Als je in een dieselauto rijdt terwijl je gewend bent een benzineauto te rijden en benzine te tanken, dan is de fout snel gemaakt. De nozzle van een benzinepistool past wel in een dieselauto. Andersom past dat niet, al krijgt men het alsnog wel voor elkaar om diesel te tanken.boyette schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Er komt wel wat meer bij kijken dan niet opletten.
Je voelt meteen aan het handvat en de trillingen hoe de brandstof eruit stroomt dat het niet klopt.
Daarnaast ruik je het ook direct.
Die signalen worden dan ook genegeerd.
Ik denk dat de meeste mensen die dit overkomt dit doen om de verzekering te tillen of om een andere reden want je kunt je hier niet in vergissen door niet op te letten daardoor moet je simpelweg al je zintuigen uitschakelen tijdens het tanken.
Zelfs toen ik nog op benzine reed 1x de dure fout gemaakt om euro 98 te tanken, ik pakte uit automatisme het pistool terwijl ik euro 95 wilde tanken. De auto doet het prima, was alleen wat meer kwijt. En ja, ik wisselde af en toe tussen diesel- en benzine auto’s voor m’n werk. Ook ik stond wel eens uit automatisme de verkeerde brandstof te activeren op de pinterminal.
Het argument verzekering tillen door verkeerde brandstof vind ik een beetje te ver gezocht. Ik ga niet moedwillig m’n auto slopen met verkeerde brandstof en erachter komen dat de verzekering niet alle kosten wil vergoeden.