Ik rijd 300Km per maand voor m’n werk, wat zegt dat over het gemiddeld aantal dagen dat ik reis? Dat is er één per maand.tweakerpip schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:02:
[...]
Punt is natuurlijk wel dat die laad infrastructuur ook geld kost. Ik weet natuurlijk niet precies wat het kost, maar het zal me niks verbazen als de kosten voor een publiek laadpunt de €100 per maand ruim overstijgen inclusief afschrijving initiële kosten en onderhoudskosten. De gemiddelde kosten per automobilist worden dan best hoog als je op 1 op 1 gaat zitten in plaats van bijvoorbeeld 1 op 10 wat ruim voldoende is met automobilisten die gemiddeld niet vaker dan 1 keer per week laden.
Dat smart grid met terugleveren uit auto’s zie ik niet heel snel op grote schaal gebeuren. Het dynamisch terugschroeven van het vermogen wel. Mijn verwachting is dat de meerprijs voor het ook kunnen terugleveren op die infrastructuur niet snel de moeite waard gaan zijn.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eestal%20als%20bestuurder.
“Inwoners van Nederland legden in 2022 gemiddeld 7,4 kilometer per dag af om van en naar het werk te gaan.” Dus de gemiddelde Nederlander kan gewoon fietsen naar het werk. Dat is toch veel beter dan zo’n grote en zware auto voor vaak maar één persoon.
De EV laden we bijna iedere dag, dus een ander zelden gezien het lage gemiddelde?
keko12 schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:52:
[...]
1-op-1? Ik denk dat het gros van de mensen niet bezig wil zijn met terugleveren en opslag, laat staan de auto daarvoor inzetten. Genoeg mensen die ook niet opletten welke paal ze gebruiken en altijd de Shell-pas gebruiken. Dan heb je dus geen paal voor elke auto nodig. Ik heb woensdag voor het laatst geladen, dus 1 op 1 lijkt me niet nodig.
Fijn als je zo weinig hoeft laden. Dan ga ik ook maar na mezelf redeneren; voor mij is een EV met groot bereik niet haalbaar en is het dus vrijwel dagelijks opladen.basdv schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:32:
1 op 1 is wel vreemd en dat gaat nooit gebeuren. Hoeveel uur per dag sta je aan de lader? Ik zelf denk een dag per week gemiddeld, dus ik heb niet 1 hele laadpaal nodig.
Inderdaad. Met grote accu en weinig Km ben je wellicht flexibeler wanneer je de auto gaat laden. Groter aantal laadpalen idem.Peter-036 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:42:
[...]
Maar op het moment dat je 'm nodig hebt, moet er wel eentje vrij zijn..............toch?
1 op 1 is overdreven, maar 1 op 3 (of 4) lijkt me toch wel wenselijk, mede afhankelijk van de (net-)capaciteit.
Als het vermogen van de palen (vaak en/of sterk) teruggeregeld wordt om het net te beschermen, zullen er meer palen nodig zijn.
Hier erg beperkt, kan er niet op vertrouwen dat er plek is, en nog duur ook (daarom maar kabel over de stoep..):
Ameland is momenteel de voordeligste gemeente om je auto openbaar op te laden. In deze gemeente betaal je gemiddeld 24 cent per Kwh. Ameland is daarmee de goedkoopste gemeente van heel Nederland. Een groot verschil met de duurste gemeente, Súdwest-Fryslân, waar het tarief gemiddeld 63 cent per Kwh is.
https://www.grootsneek.nl...t-duurst-in-gemeente-sudw
[ Voor 7% gewijzigd door bite op 15-04-2024 21:03 ]