Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Het is ook niet gauw goed, als er geen faciliteiten zijn klaagt men daar weer over.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
het was geen klacht..PeterZ(on) schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:14:
[...]
Het is ook niet gauw goed, als er geen faciliteiten zijn klaagt men daar weer over.
liever dit dan bij een McDonalds
of een shell
als je het mij vraagt
Is rustig 11 kW laden niet wat beter voor je accu dan alleen maar SC laden? Ik laad hem zoveel mogelijk op eigen paal of 230V lader, even paar uur er aan en weer bijgeladen.codegro schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:28:
Ik heb een Tesla Super Charger station langs mijn route woon-werk op 6km van mijn huis, bij een vd. Valk. Meestal vlak voor het weekend laad ik mijn EV daar op (29 ct./kwh) onder het genot van een kopje koffie en eventueel toilet bezoekje. Dan kan ik er weer een weekje mee rijden. Ik hoef bijna nooit thuis op te laden. Ideaal.
Uit recent onderzoek bleek dat dit nauwelijks invloed heeft als je alleen maar bij een SuC laadt.Alexander1984 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:30:
[...]
Is rustig 11 kW laden niet wat beter voor je accu dan alleen maar SC laden? Ik laad hem zoveel mogelijk op eigen paal of 230V lader, even paar uur er aan en weer bijgeladen.
dat gaat wel maar tot 80% tochmaharens schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:12:
[...]
Uit recent onderzoek bleek dat dit nauwelijks invloed heeft als je alleen maar bij een SuC laadt.
Een uien boer in Zeeland heeft een groot zonnepanelen veld, en heeft volgens mij anderhalf jaar geleden besloten om met die extra stroom ook iets goeds te doen. Groen Goud Biervliet.
Een laadstation met 7 snellaad plekken. Met plek voor vrachtwagens en auto's met caravans. (ook 2 slow chargers en 15 shuko's voor electrische fietsen
Wij zijn gisteren teruggekomen van vakantie aan de kust, en zijn daar gaan laden. Bemande kiosk, schone wc, hond losloop veld. Een mooi park met speeltoestellen voor kinderen (blijkbaar pas sinds 2 weken).
Ik zag dat het tarief wat hoger was dan gemiddeld (0,76 per kWh, als je de Shell kaart pakt) maar goed, je krijgt er veel luxe voor terug. (alles is wel betaald, koffie, wc, drinken, eten, het kost allemaal wel iets).
Ik kijken in mijn apps welke pas het goedkoopst was. Zegt Go-Charge dat dat vattenfall is, maar in de vattenfall app staat deze laadplek niet. Toch geprobeerd, en het was iets goedkoper. 0,69 per kWh (Go-Charge zei 0,35 maar goed, dit is ook goedkoper)
Dit laadplein staat nu bij mijn favorieten als we terugkomen van de belgische/zeeuwse kust. Zoveel makkelijker met de kinderen.
Het heet Groen Goud Biervliet (https://www.groengoudbiervliet.nl/). Ze zitten niet op de meest praktische locatie, maar we hebben het niet als laadstop maar als uitje naar een speeltuin gezien.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
misschien verschilt het per autoZapato schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:29:
[...]
Bij Tesla en Ionity laadt ik tot 90% (in Frankrijk, weet niet of dat in NL anders is).
Driedubbel winst: is relatief aantrekkelijk voor de klanten, je kan geld vragen aan het betreffende restaurant want: laders bij het restaurant, en je kan eventueel ook nog gratis grondgebruik vragen.TucanoItaly schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:21:
[...]
Het blijft een gedoe. Tesla gooit al z'n superchargers bij een hotel/restaurant, dat is ook een oplossing natuurlijk...
De avatar is een echte foto..
:strip_exif()/f/image/qy7Di2mnFPXRLnzSZVmsyesH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik stond op plek 2 , maar deze auto heeft al een "reputatie" ofzo want de plek was leeg toen ik aankwam een uur eerder.
Moet altijd wel lachen om deze briefjes.
[ Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 22-05-2024 13:48 ]
Just here for the fun
Het feit is dat Go-Charge wederom niet correct is.[b]Kodess in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
. Toch geprobeerd, en het was iets goedkoper. 0,69 per kWh (Go-Charge zei 0,35 maar goed, dit is ook goedkoper)
Van Tesla's zelf weet ik het niet, maar non-Tesla's kunnen laden tot hoever men wil laden is wat mij verteld is.
Bijvoorbeeld keertje bij Tesla Meerkerk tot 92% geladen, Starbuck's bezoekje werd Starbuck's bezoek.
Omdat het niet druk was bij de laders ook niet zo op de tijd gelet, want liever haal ik 'em weg als ik ergens tussen de 70 en 80% zit.
Jammer dat mensen zich ergeren. Dit soort is overigens ook dom of blind want ze hebben kennelijk niet het vermogen een kenteken te lezen. En ze moeten een nieuw toetsenbord kopen want de shift-toets en de uitroepteken-toets blijven hangen. En ze hebben niet eens hun naam er bij gezet. Mensen kunnen toch ook wel iets hoffelijker zijn? Je kan toch ook iets zeggen in de trant van: "Ik zie dat u uw auto nu al 6 uur aan deze laadpaal hebt staan. Ik zou ook graag mijn auto opladen. Kunt u de volgende keer wellicht uw auto willen verplaatsen als hij vol is. Met dank!"Brotuck schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:48:
[Afbeelding]
Ik stond op plek 2 , maar deze auto heeft al een "reputatie" ofzo want de plek was leeg toen ik aankwam een uur eerder.
Moet altijd wel lachen om deze briefjes.
Overigens krijg ik zelf met geen mogelijkheid bij een gewone laadpaal binnen 3 uur mijn auto vol, dus ik weet niet wie een termijn van 3 uur bedenkt.. zeker zelf bedacht.
Nee dit is een gratis laadpaal bij een winkelcentrum. Dus opgezet om shoppen te stimuleren, niet om er de gehele dag te staan. Verder is het gewoon triest....dat die auto er lang staat maar dat iemand zich eraan stoort ook. Er zijn wel belangrijkere dingen in het leven.HDoc schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:20:
[...]
Jammer dat mensen zich ergeren. Dit soort is overigens ook dom of blind want ze hebben kennelijk niet het vermogen een kenteken te lezen. En ze moeten een nieuw toetsenbord kopen want de shift-toets en de uitroepteken-toets blijven hangen. En ze hebben niet eens hun naam er bij gezet. Mensen kunnen toch ook wel iets hoffelijker zijn? Je kan toch ook iets zeggen in de trant van: "Ik zie dat u uw auto nu al 6 uur aan deze laadpaal hebt staan. Ik zou ook graag mijn auto opladen. Kunt u de volgende keer wellicht uw auto willen verplaatsen als hij vol is. Met dank!"
Overigens krijg ik zelf met geen mogelijkheid bij een gewone laadpaal binnen 3 uur mijn auto vol, dus ik weet niet wie een termijn van 3 uur bedenkt.. zeker zelf bedacht.
Just here for the fun
Er zijn ook mensen met een auto met een kleine accu, dan is het daadwerkelijk irritant als mensen uren blijven hangen bij zo'n laadpaal. Even opladen tijdens het boodschappen doen is wat anders dan de halve dag blijven hangen.Brotuck schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:46:
[...]
Nee dit is een gratis laadpaal bij een winkelcentrum. Dus opgezet om shoppen te stimuleren, niet om er de gehele dag te staan. Verder is het gewoon triest....dat die auto er lang staat maar dat iemand zich eraan stoort ook. Er zijn wel belangrijkere dingen in het leven.
In plaats van een kruistocht en hier alleen de boel af te zeiken kun je @Go-Charge ook even taggen, dan kunnen ze ook zien dat er dingen niet helemaal goed gaan.murky123 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:51:
[...]
Het feit is dat Go-Charge wederom niet correct is.
Wil ik daarbij wel even een paar dingen opmerken: MSP apps zitten er ook wel eens naast, zeker in tijden van tariefwissels.
Go-Charge is afhankelijk van de data die ze aangeleverd krijgen. Wordt dat niet gedaan, of gaat er in dat automagische proces wat mis dan krijg je problemen.
Go-Charge is een heel klein bedrijfje, ik geloof zelfs maar 1 persoon. Wel reageren ze voor zo ver ik heb kunnen zien hier vrij vlot en naar ik begreep hetzelfde voor email.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Grappig hoe mensen kunnen verschillen. Ik kan me werkelijk niets voorstellen hoe jij laden met een Supercharger bij een vd Valk hotel als ideaal kan bestempelen in vergelijking met thuisladen. Ik zou niet weten wat er idealer is dan thuis gewoon de auto in het stopcontact te gooien en de volgende ochtend een volle auto te hebben. Kost me maar paar seconden werk. Ik zou echt m’n tijd aan het uitzitten zijn bij zo’n hotel. Mijn koffie is thuis waarschijnlijk ook beter dan die bij vd Valk.codegro schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:28:
Ik heb een Tesla Super Charger station langs mijn route woon-werk op 6km van mijn huis, bij een vd. Valk. Meestal vlak voor het weekend laad ik mijn EV daar op (29 ct./kwh) onder het genot van een kopje koffie en eventueel toilet bezoekje. Dan kan ik er weer een weekje mee rijden. Ik hoef bijna nooit thuis op te laden. Ideaal.
Als ik onderweg ben, ben ik inderdaad meestal wel content met de locatiekeuze van Tesla Superchargers.
[ Voor 11% gewijzigd door tweakerpip op 22-05-2024 16:38 ]
de koffie is thuis ook goedkoper.. vraag me ook af of de koffie ook is meegerekend in het gemiddelde laadtarieftweakerpip schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:36:
[...]
Grappig hoe mensen kunnen verschillen. Ik kan me werkelijk niets voorstellen hoe jij laden met een Supercharger bij een vd Valk hotel als ideaal kan bestempelen in vergelijking met thuisladen. Ik zou niet weten wat er idealer is dan thuis gewoon de auto in het stopcontact te gooien en de volgende ochtend een volle auto te hebben. Kost me maar paar seconden werk. Ik zou echt m’n tijd aan het uitzitten zijn bij zo’n hotel. Mijn koffie is thuis waarschijnlijk ook beter dan die bij vd Valk.
Nog een trucje dat ik niet kende. Dank weer, ook deze is erg nuttig :-)Nova163 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:46:
[...]
Je kunt bij ABRP ook invoeren dat je na x uur of op tijdstip y wilt stoppen bij een restaurant. Dan geeft ie verschillende opties van restaurants waar je kunt stoppen. Je kunt ook aangeven hoe ver je maximaal wilt lopen van de lader naar het restaurant.
Als het druk is bij een SuC dan stelt de Tesla automatisch de laadlimiet op 80%, maar dat is handmatig te wijzigen naar 100% wanneer je dat liever hebt. Als ik met familie op vakantie ben dan duren de stops (plassen, eten, drinken, nog een keer plassen?, etc.) meestal langer dan de laadtijd zou zijn wanneer ik optimaal zou doorrijden (ruwweg 20% tot 80% en dan weer verder racen naar de volgende stop) en laden we meestal door tot 90-100%.
ik doe dan meestal 5% - 75/80%, dat gaat sneller en zelfde hoeveelheid erbij als jij.tweakerpip schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:58:
[...]
Als het druk is bij een SuC dan stelt de Tesla automatisch de laadlimiet op 80%, maar dat is handmatig te wijzigen naar 100% wanneer je dat liever hebt. Als ik met familie op vakantie ben dan duren de stops (plassen, eten, drinken, nog een keer plassen?, etc.) meestal langer dan de laadtijd zou zijn wanneer ik optimaal zou doorrijden (ruwweg 20% tot 80% en dan weer verder racen naar de volgende stop) en laden we meestal door tot 90-100%.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
En waarom "als hij vol is"? ik zou zeggen "als hij genoeg heeft geladen".HDoc schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:20:
[...]
Je kan toch ook iets zeggen in de trant van: "Ik zie dat u uw auto nu al 6 uur aan deze laadpaal hebt staan. Ik zou ook graag mijn auto opladen. Kunt u de volgende keer wellicht uw auto willen verplaatsen als hij vol is. Met dank!"
Ik laad in elk geval bijna nooit tot vol en de meeste dagen heb ik aan 25-50% SOC ook wel genoeg voor de volgende rit/dag.
Ik snap de EV rijders niet goed die van leeg naar vol willen laden. Het is toch geen benzine? Juist relaxt om vrijwel nooit een volle lading nodig te hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 22-05-2024 17:07 ]
Omdat ik thuis laad met een Granny. En die laadt niet zo snel. Het scheelt mij dus de kosten voor een "echte" thuis lader.tweakerpip schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:36:
[...]
Grappig hoe mensen kunnen verschillen. Ik kan me werkelijk niets voorstellen hoe jij laden met een Supercharger bij een vd Valk hotel als ideaal kan bestempelen in vergelijking met thuisladen. Ik zou niet weten wat er idealer is dan thuis gewoon de auto in het stopcontact te gooien en de volgende ochtend een volle auto te hebben. Kost me maar paar seconden werk. Ik zou echt m’n tijd aan het uitzitten zijn bij zo’n hotel. Mijn koffie is thuis waarschijnlijk ook beter dan die bij vd Valk.
Als ik onderweg ben, ben ik inderdaad meestal wel content met de locatiekeuze van Tesla Superchargers.
Check, die zitten ook bij een Van der Valk zie ik. Niet dat ik per se naar een Van der Valk wil hoor ;-) maar wel goed om te weten dat deze er zijn.hsb85 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:58:
[...]
@Hermanbbbb of Superchargers in Wolvega en Emmeloord.
Daar is nu een Allego met twee palen, maar dat vond ik ook al te risicovol om op te gokken op het eind van het weekend. Ik denk niet dat ik de enige ben die dan via die route naar de Randstad rijdt.in 2025 komt er als het goed is een supercharger bij Zurich (begin afsluitdijk)
Dan moet je natuurlijk wel de extra laadverliezen van de granny t.o.v. de "echte" thuislader meenemen in de vergelijking. Afhankelijk hoeveel je laadt ben je dan toch op enig moment met de granny wel duurder uit door extra laadverliezen.codegro schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:06:
[...]
Omdat ik thuis laad met een Granny. En die laadt niet zo snel. Het scheelt mij dus de kosten voor een "echte" thuis lader.
Precies...en daarom is het voor mijn situatie mooi dat ik nu snel even bij Tesla dichtbij tegen laag tarief kan laden. Als die kosten zouden stijgen t.o.v. thuis tarief dan overweeg ik pas een echte thuis ladereltron schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:09:
[...]
Dan moet je natuurlijk wel de extra laadverliezen van de granny t.o.v. de "echte" thuislader meenemen in de vergelijking. Afhankelijk hoeveel je laadt ben je dan toch op enig moment met de granny wel duurder uit door extra laadverliezen.
Ja, ik laad ook gewoon met een granny. Ik denk dat ik op termijn wel een echte lader ga installeren, maar de noodzaak ontbreekt momenteel vanwege het salderen. Over 2,5 jaar wanneer dat er niet meer is, zorg ik wel dat ik een slimme lader installeer om optimaal gebruik te maken van m’n zonne-energie en/of goedkope dynamische tarieven, maar voor nu is het niet nodig.codegro schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:06:
[...]
Omdat ik thuis laad met een Granny. En die laadt niet zo snel. Het scheelt mij dus de kosten voor een "echte" thuis lader.
Die Granny is voor mij momenteel afdoende. Ik heb eigenlijk nooit dat ik 300-400km moet rijden en dan de volgende dag nog een keer zoiets zou moeten. Mocht dat toch ooit voorkomen dat gooi ik ‘m wel verderop in de straat aan de 11kW lader of ik zou dan wel langs zo’n SuC gaan.
Gewoon lekker een nachtje er aan laten een of twee keer in de week dat ook prima toch, al slapend is die dan ook vol.codegro schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:06:
[...]
Heb je de voorwaarden van je opstalverzekering eens gecontroleerd? Komt steeds vaker voor dat laden met granny absoluut niet mag. Of je hem nou wel of niet "laag" instelt.codegro schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:06:
[...]
Heb je daar een bron voor? Ik heb ernog nooit van gehoord en een snelle Google search levert ook niets in die richting op.danny1909 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:03:
[...]
Heb je de voorwaarden van je opstalverzekering eens gecontroleerd? Komt steeds vaker voor dat laden met granny absoluut niet mag. Of je hem nou wel of niet "laag" instelt.
Heb je een voorbeeld van een verzekeraar waar dit het geval is? Ik kan het bij mijn verzekeraar niet vinden, maar zou het wel eens ergens anders willen lezen om te zien hoe het verwoord is.danny1909 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:03:
[...]
Heb je de voorwaarden van je opstalverzekering eens gecontroleerd? Komt steeds vaker voor dat laden met granny absoluut niet mag. Of je hem nou wel of niet "laag" instelt.
Ik heb dit wel eens uitgerekend en kan het me niet meer precies herinneren, maar dat ging bij mij echt om een hele lange termijn (20 jaar) voordat het uitkan. Dat gaat dan om 20.000km per jaar, helft thuis laden en 5% extra laadverlies.eltron schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:09:
[...]
Dan moet je natuurlijk wel de extra laadverliezen van de granny t.o.v. de "echte" thuislader meenemen in de vergelijking. Afhankelijk hoeveel je laadt ben je dan toch op enig moment met de granny wel duurder uit door extra laadverliezen.
Overigens is het bij ons soms interessanter om bij een laadpaal te laden met ons huidige tarief voor stroom (32ct). Straks gaan we naar 25ct en dan wint thuis laden het eigenlijk altijd, zelfs met laadverlies meegerekend.

[ Voor 9% gewijzigd door DeJurist op 22-05-2024 20:56 ]
Top voor als de stroomprijs bij zonnig weer negatief is. Hoe meer laadverlies hoe meer geld terug als je je auto met de granny oplaadt.janne_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:55:
Met 5% laadverlies reken je je rijk denk ik. Kan wel oplopen tot 14% meer dan bij gewoon met 11kW AC laden. (Lees ik)
nvm.Peejeehuu schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:47:
[...]
Top voor als de stroomprijs bij zonnig weer negatief is. Hoe meer laadverlies hoe meer geld terug als je je auto met de granny oplaadt.
[ Voor 10% gewijzigd door demonic op 22-05-2024 22:21 ]
Ik baseer me hierop. Ik rij een Born, technisch identiek aan de ID3. Maar je hebt gelijk, het kan erg verschillen per auto.janne_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:55:
Met 5% laadverlies reken je je rijk denk ik. Kan wel oplopen tot 14% meer dan bij gewoon met 11kW AC laden. (Lees ik)
Dat zie ik dan weer anders; met 11kW profiteer je veel meer van negatieve stroomprijs dan met 2,3kW, ook al is het laadverlies bij 2,3kW hoger.Peejeehuu schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:47:
[...]
Top voor als de stroomprijs bij zonnig weer negatief is. Hoe meer laadverlies hoe meer geld terug als je je auto met de granny oplaadt.
Maar goed dit is eigenlijk meer iets voor het thuislaadtopic. Is een beetje uit de hand gelopen discussie over de vraag waarom je bij de SUC zou laden als het thuis ook kan.
Ik laad 95% thuis, 4% DC en 1% AC publiek laadpaal.tweakerpip schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:36:
[...]
Onderweg moet ik wel aan de DC lader en dan ga ik vrijwel altijd naar een SuC, goedkoop en als je "goede" locatie kiest dan is die 30min zo om
Ook bij de SuC is het maar paar seconden werk, zelfs voor mij met mijn non Tesla EV.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik laad wel meestal tot vol eigenlijk.eltron schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:05:
[...]
En waarom "als hij vol is"? ik zou zeggen "als hij genoeg heeft geladen".
Ik laad in elk geval bijna nooit tot vol en de meeste dagen heb ik aan 25-50% SOC ook wel genoeg voor de volgende rit/dag.
Ik snap de EV rijders niet goed die van leeg naar vol willen laden. Het is toch geen benzine? Juist relaxt om vrijwel nooit een volle lading nodig te hebben.
Dat is ook zo klaar met de renault zoe met een actieradius van 280km. Maargoed.
We hebben thuis een prima modus gevonden qua publiek laden. Ik zet hem na een late dienst aan de stekker 1 straat verderop (23.45 ongeveer). En mijn vrouw haalt hem weer weg voor haar werk (7.00 ongeveer).
Ik heb nog nooit beide laadplekken bezet gezien. Zowel overdag als avond of nacht niet. En 50m verderop zitten er nog 4.
Dus strikt genomen ben ik een laadpaal Klever. Want om 3:00 ofzo is de auto wel vol. Maar ik ga hem echt niet om 3:00 nog verplaatsen.
Mocht iemand in de buurt er toch last van krijgen en ik krijg van die briefjes zullen we eens nadenken of het nog anders ingericht kan.
Maar ik ben naar mijn mening niemand tot last met nog standaard 3 vrije stekkers op ~50m. En 10 op ~200meter.
Dit zal stedelijk vast anders liggen.
Ik heb een accu van 42kWh. Ik rijd hem meestal niet leeg. Meestal gaat er ongeveer 32kWh in bij de Vattenfall paal.
Is wat ik doe dan echt zo asociaal? Zo lees ik sommige berichten namelijk hier. Maar naar mijn gevoel valt t wel mee..
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Offopic: wat mij het meeste integreerde aan je foto, is die vrouw op het scherm. Was je iets aan het kijken of zo?DeJurist schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:53:
Voor het eerst de nieuwe laadpalen van Tesla tegengekomen. Deze kabels zijn wel lang genoeg om vooruit te parkeren.
[Afbeelding]
Beetje terug ontopic: ik zou ook wel heel graag tijdens het publiek laden een Youtube-filmpje of zo willen kijken op mijn scherm. Ik kan wel VLC starten met Apple Carplay, maar dan krijg ik alleen het geluid..
Nog meer ontopic: fijn hè, die nieuwe Tesla SuC's? Eindelijk kabels die lang genoeg zijn voor auto's die hun laadklep rechtsachter hebben, zoals onze IONIQ5!

Wat jij doet, lijkt me prima. Ik denk ook niet dat de meesten hier vinden dat je max 3 uur aan een laadpaal mag hangen, maar ik kan me wel ergernis voorstellen als iemand vaak de halve dag of langer aan een gratis laadpaal hangt op een drukke plek.Dennis1812 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:20:
[...]
Ik laad wel meestal tot vol eigenlijk.
We hebben thuis een prima modus gevonden qua publiek laden. Ik zet hem na een late dienst aan de stekker 1 straat verderop (23.45 ongeveer). En mijn vrouw haalt hem weer weg voor haar werk (7.00 ongeveer).
Ik heb nog nooit beide laadplekken bezet gezien. Zowel overdag als avond of nacht niet. En 50m verderop zitten er nog 4.
Dus strikt genomen ben ik een laadpaal Klever. Want om 3:00 ofzo is de auto wel vol. Maar ik ga hem echt niet om 3:00 nog verplaatsen.
Mocht iemand in de buurt er toch last van krijgen en ik krijg van die briefjes zullen we eens nadenken of het nog anders ingericht kan.
Maar ik ben naar mijn mening niemand tot last met nog standaard 3 vrije stekkers op ~50m. En 10 op ~200meter.
Ik heb een accu van 42kWh. Ik rijd hem meestal niet leeg. Meestal gaat er ongeveer 32kWh in bij de Vattenfall paal.
Is wat ik doe dan echt zo asociaal? Zo lees ik sommige berichten namelijk hier. Maar naar mijn gevoel valt t wel mee..
Het lijkt mij allemaal erg afhankelijk van de situatie ter plekke. Denk dat het ook helemaal geen gek idee is om een kleef-/tijdstarief ook afhankelijk te maken van factoren als drukte van de laadpalen in de buurt (zoals Tesla) en tijdstip van de dag (zoals de ANWB van plan is, tussen 23 en 7).
En het moet natuurlijk een beetje in verhouding staan. Een blokkeertarief van 54,6 cent per minuut is natuurlijk wel heel erg hoog.
Misschien bedoel je wat ik denk.dextertje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:58:
[...]
Wat jij doet, lijkt me prima. Ik denk ook niet dat de meesten hier vinden dat je max 3 uur aan een laadpaal mag hangen, maar ik kan me wel ergernis voorstellen als iemand vaak de halve dag of langer aan een gratis laadpaal hangt op een drukke plek.
Het lijkt mij allemaal erg afhankelijk van de situatie ter plekke. Denk dat het ook helemaal geen gek idee is om een kleef-/tijdstarief ook afhankelijk te maken van factoren als drukte van de laadpalen in de buurt (zoals Tesla) en tijdstip van de dag (zoals de ANWB van plan is, tussen 23 en 7).
En het moet natuurlijk een beetje in verhouding staan. Een blokkeertarief van 54,6 cent per minuut is natuurlijk wel heel erg hoog.
Maar is het niet logischer om een blokkeertarief te heffen van 7;00 tot 23;00. Zodat je dus niet in de nacht je auto op hoeft te halen?
Tesla o.i.d zou inderdaad erg asociaal zijn. Zeker omdat het fast chargers zijn. Daar sta je niet lang.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nu ik het teruglees, is het inderdaad niet erg helder geformuleerd. De ANWB is van plan om te voorkomen dat je een tijdstarief betaalt tussen 23 en 7: koboy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"Dennis1812 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 01:10:
[...]
Misschien bedoel je wat ik denk.
Maar is het niet logischer om een blokkeertarief te heffen van 7;00 tot 23;00. Zodat je dus niet in de nacht je auto op hoeft te halen?
Tesla o.i.d zou inderdaad erg asociaal zijn. Zeker omdat het fast chargers zijn. Daar sta je niet lang.
Dus precies wat jij zegt.
Voor mij (ik hou dit nauwgezet bij) schommelt het laadverlies tussen de 8 a 9% met de granny.janne_nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:55:
Gebruik 'em regelmatig, vaak afgesteld op 10A, soms 12A, met dit laadverlies meegerekend ben ik qua tarief dan net iets goedkoper uit dan publiek laden, alleen Tesla is op dit moment iets goedkoper.
Off topic:dextertje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:37:
Offopic: wat mij het meeste integreerde aan je foto, is die vrouw op het scherm. Was je iets aan het kijken of zo?
Itchy Boots (youtube)! Hopelijk herstelt Noraly snel en kunnen we weer naar haar avonturen kijken.
Neuh, maar volgens mij, in dit geval, wordt de soep niet zo heet gegeten alstie opgediend wordt.Dennis1812 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:20:
Kan me niet inbeelden dat mensen in het holst van de nacht de auto van de lader afhalen zodat een ander zou kunnen gaan laden.
Wat jij dus leest gaat volgens mij niet voor jou op.
De Go-Charge is een goed initiatief en precies wat je nodig hebt als je een voordelig laadpunt wilt vinden.koboy schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:33:
[...]
In plaats van een kruistocht en hier alleen de boel af te zeiken kun je @Go-Charge ook even taggen, dan kunnen ze ook zien dat er dingen niet helemaal goed gaan.
Alleen is er maanden geleden al gemeld dat het handig zou zijn om met kleuren de prijs aan te geven. Net als Directlease Tankservice. Nu geeft de kleur ook iets aan maar geen idee wat. De prijs klopt ook niet helemaal, het zit er ca 5ct naast.
De laatste update is van Nov 1, 2023 Het is gratis maar kennelijk wordt er geen aandacht meer aan besteed. Vreemd dat er nul reviews zijn.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Go-Charge schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:36:
We doen ons best om de prijzen zo accuraat mogelijk weer te geven. We zijn maar een heel klein bedrijfje met weinig middelen. Alle feedback op locaties en prijzen die we ontvangen, nemen we serieus door en proberen we structureel aan te passen in onze database. Dus mocht je zo'n check doen en er achter komen dat prijzen niet kloppen h=geef het dan vooral door! Dat helpt ons enorm!
De kleur geeft een indicatie van het maximaal vermogen van de aansluitingen op de paal.MarkV6 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:23:
[...]
De Go-Charge is een goed initiatief en precies wat je nodig hebt als je een voordelig laadpunt wilt vinden.
Alleen is er maanden geleden al gemeld dat het handig zou zijn om met kleuren de prijs aan te geven. Net als Directlease Tankservice. Nu geeft de kleur ook iets aan maar geen idee wat. De prijs klopt ook niet helemaal, het zit er ca 5ct naast.
De laatste update is van Nov 1, 2023 Het is gratis maar kennelijk wordt er geen aandacht meer aan besteed. Vreemd dat er nul reviews zijn.
Teal=11kW,
Geel=17kW,
Cyaan=22kW+
Rood=t/m 150kW
Paars=boven 150kW
Maar met even wat rondkijken had je hier zelf achter kunnen komen.
Laatste update van november kan een aantal dingen betekenen: gebeurt niets meer aan, geen kleine updates geweest, er wordt gewerkt aan een compleet nieuwe versie.....
De update datum zegt niets over de correctheid van de prijzen. Die worden net als de kaart elke keer opgehaald online.
[ Voor 14% gewijzigd door koboy op 23-05-2024 09:50 ]
Ik word hier zo blij van, dat ik hier waarschijnlijk speciaal een ritje naar maakKodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:26:
Ze zitten niet op de meest praktische locatie, maar we hebben het niet als laadstop maar als uitje naar een speeltuin gezien.

Hetzelfde geldt voor Jonkman Elektrisch Laden, ook zo'n initiatief naast een zonnepark.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik heb de laatste tijd wel dat het heel lang duurt voordat palen op een bepaald adres getoond worden (en soms zelfs helemaal niet).Zjanzjak schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:46:
Geen aandeelhouder en wat mij betreft zijn er ook een flink aantal verbeterpunten maar ik blijf het een goed initiatief vinden dus vandaar nog even dit;
[...]
[...]
Voor mij (ik hou dit nauwgezet bij) schommelt het laadverlies tussen de 8 a 9% met de granny.
Gebruik 'em regelmatig, vaak afgesteld op 10A, soms 12A, met dit laadverlies meegerekend ben ik qua tarief dan net iets goedkoper uit dan publiek laden, alleen Tesla is op dit moment iets goedkoper.
[...]
En waar haal je de data vandaan als ik vragen mag? Meterkast of wat de auto registreert? Want je verliest voordat de stroom in je auto komt ook al een percentage.
Mijn Tesla geeft aan wat er is binnengekomen en wat er is opgeslagen. De groep waarop alleen de 11kW lader is aangesloten geeft dan een hoger gebruik dan de auto. Zover ik heb gelezen is het verlies bij een granny rond de 20%, 11kW 10-15%, DC 5-10%.
Ik zelf zit rond de 10-11%, gemeten met een MID meter voor de granny lader met de OBD gegevens van de auto.Maurice- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:20:
En waar haal je de data vandaan als ik vragen mag? Meterkast of wat de auto registreert? Want je verliest voordat de stroom in je auto komt ook al een percentage.
Mijn Tesla geeft aan wat er is binnengekomen en wat er is opgeslagen. De groep waarop alleen de 11kW lader is aangesloten geeft dan een hoger gebruik dan de auto. Zover ik heb gelezen is het verlies bij een granny rond de 20%, 11kW 10-15%, DC 5-10%.
Zal per auto verschillen, hoe lager het laad vermogen hoe hoger de laadverliezen (bij mij dan).
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
@danny1909danny1909 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:03:
[...]
(even danny1909 getagged, wellicht dat eerdere vragen door ontbreken van een tag gemist zijn)
Heb je voorbeelden van opstalverzekeringen (voorwaarden) waarin zo'n clausule staat? Ik kan het mij haast niet voorstellen, want je kan toch moeilijk laden verbieden maar langdurig stofzuigen of koken toestaan.
Ha de aap kwam gister uit de mouw. Is bepaald door de VVE waarbij opstal zit en schijnbaar men dit dus zelf verzonnen heeft. Denk dat het inderdaad nergens op gebaseerd is.vanaalten schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:49:
[...]
@danny1909
(even danny1909 getagged, wellicht dat eerdere vragen door ontbreken van een tag gemist zijn)
Heb je voorbeelden van opstalverzekeringen (voorwaarden) waarin zo'n clausule staat? Ik kan het mij haast niet voorstellen, want je kan toch moeilijk laden verbieden maar langdurig stofzuigen of koken toestaan.
Prima zoals jij/jullie het doen wat mij betreft.Dennis1812 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:20:
[...]
Ik laad wel meestal tot vol eigenlijk.
Kleine batterij is natuurlijk ook een andere use case en dan snap ik laden tot 100% wel.
Ik heb het laden standaard begrenst tot 90% SOC maar heb dan een GOM van rond de 440km wat meestal wel voldoende is. Meestal hangt hij overdag paar uur aan de lader en laadpercentage schommelt dan tussen ca. 20 en 90% en kom nooit range tekort.
Mooie vakantie laadpas! €0,29 per kWh voor de ionity fastchargers in Frankrijk. Goedkoper dan Tesla Superchargers in FR 😊grunaubaby schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:21:
Jammer dat er bij mij in de buurt geen ionity is. Is goedkoper dan SGZH2
[Afbeelding]
Het is 40% korting en dat is in Frankrijk 0,59 x 0,4 = 0,236 dus een netto van 0,354.BaSsDruM schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:14:
[...]
Mooie vakantie laadpas! €0,29 per kWh voor de ionity fastchargers in Frankrijk. Goedkoper dan Tesla Superchargers in FR 😊
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Misschien alleen via Renault?gremsems schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:12:
[Afbeelding]
Mijn optie heeft het niet over 40% korting....
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Dat ligt er maar net aan. In dit voorbeeld zijn de eigenaren verbaasd dat ze zo veel moesten betalen. Aan de andere kant vind ik het vreemd om 4 uur te parkeren bij de lidl. Ieder zijn ding, maar voor zo een plek kan drie kwartier zonder kleeftarief prima zijn en dan daarna een hoog kleeftarief. Het is een plek voor klanten en als service bedoeld. Niet als plek voor goedkoop laden (en in dit geval vermoed ik ook goedkoop willen parkeren ipv op de betaalde parkeerplaats gaan staan van de Efteling).dextertje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:58:
[...] Een blokkeertarief van 54,6 cent per minuut is natuurlijk wel heel erg hoog.
Het verschil meten tussen wat de auto aangeeft wat er geladen is in de app (tot 7 (zeven!) cijfers achter de komma, I kid you not, why is beyond me) en wat er qua stroom richting de granny gaat vanuit de meterkast.Maurice- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:20:
Het klopt idd als een bus dat hoe hoger de laadsnelheid hoe lager het laadverlies is.
Tesla 0.54 (-20%) = 0.41
Ionity 0.69 (-20ct) = 0.49
Fastned 0.69 (-30%) = 0.48
Alleen als je de korting wilt gebruiken moet je bij Ionity met creditcard betalen, en deze in de android app invoeren. Bij Tesla kun je dat op de website invoeren.Fastned i-deal.
De vorige keer dat ik mijn credit card gegevens op een android app (Bosch mobility) heb ingevoerd was die de dag daarna gehacked.
Wat zijn de ervaringen daarmee?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Ik zou die prijzen in die PDF op hun site ff goed bekijken 😜HansAuutB schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:10:
[...]
Het is 40% korting en dat is in Frankrijk 0,59 x 0,4 = 0,236 dus een netto van 0,354.
Just here for the fun
Maandje geleden geblokkeerde kaart gehad door de fraude preventie van Visa naar aanleiding van een fraude transactie van 2000 euro bij Shopify.MarkV6 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:49:
Voor Duitsland maakt het niet zoveel waar je DC laad:
Tesla 0.54 (-20%) = 0.41
Ionity 0.69 (-20ct) = 0.49
Fastned 0.69 (-30%) = 0.48
Alleen als je de korting wilt gebruiken moet je bij Ionity met creditcard betalen, en deze in de android app invoeren. Bij Tesla kun je dat op de website invoeren.Fastned i-deal.
De vorige keer dat ik mijn credit card gegevens op een android app (Bosch mobility) heb ingevoerd was die de dag daarna gehacked.
Wat zijn de ervaringen daarmee?
Laatste transactie van mij was 2 dagen er voor van Freshmile. Ik denk niet dat daar de gegevens gestolen waren, ik zit eerder te denken aan een half jaar daarvoor cdkeyoffer, maar je weet het niet. Als ik dit zou doen zou ik de buitgemaakte gegevens een poosje laten afkoelen om de hack minder herleidbaar een meer herhaalbaar te maken.
Waar ligt het aan?keko12 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Dat ligt er maar net aan. In dit voorbeeld zijn de eigenaren verbaasd dat ze zo veel moesten betalen. Aan de andere kant vind ik het vreemd om 4 uur te parkeren bij de lidl. Ieder zijn ding, maar voor zo een plek kan drie kwartier zonder kleeftarief prima zijn en dan daarna een hoog kleeftarief. Het is een plek voor klanten en als service bedoeld. Niet als plek voor goedkoop laden (en in dit geval vermoed ik ook goedkoop willen parkeren ipv op de betaalde parkeerplaats gaan staan van de Efteling).
Ik vind € 32,76 per uur bijzonder veel, zelfs parkeren in Amsterdam is goedkoper..
Prima dat de Lidl met hoge kleeftarieven laadpaalkleven wil voorkomen, maar ik denk dat je de meeste Lidl-bezoekers ook met een tarief van € 6/uur kunt aansporen niet te lang aan de lader te blijven (is ook duurder dan de Efteling parkeerplaats, tenzij je natuurlijk maar 2 uur de Efteling in gaat).
Nu vindt de Lidl hun eigen blokkeertarief dusdanig extreem, dat ze het maar hebben afgeschaft...

Het is Itchy Boots, een Nederlandse YouTuber.dextertje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:37:
[...]
Offopic: wat mij het meeste integreerde aan je foto, is die vrouw op het scherm. Was je iets aan het kijken of zo?
Beetje terug ontopic: ik zou ook wel heel graag tijdens het publiek laden een Youtube-filmpje of zo willen kijken op mijn scherm. Ik kan wel VLC starten met Apple Carplay, maar dan krijg ik alleen het geluid..
Nog meer ontopic: fijn hè, die nieuwe Tesla SuC's? Eindelijk kabels die lang genoeg zijn voor auto's die hun laadklep rechtsachter hebben, zoals onze IONIQ5!
Website:HansAuutB schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:10:
[...]
Het is 40% korting en dat is in Frankrijk 0,59 x 0,4 = 0,236 dus een netto van 0,354.
/f/image/i3TS0lUDIEjhQfjZRHJrra57.png?f=fotoalbum_large)
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Vind het niet asociaal, zeker als de meeste tijd er nog een plekje open is of iets verderop vrij is. Als mensen niet gaan klagen zou ik me zeker niet bezwaard voelen. En als het wel een probleem wordt, is het tijd om bij de gemeente aan te kloppen.Dennis1812 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:20:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 23-05-2024 22:55 ]
Oude post, maar ik begin me steeds meer zorgen te maken om de laadsnelheid in de toekomst, op weg naar het verre zuiden.The Wizard schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:52:
[...]
Verschilt wel waar je staat, er zijn wel plekken waar 300 kW laders staan maar die zijn gelimiteerd op 100 kW bijv door regionale stroomnet problemen.
Je hebt het alleen voor een bepaalde tijd, je zou het tot 50% 200+ moeten kunnen halen, maar dan wel met een opgewarmde batterij (pre-heating via navigatie naar snellader).
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/4408899202193-Kia.
Als je met 2 auto's aan de lader staat weet ik het niet, verschilt hoe het aangesloten is, heb wel een keer 200+ gehaald met 2 auto's aan dezelfde hypercharger.
Zat eigenlijk te wachten op sneller ladende auto's, zoals de Xpeng G6/G9 met ~300kW, of eventueel toch een Kia EV6.
Maar als die straks alsnog maar met 150-200kW laden kun je net zo goed voor een 175kW Skoda/VW/Tesla gaan bijvoorbeeld.
Los van die paar vakanties zal ik de laadsnelheid niet nodig hebben.
Ergens had ik zelfs de hoop dat de laadsnelheden nog verder omhoog zouden gaan, zoals de Xiaomi SU7. Maar het tegenovergestelde lijkt de waarheid te worden...
Any thoughts?
dat tarief stond waarschijnlijk niet goed en hebben ze gewoon gecorrigeerd.kaanmijo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:54:
Even een heads-up, Elektroverse heeft deze week het tarief op de paal in mijn straat (Citycharging) zonder aankondiging verhoogd van €0,45 per kWh naar €0,54 per kWh, dat is 20% (!!!). Tijd om weer even de app te openen voor je blind die pas tegen de paal aanhoudt, want misschien is het bij jou ook opeens een klap duurder
dat is wat anders dan zonder aankondiging verhogen
bovendien is de aankondiging gewoon de weergave van het tarief in de app die is aangepast dus maw is het ook gewoon aangekondigd. men kan toch geen mail sturen over elke wijziging van elke paal.
[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 24-05-2024 06:15 ]
Als het alleen voor vakantie is, dan is het niet zo'n probleem.mitsumark schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:19:
[...]
Oude post, maar ik begin me steeds meer zorgen te maken om de laadsnelheid in de toekomst, op weg naar het verre zuiden.
Zat eigenlijk te wachten op sneller ladende auto's, zoals de Xpeng G6/G9 met ~300kW, of eventueel toch een Kia EV6.
Maar als die straks alsnog maar met 150-200kW laden kun je net zo goed voor een 175kW Skoda/VW/Tesla gaan bijvoorbeeld.
Ergens had ik zelfs de hoop dat de laadsnelheden nog verder omhoog zouden gaan, zoals de Xiaomi SU7. Maar het tegenovergestelde lijkt de waarheid te worden...
Any thoughts?
Die piekvermogens haal je ook maar vrij kort. Belangrijker is het gemiddelde vermogen over het laadbereik dat je wilt realiseren. Mijn ervaring is dat een gemiddeld vermogen van 120kW en up meer dan genoeg is. Je komt dan tijd te kort voor je kopje koffie, lunch, plaspauze etc. want in die tijd zit er al weer ruim meer dan 200km bij. Moet je tijdens je lunch je auto nog gaan weghalen. Ook niet handig.
Bij onze e-Niro is het snelladen een zwak punt en was het soms echt wachten. Maar je houdt er rekening mee en is dan ook wel te overzien voor die paar keer per jaar. Buitenlandse reizen doen we nu met de Tesla en dan gaat het laden haast te snel en is de auto eerder klaar dan wij
Maar als je enige doel is om met heel veel vermogen te kunnen laden, dan zou ik een vrachtwagen nemen. Ze zijn bezig met laadsystemen en vrachtwagens voor 1 MW en meer https://www.laadpunt.nl/laadpaalkennisbank/megawatt-charging-system-snelladen-voor-vrachtwagens/ Ik zag gister een bericht over een vrachtwagen die met 1 MW laadt, maar kan het zo snel niet meer vinden.
[ Voor 24% gewijzigd door eltron op 24-05-2024 18:37 ]
EV's die zo snel kunnen laden zijn meestal ook inefficiënt en met een hoog verbruik, voor mij daarom dus niet interessant.mitsumark schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:19:
[...]
Oude post, maar ik begin me steeds meer zorgen te maken om de laadsnelheid in de toekomst, op weg naar het verre zuiden.
Any thoughts?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik denk dat je je daar niet te veel illusies over moet maken.mitsumark schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:19:
[...]
Any thoughts?
Op de allerdrukste dagen wordt het vermogen altijd wat verdeeld als alle laadpalen bezet zijn.
Een laadplek van Tesla of Fastned met 10 laadpalen heeft echt geen 3 MW aan beschikbaar vermogen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat heeft Elektroverse wel vaker gedaan. Een maand geleden de prijzen bij mijn Park&Charge-laadpalen in de buurt (CPO-tarief rond de 60ct/kWh) verhoogd van 41ct naar 46 cent. Dus ik gebruik de kaart al een tijdje niet meer. Maar nu zie ik inderdaad dat Elektroverse de prijs weer heeft verhoogd, naar 50ct/kWh.kaanmijo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:54:
Even een heads-up, Elektroverse heeft deze week het tarief op de paal in mijn straat (Citycharging) zonder aankondiging verhoogd van €0,45 per kWh naar €0,54 per kWh, dat is 20% (!!!). Tijd om weer even de app te openen voor je blind die pas tegen de paal aanhoudt, want misschien is het bij jou ook opeens een klap duurder
Het is natuurlijk een jonge speler op de Nederlandse markt, en als ze zien dat ze veel moeten toeleggen bij een aanbieder gaan de prijzen omhoog. Dat zie je bij meer buitenlandse aanbieders en hun roaming-tarieven. Als veel locale gebruikers die goedkopere roaming-tarieven ook gaan gebruiken gaan de prijzen omhoog. Zie bijvoorbeeld ook Bump en Thüga.
Totdat de Europese regulering van de prijstransparantie bij alle laadpalen is geregeld, blijft het advies om élke keer voordat je gaat laden het tarief te checken, en als je niet kunt zien hoeveel het kost: niet laden en naar de concurrent gaan.
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij is het tarief bij Bump al een behoorlijke tijd ongewijzigd. Althans voor de palen waar ik normaal laad.Of-Aaargh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:52:
[...]
Dat heeft Elektroverse wel vaker gedaan. Een maand geleden de prijzen bij mijn Park&Charge-laadpalen in de buurt (CPO-tarief rond de 60ct/kWh) verhoogd van 41ct naar 46 cent. Dus ik gebruik de kaart al een tijdje niet meer. Maar nu zie ik inderdaad dat Elektroverse de prijs weer heeft verhoogd, naar 50ct/kWh.
Het is natuurlijk een jonge speler op de Nederlandse markt, en als ze zien dat ze veel moeten toeleggen bij een aanbieder gaan de prijzen omhoog. Dat zie je bij meer buitenlandse aanbieders en hun roaming-tarieven. Als veel locale gebruikers die goedkopere roaming-tarieven ook gaan gebruiken gaan de prijzen omhoog. Zie bijvoorbeeld ook Bump en Thüga.
Totdat de Europese regulering van de prijstransparantie bij alle laadpalen is geregeld, blijft het advies om élke keer voordat je gaat laden het tarief te checken, en als je niet kunt zien hoeveel het kost: niet laden en naar de concurrent gaan.
Hier ben ik het niet mee eens. Als er een beetje na wordt gedacht door, in dit geval Elektroverse, weet je dat 20% niet “zomaar” corrigeren is. Het is het misschien wel, maar als je de prijs met bijna een kwart omhoog gooit vind ik dat je op z’n minst gebruikers die zo’n paal veel gebruiken een push notificatie kan sturen. Die data hebben ze namelijk gewoon. Daarnaast is corrigeren ook gewoon verhogen van de prijs.boyette schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:14:
[...]
dat tarief stond waarschijnlijk niet goed en hebben ze gewoon gecorrigeerd.
dat is wat anders dan zonder aankondiging verhogen
bovendien is de aankondiging gewoon de weergave van het tarief in de app die is aangepast dus maw is het ook gewoon aangekondigd. men kan toch geen mail sturen over elke wijziging van elke paal.
De laatste prijsverhoging van Bump is inderdaad alweer een aantal maanden geleden. Van 41 ct/kWh naar 46 cent op de Park&Charge palen bij mij in de straat, en van (ik meen) 46 cent naar 62 cent bij Allego iets verderop.yannienl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:31:
[...]
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij is het tarief bij Bump al een behoorlijke tijd ongewijzigd. Althans voor de palen waar ik normaal laad.
Bij mij is het al zeker een half jaar 46 cent AC (totalenergies/greenflux) en 56 cent DC (bp pulse, ecotap en totalenergies)Of-Aaargh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:43:
[...]
De laatste prijsverhoging van Bump is inderdaad alweer een aantal maanden geleden. Van 41 ct/kWh naar 46 cent op de Park&Charge palen bij mij in de straat, en van (ik meen) 46 cent naar 62 cent bij Allego iets verderop.
Ondanks dat zo’n service heel mooi zou zijn, is het niet alsof ze de prijs nu niet communiceren. Ze communiceren de actuele prijzen gewoon in de app. Ik ken overigens nauwelijks bedrijven die actief notificaties sturen bij prijswijzigingen. M’n Albert Heijn doet het in ieder geval ook niet terwijl zij ook precies weten wat ik koop.kaanmijo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:32:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. Als er een beetje na wordt gedacht door, in dit geval Elektroverse, weet je dat 20% niet “zomaar” corrigeren is. Het is het misschien wel, maar als je de prijs met bijna een kwart omhoog gooit vind ik dat je op z’n minst gebruikers die zo’n paal veel gebruiken een push notificatie kan sturen. Die data hebben ze namelijk gewoon. Daarnaast is corrigeren ook gewoon verhogen van de prijs.
In Italie heb ik veel Electroverse gebruikt. Op een dag hadden ze alle tarieven in het land zo’n beetje verlaagd naar 49ct/kwh voor snelladen, wat zo’n 30-50 cent onder CPO tarieven ligt daar. Ik heb daar toen gebruik van gemaakt en de volgende dag wilde ik het weer doen en was EnelX toch weer terug naar iets van 60 cent wat het daarvoor was. Ik heb daarna elke keer dat ik ergens ging laden in de app een screenshot gemaakt zodat ik de actuele prijs week en bij eventuele prijswijzigingen nadien in ieder geval kon aantonen wat de gecommuniceerde prijs was op moment van starten laden. Ik snap dat sommige mensen daar geen zin in hebben, maar dan zou ik een pas kiezen met vaste tarieven overal. Dan krijg je ongetwijfeld wel een bericht bij een wijziging.
Ik vind ook een beetje dat het erbij hoort bij het type pas. Electroverse heeft een pas die nagenoeg overal werkt en daarnaast hanteren ze een redelijk onafhankelijk prijsbeleid van de CPO’s. Dat het dan wat vaker kan fluctueren omdat ze het ergens teveel geld bloeden snap ik wel. Ik vind het een ander verhaal dan wanneer ik laad bij Vattenfall in m’n straat met een Vattenfall pas. In zo’n geval vind ik dat ze echt actief moeten communiceren bij tariefaanpassingen. Wat Vattenfall overigens ook gewoon doet. Wat zij dan weer niet doen is elke wijziging van elke aanbieder doormailen waar ik wel eens geweest ben. Ook dat snap ik.
EDIT: Een knop in apps om je aan te melden op prijsupdates van specifieke palen zou overigens best een service zijn die welkom is. Dat voorkomt teven veel ongewenste prijsupdates en geeft de controle voor de meldingen bij de klant.
[ Voor 25% gewijzigd door tweakerpip op 24-05-2024 09:13 ]
Ik laad nooit bij de door jou genoemde aanbieders, dus YMMV. Maar het is des te meer een argument om altijd de prijs te checken voor je gaat laden, zeker bij een onbekende paal. De prijzen bij Bump variëren blijkbaar behoorlijk per aanbieder en locatie.yannienl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:47:
[...]
Bij mij is het al zeker een half jaar 46 cent AC (totalenergies/greenflux) en 56 cent DC (bp pulse, ecotap en totalenergies)
Tja, er zijn waarschijnlijk zoveel verschillende CPOs met nog meer verschillende tarieven dat het actief pushen van alle wijzigingen via mail of push notificaties zoveel zou worden dat mensen zich zouden afmelden van de noticicaties. Wat ik wel zou zien zitten is een toevoeging aan de apps dat je favoriete palen kan aanklikken in een app en dat je specifiek voor die palen een notificatie krijgt bij wijzigingen van de kosten. Dat zou volgens mij redelijk makkelijk zijn om te implementeren en zou tevens voorkomen dat je veel oninteressante berichten over prijswijzigingen krijgt. Als ik namelijk alle prijsupdates zou ontvangen van alle palen waar ik ooit of recent geweest ben zou ik gek worden na een vakantie.murky123 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:51:
Northe is onlangs ook verhoogd in prijs. maand or 2 geleden begonnen op 39ct , toen 41 en nu 44 cent ( op LMS palen ) . overgins ook zonder aankondiging, maar niet aankondigen van prijswijzigingen is blijbaar de standaard in deze markt
heel vaak klopt de status van je gewenste laadpaal niet. dan geeft de app bijvoorbeeld aan dat de status unknown is, en dan lukt het je ook niet om via de app ( laadpas is scandinavisch geofenced ) een sessie te starten.
wat ik dan doe is via de browser op de telefoon ( in mijn geval Safari ) de site openen, inloggen en dan lukt het wel om een sessie te starten bij een paal die een "unknown" status heeft.
voor mij is dit nog steeds de goedkoopste manier om te laden . LMS palen , 44ct , gemeente alphen aan den rijn zuidholland.
Dat is ook zo, het is bij mij sowieso een gewoonte om eerst te proberen via app te laden. Dan dwing ik mezelf ook nog eens om eerst de prijs te zien.Of-Aaargh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:04:
[...]
Ik laad nooit bij de door jou genoemde aanbieders, dus YMMV. Maar het is des te meer een argument om altijd de prijs te checken voor je gaat laden, zeker bij een onbekende paal. De prijzen bij Bump variëren blijkbaar behoorlijk per aanbieder en locatie.
Even uitgaand van de casus dat een gebruiker een aantal palen selecteert voor deze prijs notificaties:tweakerpip schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:09:
[...]
Tja, er zijn waarschijnlijk zoveel verschillende CPOs met nog meer verschillende tarieven dat het actief pushen van alle wijzigingen via mail of push notificaties zoveel zou worden dat mensen zich zouden afmelden van de noticicaties. Wat ik wel zou zien zitten is een toevoeging aan de apps dat je favoriete palen kan aanklikken in een app en dat je specifiek voor die palen een notificatie krijgt bij wijzigingen van de kosten. Dat zou volgens mij redelijk makkelijk zijn om te implementeren en zou tevens voorkomen dat je veel oninteressante berichten over prijswijzigingen krijgt. Als ik namelijk alle prijsupdates zou ontvangen van alle palen waar ik ooit of recent geweest ben zou ik gek worden na een vakantie.
Je kunt dit volledig door de app laten afhandelen. Doe je dit goed, dan laat je de app een prijscheck doen vlak na het tijdstip waarop tariefwijzigingen in de backend doorgevoerd worden. Je backend wordt dan elke dag een paar minuten geDDOSt door tienduizenden telefoons. Opschalen is duur en voor de rest van de dag niet nodig. Verspreid je de prijscheck over de dag, dan krijg je gezeik dat de prijscheck niet op tijd heeft gewerkt.
Alternatief laat je de check afhandelen door de backend. Kost ook daar opslag en verwerkings capaciteit die je de rest van de dag niet nodig hebt.
Je kunt er eenvoudig over denken, maar het is het niet. Er hangt minimaal een kostenpost aan, die weer terugverdiend moet worden met hogere tarieven.
Hoe kom je daar nou bij? De EV6 is een efficiënte auto, vergeleken met vele andere merken. Snel laden heeft helemaal niks te maken met inefficiëntie van een auto of een hoog verbruik.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:39:
[...]
EV's die zo snel kunnen laden zijn meestal ook inefficiënt en met een hoog verbruik, voor mij daarom dus niet interessant.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Euh... ik zou de Ioniq 6 niet echt inefficiënt noemen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:39:
EV's die zo snel kunnen laden zijn meestal ook inefficiënt en met een hoog verbruik, voor mij daarom dus niet interessant.
Deze auto heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 en is een aerodynamisch hoogstandje
Ik zei dan ook "de meeste EV's", dus van die snelladende tanks met hoog verbruik. Een EV6 valt uiteraard niet onder die kwalificatie.The Wizard schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:05:
[...]
Hoe kom je daar nou bij? De EV6 is een efficiënte auto, vergeleken met vele andere merken. Snel laden heeft helemaal niks te maken met inefficiëntie van een auto of een hoog verbruik.
Ik snap dat het niet helemaal gratis is, maar echt enorme kosten hoeft dit niet op te leveren. En je kan die berichten gewoon laten afhandelen door de goedkoopste static hosting of een table service, die voor handen is. Die handel je natuurlijk niet af met dure custom webservices. Je moet echt je best doen wil je dit duurder maken dan 1 euro per dag. Kosten zullen vooral zitten in het aanpassen van de app.koboy schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Even uitgaand van de casus dat een gebruiker een aantal palen selecteert voor deze prijs notificaties:
Je kunt dit volledig door de app laten afhandelen. Doe je dit goed, dan laat je de app een prijscheck doen vlak na het tijdstip waarop tariefwijzigingen in de backend doorgevoerd worden. Je backend wordt dan elke dag een paar minuten geDDOSt door tienduizenden telefoons. Opschalen is duur en voor de rest van de dag niet nodig. Verspreid je de prijscheck over de dag, dan krijg je gezeik dat de prijscheck niet op tijd heeft gewerkt.
Alternatief laat je de check afhandelen door de backend. Kost ook daar opslag en verwerkings capaciteit die je de rest van de dag niet nodig hebt.
Je kunt er eenvoudig over denken, maar het is het niet. Er hangt minimaal een kostenpost aan, die weer terugverdiend moet worden met hogere tarieven.
En een paar minuten door tienduizenden telefoons? Als je het inderdaad spreid over een paar minuten heb je het over nog geen honderd bevragingen per seconde. Ik ken geen cloud services die daar van schrikken. Het enige wat ze moeten doen is voorkomen dat ze allemaal op exact dezelfde seconde de call doen. Dat zou misschien tot congestie leiden. Maar misschien dat nog niet eens.
[ Voor 16% gewijzigd door tweakerpip op 24-05-2024 12:40 ]
/f/image/xkcn4y63BOVRTm60yEfd2EnV.png?f=fotoalbum_large)
Grof gezegd ben je altijd zo'n 230W (in het geval van mijn auto) kwijt aan battery managment / computer. Dat hakt het meeste in de efficientie (vandaar de stijle curve vanaf de lagere vermogens). Zodra je in de hogere vermogens komt (het maximaliseren van 1 fase, of van 3 fases) worden vermoedelijk omgevingsvariabelen zoals temperatuur belangrijker. Ik wil dat nog eens gaan bekijken maar dat is voor een volgende keer
En de Tesla's... en de Audi eTron GT etc.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:16:
[...]
Ik zei dan ook "de meeste EV's", dus van die snelladende tanks met hoog verbruik. Een EV6 valt uiteraard niet onder die kwalificatie.
Er is echt geen verband tussen efficientie en laadsnelheid.
Sony A7 iv en wat recycled glas
er is geen functionaliteit om hiervoor push meldingen te versturenkaanmijo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:32:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. Als er een beetje na wordt gedacht door, in dit geval Elektroverse, weet je dat 20% niet “zomaar” corrigeren is. Het is het misschien wel, maar als je de prijs met bijna een kwart omhoog gooit vind ik dat je op z’n minst gebruikers die zo’n paal veel gebruiken een push notificatie kan sturen. Die data hebben ze namelijk gewoon. Daarnaast is corrigeren ook gewoon verhogen van de prijs.
die zal dan eerst ontwikkeld moeten worden
die kosten daarvan zullen dan doorberekend moeten worden dus dan moeten de tarieven nog verder omhoog.. op jouw verzoek?
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2