Zolang de overheid mijn rekening niet duurder maakt, prima.dr.lowtune schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:13:
[...]
Dat er een verschil is, daar kan ik wel in komen. Maar dat werkt dan ook de andere kant op. Dus mensen die het elk jaar uitzochten, jaarcontract afsloten en nu met een onbetaalbare rekening zitten moeten niet zeuren, toch?
Ik ben benieuwd of ze het plafond van x KWH elektra voor iedereen gelijk houden. Wij hebben geen gas maar stadsverwarming en daarom verbruiken wij standaard meer KWH natuurlijk.
Wij betalen ook een hoger tarief aan stadsverwarming, omdat Ennatuurlijk de tarieven gewoon hoog zal houden.
Ik zou het fair vinden als je 2 verschillende tarieven hebt; met gasaansluiting en zonder gasaansluiting.
Wij betalen ook een hoger tarief aan stadsverwarming, omdat Ennatuurlijk de tarieven gewoon hoog zal houden.
Ik zou het fair vinden als je 2 verschillende tarieven hebt; met gasaansluiting en zonder gasaansluiting.
Als een leverancier nu al een levertijd opgeeft is dit veelal 2024. Maar de meesten beginnen er niet eens meer aan. Zelfde geldt voor omvormers voor zonnepanelen. De panelen zijn er wel, je kunt ze alleen niet aansluitenInspired schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:19:
[...]
Vind maar eens een WP en een installateur. Als je die gevonden hebt betaal je echt de hoofdprijs. Veel leveranciers hebben gewoon een order stop.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik vind dit een stuitend voorbeeld van FYIGM. Je woont niet alleen in dit land.GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:18:
[...]
Zolang de overheid mijn rekening niet duurder maakt, prima.
edit:
en ja, ik ga ook meer betalen zoals het er nu uit ziet
en ja, ik ga ook meer betalen zoals het er nu uit ziet
[ Voor 11% gewijzigd door boesOne op 20-09-2022 08:22 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Helemaal goed. En wat nu?boesOne schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:21:
[...]
Ik vind dit een stuitend voorbeeld van FYIGM. Je woont niet alleen in dit land.
Tja, dat is een vrij individualistische kijk op deze situatie. Zelfs die mensen die elk jaar (soms noodgedwongen) onderzoek doen naar de beste tarieven worden nu door buitengewone omstandigheden financieel tot de afgrond (of er overheen) gedreven.GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:18:
[...]
Ik ben van mening dat we die mensen nu moeten helpen, dat mag best betekenen dat ik iets meer betaal. Die groep financieel kapot laten gaan levert heel veel ellende op en kost je op de lange termijn nog veel meer.
Ik begrijp de kritiek op dit nieuwe plafond niet zo.
Het draagt zorg dat de prijzen niet verder stijgen. Dat neemt dus mensen met een variabel contract in bescherming naar de toekomst. Mensen die een vast contract hebben zullen dat hoogstwaarschijnlijk op lagere tarieven hebben dan waar dat plafond nu op komt te staan.
Somebody care to explain wat nu opeens voor veel mensen wéér niet goed is of zie ik het niet
Het draagt zorg dat de prijzen niet verder stijgen. Dat neemt dus mensen met een variabel contract in bescherming naar de toekomst. Mensen die een vast contract hebben zullen dat hoogstwaarschijnlijk op lagere tarieven hebben dan waar dat plafond nu op komt te staan.
Somebody care to explain wat nu opeens voor veel mensen wéér niet goed is of zie ik het niet
Met een TLV die Eneco eenzijdig op 9ct heeft gezet is het opfakkelen van je overschot aan PV veel goedkoper dan extra GJ of gas.FabianGTI schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:40:
Met deze temperaturen is dat nog wel te doen, maar als het iets kouder wordt is zo'n elektrische kachel ook niet te doen (buiten dat het veelte veel stroom vreet).
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Marktwerking ?GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:58:
[...]
Marktwerking.
De meeste mensen weten niet eens eens wat hun tarieven zijn uit desinteresse. Ja, daar mag je best een prijs voor betalen.
Wat is er aan marktwerking aan stroom en gas? Ze worden beiden geleverd door monopolie bedrijven.
Het enige aan de marktwerking is de administratieve laag er boven op die we gecreëerd hebben waarvan de handel in Energiecontracten een soort gokken is geworden wat je de beste prijs geeft.
Waarom zijn er meer dan 30 "leveranciers" die het zelfde verkopen?
Daarnaast had je ook gewoon geluk moeten hebben wanneer je contract afliep, bij mij loopt het energie contract van juni tot juni en dan was het aanbod afgelopen keer al een stuk kariger dan van januari tot januari. Je kan je desinteresse noemen maar je kan ook kijken hoe je het eerlijker en eenvoudiger kan maken. De huidige maatregelen maken het ook alleen maar weer complexer
Zolang de overheid maar enige bestaanszekerheid kan garanderen voor alle inwoners dan mag daar best wel een klein negatief gevolg zijn. Medemenselijkheid en de nood daarvan mag wel gecommuniceerd worden.GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:18:
[...]
De individualisering van alles helpt zeker niet om tot een "gaaf land" te komen, juist het tegenovergestelde.
Effectief zullen energiemaatschappijen eenzelfde motto hebben, alles mag zolang ze maar niet aan mijn winst zitten. De huizenbezitters zouden in zo'n uitgangspunt voor de sloop en tegen additionele bouw van woningen moeten zijn omdat ze anders aan "hun voordeel" zitten.
Sorry hoor, maar dit slaat nergens op. Ik heb hier stadsverwarming, dat is een monopolie.GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:29:
[...]
Marktwerking ?
Wat is er aan marktwerking aan stroom en gas? Ze worden beiden geleverd door monopolie bedrijven.
Op de elektriciteitsmarkt en gas- is er geen sprake van monopolie, want er zijn tig bedrijven.
Sommige mensen gaan nu in 2023 minder van de overheid terug krijgen. Ik ook trouwens. Scheelt me zo’n 600 tot 800 euro op jaarbasis in 2023 tov 2022.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:28:
Ik begrijp de kritiek op dit nieuwe plafond niet zo.
Alsnog prima want dat geld wordt verschoven naar mensen die een hoog/variabel tarief hebben
Kan je deze bedragen ergens teruglezen of is dit speculatie?FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:37:
[...]
Sommige mensen gaan nu in 2023 minder van de overheid terug krijgen. Ik ook trouwens. Scheelt me zo’n 600 euro op jaarbasis in 2023 tov 2022.
Alsnog prima want dat geld wordt verschoven naar mensen die een hoog/variabel tarief hebben
Je bent zelf in een huis met stadsverwarming gaan wonen, in plaats van dat je zorgvuldig een huis hebt gekozen waar je zelf de verwarming regelt en de efficientste ketel/warmtepomp en leverancier daar voor hebt gekozen. Daar mag best een prijs voor gerekend worden.GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:32:
[...]
Sorry hoor, maar dit slaat nergens op. Ik heb hier stadsverwarming, dat is een monopolie.
Op de elektriciteitsmarkt en gas- is er geen sprake van monopolie, want er zijn tig bedrijven.
Sorry, ik kon het even niet laten. Uiteraard hoop ik ook dat jouw stadsverwarmingstarieven gewoon naar beneden gaan.
Jij doelt dan op die €800,- energiebelasting die terugkwam? Ja, die snap ik, die zal ik dan ook missen.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:37:
[...]
Sommige mensen gaan nu in 2023 minder van de overheid terug krijgen. Ik ook trouwens. Scheelt me zo’n 600 euro op jaarbasis in 2023 tov 2022.
Ik heb zelf trouwens ook een variabel contract, net mijn nieuwe tarieven per 1-10 ontvangen. €0,42 kWh en €1,89 M3. Volgens mij is dat een beetje waarop het plafond komt te liggen.
Oh, reken maar dat er weer gesjoemeld gaat worden. Stadswarmtegebruikers betalen sowieso al meer dan iemand met een gasaansluiting. Dus ik betaalde altijd al meer.dr.lowtune schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:42:
[...]
Je bent zelf in een huis met stadsverwarming gaan wonen, in plaats van dat je zorgvuldig een huis hebt gekozen waar je zelf de verwarming regelt en de efficientste ketel/warmtepomp en leverancier daar voor hebt gekozen. Daar mag best een prijs voor gerekend worden.
Sorry, ik kon het even niet laten. Uiteraard hoop ik ook dat jouw stadsverwarmingstarieven gewoon naar beneden gaan.

Ik zou hier niet vrolijk van worden. Heb een goede deal via Greenchoice met de consumenten bond. Aan bestaande afspraken gaan tornen lijkt me ook niet fair. Dat ik ook nog dat voordeel over die energie belasting krijg, was overdreven, maar mijn voorschot is hier op aangepast door Greenchoice. Nu een dikke afrekening krijgen lijkt me niet de bedoeling.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:37:
[...]
Misschien moeten we allemaal gewoon de conclusie trekken dat het privatiseren van de energiemarkt eigenlijk een heel slecht idee is geweest.Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:47:
[...]
Ik zou hier niet vrolijk van worden. Heb een goede deal via Greenchoice met de consumenten bond. Aan bestaande afspraken gaan tornen lijkt me ook niet fair. Dat ik ook nog dat voordeel over die energie belasting krijg, was overdreven, maar mijn voorschot is hier op aangepast door Greenchoice. Nu een dikke afrekening krijgen lijkt me niet de bedoeling.
Die teruggave voor 2022 wordt volgens mij ook niet aan getornd, dus dat blijft staan. Voor 2023 is je voordeel wel weg inderdaad…Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:47:
[...]
Ik zou hier niet vrolijk van worden. Heb een goede deal via Greenchoice met de consumenten bond. Aan bestaande afspraken gaan tornen lijkt me ook niet fair. Dat ik ook nog dat voordeel over die energie belasting krijg, was overdreven, maar mijn voorschot is hier op aangepast door Greenchoice. Nu een dikke afrekening krijgen lijkt me niet de bedoeling.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Zoiets verwacht ik ook, ik kan me niet voorstellen dat ons kabinet de algehele verhoging gaat compenseren, want dat kost ze teveel.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:45:
[...]
Jij doelt dan op die €800,- energiebelasting die terugkwam? Ja, die snap ik, die zal ik dan ook missen.
Ik heb zelf trouwens ook een variabel contract, net mijn nieuwe tarieven per 1-10 ontvangen. €0,42 kWh en €1,89 M3. Volgens mij is dat een beetje waarop het plafond komt te liggen.
Onze gas kosten €1 m3 naar €2.24 M3. Zou mooi zijn als daar wat vanaf gaat, want het blijft een onnodige verhoging.
Als ze nou ook de IB met 3% omlaag gooien en ik in jan. 1 trede omhoog+CAO verhoging 3% dan scheelt dat iig weer wat
^^ I wish
Nou ja, waarom? Er hebben jarenlang een heleboel mensen uitstekende (teruglever)tarieven gehad door enkel naar de korte termijn en de eigen portemonnee te kijken, precies zoals de VVD dat wil. Dat dat ten koste is gegaan van een heleboel andere, minder draagkrachtige of alerte mensen en dat we die rekening nu met z'n allen betalen, tsja, dat is ook des VVD's: winsten zijn voor het individu, lasten voor de maatschappij.dr.lowtune schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:49:
[...]
Misschien moeten we allemaal gewoon de conclusie trekken dat het privatiseren van de energiemarkt eigenlijk een heel slecht idee is geweest.
Maar ik weet niet of we er door de privatisering en door al deze maatregelen en kortingen netto nou op zijn vooruitgegaan of niet. Zonder cijfers is het (ook voor mij hier) makkelijk praten zonder onderbouwing.
[ Voor 17% gewijzigd door CodeCaster op 20-09-2022 09:14 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik ben het met je stelling deels eens. Technisch heb je gelijk, maar ik doelde meer op mensen die nu prijzen hebben die nét onder de cap liggen. Die betalen dus en een relatief hoge prijs, en gaan ook nog eens niet genieten van de belastingkorting/teruggave. Mensen onder de cap gaan allemaal meer betalen relatief gezien, maar met lagere tarieven is dat effect wel veel kleiner.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:20:
Dat punt is er, ongeacht verbruik. Of je nu 1 kuub gebruikt of 3000 kuub. Ik (en jij) profiteren namelijk 0 van de nieuwe maatregelen en ik profiteerde van de oude maatregelen 225 + 400. Heeft niks met een bepaald punt te maken.
Iedereen die tarieven heeft die onder de gestelde cap (prijsplafond) liggen “profiteren” nu gewoon helemaal niks.
Met andere woorden;
De mensen die in 2021 vast hebben gezet voor onder de gestelde cap profiteren nu niks. De vraag is natuurlijk of die überhaupt zouden moeten profiteren. Ik zeg van niet (alhoewel ik er zelf ook bijhoor).
Misschien zou de demping niet genoeg zijn geweest maar misschien was een ingreep in de heffingen op de eerste x kWh en y m3 beter geweest, ook om een incentive te houden om te besparen indien mogelijk.
Naja dat zou ik prima vinden. Tegen de tarieven die ik tot oktober 2024 heb, mag ik echt niet klagen.Ugchel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:51:
[...]
Die teruggave voor 2022 wordt volgens mij ook niet aan getornd, dus dat blijft staan. Voor 2023 is je voordeel wel weg inderdaad…
Wat ik overigens nog het ergste vindt is dat de leveranciers bestaande klanten lagere tarieven geven dan de modelcontracten die op hun site staan.
Bijv. de tarieven die @JeroenNietDoen nu post zijn online nergens te vindenss
Dat is niet zo vreemd, want voor die klanten hebben sommige leveranciers al eerder ingekocht. Het zou pas schandalig zijn als ze ook in die gevallen gelijk het hoogst mogelijke tarief rekenden.GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:57:
Wat ik overigens nog het ergste vindt is dat de leveranciers bestaande klanten lagere tarieven geven dan de modelcontracten die op hun site staan.
Die tarieven gaan vanzelf omhoog wanneer lopende inkoopcontracten vervallen.GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:57:
Dat is toch al het geval? Voorbeeld hierboven is per 1-10.jadjong schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:59:
[...]
Die tarieven gaan vanzelf omhoog wanneer lopende inkoopcontracten vervallen.
Het zelfde heb ik met Oxxio, biedt mij veel lagere variabele tarieven per 1-10 aan dan online te vinden is.
Op die nieuwe prijzen wordt wel de inflatie berekend en niet de retentie prijzen
[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 20-09-2022 09:02 ]
800 euro? Dat kan, het is echter nooit een vast bedrag geweest..JeroenNietDoen schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:45:
[...]
Jij doelt dan op die €800,- energiebelasting die terugkwam? Ja, die snap ik, die zal ik dan ook missen.
In 2022 kreeg iedereen
A. Lagere energiebelasting op elektriciteit
B. Hogere teruggave energiebelasting
C. Lagere btw op aardgas, elektriciteit en stadsverwarming
Rekenvoorbeeld:
Gemiddeld verbruikt een huishouden jaarlijks 1.170 m3 gas en 2.384 kWh elektriciteit. Een huishouden met een gemiddeld energieverbruik kreeg in 2022 rond deze korting op de energierekening:
A. Lagere energiebelasting op elektriciteit (inclusief btw): € 170;
B. Hogere teruggave energiebelasting (inclusief btw): € 225;
c. Lagere btw op de rest van de energierekening: € 150.
Maakt 545..
Omdat ik meer elektriciteit verbruik dan een gemiddeld gezin is voor mij het bedrag nog hoger, ik verwacht ergens rond de 600-700 euro...
Anyways, deze 2022 maatregelen worden niet naar 2023 doorgetrokken.. In 2023 gaan ze met een prijsplafond werken.
Iedereen met de GC/CB deal (of beter gezegd, iedereen met vaste tarieven onder het plafond) gaat in 2023 een stuk minder terugkrijgen*
Let wel, minder terugkrijgen. Je gaat NIET meer betalen.
@Lekkerboeie86 , jij blijft gewoon betalen wat je op 1-10 met GC hebt afgesproken. Dat zijn hardstikke mooie tarieven. Wat is het probleem dan? In 2022 heb je daar ook nog een mooie bonus van de overheid overheen gekregen.
[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 09:05 ]
Toch niet heel onlogisch dat een bedrijf de vaste klanten meer korting geeft?GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:57:
Bij een gezonde marktwerking wel waarbij aanbieders nieuwe klanten willen binnenhalen.TheBrut3 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:06:
[...]
Toch niet heel onlogisch dat een bedrijf de vaste klanten meer korting geeft?
Bij een markt waar aanbieders nieuwe klanten weg willen jagen kan ik alleen maar concluderen dat de prijzen voor de buitenwacht kunstmatig hoog gehouden worden
De 2022 maatregelen om de hoge energieprijzen te compenseren zijn gewoon te googlen.GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:39:
[...]
Kan je deze bedragen ergens teruglezen of is dit speculatie?
https://www.rijksoverheid...ening-deels-gecompenseerd
https://www.pricewise.nl/...stijgende-kosten-energie/
In een notendop:
In 2022 waren er maatregelen waar IEDEREEN van profiteerde, ongeacht je tarief of verbruik. Naarmate je meer stroom verbruikte was de compensatie zelfs hoger (eigenlijk raar). Maar deze maatregelen waren niet genoeg om de pijn bij mensen met een variabel contract te verzachten.
Al deze 2022 maatregelen vervallen in 2023 en worden dan vervangen door een prijsplafond waarvan ALLEEN de mensen profiteren die een prijs betalen HOGER dan het plafond. Tot een max verbruik. Zit je boven deze max ga je marktprijs betalen.
Het is een terechte en logische maatregel.. Iemand (zoals ik) die nu 80ct betaald voor gas en 22ct voor stroom hoeft niet gecompenseerd te worden. Dat moet naar de mensen die 3 euro de kuub betalen.
Ik vind alleen de max voor stroom wat laag. Er wordt nu gesproken over 2500kwh/jaar. Ik zou dat graag op 3500kwh/jaar zien. Max voor gas wordt 1200/jaar. Dat is een reëel getal. Iets minder (lang) douchen, de kachel op 19 ipv 22 en wat meer isoleren en het is voor normale huizen best haalbaar.
De tijdelijke maatregelen van 2022 zie ik (nu) als bonus. Het is jammer dat het in 2023 niet meer zo gaat zijn maar alsnog ben ik beter af dan iemand die wel gecompenseerd wordt.
Als deze cap stand houdt in de komende jaren ga ik er alles aan doen om onder die max te komen.. Gas zit ik al ruim onder, elektriciteit zit ik ruim boven. Het is overigens op die manier natuurlijk totaal geen incentive meer om van het gas af te gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 09:15 ]
Men koopt op verschillende manieren in, rekening houdend met een fluctuerend klantenbestand. Je kan er van uit gaan dat 80% van de klanten over vijf jaar ook nog klant is, dus dat koop je alvast in. De resterende 20% is ingekochte met contracten voor de korte termijn van een jaar, maand of zelfs een dag. (ik verzin die percentages even ter plekke)GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:02:
[...]
Dat is toch al het geval? Voorbeeld hierboven is per 1-10.
Het zelfde heb ik met Oxxio, biedt mij veel lagere variabele tarieven per 1-10 aan dan online te vinden is.
Op die nieuwe prijzen wordt wel de inflatie berekend en niet de retentie prijzen
Die 20% is flink in prijs gestegen en wordt uit gesmeerd over alle klanten, vandaar een stijging van 40 cent per kuub. Een nieuwe klant kan natuurlijk het gas van een oude klant over nemen, maar gezien niemand nog van leverancier wisselt is het vrij zeker dat nieuwe klanten het klantenbestand uit breiden en dan komt men gas tekort die ze tegen de huidige prijzen in moeten kopen.
Je bedoeld dat Jan Modaal liever nu meer energiekosten maakt dan dat hij investeert in een goedkopere en schonere toekomst? Dat moet Jan helemaal zelf weten want hij woont in een vrij land.Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:31:
[...]
Jan Modaal heeft geen geld voor een warmtepomp. Die heeft meer aan een lagere gasprijs dan enkel veel korting op elektriciteit.
Maar er is dat wel een kans dat hij dan later terugkijkt en denkt had ik maar. Maar dat is zijn eigen keus.
Een lagere gasprijs werkt alleen maar prijsverhogend voor de maatschappij als geheel want het aanbod zal hierdoor dalen en de vraag stijgen.
Plus dat je de 'extra bonus' van een veel lagere gas- en energieprijs over 2022 ook nog eens hebt. Dat is zo duizenden euro's die je minder hoeft te betalen dan iemand zonder een vast contract. Waarschijnlijk is dat alleen al een meervoud van het 'verlies' van de energiebelastingverlaging in 2023.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:09:
[...]
Het is een terechte en logische maatregel.. Iemand (zoals ik) die nu 80ct betaald voor gas en 22ct voor stroom hoeft niet gecompenseerd te worden. Dat moet naar de mensen die 3 euro de kuub betalen.
[...]
De tijdelijke maatregelen van 2022 zie ik (nu) als bonus. Het is jammer dat het in 2023 niet meer zo gaat zijn maar alsnog ben ik beter af dan iemand die wel gecompenseerd wordt.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Jan heeft nú licht en warmte nodig, dat kost(te) 100 per maand. Jan heeft daarnaast niet nóg eens duizenden euro's per maatregel liggen om zomaar te verduurzamen.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:13:
[...]
Je bedoeld dat Jan Modaal liever nu meer energiekosten maakt dan dat hij investeert in een goedkopere en schonere toekomst? Dat moet Jan helemaal zelf weten want hij woont in een vrij land.
Maar er is dat wel een kans dat hij dan later terugkijkt en denkt had ik maar. Maar dat is zijn eigen keus.
Een lagere gasprijs werkt alleen maar prijsverhogend voor de maatschappij want het aanbod zal hierdoor dalen en de vraag stijgen.
Of gaan we weer terug naar het narratief dat Jan en alleman dat tegelijk opmaakt aan roken, Netflix, vakanties en frappuccino's? Want dan is ook dit topic weer rond.
Sinds wanneer zorgen warmtepompen per definitie voor een goedkopere en schonere toekomst?Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:13:
[...]
Je bedoeld dat Jan Modaal liever nu meer energiekosten maakt dan dat hij investeert in een goedkopere en schonere toekomst? Dat moet Jan helemaal zelf weten want hij woont in een vrij land.
Een lagere gasprijs werkt alleen maar prijsverhogend voor de maatschappij als geheel want het aanbod zal hierdoor dalen en de vraag stijgen.
Er is weinig mis met gas.
Bovendien zit er een max op de compensatie, dus isoleren blijft lonen.
Een gezin wat 600-800 kuub gas verbruikt is echt niet zo slecht bezig voor het milieu. We moeten oppassen dat we gas niet teveel in het verdomhoekje drukken. Zeker niet als het alternatief WP + panelen is.. Die panelen wekken op als je je WP niet voor verwarming gebruikt. En in de winter loopt die WP gewoon op grijze stroom...
Als de stroom naar je huis compleet groen is wordt het een ander verhaal. Daarom ben ik ook helemaal niet zo'n fan van panelen.. Het zou veel beter zijn als al dat geld geïnvesteerd wordt in middelen die ervoor zorgen dat er hartje winter ook groen stroom je huis inkomt (windmolens bijvoorbeeld).. En dan leggen we gewoon de polder vol met panelen voor de zomer.. Je kan dat veel beter centraal regelen dan al die mini-leveranciers die we nu in woonwijken hebben... Maar dit gaat off-topic..
Zo werken energieleveranciers niet heb ik recent vernomen.GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:09:
[...]
Bij een gezonde marktwerking wel waarbij aanbieders nieuwe klanten willen binnenhalen.
Bij een markt waar aanbieders nieuwe klanten weg willen jagen kan ik alleen maar concluderen dat de prijzen voor de buitenwacht kunstmatig hoog gehouden worden
Bij een nieuwe klant moet er op dat moment energie worden ingekocht op de energiemarkt. Voor een bestaande klant is op een eerder moment ingekocht en met stijgende energieprijzen is dat goedkoper voor bestaande dan voor nieuwe klanten.
Bij dalende energieprijzen (in een ver, ver verleden) was het voor nieuwe klanten gunstiger.
Het gaat mij om 2023, de huidige regelingen kan je gewoon rechtstreeks terugvinden op de site van de overheid.
De hoogte van vermindering van energiebelasting gaat omlaag? Met hoeveel?
De btw op energie gaat terug naar 21%?
De ode en energiebelasting gaan terug naar oude niveau?
En in ruil daarvoor krijgen we een prijsplafond voor x aantal verbruik.
En dan zouden mensen onder aan de streep minder kwijt moeten zijn?
Voordat die warmtepomp zijn ding goed doet moet je eigenlijk ook wat doen aan isolatie, nieuwe ramen en om het af te maken moet er nog wat vloerverwarming in. Gemiddeld genomen kost het Jan met de Pet 20k om van het gas af te gaan als die in een woning van voor de eeuwwisseling woont. Dat is prima, want je kan er voor sparen, echter Jan die nu 20k bij elkaar spaart heeft de boot net gemist want in een paar jaar tijd is het benodigde budget van 20k naar 30k gegaan. En zelfs als Jan die extra 10k ergens vandaan tovert heeft hij de boot gemist want niet alle apparatuur is deze eeuw nog leverbaar.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:13:
[...]
Verwijderd
Realiteitscheck: Jan Modaal kan er niet voor sparen. Het kan geen keuze maken.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:13:
[...]
Het is de bedoeling dat de mensen met een hoog tarief gecompenseerd worden. Dus niet individueel.GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:23:
[...]
Het gaat mij om 2023, de huidige regelingen kan je gewoon rechtstreeks terugvinden op de site van de overheid.
De hoogte van vermindering van energiebelasting gaat omlaag? Met hoeveel?
De btw op energie gaat terug naar 21%?
De ode en energiebelasting gaan terug naar oude niveau?
En in ruil daarvoor krijgen we een prijsplafond voor x aantal verbruik.
En dan zouden mensen onder aan de streep minder kwijt moeten zijn?
De compensatie is volgens de cijfers ook (in totaal) hoger dan de vorige regeling.
Dus de compensatie komt nu terecht bij mensen met hogere tarieven. Niet bij de mensen die al een laag tarief hebben.
Mensen met een hoger tarief zijn inderdaad in 2023 minder geld kwijt. Mensen met een laag tarief zijn duurder uit. De kosten worden dus verdeeld.
Of je dat eerlijk vind is aan jezelf. Ik vind het WEL eerlijk. Ondanks dat ik zelf niet gecompenseerd wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 09:35 ]
Die 2500kwh is mijns inziens ook wat te laag. Ook als je kijkt naar de gemiddelden waarmee het nibud, vergelijkingssites en energieleveranciers zelf rekenen. Die 2500kwh is ongeveer het gemiddelde van een 2-persoons huishouden. Die 2500kwh staat overigens allerminst vast, als ik mij niet vergis. Het lijken vooral verslaggevers ed. die dat getal als voorbeeld noemen, maar vanuit officiële bronnen horen we nog niks.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:09:
[...]
Ik vind alleen de max voor stroom wat laag. Er wordt nu gesproken over 2500kwh/jaar. Ik zou dat graag op 3500kwh/jaar zien. Max voor gas wordt 1200/jaar. Dat is een reëel getal. Iets minder (lang) douchen, de kachel op 19 ipv 22 en wat meer isoleren en het is voor normale huizen best haalbaar.
Zover mij bekent is er bij mijn leverancier geen trouwe klanten korting o.i.d. Althans, ik heb het nog nooit ergens benoemd zien staan.GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:57:
Dit is uit het mailtje trouwens:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5e84cJvguTRAfEKI5t30v2kq.jpg?f=user_large)
Ik heb er weinig kaas van gegeten hoor, vind het lastig zo'n energie nota. Maar de prijzen zijn incl. btw/belasting dus ik denk, correct me if I'm wrong, dat dit het is.
Als je dit met spaargeld kan doen dan kan dat handig zijn maar dit hebben de meeste huishoudens niet liggen althans niet voor dit soort investeringen. Isoleren en een wamtepomp werkt kostenverlagend en waarde verhogend dus is er ruimte om geld te lenen bijvoorbeeld in de overwaarde van een woning of met een duurzaamheidslening.jadjong schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:24:
[...]
Voordat die warmtepomp zijn ding goed doet moet je eigenlijk ook wat doen aan isolatie, nieuwe ramen en om het af te maken moet er nog wat vloerverwarming in. Gemiddeld genomen kost het Jan met de Pet 20k om van het gas af te gaan als die in een woning van voor de eeuwwisseling woont. Dat is prima, want je kan er voor sparen, echter Jan die nu 20k bij elkaar spaart heeft de boot net gemist want in een paar jaar tijd is het benodigde budget van 20k naar 30k gegaan. En zelfs als Jan die extra 10k ergens vandaan tovert heeft hij de boot gemist want niet alle apparatuur is deze eeuw nog leverbaar.
Lijkt me goed voor Nederland als Jan Modaal dit gaat doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 20-09-2022 09:44 ]
Er zijn volgens mij genoeg potjes om een groene lening af te sluiten om de boel te verduurzamen wanneer je het geld niet beschikbaar hebt... Met de huidige prijzen verdien je dat zo terug. En misschien kan het niet helemaal of heel snel, maar al kan je maar een paar aanpassingen doen, kan het al heel veel schelen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:33:
[...]
Realiteitscheck: Jan Modaal kan er niet voor sparen. Het kan geen keuze maken.
[ Voor 13% gewijzigd door M@cer op 20-09-2022 09:43 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Blijft alleen nog het probleem over dat de levertijd van componenten/moment dat een installateur tijd heeft best wel problematisch is. Je kan misschien nu die lening wel krijgen, maar je hebt kans dat je over een jaar pas de boel geïnstalleerd kan krijgen. Dat toont ook meteen een probleem aan; nu ineens allemaal over kan gewoon niet, dit moet geleidelijk gebeuren (of had eigenlijk al jaren geleden geleidelijk ingezet moeten worden).Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:36:
[...]
Als je dit met spaargeld kan doen dan kan dat handig zijn maar dit hebben de meeste huishoudens niet liggen althans niet voor dit soort investeringen. Isoleren en een wamtepomp werkt kostenverlagend en waarde verhogend dus is er ruimte om geld te lenen bijvoorbeeld in de overwaarde van een woning of met een duurzaamheidslening.
Ik reageerde op een post waarin werd gesteld dat Jan Modaal geen warmtepomp kan betalen omdat hij dat niet op zijn rekening heeft staan.CodeCaster schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:17:
[...]
Jan heeft nú licht en warmte nodig, dat kost(te) 100 per maand. Jan heeft daarnaast niet nóg eens duizenden euro's per maatregel liggen om zomaar te verduurzamen.
Of gaan we weer terug naar het narratief dat Jan en alleman dat tegelijk opmaakt aan roken, Netflix, vakanties en frappuccino's? Want dan is ook dit topic weer rond.
Dat heeft die ook niet.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:43:
[...]
Ik reageerde op een post waarin werd gesteld dat Jan Modaal geen warmtepomp kan betalen omdat hij dat niet op zijn rekening heeft staan.
Er zou toch ook een korting op inkomstenbelasting komen? Of vervalt dat of staat dat buiten deze maatregelen?
Staat los, maar is een verlaging van de eerste belastingschijf.hotymoty schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:45:
Er zou toch ook een korting op inkomstenbelasting komen? Of vervalt dat of staat dat buiten deze maatregelen?
Dank!GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:46:
[...]
Staat los, maar is een verlaging van de eerste belastingschijf.
https://www.berekenhet.nl...asting-box1-verschil.html
Is wel alleen 2021 vs 2022.. Maar de aangifte 2022 doe je natuurlijk in 2023
[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 09:49 ]
Dat is 2022 op 2021. Niet 2023FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:48:
[...]
https://www.berekenhet.nl...asting-box1-verschil.html
Is wel alleen 2021 vs 2022.. Maar de aangifte 2022 doe je natuurlijk in 2023
Eens, maar de aangifte 2022 doe je volgend jaar.
Ik kan nog geen tool vinden voor 2022 tov 2023
Je gaat het toch maandelijks merken bij je loonstrookje/salaris, niet met terugwerkende kracht met aangifte toch.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:50:
Eens, maar de aangifte 2022 doe je volgend jaar.
Ja maar de loonheffing op je loonstrookje is slechts een voorheffing natuurlijk.. Ik kan me voorstellen dat sommigen bedrijven zelfs niet zo snel zijn en in 2022 nog de regels van 2021 hanteren... Daar is ook niks mis mee, bij de aangifte in het volgende jaar wordt alles rechtgetrokken en tot de cent nauwkeurig gemaakt.hotymoty schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:52:
[...]
Je gaat het toch maandelijks merken bij je loonstrookje/salaris, niet met terugwerkende kracht met aangifte toch.
Daarom is het loonstrookje ook geen goed graadmeter.
Je kunt pas definitief zeggen hoeveel belasting je betaald in 2022 hebt als je aangifte hebt gedaan in 2023.
[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 09:59 ]
Veel mensen kunnen ook geen warmtepomp of zonnepanelen nemen. Wij wonen in een vrije sector huur appartement en wij hebben dus geen keus. Een huis kopen zal nooit weggelegd zijn voor ons (reden maakt niet uit, wij zullen nooit mogen kopen) en zijn altijd overgeleverd aan de prijzen die zijn gegeven voor stadsverwarming en stroom.
Ik zou wel willen dat ik kan investeren in duurzaamheid maar het kan helaas niet.
Ik zou wel willen dat ik kan investeren in duurzaamheid maar het kan helaas niet.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Je hebt helemaal gelijk. Dank!FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:57:
[...]
Ja maar de loonheffing op je loonstrookje is slechts een voorheffing natuurlijk.. Ik kan me voorstellen dat sommigen bedrijven zelfs niet zo snel zijn en in 2022 nog de regels van 2021 hanteren... Daar is ook niks mis mee, bij de aangifte in het volgende jaar wordt alles rechtgetrokken en tot de cent nauwkeurig gemaakt.
Daarom is het loonstrookje ook geen goed graadmeter.
Je kunt pas definitief zeggen hoeveel belasting je betaald in 2022 hebt als je aangifte hebt gedaan in 2023.
@OMD,
Stadsverwarming is natuurlijk wel een keuze. Wel 1 die je niet makkelijk ongedaan maakt overigens. Maar ik heb deze altijd als no-go op mijn lijstje gehad. Zeker bij koop. Ik wilde pertinent geen woning met stadsverwarming.
Stadsverwarming is natuurlijk wel een keuze. Wel 1 die je niet makkelijk ongedaan maakt overigens. Maar ik heb deze altijd als no-go op mijn lijstje gehad. Zeker bij koop. Ik wilde pertinent geen woning met stadsverwarming.
Waar wij wonen heb je niet zoveel keuze. Heel veel vrije sector woningen zijn voorzien van stadsverwarming. In deze tijd een huis bemachtigen is sowieso een ramp dus ja, je hebt keuze maar niet als je wilt wonen waar je wilt wonen. En zoals gezegd, kopen is geen optie dus dan blijft er weinig over. Sociale huurwoningen en vrije sector woningen hier zijn veelal voorzien van stadsverwarming.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:00:
@OMD,
Ik bedoelde ook dat we geen keus hebben aan het plaatsen van een pomp of zonnepanelen.
[ Voor 17% gewijzigd door OMD op 20-09-2022 10:05 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Isolatie is ook lucratief wanneer je nog op gas stookt. Als Jan met de Pet een paar jaar geleden gewoon was begonnen met sparen en dan met een klein beetje spaargeld alvast was gaan isoleren, dan drukte dat zijn stookkosten. Daardoor kan Jan nog wat meer sparen zodat hij daarna ook zonnepanelen kan installeren. En dat zorgt weer voor nog meer besparing en dan komt verdere verduurzaming een stuk dichterbij.jadjong schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:24:
[...]
Voordat die warmtepomp zijn ding goed doet moet je eigenlijk ook wat doen aan isolatie, nieuwe ramen en om het af te maken moet er nog wat vloerverwarming in.
Er zijn veel mensen die die maatregelen niet kunnen nemen, zoals lagere inkomens in slecht geïsoleerde huurwoningen. Voor die mensen heb ik echt alle begrip en medelijden.
Maar wie de financiën heeft (of bij elkaar kan sparen) om maatregelen te nemen in de vorm van zonnepanelen, isolatie et cetera, maar dat NIET doet, daar heb ik niet zo veel begrip voor. Mijn buren wilden zonnepanelen en waren geïnteresseerd in mijn installatie. En vervolgens hebben ze er niks mee gedaan. Ja, het gespaarde geld uitgegeven aan een vierde (

Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
Komt nog bij dat Jan Modaal ook al te maken heeft met duurdere boodschappen, brandstof prijzen enzovoorts. De spaarrekening (wat al weinig was) is al bijna op.CodeCaster schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:17:
[...]
Jan heeft nú licht en warmte nodig, dat kost(te) 100 per maand. Jan heeft daarnaast niet nóg eens duizenden euro's per maatregel liggen om zomaar te verduurzamen.
Een lening krijgt ie niet voor een warmtepomp en andere zaken in huis (vergis je niet, je bent zo 20K a 40K verder). Want als ie zijn salaris strook en dergelijke laat zien zegt de bank: no thanks.
Realiteit is soms ver te zoeken hier op Tweakers.
Hier denken sowieso veel mensen op de Eva Jinek manier. Jan Modaal is 150.000 euro per jaarVerwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:08:
[...]
Komt nog bij dat Jan Modaal ook al te maken heeft met duurdere boodschappen, brandstof prijzen enzovoorts. De spaarrekening (wat al weinig was) is al bijna op.
Een lening krijgt ie niet voor een warmtepomp en andere zaken in huis (vergis je niet, je bent zo 20K a 40K verder). Want als ie zijn salaris strook en dergelijke laat zien zegt de bank: no thanks.

Jup, inclusief je huis verbouwen en isoleren.Aghanim schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:14:
Interessante wending, ook voor de langere termijn. Als 2€ per m3 het prijsplafond wordt dan is de investering in een warmtepomp ook direct een stuk minder rendabel. Mocht dit standpunt gehandhaafd blijven voor toekomstige jaren heeft dat ook impact op de transitie. Ik had eerder een grotere korting op elektriciteit verwacht, juist om elektrisch verwarmen (met een warmtepomp dan wel) te stimuleren.

En wie van de installateurs die er niet zijn gaat het apparaat dat niet leverbaar is plaatsen?
Waarom denk je dat er zoveel CV-ketels gehuurd worden? Men kan een ketelvervanging van ~1.500 euro al niet voorzien, laat staan een warmtepomp die rustig 8-10x duurder is en in principe dezelfde levensduur heeft.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:13:
[...]
Die redenatie over meer verbruik door de 'lagere' gasprijs is natuurlijk onzinnig. Tot een jaar terug was gas ~70-80 cent en elektra 20-30 ct. Dat prijzen soms x5 gaan is niet iets wat je kan voorzien, zeker niet gezien de evolutie van de prijzen in de jaren ervoor.
Denk dat genoeg mensen die lening niet aan willen gaan. Immers lenen kost geld wordt er al jaren ingeramd. Via de hypotheek is ook lastig door immer schuivende normen, nu hogere rentes en je moet weer je hele doopceel lichten en een verbouwing gaan instigeren met een aannemer die er ook niet is. Je hebt het over termijnen van meer dan een jaar. Ondertussen is het goedkoper om in een warm land te overwinteren en hier de boel op vorstvrij te zetten.M@cer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:41:
[...]
Er zijn volgens mij genoeg potjes om een groene lening af te sluiten om de boel te verduurzamen wanneer je het geld niet beschikbaar hebt... Met de huidige prijzen verdien je dat zo terug. En misschien kan het niet helemaal of heel snel, maar al kan je maar een paar aanpassingen doen, kan het al heel veel schelen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Verwijderd
De ene Jan Modaal is de andere ook niet. Sommige Jannen hebben een jaar of 6-7 geleden nog een goedkoop huis weten te bemachtigen, terwijl andere Jannen anderhalf jaar geleden op de top een huis hebben gekocht.
Daarnaast zullen er Jannen zijn die niet voor de maximale hypotheek mogelijkheden zijn gegaan en andere Jannen weer wel, al dan niet gedwongen door marktomstandigheden.
Dat soort zaken schelen ook nog aanzienlijk op maandelijkse financiële ruimte.
Daarmee zijn een heleboel inkomsten/uitgaven situaties vrij uniek, en niet te definiëren aan enkel maandelijkse inkomsten.
Daarnaast zullen er Jannen zijn die niet voor de maximale hypotheek mogelijkheden zijn gegaan en andere Jannen weer wel, al dan niet gedwongen door marktomstandigheden.
Dat soort zaken schelen ook nog aanzienlijk op maandelijkse financiële ruimte.
Daarmee zijn een heleboel inkomsten/uitgaven situaties vrij uniek, en niet te definiëren aan enkel maandelijkse inkomsten.
Helaas: er is een dermate groot tekort aan woningen dat je die keuze doorgaans niet hebt.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:00:
@OMD,
De huidige huizenmarkt maakt dat het voor middeninkomens onmogelijk is om te kopen; huurhuizen liggen ook niet voor het oprapen. Dus je pakt met beiden handen aan wat binnen je bereik komt te liggen, stadsverwarming of niet.
offtopic:
Ik heb in 2018 ook moeten kiezen voor een vrije sector huurwoning met stadsverwarming. Die stadsverwarming is ontzettend duur; alleen al het vastrecht is maandelijks meer dan ik in mijn vorige woning maandelijks aan voorschot gas kwijt was (ver voor de energiecrisis natuurlijk). Verwijderen van de stadsverwarming mag niet: Vattenfall wil daarvoor toestemming van de eigenaar en die eigenaar geeft geen toestemming.
De eigenaar verbiedt overigens ook de aanleg van een warmtepomp of airco specifiek in de huurvoorwaarden.
We hebben wel zonnepanelen gekregen van de eigenaar, waarvan de opbrengst geheel voor ons is. Dat zijn vijf panelen op zuid-west, dus de opbrengst is redelijk. Die drukken in ieder geval de kosten. Gelukkig is het een woning uit 2017, waardoor de isolatie erg goed is (soms zelfs te goed).
Ik heb in 2018 ook moeten kiezen voor een vrije sector huurwoning met stadsverwarming. Die stadsverwarming is ontzettend duur; alleen al het vastrecht is maandelijks meer dan ik in mijn vorige woning maandelijks aan voorschot gas kwijt was (ver voor de energiecrisis natuurlijk). Verwijderen van de stadsverwarming mag niet: Vattenfall wil daarvoor toestemming van de eigenaar en die eigenaar geeft geen toestemming.
De eigenaar verbiedt overigens ook de aanleg van een warmtepomp of airco specifiek in de huurvoorwaarden.
We hebben wel zonnepanelen gekregen van de eigenaar, waarvan de opbrengst geheel voor ons is. Dat zijn vijf panelen op zuid-west, dus de opbrengst is redelijk. Die drukken in ieder geval de kosten. Gelukkig is het een woning uit 2017, waardoor de isolatie erg goed is (soms zelfs te goed).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Wat een onzin. Een lagere gasprijs zorgt voor een minder grote prikkel om te besparen.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:15:
[...]
Jup, inclusief je huis verbouwen en isoleren.
En wie van de installateurs die er niet zijn gaat het apparaat dat niet leverbaar is plaatsen?
[...]
Waarom denk je dat er zoveel CV-ketels gehuurd worden? Men kan een ketelvervanging van ~1.500 euro al niet voorzien, laat staan een warmtepomp die rustig 8-10x duurder is en in principe dezelfde levensduur heeft.
Die redenatie over meer verbruik door de 'lagere' gasprijs is natuurlijk onzinnig. Tot een jaar terug was gas ~70-80 cent en elektra 20-30 ct. Dat prijzen soms x5 gaan is niet iets wat je kan voorzien, zeker niet gezien de evolutie van de prijzen in de jaren ervoor.
Het bedrijfsleven geeft ronduit toe dat zij alleen maar gefocust waren op meer omzet en niet ingeinteresseerd waren in het gasverbruik. Door de hoge gasprijs heeft het bedrijfsleveren 20% kunnen besparen zonder een lagere output. Hoe hoger de prijs hoe meer het loont om het verbruik onder de loep te nemen en andersom. Hetzelfde principe geldt min of meer ook voor bepaalde groepen huishoudens.
Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd. Maar dat was niet mijn punt. Jan Modaal vindt altijd weer redenen om dingen niet te doen en uit te stellen. Ook omdat ze zich niet op de hoogte brengen van de mogelijkheden.[...]
Denk dat genoeg mensen die lening niet aan willen gaan. Immers lenen kost geld wordt er al jaren ingeramd. Via de hypotheek is ook lastig door immer schuivende normen, nu hogere rentes en je moet weer je hele doopceel lichten en een verbouwing gaan instigeren met een aannemer die er ook niet is. Je hebt het over termijnen van meer dan een jaar. Ondertussen is het goedkoper om in een warm land te overwinteren en hier de boel op vorstvrij te zetten.
En de aversie om geld te lenen is er zeker maar wachten tot je het geld gespaard hebt terwijl er andere betere manieren zijn is voor sommige simpelweg geen goede optie.
Dus dat de bank zegt "no thanks" accepteren we dat wel. En als de gasrekening omhoog gaat vinden we prima of accepteren het niet en moet iemand anders die maar betalen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:08:
[...]
Komt nog bij dat Jan Modaal ook al te maken heeft met duurdere boodschappen, brandstof prijzen enzovoorts. De spaarrekening (wat al weinig was) is al bijna op.
Verwijderd
Ja, verschrikkelijk. Komt nog bij dat ik heel goed snap als Jan Modaal al wat centen over heeft daar ook van wil genieten; een goedkoop vakantie adres of een mooie (budget) TV in de woonkamer. Daar heb je ook wat aan, het zorgt voor dat je kunt genieten. Dat is meer dan een jaar geld bij elkaar sparen en zuinig doen. Snap wel dat je het niet 10 jaar allemaal ff laat gaan omdat maar een warmtepomp aan te schaffen; wat niks toevoegt, enkel wat vervangt.OMD schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:11:
[...]
Hier denken sowieso veel mensen op de Eva Jinek manier. Jan Modaal is 150.000 euro per jaar
Heb zo'n idee dat onder de Eva Jinek denkers alles maar een elite ding moet worden. 'Ja maar met rijst overleef je ook'. 'Zonder auto leef je ook'. Mogen mensen ook nog genieten of moet een fatsoenlijk bord met eten en een avondje voetbal op TV kijken een Elite ding worden?
Verwijderd
Ik begrijp dat de bank dat zegt; want je wil tenslotte niet je klanten failliet laten gaan door leningen af te sluiten wat men niet kan betalen. Ik accepteer niet dat de gasrekeningen omhoog gaan en vind dat ook niet prima.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:53:
[...]
Dus dat de bank zegt "no thanks" accepteren we dat wel. En als de gasrekening omhoog gaat vinden we prima of accepteren het niet en moet iemand anders die maar betalen.
En ja, laat iemand anders dat maar betalen. Laten we maar is accijns/btw invoeren op kerosine, luchtvaart duurder maken, pandjesbazen wat meer belasting laten betalen, een extra belasting schijf voor de miljonair inkomsten, enzovoorts.
Het word een keer tijd dat het lage/midden/midden+ inkomens hier is niet de dupe van gaan zijn.
Onzin? Stel je komt net uit je 3-jarige contract gerold. Hoe had je hierop voorbereid moeten zijn? Bij 1.200 m3 praat je over het verschil tussen 1.000 en 5.400 euro op jaarbasis. Dat is een lastenverzwaring van ~400 euro per maand in één keer. Combineer dat met gestegen prijzen en diegene koopt voor de rest niks meer.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:40:
[...]
Wat een onzin. Een lagere gasprijs zorgt voor een minder grote prikkel om te besparen.
Het bedrijfsleven geeft ronduit toe dat zij alleen maar gefocust waren op meer omzet en niet ingeinteresseerd waren in het gasverbruik. Door de hoge gasprijs heeft het bedrijfsleveren 20% kunnen besparen zonder een lagere output. Hoe hoger de prijs hoe meer het loont om het verbruik onder de loep te nemen en andersom. Hetzelfde principe geldt min of meer ook voor bepaalde groepen huishoudens.
[...]
Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd. Maar dat was niet mijn punt. Jan Modaal vindt altijd weer redenen om dingen niet te doen en uit te stellen. Ook omdat ze zich niet op de hoogte brengen van de mogelijkheden.
En de aversie om geld te lenen is er zeker maar wachten tot je het geld gespaard hebt terwijl er andere betere manieren zijn is voor sommige simpelweg geen goede optie.
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/aNITxltCDAAaHm4iBWgFllu4.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2022 11:06 ]
Blijkbaar moet iedereen maar een enorme stijging incalculeren. Ik ga alvast maar 500 euro per maand aan de kant zetten voor een eventuele zorgverzekerings ramp in 2031. Misschien kost het dan wel 1100 euro per maand door een (insert random crisis)
De enorme stijging in gas en stroom had niemand in kunnen calculeren.
Dan krijgen we een topic met huilende warmtepomp eigenaren die de hoge zorgkosten niet meer kunnen betalen vanwege de 40.000 euro die ze geleend hebben bij de bankOMD schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:17:
Blijkbaar moet iedereen maar een enorme stijging incalculeren. Ik ga alvast maar 500 euro per maand aan de kant zetten voor een eventuele zorgverzekerings ramp in 2031. Misschien kost het dan wel 1100 euro per maand door een (insert random crisis)
Eerder omdat ie over ~15 jaar vervangen moet worden voor weer 10k (huidig geld, zal dan wel 1.000.000 noord-europese rupees zijn.GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:18:
[...]
Dan krijgen we een topic met huilende warmtepomp eigenaren die de hoge zorgkosten niet meer kunnen betalen vanwege de 40.000 euro die ze geleend hebben bij de bank
Probleem is dat Nederland samen met de overheid nog heel in de 'haalbaar en betaalbaar' mode zit.Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:53:
Ja, verschrikkelijk. Komt nog bij dat ik heel goed snap als Jan Modaal al wat centen over heeft daar ook van wil genieten; een goedkoop vakantie adres of een mooie (budget) TV in de woonkamer. Daar heb je ook wat aan, het zorgt voor dat je kunt genieten. Dat is meer dan een jaar geld bij elkaar sparen en zuinig doen. Snap wel dat je het niet 10 jaar allemaal ff laat gaan omdat maar een warmtepomp aan te schaffen; wat niks toevoegt, enkel wat vervangt.
Het klimaatprobleem wordt volstrekt niet serieus genomen. Dat blijkt duidelijk uit jouw uitspraak: " wat niks toevoegt, enkel wat vervangt".
Dus we gaan net zolang wachten met isoleren, etc. totdat iedereen het tegelijk moet doen, en dan zijn prijzen enorm hoog, etc.
In 2050 moet Nederland (vrijwel geheel) fossielvrij zijn. Ik denk dat vrijwel niemand een plan heeft hoe ze dat gaan doen. Dat is minder dan 30 jaar.
In 2030 moet de CO2 uitstoot 50% minder zijn dan in 1990 (of minder). Ik denk dat vrijwel niemand in plan heeft hoe ze dan gaan doen. Dat is minder dan 8 jaar.
Ik snap dat er veel mensen zijn die nu niet veel kunnen doen. Maar de meeste mensen laten het onderwerp helemaal zitten. Lezen zich niet in. Maken geen plan. Wachten tot er ooit heel veel subsidie komt werkt niet. Wachten totdat iedereen aan de slag gaat is ook een slecht idee.
Uiteindelijk zal het wel neerkomen op verplichtingen (een wijk wordt aangesloten op een warmtenet en dan wordt het gas afgesloten) of een hoge energierekening om mensen in beweging te krijgen.
Ik begreep je vorige post eerst niet helemaal. Ik heb mijn reactie aangepast.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:01:
[...]
Onzin? Stel je komt net uit je 3-jarige contract gerold. Hoe had je hierop voorbereid moeten zijn? Bij 1.200 m3 praat je over het verschil tussen 1.000 en 5.400 euro op jaarbasis. Dat is een lastenverzwaring van ~400 euro per maand in één keer. Combineer dat met gestegen prijzen en diegene koopt voor de rest niks meer.
[Afbeelding]
Omdat ook een heleboel mensen hun geld liever zelf opmaken dan in een bodemloze put gooien.phicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:21:
[...]
Probleem is dat Nederland samen met de overheid nog heel in de 'haalbaar en betaalbaar' mode zit.
Het klimaatprobleem wordt volstrekt niet serieus genomen. Dat blijkt duidelijk uit jouw uitspraak: " wat niks toevoegt, enkel wat vervangt".
Dus we gaan net zolang wachten met isoleren, etc. totdat iedereen het tegelijk moet doen, en dan zijn prijzen enorm hoog, etc.
In 2050 moet Nederland (vrijwel geheel) fossielvrij zijn. Ik denk dat vrijwel niemand een plan heeft hoe ze dat gaan doen. Dat is minder dan 30 jaar.
In 2030 moet de CO2 uitstoot 50% minder zijn dan in 1990 (of minder). Ik denk dat vrijwel niemand in plan heeft hoe ze dan gaan doen. Dat is minder dan 8 jaar.
Ik snap dat er veel mensen zijn die nu niet veel kunnen doen. Maar de meeste mensen laten het onderwerp helemaal zitten. Lezen zich niet in. Maken geen plan. Wachten tot er ooit heel veel subsidie komt werkt niet. Wachten totdat iedereen aan de slag gaat is ook een slecht idee.
Uiteindelijk zal het wel neerkomen op verplichtingen (een wijk wordt aangesloten op een warmtenet en dan wordt het gas afgesloten) of een hoge energierekening om mensen in beweging te krijgen.
Ik zelf zou alleen uit finacieel oogpunt inversteren in duurzame oplossingen want voor het klimaat heeft voor ons als Nederlander toch geen enkele zin.
Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG
Dat komt ook omdat dit soort plannen elke keer een scope hebben van de komende xx jaar en ze gepaard gaan met erg alarmistische berichten waardoor de gemiddelde burger ze wat minder serieus neemt. Die maakt zich drukker of hij nog wel warm water heeft de komende winter en of hij nog eten kan kopen.phicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:21:
[...]
Probleem is dat Nederland samen met de overheid nog heel in de 'haalbaar en betaalbaar' mode zit.
De bevolking in 1990 was 14.950.000, 32 jaar later ~17.750.000. Oftewel een toename van 18,7% inwoners. Toch is de reductie van 25% gehaald met een stuk meer vervuilers dan toen.
Dat plan moet en kan toch helemaal niet bij de consument/burger vandaan komen?phicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:21:
[...]
Ik ben het overigens wel met je eens hoor.
Maar wat isolatie, PV en een EV zorgen er niet voor dat we van de fossiele brandstoffen afkunnen. En dat zijn zo'n beetje de enige maatregelen die we als burger kunnen nemen...
Alles wat wij als burger doen is een druppel op een gloeiend plaat.
Je moet zorgen voor een constante toevoer van groene stroom, 24/7.. Dan kun je woningen elektrisch gaan verwarmen en is dat ook volledig groen. Tevens moet je er als overheid/EU voor zorgen dat die woningen uberhaupt niet meer zo verwarmd hoeven worden. En je moet er als overheid/EU voor zorgen dat we onszelf niet meer zo vaak hoeven te verplaatsen. Want je kunt je wel verplaatsen in een EV, maar dat ding is bij productie en afvoer nog steeds slecht voor het milieu.
Ik zie een dystopische toekomst voor me waar we als wereldbevolking massaal (of toch 95%) op één plek (1 grote stad) wonen waar je niet hoeft te verwarmen of koelen (die plekken bestaan op de wereld), de verplaatsingen binnen die stad met een elektrische trein/metro gaan (dus geen uitstoot) en waar de resterende 5% woont op outposts om te vissen/jagen/boeren/etc... Ik meen dit natuurlijk niet serieus. Maar als ik naar mezelf kijk; Ik zou ook prima op een plek kunnen wonen waar ik geen verwarming of koeling nodig heb. Daar zou ik hetzelfde werk kunnen doen. En mijn vriendin ook (zorg), aangezien iedereen daar dan ook woont.. Dit slaat natuurlijk nergens op en ik trek het in het ridicule. Maar ik zie ook niet 1-2-3 hoe we deze cultuur en levenstijl kunnen volhouden zonder de aarde kapot te maken...
Serieuze noot;
Ik had een paar collega's die in Brisbane wonen. Die hebben geen centraal heating.. Soms wel een airco.. Het klimaat in Brisbane is dermate zacht dat je beiden eigenlijk niet nodig hebt. Soms een paar dagen bijverwarmen met COP=1 kacheltjes, that's it... Maar soms ook jaren niks...
Curaçao is eigenlijk nog beter. Er zijn daar wel relatief veel airco's, maar dat is met name voor de toeristen. Als je je huis daar in de juiste windrichting zet (en dat doen ze uiteraard) heb je beiden niet nodig.
[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 11:49 ]
Verwijderd
Je doet een hoop verkeerde aannames en legt de verkeerde woorden in mijn mondphicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:21:
[...]

Goed lezen, ik bedoelde het in de context of het wat toevoegt in iemand zijn comfort/leven. Een CV ketel verwarmt, een warmtepomp ook. Je krijgt niks extra's.
Ik zeg niet dat we geen klimaat probleem hebben. Sterker nog; ik roep aan alle kanten dat dit er wel degelijk is en dat het allemaal te langzaam gaat. Maar daar gaat het hier niet over.
Uiteindelijk is een beter klimaat financieel gunstig voor Nederland. Maar gezamelijk zijn we druk bezig ons geld op te maken.beuker19 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:27:
[...]
Omdat ook een heleboel mensen hun geld liever zelf opmaken dan in een bodemloze put gooien.
Ik zelf zou alleen uit finacieel oogpunt inversteren in duurzame oplossingen want voor het klimaat heeft voor ons als Nederlander toch geen enkele zin.
"Het" klimaat probleem is het probleem van Nederland, niet van de individuele burger. Waarom moet ik een plan maken? De overheid zelf kan niet eens een plan maken. Paar jaar terug waren pelletkachels en biomassa centrales nog groen. Hoe zit het met de salderingsregeling? Zodra de overheid met een plan komt dan kan de burger ook wat doen.phicoh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:21:
[...]
Wat lost het op als iemand een warmtepomp gaat plaatsen die in de winter juist extra stroom verbruikt. Die zelfde stroom die weer wordt opgewerkt door gasturbines want de opbrengst van zonnepanelen is lang niet genoeg in de winter. Sterker nog, nu stoken we de kolencentrales weer.
In 2017 was 8%! van de CO2 uitstoot in Nederland veroorzaakt voor het verwarmen van huizen. Als NU iedereen stopt met gas verbruiken om te verwarmen halen we die 50% nog bij lange na niet.
Gasloos maken van huizen lost het klimaat probleem niet op, het lost het aardbevingen probleem in Groningen op. En het kost bakken met geld
Voorbeeld: ik werk nu vooral thuis, dat heeft een voordeel dat ik de auto amper gebruik. Echter stook ik nu overdag wel de kachel, gebruik ik meer stroom (laptop, schermen, etc). Nu wordt ik "gestraft" van wegen mijn verbruik boven die 1200m3 gemiddeld wat wordt vast gezet. Wat ik ook kan doen is iedere dag de auto pakken, naar kantoor van de klant rijden en daar gaan werken. Kost me benzine maar is de accijns van verlaagd, auto staat sowieso op de zaak dus de belastingdienst betaald nog mee.
CO2 auto: 80km * 7L/100 = ~12,5KG CO2 per dag
CO2 thuis verwarmen + stroom = ~6,6KG CO2 per dag (meet punt gisteren)
Naar kantoor met de auto is netto goedkoper voor mij maar stoot echt een stuk meer CO2 uit
[ Voor 15% gewijzigd door GrooV op 20-09-2022 11:50 ]
Ja dat is een probleem in het algemeen. We blijven steeds meer energiegebruikers toevoegen. Niet alleen inwoners, ook bedrijven.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:31:
De bevolking in 1990 was 14.950.000, 32 jaar later ~17.750.000. Oftewel een toename van 18,7% inwoners. Toch is de reductie van 25% gehaald met een stuk meer vervuilers dan toen.
GrooV schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:18:
[...]
Dan krijgen we een topic met huilende warmtepomp eigenaren die de hoge zorgkosten niet meer kunnen betalen vanwege de 40.000 euro die ze geleend hebben bij de bank
Beetje vreemd dat er nu ontkent wordt dat een warmtepomp nooit terugverdient gaat worden oftewel het geen investering zou zijn.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:20:
[...]
Eerder omdat ie over ~15 jaar vervangen moet worden voor weer 10k (huidig geld, zal dan wel 1.000.000 noord-europese rupees zijn.)
De reacties typeren natuurlijk wel precies het probleem en is de oplossing om het juist wel te doen want het verlaagd je maandlasten.
De inflatie zorgt er ook voor dat een investering nu interessanter is dan 15 jaar lang steeds meer betalen voor gas (door jaarlijkse inflatie).
Maar in hoeverre verlaagt het je maandlasten en verdien je dat in 15 jaar* terug? Dat is nu onzeker..Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:48:
[...]
[...]
Beetje vreemd dat er nu ontkent wordt dat een warmtepomp nooit terugverdient gaat worden oftewel het geen investering zou zijn.
De reacties typeren natuurlijk wel precies het probleem en is de oplossing om het juist wel te doen want het verlaagd je maandlasten.
De inflatie zorgt er ook voor dat een investering nu interessanter is dan 15 jaar lang steeds meer betalen voor gas (door jaarlijkse inflatie).
*Levensduur van een WP
Dat zeg ik niet. Maar het systeem is vele malen duurder dan een CV-ketel en zal inderdaad zichzelf terug kunnen verdienen. Alleen, de meeste mensen leggen niet 100 euro per maand aan de kant om over 15 jaar het apparaat te vervangen. En dan is de 10k die zo'n ding kost een stuk meer dan de CV-ketel. Ook helpt de huidige dynamiek van de prijzen niet mee en ook het afschaffen van salderen i.c.m. het steeds creatiever afrekenen van zonnestroom door energiemaatschappijen kan onbedoeld toch een scheur in je broek opleveren.
Mijn lucht/lucht warmtepomp, A-Merk 5kW (Mitsubishi) kostte €2200 all-in geïnstalleerd (vorige maand). Neemt 70% van mijn gasgebruik weg.FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:51:
[...]
Maar in hoeverre verlaagt het je maandlasten en verdien je dat in 15 jaar* terug? Dat is nu onzeker..
*Levensduur van een WP
1.050 kuub (mijn gasgebruik) * 70% = 735 kuub
735 kuub * €2,00 = €1.470 / jaar (mijn huidige contract is in juni dit jaar afgesloten)
735 kuub * 8,5 (kWh per kuub) = 6.250 kWh warmte benodigd
6.250 kWh / 5.0 (SCOP) = 1.250 kWh
1.250 kWh * € 0,46 = €575 / jaar
€1.470 - €575 = €895 / jaar besparing.
€2.200 (investering) / €895 (besparing) = 2,45 jaar voor terugverdienen.
Lijkt me prima toch?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Prima inderdaad.
Maar elk voorbeeld is anders.
Er zijn voldoende woningen niet geschikt. Of hebben een veel hogere investering nodig.
Maar elk voorbeeld is anders.
Er zijn voldoende woningen niet geschikt. Of hebben een veel hogere investering nodig.
[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 11:59 ]
Mijn punt is dat men wel bereid is 120 euro per maand extra aan gas te betalen maar niet in plaats daarvan ter waarde van 100 euro per maand wil lenen of een hogere hypotheek te nemen.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:53:
Dat zeg ik niet. Maar het systeem is vele malen duurder dan een CV-ketel en zal inderdaad zichzelf terug kunnen verdienen. Alleen, de meeste mensen leggen niet 100 euro per maand aan de kant om over 15 jaar het apparaat te vervangen. En dan is de 10k die zo'n ding kost een stuk meer dan de CV-ketel. Ook helpt de huidige dynamiek van de prijzen niet mee en ook het afschaffen van salderen i.c.m. het steeds creatiever afrekenen van zonnestroom door energiemaatschappijen kan onbedoeld toch een scheur in je broek opleveren.
Salderen en zonnestroom staat volledig los van een warmtepomp. Want technisch gezien kun je in principe een warmtepomp in de winter niet draaien op zonnestroom van de zomer tenzij je daar nog een vorm van opslag tussen hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door Gecko123 op 20-09-2022 12:01 ]
Volgens mij ging het hier om totale huisverwarming en SWW, niet enkel het verwarmen van een ruimte.
Omdat het integreren van een WP inclusief vloerverwarming als hoofdsysteem, nieuwe afwerking, isolatie etc, etc. je erg veel geld kan gaan kosten. Tuurlijk verdien je dat in the long run terug, maar dat is wel een operatie die heel veel mensen niet zomaar willen doen. Je moet effectief wekenlang je huis uit omdat de verbouwing erg ingrijpend is.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:59:
[...]
Mijn punt is dat men wel bereid is 120 euro per maand extra aan gas te betalen maar niet in plaats daarvan ter waarde van 100 euro per maand wil lenen of een hogere hypotheek te nemen.
Salderen en zonnestroom staat volledig los van een warmtepomp. Want technisch gezien kun je in principe een warmtepomp in de winter niet draaien op zonnestroom van de zomer tenzij je daar nog een vorm van opslag tussen hebt.
PV staat zeker niet los, we hebben jarenlang NulOpDeMeter woningen verkocht die salderen als principe gebruiken. Als je je dure kWh in de winter moet afrekenen en je weinig tot niets terug krijgt voor de overvloedige kWh's in de zomer (met salderen maakt dat niet uit, wat voor een WP gunstig is), dan wordt het rekensommetje om echt geld te besparen minder solide.
[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2022 12:04 ]
Ja, die NulOpDeMeterWoningen…
Wat doen we daarmee? Als de saldering verdwijnt is dat principe ook niet meer geldig….
Wat doen we daarmee? Als de saldering verdwijnt is dat principe ook niet meer geldig….
[ Voor 48% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 12:08 ]
Kan je onderbouwen dat die woningen daadwerkelijk slechter af zijn dan de jaren 90 woning met 800m3 gasverbruik?FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:04:
Ja, die NulOpDeMeterWoningen…
Wat doen we daarmee? Die zijn nu al bijna slechter af dan een jaren 90 woning met 800kuub gasverbruik… Laat staan als de saldering eraf gaat.
Nee want ik weet niet hoe hoog die EPV is en hoe dat verder werkt.
Dus scrap that. Het is een gevoel.
Misschien kan iemand met een NOM woning inzicht verschaffen
Dus scrap that. Het is een gevoel.
Misschien kan iemand met een NOM woning inzicht verschaffen
[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 12:07 ]
Die betalen tot 140 euro per maand aan EnergiePrestatieVergoeding aan de corporatie voor het NOM-pakket (meestal WTW, triple glas, bodemWP, doucheWTW en veel PV). Tot 1,5 jaar geleden kon je dan een energierekening van 0 euro hebben. Op twitter zag ik er al één langskomen met een maandbedrag van 289, maar die heb ik niet verder kunnen bevestigen of ie ook EPV had.
[ Voor 41% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2022 12:14 ]
Dus dan is het de verhuurder die inschiet bij het afschaffen van de salderingsregeling? Prima regeling
Nope, want die int de EPV bij de huurder, de huurder heeft het energiecontract. De EPV is er om het pakket voor de (sociale) verhuurder betaalbaar te maken.
Ah, je betaald die EPV aan je verhuurder (omdat hij natuurlijk die panelen heeft betaald) en je hebt dan los ook gewoon een contract bij een energieboer..
Helder..
Eigenlijk niet heel anders dan een woningbezitter met PV op afbetaling/lease, derhalve?
Helder..
Eigenlijk niet heel anders dan een woningbezitter met PV op afbetaling/lease, derhalve?
Ik heb eerlijk gezegd nooit het principe begrepen waarom men denkt dat zonnepanelen in de zomer voorzien in de stroom van een warmtepomp in de winter. De maatregel als tijdelijke stimulans en voor draagvlak snap ik het wel maar technisch is dit niet houdbaar als je op termijn geen rekening houd met een vorm van of kosten voor opslag.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:03:
[...]
Omdat het integreren van een WP inclusief vloerverwarming als hoofdsysteem, nieuwe afwerking, isolatie etc, etc. je erg veel geld kan gaan kosten. Tuurlijk verdien je dat in the long run terug, maar dat is wel een operatie die heel veel mensen niet zomaar willen doen. Je moet effectief wekenlang je huis uit omdat de verbouwing erg ingrijpend is.
PV staat zeker niet los, we hebben jarenlang NulOpDeMeter woningen verkocht die salderen als principe gebruiken. Als je je dure kWh in de winter moet afrekenen en je weinig tot niets terug krijgt voor de overvloedige kWh's in de zomer (met salderen maakt dat niet uit, wat voor een WP gunstig is), dan wordt het rekensommetje om echt geld te besparen minder solide.
De reden dat ik het los zie is dat in de stroom in de winter altijd duurder blijft dan in de zomer simpelweg vanwege de minder zonne-energie, een hoger algemeen energieverbruik en het ontbreken van een goedkope vorm van seizoensopslag die het prijsverschil kleiner kan maken.
Maar misschien bekijk ik het teveel vanuit de technische kant.
[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 20-09-2022 12:24 ]
Precies. We hebben een klimaatprobleem. Maar als het gaat om minder energie gebruiken d.m.v. een warmtepompt dan dat niet iets iemands leven beter maakt. En dat is omdat het klimaatprobleem voor mensen lage prioriteit heeft. Minder energie gebruiken is gewoon geen doel. Minder energie gebruiken is iets wat je alleen doet als het geld op levert, als er genoeg subsidie voor is of als het verplicht is.Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:34:
Goed lezen, ik bedoelde het in de context of het wat toevoegt in iemand zijn comfort/leven. Een CV ketel verwarmt, een warmtepomp ook. Je krijgt niks extra's.
Ik zeg niet dat we geen klimaat probleem hebben. Sterker nog; ik roep aan alle kanten dat dit er wel degelijk is en dat het allemaal te langzaam gaat. Maar daar gaat het hier niet over.
Met die houding gaan veel mensen tegen een muur lopen.
Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel hoort in dit topic
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel hoort in dit topic
- Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Individuele problemen en oplossingen, dit topic gaat maatschappijbrede problemen.
- Buitenlandse politiek, dit topic gaat specifiek over hoe Nederland omgaat met de crisis qua beleid.
- De oorlog in Oekraïne, hievoor hebben een compleet themaforum: Themaforum: oorlog in Oekraïne
- Geopolitieke en technische achtergronden over energie: hiervoor hebben we Energie - crisis & actualiteit
- De stikstof crisis, hiervoor hebben we: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
- De energiemarkt ontwikkeling qua prijzen, leveranciers, geopolitiek en andere achtergronden: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
- Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
- Geen rants.
- Geen meme's/plaatjes.
- Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
- Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic