Toon posts:

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M11 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 28 Laatste
Acties:
  • 390.464 views

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AndereKoekoek schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:26:
[Twitter]

Als dit echt op de korte termijn komt, dan is het afgelopen met de drones en raketten.
Hoeveel verschil gaan acht van die dingen maken op het hele oppervlak?

Lijkt me een beetje een druppel op een gloeiende plaat. Gok zomaar dat ze rond kyiv of belangrijke energievoorziening geplaatst gaan worden.

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2022 08:27]

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:33
MikeyMan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:22:
[...]

Hoeveel verschil gaan acht van die dingen maken op het hele oppervlak?

Lijkt me een beetje een druppel op een gloeiende plaat.
Dit maakt meer verschil dan je je kunt indenken, kijk alleen al naar hoe succesvol de IRIS is.

Uiteindelijk is elke raket/drone die onschadelijk word gemaakt zeer belangrijk.

PSN: Alvanosa

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:36
Alvanosa schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:29:
[...]

Dit maakt meer verschil dan je je kunt indenken, kijk alleen al naar hoe succesvol de IRIS is.
[Twitter]

Uiteindelijk is elke raket/drone die onschadelijk word gemaakt zeer belangrijk.
Wat van belang is is dat de kosten voor het uit de lucht halen niet significant hoger zijn dan de kosten van de drone/raket. Anders is dat op lange termijn ook voor de sponsoren niet houdbaar. Dat is een van de laatste troeven van Putin

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:37
De dagelijkse cijfers..

+800 weer, en ook aardig wat hardware :)

nope

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

bloody schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:48:
De dagelijkse cijfers..

+800 weer, en ook aardig wat hardware :)

[Afbeelding]
Als dit zo doorgaat zitten we voor de kerst al op de 100.000+ :X

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HvdBent schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:31:
[...]

Wat van belang is is dat de kosten voor het uit de lucht halen niet significant hoger zijn dan de kosten van de drone/raket. Anders is dat op lange termijn ook voor de sponsoren niet houdbaar. Dat is een van de laatste troeven van Putin
Nou nee. Wat ook telt is de schade die je voorkomt doordat die drone niet in slaat. Elke succesvolle onderschepping kan je miljoenen aan schade besparen. Zo dwingt Rusland ons om geld in afweer te steken. En afweer helpt Oekraine niet om hun verloren territorium te heroveren.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wat mij opvalt is dat we weinig horen van het front maar dat de cijfers significant zijn gestegen. Niet alleen personeel maar ook materieel gaat er stevig doorheen.

Waar je eerder ook berichten had van russische zijde is ook dat nu veel minder geworden.

Als dit soort cijfers de dagelijkse gang van zaken is dan zal er hoogstwaarschijnlijk ergens wel wat gaan schuiven in de frontlinie.

Tuurlijk heeft rusland 300.000 man gemobiliseerd maar die zijn vaak slecht uitgerust als ze al veel materieel meekrijgen.

Enfin, het blijft ellende, die hele oorlog met veel te veel burgerslachtoffers en te veel jonge kerels die worden gedood of verwondt.

• HvdBent
  • Laatst online: 13:36
downtime schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:59:
[...]

Nou nee. Wat ook telt is de schade die je voorkomt doordat die drone niet in slaat. Elke succesvolle onderschepping kan je miljoenen aan schade besparen. Zo dwingt Rusland ons om geld in afweer te steken. En afweer helpt Oekraine niet om hun verloren territorium te heroveren.
Ik denk dat we ongeveer hetzelfde bedoelen, maar anders verwoord :-) (hoe meer geld wij doneren in anti luchtdoelgeschut, hoe minder er over blijft voor andere zaken) Is wat mij betreft te hopen dat er nog veel prutl/cheetah systemen ergens staan, en dat er voldoende munitie voor te vinden/maken is. Iris-T vuurt weliswaar verouderede luchtdoelraketten af die niet meer op de straaljagers gebruikt worden, maar die raketten vertegenwoordigen nog best wel veel geld ten opzichte van wat 30mm patronen

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:51

ZenTex

Doet maar wat.

Standeman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:52:
[...]

Als dit zo doorgaat zitten we voor de kerst al op 100.000+ :X
Ergens best wel sneu om als kerstkado 100.000 russen dood te wensen. Al ben ik het er wel mee eens. De enige manier om Rusland tot overgave te dwingen is om het zoor ze zo kostbaar mogelijk te maken.

Helaas vermoed ik dat Putin zich pas achter z'n oor gaat krabben bij een miloen, maar ik hoop dat de bevolking daarvoor al eindelijk een stokje ervoor gaat steken. (en bij 200.000 zijn sowieso alle tanks en andere voertuigen op in dit tempo)

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Indoubt schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:00:
Wat mij opvalt is dat we weinig horen van het front maar dat de cijfers significant zijn gestegen. Niet alleen personeel maar ook materieel gaat er stevig doorheen.

Waar je eerder ook berichten had van russische zijde is ook dat nu veel minder geworden.

Als dit soort cijfers de dagelijkse gang van zaken is dan zal er hoogstwaarschijnlijk ergens wel wat gaan schuiven in de frontlinie.

Tuurlijk heeft rusland 300.000 man gemobiliseerd maar die zijn vaak slecht uitgerust als ze al veel materieel meekrijgen.

Enfin, het blijft ellende, die hele oorlog met veel te veel burgerslachtoffers en te veel jonge kerels die worden gedood of verwondt.
Tsja, Rusland heeft ook ineens van OPSEC gehoord.
Maar als ik de geruchten mag geloven heeft Rusland een paar offensieven uitgevoerd. Waarschijnlijk omdat ze moeite haddden om te mobiks te voeden. Enfin, beperkt succes tegen een torenhoge prijs. Zoals verwacht.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:08

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Van Russische kant is aangegeven dat ze een offensief geopend hadden richting Vuhledar/Pavlivka.
Daar zal mogelijk een groot gedeelte aan toe te schrijven zijn.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:48
ZenTex schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:04:
[...]

Ergens best wel sneu om als kerstkado 100.000 russen dood te wensen. Al ben ik het er wel mee eens. De enige manier om Rusland tot overgave te dwingen is om het zoor ze zo kostbaar mogelijk te maken.

Helaas vermoed ik dat Putin zich pas achter z'n oor gaat krabben bij een miloen, maar ik hoop dat de bevolking daarvoor al eindelijk een stokje ervoor gaat steken. (en bij 200.000 zijn sowieso alle tanks en andere voertuigen op in dit tempo)
Ik hoop zowel voor Ukraïne, als de wereld, maar ook Rusland zelf, dat ze zich redelijk snel achter de oren krabben. Met 100.000 dode (jonge) gasten, en nog weet ik het hoeveel meer gewonden die niet meer een normale (fysieke) baan kunnen uitvoeren (of psychisch de weg kwijt zijn) krijgt de staat een enorme druk op het vinden van mensen voor allerhande werk, eigenlijk helpen ze hun eigen vergrijzing momenteel nogal zeg maar.

Die klapt komt er sowieso op langer termijn nog wel aan, naast dat de jonge mensen hun eigen pa/ ma niet meer kunnen onderhouden straks met hun eigen boerderijtje ofzo, betekent dit dat het Russische volk het heel zwaar gaat krijgen (nog zwaarder dan al het geval is) om van al deze ellende te bekomen. (ditzelfde geldt voor Ukraïne, maar als die zich terugtrekken uit de oorlog is het helemaal mis)
Het lastige is dat iedere weerstand binnen het land direct de kop wordt ingedrukt, dus het komt niet echt van de grond. Als dat echt massaal zou gebeuren is het de kop niet meer in te drukken, maar zie dat maar eens te organiseren.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:51
ZenTex schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:04:
[...]

Het is helaas geen keuze. Deze oorlog (en vele anderen) kunnen niet gewonnen worden zonder doden. Je hebt maar 1 partij nodig om het daartoe te escaleren, en het is duidelijk wie dat doet. Het Kremlin kan op elk moment dit een halt toe roepen. Dan doen ze echter niet, want de reden om deze oorlog te voeren blijft bestaan en de manier om het te doen (via ruime hoeveelheden kanonnenvlees) is nu eenmaal de traditie.

Hoe vreselijk ook, Oekraine zich overgeven is niet de juiste oplossing. Het zal het aantal doden vermoedelijk niet eens noemenswaardig veranderen, zie de deportaties, executies, massagraven, etc. Dat is was te wachten staat bij overgave of verlies.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yucon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:20:
[...]

Dat stukje kan ik op zich wel volgen, maar juist dan doe je het toch een stuk steviger dan door een paar modelvliegtuigjes te sturen? Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een paar van die drones echt een intern gevoel van urgentie en eensgezindheid kunnen oproepen.
Bedoeling is juist om stevige retoriek terug te krijgen of nog beter een IL airstrike op faciliteiten en dan te kunnen zeggen dat het 'maar' om een paar drones ging, waardoor regime kan roepen dat respons disproportioneel is en de rest van de wereld pik op Iran heeft.
Onderschat de vleesmolen bij Bakhmut niet. Eergisteren is daar nog een RU offensief met 200 tanks en duizenden soldaten op niets uitgelopen. UA schat daar alleen al >500 doden en aardig wat uitgebrand blik.

Soittakaa Paranoid!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
Kraut legt uit wat de ideologie van putin is, heel veel nieuwe informatie voor mij.
Hoe "filosoof" Ivan Ilyin despotism en puurheid van rusland onder een sterke leider beschreef
Hoe propagandist Lev Gumilev diezelfde filosofie mashed met onverenigbare sovjet gedoe.
Hoe Nazi "rechtsgeleerde" Carl Schmidt de Nazis en later Franco "wettelijke kaders gaf" die putin heel goed uitkomen nu.
Keek het en het klikte op veel niveaus (de bovenstaande samenvatting is veel te kort door de bocht maar wilde geen linkdump doen)

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Snap eerlijk gezegd ook niet dat Putin niet door heeft wat er nou gebeurd.

Rusland stuurt tanks -> Ok hier heb je javelins
Rusland stuurt vliegtuigen/helikopter -> Bak met manpads die kant op
Rusland stuurt drones en kruisraketten -> Hier heb je Iris en nasams

Als dit zo doorgaat is het buurland van Rusland straks de 2e wereldmacht.
Sowieso op het gebied van verdediging.

Zitten daar straks vanuit Rusland over de grens heen te koekeloeren met een soepstengel als avondeten.

[Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 02-11-2022 11:40]

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

AndereKoekoek schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:00:
Snap eerlijk gezegd ook niet dat Putin niet door heeft wat er nou gebeurd.

Als dit zo doorgaat is het buurland van Rusland straks de 2e wereldmacht.
Sowieso op het gebied van verdediging. Zitten daar straks te koekeloeren met een soepstengel als avondeten.
Vandaar dat Rusland het over een andere boeg gegooid heeft en het nu op de energie en andere nutsvoorzieningen heeft gemunt om het land kapot te maken.
En dat gaat niet stoppen, want het is het enige dat voor Rusland nog werkt.

Wat UA nu nodig heeft wat mij betreft zijn de middelen om Rusland met gelijke munt terug te betalen. UA in het donker, dan Rusland ook.

Maar ja, dat is voor de meesten een stapje te ver, want escalatie.

Maar ik vrees dat al zou UA de Russen uit het hele land zou schoppen, deze aanvallen nog niet stoppen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:35
On a sidenote, rechts en extreem-rechts hebben de verkiezingen gewonnen in Israël. Allereerst denk ik niet dat dit een goede zaak is voor de wereldvrede in het Midden-Oosten.
Langs de ene kant krijgt enerzijds Iran er nog een probleem bij, langs de andere kant heeft Netanyahu al aangekondigd wapens te leveren aan Kyiv.
Opposition chairman Benjamin Netanyahu said Friday he hopes Russian President Vladimir Putin is “having second thoughts” about his expansionist efforts, and revealed that he would consider supplying arms to Ukraine if he returns to office after Israel’s November 1 elections
Earlier that day, The New York Times reported that Russia has drawn down forces in Syria and removed the sophisticated S-300 anti-aircraft system that has been a major threat to Israeli Air Force operations in the country.

The development could open the door for Jerusalem to upgrade its level of support for Kyiv, as Russia’s presence in Syria has been a major consideration for Israel’s position on the matter.

A senior Israeli defense official and two senior Western diplomats told The Times that the redeployment would decrease Russian leverage on Israel and that this may lead Jerusalem to reconsider its support for Ukraine.
https://www.timesofisrael...n-for-russian-empire/amp/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• redwing
  • Laatst online: 20:55
Arator schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:07:
On a sidenote, rechts en extreem-rechts hebben de verkiezingen gewonnen in Israël. Allereerst denk ik niet dat dit een goede zaak is voor de wereldvrede in het Midden-Oosten.
Langs de ene kant krijgt enerzijds Iran er nog een probleem bij, langs de andere kant heeft Netanyahu al aangekondigd wapens te leveren aan Kyiv.

[...]

[...]

https://www.timesofisrael...n-for-russian-empire/amp/
Toch laat dit wel heel duidelijk zien hoe rusland problemen begint te krijgen op het wereld-toneel. De enige reden dat Israel kleine stapjes richting Oekraine maakt is omdat rusland zijn materieel en troepen overal weg aan het halen is om in Oekraine te vechten. En dat is iets dat je op veel meer plekken al ziet gebeuren. En de impact is momenteel nog niet zo heel groot, maar zal wel blijven groeien naarmate rusland grote verliezen blijft houden.

[removed]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:34

Malantur

BBG'er
AndereKoekoek schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:00:
Je vergeet nog:
Rusland stuurt artillerie -> Hier heb je HIMARS met een grotere range dan RU :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

redwing schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:27:
[...]

Toch laat dit wel heel duidelijk zien hoe rusland problemen begint te krijgen op het wereld-toneel. De enige reden dat Israel kleine stapjes richting Oekraine maakt is omdat rusland zijn materieel en troepen overal weg aan het halen is om in Oekraine te vechten. En dat is iets dat je op veel meer plekken al ziet gebeuren. En de impact is momenteel nog niet zo heel groot, maar zal wel blijven groeien naarmate rusland grote verliezen blijft houden.
Deze snap ik ook niet goed. Ik had de indruk dat ze nog een heel stevige voorraad S-300's hadden tot op het niveau dat ze ze als grond/grondraketten kunnen verspillen. Dat staat haaks op dit.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:14

Auredium

Informaticus Chaoticus

Als ik in mijn kristallen bol kijk dan verwacht ik voor de komende maanden niet heel veel verandering in het front zie. Wellicht een beetje in het Noorden ten voordele van Oekraïne.
Dan hangt het van het voorjaar af wie wat heeft weten op te bouwen. Rusland is bezig met het gedegen trainen van troepen los van het kanonnenvoer wat ze momenteel sturen.

Ik blijf bij mijn eerdere voorspellingen dat ergens in de zomer van het volgende jaar politiek de wil op is om nog veel steun te geven aan Oekraïne en er zal worden aangestuurd op vredesbesprekingen waarbij het gros wat Rusland nu heeft waarschijnlijk ook Russische blijft. Oekraïne zal dit niet willen maar internationaal toe worden gedwongen. Ik weet dat dit hier geen populaire mening is maar ik denk wel dat het een realistische mening is. (alhoewel ik ongetwijfeld erop zal worden gewezen waarom dit niet realistisch is...)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:35
Yucon schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:38:
[...]

Deze snap ik ook niet goed. Ik had de indruk dat ze nog een heel stevige voorraad S-300's hadden tot op het niveau dat ze ze als grond/grondrakketten kunnen verspillen. Dat staat haaks op dit.
Ik vermoed eerder dat het lanceerinstallaties zijn, dan de raketten zelf.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Deze snap ik ook niet goed. Ik had de indruk dat ze nog een heel stevige voorraad S-300's hadden tot op het niveau dat ze ze als grond/grondrakketten kunnen verspillen. Dat staat haaks op dit.
Zeg nou zelf, na 8 maanden, hoe vaak heb je de Russen op logica kunnen betrappen?

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:01
Auredium schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:44:
Als ik in mijn kristallen bol kijk dan verwacht ik voor de komende maanden niet heel veel verandering in het front zie. Wellicht een beetje in het Noorden ten voordele van Oekraïne.
Dan hangt het van het voorjaar af wie wat heeft weten op te bouwen. Rusland is bezig met het gedegen trainen van troepen los van het kanonnenvoer wat ze momenteel sturen.

Ik blijf bij mijn eerdere voorspellingen dat ergens in de zomer van het volgende jaar politiek de wil op is om nog veel steun te geven aan Oekraïne en er zal worden aangestuurd op vredesbesprekingen waarbij het gros wat Rusland nu heeft waarschijnlijk ook Russische blijft. Oekraïne zal dit niet willen maar internationaal toe worden gedwongen. Ik weet dat dit hier geen populaire mening is maar ik denk wel dat het een realistische mening is. (alhoewel ik ongetwijfeld erop zal worden gewezen waarom dit niet realistisch is...)
Ik denk dat dit ook de uiteindelijke uitkomst is. Of het de zomer is of niet, uiteindelijk zal dit de uitkomst zijn.

[Voor 4% gewijzigd door TutanRamon op 02-11-2022 10:51]

We see things as we are, not as they are

• gise
  • Niet online

Ik denk het niet.
Uiteraard, individuele landen zullen misschien tzt afhaken met sturen van nieuw materieel, maar ik denk dat de steun blijft en dat ook het merendeel inziet waarom dit van belang is- en blijft.
Een aggressor belonen voor zijn wandaden in de vorm van consessies is geen goede basis voor blijvende vrede in de Regio.
De Russen zullen terug gepushed moeten worden naar minimaal de grenzen van 2014, en het liefst gewoon naar die van 1991.

Als Rusland wel de huidige gebieden van Oekraine "krijgt" bij vredesonderhandelingen zal het een aantal jaar rustig (maar wel mogelijk instabiel) zijn, maar daarna zal Rusland gewoon weer een aanval uitvoeren, misschien niet op Oekraine, maar dan wel op Georgie waar ze hetzelfde playbook volgen:
- Ondersteunen van de seperatisten
- Het land invallen en een gebied bezet houden
- Het land beschuldigen van genocide tegenover de Russisch sprekende minderheden in de regio die beschermd moeten worden door Rusland < hier zijn we nu.

- volgende stappen: full scale invasie en annexatie ?

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26

Ik ben benieuwd hoe je naar deze conclusie hebt toegewerkt. Kan je daar wat over delen?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55

Ik persoonlijk denk iets geheel anders. Rusland is erg onbetrouwbaar gebleken. Diverse verdragen gesloten met Oekraïne omtrent de soevereiniteit. Is geschonden. Als je nu Rusland beloond met wat ze nu hebben verovert zal in de toekomst het nog meer worden. Eens houdt het op. Denk dat met name Oekraïne en nu het westen willen dat Rusland uit alle bezette gebieden vertrekt. Deze mening zal volgend jaar niet anders zijn. Enige dat echt veranderd is de verzwakking van de wereld economie en als ik het zo in zie de nodige hongersnoden gezien de problemen met graan export.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:29

Tens

My brain hurts

Muncher schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:00:
Ik ben benieuwd hoe je naar deze conclusie hebt toegewerkt. Kan je daar wat over delen?
eh,
Als ik in mijn kristallen bol kijk
Alle voorspellingen van meer dan 24 uur na nu zijn sowieso heel erg dikke duim bedenksels.

Het is een speelveld bezaaid met hoge hoeden waar al dan niet konijnen in zitten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• redwing
[...]

Een luchtoverwicht krijgen ze niet, er is genoeg AA om te voorkomen dat Oekraine dat luchtoverwicht krijgt en er is wel een tekort aan grond-raketten. Daarmee is het best logisch om ze daarvoor te gebruiken. Ik verwacht verder dat ze wel nog genoeg raketten hebben, maar dat de installaties wat schaarser beginnen te worden. Een andere reden kan ik eigenlijk niet verzinnen om de systemen overal weg te halen richting Oekraine.

[removed]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:14

Auredium

Informaticus Chaoticus

Muncher schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:00:
[...]

Natuurlijk. De support voor Oekraïne staat en valt met de steun van de VS. De VS doet verreweg het meeste geld en apparatuur sturen. Het gros van de EU landen loopt ook de VS na. Duitsland, Nederland, de UK en Italie zullen niet veel steun geven als de VS stopt met steun verlenen. Polen e.d. wellicht wel maar die leveren in principe niet voldoende steun voor Oekraïne om nog langdurig door te vechten.

In aanloop naar de midterm verkiezingen is de bi-partisan steun in de VS aan het afnemen. Het is hierbij (enigszins begrijpelijk) sneller aan het afnemen aan de kant van de Republikeinen dan de Democraten. De drijvende factoren hierbij zijn hoofdzakelijk binnenlands. Zo begint weerstand tegen de inflatie en de naderende recessie toe te nemen vanuit de Amerikaanse bevolking. Het wordt politiek steeds lastiger om de steunpakketten van de VS te verkopen aan de bevolking. Je ziet dit nu al terug komen omdat ook in de politiek van de VS er vragen worden gesteld momenteel of de steunpakketteen niet te hoog en te ver gaan.

Wij weten dat de globale crisis niet gaat afnemen en dus ook in de VS de recessie gewoon door zal gaan. De volgende presidentiële verkiezingen in de VS zijn op 5 November 2024 maar al zeker een jaar van te voren zijn ze bezig met de campagnestrijd. In een economische recessie is de financiële en materiele steun voor een land 'aan de andere kant van de wereld' erg klein. Democratische kandidaten zullen er bij de president op aandringen om de steun te verkleinen en aan te sturen op een diplomatieke oplossing en ze zullen hierbij steun krijgen van Republikeinen.

Vermoedelijk wordt er ingezet op een Oekraïne met grenzen die veel lijken op de huidige verdeling tussen Rusland en Oekraïne waarbij de stok achter de deur een sterk Oekraïens leger wordt en een nieuw mandaat met sancties en militaire steun als Rusland weer binnen valt. Prceieze details van hoe dit politieke verdrag en zijn inhoud exact gaat uitzien kan ik nog niet voorspellen. Maar het is pie-in-the-sky om te denken dat de grenzen van voor 2014 worden hersteld of zelf maar die van voor februari 2022.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Arator schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:44:
[...]

Ik vermoed eerder dat het lanceerinstallaties zijn, dan de raketten zelf.
Waarschijnlijk de hele installatie inderdaad. Maar je zou verwachten dat ze eerder gebrek aan raketten dan aan installaties zouden hebben aangezien die raketten de "consumables" zijn. Natuurlijk kunnen er installaties in Oekraine vernietigd zijn. Maar toch zou je op basis van een zekere verhouding van veel raketten = veel installaties toch niet direct verwachten dat daar gebrek aan zou zijn als ze nog steeds voldoende raketten op voorraad zouden hebben.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:02

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik weet het niet. Het voelt voor mij juist alsof er een plotse totale ineenstorting van het RU front binnen nu en een aantal weekjes gaat plaatsvinden vanwege het totale gebrek aan motivatie en middelen aan RU zijde. Dat er nu wellicht nog weinig progressie wordt geboekt doordat alle resources binnen de Russische schil worden aagewend om die schil hard te houden, maar dat de binnenkant alleen maar weker wordt. Zodra de buitenste schil breekt, dan is het plots ineens klaar en stoomt Oekraine direct door naar de grenzen van 2014 of op zijn minst 2022.

Dit dus.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:26
FunkyTrip schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:24:
Het voelt voor mij juist alsof er een plotse totale ineenstorting van het RU front binnen nu en een aantal weekjes gaat plaatsvinden vanwege het totale gebrek aan motivatie en middelen aan RU zijde.
Hoop dat mijn gevoel niet klopt, maar zelfs rasoptimisten melden tegenslagen en 'zekere' dorpen die weer contested zijn of achter de linies liggen:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik denk dat dit idd een russisch doel is.... en dat die heel veel hoop inzetten op het idee dat er 'oorlogsmoeheid' zou ontstaan bij het westen.

Alleen, dat concept hebben ze nu al sinds februari en is de basis van hun idee dat ze 'snel' eventjes oekraine zouden kunnen overlopen, de regering daar zou vallen en het westen weer door zou gaan als voorheen, net als dat die in 2014 deden.

Nu is het inderdaad wel een beetje de schuld van een aantal westerse machten dat dat ideee ontstaan is, maar ik denk ook dat je kunt vaststellen dat het voor het westen nu wel degelijk genoeg is en dat deze doorhebben dat weer de 'toegeeflijke' zijde gaan spelen, hooguit een opmars is tot een volgende oorlog die dan steeds dichter tegen het westen of mogelijk zelfs op NATO-gebied uitgevochten gaat worden en daar speelt dan ook een beetje een kosten-baten rekening mee.

En laat dat de grootste fout zijn die de russen maken, te denken dat _altijd_ het westen de zwakste partij is, en deze altijd op zou geven.
Momenteel is het voor het westen juist ook een voordeel dat deze oorlog nu nog door de oekrainers uitgevochten wordt.
De kostprijs voor deze oorlog is lang niet zo enorm hoog, fixatie op het enorm oplopen van energieprijzen is onjuist (wat bv ook in de jaren zeventig in de oliecrisis gebeurde, maar ook niet het westen overhaalde steun aan Israel op te geven). Deze energieprijs stijging is politiek misschien zelfs een beetje wenselijk als motivatie voor een enrgie-wende die sowieso al langer als noodzakelijk gezien werd en ook nu des te meer nodig blijkt te zijn.

Zolang deze gewoon successen weten te boeken, westers wapenmaterieel goed getest wordt en men uitvinden kan hoe moderne oorlogsvoering mogelijk is (drones, himars, M777/PzH2000, afweer-systemen, NASAMS ... recentelijk ook de aanval op russische marine in sevastopol met unmanned boats) is er volop reden om de oekrainrs te blijven steunen.

Ik denk eerder dat rusland op een gegeven moment meer moeite zal krijgen een uitstel-/langetermijns-strategie werkelijk te verkopen, als ze geen successen boeken en juist langzaam steeds verder in de verdrukking komen.
Het mobiliseren van de eigen bevolking is een zwaktebod en zal eerder voor steeds meer onrust zorgen en de oorlog voor het russisch thuisfront veel duurder maken dan westerlingen die geen mobilisatie moeten vrezen.
Tevens hebben juist zij het probleem dat ze initieel dit verkochten als een '3-day speciale operatie' en lang claimden dat met met hooguit een maandje wel voorbij zou zijn en ze dit land zouden overrompelen en véél sterker waren... daarvan is nu juist al duidelijk dat ze eigenlijk opvallend zwak zijn en de oekrainers zeer dicht qua slagkracht op hen zitten

Natuurlijk moet de oekraine voortdurende bepaalde successen blijven vermelden (iets dat qua tereinwinst nu de laatste weken moeilijk is) en het 'verzanden' van de oorlog, of een media-moeheid kan een potentieel gevaar blijken te zijn... Maar ik betwijfel eerder of dat opweegt tegen de grotere last die de russen nu dragen.
Ik vermoed toch dat de kans groter is dat het rusland op een gegeven moment is die echt de noodzak zal voelen er een einde aan te breien en die dan met tegemoetkomingen moet komen om een verdere escalatie te voorkomen:
Ik denk dat het uiteindelijk Rusland is die met een vredes-voorstel zal komen, gericht op het behouden van de Krim en een deel van de Donbas/luhansk regio, maar opgeven van de rest... En wat dan zo bedoeld is om een gevoelde steun vanuit het westen op te wekken.

Hooguit is er nu nog een factor en dat is de amerikaanse politiek.... na de midterms zal daarover meer duidelijk zijn, als de Republikeinen dat winnen én deze vervolgens daadwerkelijk ook minder steun aan Oekraine willen gaan geven kan dat iig deels een game-changer zijn...
maar zelfs dan hoeft dat niet een volledige draai opleveren

[Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 02-11-2022 11:39]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• YakuzA

YakuzA

Bij Cherson lijkt Rusland bezig met een aanloop om westelijk van de Dnjepr op te geven.
Zodra de linie daar ligt, zal die daar voor langere tijd (kunnen) stabiliseren.

In het Noord-oosten bij Luhansk heeft UA nog steeds het initiatief en blijft het front opschuiven.
In het Oosten bij Donetsk/Bakhmut lijkt het front redelijk stil te staan met grotere troepen allocaties aan beide kanten, een status-quo is daar waarschijnlijker momenteel.
Aan het zuidfront tussen Zapo en Vuhledar is het water amper getest, en lijken de concentraties troepen kleiner, daar zijn nog wel opportunities te vinden voor een schuivend front.

PSN

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:25

Skalaar

What air defence doing?

Auredium schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:16:
[...]

Natuurlijk. De support voor Oekraïne staat en valt met de steun van de VS. De VS doet verreweg het meeste geld en apparatuur sturen. Het gros van de EU landen loopt ook de VS na. Duitsland, Nederland, de UK en Italie zullen niet veel steun geven als de VS stopt met steun verlenen. Polen e.d. wellicht wel maar die leveren in principe niet voldoende steun voor Oekraïne om nog langdurig door te vechten.

In aanloop naar de midterm verkiezingen is de bi-partisan steun in de VS aan het afnemen. Het is hierbij (enigszins begrijpelijk) sneller aan het afnemen aan de kant van de Republikeinen dan de Democraten. De drijvende factoren hierbij zijn hoofdzakelijk binnenlands. Zo begint weerstand tegen de inflatie en de naderende recessie toe te nemen vanuit de Amerikaanse bevolking. Het wordt politiek steeds lastiger om de steunpakketten van de VS te verkopen aan de bevolking. Je ziet dit nu al terug komen omdat ook in de politiek van de VS er vragen worden gesteld momenteel of de steunpakketteen niet te hoog en te ver gaan.

Wij weten dat de globale crisis niet gaat afnemen en dus ook in de VS de recessie gewoon door zal gaan. De volgende presidentiële verkiezingen in de VS zijn op 5 November 2024 maar al zeker een jaar van te voren zijn ze bezig met de campagnestrijd. In een economische recessie is de financiële en materiele steun voor een land 'aan de andere kant van de wereld' erg klein. Democratische kandidaten zullen er bij de president op aandringen om de steun te verkleinen en aan te sturen op een diplomatieke oplossing en ze zullen hierbij steun krijgen van Republikeinen.

Vermoedelijk wordt er ingezet op een Oekraïne met grenzen die veel lijken op de huidige verdeling tussen Rusland en Oekraïne waarbij de stok achter de deur een sterk Oekraïens leger wordt en een nieuw mandaat met sancties en militaire steun als Rusland weer binnen valt. Prceieze details van hoe dit politieke verdrag en zijn inhoud exact gaat uitzien kan ik nog niet voorspellen. Maar het is pie-in-the-sky om te denken dat de grenzen van voor 2014 worden hersteld of zelf maar die van voor februari 2022.
Een groot gedeelte van jouw verhaal klinkt meer dan aannemelijk, maar ik denk dat je 1 ding bent vergeten. In jouw toelichting lijk je er van uit te gaan dat Rusland over een jaartje ofzo nog net zo machtig wordt geacht als voor de invasie. Ik denk dat we allemaal wel beter weten, het is een kwestie van tijd tot het volledige Russische leger als een kaartenhuis in elkaar stort. Dat er nu even geen progressie wordt gedeeld betekent niet dat er niets gebeurt, en is dus wat mij betreft nog geen reden om het al op te geven.

Powered by AMD Ryzen 5 – 5600X | Nitro+ 6950 XT | ROG Strix X570-E | Trident Z 32GB 3600Mhz | RM850x | NZXT H500

• pro_6or
  • Laatst online: 20:53

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:42:
[...]

Juist,, zo zit ik ook al een tijdje te denken. Er is natuurlijk een kans dat, zeker nu de Britten niet meer in de EU zitten, het Frans-Duitse blok een tegenhanger gaat krijgen. Zeker aangezien die 2 lang niet altijd op 1 lijn zitten/ Namelijk het PL-UA blok. Qua grondstoffen in ieder geval iets om rekening mee te houden op de korte termijn. En als die landen zich de komende 10/20 jaar flink (blijven) ontwikkelen, ook op de lange termijn.
Kortom, ik denk dat het voor de positie van Polen binnen Europa van belang is om UA als overwinnaar uit de oorlog te halen.
Voor ons allemaal. Alle landen die op weg zijn naar welvaart en vrijheid (hopelijk) zijn wat mij betreft van harte welkom in Europa. Landen die in Europa liggen dan natuurlijk, maar dat liggen Polen en Oekraïne ook.

een treffende spreuk

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:39
Op dit moment is het allemaal slechts speculeren, steun is er nog en blijft er ook nog wel even.

Wat er daarna gaat gebeuren zal afhangen van meerdere factoren die nu nog geen zekerheid zijn.

Ik wil eerst wel eens zien hoe die russen zich door aankomende winter worstelen.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• pro_6or
  • Laatst online: 20:53

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:30:
[...]

Hoop dat mijn gevoel niet klopt, maar zelfs rasoptimisten melden tegenslagen en 'zekere' dorpen die weer contested zijn of achter de linies liggen:
[Twitter][Twitter]
Fog of war.

Rusland heeft tienduizenden reservisten naar het front gestuurd, dat heeft impact, Oekraïne kon ook alleen maar meters maken nadat de mobilisatie (en bewapening) plaats had gevonden.

Het blijft een enorm zware taak. Zeker nu Oekraïne ook in het offensief is.

een treffende spreuk

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

[Twitter][Twitter]
Volgens mij vindt Oekraine het af en toe best om een dorpje weer te verliezen als het Rusland 500 man kost om dat dorpje veroveren.

• YakuzA

YakuzA

Erdogan says Russian Defence Minister told his Turkish counterpart that grain deal will resume today
Wel benieuwd wat Rusland nu heeft als extra voorwaarden, of dat ze gewoon weer meedoen zonder extra voorwaarden.

YakuzA in "Het kleine oorlogsmemestopic" ;)

[Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2022 12:02]

PSN

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:33
[...]

[Twitter][Twitter]
Als @hoevenpe realisme brengt leert de ervaring dat we dat niet moeten bagatalliseren ;)
En ik denk ook dat je gevoel wel redelijk klopt - voor mij weer meer op basis van verandering en verharding van de beelden die ik tegen beter weten in maar blijf oppikken. Het is op dit moment een verschrikkelijk conflict aan te worden wat zich vertaald in een totaal uitzichtloze situatie, dagelijks honderden slachtoffers en een continue aanvoer van met name Russische troepen die zonder strategie in de strijd worden gepleurd.

Ik heb de laatste week wederom op TG, Reddit, Twitter zoveel beelden gezien van fosfor aanvallen, brandend materiaal, stapels lijken, etc etc. En Rusland lijkt het dieptepunt qua onverschilligheid nog niet bereikt te hebben - in sommige van die regio's liggen meer lichamen dan mijnen zo lijkt het wel.

De aanstaande nattere fase en daarna koude fase gaat dit een soort hel maken wat we alleen uit films en overleveringen kennen - maar komt straks dagelijks bij ons in HD. Ben er dus ook niet zo positief over dat er op korte termijn een 'goede afloop' komt - Rusland blijft als een stel sprinkhanen alles, incl inwoners, stelen en leegroven en Ukraine zal gedwongen worden het terug te veroveren door te vernietigen. Ik vrees bijvoorbeeld dat Kherson eruit zal zien als Maruipol, tenzij ze inderdaad een ineenstorting van het Russische leger kunnen triggeren daar. Anders gaan de burgers er altijd eerst aan, voor de Russen zelf. En dat is een onacceptabel offer, voor Ukraine, lijkt mij.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• YakuzA

YakuzA

Oef, aardig deprimerende berichten:
https://nitter.fdn.fr/Chr...tus/1587742973760098307#m

Berichtgeving uit de Russische Novaja Gazeta.

PSN

• gise
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:04:
[...]

Als @hoevenpe realisme brengt leert de ervaring dat we dat niet moeten bagatalliseren ;)
En ik denk ook dat je gevoel wel redelijk klopt - voor mij weer meer op basis van verandering en verharding van de beelden die ik tegen beter weten in maar blijf oppikken. Het is op dit moment een verschrikkelijk conflict aan te worden wat zich vertaald in een totaal uitzichtloze situatie, dagelijks honderden slachtoffers en een continue aanvoer van met name Russische troepen die zonder strategie in de strijd worden gepleurd.

Ik heb de laatste week wederom op TG, Reddit, Twitter zoveel beelden gezien van fosfor aanvallen, brandend materiaal, stapels lijken, etc etc. En Rusland lijkt het dieptepunt qua onverschilligheid nog niet bereikt te hebben - in sommige van die regio's liggen meer lichamen dan mijnen zo lijkt het wel.

De aanstaande nattere fase en daarna koude fase gaat dit een soort hel maken wat we alleen uit films en overleveringen kennen - maar komt straks dagelijks bij ons in HD. Ben er dus ook niet zo positief over dat er op korte termijn een 'goede afloop' komt - Rusland blijft als een stel sprinkhanen alles, incl inwoners, stelen en leegroven en Ukraine zal gedwongen worden het terug te veroveren door te vernietigen. Ik vrees bijvoorbeeld dat Kherson eruit zal zien als Maruipol, tenzij ze inderdaad een ineenstorting van het Russische leger kunnen triggeren daar. Anders gaan de burgers er altijd eerst aan, voor de Russen zelf. En dat is een onacceptabel offer, voor Ukraine, lijkt mij.
De rivier bij Kherson is wat dat betreft een vloek en een zegen.
Het is makkelijkere om de toevoer af te snijden, maar lastiger om te encirclen (want je hebt maar 2 kanten waar je je kan stationeren, west en noord).
Wat we bijvoorbeeld in het offensief in het noorden zagen was dat in plaats van een frontale aanval op steden als Lyman, Oekraine er gewoon met een grote boog voorbij/omheen ging, en achterin een corridoor openhield voor een aftocht.
De Russen vreesden voor totale insluiting dus kozen eieren voor hun geld en vluchtte door de corridoor waarna Oekraine de stad kon claimen zonder de urban warfare in de stad aan te gaan, dit gaat helaas bij Kherson niet lukken door de ligging.

• YakuzA

YakuzA

gise schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:10:
[...]
De rivier bij Kherson is wat dat betreft een vloek en een zegen.
Het is makkelijkere om de toevoer af te snijden, maar lastiger om te encirclen (want je hebt maar 2 kanten waar je je kan stationeren, west en noord).
Wat we bijvoorbeeld in het offensief in het noorden zagen was dat in plaats van een frontale aanval op steden als Lyman, Oekraine er gewoon met een grote boog voorbij/omheen ging, en achterin een corridoor openhield voor een aftocht.
De Russen vreesden voor totale insluiting dus kozen eieren voor hun geld en vluchtte door de corridoor waarna Oekraine de stad kon claimen zonder de urban warfare in de stad aan te gaan, dit gaat helaas bij Kherson niet lukken door de ligging.
Bij Kherson werkt dat in principe hetzelfde.
Zodra de brug binnen standaard artillerie bereik is, zijn ze effectief afgesloten van versterkingen en voorraden.

PSN

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:18:
[...]

Bij Kherson werkt dat in principe hetzelfde.
Zodra de brug binnen standaard artillerie bereik is, zijn ze effectief afgesloten van versterkingen en voorraden.
Klopt, maar je hebt dan niet meer de makkelijke corridoor voor de aftocht en het intact laten van de stad.

• YakuzA

YakuzA

gise schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:20:
[...]
Klopt, maar je hebt dan niet meer de makkelijke corridoor voor de aftocht en het intact laten van de stad.
De corridor zijn momenteel hun barges.
Waarmee ze nu schijnbaar elke geparkeerde auto die ze kunnen vinden in de stad al aan het afvoeren zijn:

Deze escape via barge houden ze totdat ze binnen standaard artillerie afstand zijn aan de rivier.

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2022 12:23]

PSN

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier was ik afgelopen zomer eigenlijk banger voor dan nu. Toen werd me IRL nog verteld dat Oekraïne in augustus/september wel een akkoord zal moeten sluiten vanwege onze energiecrisis (waar ik het toen ook al niet mee eens was, maar goed). Sindsdien heeft Oekraine laten zien dat ze (veel) land kunnen terugwinnen en zijn bepaalde Europese leiders stelliger geworden in hun uitspraken dan eerder dit jaar.

Het zal afhangen van hoe het komende winter en lente gaat. Hopelijk kunnen ze elke dag materiaal blijven vernielen en langzaam wat terrein pakken, en blijven in de VS de pro-Russische Republikeinen een minderheid.

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:54

TrekDr0p

QR niet scannen

Wel bijzonder die hoge aantallen dode Russen per dag.

UA zit wel beetje hoog met zijn berichtgevingen, maar ook weer niet meega veel, zoals laatst bleek uit een brief van Rusland over betalingen van weduwe/familie.

Zal wel treurig zijn als er daadwerkelijk 800 dode Russen per dag vallen, ben dan wel benieuwd of UA nogsteeds op 1/5 zit of dat het zelfs hier is 1/7 omdat de Russen geen getrainde militairen zijn.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:53
Hoe Rusland gedetineerden gebruikt om lokkertjes, zodat Oekraine moet vuren en daarmee hun positie prijsgeeft. Vervolgens weet de Russische artillerie dan waar ze op moeten vuren...

(van The Guardian):
Ukrainian officials say Prigozhin has been sending thousands of soldiers recruited in Russian prisons to the frontline, with the promise of a salary and an amnesty. Several Ukrainian soldiers in Bakhmut told AFP these alleged ex-convicts are used as a type of “human bait”.

“It starts at around 6pm, when it’s getting dark,” said Anton, a 50-year-old Ukrainian soldier from the 93th brigade who was resting after an injury. “These soldiers – with no experience – are sent towards our guns and stay there for a few minutes,” Anton, whose nickname is “Polyak”, told AFP.

He estimated seven or eight were sent every night.

“Their job is to advance towards us, forcing us to fire on them, to reveal our positions,” said Sergiy, a major in the 53rd brigade. “After that, they fire artillery or send more experienced commandos towards our positions.”

• YakuzA

YakuzA

TrekDr0p schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:43:

UA zit wel beetje hoog met zijn berichtgevingen, maar ook weer niet meega veel, zoals laatst bleek uit een brief van Rusland over betalingen van weduwe/familie.

Zal wel treurig zijn als er daadwerkelijk 800 dode Russen per dag vallen, ben dan wel benieuwd of UA nogsteeds op 1/5 zit of dat het zelfs hier is 1/7 omdat de Russen geen getrainde militairen zijn.
De mobilisation effort is goed terug te zien in de weekstats iig:
https://datastudio.google..._mrdrpno4xc?s=rMOfNWpFEGk

wel opvallend dat eerst het aantal apc/ifv's ook gelinked was aan het dodental, maar dat met de influx van Mobiks etc ze niet eens meer in dezelfde mate de beschikking daarover krijgen.

(ook de iraanse drone influx en kruisraket gebruik is hier goed te zien)

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2022 12:58]

PSN

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33
[...]

[Twitter][Twitter]
humm... kwennie hoor maar Makiivka en Novovodyane zijn al een weer tijde balletje overschoppen van wie wat heeft, zou ik geen significante waarde aan hechten.

En Davydiv Brid, tja, het is oorlog hè daar wordt nou eenmaal met artillerie geschoten :P

Als die events je een slecht gevoel geven ben je wel een beetje aan het doomen.

• redwing
TrekDr0p schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:43:

Ga er maar van uit dat die cijfers van Oekraine niet aan de hoge kant zijn. Elke plek waar de cijfers enigszins te bewijzen waren heeft laten zien dat die aardig overeen komen. Pak daarbij dat er altijd een gedeelte is wat je niet zult kunnen bewijzen, en de cijfers zijn eerder te laag dan te hoog. Als er dus 800 gerapporteerd worden, zullen het er ook echt wel zoveel zijn. En gezien de berichten dat rusland zo vecht als in de post van Requiem19, is het ook niet zo gek dat de cijfers weer zo hoog zijn.

[removed]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36
Requiem19 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:44:
Hoe Rusland gedetineerden gebruikt om lokkertjes, zodat Oekraine moet vuren en daarmee hun positie prijsgeeft. Vervolgens weet de Russische artillerie dan waar ze op moeten vuren...

(van The Guardian):

[...]
Als dat de modus operandi is dan weet je ook dat ze dat iedere avond herhalen en dat je iets anders moet verzinnen dan "open fire".

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

asing schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:08:
[...]

Als dat de modus operandi is dan weet je ook dat ze dat iedere avond herhalen en dat je iets anders moet verzinnen dan "open fire".
En dat zullen ze ook vast wel doen, maar dat gaan ze uiteraard niet vertellen want dan heb je niks meer aan je tactiek, want dan weet de vijand het ook snel genoeg.

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:05
asing schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:08:
[...]

Vanuit mijn 'armstoel': 1 of 2 snipers per positie en je verraadt niet heel veel. Silencer derop en ze zien je toch niet op de mini map (cod joke ;) )

• YakuzA

YakuzA

Sjoerd001 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:19:
[...]
Vanuit mijn 'armstoel': 1 of 2 snipers per positie en je verraadt niet heel veel. Silencer derop en ze zien je toch niet op de mini map (cod joke ;) )
Het zijn niet alleen snipers :)
Het zijn ook jouw mortieren of arty die in actie komen, die ze dan weer kunnen targetten met counter-fire of gerichte aanvallen met troepen.

PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36
YakuzA schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:25:
[...]

Het zijn niet alleen snipers :)
Het zijn ook jouw mortieren of arty die in actie komen, die ze dan weer kunnen targetten met counter-fire of gerichte aanvallen met troepen.
Of je schiet niet ;) .

Een paar dagen lang weten de Mobiks dat ze vooruit gestuurd worden om UA te triggeren op ze te schieten. Hoe angstaanjagend zou het zijn als het ineens jouw beurt is en je daar minuten lang bezig bent terwijl er ieder moment op je geschoten gaat worden, en dat gebeurt niet.

Terug je loopgraaf in? Ineens wegrennen vijandelijk gebied in? Door blijven gaan tot er wel geschoten wordt?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YakuzA

YakuzA

Lijkt me ook niet zo'n succes.

Dan heb je binnen no-time zo een veroordeelde massamoordenaar die hoopte de 30 jaar cel te ontkomen met wat legertijd naast je in je loopgraaf lopen... :+
soldiers recruited in Russian prisons

[Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2022 14:37]

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:11
Dit lijkt mij typisch een scenario voor die bommen-drop drones. Daarmee verraad je je eigen positie in beginsel niet (tenzij de andere kant geavanceerd EW spul gaat gebruiken, maar dan vinden ze je toch wel.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

onkl schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:48:
Dit lijkt mij typisch een scenario voor die bommen-drop drones. Daarmee verraad je je eigen positie in beginsel niet (tenzij de andere kant geavanceerd EW spul gaat gebruiken, maar dan vinden ze je toch wel.
Maar tenzij de een dozijn van die dingen per 10 km front hebt, en altijd 1 of 2, met granaten, in de lucht, zul je er niet aan ontkomen om gericht op ze te schieten.

Uiteraard zijn er manieren. Ik neem aan dat ze niet elke keer vanuit dezelfde positie vuren, of denk aan afleidingsvuur, wat dan ook.
Deze taktiek is niet nieuw, dit doen de Russen al maanden. Maar het werkt wel, als je teminste niets om de levens van je soldaten druk maakt.

• NiGeLaToR
asing schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:32:
[...]

Of je schiet niet ;) .

Een paar dagen lang weten de Mobiks dat ze vooruit gestuurd worden om UA te triggeren op ze te schieten. Hoe angstaanjagend zou het zijn als het ineens jouw beurt is en je daar minuten lang bezig bent terwijl er ieder moment op je geschoten gaat worden, en dat gebeurt niet.

Terug je loopgraaf in? Ineens wegrennen vijandelijk gebied in? Door blijven gaan tot er wel geschoten wordt?
Dat laatste, want dit zijn feitelijk combat patrouilles. Elk leger gebruikt ze op zekere manier om uit te vinden waar de vijand zit, maar doorgaans niet op de Russische manier uiteraard.

Uit de handleiding van een Amerikaanse legereenheid (echt die lui zetten alles online):
Combat Patrols - usually assigned missions to engage in combat. They gather information as a secondary mission.
Reconnaissance Patrols - collects information about the enemy, terrain, and resources without detection or engagement, if possible.
En dan heb je specifieke doelgerichte patrouilles, bijvoorbeeld, de contact-patrouille:
MISSIONS OF A COMBAT PATROL – (RACES)
Raid - Destroys or captures personnel, equipment, and destroys installations. A secondary mission is to free friendly personnel who have been captured by the enemy.
Ambush - patrols that conduct ambushes of enemy patrols, carrying parties, foot columns, and convoys.
Contact - establishes and/or maintains contact with enemy and/or friendly forces.
Economy of Forces - perform limited objective missions such as seizing and holding key terrain to allow maximum forces to be used elsewhere.
Security - patrols that detect infiltration by the enemy, kill or capture infiltrators and protect against surprise attack or ambush.
Enfin, de handleiding staat hier:
https://www.tecom.marines...crest%20manual/rp0501.pdf

M'n punt is: niet alles wat Rusland doet is raar, het is doorgaans de uitvoering en effectiviteit wat raar is. Dat maakt het zo stupide, want die handleiding kunnen ze bijvoorbeeld zelf ook uitprinten en voorlezen.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:29:
[...]

Dat laatste, want dit zijn feitelijk combat patrouilles. Elk leger gebruikt ze op zekere manier om uit te vinden waar de vijand zit, maar doorgaans niet op de Russische manier uiteraard.

Uit de handleiding van een Amerikaanse legereenheid (echt die lui zetten alles online):

[...]

En dan heb je specifieke doelgerichte patrouilles, bijvoorbeeld, de contact-patrouille:

[...]

Enfin, de handleiding staat hier:
https://www.tecom.marines...crest%20manual/rp0501.pdf

M'n punt is: niet alles wat Rusland doet is raar, het is doorgaans de uitvoering en effectiviteit wat raar is. Dat maakt het zo stupide, want die handleiding kunnen ze bijvoorbeeld zelf ook uitprinten en voorlezen.
Grappig.

Al die taken die je opnoemt worden uitgevoerd door specialisten die ervoor getraind en uitgerust zijn
zijn.

Rusland stuurt convicts en mobiks, enkel om neergemaaid te worden zodat de artillerie en tanks iets om op te schieten hebben.

• NiGeLaToR
ZenTex schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:36:
[...]

Grappig.

Al die taken die je opnoemt worden uitgevoerd door specialisten die ervoor getraind en uitgerust zijn
zijn.

Rusland stuurt convicts en mobiks, enkel om neergemaaid te worden zodat de artillerie en tanks iets om op te schieten hebben.
Getraind zeker, maar tis volgens mij de basisopleiding waarin je dit soort standaardbewegingen leert.

En inderdaad - de crux is dat ze gewoon sukkels het bos in sturen in de hoop dat ze worden neergemaaid, terwijl als je mensen traint ze nog een goede kans maken om hun doel te bereiken en erover op te scheppen bij de koffie.

Maargoed, gok dat de VS marines dan weer niet leren hoe het werkt met barrier troops. Daar zijn Russen dan weer beter in, zo eerlijk moeten we wel zijn :+

Wikipedia: Barrier troops

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:53
"Leaked Kremlin spy emails claim Putin has pancreatic cancer and Parkinson’s"
https://euroweeklynews.co...tic-cancer-and-parkinsons

zoveelste gerucht?

"Ukrainian saboteurs destroy two Ka-52 helicopters at Russian air base"
https://www.telegraph.co....a-52-helicopters-russian/

En dat is best pijnlijk.

[Voor 21% gewijzigd door rejer op 02-11-2022 15:50]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Silent7 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:33:
Kraut legt uit wat de ideologie van putin is, heel veel nieuwe informatie voor mij.
Hoe "filosoof" Ivan Ilyin despotism en puurheid van rusland onder een sterke leider beschreef
Hoe propagandist Lev Gumilev diezelfde filosofie mashed met onverenigbare sovjet gedoe.
Hoe Nazi "rechtsgeleerde" Carl Schmidt de Nazis en later Franco "wettelijke kaders gaf" die putin heel goed uitkomen nu.
Keek het en het klikte op veel niveaus (de bovenstaande samenvatting is veel te kort door de bocht maar wilde geen linkdump doen)

[YouTube: The Ideology of Putin's Russia]
Thx. Interessant verhaal en ik had ook dat gevoel dat het "klikte". Ben nooit een fan geweest van het idee dat Dugin een grote invloed op Putin heeft maar dit klinkt plausibel. Dode filosofen zijn aantrekkelijker voor een dictator dan een levende.

Overigens was er een ander treffend detail: Het stukje over de herhaalde verkiezingen waarbij niets te kiezen valt maar waarin onvrije verkiezingen een regelmatig herhaald ritueel van onderwerping aan de dictator zijn.
Het verklaart de moeite die is gedaan om een "referendum" in de bezette gebieden van Oekraine te houden ondanks dat buiten Rusland niemand enige waarde aan dat referendum hecht. Maar in Putins ogen is kiezen voor Rusland niet iets wat democratische legitimiteit geeft, het is een ritueel van onderwerping, een manier om de wereld te laten zien dat hij de macht heeft om dat af te dwingen.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens Amerikaanse informatie zou Noord-Korea in het geheim ammo aan Rusland leveren:
“In September, the (Democratic People’s Republic of Korea) publicly denied that it intended to provide ammunition to Russia,” the National Security Council coordinator for strategic communications John Kirby said in a statement to CNN. “However, our information indicates that the DPRK is covertly supplying Russia’s war in Ukraine with a significant number of artillery shells, while obfuscating the real destination of the arms shipments by trying to make it appear as though they are being sent to countries in the Middle East or North Africa.”

Officials did not provide evidence to support the new allegations. The declassified intelligence also did not provide details about how many weapons are part of the shipments, or how they would be paid for.

“We will continue to monitor whether these shipments are received,” Kirby said.
Pijnlijk voor Rusland als ze afhankelijk van dit soort landen worden.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:44
Nabij Kherson worden weer explosies gerapporteerd, ditmaal bij de Antonivsky brug.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50
user109731 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:53:
Volgens Amerikaanse informatie zou Noord-Korea in het geheim ammo aan Rusland leveren:

[...]

Tijd ook om een grensbrug op te blazen....

Nonsensical line goes here <---

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:42:
[...]

Maargoed, gok dat de VS marines dan weer niet leren hoe het werkt met barrier troops. Daar zijn Russen dan weer beter in, zo eerlijk moeten we wel zijn :+

Wikipedia: Barrier troops
Daar trainen ze in Rusland ook niet op, dat zit in de genen, denk WO2.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:24
In dit NOS artikel over Rusland's nieuwste excuus om hun oorlog aan het thuisfront te verantwoorden kwam ik dit juweeltje tegen:
In mei beweerde persbureau RIA Novosti dat heksen wapens van Oekraïense soldaten inwijdden met zwarte magie. "Er werd een satanisch symbool aangetroffen dat associaties oproept met Hollywood-films over kwade geesten", aldus RIA.
Als soldaat zou ik liever met een door heksen ingewijd Satanisch wapen rondlopen dan met de verroeste stukken antiek die de Russen aan hun manschappen uitdelen :+

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
user109731 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:53:

[...]

Deze geruchten gaan al langer :)

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33
ErikT738 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:07:
In dit NOS artikel over Rusland's nieuwste excuus om hun oorlog aan het thuisfront te verantwoorden kwam ik dit juweeltje tegen:

[...]

Als soldaat zou ik liever met een door heksen ingewijd Satanisch wapen rondlopen dan met de verroeste stukken antiek die de Russen aan hun manschappen uitdelen :+
}) echt als je dacht dat het niveau niet nog lager kon, over een jaar staat poetin op het rode plein met een stuk karton te roepen dat iedereen naar de hel gaat, net als die maffies bij Amsterdam centraal 8)7
offtopic:
waar ik altijd helemaal kapot om ga waar ze dan op reageren en ik nog harder kapot ga _O-

• Silent7
  • Registratie: November 2004
downtime schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:51:
[...]

Thx. Interessant verhaal en ik had ook dat gevoel dat het "klikte". Ben nooit een fan geweest van het idee dat Dugin een grote invloed op Putin heeft maar dit klinkt plausibel. Dode filosofen zijn aantrekkelijker voor een dictator dan een levende.

Overigens was er een ander treffend detail: Het stukje over de herhaalde verkiezingen waarbij niets te kiezen valt maar waarin onvrije verkiezingen een regelmatig herhaald ritueel van onderwerping aan de dictator zijn.
Het verklaart de moeite die is gedaan om een "referendum" in de bezette gebieden van Oekraine te houden ondanks dat buiten Rusland niemand enige waarde aan dat referendum hecht. Maar in Putins ogen is kiezen voor Rusland niet iets wat democratische legitimiteit geeft, het is een ritueel van onderwerping, een manier om de wereld te laten zien dat hij de macht heeft om dat af te dwingen.
exact, en groot fan van Kraut, we kijken zn video's tijdens eten ipv films, want vaak erg lang, integer en zeer goed onderzocht.
Inderdaad had ik erbij moeten zetten over Dugin, was ook wel interessant.
Ik heb m vanmorgen gekeken maar zo bij eten zet ik m weer aan voor de fam.

Je kan uit dez achtergrond icm wat er aan het gebeuren is dus concluderen dat putin gewoon door zal gaan zolang hij nog mensen die kant op kant sturen,
Enige hoop is dat er mensen zijn die hem een kopje foute thee willen geven, zolang hij leeft duurt de oorlog vrees ik.

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
dakka schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:19:
[...]over een jaar staat poetin op het rode plein met een stuk karton te roepen dat iedereen naar de hel gaat
Pure speculatie maar, ik ga er voor ieders gemoedsrust vanuit dat Putin kerst 2022 niet mee gaat maken. Weet niet waarom maar dat gevoel heb ik al maanden.

Daily driver; MB R171 SLK280

• YakuzA

YakuzA

mir4dor schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:26:
[...]

Pure speculatie maar, ik ga er voor ieders gemoedsrust vanuit dat Putin kerst 2022 niet mee gaat maken. Weet niet waarom maar dat gevoel heb ik al maanden.
Volgens twitter zou ie al 6 maanden geleden dood moeten zijn met al die aandoeningen die aan hem werden toegeschreven.
Ik geloof ut niet meer zo.

PSN

• onkl
ErikT738 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:07:

[...]

Paar weken geleden lijkt iemand van de Russische communicatie-afdeling besloten te hebben dat "denazificeren" niet meer voldoende beladen is om enthousiasme te wekken bij de Russische bevolking. Directe aanleiding was, meen ik, een gevangenenruil, waarbij een flink aantal soldaten van het Azoz bataljon werden geruild tegen één vriend van Putin. Sindsdien werd het conflict in de Russische media steeds meer geframed als een religieus conflict, met een stevig sausje conservatisme/anti-liberalisme.
(Als terzijde: Dit leidt tot allerlei lastige situaties voor ze, met bijvoorbeeld Kadyrov die een jihad uitroept en de rest van Rusland die probeert te begrijpen dat ze nu plotseling aan de andere kant van een jihad meedoen. :) )

• YakuzA

YakuzA

De toezegging was dus dat de vaarroute niet door de militaire drones gebruikt gaat worden :+
https://nos.nl/l/2450741#UPDATE-container-65122075
Rusland zegt dat het weer meedoet aan de graandeal omdat Oekraïne een schriftelijke toezegging heeft gedaan dat het de vaarroute voor graanschepen in de Zwarte Zee niet zal gebruiken voor militaire operaties.

PSN

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:27:
[...]

Volgens twitter zou ie al 6 maanden geleden dood moeten zijn met al die aandoeningen die aan hem werden toegeschreven.
Ik geloof ut niet meer zo.
Inderdaad, de qoute van de CIA director was dan wel treffend;
The director of the CIA has dismissed persistent rumours that Russian President Vladimir Putin is gravely ill, perhaps suffering from cancer, by saying Putin is "entirely too healthy."
Wat hem, en ons ieder betreft, is Putin nog in te goede gezondheid, totdat hij daadwerkelijk het loodje legt en dat zou helaas nog best wel eens lang kunnen duren.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003

Indoubt

Always be indoubt until sure

https://nos.nl/artikel/24...ische-exclave-kaliningrad

Polen maakt nu ook een hek bij de grens met Kaliningrad. Blijkbaar verwachten ze dat rusland daar ook het truukje gaat uithalen met vluchtelingenstromen zoals eerder bij de grens met belarus.

Het is ook een bekend truukje van rusland om vluchtelingenstromen op gang te brengen als destabilisatiemiddel. Bovendien is men daar in West Europa erg gevoelig voor.

We gaan het zien.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:57

Fiber

Beaches are for storming.

YakuzA schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:07:
Oef, aardig deprimerende berichten:
https://nitter.fdn.fr/Chr...tus/1587742973760098307#m
[Twitter]
[Twitter]
Berichtgeving uit de Russische Novaja Gazeta.
Wat is daar deprimerend aan? Zo gaat het toch al een tijdje bij die Russen? Gaan ze echt niet lang meer volhouden lijkt mij. Gaat het straks nog koud worden ook... ;w

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• onkl
Indoubt schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:35:
https://nos.nl/artikel/24...ische-exclave-kaliningrad

Polen maakt nu ook een hek bij de grens met Kaliningrad. Blijkbaar verwachten ze dat rusland daar ook het truukje gaat uithalen met vluchtelingenstromen zoals eerder bij de grens met belarus.

Het is ook een bekend truukje van rusland om vluchtelingenstromen op gang te brengen als destabilisatiemiddel. Bovendien is men daar in West Europa erg gevoelig voor.

We gaan het zien.
Herinner me dat er een maand geleden (ongeveer) gedoe was over een aankondiging dat er voortaan directe vluchten vanuit Noord-Afrika en Midden-Oosten naar Kaliningrad zouden komen. Kan dat nieuwsbericht alleen niet meer terugvinden.
Edit: bloody in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10" rond 25 oktober.

[Voor 8% gewijzigd door onkl op 02-11-2022 19:53]

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volgens deze bron is Duitsland 17 bridge systems leveren (Waar zou Oekraïne die nu voor nodig hebben :') ) en 22 armoured vehcles. Op een Duitse overheid website zouden nog 478 andere voertuigen voorbereid worden voor transport. Hierover geen specifieke info.

Met wat googlen lijken die brug systemen over het type Biber te gaan (We moeten toch echt eens een marketing deskundige naar Duitsland sturen.... Biber?.....)

Wann liefert Deutschland die 16 Panzer vom Typ Biber an die Ukraine?

De pantzervoertuigen zijn trouwens bedoeld voor grensbewaking (wat trouwens voor alle 478 voertuigen lijkt te gelden:Thyssen TM-170 - SW 4.

• Baserk
  • Laatst online: 19:22
teacup schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:56:
[...]
De pantzervoertuigen zijn trouwens bedoeld voor grensbewaking (wat trouwens voor alle 478 voertuigen lijkt te gelden:Thyssen TM-170 - SW 4.
Grensbewaking, troepentransport, geef het beestje een naam. Flink wat troepen transport capaciteit in ieder geval.

En ook 16 stuks 155 mm. Zuzana's erbij volgens de lijst, is ook een substantiële toevoeging.
Weer een paar batterijen 'Here comes the pain' erbij.
16 self propelled howitzer Zuzana 2* (joint project with Denmark and Norway)
https://www.bundesregieru...y-support-ukraine-2054992.

(nee, niks over Leopards)

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
teacup schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:56:
Volgens deze bron is Duitsland 17 bridge systems leveren (Waar zou Oekraïne die nu voor nodig hebben :') ) en 22 armoured vehcles. Op een Duitse overheid website zouden nog 478 andere voertuigen voorbereid worden voor transport. Hierover geen specifieke info.
[Twitter]

Met wat googlen lijken die brug systemen over het type Biber te gaan (We moeten toch echt eens een marketing deskundige naar Duitsland sturen.... Biber?.....)

Wann liefert Deutschland die 16 Panzer vom Typ Biber an die Ukraine?

die Zapo-front kaart van Rybar zou met die Duitse bruggen wel eens werkelijkheid kunnen gaan worden.
Een aantal richting Tokmak maar ook een river crossing.
>:)

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Baserk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:44:
[...]

Grensbewaking, troepentransport, geef het beestje een naam. Flink wat troepen transport capaciteit in ieder geval.

En ook 16 stuks 155 mm. Zuzana's erbij volgens de lijst, is ook een substantiële toevoeging.
Weer een paar batterijen 'Here comes the pain' erbij.

[...]

https://www.bundesregieru...y-support-ukraine-2054992.

(nee, niks over Leopards)
Mooi dat je de melding van de Duitse overheid er zelf bij hebt gevonden. Ik zocht er naar, in mijn niet al te perfecte Duits. Maar dus gewoon in het Engels :).

Als je naar dit leveringspakket kijkt lijkt Duitsland wel een beetje los te komen. Misschien gaan de gastekorten wat minder op Duitsland drukken en voelt het land meer vrijheid.

Misschien vrij genoeg voor Leopard 2's, of misschien nog actueleler, extra Gepards. Die Gepards doen het gewoon goed tegen drones, ze hebben er al 20 neergehaald:

De film waar we vijf dagen terug nog over twijfelden blijkt wel degelijk toe te wijzen te zijn aan een Gepard,bij Odessa, waar het systeem zich weerde een tegen Shahed 136 drones:
a German donated Gepard is growling at Iranian Shahed 136 drones

• Niet online
teacup schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:41:
[...]

Mooi dat je de melding van de Duitse overheid er zelf bij hebt gevonden. Ik zocht er naar, in mijn niet al te perfecte Duits. Maar dus gewoon in het Engels :).

Als je naar dit leveringspakket kijkt lijkt Duitsland wel een beetje los te komen. Misschien gaan de gastekorten wat minder op Duitsland drukken en voelt het land meer vrijheid.

Misschien vrij genoeg voor Leopard 2's, of misschien nog actueleler, extra Gepards. Die Gepads doen het gewoon goed tegen drones, ze hebben er al 20 neergehaald:

[Twitter]
De film waar we vijf dagen terug nog over twijfelden blijkt wel degelijk toe te wijzen te zijn aan een Gepard,bij Odessa, waar het systeem zich weerde een tegen Shahed 136 drones:
a German donated Gepard is growling at Iranian Shahed 136 drones
zag laatst een conspiracy-theorie die mogelijk wel hout snijdt.
Oekraine had haar electro-netwerk gekoppeld aan de EU.
UA droeg dus bij qua electro-netwerk.
Nu valt dit uit.
Met als gevolg meer kwetsbaarheid in het EU-electronetwerk.
Reden waarom een land als Duitsland ineens extra anti-air gaat leveren aan UA omdat ze zelf in paniek raken aangaande electro.
Op zich goed, anderszijds wel weer typisch dat .de ineens iets extra's gaat leveren wat ze al maanden konden doen maar niet deden en nu wel.

De Russen met hun aanvallen op de electro van UA zijn dus niet als doelwit UA hebben maar EU.
Vandaar dat .de ineens extra wil gaan leveren aan UA.
Vond het wel een interessante theorie.

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Anoniem: 421923 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:10:
[...]

zag laatst een conspiracy-theorie die mogelijk wel hout snijdt.
Oekraine had haar electro-netwerk gekoppeld aan de EU.
UA droeg dus bij qua electro-netwerk.
Nu valt dit uit.
Met als gevolg meer kwetsbaarheid in het EU-electronetwerk.
Reden waarom een land als Duitsland ineens extra anti-air gaat leveren aan UA omdat ze zelf in paniek raken aangaande electro.
Op zich goed, anderszijds wel weer typisch dat .de ineens iets extra's gaat leveren wat ze al maanden konden doen maar niet deden en nu wel.

De Russen met hun aanvallen op de electro van UA zijn dus niet als doelwit UA hebben maar EU.
Vandaar dat .de ineens extra wil gaan leveren aan UA.
Vond het wel een interessante theorie.
Ik vind het nog niet zo'n gekke invalshoek. Misschien komt er later nog wat bewijs voor. Gisteren heb ik in die trafo posts ook al gefilosofeerd dat EU misschien in haar eigen netwerk (spares) moest gaan rondkijken omdat de verbetering voor Oekraïne zo dramatisch veel meer levenskwaliteit oplevert dan dat een minder leveringszeker netwerk het bij ons doet afkalven. Het willen voorkomen dat we op dat punt moeten komen is een mooie emotie om uit te nutten denk ik.

Als we voor de vraag worden gesteld dan zal het moeilijk zijn niet in het eigen vlees te snijden (even aannemende dat dit in Oekraïne ook wat oplost). Beter om dat punt maar helemaal te voorkomen. Ook goed.

• Raymond
  • Laatst online: 19:46
Ik lees steeds dat het Oekraïense elektronetwerk heel regionaal is opgebouwd. Dus een verstoring in Kiev, heeft 10km verderop geen effect.

Dus ik verwacht al helemaal niet dat dld in het donker komt te zitten als er in Oekraïne het eea uitvalt.

• Niet online
Raymond schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:20:
Ik lees steeds dat het Oekraïense elektronetwerk heel regionaal is opgebouwd. Dus een verstoring in Kiev, heeft 10km verderop geen effect.

Dus ik verwacht al helemaal niet dat dld in het donker komt te zitten als er in Oekraïne het eea uitvalt.
het idee zou zijn dat oekraine extra stroom zou kunnen leveren aan de EU.
Nu dat uitvalt, valt dat weg.
Ook al is het dan lokaal wel, maar ook in de westerse EU. En dat is echt wel een probleem.
De recente aanvallen van Rusland zouden dan voornamelijk gericht zijn op ontwrichting van het westerse EU stroomnet. En niet echt op Oekraine.

Dat strookt weer met het concept van Rusland vooral de EU probeert te raken.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 300 MW gaat destabiliseren niet lukken. De synchronisatie met landen over de grens is vooral belangrijk om het Oekraïense net niet te laten versnipperen (dus herstel makkelijker en sneller te maken) en heeft praktisch geen risico voor EU.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:40
Oekraïne streefde naar een export van 250 MW per dag.

Europa gebruikt per dag 7.840.000 MW.

• redwing
Proton_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:46:
Met 300 MW gaat destabiliseren niet lukken. De synchronisatie met landen over de grens is vooral belangrijk om het Oekraïense net niet te laten versnipperen (dus herstel makkelijker en sneller te maken) en heeft praktisch geen risico voor EU.
Precies dit, die impact is echt minimaal. Verder is dit gewoon regelbaar, dus kun je ook op elk moment besluiten om niet te leveren/krijgen. Het hele koppelen is vooral voor die synchronisatie, maar voor de rest is Oekraine een veel te kleine speler om echt invloed te hebben.

Sowieso vraag ik me af waarom dit soort theorieën boven komen drijven, terwijl de energiecentrales aanvallen al in het normale straatje van rusland valt. Het gaat slecht, dus gaan ze zoveel mogelijk de burgerbevolking dwars zitten. En hoe doe je dat meer dan met de energei/watervoorzieningen?

[removed]

• YakuzA

YakuzA

Een alternatief voor ATACMS:

PSN

• bloody
De dagelijkse schroothoop..
En ook +730 KIA, dit blijft ook hoog, prima.

Edit sorry, plaatje gefixt.

[Voor 38% gewijzigd door bloody op 03-11-2022 08:14]

nope

• CornermanNL
  • Laatst online: 20:06
Het aantal KIA is voor Rusland van geen belang. Dat stopt de waanzin echt niet. Sowieso stopt het niet als er geen (waarschijnlijk) tijdelijk een andere wind gaat waaien. Dus Poetin weg. Dat besef dringt nog niet echt door in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Italie. Polen , Estland enzovoorts hoef je niets uit te leggen.

Het ontbreekt voor mijn gevoel steeds meer aan het gevoel voor urgentie. En het feit dat de enige optie is om Oekranie met alles te helpen. Ongeacht de angsten omtrent escalatie die kennelijk nog steeds leven.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41

dr.lowtune

Deugt niet

bloody schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:12:
De dagelijkse schroothoop..
En ook +730 KIA, dit blijft ook hoog, prima.

[Afbeelding]

Edit sorry, plaatje gefixt.
Het blijven bizarre aantallen, ik merk aan mijzelf al dat ik bij alles in de 400 denk “rustige dag” , maar bij alles boven de 600 denk ik “wow, wat een boel weer”.

Ik weet niet wat er nu allemaal gaande is, maar wat een meatgrinder zeg….elke dag is Rusland hard op weg om hun toekomst (iig op demografisch gebied) om zeep te helpen. Dit zijn weer 700+ (voornamelijk) mannen die niet meer zullen werken, een gezin zullen stichten of een boerderij overnemen van hun ouders in het dorp…

Ik heb er geen moeite mee dat ze doodgaan in Oekraïne, ze hebben er immers niks te zoeken, maar ik snap echt niet waarom de Russische leiding dit maar door laat gaan. Ja, Poetin wil het, maar er moeten toch wel ergens belletjes gaan rinkelen dat dit op de lange termijn gewoon heel slecht is?

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:25

Skalaar

What air defence doing?

CornermanNL schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:29:
Het aantal KIA is voor Rusland van geen belang. Dat stopt de waanzin echt niet. Sowieso stopt het niet als er geen (waarschijnlijk) tijdelijk een andere wind gaat waaien. Dus Poetin weg. Dat besef dringt nog niet echt door in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Italie. Polen , Estland enzovoorts hoef je niets uit te leggen.

Het ontbreekt voor mijn gevoel steeds meer aan het gevoel voor urgentie. En het feit dat de enige optie is om Oekranie met alles te helpen. Ongeacht de angsten omtrent escalatie die kennelijk nog steeds leven.
Het aantal KIA zegt mij ook niet zo veel. Het aantal tanks, artillerie en MLRS zegt mij meer, dat zijn belangrijke cijfers!