Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste
Acties:
  • 333.485 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:26:
[...]

Absoluut, keer op keer blijkt dat veel niet op beeld is gezet. Er is ooit een analyse gedaan, maanden geleden, waarbij werd gekeken hoeveel tanks van een bepaalde groep verloren waren gegaan (want daar was blijkbaar een document van gevonden), ten opzichte van wat Oryx had gevonden. Ik meen dat toen 80% gedocumenteerd was.

Als dat representatief is, dan heeft rusland zo'n 10.000 voertuigen verloren in deze oorlog.
Er is nog een andere teller die wat lager staat dan Oryx, die telt alleen maar bronmateriaal mee dat van dichtbij is geschoten, dus geen Stugna filmpjes of onduidelijke drone beelden etc. Die stond laatst op 1400 tanks, Oryx nu op 1550.

Ik denk dat het voor echte osint heel goed is om zo accuraat mogelijk te zijn, anders tel je een voertuig de ene dag als stugna filmpje en een week later wanneer het gebied bevrijd wordt als close up foto nog een keer.

Dit bedoel ik niet als kritiek op Oryx, ze zijn duidelijk een professioneel (als in zeer kundig) team met ondertussen heel wat ervaring, maar ik ben het met je eens dat het aantal waarschijnlijk nog hoger ligt. Laatst waren er wat foto's te zien van een kerkhof (en basis) voor voertuigen in de buurt van Belgorod waar echt veel kapot materiaal stond (uitgeschakeld door combat damage). Eea zal geteld zijn geweest maar veel ook niet denk ik. Dat wordt ook niet meegenomen. Bevestige iig mijn vermoeden dat het hoger is dan zelfs het vele dat visueel wordt bevestigd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11

polthemol

Moderator General Chat
dion_b schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:56:
[...]

Of in het zuiden. Het gevoel bekruipt me dat UA weer bezig is met een soortgelijke actie als een paar maanden terug: bij Bakhmut net genoeg inzetten om de positie vast te kunnen houden, drukken op ander deel front (toen Kherson, nu weg onder Svatove) om zoveel mogelijk van RU's mobiele troepenformaties weg te trekken, om dan met hun hoofdmacht relatief onverwacht door te stoten ergens anders. Zoals richting Melitopol bijvoorbeeld.
je hebt ook het praktische punt: overal waar je vijand troepen massaal heen stuurt ga je gewoon een linie krijgen. Zolang Rusland/Wagner dus 1000-den manschappen die heuvel op blijft jagen, zal Oekraïne daar een linie in stand moeten houden. Je blijft je vijand in ieder geval resources ontnemen zo, want het zijn ongetrainde troepen met een slechte uitrusting, waar men niet meer getrainde eenheden van kan maken met betere uitrusting.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:55:
[...]

Daar sta je dan, als 'leider', in je met marmer en goud gevulde paleis. Comfortabel in een duur pak, gezellig, met een drankje... Terwijl je manschappen sterven aan het front als niets betekenende insecten...
Hij ziet er -helaas- wel redelijk gezond uit hier. :X

mbt. Bakhmut; verliezen de russen daar wel zoveel? Als ik 'maar' 300 man per dag zie langs komen in de tellingen, klinkt dat niet als iets waar Putin of chef Wagner heel erg wakker van liggen.

Aan de andere kant. Als dat daadwerkelijk goed getrainde en uitgeruste Wagner troepen zijn, telt het natuurlijk wel een stuk harder.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2022 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:39:
[...]

mbt. Bakhmut; verliezen de russen daar wel zoveel? Als ik 'maar' 300 man per dag zie langs komen in de tellingen, klinkt dat niet als iets waar Putin of chef Wagner heel erg wakker van liggen.

Aan de andere kant. Als dat daadwerkelijk goed getrainde en uitgeruste Wagner troepen zijn, telt het natuurlijk wel een stuk harder.
Ze zullen wellicht niet meer dan 300 man verliezen daar. Maar als er ook nog 300 onderkoelde en 900 gewonden bij moeten heb je wellicht al 3000 man nodig om dit op te vangen.

Denk dat het denken in doden niet de beste optie is. Ze zouden beter kunnen beschrijven hoeveel soldaten er daadwerkelijk gebonden worden. Dus heel de logistieke organisatie.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 23:11

polthemol

Moderator General Chat
[...]

300 is vrij veel. Op 10 dagen is dat 3000, op 100 dagen 30 000, op 300 dagen 90 000, enz. Op deze manier blijf je ook vreten aan je praktische voorraden: basaal transport, een geweer, wat kogels, magazijnen, scherfvesten, uniform, paar kisten, ... In feite de basic uitrusting van een militair.

Dit zijn daarbij mensen uit een 'combat-able' demografische groep, die je nu blijft kaalvreten door ze in te zetten als een soort van kogelvangers voor een zinloos offensief.Die kun je nooit meer trainen, die uitrusting ben je kwijt, socio-economisch kunnen die ook nooit meer een bijdrage leveren aan je maatschappij, enz.

Ethisch zullen ze er niet van wakker liggen dus, als ze ook maar iets van visie hebben, zouden ze moeten aanvoelen wat hier het probleem is. Ik verwacht echter dat een Prigozhin en een Putin ad-hoc/pragmatisch om gaan met het fenomeen macht: het welzijn van de maatschappij Rusland is niet hun doel, ze jagen eigen politieke ambities en misplaatste grootheidswaanzin na ('het oude Rusland herstellen, het Russische rijk'). Ik denk dat ze door die ambitie totaal verblind zijn in wat ze nu doen. Prigozhin lijkt voor de rest zijn hand ook totaal te overspelen met hoe hij zijn troepen aan het inzetten is. Het is nu veel 'poeha', maar weinig tot geen rationaliteit.

Als laatste denk ik dat een mentaal component ook mee gaat spelen in Bakhmut: als je daar als Rus levend weg komt, kan ik me niet voorstellen dat je mentaal alles nog op een rijtje gaat houden. Het is een zinloos offensief, in een zinloze oorlog. Het kan niet anders dan dat dit alleen maar verder vreet aan het al intens gebrekkige moraal. Dit kan ook niet anders dan besmettelijk zijn voor de mensen om je heen in die loopgraaf.

(Oekraïne zal hier nog iets aan kunnen doen door bv. rotaties uit te voeren, te zorgen dat de mannen die terugkomen van hun rotatie goede verzorging krijgen, zo goed mogelijk bed, warme douche en wat rust).

@Rene ik denk dat de logistieke inzet van Rusland bij hun eenheden niet voldoet aan wat een modern leger als wijsheid ziet. Zie ook de berichten dat men blijkbaar de moeite nog eens niet wil nemen om gewonden of doden weg te halen. Dat is ook veelzeggend.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 09-12-2022 11:51 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:55:
[...]

Daar sta je dan, als 'leider', in je met marmer en goud gevulde paleis. Comfortabel in een duur pak, gezellig, met een drankje... Terwijl je manschappen sterven aan het front als niets betekenende insecten...
War is a place where the young kill one another without knowing or hating each other, because of the decision of old people who know and hate each other, without killing each other - Erich Hartmann

Dat vat het wel een beetje samen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

it's almost christmas :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRs80jX2Vvb1ShebOV47n4zvRWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ezIpgfpwLYN3n6AJnOAlrbQl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
De 300 zijn puur de doden toch? Tel daarbij een veelvoud op aan gewonden (shellshock, lichamelijke verwondingen) die ook niet meer kunnen vechten en dan snap je wel dat Ukraine daar volhoudt om de Russen door de gehaktmolen te halen met betrekkelijk weinig eigen verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RmUgP9Z7ATNG5a7ldmtLlgEF7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmKAMxdA7w71VQiFzodmhxLK.png?f=fotoalbum_large

Als je deze grafiek moet geloven (aan de hand van de 'dagelijkse updates' omtrent verliezen) dan tikt het toch behoorlijk aan met alleen al in november 17k doden.

De situatie omtrent Bakhmut zal daar zeker een grote bijdrage aan leveren.

En dat zijn dan alleen de gesneuvelde manschappen, als je daar de 1:3 / 1:4 doden / gewonden ratio aanhoudt is het in ieder geval geen houdbare situatie.

Het beeldmateriaal uit die regio liegt er ook niet om.

Het is letterlijk een vleesmolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:55:
[...]

[Afbeelding]

Als je deze grafiek moet geloven (aan de hand van de 'dagelijkse updates' omtrent verliezen) dan tikt het toch behoorlijk aan met alleen al in november 17k doden.

De situatie omtrent Bakhmut zal daar zeker een grote bijdrage aan leveren.

En dat zijn dan alleen de gesneuvelde manschappen, als je daar de 1:3 / 1:4 doden / gewonden ratio aanhoudt is het in ieder geval geen houdbare situatie.

Het beeldmateriaal uit die regio liegt er ook niet om.

Het is letterlijk een vleesmolen.
Dit is natuurlijk ook het gevolg van mobilisatie. meer mensen geconcentreerd op de locaties. Vaak ongetraind en met slechte apparatuur. Als een artillerie granaat ergens inslaat en er zitten daar 20 in plaats van 10 soldaten door mobilisatie dan gaat het qua doden ook omhoog. De human wave tactieken helpen daarbij ook niet.

Persoonlijk kijk ik uit naar de mobilisatie oproep van Poetin in Januari. Ik vermoed dat menig Rus wat nog in Rusland zit aan de rand van 'burgerlijke ongehoorzaamheid' zit.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
asing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:52:
[...]

War is a place where the young kill one another without knowing or hating each other, because of the decision of old people who know and hate each other, without killing each other - Erich Hartmann

Dat vat het wel een beetje samen.
Dat vat het helemaal niet samen. Het is een verhulde “ waar twee vechten, hebben er twee schuld”.

De mannen uit Oekraïne weten prima waarvoor en waarom ze vechten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
polthemol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:50:
[...]

300 is vrij veel. Op 10 dagen is dat 3000, op 100 dagen 30 000, op 300 dagen 90 000, enz. Op deze manier blijf je ook vreten aan je praktische voorraden: basaal transport, een geweer, wat kogels, magazijnen, scherfvesten, uniform, paar kisten, ... In feite de basic uitrusting van een militair.

Dit zijn daarbij mensen uit een 'combat-able' demografische groep, die je nu blijft kaalvreten door ze in te zetten als een soort van kogelvangers voor een zinloos offensief.Die kun je nooit meer trainen, die uitrusting ben je kwijt, socio-economisch kunnen die ook nooit meer een bijdrage leveren aan je maatschappij, enz.

Ethisch zullen ze er niet van wakker liggen dus, als ze ook maar iets van visie hebben, zouden ze moeten aanvoelen wat hier het probleem is. Ik verwacht echter dat een Prigozhin en een Putin ad-hoc/pragmatisch om gaan met het fenomeen macht: het welzijn van de maatschappij Rusland is niet hun doel, ze jagen eigen politieke ambities en misplaatste grootheidswaanzin na ('het oude Rusland herstellen, het Russische rijk'). Ik denk dat ze door die ambitie totaal verblind zijn in wat ze nu doen. Prigozhin lijkt voor de rest zijn hand ook totaal te overspelen met hoe hij zijn troepen aan het inzetten is. Het is nu veel 'poeha', maar weinig tot geen rationaliteit.

Als laatste denk ik dat een mentaal component ook mee gaat spelen in Bakhmut: als je daar als Rus levend weg komt, kan ik me niet voorstellen dat je mentaal alles nog op een rijtje gaat houden. Het is een zinloos offensief, in een zinloze oorlog. Het kan niet anders dan dat dit alleen maar verder vreet aan het al intens gebrekkige moraal. Dit kan ook niet anders dan besmettelijk zijn voor de mensen om je heen in die loopgraaf.

(Oekraïne zal hier nog iets aan kunnen doen door bv. rotaties uit te voeren, te zorgen dat de mannen die terugkomen van hun rotatie goede verzorging krijgen, zo goed mogelijk bed, warme douche en wat rust).

@Rene ik denk dat de logistieke inzet van Rusland bij hun eenheden niet voldoet aan wat een modern leger als wijsheid ziet. Zie ook de berichten dat men blijkbaar de moeite nog eens niet wil nemen om gewonden of doden weg te halen. Dat is ook veelzeggend.
Met die verstaande dat dit altijd het doel is geweest , het is niet opeens grootheidswaanzin, alles vanaf de val van de USSR is er op gericht geweest dit doel te behalen. In het westen hebben we zitten slapen , bewust en/of onbewust.

Het herstel van een groot Russisch rijk was altijd het doel. Dat het nu in de uitvoering misgaat is wat anders.

Maar het is allemaal onderdeel geweest van een plan. En dat leek prima te verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:16:
[...]

Dit is natuurlijk ook het gevolg van mobilisatie. meer mensen geconcentreerd op de locaties. Vaak ongetraind en met slechte apparatuur. Als een artillerie granaat ergens inslaat en er zitten daar 20 in plaats van 10 soldaten door mobilisatie dan gaat het qua doden ook omhoog. De human wave tactieken helpen daarbij ook niet.

Persoonlijk kijk ik uit naar de mobilisatie oproep van Poetin in Januari. Ik vermoed dat menig Rus wat nog in Rusland zit aan de rand van 'burgerlijke ongehoorzaamheid' zit.
Ik hoop het. Want dit bloedvergieten is gewoon eeuwig zonde. Het blijven mensenlevens die hier verspilt worden. Van Wagner kun je nog enigszins afstand nemen en stellen dat het huursoldaten zijn die er zelf voor kiezen om deze vleesmolen in te stappen.

Maar ook Oekraïne lijdt hier verliezen. Het is mooi dat ze beter presteren dan de russen, maar er sneuvelen ook duizenden Oekraïners. Die Oekraïense soldaten zijn ook maar mannen zoals jij en ik... Ze vechten niet omdat ze willen, maar omdat ze niet anders kunnen. Alternatief is deportatie en genocide. Er is dus simpelweg geen alternatief. Daarmee is iedere Oekraïense soldaat die sneuvelt er 1 teveel in mijn optiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:15:
[...]

Met relatief weinig verliezen aan Oekrainse kant
tja wat is relatief...
Bakhmut hospital, eastern Ukraine
There are days when wounded soldiers arrive every half hour.

Doctors work non-stop, without sleep, food or a simple cigarette.

This is happening today, in the middle of Europe.
Heroes live & die. Heroes suffer & bleed.
Bakhmut🇺🇦

A car drives into the hospital yard. The door opens. A body covered with an old towel. The blood-stained stretcher is placed next to other bodies brought in earlier.

He was alive an hour ago. Perhaps he was calling his wife or mother. Perhaps he has kids.
ik plaats geen embeds want daar zit grafisch materiaal bij.
Twitter van Euromaidan Press.
\
Ja ongetwijfeld hebben de Russen meer verliezen maar laten we niet denken dat het aan Oekraiense kant wel meevalt en dat het een soort Omaha Beach is waar de Duitsers (initieel) gewoon lekker aan het knallen zijn tegen een weerloze horde aanvallers in het open veld.

Het is een slachting aan beide kanten.
Ja, het is oorlog, maar ik ben bang dat we achteraf gaan schrikken van de aantallen ook aan Oekraiense kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:56:
[...]

Ja ongetwijfeld hebben de Russen meer verliezen maar laten we niet denken dat het aan Oekraiense kant wel meevalt en dat het een soort Omaha Beach is waar de Duitsers (initieel) gewoon lekker aan het knallen zijn tegen een weerloze horde aanvallers in het open veld.

Het is een slachting aan beide kanten.
Ja, het is oorlog, maar ik ben bang dat we achteraf gaan schrikken van de aantallen ook aan Oekraiense kant.
Hier een artikel van FT waarin dat ook bevestigd wordt.

https://www.ft.com/conten...0a-4648-9664-6084b11dddd4
Kyiv and Moscow have been tight-lipped about their casualties around Bakhmut but both are clearly suffering heavy losses. Each side has estimated they are killing dozens, if not hundreds, of enemy fighters every day but the true figures are impossible to verify.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26

Fanta

FordPerformance™️

Daar staat juist letterlijk dat het niet bevestigd kan worden.. ;)

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fanta schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:09:
[...]

Daar staat juist letterlijk dat het niet bevestigd kan worden.. ;)
Dat de precieze aantallen en claims niet bevestigd kunnen worden, maar dat er wel degelijk sprake is van zware verliezen aan beide zijden.

Dat bevestigd toch dat het geen prijsschieten zonder consequenties is voor Oekraïne zoals @Verwijderd aangeeft? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:13:
[...]

Dat de precieze aantallen en claims niet bevestigd kunnen worden, maar dat er wel degelijk sprake is van zware verliezen aan beide zijden.

Dat bevestigd toch dat het geen prijsschieten zonder consequenties is voor Oekraïne zoals @Verwijderd aangeeft? ;)
dit is een perfecte formulering van wat ik bedoel inderdaad. Dank!

De plaatjes gaan rond: Bakhmut holds!
Maar tegen welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat het dorp zelf inderdaad nul waarde meer heeft. Nog wel wat voor moraal, maar ook dat zal meevallen. Maar als je daar goed ingegraven zit en je verliest relatief weinig tov de vijand verliest, kan je beter daar vechten dan ergens anders.
Dorp? Stad. Het heeft stadsrechten. Logistiek (wegen, sporen) is de stad interessant, militair gezien ivm artillerie op Sloviansk en Krematorsk, en de stad kent ook een rijke geschiedenis. Ik betwijfel dat de stad zoveel lijdt als Mariupol omdat dan terugtrekking logischer lijkt (in Mariupol kon dat niet ivm omsingeling, Azovstal werd de last stand). Als werkelijk alles in puin ligt kun je nergens meer schuilen. (De dronebeelden waren niet van Bakhmut maar een dorp in de buurt.)

Hoe dan ook als Rusland hier al gaat winnen dan betreft het een pyrhusoverwinning.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:13:
[...]

Nee dat staat er niet. Er staat dat beide partijen claimen dat ze veel slachtoffers maken. Daar kan je dus geen conclusies uit trekken, aangezien je weet dat de Russen heel veel roepen waar nog niet een deel van waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Russen hebben een landing uitgevoerd op Potemkin eiland in de rivier de Dnjepr ten zuidoosten van de Dnjepr.

Tijd om de dam op te blazen >:)
Explosions reported in Kherson, also reports about Russian landing operation at Velykyy Potyomkin island
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-AmPKG5gVydNp0xuExWUIBEg0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H577ff2noXR5NTROxnRimoRa.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fanta schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:17:
[...]

Nee dat staat er niet. Er staat dat beide partijen claimen dat ze veel slachtoffers maken. Daar kan je dus geen conclusies uit trekken, aangezien je weet dat de Russen heel veel roepen waar nog niet een deel van waar is.
Het artikel is geschreven door een journalist die in Bakhmut aanwezig is:
Christopher Miller in Bakhmut, Ukraine.
En die zegt letterlijk dat het overduidelijk is dat beide zijden zware verliezen lijden, ondanks dat het onmogelijk is om werkelijke aantallen te verifiëren:
Over the course of Monday morning when the FT visited, there was rarely more than five seconds between artillery explosions — on both sides of the frontline. The ground shook and the otherwise clear winter sky was hazy from the smoke. Russian drones could be heard buzzing overhead, apparently looking for targets.

Kyiv and Moscow have been tight-lipped about their casualties around Bakhmut but both are clearly suffering heavy losses. Each side has estimated they are killing dozens, if not hundreds, of enemy fighters every day but the true figures are impossible to verify.
Je kunt hier geen aantallen uit bevestigen maar toch wel uit concluderen dat de strijd hevig is, en beide zijden daarvoor een prijs betalen in slachtoffers?

En dat is ook niet meer dan aannemelijk voor een loopgraven/artillerie gevecht in open gebied.

Ik snap daarmee niet zo goed waarom dit een punt moet zijn van discussie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:38:
[...]

[...]

En die zegt letterlijk dat het overduidelijk is dat beide zijden zware verliezen lijden:

[...]

Je kunt hier geen aantallen uit bevestigen maar toch wel uit concluderen dat de strijd hevig is, en beide zijden daarvoor een prijs betalen in slachtoffers?

En dat is ook niet meer dan aannemelijk voor een loopgraven/artillerie gevecht in open gebied.

Omdat je vol blijft houden dat de UA verliezen enorm moeten zijn, omdat Rusland dat volgens dit artikel zegt. Dat is gewoon keiharde misinformatie, waar geen plek voor zou moeten zijn. Ja, er wordt hevig gevochten, maar je kan absoluut geen conclusies trekken uit de uitspraak: beide partijen zeggen dat ze veel slachtoffers maken, omdat 1 van die partijen Rusland is. En Rusland liegt altijd.

Het zou geen discussie moeten zijn, maar ik ben graag waakzaam als het gaat om het verspreiden van misinformatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Opgefokte Rus aan het front.
Een drone dropt een bommetje en de linker militair schiet verschrikt in het wildeweg om zich heen en krijgt een peut van z'n maat.

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1601191966049730561]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:23:
De Russen hebben een landing uitgevoerd op Potemkin eiland in de rivier de Dnjepr ten zuidoosten van de Dnjepr.
Een landing? That makes no sense. Waarom zou je een landing uitvoeren op een eiland wat je net een paar weken geleden verliet? Is het niet gewoon een beschieting?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:54:
[...]

Een landing? That makes no sense. Waarom zou je een landing uitvoeren op een eiland wat je net een paar weken geleden verliet? Is het niet gewoon een beschieting?
vraag nooit waarom Russen dingen doen.
I'm just the messenger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Omdat Ukraine ook landingen heeft gedaan en dan kan domme schoolplein bully Rusland niet achter blijven.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Fanta schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:46:
[...]

Omdat je vol blijft houden dat de UA verliezen enorm moeten zijn, omdat Rusland dat volgens dit artikel zegt. Dat is gewoon keiharde misinformatie, waar geen plek voor zou moeten zijn. Ja, er wordt hevig gevochten, maar je kan absoluut geen conclusies trekken uit de uitspraak: beide partijen zeggen dat ze veel slachtoffers maken, omdat 1 van die partijen Rusland is. En Rusland liegt altijd.

Het zou geen discussie moeten zijn, maar ik ben graag waakzaam als het gaat om het verspreiden van misinformatie.
Ik heb dat nergens gezegd volgens mij? Enkel dat de strijd niet vanzelf gaat en er aan Oekraïense zijde ook slachtoffers vallen, en dat een artikel van een journalist aan het front dat beeld bevestigd. Ik denk daarmee dat je mij verkeerd begrijpt :P

Ik blijf bij mijn standpunt dat Oekraïne de situatie rondom Bakhmut strategisch uitput zoals ze dat ook in eerdere situaties in andere gebieden gedisciplineerd gedaan hebben. Het russische leger lijkt zich om onduidelijke redenen bijna emotioneel vast te bijten om Bakhmut te veroveren, ongeacht de verliezen.

Ik ga er vanuit dat wanneer de verliezen aan Oekraïense zijde te hoog worden om te kunnen verklaren of vol te houden, ze een terugtrekking maken. Echter is dat een aanname, gebaseerd op het gedisciplineerde strategisch inzicht wat ze keer op keer eerder hebben laten zien.

Hier wil ik het graag bij laten om verdere topic vervuiling te voorkomen, hoe jij het zelf verder interpreteert laat ik aan jou. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:38:
[...]

[...]

En die zegt letterlijk dat het overduidelijk is dat beide zijden zware verliezen lijden, ondanks dat het onmogelijk is om werkelijke aantallen te verifiëren:

[...]

Het grote verschil is dat dit niet de verhoudingen tussen de 2 aangeeft. Als rusland daar 200 man per dag verliest en Oekraine 30, zijn dat aan beide kanten zware verliezen. Maar dat is een heel verschil met 200 vs 200.
Dat het dus hevige gevechten zijn met aan beide kanten zware verliezen zegt niet zo heel veel.
Alleen zit Oekraine voor een groot deel juist in goede defensieve posities. Iig betere dan de russen die vooruit moeten komen en aan het aanvallen zijn.
Omdat je erg moet opletten hoe de boodschap over komt. Als er aangegeven wordt dat aan beide kanten zware verliezen zijn, zegt dat nog niets over de daadwerkelijke verliezen. Maar door dat niet te benoemen gaan de meesten er van uit dat het dus gelijk op gaat. In werkelijkheid zou je echter verwachten dat de verliezen aan russische kant een factor groter zijn (terrein, training e.d.)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:18:
Omdat je erg moet opletten hoe de boodschap over komt. Als er aangegeven wordt dat aan beide kanten zware verliezen zijn, zegt dat nog niets over de daadwerkelijke verliezen. Maar door dat niet te benoemen gaan de meesten er van uit dat het dus gelijk op gaat. In werkelijkheid zou je echter verwachten dat de verliezen aan russische kant een factor groter zijn (terrein, training e.d.)
Precies, iets duiding geven is zeer nuttig en een nevendoel van dit topic. Dat je niet alle duiding belangrijk vindt, dat mag, maar dat heeft nog niet tot gevolg dat de duiding niet correct is. Het heeft verder ook geen toegevoegde waarde 'dat je iets niet interessant vindt'. Reageer gewoon netjes op de zaken die je wil interessant vindt, of deel zaken die jij interessant vindt.

Voorbeelden van uitspraken die een irreëel beeld geven: "Oekraïne en Rusland vallen allebei burgerdoelen aan" / "UA en RU lijden allebei zware verliezen" / "UA en RU plegen beiden veel geweld (of genocide)". Al dit soort uitspraken zijn bedoeld om Rusland op een hoger moreel plafond te tillen dan accuraat is. En accuraat zijn is wenselijk.

Wat betreft Bakhmut heb ik gelezen 10:1 RU/UA. Of dat klopt weet ik niet, maar we weten 1) dat aanvallen meer verliezen kost dan verdedigen (zeker wanneer de verdediging proper is) 2) dat Rusland graag een gehaktmolen gebruikt bij de aanvallen 3) dat de conscripts zeer slechte uitrusting en bewapening hebben 4) Wagner niet, maar die zijn relatief schaars. 1/2/3 hebben allen tot gevolg een hogere loss van RU tov UA. 4 niet, maar dan heb je het wel over 'elitetroepen'.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijk, zal in het vervolg beter opletten met het plaatsen van dit soort duidingen. :)

Wat ik persoonlijk wel belangrijk vind is dat we niet te licht denken over de omstandigheden voor de Oekraïense soldaten in Bakmuth en ontzag blijven houden voor de offers van successen die Oekraïne maakt.

Het is geen kattenpis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:32:
[...]

3) dat de conscripts zeer slechte uitrusting en bewapening hebben 4) Wagner niet, maar die zijn relatief schaars. 1/2/3 hebben allen tot gevolg een hogere loss van RU tov UA. 4 niet, maar dan heb je het wel over 'elitetroepen'.
wagner is waarschijnlijk tegenwoordig voor 98% mobiks.
de elite van Wagner gaat echt niet meer naar het front, ze zijn gekke henkie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
Jerie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:32:
[...]

Wat betreft Bakhmut heb ik gelezen 10:1 RU/UA. Of dat klopt weet ik niet, maar we weten 1) dat aanvallen meer verliezen kost dan verdedigen (zeker wanneer de verdediging proper is) 2) dat Rusland graag een gehaktmolen gebruikt bij de aanvallen 3) dat de conscripts zeer slechte uitrusting en bewapening hebben 4) Wagner niet, maar die zijn relatief schaars. 1/2/3 hebben allen tot gevolg een hogere loss van RU tov UA. 4 niet, maar dan heb je het wel over 'elitetroepen'.
Tsja, de tactiek van Rusland lijkt duidelijk te zijn.
De helft van de opgeroepen mobilisees rechtstreeks inzetten om terrein te behouden met grote verliezen als gevolg. De andere helft krijgt iets van training zodat ze in het voorjaar kunnen worden ingezet.

Vanuit die optiek kunnen ze zich de verliezen tijdelijk permitteren. Het wordt alleen lastig als je een volgende lading nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:06:
[...]

de elite van Wagner gaat echt niet meer naar het front, ze zijn gekke henkie niet.
Denk dat er in de beginmaanden van het jaar idd veel van de meer ervaren krachten binnen wagner ook al gesneuveld zijn idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De laatste 2 afleveringen van Timothy Snyder: The Making of Modern Ukraine:

Class 22. Ukrainian Ideas in the 21st Century

Class 23. the Colonial, the Post-Colonial, the Global

De serie nadert het einde. NB: ik raad aan vanaf het begin te beginnen, je mist anders immers een heleboel context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:06:
[...]

Volgens mij niet. Wagner is nog steeds 100% vrijwilligers. Het allooi van die vrijwilligers daalt alleen nogal aangezien dat tegenwoordig ex-gevangenen en dat soort volk zijn. Aangezien ze officieel geen onderdeel van het Russische leger zijn, kunnen ze niet zomaar dienstplichtigen inlijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:02
downtime schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:10:
[...]

Volgens mij niet. Wagner is nog steeds 100% vrijwilligers. Het allooi van die vrijwilligers daalt alleen nogal aangezien dat tegenwoordig ex-gevangenen en dat soort volk zijn. Aangezien ze officieel geen onderdeel van het Russische leger zijn, kunnen ze niet zomaar dienstplichtigen inlijven.
Oftewel gelijkwaardig aan mobiks, maar dan op een andere manier gerekruteerd. In de praktijk zal het weinig verschil maken lijkt me, de aanvoer bestaat iig niet uit getrainde soldaten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:10:
[...]

En die (ex) gevangenen gaan echt niet de beste uitrusting krijgen, vooral als die vooral kanonnenvoer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:24:
[...]

En die (ex) gevangenen gaan echt niet de beste uitrusting krijgen, vooral als die vooral kanonnenvoer zijn.
Gisteren is een club van 20 van die Wagner ex-gevangenen, voorzien van wapens, op weg naar de frontlinie (een paar km nog) gevlucht... Was sprake dat er 3 na een klopjacht zijn omgekomen, de rest was nog spoorloos...
Mooie bezigheidstherapie voor de russen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:50
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:51:
Opgefokte Rus aan het front.
Een drone dropt een bommetje en de linker militair schiet verschrikt in het wildeweg om zich heen en krijgt een peut van z'n maat.

[Twitter]
Haha ik zie het al helemaal voor me ook. BLYAT!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:43:
[...]

Haha ik zie het al helemaal voor me ook. BLYAT!!
zichtbaar in het dronefilmpje achter de twitter-link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 15:27
Putin slaat onderhand een iets andere toon aan.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fji2Yp5WAAA4VWK?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/AFP/status/1601231444155604993

Het is blijkbaar tijd dat Putin ook maar eens 'onderhandelingen' benoemd.

Maar geeft uiteraard ook aan daar vooral heel erg, absoluut geen enkele, nul komma nul, niks-noppes-nada ruimte voor te zien want, 'Duitsland en Frankrijk hebben Rusland bedonderd, door zijn invasie te dwarsbomen' .
Vladimir Putin said Russia would probably have to reach agreements regarding Ukraine in the future, but was wary of doing so following the Minsk agreements.
Volgens 'Kremlin Bizarro world-speak', komt dit zo'n beetje neer op, "Laten we ajb gaan beginnen met onderhandelen over een staakt het vuren/het uitzetten van de gehaktmolen."

Het zou me niet verbazen als er de komende tijd steeds harder geklaagd wordt over 'onmogelijke onderhandelingen'.

https://www.theguardian.c...-63934b0a8f080e98882a35e4

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

wat is er anders aan de toon dan? Dit doen ze al enige tijd.
Praten over onderhandelingen, maar iedereen weet dat het niet ten gunste van Oekraine is maar volledig ten gunste van Rusland.
De enige reden waarop Rusland stopt met vechten is als ze (voorlopig alvast) Novorossiya krijgen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

Baserk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:06:
Putin slaat onderhand een iets andere toon aan.
[Afbeelding]
https://twitter.com/AFP/status/1601231444155604993

Het is blijkbaar tijd dat Putin ook maar eens 'onderhandelingen' benoemd.

Maar geeft uiteraard ook aan daar vooral heel erg, absoluut geen enkele, nul komma nul, niks-noppes-nada ruimte voor te zien want, 'Duitsland en Frankrijk hebben Rusland bedonderd, door zijn invasie te dwarsbomen' .

[...]

Volgens 'Kremlin-Bizarre world-speak', komt dit zo'n beetje neer op, "Laten we ajb gaan beginnen met onderhandelen over een staakt het vuren/het uitzetten van de gehaktmolen."

Het zou me niet verbazen als er de komende tijd steeds harder geklaagd wordt over 'onmogelijke onderhandelingen'.

https://www.theguardian.c...-63934b0a8f080e98882a35e4
Tja, dat is het Kremlin. Zelf een grootschalige invasie beginnen, maar als het spaak loopt is het de schuld van alles en iedereen behalve die van het Kremlin.

Psychopatisch hard. Je eigen mensen opofferen als gehakt voor de molen op zo'n schaal dat iedereen er van walgt, en dan zeggen 'ja maar Oekraïne wil niet onderhandelen.'

En daarover goed hard blijven schreeuwen zodat je misschien wel de illusie kan wekken dat het onredelijk lijkt wat Oekraïne doet.

Fucking ziek.

Het is aan Oekraïne, en alleen Oekraïne, om te bepalen hoe ze eventuele onderhandelingen willen oppakken.

rusland 100% eruit en de oorspronkelijke grenzen terug is een goed begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 16:40
2/ The US officials stated that Russia may be providing Iran with advanced military equipment and components, including helicopters and air defense systems, in exchange for Iranian-made high-precision weapons systems that Russia has used and intends to use in the war in Ukraine.
Iran: 'we leveren geen drones of raketten hoor, echt niet.'

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tens schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]

Iran: 'we leveren geen drones of raketten hoor, echt niet.'

[Twitter]
Ben vooral benieuwd wat de andere kant op gaat. Iran heeft geen olie of gas nodig (zit zelf bovenop immense voorraden die het niet kan verkopen). Het artikel heeft het over luchtafweer en helikopters, maar dat is niet erg plausibel zolang RU niet genoeg van beide heeft voor eigen oorlogsinzet. Omgekeerd heeft IR dat soort meuk veel minder hard nodig dan dat RU hun raketten en drones nodig heeft.

Er is natuurlijk wel een ding dat voor Iran van strategisch hoogste belang is, waar de rest van de wereld (niet geheel toevallig exact zelfde 'rest' die overhoop ligt met RU) hun best voor probeert te doen om het uit IR handen te houden: kernwapens.

Nu, IR wil die ondanks alle opruiende taal bovenal al deterrent tegen inval van US (en om SA koest te houden). Maar Israel vertrouwt daar niet op. Dat betekent enerzijds dat Mossad in overdrive zal gaan richting alle Russen die in de buurt van Natanz gesignaleerd worden, maar anderzijds kan het z'n houding richting oorlog in UA veranderen. Dat is nu ambivalent tot hooguit erg voorzichtig. Op moment dat voortbestaan van huidige RU regering als existentiele bedreiging voor IL gezien wordt kan dat veranderen. Dat kan erg interessante drones en luchtafweer oppleveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Geen enorme aantallen meer de laatste dagen, maar toch weer wat raket installaties en ander speciaal spul richting de schroothoop geholpen...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FjnVsfBWQAIuMhJ?format=png&name=medium

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:21

Nu wachten op de ATACMS.

[ Voor 18% gewijzigd door Ingelogd op 10-12-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Die escallatielader toch, blijkbaar went alles - zelfs dat de oorlog zich naar Rusland verplaatst.

Ik denk dat als ze het ver-vliegende-biffi-worstjes noemen het probleem al kleiner is, de VS et al hebben het zichzelf wederom lastig gemaakt door specifiek die raket omstreden te maken. Ben ook benieuwd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Verrassend, de Russische bezettingsautoriteiten hebben op de Kerch brug een verbod ingesteld voor vrachtwagens zwaarder dan 1500 kg.
Bron: LiveUAmap
Ik wed dat de Mercedes waarmee Putin afgelopen week over de brug reed een stuk zwaarder is O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Yaksa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:48:
Verrassend, de Russische bezettingsautoriteiten hebben op de Kerch brug een verbod ingesteld voor vrachtwagens zwaarder dan 1500 kg.
Ik wed dat de Mercedes waarmee Putin afgelopen week over de brug reed een stuk zwaarder is O-)
ik denk dat er een 0 mist. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:41:
[...]

Die escallatielader toch, blijkbaar went alles - zelfs dat de oorlog zich naar Rusland verplaatst.

Ik denk dat als ze het ver-vliegende-biffi-worstjes noemen het probleem al kleiner is, de VS et al hebben het zichzelf wederom lastig gemaakt door specifiek die raket omstreden te maken. Ben ook benieuwd.
Eigenlijk heb ik dat nooit goed begrepen. Rusland mag wel Kyiv an Lviv bestoken van russisch grondgebied als agressor zijnde en andersom niet?

Ja rusland heeft kernraketten. Maar voor de rest snap ik er niets van. Ik ben niet perse van oog om oog, tand om tand voor alles maar wel van proportionaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Indoubt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:09:
[...]

Eigenlijk heb ik dat nooit goed begrepen. Rusland mag wel Kyiv an Lviv bestoken van russisch grondgebied als agressor zijnde en andersom niet?

Ja rusland heeft kernraketten. Maar voor de rest snap ik er niets van. Ik ben niet perse van oog om oog, tand om tand voor alles maar wel van proportionaliteit.
Proportionaliteit is mooi bij gelijke macht. Bij ongelijke macht loopt het spaak.

Je eerlijkheidsgevoel zegt dat als de ene partij militaire- en burgerdoelen mag beschieten in andermans land, de andere partij dat ook mag doen. Maar als partij die dat eerste doet insinueert dat als je het terug doet je wel eens een nucleaire vergelding zou kunnen krijgen, dan wordt de rekensom anders. Officieel geldt volgens RU doctrine dat er geen eerste gebruik van kernwapens zal zijn, tenzij het voortbestaan van de RU staan in het gedrang is of de command & control van RU strategische kernarsenaal in gevaar is. Maar goed, dit is RU en woorden op papier zijn exact zoveel waard als dat Putin wil wat ze waard zijn.

Nuance die erg relevant is: UA en US/NATO zitten hier behoorlijk anders in.

UA wordt al volop door RU gebombardeerd. Bot gezegd is het verschil tussen conventioneel en nucleair hooguit een kwestie van kwantiteit van vernietiging. Niet dat ze graag een strategische nuke op Kyiv willen, maar het zou uiteindelijk op 'meer van hetzelfde' neerkomen.
Voor US en NATO is het anders. Zij hebben zeer duidelijk aangegeven dat ze iedere inzet van massavernietigingswapens in UA zullen vergelden met overweldigende conventionele reactie. Risico daarbij is dat ze ook volgens letter van RU doctrine de command & control om zeep gaan helpen, dus wel degelijk aanleiding geven tot vol nucleair inzet. Dat willen US en NATO overduidelijk niet: zij hebben veel teveel te verliezen. Als het echter zo ver komt, is wat er in UA zelf gebeurt de laatste zorg voor vrijwel alle betrokkenen, in ieder geval degenen met kernwapens.

Met andere woorden: UA heeft stukken meer last van status quo dan US/NATO, en heeft relatief gezien nog het minst te verliezen bij escalatie - ook minder dan de Russen. Kortom, zij zijn veel risicobereider. Zie dus de aanvallen op Sevastopol vliegveld (eerste keer iets op Krim), haven (eerste keer RU vloot in thuisbasis) en Kerch-brug (strategische levensader om Krim Russisch te houden), en nu ook de vliegvelden waar de bommenwerpers met kruisraketten vandaan komen. Keer op keer heeft US expliciet aangegeven niet van tevoren op de hoogte te zijn uitermate ongeloofwaardig, alleen al gezien timing van hun ontkenning en niet gefaciliteerd te hebben in de aanval wat wel waar is, en waar zowel UA als US dondersgoed voor gezorgd hebben.

Iedereen kijkt dan naar RU reactie. Steeds is het feitelijk een uitdaging van UA aan RU om een bom op Kyiv te gooien als de soep echt zo heet gegeven wordt, met alle gevolgen van dien. Steeds blijkt dat RU stieken toch afziet daarvan, wegens geen zin in MAD. Dus wint UA die stap. Gevolg is dat vervolgens dat type aanval genormaliseerd wordt en wel vanuit bondgenoten gefaciliteerd wordt. Petje af voor de ballen van staal van Zelensky, maar het is dus allerminst zo vanzelfsprekend dat het goed gaat. Als Putin ooit echt denkt niets te verliezen te hebben op zo'n moment wordt het voor de hele wereld feest.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dion_b schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:24:
[...]

Ben vooral benieuwd wat de andere kant op gaat.
Expertise en misschien reserveonderdelen. Volgens mij heeft Iran nog een aardige voorraad MiG-29's en andere Sovjetspullen die ze ooit van Saddam kregen en die de Russen zelf niet meer gebruiken.
Er is natuurlijk wel een ding dat voor Iran van strategisch hoogste belang is, waar de rest van de wereld (niet geheel toevallig exact zelfde 'rest' die overhoop ligt met RU) hun best voor probeert te doen om het uit IR handen te houden: kernwapens.

Nu, IR wil die ondanks alle opruiende taal bovenal al deterrent tegen inval van US (en om SA koest te houden). Maar Israel vertrouwt daar niet op.
Kernwapens en religieuze fanatici. What could possibly go wrong? Je bent misschien westers denken aan het projecteren op een land waar religieuze fanatici de macht hebben.
Ik kan het niet verifieren maar onder het Iraanse regime zouden ook mensen te zijn die de "eindtijd", "armageddon", of hoe je het ook in westerse termen zou noemen, wat dichterbij willen brengen omdat zij menen dat de ware gelovigen daar goed uit gaan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Er heeft weer iemand staan roken waar dat niet mocht: Brand gemeld bij de RU militaire barakken in Sovietskyi (De Krim).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:54:
[...]

ik denk dat er een 0 mist. ;)
Bron noemt anderhalve ton, maar je hebt gelijk Russen hebben wel vaker problemen met het plaatsen van de komma.
Автомобили грузоподъемностью более полутора тонн не буду допускаться на Крымский мост с полуночи 11 декабря, сообщает пресс-служба Росавтодора.

"С 00:00 11 декабря 2022 года (в ночь с воскресенья на понедельник) водителям грузовых машин грузоподъемностью более 1,5 тонн (в том числе автомобилям типа "Газель", движущимся как с грузом, так и порожними) при пересечении Керченского пролива следует выбирать для проезда альтернативный наземный автодорожный маршрут или пользоваться паромной переправой. Указанные автотранспортные средства временно не будут допускаться для движения по Крымскому мосту", - говорится в сообщении.
Auto's met een laadvermogen van meer dan anderhalve ton mogen vanaf 11 december middernacht niet meer op de Krimbrug, meldt de persdienst van de Federal Road Agency.

"Vanaf 00.00 uur op 11 december 2022 (in de nacht van zondag op maandag), chauffeurs van vrachtwagens met een draagvermogen van meer dan 1,5 ton (inclusief voertuigen van het type Gazelle, die zowel beladen als leeg rijden) bij het oversteken van de Kerch Strait moet een alternatieve landwegroute kiezen om te reizen of gebruik maken van een overtocht met een veerboot. Deze voertuigen mogen tijdelijk niet over de Krimbrug rijden", aldus het bericht.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02
1.500kg is een forse middenklasser, geen vrachtwagen. 15.000kg lijkt me logischer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:26:
1.500kg is een forse middenklasser, geen vrachtwagen. 15.000kg lijkt me logischer.
Het gaat over ‘laadvermogen’.
Niet over het gewicht van het voertuig zelf :)
Zo’n 16 kuub wagentje mag er dus nog over, maar echte vrachtwagens niet.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2022 17:01 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
YakuzA schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:00:
[...]Het gaat over ‘laadvermogen’.
Niet over het gewicht van het voertuig zelf :)
Zo’n 16 kuub wagentje mag er dus nog over, maar echte vrachtwagens niet.
offtopic:
Dat hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf wat de lading is. Een kuub zand weegt al zo'n 1500 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ssistance-to-ukraine.html
Hongarije toch nog ingestemd??
The Council of the European Union reached agreement on a legislative package which will enable the EU to help Ukraine financially throughout 2023 with EUR 18 billion.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:01:
[...]

offtopic:
Dat hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf wat de lading is. Een kuub zand weegt al zo'n 1500 kg.
Beetje offtopic toevoeging idd, laadvermogen is onafhankelijk van de belading :) :P
https://kuperus.eu/product/bestelwagen-15m3/
Laadvermogen: 1036 kg

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2022 19:15 ]

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tens
Niet iedereen heeft weekend:
❗️Explosion near the airfield in Sevastopol 💥💥💥
TOKMAK... BAVOVNA 💥💥💥💥💥The same as Melitopol and Sevastopol
Dzhankoy, Crimea... BAVOVNA 🔥👀
Columns of smoke are rising in different parts of Melitopol. (15+)
Simferopol, Crimea Air defense 👀👀👀 BAVOVNA - soon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:25

bloody

0.000 KB!!

Tens schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:48:
[Twitter]

[...]
Ik ben benieuwd naar de (aanval op?) Saki Airbase!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
Die zelfknutseldrone was niet voldoende?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
bloody schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:18:
[...]

Ik ben benieuwd naar de (aanval op?) Saki Airbase!
[Twitter]
Gezien het feit dat er meerdere gerapporteerde explosies zijn in het zuiden en er bovendien beeld is van een aantal aanvallen, geeft de hoop dat er echt iets gebeurt. Meestal horen we van explosies op de Krim waarna er weinig gebeurd lijkt te zijn. Waarschijnlijk probing aanvallen met kleine drones.

Hopelijk is het dit keer meer dan dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1601665743229419528?t=wVXRRRb8WdJvEcj048I30Q&s=19]

Melitopol gaat waarschijnlijk een militair gebouw waar 200 man in zouden zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Tens schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:48:
[Twitter]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Lijkt op het zachter maken van de Russen, zoals ze in de weken voor Kherson en Kharkiv ook continu van alles aanvielen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
De droneaamval afgelopen nacht op Odessa lijkt vrij veel (en vooral slecht te repareren) schade te hebben gemaakt.

https://nitter.net/NOELreports/status/1601661373163110402#m
Mogelijk twee tot drie maanden geen stroom in de hele stad. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
onkl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:27:
De droneaamval afgelopen nacht op Odessa lijkt vrij veel (en vooral slecht te repareren) schade te hebben gemaakt.
[Twitter]
Ongelooflijk, dat ook in de wintermaanden.

Maargoed, wij zien het en kijken erna. Misschien moeten wij er eens gaan ingrijpen, dit zijn gewoon crimes tegen de menselijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 11-12-2022 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

onkl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:27:
[Twitter]
Afgelopen nacht was er weer een paar uur stroom.

(Nadeel is ook dat momenteel de stadsverwarming alleen werkt als er stroom is. Gelukkig niet al te koud in Odessa momenteel)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-12-2022 08:57 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Een heel goed stuk over wat de oorlog betekend voor de rest van “oost” Europa:

https://newlinesmag.com/f...s-haunted-by-soviet-past/

Wij kennen hier (ik dan nog net, ben van 79 en (hoefde) nooit bang te zijn) de angst voor de Sovjet-Unie maar de laatste keer dat het echt op die manier hier voelbaar is geweest eindigde in 45.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:19:
[...]

Afaik zit de drone nog in testfase en zal nog niet op grote schaal ingezet kunnen worden.

Nadeel is dat het Kremlin nu gewaarschuwd is, de verrassing was groter geweest als er iets van 100 drones tegelijk naar die luchthaven gestuurd waren 8)
Ik vermoed dat het ook als schot voor de boeg bedoeld is geweest. "Kijk eens, zelfs je strategische bommenwerpers zijn niet veilig." Want op zo'n aanval kun je op een paar manieren beantwoorden:

1) je doet helemaal niets, ala die vliegbasis bij Kherson
2) je verplaatst de squadrons naar een verder gelegen basis
3) je zet meer luchtafweer neer

Om die effecten te bereiken heb je geen 100 drones nodig, bovendien is de timing ook wel opvallend, na het bericht dat RU hun S-300's updates heeft gegeven om HIMARS beter te kunnen bestrijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Die Girkin begint toch wel een vrij grote luis in de pels te worden :?
Wanneer zou het Kremlin hem zat worden?
Tip, kijk het hele clipje even, mensen zijn voor minder naar het raam begeleid.

nope

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...to-presidents-office.html

De verklaring van het geitenpaadje:
A reminder that Hungary blocked the European Union’s decision on a EUR 18 billion aid package for Ukraine, including a 10-year grace period for loans. An unanimous decision by 27 EU Member States was required to approve the aid package. The Czech Presidency of the Council of the EU developed a solution to bypass Hungary’s veto: the loan guarantees will be covered not by the EU budget but individual Member States.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:21
D_Jeff schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:10:
[...]

Die zelfknutseldrone was niet voldoende?
Geen idee of de Oekraïense drones voldoende zijn, waarschijnlijk niet.
Na de meervoudige raketaanvallen van Rusland op de kritieke infrastructuur van Oekraïne heeft het Pentagon zijn goedkeuring gegeven aan de langeafstandsaanvallen van Oekraïne op doelen in Rusland.
Officieel hebben de Verenigde Staten geen ATACMS-raketten aan Oekraïne geleverd om elk risico op militaire escalatie met Rusland te voorkomen. Oekraïne wil deze raketten, Verenigde Staten geeft deze niet omdat ze doelen kunnen raken diep in Rusland. Nu is er geen reden meer en zal het niet vreemd zijn als ze deze raketten wel gaan leveren voor de Himars of dat Ukraine bepaalde geleverde drones mogen gaan gebruiken.

Met alleen verdedigen tegen de massa raket aanvallen gaat waarschijnlijk niet lukken en zal er een andere tactiek nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Lease Lend de Grey Eagle drones, en die een rondje over Engels en de Zwarte Zee laten vliegen, is het ook afgelopen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
Ik kan nu.nl helaas niet meer als betrouwbare bron omschrijven. Daarvoor gaat er tevaak wat mis in de duiding en/of "lost in translation"

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:22
D_Jeff schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:03:
Ik kan nu.nl helaas niet meer als betrouwbare bron omschrijven. Daarvoor gaat er tevaak wat mis in de duiding en/of "lost in translation"
Primaire bron, beter wordt het niet: https://www.consilium.eur...on-assistance-to-ukraine/
The Council reached agreement on a legislative package which will enable the EU to help Ukraine financially throughout 2023 with €18 billion. The proposal was adopted by the Council today via a written procedure and it will be submitted to the European Parliament for its possible adoption next week.

The package provides for a structural solution to financially support Ukraine in 2023. The amount to be lent to Ukraine in 2023 will be €18 billion, and the loans will have a 10-year grace period. Member states will cover the bulk of the interest costs via external assigned revenues. The guarantees for that borrowing will be provided either by the EU budget or by member states.

The aim is to provide short-term financial relief, financing Ukraine’s immediate needs, rehabilitation of critical infrastructure and initial support towards sustainable post-war reconstruction, with a view to supporting Ukraine on its path towards European integration.
Aldus persbericht van het European Council.

Het matcht in dit geval wel met wat nu.nl schrijft. Nu moeten ze bij de NOS nog even wakker worden, lekker boeiend of Poetin bunkers bouwt, dit lijkt me een stuk nieuwswaardiger.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 11-12-2022 14:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 15:27
In Britse kwaliteitskrant 'The Guardian' 2 artikelen vandaag.

Verslag van de 'meatgrinder' Bakhmut, waar Russisch huurlingenleger Wagner groepen gevangenis-vrijwilligers en mobiks blijft sturen.
“They just send one group after another against our positions,” Sasha, a member of Ukraine’s 24th mechanised brigade fighting in the area, told the Observer.
“If the attack doesn’t succeed they’ll just try again in exactly the same way. The only strategy I can see at this point is that they want to take the city so they can claim some kind of victory after a year that has seen so many losses.

“We’ve noticed in the past two weeks an increase in shelling and infantry attacks as if they are in a rush to take Bakhmut. That also means that they are suffering ever greater losses. They are just throwing in meat.”
Volgens Wagner baas Prigozhin gaat alles uiteraard naar wens.
“Our task is not Bakhmut itself, but the destruction of the Ukrainian army and the reduction of its combat potential, which has an extremely positive effect on other areas, which is why this operation was dubbed the ‘Bakhmut meat grinder’.”
Oftewel, zolang je niet gehinderd wordt door feiten en realiteit, gaat het fantastisch.

https://www.theguardian.c...mut-meat-grinder-deadlock

Vanuit Wagner laat de groep/militie 'Rusich' (de neo-nazi militie binnen Wagner) van zich horen, met betrekking tot Estland, Letland en Litouwen.
Er is opgeroepen om informatie te delen over grensbewaking, data over manschappen, familie-namen, kenteken nrs, info over patrouilles en techniek .
The official Telegram channel for “Task Force Rusich” – currently fighting in Ukraine on behalf of the Kremlin and linked to the notorious Wagner Group – last week requested members to forward details relating to border posts and military movements in the three Baltic states, which were formerly part of the Soviet Union.

The news has prompted questions over who has overall command over the far-right pro-Kremlin groups fighting in Ukraine.
Aangezien de meeste info al bekend is bij de reguliere geheime diensten, wordt aangenomen dat dit eerder duidt op ontevredenheid binnen Wagner over bovenstaande meatgrinder, dan werkelijke plannen richting de Baltische staten.
Rusich is closely aligned to the Wagner Group, a military outfit run by a close ally of Vladimir Putin and now leading the Russian offensive to capture the Ukrainian city of Bakhmut, currently the most fiercely contested battle of the conflict.

Sources speaking on condition of anonymity said the “extraordinary” move by Rusich could point to disenchantment with the Kremlin and frustration with how Putin’s war in Ukraine is going.
De neonazi's van Rusich benoemen zichzelf als "recon en sabotage eenheid" maar zijn vooral berucht vanwege wreedheid.
Rusich promotes itself as a sabotage and reconnaissance force, though its frequent crowdfunding efforts suggest it is not effectively supported by Russian logistical operations.
[...]
Rusich’s fighters, notorious for their brutality in Syria and the 2014 war in Crimea, have been spotted via open-source intelligence in Ukraine’s Donbas and Kharkiv regions, and in Kherson.
https://www.theguardian.c...nce-on-nato-member-states

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Baserk schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:41:
In Britse kwaliteitskrant 'The Guardian' 2 artikelen vandaag.

Verslag van de 'meatgrinder' Bakhmut, waar Russisch huurlingenleger Wagner groepen gevangenis-vrijwilligers en mobiks blijft sturen.

[...]

[...]

[...]

Oftewel, zolang je niet gehinderd wordt door feiten en realiteit, gaat het fantastisch.

https://www.theguardian.c...mut-meat-grinder-deadlock

Vanuit Wagner laat de groep/militie 'Rusich' (de neo-nazi militie binnen Wagner) van zich horen, met betrekking tot Estland, Letland en Litouwen.
Er is opgeroepen om informatie te delen over grensbewaking, data over manschappen, familie-namen, kenteken nrs, info over patrouilles en techniek .

[...]

Aangezien de meeste info al bekend is bij de reguliere geheime diensten, wordt aangenomen dat dit eerder duidt op ontevredenheid binnen Wagner over bovenstaande meatgrinder, dan werkelijke plannen richting de Baltische staten.

[...]

De neonazi's van Rusich benoemen zichzelf als "recon en sabotage eenheid" maar zijn vooral berucht vanwege wreedheid.

[...]

https://www.theguardian.c...nce-on-nato-member-states
Handig natuurlijk. Als je het werkelijke verhaal van meatgrinder gebruikt maar omgekeerd, dan verwar je mensen die proberen binnen Rusland meer info te krijgen het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Baserk schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:41:

[...]

Misschien dat zijn commandant ter plekke hem vertelt dat Oekraiense verliezen veel zwaarder zijn en het daarom de moeite is om maar steeds nieuwe manschappen op te offeren. We hebben vaker gehoord dat officieren liegen over hun succes om maar punten te scoren bij hun bazen. En toegeven dat je faalt is misschien gevaarlijk als Prigozhin jouw baas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
bloody schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:00:

[Twitter]
Dit lijkt weer een teken dat Putin’s positie onder druk staat, zie ook de laatste paragraaf van het artikel van The Times waar al eerder naar gelinkt werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Raketje op Wagner hoofdkwartier in Oostelijk Oekraïne...?

https://nos.nl/liveblog/2...oost-oekraine-aangevallen

Zou wel lekker zijn als dit klopt.

https://twitter.com/searc...rc=typeahead_click&f=live

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ja, zag m van 't weekend al op livemap staan.
Honderden (500) doden naar verluid, of was dat in Melitopol?
bloody schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:00:

[Twitter]
ik vermoed dat Girkin behoort tot dezelfde FSB-kliek als Putin.
Daarom leeft ie nog.
of hij behoort tot een andere kliek binnen de FSB en wordt zodanig beveiligd.

Kritiek op het Russische leger kan natuurlijk prima, zolang de kritiek maar niet rechtstreeks op de tsaar is.
Hij noemt Putin en de rest van de politieke leiders wel maar hij werpt zich ook op tot patriot.
Hij geeft vervolgens Navalny en z'n achterban een trap en wijst erop dat hij voor Rusland is.
Ik denk dat hij net niet te ver gaat hiermee en zich eigenlijk dus wel achter Putin schaart maar teleurgeteld is over hoe het allemaal gaat.

De Russen hebben nog wat tanks om omgesmolten te worden door Oekraine.
Of het er 200 zijn betwijfelt men, zoveel T-90's hebben ze nooit gemaakt blijkbaar.
In elk geval drie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHLqyXC2qqSld0DbtThOw-TTjdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n2ja1fUkqhDBDu4p2XidiILh.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2022 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Plus 24 tanks? Dat is ongeveer 5 keer zoveel als de afgelopen dagen.
Ik hoop dat het geen foutje is iig :)

Noel zegt dit ervan iig

[ Voor 10% gewijzigd door bloody op 12-12-2022 08:47 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:43:
[...]

en +620 troepen.
Komt wel overeen met een berichtje dat ik van 't weekend las dat er weer 11 aanvallen waren afgeslagen in de Donbas.
Maar goed, hoe de telling van de troepen verloopt is mij nog steeds onduidelijk.
De voertuigen worden blijkbaar daadwerkelijk geteld door UA.
Maar de troepen zouden meer op basis van osint geteld worden door bijv. overlijdensberichten in Russia media danwel overheidsdocumenten voor uitkeringen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:55:
[...]

De Russen hebben nog wat tanks om omgesmolten te worden door Oekraine.
Of het er 200 zijn betwijfelt men, zoveel T-90's hebben ze nooit gemaakt blijkbaar.
In elk geval drie.

[Twitter]
Volgens Wikipedia zouden ze dit aantal nog wel moeten hebben:
Russia: 417 T-90/T-90A and T-90M in active service. 200 T-90/T-90A and T-90M in storage

Wel toevallig dat dit hetzelfde getal is, als het totaal in storage. Misschien heeft het zolang geduurd om ze allemaal weer in een beetje werkende staat te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wilde net hetzelfde zeggen. Heb foto's gezien van grote aanvallen die zijn afgeslagen.

Op één foto stonden 6 opgeblazen tanks op een stukje grond van+- 50x50meter.

Edit:
Ah foto gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dLWfkNcjlJjyoy_yLe9p4hTlWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/64M6SNaVHdtdfKkVHjTavgSO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:43:
[...]

Noel zegt dit ervan iig
[Twitter]
Rusland bouwde dit soort rijtjes van 1 tank/ 5 BMP's:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFjtAscaX0AE3SoW.jpg%3Fname%3Dorig

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:55:
[...]

Rusland bouwde dit soort rijtjes van 1 tank/ 5 BMP's:
[Afbeelding]
Ik tel 4 BMPs, 1 tank en een rupsvoertuig wat ik even niet thuis kan brengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

*knip* Offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 12-12-2022 20:03 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Offtopic

[ Voor 113% gewijzigd door teacup op 12-12-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:09:
[...]

Ik tel 4 BMPs, 1 tank en een rupsvoertuig wat ik even niet thuis kan brengen. :)
Is iig accurater dan "één foto stonden 6 opgeblazen tanks" :+

Misschien dat 1 een speciale versie van een MT-LB is oid, zulke grappen hebben ze wel vaker in Rusland.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:00
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:13:
[...]

Maar op zich logisch: 1 tank ondersteund door 5 pantserwagens.
Dan wordt de strategie van die 23 andere tanks die er gisteren aan zijn gegaan nog dubieuzer, aangezien er "maar" 8 APC's in het lijstje stonden, en er hier al 5 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-2°C in Luhansk (incl. wind-chill).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SiErRa schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dan wordt de strategie van die 23 andere tanks die er gisteren aan zijn gegaan nog dubieuzer, aangezien er "maar" 8 APC's in het lijstje stonden, en er hier al 5 staan.
1 foto zegt op zich niet veel.
Misschien hebben ze over het algemeen met stugna etc voornamelijk op tanks geschoten en de BMP's genegeerd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Alweer een groot winkelcentrum in de fik in Moskou..
11.000 m2 al afgebrand, bizar!

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 12-12-2022 09:44 ]

nope

Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid