Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:16:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nooit het principe begrepen waarom men denkt dat zonnepanelen in de zomer voorzien in de stroom van een warmtepomp in de winter. De maatregel als tijdelijke stimulans en voor draagvlak snap ik het wel maar technisch is dit niet houdbaar als je geen rekening houd met een vorm van of kosten voor opslag.

De reden dat ik het los zie is dat in de stroom in de winter altijd duurder blijft dan de zomer simpelweg vanwege de mindere zonuren en een hogere warmtevraag in het algemeen.

Maar misschien bekijk ik het teveel vanuit de technische kant.
Er zijn hele volkstammen die dat inderdaad denken!

Of erger; Verbruikers bijplaatsen omdat ze overschot hebben..

PV + L/L warmtepomp (die je alleen gebruikt om te koelen, for the sake of argument) is natuurlijk helemaal niet zo milieu-vriendelijk...

Dan is PV zonder L/L warmtepomp en gewoon terugleveren beter. Of geen PV...

Het is natuurlijk weer wel beter dan een L/L warmtepomp zonder PV..

Maar het beste is gewoon die energie-vraag überhaupt niet te hebben....

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:16:
Ah, je betaald die EPV aan je verhuurder (omdat hij natuurlijk die panelen heeft betaald) en je hebt dan los ook gewoon een contract bij een energieboer..

Helder..

Eigenlijk niet heel anders dan een woningbezitter met PV op afbetaling/lease, derhalve?
Soort van. EPV heeft een looptijd van 10 jaar bij de meeste contracten. Er zijn normverbruiken opgesteld waarop je de installaties moet dimensioneren en dan zou iemand die normaal doet er gunstig uit moeten kunnen komen. Omdat we de EPV zo lang moeten garanderen, zit er vaak ook wel overmaat PV op, wat weer gunstiger is voor de huurder. Maar het pakket t.o.v. een normale woning met BENG is dermate veel duurder dat de EPV is opgetuigd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:05

diondokter

Dum spiro, spero

Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:59:
Mijn punt is dat men wel bereid is 120 euro per maand extra aan gas te betalen maar niet in plaats daarvan ter waarde van 100 euro per maand wil lenen of een hogere hypotheek te nemen.
Ik heb recent mijn eerste huis gekocht en zit al aan de maximale hypotheek en heb ook nog een flinke studieschuld (was eerste generatie zonder studiebeurs). In totaal heb ik al ~210K aan schulden. Het laatste waar ik op zit te wachten is om mijn schulden met nog eens 10% te verhogen om €240 per jaar te besparen. Dat lijkt me niet financieel verantwoord voor mij.

De CV is nog een keertje een graadje lager te zetten (als je nog niet aan het minimum zit) om te besparen, maar zo'n lening kun je niks mee als je een financiële tegenvaller hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gaan 'we' er hier nu met z'n allen niet te snel aan voorbij dat 'Jan Modaal' vaak in een huurwoning woont en daarmee eigenlijk helemaal niets te zeggen heeft over de mate waarin z'n woning geïsoleerd is / gaat worden?

Dan kan Jan Modaal wel 30K gespaard hebben in 'x' jaar tijd maar....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09
Dit gaat natuurlijk voor bijna niemand op.

Naast het feit dat je woning uitstekend geïsoleerd moet zijn en het liefst van een wtw ventilatiesysteem moet zijn voorzien, heb je ook LT verwarmingssystemen nodig. In de regel vloerverwarming.

Voor woningen waar dat niet het geval is is de investering veel hoger.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-10 07:29
diondokter schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:28:
[...]

Ik heb recent mijn eerste huis gekocht en zit al aan de maximale hypotheek en heb ook nog een flinke studieschuld (was eerste generatie zonder studiebeurs). In totaal heb ik al ~210K aan schulden. Het laatste waar ik op zit te wachten is om mijn schulden met nog eens 10% te verhogen om €240 per jaar te besparen. Dat lijkt me niet financieel verantwoord voor mij.

De CV is nog een keertje een graadje lager te zetten (als je nog niet aan het minimum zit) om te besparen, maar zo'n lening kun je niks mee als je een financiële tegenvaller hebt.
Klopt helemaal. Er zou meer financieringsruimte moeten zijn van een bank bij een nieuwe hypotheek als je daarmee de energiekosten kan drukken. Dat is ook het ideale moment om een woning is flink aan te pakken. En zou in beginsel de waarde ervan moeten verhogen (helemaal nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:13

HollovVpo1nt

I like gadgets

alexbl69 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:31:
[...]

Naast het feit dat je woning uitstekend geïsoleerd moet zijn en het liefst van een wtw ventilatiesysteem moet zijn voorzien, heb je ook LT verwarmingssystemen nodig. In de regel vloerverwarming.

Hij heeft het over lucht-lucht warmtepomp. Watergevoerde afgifte is dan niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Mijn woning is uit 1983 en niet na geisoleerd, behalve HR++ glas op de bovenverdiepingen. En de mechanische ventilatie (dus alleen afzuiging) is vervangen voor een zuinigere unit.

Ik woon in een wijk wat ex-premie woningen zijn, en dan woon ik nog in de “midden” premie woning, niet in de luxe premie woningen. De helft van de woningen in mijn wijk is nog steeds sociale huur.

Lijkt me dus voor alle woningen van na 1980 iig van toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 20-09-2022 12:36 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:16:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nooit het principe begrepen waarom men denkt dat zonnepanelen in de zomer voorzien in de stroom van een warmtepomp in de winter. De maatregel als tijdelijke stimulans en voor draagvlak snap ik het wel maar technisch is dit niet houdbaar als je op termijn geen rekening houd met een vorm van of kosten voor opslag.
Opslag in de kelder, in de vorm van warm water? Een geisoleerde kelder van 4 bij 4 's zomers opwarmen is genoeg om de winter door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Exact dit. Hier moeten al mijn radiatoren en het leidingwerk compleet worden vervangen om lage temperatuur verwarmen mogelijk te maken. Vloerverwarming is hier niet mogelijk of heel ingewikkeld. Dan nog mag ik hier niet eens een buitenunit plaatsen dus dan wordt het probleem nog groter om een warmtepomp te nemen.

Ik ga denk ik maar terug naar kolen, dat doet de overheid ook dus dan moet het wel goed zijn :+

er staat hier nog een oude kolenkachel die nog nooit is gebruikt en bij het betrekken van het appartement heb ik nog 250 kg kolen uit de kolenkelder geschept. DIe zijn nog niet weg en zitten in een kist in de tuin te wachten op afvoer. Ik denk dat ik ze nog even hou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Indoubt schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:39:
[...]
Exact dit. Hier moeten al mijn radiatoren en het leidingwerk compleet worden vervangen om lage temperatuur verwarmen mogelijk te maken. Vloerverwarming is hier niet mogelijk of heel ingewikkeld. Dan nog mag ik hier niet eens een buitenunit plaatsen dus dan wordt het probleem nog groter om een warmtepomp te nemen.

Ik ga denk ik maar terug naar kolen, dat doet de overheid ook dus dan moet het wel goed zijn :+

er staat hier nog een oude kolenkachel die nog nooit is gebruikt en bij het betrekken van het appartement heb ik nog 250 kg kolen uit de kolenkelder geschept. DIe zijn nog niet weg en zitten in een kist in de tuin te wachten op afvoer. Ik denk dat ik ze nog even hou
Afvoeren door de schoorsteen (en de asla).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RemcoDelft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:37:
[...]

Opslag in de kelder, in de vorm van warm water? Een geisoleerde kelder van 4 bij 4 's zomers opwarmen is genoeg om de winter door te komen.
Mijn onderbuik zegt dat dit onmogelijk is, tenzij je huis in een vacuüm in de ruimte zweeft.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:21

Honesty

kattenneus!

Ramon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:37:
[...]
Dus omdat jij een paar weekjes hebt zitten googlen heb jij recht op een lage prijs en mensen die dat niet hebben gedaan niet? Die mag je me even uitleggen.
Het was meer dan een paar weekjes Googlen maar wij hebben ons destijds terwijl we niet wisten wat er allemaal ging komen vastgelegd aan een vast contract. dus wel gezond verstand maar geen glazen bol.
Als de prijzen gedaald waren was er ook geen prijsplafond gekomen om de mensen te helpen die zelf een te duur contract hebben afgesloten, en terecht. Recht op die lage prijs heb ik omdat ik me gecommitteerd heb aan een contract. Als ik de rente vastlegt voor mijn hypotheek voor 30 jaar op 3% verwacht ik ook niet dat er een renteplafond komt als de rente te hoog wordt voor mensen die al tijden 2% hebben betaald en nu renteverhogingen zien.
Nogmaals ik ben voor het plan en snap dat op deze manier veel mensen geholpen kunnen worden.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:42:
[...]

Mijn onderbuik zegt dat dit onmogelijk is, tenzij je huis in een vacuüm in de ruimte zweeft.
4*4*1=16000 liter water.

In de zomer kan je het water opwarmen tot 40 graden, op natuurlijke wijze. Dan heb je in de winter 35 graden 'daling' om te gebruiken.
1 graad levert 4.2W per liter op, oftewel 67KW per graad afkoeling.

67*35=2345KW aan beschikbare energie. Puur theoretisch, zonder verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:02:
[...]

Isolatie is ook lucratief wanneer je nog op gas stookt. Als Jan met de Pet een paar jaar geleden gewoon was begonnen met sparen en dan met een klein beetje spaargeld alvast was gaan isoleren, dan drukte dat zijn stookkosten. Daardoor kan Jan nog wat meer sparen zodat hij daarna ook zonnepanelen kan installeren. En dat zorgt weer voor nog meer besparing en dan komt verdere verduurzaming een stuk dichterbij.
En van alle beschikbare maatregelen de makkelijkste om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:36:
[...]

Als je dit met spaargeld kan doen dan kan dat handig zijn maar dit hebben de meeste huishoudens niet liggen althans niet voor dit soort investeringen. Isoleren en een wamtepomp werkt kostenverlagend en waarde verhogend dus is er ruimte om geld te lenen bijvoorbeeld in de overwaarde van een woning of met een duurzaamheidslening.

Lijkt me goed voor Nederland als Jan Modaal dit gaat doen.
Is wel een redelijk dure lening, de 10 jaar variant kost je ~4k op een lening van 20k. Met de oude gasprijzen (die van 60 cent per kuub) was dat nog niet heel rendabel. :P Nu is het wel rendabel, maar de hardware is foetsie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
jadjong schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:56:
[...]

Is wel een redelijk dure lening, de 10 jaar variant kost je ~4k op een lening van 20k. Met de oude gasprijzen (die van 60 cent per kuub) was dat nog niet heel rendabel. :P Nu is het wel rendabel, maar de hardware is foetsie. :+
Huidige rente is 1,6% en max 15k, looptijd 10jr

Geen slechte deal, al wordt er wel naar netto inkomen en lasten gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:35:
[...]

Mijn woning is uit 1983 en niet na geisoleerd, behalve HR++ glas op de bovenverdiepingen. En de mechanische ventilatie (dus alleen afzuiging) is vervangen voor een zuinigere unit.

Ik woon in een wijk wat ex-premie woningen zijn, en dan woon ik nog in de “midden” premie woning, niet in de luxe premie woningen. De helft van de woningen in mijn wijk is nog steeds sociale huur.

Lijkt me dus voor alle woningen van na 1980 iig van toepassing.
En die woning kun je verwarmen met een warmtepomp?

Als je het zegt zal het wel, maar normaliter is zoiets niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
jadjong schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:50:
[...]

4*4*1=16000 liter water.

In de zomer kan je het water opwarmen tot 40 graden, op natuurlijke wijze. Dan heb je in de winter 35 graden 'daling' om te gebruiken.

Zijn hier ook praktische toepassingen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Will_M schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:29:
Gaan 'we' er hier nu met z'n allen niet te snel aan voorbij dat 'Jan Modaal' vaak in een huurwoning woont en daarmee eigenlijk helemaal niets te zeggen heeft over de mate waarin z'n woning geïsoleerd is / gaat worden?

Dan kan Jan Modaal wel 30K gespaard hebben in 'x' jaar tijd maar....
Het discussiepunt ging over de afweging in de aankoop van een warmtepomp vs gas blijven gebruiken maar zoals je hier aangeeft kunnen sommige die afweging niet eens maken.

Jan Modaal in een huurwoning kan helemaal niets aan zijn woning doen en tegenwoordig knap als die kan sparen uberhaupt.

Het is de plicht van of zou verplicht moeten zijn dat de verhuurder de woning op orde te brengt volgens een bepaalde hedendaagse norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
alexbl69 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:26:
[...]

Google is op "Solar Freezer".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

4*4*1=16000 liter water.

Op natuurlijke wijze of met de restwarmte van de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:25:
[...]

En die woning kun je verwarmen met een warmtepomp?

Als je het zegt zal het wel, maar normaliter is zoiets niet mogelijk.
Zoals gezegd verwacht ik 70% van mijn gas te kunnen vervangen. Alle subsidies zijn nu gericht op van het gas af. Dat is veel duurder, want dan moet je ook stromend warm water vervangen.

En "normaliter is zoiets niet mogelijk" is dus onzin. Mijn woning heeft vanaf 1983 een warmtebehoefte van ~7,5kW en is een standaard tussenwoning gebouwd als sociale huur (premie woning).

En 5kW Mitsubishi gaat daar gewoon flink in voorzien, want die 7,5kW is alleen nodig bij -8 ofzo.

Voor 75% van het gas af is prima te realiseren tegen lage kosten. Lijkt mij dat de subsidies veranderd moeten worden.

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 20-09-2022 13:47 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

[...]

4*4*1=16000 liter water.

Dit ga je niet in een kelder stoppen, dus zit je al snel in de tuin. Niet veel mensen willen of kunnen even 5x5x1,5m afgraven en een bronwarmtepomp erop aansluiten. Zelfs als je alles zelf zou doen, ben je al snel 2500-3000 euro kwijt. Je rendement gaat dan wel gigantisch omhoog, maar het zijn flink wat kosten die je extra moet maken om aan dat extra rendement te komen. Plus een bronwarmtepomp is niet goedkoper dan een lucht-water warmtepomp.

/edit/
Ik krijg serieus net een mailtje van Essent dat per 1 oktober de tarieven gaan veranderen. 10 dagen van te voren, leuk zo.

Van:
€ 0,44984 per kWh
€ 0,36264 per kWh

Naar:
€ 0,63143 per kWh
€ 0,51262 per kWh

[ Voor 11% gewijzigd door siggy op 20-09-2022 13:56 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:35
(jarig!)
Honesty schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:13:
Ik zelf ook in de uni/GC deal voor 1,66 en hoewel ik begrijp dat een prijsplafond de enige mogelijke manier is om iedereen te helpen krijg ik wel een beetje wrang gevoel erbij. Enerzijds hebben wij natuurlijk geluk gehad met de GC deal maar toen was het ook een gok(nog steeds omdat we ons voor drie jaar vastleggen) en ook resultaat van weken overwegen en uitzoeken.
Nu krijgt iedereen zo'n soort tarief(hoger dan 2 euro lijkt me onwenselijk) en krijg ik het gevoel datook mensen die nooit de moeite hebben genomen om zich er in te verdiepen nu beloond worden ipv echt geholpen. Hoor nog vaak bij verjaardagen mensen zeggen dat het maandbedrag zo hoog is terwijl ze geen idee hebben wat ze verbruiken of zelfs wat ze per m3 of kWh kost voor hun.
Wat een bizarre post. Ik hoop dat iedereen geholpen wordt, niet afhankelijk van de effort die er in gestoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 12:28
Ik vraag me af met dat prijsplafond, dat schijnt tot een X verbruik te gaan. Bijvoorbeeld 2.150 kilowattuur elektriciteit.

Mijn verbruik is ca. 1200/1300 kWh na saldering van de opbrengst van mijn zonnepanelen. Zal het verbruik van het prijsplafond gelden na saldering? Aangezien dat het netto verbruik is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:55
Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:59:
[...]

Mijn punt is dat men wel bereid is 120 euro per maand extra aan gas te betalen maar niet in plaats daarvan ter waarde van 100 euro per maand wil lenen of een hogere hypotheek te nemen.

Salderen en zonnestroom staat volledig los van een warmtepomp. Want technisch gezien kun je in principe een warmtepomp in de winter niet draaien op zonnestroom van de zomer tenzij je daar nog een vorm van opslag tussen hebt.
Je moet t maar kunnen lenen. Als de bank nee zegt, ben je klaar.
100 extra gas word je gewoon opgedrongen en dan kun je nog de kachel lager zetten ter compensatie.

Bovendien zal een lening om te verduurzamen meer zijn dan 100 per maand. En waar vind je nu een installatiebedrijf?
En nu geld lenen, jaar wachten tot iemand je huis komt verduurzamen betekent wel een jaar lang betalen voor je lening EN hoge gasverbruik= dubbele lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00

OMD

Ander groot verschil is dat als je je lening niet kan betalen ze spullen komen halen. Banken hebben niet zo een inlevingsvermogen.

Kan je je rekeningen niet betalen zijn er altijd mogelijkheden tot gespreid betalen etc.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55
[...]Naast het feit dat je woning uitstekend geïsoleerd moet zijn en het liefst van een wtw ventilatiesysteem moet zijn voorzien, heb je ook LT verwarmingssystemen nodig. In de regel vloerverwarming.
Dat kan meevallen. De CV is bij wijze van spreken ontworpen voor dagenlang -20oC buiten. Dat komt nauwelijks (meer) voor. Mocht dat wel gebeuren, dan kun je die paar dagen met een elektrisch kacheltje bij verwaren. Altijd nog veel goedkoper dan een grote verbouwing.

Je kunt dit testen door je de temperatuur van je CV op bv. 50oC te zetten. Die wordt daar zuiniger van. En als je je huis in de winter gewoon warmt krijgt, kun je je een verbouwing besparen.

De warmtepomp zal dan iets minder zuinig zijn omdat een wat hogere temperatuur nodig. Maar die nieuwe materialen en breekwerk bij ene verbouwing geeft ook milieubelasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:26:
[...]

De meeste warmtepompen werken met een buffervat van een paar honderd liter, dat kan je ook 'wat groter' toepassen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Waar komt toch dat hardnekkige misverstand elke keer vandaan dat je voor een warmtepomp persé LT-, vloerverwarming of zelfs een wtw-installatie nodig zou hebben? Dat is helemaal niet waar, zie het L/W warmtepompen topic waar dat wekelijks langskomt. Idealiter natuurlijk allemaal wel, maar je kan prima een goed-renderende WP neerzetten zonder dat allemaal te doen, óók of misschien wel juist in het rijtjeshuis van Jan Modaal, die hebben echt geen belachelijk hoge warmtevraag, immers hadden deze huizen voor deze crisis ook geen gasrekening van >300 in de maand.

Het is wèl handig éérst te isoleren en daarna pas een WP te kopen. Simpelweg omdat 1. isoleren een veel hogere ROI geeft en 2. een warmtepomp juist ge-sized moet zijn, waardoor je niet na 2 jaar na het plaatsen wil bij-isoleren en dan de rest van de levensduur met een veel te grote WP zit.

In de meeste huizen kan er gewoon redelijk plug-n-play een warmtepomp op, zonder het hele huis te verbouwen, wat veel installateurs, de buurman of de pers ook beweren. Bij huizen gebouwd vanaf de jaren-90 zal je dan de radiatoren een maatje moeten vergroten, dat kost echt niet de wereld. De huizen daarvoor zijn ze vaak juist groot zat, omdat ze bemeten zijn op de situatie voordat er geisoleerd werd.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 20-09-2022 15:18 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
giantgiantus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:14:
[...]

Wat een bizarre post. Ik hoop dat iedereen geholpen wordt, niet afhankelijk van de effort die er in gestoken is.
Eens, al snap ik zijn punt wel. Een stukje meer bewustwording van wat mensen daadwerkelijk verbruiken zou niet verkeerd zijn.

Nu de diesel en benzine zo duur zijn, gaan mensen opeens bewuster om met hun auto (in onze omgeving tenminste) en het verbruik. Volgende auto moet zuiniger etc. Daarvoor was het alsof het gratis was.

Een stukje bewustwording in wat mensen echt verbruiken zou niet verkeerd zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-10 18:38
Wat ik op zich wel vreemd vind is de diversiteit aan tarieven van de verschillende energiemaatschappijen, bij het aflopen van een vast contract.
Ik heb in mijn functie het wagenpark in beheer, en regel voor mijn collega's ook de terugbetaling van de KWH-tjes die door de thuislaadpaal gaan. We hebben het hier dan over mensen die van een vast contract, "gedwongen" een flexcontract in gaan,
er zit een variatie in van €0,30/KWH tot aan €0,82/KWH
en op gas €1,36 per kuub tot aan €3,42 per kuub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

RonJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:15:
Waar komt toch dat hardnekkige misverstand elke keer vandaan dat je voor een warmtepomp persé LT-, vloerverwarming of zelfs een wtw-installatie nodig zou hebben? Dat is helemaal niet waar, zie het L/W warmtepompen topic waar dat wekelijks langskomt. Idealiter natuurlijk allemaal wel, maar je kan prima een goed-renderende WP neerzetten zonder dat allemaal te doen, óók of misschien wel juist in het rijtjeshuis van Jan Modaal, die hebben echt geen belachelijk hoge warmtevraag, immers hadden deze huizen voor deze crisis ook geen gasrekening van >300 in de maand.

Het is wèl handig éérst te isoleren en daarna pas een WP te kopen. Simpelweg omdat 1. isoleren een veel hogere ROI geeft en 2. een warmtepomp juist ge-sized moet zijn, waardoor je niet na 2 jaar na het plaatsen wil bij-isoleren en dan de rest van de levensduur met een veel te grote WP zit.

In de meeste huizen kan er gewoon redelijk plug-n-play een warmtepomp op, zonder het hele huis te verbouwen, wat veel installateurs, de buurman of de pers ook beweren. Bij huizen gebouwd vanaf de jaren-90 zal je dan de radiatoren een maatje moeten vergroten, dat kost echt niet de wereld. De huizen daarvoor zijn ze vaak juist groot zat, omdat ze bemeten zijn op de situatie voordat er geisoleerd werd.
Wel met je eens. Ik kan in de woonkamer echter lastig grotere radiatoren kwijt. Ze zitten onder de vensterbank.. Kan de vensterbank wel minder diep maken maar dan steken de radiatoren boven het raam uit... 8)7 Dus dan wordt dat een andere plek maar ik heb niet zo'n grote woonkamer. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik die dingen nog kwijt zou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:05
Is de vaste prijs al bekend van het plafond? Of kijken ze gewoon naar je oude contract? In mijn geval zou dat zijn 0,26 euro per kWh en 1,05 euro per m3 gas. Nu 0,72 en 2,27 euro..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:27:
[...]

Wel met je eens. Ik kan in de woonkamer echter lastig grotere radiatoren kwijt. Ze zitten onder de vensterbank.. Kan de vensterbank wel minder diep maken maar dan steken de radiatoren boven het raam uit... 8)7 Dus dan wordt dat een andere plek maar ik heb niet zo'n grote woonkamer. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik die dingen nog kwijt zou kunnen...
Groter betekend in dit geval meestal dikker/dieper, niet hoger of breder. Vaak zijn de huidige radiatoren 1 of 2 "panelen" dik (T11, T22), als je dat door 3 panelen dik (T33) in dezelfde maat vervangt ben je er al. Je zou ook nog booster-ventilatoren kunnen plaatsen (vanaf T22 dik), maar dan heb je wel wat geluid. Dit speelt eigenlijk vooral in nieuwere huizen, waarbij de radiatoren bemeten zijn op goede isolatie. Als je een ouder huis hebt bij-geisoleerd zijn ze meestal al groot zat om bij 35-40 graden aanvoer prima te functioneren.

Je moet dan alleen de gewoonte loslaten dat je in 15min het huis even van 15 naar 21 kan stoken, met een warmtepomp moet je juist 24/7 op een zo laag mogelijk vermogen draaien en dus ook niet zo sterk laten afkoelen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 20-09-2022 15:33 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-10 08:37
We krijgen dus een prijsplafond bij een verbruik tot 1200 kuub gas en 2400 kwh stroom. Dit zouden gemiddelde verbruiken zijn, maar als ik de tabellen van leveranciers, milieucentraal en het nibud mag geloven, ligt het gemiddelde stroomverbruik wel een stukje hoger.

Kijk ik naar mijn eigen situatie, dan zitten wij met een 4-persoons huishouden met ons gasverbruik heel laag met 700 kuub. Qua elektra zitten we met 3100 kwh wat onder het gemiddelde van een 4-persoons huishouden, maar nog steeds een heel stuk boven het "gemiddelde" waarvan men nu uitgaat. Wellicht maar eens kijken naar een gasgestookte aggregaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:26
Deezers schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:31:
Is de vaste prijs al bekend van het plafond? Of kijken ze gewoon naar je oude contract? In mijn geval zou dat zijn 0,26 euro per kWh en 1,05 euro per m3 gas. Nu 0,72 en 2,27 euro..
RTL Nieuws heeft het over €1,50 per M³ gas en €0,70 per kWh.
Die stroom is wel echt belachelijk hoog, gelukkig is de saldering nog van toepassing. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
FabianGTI schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:33:
[...]

Die stroom is wel echt belachelijk hoog, gelukkig is de saldering nog van toepassing. :X
Dan heb ik er dus 0 voordeel uit want ik zit onder het plafond en als de energiebelasting verlaging geschrapt wordt blijf ik dus hetzelfde betalen als deze maand, maar dan een jaar lang. Gas is alleen om te koken hier dus valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 18:12
[...]
Die prijs per kWh lijkt mij niet gemiddeld hoor. Als ik even wat google zat het gemiddelde op 1-1-2022 op €0,39

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenNietDoen op 20-09-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Deezers schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:31:
Dat zou in mijn geval wel heel erg prettig zijn maar dat lijkt me een ondoenlijke zaak. Dus ga maar uit van een vast bedrag voor gas en elek. (voor iedereen gelijk).

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb nog goeie tarieven t/m oktober 2024..

Als we dan nog steeds in dezelfde situatie zitten zal ik iets aan mijn verbruik moeten gaan doen.

Het gemiddelde gasverbruik is door de jaren heen zo'n 500/600.. We hebben een jaar 450 gehad maar ook een keer 750.. Dus daar zitten we eigenlijk prima en 750*1,50 is nog prima te behappen.

Qua stroom moet ik echt iets gaan doen. 5500kwh, waarbij mijn server en NAS verantwoordelijk is voor bijna 2000kwh...

Panelen zijn in de planning voor 2023.
Deezers schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:34:
[...]

Dan heb ik er dus 0 voordeel uit want ik zit onder het plafond en als de energiebelasting verlaging geschrapt wordt blijf ik dus hetzelfde betalen als deze maand, maar dan een jaar lang. Gas is alleen om te koken hier dus valt mee.
Wees blij. Als je voor zowel gas als stroom onder het plafond zit is het allemaal nog prima te behappen, toch?

1000*1,75 gas is 1750
2000*0.7 stroom is 1400.

Dat maakt een maandbedrag van 262. Dat bedrag past bij een energietransitie. Ik zou ervoor tekenen, om dit de komende 5 tot 10 jaar te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10 11:24

SomerenV

It's something!

Ik ben wel echt benieuwd hoe ze het vorm gaan geven. Net als velen zit ik bij GC (de juli-deal) maar ga ik dan geld terugkrijgen van Greenchoice of moet de regering dit weer gaan regelen middels allerlei toeslagen? Want dan gaat het sowieso een puinhoop worden denk ik :'(

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:40
[...]

De NOS heeft dezelfde tarieven. Ze spreken daar over een gemiddeld energieverbruik van 1200M³ en 2400kWh per jaar met een prijsplafond van €1,50 per M³ en €0,70 per kWh.

Mij lijkt die 70 cent per kWh vrij hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:54:
[...]

Dit ga je niet in een kelder stoppen, dus zit je al snel in de tuin. Niet veel mensen willen of kunnen even 5x5x1,5m afgraven en een bronwarmtepomp erop aansluiten. Zelfs als je alles zelf zou doen, ben je al snel 2500-3000 euro kwijt. Je rendement gaat dan wel gigantisch omhoog, maar het zijn flink wat kosten die je extra moet maken om aan dat extra rendement te komen. Plus een bronwarmtepomp is niet goedkoper dan een lucht-water warmtepomp.

/edit/
Ik krijg serieus net een mailtje van Essent dat per 1 oktober de tarieven gaan veranderen. 10 dagen van te voren, leuk zo.

Van:
€ 0,44984 per kWh
€ 0,36264 per kWh

Naar:
€ 0,63143 per kWh
€ 0,51262 per kWh
Bekijk het positief. Zo’n verhoging krijg je niet meer, voor de eerste 2500kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
mierenfokker schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:39:
[...]

Bekijk het positief. Zo’n verhoging krijg je niet meer, voor de eerste 2400kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:38:
Ik heb nog goeie tarieven t/m oktober 2024..

Als we dan nog steeds in dezelfde situatie zitten zal ik iets aan mijn verbruik moeten gaan doen.

Het gemiddelde gasverbruik is door de jaren heen zo'n 500/600.. We hebben een jaar 450 gehad maar ook een keer 750.. Dus daar zitten we eigenlijk prima en 750*1,50 is nog prima te behappen.

Qua stroom moet ik echt iets gaan doen. 5500kwh, waarbij mijn server en NAS verantwoordelijk is voor bijna 2000kwh...

Panelen zijn in de planning voor 2023.

[...]

Wees blij. Als je voor zowel gas als stroom onder het plafond zit is het allemaal nog prima te behappen, toch?

1000*1,75 gas is 1750
2000*0.7 stroom is 1400.

Dat maakt een maandbedrag van 262. Dat bedrag past bij een energietransitie. Ik zou ervoor tekenen, om dit de komende 5 tot 10 jaar te betalen.
Blij? Ik ben gegaan van 0,26 naar 0,70 dus bijna 3x zo duur zonder verdere energiebelasting verlaging en net te veel inkomen voor 2x 1300 euro toeslag. Als de oorlog niet aan de gang was had je daar in 10 jaar tijd waarschijnlijk nog niet op gezeten. Ik weet in ieder geval waar ik het komende jaar aan toe ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik bedoel;

Wees blij dat het voor jou voorlopig hierbij blijft.

Je had ook tegen 4/kuub en 1/kwh kunnen zitten.

Ik snap dat je niet blij bent met de verhoging. Dat is niemand.

Maar je mag wel blij zijn met de tegemoetkoming.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Deezers schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:34:
[...]

Ja, ik ook. Ik zit nu bij Oxxio met een tarief van 0,51 (all-in). Gelukkig kan ik salderen, maar ik schiet er weinig mee op. Enigste garantie is dat Oxxio niet hoger dan 0,70 kan vragen in de winter (binnen het plafond) dmv ad-hoc prijsverhogingen.

De verlaagde energiebelasting was in mijn geval voordeliger, die gaat per 1-1-2023 weer omhoog naar het oorspronkelijke tarief helaas.

Edit: en ik ben benieuwd of Oxxio nu mijn tarief van 0,51 naar 0,70 gaat verhogen 'omdat het kan'.

[ Voor 18% gewijzigd door Cheezborger op 20-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Als we nou gewoon zeggen dat we Oekraïne niet zo nodig bij de EU willen inlijven en er prima mee kunnen leven als Oekraïne als onafhankelijke buffer tussen Europa en Rusland kan blijven bestaan? Poetin blij, Oekraïnse bevolking blij, gaskraan weer open, wij weer blij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:47
Balen dat die tegemoetkoming eraf gehaald wordt. Ik zit onder de maximale tarieven, dus ik ga straks ongeveer het dubbele per maand betalen.
Ik kan het allemaal prima betalen, dat is het probleem niet, maar ik had liever natuurlijk ook die tegemoetkoming gehad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-10 07:56
magneetje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:39:
70 cent is hoger dan het hoogste maandelijks gemiddelde day-ahead tarief van dit jaar.

Mensen die wel een warmtepomp hebben maar geen PV zullen goed de klos zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-09 13:33
Ik vind het nogal opmerkelijk dat de plafonds zijn vastgesteld op basis van een gemiddeld huishouden... Dus een alleenstaande in een recent gebouwd appartement en een gezin met 4 kinderen in een tochtige jaren 30 woning krijgen hetzelfde "voordeel"?

En wat als je al van het gas af bent? Dan mis je dat voordeel en heb je maar beperkt voordeel van het elektraplafond. Je verbruikt immers veel meel elektra dan een huis met gas.

[ Voor 4% gewijzigd door Harmani op 20-09-2022 15:54 ]

Science is stranger than fiction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Op nu.nl staat een artikel dat een gemiddeld huishouden 190 euro in de maand gaat besparen. Als ik die tekst lees vraag ik me toch wel heel erg af of dit niet generiek over alle huishoudens getrokken wordt, ongeacht huidige contract. Kan het me bijna niet voorstellen maar toch, er wordt gedaan alsof heel Nederland (al) aan een variabel contract zit:

“ Het kabinet zet de energieprijzen voor alle huishoudens vast. Dit geldt voor een gemiddeld verbruik tot 1200 kubieke meter gas en 2400 kilowattuur stroom. Voor al het verbruik boven deze grenzen betaal je de hogere marktprijs. Het kabinet schat de korting die huishoudens hierdoor krijgen in op 190 per maand.

De energierekening is straks opgesplitst in twee delen. Voor het deel tot de gemiddelde verbruiksgrens betaal je het vaste bedrag van het prijsplafond.Voor het deel boven het gemiddelde verbruik betaal je als consument deze marktprijs aan de energiemaatschappij. Deze kosten hangen dus af van je verbruik.”

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:02

Malarky

Wils voor wat ieder

Die 70ct de kWh snap ik echt niet van het kabinet. Dat is toch gewoon geld weggooien? Stroom kost zelfs variabel zelden tot nooit 70ct: https://www.frankenergie.nl/goedkoop en dat kan elke Nederlander vandaag nog aanvragen.

Dit is gewoon subsidieren van sufferds die op een absurdistisch modelcontract zitten van een aantal leveranciers en simpel te lui zijn om even over te stappen.

Bovendien lijkt me de 1200 kuub en 2400 kilowatt ook nogal ruimhartig. Zeker qua stroom zou het zinvol zijn om een veel lager aantal te doen met een lagere grens dan 70ct.
Harmani schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
En wat als je al van het gas af bent? Dan mis je dat voordeel en heb je maar beperkt voordeel van het elektraplafond. Je verbruikt immers veel meel elektra dan een huis met gas.
Niemand heeft voordeel van het elektraplafrond. Die 70ct is een lachertje, alsof stroom dat kostte voor de oorlog. Je kan overal stroom krijgen onder de 70ct vandaag heb je de overheid niet voor nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 20-09-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20
Harmani schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:

Kwam hier voor exact dit. Wij hebben geen gas, maar dus wel hoger kwh verbruik voor de warmtepomp, daar worden we nu op benadeeld. We hebben ook geen zonnepanelen.

Zou eerlijk zijn om bij geen gas de 1200 kuub gas limiet met bepaalde factor door te vertalen naar hogere limiet kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 20-09-2022 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

KlaasjeNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:51:
Als we nou gewoon zeggen dat we Oekraïne niet zo nodig bij de EU willen inlijven en er prima mee kunnen leven als Oekraïne als onafhankelijke buffer tussen Europa en Rusland kan blijven bestaan? Poetin blij, Oekraïnse bevolking blij, gaskraan weer open, wij weer blij. :+
In de kabouter plop wereld wel ja.

Dat gas van rusland gaat niet meer terugkomen en als er al wat komt niet in dezelfde mate en voor dezelfde prijs. Wen er maar aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:58
Malarky schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:55:
Bovendien lijkt me de 1200 kuub en 2400 kilowatt ook nogal ruimhartig. Zeker qua stroom zou het zinvol zijn om een veel lager aantal te doen met een lagere grens dan 70ct.
Waarom? Als je op de website van het Nibud kijkt zie je dat een gezin van 3 of meer al over die 2400 kilowatt heen gaat gemiddeld. Waarom is het ruimhartig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 03:58
KlaasjeNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:51:
En volgend jaar geven we Polen weg? Het jaar erna Duitsland en in 2025 voegen wij onszelf vrijwillig bij de maffiastaat van ome Poetin? Heb je helemaal goedkoop binnenlands gas! ;)
phicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
[...]

70 cent is hoger dan het hoogste maandelijks gemiddelde day-ahead tarief van dit jaar.

Kan bijna niet kloppen toch? Zoals hierboven ook al staat, was de kWh prijs in januari ongeveer 40 cent.
Alleen maar meer reden om elke hoek van je dak/tuin vol te leggen met PV. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:57:
[...]

Waarom? Als je op de website van het Nibud kijkt zie je dat een gezin van 3 of meer al over die 2400 kilowatt heen gaat gemiddeld. Waarom is het ruimhartig?
Wellicht makkelijker op te besparen? Mijn huis hangt vol tools en automation maar mijn verbruik is maar de helft van dat. OK ik ben dan wel alleen. In de CV ketel zit het verbruik ook niet, die neemt in de wintermaanden maar zo'n 15-20 kWh per maand.

Maar belangrijkste is dat de 70ct beter omlaag kan. Niemand hoeft 70cent te betalen behalve en paar Nederlanders die simpelweg te lui zijn om over te stappen. Dit is gewoon subsidieren van suffigheid terwijl het geld zoveel beter besteed kan worden. Stroom kost helemaal geen 70ct, voor niemand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20
phicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:53:
[...]

Toch heeft mijn zus van de week van Greenchoice begrepen dat hun tarief 1 euro wordt voor stroom en 3,40 voor gas. Vond het bizar hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 10:51
Wat ik voor nu nergens terug kan vinden in de nieuwsberichten dan wel hier: wat gaat er gebeuren met de mensen die momenteel nog een vast contract hebben voor een langere periode? Zijn die uitgezonderd van deze aanpassing of krijgen de leveranciers middels dit akkoord een soort van veto om bij deze personen het contract open te breken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Hertog_Martin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:02:
[...]

Toch heeft mijn zus van de week van Greenchoice begrepen dat hun tarief 1 euro wordt voor stroom en 3,40 voor gas. Vond het bizar hoog.
Dan vraagt GC dat omdat het kan, maar dat kost het simpelweg niet op de spot-markt: https://www.frankenergie.nl/goedkoop. En iedereen (elk huishouden en elke organisatie) kan spot markt kopen, alles daarboven is nonsens prijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 20-09-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Malarky schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:01:
Maar belangrijkste is dat de 70ct beter omlaag kan. Niemand hoeft 70cent te betalen behalve en paar Nederlanders die simpelweg te lui zijn om over te stappen. Dit is gewoon subsidieren van suffigheid terwijl het geld zoveel beter besteed kan worden. Stroom kost helemaal geen 70ct, voor niemand niet.
Het is toch vooral het niet betalen. Als 70 cent het maximum tarief is, dan zal iedereen proberen daar onder te komen. En dan betaalt de overheid geen cent.

Als die 70 cent omlaag gaat naar 40 cent dan kost de overheid veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Hertog_Martin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:02:
[...]

Voordeel met dat maximum: je kan overstappen op dynamische tarieven. En pas als die boven de 70 cent uitkomen ga je weer naar een normaal contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

phicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
[...]

Het is toch vooral het niet betalen. Als 70 cent het maximum tarief is, dan zal iedereen proberen daar onder te komen. En dan betaalt de overheid geen cent.

Als die 70 cent omlaag gaat naar 40 cent dan kost de overheid veel meer.
Maar wie is er dan geholpen met deze maatregel? Stroom kostte vorig jaar 20cent en de overheid zet nu het maximumtarief op 70ct. Dat is x3.5.

Lijkt me sterk dat 'iedereen daaronder wil komen' want blijkbaar zijn er nu al talloze huishoudens die bereid zijn om 70+ cent te betalen omdat ze een hekel aan goedkope stroom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Wel vreemd om stroom op een hoog maximum van € 0,70 te zetten en gas wel enigszins normaal op € 1,50. Volgens geruchten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:52
sarlo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:03:
Wat ik voor nu nergens terug kan vinden in de nieuwsberichten dan wel hier: wat gaat er gebeuren met de mensen die momenteel nog een vast contract hebben voor een langere periode? Zijn die uitgezonderd van deze aanpassing of krijgen de leveranciers middels dit akkoord een soort van veto om bij deze personen het contract open te breken?
Ik mag toch hopen dat dit een maximumprijs is en geen minimum voor iedereen.
Anders moeten mensen met een langdurig gunstig contract ineens meer in plaats van minder betalen en werkt de regeling juist averechts.

Dat is het waarschijnlijk al omdat de BTW tegemoetkoming wegvalt.

[ Voor 4% gewijzigd door dutchgio op 20-09-2022 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Een prijsplafond is geen minimum, vanwaar de verwarring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44

Mfpower

In dubio

Ik vind het maar halfslachtige maatregelen. En dan met name dat ze slechts het gemiddelde verbruik van 2400kWh hebben genomen, zonder enige deviatie hierop. Er zijn namelijk redenen dat je hoger zit. Als je met meer in een huis woont bijvoorbeeld:

Met z'n vijven zit je al (volgens nibud: https://www.nibud.nl/onde...ven/kosten-energie-water/) op gemiddeld 4270kwh. En dan doe je nog niets geks (EV ofzo). Wij zijn met z'n vijven en verbruiken tussen 3000 en 3500kWh per jaar (ex EV). Dat is dus al ondergemiddeld, maar geen tegemoetkoming en dan wordt er sauna en jacuzzi geroeptoetert als je boven dat gemiddelde zit.

Maar goed ik zal m'n kinderen vragen hun huiswerk niet meer op de computer te maken, geen muziek meer te luisteren en netflix te kijken, en in het donker op hun kamer te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
dutchgio schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:07:
[...]

Ik mag toch hopen dat dit een maximumprijs is en geen minimum voor iedereen.
Anders moeten mensen met een langdurig gunstig contract ineens meer in plaats van minder betalen en werkt de regeling juist averechts.

Dat is het waarschijnlijk al omdat de BTW tegemoetkoming wegvalt.
Nou precies dat.. in zo'n geval zou ik 50 cent per KW en 10 cent per Kuub gaan betalen (ja heb nog een heel gunstig contract voor de komende 2.5 jaar).
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:07:
Een prijsplafond is geen minimum, vanwaar de verwarring?
Er is geen verwarring, er wordt alleen gesproken over een plafond dat toegepast gaat worden, maar er wordt nergens gesproken over wat er gebeurt met alle mensen die nu nog een gunstig contract hebben.
Leveranciers zullen uiteraard alles proberen om de winsten te maximaliseren en ik zal niet raar staan kijken als dit ook inhoudt dat gunstige contracten nu éénzijdig opengebroken gaan worden.

[ Voor 34% gewijzigd door sarlo op 20-09-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
Volgende wat ik me afvraag:
Wordt de genoemde "marktprijs" niet hoger dan realistisch wanneer deze regeling intreedt? Als de prijzen hoog blijven zullen de leveranciers toch de verloren inkomsten gaan compenseren die ze zijn misgelopen voor verbruik onder het plafond?

Of wordt alles tot het plafond door de overheid gecompenseerd aan de administratie kantoor leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:14
Volgens de NOS geldt deze maatregel voor iedereen, dus lijkt me ook voor mensen met een vast contract.

Ik heb net twee weken geleden het vaste 1 jarig contract bij GewoonEnergie van de Vastelastenbond afgeslopen, dus hoop het wel 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Exception op 20-09-2022 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harmani
Exception schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:11:
[...]

Volgens de NOS geldt deze maatregel voor iedereen, dus lijkt me ook voor mensen met een vast contract.
Ja voor iedereen die nu een tarief heeft wat boven het plafond ligt natuurlijk... Niet als je nog €0,20 per kWh betaald 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45

mwa

[...]

Ik heb net twee weken geleden het vaste 1 jarig contract bij GewoonEnergie van de Vastelastenbond afgeslopen, dus hoop het wel 8)7
Als je nu 0,22 betaald (ik bv) ga je echt niet ineens 0,70 betalen. Het gaat om een verlaging, geen verhoging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
[...]

Ik heb net twee weken geleden het vaste contract bij GewoonEnergie van de Vastelastenbond afgeslopen, dus hoop het wel 8)7
Nu merk ik het wel, maar ik vind het wederom merkwaardig dat er alleen gekeken wordt naar de mensen (ook wel terecht) die in de problemen komen. Daarentegen er zijn ook genoeg gezinnen die slim waren, al prijsbewust waren of gewoon koopjesjagers zijn en dus gunstige tarieven hebben nu. Vandaar dat ik hier heel nieuwsgierig naar ben :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
sarlo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:08:
[...]
Er is geen verwarring, er wordt alleen gesproken over een plafond dat toegepast gaat worden, maar er wordt nergens gesproken over wat er gebeurt met alle mensen die nu nog een gunstig contract hebben.
Die snap ik niet. Een plafond is toch gewoon een maximumprijs? Als jij een gunstiger tarief hebt dan mag je blij zijn. Een plafond betekent alleen dat een prijs niet hoger wordt dan een X bedrag, niet dat alle andere bedragen er op vastgesteld worden. Dat is niet wat een plafond betekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:52
sarlo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:08:
[...]

Nou precies dat.. in zo'n geval zou ik 50 cent per KW en 10 cent per Kuub gaan betalen (ja heb nog een heel gunstig contract voor de komende 2.5 jaar).

[...]

Leveranciers zullen uiteraard alles proberen om de winsten te maximaliseren en ik zal niet raar staan kijken als dit ook inhoudt dat gunstige contracten nu éénzijdig opengebroken gaan worden.
RTLnieuws heeft het er nu wel bij staan:
Wie onder zijn huidige contract een prijs betaalt die lager ligt dan de maximumprijs, blijft die prijs betalen.
https://www.rtlnieuws.nl/...ota-troonrede-prinsjesdag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-10 11:23
Hoezo is het prijsplafond voor stroom zo'n beetje de actuele prijs. Hoe bedenken ze het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:14
mwa schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:13:
[...]

Als je nu 0,22 betaald (ik bv) ga je echt niet ineens 0,70 betalen. Het gaat om een verlaging, geen verhoging..
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Het is ook een "plafond". Niemand gaat meer dan het plafond betalen. Als je daar al onder zit met je huidige contract veranderd er niets (behalve energiebelasting lijkt me).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je zoals menig Tweaker al een vast contract hebt lopen met lagere tarieven dan het plafond ga je alleen wat merken van het wegvallen van de tegemoetkoming energiebelasting want daar gaat een streep door. En als ze blijven sleutelen aan btw / ode toeslag rekenen energiemaatschappijen met de nieuwe belastingtarieven. Maar je verbruikstarief heb je vast staan en blijft vast. Tot je contract afloopt of de energiemaatschappij failliet is.

Ik stapte jaarlijks over en pakte een cashback mee. Tot vorig jaar oktober. Toen zag je de gasprijs al flink omhoog gaan dus besloot ik hem voor het eerst in tien jaar tijd maar drie jaar vast te zetten via het consumentenbond/GC die de veiling won. Uit mijn hoofd tarieven van 0,22 per kWh en 0,85 per m3. Vond ik al duurder dan wat ik had (0,20 per KWh en 0,65 per m3) maar bij lange na geen 2/3/4/5x zoveel wat het nu is geworden als je variabel zit.

Jij en ik hebben dit jaar het voordeel van het lagere btw tarief. Die blijft. Maar die energiebelasting teruggaaf gaat er dus vanaf als ik het goed begrijp. En met mijn 350 m3 / 1000 kWh jaarverbruik haal ik dat plafond totaal niet. Dus het doet niks voor mij, ik verlies de teruggaaf energiebelasting. Maar ik hou dus het verlaagde btw tarief. Geen idee hoe de wijziging uitpakt maar het gaat meer in de trant van 10/20 max missen zijn. Nou dat kan ik wel lijden bij een voorschot van 20 per maand. Ik zie het in 2025 wel wat mijn nieuwe tarief doet. Tot 1/1/2025 maak ik mij qua energiekosten niet zo druk. Dat ik ook als starter tot 2025 een eigen koopwoning kan schudden want verviervoudigen van de hypotheekrente dus lagere leenruimte doet mij meer bij overeind blijvende vraagprijzen.

En dat is dus nu qua verduurzamen wel een issue. Want ik huur nu. Ben blij met die 9 panelen op het dak. Maar verder verduurzamen doet de verhuurder niet. Dus geen HR+++ glas, geen extra isolatie in de spouwmuur/vloer/dak. En als huurder zou ik wel gek zijn zelfs al zou ik wel een aannemer nog aan het werk kunnen zetten om dat te gaan doen. Enige wat ik wel kan doen als huurder is zuinig blijven omgaan met energie wat ik al deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:55
magneetje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:39:
[...]

De NOS heeft dezelfde tarieven. Ze spreken daar over een gemiddeld energieverbruik van 1200M³ en 2400kWh per jaar met een prijsplafond van €1,50 per M³ en €0,70 per kWh.

Die 1,50 ook, een jaar geleden was het 80cent. 1,5jaar geleden betaalde ik 53cent per M3.

1,50 is beter dan 4,- maar nog steeds gewoon een verdubbeling tov een jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Mfpower schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:07:
Maar goed ik zal m'n kinderen vragen hun huiswerk niet meer op de computer te maken, geen muziek meer te luisteren en netflix te kijken, en in het donker op hun kamer te lezen.
Laten we eerlijk zijn. Je betaalde toch al geen 70+ cent voor je stroom, dus al was de limiet 500 kWh had het nog voor niemand iets uit gemaakt. Is een maatregel voor de buhne.
Joosie200 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:15:
[...]
Jij en ik hebben dit jaar het voordeel van het lagere btw tarief. Die blijft. Maar die energiebelasting teruggaaf gaat er dus vanaf als ik het goed begrijp.
Harmani schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:25:
[...]

Vervelende situatie…

Je noemt dat het BTW voordeel blijft? Is dat bekend geworden dan?
BTW gaat 1 januari gewoon weer naar 21% hoor: https://www.energievergel...prijsplafond-voor-energie
Het btw-tarief op de energiekosten van huishoudens gaat per 1 januari 2023 weer terug naar het ‘normale’ niveau van 21 procent. Dit was sinds 1 juli 2022 tijdelijk 9 procent.

Doordat het btw-tarief omhoog gaat worden alle energie gerelateerde kosten hoger, zoals:
- De variabele kosten voor stroom en gas
- De energiebelasting en ODE
- De netbeheerkosten

[ Voor 55% gewijzigd door Malarky op 20-09-2022 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:40
Hertog_Martin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:57:
[...]

Kwam hier voor exact dit. Wij hebben geen gas, maar dus wel hoger kwh verbruik voor de warmtepomp, daar worden we nu op benadeeld. We hebben ook geen zonnepanelen.

Zou eerlijk zijn om bij geen gas de 1200 kuub gas limiet met bepaalde factor door te vertalen naar hogere limiet kWh.
Je vergeet dan weer de groep met een hybride warmtepomp. Wij hebben door de hybride warmtepompt en hebben daarom een laag gasverbruik (onder de 500 kuub) maar verbruiken door die warmtepompt wel meer elektriciteit (rond de 3100Khw).

Ik denk dat maatwerk gewoon simpelweg niet mogelijk is. Nu maakt het mij weinig uit want wij kunnen het prima betalen.

Nu ben ik overigens wel benieuwd naar het volgende:

- Zorgt die lage gasprijs plafond van €1,50 (en mogelijk zelfs €1,20) er niet voor dat mensen meer gas gaan verbruiken zodat er hogere tekorten ontstaan (eerste half jaar werd 16% minder gas gebruikt door huishoudens)
- Wanneer je nu een contract hebt met hoge tarieven, zou het dan kunnen dat het goedkoper kunnen worden om de stekker van je warmptepomp eruit te trekken en alleen de CV ketel te gebruiken? (tot die 1200 kuub voor 1,50 inplaats van die 70 cent per Kwh). Misschien weet iemand dit te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
Vervelende situatie…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35
Dan kunnen mijn voorgenomen plannen voor een warmtepomp ook wel weer de ijskast in.

Als ik 70 cent per kWh en 1,50 per m3 ga betalen (nu 45 cent en 1,64 op contract) moet dat ding continu een COP hoger dan 4 hebben.. Investering in dat ding nog niet eens meegenomen. Verbruik van de warmtepomp komt deels boven mijn PV opwek uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

magneetje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:23:
[knip]
- Zorgt die lage gasprijs plafond van €1,50 (en mogelijk zelfs €1,20) er niet voor dat mensen meer gas gaan verbruiken zodat er hogere tekorten ontstaan (eerste half jaar werd 16% minder gas gebruikt door huishoudens)
[knip]
Met alle respect, maar met die "winter" van begin 2022 is het werkelijk geen kunst geweest om dat percentage te "besparen", dat heeft moeder natuur voor ons geregeld, niet de Nederlander zelf.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ugchel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:54:
Op nu.nl staat een artikel dat een gemiddeld huishouden 190 euro in de maand gaat besparen.
Dat kan dus niet. Er zijn 8 miljoen huishoudens, dan kom je op 18 miljard. Dit plan zou 10 miljard kosten, waarvan 5 miljard wordt teruggehaald via energiebelastingen. Dan kan het gemiddelde huishouden er dus hooguit 6 tientjes op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13
Exception schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:14:
[...]

Dat hoor je mij ook niet zeggen. Het is ook een "plafond". Niemand gaat meer dan het plafond betalen. Als je daar al onder zit met je huidige contract veranderd er niets (behalve energiebelasting lijkt me).
ik heb nu variabel (niet vast) Essent en betaal iets in de 0,35 cent per kWh - benieuwd hoe snel die energieleveranciers alles oppompen naar die 0,70 cent

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Ik betwijfel in hoeverre het genoemde prijsplafond en de verbruiken kloppen. Tot nu toe is het allemaal "van horen en zeggen". De gemiddelden lijken niet overeen te komen met wat de gemiddelden volgens de leveranciers zijn en de prijzen lijken vaak een stuk van de prijzen begin dit jaar verwijderd te liggen. Het lijkt mij dat er sowieso enige intensieve gesprekken met leveranciers gevoerd moeten worden en dat er bij alle betrokken partijen begrotingen doorgerekend moeten worden voordat er überhaupt cijfers genoemd kunnen worden. Daar gaat meer tijd in zitten dan enkele crisisoverleggen in de afgelopen dagen, tenzij reeds een doorgerekend plan z.g.a. klaarlag op de tekentafel als alternatieve begroting op Prinjesdag. Vooralsnog zijn dit getallen "waar men aan denkt".

Ook opvallen vind is dat ik teruglees dat het plafond en de prijzen "in elk geval vanaf 1 januari" gaan gelden, maar dat nog onzeker is wat we vanaf 1 november kunnen verwachten. Net zoals we hier speculeren, zal ook binnen de betrokken partijen nog het een en ander uitgekristalliseerd moeten worden, waardoor het plaatje er mogelijk anders uit gaat zien voor bijvoorbeeld eigenaren van een warmtepomp, een verschil van verbruiksplafond per gezinssamenstelling etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Harmani schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:25:
[...]

Vervelende situatie…

Dacht dat ik het voorbij had zien komen. En hoorde ook zoiets in de troonrede dat de bestaande verlaging aanblijft tot medio 2023. Maar krijg al dit te horen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
Kees_frl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:30:
[...]

ik heb nu variabel (niet vast) Essent en betaal iets in de 0,35 cent per kWh - benieuwd hoe snel die energieleveranciers alles oppompen naar die 0,70 cent
Hier ben ik dus ook bang voor. Een soort vrijbrief om nu 0,70 cent te vragen. Er is immers geen concurrentie meer tot die 0,70 cent. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 18:12
[...]

Je vergeet dan weer de groep met een hybride warmtepomp. Wij hebben door de hybride warmtepompt en hebben daarom een laag gasverbruik (onder de 500 kuub) maar verbruiken door die warmtepompt wel meer elektriciteit (rond de 3100Khw).
Ik neem aan dat je ook zonnepanelen hebt liggen, dat lijkt mij de eerste stap in verduurzamen en ter ondersteuning aan die warmtepomp. Daarmee saldeer je dan toch ook? Het lijkt mij dat die 2400kWh NA saldering komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Dat prijsplafond is dus weer een verkapte vorm van subsidie voor de toch al rijke energiebedrijven. Compleet falen van de markteconomie voor basisbehoeften. Er wordt dus helemaal niks opgelost, alleen maar alles weer verder opgeschoven. Erg goed voor de inflatie..... not. Overigens ook een dikke vinger naar de mensen die wel geinvesteerd hebben in een energiezuiniger huis. Geeft ook het goede signaal af; u hoeft niet te verduurzamen, de overheid betaald wel. En geld kan maar één keer worden uitgegeven, dus ja, mensen die de investeringen hebben gedaan betalen in feite dubbel, want die 30 miljard (of welk bedrag het ook was) gaat vroeg of laat bij de belastingbetaler komen. En gezien de stijgende rente gaat dat tot nog meer inflatie leiden. Het zijn absurde subsidierende maatregelen die werkelijk niks oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Je vergeet dan weer de groep met een hybride warmtepomp.
Hybride warmtepomp is net als een hybride auto. Worst of all worlds in one package.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:23

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik denk dat het op deze manier uitzwaaien wordt naar de MKB. Hoe schiet een bakker/restaurant/winkel met dit plafond iets op? Vaak gebruiken die een veelvoud van deze aantallen per maand.......

In ons bedrijf (Camping) zitten wij op 45000kwh stroom en 4000m3 per jaar aan gas. Dat wordt komend jaar gewoon bijna €200 per staanplaats erbij aan tarief alleen voor dat al.... Dan is er nog de 10% minimum loon verhoging, hogere belastingen en hogere gemeentebelastingen..... Dat is niet leuk meer....

Persoonlijk had ik liever gehad dat ze het percentueel hadden opgelost zodat er ook gestimuleerd werd om te bezuinigen. Met name voor MKB. Bijvoorbeeld dat 80% van het gemiddelde verbruik (van jouw bedrijf) afgelopen 3 jaar onder het plafond viel en de rest daarbuiten. bv: (55k+50k+45k)/3 = 50k gemiddeld. 80% van 50k = 40k. Dat valt onder het plafond en de rest daarboven is vol tarief. Geloof me, dat wil je wel besparen met deze prijzen :X :X

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Malarky schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:21:
[...]

Laten we eerlijk zijn. Je betaalde toch al geen 70+ cent voor je stroom, dus al was de limiet 500 kWh had het nog voor niemand iets uit gemaakt. Is een maatregel voor de buhne.
Je hebt helemaal gelijk, het is allemaal voor de buhne. Bijna niemand heeft een modelcontract, de meeste hebben variabel. Ik was eerst nog wat enthousiast maar ik ben er vandaag pas aan toegekomen om naar de cijfers te kijken, dit gaat echt niemand helpen. Helemaal omdat de btw weer omhooggaat (dus als je er al onder zat ga je meer betalen) en de teruggaaf energiebelasting weer omlaag...

zijn ze nu echt zo dom daar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
wontcachme schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:33:
Ik denk dat het op deze manier uitzwaaien wordt naar de MKB. Hoe schiet een bakker/restaurant/winkel met dit plafond iets op? Vaak gebruiken die een veelvoud van deze aantallen per maand.......

In ons bedrijf (Camping) zitten wij op 45000kwh stroom en 4000m3 per jaar aan gas. Dat wordt komend jaar gewoon bijna €200 per staanplaats erbij aan tarief alleen voor dat al.... Dan is er nog de 10% minimum loon verhoging, hogere belastingen en hogere gemeentebelastingen..... Dat is niet leuk meer....

Persoonlijk had ik liever gehad dat ze het percentueel hadden opgelost zodat er ook gestimuleerd werd om te bezuinigen. Met name voor MKB. Bijvoorbeeld dat 80% van het gemiddelde verbruik (van jouw bedrijf) afgelopen 3 jaar onder het plafond viel en de rest daarbuiten. bv: (55k+50k+45k)/3 = 50k gemiddeld. 80% van 50k = 40k. Dat valt onder het plafond en de rest daarboven is vol tarief. Geloof me, dat wil je wel besparen met deze prijzen :X :X
Ik denk dat er voor het MKB (de bakker en consorten) een andere regeling komt. Dat kan niet anders. Dit is denk ik alleen voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

wontcachme schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:33:

Dit is ook waarom er geen plafond aan de verlaagde tarieven moeten zijn. Ik weet niet hoe het bij de omliggende landen ligt waar ze max tarieven hebben, maar ik voorspel een recessie van jewelste. Dit gaat gewoon niet goed komen. Ik ben blij dat ik mijn emigratieplannen bijna helemaal heb uitgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:32:
Overigens ook een dikke vinger naar de mensen die wel geinvesteerd hebben in een energiezuiniger huis. Geeft ook het goede signaal af; u hoeft niet te verduurzamen, de overheid betaald wel. En geld kan maar één keer worden uitgegeven, dus ja, mensen die de investeringen hebben gedaan betalen in feite dubbel, want die 30 miljard (of welk bedrag het ook was) gaat vroeg of laat bij de belastingbetaler komen. En gezien de stijgende rente gaat dat tot nog meer inflatie leiden. Het zijn absurde subsidierende maatregelen die werkelijk niks oplossen.
Dat lijkt mij ietwat overdreven. Er is afgelopen 3 jaar een enorme wik in de maatschappij gedreven tussen de mensen die in een huurhuis wonen en niet serieus kunnen investeren en mensen die op tijd een koophuis hebben aangeschaft. Ik verdien ruim boven modaal maar kan absoluut met deze rentes en koopprijzen geen enigzins geïsoleerd huis meer aankopen in mijn eentje. Oftewel ik kan niet investeren, maar moet wel bizarre tarieven voor energie betalen.

Terwijl iemand met een vergelijkbaar inkomen veel lagere maandlasten heeft. Zowel qua wonen (vele meer vierkante meters, eigendom en toch minder betalen) als qua energie (ja, die 5K voor zonnepanelen kan ik ook cash betalen, als je maar niet huurde). Overigens betalen de vele huurders in de vrije sector ook mee aan jouw hypotheekrente aftrek in ruil voor niets. Als je paar jaar geleden gekocht hebt woon je op veel meer M2 voor veel minder geld per maand dan een huurder. .

Iemand die nu even wat zonnepanelen op zijn huis legt (aangeschaft met subsidie, ook van belastingopbrengsten van alle huurders!) brengt zijn stroomverbruik al snel richting bijzonder lage waarden.

Het is heel erg simpel: met deze bizarre energie prijzen is het voor iedereen interessant zijn huis verder te isoleren en verduurzamen maar je gaat er even aan voorbij dat de helft van Nederland vast zit in zijn huurhuis. Als je in een land woont waar bovenmodaal verdieners niet meer kunnen kopen (als starter) dan lijkt me dat eerder een accuut probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Malarky op 20-09-2022 16:44 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic