Dat klopt iedereen heeft de 28e ronde mogen volmaken na de tijdslimiet, VER was al aan de 29e bezig en toen was hij automatisch winnaar van de race.bazzemans schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
Ga het nog eens terugkijken. Iedereen heeft hetzelfde aantal ronden als Verstappen gereden. Hetgeen jij beweerd klopt pertinent niet. Volgens mij vind je het prachtig dat meerdere Tweakers blijven reageren. Dit was mijn laatste.
Inderdaad wel goed te zien, hoewel ik het tijdens de live-uitzending gemist had. Wel al een behoorlijk stuk na de finish. Ik heb nog een foto van een frame met de halo-achteruitkijkcamera van VER, waar het huisje waar de vlag uit gezwaaid wordt goed op staat, maar daar zie ik geen vlag of persoon (en ja, ik weet zeker dat het de juiste ronde is).DataGhost schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:24:
[...]
Dat is inderdaad de vlag, op F1TV beweegt deze ook en komt deze na wat pannen ook aan de linkerkant van de tower in beeld inclusief de persoon die eraan vastzit.
/f/image/kB0Phz87pvEoM9byHHqu7ny2.png?f=fotoalbum_large)
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Nee, Verstappens laatste ronde was een 1:48.2xx. Hij kwam 4 seconden voor de 3 uur over de lijn. Die snelste ronde van 1:44:411 was van Zhou, eerder in de race.Jimster schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:35:
Ik meng mij maar ook in deze discussie.
Totale racetijd Verstappen: 3:01:44:004. Aangezien de snelste ronde 1:44:411 was, betekent het dat Verstappen vlak (minder dan 1 seconde) na de 3 uur over de finish lijn reed en toen zijn laatste ronde reed.
[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-10-2022 23:49 ]
Geen idee of dat het juiste huisje is maar het zal wel, anyway dat maakt niet uit omdatHerko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:39:
[...]
Inderdaad wel goed te zien, hoewel ik het tijdens de live-uitzending gemist had. Wel al een behoorlijk stuk na de finish. Ik heb nog een foto van een frame met de halo-achteruitkijkcamera van VER, waar het huisje waar de vlag uit gezwaaid wordt goed op staat, maar daar zie ik geen vlag of persoon (en ja, ik weet zeker dat het de juiste ronde is).
[Afbeelding]
quote: SR59.2 [...] Should the end-of-session signal be delayed for any reason, the sprint session or the
race will be deemed to have finished when it should have finished
Iedereen begint aan de 29e ronde vanaf de finish, dat is de inlap (die niet meer meetelt voor de race). Verstappen is de winnaar omdat hij aan het einde van de laatste ronde van de race 25 seconden voor lag op de rest. De 29e ronde is volstrekt irrelevant.PP_Sound schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:35:
[...]
Dat klopt iedereen heeft de 28e ronde mogen volmaken na de tijdslimiet, VER was al aan de 29e bezig en toen was hij automatisch winnaar van de race.
Ik had hier gewoon weg moeten blijvenHerko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:41:
[...]
Nee, Verstappens laatste ronde was een 1:48.2xx. Hij kwam 4 seconden voor de 3 uur over de finish.

Het is al laat.
VER zat 3 a 4 sec in zijn 29e ronde toen de digitale vlag voor hem kwam omdat iedereen pas na 3u over de finish kwam in de 28e.Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:45:
[...]
Iedereen begint aan de 29e ronde vanaf de finish, dat is de inlap (die niet meer meetelt voor de race). Verstappen is de winnaar omdat hij aan het einde van de laatste ronde van de race 25 seconden voor lag op de rest. De 29e ronde is volstrekt irrelevant.
Dat alle teams de regels ook niet meer zo goed begrepen komt natuurlijk ook door het constante gesjoemel, creatief omgaan en niet altijd even serieus zijn met het regelboek dat sowieso soms wat tegenstrijdig is hier en daar.
Ow en Gasley maakte er wel erg groot drama van maar hij had wel een punt met die takelwagen op de baan.
[ Voor 24% gewijzigd door PP_Sound op 10-10-2022 00:05 ]
Ik ben ff kwijt wat je hier nou mee wilt zeggen. De teams of in elk geval het meerendeel van de rijders waarvan ik de boordradio hoorde, dachten dat er nog een 29e ronde gereden zou worden, maar dat was niet zo. De race is voor iedereen geëindigd na 28 ronden. Waar VER (of wie dan ook) daarna zat, is compleet irrelevant voor wat dan ook.PP_Sound schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:50:
[...]
VER zat 3 a 4 sec in zijn 29e ronde toen de digitale vlag voor hem kwam omdat iedereen pas na 3u over de finish kwam in de 28e.
Dat alle teams de regels ook niet meer zo goed begrepen komt natuurlijk ook door het constante gesjoemel, creatief omgaan en niet altijd even serieus zijn met het regelboek dat sowieso soms wat tegenstrijdig is hier en daar.
Alleen VER heeft de 28e ronde volledig afgelegd voor de tijdlimiet, de rest van het veld niet dus die werden afgevlagd.Herko_ter_Horst schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:09:
[...]
Ik ben ff kwijt wat je hier nou mee wilt zeggen. De teams of in elk geval het meerendeel van de rijders waarvan ik de boordradio hoorde, dachten dat er nog een 29e ronde gereden zou worden, maar dat was niet zo. De race is voor iedereen geëindigd na 28 ronden. Waar VER (of wie dan ook) daarna zat, is compleet irrelevant voor wat dan ook.
Voor de laatste keer: nee, iedereen is na de tijdslimiet van 3 uur gefinisht. En nu ben ik klaar met *deze* non-discussie.PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:16:
[...]
Alleen VER heeft de 28e ronde volledig afgelegd voor de tijdlimiet, de rest van het veld niet dus die werden afgevlagd.
Ja iedereen behalve VER daarom hoefde hij die ronde niet meer af te maken en kwam de digitale geblokte vlag toen nr 2 over de lijn ging.Herko_ter_Horst schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:20:
[...]
Voor de laatste keer: nee, iedereen is na de tijdslimiet van 3 uur gefinisht. En nu ben ik klaar met *deze* non-discussie.
Hoe bepalen ze volgens jou de totale race tijden en rondes dan per coureur op de uitslag?PP_Sound schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:35:
[...]
Dat klopt iedereen heeft de 28e ronde mogen volmaken na de tijdslimiet, VER was al aan de 29e bezig en toen was hij automatisch winnaar van de race.
Dan zou Verstappen gefinished zijn met minder dan 3 uur racetijd.
Het is volgens mij gewoon zo:
4sec voor 3 uur: Verstappen begint aan lap 28
26s later, Leclerc en Perez beginnen aan lap 28
Verstappen wordt afgevlagd, 28 ronden gereden, totale racetijd 3:01:44.004
Perez +27s later.
Je verhaal klopt helemaal alleen begint VER aan lap 29 en LEC/PER niet meer omdat de 3u voorbij zijn.Jimster schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:28:
[...]
Hoe bepalen ze volgens jou de totale race tijden en rondes dan per coureur op de uitslag?
Dan zou Verstappen gefinished zijn met minder dan 3 uur racetijd.
Het is volgens mij gewoon zo:
4sec voor 3 uur: Verstappen begint aan lap 28
26s later, Leclerc en Perez beginnen aan lap 28
Verstappen wordt afgevlagd, 28 ronden gereden, totale racetijd 3:01:44.004
Perez +27s later.
Ok, je bent echt gewoon aan het trollen.PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:31:
[...]
Je verhaal klopt helemaal alleen begint VER aan lap 29 en LEC/PER niet meer omdat de 3u voorbij zijn.
Maar in die laatste ronde gebeurde dat Leclerc/Perez incident. Dat telt dus eigenlijk niet volgens jou?PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:31:
[...]
Je verhaal klopt helemaal alleen begint VER aan lap 29 en LEC/PER niet meer omdat de 3u voorbij zijn.
Jawel maar dat was na het verstrijken van de 3 uur, toen die als 2 en 3 over de finish gingen was het voor hun einde ronde 28 en geblokte vlagJimster schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:33:
[...]
Maar in die laatste ronde gebeurde dat Leclerc/Perez incident. Dat telt dus eigenlijk niet volgens jou?
Huh? Het gebeurde volgens jou in hun lap 29 waar ze eigenlijk niet aan zijn begonnen, maar het telt wel??PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:35:
[...]
Jawel maar dat was na het verstrijken van de 3 uur, toen die als 2 en 3 over de finish gingen was het voor hun einde ronde 28 en geblokte vlag
Edit:
Autosport.com is het niet met je eens:
:strip_exif()/f/image/rSdg3RG3kWRg2Jl2euQa1PrX.jpg?f=fotoalbum_large)
En PlanetF1 ook niet
:strip_exif()/f/image/OP3Vt6DTtCF88nFHjtzonWuN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door Jimster op 10-10-2022 00:42 ]
Ik probeer juist de nogal ingewikkelde regelgeving een beetje duidelijk te maken maar dat lukt niet zo goed zo te zienHerko_ter_Horst schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:32:
[...]
Ok, je bent echt gewoon aan het trollen.

Wat moet ik daar uithalen?Jimster schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:37:
[...]
Huh? Het gebeurde volgens jou in hun lap 29 waar ze eigenlijk niet aan zijn begonnen, maar het telt wel??
Edit:
Autosport.com is het niet met je eens:
[Afbeelding]
Dat Leclerc/Perez incident in lap 28 was. Lap 29 was de inlap.
Yayyyyyy! Beetje vaag hoe ‘t vandaag gelopen is, maar het eindresultaat is what matters! Gefeliciteerd Max en RBR!
Uiterst dominant ook weer, +27s naar #2 over 28 rondes in de regen. Damn.
Uiterst dominant ook weer, +27s naar #2 over 28 rondes in de regen. Damn.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ja en die kregen ook beide de vlag na de 28e ronde, die was er bij VER niet omdat die iets te vroeg was.Jimster schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:43:
[...]
Dat Leclerc/Perez incident in lap 28 was. Lap 29 was de inlap.
lolgast schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:36:
Ok dames, bakkeleien jullie nog ff nodeloos verder, ik ben er wel klaar mee.. Meestal komen er veel nuttige dingen voorbij na de race maar dit is wel next-level zeuren tot je een ons weegt zeg…
Tot over twee weken..
:fill(white):strip_exif()/f/image/5S44l0EIkfCyxLEqHYmxOJnu.png?f=user_large)
(fwiw, ik zit ook in kamp ronde-te-vroeg-gevlagd
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 10-10-2022 00:51 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Nee, want je roept steeds iets anders wat niet klopt. Wat Jimster zegt, klopt gewoon precies. Iedereen, inclusief VER is gefinisht na 28 ronden, 1 ronde na het verstrijken van de 3-uurtermijn. Het enige dat mogelijk niet gebeurd is, is het tijdig tonen van de vlag aan Verstappen, maar ook dat maakt niks uit. Ofwel de race is reglementair geëindigd toen Verstappen over de lijn kwam na 3 uur + de afgemaakt ronde. Dan maakt de te late vlag helemaal niks uit. Ofwel de race had eigenlijk een ronde langer moeten duren, maar door het afvlaggen is de race reglementair geëindigd en telt als einde van de race de laatste keer de de leider over de streep kwam, oftewel precies datzelfde moment toen VER over de streep kwam aan het eind van zijn lap 28.PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:40:
[...]
Ik probeer juist de nogal ingewikkelde regelgeving een beetje duidelijk te maken maar dat lukt niet zo goed zo te zien
VER kreeg de digitale en fysieke vlag aan het eind van lap 28, ziePP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:45:
[...]
Ja en die kregen ook beide de vlag na de 28e ronde, die was er bij VER niet omdat die iets te vroeg was.
DataGhost in "[F1 2022] Race 18 GP van Japan"
Wat je zegt kan ook niet, anders zou de racetijd van VER op de einduitslag niet 3+ uur kunnen zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Jimster op 10-10-2022 00:57 ]
Je zou denken dat de grootste racesport zijn zaken beter voor elkaar heeft. Blijft mij toch elke keer weer tegenvallen hoe onduidelijk de regels zijn beschreven. Misschien moeten ze met checklists gaan werken 😆
Erg veel drama ook op Twitter
[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 10-10-2022 01:00 ]
Ik zie nergens aantal rondes staan op die picJimster schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:54:
[...]
VER kreeg de digitale en fysieke vlag aan het eind van lap 28, zie
DataGhost in "[F1 2022] Race 18 GP van Japan"
Wat je zegt kan ook niet, anders zou de racetijd van VER op de einduitslag niet 3+ uur kunnen zijn.
Doet er niet toe. Het bewijst dat ze allemaal in dezelfde ronde worden afgevlagd.PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 01:02:
[...]
Ik zie nergens aantal rondes staan op die pic
Ja met 1 verschil, VER was aan de 29e begonnen toen de rest die 28e ronde nog niet afgemaakt had.Jimster schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 01:08:
[...]
Doet er niet toe. Het bewijst dat ze allemaal in dezelfde ronde worden afgevlagd.
Wat gebeurt er wanneer er samen met VER nog andere coureur tegelijk ligt?
Pas op de finish lijn is er officiele tijdmeting.
[ Voor 6% gewijzigd door PP_Sound op 10-10-2022 01:20 ]
So just another day on Twitter.alienfruit schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:59:
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik denk dat ik het ook opgeef, want ik volg je ook niet meer.PP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 01:14:
[...]
Ja met 1 verschil, VER was aan de 29e begonnen toen de rest die 28e ronde nog niet afgemaakt had.
Zo is het:
4 sec voor 3 uur: Verstappen begint aan lap 28
26s later, Leclerc en Perez beginnen aan lap 28 (na 3 uur, geen vlag)
Verstappen wordt afgevlagd (fysiek en digitaal), 28 ronden gereden, totale racetijd 3:01:44.004
Perez en Leclerc strijden om de 2e plaats, waarbij LEC rechtdoor gaat.
Perez en Leclerc worden afgevlagd.
Iedereen rijdt de pits in.
En zo zijn we een nacht verder en is deze discussie nog bezigPP_Sound schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 01:14:
[...]
Ja met 1 verschil, VER was aan de 29e begonnen toen de rest die 28e ronde nog niet afgemaakt had.

In any case. Verstappen begint geen 29e ronde, hij begint aan de in-lap. En als de rest S/F passeert worden ze ook afgevlagt omdat de leider is afgevlagd. Hoeveel ronden ze dan gereden hebben maakt niet uit.
Verstappen wordt afgevlagd omdat hij na het aflopen van de 3 uur klok over S/F komt en de rest is vervolgens ook klaar als ze hun ronde hebben afgemaakt.
Het is echt niet zo moeilijk hoor. Maar je geeft aan het één keer op TV gezien te hebben, geen replays te hebben, en gaat nu aan tich man uitleggen hoe de regels werken terwijl iedereen je weerspreekt. Dus nogmaals: Nee, Verstappen is niet aan een race ronde begonnen die is afgebroken omdat de nummer 2 wel al klaar was. Verstappen is gewoon afgevlagd toen die over S/F kwam na het verstrijken van de 3 uur en de rest is daarna afgevlagd. Volgens jouw logica had Verstappen dan niet afgevlagd moeten worden maar Leclerc wel, en omdat Verstappen aan een nieuwe ronde begonnen was kon die niet meer ingehaald worden waardoor Verstappen automatisch P1 had. Maar dat is dus pertinent niet gebeurd. Verstappen neemt gewoon de vlag na 3:01:04.004 rijden (ook de vlag op het circuit dus die een mannetje fysiek zwaait voor hem), en Leclec komt ~25 seconden later over de finish en ook dan wordt door een mannetje fysiek de vlag voor hem gezwaaid.
En dat het team niet op let kan de FIA niks aan doen. GP babbelt misschien verder alsof er nog een ronde is. Maar dat is niet de fout van de FIA of het bewijs dat Verstappen nog aan een ronde begint. Dat is slecht opletten van Red Bull / GP. Moeten ze het maar doen zoals Ferrari. Bij Leclerc zegt zijn engineer na het passeren van S/F "final lap, final lap", waarna een computerstem zegt "chequered flag". Dus die zal automatisch op basis van de live timing van de FIA te horen krijgen dat die is afgevlagd.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 10-10-2022 06:53 ]
Maar die vlag was wit-zwart en niet zwart-wit en daarom telt het niet.RobertMe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 06:48:
[...]
En zo zijn we een nacht verder en is deze discussie nog bezig![]()
In any case. Verstappen begint geen 29e ronde, hij begint aan de in-lap. En als de rest S/F passeert worden ze ook afgevlagt omdat de leider is afgevlagd. Hoeveel ronden ze dan gereden hebben maakt niet uit.
Verstappen wordt afgevlagd omdat hij na het aflopen van de 3 uur klok over S/F komt en de rest is vervolgens ook klaar als ze hun ronde hebben afgemaakt.
Het is echt niet zo moeilijk hoor. Maar je geeft aan het één keer op TV gezien te hebben, geen replays te hebben, en gaat nu aan tich man uitleggen hoe de regels werken terwijl iedereen je weerspreekt. Dus nogmaals: Nee, Verstappen is niet aan een race ronde begonnen die is afgebroken omdat de nummer 2 wel al klaar was. Verstappen is gewoon afgevlagd toen die over S/F kwam na het verstrijken van de 3 uur en de rest is daarna afgevlagd. Volgens jouw logica had Verstappen dan niet afgevlagd moeten worden maar Leclerc wel, en omdat Verstappen aan een nieuwe ronde begonnen was kon die niet meer ingehaald worden waardoor Verstappen automatisch P1 had. Maar dat is dus pertinent niet gebeurd. Verstappen neemt gewoon de vlag na 3:01:04.004 rijden (ook de vlag op het circuit dus die een mannetje fysiek zwaait voor hem), en Leclec komt ~25 seconden later over de finish en ook dan wordt door een mannetje fysiek de vlag voor hem gezwaaid.
En dat het team niet op let kan de FIA niks aan doen. GP babbelt misschien verder alsof er nog een ronde is. Maar dat is niet de fout van de FIA of het bewijs dat Verstappen nog aan een ronde begint. Dat is slecht opletten van Red Bull / GP. Moeten ze het maar doen zoals Ferrari. Bij Leclerc zegt zijn engineer na het passeren van S/F "final lap, final lap", waarna een computerstem zegt "chequered flag". Dus die zal automatisch op basis van de live timing van de FIA te horen krijgen dat die is afgevlagd.
Maar voortbordurend op de vraag. Ik dacht dat het 3 uur plus een ronde was. (dus na 3 uur de finish passeren en dan nog 1 ronde.) Gisteren leek het alsof er gewoon direct gevlagd werd nadat Verstappen over de finish kwam na 3 uur.
Wat is nu de precieze regel? (kan ook zijn dat ik andere sporten door elkaar haal natuurlijk.)
Wat is nu de precieze regel? (kan ook zijn dat ik andere sporten door elkaar haal natuurlijk.)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Alpine heeft nog een groepsfoto gemaakt op Suzuka
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
De grootste sport ter wereld verworden tot regeltechnisch mierenneuken alsof het een studenten autopuzzelrit is...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
met wat contextJasphur schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:21:
Alpine heeft nog een groepsfoto gemaakt op Suzuka
[Afbeelding]
We welcomed our leaders from the Renault, Nissan, Mitsubishi Alliance here in Suzuka this weekend.
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) 9 oktober 2022
#JapaneseGP pic.twitter.com/GAIDwyPfAM
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Er zijn er meer die dat dachten, waaronder ondergetekende. En daarover is ook al een ellenlange pagina's tellende discussie gevoerd zonder echte conclusie.ArthurMorgan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:20:
Maar voortbordurend op de vraag. Ik dacht dat het 3 uur plus een ronde was. (dus na 3 uur de finish passeren en dan nog 1 ronde.)
Dat klopt.Gisteren leek het alsof er gewoon direct gevlagd werd nadat Verstappen over de finish kwam na 3 uur.
Nobody knows. "2 uur +1 ronde racetijd die onder rode vlaggen met 1 uur opgerekt kan worden tot een maximum van 3 uur". Maar of die extra ronde dan vervalt bij dat oprekken is niet duidelijk.Wat is nu de precieze regel? (kan ook zijn dat ik andere sporten door elkaar haal natuurlijk.)
Medetweakers, let it go! Alle varianten zijn al minimaal 10 keer gezegd, soms is het ok om te stoppen. Verder een leuke race gezien. Mooie snelle bandenwissel van bijna het hele veld, met een paar dappere uitzonderingen die verkeerd gokken achteraf. Vettel die later juist goed gokte en daardoor naar een mooie plek reed.
Latifi met punten! Heerlijke duels met Hamilton en icon, en Perez en leclerc. Verstappen die ballen toont bij de start. Al met al een zeer vermakelijke 'sprintrace'
Latifi met punten! Heerlijke duels met Hamilton en icon, en Perez en leclerc. Verstappen die ballen toont bij de start. Al met al een zeer vermakelijke 'sprintrace'
iemand iets leuks?
Is hier eigenlijk al een minuut stilte gehouden voor de F1, die gewoon dood is?
Zonde, ik dacht dat het niet anders kon, maar zelfs de race in Japan weten ze te verkl*ten, regels zijn er om te breken kennelijk?
Het is bij elkaar gewoon een grote Netflix show geworden.
Wel knap dat ze deze keer snel waren met een penalty uit te delen aan LEC.
Zonde, ik dacht dat het niet anders kon, maar zelfs de race in Japan weten ze te verkl*ten, regels zijn er om te breken kennelijk?

Welke regel hebben ze dan gebroken?FabianGTI schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:37:
Is hier eigenlijk al een minuut stilte gehouden voor de F1, die gewoon dood is?
En dat ze er snel mee waren is logisch gezien het overduidelijke plus dat voor dit exacte scenario in de briefings was gewaarschuwd.
Kan er geen tijdlimiet komen op hoe lang je over een bepaald onderwerp door mag ouwehoeren?
Drie uur + 1 minuut of zo
.
Drie uur + 1 minuut of zo
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Zullen we daar anders een nieuwe discussie over startenalexbl69 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:02:
Kan er geen tijdlimiet komen op hoe lang je over een bepaald onderwerp door mag ouwehoeren?
Drie uur + 1 minuut of zo.
Maar ik heb vooral genoten van ca 40 min sprintracen
Laat dan wel degene die in die laatste minuut een bericht aan het tikken is dit afmaken.alexbl69 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:02:
Drie uur + 1 minuut of zo.
Wat hebben we gisteren in hemelsnaam gezien zeg, wat een show met een onvoorspelbare ontknoping voor iedereen. Want iedereen ging er vanuit dat hij in America wereldkampioen ging worden na de rode vlag, maar ergens had de FIA weer officiële regels waarvan bij niemand afwist (zelfs Red Bull niet). Persoonlijk vind ik dat het kampioenschapsfeest zo verpest is door de onduidelijkheid vanuit de FIA, er was bij mij tenminste geen feestgevoel want dit gaat normaal veel anders wanneer een coureur die kampioen is over de finish komt. Waarom konden ze deze regels niet delen met de teams in de laatste 4 rondes van de race? Dan had je namelijk al een compleet ander eind gehad.
De rode vlag situatie om regen: Ik blijf bij mijn eigen mening dat ze naar een oplossing voor het seizoen van 2023 moeten gaan kijken want om nou telkens bij regen met een rode vlag te zwaaien en een race stil te leggen is ook niet leuk voor niemand en je hebt de middelen zoals regenbanden gewoon in huis. Ik snap heel goed dat de nieuwe auto's zo laag liggen dat ze snel kunnen drijven, dit was natuurlijk bij de vorige auto's niet het geval begreep ik laatst.
Ik weet het niet zeker maar al je mij vraagt mag de FIA wel een flinke verandering krijgen zodat de zaakjes daar veel beter gaan lopen. Maar goed dit is puur mijn kijk op de hele situatie
De rode vlag situatie om regen: Ik blijf bij mijn eigen mening dat ze naar een oplossing voor het seizoen van 2023 moeten gaan kijken want om nou telkens bij regen met een rode vlag te zwaaien en een race stil te leggen is ook niet leuk voor niemand en je hebt de middelen zoals regenbanden gewoon in huis. Ik snap heel goed dat de nieuwe auto's zo laag liggen dat ze snel kunnen drijven, dit was natuurlijk bij de vorige auto's niet het geval begreep ik laatst.
Ik weet het niet zeker maar al je mij vraagt mag de FIA wel een flinke verandering krijgen zodat de zaakjes daar veel beter gaan lopen. Maar goed dit is puur mijn kijk op de hele situatie
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
offtopic:
Stoppen we dan exact op dat moment of als de TS een denkbeeldige lijn gepasseerd is?
Asking for a friend...
Stoppen we dan exact op dat moment of als de TS een denkbeeldige lijn gepasseerd is?
Asking for a friend...
40 min sprintrace was erg gaaf, maar ook omdat het een regenrace was, waar je toch erg veel lef moest hebben, respect voor alle coureurs (ja zelfs latifi). De gok van Haas met MSC waar een potentiele dikkepunten/podiumplaats was als er nog een vsc/red flag kwam, helaas pakte dat niet voor hem uit, maar respect voor die gok.Wognummer schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:06:
[...]
Zullen we daar anders een nieuwe discussie over starten![]()
Maar ik heb vooral genoten van ca 40 min sprintracen
28(?) ronden en een zekere coureur die ook gewoon met 28(?) seconden voorsprong wint, wat een dominantie.
Een paar foto finishes.
Het is eigenlijk een "ziekte" van de huidige tijd om overal maar regels en uitzonderingen op te maken. Op een gegeven moment wordt het zo complex dat het niet meer meteen duidelijk is wat de uitkomst is.G_Dragon schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:32:
Wat hebben we gisteren in hemelsnaam gezien zeg, wat een show met een onvoorspelbare ontknoping voor iedereen. Want iedereen ging er vanuit dat hij in America wereldkampioen ging worden na de rode vlag, maar ergens had de FIA weer officiële regels waarvan bij niemand afwist (zelfs Red Bull niet). Persoonlijk vind ik dat het kampioenschapsfeest zo verpest is door de onduidelijkheid vanuit de FIA, er was bij mij tenminste geen feestgevoel want dit gaat normaal veel anders wanneer een coureur die kampioen is over de finish komt. Waarom konden ze deze regels niet delen met de teams in de laatste 4 rondes van de race? Dan had je namelijk al een compleet ander eind gehad.
Eigenlijk was zo'n escape "tenzij de race director anders bepaald" eigenlijk best handig. Helaas was er zo'n ophef over eind 2021...

Nog even doorgaan en er komt een slotje op dit topic. En dan zitten we een week zonder.
"When you grow up your heart dies"
En dan met name op communicatief opzicht. Zoals we al te uit en te na in dit topic hebben besproken is er een regelboek van tig pagina's. Hier heeft een casual kijker niks mee te maken. De kijker wil duidelijk kunnen zien en weten hoe de stand van zaken is.G_Dragon schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:32:
Nou is de grap dat de FIA bijvoorbeeld het aantal punten per coureur de hele tijd al juist heeft gecommuniceerd (in de live feed), maar iedereen ging ervan uit dat het fout zou zijn omdat er maar halve punten (of zo) zouden worden gegeven.
Doen ze het een keer goed, is het weer niet goed.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Je zegt het helemaal goed "doen ze het een keer goed" er staat echt heel vaak foutieve info in de schermen.Spotmatic schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:40:
[...]
En dan met name op communicatief opzicht. Zoals we al te uit en te na in dit topic hebben besproken is er een regelboek van tig pagina's. Hier heeft een casual kijker niks mee te maken. De kijker wil duidelijk kunnen zien en weten hoe de stand van zaken is.
Nou is de grap dat de FIA bijvoorbeeld het aantal punten per coureur de hele tijd al juist heeft gecommuniceerd (in de live feed), maar iedereen ging ervan uit dat het fout zou zijn omdat er maar halve punten (of zo) zouden worden gegeven.
Dit was super simpel te voorkomen geweest met één regel tekst "full points are rewarded this race"
Heeft iemand ook de start gezien trouwens? Ver die Lec er uit remt in de eerste bocht?
Hoe fantastisch was dat?
Hoe fantastisch was dat?
Absoluut. Hij wist dat daar buitenom meer grip was en ging ervoor.murphydrz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:52:
Heeft iemand ook de start gezien trouwens? Ver die Lec er uit remt in de eerste bocht?
Hoe fantastisch was dat?
Dat was wel een briljant uitgevoerde actie na die relatief slechte start. VER voelt zich altijd bijna letterlijk als een vis in het water tijdens regen races.murphydrz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:52:
Hoe fantastisch was dat?
Maar laten we de comeback van van VET ook niet vergeten, van 9e naar 20e, naar 16e naar 6e.
Ongeacht dat 1,5 uur ofzo niets doen ben ik een blij man was gewoon een mooie race vanaf de herstart na de rode vlag.
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 10-10-2022 08:57 ]
En Stroll die even 7 plaatsen wint bij de start.TIGER1125 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:56:
[...]
Dat was wel een briljant uitgevoerde actie na die relatief slechte start. VER voelt zich altijd bijna letterlijk als een vis in het water tijdens regen races.
Maar laten we de comeback van van VET ook niet vergeten, van 9e naar 20e, naar 16e naar 6e.
En of dat fantastisch was, dat heeft hem echt het kampioenschap bezorgd. Niet dat het überhaupt nog fout kon gaan dit seizoen.murphydrz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:52:
Hoe fantastisch was dat?
Mijn biertje gister avond smaakte er goed op.
Denk dat ze bij Red Bull er ook wel 1 open hebben getrokken, ipv te zeuren om regels op een forum;)
Zelfs RedBull begreep het niet, want dan hadden ze Max laten pitten voor de FL. Dan was hij ook met Charles op P2 kampioen geweest.Spotmatic schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:40:
ik had het daar net nog over met een collega die me vertelde dat LEC wel in de spray van VER reed en daarom steeds wat langzamer wasBloodclot schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:38:
[...]
28(?) ronden en een zekere coureur die ook gewoon met 28(?) seconden voorsprong wint, wat een dominantie.
ik vond die comment van een medetweaker daarover geniaal alsof de moeilijkheidsgraad van F2021 net even te makkelijk wassjaool schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:57:
[...]
En Stroll die even 7 plaatsen wint bij de start.
[ Voor 22% gewijzigd door Wognummer op 10-10-2022 09:00 ]
De replay van die start, alsof het aan die kant gewoon helemaal droog was.sjaool schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:57:
[...]
De onboard replays van ALO en VET mogen er ook zijn in die laatste 2 rondes.
[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 10-10-2022 09:07 ]
Op de website van de NOS stond een reconstructie van gisteren. Pas om 17:28 lokale tijd (10:28, toen was de race al lang en breed gefinished) communiceerde de FIA de reden van het toekennen van volledige punten naar de pers en de teams. Voor die tijd was er complete onduidelijkheid en dacht eigenlijk iedereen dat er 50% of 75% vd punten werd gegeven.hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:58:
[...]
Zelfs RedBull begreep het niet, want dan hadden ze Max laten pitten voor de FL. Dan was hij ook met Charles op P2 kampioen geweest.
Als de FIA dat appje nou gewoon een uur eerder rondstuurt… dan had dat een hoop gezeik gescheeld
Ook met een normale race (en duidelijk dat er volle punten werden gegeven), was er in deze situatie pas na de race duidelijk geworden dat Max kampioen was geworden, uitslag van de straf voor Leclerc was vlug na de race duidelijk, maar niet op de finishline.G_Dragon schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:32:
Er zijn meerdere oorzaken / redenen mogelijk waarom je niet altijd duidelijk als (mathematisch) kampioen over de finish komt. Dat ie kampioen wordt wisten sowieso al wekenlang.
Vind het eerder vreemd dat teams gewoon niet beter op de hoogte van de regels zijn. Iedereen heeft er de regels nu bij gepakt en het blijkt er gewoon duidelijk te staan. Ik wist het verder ook niet, maar ik duik dan ook zelden in het regelboek.Blik1984 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:01:
[...]
Op de website van de NOS stond een reconstructie van gisteren. Pas om 17:28 lokale tijd (10:28, toen was de race al lang en breed gefinished) communiceerde de FIA de reden van het toekennen van volledige punten naar de pers en de teams. Voor die tijd was er complete onduidelijkheid en dacht eigenlijk iedereen dat er 50% of 75% vd punten werd gegeven.
Als de FIA dat appje nou gewoon een uur eerder rondstuurt… dan had dat een hoop gezeik gescheeld
[ Voor 17% gewijzigd door cannibal op 10-10-2022 09:06 ]
Max lag 25 seconden voor, gratis pitstop voor FL en daarmee WDC.cannibal schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:04:
Ook met een normale race (en duidelijk dat er volle punten werden gegeven), was er in deze situatie pas na de race duidelijk geworden dat Max kampioen was geworden, uitslag van de straf voor Leclerc was vlug na de race duidelijk, maar niet op de finishline.
Het is sowieso rete irritant dat de regels blijkbaar weer eens niet makkelijk eenduidig te interpreteren zijn.G_Dragon schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:32:
.....
De hele discussie hier heb ik zoiets van ja zal wel, VER reed 20+ seconden vooruit en er is toch niemand die er aan twijfelt dat hij WDC zou worden. FIA moet nu eindelijk eens orde op zaken stellen en dit veel strakker gaan regelen en communiceren.
Ik baal net als jij vooral van het feit dat het hele kampioen worden / kampioenschapsfeest in het water is gevallen. Je leeft daar soort van naartoe en dit voelt nu voor mij als zo'n enorme anticlimax!!!

We hebben geen beelden van VER over de finish met checkered flag, geen pitcrew in de hekken, totale verwaring bij zowat iedereen, allerlei akward situaties en beelden. Een WDC/WCC team (welk dan ook) verdient gewoon die ontlading en euforie die bij het behalen van zo'n prestatie past.
Chaos en controversie hoort bij F1 echter dit is m.i. echt een aanfluiting voor zo'n grote sport.
En dan moet het gedoe over de budget cap nog beginnen....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Helemaal waar. Al is die regel die je geeft ook niet helemaal correct. Dat geldt namelijk alleen als de race normaal wordt afgevlagd. Zou er nog een rode vlag zijn gekomen op 2 minuten voor het einde dan gaat het al niet meer op.Bushie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:48:
[...]
Je zegt het helemaal goed "doen ze het een keer goed" er staat echt heel vaak foutieve info in de schermen.
Dit was super simpel te voorkomen geweest met één regel tekst "full points are rewarded this race"
Dus die regel had zeker getoond kunnen worden, maar dan direct na het vallen van de finishvlag.
Of, bij het hervatten van de sessie na de rode vlag aan het begin: "Full points will be rewarded this race after it finishes normally". Of iets dergelijks :-)
Stroll heeft goed gezien dat er aan de rechterkant vrijwel niemand reed en nam daar zijn voordeel mee.sjaool schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:57:
[...]
Je kunt van Stroll zeggen wat je wilt, maar het is een prima regenrijder en toont ook lef!
Het vreemde was wel dat Olav Mol tot twee keer toe een tekst las vanuit een andere nieuwsfeed (die van de wedstrijdleiding nam ik aan) dat men qua gereden ronden was aangekomen bij de puntentelling van "column 2", en later "column 3". Dat verwijst direct naar artikel 6.5 met die tabel en punten bij 25%, 50% etc..Spotmatic schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:40:
[...]
En dan met name op communicatief opzicht. Zoals we al te uit en te na in dit topic hebben besproken is er een regelboek van tig pagina's. Hier heeft een casual kijker niks mee te maken. De kijker wil duidelijk kunnen zien en weten hoe de stand van zaken is.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat was zeker een optie geweest als de teams zelf door hadden wat er speelde.hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:05:
[...]
Max lag 25 seconden voor, gratis pitstop voor FL en daarmee WDC.
Dan nog weet ik niet of je in zo'n situatie een extra pitstop wil doen, alleen voor dat extra punt (met Leclerc en Perez toch nog dicht achter je, alles zeiknat aan de auto, meer risico op fouten bij de pitstop en de kans dat Perez Leclerc pakt en zorgt dat je kampioen bent).
Mijn opmerking was ook deels generiek, er zijn gewoon omstandigheden mogelijk (hele normale) waardoor je niet bij het over de finisch gaan weet of je (mathematisch) kampioen bent. Jammer idd voor het feest, dat gevoel had ik ook wel even, maar soms is het gewoon zo. Was weinig schuld van de FIA in dit geval.
Enerzijds inderdaad een geweldige actie, anderzijds onder deze omstandigheden met dit zicht vond ik het ook wel een vrij roekeloze actie die vrij snel in een gigantische chaos hadden kunnen uitmonden. Neemt niet weg dat het wel spectaculair was.murphydrz schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:09:
[...]
Stroll heeft goed gezien dat er aan de rechterkant vrijwel niemand reed en nam daar zijn voordeel mee.
Je kunt van Stroll zeggen wat je wilt, maar het is een prima regenrijder en toont ook lef!
En wat gebeurde er nou met Vettel? Zoals ik het zag, stuurde Vettel in op Alonso, klaagde Vettel dat Alonso op hem inreed en zou later in herhalingen blijken dat ze elkaar helemaal niet raakten? Althans, dat kreeg ik van het commentaar mee.
Max lag pas meer dan 22 seconden (geschatte verlies bij pitstop) voor op enkele minuten van het einde. Dat risico zou megagroot zijn geweest. Wat er allemaal niet fout kan gaan bij het inrijden, bij het banden wisselen, bij het uitrijden. In die paar minuten ga je dan een eventueel plaatsverlies niet meer inhalen. En ook het risico wat je moet nemen om die FL dan nog te halen....hoevenpe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:05:
[...]
Max lag 25 seconden voor, gratis pitstop voor FL en daarmee WDC.
Dan maar 1 GP wachten tot in Amerika (dachten ze toen nog).
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 10-10-2022 09:16 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Gezien de chaos en onzekerheid na de race qua puntentelling had dat misschien ook beter geweest. Maar ach, dit past wel bij Max en hij kon er zelf ook wel om lachen. Dit soorten dingen blijven onthouden worden. Het wereldkampioenschap van Lewis 2 jaar geleden in Mexico weet vast niemand meer hoe dat ging.Barre73 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Dan maar 1 GP wachten tot in Amerika (dachten ze toen nog).
Wel nog dat WDC van Hamilton waar die in Mexico kampioen werd door P7 te worden nadat die de hele race lang Alonso in de McLaren niet voorbij kwamsjaool schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:23:
[...]
Gezien de chaos en onzekerheid na de race qua puntentelling had dat misschien ook beter geweest. Maar ach, dit past wel bij Max en hij kon er zelf ook wel om lachen. Dit soorten dingen blijven onthouden worden. Het wereldkampioenschap van Lewis 2 jaar geleden in Mexico weet vast niemand meer hoe dat ging.
Is er trouwens ergens een overzichtje van wie allemaal WDC zijn geworden terwijl die op P1 finishten? In dit geval was het game, set & match voor Max. Net als in 2021 overigens. Beide kampioenschappen heeft hij de kampioenschapsraces gewonnen.RobertMe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:26:
[...]
Wel nog dat WDC van Hamilton waar die in Mexico kampioen werd door P7 te worden nadat die de hele race lang Alonso in de McLaren niet voorbij kwam
Ik vind het eerder een zin die ook uitlegbaar is als “als we onder groene vlag finishen worden volledige punten toegekend”.cannibal schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:04:
[...]
Vind het eerder vreemd dat teams gewoon niet beter op de hoogte van de regels zijn. Iedereen heeft er de regels nu bij gepakt en het blijkt er gewoon duidelijk te staan. Ik wist het verder ook niet, maar ik duik dan ook zelden in het regelboek.
Maar:
1. Ze hadden dat ook gewoon zo duidelijk kunnen verwoorden
2. In het licht van de regels van een niet afgemaakte race, is het compleet onlogisch
Als niemand het begrijpt en logisch vind, dan moet de FIA bij zichzelf te rade gaan
Prachtig dit, iedereen lijkt gewoon per definitie aan te nemen dat de FIA een fout maakt, maar de FIA is de enige die alles gewoon een keer keurig heeft gedaan zoals het moet. Ze hadden de juiste race lengte, de juiste puntentelling en hebben op precies de goede manier gevlagd.
Maar iedereen weet het beter en natuurlijk vooral de Nederlanders.
VIaplay, Sky, GPradio - Allemaal waren ze onterecht in de veronderstelling dat het een 50% of 75% race zou worden, maar ze hadden de regels gewoon niet goed gelezen. En dat is gewoon erg jammer, hierdoor had niemand door dat PER, AGAIN, ervoor heeft gezorgd heeft dat MAX zijn 2e titel kon binnen halen in Japan, daar waar ze het zo graag wilde doen!. Hij dwong LEC tot een foutje dat door de FIA ook direct TERECHT werd afgestraft met een 5 seconden Penalty! WDC voor MAX en een prachtig slot van de race.
Helaas hebben VIA/SKY/GPradio ons dit feestje ontnomen door foute informatie te communiceren. Het was een race voor volle punten, en ze hadden dat moeten weten!!
VIaplay, Sky, GPradio - Allemaal waren ze onterecht in de veronderstelling dat het een 50% of 75% race zou worden, maar ze hadden de regels gewoon niet goed gelezen. En dat is gewoon erg jammer, hierdoor had niemand door dat PER, AGAIN, ervoor heeft gezorgd heeft dat MAX zijn 2e titel kon binnen halen in Japan, daar waar ze het zo graag wilde doen!. Hij dwong LEC tot een foutje dat door de FIA ook direct TERECHT werd afgestraft met een 5 seconden Penalty! WDC voor MAX en een prachtig slot van de race.
Helaas hebben VIA/SKY/GPradio ons dit feestje ontnomen door foute informatie te communiceren. Het was een race voor volle punten, en ze hadden dat moeten weten!!
Zelfs als bekend was dat volle punten werden toegekend is het maar de vraag of het niet een vage situatie zou worden. Immers deed Herbert het goed, reageerde Verstappen ook als "ik ben kampioen? Whoop whoop". Maar de echte WDC finish en uitbundigheid op boordradio kreeg je er niet mee. Immers was hij pas WDC nadat Leclerc zijn straf kreeg.BasvanS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:33:
Prachtig dit, iedereen lijkt gewoon per definitie aan te nemen dat de FIA een fout maakt, maar de FIA is de enige die alles gewoon een keer keurig heeft gedaan zoals het moet. Ze hadden de juiste race lengte, de juiste puntentelling en hebben op precies de goede manier gevlagd.
Het gaat mij wat te ver om te stellen dat Verstappen "dankzij" Perez WDC is geworden. Ten eerste heeft Verstappen zelf al die punten binnen gehengeld. En ten tweede kwam Perez er in vrijwel de hele race niet aan te pas. Stukken langzamer dan Verstappen en in het begin ook dan Leclerc. Had Ferrari geen problemen met de banden, dan was Perez nooit meer in de buurt gekomen. De fout van Leclerc had dan ook maar deels te maken met Perez, maar vooral met de voorbanden die compleet weg waren.BasvanS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:33:
Bovendien, als ik dan zie welke moeite de organisatie had genomen om het WDC wat aandacht te geven, had ik Verstappen achteraf liever in Austin kampioen zien worden. Die troon in dat kamertje...
Als niemand je regeltjesboek meer snapt, dan doe je wel degelijk iets fout.BasvanS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:33:
@BasvanS ik hoop wel dat je inziet dat er wel een belangrijk stuk communicatie binnen de FIA verkeerd gaat. Een simpele boodschap tijdens de wedstrijd over het toekennen van volledige punten na de finish was wel het minste dat ze hadden kunnen doen. Niemand wist het, op een paar mensen bij de FIA na
Zou het wel knap vinden als hij weet hoe een vis zich in het water voelt.TIGER1125 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:56:
[...]
Dat was wel een briljant uitgevoerde actie na die relatief slechte start. VER voelt zich altijd bijna letterlijk als een vis in het water tijdens regen races.
...
En de teams en coureurs zelf hadden het wel goed?BasvanS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:33:
VIaplay, Sky, GPradio - Allemaal waren ze onterecht in de veronderstelling dat het een 50% of 75% race zou worden, maar ze hadden de regels gewoon niet goed gelezen.
De final lap en finish vlag issues waren ook niet de fout van de FIA?
[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-10-2022 09:45 ]
Dit dus.....KlaasjeNL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:14:
[...]
Enerzijds inderdaad een geweldige actie, anderzijds onder deze omstandigheden met dit zicht vond ik het ook wel een vrij roekeloze actie die vrij snel in een gigantische chaos hadden kunnen uitmonden. Neemt niet weg dat het wel spectaculair was.
En wat gebeurde er nou met Vettel? Zoals ik het zag, stuurde Vettel in op Alonso, klaagde Vettel dat Alonso op hem inreed en zou later in herhalingen blijken dat ze elkaar helemaal niet raakten? Althans, dat kreeg ik van het commentaar mee.
[YouTube: Sebastian Vettel Start Incident (Onboard) | Japanese GP - 2022 F1]
Klopt, maar dat is eerder de schuld van LEC, die maakt een fout, en komt tegen de regels in terug de baan op zonder positie weg te geven. Leuk is anders, maar dit is de fout van LEC, niet van de FIA.RobertMe schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Zelfs als bekend was dat volle punten werden toegekend is het maar de vraag of het niet een vage situatie zou worden. Immers deed Herbert het goed, reageerde Verstappen ook als "ik ben kampioen? Whoop whoop". Maar de echte WDC finish en uitbundigheid op boordradio kreeg je er niet mee. Immers was hij pas WDC nadat Leclerc zijn straf kreeg.
Waarom zagen we dan geen beelden van Verstappen toen hij over de finish kwamBasvanS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:33:
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik vond die start move van Vettel wel echt super matig, ik bedoel, hij begint goed, heeft een super start, gaat ook met veel durf links er voor bij maar dan remt hij eerder en is Alonso gewoon weer voor hem. Dan komt wat ik al zo vaak bij Vettel heb gezien, de move is mislukt, of hij is ingehaald en dan drukt hij hem er weer naast en stuurt zélf gewoon vol in op Alonso, die de hele tijd niets bijzonders deed anders dan aanrijden op bocht 1 en roept dan op de radio dat Alonso een fout maakt. Enorm entitled en vreemd. Dit soort fouten heeft hij de laatste jaren steeds gemaakt. Zou hij écht denken dat Alonso fout zat?TIGER1125 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:56:
[...]
Maar laten we de comeback van van VET ook niet vergeten, van 9e naar 20e, naar 16e naar 6e.Om aan het einde ook nog even flink te mogen racen met ALO.
![]()
Ongeacht dat 1,5 uur ofzo niets doen ben ik een blij man was gewoon een mooie race vanaf de herstart na de rode vlag.
Stroll was ook zoiets, je ziet bij hem af en toe echt dat hij niet helemaal in de normale wereld is opgegroeid. Hij denkt echt dat risico’s voor hem niet gelden (want consequenties hebben ze waarschijnlijk niet vaak gehad) maar hoe hij er rechts voorbij knalt is óf heel goed, óf schandalig veel risico met anderen nemen, vooral die 2e die hij voorbij ging. Oef.
[ Voor 13% gewijzigd door pro_6or op 10-10-2022 09:49 ]
een treffende spreuk
Waarschijnlijk omdat het lijntje tussen de FOM en de FIA niet kort genoeg is.Help!!!! schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:44:
[...]
Waarom zagen we dan geen beelden van Verstappen toen hij over de finish kwam
Een fout van de regie. Het was op F1TV wel te zien met 'picture-in-picture'. Op de world-feed niet. Hij reed gewoon sneller dan de regie had verwachtHelp!!!! schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:44:
[...]
ik denk dat iedereen dacht dat er nog 1 ronde zou worden gereden.
Waarschijnlijk begreep de regie het ook niet meer. Alleen de FIA begreep het.
PC Specs
Wat raar is, want er stond voor ons als kijkers al heel lang "FINAL LAP" in beeld terwijl het gevecht tussen PER en LEC in volle gang was. Dus ze (en wij ) hadden het kunnen weten.screamhouse schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:54:
ik denk dat iedereen dacht dat er nog 1 ronde zou worden gereden.
Die heb ik ook gezien maar plots was deze weer weg. Was VER toen al over start-finish, volgens mij nog niet?Spotmatic schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:56:
[...]
Wat raar is, want er stond voor ons als kijkers al heel lang "FINAL LAP" in beeld terwijl het gevecht tussen PER en LEC in volle gang was. Dus ze (en wij ) hadden het kunnen weten.
Omdat het gevecht van PER/LEC veel boeiender was, dus FOM was wat te laat met schakelen, ze lieten hem 2 seconden na passeren finish zien.FOM wist blijkbaar ook niet hoe 'boeiend' die finish zou zijn met de fout die LEC nog ging maken.Help!!!! schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:44:
[...]
wellicht wisten ze wel dat het gevecht tussen LEC en PER key was voor WDC.
De regie begreep dus prima dat VER alleen WDC werd als PER LEC inhaalde, ze lieten daarom wel kort zien dat VER ging winnen, maar dat wist iedereen al een half uur.Help!!!! schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:55:
Waarschijnlijk begreep de regie het ook niet meer. Alleen de FIA begreep het.
Klopt, al hadden we wel een beetje mogen verwachten na vorig jaar, dat ieder team wel een FTE vrijmaakt om het regelement op de letter te kennen. Goed, spanning in de kampioenschap vereist dat misschien niet, maar toch. Krom blijft het hele circus wel. Versimpelde versie obv %punten obv race-afstand/race-duur zou eerlijker zijn. Immers 4 ronden rijden en finishen onder groene vlag levert nu meer op dan 74% ronden rijden en eindigen onder een rode vlag.Blik1984 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:41:
@BasvanS ik hoop wel dat je inziet dat er wel een belangrijk stuk communicatie binnen de FIA verkeerd gaat. Een simpele boodschap tijdens de wedstrijd over het toekennen van volledige punten na de finish was wel het minste dat ze hadden kunnen doen. Niemand wist het, op een paar mensen bij de FIA na
Overigens, drukte het weer na de race (schemer/bewolking) ook wel wat de feestvreugde, het was niet echt een feestelijk plaatje, ik weet niet of vuurwerk o.i.d. daar een verschil had gemaakt.
Is dat geen breuk met hun eigen traditie? Ik ben niet anders gewend dat de final lap van de ritwinnaar helemaal wordt getoond (ook al is het soms helemaal niet zo interessant).BasvanS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
De regie begreep dus prima dat VER alleen WDC werd als PER LEC inhaalde, ze lieten daarom wel kort zien dat VER ging winnen, maar dat wist iedereen al een half uur.
Van de racelijn heb je in de regen ook gewoon meer grip dan op de racelijn zelf.TIGER1125 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:59:
[...]
De replay van die start, alsof het aan die kant gewoon helemaal droog was.
De onboard replays van ALO en VET mogen er ook zijn in die laatste 2 rondes.
Want simpel gezegd:
Racelijn + rubber = grip
Racelijn + rubber + regen = ijsbaan
Daarom zie je bijna altijd dat het naast de racelijn waar geen of amper rubber ligt minder glad is in de regen.
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Maar wat maakt het uit dat je punten krijgt voor een kortere race.Thinlanet schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:03:
[...]
Klopt, al hadden we wel een beetje mogen verwachten na vorig jaar, dat ieder team wel een FTE vrijmaakt om het regelement op de letter te kennen. Goed, spanning in de kampioenschap vereist dat misschien niet, maar toch. Krom blijft het hele circus wel. Versimpelde versie obv %punten obv race-afstand/race-duur zou eerlijker zijn. Immers 4 ronden rijden en finishen onder groene vlag levert nu meer op dan 74% ronden rijden en eindigen onder een rode vlag.
Overigens, drukte het weer na de race (schemer/bewolking) ook wel wat de feestvreugde, het was niet echt een feestelijk plaatje, ik weet niet of vuurwerk o.i.d. daar een verschil had gemaakt.
Die regels zijn gewoon zo, als een race "plots' wordt afgebroken, dus je kunt niet anticiperen met je pitstops en banden, dan kijken ze naar de lengte van de uiteindelijke race. Als de race onder "normale" omstandigheden stopt, met de zwart-wit geblokte onder groen, dan weet iedereen waar hij aan toe is (qua tijd, aantal ronden), dus gewoon alle punten, voor iedereen dezeflde omstandigheden.
Voor mij iig weinig vreemds aan.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |