Is al een ouder filmpje en zeker niet van vandaag of gister.XWB schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:18:
Het regent brandbommen in Maryinka:
Lijkt inderdaad herhaling_Arthur schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:31:
[...]
Is al een ouder filmpje en zeker niet van vandaag of gister.
mir4dor schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:47:
[...]
Wat een geflipte gast zeg. Helpt wel goed om het moraal hoog te houden

Video: Een gewonde drone wordt door een drone gered:In March, former U.S. Marine Andy Milburn came to Ukraine to cover the war as a freelance journalist. He quickly realized he wanted to do more. Together with fellow marines, he organized training sessions for the Territorial Defense Forces while Kyiv was under siege. Shocked by what they had seen in Bucha, the ex-military decided to stay in Ukraine to help. Thus, The Mozart Group was created - a volunteer organization that trains the Ukrainian military and evacuates civilians from the most dangerous places near the frontlines.
hromadske spent two days with The Mozart Group's evacuation team, led by Irishman Dathan, in Bakhmut and Soledar. See in hromadske's video how foreigners with military experience found themselves in a humanitarian mission in Ukraine.
A unique special operation by our special unit... of intelligent drones (ID).
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 26 december 2022
A «wounded» drone was expertly saved by his brother in arms who didn’t let him fall into enemy hands. IDs are ready to share their unique experiences with their friends – @BostonDynamics pic.twitter.com/kWzYg1VmOi
Video: Russen geven over en granaten gaan als de eersten in een hol onder de grondLeave no one behind! No soldier, no racoon, no drone!
After the onslaught of the 10th Mountain Assault Brigade, russian invaders made the only correct decision - to surrender.
That's how it should be. pic.twitter.com/7U76YsuXVD
Een developer van de S.T.A.L.K.E.R. game is bij Bakhmut gesneuveld:
Volodymyr Yezhov, one of the developers of @stalker_thegame , died in a battle near Bakhmut, defending Ukraine from russian invaders.
Volodymyr was a father of two sons.
Eternal glory to the Hero! pic.twitter.com/jgzZxaZEXO
Iets met gedeeltelijk spiegelen van de tegenstander...Ukraine aims for UN-backed peace summit in February
Ukraine is aiming to hold a peace summit by the end of February – preferably at the United Nations with its secretary general, António Guterres, as a possible mediator – according to its foreign minister.
But Dmytro Kuleba said that Russia could only be invited if the country faced a war crimes tribunal first.
https://www.theguardian.c...t-with-russia-in-february
/hierboven.
RIP Volodymyr Yezhov.
Stalker was episch.
[ Voor 4% gewijzigd door Baserk op 26-12-2022 23:33 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
🚨 #Russia: Air sirens again at the #Engels Air Force Base in #Saratov.
— Igor Sushko (@igorsushko) 26 december 2022
After yesterday's drone attack, they were trying to move a multitude of Tu-95 strategic bombers to a faraway airfield in Siberia. pic.twitter.com/ERF3I2HEuc
Hoe hard is Rusland mogelijk afgeript in een wapendeal met Iran?
🚨 #Russia will reportedly receive a total of 1700 #Shahed suicide drones from #Iran in exchange for 24 Russian Su-35 fighter jets and a number of air defense systems. pic.twitter.com/Y0WXdgsQfF
— Igor Sushko (@igorsushko) 25 december 2022
The Russian Su-35 fighter has a reported unit cost of $85 million. The math comes out to at least $1.2 million per drone that Russia is paying to Iran. However, the cost of the Shahed 136 drone is reportedly just ~$20,000. If this is true, Russia is desperate.
— Igor Sushko (@igorsushko) 25 december 2022
60x MSRP of straatwaarde is very desperate.
Video: Een auto met een Z wordt in Donetsk in brand gestoken.
Also Donetsk gives signals: a car with a "Z" was set on fire in the city pic.twitter.com/DcPK2OBZs8
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 26 december 2022
Video: Op de uitkijk staan:
Constant vigilance!
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 26 december 2022
📹: aleksandrliashuk/TikTok pic.twitter.com/eR6qOM9jpr
Video: Bij Wagner klagen ze over gebrek aan artilleriegranaten.
These men are allegedly from Wagner group, and they blame (in very obscene terms) Russian head of General staff for lack of shells. pic.twitter.com/fC7U34XccV
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 26 december 2022
Monday #NAFOdrone update:
— UNITED24 (@U24_gov_ua) 26 december 2022
🦝$226 971 raised
🦝 2,476 donations made
🦝 $23,029 to go
Our naval drone is over 90% complete, #Fellas! All we need is a finishing touch — so the raccoon can have a finishing touch of his own: https://t.co/XWKxXlgcL3
Video van de drones waarvoor de donaties zijn:
Ukraine is creating the world's first Fleet of Naval Drones — so, we are launching our biggest fundraiser yet🔥It will protect the🇺🇦waters, prevent cities from being struck by missiles, and also help unlock corridors for civilian ships that transport grain. #FleetOfNavalDrones pic.twitter.com/9V07vqZXkl
— UNITED24 (@U24_gov_ua) 11 november 2022
https://u24.gov.ua/navaldrones
[YouTube: Naval Drones: Analyzing Ukraine's Devastating New Weapon]
Video: Als je klaagt, dan klaag je over de juiste instantie/persoon zodat Prigozhin langskomt om jou te bedanken:
On the same day Wagnerites put out the video calling the MoD's chief of staff a "faggot" and "the devil", Prigozhin arrived to Bakhmut to show that he, unlike Gerassimov, is brave and caring. https://t.co/57UoCv8KOz pic.twitter.com/5jtWR3w47P
— Christo Grozev (@christogrozev) 26 december 2022
Onderschept telefoontje:
In this intercepted call, a Russian soldier describes how his commanders are afraid of going out of trenches, how a captured Russian tank is now firing back at them, and more. pic.twitter.com/GpzCML53YZ
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 26 december 2022
Officieren schuilen zoals de ratten, plassen in flesjes en laten de soldaten het weggooien. De bemanning van hun tank is vermoord en er zit een Oekraïense bemanning in de tank hen langs achteren te beschieten.
Het verbaast me dat de verhouding personen / voertuigen in deze fase de oorlog compleet verschilt ten opzichte van het begin. Ik volg de topics sinds het begin van de oorlog en het valt mij op dat er destijds een factor 10-20 meer voertuigen kapot gingen ten opzichte van nu. Het aantal personen dat Rusland verliest is zelf nog wat meer geworden. Ik vraag me dan wel eens af waar die getallen vandaan komen. Is de oorlog vooral een infanterie-oorlog geworden? Ik zie veel artillerie aanvallen voorbij komen, maar ik kan me niet voorstellen dat je ook maar enigszins nauwkeurig doden kunt tellen na een artillerie inslag. De oorlog was in het begin enorm intens, te zien aan al die filmpjes en kapotgeschoten konvooien. Gevoelsmatig zijn het aantal doden aan het begin van de oorlog onderschat en in deze fase overschat.
Die doden worden natuurlijk niet daadwerkelijk geteld. Dat zijn schattingen / extrapolaties van de doden die ze wel gezien hebben.Zenomyscus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:36:
[...]
Het verbaast me dat de verhouding personen / voertuigen in deze fase de oorlog compleet verschilt ten opzichte van het begin. Ik volg de topics sinds het begin van de oorlog en het valt mij op dat er destijds een factor 10-20 meer voertuigen kapot gingen ten opzichte van nu. Het aantal personen dat Rusland verliest is zelf nog wat meer geworden. Ik vraag me dan wel eens af waar die getallen vandaan komen. Is de oorlog vooral een infanterie-oorlog geworden? Ik zie veel artillerie aanvallen voorbij komen, maar ik kan me niet voorstellen dat je ook maar enigszins nauwkeurig doden kunt tellen na een artillerie inslag. De oorlog was in het begin enorm intens, te zien aan al die filmpjes en kapotgeschoten konvooien. Gevoelsmatig zijn het aantal doden aan het begin van de oorlog onderschat en in deze fase overschat.
Ik stel me zo voor dat er elke dag van elk front netjes een rapport komt met een samenvatting van de activiteiten. Als er hevig gevochten is, zullen ze het aantal doden wat hoger rapporteren. Op sommige fronten (Bakmut?) zal het iets accurater zijn, op sommige fronten zal het minder kloppen.
Maar het geeft een aardig beeld van de trends van de verliezen van manschappen. Als totaal getal blijft het een schatting. Niemand zal het precieze cijfer weten.
Grote groepen infanterie worden er tegenaan gegooid, zoals dit:Zenomyscus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:36:
Het verbaast me dat de verhouding personen / voertuigen in deze fase de oorlog compleet verschilt ten opzichte van het begin. Ik volg de topics sinds het begin van de oorlog en het valt mij op dat er destijds een factor 10-20 meer voertuigen kapot gingen ten opzichte van nu.
In the direction of Bakhmut, the enemy is intensifying the pressure with increased numbers of infantry, Volodymyr Nazarenko, deputy commander of the "Freedom" battalion as part of the 4th operational brigade of the National Guard, reported on Espreso TV. pic.twitter.com/DOVO9icwBP
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 27 december 2022
"They are trying to increase the pressure even more with the number of infantry. I am shocked by the amount of manpower they are using. Groups of invaders are walking across the fields, we grind them with artillery, small arms, and they keep storming in large groups," he says. pic.twitter.com/2Yw75UfD2n
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 27 december 2022
Anoniem: 421923
Bakhmut holds, AZOV have arrived and they are angry 🇺🇦✌️ pic.twitter.com/jg3sswcMQ9
— Darth Dawg Jnr 🤠🥕 (@bathdawgNAFO) 25 december 2022
Russian propaganda channels in Telegram increasingly call for a stop of the Bakhmut offensive, explaining that Ukrainians already set up several additional defense lines and having fresh reserves.
— (((Tendar))) (@Tendar) 27 december 2022
Well, who could have seen that? #Ukraine #Bakhmut
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 27-12-2022 11:07 ]
https://www.ad.nl/buitenl...leger-de-oorlog~ac09a285/
Tl;dr Oekraïne moet zich overgeven want anders lost het Russische leger deze situatie op.
We zullen zien, Lavrov heeft een track record van bezopen leugens, maar volgens sommigen houden de Russen het beste nog steeds achter de hand en/of kunnen ze dit nog jaren volhouden.
Hopelijk krijgen de Oekraïense troepen nog wat meer steun om consequent meer dan 1k Russen per dag over de kling te jagen, eens zien wat de Russen dan gaan “bepalen”.
Allemaal fantasie wat die man uitkraamt. Gaat nooit gebeurendr.lowtune schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:00:
Weggooier eerste klas roept ook weer wat:
Tl;dr Oekraïne moet zich overgeven want anders lost het Russische leger deze situatie op.
We zullen zien, Lavrov heeft een track record van bezopen leugens, maar volgens sommigen houden de Russen het beste nog steeds achter de hand en/of kunnen ze dit nog jaren volhouden.
Hopelijk krijgen de Oekraïense troepen nog wat meer steun om consequent meer dan 1k Russen per dag over de kling te jagen, eens zien wat de Russen dan gaan “bepalen”.
Ahhh tot nu toe hadden ze alleen bloemenmeisjes gestuurd ofzo, maar dan nu komt het echte Russische leger uit den mouw geschud ? Blijf me toch verwonderen hoe zo'n Lavrov het doet, al jaren van dit soort quatsch uit z'n mond blijven krijgen, moet toch een bijzonder slag mens zijn.dr.lowtune schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:00:
Anoniem: 421923
net zoals die gast bij de VN.gekkie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:03:
[...]
Ahhh tot nu toe hadden ze alleen bloemenmeisjes gestuurd ofzo, maar dan nu komt het echte Russische leger uit den mouw geschud ? Blijf me toch verwonderen hoe zo'n Lavrov het doet, al jaren van dit soort quatsch uit z'n mond blijven krijgen, moet toch een bijzonder slag mens zijn.
Het zijn ijzersterke acteurs. Gewoon jarenlang met een gladgestreken gezicht kunnen liegen zonder er zelf bij te gaan lachen. Op zich een hele kunst.
Nogal. De enige reden dat dit voorstel er is, is omdat het Russische leger het niet kan winnen. En nu moeten hun eisen ingewilligd worden, anders komt het Russische leger, dat dus al 10 maanden het probleem niet kan oplossen, het wel even oplossen?gekkie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:03:
[...]
Ahhh tot nu toe hadden ze alleen bloemenmeisjes gestuurd ofzo, maar dan nu komt het echte Russische leger uit den mouw geschud ? Blijf me toch verwonderen hoe zo'n Lavrov het doet, al jaren van dit soort quatsch uit z'n mond blijven krijgen, moet toch een bijzonder slag mens zijn.
Ik bedoel, zelfs als je pro-Putin bent moet dit toch debiel overkomen, of niet?
Anoniem: 1032405
Het is bijna meelijwekkend hoe in en in triest dit alles tot nu toe is verlopen. Ware het niet dat de russische manier van werken op alle fronten beestachtig is waardoor medelijden misplaatst zou zijn.
Het blaffen werkt niet meer, tactische en strategische militaire plannen blijven falen, het leger wordt met de dag verder gedecimeerd, de handelsbanden met het Westen zijn voorlopig als een slagader doorgesneden.
Het enige wat de russen hier nog uit zouden kunnen halen is een handjevol verschroeide aarde, door henzelf verbrand, doordrenkt met russisch bloed.
Meer kan ik er toch echt niet van maken.
We kunnen speculeren hoe lang de russen dit nog vol zouden kunnen houden en doen alsof er nog iets te behalen valt... Maar ze hebben met dit conflict al op zoveel verschillende fronten verloren dat het simpelweg niet meer te verkopen valt.
Waar het op neerkomt: rusland is niet langer een relevante speler op het moderne geopolitieke bordspel.
Ze zijn juichend en overmoedig het drijfzand in gelopen en zakken steeds iets dieper weg, ondertussen met grote bek nog steeds dreigen aan de omstanders: 'Wacht maar tot we eruit komen, dan zullen jullie wat meemaken!'
Maar ze zullen zinken en verdrinken.
We weten onderhand toch wel dat dit een buikspreekpop is die verhaaltjes opdist voor binnenlandse consumptie? Al dat gezever is helemaal niet voor ons bedoeld.Gaius schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:31:
[...]
Nogal. De enige reden dat dit voorstel er is, is omdat het Russische leger het niet kan winnen. En nu moeten hun eisen ingewilligd worden, anders komt het Russische leger, dat dus al 10 maanden het probleem niet kan oplossen, het wel even oplossen?
Ik bedoel, zelfs als je pro-Putin bent moet dit toch debiel overkomen, of niet?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Zo kort na de bevrijding van Kherson en zolang er dagelijks 500+ doden vallen kan er niet gesproken worden van een patstelling, er zijn gewoon flinke gevechten gaande en beide partijen zien de situatie niet als uitzichtloos. Beide partijen zijn er heilig van overtuigd te kunnen winnen.hoevenpe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
[...]
Verwacht geen nieuwe 'ronde', vrijwel onopgemerkt een paar duizend per dag oproepen is voldoende om verliezen aan te vullen.
De mobilisatie heeft in ieder geval ervoor gezorgd dat het Russische leger beter in balans is, tot een paar maanden geleden was er een acuut probleem met vooral infanterie:
[Afbeelding]Het is een slijtageslag, echt grote offensieve acties wordt lastig maar verdedigend heeft Rusland door de mobilisatie meer capaciteiten dan voorheen. Alles gericht op het behouden van de huidige patstelling.
De Oekraïense oorlog tussen 2014 en 2022 was meer een patstelling, de Minsk-akkoorden waren getekend en niemand wist hoe het daarna nog verder moest.
Als aanvulling, er zijn recent wat foto's van het slagveld rond Bakhmut opgedoken waarop veel Russische doden te zien zijn. Neem aan dat de meeste mensen die foto's wel gezien hebben daar ze gedeeld werden door de bekende Twitter kanalen.user109731 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:46:
[...]
Grote groepen infanterie worden er tegenaan gegooid, zoals dit:
[Twitter][Twitter]
Wat niet op het plaatje staat, is de munitie voor de artillerie dat in deze interview besproken wordt.hoevenpe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:39:
[...]
Verwacht geen nieuwe 'ronde', vrijwel onopgemerkt een paar duizend per dag oproepen is voldoende om verliezen aan te vullen.
De mobilisatie heeft in ieder geval ervoor gezorgd dat het Russische leger beter in balans is, tot een paar maanden geleden was er een acuut probleem met vooral infanterie:
[Afbeelding]Het is een slijtageslag, echt grote offensieve acties wordt lastig maar verdedigend heeft Rusland door de mobilisatie meer capaciteiten dan voorheen. Alles gericht op het behouden van de huidige patstelling.
De fase van rolling artillery barrages die alles platgooien zodat de tanks erachteraan kunnen rijden en de infanterie kan erachter lopen, is voorbij. Nu sturen ze de infanterie tot in het schietbereik van de geweren, de Oekraïners pinnen hen neer en laten de mortieren, artillerie,... hun werk doen.
Zoals in de interview bij Lindybeige gezegd werd: "Als 1% van de doden door het schieten met geweren komt, dan is het al veel. Het zijn de mortieren, artillerie, tanks,... die de doden maken.".
Anders gezegd: Als de vijand geen munitie tot aan mortieren, artillerie, tanks,... kan brengen, dan kan de vijand tot 99% van hun effectiviteit kwijt zijn. Dat wordt een hele scheve verhouding en de kill/death-ratio kan van 10x naar de 100x oplopen.
Dan spreken we nog niet over de overlevingskansen van de soldaten gaan in de eerste 100 dagen omhoog. De meerderheid van de Oekraïners zijn al door de eerste 100 dagen en de mobiks worden snel in de meat grinder geduwd.
Een miljoen mobiks stelt niet veel voor als hun slagkracht op -99% gehouden wordt. Zolang er genoeg munitie naar de Oekraïners gaat, kunnen miljoenen mobiks over de kling gejaagd worden. Als Rusland het echt wilt, dan wordt hun bevolkingspiramide omgehakt zoals een boom.
Ukraine fires up to 5000 artillery rounds each day (the Russians fire many more). With the US producing just 14,000 shells per month (European figures are not available, but they are probably similar), there is a drastic shortfall in this vital ammunition type.
Despite a ramping up of US production, quantities won’t increase until 2024. And, as a NATO official quoted in The New York Times describes it, 20 of NATO’s 30 members are “tapped out” in regards to supplying ammunition to Ukraine. The situation for air defence missiles and precision weapons is also trending towards shortages in 2023 if the fighting continues and production doesn’t increase.
Als de traditionele dingen op raken moeten we maar over gaan naar Leopard 1/2’s en F16’s.XWB schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:41:
@rapture Anderzijds moet ook Oekraïne opletten met verbruik van munitie, ze verbruiken veel meer dan er geproduceerd wordt en de westerse voorraden zijn ook niet oneindig (maar misschien wel groter dan Rusland?).
[...]
Daarvan is er nog ruim voldoende stock en ammo.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Oekraïne zal in 2023 een “catastrofale” daling van het geboortecijfer meemaken. Dat zegt Ella Libanova, directeur van het Ptoukha Instituut voor Demografie en Sociale Studies in Oekraïne. Volgens haar zijn er ook risico’s dat de bevolking van het land tegen 2030 zal afnemen tot minder dan 35 miljoen. De Wereldbank schatte de bevolking van Oekraïne in 2021 nog op ruim 43 miljoen.
“Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer mensen we verliezen door oversterfte”, zegt Libanvoa tegen de nieuwssite ‘The Kyiv Independent’. Helaas blijven nog veel levens verloren gaan door de Russische aanvallen, maar steeds meer Oekraïeners sterven ook door stress, slechte voeding en onvoldoende medische zorg. Hierdoor kan de demografie van Oekraïne binnen enkele jaren een enorme aardverschuiving meemaken.
Voor 155 mm artilleriemunitie kan je best naar Zuid-Korea kijken die 2240 self-propelled 155mm en 1848 towed 155mm hebben. Daar is de productie en voorraad berekend om 4k arties te voederen.XWB schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:41:
@rapture Anderzijds moet ook Oekraïne opletten met verbruik van munitie, ze verbruiken veel meer dan er geproduceerd wordt en de westerse voorraden zijn ook niet oneindig (maar misschien wel groter dan Rusland?).
[...]
De oorlog is nu ook een stuk statischer dan in het begin, toen UA met kleine eenheden gewapend met Javelins, NLAWS en drones nog vrij makkelijk gigantisch veel schade konden aanrichten in de aanvoerlijnen van de russen. Toen hadden de russen geen enorme lappen grond onder controle maar trokken ze op in smalle corridors door verder ongezuiverd terrein.Zenomyscus schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:36:
[...]
Zoals dit gebied net ten Noord-Oosten van Kyiv:
:fill(white):strip_exif()/f/image/PIF7uSq3ltbNKNHBkVS0Dked.png?f=user_large)
En iets daarboven rond Chernihiv:
/f/image/Rl7oQTTRStEAT1Z4cZnDyZW8.png?f=fotoalbum_large)
Die witte vlekken zijn dan ook echt witte vlekken voor de Russen. Een paar man op een stel quads en een lading Javelins kan dan vrijwel ongezien elk punt van je aanvoerlijnen bereiken zonder al te veel risico. In de Donbass zal dat wat moeilijker gaan verwacht ik zo, aangezien de Russen dat gebied voor een deel al sinds 2014 onder controle hebben.
Getekend,
Leunstoelgeneraal der Kantoorstrijders b.d.
Op een gegeven moment moet het Westen tot de comclusie komen dat de voorraden uitgeput raken als ze in dit tempo door blijven gaan.XWB schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:41:
Je zou tot de conclusie kunnen komen dat NATO een direct gevecht met de Russen had verloren op basis van beschikbare voorraden. De NATO heeft echter ingezet op luchtoverwicht, waarbij de luchtmacht een grote rol speelt.
Als het nog veel langer duurt moet het Westen andere strategie gaan gebruiken, eentje waarbij wapens ingezet worden die én effectief zijn, én voldoende beschikbaar. Westerse tanks sturen heeft weinig zin als er geen 155mm munitie meer is bijvoorbeeld.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Tanks sturen heeft prima zin dan, die gebruiken geen 155mm artillerie munitie namelijk?asing schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:46:
[...]
Op een gegeven moment moet het Westen tot de comclusie komen dat de voorraden uitgeput raken als ze in dit tempo door blijven gaan.
Je zou tot de conclusie kunnen komen dat NATO een direct gevecht met de Russen had verloren op basis van beschikbare voorraden. De NATO heeft echter ingezet op luchtoverwicht, waarbij de luchtmacht een grote rol speelt.
Als het nog veel langer duurt moet het Westen andere strategie gaan gebruiken, eentje waarbij wapens ingezet worden die én effectief zijn, én voldoende beschikbaar. Westerse tanks sturen heeft weinig zin als er geen 155mm munitie meer is bijvoorbeeld.
Vanuit de Navo leunen we idd niet op artillerie zoals vanuit de Russische doctrine, daarvan heeft de navo veel minder nodig, en daarom ook minder op voorraad. Een vergelijking daarop en/of conclusies aan die voorraad van 1 kaliber hangen is idd niet heel reeel.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 27-12-2022 13:57 ]
PSN
Enfin, dat afmaken gaat gewoon een boel munitie kosten. Ik snap wel dat ze met clustermunitie willen gaan werken.... Niet voor niet dat die mobile tussen de bomen zo de klos zijn (versplintering van bomen)
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Daarover kwam ik vandaag een mooi artikel tegen: How Ukraine’s 1st Tank Brigade Fought A Russian Force Ten Times Its Size—And Won_Eend_ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:13:
[...]
En iets daarboven rond Chernihiv:
[Afbeelding]
Die witte vlekken zijn dan ook echt witte vlekken voor de Russen. Een paar man op een stel quads en een lading Javelins kan dan vrijwel ongezien elk punt van je aanvoerlijnen bereiken zonder al te veel risico.
Hoe is het daar mee afgelopen?
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Eeuh nee.technoaddict schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:02:
Je mag er toch vanuit gaan dat alle NATO landen die munitie kunnen produceren de productie tot de max hebben opgeschroefd en een groot deel richting Oekraïne sturen? Als Rusland al dagelijks een veelvoud van munitie verbruikt ten opzichte van Oekraine dan moeten ze wel een flink aantal fabrieken hebben die veel kunnen produceren, en dus ook aan grondstoffen weten te komen. Kan me niet voorstellen dat ze een voorraad hebben tot aan Tokio.
Munitie is duur genoeg om te produceren en een tijd houdbaar.
De methode tot nu toe is bij ingebruik name van een nieuw wapen in 1 keer een lading munitie produceren en opslaan. Die is vaak genoeg om een tijd een conflict uittezingen. Is je voorraad op dan hoop je dat 1 van je bondgenoten nog wat heeft liggen (Alleen gebruikt bijna iedereen die tactiek). Heb je dan weer nieuwe munitie nodig dan moet de oude productielijn uit de opslag gehaald worden. Weer in elkaar gezet worden. Onderhoud en modernisatie waar nodig. En als allerlaatste bekijken hoe het ook elkaar werkt.
Je kan bedenken dat het goedkoper en rendabeler is om een gestaag maar qua volume klein aantal munitie over lange periode te maken dan een grote productielijn voor een korte periode. Dat doe je alleen in een oorlogseconomie als je geen andere keuze hebt.
Dus wat je nu ziet is dat Rusland de voorraad munitie opmaakt en ook de oude noodvoorraad munitie moet aanspreken die oude uitgefaseerde reserve voorraad wapen gebruiken. (koude oorlog).
Natuurlijk kunnen ze nog wel produceren. Maar echt opschalen kost tijd en mankracht die je niet voor andere klussen kan inzetten.
En daar komen we in de huidige fase van de oorlog terecht. Een uitputtingsslag wie het het langste met de huidige voorraden kan uitzingen. Voor Rusland betekend dat consolidatie van wat ze hebben. Ingraven van vooral goedkope en slecht uitgeruste infanterie. Die hebben alleen als doel om huidige posties te behouden of de vijand bezig te houden. En ja tijd winnen tot je weer iets hebt opgebouwd.
Verwerkt in deze lijst..C00P schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:30:
Weten jullie nog aan het begin van de invasie, die lange Russische colonne die gestrand was door modder, onvoldoende brandstof, goedkope Chinese banden...(was 40km lang als ik het goed herriner)
Hoe is het daar mee afgelopen?
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Als het echt moet kan dit wel snel opgeschaald worden.D-dark schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:40:
[...]
Eeuh nee.
De methode tot nu toe is bij ingebruik name van een nieuw wapen in 1 keer een lading munitie produceren en opslaan. Die is vaak genoeg om een tijd een conflict uittezingen. Is je voorraad op dan hoop je dat 1 van je bondgenoten nog wat heeft liggen (Alleen gebruikt bijna iedereen die tactiek). Heb je dan weer nieuwe munitie nodig dan moet de oude productielijn uit de opslag gehaald worden. Weer in elkaar gezet worden. Onderhoud en modernisatie waar nodig. En als allerlaatste bekijken hoe het ook elkaar werkt.
Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het neerzetten van productielijnen. En tijdens covid hebben we gezien hoe in enkele maanden de productiecapaciteit van bepaalde medische apparaten verveelvoudigd kon worden: productielijnen, supply chains, personeel, logistiek. Uiteindelijk heeft het Westen echt voldoende industriële capaciteit en de organisatie om dit te regelen.
De vraag is wie het voortouw neemt en de rekening oppakt in de huidige situatie. Als een overheid met een beetje omvang een order neerlegt dan kan dat al voldoende zijn.
Dat zou je denken idd. Maar buiten de UK en de VS, heb ik het idee dat Europa nog steeds de kat uit de boom aan het kijken is. En hoopt op een einde waarbij ze zelf niet veel meer hoeven doen, naast zo nu en dan wat surplus naar Oekraïne sturen.technoaddict schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:02:
Je mag er toch vanuit gaan dat alle NATO landen die munitie kunnen produceren de productie tot de max hebben opgeschroefd en een groot deel richting Oekraïne sturen? Als Rusland al dagelijks een veelvoud van munitie verbruikt ten opzichte van Oekraine dan moeten ze wel een flink aantal fabrieken hebben die veel kunnen produceren, en dus ook aan grondstoffen weten te komen. Kan me niet voorstellen dat ze een voorraad hebben tot aan Tokio.
Zelfs na bijna een jaar oorlog, zie ik Europa niet bij machte om ook maar iets reëels van de grond te krijgen. Terwijl er waarschijnlijk al wel tientallen miljoenen zijn verkwanseld aan adviesbureaus en rekenkamers.
Het feit dat er laatst een melding werd gemaakt van het opraken van bestaande voorraden, is tekenend voor de besluiteloosheid in Europa. Wat heb je dan bijna een jaar zitten doen. Je ziet het van verre aan komen, maar laat het maar gebeuren. Want Putin zal toch niet.....................
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Deze drone schijnt een DJI drone te zijn, gemodificeerd door de Oekrainers.
Ukrainian kamikaze drone chasing a Russian BMP.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 27 december 2022
Full video - https://t.co/fnGh5K9YVO pic.twitter.com/XevrAlKxxQ
Volledige video met nog veel meer explosies:
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1607732164438769670]
nope
Wikipedia: Russian Kyiv convoy
Een hele hoop is vernietigd door javelins en snipers, enkele eenheden reden weg waar velen ook van werden vernietigd.
Een high commanding officer kwam kijken naar het begin van de colonne en werd daar uitgeschakeld door een sniper.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Slecht voorbeeld van mij....YakuzA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:55:
[...]
Tanks sturen heeft prima zin dan, die gebruiken geen 155mm artillerie munitie namelijk?
Vanuit de Navo leunen we idd niet op artillerie zoals vanuit de Russische doctrine, daarvan heeft de navo veel minder nodig, en daarom ook minder op voorraad. Een vergelijking daarop en/of conclusies aan die voorraad van 1 kaliber hangen is idd niet heel reeel.
Anyway, als we op een gegeven moment door de verkrijgbare munitie heen zijn (oud Russisch spul uit voormalig oostblok of NATO spul) we moeten omzien naar iets anders. Liefst ervoor al, want als je je tanks en houwitzers stil hebt staan wegens gebrek aan ammo en alles moet doen met bijvoorbeeld F16s, dan mis je ook de boot.
Ik zie Kherson Oblast en de Krim wel terug in UA handen komen. Als ze in staat zijn om door te breken naar Tokmak en Melitopol. Dan worden alle supply lines afgesloten en volgt er wederom een rout. Dat zal met de Dobass een heel ander verhaal worden. Daar zijn supply lines prima in orde en iedereen zit ingegraven. Alleen als ze Kreminna terug veroveren, dan doen ze de Russen daar pijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Onthou, keer Lavrov 180 graden om en het verhaal is 100% redelijk:dr.lowtune schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:00:
->Lavrov zei ook dat de bal nu bij Washington ligt als het gaat om het beëindigen van de oorlog. "Zij kunnen het verzet van Oekraïne op elk moment stoppen", verwees Lavrov naar de miljardensteun van de Amerikanen aan Oekraïne.
Lavrov zei ook dat de bal nu bij Moskou ligt als het gaat om het beëindigen van de oorlog. "Zij kunnen de aanval van Rusland op elk moment stoppen", verwees Lavrov naar de dienstplicht van de Russen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Gelukkig zijn de Britten niet hiermee eens, ze betalen een fabriek in Cheshire om de helft van de productielijnen te laten draaien en on-demand kunnen ze de andere helft van de machines inschakelen om de productie te verdubbelen.D-dark schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:40:
[...]
Eeuh nee.
Je kan bedenken dat het goedkoper en rendabeler is om een gestaag maar qua volume klein aantal munitie over lange periode te maken dan een grote productielijn voor een korte periode. Dat doe je alleen in een oorlogseconomie als je geen andere keuze hebt.
Het kost wat, maar een land die oorlog serieus neemt, heeft zulke contracten.
Ik weet dat weinigen verwacht hebben dat een PzH 2000 300 schoten per dag kan doen. Daarop is de productie en voorraden niet berekend.
Jammer dat Oekraïne het oude contract niet overgenomen heeft. Voor de Euromaidan exporteerde Oekraïne 2 miljoen 152mm artilleriegranaten per jaar naar Rusland. Voor een arm land kon het te duur zijn. Anders hadden ze sinds 2014 tot 16 miljoen 152mm artilleriegranaten kunnen opsparen. 2 miljoen gedeeld door 365 dagen is 5479 artilleriegranaten per dag.
Kamil Galeev heeft uitgelegd hoe grondstof-oligarchen op een hoge rang de grondstoffen zoveel mogelijk naar het buitenland sturen, want bij een zwakke Roebel, krijgen ze meer Roebels per dollar. Zo wordt een binnenlandse grondstoffentekort gecreëerd en de machinebouwers beginnen het duurdere staal, energie,... door te rekenen. De grondstoffen-oligarchen zijn niet daarmee eens en vinden dat de machinebouwers niet teveel geld/macht mogen vergaren. Dan sturen ze de productie naar het buitenland en als het buitenland de technologie niet heeft, dan sturen ze Russische technologie naar het buitenland.
Oekraïense artilleriegranaten kopen betekent dat een Oekraïense baas rijk van wordt en geen geld uitgeeft om macht/invloed in Rusland te kopen. Russische artilleriegranaten kopen betekent dat een industriële oligarch op een lage rang rijker wordt en meer macht/invloed in Rusland kan kopen. Als de hiërarchie van de oligarchen is working as intended, dan hebben ze de Russische industriële productie zwak gehouden.
De productie van 120mm mortiergranaten, 122mm en 152mm artilleriegranaten zijn in Oekraïne opgestart.

https://mil.in.ua/en/news...o-be-produced-in-ukraine/
Voor direct gebruik heeft het geen kleurtje nodig. Het zal wel verschoten zijn voordat het blank metaal kan oxideren.
PSN
🇺🇦🤝🇺🇸The United States handed over to Ukraine two additional NASAMS SAM batteries and missiles for them.#UkraineWar #UkraineWillWin #Ukraine️ #UkrainianArmy #Ukraina #ukrainecounteroffensive #UkraineRussiaWar️ #Ukrainian #RussiaIsATerroristState pic.twitter.com/dFpdIzNAQU
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 27 december 2022
PSN
Dit.rapture schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:38:
[...]
Wat niet op het plaatje staat, is de munitie voor de artillerie dat in deze interview besproken wordt.
[YouTube: Ukrainian artillery planner Russia-Ukraine War End-December update [ENGLISH subtitles "cc" button]]
[...]
Dit interview met Oekraïnse artillerie planner 'Arty Green' is zo'n beetje het beste aan nieuwsbron.
Inzicht, kennis, common sense.
Puike kerel.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Er zijn wel beelden maar het enige wat je ziet zijn wolkenYakuzA schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:06:
Een update over de explosie op Engels, en voornamelijk dat er nog geen satelliet beelden zijn om iets te verifiëren over de rondgaande geruchten over schade:
[YouTube: Boxing Day Engels Air Base Strike Analysis]

https://www.volkskrant.nl...na-val-uit-raam~b9f6d7ea/
Dodelijke feestjes.Ook Antov zou uit een raam zijn gevallen, of mogelijk zijn gesprongen. Hij was met drie anderen in Rayagada in Oost-India om zijn verjaardag te vieren. Afgelopen vrijdag kwam al een van zijn reisgenoten om. Vladimir Boedanov overleed door een hartaanval, aldus de plaatselijke politie. Mogelijk was die het gevolg van de alcoholconsumptie van het gezelschap.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Owh das geen kunst, gewoon onderdeel van de cultuur. (niet alleen in Rusland)Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:04:
[...]
Gewoon jarenlang met een gladgestreken gezicht kunnen liegen zonder er zelf bij te gaan lachen. Op zich een hele kunst.
Boeit niet wat de situatie is, ook niet na 7 bier, dat emotieloze gezicht is er nog steeds. 1 rimpel verkeerd kon namelijk al reden zijn voor een enkeltje goulach/t gevang
[ Voor 21% gewijzigd door D_Jeff op 27-12-2022 23:00 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
⚡️ ISW: Russian forces in the Bakhmut direction are exhausted.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 28 december 2022
Analysts assessed the situation and believe that events may be approaching the climax, as it was in Kherson. Russia is running out of resources.
👉 Follow @Flash_news_ua pic.twitter.com/YQSNZ3aBWU
Komen de januari lichting mobiks te laat?
Zou wel mooi zijn toch, zo net voordat een nieuwe lichting komt dat de grenzen weer (enorm) zijn verschoven. Dat gaan ze met een nieuw zooitje mobiks nooit terugwinnen namelijk, die worden er vooral geplaatst om de positie te houden.NiGeLaToR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:07:
[Embed]
Probleem is niet de mobiks maar materieel voor de mobiks om af te schieten. Er staan levende Russen bij Bakhmut Gerasimov voor "pider" uit te maken omdat de levering van munitie stokt.NiGeLaToR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:07:
[Embed]
Oslik blyat! Oslik!
Laten we het hopen, helemaal als dat betekent dat de mobiks naar nog slechter geprepareerde stellingen moeten worden gestuurd, zodat ze nog iets gedemotiveerder aan de strijd beginnen.NiGeLaToR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:07:
[Embed]
Jup, zoals ik vd week al schreef: ik heb de indruk dat al die papieren voorraden er niet zijn. Niet aan tactische wapens / raketten, niet aan artillerie en munitie, niet aan pantservoertuigen en tanks.dion_b schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:31:
[...]
Probleem is niet de mobiks maar materieel voor de mobiks om af te schieten. Er staan levende Russen bij Bakhmut Gerasimov voor "pider" uit te maken omdat de levering van munitie stokt.
Er vliegen niet dagelijks 100+ raketten Ukraine in, omdat ze er niet zijn. Er geen geen dozijn tanks per dag meer de lucht in, omdat ze er niet zijn, etc. Logica is soms een prima manier om door alle onzin heen te prikken. Maargoed, het is maar een theorie op basis van observatie van de flarden info die ons bereiken.
Vergeet niet dat UA er belang bij heeft de overrapportage van Russische zijde te gebruiken - als we namelijk overtuigt zijn dat Rusland niet zo veel meer heeft hoeven wij UA niet zoveel te geven.
Maargoed, we kunnen alleen maar raden - de Rusland fans menen nog steeds dat de mobiks de vijand hebben verzwakt zodat de elite troepen de klus binnenkort kunnen afmaken. Hoe vertaal je Der Untergang naar het Russisch eigenlijk?
oudere mannen met overgewicht, ik snap dat ze dan goed willen ventileren om de kans op Corona te verkleinen, maar dat dat dan zo'n risico inhoud, wat een pech.lost95 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:43:
En wederom een slachtoffer van een open raam:
https://www.volkskrant.nl...na-val-uit-raam~b9f6d7ea/
[...]
Dodelijke feestjes.
een treffende spreuk
‘Mijn woede tegen de Russen zal, vrees ik, eeuwig zijn’
De eerste dag van de invasie heeft ze nog scherp voor ogen:
Ze vertelt dat ze vervolgens haar kinderen wakker maakte, en hun uitlegde dat ze niet naar school gaan en voortaan moeten onderduiken. De Oekraïense veiligheidsdienst neemt het dan over, en daar is eigenlijk niet tegen in te gaan:Toen in alle vroegte de eerste bommen rond Kiev insloegen, lag Olena Zelenska te slapen. ‘Ik werd wakker van gestommel. Het waren explosies, maar dat begreep ik niet meteen.’ Dromerig strekte ze haar arm uit naar de andere kant van het bed. Leeg.
Ze had een tijdje op haar man gewacht nadat hij ’s nachts op televisie en sociale media een toespraak had gegeven. Strak in het pak sprak hij de Oekraïners moed in en deed – in hun eigen taal – een beroep op de Russische burgers om een desastreuze oorlog af te wenden. Zelenska was, ‘erg moe van de constante spanning van de voorgaande dagen, weken’, toch in slaap gevallen voordat hij thuiskwam.
Die donderdagochtend 24 februari sprong ze uit bed om haar echtgenoot te zoeken. Ze trof hem, alweer aangekleed, in een andere kamer van de presidentiële villa. Volodimir Zelenski hoefde niets te zeggen. Ze wist het al: de invasie was begonnen.
Verderop vertelt Olena waar zij en Zelensky opgroeiden, waar ze elkaar leerden kennen en dat ze samen een televisieshow maakten. Zij was scriptschrijver, hij de komediant. Beide hebben Russische roots:De veiligheidsdienst verordende dat zij en de kinderen die avond Kiev moesten verlaten. ‘We hadden, helaas, geen andere keuze dan te vertrouwen op hun professionaliteit. Als zij je verraden, heb je geen enkele kans om te overleven.’
Verraad, infiltratie, collaboratie, sabotage, een Russisch doodseskader: er was zoveel meer dan de luchtaanvallen op Kiev dat het gezin direct bedreigde. ‘De vijand heeft mij als doelwit nummer 1 gemarkeerd. Mijn gezin als doelwit nummer 2’, zei Zelenski in een toespraak de volgende ochtend. Hij had nog vluchtig afscheid van zijn vrouw en kinderen genomen voordat die naar een – nog steeds – geheime locatie in Oekraïne werden gebracht, vrijwel afgesloten van de buitenwereld.
Ze verklapt tevens dat Zelensky zijn presidentschap had aangekondigd zonder met haar te overleggen:Leeftijdsgenoten Olena Kijasjko en Volodimir Zelenski groeiden op in Russisch sprekende families in de vervuilde industriestad Krivi Rih, ruim vierhonderd kilometer ten zuidoosten van Kiev. Het is zo’n plek waar, ook nadat de Sovjet-Unie was uiteengevallen, de culturele band met Rusland decennialang sterker bleef dan het Oekraïens nationalisme. De twee leerden elkaar kennen op de middelbare school en werden verliefd op de universiteit, waar zij architectuur en hij rechten studeerde. Studies waar ze weinig mee deden nadat het lokale cabaretgezelschap Kvartal 95, dat zij hadden opgericht, was uitgegroeid tot een productiemaatschappij van televisieshows. Hij was de steracteur en komiek, zij de scriptschrijver. Hij stond in de schijnwerpers en zij achter de schermen. In 2003 trouwden ze en kreeg zij de vrouwelijke variant van zijn achternaam: Zelenska.
Zelenska moet ook toegeven dat de rol first lady haar zwaar beviel. Naar haar mening hadden zij en Zelensky een prima leven met de televisieshows, maar sinds ze politiek betraden heeft ze te maken met veel negativiteit, beledigingen en heeft ze maar weinig met alle plichtplegingen die erbij komen:Zelenski werd een beroemde – en rijke – televisieacteur. In de komische serie Dienaar van het volk (2015-2019) speelde hij al de president van Oekraïne voordat hij het in 2019 echt werd. Minder bekend is dat hij, toen hij op oudejaarsavond 2018 live op televisie zijn kandidatuur aankondigde, dat niet vooraf met Zelenska had overlegd. Waarschijnlijk omdat hij wist dat zij niet enthousiast zou zijn over een leven in de politiek en hij haar zo voor een voldongen feit kon plaatsen.
Het lezen van alle hatelijke reacties kwam vanzelf ten einde toen ze haar telefoon moest inleveren:Jaren later wil Zelenska niet zeggen of ze daar verbijsterd of boos over was. Wel dat het leven als first lady haar zwaar viel. ‘Ik begrijp dat niet iedereen je aardig kan vinden en dat het een politieke strijd is, maar vanaf de eerste dag van de campagne kregen wij allebei zoveel negativiteit over ons heen. Ik trek me die beledigingen persoonlijk aan.’ Ook haar relatie werd er minder vrolijk van. ‘Wij hebben altijd heel veel lol samen. We zijn ook een beetje concurrenten en halen steeds grappen met elkaar uit. Ik moest mezelf gaan tegenhouden om dat te doen want je kunt niet, waar andere mensen bij zijn, de president voor gek zetten.’ Ze had weinig met de plichtplegingen die als presidentsvrouw van haar verwacht werden en kwelde zichzelf door alle hatelijke reacties te lezen die ze op haar sociale media kreeg.
Uiteindelijk heeft ze haar persoonlijke strijd opzij weten zetten, omdat haar ongemakken heel klein zijn in vergelijking wat andere mensen meemaken in het land:Een slechte gewoonte waar ze abrupt mee moest stoppen toen ze in de vijf weken dat ze met haar kinderen ondergedoken zat ook haar telefoon had moeten inleveren en via handgeschreven briefjes met de buitenwereld moest communiceren.
Zelensky en Zelenska zien elkaar nog nauwelijks, bij elkaar slapen is geen optie:‘Het klinkt misschien vreemd, maar ik voel me nu zelfverzekerder dan toen. Niet comfortabeler, maar wel sterker. Mijn persoonlijke emoties en ongemakken zijn zo klein in vergelijking met wat andere mensen meemaken, dat ik geen recht heb om op wat voor manier dan ook onzeker te zijn.’ Sinds ze na het Oekraïens succes in de slag rond Kiev terug kon keren, vervult ze functies waarin ze zich nuttig voelt: de rol als ambassadeur van haar land en pleitbezorger voor aandacht voor de trauma’s van alle Oekraïners.
Ze hoeft het reizen en publiekelijk optreden niet leuk te vinden om er bescheiden bevrediging uit te halen. 'Vanuit een oprechte emotie en verlangen om op dit moment van nut te zijn. Maar ik overschat mijn capaciteiten niet.'
Ze vertelt nog wat over haar zoon, die alleen maar met oorlog bezig is:Sinds zij in april terugkeerde naar Kiev is het gezin Zelenski ‘helaas nog niet’ werkelijk herenigd. ‘Wij slapen elders, de president op zijn werk.’ Ze telt op haar vingers hoe vaak het gezin samen heeft kunnen eten en komt niet verder dan vier. ‘We bellen hem voor we naar bed gaan en soms zie ik hem hier’, in het presidentiële kantoor. Als haar kinderen slapen, ligt zij vaak wakker, alleen. ‘Ik kan eindeloos naar nieuws zoeken. ’s Nachts komen de ellendige gedachten.’
Zelenska erkent ook dat wanneer de oorlog ooit voorbij zal zijn, het land met een gigantisch trauma zal achterblijven:Vooral haar negenjarige zoon ‘mist zijn vader vreselijk’. Ze heeft haar jongste sinds het begin van de oorlog zien veranderen van 'een vrolijk kind met een heleboel interesses in iemand die alleen maar bezig is met soldaat worden’. Kirilo ‘wijst alles af wat niet met het leger te maken heeft. Vóór de oorlog danste hij graag, maar nu weigert hij categorisch. “Hier zal ik later toch niets aan hebben”, zegt hij dan.’
En om af te sluiten: Zelenska is opgegroeid in Krivi Rih en heeft - net als haar man - Russische roots. Vloeken doet ze dan ook in het Russisch:Ze ziet haar zoons gedrag als zijn psychologische manier om met de oorlog om te gaan. ‘Niemand in Oekraïne kan zeggen dat hij helemaal in orde is.’ Haar meeste werk in eigen land heeft daarmee te maken. ‘Na de oorlog zullen naar schatting anderhalf miljoen beschadigde militairen terugkeren in de samenleving. En dan tel ik de burgers die gewond raken, die ooggetuigen zijn van moorden, dierbaren verliezen en hun huis kwijtraken nog niet mee.’ Wij Oekraïners zijn allemaal op een of andere manier getraumatiseerd. We kunnen niet wachten op de overwinning om daarmee bezig te zijn.'
In een land waar voorheen weinig aandacht was voor geestelijke gezondheid, hoopt Zelenska de ruimte te scheppen om over de pijn te praten. Al ziet ze die voor zichzelf nog nauwelijks. 'Het is moeilijk om jezelf nu te analyseren, daar is geen tijd voor. ‘Waarschijnlijk zullen we pas na de overwinning ontspannen en echt beseffen wat er met ons is gebeurd. Dan moet er een systeem zijn dat mensen kan helpen met hun geestelijke problemen. We zullen tientallen jaren met de fysieke en mentale gevolgen kampen. Maar ik wil echt geloven in posttraumatische groei: dat iedereen van deze beproevingen beter, moediger en veerkrachtiger zal worden. Ook ik.’
Woede, haar primaire reactie van 24 februari, overheerst nog steeds. En hoewel ze met haar kinderen en in haar officiële hoedanigheid als first lady altijd Oekraïens spreekt, borrelt die boosheid en afschuw tegen Poetin en diens geweld op in het Russisch. ‘Ik zou liegen als ik zou zeggen dat dat er niet doorheen glipt. Woede uit zich in je moedertaal. En mijn woede [tegen de Russen] zal, vrees ik, eeuwig zijn.’
[ Voor 30% gewijzigd door teacup op 28-12-2022 19:26 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Lijkt helaas te kloppen.TheBrut3 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:12:
In het NOS nieuws was zojuist een item dat Cherson zwaar onder vuur ligt. Afgelopen 24 uur zijn er tal van raketten neergekomen en de autoriteiten roepen de bevolking op te vluchten.
https://www.bbc.com/news/world-europe-64102826
https://www.theguardian.c...r-than-6884-known-says-un
Dit zegt niets over een mogelijk offensief nog lijkt het. Gewoon weer zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken in de “hoop” dat UA ergens anders troepen vandaan haalt om de boel te verstevigen oid.
Toch maar snel die ACTAMS++?
Ja het gaat maar door. Waar komen die raketten vandaan en kan Oekraïne daar niet bij? Volgens dit bericht van de BBC gaat het vooral over shelling. Dan hebben we het dus over artillerie waaronder mortieren. Dit 4 dagen oude bericht van Politico heeft het echter weer over raketaanvallen. ook deze bron, DW, is van vandaag en heeft het over raketaanvallen maar lijkt de periode vanaf 24 december te beschrijven. Allen zijn het geen militaire bronnen. Er kan dus ruis op de lijn zitten. Onduidelijk is in hoeverre Oekraïne er in slaagt de Russische posities te beschieten. Ik lees veel over hoe de mensen in Kherson dit alles ondergaan, maar daar blijft het bij.TheBrut3 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:12:
In het NOS nieuws was zojuist een item dat Cherson zwaar onder vuur ligt. Afgelopen 24 uur zijn er tal van raketten neergekomen en de autoriteiten roepen de bevolking op te vluchten.
In de context is het misschien wat scherpslijperij, maar ik stoor mij er wat aan dat de NOS bij een dergelijk bericht praat over een Russische aanval. Zelf zie ik nog wel een onderscheid tussen een aanval en een bombardement. Vooral omdat het huidige bombardement niet bepaald een momentopname is, maar al een tijd bezig is maar nu heel hevig is geworden.
Dit is natuurlijk het laatste waar bewoners van Kherson zich druk over maken maar kan wel beeldvorming in Nederland beïnvloeden.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Raket aanval kan natuurlijk ook doe Grad systemen zijn die in Salvo afgevuurd worden.teacup schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:54:
[...]
Ja het gaat maar door. Waar komen die raketten vandaan en kan Oekraïne daar niet bij? Volgens dit bericht van de BBC gaat het vooral over shelling. Dan hebben we het dus over artillerie waaronder mortieren. Dit 4 dagen oude bericht van Politico heeft het echter weer over raketaanvallen. ook deze bron, DW, is van vandaag en heeft het over raketaanvallen maar lijkt de periode vanaf 24 december te beschrijven. Allen zijn het geen militaire bronnen. Er kan dus ruis op de lijn zitten. Onduidelijk is in hoeverre Oekraïne er in slaagt de Russische posities te beschieten. Ik lees veel over hoe de mensen in Kherson dit alles ondergaan, maar daar blijft het bij.
In de context is het misschien wat scherpslijperij, maar ik stoor mij er wat aan dat de NOS bij een dergelijk bericht praat over een Russische aanval. Zelf zie ik nog wel een onderscheid tussen een aanval en een bombardement. Vooral omdat het huidige bombardement niet bepaald een momentopname is, maar al een tijd bezig is maar nu heel hevig is geworden.
Dit is natuurlijk het laatste waar bewoners van Kherson zich druk over maken maar kan wel beeldvorming in Nederland beïnvloeden.
Counter battery vuur kan wel, maar als je Kherson bevrijd hebt en je wilt elders een offensief plegen of je tegenstander doet dat, dan ga je je middelen tactisch inzetten. Mogelijk is het er dus niet of niet voldoende om een volledig artillerie duel uit te vechten (grad's zijn op een stad natuurlijk vuren en rijden maar, dus ook lastig te pakken).
Als je doelt op de term aanval, een raketaanval is inderdaad een omschrijving die mensen makkelijk in de mond nemen. Op de NOS site wordt volgens mij alleen gesproken over "aanval" waarbij alles mogelijk wordt.Kadett schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:02:
[...]
Raket aanval kan natuurlijk ook doe Grad systemen zijn die in Salvo afgevuurd worden.
Die terminologie is ook wel lastig voor de pers. In het begin van dit conflict werd ook vaak over een luchtaanval gesproken waarbij het eigenlijk bleek te gaan over een bombardement met raketten. Bij een luchtaanval denk ikzelf toch echt over een actie met vliegtuigen.
Deze situatie bij Kherson betreft wat mij betreft een bombardement. In eerste instantie (24 dec) met raketten en later omdat de Russen die al bijna niet meer hebben met artillerie.
P.S. Hoor nu in het 20:00 uur journaal inderdaad de term Raketaanval. Die is preciezer

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 28-12-2022 20:19 ]
Wat je nu inderdaad ziet is het verschil in aanpak van deze oorlog door Oekraïne en Rusland.NiGeLaToR schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:06:
Iemand echt verbaasd dat Kherson 'gestraft' wordt door Rusland? Dat het niet 24/7 gebombardeerd wordt verbaast mij eerder dan dat ze nu wel aanvallen doen. Ook hier had ik gehoopt dat UA verder was met aan land gaan en het de Russen op eigen oever moeilijk te maken.
Counter battery vuur kan wel, maar als je Kherson bevrijd hebt en je wilt elders een offensief plegen of je tegenstander doet dat, dan ga je je middelen tactisch inzetten. Mogelijk is het er dus niet of niet voldoende om een volledig artillerie duel uit te vechten (grad's zijn op een stad natuurlijk vuren en rijden maar, dus ook lastig te pakken).
Oekraïne, is, wat je zegt, vooral gedreven door tactische afwegingen. Reageren op een bombardement is weinig efficiënt (walgelijk woord in de context maar ik kan het even niet beter verzinnen). Beter je spullen inzetten waar iets kan worden bereikt.
Dat Russen inzetten op het breken van het Oekraïense moreel is een "tactiek" die door weinig historische bronnen als zinvol wordt onderkend. De stadsbombardementen hebben de Duitsers in WO-II niet gebroken, net zo min als de Duitse bombardementen van Londen eerder in WO-II. Ook uit de Pacific zijn zijn veldslagen rond eilanden bekend waarbij het eiland volledig was omgeploegd dor bombardementen maar de Japanners zich niet overgaven. De vlakte bombardementen in Vietnam vertellen eenzelfde verhaal.
Rusland staat aan het eind van een doodlopende steeg en heeft geen idee wat het aan moet met de muur die het daar verspert.
Denk dat in dit geval de orignele bron v/d nos het dagelijkse ochtendrapport van de generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne is, daarin spreekt men over raket-salvo-vuursystemen (zoiets als een BM-21 "Grad ")teacup schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:54:
[...]
Ja het gaat maar door. Waar komen die raketten vandaan en kan Oekraïne daar niet bij? Volgens dit bericht van de BBC gaat het vooral over shelling. Dan hebben we het dus over artillerie waaronder mortieren. Dit 4 dagen oude bericht van Politico heeft het echter weer over raketaanvallen. ook deze bron, DW, is van vandaag en heeft het over raketaanvallen maar lijkt de periode vanaf 24 december te beschrijven. Allen zijn het geen militaire bronnen. Er kan dus ruis op de lijn zitten. Onduidelijk is in hoeverre Oekraïne er in slaagt de Russische posities te beschieten. Ik lees veel over hoe de mensen in Kherson dit alles ondergaan, maar daar blijft het bij.
autotranslate;
<knip>
Operationele informatie vanaf 06.00 uur op 28.12.2022 met betrekking tot de Russische invasie
Eer aan Oekraïne! De 308e dag van de grootschalige Russische invasie begon.
▪️Gedurende de afgelopen dag lanceerde de vijand een raketaanval en vuurde 33 raket-salvo-vuursystemen af, met name op burgerobjecten in de stad Kherson.
▪️De vijand zet offensieve acties in de richtingen Bakhmut en Avdiiv voort en probeert de tactische positie in de richting van Lyman te verbeteren.
😀Onze soldaten sloegen de aanvallen van de bezetters af in de gebieden van de nederzettingen Ploshanka en Chervonopivka in de regio Luhansk en Spirne, Yakovlivka, Soledar, Bakhmutske, Pidgorodne, Bakhmut, Andriivka, Klishchiivka, Avdiivka, Vodyane, Maryinka, Pobieda en Zolota Niva in de regio Donetsk . <knipperdeknip>
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
General-Lieutenant of the Ministry of Emergency Situations of Russia Anatoly Elizarov was almost killed by an icicle that fell from a building in Moscow. After the incident, he was hospitalized in serious condition, with a head injury. https://t.co/wfVugVghGG pic.twitter.com/UIZsSEoNnR
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 28 december 2022
nope

Russian tanker ramming the gun right into a tree. #Ukraine pic.twitter.com/IYu0kPF9ay
— (((Tendar))) (@Tendar) 28 december 2022
nope
Even if the available mobilised are ready for combat, they are not utilised properly. Instead of being added to more experienced units, they're being formed into separate groups and put on important positions. pic.twitter.com/QpF2TrkA4i
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 28 december 2022
nope
Three people, including 14 y.o. girl, are wounded in Kyiv as a result of Russian missile strikes, local authorities said.
— Olga Tokariuk (@olgatokariuk) 29 december 2022
Russia launched 120 missiles on Ukraine just today, office of the president said, the attack still continues
Dat betekent, stam + t .
/f/image/a4kO6lL2ccToQtI8pW4oZSAN.png?f=fotoalbum_large)
Ik blijf mij er over verbazen dat een leger, welk leger dan ook, dit soort verliezen constant kan blijven incasseren.
Als ik dit doorreken naar 1 vol jaar oorlog zou het ongeveer uitkomen op 123.910 Russische soldaten (!!!!)
[ Voor 10% gewijzigd door beany op 29-12-2022 09:31 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
De link was helaas naar een liveblog dus er staat inmiddels iets anders, maar anyway:dr.lowtune schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:00:
always remember what Kaja Kallas told us about soviet negotiation tactics pic.twitter.com/j9KhpKvoZO
— TimeTeamFella (@RasReload) 24 december 2022
In dit leger is dat een van de voornaamste strategieën , sterker in de hele dictatuur is dat een bewuste strategie. Aan slimme getrainde mensen heb je niets, die kunnen immers voor zichzelf gaan denken en het regime omver werpen.beany schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:27:
[Afbeelding]
Ik blijf mij er over verbazen dat een leger, welk leger dan ook, dit soort verliezen constant kan blijven incasseren.
Als ik dit doorreken naar 1 vol jaar oorlog zou het ongeveer uitkomen op 123.910 Russische soldaten (!!!!)
De Oligarchen als mooi voorbeeld, in de jaren 90 de kansen gegeven om de kroonjuwelen te bewaken van de economie en toen Poetin aan de macht kwam hadden velen hun nut verloren en waren de kroonjuwelen nodig om onder de nieuwe bazen te verdelen. Zo geschiedde.
Oekraïne is nodig als nieuw wingebied om de criminele organisatie draaiende te houden, immers plundering is beperkt houdbaar. Dat lukt wat minder goed en nu vallen ook weer de nodige oligarchen om, of uit een raam. Om de resterende net iets belangrijker criminele bazen tevreden te houden.
Het is ene systeem. Dat bouw je niet even om. Dan valt het namelijk eerst om.
Putin heeft maar één doel voor ogen... (zoals hij bij het begin van de oorlog al aangaf!)dr.lowtune schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:00:
Ukraine van de kaart wegvagen.
Of dat nu generaties lang de Russen zal treffen of niet, daar heeft hij schijt aan.
geen naamsverbasteringen
[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 29-12-2022 10:32 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hebben ze er zelfs na een jaar nog meer dan genoeg over.beany schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:27:
[Afbeelding]
Wat ze niet over hebben zijn tanks, vliegtuigen en ander materieel en dat zie je ook structureel afnemen in de verliezen. Van de recente verliezen stonden weer wat beelden en het is bedroevend hoe de mensen en materieel wordt ingezet. Ik snap dat ze weinig tanks meer op pad sturen, ze gaan gegarandeerd in rook op met slecht getrainde crews, geen infanterie support en volgens mij ook nauwelijks kennis van de omgeving.
Kan de beelden niet delen, aangezien de hoeveelheid dode Russen die in beeld komen, maar een aanval met 3 APC's en een tank eindigt in een totaal verlies van vier voertuigen en een dozijn mensen los van een set gewonden. Ik denk dat ze nooit een vijand gezien hebben, terwijl die als voornaamste probleem te korte afstand tot de voertuigen hadden om de explosieve lading van de AT raketten die ze afvuurden te activeren.
Dat is dan 1 zo'n scenario, maar het is er een van veel herhalingen. Die beelden kunnen ze zelf ook zien, analyseren en hun strategie op aanpassen. Maar daar gebeurt niets mee, helemaal niets.
Niet toevallig al ergens een patriot installatie in werking gesteld?Apache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:14:
Er zijn zojuist een reecord aantal raketten richting UA gelannceerd. Ik hoop dat het slagingspercentage mbt het neerhalen van die dingen weer omhoog is gegaan.
[Embed]
Ik heb zo'n vermoede dat nieuwbouw gebouwen in Rusland stééds minder rámen gaan krijgen.D_Jeff schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:58:
[...]
Owh das geen kunst, gewoon onderdeel van de cultuur. (niet alleen in Rusland)
Boeit niet wat de situatie is, ook niet na 7 bier, dat emotieloze gezicht is er nog steeds. 1 rimpel verkeerd kon namelijk al reden zijn voor een enkeltje goulach/t gevang
Ze zijn waarschijnlijk niet KEMA gekeurd, je kan er zómaar "uitglijden".
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
#Ukraine: Another Russian cruise missile (Kh-101/Kh-55) was shot down by Ukrainian 9K38 Igla MANPADS operators today. Two 9M39 missiles are fired, with one striking the target. pic.twitter.com/5MS92CFiTx
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 29 december 2022
Wat moet het goed voelen om 'handmatig' zo'n peperdure kruisraket uit de lucht te schieten en zo je land te verdedigen.
Edit : de tweet bevatte hetzelfde filmpje.user109731 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:19:
[Twitter]
Wat moet het goed voelen om 'handmatig' zo'n peperdure kruisraket uit de lucht te schieten en zo je land te verdedigen.
[ Voor 18% gewijzigd door asing op 29-12-2022 11:12 ]
Aangezien er wel vaker vergelijkingen getrokken worden met de eerste Wereldoorlog vanwege de loopgraven en de manier van aanvallen van de Russen in Bachmoet. Als je de Slag aan de Somme erbij pakt, dan besef je pas hoe "klein" de verliezen zijn van Rusland in deze oorlog tov vroegere oorlogen.beany schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:27:
[Afbeelding]
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_aan_de_SommeHet resultaat was een slachting. Op de eerste dag verloren de geallieerden 60.000 soldaten aan doden en gewonden, waarvan 30.000 in het eerste uur van de aanval. Op de meeste plaatsen lukte het niet eens om het niemandsland over te steken. Voor de Britten zijn de exacte verliescijfers van de eerste dag bekend: 19.240 doden, 35.493 gewonden, 2152 vermisten en 585 krijgsgevangenen, in totaal 57.470 man. Het Britse leger verloor op deze dag meer soldaten dan in welke andere veldslag in zijn geschiedenis. De Duitsers die, qua manschappen, zeven keer zo zwak waren, hadden ook maar een zevende van die verliezen: 8.000 man.
Zoveel verschil is er niet, alleen de breedte van het front waar aangevallen wordt.Ossi schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:37:
[...]
Aangezien er wel vaker vergelijkingen getrokken worden met de eerste Wereldoorlog vanwege de loopgraven en de manier van aanvallen van de Russen in Bachmoet. Als je de Slag aan de Somme erbij pakt, dan besef je pas hoe "klein" de verliezen zijn van Rusland in deze oorlog tov vroegere oorlogen.
[...]
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_aan_de_Somme
Over 30 km front met 150K man aanvallen waarbij de helft sneuvelt, of met één peloton aanvallen op een front van een paar honderd meter max waarbij de helft sneuvelt
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Als dat zo was dan hoefden ze alleen maar alle scholen op te heffen. Dan verdwijnen de getrainde mensen wel door natuurlijk verloop. Nadat de economie is ingestort.CornermanNL schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:36:
[...]
In dit leger is dat een van de voornaamste strategieën , sterker in de hele dictatuur is dat een bewuste strategie. Aan slimme getrainde mensen heb je niets, die kunnen immers voor zichzelf gaan denken en het regime omver werpen.
Het is simpeler: Als je oorlogen wil winnen dan moet je opofferen wat weinig waarde heeft en proberen te vernietigen wat voor de vijand veel waarde heeft. Als je een grote bevolking hebt in economisch achtergebleven gebieden met veel werkeloosheid (lees: arme boeren uit het oosten van Rusland) dan is dat iets van weinig waarde wat je op kunt offeren.
In het westen is geld (en kennis) datgene waarvan we zoveel hebben dat het haast geen waarde meer heeft. Zolang de onderliggende economie maar blijft draaien is de geldstroom verzekerd. En dus voeren we het liefste oorlog met dure maar superieure wapens zodat we het echte kapitaal, de bevolking die de economie draaiende houdt, kunnen ontzien.
Een voorbeeld is Nazi-Duitsland: Weliswaar een dictatuur zonder veel waardering voor mensenlevens, dus volgens jouw theorie schoolvoorbeeld van een land wat liefst zoveel mogelijk mensen opoffert, maar in werkelijkheid een land wat inzag dat 80 miljoen Duitsers het nooit door kwantiteit van de rest van de wereld konden winnen en daarom toch een grote focus op kwaliteit.
Neem een half uurtje de tijd en lezen maar , (nog) geen betaalmuur. Een aanrader.
https://www.washingtonpos...-kharkiv-kherson-donetsk/
Key details:
— Rob Lee (@RALee85) 29 december 2022
-Each attacking Ukrainian brigade in Kharkiv had 8 or more M777
-Expended 32,500 munitions in the 1st 5 days of the offensive
-Kyiv changed commanders of the Kherson operation in October
-Mines were critical to Russia's retreat from Khersonhttps://t.co/uY8z35saRi pic.twitter.com/HshWxqITT0
:fill(white):strip_exif()/f/image/79hUCWxVphi33oxRc5x0ml9E.png?f=user_large)
Dat betekent, stam + t .
🇷🇺 keeps resorting to its missile terror against peaceful citizens of 🇺🇦.
— Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine (@CinC_AFU) 29 december 2022
This morning, aggressor launched air & sea-based cruise missiles, to S-300 ADMS ones at our energy infrastructure. 69 missiles were launched in total. 54 cruise missiles were shot down by the assets of 🇺🇦AF pic.twitter.com/D6i6cTmOsf
Exacte schade is (nog) niet duidelijk, wel schijnt iets mbt de energievoorziening in Lviv geraakt te zijn.
nope
Toch helaas weer vijftien raketten die wel hun doel bereiken dan dusbloody schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:35:
Het resultaat van de raketaanval van vanochtend: 54 van de 69 raketten zijn onderschept.
[Twitter]
Exacte schade is (nog) niet duidelijk, wel schijnt iets mbt de energievoorziening in Lviv geraakt te zijn.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ongeveer 3 weken geleden zei Oekraine dat Rusland nog 2 of 3 massale raketaanvallen kon uitvoeren.Requiem19 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:45:
Van het liveblog van The Guardian:
[...]
[...]
Dit is een UA ‘presidential advisor’.
Hoop dat het waar is, zou goed nieuws zijn.
Interessant - als dit inderdaad zo uitkomt blijkt UA erg goede intel te hebben. Als Rusland toch meer aanvallen kan doen, moeten we sommige bronnen toch wat minder serieus nemen.
Volgens mij is vandaag de 2e grote aanval na 6 december, met dien verstande dat het nu 120 raketten waren ipv 70 zoals bij vorige aanvallen.
Als de intel van Oekraine klopt, zou dit dan de laatste stuiptrekking moeten zijn.
Iets in mij zegt dat Oekraine er faliekant naast zit en dat Rusland hier nog wel even mee door kan gaan door op slinkse wijze toch aan onderdelen te komen, dan wel raketten te gaan gebruiken uit andere landen.
Wordt interessant om te kijken of dit soort aanvallen nu inderdaad veel minder worden.
Alles valt of staat bij Rusland's capaciteit om nieuwe raketten en artilleriegranaten te produceren, zolang ze evenveel maken als ze verschieten houden ze het lang vol.Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:39:
Iets in mij zegt dat Oekraine er faliekant naast zit en dat Rusland hier nog wel even mee door kan gaan door op slinkse wijze toch aan onderdelen te komen, dan wel raketten te gaan gebruiken uit andere landen.
Wordt interessant om te kijken of dit soort aanvallen nu inderdaad veel minder worden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als ik naar dat filmpje kijk heb ik niet het idee dat die ontploffing in lijn is met hoe de kruisraket vliegt.user109731 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:19:
[Twitter]
Mij juist wel, hij loopt ook wat naar rechts en de lijn die eerst recht over hem heen ging lijkt wel aangehouden alleen dan net uit een andere hoek (5 stappen naar rechts, mast/paal veel meer naar links).TheBrut3 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:59:
[...]
Als ik naar dat filmpje kijk heb ik niet het idee dat die ontploffing in lijn is met hoe de kruisraket vliegt.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Lastig, de camera is even op de grond gericht en de filmer die beweegt. Het is wel teveel explosie voor zo'n lichte SAM.TheBrut3 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:59:
[...]
Als ik naar dat filmpje kijk heb ik niet het idee dat die ontploffing in lijn is met hoe de kruisraket vliegt.
De filmer heeft ook mazzel dat er met de kruisraket boven z'n hoofd een andere SAM net mist.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Er zal ook nog wel een levering van Iran komen. Kunnen ze weer een tijdje doorgaan. Verdedigen tegen zulke massale aanvallen is ook geen houdbare situatie. Daarom wil Oekraïne ook betere middelen om Rusland dieper te kunnen raken, de tactiek zal moeten veranderen.Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:39:
[...]
Ongeveer 3 weken geleden zei Oekraine dat Rusland nog 2 of 3 massale raketaanvallen kon uitvoeren.
Volgens mij is vandaag de 2e grote aanval na 6 december, met dien verstande dat het nu 120 raketten waren ipv 70 zoals bij vorige aanvallen.
Als de intel van Oekraine klopt, zou dit dan de laatste stuiptrekking moeten zijn.
Ik tolk het artikel als een kopie van Tass dus wacht even met de bron posten totdat ik meerdere bronnen vind.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
54 out of 69 missiles were shot down by our air defense systems, - the Commander-in-Chief of the Armed Forces
— Mariia Kramarenko (@KramarenkoMari3) 29 december 2022
Thank you to our Air Defense Forces, you are titans❤️#StandWithUkraine #ArmUkraineNow #RussiaIsATerroristState pic.twitter.com/588HIZ3lSI
Best wel een tegek filmpje, moet wel adrenaline geven als je zoiets neerhaalt vanop je schouder.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Draagvlak voor een hernieuwde invasie vanuit Belarus is er allang. De roepen en materieel echter niet.Rene schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:37:
Heads-up: Lees zojuist op een internationale nieuwssite dat er een UA S-300 in Belarus is neergekomen. Ben benieuwd of dat dezelfde gevolgen heeft als de raket in Polen of dat er nu het benodigde draagvlak voor een invasie gecreëerd wordt.
Ik tolk het artikel als een kopie van Tass dus wacht even met de bron posten totdat ik meerdere bronnen vind.
Die grens is allang compleet dichtgetimmerd door Oekraine, dus tenzij RU en With Rusland met een enorme overmacht aanvallen vanuit die kant denk ik niet dat ze maar een schijn van kans maken.
Zit achter een paywall nuApache4u schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:21:
Het artikel uit de WaPo waar deze tweet op gebaseerd is heb ik net ademloos in 1 ruk gelezen. Echt de moeite waard om mensen betrokken bij het Kharkiv en Kherson offensief aan het woord te horen.
Neem een half uurtje de tijd en lezen maar , (nog) geen betaalmuur. Een aanrader.
https://www.washingtonpos...-kharkiv-kherson-donetsk/
[Embed]
[Afbeelding]
ik betwijfel ten zeerste of er draagvlak is. Loekasjenko zit alleen in het zadel dankzij Rusland/Putin zijn hulp en een interne politiek van brute repressie. Die zal doodsbang zijn vooral dat hij zijn macht kwijt gaat raken als zijn leger het niet zou redden in Oekraïne bij een inzet.ZenTex schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:57:
[...]
Draagvlak voor een hernieuwde invasie vanuit Belarus is er allang. De roepen en materieel echter niet.
Die grens is allang compleet dichtgetimmerd door Oekraine, dus tenzij RU en With Rusland met een enorme overmacht aanvallen vanuit die kant denk ik niet dat ze maar een schijn van kans maken.
Dit soort berichten doen me voor de rest alleen maar aan als iets voor de beeldvorming voor mensen binnen Rusland/Belarus. Het maakt in de praktijk voor de situatie niets uit: Belarus staat troepen toe om vanaf hun grondgebied Oekraïne aan te vallen, hierdoor zijn ze de facto een legitiem doelwit geworden voor Oekraïne, ongeacht wat Belarus gaat zeggen over een afgedwaalde S300-raket. In die zin is de situatie dus ook anders dan met Polen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Als je kijkt naar de Russische voorraad staatjes zoals gepubliceerd door Oekraïne, weet je ook al dat het er meer dan 2 of 3 zullen zijn.Requiem19 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:39:
[...]
Ongeveer 3 weken geleden zei Oekraine dat Rusland nog 2 of 3 massale raketaanvallen kon uitvoeren.
Goed om te zien dat ze nu ook al kunnen rapporteren over raketten die al boven de zwarte zee, dicht bij de bron van de kalibr ze af en toe kunnen stoppen.
https://www.ukrinform.net...n-over-black-sea-kim.html
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 29-12-2022 13:19 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid