[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
tweakerpip schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:02:
[...]

Punt is natuurlijk wel dat die laad infrastructuur ook geld kost. Ik weet natuurlijk niet precies wat het kost, maar het zal me niks verbazen als de kosten voor een publiek laadpunt de €100 per maand ruim overstijgen inclusief afschrijving initiële kosten en onderhoudskosten. De gemiddelde kosten per automobilist worden dan best hoog als je op 1 op 1 gaat zitten in plaats van bijvoorbeeld 1 op 10 wat ruim voldoende is met automobilisten die gemiddeld niet vaker dan 1 keer per week laden.

Dat smart grid met terugleveren uit auto’s zie ik niet heel snel op grote schaal gebeuren. Het dynamisch terugschroeven van het vermogen wel. Mijn verwachting is dat de meerprijs voor het ook kunnen terugleveren op die infrastructuur niet snel de moeite waard gaan zijn.
Ik rijd 300Km per maand voor m’n werk, wat zegt dat over het gemiddeld aantal dagen dat ik reis? Dat is er één per maand.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eestal%20als%20bestuurder.
“Inwoners van Nederland legden in 2022 gemiddeld 7,4 kilometer per dag af om van en naar het werk te gaan.” Dus de gemiddelde Nederlander kan gewoon fietsen naar het werk. Dat is toch veel beter dan zo’n grote en zware auto voor vaak maar één persoon.

De EV laden we bijna iedere dag, dus een ander zelden gezien het lage gemiddelde?
keko12 schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:52:
[...]
1-op-1? Ik denk dat het gros van de mensen niet bezig wil zijn met terugleveren en opslag, laat staan de auto daarvoor inzetten. Genoeg mensen die ook niet opletten welke paal ze gebruiken en altijd de Shell-pas gebruiken. Dan heb je dus geen paal voor elke auto nodig. Ik heb woensdag voor het laatst geladen, dus 1 op 1 lijkt me niet nodig.
basdv schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:32:
1 op 1 is wel vreemd en dat gaat nooit gebeuren. Hoeveel uur per dag sta je aan de lader? Ik zelf denk een dag per week gemiddeld, dus ik heb niet 1 hele laadpaal nodig.
Fijn als je zo weinig hoeft laden. Dan ga ik ook maar na mezelf redeneren; voor mij is een EV met groot bereik niet haalbaar en is het dus vrijwel dagelijks opladen.
Peter-036 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:42:
[...]

Maar op het moment dat je 'm nodig hebt, moet er wel eentje vrij zijn..............toch?
1 op 1 is overdreven, maar 1 op 3 (of 4) lijkt me toch wel wenselijk, mede afhankelijk van de (net-)capaciteit.
Als het vermogen van de palen (vaak en/of sterk) teruggeregeld wordt om het net te beschermen, zullen er meer palen nodig zijn.
Inderdaad. Met grote accu en weinig Km ben je wellicht flexibeler wanneer je de auto gaat laden. Groter aantal laadpalen idem.
Hier erg beperkt, kan er niet op vertrouwen dat er plek is, en nog duur ook (daarom maar kabel over de stoep..):
Ameland is momenteel de voordeligste gemeente om je auto openbaar op te laden. In deze gemeente betaal je gemiddeld 24 cent per Kwh. Ameland is daarmee de goedkoopste gemeente van heel Nederland. Een groot verschil met de duurste gemeente, Súdwest-Fryslân, waar het tarief gemiddeld 63 cent per Kwh is.
https://www.grootsneek.nl...t-duurst-in-gemeente-sudw

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 15-04-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
richards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:33:
Krijg binnenkort mijn i4 en snel daarna op vakantie naar england. Toch wel beetje spannend wat betreft opladen.
Welke apps/pasjes heb je minimaal nodig om zorgeloos die kant op te gaan?
De app “Zapmap” moet je zeker installeren, omdat deze meer laadpalen bevat dan de bekende (ANWB/Shell Recharge)

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
bite schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:47:
[...]

[...]

Fijn als je zo weinig hoeft laden. Dan ga ik ook maar na mezelf redeneren; voor mij is een EV met groot bereik niet haalbaar en is het dus vrijwel dagelijks opladen.
Dagelijks opladen staat nog steeds niet gelijk aan 1 laadpaal per auto. Maar aangezien ik niet uit mezelf mag redeneren:

Elektrische auto’s in Nederland reden in 2022 gemiddeld 18k km (link). Een gemiddelde range is lastig te vinden, maar stel dat dit 300km is zit je aan 60 keer opladen bij 0-100%. Als je elke keer van 20-80% laadt is dit 100 keer, oftewel 2 maal per week. Daar is by far niet gemiddeld 1 paal per auto voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Even ter info. De snelladers bij de Gamma in Emmen aan de Nijbracht 30 zijn na een half jaar prima functionerend definitief weer verwijderd. Waren twee 2x 150kWh laders. Heb een mail naar Shell Recharge gestuurd met de vraag van de reden. Kreeg een mail in het Engels van een persoon met een Nederlandse naam terug. In de mail stond de mededeling dat de capaciteit van het stroomnet ontoereikend zou zijn en ze dus de laders hebben verplaatst naar een andere Gamma/Karwei waar wel genoeg capaciteit is. Ik vind het een bijzonder verhaal... 150 meter verder op zit een Shell tankstation die vrijwel met de snelladers bij de Gamma tegelijk een vage T-electric of zow 2x 150kWh lader heeft gekregen. Er is toen ook nog een extra trafostation geplaatst tussen de Gamma en het Shell tankstation in dacht ik. Heb het idee dat er wat conflict is over concurrentie tussen het Shell Tankstation snellader en de snelladers die bij de Gamma stonden maar dat is alleen een vermoeden. ;)

Vind het erg jammer en vreemd. Sowieso zijn er amper mogelijkheden om in Emmen te snelladen....

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 16:39
basdv schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:26:
[...]
Elektrische auto’s in Nederland reden in 2022 gemiddeld 18k km (link). Een gemiddelde range is lastig te vinden, maar stel dat dit 300km is zit je aan 60 keer opladen bij 0-100%. Als je elke keer van 20-80% laadt is dit 100 keer, oftewel 2 maal per week. Daar is by far niet gemiddeld 1 paal per auto voor nodig.
Daar gaat iets goed mis met die berekening. Er lijken 1000 dagen in jouw jaar te zitten? Die 100 keer laden van 20-80% is voor 1000 dagen. Dus 1 keer per 10 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpip op 16-04-2024 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
tweakerpip schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:39:
[...]

Daar gaat iets goed mis met die berekening. Er lijken 1000 dagen in jouw jaar te zitten? Die 100 keer laden van 20-80% is voor 1000 dagen. Dus 1 keer per 10 dagen.
Dat niet alleen, maar 2020-2022 is niet representatief want veel thuiswerken. Die situatie is helaas weer veranderd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
tweakerpip schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:39:
[...]

Hij(zij?) ging uit van een gemiddelde range van 300 km en 18000km/jaar, dus 60 x van 0 tot 100% laden.
Omdat van 20 to 80% gebruikelijk(er) is, wordt dat 100x van 20 tot 80% laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
daemonix schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 06:19:
[...]

Dat niet alleen, maar 2020-2022 is niet representatief want veel thuiswerken. Die situatie is helaas weer veranderd.
Het zal ongetwijfeld iets zijn gestegen, maar het punt blijft hetzelfde. Je hebt niet 1 paal per auto nodig. Dat zou echt zonde van de openbare ruimte zijn en daarnaast gaan de aanbieders die nooit plaatsen, dat kan niet uit.

Hier is een onderzoek waarin ze verwachten voor 10 miljoen auto’s 4,3 laadpunten nodig te hebben (inclusief privé laadpalen).

[ Voor 21% gewijzigd door basdv op 16-04-2024 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Peter-036 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:32:
[...]

Hij(zij?) ging uit van een gemiddelde range van 300 km en 18000km/jaar, dus 60 x van 0 tot 100% laden.
Omdat van 20 to 80% gebruikelijk(er) is, wordt dat 100x van 20 tot 80% laden.
En dat is niet hetzelfde. 100x van 20 to 80% laden is 100*60% laden, dat zijn geen volledige cycli, je zult die moeten omrekenen naar 100%, oftewel iets van 60 volledige cycli zo uit mijn hoofd (het is nog vroeg. ;))

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zo heb ik even pech hier in de straat. De laadpalen (SGZH1) waren hier uitgeschakeld vanwege werkzaamheden (sinds Juli 23). Na de werkzaamheden zou je verwachten dat ze weer gewoon worden ingeschakeld, maar nee.
Ze worden vervangen door SGZH2 palen.

Onnodige arbeid en ik zit met een veel hoger tarief. :(

Vermoedelijk willen ze ook graag van de oude palen af heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:27:
Zo heb ik even pech hier in de straat. De laadpalen (SGZH1) waren hier uitgeschakeld vanwege werkzaamheden (sinds Juli 23). Na de werkzaamheden zou je verwachten dat ze weer gewoon worden ingeschakeld, maar nee.
Ze worden vervangen door SGZH2 palen.

Onnodige arbeid en ik zit met een veel hoger tarief. :(

Vermoedelijk willen ze ook graag van de oude palen af heb ik het idee.
Ik zou even nagaan of dit zomaar kan. Als de concessie op jouw locatie is gebaseerd op het SGHZ1 contract dan vraag ik mij af of het simpelweg vervangen van de techniek de ruimte geeft om die om te zetten naar de nieuwe concessie met veel hoger tarief.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

eltron schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:51:
[...]

Ik zou even nagaan of dit zomaar kan. Als de concessie op jouw locatie is gebaseerd op het SGHZ1 contract dan vraag ik mij af of het simpelweg vervangen van de techniek de ruimte geeft om die om te zetten naar de nieuwe concessie met veel hoger tarief.
Hoe ga ik dit na?

Equans heb ik al vragen gesteld, maar die communiceren heel traag en slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:56:
[...]

Hoe ga ik dit na?

Equans heb ik al vragen gesteld, maar die communiceren heel traag en slecht.
Gemeente wellicht? zij hebben de afspraken over de concessie gemaakt en de randvoorwaarden over laadtarieven.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb de indruk dat het laadkompas voor AC toch wat te groot begint te worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hHom1CTIr-k33xTsV_nTb7vbaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7C1iomkM4zvzvndXhtIKF1Fo.png?f=fotoalbum_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:52

13art

Moderator Mobile
Brotuck schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:50:
[...]

Ik geef de voorkeur aan Tap. E-Flux is duurder.
Damn, dit had ik gisteren moeten lezen toen ik de E-Flux bestelde. Nu wordt dat de backup en meteen een Tap pas aangevraagd d:)b

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:01
Ik heb nu een laadpas van:
- Shell
- Vattenfall
- E-Flux

Welke mis ik nog waardoor ik in heel Nederland gedekt ben (tegen een redelijk tarief)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
DeJurist schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:44:
- Shell
- Vattenfall
- E-Flux

Welke mis ik nog waardoor ik in heel Nederland gedekt ben (tegen een redelijk tarief)?
Tesla app voor snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Zapato schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:48:
[...]

Tesla app voor snelladen.
Ging meer om de passen ;). Snellader is idd Tesla of heel soms Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:10
- Shell
- Vattenfall
- E-Flux

misschien elektroverse
en tango beiden gratis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:01
Hachy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:33:
Ik heb de indruk dat het laadkompas voor AC toch wat te groot begint te worden. [Afbeelding]
Geen problemen mee, duidelijk, begrijpelijk en goed leesbaar @Hachy

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:59
- Shell
- Vattenfall
- E-Flux

Freshmile misschien, wel goed nagaan hoe het zit met de laadsnelheid en niet vergeten dat er, naast een vaak goedkoop tarief, ook een minuut tarief geldt. Pas is wel 5 euro aanschaf (maar had ik er destijds zo uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@DeJurist dat hangt erg af van wat jij een redelijk tarief vindt.
Met de drie pasjes die je nu hebt kun je in heel Nederland terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 10:44
- Shell
- Vattenfall
- E-Flux

Tap electric!
Nergens de allergoedkoopste, maar overal dicht bij de minimumprijs. Plus minder plastic om rond te sjouwen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:35
Ik heb de indruk dat het laadkompas voor AC toch wat te groot begint te worden. [Afbeelding]
Klopt de prijs van Bump bij Allego?
Hier in de straat is het 46 cent en zonder connectie tarief volgens de Bump app namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
mk1992 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:23:
[...]

Tap electric!
Nergens de allergoedkoopste, maar overal dicht bij de minimumprijs. Plus minder plastic om rond te sjouwen.
Voordeel van Tap vind ik het online/offline gebeuren. Je kunt een sessie welke gestart is met je druppel ook stoppen met de app. Ik heb toch al veel apps geprobeerd, maar Tap is m.i. wel heel erg flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 17:21
Laden bij een Vattenfall laadpaal in de MRA-e kan met Northe al voor € 0,34 per kWh

Laden bij een Ubitricity laadpaal in de MRA-e kan met Electroverse voor € 0,45 per kWh (zonder starttarief)

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Ik ervaar de Shell app toch als onhandig omdat deze niet aangeeft met hoeveel kWh er wordt geladen en ook geen informatie geeft over wat nu inmiddels is bijgeladen. De Charge-Assist app biedt wel deze functionaliteit.

Helaas kan ik de Jaguar app niet gebruiken vanwege een geregistreerde VIN-code door een vorige eigenaar, die alleen door de dealer kan worden vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
DeJurist schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:08:
Ik ervaar de Shell app toch als onhandig omdat deze niet aangeeft met hoeveel kWh er wordt geladen en ook geen informatie geeft over wat nu inmiddels is bijgeladen. De Charge-Assist app biedt wel deze functionaliteit.

Helaas kan ik de Jaguar app niet gebruiken vanwege een geregistreerde VIN-code door een vorige eigenaar, die alleen door de dealer kan worden vrijgegeven.
je kan de dealer daar gewoon voor bellen

dat is bij elke occasion het geval
bij elk merk dat zoiets even gereset moet wo den
hoort de verkoper eigenlijk al te regelen als er een Dealer of Bovag garage tussen zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
boyette schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:10:
[...]

je kan de dealer daar gewoon voor bellen

dat is bij elke occasion het geval
bij elk merk dat zoiets even gereset moet wo den
hoort de verkoper eigenlijk al te regelen als er een Dealer of Bovag garage tussen zit
De auto zal binnenkort een grote beurt krijgen, ik was eigenlijk dan pas van plan om het aan te kaarten. Wist ook niet dat je hiervoor kunt bellen. Zal ik morgen zeker gaan doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:15
Davidas schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Ik wacht echt op het moment dat je ook de MTC kan toevoegen vanuit de app.
Ik ben hier niet op aan het wachten, ik heb een python script geschreven welke Tesla facturen parsed en via de api van MTC op hun platform 'declareert'. Afgelopen week naar oostenrijk geweest en ik ga echt niet 12 pdf's handmatig converteren naar jpeg en in die prutapp uploaden.

Will share als ik t iets stabieler heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
Volgende week gaan we voor een paar dagen naar center parcs Village nature paris. Iemand tips met opladen daaro?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Wat heb je zelf al gevonden?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
Hieperdepiep schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:52:
Volgende week gaan we voor een paar dagen naar center parcs Village nature paris. Iemand tips met opladen daaro?
Er zit op het park zelf geen laadpaal, ook niet bij Davy Crocket overigens. Laden aan het huisje is not done.

- Je kunt als je heeeel vroeg bent bij de parkeerplaats van disney zelf laden. Maar dit zijn echt maar 4 punten dacht ik (3,7 kW en gratis). Helemaal aan het einde, zo dicht mogelijk bij het park.

- Er zit een Esso net voor de ingang bij het park zelf, daar kan je snelladen. 2 plekken.

- Er zit een Tesla supercharger vlakbij met 16 plekken

- Er zit een Total energies aan de snelweg met 10 snelladers

Je komt er wel uit daar ;)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
Ik zag dat het Tesla abbo goedkoper was geworden, is nu 9,99 per maand. Maar zijn de kWh prijzen nu duurder ineens ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Brotuck schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:23:
Ik zag dat het Tesla abbo goedkoper was geworden, is nu 9,99 per maand. Maar zijn de kWh prijzen nu duurder ineens ?
Goed dat je ons er op wijst, met € 9,99 haal ik deze maand waarschijnlijk wel de kosten eruit. :D
Die in Nootdorp en in Duiven zijn in elk geval niet duurder geworden. Maastricht volgens mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Brotuck schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:23:
Ah, gisteren was 't nog 12.99 ... maar de prijzen per kwh zijn zo te zien 'gelijk' gebleven
Ik vroeg me al af of die prijsaanpassing nog kwam, na het mailtje wat ook hier gepost was enkele dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 12:33
Dames en heren, een newbie heeft het laadforum betreden. Ik krijg namelijk volgende maand mijn eerste elektrische auto en wordt er 'in tegenstelling tot een jaar terug' erg enthousiast van.

Nu heb ik een vraag.

Onze werkgever maakt gebruik van Eneco E mobility laadpassen. Deze zal ik dan ook krijgen. Nu wordt er gezegd dat je door heel Nederland en grote delen van Europa hier ook mee kan laden. Alleen hoe zit dat met de Tesla Superchargers?

In de Tesla App staat dat ik 1. DKV Mobility of 2. Travelcard of 3. Polestar Charge kan toevoegen om de betaling te voldoen. Hoe moet ik dit zien met Eneco E mobilty? Is dit een DKV kaart zoals alle tankpassen in leaseautos ook waren? Of moet ik letterlijk mijn eigen creditcard koppelen en dit altijd declareren bij mijn werkgever?

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51
Rvzoggie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:03:
Dames en heren, een newbie heeft het laadforum betreden. Ik krijg namelijk volgende maand mijn eerste elektrische auto en wordt er 'in tegenstelling tot een jaar terug' erg enthousiast van.

Nu heb ik een vraag.

Onze werkgever maakt gebruik van Eneco E mobility laadpassen. Deze zal ik dan ook krijgen. Nu wordt er gezegd dat je door heel Nederland en grote delen van Europa hier ook mee kan laden. Alleen hoe zit dat met de Tesla Superchargers?

In de Tesla App staat dat ik 1. DKV Mobility of 2. Travelcard of 3. Polestar Charge kan toevoegen om de betaling te voldoen. Hoe moet ik dit zien met Eneco E mobilty? Is dit een DKV kaart zoals alle tankpassen in leaseautos ook waren? Of moet ik letterlijk mijn eigen creditcard koppelen en dit altijd declareren bij mijn werkgever?

Ik ben benieuwd hoe anderen dit hebben geregeld?
Welke auto, en bij welke Leasemaatschappij zit je?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@Rvzoggie Nee, je Eneco E-Mobilitycard kun je (nog?) niet koppelen aan een Tesla account.
Als je een Tesla rijdt komt het 'vanzelf' goed, bij andere merken (nog) niet.
Wanneer je geen van de door hen genoemde pasjes hebt, kun je alleen een betaalpas of creditcard koppelen voor de betaling. Dan zul je achteraf die bedragen moeten claimen bij je werkgever.
De Eneco E-Mobilitypas werkt inderdaad nagenoeg overal...ik heb er nog geen weigeringen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 15:06
In Amsterdam zijn de Equans palen opeens 24ct geworden! Is nu al een week zo, erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Misschien hele domme vraag, maar als er in een app staat 7/8, zijn er dan 7 bezet of 7 vrij? En gaan alle apps/sites daar op dezelfde manier mee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 09:19
Zapato schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:33:
Misschien hele domme vraag, maar als er in een app staat 7/8, zijn er dan 7 bezet of 7 vrij? En gaan alle apps/sites daar op dezelfde manier mee om?
7 vrij

(En niks niet dom. In mijn ioniq5 wordt het oranje als het 0/8 is en blijft het groen als het 8/8 is :) )

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Ookhier een aanstaande EV rijder! En waarschijnlijk vrij kort na levering ook meteen op vakantie naar Frankrijk. In de buurt van het verblijf heb ik al eea gevonden, ook voor onderweg. Ik neb voor het buiitenland nu Ionity als laadpas besteld. Met de anwb paskom ikook een eind. Zijn er noog specifiek voor Frankrijk handige laadpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 21:40
Zelf heb ik Freshmile en IECharge. Nog niet geprobeerd omdat ik pas begin juni vertrek. Ook ben ik van plan om IONITY laders te gaan gebruiken met een abo voor 1 maand, €5,99, korting €0,20. Laden via APP.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:30:
[...]

Welke auto, en bij welke Leasemaatschappij zit je?
Ik ga een Polestar 2 Long Range Single Motor rijden via ALD. Denk dat de werkgever het ook wel fijn vindt als je snellaad bij Tesla Superchargers. Scheelt een hoop geld ten opzichte van de rest.

Dan moet ik maar bonnetjes declareren zoals ik vroeger met mn brandstof deed😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb inmiddels een paar passen binnen en apps geïnstalleerd.
Nu zag ik op de Fastned app een mogelijkheid tot plannen van route middels actieradius en waar het handigste te laden.
Uiteraard met enkel Fastned laders.

Bestaat er ook zoon app/routeplanner die alle publieke palen meeneemt?
Dat zou wel superhandig zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:51
Rvzoggie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:00:
[...]

Ik ga een Polestar 2 Long Range Single Motor rijden via ALD. Denk dat de werkgever het ook wel fijn vindt als je snellaad bij Tesla Superchargers. Scheelt een hoop geld ten opzichte van de rest.

Dat is niet zeker, je weet niet of de LM een extra korting krijgt op al die laadsessies en daardoor gelijkaardige prijzen heeft als Tesla.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
Dennis1812 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:06:
Ik heb inmiddels een paar passen binnen en apps geïnstalleerd.
Nu zag ik op de Fastned app een mogelijkheid tot plannen van route middels actieradius en waar het handigste te laden.
Uiteraard met enkel Fastned laders.

Bestaat er ook zoon app/routeplanner die alle publieke palen meeneemt?
Dat zou wel superhandig zijn.
De bekendste is https://abetterrouteplanner.com/
Veel in te stellen. Tevens met sommige auto’s te koppelen zodat de app actuele informatie heeft zoals State of Charge (SoC).

[ Voor 11% gewijzigd door tweakerpip op 18-04-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Laatst online: 29-08 20:40
Belast Tesla altijd hele kWh door?
Dus zonder decimalen.
En staat dat ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Simon59 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:16:
Dus zonder decimalen.
En staat dat ergens?
Als ik naar mijn facturen kijk dan zijn het hele kWh’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:06:
[...]

Dat is niet zeker, je weet niet of de LM een extra korting krijgt op al die laadsessies en daardoor gelijkaardige prijzen heeft als Tesla.
Daar heb je gelijk in. Ik vind het daarnaast wel echt een doolhof aan tarieven bij de palen. Bij mij in de wijk (Harderwijk) kost een allego paal 58 cent per kwh en een gemeente verderop kost een allego paal 38 cent per kwh.

Ik snap daarom ook niet hoe Tesla met veel duurdere palen die prijzen zo laag kan houden. Het zal aan mij liggen maar ik vind het knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

tweakerpip schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:13:
[...]

De bekendste is https://abetterrouteplanner.com/
Veel in te stellen. Tevens met sommige auto’s te koppelen zodat de app actuele informatie heeft zoals State of Charge (SoC).
Wauw Dankje!
Dat apparaat om te koppelen vind ik wat prijzig voor nu. (109 euro vind ik met snelle searches.)
Maar de app is... Erg uitgebreid.
En met Premium kan hij ook op Android auto. Wat een groot voordeel is.
Ga die 2 weken premium eens uitproberen om te zien hoe het bevalt.

Ander vraagje nog:
Ik krijg de standaard laadkabel meegeleverd. Ik wil nog een Granny charger kopen. Maar zijn er verder nog andere chargers die je nodig hebt? Als ik de TS goed begrijp is de type 2 gewoon afdoende toch?
Want in apps kan je soms weer filteren per aansluiting. En die aansluitingen zien er dan toch weer anders uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:15
LigeTRy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:23:
[...]

Will share als ik t iets stabieler heb
Hij is 'af'

Zie: https://github.com/WesSec/tesla_mtc

Het is wel voor de tweaker die een beetje weet wat ie doet als het om python gaat :9
Instructies staan in de readme.

Als het eenmaal werkt dan is het: zip exporteren uit Tesla app/email, zipje in de project folder zetten en op enter drukken. De tool parsed the zip, haalt de benodigde waardes voor declaratie uit de PDFs in de zip en dient de declaratie in bij MTC.

Beetje jammer dat MTC (op mijn pas) maar 3 declaraties op een dag toestaat. Met een beetje trip door europa(pa) kom je daar toch al makkelijk aan.

Mocht je ergens tegenaan lopen, open een issue op GitHub of laat het even weten in DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Dennis1812 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:38:
[...]
Wauw Dankje!
Dat apparaat om te koppelen vind ik wat prijzig voor nu. (109 euro vind ik met snelle searches.)
Ik heb ‘m geloof ik ooit gekoppeld aan m’n Tesla. Daar had ik niets voor nodig. Verbond gewoon met de API. Maar ik gebruik ‘m eigenlijk niet omdat de routeplanner van Tesla voor mij voldoende is. Overal in Europe waar ik tot nu toe geweest ben waren altijd voldoende superchargers onderweg. Maar die van ABRP is veel uitgebreider.
Ander vraagje nog:
Ik krijg de standaard laadkabel meegeleverd. Ik wil nog een Granny charger kopen. Maar zijn er verder nog andere chargers die je nodig hebt? Als ik de TS goed begrijp is de type 2 gewoon afdoende toch?
Want in apps kan je soms weer filteren per aansluiting. En die aansluitingen zien er dan toch weer anders uit.
Een standaard laadkabel is voldoende. Een granny heb je alleen nodig als je thuis (of ergens anders) uit een stopcontact wil laden. Ik doe dat zelf ook thuis met de granny die ik bij m’n Tesla gekregen heb. Voldoet goed om ‘s nachts wat bij te druppelen. Verder heb je niets nodig. Voor zover ik weet is er verder ook niets. Alle DC chargers hebben een laadkabel aan de laadpaal die je gebruikt.

Veel plezier met jouw nieuwe auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dankjewel!
Ja ik ga de app eerst zo proberen of het werkt. En anders is er 14 dagen proef.

Ik heb vraag bij de gemeente uitstaan of ik de kabel 60cm op het einde van een stoep mag hebben liggen. (Die stopt letterlijk daar).
Geen zin in gedoe of boetes.
Maar anders zal t zeker elders wel van pas komen.

Is elke Granny charger dan gewoon goed? Dat is me nog wel onduidelijk. Ik vind er diverse specifiek voor de Zoë. Maar volgens mij zit er behalve het amperage steeds geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Dennis1812 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:00:
Is elke Granny charger dan gewoon goed? Dat is me nog wel onduidelijk. Ik vind er diverse specifiek voor de Zoë. Maar volgens mij zit er behalve het amperage steeds geen verschil in.
Ik geloof het wel maar ik zou dat even navragen in het topic over thuisladen als ik jou was. We proberen hier om topic te blijven over publiek laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Wauw Dankje!

Ander vraagje nog:
Ik weet niet wat voor auto je gaat rijden, maar vaak is het voorverwarmen van de batterij gekoppeld aan de interne navigatie, en is er geen knop om het voorverwarmen van de accu te starten. Daardoor gaat je laadsessie een flink stuk langer duren.
De interne navigatie van de Hyundai Ioniq 5 en 6 doet het echter prima, ook om de laadstops te berekenen. De standaardwaardes die ABRP heeft voor de Ioniq 6 waren dusdanig afwijkend dat ik hem bij de eerste (veel te vroeg aangegeven laadstop) de deur uit heb gegooid, en verder ben gegaan op de navigatie van de Ioniq 6 zelf.
In de praktijk halen we de aangegeven laadatop niet, omdat er na een uur of 1½ a 2 een roep komt vanuit de familie voor ontladen. Ik zoek dan in de navigatie (is een optie voor) een laadstop op een minuut of 10, en hij gaat keurig voorverwarmen etc

ABRP is dan wel weer handig om een eventueel hotel te vinden na x uur rijden....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Rvzoggie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:00:
[...]

Daar gaat je baas niet blij mee zijn. Elke declaratie kost handelingen en dus tijd en geld op de salarisadministratie. Je krijgt niet voor niets een laadpas zodat je baas alles op 1 factuur krijgt.
Daarnaast: ga je serieus een half uur extra reistijd nemen om je baas (waarschijnlijk niet) een paar euro te besparen? Jouw tijd is ook geld waard hoor! Die paar euro bespaar je hem eerder door direct af te koppelen van de Allego paal zodat het connectie tarief niet langer dan nodig doorloopt....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dennis1812 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:00:
Er is wel verschil: je moet opletten op welk vermogen hij kan laden dat varieert van 10-16A en is in veel gevallen met stappen van 2A instelbaar. Sommige granny's kunnen niet meer dan 10 of 12A.
Qua veiligheid moet de installatie waar je de granny op aansluit berekend zijn op de situatie dat er langdurig, soms 10 of meer uren, een hoge constante stroom doorheen loopt. Behalve de schuko is ook de bedrading tussen meterkast en stopcontact kwetsbaar; minimaal 2,5mm2 zou ik zeggen.
Je kunt ook granny's vinden met een blauw of rood CEE stopcontact, die zijn berekend op hogere vermogens (16A blauw en tot 32A rood).

Maar eigenlijk hier off-topic omdat thuisladen wordt behandeld in Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 10:44
Spurrea schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:39:
Ookhier een aanstaande EV rijder! En waarschijnlijk vrij kort na levering ook meteen op vakantie naar Frankrijk. In de buurt van het verblijf heb ik al eea gevonden, ook voor onderweg. Ik neb voor het buiitenland nu Ionity als laadpas besteld. Met de anwb paskom ikook een eind. Zijn er noog specifiek voor Frankrijk handige laadpassen?
Je kunt Bump proberen. Is van oorsprong Frans. Wordt hier regelmatig gebruikt vanwege de gunstige tarieven. Nu heb ik Frankrijk niet gecheckt maar kan me voorstellen dat ze het daar ook goed doen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Zoals gezegd, Freshmile, IECharge heeft AutoCharge dus heb je niet echt een pas voor nodig.
Chargemap is erg op Frankrijk gericht dus dat zou nog een aanrader kunnen zijn.

In bepaalde regio's in Frankrijk kan je in veel dorpen en steden best goedkoop AC laden met Freshmile trouwens. Ik zat vorig jaar in de buurt bij Troyes en met Freshmile betaalde ik daar 1 euro voor 6 kWh.
Dat is nog geen 17 cent per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
[...]

Wauw Dankje!

[...]
Hier een ODBII-adapter van 24eu geloof ik gebruikt, werkte perfect i.c.m. ABRP premium. Alleen liep die app nog wel eens vast, helaas toen een bekend issue van de ABRP navigatie.

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 19-04-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Een grroot aantal Lidl supermarkten hebben in Frankrijk DC laders en met €0,39 per kWh erg vriendelijk geprijsd.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:41
Aankomende EV rijder hier! Midden mei ontvangen ik mijn 2022 EV6 77.4 rwd Plus middels occasion private lease. Ontzettend blij mee en veel zin in. Openbare laadpaal inmiddels aangevraagd (geen eigen oprit). Via Vattenfall incharge zag ik net, hopelijk voordelig tarief voor de deur.

Ik was iniedergeval van plan om de volgende laadpassen te fixen :
- vandebron EV (Hoofdpas)
- Kia Charge
- Maingau
- Shell Recharge

Apps:
- ABRP
- Apps van de passen
?

Jullie nog goede tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Fiorano schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:22:
Aankomende EV rijder hier! Midden mei ontvangen ik mijn 2022 EV6 77.4 rwd Plus middels occasion private lease. Ontzettend blij mee en veel zin in. Openbare laadpaal inmiddels aangevraagd (geen eigen oprit). Via Vattenfall incharge zag ik net, hopelijk voordelig tarief voor de deur.

- Kia Charge
- Maingau
- Shell Recharge

Apps:
- ABRP
- Apps van de passen
?

Jullie nog goede tips?
Ik zou een Vattenfall pas aanvragen. Zeker als je daar de paal van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Aangezien we hier in 95% van de gevallen thuis zullen laden, me maar gestort op de passen/druppels zonder maandelijkse kosten. Heb nu:
- Tap
- E-Flux
- Vattenfall
- ANWB
- Tango
- Shell Recharge
- CC

Met de auto naar het buitenland doen we zelden, van de zomer een keer naar België, maar daar blijft het dan waarschijnlijk bij. Dus het lijkt me dat ik met bovenstaande passen dan prima uit de voeten moet kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 19-04-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareldebarel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 08:20
Zijn er meer mensen die problemen hebben met freshmile?
De app start sinds gister(misschien eergisteren) niet meer op (iPhone 14 promax). Het freshmile logo komt tevoorschijn op de witte achtergrond en start niet door.

Meer mensen die dit ervaren?
(app verwijderen en opnieuw installeren heb ik al geprobeerd)

andere vraag. Bump kun je een laadpas aanmaken, kan dit ook mijn tesla keycard zijn bijvoorbeeld?
Is Bump nog wel voordelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Kareldebarel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:29:
De app start sinds gister(misschien eergisteren) niet meer op (iPhone 14 promax). Het freshmile logo komt tevoorschijn op de witte achtergrond en start niet door.

andere vraag. Bump kun je een laadpas aanmaken, kan dit ook mijn tesla keycard zijn bijvoorbeeld?
Is Bump nog wel voordelig?
Ik kreeg iets van 5 berichtjes van FM in het Frans over onderhoud of iets..
Je Bump kaart/druppel mag geen andere laadpas zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Simon59 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:16:
Dus zonder decimalen.
En staat dat ergens?
Ja, dat klopt. En ze ronden klantvriendelijk af. :)
Dus theoretisch zou je 20x 1,9 kWh kunnen laden en maar 20 kWh hoeven af te rekenen i.p.v. 38 kWh.
Ze zullen wellicht wel iets ingebouwd hebben dat dit niet gaat werken, maar wat betreft afronding is Tesla wel gunstig (in tegenstelling tot Freshmile, die rond juist ongunstig af: 1,01 kWh kost 2 kWh, 1 minuut en 1 seconden, kost 2 minuten).
Kareldebarel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:29:

Op dit moment geen problemen (iPhone 15 Pro Max, IOS 17.4.1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareldebarel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 08:20
dextertje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:54:
[...]

Op dit moment geen problemen (iPhone 15 Pro Max, IOS 17.4.1).
Het lijkt op dit moment na ong 48 uur weer te werken
yannienl schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:50:
[...]

Ik kreeg iets van 5 berichtjes van FM in het Frans over onderhoud of iets..
Je Bump kaart/druppel mag geen andere laadpas zijn.
Dus het mag wel de tesla pas zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Fiorano schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:22:

- Kia Charge
- Maingau
- Shell Recharge

Apps:
- ABRP
- Apps van de passen
?

Jullie nog goede tips?
Voor gebruik in Nederland?
Kia laadpas weg. Rekent in de gratis variant net als de Hyundai pas te grote opslagen. Je zal voornamelijk thuis laden, dus het boeit verder niet zo. Eventueel een andere pas op CPO basis, net als Vandebron; ANWB?
Je krijgt een 800V auto, dus snelladen wil nog wel eens lekker gaan met Freshmile. Om diezelfde reden ook even nadenken over de Tesla app: goedkoop, maar je haalt maximaal 120kW ipv 230kW omdat het maar 400V laders zijn. Dit is qua snelheid best wel een impact, want je zakt pas ergens rond de 75% vol onder de 120kW.

ABRP is niet nodig. Routeplanning op lange afstanden gaat prima met de interne navigatie, en je hoeft dan niet elke stop alsnog in de interne navigatie te zetten om de accu te laten voorverwarmen. Bij ons in een Ioniq 6 (zelfde systeem) is de blaas kleiner dan het bereik van de auto. Ik zoek als het tijd wordt voor een stop naar een oplader langs de route op een minuut of 10 en het feest van voorverwarmen start. De auto zit dan eerder op 80% vol dan wij terug zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Kareldebarel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:04:
[...]

Het lijkt op dit moment na ong 48 uur weer te werken

[...]

Dus het mag wel de tesla pas zijn?
Ik jou je eerlijk gezegd niet durven zeggen of dat werkt, je kan het altijd proberen.
Ergens in dit forum wordt een link gedeeld met een bepaalde soort passen/druppels en die gebruik ik ook.
Kost je iets van 5 euro zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
13art schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:49:
Aangezien we hier in 95% van de gevallen thuis zullen laden, me maar gestort op de passen/druppels zonder maandelijkse kosten. Heb nu:
- Tap
- E-Flux
- Vattenfall
- ANWB
- Tango
- Shell Recharge

Met de auto naar het buitenland doen we zelden, van de zomer een keer naar België, maar daar blijft het dan waarschijnlijk bij. Dus het lijkt me dat ik met bovenstaande passen dan prima uit de voeten moet kunnen.
Je vergeet de belangrijkste (vooral voor nieuwkomers hier): “gewone creditcard”.
In (bijvoorbeeld) Engeland is mijn ervaring dat op 50 tot 60% van de palen geen van mijn pasjes werkt maar de creditcard wel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Stefannn schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:24:
[...]

Je vergeet de belangrijkste (vooral voor nieuwkomers hier): “gewone creditcard”.
In (bijvoorbeeld) Engeland is mijn ervaring dat op 50 tot 60% van de palen geen van mijn pasjes werkt maar de creditcard wel.
Haha, die zit ook standaard in de portemonnee (y)
Zet hem er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:41
koboy schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:34:
[...]

Voor gebruik in Nederland?
Kia laadpas weg. Rekent in de gratis variant net als de Hyundai pas te grote opslagen. Je zal voornamelijk thuis laden, dus het boeit verder niet zo. Eventueel een andere pas op CPO basis, net als Vandebron; ANWB?
Je krijgt een 800V auto, dus snelladen wil nog wel eens lekker gaan met Freshmile. Om diezelfde reden ook even nadenken over de Tesla app: goedkoop, maar je haalt maximaal 120kW ipv 230kW omdat het maar 400V laders zijn. Dit is qua snelheid best wel een impact, want je zakt pas ergens rond de 75% vol onder de 120kW.

ABRP is niet nodig. Routeplanning op lange afstanden gaat prima met de interne navigatie, en je hoeft dan niet elke stop alsnog in de interne navigatie te zetten om de accu te laten voorverwarmen. Bij ons in een Ioniq 6 (zelfde systeem) is de blaas kleiner dan het bereik van de auto. Ik zoek als het tijd wordt voor een stop naar een oplader langs de route op een minuut of 10 en het feest van voorverwarmen start. De auto zit dan eerder op 80% vol dan wij terug zijn....
Thanks! Heldere post!

En inderdaad een CC met fatsoenlijk limiet heb ik altijd bij me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:17
[...]

Bij snelladers of ook bij AC-laadpalen? Een creditcard bij AC-palen heb ik nog nooit gezien, zou wel een uitkomst zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Nova163 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:22:
[...]

Bij snelladers of ook bij AC-laadpalen? Een creditcard bij AC-palen heb ik nog nooit gezien, zou wel een uitkomst zijn
Durf ik niet te zeggen.
Ik heb ze tot nog toe enkel bij DC palen gebruikt.
Vorig jaar Engeland had ik onderweg langs de snelweg enkel DC palen die ik met geen enkele andere pas dan de creditcard aan de praat kreeg.
Met uitzondering van een ionity charger maar die was bezet en stond op een erg desolate plek cq “bus station” met enkel een armzalig snack huisje.
Op bestemming vond ik een paar AC palen die ik op geen enkele manier aan de praat kreeg maar ook een DC lader vlak in de buurt die het ook op creditcard deed.
De tunnel terminal in Calais had ook een DC charger die ik enkel met creditcard aan de praat kreeg.

Afgelopen wintersport / Duitsland / Oostenrijk was het kwa AC lokaal prima te doen met de anwb pas. Onderweg voor 1 maand een ionity abonnement genomen en dat ging ook prima.

In mijn ervaring moet je echt een onderscheid maken tussen:
“onderweg snelweg”.
Dat gaat heel vaak goed met creditcard, en in Europa wordt dat voor nieuwe palen verplicht dus dat gaat alleen maar beter worden. Maar voor onderweg loont het dus ook om te kijken of er genoeg ionity cq tesla palen langs de route staan en dan voor 1 maand een abonnement van 6 euro (ionity) of 10 euro (tesla) te nemen.
“Op locatie”
Vaak weet je al waar je heen gaat. Je kan van te voren als je nog thuis bent op de app van de laadpassen die je hebt kijken of je het gaat redden. In Europa kom je dus een heel eind met anwb, Shell-recharge. Daarnaast een check met googlemaps doen. Die geeft vrijwel alle palen dus ook de palen waar je geen pas van hebt. Als je dan een paal vindt die je “heel graag wilt omdat de palen die bij je passen horen te ver weg zijn” kan je gaan proberen of je daar een lokaal abonnement op kan nemen. Dat is vaak erg lastig (voor een pasje zal je vaak een lokaal adres moeten hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Doet Bump het bij jullie nog? Ik kan er nergens meer mee laden, zowel ac als dc..
Niet met de pas en niet met de app..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:08
yannienl schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:14:
Doet Bump het bij jullie nog? Ik kan er nergens meer mee laden, zowel ac als dc..
Niet met de pas en niet met de app..
Wanneer gaat het mis? Wanneer je de pas aanbiedt bij de laadpaal of in de app op de knop 'Launch charge' klikt? Of al eerder? Mijn batterij is nog voldoende, dus ik hoef niet te laden bij de dure Park&Charge palen in de straat (iets minder duur met Bump, maar met 46 ct/kWh nog steeds best duur), maar ik kom in de app in elk geval wel tot de Launch Charge knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Zijn er eigenlijk apps die vrij eenvoudig laten zien hoe lang bij welke soc je moet bijladen tot 80%? Kan handig zijn als je bijvoorbeeld kunt kiezen op een P in de stad, waar je bijvoorbeeld per uur extra betaald, of per minuut en 11kw of 22kw kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Spurrea schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:41:
Zijn er eigenlijk apps die vrij eenvoudig laten zien hoe lang bij welke soc je moet bijladen tot 80%? Kan handig zijn als je bijvoorbeeld kunt kiezen op een P in de stad, waar je bijvoorbeeld per uur extra betaald, of per minuut en 11kw of 22kw kan laden.
Ik zie dat gewoon in de app van de auto's.
Maar is natuurlijk ook een simpele rekensom op basis van capaciteit van de batterij en laadvermogen, rekening houdend met wat laadverlies.

22kW kunnen niet heel veel EV (en ook niet veel AC palen). Maar wellicht heb jij één van die uitzonderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Of-Aaargh schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:56:
[...]

Wanneer gaat het mis? Wanneer je de pas aanbiedt bij de laadpaal of in de app op de knop 'Launch charge' klikt? Of al eerder? Mijn batterij is nog voldoende, dus ik hoef niet te laden bij de dure Park&Charge palen in de straat (iets minder duur met Bump, maar met 46 ct/kWh nog steeds best duur), maar ik kom in de app in elk geval wel tot de Launch Charge knop.
Op alle mogelijke manieren gaat het mis.. Eerst pas dan stekker, eerst stekker dan pas, eerst stekker in paal dan in auto, eerst in auto dan in paal etc.. En waar pas staat kan je ook app lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Ik heb de EEVEE app gekoppeld aan mijn Peugeot app. werkt wel goed duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 20:45
Volgens mij bedoel je een functionaliteit die in de Chargeprice app zit. Je stelt in welke auto je hebt (zodat hij je accucapaciteit en laadsnelheid bij een bepaalde soc weet), start soc en gewenste soc. En dan laat hij voor een laadpaal zien welke laadpas het goedkoopst is. Bij bijvoorbeeld Freshmile houdt hij dan rekening met het tarief per kWh en het tarief per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

[...]

Aan welke bel moet ik trekken om de gewone creditcard te kunnen gebruiken bij laadpalen in Nederland?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Soms heb je een laadpas, en soms heb je een app waarin je eerst moet zoeken welk nummer de juiste paal is, om vervolgens zelf op "starten" en "stoppen" te drukken. Zijn er eigenlijk ook apps waarbij ik mijn smartphone NFC als laadpas kan gebruiken?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Sando schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:05:
[...]

Aan welke bel moet ik trekken om de gewone creditcard te kunnen gebruiken bij laadpalen in Nederland?
dat kan toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Alleen met abo bij fastned afaik. Waarom hebben we anders allemaal 9 laadpassen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Sando schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:39:
[...]

Alleen met abo bij fastned afaik. Waarom hebben we anders allemaal 9 laadpassen?
omdat dat goedkoper is..

bij Ionity, Shell Recharge en Allego palen kan je ook direct met creditcard betalen
en nog wel meer
BP volgens mij ook

[ Voor 21% gewijzigd door boyette op 20-04-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 20:38
yannienl schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:13:
[...]

Op alle mogelijke manieren gaat het mis.. Eerst pas dan stekker, eerst stekker dan pas, eerst stekker in paal dan in auto, eerst in auto dan in paal etc.. En waar pas staat kan je ook app lezen..
Had ik vandaag ook (bij Park n Charge palen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:28

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

OK, Ionity abo, sta ik in Duitsland, zo’n slechte ontvangst dat ik niet met de Ionity app kon starten, dus een laadpas gebruikt en volle mep betaald. Bijzonder teleurstellend. Heeft Ionity geen eigen laadpas, zodat je niet afhankelijk bent van je mobiel?

Wel heel tevreden met laadsnelheid, 220kW, lekker hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

boyette schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:41:
[...]

bij Ionity, Shell Recharge en Allego palen kan je ook direct met creditcard betalen
en nog wel meer
BP volgens mij ook
Interessant! Ik heb hier niet van die palen, maar wel Park n Charge en Vattenfall. Die werkten allebei niet met een credit card. Althans, misschien moet ik het opnieuw proberen, want dat was vorig jaar.

Ik had ooit begrepen dat als een credit card werkt, dat er dan tarieven op de paal moeten staan. En dat heb ik in Nederland nog nooit gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 21-04-2024 11:35 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

beschuit schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:01:
zo’n slechte ontvangst dat ik niet met de Ionity app kon starten, dus een laadpas gebruikt en volle mep betaald.
Ja precies! Irritant hè. Daarom zoek ik ook apps die werken met de NFC van de smartphone als laadpas, zodat je die ook kunt gebruiken wanneer er bijvoorbeeld geen goede verbinding is.

Als ik zo'n app zou maken lijkt me dat net zo logisch als banken die NFC betalen implementeren als alternatief voor de pinpas. Maar Smoov en Northe hebben dat niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 21-04-2024 11:39 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
Hoi,

Ik ben een tripje naar Duitsland aan het plannen en dus ook aan het kijken naar laadmogelijkheden. In de buurt van Koblenz wil ik stoppen, stad in en laden. Nou valt het me op dat daar in de omgeving genoeg laadplekken zijn maar als je dan kijken op de kaart liggen ze op het terrein van een hotel of op de privé parkeerplaats van banken. Daar kom je pas achter als je met google maps gaat kijken waar ze liggen. Dus weet iemand hoe je eenvoudig kan zien of een laadplek publiekelijk beschikbaar is? In de apps van Shell, Chargeprice en anderen zie ik dat namelijk niet.

Groet, Erik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:04
Eboera schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:28:
Hoi,

Ik ben een tripje naar Duitsland aan het plannen en dus ook aan het kijken naar laadmogelijkheden. In de buurt van Koblenz wil ik stoppen, stad in en laden. Nou valt het me op dat daar in de omgeving genoeg laadplekken zijn maar als je dan kijken op de kaart liggen ze op het terrein van een hotel of op de privé parkeerplaats van banken. Daar kom je pas achter als je met google maps gaat kijken waar ze liggen. Dus weet iemand hoe je eenvoudig kan zien of een laadplek publiekelijk beschikbaar is? In de apps van Shell, Chargeprice en anderen zie ik dat namelijk niet.

Groet, Erik
De laadpaal opzoeken op Chargemap.com. Daar staat per laadpaal/service station of dit openlijk toegankelijk is.

Edit: in het centrum zie ik weinig snelladers. Wel genoeg openbare laadpalen van 11kw of 22 kw die open zijn voor iedereen. Bijv. deze: https://nl.chargemap.com/rheinstrasse-4-6.html . Alternatief iets meer ten westen 4 150kw palen bij de DM: https://nl.chargemap.com/enbw-koblenz-dm.html of 2 75kw palen bij de ALDI https://nl.chargemap.com/moselweisser-strasse-117.html

[ Voor 18% gewijzigd door Ebbao op 21-04-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 16-09 18:10
Sando schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:38:
[...]

Ja precies! Irritant hè. Daarom zoek ik ook apps die werken met de NFC van de smartphone als laadpas, zodat je die ook kunt gebruiken wanneer er bijvoorbeeld geen goede verbinding is.

Als ik zo'n app zou maken lijkt me dat net zo logisch als banken die NFC betalen implementeren als alternatief voor de pinpas. Maar Smoov en Northe hebben dat niet.
Een app à la Google Wallet (pay) waar je je diverse laadpassen in kwijt kan dus
Laat maar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 20:45
bruneelm schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:44:
[...]

Een app à la Google Wallet (pay) waar je je diverse laadpassen in kwijt kan dus
Laat maar komen
Als ik een beetje Google lijkt het erop dat een telefoon alleen NFC tags kan lezen en zelf niet kan fungeren als NFC tag.
Bump heeft dit wel aardig opgelost door gebruikers zelf andere NFC tags als laadpas te laten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36
beschuit schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:01:
OK, Ionity abo, sta ik in Duitsland, zo’n slechte ontvangst dat ik niet met de Ionity app kon starten, dus een laadpas gebruikt en volle mep betaald. Bijzonder teleurstellend. Heeft Ionity geen eigen laadpas, zodat je niet afhankelijk bent van je mobiel?

Wel heel tevreden met laadsnelheid, 220kW, lekker hard.
Inderdaad, een teleurstellende ervaring. Maar doe als ik gedaan heb, stuur een klacht naar Ionity en vraag om een laadpas. Hoe meer mensen klagen hoe eerder ze er iets aan doen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Eboera schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:28:
Hoi,

Groet, Erik
Geen ervaring met Duitsland, maar beter kijk je ook even hier: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:22
schumacher schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:18:
[...]

Als ik een beetje Google lijkt het erop dat een telefoon alleen NFC tags kan lezen en zelf niet kan fungeren als NFC tag.
Bump heeft dit wel aardig opgelost door gebruikers zelf andere NFC tags als laadpas te laten gebruiken.
Volgens mij zou dat technisch prima kunnen. Denk maar aan reguliere betalingen waar je met een nfc bankpas kan betalen en met je telefoon via nfc. Een laadpas werkt niet anders.

Ik zou het overigens een behoorlijke uitkomst vinden als ik al die passen zou kunnen toevoegen aan bijv Google Wallet.
Pagina: 1 ... 143 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2