bert pit schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:20:
Over een paar weken maken wij een road trip naar Portugal. Vermoedelijk een week met wat stops in Spanje, vervolgens een week in Portugal en daarna weer retour Nederland. We hebben een Tesla dus zullen voornmelijk SuC bezoeken, daarnaast heb ik een Shell pas.
Mijn vraag is of die pas overal in Portugal en Spanje werkt, of dat er een lokale provider is die je in die twee landen nodig hebt.
Ik zou er eigenlijk een sticky van willen maken:
1/ maak onderscheid tussen “snelweg er naartoe” en “op bestemming”
2/ snelweg wordt waarschijnlijk voornamelijk snelladers. Sucs zal in 99% van de gevallen wel werken (zie forum), maar neem in ieder geval een creditcard mee. Exotische palen die niet in de bekende apps staan werken daar vaak wel mee.
3/ op bestemming is snelheid niet zo belangrijk, maar wel “handigheid”. Daarvoor met googlemaps en diverse laadapps de omgeving van je bestemming uitpluizen en een paal vinden die “handig” is. En dan uitvogelen hoe je daar kan laden.
Nb… dus mocht je dat nog niet weten: op googlemaps kan je dus laadpalen vinden, in de app, bovenaan, bij de “restaurants, bars enz” naar rechts scrollen tot de 3 puntjes. Dan zoeken naar “charging stations”.
De apps die je hebt geven voornamelijk de palen die ze ondersteunen, googlemaps geeft alle palen die “aangemeld” zijn.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV