[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 242 243 Laatste
Acties:

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 12:53
boyette schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Er komt wel wat meer bij kijken dan niet opletten.

Je voelt meteen aan het handvat en de trillingen hoe de brandstof eruit stroomt dat het niet klopt.

Daarnaast ruik je het ook direct.

Die signalen worden dan ook genegeerd.

Ik denk dat de meeste mensen die dit overkomt dit doen om de verzekering te tillen of om een andere reden want je kunt je hier niet in vergissen door niet op te letten daardoor moet je simpelweg al je zintuigen uitschakelen tijdens het tanken.
Als je in een dieselauto rijdt terwijl je gewend bent een benzineauto te rijden en benzine te tanken, dan is de fout snel gemaakt. De nozzle van een benzinepistool past wel in een dieselauto. Andersom past dat niet, al krijgt men het alsnog wel voor elkaar om diesel te tanken.

Zelfs toen ik nog op benzine reed 1x de dure fout gemaakt om euro 98 te tanken, ik pakte uit automatisme het pistool terwijl ik euro 95 wilde tanken. De auto doet het prima, was alleen wat meer kwijt. En ja, ik wisselde af en toe tussen diesel- en benzine auto’s voor m’n werk. Ook ik stond wel eens uit automatisme de verkeerde brandstof te activeren op de pinterminal.

Het argument verzekering tillen door verkeerde brandstof vind ik een beetje te ver gezocht. Ik ga niet moedwillig m’n auto slopen met verkeerde brandstof en erachter komen dat de verzekering niet alle kosten wil vergoeden.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:29
thomvh schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:44:
[...]
Ik vraag me oprecht wel af. Hoe lang dat screenshot nog geldig is... Het lijkt me namelijk sterk dat EWE GO dit maar gaat blijven betalen de komende tijd. Het is namelijk niet dat de palen daadwerkelijk goedkoper zijn.
Ach, zie hier een linkje naar een oud overzichtje van mij uit september 2022. Daar staat Maingau ook al in. Net als nu in januari 2026! Kortom, het kan makkelijk dat EWE Go er nog lange tijd in staat...

Cupra Born Performance 58 kWh

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:46
Zit ik hier in het '[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3'-topic?

Zie ineens posts over benzine, diesel, etc...

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:24

Harrie van Til

Doe maar blauw

krakendmodem schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Als je in een dieselauto rijdt terwijl je gewend bent een benzineauto te rijden en benzine te tanken, dan is de fout snel gemaakt. De nozzle van een benzinepistool past wel in een dieselauto. Andersom past dat niet, al krijgt men het alsnog wel voor elkaar om diesel te tanken.

Zelfs toen ik nog op benzine reed 1x de dure fout gemaakt om euro 98 te tanken, ik pakte uit automatisme het pistool terwijl ik euro 95 wilde tanken. De auto doet het prima, was alleen wat meer kwijt. En ja, ik wisselde af en toe tussen diesel- en benzine auto’s voor m’n werk. Ook ik stond wel eens uit automatisme de verkeerde brandstof te activeren op de pinterminal.

Het argument verzekering tillen door verkeerde brandstof vind ik een beetje te ver gezocht. Ik ga niet moedwillig m’n auto slopen met verkeerde brandstof en erachter komen dat de verzekering niet alle kosten wil vergoeden.
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-01 15:42
nathalia schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Ach, zie hier een linkje naar een oud overzichtje van mij uit september 2022. Daar staat Maingau ook al in. Net als nu in januari 2026! Kortom, het kan makkelijk dat EWE Go er nog lange tijd in staat...
Interessant, ik vraag me dan toch altijd af hoe ze dat business technisch afvangen. Want vaste prijzen werken op grote schaal omdat gemiddeld gezien je waarschijnlijk winst maakt. Maar EWE Go is wel zo interessant om dan een pas van in de auto te hebben liggen just in case als ik een keertje moet snelladen. Dat ik maar weinig mensen zie die de pas zouden gebruiken voor AC laden waar ze dan wel weer geld op verdienen. Maar misschien mis ik iets in dit hele verhaal. Ben nieuw in dit wereldje om zo maar te zeggen.

• thomvh
Stefannn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Ik zou Electroverse zeker wel nemen. Het is geen abonnement en de pas is gratis dus het kost je niks. Maar…
Met name in de wat verdere buitenlanden is het wel een beetje “de redder in nood als andere pasjes falen”.
Als je op een eigen oprit kan laden zal je waarschijnlijk maar heel weinig publiek laden dus dan maakt het niet zo extreem veel uit. Als je niet op je oprit kan laden zou ik kijken “wat je favoriete laadpaal om de hoek” gaat worden en dan daarvoor de goedkoopste pas zien te vinden.
Ik heb dus nogmaals contact opgenomen met Electroverse.
Je moet een Octopus Fleet abonnement aangaan wat 4,50 pond per maand kost voor een laaddruppel die zakelijk werkt. Je krijgt dan wel netjes maandelijkse facturatie van alles. Ben toch benieuwd of dat dan niet een betere optie is dan TAP of ANWB ernaast gebruiken. Alleen die 4,50 pond steekt een beetje...

Voor de geinteresseerde onder ons: https://octopusfleet.com/public-charging

[ Voor 3% gewijzigd door thomvh op 11-01-2026 11:59 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
thomvh schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Interessant, ik vraag me dan toch altijd af hoe ze dat business technisch afvangen. Want vaste prijzen werken op grote schaal omdat gemiddeld gezien je waarschijnlijk winst maakt. Maar EWE Go is wel zo interessant om dan een pas van in de auto te hebben liggen just in case als ik een keertje moet snelladen. Dat ik maar weinig mensen zie die de pas zouden gebruiken voor AC laden waar ze dan wel weer geld op verdienen. Maar misschien mis ik iets in dit hele verhaal. Ben nieuw in dit wereldje om zo maar te zeggen.
EWE GO is een kleine partij uit Oldenburg en echt Duits gericht. De meeste klanten zijn denk ik dus ook Duitsers. Die tanken in Nederland misschien af en toe bij FastNed, maar dat zal denk ik op de totalen wel meevallen. Dus een fijn sellingpoint (ze rekenen een flat DC tarief van € 0,62 voor alle externe partijen) dat waarschijnlijk niet veel wordt gebruikt en dan ook niet veel kost.
Totdat alle Nederlanders zo'n pas aanschaffen :P

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
boyette schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Er komt wel wat meer bij kijken dan niet opletten.

[...]

Daarnaast ruik je het ook direct.
De helft van de Nederlanders kan op geur geen onderscheid maken tussen benzine en diesel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• thomvh
Pr088 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:36:
[...]

EWE GO is een kleine partij uit Oldenburg en echt Duits gericht. De meeste klanten zijn denk ik dus ook Duitsers. Die tanken in Nederland misschien af en toe bij FastNed, maar dat zal denk ik op de totalen wel meevallen. Dus een fijn sellingpoint (ze rekenen een flat DC tarief van € 0,62 voor alle externe partijen) dat waarschijnlijk niet veel wordt gebruikt en dan ook niet veel kost.
Heel klein is EWE niet hoor, omzet van rond de 10 miljard op jaarbasis. Maar ondertussen wel bij elke McDonalds in Duitsland staat zo'n beetje zo'n paal, waardoor ik toch naast Ionity een handige provider heb op de route. Ik heb hem in iedergeval wel besteld. Wordt bij een vriend in Duitsland geleverd. Dus kan er dan toch mooi gebruik van maken, zolang de lol er op blijft zitten.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Zijn er hier mensen die geladen hebben bij Powerdot in Frankrijk? Ik sta op het punt om een vakantie te boeken in de Dordogne, de dichtsbijzijnde snellader van onze camping is bij een Intermarche van Powerdot. Die hebben geen eigen laadpas, maar werken blijkbaar via QR code? Ik lees hier wel een reactie van @Hachy dat de laadpas van Freshmile zou werken, maar dat bericht is inmiddels ook al 3 jaar oud

Vaak bu'j te bang!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:23
-tom-562 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:45:
Zijn er hier mensen die geladen hebben bij Powerdot in Frankrijk? Ik sta op het punt om een vakantie te boeken in de Dordogne, de dichtsbijzijnde snellader van onze camping is bij een Intermarche van Powerdot. Die hebben geen eigen laadpas, maar werken blijkbaar via QR code? Ik lees hier wel een reactie van @Hachy dat de laadpas van Freshmile zou werken, maar dat bericht is inmiddels ook al 3 jaar oud
Electroverse kan ook, zowel met pas als vanuit de app.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:27
Afgelopen zomer geladen bij Powerdot bij een Carrefour en de Electroverse laadpas gebruikt.
Dezelfde laadpaal staat ook in de ANWB app.

[ Voor 3% gewijzigd door MichielFRL op 11-01-2026 18:47 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

thomvh schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:53:
bij elke McDonalds in Duitsland staat zo'n beetje zo'n paal
Dat is wel zo'n ontzettend pluspunt. Zo'n McDonalds heeft vaak een goed bereikbare locatie en ruime openingstijden. Het is geen enkel punt als je alleen maar een kop koffie drinkt en daar een half uur over doet.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:27
Ewego naast de Mac is vaak ook vrij voordelig per kwh

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

marteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:41:
€0,52

• marteltor
Yes, als je geen ionity abo oid hebt dan is dat vrij goed toch? :)

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

marteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Yes, als je geen ionity abo oid hebt dan is dat vrij goed toch? :)
Zeker. Ik zeg toch ook niet dat het niet goed is? Bedrag was puur ter info.

• Pr088
marteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:41:
Maakt niks uit. Alle EWE GO DC laadpalen zijn met de eigen EWE GO pas (of app) € 0,52.
Geen verschil per locatie

• marteltor
Pr088 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Maakt niks uit. Alle EWE GO DC laadpalen zijn met de eigen EWE GO pas (of app) € 0,52.
Geen verschil per locatie
Ah ok. Ik heb nooit een ewego zonder mac gepakt :p

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Zijn er hier mensen die geladen hebben bij Powerdot in Frankrijk? Ik sta op het punt om een vakantie te boeken in de Dordogne, de dichtsbijzijnde snellader van onze camping is bij een Intermarche van Powerdot.
Je kunt toch in de app van je laadpas zien of je bij een paal kunt laden inclusief het tarief en eventueel een kleeftarief?

• Zjanzjak
Zijn er hier mensen die geladen hebben bij Powerdot in Frankrijk? Ik sta op het punt om een vakantie te boeken in de Dordogne, de dichtsbijzijnde snellader van onze camping is bij een Intermarche van Powerdot.
MichielFRL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:44:
Afgelopen zomer geladen bij Powerdot bij een Carrefour en de Electroverse laadpas gebruikt.
Vorig jaar ook bij Powerdot geladen, ook met de Electroverse laadpas.
Was ook bij supermarkt, opt gemakkie boodschappen gedaan, bij aankomst meer dan genoeg er in gegaan.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 23:10
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 12-01-2026 10:10 . Reden: De relevantie van dit verhaal ontgaat mij compleet in een EV topic. Offtopic ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

jongetje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Je kunt toch in de app van je laadpas zien of je bij een paal kunt laden inclusief het tarief en eventueel een kleeftarief?
In de Go Charge en Vattenfall app kwam ik 'm niet tegen (dat zijn de enige apps die ik gebruik, en Tesla dan :P).
Bij Electroverse zie ik 'm idd wel! Tnx!
De McDonalds is natuurlijk ook een goede tip. Die zit op 20 minuten van onze locatie, kan ik natuurlijk ook een keer een ijsje en een le big mac of royal with cheese halen en ondertussen de auto laden 8)

Vaak bu'j te bang!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

-tom-562 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:32:
[...]

In de Go Charge en Vattenfall app kwam ik 'm niet tegen (dat zijn de enige apps die ik gebruik, en Tesla dan :P).
Bij Electroverse zie ik 'm idd wel! Tnx!
De McDonalds is natuurlijk ook een goede tip. Die zit op 20 minuten van onze locatie, kan ik natuurlijk ook een keer een ijsje en een le big mac of royal with cheese halen en ondertussen de auto laden 8)
In Frankrijk staat bij zo ongeveer elke McDonalds een Izivia lader. Je kunt er ad--hoc laden voor €0,30 of €0,35 (afhankelijk van het tijdstip) per kWh.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Pr088
marteltor schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Ah ok. Ik heb nooit een ewego zonder mac gepakt :p
Ik ook meestal. Goede koffie daar :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

SpongeRob schreef op maandag 12 januari 2026 @ 06:41:
[...]

In Frankrijk staat bij zo ongeveer elke McDonalds een Izivia lader. Je kunt er ad--hoc laden voor €0,30 of €0,35 (afhankelijk van het tijdstip) per kWh.
Het wordt onze eerste vakantie 'ver weg' met een EV (afgelopen 2 jaar in Nederland geweest, op vakantieparken met een eigen laadpaal), dan is het allemaal wat minder spannend. Maar het lijkt allemaal wel mee te vallen zo te zien (vooral de wederhelft vind het spannend :P).
Zo te zien kom ik met de Electroverse ook een heel eind in Frankrijk

Vaak bu'j te bang!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:49
Als je een 400V wagen hebt, vind ik voor de langere ritten een tesla abo erbij wel handig. Veel locaties en veel punten per locatie.

Voor 800V eerder ionity, zeker als ze ooit de abo prijzen door gaan berekenen voor de hele spark alliance. Electra zit ook goed in F, even kijken naar je route/omgeving.

In D kan EnBW ook een interessante optie zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 12-01-2026 10:04 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Zjanzjak
-tom-562 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:38:
Chargemap is ook wel een fijne om erbij te hebben dan.

Meer tips voor Frankrijk ook vast hier te vinden: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• thomvh
Puppetmaster schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:04:
Als je een 400V wagen hebt, vind ik voor de langere ritten een tesla abo erbij wel handig. Veel locaties en veel punten per locatie.

Voor 800V eerder ionity, zeker als ze ooit de abo prijzen door gaan berekenen voor de hele spark alliance. Electra zit ook goed in F, even kijken naar je route/omgeving.

In D kan EnBW ook een interessante optie zijn.
Dat doorberekenen doen ze nu al soort van, je krijgt korting bij de andere leden tot 62 cent bij Electra en 66 cent bij Fastned (Even de NL prijzen aangehouden). Alleen het is nog niet een alles in een abbo wat je eigenlijk ergens misschien wel zou verwachten. Dan zouden ze echt het gevecht met Tesla aan gaan.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-01 15:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Ik zie dat het al eerder is aangegeven, maar nog even voor de goede orde: het ongenoegen over laadpalen etc. is hier nogal offtopic en mag hier:

Xbox Live ID:Notna8310

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

Het wordt onze eerste vakantie 'ver weg' met een EV (afgelopen 2 jaar in Nederland geweest, op vakantieparken met een eigen laadpaal), dan is het allemaal wat minder spannend. Maar het lijkt allemaal wel mee te vallen zo te zien (vooral de wederhelft vind het spannend :P).
Frankrijk met een EV is totaal niet spannend meer, die laadwoestijn is al weer compleet verleden tijd.
In Frankrijk kun je sowieso goedkoop DC laden bij IECharge (€0,25), Izivia (€0,30-€0,35) en Lidl (€0,39).
Electroverse is inderdaad een prima optie, niet alleen in Frankrijk.
Afhankelijk van je auto zou je ook bij Ionity aan de triple charger kunnen laden (max 50kW) voor €0,35/kWh zónder abonnement. Met abonnement is dat duurder. 8)7
Die signature van je slaat in ieder geval wel de spijker op de kop! :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-01 12:08
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Dat doen ze denk ik niet hoor. De zakelijk laadpas heeft al een maandelijks abonnement. van een paar euro per maand. Van het laden worden dan de werkelijke kosten doorgerekend.
Ik denk dat je je vergist. Mijn werkgever heeft eneco passen afgesloten. wij betalen gewoon een vast bedrag geloof 69 cent bij de SuC. (74 cent bij Fastned en de overige snelladers iets van 84 cent)
Voordeel is wel dat ik dan bij elke laadpaal hetzelfde betaal. 54 cent. Ongeacht de echte onderliggende prijs. (MUV niet openbare laadpunten)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-01 16:09
Pr088 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Ik stond zaterdag bij een Fastned in Duitsland en heb een Duitse vrouw geholpen met laden. Die had toch mooi een pasje van EWE Go paraat. Verder is het met EWE Go ook 62 cent/kWh bij Ionity en die zijn er zat in Duitsland.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-01 13:30

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Als hij op deze kaart staat dan werkt Freshmile. Vaak bu'j te bang zou ik zeggen ;)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:56
[...]

1/ Frankrijk is echt geen probleem. Electra heeft vaak "maand gratis abonnement" aanbiedingen en dan laad je in Frankrijk voor 0.29euro
2/ Dat alles in dit topic: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Pr088
pmiddeld schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Ik stond zaterdag bij een Fastned in Duitsland en heb een Duitse vrouw geholpen met laden. Die had toch mooi een pasje van EWE Go paraat. Verder is het met EWE Go ook 62 cent/kWh bij Ionity en die zijn er zat in Duitsland.
Dat spreekt mijn post toch niet tegen? Ze zijn alleen vooral gericht op Duitse klanten en sturen geen passen rechtstreeks naar NL. Dus mijn inschatting is dat de groep Nederlandse laadpaseigenaren niet zo groot is op het totaal aantal klanten.

Pagina: 1 ... 242 243 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2