Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Rusland is overigens naar verluid aan het stoppen met de BTG organisatie.asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:44:
[...]
We gingen tijden uit van batallions met een zeker aantal aan tanks, APCs, ondersteuning en andere zaken. Ik heb de term BTG al tijden niet meer in dit topic gelezen. Ik vermoed dat er voldoende materiaal en mensen uit de strijd zijn genomen om te zorgen dat de BTG niet meer compleet is en ook niet meer zo kan functioneren.
Ze zijn er ook uit dat dit niet een goede verhouding infy/arty/tanks/support is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het lijkt er op dat sinds september de Russische legerleiding het concept van / inzet als BTG's heeft laten vallen.asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:44:
We gingen tijden uit van batallions met een zeker aantal aan tanks, APCs, ondersteuning en andere zaken. Ik heb de term BTG al tijden niet meer in dit topic gelezen. Ik vermoed dat er voldoende materiaal en mensen uit de strijd zijn genomen om te zorgen dat de BTG niet meer compleet is en ook niet meer zo kan functioneren.
Dat ze dan maar wat doen en in dit geval 1 tank en 4 APCs bij elkaar zetten, en ook nog zo dicht bij elkaar, geeft aan hoe slecht georganiseerd ze zijn. Er zullen ook momenten zijn dat er 5 tanks bij elkaar staan zonder ondersteuning.
Latest Defence Intelligence update on the situation in Ukraine - 29 November 2022
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) 29 november 2022
Find out more about the UK government's response: https://t.co/BH2fUT8Uqr
🇺🇦 #StandWithUkraine 🇺🇦 pic.twitter.com/G6IYZE2HDK
The UK Ministry of Defence observed that over September to November 2022, Russian forces had largely stopped deploying BTGs, noting their intrinsic weaknesses.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
https://nos.nl/l/2456070#UPDATE-container-66087940
Het wachten is weer tot het volgende belletje met Putin…De Franse president Macron heeft zijn volledige steun uitgesproken voor een vrede tussen Rusland en Oekraïne zoals de Oekraïense president Zelensky die voor ogen heeft. Dat heeft de woordvoering van het Élysée in Parijs laten weten.
De twee ambtgenoten hadden eerder op zondag telefonisch contact. In het telefoontje sprak Macron zijn steun uit aan Oekraïne en zei hij dat het land op Franse steun kan rekenen tot de "soevereiniteit en territoriale integriteit" volledig is hersteld.
(Zou hij daar intern echt nooit op gewezen worden? Dat hij na een 4 uur lang belletje met Putin altijd weer de Russische narratief uitbraakt?)
[ Voor 63% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 10:05 ]
PSN
Verwijderd
voor zover ik heb gelezen had Macron eerst met Putin gebeld, en daarna met Zelensky.YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:02:
Had er nog niet langs zien komen, maar windvaan Macron is na een gesprek weer op 1 lijn met Zelensky:
https://nos.nl/l/2456070#UPDATE-container-66087940
[...]
Het wachten is weer tot het volgende belletje met Putin…
(Zou hij daar intern echt nooit op gewezen worden? Dat hij na een 4 uur lang belletje met Putin altijd weer de Russische narratief uitbraakt?)
Putin had volgens Macron weer het standaard verhaal opgehangen van 'veroveren dit en dat'. Rusland blijft Oekraine claimen.
Ik zit me dan af te vragen hoe ze boel nu organiseren i.p.v. BTG'sQwerty-273 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:48:
[...]
Het lijkt er op dat sinds september de Russische legerleiding het concept van / inzet als BTG's heeft laten vallen.
[Twitter]
The UK Ministry of Defence observed that over September to November 2022, Russian forces had largely stopped deploying BTGs, noting their intrinsic weaknesses.
Misschien kan @DaniëlWW2 daar iets over zeggen?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Dat is voor mij niet helemaal duidelijk behalve dan dat we een langere periode zien dat er veel infanterie er op uit gestuurd wordt zonder gemechaniseerde ondersteuning.Standeman schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:18:
[...]
Ik zit me dan af te vragen hoe ze boel nu organiseren i.p.v. BTG's![]()
Maar als ik nu zie dat ze met een aantal aanvallen in ene 24 voertuigen verliezen die op een kluitje staan vraag ik me af of ze daadwerkelijk iets anders doen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Waarschijnlijk volledige brigades voor de betere formaties en bataljons/regimenten voor de dienstplichtigen die toch geen gecombineerde wapenen hebben. De grote onderscheiding tussen een regiment en een brigade is namelijk dat een regiment redelijk uniform is voor een wapen (artillerie, infanterie of tanks) terwijl een brigade juist een samenstelling van infanterie, tank en artilleriebataljons is.Standeman schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:18:
[...]
Ik zit me dan af te vragen hoe ze boel nu organiseren i.p.v. BTG's![]()
Het is het Russische leger. Gecombineerde wapenen op laag niveau organiseren is relatief nieuw voor ze en eigenlijk een complete mislukking omdat ze niet goed samenwerkten. Hoeveel voorbeelden van eerst een artilleriesalvo en vervolgens een niet ondersteunde infanterieaanval die eindigde in een afslachting hebben we nu gezien? Als het dat toch is, verzamel je artillerie dan in aparte regimenten zodat ze tenminste hun vuurkracht kunnen concentreren onder een bevelhebber. Dat lijkt ook aan de hand te zijn rond Bakhmut hoewel het niet erg succesvol is omdat de Oekraïners diep ingegraven zitten.
Idem voor tanks. We hebben nu zo vaak gezien dat een BTG maar een of twee tank compagnieën had. Dat zijn dus tien tanks per compagnie en als er een paar verloren gaan, dan is je gevechtskracht al dusdanig verzwakt dat je niks meer dan met die kleine hoeveelheid. Maar als je met een volledig bataljon (31 of 41 tanks) komt, dan kan je verliezen incasseren zonder meteen niet meer gevechtwaardig te zijn.
Helaas voor de Russen leren ze die les eigenlijk pas nadat hun beter getrainde leger massaal is gesneuveld en hun materiaal vernietigd is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
gaat dat concept ook nog op als je slechtgetrainde eenheden hebt met materiaal wat totaal outdated is tov. wat je tegenstander te bieden heeft? Of beter gestelt: als je met je tankbataljon komt aanrijden, kan het dan niet betekenen dat Oekraïne een fieldday heeft met hun Nlaws en consorten en je de facto slechts meer doelwitten nog geconcentreerde aan het aanbieden bent?DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:28:
Maar als je met een volledig bataljon (31 of 41 tanks) komt, dan kan je verliezen incasseren zonder meteen niet meer gevechtwaardig te zijn.
Helaas voor de Russen leren ze die les eigenlijk pas nadat hun beter getrainde leger massaal is gesneuveld en hun materiaal vernietigd is.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Verwijderd
En midden in de strijd zal je dat logge geheel wat qua moraal en infra al aan een zijden draadje hangt nog eens structureel omvormen? Terwijl je vecht tegen een professioneel leger dat blijft groeien in omvang en ervaring en die de druk er flink op houdt...
Hoe bizar. Alsof het een game betreft ofzo. 'Oh dit werkt dus niet echt, geen nood kameraden, we starten wel ff opnieuw op.'
Teams of the German concern Krauss-Maffei Wegmann will repair heavy military equipment for Ukraine, — Die Zeit.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 december 2022
The recovery center was created under an intergovernmental agreement between Germany and Slovakia, 25 km from the border with Ukraine. pic.twitter.com/9KN7y2da53
Verbaasde me eerder ook al dat de PzH's naar Litouwen werden verscheept om daar gerepareerd te worden ipv in Polen/Duitsland.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 10:45 ]
PSN
Ik begreep dat de tank een T-80BVM is (was). De modernste vaiant van de T-80, en het zijn m.i. duidelijk 5 bmp's, welke twijfel je over? Bij een aantal kan ik de lange smalle loop zien van het 30mm kanon, dus dat zijn BMP-2s. Volgens dezelfde poster van het T-80BVM bericht waren het 4 BMP-2s en 1 onbekende BMP variant.asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:09:
[...]
Ik tel 4 BMPs, 1 tank en een rupsvoertuig wat ik even niet thuis kan brengen.
Sommige mensen vinden het gek dat er 2 "andersom" staan maar ik heb al veel filmpjes gezien en bij (afgeslagen) aanvallen zie je vaak de meest gekke patronen gereden worden. Kan hier zelfs zijn dat ze geprobeerd hebben gewonden op te pikken.
een treffende spreuk
Het idee zou zijn dat je dan ook echt met je hele bataljon je concentreert op een klein stukje frontlijn. Dan heb je namelijk drie of viermaal zoveel vuurkracht waardoor je ook beter een stuk frontlijn kan onderdrukken. En als je dan vijf tanks verliest door antitankraketten, tja je hebt er meer over, genoeg om door te gaan in plaats je moeten terug te trekken omdat je halve compagnie opgeblazen is.polthemol schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:39:
[...]
gaat dat concept ook nog op als je slechtgetrainde eenheden hebt met materiaal wat totaal outdated is tov. wat je tegenstander te bieden heeft? Of beter gestelt: als je met je tankbataljon komt aanrijden, kan het dan niet betekenen dat Oekraïne een fieldday heeft met hun Nlaws en consorten en je de facto slechts meer doelwitten nog geconcentreerde aan het aanbieden bent?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat had met de aanwezigheid van een gecertificeerd service center in Litouwen te maken. PzH's worden niet door Polen gebruikt en dus is daar geen service center. En qua afstand scheelt Litouwen en Duitsland niet veel.YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:44:
Verbaasde me eerder ook al dat de PzH's naar Litouwen werden verscheept om daar gerepareerd te worden ipv in Polen/Duitsland.
Ja, Slowakije is dan echt veel logischer inderdaad.YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:44:
De fabrikanten in Duitsland zijn eindelijk ook ingeschakeld om dichterbij materieel te gaan repareren in Slowakije:
[Twitter]
Ik verbaas me ook nog steeds over de politiek achter onze steun. Wat speelt er toch allemaal. Is toch logisch dat je de gestuurde apperatuur ook onderhoud/repareert. Geen idee waarom dat dan niet in DLD zou kunnen (DLD wil dat niet).
Er spelen belangen en er zal ook legitieme angst zijn, maar wat mij betreft helepen we nog veel meer. Ookal hebben we geen mandaat.
Dat zal ook een grote rol spelen, ik denk ook mede de angst voor escalatie. vh weekend dreigde "niet het kremlin" maar "extreme groepen waar het kremlin geen grip op heeft" (hahaha) dat de Baltische staten wel eens aangevallen kunnen worden.
Ergens is het ook wel verdedigbaar dat Oekraine het goeddeels (wat nu het geval is) zelf oplost, dan kan Ru zich ook niet achter haar retoriek verschuilen maar ik ben voor veel meer steun.
een treffende spreuk
Natuurlijk is het zo als je er 6 van de 20 verliest dat dat al (bijna) 1/3e is van je vuurkracht en als je er 6 van de 40 verliest, is dat 'slechts' 1/6e. Het idee is daarmee natuurlijk logisch, maar dan ga je er wel vanuit dat je een georganiseerd (professioneel) geheel hebt/ bent, die goed kan samenwerken.DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:49:
[...]
Het idee zou zijn dat je dan ook echt met je hele bataljon je concentreert op een klein stukje frontlijn. Dan heb je namelijk drie of viermaal zoveel vuurkracht waardoor je ook beter een stuk frontlijn kan onderdrukken. En als je dan vijf tanks verliest door antitankraketten, tja je hebt er meer over, genoeg om door te gaan in plaats je moeten terug te trekken omdat je halve compagnie opgeblazen is.
Het lijkt er nu al op dat samenwerking zelfs in kleinere groepen al niet eens werkt, laat staan in een grote groep. Doet mij heel erg denken aan vechtfilms, waarbij 1 persoon het tegen een groep opneemt die niet zijn gewend samen te werken/ vechten. Je zit elkaar dan in de weg en het 'aantal' werkt dan juist averechts. Ik heb bij de Russen sterk het idee dat dat daar ook zo is: Ja ze hebben de aantallen wel, maar niet de juiste samenwerking waardoor ze er ook echt wat mee (kunnen) bereiken. Het lijkt alsof ieder voor zich is getraind om het wapen te bedienen en 'te luisteren naar wat iemand ze verteld'. Diegenen die ze moeten vertellen wat ze moeten doen zijn ook alleen op hun eigen groepje gefixeert wat samenwerking op grote schaal onmogelijk lijkt te maken.
Ik meende dat alle BMPs wielen hebben. Ik tel er 4 waarvan 3 met de neus richting de camera, en 1 met de deurtjes open. Degene waar ik een beetje over twijfel is dat ding met rupsbanden.pro_6or schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:48:
[...]
Ik begreep dat de tank een T-80BVM is (was). De modernste vaiant van de T-80, en het zijn m.i. duidelijk 5 bmp's, welke twijfel je over? Bij een aantal kan ik de lange smalle loop zien van het 30mm kanon, dus dat zijn BMP-2s. Volgens dezelfde poster van het T-80BVM bericht waren het 4 BMP-2s en 1 onbekende BMP variant.
Sommige mensen vinden het gek dat er 2 "andersom" staan maar ik heb al veel filmpjes gezien en bij (afgeslagen) aanvallen zie je vaak de meest gekke patronen gereden worden. Kan hier zelfs zijn dat ze geprobeerd hebben gewonden op te pikken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
To be fair, constateren dat iets niet werkt en dan hetzelfde blijven doen omdat je nou eenmaal al zo bezig bent, is natuurlijk ook geen oplossing. Daar hebben we het eerste half jaar net zo goed grappen over gemaakt, hier.Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:40:
Het is gewoon een onprofessioneel leger.
En midden in de strijd zal je dat logge geheel wat qua moraal en infra al aan een zijden draadje hangt nog eens structureel omvormen? Terwijl je vecht tegen een professioneel leger dat blijft groeien in omvang en ervaring en die de druk er flink op houdt...
Hoe bizar. Alsof het een game betreft ofzo. 'Oh dit werkt dus niet echt, geen nood kameraden, we starten wel ff opnieuw op.'
'Onze' redding is gewoon dat dit gebrek nog niet eerder is opgevallen, omdat modern(ig) Rusland tot nu toe vooral oorlog heeft gevoerd in gebieden waar ze zo'n (technologisch/getalsmatig/vernietigend) overwicht hadden, dat ze er wel mee weg kwamen. Dat heeft de leiding overmoedig gemaakt en in slaap gesust, tot het punt dat ze eigenlijk al teveel hebben verloren om nog echt effectief te reorganiseren.
Vergelijk dit met VS en EU, waar constant onderzoek loopt naar wat de gevolgen van nieuwe tech op strategie en tactiek zijn en de mogelijke conclusies daaruit actief worden uitgetest in war games (en live conflicten in het Midden-Oosten). Historisch maakt dat toch vaak het verschil, zie ook de Romeinse legioenen, vestingwerken sinds het buskruit, de hervormingen van Napoleon, afstappen van de ouderwetse vuurlinie in WO1, constant groeiende rol van mobiliteit sindsdien... Je bewezen tactieken werken prima, tot dat niet meer zo is, en dan heb je ook écht een probleem. Tijdens een lopend conflict op een nieuw situatie inspelen is gewoon heel moeilijk.
Niet dat ik klaag, mind you, laat ze lekker aanmodderen in de modder
BMP's hebben rupsen, BTR's hebben wielenasing schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:56:
[...]
Ik meende dat alle BMPs wielen hebben. Ik tel er 4 waarvan 3 met de neus richting de camera, en 1 met de deurtjes open. Degene waar ik een beetje over twijfel is dat ding met rupsbanden.
Toevallig daar gisteren een artikel over gelezen (The Wall Street Journal), dat schijnt alles te maken te hebben met eisen vanuit Polen omtrent inzage in intellectuele eigendommen etc. die de fabrikant niet openbaar wil maken. Daardoor valt een repair shop net over de Poolse grens af voor de PzH2000's.YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:44:
De fabrikanten in Duitsland zijn eindelijk ook ingeschakeld om dichterbij materieel te gaan repareren in Slowakije:
[Twitter]
Bizar wat er allemaal bij komt kijken.
Bron: WSJ
Dat is wel heel erg rooskleurig. Ook bij NAVO legers zie je dat ze, na conflicten in Irak, Afganistan, Mali etc. soms wel even de weg kwijt zijn en vergeten te investeren in spullen die je daar echt niet nodig hebt, maar wel moet hebben voor een gelijkwaardige tegenstander. Meest in het oog springend is luchtverdediging.Twam schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:01:
[...]
To be fair, constateren dat iets niet werkt en dan hetzelfde blijven doen omdat je nou eenmaal al zo bezig bent, is natuurlijk ook geen oplossing. Daar hebben we het eerste half jaar net zo goed grappen over gemaakt, hier.
'Onze' redding is gewoon dat dit gebrek nog niet eerder is opgevallen, omdat modern(ig) Rusland tot nu toe vooral oorlog heeft gevoerd in gebieden waar ze zo'n (technologisch/getalsmatig/vernietigend) overwicht hadden, dat ze er wel mee weg kwamen. Dat heeft de leiding overmoedig gemaakt en in slaap gesust, tot het punt dat ze eigenlijk al teveel hebben verloren om nog echt effectief te reorganiseren.
Vergelijk dit met VS en EU, waar constant onderzoek loopt naar wat de gevolgen van nieuwe tech op strategie en tactiek zijn en de mogelijke conclusies daaruit actief worden uitgetest in war games (en live conflicten in het Midden-Oosten). Historisch maakt dat toch vaak het verschil, zie ook de Romeinse legioenen, vestingwerken sinds het buskruit, de hervormingen van Napoleon, afstappen van de ouderwetse vuurlinie in WO1, constant groeiende rol van mobiliteit sindsdien... Je bewezen tactieken werken prima, tot dat niet meer zo is, en dan heb je ook écht een probleem. Tijdens een lopend conflict op een nieuw situatie inspelen is gewoon heel moeilijk.
Niet dat ik klaag, mind you, laat ze lekker aanmodderen in de modder
Lijkt eerder alsof dit veroorzaakt wordt door de Russische corruptie, in combinatie met het feit dat het land economisch toch al geen wereldmacht is, waardoor ze veel minder defensiebudget kunnen missen in een duurzame staatshuishouding. Dat in combinatie met het onvermogen om slecht nieuws te rapporteren, waardoor er nooit is nagedacht over verantwoord terugschalen, lijkt ervoor gezorgd te hebben dat het Russische leger veel minder capabel is dan vooraf gehoopt/gevreesd.
Verwijderd
en om dat een beetje te counteren is het verstandig om eenheden te creeëren die zelf creatief mogen inspelen op ontwikkelingen aan het front. Door NCO's aan te stellen die gezond verstand tussen hun oren hebben zitten.Twam schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:01:
[...]
e bewezen tactieken werken prima, tot dat niet meer zo is, en dan heb je ook écht een probleem. Tijdens een lopend conflict op een nieuw situatie inspelen is gewoon heel moeilijk.
Dat is een van de zaken waar UA een slag heeft geslagen met meer operationele vrijheid. In plaats van eerst in drievoud papierwerk moeten inleveren om te vragen of ze terug mogen schieten na beschoten te zijn.
Adaptatie op het slagveld ook net zo.
Media in Estland had dit op Zaterdagavond al gerapporteerd, maar toen was nog onduidelijk of er iemand had staan roken of dat het een explosie door een raket/drone was.bloody schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:44:
Alweer een groot winkelcentrum in de fik in Moskou..
11.000 m2 al afgebrand, bizar!
[Twitter]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Lijkt me stug dat het een UA raket of drone was. Ik zie geen enkel voordeel waarom UA zulke doelen zou willen raken.D_Jeff schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:37:
[...]
Media in Estland had dit op Zaterdagavond al gerapporteerd, maar toen was nog onduidelijk of er iemand had staan roken of dat het een explosie door een raket/drone was.
Ik zou eerder mijn geld zetten op verzekeringsfraude aangezien er veel winkels zijn vertrokken uit RF en die malls redelijk leeg zullen staan.
Alle BMPs hebben rupsbanden (en een hoge puntige neus, tenminste de 1 en 2, de 3 is een veel nieuwer ontwerp) die met de wielen zijn de BTRs. In Ukraine tot nu toe alleen de BTR-80 gezien (met rond koepeltje met 14.5mm machinegeweer) en de BTR-82a met een grotere koepel met 30mm kanon.asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:56:
[...]
Ik meende dat alle BMPs wielen hebben. Ik tel er 4 waarvan 3 met de neus richting de camera, en 1 met de deurtjes open. Degene waar ik een beetje over twijfel is dat ding met rupsbanden.
De BMP hebben idd ook 2 deurtjes achter en de BTR heeft een deurtje aan de zijkant, in het midden, die naar boven en onder open klapt. Dat is een groot nadeel van de BTR serie, klein rotdeurtje en altijd onder vuur uit moeten stappen (achterkant is wat veiliger).
een treffende spreuk
Dat lijtk me ook, altijd 's nachts, altijd de bewaker gedood. geen getuigen. Veel leegstand, weinig huurinkomsten (door vertrek westerse ketens), langzaam gaat je (eigenaar pand) kapitaal in rook op (want kosten maak je elke maand maar de inkomsten zijn opgedroogd), dan maar het pand in rook op laten gaan en dan innen bij de (westerse) verzekeraars.Standeman schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:42:
[...]
Lijkt me stug dat het een UA raket of drone was. Ik zie geen enkel voordeel waarom UA zulke doelen willen raken.
Ik zou eerder mijn geld zetten op verzekeringsfraude aangezien er veel winkels zijn vertrokken uit RF en die malls redelijk leeg zullen staan.
een treffende spreuk
O, tuurlijk, flink overgesimplificeerd daar, dat is natuurlijk waar. Ook meer geïnteresseerde amateur dan expert, hoor, dat geef ik ook grif toe.onkl schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:30:
[...]
Dat is wel heel erg rooskleurig. Ook bij NAVO legers zie je dat ze, na conflicten in Irak, Afganistan, Mali etc. soms wel even de weg kwijt zijn en vergeten te investeren in spullen die je daar echt niet nodig hebt, maar wel moet hebben voor een gelijkwaardige tegenstander. Meest in het oog springend is luchtverdediging.
Lijkt eerder alsof dit veroorzaakt wordt door de Russische corruptie, in combinatie met het feit dat het land economisch toch al geen wereldmacht is, waardoor ze veel minder defensiebudget kunnen missen in een duurzame staatshuishouding. Dat in combinatie met het onvermogen om slecht nieuws te rapporteren, waardoor er nooit is nagedacht over verantwoord terugschalen, lijkt ervoor gezorgd te hebben dat het Russische leger veel minder capabel is dan vooraf gehoopt/gevreesd.
Het moge duidelijk zijn dat de corruptie en communicatie- en besluitvormingsstijl de Russen ook echt opbreekt. Maar toch komen veel van de tactische voordelen volgens mij wel door innovaties die de Russen missen, of niet? HIMARS, drones, moderne vuurleiding voor artillerie, verschillen in technologie voor communicatie en recon, alles bij elkaar zijn dat wel echt gamechangers waar de Russen op moeten reageren.
Het is natuurlijk nooit één ding, in dit soort situaties. Ik ben eigenlijk best benieuwd naar de boeken die hier ongetwijfeld over geschreven gaan worden, trouwens. We doen hier samen heel dapper ons best om met z'n allen tot en samenhangende duiding te komen, maar om dat tot een echt standaardwerk te destilleren wordt nog een beste klus.
Het beschieten van een winkelcentrum betekent een civiel doel beschieten. Dat lijkt me een oorlogsmisdaad. In ieder geval niet iets dat sympathie opwekt. Ik verwacht/hoop dat Oekraïne zich niet tot dat niveau verlaagt.Standeman schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:42:
[...]
Lijkt me stug dat het een UA raket of drone was. Ik zie geen enkel voordeel waarom UA zulke doelen willen raken.
...
Ik denk dat @pro_6or het bij het rechte eind heeft, of althans, deels. Je winkelcentrum in de fik steken om verzekeringsgeld te innen en niet verder leeg te lopen op de verstrekte leningen is een mogelijkheid.inhico schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:49:
[...]
Het beschieten van een winkelcentrum betekent een civiel doel beschieten. Dat lijkt me een oorlogsmisdaad. In ieder geval niet iets dat sympathie opwekt. Ik verwacht/hoop dat Oekraïne zich niet tot dat niveau verlaagt.
Aan de andere kant, als je die ontploffing van afgelopen week in die DHZ zaak zag dan lijkt het meer op een ontploffing dan op een brandstichting. Dat waren 3 klappen achter elkaar.
Verwijderd
gasflessen oid ontploffen waarschijnlijk ook wel als de ruimte in de fik staat. Er was namelijk al flinke brand en toen kwamen die explosies.asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:55:
[...]
Ik denk dat @pro_6or het bij het rechte eind heeft, of althans, deels. Je winkelcentrum in de fik steken om verzekeringsgeld te innen en niet verder leeg te lopen op de verstrekte leningen is een mogelijkheid.
Aan de andere kant, als je die ontploffing van afgelopen week in die DHZ zaak zag dan lijkt het meer op een ontploffing dan op een brandstichting. Dat waren 3 klappen achter elkaar.
Ik geloof er ook niks van dat UA hier echt achter zit met (drone)aanvallen.
Misschien interne partizanen die de sancties een handje willen helpen. Danwel westerse bedrijven straffen die nog niet zijn teruggetrokken uit RF (dat schijnen er nog best veel te zijn, ook bedrijven die op papier hebben gezegd dat ze zijn gestopt in RF zitten er nog gewoon doodleuk, en hebben dus deels zitten liegen).
Klopt. Zo zit dat leger in elkaar. De hoge officieren delen orders uit en wee je gebeente als je daarvan afwijkt. Het lijkt erop dat grote oefeningen ook vooral gericht waren op het uitvoeren van nauwgezet voorbereidde scenario's zonder ruimte voor improvisatie. Het wordt dan eerder een soort militaire theatervoorstelling, zodat de generaals een wit voetje bij de politiek kunnen halen, dan een echte test voor de troepen. Eén van die voormalige NATO-bevelhebbers die wel eens commentaar op de oorlog levert heeft daar ook wel eens wat over gezegd.jbdeiman schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:55:
[...]
Het lijkt alsof ieder voor zich is getraind om het wapen te bedienen en 'te luisteren naar wat iemand ze verteld'. Diegenen die ze moeten vertellen wat ze moeten doen zijn ook alleen op hun eigen groepje gefixeert wat samenwerking op grote schaal onmogelijk lijkt te maken.
Bij die Ex OBI winkel (dhz zaak) zie ik nog wel ruimte voor 2 oligarchen die beide de ex Obi winkels willen hebben. Zijn “verkocht” voor 10 euro. Maargoed, ook dat kan natuurlijk goed een poging tot verzekeringsfraude zijn. Als daar ook gas werd verkocht (flessen, grotere containers) dan is zo’n ontploffing niet zo vreemd.asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:55:
[...]
Ik denk dat @pro_6or het bij het rechte eind heeft, of althans, deels. Je winkelcentrum in de fik steken om verzekeringsgeld te innen en niet verder leeg te lopen op de verstrekte leningen is een mogelijkheid.
een treffende spreuk
Geloof ik ook niet. Als de theorie klopt dat het zo'n oude TU-141 is die ze hebben weten om te bouwen, dan hebben ze er nog maar iets van 60-65 over. Het excuus dat er oud-Sovjet staten zijn met een voorraad kan je ook niet aanvoeren, er zijn er namelijk maar 140 gemaakt. Daarvan zijn er een hoop in de USSR gebleven en opgedoekt.Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:06:
[...]
Ik geloof er ook niks van dat UA hier echt achter zit met (drone)aanvallen.
Als je maar 60 keer een doel ver weg kan raken dan ga je denk ik heel zorgvuldig zijn in de selectie en een Moskouse DHZ zaak zal niet hoog op de lijst staan.
Dan ga je inderdaad liever voor een Wagner commandopost ergens in de Donbass.asing schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:18:
[...]
Geloof ik ook niet. Als de theorie klopt dat het zo'n oude TU-141 is die ze hebben weten om te bouwen, dan hebben ze er nog maar iets van 60-65 over. Het excuus dat er oud-Sovjet staten zijn met een voorraad kan je ook niet aanvoeren, er zijn er namelijk maar 140 gemaakt. Daarvan zijn er een hoop in de USSR gebleven en opgedoekt.
Als je maar 60 keer een doel ver weg kan raken dan ga je denk ik heel zorgvuldig zijn in de selectie en een Moskouse DHZ zaak zal niet hoog op de lijst staan.
Die zijn binnen bereik GMLRS. De Wagner zoon had een foto geplaatst met herkenbaar het logo vh hotel op de achtergrond. Genoeg Ukraine’s die dan direct herkennen waar dat is en de raket volgt dan de volgende nacht.Standeman schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:40:
[...]
Dan ga je inderdaad liever voor een Wagner commandopost ergens in de Donbass.
een treffende spreuk
Verwijderd
die van Wagner (en Mariupol) is waarschijnlijk gewoon himars geweest.Standeman schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:40:
[...]
Dan ga je inderdaad liever voor een Wagner commandopost ergens in de Donbass.
Die op Engels-2 heeft drie doden veroorzaakt, waaronder tenminste 1 piloot juist van die bommenwerper.
Dat was een legitiem militair doelwit, betreffende bommenwerpers en piloten die eerder UA hebben gebombardeerd en overduidelijk diezelfde dag weer op het punt stond om de lucht in te gaan.
Dat was dus gewoonweg een pre-emptive strike.
De UA luchtmacht heeft recent ook nog een bericht geplaatst dat ze dat vaker willen doen, met de boodschap dat ze de ballistische raketten niet neer kunnen halen en dus de lanceerplek zullen moeten aanvallen.
Nu kunnen ze Kalibr's etc. wel neerhalen maar de lanceerplek aanvallen is nog beter.
Alweer?pro_6or schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:46:
[...]
Die zijn binnen bereik GMLRS. De Wagner zoon had een foto geplaatst met herkenbaar het logo vh hotel op de achtergrond. Genoeg Ukraine’s die dan direct herkennen waar dat is en de raket volgt dan de volgende nacht.
Bij een ander hotel/locatie hadden ze dat ook al een paar maanden geleden.
PSN
Yup.. Gaat om deze foto:YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:16:
[...]
Alweer?
:strip_exif()/f/image/y5Djtw4wJTIkPtxadcQtfr0d.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dit als resultaat
:strip_exif()/f/image/wDIKSmre41VdRgrIHYg8hc5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat betekent, stam + t .
Die is nog iets minder subtiel dan de vorige keer iigApache4u schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:20:
[...]
Yup.. Gaat om deze foto:
[Afbeelding]
Met dit als resultaat![]()
[Afbeelding]
https://www.the-sun.com/n...up-ukraine-killed-russia/

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 13:25 ]
PSN
Never interrupt your enemy when they are making a mistakeYakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:16:
[...]
Alweer?
En het is eerder gebeurd, en hopelijk gaat het nog een paar keer gebeuren.
Zou dat niet ook een bewussie geweest zijn?Apache4u schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:20:
[...]
Yup.. Gaat om deze foto:
[Afbeelding]
Met dit als resultaat![]()
[Afbeelding]
Ik maak een foto daar. Verdwijn. Post die foto paar dagen later, en verspil je raketten maar.
Dit is toch wel een heel duidelijk kijk mij eens.
Dat zou kunnen, ware het niet dat de russen al hebben toegegeven dat daar wat doden zijn gevallen. Normaal gesproken betekent het toegeven van een paar doden door de russen dat het een goede hit is geweest. Andere bronnen geven ook aan dat hier echt wel wat meer geraakt is dan alleen een gebouw.NeutraleTeun schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:34:
[...]
Zou dat niet ook een bewussie geweest zijn?
Ik maak een foto daar. Verdwijn. Post die foto paar dagen later, en verspil je raketten maar.
[removed]
Ik ga er vanuit dat de Russen dit wel eens proberen, maar dat de Oekraïners niet bij de eerste de beste foto hun raketten er op af sturen. HIMARS wordt niet zomaar ingezet, lijkt me dat er een combinatie van inlichtingen gebruikt wordt om zo’n locatie de bombarderen.NeutraleTeun schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:34:
[...]
Zo’n foto is een eerste aanzet of misschien een bevestiging. Dat is dan de vraag.
Verwijderd
denk dat je de snuggerheid van veel Russen overschat op dat vlak.NeutraleTeun schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:34:
[...]
Strelkov is wel zo snugger, maar Wagners niet.
Dit. De intel van UA is goed genoeg om geen himars te gooien op de eerste de beste foto.Prosac schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:42:
[...]
Ik ga er vanuit dat de Russen dit wel eens proberen, maar dat de Oekraïners niet bij de eerste de beste foto hun raketten er op af sturen. HIMARS wordt niet zomaar ingezet, lijkt me dat er een combinatie van inlichtingen gebruikt wordt om zo’n locatie de bombarderen.
Zo’n foto is een eerste aanzet of misschien een bevestiging. Dat is dan de vraag.
Op z'n minst begint het met zo'n foto, waarna ze het geolocaten en meerdere dagen in de gaten houden via satelliet etc. om te kijken wat voor activiteit daar plaatsvindt.
of het is al een locatie die ze al in de gaten hadden en zo'n foto helpt voor de besluitvorming.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2022 13:44 ]
Verwijderd
Oekrainese militairen in 2014 en nu.
colonial army 2014 VS national army 2022
New in '22: Western tactics, training, combined arms, reliable NATO gear, modern and highly accurate lethal capabilities, communication, intel, and VERY effective NCO's.
Combine all the above with their intense vengence and the invaders are screwed.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kRuDvEvl4WDbcJMKefmTKGwT.png?f=user_large)
They still managed to push the Russians out of Mariupol.
Indeed but equipment is now much better and the soldiers are very highly motivated to fight for theire country and THAT'S make a huge difference
:fill(white):strip_exif()/f/image/9ksJlSzk2aE4fVuyVMmvCqG2.png?f=user_large)
https://twitter.com/visegrad24/status/1602169270204764160
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2022 13:49 ]
Grote kans dat Oekraine wel meer info dan alleen die ene foto heeft. De Amerikanen zorgen voor nogal wat SIGINT en goeie kans dat dit gebouw al vaker opgevallen was maar zonder die ene foto niet genoeg "punten" kreeg om bovenaan de hitlist te komen.NeutraleTeun schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:34:
[...]
Verwijderd
⚡️Slovak Foreign Minister: Slovakia remains ready to send MiG jets to Ukraine.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 12 december 2022
Foreign Minister Rastislav Kačer said Slovakia remained ready to send its long-promised 11 MiG-29 fighter jets to Ukraine, and preparations are to begin in the “coming weeks."https://t.co/SbvsJ1GS0h

On the war in Ukraine:
1. Ukraine is holding Bakhmut in Donbas in spite of furious attacks by Wagnerites.
2. Ukraine bombed Wangerite HQ in Luhansk oblast.
3. Ukraine bombed Kadryovtsy center in Melitopol.
4. Ukraine waits with offensive until Christmas freeze.
Anders Åslund
Maar minister van defensie van UA Reznikov zegt hetzelfde: er wordt gewacht op goed genoeg bevroren grond.
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2022 14:48 ]
Als je mijnen in de modder legt en het vriest dan zou het mij niet verbazen als je over veel van die dingen kunt rijden zonder dat ze af gaan in bevroren grond.Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:40:
[Twitter]
On the war in Ukraine:
1. Ukraine is holding Bakhmut in Donbas in spite of furious attacks by Wagnerites.
2. Ukraine bombed Wangerite HQ in Luhansk oblast.
3. Ukraine bombed Kadryovtsy center in Melitopol.
4. Ukraine waits with offensive until Christmas freeze.
Anders Åslund
Maar minister van defensie van UA Reznikov zegt hetzelfde: er wordt gewacht op goed genoeg bevroren grond.
Mooie update - met wederom tactiek van murw beuken of 'soften up' van de vijand. Na honderden drone filmpjes weet je ook dat je als Rus aan de frontlinies gewoon nooit kunt relaxen en ik zag dat ze zelf een soort trainingsvideos hebben van wat moet doen als er een drone boven je vliegt en een granaat laat vallen. Liggen en rollen - op geheel Russische wijze als de granaat al is gevallen (en 9 vd 10 keer al afgegaan is) en dat terwijl ze in de praktijk in een loopgraaf zitten (waar rollen doorgaans lastig zal gaan). Maargoed, tis erkenning voor het succes van de drones met 3D geprinte diy granaten.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Ukrainian Intelligence
kan inderdaad wel kloppen. Er zijn al berichten voorbij gekomen dat afgevuurde raketten een productiedatum hebben van augustus/oktober dit jaar. Zou kunnen betekenen dat ze geen ouder spul meer hebben, of gewoon mixen voor de lol/maskirovka.Russia produces about 40 new missiles every month.
Since the beginning of the invasion, Russia has managed to produce 240 X-101 cruise missiles and about 120 Kalibr sea-launched cruise missiles
Van het geld wat ze kregen voor het vrijgeven/verkopen van 180M barrels kunnen ze nu meer dan 240M barrels terug kopen.
https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall
Das wel een goede deal
PSN
Verwijderd
Er stond zelfs in grote letters 'kinderen' op de grond geschreven tbv satellieten en luchtmacht. Om er niet op te schieten, want kinderen.
Maar de Russen deden het toch:
/f/image/ElKLiV102NllEShFKz38wPQf.png?f=fotoalbum_large)
En de Russen hebben 'maskirovka' toegepast. Stop het weg achter een muur, dan zien we het niet meer.
/f/image/tjOH2K7457aVfMr7SUWEbc18.png?f=fotoalbum_large)
⚡🇬🇧 #Britain is open to providing #Ukraine with longer-range weapons - British Defense Secretary Ben Wallace.#UkraineRussianWar #Ukrainian #UkraineWar #UkrainianArmy #Ukrainians #Ukrayna #UkraineRussiaWar️ #RussiaIsATerroristState pic.twitter.com/A5HJX4IwaX
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 12 december 2022
We wachten nog op:
1e vliegtuigen
1e moderne tanks
1e gps guided raketten met range 100km+
[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 20:53 ]
PSN
Verwijderd
geef het tijd.YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:41:
Wachten op het eerste ‘schaap’:
[Twitter]
We wachten nog op:
1e vliegtuigen
1e moderne tanks
1e gps guided raketten met range 100km+
GPS guided shells hebben ze al gekregen. misschien niet 100km+
Tanks... gemoderniseerde oude tanks... ook niet niks.
Vliegtuigen? In parts, uit Polen geloof ik, spare parts, waarmee ze eigen toestellen weer vliegklaar konden maken.
Ik blijf hoop houden.
Waar himars eerst onmogelijk werd geacht, nu hebben ze er 10+.
Komt vanzelf.
GB is gewoon even het water aan het testen met dit soort statements.
Slowakije ook.
Op een dag worden we wakker en het is er.

Inderdaad een mooi school voorbeeld om leuk te cashen.YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:38:
De VS wil blijkbaar binnenkort de strategische olie reserves weer bijvullen.
Van het geld wat ze kregen voor het vrijgeven/verkopen van 180M barrels kunnen ze nu meer dan 240M barrels terug kopen.
https://www.bloomberg.com...leadSource=uverify%20wall
Das wel een goede deal
De boel werd verkocht rond de 90 - 112 USD, om vervolgens nu aan te geven dat het weer ingekocht mag worden met een prijskaartje van 67 - 72 USD
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Vandaag op LinkedIn bij een topic over UA, denderde er opeens een echte russische trol doorheen.
Reacties vol bs propaganda en onzin.
Na erop ingegaan te zijn met feiten, zag ik het aloude misinformatie patroon opdoemen, misinformant gooit een berg BS in tekst en weerleggen kost te veel tijd en onderzoek, MAAR niet weerleggen lijkt ze gelijk te geven, jikes.
Maar het mememstopic kwam zo goed van pas, ik plaatste gewoon 1 meme/cartoon bij elke onzin reactie.
En wat werd de trol boos, persoonlijke aanvallen, uitlokken, beledigen, onzin uitkramen,plaats maar joh, even tien minuten wachten en pats meme als antwoord, waardoor latere lezers alleen de meme zien en moeten klikken voor alle reacties.
Mijn connecties in Oekraïne vinden het geweldig en de trol heeft het uiteindelijk opgegeven.
Dank Tweakers
Krijg je als je brandweermannen mobiliseertbloody schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:44:
Alweer een groot winkelcentrum in de fik in Moskou..
11.000 m2 al afgebrand, bizar!
[Twitter]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
De bekende Gish Gallop techniekSilent7 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:32:
Nou, ik was eerst wat huiverig voor het meme topic hier (tot staff zei dat het een wijze is van UA om te helpen)
Vandaag op LinkedIn bij een topic over UA, denderde er opeens een echte russische trol doorheen.
Reacties vol bs propaganda en onzin.
Na erop ingegaan te zijn met feiten, zag ik het aloude misinformatie patroon opdoemen, misinformant gooit een berg BS in tekst en weerleggen kost te veel tijd en onderzoek, MAAR niet weerleggen lijkt ze gelijk te geven, jikes.
Maar het mememstopic kwam zo goed van pas, ik plaatste gewoon 1 meme/cartoon bij elke onzin reactie.
En wat werd de trol boos, persoonlijke aanvallen, uitlokken, beledigen, onzin uitkramen,plaats maar joh, even tien minuten wachten en pats meme als antwoord, waardoor latere lezers alleen de meme zien en moeten klikken voor alle reacties.
Mijn connecties in Oekraïne vinden het geweldig en de trol heeft het uiteindelijk opgegeven.
Dank Tweakers
Klopt en de variant van 'ik stel alleen maar vragen' heet sealioning
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ach ja twee uitersten schetsen en dan overkomen als de gematigde, gebalanceerde keus. Kan inderdaad zo de politiek in. Dan moeten we popcorn inkopen. En kaviaar. Want deze meneer Girkin wordt internationaal gezocht ivm zijn rol bij MH17. Best interessant om zo iemand als president van Rusland te hebben.bloody schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:00:
Die Girkin begint toch wel een vrij grote luis in de pels te worden![]()
Wanneer zou het Kremlin hem zat worden?
Tip, kijk het hele clipje even, mensen zijn voor minder naar het raam begeleid.
[Twitter]
Ik hoop het, ik hoop het. Het is nu heel koud buiten, ik kan me gewoon niet voorstellen het vol te houden in een loopgraaf aan het front met continu aanvallen, artillerie, snipers. De beelden van de gewonde Ukrainers die zo dapper hun land, maar nog veel meer dan dat, verdedigd hebben. Hopelijk krijgen ze snel meer middelen, meer hulp.Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:10:
[...]
geef het tijd.
GPS guided shells hebben ze al gekregen. misschien niet 100km+
Tanks... gemoderniseerde oude tanks... ook niet niks.
Vliegtuigen? In parts, uit Polen geloof ik, spare parts, waarmee ze eigen toestellen weer vliegklaar konden maken.
Ik blijf hoop houden.
Waar himars eerst onmogelijk werd geacht, nu hebben ze er 10+.
Komt vanzelf.
GB is gewoon even het water aan het testen met dit soort statements.
Slowakije ook.
Op een dag worden we wakker en het is er.
een treffende spreuk
Verwijderd
er staat een kort artikel over Bakhmut op NU.nl met anekdotes van strijdster 'Jalta'.pro_6or schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:41:
[...]
Ik hoop het, ik hoop het. Het is nu heel koud buiten, ik kan me gewoon niet voorstellen het vol te houden in een loopgraaf aan het front met continu aanvallen, artillerie, snipers. De beelden van de gewonde Ukrainers die zo dapper hun land, maar nog veel meer dan dat, verdedigd hebben. Hopelijk krijgen ze snel meer middelen, meer hulp.
Dit belicht een klein beetje de ellende aan Oekraiense zijde en laat verder Russische verliezen weg. Helaas gaat dit weer koren op de molen zijn van de rusbots op NU.nl als straks om 0700 uur de reactiemogelijkheid weer open gaat. Niets over de Russische verliezen dus men zal wel weer vol gaan inspelen op de Oekraiense ellende en dat het oosten toch maar afgestaan moet worden aan Rusland om deze uitzichtloze oorlog te kunnen beëindigen.
Gemiste kans van Hans Jaap en NU.nl
https://www.nu.nl/spannin...-veranderd-in-de-hel.html
ik mis in het artikel de enorme Russsische verliezen en ook de link gelegd tussen Severodonetsk en Bakhmut, waar de Russen vol worden bezig gehouden en zware verliezen worden toegebracht tegen zeer kleine terreinwinst.Het is een ouderwetse loopgravenoorlog, waarbij geen van de partijen terrein wint.
In dat opzicht, met die tactiek, zou Oekraine dan toch aan winnende hand moeten zijn? Immers, Oekraine verliest hier niet maar de Russen wel. Helaas tegen hoge kosten maar het concept is dat de Russen fors hogere kosten hebben?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 06:12 ]
Omdat het artikel daar niet om gaat. Dit zijn anekdotes uit de oorlog, persoonlijke belevenissen en omstandigheden van 1 soldaat die centraal staan, lost re zien hoe het met de oorlog staat.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:09:
[...]
...
ik mis in het artikel de enorme Russsische verliezen en ook de link gelegd tussen Severodonetsk en Bakhmut, waar de Russen vol worden bezig gehouden en zware verliezen worden toegebracht tegen zeer kleine terreinwinst.
In dat opzicht, met die tactiek, zou Oekraine dan toch aan winnende hand moeten zijn? Immers, Oekraine verliest hier niet maar de Russen wel. Helaas tegen hoge kosten maar het concept is dat de Russen fors hogere kosten hebben?
Al staan er in dat verhaal indirect wel de antwoorden op jouw vragen.
Als 1 soldaat al (naar eigen zeggen) aangeeft 11 Russische soldaten gedood te hebben...
En voegt er ook aan toe dat ze volcontinue onder artilleriebombardement staan. Dat verklaart de Oekraïnse verliezen goed.
Maar nogmaals, het doel van dit artikel is niet om toe te lichten hoe de oorlog vordert. Daarover zijn ontelbare hoeveelheden artikelen over geschreven.
Wel grappig trouwens hoe ze niet met haar echte naam genoemd wil worden en ook haar gezicht bedekt op de foto, maar niet haar tattoos. Niet echt onherkenbaar zeg maar.
Dit is niet het ergste. Putin wilde het blijkbaar herstellen. De werklui hebben na een hete zomer de kelder vol beton gegoten. Daar zijn nu 400 slachtoffers onder begraven....Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:27:
het theater in Mariupol. Een schuilplaats voor burgers, waaronder kinderen.
Er stond zelfs in grote letters 'kinderen' op de grond geschreven tbv satellieten en luchtmacht. Om er niet op te schieten, want kinderen.
Maar de Russen deden het toch:
[Afbeelding]
En de Russen hebben 'maskirovka' toegepast. Stop het weg achter een muur, dan zien we het niet meer.
[Afbeelding]

Verwijderd
correct, had niet alles genoemd maar als de verhalen kloppen is dat inderdaad het geval.asing schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:55:
[...]
Dit is niet het ergste. Putin wilde het blijkbaar herstellen. De werklui hebben na een hete zomer de kelder vol beton gegoten. Daar zijn nu 400 slachtoffers onder begraven....
![]()
![]()
Laat ik allerlei scheldwoorden en verwensingen richting de Russen/DNR maar weglaten
klopt, het is een anekdote maar je weet als journalist of redacteur toch wel hoe het spelletje werkt in de informatieoorlog. Daarom was een kleine toevoeging goud waard geweest over de algehele situatie rondom Bakhmut, al was het maar een enkel zinnetje aan het eind.ZenTex schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:39:
[...]
Omdat het artikel daar niet om gaat. Dit zijn anekdotes uit de oorlog, persoonlijke belevenissen en omstandigheden van 1 soldaat die centraal staan, lost re zien hoe het met de oorlog staat.
Al staan er in dat verhaal indirect wel de antwoorden op jouw vragen.
Als 1 soldaat al (naar eigen zeggen) aangeeft 11 Russische soldaten gedood te hebben...
En voegt er ook aan toe dat ze volcontinue onder artilleriebombardement staan. Dat verklaart de Oekraïnse verliezen goed.
Maar nogmaals, het doel van dit artikel is niet om toe te lichten hoe de oorlog vordert. Daarover zijn ontelbare hoeveelheden artikelen over geschreven.
Wel grappig trouwens hoe ze niet met haar echte naam genoemd wil worden en ook haar gezicht bedekt op de foto, maar niet haar tattoos. Niet echt onherkenbaar zeg maar.
Nu geef je de rusbots gewoon weer alle munitie om los te gaan. Doen ze toch wel uiteraard, maar het wordt ze zo wel erg makkelijk gemaakt.
Oekraiense militairen hanteren altijd alleen hun callsign dus dat is hier niet bijzonder.
Ook de tattoo's niet echt. Ze is niet bang om te sterven, zoveel is duidelijk. Het noemen van het Soviet-toestel van haar vader helpt nog veel minder als je toch begint over opsec-zaken.
Wij zien hier de verschrikkelijke beelden, maar komt het ook in Rusland aan? Ik zou continue proberen om de Russische bevolking te vertellen dat ze tegen hun eigen mensen vechten, dat Rusland de agressor is, dat ze niet bevrijd hoeven worden, dat de infrastructuur wordt aangevallen etc.
Als je dat doet dan klagen ze je waarschijnlijk aan voor landverraad oid. Als zelfs de milbloggers in RU worden aangepakt omdat ze vaak te defaitistisch zijn omdat ze vrij duidelijk zijn over hoe het RU leger er voor staat in UA dan heb ik weinig hoop dat een random RU burger lang dat soort berichten kan verspreiden, tenzij het alleen maar binnenshuis is.honey schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:50:
Ik lees weinig in dit soort topics wat er nu wordt gedaan om de publieke opinie te informeren over de oorlog. In hoeverre worden Russische burgers nog bereikt met de informatie van deze oorlog?
Wij zien hier de verschrikkelijke beelden, maar komt het ook in Rusland aan? Ik zou continue proberen om de Russische bevolking te vertellen dat ze tegen hun eigen mensen vechten, dat Rusland de agressor is, dat ze niet bevrijd hoeven worden, dat de infrastructuur wordt aangevallen etc.
Het lastige is bereikbaarheid: Europese zenders (oid) worden niet toegelaten op de Russische markt. Zie ook de geschiedenis van https://www.rferl.org. Ook zijn de meeste wereldomroepen er tegenwoordig mee gestopt.honey schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:50:
Ik lees weinig in dit soort topics wat er nu wordt gedaan om de publieke opinie te informeren over de oorlog. In hoeverre worden Russische burgers nog bereikt met de informatie van deze oorlog?
Maar, er kan meer gedaan worden, dat denk ik ook. Een rits krachtige zenders aan de grens met een fatsoenlijke Europese Russischtalige zender zou denk ik geen slecht idee zijn. Ook niet voor al die Russischtaligen in de Unie. Of ben ik dom en is er al zo'n zender? Die rits zendstations iig niet.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Voor de mensen die er wonen is er zeker een groot risico, maar ik denk ook aan pamfletten rondstrooien, affiches op muren, alles om bewustzijn te creëren._Eend_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:53:
[...]
Als je dat doet dan klagen ze je waarschijnlijk aan voor landverraad oid. Als zelfs de milbloggers in RU worden aangepakt omdat ze vaak te defaitistisch zijn omdat ze vrij duidelijk zijn over hoe het RU leger er voor staat in UA dan heb ik weinig hoop dat een random RU burger lang dat soort berichten kan verspreiden, tenzij het alleen maar binnenshuis is.
Ja, exact. In deze tijd moet het toch mogelijk zijn om informatie het land in te krijgen.Brent schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:19:
[...]
Het lastige is bereikbaarheid: Europese zenders (oid) worden niet toegelaten op de Russische markt. Zie ook de geschiedenis van https://www.rferl.org. Ook zijn de meeste wereldomroepen er tegenwoordig mee gestopt.
Maar, er kan meer gedaan worden, dat denk ik ook. Een rits krachtige zenders aan de grens met een fatsoenlijke Europese Russischtalige zender zou denk ik geen slecht idee zijn. Ook niet voor al die Russischtaligen in de Unie. Of ben ik dom en is er al zo'n zender? Die rits zendstations iig niet.
Er staat een praktisch letterlijke doodstraf op zoiets. 7 jaar in een siberisch strafkamp overleef je niet eenvoudig. Dan laat je het wel uit je hoofd om pamfletten rond te strooien.honey schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:29:
[...]
Voor de mensen die er wonen is er zeker een groot risico, maar ik denk ook aan pamfletten rondstrooien, affiches op muren, alles om bewustzijn te creëren.
Als rus kan je dan beter gewoon 'voor je kijken en doorlopen' doen, de sancties incasseren en voor jezelf zorgen. Wat een ander voor achterlijk dom plan bedacht heeft, is het probleem van de ander, niet het jouwe. Vergeet maar dat je eenvoudig de publieke opinie kan veranderen in rusland, dat lukt je niet eenvoudig en zal je waarschijnlijk met de dood mogen bekopen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Moskou is 600km vanaf de dichtsbijzijnde nato-grens, dat wordt lastig. St. Petersburg is 150km, dat klinkt semi-haalbaar, maar daar heb je een zendmast formaat Lopik/Smilde voor nodig. En dan moeten mensen er nog op intunen...Brent schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:19:
[...]
Het lastige is bereikbaarheid: Europese zenders (oid) worden niet toegelaten op de Russische markt. Zie ook de geschiedenis van https://www.rferl.org. Ook zijn de meeste wereldomroepen er tegenwoordig mee gestopt.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
En dan moet de Russische overheid daar geen stoorzender tegenover zetten.Nox schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:49:
[...]
Moskou is 600km vanaf de dichtsbijzijnde nato-grens, dat wordt lastig. St. Petersburg is 150km, dat klinkt semi-haalbaar, maar daar heb je een zendmast formaat Lopik/Smilde voor nodig. En dan moeten mensen er nog op intunen...
En dit inderdaad. Schrijf het plan maar af._Eend_ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:50:
[...]
En dan moet de Russische overheid daar geen stoorzender tegenover zetten.
Verwijderd
"If Putin dies, there will be no war. Institutions will stop, because in an authoritarian regime a lot depends on one person" - Zelensky (Netflix)
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 12 december 2022
laten we hopen dat het zo is.
En is dit een hint naar de kliek om Putin heen?
Verwijderd
7 MLRS, 2 artillery plus 5 support/fuel voertuigen en een special equipment voertuig.user109731 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:59:
[Afbeelding]
+7 MLRS+0 tanks zien we niet zo vaak meer en is wat onverwacht na de +24 ravage van gisteren...
Dat is een fors counter-battery duel geweest.
Complete eenheid gewiped als je het mij vraagt.
+500. weer een slachting dus.
Die Bogdanov heeft gelijk: UA is agressief bezig
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 11:19 ]
Concept ziet er onpraktisch uit. (Futuristisch, maar onpraktisch)Silent7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:39:
[...]
Ik zag een gelikt gerenderd filmpje voorbij komen onlangs dat net deed of er daadwerkelijk gewerkt werd aan kunstmatige baarmoeders. ouders zouden gesproken teksten via speakers aan het ongeboren ind kunnen laten horen, live webcam de groei kunnen volgen.
Schone grote faciliteiten waar de ongeborenen constant op vitale onderdelen gevolgd werden, alle gevaren van zwangerschap en de ongemakken opgelost door tech.
Met een capaciteit van 30K babies per faciliteit per jaar.
Ik interpreteerde het als een maatschappijkritisch stuk kunst, matrix met babies.
Blijkbaar dachten de russen dat het echt was. En zijn ze ermee aan de haal gegaan.
EDIT: wacht kon het filmpje gewoon op YT vinden:
[YouTube: EctoLife: The World’s First Artificial Womb Facility]
De baby hoeft niet te worden gezien, dat kun je in de baarmoeder ook niet zonder apparatuur. Gewoon lange metalen pilaren maken met aparte secties. Kun je meerdere foetussen per pilaar doen.
We kunnen hier over grappen maar er zijn wel wat kanttekeningen. Er wordt al veel langer aan kunstmatige baarmoeders gewerkt. Samen met in-vitrofertilisatie en genetische manipulatie wordt dit uiteindelijk toch een mogelijk toekomstbeeld.
Maar voorlopig zal dit nog wel wat ontwikkeling nodig hebben. That said; het is hilarisch dat Rusland zo'n concept voor propaganda gebruikt nu. Het is ook een teken aan de muur dat veel Russen zich ter degen van bewust zijn dat het westen technologisch ver voor ligt op ze, maar totaal geen realistisch beeld heeft van wat dit precies betekend.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Verwijderd
Dit als reactie op het vredesvoorstel van Zelenskyy (blijkbaar) die dit voorstelt.
Ok, kans gehad. Nog even een nachtje doorvriezen en dan kan het winteroffensief van UA van start om de Russen te helpen met optyfen uit Oekraine
Geen probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:01:
Volgens Peskov is het uitgesloten dat het Russische leger zich voor het eind van het jaar terugtrekt uit Oekraine.
Dit als reactie op het vredesvoorstel van Zelenskyy (blijkbaar) die dit voorstelt.
1 januari vinden we ook acceptabel.
Daarnaast hangt alles wat ooit het plan was af van het herstel van het groot Russische Rijk, dat was vanaf de jaren 90 nadat ze Jeltsin geparkeerd hadden altijd het idee geweest. Alle campagnes in het westen zijn daar ook op gericht geweest, en zijn dat nog. Verdeeldheid zaaien en dan ondertussen groot Rusland herstellen en verdelen.
Het is allemaal oude KGB retoriek. En geleerde KGB lessen uit die tijd. Het aanleggen van grote slush funds voor illegale operaties in het buitenland, het kopen van invloed bij extreem links en rechts via bedrijven gelieerd aan Putin getrouwen. Allemaal zoals voorheen de operaties ook liepen ten tijde van de koude oorlog.
Niets nieuws onder de zon als het ware. Maar zomaar uit Oekraïne gaan ze niet. Dat moet met geweld en niet anders. Een andere taal verstaan ze niet.
Verwijderd
Het Belarussische ministerie van Defensie meldt dat op 13 december er een plotselinge inspectie mbt staat van paraatheid plaats vindt (troops' combat readiness).
DIt op bevel van Lukashenka.
Wassen neus, maar goed om in de gaten te houden wat voor bokkesprongen ze daar uitvoeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 14:15 ]
Bron: berichten via https://t.me/Hajun_BY
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Tsja, het is een beetje het "damned if you do, damned if you don't" verhaal.CornermanNL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:09:
Rusland gaat zich niet vrijwillig terugtrekken, de overleving van de criminele organisatie rondom Putin hangt er namelijk vanaf. Ze hebben een nieuw win gewest nodig en er zijn geen bedrijven meer om te vorderen en verdelen onder de getrouwen.
Terugtrekken uit UA betekent natuurlijk dat je je verlies toegeeft, en dus onacceptabel.
Aan de andere kant, ze hebben een wonder nodig om nog te kunnen winnen en de kans is groot dat UA ze, met hulp van buitenaf, uiteindelijk gewoon Oekraine uittrapt.
Als dat gebeurd, na al de sancties, reisrestricties, mobilisaties en de flinke hap uit de begroting die het Rusland totnogtoe gekost heeft, bovenop de nederlaag en afgang van het verliezen van de oorlog, kan Putin maar het beste opgeven, de operatie een succes noemen en iedereen die het er niet mee eens in de bak intrappen nu het nog kan.
Verwijderd
zou best kunnen dat Putin zich daar op aan het beraden is. Zou onderaan de streep de minst slechte oplossing is, tenzij hij een of ander wonder uit z'n mouw weet te schudden. Die Mig-31 Khinzal launchers die een specifiek doelwit hebben? Bijv. Zelensky? Dan denkt Putin echt dat het uitschakelen van Zelenskyy echt Oekraine op de knieën brengt.ZenTex schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:17:
[...]
Tsja, het is een beetje het "damned if you do, damned if you don't" verhaal.
Terugtrekken uit UA betekent natuurlijk dat je je verlies toegeeft, en dus onacceptabel.
Aan de andere kant, ze hebben een wonder nodig om nog te kunnen winnen en de kans is groot dat UA ze, met hulp van buitenaf, uiteindelijk gewoon Oekraine uittrapt.
Als dat gebeurd, na al de sancties, reisrestricties, mobilisaties en de flinke hap uit de begroting die het Rusland totnogtoe gekost heeft, bovenop de nederlaag en afgang van het verliezen van de oorlog, kan Putin maar het beste opgeven, de operatie een succes noemen en iedereen die het er niet mee eens in de bak intrappen nu het nog kan.
Zijn oudjaarsspeech is uitgesteld en gaat voorlopig niet door. Volgens de berichtgeving voor de eerste keer in 10 jaar.
Ben benieuwd wat er uit de pen van de Kremlin-schrijvers komt.
Als Peskov zegt dat het uitgesloten is, betekent dat dat het toch zal gebeuren
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 14:29 ]
Verwijderd
correct. Drie stuks kort achter elkaar geland in BY.Qwerty-273 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:17:
De laatste dagen is er meer en meer activiteit van zowel het Russische het Belarussische leger rond Brest. Ook wordt er gesproken over Mig 31Ks die op weg zijn of aankomen in Belarus.
Bron: berichten via https://t.me/Hajun_BY
Vandaar het luchtalarm in een groot deel van Oekraine (Live:Ukraine)
De Hajun zitten daar met een verrekijker bij het vliegveld te loeren en de vliegtuignummers te noteren
Voor de lol en het nageslacht:
Mig-31K (een gewijzigde Mig-31BM variant (van air-to-air naar attack aircraft met Khinzal hypersonische raketten)
RF-95194
RF-92445
RF-92215
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 14:36 ]
Verwijderd
Het komt echt geen moment in ze op dat Oekraiense artilleristen gewoon beter getraind zijn dan in 2014, dus het moeten haast wel Poolse huurlingen zijn. Blijkbaar schieten Polen op een aparte manier, die de Russen herkennen.
Maar het zal wel de retoriek zijn dat Polen een westelijk deel van Oekraine wil annexeren en daarom betrokken zijn bij de oorlog.
Solovyev visited Russian positions several kilometers from the frontlines - only to be told that Ukrainian artillery is very skilled.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 13 december 2022
He blames Polish mercenaries. pic.twitter.com/EKe1QkhakL
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 14:44 ]
De rode draad is dus dat iedereen beter is dan Rusland, maar Rusland beter dan Ukraine. Ik weet niet of dit precies het beeld is wat ze willen schetsenVerwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:43:
Russische propaganda-mafklapper Solovyev heeft ergens de frontlinie bezocht en kreeg info over de Oekraiense artillerie.
Het komt echt geen moment in ze op dat Oekraiense artilleristen gewoon beter getraind zijn dan in 2014, dus het moeten haast wel Poolse huurlingen zijn. Blijkbaar schieten Polen op een aparte manier, die de Russen herkennen.
Maar het zal wel de retoriek zijn dat Polen een westelijk deel van Oekraine wil annexeren en daarom betrokken zijn bij de oorlog.
[Twitter]
Verwijderd
dat is het exact. Ik zie het vaker.NiGeLaToR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:45:
[...]
De rode draad is dus dat iedereen beter is dan Rusland, maar Rusland beter dan Ukraine. Ik weet niet of dit precies het beeld is wat ze willen schetsen
Allemaal mercenaries aan de frontlinie. Is ook wel deels waar natuurlijk, met de Foreign Legion in Donbas, inclusief mensen met een zwarte huidskleur die indruk maken op de Russen.
En aan het Kherson front heb je de Belarusian volunteers.
En Georgiërs ook in Donbas.
Het beweegt aan Belarus-kant:
The first units of Belarus moved out of their permanent deployment points to the border with Ukraine...
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 december 2022
Belarusian Hajun project that tracks 🇧🇾 military movement, reports that a column advanced towards Malaryta/Mokrany with at least:
▪️25 BTR-80
▪️30 KAMAZ trucks with personnel
▪️3 120-mm mortars 2B23 "Nona-M1" towed by a car
▪️2 tanks
▪️command and staff vehicle R-145BM
▪️2 communication vehicles
▪️at least 5 vehicles of the border service
▪️ambulance and 2 field kitchens.
niet echt een invasiemacht, en de bruggen zijn kapot.
Maar het is weer even een verzetje.
I see no demining equipment or engineering vehicles on this list... gonna be fun for them on the border 😬
— cafeyb👀n 🍉 (@cafeyboon) 13 december 2022
Ongerelateerd:
Let the russian pilots who fire bombs at our hospitals and schools know we are coming for them, and it does not matter how deep in russia they hide, we will find them.
— Maria Drutska 🇺🇦 (@maria_drutska) 13 december 2022
Werkzaamheden bij Twitter?
Het zou niet meer mogelijk zijn om een Oekraiense telefoonnummer te selecteren in de countries-dropdown-lijst.
Zal wel weer een storm van protest op komen (is al begonnen) met extra schop tegen Elon M..
So this was the actual Neptune-missile launch that sunk the former flagship Mosvka in the Black Sea on april 13th, published by Pravda news. That missile itself is already heroic pic.twitter.com/H5MvVCrZVf
/f/image/6HYmg9AYwVici7jl8TLj9rGH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 14:58 ]
Tot afgelopen week gebeurde dat ook - vanuit Letland.honey schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:30:
[...]
Ja, exact. In deze tijd moet het toch mogelijk zijn om informatie het land in te krijgen.
De laatst overgebleven onafhankelijke zender was daarheen uitgeweken. Ze waren inderdaad een stuk realistischer over de oorlog, maar in plaats van het te veroordelen gaven ze mobiks tips over hoe te overleven aan het front. Werd niet op prijs gesteld, dus LV heeft stekker eruit getrokken.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
yup, helaas zou het een tijdelijk dingetje kunnen zijn.gise schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:00:
Weet niet of deze al voorbij is gekomen, zag zojuist dit filmpje (screenshot)
[Afbeelding]
Pal naast die brug zou een andere oversteekplaats zijn, begaanbaar voor zware voertuigen als het wat meer vriest.
Kan zijn dat ik me vergis met een andere brug trouwens, kan het zo snel niet meer terug vinden.
Greyzone is er in elk geval niet blij mee:
/f/image/O74iMkWUCOZDXHk4IPergFtm.png?f=fotoalbum_large)
EDIT! Euromaidan Press stelde dat ze gesneuveld zou zijn, maar een account die van haar zou zijn zegt dat dat niet het geval is!
Via Euromaidan Press
American paramedic of Ukraine's Armed Forces Rebecca Maciorowski killed by Russian shelling in eastern Ukraine.
:strip_exif()/f/image/R2RunBj9kTbcyfqlc1GrGnvn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 17:06 ]
Jupgise schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:00:
Weet niet of deze al voorbij is gekomen, zag zojuist dit filmpje (screenshot)
[Afbeelding]
In het relevante/locatie topic staat ie, inclusief vervolgreacties
YakuzA in "Zaporizhzhia front + de Krim"
PSN
De M14 splitst zich net ten oosten van Kostiantynivka, zuidelijk van Melitopol en Kostiantynivka is er nog een brug inderdaad. Maar dat zal het volgende doelwit wel zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:03:
[...]
yup, helaas zou het een tijdelijk dingetje kunnen zijn.
Pal naast die brug zou een andere oversteekplaats zijn, begaanbaar voor zware voertuigen als het wat meer vriest.
Kan zijn dat ik me vergis met een andere brug trouwens, kan het zo snel niet meer terug vinden.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat klopt (een soort zuidelijke rondweg, de meest logische route voor verkeer wat verder moet dan Melitopol), maar bedoeld wordt een landweggetje over een duiker, zo'n 50 meter zuidelijk van de brug.Tens schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:42:
[...]
De M14 splitst zich net ten oosten van Kostiantynivka, zuidelijk van Melitopol en Kostiantynivka is er nog een brug inderdaad. Maar dat zal het volgende doelwit wel zijn.
Überhaupt is het een slootje van niets, daar is zo een noodbrug neergelegd.
Impact lijkt dus beperkt, al zal het wel zorgen voor oponthoud (en nog een extra knauw in het vertrouwen in Melitopol als min of meer veilige logistieke hub)
Als de noodbrug er eenmal ligt een himars raket op het moment dat er militair verkeer overheen gaat en dan is dat ook weer lastig passeren/opruimen.onkl schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:04:
[...]
Dat klopt (een soort zuidelijke rondweg, de meest logische route voor verkeer wat verder moet dan Melitopol), maar bedoeld wordt een landweggetje over een duiker, zo'n 50 meter zuidelijk van de brug.
Überhaupt is het een slootje van niets, daar is zo een noodbrug neergelegd.
Impact lijkt dus beperkt, al zal het wel zorgen voor oponthoud (en nog een extra knauw in het vertrouwen in Melitopol als min of meer veilige logistieke hub)
een treffende spreuk
Ze zegt zelf van nietVerwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:03:
[...]RIP HERO:
En weer even stilstaan, bij slechts een. Gewoon eentje. Van de velen.
Via Euromaidan Press
American paramedic of Ukraine's Armed Forces Rebecca Maciorowski killed by Russian shelling in eastern Ukraine.
[Afbeelding]
Unsure what Russian propaganda machine decided to spread rumors of my death, but I am definitely alive and well.
— Rebekah Maciorowski (@bekamaciorowski) 13 december 2022
Hey @elonmusk, it seems like it's no longer possible to have a Ukrainian number verify a Twitter account/two-factor authentication. Ukraine is not in your list of countries, see our screenshot.
— UNITED24 Media (@United24media) 13 december 2022
It's vital for us to keep showing the world what's going on in our country. pic.twitter.com/XQl0PAQvYU
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
een treffende spreuk
Inderdaad. Waarschijnlijk hebben beide kanten wel een beetje gelijk.pro_6or schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:40:
Moeilijk, moeilijk, wie nu te geloven 1 zegt dood, de ander zegt zelf dat ze nog leeft, maar is ook maar een mening. 50/50 beetje verwarrend, en whatabout bla bla bla. Ik weet het niet, het zal wel een beetje in het midden liggen denk ik dan.
Beetje Schroedinger's catpro_6or schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:40:
Moeilijk, moeilijk, wie nu te geloven 1 zegt dood, de ander zegt zelf dat ze nog leeft, maar is ook maar een mening. 50/50 beetje verwarrend, en whatabout bla bla bla. Ik weet het niet, het zal wel een beetje in het midden liggen denk ik dan.
PSN
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid