Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste
Acties:
  • 333.516 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dus gewoon leveren die ATACMS. Van provoceren is geen sprake, nukes gaan ze (nu ook volgens Putin) niet gebruiken en het zal het verloop van de oorlog verkorten waarmee veel dode/gewonde/getraumatiseerde mensen voorkomen worden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:27
hoevenpe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:13:
[...]

Past in het beeld dat Rusland zich aan het voorbereiden is op een nieuw offensief:
[Twitter]
Ja zover was ik ook. Alleen dat ze in dit geval een razzia gingen houden om aan de mobiks te komen was nieuw voor mij. Daarvoor deden ze het nog met lijsten maar dat hoeft blijbaar niet meer.

Gewoon flat inrennen en alles tussen 18 en 60 oppakken om het leger in te gaan :X

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:17
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:21:
Over de gemobiliseerden heeft Putin ook nog wat cijfers mee te delen:

[Twitter]

Zal vast niet helemaal correct zijn, want we weten dat een deel ook in Belarus zit terwijl anderen nog in trainingskampen zitten.
300,000 mobilized, 150 thousand are in the SVO zone
Dat is 300.000 opgeroepen, we hebben geen idee hoeveel er werkelijk op zijn komen dagen. (hoeveel waren er ook al weer gevlucht ?)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:42:
[...]

Denk je niet dat dit juist de onderliggende retoriek is? Als dreigen niet meer werkt, wat hou je dan over?

Twijfel zaaien.

En als rusland ergens goed in is gebleken dan is het wel manipulatie.

Zou me er niet door laten vangen.
je hebt gelijk, er had een smiley achter gemoeten. De hele toespraak was een mooie 'stand up' btw.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het blijft een beetje ‘Jantje lacht, Jantje huilt’ met Duitsland :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:16:
[Embed]
Ondertussen hebben ze wel het meeste geleverd (omgerekend naar financiele hulp) van alle landen in Europa (ook meer dan UK). Ze zijn wellicht wat minimaal begonnen, maar zetten ondertussen echt wel stappen.
(al snap ik dat het makkelijk rekenen is als je de volle waarde voor Gepards meerekent terwijl jij ze eigenlijk door de shredder wou halen)

[ Voor 12% gewijzigd door IJsbeer op 07-12-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
eh war?
MOSCOW, December 7. /TASS/. The war in Ukraine was started by those who seized power in that country after the coup d’etat in 2014, Russian President Vladimir Putin said at a meeting with members of the Civil Society and Human Rights Council on Wednesday.
https://tass.com/politics/1547409

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 07-12-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Oei ze weten gewoon zelf niet meer wat wel kan en wat niet !

Verstrikt in hun eigen leugens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:36
Poetin zal wel doelen op de oorlog tegen Rusland die Zelensky in 2014 is begonnen. Je weet wel, die oorlog die Poetin nu via een speciale militaire operatie heldhaftig probeert te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 07:35

hneel

denkt er het zijne van

Die oorlog van Oekraine tegen de eigen pro-russische bevolking in het oosten, waar Rusland in eerste instantie echt helemaal niets mee te maken had. Echt niet hoor. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-10 19:36

bloody

0.000 KB!!

Wat een gezellig moeder-zoon gesprek zeg..
Wel schelden op de Oekrainers, maar niet op het feit waarom ze er gelegerd zijn.
Het continue gebrek aan empathie valt mij telkens op in die gesprekken. Zal wel onderdeel van de cultuur zijn..

[ Voor 21% gewijzigd door bloody op 07-12-2022 20:21 ]

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
bloody schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:18:
Wat een gezellig moeder-zoon gesprek zeg..
Wel schelden op de Oekrainers, maar niet op het feit waarom ze er gelegerd zijn.
[Twitter]
Dan ga je de cel in.

Het is geestverruimend om met mensen te praten uit landen met permanente repressie - die hebben van kinds af aan geleerd waar ze commentaar op mogen geven en wat je gewoon niet bespreekt. Nooit. Never. Niet eens met je moeder.

Dus het zou eerder verbazen als iemand wel kritiek heeft op de Grote Leider en Moedertje Rusland of Vadertje Staat zeg maar. 9 jaar celstraf kreeg iemand die daar wel wat van zei las ik vanmiddag, in dit topic.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:06
IJsbeer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:27:
[...]

Ondertussen hebben ze wel het meeste geleverd (omgerekend naar financiele hulp) van alle landen in Europa (ook meer dan UK). Ze zijn wellicht wat minimaal begonnen, maar zetten ondertussen echt wel stappen.
(al snap ik dat het makkelijk rekenen is als je de volle waarde voor Gepards meerekent terwijl jij ze eigenlijk door de shredder wou halen)
+ het is de grootste economie van Europa, met een derde groter dan de nummer 2, dus dan mag je ook wel iets verwachten in absolute waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:23:
[...]

Dan ga je de cel in.

Het is geestverruimend om met mensen te praten uit landen met permanente repressie - die hebben van kinds af aan geleerd waar ze commentaar op mogen geven en wat je gewoon niet bespreekt. Nooit. Never. Niet eens met je moeder.

Dus het zou eerder verbazen als iemand wel kritiek heeft op de Grote Leider en Moedertje Rusland of Vadertje Staat zeg maar. 9 jaar celstraf kreeg iemand die daar wel wat van zei las ik vanmiddag, in dit topic.
Specifiek deze persoon heeft zichzelf aangemeld, niet eens tegen zijn wil in opgeroepen.
En hij gebruikt dat typische woord Khokhol wat je de Russen vaker hoort zeggen als ze erg neerbuigend over Oekrainers praten.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Caelorum schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:41:
Zijn we eindelijk van die kernwapen discussie af komt Putin weer langs hoor... :N
Dat is precies zijn doel, onrust zaaien en de situatie proberen te ontwrichten. Hij is er ook al lang achter dat hij dit niet met 'normale' oorlogsvoering gaat winnen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 19:46
hoevenpe schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:13:
[...]

Past in het beeld dat Rusland zich aan het voorbereiden is op een nieuw offensief:
[Twitter]
Ik ben ondertussen echt helemaal de draad kwijt. 2de mobilisatie, nieuw offensief: met wat als doel nu precies? Heeft iemand nog scherp wat Rusland nu precies wil bereiken in UA? Het antwoord zal wel zijn dat niemand het weet, maar wilde het toch even delen. Misschien heb ik iets belangrijks gemist. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bloody schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:36:
[...]

Specifiek deze persoon heeft zichzelf aangemeld, niet eens tegen zijn wil in opgeroepen.
En hij gebruikt dat typische woord Khokhol wat je de Russen vaker hoort zeggen als ze erg neerbuigend over Oekrainers praten.
Ah dank voor de aanvulling. Kijken of straks het telefoontje naar mama vanuit gevangenschap door Ukraine anders klinkt dan.

Maargoed, bijzonder blijft het wel inderdaad.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:02

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik blijf lekker bij mijn theorie: het achterland koest houden. Zoveel mogelijk mannen om zeep helpen, want die zijn een groter risico op revolutie dan vrouwen (die toch al genegeerd worden, emancipatie is er niet erg populair onder Putin) of opas.
Dit is de enige manier waarop Putin kan blijven zitten, want als hij niet mobiliseert verliest hij sneller. Daarnaast: iedereen die nu opgepakt wordt, om whatever reden, loopt ook een goede kans om naar Ukraine te moeten, dus mensen zijn een stuk stiller nu. Demonstraties: enkeltje Bakhmut. Politieke tegenstanders: enkeltje Bakhmut. En dat weten ze allemaal.

Rusland kan niet terug, en vooruit is een chaos. Ofwel ze raken straks echt door de manschappen heen (kost nog wel even, met die 140M mensen kan de meat grinder nog doordraaien) of ze worden stukje bij beetje teruggedrongen. Ik verwacht weinig revolutie of opstand voorlopig, er zijn nog teveel regime-getrouwen die hun enkeltje vernietiging hopen te ontlopen door mee te doen met onderdrukken. Die gaan ook helaas te traag dood, dus in hun plaats gaat Conscriptovich.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:28:
[...]

Ik ben ondertussen echt helemaal de draad kwijt. 2de mobilisatie, nieuw offensief: met wat als doel nu precies? Heeft iemand nog scherp wat Rusland nu precies wil bereiken in UA? Het antwoord zal wel zijn dat niemand het weet, maar wilde het toch even delen. Misschien heb ik iets belangrijks gemist. :/
Dat is toch eenvoudig? Nadat ze zelf Azov-staal verdedigers hebben uitgewisseld, konden ze het neit meer verkopen dat ze vochten tegen de nazis. Dus nu vechten ze tegen de duivel/satan krachten van Zelenchky.
Zolang er nog duivels-aanbidders in het land wonen gaat rusland door.

Maar in de cultuur van Rusland is opgeven of verliezen gewoon geen optie. Dat is einde Putin, dus die moet wel doorgaan. En zolang bijvoorbeeld 10 mobiks 1 ukrainse soldaat doden, gaat hij gewoon door. Op een gegeven moment is de vijand weg doordat ze gewoon veel meer mensen oproepen.

Die fouten hebben ze met de oorlog tegen Finland gemaakt. Als ze daar nog iets langer doorgegaan waren hadden ze wel gewonnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
IJsbeer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:39:
[...]

Dat is toch eenvoudig? Nadat ze zelf Azov-staal verdedigers hebben uitgewisseld, konden ze het neit meer verkopen dat ze vochten tegen de nazis. Dus nu vechten ze tegen de duivel/satan krachten van Zelenchky.
Zolang er nog duivels-aanbidders in het land wonen gaat rusland door.

Maar in de cultuur van Rusland is opgeven of verliezen gewoon geen optie. Dat is einde Putin, dus die moet wel doorgaan. En zolang bijvoorbeeld 10 mobiks 1 ukrainse soldaat doden, gaat hij gewoon door. Op een gegeven moment is de vijand weg doordat ze gewoon veel meer mensen oproepen.

Die fouten hebben ze met de oorlog tegen Finland gemaakt. Als ze daar nog iets langer doorgegaan waren hadden ze wel gewonnen..
Alleen van die 140 miljoen mensen geldt hetzelfde als van al het andere wat ze in de strijd gooien - het is er op papier wel, maar in de praktijk.. er was al een demografisch probleem met vergrijzing begrijp ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IScOEyeusYa-xHig6exFAhiFUHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LJoF8JHybb2pqtE0MMdifZTq.png?f=user_large

Het aandeel mensen < 40 is rond de 32 miljoen mensen.

Overigens in Ukraine niet per se heel veel meer in verhouding, maar tis ongeveer 10 miljoen < 40:

Edit: ik reken de kinderen mee, enfin, gaat om het idee qua ruwe aantallen in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXLlkOJqz0OKk9UCZUImtB9oh8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CkZUC9qwwRfKogVx02X8yUcc.png?f=user_large

Dus als ze mensen in de verhouding 1:10 blijven verliezen moeten ze straks wel alle 40+ mensen mobiliseren. Nu ben ik 42 en behoorlijk fit en sterk, maar ik herstel niet meer zo snel, meer pijntjes, etc. Ik snap dat de beste gevechtsleeftijd 20-30 is simpelweg omdat je dat dan beter aan kan. Je kunt maar zoveel compenseren met ervaring, los van dat de meeste oudere mobiks die ik tot nu toe zie alles behalve 'fit en sterk' ogen.

Maargoed, Rusland heeft meer mankracht - maar moet ook een land draaiend houden. Als ze met 100k doden ook 200-300k gewonden hebben dan hakt dat er demografisch gezien evengoed al vors in, zeker omdat 900k Russen nog altijd gevlucht zijn zover ik weet. Dat zou al richting de 1,5 miljoen relatief jonge Russen zijn die uit die populatie is verdwenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:38

Nox

Noxiuz

[Embed]
Goed nieuws, zijn vrij nieuwe units. Maar wat zijn die dingen lelijk zeg :X

Overigens schijnen ze deze gewoon gekocht te hebben.

[YouTube: Finally! Ukraine Will Used a German RCH 155 Self-Propelled Howitzers To Destroy Russia]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nox schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:07:
[...]

[YouTube: Finally! Ukraine Will Used a German RCH 155 Self-Propelled Howitzers To Destroy Russia]
‘Gekocht’ zoals ze ook de NASAMS ‘gekocht’ hebben? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:11:
[...]

‘Gekocht’ zoals ze ook de NASAMS ‘gekocht’ hebben? :)
Volgens het filmpje is er dik 200 miljoen mee gemoeid. Wat er van waar is blijft voor ons beiden een raadsel denk :+ Misschien waren het letterlijk euroknallers.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
Nox schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:07:
[...]

Lelijk maar zo mobiel, schietend rijden en 2 man job

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat niet alleen.

Het rijdend schieten was tot nog niet zo lang geleden een absolute no go met krombaangeschut.

Tanks konden dat al eerder maar dat is line of sight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Rijdend schieten lijkt me wel echt een game changer. Geen shoot & scoot meer nodig, je blijft gewoon lekker langzaam rondjes rijden terwijl je af en toe eens een patroontje afvuurt. Is gewoon helemaal niks tegen te doen door die russen (*mits voldoende short-range AA aanwezig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:49:
[...]

Alleen van die 140 miljoen mensen geldt hetzelfde als van al het andere wat ze in de strijd gooien - het is er op papier wel, maar in de praktijk.. er was al een demografisch probleem met vergrijzing begrijp ik:

[Afbeelding]

Het aandeel mensen < 40 is rond de 32 miljoen mensen.

Overigens in Ukraine niet per se heel veel meer in verhouding, maar tis ongeveer 10 miljoen < 40:

Edit: ik reken de kinderen mee, enfin, gaat om het idee qua ruwe aantallen in ieder geval.

[Afbeelding]

Dus als ze mensen in de verhouding 1:10 blijven verliezen moeten ze straks wel alle 40+ mensen mobiliseren. Nu ben ik 42 en behoorlijk fit en sterk, maar ik herstel niet meer zo snel, meer pijntjes, etc. Ik snap dat de beste gevechtsleeftijd 20-30 is simpelweg omdat je dat dan beter aan kan. Je kunt maar zoveel compenseren met ervaring, los van dat de meeste oudere mobiks die ik tot nu toe zie alles behalve 'fit en sterk' ogen.

Maargoed, Rusland heeft meer mankracht - maar moet ook een land draaiend houden. Als ze met 100k doden ook 200-300k gewonden hebben dan hakt dat er demografisch gezien evengoed al vors in, zeker omdat 900k Russen nog altijd gevlucht zijn zover ik weet. Dat zou al richting de 1,5 miljoen relatief jonge Russen zijn die uit die populatie is verdwenen.
Het levert voor nu gewoon problemen op. Ze hebben mensen nodig die dingen produceren. Fabrieken, boerderijen, constructie. Daar wordt op dit moment in gehakt.

Als je dan beseft dat de balans man-vrouw uit evenwicht raakt, waardoor de generatie vrouwen die nu kinderen zal krijgen ineens geen vent meer kunnen vinden omdat ze dood op een slagveld liggen, dan komt er voor hun ook geen volgende generatie.

Dit gaat nog 20-30 jaar doordreunen in beide landen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 20:12

Stoney3K

Flatsehats!

asing schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:55:
[...]

Als je dan beseft dat de balans man-vrouw uit evenwicht raakt, waardoor de generatie vrouwen die nu kinderen zal krijgen ineens geen vent meer kunnen vinden omdat ze dood op een slagveld liggen, dan komt er voor hun ook geen volgende generatie.
Wat inderdaad 2 problemen oplevert, enerzijds dat er geen nieuwe generatie aan beroepsbevolking meer ontstaat in 20-30 jaar, anderzijds dat je ook van de vrouwen in die leeftijdsgroep een enorme leegloop krijgt naar het buitenland om een partner te vinden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stoney3K schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:05:
[...]

Wat inderdaad 2 problemen oplevert, enerzijds dat er geen nieuwe generatie aan beroepsbevolking meer ontstaat in 20-30 jaar, anderzijds dat je ook van de vrouwen in die leeftijdsgroep een enorme leegloop krijgt naar het buitenland om een partner te vinden.
Of werk...

De hoogopgeleiden kunnen gelijk aan de slag in economieen met arbeidskrapte (zoals hier - ondertussen hebben we zowel UA als RU dames in onze testteam. Interessante dynamiek...), de minder hoogopgeleiden - naar Moldova kijkend komen die al dan niet vrijwillig de Wallen terecht of erger.

Ervan uitgaande dat grenzen niet zo dicht gaan als Noordkorea is dat MD-beeld de toekomst: een land met volkomen kapotte economie waar zowat de gehele werkende bevolking elders heil gezocht heeft. Je hebt alleen babushka's over die zorgen voor de paar kleinkinderen die tussendoor verwekt zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:21

ZenTex

Doet maar wat.

[Embed]
Duitsland gaat 18 van die dingen leveren, prima.

Maar ze moeten nog gemaakt worden. Het artikel zelf zegt dat de leveringen 30 maanden duren.

Dus leuk, voor de toekomst.

Had Oekraïne niet ook al 100 PzH2000 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rusland stuurt 'kerstlichtjes' naar Avdiivka. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 08:20
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:34:
[...]

ik zat er vanochtend aan te denken. Wat als Oekraine zelf ook (weer) kernwapens krijgt... die gaan ze dan ook niet gebruiken en dus zal Rusland ook niet hoeven stoppen met conventioneel oorlogvoeren.
Nou ja, als Oekraine vooraf kernwapens had gehad, dan was rusland waarschijnlijk niet binnengevallen. Want je ziet dat ook rusland aangeeft dat die kernwapens als verdediging gebruikt worden. Oftewel als een ander land jouw land binnenvalt.
ZenTex schreef op donderdag 8 december 2022 @ 00:41:
[...]

Duitsland gaat 18 van die dingen leveren, prima.

Maar ze moeten nog gemaakt worden. Het artikel zelf zegt dat de leveringen 30 maanden duren.

Dus leuk, voor de toekomst.

Had Oekraïne niet ook al 100 PzH2000 besteld.
Ook al is dit voor de toekomst, geeft dit richting rusland heel duidelijk aan dat ze het alleen maar lastiger gaan krijgen. Oekraine zal meer en meer bewapend worden met modernere zware wapens. In hetzelfde straatje passen ook de opleidingen die de VS (en andere landen) nu steeds grootschaliger aanbiedt,

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 08-12-2022 09:14 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:10:
[...]

Ook al is dit voor de toekomst, geeft dit richting rusland heel duidelijk aan dat ze het alleen maar lastiger gaan krijgen. Oekraine zal meer en meer bewapend worden met modernere zware wapens. In hetzelfde straatje passen ook de opleidingen die de VS (en andere landen) nu steeds grootschaliger aanbiedt,
Er zijn nu 3 los staande trainingsprogramma's opgetuigd idd.
UK, EU en VS.

En los van het trainings programma in Europa van de VS zijn er ook een aantal voor specifieke trainingen in de VS zelf.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 14:09

TrekDr0p

QR niet scannen

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:19:
Rusland stuurt 'kerstlichtjes' naar Avdiivka. :(

[Twitter]
Was dit op het stadje zelf?
Of is het in een veld bij/rond het stadje?

Bizar dat ze op deze manier nog steeds aanvallen. Je bent gewoon op volledige vernietiging uit van een locatie zonder je ook maar druk te maken over wat je raakt.

Misschien straks eentje terug sturen om het te laten "sneeuwen" boven het Kremlin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TrekDr0p schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:45:
[...]

Was dit op het stadje zelf?
Of is het in een veld bij/rond het stadje?

Bizar dat ze op deze manier nog steeds aanvallen. Je bent gewoon op volledige vernietiging uit van een locatie zonder je ook maar druk te maken over wat je raakt.

Misschien straks eentje terug sturen om het te laten "sneeuwen" boven het Kremlin.
geen idee, ik vermoed gewoon aan de frontlinie, waar het 'mag'. Al zal dat in de praktijk weinig verschil maken met het stadje dus 'why not both'.
Op civiel gebied is het formeel een oorlogsmisdaad. Niet dat de Russen daar wakker van liggen.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat burgers het stadje allang hebben verlaten.
Stadje zou in 2017 eigenlijk al verwoest zijn maar nog steeds een chokepoint voor de Russen.
Wikipedia: Battle of Avdiivka (2022)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFlGmoUAuI6jmg9wE-NL3ZsQqXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V41FjyJOFuy0JHdjBXJGqrng.png?f=user_large

Heel vervelend dat er ook bij Avdiivka een Opytne is, net als bij Bakhmut.
Over welke Opytne gaat het telkens? Die bij Bakhmut denk ik?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:48:
[...]
geen idee, ik vermoed gewoon aan de frontlinie, waar het 'mag'. Al zal dat in de praktijk weinig verschil maken met het stadje dus 'why not both'.
Fosfor is sowieso niet echt meer sociaal geaccepteerd als aanvalswapen, het is wel reden tot fronsende wenkbrauwen:
https://www.aljazeera.com...hosphorus-bombs-explainer

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 09:52

polthemol

Moderator General Chat
YakuzA schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:28:
[...]

Fosfor is sowieso niet echt meer sociaal geaccepteerd als aanvalswapen, het is wel reden tot fronsende wenkbrauwen:
https://www.aljazeera.com...hosphorus-bombs-explainer
ter aanvulling op @Verwijderd en jouw post erbij:

de uitleg over of fosfor mag of niet: ja dus, het mag, tenzij je er burgers mee raakt (of kon weten dat je ze ging raken ermee) zoals @Verwijderd aangaf.

(dit waren kamervragen over de inzet van fosfor in Syrië, maar geeft dus antwoord op de inzet en of het volgens Geneefse conventie gaat).
https://zoek.officielebek...l/ah-tk-20192020-547.html

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weer katoen in Sevastopol?

Ook een explosie in Belgorod-regio blijkbaar.
En een precision-strike op Khakovka.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Volgens RU-bronnen:
Occupation authorities in Sevastopol report shooting down a drone this morning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat voor katoen? Schietkatoen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, heb een vermeende Oekraiense meme geleend:
Betreft een vertaalfout van het Russische woord voor 'klap' (gebruikt als eufemisme voor explosie) naar het Oekraiens. 'clap' wordt dan 'cotton'.

https://ukrainian.stackex...n-referring-to-explosions
Бавовна /bavóvna/ is a recently-introduced meme about the current russo-Ukrainian war (2014-current). It is, indeed, a linguistic phenomenon.

There are three factors at play here:

Throughout recent years, russian propaganda uses various euphemisms and newspeak to diminish the importance of catastrophic events in its controlled territories: terms like "newly available manpower" for "rise in unemployment", "water-soaking" for "flood", "a negative rise of the economic growth" for "economic decline", etc. One of the most used terms is хлопо́к (/xlopók/ - clap, pop) for "explosion".
The Ukrainian word for "clap" is also хлопо́к; note the stress on the 2nd syllable.

The word хло́пок (/xlópok/ - cotton) has the same spelling, except it has stress on the 1st syllable.
The Ukrainian word for "cotton" is бавовна.

Like everywhere, russian Internet trolls continue the information war on Ukrainian social media. Most of them do not speak Ukrainian, but they pretend as Ukrainians in order to deceive Ukrainians. They use machine translation from russian to Ukrainian, which leads to the following kind of posts:

bavovna

Слышен мощный хлопок rus - a severe clap was heard;
Чулася потужна бавовна ukr - a severe cotton was heard.

Once appeared, this word became a meme from there on and began its own evolution in Ukrainian social networks and on public news agencies to denote explosions on russian military bases and on the front line.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 09:34

Qwerty-273

Meukposter

Het is slechts een opmerking, maar het lijkt niet om een fosfor ammunitie/bom te gaan in de meeste gevallen waar deze beelden opduiken in Oekraïne. Dan zou je namelijk veel meer rook zien. Niet dat brandend magnesium nou super is om in de buurt te zijn.....
Replacing the regular high-explosive fragmentation warhead of the 9M22 missile, the 9M22S missile carries the 9H510 warhead. The warhead of this missile consists of 180 incendiary combat elements made of magnesium alloy ML5 and filled with pyrotechnic composition similar to termite. The 9M22S incendiary projectile is designed to destroy enemy manpower and equipment by creating mass fires, as well as direct hits.
Bron: https://mil.in.ua/en/arti...y-projectiles-in-ukraine/

Een andere opname van deze munitie:

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zou het er dan toch van komen? :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:54

flessuh

Set sail for fail!

Dan is het nog de vraag wat er heen gaat, Abrahams of Leopards of beide? Las namelijk ook al dat de VS Abrahams beschikbaar wilde stellen. Hoe/wat exact is natuurlijk niet te vinden.
In de categorie "wat kunnen we nog uit de mottenballen trekken" staan er van beide nog best wat :)

[ Voor 13% gewijzigd door flessuh op 08-12-2022 14:21 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

flessuh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:20:
[...]

Dan is het nog de vraag wat er heen gaat, Abrahams of Leopards of beide? Las namelijk ook al dat de VS Abrahams beschikbaar wilde stellen. Hoe/wat exact is natuurlijk niet te vinden.
In de categorie "wat kunnen we nog uit de mottenballen trekken" staan er van beide nog best wat :)
Beide is prima toch? Sowieso fors moderner dan wat de Russen hebben rond rijden in Oekraïne en ook moderner dan waar de Oekraïners nu over beschikken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:39
McKaamos schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:24:
[...]

Beide is prima toch? Sowieso fors moderner dan wat de Russen hebben rond rijden in Oekraïne en ook moderner dan waar de Oekraïners nu over beschikken.
Abrahams is veel te zwaar, kan over geen enkele brug, en zinkt weg in het Oekraïense terrein, Leopard is ook zwaarder dan de tegenstrevers, maar gaat mogelijk beter. Zijn net als bij de vliegtuigen wel leuke analyse filmpjes over beschikbaar op het interweb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

HvdBent schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:40:
[...]

Abrahams is veel te zwaar, kan over geen enkele brug, en zinkt weg in het Oekraïense terrein, Leopard is ook zwaarder dan de tegenstrevers, maar gaat mogelijk beter. Zijn net als bij de vliegtuigen wel leuke analyse filmpjes over beschikbaar op het interweb
IK denk dat het verschil in gewicht tussen de Abrahms en de Leopard 2 niet maatgevend is voor de inzet in Oekraine. Beide zijn behoorlijk zwaar en daar zal met bepaalde bruggen etc rekening mee moeten worden gehouden

En met modder natuurlijk.

Kleine wegen met een dunne asfaltlaag draai je sowieso stuk als je een kleine stuurcorrectie doet. Dat was ook al met de wat lichtere Leo 1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:15

Snow_King

Konijn is stoer!

flessuh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:20:
[...]

Leopard draait gewoon op diesel, een stuk makkelijker in de logistiek. De Abrahams heeft hele andere logistiek achter zich en daarmee ook veel lastiger.

Ik wil hier geen wapensystemen discussie van maken, maar de A1 lijkt mij nu niet heel logisch.

Wel goed om te zien dat deze stappen gezet worden en men UA echt blijft steunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de nieuwe AbramX loopt ook weer op diesel, naar ik begreep.
Ook zou ie volgens mij lichter moeten zijn.
maar goed, die gaat de VS niet aan UA geven. Hooguit aan Duitsland (en zelfs dat niet).
Die Leopards mogen van de VS naar UA, maar wel op initiatief van Duitsland.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:35:
Ook zou ie volgens mij lichter moeten zijn.
maar goed, die gaat de VS niet aan UA geven. Hooguit aan Duitsland (en zelfs dat niet).
Die Leopards mogen van de VS naar UA, maar wel op initiatief van Duitsland.

[Twitter]

[Twitter]
Wat zou de VS te vertellen hebben over het leveren van Leopards? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:39
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:50:
[...]

daar zit wellicht ook nato tech/ US onderdelen in de mogelijk classified zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:50:
[...]

ze kunnen Nederland vragen om onze Leopards aan UA te geven (als we die zelf nog hadden ipv op lease) maar dat kan de VS niet want dat moet aan Duitsland gevraagd worden. Vandaar de opmerking dat de bal bij Duitsland ligt. De VS vindt het prima als het gebeurt, maar Duitsland moet groen licht geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Er zijn meerdere explosies waargenomen op een door de Russen bezet vliegveld in Berdyansk (regio Zaporizhzhia), zo'n 100 km van de frontlinie.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:35:
Dat is eigenlijk ook wel logisch. Nu zal je ook wel diesel in een Abrams kunnen gieten. Dat ding loopt op van alles.

Maar....
- logistiek is 1 soort brandstof een stuk makkelijker dan 2
- die gastubines zijn verre van zuinig, de Abrams is gewoon een zuipschuit en de supply chain die je nosig hebt is bijna niet vol te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:39
Wat je nu al ziet is een andere discussie, en ik denk dat het al wel makkelijker word om te beslissen welke wapens er nu ook naar Ukraine gaan, bedoel Putin gaat niet als eerste een nuke inzetten dus laat dan maar escaleren maar wel op het grondgebied van Ukraine.

Anderzijds Putin liegt al als hij adem haalt en hij vaak het tegenovergestelde doet als wat hij zegt.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:34:
[...]

Dat is eigenlijk ook wel logisch. Nu zal je ook wel diesel in een Abrams kunnen gieten. Dat ding loopt op van alles.

Maar....
- die gastubines zijn verre van zuinig, de Abrams is gewoon een zuipschuit en de supply chain die je nosig hebt is bijna niet vol te houden
kweet niet of de Abrams ook al diesel lust.
Was in het filmpje dat ik van de week zag ook wel leuk: er werd een optie besproken dat ie hybrid zou worden: diesel maar ook de optie voor kortstondig elektrisch.
Stealth ninja tank :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:51:
[...]

De Abrams kan diesel aan:
The Honeywell AGT1500 is a gas turbine engine. It is the main powerplant of the M1 Abrams series of tanks

[...]

The engine can use a variety of fuels, including jet fuel, gasoline, diesel and marine diesel.
bron: Wikipedia: Honeywell AGT1500

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:34:
[...]

Maar....
En qua onderhoud is een turbine ook een stuk moeilijker/kieskeuriger.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Ik had het al eens uitgezocht, en ze willen in het leger 1 brandstof.

Anyway, het ding heeft een tank van 1900 liter en daar komt hij 440 km mee. 4.3 liter per km dus. Stationair laten draaien is al 40 liter per uur.

Ter referentie, de T90 heeft een V12 aan boord, kan 1600 liter aan boord nemen en komt dan 550 km ver. Nog altijd niet zuinig, met 2.9 liter op 1 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
kom deze tegen:

de bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mobik medkit 2022

Een Oekraiense militair bekijkt een medkit (en pakt deze uit) die een Russische gemobiliseerde persoon zou hebben gekregen.

een pakje met verband, een simpele tourniquet en een blaadje met wat standaard tips. En hup naar het front!

Filmpje bij nader inzien toch weggehaald vanwege zichtbaarheid van een gesneuvelde Russische militair (vermoedelijk de eigenaar/gebruiker van de medkit).

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dronken Putin legt uit waarom de aanvallen op de Oekraïense infrastructuur doorgaan:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Oekraiense special forces in Rusland

https://abcnews.go.com/In...ine/?id=88905005#94608782
Ukrainian special forces were deep inside Russian territory and helped guide drones to at least one of the bases hit in Monday’s attacks, a senior official from President Volodymyr Zelenskyy’s inner-circle confirmed to ABC News.
Op zich logisch, maar toch bijzonder dat ze het bekendmaken.

Oekraine vraagt himars-clustermunitie van VS
Verder misschien al genoemd, maar Oekraine vraagt de VS om clustermunitie voor Himars.
Sinds 2016 gebruikt de VS deze spullen niet meer, maar zou nog een forse voorraad hebben.
In 2018 is het gebruik van clustermunitie verboden, maar de VS, Rusland en Oekraine zijn geen ondertekenaars van het verdrag (Geneefse Conventie?).

Gerucht: de Russen hebben het koud.

Huizen kunnen worden herbouwd!

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:44:

Oekraine vraagt himars-clustermunitie van VS
Verder misschien al genoemd, maar Oekraine vraagt de VS om clustermunitie voor Himars.
Sinds 2016 gebruikt de VS deze spullen niet meer, maar zou nog een forse voorraad hebben.
In 2018 is het gebruik van clustermunitie verboden, maar de VS, Rusland en Oekraine zijn geen ondertekenaars van het verdrag (Geneefse Conventie?).
Weet je zeker dat ze het over clustermunitie hadden en niet over de bekende tungstenballetjesbom (3*woordwaarde)?
De reden voor de ban op clustermunitie is nou juist de enorme ellende ná het conflict (niet ontplofte submunitie). En Oekraïne gaat er, voor zover we zien, vanuit dat zij aan het eind van de oorlog hun land weer terug hebben. Als ik de keuze moest maken, dan heb ik liever een land wat bezaaid is met een flink aantal metalen balletjes dan met dingen die boem zeggen zodra kinderen ermee gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onkl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:15:
[...]

Weet je zeker dat ze het over clustermunitie hadden en niet over de bekende tungstenballetjesbom (3*woordwaarde)?
De reden voor de ban op clustermunitie is nou juist de enorme ellende ná het conflict (niet ontplofte submunitie). En Oekraïne gaat er, voor zover we zien, vanuit dat zij aan het eind van de oorlog hun land weer terug hebben. Als ik de keuze moest maken, dan heb ik liever een land wat bezaaid is met een flink aantal metalen balletjes dan met dingen die boem zeggen zodra kinderen ermee gaan spelen.
die tungstenballetjes zijn eerder voorbij gekomen inderdaad.
De tekst noemt expliciet cluster munition, maar misschien beschouwen ze de balletjes ook als cluster munitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:09:
[...]

Ter referentie, de T90 heeft een V12 aan boord, kan 1600 liter aan boord nemen en komt dan 550 km ver. Nog altijd niet zuinig, met 2.9 liter op 1 km.
De relevante vergelijking is niet de T90 maar de T80, die ook een gasturbine heeft en veelvuldig ingezet wordt in deze oorlog. Volgens specs zou het tot 7.5l/km zuipen, en daarnaast de gebruikelijke gasturbineissues hebben (idle draaien zuipt evenveel als rijden etc). Bereik is 335km.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:19:
[...]

die tungstenballetjes zijn eerder voorbij gekomen inderdaad.
De tekst noemt expliciet cluster munition, maar misschien beschouwen ze de balletjes ook als cluster munitie?
Die hebben toch niet het probleem van niet ontplofte munitie die blijft liggen? Eigenlijk is het een heel groot schot met hagel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:17:
[...]

Die hebben toch niet het probleem van niet ontplofte munitie die blijft liggen? Eigenlijk is het een heel groot schot met hagel?
de M30A1 met tungsten balletjes is inderdaad een schot hagel maar dan waarschijnlijk alle kanten op.

Alle voorgaande inclusief de M30 maar dus ook bijv. de:
M26A2 is another extended-range rocket. It has a range of 45 km. It uses a dual-purpose warhead with multiple bomblets. This rocket was produced in relatively small numbers. In 2009 only 3 924 of these artillery rockets were in the US inventory. It is no longer used by the US military.
bij de oudere versies staat regelmatig dat de voorraad is vernietigd maar dat zie ik bij de M26A2 niet staan.

http://www.military-today.com/artillery/himars.htm

Gezien andere denkbeelden binnen Oekriane over bijv. het opruimen van Russische munitie en de hond Patron etc. vraag ik me af of Oekraine inderdaad wel de echte clustermunitie wil ipv de tungsten balletjes.
Je wil in eigen land ook geen onontplofte munitie hebben. Behalve misschien wel in de Donbas, dat was toch al een vergeten achterland waar toch alles kapot is nu dus die clustermunitie mag daar voorlopig wel komen te liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
dion_b schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:43:
[...]

De relevante vergelijking is niet de T90 maar de T80, die ook een gasturbine heeft en veelvuldig ingezet wordt in deze oorlog. Volgens specs zou het tot 7.5l/km zuipen, en daarnaast de gebruikelijke gasturbineissues hebben (idle draaien zuipt evenveel als rijden etc). Bereik is 335km.
Je mist wat info. Ja die t80 is er maar er is ook een t80 met v12. Er worden zelfs turbines omgebouwd naar v12. De reden : onderhoud en het extreme verbruik. Zeker omdat ze ze lang stationair laten lopen voor warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ0E3HpUbdOJASvvwIL195eeTsw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o4XK8KshhCxPFlTEZJWjfsfu.png?f=user_large

Wikipedia: Ukrainian wreath
Ukrainian wreath (Ukrainian: вінок, vinók), or Vinok, is a type of wreath which, in traditional Ukrainian culture, is worn by girls and young unmarried women. The wreath may be part of a tradition dating back to the old East Slavic customs that predate the Christianization of Rus. The flower wreath remains a part of the Ukrainian national attire, and is worn on festive occasions and on holy days, and since the 2014 Ukrainian revolution increasingly in daily life as part of a wider cultural revival

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2022 21:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:12 Reacties verplaatst naar Nucleaire dreiging Rusland

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:35:
[...]

Je mist wat info. Ja die t80 is er maar er is ook een t80 met v12. Er worden zelfs turbines omgebouwd naar v12. De reden : onderhoud en het extreme verbruik. Zeker omdat ze ze lang stationair laten lopen voor warmte.
Ik mis helemaal geen info. Dat is de Ukrainse T-80UD, ik had het over de Russische T-80, zowel qua leeftijd als qua ontwerp met de M1 vergelijkbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
[...]

Was in het filmpje dat ik van de week zag ook wel leuk: er werd een optie besproken dat ie hybrid zou worden: diesel maar ook de optie voor kortstondig elektrisch.
Stealth ninja tank :D
Naar mijn weten zit er niet heel veel verschil in diesel en jetfuel. Petroleum net zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:17
dion_b schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:43:
[...]

Ooit keer een curve gezien wanneer een turbine zuiniger is dan een otto motor. Dacht te menen dat een turbine zuiniger was in vol vermogen en inderdaad stationair/weinig vermogen heel onzuinig was.

edit..

whoops.. dat was het verschil tussen een turbo-prop en turbine

https://en.wikipedia.org/...as_turbine_efficiency.png

[ Voor 10% gewijzigd door wauskoek op 08-12-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Snow_King schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:27:
[...]

Leopard draait gewoon op diesel, een stuk makkelijker in de logistiek. De Abrahams heeft hele andere logistiek achter zich en daarmee ook veel lastiger.

Ik wil hier geen wapensystemen discussie van maken, maar de A1 lijkt mij nu heel logisch.

Wel goed om te zien dat deze stappen gezet worden en men UA echt blijft steunen.
Die Abrams (niet Abrahams) loopt ook op diesel hoor. En benzine. En jet fuel. En scheepsdiesel. En jack daniels :+

Iets serieuzer; stel dat er 20 tanks heen gaan. Heeft dat echt nog zoveel nut? Kan een team van 3 Leo2's in z'n dooie gemakkie een team van zeg 20 T-73's aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 08-12-2022 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Nox schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:57:
[...]

Iets serieuzer; stel dat er 20 tanks heen gaan. Heeft dat echt nog zoveel nut? Kan een team van 3 Leo2's in z'n dooie gemakkie een team van zeg 20 T-73's aan?
Ja

Lees dit maar eens. Westers materieel tegen een sterk geacht Irakees leger met Sovjet materieel.

edit: Wikipedia: Battle of Medina Ridge
Wikipedia: Battle of 73 Easting

En dit was 30 jaar geleden..

[ Voor 54% gewijzigd door Prosac op 08-12-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FjfOoFiX0BMIIgj?format=jpg&name=medium
Goeie dag voor de Oryx-volgers. Een hoop entries, al moet er bij worden aangetekend dat het oude vondsten zijn die een enthousiasteling heeft geanalyseerd. Vooral veel trucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
dion_b schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:41:
[...]

Ik mis helemaal geen info. Dat is de Ukrainse T-80UD, ik had het over de Russische T-80, zowel qua leeftijd als qua ontwerp met de M1 vergelijkbaar.
Ik zou het niet de Oekraïnse T80UD willen noemen. Er zijn er ongeveer 500 van gebouwd. Dat gebeurde in Oekraïne. Op het moment dat de boel uit elkaar klapte (1991) had Rusland er ongeveer 200 ontvangen. De overige 300 stonden nog bij de fabriek en Oekraïne zei dank je wel.

Dit is wel een goede bron:

Die dingen met een turbine zijn niet meer bij te houden in kosten en onderhoud. Het ging mij ook niet om het vergelijk tussen een Abrams met turbine en een T80 met een turbine. Het ging om het verschil tussen een turbine en een v12 diesel. Dan heb je min of meer de keuze tussen een T72, T90 of een handjevol T80UDs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 12:31

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:16:
[Afbeelding]
Goeie dag voor de Oryx-volgers. Een hoop entries, al moet er bij worden aangetekend dat het oude vondsten zijn die een enthousiasteling heeft geanalyseerd. Vooral veel trucks.
Naalsio? Heel goed werk dat ze doen. Laatst had hij ook al een +120 bijstelling voor Oekraïne. Vaak ook - tellingen voor dubbel getelde voertuigen. Heel goed dat ze er al die energie in stoppen.
Waarheid is waarheid.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wauskoek schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:53:
[...]

Ooit keer een curve gezien wanneer een turbine zuiniger is dan een otto motor. Dacht te menen dat een turbine zuiniger was in vol vermogen en inderdaad stationair/weinig vermogen heel onzuinig was.

edit..

whoops.. dat was het verschil tussen een turbo-prop en turbine

https://en.wikipedia.org/...as_turbine_efficiency.png
Gasturbines hebben één nadeel: Ze zijn eigenlijk op een heel nauw punt van hun vermogen pas echt efficiënt, terwijl een Otto-motor (of een Diesel-motor in dit geval) over een veel bredere band van belastingen zijn rendement houdt.

Daarom zie je een gasturbine ook in energiecentrales maar niet in auto's, omdat de vermogensbelasting van een auto te veel wisselt. Je kan hem hooguit gebruiken als range extender/generator voor een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

pro_6or schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:18:
[...]

Naalsio? Heel goed werk dat ze doen. Laatst had hij ook al een +120 bijstelling voor Oekraïne. Vaak ook - tellingen voor dubbel getelde voertuigen. Heel goed dat ze er al die energie in stoppen.
Waarheid is waarheid.
Dit keer was het niet Naalsio. Dit komt van @WarSpotting. Die kende ik overigens niet, maar wel goed dat meer mensen er aan bijdragen.

En inderdaad, geregeld min-tellingen door dubbeltellingen. Fijn dat er nu ook eens wat extra's bij komt. Op naar de 10.000 entries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RoD schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:16:
[Afbeelding]
Dit soort updates zie je inderdaad af en toe voorbij komen en geven naar mijn idee vooral aan dat er toch heel wat meer kapot is dan nu officieel gemeld is. En ook goed om te zien dat er ook regelmatig dubbele tellingen tussenuit worden gehaald.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

redwing schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:23:
[...]

Dit soort updates zie je inderdaad af en toe voorbij komen en geven naar mijn idee vooral aan dat er toch heel wat meer kapot is dan nu officieel gemeld is. En ook goed om te zien dat er ook regelmatig dubbele tellingen tussenuit worden gehaald.
Absoluut, keer op keer blijkt dat veel niet op beeld is gezet. Er is ooit een analyse gedaan, maanden geleden, waarbij werd gekeken hoeveel tanks van een bepaalde groep verloren waren gegaan (want daar was blijkbaar een document van gevonden), ten opzichte van wat Oryx had gevonden. Ik meen dat toen 80% gedocumenteerd was.

Als dat representatief is, dan heeft rusland zo'n 10.000 voertuigen verloren in deze oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De hel van Bakhmut

diverse twitter feeds tonen zich toch wel bezorgd om de situatie bij Bakhmut.
Het is erg, en het wordt erger.
Hoe lang weet UA het nog te behouden?
Gerucht gaat, of speculatie, dat RF Bakhmut voor 15 december moet veroveren, anders stort het offensief in.
Maar ja, dergelijke speculatie is vaker voorgekomen op andere fronten en toen is er ook niets gebeurd (RF heeft nog drie maand, daarna kan het niet meer oorlog voeren, etc.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfXfzu5ZFsmgwMjDaPJvNAQC63E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOP2FRqfwx0OZ3LfH1sYGFlb.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PECXEKL6DmEe0ulvSUePSY2pC1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4tDoVCRjtazcRAM4kDiyy6ep.png?f=user_large

Het blauwe autootje is een bericht over een 26-jarige Zweedse vrijwilliger die is omgekomen tijdens het evacueren van een gewonde militair. De pickup-truck kwam in het donker in botsing met een pantservoertuig. :'(

Ondanks dat is de moraal prima elders. beetje lol maken van de winter, is makkelijker met goede kleding.

[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2022 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:27:
[Twitter]

diverse twitter feeds tonen zich toch wel bezorgd om de situatie bij Bakhmut.
Het is erg, en het wordt erger.
Hoe lang weet UA het nog te behouden?
Gerucht gaat, of speculatie, dat RF Bakhmut voor 15 december moet veroveren, anders stort het offensief in.
Maar ja, dergelijke speculatie is vaker voorgekomen op andere fronten en toen is er ook niets gebeurd (RF heeft nog drie maand, daarna kan het niet meer oorlog voeren, etc.)

[Twitter]

[Twitter]
Ze zijn nog niet eens bij de stad zelf en hebben nog wat open terrein waar ze doorheen moeten. Daarna zit het bebouwde stuk wat nog veel lastiger te veroveren is. Het lijkt me sterk dat ze daar nu in een week plotseling meer progressie kunnen maken dan in de afgelopen maanden.

Het is gewoon wazig dat rusland daar zoveel troepen in gooit. De verliezen zijn enorm en de voortgang mondjesmaat en zolang ze in het noorden geen progressie boeken heeft Bakhmut taktisch maar weinig voordelen. Ik zou zeggen dat het vooral gaat om toch ergens een overwinning te kunnen claimen.
Ondanks dat is de moraal prima elders. beetje lol maken van de winter, is makkelijker met goede kleding.

[Twitter]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:44:
[...]

Ze zijn nog niet eens bij de stad zelf en hebben nog wat open terrein waar ze doorheen moeten. Daarna zit het bebouwde stuk wat nog veel lastiger te veroveren is. Het lijkt me sterk dat ze daar nu in een week plotseling meer progressie kunnen maken dan in de afgelopen maanden.

Het is gewoon wazig dat rusland daar zoveel troepen in gooit. De verliezen zijn enorm en de voortgang mondjesmaat en zolang ze in het noorden geen progressie boeken heeft Bakhmut taktisch maar weinig voordelen. Ik zou zeggen dat het vooral gaat om toch ergens een overwinning te kunnen claimen.

[...]
yup, lijkt erop dat het erger wordt gemaakt dan het mogelijk is. Sowieso is het een hel natuurlijk, maar goed.
Dat de Russen daar zichzelf in de gehaktmolen gooien betekent echter ook dat UA de gehaktmolen draaiend moet houden, en daar worden geen helden geboren maar geestelijke wrakken.
En de Russen schieten ook...
Tenminste... zie onderstaand, op 6 december.
Is dit UA-shelling of RF-shelling?
Daar wil je ook niet in zitten. Ook niet als je aan de winnende hand bent.

Er is al veel geschreven over het wel of niet strategisch zijn van Bakhmut.
Vanuit Bakhmut liggen Kramatorsk en Sloviansk beter binnen bereik van reguliere artillerie.
Ook is het een historisch fort.
En een gunstige ligging op diverse wegen.

Maar misschien is het voor UA ook wel weer juist een prima Russen-magneet om weer zoveel mogelijk RF-troepen te kunnen vernietigen.
Neemt nog steeds niet weg dat het verre van een pretje is ook voor UA om daar te moeten 'werken'.

[Twitter: https://twitter.com/BartAafjes68/status/1600974469899595777]

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 22:45
Ik zag op Reddit wat heftig videomateriaal van die gevechten rond Bakhmut. Nu het richting winter gaat lijkt dat wel een "battle of the bulge" te worden uit WW2. Tussen de bomen, in de sneeuw met een tank verstopt onder wat takken/bladeren.

Erg heftig, hopelijk kan UA snel een eind maken aan die bezetting daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
redwing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:44:
[...]

ik denk dat 'bebouwde zone' en zelfs 'stad' eufemistische omschrijvingen zjin geworden als ik de laatste beelden zie van Bakhmut zelf. Daar is echt niets meer heel / van over voor de rest, een stapel bakstenen en puin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFjhTc2zXkAEBm1i.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

polthemol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:42:
[...]

ik denk dat 'bebouwde zone' en zelfs 'stad' eufemistische omschrijvingen zjin geworden als ik de laatste beelden zie van Bakhmut zelf. Daar is echt niets meer heel / van over voor de rest, een stapel bakstenen en puin.
Waarom zou je in militair opzicht de stad uberhaupt nog willen verdedigen wanneer alles waar je achter kunt verschuilen al platgebombardeerd is?
Misschien qua terrein wat hoger gelegen oid, maar als er geen echte voordelen zijn zie ik de Oekrainers zich daar wel terugtrekken om meer slachtoffers te voorkomen.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

bloody schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:19:
[...]

Waarom zou je in militair opzicht de stad uberhaupt nog willen verdedigen wanneer alles waar je achter kunt verschuilen al platgebombardeerd is?
Misschien qua terrein wat hoger gelegen oid, maar als er geen echte voordelen zijn zie ik de Oekrainers zich daar wel terugtrekken om meer slachtoffers te voorkomen.
En dan het volgende dorp de vernieling in zien gaan?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Er zijn meerdere redenen te bedenken. Sowieso is het iets wat Rusland 'wilt' hebben terwijl de strategische waarde marginaal is in de huidige situatie. Doe nooit een tegenstander stoppen als hij fouten maakt. Dat Rusland zo hard daar duwt is een kans om veel troepen daar vast te houden van Rusland en slachtoffers te veroorzaken.

Ook is het zo dat onze 'vriend' van Wagner waarschijnlijk aan Poetin beloofd heeft om Bakhmut te veroveren. Het verhinderen daarvan doet de positie van Wagner verzwakken (ook politiek) wat weer verdere verdeeldheid veroorzaakt.

In de tussentijd moet Oekraïne (mijns inzien) proberen druk op te voeren op Kremmina (hopende dat ik het goed heb geschreven). Inmiddels is Bakhmut voor Rusland een soort Stalingrad geworden. Het principale belang is groter dan het strategische belang. Dus Oekraïne moet zo veel mogelijk slachtoffers maken aan de Russische zijde daar om te profiteren van deze tactische fout.
Het is wel zo dat Oekraïne ook moet kijken wanneer het hen zelf te veel slachtoffers gaat kosten maar vooralsnog lijkt het erop dat het netto Rusland veel meer kost en de prijs dus nog 'betaalbaar' is. Ik weet overigens dat dit soort bewoording behoorlijk cru is aangezien we het hebben over mensenlevens.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Bakhmut is letterlijk een horror gehaktmolen waar rusland manschappen in blijft verdampen. Oekraïne lijdt daar ook verliezen maar wat ik er van begrijp groeit het leger nog steeds aan manschappen ondanks de verliezen in die regio.

En ook al zou rusland uiteindelijk Bakhmut nog weten in te nemen, is er dan nog sprake van een 'overwinning' met zulke gigantische verliezen aan materieel en manschappen?

Het lijkt erop dat Oekraïne gewoon gebruik maakt van de mogelijkheden die ze hier aangeboden krijgen zolang de verliezen acceptabel blijven.

Uit menselijk oogpunt is het natuurlijk te bizar voor woorden wat daar gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Ik denk dat het dorp zelf inderdaad nul waarde meer heeft. Nog wel wat voor moraal, maar ook dat zal meevallen. Maar als je daar goed ingegraven zit en je verliest relatief weinig tov de vijand verliest, kan je beter daar vechten dan ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:40
[...]

Als je zo denkt ga je elke paar weken / maanden stukje bij beetje land opgeven toch?

Daarnaast zal het Rusland moraal geven als ze daadwerkelijk Bakmut innemen. Momentum (/moraal) is belangrijk in oorlogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

omdat er veel vijandelijke troepen zitten om uit te schakelen denk ik. Wagner heeft hier een big issue van gemaakt en ik denk dat van Russische kant men ondertussen zo gigantisch invested is in Bahkmut veroveren, dat er voor de verantwoordelijken mentaal geen weg terug meer is.

Ik weet ook niet zeker of het nog mogelijk is om het rationele van deze ellende te kunnen vinden to be honest. De verspilling van levens bij Bakhmut is gewoon zo bizar en beklemmend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
polthemol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:42:
[...]

Klopt, maar alsnog veel meer beschutting en schuilplaatsen dan in het open veld waar rusland nu nog doorheen moet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat het dorp zelf inderdaad nul waarde meer heeft. Nog wel wat voor moraal, maar ook dat zal meevallen. Maar als je daar goed ingegraven zit en je verliest relatief weinig tov de vijand verliest, kan je beter daar vechten dan ergens anders.
Het lijkt nogal op de situatie bij Mariupol. Met relatief weinig verliezen aan Oekrainse kant houden ze heel veel russische troepen vast. Hopelijk zorgt dat er voor dat ze in het noorden meer progressie kunnen maken. En als ze daar doorheen komen heeft Bakhmut ook gelijk helemaal geen waarde meer.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:41:
Dronken Putin legt uit waarom de aanvallen op de Oekraïense infrastructuur doorgaan:

[Twitter]
Daar sta je dan, als 'leider', in je met marmer en goud gevulde paleis. Comfortabel in een duur pak, gezellig, met een drankje... Terwijl je manschappen sterven aan het front als niets betekenende insecten...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

redwing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:15:
[...]

Het lijkt nogal op de situatie bij Mariupol. Met relatief weinig verliezen aan Oekrainse kant houden ze heel veel russische troepen vast. Hopelijk zorgt dat er voor dat ze in het noorden meer progressie kunnen maken. En als ze daar doorheen komen heeft Bakhmut ook gelijk helemaal geen waarde meer.
Of in het zuiden. Het gevoel bekruipt me dat UA weer bezig is met een soortgelijke actie als een paar maanden terug: bij Bakhmut net genoeg inzetten om de positie vast te kunnen houden, drukken op ander deel front (toen Kherson, nu weg onder Svatove) om zoveel mogelijk van RU's mobiele troepenformaties weg te trekken, om dan met hun hoofdmacht relatief onverwacht door te stoten ergens anders. Zoals richting Melitopol bijvoorbeeld.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid