Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 61 Laatste
Acties:
  • 688.169 views

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne

Doel van dit topic
Met een nieuwe opzet van het topic willen we een onderscheid aanbrengen dat het makkelijk en intuïtiever maakt om te bepalen waar berichten horen.

Dit is een onderscheid in:
  • Dagelijks nieuws en actualiteiten omtrent de oorlog
  • Achtergronden bij de oorlog.
  • Geopolitieke gevolgen van de oorlog buiten Rusland en Oekraïne.
Het doel van dit topic is om een bron te zijn en discussie te bieden over van actuele dagelijkse ontwikkelingen voor mensen die de oorlog op de voet willen volgen. We zullen dit vanuit moderatie breed opvatten, d.w.z. zolang het nieuws en actualiteiten zijn omtrent de oorlog is dit de plek om dit te posten.
Waar hoort mijn bericht
De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.
Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.
Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Dan is dit topic juist erg ongeschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en post hiervoor in een van onze overige achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar onze topic wegwijzer:
UKR: Topic wegwijzer
Topic regels
We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.
Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?
Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:47:
[...]

Dat is geen probleem. De bedoeling is juist dat je de vijand verrast en dat je eigen troepen volledig suited up zijn als je die chemische aanval lanceert. En terwijl de vijand in paniek vlucht trekken jouw troepen volledig beschermd het besmette gebied in om de laatste tegenstand op te ruimen.
Het lijkt me overigens geen pretje om zo te vechten als je weet dat het kleinste gaatje in je beschermende kleding je fataal kan worden.

Het grotere probleem is hier weer de kwaliteit van eventuele stockpiles en de vraag of Russische troepen getraind zijn om met chemische wapens om te gaan. En hoe zit het met hun beschermende kleding en hebben de gemobiliseerde troepen die ook gekregen?
In theorie mee eens. Maar daar heb je wel gemotiveerd personeel voor nodig. Neem aan dat ze ook wel doorhebben dat ze alleen maar rommel voor handen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het grotere probleem is hier weer de kwaliteit van eventuele stockpiles en de vraag of Russische troepen getraind zijn om met chemische wapens om te gaan. En hoe zit het met hun beschermende kleding en hebben de gemobiliseerde troepen die ook gekregen?
Dat ging vroeger bij tjernobyl ook prima, hier heb je een witte overal die beschermd tegen straling :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De overleden Russische soldaten zijn ook geen minuut stilte waard. Dit bleek 15 seconden te zijn.

https://nos.nl/l/2446697

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:41
Oekrains ministerie van defensie is weer aan het trollen:

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
Man man man, zaken doen met RU is not done natuurlijk. Ik ben ook geen zakenman maar, bodybags exporteren zou je toch wat op kunnen leveren :+

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
mir4dor schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:26:
Man man man, zaken doen met RU is not done natuurlijk. Ik ben ook geen zakenman maar, bodybags exporteren zou je toch wat op kunnen leveren :+
Een van de weinige handelswaar waar niemand problemen mee heeft als je die aan Rusland levert...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ronald.42 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Dat ging vroeger bij tjernobyl ook prima, hier heb je een witte overal die beschermd tegen straling :+
Verschil is dat chemische wapens zo snel werken dat ze dan meteen dood omvallen. Dus die truc werkt daar niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
mir4dor schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:26:
Die hebben er niet zoveel nodig. De Oekraïners daarentegen hebben ze hard nodig om Orcs naar huis te sturen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:28
AndereKoekoek schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Toevallig was er vandaag een filmpje over op Reddit. Hier vroegen ze zich af of het een chemisch wapen zou zijn.

https://www.reddit.com/r/...n_there_is_a_possibility/

Volgens de reacties is het geen chemisch wapen trouwens.
Hier een scherpe afbeelding, ze hebben het er ook over dat het een soort watervoorziening is.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fd_dwS-WIAAL7wD?format=jpg&name=large

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:24
Barfman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 01:07:
[...]

Hier een scherpe afbeelding, ze hebben het er ook over dat het een soort watervoorziening is.
[Afbeelding]
Apart is 't wel....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 15:35
[...]

[Afbeelding]
https://twitter.com/DefMo...mlQUggMAvG3BdY_j0O8g&s=19
En nu ik dat lees, dit lijk op 1 gigantische bermbom die ze vermoedt ik willen begraven en wachten tot er een colonne over/langs rijd.

Het lijken inderdaad op zeemijnen met hertz horns en die kabels die lopen in een loop en verder zijn het er veel te weinig om alle "tanks" aan te sluiten, dus dat is waarschijnlijk detcord. Niks chemisch lijkt me, wel een hele grote boem.

Zullen ze die ook met een nokia af laten gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door dakka op 02-10-2022 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 16:39

Maestro

It's just completely whack!

Nou, komende tijd eens kijken waar deze gast voor in aanmerking komt....
  • Boot
  • Raam
  • Trap
  • 'Zelfmoord'
  • ...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 15:35
Maestro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 02:22:
[Twitter]
Nou, komende tijd eens kijken waar deze gast voor in aanmerking komt....
  • Boot
  • Raam
  • Trap
  • 'Zelfmoord'
  • ...
• Koffie verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 16:39

Maestro

It's just completely whack!

Met een toefje Novichok?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Wodka :+

Volgens Rob van STT gaat het goed in Sievierdonetsk: 50% is in handen van UA en Lysychansk high ground is ook van ze. En natuurlijk het goede nieuws over Lyman (spoorwegen hub).

[ Voor 22% gewijzigd door Jerie op 02-10-2022 03:16 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
beany schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:27:
[...]

Een van de weinige handelswaar waar niemand problemen mee heeft als je die aan Rusland levert...
Klusje voor onze Sywert!😎

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
beany schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:17:
Oekrains ministerie van defensie is weer aan het trollen:

[Twitter]
Ik vind dit soort communicatie echt zwaar ongemakkelijk. Typisch voor de tijdgeest van nu en past mooi in het rijtje van staatshoofden en bestuurders op topniveau die door middel van Tweets doorspekt met smileys en afkortingen met elkaar in conversatie treden.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:11

ZenTex

Doet maar wat.

Jedi_Pimp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 04:00:
[...]

Ik vind dit soort communicatie echt zwaar ongemakkelijk. Typisch voor de tijdgeest van nu en past mooi in het rijtje van staatshoofden en bestuurders op topniveau die door middel van Tweets doorspekt met smileys en afkortingen met elkaar in conversatie treden.
Nou ja, met Rusland valt gewoon niet te praten.
En UA spreekt vanuit de rol als underdog die het grote machtige Rusland het vuur aan de schenen legt.

Verder natuurlijk een prima middel om de hearts and minds voor je te winnen.

En verder is humor natuurlijk een prima middel om het moraal hoog te houden.

Voor officiële communicatie zijn er natuurlijk andere middelen, maar nogmaals, met Rusland valt gewoon niet te praten. Punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hoevenpe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:03:
[...]

Besef dat als Oekraïne hier last van heeft en ze moet repareren de Russische artillerie er nog veel slechter aan toe moet zijn. Die krijgen nul onderhoud, zijn daardoor voor een deel niet meer inzetbaar.
Dit is gewoon een onderdeel van de logistiek. Elk stuk wapentuig - en elke soldaat trouwens - moet eens in de zoveel tijd gerouleerd worden, tijdje uit het gevecht voor herstel en onderhoud. Doe je dag goed, dan gaan ze jaren mee, zo niet niet.

RU heeft sinds dag 1 de logistiek niet op orde, en ondanks dat zij eerste 6 maanden het initiatief hadden, vochten ze zonder roulatie of onderbreking voor personeel of materieel. Gevolg is dat alles vroeg of laat kapot ging.
Omgekeerd heeft UA, ondanks defensive rol, na de eerste chaotische dagen rond Kyiv juist nadrukkelijk wel troepen en materieel gerouleerd - waardoor ze alleen maar effectiever werden.

Zoals Omar Bradley zei: "Amateurs talk strategy, professionals talk logistics." Het is juist goed teken dat een significant deel van UA wapentuig gereviseerd wordt - dat betekent dat het morgen en overmorgen beschikbaar zal blijven om ingezet te worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

Brazos schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

De granaat vliegt waarschijnlijk wel gewoon door met een iets andere koers. Is eigenlijk gewoon metaalmoeheid. Lijkt me niet direct een gevaar voor de bemanning.
Zeker ook een mogelijk gevaar voor de bemanning. Als een loop op dergelijke manier wordt opgeblazen is er ook een kans dat er een zeer hoge overdruk ontstaat waardoor het sluitstuk kapot gaat. Die zit binnen in de tank.

Overigens ziet deze loop er vreemd uit. Het lijkt alsof er een breuk in heeft gezeten door een andere oorzaak als overdruk. Ik vermoed dus dat dit een andere oorzaak heeft.

Normaal is slijtage niet direct een probleem voor een loop in de zin van opblazen. Het is eerder zo dat de granaat meer ruimte heeft bij veel slijtage. Daardoor wordt de accuratesse beïnvloed en de granaat verliest aan snelheid. Het sluitstuk is dan eerder een uitdaging, bij veel slijtage krijg je daar gaslekken van het verbrandingsgas van het kruit. Bij overmatige slijtage kan het sluitstuk verzwakken maar dan ga je wel heel ver.

Raakt de loop heel erg oververhit dan kan die kromtrekken. Dat is wel gevaarlijk als die krom genoeg is maar dat zou je redelijkerwijs al met het blote oog moeten kunnen constateren.

Als er zich rotzooi in de loop bevindt zoals een stuk(je) metaal of steen of iets dergelijks is er wel direct gevaar voor zeer hoge overdruk en scheuren van de loop of kapotgaan van het sluitstuk. Ook als de loop is beschadigt door een projectiel is deze verzwakt natuurlijk.

Je kunt best iets meer schoten doen als de standaard van de fabrikant. Je levert dan accuratesse en bereik in en de loop is misschien daarna niet meer reconditioneerbaar. Direct opblazen is vaak niet het grootste gevaar en daarom wordt dat in een oorlogssituatie ook wel gedaan (meer schoten als geadviseerd). Het grootste gevaar komt nog altijd van je tegenstander.

Deze post was niet speciaal gericht aan jou maar het was een mooi kapstokje om dit te posten.

moest het even kwijt als ex artillerist en o.a. werktuigbouwkundig ingenieur

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
En weer een depot in lichterlaaie!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
dakka schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 01:23:
[...]

https://twitter.com/DefMo...mlQUggMAvG3BdY_j0O8g&s=19
En nu ik dat lees, dit lijk op 1 gigantische bermbom die ze vermoedt ik willen begraven en wachten tot er een colonne over/langs rijd.

Het lijken inderdaad op zeemijnen met hertz horns en die kabels die lopen in een loop en verder zijn het er veel te weinig om alle "tanks" aan te sluiten, dus dat is waarschijnlijk detcord. Niks chemisch lijkt me, wel een hele grote boem.

Zullen ze die ook met een nokia af laten gaan?
pjot1 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:12:
En weer een depot in lichterlaaie!

[Twitter]
Kan het niet zijn dat UA die giga bermbom hier opgeblazen heeft? 100+ zeemijnen bij elkaar geven een grote biem!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Kadett schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:23:
[...]
Kan het niet zijn dat UA die giga bermbom hier opgeblazen heeft? 100+ zeemijnen bij elkaar geven een grote biem!?
Op Twitter zeggen ze dat het een andere locatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
YakuzA schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Ik denk niet dat ze bij de deployment in Uruzgan aan de vuurfrequentie van nu in UA kunnen tippen.
https://www.dutchdefencep...-combat-debut-pzh-2000nl/

Hier een succesverhaal. En klopt wat je zegt uiteraard, dst was geen allout conventionele oorlog. Na 20 jaar minder slachtoffers dan na 7-8 maanden Rusland invasie.

Ik weet dat er na een inzet ook sprake was van onderzoek naar de inzet omdat het simpelweg zo’n bruut wapen is dat het met mate ingezet moest worden. Ik heb dat rapport nog ergens in m’n boekenkast staan.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 08:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Word ik achterdochtig? Ik zie heel veel twitteraccounts met 8 cijfers achter de naam die allen grotendeels het Westen ondermijnen of ons in discrediet willen brengen.

Is dit standaard bij het openen van een account en doen mensen geen moeite om er iets van te maken?

Veel van die accounts na 2021 aangemaakt en bevinden zich in Hongkong of Afrika of US. Wordt veelal ook alleen maar geretweet. Bio is ingevuld (veelal ook weer dingen die je tot anti Westers zou kunnen bestempelen) en hier en daar een verwijzing in de bio naar een WordPress document oid dat ook weer anti westers geschreven is.

Ik durf echt wel te wedden dat dit veelal botaccounts zijn, maar Twitter doet er niks aan?

Of word ik gek.

[ Voor 16% gewijzigd door JoeZuCK op 02-10-2022 09:54 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fonsoy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:53:
[...]

Voor mijn gevoel valt het wel tegen met de duurzaamheid van deze geroemde mobiele pantserhouwitser. Ze waren net een maand in dienst en er waren al klachten over foutmeldingen en na een paar maanden flink gebruik ligt de helft er al langdurig uit.
Dat lijkt me toch wel een matige MTBF. In de procesindustrie wordt zoiets als onwerkbaar beschouwd.
Hoeveel fabrieken heb jij in de strategische reserve zitten? Gewoon een paar fabrieken in de mottenballen?

Een inzetbaarheid van 50% voor een stuk dat staat 'te rammen' vind ik niet gek.
Het NLse leger gaat waarschijnlijk van vergelijkbare percentages uit als ik naar de verhouding actief/reserve kijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zelensky stelt dat Lyman nog maar een begin is en dat meer plaatsen volgen.

Volkskrant Liveblog

Zelensky: Na Lyman zullen nog meer plaatsen volgen
01:12
Wat een zware week voor Oekraïne had moeten worden, werd een zware week voor Rusland. Dat zei de Oekraïense president Volodymyr Zelensky zaterdagavond in zijn dagelijkse videoboodschap, waarin hij uitgebreid stilstond bij de herovering van Lyman. Russische troepen hadden zich 's middags teruggetrokken uit deze strategische stad in de oostelijke regio Donetsk. 'Deze week wapperen er al meer Oekraïense vlaggen in Donetsk. Volgende week zullen het er nog meer zijn', zei Zelenski.

De val van Lyman kwam een dag na de annexatie door Rusland van Donetsk en drie andere Oekraïense regio's, een gebeurtenis die in Moskou groots werd gevierd. Het verkeersknooppunt Lyman, dat sinds mei in Russische handen was, is strategisch belangrijk, omdat het voor de Oekraïense strijdkrachten een springplank kan zijn voor de herovering van meer plaatsen in Donetsk, zoals het 40 kilometer verderop gelegen Lisitsjansk en Severodonetsk.
En om de bewering maar even expliciet te maken wordt ook de Krim genoemd en dat zowel de noord en zuidflank van de veroverde gebieden onder handen worden genomen.
'Oekraïne zal terugnemen wat van haar is', aldus Zelensky. 'Zowel in het oosten en het zuiden, als in wat ze nu hebben geprobeerd te annexeren en op de Krim, die ze sinds 2014 'ingelijfd' noemen: onze vlag zal overal wapperen.' (ANP)
Het bewijs voor deze statement lijkt zich af te tekenen rond Cherson. Kijk maar eens hiervoor in het Cherson topic.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 08:48

JoeZuCK

_Fonz > all.

Het bewijs voor deze statement lijkt zich af te tekenen rond Cherson. Kijk maar een hiervoor in het Cherson topic.
Persoonlijk denk ik dat Oekraïne beter via Zaporizhia Oblast kan doorstoten naar de kust. Kherson moet ik toch echt zien hoor full frontal. Dat wordt een slachtpartij.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@JoeZuCK klopt. Bots, Russische en Chinese trollfabrieken en Twitter doet er niets aan.

‘Twitter is not a real place.’ gaat nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:21
Is er meer bekend over de situatie in Belarus? Troepenopbouw van Russen daar? Vliegvelden die voorbereid worden op een aanval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
JoeZuCK schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Persoonlijk denk ik dat Oekraïne beter via Zaporizhia Oblast kan doorstoten naar de kust. Kherson moet ik toch echt zien hoor full frontal. Dat wordt een slachtpartij.
Ik denk dat Oekraine wel weer een goede plek vindt om door te breken. Tot nu toe is het wel duidelijk dat ze goed weten waar en hoe ze aanvallen. En dat kan Kherson zijn als daar de verdediging zwak begint te worden, maar tot nu toe komen ze iedere keer met alternatieve taktieken die goed blijken te werken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Gevoelsmatig aan de lage kant, zijn er zoveel Russen ontkomen uit Lyman?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBKLo3MuDsYsR6iCY-0W_Ppb4-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbEc079VkPcFxyadDbcAsW3V.jpg?f=fotoalbum_large

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

technoaddict schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:01:
Is er meer bekend over de situatie in Belarus? Troepenopbouw van Russen daar? Vliegvelden die voorbereid worden op een aanval?
Lukashenko zegt dat hij binnekort Rusland gaat helpen, niks veranderd de afgelopen 7 maanden dus.

Hij ziet ook wel dat als de huidige trend zich doorzet Belarus een sterker leger en economie dan Rusland heeft op een zeker moment in de toekomst.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
hoevenpe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:15:
[Afbeelding]
Jammer dat we de cijfers niet hebben hoeveel er gevangen zijn genomen. Dat zal een completer plaatje geven wat er bij Lyman gebeurd is.

En volgens mij wordt er momenteel nog sporadisch gevochten in/rond Lyman, dus de teller daar loopt nog steeds op.

En volgens mij proberen ze alleen te tellen waar ze bevestiging van hebben. Als er artillerie neerkomt op een stuk bos en daar zit X aantal man, dan is het lastig om te bepalen hoeveel er precies zijn omgekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IJzerlijm schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Lukashenko zegt dat hij binnekort Rusland gaat helpen, niks veranderd de afgelopen 7 maanden dus.

Hij ziet ook wel dat als de huidige trend zich doorzet Belarus een sterker leger en economie dan Rusland heeft op een zeker moment in de toekomst.
En dat is voor Luka een probleem - hij had laatst nog RU leger nodig om onlusten na frauduleuze verkiezingen kop in te drukken. Als Putin nu rekening opeist door BY leger of materieel in RU offensieven te steken is hij onbeschermd. Ondertussen vecht BY oppositie mee in UA tegen RU en geeft nadrukkelijk aan na afloop daar bewapend naar huis te willen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 17:13
[Afbeelding]
Het vinden van doden. het tellen van de doden en zorgen dat je geen dubbeltellingen hebt zal ook enige tijd in beslag nemen. Ten opzichte van augustus is het aantal uitgeschakelde Russische soldaten wel structureel hoger (ca. 500 in plaats van ca. 200) sinds het Kharkiv-offensief is begonnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
*knip* Voortaan graag anders aandragen

[ Voor 29% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 20:15 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

dion_b schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

En dat is voor Luka een probleem - hij had laatst nog RU leger nodig om onlusten na frauduleuze verkiezingen kop in te drukken. Als Putin nu rekening opeist door BY leger of materieel in RU offensieven te steken is hij onbeschermd. Ondertussen vecht BY oppositie mee in UA tegen RU en geeft nadrukkelijk aan na afloop daar bewapend naar huis te willen.
De leider van Kazachstan had ook Russische steun nodig vrij recent en keert zich nu toch tegen Putin, Rusland wordt nu gezien als te zwak om iets te doen of te krankzinnig om erop te vertrouwen dat ze niet in plaats van je te helpen je wordt vervangen door een Kremlim stroman. Hoe dan ook, je belt niet Rusland meer als er problemen zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
pjot1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:14:
De overleden Russische soldaten zijn ook geen minuut stilte waard. Dit bleek 15 seconden te zijn.

https://nos.nl/l/2446697
Eigenlijk zouden wij gewoon Rusland moeten bezetten: ik las in de geschiedenis dat na de 2e wereldoorlog, Duitsland en ook Oostenrijk bijna 10 jaar bezet zijn geweest. Misschien moeten wij Oekraïne gewoon gaan helpen, om daarna door te stoten naar het Kremlin.

Dat is zo enorm groot land, met zoveel potentie. Echter het lijkt wel alsof in Rusland alleen maar een stel boeren woont, die op een of andere manier wel een berg nucleaire wapens hebben. Ik denk dat China ook wel graag een stukje van Rusland wilt hebben :+

Hoe dan ook: deze oorlog moet zo snel mogelijk stoppen, niet alleen Oekraïne wordt naar de Filistijnen geholpen. De rest van de wereld ook, aangezien deze oorlog ons ook keihard raakt. Het is echt deprimerend hoor, daarom klik ik ook nooit verder op plaatjes of filmpjes van dode soldaten of burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Is nog een beetje vroeg voor definitieve cijfers, het is nog niet eens duidelijk of alle Russen zich daar hebben over gegeven.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
JoeZuCK schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:51:
[...]
Ik durf echt wel te wedden dat dit veelal botaccounts zijn, maar Twitter doet er niks aan?

Of word ik gek.
Twitter zit momenteel midden in een rechtzaak rondom bot accounts met Elon Musk. Die gaan denk ik heel weinig optreden momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Dit is een speciale brigade, de Alco-Mobs : https://www.reddit.com/r/...ontinue_to_refuel_at_the/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
[Afbeelding]
Over de 60k inmiddels. Dat is zo ongeveer evenveel als alle mannen in een stad als Eindhoven die binnen gevechtsklare leeftijd vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Over de 60k inmiddels. Dat is zo ongeveer evenveel als alle mannen in een stad als Eindhoven die binnen gevechtsklare leeftijd vallen?
Dat bedoelt @hoevenpe niet. Er zouden 2-3000 troepen in Lyman zitten. Een deel heeft het niet overleefd en een deel is krijgsgevangen genomen. Als je dan kijkt naar de dagelijkse opgave waar 500 dode Russen worden gemeld dan is dat gevoelsmatig wat laag voor wat er ingesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
Marco-Peters schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:40:
Hoe dan ook: deze oorlog moet zo snel mogelijk stoppen, niet alleen Oekraïne wordt naar de Filistijnen geholpen. De rest van de wereld ook, aangezien deze oorlog ons ook keihard raakt. Het is echt deprimerend hoor, daarom klik ik ook nooit verder op plaatjes of filmpjes van dode soldaten of burgers.
Als we dan gelijk ook de problemen op de plek van de Filistijnen eens weten op te lossen (grofweg de huidige Gaza-strook) zou dat ook mooi zijn.

Maar goed een bezetting van Rusland zie ik hem ook niet worden, eerder wederom een poging om er bestuurlijk wat van te maken, al is het de vraag of dat met zo'n onmetelijk land en de verschillen en historie aldaar zou gaan werken. En geen onmetelijk land meer maar uiteenvallen heeft zo z'n eigen kansen op problemen in de toekomst, zoals we nu na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in Rusland en onafhankelijke staten hebben gezien (en overigens ook in Europa, zo lang is het nog niet geleden dat wij elkaar elke paar decennia massaal over de kling joegen en in iets kleinere vorm middels Joegoslavië en dictators in Spanje, Griekenland is het nog korter terug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:14
[Afbeelding]
Ik heb zo'n vermoeden dat die count pas over een paar dagen binnenkomt

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verdoofd om de realiteit niet onder ogen te hoeven te zien naar het front, net als in hun normale leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
gekkie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Verdoofd om de realiteit niet onder ogen te hoeven te zien naar het front, net als in hun normale leven.
Klopt, en voor 100% in stand gehouden door de overheid.

Dit is wel interresant om te kijken en verklaard ook wel het 1 en ander erover.

YouTube: How Vodka ruined Russia

Vooral het gegeven dat er vodka flessen waren zonder hersluitbare dop om de mannen te forceren de fles in 1 zitting op te drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

TheBrut3 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Neem dat aantal met een korrel zout.de Britten en Amerikanen schatten de helft van dat getal in, maar zijn ook aardig conservatief met de cijfers.

Ik kan me goed indenken dat de Oekraïense cijfers aardig kloppen, maar zonder onafhankelijke telling zullen we ze op hun blauwe ogen moeten geloven.

Waarschijnlijk zullen we nooit zeker weten want de Russen houden het zelf ook niet goed bij, en als ze dat al deden kwamen ze wel met het onzingetal zoals nu, iets van 6000.

De getallen aan Oekraïense kant zullen ook niet mals zijn, zeker aan het begin en nu met de offensieve. Maar minder dat je zou denken voor een leger dat volop met een offensief bezig is vermoed ik.

En dan zijn er nog de burgerdoden. Slachtoffers van random civiele doelen, degenen die geëxecuteerd zijn of "disappeared".

Nee, Rusland heeft zoveel ellende op haar kerfstok, dat land gaat de afgrond in, en ik heb er nul medelijden mee.
(ondanks Russische vrouw en vrienden+collega's, die inderdaad tegen de oorlog zijn, niet enkel nu dat het minder gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:41
Geef het een paar maanden en Lukashenko durft zich ook tegen Poetin te keren. Een dictator zal uiteindelijk altijd weer opportunistisch voor een ander kiezen als hem dat beter uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Kadett schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Klopt, en voor 100% in stand gehouden door de overheid.

Dit is wel interresant om te kijken en verklaard ook wel het 1 en ander erover.

YouTube: How Vodka ruined Russia

Vooral het gegeven dat er vodka flessen waren zonder hersluitbare dop om de mannen te forceren de fles in 1 zitting op te drinken.
Nou kunnen we er hier ook wel wat van, al houden we het niet bij een substantie en hebben we per generatie / klasse weer wat nieuws, met lachgas, XTC, Coke, Hasj, Wiet en toch ook weer Alcohol. Waar menigeen daarna kennelijk toch weer de scherpe randjes van de week probeert af te halen en er door te komen.

Maar goed nog altijd op een andere schaal dan de Russen en een stuk minder (niet actief) staat gesponsord.

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 02-10-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ZenTex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
Neem dat aantal met een korrel zout.de Britten en Amerikanen schatten de helft van dat getal in, maar zijn ook aardig conservatief met de cijfers.
De Russen lekten ook cijfers, eerst uit MinFin en vervolgens ergens uit de Doema. Die zijn ongeveer gelijk of hoger dan wat UA opgeeft. UA telt uiteraard alleen de doden op het slagveld, RF telt ook de degenen die later aan hun verwondingen zijn overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

asing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

De Russen lekten ook cijfers, eerst uit MinFin en vervolgens ergens uit de Doema. Die zijn ongeveer gelijk of hoger dan wat UA opgeeft.
Dij cijfers neem ik ook met een lading zout want dat kan niet geverifieerd worden.

Er zijn wel vaker "lekken" uitgekomen die later ofwel verdacht dan wel fake waren.

Maar als dat lek inderdaad authentiek zou zijn zou ik inschatten dat het echte aantal nog een 50% hoger is.
Russen zijn nu eenmaal niet de beste boekhouders en men rapporteert niet graag het werkelijke aantal slachtoffers.
(zie moskva)

[ Voor 22% gewijzigd door ZenTex op 02-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weer een flinke explosie in de Krim, Belbek airport:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
XWB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:30:
Weer een flinke explosie in de Krim, Belbek airport:

[Twitter]

[Twitter]
Dat was al van gisteren tegelijkertijd met dat vliegtuig. Maar wat er nu echt gebeurd is, is mij nog een raadsel.

Alsof er iets met jetpropulsion op het dak van dat gebouw is terechtgekomen? Dat vliegtuig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

pro_6or

amateur_60r

FlowSnake schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Dat was al van gisteren tegelijkertijd met dat vliegtuig. Maar wat er nu echt gebeurd is, is mij nog een raadsel.

Alsof er iets met jetpropulsion op het dak van dat gebouw is terechtgekomen? Dat vliegtuig dan?
Dat lijkt mij wel Idd.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
asing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:58:
Dat bedoelt @hoevenpe niet. Er zouden 2-3000 troepen in Lyman zitten. Een deel heeft het niet overleefd en een deel is krijgsgevangen genomen. Als je dan kijkt naar de dagelijkse opgave waar 500 dode Russen worden gemeld dan is dat gevoelsmatig wat laag voor wat er ingesloten is.
Ik heb het gewoon over die 60.000, niet hoeveel doden er zijn in 1 dag.
ZenTex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:08:

Ik kan me goed indenken dat de Oekraïense cijfers aardig kloppen, maar zonder onafhankelijke telling zullen we ze op hun blauwe ogen moeten geloven.

Waarschijnlijk zullen we nooit zeker weten want de Russen houden het zelf ook niet goed bij, en als ze dat al deden kwamen ze wel met het onzingetal zoals nu, iets van 6000.
Laatst kwam er toch een Russisch document uit waarin de Oekraïense getallen ongeveer klopte? De cijfers van betalingen aan nabestaanden in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
FlowSnake schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

De vraag is of de RF luchtmacht hun kisten bij kan houden wat betreft onderhoud. Ze hebben misschien last van personeelsgebrek/gekwalificeerd personeel, en ik gok dat de voorziening van reserve onderdelen ook niet helemaal jofel is.

De kans dat een piloot met een kapotte of versleten kist de lucht in wordt gestuurd is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ZenTex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Dij cijfers neem ik ook met een lading zout want dat kan niet geverifieerd worden.

Er zijn wel vaker "lekken" uitgekomen die later ofwel verdacht dan wel fake waren.

Maar als dat lek inderdaad authentiek zou zijn zou ik inschatten dat het echte aantal nog een 50% hoger is.
Russen zijn nu eenmaal niet de beste boekhouders en men rapporteert niet graag het werkelijke aantal slachtoffers.
(zie moskva)
Ik denk zelf dat er wel een kern van waarheid zit in die cijfers.
Het zijn de interne cijfers, niet de cijfers die aan het volk bekend worden gemaakt, die staan nog steeds op 6000 en er is daarna niet nog een nieuw getal bekend gemaakt, als ze dat wel doen binnenkort zal het vast alsnog maar 8-9-10k zijn.

Ook de berichten over de Moskva (sigaret, brand, gezonken door slecht weer bij het verslepen), dit is ook alleen maar propaganda voor het volk, intern is echt wel de werkelijke reden bekend bij de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:49
*knip*

Even los van wat je bij je uitspraak voelde, cynisme helpt een discussie nooit verder. In je volgende reactie corrigeer je dit zo te zien. Dat is helemaal goed. Voor een volgende keer, mocht je jezelf storen aan een reactie, dan is de rapporteerfunctie ook een weg om daar iets mee te doen.

[ Voor 38% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Het doel van dit fimplje, het doel van het mobiliseren en het doel van de nucleaire druk is de rest van de wereld intimideren in de hoop de steun voor UA af te laten brokkelen. Een steun die toch al niet vol is.

offtopic:
teacup: text uit een gelinkte post verwijderd

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 18:19 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
pro_6or schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Het doel van dit fimplje, het doel van het mobiliseren en het doel van de nucleaire druk is de rest van de wereld intimideren in de hoop de steun voor UA af te laten brokkelen. Een steun die toch al niet vol is.
Knap dat jij dat er allemaal uit haalt ;)

Ik ben voor volledige steun aan Oekraine, neemt niet weg dat ik met afschuw kijk naar dit soort beelden waar een etnische minderheid als kanonnen voer gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Ik mag er vanuit gaan dat je dit cynisch bedoeld. Grappig is het natuurlijk allerminst. Al die ellendige doden, aan alle zijden wel te verstaan.
Dat dus

offtopic:
teacup: text uit een gelinkte post verwijderd

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 18:20 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 19:21
Totaal geen medelijden! Ze kunnen er ook voor kiezen om met 100.000 of meer te protesteren. Kijk naar Iran.
*knip* Liever geen scheldwoorden en verwensingen.

[ Voor 33% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
ratzz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Grappig hè hoe ze de dood worden ingestuurd!? Dat is namelijk wat ik zie.
*knip* Liever geen scheldwoorden
Met "Z" pronken toen hun land genocide aan het plegen was. En nu moeten ze zelf naar het front. Ik lig er niet wakker van.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 18:34 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:42
technoaddict schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:09:
Totaal geen medelijden! Ze kunnen er ook voor kiezen om met 100.000 of meer te protesteren. Kijk naar Iran.. maar dat doen die uilskuikens niet.. Laat ze dan lekker als kanonnenvoer naar het front gaan.
Te makkelijk. Ten eerste is de propaganda gigantisch. Ten tweede hebben sommige Russen geen toekomst, geen geld en is dit nog enige uitweg, mocht je het overleven. De schuld ligt bij de leiders (Poetin e.a.), die moeten hoervoor boeten ipv de gewone man.

Nee, ik lig niet wakker van dode Russen. Ook niet van Oekrainers trouwens of Nederlanders die bij MH17 omgekomen zijn. Lig niet wakker van doden die ik niet ken. Dramatisch is het allemaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Prosac schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:10:
Geef het een paar maanden en Lukashenko durft zich ook tegen Poetin te keren. Een dictator zal uiteindelijk altijd weer opportunistisch voor een ander kiezen als hem dat beter uit komt.
Probleem is dat Lukashenko geen ander heeft om te kiezen. Hij zal zeker opportunistisch zijn, maar zijn enige hoop op de macht houden is vriendje Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:32

servies

Veni Vidi Servici

jaapstobbe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Te makkelijk. Ten eerste is de propaganda gigantisch. Ten tweede hebben sommige Russen geen toekomst, gene geld en is dit nog enige uitweg, mocht je het overleven. De schuld ligt bij de leiders (Poetin e.a.), die moeten hoervoor boeten ipv de gewone man.

Nee, ik lig niet wakker van dode Russen. Ook niet van Oekrainers trouwens of Nederlanders die bij MH17 omgekomen zijn. Lig niet wakker van doden die ik niet ken. Dramatisch is het allemaal wel.
En waarom hebben ze geen toekomst?
Misschien wel dezelfde reden als waarom ze nu kanonnenvoer zijn...
Tja... als je je dan altijd als een mak schaap gedraagt en nooit (met z'n allen) voor jezelf opkomt....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55

hneel

denkt er het zijne van

Totaal geen medelijden! Ze kunnen er ook voor kiezen om met 100.000 of meer te protesteren. Kijk naar Iran.. maar dat doen die uilskuikens niet.. Laat ze dan lekker als kanonnenvoer naar het front gaan.
Ik moet nog zien dat er in Iran iets gaat veranderen. Straks schiet de oproerpolitie er weer een paar honderd of duizend neer, en dan is het gedaan met de protesten. En dan hoor je weer 10 jaar lang niks meer.

Dat soort regimes kijken voortdurend naar wat er in het buitenland gebeurt en leren daar ook steeds van bij. In Iran hebben ze de dictatuur vrijwel geperfectioneerd. Zo heeft het leger daar grote economische macht, dus die blijven loyaal tot het eind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 22:38
Elk mensenleven is er 1, maakt niet uit onder welke vlag je geboren bent. Deze mannen worden geforceerd naar de frontlinie gestuurd. Met z'n 100.000 gaan protesteren klinkt leuk, maar zodra je daar aan begint wordt je opgepakt en direct naar het front gestuurd. Deze mannen hebben waarschijnlijk ook een gezin en familie. Die weten echt niet in wat voor situatie ze gedumpt worden onder welke omstandigheden. Het zal je broer, vader, oom, zoon maar wezen. Ik heb tot op zekere hoogte zeker wel medelijden met deze mensen.

Ik moet er niet aan denken om me 2 dochters achter te laten. Niet wetende wat je te wachten staat. En onzeker of je ooit bij een diploma uitreiking van ze aanwezig zult zijn.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ratzz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Knap dat jij dat er allemaal uit haalt ;)

Ik ben voor volledige steun aan Oekraine, neemt niet weg dat ik met afschuw kijk naar dit soort beelden waar een etnische minderheid als kanonnen voer gebruikt gaat worden.
Daar is niks knap aan, dat is wat er nu aan de hand is en dit filmpje is daar alleen een klein, passend, onderdeeltje van.

een treffende spreuk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goedemiddag allemaal
Zo het topic doorlezende trof ik veel wapengerelateerde posts aan. Op zich is dat prima en best interessant ;). De posts komen denk ik wel beter tot hun recht in het Wapens en Wapensystemen topic. Niet schrikken dus als je zo de nodige posts verplaatst ziet.

Om dat posten op de goede plek nog wat te onderbouwen is het goed te bedenken dat naast het feit dat wij allemaal in deze topics onze reacties plaatsen er ook veel mensen zijn die meelezen. Die komen vanuit het forum in de Oekraïne folder terecht. Het zou mooi zijn als die mensen de informatie in de topics kunnen vinden die ze aanklikken.

Dus graag vanaf nu die posts over wapen technologie, onderhoud en veroudering gerelateerde zaken in het Wapens en Wapensystemen topic.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yamy_Daffy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Elk mensenleven is er 1, maakt niet uit onder welke vlag je geboren bent. Deze mannen worden geforceerd naar de frontlinie gestuurd. Met z'n 100.000 gaan protesteren klinkt leuk, maar zodra je daar aan begint wordt je opgepakt en direct naar het front gestuurd. Deze mannen hebben waarschijnlijk ook een gezin en familie. Die weten echt niet in wat voor situatie ze gedumpt worden onder welke omstandigheden. Het zal je broer, vader, oom, zoon maar wezen. Ik heb tot op zekere hoogte zeker wel medelijden met deze mensen.

Ik moet er niet aan denken om me 2 dochters achter te laten. Niet wetende wat je te wachten staat. En onzeker of je ooit bij een diploma uitreiking van ze aanwezig zult zijn.
Mijn vader zegt altijd dat hij in WO2 nooit een meeloper zou zijn geweest (met het in NL overheersende regime) ik zeg altijd dat je nooit echt kan weten hoe je je zou gedragen als je niet in die situatie zit. Wellicht heeft hij gelijk, over zichzelf, ik weet het niet. Ik vermoed dat ik weinig dappers zou doen.

Maar dat neemt niet weg dat de Russen op zullen moeten staan tegen dit misdadig regime. Wij kunnen dit niet oplossen voor ze. Tenzij de westerse wereld echt gedwongen wordt, maar daarvan zijn de risico’s vandaag de dag ondraagbaar groot.

Weinig duid er op dat dat gaat gebeuren. Door een combinatie van geen weg zien en niet willen.

Nazi Duitsland had ook nooit meer dan de steun van 1/3 van haar inwoners. (Verkiezingen voor de oorlog waarna Hitler de macht greep).

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 22:38
pro_6or schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Mijn vader zegt altijd dat hij in WO2 nooit een meeloper zou zijn geweest (met het in NL overheersende regime) ik zeg altijd dat je nooit echt kan weten hoe je je zou gedragen als je niet in die situatie zit. Wellicht heeft hij gelijk, over zichzelf, ik weet het niet. Ik vermoed dat ik weinig dappers zou doen.

Maar dat neemt niet weg dat de Russen op zullen moeten staan tegen dit misdadig regime. Wij kunnen dit niet oplossen voor ze. Tenzij de westerse wereld echt gedwongen wordt, maar daarvan zijn de risico’s vandaag de dag ondraagbaar groot.

Weinig duid er op dat dat gaat gebeuren. Door een combinatie van geen weg zien en niet willen.

Nazi Duitsland had ook nooit meer dan de steun van 1/3 van haar inwoners. (Verkiezingen voor de oorlog waarna Hitler de macht greep).
Ik zou ook niet weten wat ik zou doen als.ik aan de frontlinie zou staan. Ik moet er niet aan denken een ander persoon van het leven te moeten beroven.

Als ik die filmpjes zie van al die mensen aan het front dan denk ik altijd aan een eventuele gezin thuis die hoopt dat deze persoon er weer heelhuids terug keert.

Oorlog is gewoon zwaar oneerlijk. De mannen die thuis een gezin hebben worden opgeofferd voor de ruzie die de heren maken in 3 delig kostuum maar zelf buiten schot blijven.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Er zit echter nog wel een heel groot gat tussen Verzet, de middenmoot die de bezetting ondergaat en zo probeert te overleven zonder zichzelf een target te maken, en de NSB / collaborateur.

Meerderheid zal van zichzelf kunnen zeggen dat ze niet zouden meelopen (collaborateur) maar zouden ook niet direct in het (ondergrondse) verzet actief zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yamy_Daffy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Met z'n 100.000 gaan protesteren klinkt leuk, maar zodra je daar aan begint wordt je opgepakt en direct naar het front gestuurd.
Dan is demonstreren toch zonder enig risico? Als je demonstreert word je naar het front gestuurd. Als je niet demonstreert word je naar het front gestuurd. Waar blijven dan de demonstraties van die 1 miljoen die opgeroepen zijn?

Ik denk dat de meerderheid z’n uitstapje naar Oekraine nog ziet als een kans om wat van de wereld te zien en de kleinkinderen later sterke verhalen over de oorlog te vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:59

dr.lowtune

Deugt niet

Als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar. Een vermoedelijk ongewapende oude man in pak zegt tegen zwaarbewapende jonge “fitte” mannen in gevechtsoutfit en tanks dat ze moeten sterven in Oekraïne. En ze doen het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

dr.lowtune schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:44:
Als je er over nadenkt is het eigenlijk bizar. Een vermoedelijk ongewapende oude man in pak zegt tegen zwaarbewapende jonge “fitte” mannen in gevechtsoutfit en tanks dat ze moeten sterven in Oekraïne. En ze doen het.
Niet zo raar toch, voorbeelden genoeg:
Man met jurk en baard: "hier heb je een bomvest, ga zelfmoord plegen op de markt".
Blonde man met overgewicht: "ik heb de verkiezing gewonnen, ga het Capitool bestormen".
Man met klein snorretje: etc

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Niet allemaal:

in ander nieuws :

Voor wie even de weg kwijt is en denkt "Waar is dat??", het is de noordelijke oeder van de Dnjepr, 50 km ten westen van de Zaporisha NPP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 16:33
Ik denk dat het gebrek aan grootschalige protesten in RU in zekere zin vergelijkbaar is met het gebrek aan protesten bij de Joden die richting vernietigingskamp werden gestuurd.
Er is iets met de kudde die dan toch door leugens wordt overtuigd dat het mee zal vallen, de hoop dat dat ook werkelijk zo is en het risico dat je neemt door uit de kudde te stappen.
Pas als ze aan het front naast een kapotgeschoten Russisch soldaat liggen, er al dagen geen eten meer is gebracht en de hogere legerleiding nergens te bekennen is, zullen ze beseffen dat alles gelogen was. Maar dan is het te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
blissard schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:56:
Ik denk dat het gebrek aan grootschalige protesten in RU in zekere zin vergelijkbaar is met het gebrek aan protesten bij de Joden die richting vernietigingskamp werden gestuurd.
Er is iets met de kudde die dan toch door leugens wordt overtuigd dat het mee zal vallen, de hoop dat dat ook werkelijk zo is en het risico dat je neemt door uit de kudde te stappen.
Pas als ze aan het front naast een kapotgeschoten Russisch soldaat liggen, er al dagen geen eten meer is gebracht en de hogere legerleiding nergens te bekennen is, zullen ze beseffen dat alles gelogen was. Maar dan is het te laat.
Ik denk niet dat die vergelijking zo gemaakt kan worden, zijn wel geheel andere omstandigheden.

De joden werden binnen de samenleving gepresenteerd als paria. Dat is bij de oproepbare mannen voor het leger van Rusland niet zo.
Ook ging het met de joden in WW2 telkens een stapje verder; eerst davidster, toegang ontzeggen tot bepaalde winkels of voorzieningen, uithuisplaatsing en plaatsing in ghetto’s, tewerkstelling in werk kampen en daarna pas kwamen de vernietigingskampen (the final solution).
Dat is allemaal niet aan de orde in Rusland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 23:48
Edit: onder voorbehoudvals alarm, zie @asing hieronder.
Die explosie was al op 30 april jl.

----
Het is de glorieuze Russische strijdkrachten klaarblijkelijk gelukt om met één schot een compleet Oekraïns munitiedepot te vernietigen!

(Herinneren jullie je die zeemijnen van gisteren nog? Het waren zeemijnen, ze deden boem, het was een filmset...)

Wel een cool filmpje overigens. Zal Seagal zich wel tegenaan hebben bemoeid.

[ Voor 23% gewijzigd door onkl op 03-10-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
onkl schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:35:
Het is de glorieuze Russische strijdkrachten klaarblijkelijk gelukt om met één schot een compleet Oekraïns munitiedepot te vernietigen!

(Herinneren jullie je die zeemijnen van gisteren nog? Het waren zeemijnen, ze deden boem, het was een filmset...)

[Twitter]

Wel een cool filmpje overigens. Zal Seagal zich wel tegenaan hebben bemoeid.
De geposte video schijnt oud te zijn. Zie een paar pagina's terug.

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 02-10-2022 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 03-05 15:03

_Eend_

🌻🇺🇦

Kadyrov is niet happy en is maar weer eens gaan moddergooien blijkbaar:
https://nitter.it/AndrewPerpetua/status/1576533446536486917
Moddergooien vandaag de dag is niet geheel zonder gevaar, er kan nog wel eens een zeemijn in zitten :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 03-05 17:46
ratzz schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Grappig hè hoe ze de dood worden ingestuurd!? Dat is namelijk wat ik zie.
Sorry maar ik heb er geen seconde medelijden mee.. Kijk je op deze manier ook naar de filmpjes van opgeblazen huizen en vernietigde gezinnen in Oekraïne ?

Ik zou medelijden met ze hebben in filmpjes waarin ze door de Russische nationale politie in elkaar geslagen worden omdat ze aan het protesteren zijn tegen Putin. Dan pas heb ik medelijden met ze.. nu niet..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 14:34
dr.lowtune schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:44:
In Nederland werden in 1946 de dienstplichtigen die niet in Indonesie wilden vechten (in het kader van de 'politionele acties') opgesloten in kamp Vught, midden tussen oorlogsmisdadigers, etc. Protest van de Nederlandse bevolking werd hard neergeslagen.

Ik denk dat kamp Vught nog bijna een vakantiebestemming is in vergelijking met een russische gevangenis.

Dus ja, zo werkt het helaas. Ook in Nederland.

Het verschil is geloof ik dat Nederland want betreft oorlogsmisdaden niet echt onderdeed voor Rusland, maar dat er aan Nederlandse kant minder doden waren.

Oorlogsmisdaden zijn oorlogsmisdaden. Die moeten hard aangepakt worden, ook al is de politieke realiteit vaak helaas anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 19:59

dr.lowtune

Deugt niet

phicoh schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

In Nederland werden in 1946 de dienstplichtigen die niet in Indonesie wilden vechten (in het kader van de 'politionele acties') opgesloten in kamp Vught, midden tussen oorlogsmisdadigers, etc. Protest van de Nederlandse bevolking werd hard neergeslagen.

Ik denk dat kamp Vught nog bijna een vakantiebestemming is in vergelijking met een russische gevangenis.

Dus ja, zo werkt het helaas. Ook in Nederland.

Het verschil is geloof ik dat Nederland want betreft oorlogsmisdaden niet echt onderdeed voor Rusland, maar dat er aan Nederlandse kant minder doden waren.

Oorlogsmisdaden zijn oorlogsmisdaden. Die moeten hard aangepakt worden, ook al is de politieke realiteit vaak helaas anders.
Wat NL toen heeft uitgespookt is vreselijk en ook daar werd weinig aan gedaan. Maar ik blijf het een bijzonder fenomeen vinden. Angst doet rare dingen met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
nextware schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

Sorry maar ik heb er geen seconde medelijden mee.. Kijk je op deze manier ook naar de filmpjes van opgeblazen huizen en vernietigde gezinnen in Oekraïne ?

Ik zou medelijden met ze hebben in filmpjes waarin ze door de Russische nationale politie in elkaar geslagen worden omdat ze aan het protesteren zijn tegen Putin. Dan pas heb ik medelijden met ze.. nu niet..
Ik ben er volledig voor dat alle russen in Oekraïne op welke manier dan ook het land het land verlaten, rechtop, liggend, dood of levend. Maar ik zie in dat filmpje geen een Rus die lijkt op de Rus die je op de staats tv ziet of een Rus die uiterlijk lijkt op degene die zijn opgetrommeld voor het feest van de inlijving. Dat is wat mij raakt. Gewoon kanonnenvoer. En nogmaals heel Oekraïne moet schoongeveegd worden van iedere Rus die daar zit met een wapen in zijn hand en vecht en iedere Rus die misdaden heeft begaan moet veroordeeld worden maar je kunt niet alle Russen over 1 kam scheren. Laatst een mooie rapportage van de NOS daarover, dat ging over een Rus die nu aan Oekraïense zijde strijd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fijn dat er ook Europese landen zijn die aan langetermijnondersteuning denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
RoD schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:32:
[Denmark, Germany and Norway to finance the production of 1️⃣6️⃣ new Zuzana-2 155 mm self-propelled howitzers in Slovakia, which will be delivered to 🇺🇦 from summer next year.]] Fijn dat er ook Europese landen zijn die aan langetermijnondersteuning denken.
Die had UA in april toch al besteld? 4 stuks (van de toen toegezegde acht) hebben ze in augustus al ontvangen. Dat zullen dan wel oude(re) Zuzana's zijn geweest, niet het type 2.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

RoD schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:32:
[Embed] Fijn dat er ook Europese landen zijn die aan langetermijnondersteuning denken.
Wel top!

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
Weer een dorpje door UA bevrijd, ditmaal Torske, ten oosten van Lyman.
Nog maar een kilometer of 15 meer naar het oosten en ze staan in Kreminna, een ander belangrijk doorvoerpunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jdK9hRPTpHI-ng8067lwtLhmfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gZmdQ8TAdHvmjGkpAaYxau2r.jpg?f=user_large
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Totaal geen medelijden! Ze kunnen er ook voor kiezen om met 100.000 of meer te protesteren. Kijk naar Iran.. *knip*
Frappant dat een post van een dergelijk niveau wordt getolereerd (en +jes krijgt) terwijl er op alle andere fronten kwaliteitseisen gelden. Je gaat volledig voorbij aan enige vorm van nuance en speelt op een gemakkelijke manier in op gevoel door pakkende termen te gebruiken. Protesteerden ze maar joh, zoals in een compleet ander land voor een compleet andere kwestie, dan was dit allemaal niet gebeurd ;w
We hebben een heel mooi feedback mechanisme hiervoor, de rapporteerfunctie. We zien liever dat je die gebruikt in plaats van andere reacties becommentariëren in een lopend topic. Volgende keer dus gewoon rapporteren

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 02-10-2022 18:56 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jedi_Pimp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Frappant dat een post van een dergelijk niveau wordt getolereerd (en +jes krijgt) terwijl er op alle andere fronten kwaliteitseisen gelden. Je gaat volledig voorbij aan enige vorm van nuance en speelt op een gemakkelijke manier in op gevoel door pakkende termen te gebruiken. Protesteerden ze maar joh, zoals in een compleet ander land voor een compleet andere kwestie, dan was dit allemaal niet gebeurd ;w
Staat je vrij om de nuance te brengen, vragen te stellen of om de rapporteer knop te drukken als je vindt dat iets niet door de beugel kan.

Ik vind je punt overigens wel interessant: ontmenselijking is onderdeel van elke oorlog, of het nu Azerbaijanis zijn die Armeneense POW's afknallen en dit vrolijk filmen of Russen die Ukrainse burgers martelen en vermoorden - het is verleidelijk om als het tij keert geen medelijden of mededogen meer te ervaren. Ik denk dat dit niet goed is en je juist kunt onderscheiden van dat wat we hier als niet acceptabel beschouwen.

Tegelijkertijd is iets wat ik in dit conflict blijf zien is mededogen voor Russische militairen - ook al weet ik dat dit selectief is en een middel voor propaganda - het is wel structureel. Elke gerede en gevangen genomen Rus wordt onderdeel van het 'ruilfonds'. De vraag is terecht waarom Russen zo relatief weinig protesteren - en talloze antwoorden zijn gegeven, zoals dat er wel degelijk steun is voor deze oorlog in Rusland. Als heel Rusland dit niet wilde, zou het deze oorlog niet mogelijk zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

De vraag is terecht waarom Russen zo relatief weinig protesteren - en talloze antwoorden zijn gegeven, zoals dat er wel degelijk steun is voor deze oorlog in Rusland. Als heel Rusland dit niet wilde, zou het deze oorlog niet mogelijk zijn.
Ik zag gisteren een tweet, weet niet meer wie het was, die treffend opmerkte dat die 100K mannen die Rusland hebben verlaten nu vrijheid van meningsuiting in een ander land heeft. Maar toch zie je daar ook niemand demonstreren tegen de oorlog. Ze vinden die oorlog niet verkeerd maar vinden alleen dat iemand anders maar moet sneuvelen.

Geen speld tussen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
[...]

...Als heel Rusland dit niet wilde, zou het deze oorlog niet mogelijk zijn.
Heel Duitslands was ook niet voor de tweede wereld oorlog toch was die er. Iets met dictators ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door ratzz op 02-10-2022 16:03 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
[...]

Staat je vrij om de nuance te brengen, vragen te stellen of om de rapporteer knop te drukken als je vindt dat iets niet door de beugel kan.
Is geen kwestie van rapporteren. De meute krijgt wat het verdient en als mensen blijkbaar de norm stellen op dit soort kwaliteit dan is dat hun goed recht net zoals het mijn goed recht is om hier wat van te zeggen. Ik heb zelf al eerder aangehaald dat ik het slecht c.q. jammer vind dat er relatief weinig protesten geweest zijn maar ik verval niet in populistische platitudes en dat hoop ik ook van mede-Tweakers te zien.
Ik vind je punt overigens wel interessant: ontmenselijking is onderdeel van elke oorlog, of het nu Azerbaijanis zijn die Armeneense POW's afknallen en dit vrolijk filmen of Russen die Ukrainse burgers martelen en vermoorden - het is verleidelijk om als het tij keert geen medelijden of mededogen meer te ervaren. Ik denk dat dit niet goed is en je juist kunt onderscheiden van dat wat we hier als niet acceptabel beschouwen.

Tegelijkertijd is iets wat ik in dit conflict blijf zien is mededogen voor Russische militairen - ook al weet ik dat dit selectief is en een middel voor propaganda - het is wel structureel. Elke gerede en gevangen genomen Rus wordt onderdeel van het 'ruilfonds'. De vraag is terecht waarom Russen zo relatief weinig protesteren - en talloze antwoorden zijn gegeven, zoals dat er wel degelijk steun is voor deze oorlog in Rusland. Als heel Rusland dit niet wilde, zou het deze oorlog niet mogelijk zijn.
Wat heeft mededogen met propaganda te maken? Het is gewoonweg veel te simpel gesteld. De Oekraiense collega die ik eerder aanhaalde (en die overduidelijk een broertje dood heeft aan de gemiddelde Russische soldaat) vertelde en passant ook dat een ver familielid nu hoogstwaarschijnlijk wordt opgeroepen om te vechten tegen zijn eigen (verre) familie in UA. We vergeten soms dat de familiebanden tussen UA en RU ver terug reiken en dat er veel meer van dit soort gevallen zijn te betreuren. Hadden ze eerder kunnen opstaan of vertrekken? Vast wel, in sommige gevallen. Maar niet iedereen heeft de middelen om een ticket te boeken naar Dubai.

Oorlog onmenselijkt absoluut, vandaar de morele plicht die wij hebben op ons veilige Hollandsche pluche om daar niet ogenluikend aan mee te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jedi_Pimp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Is geen kwestie van rapporteren. De meute krijgt wat het verdient en als mensen blijkbaar de norm stellen op dit soort kwaliteit dan is dat hun goed recht net zoals het mijn goed recht is om hier wat van te zeggen. Ik heb zelf al eerder aangehaald dat ik het slecht c.q. jammer vind dat er relatief weinig protesten geweest zijn maar ik verval niet in populistische platitudes en dat hoop ik ook van mede-Tweakers te zien.

[...]

Wat heeft mededogen met propaganda te maken? Het is gewoonweg veel te simpel gesteld. De Oekraiense collega die ik eerder aanhaalde (en die overduidelijk een broertje dood heeft aan de gemiddelde Russische soldaat) vertelde en passant ook dat een ver familielid nu hoogstwaarschijnlijk wordt opgeroepen om te vechten tegen zijn eigen (verre) familie in UA. We vergeten soms dat de familiebanden tussen UA en RU ver terug reiken en dat er veel meer van dit soort gevallen zijn te betreuren. Hadden ze eerder kunnen opstaan of vertrekken? Vast wel, in sommige gevallen. Maar niet iedereen heeft de middelen om een ticket te boeken naar Dubai.

Oorlog onmenselijkt absoluut, vandaar de morele plicht die wij hebben op ons veilige Hollandsche pluche om daar niet ogenluikend aan mee te doen.
toon volledige bericht
Ik dacht een beetje je punt te begrijpen maar dat blijkt niet het geval - begrijp bovenstaande daarop dus ook niet, maar dat zal aan mij liggen.

Wat voor mij een complexe balans is, is om Russen als mens te blijven zien, terwijl er in grote getalen oorlogsmisdaden worden begaan en er genoeg steun is voor een oorlog door diezelfde Russen. Dat ze niet opstaan tegen hun repressieve dictator, maar nu wel huilen dat ze moeten vechten. Dat wij in Europa decennium aan beinvloeding door Rusland toestaan en nu een populistische epidemie hebben waar we vervolgens verbaasd over zijn. Die glijdende schaal waar Rusland al wat verder in is, heeft in Europa geleid tot honderden jaren oorlog tot we na WO2 vonden dat het anders moest. De ervaring is er en toch gebeurt het weer. En net als dat in Rusland mensen te lang niets deden en ze nu naar een front gestuurd worden, zo hebben wij ook keuzes te maken wat we in het kader van tolerantie tolereren.

Maargoed, tis zeker makkelijk praten vanuit een veilige situatie.

Pagina: 1 2 ... 61 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid