alexbl69 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:24:
[...]
Vind je dit nu zelf ook niet een beetje kortzichtig?
Heb heel gemeen even in je profiel gekeken. Jij hebt het geluk dat je zelfstandig softwareontwikkelaar hebt kunnen worden. Een goed stel hersens en de achtergrond om jezelf te ontplooien en een Hogeschool studie af te ronden. Niets ten nadele daarvan, ook zo'n beetje hetzelfde pad als dat ik heb gevolgd, zij het 30 jaar geleden

.
Maar er zijn ook mensen voor wie dit niet is weggelegd. Die in een supermarkt gaan werken, als beroepschauffeur, of zeg... taxichauffeur.
Toen hij voor dit beroep koos, vele jaren geleden, was er niet veel mis mee. En met Schiphol in de buurt ben je verzekerd van een stabiel inkomen en zekerheid voor je gezin. Dan kun je hem toch niet afserveren met 'hij heeft op het verkeerde paard gewed'?
Natuurlijk veranderen er nu zaken. Zekerheden verdwijnen, evenals banen die er decennialang, zo niet eeuwenlang waren. En nieuwe banen ontstaan.
Maar zijn al die mensen die aan het begin van hun arbeidzame leven gekozen hebben voor deze banen dan dom? Moeten we al deze taxichauffeurs, piloten, boeren en weet ik wat al niet meer maar gewoon laten vallen omdat ze 'op het verkeerde paard hebben gewed'?
Zo omgaan met deze mensen zal natuurlijk niet helpen om de transitie te versnellen. Want als je mensen aan hun lot overlaat zullen ze tot het uiterste gaan om de bestaande situatie zo lang mogelijk te laten voortduren, ze zijn er immers van afhankelijk.
Je zult dus voor de mensen die al die banen vervullen die langzaam overbodig worden of nu (achteraf) als te vervuilend bestempeld worden wel een vangnet moeten bieden.
Misschien gaat het dan allemaal net iets makkelijker.
Ik begrijp je reactie niet. Dat ik gezegend ben, besef ik maar al te goed. Ik noem niemand dom en zeg ook niet dat alle taxichauffeur per direct hun auto en hun huis uit moeten. Dat vangnet waar je het over hebt, hébben we al: ontslagvergoeding en werkeloosheidswet. Daarna is er STAP.
Het is niet alsof Schiphol morgen op slot gaat. Mijn enige punt: laten we niet een miljardenbusiness draaiende houden alleen omdat het zorgt dat een paar mensen een paar miljard overhouden (en toevallig nog wat tienduizenden mensen een hooguit modaal salaris), en verder de hele wereld naar de getver helpt.
Al het ondersteunende personeel zal langzaam aan wat anders moeten én kunnen vinden, dát alleen is geen reden om het open te houden. En die taxichauffeur heeft, met van zijn stem op de vertegenwoordiging in de Tweede Kamer, net zo veel te zeggen als ik over het openhouden van Schiphol en diens uitbreidingsplannen.
Voor wat ik vind, hoef je ook niet mijn hele profiel te doorzoeken (dat mag hoor, bijna 32.000 juweeltjes van reacties al zeg ik het zelf), dat
staat ook al in dit topic, grofweg:
1. We zijn absurd bezig met voedsel. Iedereen moet minder vlees eten, en al ons en hun eten moeten fors minder vervoerd worden. Kun je dan in de winter geen mandarijntjes meer kopen? Jammer dan. Die smaken na een half jaar op 1 graad toch nergens meer naar.
2. Consuminderen. Het meest van wat we kopen, hebben we niet echt nodig, is veel te goedkoop en is slecht van kwaliteit.
3. We zijn niet alleen ons voedsel, maar ook onszelf en onze spullen veel te veel aan het vervoeren. Woon/werk van uren per dag, vliegvakanties over de halve wereld, goederen die méér dan een rondje aarde gedaan hebben: kappen nou.
4. Nieuwe mening! Verhuurders zijn niet zielig en moeten NU gedwongen worden om hun huizen te isoleren, anders per direct korting op de huur. Als het mensen betreft die dachten op kosten van een ander even snel FIRE te worden door van hun spaargeld en gezamenlijke salaris een tweede huis te kopen en daar niets aan te doen, dan dubbel aanpakken.
Dus, ontopic: alles wat we doen, gebruiken, eten en verplaatsen kost energie. We zitten niet alleen in een klimaat- maar ook energiecrisis. We moesten tien, twintig, dertig, vijftig jaar geleden wat doen. En nu al helemaal!
Ben ik dan zo naar als ik zeg dat dat jammer is voor een paar mensen? Ik bagatelliseer hun ellende absoluut niet, maar als we niks doen, is het over een paar decennia klaar voor miljarden mensen. Dá's pas jammer.
[
Voor 5% gewijzigd door
CodeCaster op 27-10-2022 19:27
]