Dat gebeurt bij de benzinepomp toch ook niet. En bijvoorbeeld Tesla heeft verschillende prijzen per dag. Moet je daar dan ook een paar mails per dag van ontvangen?murky123 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:07:
opzich ben ik het wel eens met de stelling dat prijswijzigingen aangekondigd dienen te worden. op welke manier dan ook. er kan ook een mail gestuurd worden naar de gebruiker.
Ik denk dat het informeren van je klanten over prijswijzigingen alleen relevant is als daar contractueel afspraken over zijn gemaakt.Zapato schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:18:
[...]
Dat gebeurt bij de benzinepomp toch ook niet. En bijvoorbeeld Tesla heeft verschillende prijzen per dag. Moet je daar dan ook een paar mails per dag van ontvangen?
Een benzinepomp laat vrij duidelijk zien wat de benzine kost voor je begint met tanken. Laden met een laadpas doet dat niet. Die vergelijking gaat compleet mank. Ik moet nu dus _zelf_ de prijzen op gaan zoeken, omdat ik niet weet of, wanneer en waarom ze de prijzen hebben verhoogd en verlaagd. Dit zou naar mij moeten worden gecommuniceerd. Maargoed. We dwalen weer af in de eeuwenoude discussie over transparantie over laadtarieven. Laten we er maar mee stoppenZapato schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:18:
[...]
Dat gebeurt bij de benzinepomp toch ook niet. En bijvoorbeeld Tesla heeft verschillende prijzen per dag. Moet je daar dan ook een paar mails per dag van ontvangen?
Vrij makkelijk gezegd dat die functionaliteit er niet is. Dat weet je namelijk helemaal niet, tenzij je in de backend van de app kan kijken.boyette schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:52:
[...]
er is geen functionaliteit om hiervoor push meldingen te versturen
die zal dan eerst ontwikkeld moeten worden
die kosten daarvan zullen dan doorberekend moeten worden dus dan moeten de tarieven nog verder omhoog.. op jouw verzoek?
[ Voor 5% gewijzigd door kaanmijo op 24-05-2024 14:34 ]
Bij mij in de app staat toch vrij duidelijk wat het tarief is. Een pas kan natuurlijk geen tarief laten zien. Zelfde geldt voor een laadpas voor benzine.kaanmijo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:33:
[...]
Een benzinepomp laat vrij duidelijk zien wat de benzine kost voor je begint met tanken. Laden met een laadpas doet dat niet. Die vergelijking gaat compleet mank. Ik moet nu dus _zelf_ de prijzen op gaan zoeken, omdat ik niet weet of, wanneer en waarom ze de prijzen hebben verhoogd en verlaagd. Dit zou naar mij moeten worden gecommuniceerd. Maargoed. We dwalen weer af in de eeuwenoude discussie over transparantie over laadtarieven. Laten we er maar mee stoppen
[...]
Vrij makkelijk gezegd dat die functionaliteit er niet is. Dat weet je namelijk helemaal niet, tenzij je in de backend van de app kan kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Zapato op 24-05-2024 14:45 ]
Kan je dit niet zien als de tarievenpaal bij de benzinestations?Zapato schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:43:
[...]
Bij mij in de app staat toch vrij duidelijk wat het tarief is.
De pomp zelf laat de prijs weldegelijk zien. Ik zeg ook niet dat het _op_ een laadpas moet staan, maar aangezien er een gebrek is aan schermen op palen vind ik het niet meer dan logisch dat significante verhogingen of verlagingen proactief gecommuniceerd moeten worden naar klanten.Zapato schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:43:
[...]
Bij mij in de app staat toch vrij duidelijk wat het tarief is. Een pas kan natuurlijk geen tarief laten zien. Zelfde geldt voor een laadpas voor benzine.
Het ding bij laadpalen is dat de prijs ook nog afhankelijk is van de pas. Als dat bij benzine al het geval is betreft het normaal een korting en geen opslag.
Veel(?) palen hebben een QR code, maar ik denk dat je dan de CPO prijs ziet als je die scant.
Veel(?) palen hebben een QR code, maar ik denk dat je dan de CPO prijs ziet als je die scant.
Alle aanbieders in deze markt die ik ken publiceren hun actuele prijzen in apps. Klanten die het graag willen weten kijken even naar de prijs voordat ze wat kopen. Dat gaat bij alle winkels ook zo. Daar communiceren ze de prijzen ook niet via pushberichten en moet je zelf even kijken voordat je wat koopt. De bakker hier op de hoek komt ook niet langs mijn deur wanneer hij de prijs van z’n croissant 5 cent wil gaan verhogen omdat ik er toevallig 2 weken terug eentje heb gekocht. Die verandert ook z’n prijskaartje in z’n winkel gewoon.murky123 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:07:
opzich ben ik het wel eens met de stelling dat prijswijzigingen aangekondigd dienen te worden. op welke manier dan ook. er kan ook een mail gestuurd worden naar de gebruiker.
Op zich is het idee wel sympathiek hoor. En een service waarbij je zelf palen aanklikt in de app zodat je een push notificatie krijgt wanneer de prijzen veranderen zou best een mooie toevoeging zijn. Maar het zou een unieke service zijn die ik in andere sectoren ook meestal niet krijg.
[ Voor 40% gewijzigd door tweakerpip op 24-05-2024 15:40 ]
Maar in welke sector kan je wel betalen met een pas/druppel maar wordt je achteraf gefactureerd zonder dat men vooraf het tarief te toont? De bakker moet immers van de warenwet z'n prijs vooraf tonen, dat is het prijskaartje wat aangepast wordt. Bij elk soort automaat, van frisdrank tot parkeren, wordt de prijs vooraf gecommuniceerd. Maar de laadpaal aanbieder mag het eenzijdig doen en de klant moet maar via internet opzoeken wat de prijs is? Dat is toch een uitzonderingspositie?
Op de meeste terrassen bestel je in de regel ook de gewenste consumptie zonder de prijs daarvan te weten.The Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:03:
Maar in welke sector kan je wel betalen met een pas/druppel maar wordt je achteraf gefactureerd zonder dat men vooraf het tarief te toont? De bakker moet immers van de warenwet z'n prijs vooraf tonen, dat is het prijskaartje wat aangepast wordt. Bij elk soort automaat, van frisdrank tot parkeren, wordt de prijs vooraf gecommuniceerd. Maar de laadpaal aanbieder mag het eenzijdig doen en de klant moet maar via internet opzoeken wat de prijs is? Dat is toch een uitzonderingspositie?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het is niet de laadpaal-aanbieder die de prijs bepaald, maar je laadpas-aanbieder. De laadpaal weet niet wat je betaald. Als je zelf te lui bent om het tarief op te zoeken is dat jou probleem, niet die van de laadpaal-aanbieder.The Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:03:
<knip> Laat maar… we zijn allemaal aan het herhalen.
[ Voor 106% gewijzigd door tweakerpip op 24-05-2024 16:12 ]
Ik stap toevallig net in de stadsbus, ingecheckt met bankpas. Geen idee wat het gaat kosten.The Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:03:
Het gemak bij laden is de laadpas, maar een laadpas kan geen tarieven tonen en iedere pas aanbieder heeft zijn eigen tarieven. Die kun je normaal gesproken wel zien in de app van de laadpas aanbieder.
Er ligt toch een kaart op het tafeltje?PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:07:
[...]
Op de meeste terrassen bestel je in de regel ook de gewenste consumptie zonder de prijs daarvan te weten.
Daarin kan je kijken.
En of jij betaald met je ING pas of Rabo pas of contant gaat het tarief voor de cappucino niet veranderen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Als een consumptie anders geprijsd zou zijn afhankelijk van welke betaalpas je gebruikt zou men dat en verplicht zijn vooraf te communiceren (het briefje 'creditcard +3%' of iets dergelijks) en het zal snel voorbij zijn met argeloos een bestelling plaatsen. Het gedrag ontstaat vanuit de verwachtingswaarde van de consumptie, zeg rond de paar euro voor een koffie. Dat is wel wat anders dan of het 10, 20, of 30 euro kost om te laden.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:07:
[...]
Op de meeste terrassen bestel je in de regel ook de gewenste consumptie zonder de prijs daarvan te weten.
Los van je subjectieve label op wat iemand is die iets niet op wil zoeken, is de wetgeving zo ingericht dat in retail tarieven dan wel gecommuniceerd worden dan wel opvraagbaar zijn vanuit de verkopende partij. Niet op basis wie precies wat bepaalt, wat voor de consument irrelevant is.RJan61 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:10:
[...]
Het is niet de laadpaal-aanbieder die de prijs bepaald, maar je laadpas-aanbieder. De laadpaal weet niet wat je betaald. Als je zelf te lui bent om het tarief op te zoeken is dat jou probleem, niet die van de laadpaal-aanbieder.
Als ik met m’n Elektroverse pas of app ga laden bij een Vattenfall paal dan neem ik op dat moment een dienst af bij Elektroverse. Ik heb niets te maken met Vattenfall. Elektroverse communiceert de actuele tarieven via haar app en haar website. Het biedt daarnaast een pas om makkelijker het laden te starten. Het is toch een keuze van mij om wel of niet 5 seconden de tijd te nemen om in die app de actuele prijs te bekijken? Voor mij is het vergelijkbaar met wanneer ik bij een supermarkt een product uit een schap pak en wel of niet kies om het prijskaartje te bekijken, of zoals Peter zei een biertje bestel op een terras waarbij ik niet de moeite neem om op te zoeken wat de prijs van dat specifieke biertje is. De kans dat dat laatste me overigens meer tijd kost dan opzoeken was het laden kost is heel groot. Ik moet dan namelijk gaan grasduinen in een kaart waar misschien wel 50 verschillende drankjes op staan terwijl de app van de laadaanbieder m’n locatie herkent en me met één klik het tarief kan tonen. Ze hebben werkelijk alles gedaan om het zo makkelijk mogelijk te maken.The Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:19:
Los van je subjectieve label op wat iemand is die iets niet op wil zoeken, is de wetgeving zo ingericht dat in retail tarieven dan wel gecommuniceerd worden dan wel opvraagbaar zijn vanuit de verkopende partij. Niet op basis wie precies wat bepaalt, wat voor de consument irrelevant is.
[ Voor 27% gewijzigd door tweakerpip op 24-05-2024 16:35 ]
https://vandebron.nl/publ...dpaal_en_Laadpas_2023.pdf
Dus het klopt gewoonweg niet dat de tarieven door de pasaanbieder worden bepaald noch dat je daarmee in zee gaat bij de transactie. De pasaanbieder faciliteert het gebruik en de facturatie maar is niet de leverancier.Artikel 6 Publiek Laadpunt
6.1 De Klant stemt door gebruik van een Publiek Laadpunt in met de tarieven en voorwaarden van de
Publiek Laadpuntexploitant van het betreffende Publiek Laadpunt.
6.2 Vandebron staat niet in voor de omvang, het functioneren, de beschikbaarheid, de bereikbaarheid
en de tarieven van de Publieke Laadpunt.
Artikel 7 Kosten
Publiek Laadpunt
7.1 De kosten voor het Laden bij een Publiek Laadpunt worden bepaald door en komen ten goede
van de Publiek Laadpuntexploitant.
Vandebron Laadpaal
7.2 De kosten voor het Laden bij een Laadpaal met een conform artikel 3.3 ingesteld tarief komen ten
goede van de Klant en kunnen uit maximaal drie componenten bestaan: Starttarief, kWh-tarief en
Tijd- of parkeertarief.
7.3 De Klant kan het tarief voor het Laden aan de Laadpaal instellen en aanpassen in zijn Dashboard.
De Klant zal zich bij het instellen en aanpassen van de tarieven te allen tijde onthouden van
misbruik en zal de redelijkheid daarbij in acht nemen. Vandebron behoudt zich het recht voor om
maximumtarieven in te stellen, dan wel om de componenten van de tarieven te beperken.
[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 24-05-2024 16:39 ]
Dat schiet niet echt op met 1 mW laden. Waarschijnlijk bedoel je MW?eltron schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:32:
Maar als je enige doel is om met heel veel vermogen te kunnen laden, dan zou ik een vrachtwagen nemen. Ze zijn bezig met laadsystemen en vrachtwagens voor 1 mW en meer https://www.laadpunt.nl/laadpaalkennisbank/megawatt-charging-system-snelladen-voor-vrachtwagens/ Ik zag gister een bericht over een vrachtwagen die met 1 mW laadt, maar kan het zo snel niet meer vinden.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Je zegt het zelf al: "de wetgeving is zo ingericht dat het tarief opvraagbaar is. Dan is dat dus ook wel je eigen verantwoordelijkheid om het te doen. Dat is de basis waarop je de laadpas kan gebruiken. Waarom dan nog klagen dat het tarief niet vooraf bekend is, dat is immers je eigen verantwoordelijkheid. Vandaar mijn label "lui".The Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:19:
Los van je subjectieve label op wat iemand is die iets niet op wil zoeken, is de wetgeving zo ingericht dat in retail tarieven dan wel gecommuniceerd worden dan wel opvraagbaar zijn vanuit de verkopende partij. Niet op basis wie precies wat bepaalt, wat voor de consument irrelevant is.
Aldus bepaald door van de bron. Zij bepalen wel degelijk de prijs. In dit geval bepalen zij om 1 op 1 de prijzen te volgen van de laadpaalaanbieder. Dat is een keuze van van de bron.The Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:37:
https://vandebron.nl/publ...dpaal_en_Laadpas_2023.pdf
[...]
Dus het klopt gewoonweg niet dat de tarieven door de pasaanbieder worden bepaald noch dat je daarmee in zee gaat bij de transactie. De pasaanbieder faciliteert het gebruik en de facturatie maar is niet de leverancier.
Dat de klant het moet op kunnen vragen indien gewenst ontken ik ook niet, mijn punt is waar je dat opvraagt. En dat is in de andere gevallen bij de wederpartij van de transactie, en dat is de winkel in het geval van de Appie (niet de bank van je bankpas of DNB die jouw contant geld maakt), het vervoersbedrijf in het geval van inchecken in de bus (niet de bank, of OV-Pay of Trans-Link) en volgens hetzelfde principe de laadpaalaanbieder in het geval van het laden.RJan61 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:41:
[...]
Je zegt het zelf al: "de wetgeving is zo ingericht dat het tarief opvraagbaar is. Dan is dat dus ook wel je eigen verantwoordelijkheid om het te doen. Dat is de basis waarop je de laadpas kan gebruiken. Waarom dan nog klagen dat het tarief niet vooraf bekend is, dat is immers je eigen verantwoordelijkheid. Vandaar mijn label "lui".
Hier hebben we denk ik de essentie te pakken. Een laadpasaanbieder is niet hetzelfde als een bankpasaanbieder. Als ik bij een paal van Vattenfall ga staan en ik start de sessie met Elektroverse neem ik een dienst af van Elektroverse. Ik krijg ook een factuur van Elektroverse. Zelfs in het voorbeeld dat jij aandraagt van Van de Bron kunnen zij hun prijsbeleid wel helemaal afschuiven op een ander maar aan het eind van de dag krijg jij een factuur van Van de Bron en niet van de laadpunteigenaar.The Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:46:
[...]
Dat de klant het moet op kunnen vragen indien gewenst ontken ik ook niet, mijn punt is waar je dat opvraagt. En dat is in de andere gevallen bij de wederpartij van de transactie, en dat is de winkel in het geval van de Appie (niet de bank van je bankpas of DNB die jouw contant geld maakt), het vervoersbedrijf in het geval van inchecken in de bus (niet de bank, of OV-Pay of Trans-Link) en volgens hetzelfde principe de laadpaalaanbieder in het geval van het laden.
Staat overigers in startpost ook uitgelegd. Met de wat meer officiele namen CPO als laadpaalbeheerder en MSP als laadpas/app aanbieder
[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpip op 24-05-2024 17:10 ]
Nogmaals nee, nee , neeThe Third Man schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:46:
[...]
...en volgens hetzelfde principe de laadpaalaanbieder in het geval van het laden.
De prijsafspraak heb je met de laadpasaanbieder.
Nee hoor, je neemt af van de laadpasaanbieder.RJan61 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:50:
[...]
Nogmaals nee, nee , nee
De prijsafspraak heb je met de laadpasaanbieder.
Knip
[ Voor 100% gewijzigd door Notna op 24-05-2024 18:00 . Reden: JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN! (en kan beter een TR maken) ]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Die wellus nietus discussie is bij deze klaar. Dank u!
Ik krijg het niet opgehelderd bij Greenchoice. nav dit bericht :
https://gathering.tweaker...message/78870562#78870562
Goedemiddag Hans,
Hartelijk dank voor je bericht en terechte vraag over de kosten. Graag informeer ik je.
De kosten van de transacties die kunnen wijzigen en kosten hiervan kun je voor het laden inzien via de Laadpaal App. Wijzelf hebben helaas geen inzicht in de prijsafspraken die Last Mile Solutions maakt met de laadpaalhouder.
Greenchoice Mobiliteit
Ik vind het echt bizar dat dit allemaal maar kan. Deze laadpaal stond niet eens in hun eigen app. Dat heb ik ze ook verteld.
Vandaag overigens bij Tesla Badhoevedorp stickers op de laadpalen dat je je parkeer-kaart verplicht binnen moet laten scannen in de Bistro. Dat was voorheen niet zo, je kon voorheen binnen een aantal uur gratis de parking verlaten.
Goedemiddag Hans,
Hartelijk dank voor je bericht en terechte vraag over de kosten. Graag informeer ik je.
De kosten van de transacties die kunnen wijzigen en kosten hiervan kun je voor het laden inzien via de Laadpaal App. Wijzelf hebben helaas geen inzicht in de prijsafspraken die Last Mile Solutions maakt met de laadpaalhouder.
Greenchoice Mobiliteit
Ik vind het echt bizar dat dit allemaal maar kan. Deze laadpaal stond niet eens in hun eigen app. Dat heb ik ze ook verteld.
Vandaag overigens bij Tesla Badhoevedorp stickers op de laadpalen dat je je parkeer-kaart verplicht binnen moet laten scannen in de Bistro. Dat was voorheen niet zo, je kon voorheen binnen een aantal uur gratis de parking verlaten.
[ Voor 4% gewijzigd door kevertje1977 op 25-05-2024 13:07 ]
Ik heb werkelijk geen idee wat hier bizar aan is. Als ik bel met Lebara sim (over KPN netwerk) dan ga ik toch ook niet in discussie met KPN over de tarieven. Dit is toch volkomen normaal. Idem energie. Tarieven lopen via een ENGIE etc. Niet via de netbeheerder.kevertje1977 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:07:
Ik krijg het niet opgehelderd bij Greenchoice. nav dit bericht :
Goedemiddag Hans,
Greenchoice Mobiliteit
Dat mogen ze dan ook wel in de app zetten want daar staat niets over in.kevertje1977 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:07:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
als de paal niet in de app staat en dus semi publiek is weet je dus niet wat die kost en als je dan zomaar gaat laden kan dit dus gebeurenPeterZ(on) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:33:
[...]
Dat mogen ze dan ook wel in de app zetten want daar staat niets over in.
gebruik dan een app waar de kosten wel instaan of vraag het eerst na bij de eigenaar
Greenchoice heeft de paal niet gepubliceerd dus doen dan ook niets verkeerd
Ik kan je niet volgen, ik heb het over het laten scannen van het parkeerticket. Normaal staat zoiets toch in de Tesla app beschreven hoe de toegang bij afgesloten terrein gaat, bijvoorbeeld een toegangscode.boyette schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:45:
[...]
als de paal niet in de app staat en dus semi publiek is weet je dus niet wat die kost en als je dan zomaar gaat laden kan dit dus gebeuren
gebruik dan een app waar de kosten wel instaan of vraag het eerst na bij de eigenaar
Greenchoice heeft de paal niet gepubliceerd dus doen dan ook niets verkeerd
Ze zullen het best wel hebben doorgegeyaan Tesla, maar wanneer dat doorgevoerd wordt in de locatie details weet niemand. De supercharger afdeling is nu zo goed als niet bestaand.PeterZ(on) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:15:
[...]
Ik kan je niet volgen, ik heb het over het laten scannen van het parkeerticket. Normaal staat zoiets toch in de Tesla app beschreven hoe de toegang bij afgesloten terrein gaat, bijvoorbeeld een toegangscode.
Wel netjes dat ze een briefje hebben opgehangen. Bij de vd Valk in Hoorn hangt in elk geval aan de Allego lader niets waardoor je naar binnen loopt om je ticket te scannen. Scannen lukt niet zelfs geen melding op het scherm van de automaat. bij navraag bij de balie blijkt 1e uur gratis, terwijl op het bordje bij de ingang van het terrein 15 minuten staat......
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Geen idee of dat ontslag ook consequenties heeft voor NL of de EU. Ik heb het iig niet zo op dat soort laadlocaties achter een slagboom. Kost zomaar weer extra tijd om er weg te komen. Zeker op doorreis zit ik daar niet op te wachten. Bijvoorbeeld bij vd Valk Urmond gaat dat wel makkelijk door het scannen van het kenteken. Je krijgt wel een inrijkaartje maar je kunt er binnen een bepaalde tijd ook zo weer uit.koboy schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:25:
[...]
Ze zullen het best wel hebben doorgegeyaan Tesla, maar wanneer dat doorgevoerd wordt in de locatie details weet niemand. De supercharger afdeling is nu zo goed als niet bestaand.
Wel netjes dat ze een briefje hebben opgehangen. Bij de vd Valk in Hoorn hangt in elk geval aan de Allego lader niets waardoor je naar binnen loopt om je ticket te scannen. Scannen lukt niet zelfs geen melding op het scherm van de automaat. bij navraag bij de balie blijkt 1e uur gratis, terwijl op het bordje bij de ingang van het terrein 15 minuten staat......
Dat stel je zelf in.
Bij fastned word de info gegeven dat laden boven de 80% langzamer gaat en dat het daarom verstandiger (lees sneller) is om tot 80% te laden, de auto leeg te rijden en een volgende snellader toe zoeken. De auto verlaagt zelf de snelheid waardoor het in principe niet slechter voor de accu zou moeten zijn. De resultaten van Tesla bevestigen dit blijkbaar.
Die komt er inderdaad:hsb85 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:58:
[...]
in 2025 komt er als het goed is een supercharger bij Zurich (begin afsluitdijk)
https://www.tesla.com/nl_...enters&location=Zurich422
Allego is 4x zo duur als Tesla...Hermanbbbb schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:07:
[...]
Check, die zitten ook bij een Van der Valk zie ik. Niet dat ik per se naar een Van der Valk wil hoor ;-) maar wel goed om te weten dat deze er zijn.
[...]
Daar is nu een Allego met twee palen, maar dat vond ik ook al te risicovol om op te gokken op het eind van het weekend. Ik denk niet dat ik de enige ben die dan via die route naar de Randstad rijdt.
Op de site van LMS (Zuid-Holland) pas is aangegeven dat als je je auto tussen 22:00 en 8:00 je auto niet hoeft weg te halen nadat deze vol is geladen tussen deze tijd. Volgens mij loop er in Zoetermeer een proef met een bonus systeem waarbij je voor elke kWh die je laad een punt krijgt en er punten worden afgetrokken voor elk uur dat deze vol is en nog aan de paal hangt muv van de uren tussen 22:00 - 8:00.Dennis1812 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:20:
[...]
Is wat ik doe dan echt zo asociaal? Zo lees ik sommige berichten namelijk hier. Maar naar mijn gevoel valt t wel mee..
(Ik haal deze ook niet weg tussen deze tijd)
Staar je niet blind op de maximale snelheid. De Kia gaat tot 150 kW door tot 80%. Bijna alle andere gaan op 50% naar de 100 kW en zitten bij 80% op slechts 50 kW. Dat is het verschil tussen 18 minuten en 35 minuten van 20% tot 80%.mitsumark schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:19:
[...]
Zat eigenlijk te wachten op sneller ladende auto's, zoals de Xpeng G6/G9 met ~300kW, of eventueel toch een Kia EV6.
Volgens mij wordt door alle pas aanbieders gezegd dat je voor de actuele prijzen in de app moet kijken. DAT is je aankondiging. Je moet het nu ook zelf doen.murky123 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:07:
Ligt ook aan de pas die je hebt. Met de pas van de laadpaal zelf: € 0,32 met de shell laadpas € 0,51. Dus de app waarmee je gaat laden laat de juiste prijs zien.janne_nl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:07:
Het ding bij laadpalen is dat de prijs ook nog afhankelijk is van de pas. Als dat bij benzine al het geval is betreft het normaal een korting en geen opslag.
Als je van elke laadpaal in Nederland gebruik kan maken dan voor elke paal een aparte mail. En dat elke dagZapato schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:18:
[...]
Overdrijven is ook een kunst. CPO van Allego snelladers is 79 cent, dus jij kunt laden bij Tesla voor minder dan 20 cent?
N.B. paar weken geleden aan de Allego snellader gehangen voor 40 cent met Freshmile. Betaal liever die paar cent extra om in de helft van de tijd weg te zijn met de Ioniq 6.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik maak me geen zorgen over de auto's, maar over de laadpalen/providers.lfah2000 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:17:
Staar je niet blind op de maximale snelheid. De Kia gaat tot 150 kW door tot 80%. Bijna alle andere gaan op 50% naar de 100 kW en zitten bij 80% op slechts 50 kW. Dat is het verschil tussen 18 minuten en 35 minuten van 20% tot 80%.
De discussie over de laadcurve, km/u laden en reistijd etc hebben we zojuist in het EV auto topic gehad, dat hoeft hier niet.
Als ik nu 5k extra uitgeef aan een auto die met 300kW laad ipv 200kW, maar straks zijn alle laders op de route du soleil gelimiteerd tot 150kW, dan zou ik dat wel zuur vinden.
En als de laders gewoon gaan leveren, kan ik ook nog een jaar of 2 wachten op auto's die nog sneller laden of een tijdelijk ander alternatief zoeken (of er is simpelweg meer keus met 300kW).
Dus mijn simpele (maar wellicht glazenbol) vraag blijft, kunnen/gaan de laadvermogens vanuit infrastructuur nog verder omhoog, of worden ze juist beperkt als het drukker wordt?
Ik zie bijvoorbeeld voor me dat de stations worden uitgerust met batterijen (en zonnepanelen) die extra pieken kunnen opvangen wanneer dat nodig is, zodat het niet uit het net hoeft te komen.
Ik denk dat het eerder de andere kant op moet. Laden met minder vermogen en zorgen voor lichtere en efficiëntere auto's i.p.v. steeds zwaardere en lompere bakken.mitsumark schreef op zondag 26 mei 2024 @ 02:27:
[...]
Ik maak me geen zorgen over de auto's, maar over de laadpalen/providers.
De discussie over de laadcurve, km/u laden en reistijd etc hebben we zojuist in het EV auto topic gehad, dat hoeft hier niet.
Als ik nu 5k extra uitgeef aan een auto die met 300kW laad ipv 200kW, maar straks zijn alle laders op de route du soleil gelimiteerd tot 150kW, dan zou ik dat wel zuur vinden.
En als de laders gewoon gaan leveren, kan ik ook nog een jaar of 2 wachten op auto's die nog sneller laden of een tijdelijk ander alternatief zoeken (of er is simpelweg meer keus met 300kW).
Dus mijn simpele (maar wellicht glazenbol) vraag blijft, kunnen/gaan de laadvermogens vanuit infrastructuur nog verder omhoog, of worden ze juist beperkt als het drukker wordt?
Ik zie bijvoorbeeld voor me dat de stations worden uitgerust met batterijen (en zonnepanelen) die extra pieken kunnen opvangen wanneer dat nodig is, zodat het niet uit het net hoeft te komen.
Ik heb een Greenchoice pasje. In hun app staan geen tarieven bij deze locatie. Wie de laadpaal eigenaar is , is mij onbekend en heb ik wel proberen te achterhalen, zonder succes.Zapato schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:20:
[...]
Ik heb werkelijk geen idee wat hier bizar aan is. Als ik bel met Lebara sim (over KPN netwerk) dan ga ik toch ook niet in discussie met KPN over de tarieven. Dit is toch volkomen normaal. Idem energie. Tarieven lopen via een ENGIE etc. Niet via de netbeheerder.
Maar waar het mij om gaat :
2 laadsessies bij dezelfde paal.
1 sessie voor 4,2666 per kWh
1 sessie voor 0,6302 per kWh
Dan mag je dat toch wel bij diegene navragen die je de rekening stuurt ?
Als ik 2 keer met KPN naar Brazilie bel en het ene gesprek kost mij 2 euro per minuut en de andere 30 cent per minuut, dan hoef ik toch niet de Braziliaanse telecom maatschappij te benaderen ?
In mijn voorbeeld is Greenchoice gewoon de partij van wie ik een pasje heb. En die moeten mij dit toch kunnen uitleggen ?
Kan jij uitleggen waarom het vermogen van het laden gekoppeld is aan de lompheid van EV's? Ik zou graag een efficiente auto willen dat mede hierdoor een grote range heeft (Ionic 6 bijvoorbeeld) dat met een hoog vermogen kan laden. Helaas moet ik het geld zelf ophoesten en dat is nu even net teveel. De lompe bakken (de E-trons van deze wereld) zijn vooral een lifestyle statement. Wat ook prima is, maar in mijn ogen heb je dan een groot accupack nodig om uberhaupt een beetje range te hebben om interessant te zijn voor de prijs. Je maakt dan dus een andere keuze dan zo efficient mogelijk jezelf vervoeren. Ook prima. Maar het laadvermogen zie ik niet als probleem.PeterZ(on) schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:32:
[...]
Ik denk dat het eerder de andere kant op moet. Laden met minder vermogen en zorgen voor lichtere en efficiëntere auto's i.p.v. steeds zwaardere en lompere bakken.
maar misschien heb ik iets belangrijks gemist
Zoals ik het las had je met LMS geladen.kevertje1977 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:02:
[...]
Ik heb een Greenchoice pasje. In hun app staan geen tarieven bij deze locatie. Wie de laadpaal eigenaar is , is mij onbekend en heb ik wel proberen te achterhalen, zonder succes.
Maar waar het mij om gaat :
2 laadsessies bij dezelfde paal.
1 sessie voor 4,2666 per kWh
1 sessie voor 0,6302 per kWh
Dan mag je dat toch wel bij diegene navragen die je de rekening stuurt ?
Als ik 2 keer met KPN naar Brazilie bel en het ene gesprek kost mij 2 euro per minuut en de andere 30 cent per minuut, dan hoef ik toch niet de Braziliaanse telecom maatschappij te benaderen ?
In mijn voorbeeld is Greenchoice gewoon de partij van wie ik een pasje heb. En die moeten mij dit toch kunnen uitleggen ?
Nee met Greenchoice maar die verschuilen zich achter LMS blijkbaar. Maar daar heb ik niets mee te maken.
Het gaat me niet om die euro. Maar het gaat mij om het principe en Greenchoice vindt het blijkbaar wel best.
de paal werd toch helemaal niet weergegevenkevertje1977 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:33:
[...]
Nee met Greenchoice maar die verschuilen zich achter LMS blijkbaar. Maar daar heb ik niets mee te maken.
Het gaat me niet om die euro. Maar het gaat mij om het principe en Greenchoice vindt het blijkbaar wel best.
De paal wordt in de app niet weergegeven. Voor jou is er dus geen prijs informatie bekend. Wat doet jou denken dat die prijs informatie voor de pas leverancier die de app heeft gemaakt wel bekend is?kevertje1977 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:33:
[...]
Greenchoice krijgt via het uitwisselnetwerk een laadsesie en prijs door en omdat ze CPO rekenen wordt dat eenvoudig 1 op 1 aan jou doorbelast.
De laadsessie is afkomstig van LMS. Logisch dat Greenchoice je daarnaartoe doorverwijst, want zij hebben de info niet.
Vervelende is alleen dat LMS zich waarschijnlijk gaat verschuilen achter de MSP ipv hun werk te doen.
We kunnen er lang over door praten maar het feit dat ik 2 verschillende kWh tarieven krijg binnen een uur is merkwaardig. En ik snap dat Greenchoice de prijs van anderen krijgt, maar is het niet zo dat ik iets afneem van Greenchoice ? Feitelijk heb ik als consument niets met de achterliggende partij te maken. Technisch snap ik het allemaal. Maar het gaat mij om wie er verantwoordelijk is.koboy schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:28:
[...]
De paal wordt in de app niet weergegeven. Voor jou is er dus geen prijs informatie bekend. Wat doet jou denken dat die prijs informatie voor de pas leverancier die de app heeft gemaakt wel bekend is?
Greenchoice krijgt via het uitwisselnetwerk een laadsesie en prijs door en omdat ze CPO rekenen wordt dat eenvoudig 1 op 1 aan jou doorbelast.
De laadsessie is afkomstig van LMS. Logisch dat Greenchoice je daarnaartoe doorverwijst, want zij hebben de info niet.
Vervelende is alleen dat LMS zich waarschijnlijk gaat verschuilen achter de MSP ipv hun werk te doen.
Waarom zou het deze kant op moeten gaan?PeterZ(on) schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:32:
[...]
Ik denk dat het eerder de andere kant op moet. Laden met minder vermogen en ...
(deel over de auto's zelf weggehaald, niet relevant)
LMS is verantwoordelijk. Net als het restaurant verantwoordelijk is als je via thuisbezorgd iets bestelt.kevertje1977 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:55:
[...]
We kunnen er lang over door praten maar het feit dat ik 2 verschillende kWh tarieven krijg binnen een uur is merkwaardig. En ik snap dat Greenchoice de prijs van anderen krijgt, maar is het niet zo dat ik iets afneem van Greenchoice ? Feitelijk heb ik als consument niets met de achterliggende partij te maken. Technisch snap ik het allemaal. Maar het gaat mij om wie er verantwoordelijk is.
Ik denk dat je iets hebt gemist.oltk schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Kan jij uitleggen waarom het vermogen van het laden gekoppeld is aan de lompheid van EV's? Ik zou graag een efficiente auto willen dat mede hierdoor een grote range heeft (Ionic 6 bijvoorbeeld) dat met een hoog vermogen kan laden. Helaas moet ik het geld zelf ophoesten en dat is nu even net teveel. De lompe bakken (de E-trons van deze wereld) zijn vooral een lifestyle statement. Wat ook prima is, maar in mijn ogen heb je dan een groot accupack nodig om uberhaupt een beetje range te hebben om interessant te zijn voor de prijs. Je maakt dan dus een andere keuze dan zo efficient mogelijk jezelf vervoeren. Ook prima. Maar het laadvermogen zie ik niet als probleem.
maar misschien heb ik iets belangrijks gemist
Ah dankPeterZ(on) schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:44:
[...]
Ik denk dat je iets hebt gemist.Het probleem wat @mitsumark schetste was zijn zorg voor te weinig capaciteit bij de HPC's, oftewel te veel verbruik. Dus hoe minder een EV verbruikt, des te beter. Dus alles wat veel verbruikt of snel laad is daar natuurlijk niet bevorderlijk voor. Ik heb met mijn Ioniq geen probleem, een 50kW triple is voor mij snel genoeg.
Ze knijpen nu al het AC laden in steden, en als ze dat bij de HPC's langs de snelwegen gaan doen heb je met een "veel verbruiker" een probleem.
Ik had die niet gemist. Ik vroeg me alleen af wat dit te maken had met "lompe EV's". Dat de geleverde capaciteit uit het grid ook moet worden aangepast lijkt me zeker noodzakelijk zolang deze niet goed is ingericht. Of we moeten van mening verschillen wat we verstaan onder "lomp"
[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 26-05-2024 14:58 ]
Dat is inderdaad merkwaardig, ben ik met je eens. En ja, Greenchoice lijkt mij de juiste contactpersoon om hierover uitleg te vragen. Enige is: ik denk niet dat je ergens gaat komen. Want je zal een verhaal krijgen als "uh, storing, met lage tarief heb je geluk gehad". Of "ja, pech, hebben ze net het tarief verhoogd".kevertje1977 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:55:
[...]
We kunnen er lang over door praten maar het feit dat ik 2 verschillende kWh tarieven krijg binnen een uur is merkwaardig. En ik snap dat Greenchoice de prijs van anderen krijgt, maar is het niet zo dat ik iets afneem van Greenchoice ? Feitelijk heb ik als consument niets met de achterliggende partij te maken. Technisch snap ik het allemaal. Maar het gaat mij om wie er verantwoordelijk is.
En eigenlijk wil je weten waarom die paal niet gewoon in de app staat, maar daar zal je ook geen zinnig antwoord op krijgen, een dooddoener als "het is aan de paal-eigenaar om het aan ons door te geven" ofzo.
Beter zou zijn dat de Greenchoice pas gewoon geweigerd wordt bij een paal die niet in hun app staat. Maar als je daarom vraagt zullen ze wel iets zeggen als "dit is klantvriendelijk, dat de pas bij zoveel mogelijk palen werkt".
Dus uiteindelijk is de enige betrouwbare aanpak: als een laadpaal niet in de Greenchoice app staat, dan weet je niet wat het tarief is en moet je Greenchoice niet gebruiken.
Maar je hebt wat mij betreft gelijk dat Greenchoice hier het aanspreekpunt is. Maar ik verwacht niet dat je daar ver gaat komen.
In het algemeen is er een verband tussen de gemiddelde laadsnelheid en de omvang van de batterij.oltk schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Kan jij uitleggen waarom het vermogen van het laden gekoppeld is aan de lompheid van EV's? Ik zou graag een efficiente auto willen dat mede hierdoor een grote range heeft (Ionic 6 bijvoorbeeld) dat met een hoog vermogen kan laden.
Dat komt doordat de BMS de laadsnelheid verminderd naarmate de batterij voller is en dus de 2e helft van de batterij vullen een stuk langzamer gaat dan de eerste helft.
Bij een grote batterij heb je daar minder last van omdat 50 of 80% nog steeds veel kWh is en behoorlijke range. Het probleem is echter dat een grotere batterij ook veel zwaarder is. Of dat wel of niet lomp is lijkt me subjectief, al hebben ze er soms ook wel een erg vierkante auto omheen gebouwd
Maar je ziet dus wel de batterijomvang steeds verder toenemen naar meer dan 80 of zelfs meer dan 100kWh
en ja je kunt dan meestal wel behoorlijk snel laden, maar je verbruikt ook meer omdat je meer gewicht moet verplaatsen (en met name de vierkante EV's vrij veel luchtweerstand hebben).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Silverado EV heeft zelfs een 240 kWh pakketeltron schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:51:
[...]
In het algemeen is er een verband tussen de gemiddelde laadsnelheid en de omvang van de batterij.
Dat komt doordat de BMS de laadsnelheid verminderd naarmate de batterij voller is en dus de 2e helft van de batterij vullen een stuk langzamer gaat dan de eerste helft.
Bij een grote batterij heb je daar minder last van omdat 50 of 80% nog steeds veel kWh is en behoorlijke range. Het probleem is echter dat een grotere batterij ook veel zwaarder is. Of dat wel of niet lomp is lijkt me subjectief, al hebben ze er soms ook wel een erg vierkante auto omheen gebouwd![]()
Maar je ziet dus wel de batterijomvang steeds verder toenemen naar meer dan 80 of zelfs meer dan 100kWh
en ja je kunt dan meestal wel behoorlijk snel laden, maar je verbruikt ook meer omdat je meer gewicht moet verplaatsen (en met name de vierkante EV's vrij veel luchtweerstand hebben).

Niet verwonderlijk, op benzine is dat ook een zuipschuit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Hachy In jouw laatste, extra brede, overzicht van AC laadprijzen staat Electroverse met een prijs van €0,58 voor laden in Den Haag. Ik betaalde vandaag echter €0,36.
/f/image/u0AtbLy0P472MGqgVAN1sJSx.png?f=fotoalbum_large)
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Gewicht is dan weer niet echt een factor, energie die je erin stopt om kinetische energie op te bouwen krijg je weer terug bij het regenererend remmen, hooguit dat je iets meer rolweerstand hebt.eltron schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:51:
[...]
In het algemeen is er een verband tussen de gemiddelde laadsnelheid en de omvang van de batterij.
Bij een grote batterij heb je daar minder last van omdat 50 of 80% nog steeds veel kWh is en behoorlijke range. Het probleem is echter dat een grotere batterij ook veel zwaarder is. Of dat wel of niet lomp is lijkt me subjectief, al hebben ze er soms ook wel een erg vierkante auto omheen gebouwd![]()
Kijk bv eens naar een EQS van 2500kg in vergelijking met een Model S of Taycan van nog geen 2200kg, scheelt amper in verbruik.
Maargoed, grotere batterij resulteert inderdaad vaak in sneller kunnen laden (al is de achterliggende techniek belangrijker), de vraag (in dit topci) is of de laadpalen en infrastructuur dat kunnen bijbenen
[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 26-05-2024 23:13 ]
Maar dat zijn twee verschillende auto's. Als je een auto vergelijkt die twee opties voor een accupakket biedt zie je wel degelijk verschil. Bijvoorbeeld de ID3 met het 77kWh accupakket verbruikt 5% meer dan de identieke uitvoering met het 58kWh-pakket.mitsumark schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:35:
[...]
Gewicht is dan weer niet echt een factor, energie die je erin stopt om kinetische energie op te bouwen krijg je weer terug bij het regenererend remmen, hooguit dat je iets meer rolweerstand hebt.
Kijk bv eens naar een EQS van 2500kg in vergelijking met een Model S of Taycan van nog geen 2200kg, scheelt amper in verbruik.
Dat komt omdat dat ook geen identieke auto's zijn. De 77kWh staat op 19", de 58kWh op 18".Of-Aaargh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:18:
[...]
Maar dat zijn twee verschillende auto's. Als je een auto vergelijkt die twee opties voor een accupakket biedt zie je wel degelijk verschil. Bijvoorbeeld de ID3 met het 77kWh accupakket verbruikt 5% meer dan de identieke uitvoering met het 58kWh-pakket.
Banden maken en gigantisch verschil, in dit geval dan 1,2kWh/100km (8%)
Bij de Ioniq 6 scheelt het 0,4kWh/100km (3%) tussen de kleine en de grote accu, naar ook dat zit een verschil in dat de kleine accu een zwakke motor heeft.
Met een zwaardere auto zal de rolweerstand ietsjes toenemen, maar luchtweerstand is echt de belangrijkste factor in het verbruik, naast de efficiëntie van de aandrijflijn. VW heeft de id lijn zuiniger gekregen met een andere motor, de Chinezen hebben een relatief hoog verbruik die een inefficiënte motor.
Zullen we weer in topic gaan?
Ik kan even zo snel geen contact nummer vinden van MTC (MultiTankCard Next) anders had ik het hen rechtstreeks gevraagd.
Kan ik gemaakte laad kosten bij een park and fly vliegveld bedrijf declareren? Deze starten de sessie zelf en dient afgerekend te worden bij ophalen auto. Kosten 65 cent inc per kWh dus volgens mij normaal tarief. Lijkt mij gewoon te declareren?
Kan ik gemaakte laad kosten bij een park and fly vliegveld bedrijf declareren? Deze starten de sessie zelf en dient afgerekend te worden bij ophalen auto. Kosten 65 cent inc per kWh dus volgens mij normaal tarief. Lijkt mij gewoon te declareren?
Bij MTC kun je toch inloggen (of in ieder geval een account maken en daarna inloggen) en dan indienen ?Polo132 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:07:
Ik kan even zo snel geen contact nummer vinden van MTC (MultiTankCard Next) anders had ik het hen rechtstreeks gevraagd.
Niet geschoten is altijd mis....
Zelfs een app voor:
https://www.mtc.nl/faq/le...card-app-voor-declaraties
Als je maar een bon hebt lijkt me.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Zeker kan dat! Was alleen benieuwd of men ervaring hier mee had. Als ik er gebruik van maak en er achter kom dat ze dit niet vergoeden want geen openbare laadpaal oid had ik liever op de terugweg een snellader gepakt.ZeRoC00L schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:09:
[...]
Bij MTC kun je toch inloggen (of in ieder geval een account maken en daarna inloggen) en dan indienen ?
Niet geschoten is altijd mis....
Zelfs een app voor:
https://www.mtc.nl/faq/le...card-app-voor-declaraties
Als je maar een bon hebt lijkt me.
Ik maak maar incidenteel gebruik van Fastned, als het dan een keertje voorkomt gebruik ik altijd mijn Maingau pas als betaalmethode in de Fastned app. Gisteren werd deze geweigerd
. Daarna de pas zelf geprobeerd en ook deze werd geweigerd. Nog meer mensen met problemen met Maingau bij Fastned?
Goed nieuws van Ionity, de prijzen gaan per 28 mei naar beneden en ze hebben een nieuwe abo structuur.
Meer info in deze video van NextMove.
Jammer dat er dan maar op 1 plek een ionity staat in noordholland(noord)..PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:32:
Goed nieuws van Ionity, de prijzen gaan per 28 mei naar beneden en ze hebben een nieuwe abo structuur.
[YouTube: IONITY senkt europaweit die Preise (jetzt ab 26 ct/kWh): Der große Preisvergleich bei nextmove]
Echt een trend hoor, overal goedkopere tarieven, behalve alles boven Amsterdam..
Stond laatst lekker voor 24 cent kwh te laden voor toko Shilla in Amsterdam en thuis weer 46 cent..
Ik mis Elli.. en Thuga..
Zowel langs de A7 als langs de A9 heb je een supercharger.yannienl schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:14:
[...]
Jammer dat er dan maar op 1 plek een ionity staat in noordholland(noord)..
Echt een trend hoor, overal goedkopere tarieven, behalve alles boven Amsterdam..
Stond laatst lekker voor 24 cent kwh te laden voor toko Shilla in Amsterdam en thuis weer 46 cent..
Ik mis Elli.. en Thuga..
Ging om een abo en prijsverlaging bij Ionity toch. Er zit er alleen eentje bij Medemblik..Erasmo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:33:
[...]
Zowel langs de A7 als langs de A9 heb je een supercharger.
Klopt. En ze komen niet in de buurt van de prijzen bij een Supercharger.yannienl schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Ging om een abo en prijsverlaging bij Ionity toch. Er zit er alleen eentje bij Medemblik..
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Is ook zo, maar sta altijd zo te kutten met de laadpoort aan de 'andere' kant dus ik sla ze vaak over..daemonix schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:00:
[...]
Klopt. En ze komen niet in de buurt van de prijzen bij een Supercharger.
En als je stevig door kunt laden vanwege Freshmile gebruik zit er aan de A7 bij vd Valk Hoorn een Allego.yannienl schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:10:
[...]
Is ook zo, maar sta altijd zo te kutten met de laadpoort aan de 'andere' kant dus ik sla ze vaak over..
Die tarieven die jij genoemd hebt eerder, kreeg je die zo op de factuurspecificatie te zien, of heb jij ze uitgerekend?kevertje1977 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:55:
[...]
Merkwaardig verschil, inderdaad, maar wellicht dat de CPO alles naar boven afrond, een tijdstarief heeft, of een afkoppelingstarief (dit laatste is puur hypothetisch en zal wel niet zo zijn).03-jan 16:03
03-jan 16:05
Starttarief : 0,30 euro
0,29 kWh geladen tegen 4,2666 kWh = 1,25
21% btw, totaal 1,88
Ik zag de sessie niet in de APP dus heb daarna toch nog wat meer geladen :
03-jan 16:06
03-jan 17:02
Starttarief : 0,30
9,56 kWh geladen tegen 0,6302 = 6,02
21% btw , totaal 7,65
Tenzij de kWh-prijzen zo in je specificatie staan, dan is het gewoon heel raar.
Het is bij de laadpas van Greenchoice trouwens wel zo, dat Threeforce BV (LMS) wél in de algemene voorwaarden wordt genoemd als samenwerkingspartner. LMS doet blijkbaar de facturatie, ìncasso en de administratie rondom de 'laadpasdienst' van Greenchoice.
Dus in dit geval verwijst Greenchoice je vermoedelijk naar LMS als de administrateur van de overeenkomst, i.p.v. als de CPO van de laadpaal.
Hoe het ook zij, het is niet heel klantvriendelijk, natuurlijk.
Ik mijd Fastned al 5 jaar omdat zij mijn Maingau pas niet accepteren.RodeVre schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:03:
Ik maak maar incidenteel gebruik van Fastned, als het dan een keertje voorkomt gebruik ik altijd mijn Maingau pas als betaalmethode in de Fastned app. Gisteren werd deze geweigerd. Daarna de pas zelf geprobeerd en ook deze werd geweigerd. Nog meer mensen met problemen met Maingau bij Fastned?
Gelukkig heeft dat nooit problemen gegeven omdat er voldoende en voordeligere alternatieven zijn.
Ik rijd al een aantal jaren een Tesla Model 3 (zakelijke lease), waarbij ik bijtelling betaal voor privégebruik van de auto. De laadpaal en de kosten voor het gebruik van het Superchager netwerk zijn voor rekening van mijn werkgever. Onlangs zijn ze strenger gaan toezien op tanken/laden in het buitenland.
Echter vraag ik mij af hoe ik nu nog wel gebruik zou kunnen maken van de Superchargers, zodat de kosten in Nederland direct naar de leasemaatschappij gaan, maar de kosten in het buitenland naar mij. Iemand enig idee?
Echter vraag ik mij af hoe ik nu nog wel gebruik zou kunnen maken van de Superchargers, zodat de kosten in Nederland direct naar de leasemaatschappij gaan, maar de kosten in het buitenland naar mij. Iemand enig idee?
Voor jou is het handigst en het voordeligst als de werkgever de buitenlandse laadkosten aan jou doorbelast. Je kunt ze dan fiscaal in mindering brengen op de bijtelling voor privé gebruik.ChillPascal schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:33:
Ik rijd al een aantal jaren een Tesla Model 3 (zakelijke lease), waarbij ik bijtelling betaal voor privégebruik van de auto. De laadpaal en de kosten voor het gebruik van het Superchager netwerk zijn voor rekening van mijn werkgever. Onlangs zijn ze strenger gaan toezien op tanken/laden in het buitenland.
Overigens is vrij normaal dat vakantiegebruik in buitenland gewoon binnen de regels ten laste van de werkgever komt, zij stellen jou een auto ter beschikking die je ook privé mag gebruiken en NL is nu eenmaal een klein land met een groot buitenland. Dus ik zou mij ook oriënteren op andere werkgever als zij hier moeilijk over doen.
Ben het met je eens dat het een beetje flauw is van de werkgever om over die paar keer laden in het buitenland moeilijk te doen, maar om je om die reden (we hebben hier hier over wel of niet fiscaal voordeel over misschien 100 euro per jaar?) te gaan oriënteren op een nieuwe werkgever moet ik toch wel een klein beetje lachen. Het is overigens mijn ervaring dat in tegenstelling tot 10+ jaar geleden het de laatste jaren toch wat minder gangbaar geworden is dat tankpassen ook in het buitenland gebruikt mogen worden voor werknemers waar hun werkgebied Nederland is.eltron schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:37:
[...]
Voor jou is het handigst en het voordeligst als de werkgever de buitenlandse laadkosten aan jou doorbelast. Je kunt ze dan fiscaal in mindering brengen op de bijtelling voor privé gebruik.
Overigens is vrij normaal dat vakantiegebruik in buitenland gewoon binnen de regels ten laste van de werkgever komt, zij stellen jou een auto ter beschikking die je ook privé mag gebruiken en NL is nu eenmaal een klein land met een groot buitenland. Dus ik zou mij ook oriënteren op andere werkgever als zij hier moeilijk over doen.
Wat betreft antwoord op de vraag sluit ik me wel aan bij jouw advies. Het handigste is als de werkgever die gewoon met het brutoloon verrekent.
[ Voor 12% gewijzigd door tweakerpip op 27-05-2024 17:48 ]
Met autocharge heb je geen pas van wie dan ook nodig.eltron schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:32:
[...]
Ik mijd Fastned al 5 jaar omdat zij mijn Maingau pas niet accepteren.
Gelukkig heeft dat nooit problemen gegeven omdat er voldoende en voordeligere alternatieven zijn.
Heh ik toch andere ervaringen mee, bij meerdere werkgevers leaseauto's gehad en in 2 vd 3 gevallen werd buitenland doorbelast.eltron schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:37:
[...]
Voor jou is het handigst en het voordeligst als de werkgever de buitenlandse laadkosten aan jou doorbelast. Je kunt ze dan fiscaal in mindering brengen op de bijtelling voor privé gebruik.
Idem. Het is helemaal niet zo gebruikelijk. Met de afgelopen leasebak toevallig wel omdat ik vaak naar het buitenland moest, al dan niet met auto.Fiorano schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:04:
[...]
Heh ik toch andere ervaringen mee, bij meerdere werkgevers leaseauto's gehad en in 2 vd 3 gevallen werd buitenland doorbelast.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dank voor de reactie @eltron @tweakerpip.
Ik ga maar eens contact opnemen met het wagenparkbeheer. N.a.v. de mail die ik ontving twijfel ik of ze weten dat deze kosten aftrekbaar zijn van de bruto bijtelling. Het wagenparkbeheer zit sinds kort gevestigd in België, dus wellicht zit het 'm daar in.
Ik ga maar eens contact opnemen met het wagenparkbeheer. N.a.v. de mail die ik ontving twijfel ik of ze weten dat deze kosten aftrekbaar zijn van de bruto bijtelling. Het wagenparkbeheer zit sinds kort gevestigd in België, dus wellicht zit het 'm daar in.
tja, daar heb ik wat aanZapato schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:42:
[...]
Met autocharge heb je geen pas van wie dan ook nodig.
Voor het incidenteel laden gebruik ik Maingau omdat deze weer een stukje gunstiger is qua tarief en dat heeft al 4 jaar prima gewerkt bij Fastned. Gewoon een simpele vraag over een betaalmiddel wat voor mij prima heeft gewerkt maar gisteren niet meer.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Je zult toch een payment method moeten instellen.Zapato schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:42:
[...]
Met autocharge heb je geen pas van wie dan ook nodig.
En als dat al 4 jaar Maingau is en opeens niet meer werkt, dan is dat toch lullig.
Allereerst is maingau niet just a payment method en is het ook niet zo dat Fastned het niet meer accepteert maar is het maingau die een vast tarief aan wil bieden in heel Nederland en Fastned te duur vind dus die niet meer aanbiedt.eltron schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:20:
[...]
Dat is maar hoe je het bekijkt. Je zult toch een payment method moeten instellen.
En als dat al 4 jaar Maingau is en opeens niet meer werkt, dan is dat toch lullig.
waarschijnlijk omdat het maingau teveel geld kost..
maingau heeft hierover geen bericht gestuurd maar het aanbod in NL gewoon beperkt..
Volgens de Maingau app kun je gewoon laden met Maingau, alleen krijg je een melding dat je een laadpas of chip dient te gebruiken.boyette schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:23:
[...]
Allereerst is maingau niet just a payment method en is het ook niet zo dat Fastned het niet meer accepteert maar is het maingau die een vast tarief aan wil bieden in heel Nederland en Fastned te duur vind dus die niet meer aanbiedt.
waarschijnlijk omdat het maingau teveel geld kost..
maingau heeft hierover geen bericht gestuurd maar het aanbod in NL gewoon beperkt..
Exact, en bij het gebruik van de pas krijg ik een foutmelding. Uiteraard nog even een andere zuil geprobeerd met het zelfde effect.PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:40:
[...]
Volgens de Maingau app kun je gewoon laden met Maingau, alleen krijg je een melding dat je een laadpas of chip dient te gebruiken.
Voorlopig is het n=1, wellicht een tijdelijke storing. Ik kan mij niet voorstellen dat ze Fastned niet meer aanbieden want Fastned vraag 69ct en Maingau 79ct, dus daar verdienen ze aan.RodeVre schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:47:
[...]
Exact, en bij het gebruik van de pas krijg ik een foutmelding. Uiteraard nog even een andere zuil geprobeerd met het zelfde effect.
hoe reageerde maingau op de storingsmelding ? ik heb hem namelijk niet uitstaan hierPeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:40:
[...]
Volgens de Maingau app kun je gewoon laden met Maingau, alleen krijg je een melding dat je een laadpas of chip dient te gebruiken.
Hoe bedoel je? Ik heb het niet over een storingsmelding gehad.boyette schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:57:
[...]
hoe reageerde maingau op de storingsmelding ? ik heb hem namelijk niet uitstaan hier
Dat is wel bijzonder, bij mij in de Maingau app heb ik bij de Fastned stations een tarief van 64ct, dat heb ik de laatste keer ook betaald. Op het tarief overzicht staat voor DC in NL inderdaad 79ct vermeldPeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:54:
[...]
Voorlopig is het n=1, wellicht een tijdelijke storing. Ik kan mij niet voorstellen dat ze Fastned niet meer aanbieden want Fastned vraag 69ct en Maingau 79ct, dus daar verdienen ze aan.
[ Voor 12% gewijzigd door RodeVre op 27-05-2024 22:07 ]
Dat is dan in Duitsland die 64ct, dus daar verliezen ze dan op. Maar de rest van Europa is 79ct.RodeVre schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:03:
[...]
Bij mij in de Maingau app heb ik voor Fastned een tarief van 64ct, dat heb ik de laatste keer ook betaald.
PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Dat is dan in Duitsland die 64ct, dus daar verliezen ze dan op. Maar de rest van Europa is 79ct.
:strip_exif()/f/image/O38umMnM4LEmGkuE5BOAlMSY.jpg?f=fotoalbum_large)
betekent dit niet gewoon dat ie er uit is gegooid
Dan wijkt het tarief af van wat ze op de website vermelden, apart. https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/autostrom
Dat zie ik inderdaad ook staan, maar ik heb bij alle stations waaronder Fastned en Allego nog de 64ct staan. Bijzonder in elk geval. Ik test binnenkort mijn pas nog wel bij een ander station en werkt het niet dan gebruik ik wel wat anders, geen probleemPeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:12:
[...]
Dan wijkt het tarief af van wat ze op de website vermelden, apart. https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/autostrom
Nu moet ik wel zeggen dat ik vorige maand tijdens mijn laatste Spanje reis ook het idee had dat er minder werd berekend dan hun site aangeeft. Maar ik heb daar verder geen acht op geslagen, een lagere prijs is altijd goed.RodeVre schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:28:
[...]
Dat zie ik inderdaad ook staan, maar ik heb bij alle stations waaronder Fastned en Allego nog de 64ct staan. Bijzonder in elk geval. Ik test binnenkort mijn pas nog wel bij een ander station en werkt het niet dan gebruik ik wel wat anders, geen probleem
Maar als jij/wij er niet kunnen laden dan geldt dat natuurlijk ook voor onze oosterburen die ook graag bij Fastned willen laden.
Gebeurt mij ook af en toe, vooral in Duitsland. Maar Maingau is zo goedkoop niet meer in NL, kan je net zo goed met de app van Fastned laden. In D gaat het nog een beetje.RodeVre schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:03:
Ik maak maar incidenteel gebruik van Fastned, als het dan een keertje voorkomt gebruik ik altijd mijn Maingau pas als betaalmethode in de Fastned app. Gisteren werd deze geweigerd. Daarna de pas zelf geprobeerd en ook deze werd geweigerd. Nog meer mensen met problemen met Maingau bij Fastned?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
nou dan lijkt het er toch op dat ze daar mee zijn gestopt..PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:34:
[...]
Nu moet ik wel zeggen dat ik vorige maand tijdens mijn laatste Spanje reis ook het idee had dat er minder werd berekend dan hun site aangeeft. Maar ik heb daar verder geen acht op geslagen, een lagere prijs is altijd goed.![]()
Maar als jij/wij er niet kunnen laden dan geldt dat natuurlijk ook voor onze oosterburen die ook graag bij Fastned willen laden.
maar we vragen het ff na
heb daar nog een overeenkomst mee
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2