• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:03
GioStyle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:54:
[...]

Wat een bangmakerij... Energie is hier nog nooit zo goedkoop geweest...
Ik zal wel wat missen, maar nog nooit zo goedkoop?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

Bouke-p schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:25:
[...]

ja. Als je stroom inkoopt via dynamische tarieven is dat erg goedkoop. Ik betaal nu vaak minder dan 10 eurocent per kWh en doe dan (automatisch) de vaatwasser en airco's aan. En de E-auto laden.

Maar ook gemiddeld over de hele maand is stroom gewoon spotgoedkoop nu.

En iedereen met een variabel contract maar betalen....

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41
Los van de huidige dynamische prijzen...

Waar ik op doelde is door hoge terugleververgoeding, verhoogde vermindering energiebelasting, verlaging van de btw, twee keer energiecompensatie zijn de kosten hier op jaarbasis ongeveer €400 in de min. Voor het jaar 2022 hebben wij hier een jaar lang 'kosteloos' stadsverwarming, elektriciteit en water en houden onder aan de streep nog eens €400 over.

[ Voor 200% gewijzigd door GioStyle op 11-11-2022 08:37 ]

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Enige geruststelling dat voor mij werkt is dat de coronacrisis feitelijk nog veel erger was/is qua impact op economieën ook mondiaal. Een inflatie en energiecrisis'je in Europa moeten we dan ook wel overleven.

Zoveel industriëen die nooit op hun energieverbruik hebben gelet (lees: hebben hoeven letten) worden nu plots wakker en moeten flink innoveren om straks nog van belang te zijn. Goed voor onze technische sector. Zolang de werkgelegenheid op goed niveau blijft (en centrale banken geen rare dingen doen) knallen we echt een nieuw tijdperk in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

*knip*, flame.
Als je voorheen 50 euro betaalde dan heb je al extreem veel bezuinigd en valt er amper nog iets te minderen. Normale gezinnen hebben geen geld, tijd en kunde om dan verder te gaan en zelfs met moderne technische foefjes houdt het een keer op. Die mensen gaan een armoedeval maken terwijl een aantal fanatici feest viert.
Zo te horen kan die energiesteun dus nog veel gerichter besteed worden dus bereid je maar vast voor op het wegvallen ervan.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 11-11-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

GioStyle schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:38:
[...]

Los van de huidige dynamische prijzen...

Waar ik op doelde is door hoge terugleververgoeding, verhoogde vermindering energiebelasting, verlaging van de btw, twee keer energiecompensatie zijn de kosten hier op jaarbasis ongeveer €400 in de min. Voor het jaar 2022 hebben wij hier een jaar lang 'kosteloos' stadsverwarming, elektriciteit en water en houden onder aan de streep nog eens €400 over.
Ja, want iedereen heeft "kosteloze" stadsverwarming en zonnepanelen. En ook iedereen woont in een perfect geisoleerd huis.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:48:
[...]

Ja, want iedereen heeft "kosteloze" stadsverwarming en zonnepanelen. En ook iedereen woont in een perfect geisoleerd huis.
Heb ik beweerd dat iedereen dat heeft? Niet iedereen, maar GioStyle heeft dat. En laat dat perfect geïsoleerd huis maar achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
XVI schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:28:
[mbr]*knip*, flame.[/mbr]
Als je voorheen 50 euro betaalde dan heb je al extreem veel bezuinigd en valt er amper nog iets te minderen. Normale gezinnen hebben geen geld, tijd en kunde om dan verder te gaan en zelfs met moderne technische foefjes houdt het een keer op. Die mensen gaan een armoedeval maken terwijl een aantal fanatici feest viert.
Zo te horen kan die energiesteun dus nog veel gerichter besteed worden dus bereid je maar vast voor op het wegvallen ervan.
Het had zeker gemogen, maar kijkende naar de overheid en voorgaande compensatiemaatregelen verbaast het me niks dat ze het niet veel gerichter wilden of konden maken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

GioStyle schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:21:
[...]

Heb ik beweerd dat iedereen dat heeft? Niet iedereen, maar GioStyle heeft dat. En laat dat perfect geïsoleerd huis maar achterwege.
Dan is het dus geen bangmakerij. Voor het gros van de Nederlanders is de energieprijs echt een uitdaging of zelfs een probleem.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
de Peer schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:34:
[...]

ja. Als je stroom inkoopt via dynamische tarieven is dat erg goedkoop. Ik betaal nu vaak minder dan 10 eurocent per kWh en doe dan (automatisch) de vaatwasser en airco's aan. En de E-auto laden.

Maar ook gemiddeld over de hele maand is stroom gewoon spotgoedkoop nu.

En iedereen met een variabel contract maar betalen....
Maar dan moet je wel de dag blijven plannen. Ik heb het voor de oorlog vastgezet wat nog tot 2026 duurt. En dan betaal ik voor een appartement € 90 per maand (zelf gekozen; weet dan wat de kosten zijn) en krijg altijd geld terug. Over afgelopen jaar een paar honderd euro. En dan hoef ik me niet druk te gaan maken wanneer ik wat aan moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

martwoutnl schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:30:
[...]

Maar dan moet je wel de dag blijven plannen. Ik heb het voor de oorlog vastgezet wat nog tot 2026 duurt. En dan betaal ik voor een appartement € 90 per maand (zelf gekozen; weet dan wat de kosten zijn) en krijg altijd geld terug. Over afgelopen jaar een paar honderd euro. En dan hoef ik me niet druk te gaan maken wanneer ik wat aan moet zetten.
Plannen ja, of automatiseren. Bij mij gaat alles vanzelf dus ik heb er geen omkijken naar. En ik vind het leuk om dit te optimaliseren. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:49:
[...]

Plannen ja, of automatiseren. Bij mij gaat alles vanzelf dus ik heb er geen omkijken naar. En ik vind het leuk om dit te optimaliseren. :)
En ik woon huur, zonder airco, met een gare ketel uit 2010 waar de verhuurder precies niks aan wil doen. Anderen zitten koop, maar hebben niet het kapitaal voorhanden om fors te investeren in alternatieve manieren van verwarmen.

Heel fijn dat het voor jou allemaal leuk uitpakt, fijn dat je lol beleeft aan automatiseren en optimaliseren, maar je post (net als die van @GioStyle trouwens) kwam een beetje over als "als je er moeite in steekt is er geen probleem", ook wanneer je het niet zo bedoelt en enkel wil illustreren hoe jij het geregeld hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bundin schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:08:
[...]

En ik woon huur, zonder airco, met een gare ketel uit 2010 waar de verhuurder precies niks aan wil doen. Anderen zitten koop, maar hebben niet het kapitaal voorhanden om fors te investeren in alternatieve manieren van verwarmen.

Heel fijn dat het voor jou allemaal leuk uitpakt, fijn dat je lol beleeft aan automatiseren en optimaliseren, maar je post (net als die van @GioStyle trouwens) kwam een beetje over als "als je er moeite in steekt is er geen probleem", ook wanneer je het niet zo bedoelt en enkel wil illustreren hoe jij het geregeld hebt :)
Ja je hebt natuurlijk volledig gelijk dat mijn 'oplossing' alleen van toepassing is voor mensen met een koophuis en wat financiële middelen om e.e.a. mogelijk te maken.
Dat is nog steeds een grote groep mensen natuurlijk. Maar absoluut niet mogelijk voor iedereen.

Sommige mensen zitten 'klem' omdat een verhuurder niets wil doen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-11-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:56
XVI schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:28:
[mbr]*knip*, flame.[/mbr]
Ik ben al bijna 20 jaar bezig met energiezuinigheid op allerlei vlakken: wonen, transport, voeding, vakantie,...

Mij dan wegzetten als een fanatiekeling vind ik toch wel de wereld op zijn kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:22
de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:06:
[...]

Ja je hebt natuurlijk volledig gelijk dat mijn 'oplossing' alleen van toepassing is voor mensen met een koophuis en wat financiële middelen om e.e.a. mogelijk te maken.
Dat is nog steeds een grote groep mensen natuurlijk. Maar absoluut niet mogelijk voor iedereen.

Waarom zouden mensen in een huurhuis niet het e.e.a. mogelijk kunnen maken? Als je weet dat je voor langere tijd ergens blijft wonen, kan het best de moeite waard zijn om zelf wat maatregelen te nemen. Een vriendin van mij legt zelf zonnepanelen op een schuur in de tuin van een sociale huurwoning, en ze vervangt ruiten door HR++ glas.

Het is niet dat je in een huurwoning niets kan of hoeft, je kan een hoop veranderen als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 07:55:
[...]

Waarom zouden mensen in een huurhuis niet het e.e.a. mogelijk kunnen maken? Als je weet dat je voor langere tijd ergens blijft wonen, kan het best de moeite waard zijn om zelf wat maatregelen te nemen. Een vriendin van mij legt zelf zonnepanelen op een schuur in de tuin van een sociale huurwoning, en ze vervangt ruiten door HR++ glas.

Het is niet dat je in een huurwoning niets kan of hoeft, je kan een hoop veranderen als je wilt.
Je moet wel toestemming kunnen krijgen. Sommige eigenaren willen echt niets. Ik heb ook het geluk gehad panelen te mogen leggen. Maar bekenden van me krijgen echt niks gedaan terwijl ze wel willen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Bouke-p schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:25:
[...]

Als je het in een breder historisch perspectief plaatst is energie nog steeds erg goedkoop. Onze generatie heeft nog altijd de goedkoopste energie ooit. Als je net zoveel zou gebruiken als onze grootouders dan betaal je bijna niks. En dan heb je ook nog eens het gemak om de energie te krijgen. Dat kan je moeilijk in geld uitdrukken maar het is wel een belangRijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:06:
[...]

Genoeg potentiële problemen. Ook kopers met een appartement kunnen aan een onwelwillende vve niet veel zelf doen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
ArthurMorgan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:00:
[...]

Je moet wel toestemming kunnen krijgen. Sommige eigenaren willen echt niets. Ik heb ook het geluk gehad panelen te mogen leggen. Maar bekenden van me krijgen echt niks gedaan terwijl ze wel willen.
Er zijn ook kant en klare zonnepaneelsystemen. Je vult ze met water en kunt ze direct aansluiten. Aanschaf is wel wat hoger, maar voor mensen die hiermee kampen is het wel een mooi systeem en je kunt het zo weer meenemen naar een eventuele nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:22
ArthurMorgan schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:00:
[...]

En anders zonder toestemming..Je legt gewoon zonnepanelen op een plat dak neer, en als je verhuist dan schroef je ze weer los. Alsof een sociale woningbouw precies weet hoe of wat in je huis. Al vervang je enkel glas door hr++ glas zonder toestemming, ze zullen er wellicht ooit achter komen. Niet echt boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dashlane schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:40:
[...]

Er zijn ook kant en klare zonnepaneelsystemen. Je vult ze met water
:D :D :D
Dat is over het algemeen niet aan te raden met zonnepanelen.

Maar jij bedoelt een zonneboiler met zonnecollectoren. Dat is sowieso een niet erg interessante investering t.o.v. zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
de Peer schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:47:
[...]

:D :D :D
Dat is over het algemeen niet aan te raden met zonnepanelen.

Maar jij bedoelt een zonneboiler met zonnecollectoren. Dat is sowieso een niet erg interessante investering t.o.v. zonnepanelen.
Nee, ik bedoel een zonnepaneelsysteem vullen met water als gewicht. Niet het paneel zelf.

https://supersola.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dashlane schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:01:
[...]

Nee, ik bedoel een zonnepaneelsysteem vullen met water als gewicht. Niet het paneel zelf.

oh grappig, die kende ik niet.
Houd er wel rekening mee dat dit in strijd is met de NEN.
Het is wettelijk niet verboden om ze te plaatsen, maar wel tegen de richtlijnen in. En zeker als je er meer dan 1 of 2 plaatst moet je ook serieus naar de veiligheid kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:20

Nicap

Tsssk....

Dashlane schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:01:
[...]

Nog een beetje te prijzig met 699 euro per paneel, maar het kan idd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Niburd merkt nu ook op dat er steeds meer mensen in de financiele problemen komen door o.a. de gestegen energieprijzen en inflatie:
Betalingsregelingen treffen of lenen bij familie: mensen grijpen alles aan om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar liefst 42 procent van de Nederlanders had in het afgelopen jaar een of meer betalingsproblemen, blijkt uit onderzoek van budgetvoorlichter Nibud. "Nederlanders gaan gebukt onder hoge vaste lasten en stijgende uitgaven", zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart.
Drie betalingsproblemen speelden het meest in het afgelopen jaar, blijkt uit het rapport Rondkomen en Betalingsproblemen dat het Nibud zaterdag presenteert. Het gaat dan om niet meer kunnen pinnen, het ontvangen van betalingsherinneringen en de weigering van een automatische incasso.

De zorgpremie wordt het vaakst te laat betaald. Daarna volgen de energierekening, de kosten voor watergebruik en de huur of hypotheek.

Om die problemen op te lossen, trekken velen hun spaarrekening leeg (30 procent), lenen ze geld bij familie of vrienden (20 procent), of treffen ze een betalingsregeling (20 procent). Ook blijkt dat 10 procent van de huishoudens een voorschot op het salaris bij de werkgever heeft gevraagd. Vier jaar geleden deed slechts 4 procent dat. Het Nibud dringt erop aan voorzichtig te zijn met leningen bij bekenden.
Bron, en meer info: Nibud ziet betalingsproblemen overal toenemen: 'Inflatie begint tol te eisen'

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Frame164 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:02:
[...]

Als je het in een breder historisch perspectief plaatst is energie nog steeds erg goedkoop. Onze generatie heeft nog altijd de goedkoopste energie ooit. Als je net zoveel zou gebruiken als onze grootouders dan betaal je bijna niks. En dan heb je ook nog eens het gemak om de energie te krijgen. Dat kan je moeilijk in geld uitdrukken maar het is wel een belangRijke factor.
Ja zo zijn er nog wel wat dingen te verzinnen. Als we net zo zouden eten als onze grootouders, hadden zouden we ook minder geld kwijt zijn aan boodschappen.
Er zou dan wel een overschot aan klagende mensen zijn omdat iedereen weer op hout zou stoken.

Maar gaan we de prijzen van toen vergelijken adhv de huidige salarissen of rekenen we het inkomen ook weer terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Vroeger waren mensen inderdaad bijna hun hele inkomen kwijt aan de basis dingen- huis en eten. Wiki "de aardappel eters". De helft van Nederland werkte in de landbouw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Frame164 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:02:
[...]

Inderdaad. Vooropgesteld wil ik zeggen dat veel mensen het moeilijk hebben en zelfs voor de crisis al moeilijk hadden, maar in een globaal perspectief frons ik bij sommige zaken toch mijn wenkbrauwen.

Enerzijds hebben ruim twee miljard mensen geen toegang tot schoon drinkwater, of moeten ze er kilometers voor lopen, anderzijds zie je hier mensen die met hun auto naar een ander land rijden om flessenwater te kopen, zodat ze enkele euro's besparen tov binnenlands flessenwater, terwijl er in hun keuken bijna gratis drinkwater uit de kraan komt! Hoezo dure brandstof?

Mijn buren gaan jaarlijks verschillende keren met het vliegtuig op reis, terwijl wij minder reizen en met het uitgespaarde geld ons huis goed geïsoleerd hebben. Nee, die buren moet nu niet komen klagen over hoge energieprijzen, ze nemen trouwens nog steeds voor elke verplaatsing de auto, die ook weer een maatje groter is dan de vorige (suv-hype).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:24:
[...]

Inderdaad. Vooropgesteld wil ik zeggen dat veel mensen het moeilijk hebben en zelfs voor de crisis al moeilijk hadden, maar in een globaal perspectief frons ik bij sommige zaken toch mijn wenkbrauwen.

Enerzijds hebben ruim twee miljard mensen geen toegang tot schoon drinkwater, of moeten ze er kilometers voor lopen, anderzijds zie je hier mensen die met hun auto naar een ander land rijden om flessenwater te kopen, zodat ze enkele euro's besparen tov binnenlands flessenwater, terwijl er in hun keuken bijna gratis drinkwater uit de kraan komt! Hoezo dure brandstof?

Mijn buren gaan jaarlijks verschillende keren met het vliegtuig op reis, terwijl wij minder reizen en met het uitgespaarde geld ons huis goed geïsoleerd hebben. Nee, die buren moet nu niet komen klagen over hoge energieprijzen, ze nemen trouwens nog steeds voor elke verplaatsing de auto, die ook weer een maatje groter is dan de vorige (suv-hype).
De vergelijking van lopen voor water (derde wereld landen) tot inkopen doen in het buitenland is wel erg ver gezocht. Zelf met de "dure" brandstoffen kan het lonen om in het buitenland de inkopen te doen ;)

De ontwikkeling die de auto producenten hebben gemaakt resulteren nu in voertuigen met een stuk lager verbruik. Waar 10-15 jaar geleden een SUV met een 2.0 140pk motor auto een verbruik van 1:10 had, komen de voertuigen tegenwoordig toch een aanzienlijk stuk verder. 1:18 is geen uitzondering voor een 150pk voertuig.

Bijkomend voordeel van de SUV hype is dat men meer in kan slaan en zo minder vaak hoeven te rijden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:10:
[...]

De vergelijking van lopen voor water (derde wereld landen) tot inkopen doen in het buitenland is wel erg ver gezocht. Zelf met de "dure" brandstoffen kan het lonen om in het buitenland de inkopen te doen ;)
Het is nooit goedkoper, om waar dan ook, flessen met water te kopen, als je in Nederland woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:10:
[...]

De ontwikkeling die de auto producenten hebben gemaakt resulteren nu in voertuigen met een stuk lager verbruik. Waar 10-15 jaar geleden een SUV met een 2.0 140pk motor auto een verbruik van 1:10 had, komen de voertuigen tegenwoordig toch een aanzienlijk stuk verder. 1:18 is geen uitzondering voor een 150pk voertuig.

Bijkomend voordeel van de SUV hype is dat men meer in kan slaan en zo minder vaak hoeven te rijden :+
Het ging over de beschikbaarheid en de prijs van energie, en over hoe we er mee omgaan. In een mondiale energiemarkt en een mondiaal veranderend klimaat is geen enkel voorbeeld te ver gezocht. Het feit dat we het normaal vinden om met een voertuig van 1-2 ton naar een ander land te rijden, om daar iets te kopen wat bijna gratis uit de kraan komt (of eender wat), is gewoon absurd.

Ook moderne auto's zijn nog steeds een 'energetische ramp', zie ook dit stukje.

Energiecrisis? Klimaatcrisis? Als het echt crisis zou zijn, dan zouden de meesten doen zoals wij: drinken uit de kraan en met de (bak)fiets naar een winkel in de buurt, veel goedkoper dan een (tweede) auto, en in een bakfiets past ook een volle winkelkar, net zoals in een suv. Misschien klink ik nogal 'alternatief', maar wacht tot de prijzen van energie, grondstoffen en water écht hoog worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:59:
[...]veel goedkoper dan een (tweede) auto,
Nou... Een 10-15jaar oud koekblik is kwa aanschaf competitief met een elektrische bakfiets met een beetje range. Ik vind ze alles behalve voordelig :/ Evengoed, boodschappen laten bezorgen is nog beter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:29:
[...]

Nou... Een 10-15jaar oud koekblik is kwa aanschaf competitief met een elektrische bakfiets met een beetje range. Ik vind ze alles behalve voordelig :/ Evengoed, boodschappen laten bezorgen is nog beter.
Een auto van 10-15 jaar moet je vergelijken met een bakfiets van 10-15 jaar, die zal ook veel goedkoper zijn. Daarnaast heb je bij een auto veel vaste kosten (brandstof, verkeersbelasting, verzekering, duurder onderhoud, parkeergeld,...) en met die oude auto mag je misschien niet eens meer de stad binnen (lage emissie zone).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:29:
[...]

Aanschaf zeker. Onderhoud, belasting, benzine, verzekering.... Nee dan is een koekbik veel duurder. Maar mensen weten helemaal niet wat hun auto echt kost. Als je alles netjes bijhoud (tanken, onderhoud, belasting etc) dan schrikken mensen er van :+

Alleen aan wegenbelasting ben je voor een Fiat 500 van slechts 875kg al meer dan 300 euro kwijt in het gunstigste geval (wonen in Noor-Holland).

Verzekering met veel schadevrije jaren casco only zit je al snel op 240 euro per jaar

Onderhoud zit je ook al snel op 480 euro per jaar, als er niet zoveel mee aan de hand is.

Dus zonder dure benzine, zit je in het gunstigste geval al snel op 1000 euro per jaar aan kosten. O-) Daar kun je heel wat fiets-beurtjes van doen, bandjes van laten plakken en accu's voor vervangen O-)

[ Voor 31% gewijzigd door Waah op 15-11-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:56:
[...]

Aanschaf zeker. Onderhoud, belasting, benzine, verzekering.... Nee dan is een koekbik veel duurder. Maar mensen weten helemaal niet wat hun auto echt kost. Als je alles netjes bijhoud (tanken, onderhoud, belasting etc) dan schrikken mensen er van :+
Ik weet precies wat mijn auto kost, ik houd alles bij. Maar een bakfiets zou mij veel meer kosten. Omdat dat veel meer tijd zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:37:
[...]

Een auto van 10-15 jaar moet je vergelijken met een bakfiets van 10-15 jaar, die zal ook veel goedkoper zijn.
Nee, dat is geen goede vergelijking, want dan wint de auto zondermeer ivm range. Er is veel gebeurd in 10-15 jaar op gebied van elektrische motoren en accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:37:
[...]

Ik weet precies wat mijn auto kost, ik houd alles bij. Maar een bakfiets zou mij veel meer kosten. Omdat dat veel meer tijd zou kosten.
Precies. Naar mijn werk kost het met de auto 10 minuten aan reistijd, met fiets 35 min en openbaar vervoer 40 minuten per enkele reis. Al zou openbaar vervoer gratis zijn, dan is het nog goedkoper om de auto te pakken.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Waah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:56:
[...]

Sure. Een elektrische fiets is overigens ook niet vrij van (duur onderhoud). Juist met de van de eerste generaties is dat ook competitief met mijn Panda :+ Verzekeren kun je zo'n fiets ook. Wegenbelasting is inderdaad een paarhonderd per jaar, plus verbruik.
Alleen aan wegenbelasting ben je voor een Fiat 500 van slechts 875kg al meer dan 300 euro kwijt in het gunstigste geval (wonen in Noor-Holland).

Verzekering met veel schadevrije jaren casco only zit je al snel op 240 euro per jaar

Onderhoud zit je ook al snel op 480 euro per jaar, als er niet zoveel mee aan de hand is.

Dus zonder dure benzine, zit je in het gunstigste geval al snel op 1000 euro per jaar aan kosten. O-) Daar kun je heel wat fiets-beurtjes van doen, bandjes van laten plakken en accu's voor vervangen O-)
Daarentegen, met de auto gaat het sneller en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:44:
[...]

Sure. Een elektrische fiets is overigens ook niet vrij van (duur onderhoud). Juist met de van de eerste generaties is dat ook competitief met mijn Panda :+ Verzekeren kun je zo'n fiets ook. Wegenbelasting is inderdaad een paarhonderd per jaar, plus verbruik.

[...]

Daarentegen, met de auto gaat het sneller en verder.
Het ging over een tweede auto, voor boodschappen en dergelijke.

Voor heel veel mensen is een auto dan niet sneller als een fiets. Ik moet regelmatig met de auto binnen de stad de kinderen wegbrengen, en Miss Waah gaat dan met de fiets met ons zoontje. En dan komen we eigenlijk altijd tegelijk aan. (1 tot 2km).

Ja, ik wil ook geen bakfiets voor mijn werk. Dat is 45km in 30 minuten, of 40km in bijna 2 uur :+
Maar voor de boodschappen? Zou een prima optie zijn.... Als Miss Waah niet ook op 45km van huis zou werken, exact de andere kant op O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:26
GioStyle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:43:
[...]

Precies. Naar mijn werk kost het met de auto 10 minuten aan reistijd, met fiets 35 min en openbaar vervoer 40 minuten per enkele reis. Al zou openbaar vervoer gratis zijn, dan is het nog goedkoper om de auto te pakken.. :D
Dus die 2*25 minuten die je bespaart met autorijden werk jij langer door?

En als je dan toch je tijd in geld gaat uitdrukken: heb je dan wel de gezondheidsbaten meegenomen? En ook de vermindering van vervuiling door fijnstof en schadelijke verbrandingsstoffen? Die 25 minuten kosten je waarschijnlijk veel minder dan je denkt als je echt alles mee zou nemen.

[ Voor 2% gewijzigd door Nathilion op 15-11-2022 13:50 . Reden: Misplaatste zin weggehaald. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nathilion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:48:
[...]

Jouw vrije tijd is niets waard? Die van mij is onbetaalbaar. Dat tijd niet direct geld in de portemonnee komt, wil niet zeggen dat tijd niets waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Waah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:48:
[...]

Het ging over een tweede auto, voor boodschappen en dergelijke.

Voor heel veel mensen is een auto dan niet sneller als een fiets. Ik moet regelmatig met de auto binnen de stad de kinderen wegbrengen, en Miss Waah gaat dan met de fiets met ons zoontje. En dan komen we eigenlijk altijd tegelijk aan. (1 tot 2km).
Het hangt kortom van je situatie af :+ Het is valide het hogere onderhoud en wegenbelasting onder cons te schuiven, maar daar staat dan wel tegenover de betere range, snelheid en een lager marginale prijs voor reisjes wat verder weg (daar moet je anders een auto voor huren/cq OV). En zoals je zegt, is je lokale situatie (stad of land?) ook een variabele.

In elk geval vind ik de aanschafprijs van elektrische bakfietsen met een goed vermogen en niet al te slechte range niet verwaarloosbaar tov een oud autootje. De wegenbelasting streep ik dan, in mijn geval, weg tegen de marginale prijs voor ander gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:53:
[...]

Het hangt kortom van je situatie af :+ Het is valide het hogere onderhoud en wegenbelasting onder cons te schuiven, maar daar staat dan wel tegenover de betere range, snelheid en een lager marginale prijs voor reisjes wat verder weg (daar moet je anders een auto voor huren/cq OV). En zoals je zegt, is je lokale situatie (stad of land?) ook een variabele.

In elk geval vind ik de aanschafprijs van elektrische bakfietsen met een goed vermogen en niet al te slechte range niet verwaarloosbaar tov een oud autootje. De wegenbelasting streep ik dan, in mijn geval, weg tegen de marginale prijs voor ander gebruik.
Daarom had ik het ook (en ging het ook) over een tweede auto O-) Dan hoef je namelijk niets te huren voor vakantie, is range geen issue, snelheid een non-factor tenzij je ver van de supermarkt woont (80% van de bevolking woont binnen 1 km van een grote supermarkt).

Als we wat willen doen aan minder energie verbruiken, zou het misschien goed zijn om de tweede auto zwaarder te belasten })

En ja, daar heb ik zelf last van O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:50:
[...]

Jouw vrije tijd is niets waard? Die van mij is onbetaalbaar. Dat tijd niet direct geld in de portemonnee komt, wil niet zeggen dat tijd niets waard is.
Mijn vrije tijd is mij heel veel waard. Een klein uurtje elke dag fietsen is dan ook goede investering in mijn gezondheid. Het maakt dat ik niet speciaal hoef te gaan sporten en dus meer tijd overhoud. Ook is het mentaal een goede uitlaatklep om even alles van me af te trappen elke dag. En soms heb ik mijn beste ideeën als ik lekker door het bos fiets.

De tijd die ik investeer in fietsen verdien ik linksom en rechtsom ruimschoots terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Nathilion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:48:
[...]

Werken is voor mij een noodzakelijk iets. Hoe minder tijd werken kost, hoe meer vrije tijd ik heb. Ja, reistijd is in mijn geval noodzakelijk om op mijn werk te komen, maar dat wil ik dus minimaal houden. Ik ga niet vrijwillig bijna 1 uur per dag extra reistijd veroorzaken om wat dubbeltjes te besparen...
En als je dan toch je tijd in geld gaat uitdrukken: heb je dan wel de gezondheidsbaten meegenomen? En ook de vermindering van vervuiling door fijnstof en schadelijke verbrandingsstoffen? Die 25 minuten kosten je waarschijnlijk veel minder dan je denkt als je echt alles mee zou nemen.
Je zal maar fulltime werken. Dat is een kleine uur extra reistijd per dag. Ruim 4 uur per week, 215 uur per jaar. Dat is gewoon meer dan 5 fulltime weken wat je extra kwijt ben aan reistijd...

5 weken.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Waah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:55:
[...]

Daarom had ik het ook (en ging het ook) over een tweede auto O-) Dan hoef je namelijk niets te huren voor vakantie, is range geen issue, snelheid een non-factor tenzij je ver van de supermarkt woont (80% van de bevolking woont binnen 1 km van een grote supermarkt).
Hmm, maar wat is een 'tweede' auto dan? Als je beide werkt, en ergens woont waarbij je een auto voor 't werk nodig hebt (en dan is das wss voor beide zo), dan heb je er al twee. Bedoel je in dat geval de derde auto :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nathilion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:56:
[...]

Mijn vrije tijd is mij heel veel waard. Een klein uurtje elke dag fietsen is dan ook goede investering in mijn gezondheid. Het maakt dat ik niet speciaal hoef te gaan sporten en dus meer tijd overhoud. Ook is het mentaal een goede uitlaatklep om even alles van me af te trappen elke dag. En soms heb ik mijn beste ideeën als ik lekker door het bos fiets.

De tijd die ik investeer in fietsen verdien ik linksom en rechtsom ruimschoots terug.
Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen fietsen en van en naar het werk gaan met de fiets. Dat eerste vind ik leuk, die tweede heb ik nooit leuk gevonden (ja, terug naar huis...)
Waah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:55:
[...]

Als we wat willen doen aan minder energie verbruiken, zou het misschien goed zijn om de tweede auto zwaarder te belasten })

En ja, daar heb ik zelf last van O-)
Daarom is die tweede auto van ons ook maar een twee-zittertje :p Een stuk goedkoper dan die eerste auto en is ook gelijk een hobby (tja, wij hebben een dure hobby!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
@GioStyle Een sportabonnement is dan ook weer makkelijk 4 tientjes of meer in de maand, en als je de training serieus neemt dan ben je ook daar meer dan vier uur per week mee kwijt (minimaal twee keer per week sporten, dus ook twee+ keer reizen naar de sportplek plus het sporten zelf).
En voor de meeste kantoorbanen is een uur extra per dag in beweging zijn wel veel meer waard dan een paar dubbeltjes. Mensen zijn er op gebouwd om de hele dag actief te zijn, niet om de hele dag in een stoel te zitten en naar een scherm te staren.

Dat je opmerkt dat je 'dubbeltjes' bespaart betekent dat energie nog steeds te goedkoop is. Als het maar dubbeltjes is, dan hebben we toch geen energie- en inflatiecrisis? Wat maakt het nou uit als brandstof maar dubbeltjes werk is?

@Wailing_Banshee Tja, daar kan ik weinig aan doen. Wellicht is het dan voor jou niks. Maar een auto hoeft niet de standaard te zijn voor transport. Dat was het geeneens voor duizenden jaren. Dat was het nog niet eens voor een eeuw.
Soms moeten mensen gewoon eens gewezen worden op andere mogelijkheden buiten hun bestaande denkkaders. Er valt domweg geld te besparen door op een andere manier te reizen. Als dat niet past bij het bestrijden van een energie- en inflatiecrisis, wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nathilion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:
@Wailing_Banshee Tja, daar kan ik weinig aan doen. Wellicht is het dan voor jou niks. Maar een auto hoeft niet de standaard te zijn voor transport. Dat was het geeneens voor duizenden jaren. Dat was het nog niet eens voor een eeuw.
Soms moeten mensen gewoon eens gewezen worden op andere mogelijkheden buiten hun bestaande denkkaders. Er valt domweg geld te besparen door op een andere manier te reizen. Als dat niet past bij het bestrijden van een energie- en inflatiecrisis, wat dan wel?
Het probleem wat ik heb, is dat men over het algemeen doet alsof er 1 oplossing is die voor iedereen geldt. De auto hoeft niet de standaard te zijn, maar dat hoeft het OV, de fiets, of de benenwagen ook niet. Wat voor de ene veel goedkoper is, kan voor een ander juist veel duurder zijn.

Een opmerking als dit:
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:59:
Energiecrisis? Klimaatcrisis? Als het echt crisis zou zijn, dan zouden de meesten doen zoals wij: drinken uit de kraan en met de (bak)fiets naar een winkel in de buurt, veel goedkoper dan een (tweede) auto,
impliceert dat mensen het zichzelf aan doen, omdat het goedkoper kan. Voor ons is dat gewoon geen alternatief. Alles is gewoon minimaal 7km verderop (en dan bedoel ik ook echt alles, muv een brievenbus, die hebben we na heel veel trammelant weer terug in ons dorp).

Voor ons werkt het gewoon om alles zo effecient mogelijk te doen. Dus niet dagelijks naar de supermarkt, maar 1x in de week, als we toch al onderweg zijn (van werk naar huis). Niet individueel naar kantoor gaan, maar carpoolen (tenzij het echt niet anders kan). En als we een keer naar de stad gaan (of dat nou Delfzijl of Groningen is), gaan we niet voor 1 ding, maar zorgen we ervoor dat we meerdere punten van ons to-do lijstje af kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:03:

Een opmerking als dit:

[...]

impliceert dat mensen het zichzelf aan doen, omdat het goedkoper kan. Voor ons is dat gewoon geen alternatief. Alles is gewoon minimaal 7km verderop (en dan bedoel ik ook echt alles, muv een brievenbus, die hebben we na heel veel trammelant weer terug in ons dorp).
Men kan er toch ook voor kiezen om minder afgelegen te wonen? Ik weet bijna zeker dat eender welke vorm van transport enkel nog duurder zal worden.

Ivm tijd en geld:

Een auto is zo duur dat je wekelijks een dag voor die auto werkt, zonder auto zou iemand (of de partner) dus 4/5 kunnen werken. Of je kan voltijds blijven werken en met het uitgespaarde geld leuke dingen doen of je huis future-proof maken (isolatie, zonnepanelen, warmtepomp). Dat zijn investeringen die zichzelf terugverdienen terwijl een auto op het einde van zijn levensduur minder waard is dan een goede nieuwe fiets. Een heel leven autorijden kost meer dan een huis, zo heb je op het einde van je leven 10 jaar voor auto's gewerkt. Daarnaast is fietsen zo gezond dat je je eigenlijk verplaatst zonder tijdsverlies; tot op zekere hoogte leef je voor elk uur dat je fietst een uur langer ;) Als je je altijd met de auto verplaatst en in je vrije tijd gaat sporten verlies je ook weer tijd en geld (naar sportschool gaan, abo betalen). Als je kinderen zelf naar school en hun hobby's fietsen verlies je ook geen tijd door altijd 'taxi te spelen'. Denk er ook aan dat afstanden door de komst van de auto vergroot zijn maar de reistijd hetzelfde gebleven is, globaal is er dus ook geen tijdswinst.

Ik wil hier niemand overtuigen hoor, iedereen heeft zijn eigen situatie, ik wil enkel het globale plaatje brengen ivm transport-efficiëntie. Zoals ik eerder al zei hebben we onze maatschappij grotendeels ingericht tijdens een periode dat de olie nog uit de grond spoot. Resultaat: grote zware voertuigen en grote afstanden.

De discussie begon ook met het voorbeeld van rijden naar een ander land om flessenwater te kopen, terwijl drinkwater bijna gratis uit de kraan komt. Ik wilde vooral de absurditeit van ons mobiliteitsgedrag en sommige keuzes aantonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:23
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:20:
Ik wil hier niemand overtuigen hoor, iedereen heeft zijn eigen situatie, ik wil enkel het globale plaatje brengen ivm transport-efficiëntie. Zoals ik eerder al zei hebben we onze maatschappij grotendeels ingericht tijdens een periode dat de olie nog uit de grond spoot. Resultaat: grote zware voertuigen en grote afstanden.
Dat lijkt me te negatief over de auto. Veel mensen kunnen op een prettige plek wonen en een prettige baan hebben dankzij de auto. Haal je dat weg, dat gaat voor veel mensen de kwaliteit van leven achteruit. Zonder auto's gaan er ook wel dingen beter, maar ik vraag me af of dat genoeg om de achteruitgang te compenseren.

Een auto is ook iets wat in de toekomst met groene energie gewoon kan (in tegenstelling tot bijv. vliegen, wat op dit moment redelijk kansloos is als je alleen maar groene energie mag gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
[...]

Men kan er toch ook voor kiezen om minder afgelegen te wonen? Ik weet bijna zeker dat eender welke vorm van transport enkel nog duurder zal worden.
Je hebt de huizenprijzen en de stijgende rente gemist? De wachtrijen van 7 tot 10 jaar voor een huurwoning? :+

Nee sorry, als dit je reactie is ben je het gevoel met de werkelijkheid wel kwijt. O-)
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:03:
[...]

Het probleem wat ik heb, is dat men over het algemeen doet alsof er 1 oplossing is die voor iedereen geldt. De auto hoeft niet de standaard te zijn, maar dat hoeft het OV, de fiets, of de benenwagen ook niet. Wat voor de ene veel goedkoper is, kan voor een ander juist veel duurder zijn.

Een opmerking als dit:

[...]

Voor ons werkt het gewoon om alles zo effecient mogelijk te doen. Dus niet dagelijks naar de supermarkt, maar 1x in de week, als we toch al onderweg zijn (van werk naar huis). Niet individueel naar kantoor gaan, maar carpoolen (tenzij het echt niet anders kan). En als we een keer naar de stad gaan (of dat nou Delfzijl of Groningen is), gaan we niet voor 1 ding, maar zorgen we ervoor dat we meerdere punten van ons to-do lijstje af kunnen werken.
ik denk dat niemand zegt dat iedereen met 1 oplossing klaar is. Maar 80% woont op 1km van een supermarkt. Als je dan niet allebei een auto nodig hebt om 10km+ naar je werk te gaan, zijn er oplossingen (zoals een bakfiets) waarmee je je benzine-consupmtie kan verminderen.

Geld dat voor iedereen? Zeker niet. Geld niet eens voor mij. Maar er zijn nog genoeg mogelijkheden om te besparen voor veel mensen.

Andersom gebeurt hier trouwens hetzelfde "Ja maar ik heb 2 auto's nodig, dus je oplossing kan niet!". Dat betekent niet dat het voor veel mensen een prima alternatief kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:39:
[...]

Een auto is ook iets wat in de toekomst met groene energie gewoon kan (in tegenstelling tot bijv. vliegen, wat op dit moment redelijk kansloos is als je alleen maar groene energie mag gebruiken)
Er zijn nu 1,5 miljard auto's in de wereld en dat aantal blijft stijgen, fossiele brandstoffen blijven gebruiken is geen optie, maar ik weet niet of het mogelijk is om 1,5 miljard accu's van 500 kg om de 10 jaar te vervangen/recycleren. De energietransitie mbt elektriciteit en verwarming wordt zonder mobiliteit al een immense uitdaging. Binnenkort woont het grootste deel van de wereldbevolking in steden, terwijl men net die steden autoluw/autovrij wil maken wegens oa leefbaarheid en mobiliteitsproblemen. Er zal sowieso meer 'transport op maat' moeten komen: een combinatie van fiets/ov/deelauto's. Het huidige systeem is op veel vlakken onhoudbaar (klimaat, energie, veiligheid, leefbaarheid, files, welvaartsziekten en ook financieel)
Waah schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:40:
[...]

Je hebt de huizenprijzen en de stijgende rente gemist? De wachtrijen van 7 tot 10 jaar voor een huurwoning? :+
In België is de situatie niet zo dramatisch, de rente is ook heel lang laag geweest, maar laten we zeggen dat je een deel van het geld dat je uitspaart met mobiliteit aan een duurder huis kan geven (een leven lang autorijden kost meer dan een huis). Het hoeft ook niet meteen het centrum van een grote stad te zijn, wij wonen op 2 km van het centrum van een gemiddelde gemeente met 20000 inwoners, met in de omliggende gemeenten (< 10km) voldoende werkgelegenheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:58:
Er zijn nu 1,5 miljard auto's in de wereld en dat aantal blijft stijgen, fossiele brandstoffen blijven gebruiken is geen optie, maar ik weet niet of het mogelijk is om 1,5 miljard accu's van 500 kg om de 10 jaar te vervangen/recycleren. De energietransitie mbt elektriciteit en verwarming wordt zonder mobiliteit al een immense uitdaging. Binnenkort woont het grootste deel van de wereldbevolking in steden, terwijl men net die steden autoluw/autovrij wil maken wegens oa leefbaarheid en mobiliteitsproblemen. Er zal sowieso meer 'transport op maat' moeten komen: een combinatie van fiets/ov/deelauto's. Het huidige systeem is op veel vlakken onhoudbaar (klimaat, energie, veiligheid, leefbaarheid, files, welvaartsziekten en ook financieel)
Globaal is het van belang dat we groene energie gebruiken. Dus accu's worden een factor. Als er niet genoeg accu's zijn, dan kunnen we ook niet genoeg auto's maken. In verhouding gebruikt een auto maar weinig energie. Dus als we onze woningen elektrisch kunnen verwarmen, dan lukt die auto ook wel (in Nederland, in warmere landen zal dat anders zijn)

Verder zijn auto's een lokaal probleem. In de stad is weinig ruimte voor auto's, op het platteland veel meer. Dus in een gezonde stad komt de auto pas aan de beurt nadat voet, fiets, en ov geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:58:
[...]
[...]
In België is de situatie niet zo dramatisch, de rente is ook heel lang laag geweest, maar laten we zeggen dat je een deel van het geld dat je uitspaart met mobiliteit aan een duurder huis kan geven (een leven lang autorijden kost meer dan een huis). Het hoeft ook niet meteen het centrum van een grote stad te zijn, wij wonen op 2 km van het centrum van een gemiddelde gemeente met 20000 inwoners, met in de omliggende gemeenten (< 10km) voldoende werkgelegenheid.
Nou, hier in Nederland (en zeker de Randstad, waar ik woon) is het nog steeds drama op de huizenmarkt. "Gewoon eventjes verhuizen" is gewoon geen optie. En dan heb ik nog niet eens zo'n heel slecht inkomen, maar in je eentje is het onbereikbaar. Tenzij je in een afgetrapt krot wil zitten van 50m2 met label G ofzo. Of aan de andere kant van het land. Dat is voor mij, in mijn situatie gewoon geen optie. En met mij voor heel veel mensen eenvoudigweg niet.
maar laten we zeggen dat je een deel van het geld dat je uitspaart met mobiliteit aan een duurder huis kan geven (een leven lang autorijden kost meer dan een huis).
Het idee achter deze redenatie snap ik. De praktische uitvoerbaarheid niet. Dit zou betekenen dat ik het geld voor levenslang autorijden à contant zou hebben liggen. En in plaats van autorijden dit per direct zou kunnen inzetten om een huis te kopen.

Een beetje in de categorie:
"Kon ik maar een olifant kopen. Niet dat ik het zou doen, maar ik zou het geld goed kunnen gebruiken".

Maar zo werkt het uiteraard ook niet. Geld voor vervoer moet je nu hebben en nu uitgeven. Niet aan het eind van je leven. Er is geen betaling achteraf.

[ Voor 3% gewijzigd door Vrijdag op 15-11-2022 16:26 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Dat is ook zo'n dooddoener: nee, men kan er niet altijd voor kiezen om te verhuizen. Daarbij kunnen afstanden ook toenemen, zonder dat jij ook maar iets doet.
De discussie begon ook met het voorbeeld van rijden naar een ander land om flessenwater te kopen, terwijl drinkwater bijna gratis uit de kraan komt. Ik wilde vooral de absurditeit van ons mobiliteitsgedrag en sommige keuzes aantonen.
En hier ben ik het wel helemaal mee eens. Dat valt bij mij onder het "niet efficient omgaan met vervoer".

Wat betreft fietsen naar het werk en beweging, etc, als jij 4 uur per dag onderweg bent naar je werk, 8,5 uur op je werk bent, ook nog even wilt ontbijten en dineren, heb je geen vrije tijd meer, tenzij je besluit minder dan 8 uur te gaan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrijdag schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:24:
[...]

Nou, hier in Nederland (en zeker de Randstad, waar ik woon) is het nog steeds drama op de huizenmarkt. "Gewoon eventjes verhuizen" is gewoon geen optie. En dan heb ik nog niet eens zo'n heel slecht inkomen, maar in je eentje is het onbereikbaar. Tenzij je in een afgetrapt krot wil zitten van 50m2 met label G ofzo. Of aan de andere kant van het land. Dat is voor mij, in mijn situatie gewoon geen optie. En met mij voor heel veel mensen eenvoudigweg niet.
Aan de rand van bvb. Alphen ad Rijn is het vast wel goedkoper dan in het centrum van een grotere stad? Het hoeft niet stad of platteland te zijn, er is ook veel tussenin, wel met wat grotere afstanden, maar met een elektrische fiets worden ook langere afstanden fietsbaar. Naar Leiden is het dan 14 km + top fietsinfra in NL.
[...]

Een beetje in de categorie:
"Kon ik maar een olifant kopen. Niet dat ik het zou doen, maar ik zou het geld goed kunnen gebruiken".

Maar zo werkt het uiteraard ook niet. Geld voor vervoer moet je nu hebben en nu uitgeven. Niet aan het eind van je leven. Er is geen betaling achteraf.
Maar als je maandelijks meer kan aflossen (auto = 200 € / maand?) kan je ook meer lenen of over een langere termijn lenen.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:37:
[...]

Dat is ook zo'n dooddoener: nee, men kan er niet altijd voor kiezen om te verhuizen. Daarbij kunnen afstanden ook toenemen, zonder dat jij ook maar iets doet.
De keuze van je woonplaats is nochtans een van de eerste dingen die je doet eens je volwassen bent.
[...]

Wat betreft fietsen naar het werk en beweging, etc, als jij 4 uur per dag onderweg bent naar je werk, 8,5 uur op je werk bent, ook nog even wilt ontbijten en dineren, heb je geen vrije tijd meer, tenzij je besluit minder dan 8 uur te gaan slapen.
2 uur fietsen naar het werk = 50 km aan 25 km/u, is meteen een afstand die erg bovengemiddeld is.

Hier de pendelafstanden en voertuigkeuzes in ons bedrijf, nochtans België, met veel ruimtelijke wanorde en alles relatief ver van elkaar! (ik ben het lange groene balkje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUU1_mJeVpaUeTJETUn9V3ti-uU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9k1WdRRiq1n8STSQ7WJKCdi1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:44:
[...]
Aan de rand van bvb. Alphen ad Rijn is het vast wel goedkoper dan in het centrum van een grotere stad? Het hoeft niet stad of platteland te zijn, er is ook veel tussenin, wel met wat grotere afstanden, maar met een elektrische fiets worden ook langere afstanden fietsbaar. Naar Leiden is het dan 14 km + top fietsinfra in NL.
Ook daar is het vooral "veel betalen voor weinig", kijk maar:
https://www.funda.nl/koop...-250000/sorteer-prijs-op/

Daarbij is het voor mij geen reële optie. Want ik ben co-ouder van mijn negenjarige zoon en die gaat in Rijswijk naar school. Woon zelf in Den Haag Laak, en zit nu ook al in een tochtig hok met enkel glas en rottende kozijnen Op de bovenste etage met een dak van dubbel kippengaas. Ik kan niet én zo ver wonen én hem op tijd naar school brengen én weer op tijd op mijn werk zijn. Hoewel ik meestal vanuit huis werk, zelfs dan nog niet. Dat bedoel ik ook met in mijn situatie. En ik heb niet eens een auto, al een jaar of zes niet meer :P
Maar als je maandelijks meer kan aflossen (auto = 200 € / maand?) kan je ook meer lenen of over een langere termijn lenen.
Natuurlijk, maar als ik een aanvraag voor een hypotheek ga doen, kan ik het niet hebben van een auto niet opgeven om een hogere hypotheek te krijgen.
De bank ziet me aankomen "echt, ik beloof mijn leven lang geen auto te kopen! Kan ik nu niet een tonnetje of twee meer krijgen?" :P

[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 15-11-2022 17:24 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Nathilion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:52:

Dat je opmerkt dat je 'dubbeltjes' bespaart betekent dat energie nog steeds te goedkoop is. Als het maar dubbeltjes is, dan hebben we toch geen energie- en inflatiecrisis? Wat maakt het nou uit als brandstof maar dubbeltjes werk is?
Crisis, het is altijd crisis in Nederland. In ‘08 een kredietcrisis, in ‘20 een coronacrisis en nu een energie- en inflatiecrisis. Het woord crisis heeft geen waarde meer voor mij. Komt eigenlijk doordat elke crisis die er is geweest weinig impact heeft gehad op mijn leven op alle gebieden.

En ja, ik ben zeker van mening dat energie nog steeds goedkoop is en zeker prima betaalbaar, maar volgens sommige Tweakers zit ik in een onrealistische bubbel, want er zijn blijkbaar gezinnen die de energierekeningen niet meer kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:37:
[...]

Eigenlijk niet:

https://decorrespondent.n...er/1288156815825-0831299c

Ik rij best veel met de auto voor mijn werk omdat ik elke dag naar klanten ga dus geen vaste werkplek. Daarvoor rij ik met de eigen wagen en ontvang ik een netto onkostenvergoeding van 42 eurocent per gereden kilometer voor het werk, gemiddeld zo’n 2500km/maand. Ik hou dus alles goed bij voor wat betreft de auto: kilometers, kosten,... zonder aankoop auto rijd ik nu aan 18 eurocent/km.
Privé rijd ik eigenlijk best weinig <5000km/jaar. We wonen op een plaats met alles op wandel- en fietsafstand.

Ik heb zelf wel het doel om het ooit zonder eigen auto te kunnen stellen. Dingetje is wel dat het voor mij heel moeilijk zou zijn om elke dag op een zelfde plek te werken. 20 jaar op de baan werken leer je niet zo gemakkelijk af.

In de eigen tijd is het vooral de fiets. We zijn een gezin van 3 en we hebben 6 fietsen. 2x cargofiets, 3x Brompton plooifiets (tweedehands) en dan nog de schoolfiets van de zoon.
Die worden gebruikt voor boodschappen, vakantie,...

[ Voor 9% gewijzigd door Wozmro op 15-11-2022 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, de auto van Ivan :) (gemiddeld 35 km/u + de tijd die je er voor werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:09
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:41:
[...]

Ah, de auto van Ivan :) (gemiddeld 35 km/u + de tijd die je er voor werkt)
Ik werk 9/10 KM van huis. Afhankelijk van mijn werktijden (24/7) en plannen (en het weer) pak ik de auto/motor of fiets.

Tijdens de spits ben ik met de fiets het snelst (en voorspelbaar in aankomsttijd). Buiten de spits ben ik iets langzamer met de fiets. Al met al maakt het wat reistijd niet veel uit.

Naarmate je verder weg moet zal dat ongetwijfeld anders liggen.

Ps; wij hebben met zijn 2 samen 1 auto. Ik pak in principe alleen de auto wanneer 1: mijn vrouw hem niet nodig heeft 2: het slecht weer is en/of ik na het werk direct boodschappen moet doen o.i.d.

Ik heb ook een collega die 3 min. Fietsen van het werk woont… die heeft een auto van de zaak. En ja… die komt dagelijks met de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 15-11-2022 18:57 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
GioStyle schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:22:
[...]

Crisis, het is altijd crisis in Nederland. In ‘08 een kredietcrisis, in ‘20 een coronacrisis en nu een energie- en inflatiecrisis. Het woord crisis heeft geen waarde meer voor mij. Komt eigenlijk doordat elke crisis die er is geweest weinig impact heeft gehad op mijn leven op alle gebieden.

En ja, ik ben zeker van mening dat energie nog steeds goedkoop is en zeker prima betaalbaar, maar volgens sommige Tweakers zit ik in een onrealistische bubbel, want er zijn blijkbaar gezinnen die de energierekeningen niet meer kunnen betalen.
Energie is historisch gezien inderdaad nog steeds heel goedkoop. Maar het probleem is dat onze complete maatschappij is gebouwd op de beschikbaarheid van nog goedkopere energie. Dat model heeft een jaar of 50...60 goed gewerkt en begint nu barstjes te vertonen. Hetzelfde geldt voor voedsel. Ook nog nooit zoveel voor zo weinig geld beschikbaar geweest. En dat kantelt nu ook. We zullen de maatschappij anders moeten gaan inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:44:
[...]

2 uur fietsen naar het werk = 50 km aan 25 km/u, is meteen een afstand die erg bovengemiddeld is.
Yep, en daarom is het gewoon zo dat er niet 1 oplossing is voor iedereen. Er is een gemiddelde oplossing, die voor de gemiddelden werkt. Maar besef dan ook dat die oplossing niet voor iedereen is.

Daarbij, met 25km/u kun je geen 50km afleggen. Ja, als die 50km 1 lange weg is, zonder stoppen. De afstand is 35km, waarvan 10km door de stad. Daar kun je geen 25km/u fietsen, ik denk dat je al blij mag zijn als je daar gemiddeld 15km/u haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:31:
[...]

Yep, en daarom is het gewoon zo dat er niet 1 oplossing is voor iedereen. Er is een gemiddelde oplossing, die voor de gemiddelden werkt. Maar besef dan ook dat die oplossing niet voor iedereen is.

Daarbij, met 25km/u kun je geen 50km afleggen. Ja, als die 50km 1 lange weg is, zonder stoppen. De afstand is 35km, waarvan 10km door de stad. Daar kun je geen 25km/u fietsen, ik denk dat je al blij mag zijn als je daar gemiddeld 15km/u haalt...
Als je mijn grafiek bekijkt zie je wel een enorm potentieel. Intussen zijn er wel enkele dagelijkse fietsers bijgekomen, maar is het personeelsbestand ook gegroeid naar ongeveer 70. Om ontopic te blijven: zo lang ik op de parking 10x meer auto's dan fietsen zie staan (60% woont dichter dan 10 km), zelfs in de zomer, dan denk ik dat brandstof helemaal niet zo duur is. Als ik kijk naar de groeiende omvang en gewicht van auto's en de 'zware voet' van velen, denk ik hetzelfde. Toen ik die grafiek maakte woonde de 'verste' op 47 km afstand. De 3e woonde op 33 km, dat is al een mooie s-pedelec afstand :) Die kan je nu ook relatief goedkoop leasen via het bedrijf + 3000 euro fietsvergoeding per jaar voor die afstand! Dan hebben we het nog niet over de persoonlijke en maatschappelijke winst ivm gezondheid en files.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:11:
[...]

Als je mijn grafiek bekijkt zie je wel een enorm potentieel.
Alles binnen 5km zou niet met de auto hoeven, ben ik 100% met je eens, alles tussen de 5 en 20km hangt van de omstandigheden af, en alles boven de 20km vind ik niet vreemd dat ze met de auto gaan.
Toen ik die grafiek maakte woonde de 'verste' op 47 km afstand en de 3e op 33 km, dat is al een mooie s-pedelec afstand :)
Die speed pedelec afstand hangt af waar die afstand gereden wordt. 10km buiten de stad is "korter" dan 10km in de stad. Als ik mijn afstand pak, 35km, is die eerste 25km zo af te leggen. 1 kruising met stoplicht en 1 kruising zonder stoplicht, als je pech hebt komt er net een treintje auto's aan, maar over het algemeen kun je daar goed oversteken.

Die 10km in de stad, begint met een stoplicht (grote kruising waar je best lang moet wachten en dan volgen er nog eens 5 (allemaal grote kruisingen). Daarbij fiets je dan dwars door de stad, waar meer fietsers zijn en je dus zeker niet kunt doorfietsen. En dan mag je hopen dat de weg niet geblokkeerd is, waardoor je even nog een kilometer of meer mag omfietsen (als ik collega's moet geloven, ligt half Groningen open :p)
Nu moet ik wel zeggen dat ik google maps gebruikt heb voor deze berekening, ik weet niet of je overal met dat ding mag komen op die route (aangezien je niet op fietspaden mag).

En het grootste probleem van de speed pedelec is hetzelfde als de brommer (waar ik wel degelijk aan gedacht heb, toen we hier kwamen wonen, speed pedelecs bestonden toen nog niet): je moet een helm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het punt is nu net dat ieder uur dat je fietst je er een uur langer gezond leven bij krijgt.

Dus is eigenlijk ligt de fietssnelheid oneindig hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:32:

[...]

Die speed pedelec afstand hangt af waar die afstand gereden wordt. 10km buiten de stad is "korter" dan 10km in de stad. Als ik mijn afstand pak, 35km, is die eerste 25km zo af te leggen. 1 kruising met stoplicht en 1 kruising zonder stoplicht, als je pech hebt komt er net een treintje auto's aan, maar over het algemeen kun je daar goed oversteken.

Die 10km in de stad, begint met een stoplicht (grote kruising waar je best lang moet wachten en dan volgen er nog eens 5 (allemaal grote kruisingen). Daarbij fiets je dan dwars door de stad, waar meer fietsers zijn en je dus zeker niet kunt doorfietsen. En dan mag je hopen dat de weg niet geblokkeerd is, waardoor je even nog een kilometer of meer mag omfietsen (als ik collega's moet geloven, ligt half Groningen open :p)
Nu moet ik wel zeggen dat ik google maps gebruikt heb voor deze berekening, ik weet niet of je overal met dat ding mag komen op die route (aangezien je niet op fietspaden mag).
Klopt helemaal wat je zegt, maar met een auto door een stad is meestal trager dan met de fiets. Er zijn steeds meer steden met circulatieplannen, waardoor je met de auto vaak eenrichtingsstraten hebt maar met de fiets in beide richtingen kan fietsen. Steeds meer stadscentra worden ook zone 30 (in Aalst alles binnen de stadsring) en als het gaat over woon-werk heb je tijdens de spits met de auto ook meer last van files. Als de bestemming in de stad ligt moet je met de auto ook nog een parkeerplaats zoeken, ticket kopen en nog een eind te voet gaan, terwijl je met de fiets meestal voor de deur kan parkeren. Ivm omleidingen gebeurt het vaak dat je met de fiets wel nog door kan en met de auto niet. Met een s-pedelec moet je ook 30 fietsen in zone 30, maar je kan wel langs de auto's die aanschuiven en meestal is er aan het kruispunt ook een voorsorteervak voor fietsen, zodat je ook als eerste kan vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:56:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, maar met een auto door een stad is meestal trager dan met de fiets. Er zijn steeds meer steden met circulatieplannen, waardoor je met de auto vaak eenrichtingsstraten hebt maar met de fiets in beide richtingen kan fietsen. Steeds meer stadscentra worden ook zone 30 (in Aalst alles binnen de stadsring) en als het gaat over woon-werk heb je tijdens de spits met de auto ook meer last van files. Als de bestemming in de stad ligt moet je met de auto ook nog een parkeerplaats zoeken, ticket kopen en nog een eind te voet gaan, terwijl je met de fiets meestal voor de deur kan parkeren. Ivm omleidingen gebeurt het vaak dat je met de fiets wel nog door kan en met de auto niet. Met een s-pedelec moet je ook 30 fietsen in zone 30, maar je kan wel langs de auto's die aanschuiven en meestal is er aan het kruispunt ook een voorsorteervak voor fietsen, zodat je ook als eerste kan vertrekken.
Dat kan ook allemaal met een motor, dan heb je nog een voordeel dat je een grotere actieradius hebt en auto/snelwegen kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouke-p schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:08:
[...]

Dat kan ook allemaal met een motor, dan heb je nog een voordeel dat je een grotere actieradius hebt en auto/snelwegen kunt gebruiken.
Ok, maar hier is de insteek het financiële, een motor is duurder in aanschaf en onderhoud (verzekering, brandstof,...) en je krijgt er geen 25 cent/km woon-werkvergoeding voor. Op maatschappelijk vlak is er geen gezondheidswinst en de extra kost van ongevallen (5-10x dodelijker dan de fiets, afh. van of je per km of per tijdseenheid rekent). En lawaai is ook een maatschappelijke kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:11:
De 3e woonde op 33 km, dat is al een mooie s-pedelec afstand :)
Dat is een afstand waar je die overweging langzamerhand kan maken, maar is nog steeds een buitencategorie. In de praktijk kost je dat 50 minuten zuivere rijtijd, in het gunstigste geval qua route en een snelle SP. Blijft de vraag hoe lang je voor die afstand in je lekkere, warme auto moet zitten... En dat zeg ik als SP rijder. In de praktijk denk ik dat het voor de meesten boven de 25km al een negatieve afweging wordt. Mijn inschatting is dat de SP het 10-25 km bereik goed voorziet. Daaronder is een normale (electrische) fiets een goed alternatief.

[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 16-11-2022 11:31 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:20:
[...]

Dat is een afstand waar je die overweging langzamerhand kan maken, maar is nog steeds een buitencategorie. In de praktijk kost je dat 50 minuten zuivere rijtijd, in het gunstigste geval qua route en een snelle SP. Blijft de vraag hoe lang je voor die afstand in je lekkere, warme auto moet zitten... En dat zeg ik als SP rijder. In de praktijk denk ik dat het voor de meesten boven de 25km al een negatieve afweging wordt. Mijn inschatting is dat de SP het 10-25 km bereik goed voorziet. Daaronder is een normale (electrische) fiets een goed alternatief.
Een collega doet die afstand met een SP en het is 50 minuten vs 30 minuten met de auto (buiten de spits). Als hij dat een heel jaar zou doen, dan krijgt hij 3000 euro netto fietsvergoeding + de brandstofbesparing. Het netto leasebedrag van die fiets is na 1 jaar dus al terugverdiend. De jaren daarna is het pure winst, na 11 jaar is dat 30000 euro winst. Voor mij is het afgerond 10 km, tijdens de 17 jaar dat ik hier werk heb ik dus 17000 euro fietsvergoeding gekregen, daarmee betaal ik mijn zonnepanelen en warmtepomp, waarmee ik dus wéér bespaar :P Terwijl anderen zich arm rijden: Verwijderd in "Lage inkomens en De Energierekening" (achteraf heb ik nog gevonden dat ze 4 km van haar werk woont)

edit: ik had 30 en 50 minuten omgewisseld

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Verwijderd 50 minuten is de fiets neem ik aan? Komt vaak ook nog extra tijd bij in de stalling, is mijn ervaring; analoog aan het omkleden op de motor. Dat zal per geval enigszins verschillen. Maar in BE is er inderdaad nog sprake van een gunstige regeling. In NL mag je blij zijn met 1x per 3 jaar een bruto/netto uitkering van 750 euro (wat je dus netto iets van 400 euro oplevert).

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 16-11-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:48:
@Verwijderd 50 minuten is de fiets neem ik aan? Komt vaak ook nog extra tijd bij in de stalling, is mijn ervaring. Maar in BE is er inderdaad nog sprake van een gunstige regeling. In NL mag je blij zijn met 1x per 3 jaar een bruto/netto uitkering van 750 euro (wat je dus netto iets van 400 euro oplevert).
Idd, ik heb de post aangepast, ik had het omgewisseld.

De fietsenstalling is bij ons dichter bij de ingang dan de autoparking.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:17:
[...]

Ok, maar hier is de insteek het financiële, een motor is duurder in aanschaf en onderhoud (verzekering, brandstof,...) en je krijgt er geen 25 cent/km woon-werkvergoeding voor. Op maatschappelijk vlak is er geen gezondheidswinst en de extra kost van ongevallen (5-10x dodelijker dan de fiets, afh. van of je per km of per tijdseenheid rekent). En lawaai is ook een maatschappelijke kost ;)
Voor fietsen krijg je ook geen 25cent per km, ten minste niet bij mijn huidige of vorige werkgevers.

Extra kosten door ongevallen van motoren tov fietsers in Nederland mag je onderbouwen. Ik heb geen cijfers, maar persoonlijk denk ik eerder dat er meer fietsongevallen zijn dan met motoren. Zeker ook omdat bij fietsers de simpele glijpartijen niet gemeld worden bij de verzekering.

Herrie is een non argument, moderne motoren maken vanuit de fabriek amper nog geluid. Ik zal nog maar niet over electrische motoren beginnen.

Laten we het verder ook maar hebben over het vaak asociale gedrag van de speed pedelec fietsers. Het zijn net wielrenners....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Bouke-p een motor zal vanuit de aard van het beestje per definitie al meer geluid maken dan een auto. Daarbij is het geluid een belangrijk deel van de motor experience, en daar wordt door de fabrikanten gebruik van genaakt. dat is nog voor dat mensen naar aftermarket uitlaten gaan kijken. Af fabriek voldoet het aan de wettelijke normen, maar dat is verre van ‘nauwelijks geluid’. Enige waarin je gunstig uit komt is dat de woon/werk motor doorgaan iets rationeler wordt aangeschaft dan de puur recreatieve motor; en dat zijn vaak de types motoren die minder op die emotionele factor gekozen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouke-p schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:50:
[...]

Voor fietsen krijg je ook geen 25cent per km, ten minste niet bij mijn huidige of vorige werkgevers.
In België wel: https://www.securex.be/nl...vergoeding-stijgt-in-2022
Extra kosten door ongevallen van motoren tov fietsers in Nederland mag je onderbouwen. Ik heb geen cijfers, maar persoonlijk denk ik eerder dat er meer fietsongevallen zijn dan met motoren. Zeker ook omdat bij fietsers de simpele glijpartijen niet gemeld worden bij de verzekering.
Als het 10x dodelijker is, dan zullen de niet-dodelijke valpartijen met de motor ook wel zwaardere gevolgen hebben. Dan is het nog de vraag of je met de fiets vaker valt of niet. Als het niet in de statistieken komt, dan zullen de gevolgen van die valpartij ook beperkt zijn.
Herrie is een non argument, moderne motoren maken vanuit de fabriek amper nog geluid. Ik zal nog maar niet over electrische motoren beginnen.
In vergelijking met een fiets is herrie van een motor zeker een argument, in het beste geval is het aantal dB hetzelfde als van een auto. Doorgaans is er minder rolgeluid, maar meer motorgeluid dan bij een auto. Maar nu wijken we wel ver af :)
Laten we het verder ook maar hebben over het vaak asociale gedrag van de speed pedelec fietsers. Het zijn net wielrenners....
Gedrag ligt niet aan het voertuig, maar aan de persoon, en het is altijd zo dat een grotere massa en grotere snelheid altijd zwaardere gevolgen hebben voor andere weggebruikers. Probeer met een fiets maar eens iemand dood te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland en dan 'Wat is het risico per vervoerswijze om te overlijden in het verkeer?'

Dan zou ik toch de auto pakken i.p.v. de motor. Ik fiets graag, dus het extra risico op de fiets neem ik wel voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

phicoh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:07:
[...]
https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland en dan 'Wat is het risico per vervoerswijze om te overlijden in het verkeer?'

Dan zou ik toch de auto pakken i.p.v. de motor. Ik fiets graag, dus het extra risico op de fiets neem ik wel voor lief.
Dat gaat om verkeersdoden, niet zo zeer om ongevallen met letsel en-of blikschade. Een groot verschil.

Gezien de diverse informatie de laatste tijd omtrent een aanzienlijke toename van ongevallen (met letsel) onder ouderen en kinderen door gebruik van e-bikes en de drang om hier verandering in te brengen heb ik het vermoeden dat motorrijders minder risico hebben op ongevallen (geen letsel of letsel al dan niet met dodelijk afloop) dan fietsers.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
ijdod schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:01:
@Bouke-p een motor zal vanuit de aard van het beestje per definitie al meer geluid maken dan een auto. Daarbij is het geluid een belangrijk deel van de motor experience, en daar wordt door de fabrikanten gebruik van genaakt. dat is nog voor dat mensen naar aftermarket uitlaten gaan kijken. Af fabriek voldoet het aan de wettelijke normen, maar dat is verre van ‘nauwelijks geluid’. Enige waarin je gunstig uit komt is dat de woon/werk motor doorgaan iets rationeler wordt aangeschaft dan de puur recreatieve motor; en dat zijn vaak de types motoren die minder op die emotionele factor gekozen worden.
Los van de motoren waar een aftermarket demper op gezet is, maken motoren echt amper geluid.
Ook onder recreatieve motorrijders zie je dat er steeds meer voor een stille motor kiezen.

*knip*, op de man.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 16-11-2022 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
nwagenaar schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:18:
[...]

Dat gaat om verkeersdoden, niet zo zeer om ongevallen met letsel en-of blikschade. Een groot verschil.

Gezien de diverse informatie de laatste tijd omtrent een aanzienlijke toename van ongevallen (met letsel) onder ouderen en kinderen door gebruik van e-bikes en de drang om hier verandering in te brengen heb ik het vermoeden dat motorrijders minder risico hebben op ongevallen (geen letsel of letsel al dan niet met dodelijk afloop) dan fietsers.
Letsel zegt me weinig. Blikschade nog minder. Ja, af en toe val je van je fiets en heb je een beetje schade. Is dat relevant. Voor de laatste schade die ik had aan mijn auto had kan je een aantal fietsen kopen.

Hetzelfde geldt voor letsel. Je moet dat dan weer om zetten in vermindering van kwaliteit van leven (per afgelegde afstand) om het vergelijkbaar te maken.

Gezien het enorme verschil in verkeersdoden, ga je mij niet wijsmaken dat motorrijders dan weer minder letsel zullen hebben. Maar het kan wel, als motorrijders voornamelijk dood gaan, en fietsers hebben een zere knie, dan zou het kunnen. Het is maar net wat je telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Dat ligt dan aan je werkgever, want het mag gewoon.
Hier is het altijd al zo geweest dat je met fietsen ook vergoeding kreeg. En laatst verbetert zodat >5km ook vergoed word.

Wel nog een maximum, wat je mag oprekken via de bruto-voor-netto regeling die we hier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Waah schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:16:
[...]

Dat ligt dan aan je werkgever, want het mag gewoon.
Hier is het altijd al zo geweest dat je met fietsen ook vergoeding kreeg. En laatst verbetert zodat >5km ook vergoed word.

Wel nog een maximum, wat je mag oprekken via de bruto-voor-netto regeling die we hier hebben.
Ik zeg toch niet dat je geen vergoeding krijgt als je fietst? Ik zei alleen dat je geen 25cent per km krijgt.
Dat is overal waar ik gewerkt heb, muv Defensie met 11cent, 19cent per km ongeacht of je de fiets, auto of boot pakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:27
Als ik zo naar mijn jaarafrekening kijk van energie heeft de overheid wellicht wel echt heel veel te veel steun gegeven. Nog nooit zo weinig aan energie uitgegeven en ik heb niet eens een vastcontract. Deze steun was voor een deel van Nederland echt zonde van het geld en hadden ze beter kunnen gebruiken voor verduurzaming van de economie.

Jammer. Gemiste kans.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat is de realiteit van nu, het is onmogelijk om iets anders te doen dan alles of niets. Als je wil gaan uitzoeken wie wel en niet baat heeft bij steun ben je jaren bezig en wordt je in de pers afgefakkeld voor prutswerk omdat er altijd wel ergens iemand buiten de boot valt.

Dan maar tig miljard extra en wat meer inflatie voor ons allemaal.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• giantgiantus
IJzerlijm schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:45:
Dat is de realiteit van nu, het is onmogelijk om iets anders te doen dan alles of niets. Als je wil gaan uitzoeken wie wel en niet baat heeft bij steun ben je jaren bezig en wordt je in de pers afgefakkeld voor prutswerk omdat er altijd wel ergens iemand buiten de boot valt.

Dan maar tig miljard extra en wat meer inflatie voor ons allemaal.
Ergens snap ik wat je zegt. Maar als ik naar mijn verbruik kijk en hoeveel ik betaal hebben denk ik heel veel mensen een gemakkelijk jaar qua kosten.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:48:
[...]

Ergens snap ik wat je zegt. Maar als ik naar mijn verbruik kijk en hoeveel ik betaal hebben denk ik heel veel mensen een gemakkelijk jaar qua kosten.
Denk je niet eerder dat wij hier de uitzondering zijn?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• giantgiantus
Glashelder schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:54:
[...]

Denk je niet eerder dat wij hier de uitzondering zijn?
Niet echt eigenlijk. Heb gewoon naar verbruik gekeken icm een gemiddelde kWh prijs. Zelfde voor gas. Dan denk ik dat veel mensen een meevaller hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:29:
Als ik zo naar mijn jaarafrekening kijk van energie heeft de overheid wellicht wel echt heel veel te veel steun gegeven. Nog nooit zo weinig aan energie uitgegeven en ik heb niet eens een vastcontract. Deze steun was voor een deel van Nederland echt zonde van het geld en hadden ze beter kunnen gebruiken voor verduurzaming van de economie.

Jammer. Gemiste kans.
In België loopt de steun tot eind maart. Ik krijg geld om energie te verbruiken.

De steun voor gas bedraagt 135 euro per maand en voor elektriciteit 61 euro. Mijn nieuw voorschot voor elektriciteit bedraagt 65 euro, dus moet ik slechts 4 euro betalen. Voor gas zou mijn nieuw voorschot 82 euro bedragen, dan zou ik 53 euro krijgen (x 5 maanden).

Net nu ik offertes voor zonnepanelen, airco en WP-boiler goedgekeurd heb... Dat wringt toch wel, ook omdat je met die investeringen bijna hoopt op hoge energieprijzen, zodat je ze sneller terugverdient (grapje :P )

Maar ik weet het, luxeproblemen, ik ga niet klagen... Op termijn verdien je het sowieso terug en mijn huis krijgt nu ook EPC-score A, waardoor het meer waard wordt. Het is ook fijn om bij te dragen aan de hele energie-transitie en mijn dochter zal me niet kunnen verwijten dat ik te weinig voor milieu of klimaat gedaan heb :)

Ik weet wel dat deze investeringen niet voor iedereen haalbaar zijn, maar vaak is het ook een kwestie van prioriteiten. Wij gaan niet jaarlijks 1 of meerdere keren op reis, maar gaan vaak gewoon met de fiets kamperen. In de winkel kopen we 'huismerken', geen A-merken die 2-3x zo duur zijn. We gebruiken toestellen en kledij meestal tot ze versleten zijn. Thuis is het nu 18 tot 18,5 graden, we hebben dit seizoen nog geen verwarming nodig gehad, een goede trui doet wonderen. En daarnet weer door een halve storm naar het werk gefietst, zoals ik al 17 jaar doe. Bewegen en buiten komen zorgt er ook voor dat je het binnen minder koud krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:18
Ojee, we zijn weer bij punt aangekomen dat iedereen een lage energierekening inmiddels heeft moeten kunnen realiseren. Al die vakanties en dure kleding had ook naar isolatie gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In Utrecht gaan ze 285k "verbranden" om 190 houtkachels de stad uit te krijgen. Ik vraag me af of dat nou echt een heel effectieve maatregel gaat zijn. Ze rekenen op tonnen reductie aan fijnstof, maar volgens mij gaan er vooral gesubsidieerd kachels verwijderd worden die in de praktijk toch al niet of nauwelijks gestookt werden (omdat de eigenaar eigenlijk niets met hout stoken heeft, maar het huis kocht met kachel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:28:
Ojee, we zijn weer bij punt aangekomen dat iedereen een lage energierekening inmiddels heeft moeten kunnen realiseren. Al die vakanties en dure kleding had ook naar isolatie gekund.
Dat is dus een opvatting uit het ivoren torentje inderdaad. De praktijk is dat huishoudens met een niet al te enorm inkomen door de hard gestegen prijzen eigenlijk nauwelijks kans gaan hebben om hier nu heel daadkrachtig in op te treden. Die vakanties en dure kleding zijn vooral het referentiekader uit het "ivoren torentje". Menselijk, betrap ik mezelf ook weleens op. Mooi moment om je te realiseren hoe goed je het eigenlijk hebt en dat anderen het een stuk lastiger hebben.

• giantgiantus
Nee. Ik zei eigenlijk dat ik met normaal gebruik en een variabel contract dit jaar echt heel heel weinig betaal. Dat kan niet bedoeling zijn van de steun.

• Piet_Piraat7
giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:44:
[...]

Nee. Ik zei eigenlijk dat ik met normaal gebruik en een variabel contract dit jaar echt heel heel weinig betaal. Dat kan niet bedoeling zijn van de steun.
De bedoeling van de steun is om mensen die financieel in de problemen raken door de hoge energierekening te steunen. Dat er daar ook mensen tussen zitten die het niet direct nodig hebben zij zo. Je voert een regel snel in omdat geld acuut nodig is bij de probleemgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:44:
[...]

Ligt eraan. Als jij echt heel erg weinig verbruikt, dan heb je daar waarschijnlijk zelf ook flink in geïnvesteerd. Van mij mag je het als een stukje ROI zien hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:46:
[...]

De bedoeling van de steun is om mensen die financieel in de problemen raken door de hoge energierekening te steunen. Dat er daar ook mensen tussen zitten die het niet direct nodig hebben zij zo. Je voert een regel snel in omdat geld acuut nodig is bij de probleemgevallen.
Nogmaals. Ik heb een variabel contract en normaal gebruik. En ik betaal dit jaar minder als ooit daarvoor. Dat is toch gewoon gek? Dat heeft niets met mijn prive situatie te maken. Maar in algemeen. Als mensen met variabel contract en normaal gebruik er op VOORUIT gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt het cynisch, maar tot op zekere hoogte is het wel zo. Is het dan niet zo dat we de voorbije 70 jaar ons leven ingericht hebben op goedkope energie en ruim beschikbare grondstoffen? Met steeds zwaardere auto's en meerdere auto's per gezin, verschillenden vliegreizen per jaar, dagelijks een stuk vlees, met een t-shirt aan de thermostaat op 22 graden zetten, spullen die uit de mode zijn weggooien of een werkende HD TV vervangen door een grotere 4k die weer meer verbruikt? (op dat laatste punt pleit ik zelf ook schuldig ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:47:
[...]

Nogmaals. Ik heb een variabel contract en normaal gebruik. En ik betaal dit jaar minder als ooit daarvoor. Dat is toch gewoon gek? Dat heeft niets met mijn prive situatie te maken. Maar in algemeen. Als mensen met variabel contract en normaal gebruik er op VOORUIT gaan?
Hier kan ik toch niets mee? Ik weet niet wat jij betaalt, ik weet niet wat jij normaal verbruik vind. Zoek op internet wat gemiddeld verbruik is per huishoudens en leg dat naast de verschillende variabele tarieven en je hoeft geen einstein te zijn om te zien dat veel mensen in de shit komen.

Daarbij was 2022 een bijzonder warm jaar, dus logisch dat mensen minder verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:49:
[...]

Hier kan ik toch niets mee? Ik weet niet wat jij betaalt, ik weet niet wat jij normaal verbruik vind. Zoek op internet wat gemiddeld verbruik is per huishoudens en leg dat naast de verschillende variabele tarieven en je hoeft geen einstein te zijn om te zien dat veel mensen in de shit komen.

Daarbij was 2022 een bijzonder warm jaar, dus logisch dat mensen minder verbruiken.
Dit is het enige goede antwoord. Het " verschil" zit het hem er ook in qua contract. Ik zelf zit op flexibel contract, ik betaal meer dan een maat van me die net op tijd heeft vast kunnen zetten voor 3 jaar.

Bij mij staat de verwarming op 18,5. Bij hem op 21, want hij heeft toch nog een contract.

Als IEDEREEN de kachel al op 19 zou zetten dan maak je al een enorme stap. Niet iedereen heeft het geld ook om van het gas af te gaan / warmtepomp.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:37
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:48:
[...]
Je bedoelt het cynisch, maar tot op zekere hoogte is het wel zo. Is het dan niet zo dat we de voorbije 70 jaar ons leven ingericht hebben op goedkope energie en ruim beschikbare grondstoffen? Met steeds zwaardere auto's en meerdere auto's per gezin, verschillenden vliegreizen per jaar, dagelijks een stuk vlees, met een t-shirt aan de thermostaat op 22 graden zetten, spullen die uit de mode zijn weggooien of een werkende HD TV vervangen door een grotere 4k die weer meer verbruikt? (op dat laatste punt pleit ik zelf ook schuldig ;) )
Het probleem met uitspraken als deze is dat door het woord "we/wij" te gebruiken met de voorbeelden die je noemt dat je iedereen over een kam scheert. Hadden grote groepen mensen meer kunnen doen aan isolatie/besparing ten kosten van luxe? Ja zeker. Maar dit soort uitspraken steekt enorm bij de mensen die al deze luxe helemaal niet hebben gehad. Al tientallen jaren gaan deze mensen niet op vakantie, werken vaak hard maar zien er weinig voor terug of kunnen niet werken. Zijn afhankelijk van verhuurders die niets willen moderniseren aan woningen.

De problemen met het betalen ligt voor een groot deel ook bij deze groep. Een groep die het al moeilijk had en er totaal niks aan kan doen. En laten we eerlijk zijn, deze groep is groter dan veel mensen denken.

Ergens vind ik het frappant hoe slecht sommige mensen die het jaren goed hadden met wat tegenslag omgaan. Bij corona zaten groepen mensen al te roepen dat ze het zo zwaar hadden na een paar dagen isolatie. Nu lees ik over mensen die door de hoge energie kosten en inflatie maar net rond komen. Ik vind het ergens dus wel positief dat mensen voor een korte periode eens merken hoe het is aan de andere kant. Hoe het is voor de groepen die altijd moeilijk rond komen, de groepen die al jaren door ziektes in sociale isolatie leven. Misschien kunnen ze dan zien dat deze mensen een stuk sterker zijn dan hoe over ze word gedacht, zij houden het tenslotte al heel lang vol.

Sorry voor de lange tekst. Maar misschien kunnen we eens beginnen met de uitspraken in de trend van "eigen schuld dikke bult" te laten.
Pagina: 1 ... 25 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic