Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
Gaat echt iedereen die 190 euro compensatie krijgen in November en December? Ik woon in een pand (vrije sector) waarbij de nummers zijn opgesplitst in A, B, C en D en we betalen servicekosten waar weer stroom inbegrepen zit (we hebben geen gas), krijgen wij die 190 euro compensatie ook of is dit alleen voor mensen die naast stroom ook gas verbruiken? geloof dat we allemaal onder 1 energiemaatschappij vallen met een gezamenlijke meter.

[ Voor 13% gewijzigd door mugenmarco op 27-10-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Webgnome schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Daar zijn de meningen inmiddels over verdeeld lijkt mij. Een deel van onze rijkdom kwam/komt uit gas.
Tja, Nederland had ook het Noorwegen model kunnen volgen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
mugenmarco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:20:
Gaat echt iedereen die 190 euro compensatie krijgen in November en December? Ik woon in een pand (vrije sector) waarbij de nummers zijn opgesplitst in A, B, C en D en we betalen servicekosten waar weer stroom inbegrepen zit (we hebben geen gas), krijgen wij die 190 euro compensatie ook of is dit alleen voor mensen die naast stroom ook gas verbruiken? geloof dat we allemaal onder 1 energiemaatschappij vallen met een gezamenlijke meter.
euhm:
https://www.rijksoverheid...g-in-november-en-december

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:06
phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Het is duidelijk hoever in Nederland de balans de verkeerde kant is door geslagen. Alles in het kader van 'haalbaar en betaalbaar'. Nederland doet volstrekt veel te weinig.

Iedere industrie weet natuurlijk mooie verhalen te vertellen over hoe slecht het zal zijn als die industrie niet krijgt wat ze willen.

Pappen en nat houden. Net zoals er in Groningen natuurlijk nooit aardbevingen zouden komen door de gaswinning, staan we in 2050 te kijken wat voor zooite 'haalbaar en betaalbaar' heeft op geleverd.

Nederland is een ontzettend rijk land. Hoe sneller we de vervuilende industrie een schop geven, hoe sneller er ruimte is voor iets beters.
Dat vetgedrukte is wel een voorwaarde natuurlijk :). Er is geen alternatief.

Verder is - zoals hierboven opgemerkt - die rijkdom relatief. De aardgasbaten zijn verkwanseld. Zijn zogenaamde 'leuke dingen' voor gedaan terwijl het ons alleen maar 'lui' heeft gemaakt. Dat geld had zoveel beter besteed kunnen worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

Ik denk dat jullie gezamenlijk 190 euro krijgen, als jullie gezamenlijk een stroomverbruiksmeter hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 27-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 19:57
alexbl69 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Dat vetgedrukte is wel een voorwaarde natuurlijk :). Er is geen alternatief.

Verder is - zoals hierboven opgemerkt - die rijkdom relatief. De aardgasbaten zijn verkwanseld. Zijn zogenaamde 'leuke dingen' voor gedaan terwijl het ons alleen maar 'lui' heeft gemaakt. Dat geld had zoveel beter besteed kunnen worden.
We hebben een klimaatcrisis. Wat er met de aardgasbaten gebeurd is maakt niet meer uit. We moeten nu aan de slag, hoeveel pijn dat ook doet.

Het goede nieuws is, voorheen moesten bedrijven verleid worden met subsidie om wat te doen. Nu gaan ze gewoon failliet als ze niets doen. Dus de urgentie is er nu ook bij de energiegebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34

Lordy79

Vastberaden

phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

Het goede nieuws is, voorheen moesten bedrijven verleid worden met subsidie om wat te doen. Nu gaan ze gewoon failliet als ze niets doen. Dus de urgentie is er nu ook bij de energiegebruikers.
Tot de energieprijzen weer dalen :>

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
En daar zijn ook topics over.
phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:28:
Nederland is een ontzettend rijk land. Hoe sneller we de vervuilende industrie een schop geven, hoe sneller er ruimte is voor iets beters.
Vertel eens, om uit de huidige energie- en inflatiecrisis te komen en deze te voorkomen, wat we allemaal hier gaan houden? En waarvan gaan we onszelf (ook als EU) nog afhankelijker maken van landen als China, de VS of het Midden-Oosten?

Als ik jouw posts zo lees moet het ook binnen een jaar, of 2, geregeld zijn. Ik ben zeer benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:50
Dus jullie hebben zelf geen energiecontract. De verhuurder heeft het energiecontract? Dan krijgt de verhuurder 190 euro terug.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
FragDaddy schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Dus jullie hebben zelf geen energiecontract. De verhuurder heeft het energiecontract? Dan krijgt de verhuurder 190 euro terug.
oke dan weet ik genoeg, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
TheBrut3 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:11:
Vertel eens, om uit de huidige energie- en inflatiecrisis te komen en deze te voorkomen, wat we allemaal hier gaan houden? En waarvan gaan we onszelf (ook als EU) nog afhankelijker maken van landen als China, de VS of het Midden-Oosten?

Als ik jouw posts zo lees moet het ook binnen een jaar, of 2, geregeld zijn. Ik ben zeer benieuwd.
Om een voorbeeld te geven, 'hoogovens' exporteert staal naar de VS. Waarom moeten er in Beverwijk mensen ziek worden zodat wij staal naar de VS kunnen exporteren?

We hebben een enorm stikstofprobleem, waarom moeten we dan op grote schaal kunstmest produceren?

Waarom moeten we op grote schaal gas verstoken zodat we bloemen kunnen kweken die we dan weer de hele wereld over vliegen?

Nederlands groentekassen gebruiken alweer gas om te concurreren met groenten uit zonnige landen.

We kunnen prima produceren wat we zelf nodig hebben, als we het maar groen doen. Maar we hoeven niet goedkoop staal te produceren zodat Duitsland meer auto's kan verkopen in China.

Wat geregeld moet zijn is de vooraankondiging hoe duur energie zal worden. Dan kan er een overgangsperiode gekozen worden die in lijn is met de klimaatdoelstellingen.

En inderdaad, als we nog langer wachten, dan zal het inderdaad zo worden dat er maar een paar jaar rest voordat maatregelen in zullen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Om een voorbeeld te geven, 'hoogovens' exporteert staal naar de VS. Waarom moeten er in Beverwijk mensen ziek worden zodat wij staal naar de VS kunnen exporteren?

We hebben een enorm stikstofprobleem, waarom moeten we dan op grote schaal kunstmest produceren?

Waarom moeten we op grote schaal gas verstoken zodat we bloemen kunnen kweken die we dan weer de hele wereld over vliegen?

Nederlands groentekassen gebruiken alweer gas om te concurreren met groenten uit zonnige landen.

We kunnen prima produceren wat we zelf nodig hebben, als we het maar groen doen. Maar we hoeven niet goedkoop staal te produceren zodat Duitsland meer auto's kan verkopen in China.

Wat geregeld moet zijn is de vooraankondiging hoe duur energie zal worden. Dan kan er een overgangsperiode gekozen worden die in lijn is met de klimaatdoelstellingen.

En inderdaad, als we nog langer wachten, dan zal het inderdaad zo worden dat er maar een paar jaar rest voordat maatregelen in zullen gaan.
oh ja is dat zo? Volgens mij is Nederland al heel erg lang niet meer zelf voorzienend..En dan heb ik nog niet eens over het 'groene' deel. Kijk voor de grap gewoon even naar het aandeel groen in onze huidige energiebehoefte. Die is alles behalve groen. Misschien grijs met een groene waas maar meer ook niet.

Het is een illusie om te denken dat wat we willen gebruiken in NL ook allemaal in NL of iets daarbuiten ( binnen de Benelux?) kunnen halen / krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 27-10-2022 13:52 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Webgnome schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

oh ja is dat zo? Volgens mij is Nederland al heel erg lang niet meer zelf voorzienend..
Klopt.

BBP per sector (2015)
landbouw (1,6%), industrie (18,8%), diensten (79,6%)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

Voor wie het nog steeds niet doorheeft: het klimaat is in steeds rapper wordend tempo volledig naar de gallemiezen aan het gaan, en vliegen en shit uit China laten verschepen draagt daar ontzettend hard aan bij.

Nou fucking én dat er dan een paar duizend taxichauffeurs en bagageafhandelaars en orderpickers nieuw werk moeten gaan zoeken. Laat ze iets nuttigers gaan doen dan.
jij haalt AL je electronica thuis zelf op bij de fabrikant (veelal in Azië) met je rubberbootje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phicoh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
Heb je liever dat we het 'hoogwaardige' staal uit China of Rusland moeten importeren? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
[...]

oh ja is dat zo? Volgens mij is Nederland al heel erg lang niet meer zelf voorzienend..En dan heb ik nog niet eens over het 'groene' deel. Kijk voor de grap gewoon even naar het aandeel groen in onze huidige energiebehoefte. Die is alles behalve groen. Misschien grijs met een groene waas maar meer ook niet.

Het is een illusie om te denken dat wat we willen gebruiken in NL ook allemaal in NL of iets daarbuiten ( binnen de Benelux?) kunnen halen / krijgen.
daar gaat het ook niet per se om. Wat er wel gaande is is dit: we importeren een hoop ellende voor anderen door hier dingen te maken/doen die we exporteren. Belangrijkste voorbeeld is Schiphol, doordat wij dat allemaal subsidieren en vergunningen geven etc. worden er heel veel mensen uit omringende landen hierheen gehaald om ze daarna op een verbindende vlucht naar een ander continent te sturen. Dat levert ons landje heel veel vliegbewegingen en overlast op, die dus bijv. niet in duitsland terechtkomen. we doen dat onder het mom van geld verdienen, maar de externe effecten verwaarlozen we en nemen we niet mee in de prijs.

Met landbouw is dat net zo, we fokken hier ~ 120 miljoen dieren (meeste kippen) en exporteren een groot deel van de opbrengst. Dat levert geld op, maar geeft hier ook heel veel ellende. Je moet wel goed naar de balans kijken bij dit soort dingen en dan kun je vaak concluderen dat we bijzondere keuzes gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh

Je moet het natuurlijk voor de EU als geheel bekijken.

Omdat je voor bijna niets de hele wereld over kan verschepen, is er inderdaad een enorme onbalans in wat we produceren en wat we zelf nodig hebben.

Waarom is het aandeel groen zo laag? Omdat een enorme hoeveelheid bedrijven hebben die alleen bestaansrecht hebben (in Nederland) vanwege goedkope fossiele brandstof.

Er is geen reden dat wij tomaten moeten exporteren naar Roemenie. Die groeien daar ook. Maar het gas dat gebruikt wordt telt wel bij ons als CO2 uitstoot.

Wij importeren op enorme schaal voedsel voor dieren van de andere kant van de wereld, en dan distribueren we weer vlees. Dat kan alleen omdat fossiele brandstoffen veel te goedkoop zijn. Er is geen enkele reden waarom Nederland op z'n enorme schaal vlees zou moeten produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
YakuzA schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Heb je liever dat we het 'hoogwaardige' staal uit China of Rusland moeten importeren? :)
We kunnen best op kleinere schaal en op een groene manier staal produceren. Dat is gewoon een kwestie van genoeg invoerrechten op staal van buiten de EU, dat hier geproduceerd kan worden.

Maar we hoeven niet Nederland of Europa te vervuilen om maar staal te exporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

_Bailey_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

jij haalt AL je electronica thuis zelf op bij de fabrikant (veelal in Azië) met je rubberbootje?
Bedankt voor deze onnodige dooddoener?

Vervoer van zaken kost gewoon klauwen vol energie. De hele Blokker, Action, Amazon en Bol.com liggen vol met troep die onder twijfelachtige omstandigheden wordt geproduceerd, voor een habbekrats hierheen verscheept en wat héb je er nou aan?

Dus nee, ik peddel niet persoonlijk heen en weer naar China. Wel doe ik gemiddeld een decennium met m'n meubels en apparatuur, en gruwel ik van onnodig gadgetisme. Voor mij geen huis vol tablets, smartwatches en lampen die terugbellen naar China met hoe vaak ik ze aan heb. Ook sponsor ik geen dropshippers en haal waar mogelijk m'n spullen lokaal.

Maar hey, ondertussen wordt een kwart van de Hamburgse haven verkocht aan de Chinezen, dus die blijven er nog wel even bij gebaat om onder de kostprijs te produceren en vervoeren.

Blijf lekker het klimaat naar de klote kopen, sheeple. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 27-10-2022 14:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
CodeCaster schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:13:
[...]

Bedankt voor deze onnodige dooddoener?

Vervoer van zaken kost gewoon klauwen vol energie. De hele Blokker, Action, Amazon en Bol.com liggen vol met troep die onder twijfelachtige omstandigheden wordt geproduceerd, voor een habbekrats hierheen verscheept en wat héb je er nou aan?

Dus nee, ik peddel niet persoonlijk heen en weer naar China. Wel doe ik gemiddeld een decennium met m'n meubels en apparatuur, en gruwel ik van onnodig gadgetisme. Voor mij geen huis vol tablets, smartwatches en lampen die terugbellen naar China met hoe vaak ik ze aan heb. Ook sponsor ik geen dropshippers en haal waar mogelijk m'n spullen lokaal.

Maar hey, ondertussen wordt een kwart van de Hamburgse haven verkocht aan de Chinezen, dus die blijven er nog wel even bij gebaat om onder de kostprijs te produceren en vervoeren.

Blijf lekker het klimaat naar de klote kopen, sheeple. :)
sorry, je had mijn post niet begrepen denk ik. Ging mij meer om de ietwat neerbuigendheid naar de werknemers die je aanhaalde met vervolgens ''laat ze iets nuttigers gaan doen dan''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Fr33z schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

daar gaat het ook niet per se om. Wat er wel gaande is is dit: we importeren een hoop ellende voor anderen door hier dingen te maken/doen die we exporteren. Belangrijkste voorbeeld is Schiphol, doordat wij dat allemaal subsidieren en vergunningen geven etc. worden er heel veel mensen uit omringende landen hierheen gehaald om ze daarna op een verbindende vlucht naar een ander continent te sturen. Dat levert ons landje heel veel vliegbewegingen en overlast op, die dus bijv. niet in duitsland terechtkomen. we doen dat onder het mom van geld verdienen, maar de externe effecten verwaarlozen we en nemen we niet mee in de prijs.

Met landbouw is dat net zo, we fokken hier ~ 120 miljoen dieren (meeste kippen) en exporteren een groot deel van de opbrengst. Dat levert geld op, maar geeft hier ook heel veel ellende. Je moet wel goed naar de balans kijken bij dit soort dingen en dan kun je vaak concluderen dat we bijzondere keuzes gemaakt hebben.
Voor mijn gevoel (maar ik moet toegeven dat ik dat nu zo snel kan onderbouwen) veroorzaken wij als Nederland door alles wat we importeren veel meer ellende en milieuschade in het buitenland dan dat wij in eigen land veroorzaken voor de productie van wat wij naar het buitenland exporteren.

Als je jouw gedachtentrant dus volgt zullen we ook alles wat we nu in het buitenland laten produceren weer naar Nederland moeten halen.

Weet niet of dat werkbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

_Bailey_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

sorry, je had mijn post niet begrepen denk ik. Ging mij meer om de ietwat neerbuigendheid naar de werknemers die je aanhaalde met vervolgens ''laat ze iets nuttigers gaan doen dan''.
Oh, zo. Nee, ik heb niets tegen welke vorm van werk dan ook, maar dit soort reactie was de aanleiding:
Taxi-ondernemer Patrick vertelde toen dat hij niet op een kleiner Schiphol zit te wachten, omdat hij dan minder werk zou hebben. En omdat het aantal taxichauffeurs en taxi's met Schiphol is meegegroeid, zullen minder vliegbewegingen betekenen dat sommige chauffeurs over de kop gaan, vreesde hij.
Dan denk ik: heel vervelend voor Patrick en collega's, maar ze hebben gewed op het verkeerde paard. Laten we niet de groei van Schiphol en de belastingloosheid van kerosine zo houden, omdat het anders zielig is voor een paar duizend taxichauffeurs, stewardessen en bagageafhandelaars. Die vinden wel weer wat nieuws, liefst minder schadelijk voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:08
alexbl69 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Voor mijn gevoel (maar ik moet toegeven dat ik dat nu zo snel kan onderbouwen) veroorzaken wij als Nederland door alles wat we importeren veel meer ellende en milieuschade in het buitenland dan dat wij in eigen land veroorzaken voor de productie van wat wij naar het buitenland exporteren.

Als je jouw gedachtentrant dus volgt zullen we ook alles wat we nu in het buitenland laten produceren weer naar Nederland moeten halen.

Weet niet of dat werkbaar is.
Waarom dit probleem op landelijke schaal oplossen als het ook op Europese kan? Met de aankomende plannen om continentale vluchten sterk te reduceren, of zelfs te verbieden, zal de vliegtuigsector sowieso al flink gaan krimpen. Net zoals wij afscheid genomen hebben van onze kolenmijnen, zo kunnen wij ook afscheid nemen van onze vliegvelden.

Dit is dan ook een goed moment om al die vrijkomende mensen een opleiding aan te bieden waar wij ook echt wat aan hebben: technici van allerlei allooi om de energie- en klimaattransitie te bespoedigen. Maar het is ook een goed moment om juist de maak-industrie weer in Europa te krijgen. Gezien de grijze golf die er aan gaat komen zouden wij vol moet inzetten op de automatisering van low-tech/mensintensieve industrieën. Nu hebben nog de mensen om het te doen, straks zijn ze allemaal met pensioen.

Daarnaast is het dan handig om bepaalde gebieden/landen aan te gaan wijzen als groeiregio's voor de nieuwe industrieën. Zo zouden de mediterrane landen een goede kandidaat zijn voor de opwek van zonne-energie en groene water(stof)productie. De Noordzee landen voor windenergie. De rivierdelta's voor duurzame landbouw. En zo voorts.

Het kan allemaal wel en laat de EU nou net zien dat ze best wel de ballen en tetten hebben om dit tot uitvoering te brengen. Zeker in vergelijking met Rutte en kompanen voor wie visie iets vies is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
CodeCaster schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:39:
[...]
Dan denk ik: heel vervelend voor Patrick en collega's, maar ze hebben gewed op het verkeerde paard.
Vind je dit nu zelf ook niet een beetje kortzichtig?

Heb heel gemeen even in je profiel gekeken. Jij hebt het geluk dat je zelfstandig softwareontwikkelaar hebt kunnen worden. Een goed stel hersens en de achtergrond om jezelf te ontplooien en een Hogeschool studie af te ronden. Niets ten nadele daarvan, ook zo'n beetje hetzelfde pad als dat ik heb gevolgd, zij het 30 jaar geleden :).

Maar er zijn ook mensen voor wie dit niet is weggelegd. Die in een supermarkt gaan werken, als beroepschauffeur, of zeg... taxichauffeur.

Toen hij voor dit beroep koos, vele jaren geleden, was er niet veel mis mee. En met Schiphol in de buurt ben je verzekerd van een stabiel inkomen en zekerheid voor je gezin. Dan kun je hem toch niet afserveren met 'hij heeft op het verkeerde paard gewed'?

Natuurlijk veranderen er nu zaken. Zekerheden verdwijnen, evenals banen die er decennialang, zo niet eeuwenlang waren. En nieuwe banen ontstaan.

Maar zijn al die mensen die aan het begin van hun arbeidzame leven gekozen hebben voor deze banen dan dom? Moeten we al deze taxichauffeurs, piloten, boeren en weet ik wat al niet meer maar gewoon laten vallen omdat ze 'op het verkeerde paard hebben gewed'?

Zo omgaan met deze mensen zal natuurlijk niet helpen om de transitie te versnellen. Want als je mensen aan hun lot overlaat zullen ze tot het uiterste gaan om de bestaande situatie zo lang mogelijk te laten voortduren, ze zijn er immers van afhankelijk.

Je zult dus voor de mensen die al die banen vervullen die langzaam overbodig worden of nu (achteraf) als te vervuilend bestempeld worden wel een vangnet moeten bieden.

Misschien gaat het dan allemaal net iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Nathilion schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Waarom dit probleem op landelijke schaal oplossen als het ook op Europese kan? Met de aankomende plannen om continentale vluchten sterk te reduceren, of zelfs te verbieden, zal de vliegtuigsector sowieso al flink gaan krimpen. Net zoals wij afscheid genomen hebben van onze kolenmijnen, zo kunnen wij ook afscheid nemen van onze vliegvelden.

Dit is dan ook een goed moment om al die vrijkomende mensen een opleiding aan te bieden waar wij ook echt wat aan hebben: technici van allerlei allooi om de energie- en klimaattransitie te bespoedigen. Maar het is ook een goed moment om juist de maak-industrie weer in Europa te krijgen. Gezien de grijze golf die er aan gaat komen zouden wij vol moet inzetten op de automatisering van low-tech/mensintensieve industrieën. Nu hebben nog de mensen om het te doen, straks zijn ze allemaal met pensioen.

Daarnaast is het dan handig om bepaalde gebieden/landen aan te gaan wijzen als groeiregio's voor de nieuwe industrieën. Zo zouden de mediterrane landen een goede kandidaat zijn voor de opwek van zonne-energie en groene water(stof)productie. De Noordzee landen voor windenergie. De rivierdelta's voor duurzame landbouw. En zo voorts.

Het kan allemaal wel en laat de EU nou net zien dat ze best wel de ballen en tetten hebben om dit tot uitvoering te brengen. Zeker in vergelijking met Rutte en kompanen voor wie visie iets vies is.
Op zich geen gekke gedachte. Hoewel er nog flink wat tijd overeen zal gaan voordat dit eventueel zou kunnen. Het wantrouwen tussen de Europese landen is momenteel nog veel en veel te groot. Geen enkel land wil zich volledig afhankelijk maken van een ander, want dat is wel de consequentie hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:16
Uiteindelijk zullen kosten die nu nog deels verborgen zijn of waarvan iedereen denkt: als ik niets zeg/doe alsof ik het niet weet dan blijft het nog even duren, toch verrekend worden in de prijs op het kasticket.

Kan relatief langzaam en bewust door bijvoorbeeld wetgeving aan te passen.

Kan plots door onverwachte gebeurtenissen waardoor iedereen plots wakker schrikt.

Maar uiteindelijk worden onkosten altijd doorgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 20:09

Dido

heforshe

alexbl69 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:24:
Maar zijn al die mensen die aan het begin van hun arbeidzame leven gekozen hebben voor deze banen dan dom? Moeten we al deze taxichauffeurs, piloten, boeren en weet ik wat al niet meer maar gewoon laten vallen omdat ze 'op het verkeerde paard hebben gewed'?
Hebben we in de tweede helft van de vorige eeuw ook gedaan met mijnwerkers, dataypistes en "switchboard operators", en daar hoor je ook niemand meer over.
Ja, de mijnwerkers, daar was gedoe over. Dat waren ten slotte mannen, dus dat was belangrijk.
Je zult dus voor de mensen die al die banen vervullen die langzaam overbodig worden of nu (achteraf) als te vervuilend bestempeld worden wel een vangnet moeten bieden.

Mooie gedachte, maar in diezelfde groep "aankomend redundanten" gaat ook niemand de eerste willen zijn om jouw nieuwe arbeidproject in te stappen. Hoe had je je dat vangnet voorgesteld?
Nieuw in te richten banen (kom er maar in, Ad Melkert)? Tewerkstelling in de veenkolonies gaat hem niet meer worden, als ambtenaar naar de Oost sturen kan je ook niet meer maken,
Allemaal een uitkering? Gaat ook niet lekker vallen bij veel mensen, ben ik bang.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Als zij naar hun beste weten de risicocalculatie hebben gedaan en tot de conclusie kwamen dat zij er goed aan doen om te rekenen op een grote en/of groeiende Schiphol, dan kan je dat imho moeilijk dom noemen.

Als ze tegen beter weten in de keuze genomen hebben om op hetzelfde te rekenen, dan zou ik het wel onverstandig of dom noemen. (en natuurlijk daar komt ook weer een stuk psychologie erbij kijken)

De (ham)vraag is dan: hadden ze het kunnen of zelfs moeten weten?
Daar zullen de meningen verdeeld over zijn, en gaat denk ik ook wel te ver off-topic.

Of je ze vervolgens wilt laten vallen, dat hangt er vanaf van hoe men de overheid wil hebben.

Ik zou ze overigens ook liever preventief proberen om te scholen, dan te wachten tot ze het zelf niet meer kunnen rechtbreien.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Vind je dit nu zelf ook niet een beetje kortzichtig?

Heb heel gemeen even in je profiel gekeken. Jij hebt het geluk dat je zelfstandig softwareontwikkelaar hebt kunnen worden. Een goed stel hersens en de achtergrond om jezelf te ontplooien en een Hogeschool studie af te ronden. Niets ten nadele daarvan, ook zo'n beetje hetzelfde pad als dat ik heb gevolgd, zij het 30 jaar geleden :).

Maar er zijn ook mensen voor wie dit niet is weggelegd. Die in een supermarkt gaan werken, als beroepschauffeur, of zeg... taxichauffeur.

Toen hij voor dit beroep koos, vele jaren geleden, was er niet veel mis mee. En met Schiphol in de buurt ben je verzekerd van een stabiel inkomen en zekerheid voor je gezin. Dan kun je hem toch niet afserveren met 'hij heeft op het verkeerde paard gewed'?

Natuurlijk veranderen er nu zaken. Zekerheden verdwijnen, evenals banen die er decennialang, zo niet eeuwenlang waren. En nieuwe banen ontstaan.

Zo omgaan met deze mensen zal natuurlijk niet helpen om de transitie te versnellen. Want als je mensen aan hun lot overlaat zullen ze tot het uiterste gaan om de bestaande situatie zo lang mogelijk te laten voortduren, ze zijn er immers van afhankelijk.

Ik begrijp je reactie niet. Dat ik gezegend ben, besef ik maar al te goed. Ik noem niemand dom en zeg ook niet dat alle taxichauffeur per direct hun auto en hun huis uit moeten. Dat vangnet waar je het over hebt, hébben we al: ontslagvergoeding en werkeloosheidswet. Daarna is er STAP.

Het is niet alsof Schiphol morgen op slot gaat. Mijn enige punt: laten we niet een miljardenbusiness draaiende houden alleen omdat het zorgt dat een paar mensen een paar miljard overhouden (en toevallig nog wat tienduizenden mensen een hooguit modaal salaris), en verder de hele wereld naar de getver helpt.

Al het ondersteunende personeel zal langzaam aan wat anders moeten én kunnen vinden, dát alleen is geen reden om het open te houden. En die taxichauffeur heeft, met van zijn stem op de vertegenwoordiging in de Tweede Kamer, net zo veel te zeggen als ik over het openhouden van Schiphol en diens uitbreidingsplannen.

Voor wat ik vind, hoef je ook niet mijn hele profiel te doorzoeken (dat mag hoor, bijna 32.000 juweeltjes van reacties al zeg ik het zelf), dat staat ook al in dit topic, grofweg:

1. We zijn absurd bezig met voedsel. Iedereen moet minder vlees eten, en al ons en hun eten moeten fors minder vervoerd worden. Kun je dan in de winter geen mandarijntjes meer kopen? Jammer dan. Die smaken na een half jaar op 1 graad toch nergens meer naar.
2. Consuminderen. Het meest van wat we kopen, hebben we niet echt nodig, is veel te goedkoop en is slecht van kwaliteit.
3. We zijn niet alleen ons voedsel, maar ook onszelf en onze spullen veel te veel aan het vervoeren. Woon/werk van uren per dag, vliegvakanties over de halve wereld, goederen die méér dan een rondje aarde gedaan hebben: kappen nou.
4. Nieuwe mening! Verhuurders zijn niet zielig en moeten NU gedwongen worden om hun huizen te isoleren, anders per direct korting op de huur. Als het mensen betreft die dachten op kosten van een ander even snel FIRE te worden door van hun spaargeld en gezamenlijke salaris een tweede huis te kopen en daar niets aan te doen, dan dubbel aanpakken.

Dus, ontopic: alles wat we doen, gebruiken, eten en verplaatsen kost energie. We zitten niet alleen in een klimaat- maar ook energiecrisis. We moesten tien, twintig, dertig, vijftig jaar geleden wat doen. En nu al helemaal!

Ben ik dan zo naar als ik zeg dat dat jammer is voor een paar mensen? Ik bagatelliseer hun ellende absoluut niet, maar als we niks doen, is het over een paar decennia klaar voor miljarden mensen. Dá's pas jammer.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 27-10-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:23
Lordy79 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Sluit Schiphol anders gewoon meteen want als je dit alleen als Nederland doet wordt je luchthaven een paria.
Voor zover de naam van Schiphol al niet te grabbel is gegooid voor een paar knaken... (Onderbetalen van bagage afhandelaars e.d.)
Beginnen met het heftig belasten van privevliegen. Dan pak je slechts een kleine groep en doe je ook nog wat voor t milieu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

geishin schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Beginnen met het heftig belasten van privevliegen. Dan pak je slechts een kleine groep en doe je ook nog wat voor t milieu.
Voor t klimaat een druppel op de gloeiende plaat.
Voor deze kleine groep irrelevant want ze betalen.
Voor de onderbuik wel prettig.

Wat mij betreft gewoon Europees of mondiaal afspreken dat je een x bedrag aan accijns op kerosine belast per liter en businessclass en first class tickets nog extra belasten omdat deze stoelen veel meer uitstoot per passagier betekenen. de corona crisis heeft bewezen dat de wereld niet vergaat als er zakelijk niet gevlogen kan worden dus als men dat tóch wil dan graag afrekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geishin
Lordy79 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Voor t klimaat een druppel op de gloeiende plaat.
Voor deze kleine groep irrelevant want ze betalen.
Voor de onderbuik wel prettig.

Wat mij betreft gewoon Europees of mondiaal afspreken dat je een x bedrag aan accijns op kerosine belast per liter en businessclass en first class tickets nog extra belasten omdat deze stoelen veel meer uitstoot per passagier betekenen. de corona crisis heeft bewezen dat de wereld niet vergaat als er zakelijk niet gevlogen kan worden dus als men dat tóch wil dan graag afrekenen.
1) klimaatimpact: 4 uur vliegen met privevliegtuig heeft evenveel impact als 1 europeaan gemiddeld in een heel jaar. Dat kan je gering noemen, ik vind dat significant. Elke privevlucht minder is daardoor meegenomen

https://www.ftm.nl/artike...WUuRzeaC6d4mWW4NaIw%3D%3D

https://www.metronieuws.n...2C8%20ton%20CO2.%E2%80%9D

2) Echt heftig duur maken (of verbod, maar dat zie ik er niet komen). Dan kan je dat geld in ieder geval nog ergens anders voor gebruiken.

3) Goed voorbeeld doet goed volgen.Je kan niet van de massa vragen korter te douchen of de verwarming een graad lager te zetten en de extreemrijken hun gang laten gaan, dat heeft niets met onderbuik te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

1. Er zijn 450 miljoen Europeanen (ligt eraan hoe je Europeaan definieert). Het is echt insignificant.

2. Ja, alles maar verbieden. Verbied dan ook businessclass en first class tickets en dwing elke vliegmaatschappij zo efficiënt om te gaan met ruimte en gewicht als Ryanair...

3. Dat vind ik wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Enkel nog intercontinentale vluchten toestaan, al de rest verbieden?

Ja dan moeten er meer treinen en bussen komen. Die kan je ook zo luxe maken als je zelf wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Wozmro schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:32:
Enkel nog intercontinentale vluchten toestaan, al de rest verbieden?

Ja dan moeten er meer treinen en bussen komen. Die kan je ook zo luxe maken als je zelf wil.
Kip ei verhaal... Als niemand de trein pakt wordt daar niet in geïnvesteerd.
Als er niet in wordt geïnvesteerd pakt niemand de trein.

Dus alternatief duurder maken of verbieden is inderdaad de oplossing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

1: verbod op datacenters. die nemen zo'n 10% van het Europese elektriciteitsproductie voor hun rekening. Om nog maar te zwijgen van water etc.

2: verbod het gebruik van computers, beeldschermen, thuisservers en nas dan pak je ook nog eens een flink percentage

3: carbon heffing op potloden, die dan ongetwijfeld weer meer gebruikt gaan worden.

Zijn we ook gelijk van social media en forums af en krijgt codecaster zijn gewenste besparing 8)

Oh, wacht.............

ergens vindt ik het frappant dat delen van de mensheid altijd datgene wil verbieden wat hen niet raakt maar een ander wel. Het zal wel in onze genen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat het eerder een probleem van de moderne tijd is. Het is tegenwoordig zó makkelijk om je ondoordachte braaksel op internet te kalken dat iedereen maar denkt dé oplossing bedacht te hebben ;)

Daarbij denk ik dat de mogelijkheden van een overheid ook overschat worden. Een overheid die datacenters, auto’s en/of Schiphol dichtgooit danwel vliegen verbied.. ik denk dat ze dan hun spullen wel kunnen pakken. Ik durf niet uit te sluiten dat je een land dan zó hard raakt dat je weer dingen gaat zien uit de tijd van Napoleon.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Indoubt schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:58:
1: verbod op datacenters. die nemen zo'n 10% van het Europese elektriciteitsproductie voor hun rekening. Om nog maar te zwijgen van water etc.

2: verbod het gebruik van computers, beeldschermen, thuisservers en nas dan pak je ook nog eens een flink percentage

3: carbon heffing op potloden, die dan ongetwijfeld weer meer gebruikt gaan worden.

Zijn we ook gelijk van social media en forums af en krijgt codecaster zijn gewenste besparing 8)

Oh, wacht.............

ergens vindt ik het frappant dat delen van de mensheid altijd datgene wil verbieden wat hen niet raakt maar een ander wel. Het zal wel in onze genen zitten
Niet zo in extremen trekken. Het is heel logisch om zaken te willen reguleren die nadeling zijn voor het collectief en slechts voordelig zijn voor een zeer kleine groep / individu.

In de utopische situatie heeft iedereen ergens voordeel van en niets/niemand nadeel.

Voorbeeld van Privevluchten -> Bijna niemand heeft voordeel van privevluchten naar Ibiza of Mykonos, maar wel iedereen heeft er nadeel van. Er zijn imo ook situaties denkbaar dat een privevlucht wel voordelen heeft voor het collectief (denk aan diplomatieke doeleinden bijv. ter voorkoming of beeindiging van gewapend conflict/oorlog)

Jouw voorbeeld mbt Datacenters -> Samenleving en individu hebben voordelen en nadelen. In dit geval is het zaak om de nadelen zo klein mogelijk te houden. Kan het energiezuiniger, kan het efficienter, kan er minder water gebruikt worden.

Om een oud voorbeeld aan te halen in de categorie "voor- en nadelen voor collectief en individu":
Koelkasten die gebruik maakten van CFK's. Koelkasten hebben wel degelijk voordelen voor de samenleving, maar de CFK's brachten een groot nadeel met zich mee nl. het aantasten van de ozonlaag. Resultaat: verbod op CFK's maar geen totaal verbod op koelkasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Eens hoor. Ik ben ook niet tegen het reduceren van vluchten en bijvoorbeeld flinke toeslagen op de brandstof zoals met alle andere brandstoffen ook.

Als ik bijvoorbeeld naar Berlijn moet dan neem ik de laatste jaren toch al de trein en niet het vliegtuig en dat is een milieu overweging. Het aantal vluchten welke ik maak is sowieso al flink gereduceerd en als het even kan dan gaat het met de trein als het niet te ver is. Ook voor vakantie vermijd ik vliegen als het kan en ja, vaak is niet vliegen duurder dan wel vliegen.

Wat mij betreft mag vliegen best duurder worden.

Het gaat me er meer om dat er vaak eenzijdige oplossingen worden aangedragen die alleen een ander raken terwijl er op heel veel vlakken tegelijk moet worden geacteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Wel ja, het verbod op cfk’s is best een mooi voorbeeld: toen bleek dat de nadelen gigantisch groot waren werd er bijna unaniem wereldwijd beslist om die boel te verbieden. (ter info: hadden ze dat niet gedaan dan was de aarde nu anno 2022 niet meer leefbaar wegens ozonlaag verdwenen)

Zijn er grote rampen gebeurd door die beslissing? Mij lijkt het van niet,integendeel, er kwamen heel snel alternatieve oplossingen vanuit de markt.

We hebben als mens meer schrik van het idee van verandering dan van de verandering zelf.
Stel dat op een dag plots alle vliegtuigen niet meer zouden kunnen vliegen om een of andere reden dan duurt het geen maand of we zijn dat gewoon en lijkt het alsof het nooit anders geweest is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Dido schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:45:

Ja, de mijnwerkers, daar was gedoe over. Dat waren ten slotte mannen, dus dat was belangrijk.
Flauwe sneer.. het heeft die hele regio decennia ontwricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Indoubt schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:58:

Oh, wacht.............

Waar heb je het over? :)

Ik wil inderdaad dat we met z'n allen (inclusief ik dus) minder vlees eten, ons minder verplaatsen en minder troep kopen, omdat dat alleen al zoveel uitstoot scheelt. Dat raakt ook mij op diverse manieren.

En ja, als we nu ook even stoppen met Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat kunnen er ook nog eens tienduizenden servers wereldwijd worden uitgezet die voor totaal kansloos vermaak zorgen, maar dát is dus een mening die je belachelijk kunt maken, want andere mensen vinden andere dingen leuk dan ik, en die netwerken hebben meer nut dan puur tijdverdrijf.
Indoubt schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Wat mij betreft mag vliegen best duurder worden.

Het gaat me er meer om dat er vaak eenzijdige oplossingen worden aangedragen die alleen een ander raken terwijl er op heel veel vlakken tegelijk moet worden geacteerd.
Aha, dan zijn we het gelukkig wel eens. Ik heb mijn standpunten voor het gemak een paar posts geleden nog samengevat, dus liever trek je niet één halve post van mij volledig uit z'n verband om me belachelijk te maken. Daartoe ben ik zelf al prima in staat, zie hierboven.

Niemand hier claimt volgens mij de waarheid in pacht te hebben, en ik heb ook al vaak genoeg de disclaimer geplaatst dat het doorrekenen van alle gevolgen van een zelfbedachte maatregel (lees: de brainfarts die ik en menigeen hier post) niet aan mij is besteed. Ik ben de Rekenkamer niet.

Schiphol kán niet van de ene op de andere dag dicht, want dat zal voor een enorme chaos zorgen. Wat wel kan, is dat we hier discussiëren over de (on)mogelijkheden van het duurder maken van vliegen, zodat meer mensen dat minder gaan doen. En dat nemen mensen weer mee in, ik noem maar wat, hun stem in de volgende verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Real schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:39:
Nog meer interessante informatie uit de technische briefing van de ACM.

De ACM kan niet verklaren waarom we in Nederland de hoogste prijzen hebben van Europa.

Ze kijken bij tariefwijzigingen naar allerlei factoren en hanteren een bandbreedte op basis van een benchmark onderzoek dat ze vijf jaar geleden hebben uitgevoerd, maar ze willen niet delen met de Tweede Kamer wat er exact wordt onderzocht. Ook het ministerie weet dat niet.

Dus we betalen straks 20-40 miljard voor een prijsplafond en subsidieren de energieleveranciers, maar de ACM wil niet zeggen wat voor winst daar wordt gemaakt. Want markt en belangrijk.

Dit gaat helemaal goed komen denken jullie ook niet?
En daar is het antwoord dat je wist dat zou komen: de ACM weet niet goed hoeveel winst er wordt gemaakt door de energiebedrijven.

Kamerbrief (zie vooral pagina 3)

https://www.rijksoverheid...er-tijdelijk-prijsplafond

Reactie ACM:

https://www.rijksoverheid...voor-gas-en-elektriciteit

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Goh, nou, gek zeg dat we in Nederland de hoogste energieprijzen hebben van Europa.

Heel vreemd allemaal. Gelukkig hebben we de 'waakhond' ACM.

Meer een soort waak-Chihuahua

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
CodeCaster schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Waar heb je het over? :)

Ik wil inderdaad dat we met z'n allen (inclusief ik dus) minder vlees eten, ons minder verplaatsen en minder troep kopen, omdat dat alleen al zoveel uitstoot scheelt. Dat raakt ook mij op diverse manieren.

En ja, als we nu ook even stoppen met Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat kunnen er ook nog eens tienduizenden servers wereldwijd worden uitgezet die voor totaal kansloos vermaak zorgen, maar dát is dus een mening die je belachelijk kunt maken, want andere mensen vinden andere dingen leuk dan ik, en die netwerken hebben meer nut dan puur tijdverdrijf.

[...]

Aha, dan zijn we het gelukkig wel eens. Ik heb mijn standpunten voor het gemak een paar posts geleden nog samengevat, dus liever trek je niet één halve post van mij volledig uit z'n verband om me belachelijk te maken. Daartoe ben ik zelf al prima in staat, zie hierboven.

Niemand hier claimt volgens mij de waarheid in pacht te hebben, en ik heb ook al vaak genoeg de disclaimer geplaatst dat het doorrekenen van alle gevolgen van een zelfbedachte maatregel (lees: de brainfarts die ik en menigeen hier post) niet aan mij is besteed. Ik ben de Rekenkamer niet.

Schiphol kán niet van de ene op de andere dag dicht, want dat zal voor een enorme chaos zorgen. Wat wel kan, is dat we hier discussiëren over de (on)mogelijkheden van het duurder maken van vliegen, zodat meer mensen dat minder gaan doen. En dat nemen mensen weer mee in, ik noem maar wat, hun stem in de volgende verkiezingen.
Als we vanalles wat minder zouden gaan doen, minder geld uitgeven dan hebben we wel het voordeel dat we minder hoeven te werken :)

En volgens mij is dit de essentie van het probleem: we werken teveel(voor het geld, om dan te consumeren). Opgejut door onszelf of door anderen.

Het werken zelf is een aanslag op onze leefomgeving en dan ook nog eens de consumptie van ons loon.

Nee, ik zeg niet dat er niet meer moet gewerkt worden. Er is een verschil tussen werken om te consumeren en werken omdat je het zinvol en nuttig vind.

Ik zit met het idee om een tweetal jaar te stoppen met mijn consumptiejob en vrijwilligerswerk te doen bij diverse organisaties die hulp kunnen gebruiken, niet in het buitenland maar gewoon hier op fietsafstand in de buurt. Qua spaargeld kost mij dat een middenklasse tweedehands auto maar ik ben toch niet van plan om die te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:01

Dennis1812

Amateur prutser

Als je in een uiteindelijk doelloze sector werkt die geen enkel maatschappelijk dient snap ik je volledig.

Maar hoe zie je dat voor je in de gezondheidszorg? Of politie bijvoorbeeld?
Als je dat idee breder trekt om ieder uit te laten voeren krijg je straks een automatisch antwoordapparaat bij 112 wegens onderbezetting.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:19
Lordy79 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Kip ei verhaal... Als niemand de trein pakt wordt daar niet in geïnvesteerd.
Als er niet in wordt geïnvesteerd pakt niemand de trein.

Dus alternatief duurder maken of verbieden is inderdaad de oplossing.
Maar dat geldt voor alle vervuildende dingen. Niet alleen vliegtuigen, maar ook gebruik van benzine en diesel moet onbetaalbaar worden, voordat mensen gaan zoeken naar alternatieven voor een vervuilende auto.

Het is voor velen helaas niet haalbaar om ook een eigen elektrische auto te rijden, vanwege schaarse grondstoffen. Daarom moeten er goede alternatieven komen. Maar ook die komen er pas als de behoefte er is en er geen goedkoop alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
fisherman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:25:
[...]

Maar dat geldt voor alle vervuildende dingen. Niet alleen vliegtuigen, maar ook gebruik van benzine en diesel moet onbetaalbaar worden, voordat mensen gaan zoeken naar alternatieven voor een vervuilende auto.
Niet haalbaar. Dan moet dat alternatief ook betaalbaar zijn. Dat is het voor vrijwel de meeste Nederlanders niet. Allerlei subsidies etc op elektrische auto's is leuk, juist mensen die die extraatjes toch al niet nodig hebben profiteren er van. 5K korting en dan nog 30K moeten aftikken voor een auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
fisherman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:25:
[...]

Het is voor velen helaas niet haalbaar om ook een eigen elektrische auto te rijden, vanwege schaarse grondstoffen. Daarom moeten er goede alternatieven komen. Maar ook die komen er pas als de behoefte er is en er geen goedkoop alternatief is.
Waarom moet een auto een auto vervangen? Waarom niet een speed-pedelec of een velomobiel? Voor die kippeneindjes die de meeste mensen rijden is een auto helemaal niet nodig.
De gemiddelde woon-werk afstand is 22,6km. Aangezien het een gemiddelde is zullen er heel veel mensen minder dan dit afleggen. Als die nou eens aan de e-bike gaan dan scheelt hun dat veel geld in de aanschaf van een auto, de brandstof en het onderhoud. En dan pakken we ook nog eens een stukje klimaat- en gezondsheidproblematiek meteen mee. Win, win, win.

Nou is dat een heel specifiek voorbeeld, maar het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat een één-op-één vervanging vaak niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
Nathilion schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:10:
[...]
Waarom moet een auto een auto vervangen? Waarom niet een speed-pedelec of een velomobiel?
- Boodschappen
- Kinderen vervoeren
- Vervoer als het regent
- Langere ritten in het weekend of vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

maar dat werkt niet voor iedereen. Voor lokaal gebruik ik de fiets, word het iets verder of moet ik een flinke tas boodschappen halen dan doe ik dat op de scooter maar als ik geen auto heb dan kom ik niet meer op mijn werk. Niet iedereen kan remote werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat er wat moet gebeuren en doe daar ook al het nodige aan maar mijn auto inruilen voor een speed pedelec gaat het niet worden.

Als het even kan minimaliseer ik mijn auto gebruik. Als het kan neem ik ook wel eens de trein of de bus maar zonder auto gaat het niet.

Misschien zijn er mensen voor wie dat wel mogelijk is, dan kun je ook flink besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:30
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:19:
[...]

- Boodschappen
- Kinderen vervoeren
- Vervoer als het regent
Boodschappen, bakfiets
Kinderen vervoeren bakfiets
vervoer als het regent, bakfiets
langere ritten/vakantie leen/huur/share auto op stroom.
Ik denk dat de generatie van mijn kinderen (waarvan er al 2 een rijbewijs hadden kunnen hebben als ze dat zouden willen) het bezit van een auto niet meer als normaal gaat zien, zeker als we nu serieus werk maken van beter openbaar vervoer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Waarom moet een auto een auto vervangen? Waarom niet een speed-pedelec of een velomobiel? Voor die kippeneindjes die de meeste mensen rijden is een auto helemaal niet nodig.
De gemiddelde woon-werk afstand is 22,6km. Aangezien het een gemiddelde is zullen er heel veel mensen minder dan dit afleggen. Als die nou eens aan de e-bike gaan dan scheelt hun dat veel geld in de aanschaf van een auto, de brandstof en het onderhoud. En dan pakken we ook nog eens een stukje klimaat- en gezondsheidproblematiek meteen mee. Win, win, win.

Nou is dat een heel specifiek voorbeeld, maar het punt wat ik eigenlijk wil maken is dat een één-op-één vervanging vaak niet nodig is.
Dit is nu - in dit draadje en in tig anderen - al zo vaak voorbij gekomen, en net zo vaak gedebunked.

Hoopte dat nu het PBL geconcludeerd heeft dat in grote delen van het land de auto noodzakelijk is om basisvoorzieningen te bereiken (en zowel OV als de fiets geen reëel alternatief is) deze discussie eindelijk eens zou kunnen stoppen.

Ja, in stedelijke gebieden zijn deze voorzieningen dichtbij en dus per OV of fiets bereikbaar. Daarbuiten dus duidelijk niet. Zelfs de overheid geeft dit nu toe.

Woon zelf ook in een dunbevolkt gebied. Het OV - dat al geen alternatief was - is de afgelopen 2 jaar zo mogelijk nog verder afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:19:
[...]

- Boodschappen
- Kinderen vervoeren
- Vervoer als het regent
- Boodschappen kan op een fiets
- Kinderen kunnen ook op een fiets. Zeker aangezien de meeste mensen max 2 kinderen hebben, en ALS je meer hebt, kan er een vaak zelf fietsen
- Regenpak! Hier zit het probleem vooral: Blegh het regent, de auto in! Dat geeft aan dat de auto te goedkoop is... Tenminste, als je iets wil doen met minder verbruik van benzine en diesel...
- Huurauto! Die zijn nu nog duur, want weinig gebruik van gemaakt. Maar dat zou natuurlijk op grotere schaal veel goedkoper kunnen.

Maar realistisch? niet helemaal. Maar genoeg huishoudens die 2 auto's hebben, terwijl ze met 1 ook wel kunnen. Het idee van "een boodschappenwagentje" is eigenlijk al te zot voor woorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
HvdBent schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:29:
[...]
Boodschappen, bakfiets
Ik vind dit echt heel naief. In het buitengebied is dit niet te doen. De bakfietsmoeder in Amsterdam zie ik dit doen ja, daarbuiten niet.

Vwb de generatie die auto niet meer als normaal gaat zien; het aantal personenauto's in Nederland is al jaren alleen maar aan het stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:33:
[...]

Ik vind dit echt heel naief. In het buitengebied is dit niet te doen. De bakfietsmoeder in Amsterdam zie ik dit doen ja, daarbuiten niet.

Vwb de generatie die auto niet meer als normaal gaat zien; het aantal personenauto's in Nederland is al jaren alleen maar aan het stijgen.
Bijna acht op de tien Nederlanders hebben binnen een afstand van 1 kilometer minimaal 1 grote supermarkt (Compendium voor de Leefomgeving, 2016).

Hoezo bakfietsmoeders in Amsterdam alleen? 8/10 NEDERLANDERS kan gewoon op de fiets boodschappen doen.

dan 80% die dus geen boodschappenautootje nodig hebben O-)

Vroeger pakte je gewoon de fiets, 2 grote fietstassen en deed je je boodschappen..... Nu heb je er een auto voor nodig en klagen mensen al dat ze maar 100 liter aan kofferbakruimte hebben :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
alexbl69 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:30:
[...]

Dit is nu - in dit draadje en in tig anderen - al zo vaak voorbij gekomen, en net zo vaak gedebunked.

Hoopte dat nu het PBL geconcludeerd heeft dat in grote delen van het land de auto noodzakelijk is om basisvoorzieningen te bereiken (en zowel OV als de fiets geen reëel alternatief is) deze discussie eindelijk eens zou kunnen stoppen.

Ja, in stedelijke gebieden zijn deze voorzieningen dichtbij en dus per OV of fiets bereikbaar. Daarbuiten dus duidelijk niet. Zelfs de overheid geeft dit nu toe.

Woon zelf ook in een dunbevolkt gebied. Het OV - dat al geen alternatief was - is de afgelopen 2 jaar zo mogelijk nog verder afgebouwd.
Tja, percentages van 17 tot 30% van ouderen en jongeren. Dat zegt niets over de andere minimaal 70% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
[...]

Ik woon niet in Amsterdam, en niet in het buitengebied, maar toch wordt de bakfiets al 17 jaar gebruikt zoals beschreven. En ja we hebben ook een auto, want ik moet voor mijn werk vaak op plekken zijn die niet met de fiets of het OV te bereiken zijn, maar waar ik voor de corona 30k kilometer per jaar reed heb ik nu in 3 jaar 30k gereden. En dit is wel mijn laatste eigen auto waarschijnlijk, want een dikke touran bijna altijd alleen rijden is niet nodig, maar wel handig met vakanties of vriend(innet)jes van mijn koters
En vanwegen het milieu kan het gewoon niet langer zoals het nu gaat....

[ Voor 3% gewijzigd door HvdBent op 08-11-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Waah schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:38:
[...]

Bijna acht op de tien Nederlanders hebben binnen een afstand van 1 kilometer minimaal 1 grote supermarkt (Compendium voor de Leefomgeving, 2016).
Afstand is niet de enige factor, en ik moest daar ook 'groot' voor worden om dat te snappen: wanneer je voor een gezin boodschappen doet, is dat heel lastig op een fiets te laden. Ik zou dan om de dag boodschappen moeten doen, en daar heb ik geen tijd voor of zin in. Of inderdaad een bakfiets halen, maar dat enkel voor boodschappen is ook wat onzinnig...

Het goede nieuws is dat boodschappen bezorgen 1) nauwelijks wat kost en 2) stukken beter voor het milieu is dan met de auto gaan. Hoe het zich verhoud met fietsen/lopen weet ik niet, zou ik wel willen weten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
alexbl69 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:30:
[...]

In het voorbeeld ging het over woon-werkverkeer wat gemiddeld dus 22,6km. Dat betekent dus ook dat er heel, heel, heel veel mensen onder dat gemiddelde zitten. Ik zelf fiets elke dag (elektrisch) 17km enkele reis met een kar achter me aan met mijn kleine meid er in om naar de opvang te brengen. En dan ben ik, kletsen met de gastouder er bij genomen, minder dan 50 minuten kwijt. Met de auto is het nauwelijks sneller (35 à 40 minuten) en vele malen duurder.

In mijn geboortegemeente, het achterste van de Achterhoek, fietst de schoolgaande jeugd elke dag 15km naar het naastliggende dorp om naar school te gaan. Of ze nemen de trein. Maar die kinderen worden echt niet met de auto gebracht.

Dat 30 minuten door het PBL überhaupt als veel wordt bestempeld gaat er bij mij niet in. Als mensen dagelijks een uur in de file kunnen staan, kunnen ze ook een uur fietsen.

Maar mijn punt is dat mensen niet willen veranderen. Ze willen alleen maar hetzelfde, maar niet iets anders. Wat @HvdBent en anderen hier ook al aangaven is dat een (bak)fiets een prima alternatief is. Maar ja, dat is iets 'anders'. En anders is eng. Dus doen we ook niks om de maatschappij anders in te richten zodat je wel overal binnen die 30 minuten naar toe kan fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:11:
[...]

Niet haalbaar. Dan moet dat alternatief ook betaalbaar zijn. Dat is het voor vrijwel de meeste Nederlanders niet. Allerlei subsidies etc op elektrische auto's is leuk, juist mensen die die extraatjes toch al niet nodig hebben profiteren er van. 5K korting en dan nog 30K moeten aftikken voor een auto...
Die mensen waarvoor dat niet haalbaar is, zullen in de toekomst gewoon geen auto hebben. Heel simpel is dat. Heel veel luxe zaken (vaak vervuilende dingen) zullen in de toekomst voor minder mensen bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Als je in het buitengebied woont (ik ben er zelf ook opgegroeid) maak je je onnodig afhankelijk van een auto. Dat is een bewuste keuze die je neemt om daar te gaan wonen. Op het moment dat een auto onbereikbaar wordt heb je dan een probleem als je niet heel dichtbij je werk woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
fisherman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:45:
[...]

Als je in het buitengebied woont (ik ben er zelf ook opgegroeid) maak je je onnodig afhankelijk van een auto. Dat is een bewuste keuze die je neemt om daar te gaan wonen. Op het moment dat een auto onbereikbaar wordt heb je dan een probleem als je niet heel dichtbij je werk woont.
Mwoah, bewust durf ik niet zo hard meer te roepen... Huizenprijzen gezien? Misschien moeten we het werk wat meer spreiden ipv alles op 1 plek uit de grond stampen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Klopt, voor veel mensen waarvoor een auto niet realistisch is in de toekomst, is een speedpedelec een heel mooi alternatief. Overigens kunnen deelauto's ook een deel van het gecreëerde probleem oplossen. Subsidie's om te verhuizen of ander werk te zoeken is ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:38:
[...]

In 2016 was de dichtsbijzijnde supermakt (klein) voor ons 2km verderop. Nu, in 2022, is hij 7km verderop. Fiets (met of zonder bak) is voor ons gewoon bijna niet te doen.

Wat wij in ieder geval wel doen is zoveel mogelijk tegelijkertijd doen. Dus wekelijkse (of soms zelfs twee-wekelijkse) boodschappen en, indien mogelijk, combineren met momenten dat we toch met de auto gaan (bijv. om naar het werk te gaan). Hoewel dat laatste wel wat lastiger is, sinds we grotendeels thuis werken. En het woon/werk verkeer is 99% van de tijd carpoolend (en aan de auto's onderweg te zien, valt daar heel veel te behalen!)
[...]
Toen wij hier in 2006 gingen wonen, was er een matige tot goede busverbinding. Nu is er geen busverbinding. Hoezo heb ik daar voor gekozen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Waah schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:46:
[...]

Mwoah, bewust durf ik niet zo hard meer te roepen... Huizenprijzen gezien? Misschien moeten we het werk wat meer spreiden ipv alles op 1 plek uit de grond stampen :+
Klopt, dat moet inderdaad ook veranderen. Werk verplaatsen, mensen verplaatsen of je eigen werk verplaatsen door ander werk te zoeken zijn goede mogelijkheden. Maar het blijft natuurlijk zo dat in het buitengebied weinig voorzieningen zijn. Dat is een van de redenen waarom ik in een stad wilde wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:47:

Toen wij hier in 2006 gingen wonen, was er een matige tot goede busverbinding. Nu is er geen busverbinding. Hoezo heb ik daar voor gekozen?
Daar kies je zelf voor, door niet in een goed bereikbare plaats te wonen. In het buitengebied zijn de huizen goedkoop, maar je hebt dan vaak ook weinig voorzieningen. Het blijft niet voor niets een buitengebied. Je loopt altijd meer risico dan dat je dichtbij je werk woont en alle andere voorzieningen. Dat zal een bewuste keuze zijn geweest voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:47:
[...]

In 2016 was de dichtsbijzijnde supermakt (klein) voor ons 2km verderop. Nu, in 2022, is hij 7km verderop. Fiets (met of zonder bak) is voor ons gewoon bijna niet te doen.

Wat wij in ieder geval wel doen is zoveel mogelijk tegelijkertijd doen. Dus wekelijkse (of soms zelfs twee-wekelijkse) boodschappen en, indien mogelijk, combineren met momenten dat we toch met de auto gaan (bijv. om naar het werk te gaan). Hoewel dat laatste wel wat lastiger is, sinds we grotendeels thuis werken. En het woon/werk verkeer is 99% van de tijd carpoolend (en aan de auto's onderweg te zien, valt daar heel veel te behalen!)

[...]

het zal ook zeker niet voor iedereen een optie zijn. Sterker, 1 op de 5 mensen zal het waarschijnlijk niet zo snel een optie voor zijn :+ want dat is 20%.

Maar feit blijft dat als je in Amsterdam woont, en maar 1 iemand op grote afstand werkt, je niet 2 auto's MOET hebben O-) Nu kan dat, want auto's zijn te goedkoop blijkbaar. O-)

Een goede oplossing is lastig. Ik weet de oplossing ook niet. Maar als je het over maatschappijbreed minder impact hebben en zorgen dat je geen grote tekorten hebt op brandstoffen, dan is al die korte ritjes die onnodig zijn met de auto eruit halen een goede stap.

Hier ook 2 auto's. Buitengebied, ik werk 45km de ene kant op (dichtsbijzijnde tech industrie) en mijn partner 45km de andere kant op (als je in de GGZ werkt wil je niet dagelijks je clienten tegen het lijf lopen). Fietsen geen optie helaas want 2 uren fietsen is toch wel wat te veel van het goede :+

Betekend niet dat de buurman, die nooit buiten het dorp komt en lopend naar de supermarkt kan, 2 auto's nodig heeft O-) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

HvdBent schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:29:
[...]

Boodschappen, bakfiets
langere ritten/vakantie leen/huur/share auto op stroom.
Ik denk dat de generatie van mijn kinderen (waarvan er al 2 een rijbewijs hadden kunnen hebben als ze dat zouden willen) het bezit van een auto niet meer als normaal gaat zien, zeker als we nu serieus werk maken van beter openbaar vervoer...
Niet iedereen woont in hartje Amsterdam en moet gewoon de auto pakken voor boodschappen.

edit:
Ah, was al gepost sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

fisherman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:50:
[...]

Daar kies je zelf voor, door niet in een goed bereikbare plaats te wonen. In het buitengebied zijn de huizen goedkoop, maar je hebt dan vaak ook weinig voorzieningen. Het blijft niet voor niets een buitengebied. Je loopt altijd meer risico dan dat je dichtbij je werk woont en alle andere voorzieningen. Dat zal een bewuste keuze zijn geweest voor jou.
Er was een supermarkt op fietsafstand aanwezig (zo een beetje de enige voorziening die voor mij belangrijk is :p). Wisten wij in 2006 dat in 2020 die winkel zou gaan verdwijnen?
Waah schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:52:
[...]
Betekend niet dat de buurman, die nooit buiten het dorp komt en lopend naar de supermarkt kan, 2 auto's nodig heeft O-) :X
Wij zijn een van de weinige in ons dorp die 2 auto's hebben. Wij zijn ook een van de weinige die beiden werken. En onze buren hebben de auto wegegedaan vlak voordat de buurman is overleden. Zij zou er geen profijt van hebben. Ze heeft nu zo'n electrische 45km auto voor terug genomen.

Maar ik ken ook mensen die minder dan een kilometer van een supermarkt af wonen, en de auto pakken om naar de supermarkt te gaan. Voor 1 pak koffie....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
fisherman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:43:
[...]

Die mensen waarvoor dat niet haalbaar is, zullen in de toekomst gewoon geen auto hebben. Heel simpel is dat. Heel veel luxe zaken (vaak vervuilende dingen) zullen in de toekomst voor minder mensen bereikbaar zijn.
Oh, werk is straks een luxe :+

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-11-2022 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:22
[...]

ah, dus de oplossing is allemaal in de stad gaan wonen? of gaan we al het werk verplaatsen naar buiten de randstad? En welke banen dan? alleen de minder leuke die door mensen " in de provincie" gedaan mogen worden?

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bouke-p schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:01:
[...]
ah, dus de oplossing is allemaal in de stad gaan wonen?
Deze hoor je vaker. En als je dan vraagt welke huizen er dan allemaal zijn, wordt het heel stil.... (en daarna klagen dat de huizen allemaal zo duur zijn, zowel koop als huur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:04:
[...]

Deze hoor je vaker. En als je dan vraagt welke huizen er dan allemaal zijn, wordt het heel stil.... (en daarna klagen dat de huizen allemaal zo duur zijn, zowel koop als huur).
Ja, maar dat ben je zelf schuld als je perse in de stad wil gaan wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Yucon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:18:
[...]

Ja, maar dat ben je zelf schuld als je perse in de stad wil gaan wonen :+
Het geld dat ik extra kwijt zou zijn als ik de stad zou wonen, steek ik liever in vervoer naar die stad toe als het moet :p

Niet in de stad wonen bespaart mij veel geld. Niet vanwege het feit dat huizen hier goedkoper zijn, maar vanwege het feit dat het woongenot hier veel hoger is en ik niet zoveel behoefte heb om weg te gaan. Scheelt me heel veel geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Nathilion schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:33:
[...]

In het voorbeeld ging het over woon-werkverkeer wat gemiddeld dus 22,6km. Dat betekent dus ook dat er heel, heel, heel veel mensen onder dat gemiddelde zitten. Ik zelf fiets elke dag (elektrisch) 17km enkele reis met een kar achter me aan met mijn kleine meid er in om naar de opvang te brengen. En dan ben ik, kletsen met de gastouder er bij genomen, minder dan 50 minuten kwijt. Met de auto is het nauwelijks sneller (35 à 40 minuten) en vele malen duurder.

In mijn geboortegemeente, het achterste van de Achterhoek, fietst de schoolgaande jeugd elke dag 15km naar het naastliggende dorp om naar school te gaan. Of ze nemen de trein. Maar die kinderen worden echt niet met de auto gebracht.

Dat 30 minuten door het PBL überhaupt als veel wordt bestempeld gaat er bij mij niet in. Als mensen dagelijks een uur in de file kunnen staan, kunnen ze ook een uur fietsen.

Maar mijn punt is dat mensen niet willen veranderen. Ze willen alleen maar hetzelfde, maar niet iets anders. Wat @HvdBent en anderen hier ook al aangaven is dat een (bak)fiets een prima alternatief is. Maar ja, dat is iets 'anders'. En anders is eng. Dus doen we ook niks om de maatschappij anders in te richten zodat je wel overal binnen die 30 minuten naar toe kan fietsen.
Ik heb veel familie in de achterhoek, en ja die draaien hun hand niet om voor een stukkie fietsen. Mijn koters hoefden maar een halve kilometer naar hun middelbare school, ik deed tussen de 12 en 48 kilometer(dan wel een stuk met de trein) Ik zit voor mijn werk door het hele land, als ik een klus in een uithoek heb neem ik vaak een hotel, is wel niet gezellig thuis, maar elke dag uren in de auto hoeft voor mij niet. En helaas is fietsen naar de achterhoek net te ver (deze zomer een klusje gehad in Ulft) Als ik nou eens een thuiswedstrijc had.... (maar eerlijk gezegd, naar mijn kantoor hier ga ik soms ook met de auto)
De bakfiets is aangeschaft omdat mijn vrouw gastouder is, en met de kids naar het bos wil kunnen. Ik gebruik hem als ik voor de boodschappen niet ver hoef, anders neem ik ze mee terug van werk (als ik toch langs de winkel kom) Tegenwoordig bestellen we ook boodschappen bij Hofweb, die leveren aan huis (heel decadent) maar wel alles biologisch en met minimale verpakkingen. (en een veel groter assortiment bio dan in de winkel, dat begrijp ik nog steeds niet waarom dat maar niet wil groeien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
Lordy79 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:54:
[...]

Niet iedereen woont in hartje Amsterdam en moet gewoon de auto pakken voor boodschappen.

edit:
Ah, was al gepost sorry
Wij ook niet hoor, hartje Nederland, en de bakfiets is geen luxe maar gewoon een werkpaard (wel in Amsterdam gemaakt) en gaat veel langer mee dan mijn auto's tot nu toe :o
Wij waren ook ver voor de trend al met de bakfiets 8)

[ Voor 6% gewijzigd door HvdBent op 08-11-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

HvdBent schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:15:
[...]

Wij ook niet hoor, hartje Nederland, en de bakfiets is geen luxe maar gewoon een werkpaard (wel in Amsterdam gemaakt) en gaat veel langer mee dan mijn auto's tot nu toe :o
Wij waren ook ver voor de trend al met de bakfiets 8)
Ik moet er niet aan denken om met de bakfiets naar de supermarkt te gaan... Open land, altijd wind tegen... Dan gebruik ik liever m'n aanhanger! (wat wij ook jaren lang gedaan hebben, supermarkt was toen 5km verderop).

Ik weet niet of ik een auto zou hebben als er hier binnen 500m een OV opstap punt was geweest, of binnen 5km een bus/trein station met goede fietsenstalling. Ik ga niet met de fiets naar een bushalte ergens langs een grote weg, zonder fatsoenlijke fietsenstalling (de dichtsbijzijnde bushalte is nu 3km verderop, langs een grote weg, zonder zelfs maar een plek om een fiets te stallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Wailing_Banshee schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:16:
[...]

Ik moet er niet aan denken om met de bakfiets naar de supermarkt te gaan... Open land, altijd wind tegen... Dan gebruik ik liever m'n aanhanger! (wat wij ook jaren lang gedaan hebben, supermarkt was toen 5km verderop).

Ik weet niet of ik een auto zou hebben als er hier binnen 500m een OV opstap punt was geweest, of binnen 5km een bus/trein station met goede fietsenstalling. Ik ga niet met de fiets naar een bushalte ergens langs een grote weg, zonder fatsoenlijke fietsenstalling (de dichtsbijzijnde bushalte is nu 3km verderop, langs een grote weg, zonder zelfs maar een plek om een fiets te stallen).
De meeste nieuwe bakfietsen (allemaal eigenlijk) zijn electrisch, die van ons niet overigens, en op de vraag of mijn vrouw een nieuwe electrische zou willen zei ze resoluut nee, want een hoge snelheid met de bakfiets is sowieso een no-go, ik merk ook regelmatig dat andere weggebruikers niet snappen dat je met een zware bakfiets niet zo maar even stilstaat...
Op het platte land, tja, is maar wat je instelling is mijn zwager fietste met 2 aanhangfietsen door heel Europa, en vroeger fietste ik ook als de trein naar Apeldoorn niet reed even verder. Maar eerlijk gezegd ik fiets zelf ook lang niet zo veel meer, zou het wel willen overigens, is een goede manier om fit te blijven en als je thuis bent is ook veel stress van de dag uit je hoofd gewaaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ik woon in een dorp waarbij het centrum van de provinciehoofdstad zo'n 15km verderop zit, we hebben dus redelijk goede bus, trein én autoverbinding. Gelukkig zie je dan ook maar weinig opritten met 2 auto's. Als er meerdere auto's staan dan zijn die vaak van inwonende 'volwassen' kinderen.
Ondanks dat wij beide (bijna) fulltime werken hebben we heel lang maar 1 auto gehad, dat komt ook omdat ik er bewust voor gekozen heb om in de stad te werken zodat ik op de fiets naar mijn werk kan.

Mijn vrouw moet ik alleen nog op de fiets zien te krijgen, die stapt nog altijd liever in de auto dan op de fiets. Ik ben bereid een elektrische fiets (45 min fietsen) of speedpedelec (30 min fietsen) te kopen, maar dat wil ze zelf niet. Op de gewone fiets een uur fietsen wil ze ook niet. Alleen al aan directe kosten (na aftrek reiskostenvergoeding) kost dat € 5 per dag. Een knappe elektrische fiets heb je dus binnen 3 jaar terugverdiend.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:16:
[...]

Wat betreft het ontbreken van een plek om een fiets te stallen, als jij de gemeente opbelt en vraagt of ze daar een 'fietsaanleunbeugel' willen plaatsen, dan gok ik dat er binnen een paar maand een staat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

In een energie- en klimaatcrisis moeten we toch eens de inefficiëntie van een (eigen) auto gaan bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jqfsXxCWA5YRSSR01lyDVnXkow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Oq3HobmyHgfAJIvEdQdvOfT.png?f=user_large

Ook een elektrische auto is voor de meeste ritten eigenlijk te gek voor woorden: 500 kg accu en in totaal +1,5 ton om meestal 1 persoon van 80 kg te vervoeren over een afstand die in meer dan de helft van de gevallen per fiets kan gebeuren.

En als er locaties 'onbereikbaar' zijn met OV/fiets, dan is dat vooral door de komst van de auto, waardoor alles verder uit elkaar gaan liggen is:
De wetmatigheid houdt in dat een persoon altijd een vrijwel constante hoeveelheid van zijn tijd besteedt aan reizen. Men reist al decennialang over de gehele wereld zo'n 70 tot 90 minuten per dag (verdeeld over verschillende verplaatsingen en vervoermiddelen) zonder dat dit reistijdbudget veel verandert in tijd. Echter, in die 1,5 uur gaat men wel grotere afstanden afleggen doordat de snelheid van vervoermiddelen toeneemt en verbeterde of meer infrastructuur beschikbaar is gekomen.
En nu gaan we ook nog hyperloops bouwen... Dan kunnen we dagelijks naar Parijs pendelen of eens een daguitstapje naar Nice doen.

Het probleem is dat we de maatschappij ingericht hebben op een ogenblik dat de olie nog uit de grond spoot...

IS dit wel een energiecrisis? Of was er de voorbije decennia gewoon een overvloed aan energie?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Verwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:47:

IS dit wel een energiecrisis? Of was er de voorbije decennia gewoon een overvloed aan energie?
Dit inderdaad. En ik vrees voor het moment dat kernfusie 'werkt' en er geen overvloed maar unlimited power (c) palpatine is.

Is er wel eens nagedacht over de vraag of dit gezond is voor de wereldbol? Ik bedoel: als onze energieconsumpie (uit fusion power) verhonderdvoudigd wordt er dus ook 100x zoveel (rest)warmte geproduceerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
In een energie- en klimaatcrisis moeten we toch eens de inefficiëntie van een (eigen) auto gaan bekijken.

[Afbeelding]

Ook een elektrische auto is voor de meeste ritten eigenlijk te gek voor woorden: 500 kg accu en in totaal +1,5 ton om meestal 1 persoon van 80 kg te vervoeren over een afstand die in meer dan de helft van de gevallen per fiets kan gebeuren.

En als er locaties 'onbereikbaar' zijn met OV/fiets, dan is dat vooral door de komst van de auto, waardoor alles verder uit elkaar gaan liggen is:

[...]

En nu gaan we ook nog hyperloops bouwen... Dan kunnen we dagelijks naar Parijs pendelen of eens een daguitstapje naar Nice doen.

Het probleem is dat we de maatschappij ingericht hebben op een ogenblik dat de olie nog uit de grond spoot...

Mijn auto staat al sinds vorige week maandag stil: het meeste geld bespaar je, door de auto te laten staan. Zodoende doe ik ook al weer bijna een maand met een volle tank. Wanneer er wel gereden wordt, zijn dat bewust geen korte stukjes van een paar km.

Wij lopen altijd 20 minuutjes naar de bibliotheek, bijna wekelijks en naar werk ga ik met de fiets. Zo'n 10 minuten fietsen: ook als het regent, want ik vind het doodzonde de auto voor dat soort korte stukjes te gebruiken.

Zuinigere gaan rijden, daar vergroot je de actieradius mee en verzacht de pijn van gestegen brandstofprijzen. Echter een geparkeerde auto verbruikt nog steeds het minst, al moet je er wel voor waken dat de accu niet leeg loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:29:
[...]

Mijn auto staat al sinds vorige week maandag stil: het meeste geld bespaar je, door de auto te laten staan. Zodoende doe ik ook al weer bijna een maand met een volle tank. Wanneer er wel gereden wordt, zijn dat bewust geen korte stukjes van een paar km.

Wij lopen altijd 20 minuutjes naar de bibliotheek, bijna wekelijks en naar werk ga ik met de fiets. Zo'n 10 minuten fietsen: ook als het regent, want ik vind het doodzonde de auto voor dat soort korte stukjes te gebruiken.

Zuinigere gaan rijden, daar vergroot je de actieradius mee en verzacht de pijn van gestegen brandstofprijzen. Echter een geparkeerde auto verbruikt nog steeds het minst, al moet je er wel voor waken dat de accu niet leeg loopt.
Een stilstaande auto kost ook geld: afschrijving, verzekering en in België verkeersbelasting.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:26:

Wat betreft het ontbreken van een plek om een fiets te stallen, als jij de gemeente opbelt en vraagt of ze daar een 'fietsaanleunbeugel' willen plaatsen, dan gok ik dat er binnen een paar maand een staat.
Een 'fietsaanleunbeugel' vind ik persoonlijk geen fatsoenlijke fietsenstalling. Zeker niet langs een drukke weg. Hij moet minimaal overkapt en verlicht zijn.

Dat 1 persoon te vervoeren ben ik met je eens. Mensen zitten alleen in een grote auto. Daarom pleit ik ook voor een goed OV netwerk. En dat wil niet zeggen dat iedereen 10m van een halte moet zijn, maar wel dat iedereen makkelijk bij een halte kan komen en daar eventueel zijn vervoersmiddel wat hij nodig heeft om bij die halte te komen kan stallen. Ik kan niet eens met de auto naar het treinstation, want daar heb je geen parkeerplaatsen. Dus moet ik met de bus, waar ik ook niet met de fiets naar toe kan, want daar heb je geen parkeerplaatsen.
Nee, dat is niet door de komst van de auto, alles lag altijd al verder uit elkaar. Alleen doordat je overal winst moet maken, wordt er steeds meer uitgekleed omdat die dingen niets opleveren (en misschien zelfs verlies draaien).
Marco-Peters schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:29:
[...]

Met dat soort afstanden had ik niet eens een auto gehad. Ik heb zelfs pas mijn rijbewijs gehaald omdat de reistijd van m'n huis naar m'n werk verdubbeld werd (en niet omdat ik verhuisde, maar omdat mijn werkgever verhuisde). Het aantal kilometers nam nauwelijks toe en met de auto halveerde de reistijd t.o.v. de oorpronkelijke reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh

Ik ben het er mee eens dat we steden minder in moeten richten op auto's Maar in Nederland wil 'niemand' in een dicht gebouwde stad leven. Iedereen wil liefst een grondgebonden huis met flink wat grond er omheen. Hoeveel grond wordt bepaald door de portomonee.

Dus krijgen we steden met een lage dichtheid, en dus gaan veel mensen met de auto.

In principe hebben we voor wonen in Nederland meer dan genoeg mogelijkheden voor groene energie. Die zal duurder zijn dan fossiele energie. Dus zullen we goedkoper moeten bouwen en minder geld uitgeven aan transport.

Het belangrijkste is dat we een tijdpad verzinnen waarin fossiele energie onbetaalbaar wordt. Dan kunnen we ons richten op groene energie en de mogelijkheden die dat biedt. Het is denk ik beter om te kijken wat je wel met groene energie kan doen, dan om eindeloos lijstjes te maken van wat er allemaal niet kan.

Sommige mensen zullen er voor kiezen om hun geld uit te geven aan een auto, anderen willen graag een vliegreis. Uiteindelijk kost alles wat we doen energie. Maar er moet wel enige vrijheid zijn om zelf te beslissen wat je wil doen moet jouw energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:36:

[...]

Nee, dat is niet door de komst van de auto, alles lag altijd al verder uit elkaar. Alleen doordat je overal winst moet maken, wordt er steeds meer uitgekleed omdat die dingen niets opleveren (en misschien zelfs verlies draaien).
Oh nee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet in de hele westerse wereld dezelfde evolutie, zelfs in 'fietsland' NL. Of wil je zeggen dat men 100 jaar geleden ook 30+ km naar het werk pendelde? Vroeger was bijna alles op loopafstand, omdat er simpelweg geen andere vervoermiddelen waren, en toen ging men ook naar de winkel, op familiebezoek, gaan werken, op uitstap,... maar minder ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Verwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:31:
[...]

Een stilstaande auto kost ook geld: afschrijving, verzekering en in België verkeersbelasting.
Ja geld kost het zeker: € 44 per maand, aan wegenbelasting en verzekering. Afschrijving kijk ik niet meer naar: nu een nieuwe ( tweedehands) auto toch niet meer te betalen is, hou ik de huidige auto zolang mogelijk.

Ik heb hem nu 5 jaar en zie mij ook nog wel de komende 5 jaar erin rijden, dus ik ga die auto gewoon helemaal afschrijven. Maar de km's worden op vakantie of uitjes gemaakt.

Wij doen het heel bewust: mijn vrouw heeft bij de Duitse DM een bestelling geplaatst, dus zodra die afgehaald kan worden. Dan gaan wij weer een stukje rijden, ongeveer 20km heen en weer. Ookal zou ik vandaag ansich ook wel een stukje rijden.

Dat zou dan een onnodig ritje zijn, aangezien die bestelling waarschijnlijk pas morgen opgehaald kan worden. Wij combineren meerdere winkels, welke wij in een ochtend of middag dan bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wailing_Banshee schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:36:
Met dat soort afstanden had ik niet eens een auto gehad. Ik heb zelfs pas mijn rijbewijs gehaald omdat de reistijd van m'n huis naar m'n werk verdubbeld werd (en niet omdat ik verhuisde, maar omdat mijn werkgever verhuisde). Het aantal kilometers nam nauwelijks toe en met de auto halveerde de reistijd t.o.v. de oorpronkelijke reistijd.
Auto is gekocht toen ik hem wel nog nodig had voor woon werkverkeer: ik ben uiteindelijk verhuisd, naar de stad waar ik werk. En sindsdien wordt de auto vooral gebruik voor uitjes, of vakanties. Afgelopen zomer ruim 5000km met mijn auto rondgereden oOo

Na de zomer schafte de Duitse regering de tankkorting af, dus sindsdien is het tanken weer wat duurder. Maar de auto hebben wij sowieso nodig: met de kleine moeten wij om de zoveel tijd op controle in het UMC, dat zou met openbaar vervoer een eeuwigheid duren. Met de auto is het 20 minuten rijden.

Wij gebruiken de auto ook voor familiebezoek, die wonen niet op loop of fietsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Het opmerkelijke is dat (in dat filmpje) het aantal km's per auto sinds eind jaren '80 net boven de 30km ligt. Het grote aantal auto-kilometers is dus niet een trend die de afgelopen 10 jaar geexplodeerd is.

Ook zal het gros van alle kilometers gemaakt worden bij woon-werk verkeer. Eigenlijk is het hoge aantal auto-kilometers meer een gevolg van onze economische activiteit die niet (meer) langs ons huis plaats vindt dan allerlei leisure-activiteiten.

Voor zowel centralisering (hele grote steden) als decentralisering (veel kleine dorpen) is wat te zeggen. De uitdaging zit 'm meer in het in balans krijgen van de vraag/aanbod van arbeid. Te weinig werk: mensen gaan naar een andere stad. Te weinig handjes: bedrijvigheid en diensten sterven af, of mensen uit andere steden komen dat werk doen.
Bij een gezin is de kans dat beide werk vinden in dezelfde stad die past bij hun skillset/wensen nog kleiner.
Wat ook niet mee helpt is dat we als individuen steeds meer gespecialiseerd raken. Dus mocht je je job verliezen, dan is de kans weer kleiner dat je i ndezelfde stad een andere job vind waar dezelfde certificering/skillset voor nodig is.

Tenslotte, bepaalde (zware) industrie wil je niet in, of direct om, je stad hebben. Deze begrenst namelijk de groei van de stad omdat je er geen woningen omheen kunt bouwen (hoi Schiphol).

Een stad zien als een op zichzelf staand microcosmos waar een perfecte balans is tussen vraag en aanbod van arbeid is, is een te simpele manier van tegen het probleem aan te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: dit moest in het klimaat-topic :X

[ Voor 177% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Verwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:19:

Maar die 70 miljard zal gaan naar de top en naar aandeelhouders, zodat die nog wat meer kunnen uitstoten.
Oh wat een stemmingmakerij weer.

O.a. pensioenfonden waaronder PFZW zijn aandeelhouders dus de verpleegkundigen kunnen nóg meer uitstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lordy79 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:28:
[...]

Oh wat een stemmingmakerij weer.

O.a. pensioenfonden waaronder PFZW zijn aandeelhouders dus de verpleegkundigen kunnen nóg meer uitstoten.
Het eerste wat ik op de site van PFZW zie staan is "Duurzaam beleggen". Yeah right.

https://www.volkskrant.nl...-olie-die-er-is~bd35d9af/

maar ook https://fd.nl/beurs/13640...lies-uit-olietermijnmarkt

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Die 2e link zit achter een paywall maar realiseer je dat de 'olietermijnmarkt' iets heel anders is dan investeren in een oliemaatschappij. Er heeft iemand gewoon lopen gokken. Althans, zo zie ik dat... net zoals vestia met de renteswaps... niet weten wat je doet maar een grote jongen/dame willen uithangen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Nu online
kanonnen! Heb mijn nieuwe energierapport ontvangen van Eneco:

Stroomkosten:
September: 210 kWh --> €49.09
Oktober: 222 kWh --> €179.75

Gaskosten:
September: 5 m³ --> €5.63
Oktober: 6 m³ --> €20.38

Dit wetende als deze prijzen lang blijven zal volgend jaar de inflatie blijven aanhouden met 15+%

nothing stops this train

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Kol Nedra schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:44:

Stroomkosten:

Gaskosten:

Dit wetende als deze prijzen lang blijven zal volgend jaar de inflatie blijven aanhouden met 15+%
Als de prijzen op het huidige niveau blijven is de inflatie binnenkort nul procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

Kol Nedra schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:44:

Stroomkosten:

Gaskosten:

Zie zo'n beetje hetzelfde, en dan valt het verbruik nu nog mee.
En reken maar van yes dat dit allemaal nog veel erger wordt en nog heel lang gaat duren.
Maar laten we ons vooral druk maken om de veluwse wolf, dat is pas erg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
XVI schreef op donderdag 10 november 2022 @ 20:38:
[...]

Zie zo'n beetje hetzelfde, en dan valt het verbruik nu nog mee.
En reken maar van yes dat dit allemaal nog veel erger wordt en nog heel lang gaat duren.
Maar laten we ons vooral druk maken om de veluwse wolf, dat is pas erg!
Wat een bangmakerij... Energie is hier nog nooit zo goedkoop geweest...
Pagina: 1 ... 24 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic