[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 220 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:29
geraroz schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Nee binnen nederland zit er 1-2 cent verschil tussen, maar de prijzen zijn overal zeer scherp tov de andere aanbieders.
Ah dat is geen ramp..

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:02
hjs schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:48:
Nou, ik dacht ik doe ook eens een poging bij Van der Valk Hoorn met de Tesla palen daar.
Ook al zit de ingang op de goede plek op mijn E-208 en ik had hem achteruit tegen de stoep geparkeerd was de kabel toch echt te kort.
Nou dan niet.
Dan zet je 'em toch dwars?
Doe ik, mits niet te druk, altijd bij Breda en Middelburg.
Haal het op die 2 locaties net niet met de kabels namelijk.
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:01:
Zal vast hier vermeld zijn, maar wat is de beste app om de route te berekenen en die dan ook laadpalen laad zijn op de route +actuele prijs per kwH?
Actuele prijs..... die bestaat niet.
ABRP is misschien wat je zoekt, maar er zijn meerdere van die apps, Chargemap probeert het ook.
Maar er is geen holy grail qua dat soort apps.
Een beetje voorbereiding thuis kan handig zijn, ik doe dat altijd maar dat is meer omdat ik het erg leuk vind.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat anders, krijg net mail van Ionity;

Je hebt vorig jaar meegedaan aan een van onze onderzoeken en als dank geven we 3 maanden lang geen basiskosten voor ons nieuwe tarief.

Wat bedoelie nou?
Basiskosten?
Ik zie dat een Ionity waar ik wel eens langskom 79 cent de kWh is, hoeveel wordt dat dan na deze mail?
De Ionity die ik zie hanteren trouwens geen starttarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Zjanzjak schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Wat anders, krijg net mail van Ionity;

Je hebt vorig jaar meegedaan aan een van onze onderzoeken en als dank geven we 3 maanden lang geen basiskosten voor ons nieuwe tarief.

Wat bedoelie nou?
Basiskosten?
Dat zijn vlgs mij de abo kosten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit

Actuele prijs..... die bestaat niet.
ABRP is misschien wat je zoekt, maar er zijn meerdere van die apps, Chargemap probeert het ook.
Maar er is geen holy grail qua dat soort apps.
Een beetje voorbereiding thuis kan handig zijn, ik doe dat altijd maar dat is meer omdat ik het erg leuk vind.
Ja heb nu de Vattenfall app en Tesla alleen nog. Zijn deze 2 apps genoeg om overal zo een beetje te kunnen laden? Of zijn er ook palen die niet laden met de Vattenfal app? Shell Recharge ook de moeite waard?

Zal Chargemap eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

[...]

Dan zet je 'em toch dwars?
Doe ik, mits niet te druk, altijd bij Breda en Middelburg.
Haal het op die 2 locaties net niet met de kabels namelijk.
Was naar aanleiding van de discussie hier even nieuwsgierig, geen noodzaak om te laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Tommie12 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:23:
[...]

En dat laatste doen ze nu ook hé. Alle nieuwe laders V4 hebben langere kabels. Maar ineens alles vervangen…. Dat gaat niet gebeuren.

En als gebruiker… als de dienst je niet aan staat, ga dan elders. Er zijn laadpalen zat. Of ze beter zijn is iets anders.
vorige week in Val-de-Meuse geladen, hier stonden naast oude palen ook v4 palen. Een deel van de oude is vervangen door nieuwe exemplaren. Wellicht gebeurt dat op meer plekken in de toekomst.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-06 20:53
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Ja heb nu de Vattenfall app en Tesla alleen nog. Zijn deze 2 apps genoeg om overal zo een beetje te kunnen laden? Of zijn er ook palen die niet laden met de Vattenfal app? Shell Recharge ook de moeite waard?

In Go-Charge kan je per paal zien wat de kosten per aanbieder zijn. Het loont daarom ook wel om meerdere passen aan te vragen. Ik zit zelf bij Van de Bron, maar heb bijvoorbeeld ook passen van Shell, Eneco en Vattenfall.

En dan ook nog de vraag of je naar het buitenland gaat, zo ja: waarheen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Speculaes schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:52:
[...]

In Go-Charge kan je per paal zien wat de kosten per aanbieder zijn. Het loont daarom ook wel om meerdere passen aan te vragen. Ik zit zelf bij Van de Bron, maar heb bijvoorbeeld ook passen van Shell, Eneco en Vattenfall.

En dan ook nog de vraag of je naar het buitenland gaat, zo ja: waarheen etc.
Heb je playstore linkje? Zie namelijk best veel apps die ook zo heette haha.

Is dit trouwens de goedkoopste voor regio Rotterdam: https://play.google.com/s...m.easyChargingQuality.app

Gaan namelijk regelmatig naar Rotterdam.

[ Voor 14% gewijzigd door Rohit op 10-05-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speculaes
  • Laatst online: 25-06 20:53
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Heb je playstore linkje? Zie namelijk best veel apps die ook zo heette haha.

Is dit trouwens de goedkoopste voor regio Rotterdam: https://play.google.com/s...m.easyChargingQuality.app
https://www.go-charge.io/#download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Done! Passen toegevoegd, zie op de site speciale kaartnummers erop staan in de app? Maar ik kon alleen een naam toevoegen. Deze app kijkt toch alleen de prijzen na zodat je daarna de juiste pas moet pakken en ermee opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 16:10
[...]

In Nederland kan je bij (vrijwel) alles wel terecht zo. Met meer passen/apps kan je zeker goedkoper uit zijn, maar op zich gaat Nederland zo wel lukken. Dus als je het simpel wil houden, ben je zo klaar.

Klik met Go-Charge altijd even door naar meer info trouwens. Bij de Vattenfall AC lader hier komt Go-Charge met Move Move als eerste optie, terwijl die 6,95 per maand kost en hetzelfde rekent als Vattenfall zonder abo. Bij de Allego-binnen-concessie een eind verderop hetzelfde, maar dan met Move Move vs Tango.

Buitenland hangt af van waar je heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
DeGroteMuis schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:20:
[...]

In Nederland kan je bij (vrijwel) alles wel terecht zo. Met meer passen/apps kan je zeker goedkoper uit zijn, maar op zich gaat Nederland zo wel lukken. Dus als je het simpel wil houden, ben je zo klaar.

Klik met Go-Charge altijd even door naar meer info trouwens. Bij de Vattenfall AC lader hier komt Go-Charge met Move Move als eerste optie, terwijl die 6,95 per maand kost en hetzelfde rekent als Vattenfall zonder abo. Bij de Allego-binnen-concessie een eind verderop hetzelfde, maar dan met Move Move vs Tango.

Buitenland hangt af van waar je heen gaat.
Thanks, voornamelijk Eindhoven. Eens per maand ongeveer Rotterdam, en aangezien de afstand wel handig om dan daar op te laden en weer terug naar Eindhoven te gaan. Deze zomer misschien naar Engeland met de EV!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:05
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Thanks, voornamelijk Eindhoven. Eens per maand ongeveer Rotterdam, en aangezien de afstand wel handig om dan daar op te laden en weer terug naar Eindhoven te gaan. Deze zomer misschien naar Engeland met de EV!
In Engeland werken veel passen niet. Creditcard echter vrijwel overal. Kortom: zorgen dat je een creditcard hebt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:47
Als je net zoals ik een hekel aan creditcards hebt kun je ook een debitcard van Visa krijgen als je bijvoorbeeld een rekening hebt bij Revolut. Erg handig en werkt net zo goed als een creditcard. Ook verder geen gedoe met credietchecks enzo want het is een gewoon betaalpasje in feite.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:02

Ho.
Voordat er misverstanden ontstaan.

De vraag van jou was of er een app is die;

1.) de route berekent
2.) de laadpalen laat zien
3.) de actuele prijs per laadpunt laat zien

Toen zei ik dat die app, die al die 3 zaken in zich heeft, niet bestond.
Want punt 3, de actuele prijs is soms niet zo actueel.

Losstaand hiervan;
Qua passen en/of apps, ik kan alleen oordelen over de Tesla app, vind ik een aanrader en qua passen zal de Shell Recharge het vaak wel doen. Ik heb 'em ook, alleen nog nooit gebruikt.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:43:

Dat zijn vlgs mij de abo kosten.
Hmm, dan is het 59 cent ipv 79 cent.
Dat schiet niet op als ik voor een scheet en 3 knikkers bij Tesla kan snelladen.
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:55:

Is dit trouwens de goedkoopste voor regio Rotterdam:

Gaan namelijk regelmatig naar Rotterdam.
Regio Rotterdam is best een flink gebied, kan je iets specifieker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Zjanzjak schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:09:
[...]

Ho.
Voordat er misverstanden ontstaan.

De vraag van jou was of er een app is die;

1.) de route berekent
2.) de laadpalen laat zien
3.) de actuele prijs per laadpunt laat zien

Toen zei ik dat die app, die al die 3 zaken in zich heeft, niet bestond.
Want punt 3, de actuele prijs is soms niet zo actueel.

Losstaand hiervan;
Qua passen en/of apps, ik kan alleen oordelen over de Tesla app, vind ik een aanrader en qua passen zal de Shell Recharge het vaak wel doen. Ik heb 'em ook, alleen nog nooit gebruikt.

[...]

Hmm, dan is het 59 cent ipv 79 cent.
Dat schiet niet op als ik voor een scheet en 3 knikkers bij Tesla kan snelladen.

[...]

Regio Rotterdam is best een flink gebied, kan je iets specifieker zijn?
Rotterdam? Gaan er toevallig deze zondag al naar toe, is er een app die we meteen kunnen gebruiken i.p.v. wachten tot de laadpas binnen is? Vattenfall en shell zal denk ik werken maar misschien is er een goedkopere app voor die stad.

[ Voor 11% gewijzigd door Rohit op 10-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:58

koboy

Heb een idee voor een icon

Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Rotterdam? Gaan er toevallig deze zondag al naar toe, is er een app die we meteen kunnen gebruiken i.p.v. wachten tot de laadpas binnen is? Vattenfall en shell zal denk ik werken maar misschien is er een goedkopere app voor die stad.
Vattenfall en Shell zijn allebei niet per se de goedkoopste in Rotterdam. Ik weet even niet wat het snelst te regelen is (ANWB?), maar met een laadpas op basis van de tarieven van de aanbieder kun je flink te goedkoper uit zijn. Groot Rotterdam valt onder de twee SGZH concessies, hierdoor zijn er twee series laadpalen van dezelfde aanbieder. De ene kost per kWh 31 cent, de andere 58 (plus opslagen, starttarief etc).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Brotuck schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:55:
Als je net zoals ik een hekel aan creditcards hebt kun je ook een debitcard van Visa krijgen als je bijvoorbeeld een rekening hebt bij Revolut. Erg handig en werkt net zo goed als een creditcard. Ook verder geen gedoe met credietchecks enzo want het is een gewoon betaalpasje in feite.
Ja en nee.
Gaat waarschijnlijk vaak goed. Maar er zijn met name in het buitenland toch plekken waar een debitcard niet werkt.
Ik heb ook nog een wise-account. Dat is trouwens sowieso aan te bevelen want dat scheel 5 a 8% o0 de wisselkoers. Met wise krijg je een abonnement vrije “credit card” (eenmalig klein bedrag). Maar eerlijk gezegd gaat dat ook af en niet goed.
Borg voor auto huren lukt vaa’ alleen met echte creditcard bijvoorbeeld.
Kortom….
Gaat erg vaak goed…
Maar als “last resort op vakantie” houd ik het toch op een echte creditcard.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22

DoctorV64

Cosmopoliet

Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Als Rotterdammert zeg ik de Ovocharge/bonnet app voor de SGZH 1 palen. Zonder abo betaal je 31 cent per kWh.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
DoctorV64 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Als Rotterdammert zeg ik de Ovocharge/bonnet app voor de SGZH 1 palen. Zonder abo betaal je 31 cent per kWh.
Toppie! Even kijken of ze meteen te gebruiken zijn zonder de laadpas over een week pas te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Toppie! Even kijken of ze meteen te gebruiken zijn zonder de laadpas over een week pas te krijgen.
Account aanmaken. Betaalmethode toevoegen en je bent er :) Kun je meteen laden. werkt hier perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Boinkie schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Account aanmaken. Betaalmethode toevoegen en je bent er :) Kun je meteen laden. werkt hier perfect.
Top man! Precies waar ik moet zijn zondag staan er 2 vlakbij de ene idd 58 cent en de ander 31.

Wat is precies het verschil tussen die 1.0 en 2.0 dan? Want ik dacht eerst 2.0 is iets sneller maar zag net een 11kw 2.0..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Top man! Precies waar ik moet zijn zondag staan er 2 vlakbij de ene idd 58 cent en de ander 31.

Wat is precies het verschil tussen die 1.0 en 2.0 dan? Want ik dacht eerst 2.0 is iets sneller maar zag net een 11kw 2.0..
Verschillende prijzen. 1.0 -> 31 cent 2.0 -> 58 cent

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Stefannn schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Ja en nee.
Gaat waarschijnlijk vaak goed. Maar er zijn met name in het buitenland toch plekken waar een debitcard niet werkt.
Ik heb ook nog een wise-account. Dat is trouwens sowieso aan te bevelen want dat scheel 5 a 8% o0 de wisselkoers. Met wise krijg je een abonnement vrije “credit card” (eenmalig klein bedrag). Maar eerlijk gezegd gaat dat ook af en niet goed.
Borg voor auto huren lukt vaa’ alleen met echte creditcard bijvoorbeeld.
Kortom….
Gaat erg vaak goed…
Maar als “last resort op vakantie” houd ik het toch op een echte creditcard.
Nou ik heb sinds ik die kaart gebruik nog nooit issues gehad ermee, zelfs niet bij AirBnB en Booking.com of diverse andere hotels rechtstreeks. Wisselkoers fee bij Revolut is er niet, is een gratis dienst. Niet voor niets gaat half Engeland (is engelse bank) ermee op vakantie.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb hem nog niet nodig gehad bij een laadpaal, dus wellicht is dat anders.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 17:45
Brotuck schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Verschillende prijzen. 1.0 -> 31 cent 2.0 -> 58 cent
En de meeste 1.0 laden met 11 kW, een enkele met 17 kW, de 2.0 laden veel vaker met 22 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Nova163 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:48:
[...]

En de meeste 1.0 laden met 11 kW, een enkele met 17 kW, de 2.0 laden veel vaker met 22 kW.
Dan had ik net de 2.0 met nog 11kw gevonden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Brotuck schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:35:
[...]

Nou ik heb sinds ik die kaart gebruik nog nooit issues gehad ermee, zelfs niet bij AirBnB en Booking.com of diverse andere hotels rechtstreeks. Wisselkoers fee bij Revolut is er niet, is een gratis dienst. Niet voor niets gaat half Engeland (is engelse bank) ermee op vakantie.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb hem nog niet nodig gehad bij een laadpaal, dus wellicht is dat anders.
Ik herken ook dat het erg vaak goed gaat.
Alleen heel af en toe niet. Ik heb toch een paar keer mijn echte creditcard moeten trekken omdat mijn betaalpas of wise niet wilde.
Zolang je niet naar een erg exostiche uithoek gaat zal het ook wel weer zo zijn dat er op 1 of andere manier altijd wel iets van een oplossing is.
Revolut ken ik zelf niet maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat vergelijkbaar is met wise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Eerste afgegeven concessie met een vaste prijs voor de hele looptijd, en tweede concessie waarbij elk jaar per 1/1 een prijswijziging kan komen. Dat is dit gaat dus gebeurd naar 58 cent.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:01:
Zal vast hier vermeld zijn, maar wat is de beste app om de route te berekenen en die dan ook laadpalen laad zijn op de route +actuele prijs per kwH?
De genoemde Go Charge app zou ik niet blindelings op vertrouwen qua prijzen.
Kijk maar eens wat er aangegeven wordt en kijk dan eens in de app van die aanbieder. Ik zie bijna alleen maar verschillende prijzen.
Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpGnVrl5o3YfzQbqJU0FlgT68go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5mq9VlcDdlYJKo8RtyFuaGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISvbvTg0fQ1fDKlMJEXgy2RrapY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeYwoJIvaob3KsWCpvbSdGoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMl84pX_2Qi_LeIUo0Wv2nzIPQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdCEfh2ayFIjLRMxUi2qjVWq.jpg?f=fotoalbum_large

En jouw vraag voor een app om een route te berekenen gebruik ik ook wel vooraf E Routes. Deze haalt de gegevens op uit mijn Peugeot app, vervolgens kan ik aangeven hoe hard ik rij. Met hoeveel procent ik op de eindbestemming aan wil komen enz. Werkt wel heel perfect 👌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STL_FGSAWLn9vV5RzgUwbtI2OUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5gwW7TkBvkU3PVLCNknoVor.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
taz10 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:15:
[...]

De genoemde Go Charge app zou ik niet blindelings op vertrouwen qua prijzen.
Kijk maar eens wat er aangegeven wordt en kijk dan eens in de app van die aanbieder. Ik zie bijna alleen maar verschillende prijzen.
Een voorbeeld:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En jouw vraag voor een app om een route te berekenen gebruik ik ook wel vooraf E Routes. Deze haalt de gegevens op uit mijn Peugeot app, vervolgens kan ik aangeven hoe hard ik rij. Met hoeveel procent ik op de eindbestemming aan wil komen enz. Werkt wel heel perfect 👌

[Afbeelding]
Die E-routes kost 4,00 per maand volgens mij. Zou wel top zijn haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 25-06 07:52
Rohit schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Dan had ik net de 2.0 met nog 11kw gevonden haha
Waarschijnlijk heb je dan geen auto die op meer dan 11kW kan laden. En dan maakt het geen verschil of je aan een 11kW of 22kW-paal laadt.
Er is maar een beperkt aantal EV-modellen die daadwerkelijk gebruik kunnen maken van laden op 22kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:39
Of-Aaargh schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:25:
[...]

Waarschijnlijk heb je dan geen auto die op meer dan 11kW kan laden. En dan maakt het geen verschil of je aan een 11kW of 22kW-paal laadt.
Er is maar een beperkt aantal EV-modellen die daadwerkelijk gebruik kunnen maken van laden op 22kW.
dat maakt nog wel degelijk dan uit of je op een 11 of 22 kw paal laadt

op 11 gaat het nog trager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
boyette schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:28:
[...]

dat maakt nog wel degelijk dan uit of je op een 11 of 22 kw paal laadt

op 11 gaat het nog trager
Want 11 is geen 11? Kun je dit nader toelichten?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
guido66 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:30:
[...]

Want 11 is geen 11? Kun je dit nader toelichten?
meer ampère of zo

dat gaat toch dubbel zo snel op een 22kw paal op 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 07:58
boyette schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:43:
[...]

meer ampère of zo

dat gaat toch dubbel zo snel op een 22kw paal op 1 fase
Het gaat om kW. En Watt = Volt x Ampere. Dus linksom of rechtsom. 11 = 11. Als je 11 kW hebt en meer ampere wil dat zeggen dat je dan minder Volts hebt. Bij dezelfde hoeveelheid Volts en meer Ampere heb je meer kW. >:)

Ik denk dat je bedoelt dat een laadpaal soms teruggaat naar een lager kW. Je ziet vaak dat openbare 11 kW laadpalen maar 3.6 kW geven. zeker als er een andere auto staat te laden aan dezelfde paal. 22kW palen hebben meer capaciteit om 2 auto's te bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
oltk schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:37:
[...]

Het gaat om kW. En Watt = Volt x Ampere. Dus linksom of rechtsom. 11 = 11. Als je 11 kW hebt en meer ampere wil dat zeggen dat je dan minder Volts hebt. Bij dezelfde hoeveelheid Volts en meer Ampere heb je meer kW. >:)

Ik denk dat je bedoelt dat een laadpaal soms teruggaat naar een lager kW. Je ziet vaak dat openbare 11 kW laadpalen maar 3.6 kW geven. zeker als er een andere auto staat te laden aan dezelfde paal. 22kW palen hebben meer capaciteit om 2 auto's te bedienen.
En wat als boyette nu eens een EV zou hebben met een 1F OBC? Dan maakt het wel uit dat hij een 22kW lader te pakken kan krijgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Laatst online: 26-06 16:36
Eerste keer deze lader, zien er wel mooi uit en lange kabel. Prima voor auto's die aan verkeerde kant laad aansluiting hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B0vmSsDGP6ZW-PjNUKLc6vpbDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3OYMkkg8Bu94qHYrsdJG8k2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 07:58
bruneelm schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:43:
[...]

En wat als boyette nu eens een EV zou hebben met een 1F OBC? Dan maakt het wel uit dat hij een 22kW lader te pakken kan krijgen
Zeker. Maar de ene 11 kW laadpaal is dan nog steeds niet sneller dan de andere 11 kW laadpaal, beiden bij afgifte van 11 kW :+

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• koboy

koboy

Omdat ik merk dat niet voor iedereen duidelijk is waar de beperkingen liggen wat betreft laadsnelheden probeer ik het hier uit te leggen:

Als eerste moeten we het hebben over elektrisch vermogen. Dit is gedefinieerd als vermogen = spanning keer stroomsterkte, ofwel P=U*I
Spanning U wordt gemeten in Volt (V), Stroomsterkte I in Ampère (A) en vermogen P in Watt (W).
Stroom uit het stopcontact heeft een spanning van 230V; de stroomsterkte wordt beperkt door twee stoppen in de meterkast: die op de groep (meestal 16A), en die op de huisaansluiting (meestal 25A bij 3 fasen en tot 40A bij 1 fase, waarbij een groep is aangesloten op één van de fasen). Zwaardere huisaansluitingen zijn zeldzaam om dat deze worden gezien als (klein)zakelijk, met een bijbehorend prijskaartje in vastrecht: Liander rekent bijvoorbeeld voor een 3x25A (of 1x40A) €400 per jaar in 2024 terwijl een 3x35A meer dan €1700 kost en een 3x50A zelfs meer dan €2500.

Met een 25A zekering op de aansluiting ben je dus beperkt tot P=U*I=240*25=5750W; bij drie fasen kom je dan op 3*5750=17250W ofwel 17kW.
Omdat een aansluiting van meer dan 25A meteen zoveel duurder wordt, worden deze relatief weinig gebruikt voor laadpalen; er moet immers ruim €1300 per jaar aan extra vaste kosten worden terugverdiend.
Bijna alle EV fabrikanten hebben de maximale stroomsterkte beperkt op 16A, waardoor er bij thuis opladen nog stroom "overblijft" voor de rest van het huis. Dit maakt de business case voor een laadpaal aansluiting van meer dan 25A nog lastiger.

De beperking op 16A (230*16*3=11040W=11kW over 3 fasen) is trouwens niet er alleen vanwege een zekering in de auto; hoe hoger de stroomsterkte hoe dikker de draad (en andere elektronica) moet zijn, wat ook weer kosten verhoogt en meer ruimte inneemt.

Wanneer (sneller) opladen minder prioriteit heeft qua bouwkosten (PHEV) of er gebrek is aan ruimte (motorfiets) zie je vaak dat er gekozen wordt voor een 1 fase oplader. Vaak wordt dan deze wel zwaarder uitgevoerd op maximaal 32A ofwel 7,2kW. Dit extra vermogen kun je wel alleen benutten wanneer de laadpaal ook de benodigde stroomsterkte kan leveren. Wanneer deze beperkt is op 16A per fase kom je dus op 3,6kW.

De beperking van de 25A aansluiting op het elektriciteitsnet kom je in verschillende vormen tegen afhankelijk van de implementatie van de laadpaal bouwer. Vaak is er voor gekozen om beide aansluitingen te beperken op 3 fasen 11kW/3*16A, maar omdat de aansluiting op het elektriciteitsnet beperkt is op 25A worden wanneer beide aansluitingen in gebruik zijn deze beperkt op 3*12,5A/8,6kW. Wanneer maar 1 aansluiting in gebruik is krijgt deze soms de maximale stroomsterkte, en kan er wanneer de auto dat aankan op 17kW/3*25A geladen worden. Hiermee valt ook het oerwoud aan (niet altijd kloppende) markeringen in de kaarten van laadpassen/apps te verklaren.

De beperking van de maximale stroomsterkte door de voertuigen kom je trouwens niet alleen tegen bij AC laden. Ook bij DC snelladen treedt deze op, wat je merkt bij voertuigen met een 800V architectuur zoals bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 en 6. Deze hebben een maximale laadsnelheid van 235kW, wat overeenkomt met een stroomsterkte van 30A. Die beperking van 30A blijft, want die komt door de stroomsterkte die de bedrading en oplaad elektronica aankan. Wanneer de spanning dan halveert, halveert ook de maximale laadsnelheid (want P=U*I) naar 115kW. Gelukkig zijn 400V snelladers zeldzaam aan het worden (behalve bij Tesla Superchargers).

@Hachy misschien iets om deze post te linken (of tekst al dan niet aangepast kopiëren) in het passende stukje in de startpost?
:)

[ Voor 0% gewijzigd door koboy op 11-05-2024 14:49 . Reden: Ik zie dat de bottom line van de post hierboven al gegeven is door anderen. Ik wilde echter een compleet en naar verwijsbaar verhaal opstellen, en dat kost nou eenmaal wat tijd, zeker met een net 3 jarige in de nek. Edit 2: commentaar verwerkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 23:21
Hallo,
Ik was gisteravond weer eens op visite bij mijn schoonvader, nu heeft een groot snoepbedrijf naast zijn huis een openbaar parkeerplaats (geen bebording van eigen terrein, of verboden toegang) voor hun pand,
Hier staan 4 laadpalen die ook op Chargemap staan. Ik laat hem dan daar altijd even op want staat toch nooit een auto, het is ‘s avonds en het is altijd fijn dat die weer vol is,
Nu was ik gisteren bij de laadpalen en was er met een A4 papier een briefje opgehangen met ducktape, verboden op te laden, opladen alleen toegestaan voor personeel. Met eronder het bedrijfs logo.

Mag dit zomaar? Heb hem gewoon aangesloten en werkte, bedrijf werkt ‘s avonds/weekend niet en stond geen 1 auto op gehele parkeerplek.

Daarnaast staat de laadpaal ook niet meer op chargemap
Hieronder foto’s van verkeer situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlT1GjEjrrcwCZTtnR5VAqJVA9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnptEhqCmjmJ8KfxfwvGlxPm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HezyycNyh4GWi5D4isYZ59vDvKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuhJbNUUynITHBlk5JD7Fhsr.jpg?f=fotoalbum_large

Het is ook een officiële weg, geen eigen terrein

[ Voor 35% gewijzigd door Soppyscroll op 11-05-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Soppyscroll schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:23:
Hallo,
Ik was gisteravond weer eens op visite bij mijn schoonvader, nu heeft een groot snoepbedrijf naast zijn huis een openbaar parkeerplaats (geen bebording van eigen terrein, of verboden toegang) voor hun pand,
Hier staan 4 laadpalen die ook op Chargemap staan. Ik laat hem dan daar altijd even op want staat toch nooit een auto, het is ‘s avonds en het is altijd fijn dat die weer vol is,
Nu was ik gisteren bij de laadpalen en was er met een A4 papier een briefje opgehangen met ducktape, verboden op te laden, opladen alleen toegestaan voor personeel. Met eronder het bedrijfs logo.

Mag dit zomaar? Heb hem gewoon aangesloten en werkte, bedrijf werkt ‘s avonds/weekend niet en stond geen 1 auto op gehele parkeerplek.

Het is ook een officiële weg, geen eigen terrein
En betaal je daarvoor? Zo nee, dan lijkt mij dat je daar niet mag laden en zeker gezien dat A4'tje dat het alleen voor personeel is. Dat er geen bord staat met eigen terrein doet daar niets aan af en wil ook niet zeggen dat het dan openbaar terrein is. Maar zonder verdere info blijft het natuurlijk wel speculeren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:06:
[...]

En betaal je daarvoor? Zo nee, dan lijkt mij dat je daar niet mag laden en zeker gezien dat A4'tje dat het alleen voor personeel is. Dat er geen bord staat met eigen terrein doet daar niets aan af en wil ook niet zeggen dat het dan openbaar terrein is. Maar zonder verdere info blijft het natuurlijk wel speculeren.
Ik laad hem op met mijn eigen laadpas natuurlijk, betaal daar altijd voor. maar nu hing daar ineens een papiertje, als ik bij schoonfamilie kom is het altijd weekend en savonds en staat nooit een auto dus dacht mooi makkelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Soppyscroll op 11-05-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Soppyscroll schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Ik laad hem op met mijn eigen laadpas natuurlijk, betaal daar altijd voor. maar nu hing daar ineens een papiertje.
Dan zal het wel de bedoeling zijn dat je er op bedrijfsuren niet mag laden lijkt mij. Ik zou het gewoon binnen vragen en als het hun laders zijn verdienen ze er ook nog wat aan. :)
Of ze je het laden mogen verbieden hangt er vanaf wie de eigenaar is, maar het lijkt mij zo te zien geen openbaar terrein, dus zullen ze ook wel de eigenaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Dan zal het wel de bedoeling zijn dat je er op bedrijfsuren niet mag laden lijkt mij. Ik zou het gewoon binnen vragen en als het hun laders zijn verdienen ze er ook nog wat aan. :)
Of ze je het laden mogen verbieden hangt er vanaf wie de eigenaar is, maar het lijkt mij zo te zien geen openbaar terrein, dus zullen ze ook wel de eigenaar zijn.
als ik steeds bij schoonfamilie is, is dit buiten werk/kantoor tijden, en staan er nooit auto's, ging meer om hoe ze dit communiceren. dat dit wel rechtsgeldig is. Laadpaal is van JustPlugin,
Ik snap oprecht wel dat tijdens bedrijfsuren de laadpalen voor personeel wil beschikbaar stellen, dit is oprecht wel terecht punt. maar vond het manier van communicatie op zn laadpaal beetje amateurisch en juridisch ongeldig.

dit was ook reden dat ik hier toch maar even de vraag stelde.

Ik was afgelopen maand bij het bedrijf waar ik werk op hun nieuwe distributiecentrum in nieuwegein, hier hebben ze een parkeergarage gebouwd waarbij 1 deck (80 laadpalen) staan en 10 snelladers. ik had dit niet verwacht. Op hoofdkantoor hebben ze amper 4 laadpalen voor 8 auto's

[ Voor 12% gewijzigd door Soppyscroll op 11-05-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

koboy schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:24:
Omdat ik merk dat niet voor iedereen duidelijk is waar de beperkingen liggen wat betreft laadsnelheden probeer ik het hier uit te leggen:

Als eerste moeten we het hebben over elektrisch vermogen. Dit is gedefinieerd als vermogen = spanning keer stroomsterkte, ofwel P=V*I
Spanning V wordt gemeten in Volt (V), Stroomsterkte in Ampère (A) en vermogen in Watt (W).
Stroom uit het stopcontact heeft een spanning van 230V; de stroomsterkte wordt beperkt door twee stoppen in de meterkast: die op de groep (meestal 16A), en die op de huisaansluiting (meestal 25A bij 3 fasen en tot 40A bij 1 fase, waarbij een groep is aangesloten op één van de fasen). Zwaardere huisaansluitingen zijn zeldzaam om dat deze worden gezien als (klein)zakelijk, met een bijbehorend prijskaartje in vastrecht: Liander rekent bijvoorbeeld voor een 3x25A (of 1x40A) €400 per jaar in 2024 terwijl een 3x35A meer dan €1700 kost en een 3x50A zelfs meer dan €2500.

Met een 25A zekering op de aansluiting ben je dus beperkt tot P=V*I=240*25=5750W; bij drie fasen kom je dan op 3*5750=17250W ofwel 17kW.
Omdat een aansluiting van meer dan 25A meteen zoveel duurder wordt, worden deze relatief weinig gebruikt voor laadpalen; er moet immers ruim €1300 per jaar aan extra vaste kosten worden terugverdiend.
Bijna alle EV fabrikanten hebben de maximale stroomsterkte beperkt op 16A, waardoor er bij thuis opladen nog stroom "overblijft" voor de rest van het huis. Dit maakt de business case voor een laadpaal aansluiting van meer dan 25A nog lastiger.

De beperking op 16A (230*16*3=11040W=11kW over 3 fasen) is trouwens niet er alleen vanwege een zekering in de auto; hoe hoger de stroomsterkte hoe dikker de draad (en andere elektronica) moet zijn, wat ook weer kosten verhoogt en meer ruimte inneemt.

Wanneer (sneller) opladen minder prioriteit heeft qua bouwkosten (PHEV) of er gebrek is aan ruimte (motorfiets) zie je vaak dat er gekozen wordt voor een 1 fase oplader. Vaak wordt dan deze wel zwaarder uitgevoerd op maximaal 32A ofwel 7,2kW. Dit extra vermogen kun je wel alleen benutten wanneer de laadpaal ook de benodigde stroomsterkte kan leveren. Wanneer deze beperkt is op 16A per fase kom je dus op 3,6kW.

De beperking van de 25A aansluiting op het elektriciteitsnet kom je in verschillende vormen tegen afhankelijk van de implementatie van de laadpaal bouwer. Vaak is er voor gekozen om beide aansluitingen te beperken op 3 fasen 11kW/3*16A, maar omdat de aansluiting op het elektriciteitsnet beperkt is op 25A worden wanneer beide aansluitingen in gebruik zijn deze beperkt op 3*12,5A/8,6kW. Wanneer maar 1 aansluiting in gebruik is krijgt deze soms de maximale stroomsterkte, en kan er wanneer de auto dat aankan op 17kW/3*25A geladen worden. Hiermee valt ook het oerwoud aan (niet altijd kloppende) markeringen in de kaarten van laadpassen/apps te verklaren.

De beperking van de maximale stroomsterkte door de voertuigen kom je trouwens niet alleen tegen bij AC laden. Ook bij DC snelladen treedt deze op, wat je merkt bij voertuigen met een 800V architectuur zoals bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 en 6. Deze hebben een maximale laadsnelheid van 235kW, wat overeenkomt met een stroomsterkte van 30A. Die beperking van 30A blijft, want die komt door de stroomsterkte die de bedrading en oplaad elektronica aankan. Wanneer de spanning dan halveert, halveert ook de maximale laadsnelheid (want P=V*I) naar 115kW. Gelukkig zijn 400V snelladers zeldzaam aan het worden (behalve bij Tesla Superchargers).

@Hachy misschien iets om deze post te linken (of tekst al dan niet aangepast kopiëren) in het passende stukje in de startpost?
:)
Goed en uitgebreid verhaal, maar ik zou je er graag op willen wijzen dat de spanning (Volt) geschreven wordt als U.
De correcte formule is dus P=U*I.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Soppyscroll schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:37:
[...]

als ik steeds bij schoonfamilie is, is dit buiten werk/kantoor tijden, en staan er nooit auto's, ging meer om hoe ze dit communiceren. dat dit wel rechtsgeldig is. Laadpaal is van JustPlugin,
Ik snap oprecht wel dat tijdens bedrijfsuren de laadpalen voor personeel wil beschikbaar stellen, dit is oprecht wel terecht punt. maar vond het manier van communicatie op zn laadpaal beetje amateurisch en juridisch ongeldig.

dit was ook reden dat ik hier toch maar even de vraag stelde.

Ik was afgelopen maand bij het bedrijf waar ik werk op hun nieuwe distributiecentrum in nieuwegein, hier hebben ze een parkeergarage gebouwd waarbij 1 deck (80 laadpalen) staan en 10 snelladers. ik had dit niet verwacht. Op hoofdkantoor hebben ze amper 4 laadpalen voor 8 auto's
Nu ben ik geen jurist maar vlgs mij hoeven zij, als zij de eigenaar zijn, toch niets te communiceren. Het is gewoon hun (bedrijfs)lader. Stel, jij hebt aan de gevel van je huis/garage een lader hangen, dan hoef je daar toch geen bordje bij te hangen met privé o.i.d.. En als je dat wel doet is dat volledig legitiem lijkt mij. Is misschien ook meer een vraag voor een juridisch forum om de wettelijke status te weten te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Geen afsluiting = openbaar terrein

Bron; https://rdwadvocaat.nl/20...nbare-weg-volgens-de-rdw/

[ Voor 6% gewijzigd door Slasher op 11-05-2024 14:09 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Slasher schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Geen afsluiting = openbaar terrein
Dat is wat ik bedoel, parkeerplaatsen zijn gebouwd op de zijweg op de rijksweg aan,
bij huizen zijn dit opritten, dit is ander situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Soppyscroll schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Dat is wat ik bedoel, parkeerplaatsen zijn gebouwd op de zijweg op de rijksweg aan,
bij huizen zijn dit opritten, dit is ander situatie.
Jouw plaatjes duiden op openbaar terrein, dat het bedrijf het zelf niet goed op orde heeft is een ander verhaal.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Er is toch een simpele oplossing voor dit "probleem" ? Gewoon de laadpaal alleen maar vooraf geautoriseerde passen laten accepteren. Klaar met de hele discussie ben je dan.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
Brotuck schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:18:
Er is toch een simpele oplossing voor dit "probleem" ? Gewoon de laadpaal alleen maar vooraf geautoriseerde passen laten accepteren. Klaar met de hele discussie ben je dan.
Toen ik papier zag hangen dacht ik ook, dit hebben ze gedaan maar probeer het gewoon met Laadpas, en werkte 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

SpongeRob schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:41:
[...]

Goed en uitgebreid verhaal, maar ik zou je er graag op willen wijzen dat de spanning (Volt) geschreven wordt als U.
De correcte formule is dus P=U*I.
Dank je, pas ik aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ok, dit is duidelijk maar dit legitimeert alleen maar dat je er met je auto mag komen. De vraag is nog steeds of ze je het laden middels een A4'tje mogen verbieden want die vraag is m.i. daarmee nog niet beantwoord.

Stel er is daar een buitenkraan van het bedrijf en er komen allemaal campers langs om hun watertanks te vullen, dat lijkt mij toch illegaal. En als het bedrijf dan een bord plaatst o.i.d. dat het waterpunt alleen bestemd is voor personeel lijkt mij legitiem. Maar goed, ik ben geen jurist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberdj
  • Laatst online: 10-12-2024
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Ok, dit is duidelijk maar dit legitimeert alleen maar dat je er met je auto mag komen. De vraag is nog steeds of ze je het laden middels een A4'tje mogen verbieden want die vraag is m.i. daarmee nog niet beantwoord.

Stel er is daar een buitenkraan van het bedrijf en er komen allemaal campers langs om hun watertanks te vullen, dat lijkt mij toch illegaal. En als het bedrijf dan een bord plaatst o.i.d. dat het waterpunt alleen bestemd is voor personeel lijkt mij legitiem. Maar goed, ik ben geen jurist.
Verschil is alleen dat TS gewoon betaalt voor het laden. Een gewone waterkraan zou hetzelfde zijn als een gewoon stopcontact aan de wand van een pand. Het is nu een laadpaal die blijkbaar ook openbaar staat ingesteld (en waarschijnlijk ook zichtbaar is in laad-apps). Zoals anderen al aangaven is het aan het bedrijf zelf om te bepalen wie wel/niet mag laden. Wanneer ze niet willen dat vreemden laden moeten ze hun autorisatie op orde hebben (en bijv alleen toegangsbadges vh bedrijf autoriseren). Bij een parkeerplaats waar ik wel eens kom staan zeker 30 laders op het terrein, die zonder pasje werken. In het weekend is de parkeerplaats openbaar (betaald parkeren), tijdens kantooruren kan alleen personeel parkeren (en gratis laden). Buiten kantooruren worden de laadpalen uitgezet.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:25
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Nu ben ik geen jurist maar vlgs mij hoeven zij, als zij de eigenaar zijn, toch niets te communiceren. Het is gewoon hun (bedrijfs)lader. Stel, jij hebt aan de gevel van je huis/garage een lader hangen, dan hoef je daar toch geen bordje bij te hangen met privé o.i.d.. En als je dat wel doet is dat volledig legitiem lijkt mij. Is misschien ook meer een vraag voor een juridisch forum om de wettelijke status te weten te komen.
O maar als ik het goed begrijp dan hebben zij de laders gecommuniceerd als publiek laden.
Dan moeten ze dus ook publiek toegankelijk zijn en moeten zij accepteren dat het publiek er laadt.
Als ze dat niet willen moeten ze de palen niet publiek zetten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:16:
[...]

O maar als ik het goed begrijp dan hebben zij de laders gecommuniceerd als publiek laden.
Dan moeten ze dus ook publiek toegankelijk zijn en moeten zij accepteren dat het publiek er laadt.
Dat is nog maar de vraag of dat bewust is gedaan, misschien heeft de installateur dat wel ongevraagd gedaan of heeft een medewerker het niet goed begrepen en/of over het hoofd gezien. Je weet pas echt wat de bedoeling is als je er naar vraagt bij het bedrijf.

Maar de vraag was of ze dat papier mochten ophangen en het laden verbieden anders dan door personeel. Ik denk dat ze daar wettelijk het recht toe hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eltron schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:16:
[...]

zo simpel ligt dat niet

er bestaat geen status semi publiek

dat is nog steeds een publieke status met dan weliswaar beperkingen

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 11-05-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 17:58

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Volgens AFIR zou het publiek toegankelijk zijn. Enige uitzondering is een 'closed user group' bijvoorbeeld een overduidelijk gereserveerd stuk van een parkeergarage met bordjes. Omdat dat hier niet uit blijkt zou ik zeggen openbaar toegankelijk, zeker als ze ook niet als 'private' zijn gelabeld en dus in alle laad apps voorkomen.

Maargoed bij twijfel is een simpel overlegje meestal het effectiefst, buiten kantoortijden en zonder kosten lijken de meeste bedrijven er niet zo'n probleem mee hebben.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Dat is nog maar de vraag of dat bewust is gedaan, misschien heeft de installateur dat wel ongevraagd gedaan of heeft een medewerker het niet goed begrepen en/of over het hoofd gezien. Je weet pas echt wat de bedoeling is als je er naar vraagt bij het bedrijf.

Maar de vraag was of ze dat papier mochten ophangen en het laden verbieden anders dan door personeel. Ik denk dat ze daar wettelijk het recht toe hebben.
Dat is dus het scheve, het staat op een openbaar bereikbare plek waar openbaar geparkeerd kan worden, dan kom je weer met borden van parkeren alleen voor elektrische auto’s wat ook soms niet rechtsgeldig is.
Daarnaast betaal ik idd gewoon voor het gebruik van de laadpaal, en krijg ik geen melding in beeld dat het niet kan.

Mooie is nog, dat dit eigelijk wel om groot snoepbedrijf gaat wie iedereen ook kent 😜 die bekend zijn met auto’s 😜

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 14:20
Soppyscroll schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:31:
[...]
Mooie is nog, dat dit eigelijk wel om groot snoepbedrijf gaat wie iedereen ook kent 😜 die bekend zijn met auto’s 😜
Ik denk dat er alleen oldtimers mogen parkeren (badum-tssss)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 15:59
keko12 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 01:32:
[...]
Wel een elektrische oldtimers dan. Voor de liefhebbers: YouTube: Why Electric Cars Failed 100 Years Ago

Wat betreft die laadplek. Het is hun eigendom en ze hebben met dat briefje toch duidelijk aangegeven dat ze niet willen dat je er aan komt. Dat het in een app zichtbaar is doet daar niets aan af. Dat briefje lijkt mij duidelijk.
Als ik er toch heel graag zou willen laden zou ik ze gewoon vragen of ze er bezwaar tegen hebben dat je er buiten kantoortijden laadt. Ik kan me goed voorstellen dat hun belang zich beperkt tot overdag tijdens kantoortijden.

[ Voor 40% gewijzigd door tweakerpip op 12-05-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

keko12 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 01:32:
[...]

Dat is toch de concurrentie met niet voertuig gerelateerde vorm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Afgelopen weekend een paar keer een laadpaal tegengekomen ‘achter’ een blauwe streep (dus enkel parkeren met parkeerschijf voor bijv. Maximaal 1 uur).
Ik verbaasde me hier nogal over omdat je bij een laadpaal in de regel langer dan 1 uur wilt staan.
Ook voor de uitbater van een paal niet erg gunstig gezien sessies kort zijn en daarmee de bezettingsgraad laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Yaay schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:04:
Afgelopen weekend een paar keer een laadpaal tegengekomen ‘achter’ een blauwe streep (dus enkel parkeren met parkeerschijf voor bijv. Maximaal 1 uur).
Ik verbaasde me hier nogal over omdat je bij een laadpaal in de regel langer dan 1 uur wilt staan.
Ook voor de uitbater van een paal niet erg gunstig gezien sessies kort zijn en daarmee de bezettingsgraad laag is.
het verschilt een beetje per gemeente maar over het algemeen:

Een voertuig dat is gekoppeld aan een oplaadpaal mag in een blauwe zone blijven staan. Betalen bij de parkeerautomaat is ook niet nodig, als de auto maar opgeladen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
boyette schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Een voertuig dat is gekoppeld aan een oplaadpaal mag in een blauwe zone blijven staan. Betalen bij de parkeerautomaat is ook niet nodig, als de auto maar opgeladen wordt.
Mijn ervaring is omgekeerd. Nagenoeg overal betaal je gewoon parkeergeld met een EV. Heb jij voorbeelden waar het anders is? Ik ken ze zelf niet. Ik ken ze alleen van jaren geleden toen EVs nog bijzonder waren.

<knip> blijkbaar kan er met lokaal beleid toch ontheffingen verstrekt worden voor blauwe zones. Opmerking waar ik dat in twijfel trok weggehaald</knip>

[ Voor 60% gewijzigd door tweakerpip op 12-05-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Tesla heeft de laadpalen te koop gezet ..
BP heeft een bod gedaan en wil de prijzen fors verhogen als ze deze in handen krijgen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
boyette schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:53:
BP heeft een bod gedaan en wil de prijzen fors verhogen als ze deze in handen krijgen..
Bron? Het zijn 2 beursgenoteerde bedrijven. Lijkt me ondenkbaar dat iets dergelijks uitlekt zonder officiële bekendmaking.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakerpip op 12-05-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Bron? Het enige wat ik kan vinden is dat BP interesse heeft en dat dit enkel voor Noord Amerika geldt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
https://www.investopedia....operator-eg-group-8401240

is oud nieuws, maar het lijkt eerder dat de hardware verkocht wordt, niet de reeds bestaande palen

[ Voor 17% gewijzigd door Brotuck op 12-05-2024 20:11 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Brotuck schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:09:
[...]

is oud nieuws, maar het lijkt eerder dat de hardware verkocht wordt, niet de reeds bestaande palen
Dat gaat over de UK en is inderdaad oud, en gaat over de EG group, had ik nog nooit van gehoord.

Dit is recent en gaat over de VS: https://www.bnnbloomberg....or-us-expansion-1.2071084

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 12-05-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
Brotuck schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:09:
[...]

Ik zie berichten dat tesla hardware verkoopt aan derden.
Ik zie berichten dat andere bedrijven interesse tonen in de potentiële locaties voor Tesla Superchargers nu Tesla schijnbaar minder focus legt op nieuwe locaties.
Ik zie geen betrouwbare berichten dat BP bestaande supercharger sites van Tesla gaat overnemen. Het lijkt me zeker in de VS ook niet logisch. Het Tesla Supercharger network is daar de nummer 1 reden voor het succes van tesla autoverkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
guido66 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Dat gaat over de UK en is inderdaad oud, en gaat over de EG group, had ik nog nooit van gehoord.

Dit is recent en gaat over de VS: https://www.bnnbloomberg....or-us-expansion-1.2071084
Dat heeft Elon dan heel slim gedaan. Eerst zorgen dat bijna alle fabrikanten overschakelen op de aansluiting die tesla daar heeft, dan iedereen op de supercharger afdeling eruit gooien en de boel verkopen. Kassa dus

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
Ik lees daar niks over verkoop van tesla supercharger network aan BP. Ik lees er iets over het kopen van land waar Tesla superchargers zou gaan bouwen en dat nu niet meer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
boyette schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik vond op internet veelal dat de blauwe zone ook voor de laadplekken geldt (waarom is anders de blauwe lijn doorgetrokken?) en je dus max 1 uur mag laden. Ik kan alleen geen officiële bron vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 18:41
Yaay schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik vond op internet veelal dat de blauwe zone ook voor de laadplekken geldt (waarom is anders de blauwe lijn doorgetrokken?) en je dus max 1 uur mag laden. Ik kan alleen geen officiële bron vinden.
In ieder geval in Den Haag moet je wegwezen als de maximale parkeerduur is verstreken.

https://www.denhaag.nl/nl...n-voor-elektrische-autos/

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Brotuck schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Dat heeft Elon dan heel slim gedaan. Eerst zorgen dat bijna alle fabrikanten overschakelen op de aansluiting die tesla daar heeft, dan iedereen op de supercharger afdeling eruit gooien en de boel verkopen. Kassa dus
Wat verzin je nu?
Zowat elke fabrikant kan laders bouwen met een Tesla stekker.
En denk je nu echt dat Tesla zijn grootste voordeel in de VS gaat verkopen?
Tesla heeft cash zat, ze moeten groei aanhouden, en zonder netwerk lukt dat niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-06 17:58

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tommie12 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Wat verzin je nu?
Zowat elke fabrikant kan laders bouwen met een Tesla stekker.
En denk je nu echt dat Tesla zijn grootste voordeel in de VS gaat verkopen?
Tesla heeft cash zat, ze moeten groei aanhouden, en zonder netwerk lukt dat niet.
Des te opvallender dat ze de hele supercharger afdeling naar huis hebben gestuur imo.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hachy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:02:
[...]

Des te opvallender dat ze de hele supercharger afdeling naar huis hebben gestuur imo.
BP is er ook mee bezig al die lui over te nemen past in de strategie om de laadpalen ook over te nemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
boyette schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:05:
[...]

BP is er ook mee bezig al die lui over te nemen past in de strategie om de laadpalen ook over te nemen
BP heeft gezegd dat ze de mensen die ontslagen zijn wil aan nemen, en dat ze laadpalen van Tesla WIL kopen.

Of dat gewoon losse laadpalen zijn die ze dan op hun tanklocaties willen zetten of hele laadlocaties willen overnemen is nergens bevestigd (bij mijn weten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Toch denk ik dat ik er niet ver naast zit. An sich is het supercharger netwerk geen core business voor Tesla. Natuurlijk is het succes van Tesla wel voor een groot deel te danken geweest door dit grote netwerk wereldwijd. Echter gezien het feit dat de gehele afdeling naar huis is gestuurd en nu dit soort berichten naar buiten komen zou het in ieder geval een optie zijn om alles te verkopen.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:01
Allemaal speculatie toch? Misschien hadden ze in de US wel eigen mensen aan het werk om sites in te richten en gaan ze dit nu net zoals hier doen met contractors. Ik vind 500 man ook vrij veel. Kan best met minder als je gewoon het uitvoerende werk door anderen laat doen. Is waarschijnlijk ook goedkoper.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 26-06 10:31
Brotuck schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:24:
Toch denk ik dat ik er niet ver naast zit. An sich is het supercharger netwerk geen core business voor Tesla. Natuurlijk is het succes van Tesla wel voor een groot deel te danken geweest door dit grote netwerk wereldwijd. Echter gezien het feit dat de gehele afdeling naar huis is gestuurd en nu dit soort berichten naar buiten komen zou het in ieder geval een optie zijn om alles te verkopen.
In ieder geval gaat er "iets" gebeuren. Het is wel heel bijzonder dat je zo'n team afbreekt, dan is er sprake van een rigoureuze koerswijziging. Misschien was het juist wel het openzetten van de laders voor andere merken dat er voor heeft gezorgd dat dit geen specifiek voordeel meer heeft voor Tesla en dat daarmee het in de ogen van Tesla zelf beter door een ander kan worden uitgevoerd. Alhoewel het naar mijn smaak nu wel goede reclame voor Tesla is.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zie niet direct het belang van Tesla om het SuC gebeuren te verkopen. De koper koopt het uitsluitend om er zoveel als mogelijk aan te verdienen.

Tesla daarentegen kan er aan ook verdienen en het is een mooie USP om auto's te verkopen waar ze ook aan verdienen. Nu kunnen ze de prijzen sturen, af en toe gratis laden aanbieden om auto's te verkopen zoals laatst het geval was. Ik denk eerder aan een flinke reorganisatie om de kosten omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:40:
Ik zie niet direct het belang van Tesla om het SuC gebeuren te verkopen. De koper koopt het uitsluitend om er zoveel als mogelijk aan te verdienen.

Tesla daarentegen kan er aan ook verdienen en het is een mooie USP om auto's te verkopen waar ze ook aan verdienen. Nu kunnen ze de prijzen sturen, af en toe gratis laden aanbieden om auto's te verkopen zoals laatst het geval was. Ik denk eerder aan een flinke reorganisatie om de kosten omlaag te brengen.
Inderdaad, voor mij was het in ieder geval het USP (gecombineerd met de prijs).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:17
Elon Musks wegen zijn natuurlijk wel ondoorgrondelijk........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12
Yaay schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:04:
Soms loopt het gemeentebeleid voor het plaatsten van laadpalen niet gelijk met het beleid om parkeerproblemen aan te pakken en dan krijg je dit soort situaties.

Ik ben een paar plaatsen tegengekomen waar geen blauwe streep is getrokken bij de parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor het laden en er dus voor die plaatsten geen parkeerschijf nodig is.
Op één zo'n plaats ook regelmatig een ICE zien staan die dan weer wel een parkeerschijf onder de raam heeft liggen 8)7

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Inspired schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:39:
Allemaal speculatie toch? Misschien hadden ze in de US wel eigen mensen aan het werk om sites in te richten en gaan ze dit nu net zoals hier doen met contractors. Ik vind 500 man ook vrij veel. Kan best met minder als je gewoon het uitvoerende werk door anderen laat doen. Is waarschijnlijk ook goedkoper.
dat is voor wereldwijd.. misschien juist weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
Ik las juist het volgende: After firing entire Supercharger team, Elon Musk reverses course and says he'll be spending $500 million on growing the charging network

Zie de volgende link: https://futurism.com/the-...elon-musk-reverses-course

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
nathalia schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Ik las juist het volgende: After firing entire Supercharger team, Elon Musk reverses course and says he'll be spending $500 million on growing the charging network

Zie de volgende link: https://futurism.com/the-...elon-musk-reverses-course
als je dan een beetje verder leest .. dan kan je dus verwachten dat het wordt afgestoten
en dat Musk de ene dag dit zegt en de andere dag wat anders en weer wat anders doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-03 11:55
Vraagje betreffende Shell Recharge: waarom zou je naast de digitale pas in de app er ook een fysieke laadpas van willen? Ik heb de app nu geïnstalleerd en geactiveerd en daarmee lijk ik ook gewoon te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
thezahir schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:24:
Vraagje betreffende Shell Recharge: waarom zou je naast de digitale pas in de app er ook een fysieke laadpas van willen? Ik heb de app nu geïnstalleerd en geactiveerd en daarmee lijk ik ook gewoon te kunnen laden.
omdat sommige mensen dat gemakkelijker vinden om de fysieke pas te gebruiken

als je alleen een app wil gebruiken is de shell recharge ook niet de goedkoopste optie
dan zijn er genoeg andere alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-03 11:55
boyette schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:28:
[...]

als je alleen een app wil gebruiken is de shell recharge ook niet de goedkoopste optie
Dus het is niet zo dat de fysieke pas toegang geeft tot meer laadpunten dan alleen de app?

En met welke pas heb jij goede ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
thezahir schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Dus het is niet zo dat de fysieke pas toegang geeft tot meer laadpunten dan alleen de app?

En met welke pas heb jij goede ervaringen?
dat is niet een conclusie die je kunt trekken uit wat ik schreef

dus niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Omdat dingen soms niet werken. In Nederland ga je waarschijnlijk geen problemen krijgen, we leven hier in de laadpalen-hemel. In buitenland is het toch verstandig 3 opties of zo te hebben voor als er een keer iets niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-06 16:14
boyette schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:28:
[...]

Omdat je niet overal in Europa zo'n goed mobiel netwerk hebt als hier en je app dan niet/gebrekkig/traag werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Fysieke laadpas is net iets makkelijker (je moet geen app gaan zoeken), en het werkt ook als het mobiel netwerk niet sterk is of plat ligt.
En als ik me niet vergis is de pas gratis…

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 13-05-2024 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Probeer maar eens met een app de sessie te starten in een parkeergarage. Daar heb je 0 ontvangst

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Brotuck schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:03:
Probeer maar eens met een app de sessie te starten in een parkeergarage. Daar heb je 0 ontvangst
mijn oplossing is dan
kabel erin en zorgen dat je binnen een minuut wel bereik hebt en op afstand de sessie starten

maar dan komt een pasje idd wel van pas

of je stuurt iemand naar de uitgang en laat die een wifi hotspot maken
dat functioneert dan als bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 18:41
boyette schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:56:
[...]

mijn oplossing is dan
kabel erin en zorgen dat je binnen een minuut wel bereik hebt en op afstand de sessie starten
Dat lukt niet altijd omdat bij veel apps geldt dat je in de buurt van de laadpaal moet staan om deze te activeren.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Dat lukt niet altijd omdat bij veel apps geldt dat je in de buurt van de laadpaal moet staan om deze te activeren.
ik zou niet weten hoe een app weet hoe ver jij van de laadpaal vandaan bent..
afgezien van dat er een gps check zou plaats vinden .. maar nog nooit gemerkt
en zo ver ben je daar dan ook niet van vandaan..

kan je eens voorbeelden geven van die apps die dat doen?

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 13-05-2024 23:19 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 220 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2