Via Google News kwam ik enkel deze bron tegen:
https://www.novinite.com/...over+100%2C000+Casualties
Overigens kan ik het artikel op De Telegraaf wel lezen, maar er staat niets wezenlijks in wat mij betreft.
Er staat in:
Na deze kritiek kwam Von der Leyen terug op haar woorden door te zeggen dat ze sprak over doden én gewonden.
Als je alleen al kijkt naar Marioepol zou dat best kunnen.
En dit gewoonweg slechte journalistiek:
Op 30 november schreef het Oekraïense ministerie van Defensie over ‘ongeveer 88.000 doden bij de vijand’, op 28 november waren dit er nog 87.900. Het is echter de vraag of het mogelijk is dat dagelijks meer dan 300 Russische soldaten sterven.
Als ik om 2 uur en om 5 uur in de middag naar buiten kijk kan ik niet vanuit die twee meetpunten het vergelijken met de uitspraak van KNMI over het weer. Het eigenlijke doel is hier om de cijfers van Zelenskyi, ofwel hemzelf, in diskrediet te brengen.
Generaal Valeri Zaloezjny sprak eind augustus over 9000 gestorven soldaten aan Oekraïense kant. Dat zou betekenen dat er in drie maanden 90.000 Oekraïners zijn omgekomen.
Dit lijkt me echt sterk. Dit zou je niet moeten delen in een journalistiek artikel bedoeld voor consumptie.
In september sprak Rusland voor het laatst over het aantal doden aan eigen kant. Generaal Sjojgoe had het toen over 5937 gesneuvelde soldaten.
Dit is het 1:1 herhalen van Russische overheidspropaganda, zonder kritische noo
dt.
De algehele mobilisatie van 300.000 Russische mannen speelt een grote rol in het conflict. Soldaten zijn de afgelopen tijd namelijk met slecht materieel en slechte training naar het front gestuurd. Soms letterlijk als kanonnenvoer. Hierdoor heeft het aantal Russische doden hoogstwaarschijnlijk een toevlucht genomen.
Hoewel hier een kern van waarheid in zit, is het niet zo alsof voor die tijd er geen sprake was van kanonnenvoer of zware verliezen. Want dat was wel het geval. Ook de aanvallen op Sievierdonetsk, Izyum, Lysychansk hebben veel mensenlevens gekost. Het ligt voor de hand dat de aanvaller hier veel verliezen heeft geleden.
Al met al is dit geen journalistiek. Een
willekeurig iemand die bijdragen levert in deze thread had het beter gedaan.
Het aantal doden zal verder afhangen van de manier waarop deze oorlog gevoerd wordt. Gebieden innemen kost over het algemeen meer levens in plaats van ze te verdedigen. Oekraïne lijkt de komende tijd meer gebieden te willen innemen, vooral in het zuiden. Daar zouden 200.000 tot 300.000 Oekraïense soldaten tegenover 100.000 Russische staan. De Oekraïners lijken beter uitgerust te zijn qua materieel. Ze hebben betere wapens, tenten en jassen. Een bevroren grond is ook in het voordeel van de Oekraïners, het maakt het makkelijker voor gepantserde voertuigen om gebieden in te nemen.
Hoewel ik deze slotconclusies wel kan waarderen.
Het artikel geeft verder eigenlijk geen duiding. Het Novonite artikel doet dat wel maar ik ken deze website verder niet (het betreft Bulgaarse media).
[
Voor 0% gewijzigd door
Jerie op 01-12-2022 16:59
. Reden: d/t ]