Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Señor Sjon schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:12:
Daarom staat er ook september in het plaatje en in dollars. Met de dagkoersen is het ook lastig om prijzen te pinnen tegenwoordig.
De bron mag je imho met een korrel zout nemen. VaasaETT heeft een aanzienlijk belang bij het bespelen van de markt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:49
Matis schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:03:
[...]

Saldering vindt plaats per periode waarover de tarieven gelden.

Bij Greenchoice loopt dat (momenteel) per kwartaal. Het overschot wordt tegen 11 cent per kWh verrekend.

Op 1 oktober start je weer op 0 en wordt de electra twee keer zo duur per kWh (gisteren nieuwe tarieven gekregen).

[Afbeelding]
Dat is bijzonder. Ik kreeg zaterdag van Greenchoice een mail met daarin veel hogere bedragen! Waarin zou dat verschil zitten? Ik ben klant sinds begin 2021. In 2022 ben ik klant gebleven en heeft Greenchoice de prijzen omgezet naar variabele tarieven per kwartaal. Die bleven rond de 37-51 cent zitten. En zijn de laatste keer zelf iets verlaagd.

Maar nu ineens een verdubbeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW0v835Mp03DBJ5V4HbH7COWHI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQG66sZKaNU2ajRwqm13pmiq.png?f=user_large

Achter de de tekst 'uitgebreide overzicht' zit bij mij deze link: https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_b.pdf.

Welke link zit er bij jou achter? Ik ben benieuwd wat het verschil is in beide PDF'jes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

spacewagon schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:29:
Dat is bijzonder. Ik kreeg zaterdag van Greenchoice een mail met daarin veel hogere bedragen! Waarin zou dat verschil zitten? Ik ben klant sinds begin 2021. In 2022 ben ik klant gebleven en heeft Greenchoice de prijzen omgezet naar variabele tarieven per kwartaal. Die bleven rond de 37-51 cent zitten. En zijn de laatste keer zelf iets verlaagd.

Maar nu ineens een verdubbeling:

[Afbeelding]

Achter de de tekst 'uitgebreide overzicht' zit bij mij deze link: https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_b.pdf.

Welke link zit er bij jou achter? Ik ben benieuwd wat het verschil is in beide PDF'jes.
Jazeker, zie Matis in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
MADG0BLIN schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:17:
[...]

Nope, al 3,5 jaar klant.

Benieuwd of de maatregelen waar de laatste dagen over geschreven is nog effect gaan hebben voor die tijd.
Ik kijk met angst en beven naar onze verhoging, het lijkt erop dat Essent en van de weinige is die geen tussentijdse verhoging heeft aangekondigd.
Wij hebben dan nog tot 1 januari, 0,36 per kWh en 1,49 per M³. :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:49
Super, thanks!

Ik was al met de a en de b aan het rommelen in de url. Maar ik moest het media-nummertje ook ophogen :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-levgZ0G30TLEN9Gm668mG8yUh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnjOd0NPF0zyLTIJae8pGPBt.png?f=fotoalbum_large

Je hebt dus klanten die een "goedkope A versie" krijgen: https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_a.pdf

En klanten met een "dure B versie": https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_b.pdf

Ik ga maar eens navraag doen bij Greenchoice Paulien waarin dat zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj9Avvcv7sntCCQCFgYKgearcBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtqMnFrobshEaUtwuuCpics3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door spacewagon op 19-09-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@spacewagon :+ 6696 / _c bestaat (nog) niet...
Is dit te herleiden naar start contractdatum?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:46
Indoubt schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:08:
[...]

Nou twitter is lang niet altijd een goede bron maar is het plaatje volgens jou fout dan?

Maar als ik naar de prijzen hier kijk als je een contract wil afsluiten dan zegt dat ook wel wat. Als je nu een nieuw contract wil bij Vattenfall is het zelfs 4,18€ per kuub.

Er is dus wel degelijk iets heel vreemds aan de hand
Ik snap geen klap hoe dat werkt met die prijzen...

Ik zat al bij Vattenfall en eind juni was het contract verlopen helaas. Daarna variabel contract bij VF afgenomen.

Vanaf 1 okt 2022 al nieuwe tarieven ontvangen
gas per m3 - €2.24 *edit* typo*
Elec - kWh - €0.50 (piek)
^^ incl. 10% korting

Snap dit dan niet:

Totaal variabele leveringskosten (0 - 10.000 kWh)
2.531 kWh * € 0,504606 per kWh (inclusief 10% Blijven Loont)

Variabele leveringskosten: € 0,423185 per kWh
Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh

Welk bedrag is het nou dan? 42 cent of 50 cent 8)7 of wordt het bij elkaar opgeteld is is het totaal 0.92 cent per kWh ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kunnen individuele energieprijzen niet beter elders besproken worden?
Individuele problemen en oplossingen, dit topic gaat maatschappijbrede problemen.
Wellicht hier? Help! De energierekening - kroegtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:44:
[...]

Ik zat al bij Vattenfall en eind juni was het contract verlopen helaas. Daarna variabel contract bij VF afgenomen.

^^ incl. 10% korting

Snap dit dan niet:

Welk bedrag is het nou dan? 42 cent of 50 cent 8)7 of wordt het bij elkaar opgeteld is is het totaal 0.92 cent per kWh ?
€ 0,423185 + € 0,081421 = € 0,504606 ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:44:
[...]

^^ incl. 10% korting

Snap dit dan niet:

Dit is toch niet bijzonder raar omschreven?

Totaal variabele leveringskosten á € 0,504606 per kWh

breakdown is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
spacewagon schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:35:
[...]

Super, thanks!

Ik was al met de a en de b aan het rommelen in de url. Maar ik moest het media-nummertje ook ophogen :) .

[Afbeelding]

Je hebt dus klanten die een "goedkope A versie" krijgen: https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_a.pdf

En klanten met een "dure B versie": https://www.greenchoice.n...en_kwartaal_oktober_b.pdf

Ik ga maar eens navraag doen bij Greenchoice Paulien waarin dat zit:

[Afbeelding]
Laat maar weten, een vriend van me kreeg ook de dure versie bij GC, en die hangt nu ook aan de telefoon, haha. Hij zit al >5 jaar bij GC, dus loyaliteitsbonus is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:46
Ja zag later inderdaad dat die bedragen bij elkaar opgeteld zijn bovenstaande bedrag is. ook goede morgen Ray :F :F

Maar blijft nog steeds vreemd omschreven.

Zet er dan bij.

Bovenstaande bedrag is opgestelt uit deze twee kostenposten.

Hoe kan het dan wanneer ik het model contract invul ik op een m3 prijs bijna 2 x dubbel is? Niet dat ik dat erg vind,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:02:
[...]

Laat maar weten, een vriend van me kreeg ook de dure versie bij GC, en die hangt nu ook aan de telefoon, haha. Hij zit al >5 jaar bij GC, dus loyaliteitsbonus is het niet.
Onderstand de reden van de verschillen in tarief:

“Er is een groep klanten waarvoor er op een eerder moment is ingekocht. Dit is een groep klanten die in 2021 uit hun vaste tarief liepen en waarvoor we geen vast contract konden aanbieden. Voor hen hebben we extra variabel moeten inkopen. Op dat moment waren de tarieven nog lager en daarmee ook hun leveringstarief”.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past. Wij helpen u graag! Want mede dankzij u wordt Nederland steeds groener!

Met vriendelijke groet,

<naam>
Klantenservice Greenchoice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
https://www.rtlnieuws.nl/...-prijsplafond-voor-gas-en
Hun idee was om een maximum te stellen aan de gasprijs tot een verbruik van 1500 kubieke meter en 3300 kilowattuur elektriciteit. De prijs zou dan niet hoger mogen zijn dan in januari van dit jaar, nog voor de oorlog in Oekraïne uitbrak. Ingewijden zeggen dat de coalitie geneigd is die grenzen over te nemen.
De prijs zou niet hoger mogen zijn dan in januari dit jaar vind ik best vaag. Welke prijs uit januari bedoelen ze hier precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

Deze omschrijving sluit perfect aan bij mijn situatie. Vind het een geloofwaardige verklaring.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01
ObiTewodros schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:02:

[...]

De prijs zou niet hoger mogen zijn dan in januari dit jaar vind ik best vaag. Welke prijs uit januari bedoelen ze hier precies?
De prijs in januari die de betreffende provider toen aanhield of het gemiddelde van alle providers in die maand. Mij lijkt de 1e de meest logische maar laatstgenoemde is makkelijk denk ik.

Hoe dan ook minder dan wat het nu is..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:07
ObiTewodros schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:02:

[...]

Het is al eerder hier besproken, maar vind er nergens iets over terug.... hoe zit het met huishoudens die geen gas meer gebruiken? Heb zelf ook een warmtepomp, en mijn elektra verbruik is dan ook (flink wat) hoger dan de gestelde 3300 kilowattuur.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Thalaron schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:26:
[...]

De prijs in januari die de betreffende provider toen aanhield of het gemiddelde van alle providers in die maand. Mij lijkt de 1e de meest logische maar laatstgenoemde is makkelijk denk ik.

Misschien houden ze deze waarde aan ?

https://www.milieucentraa...berekening-energieprijzen

Deze bedragen lijken ook op de bedragen die eerder genoemt zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:41
[...]

De laatstgenoemde lijkt me het meest voor de hand liggen, te meer ook omdat je anders misschien wel oneerlijke concurrentie in de hand werkt. (ongeoorloofde staatssteun) Met name vanwege het feit dat leverancier x en y meer compensatie zou krijgen dan leverancier z.

Er is trouwens nog een 3e onwaarschijnlijke optie, het bedrag dat jij betaalde aan energie in januari 2022. Dan zouden leveranciers met een hoop vaste contracten met (op dat moment) lage prijzen nog meer geld krijgen.

Optie 3, het zou mij bij dit Kabinet overigens niets verbazen wanneer blijkt dat ze er zo'n moeilijke oplossing/regeling van gemaakt hebben waardoor we hier pas in Januari van zouden gaan profiteren, en optie 1 en 2 over het hoofd hebben gezien. :+

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 19-09-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat best interessant is, want ik zit op een nóg goedkoper halfjaar variabel contract. Hoe ik daar aan kom heb ik ook geen flauw benul van. Ik liep 2 of 3 jaar terug uit een vast contract volgens mij.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 09:39
Diegene die dus een jaar geleden een meerjarig vast contract hebben afgesloten tegen de toen al geldende hogere tarieven hebben uiteindelijk nergens recht op, toch? Tarieven toen waarschijnlijk wel wat lager dan de tarieven in Januari, maar wel een aantal maanden extra al een hoger tarief betaald en weinig profijt van marktwerking en risicohedge.

[ Voor 35% gewijzigd door Sheva op 19-09-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:03
Ik zat mn jaarnota van 2021 te bekijken en de prijzen waren toen wat gunstiger :x
0,25 voor de 1e helft van t jaar, daarna 0,35 per M3 gas.

Nu heeft Eneco alweer bedacht dat mijn voorschot omhoog moet. Het was 180 in 2021, vanaf juli 2022 280, 370 en nu 620. Ondanks dat mn tarieven niet gewijzigd zijn, hebben dus toch bedacht het voorschot te willen verhogen.

De app waarschuwt nu ook dat er verwacht word dat ik ipv 900 ruim 2000 moet bijbetalen bij de jaarrekening....

Paniekzaaierij allemaal.... Je zou er slapeloze nachten van krijgen.(maar ik heb een middeninkomen dus mag volgens een aantal figuren niet zeuren...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Sheva schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:40:
Diegene die dus een jaar geleden een meerjarig vast contract hebben afgesloten tegen de toen al geldende hogere tarieven hebben uiteindelijk nergens recht op, toch?
Lijkt mij ook niet, zal eerder zijn dat een kWh niet meer dan 0,60 mag zijn en een kuub gas niet meer dan 2,00 bijvoorbeeld

Mensen die al onder de prijsplafond prijs zitten hebben dan nergens recht op. Uiteindelijk moeten die ook gewoon wat meer betalen, dan maar snel wachten tot die lange contracten aflopen en de verschillen tussen wat de mensen betalen kleiner worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 08-10 07:56
alexbl69 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:15:
[...]

Het is al eerder hier besproken, maar vind er nergens iets over terug.... hoe zit het met huishoudens die geen gas meer gebruiken? Heb zelf ook een warmtepomp, en mijn elektra verbruik is dan ook (flink wat) hoger dan de gestelde 3300 kilowattuur.
Nog twee andere vragen:
1) Wat gaat men doen met afnemers die gedurende het jaar wisselen van energieleverancier? Wie gaat die administratie bijhouden?
2) Wat gaat men doen met mensen zonder slimme meter. Als de stand op 1 januari geschat wordt dan kan je aardig wat problemen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:41
phicoh schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:47:
[...]
2) Wat gaat men doen met mensen zonder slimme meter. Als de stand op 1 januari geschat wordt dan kan je aardig wat problemen verwachten.
Mooi moment om verplicht een slimme meter door de bus geduwd te krijgen... :+

Nu serieus: zou natuurlijk best kunnen dat ze inderdaad gaan schatten of iedereen zonder slimme om de meterstand gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ik denk dat die 'pech' hebben. Al valt dat wel mee, want die hebben ook niet zoveel last van de absurd hoge gasprijs op het moment. Ik denk dat dat elkaar (ruimschoots) compenseert.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
anandus schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:50:
[...]
Ik denk dat die 'pech' hebben. Al valt dat wel mee, want die hebben ook niet zoveel last van de absurd hoge gasprijs op het moment. Ik denk dat dat elkaar (ruimschoots) compenseert.
De elektraprijs is toch gekoppeld aan de gasprijs? Mijn voorschot is 2 maanden geleden ook verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
gebruik een TR hiervoor in plaats van zelf op te treden

[ Voor 84% gewijzigd door polthemol op 20-09-2022 07:40 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
[...]

Het is al eerder hier besproken, maar vind er nergens iets over terug.... hoe zit het met huishoudens die geen gas meer gebruiken?
Terechte vraag. Er is een grote lobby geweest om iedereen 'van het gas te krijgen' (hoezo populisme), en in een EV te krijgen. Voor deze groep zal het gasverbruik nagenoeg nihil zijn, maar elektraverbruik zal zomaar 10.000+ kWh per jaar zijn.

Gezien de enorme elektraprijzen en het plafond is ook dat niet een heilig pad voor houdbare kosten. Tenzij we eindelijk overgaan op grootschalig duurzaam opwekken tot mogelijk (zon, wind, etc.) en kernenergie. (Mooie post ook ergens over enorme weerstand op kernenergie, maar je niemand hoort over PFAS, looduitstoot, etc., welke tot veel meer impact op mensen leidt).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
phicoh schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:47:
[...]

Nog twee andere vragen:
1) Wat gaat men doen met afnemers die gedurende het jaar wisselen van energieleverancier? Wie gaat die administratie bijhouden?
Tja, goede vragen inderdaad. Heb geen idee.

Maar in de drang naar verdere nivellering wordt er wederom een bureaucratisch monstrum opgetuigd dat a) voor flink wat ellende a la de toeslagenaffaire gaat zorgen en b) op termijn flink wat werk op gaat leveren voor de PWCs en Deloitte's van deze wereld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:40

FreakNL

Well do ya punk?

Ik hoorde ook ergens dat door deze maatregel de eerder ingevoerd korting er weer af gaat?

In dat geval jammer voor mij, omdat ik al prijzen betaal die onder het prijspeil van januari 2022 zitten (GC/CB september 2021). Maar wel terecht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

TIGER1125 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:50:
[...]

Mooi moment om verplicht een slimme meter door de bus geduwd te krijgen... :+

Nu serieus: zou natuurlijk best kunnen dat ze inderdaad gaan schatten of iedereen zonder slimme om de meterstand gaan vragen.
Niet overal mogelijk. Ik heb 3 jaar geleden al een slimme meter aangevraagd, mijn 60 jaar oude meter wilde niet meer schakelen tussen dal en normaal tarief. Ze zijn 3 keer langs geweest en elke keer weer zonder een nieuwe meter te installeren. DIt was niet mogelijk omdat de bekabeling te oud was (katoen isolatie uit 1953 is niet meer zo geweldig veilig als isolatie)

Uiteindelijk is een paar maanden geleden eindelijk de kabel naar de woning vervangen door de netbeheerder. Het heeft jaren geduurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:48
FreakNL schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:13:
Ik hoorde ook ergens dat door deze maatregel de eerder ingevoerd korting er weer af gaat?

In dat geval jammer voor mij, omdat ik al prijzen betaal die onder het prijspeil van januari 2022 zitten (GC/CB september 2021). Maar wel terecht hoor.
Als een m3 gas ongeveer op 2 euro wordt gezet en een kwh op 40 cent dan zit ik daar met mijn ShellEnergy contract voor 3 jaar (gestart in juni 2022) ook onder (1.65 en 38cent ofzo), echter wat ik niet helemaal begrijp is dat ik me dacht te herinneren dat de energiekorting voor 2022 omhoog ging naar 785 euro tegen 560 in 2021.

Als dit nu helemaal zou verdwijnen ga ik dus flink omhoog per maand... Dit terwijl de beslissing voor de energiekorting gebaseerd is op de hoge prijzen eind 2021 die nu als 'laag' gezien worden... Snap ik iets niet hier? Dat de lagere BTW er weer af gaat snap ik, maar de energie korting was er al VOOR de oorlog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Omdat er een grote behoefte is om persoonlijke situaties laagdrempelig te bespreken over de energierekening hebben nu een kroegtopic in het wonen forum:

Help! De energierekening - kroegtopic

S.v.p. de discussie in dit topic algemeen houden, we zullen er vanaf nu wat strenger op modereren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
alexbl69 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:11:
[...]

Tja, goede vragen inderdaad. Heb geen idee.

Maar in de drang naar verdere nivellering wordt er wederom een bureaucratisch monstrum opgetuigd dat a) voor flink wat ellende a la de toeslagenaffaire gaat zorgen en b) op termijn flink wat werk op gaat leveren voor de PWCs en Deloitte's van deze wereld :).
Het probleem is natuurlijk dat in de midden inkomens er teveel zijn met een hoog energie verbruik maar dat de overheid ook niet te veel geld in de samenleving kan pompen, want we hebben al een hoge inflatie.

In theorie is dit een slimme maatregel. Maar het valt en staat natuurlijk met de praktische uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Martijn schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:31:
[...]

Als een m3 gas ongeveer op 2 euro wordt gezet en een kwh op 40 cent dan zit ik daar met mijn ShellEnergy contract voor 3 jaar (gestart in juni 2022) ook onder (1.65 en 38cent ofzo), echter wat ik niet helemaal begrijp is dat ik me dacht te herinneren dat de energiekorting voor 2022 omhoog ging naar 785 euro tegen 560 in 2021.

Als dit nu helemaal zou verdwijnen ga ik dus flink omhoog per maand... Dit terwijl de beslissing voor de energiekorting gebaseerd is op de hoge prijzen eind 2021 die nu als 'laag' gezien worden... Snap ik iets niet hier? Dat de lagere BTW er weer af gaat snap ik, maar de energie korting was er al VOOR de oorlog...
Ik neem aan dat die 2 euro en die 40 cent inclusief BTW zijn. Dan maakt voor de consument de BTW niet meer uit (behalve voor degenen die het hoge tarief gaan betalen, maar die zijn toch de klos)

Bij de huidige energie prijzen zie je dat verschil van 225 euro in energie korting toch niet meer terug. En de echte minima krijgen neem ik aan nog wel een compensatie.

Behalve dan bij de groep die een vast contract heeft voor 2023 dat lager is dan die 2 euro / 40 cent en de groep die volledig saldeert. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die medelijden hebben met die twee groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Goeie. Ik denk dat ik mijn WTW, die 1500kwh verbruikt per jaar, maar uit ga zetten en zodoende meer gas verbruik maar dan zit ik aan de 1000m3 en 3000kwh

HOE STOM KAN MEN ZIJN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:57
@mierenfokker heb je geen zonnepanelen? Die 3300 kWh lijkt me over het deel wat je extra afneemt...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 11:08
Die hele compensatie is behoorlijk krom aangezien de overheid niet naar het aantal inwoners per huishouden kijkt. Lijkt mij toch makkelijk op te vragen.

Iemand die alleen in een appartementje woont kan lekker stoken tegen prijzen van 1-1 maar een studentenhuis of een gezin mag alsnog de volle mep voor de rest betalen.

Het zelfde voor huishoudens zonder gas (al hebben die minder last van de hoge gas prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
phicoh schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:50:
[...]

Ik neem aan dat die 2 euro en die 40 cent inclusief BTW zijn. Dan maakt voor de consument de BTW niet meer uit (behalve voor degenen die het hoge tarief gaan betalen, maar die zijn toch de klos)

Bij de huidige energie prijzen zie je dat verschil van 225 euro in energie korting toch niet meer terug. En de echte minima krijgen neem ik aan nog wel een compensatie.

Behalve dan bij de groep die een vast contract heeft voor 2023 dat lager is dan die 2 euro / 40 cent en de groep die volledig saldeert. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die medelijden hebben met die twee groepen.
Het gaat denk ik niet om medelijden hier maar om gemaakte afspraken die wellicht wederom gebroken gaan worden. VOOR 2022 begin is die 785 euro energiekorting bedacht om de al zo hoge tarieven van destijds deels te lijf te gaan. Dus wat is daar aan verandert verder dat het NOG meer gestegen is? Nu worden die hoge tarieven van destijds dan als 'basis' neer gezet maar dat gaat veel mensen dan nog altijd in de problemen brengen lijkt me... Zeker als die 785 euro komt te vervallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
TIGER1125 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:50:
[...]
of iedereen zonder slimme om de meterstand gaan vragen.
Dat hadden ze al veel langer moeten doen, want nu wordt er bij schattingen belasting betaalt over een geschatte grondslag. Zijn er andere belastingen waar je op basis van een schatting betaalt, terwijl er ook gemeten kan worden?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Real schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:00:
[...]

Dat hadden ze al veel langer moeten doen, want nu wordt er bij schattingen belasting betaalt over een geschatte grondslag. Zijn er andere belastingen waar je op basis van een schatting betaalt, terwijl er ook gemeten kan worden?
Vanwege de privacy is een slimme meter niet verplicht. De belastingdient heeft trouwens geen moeite met schattingen. Bijv. jaren lang was er een schatting dat iedereen wel 4% redenment maakt op vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:11
Toch nog rond de 2 euro per kuub gas. Best nog duur eigenlijk, maar wel stuk goedkoper dan nu natuurlijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:54:
@mierenfokker heb je geen zonnepanelen? Die 3300 kWh lijkt me over het deel wat je extra afneemt...
Ja, ook interessant inderdaad. Hoe zit dat met de saldering?

Als je alleen al kijkt naar wat hier de afgelopen paar uur voorbij komt...
  1. Nul-op-de meter versus label C en hoger.
  2. Eventueel (veel) hoger elektraverbruik indien men geen gasaansluiting heeft (wat de overheid promoot!)
  3. Hoe zit het met de saldering?
  4. Eenpersoonshuishoudens versus bijv studentenhuizen of appartementen met verdampingsmeters
  5. Huishoudens zonder slimme meter.
  6. Overstappers naar een andere leverancier.
  7. Huishoudens met een vast contract met een tarief hoger dan het maximum dat men wil gaan stellen.
En hoe moet dit opgezet worden? Mensen hebben NU hulp nodig en dus moet het voorschot NU lager worden. Hoe wil men dit in hemelsnaam binnen een afzienbare termijn organiseren zonder het levensgrote risico dat grote groepen mensen teveel tegemoetkoming claimen (omdat ze nu krap zitten) en dit later weer (met boete?) terug moeten betalen?

Zie werkelijk niet hoe dit vorm moet krijgen. Lijkt erop dat men dit doet omdat men 'iets' moet doen.

Het zou veel beter zijn om voor particulieren de elektra- en gasprijs te maximaliseren ongeacht het verbruik. Ja, daar zal een hele kleine groep onterecht van profiteren, maar dan heb je dit kostbare, tot mislukken gedoemde circus tenminste niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Martijn schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:58:
[...]

Het gaat denk ik niet om medelijden hier maar om gemaakte afspraken die wellicht wederom gebroken gaan worden. VOOR 2022 begin is die 785 euro energiekorting bedacht om de al zo hoge tarieven van destijds deels te lijf te gaan. Dus wat is daar aan verandert verder dat het NOG meer gestegen is? Nu worden die hoge tarieven van destijds dan als 'basis' neer gezet maar dat gaat veel mensen dan nog altijd in de problemen brengen lijkt me... Zeker als die 785 euro komt te vervallen...
Het verschil is natuurlijk maar 225 euro. De groep die van 225 euro op jaarbasis in de problemen komt is niet heel groot.

Maar ik neem aan dat alle koopkrachtplaatjes tot 10 cijfers achter de komma doorgerekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:09:
Als je alleen al kijkt naar wat hier de afgelopen paar uur voorbij komt...
Stadsverwarming?
Warmtepomp zonder gasaansluiting?
Terugleververgoeding ook omlaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
alexbl69 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:09:
Het zou veel beter zijn om voor particulieren de elektra- en gasprijs te maximaliseren ongeacht het verbruik. Ja, daar zal een hele kleine groep onterecht van profiteren, maar dan heb je dit kostbare, tot mislukken gedoemde circus tenminste niet nodig.
Ik zie het plaatje al voor me. Een grote villa, prive laadpaal, een paar mooie Tesla's. En dan het verhaal dat met dank aan de regering het wel geinig is om weer met 40 cent per kWh de Tesla thuis vol te kunnen gooien.

Ik denk niet dat er veel polici zijn die daar hun vingers aan willen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
phicoh schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:16:
[...]

Ik zie het plaatje al voor me. Een grote villa, prive laadpaal, een paar mooie Tesla's. En dan het verhaal dat met dank aan de regering het wel geinig is om weer met 40 cent per kWh de Tesla thuis vol te kunnen gooien.

Ik denk niet dat er veel polici zijn die daar hun vingers aan willen branden.
Zoals gezegd... een kleine minderheid. Maar om dat te voorkomen gaan we dus iets onmogelijks opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Wat dacht je van minima in een tochtig huurhuis met enkelglas?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:24
GrooV schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:54:

Het zelfde voor huishoudens zonder gas (al hebben die minder last van de hoge gas prijs)
Waarom blijven zoveel mensen toch dit noemen?? De prijs van elektriciteit is net als gas óok geëxplodeerd. Van 20 cent naar nu zo’n 90-€1,00 per kWh. Is dat ‘minder last’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:54:
Nope.. helaas te laat beslist :’) FML

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Voorzie een stormloop op elektrische kacheltjes, vooral voor mensen met genoeg zonnepanelen.

Tot 1500 kuub gas en de rest tot 3300kWh na saldering bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
phicoh schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:11:
[...]

Het verschil is natuurlijk maar 225 euro. De groep die van 225 euro op jaarbasis in de problemen komt is niet heel groot.

Maar ik neem aan dat alle koopkrachtplaatjes tot 10 cijfers achter de komma doorgerekend worden.
Wie zegt dat het maar om 225 euro gaat en niet 785?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martijn schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:41:
[...]

Omdat men spreekt over de extra compensatie én elektra anders wel héél veel duurder wordt dan gas. Lijkt heel onlogisch met dit kabinet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Glashelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:44:
[...]
Lijkt heel onlogisch met dit kabinet.
offtopic:
En jij verwacht logica van dit kabinet :? :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Martijn schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:41:
[...]

Dat weten zeker we pas als de details bekend zijn. Maar het is logisch als de extra korting ongedaan gemaakt wordt en het weer 560 wordt. Dat bedrag is een compensatie voor de energie belasting.

In die 40 cent zit EB en ODE. Dus ik neem aan dat de korting ook blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Freee!! schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:45:
[...]

offtopic:
En jij verwacht logica van dit kabinet :? :?
In dit geval wel, want er moet gas bespaard worden :p Het is dan onlogisch om gas veel goedkoper te maken dan een warmtepomp aan te zetten :?

Die warmtepomp bespaard netto gezien gas.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Glashelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:47:
[...]

In dit geval wel, want er moet gas bespaard worden :p Het is dan onlogisch om gas veel goedkoper te maken dan een warmtepomp aan te zetten :?

Die warmtepomp bespaard netto gezien gas.
Ik moet het nog zien om eerlijk te zijn ;) .

Maargoed, zelfs de 225 zou naar mijn idee gewoon moeten blijven aangezien die er al was om prijzen als die van 2 euro per kuub en 50 cent per kwh te lijf te gaan...

Enkel als de basis op 1,25 ofzo gezet wordt zou ik kunnen zien dat ze de een voor de andere inwisselen...

Kijk, voor mijn situatie maakt die 225 euro niet veel uit, maar ik kan me voorstellen dat mensen die de eindjes al aan mekaar moesten knopen bij de prijzen van het begin van het jaar, die een probleem krijgen als die 225 er af gaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.rtlnieuws.nl/...-energierekening-november

Er lijkt dan toch een prijsplafond te komen... maarrrrrr:
Afhankelijk van de keuze die het kabinet uiteindelijk maakt, kost invoering van een prijsplafond tussen de zes en elf miljard euro. Een deel van dat geld wordt gevonden door de voorgenomen verlaging van de energiebelasting voor 2023 te schrappen. Dat levert ruim vijf miljard euro op.
8)7

Volgens mij wil het kabinet graag dat meer dan een miljoen gezinnen in de kou gaan zitten of failliet gaan |:( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Die 5 miljard is dus 600 euro belastingverhoging per huishouden, grappenmakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:01:
https://www.rtlnieuws.nl/...-energierekening-november

Er lijkt dan toch een prijsplafond te komen... maarrrrrr:

[...]

8)7

Volgens mij wil het kabinet graag dat meer dan een miljoen gezinnen in de kou gaan zitten of failliet gaan |:( :(
Jamaar, dan zijn de rijen op schiphol eindelijk opgelost en is ook een tafeltje in een restaurant weer makkelijker te krijgen :+

Dit treft ook de middenklasse flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Interessante wending, ook voor de langere termijn. Als 2€ per m3 het prijsplafond wordt dan is de investering in een warmtepomp ook direct een stuk minder rendabel. Mocht dit standpunt gehandhaafd blijven voor toekomstige jaren heeft dat ook impact op de transitie. Ik had eerder een grotere korting op elektriciteit verwacht, juist om elektrisch verwarmen (met een warmtepomp dan wel) te stimuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:01
Eigenlijk snap ik de max obv van dat gemiddelde verbruik ook niet echt. Ten eerste, als we de tarieven van 01-2022 als plafond in gaan stellen zijn we nog steeds de duurste in de EU. Verder kan iemand die met 3 kinderen in een oude woning woont niet even van 1900m3 naar 1169m3. Wij hebben geluk want we hebben een goed geisoleerde woning en zitten dus wel onder de cap met gas. De tarieven zijn nog steeds dusdanig hoog dat mensen sowieso wel blijven besparen.

Ik zie overigens ook overal andere "gemiddelde" verbuikcijfers. Vraag me af hoe dit precies berekend is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Aghanim schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:14:
Interessante wending, ook voor de langere termijn. Als 2€ per m3 het prijsplafond wordt dan is de investering in een warmtepomp ook direct een stuk minder rendabel. Mocht dit standpunt gehandhaafd blijven voor toekomstige jaren heeft dat ook impact op de transitie. Ik had eerder een grotere korting op elektriciteit verwacht, juist om elektrisch verwarmen (met een warmtepomp dan wel) te stimuleren.
Vind maar eens een WP en een installateur. Als je die gevonden hebt betaal je echt de hoofdprijs. Veel leveranciers hebben gewoon een order stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
t14wo schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:25:
[...]

Waarom blijven zoveel mensen toch dit noemen?? De prijs van elektriciteit is net als gas óok geëxplodeerd. Van 20 cent naar nu zo’n 90-€1,00 per kWh. Is dat ‘minder last’?
Grapjas, een warmtepomp verbruikt gemiddeld 3500kWh per jaar (dat is al aan de hoge kant). Daar heb je nog geen 962m3 gas voor op dit moment, net genoeg voor een flatje

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 19-09-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:37

wontcachme

You catch me? No you wont

Indoubt schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:07:
een tafeltje in een restaurant weer makkelijker te krijgen :+
Welk restaurant? Degene die komend jaar 10% hoger minimumloon moet gaan betalen, meer belasting moet gaan afdragen en amper voordeel heeft van deze plafonds omdat een bedrijf vaak ruim boven deze hoeveelheden zit.....?

Wij zitten met onze camping op 45000kwh stroom en 4000m3 gas..... Dat wordt komend jaar gewoon honderden euro's per staanplaats prijsverhoging :X

Dan gaat ook nog de water prijs flink omhoog, de gemeente kosten weer omhoog en ook nog ff de toeristenbelasting.... Jippie -O- -O-

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
GrooV schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:19:
[...]

Grapjas, een warmtepomp verbruikt gemiddeld 3500kWh per jaar (dat is al aan de hoge kant). Daar heb je nog geen 962m3 gas voor op dit moment, net genoeg voor een flatje
Wat zeg je nou? Dus omdat toevallig een warmtepomp efficienter is, is de stijging van elektra irrelevant?

Een m3 gas bevat 10 kWh. Dus omgerekend zit je nu op rond de 40 cent per kWh aan gas. Een kWh stroom kost nu rond de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:14:
Jan Modaal heeft geen geld voor een warmtepomp. Die heeft meer aan een lagere gasprijs dan enkel veel korting op elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
t14wo schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:27:
Wat zeg je nou? Dus omdat toevallig een warmtepomp efficienter is, is de stijging van elektra irrelevant?

Een m3 gas bevat 10 kWh. Dus omgerekend zit je nu op rond de 40 cent per kWh aan gas. Een kWh stroom kost nu rond de euro.
Met COP=4 zit je dan op 25 cent per kWh geproduceerde warmte. Lijkt me duidelijk goedkoper dan gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrooV
t14wo schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:27:
[...]

Daar gaat het toch niet om? Het gaat er om dat mensen een hoge rekening hebben en daar voor gecompenseerd worden, met name door de hoge gasprijs

Als jij al een efficiënte warmte pomp hebt en daardoor al goedkoper uit bent dan anderen dan kan het zijn dat je wat minder gecompenseerd wordt ja

Overigens zit je er 25% naast met je kWh prijs, als ik nu naar gaslicht.com ga en een contract afsluit betaal ik 76ct/kWh

Altijd weer zo typisch Nederlands dit weer, mensen zonder gas lachen iedereen uit van wegen de hoge prijzen maar zodra er een compensatie regeling staan ze op het achterste van hun poten om compensatie te krijgen voor iets wat ze niet gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 19-09-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Als ik dit soort nieuws lees ben ik maar voor 1 ding bang... En dat is dat de rekening alleen maar hoger gaat worden, omdat de overheid dat even voor je besluit.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
GioStyle schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:39:
Als ik dit soort nieuws lees ben ik maar voor 1 ding bang... En dat is dat de rekening alleen maar hoger gaat worden, omdat de overheid dat even voor je besluit.. :/
Doen ze niet. Tenminste, niet op de korte termijn. Uiteindelijk betalen we het allemaal weer terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

phicoh schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:11:
[...]

Het is toch veel meer dan dat?

Het is ook nog eens 8 cent (?) per kWh korting. Als dit nu ineens weer vervalt voor 2022 “kost” me dan wel even 400 euro. Plus die 225 dan nog. Best jammer.

Anyways, als het bij degene terecht komt die het niet meer kunnen betalen, prima dan…

/edit
Dit dus;
https://www.rijksoverheid...ening-deels-gecompenseerd

Het is niet alleen die 225 die wegvalt.

@Martijn Die 785 lijkt me niet geheel te vervallen overigens, die zal wel terug gaan naar de oude 560 (en dat maakt dus die 225).

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:40:
[...]

Doen ze niet. Tenminste, niet op de korte termijn. Uiteindelijk betalen we het allemaal weer terug. :)
Laat ik het anders stellen: ik ben bang dat wij hier in dit huishouden meer gaan betalen door ingrijpen van de overheid. Zeg maar dat de overheid een maatregel invoert dat 99% van de Nederlandse bevolking helpt, maar vervolgens die ene 1% de dupe is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
GioStyle schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:44:
[...]

Laat ik het anders stellen: ik ben bang dat wij hier in dit huishouden meer gaan betalen door ingrijpen van de overheid. Zeg maar dat de overheid een maatregel invoert dat 99% van de Nederlandse bevolking helpt, maar vervolgens die ene 1% de dupe is...
Tja, je kunt ook stellen dat je "ten onrechte" korting hebt op je energie. Dat komt inderdaad te vervallen als je nu onder onder het prijsplafond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
GrooV schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:37:
[...]

Daar gaat het toch niet om? Het gaat er om dat mensen een hoge rekening hebben en daar voor gecompenseerd worden, met name door de hoge gasprijs

Als jij al een efficiënte warmte pomp hebt en daardoor al goedkoper uit bent dan anderen dan kan het zijn dat je wat minder gecompenseerd wordt ja

Overigens zit je er 25% naast met je kWh prijs, als ik nu naar gaslicht.com ga en een contract afsluit betaal ik 76ct/kWh

Altijd weer zo typisch Nederlands dit weer, mensen zonder gas lachen iedereen uit van wegen de hoge prijzen maar zodra er een compensatie regeling staan ze op het achterste van hun poten om compensatie te krijgen voor iets wat ze niet gebruiken
Nogmaals, jij gaat er hiermee vanuit dat er een WP is. er zijn ook huizen met elektrische vloerverwarming. Of met een elektrische boiler. Jij hangt de energiedrager aan de wijze van gebruik. En dat moet je niet doen.

Ik heb het er alleen maar over dat naast gas ook elektra een aantal keer over de kop gegaan is. Maar omdat het absolute getalletje van de eenheid kWh tov een m3 veel kleiner, lijkt het minder pijnlijk.

Enne, ik heb gewoon stadsverwarming hoor, wees maar niet bang. Ik heb mijn portie hoge kosten ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
t14wo schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:49:
er zijn ook huizen met elektrische vloerverwarming.
Het kost pak 'm beet 2 kWh gas om 1 kWh electricteit te produceren. Als dat dan COP=1 gaat gebruiken voor verwarming, dan is het logisch dat je in de problemen komt.

Dat kan alleen als het totale gebruik zo enorm laag is, dat een warmtepomp volstrekt niet de moeite is.

Anders is het totaal de verkeerde keuze in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:29
[...]

Waarschijnlijk gebaseerd op de spotprijs markt voor energie. Bijvoorbeeld het gemiddelde van heel januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

phicoh schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:50:
[...]

Yup, daar hoor ik bij met GC/CB.

Alsnog prima als het geld goed terecht komt.

Kost me in 2023 wel 225 + 400 …. . (Vervallen van ‘Hogere teruggave energiebelasting’ = 225 + vervallen van ‘Lagere energiebelasting op elektriciteit’ = 400 ( ongeveer bij mijn kWh verbruik))

Of 785 + 400 als de teruggave energiebelasting in zijn geheel vervalt. Dat zou ik wel zuur vinden.

Ik neem aan dat ze het voor 2022 niet meer terugdraaien overigens?

Het getal van +-1200m3 als grens vind ik trouwens reeel. Vandaag weer een collega gesproken die 30 minuten onder de douche staat s ochtends :F .. Het KWH getal had hoger mogen zijn,

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
t14wo schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:49:
[...]

Nogmaals, jij gaat er hiermee vanuit dat er een WP is. er zijn ook huizen met elektrische vloerverwarming. Of met een elektrische boiler. Jij hangt de energiedrager aan de wijze van gebruik. En dat moet je niet doen.

Ik heb het er alleen maar over dat naast gas ook elektra een aantal keer over de kop gegaan is. Maar omdat het absolute getalletje van de eenheid kWh tov een m3 veel kleiner, lijkt het minder pijnlijk.

Enne, ik heb gewoon stadsverwarming hoor, wees maar niet bang. Ik heb mijn portie hoge kosten ook.
Elektrische vloerverwarmingen als argument gebruiken...

Neem aan dat mensen die inefficiënte dingen nu niet meer gebruiken en al helemaal niet als hoofdverwarming hebben.

Whats next? Mensen compenseren voor de hoge prijs van hun terrasverwarming?

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 19-09-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eens met @GrooV. Elektrische vloerverwarming is zo inefficiënt.

De nu voorgestelde “maatregelen” zijn niet perfect. Ik schiet er bij in bijvoorbeeld.

Maar als ik dan mijn schoonmoeder bekijk:
Klein jaren-20 woninkje EN een klein inkomen.

Gasverbruik 1100 en elektriciteitsverbruik 2500kwh. Zit nu dan (denk ik?) ongeveer variabel op 4 euro de kuub voor gas en 1 euro voor een KWH (?). Dus die zat tegen een maandbedrag van 575 aan te kijken. Wat voor haar echt veel is met een netto inkomen van 2100. Met de maatregelen wordt dat ongeveer 221. Als dat uit mijn portemonnee moet komen, prima dan maar…

Persoonlijk zit ik met gas prima (600 kuub/jaar) maar ik zal toch echt iets aan mijn elektriciteitsverbruik moeten gaan doen (5500kwh). Eerst die server en nas maar de deur uit, dat scheelt al 1500kwh. Voor de rest weet ik het nog niet. Plasma eruit zal ook nog wel 400 schelen denk ik… Maar die elektrische auto komt er voorlopig dus maar niet. Zou het kabinet wel sieren als de saldering intact gehouden wordt, maar dat zal wel niet …..

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 16:39
Variabel €4 voor gas per m3? Dat is wel heel wild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oei, ik weet alleen dat ze uit d’r contract gelopen is deze maand en doe wat aannames. Ik dacht dat de gasprijs op 4 euro zat inmiddels of zijn dat indianenverhalen?

Bijeffect van de maatregelen is wel dat van het gas afgaan nog nooit zo onaantrekkelijk is gemaakt. Onder de 1200 gas blijven is bij de meeste woningen wel te doen, met wat isolatie maatregeltjes.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 19-09-2022 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:05
Vandaag een e-mail van Essent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLfn05xYTK5v4ygCpt2gXGii-Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxb9snaAzV81HDqcEJgiJeFG.jpg?f=fotoalbum_large
Het voorgestelde maandbedrag via de Essent termijncheck is 4 x zo hoog als wat ik op 1-Jan-22 betaalde. Ik heb al jaren een variabel contract met 10% korting.

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 19-09-2022 23:55 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

FreakNL schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:00:
[...]

Yup, daar hoor ik bij met GC/CB.

Alsnog prima als het geld goed terecht komt.

Kost me in 2023 wel 225 + 400 …. . (Vervallen van ‘Hogere teruggave energiebelasting’ = 225 + vervallen van ‘Lagere energiebelasting op elektriciteit’ = 400 ( ongeveer bij mijn kWh verbruik))

Of 785 + 400 als de teruggave energiebelasting in zijn geheel vervalt. Dat zou ik wel zuur vinden.
Ik denk dat je het beter zo kunt spinnen dat je in 2022 een oneigenlijk voordeel hebt gehad (neem aan dat ze het niet meer terugdraaien overigens omdat het betaald wordt met terugdraaien van keuzes voor 2023?), en dat het niet zozeer jouw verlies is voor de komende jaren. Ik denk dat je met de deal die je noemt (en ik ook heb) alsnog veel goedkoper uit bent dan met een variabel contract dat gecapped is.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe dit allemaal correct geadministreerd gaat worden met terugwerkende kracht.

Daarnaast, ik heb dus een lopend vast contract, hier kan toch niet aan getornd worden? (Zit dus onder de Max gestelde tarieven)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ugchel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:00:
[...]

Ik denk dat je het beter zo kunt spinnen dat je in 2022 een oneigenlijk voordeel hebt gehad (neem aan dat ze het niet meer terugdraaien overigens omdat het betaald wordt met terugdraaien van keuzes voor 2023?), en dat het niet zozeer jouw verlies is voor de komende jaren. Ik denk dat je met de deal die je noemt (en ik ook heb) alsnog veel goedkoper uit bent dan met een variabel contract dat gecapped is.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar hoe dit allemaal correct geadministreerd gaat worden met terugwerkende kracht.

Daarnaast, ik heb dus een lopend vast contract, hier kan toch niet aan getornd worden? (Zit dus onder de Max gestelde tarieven)
Het is een prijsplafond. Geen prijsminimum. Dus jij en ik blijven gewoon die lagere prijs betalen.

Ik ben het overigens niet geheel eens met je “oneigenlijke voordeel” stelling. Maar alsnog snap ik het wel hoor :) En inderdaad, ondanks dat ik nu mijn voordeel van 2022 verlies ben ik alsnog beter uit. De maatregelen van 2022 waren voor mij gunstiger dan de nu voorgestelde maatregelen maar ik snap dat we de pijn evenredig moet verdelen. Ik ik had eigenlijk geen pijn, anderen des te meer. En straks hebben we allemaal een beetje pijn… (maar ik en jij alsnog minder).

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

FreakNL schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:12:
[...]

Ik ben het overigens niet geheel eens met je “oneigenlijke voordeel” stelling. Maar alsnog snap ik het wel hoor :)
Nou ja… er is vermoedelijk een bepaald punt waarbij je met een vast contract dat lagere prijzen heeft dan de huidige maxima bij een bepaald verbruik nu méér kwijt bent dan met de algemene teruggave (vermoed ik). Maar dat het voordeel nu meer bij mensen terecht komt die daadwerkelijk geraakt zijn door de hogere prijzen, doet mij suggereren dat het vorige systeem mij een oneigenlijk voordeel in de schoot wierp. (Ik kon het goed gebruiken, daar niet van natuurlijk…)

Na je edit precies dat dus ;)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat punt is er, ongeacht verbruik. Of je nu 1 kuub gebruikt of 3000 kuub. Ik (en jij) profiteren namelijk 0 van de nieuwe maatregelen en ik profiteerde van de oude maatregelen 225 + 400. Heeft niks met een bepaald punt te maken.

Iedereen die tarieven heeft die onder de gestelde cap (prijsplafond) liggen “profiteren” nu gewoon helemaal niks.

Met andere woorden;
De mensen die in 2021 vast hebben gezet voor onder de gestelde cap profiteren nu niks. De vraag is natuurlijk of die überhaupt zouden moeten profiteren. Ik zeg van niet (alhoewel ik er zelf ook bijhoor).

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:31:
[...]
Jan Modaal heeft geen geld voor een warmtepomp. Die heeft meer aan een lagere gasprijs dan enkel veel korting op elektriciteit.
Stel dat dit de komende 5 jaar de regeling zou zijn dan ga ik niet meer all electric. 2€ vs 4€ per kuub scheelt in mijn geval 2200€ per jaar aan meerkosten. Een warmtepomp is 10x zo duur (los van de vloer die ook verbouwd moet worden). Daar kan je dus prima een aantal jaren voor afwachten. Wat je zegt over Jan Modaal klopt maar dat is korte termijn. Jan moet ook van het gas af kunnen en willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:53

Honesty

kattenneus!

Ik zelf ook in de uni/GC deal voor 1,66 en hoewel ik begrijp dat een prijsplafond de enige mogelijke manier is om iedereen te helpen krijg ik wel een beetje wrang gevoel erbij. Enerzijds hebben wij natuurlijk geluk gehad met de GC deal maar toen was het ook een gok(nog steeds omdat we ons voor drie jaar vastleggen) en ook resultaat van weken overwegen en uitzoeken.
Nu krijgt iedereen zo'n soort tarief(hoger dan 2 euro lijkt me onwenselijk) en krijg ik het gevoel datook mensen die nooit de moeite hebben genomen om zich er in te verdiepen nu beloond worden ipv echt geholpen. Hoor nog vaak bij verjaardagen mensen zeggen dat het maandbedrag zo hoog is terwijl ze geen idee hebben wat ze verbruiken of zelfs wat ze per m3 of kWh kost voor hun.

Festina lente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:05
@Honesty Ik begrijp je gevoel, maar het is natuurlijk belachelijk dat zoiets als gas en elektriciteit bijna een soort ‘casino’ is geworden waar je maar moet gokken of je vaste tarief niet te hoog is voor de komende jaren of je kiest voor variabel met alle risico’s van dien. En waar het veelal loonde om elk jaar te blijven switchen. We hebben het hier toch wel over een eerste levensbehoefte, die voor alle huishoudens betaalbaar moet blijven.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:01
@Honesty enerzijds begrijp ik en deel ik je gedachte deels. Anderzijds denk ik dat je teveel verwacht van de mens in algemene zin.

Ik ken genoeg mensen die amper begrijpen hoe ze een PC aan moeten zetten. Een mail sturen vinden ze erg moeilijk/ingewikkeld. Ik heb de vraag gekregen in het verleden “kan het kwaad om de stekker uit het stopcontact te halen wanneer we op vakantie gaan?”. Bij sollicitatie aangeven dat je niet met computers kan/wilt werken; hoeft niet (schoonmaak). Wel dus… simpele zaken zoals gewerkte uren invoeren is voor hen dusdanig een drempel dat ze in de stress schieten. Schaamte heerst ook om dit toe te geven dus dat helpt ook al niet.

Ik vermoed dat minstens de helft van de mensen die nu diep in de problemen komt, geen snars snapt van hun energierekening. En indien men het al zou snappen, heeft die groep vermoed ik of geen echte mogelijkheid om te verduurzamen ivm financiële beperkingen, of dat hun huurbaas (soort van) in gebreke is wat isolatie betreft. Of nog erger; beide..

[ Voor 26% gewijzigd door Thalaron op 20-09-2022 07:35 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
Honesty schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:13:
Ik zelf ook in de uni/GC deal voor 1,66 en hoewel ik begrijp dat een prijsplafond de enige mogelijke manier is om iedereen te helpen krijg ik wel een beetje wrang gevoel erbij. Enerzijds hebben wij natuurlijk geluk gehad met de GC deal maar toen was het ook een gok(nog steeds omdat we ons voor drie jaar vastleggen) en ook resultaat van weken overwegen en uitzoeken.
Nu krijgt iedereen zo'n soort tarief(hoger dan 2 euro lijkt me onwenselijk) en krijg ik het gevoel datook mensen die nooit de moeite hebben genomen om zich er in te verdiepen nu beloond worden ipv echt geholpen. Hoor nog vaak bij verjaardagen mensen zeggen dat het maandbedrag zo hoog is terwijl ze geen idee hebben wat ze verbruiken of zelfs wat ze per m3 of kWh kost voor hun.
Dus omdat jij een paar weekjes hebt zitten googlen heb jij recht op een lage prijs en mensen die dat niet hebben gedaan niet? Die mag je me even uitleggen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:44:
[...]

Ik zit eigenlijk te wachten op het nieuwsbericht dat het middeninkomen het weer allemaal kan betalen voor de lagere en hogere inkomens..
Ik heb er simpelweg geen vertrouwen meer in. :X
hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:27:
Voorzie een stormloop op elektrische kacheltjes, vooral voor mensen met genoeg zonnepanelen.
Ik heb al een collega die dat heeft gedaan, CV uit en een elektrische kachel aan.
Met deze temperaturen is dat nog wel te doen, maar als het iets kouder wordt is zo'n elektrische kachel ook niet te doen (buiten dat het veelte veel stroom vreet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ramon schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:37:
[...]
Dus omdat jij een paar weekjes hebt zitten googlen heb jij recht op een lage prijs en mensen die dat niet hebben gedaan niet? Die mag je me even uitleggen.
Angelsaksische model. En zeer individualistisch. Of bijna egoistisch.

@Thalaron legt het verder goed uit.

Verder doet de regering gewoon een logische zet.
FreakNL in "Energie-en inflatiecrisis in Nederland"
:+

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
FabianGTI schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:40:

[...]

Ik heb al een collega die dat heeft gedaan, CV uit en een elektrische kachel aan.
Met deze temperaturen is dat nog wel te doen, maar als het iets kouder wordt is zo'n elektrische kachel ook niet te doen (buiten dat het veelte veel stroom vreet).
Ik heb deze stap vorige winter al gemaakt. Kacheltje van 6 tientjes scheelde zo de helft qua warmteverbruik. Je kunt hem ook als ondersteuning gebruiken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]
En sluiting door COVID was ook gewoon een ondernemersrisico :+

Dat men gemiddeld genomen meer betaald voor een m3 gas of een KWh omdat ze weinig tot geen tijd spenderen aan onderzoek en oversluiten is prima te accepteren. Dat er hele bevolkingsgroepen financieel over de klif gejaagd worden vanwege een situatie die lastig te voorspellen was en acteren op een gegeven moment onmogelijk is geworden moet je als samenleving niet willen.

Dit soort maatregelen is niet omdat we zo graag een groep tegemoet willen komen maar dat we inmiddels in een situatie aangekomen zijn (ook door het alnge uitstel) dat het een noodzakelijkheid is geworden.
GioStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:58:
[...]

Marktwerking.

De meeste mensen weten niet eens eens wat hun tarieven zijn uit desinteresse. Ja, daar mag je best een prijs voor betalen.
"Daar mag je best een prijs voor betalen", ook daar zitten hopelijk grenzen aan. In een normale siutatie e.g. voor de situatie in Oekraine was dat de norm en werd dat zonder problemen geaccepteerd. Je had destijds een onderscheid tussen een focus hierop hebben en het wel ok vinden.

Het valt vrijwel niet te ontkennen dat we niet meer in een business as usual situatie zitten en dat de gevolgen daarvan bijzonder grote groepen raakt die daardoor structureel in de problemen komen. We kunnen als maatschappij roepen dat dit marktwerking is maar werkt de markt dan wel? Willen we als maatschappij accepteren dat men buiten de boot gaat vallen? Accepteren we daarmee dan ook dat we groepen mensen geen goede bestaanszekerheid meer hebben?

[ Voor 35% gewijzigd door Napo op 20-09-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
[...]
Marktwerking.

De meeste mensen weten niet eens eens wat hun tarieven zijn uit desinteresse. Ja, daar mag je best een prijs voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 17:50

boesOne

meuh

[...]

Marktwerking.

De problematiek is wel wat groter dan mensen straffen voor niet uitpluizen van het beste tarief. Er wordt met grove streken geverfd nu om de boel op de rit te houden. Nuilen over edge cases is vrij zinloos in dezen. Er wordt een vrij grote financiele ramp afgewend en een basisbehoefte (warmte) gegarandeerd. Niet piepen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Marktwerking.

Dat er een verschil is, daar kan ik wel in komen. Maar dat werkt dan ook de andere kant op. Dus mensen die het elk jaar uitzochten, jaarcontract afsloten en nu met een onbetaalbare rekening zitten moeten niet zeuren, toch?
Pagina: 1 ... 12 ... 29 Laatste

Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic

Wat wel hoort in dit topic
  • Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
  • Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
Wat hoort niet in dit topic.Beleid en richtlijnen
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
  • Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
  • Geen rants.
  • Geen meme's/plaatjes.
  • Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
  • Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Feedback
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic