• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:50
Agent47 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:54:
[...]

Dit is het enige goede antwoord. Het " verschil" zit het hem er ook in qua contract. Ik zelf zit op flexibel contract, ik betaal meer dan een maat van me die net op tijd heeft vast kunnen zetten voor 3 jaar.

Bij mij staat de verwarming op 18,5. Bij hem op 21, want hij heeft toch nog een contract.

Als IEDEREEN de kachel al op 19 zou zetten dan maak je al een enorme stap. Niet iedereen heeft het geld ook om van het gas af te gaan / warmtepomp.
Zeg dat maar niet tegen mijn moeder, 19 graden. Die heeft de kachel gewoon lekker op 23 graden staan.

Dan betalen ze maar wat meer aan gas, ze gaan echt niet in de kou zitten omdat ze opeens maar tot 19 graden zouden mogen stoken. De een geeft zijn geld uit aan warmte, de ander aan vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:16

de Peer

under peer review

Agent47 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:54:
[...]

Dit is het enige goede antwoord. Het " verschil" zit het hem er ook in qua contract. Ik zelf zit op flexibel contract, ik betaal meer dan een maat van me die net op tijd heeft vast kunnen zetten voor 3 jaar.

Bij mij staat de verwarming op 18,5. Bij hem op 21, want hij heeft toch nog een contract.

Als IEDEREEN de kachel al op 19 zou zetten dan maak je al een enorme stap. Niet iedereen heeft het geld ook om van het gas af te gaan / warmtepomp.
Die maat van jou heeft het dus gewoon goed voor elkaar. Natuurlijk gaat hij lekker stoken op 21 graden. waarom niet? Daar sluit je zo'n contract voor af tenslotte.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Trichoglossus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:22:
[...]

Zeg dat maar niet tegen mijn moeder, 19 graden. Die heeft de kachel gewoon lekker op 23 graden staan.

Dan betalen ze maar wat meer aan gas, ze gaan echt niet in de kou zitten omdat ze opeens maar tot 19 graden zouden mogen stoken. De een geeft zijn geld uit aan warmte, de ander aan vakantie.
Wat mensen koud vinden is heel persoonlijk, sommigen vinden 18 koud, anderen vinden 23 al koud etc.
Tussen de 18 en 21 is een beetje de gangbare temperatuur, en bij bejaarden vaak een 22/23 omdat hun lichaam gewoon minder goed is in warmte produceren?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:59
de Peer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:25:
[...]

Die maat van jou heeft het dus gewoon goed voor elkaar. Natuurlijk gaat hij lekker stoken op 21 graden. waarom niet? Daar sluit je zo'n contract voor af tenslotte.
Ja doen we hier ook. We hebben nog een relatief gunstig contract tot eind 2024.

Kregen we de huidige energietarieven voor onze kiezen dan zouden we niet meer rond komen. En dat terwijl we een volledig nageïsoleerde woning hebben met triple glas en overal isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-04 09:16

Wailing_Banshee

You're Next

giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:47:
[...]

Nogmaals. Ik heb een variabel contract en normaal gebruik. En ik betaal dit jaar minder als ooit daarvoor. Dat is toch gewoon gek? Dat heeft niets met mijn prive situatie te maken. Maar in algemeen. Als mensen met variabel contract en normaal gebruik er op VOORUIT gaan?
Wat is normaal gebruik bij jou? Alleen-staand of wonen er meerdere mensen? Appartementje met 1 kamer uit 2022, of een eengezinswoning uit de jaren 80? Dat zijn allemaal factoren die meewegen in "normaal" gebruik.

https://www.milieucentraa...r-huis-en-aantal-bewoners

Als je een gemiddeld gezin pakt, met een gemiddeld huis zou je rond de 1200m3 gas komen. Als je daar vorig jaar 1 euro per kuub voor betaalde en dit jaar 2, ga je dus van 100 euro per maand naar 200 euro per maand. En zeg dat je 3600kWh vorig jaar had en dit jaar weer, was je rekening vorig jaar totaal (20ct per kWh) 160 euro en dit jaar 320 (40ct per KWh) euro per maand Dan maakt die 190 euro het verschil aardig goed zonder extreem overdreven te zijn.

Ja, er zijn een boel mensen die hier van profiteren omdat ze niet zo'n hoge stijging hebben. Maar er zijn er waarschijnlijk meer die wel degelijk dat bedrag nodig hebben omdat ze anders in de problemen komen (of er tegen aan zitten). De overheid heeft besloten om het op z'n makkelijkst te doen, waardoor er minimaal tijd verloren gaat. Specifieke oplossingen kosten gewoon meer tijd om te implementeren en kan daardoor heel veel problemen opleveren voor een best grote groep mensen.

En als je vind dat je die 190 euro niet zou moeten krijgen, wie weerhoud jou ervan om dat te doneren aan mensen die het wel hard nodig hebben?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• de Peer

de Peer

under peer review

Insert12 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:30:
[...]

Kregen we de huidige energietarieven voor onze kiezen dan zouden we niet meer rond komen. En dat terwijl we een volledig nageïsoleerde woning hebben met triple glas en overal isolatie.
De huidige energietarieven zijn zéér laag. Dat zie je als je met dynamische tarieven werkt. Maar jij bedoelt waarschijnlijk de (risico)opslag die energieleveranciers rekenen voor een vast of variabel contract. Die is enorm hoog.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Anoniem: 39993

Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:34:
[...]

Wat is normaal gebruik bij jou? Alleen-staand of wonen er meerdere mensen? Appartementje met 1 kamer uit 2022, of een eengezinswoning uit de jaren 80? Dat zijn allemaal factoren die meewegen in "normaal" gebruik.

Als je een gemiddeld gezin pakt, met een gemiddeld huis zou je rond de 1200m3 gas komen. Als je daar vorig jaar 1 euro per kuub voor betaalde en dit jaar 2, ga je dus van 100 euro per maand naar 200 euro per maand. En zeg dat je 3600kWh vorig jaar had en dit jaar weer, was je rekening vorig jaar totaal (20ct per kWh) 160 euro en dit jaar 320 (40ct per KWh) euro per maand Dan maakt die 190 euro het verschil aardig goed zonder extreem overdreven te zijn.

Ja, er zijn een boel mensen die hier van profiteren omdat ze niet zo'n hoge stijging hebben. Maar er zijn er waarschijnlijk meer die wel degelijk dat bedrag nodig hebben omdat ze anders in de problemen komen (of er tegen aan zitten). De overheid heeft besloten om het op z'n makkelijkst te doen, waardoor er minimaal tijd verloren gaat. Specifieke oplossingen kosten gewoon meer tijd om te implementeren en kan daardoor heel veel problemen opleveren voor een best grote groep mensen.

En als je vind dat je die 190 euro niet zou moeten krijgen, wie weerhoud jou ervan om dat te doneren aan mensen die het wel hard nodig hebben?
Ik denk dat veel mensen voor 2 euro per kuub zouden tekenen hoor. Mijn broertje betaalt iets meer dan 4 ofzo. Die moest een paar maanden geleden een nieuw contract. Maar hij is vrijgezel en vrachtwagenchauffeur en nauwelijks thuis. Hij stookt gewoon bijna niet meer in zijn appartementje. Dus die komt wel goed weg, verbruikt bijna niks meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-11-2022 12:52 ]

• Insert12
de Peer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:41:
[...]

De huidige energietarieven zijn zéér laag. Dat zie je als je met dynamische tarieven werkt. Maar jij bedoelt waarschijnlijk de opslag die energieleveranciers rekenen. Die is enorm hoog.
Ja dat bedoel ik idd. Wij hebben een vast contract voor €1,18 per kuub gas en 0,24 per kWh. Ik prijs me op het moment gelukkig met deze tarieven. Hoe hoog is het nu qua dynamische tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-04 12:23
Insert12 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:54:
[...]

Ja dat bedoel ik idd. Wij hebben een vast contract voor €1,18 per kuub gas en 0,24 per kWh. Ik prijs me op het moment gelukkig met deze tarieven. Hoe hoog is het nu qua dynamische tarieven?
Beetje wisselend natuurlijk, maar komt aardig in de buurt van wat jij nu betaald als je de afgelopen weken bekijkt.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat veel mensen voor 2 euro per kuub zouden tekenen hoor. Mijn broertje betaalt iets meer dan 4 ofzo. Die moest een paar maanden geleden een nieuw contract. Maar hij is vrijgezel en vrachtwagenchauffeur en nauwelijks thuis. Hij stookt gewoon bijna niet meer in zijn appartementje. Dus die komt wel goed weg, verbruikt bijna niks meer.
Wij hebben sinds deze maand nieuwe tarieven en dat is 2,15 per kuub (dat is dus het totaal bedrag inclusief de (verlaagde) belasting. Stroom weet ik niet uit m'n hoofd (we hebben overschot op de panelen, dus daar let ik nooit zo op...). In januari gaan de prijzen in ieder geval omhoog, omdat dan die belasting verlaging weer weg is.

(en ik heb de 1 en 2 euro en 20 en 40ct gebruikt omdat dat wat makkelijker rekenen is :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Anoniem: 39993

Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:00:
[...]

Wij hebben sinds deze maand nieuwe tarieven en dat is 2,15 per kuub (dat is dus het totaal bedrag inclusief de (verlaagde) belasting. Stroom weet ik niet uit m'n hoofd (we hebben overschot op de panelen, dus daar let ik nooit zo op...). In januari gaan de prijzen in ieder geval omhoog, omdat dan die belasting verlaging weer weg is.

(en ik heb de 1 en 2 euro en 20 en 40ct gebruikt omdat dat wat makkelijker rekenen is :p)
Dat was een paar maanden geleden dus nog heel veel meer. Mijn ouders gaan nu ook naar een nieuw contract. Als het goed is, is de pellet-kachel vorige week geïnstalleerd en hebben ze een klein opslaghokje helemaal vol met pellets liggen. Pellet-kachel komt in plaats van een sfeer-gaskachel. en d.m.v. circulatie kunnen ze er bijna de hele benedenverdieping mee verwarmen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Insert12 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:54:
[...]

Inderdaad nu zo'n beetje rond de 25 cent gemiddeld. Afgelopen weken iets goedkoper.

Vannacht waaide het lekker en was de prijs 8 cent per kWh all-in. Dus ik heb weer lekker thermostaat op 30 graden gezet voor een paar uurtjes, de auto opgeladen, vaatwasser gedraaid etc etc :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

martin_v_z schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:19:
[...]

Het probleem met uitspraken als deze is dat door het woord "we/wij" te gebruiken met de voorbeelden die je noemt dat je iedereen over een kam scheert. Hadden grote groepen mensen meer kunnen doen aan isolatie/besparing ten kosten van luxe? Ja zeker. Maar dit soort uitspraken steekt enorm bij de mensen die al deze luxe helemaal niet hebben gehad. Al tientallen jaren gaan deze mensen niet op vakantie, werken vaak hard maar zien er weinig voor terug of kunnen niet werken. Zijn afhankelijk van verhuurders die niets willen moderniseren aan woningen.

De problemen met het betalen ligt voor een groot deel ook bij deze groep. Een groep die het al moeilijk had en er totaal niks aan kan doen. En laten we eerlijk zijn, deze groep is groter dan veel mensen denken.

Ergens vind ik het frappant hoe slecht sommige mensen die het jaren goed hadden met wat tegenslag omgaan. Bij corona zaten groepen mensen al te roepen dat ze het zo zwaar hadden na een paar dagen isolatie. Nu lees ik over mensen die door de hoge energie kosten en inflatie maar net rond komen. Ik vind het ergens dus wel positief dat mensen voor een korte periode eens merken hoe het is aan de andere kant. Hoe het is voor de groepen die altijd moeilijk rond komen, de groepen die al jaren door ziektes in sociale isolatie leven. Misschien kunnen ze dan zien dat deze mensen een stuk sterker zijn dan hoe over ze word gedacht, zij houden het tenslotte al heel lang vol.

Sorry voor de lange tekst. Maar misschien kunnen we eens beginnen met de uitspraken in de trend van "eigen schuld dikke bult" te laten.
'we' slaat op de maatschappij als geheel, maar verder had ik het niet zo generaliserend gesteld:
Anoniem: 78739 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:24:
[...]
Vooropgesteld wil ik zeggen dat veel mensen het moeilijk hebben en zelfs voor de crisis al moeilijk hadden, maar in een globaal perspectief frons ik bij sommige zaken toch mijn wenkbrauwen.
(lees de volledige reactie voor de context)
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:09:
[...]
Ik weet wel dat deze investeringen niet voor iedereen haalbaar zijn, maar vaak is het ook een kwestie van prioriteiten.
In een huurwoning is het lastig om te renoveren, maar er is ook een grote groep die dat wel kon maar zijn geld aan luxere zaken uitgaf, alsof we 10 jaar geleden nog niet konden zien dat het fossiele tijdperk eindig is.

Enkele jaren geleden deed iemand meewarig omdat ik thuis een trui draag, dat was iemand uit de lagere middenklasse die intussen misschien ook een trui draagt.

Ivm prioriteiten gaf ik al dit voorbeeld over iemand die 4 km van haar werk woont.

Kortom: er zijn veel mensen die het moeilijk hebben en er weinig aan kunnen doen, maar er is minstens een even grote groep die meer anticiperend had kunnen werken.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-04 19:04
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:09:
Kortom: er zijn veel mensen die het moeilijk hebben en er weinig aan kunnen doen, maar er is minstens een even grote groep die meer anticiperend had kunnen werken.
Op welke cijfers is dit gebaseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
de Peer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:06:
[...]

Inderdaad nu zo'n beetje rond de 25 cent gemiddeld. Afgelopen weken iets goedkoper.

Vannacht waaide het lekker en was de prijs 8 cent per kWh all-in. Dus ik heb weer lekker thermostaat op 30 graden gezet voor een paar uurtjes, de auto opgeladen, vaatwasser gedraaid etc etc :*)
Hehe nice, zo kun je door te timen inderdaad goedkoop je woning op temperatuur houden!

Hier doet de vloerverwarming en isolatie goed hun werk, op het moment hoeven we alleen maar even in de ochtend de cv ketel aan te zetten en dan blijft het de rest van de dag op temperatuur. Komend weekend zal het vast wel wat anders zijn als het overdag maar 2 graden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:11:
[...]

Cijfers vinden zal lastig zijn. Maar ik denk dat iedereen genoeg voorbeelden uit zijn omgeving kent. Telkens duur op vakantie, per se die dakkapel willen in plaats van zonnepanelen.
Dure bruiloft in plaats van eerst zorgen dat je huis een beetje op orde is qua isolatie en energievoorziening.
De groep die sowieso al niet 'goed' met geld omgaat. Ja die hadden het anders kunnen doen en dan is het een beetje eigen schuld dikke bult.
Hoe groot die groep is, geen idee. 20-30% van Nederland misschien?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Enkele jaren geleden deed iemand meewarig omdat ik thuis een trui draag, dat was iemand uit de lagere middenklasse die intussen misschien ook een trui draagt.
Dat is iets wat ik nooit begrepen heb... Dat je je huis zo warm stookt dat je het hele jaar door in een t-shirt rond kunt lopen... Al zou ik ik zoveel geld overhebben dat ik er niet weet wat ik ermee zou moeten doen, zou ik dat nog niet willen... Ik ben altijd blij dat de winter weer begint, kan ik teniminste weer een lekkere trui aan doen!

(een trui beschermt ook nog eens beter tegen kattennagels dan een t-shirt :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 15:43
Ik vind dat een beetje flauw. 2 jaar geleden was energie goedkoop en was er geen enkele reden om aan te nemen dat het op korte termijn duur zou worden. Het was eerder een probleem dat het niet snel genoeg duurder werd om doelstellingen van CO2 vermindering te halen. Eigen Huis stond vol met verhalen dat je een warmtepomp niet terug verdient en dat de overheid veel meer subsidie zou moeten geven.

Binnen die context is het voor veel mensen gewoon niet logisch om fors te inversteren in minder energiegebruik. De mensen die dat wel gedaan hebben, hebben nu geluk. Voor hetzelfde geld hadden die maatregelen inderdaad nauwelijk wat opgeleverd.

Natuurlijk is geen (of zo weinig mogelijk) fossiele brandstof gebruiken ook een doel opzich, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:38
Wailing_Banshee schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:34:
[...]

Vergelijkbare berekening als jou gemaakt. Echter er is ook nog een extreem veel hogere belastingteruggaaf op energie. Je onderbouwd dus precies mijn punt. Zelfs voor gemiddeld gebruik is de steun erg (of misschien wel te) ruim. Dat lijkt me niet handig en een gemiste kans van de overheid om te investeren in dingen die nuttig zijn zoals verduurzaming.

• phicoh
giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:28:
Vergelijkbare berekening als jou gemaakt. Echter er is ook nog een extreem veel hogere belastingteruggaaf op energie. Je onderbouwd dus precies mijn punt. Zelfs voor gemiddeld gebruik is de steun erg (of misschien wel te) ruim. Dat lijkt me niet handig en een gemiste kans van de overheid om te investeren in dingen die nuttig zijn zoals verduurzaming.
Ik snap de redenering niet. De overheid gaat tientallen miljarden uitgeven aan een energieplafond. Dat plafond ligt een stuk hoger dan de prijzen 2 jaar geleden. Hoe kan het dan voor het gemiddelde huishouden goedkoper zijn?

Als de belasting maatregelen (lagere BTW, grotere teruggave EB, lagere EB) gemiddeld genomen genoeg waren, dan was dat hele energie plafond natuurlijk niet van stal gehaald.

Anoniem: 91634

Insert12 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:30:
[...]

Dan gaat bij jullie echt iets goed fout met het stoken of je hebt last van koudenbrugge. Met goed geïsoleerd energie klasse A woning moet je het prima kunnen redden met 500m3 per jaar. Zeker met deze warme najaar/winter.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

giantgiantus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb de kosten die niet afhankelijk zijn van verbruik niet meegenomen.

En ja, de overheid moet investeren in verduurzaming, maar help je daar nu de mensen mee die door de verdubbeling, of misschien wel vertrippeling van de energie prijzen deze maand hun huur/hypotheek niet kunnen betalen?

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:11:
[...]

Kernmiddenklasse + hogere middenklasse vs. armen + lage middenklasse? https://klimaatactie.vlaa...ngelijkheid-neemt-toe.png

Mijn loon ligt onder de mediaan, mijn vrouw was poetsvrouw en volgt nu een opleiding verpleegkunde. Voor een warmtepomp en WP-boiler hebben we recht op de hoogste premie omdat we tot de "laagste inkomensklasse" behoren (stond zo in een artikel :P ). Toch hebben we door spaarzaam te leven ons huis goed kunnen isoleren waardoor we nu ook zonder problemen (financieel en technisch) van het gas af kunnen en we door de energiepremie zelfs geld terug krijgen ipv te betalen - de WP, WP-boiler en zonnepanelen worden binnenkort geplaatst, daarom hebben we nu dus nog een gaspremie.
phicoh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:23:
[...]

Ik vind dat een beetje flauw. 2 jaar geleden was energie goedkoop en was er geen enkele reden om aan te nemen dat het op korte termijn duur zou worden. Het was eerder een probleem dat het niet snel genoeg duurder werd om doelstellingen van CO2 vermindering te halen. Eigen Huis stond vol met verhalen dat je een warmtepomp niet terug verdient en dat de overheid veel meer subsidie zou moeten geven.
De energieprijzen waren historisch laag omdat door de pandemie de economie enorm vertraagde, maar toen was ook al duidelijk dat door strengere uitstootnormen de prijzen op termijn zouden stijgen, maar het is begrijpelijk dat mensen hun levensstijl meestal afstemmen op de prijzen die dan gelden. Waarschijnlijk zijn wij daarin een uitzondering, omdat ik het ook een sport vind om zo weinig mogelijk te verbruiken :)
Binnen die context is het voor veel mensen gewoon niet logisch om fors te inversteren in minder energiegebruik. De mensen die dat wel gedaan hebben, hebben nu geluk. Voor hetzelfde geld hadden die maatregelen inderdaad nauwelijk wat opgeleverd.
Isoleren is altijd een goede idee, je verdient dat meestal terug en kost niet zo veel. Idem voor het verlagen van de temperatuur. Tijdens de pandemie betaalden we 15 euro gas per maand, toen heb ik de temperatuur wel wat verhoogd tot 20°, nu is het 18 tot 18,5 en nog geen verwarming nodig gehad. Vrouw en dochter zijn het nu zo gewoon, terwijl mijn vrouw tot haar 24e in de tropen gewoond heeft :)

• Trichoglossus
de Peer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:15:
[...]

Cijfers vinden zal lastig zijn. Maar ik denk dat iedereen genoeg voorbeelden uit zijn omgeving kent. Telkens duur op vakantie, per se die dakkapel willen in plaats van zonnepanelen.
Dure bruiloft in plaats van eerst zorgen dat je huis een beetje op orde is qua isolatie en energievoorziening.
De groep die sowieso al niet 'goed' met geld omgaat. Ja die hadden het anders kunnen doen en dan is het een beetje eigen schuld dikke bult.
Hoe groot die groep is, geen idee. 20-30% van Nederland misschien?
Misschien hadden ze wel een verkeerde glazen bol, en zagen ze deze enorme verhogingen van stroom en gas niet aankomen.
Is dat eigen schuld, dikke bult? Wie zag 2 jaar geleden aankomen dat gas en stroom 3x zo duur zou worden?

• Piet_Piraat7
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:48:
[...]

Kernmiddenklasse + hogere middenklasse vs. armen + lage middenklasse? https://klimaatactie.vlaa...ngelijkheid-neemt-toe.png

Mijn loon ligt onder de mediaan, mijn vrouw was poetsvrouw en volgt nu een opleiding verpleegkunde. Voor een warmtepomp en WP-boiler hebben we recht op de hoogste premie omdat we tot de "laagste inkomensklasse" behoren (stond zo in een artikel :P ). Toch hebben we door spaarzaam te leven ons huis goed kunnen isoleren waardoor we nu ook zonder problemen (financieel en technisch) van het gas af kunnen en we door de energiepremie zelfs geld terug krijgen ipv te betalen - de WP, WP-boiler en zonnepanelen worden binnenkort geplaatst, daarom hebben we nu dus nog een gaspremie.
Leuk dat je een overzicht stuurt van de inkomensgroepen maar dat zegt nog niks hoeveel hoe groot de groep is die wel wat kón doen en bewust niks gedaan heeft aan isolatie vs de groep die er niks aan kan doen doordat ze bijvoorbeeld te weinig overhouden of in een huurwoning zitten.

Als je de gigantische wachtlijsten ziet voor warmtepompen en zonnepanelen dan kan je wel aannemen dat heel veel mensen zijn wakkergeschud en aan het isoleren zijn geslagen. Had uiteraard eerder gemogen, maar niemand kon 2 jaar terug zo'n enorme prijstoenamee aan zien komen.

Wat je dus overhoud is een zeer grote groep met hoge stookkosten die er weinig aan kunnen doen en gecompenseerd moeten worden willen ze niet in de kou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:23:
[...]

Ik vind dat een beetje flauw. 2 jaar geleden was energie goedkoop en was er geen enkele reden om aan te nemen dat het op korte termijn duur zou worden.
Dat heb ik toch anders onthouden en beleefd dan.
We hadden de gaskraan die dicht ging in groningen, overheid die de belasting op gas verhoogde en aangaf dat die steeds verder verhoogd zou worden.
Voor mij was in het 2017 duidelijk dat gas duur zou gaan worden en dat de toekomst in de warmtepomp lag. Dat was toen ook al wel duidelijk en het loonde ook direct. Warmtepompen kon je toen nog bijna gratis krijgen. Voor mij was het toen een no-brainer om direct het gas af te laten sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trichoglossus schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:49:
[...]
Wie zag 2 jaar geleden aankomen dat gas en stroom 3x zo duur zou worden?
Ik. Ik dacht alleen dat het zeker 10 jaar zou duren, niet 1 :p je hebt er geen tijdsperiode aan gekoppeld!

Achteraf is het altijd zo makkelijk praten... En ja, er zijn heel veel mensen die niet verder dan het komende jaar kijken. Is dat hun schuld, of is dat de schuld van de maatschappij? Over het algemeen veranderen dingen geleidelijk en kun je daar dus ook geleidelijk aan aanpassen.
de Peer schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:52:
[...]

Dat heb ik toch anders onthouden en beleefd dan.
We hadden de gaskraan die dicht ging in groningen, overheid die de belasting op gas verhoogde en aangaf dat die steeds verder verhoogd zou worden.
Voor mij was in het 2017 duidelijk dat gas duur zou gaan worden en dat de toekomst in de warmtepomp lag. Dat was toen ook al wel duidelijk en het loonde ook direct. Warmtepompen kon je toen nog bijna gratis krijgen. Voor mij was het toen een no-brainer om direct het gas af te laten sluiten.
3 jaar geleden hadden we een overheid die zei dat de versterking (van Groningse huizen) nu echt ging plaatsvinden. Zit er nog steeds op te wachten...

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Misschien hadden ze wel een verkeerde glazen bol, en zagen ze deze enorme verhogingen van stroom en gas niet aankomen.
Is dat eigen schuld, dikke bult? Wie zag 2 jaar geleden aankomen dat gas en stroom 3x zo duur zou worden?
klopt, dat zag natuurlijk niemand aankomen. Maar inderdaad zoals @Wailing_Banshee zegt, mijn verwachting was wel dat dat binnen 10 jaar het geval zou zijn. Het was zeker al wel interessant om te verduurzamen.
Ik keek in 2017 echt heel goed naar de energielabels toen ik een koophuis zocht en wees daar ook huizen op af. En vervolgens snel verder verduurzamen. Dat loonde direct.

maar als het criterium is 'rond kunnen komen' in plaats van 'kosten besparen' dan doe je niets en blijf je gewoon zitten wachten.

We vonden een energierekening van 200-400 euro per maand normaal, terwijl die ook 0-50 euro per maand kon zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 17-11-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:39:
[...]

Dan gaat bij jullie echt iets goed fout met het stoken of je hebt last van koudenbrugge. Met goed geïsoleerd energie klasse A woning moet je het prima kunnen redden met 500m3 per jaar. Zeker met deze warme najaar/winter.
Valt wel mee denk ik, ik verwacht op zo'n 700 tot 800m3 uit te komen. We wonen er sinds maart en hebben amper een verbruik sindsdien. Bovendien zit er nog wel het een en ander aan vocht in de woning omdat we alles opnieuw hebben laten stucen. Dat helpt ook niet mee.

Het is een woning uit 1954 trouwens die we nageïsoleerd hebben. Binnenkort wordt de hybride warmtepomp aangesloten en dan blijft er helemaal weinig over qua gasverbruik.

• Trichoglossus
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:39:
[...]

Ik heb een hoekwoning van 1970, muren, dak, vloeren geïsoleerd. Zonnepanelen. Alleen nog oud dubbel glas, ik zit op zo'n 700-900 m3 per jaar.
Met HR ++ /+ gas zou het verbruik nog wat kunnen dalen denk ik. Wordt aan gewerkt.

ik denk dat het een illusie is om deze huizen te vergelijken met nieuwbouwwoningen, die vanaf de basis veel beter zijn geïsoleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:52:
[...]

Leuk dat je een overzicht stuurt van de inkomensgroepen maar dat zegt nog niks hoeveel hoe groot de groep is die wel wat kón doen en bewust niks gedaan heeft aan isolatie vs de groep die er niks aan kan doen doordat ze bijvoorbeeld te weinig overhouden of in een huurwoning zitten.
Ik denk dat je gerust kan stellen dat de rechterhelft van die grafiek voldoende middelen had/heeft om te verduurzamen of zelfs helemaal van het gas af te gaan, maar nu is dat geld besteed aan nóg meer uitstoot en consumptie, terwijl net in die groep de grootste winst te behalen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmteaTJm-P3p8EUslIruKQJ3GF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvvtLVwAZUqYeSaGo7hikyez.jpg?f=user_large

• Piet_Piraat7
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:47:
[...]

Ik denk dat je gerust kan stellen dat de rechterhelft van die grafiek voldoende middelen had/heeft om te verduurzamen of zelfs helemaal van het gas af te gaan, maar nu is dat geld besteed aan nóg meer uitstoot en consumptie, terwijl net in die groep de grootste winst te behalen is.
Waarom haal je uitstoot er bij? Daar ging onze discussie niet over. Die begon met je stelling "er zijn veel mensen die het moeilijk hebben en er weinig aan kunnen doen, maar er is minstens een even grote groep die meer anticiperend had kunnen werken." Ik heb nog altijd geen onderbouwing gezien waarom die groepen net zo groot zouden zijn? Iedereen mét middelen om iets te doen staat in een ellenlange wachtrij om te verduurzamen. Schromelijk te laat, maar ze doen niet bewust niks.

Als je dan toch je grafiek erbij wil halen; een grote uitstoter met grote auto en meerdere vliegvakanties per jaar heeft voldoende middelen en woont waarschijnlijk al in een beter geisoleerd huis. Daarom denk ik dus dat de groep die weinig/niks aan hun verbruik kunnen doen veel groter is dan de groep die bewust niks doet. Dáár is de grootste winst te belanen; G-label huurwoningen naar D-labels opkrikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:00:
[...]

Waarom haal je uitstoot er bij? Daar ging onze discussie niet over. Die begon met je stelling "er zijn veel mensen die het moeilijk hebben en er weinig aan kunnen doen, maar er is minstens een even grote groep die meer anticiperend had kunnen werken." Ik heb nog altijd geen onderbouwing gezien waarom die groepen net zo groot zouden zijn? Iedereen mét middelen om iets te doen staat in een ellenlange wachtrij om te verduurzamen. Schromelijk te laat, maar ze doen niet bewust niks.

Als je dan toch je grafiek erbij wil halen; een grote uitstoter met grote auto en meerdere vliegvakanties per jaar heeft voldoende middelen en woont waarschijnlijk al in een beter geisoleerd huis. Daarom denk ik dus dat de groep die weinig/niks aan hun verbruik kunnen doen veel groter is dan de groep die bewust niks doet. Dáár is de grootste winst te belanen; G-label huurwoningen naar D-labels opkrikken.
De rechterhelft had voor de energiecrisis ook genoeg middelen om te verduurzamen, maar dat geld zit nu dus in grotere auto's en meerdere vliegvakanties. Het blauwe stukje 'energie' is bij de rechterhelft ook groter dan bij de linkerhelft, dus die groep had de energiefactuur significant kunnen verlagen, ook een groot huis kan je bijna energieneutraal maken. Maar ook bij de linkerhelft en zelfs helemaal links zijn er vaak 'verkeerde' prioriteiten (zie hier). Of kijk bvb. eens naar de pendelafstanden in ons bedrijf en welk voertuig daarvoor gebruikt wordt. De helft van die groep zijn arbeiders (lagere inkomens) en je kan er van uitgaan dat dat grotendeels 'tweede' auto's zijn, tenzij hun partners allemaal toevallig werkloos zijn of de fiets/ov nemen. Met het geld van al die (tweede) auto's - en het zijn geen kleine oude auto's - konden er heel wat zonnepanelen en warmtepompen geplaatst worden.

Voor mij blijft de conclusie dat we decennia lang te gulzig geweest zijn met energie en grondstoffen - zelfs los van deze crisis - en dat we nu noodgedwongen zullen moeten veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-11-2022 15:34 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 15:02

The Zep Man

🏴‍☠️

Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:29:
De helft van die groep zijn arbeiders (lagere inkomens) en je kan er van uitgaan dat dat grotendeels 'tweede' auto's zijn, tenzij hun partners allemaal toevallig werkloos zijn of de fiets/ov nemen. Met het geld van al die (tweede) auto's - en het zijn geen kleine oude auto's - konden er heel wat zonnepanelen en warmtepompen geplaatst worden.
Waarom neem je aan dat het grotendeels tweede auto's zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 17-11-2022 15:38 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

The Zep Man schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:38:
[...]

Waarom neem je aan dat het grotendeels tweede auto's zijn?
Als het allemaal 'enige' auto's zouden zijn, dan zouden hun partners allemaal op een andere manier gaan werken, thuis werken of geen werk hebben, wat me sterk lijkt. Er wordt ook amper aan carpoolen gedaan. En ook: Helft van koppels met kinderen heeft minstens twee auto's Tel er dan ook nog de kinderloze koppels met 2 auto's bij. Voor singles kan je wel stellen dat het 'enige' auto's zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-11-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 15:02

The Zep Man

🏴‍☠️

Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:43:
[...]

Als het allemaal 'enige' auto's zouden zijn, dan zouden hun partners allemaal op een andere manier gaan werken, thuis werken of geen werk hebben, wat me sterk lijkt.
Hoeveel van die personen hebben een partner (en kinderen)?

Je kan niet iets zeggen over een gehele groep door enkel iets te stellen over een subgroep, zonder rekening te houden met de grootte van die subgroep ten opzichte van de groep.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 17-11-2022 15:48 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

The Zep Man schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:47:
[...]

Hoeveel van die personen hebben een partner (en kinderen)?
Zie ook de aanpassingen in mijn post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
@Anoniem: 78739 Nederland doet het wat autobezit betreft ook behoorlijk: gemiddeld 1,1 per huishouden. Aangezien het een getal boven de 1 is betekent dat er toch een hele zwik huishoudens 2 of meer auto's moeten bezitten, want er zullen ook veel huishoudens zijn zonder auto.

Kan helaas even niet zo snel bij het CBS getallen over auto's per koppel vinden.

Anoniem: 91634

Als ik hier in de de straat kijk dan klopt dat wel. Huishoudens met 3 auto's is hier zelfs geen uitzondering.

Maar men heeft hier over 2x 190 euro, terwijl ook een groep is die hier naast ook nog 1.300,- energie compensatie krijgt wanneer ze minder dan € 1.310,05 per maand verdienen.
Of wel in totaal, of wel 1.680,- in totaal.
Je zou maar net iets meer dan 1310,05 per maand verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:33

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:38:
Als ik hier in de de straat kijk dan klopt dat wel. Huishoudens met 3 auto's is hier zelfs geen uitzondering.

Maar men heeft hier over 2x 190 euro, terwijl ook een groep is die hier naast ook nog 1.300,- energie compensatie krijgt wanneer ze minder dan € 1.310,05 per maand verdienen.
Correctie. Dat wisselt per gemeente.
Zie bijvoorbeeld de uitzending van even tot hier waarin iemand een paar straten verkeerd woont om het te krijgen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:07
-never mind, verkeerd gelezen-

[ Voor 89% gewijzigd door GioStyle op 17-11-2022 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:49
[...]

De truk is net om jezelf zo goed mogelijk te positioneren dat je niet moet bezig zijn met ’dingen zien aankomen’.

Ik heb in 2005 al de nodige isolatie voorzien in mijn woning: 10cm in de vloer, 24cm in hellend dak, 12cm in plat dak,...
Heb ik dan tot dit jaar, 17 jaar afgezien omdat de energie relatief goedkoop was? Ik denk het niet.

Eigenlijk is het zelfs gratis want de waarde van je woning stijgt evenredig. Een gratis optie: weinig downside, potentieel veel upside in geld dat je niet hoeft uit te geven.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:38:

Dennis1812 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:40:
[...]

Correctie. Dat wisselt per gemeente.
Zie bijvoorbeeld de uitzending van even tot hier waarin iemand een paar straten verkeerd woont om het te krijgen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Wozmro schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:02:
[...]

De truk is net om jezelf zo goed mogelijk te positioneren dat je niet moet bezig zijn met ’dingen zien aankomen’.

Ik heb in 2005 al de nodige isolatie voorzien in mijn woning: 10cm in de vloer, 24cm in hellend dak, 12cm in plat dak,...
Heb ik dan tot dit jaar, 17 jaar afgezien omdat de energie relatief goedkoop was? Ik denk het niet.

Eigenlijk is het zelfs gratis want de waarde van je woning stijgt evenredig. Een gratis optie: weinig downside, potentieel veel upside in geld dat je niet hoeft uit te geven.
Vooropgesteld dat je een eigen huis hebt..........

Less alienation, more cooperation.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:06
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:29:
[...]

De rechterhelft had voor de energiecrisis ook genoeg middelen om te verduurzamen,
Nu woon ik sinds een jaar in een A woning en daarvoor 5 jaar in een andere A woning.
Nu ook zonnepanelen btw, maar die warmtepomp komt er hier ook nog niet in hoor. Potentieel geluidsoverlast, een techniek welke hier in Nederland amper doorontwikkeld is, etc... Ik wil liever geen pionier zijn, al helemaal niet omdat het financieel totaal niet opschieten.

We gebruiken nu zo'n 150 kuub gas op jaarbasis voor douche/bad. We gebruiken nu dan zo'n 350 kuub gas op jaarbasis voor vloerverwarming. De rest gaat elektrisch.

De tvt is lang, je verliest er luxe mee (ik zou nu 24 uur achter elkaar kunnen douchen met warm water)... Dus tja, geen enkele warmtepomp hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Sandor_Clegane schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:39:
[...]

Vooropgesteld dat je een eigen huis hebt..........
Ik zou hetzelfde doen met een huis dat ik zou verhuren om dezelfde reden.

Op termijn meer geld voor mij als verhuurder dan voor Poetin/energieleveranciers.

President schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:52:
[...]

Nu woon ik sinds een jaar in een A woning en daarvoor 5 jaar in een andere A woning.
Nu ook zonnepanelen btw, maar die warmtepomp komt er hier ook nog niet in hoor. Potentieel geluidsoverlast, een techniek welke hier in Nederland amper doorontwikkeld is, etc... Ik wil liever geen pionier zijn, al helemaal niet omdat het financieel totaal niet opschieten.

We gebruiken nu zo'n 150 kuub gas op jaarbasis voor douche/bad. We gebruiken nu dan zo'n 350 kuub gas op jaarbasis voor vloerverwarming. De rest gaat elektrisch.

De tvt is lang, je verliest er luxe mee (ik zou nu 24 uur achter elkaar kunnen douchen met warm water)... Dus tja, geen enkele warmtepomp hier...
Als je enkel je woonkamer verwarmt - wat in de meeste goed geïsoleerde huizen het geval is - kan je beter voor LL gaan (airco), die techniek bestaat al decennia en is veel goedkoper dan een LW-systeem. Je zal dan wel je vloerverwarming niet meer kunnen gebruiken. Voor mensen zonder vloerverwarming is het helemaal een no-brainer. Als bonus heb je koeling, wat toch wel handig is met steeds heter wordende zomers. Als je dan ook nog een WP-boiler koopt kan je helemaal van het gas af, daar krijg je nu veel subsidie voor. Een bad is dan uiteraard ook geen probleem.

Wat ga je doen als je gasbrander stuk is? Opnieuw investeren in een techniek uit het verleden? Voor iets meer heb je een LL + WP-boiler en ben je meteen ook van het vastrecht van gas af. Wij hebben nu een systeem met 2 binnenunits besteld: woonkamer + slaapkamer om te koelen. In de badkamer komt een IR-paneeltje van enkele honderden euro's, veel efficiënter dan een half uur op voorhand met radiatoren laten opwarmen, om dan 5-10 minuten in die ruimte te vertoeven.

Als je zonnepanelen en een A-woning hebt kan je in de winter tot zonsondergang deels met eigen energie opwarmen tot 21 graden, zodat het om 23u nog steeds 20 graden is. Dan heb je ook helemaal geen last van eventueel geluid van binnen- of buitenunit, want die draaien als je op kantoor bent. Idem in de zomer: met overtollige zonne-energie tot zonsondergang koelen tot 21 graden, dan blijft het 's nachts ook koel in een goed geïsoleerd huis. Door de consumptie van eigen opgewekte energie te maximaliseren en de rest op het net te steken zal je voor elektriciteit ook niet veel of helemaal niets meer betalen.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

Niemand had het zien aankomen, maar uiteindelijk is het een kwestie van alternatieven zoeken en doorgaan met leven. Ik zie nog steeds best veel mensen die bezig zijn met de hoge energierekening en inflatie. Er is straks een prijsplafond waardoor de energierekening wel redelijk mee gaat vallen voor de meeste mensen.

Pas je aan en ga door met leven. Verwarm anders, koop wat minder luxe. Ga wat minder uit eten.
Het leven is duurder geworden. De levensstandaard voor velen moet (wat) naar beneden.

Ik heb het niet over mensen die sowieso al op de rand van de armoedegrens leefden, maar mensen in de middenklasse die nu wat minder royaal kunnen leven. Het is even niet anders.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
President schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:52:
[...]

Met zo'n verbruik kun je beter nog een keer een nieuwe cv ketel ophangen en daarna op waterstof overgaan. Dan ben je een stuk goedkoper uit.

Insert12 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:05:
[...]

Met zo'n verbruik kun je beter nog een keer een nieuwe cv ketel ophangen en daarna op waterstof overgaan. Dan ben je een stuk goedkoper uit.
Wij verbruiken 400 m3 (verwarming, warm water en koken) en gaan nu toch onze gasbrander van 11 jaar vervangen door een LL-WP en WP-boiler, kost wat meer dan een nieuwe gasbrander, maar je kan er ook mee koelen (velen kopen het enkel om te koelen!) en deels laten werken met zonnepanelen, geen vaste kosten voor de gasaansluiting meer en ook geen tweejaarlijks verplicht onderhoud meer voor de brandverzekering. Na de energiecrisis zal gas vast duur blijven door strengere emissienormen want inderdaad, er is ook nog het klimaat. Waterstof is een extra tussenstap waarbij je ook energie verliest, lijkt met vooral goed voor bepaalde industriële processen en zwaar transport.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 17-11-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:48

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Hoe verleidelijk het ook is, dit topic is niet bedoelt voor individuele problemen en situaties.

De belangrijkste reden waarom die regel is ingesteld is dat elke individuele situatie niet algemeen schaalbaar is en dus voor een algemene discussie over de maatschappelijke problemen niet toepasbaar. Juist maatschappij brede oplossingen dienen schaalbaar en breed toepasbaar te zijn, probeer de discussie daarop te focussen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wozmro schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:02:
[...]

Voor sommige mensen is het niet makkelijk om eerst 3 jaar te moeten sparen om iets te kunnen betalen wat ze over 7 jaar pas iets gaat opleveren.
Dat was 15 jaar geleden niet per definitie zo hoor. Als je al goede isolatie had en deze nog een stapje omhoog hebt gebracht, zag je daar niet zo heel veel van terug. Als je slechte tot geen isolatie had natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:36
[...]

Bij mijn vorige werkgever was er een groep jongens die hier heel erg mee bezig waren. Zonnepanelen, pallet kachels, autonome kamers in huis die obv infrarood detectie dingen aan/uit zetten, Die verklaarden 7-8 jaar geleden al dat energie op relatief korte termijn duurder zou worden dan de hypotheek zelf. Ik weet de redenatie erachter helaas niet meer, maar sommigen zagen het aankomen.

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 18-11-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MagniArtistique schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:45:
[...]

Bij mijn vorige werkgever was er een groep jongens die hier heel erg mee bezig waren. Zonnepanelen, pallet kachels, autonome kamers in huis die obv infrarood detectie dingen aan/uit zetten, Die verklaarden 7-8 jaar geleden al dat energie op relatief korte termijn duurder zou worden dan de hypotheek zelf. Ik weet de redenatie erachter helaas niet meer, maar sommigen zagen het aankomen.
Ja, maar nu is de hoofdoorzaak wel een oorlog die zelfs de Oekraïners niet zagen aankomen :) Dat fossiele energie steeds duurder zal worden is wel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb voor de gein eens de prijsontwikkeling voor ons vanaf 2015 in een grafiekje gezet. Met 1 kanttekening, vanaf 2015 hebben we zonnepanelen, dus het hoogtarief in het begin klopt niet, omdat ik die data achteraf niet meer kon terug vinden (natuurlijk heb ik er niet eerder aan gedacht dan 2017 om die gegevens op te slaan :p) En het zijn alleen de variabele kosten, dus niet de netwerk en leveringskosten.

De punten zijn geen jaren, maar de momenten dat de prijs veranderde (meestal 1 januari en 1 juli, maar er zijn ook andere punten).

Prijs ontwikkeling energie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik zou graag eens de historische kost zien van 1 kJ energie. Drie liter aardolie levert even veel energie dan 1 jaar handenarbeid. Fossiele brandstoffen lopen sowieso ten einde, doordat het opraakt, te duur om te ontginnen of noodgedwongen voor het klimaat. Ik ben benieuwd of we ons huidige model in stand gaan kunnen houden met een lagere energiedichtheid, denk maar aan landbouw en mijnbouw, die nu afhankelijk zijn van grote machines. Zonder die machines kunnen we nooit genoeg voedsel produceren voor 8 miljard mensen. Als je dan bedenkt hoeveel energie we nu verbruiken om bvb. onszelf te verplaatsen naar de winkel of een vakantiebestemming...

De grote energieschok zal nog komen, samen met een klimaatschok die de energieschok erger maakt: meer vraag naar airco, opgedroogde waterkrachtcentrales, te weinig of te warm koelwater voor kerncentrales, minder efficiënte zonne-energie naarmate de temperatuur stijgt, minder efficiënt riviertransport door droogte, alle extra benodigde energie om klimaatschade te voorkomen/herstellen en geen of peperdure fossiele brandstoffen. De zomer van 2022 was al een voorproefje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwbEsQZlkfV59X3sJjvFDWw9Pc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rkOqNRkdEdTOLS3E46EKT8g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 18-11-2022 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ach, ik heb net de nieuwe verhogingen van Vattenfall gekregen die gaan gelden op 1 januari 2023. Dit wordt verhoging nummer 4 dit jaar.

Ondanks dat de gasprijs al weer stevig is gedaald, zeker ten opzichte van augustus 2022 is deze verhoging aanzienlijk.

Ruim 88% hogere kWh prijs ten opzichte van nu
Ruim 59% hogere gasprijs ten opzichte van nu

Dat dalende tarieven op de termijnmarkt niet direct worden doorgegeven is mij duidelijk maar van deze verhogingen ontgaat mij de logica.

Of het is iets van "niet omdat het moet maar omdat het kan" om maar in de trant van de reclameslogans te blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:07
Essent kondigt nogmaals een verhoging van de prijzen aan van maar liefst 40% (terwijl ze begin november de prijzen al hadden verhoogd), maar vanwege het prijsplafond merken de meeste klanten het volgens hun niet. Zucht… wie denken ze eigenlijk dat al dat belastinggeld wat zo dadelijk naar de energiemaatschappijen gaat, moet gaan betalen? Dat prijsplafond is prima, maar waar blijft de controle van de overheid op wat energiebedrijven mogen vragen?

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickC op 21-11-2022 12:34 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:43
PatrickC schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:33:
Essent kondigt nogmaals een verhoging van de prijzen aan van maar liefst 40% (terwijl ze begin november de prijzen al hadden verhoogd), maar vanwege het prijsplafond merken de meeste klanten het volgens hun niet. Zucht… wie denken ze eigenlijk dat al dat belastinggeld wat zo dadelijk naar de energiemaatschappijen gaat, moet gaan betalen? Dat prijsplafond is prima, maar waar blijft de controle van de overheid op wat energiebedrijven mogen vragen?
Dat is dezelfde overheid die deze zomer de energiebedrijven met klem aanraadde om de gasvoorraad te vullen waardoor energiebedrijven elkaar bleven overbieden(zowel nationaal als internationaal) op de ene LNG boot uit Canada. We zitten nu dus met een flink gevulde wintervoorraad à 4 euro per m3 die nog wel even verkocht moet worden.
Gas was afgelopen zomer het nieuwe WC-papier.

Ga er maar van uit dat je de komende maanden 3-4 euro per m3 betaald. Alleen door het prijsplafond wordt dat niet volledig bekostigd via de energierekening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-04 16:38

Mfpower

In dubio

Het is een grote farce, dit hele verhaal. Het is echt typisch Nederlands. Heel complex gemaakt, met tal van uitzonderingen om vervolgens op een regeling uit te komen die de energiebedrijven spekt.
Voor de niet zo vermogenden onder ons is 40ct/kwh al best veel en helemaal 1,45 voor een kuub gas, maar OK het is iets. Vervolgens gaat wel de belasting over een kWh van 3ct nu naar 15c strakst! Dat betekent dat alles wat je meer verbruikt dan het plafond niet wat duurder wordt, maar véél duurder. Heb je geïnvesteerd in een EV of warmtepomp dan kan je lekker gaan afdragen aan de overheid, en de energiebedrijven lachen in hun handjes en inmiddels is iedereen nog steeds arm. En behoren we tot de duurste van Europa als het gaat om energie. Vervolgens spekken we de PV houders nog even met salderen (wat helemaal niet houdbaar is) welke weer opgehoest moeten worden door de mensen die niet kunnen salderen. Ga je naar dynamische tarieven (wat de overheid het minste kost) mag je daar geen voordeel van hebben en komt er weer een ingewikkelde middelingsregeling. Schiet mij maar lek. Wat een k-land. Sorry /rant :)

Niets klopt er van dit systeem, wat een aanfluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Mfpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:15:
Vervolgens gaat wel de belasting over een kWh van 3ct nu naar 15c strakst!
Echt waar? Dat is dus ruim 50% meer dan voor de verlaging, en op die manier betaal je de verlaging van dit jaar volgend jaar weer helemaal terug.

Je rant is begrijpelijk, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een energieminister die bestuurskunde heeft gestudeerd bar weinig van energie af weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:55:
Ik zou graag eens de historische kost zien van 1 kJ energie. Drie liter aardolie levert even veel energie dan als 1 jaar handenarbeid.
Ik had ooit college van een professor die zei dat we per Nederlander ongeveer de energie van 100 slaven gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

RemcoDelft schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:22:
[...]

Echt waar? Dat is dus ruim 50% meer dan voor de verlaging, en op die manier betaal je de verlaging van dit jaar volgend jaar weer helemaal terug.

Je rant is begrijpelijk, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een energieminister die bestuurskunde heeft gestudeerd bar weinig van energie af weet.
Echt waar. Hier zie je de historische tarieven:
https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

in 2021 was de energiebelasting op elektra nog 9 ct.
in 2022 is die verlaagd naar ongeveer 3 cent, met ook nog een teruggave van 755 euro over de belastingen.

Voor 2023 is de belasting 15ct met een teruggave van 596 euro. Ook gaat de BTW naar 21%.
Dit betekent dat de prijzen na het plafond gewoon extreem, extreem hoog gaan worden. Voor een ieder die om wat voor reden over dat plafond gaat vanwege vervelende redenen (tochtig hoekhuis) of edele redenen (warmtepomp, EV) en dit niet kan compenseren met salderen (zoals ik) gaat gewoon failliet. Gezien het hier om belastingmaatregelen gaat is dit een super-nivelleringsfeest. Ik ben al maanden me aan het orienteren wat ik moet doen op het gebied van energie maar werkelijk elke deur gaat dicht, ik kan alleen nog m'n EV wegdoen (wat ik dus ook ga doen). Eigenlijk dringt het nu pas tot me door wat er eigenlijk aan het gebeuren is. Ja, we kunnen naar Rusland kijken voor alle ellende, maar het is ook echt zo dat de overheid niets doet. Als we in een recessie storten komt het 50% door Rusland en 50% door onze overheid. Het plafond verdwijnt ook nog eens in 2024, vanaf dat moment kan niemand meer een kop koffie op een terras veroorloven. Ik voorspel dat de halve horeca gaat verdwijnen; enerzijds doordat zij ook die hoge tarieven moeten betalen, anderzijds doordat mensen het geld niet meer hebben.

Tenzij je écht geld hebt, of tweeverdienende hoogopgeleide bent en netto >5K in de maand binnenharkt gaat dit de komende tijd een enorme klapper opleveren die zijn weerga in de NL historie niet kent. De oplossing van Kaag? Verhoog de belastingen nog meer: https://www.telegraaf.nl/...atskas-op-orde-te-krijgen

Voor het eerst houd ik echt serieus m'n hart vast, volgens mij heeft de helft nog niet door wat ons land te wachten staat de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ja, want energie is geen eerste levensbehoefte... (want dan had het sowieso in de lagere BTW tarief gezeten). Water wel, energie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[b]Mfpower in "Energie-en inflatiecrisis in Nederland"Mfpower s
Dit betekent dat de prijzen na het plafond gewoon extreem, extreem hoog gaan worden.
Wat een paniek-post zeg.
Ik vind het behoorlijk meevallen. Paar (3 of 4) cent per kWh erbij (tov. 2021) . dat is alles toch?
En de energieprijzen zijn heel erg laag momenteel. Ik betaal met name in de nacht minder dan 20 cent per kWh.

om daar nou je EV voor te verkopen en te roepen dat iedereen failliet gaat. ik snap dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-11-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Wailing_Banshee schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:42:
[...]

Ja, want energie is geen eerste levensbehoefte... (want dan had het sowieso in de lagere BTW tarief gezeten). Water wel, energie niet.
Precies, niet doodvriezen (even overdreven) is geen eerste levensbehoefte.

Nog even een aanvulling op m'n vorige post:
Voor m'n eigen plaatje: 3500 kwh verbruik aan elektra in huis. 1100 kuub gas en dan nog 3500 kwh voor een EV.

2900kwh a 0,40 = 1160
4100kwh a 1 euro: 4100 euro
1100kuub a 1,45 = 1595

Totaal: 6855 per jaar, 571 per maand
De EV neemt hier 3500 euro van, dat is meer dan de helft. Voor 3500 euro kan ik 1750 liter diesel kopen welke me 35000 km ver brengt. Ik rijd maar 20k per jaar dus reken maar uit.

Maar voor 2024 wordt het nog erger, dan is er geen plafond meer.
Dan is het:
7000 * 1 euro voor stroom = 7000
1100 kuub a 3,5 euro = 3850 euro
Ofwel 10.850 euro per jaar in 2024 als je een EV rijdt.

Vanaf 2025 gaan zonnepanelen je ook niet meer redden, saldering verdwijnt (terecht overigens).

Ben je een gelukkige die in het plafond blijft dan kom je op 6750 euro per jaar. Toegegeven, hier gaat nog teruggave belasting af.

Het begint echt nu pas tot me door te dringen in welke shitshow we zitten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Voor de niet zo vermogenden onder ons is 40ct/kwh al best veel
Dat markttarief voor elektriciteit klopt van geen kanten.

Wat de EU zsm moet doen is de koppeling met de gasprijs loslaten en het elektriciteitstarief maximeren op kostprijs + vasts marge.

Nu is het idee om vooraf met een prijsplafond de energiebedrijven te subsidiëren om achteraf met een clawback eventuele overwinsten terug te halen. Maar de bedrijven die wind-, kern- en zonne-energie opwekken lopen nu voorspelbaar natuurlijk binnen. Waarom zou je dan achteraf een clawback of solidariteitsheffing gaan toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:46:
[...]

Wat een paniek-post zeg.
Ik vind het behoorlijk meevallen. Paar (3 of 4) cent per kWh erbij (tov. 2021) . dat is alles toch?
En de energieprijzen zijn heel erg laag momenteel. Ik betaal met name in de nacht minder dan 20 cent per kWh.

om daar nou je EV voor te verkopen en te roepen dat iedereen failliet gaat. ik snap dat niet.
Dat is als je dynamische tarieven hebt, maar je loopt daar wel enorme risico's mee als de prijs gaat stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mfpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:47:
[...]
Maar voor 2024 wordt het nog erger, dan is er geen plafond meer.
Net na 2024 zijn er weer verkiezingen, resultaten uit het verleden laten zien dat de politiek kort daarvoor nog wel even flink populair gaat doen met wat sigaren uit eigen doos.
Het begint echt nu pas tot me door te dringen in welke shitshow we zitten hier.
We zitten op een vermogen aan aardgas, maar mogen dat niet gebruiken. Dat er veel meer mensen doodgaan aan stress over rekeningen dan aan stress over aardbevingen wordt compleet genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Mfpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:50:
[...]

Dat is als je dynamische tarieven hebt, maar je loopt daar wel enorme risico's mee als de prijs gaat stijgen.
Dat risico loopt iedereen, alleen dan 3 maanden later met een flinke opslag er bovenop. Juist met jouw EV zou je goedkoop kunnen opladen op het juiste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Persoonlijk loop ik dat risico niet. Ik heb namelijk 2 contracten afgesloten en kan met een schakelaar in mijn meterkast mijn huis omzetten naar dat andere contract als de dynamische prijzen zouden stijgen.

Echter, bij een variabel contract mogen ze ook na 30 dagen de prijzen verhogen. Dus eigenlijk betaal je een enorme risicopremie om je prijzen voor 30 dagen vast te zetten. Onevenredig hoog als je het mij vraagt.

Nu met dynamisch betaal ik gemiddeld 20 cent per kWh terwijl variabel zit je al snel op 80 ct per kWh nu. Ik begrijp werkelijk niet dat de meerderheid dat maar doodleuk blijft betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:28
Het is een grote farce, dit hele verhaal. Het is echt typisch Nederlands. Heel complex gemaakt, met tal van uitzonderingen om vervolgens op een regeling uit te komen die de energiebedrijven spekt.
Niet alle fouten naar ons toetrekken :P Als je wat heen en weer googlet, zie je dat dit in veel meer EU landen speelt. In feite wordt gemeenschapsgeld overgeheveld naar grote energiebedrijven terwijl aanvankelijk met veel bravoure werd gedreigd met afromen van grote winsten door de energiecrisis, toch?
Werd ook schande van gesproken in een van de youtube speeches van Yanis Varoufakis.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:53:
[...]

Persoonlijk loop ik dat risico niet. Ik heb namelijk 2 contracten afgesloten en kan met een schakelaar in mijn meterkast mijn huis omzetten naar dat andere contract als de dynamische prijzen zouden stijgen.

Echter, bij een variabel contract mogen ze ook na 30 dagen de prijzen verhogen. Dus eigenlijk betaal je een enorme risicopremie om je prijzen voor 30 dagen vast te zetten. Onevenredig hoog als je het mij vraagt.

Nu met dynamisch betaal ik gemiddeld 20 cent per kWh terwijl variabel zit je al snel op 80 ct per kWh nu. Ik begrijp werkelijk niet dat de meerderheid dat maar doodleuk blijft betalen.
Ik ben ook overgestapt maar met de verhoging van de energiebelasting is de kans om uberhaupt onder het plafond te blijven wel erg klein geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:53:
De meederheid heeft totaal geen verstand van energietarieven. De meeste mensen kijken niet verder dan hun voorschot.

En bij dynamische tarieven staat er altijd wel iemand klaar met de opmerking dat het ook enorm duur kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mfpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:58:
[...]

Ik ben ook overgestapt maar met de verhoging van de energiebelasting is de kans om uberhaupt onder het plafond te blijven wel erg klein geworden.
Een stuk kleiner ja. Al kan de stroom met name de hele zomer nog steeds flink goedkoop zijn hoor. maar het is toch ook geen recht om onder het plafond uit te komen? Het is toch ook prima als je daarop of net iets erboven uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:03:
[...]

Een stuk kleiner ja. Al kan de stroom met name de hele zomer nog steeds flink goedkoop zijn hoor. maar het is toch ook geen recht om onder het plafond uit te komen? Het is toch ook prima als je daarop of net iets erboven uitkomt?
Klopt maar het issue is wat er na het plafond gebeurt. Als je nu 1 euro voor een kWh betaalt bij sommige providers wat zit er dan aan te komen? Als het zo hoog is weten ze dan iets wat wij niet weten of is het puur winst pakken?

Als ik de EV doorrijd dan is dat plafond zo bereikt. Als de prijzen dan pieken en ik doe m weg dan moet ik de Max betalen voor energie die ik écht nodig heb, namelijk mn huishouden. Ik weet niet of ik dat risico wil lopen komend jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mfpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:
[...]

Klopt maar het issue is wat er na het plafond gebeurt. Als je nu 1 euro voor een kWh betaalt bij sommige providers wat zit er dan aan te komen? Als het zo hoog is weten ze dan iets wat wij niet weten of is het puur winst pakken?
1 januari 2024 is nog erg ver weg en de wereld ziet er dan misschien weer anders uit. Het heeft weinig zin om daar nu al over te speculeren. Als er dan nog steeds energienood is komt er echt wel weer een nieuw reddingspakket. en dan hopelijk voor wie het écht nodig heeft en niet geld uitdelen aan iedereen. Ik heb nog nooit zo veel geld toe gekregen, bizar.

en die 1 euro per kWh: ja daar moet denk ik ook de salderingsregeling van betaald worden en mensen die hun prijzen voor 5 jaar vastgezet hebben. en alle overhead.
En idd: ze moeten inkopen voor de toekomst, dat is risico. Dat rekenen ze lekker aan de klant door.
Als ik de EV doorrijd dan is dat plafond zo bereikt. Als de prijzen dan pieken en ik doe m weg dan moet ik de Max betalen voor energie die ik écht nodig heb, namelijk mn huishouden. Ik weet niet of ik dat risico wil lopen komend jaar.
ja met een EV wordt je wel maximaal bloot gesteld aan de energieschommelingen. dat is zeker waar. En lullig is het ook aangezien je met je schone auto een hoge prijs mag gaan betalen. Zou ik liever anders gezien hebben. Maarja het is nu eenmaal zo, direct gevolg van de oorlog. en er wordt nu eenmaal verwacht dat, wie het kan dragen, ook meebetaalt. Soms heb je geluk, soms heb je pech. heeft verder weinig met politiek te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 21-11-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Mfpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:
Je kan het afgelopen jaar terugkijken. Hoe verhoudt het aanbod van traditionele leveranciers zich met de day-ahead prijzen.

Dan zie je dat de prijzen voor nieuwe klanten enorm veel hoger lagen dan de day-ahead prijzen.

Weten zij iets? Ja, geld dat hun zakken vult (en potentieel de verliezen afdekt van klanten met vaste lage tarieven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:14
[...]

Ik heb nog het geluk dat ik een contract heb van nog 2 jaar.
Maar hoe groot is het/dat risico uitgedrukt in euro's?

Ik ben all electric dus ik heb geen verstand van gas verbruik. Maar als ik kijk naar mijn afname (dus geen rekening houden met mijn zonnepanelen)
Verbruik in de wintermaanden (dec, jan, feb) is 1200 kWh per maand. (naar boven afgerond)
Verbruik in de maanden daarvoor en daarna (nov, maart) is 1000 kWh per maand.

Huidig dynamisch tarief (gemiddeld) komt ergens uit op € 0,35 -->Frank energie (all-in prijs)

Als ik dan lees dat vaste (?) tarieven nu al uitkomen op € 0,75 dan bespaar ik in november 1000 *0,40 = € 400 en in maart ook € 400

Dat betekent dat het gemiddelde tarief in de wintermaanden 800/3600 = 0.22 + 0.75 = 0.97 gemiddeld kan zijn om quitte te spelen. Het is natuurlijk koffiedik kijken maar ik denk niet dat op een zonnige januari dag met een beetje wind de prijzen dat gaan halen...(en dat drie maanden lang!) Ter vergelijking. Beetje scrollen bij Frank energie geeft aan dat op vrijdag 26 augustus was het gemiddelde tarief bij Frank redelijk hoog gemiddeld 0.844 .

Is inderdaad een beste premie die je betaalt voor 30 dagen zekerheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BB-One schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:46:
[...]

Ik heb nog het geluk dat ik een contract heb van nog 2 jaar.
Maar hoe groot is het/dat risico uitgedrukt in euro's?
in theorie onbeperkt. Als de prijs naar 500 euro per kWh gaat, dan ga je dat dus betalen.

Maar de praktijk is inderdaad totaal anders (zeer hoogstwaarschijlijk).

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 21-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:14
de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:52:
[...]

in theorie onbeperkt. Als de prijs naar 500 euro per kWh gaat, dan ga je dat dus betalen.
En hoe groot is die kans? En waar gaat je 'vaste' tarief de maand daarop dan naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een paar jaar geleden had je in Texas een sneeuwstorm, de prijzen voor een kWh rijkten toen tot 9 dollar. (Uiteindelijk werd een deel daarvan kwijt gescholden. Maar het laat zien dat er altijd een bepaald risico blijft in tijden van echte schaarste.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mfpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:47:
[...]

Vanaf 2025 gaan zonnepanelen je ook niet meer redden, saldering verdwijnt (terecht overigens).
Dan wordt een thuis accu heeeel snel rendabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 14:18
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:14:
[...]

Dan wordt een thuis accu heeeel snel rendabel...
Is dat zo? Energie in de zomer is relatief goedkoop dus dan misschien in de nachten. Maar in de winter heb je weinig aan een thuisaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:03
Als we echt naar duurzame en betaalbare energie willen zullen we op zoek moeten naar een bron die levert in de winter wat we nodig hebben in de winter, zoals bijvoorbeeld kernenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

banaliteit schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:17:
[...]

Is dat zo? Energie in de zomer is relatief goedkoop dus dan misschien in de nachten. Maar in de winter heb je weinig aan een thuisaccu.
Ja.

Ons eigen verbruik gaat, zonder accu, niet veel hoger worden dan 35%. Met accu zou hij rond de 85% komen. Dat scheelt dus nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

banaliteit schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:17:
[...]

Volgens mij moet je het niet opslaan voor eigen gebruik. Als de zon schijnt (stroom goedkoop) dan sla je het op en op het duurste moment van de dag lever je het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:43
Het is meer een soort van dag/nacht loadbalancing, sommigen noemen het peak-shaving. Even de waterkoker aan slingeren op 2.5KW kost dat niet gelijk geld, dat kan je op andere momenten met 0.5KW weer bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:25:
[...]

Ja.

Ons eigen verbruik gaat, zonder accu, niet veel hoger worden dan 35%. Met accu zou hij rond de 85% komen. Dat scheelt dus nogal.
dat is te simpel. Die dingen zijn duur en je hebt 10% verlies bij laden en weer 10% verlies bij ontladen.
Dan kan het niet echt uit met de huidige prijzen.

Kun je beter inkopen tegen dynamische tarieven en verkopen (TLV) tegen een vaste (hoge) prijs.

Ik ben sowieso gestopt met salderen sinds een paar weken, is voor mij rendabeler.

en salderen wordt vanaf 2025 afgebouwd, maar dat is pas compleet in 2030.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Vorige week in een bedrijf geweest waar ze het plan hebben om 20 laadpalen te plaatsen die in beide richtingen kunnen werken. Dus ook kunnen terugleveren aan het net. Daarnaast hebben ze al een hoop zonnepanelen op het dak en willen ze ook nog een grote vaste batterij.

Er komt een systeem die voortdurend zal streven naar zo goedkoop mogelijke elektriciteit(uit zon en wind). En waarschijnlijk ook met de bedoeling om goedkope opgeslagen elektriciteit met winst te kunnen verkopen. De laadpalen worden ook beschikbaar gesteld voor mensen van buiten het bedrijf.

Daarbij wordt door het systeem bijvoorbeeld ook rekening gehouden met de outlook agenda van de werknemers om hun autobatterij zo optimaal mogelijk in te zetten. Een autobatterij van de auto van de receptioniste die de ganse dag op bureau is zal meer op en ontladen worden dan deze van de vertegenwoordiger die om 8h even binnenspringt en om 10h al weer weg is.

Dit specifieke bedrijf zit in de voorhoede van de ontwikkelingen. Maar volgens mij worden dergelijke zeer dynamische systemen binnen 5 á 10 jaar als iets normaal beschouwd.

Dat betekent volgens mij ook dat afrekening per kWh steeds minder belangrijk zal worden en de vaste (net)kosten meer op de voorgrond zullen treden.
In de verdere toekomst wanneer alle elektriciteit grotendeels uit zon/wind zal komen in combinatie met grootschalige batterijopslag (zowel vast als mobiel) zullen we misschien een vast bedrag per maand betalen voor de elektriciteit met verschillende prijsformules in functie van het gewenste piekvermogen dat we wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Johan Bogle schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:20:
Als we echt naar duurzame en betaalbare energie willen zullen we op zoek moeten naar een bron die levert in de winter wat we nodig hebben in de winter, zoals bijvoorbeeld kernenergie.
Ik denk dat we toe gaan naar een hele verzameling verschillende energiebronnen, afhankelijk van de locatie en tijd waar de energie nodig is. Dicht bij gebruikers opwekken is efficienter qua transport, maar wellicht weer minder efficient qua kosten van opwekking. Het zal een mix van van alles wat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:13:
[...]
ja met een EV wordt je wel maximaal bloot gesteld aan de energieschommelingen. dat is zeker waar. En lullig is het ook aangezien je met je schone auto een hoge prijs mag gaan betalen. Zou ik liever anders gezien hebben. Maarja het is nu eenmaal zo, direct gevolg van de oorlog. en er wordt nu eenmaal verwacht dat, wie het kan dragen, ook meebetaalt. Soms heb je geluk, soms heb je pech. heeft verder weinig met politiek te maken.
En als iemand geen EV had, zou die de 2eu/liter moeten aftikken en was je ook duur uit.

Met een EV worden de mobiliteitskosten verstopt ergens in de variabele lasten van je vaste aansluiting.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Wozmro schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:31:
Dat betekent volgens mij ook dat afrekening per kWh steeds minder belangrijk zal worden en de vaste (net)kosten meer op de voorgrond zullen treden.
In de verdere toekomst wanneer alle elektriciteit grotendeels uit zon/wind zal komen in combinatie met grootschalige batterijopslag (zowel vast als mobiel) zullen we misschien een vast bedrag per maand betalen voor de elektriciteit met verschillende prijsformules in functie van het gewenste piekvermogen dat we wensen?
Ik denk dat in de toekomst opslag juist bepalend zal worden voor de prijs. Goedkope elektriciteit is geen probleem, maar hoe krijg je het bij de klant op het moment dat de klant het nodig heeft?

Als het gaat om PV, dan kan je als afnemer nog wel zorgen dat je genoeg accu's hebt voor als het donker is. Maar met wind werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Inderdaad, de hoeveelheid opslag, de locatie van de opslag en ook hoe efficiënt die ingezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:41:
[...]

dat is te simpel. Die dingen zijn duur en je hebt 10% verlies bij laden en weer 10% verlies bij ontladen.
Dan kan het niet echt uit met de huidige prijzen.

Kun je beter inkopen tegen dynamische tarieven en verkopen (TLV) tegen een vaste (hoge) prijs.

Ik ben sowieso gestopt met salderen sinds een paar weken, is voor mij rendabeler.

en salderen wordt vanaf 2025 afgebouwd, maar dat is pas compleet in 2030.
Met de huidige prijzen en salderen is het niet de moeite waard inderdaad. Maar zodra de salderen eraf gaat, met de huidige prijzen is het absoluut de moeite waard. En die dynamische tarieven werken niet voor ons, want ons verbruik is juist in die dure uren (om af te nemen) en onze levering is in de goedkope uren (waardoor je mag betalen om terug te kunnen leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:36:
[...]

Met de huidige prijzen en salderen is het niet de moeite waard inderdaad. Maar zodra de salderen eraf gaat, met de huidige prijzen is het absoluut de moeite waard.
Het is zeker de moeite waard om de situatie in 2030 opnieuw te beoordelen. Dan zijn we weer 8 jaar verder en kan alles anders zijn. Voor mij heeft een batterij een terugverdientijd van 3 a 4 jaar doordat ik een vast contract heb met een terugleververgoeding van 91 cent per kWh, en ik kan via dynamisch goedkoop inkopen.
3 jaar TVT is extreem kort voor een accu maar zelfs dat vind ik nu nog te lang omdat ik alleen zéér rendabele investeringen doe. voor de meeste mensen is de tvt van een accu eerder 10-15 jaar.
En die dynamische tarieven werken niet voor ons, want ons verbruik is juist in die dure uren (om af te nemen) en onze levering is in de goedkope uren (waardoor je mag betalen om terug te kunnen leveren).
Tsja over een tijdje rijd je ook elektrisch en heb je een warmtepomp met een buffervat. Dan is dynamisch wel interessant.

Maar ook de dure uren zijn nog altijd goedkoper dan een regulier variabel contract. Het verschil is niet alleen de tarieven, het is een heel ander verdienmodel. Door op dynamisch over te stappen betaal je niet langer mee aan (andermans) salderingsregeling of andermans vaste contract van 5 jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 22-11-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:07
Zojuist de nieuwe tarieven van Essent ontvangen… pfffff… en wat een gelul dat de tarieven maar voor 3 maanden zijn zodat ze makkelijker hun tarieven kunnen aanpassen. De laatste 6 maanden hebben ze hun tarieven toch ook al regelmatiger aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om6RbMNvzXgW8RgFUYsQCKiTnJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVsuuQj9B0KUu9ccNJeWfNR6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door PatrickC op 22-11-2022 17:17 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
PatrickC schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:14:
Zojuist de nieuwe tarieven van Essent ontvangen… pfffff… en wat een gelul dat de tarieven maar voor 3 maanden zijn zodat ze makkelijker hun tarieven kunnen aanpassen. De laatste 6 maanden hebben ze hun tarieven toch ook al regelmatiger aangepast.
[Afbeelding]
Het is te hopen dat mensen die boven het quotum uitkomen weten dat er ook dynamische tarieven zijn. Anders gaan ze zich alsnog blauw betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:13:

Het "voordeel" van de hoge accijnzen op brandstoffen is dat die prijsschommelingen dempen. (weliswaar iets versimpelt) als de kale brandstofprijs 25 cent is met daarboven op een vast accijns van 1 euro, en de brandstofprijs verdubbelt, dan is de stijging aan de pomp "slechts" 20%.

Bij elektriciteit zijn de schommelingen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:46:
[...]

Wat een paniek-post zeg.

Het probleem hierin is grote variatie in contracten. Mijn normaaltarief is 69 cent per kWh, 52 cent per kWh in daluren.
PatrickC schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:14:
[Afbeelding]
En zoals hierin bijvoorbeeld op te maken, tot bijna 1 euro per kWh normaal tarief en zelfs meer dan 70 cent per kWh in daluren.

En dat plafond waarna je de hoofdprijs gaat betalen, is natuurlijk zo gehaald in een woning welk van het gas af is.
Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic