Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 61 Laatste
Acties:
  • 689.504 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kurkentrekker schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:14:
[...]
Goed punt. Het is natuurlijk ook niet zo simpel als ‘geld sturen’. Maar wat dan wel? Isoleren van Rusland leidt ook niet tot een beter en veiligere samenleving aan onze kant van de Dnipro.

Los van de uitkomst van deze oorlog, die volgens mij wel vast staat: hoe gaan we over 5-10 jaar zorgen voor een stabiel Europa en een buurland dat niet wéér over 20 jaar in dezelfde ellende vervalt?

Als ik het antwoord had zou ik hier niet posten, maar in Washington of Brussel werken denk ik…
Zolang Putin met zijn novaja rassia blijft pronken en nastreven en president blijft, zullen ze gewoon de Iran en noord Korea hoek en behandeling krijgen.

Daar hebben we als westen geen invloed op.

De kaarten in het spel zijn uitgespeeld en de kleur is bekend.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 00:21 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:14:
[...]

Als ik het antwoord had zou ik hier niet posten, maar in Washington of Brussel werken denk ik…
In Brussel kunnen ze het ook niet oplossen hoor.

Als we iets verder terug in de tijd gaan: in de jaren 90, na de val van de USSR, kwam Bill Clinton in 1996 met het idee om Rusland te omarmen en mee te nemen in de westerse welvaart. Er waren ideeën om een nieuwe alliantie op te richten en een soort Marshall Plan op te zetten om Rusland welvarend te maken.

Yeltsin had er echter niet zoveel zin in, en de rest is geschiedenis. Ook Brussel reageerde maar lauw, want na de val van de Berlijnse muur hadden maar weinig Europese leiders zin om in Rusland te investeren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus. Eigelijk al eerder bekend vandaag, maar toch.

dus gaan ze nu hun eigen centrale opblazen? (uiteraard met schuld aan Oekraine)

Putin stapelt hier fout op fout.
Hij had DNR en LNR kunnen droppen als een baksteen: 'ja jullie hadden onze steun maar kunnen niet op jezelf staan dus helaas'.

Maar hij heeft het geannexeerd. Nu is het zijn eigen grondgebied...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2022 00:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:42

ZenTex

Doet maar wat.

Ik sluit me aan bij @Verwijderd
Komt maar op met je reply, het is tenslotte een forum, en openbare plek om je mening te uiten en te discussiëren.

Echter is die "kreet“ hier echt wel op z'n plek (mits juist gebruikt)

Vooral in Russische propaganda wordt veel van whataboutism gebruikt om een discussie dood te slaan.
Je kunt er gewoon niets mee, en als je er op ingaat slaat de discussie een compleet andere weg in, exact waar het voor bedoeld is. En het is gewoon een kinderachtige manier om te discussiëren. (ja maar jullie deden het ook, dus nu mag ik het ook doen)

Hoe relevant is het voor de oorlog in Oekraïne dat er in '45 geallieerde soldaten in de pacific waren.
Wat is de link, en als die er al is, hoe relevant is die link.

We hebben het hier over een invasie door Rusland, en de gruwelijke werkelijkheden die nu plaatsvinden, waar niemand anders voor verantwoordelijk is dan Rusland.

Is het dan op z'n plaats om te beginnen wat het westen bijna een eeuw geleden uitvrat? Is het daarmee OK wat Rusland doet? Is er een link tussen de gebeurtenissen van toen en nu?
Zijn wij dezelfde mensen als toen? Of kan het zijn dat de personen die toendertijd betrokken waren inmiddels allang in hun graf liggen? Of doen we nog steeds hetzelfde en is het relevant voor de discussie die nu gaande is?

Zo ja: kom dan maar op met die vergelijkingen.
Zo niet, doet het de discussie geen goed en brengt het ons op een dwaalspoor die nergens toe leidt.

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 07-10-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Als je stelt: gruweldaden plegen in oorlogstijd zit blijkbaar ingebakken in de mens, zie voorbeeld 1 en voorbeeld 2. Dan is dat geen whataboutism, maar een constatering van eigenschappen van mensen (in oorlog) Onderbouwd met meerdere voorbeelden.
De stap naar: het is dus helemaal niet zo erg wat hier gebeurt. Zeur niet zo, maakt het pas een whataboutism.

*knip*

De voorbeelden van andere oorlogen tonen dat aan. Dat maakt het geen whataboutism maar enkel voorbeelden.

Met je opmerking: "Door voor oorlog te kiezen, hebben de Russen dus ook voor dit soort gruwelijkheden gekozen. Je kunt niet het een doen, zonder het ander. Zeker bij zo’n slecht geleid leger als dat van de Russen." glijdt je post juist een kant op die je volgens mij niet bewust opzoekt.

De zin stelt twee zaken gelijk aan elkaar die lastig zijn te vergelijken. Geweld in oorlog is vaak moeilijk te harnassen, en individuen kunnen misbruik maken van een oorlog. Deze misstanden zijn alleen niet een op een te vergelijken met het massaal staatsgeleid overtreden van de Conventies van Genève van Rusland. Om deze reden is de oorlog die Rusland nu voert met veel andere oorlogen niet te vergelijken.
(zie ook Wikipedia: Valse analogie/False Equivalence)

[ Voor 40% gewijzigd door teacup op 07-10-2022 21:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:33
blissard schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 06:34:
Als je stelt: gruweldaden plegen in oorlogstijd zit blijkbaar ingebakken in de mens, zie voorbeeld 1 en voorbeeld 2. Dan is dat geen whataboutism, maar een constatering van eigenschappen van mensen (in oorlog) Onderbouwd met meerdere voorbeelden.
De stap naar: het is dus helemaal niet zo erg wat hier gebeurt. Zeur niet zo, maakt het pas een whataboutism.

Door voor oorlog te kiezen, hebben de Russen dus ook voor dit soort gruwelijkheden gekozen. Je kunt niet het een doen, zonder het ander. Zeker bij zo’n slecht geleid leger als dat van de Russen.

De voorbeelden van andere oorlogen tonen dat aan.

Dat maakt het geen whataboutism maar enkel voorbeelden.
Als je in een topic opent in Actualiteit, wetenschap en maatschappij om de aard van de mens te bespreken in oorlogstijd, dan is het onderbouwen met voorbeelden van Nederland in 1945+ daar zeker op zijn plaats.

Maar als je in een post in een topic oorlog in Oekraïne daar over begint, dan is het wel heel moeilijk om daar geen whataboutism van te maken. Het enige doel dat die discussie dan dient is om of af te leiden van Russische gruweldaden of ze goed te praten.

Elke "maar wij doen het ook" maakt het op z'n "best" ook slecht wat wij doen, maar maakt de russsiche acties geen haar beter.

Context is belangrijk, de context hier is de oorlog die Rusland veroorzaakt en wenst te voeren op hun manier.

Dus wel whataboutism, en als men die niet wilt hebben graag een nieuw topic aanmaken buiten de Oekraïne fora om, over de menselijke aard in oorlogstijd ofzo, zodat het topic hier niet voortdurend herhaalt in dezelfde ook (!) whataboutisms

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Volgens mij proberen mensen als @mphilipp hier nuance en evenwicht in de discussie aan te brengen,

*knip* Alsjeblieft geen medebezoekers wegzetten. Als je vindt dat anderen dit doen, dan graag een topicreport gebruiken.

Pas ook op met de volgende redenering: "Als je hier niet meer mag zeggen dat de Ukrainers ongetwijfeld ook foute dingen doen, omdat je volgens een aantal hier daarmee de Russische wandaden legitimeert, dan houdt het natuurlijk wel op." Hiermee ga je namelijk op een helling staan die Valse analogie heet. Kijk voor een toelichting bij blissard in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

[ Voor 44% gewijzigd door teacup op 07-10-2022 22:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:48
Natuurlijk gebeuren en vreselijke zaken langs beide kanten.
Maar Zelensky heeft gezegd dit strafrechtelijk te vervolgen, bij Poetin zijn leger is dat een onderdeel van.

Voila discussie closed.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 06:49:
Volgens mij proberen mensen als @mphilipp hier nuance en evenwicht in de discussie aan te brengen, maar dat wordt hier niet geaccepteerd door een aantal mensen die nogal dominant zijn in dit topic en geen enkele kritiek of nuance meer dulden en dit vrij agressief laten weten, inclusief truukjes van de woke/cancel culture. Jammer vind ik dat, het wordt zo een echte echo kamer. Als je hier niet meer mag zeggen dat de Ukrainers ongetwijfeld ook foute dingen doen, omdat je volgens een aantal hier daarmee de Russische wandaden legitimeert, dan houdt het natuurlijk wel op.
Moderatie zit er knap dicht op - tis alleen wel een kwestie om de discussie dan ook wel gerelateerd aan dit conflict te voeren. Louter verwijzen naar partijen die ook iets gedaan hebben ooit is te makkelijk en geen excuus voor Rusland om dit structureel te (mogen) doen. Iets wat wel de rode draad is in hun eigen propaganda en algehele overtuiging - als je op de staatstv gaat beweren dat Ukraine niet bestaat en de mensen die er wonen geen bestaansrecht hebben.

Dat hoor ik Zelensky niet roepen over Russen, noch de NAVO landen doen dat.

Als er dan een filmpje op duikt over Ukrainse militairen die zich afreageren op Russische POW’s duikt de volledige westerse media erop.
Geen ontkomen aan. Ook Ukraine zelf kondigt onderzoek aan en bevestigt dat ze zich aan de NAVO normen en waarden wensen te houden. Rusland daarentegen ontkent alles, altijd.

Andersom als voorheen door Rusland bezet gebied wordt terug veroverd is het structureel de smerigheid zelve - geen incident maar steevast dezelfde wandaden tegen de bevolking worden zichtbaar.

Blijkt dan dat een doos met tanden de wat lugubere verzameling van de lokale tandarts is en niet het resultaat van Russische martelingen dan wordt ook dat hier netjes rechtgezet.

Tenslotte zijn veel mensen hier pro-Ukraine en zijn we daarmee absoluut ‘biassed’. Dat betekent alleen niet dat het niet besproken wordt of kan worden, alleen wel dat als je het gedrag van Rusland wil uitleggen je wel een onderbouwd verhaal moet hebben. Want er zijn zeker meer partijen geweest die oorlogsmisdaden gepleegd hebben in het verleden maar het willen uitroeien van een ander volk is toch voorbehouden aan een selecter gezelschap. Wellicht krijgt Ukraine meer het voordeel van de twijfel, iets wat ze gezien hun positie en wat ze moeten ondergaan wel verdienen. Tis namelijk Rusland wat Ukraine probeert uit te wissen van de kaart en niet andersom.

Hoop dat @mphilipp zich ook welkom voelt hier of in andere topics, maar heb ik ook kunnen verwoorden waar we hier vandaan komen het laatste half jaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Volgens mij proberen mensen als @mphilipp hier nuance en evenwicht in de discussie aan te brengen, maar dat wordt hier niet geaccepteerd door een aantal mensen die nogal dominant zijn in dit topic en geen enkele kritiek of nuance meer dulden en dit vrij agressief laten weten, inclusief truukjes van de woke/cancel culture. Jammer vind ik dat, het wordt zo een echte echo kamer. Als je hier niet meer mag zeggen dat de Ukrainers ongetwijfeld ook foute dingen doen, omdat je volgens een aantal hier daarmee de Russische wandaden legitimeert, dan houdt het natuurlijk wel op.
En dat is geen truukje? onze mening wegzetten als irrelevant omdat we van de "woke cancel culture" zijn?
(plus dat ik dat allerminst ben, maar dat terzijde)

Het gaat erom dat whataboutism geen plaats heeft in een serieuze discussie, zie mijn eerdere toeleg.

We hebben het hier absoluut wel over misdaden aan UA kant. Echter die zijn er veel minder, Rusland marcheeert geen gebieden in en vindt daar massagrave, UA bombardeerd over het algemeen geen ziekenhuizen en dergelijk.
En niemand maakt zich ook een illusia dat er niets aan UA kant gebeurd, want het is nu eenmaal oorlog.

Ja, er is een bias naar UA, want vergeleken met wat rusland allemaal uitvreet is UA praktisch een engel.

Enfin, we kunnen hier maar beter mee stoppen, want het is weer gelukt, de discussie is verzand en volledig op een zijspoor gezet.

Edit: Maar als je ze zo zorgen maat om misdaden van UA zijde mag je die hier prima plaatsen natuurlijk en die zullen we ook bediscussieren. Dus kom maar op.

[ Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 06-10-2022 07:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:33
truukjes van de woke/cancel culture.
Wat mij betreft is "woke" ook zo'n woord. Dat is een mooi woord waar je iets mee af kan doen zonder er een echt argument voor hoeven te geven. Als je het er niet mee eens bent, zeg dan "wat" er woke aan is. Iets woke noemen zonder te zeggen wat er fout aan is is wat mij betreft juist een truukje. Trouwens een drogreden een "nuance" noemen klinkt mooi, maar is ook niet behulpzaam, zeg dan gewoon waarom het nuanceerende is westerse acties aan te halen. Als ik eerlijk ben, ben ook niet blij met een flink aantal dingen dat het westen heeft gedaan, en lever daar ook regelmatig kritiek op, verandert dat nuances over wat Rusland doet? In mijn optiek niet.
Het is mogenlijk voor Rusland om hier geheel fout te zitten en het westen in andere gevallen ook, juist daarom nuanceert het niet, maar whataboutismt het.

Trouwens behalve alle whataboutisms, het onderwerp wat het westen ook heeft gedaan is al zo vaak besproken dat zelfs al zou het geen whataboutism zijn, dit niet een onderwerp is waar we verder mee komen.

Mogen we weer terug maar Oekraïne in de discussie?

[ Voor 17% gewijzigd door Semyon op 06-10-2022 07:35 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Semyon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:28:
[...]

daar waren we al, maar toen moesten we om een of andere reden naar de geallieerde wandaden in de Pacific in 1945.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2022 07:30 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 16:47
Semyon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:28:
[...]

Dit slaat de discussie wel plat, ik hoopte op wat diepgang en een uitgebreide analyse van de wandaden tijdens de kruistochten in de middeleeuwen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17
Iedere oorlogsmisdaad moet onderzocht worden en vervolging ingesteld. Voor Rusland is het echter ingebakken in de militaire doctrine. Ze houden zich per definitie niet aan de regels.

Oekraïne wel, je kan geen enkele ‘vergelijking’ trekken of een discussie voeren in de trant van ‘wie is erger’ of ‘maar zij zijn ook niet brandschoon’. De uitgangspunten zijn al duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Hoe weet jij dat Oekraïne zich aan alle regels houd? Ik betwijfel dat, niet dat het me verbaasd en ik weet ook wel vrij zeker dat het totaal verbleekt bij wat de Russen doen maar stellen dat Oekraïne geen enkele regel overtreed is wel erg naïef.

En Oekraïne doet net zo goed aan propaganda, bijvoorbeeld dat recente filmpje dat een rus een heerlijk broodje krijgt, leuk maar dat is gewoon propaganda. Die lui komen echt niet in een 3 sterren hotel terecht :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:52:
Hoe weet jij dat Oekraïne zich aan alle regels houd? Ik betwijfel dat, niet dat het me verbaasd en ik weet ook wel vrij zeker dat het totaal verbleekt bij wat de Russen doen maar stellen dat Oekraïne geen enkele regel overtreed is wel erg naïef.
De poster bedoelt het volgens mij als "Rusland probeert niet eens de regels te volgen, Oekraïne doet dat wel", niet als "ze schenden nooit een regel".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL

En Oekraïne doet net zo goed aan propaganda, bijvoorbeeld dat recente filmpje dat een rus een heerlijk broodje krijgt, leuk maar dat is gewoon propaganda. Die lui komen echt niet in een 3 sterren hotel terecht :P
Dat stel ik niet , bij Oekraïne gaan er dingen fout , maar dat is niet het doel. Het doel is om Rusland te verslaan en zich daarbij aan de regels te houden. En doen ze dat niet dan wordt vervolging ingesteld.

Rusland daarentegen heeft als doel te winnen door systematische terreur, met als uitgangspunt dat de regels er niet toe doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:17:
[...]
Een whataboutisme is een klassiek drogreden die door de Russen wordt gebruikt om steeds maar weer de aandacht af te leiden van de huidige situatie ten gunste van de eigen misdaden.
Maar dat is nooit de bedoeling van mijn opmerking en het is ook best wel uit de context te halen. Ik ben geen Russische trol :+

Maar ik kan mij wél vinden in de opmerking van Russen (en anderen) dat er een bepaalde vorm van selectieve verontwaardiging is. Je kunt het 'en zij dan?' wel wegzetten als een whataboutism, maar beantwoord voor de gein de vraag eens. Waarom heeft er geen enkele Amerikaan voor een rechtbank gestaan vanwege de zaken die ze in Irak hebben uitgehaald? Ja, die mensen van de Abu Grahib gevangenis geloof ik wel, maar dat was niet het enige Als je weet dat de Russen constant naar het Westen wijzen als bron van hun ellende (en dat is uiteraard onterecht) geef je ze wel een enorme stok om mee te slaan. Op die manier geef je Putin 'geloofwaardigheid' onder het eigen volk. "Zie je wel, de Amerikanen mogen alles, en als wij het doen is het een probleem." Dus ja, zonder hun wandaden te willen verwateren of goed te praten, is het denk ik op enig moment ook wel eens goed om te kijken waarom er niet zo'n enorme verontwaardiging is ontstaan over dat optreden. Geen sancties tegen de VS om hun illegale inval in Irak, geen tribunalen, ook al heeft Bush Jr toegegeven dat het iets is waar ie spijt van heeft.
Naar mijn mening hoef je geen Putin supporter te zijn om er op zijn minst de wenkbrouwen over de fronsen.

Maar inderdaad, het gaat hier om Oekraïne en de Russen. Maar in een vrij moment, stel jezelf ook eens die vraag. Het is zeer zeker relevant, want als de een wél iets mag en de ander niet, terwijl wij het over eens zijn dat het oorlogsmisdaden zijn, is er iets mis. In een rechtsstaat probeer je elke moordenaar te vervolgen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

mphilipp schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:09:
[...]

Maar dat is nooit de bedoeling van mijn opmerking en het is ook best wel uit de context te halen. Ik ben geen Russische trol :+

Maar ik kan mij wél vinden in de opmerking van Russen (en anderen) dat er een bepaalde vorm van selectieve verontwaardiging is. Je kunt het 'en zij dan?' wel wegzetten als een whataboutism, maar beantwoord voor de gein de vraag eens. Waarom heeft er geen enkele Amerikaan voor een rechtbank gestaan vanwege de zaken die ze in Irak hebben uitgehaald? Ja, die mensen van de Abu Grahib gevangenis geloof ik wel, maar dat was niet het enige Als je weet dat de Russen constant naar het Westen wijzen als bron van hun ellende (en dat is uiteraard onterecht) geef je ze wel een enorme stok om mee te slaan. Op die manier geef je Putin 'geloofwaardigheid' onder het eigen volk. "Zie je wel, de Amerikanen mogen alles, en als wij het doen is het een probleem." Dus ja, zonder hun wandaden te willen verwateren of goed te praten, is het denk ik op enig moment ook wel eens goed om te kijken waarom er niet zo'n enorme verontwaardiging is ontstaan over dat optreden. Geen sancties tegen de VS om hun illegale inval in Irak, geen tribunalen, ook al heeft Bush Jr toegegeven dat het iets is waar ie spijt van heeft.
Naar mijn mening hoef je geen Putin supporter te zijn om er op zijn minst de wenkbrouwen over de fronsen.

Maar inderdaad, het gaat hier om Oekraïne en de Russen. Maar in een vrij moment, stel jezelf ook eens die vraag. Het is zeer zeker relevant, want als de een wél iets mag en de ander niet, terwijl wij het over eens zijn dat het oorlogsmisdaden zijn, is er iets mis. In een rechtsstaat probeer je elke moordenaar te vervolgen.
Ik denk dat er door de militaire, politieke, culturele en economische verhoudingen met Amerika er minder “kritisch “ gekeken wordt naar hun handelen in bepaalde situaties. Dat is inderdaad niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het zal er ook eerder aan liggen dat het vaak lijkt alsof mensen beginnen met de fameuze ‘bad on both sides’ (ergo 50/50 schuld) redenatie.
Een bed, genoeg eten, genoeg drinken, geen marteling, medische zorg is geen 3 sterren waard op TripAdvisor? :+
Ze zullen idd in een goed verzorgd 1ster opvangkamp zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 08:18 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Je kunt het 'en zij dan?' wel wegzetten als een whataboutism, maar beantwoord voor de gein de vraag eens. Waarom heeft er geen enkele Amerikaan voor een rechtbank gestaan vanwege de zaken die ze in Irak hebben uitgehaald? Ja, die mensen van de Abu Grahib gevangenis geloof ik wel, maar dat was niet het enige
En daar ga je weer.

Amerika is Oekraine niet binnengevallen.
Amerika annexeert hun buurlanden niet.

Ja, Amerika heeft behoorlijk wat op haar kerfstok en ik ben de eerste die ze daaropveroordeelt, maar al dit is niet relevant in een discussie over een inval in oekraine!

Er is een tijd en een plaats om amerkaanse wandaden te bediscussieren, maar niet hier. Maak dan ergens anders een topic aan ofzo.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Enn maar weer even terug naar waar dit topic voor bedoeld is: dagelijks nieuws en actualiteiten.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeXX9rwWQAYL_j3?format=jpg&name=900x900

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:58:
Putin stapelt hier fout op fout.
Hij had DNR en LNR kunnen droppen als een baksteen: 'ja jullie hadden onze steun maar kunnen niet op jezelf staan dus helaas'.

Maar hij heeft het geannexeerd. Nu is het zijn eigen grondgebied...
Zo had ik het nog niet bekeken, maar ja dat is wel problematisch. Tot hiervoor had hij gewoon kunnen claimen: "We hebben alle nazi's te pakken, dus de speciale operatie is klaar". Maar met de annexatie is dat niet meer mogelijk, en wordt vrede een stuk ingewikkelder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Woke/cancel cultuur? Als er iets schaalbaar toepasbaar is op die cultuur is juist UA af te blaffen met 'zIj wArEn oOk fOuT'. Gebruik dan terminologie die je wel begrijpt.

Ik begrijp niet zo goed waarom deze discussie gevoerd moet worden. Dé nuance is juist dat UA dit officieel veroordeelt binnen het leger en wandaden zegt te onderzoeken en bestraffen. Tussen zeggen en doen zit natuurlijk een politiek laagje, maar dat staat haaks op een fascistisch regime dat nu ideologisch in een ander land staat en wel degelijk op grote schaal oorlogsmisdaden begaat.

Het een maakt het ander niet goed, maar een avondje Opsporing Verzocht doet het bloed ook koken, waar wij wel degelijk straffen, heeft dat de daders niet weerhouden van zinloos geweld en aan andermans spullen te zitten.

Ik keur helemaal niet goed als er een UA soldaat oorlogsmisdaden begaat, maar als een klein peloton toch besluit dit te doen ongeacht of ze dit gaan bestraffen is het kwaad al geschied. Maar laten we eerlijkheidshalve stellen dat de intenties tussen UA en RU met dag en nacht verschillen.

We zitten veel te veel in de nuances, noem het beestje bij de naam en hou op met die onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Musk lijkt verder weg te zakken. Ik ga het niet eens linken, maar hij gebruikt nu verkiezingskaartjes van 2012 om z'n gelijk te halen. Heel misschien is er bij veel Oekraïners wel wat veranderd na 2014 en 24 februari? Bovendien betekent vriendelijk tegenover Rusland staan als partij of kiezer niet dat je onderdeel van Rusland wil worden.

Het zou ergens nog grappig zijn, maar de man heeft miljoenen volgers en deze Russische propaganda praat is wel schadelijk zo :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Sissors schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Zo had ik het nog niet bekeken, maar ja dat is wel problematisch. Tot hiervoor had hij gewoon kunnen claimen: "We hebben alle nazi's te pakken, dus de speciale operatie is klaar". Maar met de annexatie is dat niet meer mogelijk, en wordt vrede een stuk ingewikkelder.
En dat roepen we hier al sinds de terugtrekking uit Kyiv.

Dit is volgens mij een gevalletje "Führerbunkermentaliteit" (Nieuw woord?)

Omringd door ja-knikkers, opgesloten in z'n eigen alternatieve wereld en met elke tegenslag die hem normaal gesproken tot inziens zou moeten leiden, enkel de hakken dieper in het zand drijven en denken dat er nog ergens een fix is, zoals de duitsers het vroeger gooiden op een "wunderwaffe", hoopt putin op een ander wondermiddel. Eerst was daar het "alles op het oosten", nu de mobilisatie die allesbehlve gedeeltelijk is, en ongegeer om de week is het "generaaltje wisselen" alsof dat een magische verandering aan heft front terwerkstelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ik denk dat met de annexatie Rusland de laatste splinter hoop tot ‘behoud’ van de Krim heeft verspeeld.
Tussen de huidige operaties in Cherson en Donbass of de Krim binnen rijden zit nu geen verschil meer.

Ook heeft UA inderdaad vantevoren laten weten dat zodra er annexaties gebeuren er niet meer over een vrede onderhandeld wordt voordat alle Russische troepen UA uit zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dr.lowtune schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:16:
[...]
Ik denk dat er door de militaire, politieke, culturele en economische verhoudingen met Amerika er minder “kritisch “ gekeken wordt naar hun handelen in bepaalde situaties. Dat is inderdaad niet goed.
Dat en hun 'bedreiging' dat ze elke Amerikaanse militair die voor het Strafhof moet komen, door hen wordt bevrijd, zal ook wel geen stimulans zijn om het te proberen.

Maar goed, andere discussie. Wel een die wat mij betreft (op een andere plek) gevoerd mag worden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Maar het gaat om annexatie, en niet van alleen die gebieden maar van heel Oekraïne . Want de taart in Rusland is op. En de criminele organisatie heeft nieuwe wingebieden nodig.

Er is dus geen sprake van het niet halen van het einddoel omdat dat het einde van Poetin inhoudt. En de mindere goden zich gaan roeren en terrein willen winnen. Als er geen uitbreiding mogelijk is , dan moeten er territoria opnieuw verdeeld worden. Een bende oorlog is dan het gevolg. Of in het geval van een staat , defacto een burgeroorlog.

Hij had zich voor de bühne , de bevolking kunnen terugtrekken en de SMO als succes bestempelen maar dat had zijn eigenlijke probleem niet opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/NOELreports/status/1577910061464272897

De ratten verlaten het zinkende schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CornermanNL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Hij had zich voor de bühne , de bevolking kunnen terugtrekken en de SMO als succes bestempelen maar dat had zijn eigenlijke probleem niet opgelost.
Eens, maar als hij eindelijke had gerealiseerd dat dit niet zijn probleem ging oplossen en de kosten te hoog worden voor hem, had hij het kunnen doen. En nu kan hij moeilijk terugtrekken en tegen de buhne zeggen dat stuk van Rusland wordt afgestaan aan de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/robert_bor/status/1577908177785552896

En het hele draadje: https://threadreaderapp.com/thread/1577731782161494016.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Laatst online: 30-08 19:00
Verwijderd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:29:
[...]

daar waren we al, maar toen moesten we om een of andere reden naar de geallieerde wandaden in de Pacific in 1945.
Ik wil hier toch nog even op reageren aangezien mijn woorden zonder directe referentie telkens weer aangehaald worden.

"Om de een of andere reden" is hier omdat de vraag die gesteld werd mij deed denken aan zowel de Nazi's in WO2, maar ook de andere terreur in de wereld tijdens oorlog. Ik noemde toen juist de geallieerde omdat de vraag beladen was (verwijzing naar Nazis in WO2).

De whataboutism lag mijns inziens al in de vraag. Er werd namelijk niet gekeken naar wat er hier gebeurt, maar duidelijk om een referentie gevraagd naar iets slechts dat ooit al gebeurd was, om dan duidelijker een beeld van "slecht" te kunnen schetsen. Ik word echter soms een beetje moe van het gemis van nuance in oorlog, waar mensen Russen als "beesten" of "orcs" omschrijven. Ja, ze doen slechte dingen, ja het zijn criminelen, maar nee die verdienen mijns inziens niet de doodstraf, en sowieso eerst een rechterlijk onderzoek en vervolging. Daarom beantwoorde ik juist de vraag met een minder voor de hand liggend antwoord, welke nog steeds de vraag goed beantwoordt.

Verder heb ik ook toegegeven dat het in deze discussie geen handige reactie was. We weten allemaal welke terreur er plaatsvindt in de wereld. Mijn antwoord had niet naar de geallieerden in WO2 hoeven verwijzen, en de vraag had niet naar nazis WO2 hoeven grijpen. Of we die geschiedenis nu hadden of niet, wat de Russen op grote schaal doen is crimineel. Dat kunnen we als losstaande casus beargumenteren, en hebben we geen vergelijkingen voor nodig. Dus laten we dit ook vooral doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Weltschmerz op 06-10-2022 08:49 ]

&

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Waarom heeft er geen enkele Amerikaan voor een rechtbank gestaan vanwege de zaken die ze in Irak hebben uitgehaald?
Wikipedia: Mahmudiyah rape and killings
Green was held in the United States Penitentiary, Tucson, Arizona, and died on February 15, 2014, from complications following an attempt at suicide by hanging.[51]
Waarom moet er altijd zoveel gelogen worden om de aandacht van Rusland af te leiden? Het moet GEEN ENKELE Amerikaan zijn, niks anders zal genoeg ophef opleveren. Vijf seconden googlen is genoeg, is dat zoveel gevraagd?

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 06-10-2022 08:55 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:28

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Goed artikel van Timothy Snyder over een waarschijnlijk scenario voor het einde van de oorlog. Spoiler alert: dat is niet een kernoorlog

https://snyder.substack.c...gn=post&utm_source=direct

Nu met linkje :+

[ Voor 30% gewijzigd door Flimovic op 06-10-2022 09:02 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:11
Flimovic schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:56:
Goed artikel van Timothy Snyder over een waarschijnlijk scenario voor het einde van de oorlog. Spoiler alert: dat is niet een kernoorlog
Link?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:28

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Exact!

* Flimovic gaat 3 liter koffie drinken

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:42:
[Twitter]https://nitter.it/robert_bor/status/1577908177785552896

En het hele draadje: https://threadreaderapp.com/thread/1577731782161494016.html
Dit is de meest kansrijke positie voor Rusland om stand te houden.
Agree to disagree.
De meest kansrijke plek is aan de andere kant van de rivier namelijk. :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 09:09 ]

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:18:
[...]

En daar ga je weer.

Amerika is Oekraine niet binnengevallen.
Amerika annexeert hun buurlanden niet.

Ja, Amerika heeft behoorlijk wat op haar kerfstok en ik ben de eerste die ze daaropveroordeelt, maar al dit is niet relevant in een discussie over een inval in oekraine!

Er is een tijd en een plaats om amerkaanse wandaden te bediscussieren, maar niet hier. Maak dan ergens anders een topic aan ofzo.
In het kader van nuancering van de gedachte die hier soms opkomt, namelijk dat Russen als volk eigenlijk per definitie moraliteit ontberen en geneigd zijn tot het kwaad, vind ik het in dit topic juist wel relevant.

Niet om Amerikanen als volk te bashen, of Japanners, of Nederlanders, maar juist het gegeven dat er van elk volk voorbeelden van gruwelijk wangedrag uit de min of meer recente geschiedenis te noemen zijn geeft al aan dat gruwelijk wangedrag niet aan één volk of cultuur is voorbehouden.

Laten we ervoor waken dat we Russen, ondanks alle voorbeelden van hun wandaden, niet gaan zien als een inherent ander, en minder, slag mensen dan Oekraïners, of dan onszelf.

Ik betrap mezelf erop dat ik, als ik in de stad Russisch hoor praten, die mensen toch ook aankijk op de gruweldaden van hun (voormalig?) landgenoten, louter en alleen op hun afkomst (die ik dan ook nog alleen maar afleid uit hun taal). Dat lijkt me niet goed.

En voor alle duidelijkheid: hiermee probeer ik geenszins de wandaden van het Russische leger en van Russische soldaten (van alle rangen en standen) goed te praten of te verdoezelen. Die wandaden dienen bestraft te worden, bij voorkeur in een rechtbank. Geen nuance daar. Dat er Amerikaanse, Japanse of Nederlandse wandaden in het verleden onbestraft zijn gebleven mag geen reden zijn om de huidige Russische wandaden dan ook maar te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:12:
[...]

Tenslotte zijn veel mensen hier pro-Ukraine en zijn we daarmee absoluut ‘biassed’. Dat betekent alleen niet dat het niet besproken wordt of kan worden, alleen wel dat als je het gedrag van Rusland wil uitleggen je wel een onderbouwd verhaal moet hebben.
Letterlijk alle “vaste bezoekers” in dit topic zijn pro-Oekraine. Daar gaan de discussies ook niet over. Maar sommige mensen vinden dat niets kritisch of negatiefs over Oekraine meer gezegd mag worden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
migchiell schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

In het kader van nuancering van de gedachte die hier soms opkomt, namelijk dat Russen als volk eigenlijk per definitie moraliteit ontberen en geneigd zijn tot het kwaad, vind ik het in dit topic juist wel relevant.

Niet om Amerikanen als volk te bashen, of Japanners, of Nederlanders, maar juist het gegeven dat er van elk volk voorbeelden van gruwelijk wangedrag uit de min of meer recente geschiedenis te noemen zijn geeft al aan dat gruwelijk wangedrag niet aan één volk of cultuur is voorbehouden.

Laten we ervoor waken dat we Russen, ondanks alle voorbeelden van hun wandaden, niet gaan zien als een inherent ander, en minder, slag mensen dan Oekraïners, of dan onszelf.

Ik betrap mezelf erop dat ik, als ik in de stad Russisch hoor praten, die mensen toch ook aankijk op de gruweldaden van hun (voormalig?) landgenoten, louter en alleen op hun afkomst (die ik dan ook nog alleen maar afleid uit hun taal). Dat lijkt me niet goed.

En voor alle duidelijkheid: hiermee probeer ik geenszins de wandaden van het Russische leger en van Russische soldaten (van alle rangen en standen) goed te praten of te verdoezelen. Die wandaden dienen bestraft te worden, bij voorkeur in een rechtbank. Geen nuance daar. Dat er Amerikaanse, Japanse of Nederlandse wandaden in het verleden onbestraft zijn gebleven mag geen reden zijn om de huidige Russische wandaden dan ook maar te laten gaan.
+je voor deze post.

Ik heb het al eerder gezegd, *knip*

Aan het begin van je post mensen wegzetten motiveert lezers niet om de rest van je post te lezen, en zo misschien wat genuanceerder opstelling te bereiken. Door anderen als gelijkwaardig te benaderen krijg je ze misschien juist aan het lezen.

'De Rus' bestaat niet.

De afstand tussen de grens met Wit-Rusland in het westen en de uiterste Oosterse grens van Rusland is 6500 kilometer. Dat is dezelfde afstand als van hartje Amsterdam naar hartje Congo.

Hoe ver van de realiteit sta je als je denkt dat in een dergelijk groot land iedereen hetzelfde is? Europa is vele vele malen kleiner dan Rusland en alleen al binnen Europa zijn de verschillen tussen noord,zuid, oost, west enorm. Denken mensen echt dat de Russen in Kamsjatska hetzelfde zijn als de Russen in Sint Petersburg? Of de Russen in Dagestan precies hetzelfde zijn als de Russen in Moermansk?

Ik begrijp dat je wereldbeter makkelijker is door Rusland als natie te simplificeren als een uniforme persoon. Maar als je even twee tellen nadenkt, wat meer onderzoek doet (daar is iedereen zo happig op hier toch?) dan besef je binnen 5 minuten dat je eigenlijk best wel dom bezig bent geweest als je het hebt over 'De Rus'.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 07-10-2022 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:23:
Letterlijk alle “vaste bezoekers” in dit topic zijn pro-Oekraine. Daar gaan de discussies ook niet over. Maar sommige mensen vinden dat niets kritisch of negatiefs over Oekraine meer gezegd mag worden.
Heb vaak genoeg het verwijt gehad een 'halve rus' te zijn omdat ik pessimistisch was... ;)

Nog steeds moet ik maar zien dat ze De Krim daadwerkelijk kunnen veroveren. Dat gebied is relatief eenvoudig te verdedigen, behoorlijk pro-Russisch en met slechts een paar toegangswegen en veel heuvelachtig gebied. Poetin dat stuk laten behouden en de rest van Oekraïne bij de EU en NAVO blijft nog steeds een reële uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Ik vind Oekraine een extreem corrupt land waaruit een aardig aantal graaiende oligarchen zijn voortgekomen. Tijdens Maidan en daarvoor had je banenenrepubliektoestanden. Ik ga er ook volledig vanuit dat sommige Oekrainse battalions de Russen die ze gevangen nemen buiten de camera's om niet zo fijn behandelen.

Zo, dat heb ik maar gezegd ;)

Ook denk ik dat ze na 2014 op de goede weg bezig waren en er enorme veranderingen aan het plaatsvinden waren.

Dit dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Om dan even te onderstrepen hoezeer de toon in deze topics is verhard binnen een aantal maanden. Deze post kreeg nog 9 plusjes, zou ik die vandaag de dag hier plaatsen zou er een ellenlange discussie komen over of ik niet pro-Russisch ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Caelorum schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:27:
Om dan even te onderstrepen hoezeer de toon in deze topics is verhard binnen een aantal maanden. Deze post kreeg nog 9 plusjes, zou ik die vandaag de dag hier plaatsen zou er een ellenlange discussie komen over of ik niet pro-Russisch ben.
De Russische troepen in Oekraine niet doden betekent dat ze langer genocide kunnen plegen. Sinds dag 2 van de invasie is wel duidelijk geworden dat alleen het militair verslaan van de Russen de genocide kan stoppen. En dan hopen dat de nederlaag zo hard aankomt dat het regime valt en de honderdduizenden Oekrainers die naar 'filtratiekampen' zijn gedeporteered nog in leven zijn om terug te kunnen keren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Heb vaak genoeg het verwijt gehad een 'halve rus' te zijn omdat ik pessimistisch was... ;)

Nog steeds moet ik maar zien dat ze De Krim daadwerkelijk kunnen veroveren. Dat gebied is relatief eenvoudig te verdedigen, behoorlijk pro-Russisch en met slechts een paar toegangswegen en veel heuvelachtig gebied. Poetin dat stuk laten behouden en de rest van Oekraïne bij de EU en NAVO blijft nog steeds een reële uitkomst.
Probleem is dat het misschien eenvoudig te verdedigen is, maar zodra Oekraine de Krim-brug kan raken, zal de bevoorrading lastig worden. Als Oekraine zover is, is de kans ook groot dat de havens ook binnen bereik liggen en dan wordt de bevoorrading zo goed als onmogelijk. En dan is het al snel een kwestie van blijven bestoken, waarbij de russen weinig terug kunnen doen omdat de range van Oekraine groter is. Het zal vast niet op een snelle manier gebeuren, maar als ze de tijd nemen is het zeker mogelijk.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

FunkyTrip schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Ik vind Oekraine een extreem corrupt land waaruit een aardig aantal graaiende oligarchen zijn voortgekomen. Tijdens Maidan en daarvoor had je banenenrepubliektoestanden. Ik ga er ook volledig vanuit dat sommige Oekrainse battalions de Russen die ze gevangen nemen buiten de camera's om niet zo fijn behandelen.

Zo, dat heb ik maar gezegd ;)

Ook denk ik dat ze na 2014 op de goede weg bezig waren en er enorme veranderingen aan het plaatsvinden waren.
*knip* Reacties als deze helpen een discussie niet ontopic. Bovendien door te reageren geef je zo'n reactie eerder en platform. In het vervolg liever reactie negeren, ontopic verder discussiëren, en op zijn best even een topic report in te schieten als een reactie echt stuitende onwaarheden bevat.

[ Voor 41% gewijzigd door teacup op 07-10-2022 22:31 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik stop maar even met hier lezen en reageren. Het is mij wat te toxisch geworden.

Laterz :w

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:36
asing schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:39:
Ik stop maar even met hier lezen en reageren. Het is mij wat te toxisch geworden.

Laterz :w
Gewoon al dat geneuzel overslaan. Van de laatste 10 pagina's heb ik denk ik 3 posts of zo echt gelezen. De rest gaat zo niet over Oekraine dat het zinloos is om te lezen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Bedankt voor de link.
Goed artikel weer van Timothy Snyder. Die man weet elke keer weer verstandige dingen te zeggen.
En ik heb alleen nog maar de eerste paar paragrafen gelezen. O+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

En toch doe je het steeds. We zitten hier in een topic over de oorlog in Oekraïne en je schrijft na een verhaal over Indonesië nu een epistel over de oorlog in Irak. Je bent alleen maar aan het afleiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:42:
[Twitter]https://nitter.it/robert_bor/status/1577908177785552896

Interessant, wordt komende dagen spannend rond Kherson. Ik heb de genoemde plaatsen erbij gepakt. In het groen de dammen/bruggen en in geel de verbindingsplaats Beryslav. De Russen worden nauwelijks bevoorraad en kunnen effectief nergens heen niet terugtrekken met zwaar materieel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIBn51Fle26gL_pY9XEumu6Ek2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LqKP3DuzWXuSRcQoULAS5ts.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Weg... ander topic

[ Voor 99% gewijzigd door boxlessness op 06-10-2022 10:02 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 15:09

bloody

0.000 KB!!

redwing schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Gewoon al dat geneuzel overslaan. Van de laatste 10 pagina's heb ik denk ik 3 posts of zo echt gelezen. De rest gaat zo niet over Oekraine dat het zinloos is om te lezen.
Punt is dat het super vermoeiend en zinloos is. Continue dezelfde niet relevante zaken herhalen en uitkauwen.
Let op, voor dit topic. Het heeft namelijk niets van doen met "dagelijkse ontwikkelingen".

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Het is nog steeds mogelijk dat tegen de tijd dat ze bij de Krim aan komen, ze die niet meer hoeven te veroveren, omdat er iemand dan de handdoek al heeft gegooid.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

desmond schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Interessant, wordt komende dagen spannend rond Kherson. Ik heb de genoemde plaatsen erbij gepakt. In het groen de dammen/bruggen en in geel de verbindingsplaats Beryslav. De Russen worden nauwelijks bevoorraad en kunnen effectief nergens heen niet terugtrekken met zwaar materieel.
[Afbeelding]
Om de netelige bruggen situatie te highlighten zou je ook dit youtube filmpje kunnen kijken, met alle bruggen die momenteel disabled zijn in de Cherson regio ten westen van en over de Dnjepr.
YakuzA in "Het Cherson front"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ze willen de VN stemming geheim maken, zodat onduidelijk is van wie support er voor de annexaties door RF is binnen de VN.

/edit: correctie, interpreteerde de term 'geheime stemming' niet correct :)

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 10:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:32

Qwerty-273

Meukposter

_Eend_ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:40:
De ratten verlaten het zinkende schip.
Wel met de kanttekening dat de Oekraïense kant heel duidelijk is dat elke collaborateur strafrechtelijk vervolgt zal worden. Op alle lagen, dus van de mensen die heel duidelijk de macht hebben gepakt, maar ook de leraar die voor de klas de Russische lesstof heeft gegeven, de bakker die heeft geleverd aan de Russische troepen, de mensen die een Russisch paspoort en sociale toeslagen hebben aangevraagd, etc. etc.

Nu zal de zwaarte van de straffen behoorlijk verschillen tussen de bovenstaande voorbeelden, maar ik denk dat er niemand op zit te wachten om als collaborateur bestempeld en vervolgd te worden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:27
Gaat het weer spannend worden bij de kerncentrale? Nu Putin deze ook als Russisch bezit heeft op laten schrijven?

Ik hoop eigenlijk op een Splinter Cell achtige operatie daar 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol

Dank, erg goed artikel!

Quote uit dit artikel: "For all of the actors concerned, it might be bad to lose in Ukraine, but it is worse to lose in Russia."

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 06-10-2022 10:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:32

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:06:
[Twitter]
Ze willen de VN stemming geheim maken, zodat onduidelijk is hoe weinig support er voor de annexaties door RF is binnen de VN.
Een "geheime stemming" is precies wat we doen tijdens de verkiezingen in NL. Het is dus niet geheim stemmen zonder dat de uitslag bekend wordt gemaakt. Maar juist het stemgeheim. Dat je niet ziet wie voor wat heeft gekozen, maar wel de totale uitslag te zien krijgt. Ik verwacht dat Rusland daar op aanstuurt om die paar kleine landjes waar ze meer invloed op uitoefenen toch over de streep te trekken om voor het Russische standpunt te kiezen - zonder dat ze direct en-publiek bekend staan (en mogelijk problemen krijgen met de financiële ontwikkelingssteun uit het Westen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is niet zo relevant of er wangedrag is, dat is er. Oorlog haalt soms het slechtste in mensen naar boven.
De schaal is al interessanter, maar het meest interessant vind ik hoe er vervolgens mee om wordt gegaan.
En dan komen er toch goede signalen uit Oekraïne (en... geen? uit Rusland).

(uit mijn eerder gelinkte interview)
Is het mogelijk om als journalist kritisch over je regering te schrijven zonder oorlogsinspanningen te ondermijnen?
‘Niemand was in het begin van de oorlog kritisch over de regering. We zaten in de overlevingsstand, we zaten allemaal in hetzelfde schuitje. Daarnaast: alle middelen gingen naar het verslaan van de oorlog.’

‘Nu stellen we andere vragen. Of we goed waren voorbereid, of de signalen van een opkomende oorlog zijn doorgegeven aan het volk. We verwachten antwoorden van onze leiders. We zijn Rusland niet: wij slikken niets voor zoete koek.’

‘Enkele weken geleden publiceerden we een verhaal over buitenlandse soldaten in het Oekraïense leger. We richtten ons op wangedrag bij de leiding, en ontdekten dat een van de commandanten een Poolse burger is die in Polen gezocht wordt en tegen wie al een strafzaak liep in Oekraïne. We verwachtten allerlei kritiek, maar er was niet eens een discussie.’

‘Het uitlichten van wangedrag schaadt je land niet, het helpt je land – zelfs als er een dag of twee wat reputatieschade is. We hebben transparantie nodig, we moeten ervan blijven leren.’

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

flessuh

Set sail for fail!

Alpina schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:08:
Gaat het weer spannend worden bij de kerncentrale? Nu Putin deze ook als Russisch bezit heeft op laten schrijven?

Ik hoop eigenlijk op een Splinter Cell achtige operatie daar 8)
enkel weer iets dat in zijn ogen officieel van hun is wat ze kwijt kunnen raken.

Zorgenpuntje voor mij is het Oekraïense personeel dat er als het goed is nog werkt.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeVkEAJX0AE5mEU?format=jpg&name=medium
Update van Oryx van gisteren. Het aantal tanks is met 11 aangevuld en het aantal APCs met 10. Lend lease gaat door :)

Ook een mooi totaal met 48 entries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zie de gedachten van Dr. Mike Martin nog niet in het topic terugkomen. Hij heeft wat mij betreft het afgelopen jaar al meerdere keren de spijker op zijn kop geslagen.

Zijn meest recente twitter draadje is wel interessant voor degene die hem nog niet kennen (hele draad eigenlijk even lezen).

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Het is nog steeds mogelijk dat tegen de tijd dat ze bij de Krim aan komen, ze die niet meer hoeven te veroveren, omdat er iemand dan de handdoek al heeft gegooid.
Ik kan me daar echt niets bij voorstellen. Zoveel Russen beschouwen de Krim als Russisch dat ook de opvolger van Putin dat gebied niet zonder slag of stoot kan opgeven, zelfs niet als hij dat zou willen.
Er moet om gevochten worden, al is het maar om het gezicht van de politiek te redden. Als ze die strijd verliezen dan kunnen ze de schuld geven aan de staat van het leger wat Putin hun nagelaten heeft maar ze zullen zeker proberen om de Krim te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

Ik kan me daar echt niets bij voorstellen. Zoveel Russen beschouwen de Krim als Russisch dat ook de opvolger van Putin dat gebied niet zonder slag of stoot kan opgeven, zelfs niet als hij dat zou willen.
Er moet om gevochten worden, al is het maar om het gezicht van de politiek te redden. Als ze die strijd verliezen dan kunnen ze de schuld geven aan de staat van het leger wat Putin hun nagelaten heeft maar ze zullen zeker proberen om de Krim te houden.
Het probleem is dat door dezelfde status als van de Krim op Cherson/Zaporizha/Donetsk/Luhansk te plakken dat verschil niet meer bestaat vanuit de politiek.
Onder de RU bevolking mogelijk/waarschijnlijk wel, maar ik weet niet hoeveel invloed dat gaat hebben.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De machtsstrijd is er eentje om in de gaten te houden :)

De militaire elites 'siloviki' plaatsen Poetin voor dilemma

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
desmond schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Zie ook het kaartje in YakuzA in "Het Cherson front" Oekraïne is materiaal aan het verplaatsen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:07:
[...]

Zie ook het kaartje in YakuzA in "Het Cherson front" Oekraïne is materiaal aan het verplaatsen.
Ook wel tekenend voor de situatie daar. De russen zitten daar al maanden onafgebroken aan het front, en UA trekt een flink aantal eenheden terug om ze te hergroeperen. En dat terwijl UA bezig is met twee offensieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De quotes van UA MoD in hun dagelijkse update worden heftiger en heftiger :o
Het sentiment onderschrijf ik volledig.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
RoD schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:33:
De quotes van UA MoD in hun dagelijkse update worden heftiger en heftiger :o
[Twitter] Het sentiment onderschrijf ik volledig.
Ik niet. Het lijkt me zelfs een probleem worden in de fase na deze oorlog.
Ik heb er alle begrip voor dat de direct betrokkenen zich zo voelen en, hoewel ik het als een probleem zie, denkt geen haar op mijn hoofd eraan ze dat kwalijk te nemen. Tegelijkertijd probeer ik, als relatieve buitenstaander, zelf niet mee te doen aan de onmenselijking van de Russen en kan ik me soms wat ergeren aan mensen die in hun veilige huis vrolijk mensen tot orcs bestempelen.
(niet voor jou persoonlijk RoD, begreep dat jij duidelijk minder buitenstaander bent dan de meesten hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Een T-14 Armata in het wild :)
Aan het trainen, maar toch...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:14:
[Twitter]Aan het trainen, maar toch...
W T F is dít voor ding? Ik dacht altijd dat de T-14 een vrij nieuw model was, modelnr. gebaseerd op 2014.
Dit klinkt als een verkracht varken, lijkt te lopen op pure motorolie, met de wendbaarheid van een Egyptische piramide... 8)7 .

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maestro schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

W T F is dít voor ding? Ik dacht altijd dat de T-14 een vrij nieuw model was, modelnr. gebaseerd op 2014.
Dit klinkt als een verkracht varken, lijkt te lopen op pure motorolie, met de wendbaarheid van een Egyptische piramide... 8)7 .
Er zal wel een trainee in zitten. Het is tenslotte op een oefenterrein.
(en de motor zal wel altijd zo klinken)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Fuelled by Vodka ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Natuurlijk loop ik hierboven te dollen, maar wel met een serieuze ondertoon.
Met name dat metalige geluid gaat me door merg en been.

Ik zal de mensen bij 'Wapens en wapensystemen' eens lastig vallen met de vraag hoe normaal dit is...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Flinke knal in Melitopol:

[ Voor 27% gewijzigd door XWB op 06-10-2022 12:51 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een equipment depot binnen HIMARS range.
Van RU kant leren ze het ook nooit :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jedi_Pimp schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Deze is hier volgens mij nog niet voorbijgekomen, Doema lid en oud generaal die op TV pleit dat MinDef moet stoppen met liegen:

[Embed]

Hoop dat de heer Kartapolov geen balkon op drie hoog heeft :+
Doen ze op TV ook wel eens, en het is bedoeld om juist vertrouwen te wekken met een compliment van intelligentie om vervolgens de leugens die niet werkten te vervangen voor iets betere leugens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Parijs, zat Carlos de Jakhals daar ook niet?
Die zit daar nog steeds. Achter tralies.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Heeft het Russische leger geen twitter account? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43
YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Een equipment depot binnen HIMARS range.
Van RU kant leren ze het ook nooit :+
Nope. Duidelijk Oekraïne die het slagveld aan het voorbereiden is. Een slimme Rus zou daar überhaupt niet rondlopen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
hoevenpe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:14:
[Twitter]Aan het trainen, maar toch...
Test 1: rijden over gras: check

dacht dat dat ding rijdend kon schieten, maar de loop zwabbert alle kanten op.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JPS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:41:
[...]
Ja dit is idd een kernpunt. The point of no return is voor Putin zelf al voorbij, dus dood of de gladiolen.
De vraag is ook of ie zelf doorheeft dat het nergens heen gaat. Of zou hij echt zo delusional zijn dat ie denkt dat het nog goed komt? Zeg maar zoals Adolf in zijn laatste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tens schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Nou weet ik niet hoe een normale tank klinkt maar heel lekker klinkt het niet IMHO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Stabilisatie kan aan en uit, is niet permanent nodig om die ingeschakeld te hebben als je gewoon aan het rond pruttelen bent in een grasveldje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:37

steveman

Comfortabel ten onder

[...]

Zogenaamde travel lock zit er waarschijnlijk op.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
redwing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:49:
[...]

Laatste reaktie dan :)

[...]

Nee dit is geen flamebait en trein transport is normal inderdaad heel belangrijk. Alleen nukes hoef je niet te verplaatsen, die liggen naast de plekken van waaruit ze geladen/afgeschoten kunnen worden.
Je zit te veel op het spoor van de nucleaire wapens uit de fictie (boek/film). De ontwikkeling waar men de laatste tijd bang voor is zit in de hoek van de tactische wapens. Dat zijn korte afstandsraketten, artillerie projectielen, mijnen, SADMs, enz. De kleinste daarvan passen letterlijk in een rugzak. Zie de W54. Dat is even wat anders dan het traditionele beeld van een enorme silo dan wel zo'n enorme vrachtwagen met daarop een nog grotere raket. Het doel van zo'n wapen is het lokale gevecht te winnen, rekening houdend met de aanwezigheid van vriendelijke troepen op relatief korte afstand. Een paar kratten van dat soort kernkoppen passen prima in een vrachtwagen.

Door het risico van escalatie zijn 'wij' min of meer van die compacte wapens afgestapt:
The use of tactical nuclear weapons presents a risk of escalating the conflict until it reaches a tipping point that provokes the use of strategic nuclear weapons such as ICBMs. Additionally, the tactical nuclear weapons most likely to be used first (i.e., the smallest, low-yield weapons such as nuclear artillery dating from the 1960s) have usually been under less stringent political control at times of military combat crises than strategic weapons.[16] Early Permissive Action Links could be as simple as a mechanical combination lock.[17] If a relatively junior officer in control of a small tactical nuclear weapon (e.g., the M29 Davy Crockett) were in imminent danger of being overwhelmed by enemy forces, he could request permission to fire it and, due to decentralized control of warhead authorization, his request might quickly be granted during a crisis.

For these reasons, stockpiles of tactical nuclear warheads in most countries' arsenals have been dramatically reduced c. 2010, and the smallest types have been completely eliminated.[18] Additionally, the increased sophistication of "Category F" PAL mechanisms and their associated communications infrastructure mean that centralized control of tactical nuclear warheads (by the country's most senior political leaders) can now be retained, even during combat.
(Alhoewel de B61 bom te configureren is naar 0.3, 1.5, 10 of 50 kiloton via 'dial-a-yield').

Voor zo ver bekend is dat in Rusland niet het geval. Daarnaast schijnt Rusland circa 2000 tactische korte afstandsraketten te hebben liggen die verspreid over het land zijn opgeslagen. Dat is de bril door waar men naar zo'n trein kijkt zodra die gelinkt wordt aan de 12th directorate.

TLDR: feit dat het een trein is sluit niet uit dat er nucleaire munitie wordt verplaatst.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

memes mogen in het memes topic

[ Voor 109% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-10-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sdk1985 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Je zit te veel op het spoor van de nucleaire wapens uit de fictie (boek/film). De ontwikkeling waar men de laatste tijd bang voor is zit in de hoek van de tactische wapens. Dat zijn korte afstandsraketten, artillerie projectielen, mijnen, SADMs, enz. De kleinste daarvan passen letterlijk in een rugzak. Zie de W54. Dat is even wat anders dan het traditionele beeld van een enorme silo dan wel zo'n enorme vrachtwagen met daarop een nog grotere raket. Het doel van zo'n wapen is het lokale gevecht te winnen, rekening houdend met de aanwezigheid van vriendelijke troepen op relatief korte afstand. Een paar kratten van dat soort kernkoppen passen prima in een vrachtwagen.
Dat soort wapens is onbruikbaar in Oekraine omdat de Oekraieners het risico heel goed begrijpen. Er is een goede reden waarom Oekraine op zoveel fronten aanvalt op dit moment: Om geen troepen te concentreren op één plek waardoor ze kwetsbaar voor dit soort battlefield weapons zouden zijn.

Daarnaast mis je een detail: Als je kleine tactische wapens vervoert heb je daar geen trein voor nodig. Die passen, zoals je het zelf zegt, prima in een vrachtwagen. Of een transportvliegtuig.

Ongeacht welk wapen ze inzetten, je kunt veilig aannemen dat het doelwit niet een plek op het slagveld zal zijn, want dat vereiste goede inlichtingen waar de vijand zit. En daar zijn de Russen tot dusver niet erg goed in geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

mphilipp schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

De vraag is ook of ie zelf doorheeft dat het nergens heen gaat. Of zou hij echt zo delusional zijn dat ie denkt dat het nog goed komt? Zeg maar zoals Adolf in zijn laatste dagen.
Kans is zeer reëel dat ie gelooft in de eigen illusie. Dat niet vreemd als je alle reflectie/tegenspraak om je heen elimineert en iedereen al lange tijd naar je pijpen danst.
Je ziet dat soort waanzin en wereldvreemdheid op vele manieren bij narcistische figuren hoger in de piramide, zoals popsterren, sekteleiders, voetbalsterren, dictators. Tja niemand doet je wat en je hebt al zoveel jaren het 'gelijk' aan je zijde :+ Dan ga je zelf ook in je superioriteit geloven.

Een andere vorm van verwrongen werkelijkheid die je wel eens ziet, komt voort uit wanhoop of ultiem wegkijken van de waarheid en alle bewijs. Bijvoorbeeld een moordenaar of verkrachter die zijn eigen wandaden niet in wil zien en heilig is gaan geloven in een alternatief verhaal dat hem vrijpleit van de daad. Denk aan Jos B (moordenaar/verkrachter Nicky Verstappen). Die loopt na evidente veroordeling nog te ontkennen. Ik geloof dat hij zijn eigen verhaal echt is gaan geloven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:52
YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:28:
[Twitter]
Heeft het Russische leger geen twitter account? :)
Nee andersom, Twitter heeft een Russisch (trollen-) leger ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 15:09
Dit duidt toch op hevige inflatie.
Iig voor de term 'siloviki'.
De Patrushevjes en Bortnikovjes zullen wrs not amused zijn, dat een Prigozhin en Kadyrov als gelijken worden bestempeld.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:06:
[Twitter]
Ze willen de VN stemming geheim maken, zodat onduidelijk is van wie support er voor de annexaties door RF is binnen de VN.

/edit: correctie, interpreteerde de term 'geheime stemming' niet correct :)
Goed idee lijkt me. En deze geheime stemmen dan in een doorzichtige plastic doos stoppen begeleid door enigszins schimmige gewapende figuren.

Dat is het soort privacy die mensen écht eerlijk laat stemmen. En ipv de vertegenwoordigers van de stemmende landen gaan dan wat Russische ambassade medewerkers de biljetten invullen. Problem. Solved.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1578046839055597581

Hier dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsslYjMFOg8Sw2luWDQ1gw3DNdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uF95uAdx8JLGACSvkVIHLWE2.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door _Eend_ op 06-10-2022 18:23 . Reden: Kaartje toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
sdk1985 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Door het risico van escalatie zijn 'wij' min of meer van die compacte wapens afgestapt:

[...]

(Alhoewel de B61 bom te configureren is naar 0.3, 1.5, 10 of 50 kiloton via 'dial-a-yield').

Voor zo ver bekend is dat in Rusland niet het geval. Daarnaast schijnt Rusland circa 2000 tactische korte afstandsraketten te hebben liggen die verspreid over het land zijn opgeslagen. Dat is de bril door waar men naar zo'n trein kijkt zodra die gelinkt wordt aan de 12th directorate.

TLDR: feit dat het een trein is sluit niet uit dat er nucleaire munitie wordt verplaatst.
Russische tactische nucleaire wapens hebben een geschatte kracht van 10 - 100 kiloton. In Japan hadden de wapens een kracht van 15 kiloton. Die gaan niet per rugzak. Bovendien vind ik de voortdurende nadruk op dat ze zo klein zijn volledig de plank mis slaan. Het blijven grote massa vernietigingswapens. Er is niets kleins aan.

https://edition.cnn.com/2...er-intl-hnk-ml/index.html

Vind zelf de term tactische kernwapens ook volledig fout. Op dit moment is de enige mogelijkheid om ze in te zetten strategisch (=proberen de koers van de oorlog te veranderen ipv tactisch een munitie depot uitschakelen). Ja ze hebben een veel minder grote impact dan grote ICBM raketten, maar het slagveld veranderd volledig op strategisch niveau. Tactische kernwapens zijn een verzinsel van het begin van de koude oorlog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:23:
[...]
Bovendien vind ik de voortdurende nadruk op dat ze zo klein zijn volledig de plank mis slaan. Het blijven grote massa vernietigingswapens. Er is niets kleins aan.
https://24.fandom.com/wiki/Suitcase_nuclear_device
Vertel dat maar aan Jack Bauer 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

HEY_DUDE schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Russische tactische nucleaire wapens hebben een geschatte kracht van 10 - 100 kiloton. In Japan hadden de wapens een kracht van 15 kiloton. Die gaan niet per rugzak. Bovendien vind ik de voortdurende nadruk op dat ze zo klein zijn volledig de plank mis slaan. Het blijven grote massa vernietigingswapens. Er is niets kleins aan.

https://edition.cnn.com/2...er-intl-hnk-ml/index.html

Vind zelf de term tactische kernwapens ook volledig fout. Op dit moment is de enige mogelijkheid om ze in te zetten strategisch (=proberen de koers van de oorlog te veranderen ipv tactisch een munitie depot uitschakelen). Ja ze hebben een veel minder grote impact dan grote ICBM raketten, maar het slagveld veranderd volledig op strategisch niveau. Tactische kernwapens zijn een verzinsel van het begin van de koude oorlog.
Tactisch zijn ook kernwapens die op Volkel liggen opgeslagen. Maar ook die kunnen ingesteld worden op 50kt en zijn zeker geen pretje. In tegendeel, zoiets kan je nauwelijks nog een battlefield advantage noemen als je na de inzet van zo'n wapen geen battlefield meer hebt.
Ze kunnen echter ook op 0,1kt ingesteld worden. Vergeet trouwens niet dat de VS ook een conventionele 0,01kt bom heeft (de MOAB, met 11t). Die is wel een flink stuk groter dan de B61 op Volkel trouwens.

Maar goed, formaatje rugzak zit er niet bij, hoewel de W54 nog het dichtst in de buurt komt en als mortier afgeschoten kan worden. Dus zeker wel door een persoon te dragen is/was. Hoe dat tegenwoordig zit, weet ik niet eens, is zeker wel interessant maar niet echt passend in dit topic.

De kans dat er ongemerkt zo'n wapen de grens over gaat is enorm beperkt. Daar zit elke spionage afdeling ter wereld naar te kijken natuurlijk, dus dat er wat nucleair materiaal van dit formaat opeens ergens opduikt lijkt me erg onwaarschijnlijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Garyu op 06-10-2022 20:07 . Reden: MOAB is niet 10kt maar 'slechts' 0.01kt (een factor duizend ernaast gelezen) ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 ... 11 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid