Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:
  • 332.921 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18
Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden dat we in onze luie stoel lekker zitten te aanschouwen hoe het in Oekraïne gaat, alsof het een game is, zonder enig gevoel van verantwoordelijkheid.
Stuur een militaire macht naar Oekraïne en veeg het land schoon van Russen. Die hebben er niks te zoeken. Blijft Rusland aanvallen, val dan ook Rusland aan.

... maar nee, de dreiging dat de grote jongen van het schoolplein je ook een klap geeft is wel heel eng, dus blijven we kijken hoe een kleinere jongen op het schoolplein steeds gepest wordt.

Iets met waarden en normen, maar blijkbaar gelden die tegenwoordig niet meer.

Volgende week lees je exact dezelfde kop. Rusland valt Oekraïne aan met x rakketten. Het is geen nieuws meer, toch?

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15

backupdevice

Boeh!

honey schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:45:
Ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden dat we in onze luie stoel lekker zitten te aanschouwen hoe het in Oekraïne gaat, alsof het een game is, zonder enig gevoel van verantwoordelijkheid.
Stuur een militaire macht naar Oekraïne en veeg het land schoon van Russen. Die hebben er niks te zoeken. Blijft Rusland aanvallen, val dan ook Rusland aan.

... maar nee, de dreiging dat de grote jongen van het schoolplein je ook een klap geeft is wel heel eng, dus blijven we kijken hoe een kleinere jongen op het schoolplein steeds gepest wordt.

Volgende week lees je exact dezelfde kop. Rusland valt Oekraïne aan met x rakketten. Het is geen nieuws meer, toch?
Actief ingrijpen is juist waar Poetin op zit te wachten.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:35:
Het resultaat van de raketaanval van vanochtend: 54 van de 69 raketten zijn onderschept.
[Twitter]

Exacte schade is (nog) niet duidelijk, wel schijnt iets mbt de energievoorziening in Lviv geraakt te zijn.
En dan zijn er nog vragen of het 'oorlogsmisdaden' zijn. 8)7

https://www.nu.nl/spannin...t-van-massale-aanval.html

Zo te lezen weer veel stroomuitvallen, niets anders dan burgerslachtoffers maken.

Wat ik begrijp launched RU gewoon tig raketten en hopen dan erop dat er iets wordt geraakt?
Ik begrijp niet zo goed waarom ze door hun voorraden heen lijken te willen schieten, of kloppen deze verhalen niet?

Kunnen wij niet nog meer leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:22

De vraag is of dat een oplossing is, of dat je dan het probleem voor je uit gaat schuiven. Zou dit nl. gebeuren trekt rusland zijn troepen terug en valt later net zo goed weer aan. En val je rusland zelf aan krijg je zeker de nukes (ander topic om hierover te discussiëren). Terwijl in de huidge situatie rusland zowel economisch als millitair steeds verder uitgekleed raakt. En dat zijn geen dingen die je vandaag al merkt, maar wel de komende jaren. De huidige aanpak zorgt er dus voor dat het probleem voor lange tjd wordt opgelost.
En de vraag of het het allemaal waard is kun je altijd stellen, maar punt is wel dat rusland nu al militair gezien steeds minder invloed aan het krijgen is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ossi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:37:
[...]

Aangezien er wel vaker vergelijkingen getrokken worden met de eerste Wereldoorlog vanwege de loopgraven en de manier van aanvallen van de Russen in Bachmoet. Als je de Slag aan de Somme erbij pakt, dan besef je pas hoe "klein" de verliezen zijn van Rusland in deze oorlog tov vroegere oorlogen.

[...]

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_aan_de_Somme
Inderdaad, rond Bachmut vallen Russen regelmatig aan in groepjes van 30 tot 40 man. Klein bier vergeleken met wat ze in WO1 deden.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:55:
[...]

En dan zijn er nog vragen of het 'oorlogsmisdaden' zijn. 8)7

https://www.nu.nl/spannin...t-van-massale-aanval.html

Zo te lezen weer veel stroomuitvallen, niets anders dan burgerslachtoffers maken.

Wat ik begrijp launched RU gewoon tig raketten en hopen dan erop dat er iets wordt geraakt?
Ik begrijp niet zo goed waarom ze door hun voorraden heen lijken te willen schieten, of kloppen deze verhalen niet?

Kunnen wij niet nog meer leveren?
Ik kan alleen je laatste vraag beantwoorden.. en dat antwoord is "ja". We kunnen naar mijn mening zelfs zoveel leveren dat die hele oorlog in de lente voorbij is. Waarom we dat niet doen is mij een raadsel aangezien ik niet zo geloof in de nucleaire dreiging van RU. Als je daar wel in gelooft, is dat de reden om niet meer te leveren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

[..]
Wie doet dat dan? Ik kan mij haast niet voorstellen dat mensen het hier zien als een spel, er is juist angst dat die gasten van RU gekke dingen gaan doen (wat ze nu al doen - maar ook NATO-landen aanvallen).

We kunnen moeilijk meevechten, maar we proberen wel zoveel mogelijk te volgen. Dat heeft niet veel te maken met sensatie, maar meer bezorgdheid. Er worden gewoon (onschuldige) mensen gedood, en dat anno 2022.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:15
YakuzA schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:16:
[...]

Als je kijkt naar de Russische voorraad staatjes zoals gepubliceerd door Oekraïne, weet je ook al dat het er meer dan 2 of 3 zullen zijn.

Goed om te zien dat ze nu ook al kunnen rapporteren over raketten die al boven de zwarte zee, dicht bij de bron van de kalibr ze af en toe kunnen stoppen.
https://www.ukrinform.net...n-over-black-sea-kim.html
Wat is de bron van die voorraadstaaltjes dan?

Ik vond het juist interessant dat Oekraine zelf claimde dat RU nog maar 2-3 zulke aanvallen kon doen.

*knip*

Geen false equivalence maken, waarin betrouwbaarheid van Oekraïense informatie direct wordt vergeleken met die van Russische informatie. Ondanks dat alle informatie kritisch moet worden bekeken moeten we Oekraïense informatie niet in een lijn trekken met wat er uit Rusland tot ons komt.

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 29-12-2022 21:00 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:11
Garyu schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:38:
[...]Toch helaas weer vijftien raketten die wel hun doel bereiken dan dus :(
Nee, dat zijn vijftien raketten die ze niet hebben kunnen neerhalen. Of ze hun specifieke doel geraakt hebben weten we niet. Wel heb ik al genoeg inslagen van Russische raketten gezien die geen specifieke schade veroorzaakten, of je moet een kakhuisje boven een sloot of een pas geploegd stuk akkerland als belangrijk militair doel zien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:32:
[...]

Ik vond het juist interessant dat Oekraine zelf claimde dat RU nog maar 2-3 zulke aanvallen kon doen.

Als dat niet juist blijkt te zijn, laat dat ons zien dat andere claims gebaseerd op intelligence van Oekraine mogelijk ook onbetrouwbaar zijn.
Een precieze telling van de inventaris van de Russen is lastig. Ze weten het zelf misschien niet eens met alle chaos na 1991 en moeten magazijnen overhoop halen.

Er is wel met serienummers uit brokstukken een statistische schatting te maken, dit staat bekend als het Wikipedia: German tank problem

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 08:52

bloody

0.000 KB!!

Het RU leger lijkt via de politieke weg een rem op Wagner te willen zetten?
“The general called for the Wagner PMC to be put in its place after insulting the chief of the General Staff. PMC “Wagner” plays NOT SUCH A KEY ROLE in the special operation to dictate its conditions, Lieutenant-General Viktor Sobolev, a member of the State Duma Defense Committee, said in the media. Commenting on the treatment of Wagnerites with insults against the head of the General Staff Gerasimov, Sobolev noted that the military leadership sees shortcomings and solves them, and PMC Wagner should have been put in its place long ago. The former commander of the 58th Army recalled that private military companies are prohibited in Russia by law.

“Prigozhin, although not from the outside, but let's be honest and frank - he has a private military company, and this is illegal. Yes, they are on our side, we close our eyes, but this, I repeat, is illegal,” Sobolev said.

“For a long time it was necessary to put Wagner PMC in its place: they don’t play such a role in the special operation zone to dictate their terms. Putting yourself above others is unacceptable,” added the lieutenant general.

Did the generals remember the law?
Een (gepeperd) antwoord van Prigozhin zal waarschijnlijk snel volgen :)

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Deze ontwikkeling (Joden bashen)

ligt op een directe ramkoers met de opmerkingen/rant van Solovyev (jegens Girkin)

Beide voorbeelden (Wagner hierboven, en antisemitisch gedrag) zijn hopelijke een voorbode van wat meer interne onrust.
Ik hoop zo erg op een infight :)

[ Voor 18% gewijzigd door bloody op 29-12-2022 14:45 ]

nope

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 08:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Girkin en Solovyev hebben totaal geen invloed op wat dan ook. Is hetzelfde als een ex Militair die in Nederlands Indië gedient heeft tegenover *noem eens een willekeurige clown presentor in Nederland* zetten.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïense legerleiding meldt dat er vandaag 69 raketten afgevuurd zijn, waarvan 54 neergehaald.

Persoonlijk denk ik dat de raketaanvallen inefficiënt zijn, daar Oekraïne het energienetwerk elke keer weet te repareren. En bij de vorige aanval, en ook vandaag, leek er weinig grote schade aangericht te zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
XWB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:57:
Oekraïense legerleiding meldt dat er vandaag 69 raketten afgevuurd zijn, waarvan 54 neergehaald.

[Twitter]

Persoonlijk denk ik dat de raketaanvallen inefficiënt zijn, daar Oekraïne het energienetwerk elke keer weet te repareren. En bij de vorige aanval, en ook vandaag, leek er weinig grote schade aangericht te zijn.
Het lijkt ook steeds meer om de minder nauwkeurige raketten te gaan. Wat ook gelijk verklaard waarom rusland wel meer dan 2/3 aanvallen kan doen. Die schatting is gebaseerd op de raketten waarmee echt doelen geraakt worden. In diezelfde schatting staat nl. ook dat er wel nog meer van de minder nauwkeurige raketten zijn.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rene schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:37:
Heads-up: Lees zojuist op een internationale nieuwssite dat er een UA S-300 in Belarus is neergekomen. Ben benieuwd of dat dezelfde gevolgen heeft als de raket in Polen of dat er nu het benodigde draagvlak voor een invasie gecreëerd wordt.

Ik tolk het artikel als een kopie van Tass dus wacht even met de bron posten totdat ik meerdere bronnen vind.
Niets aan de hand :p
Wit-Russisch leger na neergehaalde S-300: 'Geen zorgen maken, zo'n dingen gebeuren'

De militaire commissaris van de Wit-Russische regio Brest zegt dat er 'geen redenen zijn om u zorgen te maken' nadat het Wit-Russisch leger een Oekraïense luchtafweerraket neergehaald heeft. Hij interpreteert de raket op Wit-Russisch grondgebied als een misrekening van Oekraïense militairen. 'Helaas gebeuren zo'n dingen', laat hij verstaan in een videoboodschap.

March of the Eagles

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:24

Het is miljoenen roebels uitgeven en het levert de Oekrainers wel degelijk overlast op, maar voor het merendeel is de infrastructuur met een paar uur hooguit dagen toch weer geregeld. En als het niet via die infra wil, dan maar via generatoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:32:
[...]

Als dat niet juist blijkt te zijn, laat dat ons zien dat andere claims gebaseerd op intelligence van Oekraine mogelijk ook onbetrouwbaar zijn.
Hier is het plaatje:
Apache4u in "Wapens en wapensystemen"
Pak zelf de rekenmachine erbij en trek je eigen conclusies :)
(Daarbij wel in acht nemend dat de S300 geen kruisraket is :P )

Ik weet dat iemand dat ooit in een erg optimistische stemming die 2 of 3x heeft geroepen (mogelijk op basis van outdated info), maar als het overduidelijk is dat dat onhaalbaar wensdenken is, is het beter om dat soort tintelende uitspraken gewoon te negeren.

Vanuit de Moderatie: Graag discussie nu verder laten rusten

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 29-12-2022 20:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Opa Luka en zijn generaals willen nog steeds niet de oorlog in struikelen. :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]

Plus nog 11 van de 13 Shahed’s uit de lucht gehaald zag ik.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmxJOElCc1hrQUVFWDdKLmpwZw==

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
LOL.

"Insider's info on the situation at the Engels-1 air base in the Saratov regionAccording to our information, a Russian fighter jet was mistakenly shot down.“An unidentified object was spotted. Taking into account the experience of two previous flights, we decided to shoot down. It turned out to be our Su-27,” says our source in the Ministry of Defense.Why the air defense system did not recognize "its own" aircraft - the military understands. They say it was cloudy. The pilot is dead."

link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:16:
LOL.
"Insider's info on the situation at the Engels-1 air base in the Saratov regionAccording to our information, a Russian fighter jet was mistakenly shot down.“An unidentified object was spotted. Taking into account the experience of two previous flights, we decided to shoot down. It turned out to be our Su-27,” says our source in the Ministry of Defense.Why the air defense system did not recognize "its own" aircraft - the military understands. They say it was cloudy. The pilot is dead."

link
;)
bloody in "De situatie binnen Rusland"

Mogelijk fake news. Extra info/sources required :)

PSN

• Requiem19
YakuzA schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:53:
[...]

Hier is het plaatje:
Apache4u in "Wapens en wapensystemen"
Pak zelf de rekenmachine erbij en trek je eigen conclusies :)
(Daarbij wel in acht nemend dat de S300 geen kruisraket is :P )

Ik weet dat iemand dat ooit in een erg optimistische stemming die 2 of 3x heeft geroepen (mogelijk op basis van outdated info), maar als het overduidelijk is dat dat onhaalbaar wensdenken is, is het beter om dat soort tintelende uitspraken gewoon te negeren.
Err, dat plaatje is van 18 november, de uitspraak van de UA regeringsfunctionaris is van 6 december.

Outdated informatie 2.5 weken later? Dat zou wel bijzonder slordig zijn he? :-).

Overigens zijn het beide UA overheidsbronnen, het plaatje dat je linkt komt namelijk ook vanuit UA zelf.

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 08:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:31:
[...]
Err, dat plaatje is van 18 november, de uitspraak van de UA regeringsfunctionaris is van 6 december.

Outdated informatie 2.5 weken later? Dat zou wel bijzonder slordig zijn he? :-).

Overigens zijn het beide UA overheidsbronnen, het plaatje dat je linkt komt namelijk ook vanuit UA zelf.
Tsja, het lijkt me duidelijk dat die regeringsfunctionaris te positief was, niet dan?
Dat heeft hier ook al op die dag genoeg duiding gehad.

/paar minuten na je eigen post zelfs al :P
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12"
Mijn rekenmachine gaf toen ca 10x + productie aan iig :+

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 29-12-2022 16:39 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Almost 80% of Ukrainians believe that the government should intervene to one degree or another in the operations of the Ukrainian Orthodox Church (in unity with the Moscow Patriarchate). Some 54% believe that this church should be completely banned in Ukraine.
De patriarch van Moskou is iig de meeste invloed in Oekraïne kwijt.

https://www.ukrinform.net...ow-patriarchate-poll.html

PSN

• Requiem19
YakuzA schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:36:
[...]

Tsja, het lijkt me duidelijk dat die regeringsfunctionaris te positief was, niet dan?
Dat heeft hier ook al op die dag genoeg duiding gehad.

/paar minuten na je eigen post zelfs al :P
Mijn rekenmachine gaf toen ca 10x + productie aan iig :+
Of hij te positief is gaan we juist zien.

Het kan geen outdated informatie zijn geweest waar hij z’n uitspraak op baseerde in ieder geval.

Uiteindelijk is het natuurlijk interessant om te zien hoeveel van zulke aanvallen de Russen nog kunnen uitvoeren, maar bijna even interessant is begrip krijgen van de communicatie van Oekraine over militaire zaken.

Zo’n functionaris doet een publieke uitspraak niet ondoordacht, daar zit een gedachte achter. ‘Hij was wat te positief’ lijkt me veel te simpel.

Idem met Zelensky’s volharding dat de raket in Polen door Rusland was afgeschoten - het vertelt mij voor toekomstige UA statements dat ik kritischer moet zijn op hun berichtgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:52:
[...]

Het kan geen outdated informatie zijn geweest waar hij z’n uitspraak op baseerde in ieder geval.

Uiteindelijk is het natuurlijk interessant om te zien hoeveel van zulke aanvallen de Russen nog kunnen uitvoeren, maar bijna even interessant is begrip krijgen van de communicatie van Oekraine over militaire zaken.

Zo’n functionaris doet een publieke uitspraak niet ondoordacht, daar zit een gedachte achter. ‘Hij was wat te positief’ lijkt me veel te simpel.

Idem met Zelensky’s volharding dat de raket in Polen door Rusland was afgeschoten - het vertelt mij voor toekomstige UA statements dat ik kritischer moet zijn op hun berichtgeving.
Dit soort uitspraken die zo obvious alleen als insteek hebben om burgers een hart onder de riem te steken mag je idd wel wat kritischer bekijken, vooral als je eigen rekenmachine duidelijk nog 10x aangeeft ipv de genoemde 2 tot 3 ;)

Maar goed, dat is op 7 december al behandeld :)

PSN

• Requiem19
YakuzA schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:56:
[...]

Dit soort uitspraken die zo obvious alleen als insteek hebben om burgers een hart onder de riem te steken mag je idd wel wat kritischer bekijken, vooral als je eigen rekenmachine duidelijk nog 10x aangeeft ipv de genoemde 2 tot 3 ;)
Het begint er natuurlijk mee welke bron je als ‘waarheid’ neemt.

Op die feiten moet je je rekenmachine los laten. Maar gelukkig kan ik jou altijd vragen wat PR is en wat de echte feiten zijn, want kennelijk kun jij dat beter inschatten :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:00:
[...]
Het begint er natuurlijk mee welke bron je als ‘waarheid’ neemt.

Op die feiten moet je je rekenmachine los laten. Maar gelukkig kan ik jou altijd vragen wat PR is en wat de echte feiten zijn, want kennelijk kun jij dat beter inschatten :-).
Tsja, lees de post van 7 December eens zou ik zeggen :?

Zo’n disconnect tussen die 2 mentions van aantallen zijn er echt met 0 effort uit te vissen.
Verder is de notie dat je van extern met exacte hand de kruisraketten van Rusland kan tellen wel erg optimistisch.
Maar volgens mij zit je ergens anders naar te vissen?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 29-12-2022 17:05 ]

PSN

Anoniem: 1032405

Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:52:
[...]

Wellicht om interne rust in Oekraïne te handhaven?

Het lijkt me voor burgers geen pretje om te weten dat er nog tientallen terroristische acties kunnen volgen, helemaal als je al zonder stroom en/of water zit.

Gewoon een gedachte hoor, geen onderbouwing voor.

• Requiem19
YakuzA schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:04:
[...]

Tsja, lees de post van 7 December eens zou ik zeggen :?

Zo’n disconnect tussen die 2 mentions van aantallen zijn er echt met 0 effort uit te vissen.
Verder is de notie dat je van extern met exacte hand de kruisraketten van Rusland kan tellen wel erg optimistisch.
Maar volgens mij zit je ergens anders naar te vissen?
Die disconnect is duidelijk - *knip*

Zie de posts van 7 december ook onder je eigen reactie van toen - genoeg meningen dat dat plaatje niet een accurate weergave is van de beschikbare aantallen (zowel omhoog als omlaag).

*knip* Ik als actief volger vind het in ieder geval moeilijk om de informatie van Oekraine op waarde te schatten - wat is nu accuraat, wat is nu pr, wat is nu per ongeluk een onjuiste inschatting?

Dat lijkt me geen heel vreemd vraagstuk, want als we de UA bronnen beter op waarde kunnen schatten, wordt het begrip van de situatie groter.

Dit onderwerp nu laten rusten. Met elkaar komen we hiermee niet verder mee dan we al zijn. Ook wil ik opmerken dat je discussiepartner best heeft bewogen gaande de discussie.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 29-12-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:17:
[...]

Die disconnect is duidelijk - maar waarom ben jij zo stellig dat je plaatje van 18 november ‘de waarheid’ is?

Zie de posts van 7 december ook onder je eigen reactie van toen - genoeg meningen dat dat plaatje niet een accurate weergave is van de beschikbare aantallen (zowel omhoog als omlaag).

Ik vis nergens naar, maar ik begrijp jou stelligheid simpelweg niet. Ik als actief volger vind het in ieder geval moeilijk om de informatie van Oekraine op waarde te schatten - wat is nu accuraat, wat is nu pr, wat is nu per ongeluk een onjuiste inschatting?

Dat lijkt me geen heel vreemd vraagstuk, want als we de UA bronnen beter op waarde kunnen schatten, wordt het begrip van de situatie groter.
Het beste is denk ik om te accepteren dat die informatie voor ons lastig of zelfs onmogelijk 100% accuraat te achterhalen valt.

De waarheid sneuvelt tenslotte als eerste bij een conflict.

We moeten het hebben van bronnen die uiteindelijk ook eigen belangen nastreven.

We blijven buitenstaanders en daarmee compeet irrelevant wat betreft informatievoorziening.

Van russische informatie weten we dat deze als onbetrouwbaar kan worden beschouwd, sommige informatie uit Oekraïne ook. Echter is keer op keer gebleken dat daar ook betrouwbare en accurate informatie tussen zit.

Kritisch blijven is natuurlijk altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
bloody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:39:
Het RU leger lijkt via de politieke weg een rem op Wagner te willen zetten?
Het lijkt nog iets boeiender. Naast Prigohzin met zijn privé leger lijkt ook Shoigu zijn eigen privé legertje te hebben.

Als je erop googled kom je een aantal vermeldingen tegen. Helaas niet van credible sources maar het zijn er wat teveel om het te negeren. Het heet de Patriot PMC.

Met andere woorden, als de Russische leiders allemaal een eigen privé legertje hebben met eigen belangen, dan kon dat nog wel eens intern vonken geven.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:17:
Ik vis nergens naar, maar ik begrijp jou stelligheid simpelweg niet. Ik als actief volger vind het in ieder geval moeilijk om de informatie van Oekraine op waarde te schatten - wat is nu accuraat, wat is nu pr, wat is nu per ongeluk een onjuiste inschatting?

Dan zul je toch ook moeten weten waar diegene z'n boodschap zelf op gebaseerd heeft ?
En wat eventuele omissies daar in kunnen zijn ?

Dat behoeft niet voor alle uitingen hetzelfde te zijn, dus wat je daar dan in generieke zin mee kunt, behalve de notie dat schattingen van Oekraïners er ook naast kunnen zitten met een vrij variërende marge, geen idee en dat lijkt me ook betrekkelijk voor de hand liggend eigenlijk.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:27
Ossi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:37:
Ik zie in de media regelmatig filmpjes langskomen waarin een tank of een IFV bijvoorbeeld aangevallen wordt en dat er dan troepen nog uit strompelen. Of dat er een drone een granaat dropt tussen een groepje mobiks. En wat mij opvalt (zeker niet tegenvalt voor de duidelijkheid) is eigenlijk hoe weinig bloed zichtbaar is. Ik begrijp dat Hollywood geen realistisch beeld geeft van de wereld, granaten die ontploffen alsof het napalm is, auto's die ontploffen bij het aanrijden van een prullenbak etc.
Echt bloederige filmpjes worden geweerd van internet, alles wat je relatief makkelijk kunt vinden op sociale media toont weinig bloed. Dat wil niet zeggen dat het er niet is, integendeel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• gekkie
Ik weet niet goed of deze vraag hier hoort, of ergens anders of misschien een eigen topic. Maar misschien dat @teacup het weet?

Ik zie in de media regelmatig filmpjes langskomen waarin een tank of een IFV bijvoorbeeld aangevallen wordt en dat er dan troepen nog uit strompelen. Of dat er een drone een granaat dropt tussen een groepje mobiks. En wat mij opvalt (zeker niet tegenvalt voor de duidelijkheid) is eigenlijk hoe weinig bloed zichtbaar is. Ik begrijp dat Hollywood geen realistisch beeld geeft van de wereld, granaten die ontploffen alsof het napalm is, auto's die ontploffen bij het aanrijden van een prullenbak etc.
Klopt het dan dat mensen (en dieren waarschijnlijk ook) zo weinig bloeden als ze een geweldadige dood sterven? Het hart stopt en het bloed blijft dan zitten waar het zit?
Interne bloeding (bijvb van schokgolf) kan ook, daarnaast draagt men nogal wat kleding.
Niet elke dode zal inderdaad een gigantische plas bloed op leveren (en niet op straat zal ook wel anders tonen), zal er ook van afhangen waar je geraakt wordt.
Daarnaast zijn beelden niet altijd van geweldige kwaliteit / dichtbijheid en wordt niet alles altijd getoond in z'n volle bloederige omvang.
Kortom samenspel van redenen ?

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 29-12-2022 18:49 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:56

dr.lowtune

Deugt niet

gekkie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:47:
[...]

Interne bloeding (bijvb van schokgolf) kan ook, daarnaast draagt men nogal wat kleding.
Niet elke dode zal inderdaad een gigantische plas bloed op leveren (en niet op straat zal ook wel anders tonen), zal er ook van afhangen waar je geraakt wordt.
Daarnaast zijn beelden niet altijd van geweldige kwaliteit / dichtbijheid en wordt niet alles altijd getoond in z'n volle bloederige omvang.
Kortom samenspel van redenen ?
Daarbij kan je op Reddit genoeg vinden wat voor Hollywood dan weer extreem veel te grof is…

Laten we het er maar op houden dat wat je ook ziet, oorlog lelijk is.

• gekkie
dr.lowtune schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:53:
Laten we het er maar op houden dat wat je ook ziet, oorlog lelijk is.
Als understatement, yup.
(ik zit nu met politici in mijn hoofd die dit jaar ook alles "lelijk" leken te vinden als mode trend, oorlog is nog wel een tikkie lelijker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik weet niet goed of deze vraag hier hoort, of ergens anders of misschien een eigen topic. Maar misschien dat @teacup het weet?

Klopt het dan dat mensen (en dieren waarschijnlijk ook) zo weinig bloeden als ze een geweldadige dood sterven? Het hart stopt en het bloed blijft dan zitten waar het zit?
Het lichaam van een volwassen man bevat gemiddeld zo'n 5,6 liter bloed en bij 2 a 3 liter bloedverlies wordt de situatie cruciaal en raak je in shock.

Bij veel verwondingen is er sprake van intern bloedverlies zijn en wonden worden gedempt door kleding.

Maar er wordt hoe dan ook teveel bloed vergoten...

De verwondingen van sommige soldaten zijn echt afschuwelijk, laatst nog een serie foto's voorbij zien komen van iemand met granaatscherf verwondingen aan zijn benen. Dat lijkt best mee te vallen als je een soldaat in kledij naar binnen gedragen ziet worden, maar na het verwijderen van kledij zie pas echt hoe gruwelijk die schade is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:07

Fiber

Beaches are for storming.

beany schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:27:
[Afbeelding]

Ik blijf mij er over verbazen dat een leger, welk leger dan ook, dit soort verliezen constant kan blijven incasseren.

Als ik dit doorreken naar 1 vol jaar oorlog zou het ongeveer uitkomen op 123.910 Russische soldaten (!!!!)
Mijlpaaltje van meer dan 2000 artillerie systemen vernietigd... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Ik vermoed dat het bloed ook heel gauw opgeslorpt wordt door de grond en veel sneller bruin kleurt dan in de filmwereld. Maar goed, neemt niet weg dat er voor mij weer een Hollywood mythe is doorbroken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Over hoeveel raketten Rusland nog op voorraad zou hebben:

Als het een beetje meezit minder dan we denken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Requiem19
Tens schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:01:
Over hoeveel raketten Rusland nog op voorraad zou hebben:

[Twitter]

Als het een beetje meezit minder dan we denken.
Als dit klopt, lijkt het overzicht van 18 november achterhaald te zijn.

Wordt erg interessant komende weken om te zien of de pauzes tussen de aanvallen / intensiteit afneemt.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
Het zou mij niks verbazen als Rusland de afgelopen decennia genoeg onderdelen gekocht heeft om nog heel veel kruisraketten te kunnen bouwen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
PASware schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:07:
Het zou mij niks verbazen als Rusland de afgelopen decennia genoeg onderdelen gekocht heeft om nog heel veel kruisraketten te kunnen bouwen.
Het zou mij heel erg verbazen, na gebeuzel over divisies moderne Armata tanks, duidelijk vervallen/leeg getrokken opleidings centra, mager uitgeruste reguliere eenheden tot aan mobiks met airsoft body armour en decennia aan bedrijfsrot door zware corruptie et cetera, dat er zou zijn besloten om maar wel een hele grote 'kruisraket onderdelen warehouse' te bewaken tegen 'sijpeling'.

Dat er uit de staatspot, pensioenpot en oligarchenpot in Moskou heus wel genoeg 'wasmachine-chips' kunnen worden geïmporteerd om de raketten te blijven maken, verbaast me dan weer niet.
Daarnaast; Iran, Noord Korea, China, een keuze-menu aan behulpzame 'goede vrienden'.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 14:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Even een reactie op de discussie vanmiddag over de kwaliteit van informatie, even los waar die vandaan komt.

Hoe dan ook moet een dergelijke discussie buiten dit topic plaatsvinden, ze voert verder dan instrumenteel commentaar op berichten die we uit de media hebben kunnen verzamelen. Verder discussiëren kan altijd, dan dan graag even in een apart topic.

Ingeschatte aantallen in overzichtjes zijn geen absolutisme. We kunnen ons altijd afvragen waarom we informatie krijgen en waarom op een zeker moment. Een andere vraag is hoe die informatie tot stand komt, en wat het waarheidsgehalte is. Deze vragen beantwoorden is echter een tweede.

Wel ga ik er vanuit dat iedere vaste bezoeker van dit forum hiervan doordrongen is, even los van dat een post zonder toelichting als een absolutisme kan overkomen, houdt dat niet meteen in dat de poster hiervan niet doordrongen is. Een richtsnoer voor ons kan zijn dat de onverholen waarheid pas na dit conflict aan de oppervlakte zal komen.

De discussie wijst mij er wel op dat de betrouwbaarheid van informatie nog nader moet worden behandeld, in eerste instantie door de moderatie. Dat dit moet gebeuren is in oktober al aan de orde geweest en moet nog worden opgepakt.

Het bovenstaande diskwalificeert wat mij betreft niet de informatie die we verzamelen. Het is wel altijd goed op zelf om afstand van de informatie te gaan staan door de bron te vermelden en altijd de bron te noemen bij stellingnames of uitspraken ervan.

En nog maar een keer: hierover nu niet meer in dit topic door discussiëren. Wil je doorgaan breek uit naar een eigen gemaakt topic. Verdere posts hierover worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04
Malantur schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:55:
[Embed]
Best wel een tegek filmpje, moet wel adrenaline geven als je zoiets neerhaalt vanop je schouder.
Weer rond de 70 dus en niet ~120 zoals eerder werd gemeld. (@Requiem19 dat getal klopte niet blijkbaar)

Over week of wat weer 70?

Filmpje van waar ik het eerder over had: Russische tank in actie zonder enige bescherming of tactische inzet en fataal einde. Nu alleen zonder andere narigheid dan een mooie vuurbal aan het einde.

Edit: sorry, toch niet helemaal zonder narigheid.

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-12-2022 10:17 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Edit: mogelijk nep.

What airdefense doing?

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-12-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Tikkie paranoia geworden kennelijk na de 2 eerdere aanvallen, mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
De grote raketaanval van vandaag op UA heeft waarschijnlijk niet de impact gehad wat de Russen er van hadden verwacht. Desalniettemin zijn er, spijtig genoeg, toch 3 doden gevallen en 6 personen zijn gewond geraakt.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:40:
[...]

Het lijkt nog iets boeiender. Naast Prigohzin met zijn privé leger lijkt ook Shoigu zijn eigen privé legertje te hebben.

Als je erop googled kom je een aantal vermeldingen tegen. Helaas niet van credible sources maar het zijn er wat teveel om het te negeren. Het heet de Patriot PMC.

Met andere woorden, als de Russische leiders allemaal een eigen privé legertje hebben met eigen belangen, dan kon dat nog wel eens intern vonken geven.
Deze PMC zag ik vanochtend ook voorbij komen.

Beetje schimmig verhaal idd, maar hier is een interessant artikel uit 2018 die deze club behandeld: https://jamestown.org/pro...a-greater-role-in-africa/

TL;DR
- zeer waarschijnlijk nauwe banden met het MoD/GRU
- concurrent van Wagner (ook qua salaris)

Een hoofdreden van het bestaan van die PMC's is terug te vinden in de volgende quote (vooral bold gedrukte);
Alexander Perendzhiev, a member of the expert council of the non-governmental organization (NGO) Officers of Russia, offered an interesting comment on the debate to legalize PMCs in Russia, calling it “merely political games.” He argued, “PMCs have already been turned into a rather effective tool, employed to pursue the government’s interests in so-called ‘grey zones,’ without the application of any legal governmental mechanisms…” adding, “this situation satisfies everyone’s interests. The fact that the activities of these structures do not fall within any legal sphere […] allows the government to distance itself from these formations, when necessary” (Chvk.info, accessed July 27).

nope

• NiGeLaToR
@bloody en we weten dag huurlingen niet voor niets zo heten: de hoogste bieder verdient de loyaliteit van het moment doorgaans. Interessant.

Overigens lijken de PMC’s niet echt impact te maken. Voldoen niet aan de reclamefolder.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:11
NiGeLaToR schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:02:
@bloody en we weten dag huurlingen niet voor niets zo heten: de hoogste bieder verdient de loyaliteit van het moment doorgaans. Interessant.
Hoe zou dat zitten met die voormalige gevangenen, mogen die ook overstappen naar de hoogste bieder?

Wishful thinking: Misschien kunnen "we" iets met ze regelen zodat ze iig niet meer voor Rusland vechten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40
Dit is eerder vandaag al gepost en vermoedelijk fake nieuws.
@bloody in het situatie in Rusland topic:
bloody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:23:
[...]

Helaas fake news :)
Blijkbaar een uit de hand gelopen gerucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
USA is de mogelijkheden aan het bekijken om Bradley Fighting Vehicles naar UA te sturen.
Lichter dan een tank en toch behoorlijke bescherming en vuurkracht.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:52:
USA is de mogelijkheden aan het bekijken om Bradley Fighting Vehicles naar UA te sturen.
Lichter dan een tank en toch behoorlijke bescherming en vuurkracht.
Zou mooi zijn.
Ze hebben er toch meerdere 1000’en van die een beetje stof staan te happen in de woestijn.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:14
YakuzA schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:06:
Zou mooi zijn.
Ze hebben er toch meerdere 1000’en van die een beetje stof staan te happen in de woestijn.
Zie ook:

Vooral de comments, hij lijkt wel aardig te werken

[ Voor 19% gewijzigd door CrazyOne op 29-12-2022 23:13 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
En toch wordt die nog actief gebruikt en hebben ze ondanks meerdere pogingen nog steeds geen vervanger. Het ding is daarnaast ook nog eens ideaal in Oekraïne. Daar gaan ze heel blij zijn met deze wagentjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:43:
[...]

Weer rond de 70 dus en niet ~120 zoals eerder werd gemeld. (@Requiem19 dat getal klopte niet blijkbaar)

120 is misschien inclusief drones etc, raketten zelf waren er inderdaad "maar" 69.

March of the Eagles

• NiGeLaToR
Ja sinds dat ze prominent ingezet werden tijdens de golfoorlogen hebben ze wel faam opgebouwd. De effectiviteit zorgde onder andere voor de opmars van IED’s. Wellicht presteren ze net zo goed als de UA’s eigen BTR-4E. Zou echt veel uitmaken.
XWB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:38:
[...]

120 is misschien inclusief drones etc, raketten zelf waren er inderdaad "maar" 69.
Ja en tis nog steeds veel en shit. Doelde alleen op m’n theorie dat Rusland niet meer kan produceren dan dit en de aanvallen steeds minder effect hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hierbij een interview met een Oekraïense gevechtspiloot die uitlegt waarom de F-16 geschikt zou zijn voor de Oekraïense luchtmacht:

Ukrainian fighter pilot says F-16 planes will unveil our potential
Ukrainian military pilots are performing tasks that are not even technically provided for by their aircraft, and operating using modern tactics; Western F-16 fighters will fully reveal the potential of pilots of the Armed Forces of Ukraine.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

[...]

Filmpje van waar ik het eerder over had: Russische tank in actie zonder enige bescherming of tactische inzet en fataal einde. Nu alleen zonder andere narigheid dan een mooie vuurbal aan het einde.
Behalve dan de tank operator die 150 meter de lucht in wordt geblazen en door het dak van de schuur rechts in beeld valt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro9rhMdK62TI28WBjgdSLFp0R6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpQ1WHeyTFMAEd8DyXE8ylqD.jpg?f=fotoalbum_large

En dit keer ook flink wat hardware.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 14:22
Met dit soort verliezen in mens en materieel heb ik steeds weer het idee dat ze iedere dag aan een nieuwe 3 daagse speciale militaire operatie beginnen en hopen dat het nu wel in 3 dagen lukt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:27
Wat ik interessant vind aan deze oorlog is hoe de oorlog er echt voor staat. Het is tenslotte ook een informatie-oorlog. We krijgen vanuit de media een erg pro-Oekraïens/Amerikaans perspectief. Dat is ook nodig voor het moraal en de (financiële) steun. Over dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn van Rusland. Over munitie die bijna op is. Over dat de pleuris bijna uitbreekt in Rusland etc. Dit lees ik al ruim een halfjaar. Hier heb ik al eerder over gepost. Toch blijkt het telkens niet waar te zijn.

Tegelijk zijn er ook """experts""" en kanalen die juist het tegenovergestelde zeggen. Niet zo zeer dat het naar wens verloopt voor Rusland, maar wel dat zij de langste adam zullen hebben en dat de verliezen voor Oekraïne véééél groter zijn dan we horen. Met echt nog wel serieuze kansen op heel Kiev pakken. Ik probeer wel voorzichtig te zijn om dit voor waar nemen, want er is natuurlijk veel fake news. Er lijkt alleen überhaupt weinig nuance voor deze discussie, omdat het te snel als pro-Putin klinkt. Ook hier geldt natuurlijk: Het Kremlin probeert dit narratief te sturen en om onrust te zaaien in het Westen. De hele situatie doet me een beetje denken aan de presidentsverkiezingen met Trump. Op een paar outsiders na riep iedereen dat hij geen schijn van kans had. Toch bleek helaas dat het algemene narratief er volledig naast zat.

De waarheid zal misschien wel ergens in het midden liggen. Ik vind het maar lastig en twijfel wel oprecht of het zo'n zekerheid is of Oekraïne 'wint'. Niet dat ik verwacht dat Rusland volledig Oekraïne annexeert, maar wellicht dat het wel uitkomt op onderhandelingen hoe triest dat ook is.

Ik hoop in ieder geval dat Rusland zo snel mogelijk volledig verdreven wordt uit Oekraïne/het Krim.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 16:33
Fuujii schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:03:

De waarheid zal misschien wel ergens in het midden liggen. Ik vind het maar lastig en twijfel wel oprecht of het zo'n zekerheid is of Oekraïne 'wint'.
“De waarheid” ligt niet in het midden. Zij ligt ergens tussen de uitersten. Er is voor beide partijen geen perfecte uitkomst meer mogelijk. Het is immers oorlog, dus er is ook geen winnaar. Zie alleen al de Oekraïense steden die in puin liggen of de uitsluiting van Rusland.
Er is voor de Oekraïne wel het meeste winst te behalen. Om er een paar te noemen: Stevige grenzen, meer veiligheid, meer welvaart door samenwerking met Europa. Ik zie ze die winst zeker nog behalen.
Rusland echter, is druk bezig zijn eigen glazen in te gooien. De enige mogelijke winst die ik nog zie is grondgebied. Verder is de strijd eigenlijk al gestreden en rest hen alleen verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 13:27
CornermanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:02:
Met dit soort verliezen in mens en materieel heb ik steeds weer het idee dat ze iedere dag aan een nieuwe 3 daagse speciale militaire operatie beginnen en hopen dat het nu wel in 3 dagen lukt.
Dat maakt dat je deze cijfers net zo goed met een korrel zout moet nemen, 1500-2000 dood+gewond per dag houdt zelfs Rusland met mobiks niet lang vol. Toch blijven ze als lemmingen aanvallen met soms minimale terreinwinst tegen een hoge prijs, dat doe je imo niet als je vrijwel door munitie en manschappen heen bent.

Deel het gevoel van @Fuujii, Rusland lijkt voorlopig stand te houden en heel de Donbass laat staan De Krim heroveren zie ik helaas niet snel gebeuren. Na doorbraken was de brede teneur de Donbass voor nieuwjaar, tot op heden zijn zelfs Savtove en Kremmina nog niet gevallen. In het voorjaar komt een nieuwe lichting Russen beschikbaar, voor maart/april zou de Oekrainse terreinwinst idealiter gerealiseerd moeten zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@Fuujii Ik denk dat Oekraïne wel eerlijker in de berichtgeving is dan Rusland, immers in Rusland draait alles om onderdrukking en informatiebeperking. Niet alleen voor de bevolking maar ook binnen het Kremlin zelf zijn als sinds jaar en dat facties die het met elkaar aan de stok hebben. Bovendien wordt het land geleid door een Ex-KGB kliek die de koude oorlog nooit gestopt zijn.

Tel daarbij op de jarenlange roof van geld en grondstoffen , dat is echt niet in kleine aantallen gegaan. De informatiepositie in het westen is denk ik van goede kwaliteit.

Over de pleuris uitbreken in Rusland, je kan niet decennia propaganda in een half jaar ongedaan maken, sterker de Rus heeft nooit een democratie gekend. Deze is onder Jeltsin een start gegeven maar nooit van de grond gekomen. Een opstand zoals 1917 zit er echt niet in. Het instorten van het land is ook iets waar de gewone Rus niet zo gek veel van merkt. Wellicht de elites in de steden en de middeklasse daar. In de rest van het land gaat het van slecht naar slechter.

We zijn in onze huidige maatschappij gewend geraakt aan snelle oplossingen, en niet meer gewend aan lange termijn. Alles moet instant, dat gaat niet bij heel veel dingen. En zeker niet dit soort conflicten. Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 13:43
CornermanNL schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:39:
@Fuujii Ik denk dat Oekraïne wel eerlijker in de berichtgeving is dan Rusland, immers in Rusland draait alles om onderdrukking en informatiebeperking. Niet alleen voor de bevolking maar ook binnen het Kremlin zelf zijn als sinds jaar en dat facties die het met elkaar aan de stok hebben. Bovendien wordt het land geleid door een Ex-KGB kliek die de koude oorlog nooit gestopt zijn.

Tel daarbij op de jarenlange roof van geld en grondstoffen , dat is echt niet in kleine aantallen gegaan. De informatiepositie in het westen is denk ik van goede kwaliteit.

Over de pleuris uitbreken in Rusland, je kan niet decennia propaganda in een half jaar ongedaan maken, sterker de Rus heeft nooit een democratie gekend. Deze is onder Jeltsin een start gegeven maar nooit van de grond gekomen. Een opstand zoals 1917 zit er echt niet in. Het instorten van het land is ook iets waar de gewone Rus niet zo gek veel van merkt. Wellicht de elites in de steden en de middeklasse daar. In de rest van het land gaat het van slecht naar slechter.

We zijn in onze huidige maatschappij gewend geraakt aan snelle oplossingen, en niet meer gewend aan lange termijn. Alles moet instant, dat gaat niet bij heel veel dingen. En zeker niet dit soort conflicten. Geduld is een schone zaak.
Ik snap je punt, maar een moeder die haar kind verliest door een raket zal iets anders denken.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat ik interessant vind aan deze oorlog is hoe de oorlog er echt voor staat. Het is tenslotte ook een informatie-oorlog. We krijgen vanuit de media een erg pro-Oekraïens/Amerikaans perspectief. Dat is ook nodig voor het moraal en de (financiële) steun. Over dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn van Rusland. Over munitie die bijna op is. Over dat de pleuris bijna uitbreekt in Rusland etc. Dit lees ik al ruim een halfjaar. Hier heb ik al eerder over gepost. Toch blijkt het telkens niet waar te zijn.
Nouja, niet waar zijn.. Kijk eens op de kaart hoeveel Oekraïne heeft bevrijd sinds maart en vooral augustus. Dit zijn hele lappen grond inclusief belangrijke steden als Kherson en Izyum. De Russen bereiken al maanden niets meer. Dat is veel meer dan ik had durven hopen in februari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 21:58
hoevenpe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dat maakt dat je deze cijfers net zo goed met een korrel zout moet nemen, 1500-2000 dood+gewond per dag houdt zelfs Rusland met mobiks niet lang vol. Toch blijven ze als lemmingen aanvallen met soms minimale terreinwinst tegen een hoge prijs, dat doe je imo niet als je vrijwel door munitie en manschappen heen bent.

Deel het gevoel van @Fuujii, Rusland lijkt voorlopig stand te houden en heel de Donbass laat staan De Krim heroveren zie ik helaas niet snel gebeuren. Na doorbraken was de brede teneur de Donbass voor nieuwjaar, tot op heden zijn zelfs Savtove en Kremmina nog niet gevallen. In het voorjaar komt een nieuwe lichting Russen beschikbaar, voor maart/april zou de Oekrainse terreinwinst idealiter gerealiseerd moeten zijn.
Het is een kwestie van de lange adem. Een aanvallende partij heeft over het algemeen meer verliezen dan de verdedigende partij. Oekraïne wacht geduldig tot de tegenpartij is uitgeput/geen voorraad meer heeft en slaat dan toe, om ook dan de verliezen te beperken. Een stad als Bakhmut gaat niet meer gered worden en vele gebieden in de Donbas zijn al lange tijd in oorlog en de meeste mensen zijn vertrokken. Er zijn nog maar weinig grote steden die na 2014 veroverd zijn (Mariupol?) en het gaat dus vooral om land.

Wachten tot de Russen een moment van zwakte tonen en dan voorbereid zijn om toe te slaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Als we iets leren van deze oorlog is het dat de Russen wel echt veel gemeen hebben met orcs, ik zie ze er dus wel degelijk voor aan zelf niet na te denken en underequipped een zeker dood tegemoet te rennen. “Want de grote leider zegt het”.

Daarom denk ik dat we van Rusland intern zeer weinig verandering hoeven te verwachten, want ze zijn allemaal geconditioneerd om als lemmingen over de klif te rennen. Aan ons dus de taak om Oekraïne van genoeg spul te blijven voorzien om de Russen af te maken totdat ze stoppen met de grens te passeren.

Het zijn de komende tijd denk ik (helaas) de grote aantallen van lage kwaliteit waar Rusland het van moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:38:
[...]
Voor zover ik het begreep was 120 de verwachting van UA vooraf op basis van het aantal vliegtuigen in de lucht en schepen, en die noemden ze toen als 1e indicatie.
Nadat het echte aantal bekend werd, werd dat naar 69 bijgesteld. (Schijnt overigens dat RU er mogelijk zelf 4 heeft neergehaald, dus misschien was het totaal 73?)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Oekraïne heeft grootschalige luchtafweer, luchtoverwicht en langeafstandswapens nodig. zolang het westen niet bereidt is deze en masse te leveren, blijft het een massa slachting. En kan Rusland zich keer op keer hergroeperen en ongestoord nieuwe offensieven voorbereiden. Daarnaast zou ik graag zien dat we landen als Wit Rusland, Iran en andere supporters veel harder gaan aanpakken. Desnoods fysiek. Rusland pak je niet door het direct aan te vallen. Die pak je door z'n supporters 1 voor 1 te neutraliseren.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Tegelijk zijn er ook """experts""" en kanalen die juist het tegenovergestelde zeggen.
Je plaatst zelf de aanhalingstekens al. The proof of the pudding is in the eating: welk land is niet binnen 10 dagen geannexeerd, en is zelfs terreinwinst aan het boeken (al is het tergend langzaam) op een zogenaamde grootmacht?

Rusland heeft een lange, zeer lange geschiedenis van verhulling van feiten (maskirovka) en een lange geschiedenis van Westerse informatie-manipulatie. Met verwarring Westerlingen naar een vermeend midden trekken is een uitgesproken tactiek. Ook geen ander land (na China nu misschien) dat zoveel investeerde in spionage en infiltratie hier.

Kortom, wat jij denkt te zien als het Westers oogpunt is ook het oogpunt van verifieerbaarheid. Geen enkele partij heeft belang bij het laten inzien van eigen kaarten, maar zoals de feiten op de grond duidelijk maken is de hand van de Russen waarschijnlijk wel erg mager.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
carpebios schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:42:
[...]

Ik snap je punt, maar een moeder die haar kind verliest door een raket zal iets anders denken.
Dat is evident, maar als Oekraïners iets weten is dat er geen andere optie is dan vechten tot het eind. En geduld is in deze enorm belangrijk. Oorlog is verschrikkelijk , de nutteloosheid , verschrikkingen en enorme schade en menselijk leed. Maar dat is Oekraïne niet begonnen en om de toekomst van het land veilig te stellen moeten ze door. En dat weten ze. En daar handelen ze naar.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Dank je @Brent voor het verwoorden. Ik krijg ondertussen de kriebels als ik zinnen als "de waarheid ligt in het midden" lees aangaande dit conflict, maar heb de kracht niet meer om na al die maanden mensen nog te wijzen op dat het hier echt niet op gaat. Je hebt 1 partij die liegt en bedriegt en het motto "fake it till you make it" tot religie heeft gemaakt en 1 die er wel baat bij heeft deels informatie achter te houden maar geen baat heeft bij het uitbrengen van desinformatie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:24
Caelorum schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:31:
Dank je @Brent voor het verwoorden. Ik krijg ondertussen de kriebels als ik zinnen als "de waarheid ligt in het midden" lees aangaande dit conflict, maar heb de kracht niet meer om na al die maanden mensen nog te wijzen op dat het hier echt niet op gaat. Je hebt 1 partij die liegt en bedriegt en het motto "fake it till you make it" tot religie heeft gemaakt en 1 die er wel baat bij heeft deels informatie achter te houden maar geen baat heeft bij het uitbrengen van desinformatie.
Het is zo ontzettend vermoeiend om na 9 maanden nog altijd een soort "both sides" poging langs te zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
Dit verwoordt prima wat de meeste hier zullen denken.

UA verliezen zullen enorm zijn net als het verbruik van munitie, de fog of war daarin ophouden vind ik meer dan prima net als niet openbaar maken van troepen bewegingen tenzij uitdrukkelijk door eigen MoD uitgebracht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
De waarheid ligt niet in het midden, de waarheid ligt bij Oekraine.

Een generiek statement als ‘beide partijen doen x of y’ is inderdaad zeer vermoeiend en totaal niet onderbouwd. Zo een statement doet geen recht aan de bewuste misinformatie campagnes van Rusland, haar on-going oorlogsmisdaden van ongekend niveau en de bewuste pogingen op alle niveaus om dit te verhullen.

Wat even vermoeiend is echter, is de grote intolerantie tegen onderbouwde kritiek op Oekraïne / Oekraïense bronnen. Een kritische noot, en je wordt gelijk in een hoek geplaatst omdat men denkt dat als je kritiek hebt op UA, je automatisch voor Rusland bent.

Als iets mij opgevallen is de afgelopen 9 maanden, is dat de nuance voor velen verdwenen lijkt te zijn. Wellicht een natuurlijk gevolg van een dergelijke oorlog. Het is zwart of wit. Je zit in kamp a, of kamp b. Dat vind ik zelf echt enorm spijtig. Want als er maar plek is voor 1 narratief valt er veel diepgang weg.

Ik begreep van @teacup’s modbreak dat een dergelijke discussie - over de kwaliteit van UA berichtgeving - niet wenselijk is in dit topic. Ik zal vandaag een nieuw topic hierover beginnen, ook al weet ik nu al dat dit roeien tegen de stroom in is en er weer veel mensen over me heen zullen vallen.

Ook dat is vermoeiend voor mij - maar wat mij betreft belangrijk genoeg desondanks om te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 30-12-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Requiem19 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:02:

Ik begreep van @teacup’s modbreak dat een dergelijke discussie - over de kwaliteit van UA berichtgeving - niet wenselijk is in dit topic. Ik zal vandaag een nieuw topic hierover beginnen, ook al weet ik nu al dat dit roeien tegen de stroom in is en er weer veel mensen over me heen zullen vallen.
Dit topic heet "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne" :)
Het is toch niet heel raar dat een dergelijke meta discussie (die al x keer gevoerd is trouwens) niet in dit topic thuishoort?

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Een generiek statement als ‘beide partijen doen x of y’ is inderdaad zeer vermoeiend en totaal niet onderbouwd. Zo een statement doet geen recht aan de bewuste misinformatie campagnes van Rusland, haar on-going oorlogsmisdaden van ongekend niveau en de bewuste pogingen op alle niveaus om dit te verhullen.

Wat even vermoeiend is echter, is de grote intolerantie tegen onderbouwde kritiek op Oekraïne / Oekraïense bronnen. Een kritische noot, en je wordt gelijk in een hoek geplaatst omdat men denkt dat als je kritiek hebt op UA, je automatisch voor Rusland bent.

Als iets mij opgevallen is de afgelopen 9 maanden, is dat de nuance voor velen verdwenen lijkt te zijn. Wellicht een natuurlijk gevolg van een dergelijke oorlog. Het is zwart of wit. Je zit in kamp a, of kamp b. Dat vind ik zelf echt enorm spijtig. Want als er maar plek is voor 1 narratief valt er veel diepgang weg.

Ook dat is vermoeiend voor mij - maar wat mij betreft belangrijk genoeg desondanks om te doen.
Nu valt er ook weinig te nuanceren natuurlijk, want Rusland is op basis van leugens een buurland binnen gevallen en pleegt daar daden tegen de menselijkheid.

Waar je het wel over kan hebben is of de berichtgeving van Oekraïne niet te optimistisch is, als dat namelijk het geval is, dan is het helemaal schrijnend en lijden ze nog meer dan we al vermoeden. We zouden dan juist de hulp nog verder moeten opschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Misschien wordt er tegenwoordig niet meer echt op de geleverde kwaliteit gelet:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Brent schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:18:
Kortom, wat jij denkt te zien als het Westers oogpunt is ook het oogpunt van verifieerbaarheid. Geen enkele partij heeft belang bij het laten inzien van eigen kaarten, maar zoals de feiten op de grond duidelijk maken is de hand van de Russen waarschijnlijk wel erg mager.
Ik heb soms wel eens het idee dat het er misschien zelfs beter voor staat dan we denken en dat het juist maskirovska van Oekraine is om te doen voorkomen dat het allemaal ruk gaat en meer wapens nodig hebben. Dat scheelt dan voor hen straks nog minder doden. Oekraine heeft er immers baat bij om de verliezen en noodzaak tot hulp groter te doen lijken.

Dit dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Prosac schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:50:
[...]

Het is zo ontzettend vermoeiend om na 9 maanden nog altijd een soort "both sides" poging langs te zien komen.
Je moet er alleen wel mee opletten om daarom alles van Oekraine maar klakkeloos aan te nemen. Als ik b.v de drone-aanval van vannacht bekijk, wordt door Oekraine gemeld dat ze de aanval succesvol hebben afgeslagen. Tegelijkertijd ligt wel de electra er op veel plekken weer uit. Naar mijn idee is dat die aanval dan toch niet zo heel succesvol afgeslagen. Misschien wel veel uit de lucht gehaald, maar een aanval die nog gedeeltelijk is geslaagd noem ik niet succesvol afgeslagen.

Dat wat Oekraine vertelt veel dichter bij de waarheid ligt is natuurlijk overduidelijk, maar het kan geen kwaad om ook wat Oekraine zegt te fact-checken om te zien of het wel klopt. Waarbij het grote probleem is (wat je ook hier ziet gebeuren, en ook door veel populisten wordt gedaan) dat daardoor mensen gaan denken dat beide partijen evenveel de waarheid spreken/liegen, terwijl Oekraine bewijsbaar veel betere berichtgeving heeft.

Uiteindelijk komt het er op neer dat Oekraine net zo goed aan propaganda doet, maar daarbij wel veel dichter bij de waarheid blijft dan de russen (welke continue klinkklare onzin verkondigen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 03-05 20:10

scorpionv

This space for rent

Super initiatief. Ik zie her en der ook zure opmerkingen richting personen die kritisch zijn over Oekrainse berichtgeving, terwijl deze kritiek niets te maken heeft met de 'goede' of de 'foute' kant.

Als je zo begint, dan denk ik dat er weinig mensen over je heen zullen vallen. Ik zie hier vooral moeheid en ergernis over bewust of onbewust gedeelde desinformatie (inclusief alles wat afleidt van het echte verhaal).

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Het grootste probleem is dat er ook aan Oekrainse kant dingen (logischerwijze) verdraaid worden. Daarmee is niet gelijk hun berichtgeving van een zelfde nivo als wat de russen doen. Alleen is dat voor veel mensen lastig om goed te duiden, en dat is precies waar veel populisten ook gebruik van maken. In dit geval weet je dat 95% van wat Oekraine zegt klopt en 95% van wat rusland zegt juist niet klopt. Populisten zullen dan gaan focussen op die 5% onwaarheden van Oekraine en die 5% waarheden van rusland en daarmee proberen het beeld te verdraaien.

Wat je hier dan weer ziet gebeuren is dat ook die 5% onwaarheden van Oekraine niet altijd benoemd mogen worden, want dan zou je de russen teveel in de kaart spelen. Naar mijn idee moeten die echter ook benoemd kunnen worden, mits je maar in je achterhoofd houdt dat dat niet betekent dat je alles maar ter discussie moet stellen.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In het kader van de veelvoorkomende discussie over ammo voorraden hier heeft perun weer een powerpoint in elkaar gedraaid.
Zoals altijd weer een lange zit ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
FunkyTrip schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb soms wel eens het idee dat het er misschien zelfs beter voor staat dan we denken en dat het juist maskirovska van Oekraine is om te doen voorkomen dat het allemaal ruk gaat en meer wapens nodig hebben. Dat scheelt dan voor hen straks nog minder doden. Oekraine heeft er immers baat bij om de verliezen en noodzaak tot hulp groter te doen lijken.
Gisteren is er een link gedeeld over de grote aanval op Kharkov en op Cherson. Als je dier ter succesverhalen leest en wat daar allemaal aan vooraf is gegaan en dat ze ook zeker geluk hebben gehad zou ik niet willen zeggen dat Oekraïne er nou zo verdomd goed voor staat. Ook voor hen is het verschrikkelijk zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Je lijkt de klassieke fout te maken dat de tegenpartij dezelfde informatiepositie heeft als jij. De hiërarchie alleen al is zeer top-down.

Ken je dat spelletje op school waarbij het ene kind bij de ander in het oor fluistert en die het dan moet interpreteren en doorfluisteren? Waarbij de laatste de uitkomst deelt en iedereen zich afvraagt waar het is fout gegaan? Was het per ongeluk of moedwillig? Je weet hoe roddels werken? Kwalitatief identiek. En er is hier sprake van opzet, moedwil.

Daarnaast vergeet je dat Rusland militair gezien (en niet alleen in dat opzicht) opportuun handelt. Het zit in de cultuur verankerd. Neem alleen al de brakke Moskva en Koesnetsov die toch nog gebruikt worden. Oude zooi die met plakband bij elkaar wordt gehouden.
Dat was de brede teneur niet, dit is selectief een oud generaal quoten. Ook op dit forum was dit in Oct 2022 niet de algemene teneur.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
kendo schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:10:
Oekraïne heeft grootschalige luchtafweer, luchtoverwicht en langeafstandswapens nodig. zolang het westen niet bereidt is deze en masse te leveren, blijft het een massa slachting. En kan Rusland zich keer op keer hergroeperen en ongestoord nieuwe offensieven voorbereiden. Daarnaast zou ik graag zien dat we landen als Wit Rusland, Iran en andere supporters veel harder gaan aanpakken. Desnoods fysiek. Rusland pak je niet door het direct aan te vallen. Die pak je door z'n supporters 1 voor 1 te neutraliseren.
De massaslachting vindt plaats in voordeel van UA.

De aanvallen op burgerdoelen breken de bevolking niet. Het is triest maar tot de patriots er zijn helaas incasseren. Overigens zijn recent meerdere van die Tupolev 93 geraakt op de grond.

Afghanistan heeft ook van SU gewonnen zonder luchtoverwicht en zonder langeafstandswapens. En om nou te stellen dat Rusland sindsdien militair is gemoderniseerd? Dat fabeltje is inmiddels naar de vaantjes.

Verder geloof ik graag dat momenteel UA piloten leren te vliegen in F16. Als dat zo is, zou ik dat niet aan de geote klok hangen. Waarom wel?

Dus ja in dat opzicht is er ook een informatieoorlog gaande. Maar het grove liegen en waarheid verdraaien is heel wat anders dan beinvloedingstactieken uit het boekje van het Westen. Die zijn wetenschappelijk en praktisch bewezen effectief, ook in een vrije samenleving. Ze zijn subtiel ipv waarheid omdraaien. Dat laatste werkt alleen in een machtsverhouding, een autoritaire setting.

(Wit-Rusland bestaat niet; je doelt waarschijnlijk op Belarus.)

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 30-12-2022 14:24 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:39
Jerie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:03:
[...]

(Wit-Rusland bestaat niet; je doelt waarschijnlijk op Belarus.)
Beiden kan volgens mij, maar het eerste is minder gewenst.
De benaming Belarus, met de klemtoon op de laatste lettergreep, is afkomstig van de Russische woorden Белая (Belaja, dat wit betekent) en Русь (Land van de Roes, Roethenië), een oude historische benaming voor het gebied waar Oost-Slaven woonden (waar ook Rusland van afgeleid is). Dit gebied werd traditioneel onderverdeeld in Wit-Roethenië (grotendeels het huidige Wit-Rusland), Zwart-Roethenië (een gebied in het zuidwesten van Wit-Rusland), en Rood-Roethenië (een gebied in Polen en Oekraïne). Later werd de naam Roethenië beperkt tot het huidige gebied Oblast Transkarpatië in Oekraïne. De Nederlandse benaming Wit-Rusland is derhalve een letterlijke vertaling van Belarus. In officiële teksten wordt in het Nederlands de naam Belarus gebruikt.[6]

Het land zelf gebruikt sinds 1991 de naam Belarus. De naam Wit-Rusland wordt door een kleine groep als ongewenst beschouwd omdat deze te veel refereert aan buurland Rusland, hetgeen de suggestie kan wekken dat het land onderdeel zou zijn van Rusland, hoewel beide namen dezelfde etymologische achtergrond hebben.
Wikipedia: Wit-Rusland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:41
Militaryland is vanaf de 23 niet meer up to date, is er weer een media blokkade ?
Ik zie een YouTube filmpje voorbij komen dat UA flink in de aanval zit, dus ik ben benieuwd wat hiervan klopt.
YouTube: Shocking Change on Map of Ukraine: 3rd army launched Total Counterat...

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

Tegelijk zijn er ook """experts""" en kanalen die juist het tegenovergestelde zeggen. Niet zo zeer dat het naar wens verloopt voor Rusland, maar wel dat zij de langste adam zullen hebben en dat de verliezen voor Oekraïne véééél groter zijn dan we horen. Met echt nog wel serieuze kansen op heel Kiev pakken. Ik probeer wel voorzichtig te zijn om dit voor waar nemen, want er is natuurlijk veel fake news. Er lijkt alleen überhaupt weinig nuance voor deze discussie, omdat het te snel als pro-Putin klinkt. Ook hier geldt natuurlijk: Het Kremlin probeert dit narratief te sturen en om onrust te zaaien in het Westen. De hele situatie doet me een beetje denken aan de presidentsverkiezingen met Trump. Op een paar outsiders na riep iedereen dat hij geen schijn van kans had. Toch bleek helaas dat het algemene narratief er volledig naast zat.
Geen idee waarom Rusland de langste adem zou moeten hebben, het land is tenslotte geen grootmacht meer. Ik denk dat dit vooral pre-1991 denken is en zou juist willen stellen dat de NATO-landen gezamenlijk (en dan met name de VS) veel langer wapens en munitie kunnen blijven leveren.

In de ogen van Oekraïne is de oorlog al 8 jaar bezig, dit conflict kan zomaar nog eens 8 jaar verder borrelen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40

Felyrion

goodgoan!

merlin1201 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:41:
Militaryland is vanaf de 23 niet meer up to date, is er weer een media blokkade ?
Ik zie een YouTube filmpje voorbij komen dat UA flink in de aanval zit, dus ik ben benieuwd wat hiervan klopt.
YouTube: Shocking Change on Map of Ukraine: 3rd army launched Total Counterat...
Lijkt me een totaal onzinnig clickbait filmpje eerlijk gezegd... hij heeft het over "russion troops which had reached the outskirts of Karkhiv in the last weeks". Volgens mij is dat onzin.
Lijkt een hoop blabla zonder goede onderbouwing, ik zou er niet teveel waarde aan hechten ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

bloody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:42:
Deze ontwikkeling (Joden bashen)
[Twitter]

ligt op een directe ramkoers met de opmerkingen/rant van Solovyev (jegens Girkin)
[Twitter]
En het vervolg is er al (vrij snel)...

Indien de Joden uit Rusland wegtrekken, zal Israel zich wellicht ook minder beperkt voelen om militaire steun aan Oekraïne te verlenen.
"We see growing anti-Semitism as Russia returns to a new kind of Soviet Union and the Iron Curtain gradually falls," Goldschmidt told Britain's Guardian . "So I believe the best option for Russian Jews is to leave."

nope

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Voor wie tijd heeft, hier zijn 20 minuten video van VICE News die twee weken lang meegelopen hebben met de AFU in Bakhmut. De journalist interviewde burgers en soldaten, en nam onder andere een kijkje in het geïmproviseerde hospitaal. Ook zien we de brandweer van Bakhmut dagelijks aan het werk.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 30-12-2022 19:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

merlin1201 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:41:
Op hun twitterz gaan ze gewoon door iig. Dus misschien iets met de website oid?
Heb geen zin om hun hele feed door te scrollen om te zoeken ;)
https://nitter.it/Militarylandnet

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:27
Let op: ik zeg nergens dat het zo is. Dat weet ik niet. Met 'ergens' in het midden zeg ik ook niet: precies in het midden. Er is een heel spectrum. Waarbij ik ook denk dat de waarheid véél meer richting Oekraïne. Alleen het narratief dat ik al maanden hoor (ja, dat is een bubbel) - en dat ook het algemene narratief soms lijkt te zijn - is dat Oekraïne sowieso gaat winnen. Dat hoop ik, maar naarmate de oorlog langer duurt zie ik een compromis - hoe teleurstellend dat ook is - best gebeuren.

Anyway. Ik snap de ergernis omdat het misschien lijkt op het Kremlin-narratief wat vaker langskomt. Dat is niet m'n bedoeling en niet hoe ik erover denk. Eerder een kritische noot over de geluiden uit de media en het algemene publieke debat. Misschien is een apart topic geopperd door @Requiem19 een betere plek ervoor.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid