The Great Purge niet, die ging verder dan enkel UA. Mensen zijn simpelweg meer bekend met de rassenzuiveringen van Nazi-Duitsland, temeer omdat we in het grootste deel van de 20e eeuw niet konden dan wel wilden zien wat zich in Oost-Europa heeft afgespeeld.
Dat klopt. Ik zag hierboven een opmerking dat niemand sympathie zou hebben gehad met slachtoffers onder Waffen SS. In NL gaat dat op al is het ook hier genuanceerder dan alleen maar 'wij goed - slachtoffer, zij slecht - dader', maar dat is op Oostfront minder vanzelfsprekend; mensen die moesten kiezen tussen USSR troepen die zich net zo misdroegen als nu in UA en ertegen vechten onder DE vlag kozen vaak om ook nu, ook voor ons, begrijpelijke redenen dat laatste.
Rusland noemt Oekraïne graag nazi's, maar wat Rusland over anderen zegt, is meestal op hen zelf van toepassingen. De filtratiekampen, het onmenselijk behandelen van gevangenen, verkrachtingen, vernederen van burgers (wat al begint bij scheldwoorden voor de vijand -- zie recent Izium, Kupyansk), ontvoeren van kinderen en hele gezinnen, het bestoken van burgerdoelen op klaarlichte dag zijn allemaal (zie mijn vorige post) oorlogsmisdaden.
Klopt, je kunt een waslijst van echte oorlogsmisdaden bijhouden en dat gebeurt ook. Maar een waslijst aan oorlogsmisdaden maakt nog geen Nazi - ook al zitten zij er overduidelijk dichterbij qua ideologie en praktijk dan UA of waar dan ook anders momenteel.
Beetje een tangent maar ik hoorde in STT van gisteren dat dat figuur dat opriep tot die gruwelijkheden met Oekraïense kinderen die ik voor het gemak niet wens te herhalen of quoten is naast dat hij ontslagen is ook homoseksueel (dat is controversieel in Rusland). Het is wat mij betreft wel goed nieuws dat zo iemand eruit wordt getyft maar gezien dat gegeven dat hij homoseksueel is vind ik het een opmerkelijke vertoning. Het zal wel weer om de controverse gaan...
Geval van juiste actie om foute reden vrees ik.

Vraag is in hoeverre hij echt homo is en in hoeverre de beschuldiging gebruikt wordt om hem zwart te maken. Bedenk dat de veelgebruikte Russische term voor homo, pidor letterlijk afgeleid is van 'pederast', en veel van de vooroordelen over homo's gaan over 'feit' dat ze vermeend niet van jongentjes af kunnen blijven, dus het kan ook gewoon commentaar zijn op zijn obsessie met kinderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...orts-of-odesa-region.html
Three ships with Ukrainian grain left the ports of Odesa region on November 1.

PSN

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:+
Das toch wel een hele bijzondere.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50
Die is wel episch grappig. How about NO.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ehm... Dit is wel echt de omgekeerde wereld geworden. Rusland die Oekraine smeekt om vooral de schepen die ze over hebben heel te laten. Klinkt alsof de laatste aanval meer succes heeft gehad dan rusland toe wil geven. Naar mijn idee doe je zo'n voorstel alleen maar als je vloot echt op zijn laatste beentjes loopt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:36
Als ze die schepen aan de ketting in de Krim laten liggen en geen wapen afvuren. Dan zullen ze wellicht met rust gelaten worden.

Maar ja ze willen rondvaren en kinderspeeltuintjes opblazen

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:22

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:14:
[...]

Ehm... Dit is wel echt de omgekeerde wereld geworden. Rusland die Oekraine smeekt om vooral de schepen die ze over hebben heel te laten. Klinkt alsof de laatste aanval meer succes heeft gehad dan rusland toe wil geven. Naar mijn idee doe je zo'n voorstel alleen maar als je vloot echt op zijn laatste beentjes loopt.
dit is gewoon gijzeling, hun standaard manier van werken.

stap1: 'jij moet me mijn zin geven en anders maak ik je spulletjes kapot!'
stap2 'ik maak nu jouw spulletjes kapot want je verzet je tegen mij. Ik stop als je stopt met mijn spulletjes kapot te maken'.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
SkiFan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:11:
[...]

Die is wel episch grappig. How about NO.
Nyet dan, dat snappen ze beter. :)

Dus jullie mogen graan exporteren onder Turkse leiding als jullie onze vloot niet storen die bezig is jullie te beschieten.....

Jaja O-)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
polthemol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:25:
[...]

dit is gewoon gijzeling, hun standaard manier van werken.

stap1: 'jij moet me mijn zin geven en anders maak ik je spulletjes kapot!'
stap2 'ik maak nu jouw spulletjes kapot want je verzet je tegen mij. Ik stop als je stopt met mijn spulletjes kapot te maken'.
Klopt, alleen doe je dat normaal om er echt iets mee te winnen. En door deze boodschap zo te brengen geven ze aan dat ze grote problemen hebben met hun eigen vloot. Een vloot die ze voorheen als heersers van de zwarte zee hadden afgespiegeld. En dat met een tegenstander die geen vloot heeft.

Het is daarmee hoe dan ook een enorm zwaktebod waarmee ze aangeven dat hun floot niet tegen Oekraine op kan...

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:30:
[...]

Klopt, alleen doe je dat normaal om er echt iets mee te winnen. En door deze boodschap zo te brengen geven ze aan dat ze grote problemen hebben met hun eigen vloot. Een vloot die ze voorheen als heersers van de zwarte zee hadden afgespiegeld. En dat met een tegenstander die geen vloot heeft.

Het is daarmee hoe dan ook een enorm zwaktebod waarmee ze aangeven dat hun floot niet tegen Oekraine op kan...
dat is hoe wij het zien, zij zijn de schoolyard bully die net tegen hun schenen worden geschopt door iemand van wie ze het lunchgeld af willen nemen. De standaard reactie is dus meer intimidatie en meer geweld. Het is in essentie in hun historie een beetje de enige manier van reageren / omgaan met weerstand.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 23:35
redwing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:30:
[...]

Ter relativering: Deze klap is - relatief- minder zwaar dan het zinken van de cruiser Moskva, daar hadden ze er maar één van. Zelfs bij de meest positieve geruchten is er één fregat en een mijnenveger geraakt. Ze hebben daar nog zo'n fregat (Essen) rondvaren en een andere is momenteel in de Middellandse Zee (Grigorovich). En daarnaast is er nog een ouder fregat, wat net gerenoveerd is (Ladny), met een zusterschip wat momenteel gerenoveerd wordt.

Dus hoewel deze vloot echt wel betere dagen heeft gekend, is het nou niet zo dat alle bootjes op zijn oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
onkl schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:04:
[...]
Ter relativering: Deze klap is - relatief- minder zwaar dan het zinken van de cruiser Moskva, daar hadden ze er maar één van. Zelfs bij de meest positieve geruchten is er één fregat en een mijnenveger geraakt. Ze hebben daar nog zo'n fregat (Essen) rondvaren en een andere is momenteel in de Middellandse Zee (Grigorovich). En daarnaast is er nog een ouder fregat, wat net gerenoveerd is (Ladny), met een zusterschip wat momenteel gerenoveerd wordt.

Dus hoewel deze vloot echt wel betere dagen heeft gekend, is het nou niet zo dat alle bootjes op zijn oid.
Punt is wel dat het wederom om het vlaggeschip gaat en dat deze aanval duidelijk laat zien dat ze nog meer afstand moeten gaan houden. Ze hebben laten zien dat ze hun schepen niet voldoende kunnen verdedigen. Daarmee zijn ze weer een stuk minder bruikbaar geworden.

Dus de klap kan militair gezienwel minder zwaar zijn, voor het imago en de bruikbaarheid van de vloot is het wel weer een grote klap omdat het laat zien dat ze ook daar in de haven heel kwetsbaar zijn.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:10:
[...]

Punt is wel dat het wederom om het vlaggeschip gaat en dat deze aanval duidelijk laat zien dat ze nog meer afstand moeten gaan houden. Ze hebben laten zien dat ze hun schepen niet voldoende kunnen verdedigen. Daarmee zijn ze weer een stuk minder bruikbaar geworden.

Dus de klap kan militair gezienwel minder zwaar zijn, voor het imago en de bruikbaarheid van de vloot is het wel weer een grote klap omdat het laat zien dat ze ook daar in de haven heel kwetsbaar zijn.
Zou me niet verbazen als ze de rest van de vloot ook terug gaan trekken naar Novorossiysk.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 16:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

onkl schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:04:
[...]

Ter relativering: Deze klap is - relatief- minder zwaar dan het zinken van de cruiser Moskva, daar hadden ze er maar één van.
Het is natuurlijk wel een aanval in een 'veilige' haven. Zoveelste face-slap voor RU, zal echt wel zeer doen. Werkelijke schade zullen we wel niet achter komen, mijn telling: twee hits met waterdrone, en tenminste drie vanuit de lucht. De schepen hoeven niet te zinken om zodanige schade te hebben dat ze lange tijd niet inzetbaar te zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

redwing schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:10:
[...]

Deze klap lijkt me militair juist wel zwaar.
het signaal is duidelijk, jullie schepen zijn nergens veilig, op zee niet en zelfs in de haven "buiten bereik" van conventionele wapens niet.

Ideaal gezien zouden de Russen de vloot dus nog verder weg moeten verplaatsen om veilig te zijn en dan is die oot niet zo'n grote factor meer.
Denk aan dat vliegveld op de krim. Die vliegtuigen moeten nu van veel verder komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 104% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20
Er wordt vaak gezegd dat een negatieve uitkomst van een bepaalde gebeurtenis voor Rusland een "klap in het gezicht is" voor de Russen. Ik vraag me dan altijd af of het wel echt een "klap" is.
Ik heb het idee dat die Russen helemaal niet zoveel geven om materiaal en manschappen. Ze vinden het tenslotte ook "prima" om 2 miljoen manschappen op te offeren voor dit conflict.
Ook al zijn ze een kwart van hun vliegtuigen, heli's en boten kwijt + 100.000 manschappen, dan alsnog denken ze volgens mij "maar we hebben nog meer dan genoeg! En we krijgen ze vanzelf op de knieën door de gehele energie voorziening aan diggelen te schieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

technoaddict schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:55:
Er wordt vaak gezegd dat een negatieve uitkomst van een bepaalde gebeurtenis voor Rusland een "klap in het gezicht is" voor de Russen. Ik vraag me dan altijd af of het wel echt een "klap" is.
Ik heb het idee dat die Russen helemaal niet zoveel geven om materiaal en manschappen. Ze vinden het tenslotte ook "prima" om 2 miljoen manschappen op te offeren voor dit conflict.
Ook al zijn ze een kwart van hun vliegtuigen, heli's en boten kwijt + 100.000 manschappen, dan alsnog denken ze volgens mij "maar we hebben nog meer dan genoeg! En we krijgen ze vanzelf op de knieën door de gehele energie voorziening aan diggelen te schieten.
Ze geven niet om mensenlevens, zoveel is duidelijk. Ze geven wel om manschappen en materieel in die zin dat ze die nodig hebben om te kunnen vechten. Ze gaan niet door omdat ze denken dat ze er wel komen met wat raketten op de energievoorziening, ze gaan door omdat Putin alle uitwegen met beperkt gezichtsverlies voor zichzelf achter zich heeft gelaten. Dan blijven er 3 opties over: opgeven, verliezen of winnen. Die eerste 2 zijn geen optie voor Putin vanwege gezichtsverlies. Dus dan is er maar een optie over ondanks alles: doorvechten voor de winst, Ook al lijkt dat niet meer realistisch, de vraag is of hij nog volledige realiteitszin heeft.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 08:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Als dit echt op de korte termijn komt, dan is het afgelopen met de drones en raketten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
AndereKoekoek schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:26:
[Twitter]

Als dit echt op de korte termijn komt, dan is het afgelopen met de drones en raketten.
Nu denk je: dure grap, voor de VS. Maar dit verdienen ze zo terug, want nu al vliegen de orders ze om de oren en als ze laten zien dat het werkt kan de prijs ook nog 's omhoog.

Die moderne AA systemen van diverse NATO landen en makelij lijken allemaal wel erg goed te werken, los van de jaren 80' spullen die eerder heen gingen en ook nog steeds prima blijken. Technologische voorsprong is toch wel erg groot.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja je verzint het niet, maar toch Russia does it again:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:52:
[...]

Ja je verzint het niet, maar toch Russia does it again:

[Embed]
Waarschijnlijk dan een graanexplosie geweest....

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:48:
[...]

Nu denk je: dure grap, voor de VS. Maar dit verdienen ze zo terug, want nu al vliegen de orders ze om de oren en als ze laten zien dat het werkt kan de prijs ook nog 's omhoog.

Die moderne AA systemen van diverse NATO landen en makelij lijken allemaal wel erg goed te werken, los van de jaren 80' spullen die eerder heen gingen en ook nog steeds prima blijken. Technologische voorsprong is toch wel erg groot.
Klopt, Oekraïne is op dit moment de etalage van militair USA.

En dat ze mooi spul hebben kan de wereld zien. Ook China.

En met dat reclame materiaal verzwakken ze ook nog eens een oude vijand zonder daarvoor rechtstreeks boots on the ground te hebben.

Die Amerikanen wrijven in hun handjes.

Het zal mij benieuwen hoeveel impact het werkelijk gaat hebben op levering en steun, mochten de republikeinen weer aan de macht komen met de tijd.

Als 'Merica ergens goed bij gedijt dan is het wel een common enemy plus een flinke omzet in verkoop van zware wapens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 17:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:02:
[...]

Klopt, Oekraïne is op dit moment de etalage van militair USA.

En dat ze mooi spul hebben kan de wereld zien. Ook China.

En met dat reclame materiaal verzwakken ze ook nog eens een oude vijand zonder daarvoor rechtstreeks boots on the ground te hebben.

Die Amerikanen wrijven in hun handjes.

Het zal mij benieuwen hoeveel impact het werkelijk gaat hebben op levering en steun, mochten de republikeinen weer aan de macht komen met de tijd.

Als 'Merica ergens goed bij gedijt dan is het wel een common enemy plus een flinke omzet in verkoop van zware wapens.
En dan heb je nog al die ex-soviet nato landen die hun oude Russische spul doneren en nieuw materieel nodig hebben dat NATO compatibel is. De orders vliegen de deur uit. Dit is echt enorm goed verdienen voor de USA en Duitsland. Vanuit commercieel oogpunt snap ik dan ook niet waarom er nog geen leopards, gepards of challengers rondrijden in UA.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Mag ik hardop hopen dat Iran even terug op zijn plek gezet wordt? (hoewel het nieuwsbericht wel wat escalatieachtigs in zich heeft..)

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ook in Servie lopen de spanningen wat op

(Sorry mods, niet direct Oekraine, maar wel ietwat gerelateerd..)

[ Voor 24% gewijzigd door bloody op 01-11-2022 17:32 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:22

pro_6or

amateur_60r

[...]

Dat hoeft niet en zou gek zijn. Polen kan gewoon besluiten om op eigen houtje haar legeronderdelen mee te laten vechten met Ukraine. Polen kan evt ook nog wel besluiten Belarus binnen te vallen wanneer die troepenopbouw bij Brest te dreigend wordt voor Ukraine (of polen zelf).

een treffende spreuk

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bloody schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:28:
Mag ik hardop hopen dat Iran even terug op zijn plek gezet wordt? (hoewel het nieuwsbericht wel wat escalatieachtigs in zich heeft..)
[Twitter]
De implicatie van de huidige situatie en de ontwikkeling van het machtsvaccuum in Rusland is inderdaad reden tot zorg voor normaliter Rusland gezinde landen die of onder bescherming vielen van Rusland of een sterke band hadden.

Servie staat er nu in ene alleen voor, voorzover Rusland echt wat had kunnen doen voor ze. Iran heeft in potentie te maken met een ideologische implosie ingezet door hun eigen vrouwen - dus een extern conflict zou ideaal uitkomen. Zo is de situatie in de andere landen die onder invloed van Rusland en bijvoorbeeld Turkije staan ook nog steeds gespannen.

Het is de opmaat naar een reeks aan conflicten en herschikking van macht. Alsof de pikorde weer opnieuw bezien moet worden. Interessant, behalve dan dat het de planeet in z'n greep houdt, mensenlevens kost en ons blokkeert om daadwerkelijk iets nuttigs te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
YakuzA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:35:
[...]

Voor vliegdekschepen was er weer een speciale clausule waarmee die nooit mochten oid? :)

https://cimsec.org/let-me...raits-question-revisited/

[...]
Hmmm staat er ook iets in over een zwerm drone speedbootjes voor het vervoer van een paar zakken creatieve kunstmestmix tbv meer graan ?

Zet er een formule1 team voor een uurtje op en je hebt zo een berg bruikbare loopholes in dat soort regels en verdragen })

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 01-11-2022 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Standeman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:22:
[...]

En dan heb je nog al die ex-soviet nato landen die hun oude Russische spul doneren en nieuw materieel nodig hebben dat NATO compatibel is. De orders vliegen de deur uit. Dit is echt enorm goed verdienen voor de USA en Duitsland. Vanuit commercieel oogpunt snap ik dan ook niet waarom er nog geen leopards, gepards of challengers rondrijden in UA.
Kleine sidenote; de gepards rijden er al als het goed is.
https://mil.in.ua/en/news...gepard-spaags-to-ukraine/

Over de rest doe ik geen uitspraken. Ja dat is jammer, maar ik ben ook maar een simpele ziel dus waarom geen idee.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:43:
[...]

Dat hoeft niet en zou gek zijn. Polen kan gewoon besluiten om op eigen houtje haar legeronderdelen mee te laten vechten met Ukraine. Polen kan evt ook nog wel besluiten Belarus binnen te vallen wanneer die troepenopbouw bij Brest te dreigend wordt voor Ukraine (of polen zelf).
Juist,, zo zit ik ook al een tijdje te denken. Er is natuurlijk een kans dat, zeker nu de Britten niet meer in de EU zitten, het Frans-Duitse blok een tegenhanger gaat krijgen. Zeker aangezien die 2 lang niet altijd op 1 lijn zitten/ Namelijk het PL-UA blok. Qua grondstoffen in ieder geval iets om rekening mee te houden op de korte termijn. En als die landen zich de komende 10/20 jaar flink (blijven) ontwikkelen, ook op de lange termijn.
Kortom, ik denk dat het voor de positie van Polen binnen Europa van belang is om UA als overwinnaar uit de oorlog te halen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Apache4u schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:42:
[...]

Juist,, zo zit ik ook al een tijdje te denken. Er is natuurlijk een kans dat, zeker nu de Britten niet meer in de EU zitten, het Frans-Duitse blok een tegenhanger gaat krijgen. Zeker aangezien die 2 lang niet altijd op 1 lijn zitten/ Namelijk het PL-UA blok. Qua grondstoffen in ieder geval iets om rekening mee te houden op de korte termijn. En als die landen zich de komende 10/20 jaar flink (blijven) ontwikkelen, ook op de lange termijn.
Kortom, ik denk dat het voor de positie van Polen binnen Europa van belang is om UA als overwinnaar uit de oorlog te halen.
En dat is opzichzelf niet per se goed nieuws, met de huidige Poolse retoriek. Op hun eigen manier is dat ook een conservatief en nationalistisch bolwerk geworden en niet per se EU en democratisch gezind.

Interessant dat je aangeeft dat Polen + UA in die toekomst kunnen acteren binnen de EU, waar we nu nog met de grotere west Europese landen het voortouw nemen. Want, ik denk dat er best meer landen kunnen zijn in die regio die liever met Polen + AU mee gaan stemmen zeg maar, dan met landen die wat verder af staan qua locatie maar ook ideologie en historie.

Volgens mij is het belangrijk dus dat de Europese identiteit wat sterker wordt, zodat het voor zowel Polen als Belgen interessant genoeg is om je Europees te voelen. Niet eenvoudig, 52 Amerikaanse staten doen ook geregeld nog hun best vooral eilandjes te zijn en die delen teminste nog min of meer de taal, historie en oprichting. Maargoed, voor alles een tijd - nu zijn we in ieder geval op elkaar aangewezen. Wie weet wil Iran na Rusland de rol van boeman op zich nemen. En/of China. Helaas heeft de mensheid blijkbaar een gezamenlijke vijand nodig om verschillen (tijdelijk) aan de kant te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
De Russische bezettingsmacht van de Kherson regio heeft zojuist een verplichte evacuatie afgekondigd voor het Kakhovka district.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Met iemand had ik een discussie over de impact van de Russische aanvallen op de Oekraïense energie infrastructuur. Omdat ik bij een transformatorbouwer werk realiseer ik mij ten volle dat transformatoren niet ergens van de plank getrokken kunnen worden.

Voor de knooppunten in het energienetwerk van Oekraïne waar het mis is gegaan zijn veelal heel specifieke machines nodig die op klantenspecificatie worden gemaakt. Desondanks kwam ik zelf op de gedachte dat de Europese netwerken kunnen kijken of hun spare units, met ook weer hun specifieke configuratie, in de Oekraïense energie infrastructuur zijn in te passen.

Powermag geeft een indruk van deze behoefte. Of deze behoefte ambitieus is om in te vullen vind ik trouwens lastig te beoordelen. Wat ik verwacht is dat dit met Medium Power (~ tot 245 kv/ 200 MVA) en Olie-distributie-trafo's (50kVA-20MVA) of giethars-trafo's (tot 25 MVA - 40,5 kV) het makkelijker zal gaan dan dan bij de hogere energieniveaus (tot 765 kV). Deze machines zijn vaak one-offs.

Onderin Powermaglijst staan de, naar mijn indruk, wat minder makkelijk uit te wisselen grotere units. Hier is wat creatief denkwerk nodig om met pragmatische oplossingen te komen die in ieder geval een gedeelte van de functie doen herstellen.

Hierboven heb ik het alleen over trafo's. In Oekraïne zal veel meer nodig zijn. Ik denk dan aan apparatuur voor onderstations (overspanningsafleiders en -beveiliging, schakelapparatuur, bliksembeveiliging, spanning- en stroomtransformatoren (meetapparatuur) enz. enz.

Ook moeten de noodvoorzieningen niet vergeten, als aggregaten, accupakketten en tijdelijke transformatorstations, zoals die in de bouwwereld worden gebruikt.

Op zich is Europa al behoorlijk aan het supporten, de onderstaande tweet is nog niet erg specifiek, wel is te zien welke landen betrokken zijn:

Ook UkInform had hierover een dag terug een item: Restoring energy infrastructure: Twelve countries to supply equipment

Extra aandacht verdienen wat mij betreft Zuid-Korea en Israël. Verder zijn met name de Oost Europese landen betrokken. Voordat we hieruit conclusies trekken, het kan te maken hebben met in hoeverre het aanbod aansluit op de vraag. Toch kan ik mij niet aan de olifant in de kamer onttrekken, Nederland staat niet in het rijtje. Dit terwijl we wel wat ervaring hebben met de inzet van aggregaten. Denk aan de gemeente Haaksbergen in 2005. Met aggregaten en noodstroomvoorzieningen zou toch iets mogelijk moeten zijn?

Als andere support initiatieven wil ik de Energy Community noemen. Dit is een samenwerkingsverband tussen Albanië, Bosnië Herzegovina, Kosovo, Noord Macedonië, Georgië, Moldavië, Montenegro, Servië, en Oekraïne. De Europesse Commissie is een permanente Vice-voorzitter in dit samenwerkingsverband. onderstaand een schema hoe deze Energy Community Oekraïne aan het supporten is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaC-2MKsj_C_EJNnWYk72ePD5uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OcIB3tVwQYSG83lAX3pMKqP4.png?f=fotoalbum_large

De Energy Community heeft al het nodige kunnen doen, zie onderstand overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZCHvZtpRghai7Q0OjhM7OKCwOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pAqPOa1CQcUwWQ1EolWAYt3Z.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een overzicht waar Oekraïne volgens deze Energy Community heel hard behoefte aan heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ_DKD3xrKko_bwM-AmMCpaw1iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGS4rq31rMOD31oJfRh071F8.png?f=fotoalbum_large

Zoals ook hierin is te zien zijn transformatoren een issue. Lastig 1 op 1 te vervangen. En met wat ik weet zit de industrie vol met bestellingen. De behoefte van Oekraïne zou wat mij betreft een soort fast-lane behandeling rechtvaardigen. Bestaande klanten doen bij trafo-bouwers een stapje opzij zodat hun productieslot gebruikt kan worden voor een Oekraïense trafo. Moet zo'n trafo ontworpen worden is zo'n machine nog steeds niet direct beschikbaar.

Deze energiekwestie verdient de aandacht, ook van Nederlandse netwerkbeheerders en de Nederlandse overheid.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 17:54
teacup schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:34:
Met iemand had ik een discussie over de impact van de Russische aanvallen op de Oekraïense energie infrastructuur. Omdat ik bij een transformatorbouwer werk realiseer ik mij ten volle dat transformatoren niet ergens van de plank getrokken kunnen worden.
Werk je bij Smit-trafo's ? ;)

Hoogspanning spul is inderdaad een aparte tak van sport.

En over aggregaten.. wellicht dat de Nederlandse domeinen een betekenis kunnen zijn. Daar komen nog wel eens aggregaten voor bij.
https://onlineveilingmeester.nl/nl/zoeken?q=aggregaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
wauskoek schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:49:
[...]

Werk je bij Smit-trafo's ? ;)

Hoogspanning spul is inderdaad een aparte tak van sport.

En over aggregaten.. wellicht dat de Nederlandse domeinen een betekenis kunnen zijn. Daar komen nog wel eens aggregaten voor bij.
https://onlineveilingmeester.nl/nl/zoeken?q=aggregaat
Yep, al heet het tegenwoordig SGB-Smit.

Die domeinen vind ik best een goed idee. Zou een plek kunnen zijn waar dergelijke dingen in opslag staan, klaar om na wat klein onderhoud in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 17:28

Illusion

(the art of)

teacup schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:34:

Deze energiekwestie verdient de aandacht, ook van Nederlandse netwerkbeheerders en de Nederlandse overheid.
Hoewel ik ook graag oekraiene terug van stroom zou voorzien, is het (helaas) maar de vraag of het verstandig is om dat nu al te doen.

Een groot deel van de belangrijkste trafo’s die je daar nú heenbrengt, worden binnen een maand kapot geschoten. Dat is echt zonde, want normaal gaan ze wel 50 jaar of langer mee.

Dan kan je beter een voorraadje aanleggen en het later oppakken. Of wachten tot er in ieder geval ruim voldoende air defense is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:20

J2S

Illusion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:17:
[...]

Hoewel ik ook graag oekraiene terug van stroom zou voorzien, is het (helaas) maar de vraag of het verstandig is om dat nu al te doen.

Een groot deel van de belangrijkste trafo’s die je daar nú heenbrengt, worden binnen een maand kapot geschoten. Dat is echt zonde, want normaal gaan ze wel 50 jaar of langer mee.

Dan kan je beter een voorraadje aanleggen en het later oppakken. Of wachten tot er in ieder geval ruim voldoende air defense is.
Als er teveel infrastructuur kapot gaat kan het leger minder effectief worden en dan kost de oorlog alleen maar meer tijd en levens. Sowieso zijn er veel burgers die ook energievoorziening nodig hebben om te overleven. Hoe langer iemand zonder energievoorziening zit, hoe slechter die persoon af zal zijn. Door de infra op peil te houden redt je levens.

Ook lijkt het me niet raar om daar trafo's heen te sturen die misschien maar een maand mee geen. We sturen er ook voertuigen en allerhande voorzieningen heen die niet allemaal terug gaan komen. Oorlog is duur.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 15:41

Yucon

*broem*

[b]NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:27: Iran heeft in potentie te maken met een ideologische implosie ingezet door hun eigen vrouwen - dus een extern conflict zou ideaal uitkomen.
Is het bij Iran ook niet een beetje gewoon zuigen om het zuigen? Waar andere landen zich nog zorgen maken om hun internationale reputatie speelt dat bij Iran toch al niet meer. En dan hou je gewoon nog een beetje lekker trollen over. Soms hoeft er niet eens zo'n heel veel diepere betekenis te zijn.

edit: ik hield ook altijd nog in m'n achterhoofd dat Ahmadinejad nogal sterk schijnt te geloven dat we in de eindtijd zitten, en dat hij als de situatie zich voor zou doen god best een handje zou willen helpen. Maar hij is geen president meer. Dus ik ging eens op zoek naar achtergronden en naar in hoeverre z'n erfenis in dit opzicht nog steeds leeft. En toen kwam ik onderstaande tegen. Had ik niet verwacht.
Former Iranian President Mahmoud Ahmadinejad has expressed his support for Ukraine in its war with Russia.

Ahmadinejad tweeted yesterday to the “great nation of #Ukraine” and its president, Volodymyr Zelenskyy.

“Your honorable and almost unrivalled resistance uncovered the Satanic plots of enemies of mankind,” wrote Ahmadinejad on the social media site.

Read more: https://www.al-monitor.co...kes-islamic#ixzz7jSY7kHcc
https://www.al-monitor.co...esistance-rebukes-islamic

Z'n twitter is ook interessant om eens door te bladeren: https://twitter.com/ahmadinejad1956

[ Voor 51% gewijzigd door Yucon op 02-11-2022 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Noorwegen brengt zijn strijdkrachten in verhoogde staat van paraatheid. Was gisteren al bericht, maar volgens mij nog niet in dit topic.

Standaard: Noorwegen brengt leger in hogere staat van paraatheid
Defensie zal vanaf dinsdag het alarmniveau in Noorwegen verhogen’, zei Jonas Gahr Store maandag op een persconferentie. ‘We hebben vandaag geen reden om aan te nemen dat Rusland Noorwegen of enig ander land rechtstreeks in de oorlog wil meeslepen, maar de oorlog in Oekraïne maakt het noodzakelijk dat alle Navo-landen meer op hun hoede zijn.
Dacht zelf al: "Wat is hiervoor de aanleiding?". Formeel blijkbaar geen directe aanleiding. Ik kon er trouwens wel een bedenken. De Nord Stream pijpleidingen, en wat daarmee is gebeurd. Dit bedacht de journalist die het stuk schreef zichblijkbaar ook:
Noorwegen heeft een grens van 198 kilometer met Rusland. De Noorse veiligheidsdiensten waren al in verhoogde staat van paraatheid na de lekken die vorige maand plots zijn ontstaan in de Nord Stream-gaspijpleidingen.
Maar ook dit is de laatste dagen bepalend geweest voor het besluit:
Vorige week werd ook nog een man opgepakt die zich volgens de Noorse autoriteiten voordeed als een Braziliaanse scholier maar eigenlijk inlichtingen verzamelde voor Rusland. Hij wordt verdacht van spionage. De voorbije weken zijn in Noorwegen ook meerdere burgers opgepakt, onder meer omdat ze in het bezit waren van drones of foto’s maakten van gebouwen waarvan dat niet toegelaten is. De meesten zijn sindsdien wel weer vrijgelaten.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of een cascade effect als gevolg van dit besluit kan ontstaan. Andere Europese landen schakelen ook op. Dit kan dan Belarus nerveus maken met dan uiteindelijk Rusland dat zijn aandacht weer wat verder moet verdelen. Los van de noodzakelijkheid (we kunnen niet eeuwig naïef blijven...) van de actie is die verdeelde aandacht van Rusland zo iets om te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Illusion schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:17:
[...]

Ik heb dit ook wel gedacht. Is het niet te vroeg. Zeker omdat trafo's zich lastig laten vervangen. De markt is al belast door de energietransitie (die andere eisen stelt aan onze netwerken). Deze behoefte is vanuit de industrie lastig te adresseren. Daarom ook mijn suggestie om te kijken of spares beschikbaar gesteld kunnen worden.

De noodzaak dat Oekraïne nu kan blijven acteren is alleen nog zwaarwegender. Het zal daarom denk ik een prioriteitsafweging moeten worden tussen energieaspiraties van de westerse landen versus het nu in stand houden van de basis infrastructuur in Oost Europa en in Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yucon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 06:42:
[...]

Is het bij Iran ook niet een beetje gewoon zuigen om het zuigen? Waar andere landen zich nog zorgen maken om hun internationale reputatie speelt dat bij Iran toch al niet meer. En dan hou je gewoon nog een beetje lekker trollen over. Soms hoeft er niet eens zo'n heel veel diepere betekenis te zijn.
Interne situatie in Iran staat momenteel op springen. Ondertussen al twee maanden opstand dat begonnen is over specifiek geweld bij handhaven hoofddoekjesbeleid, maar al lang overgegaan is in breedgedragen diepe onvrede met huidige regime en invloed sancties op hun leven. Het doet behoorlijk denken in situatie in 1953 dat Mossadegh de kop kostte. Frappant is natuurlijk dat CIA toen vinger in pap had bij coup dat hem verving. Daarom heert IR regering dringend afleiding nodig, dus is gedonder met de Grote Satan erg wenselijk. Wat credits bij kernmacht die allicht paar van de door Mossad geliquideerde ingenieurs kan vervangen maakt het alleen maar aantrekkelijker.
teacup schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:23:
[...]

Waar ik wel benieuwd naar ben is of een cascade effect als gevolg van dit besluit kan ontstaan. Andere Europese landen schakelen ook op. Dit kan dan Belarus nerveus maken met dan uiteindelijk Rusland dat zijn aandacht weer wat verder moet verdelen. Los van de noodzakelijkheid (we kunnen niet eeuwig naïef blijven...) van de actie is die verdeelde aandacht van Rusland zo iets om te bereiken.
Als Belarus echt nerveus zou worden van militaire opbouw in het Westen, zouden ze het al lang in hun broek gedaan hebben door situatie in PL. BY leger is zelfs op papier insignificant, met nog minder motivatie en training dan hun oosterburen. Bovendien is grootste deel van hun materieel naar RU troepen in UA verscheept. Als het alleen om BY ging en er geen rekening gehouden hoefde te worden met nucleair arsenaal van de grote buur, zou PL probleemloos over BY heenwalsen. PL politici zinnespelen daar ook letterlijk op, schuimbekkend over wat ze met BY regime zouden willen doen. Deels door de huidige oorlog, maar het begon al met het invliegen van Irakezen die BY vorig jaar als vluchteling over de PL grens duwden. PL is van hoog tot laag woedend daarover. Dat ergens ver weg van hun grenzen ook nog een ander land alert gaat zijn is volkomen insignificant vergeleken daarmee.

NO is vooral aan het aangeven dat ze zelf gekloot van RU (militaire) inlichtingendiensten in hun land beu zijn. En terecht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

dion_b schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:10:
[...]

NO is vooral aan het aangeven dat ze zelf gekloot van RU (militaire) inlichtingendiensten in hun land beu zijn. En terecht.
Om een klein voorbeeld te noemen: de Russisch Orthodoxe kerk (dekmantel voor FSB) heeft panden in Noorse havens gekocht om zo handig een (ook door NAVO gebruikte) Noorse marine basis te kunnen bespioneren.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 15:41

Yucon

*broem*

dion_b schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:10:
[...]

Interne situatie in Iran staat momenteel op springen. Ondertussen al twee maanden opstand dat begonnen is over specifiek geweld bij handhaven hoofddoekjesbeleid, maar al lang overgegaan is in breedgedragen diepe onvrede met huidige regime en invloed sancties op hun leven. Het doet behoorlijk denken in situatie in 1953 dat Mossadegh de kop kostte. Frappant is natuurlijk dat CIA toen vinger in pap had bij coup dat hem verving. Daarom heert IR regering dringend afleiding nodig, dus is gedonder met de Grote Satan erg wenselijk. Wat credits bij kernmacht die allicht paar van de door Mossad geliquideerde ingenieurs kan vervangen maakt het alleen maar aantrekkelijker.
[...]
Dat stukje kan ik op zich wel volgen, maar juist dan doe je het toch een stuk steviger dan door een paar modelvliegtuigjes te sturen? Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een paar van die drones echt een intern gevoel van urgentie en eensgezindheid kunnen oproepen.
Pagina: 1 2 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid